Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:56
Fethoz69 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:47:
[...]

Zoals hierboven gezegd inderdaad.
Bij ons ook eerst de visgraat PVC vloer laten leggen, daarna de keuken erop. Anders zou het kunnen dat je hele kleine stukjes pvc krijgt rondom je keuken, wat nagenoeg niet vast te lijmen of te snijden is. Oogt dan dus niet mooi :)
Beetje overdreven als je het mij vraagt _/-\o_
Ik heb eerst de keuken laten plaatsen en daarna pas de pvc visgraat vloer. De vloerenlegger kon het zonder problemen zo snijden dat het om de poten van de keuken kwam te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjbHXyNOQ2IwYoGAeQJEF0M1CMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1T0bhqhtHVd563WYSIEJYbN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zp-uRTM6cGDvK6CwHSpB2aWQVpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVVfUhNQCBxHOICVSDIuwvJR.jpg?f=fotoalbum_tile

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27
aGraPusher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:15:
[...]

Beetje overdreven als je het mij vraagt _/-\o_
Ik heb eerst de keuken laten plaatsen en daarna pas de pvc visgraat vloer. De vloerenlegger kon het zonder problemen zo snijden dat het om de poten van de keuken kwam te liggen.

[Afbeelding][Afbeelding]
De rest van de keuken maak ik me niet druk over, maar wordt alleen afwachten of je je vaatwasser nog eruit gereden krijgt, mocht hij het ooit begeven. Die heeft geen pootjes van 15cm die je kan inkorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jvdmeer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:23:
[...]

De rest van de keuken maak ik me niet druk over, maar wordt alleen afwachten of je je vaatwasser nog eruit gereden krijgt, mocht hij het ooit begeven. Die heeft geen pootjes van 15cm die je kan inkorten.
moet wel heel gek gaan wil dat niet kunnen, gewoon je vaatwasser niet op de minimale hoogte afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

Maar als je de keuze hebt, waarom eerst je keuken plaatsen?
Wij doen ook eerst de vloer.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koekjah schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:02:
Maar als je de keuze hebt, waarom eerst je keuken plaatsen?
Wij doen ook eerst de vloer.
omdat je vloeren doorgaans vaker vervangt dan keukens kan een argument zijn. op sommige vloeren mag je de keuken nieteens zetten, omdat je dan het werken (uitzetten) van de "planken" beinvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:10:
[...]

omdat je vloeren doorgaans vaker vervangt dan keukens kan een argument zijn. op sommige vloeren mag je de keuken nieteens zetten, omdat je dan het werken (uitzetten) van de "planken" beinvloed.
Zelfs daar verschillen de meningen over :)
defiant schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:31:
Persoonlijk gaat m'n voorkeur uit van eerst PVC, gezien de toch wat langere levensduur van PVC t.o.v. een keuken.
Voor het gemak zou ik wanneer beiden worden vervangen altijd eerst de vloer doen. Als keuken en of vloer over een aantal jaar weer vernieuwd moeten worden zien we dan wel, waarschijnlijk wordt het dan weer beiden vervangen omdat ze niet meer voldoen aan de VT wonen norm :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wolly schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:19:
[...]

Zelfs daar verschillen de meningen over :)
Dat weet ik, daarom staat er "doorgaans" en "kan" :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47

BiG-GuY

Na twee keukens zonder vloer door gelegd in de keuken en in beide lekkage gehad te hebben, zeg ik: altijd een waterdichte vloer onder de keuken door leggen. Dus eerste vloer, dan keuken. Beste blijft tegels, maar meeste plak PVC is ook waterdicht, als er geen gaten in gesneden zijn…

Een van de redenen dat we beneden sowieso tegels wilden, die ook onder de keuken doorgelegd zijn en omdat we op elke verdieping vloerverwarming hebben, laten leggen op alle vloeren.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:41

Niwla

dat dus....

Wij hebben de grootste moeite de luchtvuchtigheid in onze nieuwbouwwwoning op peil (=55%) te houden. Hoezo bouwvocht? 8)7
We hebben inmiddels een luchtbevochter aangeschaft voor in de woonkamer maar die draait op dit moment bijna 24/7. Deze heeft een tank van 3,5 liter en moet zeker eens per 24 uur bijgevuld worden. Ik neig er bijna naar een tweede aan te schaffen. Op dit moment proberen we vooral de woonkamer te reguleren zonder nog naar de rest van de woning te kijken.

Ik heb ergens gehoord dat veel planten in de woning de luchtvochtigheid ook ten goede kan komen. Is dit waar? en wellicht nog meer tips?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:27
Een luchtbevochtiger met vaste wateraansluiting bij de WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Ik vind 55% vrij veel. Onze nieuwbouwwoning zaten we ook rond de 45% in de winter ( constant vloerverwarming aan op 20 gr en ventilatie). Waarbij de luchtvochtigheid weer steeg o.a. op moment dat buiten warmer werd.
Wat is er mis met 45 of 50% luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Draakje5 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:45:
Ik vind 55% vrij veel. Onze nieuwbouwwoning zaten we ook rond de 45% in de winter ( constant vloerverwarming aan op 20 gr en ventilatie). Waarbij de luchtvochtigheid weer steeg o.a. op moment dat buiten warmer werd.
Wat is er mis met 45 of 50% luchtvochtigheid?
geadviseerd wordt tussen de 40 en 60%. Heb gekozen voor 55%. Al zou ik hem terugzetten naar 50% dan nog blijft hij voor nu alsnog draaien. Op dit moment is de luchtvochtigheid 49% en probeert al meer dan 24 uur naar de 55% te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14

d0s

sssst

Niwla schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:50:
[...]

geadviseerd wordt tussen de 40 en 60%. Heb gekozen voor 55%. Al zou ik hem terugzetten naar 50% dan nog blijft hij voor nu alsnog draaien. Op dit moment is de luchtvochtigheid 49% en probeert al meer dan 24 uur naar de 55% te komen.
Ik snap niet zo goed wat er mis is met 49%? Dat is met de huidige temperaturen en winterperiode vrij standaard, toch? :)

Hier ook 48%.. in de warme, natte novembermaand zat ik op 62%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

d0s schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:
[...]

