Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
laurens0619 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:53:
Ja ik vind het ook lomp van ze, ga ook om opheldering vragen.

CO2 waardes bleven wel redelijk OK maar hadden wel luchtweg klachten. Wellicht stond er flinke overdruk/ondruk? Feit was wel dat de slaapkamers veels te veel inblaas hadden en de woonkamer te weinig.
En de WC enorm veel afvoer en de keuken nauwelijks.
Als de CO2 waardes redelijk OK bleven, dan was er in ieder geval wel circulatie lijkt me.

Met circulatie zou de luchtkwaliteit goed moeten zijn, ook als er teveel circulatie is (?). Niet mijn expertise gebied, dus ik word graag verbeterd, maar teveel circulatie zal met name bij een type C kunnen leiden tot teveel tocht via de roosters. Dat kan weer leiden tot een verkoudheid etc.

Maar teveel circulatie zou - lijkt me - niet kunnen leiden tot een slechte luchtkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Hooguit dat in sommige ruimtes de luchtkwaliteit slecht is en in andere ruimtes niet. In een keuken moet je minstens 75 m3/uur ventileren (of meer als het een heel grote keuken is). Toilet minimaal 25 m3/uur.

Als dat andersom is, is het op het toilet fijn, maar in de keuken te vochtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:56:
[...]

Als de CO2 waardes redelijk OK bleven, dan was er in ieder geval wel circulatie lijkt me.

Met circulatie zou de luchtkwaliteit goed moeten zijn, ook als er teveel circulatie is (?). Niet mijn expertise gebied, dus ik word graag verbeterd, maar teveel circulatie zal met name bij een type C kunnen leiden tot teveel tocht via de roosters. Dat kan weer leiden tot een verkoudheid etc.

Maar teveel circulatie zou - lijkt me - niet kunnen leiden tot een slechte luchtkwaliteit?
Nee denk dat de luchtkwaliteit prima was maar idd overdruk/onderdruk en hierdoor tocht. Dit merkte ik vooral op de slaapkamers waar je de tocht ook voelde. DAarom zette ik de WTW snachts al op 1 om dat te berpeken (Waar de CO2 nog steeds laag bleef)

@Blihi
In de keuken was de afzuiging idd veuls te weinig. Als ik binnen ging bakken dan moest ik echt ramen open gooien om het afgevoerd te krijgen.

Ik had je eerdere reactie van de dorpel gezien. Ik heb dit ook aan de installateur gevraagd en daar kwam dit uit:
Het inregelen van de balansventilatie maakt niet uit of het luchtdicht is of niet. Dat is een seperate doorblaastest die ze inderdaad bij oplevering moeten uitvoeren maar ze mogen dit steekproefgewijs doen. Bijvoorbeeld 1 woning van hetzelfde type uit een project. Daarbij plakken ze de hele voordeur af tijdens die test dus een lekkende voordeur glipt er dan tussendoor

Ach ben blij dat ik het iig nu heb ontdekt, je ziet wel dat je er bovenop moet zitten... :/

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 06-03-2023 16:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LupinIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 15:31
Hoe kwamen ze erachter dat het niet was ingeregeld?
laurens0619 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:03:
Afgelopen november is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd.
Nu viel het mij op dat ik slecht co2/kooklucht weg kreeg in de woonkamer, keer in de zehnder WTW gekeken waar ik was vreemde waardes zag.

Vandaag is is de installateur geweest en wat blijkt, het hele systeem was niet ingeregeld.

Nu zat er bij de oplevering een mooi afgetekend opleverrapport met allerlei getallen hoe alles ingeregeld was. Toch wel heel bijzonder want dat rapport is dus 1 grote leugen. Het is ook niet dat er rapporten verwisselend zijn oid want mijn woning was uberhaupt niet ingeregeld...

Deze post dus meer als waarschuwing: check je waardes bij oplevering. Of komt dit vaker voor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@LupinIII
- box stond op fabriekswaardes, waardes uit rapport stonden niet in box. Rapport zei woning heeft 325m3/uur afzuigen nodig. Die waarde klopt maar zou je dan terug moeten vinden onder stand 2 wtw box. Daar stond bij mij 195 oid. Dat was de eerste indicatie dat het niet klopte
- ventielen stonden onlogisch, zou geen setup zijn na inregelen

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 06-03-2023 16:33 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LupinIII
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 15:31
@laurens0619 Goed om te weten voor onze oplevering eind dit jaar, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
laurens0619 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:59:
[...]

Nee denk dat de luchtkwaliteit prima was maar idd overdruk/onderdruk en hierdoor tocht. Dit merkte ik vooral op de slaapkamers waar je de tocht ook voelde. DAarom zette ik de WTW snachts al op 1 om dat te berpeken (Waar de CO2 nog steeds laag bleef)

@Blihi
In de keuken was de afzuiging idd veuls te weinig. Als ik binnen ging bakken dan moest ik echt ramen open gooien om het afgevoerd te krijgen.

Ik had je eerdere reactie van de dorpel gezien. Ik heb dit ook aan de installateur gevraagd en daar kwam dit uit:
Het inregelen van de balansventilatie maakt niet uit of het luchtdicht is of niet. Dat is een seperate doorblaastest die ze inderdaad bij oplevering moeten uitvoeren maar ze mogen dit steekproefgewijs doen. Bijvoorbeeld 1 woning van hetzelfde type uit een project. Daarbij plakken ze de hele voordeur af tijdens die test dus een lekkende voordeur glipt er dan tussendoor

Ach ben blij dat ik het iig nu heb ontdekt, je ziet wel dat je er bovenop moet zitten... :/
BIj WTW klopt dit. Heb je nog gewoon type C ventilatie, zoals ik hier, dan gaat dit verhaal niet op, want dan wordt er lucht van buiten aangezogen (by design) en dat hoort te gaan via de ventilatieroosters, niet onder de voordeur door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:03:
Afgelopen november is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd.
Nu viel het mij op dat ik slecht co2/kooklucht weg kreeg in de woonkamer, keer in de zehnder WTW gekeken waar ik was vreemde waardes zag.

Vandaag is is de installateur geweest en wat blijkt, het hele systeem was niet ingeregeld.

Nu zat er bij de oplevering een mooi afgetekend opleverrapport met allerlei getallen hoe alles ingeregeld was. Toch wel heel bijzonder want dat rapport is dus 1 grote leugen. Het is ook niet dat er rapporten verwisselend zijn oid want mijn woning was uberhaupt niet ingeregeld...

Deze post dus meer als waarschuwing: check je waardes bij oplevering. Of komt dit vaker voor?
Ik lig inmiddels al 2 jaar overhoop met de aannemer vanwege niet goed werkende ventilatie.

Hier ook een mooi verhaal dat alles ontworpen en dubbelgecheckt was, hele uitleg over hoe de inregeleling gedaan was bij oplevering.
Uiteindelijk blijkt het systeem, zoals ontworpen en aangelegd, onmogelijk te kunnen werken, inregelrapport weigert de aannemer tot op de dag van vandaag te overhandigen.
Ze gaven ook pas na veel ontkennen toe dat het echt fout zat.

Laatste verhaal richting de advocaat was ineens dat er nooit ingeregeld is, want de problemen zouden voor
oplevering al bekend geweest zijn. Gek genoeg staan de boxen hier niet in fabrieksmode, dus er is wel degelijk een poging tot inregelen gedaan, maar die zal jammerlijk gefaald zijn.

Hopelijk is het bij jou wel goed ontworpen, maar alleen niet goed ingeregeld. Dan is het relatief snel te fixen.
Bij ons moet er zoveel toevoercapaciteit als afvoercapaciteit bij en ik wil een goede oplossing en de aannemer de goedkoopste oplossing (die naar mijn mening nog steeds niet zal voldoen)

Edit:
Aannemer heeft bij een volgende bouwfase aangegeven dat alles daar opgelost is en goed zit. Toen ik ging kijken bij een van die woningen bleken de afvoerventielen recht voor een raam met groot rooster te zittten... |:( 8)7
De helft van hun afvoercapaciteit gaat dus verloren aan buitenlucht direct afzuigen waardoor ze netto ook gewoon te weinig ventilatie hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37
Farmerwood schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:44:
[...]

Edit:
Aannemer heeft bij een volgende bouwfase aangegeven dat alles daar opgelost is en goed zit. Toen ik ging kijken bij een van die woningen bleken de afvoerventielen recht voor een raam met groot rooster te zittten... |:( 8)7
De helft van hun afvoercapaciteit gaat dus verloren aan buitenlucht direct afzuigen waardoor ze netto ook gewoon te weinig ventilatie hebben.
Maar de positie is toch gewoon ontworpen door een bouwkundige/architect?

