Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:10

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:44:
[...]

Wat is de diameter van die boor?

offtopic:
Zonnebloemolie hamsteraar gespot!
61mm

offtopic:
2 liter en frituurolie..? Is dat gek?

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 07-04-2022 11:53 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
offtopic:

De tomatensaus viel me meer op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:09:
offtopic:

De tomatensaus viel me meer op...
Groot verbruiker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Als die droogmolen er doorheen moet wel ja :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
Ga je stuccen of renovliezen?
Van de isolatiewaarde heb ik geen verstand, maar als je twee verschillende materialen gebruikt krijg je altijd werking. En dus grotere kans op scheuren in je gladde eindafwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 17-09 10:27
dixet schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:43:
[...]

Ga je stuccen of renovliezen?
Van de isolatiewaarde heb ik geen verstand, maar als je twee verschillende materialen gebruikt krijg je altijd werking. En dus grotere kans op scheuren in je gladde eindafwerking.
Ik wil het laten stuccen. Goed punt over de de werking van de materialen. Ik heb geen zin om nog jaren tegen een 'vierkant' aan te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
In onze nieuwbouwwoning zit standaard een boilervat van 178 liter. Uitbreiding naar 300L kost EUR 4700, en 400L EUR 5130. Er is geen tussenweg (>178 maar <300). We zijn met z'n tweeen, mogelijk uitbreiding in de toekomst. Wat is wijsheid?

Ik vraag me tevens af, of een boilervat van 178L wel voldoet aan Bijlage A van de Woningborg regeling. Het lijkt alsof volgens Woningborg minimaal 192L (3 slaapkamers+1, geen douchte-goot wtw of douche-pijp wtw van toepassing) moet zijn, maar ik weet niet of ik hier een punt in heb. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Uw woning heeft een tapwatervat (boiler) van circa 178 liter dat onderdeel is van de
warmtepompinstallatie. Hierin wordt het warme water (voor o.a. het douchen) gescheiden
opgeslagen. Met dit vat kunt u een flinke tijd douchen, maar de douchetijd is wel afhankelijk
van de grootte van de douchekop.
Bij een standaard douchekop van 10 Liter per minuut gebruikt u 6 Liter warmwater van 60°C
uit het vat en 4 Liter koudwater om de gebruikelijke douchetemperatuur van 38°C te bereiken.
Bij een 178 Liter vat kunt u bij een vol vat circa 30 minuten douchen. Met een
spaardouche van 6,9 Liter is dat wel 43 minuten
Nu lees ik de garantieregeling van Woningborg het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19mClq4iE-y1scH5B8Siq0b3cvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LfiOKbXZrfHU1kwtxjgMz9Cb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:48:
[...]

Als die droogmolen er doorheen moet wel ja :9 .
Nou gat zit er, maar ik ben wel klaar met die mantelbuis. Het is totale blubber bij ons achter en dan moet ik een waterleiding, 5x2.5mm elektra en 4 UTP kabels door een mantelbuis trekken. In m'n eentje, nou ik kan je vertellen, heb staan vloeken als een bootwerker :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvfakx76ZqLYXPfbfr9R5hIA_H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZPRsGcoo0ZD1LGs6222NDoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WT1iveqjsumNvTMkkjhJKWEyes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWyhi931vZeGrLGl0oFh6P9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsyRn9MS689lOwCOhksUM3j2r1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EihK7cBKjjnxNozXaFrq8V9w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Toppe op 07-04-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Toppe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:16:
[...]

Nou gat zit er, maar ik ben wel klaar met die mantelbuis. Het is totale blubber bij ons achter en dan moet ik een waterleiding, 5x2.5mm elektra en 4 UTP kabels door een mantelbuis trekken. In m'n eentje, nou ik kan je vertellen, heb staan vloeken als een bootwerker :o

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een geklooi zeg. Wij zitten op zandgrond in t gooi en dat heeft moet ik zeggen bij het aanleggen van de tuin behoorlijk veel voordelen.

Geen fundering nodig. Geen verzakkingen en geen vochtige kelders !

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:16:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar, het boren zelf was zo klaar ;) .
Ik had exact hetzelfde.
Mantelbuizen doe ik ook niet weer. Ik leg wel een 80 of 90 PVC pijp de volgende keer.
Ze zijn veel te flexibel voor de stugge kabels die wij er doorheen willen hebben en over langere lengtes is dat een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:14:
[...]

Maar, het boren zelf was zo klaar ;) .
Ik had exact hetzelfde.
Mantelbuizen doe ik ook niet weer. Ik leg wel een 80 of 90 PVC pijp de volgende keer.
Ze zijn veel te flexibel voor de stugge kabels die wij er doorheen willen hebben en over langere lengtes is dat een drama.
Ach, alles heeft z’n voor en nadelen. Heb wel vaker flex gelegd en dat gaat prima maar nu is het gewoon te nat. Alles zit onder de blubber en je duwt die buis alleen nog maar voller.

Had het graag maandag af gehad aangezien ze dan komen voor de waterontharder, konden ze meteen die kabels mee trekken maar goed, laat wel iemand terug komen om onder de grond te kruipen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

RickXX schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:31:
[...] maar ik weet niet of ik hier een punt in heb. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

[...]
Hmmm die getallen qua boilerinhoud en kosten om te vergroten komen me bekend voor :+

In ieder geval, het ligt voor de hand dat de nuttige inhoud afwijkt en/of er over bruto vs. netto een verschil zit in de gecommuniceerde cijfers en/of dat de opwarmtijd danig kort is dat dat invloed heeft op de vereiste inhoud. Zoals ook in de Bijlage A die je aanhaalt wordt aangegeven.

Er is niets zinnigs over te zeggen zonder het precieze model warmtepomp (en bijbehorende technische informatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YPM
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 10:44

YPM

In onze nieuwbouwwoning zit standaard een boilervat van 178 liter. Uitbreiding naar 300L kost EUR 4700, en 400L EUR 5130. Er is geen tussenweg (>178 maar <300). We zijn met z'n tweeen, mogelijk uitbreiding in de toekomst. Wat is wijsheid?

Ik vraag me tevens af, of een boilervat van 178L wel voldoet aan Bijlage A van de Woningborg regeling. Het lijkt alsof volgens Woningborg minimaal 192L (3 slaapkamers+1, geen douchte-goot wtw of douche-pijp wtw van toepassing) moet zijn, maar ik weet niet of ik hier een punt in heb. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

[...]

[Afbeelding]
Wij zitten in een vergelijkbare situatie, waarschijnlijk is de 178L een netto inhoud terwijl de tabel van de Woningborg rekent met een bruto inhoud waarbij 80% aftapbaar is. Bij ons in het project krijgen we standaard een Alpha Innotec warmtepomp met 178L netto warmtapwaterbuffer, en als je die tegen de Woningborg tabel wil houden is 178/0.8 = 222.5L de inhoud waarnaar je kan kijken.

Of het mogelijk is om op een later moment nog een groter buffervat bij te plaatsen durf ik zelf niet te zeggen, wel kan je natuurlijk navragen of een douche WTW een mogelijkheid is bij jullie aannemer (bij Adriaan van Erk in ons project helaas niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[...]

