siddler schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:22:
Ons huis krijgt 4 verdiepingen. Het voelt nogal als overkill om in een huis van 160m2 4 AP's op te hangen. Ik twijfel daarom of het nodig is om op elke verdieping een AP op te hangen. Wij krijgen 'betonnen systeemvloeren'. Heeft hier toevallig iemand ervaring mee?
Ik zou op de overloop van elke verdieping een AP aan het plafond kunnen hangen, maar dit maakt het gebruiken van een extra ethernet aansluiting op het AP lastig. Als alternatief zou ik een in-wall AP (bijv.
deze) kunnen plaatsen zodat deze ook als switch kan dienen. Zijn hier andere voor- of nadelen waarmee ik rekening moet houden?
Hier 3 verdiepingen en bereik verschilt per plek in huis. Een van de kinderkamers ligt recht onder een AP dat op zolder hangt, maar toch vrijwel geen bereik vanuit dat AP.
In de aangebouwde berging ook vrijwel geen bereik vanuit de meterkast, terwijl die er letterlijk naast zit, maar wel 2 muren + isolatie ertussen.
Heb zelf een paar in-wall AP's gekocht, maar dat was vooral omdat mijn vrouw die 'lelijke dingen' niet aan de plafonds wil.
Bijkomend voordeel is idd de extra ethernet aansluiting die je beschikbaar krijgt. ben zelf altijd wel voorstander van zoveel mogelijk bekabeld aansluiten.
Er is geen schakelaar aanwezig voor de mechanische ventilatie in de badkamer, maar ik begrijp dat de ventilatie CO2 gestuurd is in de badkamer waardoor we de ventilatie zelf aan moeten zetten bij gebruik van de badkamer. Vanuit het project wordt er wel een extra afstandbediening aangeboden (a EUR 190) zodat we hiervoor niet elke keer naar beneden hoeven lopen. Is zoiets gebruikelijk? Wordt in de badkamer normaal gesproken niet (ook) gestuurd op luchtvochtigheid?
Hier in huis een Duco Silent met in de woonkamer en master bedroom een CO2-sensor. Voor de badkamer kregen we ook een draadloze afstandsbediening.
Achteraf wel spijt dat ik niet een extra WCD heb laten plaatsen om dat te vervangen door een
vochtsensor (op 230V) om de afzuiging wat makkelijker te maken.
Zo'n losse afstandsbediening kun je zelf natuurlijk ook aanschaffen als je later wilt en dan is het geheid goedkoper om zelf te doen.
Door het verplaatsen van de keuken wordt de vorige plaats van de keuken een onbenoemde ruimte. Dit is een vrij groot vertrek (20+ m2) op de begane grond en zal gewoon als leefruimte worden gebruikt. Ik ga al navragen wat dit betekent voor de temperatuur die kan worden behaald en wat dit betekent voor de ventilatie. Zijn er nog andere zaken waar we hier nog op moeten letten?
Hier zou ik niet zomaar mee akkoord gaan. Je hebt de woning gekocht met een bepaald gebruikersoppervlak en daar kunnen ze niet zomaar 20 m2 vanaf halen omdat je de keuken verplaatst. Misschien goed om hier even wat (juridisch) advies over in te winnen. Als een ruimte het label 'onbenoemde ruimte' krijgt dan zijn er veel lagere tot geen eisen m.b.t onder andere temperatuur, ventilatie en licht.
En je huis wordt op papier 20 m2 kleiner bij verkoop.
Vanuit het project laten we een kabelgoot in de muur voor de TV installeren en een stopcontact achter de TV plaatsen. Ik worstel alleen nog een beetje met plaatsing van de kabelgoot en het stopcontact omdat ik niet weet wat voor beugel en TV ik uiteindelijk ga ophangen (misschien is er aan het einde nog geld over voor een mooie OLED TV

). Wat voor algemene tips hebben jullie nog? Zelf heb ik
dit gevonden, maar het ontbreek t wel aan wat details
Ik ben zelf achteraf heel blij dat ik geen kabelgoot heb laten plaatsen, want we hebben de indeling van de woonkamer nog omgegooid en de TV staat nu aan een andere kant van de kamer.