100000% dat ik hier moeilijk over had gedaan. Vind mijzelf geen zeurpiet :-)Requiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:34:
[...]
Jawel, maar ze hebben de schutting recht gezet tov het huis. De erf grens loopt dus onbedoeld scheef. Wat mij betreft had de schutting ook ‘scheef’ gemoeten, want ik mis nu een stukje tuin.
Gaat denk ik om 25 cm aan het einde en 0 aan het begin, over een afstand van 13m. Ben ik een zeurpiet als ik hier moeilijk over doe?
Het is vooral gek dat ze de schutting niet aansluiten op een reeds bestaande erfafscheidingRequiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:34:
[...]
Jawel, maar ze hebben de schutting recht gezet tov het huis. De erf grens loopt dus onbedoeld scheef. Wat mij betreft had de schutting ook ‘scheef’ gemoeten, want ik mis nu een stukje tuin.
Gaat denk ik om 25 cm aan het einde en 0 aan het begin, over een afstand van 13m. Ben ik een zeurpiet als ik hier moeilijk over doe?
Maar is de erfgrens over het hele perceel scheef? Of staat die bestaande erfafscheiding juist vooral op de grond van de buren?
De hedera’s zijn door de bouwer geplaatst. 1 hedera linksachter in onze tuin en 1 hedera op het perceel van de buren waar ze begonnen met de schutting zetten zaterdag.SquareOne schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:55:
[...]
Het is vooral gek dat ze de schutting niet aansluiten op een reeds bestaande erfafscheiding![]()
Maar is de erfgrens over het hele perceel scheef? Of staat die bestaande erfafscheiding juist vooral op de grond van de buren?
Die 2 hedera’s hadden precies uitgelijnd op elkaar moeten zijn volgens de tekening, maar daar zit dus ong 20x25 cm tussen.
Dat klinkt alsof je eerst bij je aannemer aan mag kloppen en zodra die hun fout hersteld hebben kan de schutting opnieuw geplaatst worden.Requiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:59:
[...]
De hedera’s zijn door de bouwer geplaatst. 1 hedera linksachter in onze tuin en 1 hedera op het perceel van de buren waar ze begonnen met de schutting zetten zaterdag.
Die 2 hedera’s hadden precies uitgelijnd op elkaar moeten zijn volgens de tekening, maar daar zit dus ong 20x25 cm tussen.
En laat de aannemer en de schuttingbouwer maar lekker uitvechten wie de extra kosten voor het plaatsen dekt. Beiden valt wel wat te verwijten hier en daar hoef jij niet voor op te draaien.
Hebben ze niet even een lijntje gespannen om er dan achter te komen dat het niet aansluit..?
Hier spant de hovenier voor letterlijk alles en lijntje, staat daarmee wel geheel haaks en recht, zo ook voor de schutting. Langs het lijntje palen geslagen.
Hier spant de hovenier voor letterlijk alles en lijntje, staat daarmee wel geheel haaks en recht, zo ook voor de schutting. Langs het lijntje palen geslagen.
Beetje vreemd om maar gewoon haaks te beginnen en dan verwachten dat je 13m verder precies uitkomtSource90 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:07:
Hebben ze niet even een lijntje gespannen om er dan achter te komen dat het niet aansluit..?![]()
“Als ze het hadden gemeten dan hadden ze het geweten”Requiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:34:
[...]
EensGeeMoney schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
“Als ze het hadden gemeten dan hadden ze het geweten”.
Zeker niet! Absoluut terrecht dat je dat aankaart. Ze horen dat gewoon keurig op de erfgrens te plaatsen.Requiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:34:
[...]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
De keuken staat inderdaad tegen een muur waar aan weerszijde een andere muur staat, dus de plinten van die muren komen tegen de keukenplint. Ik denk niet dat de keukenleverancier wat voor me gaat doen aangezien de keuken al een tijdje staat. Als de muurplinten er al waren voordat de keuken werd geplaatst had de keukenmonteur een stuk uit de keukenplint kunnen zagen.Nu moet ik zelf op zoek naar een oplossing waarbij de muurplinten makkelijk te verwijderen zijn mocht de keukenplint ooit moeten verwijderen om onder de keuken te komen.Toppe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
Dat kan natuurlijk ook. Dacht dat je een plint óp de keuken plint ging lijmen.
Anders even overleggen met je keuken leverancier, die hebben vaker met dit beiltje gehakt
Dat had je snel genoeg gezien met een lijntje spannen..kepler schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:20:
[...]
Beetje vreemd om maar gewoon haaks te beginnen en dan verwachten dat je 13m verder precies uitkomt
Dan kan je nu toch ook zelf die keukenplint aanpassen, wat je anders van de keukenmonteur verwacht had als de muurplinten er al eerder op zaten...MemeMaster schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 23:19:
[...]
De keuken staat inderdaad tegen een muur waar aan weerszijde een andere muur staat, dus de plinten van die muren komen tegen de keukenplint. Ik denk niet dat de keukenleverancier wat voor me gaat doen aangezien de keuken al een tijdje staat. Als de muurplinten er al waren voordat de keuken werd geplaatst had de keukenmonteur een stuk uit de keukenplint kunnen zagen.Nu moet ik zelf op zoek naar een oplossing waarbij de muurplinten makkelijk te verwijderen zijn mocht de keukenplint ooit moeten verwijderen om onder de keuken te komen.
Ja inderdaad, rare actieSource90 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 00:11:
[...]
Dat had je snel genoeg gezien met een lijntje spannen..
Ik merk dat ik de situatie ook niet helemaal snap. Misschien een plaatje met hoe de schuttingen nu staan en jij denkt dat de erfgrens is? 
En inderdaad eens met bovenstaande over het eerst plaatsen van een lijntje. Ook: Kwam je er naarmate het einde ook niet steeds meer achter dat het niet klopteen overwogen te stoppen?
En inderdaad eens met bovenstaande over het eerst plaatsen van een lijntje. Ook: Kwam je er naarmate het einde ook niet steeds meer achter dat het niet klopteen overwogen te stoppen?
Perseus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:58:
Ik merk dat ik de situatie ook niet helemaal snap. Misschien een plaatje met hoe de schuttingen nu staan en jij denkt dat de erfgrens is?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Okay, dus als ik het goed begrijp is het op jouw plaatje groene horizontale deel (rechts naast het gele lijntje) door de bouwer geplaatst en zien we links op de foto met wat hedera er in? En de situatie zou dus zijn dat dat kleine stukje niet recht/haaks geplaatst is? Er vanuitgaande dat jouw schutting wel goed geplaatst is en jij op jouw plattegrond rechtsboven woont, dan heb je er toch 25 cm gratis tuin bij?
[ Voor 22% gewijzigd door Perseus op 29-08-2022 10:54 ]
Klinkt toch alsof de bouwer hier in eerste instantie de fout in gegaan is.
Dus die laten herstellen en daarna kan de schutting opnieuw.
Perseus schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:52:
[...]
Okay, dus als ik het goed begrijp is het op jouw plaatje groene horizontale deel (rechts naast het gele lijntje) door de bouwer geplaatst en zien we links op de foto met wat hedera er in? En de situatie zou dus zijn dat dat kleine stukje niet recht/haaks geplaatst is? Er vanuitgaande dat jouw schutting wel goed geplaatst is en jij op jouw plattegrond rechtsboven woont, dan heb je er toch 25 cm gratis tuin bij?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja, we hebben het bij de bouwer ook aangekaart inderdaad.Farmerwood schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Klinkt toch alsof de bouwer hier in eerste instantie de fout in gegaan is.
Dus die laten herstellen en daarna kan de schutting opnieuw.
Nou lijkt me duidelijk dan, laten oplossen door bouwen en partij die de schutting heeft geplaatst.
Je weet wel zeker dat die 'blauwe' hedera goed staat? want kan natuurlijk ook dat ze die gewoon 25cm naar jullie woning verplaatsen zodat die aansluit op de schutting?
Dan is het probleem 'niet aansluitende schutting' ook opgelost. Maar niet in jullie voordeel.
[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 29-08-2022 11:29 ]
Iemand hier die toevallig ook zijn binnen deuren via mijndeur.nl mag bestellen ?
Nu zag ik wat leuk deur beslag online voor de helft van het geld dan dat je daar voor elkaar krijgt maar het probleem onstaat echter dat ze geen handleiding of maten online zetten van hun standaard beslag:
Verdi basis - Aluminium klink op langschild
/f/image/Bndcc3sCxyCCNrzl9uosh1tc.png?f=fotoalbum_large)
De schroefgaten van dit langschilschild lijken me af te wijken van wat je in de bouwmarkt koopt (kan optisch bedrog zijn). Dus als ik later iets wil vervangen dan steken er mooi schroefgaatjes boven je nieuwe schild uit?
Nu kan je daar ook beslag halen met rozetjes om het voor te zijn, maar goed dan kan je netzo goed daar alles laten doen zoals je het wilt, qua totaalplaatje aan kosten..en dat is waar ze op uit zijn natuurlijk..
Nu zag ik wat leuk deur beslag online voor de helft van het geld dan dat je daar voor elkaar krijgt maar het probleem onstaat echter dat ze geen handleiding of maten online zetten van hun standaard beslag:
/f/image/Bndcc3sCxyCCNrzl9uosh1tc.png?f=fotoalbum_large)
De schroefgaten van dit langschilschild lijken me af te wijken van wat je in de bouwmarkt koopt (kan optisch bedrog zijn). Dus als ik later iets wil vervangen dan steken er mooi schroefgaatjes boven je nieuwe schild uit?
Nu kan je daar ook beslag halen met rozetjes om het voor te zijn, maar goed dan kan je netzo goed daar alles laten doen zoals je het wilt, qua totaalplaatje aan kosten..en dat is waar ze op uit zijn natuurlijk..
Inderdaad - zou ook kunnen dat onze Hedera verkeerd staat en we 25cm verliezen. Vind ik ook gewoon prima, als het maar duidelijk is:SquareOne schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:29:
[...]
