• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:57
@Farmerwood Leuke opstelling, vooral mooi dat je de usb kabel niet ziet.. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ?

( ik ben ook opzoek naar een strakke oplossing, dus hoe meer detail hoe beter :) )

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wij hebben een Duco w2w unit op zolder staan (DucoBox Energy Premium). We willen een aparte ruimte maken met een schuifdeur. De toegang tot de ruimte wordt kleiner dan dat de w2w groot is. Hoe groot is de kans dat de hele unit vervangen moet worden? Want dat wordt een lastig verhaal om te vervangen dan.

Hoe hebben jullie dat gedaan op zolder? Want als er ooit iets moet gebeuren, dan moeten we praktisch gezien de muur wegslopen om 'm eruit te kunnen halen.

Extra info
De afgesloten ruimte zal ervoor zorgen dat je wat minder goed bij de w2w unit kan komen. We houden 'm toegankelijk voor onderhoud via een afneembaar paneel o.i.d.
De afgesloten ruimte zorgt ook voor betere isolatie qua geluidsoverlast richting de overloop en de rest vd zolder.

In de ruimte zit een dakraam en wordt volgezet met hoge kasten aan de muur kant. En lage kasten aan de kant van het schuine dak.

Afmetingen van ruimte zijn +- 5,4m bij 2,4m.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:10
Magpie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Het is vooral een risico afweging. Ik wist eind 2018 dat mijn woning nul op zou kunnen leveren en we nog safe zouden zitten. En dus dat we het risico van twee woningen aanhouden gemakkelijk konden dragen. Een keuze die me zeker 50k heeft opgeleverd en dan neem ik anderhalf jaar huur nog niet eens mee (hypotheek was afgelost). Als het echter nauw luistert, zou ik altijd direct verkopen.
Ik vind de marktbeweging ook echt wel een overweging. Zolang de markt omhoog gaat, al is het langzaam, kun je beter wachten met verkopen. Zeker als het alternatief huren is dat vaak toch flink aan de prijs is (uitgaande van de laatste jaren)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:15
Muta schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:56:
Wij hebben een Duco w2w unit op zolder staan (DucoBox Energy Premium). We willen een aparte ruimte maken met een schuifdeur. De toegang tot de ruimte wordt kleiner dan dat de w2w groot is. Hoe groot is de kans dat de hele unit vervangen moet worden? Want dat wordt een lastig verhaal om te vervangen dan.

Hoe hebben jullie dat gedaan op zolder? Want als er ooit iets moet gebeuren, dan moeten we praktisch gezien de muur wegslopen om 'm eruit te kunnen halen.

Extra info
De afgesloten ruimte zal ervoor zorgen dat je wat minder goed bij de w2w unit kan komen. We houden 'm toegankelijk voor onderhoud via een afneembaar paneel o.i.d.
De afgesloten ruimte zorgt ook voor betere isolatie qua geluidsoverlast richting de overloop en de rest vd zolder.

In de ruimte zit een dakraam en wordt volgezet met hoge kasten aan de muur kant. En lage kasten aan de kant van het schuine dak.

Afmetingen van ruimte zijn +- 5,4m bij 2,4m.
Je moet in ieder geval elk half jaar de filters aan de voorkant eruit kunnen halen. Maar de unit zelf heeft natuurlijk ook geen eeuwige levensduur. Op een gegeven moment zullen de fans versleten zijn. Weet niet zeker hoe lang de WtW's mee zullen gaan, maar op een gegeven moment zal de unit toch echt vervangen moeten worden.

In onze woning is een wasruimte/technische ruimte gemaakt op de tweede verdieping voor de WtW en dus de wasmachine. Dit is een ruimte van grofweg 2x1m met een normale deur erin, dus de WtW is gewoon vervangbaar in de toekomst. De hele tweede verdieping is grofweg 7,5x3m inclusief die ruimte.

Gallery

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
vormulier schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:56:
@Farmerwood Leuke opstelling, vooral mooi dat je de usb kabel niet ziet.. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen ?

( ik ben ook opzoek naar een strakke oplossing, dus hoe meer detail hoe beter :) )
De exacte opstelling:
- Displine Companion Wandhouder voor Samsung Galaxy TAB A8
- Wandcontactdoos voor inbouw doos met USB-C kabel
- De tablet die erin zit kun je inmiddels wel raden :+

Heb de tablet vooral gekocht omdat ik die wandhouder erg mooi vond. Het is een plaatje dat je met 4 schroeven aan de muur vast zet over de wandcontactdoos heen. De tablet gaat in de metalen houder en die klikt met magneten vast op het plaatje op de muur.
Om te zorgen dat de tablet zeker blijft zitten kun je er optioneel een borgpinnetje in draaien. Voor de zekerheid ook maar gedaan met kleine kinderen in huis.

[Voor 6% gewijzigd door Farmerwood op 10-03-2023 18:35]

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:30
fmb schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:38:
[...]

De scheur kwam al toen de stukadoor nog bezig was in huis. Hij heeft de scheur uitgekrabd en weer dichtgezet. Daarna heb ik zelf het plafond geverfd.

Vrije hoogte zal nu iets van 2m53cm zijn
Oja, met hoeveel cm is je plafond nu verlaagd?

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 18:54
cacao70 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:10:
[...]

Oja, met hoeveel cm is je plafond nu verlaagd?
Dat is met ongeveer 5 cm verlaagd.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• cacao70
Ben bezig met het opvragen van offertes voor afbouwwerkzaamheden.
Zo is het mij opgevallen dat er bij werkzaamheden verschillende adviezen gegeven worden. Ik weet niet zo goed ermee om te gaan bij bepaalde hiervan.

Voor het plafond verlagen zegt aannemer A: zonde om te stuccen. Kan je gewoon dichtsmeren. Scheelt jou geld en stof/water tijdens voorbereiding tijdens het stuccwerk in het appartement. Echter, aannemer B zegt: ik zou wel voor stuccwerk gaan, dit, omdat je altijd banen zult zien met smeren vanwege het strijklicht. Aangezien je veel raampartijen hebt.

Hoe kan ik het beste hiermee omgaan?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
cacao70 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:23:
Zo is het mij opgevallen dat er bij werkzaamheden verschillende adviezen gegeven worden. Ik weet niet zo goed ermee om te gaan bij bepaalde hiervan.

Voor het plafond verlagen zegt aannemer A: zonde om te stuccen. Kan je gewoon dichtsmeren. Scheelt jou geld en stof/water tijdens voorbereiding tijdens het stuccwerk in het appartement. Echter, aannemer B zegt: ik zou wel voor stuccwerk gaan, dit, omdat je altijd banen zult zien met smeren vanwege het strijklicht. Aangezien je veel raampartijen hebt.

Als je een aannemer hebt die z’n werk serieus neemt en de tijd er voor neemt dan zal stukadoren in 95% van de gevallen overbodig zijn.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:05
cacao70 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:23:

Wij hebben gekozen voor een verlaagd plafond en dat laten stuccen. Op deze wijze kon ik zelf kiezen waar ik mijn spotjes wilde hebben. Nu is het helemaal af.

Mochten de lichtpunten al op de juiste plek zitten dan zou ik het dichtsmeren, dit had ik bij mijn vorige woning, zag er ook gewoon knap uit.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:35
Gisteren een prijs voor een tegel houtlook visgraat vloer doorgekregen. Komt het op volgende neer:

Tegel: €50 per m² (+10% door snijverlies)
Leggen: €60 per m²
Anhydriet vloer schuren: €16 per m²

Exclusief cementsluier verwijderen (geen idee of dat zelf te doen is, stond in de offerte).
Wat vinden jullie van deze prijzen? Volgens mij liggen ze aardig aan de hoge kant. Maar ik denk dat er 0 onderhandelingsruimte is.

We twijfelen ook een beetje of we op de eerste verdieping tegels willen. Ik zou het wel willen maar het is vrij duur en ik denk dat tegels ook snel koud kunnen aanvoelen als de verwarming niet aanstaat. Een PVC vloer vind ik zelf niet ideaal vanwege de weekmakers, laminaat en vloerverwarming vind ik geen mooie keuze en een gietvloer is ook prijzig.

BlaBlaBla

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Strider schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:48:
Gisteren een prijs voor een tegel houtlook visgraat vloer doorgekregen. Komt het op volgende neer:

Exclusief cementsluier verwijderen (geen idee of dat zelf te doen is, stond in de offerte).
Wat vinden jullie van deze prijzen? Volgens mij liggen ze aardig aan de hoge kant. Maar ik denk dat er 0 onderhandelingsruimte is.

We twijfelen ook een beetje of we op de eerste verdieping tegels willen. Ik zou het wel willen maar het is vrij duur en ik denk dat tegels ook snel koud kunnen aanvoelen als de verwarming niet aanstaat. Een PVC vloer vind ik zelf niet ideaal vanwege de weekmakers, laminaat en vloerverwarming vind ik geen mooie keuze en een gietvloer is ook prijzig.
Er zijn ook pvc vloeren zonder weekmakers :)
Kan eventueel ook kijken naar een gietvloer, is echter veelal effen.

• cacao70
Bravertal schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Wij hebben gekozen voor een verlaagd plafond en dat laten stuccen. Op deze wijze kon ik zelf kiezen waar ik mijn spotjes wilde hebben. Nu is het helemaal af.

Mochten de lichtpunten al op de juiste plek zitten dan zou ik het dichtsmeren, dit had ik bij mijn vorige woning, zag er ook gewoon knap uit.
Zou je dit kunnen toelichten? Ik weet op dit moment al waar de spotjes moeten komen. Er dient wel voorbereiding van het elektra gedaan te worden tbv drivers van de spotjes, maar dat zou in principe niet zoveel uitmaken of iets dichtgesmeerd word of gestucct toch? Of begrijp ik je verkeerd.