Ik denk dat de aannemer weinig te vertellen heeft over de positie van een MV ventiel?

Zo is de tekening van de woning vaak al bekend voordat de ontwikkelaar een overeenkomst met de aannemer gesloten heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 06-03-2023 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Draakje5 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Maar de positie is toch gewoon ontworpen door een bouwkundige/architect?

Ik denk dat de aannemer weinig te vertellen heeft over de positie van een MV ventiel?

Zo is de tekening van de woning vaak al bekend voordat de ontwikkelaar een overeenkomst met de aannemer gesloten heeft.
Op de berekeningen die bij de gemeente ingediend zijn voor de vergunning staat idd de naam van een architectenbureau hier uit de regio, maar alle berekeningen die daarna door de aannemer aan ons verstrekt zijn staat de naam van een ingenieursbureau dat, voor zover ik na kan gaan, niet verbonden lijkt aan die architect.

En onder de streep is de aannemer richting mij verantwoordelijk voor het opleveren van een woning die aan de wettelijke eisen voldoet. Wij hebben tenslotte een overeenkomst getekend en ik betaal de aannemer.

Maar de aannemer zal idd wel moeten werken binnen de kaders van het ontwerp van het huis. Zo hebben alle woningen op tekening (en gebouwd) alle ventilatieroosters in de voor- en zijgevel boven de ramen in de gevel zitten. Nu wil de aannemer de extra te plaatsen roosters in de ramen plaatsen, want dat is goedkoper. Dat weiger ik tot nu toe en de TO staat aan mijn kant, want daar staat ook zwart op wit in dat die roosters boven de ramen geplaatst worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Farmerwood op 06-03-2023 19:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:22

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ik wacht dus nu al 11 maanden(!!!!) op m’n oven en combi. Vorige week werd ik gebeld dat het binnen was maar omdat ze niet konden vertellen wát er binnen was gingen ze dit uitzoeken.

Niets gehoord dus ik net gebeld. Blijkt alleen de combi binnen te zijn. Ik aangegeven dat ik die alvast graag geleverd wil hebben omdat we over iets meer dan 4 weken een kleine Toppe krijgen en een magnetron dan best handig is.

Kon hij begrijpen maar dan moet ik wel €75 transport kosten betalen omdat ze extra heen en weer rijden.

Dat ik vervolgens al bijna een jaar op m’n apparatuur wacht maakte hem niets uit :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPFFFSYJ5HyplepSOZsELfocrk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/V5JtNOqZ2H6Sug3h4Jz99Q9E.gif?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:02
-knip-

[ Voor 98% gewijzigd door rubenos op 07-03-2023 11:24 . Reden: poste iets wat niet klopte. ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:20
Toppe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:04:
Ik wacht dus nu al 11 maanden(!!!!) op m’n oven en combi. Vorige week werd ik gebeld dat het binnen was maar omdat ze niet konden vertellen wát er binnen was gingen ze dit uitzoeken.

Niets gehoord dus ik net gebeld. Blijkt alleen de combi binnen te zijn. Ik aangegeven dat ik die alvast graag geleverd wil hebben omdat we over iets meer dan 4 weken een kleine Toppe krijgen en een magnetron dan best handig is.

Kon hij begrijpen maar dan moet ik wel €75 transport kosten betalen omdat ze extra heen en weer rijden.

Dat ik vervolgens al bijna een jaar op m’n apparatuur wacht maakte hem niets uit :?
[Afbeelding]
Zo hebben wij uiteindelijk 6 maanden moeten wachten op een afzuigkap. Na 3 maanden was hij weliswaar binnen maar compleet beschadigd (hoe dan? is een apparaat van 2000 euro :? ). We moesten er steeds zelf achteraan bellen (elke twee weken). Geen enkele coulance.

In de tussentijd, het was nog lekker weer, met een tweepits kookstelletje in de nog niet aanglegde tuin gekookt. De magnetronmaaltijden kwamen ons de neus uit. Elke dag chinees werd te duur.

Wederom 3 maanden later wel goed geleverd, maar nu misten de koolstoffilters voor de recirculatie. Moesten we zelf nog een paar maal achteraan. En vanuit de keukenleverancier geen proactieve houding.

De volgende keuken zal niet daar vandaan komen, maar dat zal nog wel 20 jaar duren.....

Wel tevreden over de keuken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023

[Afbeelding]
Wow, dat is wel een extreem lange wachttijd en een absoluut belabberde service!
Ik ben heel benieuwd of onze keuken compleet is als hij geplaatst wordt (staat nu optimistisch gepland voor augustus). Bij bestellen werd ons gegarandeerd dat als het door ons gekozen apparaat er nog niet is, dat we dan een tijdelijke gelijkwaardige vervanger krijgen. Als de prijs iets zegt over de service, zou het goed moeten komen, maar dat is altijd afwachten natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
IJkijk schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Wow, dat is wel een extreem lange wachttijd en een absoluut belabberde service!
Ik ben heel benieuwd of onze keuken compleet is als hij geplaatst wordt (staat nu optimistisch gepland voor augustus). Bij bestellen werd ons gegarandeerd dat als het door ons gekozen apparaat er nog niet is, dat we dan een tijdelijke gelijkwaardige vervanger krijgen. Als de prijs iets zegt over de service, zou het goed moeten komen, maar dat is altijd afwachten natuurlijk...
Voor jou idee: Besteldatum keuken: 19-12-2020 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Krijg je dan ook het nieuwere model oven/koelkast/whatever of schepen ze je af met het model wat destijds modern was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:33:
[...]
Voor jou idee: Besteldatum keuken: 19-12-2020 :'(
Toch wel afhankelijk van de winkel.

Keuken besteld in oktober 2020
Geplaatst in maart 2021
Stoomoven was er toen nog niet, maar die werd eind april / begin mei alsnog geleverd. Omdat we ook een oven/magnetron hadden die al wel geleverd was is er verder niet gesproken over een tijdelijk apparaat.

Alle apparaten zijn van Bosch en Novy bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:58:
Krijg je dan ook het nieuwere model oven/koelkast/whatever of schepen ze je af met het model wat destijds modern was?
Waarschijnlijk is dat model niet eens meer te krijgen en is het voor iedereen makkelijk om het gelijkwaardige nieuwere model te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
Farmerwood schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Waarschijnlijk is dat model niet eens meer te krijgen en is het voor iedereen makkelijk om het gelijkwaardige nieuwere model te leveren.
Nouja bij ons is ook één oven binnen maar de andere nog niet. Wil wel die uit die serie want anders twee verschillende ovens qua uiterlijk en daar zit ik ook niet op te wachten :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:58:
Nou dat was een discussie punt. De oven hadden ze op een gegeven moment wél staan maar ik wou niet één apparaat geleverd hebben ivm wijziging van modellen en ze niet zwart op wit wouden zetten dat ik qua uiterlijk het zelfde model apparaat zou krijgen. Dus kom dan maar de keuken weer ophalen en toen kreeg ik het wel voor elkaar. Vorige modellen geschrapt en nieuwe modellen gaan leveren.

Nu durf ik best beide apparaten los te laten leveren omdat die net nieuw zijn en ik er even niet vanuit ga dat Siemens een nieuw model meteen alweer uit het assortiment haalt, zeker met de tekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Toch wel afhankelijk van de winkel.

Keuken besteld in oktober 2020
Geplaatst in maart 2021
Stoomoven was er toen nog niet, maar die werd eind april / begin mei alsnog geleverd. Omdat we ook een oven/magnetron hadden die al wel geleverd was is er verder niet gesproken over een tijdelijk apparaat.