Nou lijkt me duidelijk dan, laten oplossen door bouwen en partij die de schutting heeft geplaatst.
Je weet wel zeker dat die 'blauwe' hedera goed staat? want kan natuurlijk ook dat ze die gewoon 25cm naar jullie woning verplaatsen zodat die aansluit op de schutting?
Dan is het probleem 'niet aansluitende schutting' ook opgelost. Maar niet in jullie voordeel.
1) Wat de erfgrens nu precies is
2) De schutting moet precies op de echte erfgrens staan
Je zou aan de kopersbegeleiding kunnen vragen of ze het voor je kunnen opmeten. Bij onze kopersbegeleiding hadden ze al het deurbeslag tentoongesteld.vormulier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:33:
Iemand hier die toevallig ook zijn binnen deuren via mijndeur.nl mag bestellen ?
[Afbeelding]
Wij hebben om verschillende reden uiteindelijk gekozen om deurbeslag via mijndeur.nl te bestellen.
- uitgerekt deurbeslag vinden we niet mooi
- risico op gaatjea in de deur als je de standaard afneemt en vervangt
- relatied beperkte meerprijs door het in 1x voor het hele huis te veranderen.
Ik geloof dat de meerprijs per deur op rond de 45 euro per deur kwam. Als je dan nog zelf deurbeslag moet kopen en bij iedere deur moet vervangen met daarbij het risico op schade aan de deur, dan is het mij dat persoonlijk niet waard.
Nu we toch over erfgrenzen en schuttingen hebben, ik heb er een vraag over. Er zit volgens juridische tekening een 'knik' in de de erfgrens bij de tuinen. Zie plaatje:
Je ziet linksboven een subtiele knik in de lange lijnen. Nu weet ik niet hoe extreem het is in realiteit. Maar kan de schutting in zo een geval ook met een knik zodat het exact op de lijn loopt?
Je ziet linksboven een subtiele knik in de lange lijnen. Nu weet ik niet hoe extreem het is in realiteit. Maar kan de schutting in zo een geval ook met een knik zodat het exact op de lijn loopt?
[ Voor 35% gewijzigd door ObiTewodros op 26-10-2022 16:38 ]
Wij hebben aan 2 kanten van de tuin zo'n knik. Mede daarom gekozen voor hekwerk dat we laten begroeien. bevalt prima.ObiTewodros schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:20:
Nu we toch over erfgrenzen en schuttingen hebben, ik heb er een vraag over. Er zit volgens juridische tekening een 'knik' in de de erfgrens bij de tuinen. Zie plaatje:
[Afbeelding]
Maar als je precies in de knik een paal van de schutting zet moet het ook wel lukken toch. Wellicht pakken jij en je buren net een klein stukje grond van elkaar, maar dat zal aan beide kanten zijn. Dus in de praktijk geen probleem.
Ondanks dat het met de buren vast fijn te regelen is. Ik zou het wel exact op de erfgrens doen. Anders mag je bij toekomstige verkoop gelijk gaan aangeven dat de afscheiding op de erfgrens van het perceel niet klopt. Daar houdt geen enkele koper (of toekomstige buur) van.Farmerwood schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:01:
[...]
Wij hebben aan 2 kanten van de tuin zo'n knik. Mede daarom gekozen voor hekwerk dat we laten begroeien. bevalt prima.
Maar als je precies in de knik een paal van de schutting zet moet het ook wel lukken toch. Wellicht pakken jij en je buren net een klein stukje grond van elkaar, maar dat zal aan beide kanten zijn. Dus in de praktijk geen probleem.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Inderdaad, die 25cm kom je uiteindelijk wel overheen en ben je over een paar maanden alweer vergeten, maar ik zou het ook gewoon willen weten hoe het zit. Enige oplossing lijkt mij om de bouwer het kadaster langs te laten komen en met paaltjes de erfgrens uit te laten zetten. https://www.kadaster.nl/producten/grenzen/grensreconstructierubenos schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:06:
[...]
Ondanks dat het met de buren vast fijn te regelen is. Ik zou het wel exact op de erfgrens doen. Anders mag je bij toekomstige verkoop gelijk gaan aangeven dat de afscheiding op de erfgrens van het perceel niet klopt. Daar houdt geen enkele koper (of toekomstige buur) van.
Yes, wij gaan met de bouwer even checken of die hedera's goed staan.
De hovenier gevraagd om de schutting niet af te maken totdat dit duidelijk is. Maar daar was hij het niet mee eens. Hij had z'n werk goed gedaan en gaat hoe dan ook vandaag gewoon het laatste stukje afmaken zodat hij klaar is.
Weten we ook gelijk weer wat wat voor partij dit is.... ^^. Was ook echt geen discussie mogelijk. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen je komt m'n erf niet op etc etc, maar had niet heel veel zin om dit nu al te escaleren. Heb dus gezegd dat dit voor z'n eigen rekening is en als het er straks allemaal uit moet hij misschien dubbel werk moet doen.
Dit gaat in ieder geval nog een staartje krijgen.
De hovenier gevraagd om de schutting niet af te maken totdat dit duidelijk is. Maar daar was hij het niet mee eens. Hij had z'n werk goed gedaan en gaat hoe dan ook vandaag gewoon het laatste stukje afmaken zodat hij klaar is.
Weten we ook gelijk weer wat wat voor partij dit is.... ^^. Was ook echt geen discussie mogelijk. Ik zou natuurlijk kunnen zeggen je komt m'n erf niet op etc etc, maar had niet heel veel zin om dit nu al te escaleren. Heb dus gezegd dat dit voor z'n eigen rekening is en als het er straks allemaal uit moet hij misschien dubbel werk moet doen.
Iemand hier goede ervaringen, tips, prijzen etc. om (het overschot aan) energie op te slaan in een nieuwbouwhuis (N.O.M. 5200wp, aardwarmtepomp, tuin en panelen op zuiden) en dus uit te breiden met een thuisbatterij of iets?
[ Voor 10% gewijzigd door Bteq op 29-08-2022 15:12 ]
Wat is de reden dat je dit wilt is het in Nederland dan heb je hier geen (nog) voordeel van in verband met de salderingsregeling.Bteq schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:11:
Iemand hier goede ervaringen, tips, prijzen etc. om (het overschot aan) energie op te slaan in een nieuwbouwhuis (N.O.M. 5200wp, aardwarmtepomp, tuin en panelen op zuiden) en dus uit te breiden met een thuisbatterij of iets?
Maar bekijk het volgende topic eens:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thanks voor het topic! Ik denk dat dat voordeel steeds sneller gaat komen, gezien alle ontwikkelingen en dat het een goede uitbreiding voor mijn huis kan zijn. Eerst maar eens wat ervaringen/info verder uitpluizen (en waarschijnlijk kom ik van een koude kermis thuis haha).deejeebv schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:32:
[...]
Wat is de reden dat je dit wilt is het in Nederland dan heb je hier geen (nog) voordeel van in verband met de salderingsregeling.
Maar bekijk het volgende topic eens:
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
[ Voor 12% gewijzigd door Bteq op 29-08-2022 15:43 ]
Eens als het om grote stukken grond gaat. Er staat geen schaal bij die tekening, maar het lijkt daar eerder om centimeters te gaan en dan kan het best acceptabel zijn als je daardoor een netter ogende erfafscheiding hebt.rubenos schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:06:
[...]
Ondanks dat het met de buren vast fijn te regelen is. Ik zou het wel exact op de erfgrens doen. Anders mag je bij toekomstige verkoop gelijk gaan aangeven dat de afscheiding op de erfgrens van het perceel niet klopt. Daar houdt geen enkele koper (of toekomstige buur) van.
Bovendien pak je door de 'bocht' af te snijden beide van de ander wat grond mee en kom je netto dus op (vrijwel) 0 verschil uit.
reviews: Wanneer is een thuisaccu interessant?Bteq schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Thanks voor het topic! Ik denk dat dat voordeel steeds sneller gaat komen, gezien alle ontwikkelingen en dat het een goede uitbreiding voor mijn huis kan zijn. Eerst maar eens wat ervaringen/info verder uitpluizen (en waarschijnlijk kom ik van een koude kermis thuis haha).
Wellicht handig om vast rekening te houden met ruimte waar in de toekomst een accu kan komen te hangen, maar aanschaf lijkt in Nederland voorlopig financieel nog niet uit te kunnen.
Of je moet er een hoop geld voor over hebben om geen last te hebben van de, zeer sporadische, stroomstoringen in ons land.
Gewoon even bellen of mailen met berkvens. Die waren bij mij erg behulpzaam, zelfs nog een monster van de kozijnen opgestuurd gekregen.vormulier schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:33:
[Afbeelding]
Gaat dan ene hoekwoning niet een stukje van de tuin pikken van de andere hoekwoning?Farmerwood schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:01:
[...]
Eens als het om grote stukken grond gaat. Er staat geen schaal bij die tekening, maar het lijkt daar eerder om centimeters te gaan en dan kan het best acceptabel zijn als je daardoor een netter ogende erfafscheiding hebt.
Bovendien pak je door de 'bocht' af te snijden beide van de ander wat grond mee en kom je netto dus op (vrijwel) 0 verschil uit.
we lijken op 80% (kale energieprijs) terugleververgoeding af te gaan ik zou zeker deze gesprekken e.d. in de kamer afwachten want dat maakt ook na salderen accu's maar zeer beperkt financieel nuttig.Bteq schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Thanks voor het topic! Ik denk dat dat voordeel steeds sneller gaat komen, gezien alle ontwikkelingen en dat het een goede uitbreiding voor mijn huis kan zijn. Eerst maar eens wat ervaringen/info verder uitpluizen (en waarschijnlijk kom ik van een koude kermis thuis haha).
Dat ligt eraan wat zijn opdracht was:Requiem19 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:22:
Yes, wij gaan met de bouwer even checken of die hedera's goed staan.
