Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 20:12
Farmerwood schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:38:
[...]

En als jij nou gewoon een tijdje je auto niet helemaal achteraan op de oprit zet maar halverwege zodat jullie nog steeds beiden onafhankelijk de oprit op en af kunnen, maar de buren niet via jullie kunnen.
Dan drijf je de boel niet meteen richting ruzie, maar is je punt duidelijk. En bezoek bij jullie kan nog steeds erbij op de oprit.
Ja Dit, ik zat naar die afbeelding te kijken maar dat is denk ik ook nog wel een optie. Moet je wel lastig om de auto heen slalommen allicht. Maar eerst aanbellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 21:15

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Z___Z schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:37:
[...]

Hebben jullie geen openbare parkeerplaatsen in de straat? Als ik bij iemand op bezoek ga parkeer ik vrijwel nooit bij iemand op de oprit :p misschien is dat in jouw regio anders. Ik zou als ik je buren was de 2e auto gewoon op straat zetten. Zo’n stoelendans lijkt mij echt helemaal niks. Maar goed ik vind het ook niet erg om een stukje te lopen naar m’n auto.
Nee, openbare parkeerplekken zijn er niet, die komen hopelijk volgend jaar (2023). Gemeente is nu actief iedereen aan het waarschuwen die hun auto op de stoep parkeert en gaat hierop ook handhaven dus dat is voor hun ook geen optie.

Enige optie is de lege kavel hier tegen over maar man, dan heb je lies laarzen nodig :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Eens met bovenstaande om eerst met ze te gaan praten..

Kijk ook goed in je koopovereenkomst, bij ons huis (1999) staat er bijvoorbeeld in dat je niets mag neerzetten op of naast de erfgrens totdat je 2 meter van de straat bent, juist om het wat makkelijker te maken met auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Naliya schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:41:
Eens met bovenstaande om eerst met ze te gaan praten..

Kijk ook goed in je koopovereenkomst, bij ons huis (1999) staat er bijvoorbeeld in dat je niets mag neerzetten op of naast de erfgrens totdat je 2 meter van de straat bent, juist om het wat makkelijker te maken met auto's.
zou hem sowieso 2/3 meter vanaf de stoep zetten, anders is het effect alsnog weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Zie je zelf praten als een optie @Toppe , of is dat een gepasseerd station?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:13
Toppe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:21:
[...]

Ze rijden over ons perceel om te weg op de kunnen. Niet onder die weg zo smal is maar puur omdat hun tweede auto ook op de oprit moet staan, daar moeten ze dus ‘omheen’.

Groen, zeker mee eens, maar het wordt voor hun al een nadeel en ik heb geen zin om iets groens volledig op mijn grond te moeten hebben (zeg 30cm breed, wil het overleven) omdat het dan wel weer wat smal wordt.

***members only***
Als je het zo tekent kunnen ze het toch prima zelf oplossen door hun eigen auto te verplaatsen? Ze kunnen er dan toch altijd uit, ook als jij een keer 'verkeerd' staat?

Is dat geen afspraak eventueel? Dat je probeert jullie auto gunstig te zetten voor hun, maar als dat niet lukt dat ze het dan maar zelf oplossen en jouw er niet over contacten? (Lijkt me sowieso een logische oplossing, maar daar denken je buren dus anders over?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:46:
Zie je zelf praten als een optie @Toppe , of is dat een gepasseerd station?
Wat mij betreft al gepasseerd station.

Ik zal eens even verder in de papieren duiken om te kijken of ik wat wijzer er uit wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fedde
Toppe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:48:
[...]

Ik zal eens even verder in de papieren duiken om te kijken of ik wat wijzer er uit wordt.
Jammer te horen. Dan zou ik beginnen met non verbaal communiceren door in eerste instantie de auto anders te positioneren zodat ze, zoals hierboven beschreven, het voor hun niet meer een werkbare oplossing is. Of zet desnoods plantenbakken ofso neer, weet ik veel. Mogelijk dat er dan nog een gesprek uit volgt. Zou niet gelijk permanente erfafscheidingen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:48:
[...]
Als je het zo tekent kunnen ze het toch prima zelf oplossen door hun eigen auto te verplaatsen? Ze kunnen er dan toch altijd uit, ook als jij een keer 'verkeerd' staat?

Is dat geen afspraak eventueel? Dat je probeert jullie auto gunstig te zetten voor hun, maar als dat niet lukt dat ze het dan maar zelf oplossen en jouw er niet over contacten? (Lijkt me sowieso een logische oplossing, maar daar denken je buren dus anders over?)
De oprit eindigt in het verlengde van het huis. Die 5m aan de voorkant is voorzien van grind, wij zagen de problemen al en hebben er dus voor gekozen een oplossing te verzinnen waar we qua uiterlijk mee konden leven maar vooral praktisch is.

Het gaat natuurlijk niet alleen om hun auto naar ook die van hun bezoek, lastig dat er weinig parkeergelegenheid is maar bij de buren op hun erf, ik zou het zelf niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Fedde schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:49:
[...]

Jammer te horen. Dan zou ik beginnen met non verbaal communiceren door in eerste instantie de auto anders te positioneren zodat ze, zoals hierboven beschreven, het voor hun niet meer een werkbare oplossing is. Of zet desnoods plantenbakken ofso neer, weet ik veel. Mogelijk dat er dan nog een gesprek uit volgt. Zou niet gelijk permanente erfafscheidingen plaatsen.
Dit is een top idee! Van de week maar eens bakken oid halen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als jullie twee nu zelf de auto’s omwisselen zodat de auto van je vrouw het uitrijden van de achterste auto van de buren “per ongeluk” blokkeert?

Dit puur gebaseerd op de opmerking dat die auto al twee weken stil staat….
Persoonlijk zou ik geen extra/nieuwe dingen gaan plaatsen op je oprit.

Het op deze manier toe-eigenen van iemands oprit zou ik zelf ook niet zo blij van worden.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik begrijp niet welke steeg je bedoelt bij het recht van overpad. Waar staat die steeg op de tekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:06
Wolly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:03:
Ik begrijp niet welke steeg je bedoelt bij het recht van overpad. Waar staat die steeg op de tekening?
Tussen de 2 garages in, de gezamenlijke achterom

Persoonlijk, ik zou mijn auto ter hoogte van de P neerzetten en het gesprek aangaan met de buren. Mocht dat niet helpen, een betonnen stootrand op de erfgrens doet wonderen

[ Voor 24% gewijzigd door Blik1984 op 24-12-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:09:
[...]

Tussen de 2 garages in, de gezamenlijke achterom
Aha. Dan is dat toch puur bedoeld dat beide partijen de steeg kunnen gebruiken? De steeg is 1 meter breed, dus bij de ingang max 1 meter overpad over je oprit en daar inderdaad geen hek tussen de percelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Wolly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:12:
[...]

Aha. Dan is dat toch puur bedoeld dat beide partijen de steeg kunnen gebruiken? De steeg is 1 meter breed, dus bij de ingang max 1 meter overpad over je oprit en daar inderdaad geen hek tussen de percelen.
Dat lijkt mij ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-06 04:12
Toppe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:48:
[...]

Anders leen mijn schoonmoeder een week? Dan heb ik rust tijdens de feestdagen, zullen jouw buren voortaan nooit meer klagen en bouwen ze zelf wel een muur tussen jullie opritten!

Maar even, hoezo denken jouw buren überhaupt "recht" te hebben om te klagen over jouw deel/oprit? Tuurlijk is het fijn als je met elkaar kan praten over de uitstraling van de oprit etc, maar dat geclaim en gebemoei heeft ook grenzen. Ik zeg: prikkeldraad, achter de geraniums opstellen en oorlog! :)F

[ Voor 44% gewijzigd door Bteq op 25-12-2022 07:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bteq
Zullen we een top 3 conflictsituaties met de (nieuwbouw)buren delen? Leest heerlijk weg zo tijdens de Kerst haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bteq schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:18:
[...]
Zullen we een top 3 conflictsituaties met de (nieuwbouw)buren delen? Leest heerlijk weg zo tijdens de Kerst haha.
Ben zelf elke dag weer blij met de eigen oprit voor onze auto.
Onze overburen, die geen eigen parkeerplaats hebben, strijden dagelijks om de 2 plekken voor hun huizen. De een heeft één eigen auto en een motor en de andere 2 eigen auto’s.
De linker vindt het asociaal dat de rechter hun 2de auto niet 25m verderop in de straat zetten was nog 3 parkeerplaatsen zijn. Hij zet nu steeds zijn motor op ‘zijn’ parkeerplaats als ze met de auto weg gaan.