[Afbeelding]
@Stefan_NL had hetzelfde, zie Stefan_NL in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:57
Uitnodiging voor de pre-voorshouw met daarbij gelijk de vermelding dat de oplevering 6 weken na de pre-voorshouw is. Almost there!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Taakje #1 klaar.
Taakje #2 Work in progress....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iu7rVOVQsTrCPasducUbZLYants=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsnWzVDjdqqHPZ3hJJqzoRot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF43j4lpPaNL13u4XPMTrKzpJEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6WTS65sc6L5aCAo1UbBvJ0K.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ik kom een beetje tegenstrijdige verhalen tegen mbt voorstrijk en stuken? Met dunpleisterwerk kom ik niet echt tegen dat er voorstrijk wordt gebruikt, is het dan alleen nodig bij traditioneel stucwerk?
Wij hebben kalkzandsteenmuren, dus een vrij zuigende ondergrond is dat, dan zou ik verwacht dat het eerst met voorstrijk behandeld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58
JackBol schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:23:
[...]

Taakje #1 klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Is dat een op maat gemaakte kast of toevallig precies passend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5an5an
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 18:50
[...]

Taakje #1 klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een mooie kast, kan je laten weten waar je die vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
hallom schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:45:
Ik kom een beetje tegenstrijdige verhalen tegen mbt voorstrijk en stuken? Met dunpleisterwerk kom ik niet echt tegen dat er voorstrijk wordt gebruikt, is het dan alleen nodig bij traditioneel stucwerk?
Wij hebben kalkzandsteenmuren, dus een vrij zuigende ondergrond is dat, dan zou ik verwacht dat het eerst met voorstrijk behandeld moet worden?
Ja, gebruik iets van Knauf Stuc-primer.

Overigens is het niet zo dat je een niet zuigende ondergrond niet hoeft te primeren. Een primer heft niet alleen je zuigende werking op maar zorgt ook voor een betere hechting.

Edit: voor dunpleister is het niet noodzakelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 07-04-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Heeft iemand nog mooie ideeën of voorbeelden om een (nieuwbouw)trapkast efficiënt en goed in te delen? Of een bijzonder iets wat je ermee gedaan hebt?

[ Voor 18% gewijzigd door Bteq op 07-04-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:51
We krijgen net een aanslagbiljet belastingen binnen voor 2022 voor onze nieuwbouwwoning in de stad waarin we nu nog niet wonen. Of we even € 244,90 willen afrekenen inclusief rioolheffing à @ 193,94.

Is dat normaal?

Getekend bij de notaris eind 2020, bouw gestart in 2021, verwachte oplevering eind 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Toppe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:02:
[...]

Edit: voor dunpleister is het niet noodzakelijk.
Weet je ook waarom dat zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
hallom schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:36:
[...]

Weet je ook waarom dat zo is?
Samenstelling van het materiaal is wat anders waardoor de vocht gehaltes wat lager zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Mryc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:31:
We krijgen net een aanslagbiljet belastingen binnen voor 2022 voor onze nieuwbouwwoning in de stad waarin we nu nog niet wonen. Of we even € 244,90 willen afrekenen inclusief rioolheffing à @ 193,94.

Is dat normaal?

Getekend bij de notaris eind 2020, bouw gestart in 2021, verwachte oplevering eind 2022.
Ja, je bent immers al eigenaar van de grond.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Facerafter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:47:
[...]

Ziet er goed uit! Is dat een op maat gemaakte kast of toevallig precies passend?
Op maat gemaakt. Ze hebben zelfs de passtukken op locatie gezaagd, geschaafd en geschuurd om het exact passend te maken. Je krijgt er nog geen papiertje tussen geschoven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AC3HkOFLpUVcC8blV356inkmZKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BD5DwBL7LG2dUlT5HZi5U2in.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

5an5an schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:49:
[...]

Wat een mooie kast, kan je laten weten waar je die vandaan hebt?
Maatwerk door een Interieurbouwer. Als je onder de rivieren woont, moet je maar een PM sturen, geef ik je de contact details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Vorige week hebben ze bij mij een modder vlek van de muur gehaald. Beste man had een spray fles bij zich en ging aan de slag met warmwater…

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of hoe ik die vlekken van de muur krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
GeeMoney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:42:
[...]

Ja, je bent immers al eigenaar van de grond.
Dus dan betaal je al rioolheffing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Mryc schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:57:
[...]

Dus dan betaal je al rioolheffing?
Als de woning of het erf al aangesloten is op het riool wel ja. Dus de bouw is neem ik aan al iets gevorderd?
En niet om het een of het ander maar als je hier al van schrikt dan staat je nog heel wat te wachten :9.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 07-04-2022 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
JackBol schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:50:
[...]

Maatwerk door een Interieurbouwer. Als je onder de rivieren woont, moet je maar een PM sturen, geef ik je de contact details.
Kun je mij het adres sturen in pm en mag ik vragen wat de kasten kostte??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:38
Medetweakers, ook wij zijn inmiddels ingeloot voor een nieuwbouwwoning op een mooie locatie. Wel lopen we tegen een aantal keuzes aan die we nog gaan verder doorspreken met een wooncoach.

Iets specifieks waarover we moeten beslissen is de zolder. Dat is een "onbenoemde" ruimte. We willen deze namelijk gaan inzetten als opgedeelde comfortable thuiswerkruimtes. Ik ben benieuwd naar hoe jullie die keuzes hebben gemaakt.

Essentieel is het opdelen van de zolder in twee ruimtes (dat kan voor een meerprijs van 7.5K). Maar dan komen we daarna op wat andere keuzes:

1. Geluidstechnisch zit alle techniek op de zolder in een apart technische ruimte. Daar zit een deur voor, en een gang tussen naar de andere ruimtes. Ik maak me daar niet veel zorgen over, we kunnen er wel geluidswerende deuren tussen zetten. Voor calls e.d. is dat misschien sowieso wel een idee. Wat zijn jullie ervaringen?

2. Daglichttoetreding lijkt een no-brainer, ofwel we moeten er 2 of 3 dakramen inzetten, of 1 dakraam en een dakkapel. De meerprijzen daarvoor zijn wel redelijk fors (2K voor een dakraam, 10-18K voor een dakkapel afhankelijk van de grootte). Uit het topic heb ik geleerd dat dat wellicht voordeliger kan elders. Hoe dan ook is dit het qua lichtopbrengst en extra bruikbaar vloeroppervlak denk ik wel waard.

3. Standaard zitten er elektrische kachels bij, we kunnen er voor kiezen om er vloerverwarming in te leggen voor een meerprijs (+9K). Mijn vraag is: kan dat uit? (en/of wat zijn jullie ervaringen met werken op een zolder met/zonder vloerverwarming).

4. De zolder is standaard niet geventileerd, dat kan wel met een dakraam of dakkapel door een raampje open te zetten, echter kunnen we ook voor een meerprijs toevoer ventielen laten aanbrengen (7K). Ik vraag me af wat hier handig is. Als we er zeg 6-8 / dag zetten word het toch al snel een muf hok, en in de winter ga je niet snel ramen openzetten met verwarming aan. Wederom: zijn hier mensen met ervaring aangaande deze keuze?

Als we voor maximale opties gaan (en alles laten uitvoeren door de aannemer) dan zijn we 40K kwijt om de zolderverdieping naar wens te maken. Ik vraag me af wat de cost / benefit daarvan is (en of we echt alles moeten laten doen wat ik hierboven noem). Zoals aangegeven dus benieuwd hoe jullie keuzes hebben gemaakt en/of die bevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
rufio64 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:56:
Medetweakers, ook wij zijn inmiddels ingeloot voor een nieuwbouwwoning op een mooie locatie. Wel lopen we tegen een aantal keuzes aan die we nog gaan verder doorspreken met een wooncoach.

Iets specifieks waarover we moeten beslissen is de zolder. Dat is een "onbenoemde" ruimte. We willen deze namelijk gaan inzetten als opgedeelde comfortable thuiswerkruimtes. Ik ben benieuwd naar hoe jullie die keuzes hebben gemaakt.