Ik snap niet zo goed wat er mis is met 49%? Dat is met de huidige temperaturen en winterperiode vrij standaard, toch? :)

Het percentage maakt me ook niet zoveel uit....Zolang ik er maar (zoveel mogelijk) een constante in vinden om de grootste schommelingen er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:27
d0s schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:
[...]

Klopt. In de wintermaanden (wanneer het buiten vriest) zou je idealiter boven de 40 moeten zitten. In het voorjaar zal je dan weer boven de 50 gaan zitten. Hebben in het vorige huis ook zo'n ding gehad. Hoe meer dat ding bevochtigen des te meer ging onze wtw zuigen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 12:38
Volgens mij suggereerde hij naar deze unit. Iets wat in ieder geval nooit bijgevuld hoeft te worden en voor het hele huis werkt.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:27
Yep, het was geen vraag naar je huidige unit maar een voorstel voor een unit zoals hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 12:57
-edit: knip-

[ Voor 151% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40
Aubergine schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:30:
Net bij de badkamer leverancier geweest om alles voor de tweede keer te bespreken. 100 euro voor de WC-pot 2 hoger te zetten :+
En kijk er niet vanop bij je kijkdag als hij gewoon de standaard hoogte hangt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 92% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Aubergine schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:32:
[...]

Haha je spreekt uit ervaring?
Bij mij gelukkig niet maar dit soort minieme wijzigingen wil nog weleens vergeten worden is de algemene tendens soms. Hoeft niet natuurlijk maar ik zou de rolmaat meenemen in ieder geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Niwla schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:03:
Wij hebben de grootste moeite de luchtvuchtigheid in onze nieuwbouwwwoning op peil (=55%) te houden. Hoezo bouwvocht? 8)7
We hebben inmiddels een luchtbevochter aangeschaft voor in de woonkamer maar die draait op dit moment bijna 24/7. Deze heeft een tank van 3,5 liter en moet zeker eens per 24 uur bijgevuld worden. Ik neig er bijna naar een tweede aan te schaffen. Op dit moment proberen we vooral de woonkamer te reguleren zonder nog naar de rest van de woning te kijken.

Ik heb ergens gehoord dat veel planten in de woning de luchtvochtigheid ook ten goede kan komen. Is dit waar? en wellicht nog meer tips?
55% is wel wat aan de hoge kant. 45-50% is wel de sweetspot. Ofwel; waar je nu al zit met 49%.

Afbeeldingslocatie: https://www.philips.nl/c-dam/b2c/category-pages/Household/air/au/assets/humidifier/humidity-chart.jpg

Wij hebben ook de Switchbot Humidifier staan, in de werkkamer wel te verstaan. Ik denk dat jouw woonkamer gewoon veel te groot is voor de bevochtiger. In de werkkamer schiet de luchtvochtigheid binnen een uur meerdere procenten omhoog als hij aan gaat (op schema via hub).

Als je meer dan een deuk in een pakje boter wilt slaan, kan je (voor de woonkamer) beter een Stadler nemen (of; een eerdergenoemde veel duurdere/permanentere oplossing via de WTW)..
Anders een Dyson AM10 (onderin de pagina) nog het bekijken waard. Wel iets andere prijsklasse dan de Switchbot.

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 27-12-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Source90 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:36:

Wij hebben ook de Switchbot Humidifier staan, in de werkkamer wel te verstaan. Ik denk dat jouw woonkamer gewoon veel te groot is voor de bevochtiger. In de werkkamer schiet de luchtvochtigheid binnen een uur meerdere procenten omhoog als hij aan gaat (op schema via hub).
ik denk ook dat ik me een beetje in de capaciteit van dat ding vergist heb hoor. Ik zal zeker naar het door jou aangedragen alternatief kijken. Dan kan deze altijd nog naar kantoor ;-)

Hier wordt ie gestuurd door een smart meter (via de hub) halverwege de kamer. Op zich wel een mooi systeem maar inderdaad misschien iets te klein uitgemeten voor het volume van de woonkamer. 8)7 Heb hem inmiddels teruggesteld naar 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 122% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:31:
Wij hebben momenteel een rainshower die 12 l/min verbruikt in de offerte staan.

We hebben een boiler met 180L op 55 graden ingetekend.

Is dit een no-go of valt het in praktijk allemaal wel mee? Ik lees namelijk hoop verhalen over dat men met een gezin met 4 prima uitkomt met een 180L boiler maar geen flauw idee wat voor douche die hebben.
Context is de bepalende factor in deze vraag.

Douchen jullie allemaal 5min of ruim een kwartier-half uur?
Gaan jullie allen na elkaar douchen? Dan zal het mogelijk wel krap worden.
Verdeeld over de dag? Zal prima lukken.

Je kan een regendouche natuurlijk ook half open zetten, ik heb hem hier zelf eigenlijk nooit voluit open staan, behalve bij de shampoooo . :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
@Aubergine als je niet zelf wilt gaan rekenen maar wel een beeld wilt krijgen van de mogelijke douchetijd/ benodigde boilerinhoud kun je webpagina's zoals de onderstaande raadplegen.

https://www.nefit-bosch.n...atie/boilerinhoud-bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
We waren vandaag bij mijn moeder op bezoek vlakbij Zutphen dus vrouwlief wilde nog even shoppen voor een eettafel terwijl de kids even bij Oma waren. Druk…. :X

Weet in ieder geval weer een aantal dingen die ik nu niet (meer) wil. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2Z37OLBqrS_WsyZfageA2gk8TI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mEcN4xtmVg9e8HJbvnsitK3o.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:22
Farmerwood schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:20:
We waren vandaag bij mijn moeder op bezoek vlakbij Zutphen dus vrouwlief wilde nog even shoppen voor een eettafel terwijl de kids even bij Oma waren. Druk…. :X

[Afbeelding]
Naar de meubelboulevard?