Alle apparaten zijn van Bosch en Novy bij ons.
Tussen jou bestelling en plaatsing missende apparatuur: 7 maanden
Tussen mijn bestelling en plaatsing missende apparatuur: 27(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) maanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:22

Welke club is dit? Wat een bagger service zeg…

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kw_nl schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Welke club is dit? Wat een bagger service zeg…
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Toen onze verkoper er nog zat was echt alles goed geregeld. Ok, apparatuur was er niet maar daar kan ik hem niet verantwoordelijk voor houden.

offtopic:
De ellende begon met de levering van de koelkast. Leen koelkast was kapot, stuurde ze een of ander 45 liter model voor dus toen een nieuwe leen koelkast. Toen hebben ze onze eigen geleverd en toen was het een tijd lang stil (heb ik zo met ze afgesproken, val me niet lastig als je niets te melden hebt) maar toen belde ze weer eens. Dit keer de financieel directeur die zag dat de koelkast nog niet betaald was. Jammer voor hem heb ik 3x bij de transporteur aangegeven dat ik nog moest betalen: hij had geen opdracht gekregen dus kon niet eens mij laten betalen, aangezien het 6:45 me ochtends was kregen we niemand te pakken. Maar goed, of ik dus NU die koelkast wou betalen want anders krijg ik geen andere apparatuur. Dus gezegd: je krijgt geen geld tot ik weet wanneer de andere apparaten geleverd worden. Wou hij een incasso opstarten dus gezegd ‘kom dan de keuken maar halen’. Uiteindelijk heeft hij overlegd met de ‘juridische afdeling’ en ze geven mij het voordeel van de twijfel dat ik betaal als ik de rest heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
bterstege schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:53:
Wij hebben binnenkort een voorschouw van onze nieuwbouwwoning. En vorige keer had ik al een foto gemaakt van onze meter kast ivm de opmerking in de opening van deze post. Ik heb het idee dat het bij ons niet goed gaat, maar ik begrijp het niet heel goed. Maar er lijken 2x16a als fornuis groep te zijn achter een 2 polige aardlekschakelaar te zitten. Of kan ik dat zo niet zeggen?

Links groen is de fornuisgroep. En ik zie dat er nog 2 groepen op groen zitten.
Die zitten op de aardlekschakelaar linksonder.

[Afbeelding]
Zie de TW en dit topic :P
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 17:44
Toppe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:42:
[...]

***members only***

Toen onze verkoper er nog zat was echt alles goed geregeld. Ok, apparatuur was er niet maar daar kan ik hem niet verantwoordelijk voor houden.

offtopic:
De ellende begon met de levering van de koelkast. Leen koelkast was kapot, stuurde ze een of ander 45 liter model voor dus toen een nieuwe leen koelkast. Toen hebben ze onze eigen geleverd en toen was het een tijd lang stil (heb ik zo met ze afgesproken, val me niet lastig als je niets te melden hebt) maar toen belde ze weer eens. Dit keer de financieel directeur die zag dat de koelkast nog niet betaald was. Jammer voor hem heb ik 3x bij de transporteur aangegeven dat ik nog moest betalen: hij had geen opdracht gekregen dus kon niet eens mij laten betalen, aangezien het 6:45 me ochtends was kregen we niemand te pakken. Maar goed, of ik dus NU die koelkast wou betalen want anders krijg ik geen andere apparatuur. Dus gezegd: je krijgt geen geld tot ik weet wanneer de andere apparaten geleverd worden. Wou hij een incasso opstarten dus gezegd ‘kom dan de keuken maar halen’. Uiteindelijk heeft hij overlegd met de ‘juridische afdeling’ en ze geven mij het voordeel van de twijfel dat ik betaal als ik de rest heb.
Voor mij, als interieurbouwer, is het goed om te zien dat dat bedrijf er nog steeds een t*ringzooi van maakt.

Voor jou wel erg zuur en totaal onnodig.

Wij hebben ook wel eens gedonder gehad met apparatuur (toeleverancier kon niet optijd leveren), daar hebben we tijdelijk andere apparatuur ingezet totdat het bestelde weer geleverd was, daarna wisselde we alles weer om.

Maargoed, dit is meer voor het keukentopic. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
De keukens van ons, van mijn broer en van mijn vader komen bij een kleine zelfstandige keukenzaak uit Nuenen.

Zij gaven van de zomer aan dat levertijden van apparatuur inderdaad lastig zijn, maar dat dat gewoon inhoudt dat ze op tijd moeten bestellen. Ze misten af en toe wel iets, maar dat werd dan uit de showroom geleend, of er werd een alternatief bedacht. Overigens miste er bij geen van ons iets.

Veel projectleveranciers zijn uiteindelijk allemaal Mandemakers. Die hebben maar 1 doel: winst maken ten koste van alles. De consument is er om geschoffeerd te worden.

De 75 euro transportkosten voor @Toppe is gewoon bizar. Ik zou dit op geen enkele wijze accepteren. De overeenkomst lekker ontbinden, je geld bij je houden en zelf bij Coolblue apparatuur uitzoeken. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Ze kunnen je echt niet eindeloos aan het lijntje houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:47:
De keukens van ons, van mijn broer en van mijn vader komen bij een kleine zelfstandige keukenzaak uit Nuenen.

Zij gaven van de zomer aan dat levertijden van apparatuur inderdaad lastig zijn, maar dat dat gewoon inhoudt dat ze op tijd moeten bestellen. Ze misten af en toe wel iets, maar dat werd dan uit de showroom geleend, of er werd een alternatief bedacht. Overigens miste er bij geen van ons iets.

Veel projectleveranciers zijn uiteindelijk allemaal Mandemakers. Die hebben maar 1 doel: winst maken ten koste van alles. De consument is er om geschoffeerd te worden.

De 75 euro transportkosten voor @Toppe is gewoon bizar. Ik zou dit op geen enkele wijze accepteren. De overeenkomst lekker ontbinden, je geld bij je houden en zelf bij Coolblue apparatuur uitzoeken. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Dat ik goedkoper uit ben weet ik wel zeker… alleen de oven kost al 4K (bruto advies) wat natuurlijk wel belachelijk is 8)7

Ik heb wel rond gekeken of ik de zelfde modellen ergens anders kan krijgen maar die hebben ook allemaal geen voorraad en weten niet of, en wanneer, het komt.

We hebben nu wel een leen oven hoor dus in dat opzicht geen klagen, al is het echt een onding. Hun voorstel tot nu toe is steeds geweest dat we die kunnen houden zonder bij te betalen. Die oven kost bij CB €548 dus snap wel dat ik die mag houden zonder bij te betalen.

Ben benieuwd of volgende week de oven ook mee komt, die zou namelijk erg moment binnen moeten komen.

offtopic:
of we wel de doos van die Samsung wouden bewaren en hem weer in nieuw staat inleveren. Zal er een doek doorheen trekken en de doos hebben ze zelf weg gegooid

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 07-03-2023 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Toppe schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Dat ik goedkoper uit ben weet ik wel zeker… alleen de oven kost al 4K (bruto advies) wat natuurlijk wel belachelijk is 8)7

Ik heb wel rond gekeken of ik de zelfde modellen ergens anders kan krijgen maar die hebben ook allemaal geen voorraad en weten niet of, en wanneer, het komt.

We hebben nu wel een leen oven hoor dus in dat opzicht geen klagen, al is het echt een onding. Hun voorstel tot nu toe is steeds geweest dat we die kunnen houden zonder bij te betalen. Die oven kost bij CB €548 dus snap wel dat ik die mag houden zonder bij te betalen.

Ben benieuwd of volgende week de oven ook mee komt, die zou namelijk erg moment binnen moeten komen.

offtopic:
of we wel de doos van die Samsung wouden bewaren en hem weer in nieuw staat inleveren. Zal er een doek doorheen trekken en de doos hebben ze zelf weg gegooid
€75ey transport. Komt die oven per taxi naar je huis gebracht ? Is trouwens dezelfde ballentent die zei dat ik het weekend nog moest tekenen voor een bepaalde prijs. Vriendelijk bedankt en elders gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Partijen die zeggen dat je voor vandaag of voor 'x datum' even moet tekenen ben ik inderdaad ook extreem allergisch voor. kan zo slecht tegen dat soort dingen... uit principe ben ik dan al afgehaakt eigenlijk.

ontopic: mijn oplevering is voorlopig 2/3 maanden uitgesteld. waren wat vertragingen bij de nutspartijen (warmte) om alles aangesloten te krijgen dus ik kan ook iedere aannemer (schilder, vloer, keuken etc etc) weer berichten dat alles is vertraagd. ach ja. we wachten af.
offtopic:
inmiddels ben ik denk ik wel de langst wachtende tweaker hier op de nieuwbouwwoning :P, sinds februari 2020. meer dan 3 jaar inmiddels

[ Voor 52% gewijzigd door Il 2 op 07-03-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17
Blihi schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:47:

Toevallig Stein Keukens?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Strider schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 00:11:
[...]

