Binnenkort laten we een woning bouwen en daarvoor moeten we een keuze maken voor de aan- en afvoer van lucht. Zover ik mij heb laten adviseren zijn er 2 mogelijkheden met een WTW systeem of d.m.v. natuurlijke ventilatie (ventilatie roosters en mechanische ventilatie). De nieuwe woning is voldoende geïsoleerd waardoor het niet direct noodzakelijk is om voor een WTW systeem te gaan. Het gaat ons met name om het comfort en de woning voorzien van voldoende aangename lucht.
Voor beide keuzes zijn voldoende voor- en nadelen te vinden, maar ik zou graag de persoonlijke keuzes en motivatie van forum gebruikers willen lezen.
Voordelen WTW:
- Hoger rendement (weinig ernergieverlies)
- Gereguleerd systeem waardoor er altijd voldoende zuurstof is en de CO2 is afgevoerd
Nadelen WTW:
- Behoorlijk prijzig
- Zichtbare (lelijke) toevoerventielen
- Onderhoud nodig
Voordelen natuurlijke ventilatie:
- De lucht is vaak aangenamer door directe verse lucht
- Roosters kunnen worden weggewerkt in de muur boven het raam zodat deze niet zichtbaar zijn.
- Goedkoper
Nadelen natuurlijke ventilatie:
- Lager rendement (meer energieverlies)
- Mogelijk tocht middels de roosters
- Eventueel geluidshinder via de roosters
- Geen gereguleerd systeem dat zorgt voor controle over voldoende zuurstof en afvoer van CO2.
Voor beide keuzes zijn voldoende voor- en nadelen te vinden, maar ik zou graag de persoonlijke keuzes en motivatie van forum gebruikers willen lezen.
Voordelen WTW:
- Hoger rendement (weinig ernergieverlies)
- Gereguleerd systeem waardoor er altijd voldoende zuurstof is en de CO2 is afgevoerd
Nadelen WTW:
- Behoorlijk prijzig
- Zichtbare (lelijke) toevoerventielen
- Onderhoud nodig
Voordelen natuurlijke ventilatie:
- De lucht is vaak aangenamer door directe verse lucht
- Roosters kunnen worden weggewerkt in de muur boven het raam zodat deze niet zichtbaar zijn.
- Goedkoper
Nadelen natuurlijke ventilatie:
- Lager rendement (meer energieverlies)
- Mogelijk tocht middels de roosters
- Eventueel geluidshinder via de roosters
- Geen gereguleerd systeem dat zorgt voor controle over voldoende zuurstof en afvoer van CO2.