Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerwood schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 08:49:
[...]
Hier in huis een Duco Silent met in de woonkamer en master bedroom een CO2-sensor. Voor de badkamer kregen we ook een draadloze afstandsbediening.
Achteraf wel spijt dat ik niet een extra WCD heb laten plaatsen om dat te vervangen door een vochtsensor (op 230V) om de afzuiging wat makkelijker te maken.
Zo'n losse afstandsbediening kun je zelf natuurlijk ook aanschaffen als je later wilt en dan is het geheid goedkoper om zelf te doen.
[...]
In onze DucoBox Energy Comfort 325 hebben we een vochtsensor die in het afvoerkanaal van de WtW zit. Ze hebben voor de DucoBox Silent ook Boxsensoren met CO2 of Vochtmeting in de box zelf. Dan heb je geen sensor nodig in de ruimte zelf als het om vocht gaat. Werkt bij ons prima, de badkamer en keuken waar je snel veel vocht kan krijgen zorgen er snel voor dat de WtW harder gaat blazen/zuigen, terwijl de WtW op de tweede verdieping zit en de badkamer op de eerste, keuken op de begane grond.

Heb zelf meer CO2 sensoren in kamers toegevoegd, standaard enkel in de Woonkamer vanuit de bouw.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:58:
[...]

In onze DucoBox Energy Comfort 325 hebben we een vochtsensor die in het afvoerkanaal van de WtW zit. Ze hebben voor de DucoBox Silent ook Boxsensoren met CO2 of Vochtmeting in de box zelf. Dan heb je geen sensor nodig in de ruimte zelf als het om vocht gaat. Werkt bij ons prima, de badkamer en keuken waar je snel veel vocht kan krijgen zorgen er snel voor dat de WtW harder gaat blazen/zuigen, terwijl de WtW op de tweede verdieping zit en de badkamer op de eerste, keuken op de begane grond.

Heb zelf meer CO2 sensoren in kamers toegevoegd, standaard enkel in de Woonkamer vanuit de bouw.
Die bestaan inderdaad ook, maar ik wil zelf niks aan mijn MV box wijzigen zolang het hele ventilatie issue nog loopt.
Heb zelf nu wel in de Duco de instellingen van de handmatige bediening wat aangepast. ipv 15 min naar 30 min en dat is ruim voldoende om de badkamer droog te krijgen. De afstandsbediening hangt nu in de badkamer met een stuk dubbelzijdig tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Dit klopt niet onbenoemde ruimte is een kreet uit het bouwbesluit, dat heeft niets te maken met de inpandige gebruiksoppervlakte wonen volgens de meetinstructie (https://www.nvm.nl/media/...te-woningen-juli-2019.pdf).
Voorwaarde is dat het moet voldoen aan hoogte eisen en het is niet enkel te gebruiken als bergruimte.
Ik herhaalde eigenlijk alleen wat mij ooit verteld is. Onbenoemde ruimte is inderdaad een term uit het bouwbesluit en mij werd verteld dat dat ook toegepast zou moeten worden op Funda.

Maar die instructie van de NVM lijkt daarmee niet te matchen inderdaad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Farmerwood schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Die bestaan inderdaad ook, maar ik wil zelf niks aan mijn MV box wijzigen zolang het hele ventilatie issue nog loopt.
Heb zelf nu wel in de Duco de instellingen van de handmatige bediening wat aangepast. ipv 15 min naar 30 min en dat is ruim voldoende om de badkamer droog te krijgen. De afstandsbediening hangt nu in de badkamer met een stuk dubbelzijdig tape.
Dat kan ik begrijpen inderdaad, nu zouden ze nooit kunnen aantonen dat het daaraan ligt, maar je wilt die discussie voor zijn.

We hebben zelf in de badkamer nu ook een CO2 sensor geplaatst, deze hebben we gemonteerd op de plek waar de lampknop zat, daar komt natuurlijk ook 230V uit. Al onze lampknoppen zijn vervangen voor FriendsOfHue knoppen, die werken met kinetische energie, dus geen 230V aansluiting nodig daarvoor en ook gaat er niks in de bak, dus ze kunnen op een platte muur zonder te boren.

Die Duco sensoren/knoppen passen mooi in de Niko raampjes, dus heb nu op die punten in verschillende kamers een dubbel frame gemonteerd met 1x de CO2 sensor op 230V en 1x de knop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CG5CYqwVjCxVWq_XLhYmteMnQE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4INIwBnBCF4336E6efPIsrnq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuZpO7-KRQukPwnukkyFfke75kU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lhrx5jeWjbjMnJzOx7SswApP.jpg?f=fotoalbum_tile

Via de Duco Communication print kan je het in verschillende systemen integreren via lokaal HTTP verkeer. Heb het zo zelf in HomeKit via HomeBridge, zodat ik ook de historie van de CO2 waardes kan inzien. De Duco zelf houd alleen de live data bij om zijn aansturing aan te passen aan de op dat moment gemeten waardes. Aansturing van de Duco zelf doe ik dus puur op sensoren en gaat goed. Heb alleen voor inzage de CO2 waardes gekoppeld, dus de rest van de data lees ik niet uit.

[ Voor 42% gewijzigd door BiG-GuY op 03-01-2023 14:15 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16

tomtom901

Moderator General Chat
BiG-GuY schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Die Duco sensoren/knoppen passen mooi in de Niko raampjes, dus heb nu op die punten in verschillende kamers een dubbel frame gemonteerd met 1x de CO2 sensor op 230V en 1x de knop.
Dat is wel een goede, die onthoud ik ff. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Draakje5 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Een zolder (onbenoemde ruimte) mag pas meegerekend worden bij woonruimte wanneer het voldoende daglicht heeft. Dit geldt niet voor de badkamer.
Ik heb gezien dat makelaars het ook meerekenen en vervolgens in de omschrijving zetten 'voor slechts 1000 euro een dakraam' en de ruimte is officieel m2 GBO. Los van de opmerking waar je nu een dakraam kan laten plaatsen door een aannemer voor 1000 euro, is het gewoon wel erg makkelijk van de makelaar want zo lijkt de m2 prijs van de woning heel laag, terwijl het in werkelijkheid natuurlijk veel hoger is.

Die funda link van de woning hierboven heeft geen eens ramen in de ruimte onderin, het lijkt op een berging en dat kan je niet zomaar meerekenen met GBO. Zou mijn inziens "overige inpandige ruimte" moeten zijn.

Ik heb enkele keren klachten ingediend bij Funda over makelaars die misleidende oppervlaktes berekenen, helaas wordt er door Funda niet tegen opgetreden.
Bij iedere huis op funda wordt de zolder meegerekend in de totale oppervlakte, ongeacht of het nieuwbouw is of een huis uit 1930.

Ook als je op de sites van de nieuwbouwprojecten kijkt rekenen ze gewoon de zolder mee.