Essentieel is het opdelen van de zolder in twee ruimtes (dat kan voor een meerprijs van 7.5K). Maar dan komen we daarna op wat andere keuzes:

1. Geluidstechnisch zit alle techniek op de zolder in een apart technische ruimte. Daar zit een deur voor, en een gang tussen naar de andere ruimtes. Ik maak me daar niet veel zorgen over, we kunnen er wel geluidswerende deuren tussen zetten. Voor calls e.d. is dat misschien sowieso wel een idee. Wat zijn jullie ervaringen?

2. Daglichttoetreding lijkt een no-brainer, ofwel we moeten er 2 of 3 dakramen inzetten, of 1 dakraam en een dakkapel. De meerprijzen daarvoor zijn wel redelijk fors (2K voor een dakraam, 10-18K voor een dakkapel afhankelijk van de grootte). Uit het topic heb ik geleerd dat dat wellicht voordeliger kan elders. Hoe dan ook is dit het qua lichtopbrengst en extra bruikbaar vloeroppervlak denk ik wel waard.

3. Standaard zitten er elektrische kachels bij, we kunnen er voor kiezen om er vloerverwarming in te leggen voor een meerprijs (+9K). Mijn vraag is: kan dat uit? (en/of wat zijn jullie ervaringen met werken op een zolder met/zonder vloerverwarming).

4. De zolder is standaard niet geventileerd, dat kan wel met een dakraam of dakkapel door een raampje open te zetten, echter kunnen we ook voor een meerprijs toevoer ventielen laten aanbrengen (7K). Ik vraag me af wat hier handig is. Als we er zeg 6-8 / dag zetten word het toch al snel een muf hok, en in de winter ga je niet snel ramen openzetten met verwarming aan. Wederom: zijn hier mensen met ervaring aangaande deze keuze?

Als we voor maximale opties gaan (en alles laten uitvoeren door de aannemer) dan zijn we 40K kwijt om de zolderverdieping naar wens te maken. Ik vraag me af wat de cost / benefit daarvan is (en of we echt alles moeten laten doen wat ik hierboven noem). Zoals aangegeven dus benieuwd hoe jullie keuzes hebben gemaakt en/of die bevallen :)
Neem aan dat de MV box op zolder staat, dus dat is vrij eenvoudig om toevoer aan toe te voegen. Moet je wel opnieuw laten inregelen.

Verwarming kan niet uit voor 9k denk ik, tenzij elektriciteit naar 1 euro/kWh gaat ofzo, maar vloerverwarming is wel comfortabeler dan een elektrische radiator.

Muurtje plaatsen voor 7,5k lijkt me ook duur, maar misschien is dat in 2022 de gangbare prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Laatst online: 15-09 12:03

In 2012 een nieuwbouw tussenwoning gehad en 2017 een nieuwbouw 2 onder één kap en in beide woningen nog nooit de verwarming op zolder aan gehad. Werkte de afgelopen jaren op zolder en was goed te doen. Zou het bij die elektrische kachels laten.

Wij hebben een dakkapel serre met 6 dakramen er in. Je kunt de hendel 1 slag open doen van een dakraam, dat is vergelijkbaar met een rooster. Dan hoef je een raam dus niet open te doen maar krijg je wel frisse lucht. Geen idee wat voor huis jullie precies krijgen, maar ik zou denk ik voor een kamerindeling gaan met dakramen/dakkapel (eventueel achteraf ivm prijs) en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
GeeMoney schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:07:
[...]

Als de woning of het erf al aangesloten is op het riool wel ja. Dus de bouw is neem ik aan al iets gevorderd?
En niet om het een of het ander maar als je hier al van schrikt dan staat je nog heel wat te wachten :9.
Ik schrik er niet van, ik verbaas me erover.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
Medetweakers, ook wij zijn inmiddels ingeloot voor

Airco nemen. Kan je zowel verwarmen als koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5an5an
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 18:50
JackBol schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:50:
[...]

Helaas woon ik daar niet in de buurt. Maar bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Qua verwarming, wat voor verwarmingssysteem heb je voor de andere verdiepingen? Indien dat d.m.v. een warmtepomp met koelfunctie zou zijn, is het niet enkel verwarmen wat handig kan zijn op de zolder natuurlijk.

Wij hebben ervoor gekozen om op de eerste en tweede ook vloerverwarming te doen i.p.v. radiatoren. In ons geval op stadswarmte, dus het kan niet koelen helaas. Maar het biedt voor ons veel voordelen, dat je geen radiatoren hebt die in de weg staan en in ons geval dan ook met zoneregeling per ruimte. Buren die het niet hebben gedaan hebben achteraf spijt, want sommige kamers zijn niet lekker in te delen door de plekken van de radiatoren.

Het ligt er ook aan wat je comfortabel vindt qua temperatuur. Als ik de verwarming geheel uit zou zetten, wordt het op de 2e wel 18C als het buiten tussen 0-5C is. Dat vinden wij niet fijn om in te werken. Nu hebben we wel gemerkt dat er wat luchtlekkage lijkt te zijn bij de terrasdeur, omdat hij niet strak sluit, dit gaan we nog melden bij de aannemer.

Elektrische kachels vind ik wel nogal lomp, maar zie dat bij meer projecten voorbijkomen.

In ons geval was er standaard een WtW invoer op die verdieping ook al is het een onbenoemde ruimte, en zitten er drie raampartijen voor die halve verdieping...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:39:
[...]

Qua verwarming, wat voor verwarmingssysteem heb je voor de andere verdiepingen? Indien dat d.m.v. een warmtepomp met koelfunctie zou zijn, is het niet enkel verwarmen wat handig kan zijn op de zolder natuurlijk.

Wij hebben ervoor gekozen om op de eerste en tweede ook vloerverwarming te doen i.p.v. radiatoren. In ons geval op stadswarmte, dus het kan niet koelen helaas. Maar het biedt voor ons veel voordelen, dat je geen radiatoren hebt die in de weg staan en in ons geval dan ook met zoneregeling per ruimte. Buren die het niet hebben gedaan hebben achteraf spijt, want de kamers zijn niet lekker in te delen door de plekken van de radiatoren.

Het ligt er ook aan wat je comfortabel vindt qua temperatuur. Als ik de verwarming geheel uit zou zetten, wordt het op de 2e wel 18C als het buiten tussen 0-5C is. Dat vinden wij niet fijn om in te werken. Nu hebben we wel gemerkt dat er wat luchtlekkage lijkt te zijn bij de terrasdeur, omdat hij niet strak sluit, dit gaan we nog melden bij de aannemer.

Elektrische kachels vind ik wel nogal lomp, maar zie dat bij meer projecten voorbijkomen.

In ons geval was er standaard een WtW invoer op die verdieping ook al is het een onbenoemde ruimte, en zitten er drie raampartijen voor die halve verdieping...
Wat is er lomp aan een elektrische kachel? Wij hebben de LTV radiatoren laten vervallen voor elektrisch. Veel sneller de ruimte op temperatuur, kleinere units en eenvoudig te regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
Toppe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:41:
[...]

Wat is er lomp aan een elektrische kachel? Wij hebben de LTV radiatoren laten vervallen voor elektrisch. Veel sneller de ruimte op temperatuur, kleinere units en eenvoudig te regelen.
COP van 1 tov warmtepomp (4 tot 6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:41:
[...]