Wordt nog leuk dit weekend, want mijn zwager heeft nu gisteren van de 2 plekken in gebruik en ze blijven 48 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:01
@LuPo ik vraag mij af of dat voor een overkapping geld. Je mag vaak gewoon een los “bijgebouw” tot 3m hoog en X aantal vierkante meters vergunningsvrij plaatsen.
Hier staat mijn overkapping net naast de erfgrens met de buren waar ik van tevoren naartoe ben geweest en overlegd heb maar volgens de regels mag ik hem hoe dan ook daar gewoon plaatsen.
Hier was het voor de buren geen enkel probleem maar wij wonen in een rij van 3 vrijstaand met 750m2 + percelen dus er is ruimte zat :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:11:
@LuPo ik vraag mij af of dat voor een overkapping geld. Je mag vaak gewoon een los “bijgebouw” tot 3m hoog en X aantal vierkante meters vergunningsvrij plaatsen.
Hier staat mijn overkapping net naast de erfgrens met de buren waar ik van tevoren naartoe ben geweest en overlegd heb maar volgens de regels mag ik hem hoe dan ook daar gewoon plaatsen.
Hier was het voor de buren geen enkel probleem maar wij wonen in een rij van 3 vrijstaand met 750m2 + percelen dus er is ruimte zat :).
Onze andere buurman heeft een overkapping geplaatst en die moest 50cm vanuit de voorgevel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:53:
[...]

Ben zelf elke dag weer blij met de eigen oprit voor onze auto.
Onze overburen, die geen eigen parkeerplaats hebben, strijden dagelijks om de 2 plekken voor hun huizen. De een heeft één eigen auto en een motor en de andere 2 eigen auto’s.
De linker vindt het asociaal dat de rechter hun 2de auto niet 25m verderop in de straat zetten was nog 3 parkeerplaatsen zijn. Hij zet nu steeds zijn motor op ‘zijn’ parkeerplaats als ze met de auto weg gaan.

Wordt nog leuk dit weekend, want mijn zwager heeft nu gisteren van de 2 plekken in gebruik en ze blijven 48 uur.
Wij worden verplicht om te parkeren op eigen grond vanuit de gemeente, dat geld voor iedereen in dit deel van de straat, daarom dat er ook geen openbare plekken komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op zondag 25 december 2022 @ 06:39:
[...]

Anders leen mijn schoonmoeder een week? Dan heb ik rust tijdens de feestdagen, zullen jouw buren voortaan nooit meer klagen en bouwen ze zelf wel een muur tussen jullie opritten!

Maar even, hoezo denken jouw buren überhaupt "recht" te hebben om te klagen over jouw deel/oprit? Tuurlijk is het fijn als je met elkaar kan praten over de uitstraling van de oprit etc, maar dat geclaim en gebemoei heeft ook grenzen. Ik zeg: prikkeldraad, achter de geraniums opstellen en oorlog! :)F
Prima, stuur maar langs :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe hier plek voor 6 auto’s op de oprit maar 4 als je er allemaal individueel nog uit wilt kunnen rijden. Bij een vriend van mij wordt de oprit op dezelfde manier gedeeld als jou situatie met ook de steeg naar achter in het midden. Hij heeft zelf geen last van dat gedrag wat jij ervaart maar er zijn daar buren die een dunne haag hebben gezet zo’n 1.50m uit het begin van de steeg tot aan de straat/begin van de oprit.

Als je zelfstandig iets wilt gaan zetten zal je aan jouw kant van de erfgrens moeten blijven wat het parkeren natuurlijk ook aan jouw kant niet makkelijker zal maken. Een beetje pot of heg is zo weer 40-50cm breed.

Je zit dan ook vaak aan maximale hoogtes vast en moet soms ook X aantal cm uit het begin van de oprit blijven.
Als je 1.50m aanhoud uit het begin van de steeg zit je lijkt mij prima. Iedereen kan dan nog makkelijk met een kruiwagen of ander spul naar de achtertuin.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 25-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:23:
@Toppe hier plek voor 6 auto’s op de oprit maar 4 als je er allemaal individueel nog uit wilt kunnen rijden. Bij een vriend van mij wordt de oprit op dezelfde manier gedeeld als jou situatie met ook de steeg naar achter in het midden. Hij heeft zelf geen last van dat gedrag wat jij ervaart maar er zijn daar buren die een dunne haag hebben gezet zo’n 1.50m uit het begin van de steeg tot aan de straat/begin van de oprit.

Als je zelfstandig iets wilt gaan zetten zal je aan jouw kant van de erfgrens moeten blijven wat het parkeren natuurlijk ook aan jouw kant niet makkelijker zal maken. Een beetje pot of heg is zo weer 40-50cm breed.

Je zit dan ook vaak aan maximale hoogtes vast en moet soms ook X aantal cm uit het begin van de oprit blijven.
Als je 1.50m aanhoud uit het begin van de steeg zit je lijkt mij prima. Iedereen kan dan nog makkelijk met een kruiwagen of ander spul naar de achtertuin.
Om het nog ingewikkelder te maken, de paal staat tussen de twee bovenste auto’s maar de erfgrens loopt in dit geval in ons voordeel weg, namelijk die roze lijn.

Dat is zo door de aannemer uitgezet en ze hebben het als bestaande bouw gekocht, dus die paaltjes stonden er al toen ze het gingen bekijken.

Ik wil het zo ook over laten nemen door het kadaster, ik kan het dus gewoon op de ‘logische’ erfgrens zetten omdat dat volledig mijn eigen grond is :+

Overigens zaten we eerder te denken aan iets laags waardoor je er niet met de auto overheen kan maar wél met de deuren, ik wil ook niet de hufter zijn (en mezelf in de weg zitten) dat je straks geen deur meer kan openen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkfnGuwMWqYaF9U9ZjQik-7iwyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ItivpZs1NUSRQ1APLLGGejS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 25-12-2022 08:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
@Toppe ik durf er bijna geld op te zetten dat die erfgrens onmogelijk zo zal lopen gezien de percelen en woningen maar dat de aannemer die piketpaaltjes gewoon niet zuiver heeft geplaatst. Je kan bij het kadaster je huidige perceelnummer zo opvragen of op het omgevingsloket kan je die ook zien volgens mij. Hij zal bijna zeker rechtuit lopen vanuit het midden van de steeg.

Iets laags zou ik ook doen inderdaad maar ik zou toch proberen het overleg nogmaals op te starten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:11:
Ook als één gehele zijde aan openbare weg grenst? Hun hele zijtuin grenst aan de openbare weg. Wat ik op had gezocht moeten zij dan binnen de rooilijn van het huis blijven. Wat je nu namelijk ziet is dat het hele zicht op de openbare weg voor iedereen in de bocht ook wordt ontnomen.

Ik zal straks even een linkje sturen waar ik dat had gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
LuPo schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:33:
[...]

Ook als één gehele zijde aan openbare weg grenst? Hun hele zijtuin grenst aan de openbare weg. Wat ik op had gezocht moeten zij dan binnen de rooilijn van het huis blijven. Wat je nu namelijk ziet is dat het hele zicht op de openbare weg voor iedereen in de bocht ook wordt ontnomen.

Zou het beleidsplan eens opvragen. Sommige huizen hier mogen geen schutting hoger dan een meter neer zetten omdat ze aan de openbare grond grenzen.