Hier bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-LYAbPVeJOvY-dFf_i1XV9hAgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5FHtLa0TAqivx22FVKw93dc1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@ObiTewodros heeft die zolder geen dakraam ? Ruimtes met bepaalde afmetingen en hoogtes mogen volgens mij wel mee maar die regels wijzigen ook weleens.
Ik heb mijn woning laten taxeren en daar werd ook een compleet nieuwe meting gedaan ondanks dat het pas 3 jaar geleden is gebouwd. Mijn m2 viel hoger uit dan verwacht en dan waren de regels nu strenger dan 3 jaar geleden gaf die taxateur aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ascension schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Daar wordt losjes mee omgegaan volgens mij, deze vergelijkbare woning (andere aannemer, vergelijkbare indeling) telt gewoon de berging op de begane grond mee als oppervlak.

Desalniettemin goed om rekening te houden met verwarming en ventilatie in je ruimtes!
Leuk, heb je een mooi groot raam aan de zijkant, kijk je tegen de gevel van de buren aan… foto 16 8)7

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Volgens mij kan je bij UHUW wel precies zien waar je veel geld aan uitgeeft.
Wij kregen overal Geberit UP320 reservoirs en hier kan nagenoeg alles op. Als je Geberit drukknoppen neemt kan je ook achteraf makkelijk een Duofresh module plaatsen voor blauwe blokjes.

Alleen zorgen dat hij via UHUW op der juiste hoogte komt.
Ik heb hier een Wisa frame en die heeft geen optie tot die blokjes dus ik haal gewoon het drukpaneel er af. Kost me 20 seconde en spaart hoop geld uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Ascension schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Daar wordt losjes mee omgegaan volgens mij, deze vergelijkbare woning (andere aannemer, vergelijkbare indeling) telt gewoon de berging op de begane grond mee als oppervlak.

Desalniettemin goed om rekening te houden met verwarming en ventilatie in je ruimtes!
Deze berging wordt iig verwarmd met vloerverwarming. Vriend van mij woont 2 deuren verderop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Sinny schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Deze berging wordt iig verwarmd met vloerverwarming. Vriend van mij woont 2 deuren verderop ;)
De temperatuur blijft vrij stabiel 19-21 graden, zonder verwarming aan, gedurende het eerste jaar dat we er wonen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ascension op 03-01-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
GeeMoney schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:58:
@ObiTewodros heeft die zolder geen dakraam ? Ruimtes met bepaalde afmetingen en hoogtes mogen volgens mij wel mee maar die regels wijzigen ook weleens.
Ik heb mijn woning laten taxeren en daar werd ook een compleet nieuwe meting gedaan ondanks dat het pas 3 jaar geleden is gebouwd. Mijn m2 viel hoger uit dan verwacht en dan waren de regels nu strenger dan 3 jaar geleden af die taxateur aan.
Het heeft wel één dakraam, maar is dat voldoende op een oppervlak van 35 m2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ObiTewodros schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:56:
[...]

Het heeft wel één dakraam, maar is dat voldoende op een oppervlak van 35 m2?
Dat antwoord is ja.
Vereiste is een vaste trapverbinding naar die verdieping, een minimale hoogte van 1.50m en ten minste 0,5m2 glas. (Volgens de officiële meetinstructie methode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37
ObiTewodros schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Bij iedere huis op funda wordt de zolder meegerekend in de totale oppervlakte, ongeacht of het nieuwbouw is of een huis uit 1930.

Ook als je op de sites van de nieuwbouwprojecten kijkt rekenen ze gewoon de zolder mee.

Hier bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Volgens de NRVT richtlijnen is het overige inpandige ruimte:
"Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen
geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste
trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding
(raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²)."

Ik kan niet duidelijk vinden of de NEN2580 dezelfde norm hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Draakje5 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Volgens de NRVT richtlijnen is het overige inpandige ruimte:
"Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen
geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste
trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding
(raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²)."

Ik kan niet duidelijk vinden of de NEN2580 dezelfde norm hanteert.
In dit geval gaat het om een zolder die wel toegankelijk is via een vaste trap en heeft waarschijnlijk meer raamoppervlakte dan 0,5 m2. Op de site staat ook dat de oppervlakte berekend is volgens NEN2580. Ze zullen waarschijnlijk net voldoend aan de eisen om het woonoppervlakte te mogen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
ObiTewodros schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:51:
[...]

In dit geval gaat het om een zolder die wel toegankelijk is via een vaste trap en heeft waarschijnlijk meer raamoppervlakte dan 0,5 m2. Op de site staat ook dat de oppervlakte berekend is volgens NEN2580. Ze zullen waarschijnlijk net voldoend aan de eisen om het woonoppervlakte te mogen noemen.
Ik dacht uit jouw post te begrijpen dat er geen dakraam / raam op zolder aanwezig was en het desondanks als wonen werd berekend. Maar aan 0.5m2 dakraam voldoe je snel met een raampje ja. Dit was ergens voor 2015 1m2, maar die eis bleek te streng en is nu dus 0.5m2.

[ Voor 6% gewijzigd door Draakje5 op 04-01-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:54
Draakje5 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Ik dacht uit jouw post te begrijpen dat er geen dakraam / raam op zolder aanwezig was en het desondanks als wonen werd berekend. Maar aan 0.5m2 dakraam voldoe je snel met een raampje ja. Dit was ergens voor 2015 1m2, maar die eis bleek te streng en is nu dus 0.5m2.
Bij ons in het project zit er standaard een zielige raampje op de zolder die waarschijnlijk net voldoende is. Vergroten naar een normaal formaat dakraam kost weer 700 euro. Als ze die eis niet hadden veranderd kregen we misschien wel standaard een normaal formaat dakraam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:28
Vraag rondom plinten plaatsen. Hebben een offerte voor het leggen van een vloer en plinten. Nu geven ze aan dat ze de plinten alleen afkitten aan de bovenkant indien de muur ook wit is, met als redenatie dat de vloerenlegger geen schilder is… wij hebben geen enkele witte muur in ons nieuwe huis en dat betekent dus nergens een afgekitte plint.

Ik heb altijd begrepen dat voor een mooi eindresultaat het belangrijk is om de plinten mooi af te kitten bij plaatsing. Is dit een reden om de plinten ergens anders te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Blik1984 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:02:
Vraag rondom plinten plaatsen. Hebben een offerte voor het leggen van een vloer en plinten. Nu geven ze aan dat ze de plinten alleen afkitten aan de bovenkant indien de muur ook wit is, met als redenatie dat de vloerenlegger geen schilder is… wij hebben geen enkele witte muur in ons nieuwe huis en dat betekent dus nergens een afgekitte plint.

Ik heb altijd begrepen dat voor een mooi eindresultaat het belangrijk is om de plinten mooi af te kitten bij plaatsing. Is dit een reden om de plinten ergens anders te bestellen?
Als plinten gekit worden moeten ze ook geschilderd worden, anders ziet die kit er binnen een paar maanden niet uit. Voor een mooi eindresultaat is het kitten wel noodzakelijk vind ik. Ik heb plinten plaatsen, kitten en aflakken zelf gedaan en ik moet zeggen dat ik het er beter uit vind zien dan wat de professionals hier bij buurtgenoten gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
Lastige keuze.