Een COP van 1, dus zeer inefficient tegenover praktisch alle andere manieren van verwarmen. Zeker wanneer je al een dure warmtepomp hebt voor andere delen van je woning, klinkt een elektrische radiator als een goedkope oplossing i.p.v. leidingen leggen naar die verdieping...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:10

Eigenlijk wil je een verblijfsruimte i.p.v. een onbenoemde ruimte. Laat de aannemer dit uitwerken, en dan moet om het te laten voldoen aan het bouwbesluit, ook oa daglicht, ventilatie en brandveiligheid worden aangepast. Om te voldoen aan het bouwbesluit. Je kunt overwegen om een andere (lokale) aannemer te zoeken die dit kan uitvoeren na oplevering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Bteq schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:17:
Heeft iemand nog mooie ideeën of voorbeelden om een (nieuwbouw)trapkast efficiënt en goed in te delen? Of een bijzonder iets wat je ermee gedaan hebt?
Ik heb de ruimte extra goed benut door een kast in kast te laten plaatsen. De kast biedt veel bergruimte en kun je mooi pinterest proof inrichten met mooie opbergbakjes (toch fijn als je bezoek hebt dat ze niet meteen in je rommelhok kijken als je iets moet pakken) . En als de ingebouwde kast open gaat is alle ruimte binnen de trapkast nog beschikbaar. Daarachter heb ik nog planken in de trapkast. Ik heb nu zelfs heel veel onbenut opbergruimte in de trapkast erg fijn. Op de onderstaande foto's werd het geplaatst binnen 15 minuten waren ze klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMghbvltzoJX4VmziCcM0Tjs7zA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjvuKMjQ1hbuBpghVk9qQAOj.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMid9dbUn997-RGEM6jurN74sbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X7rNtUDjBmzLEOKTPT5beM13.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UE64_bnGC4dzBnEkK-fOKpmcxww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXXiGIT5pUsRouGZon7wlFMk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door MemeMaster op 07-04-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
MemeMaster schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:23:
[...]

Ik heb de ruimte extra goed benut door een kast in kast te laten plaatsen. De kast biedt veel bergruimte en kun je mooi pinterest proof inrichten met mooie opbergbakjes (toch fijn als je bezoek hebt dat ze niet meteen in je rommelhok kijken als je iets moet pakken) . En als de ingebouwde kast open gaat is alle ruimte binnen de trapkast nog beschikbaar. Daarachter heb ik nog planken in de trapkast. Ik heb nu zelfs heel veel onbenut opbergruimte in de trapkast erg fijn. Op de onderstaande foto's werd het geplaatst binnen 15 minuten waren ze klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes netjes! We gaan het overwegen! Dank! Zag het al eens eerder ergens voorbij komen, maar inderdaad is het een hele slimme manier om je ruimte goed te benutten zoals ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
We zitten inmiddels bijna 4 maanden na oplevering en hebben nog twee punten die dienen te worden opgelost. Eentje daarvan is een vochtplek in een hoek van de dakafschotten op zolder. De aannemer heeft hier al 2x iemand voor gestuurd en beide keren was de conclusie dat dit geen lekkage is maar komt door vocht in de woning (en slechte ventilatie). Enerzijds kan ik me vinden in het idee dat het niet komt door lekkage omdat de plek niet nat aanvoelt, ook niet als het regent. Aan de andere kant wordt de plek wel steeds groter ook nadat we beter zijn gaan ventileren. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik hoop dat de vochtplek binnenkort in ieder geval stopt met uitbreiden want het tast nu ook het hout aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmxn6LpzzgnDTDXaA_SrL3-udTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9wx9fPnIDoHNnfaH8KJ0elP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
BiG-GuY schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:39:
[...]
Klopt, het gaat om een warmtepomp met koelfunctie inderdaad. De aannemer zegt dat dat misschien 2-3 graden kan koelen niet veel meer. De andere verdiepingen (begane grond, 1e etage) hebben inderdaad wel vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MemeMaster schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:44:
We zitten inmiddels bijna 4 maanden na oplevering en hebben nog twee punten die dienen te worden opgelost. Eentje daarvan is een vochtplek in een hoek van de dakafschotten op zolder. De aannemer heeft hier al 2x iemand voor gestuurd en beide keren was de conclusie dat dit geen lekkage is maar komt door vocht in de woning (en slechte ventilatie). Enerzijds kan ik me vinden in het idee dat het niet komt door lekkage omdat de plek niet nat aanvoelt, ook niet als het regent. Aan de andere kant wordt de plek wel steeds groter ook nadat we beter zijn gaan ventileren. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik hoop dat de vochtplek binnenkort in ieder geval stopt met uitbreiden want het tast nu ook het hout aan.

[Afbeelding]
Als dit van binnen komt betekent het dat het daar koud is, voel je geen lucht van buiten door die kieren komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald-K
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 18:40
Bteq schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:17:
https://handigekasten.nl/
Dan maak je een hele kast en erachter kun je nog stellingplanken kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@MemeMaster meten is weten. Al eens een vochtmeting gedaan? Bouwdrogertje erop gezet? Ramen tegen elkaar open op mooie dagen met een ventilator erbij?
Dan moet dit binnen een week toch wel fors afnemen met bovenstaande suggesties. Als het niet verdwijnt of terugkomt is er toch wel degelijk iets aan de hand en zou ik ze vragen dat knieschot open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MemeMaster
Wolly schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:00:
[...]

Als dit van binnen komt betekent het dat het daar koud is, voel je geen lucht van buiten door die kieren komen?
Nee dat voel je niet. We hebben ook gewoon vloerverwarming op zolder en die staat altijd aan net als in de rest van het huis (kan niet apart apart worden uitgeschakeld). We hebben nu het ventilatieklepje bij onze dakraam open gezet hopelijk helpt dat want meer valt er er niet te doen qua ventilatie op zolder.

Ik vind het ook raar dat al het vocht binnen het huis zich dan allemaal zou ophopen in 1 hoekje op zolder want op ander plekken zitten geen vochtplekken.

[ Voor 13% gewijzigd door MemeMaster op 07-04-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

rufio64 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:53:
[...]

Klopt, het gaat om een warmtepomp met koelfunctie inderdaad. De aannemer zegt dat dat misschien 2-3 graden kan koelen niet veel meer. De andere verdiepingen (begane grond, 1e etage) hebben inderdaad wel vloerverwarming.
Vloerkoeling helpt vooral met de ruimtes langer een koelere temp te laten zijn, een paar graden kan het verschil maken of je wel/geen airco nodig hebt om het aangenaam te houden in huis. Actief koelen doet het weinig, dus wel belangrijk om warmte buiten te houden en dus niet wanneer de lucht buiten warmer is dan binnen ramen of deuren open houden. De WtW zal daar uiteraard ook mee helpen, die doen over het algemeen ook extra nachtkoeling, wanneer het buiten eenmaal kouder is dan binnen in de nacht extra ventileren.

Voor ons was het dus zelfs zonder koeling een no brainer. Maar met koeling al helemaal. Bij ons met plat dak erboven, is het op de tweede verdieping in de zomer al snel 1-2C warmer dan de verdieping eronder.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
[...]

Je doet alsof dat weinig is, maar dat is heel veel. Het verschil tussen 26 graden en 23 graden binnen is enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 02:50
[...]

We hebben nu 11 jaar een warmtepomp, het grootste voordeel vind ik nog steeds de koeling. Heerlijk thuiskomen in de zomer.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59

Klinkt als hoe onze zolder standaard wordt opgeleverd.

Wij gaan er na oplevering zelf een scheidingswand maken zodat er een grote slaapkamer, overloop met werkplek en technische ruimte ontstaat.

