Ach, zoals eerder genoemd: alle opties hebben voor- en nadelen. En veel hangt ook af van de kwaliteiten van degene die het werk doet.
Precies, doe vooral waar je je goed bij voelt en wat het budget toelaat.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Ik zat even door het artikel heen te bladeren, ik heb dus ook net een woning toegewezen gekregen en sta voor de keuze meerwerk.
aanbouw 1.2 meter kost 21000 en 2.4 31000 (huis is 4,5m breed).
dakraam 2400 euro (zolder raam).
kraantje buiten 750 euro
aansluiting wc in badkamer 350 euro
6 zonnepanelen bijna 5000 euro.
Bij de VVE las ik dat meerwerk onderhandelbaar is. Is dit ook zo? Het huis wordt gebouwd door Dura Vermeer. Heeft iemand hier ervaring mee?
kraantje buiten 750 euro
Bij de VVE las ik dat meerwerk onderhandelbaar is. Is dit ook zo? Het huis wordt gebouwd door Dura Vermeer. Heeft iemand hier ervaring mee?
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Wat een woekerprijzen zeg. bij ons was een uitbouw van 2.4 19k en een buitenkraan 350 euro.. 6 panelen voor 5k is echt gewoon oplichterij.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
Ik zat even door het artikel heen te bladeren, ik heb dus ook net een woning toegewezen gekregen en sta voor de keuze meerwerk.
kraantje buiten 750 euro
Hoe lang geleden? Het is ook het stuk waar ze flink aan kunnen/moeten verdienen. Bij ons is 2,4 meter uitbouw 28.6k(5,74 m breed), buitenkraan zit er standaard bij, maar een schrobput is 435. Zonnepanelen is nog onduidelijk. Bouw zou bijna moeten beginnen.jessy100 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:21:
[...]
Wat een woekerprijzen zeg. bij ons was een uitbouw van 2.4 19k en een buitenkraan 350 euro.. 6 panelen voor 5k is echt gewoon oplichterij.
Hier 22,4 k voor 2,4 meter. Iets van 17k voor 1,2.
Buitenkraan 540
Zolder dakraam 1650
Zonnepanelen ook nog onbekend.
Deze week start bouwrijp maken, maar absoluut nog geen start bouw. Heeft de kopersbegeleider wel 3 keer benadrukt.
Buitenkraan 540
Zolder dakraam 1650
Zonnepanelen ook nog onbekend.
Deze week start bouwrijp maken, maar absoluut nog geen start bouw. Heeft de kopersbegeleider wel 3 keer benadrukt.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Heeft er iemand een bedrijf of meerdere die je kan aanbevelen voor werk zoals stucen, spuitwerk en plafond verlagen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Je kan altijd proberen je interesse in meerwerkopties te tonen en dan aangeven dat de prijzen een struikelblok zijn. Zeker als je meer opties wilt afnemen.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
kraantje buiten 750 euro
De vraag neerleggen of ze nog wat met die prijzen kunnen.
Gok echter dat er vrij weinig mogelijk is in deze markt.
Is er een kruipruimte? Dan kan je een buitenkraan ook redelijk makkelijk zelf doen.
Informeer eens bij Velux wat een dakraam kost.
Zonnepanelen zou ik alleen de voorbereiding doen (loze leiding van 25mm van meterkast naar zolder).
Als die "aansluiting wc in badkamer" een riolering en een toevoer van water is zou ik dat wel doen. Krijg je niet meer voor elkaar voor dat geld ben ik bang.
Koopje! bij ons was dat een schofterige 1750 ofzodstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
kraantje buiten 750 euro
Die zijn wel wat prijzig indddstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
Ons huis is ook gebouwd door Dura Vermeer. Het is wel mogelijk gebleken om een aantal dingen te doen die niet op de lijst stonden (moet je wel zelf achteraan), maar alle prijzen waren take-it-or-leave-it. Geen onderhandelingsruimte dus.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
In de huidige markt betekend dit dat je kunt onderhandelen over wat je als meer werk wil laten doen.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
Maar zeker niet over de prijzen.
Echt 'onderhandelen' moeten we nog. We hebben al wel de toezegging dat de verdeling in kamers van de 2e verdieping zoals wij hem willen, voor hetzelfde geld kan als het indelen volgens de meerwerk optie. Dus dat soort dingen zijn in mogelijk.Dronium schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:11:
[...]
In de huidige markt betekend dit dat je kunt onderhandelen over wat je als meer werk wil laten doen.
Door de hoge kosten stijgingen worden de extra kosten die ze hebben doorberekend bij nieuwe projecten.
Zelf ben ik ook in afwachting van mijn nieuwbouwwoning waar ze voor de bouwvak mee zijn begonnen (regio Haarlem). Ons project valt onder de noemer fase 7 toevallig is kort geleden fase 8 in de verkoop gegaan zelfde type huis/oppervlakte met gelijkwaardige opties. Zijn een ton duurder dan die van ons.....
Uitbouw 2,4m bij 5,8m = 28k
Kraantje buiten = 450
Zonnepanelen = bij prijs inbegrepen v.o.n.
Extra WC = bij prijs inbegrepen v.o.n.
Dit was december 2021
Zelf ben ik ook in afwachting van mijn nieuwbouwwoning waar ze voor de bouwvak mee zijn begonnen (regio Haarlem). Ons project valt onder de noemer fase 7 toevallig is kort geleden fase 8 in de verkoop gegaan zelfde type huis/oppervlakte met gelijkwaardige opties. Zijn een ton duurder dan die van ons.....
Uitbouw 2,4m bij 5,8m = 28k
Kraantje buiten = 450
Zonnepanelen = bij prijs inbegrepen v.o.n.
Extra WC = bij prijs inbegrepen v.o.n.
Dit was december 2021
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Bedankt voor de reacties, zonnepanelen zijn bij mij trouwens ook v.o.n. alleen wanneer ik een uitbouw doe moet ik extra zonnepanelen om te voldoen aan de beng 3 norm.
Ik mag het huis overigens kopen voor een speciale prijs waarbij de gemeente korting geeft op de grond. Dit moet je dan terug betalen als het huis verkocht wordt.
Ik mag het huis overigens kopen voor een speciale prijs waarbij de gemeente korting geeft op de grond. Dit moet je dan terug betalen als het huis verkocht wordt.
Je kan wel onderhandelen. Je kan bijvoorbeeld voorstellen om 2% meer te betalen dan nodigDronium schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:11:
[...]
In de huidige markt betekend dit dat je kunt onderhandelen over wat je als meer werk wil laten doen.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Meetrwerk is onderhandelbaar voor de laatste koper in het project. Als het laatste huis nog verkocht moet worden en de bouw al gestart is kun je er over praten. Het kost de bouwer namelijk geld om te bouwen terwijl de woning niet verkocht is.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
kraantje buiten 750 euro
Maar tot die tijd: vergeet het maar. Voor jou tien anderen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Wat @Blihi schrijft. Zolang er voor jou 10 anderen zijn is er niets onderhandelbaar.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
Persoonlijke ervaring met Dura Vermeer: Niets niets niets onderhandelbaar.
Overigens was Dura wel heel schappelijk in de fase rond notaris e.d. Ik maakte mij zorgen om bouwrente e.d., maar uiteindelijk kregen we na de goed nieuwsbrief ruim de tijd om te passeren zonder bouwrente.
Ook elke week een nieuwsbrief met foto's van de bouw (coronatijd, dus weinig bezichtingsmomenten).
Niet ontevreden over Dura Vermeer. Maar zoals alle bouwbedrijven bizarre prijzen voor meerwerk.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik snap dat er voor mij tien anderen zijn, maar als je besluit te kiezen geen meerwerk te nemen dan lopen ze toch geld mis? En ze gaan je niet weigeren als je geen meerwerk neemt...Blihi schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:04:
[...]