We hebben een gekleurde muur en muur met behang en witte muren.
De witte muren zijn inderdaad gekit. De behangen en gekleurde muren zijn niet gekit.

Het nadeel van niet kitten is dat je op sommige plekken ziet dat de plint iets verder van de muur af zit ( waarschijnlijk te veel lijm gebruikt ) waardoor je verschil met schaduwrandjes krijgt.

Bij de kitranden op witte muren is het nadeel dat er stof op gaat zitten en op blijft komen en vastzitten, alleen met een goede natte doek krijg je de kitranden dan schoon.. De vraag is of je dat constant wilt doen - zo niet, dan steekt de witte kit rand net zo goed af van je witte muur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:54
Draakje5 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:26:
Het nadeel van niet kitten is dat je op sommige plekken ziet dat de plint iets verder van de muur af zit ( waarschijnlijk te veel lijm gebruikt )
Eerder dat je muren niet perfect recht zijn. Als je daar een lange plank tegenaan zet dan valt dat opeens op.

Je hebt voorgelakte plinten, maar daar ben ik geen fan van omdat je voor het mooie wel echt wilt afkitten - en dan moet je inderdaad nog een keer schilderen. Hier thuis alle plinten zelf geplaatst en gekit, en daarna ook afgelakt. Heel blij met het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 09:22
Ik ben ook van plan om zelf de plinten te plaatsen. Als ik dit zo lees is dat nog een behoorlijke klus. Goed om rekening mee te houden. Verf je de kit dan in de kleur van de plint of de kleur van de muur? Ik neem aan de plint. Ik snap de redenatie van de plintenlegger van @Blik1984 dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ken Wood schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:29:
Ik ben ook van plan om zelf de plinten te plaatsen. Als ik dit zo lees is dat nog een behoorlijke klus. Goed om rekening mee te houden. Verf je de kit dan in de kleur van de plint of de kleur van de muur? Ik neem aan de plint. Ik snap de redenatie van de plintenlegger van @Blik1984 dan niet.
Een hoop mensen (en dat was ook mijn plan aanvankelijk) kopen al gegronde en gelakte plinten die je direct kan plaatsen zonder achteraf nog de plinten/kit schilderen. Met een gekleurde muur als achtergrond, zoals ook bijvoorbeeld een behang kun je dus beter helemaal geen kit doen. Bij een donkere muur zal het waarschijnlijk niet zo opvallen, maar als je een accentkleurtje hebt zoals een zandkleurtje ofzo, dan ga je spleten en kieren natuurlijk wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
lizard87 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:51:
[...]

Eerder dat je muren niet perfect recht zijn. Als je daar een lange plank tegenaan zet dan valt dat opeens op.

Je hebt voorgelakte plinten, maar daar ben ik geen fan van omdat je voor het mooie wel echt wilt afkitten - en dan moet je inderdaad nog een keer schilderen. Hier thuis alle plinten zelf geplaatst en gekit, en daarna ook afgelakt. Heel blij met het resultaat!
Ben je daar niet ontzettend lang mee bezig? Ik zie het niet zo zitten om 150+ meter aan plint af te gaan lakken en te kitten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik heb gelakte plint genomen:

1 plint plakken
2 kitten bovenkant met acrylaat
3 aflakken met stuk stucloper in de hand om roller van vloer te houden
4 kitten onderkant met transparante siliconen kit
5 trots zijn op je resultaat :9~

Het is best wel wat werk, maar ik ben wel blij met het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Laatst online: 13:57
wortelsoft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:53:

1 plint plakken

Kan me voorstellen dat die kit, ook aan de onderkant, behoorlijk wat stof aantrekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:48:
[...]
Kan me voorstellen dat die kit, ook aan de onderkant, behoorlijk wat stof aantrekt?
Dat kan ik wel bevestigen ja. Bovenkant van onze gekitte plinten zitten altijd vol stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
Farmerwood schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:06:
[...]

Dat kan ik wel bevestigen ja. Bovenkant van onze gekitte plinten zitten altijd vol stof.
Waardeloos vind ik het. Heb zelf best genoten van het strak afkitten van die plinten, zag er super uit. Maar nu begint het hier en daar smoezelig te worden. Wil ook niet al te hard lopen vegen en doen, om het schoon te krijgen. Misschien eens met een warm sopje en St. Marc proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:08:
[...]

Waardeloos vind ik het. Heb zelf best genoten van het strak afkitten van die plinten, zag er super uit. Maar nu begint het hier en daar smoezelig te worden. Wil ook niet al te hard lopen vegen en doen, om het schoon te krijgen. Misschien eens met een warm sopje en St. Marc proberen.
Onderkant merk ik niet zo, bovenkant heb ik overheen gelakt, dan krijg je niet van die vieze plekken.

Enige nadeel van die siliconenkit vind ik dat deze wat glanst, dat zie je met bepaald zonlicht t.o.v. de matte vloer.

[ Voor 10% gewijzigd door wortelsoft op 05-01-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Denk dat wij ook de plinten zelf gaan aflakken incl de kit. In ieder geval voor de benedenverdieping. Boven gaan we nog wel zien..
Denk dat je zo met aflakken ook het mooiste resultaat in de hoeken krijgt die je schuin afzaagt.

[ Voor 26% gewijzigd door Draakje5 op 05-01-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
Blik1984 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 23:30:
[...]

Ben je daar niet ontzettend lang mee bezig? Ik zie het niet zo zitten om 150+ meter aan plint af te gaan lakken en te kitten
150m kost wel even tijd ja. De lange stukken plint zitten er natuurlijk snel op en dat is snel meters maken, maar de hoekjes en het op maat zagen zijn wat meer werk. De L vormige slaapkamer kostte meer tijd dan de woonkamer van 65m2. Ik heb een afkortzaag gekocht (Metabo), en daarmee gaat het zagen in ieder geval heel snel en precies. Zeker omdat ik de hoeken mooi in verstek wilde. Als je die gewoon recht op elkaar zet dan gaat dat al een stuk sneller (maar vind ik het ook minder mooi).

Met m'n zwager heb ik zo woon + slaapkamerverdiepingen in een lange middag gezet, en dat was een meter of 65 a 70. Kitten was zo gebeurd, en aflakken gaat best snel want zo'n plint is niet zo groot natuurlijk (ik wilde graag 2 lagen voor de zekerheid dus dan duurt het wat langer uiteraard). Denk dat netjes afplakken bijna meer tijd kost dan het aflakken zelf.

Het is wel iets wat je wilt doen vóór je er in gaat, want als er eenmaal spullen in staan dan komt het er niet van. Vloerenboer gaf ook aan dat mensen die het niet meteen doen het soms pas 10 jaar later oppakken haha.
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 07:48:
[...]
Als je het niet meelakt wel ja. Ik heb het meegelakt en echt nergens last van. En mijn vriendin heeft een hekel aan stof dus die is daar heel scherp op haha.

[ Voor 17% gewijzigd door lizard87 op 05-01-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnduronDon
lizard87 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:06:
[...]