Tevens een dakkapel voor licht en eventuele extra ventilatie.

Geen vloerverwarming gekozen, indien nodig elektrische kachel of nadien airco.

Enige vanuit de bouw een extra toevoerventiel laten maken van de wtw , was meen ik een kleine 400 euro

Tenslotte komt aan de wand van technische ruimte nog een wasmeubel. Water en afvoer kan ik aansluiten op aansluiting van wasmachine in technische ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:04
Is het vreemd dat onze nieuwbouwwoning (start bouw april/mei 2022) nog gewoon mechanische ventilatie met roosters in de ramen heeft (ventilatiesysteem C)? Ik zie hier nu zo vaak WTW (ventilatiesysteem D) terugkomen, daarom ben ik er eens op gaan zoeken.
Dan lijkt het bijna standaard voor nieuwbouw en zover ik nu zie is dat er eigenlijk alleen maar voordelen aan D t.o.v. C zitten.

Vreemd dat onze aannemer dan voor C heeft gekozen, helaas ligt de deadline voor de ruwbouwopties al ver achter ons. Of zijn er nog genoeg nieuwbouwwoningen met type C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Qocel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:23:
Is het vreemd dat onze nieuwbouwwoning (start bouw april/mei 2022) nog gewoon mechanische ventilatie met roosters in de ramen heeft (ventilatiesysteem C)? Ik zie hier nu zo vaak WTW (ventilatiesysteem D) terugkomen, daarom ben ik er eens op gaan zoeken.
Dan lijkt het bijna standaard voor nieuwbouw en zover ik nu zie is dat er eigenlijk alleen maar voordelen aan D t.o.v. C zitten.

Vreemd dat onze aannemer dan voor C heeft gekozen, helaas ligt de deadline voor de ruwbouwopties al ver achter ons. Of zijn er nog genoeg nieuwbouwwoningen met type C?
Type C is veel goedkoper om aan te leggen, dus wordt om kosten nog weleens zonder type D gedaan. Weet niet in welke prijsklasse je woning zelf zit (ex grond), maar puur de unit zelf scheelt al snel €2000 in webshops en dan heb je de kosten van de extra aanvoeren er nog niet in. Dus durf zo te zeggen dat Type C vs Type D aan materiaal/installatiekosten makkelijk €5000-6000 verschil is.

Zou zelf niet meer zonder willen, geen tocht of koudeval meer van die stomme roosters. En voor mij de belangrijkste, geen lawaai en verontreinigde lucht meer van buiten.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:04
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:32:
[...]

Type C is veel goedkoper om aan te leggen, dus wordt om kosten nog weleens zonder type D gedaan. Weet niet in welke prijsklasse je woning zelf zit (ex grond), maar puur de unit zelf scheelt al snel €2000 in webshops en dan heb je de kosten van de extra aanvoeren er nog niet in. Dus durf zo te zeggen dat Type C vs Type D aan materiaal/installatiekosten makkelijk €5000-6000 verschil is.

Zou zelf niet meer zonder willen, geen tocht of koudeval meer van die stomme roosters. En voor mij de belangrijkste, geen lawaai en verontreinigde lucht meer van buiten.
Woning zonder grond zit rond de 450k, daar had ik dan toch wel type D verwacht.
Helaas kom ik hier te laat achter, want inderdaad de voordelen die jij noemt en dat bv. pollen gefilterd worden, daar had ik zeker een meerwerk prijs voor over gehad.

Je kunt niet alles hebben... 8)7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:50:
[...]

Een COP van 1, dus zeer inefficient tegenover praktisch alle andere manieren van verwarmen. Zeker wanneer je al een dure warmtepomp hebt voor andere delen van je woning, klinkt een elektrische radiator als een goedkope oplossing i.p.v. leidingen leggen naar die verdieping...
Ik was in de veronderstelling dat je met lomp niet inefficient bedoeld. Daarbij hebben wij boven nooit de verwarming aan. Enige moment waarop we dat gedaan hebben was als de kleine in bad ging toen ze net geboren was in November '19. Maar dat was nogal een gedoe: Kachel aan (beneden), thermostaatkraan open, 5 minuten wachten, kleine uitkleden, in bad, uit bad, afdrogen, thermostaatkraan dicht, aankleden en naar bed/beneden.

Mochten we in de toekomst nog eens kleinetje kunnen verwelkomen dan ben ik blij dat we de ruimte kortstondig en snel kunnen verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 08-04-2022 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Toppe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:36:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat je met lomp niet inefficient bedoeld. Daarbij hebben wij boven nooit de verwarming aan. Enige moment waarop we dat gedaan hebben was als de kleine in bad ging toen ze net geboren was in November '19. Maar dat was nogal een gedoe: Kachel aan (beneden), thermostaatkraan open, 5 minuten wachten, kleine uitkleden, in bad, uit bad, afdrogen, thermostaatkraan dicht, aankleden en naar bed/beneden.

Mochten we in de toekomst nog eens kleinetje kunnen verwelkomen dan ben ik blij dat we de ruimte kortstondig en snel kunnen verwarmen.
Het lastige is dat je niet altijd vooraf weet hoe je een ruimte gaat gebruiken. Wij dachten ook de 1e en 2e verdieping nauwelijks te gaan gebruiken, nu hebben we sinds een paar weken twee gasten die hier permanent verblijven. Twee slaapkamers op de 1e verdieping en woonkamer op de 2e. Ik ben nu wel blij dat we niet afhankelijk zijn van de elektrische vloerverwarming die daar ligt, maar dat ik ook via de lucht van de Nilan Compact P kan verwarmen. Je wilt je gasten tenslotte ook niet in de kou laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Qocel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:44:
[...]

Woning zonder grond zit rond de 450k, daar had ik dan toch wel type D verwacht.
Helaas kom ik hier te laat achter, want inderdaad de voordelen die jij noemt en dat bv. pollen gefilterd worden, daar had ik zeker een meerwerk prijs voor over gehad.

Je kunt niet alles hebben... 8)7 :)
Met zo’n woningwaarde had ik dat wel verwacht ja, al weet ik niet welke maat, locatie en wat er verder wel bij zit natuurlijk :p.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

deejeebv schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:18:
[...]

Het lastige is dat je niet altijd vooraf weet hoe je een ruimte gaat gebruiken. Wij dachten ook de 1e en 2e verdieping nauwelijks te gaan gebruiken, nu hebben we sinds een paar weken twee gasten die hier permanent verblijven. Twee slaapkamers op de 1e verdieping en woonkamer op de 2e. Ik ben nu wel blij dat we niet afhankelijk zijn van de elektrische vloerverwarming die daar ligt, maar dat ik ook via de lucht van de Nilan Compact P kan verwarmen. Je wilt je gasten tenslotte ook niet in de kou laten staan.
Elektrische vloerverwarming is denk ik nog slechter dan een elektrische radiator als je kijkt naar duurzaamheid/verbruik… beiden hebben een COP van 1, maar bij een elektrische radiator kan je het nog kortstondig opwarmen. Als er iemand verblijft zal je de verwarming wel meer aan hebben, maar dan zal je airco goedkoper zijn om te verwarmen.
Wat heb je qua warmtebron voor de begane grond?

Verder hadden wij origineel niet de planning gehad om beiden vanuit huis te werken. Maar toen kwam Covid, en sindsdien werken we beiden grofweg 80%-100% vanuit huis, met beiden een eigen kantoorruimte aan huis. Ruwbouw opties waren al gekozen voor Covid kwam.

Ben dus heel blij dat we overal vloerverwarming met zone regeling hebben aangelegd, aangezien we voor een groot deel dus meer boven dan beneden aanwezig zijn 😅.

