Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 21:45

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:27:
[...]

Dan hebben wij met ons project (Soetegaerde) nog net geluk gehad. Eind 2019 getekend voor woning van 210 m2, 300 m2 kavel, oprit voor 2 autos en garage van 20 m2. Woonerf met wadi en speeltoestellen naast het huis.

Werd net terug gebeld door de gemeente. Onze woning was in een te hoge categorie ingeschaald. WOZ met 90k omlaag. Snel verdiend. 8)
€90K omlaag doet wat met de gemeentelijke belastingen als ik vragen mag? Zakt dat serieus wat?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:39
Toppe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:50:
[...]

€90K omlaag doet wat met de gemeentelijke belastingen als ik vragen mag? Zakt dat serieus wat?
60% van de belastingen zijn gebaseerd op woz bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]

Ik krijg een nieuwe beschikking. Aan de telefoon kon hij me zo niet vertellen wat het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 22:53
cacao70 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:03:
Ik zit ergens mee. In mijn zoektocht naar een partij voor plafondverlaging geeft een partij aan aan minimaal 10cm verlaging te doen. Met het volgende:

[...]

Ik heb al die tijd met de verwachting gelopen dat ~ 5 - 6 cm voldoende is (want spotjes + lichtbron staan dat toe). En ik wilde graag zoveel mogelijk van de hoogte van mijn appartement behouden. 2.65 - 6 = 1.59.
Het zit nogal vastgeroest dat dat hoe hoger hoe mooier. Wat is jullie mening/ ervaring?
Ik heb in de slaapkamer het plafond laten verlagen om een lelijke balk en wat andere zaken weg te werken. Geen gipsplaten of stuc-werk maar een Span-plafond van Plameco. Het is rete strak, maar de prijs variëerd van niet goedkoop tot 'hoe duur wil je het maken' :P
Lichtpunten zijn geen probleem, maar ook weg gewerkte verlichting is mogelijk. Ik heb het simpel gehouden maar ben er zeer tevreden over. Ook nog belangrijk, zonder al te veel rommel (bed kon blijven staan) was het binnen een halve dag klaar.

De minimale verlaging is daar geloof ik 4 cm.

[ Voor 4% gewijzigd door Dronium op 02-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:32
-155 euro obv 0.1722% ozb
-42 euro obv 0.0465% rioolbelasting.
-33 euro obv 0.03704% Bsr binnendijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Kort vraagje( allicht zelfs in het verkeerde topic?) met een eerste niewbouw huis komt nu ook de eerste belasting aangifte die er bij hoort..

Nu vragen ze om een WOZ waarde van de woning op 01-01-2022.
ze zijn begonnen met bouwen in juni 22 (grond schuiven) en wij zijn pas in bezit gekomen in augustus 22

hier mee is mijn woz voor 2022 0,- ?
voor 2023 is de woz woning aanschafwaarde* 20% omdat alleen de BG klaar was ?
en als laatste voor 2024 word de woz voor een huis dat af is (een normale belasting aanfgite)?

Het duurt nog ff voor dat de aangifte de deur uit moet gelukkig en het is altijd een gepuzzel als je een huis koopt met alle aftrek posten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Source90 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:09:
[...]

Wij zijn in Appeltern geweest voor een tuinschets. Kwamen ook leuke ideeën uit waar wij zelf niet aan hadden gedacht.
Uiteindelijk ook nagenoeg heel het ontwerp overgenomen, op paar aanpassingen na.
Op 18 en 19 maart zijn de tuinsadviesdagen weer bij Appeltern. Kost 15 euro pp incl. entree. Normaal 130 euro en zo'n 17 euro pp entree. Er zijn nog zo'n 30 plekken beschikbaar. Tipje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:52
vormulier schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:36:
Kort vraagje( allicht zelfs in het verkeerde topic?) met een eerste niewbouw huis komt nu ook de eerste belasting aangifte die er bij hoort..

Nu vragen ze om een WOZ waarde van de woning op 01-01-2022.
ze zijn begonnen met bouwen in juni 22 (grond schuiven) en wij zijn pas in bezit gekomen in augustus 22

hier mee is mijn woz voor 2022 0,- ?
voor 2023 is de woz woning aanschafwaarde* 20% omdat alleen de BG klaar was ?
en als laatste voor 2024 word de woz voor een huis dat af is (een normale belasting aanfgite)?

Het duurt nog ff voor dat de aangifte de deur uit moet gelukkig en het is altijd een gepuzzel als je een huis koopt met alle aftrek posten :)
Bij ons ongeveer hetzelfde al was er in juni nog niks gebeurd op het kavel (nu nog steeds niet) maar wel in augustus 22 getekend voor de grond. Wij kregen een beschikking voor 90000 euro. Is dit teveel en moet ik bezwaar maken? Heb het gegoogled en kan het echt niet vinden. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
PrixV schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:49:
[...]
Bij ons ongeveer hetzelfde al was er in juni nog niks gebeurd op het kavel (nu nog steeds niet) maar wel in augustus 22 getekend voor de grond. Wij kregen een beschikking voor 90000 euro. Is dit teveel en moet ik bezwaar maken? Heb het gegoogled en kan het echt niet vinden. :F
Hoe groot is de kavel?

Bij ons was de WOZ voor alleen de grond de waarde die we ook voor de grond betaald hadden plus 2% oid.
Kavel van 312 m2 en WOZ was 253k geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Hoe groot is de kavel?

Bij ons was de WOZ voor alleen de grond de waarde die we ook voor de grond betaald hadden plus 2% oid.
Hmm, Dit is denk ik wel een veilig iets om in te vullen.. te hoog is natuurlijk iets, maar te laag invullen is volgend jaar terug betalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:57
Ik heb de kavel op 19 jan 2022 overgedragen gekregen vanuit de notaris. Heb vooralsnog 0 euro ingevuld bij de IB omdat ik op 01-01-2022 nog geen eigenaar was van de grond. Maar komt ook omdat ik van de gemeente nog niks heb ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:22:
Ik heb de kavel op 19 jan 2022 overgedragen gekregen vanuit de notaris. Heb vooralsnog 0 euro ingevuld bij de IB omdat ik op 01-01-2022 nog geen eigenaar was van de grond. Maar komt ook omdat ik van de gemeente nog niks heb ontvangen.
Net even Eigenhuis aan de lijn gehad.. 0 lijkt hier inderdaad het juiste antwoord te zijn :)
de aannemer mag over 2022 WOZ aftikken scheelt weer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 11:36
Bij mijn aangifte lijkt het niets uit te maken als ik 0 of 500000 invoer als WOZ waarde. Waar heeft het überhaupt invloed op los van EWF?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 21:48
Eigen Huis heeft ook een infoblad aftrekbare belasting bij aankoop nieuwbouwwoning. Vond ik zelf wel duidelijk schema. En een Belastingwijzer ebook.

Ingewikkeldste bij de aangifte vind ik tot nu toe het bouwdepot. Ik heb enkele hypotheekdelen die niet meer aftrekbaar zijn, maar bij de hypotheekdelen kan ik daar niks over aangeven. Bij het bouwdepot moet je dit wel aangeven, maar welk deel van het depot hoort bij welk leningdeel. Je lijkt dit zelf te moeten opsplitsen :?
Met een verkoop én een aankoop nieuwbouw is het iets meer uitzoekwerk dit jaar. Anders maar eens de Belastingdienst bellen als de drukte voorbij is.