150m kost wel even tijd ja. De lange stukken plint zitten er natuurlijk snel op en dat is snel meters maken, maar de hoekjes en het op maat zagen zijn wat meer werk. De L vormige slaapkamer kostte meer tijd dan de woonkamer van 65m2. Ik heb een afkortzaag gekocht (Metabo), en daarmee gaat het zagen in ieder geval heel snel en precies. Zeker omdat ik de hoeken mooi in verstek wilde. Als je die gewoon recht op elkaar zet dan gaat dat al een stuk sneller (maar vind ik het ook minder mooi).

Met m'n zwager heb ik zo woon + slaapkamerverdiepingen in een lange middag gezet, en dat was een meter of 65 a 70. Kitten was zo gebeurd, en aflakken gaat best snel want zo'n plint is niet zo groot natuurlijk (ik wilde graag 2 lagen voor de zekerheid dus dan duurt het wat langer uiteraard). Denk dat netjes afplakken bijna meer tijd kost dan het aflakken zelf.

Het is wel iets wat je wilt doen vóór je er in gaat, want als er eenmaal spullen in staan dan komt het er niet van. Vloerenboer gaf ook aan dat mensen die het niet meteen doen het soms pas 10 jaar later oppakken haha.

[...]

Als je het niet meelakt wel ja. Ik heb het meegelakt en nergens last van.
Die hoeken recht op elkaar, dat kun je echt niet doen in een mooie nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
EnduronDon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Die hoeken recht op elkaar, dat kun je echt niet doen in een mooie nieuwe woning.
Haha ben ik helemaal met je eens, maar sommige mensen doen het toch. Sommige plintenboeren ook trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Voor een binnenhoek is dat de normale manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Afhankelijk van het type plint (geen aparte vormen o.i.d.);zie je daar niks meer van als je het netjes afkit en lakt.

Ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb. Vrienden van ons hadden het laten doen, maar geen duidelijke afspraken gemaakt. In de hoeken stond het niet netjes in verstek en zag je het kale hout, je zag overduidelijk naden etc. En het was niet eens goedkoop :D

Aflakken na kitten trouwens zeker doen, acrylaatkit trekt echt monsterlijk veel stof aan. Op de kamers boven heb ik overigens een paar muren+ voorgelakte plinten RAL9010 en daar volstond een lik verf over alleen de kit. Zelfs als de zon erop staat zie je de overgang niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
Ik ben erg benieuwd naar het energieverbruik van mensen die al een tijdje wonen in hun nieuwbouwhuis. Zouden jullie met mij willen delen wat het verbruik is van het huis zelf(verwarming, warm water, etc.) en hoe groot het huis is?

Ik heb nu een indicatie van hoeveel dat in ons toekomstige huis zal zijn. Dat zou in totaal ongeveer 2500 kwh zijn voor een huis van 140 m2. Ons eigen verbruik zal ook rond 2500 kwh liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ObiTewodros schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:08:
Ik ben erg benieuwd naar het energieverbruik van mensen die al een tijdje wonen in hun nieuwbouwhuis. Zouden jullie met mij willen delen wat het verbruik is van het huis zelf(verwarming, warm water, etc.) en hoe groot het huis is?

Ik heb nu een indicatie van hoeveel dat in ons toekomstige huis zal zijn. Dat zou in totaal ongeveer 2500 kwh zijn voor een huis van 140 m2. Ons eigen verbruik zal ook rond 2500 kwh liggen.
Dat hangt van zoveel factoren af dat deze vraag niet heel zinvol is.
Je kan beter opvragen wat de verwachtingen en metingen zijn in je bouw/project. Die schatting klopt redelijk. Ze gaan alleen uit van lage stook temperaturen voor de ruimtes maar dat heb je zelf in de hand.
Volgens mij rekenen ze met 20 graden op de thermostaat. Dat vinden wij zelf met ltv en de warmtepomp te koud en hij staat hier dus op 21,5.
In onze papieren stond voor elke halve graad warmer een verbruik van ik dacht 250kWh per jaar extra geschat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:27

Wij ook ongeveer dat verbruik:

800kWh hoog
2000kWh laag

Woning van 160m2, wel alles kanttekening dat wij een 3,2kWh sauna vaak gebruikt hebben.

Daarentegen wel 7MWh opgewekt.

Echter, zoals hierboven aangegeven heb je niet zoveel aan deze data. Zeker als alles op een hoop zit. Hoeveel ovens heb je en hoevaak per week staan die aan, voor hoe lang? Zelfde voor kookplaat. Dat zijn energie gebruikers.
Hoe hoog staat thermostaat? Hoeveel douchen er in het huishouden en moet er bijverwarmd worden? Andere Energie slurpers die jij wel hebt en een ander niet? opladen van EV of een benzine voor de deur?

[ Voor 43% gewijzigd door Source90 op 05-01-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
GeeMoney schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Dat hangt van zoveel factoren af dat deze vraag niet heel zinvol is.
Je kan beter opvragen wat de verwachtingen en metingen zijn in je bouw/project. Die schatting klopt redelijk. Ze gaan alleen uit van lage stook temperaturen voor de ruimtes maar dat heb je zelf in de hand.
Volgens mij rekenen ze met 20 graden op de thermostaat. Dat vinden wij zelf met ltv en de warmtepomp te koud en hij staat hier dus op 21,5.
In onze papieren stond voor elke halve graad warmer een verbruik van ik dacht 250kWh per jaar extra geschat.
Zal warmtebehoefte van een gemiddelde nieuwbouwhuis van hetzelfde formaat niet aardig overeenkomen? Uiteraard is dat volledig afhankelijk persoonlijke verbruik. Ik ging ervan uit dat dat niet extreem veel afwijkt voor gezinnen in Nederland. 250 kwh voor elke halve graad vind ik wel veel. dat zou in ons geval 10% erbovenop zijn.

De schatting van 2500 kwh voor ons huis komt overigens uit de beng-berekeningen.

[ Voor 4% gewijzigd door ObiTewodros op 05-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Eind deze maand 2 jaar de sleutel dus kan inmiddels wel een redelijk vergelijk maken.
Woning (1-onder-1 kap) van 95 m2 + 20m2 geisoleerde berging (met verwarming), 16 zonnepanelen en aansluiting op warmtenet.
Vorige huis was een hoekwoning van 130 m2 met 10 zonnepanelen en op hetzelfde warmtenet.

In de vorige woning verbruikten we 16-20 GJ aan warmte en rond de 2700-2800 kWh.

Eerste jaar nieuwe woning was 40 GJ warmte en om en nabij de 3000 kWh aan stroomverbruik.
Dit jaar komen we denk ik aan de 20 GJ warmte (geen opstookprotocol erbij en stoken nu deels met airco ipv vloerverwarming)
Elektra zal dit jaar daardoor iets stijgen naar +/- 3500 kWh lijkt het op dit moment. Opbrengst van de zonnepanelen zat op 4400 kWh afgelopen kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Source90 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:16:
[...]
Wij ook ongeveer dat verbruik:

800kWh hoog
2000kWh laag

Woning van 160m2, wel alles kanttekening dat wij een 3,2kWh sauna vaak gebruikt hebben.

Daarentegen wel 7MWh opgewekt.