Wat een hel vind ik dat..

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:46

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:20:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l8Zi1W6BT1hlD7FyyIR5d91BC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/nRV04X8TC31NwdT9BHPUMfa1.gif?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:23:
[...]
Naar de meubelboulevard?

Helaas hebben we nog 250 euro aan tegoedbonnen van de Eijerkamp, dus ze had wel een punt dat we er nog een keer heen moesten.
Je wordt daar wel echt genaaid qua prijzen. We vonden best wel een mooie eettafel. Prijskaartje van 2600 euro.
Even online kijken naar een losse poot (337 euro) en los blad (895 euro). Zelfs met die bon van 250 euro ben je een dief van je eigen portemonnee als je daar gaat shoppen.

Vorige week na lang zoeken een eettafelbank besteld bij een zaak in Zoeterwoude. Voor ons op bijna 1.5uur rijden en lijkt tot nu toe de moeite waard.
L-vorm van 160x320cm met een rugleuning van 104cm.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een van de weinige zaken in NL die we konden vinden die meubels op maat maken voor een acceptabele prijs. En een van de weinigen die voor een eettafelbank geen MDF als basis gebruiken, maar er een echte bank van maken die (hopelijk) heerlijk zit voor een hele avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
Farmerwood schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:56:
[...]

Vorige week na lang zoeken een eettafelbank besteld bij een zaak in Zoeterwoude. Voor ons op bijna 1.5uur rijden en lijkt tot nu toe de moeite waard.
L-vorm van 160x320cm met een rugleuning van 104cm.

***members only***

Een van de weinige zaken in NL die we konden vinden die meubels op maat maken voor een acceptabele prijs. En een van de weinigen die voor een eettafelbank geen MDF als basis gebruiken, maar er een echte bank van maken die (hopelijk) heerlijk zit voor een hele avond.
Op de website ziet het er interessant uit . . . Maar voor mij is het ook bijna anderhalf rijden :-(
Wat is jouw definitie van "een acceptabele prijs" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 19:34

Zenix

BOE!

Diablow schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:58:
We hebben net weer wat keuzes gemaakt voor de badkamer. De wastafel kan niet met de standaard kranen, dus dan maar gelijk de kranen erin die we wel willen.

Je betaalt inderdaad teveel, maar dan is het wel klaar bij oplevering. Er zijn al genoeg dingen waar je aan moet denken. Door o.a. genoegen te nemen met de standaard tegels, hopen we het redelijk binnen de perken te houden. We gaan wel wat boven de 5k extra uit komen, waarvan we dachten dat het wel genoeg was
Ik heb de kranen en wastafel laten vervallen en ben juist gegaan voor mooie tegels. Die wasbak en kranen kan ook achteraf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dronium schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:19:
[...]
Op de website ziet het er interessant uit . . . Maar voor mij is het ook bijna anderhalf rijden :-(
Wat is jouw definitie van "een acceptabele prijs" ?
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 28-12-2022 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
VidaR-9 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:23:
[...]

Naar de meubelboulevard?

Alles beter dan naar schoonmoeder toe, dus ik denk dat zijn partner wel blij was met het winkelen? })

@Zenix heb je een foto van de badkamer/tegels? Wel ben benieuwd. Heb de badkamer ook volledig laten betegelen en achteraf andere kranen/meubel etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Bteq op 28-12-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 19:34

Zenix

BOE!

Bteq schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:57:
[...]

Alles beter dan naar schoonmoeder toe, dus ik denk dat zijn partner wel blij was met het winkelen? })

@Zenix heb je een foto van de badkamer/tegels? Wel ben benieuwd. Heb de badkamer ook volledig laten betegelen en achteraf andere kranen/meubel etc.
Niet heel bijzonder, mijn huis staat al een paar jaar. Mat witte tegels 30x60 op de muur en antraciet tegels 60x60 op de vloer. Ik heb expres gekozen voor neutrale kleuren, omdat deze tijdloos zijn en elk meubel er ook bij past. Ik heb vervolgens Godmorgon meubels geplaatst van IKEA. Als ik in de toekomst badkamer wil aanpassen, is het andere kranen + meubels en druk knop bij wc, en dan ziet die er alweer heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Kleuren lijken hetzelfde als de standaard tegels bij ons, die zijn wel iets kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Diablow schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:43:
Kleuren lijken hetzelfde als de standaard tegels bij ons, die zijn wel iets kleiner.
jup, grotere tegels zijn een stuk duurder voor redenen die mij niet helemaal duidelijk zijn. Grotere tegels lijkt mij makkelijker leggen/minder arbeidsintensief en dus goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:11
ObiTewodros schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
[...]

jup, grotere tegels zijn een stuk duurder voor redenen die mij niet helemaal duidelijk zijn. Grotere tegels lijkt mij makkelijker leggen/minder arbeidsintensief en dus goedkoper?
dacht ik ook, maar tegelzetters geven aan dat groter lastiger is 1) gewicht (grotere tegels zijn vaak vloertegels die wat dikker zijn), 2) oneffenheden moeilijker weg te werken / vlak te krijgen, (3) altijd zeggen dat het moeilijker is, want meer geld. Bij onze nieuwbouw was elke afwijking van standaard moeilijker en dus duurder, ze lullen recht wat krom is 😜)

[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 28-12-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ObiTewodros schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
[...]