[ Voor 24% gewijzigd door rubenos op 03-03-2023 12:11 . Reden: moet t eerst even zelf uitzoeken :-) ]

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Ik heb gisteren ook de belastingaangifte gedaan en ook onze WOZ van woning in aanbouw met peildatum 01-01-2022 ingevuld.
En wij zijn pas rond Juli 2022 naar de notaris geweest voor passeren, waren op 01 jan 2022 dus nog geen eigenaar, maar wel in de loop van dat jaar.

Edit: of heb ik nu dus de WOZ voor belastingjaar 2023 ingevuld, en had deze inderdaad 0 moeten zijn? (goed dan nog, maakt het veel uit?)

Belastingdienst:
Meestal hoeft u die niet zelf in te vullen. Want dat hebben wij al voor u gedaan. We vullen de WOZ-waarde in met als peildatum 1 januari van het jaar, vóór het jaar waarover u aangifte inkomstenbelasting doet.
Dus ik doe nu aangifte over 2022, en moet daarbij de WOZ waarde invullen met als peildatum 1 jan 2022.

[ Voor 50% gewijzigd door Draakje5 op 03-03-2023 12:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Even opletten dat mensen bezwaar op WOZ aanslag voor 2023 en IB 2022 niet door elkaar gaan halen ;)
Blijft altijd wat verwarrend deze materie. Ik dacht dat onderstaande juist is.

Woning in aanbouw
Belastingen 2023: peildatum 1-1-2022, gebaseerd op situatie 1-1-2023. Peildatum is hier vaak niet relevant en er wordt gerekend met kosten zoals in KAO. Grond + x% van AO afhankelijk van de toestand.
IB 2022: zie hierboven, alleen dan met peildatum 1-1-2021 en toestandsdatum 1-1-2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Vendetta_X schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:38:
Even opletten dat mensen bezwaar op WOZ aanslag voor 2023 en IB 2022 niet door elkaar gaan halen ;)
Blijft altijd wat verwarrend deze materie. Ik dacht dat onderstaande juist is.

Woning in aanbouw
Belastingen 2023: peildatum 1-1-2022, gebaseerd op situatie 1-1-2023. Peildatum is hier vaak niet relevant en er wordt gerekend met kosten zoals in KAO. Grond + x% van AO afhankelijk van de toestand.
IB 2022: zie hierboven, alleen dan met peildatum 1-1-2021 en toestandsdatum 1-1-2022
Dus, concreet, iedereen die na 01 januari 2022 bij de notaris is geweest voor zijn nieuwbouwwoning (in aanbouw) te passeren, heeft geen OZB beschikking ontvangen met peildatum 1-1-2021 en toestandsdatum 1-1-2022 omdat hij op 01 jan 2022 geen eigenaar was, en vult 0 in bij de WOZ voor IB 2022? Begrijp ik het dan goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Draakje5 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:56:
[...]

Dus, concreet, iedereen die na 01 januari 2022 bij de notaris is geweest voor zijn nieuwbouwwoning (in aanbouw) te passeren, heeft geen OZB beschikking ontvangen met peildatum 1-1-2021 en toestandsdatum 1-1-2022 omdat hij op 01 jan 2022 geen eigenaar was, en vult 0 in bij de WOZ voor IB 2022? Begrijp ik het dan goed?
Correct :) dat lijkt de juiste conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
rubenos schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:06:
Eigen Huis heeft ook een infoblad aftrekbare belasting bij aankoop nieuwbouwwoning. Vond ik zelf wel duidelijk schema. En een Belastingwijzer ebook.

Ingewikkeldste bij de aangifte vind ik tot nu toe het bouwdepot. Ik heb enkele hypotheekdelen die niet meer aftrekbaar zijn, maar bij de hypotheekdelen kan ik daar niks over aangeven. Bij het bouwdepot moet je dit wel aangeven, maar welk deel van het depot hoort bij welk leningdeel. Je lijkt dit zelf te moeten opsplitsen :?
Met een verkoop én een aankoop nieuwbouw is het iets meer uitzoekwerk dit jaar. Anders maar eens de Belastingdienst bellen als de drukte voorbij is.
Ja, snap dit ook nog niet zo goed. En is voor mij ook nog de reden dat ik hem nog niet doorgestuurd omdat ik het nog niet helemaal begrijp hoe ik het moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:02
Zorg er ook voor dat je een goed systeem hebt voor al facturen en bonnetjes. Zorg voor een bak of zo waar je gelijk alle bonnetjes in stopt en forward al je internet bestelling facturen naar een extra e-mail adres. Alles wat in bouwdepot zit is niet zo’n probleem, maar de rest kost me nu best veel moeite om terug te vinden :/ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56

Moet nog beginnen met de aangifte, maar we hebben een deel of 7, dus wordt nog leuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
wortelsoft schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:06:
Zorg er ook voor dat je een goed systeem hebt voor al facturen en bonnetjes. Zorg voor een bak of zo waar je gelijk alle bonnetjes in stopt en forward al je internet bestelling facturen naar een extra e-mail adres. Alles wat in bouwdepot zit is niet zo’n probleem, maar de rest kost me nu best veel moeite om terug te vinden :/ :X
Welke bonnetjes zou je terug moeten vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:27
wortelsoft schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:06:
offtopic:
Mocht je op een stuk fruit computeren; ik ben erg tevreden over de receipts appom bonnetjes in te ordenen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15

Grappig genoeg zit het bouwdepot volledig in box 1, terwijl delen van de hypotheek die niet aftrekbaar zijn in box 3 horen.

Zolang je je bouwdepot dus volledig voor de nieuwe woning gebruikt dit deze volledig in box 1. Het eventueel opsplitsen daarvan is alleen nodig als je delen van je bouwdepot gebruikt voor inrichting/aankleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Grappig genoeg zit het bouwdepot volledig in box 1, terwijl delen van de hypotheek die niet aftrekbaar zijn in box 3 horen.

Zolang je je bouwdepot dus volledig voor de nieuwe woning gebruikt dit deze volledig in box 1. Het eventueel opsplitsen daarvan is alleen nodig als je delen van je bouwdepot gebruikt voor inrichting/aankleding.
Fijn nog meer om uit te zoeken :)

Wod een gezellige aangifte dit jaar.. Allicht maar eens een betaalde hulp opzoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Blik1984 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Welke bonnetjes zou je terug moeten vinden dan?
Alles van bouwmarkt en sanitair winkel etc. Ik heb nogal veel overwaarde en moet woningreserve uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Dat was dus ook wat ik dacht. En vervolgens kun je in je overzicht van hypotheekdelen aangeven welk deel uiteindelijk in aanmerking komt voor HRA en welke niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blik1984 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Dat was dus ook wat ik dacht. En vervolgens kun je in je overzicht van hypotheekdelen aangeven welk deel uiteindelijk in aanmerking komt voor HRA en welke niet
Ja, voor de leningdelen wel.