Toevallig Stein Keukens?
Klopt. Kan ik je van harte aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Il 2 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:28:
Partijen die zeggen dat je voor vandaag of voor 'x datum' even moet tekenen ben ik inderdaad ook extreem allergisch voor. kan zo slecht tegen dat soort dingen... uit principe ben ik dan al afgehaakt eigenlijk.

ontopic: mijn oplevering is voorlopig 2/3 maanden uitgesteld. waren wat vertragingen bij de nutspartijen (warmte) om alles aangesloten te krijgen dus ik kan ook iedere aannemer (schilder, vloer, keuken etc etc) weer berichten dat alles is vertraagd. ach ja. we wachten af.
offtopic:
inmiddels ben ik denk ik wel de langst wachtende tweaker hier op de nieuwbouwwoning :P, sinds februari 2020. meer dan 3 jaar inmiddels
Na 3 jaar komt je ook met je financiering in de knoei. Een overbruggingskrediet is maar drie jaar aftrekbaar. Ik zou daar niet vrolijk van worden.

Aan de andere kant: Als wij nog een jaar langer gewacht hadden met de oplevering zou ons vorige huis een ton meer opgebracht hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 06:28:
[...]

Klopt. Kan ik je van harte aanbevelen.
Ik ben daar vorig jaar ook geweest, is inderdaad een goede winkel. Uiteindelijk door omstandigheden de offerte niet doorgezet. Uit interesse, weet jij of er bij hun onderhandelingsruimte is?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:15
Weinig. Ze leggen direct een prima prijs neer. Ze konden bij ons niet leveren wat we wilden, dus uiteindelijk bij een interieurbouwer uitgekomen. Dat is ook het enige nadeel: ze kunnen goed meedenken en ontwerpen, daar zijn ze ook trots op. Als je al een goed uitgewerkt ontwerp hebt, kunnen ze daar iets minder goed mee omgaan.

Maar ik kan ze ook aanbevelen verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
Blik1984 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:04:
[...]

Ja, snap dit ook nog niet zo goed. En is voor mij ook nog de reden dat ik hem nog niet doorgestuurd omdat ik het nog niet helemaal begrijp hoe ik het moet invullen.
Volgens mij heb ik het inmiddels helder:
Bouwdepot: daar moet je alleen splitsen als je een deel niet voor de woning (hebt) gebruikt. Want dat is dan niet aftrekbaar. Dus als er 25k van de 100k overblijft, moet je het opsplitsen in 75k en 25k (= niet voor woning, dus niet aftrekbaar). Dat is bij mij niet van toepassing dus ik heb hier niet gesplitst.

Hypotheek: bij de hypotheekdelen kan je vervolgens bij elk deel aangeven of deze voldoen aan de eisen voor aftrek. Ook hier is het even puzzelen, zeker als je overwaarde hebt die (nog) niet naar de woning gaat.

Denk dat dit klopt, maar correct me if I'm wrong.

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Strider schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 08:34:
[...]

Ik ben daar vorig jaar ook geweest, is inderdaad een goede winkel. Uiteindelijk door omstandigheden de offerte niet doorgezet. Uit interesse, weet jij of er bij hun onderhandelingsruimte is?
Ik denk niet dat er veel onderhandelingsruimte is. Hun prijs is al gewoon prima.

Ter vergelijking: Onze projectleverancier (Goergen, onderdeel van Mandemakers) kwamen op 25k voor een keuken die net niet was wat wij wilden. De eerste vraag die we daar kregen was: "wat is jullie budget?" en vervolgens werd elke vraag beantwoord met: "dat kan wel, maar is heel duur".

De eerste prijs die we bij Stein kregen was 18k voor precies het ontwerp wat we zochten. Uiteindelijk is dat ontwerp, op ons verzoek, nog twee of drie keer aangepast en is de totaalprijs 22k geworden inclusief een aantal losse panelen waarvan ik zelf een meubel heb gemaakt in de woonkamer.

Die 22k kon ik ook zelf heel goed plaatsen. De kasten (offerte opgevraagd bij thuiskeukens.nl), de apparatuur (Internetprijzen), het werkblad (internetprijs) samen kwamen ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
rubenos schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Bouwdepot: daar moet je alleen splitsen als je een deel niet voor de woning (hebt) gebruikt. Want dat is dan niet aftrekbaar. Dus als er 25k van de 100k overblijft, moet je het opsplitsen in 75k en 25k (= niet voor woning, dus niet aftrekbaar). Dat is bij mij niet van toepassing dus ik heb hier niet gesplitst.
Zolang het geld nog in het bouwdepot zit, is het aftrekbaar. Alleen als je het al gebruikt hebt om een auto van te kopen wordt dat anders. Maar dat kan bij de meeste banken helemaal niet.

De vraag "heb je dit geld volledig gebruikt voor je woning?" is dus altijd met ja te beantwoorden, of je moet heel gekke dingen gedaan hebben.
Hypotheek: bij de hypotheekdelen kan je vervolgens bij elk deel aangeven of deze voldoen aan de eisen voor aftrek. Ook hier is het even puzzelen, zeker als je overwaarde hebt die (nog) niet naar de woning gaat.

Dit klopt. Als je een woning met meerwaarde hebt verkocht en dat geld niet volledig hebt uitgegeven aan je nieuwe huis, dan kun je de hypotheek over dat deel niet aftrekken.

Dus stel: Je verkoopt je huis met 100k overwaarde, maar je gebruikt 75k voor je woning en laat 25k op de bank staan, dan mag je 25k hypotheek niet aftrekken. Je mag zelf kiezen uit welk hypotheekdeel die 25k komen (laagste rente) en je mag ook zelf kiezen hoe je die 25k aflost (tip: als eerste).

Dus, als je in het jaar daarna al 25k hebt terugbetaald op je hypotheek door je normale annuiteit en/of extra aflossing, is de rest van de hypotheek weer wel 100% aftrekbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 08-03-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:32:
[...]

Dit klopt. Als je een woning met meerwaarde hebt verkocht en dat geld niet volledig hebt uitgegeven aan je nieuwe huis, dan kun je de hypotheek over dat deel niet aftrekken.

Dus stel: Je verkoopt je huis met 100k overwaarde, maar je gebruikt 75k voor je woning en laat 25k op de bank staan, dan mag je 25k hypotheek niet aftrekken. Je mag zelf kiezen uit welk hypotheekdeel die 25k komen (laagste rente) en je mag ook zelf kiezen hoe je die 25k aflost (tip: als eerste).

Dus, als je in het jaar daarna al 25k hebt terugbetaald op je hypotheek door je normale annuiteit en/of extra aflossing, is de rest van de hypotheek weer wel 100% aftrekbaar.
Klopt van de overwaarde was mij bekend. Het kiezen van een deel is goed advies. Ik heb al een deel dat ik niet mag aftrekken (want is een oud deel waarvan we de looptijd weer naar 30 jaar hebben verlengd), zou ik ook dat deel kunnen gebruiken om mijn overwaarde onder te boeken? We hebben ook een deel aflossingsvrij die niet aftrekbaar is.

In ons geval verwacht ik nog (een aanzienlijk) deel van de overwaarde in de woning te stoppen. Als ik het goed begrijp kan ik daar nu nog niks mee (onze woning is op zn vroegst q4 ‘23 klaar), maar bij volgende aangiftes wel.

Ze vragen ook om de rente te splitsen, daar begrijp ik nog niks van. Vage toelichting erbij en ga ik eerst maar op een belastingkantoor navragen.

Nou hebben we 1,3% dus valt het sowieso allemaal wel mee 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:59
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:28:
[...]

Ik denk niet dat er veel onderhandelingsruimte is. Hun prijs is al gewoon prima.

Ter vergelijking: Onze projectleverancier (Goergen, onderdeel van Mandemakers) kwamen op 25k voor een keuken die net niet was wat wij wilden. De eerste vraag die we daar kregen was: "wat is jullie budget?" en vervolgens werd elke vraag beantwoord met: "dat kan wel, maar is heel duur".

De eerste prijs die we bij Stein kregen was 18k voor precies het ontwerp wat we zochten. Uiteindelijk is dat ontwerp, op ons verzoek, nog twee of drie keer aangepast en is de totaalprijs 22k geworden inclusief een aantal losse panelen waarvan ik zelf een meubel heb gemaakt in de woonkamer.

Die 22k kon ik ook zelf heel goed plaatsen. De kasten (offerte opgevraagd bij thuiskeukens.nl), de apparatuur (Internetprijzen), het werkblad (internetprijs) samen kwamen ongeveer op hetzelfde bedrag uit.

***members only***
Wij hebben ook bij Stein Keukens onze keuken afgenomen, moet alleen nog geplaatst worden (gaat in mei gebeuren). De prijs was bij ons ook behoorlijk scherp. Hadden offertes bij 8 keukenzaken gekregen en hun prijs was niet de allerlaagste, maar zaten er wel heel dichtbij.