Grotere tegels geeft minder ruimte om te corrigeren. De kans dat het scheef gaat is groter en het vereist dus meer expertise, geduld en tijd. Grotere tegels is vaak wel de beste upgrade van de standaard badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wij zitten in de situatie dat we tijdelijk moeten overbruggen in een vakantiewoning tot we in ons nieuwe huis kunnen. Betekent ook dat we dus geen energieleverancier meer hebben en een nieuw (model)contract moeten afsluiten.

Bij energievergelijkers krijg ik steeds slechts 3 maatschappijen te zien, allemaal onbekende. Het lijkt erop alsof de grote spelers hun modelcontracten allemaal niet 'delen'. Moet ik dan per aanbieder gaan opzoeken welke tarieven ze hanteren?

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
koekjah schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:35:
Wij zitten in de situatie dat we tijdelijk moeten overbruggen in een vakantiewoning tot we in ons nieuwe huis kunnen. Betekent ook dat we dus geen energieleverancier meer hebben en een nieuw (model)contract moeten afsluiten.

Bij energievergelijkers krijg ik steeds slechts 3 maatschappijen te zien, allemaal onbekende. Het lijkt erop alsof de grote spelers hun modelcontracten allemaal niet 'delen'. Moet ik dan per aanbieder gaan opzoeken welke tarieven ze hanteren?

Iemand tips?
Volgende week is er een prijsplafond, volgens mij staan de nieuwe prijzen nog niet overal online. Zou nog een weekje wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

Iemand tips?
Je contract gewoon overzetten naar je nieuwe adres kan ook als het niet te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Laatst online: 24-06 11:09

Iemand tips?
Ik zou een dynamisch contract nemen (neem even een kijkje in dit topic). Door het prijsplafond profiteer je wel als de prijs lager is, maar betaal je niet meer als de prijs hoger is. De huidige model contracten geven echt exorbitante prijzen en zijn hooguit interessant als je veel meer gebruikt dan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
Hoi, een vraagje. Een vloer van keramische tegels (gres porcellanato) die ongeveer 3 weken geleden gelegd en gevoegd is. Als je wil gaan stucen, hoe kan je het beste dan de tegelvloer afdekken. Met ademend afdekvlies of normale stucloper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:48:
Hoi, een vraagje. Een vloer van keramische tegels (gres porcellanato) die ongeveer 3 weken geleden gelegd en gevoegd is. Als je wil gaan stucen, hoe kan je het beste dan de tegelvloer afdekken. Met ademend afdekvlies of normale stucloper?
Wij hebben reguliere stucloper genomen.
Vloer was volgens onze zetter binnen 2 dagen al droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:03:
[...]

Ok bedankt. Ja ik lees overal dat net gelegde tegels met ademend afdekvlies moet worden beschermd maar wat is dan net gelegd?! Onze tegelzetter zei ook dat een normale stucloper prima was maar omdat ik dat overal lees twijfel ik een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:03:
[...]

Hangt natuurlijk ook een beetje af wanneer je de sleutel krijgt. Met dit vochtig weer droogt hij minder snel dan in de zomer natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:11:
[...]

Hangt natuurlijk ook een beetje af wanneer je de sleutel krijgt. Met dit vochtig weer droogt hij minder snel dan in de zomer natuurlijk :)
Ja hij is twee weken geleden gevoegd en over een week ongeveer gaan ze stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:06:
[...]

Ok bedankt. Ja ik lees overal dat net gelegde tegels met ademend afdekvlies moet worden beschermd maar wat is dan net gelegd?! Onze tegelzetter zei ook dat een normale stucloper prima was maar omdat ik dat overal lees twijfel ik een beetje.
Onder aan de streep haal je twee dingen door elkaar heen. Ouderwetse stucloper is 'gewoon' een dik karton wat voorzien is van een vochtwerend laagje van plastic.

Afdekvlies is wel degelijk een ander product. Vaak is dat product namelijk zelfklevend, heeft een stroeve bovenkant (dus minder glad) en is schokabsorberend. Daarbij is hij meer 'scheurbestendiger'.

Ik ken genoeg professionals die, ook bij een droge vloer, kiezen voor afdekvlies omdat het ook veel tijd scheelt met leggen. Als je er zelfs een beetje zuinig op bent kan je het prima voor een tweede keer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:16:
[...]

Onder aan de streep haal je twee dingen door elkaar heen. Ouderwetse stucloper is 'gewoon' een dik karton wat voorzien is van een vochtwerend laagje van plastic.

Afdekvlies is wel degelijk een ander product. Vaak is dat product namelijk zelfklevend, heeft een stroeve bovenkant (dus minder glad) en is schokabsorberend. Daarbij is hij meer 'scheurbestendiger'.

Ik ken genoeg professionals die, ook bij een droge vloer, kiezen voor afdekvlies omdat het ook veel tijd scheelt met leggen. Als je er zelfs een beetje zuinig op bent kan je het prima voor een tweede keer gebruiken.
Ah ok, ik had gelezen dat net gelegde tegelvloeren nog moeten drogen en dat het vocht via de voegen kan ontsnappen, maar als je je tegelvloer hermetisch afsluit met normale stucloper dan kan dat vocht nergens naar toe en dat kan dan leiden tot kleurverschillen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:16:
[...]

Ah ok, ik had gelezen dat net een net gelegde tegelvloer nog goed moet drogen en dat het vocht met name via de voegen weg kan. Als je dan de vloer hermetisch afsluit met een normale stucloper kan dat vocht nergens naartoe waardoor je verkleuringen kan krijgen. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:18:
[...]