• cacao70
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Als je een aannemer hebt die z’n werk serieus neemt en de tijd er voor neemt dan zal stukadoren in 95% van de gevallen overbodig zijn.
Ik begrijp hieruit dat dus met correcte uitvoer / zorg dit dus geen issue hoeft te zijn als het dichtgesmeerd word. Ik dacht namelijk dat het aan andere factoren lag.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-03 17:28

Dus 126 euro per m2? Dat zou ik mijn geval 25k worden voor heel het huis...

Geen idee of dat normale prijzen zijn tegenwoordig, maar ik kan mij ook niet voorstellen dat er heel veel mensen zijn in Nederland die even 25k kunnen uitgeven aan alleen vloer.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:05
cacao70 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:45:
[...]

Zou je dit kunnen toelichten? Ik weet op dit moment al waar de spotjes moeten komen. Er dient wel voorbereiding van het elektra gedaan te worden tbv drivers van de spotjes, maar dat zou in principe niet zoveel uitmaken of iets dichtgesmeerd word of gestucct toch? Of begrijp ik je verkeerd.
Verlaagd plafond = stuccen
Betonplaten = naden dichtsmeren en betonplaten glad stuccen (dit was in mijn vorige woning).

Als jij spotjes wilt dan moet je een verlaagd plafond + stuccen.

23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..

• Strider
Source90 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:30:
[...]
Er zijn ook pvc vloeren zonder weekmakers :)
Kan eventueel ook kijken naar een gietvloer, is echter veelal effen.
PVC vloeren zonder weekmakers? Dat kan toch niet, dan is je vloer niet flexibel meer = broos.

BlaBlaBla

• Farmerwood
  • Niet online
Een PVC vloer vind ik zelf niet ideaal vanwege de weekmakers, laminaat en vloerverwarming vind ik geen mooie keuze en een gietvloer is ook prijzig.
Voor wat het waard is hebben wij toen voor Therdex gekozen mede omdat die claimen bio-weekmakers te gebruiken.

Maar als je kijkt naar hun beweringen over kindvriendelijke, krasvaste vloeren dan zijn die minder goed dan gehoopt.
Al hoor ik die klacht eigenlijk van iedereen in de wijk over hun PVCvloer. Dat spul is echt totaal niet krasbestendig, ongeacht wat verkopers beweren. Ook wij hebben ondanks alle voorzichtigheid inmiddels heel wat krassen in de vloer. Geluk is wel dat je ze meestal alleen ziet bij een bepaalde lichtinval.

Een volgende vloer bij ons wordt waarschijnlijk geen PVC. Dan maar iets meer geld er tegenaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
Wij hadden dezelfde overwegingen en hebben daarom voor het hele huis voor een marmoleumvloer gekozen. Niet echt goedkoop, maar wel warm, ideaal in combinatie met vloerverwarming en -koeling en 100% natuurlijk.

• Inverted_World
  • Laatst online: 21:35
Vraagje:

Wij krijgen onze nieuwbouw woning over een maandje opgeleverd. Badkamer, Toilet casco, en verlaagde plafonds, muren etc worden gedaan; Naar schatting dan half/eind juni verhuizen.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd; Hoe doen jullie dat om gedurende de afbouw van 2 a 2,5 maand de bouwvakkers binnen te laten etc? Ook ivm werk, afspraken etc.

We hadden eerder een bouwbegeleider die dit zou regelen dmv de sloten veranderen gedurende die tijd, maar helaas konden we niet meer samen werken, en regel ik nu de meeste zaken zelf.

• cacao70
Bravertal schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Verlaagd plafond = stuccen
Betonplaten = naden dichtsmeren en betonplaten glad stuccen (dit was in mijn vorige woning).

Als jij spotjes wilt dan moet je een verlaagd plafond + stuccen.
Dat geld enkel voor trimless spots toch, omdat deze meegestucct moeten worden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Inverted_World schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:40:
Vraagje:

Wij krijgen onze nieuwbouw woning over een maandje opgeleverd. Badkamer, Toilet casco, en verlaagde plafonds, muren etc worden gedaan; Naar schatting dan half/eind juni verhuizen.

Nu ben ik eigenlijk benieuwd; Hoe doen jullie dat om gedurende de afbouw van 2 a 2,5 maand de bouwvakkers binnen te laten etc? Ook ivm werk, afspraken etc.

We hadden eerder een bouwbegeleider die dit zou regelen dmv de sloten veranderen gedurende die tijd, maar helaas konden we niet meer samen werken, en regel ik nu de meeste zaken zelf.
Dat was voor mij een van de weinige voordelen aan thuiswerken tijdens Corona. Internetverbinding was de dag na oplevering werkend en hadden ook het geluk dat het nieuwe huis 3 min fietsen van ons oude huis staat.

Als ik het nu nog een keer zou moeten doen dan neig ik naar een tijdelijke cilinder halen en die er gedurende die periode in zetten.

• Inverted_World
Farmerwood schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:45:
[...]

Dat was voor mij een van de weinige voordelen aan thuiswerken tijdens Corona. Internetverbinding was de dag na oplevering werkend en hadden ook het geluk dat het nieuwe huis 3 min fietsen van ons oude huis staat.

Als ik het nu nog een keer zou moeten doen dan neig ik naar een tijdelijke cilinder halen en die er gedurende die periode in zetten.
Daar neig ik inderdaad ook naar. Maar was vooral even benieuwd of dat een beetje gangbaar is. Of dat er wordt verwacht dat je zelf ook wel elke dag even aanwezig bent :) .

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Source90
Strider schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:09:
[...]

PVC vloeren zonder weekmakers? Dat kan toch niet, dan is je vloer niet flexibel meer = broos.
Excuus, ik bedoelde inderdaad Ftalaatvrije PVC vloeren. Zoals @Toppe ook aangeeft: weekmakers zonder schadelijke stoffen (veelal biologische oorsprong). Je zou kunnen kijke naar PVC vloeren met het DIBt keurmerk:

Het DIBt keurmerk is een Duits keurmerk uitgereikt door het Duits Instituut voor Bouwtechniek.
De PVC vloeren zijn ftalaatvrij wat inhoudt dat ze vrij zijn van schadelijke weekmakers. Als je een PVC vloer ziet met het DIBt keurmerk dan kun je er dus vanuit gaan dat het product geen schadelijke weekmakers bevat.

Wij hebben zelf gekeken bij Floer (de "Bossen" collectie), zij beweren ook dat er geen weekmakers zitten in enkele van hun vloeren. Boven de "Midwolderbos rustiek eiken".
Heeft het DIBt keurmerk, maar om te controleren of het inderaad weekvrij is? Zou niet weten hoe.

Olie is daarnaast ook nog op basis van sojabonen, lees ik nu. Niet van bewust. Helemaal w0ke :o
"Naast het REACH certificaat en Emissiewaarde A+ label zijn de Bossen PVC vloeren geproduceerd uit olie afkomstig van sojabonen. Extra schoon en veilig PVC, speciaal voor een een gezond binnenmilieu."

[Voor 28% gewijzigd door Source90 op 12-03-2023 15:55]

• Strider
Farmerwood schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:23:
[...]

Voor wat het waard is hebben wij toen voor Therdex gekozen mede omdat die claimen bio-weekmakers te gebruiken.

Maar als je kijkt naar hun beweringen over kindvriendelijke, krasvaste vloeren dan zijn die minder goed dan gehoopt.
Al hoor ik die klacht eigenlijk van iedereen in de wijk over hun PVCvloer. Dat spul is echt totaal niet krasbestendig, ongeacht wat verkopers beweren. Ook wij hebben ondanks alle voorzichtigheid inmiddels heel wat krassen in de vloer. Geluk is wel dat je ze meestal alleen ziet bij een bepaalde lichtinval.

Een volgende vloer bij ons wordt waarschijnlijk geen PVC. Dan maar iets meer geld er tegenaan.
Dat is toevallig, ik ben met hun in contact over hun bio-weekmakers, ik wacht nog op een VOC-emissie rapport van hun. Zijn hun PVC vloeren minder krasvast dan die van andere merken?
Kiwi70 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:24:
[...]

Wij hadden dezelfde overwegingen en hebben daarom voor het hele huis voor een marmoleumvloer gekozen. Niet echt goedkoop, maar wel warm, ideaal in combinatie met vloerverwarming en -koeling en 100% natuurlijk.
Mag ik vragen wat je per m² hebt betaald voor je marmoleumvloer? Volgens mij is dat ook een vloer die je zelf kunt leggen toch (en het leggen is ook zonder verlijming toch?)? Mits je een beetje goed kunt meten en snijden? :+

BlaBlaBla

• Farmerwood
  • Niet online
Strider schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:50:
[...]
Dat is toevallig, ik ben met hun in contact over hun bio-weekmakers, ik wacht nog op een VOC-emissie rapport van hun. Zijn hun PVC vloeren minder krasvast dan die van andere merken?
Als ik kijk naar andere PVC-vloeren hier in de wijk dan heb ik niet het idee dat die van Therdex minder krasvast zijn dan die van andere merken.

Ik doelde ook meer op PVC in het algemeen. Hiervoor eigenlijk altijd laminaat en/of vloerdekking in mijn vorige woningen gehad en nooit last gehad van krassen op het laminaat. En PVC werd mij verkocht als minstens gelijkwaardig aan laminaat v.w.b krasvastheid.

