Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 15:42
Iemand ervaring met een soort van bouwinspectie dienstverlening die namens de kopers checkt of bouwkwaliteit in orde is met als doel om een grote lijst met opleverpunten te voorkomen en zaken pro-actief te signaleren en te verhelpen?
Kosten?
Hoeveelheid inspectiemomenten?
Waardevol ja/nee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:46
BiG-GuY schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Snelste manier is natuurlijk door alle grote dingen tijdens de bouw te doen. Wij woonden 2 dagen na oplevering al in de nieuwe woning.
Als ik de loterij had gewonnen had ik het misschien gedaan. Maar voor de hele woning het plafond strak stucen voor 20k vond ik een beetje overdreven qua prijs. En de wanden, vloer en keuken vooraf laten doen was uberhaupt al geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:14
Ons vloerenlegger (keramisch parket) heeft 2 a 3 dagen nodig voor de begane grond.
Renovlies mensen geven 8 tot 10 dagen aan voor de hele woning.
Badkamer meneer geeft aan 5 weken nodig te hebben en in die 5 weken eist hij het alleenrecht op de verdieping.

Wat wij gaan doen is:
- Eerst de vloer (laten) leggen - 1 week
- Daarna renovlies (of stucwerk, zijn we nog niet over uit) - 2 weken
- Daarna: badkamer + keuken - 5 weken

Hebben dus zo een 8 weken nodig voordat we kunnen intrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:29

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Patox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:30:
Iemand advies met een soort van bouwinspectie dienstverlening die namens de kopers checkt of bouwkwaliteit in orde is met als doel om een grote lijst met opleverpunten te voorkomen en zaken pro-actief te signaleren en te verhelpen?
Kosten?
Waardevol ja/nee?
Met de oplevering heeft dit zin.

En vaak heb je officieel geen toegang tot de bouw en dus kan je dit soort zaken pas controleren als je uitgenodigd bent om een keer te kijken. In de regel is dat slechts 1/2 keer vanaf start bouw tot oplevering.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Toppe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:21:
[...]

Met de oplevering heeft dit zin.

En vaak heb je officieel geen toegang tot de bouw en dus kan je dit soort zaken pas controleren als je uitgenodigd bent om een keer te kijken. In de regel is dat slechts 1/2 keer vanaf start bouw tot oplevering.
Zoals ik zei, gaat om meer dan alleen oplever keuring, is een vrij nieuw fenomeen, bouwer wil wel meewerken, en heeft hier al eerder aan meegewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Patox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Zoals ik zei, gaat om meer dan alleen oplever keuring, is een vrij nieuw fenomeen, bouwer wil wel meewerken, en heeft hier al eerder aan meegewerkt.
Al eens gezocht op ‘Bouwbegeleiding + woonplaats’ op google? Ik krijg genoeg resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Toppe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Al eens gezocht op ‘Bouwbegeleiding + woonplaats’ op google? Ik krijg genoeg resultaten.
Als je niks hebt toe te voegen hoef je niet te reageren. Ik vroeg naar ervaringen (die jij ogenschijnlijk niet hebt). Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Patox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Als je niks hebt toe te voegen hoef je niet te reageren. Ik vroeg naar ervaringen (die jij ogenschijnlijk niet hebt). Dank!
Je vraagt om advies: Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Dat je later je bericht aanpast om het woord advies naar ervaring te veranderen moet je zelf weten, maar ga dan nu niet mij veroordelen als ik reageer op de vraag dat je opzoek bent naar advies.

Daarbij had je wat meer informatie kunnen geven zoals het feit dat de bouwer er mee akkoord gaat (en dus ook de fysieke mogelijkheden geeft tot controle) en dat die er reeds ervaring mee heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 24-08-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
c-nan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:02:
Ons vloerenlegger (keramisch parket) heeft 2 a 3 dagen nodig voor de begane grond.
Badkamer meneer geeft aan 5 weken nodig te hebben en in die 5 weken eist hij het alleenrecht op de verdieping.

Wat wij gaan doen is:

5 weken? Ik heb 2 jaar geleden de badkamer plus 2 toiletten volledig laten renoveren van boven tot onder en ze waren met 2 man 1.5 weken bezig. Waarom heeft die zo ontzettend veel tijd nodig?

En ik zou vloer en renovlies/stucwerk omdraaien. Werk van boven naar beneden

[ Voor 4% gewijzigd door Blik1984 op 24-08-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Wat wij gaan doen is:

8 tot 10 dagen voor renovlies? Dat is inclusief sausen neem ik aan? Hier hebben ze renovlies in 2 dagen geplakt en het zit er echt strak op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:39

Wat wij gaan doen is:

Wat een onzin dat hij het "alleenrecht eist". Een ander mannetje kan makkelijk in een andere kamer behangen/stucen/vloer leggen.

Dat je de hal nog niet doet kan ik inkomen, maar hij heeft toch niets te zoeken in de slaapkamers?
Alsof hij de ganse dag gebruik maakt van de trap?

Hier zijn ze een week of 2 bezig geweest met de gehele badkamer (casco). Van vloerverwarming leggen, verlaagd plafond tot betegelen. In de tussentijd heeft de behanger rustig de reno en het behang erop geknald en is de schilder daarna de reno komen verven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 23-05 23:38
Patox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:30:
Iemand ervaring met een soort van bouwinspectie dienstverlening die namens de kopers checkt of bouwkwaliteit in orde is met als doel om een grote lijst met opleverpunten te voorkomen en zaken pro-actief te signaleren en te verhelpen?
Kosten?
Waardevol ja/nee?
Ik heb contact gehad met eigenhuis. Die kunnen dit soort diensten verlenen op afroep.

Moet wel bekennen dat eigenhuis bij mij zo ongeveer elke week in achting aan het dalen is. Mijn bouwer die neemt het niet zo nauw. Maar wanneer ik eigenhuis belde voor overleg over hoe te handelen dan was het allemaal niet erg.