- Zet de schutting op de erfgrens, dan heeft tie in principe toch gelijk? En zit de bouwer fout, die mag het dan aanpassen.
- Zet een schutting tussen de bestaande schutting delen, dan heeft tie wel iets fout gedaan
Maar ja, als er helemaal geen discussie mogelijk is...
Iemand enig idee of Sketchup-koning Ian nog actief is op Fiverr? Ik kan hem daar niet meer vinden...
Zijn tweakers account staat genoemd in de startpost. Je zou hem via die weg een berichtje kunnen sturen.posttoast schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:44:
Iemand enig idee of Sketchup-koning Ian nog actief is op Fiverr? Ik kan hem daar niet meer vinden...
Tijdje terug al gedaan. Hij is op GoT niet meer zo actief denk ik.Farmerwood schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:59:
[...]
Zijn tweakers account staat genoemd in de startpost. Je zou hem via die weg een berichtje kunnen sturen.
Hij heeft toch sowieso amper gepost op GoT? Denk dst hij nu z’n geld aan het tellen is op de Bahama’sposttoast schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:05:
[...]
Tijdje terug al gedaan. Hij is op GoT niet meer zo actief denk ik.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hahaha, ik heb zijn e-mailadres gevonden en hem gemaild. Hij is inmiddels afgestudeerd en heeft een baan, dus geen Fiverr klussen meer. Misschien even de startpost aanpassen dus
hallo allemaal,
wellicht een vraag die niet helemaal thuis hoort in dit topic, maar ik heb hiermee de ervaringen van mensen die misschien in een zelfde soort dilemma hebben gezeten.
De situatie is als volgt: 2 jaar geleden een tussenwoning gekocht van 10 jaar oud (ons eerste huis) Erg tevreden over de woning, maar we weten dat we hier niet onze hele leven willen/gaan blijven wonen. Gezien grootte woning en kavel/tuin.
Nu dient de kans zich aan om ons in te schrijven op een nieuwbouwproject dat binnenkort in de verkoop gaat. Het zou dan gaan om een 2 onder 1 kap woning met kavel die ruim 100m2 groter is dan dat we nu hebben.
Wat kosten betreft gaan we er maandelijks uiteraard op achteruit.
- Als twee verdieners kunnen we op dit moment circa 46% van ons maandelijkse inkomen sparen (alle vasten lasten en uitgaven (boodschappen, sport, kleding etc.) zijn hier dan al vanaf).
Vakantiegeld, bonussen, 13e maand heb ik niet mee gerekend. Deze zijn dus ook nog ''extra''. Ditzelfde geld voor kosten van jaarlijks 2x op vakantie gaan.
- Bij nieuwbouw zal de hypotheek last aanzienlijk omhoog gaan, hier zit dan meteen de grootste twijfel. Tegelijkertijd dalen de energielasten, gezien het feit dat de woning vrijwel energieneutraal zal zijn. Volgens mijn berekening houden we dan nog ''slechts'' 29% van ons maandelijkse inkomen over om te sparen.
Tot slot zijn we beide nog geen 30 jaar oud. Verwachting is dus dat ons inkomen nog zeker zal gaan stijgen de komende jaren. Daarbij zullen wellicht de kosten in de toekomst ook toenemen door eventuele komst van kinderen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies over onze situatie.
wellicht een vraag die niet helemaal thuis hoort in dit topic, maar ik heb hiermee de ervaringen van mensen die misschien in een zelfde soort dilemma hebben gezeten.
De situatie is als volgt: 2 jaar geleden een tussenwoning gekocht van 10 jaar oud (ons eerste huis) Erg tevreden over de woning, maar we weten dat we hier niet onze hele leven willen/gaan blijven wonen. Gezien grootte woning en kavel/tuin.
Nu dient de kans zich aan om ons in te schrijven op een nieuwbouwproject dat binnenkort in de verkoop gaat. Het zou dan gaan om een 2 onder 1 kap woning met kavel die ruim 100m2 groter is dan dat we nu hebben.
- Als twee verdieners kunnen we op dit moment circa 46% van ons maandelijkse inkomen sparen (alle vasten lasten en uitgaven (boodschappen, sport, kleding etc.) zijn hier dan al vanaf).
Vakantiegeld, bonussen, 13e maand heb ik niet mee gerekend. Deze zijn dus ook nog ''extra''. Ditzelfde geld voor kosten van jaarlijks 2x op vakantie gaan.
- Bij nieuwbouw zal de hypotheek last aanzienlijk omhoog gaan, hier zit dan meteen de grootste twijfel. Tegelijkertijd dalen de energielasten, gezien het feit dat de woning vrijwel energieneutraal zal zijn. Volgens mijn berekening houden we dan nog ''slechts'' 29% van ons maandelijkse inkomen over om te sparen.
Tot slot zijn we beide nog geen 30 jaar oud. Verwachting is dus dat ons inkomen nog zeker zal gaan stijgen de komende jaren. Daarbij zullen wellicht de kosten in de toekomst ook toenemen door eventuele komst van kinderen.
In het verleden een paar keer dezelfde situatie gezeten met slapenloze nachten om e.e.a. door te rekenen. Achteraf altijd tevreden geweest met de keuze om wel de stap te nemen. Ik ga er wel vanuit dat je (gedeeltelijk) aflost.longkabouter123 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:33:
hallo allemaal,
Behalve een verwachte stijging in het salaris, neem ook in overweging dat jullie minder gaan werken bij eventuele kinderen. Of de kosten van de opvang, en andere kosten.
Verder is het heel persoonlijk, zijn er dure hobby’s? Of vinden jullie de maandelijkse uitgaven aan de woning het waard?
Naar mijn mening zegt een percentage sparen niet heel veel. Het geeft een indicatie hoe je ervoor staat dat zeker. Maar als 30% voor jullie nog steeds 2000 euro sparen is in de maand zal er niet zoveel aan de hand zijn. is 30% 500 euro dan heb je per maand minder buffer om zoals we nu zien verschillen in energie op te vangen.longkabouter123 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:33:
hallo allemaal,
Wij zijn voor ons nieuw te bouwen huis ook voluit gegaan met de hypotheek. Daar mogen mensen van vinden wat ze willen maar wij zijn ook nog onder de 30 en wij zijn in 2 jaar tijd toch nog flink gestegen in salaris dat we niet meer op de max zitten. Wij zijn erg blij met de keuze die we gemaakt hebben.
Belangrijkste is je portemonnee in de gaten houden als het gaat om meerwerk en kosten die onverwacht bij nieuwbouw komen kijken. Beslis ook zeker wat te doen met randvoorwaarde die niet boven aan de lijst staan, zoals een tuin. Die kost linksom of rechtsom toch ook geld. Wij wonen tegenover buren waarbij alles een compromis is geworden tot de baksteenkleur aan toe (zelfbouw geen projectbouw), en ze zeggen zelf ook dat ze het hadden overschat.
Wat ook werkt bij Dilemma's is het uitschrijven samen met je partner. En je kan altijd kritisch kijken naar je huidige uitgave van vaste lasten, als je die omlaag schroeft spaar je ook meer
Inderdaad voor onszelf ook al een berekening gemaakt o.b.v. partner voor 60% werken en maandelijkse kosten kind. Verwacht dat dit niet binnen 5 jaar zal gebeuren. Tegen die tijd zal mijn inkomen naar verwachting ook aanzienlijk hoger zijn. Uiteindelijk is er hierdoor nauwelijks verschil in hetgeen dat er maandelijks overblijft.Bas.013 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:58:
[...]
In het verleden een paar keer dezelfde situatie gezeten met slapenloze nachten om e.e.a. door te rekenen. Achteraf altijd tevreden geweest met de keuze om wel de stap te nemen. Ik ga er wel vanuit dat je (gedeeltelijk) aflost.
Behalve een verwachte stijging in het salaris, neem ook in overweging dat jullie minder gaan werken bij eventuele kinderen. Of de kosten van de opvang, en andere kosten.
Verder is het heel persoonlijk, zijn er dure hobby’s? Of vinden jullie de maandelijkse uitgaven aan de woning het waard?
Een mooi huis/tuin is ons heel veel waard. Verder doen we niet veel ''gekke'' dingen die (periodiek) veel geld kosten.
Om het wat concreter te maken, in de nieuwe situatie kunnen we nog ruim 1500 euro sparen o.b.v. ons huidige inkomen. In hoeverre dit veel of weinig is, vind ik zelf lastig in te schatten.Aurum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:08:
[...]
Naar mijn mening zegt een percentage sparen niet heel veel. Het geeft een indicatie hoe je ervoor staat dat zeker. Maar als 30% voor jullie nog steeds 2000 euro sparen is in de maand zal er niet zoveel aan de hand zijn. is 30% 500 euro dan heb je per maand minder buffer om zoals we nu zien verschillen in energie op te vangen.
Wij zijn voor ons nieuw te bouwen huis ook voluit gegaan met de hypotheek. Daar mogen mensen van vinden wat ze willen maar wij zijn ook nog onder de 30 en wij zijn in 2 jaar tijd toch nog flink gestegen in salaris dat we niet meer op de max zitten. Wij zijn erg blij met de keuze die we gemaakt hebben.
Belangrijkste is je portemonnee in de gaten houden als het gaat om meerwerk en kosten die onverwacht bij nieuwbouw komen kijken. Beslis ook zeker wat te doen met randvoorwaarde die niet boven aan de lijst staan, zoals een tuin. Die kost linksom of rechtsom toch ook geld. Wij wonen tegenover buren waarbij alles een compromis is geworden tot de baksteenkleur aan toe (zelfbouw geen projectbouw), en ze zeggen zelf ook dat ze het hadden overschat.
Wat ook werkt bij Dilemma's is het uitschrijven samen met je partner. En je kan altijd kritisch kijken naar je huidige uitgave van vaste lasten, als je die omlaag schroeft spaar je ook meer. Neem ook mee om hoeveel % aflossing het gaat dat zou je nog net wel een beter gevoel kunnen geven.