• Toppe
  • Nu online
Andere vraag, hoevaak wisselen jullie het filter van de WTW? Ik doe het elke 6 maanden maar na 3 maanden is hij echt al wel vervuild.

Er is geen vuile lucht hier zoals fabrieken en dergelijke. Ook geen houtkachels en dergelijke.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:43:
Andere vraag, hoevaak wisselen jullie het filter van de WTW? Ik doe het elke 6 maanden maar na 3 maanden is hij echt al wel vervuild.

Er is geen vuile lucht hier zoals fabrieken en dergelijke. Ook geen houtkachels en dergelijke.
Ik koop ze in bulk in met de buurman en elke 3-4 maanden wissel ik ze gewoon.

• Toppe
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Ik koop ze in bulk in met de buurman en elke 3-4 maanden wissel ik ze gewoon.
Toevallig voor een Orcon?

En als je ze er uit haalt, zijn ze dan ook echt zwart?

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:08
Egaliseervraag specifiek voor gietvloeren. Hoe zijn anderen bij een gietvloer ermee omgegaan dat je de afwerking nog niet hebt kunnen beoordelen voor je akkoord geeft? De vloeren worden voorzien van een afwerkvloer, zijnde een zandcementvloer.

Onze leverancier, met veel nieuwbouwklanten, verwacht dat de vloer voldoende geschikt is, maar dat ze dat pas t.z.t. kunnen bepalen. Onze aannemer dekt zich echter wel in. Die geeft aan dat we er beter wel vanuit kunnen gaan.

Als we 3 verdiepingen moeten egaliseren is dat best een serieuze extra kostenpost. We staan nu dus meer voor de vraag of we niet beter voor een ander soort vloer, bijv marmoleum, kunnen gaan waarbij onze vloeren zeker weten inclusief egalisatie binnen de begroting blijft.

Heb al flink wat topics doorgepluist, maar geen eenduidig antwoord. Waarschijnlijk is dat ook de conclusie: je weet het pas als je huis opgeleverd is. :+ Of gewoon altijd uitgaan van egaliseren, ook bij gietvloer? Iemand hier met een relevante ervaring?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:50
Mag ik vragen wat je per m² hebt betaald voor je marmoleumvloer? Volgens mij is dat ook een vloer die je zelf kunt leggen toch (en het leggen is ook zonder verlijming toch?)? Mits je een beetje goed kunt meten en snijden? :+
Onze vloer is helemaal verlijmd, en volgens mij is dat standaard bij marmoleum.
We betaalden 15 euro per m2 voor het egaliseren en aanbrengen van een primerlaag, en 12,50 per m2 voor het leggen (dat is de normale prijs, wij kregen hier nog wat korting op omdat de eigenaar van de woninginrichtingwinkel een kennis van ons is). Dat leggen is echt wel een specialistisch werkje volgens mij, die kennis heeft ook maar één man in dienst die dit echt goed kan. Wij draaien onze hand niet om voor het leggen van tapijt of laminaat, maar marmoleum lieten we graag aan een vakman over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:49:
[...]

Toevallig voor een Orcon?

En als je ze er uit haalt, zijn ze dan ook echt zwart?
Ander merk en ze zijn goed grijzig inderdaad. Ook hier geen fabrieken dichtbij met uitstoot.

• Toppe
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Ander merk en ze zijn goed grijzig inderdaad. Ook hier geen fabrieken dichtbij met uitstoot.
Er zitten ook wel verschillen in hoor:
https://www.wtw-filterson...maxcomfort-104952115.html Voor €14

https://www.wtw-filterson...maxcomfort-104952122.html Voor €33

De één is een G3 en de andere een G4 klasse. Zelf heb ik er nu F7 in zitten en dat bevalt me eigelijk wel, minder last van allergieën.

• Source90
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Er zitten ook wel verschillen in hoor:
https://www.wtw-filterson...maxcomfort-104952115.html Voor €14

https://www.wtw-filterson...maxcomfort-104952122.html Voor €33

De één is een G3 en de andere een G4 klasse. Zelf heb ik er nu F7 in zitten en dat bevalt me eigelijk wel, minder last van allergieën.
Hier dezelfde erin gestoken als waar hij mee geleverd werd:
Orcon HRC 300/400/500 EcoMax/MaxComfort - Filterset G4 & F7

Neem aan dat je voor buiten lucht niet ook een F7 hebt, of heb je voor beide F7?

• Toppe
  • Nu online
Source90 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:51:
[...]
Hier dezelfde erin gestoken als waar hij mee geleverd werd:
Orcon HRC 300/400/500 EcoMax/MaxComfort - Filterset G4 & F7

Neem aan dat je voor buiten lucht niet ook een F7 hebt, of heb je voor beide F7?
G4/F7 inderdaad. Die zat er bij ons niet standaard in, dat was G4/G4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05
@Inverted_World Hier ook alles casco en nog wat andere werkzaamheden na oplevering. De partijen kwamen 1 voor 1, dus ik heb ze om de beurt een sleutel gegeven. Alsnog ben ik zelf iedere dag langsgegaan, om het werk te controleren. Hoe goed vakmannen ook zijn, er zijn altijd zaken die in het werk opgelost moeten worden. En hun eigen oplossing was vaak niet die van onze voorkeur.
Na verhuizing heb ik de sloten gewisseld voor veiligere sloten, met keerbare sleutels en draaiknoppen binnen.

@rubenos Ik zou altijd uitgaan van egaliseren. Die cementdekvloer gaat nooit glad genoeg zijn. Zeker niet in hoeken of bij materiaalovergang. Wij hebben kamerhoge kozijnen, waar nog wat hout voor zat. Die overgang is mooi weggewerkt nu. Ook waren er nog wat uitsparingen die later zijn gevuld, zodat dat ook niet 100% egaal was. En een gietvloer is dusdanig dun dat je al dat soort oneffenheden gaat zien.

• Strider
Kiwi70 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Onze vloer is helemaal verlijmd, en volgens mij is dat standaard bij marmoleum.
We betaalden 15 euro per m2 voor het egaliseren en aanbrengen van een primerlaag, en 12,50 per m2 voor het leggen (dat is de normale prijs, wij kregen hier nog wat korting op omdat de eigenaar van de woninginrichtingwinkel een kennis van ons is). Dat leggen is echt wel een specialistisch werkje volgens mij, die kennis heeft ook maar één man in dienst die dit echt goed kan. Wij draaien onze hand niet om voor het leggen van tapijt of laminaat, maar marmoleum lieten we graag aan een vakman over.
Oke, mag ik vragen of je toevallig een foto hebt van het resultaat? Ben wel benieuwd!

BlaBlaBla

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:28
[...]

De vraag was niet aan mij gesteld maar bij ons kost hij het volgende (wij hebben ook voor marmoleum gekozen ivm weekmakers in PVC).

Forbo Marmoleum VT Wonen kleur: sand 015 a € 79.02 per meter 200 cm breed (gaat per strekkende meter)
Primeren en egaliseren van de cementdekvloer 2 a 3 mm dik a € 16.50 per m2
Leggen van de Marmoleum inclusief lijm en naden lassen a € 21.50per m2

Wij gaan de naden echter niet lassen want dat vind ik niet mooi en lees hier mensen die geen vuilproblemen hebben met de "net-fit methode".

• Toppe
  • Nu online
millerman_sf schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:19:

@rubenos Ik zou altijd uitgaan van egaliseren. Die cementdekvloer gaat nooit glad genoeg zijn. Zeker niet in hoeken of bij materiaalovergang. Wij hebben kamerhoge kozijnen, waar nog wat hout voor zat. Die overgang is mooi weggewerkt nu. Ook waren er nog wat uitsparingen die later zijn gevuld, zodat dat ook niet 100% egaal was. En een gietvloer is dusdanig dun dat je al dat soort oneffenheden gaat zien.
Het hangt ook een beetje af van de bouw methode of je wel of geen overgangen ziet

• rubenos
millerman_sf schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:19:

Dank, klinkt idd als een no-brainer. Dat is een tegenvaller, maar vrees dat je gelijk hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:09

Weet niet of je er iets mee bent, maar wij hebben feb 2022 offerte getekend voor 60x60 tegels, dat kostte ons €42/m² tegel, €28/m² plaatsing excl BTW; plaatsing is met dunne voeg (ben de term al vergeten), anders had het goedkoper geweest. Dat was regio Antwerpen.

[Voor 8% gewijzigd door Danferno op 13-03-2023 08:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:17
Beetje jammer. Met de natte sneeuw van vrijdag kwam er water langs het daklicht naar beneden. Dat verwacht je eigenlijk niet bij een 3 jaar oude woning...

Aannemer gebeld, maar die kan op vrijdagmiddag niet meer reageren, dus zelf maar even het dak op geweest. En ja hoor....

Een duidelijk gaatje in de dakbedekking. Zal wel nooit goed geweest zijn, maar nu pas vanwege de sneeuw open gegaan zijn ofzo. Geen idee.

Ik heb het met een brandertje even dichtgeplakt als noodoplossing en nu mag de aannemer een dakdekker sturen om het goed op te lossen.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:00
Draakje5 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 01:12:
[...]

2 kapper voor 4 ton, BENG, nieuwbouw?

Waar kan ik tekenen? Dat is toch goedkoop?
Of hebben we het hier over een locatie waar 300m2 perceel maar 1.5 ton kost?
Behoorlijk late reactie. Grond gaat hier voor ongeveer €350 per vierkante meter in de Brainport regio. Perceel ligt rond de 170 m² en de percelen worden ook niet groter dan 270 m². Het is geen Randstad, dus de lonen liggen ook een stuk lager hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:45
Toppe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:58:
[...]

