Nieuwbouw - WTW of ventilatieroosters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
Binnenkort laten we een woning bouwen en daarvoor moeten we een keuze maken voor de aan- en afvoer van lucht. Zover ik mij heb laten adviseren zijn er 2 mogelijkheden met een WTW systeem of d.m.v. natuurlijke ventilatie (ventilatie roosters en mechanische ventilatie). De nieuwe woning is voldoende geïsoleerd waardoor het niet direct noodzakelijk is om voor een WTW systeem te gaan. Het gaat ons met name om het comfort en de woning voorzien van voldoende aangename lucht.

Voor beide keuzes zijn voldoende voor- en nadelen te vinden, maar ik zou graag de persoonlijke keuzes en motivatie van forum gebruikers willen lezen.

Voordelen WTW:
- Hoger rendement (weinig ernergieverlies)
- Gereguleerd systeem waardoor er altijd voldoende zuurstof is en de CO2 is afgevoerd

Nadelen WTW:
- Behoorlijk prijzig
- Zichtbare (lelijke) toevoerventielen
- Onderhoud nodig

Voordelen natuurlijke ventilatie:
- De lucht is vaak aangenamer door directe verse lucht
- Roosters kunnen worden weggewerkt in de muur boven het raam zodat deze niet zichtbaar zijn.
- Goedkoper

Nadelen natuurlijke ventilatie:
- Lager rendement (meer energieverlies)
- Mogelijk tocht middels de roosters
- Eventueel geluidshinder via de roosters
- Geen gereguleerd systeem dat zorgt voor controle over voldoende zuurstof en afvoer van CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:37
Indien je voor ventilatie type C of D gaat kun je in beide gevallen monitoren op CO2 en daarop gestuurd afvoeren. Type D is iets beter voor het milieu en zou dus mijn voorkeur hebben. In mijn woning zijn de toevoerventielen onzichtbaar weggewerkt.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Je gebruikt de termen natuurlijke ventilatie en mechanische ventilatie door elkaar lijkt het. In een nieuwe woning zal het iig mechanische ventilatie zijn om aan de luchtkwaliteitswaardes te kunnen voldoen. In de regel zijn deze co2 en/of luchtvochtigheid gestuurd, waarmee je onderste punt vervalt. Beide systemen hebben aanhangers, ik zou voor wtw gaan. Het is m.i. niet te rijmen om voor dikke geisoleerde muren en ramen te gaan, om deze vervolgens te doorbreken met een open verbinding naar buiten via roosters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
Ga voor een WTW als je daarvoor het budget hebt. Wij hebben in onze nieuwbouwwoning roosters boven de ramen en simpele afzuiging. Als het buiten vriest is dat érg oncomfortabel.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als je het woord comfort gebruikt in je keuze onderbouwing blijft er maar 1 keuze over WTW
Niets meer, niets minder. Dat heeft niets te maken met een budget op het totaal van een woning (klein bier, zeg ik dan).

En ventielen niet mooi? Ja, als je de standaard dingen neemt die een bouwer aandraagt dan is dat ......... gewoontjes. Maar als je niet gewoontjes wilt moet je er voor gaan betalen (als in meer dan standaard).
Ook ventielen zijn er in verschillende soorten en maten.
Rond plafond is de standaard zo'n beetje, maar vierkant, rechthoekig, gaas profiel kan ook.
Uit de muur achter de gordijnen (als je die wilt) dat kan ook. Zoveel wensen zoveel oplossingen, alleen ze zijn allemaal duurder dan dat standaard ventiel.

Standaard: https://www.ventilatieland.nl/ventilatieventiel-keuzehulp
Iets minder dan standaard https://www.zehnder.nl/ventilatie/ventielen
En als je even een zoekmachine zijn werk laat doen met termen als "designer ventielen" of "designer vent" dan komt daar best wel veel keuze uit voort.
Torino rechthoekig (PDF alert) was mijn keuze in het vorige huis

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mercarra schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:15:
Ga voor een WTW als je daarvoor het budget hebt. Wij hebben in onze nieuwbouwwoning roosters boven de ramen en simpele afzuiging. Als het buiten vriest is dat érg oncomfortabel.
Ik doe ze dicht als het vriest. Of eigenlijk winterstand, er is altijd minimale ventilatie, ook als ze dicht staan.
Co2 blijft dan onder de 600ppm (2 volw 3 jonge kinderen). Woonkamer heeft wel veel m3 (3m hoog plafond). Bij een kleine woonkamer of veel volwassenen in huis moet je ook meer ventileren.

Desondanks zou ik wel voor WTW gaan als je de keuze hebt, minder omgevingsgeluid en stank (bbq..).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 28-06-2021 23:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zo heel veel is wtw (type D) niet duurder ik heb zelfs woningen gehad waar het goedkoper was, gevel/raamroosters zijn doorgaans ook een stuk duurder dan de paar cm glas die ze vervangen, zeker de vraaggestuurde versies of met suskasten.
Goede comfortabele energiezuinige ventilatie kost gewoon geld, de tijd dat je genoeg had aan een buismotortje en 2 roostertjes ligt ver achter ons.
Zowel hier aan mijn buro als in het zelfbouw topic zie ik telkens weer dat het gewoon een persoonlijke keuze is, met fans voor beide systemen. maar in de afgelopen jaren langzaam steeds meer mensen type D kiezen, Maar mocht je type c willen ben je echt niet de enige, maar dan eigenlijk wel altijd vraag gestuurd.

De grote plus punten van Type D zijn voor mij vooral minder geluid en je kan de inkomende lucht filteren
meest gehoorde nadeel: sommige mensen vinden het benauwend. (al is dat vaak gebaseerd op ervaring met de systemen uit ~2000 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
fonsoy schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:09:
Indien je voor ventilatie type C of D gaat kun je in beide gevallen monitoren op CO2 en daarop gestuurd afvoeren. Type D is iets beter voor het milieu en zou dus mijn voorkeur hebben. In mijn woning zijn de toevoerventielen onzichtbaar weggewerkt.
Heb je voorbeelden van de onzichtbaar weggewerkte ventielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:49

EiT

Vorige huis WTW, nu ventilatie roosters. WTW was helaas niet mogelijk in dit project.

Ik zou altijd voor WTW kiezen als ik de keuze had, vooral vanwege geluid. Met WTW hoorde we niets van buiten, behalve als er een deur of raam open ging.
Met tocht roosters hoor je alles.

De meeste in het project zetten zelfs de roosters dicht omdat het anders te warm of te koud wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door EiT op 29-06-2021 01:19 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Voltex schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:43:
De nieuwe woning is voldoende geïsoleerd waardoor het niet direct noodzakelijk is om voor een WTW systeem te gaan.
Deze opmerking: "does not compute".