Ah ok, ik had gelezen dat net gelegde tegelvloeren nog moeten drogen en dat het vocht via de voegen kan ontsnappen, maar als je je tegelvloer hermetisch afsluit met normale stucloper dan kan dat vocht nergens naar toe en dat kan dan leiden tot kleurverschillen. Vandaar mijn vraag.
Inderdaad, wil je vlekken gegarandeerd tegen gaan wacht dan een dag of 10. Daar zit je al ruimschoots aan dus ik zou me daar over niet zoveel zorgen maken.

Wil je het écht zeker weten gebruik dan een dampdoorlatende vlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:21:
[...]

Inderdaad, wil je vlekken gegarandeerd tegen gaan wacht dan een dag of 10. Daar zit je al ruimschoots aan dus ik zou me daar over niet zoveel zorgen maken.

Wil je het écht zeker weten gebruik dan een dampdoorlatende vlies.
Ok duidelijk en nog even voor de zekerheid: het gaat dan om kleurverschillen in de voeg toch?
Want keramische tegels, in ons geval gres porcellanato tegels zijn niet poreus maar compact, dus in het tegeloppervlak zelf kunnen geen kleurverschillen ontstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:24:
[...]

Ok duidelijk en nog even voor de zekerheid: het gaat dan om kleurverschillen in de voeg toch?
Want keramische tegels, in ons geval gres porcellanato tegels zijn niet poreus maar compact, dus in het tegeloppervlak zelf kunnen geen kleurverschillen ontstaan?
Klopt. Na 10 jaar heb je vooral kleur verschil vanwege de viezigheid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:11:
[...]

Vorige jaar december :9
Vloer eind januari gelegd, week daarna stucloper erop.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 28-12-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:17:
[...]

Vorige jaar december :9
Vloer eind januari gelegd, week daarna stucloper erop.
En geen kleurverschil in je voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:37:
[...]

En geen kleurverschil in je voegen?
Nee, die waren al keihard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Hoe heb je de tegel in het begin schoongemaakt? Het cementsluier is er al afgehaald met een speciaal middel maar toch zie ik hier en daar nog vlekken. Je ziet het van een afstand, niet als je er boven staat. Het lijkt wel een soort vet of zo te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:32
Wij zijn dagen bezig geweest de cementsluier van de vloer te krijgen. Om gek van te worden. Uiteindelijk met een speciaal zuur meerdere keren moeten schrobben.

En dat allemaal omdat de tegelzetter aan de uitvoerder vroeg: "zorg jij dat ie nog een keer afgespost wordt vandaag?" en de uitvoerder zei: "ja hoor, ga ik regelen", maar dat uiteindelijk mooi vergeten is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blihi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:38:
Wij zijn dagen bezig geweest de cementsluier van de vloer te krijgen. Om gek van te worden. Uiteindelijk met een speciaal zuur meerdere keren moeten schrobben.

En dat allemaal omdat de tegelzetter aan de uitvoerder vroeg: "zorg jij dat ie nog een keer afgespost wordt vandaag?" en de uitvoerder zei: "ja hoor, ga ik regelen", maar dat uiteindelijk mooi vergeten is....
Speciaal zuur? Waarschijnlijk zout zuur?

Maar ja, dat cementsluis is echt een kut klusje. Hier was het gelukkig al gebeurt voor de oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
offtopic:
Ze worden ook wel hard maar er kan kleur optreden als de lijm nog niet uitgehard is. Door de stucloper kan het vocht niet weg, dat zoekt dan de weg van de minste weerstand en daardoor kan het zijn dat sommige voegen vochtiger worden dan andere en daar heb je het kleur verschil.

Daarom ook nooit twee voegers in één ruimte zetten. Sommige gebruiken net een beetje meer of minder water en dan heb je daar ook kleur verschil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:36:
[...]

Hoe heb je de tegel in het begin schoongemaakt? Het cementsluier is er al afgehaald met een speciaal middel maar toch zie ik hier en daar nog vlekken. Je ziet het van een afstand, niet als je er boven staat. Het lijkt wel een soort vet of zo te zijn?
Zoals @Blihi ook aangeeft; meerdere malen moeten schrobben. Zelf eerst met HG 12 (cementresten/hardnekkig sluier) aan de gang geweest, daarna HG 11 (cementsluier) en afgemaakt met HG 20 (tegelreiniger extra).

Bij HG11 was ik er op gegeven moment ook klaar mee en heb ik de hogedruk gepakt (Bosch Aquatak) met opzetstuk:
Afbeeldingslocatie: https://shop.bosch-diy.com/media/image/59/80/e4/terrassenreiniger-aquasurf-280-39534-hires-png-rgb-oneux-220392.png.
(zijn redelijk zachte borstels)

Ging wat vlotter :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

wortelsoft schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:27:
[...]

Je contract gewoon overzetten naar je nieuwe adres kan ook als het niet te lang duurt.
Helaas, die optie vervalt als je gedurende één maand geen energie afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:48:
[...]
Zoals @Blihi ook aangeeft; meerdere malen moeten schrobben. Zelf eerst met HG 12 (cementresten/hardnekkig sluier) aan de gang geweest, daarna HG 11 (cementsluier) en afgemaakt met HG 20 (tegelreiniger extra).

Bij HG11 was ik er op gegeven moment ook klaar mee en heb ik de hogedruk gepakt (Bosch Aquatak) met opzetstuk:
[Afbeelding].
(zijn redelijk zachte borstels)

Ging wat vlotter :7
Ok de tegelzetter heeft het al schoongemaakt met zo'n cementsluier verwijderaar en een schrobmachine, maar je ziet echt nog wel de vlekken zitten, dus ik denk dat het nog een keer moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:47:
[...]