- hard puin, welke wand tot wand connectie maken, in de woonscheidende spouw is volgens VeH geen probleem
- cementbaarden die de isolatie aanraken is geen probleem volgens VeH
- isolatie materiaal dat kieren heeft, geen probleem volgens VeH

bovenstaande zijn volgens andere bronnen dan VeH wel een probleem. Heb ik dus zelfstandig met de bouwer opgenomen.

Ook kon VeH geen advies geven of uitspraak doen over een gat in een kalkzandsteen buitenmuur waar een gat was gevuld met bakstenen.

Al met al snap ik heel goed dat je dit wilt. Woningen zijn knetterduur en die bouwvarkens maken het zich er heel makkelijk af .Er zijn genoeg bedrijfjes die keuringen doen met een oplevering, die bieden vaak ook tussentijdse keuringen aan. Mijn advies is om dit gewoon te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Toppe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Je vraagt om advies: Toppe in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Dat je later je bericht aanpast om het woord advies naar ervaring te veranderen moet je zelf weten, maar ga dan nu niet mij veroordelen als ik reageer op de vraag dat je opzoek bent naar advies.

Daarbij had je wat meer informatie kunnen geven zoals het feit dat de bouwer er mee akkoord gaat (en dus ook de fysieke mogelijkheden geeft tot controle) en dat die er reeds ervaring mee heeft.
Leek me vrij duidelijk dat ik naar advies vroeg vanuit ervaringen maar voor de duidelijkheid toch nog even aangepast ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MadDonkey schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:27:
[...]
Er zijn genoeg bedrijfjes die keuringen doen met een oplevering, die bieden vaak ook tussentijdse keuringen aan. Mijn advies is om dit gewoon te doen.
Probleem zit hem in wat mag en wat juist is. Dat is een beetje het zelfde als de kookgroep discussie en ruimte gestuurd verwarmen, het is maar net hoe je de regeltjes leest.

Daarbij blijven het moment opnames en heb je kans dat ze alles wegmoffelen voordat iemand weer eens poolshoogte komt nemen om gezeik tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 23-05 23:38
Toppe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:45:
[...]

Probleem zit hem in wat mag en wat juist is. Dat is een beetje het zelfde als de kookgroep discussie en ruimte gestuurd verwarmen, het is maar net hoe je de regeltjes leest.

Daarbij blijven het moment opnames en heb je kans dat ze alles wegmoffelen voordat iemand weer eens poolshoogte komt nemen om gezeik tegen te gaan.
Klopt het is veelal een taalkundig spelletje. Daar ben ik genoeg tegenaan gelopen. Daarom is het prettig om iemand te hebben met verstand van zaken waar je mee kan overleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 09:35
Dank voor alle goede tips! Na lang meelezen zal ik mij ook eens voorstellen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 01:17
j4y schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:14:
Ik heb een vraag of en hoe om te gaan met vloerverwarming in een casco badkamer.

Ivm koppelverkoop bij de projectleverancier wat enorm duur is willen we casco laten opleveren. Maar de bouwer wilt dan ook geen vloerverwarming leggen in de badkamer (hoe maken we het de koper nog meer onmogelijk voor casco te kiezen :( ). Liever willen we geen elektrische vloerverwarming maar hoe dan wel de zuinige variant van de warmtepomp daar krijgen?

De aannemer wil niet meewerken om een loze kring neer te leggen. Achteraf in de overloop frezen wordt ook lastig want daar ligt al vloerverwarming. Kan ik zo'n leiding een stukje horizontaal door de muur leggen? Of kan ik dan beter beneden aansluiten op de verdeler in de trapkast en de leiding door de koof naar de badkamer brengen? Iemand hier met dat bijltje gehakt en inzicht kan geven?
Iemand in navolging van dit probleem ook nog een issue gemaakt van het te tekenen document? Wij krijgen wél vloerverwarming maar de kopersbegeleider wil koste wat kost niet de plek van onze douche aanpassen. Krijg allerlei kul-argumenten maar ik vrees dat we het er mee moeten doen. Dat betekent dat we de badkamer casco gaan opleveren. Alleen kregen we deze week de documenten onder ogen die we dan moeten tekenen en heb onmiddellijk gezegd dat ik dit niet teken (ik wacht nog op reactie daarop). In de papieren stond namelijk dat je onder andere geen garantie zou kunnen krijgen op "energie prestaties van het huis" en "tapwaterinstallaties". Beide ga ik sowieso niet mee akkoord omdat het eerste mijn inziens onzin lijkt? Ze plaatsen wel de electrische radiator dus ik zie niet in wat er verandert aan de energie prestaties van het huis (BENG huis). Buiten dat hebben we nog een vraag/probleem lopen mbt de boiler en de opslagcapaciteit waar ze ook al sinds juni geen antwoord op geven en zeggen dat het nog in onderzoek is. Ik zou dus wel gek zijn dit document te tekenen waarmee ik die garantie opgeef 8)7

Zegt de kopersbegeleider ook nog: Je tekent enkel voor gezien. Waarmee ze ons eigenlijk in de val wil laten lopen want een ánder document moest wel getekend worden. Overigens snap ik het verhaal "voor gezien" niet zo. Dan ga je er ook mee akkoord lijkt me.

Mochten we er niet uitkomen met de aannemer, hebben we dan nog ergens mogelijkheden? Vereniging Eigen Huis? Woningborg?

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02:50
Ik heb altijd gehoord van vrieden die in de bouw werken zowel schilders als timmermannen dat stuccen van nieuwbouwwoning niet echt ideaal is. Vaak werkt zo woning nog wat door en kans op scheuren is wel groot.

Die maat van mij die zijn eigen schilderbedrijf heeft rekent 1 dag 1 man voor schuren van alle wanden en oneffenheden eruit werken, 1 dag behangwerk voor hele woning en 1 dag sauzen. 3 dagen bezig als hij het alleen doet. Vloeren ligt eraan wat je heb gekocht maar meestal met beetje standaard pvc vloer en of laminaat boven vaak 2 volle dagen. Dat er hier 2 weken word gerekend voor vloer en schilderwerk is wel absurd. Casco badkamer naar nieuw is ongeveer week werk toch? Bij mij in ieder geval wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 21:52
dfbt schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 06:57:
Ik heb altijd gehoord van vrieden die in de bouw werken zowel schilders als timmermannen dat stuccen van nieuwbouwwoning niet echt ideaal is. Vaak werkt zo woning nog wat door en kans op scheuren is wel groot.