Snap wel dat dat niet fijn is, iedereen kijkt bij je naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
Toppe schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:35:
[...]

Zou het beleidsplan eens opvragen. Sommige huizen hier mogen geen schutting hoger dan een meter neer zetten omdat ze aan de openbare grond grenzen.

Snap wel dat dat niet fijn is, iedereen kijkt bij je naar binnen.
Snap ik ook. Maar die info is gewoon openbaar te vinden dus dat is hun eigen probleem

Hun overkapping is 2,5 meter hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
LuPo schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:33:
[...]

Onze overkapping staat ook tegen een stuk gemeentegrond aan en daar moesten we dus een vergunning voor aanvragen ondanks dat het de achtertuin betreft. Moesten 50 cm van de erfgrens blijven. Die wordt bij ons opgevuld door een (nog groeiende) beukenhaag.

Bij de gemeente kon je online heel makkelijk een vergunningscheck doen om te zien of de geplande werkzaamheden vergunningsplichtig zijn.

Members only:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bij de ‘buren-verhalen’ valt mij altijd op dat we hier op het forum de meest brave burgers hebben, die toevallig allemaal naast asociale wappies wonen.

Statistisch klopt dat niet helemaal. De verhalen die je hier leest zijn natuurlijk allemaal vanuit 1 perspectief, als de buurman het verhaal vertelt klinkt het ongetwijfeld heel anders.

Mijn insteek is dat we allemaal prettig willen wonen. En dat in principe niemand oprecht kwaad in de zin heeft, op een enkele uitzondering na. De relatie met je buren is daarom - wmb - veel belangrijker dan ‘wie er juridisch gelijk heeft’.

Want ook al ‘win’ je je huidige conflict, je woont ws nog vele jaren naast elkaar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Requiem19 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:18:
Bij de ‘buren-verhalen’ valt mij altijd op dat we hier op het forum de meest brave burgers hebben, die toevallig allemaal naast asociale wappies wonen.

Statistisch klopt dat niet helemaal. De verhalen die je hier leest zijn natuurlijk allemaal vanuit 1 perspectief, als de buurman het verhaal vertelt klinkt het ongetwijfeld heel anders.

Mijn insteek is dat we allemaal prettig willen wonen. En dat in principe niemand oprecht kwaad in de zin heeft, op een enkele uitzondering na. De relatie met je buren is daarom - wmb - veel belangrijker dan ‘wie er juridisch gelijk heeft’.

Want ook al ‘win’ je je huidige conflict, je woont ws nog vele jaren naast elkaar….
Wijze woorden!

We hebben nu in de wijk zo'n veiligheidsapp (bedoeld voor echte nood/bijzonderheden) en onbewust kom je dan ook wel veel over de buurt te weten:

Loslopende katten kwijt vs hondenpoep woede, foutparkeerders, discussies wat nood/waardig is om te delen in die app etc. Eerste ruzies zijn daar ook al zichtbaar. |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Bteq op 25-12-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Bteq schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:27:
[...]

Wijze woorden!

We hebben nu in de wijk zo'n veiligheidsapp (bedoeld voor echte nood/bijzonderheden) en onbewust kom je dan ook wel veel over de buurt te weten:

Loslopende katten kwijt vs hondenpoep woede, foutparkeerders, discussies wat nood/waardig is om te delen in die app etc. Eerste ruzies zijn daar ook al zichtbaar. |:(
Precies!

Ik had zelf ook een discussie deze zomer over de schutting. Op dat moment vond ik vooral dat de buren zich egoïstisch opstelden, maar achteraf besefte ik me ook wel dat ik zelf eigenlijk de moeilijke buurman was 😄.

Over de app werd dat hard tegen hard, maar daarna even gebeld en in het echt besproken, waarbij het belangrijk is om echt even te luisteren naar wat de ander zegt en niet alleen maar je eigen verhaal willen vertellen.

Nu gewoon een hele goede relatie met de buren. Gisteren appte ze ons bijv dat er een pakketje voor onze deur gezet was en of ze dat even bij hun binnen moesten zetten zolang wij niet thuis waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Requiem19 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:36:
[...]

Precies!

Ik had zelf ook een discussie deze zomer over de schutting. Op dat moment vond ik vooral dat de buren zich egoïstisch opstelden, maar achteraf besefte ik me ook wel dat ik zelf eigenlijk de moeilijke buurman was 😄.

Over de app werd dat hard tegen hard, maar daarna even gebeld en in het echt besproken, waarbij het belangrijk is om echt even te luisteren naar wat de ander zegt en niet alleen maar je eigen verhaal willen vertellen.

Nu gewoon een hele goede relatie met de buren. Gisteren appte ze ons bijv dat er een pakketje voor onze deur gezet was en of ze dat even bij hun binnen moesten zetten zolang wij niet thuis waren
Haha zit er in dat pakket een bouwplan voor een 4 meter hoge schutting met prikkeldraad?

Alleen maar fijn om er samen uit te komen! Moet zeggen dat ik geluk heb met mijn buren (en hopelijk zij ook met ons....). @Toppe Ben wel benieuwd bij jouw situatie hoe het afloopt joh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 25-06 20:27
Ik vind het altijd een beetje dubbel, wij wonen op een groot perceel en alle buren naast ons ook. Ruimte zat zeg maar. Eerst kwam de eerste buurman goedkeuring vragen of hij in zijn achtertuin grenzend aan de schutting een overkapping mocht plaatsen. Tuurlijk zei ik, wat hebben wij daarmee te maken. Is je eigen grond moet je lekker doen. Volgende buurman zei het niet zo expliciet maar die kwam ook vertellen dat ze een overkapping gingen plaatsen richting de schutting met de vraag of er toevallig nog rioolbuizen of iets onder lag. Weetje helemaal prima dat je daar een overkapping neerzet.

Het is allemaal je eigen grond en het mag allemaal volgens de gemeente regels. Wat voor mij dubbel is, is het verwachting dat wij dus dat soort plannen ook gaan communiceren. Wat ik niet van plan ben als het dus binnen de regels ligt van wat mag van de gemeente. Daarbij wat ga je doen als je netjes communiceerde dat je ergens een overkapping in je eigen tuin wilt zetten en je buren zeggen nee? Terwijl je naar alle redelijkheid en regels dat gewoon mag plaatsen? Toch maar niet doen? Of toch ruzie maken.

Dat soort dingen zijn gewoon wat lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Enige communicatie, zeker als het werkzaamheden met lawaai betreft is wel prettig. Maar toestemming vragen voor iets wat toch al mag lijkt me onnodig.

We kennen de huidige buren nauwelijks, dat willen we wel beter gaan doen. Is ook makkelijker als je er allemaal tegelijk komt wonen, en dingen als erfafscheiding moet regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Aurum schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:46:
Ik vind het altijd een beetje dubbel, wij wonen op een groot perceel en alle buren naast ons ook. Ruimte zat zeg maar. Eerst kwam de eerste buurman goedkeuring vragen of hij in zijn achtertuin grenzend aan de schutting een overkapping mocht plaatsen. Tuurlijk zei ik, wat hebben wij daarmee te maken. Is je eigen grond moet je lekker doen. Volgende buurman zei het niet zo expliciet maar die kwam ook vertellen dat ze een overkapping gingen plaatsen richting de schutting met de vraag of er toevallig nog rioolbuizen of iets onder lag. Weetje helemaal prima dat je daar een overkapping neerzet.

Het is allemaal je eigen grond en het mag allemaal volgens de gemeente regels. Wat voor mij dubbel is, is het verwachting dat wij dus dat soort plannen ook gaan communiceren. Wat ik niet van plan ben als het dus binnen de regels ligt van wat mag van de gemeente. Daarbij wat ga je doen als je netjes communiceerde dat je ergens een overkapping in je eigen tuin wilt zetten en je buren zeggen nee? Terwijl je naar alle redelijkheid en regels dat gewoon mag plaatsen? Toch maar niet doen? Of toch ruzie maken.