Maar waarom is dat zo lastig? Je kunt ook zelf de leningdelen en bouwdepots tegen elkaar weg strepen. Zolang het geld nog in het bouwdepot zit kun je ook dat geld van de leningdelen aftrekken. Het is toch lood om oud ijzer.

Dat hele box1 box3 verhaal komt pas om de hoek kijken als je hypotheek - bouwdepot meer is dan de koopprijs+meerwerk+vaste afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:00:
[...]

Ja, voor de leningdelen wel.

Maar waarom is dat zo lastig? Je kunt ook zelf de leningdelen en bouwdepots tegen elkaar weg strepen. Zolang het geld nog in het bouwdepot zit kun je ook dat geld van de leningdelen aftrekken. Het is toch lood om oud ijzer.

Dat hele box1 box3 verhaal komt pas om de hoek kijken als je hypotheek - bouwdepot meer is dan de koopprijs+meerwerk+vaste afwerking.
Voor mij is het persoonlijk niet lastig. Merendeel staat al vooraf ingevuld. Alleen de uitleg in de aangifte is niet echt heel duidelijk qua hoe je het in moet voeren als je een gedeeltelijke box-3 hypotheek hebt. Dus dat zorgt wel voor enige onduidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
wortelsoft schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Alles van bouwmarkt en sanitair winkel etc. Ik heb nogal veel overwaarde en moet woningreserve uitzoeken
Ah, je had geen overbruggingshypotheek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Blik1984 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:04:
[...]

Ah, je had geen overbruggingshypotheek?
Dat wel maar de verkoop was uiteindelijk 100k meer dan gedacht. Luxe probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Farmerwood schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:05:
[...]

Hoe groot is de kavel?

Ons kavel is 214m2 en voor de grond hebben we ruim 288k betaald. De woz beschikking geeft 90k aan. Ik kan dat bedrag niet rijmen. We zijn pas midden augustus 22 eigenaar van de grond geworden en tot op heden ligt er nog een berg zand op ons kavel en zijn ze nog niet gestart met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
.

[ Voor 99% gewijzigd door PrixV op 03-03-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ons kavel is 214m2 en we hebben voor de grond hebben we ruim 288k betaald. De woz beschikking geeft 90k aan. Ik kan dat bedrag niet rijmen. We zijn pas midden augustus 22 eigenaar van de grond geworden en tot op heden ligt er nog een berg zand op ons kavel en zijn ze nog niet gestart met de bouw.
288 * 4.5/12 = 108 k. En dat is een jaar later. Om vervolgens bezwaren te vermijden doen ze daar 20% vanaf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:03:
[...]

288 * 4.5/12 = 108 k. En dat is een jaar later. Om vervolgens bezwaren te vermijden doen ze daar 20% vanaf ofzo.
Aha duidelijk! Dan is hij goed zo en klopt het ongeveer! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
En dan zit er nog iets geks in het geheel. Normaal wordt als peildatum de datum van 1 januari van het jaar daarvoor gebruikt (de beschikking van deze maand was op peildatum 1-1-2022), maar als een nieuwbouwwoning in jaar x opgeleverd is, wordt de waarde van het jaar daarop genomen, dus als je woning in 2022 opgeleverd is, wordt de waarde van 1-1-2023 genomen.

Info: https://www.waarderingska...ngen/woningen-in-aanbouw/

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 03-03-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
PrixV schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Aha duidelijk! Dan is hij goed zo en klopt het ongeveer! Thanks!
Als het goed is is de beschikking naar de eigenaar op 1 januari gegaan. Maar, het kan zomaar zijn dat ergens in jouw contractstukken staat dat die kosten gedeeld worden, helemaal als de gemeente op 1 januari eigenaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
PrixV schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Ons kavel is 214m2 en voor de grond hebben we ruim 288k betaald. De woz beschikking geeft 90k aan. Ik kan dat bedrag niet rijmen. We zijn pas midden augustus 22 eigenaar van de grond geworden en tot op heden ligt er nog een berg zand op ons kavel en zijn ze nog niet gestart met de bouw.
Wel bijzonder. Want wij hebben voor de grond ook 280k betaald, en die is op 275K getaxeert met WOZ.
Wij zijn iets eerder, rond Juli 22 eigenaar van de grond geworden. Ze zijn bij ons wel gestart met de bouw, dus daar komt nog een deel van bovenop de 275K WOZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:21:
En dan zit er nog iets geks in het geheel. Normaal wordt als peildatum de datum van 1 januari van het jaar daarvoor gebruikt (de beschikking van deze maand was op peildatum 1-1-2022), maar als een nieuwbouwwoning in jaar x opgeleverd is, wordt de waarde van het jaar daarop genomen, dus als je woning in 2022 opgeleverd is, wordt de waarde van 1-1-2023 genomen.

Info: https://www.waarderingska...ngen/woningen-in-aanbouw/
Dat wordt denk ik iets voor volgend jaar want ik weet nog niet precies wat dat voor ons gaat betekenen.
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:23:
[...]

Als het goed is is de beschikking naar de eigenaar op 1 januari gegaan. Maar, het kan zomaar zijn dat ergens in jouw contractstukken staat dat die kosten gedeeld worden, helemaal als de gemeente op 1 januari eigenaar was.
Mijn partner heeft de beschikking ontvangen, ik zelf niet. In welk contract zou dat staan? De koopovereenkomst? Ik kan het me niet herinneren maar dan zou ik op zoek moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Draakje5 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:34:
[...]

Wel bijzonder. Want wij hebben voor de grond ook 280k betaald, en die is op 275K getaxeert met WOZ.
Wij zijn iets eerder, rond Juli 22 eigenaar van de grond geworden. Ze zijn bij ons wel gestart met de bouw, dus daar komt nog een deel van bovenop de 275K WOZ.
Hmm is dat dan omdat ze op jullie kavel al gestart zijn en op ons kavel niet? De fase is wel gestart maar op ons kavel zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 21:20
-edit: knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Aubergine schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:27:
Rare gang van zaken bij onze sanitair leverancier die aangesloten is bij het project. Komt mensen dit bekend voor?

Wij hebben nu een offerte voor het sanitair inclusief een render. Of we de offerte willen tekenen. De exacte maatvoeringen krijgen we pas nadat we de offerte hebben getekend en alles wat meer dan 10cm verplaatst moet worden gaat geld kosten. 8)7

Wij hebben aangegeven dat we ons niet comfortabel voelen bij het tekenen van een offerte waarbij we dus gewoon niet weten waar alles exact staat. Of is dit een normale gang van zaken?
Dat is wel gek. Als je nou getekend hebt voor alles en je wil dan nog schuiven met maten dan snap ik dat ze daar geld voor (kunnen) rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:16
Wij hebben getekend in de zomer. De begane grondvloer ligt nog niet, dus de WOZ waarde voor de OZB 2023 zou dan gebaseerd zijn op de grondkosten (koopsom)? is dit altijd 100% van wat je voor de grond betaald hebt? Of kan het ook lager (of hoger) uitvallen? En hoe kun je dan controleren of dat terecht is?