Voor wat betreft de keuzes bij nieuwbouw weten we dat zo'n beetje alles geld kost. Gelukkig hebben we in 2 jaar tijd een mooie overwaarde op onze huidige woning + een goed gevuld spaarpot op kunnen bouwen. Hier en daar zal er zeker wel een compromis moeten worden gemaakt.
Hypotheek zal in de nieuwe situatie waarschijnlijk volledig annuitair zijn. Aflossen doen we dus zeker en dat zal in de loop der jaar steeds meer worden
@longkabouter123 Wij hebben een aantal keer in die situatie gezeten. Steeds waren wij degene die voor ons gevoel echt niet meer dan bedrag X moesten gaan lenen voor een huis. Een hypotheekadviseur kwam meestal met een bedrag tussen de 1,5 en 2 X. Ruim meer dan waar wij het voor ons gevoel mee eens waren.
We hebben steeds ons eigen gevoel gevolgd en daar nooit spijt van gehad. Nooit meer dan bedrag X geleend en vaak aan het eind van het jaar wat extra afgelost. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn huidige hypotheek nog maar een derde is van de waarde van de woning, terwijl we geregeld mensen om ons heen horen die maximaal aflossingsvrij geleend hebben en dus ook echt niet aflossen.
Bij nieuwbouw is alles duur. Reken op de VON prijs plus 25 procent, een beetje afhankelijk van hoe goed je jezelf kunt inhouden. Maar, met de huidige energieprijzen zou het me niet verbazen als je dat terugverdiend op de energierekening.
WIj hebben best wel geinvesteerd (na oplevering) in zonnepanelen (er ligt nu ruim 10 kWp) en binnenkort komt er een warmtepomp in. Mijn energierekening is ruim negatief en zal dat ook na installatie van de warmtepomp blijven.
We hebben steeds ons eigen gevoel gevolgd en daar nooit spijt van gehad. Nooit meer dan bedrag X geleend en vaak aan het eind van het jaar wat extra afgelost. Dat heeft er voor gezorgd dat mijn huidige hypotheek nog maar een derde is van de waarde van de woning, terwijl we geregeld mensen om ons heen horen die maximaal aflossingsvrij geleend hebben en dus ook echt niet aflossen.
Bij nieuwbouw is alles duur. Reken op de VON prijs plus 25 procent, een beetje afhankelijk van hoe goed je jezelf kunt inhouden. Maar, met de huidige energieprijzen zou het me niet verbazen als je dat terugverdiend op de energierekening.
WIj hebben best wel geinvesteerd (na oplevering) in zonnepanelen (er ligt nu ruim 10 kWp) en binnenkort komt er een warmtepomp in. Mijn energierekening is ruim negatief en zal dat ook na installatie van de warmtepomp blijven.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Toch wat financieel advies, in een huizentopic. Allereerst is 1500 euro sparen per maand enorm veel, dat moet je je wel beseffen (en ik vind het eigenlijk heel bijzonder dat je je dat niet beseft, maar soit). Maar je moet je ook beseffen dat dat als sneeuw voor de zon verdwijnt als je een kind neemt. 2 dagen kdv en allebei een dag minder werken gaat je zo 1500-2000 per maand kosten zonder gek te doen.longkabouter123 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:50:
[...]
Om het wat concreter te maken, in de nieuwe situatie kunnen we nog ruim 1500 euro sparen o.b.v. ons huidige inkomen. In hoeverre dit veel of weinig is, vind ik zelf lastig in te schatten.
Voor wat betreft de keuzes bij nieuwbouw weten we dat zo'n beetje alles geld kost. Gelukkig hebben we in 2 jaar tijd een mooie overwaarde op onze huidige woning + een goed gevuld spaarpot op kunnen bouwen. Hier en daar zal er zeker wel een compromis moeten worden gemaakt.
Hypotheek zal in de nieuwe situatie waarschijnlijk volledig annuitair zijn. Aflossen doen we dus zeker en dat zal in de loop der jaar steeds meer worden
Dit in het achterhoofd houdende zou ik never nooit een 100% annuitaire hypotheek nemen. Je legt je maandelijkse uitgaven voor een groot gedeelte vast in stenen en dan is er de komende 30 jaar geen weg meer terug. Het is veel verstandiger om naar de 50% annuitair te gaan en het restant wat je overhoudt opzij te zetten in een ETF of een ander fonds met een goed trackrecord (ik zou een MSCI world tracker nemen, die geven gemiddeld 7% rendement). Dat geeft veel meer ruimte voor een mogelijke tegenvaller in de toekomst en geeft je waarschijnlijk veel meer financiële ruimte voor de toekomst. Daarnaast is die schuld over 10-20 jaar relatief een heel stuk minder door de kracht van inflatie
Dit gezegd hebbende kan ik niet zeggen of NU het juiste moment is om een nieuwbouwhuis te kopen. De markt is redelijk volatiel op het moment en dat zie je nog niet terug in de prijzen, ook niet van nieuwbouw. Misschien is het beter om nog 2-3 jaar te wachten, maar misschien ook niet. Dat is koffiedik kijken. Reken in ieder geval op 100k-150k meerwerk en op een mogelijke tegenvaller qua overwaarde op je huidige huis. De rest kun je dan met spaargeld oplossen
[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2022 08:21 ]
Hoezo is er 30 jaar geen weg meer terug? Je kunt altijd weer verkopen en kleiner/anders gaan wonen. Het klinkt op deze manier wel erg negatief. Bovendien heeft de tijd bewezen dat stenen geld opleveren.Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:18:
[...]
Toch wat financieel advies, in een huizentopic. Allereerst is 1500 euro sparen per maand enorm veel, dat moet je je wel beseffen (en ik vind het eigenlijk heel bijzonder dat je je dat niet beseft, maar soit). Maar je moet je ook beseffen dat dat als sneeuw voor de zon verdwijnt als je een kind neemt. 2 dagen kdv en allebei een dag minder werken gaat je zo 1500-2000 per maand kosten zonder gek te doen.
Dit in het achterhoofd houdende zou ik never nooit een 100% annuitaire hypotheek nemen. Je legt je maandelijkse uitgaven voor een groot gedeelte vast in stenen en dan is er de komende 30 jaar geen weg meer terug. Het is veel verstandiger om naar de 50% annuitair te gaan en het restant wat je overhoudt opzij te zetten in een ETF of een ander fonds met een goed trackrecord (ik zou een MSCI world tracker nemen, die geven gemiddeld 7% rendement). Dat geeft veel meer ruimte voor een mogelijke tegenvaller in de toekomst en geeft je waarschijnlijk veel meer financiële ruimte voor de toekomst.
Dit gezegd hebbende kan ik niet zeggen of NU het juiste moment is om een nieuwbouwhuis te kopen. De markt is redelijk volatiel op het moment en dat zie je nog niet terug in de prijzen, ook niet van nieuwbouw. Misschien is het beter om nog 2-3 jaar te wachten, maar misschien ook niet. Dat is koffiedik kijken
Je kunt niet opeens van 100% aflossen naar 50% aflossen, dus je legt je uitgaven voor enkele honderden zo niet duizend+ euro per maand vast in stenen. En je weet nooit hoe de vlag erbij hangt als je een tegenvaller te verwerken hebt, misschien kun je helemaal niet verkopen op dat moment omdat je huis onder water staat. En dat is met de huidige markt helemaal niet ondenkbaar.Krijnemans schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:21:
[...]
Hoezo is er 30 jaar geen weg meer terug? Je kunt altijd weer verkopen en kleiner/anders gaan wonen. Het klinkt op deze manier wel erg negatief. Bovendien heeft de tijd bewezen dat stenen geld opleveren.
En stenen zelf leveren geen geld op, je kunt er niet van leven of een brood van kopen. Je huis wordt over een langere periode (waarschijnlijk) meer waard, en daar koop je helemaal niks voor Maar om dat voor elkaar te krijgen hoef je helemaal niet af te lossen. Juist door niet alles af te lossen heb je een 3-dubbele hefboom:
1. Een huis
2. Een schuld die wegens inflatie over de jaren relatief minder waard wordt
3. Geld over op de bank dat je aan het werk kan zetten.
En in de tussentijd zal je als alles goed gaat in salaris stijgen en ontstaat er gedurende de tijd genoeg ruimte om tussentijds wat extra’s af te lossen. Maar er is, met enig verstandige financiële huishouding, weinig reden om 100% annuitair te doen.
25% is wel heel erg veel hoor… misschien afhankelijk van het VON bedrag. Maar noway dat ik 187.000 kwijt ben aan extra kosten.Blihi schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:06:
@longkabouter123
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Vind ik persoonlijk ook veel, is denk ik enorm afhankelijk van locatie, smaak en afwerkingsniveau. Als je een tweekapper in het oosten vh land koopt ben je allicht procentueel iets meer kwijt dan als je dezelfde tweekapper in de Randstad kooptkw_nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
25% is wel heel erg veel hoor… misschien afhankelijk van het VON bedrag. Maar noway dat ik 187.000 kwijt ben aan extra kosten.
Bij wat grotere bedragen (zoals in jouw voorbeeld) loopt dat iets sneller scheef, maar met 450k VON is 90k meerwerk niet heel gek. Die keuken, badkamer moeten er toch in.kw_nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
25% is wel heel erg veel hoor… misschien afhankelijk van het VON bedrag. Maar noway dat ik 187.000 kwijt ben aan extra kosten.
Valt best mee.kw_nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
Ons huis was 539k VON, maar inmiddels hebben we er inclusief spaargeld ruim 750k in zitten.
Dat is wel inclusief een vrijwel nieuwe inrichting omdat we hier voor het eerst samen gingen wonen in een koophuis. In een paar huurhuizen hiervoor werd steeds allerlei oude meuk mee gesleept.
Hier in de straat staat sinds vorige week een vergelijkbare woning als die van ons te koop. Wel bijna 50m2 kleiner. Vraagprijs is 710k. 4700 euro per m2 op Funda. Als ik dat door trek dan is mijn huis nu ruim 920k waard…
n=1…Farmerwood schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:48:
[...]