Wij hebben onze plannen voor een overkapping met de buren besproken ondanks dat het volgens de regels mag en hij bij hun zelfs aan de oprit grenst waar zij een half rond fietsenschuurtje hebben geplaatst.
Insteek voor ons was dat zij vanaf hun eettafel uit kijken op de overkapping en we dus een deel van hun nog vrije uitzicht gingen blokkeren. We hebben nu in overleg met de buren afgesproken dat ze er iets tegenaan mogen laten groeien. Kleine moeite en goed voor de onderlinge relatie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 13:45
Volgens mij ontstaan ruzies juist vaak doordat regels en wat sociaal wenselijk is niet helemaal overeenkomen. Dat iets is toegestaan volgens de regels wil niet zeggen dat het ook sociaal wenselijk is. Dat komt ook omdat regels niet uitputtend zijn. Daarom lijkt het mij altijd goed om met de buren te communiceren. Ook al is het alleen maar een aankondiging van je plannen. Misschien vinden de buren het prima, misschien doen ze een suggestie die jezelf ook prima vindt en overneemt. En als ze het niet willen kun je altijd terugvallen op de regels, zolang je buren zich maar enigszins gehoord voelen. Dus zeggen dat je je buren niet hoeft te informeren omdat het mag vind ik te kort door de bocht. Ligt ook een beetje aan de omvang van het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tja, mijn buren verhaal is ook niet spannend. Ons huidige buren hebben we geen last vast. Eentje heeft wietplanten en rookt dat soms ook in de tuin. Dat ruik je wel eens maar zijn vrouw kan ook erg hard praten, maar moet ik daar echt hier daar over gaan klagen? De topics hier op GoT gaan wel veel verder dan dat. Gelukkig heb je in een nieuwbouwwoning meestal voldoende isolatie dat je er binnen niets van mee krijgt. Enige keer dat we bij de buren wilde gaan klagen was vanwege een houtkachel. Prima dat je stookt maar vanwege een C ventilatiesysteem trok die geur het hele huis in.

Onze nieuwe buren hebben trouwens de plannen voor de tuin al gedeeld. Ik kan mij niet vinden in de schutting met betonnen palen (beetje hoog staatsdeuren en visgraat gehalte) maar vrouwlief wil het wel..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Als jij mij ‘s avonds laat gaat app’n waarom mijn auto op mijn oprit zover naar voren staat dat jij nu niet met jou auto weg kan zonder jou andere auto aan de kant te zetten dan vraag ik me af wie er asociaal is.

Overigens is de omgang verder prima. Ik heb alleen geen zin om hierover in gesprek te gaan want heb dit al eens eerder gedaan en dan krijg je als opmerking ‘als je nou even aanbelt dan zetten we hem aan de kant’ en daar zit mijn irritatie punt, ik moet het niet vragen, je moet gewoon het fatsoen hebben om je bezoek (en je zelf) hier op aan te spreken.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 25-12-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Deveon schuttingen zijn erg lastig hebben we hier ook gemerkt. Als je echt iets fancy's uitzoekt dan giert de prijs de pan uit en ik had 2x40m nodig, dan gaat het wel erg hard.
Uiteindelijk met beide buren dus op hetzelfde uitgekomen.
Mede vanwege prijs dus ook hier maar betonpalen met houten delen.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 25-12-2022 13:01 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:41:
Mede vanwege prijs dus ook hier maar betonpalen met houten delen.
Waarom wil iedereen toch perse tussen rijen plankjes zitten in de tuin?

Wij hebben op het grootste deel van de erfafscheiding hekwerk geplaatst dat nu begroeid met o.a jasmijn en Portugese laurier. Veel goedkoper dan schutting, leuker om naar te kijken en qua geluid niet anders dan een schutting. Duurt alleen wat langer voor het dicht gegroeid is.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 25-12-2022 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Farmerwood schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:53:
[...]

Wij hebben op het grootste deel van de erfafscheiding hekwerk geplaatst dat nu begroeid met o.a jasmijn en Portugese laurier. Veel goedkoper dan schutting, leuker om naar te kijken en qua geluid niet anders dan een schutting. Duurt alleen wat langer voor het dicht gegroeid is.
Omdat dat behoorlijk onderhoud met zich meebrengt, met meerdere seizoenen pas dicht is en in de winter vaak ook weer kaal is.
Ik heb nog 500m2 tuin over met beplanting en gras en ik hoef dus niet persé mijn buren te zien :).

Ik heb zelf een broertje dood aan heggen. In mijn vorige tijdelijke woning had ik een haag van 25m maar die groeide zo ontiegelijk snel dat ik elke week 3uur bezig was in de zomer om hem enigszins in de klauwen te houden.
Vrienden van ons hebben 2 van die open delen met een klimop erin maar ook die wurmen zich over alle delen uit en staan ze vaak te snoeien.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 25-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:24:
[...]

Als jij mij ‘s avonds laat gaat app’n waarom mijn auto op mijn oprit zover naar voren staat dat jij nu niet met jou auto weg kan zonder jou andere auto aan de kant te zetten dan vraag ik me af wie er asociaal is.

Overigens is de omgang verder prima. Ik heb alleen geen zin om hierover in gesprek te gaan want heb dit al eens eerder gedaan en dan krijg je als opmerking ‘als je nou even aanbelt dan zetten we hem aan de kant’ en daar zit mijn irritatie punt, ik moet het niet vragen, je moet gewoon het fatsoen hebben om je bezoek (en je zelf) hier op aan te spreken.
Persoonlijk vind ik je buurman ook wel een beetje... en recht van over pad is leuk maar dat gaat waarschijnlijk niet op voor de gehele lengte van de oprit en zeker niet strak bij je voordeur... en als je kijkt naar hoe breed het recht van over pad is (tussen de schuurtjes) mag je aannemen dat het (rederlijkerwijs) voor een wandelaar / fietser is niet een auto

ik zou een stuk van 50cm bij 1m uitzetten zo dat je de bocht kan maken in dat steegje, en dan heb je voldaan aan het recht.. daarna kunnen ze over hun eigen oprit verder de openbaare weg op en dan zoeken ze het maar uit met de auto..

maar goed not legal advice, just an idea, leuk is anders om er zo mee om te moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:58
Wie moet ik nu geloven, de makelaar:
Deze goed onderhouden woning is gelegen in het opkomende en populaire Laakkwartier.
https://www.funda.nl/koop...923-burgersdijkstraat-63/
Of de bewoners van de wijk:
De Haagse buurt Laakkwartier-Oost is volgens de eigen bewoners de slechtste buurt van Nederland. Met een rapportcijfer van 5,2 is er geen wijk in Nederland die door haar inwoners zo beroerd wordt beoordeeld, zo blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de Vrije Universiteit.
https://veiligspoorwijk.w...tste-buurt-van-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 25-12-2022 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Wij hebben beukhaag achter en het terras is wel voorzien van een schutting, meer omdat we daar niet op wouden wachten tot het dicht gegroeid is.

Onze andere buren (de zelfde als parkeren) wouden perse een schutting, viel niet amper mee te overleggen. We hebben wel gezegd dat we absoluut niet z’n dicht ding wouden en hebben nog een compromis gesloten door na elk schutting deel een korf met stenen (niet onze voorkeur) of een open deel de plaatsen waar groen tegen aan gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:29
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:58:
[...]

Omdat dat behoorlijk onderhoud met zich meebrengt, met meerdere seizoenen pas dicht is en in de winter vaak ook weer kaal is.
Ik heb nog 500m2 tuin over met beplanting en gras en ik hoef dus niet persé mijn buren te zien :).

Ik heb zelf een broertje dood aan heggen. In mijn vorige tijdelijke woning had ik een haag van 25m maar die groeide zo ontiegelijk snel dat ik elke week 3uur bezig was in de zomer om hem enigszins in de klauwen te houden.
Vrienden van ons hebben 2 van die open delen met een klimop erin maar ook die wurmen zich over alle delen uit en staan ze vaak te snoeien.
Dat valt reuze mee. Meestal zijn die hebben een heel jaar rond groen. M’n zwager heeft ooo systeem. Was binnen een jaar dicht. En heeft niet heel veel onderhoud nodig. Één keer per jaar wat snoeien en het is weer netjes.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Toppe schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:24:
[...]