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 08-04-2022 08:40 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Toppe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:36:
[...]

Ben dan wel benieuwd, hoe warm/koud is die kamer als het hartje winter is rond 0-5C terwijl er geen verwarming aan is?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:33:
[...]

Elektrische vloerverwarming is denk ik nog slechter dan een elektrische radiator als je kijkt naar duurzaamheid… beiden hebben een COP van 1, maar bij een elektrische radiator kan je het nog kortstondig opwarmen. Als er iemand verblijft zal je de verwarming wel meer aan hebben, maar dan zal je airco goedkoper zijn om te verwarmen.
Wat heb je qua warmtebron voor de begane grond?
Beneden in in de badkamer boven vloerverwarming via Nilan Geo bodemwarmtepomp. Het is een vloerverwarmingsmat die als ondervloer onder de click-pvc vloer ligt dus kun je wel snel opwarmen.
De combinatie vloerverwarming beneden en in de badkamer met de Nilan Compact P werkt vrij goed. De lucht wordt afgezogen in verwarmde ruimtes, deze wordt via de warmtepomp van de Nilan nog wat extra opgewarmd en ingeblazen in woonkamer en slaapkamers.
Enige nadeel is dat de luchttoevoer niet per ruimte te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

deejeebv schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:39:
[...]

Beneden in in de badkamer boven vloerverwarming via Nilan Geo bodemwarmtepomp. Het is een vloerverwarmingsmat die als ondervloer onder de click-pvc vloer ligt dus kun je wel snel opwarmen.
De combinatie vloerverwarming beneden en in de badkamer met de Nilan Compact P werkt vrij goed. De lucht wordt afgezogen in verwarmde ruimtes, deze wordt via de warmtepomp van de Nilan nog wat extra opgewarmd en ingeblazen in woonkamer en slaapkamers.
Enige nadeel is dat de luchttoevoer niet per ruimte te regelen is.
Ah, de traagheid in vloerverwarming is normaal natuurlijk dat de vloeistof erdoorheen moet pompen en dan moet de massa warm worden. Met zo’n mat wordt de hele mat in 1x warm en met een dunnere vloer erop zal die inderdaad redelijk snel warm worden. Wel een aparte setup zo met een ventilatielucht warmtepomp erbij…

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:37:
[...]

Ben dan wel benieuwd, hoe warm/koud is die kamer als het hartje winter is rond 0-5C terwijl er geen verwarming aan is?
Geen idee. We wonen er nog niet dus kan er weinig nuttigs over zeggen. We slapen alleen boven en dan hebben we het liefst dat de ruimtes zo koel mogelijk zijn. Ik vindt een slaapkamer van een graad of 10 heerlijk maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Qocel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:23:

Hier bij ons in de wijk zijn de afgelopen 10-20 jaar duizenden woningen gebouwd. Allemaal met Type C en eerder ook type B. Alleen op wat vrije kavels misschien type D, maar alle projectbouw is type C momenteel. En er zijn meerdere aannemers aan het bouwen.

En dan hebben we het over woningen in de prijsklasse 300-750k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Farmerwood schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:12:
[...]

Hier bij ons in de wijk zijn de afgelopen 10-20 jaar duizenden woningen gebouwd. Allemaal met Type C en eerder ook type B. Alleen op wat vrije kavels misschien type D, maar alle projectbouw is type C momenteel. En er zijn meerdere aannemers aan het bouwen.

Eigenlijk raar dat bij die prijsklasse nog type C gebruikt wordt. Maar ja, het verkoopt toch wel en aan de andere kant is er weer wat minder risico qua leveringsproblematiek.

Onze Ducobox was bijv. 2 maanden vertraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
[...]

Hier zie ik bij de meerderheid van de bouwers op vrije kavels ventilatieroosters, dus type C. Onze buren hebben triple glas met ventilatieroosters (ook zelfbouw). Ik snap dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:17:
[...]

Hier zie ik bij de meerderheid van de bouwers op vrije kavels ventilatieroosters, dus type C. Onze buren hebben triple glas met ventilatieroosters (ook zelfbouw). Ik snap dat niet.
Angst voor suis-geluiden uit de WTW installatie en overspraak tussen kamers kan een reden zijn om voor C te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
finsdefis schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:14:
[...]

Eigenlijk raar dat bij die prijsklasse nog type C gebruikt wordt. Maar ja, het verkoopt toch wel en aan de andere kant is er weer wat minder risico qua leveringsproblematiek.

Onze Ducobox was bijv. 2 maanden vertraagd.
Ik snap die vertragingen niet, waarom wacht een aannemer zolang met het bestellen van dit soort artikelen?

Bij ons gingen ze in november bouwen maar de ventilatie, warmtepomp, schakelmateriaal, sanitair etc was allemaal eind september/begin oktober al binnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Er is een heel topic hierover:
Nieuwbouw - WTW of ventilatieroosters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Hier ook type C in onze nieuwe woning. Tijdens de bouw van onze huidige woning gaf onze bouwbegeleider (6 jaar geleden) aan dat type D vaak last had van schimmel en "dat moet je niet willen". Daarnaast blaast onze warmtepomp momenteel met -4 graden uit dus zo lang het (overdag) buiten boven de -4 graden lijkt mij dat nog steeds efficiënter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Deveon schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:29:
[...]

Hier ook type C in onze nieuwe woning. Tijdens de bouw van onze huidige woning gaf onze bouwbegeleider (6 jaar geleden) aan dat type D vaak last had van schimmel en "dat moet je niet willen". Daarnaast blaast onze warmtepomp momenteel met -4 graden uit dus zo lang het (overdag) buiten boven de -4 graden lijkt mij dat nog steeds efficiënter.
Een WtW is nooit de enige warmtebron in een woning. Je hebt wel combinatie systemen in de vorm van een ventilatielucht warmtepomp. Maar van wat ik erover heb gezien zijn die niet sterk genoeg om een hele woning te verwarmen, dus wordt het vaak alsnog gecombineerd met andere systemen zoals elektrische radiatoren.

De WtW zorgt ervoor dat de temperatuur wat constanter is in huis, omdat het de lucht die afgezogen wordt weer gebruikt om de inkomende lucht op te warmen. Of in de zomer in bypass mode, zodat hij de warmere lucht van binnen naar buiten loost en alleen verse lucht naar binnen zuigt. Heb nog nooit gehad dat ik het koud vond rondom de aanvoer gaten van de WtW.

Het is niet te vergelijken met een airco (lucht/lucht warmtepomp), maar het helpt zeker. We hebben nog geen volle zomer meegemaakt in deze woning, maar sinds juli 2021 is het binnen niet warmer geweest dan 24C.

Met Type C heb je vaak enkel handmatig rooster open/dicht, maar eigenlijk mag je de roosters nooit dicht doen. En mijn ervaring met roosters is dat het in de winter altijd te koud is als de roosters open zijn.

Maar als je ze dicht doet wordt het wel heel droog in de woning. Appartement was zo 20-25% luchtvochtigheid, waardoor je weer andere gezondheidsklachten krijgt :> . Daarbij had ik er nogal last van als de buren aan het roken waren, dat werd mooi naar binnen gezogen door de roosters. Nu met de WtW geen nare geurtjes meer van de buren die binnenkomen, kan iedereen lekker doen waar die zelf zin in heeft.
Toppe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:12:
[...]