Valt best mee.
Ons huis was 539k VON, maar inmiddels hebben we er inclusief spaargeld ruim 750k in zitten.
Dat is wel inclusief een vrijwel nieuwe inrichting omdat we hier voor het eerst samen gingen wonen in een koophuis. In een paar huurhuizen hiervoor werd steeds allerlei oude meuk mee gesleept.
Hier in de straat staat sinds vorige week een vergelijkbare woning als die van ons te koop. Wel bijna 50m2 kleiner. Vraagprijs is 710k. 4700 euro per m2 op Funda. Als ik dat door trek dan is mijn huis nu ruim 920k waard…
Tuurlijk zal het in individuele gevallen kunnen kloppen. Maar hoe hoger de v.o.n. prijs des te verder je er vanaf gaat zitten. Zelfs met inrichting erbij en alles spic en span af kom ik op dit moment op 18% uit.
Denk dus dat het met name in de lagere prijsklasses een prima aanname is. Maar die gaat uit de pas lopen zodra de aankoopprijs hoger wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2022 08:56 ]
Vreemd, gisteren de aannemer bij ons gesproken, die zegt dat het zeker wel moet en kost circa 10 dagen om dit goed uit te voeren.MemeMaster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:39:
[...]
Wij hebben ook LTV vloerwarming en koeling en hoefden geen opstookprotocol te doorlopen.
In het algemeen is het wel waarschijnlijk dat jullie als eind twintigers flink zullen groeien.longkabouter123 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:33:
Als je maximaal gaat lenen zijn er wel een paar zaken belangrijk om over na te denken, ik ga dan even uit van loondienst:
- is je inkomen gebruikelijk? Als je van werkgever switched (vrijwillig, of niet) kan je dan weer vergelijkbaar verdienen? Bijv in het onderwijs ben je hier zeker van, maar genoeg sectoren waar een recessie flinke impact maakt.
- wat gebeurt er bij gedeeltelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid. Je verliest dan minimaal 25% van je inkomen, maar bij sommige werkgevers ben je daartegen verzekerd. Anders kan je dit zelf doen. In jullie berekening kom je anders misschien al direct in de situatie dat je geen buffer meer hebt. Als je ziek bent is moeten verhuizen of geldstress niet fijn.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
@Blik1984 Zou je met de huidige rentes nog steeds 50% aflossingsvrij adviseren? Als ik het me goed herinner heb jij gekocht toen de rentes nog onder de 2% lagen en in die situatie zie ik ook veel voordelen aan deels aflossingsvrij. Maar toen wij een paar maanden geleden bij rentes van 3% hypotheekadvies kregen vergeleek de adviseur voor ons 100% annuitair met 50% annuitair 50% aflossingsvrij en was het verschil in maandlasten haast verwaarloosbaar.
Snel voorbeeld obv 500k, twee inkomens met hoogste 65k, hypotheekrente 4%:
100% annuitair: 1756 netto in eerste maand
50% annuitair 50% aflossingsvrij: 918 + 833 = 1751 netto in de eerste maand
Nu ontstaat er in de loop der jaren wel een verschil (oplopend tot zo'n 300 euro in de maand na 20 jaar), maar daar staat tegenover dat je op 250k dan niets hebt afgelost. Ik denk daarom dat aflossingsvrij zeker niet voor iedereen een gunstige optie is met de huidige rentes.
Nu ontstaat er in de loop der jaren wel een verschil (oplopend tot zo'n 300 euro in de maand na 20 jaar), maar daar staat tegenover dat je op 250k dan niets hebt afgelost. Ik denk daarom dat aflossingsvrij zeker niet voor iedereen een gunstige optie is met de huidige rentes.
Dan ga je er wel vanuit dat HRA over de looptijd blijft bestaan denk ik?SL104 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:08:
@Blik1984 Zou je met de huidige rentes nog steeds 50% aflossingsvrij adviseren? Als ik het me goed herinner heb jij gekocht toen de rentes nog onder de 2% lagen en in die situatie zie ik ook veel voordelen aan deels aflossingsvrij. Maar toen wij een paar maanden geleden bij rentes van 3% hypotheekadvies kregen vergeleek de adviseur voor ons 100% annuitair met 50% annuitair 50% aflossingsvrij en was het verschil in maandlasten haast verwaarloosbaar.
Ik vroeg me af of meer dan 10 kWp aan zonnepanelen neerleggen gunstig is. Bij de belastingdienst mag je de btw niet meer forfaitair berekenen. Moet je nu elk kwartaal btw aangifte doen of is het ook eenmalig, alleen moet je een berekening aanleveren?Blihi schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:06:
@longkabouter123 Wij hebben een aantal keer in die situatie gezeten. Steeds waren wij degene die voor ons gevoel echt niet meer dan bedrag X moesten gaan lenen voor een huis. Een hypotheekadviseur kwam meestal met een bedrag tussen de 1,5 en 2 X. Ruim meer dan waar wij het voor ons gevoel mee eens waren.
Ja, dat is zo. Als dat wordt afgeschaft komt je sneller op het brutoverschil van zo'n 300 euro.tomtom901 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Dan ga je er wel vanuit dat HRA over de looptijd blijft bestaan denk ik?
N=2
Nog steeds uitzonderlijk overigens, dat besef ik ook wel. Ook hier bijna 40% erbij, wel inclusief een hoop inbouwkasten wat normaal gesproken meer bij inrichting gerekend wordt. En met wat bijzondere en prijzige keuzes zoals de stalen trappen, deuren en een warmtepomp om de stadsverwarming te vervangen.
Een paar deuren verder is inmiddels een woning alweer verkocht, als we die M2-prijs doortrekken, komt het ongeveer wel overeen met wat we er in hebben gestoken. Na verhuizing maar eens laten taxeren voor de hypotheek.
Lijkt me niet te kloppen, als ik bij berekenhet de netto maandlasten bekijk dan kom ik toch echt op een verschil uit van 400 euro per maand voor de eerste maand wat oploopt naar 700 per maand aan het einde van de looptijd. Wat me ook volledig logisch lijkt aangezien je ergens die 250k moet aflossen in 30 jaarSL104 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:08:
en dan ben ik nog uitgegaan van 0,2% markup voor een aflossingsvrije hypotheek en dat de HRA blijft bestaan in de huidige vorm (wat ik me niet kan voorstellen)
[ Voor 3% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2022 09:42 ]
n=3 😅millerman_sf schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:32:
[...]
N=2
Nog steeds uitzonderlijk overigens, dat besef ik ook wel. Ook hier bijna 40% erbij, wel inclusief een hoop inbouwkasten wat normaal gesproken meer bij inrichting gerekend wordt. En met wat bijzondere en prijzige keuzes zoals de stalen trappen, deuren en een warmtepomp om de stadsverwarming te vervangen.
Een paar deuren verder is inmiddels een woning alweer verkocht, als we die M2-prijs doortrekken, komt het ongeveer wel overeen met wat we er in hebben gestoken. Na verhuizing maar eens laten taxeren voor de hypotheek.
Hier 450 hypotheek en 180 meerwerk, 40% ook.
Moet ik wel zeggen dat het meeste in buiten zit met een veranda van 26k, tuin was 24k, garage en berging met onderheien was 35k, dan gaat het hard.
Hypotheek ongeveer 60% van max.
Wij hebben er juist bewust voor gekozen om de volledige hypotheek annuïtair dalend (20j vast) af te sluiten. Hij bestaat wel uit meerdere leningdelen, maar dat is aan de hand van het advies van de adviseur, omdat we beiden eerder een eigen woning bezaten, zorgde dit voor specifieke verdeling van de leningdelen.
Omdat dat voor ons meer zekerheid bracht dan aflossingsvrij en dan zelf het geld ergens in investeren om wel het aflossingsvrije deel te 'sparen'. Als we kijken naar wat de verschillende markten of crypto hebben gedaan, ben ik heel blij dat we daar niet in geïnvesteerd hebben.
Iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, wij kiezen voor zekerheid.
Omdat dat voor ons meer zekerheid bracht dan aflossingsvrij en dan zelf het geld ergens in investeren om wel het aflossingsvrije deel te 'sparen'. Als we kijken naar wat de verschillende markten of crypto hebben gedaan, ben ik heel blij dat we daar niet in geïnvesteerd hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 31-08-2022 10:06 ]
Ik denk dat we dan ook veel beter in euro's een bandbreedte qua meerwerk kunnen spreken. Ik denk dat het merendeel van de mensen ergens tussen de 75k - 150k zit met daarin wat uitschieters naar boven beneden.Source90 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:56:
[...]
n=3 😅
Hier 450 hypotheek en 180 meerwerk, 40% ook.
Moet ik wel zeggen dat het meeste in buiten zit met een veranda van 26k, tuin was 24k, garage en berging met onderheien was 35k, dan gaat het hard.
Hypotheek ongeveer 60% van max.
Maar afhankelijk van de aankoopprijs kan 150k 15% zijn of 30% van de aankoopprijs
Het staat je uiteraard volledig vrij om te kiezen voor annuitair vanwege zekerheid qua afgelost huis, echter hoeft zo'n opmerking helemaal niet. Het maakt je niet beter of slechter als je voor het ene of het andere kiest, maar een dergelijke opmerking geeft vooral weer dat je onwetend bent en je keuze aan het goedpraten bent. Je kunt niet naar 1 jaar kijken voor beursrendement, dat doe je voor je huis ook niet.BiG-GuY schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:00:
Wij hebben er juist bewust voor gekozen om de volledige hypotheek annuïtair dalend (20j vast) af te sluiten. Hij bestaat wel uit meerdere leningdelen, maar dat is aan de hand van het advies van de adviseur, omdat we beiden eerder een eigen woning bezaten, zorgde dit voor specifieke verdeling van de leningdelen.