Natuurlijk is dat behoorlijk onbeschoft als je het zo vertelt. Maar we horen nu 1 verhaal zonder enige context. Ergert hij zich misschien groen en geel omdat jouw tuinsproeier elke dag z’n tuin net raakt, of heeft hij last van je geluid/muziek/bbq/kachel/whatnot en denkt hij ‘dan doe ik ff lullig terug’.

Of is z’n moeder net overleden, is hij ontslagen, wil z’n vrouw scheiden, heeft z’n kind een probleem op school, of had hij 2 six packs op?

Maakt het niet goed, maar geeft context aan het gedrag van je buurman. En wellicht heeft hij niet eens door dat jij je groen en geel ergert omdat hij gewoon lomp is.

De volgende week een paal, betonnenrand, of wat dan ook neerzetten zonder overleg escaleert alleen maar de situatie.

Je wint dan wel op de korte termijn, want zn auto gaat niet meer over je erf. Maar maakt dat het naast elkaar wonen op lange termijn prettiger? Weet niet hoe lang je er nog wilt wonen, maar voor hetzelfde geldt ben je nog 10 jaar buren.

Iedereen moet het op z’n eigen manier oplossen, en misschien is jouw buurman een van de echt weinigen met wie totaal niet te praten is, maar voor alle andere buurmannen zou ik persoonlijk de relatie altijd voor laten gaan en incidenten dus zoveel mogelijk samen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Requiem19 schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:09:
[...]

Natuurlijk is dat behoorlijk onbeschoft als je het zo vertelt. Maar we horen nu 1 verhaal zonder enige context. Ergert hij zich misschien groen en geel omdat jouw tuinsproeier elke dag z’n tuin net raakt, of heeft hij last van je geluid/muziek/bbq/kachel/whatnot en denkt hij ‘dan doe ik ff lullig terug’.

Of is z’n moeder net overleden, is hij ontslagen, wil z’n vrouw scheiden, heeft z’n kind een probleem op school, of had hij 2 six packs op?

Maakt het niet goed, maar geeft context aan het gedrag van je buurman. En wellicht heeft hij niet eens door dat jij je groen en geel ergert omdat hij gewoon lomp is.

De volgende week een paal, betonnenrand, of wat dan ook neerzetten zonder overleg escaleert alleen maar de situatie.

Je wint dan wel op de korte termijn, want zn auto gaat niet meer over je erf. Maar maakt dat het naast elkaar wonen op lange termijn prettiger? Weet niet hoe lang je er nog wilt wonen, maar voor hetzelfde geldt ben je nog 10 jaar buren.

Iedereen moet het op z’n eigen manier oplossen, en misschien is jouw buurman een van de echt weinigen met wie totaal niet te praten is, maar voor alle andere buurmannen zou ik persoonlijk de relatie altijd voor laten gaan en incidenten dus zoveel mogelijk samen oplossen.
Er is wel mee te praten, alleen verschillen we van inzicht. Ik vind dat je het fatsoen moet hebben door je bezoek aan te spreken als ze op de grond van een ander parkeren, idem voor je eigen auto.

Hun zijn van mening dat als ik er last van heb ik even moet aanbellen en daarin verschillen we van mening. Als je even een stukje van mijn oprit ‘nodig’ hebt voor de levering van een keuken, bankstel, what ever prima, zet ik hem even voor je aan de kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Ik ben van mening dat saldering moet blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Om alvast te wennen aan de 6 plankjes waar we uiteindelijk tussen belanden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door LuPo op 25-12-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ObiTewodros schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:33:
Ik ben van mening dat saldering moet blijven.
Salderen is onbetaalbaar. Gewoon lekker afbouwen. Al heb ik wel het geluk van nog 4 jaar een vast energietarief. Huidige woning ligt vol met PV en nieuwe woning alleen de excuus panelen. Even kijken wat volgend jaar de markt/economie doet of ik het dak weer vol gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Hier een voorkeur voor half om half. Een deel is opgelegd van de gemeente en de rest moeten we met drie buren uitvechten, waarvan we met een eigenlijk alleen met de overkapping grenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:13
GeeMoney schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:58:
[...]

Hoezo meerdere seizoenen pas dicht?
Hovenier heeft hier bijna volgroeide exemplaren neergezet in mei en waren in juli al dicht.
Diverse soorten. Jasmijn in ieder geval.

Trouwens nu net zo groen als in de zomer.

[ Voor 28% gewijzigd door Source90 op 25-12-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Bteq schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:27:
[...]

Wijze woorden!

Lol, woon je in mijn toekomstige wijk? Heel herkenbaar dit :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Aurum schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:46:

er is een verschil tussen mensen informeren of mensen om toestemming vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gewoon kijken of het in strijd is met het bestemmingsplan. als dat niet zo is is er geen grond om een vergunning te weigeren, jij hebt geen recht op aangezicht van je huis dus een bezwaar op die grond gaat spreekwoordelijk gewoon de prullenbak in. Als je zelf het bestemmingsplan niet weet te lezen kan je vaak gewoon een afspraak maken bij een bouwinspecteur en het vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ken Wood schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:38:
Volgens mij ontstaan ruzies juist vaak doordat regels en wat sociaal wenselijk is niet helemaal overeenkomen. Dat iets is toegestaan volgens de regels wil niet zeggen dat het ook sociaal wenselijk is. Dat komt ook omdat regels niet uitputtend zijn. Daarom lijkt het mij altijd goed om met de buren te communiceren. Ook al is het alleen maar een aankondiging van je plannen. Misschien vinden de buren het prima, misschien doen ze een suggestie die jezelf ook prima vindt en overneemt. En als ze het niet willen kun je altijd terugvallen op de regels, zolang je buren zich maar enigszins gehoord voelen. Dus zeggen dat je je buren niet hoeft te informeren omdat het mag vind ik te kort door de bocht. Ligt ook een beetje aan de omvang van het project.
Het hangt ook van je buren af. Met één kant van de buren kunnen we goed overweg en doen we alles in overleg. Had laatst z’n neon groene kerstboom in de tuin gezet en gezegd dat als ze er last van hebben hij het even moet laten weten. Inderdaad het verzoek hem ergens anders te hangen en meteen uitgezet en dag later verhangen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 10:15

koekjah

Luctor et emergo

1 februari eindelijk oplevering, na 15 maanden bouwen.
Nooit meer projectbouw voor ons in ieder geval.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
koekjah schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:04:
1 februari eindelijk oplevering, na 15 maanden bouwen.
Nooit meer projectbouw voor ons in ieder geval.
Hoezo? Omdat je 15 maanden moet wachten?

Ik vraag me af of het veel sneller gaat als je zelf gaat bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@koekjah het hele proces is toch ook gewoon een uitdaging? Ik heb het twee maal als zeer tof ervaren en zeker de tweede keer had ik echt een meedenkende aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-06 18:00
Toppe schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:15:
[...]

Hoezo? Omdat je 15 maanden moet wachten?

Ik vraag me af of het veel sneller gaat als je zelf gaat bouwen.
gaat wel veel sneller, bij vrienden van me was het in 6 maanden helemaal klaar, maar je weet dat het gewoon bijna 2 jaar duurt van aanmelden tot opleveren bij projectbouw.

Ik moet zeggen dat ondanks dat ik dat wel wist, houden die verkooplui je soms wel een worst voor (ja misschien als het snel gaat, zit je er met kerst wel in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Laat ik vooropstellen dat wij waarschijnlijk gewoon pech gehad hebben met onze aannemer en projectontwikkelaar.
Maar allereerst vanwege de duur, 15 maanden is écht lang. Soms lag het gewoon weken stil, geen idee waarom. Vrienden van ons laten een bijna vergelijkbare woning in eigen beheer bouwen en zijn met 6 maanden klaar.