Meetrwerk is onderhandelbaar voor de laatste koper in het project. Als het laatste huis nog verkocht moet worden en de bouw al gestart is kun je er over praten. Het kost de bouwer namelijk geld om te bouwen terwijl de woning niet verkocht is.
Maar tot die tijd: vergeet het maar. Voor jou tien anderen.
beste prijzen wel ja, hoe hoog is je isolatie waarde? Mijn huis moet voldoen aan BENG-3 eisen namelijk. Kan mij voorstellen dat mij aanbouw nog wat duurder is vanwege extra isolatie.Fedde schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:13:
@dstyle_nl mijn ervaring is dat er niet te onderhandelen is in de huidige markt. Proberen kan altijd, onderhandel wel voor tekenen dan.
***members only***
Overall vind ik je prijzen dus hoog (vond die van mij al hoog).
In het kader van de overwegingen over meerwerk: hier een screenshot van AL onze mogelijke opties en prijzen ervan 6 maandjes geleden.
https://www.dropbox.com/s/96tgkvd6mjclev6/IMG_7900.JPG?dl=1
Heb hem ff in Dropbox gezet want is gigantische screenshot (maar zonder compressie), met inzoomen alles gewoon goed te lezen.
Heb hem ff in Dropbox gezet want is gigantische screenshot (maar zonder compressie), met inzoomen alles gewoon goed te lezen.
[ Voor 39% gewijzigd door iasix op 12-09-2022 10:44 ]
He mensen, vraagje van een andere orde. Geven de nieuwbouwprojecten waar jullie mee bezig zijn jullie veel stress? Of valt het allemaal wel mee?
Dat hangt er compleet af hoe stresbestendig jij bent, maar ook hoe jij zelf alles in de planning zet. Ga je bij start bouw je oude huis verkopen en een datum verhuizing plannen, kan ik je garanderen dat je in de stress komt. Zelfde geld met plannen voor eventuele aannemers die na de oplevering aan de gang moeten.Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
He mensen, vraagje van een andere orde. Geven de nieuwbouwprojecten waar jullie mee bezig zijn jullie veel stress? Of valt het allemaal wel mee?
Bij ons was het relatief stressloos, maar dat komt vooral omdat we ruim gepland hadden en de nodige vertraging konden hebben.
En vooral niet een te hoge overbruggingshypotheek willen in de huidige markt.
[ Voor 5% gewijzigd door jessy100 op 12-09-2022 11:21 ]
Stress? mwa, wij fietsen iedereweek ook even langs om te gluren (de extra kilometers helpen)Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Iritatie/frustratie? Ja de koop begeleider kan soms het bloed onder de nagels vandaan halen met onzin
Zorgen? Het is even op een houtje bijten met de huizen markt, wij willen pas volgend jaar het huis te koop zetten, dus wat het een en ander doet zoals de laatste rente verhoging is best spannend.
Onze adviseur was goed, we hebben maar 90% van de overwaarde "ingezet" dus het kan wat zakken, maar leuk is anders!
Daarnaast heb je nog de financieele puzzel, stress levert hij niet erg op, maar het vergt wat aanpassingen voor een tijdje
Ik ben een ontzettend stressloos iemand, maar het nieuwbouwproject heeft mij toch wel wat stress gegevenAtomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Niet in de zin van 'oh jee kan ik het betalen', 'oh jee, komt het wel op tijd af'.
MAAR wel in de zin van dat je over duizend dingen moet nadenken op soms hele rare momenten in het proces. Voorbeeld: na 3 maanden moet je al een volledige technische tekening van je keuken geven (terwijl je huis pas na 20 maanden wordt opgeleverd). Dan moet je dus best snel een keuken uitzoeken, alles regelen, alles doorgeven aan je bouwer etc.
Dat gebeurt een paar keer in het begin met deadlines. Waar je veel keuzes moet maken die moeilijk te overzien zijn voor een huis dat pas 1,5 jaar later klaar is.
Na die eerste periode volgt een lange periode zonder stress, tot de maanden voordat je de sleutel krijgt. In die periode moet je al je 'mannetjes' plannen voor - in ons geval - elektra, verlaagd plafond, stuccen, badkamer + wc's, afwerken, tuin etc etc.
Dat is best lastig en niet alle partijen communiceren even goed. Dan krijg je de sleutel en kom je iedere week voor nieuwe verrassingen te staan (zie bijvoorbeeld mijn 'schuttinggate').
Het is in ieder geval iets dat veel tijd kost op bepaalde momenten. Hoeveel tijd het kost hangt er ook vanaf hoe 'goed/uitgebreid' je het wilt doen.
Je kunt ook gewoon het meest standaard huis kiezen, nul meerwerk opties, de sleutel in ontvangst nemen met standaard badkamer en keuken en dan 1 week schilderen en klaar, dan heb je een stuk minder stress...
Je moet bij dit soort lijstjes wel goed het verschil in het hoofd houden tussen werk dat nooit meer kan en het werk dat later eenvoudig kan. Omdat het allemaal op ditzelfde moment kiesbaar en selecteerbaar is en snel gekozen moet worden want pushende bouwer, kan dat verschil nog weleens uit het oog verloren worden.dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
kraantje buiten 750 euro
Dakraam is alleen voor dit geld handig als je nu al weet wat je met de zolder gaat doen. Zonnepanelen ga je er meer van willen en zijn onnodig duur. Buitenkraan heeft een aanvoer en afvoer die later moeilijk aan te brengen is. Ben je handig - vraag een funderingsdoorvoer aan. Aansluiting WC- met vloerverwarmingsvloeren zul je niet meer kunnen breken.
Ik ben nog elke dag blij met onze uitbouw (vorig jaar de sleutel, nieuwbouw). Niet alleen heeft dit ons veel meer mogelijkheden gegeven wbt de keuken, ook de ruimte is aangenaam als er bezoek is. Waar het in feite op neerkomt, is: accepteer je een iets 'kalere' afwerking in de begintijd én altijd een grotere begane grond, of zet je die 30k in voor een snellere, iets luxere afwerking, waarvoor je ook meer mensen kunt laten komen. Hangt helemaal van je wensen af hoe lang je in dit huis wilt wonen.
Zelfde ervaring als @Requiem19Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Ik vond het ook best wel stresvol.
Er komen gewoon ontzettend veel keuzes kijken bij zo'n nieuwbouwwoning. Ben iemand die alles tot in de puntjes wilt uitpluizen en daarmee kost elke keuze mega veel tijd. Na verloop van tijd is dat best vermoeiend.
Naar mate de tijd vorderde werd ik soms wat gemakzuchtig met het maken van keuzes en die heb ik niet helemaal doorgedacht en uitgewerkt. Van een aantal van die keuzes heb ik inmiddels wel een beetje spijt.
Maar zou dit een reden zijn om het niet nog een keer te doen? Nee, hoor ik zou het denk ik nog wel een keer aandurven. Zeker met de kennis die ik nu heb.
Voor mij ook exact dit, met name de eerste weken na tekenen vond ik vrij stressvol. We waren wegens late inloting vrij laat in het proces en moesten dus in 5 weken een handtekening onder meerwerk, keuken en badkamer zetten. Toen dat eenmaal gedaan was, werd het vrij rustig eigenlijk. Ben nu bezig met de zaken als stucwerk, wanden, vloeren en tuin terwijl het huis pas in q2-23 wordt opgeleverd.Requiem19 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:24:
[...]
Ik ben een ontzettend stressloos iemand, maar het nieuwbouwproject heeft mij toch wel wat stress gegeven.
Niet in de zin van 'oh jee kan ik het betalen', 'oh jee, komt het wel op tijd af'.
MAAR wel in de zin van dat je over duizend dingen moet nadenken op soms hele rare momenten in het proces. Voorbeeld: na 3 maanden moet je al een volledige technische tekening van je keuken geven (terwijl je huis pas na 20 maanden wordt opgeleverd). Dan moet je dus best snel een keuken uitzoeken, alles regelen, alles doorgeven aan je bouwer etc.