Echter, zoals hierboven aangegeven heb je niet zoveel aan deze data. Zeker als alles op een hoop zit. Hoeveel ovens heb je en hoevaak per week staan die aan, voor hoe lang? Zelfde voor kookplaat. Dat zijn energie gebruikers.
Hoe hoog staat thermostaat? Hoeveel douchen er in het huishouden en moet er bijverwarmd worden? Andere Energie slurpers die jij wel hebt en een ander niet? opladen van EV of een benzine voor de deur?
Persoonlijk verbruik is uiteraard niet zinvol om te vergelijken, maar puur warmtebehoefte van het huis ook niet?

Is 2800kwh jullie totale verbruik(behoefte van het huis + jullie eigen verbruik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ObiTewodros schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:39:
[...]

Persoonlijk verbruik is uiteraard niet zinvol om te vergelijken, maar puur warmtebehoefte van het huis ook niet?

Is 2800kwh jullie totale verbruik(behoefte van het huis + jullie eigen verbruik)?
2800kWh is inderdaad het totale verbruik. kWh meter voor warmtepomp staat nog wel op de planning, echter nu geen inzicht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ObiTewodros schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Zal warmtebehoefte van een gemiddelde nieuwbouwhuis van hetzelfde formaat niet aardig overeenkomen? Uiteraard is dat volledig afhankelijk persoonlijke verbruik. Ik ging ervan uit dat dat niet extreem veel afwijkt voor gezinnen in Nederland. 250 kwh voor elke halve graad vind ik wel veel. dat zou in ons geval 10% erbovenop zijn.

De schatting van 2500 kwh voor ons huis komt overigens uit de beng-berekeningen.
Er zijn woningen met enorme glas partijen HR++ of HR+++ . Schuine daken vanaf de eerste verdieping tot een een nok van 5,5m vrijstaand of een rechte blokkendoos tussenwoning.
Dan heb je ook nog flinke inhoudt verschillen, Mijn woning is 900m3 en 220m2 woonoppervlakte.
Wij vinden 20 dus te koud en hij staat bij ons op 21,5 en de warmtepomp/boiler staat op comfort stand. Dat maakt nogal wat uit. Dan heb je nog een gezin met 5 kinderen die elke dag uren in bad zitten of een gezin met 1 kind welke 3min douchen al te lang vindt etc.

Mijn jaarverbruik totaal zit rond de 4800kWh. Dat is verwarmen inclusief verbruik want ik heb niet alleen de warmtepomp op een losse meter. (Vrijstaande woning, gezin met 3 kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

wortelsoft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:53:

1 plint plakken

Bedoel je met 3 alleen de acrylaat kitrand aflakken? (om stof te voorkomen)
Ik zit ook te overwegen om de onderkant met transparate silliconen af te kitten. Wij hebben hier een zilvervisjes probleem en ik denk dat het wel gaat helpen. Maar ben inderdaad ook bang naar hoe het eruit komt te zien qua glans. Wellicht iets laten invallen zodat er een mm vrij blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
d0s schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:39:
[...]

Bedoel je met 3 alleen de acrylaat kitrand aflakken? (om stof te voorkomen)
Ik zit ook te overwegen om de onderkant met transparate silliconen af te kitten. Wij hebben hier een zilvervisjes probleem en ik denk dat het wel gaat helpen. Maar ben inderdaad ook bang naar hoe het eruit komt te zien qua glans. Wellicht iets laten invallen zodat er een mm vrij blijft.
Ik heb de acrylaatkit = de bovenkant overschildert en de plinten overschildert. Dan zijn alle zaagranden, beschadigingen van de zaagmachine allemaal weg. Siliconenkit kun je niet schilderen, daarom ook bewust eerst acrylaatkit overschilderen en daarna pas siliconenkit aanbrengen. De siliconenkit wordt aangeraden i.v.m. dweilen.

[ Voor 7% gewijzigd door wortelsoft op 05-01-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:56

d0s

sssst

wortelsoft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb de acrylaatkit = de bovenkant overschildert en de plinten overschildert. Dan zijn alle zaagranden, beschadigingen van de zaagmachine allemaal weg. Siliconenkit kun je niet schilderen, daarom ook bewust eerst acrylaatkit overschilderen en daarna pas siliconenkit aanbrengen. De siliconenkit wordt aangeraden i.v.m. dweilen.
Dus de volledige bovenkant? Als je plinten al gelakt waren is dat toch dubbelop? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
d0s schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Dus de volledige bovenkant? Als je plinten al gelakt waren is dat toch dubbelop? :)
Na het zagen zitten er best veel beschadigingen op(strepen van aluminium van zaagmachine etc), dat dek je dan allemaal af. Dus de hele plint gedaan

[ Voor 3% gewijzigd door wortelsoft op 05-01-2023 13:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
wortelsoft schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Ik heb van mijn vader een goedje leren kennen waardoor je siliconenkit wel kunt overschilderen. Je moet van dit goedje een aantal druppels door de verf roeren en dan kun je de siliconenkit overschilderen.

https://www.verfwebwinkel...-siliconen-vloeistof.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Huis van 127m2, 2 personen. Ik werk 4x9 uur thuis, dus dan staan mijn laptop en extra monitor de hele dag aan. We stoken meestal niet warmer dan 19° C en douchen hooguit 5 minuten per persoon (wel elke dag).
In 2022 hebben we in totaal 5.129 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:49
Kiwi70 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Huis van 127m2, 2 personen. Ik werk 4x9 uur thuis, dus dan staan mijn laptop en extra monitor de hele dag aan. We stoken meestal niet warmer dan 19° C en douchen hooguit 5 minuten per persoon (wel elke dag).
In 2022 hebben we in totaal 5.129 kWh verbruikt.
Is dat inclusief gebruik van een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Vince_ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Is dat inclusief gebruik van een warmtepomp?
Dat hoop ik wel voor hem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Mijn buren verbruiken zonder warmtepomp 12.000 kWh per jaar vertelde mijn buurman me laatst toen hij bij me kwam informeren wat zonnepanelen me gekost hadden. (Hij heeft nog 2 schaampaneeltjes liggen)

Bleek vooral door jacuzi en elektrische auto, die ze sinds kort hebben, te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danferno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 15:17
Dag iedereen

Wij hebben in februari 2021 ingetekend op een nieuwbouwproject (in België, valt onder Wet Breyne). Destijds werd gezegd dat de bouw af zou zijn tegen einde zomer 2022. Ondertussen is de voorlopige oplevering al drie keer verlaat, eerst naar december 2022, dan maart 2023 en nu dan mei 2023. Eerst zou de aannemer niet meer aan snelbouwstenen geraken (uiteindelijk gewisseld naar reguliere bakstenen), daarna zouden de gevelstenen drie maanden te laat geleverd zijn en ze houden ook een slag om de arm omtrent de dakpannen*.

Moeten wij dat allemaal maar slikken? Enerzijds geloven we gerust dat er leveringsproblemen zijn naar aanleiding van covid & Oekraine, maar tegelijkertijd zien we elders werven wel vooruit gaan, sommige later gestart dan wij.