Daarbij de bizarre prijzen voor meerwerk en het feit dat er totaal niet meegedacht wordt. Er kan bijna niks.

Het meest vervelende vinden we wel de communicatie. In die 15 maanden hebben we slechts 4x een bouw update gehad en mochten we 1x de bouw op. Een kopersbegeleider die pas na weken reageert en alles moet uitzoeken, opleverweken die steeds verschoven worden enz.
Geen idee waar ze mee bezig zijn of waarom het zo lang stil ligt. Pas paar weken geleden gehoord welke zonnepanelen we krijgen enz.

Zoals gezegd vrienden van ons bouwen in eigen beheer en is wel ietsje duurder, maar veel flexibeler. Om de twee weken een bouwvergadering, weten precies waar ze aan toe zijn en wat er wanneer gebeurt.
Alles is daar in beheer bij één aannemer. Bij ons zijn er tientallen onder aannemers wat de boel behoorlijk vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 25-06 20:27
[b]twain4me in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"twain4me schreef op zondag 25 december 2022

er is een verschil tussen mensen informeren of mensen om toestemming vragen.
Tuurlijk. Zoals de buren die vroegen over waar de riolering lag noemde op dat er een overkapping kwam, en de andere buren vroegen expliciet of we het allemaal enige erg vinden etc.

Schuttingen, zeker die overleg je met de buren. Vaak ook omdat ze dan wel of niet willen meedelen of dat hij op de erfgrens gaat.
We zijn ook van plan een vrijstaande garage tot de Max hoogte te gaan bouwen vergunning vrij, maar komt maar 1 meter van de erfgrens af dus even in overleg met de buren.

Maar als ik een overkapping midden in je tuin minimaal 4 meter van de erfgrens van beide buren af wil plaatsen ga ik niet eens informeren denk ik. Ik vind dat wat dat betreft ik niet direct iets met de buren te maken heb.

Al zouden we een aanbouw plaatsen zou ik alleen informeren over het geluidsoverlast. Maar goed wij wonen ook vrij ver van de buren af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ook zelfstandig bouw je fysiek inderdaad misschien in een maand of 6 maar ik kan mij niet voorstellen dat het hele voortraject in totaal gezien veel korter zal zijn dan bij projectbouw.
En met zelfbouw bedoel ik dan ook echt zelfbouw en geen kant en klaar pakket van groothuis of hoe heet die tent. Dat is gewoon projectbouw op individuele basis.

Ik heb uiteindelijk geen zelfbouw gedaan omdat ik de juiste plek (toen) gewoon niet kon vinden. Dat is vaak een voordeel van projectbouw, het ligt vaak ook in al bestaande wijken al zijn er ook projecten waarin hele nieuwe wijken uit de grond gestampt worden natuurlijk.

Mijn tweede bouwer was super flexibel, ik heb alleen de kelder er niet doorheen gekregen wat ik ook wel begreep :).

Vriend van mij is ook in totaal net geen 2 jaar bezig geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
GeeMoney schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:51:
Ook zelfstandig bouw je fysiek inderdaad misschien in een maand of 6 maar ik kan mij niet voorstellen dat het hele voortraject in totaal gezien veel korter zal zijn dan bij projectbouw.
En met zelfbouw bedoel ik dan ook echt zelfbouw en geen kant en klaar pakket van groothuis of hoe heet die tent. Dat is gewoon projectbouw op individuele basis.

Ik heb uiteindelijk geen zelfbouw gedaan omdat ik de juiste plek (toen) gewoon niet kon vinden. Dat is vaak een voordeel van projectbouw, het ligt vaak ook in al bestaande wijken al zijn er ook projecten waarin hele nieuwe wijken uit de grond gestampt worden natuurlijk.

Mijn tweede bouwer was super flexibel, ik heb alleen de kelder er niet doorheen gekregen wat ik ook wel begreep :).

Vriend van mij is ook in totaal net geen 2 jaar bezig geweest.
Wij kregen kavel toegewezen in februari 2020, bouw gestart eind november, opgeleverd mei 2021. Was zelfbouw met eigen ontwerp, dus geen catalogus bouw.
Was wel gedeeltelijk prefab, SIP panelen.
Dan kom je dus ook op ongeveer 15 maanden. We waren overigens wel de snelste van ons project van 28 kavels.
Communicatie uiteraard wel heel anders dan bij projectbouw, we werkten met een bouwteam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:51:
Groothuis is dan ook wel het toppunt van een cataloguswoning. Een collega wilde bepaalde aanpassingen hebben en kreeg letterlijk te horen dat het dan geen Groothuis woning meer is. Bij de meeste is een cataloguswoning de basis maar kan je daar vanuit alles wijzigen.

Groot voordeel van Groothuis is wel dat je het volledige bedrag achteraf betaald waardoor je voorfinanciering beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:06:
[...]

Wij kregen kavel toegewezen in februari 2020, bouw gestart eind november, opgeleverd mei 2021. Was zelfbouw met eigen ontwerp, dus geen catalogus bouw.
Was wel gedeeltelijk prefab, SIP panelen.
Dan kom je dus ook op ongeveer 15 maanden. We waren overigens wel de snelste van ons project van 28 kavels.
Communicatie uiteraard wel heel anders dan bij projectbouw, we werkten met een bouwteam.
Dan is je hele traject 15 maanden, bij ons alleen de bouw al 15 maanden. Het hele traject gaat richting de 26 maanden nu.

Het is vooral frustrerend als het werk weken stil ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
koekjah schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:30:
[...]

Dan is je hele traject 15 maanden, bij ons alleen de bouw al 15 maanden. Het hele traject gaat richting de 26 maanden nu.

Het is vooral frustrerend als het werk weken stil ligt.
Het enige waar jij je druk om moet maken zijn de werkbare dagen en verder vooral niet elke dag langs de bouw :9.
Voor jouw gevoel ligt het soms weken stil maar er gebeurt waarschijnlijk van alles. Denk aan bestellen van spullen, inplannen werkzaamheden, vergunningen, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Nee lag echt stil, heeft uitvoerder zelf verteld. Dat is de ellende als je met onder aannemers werkt, als iets schuift klopt de hele planning niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:45:
[...]

Het enige waar jij je druk om moet maken zijn de werkbare dagen en verder vooral niet elke dag langs de bouw :9.
Voor jouw gevoel ligt het soms weken stil maar er geveurt waarschijnlijk van alles. Denk aan bestellen van spullen, inplannen werkzaamheden, vergunningen, etc.
Maar die laatste dingen zijn toch allemaal zaken die je vooraf kunt regelen/plannen.
Ik vond het ook ontzettend traag gaan (bij onze woning). Ze hebben hier destijds fundering gelegd in april. Vervolgens pas iets gaan bouwen in september. Oplevering ook in april. Dus precies een jaar 'gebouwd'

Bij de huizen vooraan in het project zag je dat ze een hele woning in ca. 5 maanden konden realiseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Ben benieuwd hoe het bij ons zal gaan. Met de verwachtingen die we nu hebben zal 15 maanden eerlijk gezegd meevallen.

Wel merk ik dat ik een beetje 'keuzemoe' aan het worden ben. Zoiets als de regels in de badkamer kan me eigenlijk weinig uitmaken. Wat betreft plannen is een nieuw huis ook een stuk lastiger. Daar staat een hoop tegenover, en ik ben vrij zeker dat het dat uiteindelijk waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wij zijn nu met de 2e projectbouw woning bezig.
Bij de eerste woning was ik nog jong, dus weinig gedaan met aannemer en kopersbegeleider. Eerste woning was in 11 maanden gebouwd. Het lijkt nu ook vlot te gaan bij de 2e.

In beide gevallen zien we dat er veel mis gaat, zij het niet de aannemer, is het wel de onderaannemer die ingeschakeld wordt en zijn werk niet goed doet.
En 99% van de kopers in ons project hebben er zelf geen verstand van, dus veel valt niet op en komt men ook nooit of heel laat achter.