Dat gebeurt een paar keer in het begin met deadlines. Waar je veel keuzes moet maken die moeilijk te overzien zijn voor een huis dat pas 1,5 jaar later klaar is.
Na die eerste periode volgt een lange periode zonder stress, tot de maanden voordat je de sleutel krijgt. In die periode moet je al je 'mannetjes' plannen voor - in ons geval - elektra, verlaagd plafond, stuccen, badkamer + wc's, afwerken, tuin etc etc.
Dat is best lastig en niet alle partijen communiceren even goed. Dan krijg je de sleutel en kom je iedere week voor nieuwe verrassingen te staan (zie bijvoorbeeld mijn 'schuttinggate').
Het is in ieder geval iets dat veel tijd kost op bepaalde momenten. Hoeveel tijd het kost hangt er ook vanaf hoe 'goed/uitgebreid' je het wilt doen.
Je kunt ook gewoon het meest standaard huis kiezen, nul meerwerk opties, de sleutel in ontvangst nemen met standaard badkamer en keuken en dan 1 week schilderen en klaar, dan heb je een stuk minder stress....
De stress zal wel weer rondom oplevering gaan komen
Mijn grootste learning:
Ik zou nooit meer een project nieuwbouwwoning kopen.
Enorm veel werk van onze kant zit erin om de beperkingen van projectnieuwbouw te repareren.
Dit is geen universele waarheid, voor veel mensen zal projectnieuwbouw prima werken. Maar wij (met name vriendin
) hebben kennelijk nogal specifieke eisen en verwachtingen. Bij projectnieuwbouw is er meestal weinig mogelijk buiten de standaardopties.
Ik zou heel graag nog eens een nieuwbouwwoning doen, maar dan wel op een eigen kavel. En ja, daar ga ik dan weer allerlei dingen meemaken die nadelig zijn voor zelf bouwen (oa de kosten...). Maar in ieder geval ga ik een volgende keer hoe dan ook geen project nieuwbouw meer doen.
edit: voorbeeld ter illustratie:
We hebben de keuken van de voorzijde naar de achterzijde verplaatst. Aansluitingen hiervoor konden we keurig opgeven aan de bouwer en dat is ook netjes uitgevoerd. Wat we NIET konden laten doen was het verplaatsen van de ventilatie ventielen. Die waren bij oplevering keurig aan de voorkant geplaatst, ongeveer 10 meter bij de keuken vandaan (lengte woning = 13,8 m).
Dit is volgens de VEH keurder binnen de 'norm', maar dit is niet gezond voor de bewoners, omdat alle restproducten van het koken niet goed via de ventilatie de woning verlaten.
Nu hebben we dus een hele constructie moeten regelen om de ventilatiekanalen naar de voorkant te krijgen, met als grote kans dat we nu wat verlies hebben op de capaciteit...
Ik zou nooit meer een project nieuwbouwwoning kopen.
Enorm veel werk van onze kant zit erin om de beperkingen van projectnieuwbouw te repareren.
Dit is geen universele waarheid, voor veel mensen zal projectnieuwbouw prima werken. Maar wij (met name vriendin
Ik zou heel graag nog eens een nieuwbouwwoning doen, maar dan wel op een eigen kavel. En ja, daar ga ik dan weer allerlei dingen meemaken die nadelig zijn voor zelf bouwen (oa de kosten...). Maar in ieder geval ga ik een volgende keer hoe dan ook geen project nieuwbouw meer doen.
edit: voorbeeld ter illustratie:
We hebben de keuken van de voorzijde naar de achterzijde verplaatst. Aansluitingen hiervoor konden we keurig opgeven aan de bouwer en dat is ook netjes uitgevoerd. Wat we NIET konden laten doen was het verplaatsen van de ventilatie ventielen. Die waren bij oplevering keurig aan de voorkant geplaatst, ongeveer 10 meter bij de keuken vandaan (lengte woning = 13,8 m).
Dit is volgens de VEH keurder binnen de 'norm', maar dit is niet gezond voor de bewoners, omdat alle restproducten van het koken niet goed via de ventilatie de woning verlaten.
Nu hebben we dus een hele constructie moeten regelen om de ventilatiekanalen naar de voorkant te krijgen, met als grote kans dat we nu wat verlies hebben op de capaciteit...
[ Voor 34% gewijzigd door Requiem19 op 12-09-2022 11:45 ]
HerkenbaarSquareOne schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:36:
[...]
Ben iemand die alles tot in de puntjes wilt uitpluizen en daarmee kost elke keuze mega veel tijd. Na verloop van tijd is dat best vermoeiend.
Dat gepush is jammer genoeg ook wel herkenbaar, Ik heb gelukkig niet veel spijt van de opties, maar zou her en der nog wel wat extra leidingen hebben laten leggen met de inzicht van nu.896gerard schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:30:
[...]
Je moet bij dit soort lijstjes wel goed het verschil in het hoofd houden tussen werk dat nooit meer kan en het werk dat later eenvoudig kan. Omdat het allemaal op ditzelfde moment kiesbaar en selecteerbaar is en snel gekozen moet worden want pushende bouwer, kan dat verschil nog weleens uit het oog verloren worden.
Ah ja man wat kan dat schelen zeg, helaas niet aan gedacht toen.. gelukkig zit er een hoekje in de trap waar nog wel wat bij kan,896gerard schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:30:
[...]
Ben je handig - vraag een funderingsdoorvoer aan. Aansluiting WC- met vloerverwarmingsvloeren zul je niet meer kunnen breken.
En we hebben een dikke koof in de kamer waar we als de nood aan de man is wel wat mee moeten kunnen. die loopt van de technische ruimte naar beneden richting de keuken.
Wat mij vooral tegen hield om nu al zelf te laten bouwen op een kavel is de stress die ik daarvan verwacht. Je moet dan over nog veel meer dingen nadenken namelijk.Requiem19 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:39:
Mijn vrouw is bij beslissingen vaak wel makkelijk in keuzes maken, maar ben zelf nogal perfectionistisch en bang dat ik steeds maar blijf twijfelen of het niet anders/beter kan.
Dus vanuit dat oogpunt ergens ook wel blij met projectbouw en de deadlines die we kregen. Het had ook voordelen om me tot keuzes te dwingen.
Daar heb je ook weer gelijk inFarmerwood schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:
[...]
Wat mij vooral tegen hield om nu al zelf te laten bouwen op een kavel is de stress die ik daarvan verwacht. Je moet dan over nog veel meer dingen nadenken namelijk.
Mijn vrouw is bij beslissingen vaak wel makkelijk in keuzes maken, maar ben zelf nogal perfectionistisch en bang dat ik steeds maar blijf twijfelen of het niet anders/beter kan.
Dus vanuit dat oogpunt ergens ook wel blij met projectbouw en de deadlines die we kregen. Het had ook voordelen om me tot keuzes te dwingen.
Dus daarom moet iedereen ook zeker z'n eigen afweging maken. Het ene is niet per definitie beter dan het andere.
Nu terugkijkend op de hele bouwperiode (februari 2021 tot oplevering in maart 2022), de maanden daaraan vooraf (krijgen we ooit nog een koophuis, worden we ingeloot) en hoe fijn we nu wonen, was de stress het zeker waard!Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Bij de eerste inschrijving in een project in onze wijk werden we het niet. Super teleurgesteld waren we!! Met veel minder verdieping, enthousiasme en geloof ingeschreven voor een ander project in de wijk en toen werden we nr 1 op de voorkeur van ons huis!! In vergelijking met die andere fase (geen uitbouw als 1 iemand uit je blok hem niet pakt, veel minder keuzes en veel minder mooie locatie etc.) hebben we juist nu heel veel geluk gehad met ons huis. Het uitpluizen kon beginnen! Dat uitzoekwerk en showroomgebeuren is enigszinds leuk, maar vermoeiend..