G4/F7 inderdaad. Die zat er bij ons niet standaard in, dat was G4/G4
Standaard was bij ons ook G4/G4. Buitenluchtfilter door F7 vervangen nadat de buurman een open haard heeft gebouwd met de schoorsteen 3 meter naast de inlaat van onze WTW 8)7 .

Die vervang ik ieder kwartaal en dan is hij goed zwart - maar misschien kan hij 's zomers langer mee gaan als de buurman niet stookt. Al zit je dan met meer pollen die ik ook graag buiten houd.
Het binnenlucht-filter vervang ik minder vaak. We roken niet, zweten niet en hebben geen huisdieren O-)

[Voor 4% gewijzigd door dixet op 13-03-2023 13:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blihi
keeperson schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Behoorlijk late reactie. Grond gaat hier voor ongeveer €350 per vierkante meter in de Brainport regio. Perceel ligt rond de 170 m² en de percelen worden ook niet groter dan 270 m². Het is geen Randstad, dus de lonen liggen ook een stuk lager hier.
350 euro per m2?

Ik vrees van niet. Zeker in de Brainport regio zijn de grondprijzen extreem. Eindhoven noord in 2018 nog ruim boven de 600 (ons perceel exact 666 euro/m2).

Lonen liggen hier hoger dan in de randstad en de huizenprijzen zijn, geheel tegen de landelijke trends in, blijven stijgen. Met name een specifieke chipmachinefabrikant drukt een heel zware stempel op de markt. Starterswoningen beginnen bij 450k en dat zijn dan rijtjeshuizen van 100 m2.

Er is in de hele brainport regio geen nieuwbouwwoning te vinden onder de 4 ton en al helemaal geen tweekappers. Een paar rijtjeswoningen in Middelbeers of appartementjes/seniorenwoningen in en om Eindhoven (en dat is dan 4 ton voor 86 m2, vrij op naam).

Appartementsprijzen gaan richting de 5000 per m2.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:28
keeperson schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:40:
[...]

De grondprijs als je een kaal kavel koopt, denk ik?
Maar bij nieuwbouw (via projectontwikkelaar) dan ben je toch wel meer kwijt dan 350 euro per m2. Dit als je een aparte koopovereenkomst hebt en aanneemovereenkomst, waarbij de koopovereenkomst voor de grond is.

Onze koopovereenkomst voor de grond, kwam neer op iets van 800 euro per m2. En ook wij zitten niet in de randstad.

• Blihi
Draakje5 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:50:
[...]

De grondprijs als je een kaal kavel koopt, denk ik?
Maar bij nieuwbouw (via projectontwikkelaar) dan ben je toch wel meer kwijt dan 350 euro per m2. Dit als je een aparte koopovereenkomst hebt en aanneemovereenkomst, waarbij de koopovereenkomst voor de grond is.

Onze koopovereenkomst voor de grond, kwam neer op iets van 800 euro per m2. En ook wij zitten niet in de randstad.
Zo even wat voorbeelden van bouwgrond regio Eindhoven:
Aalsterweg: 566 m2 voor 769,000
Vessem: 950 m2 voor 394,800
Gerwen: 1211 m2 voor 500,000

En dan moet je zelf gaan bouwen, dus vergunningen, architect, etc.

• Toppe
  • Nu online
dixet schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Standaard was bij ons ook G4/G4. Buitenluchtfilter door F7 vervangen nadat de buurman een open haard heeft gebouwd met de schoorsteen 3 meter naast de inlaat van onze WTW 8)7 .

Die vervang ik ieder kwartaal en dan is hij goed zwart - maar misschien kan hij 's zomers langer mee gaan als de buurman niet stookt. Al zit je dan met meer pollen die ik ook graag buiten houd.
Het binnenlucht-filter vervang ik minder vaak. We roken niet, zweten niet en hebben geen huisdieren O-)
Koop je ze niet gewoon per set? Of mis ik een goedkoop adresje?

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:45
Toppe schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Koop je ze niet gewoon per set? Of mis ik een goedkoop adresje?
Nee hoor, ik heb nu een vooraadje G4's liggen, kopen? ;)

• Toppe
  • Nu online
dixet schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Nee hoor, ik heb nu een vooraadje G4's liggen, kopen? ;)
Als ik het goed begrijp koop je dus setjes, de F7’s vervang je maar de G4 leg je op een grote stapel?

:? :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:29
rubenos schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:28:
[...]

Dank, klinkt idd als een no-brainer. Dat is een tegenvaller, maar vrees dat je gelijk hebt.
Wij krijgen ook een gietvloer en hebben een zandcementdekvloer. Wij hoeven niet te egaliseren. De vloerenverkoper is tijdens een kijkdag langs geweest en heeft toen de vloer bekeken en geoordeeld dat die er zeer netjes bij lag en egaliseren niet nodig is. Misschien ligt het ook aan het type dekvloer, maar zeggen dat je altijd moet egaliseren lijkt mij te kort door de bocht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:03
rubenos schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:55:
Egaliseervraag specifiek voor gietvloeren. Hoe zijn anderen bij een gietvloer ermee omgegaan dat je de afwerking nog niet hebt kunnen beoordelen voor je akkoord geeft? De vloeren worden voorzien van een afwerkvloer, zijnde een zandcementvloer.

Onze leverancier, met veel nieuwbouwklanten, verwacht dat de vloer voldoende geschikt is, maar dat ze dat pas t.z.t. kunnen bepalen. Onze aannemer dekt zich echter wel in. Die geeft aan dat we er beter wel vanuit kunnen gaan.

Als we 3 verdiepingen moeten egaliseren is dat best een serieuze extra kostenpost. We staan nu dus meer voor de vraag of we niet beter voor een ander soort vloer, bijv marmoleum, kunnen gaan waarbij onze vloeren zeker weten inclusief egalisatie binnen de begroting blijft.

Heb al flink wat topics doorgepluist, maar geen eenduidig antwoord. Waarschijnlijk is dat ook de conclusie: je weet het pas als je huis opgeleverd is. :+ Of gewoon altijd uitgaan van egaliseren, ook bij gietvloer? Iemand hier met een relevante ervaring?
Gietvloerleverancier langs laten komen voor oplevering :+

Hier kwamen er bijna 5000 euro aan egalisatie kosten bij door enorme scheuren in de dekvloer. :( Was blij dat ik dat voor oplevering wist en ik nog onder de offerte uit kon.

Dus maar afgezien van een gietvloer, dat zien we over 5 jaar wel weer. Voor nu gegaan voor een vloercoating, voor ongeveer een 25% van de prijs.

Als je geen extreem strakke vloer wilt, zoals met een PU gietvloer van een x aantal millimeters dik is het serieus een overweging waard. Je kan het prima zelf aanbrengen en als je vooraf egaliseert kom je nog best in de buurt van de strakke PU gietvloer denk ik :)

Mocht je wat info willen kun je evt een DM sturen voor mijn ervaring tot nu toe.

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:28
Blihi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]

350 euro per m2?

Ik vrees van niet. Zeker in de Brainport regio zijn de grondprijzen extreem. Eindhoven noord in 2018 nog ruim boven de 600 (ons perceel exact 666 euro/m2).

Lonen liggen hier hoger dan in de randstad en de huizenprijzen zijn, geheel tegen de landelijke trends in, blijven stijgen. Met name een specifieke chipmachinefabrikant drukt een heel zware stempel op de markt. Starterswoningen beginnen bij 450k en dat zijn dan rijtjeshuizen van 100 m2.

Er is in de hele brainport regio geen nieuwbouwwoning te vinden onder de 4 ton en al helemaal geen tweekappers. Een paar rijtjeswoningen in Middelbeers of appartementjes/seniorenwoningen in en om Eindhoven (en dat is dan 4 ton voor 86 m2, vrij op naam).

Inderdaad, die prijzen vind je in Eindhoven in ieder geval niet. Ons huis al rond de €1300 per m2 aan grond kosten. Ook Eindhoven Noord.

• rubenos
Sinny schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Gietvloerleverancier langs laten komen voor oplevering :+

Hier kwamen er bijna 5000 euro aan egalisatie kosten bij door enorme scheuren in de dekvloer. :( Was blij dat ik dat voor oplevering wist en ik nog onder de offerte uit kon.
Oef! Bij de leverancier (maar ook andere offertes) die ik nu heb kan ik niet op dat moment meer afzien van de vloer zonder annuleringskosten. Aangezien de betere partijen meestal niet op korte termijn beschikbaar zijn, had inplannen mijn voorkeur.

Goed om te weten dat het geen onrealistisch scenario is. Zo te lezen zijn de ervaringen per huis anders.
Sinny schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Dus maar afgezien van een gietvloer, dat zien we over 5 jaar wel weer. Voor nu gegaan voor een vloercoating, voor ongeveer een 25% van de prijs.

Als je geen extreem strakke vloer wilt, zoals met een PU gietvloer van een x aantal millimeters dik is het serieus een overweging waard. Je kan het prima zelf aanbrengen en als je vooraf egaliseert kom je nog best in de buurt van de strakke PU gietvloer denk ik :)

Mocht je wat info willen kun je evt een DM sturen voor mijn ervaring tot nu toe.
Dank! Ik ga mij eens beraden wat we nu gaan doen.

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:21
Blihi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:49:
[...]

350 euro per m2?