Misschien relevant, in het compromis zijn 340 werkbare dagen opgelijst met startdatum september 2021, "onderbrekingen in toevoer van materialen" staat expliciet vermeld als potentiële overmacht.

* De dakpannen, deze zijn reeds 3/4maanden in bestelling en de productie ligt still tot eind deze jaar.
Volgend jaar gaat de fabrikant terug de productie starten.
We staan op de lijst maar , niemand krijgt voorrang dus moeten we wachten tot we bevoorraad worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Vorig jaar van maart tm december 2400kWh verbruikt, zonder verwarming want we hebben stadsverwarming. Totaal 1600kWh opgewekt met de 5 van uit de bouw geleverde panelen waar van 918 teruggeleverd en de rest zelf vebruikt. Dus netto 760kWh energie afgenomen.

In diezelfde periode 12GJ stadsverwarming verbruikt (dit is dus exclusief januari en februari) voor verwarming en warm water. Verwarming is pas midden november voor het eerst weer aangeweest, tussen 1 mei en 1 november 2.15GJ verbruikt.

Tussenwoning van ong. 200m2, 2 personen, geen elektrische auto en geen energieverslinders als jacuzzi's :P. Werk wel vaak thuis (met airco in werkkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Haar. ;)

En ja, dat is (uiteraard) inclusief warmtepomp. We leveren zo'n 9.000 KWh terug, dus netto krijgen we geld toe (nog wel, de elektrische auto is in bestelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 20:49
Danferno schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:27:
Dag iedereen

Wij hebben in februari 2021 ingetekend op een nieuwbouwproject (in België, valt onder Wet Breyne). Destijds werd gezegd dat de bouw af zou zijn tegen einde zomer 2022. Ondertussen is de voorlopige oplevering al drie keer verlaat, eerst naar december 2022, dan maart 2023 en nu dan mei 2023. Eerst zou de aannemer niet meer aan snelbouwstenen geraken (uiteindelijk gewisseld naar reguliere bakstenen), daarna zouden de gevelstenen drie maanden te laat geleverd zijn en ze houden ook een slag om de arm omtrent de dakpannen*.

Moeten wij dat allemaal maar slikken? Enerzijds geloven we gerust dat er leveringsproblemen zijn naar aanleiding van covid & Oekraine, maar tegelijkertijd zien we elders werven wel vooruit gaan, sommige later gestart dan wij.

Misschien relevant, in het compromis zijn 340 werkbare dagen opgelijst met startdatum september 2021, "onderbrekingen in toevoer van materialen" staat expliciet vermeld als potentiële overmacht.

* De dakpannen, deze zijn reeds 3/4maanden in bestelling en de productie ligt still tot eind deze jaar.
Volgend jaar gaat de fabrikant terug de productie starten.
We staan op de lijst maar , niemand krijgt voorrang dus moeten we wachten tot we bevoorraad worden.
Helaas staan ze sterk. Wet breyne is vooral vanaf voorlopige oplevering.

Stenen zijn idd moeilijk te verkrijgen. Ik heb gelukkig op mp een lot van de juiste stenen en hoeveelheid nieuw op de kop kunnen tikken.
Sta wel nog op de lijst bij nelissen voor juli..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
lizard87 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Haha ben ik helemaal met je eens, maar sommige mensen doen het toch. Sommige plintenboeren ook trouwens.
Een volgende keer ga ik voor deze oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaN7jM0SoCsQnYOK1i4yw99IUNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/umeMpZ4t1F5D3MYIibS2hb5T.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
@Toppe en de binnenhoeken? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
Die zet je gewoon tegen elkaar, ziet er prima uit m.i. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
Over nissen in de badkamer. We overwegen een inbouwnis, dat lijkt ons o.a. mooier en makkelijker schoon te maken. De tegelzetter heeft die niet zelf, maar kan wel de uitsparing zo laten. Het lijkt me niet moeilijk om er dan zelf een nis in te zetten.

Al zal dit dan ook wel weer zo'n ding worden waarbij het niet betegelen geen korting geeft. En wat als later blijkt dat de inbouw nis niet past. Iemand met zoiets ervaring en/of voordelen van een betegelde nis boven een inbouwnis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Diablow schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:19:
Over nissen in de badkamer. We overwegen een inbouwnis, dat lijkt ons o.a. mooier en makkelijker schoon te maken. De tegelzetter heeft die niet zelf, maar kan wel de uitsparing zo laten. Het lijkt me niet moeilijk om er dan zelf een nis in te zetten.

Al zal dit dan ook wel weer zo'n ding worden waarbij het niet betegelen geen korting geeft. En wat als later blijkt dat de inbouw nis niet past. Iemand met zoiets ervaring en/of voordelen van een betegelde nis boven een inbouwnis?
Kan je niet afspreken dat jij zelf een nis regelt en tegelzetter die erin zet? Lijkt mij qua maatvoering veiliger dan achteraf.

Wat als hij een inkeping maakt die net afwijkt waardoor geen enkele standaard nis past? Mag je ook in de buidel tasten voor maatwerk.
Geheid dat je dan discussie krijgt met de tegelzetter over de afwijking en wie zijn verantwoordelijkheid dat is. "Ik had geen voorbeeld/product om aan te houden qua maatvoering".

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 06-01-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Source90 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:20:
[...]
Kan je niet afspreken dat jij zelf een nis regelt en tegelzetter die erin zet? Lijkt mij qua maatvoering veiliger dan achteraf.
Ik hoop het wel. Duurt ook nog wel even. Voorlopige antwoord was nu dat ze het niet doen, en alleen een uitsparing laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Diablow schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:51:
[...]

Ik hoop het wel. Duurt ook nog wel even. Voorlopige antwoord was nu dat ze het niet doen, en alleen een uitsparing laten.
Als ze daarbij blijven (alleen inkeping), zou ik het zo goed de nis alvast bestellen en in de badkamer zetten met de mededeling; dit moet erin, passend.
Je kan ook een betegelde nis nemen, laatst in een hotelkamer gezien en zag er ook strak uit. Al zit daar volgens mij standaard nog steeds een RVS nis onder??
Afbeeldingslocatie: https://www.homease.nl/wp-content/uploads/nisje-in-douche.jpg

Of lampjes erin, maar dat moet ook voorbereid worden voordat tegelzetter aan de slag gaat.
Afbeeldingslocatie: https://sanitairkamer.nl/media/catalog/product/cache/cache/0a9b07882c7c88b1bb5e64c956281ab8/s/a/thumbs/2/c/2c4eedf967c032e22cbdde54d4edee12_700_0_99.webp

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 06-01-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Betegeld kan inderdaad sowieso. Maar ik denk in verband met dat we waarschijnlijk de standaard tegels nemen, die niet zo groot zijn, dat er dan een paar voegen onderin zitten, die makkelijk vies gaan worden.

Bedankt voor het meedenken. Het duurt nog wel even voor we echt afspraken maken met de tegelzetter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:23
Hoe maken jullie die nis? Een klein voorzet wandje maken met blokken en die tegen de bestaande muur aanzetten? Ziet dat er niet raar uit als de muur dan naar voren komt in de douche ten opzicht van de wand ernaast?