De MSCI World index wordt sinds 1970 bijgehouden en heeft dus marktinformatie over 50 jaar. Over die 50 jaar is het gemiddelde rendement 9,9% per jaar geweest. Over de afgelopen 30 jaar (wat een logisch rendement is om te bekijken aangezien je eigen hypotheek ook 30 jaar is) was het rendement 8,3%. En in die 30 jaar tijdspanne zitten dus ook de IT-crash van begin 2000 en de grote financiële crisis van 2009 en verder in meegenomen. Uiteraard kun je nog verder terugkijken naar bijvoorbeeld de marktdata van de dow jones, die sinds 1900 een gemiddeld rendement laat zien van 7,5%.
Los van of je hiervoor wilt kiezen of niet, spaargeld in stenen maakt je veel minder flexibel dan hetzelfde spaargeld op de bank. Voor mij de belangrijkste reden om zo min mogelijk af te lossen op mijn huis. Ik kijk over 20 jaar als mijn hypotheekrente afloopt hoe de wereld eruitziet en kijk dan verder.
[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2022 10:20 ]
Het werd/wordt juist in % gedaan omdat het in absolute euro's natuurlijk nogal verschil maakt of je een huis van 100 m2 hebt of van 200 m2.Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:04:
[...]
Ik denk dat we dan ook veel beter in euro's een bandbreedte qua meerwerk kunnen spreken. Ik denk dat het merendeel van de mensen ergens tussen de 75k - 150k zit met daarin wat uitschieters naar boven beneden.
Maar afhankelijk van de aankoopprijs kan 150k 15% zijn of 30% van de aankoopprijs
En hoeveel je zelf doet danwel laat doen. Dus eigenlijk moet er gewoon een heleboel extra info vermeld worden... Misschien leuk voor deel 4 in de startpost dat mensen aan kunnen geven wat VON, meerwerk, eigen geld etc was. En dan niet onbelangrijk om het jaar erbij te vermelden.
Er zijn diverse factoren die meespelen natuurlijk, maar een kostenpost in euro's zegt meer dan een kostenpost in procenten om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die qua totale meerwerkkosten boven de 200k zullen zitten. Terwijl we nu al in 1 ochtend meerdere mensen zien die qua percentage op 30+ procent zitten. De delta is qua euro's denk ik kleiner dan qua procentenFarmerwood schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:20:
[...]
Het werd/wordt juist in % gedaan omdat het in absolute euro's natuurlijk nogal verschil maakt of je een huis van 100 m2 hebt of van 200 m2.
En hoeveel je zelf doet danwel laat doen. Dus eigenlijk moet er gewoon een heleboel extra info verwerkt worden... Misschien leuk voor deel 4 in de startpost dat mensen aan kunnen geven wat VON, meerwerk, eigen geld etc was. En dan niet onbelangrijk om het jaar erbij te vermelden.
Jaartal is inderdaad ook wel interessant.Farmerwood schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:20:
[...]
Het werd/wordt juist in % gedaan omdat het in absolute euro's natuurlijk nogal verschil maakt of je een huis van 100 m2 hebt of van 200 m2.
En hoeveel je zelf doet danwel laat doen. Dus eigenlijk moet er gewoon een heleboel extra info vermeld worden... Misschien leuk voor deel 4 in de startpost dat mensen aan kunnen geven wat VON, meerwerk, eigen geld etc was. En dan niet onbelangrijk om het jaar erbij te vermelden.
Wij hebben gekocht in 2020, net voor de enorme stijgingen in materiaalkosten. Kort hierna zijn nog twee fases opgeleverd welke al 30k duurder waren per fase voor exact hetzelfde huis met nagenoeg dezelfde grond.
Onderaan de streep zijn we 60k goedkoper uit dan de laatste fase, als wij daarin hadden gekocht zouden wij waarschijnlijk ook wat minder meerwerk hebben gedaan en zou het percentage veel lager liggen (hogere VON en lagere meerwerk).
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 31-08-2022 10:28 ]
Als je nog een tweetal maanden wacht, knal ik er een carport en dakkapel in en zitten we boven de 200kBlik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:22:
[...]
Er zijn diverse factoren die meespelen natuurlijk, maar een kostenpost in euro's zegt meer dan een kostenpost in procenten om eerlijk te zijn. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die qua totale meerwerkkosten boven de 200k zullen zitten. Terwijl we nu al in 1 ochtend meerdere mensen zien die qua percentage op 30+ procent zitten. De delta is qua euro's denk ik kleiner dan qua procenten
Een aflossingsvrije hypotheek is de meest flexibele optie die je kan hebben. Als je hier zelf mee om kan gaan, kan je theoretisch (als er geen specifieke regels voor aflossingsvrij zijn die naast aflossing nog verschil maken met bv annuïteiten) het beste zo veel mogelijk aflossingsvrij doen. Je kan dan zelf wanneer je geld over hebt aflossen en meer aflossen, maar als je even wat krapper zit kan je ook NIET aflossen.SL104 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:08:
Maar nogmaals, je moet er wel zelf mee om kunnen gaan.
n=4
Hier wordt de woning nog gebouwd, maar een begroting is wel al gemaakt.
VON = 575k (Vrijstaand, 180m2)
Meerwerk: ca. 140k
- Keuken 25k
- Badkamer+toilet 25k
- Uitbouw 2.4m 25k
- Vloeren 10k
- Muren en plafonds 10k
- Diverse andere opties 10k (elektra, v.v. zolder, vloerkoeling, etc.)
- Tuin en schutting 15k (we gaan veel zelf doen en veel gras)
- Zonnepanelen 7,5k
- Overig/inrichting 10k
Dat is dus 140/575 = 25%. We gaan voor een semi-luxe afwerking, maar heb niet het gevoel dat we erg gek gedaan hebben/begroot en gaan ook aardig wat dingen zelf doen en nemen veel meubels mee.
- Keuken 25k
- Badkamer+toilet 25k
- Uitbouw 2.4m 25k
- Vloeren 10k
- Muren en plafonds 10k
- Zonnepanelen 7,5k
- Overig/inrichting 10k
Dat is dus 140/575 = 25%. We gaan voor een semi-luxe afwerking, maar heb niet het gevoel dat we erg gek gedaan hebben/begroot en gaan ook aardig wat dingen zelf doen en nemen veel meubels mee.
Mooi, die verschillende definities van meerwerk!
Ik zou een garage + berging er separaat naast laten plaatsen en vervolgens nog een carport erbij nou niet bepaald onder standaard meerwerk plaatsenSource90 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:26:
[...]
Als je nog een tweetal maanden wacht, knal ik er een carport en dakkapel in en zitten we boven de 200k
Over wat meerwerk is kun je twisten, maar inrichting hoort daar wat mij betreft niet bij.Perseus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:30:
- Keuken 25k
- Badkamer+toilet 25k
- Uitbouw 2.4m 25k
- Vloeren 10k
- Muren en plafonds 10k
- Zonnepanelen 7,5k
- Overig/inrichting 10k
Dat is bij mij in de begroting een post van 45k
Dat kan. Ik bedoel daar ook mee raambekleding, armaturen buiten/binnen, etc. Allemaal dingen 'vast' aan het huis zitten. Maar als je dat niet meerekent is het alsnog 22,5%Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:34:
[...]
Over wat meerwerk is kun je twisten, maar inrichting hoort daar wat mij betreft niet bij.
Dat is bij mij in de begroting een post van 45k
Wat in deze berekening wel opgemerkt moet worden is dat wij ons huis voor relatief weinig geld hebben gekocht. Het project werd in twee fasen verkocht waarvan fase 1 startte eind 2019, en fase 2 begin 2021. Wij kochten in fase 2, maar de prijzen hadden ze gelijk gehouden. Dus we kochten eind 2021 tegen prijspijl 2019. Meerwerk was later wel aangepast, dus het percentage is wat vertekend.
Vraagje, wat zit er dan in bij jouw 45k?
Deleon78 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:32:
Mooi, die verschillende definities van meerwerk!
Als ik zelf kijken naar 'meerwerk' zoals in de hypotheek genoemd, dan was dat bij ons zo'n 75k op een VON van 539k. Die hypotheek is deels linear, deels annuïtair en een klein deel aflossingsvrij.Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:32:
[...]
Ik zou een garage + berging er separaat naast laten plaatsen en vervolgens nog een carport erbij nou niet bepaald onder standaard meerwerk plaatsen
We hebben er toen heel bewust voor gekozen om op dat moment alleen zaken mee te pakken die achteraf niet te doen zijn of die we gewoon direct klaar wilden hebben (met garantie vanuit de aannemer). Bv de badkamer.
Het is inmiddels ruim 2.5 jaar geleden dat we tekenden voor de hypotheek en we steken sindsdien elke maand een deel van ons spaargeld in het huis. Dat blijven we de komende jaren ook doen verwacht ik.
Reden daarvoor is dat we verwachten hier minimaal 10 jaar te wonen en we ook niet (te)veel op kwaliteit wilden beknibbelen door alles met een beperkt budget meteen te doen. En we wilden niet een nog hogere hypotheek. Nu kunnen we op elk moment besluiten of we een extra stukje luxe kopen, wat sparen, of wellicht zelfs wat extra aflossen op de hypotheek.
Volgende project wordt de eethoek. We zitten inmiddels 1.5 jaar aan een oude tafel met dito stoelen. Werkt prima, maar we willen graag een hoekbank (op maat) met een bijpassende eettafel. We willen graag een echte leefkeuken en dat is het momenteel nog niet helemaal omdat je er niet echt kan relaxen.
Voordeel van het niet meteen doen is ook dat we er nog rustig over na kunnen denken en inmiddels onze plannen al een paar keer wat veranderd hebben in de details.
[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 31-08-2022 10:49 ]
Screens, raambekleding, gordijnen, tafels en stoelen, lampen, kasten, bank, tv, soundbar, tvmeubel, nieuwe ps5, bureau plus bureaustoelen, bedden, gereedschap, netwerkspullen, nieuwe prullenbak, nieuwe potten en pannen. We hebben per kamer een lijst met te kopen spullen en daar een inschatting bij gemaakt qua kosten.Perseus schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:39:
[...]