Paar voorbeelden die ik heb meegemaakt , niet allemaal bij onze woning:
- Kanalen kanaalplaatvloer niet dichtzetten (dit kan tocht of warmteverlies geven);
- Specie tussen woningscheidende wanden (kan geluidsoverdracht versterken);
- Afstand bewapening niet voldoende tot buitenkant door verkeerd gebruik afstandhouders (kan corrosie veroorzaken na xx jaar);
- Verkeerd bevestigen prefab schoorstenen;
- Tussen prefab dakplaten niet afpurren;
- Open stootvoegen vergeten op bepaalde plaatsen;
- Geen ventilatie in de garage terwijl verplicht;
- Rondom dakramen niet afpurren (condensvorming).

Mochten we ooit nog een 3e keer gaan bouwen, dan zeker onder eigen beheer, maar het traject is gewoon veel langer van ontwikkeling tot oplevering itt projectbouw waar je vaak pas later instapt.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha1911
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-06 20:36
Hoe schatten jullie het aantal te stucen vierkante meters? Inclusief of exclusief deuren en/of ramen. Ik sprak laatst een stukadoor die deuren en/of ramen rekent als te stucen vierkante meters. Kan ik me iets bij voorstellen (moeilijker af te werken). Hoe schatten jullie de gang/overloop en de te stucen vierkante meters tussen benedenverdieping/eerste verdieping/tweede verdieping? En wat zien jullie als te stucen op de tweede verdieping (buiten de technische ruimte)?

Nog aanraders voor stukadoors/dunpleisteraars/renovliezers in de regio West Brabant (omgeving Roosendaal/Breda)? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Uchiha1911 op 26-12-2022 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
SquareOne schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:55:
[...]

Maar die laatste dingen zijn toch allemaal zaken die je vooraf kunt regelen/plannen.
Ik vond het ook ontzettend traag gaan (bij onze woning). Ze hebben hier destijds fundering gelegd in april. Vervolgens pas iets gaan bouwen in september. Oplevering ook in april. Dus precies een jaar 'gebouwd'

Bij de huizen vooraan in het project zag je dat ze een hele woning in ca. 5 maanden konden realiseren
Het is meer werk en plannen dan je denkt.
Iedereen denkt vanuit zijn eigen woning maar stel dat het een project is van 120 woningen (wat op zich niet eens gek is) hoeveel kanaalplaten, betonijzer, pvc, gibo blokken denk je dat daar voor nodig zijn? Zou jij dat denk je al 9 maanden van tevoren bestellen terwijl kopers nog aan het zeiken twijfelen zijn over een indeling op de 1ste en 2e verdieping?

Ook starten ze vaak in groepen van woningen zodat ze niet alles tegelijk nodig hebben of op het bouw terrein in de weg zal liggen.

Ooit in een project gewerkt met 25 man bijvoorbeeld? Dan kun je je wel een beeld indenken bij het aansturen en inplannen van 150 man gok ik, die ook nog eens van verschillende onder aannemers zijn die ook zelf weer op meerdere projecten actief zijn. Los nog van het inplannen of huren van kranen, leveringen op het terrein van grote spullen bij meerdere groothandels met ook een eigen planning, elke woning loze leidingen ergens anders en ga zo maar door.

Zo kan ik nog wel even doorgaan natuurlijk.
Het is niet zo dat er een dedicated team van 5 man aan jouw woning bezig is hé.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 26-12-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

@GeeMoney en dat is dus de reden dat ik geen projectbouw meer wil, teveel afhankelijkheden. Overigens is ons bouwproject maar een kleintje (24 woningen) en zelfs daar ben je een nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:12:
[...]

Het is meer werk en plannen dan je denkt.
Iedereen denkt vanuit zijn eigen woning maar stel dat het een project is van 120 woningen (wat op zich niet eens gek is) hoeveel kanaalplaten, betonijzer, pvc, gibo blokken denk je dat daar voor nodig zijn? Zou jij dat denk je al 9 maanden van tevoren bestellen terwijl kopers nog aan het zeiken twijfelen zijn over een indeling op de 1ste en 2e verdieping?

Ook starten ze vaak in groepen van woningen zodat ze niet alles tegelijk nodig hebben of op het bouw terrein in de weg zal liggen.

Ooit in een project gewerkt met 25 man bijvoorbeeld? Dan kun je je wel een beeld indenken bij het aansturen en inplannen van 150 man gok ik, die ook nog eens van verschillende onder aannemers zijn die ook zelf weer op meerdere projecten actief zijn. Los nog van het inplannen of huren van kranen, leveringen op het terrein van grote spullen bij meerdere groothandels met ook een eigen planning, elke woning loze leidingen ergens anders en ga zo maar door.

Zo kan ik nog wel even doorgaan natuurlijk.
Het is niet zo dat er een dedicated team van 5 man aan jouw woning bezig is hé.
Ik begrijp dat het (heel) veel plannen is, met behoorlijk wat afhankelijkheden.

Zelf behoorlijk wat ervaring met project management (niet in bouw), maar één van de zaken waar ik altijd op let is het minimaliseren van afhankelijkheden. Bij ons project is mijn perceptie dat dat niet (altijd) werd nagestreefd door de bouwer. Maar goed, zelf geen ervaringen in de bouw, dus daar worden prioriteiten wellicht anders gelegd en andere keuzes gemaakt.

Verder zit een groot deel van frustratie bij kopers denk ik bij het gebrek aan communicatie.

Je kunt prima uitleggen: “we leggen eerst overal de fundering omdat dat efficiënter is met het inzetten van kranen en ander zwaar materieel, hierdoor kunnen we de prijs zo laag mogelijk houden. We hebben niet de capaciteit en materialen om alle woningen gelijktijdig te kunnen bouwen.

Prognose voor woning 1/10 is (tussen maand X en maand X + 3 maanden)
Etc).”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 12:57
-edit: knip-

[ Voor 122% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Aubergine schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:21:
[...]

Dat keuzemoeheid is wel heel herkenbaar hier! En accepteren dat je overal de hoofdprijs voor betaald :+

Zijn er hier mensen die wel de hele badkamer via de projectontwikkelaar afnemen voor de hoofdprijs?

Bij onze berekeningen blijkt dat het niet zo voordelig is om het zelf te doen als we dachten. De badkamerverkoper houdt vol dat hij verplicht is om een wastafel, wc e.d. op te leveren en we anders voor de casco optie moeten gaan (wat financieel nog nadeliger is).
Ja, wij hebben er voor gekozen om alles via de project leverancier af te nemen. Hebben. €7000 meer betaald voor:
- Hans Grohe regendouche met air technologie
- 2x Rimless pot met afneembare softclose bril
- Dubbele, porseleinen wastafel met Hans Grohe kranen
- Eiken wastafel meubel
- Inbouw nis
- Wastafel bij toilet inclusief aan/afvoer
- 4 inbouw spots badkamer
- 2x dubbele WCD
- Overal RVS geborstelde tegelstrips
- Hardstenen maatwerk dorpel tussen badkamer/toilet vloer en de andere vloeren*

Ik had een specifieke tegelstrip op het oog en die wou ik er perse in hebben. Voor de leverancier geen enkel probleem 'ken de strip wel' maar was denk ik even vergeten dat die strip iets van €60 ex BTW per lengte is. Met iets van 10 meter heeft hij zich aardig verkeken :D

* Ze hadden eerst het idee om geen dorpel bij het toilet te leggen en de vloertegel die in de gang kwam door te leggen. Tegelzetter die vloer kwam leggen vond dit (net als ons) geen pan en heeft zonder gezeur een dorpel laten maken, de originele tegels op de toilet vloer geplakt en de andere tegels er tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:52
Aubergine schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:21:
[...]

Dat keuzemoeheid is wel heel herkenbaar hier! En accepteren dat je overal de hoofdprijs voor betaald :+

Zijn er hier mensen die wel de hele badkamer via de projectontwikkelaar afnemen voor de hoofdprijs?