Als je volledig profijt wilt hebben van goede isolatie, dan is WTW de logische keus. Met roosters boven de ramen en mechanische ventilatie (alleen afvoer van lucht) blaas je continu energie naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 12:38
Wij hebben een WTW, absolute aanrader. Zeker in de winter wanneer buren de openhaard aanzetten is het fijn dat de ingeblazen lucht eerst door een actief koolfilter is gegaan. Dus bij jouw lijstje voordelen van een WTW mag ook het "voorkomen van stank in huis" komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou voor de WTW gaan, zodat de lucht die binnenkomt altijd gefilterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 15:10
Zonder twijfel: WTW
Ik heb mijn vorige huis zelf gebouwd en een wtw aangelegd. Dit was zeer comfortabel en geluidloos (mits je het goed uitvoerd)

Bij -12 kwam er bij mij weer 18 graden in de woning terug. Bij ventilatieroosters is dit uiteraard -12 wat een grote koudeval opleverd. maar ook in de zomer werkt de wtw om de warmte buiten te houden.

wat ook al eerder is genoemd: het is muisstil in huis en je hoort niets van buiten.

Het systeem is makkelijk zelf een maal in de 3 jaar schoon te maken.

De toevoerroosters zijn tegenwoordig ook redelijk mooi uitgevoerd en je krijgt geen lelijke roosters in je kozijnen.

Bijkomend voordeel voor is dat je (vouw)gordijnen schoon blijven. tpv de ventilatieroosters in de kozijnen worden de gordijnen zeer vies als je langs een drukke weg zit. bij een wtw zit dit in de filters.

Je staat er versteld van hoe zwart de toevoerfilter in de wtw is na 3 maanden.

[ Voor 4% gewijzigd door BlueSS50 op 29-06-2021 08:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Zeker voor WTW gaan;

- Het voorkomt koudeval langs het raam. Je wil trippel isolatieglas met hoge R waarde,maar zet er een open gat naar buiten boven..
- Roosters worden altijd dichtgezet vanwege tocht en geluid. Daardoor gaat de ventilatiekwaliteit omlaag.
- Ventilatie type C met roosters in het raam heeft ook onderhoud nodig; de suskasten moeten worden schoongemaakt en de afvoerleidingen ook.
- Bij WTW kun je filters gebruiken. Nooit meer stank, fijnstof en pollen van buiten waar je last van hebt. (hooikoorts? Fijne buurman met houtstook?)
- De roosters bij ventilatie C laten altijd geluid van buiten door. Dit kun je voorkomen met zo'n dikke grote suskast. Maar dan is de vraag wat je lelijker vindt; zo'n suskast boven elk raam of een paar ventielen in het plafond?
- De kosten vallen nog wel mee op lange termijn. De kosten voor een goede filterset kun je wegstrepen met de bespaarde kosten voor verwarming. Goede suskasten en een ventilatiebox zijn samen in aanschaf gelijkwaardig aan de kosten voor een WTW unit. Overige onderhoudskosten zijn bij beide systemen redelijk gelijkwaardig

De ventielen kun je ook nog wat wegwerken. Bijvoorbeeld boven een grote lamp, een hoge kast of een gordijnrail. Of je koopt een paar ventielen die wat duurder zijn en minder lelijk zijn :P

Nog wel een tip; sluit je afzuiging in de keuken niet op je ventilatie aan, maar probeer een recirculatiewasemkap te gebruiken. Anders heb je met een paar jaar een vieze plakkende vette aanslag in je afvoerleidingen en je motor zitten :X Vooral als je af en toe bacon of spekjes krokant bakt laat dat een prachtige vette aanlag achter in je ventilatiesysteem...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:22

Punkrocker

Mostly harmless

ppassie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:29:
Wij hebben een WTW, absolute aanrader. Zeker in de winter wanneer buren de openhaard aanzetten is het fijn dat de ingeblazen lucht eerst door een actief koolfilter is gegaan. Dus bij jouw lijstje voordelen van een WTW mag ook het "voorkomen van stank in huis" komen te staan.
Dan ben ik benieuwd naar welke WTW + filters jij hebt.
Wij hebben een Zehnder WHR maar als er een openhaard aangaat in de wijk dan ruiken wij die toch behoorlijk goed door de ventielen komen.

Verder zoals iedereen hier al aangeeft: Ga voor de WTW.
Enige minpuntje is dat de lucht vaak (te) droog is.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Theo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:49:
Nog wel een tip; sluit je afzuiging in de keuken niet op je ventilatie aan, maar probeer een recirculatiewasemkap te gebruiken. Anders heb je met een paar jaar een vieze plakkende vette aanslag in je afvoerleidingen en je motor zitten :X Vooral als je af en toe bacon of spekjes krokant bakt laat dat een prachtige vette aanlag achter in je ventilatiesysteem...
Met een recirculatiewasemkap komen die krokante stukjes natuurlijk in je longen ... . Koken is de belangrijkste bron van fijnstof in huis. Waarschijnlijk ben je gezonder uit in een verder ongeventileerd huis mét afzuigkap dan in een goed geventileerd huis zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Met BENG normen moet je door wat hoepels springen om een systeem C nog te hanteren, waarbij je je kan afvragen of je de besparing op de ventilatie niet elders dubbel terugbetaald. Makkelijker (en veel beter) is daarom systeem D hanteren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Dat mag toch ook helemaal niet? Afaik moet dat gescheiden blijven. Als je wasemkap op ventilatiesysteem aansluit en vlam in de pan krijgt, heb je kans dat het de vlammen door het hele systeem worden gezogen. Met aparte buizen voor wasemkap zou het maar om een klein stukje gaan waarbij dat kan gebeuren.

Zo heb ik dat geleerd iig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Het gaat meer om de zooi die het geeft in je luchtkanalen. Afzuigkap direct naar buiten of recirculatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Altijd type D met WTW puur voor het comfort. Het is anekdotisch maar tijdens het bouwproces van mijn woning heb ik het er met veel mensen over gehad en iedereen met een nieuwbouwwoning en ventilatie type C klaagde over het koudegevoel in de woonkamer tijdens de winter. Als gevolg deed iedereen ook de roosters dicht of schakelde het systeem zelfs helemaal uit. In België geloven veel mensen ook nog altijd niet in ventilatie :P

Wij hebben dus uiteindelijk ook voor type D gekozen en ik heb daar nog geen spijt van. Geld besparen doe ik er niet mee want de filters zijn duur en het systeem was ook duur. Maar ik betaal dan maar voor het comfort van nooit koude tocht en geen geluidsoverlast van buiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Inderdaad niet op de ventilatie aansluiten maar ook niet een recirculatiiekap gebruiken ivm fijnstof.

Zie https://www.tno.nl/nl/aan...t-vrijkomt-bij-het-koken/

Gewoon lekker afvoer naar buiten, zie ook discussie in FRANQ in "Inregelen wtw met anemometer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:41:
Het gaat meer om de zooi die het geeft in je luchtkanalen. Afzuigkap direct naar buiten of recirculatie.
Ja en vette zooi/stof in je ventilatiebuizen is potentieel brandbaar dus dat samen met vlam in de pan is geen goede combinatie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-06 17:33
Onze woning is in 2019 opgeleverd en heeft type C ventilatie (met roosters dus). In het late najaar en in de winter zorgt dat er voor dat de koude lucht langs de ramen naar beneden stroomt, met een oncomfortabele koude vloer tot gevolg (we hebben geen vloerverwarming). Op de bank bij de roosters in de buurt kun je in de winter eigenlijk niet zitten zonder door koude tocht te zitten rillen. De enige optie is dan om tijdelijk roosters dicht te zetten, vooral wanneer er bezoek is (die zitten bij de roosters op de bank) terwijl je dat in zulk geval juist niet wilt.

We hebben nooit overwogen om een type D systeem te nemen (was ook geen optie van de aannemer) maar als er één ding is waar ik spijt van heb is het wel dat we geen type D
hebben genomen i.c.m. vloerverwarming.

/Edit: om nog te zwijgen over de hoeveelheid geluid die je buiten kunt houden door geen roosters te nemen. 's Avonds in bed terwijl de buren nog buiten zitten? Roosters dicht. De achterburen hebben een feestje? Roosters dicht. Vrouwlief heeft nachtdienst gehad en wil overdag slapen? Roosters dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Nieknikey op 29-06-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:08
Had iemand al "niet denken, gewoon type D" geroepen? Of "als je de lelijke koude ventilatieroosters in de ramen meerekend, is type D nagenoeg even duur als type C"?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb gekozen voor een D systeem van Zehnder. Kan ik automatisch aansturen met de domotica en zorgt ervoor dat ik geen raam meer moet openen om te verluchten.

Roosters boven het raam wou ik niet, was nadelig voor isolatiewaarde en vooral naar geluidshinder een struikelpunt. Bij een D systeem heb je inderdaad die cirkels in je plafond, maar roosters boven elk raam is nu ook niet bepaald mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 18:28
Wat al eerder gezegd is, iedereen zijn eigen keuze. Ik ga persoonlijk liever voor type C omdat type D funest is voor je gezondheid als dat niet goed is uitgevoerd. Ik heb teveel prutsende vakmensen gezien en ben vroeger te vaak bij de KNO arts geweest om dat risico te willen nemen. Het is voor mij vooral een gezondheid risico afweging.

Hier staan de roosters open en de MV doorgaans op de op een na hoogste stand. Veiligheid is een gevoel en ik heb liever een merkbare trek van frisse lucht naar binnen dan een supergoed geïsoleerd huis. Die paar duppies extra gas tik lachend af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:36
Nog een puntje voor WTW:
Je kan de uitgaande lucht met een water systeem koelen (swamp cooler) zodat de ingaade lucht ook wordt gekoeld. Dit is een goedkope manier van het koelen van het huis op warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 20:01
Het belangrijkste argument voor wtw is toch comfort. De energiebesparing is bescheiden en wat je aan energiekosten bespaart ben je dubbel en dwars kwijt aan installatie en onderhoud. Maar comfortabel is het, mits goed aangelegd, wel vanwege de redenen die hier ook genoemd worden: geen koudeval of tocht bij de ramen, geen geluidsoverlast via roosters, de mogelijkheid om een centraal luchtfilter te plaatsen en een zeer stabiele binnentemperatuur.

Zorg er wel voor dat je een installateur treft die écht verstand heeft van ventilatie en een goed gedimensioneerd systeem voor je kan ontwerpen, installeren en inregelen. Dat vraagt echt wel wat kennis en inzicht en eenmaal geïnstalleerd is aanpassen niet zo makkelijk meer. Wij hebben jarenlang een matig functionerende wtw-installatie in onze woning gehad die vooral opviel door de geluidsoverlast van de wtw-unit en de ventielen. Verschillende buren hebben het systeem in de loop van de tijd om die reden ook vervangen door roosters. Wij hebben vorig jaar de boel compleet laten vervangen door een nieuwe wtw en dat was al een enorme verbetering, maar ook die installateur bleek uiteindelijk overvraagd en de details heb ik toch zelf uit moeten zoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Punkrocker schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Wij hebben een Zehnder WHR maar als er een openhaard aangaat in de wijk dan ruiken wij die toch behoorlijk goed door de ventielen komen.

Voor elke WTW kun je een M6 of M7 filterset krijgen tegen fijnstof. Vind je de filters te duur koop dan 2 m2 aan M6 filterdoek en knip je filters op maat; dan ben je voor een paar euro klaar.

Voor geur (of eigelijk tegen geur) kun je een koolstoffilter plaatsen. Deze plaats je meestal in een seperate (filter)box in het aanvoerkanaal.

En droge lucht is niet een nadeel van een WTW, dat is het logische gevolg van je ventilatie op orde hebben :P In de winter is de buitenlucht (bijv) 1 graad, en deze lucht kan gewoon niet meer vocht bevatten dan zo'n 6 gram per kuub Stel de RV is buiten 99%, dan zit er dus 6 gram per kuub aan vocht in de lucht. Lucht van 20 graden kan maximaal 19 gram aan vocht bevatten (meer past niet). Verwarm je dus 1°C99% lucht naar 20°C dan blijft deze lucht 6 gram water bevatten. Maar die 6 gram is in 20°C nog maar een RV van [6/19 *100% =] 31%.

Een WTW maakt de lucht dus niet droog; dat is simpelweg omdat je buitenlucht naar binnen haalt en verwarmt. Bij ventilatie type C wordt de lucht verwarmd door de binnenomgeving, de radiatoren en wordt deze lucht gemengt met de an aanwezige lucht. Bij een WTW wordt de lucht in het apparaat verwarmd. Maar in beide gevallen wordt er geen vocht aan de lucht toegevoegd...

Is in de winter de lucht in huis niet droog, dan is over het algemeen de ventilatie niet op orde...

Leuk detail; een bakje water aan de radiator hangen doet helemaal niks in zo'n geval :P . In een gezonde huiskamer met 2 personen wil je een continue luchtaanvoer hebben van zo'n 50 kuub per uur. Wil je een RV van 50% hebben binnen dan moet de lucht dus zo'n 9.5 gram vocht per kuub bevatten. Met 6 gram dat er in de aanvoer zit (via een rooster of een WTW maakt dan niks uit) dan heb je per kuub per uur gewoon 3.5 gram vocht nodig; ofwel zo'n 175 ml per uur wat er aan de binnenlucht moet worden toegevoegd; zo'n 2 liter per etmaal... Zo'n bakje aan de radiator doet dan niet zo veel :P

Droge lucht is dus een hele goede indicator dat je ventilatie op orde is in de winter. Geen droge lucht? Dan ook geen goede ventilatie!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:22

Punkrocker

Mostly harmless

Theo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Voor elke WTW kun je een M6 of M7 filterset krijgen tegen fijnstof. Vind je de filters te duur koop dan 2 m2 aan M6 filterdoek en knip je filters op maat; dan ben je voor een paar euro klaar.

Voor geur (of eigelijk tegen geur) kun je een koolstoffilter plaatsen. Deze plaats je meestal in een seperate (filter)box in het aanvoerkanaal.

En droge lucht is niet een nadeel van een WTW, dat is het logische gevolg van je ventilatie op orde hebben :P In de winter is de buitenlucht (bijv) 1 graad, en deze lucht kan gewoon niet meer vocht bevatten dan zo'n 6 gram per kuub Stel de RV is buiten 99%, dan zit er dus 6 gram per kuub aan vocht in de lucht. Lucht van 20 graden kan maximaal 19 gram aan vocht bevatten (meer past niet). Verwarm je dus 1°C99% lucht naar 20°C dan blijft deze lucht 6 gram water bevatten. Maar die 6 gram is in 20°C nog maar een RV van [6/19 *100% =] 31%.

Een WTW maakt de lucht dus niet droog; dat is simpelweg omdat je buitenlucht naar binnen haalt en verwarmt. Bij ventilatie type C wordt de lucht verwarmd door de binnenomgeving, de radiatoren en wordt deze lucht gemengt met de an aanwezige lucht. Bij een WTW wordt de lucht in het apparaat verwarmd. Maar in beide gevallen wordt er geen vocht aan de lucht toegevoegd...

Is in de winter de lucht in huis niet droog, dan is over het algemeen de ventilatie niet op orde...

Leuk detail; een bakje water aan de radiator hangen doet helemaal niks in zo'n geval :P . In een gezonde huiskamer met 2 personen wil je een continue luchtaanvoer hebben van zo'n 50 kuub per uur. Wil je een RV van 50% hebben binnen dan moet de lucht dus zo'n 9.5 gram vocht per kuub bevatten. Met 6 gram dat er in de aanvoer zit (via een rooster of een WTW maakt dan niks uit) dan heb je per kuub per uur gewoon 3.5 gram vocht nodig; ofwel zo'n 175 ml per uur wat er aan de binnenlucht moet worden toegevoegd; zo'n 2 liter per etmaal... Zo'n bakje aan de radiator doet dan niet zo veel :P

Droge lucht is dus een hele goede indicator dat je ventilatie op orde is in de winter. Geen droge lucht? Dan ook geen goede ventilatie!
toon volledige bericht
Ja, ik snap dat dan je ventilatie goed werkt.
We hebben geen radiator om een bakje aan te hangen (LTV), maar het komt hier geregeld onder de 40% en dat is eigenlijk weer te droog.

Bedankt voor de tip van het koolstoffilter ga ik eens naar kijken (y) .

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:01:
[...]

Met een recirculatiewasemkap komen die krokante stukjes natuurlijk in je longen ... . Koken is de belangrijkste bron van fijnstof in huis. Waarschijnlijk ben je gezonder uit in een verder ongeventileerd huis mét afzuigkap dan in een goed geventileerd huis zonder.
Alleen als je op gas kookt. Als je elektrisch kookt heb je geen last van fijnstof (tenzij je iedere dag de boel laat aanbranden natuurlijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Frame164 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:49:
Alleen als je op gas kookt. Als je elektrisch kookt heb je geen last van fijnstof (tenzij je iedere dag de boel laat aanbranden natuurlijk).
Gas verbrandt juist 'schoon', vrijwel zonder fijnstof. De reden dat een recirculatiekap bij gas niet is toegstaan is is dat er veel waterdamp en CO₂ vrijkomt. Dat kun je zelfs in theorie niet 'filteren', dat moet je gewoon wegzuigen.

Fijnstof komt vrij bij het bereiden van voedsel, ook als zaken niet aanbranden. In theorie zou een recirculatiekap wél fijnstof kunnen filteren, in de praktijk is het effect volgens metingen nogal slecht.

offtopic:
Natuurlijk is dit trouwens off-topic voor de vraag van de TS, maar aangezien het fundamentele doel van een ventilatiesysteem het bewaken van de luchtkwaliteit is, lijkt het me wel een relevante overweging

[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-06-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
avanhel schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:32:
Nog een puntje voor WTW:
Je kan de uitgaande lucht met een water systeem koelen (swamp cooler) zodat de ingaade lucht ook wordt gekoeld. Dit is een goedkope manier van het koelen van het huis op warme dagen.
Ik zie daar graag een onafhankelijke test van want het komt een beetje onwaarschijnlijk over dat je met 150m3 debiet een huis kan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 15:10
Over de afzuigkappen gesproken. Ik had in mijn vorige huis met WTW een itho afzuigkap met afvoer naar buiten ingebouwd met een terugslagklep zodat hij toch dicht is als de kap uit is.
werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Wolly schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:47:
Ik zie daar graag een onafhankelijke test van want het komt een beetje onwaarschijnlijk over dat je met 150m3 debiet een huis kan koelen.
Het kan zeker: Koelen mbv waternevel

Uiteraard niet in de mate of met de snelheid van airconditioning. Maar zeker merkbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:14
@Voltex Ik sluit mijzelf aan bij het WTW kamp. Nog wat tips mbt een een wtw installatie:
- Zorg voor voldoende grote kanalen en hoeveelheid ventielen. Dit zorgt voor een lage luchtsnelheid en dit resulteert in een stil en comfortabel systeem.
- De aanzuig van verse lucht hoort op een noordgevel (of eventueel oost of west) ga geen lucht naar binnen trekken vanuit je dakvlak of zuidmuur. Deze is veel te warm in de zomer.
-Kies voor 125mm ventielen en niet voor 150mm of groter, de keuze in deze grote modellen is minimaal en zijn vaak minder mooi en veel duurder
- Een CO2 gestuurd systeem is wat duurder, maar je hoeft er in dagelijks gebruik geen enkele aandacht meer aan te schenken. Het toert naar behoeven op en af (en is wat gunstiger in je epc berekeningen)
- Kies voor een courant model wtw (eventueel tweedehands mocht je dat aandurven), dan kun je overal filters kopen voor een lage prijs
- Ik vond in dit topic veel nuttige tips, ook als je niet zelf aan het installeren of inregelen gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door lithoijen op 29-06-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-05 16:24
Uit ervaring waar ik terug ben gegaan van D naar C bij een verhuizing zou ik ook voor D gaan.

Naast alles wat al gezegd is vergeet ook niet dat met C je wel kunt sturen door roosters te open en sluiten maar in de praktijk komt dat er bij mij niet van. Er zijn geloof ik ook wel systemen die dit automatisch doen maar dan zal het prijs verschil met D er niet meer zijn. Bovendien zijn hier alle rooster in loop van tijd intern kapot gegaan waardoor de moeilijk te openen of sluiten zijn en ook slecht vervangbaar omdat ze op het raam zitten. Wij overwegen wel eens om te kijken of we kunnen ombouwen naar D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-05 20:02
C is echt prut met peren. Rumoerig als de roosters open staan en het tocht in de winter.
Met meer mensen in een ruimte is het continue afweging maken tussen koude of koppijn van de CO2. Als je dat kan inruilen voor een extra ventiel aan het plafond (voor de afvoer heb je er toch al een) zou ik het zonder meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
leecher schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:31:
Wat al eerder gezegd is, iedereen zijn eigen keuze. Ik ga persoonlijk liever voor type C omdat type D funest is voor je gezondheid als dat niet goed is uitgevoerd. Ik heb teveel prutsende vakmensen gezien en ben vroeger te vaak bij de KNO arts geweest om dat risico te willen nemen. Het is voor mij vooral een gezondheid risico afweging.

Hier staan de roosters open en de MV doorgaans op de op een na hoogste stand. Veiligheid is een gevoel en ik heb liever een merkbare trek van frisse lucht naar binnen dan een supergoed geïsoleerd huis. Die paar duppies extra gas tik lachend af.
In het verleden zijn inderdaad wel fouten gemaakt met type D (en ook met type C; dat vergeten veel mensen), dus inderdaad zorgvuldig ontwerpen, aanleggen en onderhouden is inderdaad verstandig, ook voor type C. :)

Paar tips:
- Dimensioneer je ventilatiesysteem liever iets te groot dan te klein, dan heb je voldoende ventilatiecapaciteit bij bijvoorbeeld feestjes, roken, gezinsuitbreiding of verbouw zolder/uitbouw
- Ga je later de zolder tot slaapkamer inrichten of een uitbouw maken, zorg er dan voor dat daar ook voldoende ventilatiecapaciteit komt.
- Zorg voor driestandenschakelaars zowel in de keuken als in de badkamer, dan kun je de ventilatie makkelijker hoger zetten bij koken en bij douchen.
- Laat je ventielen (zowel inblaas als afzuig) inregelen, zodat de ventilatie netjes afgestemd is op de grootte van de vertrekken, en let bij schoonmaken van de ventielen op dat je dit niet per ongeluk aanpast.
- Denk aan de bypass voor de zomernachten zodat je huis 's-nachts kan afkoelen.
- Ramen die open kunnen maken je ventilatie type D niet stuk, alleen minder efficiënt. Geen probleem dus om in de zomer een paar raampjes open te houden (tip: denk aan inbraakpreventie).
- Sluit een abonnement af om de filters 1-2x per jaar te vervangen. je krijgt dan de filtersets regelmatig thuisgestuurd. Dan vergeet je ook niet om de filters te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Coffeemonster op 29-06-2021 18:16 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 18:15
type D (WTW) +1

10 jaar geleefd in een (projectmatige nieuwbouw)woning met type D, standaard brink renovent hr 300, kanalen gestort in het beton en standaard brink inblaas en afzuigventielen. Nooit last gehad van geluid, Altijd op 'stand 2' behalve tijdens het douchen, dan stand 3.

Tijdens de stofzuigronde op zolder (minimaal 1x per 2 weken) even met de stofzuiger over de twee filters en eens in de 4-6 maanden set nieuwe filters. De ingeblazen lucht heb ik nooit als muf ervaren.

Recent in mijn nieuwe woning ook weer blind voor WTW gekozen. Deze valt wel wat meer op door het geluid, maar daar wordt nog aan gewerkt.

Mocht ik ooit opnieuw een woning laten bouwen dan denk ik dat de ultieme WTW setup er als volgt uit zou zien:
- Twee WTW units. Een voor de begane grond en een voor de de rest. Minder luchtverplaatsing per unit, minder geluid. Wil je in de keuken of in de badkamer tijdelijk 'boosten' dan heb je niet die onnodige luchtverplaatsing op de andere verdieping.
- Geen grote buizen met aftakkingen, maar per ventiel een aparte slang naar een verdeelpunt. Dit beperkt geluidsoverdracht tussen ruimtes via de luchtkanalen. Heb je meerdere ventielen per ruimte dan is het eenvoudiger om dezelfde luchtverplaatsing (en geluidproductie) per ventiel te krijgen.
- Inblaas en afzuigventielen per vertrek. Dus niet in blazen in de leefruimtes en alleen afzuigen in de badkamer, het toilet, de keuken etc. Door in te blazen en af te zuigen heb je niet die verplichte 1,5 - 2 cm kier onder je deur. Met name fijn in de slaapkamers.

Door met kleinere slangen te werken kun je ook kleinere ventielen gebruiken en wegwerken in inbouwverlichting. (bijvoorbeeld airspot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is dat spul ook ergens te koop?

Lijkt zo'n product dat je als consument niet kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:21

de Peer

under peer review

BlueSS50 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:07:
Over de afzuigkappen gesproken. Ik had in mijn vorige huis met WTW een itho afzuigkap met afvoer naar buiten ingebouwd met een terugslagklep zodat hij toch dicht is als de kap uit is.
werkt perfect
Dat heb ik hier ook inderdaad. Uiteraard moet je dan wel een raam of deur open zetten voor de luchtaanvoer. Ik ben momenteel bezig om een klep te installeren (naar buiten) die via domotica automatisch open gaat als wij de afzuigkap gebruiken. Dat vervangt dan het handmatig open moeten zetten van de deur of een raam. In de winter is dit namelijk niet zo fijn.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 30-06-2021 11:02 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frame164 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:49:
[...]

Ook bij niet aanbranden ontstaat er al fijnstof. Wij koken elektrisch en ik heb een fijnstofmeter in huis. En regelmatig hebben we een fijnstofpiek te pakken. Vooral bij bakken met olie, bereiden van vlees. Maar ook de elektrische oven doet dat, omdat die vaak niet perfect schoon is waardoor er wat oude spetters/stukjes aankoeken.

Via domotica regel ik dat zo'n fijnstofpiek snel weggeventileerd wordt (met WTW én via afzuigkap) maar veel mensen zullen zich hier niet van bewust zijn en dan zit je dus de hele avond in de fijnstof.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 15:45
Als installateur zou ik gaan voor WTW, ik merk in met name in de warmtepomp selecties die ik maak dat dat het verschil is van een 9kW Warmtepomp of een 5kW, puur aan compensatie van de ventilatieverliezen.

Als je een grondbron gebruikt zal deze dan ook snel kleiner kunnen en dus (veel) goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:40
Ik ben ook voor een WTW, dus systeem D. Naast alle genoemde argumenten, nog een estetische die voor mijn vrouw heel belangrijk is: bij type C is het aan te raden de gordijnen niet helemaal tot de grond te laten komen, zodat er nog voldoende luchtstroom is als ze dicht zijn. Bij type D kun je ze gewoon tot de grond laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:50

Wuursj

want worst is al bezet

Zelfs bij een 1913 huis ben ik voor WTW aan het gaan.

1. Het voelt erg onnatuurlijk om in de zorgvuldig geselcteerde tripple glas ramen gewoon GATEN te maken voor ventilatie :P

2. Comfort. Met de vloerverwarming op 30 graden bij -5 buiten wil ik geen kouval bij de ramen. Daarom ook voor tripple glas gekozen. Met roosters open krijg je alsnog die kouval.

3. Geld.
Volgens de warmteverlies berekening is de warmtevraag:
- Type D met WTW 3800 tot 4100kwh/jaar
- Type C zonder WTW ergens tussen de 5500 en 6700 kwh/jaar
afhankelijk van hoeveel je ventileert. Potientiele besparing is dan zo'n 200-250 euro per jaar.

Dat vindt ik best veel, ook als de WTW de beloofde 90% niet helemaal haalt. Daar moet je toch flink tegenaan isoleren om dat goed te maken en dat maakt het rendement van het systeem zo rond de 5% per jaar bij mij als ik de installatie een beetje binnen budget hou. Theoretische benadering die zich nog moet bewijzen maar het gaf bij mij de doorslag.

Beide systemen zijn natuurlijk ook slim te maken (en dat ga ik ook doen met co2 en vocht sensoren) dat in theorie meer effect heeft bij type C. Maar een rooster blijft open, ook al zuig je door sensoren minder af. Met een rijhuis tussen oost en west dicht bij de kust, ben ik bang dat er door wind mijn huis altijd leegtocht door de roosters heen, alle slimmigheden ten spijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 01-07-2021 10:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06-2024
Is er hier toevallig iemand die ervaring heeft met decentrale balansventilatie en deze ervaring zou willen delen? Ik zou in mijn huidige woning graag van de ventilatieroosters af willen maar een centraal aangestuurd WTW systeem aanleggen zou nogal duur en omslachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 28-05 01:31
In nieuwbouw zou ik altijd voor type D gaan.

Ben zelf een jaren 30 woning aan het verbouwen en ben beperkt tot type C op de begane grond. Eerste verdieping zou ik wel type D kunnen maken en daar leg ik de voorbereidingen ook voor.
Maar vind het nog steeds wel jammer dat het beneden niet lukt :+

Voor nu leg ik daar maar Type C aan, in te toekomst zou ik nog kunnen kijken naar decentraal.

[ Voor 13% gewijzigd door timberleek op 01-07-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 12:38
Punkrocker schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Wij hebben een Brink WTW, wel al een oude (15 jaar). Er zitten gewone stoffilters in het apparaat, maar in de buis welke het huis inblaast zit een groot aktiefkool potfilter. In principe zou je dat ook zelf kunnen maken op je WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Coffeemonster schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:14:
[...]

In het verleden zijn inderdaad wel fouten gemaakt met type D (en ook met type C; dat vergeten veel mensen), dus inderdaad zorgvuldig ontwerpen, aanleggen en onderhouden is inderdaad verstandig, ook voor type C. :)

Paar tips:
- Dimensioneer je ventilatiesysteem liever iets te groot dan te klein, dan heb je voldoende ventilatiecapaciteit bij bijvoorbeeld feestjes, roken, gezinsuitbreiding of verbouw zolder/uitbouw
- Ga je later de zolder tot slaapkamer inrichten of een uitbouw maken, zorg er dan voor dat daar ook voldoende ventilatiecapaciteit komt.
- Zorg voor driestandenschakelaars zowel in de keuken als in de badkamer, dan kun je de ventilatie makkelijker hoger zetten bij koken en bij douchen.
- Laat je ventielen (zowel inblaas als afzuig) inregelen, zodat de ventilatie netjes afgestemd is op de grootte van de vertrekken, en let bij schoonmaken van de ventielen op dat je dit niet per ongeluk aanpast.
- Ramen die open kunnen maken je ventilatie type D niet stuk, alleen minder efficiënt. Geen probleem dus om in de zomer een paar raampjes open te houden (tip: denk aan inbraakpreventie).
- Sluit een abonnement af om de filters 1-2x per jaar te vervangen. je krijgt dan de filtersets regelmatig thuisgestuurd. Dan vergeet je ook niet om de filters te vervangen.
toon volledige bericht

dat geld kan je beter besparen, werkt toch niet :P

Overigens. In ons oude huis hadden wij na 15 jaar gebruik van die kringen rond de uitblaasroosters. We probeerden het regelmatig te reinigen, maar op een gegeven moment kregen we dat niet meer weg.
Dat vond ik toch wel een irritant nadeel.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 01-07-2021 14:22 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
psy schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:21:
[...]

dat geld kan je beter besparen, werkt toch niet :P
Waarom werkt dat niet? Zonder bypass zit je 's-nachts de koele lucht die je wilt inblazen te verwarmen met de warme lucht die je uit huis wilt krijgen.
Overigens. In ons oude huis hadden wij na 15 jaar gebruik van die kringen rond de uitblaasroosters. We probeerden het regelmatig te reinigen, maar op een gegeven moment kregen we dat niet meer weg.
Dat vond ik toch wel een irritant nadeel.
Bekend probleem, dat had ik in mijn vorige woning ook. Dat type inblaasventiele blaast de lucht langs het plafond, waar je dan dat soort stofkringen kunt krijgen. Maar volgens mij zijn er ook inblaasventielen waar je minder last daarvan hebt.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 20:01
Coffeemonster schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:31:
Waarom werkt dat niet? Zonder bypass zit je 's-nachts de koele lucht die je wilt inblazen te verwarmen met de warme lucht die je uit huis wilt krijgen.
Omdat het volume van de wtw veel te laag is om de warmte uit huis te krijgen. Het doet heus wel iets, maar je huis krijg je niet koel met pak 'm beet 150 m3 luchtverversing per uur.
Bekend probleem, dat had ik in mijn vorige woning ook. Dat type inblaasventiele blaast de lucht langs het plafond, waar je dan dat soort stofkringen kunt krijgen. Maar volgens mij zijn er ook inblaasventielen waar je minder last daarvan hebt.
Volgens mij doen alle ventielen dat in meerdere of mindere mate. Ik heb er overigens geen last meer van sinds we een centraal fijnstoffilter hebben laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Debiet is vééél te laag. Je mag blij zijn als je het 1 graad koeler weer te houden dan zonder een bypass. Zelfs dat ga je niet redden waarschijnlijk want je gaat niet continu in de hoogste stand draaien.

Het is mooie marketing, maar als feature echt waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
de Peer schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:43:
[...]

Debiet is vééél te laag. Je mag blij zijn als je het 1 graad koeler weer te houden dan zonder een bypass. Zelfs dat ga je niet redden waarschijnlijk want je gaat niet continu in de hoogste stand draaien.

Het is mooie marketing, maar als feature echt waardeloos.
Eens dat het op zichzelf vrij weinig doet, maar je nachtkoeling met ramen open werkt iets beter als je niet aan de andere kant met je ventilatie warme lucht naar binnen zit te blazen, lijkt me.

Goede nachtkoeling werkt overigens het best als je ramen in de tegenoverliggende gevels open kunt zetten (cross-ventilation), zodat de verse lucht door je hele huis kan waaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Coffeemonster schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Eens dat het op zichzelf vrij weinig doet, maar je nachtkoeling met ramen open werkt iets beter als je niet aan de andere kant met je ventilatie warme lucht naar binnen zit te blazen, lijkt me.
Nou nee want ook dat warme lucht naar binnen blazen is bijna verwaarloosbaar vanwege het lage debiet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:18
Evink schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:17:
Als installateur zou ik gaan voor WTW, ik merk in met name in de warmtepomp selecties die ik maak dat dat het verschil is van een 9kW Warmtepomp of een 5kW, puur aan compensatie van de ventilatieverliezen.

Als je een grondbron gebruikt zal deze dan ook snel kleiner kunnen en dus (veel) goedkoper.
Wat als je offgrid bent en een beperkte hoeveelheid electriciteit hebt? Wij gaan een woning bouwen en onze woning is offgrid qua electriciteit (wel een wateraansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:52

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik wil volgend jaar een aantal kozijnen vervangen. Ik heb nergens in huis ventilatie behalve via ventilatie roosters boven de ramen. Het is een huis uit 1971 met een spouwmuur. Deze is te dun voor isolatie. Slechts 4cm.

Kan een wtw ook in het kozijn? Ik zie wel wat folders online staan.maar geen prijzen er bij.

Dus ik vermoed erg duur en te nieuw is?
En volgens mij moet de muur dan ook open voor de stroom? Of allemaal lelijke stekkers?

En ik vermoed dat de beste plek voor een wtw boven aan de muur moet? Wat als een raam vrij hoog zit?

Ik ben verder ook benieuwd wat de ervaring is van tweakers die het in het kozijn hebben zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door TheDudez op 25-07-2021 14:40 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:29
Ik merk inderdaad met de gesprekken die gevoerd zijn met installateurs van warmtepompen dat ze finaal de WTW's promoten :)

Wat ik inderdaad snap want dan kunnen ze een lagere offerte afgeven voor de warmtepomp. Vergeet niet dat je WTW ook geld kost en dit bovenop je setup komt.

Het verschil in ons huis was met of zonder WTW was een warmtepomp van 7.5 kw of rond de 9kw , verschil in prijs 1.500 euro. WTW aansluiten ten opzichte van mechanische ventilatie was al 4000 euro.
tot zo ver je besparing.
Nou kan ik niks zeggen tegenover comfort want ik heb het niet ervaren maar naar mijn mening kost een WTW geld en doe je het echt voor je binnen klimaat/comfort. Al zou je 200 euro besparen per jaar kost het je nog een tijdje voor je het terug hebt.

Ikzelf klap een paar zonnepanelen tegen het dak om het extra verbruik van de WP te compenseren. Ieder zo z'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
TheDudez schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:33:
Ik wil volgend jaar een aantal kozijnen vervangen. Ik heb nergens in huis ventilatie behalve via ventilatie roosters boven de ramen. Het is een huis uit 1971 met een spouwmuur. Deze is te dun voor isolatie. Slechts 4cm.

Kan een wtw ook in het kozijn? Ik zie wel wat folders online staan.maar geen prijzen er bij.

Dus ik vermoed erg duur en te nieuw is?
En volgens mij moet de muur dan ook open voor de stroom? Of allemaal lelijke stekkers?

En ik vermoed dat de beste plek voor een wtw boven aan de muur moet? Wat als een raam vrij hoog zit?

Ik ben verder ook benieuwd wat de ervaring is van tweakers die het in het kozijn hebben zitten.
Volgens mij is een kozijn bijna altijd een invoer van lucht, er zijn wel systemen die de binnenkomende lucht kunnen voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:52

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Dat doet een wtw toch altijd?
Jron667 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:55:
[...]

Volgens mij is een kozijn bijna altijd een invoer van lucht, er zijn wel systemen die de binnenkomende lucht kunnen voor verwarmen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
TheDudez schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:28:
Dat doet een wtw toch altijd?
[...]
Ik had het specifiek over de roosters boven de ramen, er zijn roosters op de markt die de binnenkomende lucht voorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

de Peer schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:01:
[...]

Ook bij niet aanbranden ontstaat er al fijnstof. Wij koken elektrisch en ik heb een fijnstofmeter in huis. En regelmatig hebben we een fijnstofpiek te pakken. Vooral bij bakken met olie, bereiden van vlees. Maar ook de elektrische oven doet dat, omdat die vaak niet perfect schoon is waardoor er wat oude spetters/stukjes aankoeken.

Via domotica regel ik dat zo'n fijnstofpiek snel weggeventileerd wordt (met WTW én via afzuigkap) maar veel mensen zullen zich hier niet van bewust zijn en dan zit je dus de hele avond in de fijnstof.
Heb hier ook een luchtfilter staan en als de airfryer aan staat dan schieten de waardes omhoog.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 15:45
Jron667 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Wat als je offgrid bent en een beperkte hoeveelheid electriciteit hebt? Wij gaan een woning bouwen en onze woning is offgrid qua electriciteit (wel een wateraansluiting).
Ik weet dat een Zehnder Q350 al 1850W pakt, mede door de elektrische voorverwarmer.
Een ander als en Itho HRU 350 Eco pakt volgens mij 150W omdat deze geen voorverwarmer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jron667 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Waarom offgrid?

Wat voor huis is het?

Aangezien je de electra zelf moet opwekken lijkt het me slim om niet je “duur” opgewarmde (met WP) lucht zo naar buiten te blazen.
Met een WTW houd je deze energie in huis, de energie die het kost om de extra fan te laten draaien is peanuts tov het warmteverlies wat je anders had…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
leecher schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:31:

Als in zie wat er hier in het inblaasfilter aan zooi zit na een maand ben ik blij dat dat er uit gefilterd wordt ipv dat ik dat moet inademen.
En in het hooikoorts seizoen helemaal handig, geen pollen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
bbbrumbrum schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Waarom offgrid?

Wat voor huis is het?

Aangezien je de electra zelf moet opwekken lijkt het me slim om niet je “duur” opgewarmde (met WP) lucht zo naar buiten te blazen.
Met een WTW houd je deze energie in huis, de energie die het kost om de extra fan te laten draaien is peanuts tov het warmteverlies wat je anders had…
Wij wonen in Portugal, het aanleggen van electriciteit was duurder dan een systeem met 20KW aan batterijen. We hebben van de winter twee keer de generator aangehad omdat de batterijen leeg waren. Het wordt een simpele nieuwbouw bungalow van 150m2, twee slaapkamers, open keuken

Verwarming gaat door middel van kachel met warmwatervoorziening die het warme water naar de vloerverwarming stuurt. Tevens werkt het systeem samen met een zonneboiler, er zit een buffervat van een paar honderd liter tussen.

Het huis wordt geisoleerd met 9 cm PIR op de muren (buitenkant), 10 in de vloer en 12 op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jron667 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Wij wonen in Portugal, het aanleggen van electriciteit was duurder dan een systeem met 20KW aan batterijen. We hebben van de winter twee keer de generator aangehad omdat de batterijen leeg waren. Het wordt een simpele nieuwbouw bungalow van 150m2, twee slaapkamers, open keuken

Verwarming gaat door middel van kachel met warmwatervoorziening die het warme water naar de vloerverwarming stuurt. Tevens werkt het systeem samen met een zonneboiler, er zit een buffervat van een paar honderd liter tussen.

Het huis wordt geisoleerd met 9 cm PIR op de muren (buitenkant), 10 in de vloer en 12 op het dak.
20kWh aan accus neem ik aan?

Hoeveel kWP PV?

Kachel = CV houtkachel?

Neem aan dat je ook koeling hebt? Van de andere kant zou je aan de sunny side van portugal niet snel een houtkachel verwachten.

Wel een mooi project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
bbbrumbrum schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:46:
[...]

20kWh aan accus neem ik aan?

Hoeveel kWP PV?

Kachel = CV houtkachel?

Neem aan dat je ook koeling hebt? Van de andere kant zou je aan de sunny side van portugal niet snel een houtkachel verwachten.

Wel een mooi project!
Ja, 20 Kwh lithium accu's in aparte schuur gezet vanwege de veiligheid. Het zijn hergebruikte Tesla accu's (uit een auto, niet de powerwall).

PV 12 x 340 = 4080. We hebben nog ruimte voor uitbreiding.

Koeling nog niet, we hebben nu een schuur op ons terrein omgebouwd met 6 cm isolatie op het dak en de muren en het blijft verrassend goed koel, ook met 40+. Het huis wordt beter geisoleerd (schuur isolatie is EPS, het meest gebruikt hier wegens de prijs), wat we wel willen proberen is om door de vloerverwarming in de zomer koud water te laten stromen.

Het wordt hier toch wel koud, niet lang maar afgelopen december was het de strengste winter in 10 jaar tijd met temperaturen tot -8. Toch bijna de complete maand gevroren 's nachts. We wonen ter hoogte van het centrum richting de Spaanse grens.

Ja, het is een cv houtkachel. Dat noemen ze hier een recuperador. We hebben hout genoeg op ons terrein (eik, eucalyptus en mimosa de laatste twee willen we stuk minder van), hout is hier zeer normaal om het huis mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
Bedankt voor de overtuigende reacties. We hebben de installateur gevraagd met enkele input uit de reacties (ventielen, buizen, geluidsniveau, capaciteit etc.) een offerte te maken. We hebben onderstaande specificaties gekregen waarin alleen de begane grond (en badkamer) is opgenomen.

- Is in de slaapkamers ook WTW nodig voor afzuiging en inblazen?
Met name als de lucht is verwarmd is niet prettig in de slaapkamers
- Is deze apparatuur toereikend om de woning te voorzien van comfortabele ventilatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABNE746Kp1GtGtvrlNaxywawLVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Nq41RifZXLhX7mooBuT3N6r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqYF439YqTjb8sNqro4lZlRVqyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYPMX2vL8bgGDXElOTfwj4Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voltex schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:58:
Bedankt voor de overtuigende reacties. We hebben de installateur gevraagd met enkele input uit de reacties (ventielen, buizen, geluidsniveau, capaciteit etc.) een offerte te maken. We hebben onderstaande specificaties gekregen waarin alleen de begane grond (en badkamer) is opgenomen.

- Is deze apparatuur toereikend om de woning te voorzien van comfortabele ventilatie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de slaapkamers voer je normaal gezien ook voorverwarmde lucht toe ja. Ik slaap zelf ook graag koel maar in een modern geïsoleerde woning is dat niet doenbaar in de warmere seizoenen en in de koude seizoenen enkel met het raam open. Zelfs met de bypass aan wordt het op de slaapkamers relatief warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voltex schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ervan uitgaande dat ventilatie type C bij de prijs was inbegrepen, hoeveel krijg je daarvoor terug? (Onderhandelingspuntje :))

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
Admiral Freebee schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:08:
[...]

In de slaapkamers voer je normaal gezien ook voorverwarmde lucht toe ja. Ik slaap zelf ook graag koel maar in een modern geïsoleerde woning is dat niet doenbaar in de warmere seizoenen en in de koude seizoenen enkel met het raam open. Zelfs met de bypass aan wordt het op de slaapkamers relatief warm.
Dank voor je reactie. Maar dat is toch verre van comfortabel en "warme" slaapkamer? Dan zou ik zelf overwegen om de slaapkamers te voorzien van roosters om deze van natuurlijke ventilatie te voorzien. Of is dit vanuit de gedachte van een WTW systeem niet praktisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Voltex schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Dank voor je reactie. Maar dat is toch verre van comfortabel en "warme" slaapkamer? Dan zou ik zelf overwegen om de slaapkamers te voorzien van roosters om deze van natuurlijke ventilatie te voorzien. Of is dit vanuit de gedachte van een WTW systeem niet praktisch?
Het probleem met roosters lijkt mij dat de luchtaanvoer minder precies te regelen valt en je systeem dan in onbalans geraakt maar dat heb je ook met een raam op kiep natuurlijk.

Zelf ben ik er aan gewend geraakt dat de slaapkamer in de winter nooit kouder is dan 16 graden en in het tussenseizoen eerder 19 of 20 is. Het is wel zo dat wij een trap in de woonkamer hebben waardoor warme lucht al meer stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
Sport_Life schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:38:
[...]

Ervan uitgaande dat ventilatie type C bij de prijs was inbegrepen, hoeveel krijg je daarvoor terug? (Onderhandelingspuntje :))
De prijs voor type C was 2882.33,- (zonder roosters in de ramen). De 4988.23,- is de totale prijs voor WTW
Het merk Itho Daalderop zegt mij alleen niks of dit een goed systeem is.

Op internet heb ik het systeem voor echter wel voor 949,- gevonden terwijl deze in de offerte 2480,- kost.
https://www.vakhandeljans...ouw-euro-stekker-03-00389

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

Je kunt altijd een raam openzetten natuurlijk. Als je geforceerd de bypass openzet heb je echter hetzelfde.
Daarnaast, als het echt warm is (buiten warmer dan binnen) dan werkt de wisselaar ook in je voordeel aangezidn hij de inkomende lucht dan “koelt”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 18:15
Er is al eerder in dit topic benoemd dat de ingeblazen lucht niet voor een substantieel temperatuurverschil gaat zorgen. Het wordt er niet warmer of kouder door in de slaapkamer.

Als ik in de zomer de WTW op maximaal zet en de ramen dicht laat 's avonds dan voel ik wel een koele bries uit het inblaasventiel komen, maar daelt de temperatuur in de ruimte niet ineens met een graad. ook niet na een paar uur.

Het debiet is daarvoor te laag.
Pagina: 1