Is ook maar net tot waar je braindpoort regio zie, op 25km van de Hightech campus, vond je eind vorig jaar b.v nog deze starterswoningen, die op dit moment gebouwd worden. €238.500 voor een tussenwoning van 103m2.

http://www.casanostra.nl:...ten/nieuwbouw-casa-nostra

Of nu deze tussenwoningen in Heeze
https://www.funda.nl/koop...5-tussenwoning-bouwnr-65/

Die laatste is wel via de koopstartregeling. Zelf hebben wij in 2020 een vrijstaande projectwoning gekocht op een kavel van 470m2 en onze grondprijs inclusief vergunning en ontwikkeling was €405,00 maar van de buren groter perceel maar €355,00 en dan hebben we het over een woning in een doodlopend hofje in een dorp met alle basisvoorzieningen op 20km van Eindhoven.

• Blihi
@Hanzul het project in Budel is volledig verkocht en de andere is koopstart, dat is voor een heel specifieke groep interessant.

Je stelling dat huizen niet verkocht worden is echt niet terecht. En... Budel is bijna Limburg :)

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:21
Blihi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:18:
@Hanzul het project in Budel is volledig verkocht en de andere is koopstart, dat is voor een heel specifieke groep interessant.

Je stelling dat huizen niet verkocht worden is echt niet terecht. En... Budel is bijna Limburg :)
Zeg ook niet dat de huizen niet verkocht worden, in tegendeel waren vrij snel weg.
Wilde alleen aangeven dat er wel degelijk nieuwbouwwoningen gebouwd worden ruim onder de 4ton en wat in iedergeval volgens de papierenwerkelijkheid tot de metropoolregio Eindhoven behoort.

• Draakje5
Ik heb toch nog eens gevraagd waarom wij verplicht een spiegel moeten ophangen op de badkamer. Ik begrijp het nog steeds niet. Ik wil de spiegel best kopen en zelfs betalen voor montage, als dat ding maar niet opgehangen wordt. Krijg als reactie:
"Wij moeten de spiegel monteren omdat we anders niet aan de aangevraagde vergunning voldoen".

Kent er iemand een vergunning die je verplicht een badkamerspiegel op te hangen? 8)7

Nb. De elektrische radiator mag wel weggelaten worden.

[Voor 19% gewijzigd door Draakje5 op 13-03-2023 20:55]

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Draakje5 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:54:
Ik heb toch nog eens gevraagd waarom wij verplicht een spiegel moeten ophangen op de badkamer. Ik begrijp het nog steeds niet. Ik wil de spiegel best kopen en zelfs betalen voor montage, als dat ding maar niet opgehangen wordt. Krijg als reactie:
"Wij moeten de spiegel monteren omdat we anders niet aan de aangevraagde vergunning voldoen".

Kent er iemand een vergunning die je verplicht een badkamerspiegel op te hangen? 8)7

Haha, wat een bullshit :D 8)7

• Ucello
  • Registratie: Januari 2015
Wij willen op termijn in onze nieuwbouwwoning de tuindeur van de garage vervangen door openslaande deuren. Hiermee maken we van de garage dan een werkruimte (vloerverwarming komt er ook in). Dit kunnen we nu al meenemen als onderdeel van een meerwerkoptie. Maar dat is erg duur. Dus we zitten er aan te denken om dit later te doen. De openslaande deuren zijn 2 meter breed.

Heeft iemand een idee hoe duur het ongeveer is om naderhand de tuindeur te vervangen door openslaande deuren? (incl breken, installatie deur en openslaande deuren zelf).

• Iamthefish
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:22

Eigelijk toch te bizar voor woorden. Betaal je gemiddeld een half miljoen voor een nieuwbouwwoning, is dit ze teveel gevraagd. Dat ze niet allemaal kleine aanpassingen en details gaan doorvoeren snap ik, maar een spiegel weglaten..?
Kan je niet voorstellen dat ze de spiegel ophangen met montagetape oid? Of een ander alternatief dat ze niet hoeven te boren?

• Toppe
  • Nu online

Even contact opnemen met de gemeente ;)

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Paar vragen...

Situatie; Wij hebben een woning bij een project dat door twee aannemers wordt gedaan. Bij iedere fase wordt de ene helft van de woning door de ene aannemer gedaan de andere helft door de andere aannemer, zie het als ene kant van de straat vs andere kant van de straat.

Vorig jaar in januari is onze aannemer van het project begonnen met de bouw van de woningen van onze fase. De andere aannemer is in april beginnen met het bouwen van de woningen die dus ook in dezelfde fase vielen maar voor hun rekening waren.

Nu maart ruim 1 jaar later zijn de woningen van de andere aannemer al vrijwel klaar en kunnen de bewoners of 1 maand erin trekken. Heel leuk voor hen!

Echter onze aannemer is nu pas klaar met de 1ste verdieping, ze gaan hopelijk binnen kort beginnen met het de dakbedekking echter hebben wij (en andere bewoners) onze twijfel of het hen uberhaupt nog gaat lukken om iets op te leveren voor de bouwvak. Zwaar irritant dus.

Nu is het zelf ook zo dat de andere aannemer voor de fase die na ons komt zelfs al veel verder is! Daar zijn ze al bijna klaar met de daken van de andere woning en hebben de bewoners al hun woning in kunnen kijken, dat hebben wij zelfs nog niet kunnen doen.

Nu heb ik een paar vragen (ben geen expert)
* Waar kan ik terug zien hoeveel 'bouwdagen' er waren vorig jaar? Word dat ergens bijgehouden?
* Wat is het gevolg dat de woning zolang zonder dak staat? Waardoor er overal water en vuil naar binnen kan? Met name, is er eventuele impact op de levensduur / kwaliteit van het isolatie materiaal, et cetera?
* Is er iets wat ik kan doen? Schat van niet helaas. Voelt ook heel krom als straks woningen van een latere fase (hetzij een andere aannemer) eerder wordt opgeleverd.

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ucello schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:07:
Wij willen op termijn in onze nieuwbouwwoning de tuindeur van de garage vervangen door openslaande deuren. Hiermee maken we van de garage dan een werkruimte (vloerverwarming komt er ook in). Dit kunnen we nu al meenemen als onderdeel van een meerwerkoptie. Maar dat is erg duur. Dus we zitten er aan te denken om dit later te doen. De openslaande deuren zijn 2 meter breed.

Heeft iemand een idee hoe duur het ongeveer is om naderhand de tuindeur te vervangen door openslaande deuren? (incl breken, installatie deur en openslaande deuren zelf).
Bij ons project was er ook een optie om de standaard garagedeur door houten openslaande deuren te vervangen. Optieprijs was 2500 euro, wat gezien de al afgenomen opties, het financiele plaatje en de gedachte dat het later vast goedkoper zou kunnen, reden om het niet af te nemen.

Heb echter wat navraag gedaan, nadat de optietermijn al was verlopen. De prijzen inclusief montage en fatsoenlijke beveiliging die ik heb gevonden waren minimaal 3500 euro.en gemiddeld rond de 3800 euro Achteraf gezien hebben we er dus wel spijt van gehad dat we het niet meteen hebben gedaan. 8)7

Als het vergelijkbaar is qua optieprijs of lager zou ik het meteen meenemen indien de financien het ook toelaten.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:07

Ik heb bij onze woning de badkamer zo basic mogelijk laten opleveren omdat ze idioot veel vroegen voor alles, en dat was standaard ook zonder spiegel. Wel aansluiting voor elektra die er standaard in zat. Misschien dat het vanuit de gemeente verplicht is? Ik weet niet of je de vergunning al eens doorgelopen hebt, misschien staat daar vermeld dat de gemeente iets als een spiegel vereist?

• Blik1984
Chip. schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:53:
Paar vragen...

Situatie; Wij hebben een woning bij een project dat door twee aannemers wordt gedaan. Bij iedere fase wordt de ene helft van de woning door de ene aannemer gedaan de andere helft door de andere aannemer, zie het als ene kant van de straat vs andere kant van de straat.

Vorig jaar in januari is onze aannemer van het project begonnen met de bouw van de woningen van onze fase. De andere aannemer is in april beginnen met het bouwen van de woningen die dus ook in dezelfde fase vielen maar voor hun rekening waren.

Nu maart ruim 1 jaar later zijn de woningen van de andere aannemer al vrijwel klaar en kunnen de bewoners of 1 maand erin trekken. Heel leuk voor hen!

Echter onze aannemer is nu pas klaar met de 1ste verdieping, ze gaan hopelijk binnen kort beginnen met het de dakbedekking echter hebben wij (en andere bewoners) onze twijfel of het hen uberhaupt nog gaat lukken om iets op te leveren voor de bouwvak. Zwaar irritant dus.

Nu is het zelf ook zo dat de andere aannemer voor de fase die na ons komt zelfs al veel verder is! Daar zijn ze al bijna klaar met de daken van de andere woning en hebben de bewoners al hun woning in kunnen kijken, dat hebben wij zelfs nog niet kunnen doen.

* Waar kan ik terug zien hoeveel 'bouwdagen' er waren vorig jaar? Word dat ergens bijgehouden?
* Wat is het gevolg dat de woning zolang zonder dak staat? Waardoor er overal water en vuil naar binnen kan? Met name, is er eventuele impact op de levensduur / kwaliteit van het isolatie materiaal, et cetera?
* Is er iets wat ik kan doen? Schat van niet helaas. Voelt ook heel krom als straks woningen van een latere fase (hetzij een andere aannemer) eerder wordt opgeleverd.
Bouwdagen wordt niet bijgehouden, omdat het per regio nogal kan verschillen. De aannemer moet het in principe bijhouden. Richtlin is ongeveer 180 bouwdagen in een jaar, echter is 2022 niet bijzonder koud of warm geweest, dus kunnen er zomaar meer zijn geweest. Hoeveel bouwdagen staan er in je KAO?

• Bernardsimon
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03 23:49
Paar vragen...