[offtopic]Ze worden ook wel hard maar er kan kleur optreden als de lijm nog niet uitgehard is. Door de stucloper kan het vocht niet weg, dat zoekt dan de weg van de minste weerstand en daardoor kan het zijn dat sommige voegen vochtiger worden dan andere en daar heb je het kleur verschil.
Maar als het dan uiteindelijk goed is opgedroogd dan zou het kleurverschil toch ook weg moeten zijn, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36
koekjah schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:57:
[...]

Helaas, die optie vervalt als je gedurende één maand geen energie afneemt.
Hier in het project waren er mensen die het per ongeluk hadden gedaan omdat de bouwer vergeten was de woningen aan te melden bij ee. energie maatschappij. Ze kregen een aanmaning van netbeheerder dat ze zich moesten aanmelden en ze hebben het huis toen aangemeld. Omdat de diverse installaties al aanwezig waren was er wel stroomverbruik. Later is die energie verekend, omdat dit niet de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:03:
[...]

Maar als het dan uiteindelijk goed is opgedroogd dan zou het kleurverschil toch ook weg moeten zijn, of zie ik dat verkeerd?
Zou je denken maar gebeurt niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Nog een vraagje: ligt onder jullie tegelvloer een ontkoppelingsmat?
We zijn bij meerdere winkels geweest die samenwerken met tegelzetters, maar geen een is daarover begonnen.
Op internet zie je wel dat het vaak geadviseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:32:
We zijn bij meerdere winkels geweest die samenwerken met tegelzetters, maar geen een is daarover begonnen.
Laagje tegellijm is wat er onder ligt bij ons.
Mogelijk nuttig bij enorm grote tegels? Geen verstand van, laat ik mijn dan ook niet verder over uit. Lijkt mij alleen wèèr een extra laag tussen de vloerverwarming?

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 28-12-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:38:
[...]

Laagje tegellijm is wat er onder ligt bij ons.
Mogelijk nuttig bij enorm grote tegels? Geen verstand van, laat ik mijn dan ook niet verder over uit. Lijkt mij alleen wèèr een extra laag tussen de vloerverwarming?
Ja, ik was even benieuwd, ik vind het vreemd dat geen enkele tegelwinkel/tegelzetter erover begonnen is, terwijl ik het nu op internet wel tegen kom. Ben benieuwd of anderen er wel mee bekend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:52:
[...]

Ja, ik was even benieuwd, ik vind het vreemd dat geen enkele tegelwinkel/tegelzetter erover begonnen is, terwijl ik het nu op internet wel tegen kom. Ben benieuwd of anderen er wel mee bekend zijn.
Maareeh, is je vloer niet al drie weken geleden gelegd?

Lijkt mij trouwens meer voor grote tegels als 80x80-120x120 dan reguliere maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LianA
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:55:
[...]

Maareeh, is je vloer niet al drie weken geleden gelegd?

Lijkt mij trouwens meer voor grote tegels als 80x80-120x120 dan reguliere maten.
Ja dat klopt😬 maar door nu op dit forum veel te lezen en daarna op internet nog meer te lezen, zie ik dingen staan en dan komen er allerlei vragen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:46
LianA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:32:
Ontkoppelingsmat is enkel nodig als je bijvoorbeeld op hout tegels lijmt.
Wanneer dat er materialen verschillende 'uitzetting' kennen bij warmte / koude.

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
bottom line schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:58:
[...]

Ontkoppelingsmat is enkel nodig als je bijvoorbeeld op hout tegels lijmt.
Wanneer dat er materialen verschillende 'uitzetting' kennen bij warmte / koude.
Heb nog een oude foto gevonden of naja, was van mei dit jaar. Anhydrietvloer -> schuren -> vochtmeting -> de vloer was mooi egaal -> speciale lijm -> leggen maar, alhoewel dat wel met elektrische zuignappen gedaan is haha. Gelegd in 75cm, 120cm, 120 cm, 120cm, 75 cm. Ik heb ook nooit iets gehoord over een ontkoppelingsmat?

@LianA Heel herkenbaar hoor al die vragen, twijfels etc. Gelukkig hebben we hier heel veel ervaringsdeskundigen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqxJOsb6D748o1gOhWNogOoS1w8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5BsmxafdVNiZO9GOH4jywJA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bteq op 29-12-2022 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ontkoppelingsmat wordt nog weleens gebruikt bij een dilatatievoeg maar volgens mij kom je het verder weinig tegen. Goed egaliseren en goede lijm en dan kan een goede tegelzetter er een mooi huzarenstukje van maken hoor.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:46
Bteq schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:11:
[...]

Heb nog een oude foto gevonden of naja, was van mei dit jaar. Anhydrietvloer -> schuren -> vochtmeting -> de vloer was mooi egaal -> speciale lijm -> leggen maar, alhoewel dat wel met elektrische zuignappen gedaan is haha. Gelegd in 75cm, 120cm, 120 cm, 120cm, 75 cm. Ik heb ook nooit iets gehoord over een ontkoppelingsmat?
Waarom denk je dat je bij jou anhydrietvloer een ontkoppelingmat nodig hebt?

Beton reageert niet/minder snel op hitte / vocht dan hout. Dat is gelijkaardig aan tegels. Dus die 2 mogen gewoon rechtstreeks op elkaar.
OSB daarentegen kan in elke richting bewegen, en een ontkoppelingmat vangt dat grotendeels op, zodat je tegels niet barsten/scheuren/loskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:32
Toppe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
[...]

Speciaal zuur? Waarschijnlijk zout zuur?