Reden dat ik het vraag is dat wij het ook willen gaan doen in onze nieuwe woning maar er nog niet over uit zijn hoe we dat moeten doen. In onze huidige woning hebben we ook een nis gemaakt maar toentertijd hebben we ook de gehele wand van de badkamer verplaatst. Bij het opbouwen is toen al rekening gehouden met die nis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik heb een nis in de douche laten maken en die is gewoon uitgeslepen uit de bestaande Gibo blokken passend op de voeglijn van een tegel zodat je dus geen extra voegen krijgt.
Ik schat hem 7cm diep en de Gibo blokken zijn denk ik 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Ik heb mijn tegels ook als plint, kan ik je ook aanraden! Die kan wat geschop en stofzuigerstelen hebben haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
NACrat schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:13:
Hoe maken jullie die nis? Een klein voorzet wandje maken met blokken en die tegen de bestaande muur aanzetten? Ziet dat er niet raar uit als de muur dan naar voren komt in de douche ten opzicht van de wand ernaast?

Reden dat ik het vraag is dat wij het ook willen gaan doen in onze nieuwe woning maar er nog niet over uit zijn hoe we dat moeten doen. In onze huidige woning hebben we ook een nis gemaakt maar toentertijd hebben we ook de gehele wand van de badkamer verplaatst. Bij het opbouwen is toen al rekening gehouden met die nis.
Wij krijgen een "douchewand" waar de nis in verwerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Wij hebben ook een extra wand, tussen de douche en de ingang zegmaar. Dus daar komt iig de uitsparing in. Afhankelijk van de uitsparing, moet de muur misschien nog dikker. Maar dat komt dus nog. Waarschijnlijk willen we wel een nis van 60 cm breed, en de standaard tegels, voor zover de plaatjes iets zeggen, zijn ongeveer 20 cm breed, dus dat zouden 2 voegen zijn, of 1 als de tegel 30 lang is, en hij in de breedte ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
-edit: knip-

[ Voor 91% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Aubergine schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:36:
Zou een 19mm loze leiding voldoende zijn voor een laadpaal? Er moet vgm elektra en 2x UTP doorheen. Wat zouden jullie aanbevelen?
Mantelbuis is wellicht makkelijker, als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:06
tomtom901 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:39:
[...]

Mantelbuis is wellicht makkelijker, als het kan.
+1.

Weet niet of je zelf de paal gaat plaatsen maar externe partijen die de paal komen plaatsen nemen met 19mm geen genoegen (als het al zou passen).

Er ging hier een elektra kabel van volgens mij 5x2,5mm2 doorheen. Dat past niet lekker door een 19mm buis. Zeker niet met UTP kabels erbij.

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 06-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Aubergine schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Nee, maar we willen de laadpaal aan de muur hebben zonder buizen over de gevel. Vandaar we een loze leiding willen laten leggen.
Heb mijn post ge-edit.
Met een mantelbuis krijg je inderdaad een klein stukje pvc buis van 25mm oid over de gevel.

Weet je al welke leverancier het gaat worden? Want dat zou ik bij hen informeren waar de loze leiding / mantelbuis aan moet voldoen.

Anders zou ik voor minimaal 2 loze leidingen naar hetzelfde punt gaan, maar dat biedt nog weinig garantie. Beter een stukje pvc buiten over de muur, dan dat ze in je hal over de muur naar buiten moeten (in geval van geen kruipruimte zoals bij ons) als ze de loze leiding niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Aubergine schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Ja we willen dus geen pvc buis over de gevel. Vandaar we op zoek zijn naar een andere oplossing. Ik zal Coolblue wel eens bellen met de vraag wat zij eisen.
Heb even specs opgezocht die ik mee kreeg van Shell Recharge:

Vereisten mantelbuis
  • Er mag geen andere bekabeling liggen in de mantelbuis
  • Er mogen geen rechten, 90 graden bochten in de mantelbuis zitten
  • De doorsnee dient minimaal 50 mm te zijn
  • Er dient een trekveer in de mantelbuis aanwezig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Zou een 19mm loze leiding voldoende zijn voor een laadpaal? Er moet vgm elektra en 2x UTP doorheen. Wat zouden jullie aanbevelen?
19mm gaat niet.
Minimaal 25mm. Als je tenminste 3-fasen wilt kunnen laden en dat zou ik je wel aanraden.
Als het een bochtig traject is dan zou ik het lekker vanuit de bouw bekabeld laten opleveren. Een 5-aderige stugge kabel is geen pretje om door een buis te trekken namelijk helemaal niet met bochten.

UTP in een aparte buis ernaast.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 06-01-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
[...]

Ja we willen dus geen pvc buis over de gevel. Vandaar we op zoek zijn naar een andere oplossing. Ik zal Coolblue wel eens bellen met de vraag wat zij eisen.
Ik heb het zelf via de huiselectricien van het project laten doen, was uiteindelijk ook nog goedkoper ook dan een partij als Coolblue, en we houden 1 aanspreekpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Er ging hier een elektra kabel van volgens mij 5x2,5mm2 doorheen. Dat past niet lekker door een 19mm buis. Zeker niet met UTP kabels erbij.
Hier lichtelijk overbemeten :')
Komt hier een 5x6mm2 Draka uit de grond. 4mm2 was niet leverbaar en kwam geen nieuwe voorraad binnen vanwege tekorten koper ofzo. Geen zin om kabel te vervangen als straks 22kWh of meer laden de standaard wordt (of dubbele laadpaal voor 2ev).

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 06-01-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Ik heb mijn tegels ook als plint, kan ik je ook aanrijden! Die kan wat geschop en stofzuigerstelen hebben haha.
Heb hier z’n stofzuiger rondrijden met 500 camera’s aan boord dus heb daar weinig last van :+

Overigens is z’n tegel plint ook niet alles hoor, ik wil ze dan perse rondom afgewerkt hebben en dat is nogal een prijzige hobby :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
Toppe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:00:
[...]

Heb hier z’n stofzuiger rondrijden met 500 camera’s aan boord dus heb daar weinig last van :+

Overigens is z’n tegel plint ook niet alles hoor, ik wil ze dan perse rondom afgewerkt hebben en dat is nogal een prijzige hobby :-(
Haha tjah smaken verschillen. Ik vind wel dat hier wat meer huizenfoto's gepost mogen worden haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Haha tjah smaken verschillen. Ik vind wel dat hier wat meer huizenfoto's gepost mogen worden haha.
Kunnen we beter een show je huis topic starten :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Kunnen we beter een show je huis topic starten :D
Dat hoef je niet te starten, dat is er al Het Show your Home topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:34
Heb een 25 mm leiding liggen voor stroom en standaard 16 mm voor 2 UTP. De UTP zal geen probleem zijn, die hebben we hier al een keer of 8 getrokken.
Voor de stroom raad de leverancier van de laadpaal 5x6mm2 aan en die heb ik hier nu ook liggen. Mijn zwager (electricien :) ) gaat het morgen allemaal aansluiten. Tot nu toe ziet ie geen beren op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 98% gewijzigd door Aubergine op 13-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Als plinten gekit worden moeten ze ook geschilderd worden, anders ziet die kit er binnen een paar maanden niet uit. Voor een mooi eindresultaat is het kitten wel noodzakelijk vind ik. Ik heb plinten plaatsen, kitten en aflakken zelf gedaan en ik moet zeggen dat ik het er beter uit vind zien dan wat de professionals hier bij buurtgenoten gedaan hebben.
Ik heb hier een blauw grijze muur met een witte hoge plint en die is heel strak afgekit. Maar had dan ook een topper want alle plinten in het appartement zijn zonder naden gelegd. Met uiteindelijk zo’n 3 meter in losse stukken over. Snap wel dat dit niet standaard is maar als je het vraagt vooraf is er vast wat mogelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:34
Aubergine schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:26:
[...]