Heem van selis Boxtel?
Fase 2c van peer toevallig?

• Blihi
Paar vragen...

Op zich heb jij een contract met een aannemer. Dat een andere aannemer het bouwt is voor jou, in principe, niet relevant. De contractaannemer is aanspreekpartij.

Nogal ja.

De aannemer dient dit de administreren. Als er conflicten over komen dan zijn er externe partijen die deze administratie kunnen controleren aan de hand van weergegevens van het KNMI van het dichtstbijzijnde weerstation. Je kunt dat ook zelf proberen te doen (die data is bij de KNMI te downloaden)
De isolatie wordt eventueel zeiknat. Die droogt vanzelf, afhankelijk van het type, naar binnen of naar buiten toe. Heb je isolatie met een metalen buitenkant, dan droogt de isolatie vooral naar binnen. Je bent dus heel veel tijd kwijt om het vocht uiteindelijk uit je gebouw te krijgen. Bij isolatie zonder metalen platen vindt de droging ook naar buiten plaats en gaat dat sneller.

is er hout gebruikt, dan kan dat gaan schimmelen. Dat ziet er niet mooi uit en daar maak je dan straks een opleverpunt van. Ook zou het kunnen rotten en dan ben je verder van huis. Ik ken voorbeelden waar een dakraam al volledig verrot bleek na 2 jaar omdat het tijdens de bouw zeiknat geplaatst is.
Nee, je kunt niets doen. Jouw contract specificeert een aantal werkbare dagen. Je kunt de aannemer eens vragen hoe het staat met het aantal dagen, maar ruwweg moet je op 180 a 200 dagen per jaar rekenen.

Pas nadat die termijn voorbij is kun je iets. Betrek dan ook altijd Woningborg en/of SWK in dat verhaal.

[Voor 4% gewijzigd door Blihi op 14-03-2023 09:23]

• Sinny
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:22:
[...]

Nee, je kunt niets doen. Jouw contract specificeert een aantal werkbare dagen. Je kunt de aannemer eens vragen hoe het staat met het aantal dagen, maar ruwweg moet je op 180 a 200 dagen per jaar rekenen.

Pas nadat die termijn voorbij is kun je iets. Betrek dan ook altijd Woningborg en/of SWK in dat verhaal.
En bij SWK krijg je dan pas bij minimaal 10% overschrijding knaken :+

• Blihi
En je zult ze niet zomaar krijgen, je moet er heel actief achteraan, gok ik zo.

• Sinny
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:27:
En je zult ze niet zomaar krijgen, je moet er heel actief achteraan, gok ik zo.
Mja volgens mij is het zelfs zo, bij SWK, dat ze een specifiek aantal dagen per maand in hun bepalingen hebben opgenomen, en die valt voor een koper niet best uit zullen we maar zeggen :+ volgens mij waren dat er in totaal iets van 178 :/

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
Tja had je er ook erg in gehad als er geen andere aannemer was geweest die een stuk sneller is?
Weet niet wat van tevoren beloofd is.

Bij ons is direct beloofd rond december 2023 oplevering. Kan wat weken verschil inzitten.
We horen 6 maanden van tevoren of ze december gaan halen. Als ze gaan komen met we hadden te weinig man of het was erg kout het wordt mei 2024 zou ik ook pissig zijn.

Weet niet wat van tevoren beloofd is?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-03 18:30
Ik kan me niet voorstellen dat er dingen 'beloofd' worden wat betreft oplevering. Het enige wat telt zijn de x aantal dagen die in de AO staan en daar heb je voor getekend. En zelfs daar kunnen ze nog gewoon overheen gaan als het tegenzit.

Als ik zie hoeveel buren al maanden (jaren?) moeilijk doen over de verwachte opeleveringsdatum alleen maar omdat de makelaar een iets te rooskleurig beeld schetste :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
Klopt, maar je moet er wel zelf achteraan zitten. Als de bouwer echt over de dagen heen gaat moet je actie ondernemen. Houd de druk er op, want als jij het niet doet, doet een ander het wel in een ander project van dezelfde aannemer.

Onze aannemer was na oplevering ook heel laks met het oppakken van allerlei openstaande punten. Pas toen ik Woningborg inschakelde en de bankgarantie vasthield kwam er ineens schot in de zaak, want ja, dan gaat het ze geld kosten.

Sowieso is het inschakelen van Woningborg/SWK belangrijk. Zij zijn een verzekeraar en hebben een hekel aan betalen. Dus ook zij zullen druk zetten op de aannemer om zijn zaakjes in orde te hebben en de aannemer wil de relatie met die partijen niet op het spel zetten.

Vergis je niet, het verzekeren van een project bij Woningborg/SWK is heel duur voor de aannemer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:20
Alic3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:49:
Ik kan me niet voorstellen dat er dingen 'beloofd' worden wat betreft oplevering. Het enige wat telt zijn de x aantal dagen die in de AO staan en daar heb je voor getekend. En zelfs daar kunnen ze nog gewoon overheen gaan als het tegenzit.

Als ik zie hoeveel buren al maanden (jaren?) moeilijk doen over de verwachte opeleveringsdatum alleen maar omdat de makelaar een iets te rooskleurig beeld schetste :P
Dit dus. Sommige mensen zien een prognose echt als een soort zekerheid waar ze zich heel erg aan vastklampen en dan beledigd zijn als dat niet lukt. Dat is ook de reden dat onze aannemer heel voorzichtig is met hun verwachte opleverdata. Puur en alleen omdat mensen het als een soort toezegging zien ofzo. Dat je chagrijnig wordt als het aantal werkbare dagen wordt overschreden kan ik snappen. Maar dat een prognose wat wordt bijgesteld hoort er gewoon bij.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Onze warmtepomp is dit weekend weer in storing geschoten. De aannemer was op de hoogte van dit defect en heeft dit bij de overdracht niet gemeld. Mijn opmerking dat het beneden slechts 14 graden was en de thermostaat op 20 stond werd eigenlijk vrijwel genegeerd. De dag erop kreeg ik een telefoontje om een afspraak te plannen met leverancier van de onderaannemer. Het plannen was meer dan komen ze, zorg dat ze erin kunnen.

Toevallig kwam het goed uit in de planning en hebben ze in 2 uur alles nagelopen maar geen oorzaak kunnen vinden, desondanks was het afgelopen weekend wéér afgekoeld naar 14 graden (één fase eruit) en daarmee weer contact opgenomen met de aannemer. Of ik weer toegang kon verlenen.. Persoonlijk begin ik mij hier wel behoorlijk aan te irriteren gezien deze bezoekjes mij gewoon een half dag aan productiviteit kosten (reistijd, geen werkplek, amper internet).

Natuurlijk bied de aannemer zelf aan om de sleutel achter te laten maar vind dit persoonlijk geen passende oplossing omdat ze voor een reden de woning overdragen hadden, als ik vooraf had geweten dat er een technische probleem was waar ik de oorzaak niet van wist had ik mogelijk de overdracht uitgesteld (we gaan over 4 maanden pas verhuizen). In hoeverre dien ik de planning van de onderaannemer maar te slikken of kan ik hier überhaupt iets mee? Mijn eigen vermoeden is dat de storing gerelateerd is aan vorst maar grote kans dat ik daar eind van het jaar pas achter kom.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blihi
@Deveon Post eens wat foto's etc. in het Warmtepomp topic. Of beter nog, maak een eigen topic en vraag daar om hulp. Je bent niet de enige met een nieuwbouw WP die kuren heeft (toch niet zo'n ding wat op het dak in een neppe schoorsteen staat?) Vooral heel veel foto's posten en ook alle instellingen. (topic voor L/W warmtepompen staat hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10)

Qua planning: de aannemer moet zich naar jou schikken natuurlijk, maar je wilt er wel vanaf. Dat zal een beetje geven en nemen zijn dus. Het kan niet zo zijn dat je jou steeds maar zeggen: "we komen dan, zorg maar dat je er bent".

Oh ja, en vergeet niet de bankgarantie vast te houden. Dat kun je in zijn geheel doen, want een fatsoenlijke warmtepompinstallatie kost je zo 20 a 30k in de huidige markt.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
@Deveon dus de temperatuur koelt in jouw woning af naar 14 graden als de verwarming niet werkt? Heb je de ramen open want dat lijkt me vrij koud voor een goed geisoleerde woning.

• GeeMoney
  • Nu online
Ascension schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:41:
@Deveon dus de temperatuur koelt in jouw woning af naar 14 graden als de verwarming niet werkt? Heb je de ramen open want dat lijkt me vrij koud voor een goed geisoleerde woning.
Uiteindelijk koelt het af gelijk aan de buitentemp als je maar lang genoeg wacht natuurlijk.
Zonder warmtebron zakt het ook in een zeer goed geïsoleerde woning.
Hier vorig jaar tijdens vorst buiten is de bodemwarmtepomp er 3 dagen afgeweest en het zakte krap een graad per dag. (grote vrijstaande woning en een gezin van 5 hier)

@Deveon 1 fase eruit klinkt als overbelasting ? Heb je toevallig een P1 meter om je slimme meter eens uit te lezen ?

[Voor 23% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 10:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
1 fase er uit kan heel veel oorzaken hebben. Bij een warmtepomp komen de volgende dingen voor:

1) Specifiek voor L/W: De buitenunit is niet goed geplaatst, bijvoorbeeld in een kap met te weinig openingen. Door de defrosts hoopt ijs op in de buitenunit, waardoor de ventilator vastloopt en uiteindelijk de compressor ook. Dan vliegt je groep er uit.