Overigens nog niks ontvangen van de gemeente…

[ Voor 8% gewijzigd door gdvm op 03-03-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wij hebben in mei naar verwachting een eerste kijkdag en voor wat het waard is wil ik vast een bouwkundige expert inhuren voor een tussentijdse 'check/keuring' op die kijkdag.

Iemand ervaring met een bedrijf/zzp'er in oosten van het land voor bouwkeuringen?
Ik kan altijd nog naar VEH uitwijken maar liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:56
Wij zitten nu iets meer dan een jaar in de nieuwe woning en hebben zo'n mooi takenlijstje wat nooit afkomt.
Ergens onderaan dat lijstje staat "internet zolder ophangen". Hiervoor ligt een extra loze leiding.
Sinds alles op zolder prima internet heeft met de U6 op de eerste verdieping (en de zolder vooralsnog als washok/berging functioneert) daalde het taakje "internet op zolder" maandelijks in rang.

Vandaag internet in de garage/veranda geknutseld en dacht toen, laten we dat zolder punt maar gelijk meepakken.
Trekveer aangeknoopt en vrouwlief boven rustig aanvoeren en na nog geen meter hoorde we iets losschieten en kwam de controledraad mij (beneden) tegemoet.

Mijn verwachting: Ze hebben hier wederom flex-stukken gebruikt (zoals elders in de woning voor PV). Met knullige verloopjes van PVC buis naar Flex zonder inkeping.

TL;DR: Gok dat ik na een jaar niet kan aankomen met dichte/verstopte loze leiding? :')
Ga wel weer het knieschot openbreken als er ooit vraag naar WIFI op zolder is.
Voor nu voldoet die U6 ook. Omvormer staat in verste puntje van de zolder en heeft sinds upgrade (U6Lite > U6+) ook opeens van geen bereik/20% nu 100% bereik :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn_uOoDmCTRHbuDxlKV7yQyUJo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RZX7qCsnle8sYNTSsc4nB0oU.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Source90 op 03-03-2023 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
gdvm schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:34:
Wij hebben getekend in de zomer. De begane grondvloer ligt nog niet, dus de WOZ waarde voor de OZB 2023 zou dan gebaseerd zijn op de grondkosten (koopsom)? is dit altijd 100% van wat je voor de grond betaald hebt? Of kan het ook lager (of hoger) uitvallen? En hoe kun je dan controleren of dat terecht is?

Overigens nog niks ontvangen van de gemeente…
Getekend na 1-1-2022 = 0,- ( de grond was nog van de aannemer )
is op 1-1-2023 de BG af dan is het grond + alle facturen die je tot nu toe gehad hebt van de aannemer voor de belasting aangifte van 2024

is de BG nog niet af, dan alleen grond waarde
2e verdieping af? grond + BG + 1e + 2e verdieping.

Dat is hoe ik het allemaal begrepen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:46:
Wij zitten nu iets meer dan een jaar in de nieuwe woning en hebben zo'n mooi takenlijstje wat nooit afkomt.
Ergens onderaan dat lijstje staat "internet zolder ophangen". Hiervoor ligt een extra loze leiding.
Sinds alles op zolder prima internet heeft met de U6 op de eerste verdieping (en de zolder vooralsnog als washok/berging functioneert) daalde het taakje "internet op zolder" maandelijks in rang.

Vandaag internet in de garage/veranda geknutseld en dacht toen, laten we dat zolder punt maar gelijk meepakken.
Trekveer aangeknoopt en vrouwlief boven rustig aanvoeren en na nog geen meter hoorde we iets losschieten en kwam de controledraad mij (beneden) tegemoet.

Mijn verwachting: Ze hebben hier wederom flex-stukken gebruikt (zoals elders in de woning voor PV). Met knullige verloopjes van PVC buis naar Flex zonder inkeping.

TL;DR: Gok dat ik na een jaar niet kan aankomen met dichte/verstopte loze leiding? :')
Ga wel weer het knieschot openbreken als er ooit vraag naar WIFI op zolder is.
Voor nu voldoet die U6 ook. Omvormer staat in verste puntje van de zolder en heeft sinds upgrade (U6Lite > U6+) ook opeens van geen bereik/20% nu 100% bereik :o
[Afbeelding]
Je hebt garantie op de woning dus lijkt me ook op het leidingwerk.

Offtopic: ze lijken bij SolarEdge wel wat geleerd te hebben in de afgelopen jaren. Ik had een 3200 omvormer van ze en die had echt beroerd internet. Heel vaak dat ik geen waardes kreeg en dergelijke. Uiteindelijk maar kabeltje getrokken.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 04-03-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:45:
Wij hebben in mei naar verwachting een eerste kijkdag en voor wat het waard is wil ik vast een bouwkundige expert inhuren voor een tussentijdse 'check/keuring' op die kijkdag.

Iemand ervaring met een bedrijf/zzp'er in oosten van het land voor bouwkeuringen?
Ik kan altijd nog naar VEH uitwijken maar liever niet.
Zou eerst afstemmen met je aannemer. Grote kans dat ze het niet toestaan/accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:13:
[...]

Zou eerst afstemmen met je aannemer. Grote kans dat ze het niet toestaan/accepteren.
Rustig ;-) Is al door de aannemer aangegeven dat dat kan, omdat er geen aparte afspraak voor geplanned kon worden.

Welke tip heb jij?

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 04-03-2023 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:16:
[...]

Rustig ;-) Is al door de aannemer aangegeven dat dat kan, omdat er geen aparte afspraak voor geplanned kon worden.

Welke tip heb jij?
Ik ben hartstikke rustig alleen worden vaak dat soort tussen tijdje keuringen niet toegestaan.

En al worden ze wél toegestaan, wat denk je er mee te winnen? De aannemer kan overal op reageren met ‘we hebben tot de oplevering’

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Ik ben hartstikke rustig alleen worden vaak dat soort tussen tijdje keuringen niet toegestaan.

En al worden ze wél toegestaan, wat denk je er mee te winnen? De aannemer kan overal op reageren met ‘we hebben tot de oplevering’
Ik kan totaal niks met deze opmerking. Ik vraag om advies voor een keuring, een organisatie of een zzp'er die daarin gespecialiseerd is. De aannemer stelde zelf al voor om dit tijdens een kijkdag te plannen. De aannemer zelf heb ik er niet voor nodig.

Er worden tussentijdse keuringen aangeboden door bedrijven, bijvoorbeeld VEH bied dat in het bijzonder aan (los van opleverkeuring). Ik hoef toch niet uit te gaan leggen wat ik er mee denk te winnen, dat kan vanalles zijn. En misschien ook wel niks en alleen een bevestiging voor mijzelf dat alles er netjes uit ziet. Daar geef ik graag 400 euro voor uit. :>

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 04-03-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Draakje5 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Ik kan totaal niks met deze opmerking. Ik vraag om advies voor een keuring, een organisatie of een zzp'er die daarin gespecialiseerd is. De aannemer stelde zelf al voor om dit tijdens een kijkdag te plannen. De aannemer zelf heb ik er niet voor nodig.