Geen idee. We wonen er nog niet dus kan er weinig nuttigs over zeggen. We slapen alleen boven en dan hebben we het liefst dat de ruimtes zo koel mogelijk zijn. Ik vindt een slaapkamer van een graad of 10 heerlijk maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen voorkeur.
En zo heeft iedereen zijn voorkeuren, moet er niet aan denken, een slaapkamer op 10C.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 08-04-2022 09:48 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:19:
[...]

Ik snap die vertragingen niet, waarom wacht een aannemer zolang met het bestellen van dit soort artikelen?

Bij ons gingen ze in november bouwen maar de ventilatie, warmtepomp, schakelmateriaal, sanitair etc was allemaal eind september/begin oktober al binnen.
Ducoboxen waren ook al tijdig besteld (begin 2021 nadat opties en bijbehorende berekeningen definitief waren), maar de toeleverancier kon maar mondjesmaat uitleveren de afgelopen maanden.

Bij ons ook gelukkig weinig vertraging want ze konden verder met andere klussen, maar soms heb je er blijkbaar weinig invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:45:
[...]

Met Type C heb je vaak enkel handmatig rooster open/dicht, maar eigenlijk mag je de roosters nooit dicht doen. En mijn ervaring met roosters is dat het in de winter altijd te koud is als de roosters open zijn.
Inderdaad, wij zitten nu in een woning uit 2015 met die roosters en vinden het echt irritant. Krakende geluiden soms, houtstook/rook/bbq-lucht die naar binnen komt op de slaapkamer, tocht als je op de bank zit... Ben blij dat we naar D met sensoren overgaan in het nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:45:
[...]

Een WtW is nooit de enige warmtebron in een woning. Je hebt wel combinatie systemen in de vorm van een ventilatielucht warmtepomp. Maar van wat ik erover heb gezien zijn die niet sterk genoeg om een hele woning te verwarmen, dus wordt het vaak alsnog gecombineerd met andere systemen zoals elektrische radiatoren.
De warmtepomp doet inderdaad alleen het tapwater, verwarming is nog met de CV ketel. Het kost echter minder gas om 7 graden van buiten op te warmen dan de -4 graden uit de warmtepomp. Al moet ik zeggen dat ik niet weet of in ons nieuwe huis de warmte uit de afgevoerde lucht door de warmtepomp teruggewonnen wordt (lucht-water).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ik ben blij dat wij een type D installatie krijgen, voordeel van een dure woning kopen blijkbaar. De rest vh project heeft type C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:11:
Ik ben blij dat wij een type D installatie krijgen, voordeel van een dure woning kopen blijkbaar. De rest vh project heeft type C
Bij @Farmerwood zijn dus ook woningen van 750K met type C. Prijs zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Zullen woningen die nu nog gebouwd worden met type C vergund zijn nog onder het bouwbesluit van 2012 (EPC 0.4)? Lijkt me dat met de BENG-eisen type D eigenlijk wel een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ascension schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:20:
Zullen woningen die nu nog gebouwd worden met type C vergund zijn nog onder het bouwbesluit van 2012 (EPC 0.4)? Lijkt me dat met de BENG-eisen type D eigenlijk wel een must is.
Dat vraag ik me ook af. Lijkt me dat Type D een pluspunt is voor je energielabel. Aan de andere kant, als je woning dan wel aan de BENG voldoet, terwijl er nog Type C komt, betekend dat de rest wel ruim op orde is.

Onze woning heeft uiteindelijk een A label gekregen met als grootste boosdoener de gevelpanelen en de vele houten kozijnen aan de buitenkant. Buren die wel meer zonnepanelen hebben gedaan omdat ze de bovenverdieping hebben uitgebouwd hebben wel een A++ label gekregen. We konden verder niet helemaal plaatsen waarom het zo'n groot verschil was qua label, want alle woningen hebben dezelfde soorten kozijnen in het project.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De verbetering die ze noemen voor warm water is een zonneboiler. Los van dat we geen plek hebben op het dak, zou ik ook niet weten hoe je dat qua leidingen wilt doen in deze woning, aangezien er geen warm waterleiding op de tweede is behalve de vloerverwarming.

Heb ook geen nieuwbouwprojecten gezien waar standaard wel een zonneboiler gebruikt wordt.

Wat wel grappig is, is dat de buren met A++ label dan weer wel een hoog risico op hoge binnentemperaturen hebben en wij laag, door de positie van de woning. Zij hebben de achtertuin op het oosten wij op het noorden. In de zomer was het bij hun ook daadwerkelijk 2-3C warmer dan bij ons daardoor.

[ Voor 60% gewijzigd door BiG-GuY op 08-04-2022 10:38 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
[...]

Bij @Farmerwood zijn dus ook woningen van 750K met type C. Prijs zegt niet alles.
In ons project hebben alle woningen type C, ook de tweekappers en vrijstaande woningen die richting het miljoen gaan. Alleen de zgn specials, die ook door een ander bureau zijn ontworpen hebben wel een type D ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:22:
[...]

Dat vraag ik me ook af. Lijkt me dat Type D een pluspunt is voor je energielabel. Aan de andere kant, als je woning dan wel aan de BENG voldoet, terwijl er nog Type C komt, betekend dat de rest wel ruim op orde is.
Het valt mij op dat er ook best groot verschil zit in de fases qua zonnepanelen. Eerdere fases in ons project liggen de huizen vol met panelen ter compensatie. In de nieuwere fases, waaronder de fase waar ik zit, hebben de huizen nog steeds type C, maar helemaal geen zonnepanelen vanuit het project ingetekend.

Ben dan toch benieuwd wat de bouwer anders is gaan doen om geen zonnepanelen meer te hoeven leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Blik1984 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:28:
[...]

Het valt mij op dat er ook best groot verschil zit in de fases qua zonnepanelen. Eerdere fases in ons project liggen de huizen vol met panelen ter compensatie. In de nieuwere fases, waaronder de fase waar ik zit, hebben de huizen nog steeds type C, maar helemaal geen zonnepanelen vanuit het project ingetekend.

Ben dan toch benieuwd wat de bouwer anders is gaan doen om geen zonnepanelen meer te hoeven leveren
Vermoed zelf andere en betere isolatie en eventueel andere kozijnen.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 08-04-2022 10:42 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:02
Wij hebben bewust gekozen voor type D en zijn daar heel blij mee. Geen geluid en tocht meer van buiten. Ramen (triple glas) dicht en je hoort bijna niks meer van buiten.
Daarnaast verwachten we ook wat extra koeling in de zomer door de bypass die open gaat als het koud genoeg is in de nacht. Vroeger deden we dat door ramen tegen elkaar open te zetten.

Geluid van de ventielen is er inderdaad, maar ik heb het debiet van de nachtstand zo ingesteld dat de CO2 waarde stabiel op ongeveer 1000 blijft. Dat levert dus goede luchtkwaliteit op tegen het minste geluid.

Als het systeem op de douche stand staat, dan hoor je dat zeker wel op de slaapkamers. In de woonkamer minimaal, omdat daar drie inblaasventielen zitten.

Kortom, ik kan het aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:30
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:22:
[...]

Onze woning heeft uiteindelijk een A label gekregen met als grootste boosdoener de gevelpanelen en de vele houten kozijnen aan de buitenkant. Buren die wel meer zonnepanelen hebben gedaan omdat ze de bovenverdieping hebben uitgebouwd hebben wel een A++ label gekregen. We konden verder niet helemaal plaatsen waarom het zo'n groot verschil was qua label, want alle woningen hebben dezelfde soorten kozijnen in het project.

***members only***

De verbetering die ze noemen voor warm water is een zonneboiler. Los van dat we geen plek hebben op het dak, zou ik ook niet weten hoe je dat qua leidingen wilt doen in deze woning, aangezien er geen warm waterleiding op de tweede is behalve de vloerverwarming.