Maar ja, dat cementsluis is echt een kut klusje. Hier was het gelukkig al gebeurt voor de oplevering.
We kregen eerst iets van de tegelzaak. Dat werkte half. Daarna op hun advies deze gebruikt: https://www.moellerstonec...ntschleier-entferner.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33

Is dit een no-go of valt het in praktijk allemaal wel mee? Ik lees namelijk hoop verhalen over dat men met een gezin met 4 prima uitkomt met een 180L boiler maar geen flauw idee wat voor douche die hebben.
Ik maak me ook wat zorgen hierover.. Wij hebben een dubbele een 300 liter boiler vat, zit wel te twijfelen om een douche wtw (voorkeur via pijpleiding en anders via douche goot) te nemen.

Dan is het aanvoer water al wat voorgaand (iedere graden scheelt weer denk ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
deuz14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:12:
[...]

Ik maak me ook wat zorgen hierover.. Wij hebben een dubbele een 300 liter boiler vat, zit wel te twijfelen om een douche wtw (voorkeur via pijpleiding en anders via douche goot) te nemen.

Dan is het aanvoer water al wat voorgaand (iedere graden scheelt weer denk ik dan)
Zou ik zeker doen. Ik heb een 300 liter vat en de kinderen douchen dat met gemak leeg in 20 minuten. Water is op 45 graden ingesteld en dat gaat er dus zonder koud mengen doorheen omdat ze het liefst op de grond zitten te spelen. Achteraf een WTW plaatsen lukt niet meer dus beter doe je dat in 1x goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Olympialooping schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:17:
[...]

Zou ik zeker doen. Ik heb een 300 liter vat en de kinderen douchen dat met gemak leeg in 20 minuten. Water is op 45 graden ingesteld en dat gaat er dus zonder koud mengen doorheen omdat ze het liefst op de grond zitten te spelen. Achteraf een WTW plaatsen lukt niet meer dus beter doe je dat in 1x goed.
Niet elke aannemer bied dit helaas aan.. Bij ons was het "uw woning voeldoet al aan de BENG norm, daarom kunnen we dit niet aanbieden"

De doucheboer toen gevraad om een WTW goot, ook die was helaas bij hun niet mogelijk..

Wij krijgen straks een 200 liter boiler, en de eventueele toekomstige kinderen zullen maar gewoon zuinig aan moeten doen met water.. (of er moet nog een boiler OID bijgezet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
[...]

Een wtw in de meterkast langs de leidingen kan ook achteraf als ik dat zo lees.

Badkamer word casco opgeleverd, dus dan kan de badkamer leverancier evt nog een douche goot wtw plaatsen.

20 minuten 😱 heb jij ook een dubbele regendouche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
vormulier schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:22:
[...]

Niet elke aannemer bied dit helaas aan.. Bij ons was het "uw woning voeldoet al aan de BENG norm, daarom kunnen we dit niet aanbieden"

De doucheboer toen gevraad om een WTW goot, ook die was helaas bij hun niet mogelijk..

Wij krijgen straks een 200 liter boiler, en de eventueele toekomstige kinderen zullen maar gewoon zuinig aan moeten doen met water.. (of er moet nog een boiler OID bijgezet worden)
Als de wtw niet kan ben ik bang dat ik op zoek ga naar een elektrische booster die bijspringt als het nodig is... Niks vervelende dan een koude douche 🤷🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
deuz14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:28:
[...]

Als de wtw niet kan ben ik bang dat ik op zoek ga naar een elektrische booster die bijspringt als het nodig is... Niks vervelende dan een koude douche 🤷🏻
Dat is wel zo, Maar goed voor onze 2e douche hebben we alleen een hand douche, en de eerste douche een regen + hand douche..

Als er te veel gedouched moet worden dan kan het nog op rantsoen iedereen met de hand douche :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deuz14
vormulier schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:31:
[...]

Dat is wel zo, Maar goed voor onze 2e douche hebben we alleen een hand douche, en de eerste douche een regen + hand douche..

Als er te veel gedouched moet worden dan kan het nog op rantsoen iedereen met de hand douche :P
Wij hebben het precies andersom... 2 ingebouwde regendouches en 1 handdouche..

Vriendin op rantsoen zetten qua douchen word een uitdaging 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
deuz14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:33:
[...]

Wij hebben het precies andersom... 2 ingebouwde regendouches en 1 handdouche..

Vriendin op rantsoen zetten qua douchen word een uitdaging 😅
Ha, Dat heb je wel eens zeker als het scheer dag is dan kan het behoorlijk in de liters lopen..

Als je er een boiler bij kan hangen indien nodig is dat mooi voor de toekomst, je kan ook een in de ochtend en een in de avond douchen.. Je wilt niet perse in leveren op woon comfort, Maar met de nieuwe huizen is het soms her en der wel een puzzel. Zeker met de boiler upgrade prijzen van de aannemer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:23
Over een kleine 3-4 maanden wordt ons woning opgeleverd. Wij weten nog niet wat we met de tuin willen doen, dus dat gaat we later doen (na de zomer of pas in 2024).

Maar het zo laten wil ik ook niet. Het moet wel enigszins begaanbaar zijn en er normaal uitzien.

Schuttingen laten we gezamenlijk met de buren plaatsen.

Wat is wijsheid om tijdelijk met de tuin te doen? Laten afgraven, zo ja, wat terug laten storten?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
deuz14 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:28:
[...]

Kwestie van wennen ;)

Hoewel ik naast de boiler nog een CV ketel (en vaste tarieven) heb douche ik bijna altijd koud, heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Je kan beter zo’n klein badje nemen wat je dan op kan zetten. Dat scheelt enorm veel water.

Hier 2 regen douches, een bad en een 200liter vat en geen douche wtw. Douchen op 38 graden kan met 1 (energiezuinige) regendouche voor ongeveer 30 minuten.
Na het vullen van mijn bad (95x190 cm) zodat ik ondergedompeld zit moet er minstens 30minuten gewacht worden met douchen.