Was boven verwachting want er werd veel tijd en moeite gestoken om met ons mee te denken met alles. Onze inschattting was dat met een beetje onderhandeling er een paar honderd euro nog van af kon, maar niet geprobeerd het er af te krijgen gezien de prettige ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
rubenos schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:43:
[...]

Klopt van de overwaarde was mij bekend. Het kiezen van een deel is goed advies. Ik heb al een deel dat ik niet mag aftrekken (want is een oud deel waarvan we de looptijd weer naar 30 jaar hebben verlengd), zou ik ook dat deel kunnen gebruiken om mijn overwaarde onder te boeken? We hebben ook een deel aflossingsvrij die niet aftrekbaar is.

In ons geval verwacht ik nog (een aanzienlijk) deel van de overwaarde in de woning te stoppen. Als ik het goed begrijp kan ik daar nu nog niks mee (onze woning is op zn vroegst q4 ‘23 klaar), maar bij volgende aangiftes wel.

Ze vragen ook om de rente te splitsen, daar begrijp ik nog niks van. Vage toelichting erbij en ga ik eerst maar op een belastingkantoor navragen.

Nou hebben we 1,3% dus valt het sowieso allemaal wel mee 8)
Kijk eens of je goed advies kunt krijgen. Een deel aflossingsvrij dat niet aftrekbaar was, kan dat nu ineens wel zijn omdat je het als overbruggingskrediet inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:46
Zometeen (om 12 uur) komt dit project in de verkoop, maar wat een prijzen zeg! Voor een smartwoning (kippenhok) 270k en dan komen er waarschijnlijk ook nog allerlei servicekosten bij.

https://www.pioenhof.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Joris-Jansen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:52:
Zometeen (om 12 uur) komt dit project in de verkoop, maar wat een prijzen zeg! Voor een smartwoning (kippenhok) 270k en dan komen er waarschijnlijk ook nog allerlei servicekosten bij.

Ik kijk er niet eens van op, hier in de buurt wordt voor een 2-onder-1 kap woning rustig 580 tot 600k von gevraagd.
En dan heb je het over 163m²/250m² .. :') :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:38
Joris-Jansen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:52:

die smartwoningen zijn wel aan de prijs! De andere woningen vallen wel mee toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05:22
FabianGTI schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Ik kijk er niet eens van op, hier in de buurt wordt voor een 2-onder-1 kap woning rustig 580 tot 600k von gevraagd.
Ik weet niet waar hier is, maar 600k voor een 2-onder-1 kap van 163 m3 is toch niet zo vreemd? Wij betaalde in Delft vorig jaar er 750k voor. Inmiddels staan ze in het vervolg project voor 800k (inmiddels allemaal onder optie).

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
kw_nl schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:22:
[...]

Ik weet niet waar hier is, maar 600k voor een 2-onder-1 kap van 163 m3 is toch niet zo vreemd? Wij betaalde in Delft vorig jaar er 750k voor. Inmiddels staan ze in het vervolg project voor 800k (inmiddels allemaal onder optie).
In het mooie oosten des lands. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FabianGTI schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:14:
[...]

Hier op de Veluwe betalen wij ook zoiets. Nog niet écht het oosten maar ook niet de Randstad. Achteraf had ik eigenlijk wel wat meer grond gewild, maar ach, scheelt ook weer onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:21
rubenos schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 18:15
-edit: knip-

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
270k voor een “smart” woning?? Je hebt niet eens een tuin met privacy en maar 1 slaapkamer waar je ook je kledingkasten en bureau moet zetten. Wat een geld.. niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:20
Joris-Jansen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:27:
[...]

270k voor een “smart” woning?? Je hebt niet eens een tuin met privacy en maar 1 slaapkamer waar je ook je kledingkasten en bureau moet zetten. Wat een geld.. niet normaal.
En bedoelt voor starters. Beter dan een studentenflatje en scheelt ook een jaar of 7-10 wachten op een huurwoning.
De NHG-kostengrens stijgt is gestegen naar een belachelijk hoge € 405.000 in 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
FabianGTI schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:24:
[...]

In het mooie oosten des lands. :*)
Hensbroek is in Noord Holland Noord, beetje in niemandsland. Ten oosten van Heerhugowaard zeg maar.

Vind de prijs ook wel redelijk, 68m2 is toch wel wat. Voor singles en starters genoeg ruimte. Alleen de locatie is nogal mwah.

[ Voor 20% gewijzigd door Il 2 op 08-03-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Wat ik hier zie is een grondprijs van 600 euro/m2 en bouwkosten van 3000 euro/m2.

Dan kom je dus voor een woning van 120 m2 op een perceel van 200 m2 al aan bijna 5 ton... en dat is dan een starterswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:05:
Wat ik hier zie is een grondprijs van 600 euro/m2 en bouwkosten van 3000 euro/m2.

Dan kom je dus voor een woning van 120 m2 op een perceel van 200 m2 al aan bijna 5 ton... en dat is dan een starterswoning.
Inderdaad. Gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:15
Ik heb het idee dat alle duurdere huizen in die nieuwbouw projecten niet meer volgeschreven worden. Ga je nu dan je huidige woning verkopen en onderdak zoeken? Durf je het aan om te wachten met verkopen met het risico straks een gat te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Blihi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:05:

Eens met de prijzengekte hoor, maar 120 m2 is ook geen starterswoning natuurlijk. Zet op een perceel van 120m2 een woning van 80m2 neer. Dan zit je op 312k, wat dan ook nog 10-20% zou moeten zakken voor een starterswoning. Maar m'n punt is dat de eisen van starters ook wel exorbitant zijn. Vroeger begon je op een oud flatje van 60m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
twi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:51:
[...]
Eens met de prijzengekte hoor, maar 120 m2 is ook geen starterswoning natuurlijk. Zet op een perceel van 120m2 een woning van 80m2 neer. Dan zit je op 312k, wat dan ook nog 10-20% zou moeten zakken voor een starterswoning. Maar m'n punt is dat de eisen van starters ook wel exorbitant zijn. Vroeger begon je op een oud flatje van 60m2.
Eisen ben ik niet helemaal mee eens. Dit hangt samen met de prijzen.

Vroeg kocht je een 60m² flatje voor 80-150k, afhankelijk van de jaartallen.
Nu mag je, mijns inziens, ook wel wat meer verwachten bij 280-320k. Zeker qua afmeting, afwerking en voorzieningen (als warmtepomp of zonnepanelen standaard).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 16:44:
Ik heb het idee dat alle duurdere huizen in die nieuwbouw projecten niet meer volgeschreven worden. Ga je nu dan je huidige woning verkopen en onderdak zoeken? Durf je het aan om te wachten met verkopen met het risico straks een gat te hebben?
Het is een beetje een gekke markt nu ja..
Zat mensen die een huis willen/zoeken maar het alleen kunnen/willen betalen als de rente beneden 3% is.
Daar bij komt dat je nu minder voor je geld krijgt nieuw en oud en dat zal dan een dubbel negatief gevoel geven bij kopers...

Huizen staan langzaam aan gewoon langer te koop en nieuwbouw zal net als bestaand geduld moeten hebben.

Wij kozen er voor om te wachten met de verkoop tot er een beetje zicht was op de opleverdatum. Gezien de markt nu en met het advies van de makelaar gaan we dat allicht iets naar voren trekken en dan is het ergens bivakeren indien nodig. Het is een kopers markt geworden en niet een verkopers markt, het vraagt om wat aanpassingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

Source90 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:04:
[...]
Eisen ben ik niet helemaal mee eens. Dit hangt samen met de prijzen.

Vroeg kocht je een 60m² flatje voor 80-150k, afhankelijk van de jaartallen.
Nu mag je, mijns inziens, ook wel wat meer verwachten bij 280-320k. Zeker qua afmeting, afwerking en voorzieningen (als warmtepomp of zonnepanelen standaard).
Afwerking en voorzieningen kan ik inkomen. De eisen die er aan bouw worden gesteld dragen er ook toe bij dat de kosten omhoog zijn geschoten. Ik snap gewoonweg niet waarom veel starters verwachten dat ze direct in een volledig afgewerkt nieuwbouwhuis van 120m2+ kunnen stappen. Je eerste auto is toch ook geen gloednieuwe luxe uitgeruste VW Golf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
twi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Afwerking en voorzieningen kan ik inkomen. De eisen die er aan bouw worden gesteld dragen er ook toe bij dat de kosten omhoog zijn geschoten. Ik snap gewoonweg niet waarom veel starters verwachten dat ze direct in een volledig afgewerkt nieuwbouwhuis van 120m2+ kunnen stappen. Je eerste auto is toch ook geen gloednieuwe luxe uitgeruste VW Golf?
Ik snap het wel, de huidige generatie starter is de eerste generatie waarbij zijzelf en hun ouders geen diepe recensies hebben meegemaakt. Dus in luxe opgroeien zorgt voor onrealistische luxe eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:51
Vergeet ook niet dat de bouwnormen steeds strenger door de jaren heen zijn geworden. Dat vertaalt zich ook weer door in de prijzen. Zou graag in een woning van 40 m² willen gaan wonen die rond een ton kost. Maar ja, vind dat maar eens.