Er worden tussentijdse keuringen aangeboden door bedrijven, bijvoorbeeld VEH bied dat in het bijzonder aan (los van opleverkeuring). Ik hoef toch niet uit te gaan leggen wat ik er mee denk te winnen, dat kan vanalles zijn. En misschien ook wel niks en alleen een bevestiging voor mijzelf dat alles er netjes uit ziet. Daar geef ik graag 400 euro voor uit. :>
Jij begint meteen dat ik rustig moet doen, daar kan toch ook niemand wat mee?

Wellicht moet je ook wat meer informatie geven zoals de regio waarin je zoekt. We kunnen moeilijk wat uit Zeeland voorstellen als je in Friesland gaan wonen, of iemand uit Drenthe als je in Limburg gaat wonen, toch?

Ook de zoek functie geeft antwoorden.

Ik ben vooral benieuwd wat je er mee wilt bereiken want al zou je nu gebreken tegen komen dan geeft de aannemer toch aan dat ze dat nog gaan herstellen. Fundering en spouw zie je waarschijnlijk al niet meer dus daar is ook weinig eer te behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat je er mee wilt bereiken want al zou je nu gebreken tegen komen dan geeft de aannemer toch aan dat ze dat nog gaan herstellen.
Is toch prima dan? Misschien dat het in deze fase nog makkelijker hersteld kan worden en dan is het een win-win.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15-04 23:01
Toppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Jij begint meteen dat ik rustig moet doen, daar kan toch ook niemand wat mee?

Wellicht moet je ook wat meer informatie geven zoals de regio waarin je zoekt. We kunnen moeilijk wat uit Zeeland voorstellen als je in Friesland gaan wonen, of iemand uit Drenthe als je in Limburg gaat wonen, toch?

Ik ben vooral benieuwd wat je er mee wilt bereiken want al zou je nu gebreken tegen komen dan geeft de aannemer toch aan dat ze dat nog gaan herstellen. Fundering en spouw zie je waarschijnlijk al niet meer dus daar is ook weinig eer te behalen.
Tussentijdse keuringen zijn super nuttig. Bij ons heeft een bedrijf 8 tussentijdse keuringen voor om en nabij 700 euro gedaan. Iedere keer flink wat zaken gezien die ons niet zijn opgevallen. Wanneer we dit niet hadden gemeld, zou de aannemer gewoon doorgegaan zijn en had je achteraf pech gehad. Denk aan rommel tussen spouwen wat voor koudebruggen en contactgeluiden kan zorgen. Niet goed aangebrachte isolatie etc. Allemaal zaken die je niet meer ziet bij alleen een eindkeuring.

Maar ook zaken die wij simpelweg over het hoofd hebben gezien, zelfs nu nog in de afbouwfase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 15:39
VEH biedt ook tussentijdse keurigen aan, of het nuttig is valt niet vooraf te voorspellen, maar als een keurder zaken voor herstel kan aandragen voordat ze niet meer zichtbaar zijn doordat er gestuct, dichtgetimmerd wordt heeft een bepaalde waarde.

Zoals Toppe aangeeft, zullen verreweg de meeste aannemers er geen prijs op stellen, maar als je aannemer de ruimte biedt zou ik het wel doen als ik het er geld voor had.

Het hangt ook wel een beetje af hoe ver de bouw gevorderd is tijdens de eerste kijkdag.

https://www.eigenhuis.nl/diensten/controle-tijdens-de-bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Krijgertje1979 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:54:
VEH biedt ook tussentijdse keurigen aan, of het nuttig is valt niet vooraf te voorspellen, maar als een keurder zaken voor herstel kan aandragen voordat ze niet meer zichtbaar zijn doordat er gestuct, dichtgetimmerd wordt heeft een bepaalde waarde.

Zoals Toppe aangeeft, zullen verreweg de meeste aannemers er geen prijs op stellen, maar als je aannemer de ruimte biedt zou ik het wel doen als ik het er geld voor had.

Het hangt ook wel een beetje af hoe ver de bouw gevorderd is tijdens de eerste kijkdag.

https://www.eigenhuis.nl/diensten/controle-tijdens-de-bouw
Sterker nog, de aannemer staat in zijn recht om het te weigeren. Dat ze het toestaan is prima maar ik vraag me nog steeds af hoe je als koper de garantie hebt dat een geconstateerd probleem ook opgelost is.

Sommige dingen kan je prima zien maar er zullen ook genoeg punten zijn die je niet meer kan controleren. Zeker met een spouw en dergelijke is dat erg lastig. De aannemer gaat echt niet een gat boren in een spouw zodat je kan ‘controleren’ of een eerder geconstateerd probleem nu opgelost is.

Wat mij betreft moet er eerst eens wettelijk regelt worden dat je als koper recht hebt om de bouwplaats te betreden zodat je dit soort zaken kan (laten) uitvoeren maar ook dat je kan controleren of een verzonden factuur wel juist is. Woningborg geeft aan dat je een factuur moet kunnen controleren maar geeft vervolgens wel aan dat je niet de bouwplaats op mag. Betaal je die factuur niet dan kan de aannemer zich beroepen op retentie recht, ben je nog verder van huis.

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 04-03-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Toppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Sterker nog, de aannemer staat in zijn recht om het te weigeren. Dat ze het toestaan is prima maar ik vraag me nog steeds af hoe je als koper de garantie hebt dat een geconstateerd probleem ook opgelost is.

Sommige dingen kan je prima zien maar er zullen ook genoeg punten zijn die je niet meer kan controleren. Zeker met een spouw en dergelijke is dat erg lastig. De aannemer gaat echt niet een gat boren in een spouw zodat je kan ‘controleren’ of een eerder geconstateerd probleem nu opgelost is.

Wat mij betreft moet er eerst eens wettelijk regelt worden dat je als koper recht hebt om de bouwplaats te betreden zodat je dit soort zaken kan (laten) uitvoeren maar ook dat je kan controleren of een verzonden factuur wel juist is. Woningborg geeft aan dat je een factuur moet kunnen controleren maar geeft vervolgens wel aan dat je niet de bouwplaats op mag. Betaal je die factuur niet dan kan de aannemer zich beroepen op retentie recht, ben je nog verder van huis.
Garantie heb je niet. De aannemer op z'n blauwe ogen vertrouwen. En mocht je om wat voor reden ook het niet vertrouwen, kun je zelf achteraf een gat boren in je spouw om eea te controleren en dit gewoon binnen een week na oplevering melden.

Ik kijk zelf even met de drone of het werk af is (ruwbouw). De aannemer factureert netjes dus we vertrouwen ook wel dat dat goed gaat. Maar anders kun je volgens mij ook wel gewoon een fotovan de aannemer vragen als bewijs dat het werk is afgerond voor de desbetreffende factuurtermijn.

Op je eerdere vraag, we zitten in regio Arnhem-Nijmegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:39
[...]

Het gaat er niet om dat ze het mogelijk niet op lossen. Het gaat er om dat ze het mogelijk wel oplossen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Voor 10 minuten tijdens een bak koffie niet verkeerd :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Er was eens een gemeenteambtenaar die belast was met het vaststellen van de WOZ-waarde van huizen. Op een dag kwam hij bij een oud, vervallen huis aan en schatte hij de waarde op maar liefst een miljoen euro. De eigenaar van het huis was hier uiteraard niet blij mee en vroeg aan de ambtenaar waarom hij de waarde zo hoog inschatte.