Dat kan. Ik bedoel daar ook mee raambekleding, armaturen buiten/binnen, etc. Allemaal dingen 'vast' aan het huis zitten. Maar als je dat niet meerekent is het alsnog 22,5%. Als er 1 ding straks tegenvalt qua kosten zitten we weer op 25%.
Wat in deze berekening wel opgemerkt moet worden is dat wij ons huis voor relatief weinig geld hebben gekocht. Het project werd in twee fasen verkocht waarvan fase 1 startte eind 2019, en fase 2 begin 2021. Wij kochten in fase 2, maar de prijzen hadden ze gelijk gehouden. Dus we kochten eind 2021 tegen prijspijl 2019. Meerwerk was later wel aangepast, dus het percentage is wat vertekend.
Vraagje, wat zit er dan in bij jouw 45k?
Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in onze begroting qua inrichting
[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2022 10:53 ]
Meerwerkbegroting vanuit de hypotheek is bij ons 100.000 euro, maar in realiteit gaan we uitkomen op 145.000. Die laatste 45k betalen we dus zelf, inclusief dat we ook al 160k hebben gestort naar de notaris bij overdracht van de grond. En dan hebben we ook nog de overwaarde van ons huis waarmee we de overbrugging mee gaan aflossen. Uiteindelijk hypotheek komt op 55% van de woningwaarde uit (waarvan we ongeveer 10% van aflossen in de nieuwe hypotheek, de rest is aflossingsvrij)Farmerwood schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
[...]
Als ik zelf kijken naar 'meerwerk' zoals in de hypotheek genoemd, dan was dat bij ons zo'n 75k op een VON van 539k. Die hypotheek is deels linear, deels annuïtair en een klein deel aflossingsvrij.
We hebben er toen heel bewust voor gekozen om op dat moment alleen zaken mee te pakken die achteraf niet te doen zijn of die we gewoon direct klaar wilden hebben (met garantie vanuit de aannemer). Bv de badkamer.
Het is inmiddels ruim 2.5 jaar geleden dat we tekenden voor de hypotheek en we steken sindsdien elke maand een deel van ons spaargeld in het huis. Dat blijven we de komende jaren ook doen verwacht ik.
Reden daarvoor is dat we verwachten hier minimaal 10 jaar te wonen en we ook niet (te)veel op kwaliteit wilden beknibbelen door alles met een beperkt budget meteen te doen. En we wilden niet een nog hogere hypotheek. Nu kunnen we op elk moment besluiten of we een extra stukje luxe kopen, wat sparen, of wellicht zelfs wat extra aflossen op de hypotheek.
Maar mochten we ergens krap komen te zitten er alsnog iets goed misgaan qua financiën dan gaan we bijvoorbeeld op de tuin bezuinigen en doen we alleen wat tegels en gras en besparen we 20-25k euro op de tuin. En ook qua inrichting kunnen we genoeg besparen door pas gaandeweg alle nieuwe spullen te kopen. Ik verwacht ook sowieso dat we de eerste jaren nog wel bezig zullen zijn met extra dingen kopen die we niet voorzien hadden
Blijft een groot voordeel als je al een deel kan financieren met overwaarde van een eerdere woning.Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Meerwerkbegroting vanuit de hypotheek is bij ons 100.000 euro, maar in realiteit gaan we uitkomen op 145.000. Die laatste 45k betalen we dus zelf, inclusief dat we ook al 160k hebben gestort naar de notaris bij overdracht van de grond. En dan hebben we ook nog de overwaarde van ons huis waarmee we de overbrugging mee gaan aflossen. Uiteindelijk hypotheek komt op 55% van de woningwaarde uit (waarvan we ongeveer 10% van aflossen in de nieuwe hypotheek, de rest is aflossingsvrij)
Toen wij tekenden was onze spaarrekening net bekomen van de bruiloft en we hadden 3 huurhuizen achter de rug en dus niks te verkopen.
Het kleine aflossingsvrije deel van de hypotheek was mogelijk omdat ik tot 2014 een koophuis (appartementje) gehad heb. (Waar ik helaas 25% verlies op maakte bij verkoop... Dat heeft me nog een paar jaar goed geld gekost om af te lossen.)
Het zal bij ons dus nog wel even duren voor de hypotheek de 55% woningwaarde aantikt. Tenzij de prijzen zo belachelijk blijven stijgen natuurlijk.
Markten/crypto is niet iets van afgelopen jaar natuurlijk. Was al meerdere jaren in de gaten aan het houden op de cryptomarkten, de normale markten zijn een stuk minder toegankelijk.Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:17:
[...]
Het staat je uiteraard volledig vrij om te kiezen voor annuitair vanwege zekerheid qua afgelost huis, echter hoeft zo'n opmerking helemaal niet. Het maakt je niet beter of slechter als je voor het ene of het andere kiest, maar een dergelijke opmerking geeft vooral weer dat je onwetend bent en je keuze aan het goedpraten bent. Je kunt niet naar 1 jaar kijken voor beursrendement, dat doe je voor je huis ook niet.
De MSCI World index wordt sinds 1970 bijgehouden en heeft dus marktinformatie over 50 jaar. Over die 50 jaar is het gemiddelde rendement 9,9% per jaar geweest. Over de afgelopen 30 jaar (wat een logisch rendement is om te bekijken aangezien je eigen hypotheek ook 30 jaar is) was het rendement 8,3%. En in die 30 jaar tijdspanne zitten dus ook de IT-crash van begin 2000 en de grote financiële crisis van 2009 en verder in meegenomen. Uiteraard kun je nog verder terugkijken naar bijvoorbeeld de marktdata van de dow jones, die sinds 1900 een gemiddeld rendement laat zien van 7,5%.
Los van of je hiervoor wilt kiezen of niet, spaargeld in stenen maakt je veel minder flexibel dan hetzelfde spaargeld op de bank. Voor mij de belangrijkste reden om zo min mogelijk af te lossen op mijn huis. Ik kijk over 20 jaar als mijn hypotheekrente afloopt hoe de wereld eruitziet en kijk dan verder.
Hebben er niet zo'n vertrouwen in dat de komende 30 jaar er hetzelfde gaan uitzien als de afgelopen 30 jaar. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zeker kijkende naar hoe de wereld economie nu onder druk staat. En een gemiddeld rendement is leuk, maar dat betekend niet dat je altijd aan de positieve kant zit van het rendement, als je nou net in de verkeerde aandelen zit, kan je ook een daling hebben.
Ik wil me later wel verder verdiepen in 'normale' aandelen voor geld dat we 'over' hebben na normale uitgaven en normaal sparen. We hebben tot nu toe alleen nog geen moment in ons leven gehad waar we die luxe hadden. Wij hebben het nooit verstandig gevonden om geld wat je daadwerkelijk nodig hebt te investeren in mogelijk onzekere aandelen.
Wij kiezen er daarom ook voor om het wel in stenen te doen, omdat het voor ons belangrijk is dat wij een afgeloste woning hebben voor we met pensioen gaan. Zodat de maandlasten tegen die tijd lager zullen zijn.
Overigens gaan we met de verkoop van mijn vorige woning ook nog een stuk extra aflossen, waardoor we voorbij de 75% LTMV en als we genoeg overhouden na de zaken die we nog willen laten uitvoeren aan de woning, zullen we extra aflossen tot we voorbij de 65% LTMV zijn. Dat zal ook een verschil maken op de maandlasten.
En het was zeker niet als aanval bedoeld, daarom zei ik er ook bij dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ging me er meer om dat een persoon die aan het kijken is naar een nieuwe woning/hypotheek wel goed nadenkt over de verschillende mogelijkheden.
Dat ligt er aan wat je als VON prijs ziet. Ik ga even uit van de basisprijs in de brochure. Die was bij ons 538. Met alle uitbouwen werd dat al 583 en met verdere opties, keuken, vloer, wanden, tuinaanleg kwam de begroting op 725. Dat is bijna 35% bovenop de minimale VON prijs.kw_nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
PS. Dit was aankoop in 2018, oplevering in 2020.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 31-08-2022 11:15 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 11210 Wp, 15 kWh thuisaccu
Je hebt denk ik de aandelenmarkt niet gevolgd vanaf 2020. Vanaf hoogtepunt van voor corona tot vandaag is de wereldmarkt met 20% gestegen. En ja, als je heel kortcyclisch wilt kijken zie je een daling vanaf december 2021 tot vandaag, maar markten gaan nou eenmaal ook op en neer. Als je nog iets verder uitzoomt is de markt nog veel harder gestegenBiG-GuY schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Markten/crypto is niet iets van afgelopen jaar natuurlijk. Was al meerdere jaren in de gaten aan het houden op de cryptomarkten, de normale markten zijn een stuk minder toegankelijk.
Hebben er niet zo'n vertrouwen in dat de komende 30 jaar er hetzelfde gaan uitzien als de afgelopen 30 jaar. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Zeker kijkende naar hoe de wereld economie nu onder druk staat. En een gemiddeld rendement is leuk, maar dat betekend niet dat je altijd aan de positieve kant zit van het rendement, als je nou net in de verkeerde aandelen zit, kan je ook een daling hebben.
Daarom moet je verder ook geen individuele aandelen kopen, maar een ETF die een hele index volgt zoals een Northern Trust World/Europa/Emerging Markets, etc. Dan ben je gevrijwaard van grote individuele schommelingen van enkele aandelen, maar ga je mee met de markt. En de realiteit van de afgelopen 120 jaar is dat de markt in principe op langere termijn stijgt
crypto is leuk om mee te spelen, maar niet iets serieus om groot geld in te leggen wmb
[ Voor 5% gewijzigd door Blik1984 op 31-08-2022 11:17 ]
Misschien goed als het wat meer ontopic is, dit lijkt mij niet de plek voor beleggingsadvies en qua hypotheken ook meer voor nieuwbouwzaken (zoals verwacht meerwerk e.d.).