In de gemeente waar ik geboren ben staat nu ook een project in de verkoop. De tweekappers in het project staan te koop rond de 4 ton, maar geen hond die ze nu wil. De woningen onder en rond de drie ton waren in de eerste weken al weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
twi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:14:
[...]

Dat is een stropopredenering. Toen ik mijn nieuwbouwhuis kocht in 2014 kon ik voor 185k v.o.n. een rijtjeshuis (118m2 dus bijna die 120m2, 135m2 perceel) kopen net boven Nijmegen, op mijn eigen starterssalaris+starterslening. Was aan meerwerk nog geen 15k kwijt, omdat ik simpelweg niet meer geld had.

Voor een soortgelijk huis (wel BENG i.p.v. EPC etc) ben je nu tegen de 4,5-5 ton v.o.n. kwijt met hogere rentepercentages (ik had toen 2,9%).

N=1 en misschien ook niet representatief, maar meer om aan te geven dat je ook simpelweg pech of geluk kunt hebben qua timing van afstuderen/woning zoeken en economische omstandigheden.

Om nog maar te zwijgen - en de link met het topic te behouden - over de onzekerheid die je nu zou kunnen hebben als je woning nog in aanbouw is. Natuurlijk ook voor degenen die nog een woning moeten verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:44:
Vergeet ook niet dat de bouwnormen steeds strenger door de jaren heen zijn geworden. Dat vertaalt zich ook weer door in de prijzen. Zou graag in een woning van 40 m² willen gaan wonen die rond een ton kost. Maar ja, vind dat maar eens.

In de gemeente waar ik geboren ben staat nu ook een project in de verkoop. De tweekappers in het project staan te koop rond de 4 ton, maar geen hond die ze nu wil. De woningen onder en rond de drie ton waren in de eerste weken al weg.
Hier: https://www.funda.nl/koop...is-88432617-poststraat-3/

Lik verf, nieuw kraantje en de rest goed schoonmaken

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 08-03-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Bedoel je dat met of zonder bulldozer? :9 een ton zal best een goede deal zijn voor de lap grond want voor dat je dit huis hebt bijgeklust aan redelijke standaarden kan je net zo goed er iets nieuws op zetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:06
Ik lees al een tijdje hier mee en had ook al een paar vragen de revue laten passeren vóór het tekenen van de koop- en aannemingsovereenkomst. Nu dat definitief is, leek het me wel zo leuk me even voor te stellen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:51
Toppe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Er zijn grenzen, hè. :+

Alle gekheid op een stokje, ik wil mijn woning helemaal casco op laten leveren en zit nog steeds aan €400/m³. Daar kocht je pre-corona zowat een volledige gestucte woning voor minus keuken en sanitair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
keeperson schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:15:
[...]

Er zijn grenzen, hè. :+

Alle gekheid op een stokje, ik wil mijn woning helemaal casco op laten leveren en zit nog steeds aan €400/m³. Daar kocht je pre-corona zowat een volledige gestucte woning voor minus keuken en sanitair.
Je stelde geen eisen hè :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:15
vormulier schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Wij kozen er voor om te wachten met de verkoop tot er een beetje zicht was op de opleverdatum. Gezien de markt nu en met het advies van de makelaar gaan we dat allicht iets naar voren trekken en dan is het ergens bivakeren indien nodig. Het is een kopers markt geworden en niet een verkopers markt, het vraagt om wat aanpassingen
Vergeet nooit dat een makelaar huizen kan/moet (ver)kopen, het is geen econoom. Ik hecht persoonlijk nul waarde aan een economisch advies van een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ColeJ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Vergeet nooit dat een makelaar huizen kan/moet (ver)kopen, het is geen econoom. Ik hecht persoonlijk nul waarde aan een economisch advies van een makelaar.
Welk financieel advies geeft de makelaar hier? Hij kent de markt als het goed is en adviseert zijn klanten daarmee, dat er dan mogelijk een financieel voordeel aan zit is mooi mee genomen.

Onze makelaar zei: nu nog niet verkopen, wacht 6/8 maanden en je krijgt 30k meer. Dat klopte ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:55:
[...]
Onze makelaar zei: nu nog niet verkopen, wacht 6/8 maanden en je krijgt 30k meer. Dat klopte ook.
Met zulke kennis hoef je niet meer te werken voor je geld. Onze makelaar zei zet in de verkoop 6 maanden voordat je wilt verhuizen, dat is redelijk standaard geldigheid op de hypotheekofferte.

Overigens loopt onze verkoop niet zoals verwacht. Veel interesse maar nog geen bod.. De rente van de overbrugging hakt er momenteel wel in en zou fijn zijn om met één woning minder in de markt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Deveon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Met zulke kennis hoef je niet meer te werken voor je geld. Onze makelaar zei zet in de verkoop 6 maanden voordat je wilt verhuizen, dat is redelijk standaard geldigheid op de hypotheekofferte.

Overigens loopt onze verkoop niet zoals verwacht. Veel interesse maar nog geen bod.. De rente van de overbrugging hakt er momenteel wel in en zou fijn zijn om met één woning minder in de markt te zitten.
Hier 30 bezichtigen en nul biedingen. Na hoop gesteggel andere makelaar er op gezet van het zelfde kantoor (die bekende van TV) en toen was het zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Dat is een stropopredenering. Toen ik mijn nieuwbouwhuis kocht in 2014 kon ik voor 185k v.o.n. een rijtjeshuis
Same here op 2100 bruto per maand een hypotheek afgesloten, gekkenhuis. Dat huis staat nu voor 2,5x de investering te koop en zat vorig jaar tegen de 3x. Het was niet eens zo lang geleden maar wel een hele andere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 16:15
Joris-Jansen schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:27:
[...]

https://www.nieuwbouw-par...r&slug=a067R0000371ihzQAA

Deze appartementen waren 250k en binnen no time weg.

Zeker geen goede deal, maar wel betaalbaar voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Midan schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:33:
[...]

https://www.nieuwbouw-par...r&slug=a067R0000371ihzQAA

Deze appartementen waren 250k en binnen no time weg.

Zeker geen goede deal, maar wel betaalbaar voor starters.
Konden stuk goedkoper met de Koopstart regeling (minimaal 10% korting, onder voorwaarde bij verkoop). Is zo'n regeling waarbij de woning coöperatie ook een deel van je overwaarde afsnoept (of waarde daling) bij verkoop.

Wel echt op een ongelukkig moment getaxeerd (vanaf papier). Nagenoeg in de hoogtij van verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
Goh.. het lijkt dat de tijd van normaal geprijsde woningen verleden tijd is.

Een jaar geleden heb ik een levensloop bestendige tussenwoning gekocht (wordt momenteel gebouwd). Dit was bijna 4.5 ton.
Wel 150m2. Voor en achtertuin. Parkeren voor de deur.. ik vond dat toen al veel geld. Laat staan als ik hetzelfde nu zou willen kopen.

1 hele grote nadeel; het is aangesloten op warmtenet.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris-Jansen op 08-03-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:35
Deveon schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:59:
[...]

Veel interesse en geen bod -> prijs te hoog.
En met twee woningen zitten wist je van tevoren natuurlijk, wasrschijnlijk had je het idee dat de huizenmarkt nog wel verder zou stijgen :).
Ik heb bewust alle 3 de keren mijn “oude” woning zsm verkocht. In het laatste geval had ik wellicht 50k extra kunnen hebben maar twee buren dachten dat hier 5 maanden geleden ook en nu is alle animo weg en 1 heeft zijn verkoop alweer ingetrokken en blijft dus zitten. Dat wilde ik dus persé niet. Keuzes.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-05 17:41
GeeMoney schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:51:
[...]