De ambtenaar antwoordde: "Nou, kijk eens naar de staat van het huis! Het is zo oud en vervallen, het moet wel een museumstuk zijn!"

De eigenaar zuchtte en zei: "Nou, dat is dan mooi pech voor mij. Ik had gehoopt op een lagere WOZ-waarde, maar als het huis nu zo waardevol is, dan kan ik het misschien beter verkopen!"

De ambtenaar keek verbaasd en vroeg: "Verkopen? Maar wie wil er nou zo'n oud en vervallen huis kopen voor een miljoen euro?"

Waarop de eigenaar lachend antwoordde: "Dat zou ik ook wel willen weten!"
Leuke mop van chatgpt.

[ Voor 5% gewijzigd door ObiTewodros op 04-03-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:58
Als de WOZ waardebepaling veel te hoog uitvalt, kan je dat dan niet gebruiken om je risico opslag op de hypotheek te verlagen? Dat levert op de lange termijn veel meer op volgens mij :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:10:
Als de WOZ waardebepaling veel te hoog uitvalt, kan je dat dan niet gebruiken om je risico opslag op de hypotheek te verlagen? Dat levert op de lange termijn veel meer op volgens mij :D
De originele beschikking bleek helaas net te laag om nog een rentedaling te kunnen krijgen.

Maar ik klaag sowieso niet met 1.7% voor 20 jaar vast. 😁

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 04-03-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kepler schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:10:
Dat eerst doen natuurlijk. En daarna bezwaar maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Blihi schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:34:
[...]

Dat eerst doen natuurlijk. En daarna bezwaar maken :+
Willen banken daar niet een taxatie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:36:
[...]

Willen banken daar niet een taxatie voor?
Dst taxatieverslag kun je downloaden bij de gemeente. Dat stuur je naar de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Blihi schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Dst taxatieverslag kun je downloaden bij de gemeente. Dat stuur je naar de bank.
Oké, ik wist niet dat dat kon. Dacht dat je daarvoor zelf een taxatie moest laten uitvoeren. Goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Oké, ik wist niet dat dat kon. Dacht dat je daarvoor zelf een taxatie moest laten uitvoeren. Goed om te weten.
Het ligt aan de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:42:
[...]

Ik ga er even vanuit dat onderstaande voor elke gemeente op gaat:

Taxatieverslag (aka automatisch door de computer gegenereerd rapport) kun je downloaden van de website van de gemeente.
Kan die van mij tot nu toe voor alle jaren nog terug zien zelfs.

De waarde in dat rapport kun je vergelijken met je openstaande hypotheekschuld en een snelle inschatting maken of je in een lagere risicoindex komt.

Je kan het ook gewoon opsturen naar je hypotheekverstrekker en hopen dat het een goed resultaat geeft onder het mom 'baat het niet...'
Mocht je hypotheekverstrekker toch een echt taxatierapport vragen, dan kun je dat altijd nog laten doen.

Wij waren afgelopen jaar al gezakt naar een lagere risicoindex en met deze WOZ komen we helaas nog niet in de volgende terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kan een gemeente ook constateren dat je WOZ te laag is en dit corrigeren als je een bezwaar maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:06:
Kan een gemeente ook constateren dat je WOZ te laag is en dit corrigeren als je een bezwaar maakt?
Als ze het niet op je huidige aanslag corrigeren zal het ze vrij staan om dat natuurlijk bij de aanslag van volgend jaar mee te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Wolly schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:11:
[...]

Als ze het niet op je huidige aanslag corrigeren zal het ze vrij staan om dat natuurlijk bij de aanslag van volgend jaar mee te nemen?
Dat sowieso. Maar vraag me af of een gemeente de aanslag ook in hun voordeel kan aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Blihi schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Wat is die 4.5?

Kavel hier is 234m2 en onze WOZ is 110K. Dat zou dus lager kunnen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Strider schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:23:
[...]

Wat is die 4.5?

Kavel hier is 234m2 en onze WOZ is 110K. Dat zou dus lager kunnen?
Maand, midden augustus kreeg hij de sleutel

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 04-03-2023 20:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
Soms kun je blij worden van kleine dingen: gisteren twee stop kraantjes vervangen door twee met dubbele uitgang. Voor het eerst Loctite 55 gebruikt, wat een fijn spul is dat. Gewoon in 1 keer goed, zonder dat geklooi met die teflon tape waar je de ene keer teveel en de andere keer te weinig gebruikt (zal vast goed gaan als je het dagelijks tien keer doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
wortelsoft schreef op zondag 5 maart 2023 @ 08:46:
Soms kun je blij worden van kleine dingen: gisteren twee stop kraantjes vervangen door twee met dubbele uitgang. Voor het eerst Loctite 55 gebruikt, wat een fijn spul is dat. Gewoon in 1 keer goed, zonder dat geklooi met die teflon tape waar je de ene keer teveel en de andere keer te weinig gebruikt (zal vast goed gaan als je het dagelijks tien keer doet).
Das echt perfect spul.

offtopic:
tenzei mensen thread locker van Loctite gebruiken, dan ben je wel de sjaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Draakje5 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:37:
-155 euro obv 0.1722% ozb
-42 euro obv 0.0465% rioolbelasting.
-33 euro obv 0.03704% Bsr binnendijks.
Vergeet ook niet je eigenwoning forfait.. Dat word ook bij je inkomen opgeteld en zet nog meer zoden aan de dijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
[...]Sommige dingen kan je prima zien maar er zullen ook genoeg punten zijn die je niet meer kan controleren. Zeker met een spouw en dergelijke is dat erg lastig. De aannemer gaat echt niet een gat boren in een spouw zodat je kan ‘controleren’ of een eerder geconstateerd probleem nu opgelost is.
Gewoon eens bellen met de gemeente of de omgevingsdienst en naar de toezichthouder vragen. Heb die van mij vorige week gesproken en gaf aan juist op dit soort zaken toe te zien en dat ik altijd eens een berichtje mocht sturen als ik ergens over twijfelde... Geeft al een beetje gevoel dat er op toegezien wordt en dat de aannemer niet zomaar met alles weg komt.

Hier plaatsen ze nu piepschuim tussen de zijkanten van onze vloerplaten en de vloerplaten van de buren van onze 2o1-kap. Zo kunnen ze de naadjes tussen onze vloerplaten vol storten en loopt het niet weg in de ruimte tusssen ons huis en dat van de aangrenzende buren. Hoop wel dat ze dat schuim nog weghalen, al betwijfel ik of dat schuim tussen onze vloerplaten en dat van de buren al voor contact geluid kan zorgen. Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
LordBusiness schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:07:
[...]
Gewoon eens bellen met de gemeente of de omgevingsdienst en naar de toezichthouder vragen. Heb die van mij vorige week gesproken en gaf aan juist op dit soort zaken toe te zien en dat ik altijd eens een berichtje mocht sturen als ik ergens over twijfelde... Geeft al een beetje gevoel dat er op toegezien wordt en dat de aannemer niet zomaar met alles weg komt.