Heb ook geen nieuwbouwprojecten gezien waar standaard wel een zonneboiler gebruikt wordt.

Wat wel grappig is, is dat de buren met A++ label dan weer wel een hoog risico op hoge binnentemperaturen hebben en wij laag, door de positie van de woning. Zij hebben de achtertuin op het oosten wij op het noorden. In de zomer was het bij hun ook daadwerkelijk 2-3C warmer dan bij ons daardoor.
Misschien een stomme vraag, hoe kom je aan deze vaststelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@kepler was het bij jullie een keuze? Bij de meeste projecten wordt het door de architect/aannemer bepaalt en is het geen meerwerkoptie. Had er ook voor gekozen als dat mogelijk was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:53:
@kepler was het bij jullie een keuze? Bij de meeste projecten wordt het door de architect/aannemer bepaalt en is het geen meerwerkoptie. Had er ook voor gekozen als dat mogelijk was geweest.
Idem hier. Had graag type D gehad en er ook nog naar gevraagd zelfs, maar dat was absoluut niet mogelijk. Volgens de aannemer was Type C zelfs beter dan D omdat je daarmee echt verse lucht van buiten krijgt.
Dat het vooral goedkoper is zullen ze wel binnensmonds genoemd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 22:02
Ascension schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:53:
Ja, wij hadden beetje een aparte constructie. Niet echt project bouw, maar ook weer niet volledig zelfbouw. We hadden binnen het huis wel weer veel vrijheid en opties, waaronder dus de WTW als optie. Ik kon zelfs aangeven welk type ventilator unit ik wilde hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood CO2-niveau is wel lekker laag hier met type C (meestal rond de 400-500ppm) dus er wordt wel goed geventileerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Muur na 2 dagen al smerig en we hebben nog 4 pakken PVC vloer over, wat doe je dan? Juist, tegen de muur.

Is een WIP :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGiyT-JCDWkzJTJ1dZVSvxLmYow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9L5zmrjmHb1hEXDoCGvqzm7x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:02:
@Farmerwood CO2-niveau is wel lekker laag hier met type C (meestal rond de 400-500ppm) dus er wordt wel goed geventileerd ;)
Bij jou wel, maar hier kreeg ik net alweer een melding van de CO2-meter dat hij boven de 1000 zit, terwijl ik alleen in de kamer ben.
400-500 haal ik alleen rond 4-5 uur in de ochtend op de begane grond.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Omniferious schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:25:
[...]

Misschien een stomme vraag, hoe kom je aan deze vaststelling?
https://energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

Het rapport in details hebben we van de aannemer gehad half jaar na oplevering.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Laatst online: 20:57
Enigzins gefrustreerd met de onduidelijkheid over de oplevering van de woning. Krijg deze week een uitnodiging voor de pre-voorshouw, en in de uitnodiging staat dat ~6 weken na deze pre-voorshouw de oplevering is. Dus ik stuur ter bevestiging terug: "Mag ik er dan vanuit gaan dat ik eind juni (dat is 8 weken na de pre-voorshouw) de sleutel heb"

Krijg je een ontwijkend antwoord en zeggen ze nee 2 weken van te voren krijg je de opleverdatum..?

Ik heb ook leveranciers/aannemers om in te plannen, kom op..

[ Voor 4% gewijzigd door jessy100 op 08-04-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
MarcoC schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:40:
[...]

Je doet alsof dat weinig is, maar dat is heel veel. Het verschil tussen 26 graden en 23 graden binnen is enorm.
Heb je wel een punt mee inderdaad.

Bedankt voor alle antwoorden, gaan we meenemen in de overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:10:
[...]

https://energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

Het rapport in details hebben we van de aannemer gehad half jaar na oplevering.
Voor mijn nieuwbouwhuis kon ik het hier al vinden (bouw is geeneens begonnen): https://registergroenverklaringen.nl/

Volgens mij heb ik deze tip/link ook uit dit topic trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jessy100 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:24:
Dus ik stuur ter bevestiging terug: "Mag ik er dan vanuit gaan dat ik eind juni (dat is 8 weken na de pre-voorshouw) de sleutel heb"

Krijg je een ontwijkend antwoord en zeggen ze nee 2 weken van te voren krijg je de opleverdatum..?

Ik heb ook leveranciers/aannemers om in te plannen, kom op..
Dat komt omdat indien ze je een datum geven je ze er ook aan kan houden indien de opleverdatum toch uitgesteld wordt. Dit met bijvoorbeeld door het eisen van een onkostenvergoeding. Je vraagt dus iets wat legaal gevolgen voor ze zal hebben. Het is (voor mij) nogal logisch dat ze geen antwoord geven.

Echter is 2 weken wel erg kort, dacht dat 4 weken van te voren gangbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

bkor schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:50:
[...]

Dat komt omdat indien ze je een datum geven je ze er ook aan kan houden indien de opleverdatum toch uitgesteld wordt. Dit met bijvoorbeeld door het eisen van een onkostenvergoeding. Je vraagt dus iets wat legaal gevolgen voor ze zal hebben. Het is (voor mij) nogal logisch dat ze geen antwoord geven.

Echter is 2 weken wel erg kort, dacht dat 4 weken van te voren gangbaar is.
Bij ons was het niet eens een week, maar wij vonden het niet erg, want eerst was het uitgesteld naar na de bouwvak en nu was het net voor de bouwvak.

Normaal is het 2 weken ja, tussen voorschouw en sleuteloverdracht, maar het is niet wettelijk geregeld volgens mij.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 09:56
Hier 4 weken van tevoren de definitieve opleverdatum te horen gekregen. Eind deze maand dus het aftellen is begonnen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Taakje #1 klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Taak #2: klaar!

Idee en uitvoering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llVFlXk0Ke6QqGN_wI3S2Jus04w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/spC15RBJ5BgQUDHl0gf3onS8.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMjMWYwmk93rhsnHpsskJKbmHmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Q8IhrxtJC5jzj3hFPGeMeU5.jpg?f=fotoalbum_large

En wat details:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP59m4218DTHD3s9enQc3HHE1Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRNNb3Ltqfirqiw8UXq7Q1D7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuL5LquNMHBuoT7ZnNUaIuDdsFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbMcL6rfjZ0aYfiXpS0mGjMz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZx6HJ4k9Htzo_avoi9b65oMy14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04LJ2ADe0I3jCP1Ukeq2OIgf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyW3O3HFNqLdyAhHwfA1b3iefqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0lBmUFPeAfcHQpnBM6wp9dH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErR7DDVUGjco7L1rFkhsawzG1jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKlNWIfihT5OEYs918WecxZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJa-HaWbz-TFu-ibIYXbySpEBlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3agUBW1cplMXneVuGH19PuOk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAjZGkM2g_Z6jtQcMlIRnexT0bA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqynh1bPHcYon6TTYOOyaQWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCPUAkRE_KUMqre0IstTuZZW7vQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WApTtPDLuUC1GssUyNIJ5Cvi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 10-04-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
BiG-GuY schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:01:
[...]

Bij ons was het niet eens een week, maar wij vonden het niet erg, want eerst was het uitgesteld naar na de bouwvak en nu was het net voor de bouwvak.

Normaal is het 2 weken ja, tussen voorschouw en sleuteloverdracht, maar het is niet wettelijk geregeld volgens mij.
Ze moeten minimaal twee weken van de voren een datum noemen. Eerder mag, mits beide partijen akkoord zijn.

Pagina: 1 ... 107 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.