Bij onze berekeningen blijkt dat het niet zo voordelig is om het zelf te doen als we dachten. De badkamerverkoper houdt vol dat hij verplicht is om een wastafel, wc e.d. op te leveren en we anders voor de casco optie moeten gaan (wat financieel nog nadeliger is).
Het meest voordelige blijft de standaardspullen af te nemen, en dit dan achteraf te vervangen met wat je wil. Ik vond dit zelf zonde van het materiaal en een meteen volledig afgemaakte badkamer is ook wat geld waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
We hebben net weer wat keuzes gemaakt voor de badkamer. De wastafel kan niet met de standaard kranen, dus dan maar gelijk de kranen erin die we wel willen.

Je betaalt inderdaad teveel, maar dan is het wel klaar bij oplevering. Er zijn al genoeg dingen waar je aan moet denken. Door o.a. genoegen te nemen met de standaard tegels, hopen we het redelijk binnen de perken te houden. We gaan wel wat boven de 5k extra uit komen, waarvan we dachten dat het wel genoeg was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-06 12:57
-edit: knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Wij krijgen een ongeschuurde anhydrietvloer, moet je tegenwoordig deze vloer nog laten opschuren om hier tegels of pvc op te verlijmen?
Schuren is volgens wat prijzen die ik op google ben tegengekomen best prijzig, je betaald er zo €25 per m² voor, dat is best een forse extra kostenpost bij een vloer :/

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Aubergine schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:02:
[...]

Wij krijgen ‘korting’ als we het standaardwerk vervangen door iets anders.

De rainshower die we op het oog hebben kost 600 ex btw. Retail is die 300 ex btw. Echter, van die 600 gaat 250 af omdat de standaarddouche vervalt. Zodoende wordt het verschil minimaal en ben je amper voordeliger uit als je het standaardwerk laat hangen en dan je eigen douche monteert.
Hadden wij ook. Zo kostte het vervangen van de lelijke lage elektrische blokverwarming voor een mooiere designradiator ons helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Strider schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:50:
Wij krijgen een ongeschuurde anhydrietvloer, moet je tegenwoordig deze vloer nog laten opschuren om hier tegels of pvc op te verlijmen?
Schuren is volgens wat prijzen die ik op google ben tegengekomen best prijzig, je betaald er zo €25 per m² voor, dat is best een forse extra kostenpost bij een vloer :/
Ja! Goed laten schuren en vochtmeting laten doen (tenminste, zo hebben wij het gedaan). Daarop zijn tegels van 120cm x120 cm gelegd en op de 1e verdieping tegels van 80cm x 80cm gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 12:42
Bteq schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:05:
[...]

Ja! Goed laten schuren en vochtmeting laten doen (tenminste, zo hebben wij het gedaan). Daarop zijn tegels van 120cm x120 cm en op de 1e verdieping tegels van 80cm x 80cm gelegd.
Wat hebben jullie betaald voor het schuren?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
Strider schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:06:
[...]

Wat hebben jullie betaald voor het schuren?
Zal je even een pm sturen met wat uitgebreide info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Bteq schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:07:
[...]

Zal je even een pm sturen met wat uitgebreide info!
Ik ben ook wel benieuwd naar de werkzaamheden en kosten. Ik dacht eraan om alles behalve begane grond zelf te doen, maar als er er geschuurd moet worden en een vochtmeting nodig is, dan misschien toch alles door een prof laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
ObiTewodros schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:47:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar de werkzaamheden en kosten. Ik dacht eraan om alles behalve begane grond zelf te doen, maar als er er geschuurd moet worden en een vochtmeting nodig is, dan misschien toch alles door een prof laten doen.
We hebben ergens in dit topic er wel wat pagina's aan besteed. In ieder geval was het schuren echt belangrijk! Ik heb een tegelzetter in de familie (die oprecht alleen tevreden klanten wil) en juist omdat met/bij familie werken tricky is, wilde hij perse zijn eigen vertrouwde mensen die het schuren zouden doen, vochtmeting etc, omdat de anhydrietvloer bij hun bekend stond als een anhyverdrietvloer als onder andere het schuren niet goed werd gedaan!

[ Voor 4% gewijzigd door Bteq op 26-12-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:32
kepler schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:53:
[...]

Als je muren niet gedaan worden in de bouw, teken de leidingen over met krijt bij oplevering en maak foto's van alle muren. Dan kan je altijd makkelijk terugvinden waar ze zitten.
Als de muren niet al te lang geleden gestuct zijn: even met de plantenspuit er op. De leidingen worden meteen zichtbaar als donkere lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wij hebben gewoon de wc brillen zelf online besteld. Scheelde 40 euro per bril ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik zit te lezen in dit topic en op sites naar argumenten of qua volgorde verlijmd PVC het beste eerst kan of de keuken. De consensus van wat ik eruit opmaak is dat het om het even is. Persoonlijk gaat m'n voorkeur uit van eerst PVC, gezien de toch wat langere levensduur van PVC t.o.v. een keuken. Maar aangezien het een vrij definitieve keuze is als die eenmaal is gemaakt, ben ik toch benieuwd of er qua ervaring mensen nadelen hebben ervaren van verlijmd PVC eerst.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
defiant schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:31:
Ik zit te lezen in dit topic en op sites naar argumenten of qua volgorde verlijmd PVC het beste eerst kan of de keuken. De consensus van wat ik eruit opmaak is dat het om het even is. Persoonlijk gaat m'n voorkeur uit van eerst PVC, gezien de toch wat langere levensduur van PVC t.o.v. een keuken. Maar aangezien het een vrij definitieve keuze is als die eenmaal is gemaakt, ben ik toch benieuwd of er qua ervaring mensen nadelen hebben ervaren van verlijmd PVC eerst.
Bij visgraat eerst de vloer en als je een eiland hebt is de vloer ook sneller gelegd zonder keuken. Voor de keuken maakt het niet uit of er wel of geen vloer ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:55
Deveon schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:43:
[...]

Bij visgraat eerst de vloer en als je een eiland hebt is de vloer ook sneller gelegd zonder keuken. Voor de keuken maakt het niet uit of er wel of geen vloer ligt.
Zoals hierboven gezegd inderdaad.
Bij ons ook eerst de visgraat PVC vloer laten leggen, daarna de keuken erop. Anders zou het kunnen dat je hele kleine stukjes pvc krijgt rondom je keuken, wat nagenoeg niet vast te lijmen of te snijden is. Oogt dan dus niet mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Fethoz69 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:47:
[...]

Zoals hierboven gezegd inderdaad.
Bij ons ook eerst de visgraat PVC vloer laten leggen, daarna de keuken erop. Anders zou het kunnen dat je hele kleine stukjes pvc krijgt rondom je keuken, wat nagenoeg niet vast te lijmen of te snijden is. Oogt dan dus niet mooi :)
Van een kennis heb ik begrepen dat rond leggen wel kan in theorie maar enorm veel ervaring en geduld vraagt. Hij stond mij trots te vertellen dat hij het door de bijkeuken rond had gelegd met enkele mm speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:46
defiant schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:31:
Wij hebben in ons huidige huis een nieuwe (lijm) pvc vloer laten leggen met een al bestaande keuken, ik zou eerste de vloer doen en dan de keuken:
  • je verliest geen hoogte van je keuken t.o.v. Je vloer
  • randjes blijf je altijd toch zien OF
  • je plinten kunnen er niet meer af (of moeten verzaagd worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
Lupadi schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:22:
[...]

Wij hebben in ons huidige huis een nieuwe (lijm) pvc vloer laten leggen met een al bestaande keuken, ik zou eerste de vloer doen en dan de keuken:
  • je verliest geen hoogte van je keuken t.o.v. Je vloer
  • randjes blijf je altijd toch zien OF
  • je plinten kunnen er niet meer af (of moeten verzaagd worden)
Je kunt ook de keuken zetten zonder plinten, dan de vloer leggen en vervolgens de keukenplinten plaatsen.
Pagina: 1 ... 183 ... 352 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.