Wij hebben anderhalf jaar bij mijn schoonouders gewoond. "Gelukkig" was het Coronatijd en alles was zo goed als dicht, dus ik heb constant 6 dagen in de week gewerkt (werk in de Forensische psychiatrie) om flink wat bij te verdienen, waar ik bijna al het meerwerk van heb betaald. Vooral daar had ik stress van, dat je dusdanig veel werkt en zit te rekenen voor al je toekomstige dingen of je het wel haalt etc. Achteraf trots op mezelf, maar ook dat zou ik niet meer zo doen.
We hadden goede afspraken met schoonouders gemaakt en tuurlijk zijn er irritaties en even weinig tijd voor elkaar/privacy, maar we zijn ze vooral heel dankbaar! Zou ik het ooit nog op deze manier doen? Nee!
Stress tijdens bouw: niet echt! Heel veel langsgaan om te kijken, de bouwer bouwde netjes en hield je goed op de hoogte (Hendriks Coppelmans). Veel meerwerkkeuzes en we werden goed geïnformeerd. Oom van mij maakte vaak dronebeelden voor ons en je leefde van week tot week en ieder stukje vooruitgang was leuk om te zien. Langzaamaan aftellen...langzaam.
Nu wonen we een kleine 4 maanden in ons nieuwe huis. In vergelijking met mensen die een flinke gasrekening krijgen, mogen we denk ik sowieso niet klagen met een N.O.M. woning, 16 zonnepanelen en lage rente van 1,1%. Daarnaast andere latere fases in ons project die en qua huizenprijs en meerwerk duurder zijn, maar ook qua rente....voor hetzelfde soort huis....
Met dank aan alle tweakeraars, kookgroepexperts en loze leiding toppers, heel veel geleerd, dus lang verhaal kort:
Stress: absoluut! Was het het waard: ja!
@Toppe sorry voor de spam he
[ Voor 4% gewijzigd door Bteq op 12-09-2022 13:03 ]
Wij hadden een soort mix tussen zelfbouw en projectbouw. Een ontwikkelaar had 4 kavels gekocht en was begonnen met het ontwerpen van de 2-1 huizen. Om wat voor reden dan ook besloot hij te verkopen voordat er begonnen was met bouwen. Toen wij instapten stond de buitenkant al zo goed als vast (door welstandscommissie), maar de binnenkant konden we alles, maar ook echt alles, nog aanpassen naar eigen wens. Uiteraard moest je betalen voor meerwerk, maar dat was toen in 2020 nog heel schappelijk. Maar bv de muren konden we kosteloos verplaatsen tov originele ontwerp, pas meer betalen als er meer meters bij kwamen.Farmerwood schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:58:
[...]
Wat mij vooral tegen hield om nu al zelf te laten bouwen op een kavel is de stress die ik daarvan verwacht. Je moet dan over nog veel meer dingen nadenken namelijk.
Maar alleen al de hoeveelheid keuzes voor de binnenkant... Echt niet normaal meer
Wat wel een beetje stress opleverde was het uitlopen van de oplevering door vertragingen in het aansluiten van de NUTs... Maar uiteindelijk alles in orde gekomen.
Kan je die laatste zin toelichten?jessy100 schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:13:
[...]
Dat hangt er compleet af hoe stresbestendig jij bent, maar ook hoe jij zelf alles in de planning zet. Ga je bij start bouw je oude huis verkopen en een datum verhuizing plannen, kan ik je garanderen dat je in de stress komt. Zelfde geld met plannen voor eventuele aannemers die na de oplevering aan de gang moeten.
Bij ons was het relatief stressloos, maar dat komt vooral omdat we ruim gepland hadden en de nodige vertraging konden hebben.
En vooral niet een te hoge overbruggingshypotheek willen in de huidige markt.
Wij zitten nu in een huurwoning en hebben ons eerste huis (685k) gekocht maar dubbele lasten vallen zwaarder dan gedacht nu met energieprijzen etc. Overwegen te kijken of we een overbruggingshypotheek kunnen krijgen. Slecht idee dus?
Je krijgt een overbruggingshypotheek op basis van overwaarde van je huidige huis. Met dalende huizenprijzen is het niet verstandig om een te hoge overbrugging te hebben omdat je die misschien niet afgelost krijgt als de overwaarde snel slinkt.iasix schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:08:
[...]
Kan je die laatste zin toelichten?
Wij zitten nu in een huurwoning en hebben ons eerste huis (685k) gekocht maar dubbele lasten vallen zwaarder dan gedacht nu met energieprijzen etc. Overwegen te kijken of we een overbruggingshypotheek kunnen krijgen. Slecht idee dus?
Ik denk dat jij op basis van jouw verhaal geen overbrugging kan krijgen
Je zou eventueel een andere lening kunnen nemen bij je hypotheek verstrekker,iasix schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:08:
[...]
Die zit dan ook in een andere box in de belasting aangifte. Deze helpt je dan om je
dubele lasten weg te nemen. Let wel tis een lening op een lening, dus heel tof is het niet.
Maar het kan eventueel helpen. Ik zou gewoon eens praten met de adviseur.
Als je huis nu 685k waard is en je neemt een overbruggingshypotheek over je volledige overwaarde, ben je dus in theorie de pineut als de waarde van je huis daalt. Je komt dan geld te kort om de overbrugginshypotheek terug te betalen.iasix schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:08:
[...]
Niet per se een slecht idee om een overbruggingshypotheek te nemen, maar zou lekker een ruime marge nemen voor je woningwaarde om te zakken.
edit: Oh je zegt dat je huurt. Werkelijk geen idee hoe het dan werkt tbh.
[ Voor 4% gewijzigd door jessy100 op 12-09-2022 13:34 ]
Op basis van welk onderpand zou die overbrugging dan aangevraagd moeten worden?
Met een huurwoning is er dus ook geen overwaarde. Wij hebben een stukje aflossingsvrij met de verwachting dat dat met de overwaarde af te lossen is. Maar zo niet, dan komt het ook goed.
Oh was in de veronderstelling dat overbruggingshypotheek was voor dubbele lasten, maar is dus alleen voor mensen met een bestaande woning. Houdt dan een beetje op.
We zouden 8 maandjes bij mijn ouders kunnen wonen maar vrouwlief wilt dat niet (snap ik wel), maar wordt wel echt heel erg krap zo.
We zouden 8 maandjes bij mijn ouders kunnen wonen maar vrouwlief wilt dat niet (snap ik wel), maar wordt wel echt heel erg krap zo.
Mijn ervaring is dat het tot nu toe zowel veel voldoening als soms kortstondig stress bezorgd.Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Het vooruitzicht van een nieuwe woning, zelf kunnen beslissen over dingen als een uitbouw, keuken, vloeren etc vinden we leuk.
Aan de andere kant kan je stress hebben van het al dan niet ingeloot gaan worden, het op korte termijn moeten regelen van je hypotheek in een wat turbulente tijd (met rentes die omhoog en soms wat omlaag gaan). Ook is het afwachten wat de woningmarkt doet ivm verkoop van je eigen woning en verwachte opbrengst daarvan. Wij hebben dat proberen te ondervangen door te rekenen met ruime buffers en niet maximaal gaan lenen.
Nogmaals, je kan je dubele lasten meefinancieren, je adviseur kan hier meer over vertellen.iasix schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:38:
Oh was in de veronderstelling dat overbruggingshypotheek was voor dubbele lasten, maar is dus alleen voor mensen met een bestaande woning. Houdt dan een beetje op.
Het is een ander soort lening dus hij telt niet mee voor je HRA, en valt in een andere belastingbox.
Een fijne lening is het niet, maar het kan dus wel.