Ik vond het zelf ook een beetje armoede in het begin toen het vat ook op eco stand stond (1x per nacht alleen bijvullen) maar sinds ik hem op comfort stand heb en we het douchen of badderen iets beter plannen heb ik sindsdien niet meer koud gestaan.

Een 300 liter vat geeft op 38 graden water ongeveer 450-500 liter. Als je dat er in 20min doorheen jaagt dan heb je ook een behoorlijk ouderwetse douchekop hangen. Dat is maar liefst dik 20-25l per minuut.

Mijn eco zuinige Hans Grohe doet 10-11 liter per minuut. (35cm regendouche)

@c-nan vraag eens op hieveel het vanuit je project kost om 30cm grond af te laten voeren en wellicht aan te laten vullen met schone grond. Gek genoeg is dat in sommige projecten goedkoop te doen (vaak in het oosten van het land). Met schone grond zou je goedkoop restpartijen graszoden op kunnen speuren zodat het in ieder geval dicht en beloopbaar wordt.

Ik persoonlijk zou je tuin toch voor de zomer gelijk goed aanpakken maar dan moet je wel het budget hebben natuurlijk. Alles wat je nu even snel erin mieterd is natuurlijk zo goed als weggegooid geld.

Voor staptegels kan je wellicht in je nieuwe buurtapp een bericht sturen of even aanbellen bij je buren die wel gelijk de tuin gaan doen. Kans dat je de huidige staptegels die ze vanuit de bouw hebben gekregen zo over kan nemen.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 30-12-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:23
@GeeMoney vanuit het project is af laten voeren / laten vullen geen optie. Het budget is er wel, we weten alleen nog niet zo goed of we een overkapping, een veranda of helemaal niets willen. Daar hopen we achter te komen door er te gaan wonen.

Stel we laten het nu afgraven en laten het ophogen met schoon grond. Moet dat opnieuw gebeuren zodra we bijvoorbeeld een overkapping willen realiseren? Gras heeft volgens mij een ander soort ondergrond nodig dan bijv een stenen vloer.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
c-nan schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:14:
@GeeMoney vanuit het project is af laten voeren / laten vullen geen optie. Het budget is er wel, we weten alleen nog niet zo goed of we een overkapping, een veranda of helemaal niets willen. Daar hopen we achter te komen door er te gaan wonen.

Stel we laten het nu afgraven en laten het ophogen met schoon grond. Moet dat opnieuw gebeuren zodra we bijvoorbeeld een overkapping willen realiseren? Gras heeft volgens mij een ander soort ondergrond nodig dan bijv een stenen vloer.
Ja, daarom kan je er beter nu al ongeveer over nadenken.
Ik wist al waar ik in ieder geval terrassen wilde hebben en ongeveer de overkapping. Daar krijg je dan andere grond (of zand) dan waar gras of borders moeten komen.

Als je het nu al laat doen en een jaar braak last liggen kan je geheid volgend jaar weer een deel af laten graven of om laten spitten doordat het verzadigd of langzaam tot kleigrond gaat vormen afhankelijk waar je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Wij kregen ook een 180L boiler en geen mogelijkheid tot WTW. Aangezien we een bad en regendouche krijgen, lijkt me dit veel te weinig.
Aannemer bood een hotfill boiler aan van 100 liter, die hebben we afgenomen voor een astronomisch bedrag. Nu dus 280l.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
Een vat van 180 liter hier met 5 personen. Ook een bad. Het douchen levert eigenlijk nooit problemen op, in bad gaan is even plannen. Net als @GeeMoney na paar maanden geen enkel probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@koekjah dat had je beter achteraf kunnen doen, wellicht was het na wat wennen namelijk helemaal niet nodig geweest. Het nadeel is dat je nu een vat van 100l zeer inefficiënt op temperatuur houdt.

Hier twee badkamers en een groot bad en een gezin van 5 met dus een 200l vat.
Natuurlijk was groter wel lekkerder geweest maar een doorstoomboiler gaat weer tegen mijn principes in.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 30-12-2022 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Hier doucht mevrouw graag in de avond en ik in de ochtend. Problem solved :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:55:
Hier doucht mevrouw graag in de avond en ik in de ochtend. Problem solved :9
Dit, of korter douchen.. Iets met drinkwater tekort en energie prijzen.. enz enz.

(al is het zeker heerlijk om gewoon even lekker warm onder de douche levens vragen te beantwoorden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZLvY2vsHe1A9DT-IBfQZOJQI9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RvSWv1WW3Ys3ugeeJYT8pisF.png?f=user_large

Waarom zouden ze hier voor gekozen hebben om de berging van 237 in de tuin van 236 te plaatsen? Best wel een vreemde constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cadmium4652
  • Laatst online: 13-12-2024
Na de afgelopen weken koortsachtig dit topic gelezen te hebben omdat er vrij plotseling een nieuwbouwproject langs kwam, hebben we vandaag gehoord dat we een huis mogen kopen, dus tijd voor een eerste post!

Volstrekt onduidelijk mi hoe deze gunning werkte, maar het is gelukt. Denk dat het bijna verplichte gesprek met de eigen hypotheekadviseur van de makelaar hielp.

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door Cadmium4652 op 30-12-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14

d0s

sssst

ObiTewodros schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:44:
[Afbeelding]

Waarom zouden ze hier voor gekozen hebben om de berging van 237 in de tuin van 236 te plaatsen? Best wel een vreemde constructie.
Zie je wel vaker. Zo te zien werd de tuin van 237 anders te klein tov andere kavels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
d0s schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:26:
[...]

Zie je wel vaker. Zo te zien werd de tuin van 237 anders te klein tov andere kavels.
Die van 238 is anders niet veel groter en heeft zijn eigen berging er ook gewoon staan.
Ik zou het zelf heel gek vinden in ieder geval. Gaat geheid gezeur opleveren.
Pagina: 1 ... 184 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.