Medetweakers, ook wij zijn inmiddels ingeloot voor een nieuwbouwwoning op een mooie locatie. Wel lopen we tegen een aantal keuzes aan die we nog gaan verder doorspreken met een wooncoach.
Iets specifieks waarover we moeten beslissen is de zolder. Dat is een "onbenoemde" ruimte. We willen deze namelijk gaan inzetten als opgedeelde comfortable thuiswerkruimtes. Ik ben benieuwd naar hoe jullie die keuzes hebben gemaakt.
Essentieel is het opdelen van de zolder in twee ruimtes (dat kan voor een meerprijs van 7.5K). Maar dan komen we daarna op wat andere keuzes:
1. Geluidstechnisch zit alle techniek op de zolder in een apart technische ruimte. Daar zit een deur voor, en een gang tussen naar de andere ruimtes. Ik maak me daar niet veel zorgen over, we kunnen er wel geluidswerende deuren tussen zetten. Voor calls e.d. is dat misschien sowieso wel een idee. Wat zijn jullie ervaringen?
2. Daglichttoetreding lijkt een no-brainer, ofwel we moeten er 2 of 3 dakramen inzetten, of 1 dakraam en een dakkapel. De meerprijzen daarvoor zijn wel redelijk fors (2K voor een dakraam, 10-18K voor een dakkapel afhankelijk van de grootte). Uit het topic heb ik geleerd dat dat wellicht voordeliger kan elders. Hoe dan ook is dit het qua lichtopbrengst en extra bruikbaar vloeroppervlak denk ik wel waard.
3. Standaard zitten er elektrische kachels bij, we kunnen er voor kiezen om er vloerverwarming in te leggen voor een meerprijs (+9K). Mijn vraag is: kan dat uit? (en/of wat zijn jullie ervaringen met werken op een zolder met/zonder vloerverwarming).
4. De zolder is standaard niet geventileerd, dat kan wel met een dakraam of dakkapel door een raampje open te zetten, echter kunnen we ook voor een meerprijs toevoer ventielen laten aanbrengen (7K). Ik vraag me af wat hier handig is. Als we er zeg 6-8 / dag zetten word het toch al snel een muf hok, en in de winter ga je niet snel ramen openzetten met verwarming aan. Wederom: zijn hier mensen met ervaring aangaande deze keuze?
Als we voor maximale opties gaan (en alles laten uitvoeren door de aannemer) dan zijn we 40K kwijt om de zolderverdieping naar wens te maken. Ik vraag me af wat de cost / benefit daarvan is (en of we echt alles moeten laten doen wat ik hierboven noem). Zoals aangegeven dus benieuwd hoe jullie keuzes hebben gemaakt en/of die bevallen