( Deze kan ook de looptijd van je hypotheek hebben overigens )
[ Voor 4% gewijzigd door vormulier op 12-09-2022 13:43 ]
Overbrugging kan niet, maar dubbele lasten zijn wel mee te financieren. Ik heb bijvoorbeeld 10k meegefinancierd tbv dubbele lasten én een overbruggingshypotheek. De overbrugging wordt afgelost als ik mijn huis verkoopiasix schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:38:
17 dubbele stopcontacten extra?iasix schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:40:
In het kader van de overwegingen over meerwerk: hier een screenshot van AL onze mogelijke opties en prijzen ervan 6 maandjes geleden.
Naar mijn weten kun je geen overbruggingshypotheek nemen van 100% overwaarde. Wij konden maar tot 90% gaan.
Overigens is dat al safe, die 90% is van je taxatiewaarde. De verkoopwaarde ligt (op dit moment) nog een stuk hoger dan de taxatiewaarde. Wij hebben - achteraf - een overbruggingshypotheek van 75% van de overwaarde en dus een leuke meevaller.
Let wel op dat de rente van de overbruggingshypotheek voor één jaar vast staat en daarna per half jaar. Als je dus lang doet over de verkoop kan dat een flinke verrassing worden indien de rentes stijgen. Wij zijn van 1.5 in het eerste jaar naar 2.7 nu gegaan. Gelukkig huis al verkocht inmiddels.
Overigens is dat al safe, die 90% is van je taxatiewaarde. De verkoopwaarde ligt (op dit moment) nog een stuk hoger dan de taxatiewaarde. Wij hebben - achteraf - een overbruggingshypotheek van 75% van de overwaarde en dus een leuke meevaller.
Let wel op dat de rente van de overbruggingshypotheek voor één jaar vast staat en daarna per half jaar. Als je dus lang doet over de verkoop kan dat een flinke verrassing worden indien de rentes stijgen. Wij zijn van 1.5 in het eerste jaar naar 2.7 nu gegaan. Gelukkig huis al verkocht inmiddels.
Valt toch wel mee? Wij hebben er ook aardig wat + 12 dubbele UTP aansluitingen ofzo
Beetje weinig
Heb er zelf ook een hoop bij geplaatst onder het motto dat niemand ooit klaagt over teveel stopcontacten, maar wel over te weinig. En die nieuwe worden goed gebruikt kan ik zeggen. :-)
Heeft iemand goede ervaringen met timmerlui/klusjesbedrijven met betrekking tot het plaatsen van tussenwanden op zolder? Aantal offertes gekregen van bedrijven, maar die zitten met 130 EUR per m2 wel erg hoog, waar ik verwachtte/hoopte rond de 55 EUR/m2 uit te komen . Gaat om regio Eindhoven. Via DM is natuurlijk ook prima.
[ Voor 10% gewijzigd door Krijgertje1979 op 12-09-2022 16:22 ]
Hoe kom je tot de conclusie dat €50/€60 per m2 erg hoog is?Krijgertje1979 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:00:
Heeft iemand goede ervaringen met timmerlui/klusjesbedrijven met betrekking tot het plaatsen van tussenwanden op zolder? Aantal offertes gekregen van bedrijven, maar die zitten met 50/60 EUR per m2 wel erg hoog. Gaat om regio Eindhoven. Via DM is natuurlijk ook prima.
Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Toch benieuwd, die 1,1% rente, voor hoeveel jaar rentevast is dat? En wat voor een type hypotheek? Annuitair, Lineair, Aflossingsvrij?Bteq schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:32:
[...]
Nu terugkijkend op de hele bouwperiode (februari 2021 tot oplevering in maart 2022), de maanden daaraan vooraf (krijgen we ooit nog een koophuis, worden we ingeloot) en hoe fijn we nu wonen, was de stress het zeker waard!
Bij de eerste inschrijving in een project in onze wijk werden we het niet. Super teleurgesteld waren we!! Met veel minder verdieping, enthousiasme en geloof ingeschreven voor een ander project in de wijk en toen werden we nr 1 op de voorkeur van ons huis!! In vergelijking met die andere fase (geen uitbouw als 1 iemand uit je blok hem niet pakt, veel minder keuzes en veel minder mooie locatie etc.) hebben we juist nu heel veel geluk gehad met ons huis. Het uitpluizen kon beginnen! Dat uitzoekwerk en showroomgebeuren is enigszinds leuk, maar vermoeiend..
Wij hebben anderhalf jaar bij mijn schoonouders gewoond. "Gelukkig" was het Coronatijd en alles was zo goed als dicht, dus ik heb constant 6 dagen in de week gewerkt (werk in de Forensische psychiatrie) om flink wat bij te verdienen, waar ik bijna al het meerwerk van heb betaald. Vooral daar had ik stress van, dat je dusdanig veel werkt en zit te rekenen voor al je toekomstige dingen of je het wel haalt etc. Achteraf trots op mezelf, maar ook dat zou ik niet meer zo doen.
We hadden goede afspraken met schoonouders gemaakt en tuurlijk zijn er irritaties en even weinig tijd voor elkaar/privacy, maar we zijn ze vooral heel dankbaar! Zou ik het ooit nog op deze manier doen? Nee!![]()
Stress tijdens bouw: niet echt! Heel veel langsgaan om te kijken, de bouwer bouwde netjes en hield je goed op de hoogte (Hendriks Coppelmans). Veel meerwerkkeuzes en we werden goed geïnformeerd. Oom van mij maakte vaak dronebeelden voor ons en je leefde van week tot week en ieder stukje vooruitgang was leuk om te zien. Langzaamaan aftellen...langzaam.
Nu wonen we een kleine 4 maanden in ons nieuwe huis. In vergelijking met mensen die een flinke gasrekening krijgen, mogen we denk ik sowieso niet klagen met een N.O.M. woning, 16 zonnepanelen en lage rente van 1,1%. Daarnaast andere latere fases in ons project die en qua huizenprijs en meerwerk duurder zijn, maar ook qua rente....voor hetzelfde soort huis....
Met dank aan alle tweakeraars, kookgroepexperts en loze leiding toppers, heel veel geleerd, dus lang verhaal kort:
Stress: absoluut! Was het het waard: ja!
@Toppe sorry voor de spam he
Post aangepast, te snel gedrukt. De offertes liggen rond de 130 EUR per M2. Voorbeeld is voor een muurtje van 286x265 cm vragen 3 bedrijven minimaal 1000EUR voor en gemiddeld 1200 EUR M/2. Als ik op Tweakers zoek vind ik toch indicaties die veel lager liggen en zelfs met gestegen materiaalkosten kom ik niet in de buurt van wat mij redelijk lijkt.Toppe schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:04:
[...]
Hoe kom je tot de conclusie dat €50/€60 per m2 erg hoog is?
Zijn die offertes niet gespecificeerd?Krijgertje1979 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]
Post aangepast, te snel gedrukt. De offertes liggen rond de 130 EUR per M2. Voorbeeld is voor een muurtje van 286x265 cm vragen 3 bedrijven minimaal 1000EUR voor en gemiddeld 1200 EUR M/2. Als ik op Tweakers zoek vind ik toch indicaties die veel lager liggen en zelfs met gestegen materiaalkosten kom ik niet in de buurt van wat mij redelijk lijkt.
Denk dat ze een dag werk rekenen voor 2 man.
Met 50 euro excl. btw p/u zit je dan al op 800 excl. btw. Met wat materiaal erbij zit je dan al snel aan dat soort bedragen?
Met wat materiaal en manuren kom je al snel tot dit soort bedragen. Ik schrik niet direct van deze prijzen op dit moment. Aannemers zijn razend druk en veel materiaal is flink gestegen qua prijs.Krijgertje1979 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]
Post aangepast, te snel gedrukt. De offertes liggen rond de 130 EUR per M2. Voorbeeld is voor een muurtje van 286x265 cm vragen 3 bedrijven minimaal 1000EUR voor en gemiddeld 1200 EUR M/2. Als ik op Tweakers zoek vind ik toch indicaties die veel lager liggen en zelfs met gestegen materiaalkosten kom ik niet in de buurt van wat mij redelijk lijkt.