En met twee woningen zitten wist je van tevoren natuurlijk, wasrschijnlijk had je het idee dat de huizenmarkt nog wel verder zou stijgen :).
Ik heb bewust alle 3 de keren mijn “oude” woning zsm verkocht. In het laatste geval had ik wellicht 50k extra kunnen hebben maar twee buren dachten dat hier 5 maanden geleden ook en nu is alle animo weg en 1 heeft zijn verkoop alweer ingetrokken en blijft dus zitten. Dat wilde ik dus persé niet. Keuzes.
ik ben een half jaar eerder bij de schoonouders gaan zitten, eind november verkocht, en dat was denk ik net een maand of 2 te laat voor de top, maar als ik zie wat er nu gebeurt ben ik er wel vrij gelukkig mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37
keeperson schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:44:
2 kapper voor 4 ton, BENG, nieuwbouw?

Waar kan ik tekenen? Dat is toch goedkoop?
Of hebben we het hier over een locatie waar 300m2 perceel maar 1.5 ton kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

De prijs is het makkelijkste aan te passen bij het kopen van een woning, je hoeft alleen maar een paar andere klanken te gebruiken. Gezien er genoeg bezichtigingen zijn zou ik zeggen dat er iets anders tegenvalt waardoor ze de prijs vooraf wel oke vonden.

Verder is het leuk om je huis gelijk te verkopen maar ik zie een huis primair om in te wonen. Ik verkoop pas wanneer ik weet wanneer ik eruit ga. We kunnen moeilijk met de kinderen op een camping gaan zitten en met 18 maanden huren waren we veel duurder uit geweest, zeker gezien de hypotheek met name aflossing is (1,2-1,6% rente).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:28

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Bij ons project is 50% van de huizen (allen 2-kappers) verkocht, maar de aannemer heeft toch besloten om te gaan bouwen. Heel erg blij mee, want dat was een paar maanden geleden en nog steeds niet meer verkocht.

Toen direct in de turbo gegaan en eigen woning te koop gezet en verkocht.

[ Voor 15% gewijzigd door Stringer op 09-03-2023 08:51 ]

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJkijk
oinkoink12 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 00:07:
[...]

ik ben een half jaar eerder bij de schoonouders gaan zitten, eind november verkocht, en dat was denk ik net een maand of 2 te laat voor de top, maar als ik zie wat er nu gebeurt ben ik er wel vrij gelukkig mee.
Wij hebben in september verkocht en toen had ik ook al het idee dat we net na de top zaten, maar wij zijn inderdaad ook heel blij dat we er van af zijn. Ik vond het geen fijn idee om ons vast te leggen aan allerlei grote kostenposten voor het nieuwe huis, zonder zekerheid over de opbrengst van ons oude huis. Wij moeten nu eind deze maand ons huis uit en het nieuwe huis wordt naar verwachting in juli opgeleverd, we hopen er in augustus in te kunnen. Gelukkig hebben wij voor die paar maanden een relatief goedkope huurwoning kunnen regelen, waardoor we niet duurder uit zijn. Wel twee keer verhuizen in korte tijd, dus dat is wel een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Ons huis is zo goed als klaar, alleen is het nog wachten op een nutsaansluiting. Deze zou week 6/7 worden geplaatst, maar is nog niet gedaan. Een van de buren heeft net de netbeheerder gebeld en deze geeft aan dat er geen aanvraag ligt voor onze adressen.. ? De kopersbegeleider van de aannemer zegt dat deze er wel is, maar dat de netbeheerder geen grondkabel kan krijgen en daarom niet bezig is, maar er worden al 'juridische stappen' genomen. :? :?

Moet ik er nu maar vanuit gaan dat dit nog wel even gaat duren? :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
IJkijk schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Wij hebben in september verkocht en toen had ik ook al het idee dat we net na de top zaten, maar wij zijn inderdaad ook heel blij dat we er van af zijn. Ik vond het geen fijn idee om ons vast te leggen aan allerlei grote kostenposten voor het nieuwe huis, zonder zekerheid over de opbrengst van ons oude huis. Wij moeten nu eind deze maand ons huis uit en het nieuwe huis wordt naar verwachting in juli opgeleverd, we hopen er in augustus in te kunnen. Gelukkig hebben wij voor die paar maanden een relatief goedkope huurwoning kunnen regelen, waardoor we niet duurder uit zijn. Wel twee keer verhuizen in korte tijd, dus dat is wel een hoop gedoe.
Bij ons een vergelijkbaar verhaal, ook qua onzekerheid qua vastleggen op grote kostenposten zonder dat je weet wat het budget nu echt is. Oorspronkelijk plan was om te gaan verkopen rond januari/februari van 2023. Toen ging de rente snel omhoog en ontstond er een mogelijkheid om 9 maanden te gaan huren bij een vriend rond de zomer van 2022. Snel de knoop doorgehakt en eind augustus het huis op Funda gezet en half september verkocht met overdracht in december.

Ontzettend blij met die keuze, het heeft ons ontzettend veel rust gegeven en financieel is het uiteindelijk ook een goede zet geweest. Ik denk dat het huis zo'n 30k minder zou opleveren nu. Kanttekening is natuurlijk wel dat we nu huur moeten betalen, aan de andere kant is de overbruggingshypotheek wel volledig afgelost en betalen we die lasten niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Ons appartement verkoopt trouwens ook nog niet echt. Staat nu zo'n 5 weken te koop met 4-8 bezichtigingen per week. Nog geen bod ontvangen. Voor ons is de situatie echter heel anders: We betalen nog zo'n ±150,- per maand aan rente en verder alleen aflossing op die hypotheek. We hebben ongeveer 50-55k ruimte tussen de overbruggingshypotheek en de getaxeerde waarde. Hiervan plannen we zo'n 10k te moeten gebruiken voor het nieuwe huis, maar de rest gaat gewoon als aflossing op de nieuwe hoofdhypotheek. En die 10k is dan voor de tweede verdieping + dakkapel die we pas later zullen realiseren. Hebben dus niet zo'n haast om snel te verkopen en moet er niet aan denken om met een dreumes 2x te verhuizen en 1400-1500 huur per maand te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
NCSmits schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:57:
Ons appartement verkoopt trouwens ook nog niet echt. Staat nu zo'n 5 weken te koop met 4-8 bezichtigingen per week. Nog geen bod ontvangen. Voor ons is de situatie echter heel anders: We betalen nog zo'n ±150,- per maand aan rente en verder alleen aflossing op die hypotheek. We hebben ongeveer 50-55k ruimte tussen de overbruggingshypotheek en de getaxeerde waarde. Hiervan plannen we zo'n 10k te moeten gebruiken voor het nieuwe huis, maar de rest gaat gewoon als aflossing op de nieuwe hoofdhypotheek. En die 10k is dan voor de tweede verdieping + dakkapel die we pas later zullen realiseren. Hebben dus niet zo'n haast om snel te verkopen en moet er niet aan denken om met een dreumes 2x te verhuizen en 1400-1500 huur per maand te betalen...
Ik vond het tussentijds verhuizen dus echt enorm meevallen. Keek er enorm tegenop vantevoren maar het was uiteindelijk echt easy-peasy, en dat met 3 kinderen. Uiteindelijk het zelfs zo kunnen doen dat ze 's ochtends vanuit het oude huis naar school gingen en toen ze uit school kwamen konden ze naar het huurhuis toe. Dezelfde middag stonden de bedden, meubels, eettafel en stoelen al op hun plek en konden ze ff lekker gamen. Kijk nu ook echt helemaal niet meer op tegen de verhuizing naar ons uiteindelijke huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:41
Wij zijn ook tijdelijk verhuisd en zitten nu in een huurhuis. Was even spannend om een huurhuis te vinden maar dat is uiteindelijk ook gelukt. Nu ik er achteraf op terugkijk had ik het nooit anders gedaan. Gaf mij ook financieel een stuk zekerheid omdat je budget wat voortkwam uit de overwaarde vast kwam te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJkijk
NCSmits schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:57:
Ja, snap ik ook. Heel rationeel denkend had het ook erg raar moeten lopen voordat wij echt in de problemen zouden komen, maar het voelde voor ons toch te onrustig. En voor ons is die huur van 1400 (dat is nog erg goedkoop hier in de stad) dus ongeveer gelijk aan de hypotheekkosten+overbruggingshypotheek waar we straks van af zijn. Verhuizen zal hier ook geen pretje worden met een peuter en twee katten, maar we overleven het vast wel. Scheelt ook wel dat het twee keer in vrij korte tijd is, er zit vast nog veel in de verhuisdozen :+

En ik gok inderdaad ook dat ons huis nu ongeveer 30k minder op zou brengen, kan je toch nog aardig wat leuke dingen van doen/mee kopen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij de hypotheek dien je natuurlijk wel aflossen van rente te scheiden en daarnaast krijg je over de rente ook nog HRA.