Hier plaatsen ze nu piepschuim tussen de zijkanten van onze vloerplaten en de vloerplaten van de buren van onze 2o1-kap. Zo kunnen ze de naadjes tussen onze vloerplaten vol storten en loopt het niet weg in de ruimte tusssen ons huis en dat van de aangrenzende buren. Hoop wel dat ze dat schuim nog weghalen, al betwijfel ik of dat schuim tussen onze vloerplaten en dat van de buren al voor contact geluid kan zorgen. Wat denken jullie?
Wellicht geen directe antwoord op je vraag, maar bij ons gebruiken ze airtight. Het is geen piepschuim maar wel isolatie in de ankerloze spouwmuur. Speciaal om luchtdicht te bouwen. Ik ga er van uit dat aangezien dit er speciaal voor is ontworpen geen contactgeluid overbrengt.

Edit: overigens bij ons purren ze de uiteinde van de kanaalplaten dicht ivm het afstorten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBWlsiKenhfy45Eln3QxJYC0UO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvjXLOOr4OtbD6VoTTH8UA9C.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFD1-OHiLE0LHY5zl0AWQne9ezo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QuywDdjWwB3F5VQOQCvpFJmx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Onderhandelen jullie nog op zaken zoals stucwerk, schilderwerk, vloer, uitbouw etc die je ná oplevering met een andere aannemer dan de aannemer vanuit het project wil doen? En zo ja, wat is een beetje gangbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:47
Alic3 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:15:
Onderhandelen jullie nog op zaken zoals stucwerk, schilderwerk, vloer, uitbouw etc die je ná oplevering met een andere aannemer dan de aannemer vanuit het project wil doen? En zo ja, wat is een beetje gangbaar?
Altijd. Je moet wel een beetje aanvoelen wat de rek is natuurlijk maar een procent of 2-5 moet meestal wel lukken. De tijd wanneer ze kunnen zou je misschien beter eerst kunnen bevestigen en daarna pas onderhandelen. Iedereen heeft de opdrachten voor het uitzoeken, je hand overspelen kon dus nog weleens flink wat extra tijd gaan kosten in je verbouwing.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 05-03-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LordBusiness schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:07:
[...]
Geen idee hoe het met jullie gemeente gesteld is maar hier is een gigantisch personeelstekort. Vooral mensen die niet op kantoor zitten zoals toezichthouders. Mensen die solliciteren krijgen te horen dat ze ‘overgekwalificeerd’ zijn en dat ze niet bij de gemeente thuis horen terwijl sommige echt bewust solliciteren omdat ze meer kunnen maar het simpel weg niet meer willen.

offtopic:
Als je ziet wat sommige ambtenaren doen, en dan wil ik niemand beledigen, dan schiet ik wel in de lach hoor. Als wij ons vaste contact persoon bellen voor toegang tot een locatie drinkt hij koffie. Kom je op de locatie aan dan drinkt hij koffie en als je klaar bent moet je natuurlijk ook even koffie drinken… op de vraag wat hij nou exact doet? Koffie drinken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
GeeMoney schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:53:
[...]

Altijd. Je moet wel een beetje aanvoelen wat de rek is natuurlijk maar een procent of 2-5 moet meestal wel lukken. De tijd wanneer ze kunnen zou je misschien beter eerst kunnen bevestigen en daarna pas onderhandelen. Iedereen heeft de opdrachten voor het uitzoeken, je hand overspelen kon dus nog weleens flink wat extra tijd gaan kosten in je verbouwing.
Dat aanvoelen wat de rek is, vind ik lastig inschatten. Het is niet per se een aannemer die verlegen zit om werk. Periode heb ik al wel vastgelegd en daar zijn ze zelfs flexibel in. Dat is wel handig met de onduidelijke opleveringsdatum. Offerte heb ik ook wel zo goed als volledig opgesteld met al onze wensen. In de offerte zitten ook veel stelposten, dus daar kan je nog geen definitieve prijs aan hangen.

Wat zeg je dan? Kan je een mooie prijs maken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Alic3 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:43:
[...]

Dat aanvoelen wat de rek is, vind ik lastig inschatten. Het is niet per se een aannemer die verlegen zit om werk. Periode heb ik al wel vastgelegd en daar zijn ze zelfs flexibel in. Dat is wel handig met de onduidelijke opleveringsdatum. Offerte heb ik ook wel zo goed als volledig opgesteld met al onze wensen. In de offerte zitten ook veel stelposten, dus daar kan je nog geen definitieve prijs aan hangen.

Wat zeg je dan? Kan je een mooie prijs maken? :P
De beste onderhandeling is natuurlijk als je 2 offertes tegen elkaar kan uitspelen, anders is het toch een beetje alsof je met een blinddoek om in de rondte schiet.

Maar voorbeeldje van wat ik heb gedaan met mijn renovlies-offerte. Die was niet de goedkoopste, maar kwalitatief wel de beste qua uitwerking etc. Hii was vooral duur door nog een extra 3 euro per m2 te rekenen voor een accentkleur, dat werkte nogal door in de totaalprijs als je nergens wit wilt hebben. Heb hem gezegd dat die de opdracht krijgt als die de 3 euro schrapt. Daar is die mee akkoord gegaan, en daar toch 1200-1500 euro mee bespaard op een offerte van 10k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-05 21:14
Ik zou ook vooral iemand kiezen waarvan je weet wat voor kwaliteit die levert. Die bijvoorbeeld ook bij kennissen het stucwerk heeft gedaan. Dan weet je wat die levert. En niet gelijk voor de goedkoopste gaan want dat kan weleens tegenvallen.

Ik heb de mazzel dat ik veel vrienden heb in de bouw en daardoor amper meer het kaf van het koren hoef te scheiden. Ik onderhandel ook amper over de prijs. Ik weet dat ze kwaliteit leveren voor een faire prijs en ga in dat geval ook niet proberen om het onderste uit een kan te halen m.b.t. de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:19
Bij alles wat we gekozen hebben (keuken, vloer, traprenovatie, badkamer) laten we 3 offertes maken.
Zoveel mogelijk appels met appels vergelijken en dan gewoon tegen elkaar laten uitspelen.
5-10 minuten onderhandelen kan je veel geld opleveren.
Kost wel wat extra tijd allemaal.. dat wel.

Google reviews en meningen van kennissen vinden we ook erg belangrijk. Als een zaak slecht bekend staat gaan we niet langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
Blik1984 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:51:
[...]

De beste onderhandeling is natuurlijk als je 2 offertes tegen elkaar kan uitspelen, anders is het toch een beetje alsof je met een blinddoek om in de rondte schiet.