Wat voor muurtje is het? Mogelijk zou je wat kunnen besparen door een alternatieve constructie toe te passen qua opbouw van de muur.
Of iets qua prijs een beetje redelijk is kun je vrij snel zien door de prijzen in de offerte te vergelijken met wat de materialen in de bouwmarkt kost.
Annuitair, 10 jaar lang. Los daarnaast maandelijks extra af (met de stijgende rente een fijn gevoel en voor meer stabiliteit had ik uiteraard 20 jaar kunnen pakken met een iets hogere rente). Gaat om 310k NHG. Als je dan hoort dat de latere fase(s) 50 tot 100k meer kwijt zijn voor hetzelfde huis, duurder meerwerk èn de rente hoger is, denk ik dat ik redelijk veilig zit (zit niet aan max hypotheek, los extra af en ja ik leef ook nogold_spice schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:19:
[...]
Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Toch benieuwd, die 1,1% rente, voor hoeveel jaar rentevast is dat? En wat voor een type hypotheek? Annuitair, Lineair, Aflossingsvrij?
[ Voor 23% gewijzigd door Bteq op 12-09-2022 18:01 ]
Wij hebben vandaag onze elektra-afspraak gehad. O.a. 10 extra wandcontactdozen, cat6 punten in plafond op bovenste verdiepingen, 3 fase perilex, grondkabel naar tuin en voorbereiding voor screens. Ook worden er direct inbouwspots voor de twee badkamers in de stortvloer geplaatst. Leve 2022
Om de mogelijkheid te hebben om in de toekomst zonnepanelen op de berging te kunnen plaatsen heb ik de elektrapartij van ons nieuwbouwproject gevraagd om dit voor te bereiden. Berging staat achterin de tuin (20meter diep).
Op de offerte staat nu:
Om de mogelijkheid te hebben om in de toekomst zonnepanelen op de berging te kunnen plaatsen heb ik de elektrapartij van ons nieuwbouwproject gevraagd om dit voor te bereiden. Berging staat achterin de tuin (20meter diep).
Op de offerte staat nu:
Aangezien ik €650 verder ben met deze klus, wou ik toch even bij de iets beter onderlegde Tweakers checken of ik zo goed zit.- aansluitpunt in de berging op aparte groep
- aanpassen 1-fase automaat 16a naar een 1-fase aardlekautomaat 16a/0,03a (ten behoeven van aansluitpunt berging)
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Gaat om een muur van 286*265 op basis van metalstud en gipsplaat - wordt gestucced/geverfd door degene die het hele huis doet, dus dat zit er allemaal niet bij. Ook geen extra's zoals uitsparingen voor elektra enz..skate master schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:53:
[...]
Met wat materiaal en manuren kom je al snel tot dit soort bedragen. Ik schrik niet direct van deze prijzen op dit moment. Aannemers zijn razend druk en veel materiaal is flink gestegen qua prijs.
Wat voor muurtje is het? Mogelijk zou je wat kunnen besparen door een alternatieve constructie toe te passen qua opbouw van de muur.
Of iets qua prijs een beetje redelijk is kun je vrij snel zien door de prijzen in de offerte te vergelijken met wat de materialen in de bouwmarkt kost.
Laten we zeggen dat materiaalkosten 300 euro zijn, dan blijf er 700 euro aan arbeidsloon. Bij de offertes wordt bij op 1 na geen verwachte tijdsduur bij. Bij een offerte van 1500 EUR staat 0.5 dagen, Bij 1 man is dat 300 euro per uur, bij 2 man 150 euro per uur, bij 3 man 100 euro per uur. Dat lijkt mij aan de hoge kant.
Iedereen mag natuurlijk aangeven dat ik totaal niet realistisch ben of dat mijn berekening niet klopt, maar mijn oorspronkelijke vraag was of iemand contacten heeft die redelijkere (voor mij
Afhankelijk van het formaat van je berging zou ik er een 5-aderige kabel laten plaatsen a 4mm2 . Dan kan je altijd alle kanten op, zelfs krachtstroom of dus 3-fase om vormer mocht je flink wat panelen kwijt kunnen.rubenos schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:40:
Wij hebben vandaag onze elektra-afspraak gehad. O.a. 10 extra wandcontactdozen, cat6 punten in plafond op bovenste verdiepingen, 3 fase perilex, grondkabel naar tuin en voorbereiding voor screens. Ook worden er direct inbouwspots voor de twee badkamers in de stortvloer geplaatst. Leve 2022![]()
Op de offerte staat nu:
[...]
Aangezien ik €650 verder ben met deze klus, wou ik toch even bij de iets beter onderlegde Tweakers checken of ik zo goed zit.
Geen optie om zelf een wand te fabriceren?Krijgertje1979 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]
- Hoeveelheid Ytong blokken
- Paar zakken Blokkenlijm
- Veerankers
- Cellenbetonprofiel
- High-Tack kit
- Kruislijnlaser
- Waterpas
- Plamuurmes
- Gasbetonzaag (Al heb ik zelf alles prima met een universele gezaagd)
Optioneel:
- Lijmverdeler
- (huur) freesmachine om enkele geulen en dozen te maken voor elektra.
Handleiding is hier te vinden.
Door met High-Tack kit de profielen te plaatsen, hoef je ook niet te boren in de vloer met eventuele vloerverwarming. De kit en het gewicht van de blokken houden hem wel op zijn plek.
En je bent voor een fractie klaar.
Zelf ook enkele muren gezet (210x265) en was voor nog geen 150€ klaar excl. uren.
Zeker als er nog gestuct wordt, kan hij jouw muurtje mooi meenemen. Goed schuren en daarna met stuc niets meer zichtbaar van de blokken.
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 12-09-2022 19:45 ]
Dank, dit ga ik navragen. Berging is niet heel groot (6m2), maar met overkapping die ik overweeg in totaal 10m2. We kunnen naast de standaard panelen voor Beng niet veel meer op het dak kwijt, dus zou de berging dan zo vol mogelijk leggen.GeeMoney schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:44:
[...]
Afhankelijk van het formaat van je berging zou ik er een 5-aderige kabel laten plaatsen a 4mm2 . Dan kan je altijd alle kanten op, zelfs krachtstroom of dus 3-fase om vormer mocht je flink wat panelen kwijt kunnen.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Beetje late to the party, ik heb een project van wat andere orde die theoretisch nog onder projectbouw valt (CPO), maar wij krijgen nog al het gezeur met de gemeente erbij. Daar krijg ik nog de meeste grijze haren van.Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Alle leden hebben de concept-optieovereenkomst gezien en die leek ook volgens het bestuur prima in orde, blijkt de gemeente weer een hele hoop dingen te hebben aangepast in de daadwerkelijke overeenkomsten (Joost mag weten waarom). Dan moet die feedback weer terug naar de gemeente en iedere dag komt de uiterlijke verzenddatum weer dichterbij. Enfin, per slot van rekening zou de gemeente het aan gaan passen en kwam er een nieuwe optieovereenkomst en is de uiterlijke datum verzet.
[ Voor 16% gewijzigd door keeperson op 12-09-2022 19:08 ]
*knip*
Welkom op Tweakers, echter valt dit onder spam. Zie Het algemeen beleid #verbodenspam
Welkom op Tweakers, echter valt dit onder spam. Zie Het algemeen beleid #verbodenspam
[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 12-09-2022 21:01 ]
Gek genoeg maken de maten niet eens uit maar ik vind de prijs echt niet heel gek hoor.Krijgertje1979 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:25:
[...]