Wij betalen voor onze huidige hypotheek ongeveer €300 p/m aan rente en €900 voor de overbrugging. Daarvan komt ongeveer 30% terug van de Belastingdienst en kan een aardig verlies op het huis pakken ten opzichte van huren, nog even los van dat je vooraf natuurlijk niet weet of de prijzen zullen dalen of stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Bij het verkrijgen van onze hypotheek zijn we zo een 25K onder de taxatie waarde gaan zitten "just-in-case"

Met de verkoop hebben we dus wel wat speling. Hoe hoger de verkoop hoe beter natuurlijk, en tot nu toe valt de waarde daling "wel mee" en gaan we het te koop zetten voor +/- de taxatie waarde van vorig jaar.

over het algemeen klaag ik nog niet maar allicht piepen we anders na het tekenen van de papieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Deveon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:00:
Bij de hypotheek dien je natuurlijk wel aflossen van rente te scheiden en daarnaast krijg je over de rente ook nog HRA.
En je ontvangt rente (gelijk aan die van je hypotheek) over het geld wat nog in het bouwdepot staat. Iedere bank doet dit anders, maar in mijn geval kreeg ik deze rente gewoon op mijn normale rekening gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MXMaster schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:23:
[...]

En je ontvangt rente (gelijk aan die van je hypotheek) over het geld wat nog in het bouwdepot staat. Iedere bank doet dit anders, maar in mijn geval kreeg ik deze rente gewoon op mijn normale rekening gestort.
Helaas denkt ASR daar anders over. Geen idee of het een uitzondering is maar de vergoeding is niet 1-op-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Laatst online: 20-05 10:17
Deveon schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:45:
[...]

Helaas denkt ASR daar anders over. Geen idee of het een uitzondering is maar de vergoeding is niet 1-op-1.
Je krijgt van ons een rentevergoeding over het geld in je bouwdepot dat je nog niet hebt gebruikt. Deze rentevergoeding is gelijk aan de rente die je gemiddeld betaalt over alle leningdelen van je lening. Je betaalt dus wel rente over het geld in je bouwdepot, maar die krijg je dus weer terug.

Ook de rentevergoeding die je krijgt over je duurzaamheidsdepot is even hoog als de rente die je betaalt.
Bron: https://www.asr.nl/hypotheek/mijn-bouwdepot
Dus alleen als je meedere leningdelen hebt met verschillende rentes pakken ze dus een gemiddelde maar in alle andere gevallen is die vergoeding gewoon 1 op 1.
IJkijk schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:41:
[...]

En ik gok inderdaad ook dat ons huis nu ongeveer 30k minder op zou brengen, kan je toch nog aardig wat leuke dingen van doen/mee kopen :) .
Ik vraag het me af of de prijzen wel echt al zo gezakt zijn.. toen onze fase in de verkoop ging februari vorig jaar was de vanaf prijs 399.500 voor een tussenwoning. Nu is vandaag fase 2 bekend gemaakt, hetzelfde type woning maar dan met een vanaf prijs van 415.000 waarbij het enigste schil is dat ze standaard een 10 zonnepanelen extra leveren.

[ Voor 26% gewijzigd door Facerafter op 09-03-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Facerafter schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:32:

[...]

Ik vraag het me af of de prijzen wel echt al zo gezakt zijn.. toen onze fase in de verkoop ging februari vorig jaar was de vanaf prijs 399.500 voor een tussenwoning. Nu is vandaag fase 2 bekend gemaakt, hetzelfde type woning maar dan met een vanaf prijs van 415.000 waarbij het enigste schil is dat ze standaard een 10 zonnepanelen extra leveren.
Denk niet dat je het kan aflezen aan de vraagprijs van een nieuwbouwhuis, maar dat je vooral naar bestaande bouw moet kijken. En de cijfers daarvan liegen echt niet, tov de zomer van 2022 zijn de prijzen echt wel ergens tussen de 5 en 10% gedaald. Afhankelijk van de prijsklasse van je huis kom je dan toch al wel vrij snel op die 30k uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Facerafter schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:32:
Bron: https://www.asr.nl/hypotheek/mijn-bouwdepot
Dus alleen als je meedere leningdelen hebt met verschillende rentes pakken ze dus een gemiddelde maar in alle andere gevallen is die vergoeding gewoon 1 op 1.
Geen idee of die informatie nieuwer of ouder is, maar ik krijg toch echt maar het gemiddelde - 1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:54
Diablow schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:18:
[...]

Geen idee of die informatie nieuwer of ouder is, maar ik krijg toch echt maar het gemiddelde - 1%.
Ja, hier ook ASR en ook gemiddelde - 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:41
Hier nog 1 met ASR. En ook bij mij is de rente die ik terugkrijg de rente die ik betaal -1%.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Regenachtige dag dus ideaal voor een klusje dat al een tijdje op de todo-lijst stond.

Sinds vorige week mijn airco’s aan de praat via HomeAssistant, dus nu helemaal makkelijk om alle verwarming, koeling, verlichting, muziek en stofzuiger via de tablet te bedienen ipv de telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xFXjQnz5Dm3JmUf_-QbQJXEk8Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gq5sJDojGEXgx2LpiybVt1Iz.jpg?f=user_large

Voor de topic relevantie:
Vanuit de bouw een loze leiding laten trekken op 150cm hoogte naast de thermostaat en bediening van de ventilatie.
Achter de tablet zit een 230V naar USB in de inbouwdoos. In de meterkast zit die weer in een wcd.

Geluksmomentje van de dag: de stroomkabel die ik nog had liggen haalde het tot op de centimeter van de tablet houder tot aan de wcd in de meterkast! B-)
Scheelde een ritje op de fiets naar de bouwmarkt met een kind van 2 in de stromende regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Farmerwood schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:19:
Regenachtige dag dus ideaal voor een klusje dat al een tijdje op de todo-lijst stond.

Sinds vorige week mijn airco’s aan de praat via HomeAssistant, dus nu helemaal makkelijk om alle verwarming, koeling, verlichting, muziek en stofzuiger via de tablet te bedienen ipv de telefoon.

[Afbeelding]

Voor de topic relevantie:
Vanuit de bouw een loze leiding laten trekken op 150cm hoogte naast de thermostaat en bediening van de ventilatie.
Achter de tablet zit een 230V naar USB in de inbouwdoos. In de meterkast zit die weer in een wcd.

Geluksmomentje van de dag: de stroomkabel die ik nog had liggen haalde het tot op de centimeter van de tablet houder tot aan de wcd in de meterkast! B-)
Scheelde een ritje op de fiets naar de bouwmarkt met een kind van 2 in de stromende regen.
Mooie setup. Ik vraag me alleen af hoe het bedienen van apparaten en muziek beter/fijner/handiger/ is via dit systeem aan de muur dan de telefoon? Telefoon heb ik altijd in de hand. Als ik bijvoorbeeld een track wil skippen terwijl ik op de bank zit lijkt me dat handiger. Zelfde voor apparaten bedienen, doe ik ook liever lui op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi

twi

MemeMaster schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:26:
[...]

Mooie setup. Ik vraag me alleen af hoe het bedienen van apparaten en muziek beter/fijner/handiger/ is via dit systeem aan de muur dan de telefoon? Telefoon heb ik altijd in de hand. Als ik bijvoorbeeld een track wil skippen terwijl ik op de bank zit lijkt me dat handiger. Zelfde voor apparaten bedienen, doe ik ook liever lui op de bank.
Lijkt me dat dit én én is, en niet óf óf. Bij mij gaat ook veel met de telefoon. Heel irritant wanneer er iemand op bezoek is/logeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MemeMaster schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Zoals hierboven ook genoemd is het idd nu via beiden mogelijk. Ik heb mijn telefoon niet constant in mijn broekzak zitten dus een extra bediening aan de muur is best handig.
Ik verwacht hem bv ook veel te gaan gebruiken voor het dimmen van verlichting van o.a de koof in de keuken. Nu moet ik daarvoor telefoon zoeken, unlocken, app openen, goede lamp opzoeken en dan dimmen.
Nu 2x op de tablet klikken om scherm te activeren, op het dashboard de lamp selecteren en de schuif op het gewenste level schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:33
[...]

Het is vooral een risico afweging. Ik wist eind 2018 dat mijn woning nul op zou kunnen leveren en we nog safe zouden zitten. En dus dat we het risico van twee woningen aanhouden gemakkelijk konden dragen. Een keuze die me zeker 50k heeft opgeleverd en dan neem ik anderhalf jaar huur nog niet eens mee (hypotheek was afgelost). Als het echter nauw luistert, zou ik altijd direct verkopen.
Pagina: 1 ... 203 ... 349 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.