laurens0619 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:03:
Afgelopen november is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd.
Nu viel het mij op dat ik slecht co2/kooklucht weg kreeg in de woonkamer, keer in de zehnder WTW gekeken waar ik was vreemde waardes zag.
Vandaag is is de installateur geweest en wat blijkt, het hele systeem was niet ingeregeld.
Nu zat er bij de oplevering een mooi afgetekend opleverrapport met allerlei getallen hoe alles ingeregeld was. Toch wel heel bijzonder want dat rapport is dus 1 grote leugen. Het is ook niet dat er rapporten verwisselend zijn oid want mijn woning was uberhaupt niet ingeregeld...
Deze post dus meer als waarschuwing: check je waardes bij oplevering. Of komt dit vaker voor?
Ik lig inmiddels al 2 jaar overhoop met de aannemer vanwege niet goed werkende ventilatie.
Hier ook een mooi verhaal dat alles ontworpen en dubbelgecheckt was, hele uitleg over hoe de inregeleling gedaan was bij oplevering.
Uiteindelijk blijkt het systeem, zoals ontworpen en aangelegd, onmogelijk te kunnen werken, inregelrapport weigert de aannemer tot op de dag van vandaag te overhandigen.
Ze gaven ook pas na veel ontkennen toe dat het echt fout zat.
Laatste verhaal richting de advocaat was ineens dat er nooit ingeregeld is, want de problemen zouden voor
oplevering al bekend geweest zijn. Gek genoeg staan de boxen hier niet in fabrieksmode, dus er is wel degelijk een poging tot inregelen gedaan, maar die zal jammerlijk gefaald zijn.
Hopelijk is het bij jou wel goed ontworpen, maar alleen niet goed ingeregeld. Dan is het relatief snel te fixen.
Bij ons moet er zoveel toevoercapaciteit als afvoercapaciteit bij en ik wil een goede oplossing en de aannemer de goedkoopste oplossing (die naar mijn mening nog steeds niet zal voldoen)
Edit:
Aannemer heeft bij een volgende bouwfase aangegeven dat alles daar opgelost is en goed zit. Toen ik ging kijken bij een van die woningen bleken de afvoerventielen recht voor een raam met groot rooster te zittten...
De helft van hun afvoercapaciteit gaat dus verloren aan buitenlucht direct afzuigen waardoor ze netto ook gewoon te weinig ventilatie hebben.
[
Voor 11% gewijzigd door
Farmerwood op 06-03-2023 16:46
]