Maar voorbeeldje van wat ik heb gedaan met mijn renovlies-offerte. Die was niet de goedkoopste, maar kwalitatief wel de beste qua uitwerking etc. Hii was vooral duur door nog een extra 3 euro per m2 te rekenen voor een accentkleur, dat werkte nogal door in de totaalprijs als je nergens wit wilt hebben. Heb hem gezegd dat die de opdracht krijgt als die de 3 euro schrapt. Daar is die mee akkoord gegaan, en daar toch 1200-1500 euro mee bespaard op een offerte van 10k
Er moet heel veel gebeuren en ik wil alles door één partij laten doen. Dus ik snap dat ik daar wel wat extra voor betaal en het lastiger is om 2 offertes tegen elkaar uit te spelen. Ik heb voor alle losse dingen wel wat offertes opgevraagd waardoor ik ook wel zie dat deze aannemer wel wat duurder is. Daarbij hoort ook wel een bepaald afwerkingsniveau, flexibiliteit en een soort projectmanager die de begeleiding doet. Daar heb ik geen tijd (en zin) in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Alic3 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:15:
We hebben een bekende voor de vloeren en de muren. Voor het stucwerk hebben we een bekende van de buren die zo ons plafond ook even meeneemt. Enkel de timmerman was nog even puzzelen maar uiteindelijk uitgekomen bij iemand die beschikbaar was nadat onze eerste keus opeens geen tijd had. Keuken en badkamer komen vanuit het project waar we uitstekend geholpen zijn (Arvero).

Prijzen doen wij niet zo moeilijk over. Het moet wel redelijk blijven maar beschikbaarheid is voor ons belangrijker. Overigens wel alles op uurbasis, niet projectbasis. Zo lang de uurtarieven nog ver onder de mijne liggen vind ik het prima.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 06-03-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-05 19:35
Deveon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:22:
[...]
Zo lang de uurtarieven nog ver onder de mijne liggen vind ik het prima.
Een vrije markt economie op z'n best 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 11:36
Deveon schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:22:
[...]

We hebben een bekende voor de vloeren en de muren. Voor het stucwerk hebben we een bekende van de buren die zo ons plafond ook even meeneemt. Enkel de timmerman was nog even puzzelen maar uiteindelijk uitgekomen bij iemand die beschikbaar was nadat onze eerste keus opeens geen tijd had. Keuken en badkamer komen vanuit het project waar we uitstekend geholpen zijn (Arvero).

Prijzen doen wij niet zo moeilijk over. Het moet wel redelijk blijven maar beschikbaarheid is voor ons belangrijker. Overigens wel alles op uurbasis, niet projectbasis. Zo lang de uurtarieven nog ver onder de mijne liggen vind ik het prima.
Krijg je offertes op basis van uurtarieven? Voor vloeren en muren lijkt naar mijn ervaring m2 prijzen gangbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Midan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Krijg je offertes op basis van uurtarieven? Voor vloeren en muren lijkt naar mijn ervaring m2 prijzen gangbaar.
Vloeren en muren zijn bekende en zonder offerte, echter heb ik zelf een sterke voorkeur dat het goed gebeurd ipv snel. Factuur obv uren ipv geleverde werk is over het algemeen goedkoper als het meezit omdat ze het risico niet hoeven in te calculeren, sterker nog er hoeft helemaal niets gecalculeerd te worden. Het kan wel duurder worden als het tegenzit maar dan alsnog heb ik liever dat ze de tijd nemen voor een fatsoenlijke oplossing ipv dat het afgeraffeld wordt. Verder kan ik mij niet voorstellen dat een vakman er bewust langer over doet, hooguit wat royaler schrijft, er is werk zat en ze zullen de meeste aanvragen al moeten teleurstellen.

Met onderhandelen neem je dan ook het risico dat je een minder lucratieve opdrachtgever wordt tov ik die direct het prijs voorstel accepteert. Ik vind het al drama genoeg om alles op elkaar af te stemmen (standbouw, stucwerk, spuiten & wanden, vloer, keuken).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:30
Afgelopen november is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd.
Nu viel het mij op dat ik slecht co2/kooklucht weg kreeg in de woonkamer, keer in de zehnder WTW gekeken waar ik was vreemde waardes zag.

Vandaag is is de installateur geweest en wat blijkt, het hele systeem was niet ingeregeld.

Nu zat er bij de oplevering een mooi afgetekend opleverrapport met allerlei getallen hoe alles ingeregeld was. Toch wel heel bijzonder want dat rapport is dus 1 grote leugen. Het is ook niet dat er rapporten verwisselend zijn oid want mijn woning was uberhaupt niet ingeregeld...

Deze post dus meer als waarschuwing: check je waardes bij oplevering. Of komt dit vaker voor?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 23:02
Ik heb geen inregelrapport gekregen maar volgens de man van VEH was de woning ingeregeld en getest op luchtdichtheid. Bouwbegeleider repte er geen woord over en ook zelf niet verder naar gevraagd. Inmiddels toch wel wat twijfels erover omdat de doppen in het plafond in de badkamer, toilet en keuken precies hetzelfde lijken te staan. Woon er nog niet maar ben wel benieuwd wat een CO2 monitor straks aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:03:
Nu viel het mij op dat ik slecht co2/kooklucht weg kreeg in de woonkamer, keer in de zehnder WTW gekeken waar ik was vreemde waardes zag.

Vandaag is is de installateur geweest en wat blijkt, het hele systeem was niet ingeregeld.

Nu zat er bij de oplevering een mooi afgetekend opleverrapport met allerlei getallen hoe alles ingeregeld was. Toch wel heel bijzonder want dat rapport is dus 1 grote leugen. Het is ook niet dat er rapporten verwisselend zijn oid want mijn woning was uberhaupt niet ingeregeld...

Deze post dus meer als waarschuwing: check je waardes bij oplevering. Of komt dit vaker voor?
Dat is ook wel een melding bij de overkoepelende instanties waard. Door dit soort acties verlies je toch je vertrouwen... Heb 'm erbij gezet in m'n checklijstje, thanks! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:43

Tijdje terug hebben we in dit topic een hele discussie gehad over CO2 meters gebruiken in je nieuwbouwwoning. Daar kwamen veel verhalen naar voren over woningen waarbij de ventilatie niet goed werkt.

Maar volgens mij ging dat over woningen waar wel ingeregeld was (of althans, het geprobeerd is om het in te regelen..).

Bottom line blijft: je moet alles wat je kunt controleren blijven controleren in je nieuwbouwwoning. Er wordt aan alle kanten gesmokkeld door de aannemer / onderaannemers.

Maar echt keihard liegen en gefraudeerde informatie aanleveren gebeurt gelukkig niet al te vaak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Maar echt keihard liegen en gefraudeerde informatie aanleveren gebeurt gelukkig niet al te vaak...
Als dit gebeurt kunnen ze ook niet meer bij woningborg en dergelijke terecht en dat is maar een goeie zaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:30
Ja ik vind het ook lomp van ze, ga ook om opheldering vragen.

CO2 waardes bleven wel redelijk OK maar hadden wel luchtweg klachten. Wellicht stond er flinke overdruk/ondruk? Feit was wel dat de slaapkamers veels te veel inblaas hadden en de woonkamer te weinig.
En de WC enorm veel afvoer en de keuken nauwelijks.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi

Bij ons zat ook zo'n rapportje. Daar klopte ook geen hol van (zelf nagemeten). Daarbij was de valdorpel bij de voordeur niet uitgedraaid, dus zelfs als er echt gemeten was, dan was dat met teveel toevoer onder de voordeur door.

Helaas is nameten niet eenvoudig. Je moet een debietmeter hebben en om discussie te vermijden moet dat een geijkt exemplaar zijn en dus niet een cheap-ass alixpress ding met een kartonnen toeter zoals ik zelf heb...
Pagina: 1 ... 202 ... 347 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.