Medium stress.Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Waar ik de meeste bouw-stress van heb;
- uitblijven communicatie vanuit de aannemer bij vragen
- fouten die zij maken welke halfbakken worden hersteld
- sanitair is van zeer lage afwerk kwaliteit en ze hebben niet uitgevoerd wat is afgesproken
- oplevermaand wordt alsmaar vooruit geschoven, zonder reden
- Wekelijks berichten dat de wereldwijde rampspoed roet in het eten gooit; bosbrand in Letland -> geen hout, COVID19 zorgt elke week voor nieuwe problemen, geen personeel te vinden voor de klussen, onderdelen stonden op Ever Given (bouw begon in 2020), oorlog in Oekraine, oprukken van Russen in Oekraine (weer meer problemen?), wereldwijd tekort aan beton. Ik zie van alles voorbij komen.
- "Wij gaan voor kwaliteit" -> genoemde kwaliteit is nergens vindbaar
En nu ben ik benieuwd wat het wasramondekkah schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:35:
[Mbr]*knip*
Welkom op Tweakers, echter valt dit onder spam. Zie Het algemeen beleid #verbodenspam [/]
Welke aannemer is dit???MadDonkey schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:55:
[...]
Medium stress.
Waar ik de meeste bouw-stress van heb;
- uitblijven communicatie vanuit de aannemer bij vragen
- fouten die zij maken welke halfbakken worden hersteld
- sanitair is van zeer lage afwerk kwaliteit en ze hebben niet uitgevoerd wat is afgesproken
- oplevermaand wordt alsmaar vooruit geschoven, zonder reden
- Wekelijks berichten dat de wereldwijde rampspoed roet in het eten gooit; bosbrand in Letland -> geen hout, COVID19 zorgt elke week voor nieuwe problemen, geen personeel te vinden voor de klussen, onderdelen stonden op Ever Given (bouw begon in 2020), oorlog in Oekraine, oprukken van Russen in Oekraine (weer meer problemen?), wereldwijd tekort aan beton. Ik zie van alles voorbij komen.
- "Wij gaan voor kwaliteit" -> genoemde kwaliteit is nergens vindbaar
Best wat stress, zitten nog in het begin, maar begin nu soms te denken waar zijn we aan begonnen. Met een bestaand huis spreek je gewoon een datum af voor de overdracht, en weet je wat je koopt, of je hebt iig gezien wat je koopt.Atomius schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:09:
Het is voor nu de onduidelijke tijdslijnen, dat zal met de tijd wel beter worden hoop ik. Aannemer was al snel met wat vragen, dus dat geeft goede hoop. Voor nu wachten op het tekenen, wat mogelijk met dan een half jaar kan duren.
dstyle_nl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:02:
kraantje buiten 750 euro
Ok! Mooie rente wel. Annuïtair is overigens altijd met aflossing. Alleen een aflossingsvrije hypotheek is zonder aflossing zoals de naam al doet vermoeden. Vergeet overigens niet dat je met 10 jaar vaste rente over 10 jaar een nieuw rentepercentage krijgt over de resterende hypotheeksom. Dit kan dus ook zomaar een stuk hoger liggen dan het percentage wat je nu hebt. Als de inflatie bestreden moet worden in de aankomende jaren zal de ECB vaker de rente verhogen. Inmiddels zit die al op 3 a 4%. Er is dus wel een serieuze kans dat je maandbedrag (aflossing+rente) hoger zal zijn over 10 jaar omdat het rente deel meer wordt. Wat dat betreft goed dat je extra aflost. Alhoewel er tegenwoordig (domme) stemmen op gaan om het eigen huis in Box 3 te zetten als vermogen. Dan kan je beter maar meer hypotheek hebben zodat je minder belasting hoeft te betalen.Bteq schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:56:
[...]
Annuitair, 10 jaar lang. Los daarnaast maandelijks extra af (met de stijgende rente een fijn gevoel en voor meer stabiliteit had ik uiteraard 20 jaar kunnen pakken met een iets hogere rente). Gaat om 310k NHG. Als je dan hoort dat de latere fase(s) 50 tot 100k meer kwijt zijn voor hetzelfde huis, duurder meerwerk èn de rente hoger is, denk ik dat ik redelijk veilig zit (zit niet aan max hypotheek, los extra af en ja ik leef ook nog).
Ben ik me zeker van bewust en daarom los ik extra af. Gaat rond die tijd nog om 2 ton max ongeveer op zijn ergst, dus dat valt op zich mee toch? Tuurlijk had ik achteraf 20 jaar en een iets hoger/minder lage hypotheek kunnen pakken, maar dat verschil heb ik al extra afgelost en ik blijf extra aflossen. Is meer een autistisch doel van mij haha. Vind het wel bizar dat ons huis nu tussen 450/550k wordt geschat. Voor een tussenwoning....old_spice schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:12:
[...]
Ok! Mooie rente wel. Annuïtair is overigens altijd met aflossing. Alleen een aflossingsvrije hypotheek is zonder aflossing zoals de naam al doet vermoeden. Vergeet overigens niet dat je met 10 jaar vaste rente over 10 jaar een nieuw rentepercentage krijgt over de resterende hypotheeksom. Dit kan dus ook zomaar een stuk hoger liggen dan het percentage wat je nu hebt. Als de inflatie bestreden moet worden in de aankomende jaren zal de ECB vaker de rente verhogen. Inmiddels zit die al op 3 a 4%. Er is dus wel een serieuze kans dat je maandbedrag (aflossing+rente) hoger zal zijn over 10 jaar omdat het rente deel meer wordt. Wat dat betreft goed dat je extra aflost. Alhoewel er tegenwoordig (domme) stemmen op gaan om het eigen huis in Box 3 te zetten als vermogen. Dan kan je beter maar meer hypotheek hebben zodat je minder belasting hoeft te betalen.
Ja het is allemaal best prijzig tegenwoordig en het zal er voorlopig ook niet (veel) minder op worden.Bteq schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:22:
[...]
Vind het wel bizar dat ons huis nu tussen 450/550k wordt geschat. Voor een tussenwoning..... Wel gasloos n.o.m. , maar toch...
Er is nog steeds een tekort ookal schiet de rente weer omhoog..
Maar voor de gemeente verder geen probleem verder die ziet de OZB al binnen komen
Als je eind 2021/begin 2022 een hypotheek moest afsluiten ben je spekkoper geweest. Ik heb mijn hypotheek ook in die periode afgesloten en betaal 1,3% rente voor 20 jaar vast. Grotendeels aflossingsvrij, volgens mij maar 10-15% annuitair.old_spice schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:19:
[...]
Fijn dat het allemaal goed is gegaan! Toch benieuwd, die 1,1% rente, voor hoeveel jaar rentevast is dat? En wat voor een type hypotheek? Annuitair, Lineair, Aflossingsvrij?
De stress die wij hebben is vooral de onzekerheid. Geen idee wanneer ze opleveren en aannemer die heel vaag blijft.
Als we ooit nog eens nieuwbouw doen, doen we geen projectbouw meer. Alles in eigen beheer geeft je veel meer vrijheid, inzicht en vooral snelheid.
(En meer kosten)
Als we ooit nog eens nieuwbouw doen, doen we geen projectbouw meer. Alles in eigen beheer geeft je veel meer vrijheid, inzicht en vooral snelheid.
(En meer kosten)
In theorie zijn ze er heel duidelijk in, je hebt een maximaal aantal werbare werkdagen die ze lekker ruim hebben neergezet, alles wat eerder is is meegenomen in die zin een "cadeautje" van de aannemer..koekjah schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:24:
De stress die wij hebben is vooral de onzekerheid. Geen idee wanneer ze opleveren en aannemer die heel vaag blijft.
Hebt u een idee welk type lijm er gebruikt is? Gebruik gemaakt van een ontkoppelingsmat?Bteq schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De vloer ligt eindelijk! Ik denk ik doe de visgraat(vloer) maar op de tafel haha. De tegels zijn net gedweild, dus ze lijken wat donkerder op de foto. Over 2 weekjes komt de keuken.