2) Specifiek voor split-units: Te weinig koelmiddel toegepast. De WP denkt dan te functioneren, maar krijgt toch de woning niet warm. Dat lijkt hier niet het geval omdat de woning wel warm wordt.

3) Kortsluiting in een van de elektrische bijverwarmers. Die komen eens in de zoveel tijd in bedrijf, bijvoorbeeld om Legionella-preventie te doen, of in specifieke situaties tijdens defrosts. Dat zou je na moeten kunnen meten.

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Uiteindelijk koelt het af gelijk aan de buitentemp als je maar lang genoeg wacht natuurlijk.
Zonder warmtebron zakt het ook in een zeer goed geïsoleerde woning.
Hier vorig jaar tijdens vorst buiten is de bodemwarmtepomp er 3 dagen afgeweest en het zakte krap een graad per dag. (grote vrijstaande woning en een gezin van 5 hier)

@Deveon 1 fase eruit klinkt als overbelasting ? Heb je toevallig een P1 meter om je slimme meter eens uit te lezen ?
Op die fase zit ook de kookgroepen (ander puntje) en de Quooker groep die nu in gebruik is door een koelbox met actieve koeling. Verder branden er enkel nog wat LED lampen.

Als ik via de energieleverancier de meter uitlees was de storing sinds woensdag en heb zelf dinsdagmiddag pas 20 graden gezien na mijn laatste bezoek op zondag. De woning zelf was waarschijnlijk nog koud en daarom snel afgekoeld. Het is natuurlijk wat anders dan wanneer de volledige massa al opgewarmd is en je er al woont. Daar komt je zonder actieve koeling in de zomer wel achter. :N

Verder bedankt voor de adviezen, ik zoek alleen niet echt een technische oplossing want dat laat ik liever aan de aannemer. Het advies bij oplevering was al "blijf er vanaf" en toen ik de stooklijn had aangepast om überhaupt naar de 20 graden te komen werd de leverancier al bijna boos. 8)7 Vloerwarming kan best traag verwarmen, maar als er geen graad per dag bij komt is er iets mis. De kou moet er gewoon eerst uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blik1984
Alic3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:49:

Bij ons werd direct gezegd bij tekenen, ga gewoon uit van de maximale tijd die de aannemer er voor heeft. Dit ook vanwege tekorten in personeel en materieel. Dat was oplevering rond eind 2023. Gedurende de bouw bleek het allemaal veel sneller te gaan, en alle huizen uit de fase worden voor de bouwvak opgeleverd. Alsnog kun je daar geen rechten aan ontlenen uiteraard, maar het is wel fijn om een indicatie te hebben

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Alic3
Het zal er bij ons om spannen of we vóór of na de bouwvak worden opgeleverd. Mij maakt het zelf niet veel uit. Eerder is leuk, maar na bijna 3 jaar wachten maakt die maand extra me ook niet uit. Wordt het wel na de bouwvak dan komen we in de knel met de maximaal werkbare dagen. Heel benieuwd hoe dat dan gaat.

Ik vind het zo grappig dat er dagelijks in de groepsapp met bewoners wordt gedeeld 'dat ze aan het werk zijn'. Echt, de aanemer wil ook niets liever dan dat het project asap wordt afgerond. Het is niet alsof ze bestaan om ons te pesten en expres het bouwproces te vertragen 8)7

Deze week horen we wel of we in maart weer een kijkmoment hebben. De binnenmuren staan dus dan krijgen we echt een goed beeld van de ruimtes.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:06
Alic3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:53:

Eerder is leuk, maar na bijna 3 jaar wachten maakt die maand extra me ook niet uit.
3 jaar???? 8)7

• Blihi
Alic3 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:53:
Het zal er bij ons om spannen of we vóór of na de bouwvak worden opgeleverd. Mij maakt het zelf niet veel uit. Eerder is leuk, maar na bijna 3 jaar wachten maakt die maand extra me ook niet uit. Wordt het wel na de bouwvak dan komen we in de knel met de maximaal werkbare dagen. Heel benieuwd hoe dat dan gaat.

Ik vind het zo grappig dat er dagelijks in de groepsapp met bewoners wordt gedeeld 'dat ze aan het werk zijn'. Echt, de aanemer wil ook niets liever dan dat het project asap wordt afgerond. Het is niet alsof ze bestaan om ons te pesten en expres het bouwproces te vertragen 8)7

Deze week horen we wel of we in maart weer een kijkmoment hebben. De binnenmuren staan dus dan krijgen we echt een goed beeld van de ruimtes.
Na 3 jaar gaat het voor veel mensen wel consequenties hebben. Zo zijn rentes op overbruggingskredieten niet meer aftrekbaar en dat scheelt vaak een behoorlijke slok op een borrel.

Ik vind 3 jaar echt belachelijk lang en dat valt echt de aannemer wel aan te rekenen. Die had gewoonweg beter moeten plannen en eerder moeten inkopen. Het argument van 'schaarste' gaat alleen op omdat de aannemer zelf geen voorraad aan wenst te houden.

Het is natuurlijk bizar dat warmtepompen nu ineens niet leverbaar zouden zijn, terwijl hij ze drie jaar geleden gewoon had kunnen aanschaffen bij de importeur. Toen was er voorraad genoeg, maar de aannemer wil niet voorfinancieren. Tja. dan krijg je dit soort taferelen. Het is te gemakkelijk dat op overmacht te gooien.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:12
Vraag over energielabels en EPC, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Technische omschrijving en aanneemovereenkomst stellen levering van een woning met een EPC <0,16.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daar ben ik natuurlijk niet zo blij mee. Ik wil minimaal een A+++ rapport. Daarnaast kom ik ook in de knoop met mijn hypotheek omdat de duurzaamheidshypotheek pas vanaf A++ geldt. Ik moest het energielabel aanleveren na oplevering en ben zo stom geweest te zeggen: dit label wordt nog aangepast omdat de douche-WTW er niet op staat. De hypotheekadviseur wilde daarom het nieuwe rapport ontvangen. De hypotheek wordt nu - als ik binnen 3 maanden geen ander rapport aanlever - conform de voorwaarden omgezet naar de huidige rente (dan ga ik van 0,9% naar minimaal 5,2%).

Ik wil naar de aannemer een vuist maken. Maar die stellen: EPC heeft geen verhouding met het energielabel en wij hebben je geen A+++ of A++++ label beloofd. Als ik het lente akkoord goed begrijp betekend een EPC van <0,2 echter een A++++ label.

Hoe communiceer ik dit nu handig naar de aannemer?

• GeeMoney
  • Nu online
Mr. Stom schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:12:

Technische omschrijving en aanneemovereenkomst stellen levering van een woning met een EPC <0,16.

***members only***

Daar ben ik natuurlijk niet zo blij mee. Ik wil minimaal een A+++ rapport. Daarnaast kom ik ook in de knoop met mijn hypotheek omdat de duurzaamheidshypotheek pas vanaf A++ geldt. Ik moest het energielabel aanleveren na oplevering en ben zo stom geweest te zeggen: dit label wordt nog aangepast omdat de douche-WTW er niet op staat. De hypotheekadviseur wilde daarom het nieuwe rapport ontvangen. De hypotheek wordt nu - als ik binnen 3 maanden geen ander rapport aanlever - conform de voorwaarden omgezet naar de huidige rente (dan ga ik van 0,9% naar minimaal 5,2%).

Ik wil naar de aannemer een vuist maken. Maar die stellen: EPC heeft geen verhouding met het energielabel en wij hebben je geen A+++ of A++++ label beloofd. Als ik het lente akkoord goed begrijp betekend een EPC van <0,2 echter een A++++ label.

Heb je rechtsbijstand? Anders een advocaat inschakelen. (Ik zou overigens altijd een advocaat kiezen ook al heb je rechtsbijstand) Die 2 of 3k die die advocaat kost heb je met 2 maanden terug verdiend als je hypotheek op 0.9% blijft.
Voor de bank heb je maar 3 maanden gok ik om dit aan te leveren en die zijn daar normaal gesproken erg strikt in. Je moet dus snel gaan handelen.

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 12:22]

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

***members only***

EPC is voor zover ik weet zeker gekoppeld aan het energielabel. Je woning voldoet niet aan het bouwbesluit (en omgevingsvergunning) en de aannemer moet dat oplossen. Je zit nu tussen 0.6 en 0.8 EPC, wens de aannemer maar succes met het uitvoeren van maatregelen om onder 0.16 te komen.

• Blihi

***members only***

Maar, je hebt het rapport uit 2022 nog, toch? Daarin staat toch A++ en dat is voor de hypotheek genoeg. Je kunt natuurlijk aan de hypotheekadviseur uitleggen dat het nieuwe rapport er nog steeds niet is en dat tot die tijd het oude rapport geldig blijft.

• Draakje5
Even praktisch gedacht, de inspecteur heeft geen bewijs van de geplaatste isolatie. Waarom boor je geen gat om de isolatie te inspecteren en laat je op kosten aannemer dit weer dichtmaken?
Je kan dan toch eenvoudig de dikte van de isolatie meten + het soort isolatie? Neem aan dat 1 sample voldoende is?

[Voor 23% gewijzigd door Draakje5 op 14-03-2023 12:46]

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:32

Greebs

inert

Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Maar, je hebt het rapport uit 2022 nog, toch? Daarin staat toch A++ en dat is voor de hypotheek genoeg. Je kunt natuurlijk aan de hypotheekadviseur uitleggen dat het nieuwe rapport er nog steeds niet is en dat tot die tijd het oude rapport geldig blijft.
Als het nieuwe rapport netjes geregistreerd is, en het verhaal zo lezende zal dat wel gedaan zijn/worden, dan kan de bank het recentere rapport gewoon zelf inzien/opvragen.