Rente lijkt weer op te lopen. Contract is net getekend, dus komt voor ons hopelijk goed. Nog steeds wel een gek idee om nu met de hypotheek bezig te zijn, terwijl het nog 2 jaar kan duren voor we er in kunnen.
Ik ben achteraf blij dat ik redelijk clueless was wat betreft meerwerk en de kosten daarvan bij nieuwbouw. Onze hoekwoning was 385k von en we hadden alleen 15k meer begroot voor meerwerk in de hypotheek. We hadden wel een lijstje gekregen met de kosten van meerwerk maar ik hield me er niet zo me bezig. Ik had het idee dat we een redelijk kant en klaar huis kregen. Wat dat betreft ben ik ook niet veel gewend en waren de standaard opties al luxe in mijn ogen.
Uiteindelijk hebben we wel een uitbouw genomen van 2,4m met lichtstraat wat alleen al 27k was. Dus we moesten veel doen met onze spaargeld dit heeft ertoe geleid dat we echt keuzes moesten maken en voor budgetafwerking gingen, maar ik ben uiteindelijk heel te tevreden met wat we hebben. Als we meer ruimte hadden was ik misschien ook losgegaan met het aantal loze leidingen ipv 0, maar ik mis het gelukkig niet. Ik schrik ook wel echt van de bedragen voor meerwerk hier als ik zie wat wij hebben uitgegeven. Maarja misschien ben ik gewoon te gierig want zoiets als €1000 besteden aan gordijnen/raambekleding zie ik mezelf gewoon niet doen.
Uiteindelijk hebben we wel een uitbouw genomen van 2,4m met lichtstraat wat alleen al 27k was. Dus we moesten veel doen met onze spaargeld dit heeft ertoe geleid dat we echt keuzes moesten maken en voor budgetafwerking gingen, maar ik ben uiteindelijk heel te tevreden met wat we hebben. Als we meer ruimte hadden was ik misschien ook losgegaan met het aantal loze leidingen ipv 0, maar ik mis het gelukkig niet. Ik schrik ook wel echt van de bedragen voor meerwerk hier als ik zie wat wij hebben uitgegeven. Maarja misschien ben ik gewoon te gierig want zoiets als €1000 besteden aan gordijnen/raambekleding zie ik mezelf gewoon niet doen.
Ik hou erover oprubenos schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:18:
Misschien goed als het wat meer ontopic is, dit lijkt mij niet de plek voor beleggingsadvies en qua hypotheken ook meer voor nieuwbouwzaken (zoals verwacht meerwerk e.d.).
Ik ben benieuwd hoe het bij ons uit gaat pakken. Voor een deel hangt het af van de verkoop van de huidige woning, dan is er meer ruimte. Bij ons zit er standaard al en loze leiding op ieder kamer, en een dubbel stopcontact in iedere hoek van iedere kamer. Vooral vloeren en muren vind ik lastig met de prijzen die ik soms zie.MemeMaster schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:00:
Maarja misschien ben ik gewoon te gierig want zoiets als €1000 besteden aan gordijnen/raambekleding zie ik mezelf gewoon niet doen.
Het gevaar is inderdaad dat je gaat leven/uitgeven naar de ruimte die je hebt. Dus kudo's wat dat betreft dat je niet alsnog allerlei constructies bent gaan bedenken om toch meer 'luxe' te nemen. Ik ben wel benieuwd, wat was dan het uiteindelijke bedrag wat je totaal kwijt was bovenop de VON prijs?MemeMaster schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:00:
Ik ben achteraf blij dat ik redelijk clueless was wat betreft meerwerk en de kosten daarvan bij nieuwbouw. Onze hoekwoning was 385k von en we hadden alleen 15k meer begroot voor meerwerk in de hypotheek. We hadden wel een lijstje gekregen met de kosten van meerwerk maar ik hield me er niet zo me bezig. Ik had het idee dat we een redelijk kant en klaar huis kregen. Wat dat betreft ben ik ook niet veel gewend en waren de standaard opties al luxe in mijn ogen.
Het ligt natuurlijk ook heel erg waar je zelf waarde aan hecht en wat je überhaupt te besteden hebt wat realistisch is. In ons project zat bijvoorbeeld geen standaard badkamer/toilet of keuken. Dus je moest wel meer uitgeven dan VON om een woonbare woning te hebben.MemeMaster schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:00:
€1000 aan raambekleding is niet heel veel overigens. Wij zaten op een veelvoud daarvan, maar wij wilden ook geen standaard gordijnen en wilden alles elektrisch hebben binnen. Dan loopt het al snel op.
Toen ik in mijn vorige woning introk in 2017 was ik single en had ik bijna geen spaargeld over na het kopen van die woning. Toen heb ik ook de goedkoopste dingen gehaald die ik kon vinden, zolang het functioneel was. Bij die woning had ik ook niet het plan om langer dan 5 jaar in te wonen. Met de nieuwe woning willen we hier toch wel minimaal 10-20 jaar wonen, dus ook investeringen gedaan in spullen die zulke tijden mee moeten kunnen.
Wellicht zouden we eens moeten kijken wat de aanneemsom is en niet wat de VON prijs is, volgens mij komen we dan allemaal een stuk eerlijker uit.kw_nl schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:34:
[...]
Het is ook van veel dingen afhankelijk of je veel gaat besteden aan een nieuwbouwwoning. Voor ons is het de woning waar we zeer waarschijnlijk erg lang gaan wonen, in ieder geval tot de kids het huis uit zijn (de jongste is 3 jaar oud). Daarnaast hebben we 3 kids, dus ook weinig tijd tussendoor om even flink te gaan klussen. Dat betekent dus dat we enerzijds een groot deel uitbesteden, maar het ook in 1x goed willen doen omdat we hier een hele lange tijd gaan wonen. Daarnaast is het een flink groot huis met 200 m2 met 2 badkamers wat de kosten ook weer extra doen stijgen.MemeMaster schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:00:
Kortom, het is veel factoren afhankelijk
En dan heb je ook nog het kaliber die de presentatie naar de buitenwereld heel erg belangrijk vinden.Blik1984 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:24:
[...]
Het is ook van veel dingen afhankelijk of je veel gaat besteden aan een nieuwbouwwoning. Voor ons is het de woning waar we zeer waarschijnlijk erg lang gaan wonen, in ieder geval tot de kids het huis uit zijn (de jongste is 3 jaar oud). Daarnaast hebben we 3 kids, dus ook weinig tijd tussendoor om even flink te gaan klussen. Dat betekent dus dat we enerzijds een groot deel uitbesteden, maar het ook in 1x goed willen doen omdat we hier een hele lange tijd gaan wonen. Daarnaast is het een flink groot huis met 200 m2 met 2 badkamers wat de kosten ook weer extra doen stijgen.
Kortom, het is veel factoren afhankelijk
Bij mij staat er lekker een aanhangertje voor de deur, niemand vind het wat maar ze weten me wel te vinden
Die zit qua m2 prijs ook wel redelijk boven het gemiddelde in de wijk he,dat zijn haast Kwakkenberg prijzen.Farmerwood schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:48:
[...]
Valt best mee.
Klopt dat deze er wel bovenuit springt qua prijs. Op de Italiestraat staat een van de net opgeleverde huizen alweer te koop. Zit een keuken, badkamer, vloer en basic tuin in en daar vragen ze krap 4k de m2.Sinny schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:42:
[...]
Die zit qua m2 prijs ook wel redelijk boven het gemiddelde in de wijk he,dat zijn haast Kwakkenberg prijzen.Ik vraag mij af of hij voor die prijs ook echt weggaat namelijk
voor minder geld krijg je in de Donatellostraat "net" wat meer m2
Maar laatst is aan de Lavina Fontanahof een huis verkocht die in 2020 opgeleverd is met een vraagprijs van 749k (200m2 op perceel van 368m2). Ik begreep dat die er ook ruim 800k voor gekregen hebben...
En met alle respect voor de Donatellostraat, maar in de Leonardo daVinci straat zit je toch wel ff een stuk fijner/beter qua locatie en dus ook een hogere prijs.
[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 31-08-2022 13:51 ]
Die op de Italiestraat is inderdaad alweer verkochtFarmerwood schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:50:
[...]
Klopt dat deze er wel bovenuit springt qua prijs. Op de Italiestraat staat een van de net opgeleverde huizen alweer te koop. Zit een keuken, badkamer, vloer en basic tuin in en daar vragen ze krap 4k de m2.
Maar laatst is aan de Lavina Fontanahof een huis verkocht die in 2020 opgeleverd is met een vraagprijs van 749k (200m2 op perceel van 368m2). Ik begreep dat die er ook ruim 800k voor gekregen hebben...
Iemand hier ervaring met wandlampen ipv plafond lampen?
Onze nieuwe woning heeft een schuin dak en de afstand tussen vloer en nok van het dak is bijna 5 meter op zolder. We krijgen daar standaard een wandlichtpunt ipv plafondlichtpunt.
Als ik zo om me heen kijk naar wandlampen, zijn het vooral bedlampen, bij- of sierverlichting. In ieder geval niet voldoende om de hele (grote) kamers te verlichten lijkt me.
Een plafondlamp aan de wand plaatsen kan natuurlijk ook, maar is vaak niet zo mooi. Weet ook nog niet op welke hoogte ze komen.
Tips?
Onze nieuwe woning heeft een schuin dak en de afstand tussen vloer en nok van het dak is bijna 5 meter op zolder. We krijgen daar standaard een wandlichtpunt ipv plafondlichtpunt.
Als ik zo om me heen kijk naar wandlampen, zijn het vooral bedlampen, bij- of sierverlichting. In ieder geval niet voldoende om de hele (grote) kamers te verlichten lijkt me.
Een plafondlamp aan de wand plaatsen kan natuurlijk ook, maar is vaak niet zo mooi. Weet ook nog niet op welke hoogte ze komen.
Tips?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit
To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.