Bedankt
Maar de theorie legt geen vloeren en plaatst geen keukens. Dat is ook het hele probleem, de afwerking na oplevering. Bovendien zijn werkbare dagen een rekbaar begrip en afhankelijk van de omstandigheden. Je weet nooit wanneer iets af is.vormulier schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:35:
[...]
In theorie zijn ze er heel duidelijk in, je hebt een maximaal aantal werbare werkdagen die ze lekker ruim hebben neergezet, alles wat eerder is is meegenomen in die zin een "cadeautje" van de aannemer..
We doen met meerdere bedrijven zaken, de meesten zitten al minimaal 6+ maanden vooruit vol. Das lastig afstemmen en zorgt voor enige stress.
Tis zeker niet prettig dingen regelen, Zeker niet als alles minstens 6 maanden vooruit geboekt moet wordenkoekjah schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:09:
[...]
Maar de theorie legt geen vloeren en plaatst geen keukens. Dat is ook het hele probleem, de afwerking na oplevering. Bovendien zijn werkbare dagen een rekbaar begrip en afhankelijk van de omstandigheden. Je weet nooit wanneer iets af is.
We doen met meerdere bedrijven zaken, de meesten zitten al minimaal 6+ maanden vooruit vol. Das lastig afstemmen en zorgt voor enige stress.
Je wilt niet 1 jaar lang dubele lasten hebben.
Het is jammer om te lezen dat er zo slecht gecommuniceerd word met diverse aannemers, je zou denken dat ze je huis z.s.m. af willen hebben voor de centen en dan weer verder kunnen, time is money after all
Members only:
Inloggen
Ik heb ongeveer 40 buren met dezelfde ervaring overigens.
Hmm heb de zelfde, maar tot nu toe niet echt gekkigheid meegekregen, Allicht dat het nog komt.MadDonkey schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:39:
[...]
***members only***
Is de kopersbegeleiding die je er bijgekregen hebt wel een beetje OK ?
MadDonkey schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:39:
[...]
***members only***
Members only:
Inloggen
Namens tegelzetter:Svdb schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:35:
[...]
Hebt u een idee welk type lijm er gebruikt is? Gebruik gemaakt van een ontkoppelingsmat?
Bedankt
Pl 85 wit dacht ik, speciaal voorstrijk. Tevens vochtmeting gedaan en de anhy(ver)drietvloer
[ Voor 15% gewijzigd door Bteq op 13-09-2022 13:26 ]
Dankjewel...een C2TE S1 lijm...maar geen mat of doek gebruikt?Bteq schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:24:
[...]
Namens tegelzetter:
Pl 85 wit dacht ik, speciaal voorstrijk. Tevens vochtmeting gedaan en de anhy(ver)drietvloereerst schuren! Geen gebruik gemaakt van een ontkoppelingsmat. De vloer was mooi droog. Wel de tegels van 120x120 met zuignappen gelegd.
Ik pm je!Svdb schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:29:
[...]
Dankjewel...een C2TE S1 lijm...maar geen mat of doek gebruikt?
Apart, heb deze ook maar vooralsnog niks van dit alles, al is het wel zo dat er nog niks opgeleverd is en we een andere aannemer hebben als uitvoerder, net als @896gerardMadDonkey schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:39:
[...]
***members only***
Voor ons nadert het einde! (en eindelijk is de schaftkeet bij ons voor de deur weg en kan ik een fantsoenlijke "full frontal" foto maken)
Members only:
Inloggen
niets moet......behalve adem halen
wat is dat voor postvakje op de 1e etage ?Niwla schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:47:
Voor ons nadert het einde! (en eindelijk is de schaftkeet bij ons voor de deur weg en kan ik een fantsoenlijke "full frontal" foto maken)
***members only***
Ik gok een zwaluwkastje, zitten ook een aantal in onze gevel.
Zijn idd nestkastjes (geen idee meer voor welke vogels).Len020 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:51:
[...]
wat is dat voor postvakje op de 1e etage ?
Zijwand van de woning heeft ook een ingemetselde vleermuiskast.
cool! totaal niet aan gedacht, jmmr, had dat ook wel in/aan/bij ons huis willen hebben.Niwla schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:19:
[...]
Zijn idd nestkastjes (geen idee meer voor welke vogels).
Zijwand van de woning heeft ook een ingemetselde vleermuiskast.
Heel gaaf huis! Ik vraag me wel alleen af of de zonnepanelen van de buren (ik neem aan dat jij links woont) de hele dag zon krijgen en niet in de schaduw van jouw dak vallen.Niwla schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:47:
***members only***
De donkergrijze is voor een gierzwaluw, de anderen zijn lastiger te zienmillerman_sf schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 14:59:
Ik gok een zwaluwkastje, zitten ook een aantal in onze gevel.
Ja, dat is de gok die ze nemen. Maar ze lopen ook geld mis als ze jou korting gaan geven.dstyle_nl schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:35:
[...]
Ik snap dat er voor mij tien anderen zijn, maar als je besluit te kiezen geen meerwerk te nemen dan lopen ze toch geld mis? En ze gaan je niet weigeren als je geen meerwerk neemt...
Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar ik geef je weinig kans.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Dank je!keeperson schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:25:
[...]
Heel gaaf huis! Ik vraag me wel alleen af of de zonnepanelen van de buren (ik neem aan dat jij links woont) de hele dag zon krijgen en niet in de schaduw van jouw dak vallen.
Ik woon straks inderdaad links. Zij hebben zeker straks erg veel last van schaduwval.
Ik heb straks een schaduwvrij dak met 25 panelen
Tis wel lullig ja voor de buurtjesNiwla schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:19:
[...]
Dank je!![]()
![]()
Ik woon straks inderdaad links. Zij hebben zeker straks erg veel last van schaduwval.![]()
![]()
Ik heb straks een schaduwvrij dak met 25 panelen
iets is beter als niet dan maar ?
Was voor ons geen kiezen. Was "standaard". Desondanks vinden we het erg leuk!Fethoz69 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:22:
[...]
cool! totaal niet aan gedacht, jmmr, had dat ook wel in/aan/bij ons huis willen hebben.
Members only:
Inloggen
Zoiets inderdaad.vormulier schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:23:
[...]
Tis wel lullig ja voor de buurtjes![]()
iets is beter als niet dan maar ?
Mijn 25 panelen zijn een stuk goedkoper dan hun (bij de bouwer gekochte) 16.
Ze zullen er zo hun redenen voor hebben.
Zeker leuk, ben wel benieuwd of je de beestjes gaat horen nestelen en dan de hele dag kleine schelle piepjes binnen hoort..Niwla schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:24:
[...]
Was voor ons geen kiezen. Was "standaard". Desondanks vinden we het erg leuk!
***members only***
Hier zitten de huizen van Fase 3 ook vol met die kastjes, terwijl het bij fase 1 en 2 niet gedaan is. Geen idee waarom het daar wel ineens gedaan werd. Wellicht een verplichting vanuit de gemeente?
@Niwla, lijkt het nou zo of zitten er heel erg weinig ramen in je huis?
@Niwla, lijkt het nou zo of zitten er heel erg weinig ramen in je huis?
Er zal voor dat de bouw is begonnen wel een onderzoek gedaan zijn door de gemeente naar de omgeving.Farmerwood schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 20:21:
Hier zitten de huizen van Fase 3 ook vol met die kastjes, terwijl het bij fase 1 en 2 niet gedaan is. Geen idee waarom het daar wel ineens gedaan werd. Wellicht een verplichting vanuit de gemeente?
Hier uit kan bijvoorbeeld vliegroutes van vleermuizen / nestplekjes uitgekomen zijn, dit kan op zijn beurt de bouw beinvloeden.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.