Die maat van mij die zijn eigen schilderbedrijf heeft rekent 1 dag 1 man voor schuren van alle wanden en oneffenheden eruit werken, 1 dag behangwerk voor hele woning en 1 dag sauzen. 3 dagen bezig als hij het alleen doet. Vloeren ligt eraan wat je heb gekocht maar meestal met beetje standaard pvc vloer en of laminaat boven vaak 2 volle dagen. Dat er hier 2 weken word gerekend voor vloer en schilderwerk is wel absurd. Casco badkamer naar nieuw is ongeveer week werk toch? Bij mij in ieder geval wel.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat renovlies ook niet ideaal is. Wij hebben 4 jaar geleden onze nieuwbouwwoning hiermee laten doen, en hebben nu verschillende plaatsen waar het behang een stukje is gaan loslaten of er ‘ophopingen/lijnen’ zijn ontstaan door vochtverlies. Dat valt niet te repareren. Recent hebben wij een nieuwe woning gekocht, opnieuw nieuwbouw, en daarom gaan we nu voor stucwerk kiezen. Inderdaad krijg je dan scheurtjes, maar het kan wel tenminste gerepareerd worden. En met kinderen is mijn ervaring inmiddels dat een keer opnieuw schilderen na een aantal jaren sowieso niet overbodig is.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:09

j4y

PrixV schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 03:13:

De kopersbegeleider wil koste wat kost niet de plek van onze douche aanpassen. Krijg allerlei kul-argumenten maar ik vrees dat we het er mee moeten doen. Dat betekent dat we de badkamer casco gaan opleveren.
Ja hier was de douche plek ook het probleem. Was het niet de afvoer die niet verplaatst kon worden kwamen ze met de ventilatie die dan niet goed zou werken. Elke keer weer een ander verhaal :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
iPeter schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:52:
Dank voor alle goede tips! Na lang meelezen zal ik mij ook eens voorstellen:

***members only***
Members only:
Heb je enig idee waarom je voor de woning ook een VvE hebt? Is er ook al bekend welke zaken van de woning als gemeenschappelijk worden beschouwd?

• c-nan
  • Laatst online: 22:14
Blik1984 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:05:
[...]

5 weken? Ik heb 2 jaar geleden de badkamer plus 2 toiletten volledig laten renoveren van boven tot onder en ze waren met 2 man 1.5 weken bezig. Waarom heeft die zo ontzettend veel tijd nodig?

En ik zou vloer en renovlies/stucwerk omdraaien. Werk van boven naar beneden
Tsja, geen idee. Diegene werkt volgens mij wel alleen. Dus die 1.5 week van jou kan je dan x2 doen. Ik vind 5 weken ook erg lang, daar heb ik 'm ook naar gevraagd, zijn antwoord daar op was "ik hanteer de officiele droog/wachttijden, dat doet 90% van de aannemers niet waardoor het allemaal zo snel kan bij hen". Tuurlijk een dekvloer moet drogen, lijm van je tegels moet drogen, maar duurt dat allemaal echt zo lang?

Oh, ik wilde ook van boven naar beneden werken, maar de vloerenlegger kwam met de theorie: Als je muur al klaar is en de vloerenlegger 'spettert' met zijn lijm op de muur dan kan je de hele muur opnieuw sauzen. Maar als de schilder een druppel verf laat druppelen op je vloer dan veeg je dat er zo van af.

[ Voor 15% gewijzigd door c-nan op 25-08-2022 08:53 ]

• Blik1984
c-nan schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:51:
[...]

Oh, ik wilde ook van boven naar beneden werken, maar de vloerenlegger kwam met de theorie: Als je muur al klaar is en de vloerenlegger 'spettert' met zijn lijm op de muur dan kan je de hele muur opnieuw sauzen. Maar als de schilder een druppel verf laat druppelen op je vloer dan veeg je dat er zo van af.
Dat zou ik als vloerenlegger ook zeggen, dan hoef je minder rekening te houden met het netjes houden van het huis, en misschien klopt het ook nog als je enkel en alleen nog hoeft te schilderen. Maar als je nog moet stucen of renovliezen... komt een enorme troep vandaan en dat wil je echt niet op je nieuwe vloer hebben.

• Diablow
  • Laatst online: 04-04 18:56
j4y schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Ja hier was de douche plek ook het probleem. Was het niet de afvoer die niet verplaatst kon worden kwamen ze met de ventilatie die dan niet goed zou werken. Elke keer weer een ander verhaal :?
Bij ons kan de wc in de badkamer niet op een andere plek. Geen idee waarom, voor ons maakt het weinig uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-05 14:11
Blik1984 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Dat zou ik als vloerenlegger ook zeggen, dan hoef je minder rekening te houden met het netjes houden van het huis, en misschien klopt het ook nog als je enkel en alleen nog hoeft te schilderen. Maar als je nog moet stucen of renovliezen... komt een enorme troep vandaan en dat wil je echt niet op je nieuwe vloer hebben.
Altijd opvallend hoe ingewikkeld het plots is bij nieuwbouw qua volgorde, alsof die vloerenleggers niet dagelijks vloeren leggen in bestaande huizen. Zouden ze daar ook de wanden die tientallen jaren geleden gestuct zijn, vol lijmspetters achterlaten? 7(8)7

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Dit geldt andersom natuurlijk ook, er wordt ook in bestaande woningen gestukt, waar vloeren liggen die netjes moeten blijven.

Denk dat wij het er maar vanaf gaan laten hangen van de beschikbaarheid van de verschillende werklieden en wat voor onszelf goed uitkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Greebs schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:16:
Dit geldt andersom natuurlijk ook, er wordt ook in bestaande woningen gestukt, waar vloeren liggen die netjes moeten blijven.

Denk dat wij het er maar vanaf gaan laten hangen van de beschikbaarheid van de verschillende werklieden en wat voor onszelf goed uitkomt.
Klopt natuurlijk, maar dan heb je het niet voor het uitkiezen, en als je het voor het uitkiezen hebt ga je niet in tegen de natuurwetten van zwaartekracht. En een plafond of muur stucen kan gewoon niet zonder te morsen, een vloer leggen kan prima zonder overmatig troep te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 10:17
Diablow schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Bij ons kan de wc in de badkamer niet op een andere plek. Geen idee waarom, voor ons maakt het weinig uit.
De WC heeft een grotere afvoer buis dan je douche/bad/wastafel en kan dus niet makkelijk weggewerkt worden in de vloer

• vormulier
  • Niet online
Greebs schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:16:

en bij PVC heb je ook nog een stook protocol van 14 dagen. Dan zitten je muren al onder 3 lagen behang natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:55
vormulier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

en bij PVC heb je ook nog een stook protocol van 14 dagen. Dan zitten je muren al onder 3 lagen behang natuurlijk :)
Dat heeft niks met pvc te maken :)

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Iemand ervaring met het laten sturen vd post naar je nieuwbouw die nog niet af is?
Voor het maandje overbrugging beetje onzin om post door te sturen naar een ander adres aangezien er zga niets binnenkomt op 4 Donald Ducks voor mijn dochter en wellicht paar brieven voor ons na.

Helaas staat er een hek voor onze woning, maar zit te denken daar gewoon een tasje aan te hangen met huisnummer erop...is vrij "veilige" omgeving en waarschijnlijk komen we er elke middag langs!

• maartenbreesnee
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-04-2024

Wat wij gaan doen is:

Wij gaan ook eerst renovlies en sausen laten doen
dan de vloer
dan de keuken

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58

skate master

Autodesk Educator Expert

Pingu007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:41:
Iemand ervaring met het laten sturen vd post naar je nieuwbouw die nog niet af is?
Voor het maandje overbrugging beetje onzin om post door te sturen naar een ander adres aangezien er zga niets binnenkomt op 4 Donald Ducks voor mijn dochter en wellicht paar brieven voor ons na.

Helaas staat er een hek voor onze woning, maar zit te denken daar gewoon een tasje aan te hangen met huisnummer erop...is vrij "veilige" omgeving en waarschijnlijk komen we er elke middag langs!
Geen ervaring, maar ik zou dan overleggen met de aannemer of je een brievenbus aan het hek mag hangen of met een losse paal net voor het hek zetten.
Dan heb je het netjes geregeld, ik vraag me namelijk af of de postbode de post in een tasje aan het hek gaat doen.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 15:59

Niwla

dat dus....

Toch nog even een vraag over het opstookprotocol (heb met zoeken mijn gewenst antwoord niet gevonden):

Over 4 weken wordt onze woning opgeleverd zo het nu lijkt. Er zijn voor de bouwvak binnen hetzelfde project al woningen opgeleverd. De aannemer heeft daar toen geen instructies bij gegeven voor het opstoken. Ook schijnt er op de warmtepomp geen opstook-programma te zitten.

Kan het zo zijn dat opstoken niet nodig is i.c.m. LTV?

niets moet......behalve adem halen

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
skate master schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

ik vraag me namelijk af of de postbode de post in een tasje aan het hek gaat doen.
Dat denk ik niet. Kun je niet beter met de nieuwe bewoners van je huidige woning afspreken dat jullie post nog een paar weken bij hen wordt bezorgd?

• Diablow
Ik lees dat bijna iedereen iets aan de muren laat doen bij oplevering. Behalve dat de muur een beetje kan afgeven, zijn er goede redenen om dit gelijk te doen, en niet iets later.

• deejeebv
  • Laatst online: 21:39
skate master schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Geen ervaring, maar ik zou dan overleggen met de aannemer of je een brievenbus aan het hek mag hangen of met een losse paal net voor het hek zetten.
Dan heb je het netjes geregeld, ik vraag me namelijk af of de postbode de post in een tasje aan het hek gaat doen.
Bij onze buren hangt er inderdaad een brievenbus aan het het. Is gewoon met sleuteltje af te sluiten, Werkt volgens mij prima. Is overigens zelfbouw en geen projectbouw, maakt denk ik wel verschil.

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 09:57
Farmerwood schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:00:
[...]

Ik zat in precies dezelfde situatie doordat we laat instapten in het project. Hadden zelfs maar 4 weken.
Wij hebben onze keuken gekocht bij een bedrijf dat keukens op maat maakt. Geen onderdeel van een grote keten dus.
Samen met hen in die paar weken een keuken opstelling bedacht en daarvoor de technische tekening gemaakt. Daar hebben we 175 euro voor betaald met de belofte dat dat bedrag verrekend zou worden als we de keuken ook echt bij hen afnamen. Ruim een jaar later hebben we pas definitieve keuzes gemaakt voor apparatuur, type materialen en kleuren.

***members only***
Bedankt. En was dat een fijne zaak en qua prijs ook vriendelijk? Kun je daar svp iets meer over delen als je wilt?

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Diablow schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:48:
Ik lees dat bijna iedereen iets aan de muren laat doen bij oplevering. Behalve dat de muur een beetje kan afgeven, zijn er goede redenen om dit gelijk te doen, en niet iets later.
Is dit een vraag of een constatering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:38

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niwla schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:11:
Toch nog even een vraag over het opstookprotocol (heb met zoeken mijn gewenst antwoord niet gevonden):

Over 4 weken wordt onze woning opgeleverd zo het nu lijkt. Er zijn voor de bouwvak binnen hetzelfde project al woningen opgeleverd. De aannemer heeft daar toen geen instructies bij gegeven voor het opstoken. Ook schijnt er op de warmtepomp geen opstook-programma te zitten.

Het ligt er vooral aan hoe lang de dekvloer er al in ligt en het is ook afhankelijk van de vloer die je erop gaat plaatsen. Maar ook LTV heeft in principe een opstook protocol nodig. Alles onder de 45C is al LTV, maar vermoed dat je een warmtepomp krijgt die vaak niet boven de 27-28C rondpompen?

Omdat wij stadswarmte hebben, konden we aan de kant van de warmte unit niks instellen. Op de verdelers zitten bij ons thermostaatkranen waarmee je de temperatuur van het water kan beïnvloeden. Bij ons ook belangrijk, omdat de stadswarmte zelf 65-75C is, dus dat zou funest zijn voor de vloer als dat erdoorheen gepompt wordt.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38

Juist met lage temperaturen en dan met name koeling die je gezien de beng noem ook hebt. Is opstoken belangrijk. Opstoken doe je niet voor de warmte maar juist voor het verkoelen namelijk krimpen.

Uit mijn hoofd deed je met cv van 30 ophogen tot 50 en terug en dat twee keer. Bij lage temp start je bij 20 en mag je stoppen bij 35. En dan weerr tedug en heen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
badboyqxy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Juist met lage temperaturen en dan met name koeling die je gezien de beng noem ook hebt. Is opstoken belangrijk. Opstoken doe je niet voor de warmte maar juist voor het verkoelen namelijk krimpen.

Uit mijn hoofd deed je met cv van 30 ophogen tot 50 en terug en dat twee keer. Bij lage temp start je bij 20 en mag je stoppen bij 35. En dan weerr tedug en heen .
Bij een vloeren boer lag het volgende:

Dag 1: 20
dag 2: 25
dag 3: 30
dag 4: 35
dag 5: 40
dag 6: 40
dag 7: 35 en dan de rest tot dag 10 weer met 5 graden naar beneden.

Herhaal indien nodig.

Geen idee verder in hoeverre dit wel of niet op enig feit gebaseerd is.

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05 19:12
badboyqxy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Wij hebben ook LTV vloerwarming en koeling en hoefden geen opstookprotocol te doorlopen.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:16
Pingu007 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:41:

Een paar dagen na oplevering gooide de aannemer alle post die hij verzameld had door de bus inclusief alle aanmaningen, omdat ze de nuts voorzieningen niet goed aangemeld hadden :+

• Diablow
iasix schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Is dit een vraag of een constatering?
Vooral een vraag. Waarom gelijk bij oplevering iets aan de muren doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:46
Omdat je meubels en gordijnen dan nog niet in de weg staan/hangen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Deleon78
MemeMaster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Wij hebben ook LTV vloerwarming en koeling en hoefden geen opstookprotocol te doorlopen.
Niks moet…
Dat wil niet zeggen dat het het beste is of risico’s beperkt.

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
MemeMaster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:39:
[...]

Wij ook niet. Niet van de aannemer en niet van de vloerleverancier.

• MemeMaster
Deleon78 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Niks moet…
Dat wil niet zeggen dat het het beste is of risico’s beperkt.
Nou ik heb er expliciet naar gevraagd omdat ik ook geen scheuren wil in mijn tegelvloer maar ze zeiden dat het achterhaald is en niet meer nodig🤷🏿‍♀️. Bij ons tot nu toe in ieder geval niks aan de hand.

• vormulier
  • Niet online
Heb de technische omschrijving van de aannemer maar opengeslagen,
Er komt een zwevende dekvloer in van anhydriet.

Even verder lezend lijkt het er op dat het gemiddeld 6 weken moet drogen, eventueel met een stook protocol met vloerverwarming of gewoon met bouwdrogers kan dat verkort worden naar +/-3 weken.

daarmee lijkt het er dus dat als je vloer langer dan 6 weken voor de oplevering gestort is, dat je geen stook protocol nodig hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
vormulier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:20:

Even verder lezend lijkt het er op dat het gemiddeld 6 weken moet drogen, eventueel met een stook protocol met vloerverwarming of gewoon met bouwdrogers kan dat verkort worden naar +/-3 weken.

daarmee lijkt het er dus dat als je vloer langer dan 6 weken voor de oplevering gestort is, dat je geen stook protocol nodig hebt?
Ik lees dat er niet in.

• Deleon78
MemeMaster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Nou ik heb er expliciet naar gevraagd omdat ik ook geen scheuren wil in mijn tegelvloer maar ze zeiden dat het achterhaald is en niet meer nodig🤷🏿‍♀️. Bij ons tot nu toe in ieder geval niks aan de hand.
Het gaat sowieso om het afkoelen, dus waarschijnlijk het voorjaar. Maar dat het 95 vd 100 keer gewoon goed gaat, betekent voor mij niet dat je het dan maar niet moet doen. Zeker omdat het 5 min werk is… (nou ok 10 misschien, over de week gemeten)

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 25-08-2022 18:36 ]

• PrixV
j4y schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:00:
[...]

Ohhhh zo herkenbaar! Bij ons kan ook de afvoer zogenaamd niet verplaatst. Krijg ik argumenten dat er geen sleuf kan in de kanaalplaatvloeren (daar vraag ik niet om) of dat de douchebak niet in de dekvloer kan (daar vraag ik ook niet om). Eindstand stuurt ze enkel dat het antwoord nee was en probeert ze het zo te draaien dat ik het verkeerd begrijp ipv zij zich eronder uit probeert te praten. Het is om gek van te worden.

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-05 07:59
Uit eigen ervaring zou ik altijd aanraden om het stookprotocol te volgen. Wij hebben ook LTV en hebben het wel gedaan om risico op scheuren te verkleinen (boven gietvloer en beneden tegels). Nog steeds super blij dat we dit gedaan hebben, want er zijn toch behoorlijk wat scheuren in de dekvloer ontstaan tijdens het protocol! Dus ik zou zeggen: neem het op in je planning en gewoon doen, zelfs al heb je LTV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik kan bovenstaande bevestigen. Onze dekvloer lag er al in bij onze kijkdag, 3 maanden voor de oplevering, en tijdens het opstook protocol ontstonden meerdere nieuwe scheuren in de vloer. Allemaal klein, maar toch…

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Geldt dit ook voor het 'afkoelprotocol' (lees: koeling aanslingeren), zodat je in de zomer niet opeens voor verrassingen komt te staan van een krimpende vloer met alle gevolgen van dien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Diablow schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Al beantwoord 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door PrixV op 26-08-2022 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:23
MemeMaster schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:03:
[...]

Ik heb het wel gedaan voor het egaliseren en m'n PVC vloer (1x), maar ik zag de scheuren duidelijk ontstaan in m'n dekvloer. Wil niet weten wat dat voor m'n echte vloer had gedaan. Misschien niks, maar dat risico ging ik niet lopen voor een paar keer aan die knop draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Kun je het opstookprotocol doen terwijl ze in huis aan het werk zijn? bijvoorbeeld stucadoors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19
Hoe moet je überhaupt een opstookprotocol met ltv uitvoeren? Zowel van onze vloerleverancier als de bouw geen uitleg gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:05
vormulier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 18:20:
Zorg er voor dat de vloerlegger eerst die anhydriet vloer goed schuurt! Ook als ze eerst nog gaan egaliseren.
Bij ons tig jaar geleden zei men schuren is niet nodig, ondertussen ligt de helft van het leisteen los :(

[ Voor 12% gewijzigd door Rouske op 26-08-2022 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:06
Rouske schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Zorg er voor dat de vloerlegger eerst die anhydriet vloer goed schuurt! Ook als ze eerst nog gaan egaliseren.
Bij ons tig jaar geleden zei men schuren is niet nodig, ondertussen ligt de helft van het leisteen los :(
Eens! Onze anhydrietvloer is (vloerverwarming en koeling) geschuurd (dan zie je kleine belletjes zeg maar) en daarna zijn de tegels gelegd. Vloer lag er al 2 maanden voor oplevering in en er was geen specifiek opstookprotocol nodig, maar wel heel goed schuurwerk, zodat die tegels goed hechten.

Oplevering was in maart en pas na 2 maanden zijn de tegels gelegd. Wel is er een vochtmeting gedaan.

Dus goed laten schuren!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door Bteq op 26-08-2022 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Er zijn nog steeds redelijk wat ‘vakmensen’ die er vanuit gaan dat je een anhydriet vloer het zelfde kan behandelen als een zandcement vloer.

Een anhydriet vloer moet altijd geschuurd worden om de bovenste film laag te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
[...]

Goed om te weten! we hebben al 2 weken in de planning om te "stoken" dus dan kan schuren er ook nog wel bij. Als de legger dat niet uitzich zelf doet doen we dat zelf wel! boels is geduldig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:11

Opstookprotocol doe je voor de krimp, niet voor het uitzetten. Het ligt vooral aan de vloer of het nodig is. Bij een anhydrietvloer is het zelfden nodig omdat die vloer vrij ligt van het huis en dus kan werken. Bij zandcement kan het wel nodig zijn, maar dan weer niet als er direct in de zandcement getegeld wordt, zoals in de badkamer vaak het geval is.

Ook als de vloer tijdens de bouw al 35 graden is geworden (zoals vorige week) en nu weer afkoelt naar 10 (voor oplevering in december) is het echt niet nodig om een opstookprotocol te doorlopen.

Bij ons hoefde het niet. Er is gewoon tijdens de bouw getegeld op de anhydrietvloer en die vloer ligt er retestrak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:06
Blihi schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Opstookprotocol doe je voor de krimp, niet voor het uitzetten. Het ligt vooral aan de vloer of het nodig is. Bij een anhydrietvloer is het zelfden nodig omdat die vloer vrij ligt van het huis en dus kan werken. Bij zandcement kan het wel nodig zijn, maar dan weer niet als er direct in de zandcement getegeld wordt, zoals in de badkamer vaak het geval is.

Ook als de vloer tijdens de bouw al 35 graden is geworden (zoals vorige week) en nu weer afkoelt naar 10 (voor oplevering in december) is het echt niet nodig om een opstookprotocol te doorlopen.

Bij ons hoefde het niet. Er is gewoon tijdens de bouw getegeld op de anhydrietvloer en die vloer ligt er retestrak in.
Heb je nog mooie foto's van je vloer? Zal de mijne niet meer spammen haha, maar ben benieuwd wat voor tegels je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Goed om te weten! we hebben al 2 weken in de planning om te "stoken" dus dan kan schuren er ook nog wel bij. Als de legger dat niet uitzich zelf doet doen we dat zelf wel! boels is geduldig!
Als de tegelzetter zegt dat het niet nodig is moet je vragen hoe hij anders die film laag er af krijgt en een ander zoeken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Als de tegelzetter zegt dat het niet nodig is moet je vragen hoe hij anders die film laag er af krijgt en een ander zoeken…
Dat zou de "beste" oplossing zijn indd. Maar goed Verkoper zegt X vloerleggen/zzper doet Y je hebt er niet altijd controlle over je bestelt over het algemeen best ver van te voren je vloer en contact met de daadwerkelijke legger heb je allicht niet afhankelijk van hoe goed de vloerboer is!

Dit soort info is dus goed om te weten wat er eventueel wel of niet moet gebeuren en van uit daar de boel maar aansturen zodat het beste resultaat naar boven komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
vormulier schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Dat zou de "beste" oplossing zijn indd. Maar goed Verkoper zegt X vloerleggen/zzper doet Y je hebt er niet altijd controlle over je bestelt over het algemeen best ver van te voren je vloer en contact met de daadwerkelijke legger heb je allicht niet afhankelijk van hoe goed de vloerboer is!

Dit soort info is dus goed om te weten wat er eventueel wel of niet moet gebeuren en van uit daar de boel maar aansturen zodat het beste resultaat naar boven komt :)
Ik zou de verkopende partij benaderen en aangeven dat je een anhydriet vloer hebt waarbij schuren noodzakelijk is en dat je er vanuit gaat dat dit ook gebeurt. Mocht de vloerenlegger dit niet doen/willen om wat voor reden dan ook dan kunnen ze niet roepen "we wisten het ook niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:48:
Kun je het opstookprotocol doen terwijl ze in huis aan het werk zijn? bijvoorbeeld stucadoors?
Zou jij graag aan het werk zijn in een huis dat 30+ graden is?
De stukadoor gaat je een stuk aardiger vinden als je dat niet doet terwijl hij bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Zou jij graag aan het werk zijn in een huis dat 30+ graden is?
De stukadoor gaat je een stuk aardiger vinden als je dat niet doet terwijl hij bezig is.
Die stukadoor zet gewoon de ramen open en het boeit z’n iemand geen snars dat jij aan het stoken bent voor Jan kut :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Die stukadoor zet gewoon de ramen open en het boeit z’n iemand geen snars dat jij aan het stoken bent voor Jan kut :D
Ik heb een aantal jaar geleden vanwege afspraak met het vloerenbedrijf ook midden in de zomer het opstookprotocol moeten uitvoeren. Dat was geen pretje, gelukkig was ik op dat moment de enige die bezig was. Als je dan zwaar lichamelijk werk moet doen, gaat de stukadoor je inderdaad verfoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Afas schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden vanwege afspraak met het vloerenbedrijf ook midden in de zomer het opstookprotocol moeten uitvoeren. Dat was geen pretje, gelukkig was ik op dat moment de enige die bezig was. Als je dan zwaar lichamelijk werk moet doen, gaat de stukadoor je inderdaad verfoeien.
Een echte stukadoor heeft een Master DF36 achter in z’n bus staan :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Een echte stukadoor heeft een Master DF36 achter in z’n bus staan :D
13 000 m3 luchtverplaatsing per uur _O_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maartenteraar
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06-2024
Moest even googlen wat een Master DF36 was
Daarna moest ik toch aan Hans Klok denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Vraag over plinten. We hebben een tegelvloer laten plaatsen zonder plinten. We hebben ook overal witte wanden. Ik overweeg nu op z'n minst in de gang of misschien de gehele benedenverdieping hoge plinten te plaatsen. Ik lees op de site van de plintenboer dat ze geen hoge plinten plakken op behang (hier valt renovlies ook onder neem ik aan). We moeten dan zelf een strook onderaan maken waar geen behang zit. Een beetje teveel gedoe voor mij. Zijn er mensen die plinten hebben geplaatst direct op renovlies zonder problemen?

Ik moet eerlijk zeggen dat de renovliesman had gevraagd of er plinten kwamen en hij dan een strook onderaan vrij zou laten van renovlies. Maar ik wist toen sowieso niet of ik plinten wilde dus ik heb gewoon de gehele muur laten renovliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
MemeMaster schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:58:
Vraag over plinten. We hebben een tegelvloer laten plaatsen zonder plinten. We hebben ook overal witte wanden. Ik overweeg nu op z'n minst in de gang of misschien de gehele benedenverdieping hoge plinten te plaatsen. Ik lees op de site van de plintenboer dat ze geen hoge plinten plakken op behang (hier valt renovlies ook onder neem ik aan). We moeten dan zelf een strook onderaan maken waar geen behang zit. Een beetje teveel gedoe voor mij. Zijn er mensen die plinten hebben geplaatst direct op renovlies zonder problemen?

Ik moet eerlijk zeggen dat de renovliesman had gevraagd of er plinten kwamen en hij dan een strook onderaan vrij zou laten van renovlies. Maar ik wist toen sowieso niet of ik plinten wilde dus ik heb gewoon de gehele muur laten renovliezen.
Kan prima op renovlies. Hier ook tegen behang geplakt met paar dotjes lijm. Wel met kanttekening dat behang scheurt als plinten eraf moeten, maar ach. Hoe vaak ga je die opnieuw doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Source90 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:36:
[...]
Kan prima op renovlies. Hier ook tegen behang geplakt met paar dotjes lijm. Wel met kanttekening dat behang scheurt als plinten eraf moeten, maar ach. Hoe vaak ga je die opnieuw doen :+
Ja als dat het enige nadeel is vind ik het prima. Lijkt me niet dat ik plinten snel weer zou willen verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Zijn er mensen die plinten hebben geplaatst direct op renovlies zonder problemen?
Ik heb in de keuken een stuk getegeld over renovlies heen. Zit al 1,5 jaar muurvast. Paar plinten gaat vast ook wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:11
Bteq schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:37:
[...]

Heb je nog mooie foto's van je vloer? Zal de mijne niet meer spammen haha, maar ben benieuwd wat voor tegels je hebt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56EofvgKrj7lL14xcpk7VnxlyZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mhs52pPOXMdXktJxlgKzfW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVj4q3g5LwIG2sIL6nuJRYvRetk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IZiJeriQbpKLlV7I9JW1Br2.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker. Vloer ligt zowel binnen als buiten (2cm dikke versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03

Hier hebben ze de onderste 5cm vrij gelaten met renvliezen. Plinten zijn 9 hoog, is er gewoon overheen geplakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tompouce
Bij ons zitten hoge plinten al bijna 5 jaar tegen het renovlies, zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Gewoon vast plakken. Hier komen ze op een aantal plekken wel los maar dan pak ik gewoon even de lucht tacker, paar nagels er in en het potje met plinten lak. Zit alles muur en muur vast binnen 30 seconde en je ziet er niets van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 09:35
Wolly schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

[...]

Heb je enig idee waarom je voor de woning ook een VvE hebt? Is er ook al bekend welke zaken van de woning als gemeenschappelijk worden beschouwd?
Is met name vanwege de zonnepanelen. Het complex bestaat ongeveer voor 60% uit appartementen, die uiteraard niet allemaal een eigen dak hebben. Daarom wordt de opbrengst van de zonnepanelen die op alle daken liggen verdeeld over alle appartementen en eengezinswoningen.

Daarmee worden ook vooral de constructie, gevels en dak als gemeenschappelijk beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
iPeter schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:43:
[...]

Is met name vanwege de zonnepanelen. Het complex bestaat ongeveer voor 60% uit appartementen, die uiteraard niet allemaal een eigen dak hebben. Daarom wordt de opbrengst van de zonnepanelen die op alle daken liggen verdeeld over alle appartementen en eengezinswoningen.

Daarmee worden ook vooral de constructie, gevels en dak als gemeenschappelijk beschouwd.
Ik zie nu op de site inderdaad de concept splitsingsaktes staan, met 70 pagina's voor de hoofdsplitsing alleen al ben je wel even zoet om te kijken wat er allemaal onder de VvE valt.

Het scheelt je in ieder geval wel het zelf laten doen van buitenschilderwerk al heb je ook de nadelen als voor veel zaken toestemming voor moeten vragen (zoals je airco of zonwering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRD07
  • Laatst online: 21:41
Vanwaar de keuze hier om de plinten te lijmen @Source90 @Farmerwood @SquareOne @Toppe @Tompouce ? Als je dan met kabelgoten werkt in de plint moet je van te voren al weten waar alle kabels heengaan voor mogelijke uitgangen (van de kabels) in de plint. Hoe hebben jullie de UTP en elektriciteitskabels dan weggewerkt vanaf de DATA en WCD punten?

Ik heb momenteel de plinten ook gelijmd, maar vindt dit voor de flexibiliteit verre van ideaal. Zit nu te denken aan een systeem waarbij je de plinten klikt aan de muur (aan de muur heb je dan wat verbindingspunten) zoals:
Afbeeldingslocatie: https://www.cando.eu/media/wysiwyg/92611b2f5dd90a7a1ccea0b2c8f3373fdac3b3c0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
TRD07 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:34:
Vanwaar de keuze hier om de plinten te lijmen @Source90 @Farmerwood @SquareOne @Toppe @Tompouce ? Als je dan met kabelgoten werkt in de plint moet je van te voren al weten waar alle kabels heengaan voor mogelijke uitgangen (van de kabels) in de plint. Hoe hebben jullie de UTP en elektriciteitskabels dan weggewerkt vanaf de DATA en WCD punten?

Ik heb momenteel de plinten ook gelijmd, maar vindt dit voor de flexibiliteit verre van ideaal. Zit nu te denken aan een systeem waarbij je de plinten klikt aan de muur (aan de muur heb je dan wat verbindingspunten) zoals:
[Afbeelding]
Ik heb alle aansluitingen al meteen op de juiste plek laten aanleggen.

Dat systeem met losse plinten vind ik niet fijn, die komen altijd los hier :(

Enige plek waar een goot zit is op deze muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5oAzCui6M795ooCIzEYZYA6Cs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJKeTqaXMtPbI28LuqnnHAx2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 27-08-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Hier nu ook allemaal gootjes. Ook voor de lamp en internet naar boven. Als het goed is is dat straks helemaal niet nodig.

Had nooit zo over plinten gedacht. Maar denken nu misschien houtlook vloer, en dan zwarte plinten met muren bijna wit. Nog wat tijd om over na te denken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Members only:

Weer wat verder met de tuin.

Grote plantenbak in het midden (810x180cm) zijn de palen en lat voor gemaakt, daar komt een bak van circa 28cm op. Nog aan het twijfelen over materiaal. Gepoadercoat staal is mooi (in wit), alleen weer 3k. Andere optie is om met hout of WPC te maken.

Zelf borders gemaakt (Ecolat), Hovenier heeft paden afgetrild en worteldoek gelegd. Daarna zelf de materialen erin gestort.

Veranda was al geplaatst, enkel nog de schuifdeuren en zijkanten erin.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 27-08-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tompouce

[Afbeelding]
Dat systeem heb ik ook gehad (ook van cando), maar wij ergerden ons er na een paar jaar behoorlijk aan. Zeker met kinderen ligt er regelmatig een plint af, waarbij de hoeken van de plinten er niet beter op worden. Daarom hebben we later toch gekozen voor lijmen. Mijn reden voor aanschaf was inderdaad het wegwerken van UTP, maar in de praktijk komt dit bij mij eigenlijk niet voor. Wellicht dat dat bij jou anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78

[Afbeelding]
Kabels via de goot is met name relevant voor verbouwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

[Afbeelding]
Alles van te voren uitgedacht idd en daarop de aansluitingen in de muur laten plaatsen vanuit de bouw.
Tot nu toe niet nodig geweest om gootjes in het zicht te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster

[Afbeelding]
Ik denk dat ik juist een combinatie van lijm en click plinten moet doen. We hebben een keukenplint die straks niet meer open kan als we er een plint tegenaan lijmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 16:29
Nog 3 weken klussen en dan zal het een beetje klaar zijn.
Ik erger me alleen nog een beetje aan de 2e verdieping/zolder met een grote mv unit en slangen. Hier wil ik nog een mooie ombouw / kast omheen maken. Zijn hier meer die dit gedaan hebben? Misschien kom ik dan wel tot een goed idee? Foto'tje is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
MemeMaster schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Ik denk dat ik juist een combinatie van lijm en click plinten moet doen. We hebben een keukenplint die straks niet meer open kan als we er een plint tegenaan lijmen
Uh, je keuken plint klik je vast en daar zet je toch niets anders tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toppe schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Uh, je keuken plint klik je vast en daar zet je toch niets anders tegen aan?
Al’s je keuken tot de muur loopt, zet je de plint van die muur tegen de keuken plint aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Z___Z schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Al’s je keuken tot de muur loopt, zet je de plint van die muur tegen de keuken plint aan.
Dat kan natuurlijk ook. Dacht dat je een plint óp de keuken plint ging lijmen.

Anders even overleggen met je keuken leverancier, die hebben vaker met dit beiltje gehakt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Schutting geplaatst. Gemeten vanaf de hedera van de buren, die kennelijk niet recht staat tov onze hedera….

🙄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVorWdg_-zh1ODIk_92KQVLx55w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X10DFsTGBm4dQdjwLM3g3NVv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Requiem19 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:03:
Schutting geplaatst. Gemeten vanaf de hedera van de buren, die kennelijk niet recht staat tov onze hedera….

🙄

[Afbeelding]
Niet gemeten voordat ze aan de gang gingen dus? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
GeeMoney schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:21:
[...]

Niet gemeten voordat ze aan de gang gingen dus? |:(
Jawel, maar ze hebben de schutting recht gezet tov het huis. De erf grens loopt dus onbedoeld scheef. Wat mij betreft had de schutting ook ‘scheef’ gemoeten, want ik mis nu een stukje tuin.

Gaat denk ik om 25 cm aan het einde en 0 aan het begin, over een afstand van 13m. Ben ik een zeurpiet als ik hier moeilijk over doe? ;)
Pagina: 1 ... 148 ... 348 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.