Patox schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:30:
Iemand ervaring met een soort van bouwinspectie dienstverlening die namens de kopers checkt of bouwkwaliteit in orde is met als doel om een grote lijst met opleverpunten te voorkomen en zaken pro-actief te signaleren en te verhelpen?
Kosten?
Hoeveelheid inspectiemomenten?
Waardevol ja/nee?
Ik heb contact gehad met eigenhuis. Die kunnen dit soort diensten verlenen op afroep.
Moet wel bekennen dat eigenhuis bij mij zo ongeveer elke week in achting aan het dalen is. Mijn bouwer die neemt het niet zo nauw. Maar wanneer ik eigenhuis belde voor overleg over hoe te handelen dan was het allemaal niet erg.
- hard puin, welke wand tot wand connectie maken, in de woonscheidende spouw is volgens VeH geen probleem
- cementbaarden die de isolatie aanraken is geen probleem volgens VeH
- isolatie materiaal dat kieren heeft, geen probleem volgens VeH
bovenstaande zijn volgens andere bronnen dan VeH wel een probleem. Heb ik dus zelfstandig met de bouwer opgenomen.
Ook kon VeH geen advies geven of uitspraak doen over een gat in een kalkzandsteen buitenmuur waar een gat was gevuld met bakstenen.
Al met al snap ik heel goed dat je dit wilt. Woningen zijn knetterduur en die bouwvarkens maken het zich er heel makkelijk af .Er zijn genoeg bedrijfjes die keuringen doen met een oplevering, die bieden vaak ook tussentijdse keuringen aan. Mijn advies is om dit gewoon te doen.