25mm voor enkel de stroom? Is dat niet een behoorlijke overkill?
Misschien, heb mijn zwager niet horen klagen :)

Ik had bij de aannemer gevraagd om 1 gewone loze leiding (voor de UTP) en een voor de stroom naar de laadpaal. Volgens zijn elektro-bureau moest dat dan 25 mm zijn.

Ik heb de kabel net even in de hand gehad en die is behoorlijk stug maar moet wel een paar bochtjes om. Dan is het wel lekker om wat speling in je doorvoer te hebben. Ook even op het oog gemeten (heb geen schuifmaat) en die kabel is ongeveer 14mm in doorsnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
deejeebv schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:10:
[...]

2 jaar oud met 1 pagina :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Aubergine schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:26:
[...]

25mm voor enkel de stroom? Is dat niet een behoorlijke overkill?
Er moeten 5 draden doorheen, van minimaal 2,5mm2. Mag net bij 19mm buis, een shielded internetkabel past en mag er echter niet bij.
Groter dan (5x) 2,5mm2 draad kan je sowieso wel vergeten.

Ga je voor een kabel (YMVK), Kan je dat vergeten door een 19mm. Veel te stug (die kabels zijn gemiddeld >13mm2).

Heb hier 40mm mantelbuis die overgaat op een witte pvc buis boven de grond.

[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 06-01-2023 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Laatst online: 15:08
[...]

Ik ben benieuwd wat hier uitkomt! Heb nu ook twee loze leidingen van 19mm in laten tekenen, maar zou zonde zijn als dat niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
siddler schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:56:
[...]

Ik ben benieuwd wat hier uitkomt! Heb nu ook twee loze leidingen van 19mm in laten tekenen, maar zou zonde zijn als dat niet voldoende is.
Twee kan wel maar dan heb je geen UTP erbij.
De twee 19mm hebben ze al nodig om de 3-fasen ernaar toe te trekken. Dat past (en voor zover ik weet) mag niet in een enkele 19mm maar wel in een 25mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38
GeeMoney schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Twee kan wel maar dan heb je geen UTP erbij.
De twee 19mm hebben ze al nodig om de 3-fasen ernaar toe te trekken. Dat past (en voor zover ik weet) mag niet in een enkele 19mm maar wel in een 25mm.
Een 19mm buis mag in principe wel 5x 2.5mm hebben. Zodra je voor 4mm gaat zit je weer tekort. Overigens is het alsnog geen pretje om 5x2.5mm door 19mm te trekken.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
ThePsycho schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Een 19mm buis mag in principe wel 5x 2.5mm hebben. Zodra je voor 4mm gaat zit je weer tekort.
Omdat het niet zou mogen, of omdat het niet zou passen?
Wij laten binnenkort zelf een laadpaal plaatsen, en zijn alvast spullen aan het verzamelen. De 5x4mm2-kabel past precies door een 19 mm-buis. En de 3 kabels die aan de CT-klemmen zitten passen met z'n drieën ook in een 19 mm-buis. Die buizen hoeven vanuit de meterkast alleen een stukje de muur door, naar buiten. Precies aan de buitenkant van de meterkast komt de laadpaal. De kabel hoeft dus geen bochten te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
deejeebv schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Ik ga eens even kijken haha thanks. Oh...snel doorheen gebladerd :N .

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 07-01-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:38
Kiwi70 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Omdat het niet zou mogen, of omdat het niet zou passen?
Wij laten binnenkort zelf een laadpaal plaatsen, en zijn alvast spullen aan het verzamelen. De 5x4mm2-kabel past precies door een 19 mm-buis. En de 3 kabels die aan de CT-klemmen zitten passen met z'n drieën ook in een 19 mm-buis. Die buizen hoeven vanuit de meterkast alleen een stukje de muur door, naar buiten. Precies aan de buitenkant van de meterkast komt de laadpaal. De kabel hoeft dus geen bochten te maken.
Hier even een kleine NEN 1010 tabel van een forum afgehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz28SBQHQgJ6-NObINuFL6ZLeD0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kfdg4E6dRIRFp0GjdNYmBGRI.png?f=user_large

Dit is wel met losse vinyldraden gerekend overigens.
(wat ik nu wel zie is dat 5x4mm2 gewoon toegestaan is in de 19mm buis, zolang deze niet flexibel is)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:48
Ik ben bezig met de elektra offerte.
Twijfel over (al dan niet loze) leidingen tbv zonwering. We weten uberhaupt niet of we overal sowieso zonwering/screens willen. Begrijp dat er ook opties zijn met een zonnepaneeltje en afstandsbediening, dus dan heb je geen leidingen naar buiten nodig. Wat zijn de ervaringen hiermee?

Daarnaast kan onze aannemer nog niet aangeven of het mogelijk gaat zijn om extra zonnepanelen vanuit de bouw te laten installeren, bovenop de benodigde panelen om aan de BENG te voldoen. Mocht dit niet het geval zijn, dan is denk ik een extra loze leiding naar de technische ruimte op zolder aan te raden? Voldoet 1 extra 19mm leiding dan?

Verder willen we een stroomkabel naar de tuin leggen met een schakelaar binnenshuis voor bedienen van de tuinverlichting. Zouden jullie adviseren deze achter een eigen aardlekschakelaar te plaatsen? We hebben ook een buitenberging waar een stroomvoorziening is, ik weet nog niet of deze een eigen aardlekschakelaar heeft. Anders zou dat op dezelfde groep/aardlek kunnen wat mij betreft.

[ Voor 54% gewijzigd door gdvm op 07-01-2023 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:34
Wonen inmiddels paar maanden in onze nieuwbouwwoning, maar de geluidsisolatie van buiten valt hard tegen.
Auto's verderop hoor je langs rijden, mensen die voorbij lopen letterlijk praten etc.
1 ventilatierooster aan die kant en die zit dicht.
Vooral ook uit de gang komt veel geluid, maar daar zit al helemaal geen rooster oid, alleen een voordeur met een raampje erboven.
Dit lijkt me toch niet normaal!?
Is er een bepaalde geluidsnorm en kan ik de aannemer hier nog naar laten kijken/luisteren?

Van de buren horen we het schuiven van de eetkamerstoelen ook heel hard trouwens, maar geen luchtgeluiden..
Pagina: 1 ... 186 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.