• Deveon
  • Niet online
conform de voorwaarden omgezet naar de huidige rente (dan ga ik van 0,9% naar minimaal 5,2%).
Verlies je niet enkel een paar procenten korting voor het lage energielabel? Het klinkt nu alsof je een gehele nieuwe aanvraag moet doen.

Helaas heeft de aannemer gelijk. Er is geen koppeling tussen EPC en energielabel, natuurlijk wel een schatting maar de rekenmethode is gewoon anders. Zo leunt het energielabel bijvoorbeeld veel zwaarder op koeling in de zomer terwijl EPC enkel focus had op verwarmen in de winter. Onze huidige woning had een EPC van 0,6 maar kwam met 14 zonnepanelen niet eens onder een A+ rating. Een CV ketel scoorde in EPC beter dan bij het energielabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alic3
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Na 3 jaar gaat het voor veel mensen wel consequenties hebben. Zo zijn rentes op overbruggingskredieten niet meer aftrekbaar en dat scheelt vaak een behoorlijke slok op een borrel.

Ik vind 3 jaar echt belachelijk lang en dat valt echt de aannemer wel aan te rekenen. Die had gewoonweg beter moeten plannen en eerder moeten inkopen. Het argument van 'schaarste' gaat alleen op omdat de aannemer zelf geen voorraad aan wenst te houden.

Het is natuurlijk bizar dat warmtepompen nu ineens niet leverbaar zouden zijn, terwijl hij ze drie jaar geleden gewoon had kunnen aanschaffen bij de importeur. Toen was er voorraad genoeg, maar de aannemer wil niet voorfinancieren. Tja. dan krijg je dit soort taferelen. Het is te gemakkelijk dat op overmacht te gooien.
Ik ga dit even nuanceren :)
  • groot appartementencomplex met dubbellaagse parkeerkelder waardoor de bouwtijd niet te vergelijken is met een standaard rijtjeshuis.
  • KO getekend juni '20 - wij waren een van de eersten in de pre sale (toen bestond dat nog) dus we wisten dat we lang moesten wachten.
  • Start bouw april '21
  • Werkelijke vertraging is een half jaartje ivm complexe aanleg parkeerkelder en de bouwgrond die niet goed was. Oplevering staat nu gepland in Q3
Voor zo ver we nu weten zijn er geen andere zaken die voor vertraging zorgen, maar er kan nog veel gebeuren in de laatste maanden voor oplevering.

Het klopt trouwens dat we onze overbruggingshypotheek na twee jaar moesten verlengen tegen de huidige rente, dat was wel een klein beetje zuur ja :'(

[Voor 4% gewijzigd door Alic3 op 14-03-2023 13:07]

• Niel-z
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Blik1984 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Bij ons werd direct gezegd bij tekenen, ga gewoon uit van de maximale tijd die de aannemer er voor heeft. Dit ook vanwege tekorten in personeel en materieel. Dat was oplevering rond eind 2023. Gedurende de bouw bleek het allemaal veel sneller te gaan, en alle huizen uit de fase worden voor de bouwvak opgeleverd. Alsnog kun je daar geen rechten aan ontlenen uiteraard, maar het is wel fijn om een indicatie te hebben
Even benieuwd, hoever zijn de dan op dit moment?
Wat je zelf kan zien bedoel ik dan, welke fase zijn mee bezig?
Wij hebben ook nieuwbouw, wordt nog altijd gezegd Q3/Q4 2023...

Dus om te vergelijken benieuwd ;-)

• Blik1984
Niel-z schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:41:
[...]

Even benieuwd, hoever zijn de dan op dit moment?
Wat je zelf kan zien bedoel ik dan, welke fase zijn mee bezig?
Wij hebben ook nieuwbouw, wordt nog altijd gezegd Q3/Q4 2023...

Dus om te vergelijken benieuwd ;-)
Even grofweg. Zijn net klaar met het buitenwerk, dus alle wanden zijn gemetseld. Dus voornamelijk binnenwerk nog, dus de dekvloer leggen, binnenwandjes, elektra en ik neem aan sanitair nog doen. Heb helaas nog geen kijkdag gehad vanwege veiligheidsissues (we hebben een vide en een gebogen raam, voor de vide is het hekwerk nog niet af en het raam is nog niet geleverd), dus kan niet exact zeggen wat ze al wel/niet hebben gedaan binnen. Maar dit is specifiek voor ons huis. De eerste huizen uit de fase waren al in december klaar en worden door problemen bij de nutsvoorzieningen en gemeente pas volgende week opgeleverd.

[Voor 14% gewijzigd door Blik1984 op 14-03-2023 13:47]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05
Deveon schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:03:
Helaas heeft de aannemer gelijk. Er is geen koppeling tussen EPC en energielabel, natuurlijk wel een schatting maar de rekenmethode is gewoon anders. Zo leunt het energielabel bijvoorbeeld veel zwaarder op koeling in de zomer terwijl EPC enkel focus had op verwarmen in de winter. Onze huidige woning had een EPC van 0,6 maar kwam met 14 zonnepanelen niet eens onder een A+ rating. Een CV ketel scoorde in EPC beter dan bij het energielabel.
Alleen hoe gaat de aannemer de EPC-berekening kunnen doen als er geen bewijs is van de toegepaste isolatie? Zodra je iets in de EPC-berekening kunt vinden dat aantoonbaar onjuist is, zoals het type WTW-installatie, kun je een correcte vragen. Maar de aannemer heeft kennelijk al zwart op wit laten zetten dat ze het niet kunnen bewijzen. Dus ze kunnen ook niet bewijzen dat ze aan de bouwvergunning hebben voldaan.

Erg bijzonder dat er kennelijk geen kopie van de certificaten is gemaakt.

• Niel-z
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Blik1984 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Even grofweg. Zijn net klaar met het buitenwerk, dus alle wanden zijn gemetseld. Dus voornamelijk binnenwerk nog, dus de dekvloer leggen, binnenwandjes, elektra en ik neem aan sanitair nog doen. Heb helaas nog geen kijkdag gehad vanwege veiligheidsissues (we hebben een vide en een gebogen raam, voor de vide is het hekwerk nog niet af en het raam is nog niet geleverd), dus kan niet exact zeggen wat ze al wel/niet hebben gedaan binnen. Maar dit is specifiek voor ons huis. De eerste huizen uit de fase waren al in december klaar en worden door problemen bij de nutsvoorzieningen en gemeente pas volgende week opgeleverd.
Oh ja de Nuts voorzieningen, die hoorde ik recent ook voorbij komen bij ander groot project.
Wij liggen nog wel 1 maand 'achter'. Metselen en dak erop, moet binnen nu en 4 weken wel gereed zijn.
Dan dus het door jou benoemde binnenwerk.
Ik ga uit van 1 okt, dat is begin Q4. Alles wat eerder is vind ik helemaal prima ;-)

Succes met jullie project.

• Deveon
  • Niet online
millerman_sf schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Alleen hoe gaat de aannemer de EPC-berekening kunnen doen als er geen bewijs is van de toegepaste isolatie? Zodra je iets in de EPC-berekening kunt vinden dat aantoonbaar onjuist is, zoals het type WTW-installatie, kun je een correcte vragen. Maar de aannemer heeft kennelijk al zwart op wit laten zetten dat ze het niet kunnen bewijzen. Dus ze kunnen ook niet bewijzen dat ze aan de bouwvergunning hebben voldaan.

Erg bijzonder dat er kennelijk geen kopie van de certificaten is gemaakt.
Gezien elke woning die verkocht wordt een energielabel moet hebben lijkt mij dat hierin aannames gemaakt worden. Als de vergunningsaanvraag plausibel is met de realiteit dan zullen ze het als waarheid overnemen. Het specifieke geval waarom dat jou niet met gebeurt begrijp ik ook niet maar ik haakte alleen in op dat je vanuit EPC geen energielabel kan ophangen.

Overigens heb ik voor ons huidige huis ook alle informatie met betrekking tot aanvraag voor de omgevingsvergunning inclusief de volledige EPC berekening. Van onze nieuwe woning heb ik echter bar weinig informatie en wanneer ik bij de aannemer navraag doe sturen ze mijn naar de gemeente omdat het niet alleen onze woning betreft. Is dit soort informatie normaal gesproken op te vragen bij projectbouw?

PS: In onze EPC berekening zag ik trouwens dat ze WTW op de ventilatie hadden en uiteindelijk een andere unit geplaatst is, echter zat de berekening ook ruim onder de 0,6 EPC en verwacht ik dat ze het gooien op "geen schade".

• Blik1984
Niel-z schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Oh ja de Nuts voorzieningen, die hoorde ik recent ook voorbij komen bij ander groot project.
Wij liggen nog wel 1 maand 'achter'. Metselen en dak erop, moet binnen nu en 4 weken wel gereed zijn.
Dan dus het door jou benoemde binnenwerk.
Ik ga uit van 1 okt, dat is begin Q4. Alles wat eerder is vind ik helemaal prima ;-)

Succes met jullie project.
Kan wel aardig kloppen, je hebt ook nog 3 weken bouwvak waarin er niet wordt gewerkt. Dus dan kan het goed rond september/oktober worden.

Maar het is sowieso koffiedik kijken, want de eerste huizen in ons project hebben dus 3 maanden vertraging opgelopen wegens vertraging in de nutsvoorzieningen en gemeentewerken. Die eigenaren hebben dus 3 maanden naar een huis gekeken dat volledig af was, maar ze verder nog niks mochten doen.
Pagina: 1 ... 204 ... 208 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee