Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:29

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:07:
[...]

Begrijp ik ook, en sommigen halen heel veel plezier uit het klussen aan hun eigen huis. Maar ik moet er persoonlijk niet aan denken
Ik doe alleen de klussen die ik leuk vind, tot grote ergernis van vrouwlief :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 05-04-2022 20:38 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:53:
[...]

Tegenwoordig omgedraaid haha.
Wij gaan de 16de verhuizen, exact 4 maanden na opleveren. Eigenlijk is het pas in juni klaar zoals ik wil.

Mede doordat we moeten wachten op partijen die het kennelijk druk hebben.

In mei komt het onderheid terras, eind mei afgraven tuin en vlonder, juni garage en eind juni veranda.

Had het liever eerder gehad. Financiën zijn er, echter niet de werklui.
Gister de tuinman gevraagd wanneer hij begint, of morgen kan oOo

Met een beetje geluk is de tuin klaar voordat we verhuizen (13 April)

11 April komt ook de airco en de waterontharder!

Hij kende ons al, en onze wensen

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 05-04-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ferra schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:24:
[...]

Ja die koof is bij ons ook hartstikke vervelend. Heel leuk zo'n WTW, maar in deze ruimte werkt het tegen :-)
Wtw buizen die tot je begane grondvloer lopen? Of bedoel je de douche wtw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:36:
[...]

Wtw buizen die tot je begane grondvloer lopen? Of bedoel je de douche wtw?
De woning is 4 verdiepingen. Woonkamer is de 1e verdieping. Dus niet tot bg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
par4 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:56:
[...]

Wij hadden niet dezelfde situatie qua tijdsdruk, wel dezelfde leveranciers. We vonden de BMN tegels niet echt mooi. Maar de enige andere optie was casco, en dat werd veel te duur. Plieger rekende voor het ophangen van een spiegel, plaatsen van een glazen douchewand, ophangen radiator, ophangen wandmeubel en opschroeven kraan ongeveer 4k. Het materiaal was ook 4k (m.u.v. tegels dus).

Wij hebben enkel gekozen voor de tegels. En Plieger laten we enkel de WC + bril leveren. Ik was voor het materiaal ongeveer 2k kwijt, en het monteren doe ik zelf. Er zijn dagen dat ik minder dan 6k in een dag verdien :).

Mochten we de tegels niet bij BMN willen afnemen dan moest het dus casco, casco betekende dat ze ook niet het leidingwerk en de dekvloer plaatsten. Dat werd dus te duur.
Wij ook: Wel de tegels via BMN Best, de randloze wc, muur/nisje, maar verder: geen spiegel, geen kasten, geen radiator, gewoon de standaard wasbak en douche. Het scheelde zo belachelijk veel geld en anders koop je bijvoorbeeld een wasbak die het net niet is, maar wel veel kost.

Nu met het "bespaarde" geld de juiste wasbak, kast, spiegel, douche gekozen en onder de streep nog steeds goedkoper uit dan dat we bij hun alles hadden gekozen uit een beperkte net niet keuzelijst.

Vond persoonlijk ook BMN onduidelijk over de te verwachten kosten (we hadden eerst een matte marmer tegel gekozen waarbij het leggen extreem duurder was dan de tegel; ivm vloertegel (wisten we niet) op de muur en nog wat redenen waarom de tegel 3x duurder werd dan de tegel die we nu hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Bteq op 06-04-2022 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Bteq schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:28:
[...]

Wij ook: Wel de tegels via BMN Best, de randloze wc, muur/nisje, maar verder: geen spiegel, geen kasten, geen radiator, gewoon de standaard wasbak en douche. Het scheelde zo belachelijk veel geld en anders koop je bijvoorbeeld een wasbak die het net niet is, maar wel veel kost.

Nu met het "bespaarde" geld de juiste wasbak, kast, spiegel, douche gekozen en onder de streep nog steeds goedkoper uit dan dat we bij hun alles hadden gekozen uit een beperkte net niet keuzelijst.

Vond persoonlijk ook BMN onduidelijk over de te verwachten kosten (we hadden eerst een matte marmer tegel gekozen waarbij het leggen extreem duurder was dan de tegel; ivm vloertegel (wisten we niet) op de muur en nog wat redenen waarom de tegel 3x duurder werd dan de tegel die we nu hebben.
Voor wat het waard is, de standaard badkamer:
- Standaard wandtegel
- Standaard vloertegel
- Douche cabine (ja, echt waar, deur viel er al uit tijdens de demonstratie)
- Goedkoopste douche set
- Standaard spiegel
- Een enkele wasbak, zonder meubel
- Standaard toilet, met randen
- Standaard wastafelkraan
- 1 Enkel stopcontact

Wij hebben nog net geen 7K bij betaald voor:
- 25x40 wandtegel*
- 45x45 vloertegel*
- Betegelde inbouwnis
- Betegelde easydrain
- Regen douche met losse hand douche van HansGrohe (top ding!)
- Dubbele wastafel
- ‘Eiken’ wastafel meubel
- Dubbele HansGrohe wastafelkraan
- Ronde spiegel 90cm doorsnee
- Rimless toilet
- Softclose toilet bril
- 2 Dubbele inbouwstopcontacten
- RVS geborstelde tegelstrips

* wouden wat anders dan 30x60 en 60x60

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 06-04-2022 07:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
Gisteren is mijn woning opgeleverd *O* Gelijk een drukke dag, de stucadoor kwam ‘s middags zijn spullen brengen en ging ‘s avonds gelijk afplakken en op dit moment zal de eerste laag spuitpleister al wel tegen de muur gaan. Voorbereiden was toch nog een stuk meer werk dan ik dacht, het voelt ook compleet onzinnig om alles wat net gemonteerd en opgehangen is weer te moeten verwijderen, maar goed kan schijnbaar niet anders. Wel blij dat ik nu aan de slag kan na anderhalf jaar wachten. Planning is om over anderhalve maand te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 12:38
wortelsoft schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:57:
Gisteren is mijn woning opgeleverd *O* Gelijk een drukke dag, de stucadoor kwam ‘s middags zijn spullen brengen en ging ‘s avonds gelijk afplakken en op dit moment zal de eerste laag spuitpleister al wel tegen de muur gaan. Voorbereiden was toch nog een stuk meer werk dan ik dacht, het voelt ook compleet onzinnig om alles wat net gemonteerd en opgehangen is weer te moeten verwijderen, maar goed kan schijnbaar niet anders. Wel blij dat ik nu aan de slag kan na anderhalf jaar wachten. Planning is om over anderhalve maand te verhuizen.
Gewoon ter nieuwsgierigheid, welke activiteiten moet je nog allemaal ondernemen komende 1,5 maand? Wij hopen na oplevering z.s.m. in de woning te kunnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:57
koerskii schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:18:
[...]

Gewoon ter nieuwsgierigheid, welke activiteiten moet je nog allemaal ondernemen komende 1,5 maand? Wij hopen na oplevering z.s.m. in de woning te kunnen..
Meestal zoiets:

- Wandafwerking (behang/stuc/keertje oververfen)
- Vloeren leggen / plinten plaatsen
- Keuken/badkamer plaatsen indien niet bij project afgenomen

Dan zijn toch wel de grootste. Hoop kleine dingetjes verdie die eventueel kunnen als je er in zit (lampje ophangen en dat soort dingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Wij konden de dag van de sleuteloverdracht verhuizen. Maar dat kan enkel als je de grote dingen via het project laat doen:
  • Keuken
  • Badkamer/Toilet
  • Vloeren
  • Wandafwerking
Als je een van deze niet door project laat doen kan je makkelijk een week per ding pakken, als er niks verlegd hoeft te worden. Keuken zal dan nog snelst kunnen, vaak 1-2 werkdagen maar.

En dan heb je nog dat je meestal per deel een andere partij nodig hebt, die niet tegelijk kan of wilt werken met andere bouwvakkers in je huis, waardoor je qua planning wat extra speling aanhoud tussen de verschillende partijen.

Buren hebben 1,5maand na oplevering moeten wachten voor de vloer. Omdat we eerst na de bouwvak oplevering zouden hebben, en daarna opeens toch voor de bouwvak. Ze hadden hun vloerleggger en keuken leverancier al uitgesteld. Beiden duurde 1-1,5maand toen voor ze konden.

Ben heel blij dat we dit soort grotere dingen via project hebben gedaan.

Verder ben ik blij met de stadswarmte die we hebben, zodat we constant warm water hebben zonder erover te hoeven nadenken of flink te investeren. Een boiler voor douchen die leeg gaat vind ik erg armoedig voor een moderne woning. Doet me denken aan 25j terug toen we nog een boiler hadden en we maar totaal 20min warm water hadden (klein ding). Gezin met 5 en achter elkaar douchen werd hem niet.

[ Voor 33% gewijzigd door BiG-GuY op 06-04-2022 08:58 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
[...]

Voornamelijk wachten, omdat mijn oplevering was uitgesteld kreeg ik uiteindelijk 2,5 week van te voren de opleverdatum en dat is te kort om de werkzaamheden te regelen. De stucadoor is maandag klaar en dan komt de pvc legger de laatste week van april om de 1e en 2e verdieping te leggen. Dan is het wachten op de tegelleger die de begane grond doet in de tweede week van mei de week daarop op maandag komt de keuken en is het donderdag verhuisdag. Tussendoor kan ik natuurlijk wel dingen doen, maar deze grote items bepalen uiteindelijk wanneer je erin kan.

Edit:
Vooral de tegelvloer is jammer dat deze zo laat is, de keuken 'staat al klaar' en als die twee er eerder zouden zijn had ik er provisorisch kunnen wonen en klussen. Ik woon nu 50 minuten rijden vanaf mijn nieuwe woning dus veel kleine zaken zal pas gaan gebeuren als ik er echt woon .

[ Voor 14% gewijzigd door wortelsoft op 06-04-2022 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan hoe je woning opgeleverd gaat worden. Wij moesten nog de badkamers doen, keuken installeren, kozijnen verven, stuccen, sausen, vloeren leggen. Bijna alles laten doen, maar heeft 3 maanden gekost. En toen moesten we verhuizen ivm oplevering oude huis en waren ze nog 2 weken bezig met de grote badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 12:38
wortelsoft schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:44:
[...]

Voornamelijk wachten, omdat mijn oplevering was uitgesteld kreeg ik uiteindelijk 2,5 week van te voren de opleverdatum en dat is te kort om de werkzaamheden te regelen. De stucadoor is maandag klaar en dan komt de pvc legger de laatste week van april om de 1e en 2e verdieping te leggen. Dan is het wachten op de tegelleger die de begane grond doet in de tweede week van mei de week daarop op maandag komt de keuken en is het donderdag verhuisdag. Tussendoor kan ik natuurlijk wel dingen doen, maar deze grote items bepalen uiteindelijk wanneer je erin kan.

Edit:
Vooral de tegelvloer is jammer dat deze zo laat is, de keuken 'staat al klaar' en als die twee er eerder zouden zijn had ik er provisorisch kunnen wonen en klussen. Ik woon nu 50 minuten rijden vanaf mijn nieuwe woning dus veel kleine zaken zal pas gaan gebeuren als ik er echt woon .
Ja check. Ik laat alle grote dingen door het project doen (badkamer & keuken), verder gaan we dunpleisteren en PVC vloer leggen. Beide offertes zijn al getekend, we moeten alleen nog zorgen dat men dan beschikbaar is vlak na oplevering :P Wij horen dat ook pas twee weken van te voren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:45:
[...]

Voor wat het waard is, de standaard badkamer:
- Standaard wandtegel
- Standaard vloertegel
- Douche cabine (ja, echt waar, deur viel er al uit tijdens de demonstratie)
- Goedkoopste douche set
- Standaard spiegel
- Een enkele wasbak, zonder meubel
- Standaard toilet, met randen
- Standaard wastafelkraan
- 1 Enkel stopcontact

Wij hebben nog net geen 7K bij betaald voor:
- 25x40 wandtegel*
- 45x45 vloertegel*
- Betegelde inbouwnis
- Betegelde easydrain
- Regen douche met losse hand douche van HansGrohe (top ding!)
- Dubbele wastafel
- ‘Eiken’ wastafel meubel
- Dubbele HansGrohe wastafelkraan
- Ronde spiegel 90cm doorsnee
- Rimless toilet
- Softclose toilet bril
- 2 Dubbele inbouwstopcontacten
- RVS geborstelde tegelstrips

* wouden wat anders dan 30x60 en 60x60
Is dit via de badkamer boer van de projectontwikkelaar? Zo nee, is dit incl. laten plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
BiG-GuY schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:40:
[...]

Wij konden de dag van de sleuteloverdracht verhuizen. Maar dat kan enkel als je de grote dingen via het project laat doen:
  • Keuken
  • Badkamer/Toilet
  • Vloeren
  • Wandafwerking
Als je een van deze niet door project laat doen kan je makkelijk een week per ding pakken, als er niks verlegd hoeft te worden. Keuken zal dan nog snelst kunnen, vaak 1-2 werkdagen maar.

En dan heb je nog dat je meestal per deel een andere partij nodig hebt, die niet tegelijk kan of wilt werken met andere bouwvakkers in je huis, waardoor je qua planning wat extra speling aanhoud tussen de verschillende partijen.

Buren hebben 1,5maand na oplevering moeten wachten voor de vloer. Omdat we eerst na de bouwvak oplevering zouden hebben, en daarna opeens toch voor de bouwvak. Ze hadden hun vloerleggger en keuken leverancier al uitgesteld. Beiden duurde 1-1,5maand toen voor ze konden.

Ben heel blij dat we dit soort grotere dingen via project hebben gedaan.

Verder ben ik blij met de stadswarmte die we hebben, zodat we constant warm water hebben zonder erover te hoeven nadenken of flink te investeren. Een boiler voor douchen die leeg gaat vind ik erg armoedig voor een moderne woning. Doet me denken aan 25j terug toen we nog een boiler hadden en we maar totaal 20min warm water hadden (klein ding). Gezin met 5 en achter elkaar douchen werd hem niet.
Heb je laten stuccen via de projectontwikkelaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:57
[...]

Zo zwart-wit is het ook niet.. warmtepompen hebben gewoon een comfort stand waarin deze altijd warm is.

Stadswarmte is daarnaast echt ongekend duur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]
In mijn ogen is dat hele boilervat-volume vooral een perceived probleem. Wij wonen met 5en in een huis en we hebben nog nooit gehad dat het warme water op was. Daarnaast is het niet de situatie dat van het ene op het andere moment het warme water op is. Dat boilervat wordt natuurlijk continue bijgevuld met tapwater en de warmtepomp blijft dat water gewoon bij verwarmen. Het is een soort van complexe doorstromer dus. Ik ga niet claimen dat die WP onbeperkt warm water kan leveren op 55 graden, maar dat heb je toch niet nodig want je doucht op 36 graden. of zo. Dus die WP kan het echt wel een flink tijdje bij houden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
[...]

In ons geval, in deze volgorde:
- garage vloer en wand (dan hebben we bergruimte die direct klaar is en gebruikt kan worden)
- plafond stucwerk, toilet stucen
- renovlies op de muur, verven
- laatste spullen badkamer/toilet monteren
- behangen
- vloer leggen
- plinten
- keuken plaatsen

Idealiter heb ik de tuin ook al grotendeels af of op korte termijn in de planning staan als dit allemaal is uitgevoerd, want in principe kunnen we dan verhuizen en kunnen de kleinere klussen beginnen zoals alles ophangen, monteren, inrichten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Blik1984 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:29:
[...]

- garage vloer en wand (dan hebben we bergruimte die direct klaar is en gebruikt kan worden)
Wat heb je met de garagevloer en -wanden gedaan?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Blik1984 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:29:
[...]

- plafond stucwerk, toilet stucen
- renovlies op de muur, verven
- laatste spullen badkamer/toilet monteren
- behangen
- vloer leggen
- plinten
- keuken plaatsen

Idealiter heb ik de tuin ook al grotendeels af of op korte termijn in de planning staan als dit allemaal is uitgevoerd, want in principe kunnen we dan verhuizen en kunnen de kleinere klussen beginnen zoals alles ophangen, monteren, inrichten, etc.
Dat is wel een mooi werklijstje die voor ons ongeveer gelijk is (behalve garage = schuur en die zullen we niet drastisch gaan afwerken.

Enige waar ik mee zit is dat de keuken door het project zelf geplaatst gaat worden, mij is altijd verteld of keuken helemaal eerst, of juist inderdaad helemaal als laatste. Krijg daar nog steeds verschillende geluiden over. Volgens mij is het zo dat eigenlijk de keukenboer het liefst kaal plaatst want nergens rekening mee houden, en dat als je bij de vloer en stuc mensen dit gaat vragen het eigenlijk dezelfde afweging is. Klopt dat?

Tevens; ik zie dat je gaat renovliezen en daarna nog (sier?) behangen - doe jij dat over het renovlies heen?

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ridicuul schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:31:
[...]

Wat heb je met de garagevloer en -wanden gedaan?
Oplevering duurt nog even, maar plan is om een redelijk simpele garagevloer van Alabastine te doen zodat al het stoffige beton weg is. Muur gewoon een likje verf eroverheen om dezelfde reden.

Dan heb je al 1 ruimte klaar waar alles tussendoor gestald kan worden en die ook niet meer later uitgeruimd hoeft te worden om af te maken. Tevens heb ik daar ook warm/koud water bij gebrek aan keuken in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Flappiewappie schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:33:
[...]

Dat is wel een mooi werklijstje die voor ons ongeveer gelijk is (behalve garage = schuur en die zullen we niet drastisch gaan afwerken.

Enige waar ik mee zit is dat de keuken door het project zelf geplaatst gaat worden, mij is altijd verteld of keuken helemaal eerst, of juist inderdaad helemaal als laatste. Krijg daar nog steeds verschillende geluiden over. Volgens mij is het zo dat eigenlijk de keukenboer het liefst kaal plaatst want nergens rekening mee houden, en dat als je bij de vloer en stuc mensen dit gaat vragen het eigenlijk dezelfde afweging is. Klopt dat?

Tevens; ik zie dat je gaat renovliezen en daarna nog (sier?) behangen - doe jij dat over het renovlies heen?
Keuken wordt door de projectleverancier sowieso pas na oplevering geplaatst, en ze geven zelf aan het liefste de keuken bovenop de vloer te plaatsen. Aangezien ik het liefste van boven naar beneden wil werken betekent dat automatisch dat de keuken helemaal als laatste geplaatst wordt. Dus dan moeten ze wat voorzichtiger zijn met het plaatsen.

Ik weet overigens niet of dat teveel gevraagd is, en of ik hier een denkfout maak.

Qua renovlies en ander behang is het idee om de plekken waar ander behang komt niet te renovliezen. Lijkt mij onnodig kostbaar, en bij een nieuw behang moet het onderliggende renovlies ook verwijderd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ferra schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:43:
[...]

Heb je laten stuccen via de projectontwikkelaar?
Was een optie, wij hebben gekozen voor renovlies incl. sauzen. Met stucen moest je zelf achteraf (laten) sauzen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

jessy100 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:59:
[...]

Zo zwart-wit is het ook niet.. warmtepompen hebben gewoon een comfort stand waarin deze altijd warm is.

Stadswarmte is daarnaast echt ongekend duur.
Als je een groot genoeg vat hebt en een (ingebouwde) doorstroom verwarmer hebt, kan je wel “onbeperkt” warm water tappen ja. Een doorstromer is alleen erg onzuinig en wordt daarom vaak niet geplaatst. Ook zal je daarmee echt niet goedkoper uit zijn dan met stadswarmte voor warm water.

In ons geval zijn we beperkt in hoeveel stroom we kunnen opwekken, omdat onze tweede verdieping maar een halve verdieping is met dakterras, kunnen we “maar” iets van 2050kW per jaar opwekken met de standaard 6 panelen (plat dak vol).

Een warmtepomp zul je meer dan dat aan stroomverbruik hebben. Dus je zult niet goedkoper uit zijn, nog los van de investering in het apparaat en het onderhoud eraan. Ook neemt zo’n unit best wat ruimte in, zeker met groot boilervat ernaast.

Met stadswarmte hebben we een compacte unit in de meterkast en als er wat is, bel ik Eneco staan ze dezelfde dag nog op de stoep. Nog niet nodig gehad in deze woning, in de vorige woning 1x nodig gehad in 5j tijd.

Persoonlijk zou ik niet anders willen, maar ieder z’n voorkeur.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
@BiG-GuY goed om ook wat tegengeluid te laten horen ipv het continu afbranden van stadsverwarming wat hier toch de norm is. Moet ook zeggen dat het vrij zorgeloos is, het werkt gewoon en altijd warm water beschikbaar. En nee, het is niet goedkoop, maar dat is een goede WP-installatie ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:40
Vendetta_X schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:32:
[...]

Heb de BENG van onze woning excl. alle opties.
Daar hebben ze voor 147m2 5,5MWh gerekend
Dit is excl. panelen en dus puur voor de warmtepomp en overige elektrische installaties. Ik weet niet wat de hoeveelheid personen is waarop BENG is gebaseerd.
Dit is denk ik wel een goede schatting @rubenos
Hier 151m2 en kom ook rond de 5500 kWh zonder zonnepanelen.

Vanuit de bouw 4 zonnepanelen à 330 Wp per stuk. Ik heb er nog 10 bij laten leggen na de tijd, dus heb nu 14 x 330 Wp om tegenover het verbruik te zetten. Uiteindelijk verwacht ik nog zo'n 1500 kWh te moeten kopen. Maar dat zijn dan dus wel alle kosten aan G/W/E die je hebt _/-\o_ Voordeel van een nieuwbouwhuis met WP. :*)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Ascension schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:29:
@BiG-GuY goed om ook wat tegengeluid te laten horen ipv het continu afbranden van stadsverwarming wat hier toch de norm is. Moet ook zeggen dat het vrij zorgeloos is, het werkt gewoon en altijd warm water beschikbaar. En nee, het is niet goedkoop, maar dat is een goede WP-installatie ook niet.
Voor die prijs mag wat zorgeloosheid ook wel. Ik denk zelf dat de trend om halve steden aan stadsverwarming te pluggen op termijn een slechte zet zal zijn. Je geeft eigenlijk een monopolie aan 1 partij in een stad en de enige kostenregulatie is de (nogal bizarre) koppeling aan de gasprijs. Persoonlijk heb ik het liever in eigen hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ferra schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:41:
[...]

Is dit via de badkamer boer van de projectontwikkelaar? Zo nee, is dit incl. laten plaatsen?
Yep. Via aannemer. Inclusief plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 11:57
LuPo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:32:
[...]

Dit is denk ik wel een goede schatting @rubenos
Hier 151m2 en kom ook rond de 5500 kWh zonder zonnepanelen.

Vanuit de bouw 4 zonnepanelen à 330 Wp per stuk. Ik heb er nog 10 bij laten leggen na de tijd, dus heb nu 14 x 330 Wp om tegenover het verbruik te zetten. Uiteindelijk verwacht ik nog zo'n 1500 kWh te moeten kopen. Maar dat zijn dan dus wel alle kosten aan G/W/E die je hebt _/-\o_ Voordeel van een nieuwbouwhuis met WP. :*)
Dank, fantastisch zeg. Daar teken ik voor ;-) Wij zijn ook nog erg zuinig, aangeleerd in ons oude huis, dus dat kan ook schelen. Zeker icm master-master thermostaat om zo slaapkamers of andere kamers lager te houden.

Ik heb nog niet helder wat de verwachtte opbrengst is van de panelen die wij standaard krijgen (geïntegreerd in dak). Wel nagevraagd, maar zou nog volgen :? Projectontwikkelaar zou die toch eigenlijk al moeten weten, zodat ze weten of de woning aan de BENG norm voldoet? Ik twijfel er niet aan dat ik straks een BENG woning heb met lage energielasten, maar ben wel benieuwd in welk stadium van het nieuwbouwtraject dit voor andere forumleden duidelijk was?

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Blik1984 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:50:
[...]

Voor die prijs mag wat zorgeloosheid ook wel. Ik denk zelf dat de trend om halve steden aan stadsverwarming te pluggen op termijn een slechte zet zal zijn. Je geeft eigenlijk een monopolie aan 1 partij in een stad en de enige kostenregulatie is de (nogal bizarre) koppeling aan de gasprijs. Persoonlijk heb ik het liever in eigen hand
Dit is zeker een goed argument. Toch kan stadsverwarming in grote steden (als Rotterdam) wel de snelste oplossing zijn voor van het gas koppelen van hele straten, met name oudere appartementen waar een A label alleen haalbaar is door extreme verbouwingen (in tegenstelling tot onze mooie nieuwbouwprojecten :P ). In Rotterdam is een groot deel van het net op basis van restwarmte uit de haven.

Voor onze huidige woning uit 1910 zou het betekenen dat we uit de woning moeten om een gigantische verbouwing mogelijk te maken (met de buren), waarbij de woning ook zijn oorspronkelijke karakter kwijt raakt. Waarna we nog steeds niet volledig gasloos zouden kunnen wonen door beperkte mogelijkheid voor panelen, plaatsing warmtepomp etc. Dan is gedeeltelijk verduurzamen icm aansluiten op een warmtenet op restwarmte plots een stuk logischer.

Voor veel wijken is all-electric de beste oplossingen, maar veel oudere wijken is warmtenet waarschijnlijk de snelste (en meest realistische) weg: https://duurzaam010.nl/app/uploads/2020/08/WAT-Kaart-2.pdf

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
rubenos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:30:
[...]

Dit is zeker een goed argument. Toch kan stadsverwarming in grote steden (als Rotterdam) wel de snelste oplossing zijn voor van het gas koppelen van hele straten, met name oudere appartementen waar een A label alleen haalbaar is door extreme verbouwingen (in tegenstelling tot onze mooie nieuwbouwprojecten :P ). In Rotterdam is een groot deel van het net op basis van restwarmte uit de haven.

Voor onze huidige woning uit 1910 zou het betekenen dat we uit de woning moeten om een gigantische verbouwing mogelijk te maken (met de buren), waarbij de woning ook zijn oorspronkelijke karakter kwijt raakt. Waarna we nog steeds niet volledig gasloos zouden kunnen wonen door beperkte mogelijkheid voor panelen, plaatsing warmtepomp etc. Dan is gedeeltelijk verduurzamen icm aansluiten op een warmtenet op restwarmte plots een stuk logischer.

Voor veel wijken is all-electric de beste oplossingen, maar veel oudere wijken is warmtenet waarschijnlijk de snelste (en meest realistische) weg: https://duurzaam010.nl/app/uploads/2020/08/WAT-Kaart-2.pdf
Om die reden begrijp ik fascinatie van de gemeente Utrecht ook niet met stadsverwarming voor ieder nieuwbouwproject. Juist bij de nieuwbouwprojecten zou een warmtepomp een beter alternatief zijn, tegelijkertijd kan de capaciteit van het uitbreiden van het warmtenet dan gebruikt worden voor de oudere wijken waar ze ook al snel mee willen beginnen

Anyway, beetje offtopic dit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
rubenos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:30:
[...]

Toevallig komt er een nieuw warmtenet leiding dwars door ons wijk lopen, om de warmte vanuit de Rotterdamse haven te verdelen naar den haag en leiden.
Onze speeltuin wordt er door vertraagd :D

Onze wijk zelf is dan weer volledig elektrisch zonder stads warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:18
BiG-GuY schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:23:
[...]

Als je een groot genoeg vat hebt en een (ingebouwde) doorstroom verwarmer hebt, kan je wel “onbeperkt” warm water tappen ja. Een doorstromer is alleen erg onzuinig en wordt daarom vaak niet geplaatst. Ook zal je daarmee echt niet goedkoper uit zijn dan met stadswarmte voor warm water.

[...]

Een warmtepomp zul je meer dan dat aan stroomverbruik hebben. Dus je zult niet goedkoper uit zijn, nog los van de investering in het apparaat en het onderhoud eraan. Ook neemt zo’n unit best wat ruimte in, zeker met groot boilervat ernaast.
Het is natuurlijk maar de vraag hoe erg dat is. Ik zou inzetten op een boiler die groot genoeg is voor dagelijks gebruik. Die enkele keer dat je ineens met 10 man bent die ook nog eens allemaal moeten douchen, daar kun je niet op investeren als dat twee keer per jaar is. Dan voor die twee keer per jaar maar wat meer verbruiken.

Maar ik heb ook geen principiële problemen met stadswarmte, alleen wel met de manier waarop het nu in de wet geregeld is. Destijds was het zo dat het ongeveer even duur moest zijn als het alternatief, maar die regeling is ingehaald door andere alternatieven.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Qua planning rekenen wij nog op ongeveer 4 maanden na oplevering:
- Sanitair, warmtepomp, 2 wandjes en plafonds stucen -> 1 maand
- Deuren plaatsen -> 1 week
- Trap vervangen -> 1 week
- Renovlies + schilderen -> 2 weken
- Gietvloer -> 1 week + 2 weken drogen
- Keuken + inbouwkasten -> 1 week

We doen dus vrijwel niets in het project zelf, te duur en/of niet conform onze wensen. Met ruime marge tussen de diverse partijen om te kunnen schuiven. Liever een maandje langer wachten voor het verhuizen, dan gezeik met de planning en risico op verder uitstel.

[ Voor 8% gewijzigd door millerman_sf op 06-04-2022 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ascension schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:29:
Technisch gezien is er helemaal niets mis met stadsverwarming.
In algemene zin is het probleem met stadsverwarming dat ze een monopolie hebben met bijbehorende prijsstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@JackBol eens, ben dan ook benieuwd naar het voornemen de prijzen los te koppelen van de gasprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vind persoonlijk dat de vrije markt voor energie een aanfluiting is en nooit geprivatiseerd had moeten worden, zeker als je ziet wat er gebeurd met de “prijsvechters”. Blij dat ik niet recent met dat soort partijen in zee ben gegaan.

Maar we gaan op die manier steeds meer off-topic :+. Dus hierbij sluit ik het onderwerp stadswarmte weer af.

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 06-04-2022 14:22 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:04
millerman_sf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:54:
Qua planning rekenen wij nog op ongeveer 4 maanden na oplevering:
- Sanitair, warmtepomp, 2 wandjes en plafonds stucen -> 1 maand
- Deuren plaatsen -> 1 week
- Trap vervangen -> 1 week
- Renovlies + schilderen -> 2 weken
- Gietvloer -> 1 week + 2 weken drogen
- Keuken + inbouwkasten -> 1 week

We doen dus vrijwel niets in het project zelf, te duur en/of niet conform onze wensen. Met ruime marge tussen de diverse partijen om te kunnen schuiven. Liever een maandje langer wachten voor het verhuizen, dan gezeik met de planning en risico op verder uitstel.
Ik ben wel benieuwd naar de trap vervangen, kan dat 'makkelijk' achteraf? Wij zijn nu nog in overweging om de standaard vuren trap te vervangen door hardhout. Via de aannemer vinden we dat behoorlijk duur, maar ik heb het verder nog niet vergeleken. In mijn beleving waren er twee opties of via de aannemer vervangen door hardhout of achteraf de vuren trap laten bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Qocel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:28:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de trap vervangen, kan dat 'makkelijk' achteraf? Wij zijn nu nog in overweging om de standaard vuren trap te vervangen door hardhout. Via de aannemer vinden we dat behoorlijk duur, maar ik heb het verder nog niet vergeleken. In mijn beleving waren er twee opties of via de aannemer vervangen door hardhout of achteraf de vuren trap laten bekleden.
Wat kost het vervangen van de trap bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qocel
rubenos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:31:
[...]

Wat kost het vervangen van de trap bij jou?
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Qocel op 06-04-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Qocel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:28:
[...]

Ligt er vooral aan hoe je trappen opgebouwd zijn. In ons geval is het achteraf niet makkelijk te vervangen, omdat je bij ons niet achter de trap kan komen op de begane grond. Voor die ruimte zit namelijk de meterkast en het toilet. Waardoor je de ruimte direct onder de trap niet meer bij kan.

Wij hebben daarom gekozen om de trappen te laten voorzien van o.a. overzettreden van eikenhout.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
BiG-GuY schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:42:
[...]

Ligt er vooral aan hoe je trappen opgebouwd zijn. In ons geval is het achteraf niet makkelijk te vervangen, omdat je bij ons niet achter de trap kan komen op de begane grond. Voor die ruimte zit namelijk de meterkast en het toilet. Waardoor je de ruimte direct onder de trap niet meer bij kan.

Wij hebben daarom gekozen om de trappen te laten voorzien van o.a. overzettreden van eikenhout.
Bij ons is het een 'vrijstaande' open trap in de hal. Dus dan zou het mogelijk moeten zijn, weet alleen niet of ik er op zit te wachten...

Zijn de overzettreden al gedaan bij jullie, hoe ziet dat eruit? Tevreden? En waar moet ik dan aan denken qua prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Bij ons staat de standaard nieuwbouwtrap pontificaal in zowel de keuken/eetkamer op de begane grond, als in de woonkamer op de eerste verdieping. We vinden hem echt afschuwelijk lelijk. Dus die wordt er volledig uitgesloopt. Super zonde, maar de aannemer wilde niets tijdelijks plaatsen.

Daarna komt er een stalen trap in. Dus van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGxRbqltxrqfpL-xbTCAjUNlcwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wP1jmIYsjxpknE88HbCiuYT2.png?f=fotoalbum_large

Naar dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bREK_ec0_kcxiy_wym0Uj3fN04o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSa0z3CJHHzEvvmF8cPfjMj7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
millerman_sf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:09:
Bij ons staat de standaard nieuwbouwtrap pontificaal in zowel de keuken/eetkamer op de begane grond, als in de woonkamer op de eerste verdieping. We vinden hem echt afschuwelijk lelijk. Dus die wordt er volledig uitgesloopt. Super zonde, maar de aannemer wilde niets tijdelijks plaatsen.

[Afbeelding]

Naar dit idee:
[Afbeelding]
Gaaf die stalen trap! Wat ben je daar ongeveer voor kwijt inclusief plaatsen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• millerman_sf
Teveel :') Rond de 20k voor 2 trappen.

[ Voor 26% gewijzigd door millerman_sf op 06-04-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Qocel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:57:
[...]

Bij ons is het een 'vrijstaande' open trap in de hal. Dus dan zou het mogelijk moeten zijn, weet alleen niet of ik er op zit te wachten...

Zijn de overzettreden al gedaan bij jullie, hoe ziet dat eruit? Tevreden? En waar moet ik dan aan denken qua prijs?
Let er wel op dat de trap nog behoorlijk kan gaan werken.
Bij navraag door vier partijen afgeraden om direct overzettredes te plaatsen en een jaar te wachten.
Hier nu een simpel lakje eroverheen met halve tapijt manen. Over een jaar of wat komen er ook overzettredes op.

Alleen de cowboys van Upstairs wilde hem direct plaatsen, uiteraard zonder garantie op werken. :')

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 06-04-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
millerman_sf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:16:
Teveel :') Rond de 20k voor 2 trappen.
Dat is genoeg inderdaad, maar ik snap het wel. Het is echt een onderdeel van het interieur bij jullie.

Edit: O, voor twee trappen zie ik nu, dan begrijp ik het helemaal dat je het doet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Qocel op 06-04-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Qocel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:57:
[...]

Omdat het een kleine partij is die het uitvoert bij ons. Hadden ze pas plek week 51 van dit jaar... Dus dat moet nog gedaan worden.

Members only:

Binnen het project hadden we de optie voor Next Step HPL-overzettreden tegen €1550 per trap. Sommige buren hebben dat gedaan, voor HPL prima kwaliteit, maar niet te vergelijken met hardhout. Ook werd tijdens het project enkel de treden en eventueel stootbord gedaan, maar rest van de afwerking was nog steeds ruw onafgewerkt vurenhout... Dus die hebben veel moeite moeten doen om het achteraf netjes te maken om de overzettreden heen.

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 06-04-2022 15:23 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Source90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:17:
[...]

Let er wel op dat de trap nog behoorlijk kan gaan werken.
Bij navraag door vier partijen afgeraden om direct overzettredes te plaatsen en een jaar te wachten.
Hier nu een simpel lakje eroverheen met halve tapijt manen. Over een jaar of wat komen er ook overzettredes op.

Alleen de cowboys van Upstairs wilde hem direct plaatsen, uiteraard zonder garantie op werken. :')
Dat werd ons inderdaad ook afgeraden door de partij de PVC vloer gaat leggen. Ze zeiden ook eerlijk dat ze de trap graag zouden bekleden voor ons over 1-2 jaar, maar dat als we de keuze hadden voor hardhout, dat dan altijd moesten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
BiG-GuY schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:19:
[...]

Omdat het een kleine partij is die het uitvoert bij ons. Hadden ze pas plek week 51 van dit jaar... Dus dat moet nog gedaan worden.

***members only***
Vind ik dan ook een goede optie, wil je de partij die het bij jullie doet ook delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Qocel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:23:
[...]

Vind ik dan ook een goede optie, wil je de partij die het bij jullie doet ook delen?
Members only:

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
AD.nl
"Aannemers moeten de extra kosten doorberekenen, zelfs als een lagere prijs contractueel vastligt."

Ik begin me toch wel serieus zorgen te maken of ons project wordt uitgesteld dan wel duurder wordt. Hoe ver vooruit wordt bouwmateriaal besteld? De bouw ziet er tegenwoordig nog altijd strak gepland uit met weinig tot geen voorraden.
Verwachte start bouw is juni. Nog helemaal niets van aannemer gehoord (alleen over doorgeven maatwerk). Notaris ook nog niet gepland. Hoe lang zat er bij jullie tussen start bouw en passeren? En ben ik de enige die me zorgen maak?

Kan ik trouwens rechten ontlenen aan een KO/AO? Ik ga er eigenlijk vanuit dat zolang ik niet bij de notaris ben geweest geen garantie heb dat er gebouwd gaat worden. Klopt dat? Vooral i.v.m. verkoop eigen woning wel relevant.

[ Voor 14% gewijzigd door Vendetta_X op 06-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Vendetta_X schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:29:
AD.nl
"Aannemers moeten de extra kosten doorberekenen, zelfs als een lagere prijs contractueel vastligt."

Ik begin me toch wel serieus zorgen te maken of ons project wordt uitgesteld dan wel duurder wordt. Hoe ver vooruit wordt bouwmateriaal besteld? De bouw ziet er tegenwoordig nog altijd strak gepland uit met weinig tot geen voorraden.
Verwachte start bouw is juni. Nog helemaal niets van aannemer gehoord (alleen over doorgeven maatwerk). Notaris ook nog niet gepland. Hoe lang zat er bij jullie tussen start bouw en passeren? En ben ik de enige die me zorgen maak?
Ligt heel erg aan de materialen. In ons project hadden de bakstenen een leadtime van 60 weken ofzo. Die waren dus ver vooruitbesteld, maar als ze fout hadden gerekend, hadden ze het niet op tijd kunnen afmaken...

Bij ons was het opgeleverd in juli 2021. Dus start was net voor covid, levertijden zullen nu slechter zijn.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:42
AD.nl

Kan ik trouwens rechten ontlenen aan een KO/AO? Ik ga er eigenlijk vanuit dat zolang ik niet bij de notaris ben geweest geen garantie heb dat er gebouwd gaat worden. Klopt dat? Vooral i.v.m. verkoop eigen woning wel relevant.
Tjonge jonge, ook altijd word je er als klant de dupe van hè |:( . Als iets duurder wordt -> rekening naar de klant. Wordt het goedkoper -> jammer, dit was afgesproken qua prijs hè.

Als dit ook voor bestaande contracten geldt.. maak ik me ernstig zorgen :X . Waarom hebben we dan überhaupt een contract getekend? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:23
Hoe lang zat er bij jullie tussen start bouw en passeren? En ben ik de enige die me zorgen maak?

Ons project kon iedereen pas augustus vorig jaar langs de notaris en in december zijn ze daadwerkelijk begonnen. Rond november 2020 te horen gekregen dat ik ingeloot was... Ze nemen hier dus ruim de tijd voor alles. En vorige week heeft de projectontwikkelaar de kopers ook al laten schrikken door een mail de deur uit te doen. De startbouw moet ook binnen X dagen na passeren bij notaris zijn als ik mij niet vergis.

Juridisch gezien kunnen ze (in ons geval) volgens Woningborg en VEH er langer over doen maar absoluut geen kostenverhoging doorrekenen omdat alles in hun nadeel al een tijd vastligt in de AO.

@rubenos zei hier wel iets waardoor ik mij toch ook zorgen maak om de kosten maar we gaan het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
millerman_sf schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:09:

[Afbeelding]

Naar dit idee:
[Afbeelding]
Mooie trap. Ga je ook echt zonder hekje laten maken? Geen kinderen dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Fethoz69 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:02:
[...]

Tjonge jonge, ook altijd word je er als klant de dupe van hè |:( . Als iets duurder wordt -> rekening naar de klant. Wordt het goedkoper -> jammer, dit was afgesproken qua prijs hè.

Als dit ook voor bestaande contracten geldt.. maak ik me ernstig zorgen :X . Waarom hebben we dan überhaupt een contract getekend? :?
Mij lijkt dat er dan eerst even naar de hoofdaannemer gekeken kan worden. Grondprijzen die berekend worden in ons project zijn waanzinnig hoog. Denk in de trant van 2000 per m2 voor de grond, daar wordt echt enorme winst op gemaakt.

Edit: overigens is dat ook de strekking van het artikel. Afspraak tussen opdrachtgever en aannemer.

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 06-04-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Takkeding schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:14:
[...]

Ons project kon iedereen pas augustus vorig jaar langs de notaris en in december zijn ze daadwerkelijk begonnen. Rond november 2020 te horen gekregen dat ik ingeloot was... Ze nemen hier dus ruim de tijd voor alles. En vorige week heeft de projectontwikkelaar de kopers ook al laten schrikken door een mail de deur uit te doen. De startbouw moet ook binnen X dagen na passeren bij notaris zijn als ik mij niet vergis.

Juridisch gezien kunnen ze (in ons geval) volgens Woningborg en VEH er langer over doen maar absoluut geen kostenverhoging doorrekenen omdat alles in hun nadeel al een tijd vastligt in de AO.

@rubenos zei hier wel iets waardoor ik mij toch ook zorgen maak om de kosten maar we gaan het zien...
Burgerlijk Wetboek Boek 7: Bijzondere overeenkomsten

Titel 12: Aanneming van werk

Artikel 753
1 Indien na het sluiten van de overeenkomst kostenverhogende omstandigheden ontstaan of aan het licht komen zonder dat zulks aan de aannemer kan worden toegerekend, zal de rechter op vordering van de aannemer de overeengekomen prijs geheel of gedeeltelijk aan de kostenverhoging kunnen aanpassen, mits de aannemer bij het bepalen van de prijs geen rekening heeft behoeven te houden met de kans op zulke omstandigheden.
Even het bericht erbij gezocht. Bovenstaande klinkt niet heel aantrekkelijk, moet wel via de rechter dus ben benieuwd of de aannemer zin heeft in zo'n traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:08

Niwla

dat dus....

Ik heb een aantal offertes voor stalen & alu scharnierdeuren ontvangen.
Wij hebben een deur + kozijn volledig laten vervallen waarvoor in de plaats deze deur moet komen.

Prijzen en keuzes lopen heel erg uiteen. Iemand tips waarop te letten en wellicht goede en/of mindere ervaringen met leveranciers?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:23
Vendetta_X schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:32:
[...]

[...]

Even het bericht erbij gezocht. Bovenstaande klinkt niet heel aantrekkelijk, moet wel via de rechter dus ben benieuwd of de aannemer zin heeft in zo'n traject.
Denk het wel, als ik voor de keuze faillissement binnen een paar maanden of mogelijk voorkomen door gang naar de rechter zou staan heb ik de keuze ook snel gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
Z___Z schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:17:
[...]

Mooie trap. Ga je ook echt zonder hekje laten maken? Geen kinderen dus?
Geen kinderen inderdaad. Er komt een leuning op de muur. Op de 1e en 2e verdieping komt wel een hekje natuurlijk. Dat komt er ongeveer zo uit te zien, maar dan dus alleen recht op de verdieping zelf. En minus de houten reling en wat strakker afgewerkt, hopelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcBrKsnFfrQxz3OKtlAwEHnCL5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dpE0c58uJKVg0iXtS4ZPdGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[klaag-mode]Ik moet morgen een mantelbuis onder de fundering doorgraven. Grond is zeiknat, meteen natte voeten dus.

Zodra ik onder de fundering door ben wacht daar een flinke water partij om naar buiten te komen…

Ander plan was dwars door de fundering heen, maar dan heb ik een lange boor nodig om er doorheen te komen, kosten? Dik €100 exclusief huur.

Betonboorder gebeld, hebben allemaal geen tijd want morgen is nogal krap, snap ik.

Grrr
[/klaag-mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Toppe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:41:
[klaag-mode]Ik moet morgen een mantelbuis onder de fundering doorgraven. Grond is zeiknat, meteen natte voeten dus.

Zodra ik onder de fundering door ben wacht daar een flinke water partij om naar buiten te komen…

Ander plan was dwars door de fundering heen, maar dan heb ik een lange boor nodig om er doorheen te komen, kosten? Dik €100 exclusief huur.

Betonboorder gebeld, hebben allemaal geen tijd want morgen is nogal krap, snap ik.

Grrr
[/klaag-mode]
Ik weet niet hoeveel zin je erin hebt maar ik heb zo’n boor combi gehuurd met extra lange boor en watergekoeld maar dan ben je wel in 15min klaar kan ik je verklappen.

Ik had meer moeite met de kabels door die mantelbuis te frotten en het gat rondom mijn fundering te graven om de boorcombi kwijt te kunnen dan het boren zelf.
(Ik moest van buiten naar binnen bij mijn voordeur waar al puin granulaat gestort was en het regende natuurlijk :+)

Members only:

Die boorcombi was 1.10m zo :+.
En die linkerkabel is ook in een mantelbuis gegaan, dit was poeren om het gat vrij te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 06-04-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:49:
[...]

Ik weet niet hoeveel zin je erin hebt maar ik heb zo’n boor combi gehuurd met extra lange boor en watergekoeld maar dan ben je wel in 15min klaar kan ik je verklappen.

Ik had meer moeite met de kabels door die mantelbuis te frotten en het gat rondom mijn fundering te graven om de boorcombi kwijt te kunnen dan het boren zelf.
(Ik moest van buiten naar binnen bij mijn voordeur waar al puin granulaat gestort was en het regende natuurlijk :+)
Welke diameter? Mantelbuis is 50mm dus heb wel 55mm nodig, rest pur ik wel dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:53:
[...]

Welke diameter? Mantelbuis is 50mm dus heb wel 55mm nodig, rest pur ik wel dicht.
Zie foto’s. Ik heb 60 geboord en had ook mantelbuizen van 50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Toppe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:41:

Grrr
[/klaag-mode]
Je hebt er niks aan, maar ik ben blij dat ik voor 100 euro een mantel buis naar de tuin kon laten leggen :')

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
GeeMoney schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:54:
[...]

Zie foto’s. Ik heb 60 geboord en had ook mantelbuizen van 50.
Niet gek. Wel bij Boels gekeken maar die hebben alleen van die kolom machines, niet te tillen.

Enig idee wat je ongeveer kwijt was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
kepler schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:55:
[...]

Je hebt er niks aan, maar ik ben blij dat ik voor 100 euro een mantel buis naar de tuin kon laten leggen :')

Succes
Dank je wel hè ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Toppe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:02:
[...]

Niet gek. Wel bij Boels gekeken maar die hebben alleen van die kolom machines, niet te tillen.

Enig idee wat je ongeveer kwijt was?
Ik meen iets van €95,- all-in voor 1 dag.
Je betaald een hoop borg en bij het inleveren betaal je ook slijtage van de diamant kop maar ik had een foto laten zien dat ik deze 3 gaatjes geboord had en toen was dat 7,- ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Toppe, een duikrustig huren is goedkoper. Of koop en snorkel. :+

Ik heb hier inmiddels op 3 plekken mantelbuizen onder de fundering door naar buiten getrokken. Was mij geen 95 euro huur voor een boor waard geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Farmerwood schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:42:
@Toppe, een duikrustig huren is goedkoper. Of koop en snorkel. :+

Ik heb hier inmiddels op 3 plekken mantelbuizen onder de fundering door naar buiten getrokken. Was mij geen 95 euro huur voor een boor waard geweest.
Heb serieus zitten kijken naar een waadpak…

Met z’n lucht tank onder de grond is best een uitdaging

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 06-04-2022 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:11
Toppe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:48:
[...]

Heb serieus zitten kijken naar een waadpak…

Met z’n lucht tank onder de grond is best een uitdaging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXJrn1YslrVia2w2IMWNqbj9tqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8hSgGnrw4P3uNErVwoFOuZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI7MoIJnzdZyGq7xgeCDJbjCfaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM3Eww42t08eZFoXSSRclurO.jpg?f=fotoalbum_large

Haha, been there. Heb een simpel overall aangedaan tegen het vuil. Nat wordt je toch wel.

Nu een vuilwater pomp dan 15000l/uur erin gehad en daarna droog/drassig erin ipv zwemmend 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:54
Ik heb bij ons ook een mantelbuis onder de fundering door gelegd, en over de gehele lengte van het huis doorgekropen in de kruipruimte, door het water. Het lastigste was onder de fundering komen, door de klei en veen. Geen idee hoe veel impact het heeft op het beton van de fundering, zo'n gat (of meerdere) erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Hier in de kruipruimte een speciekuip, met allemaal gaatjes erin geboord, ingegraven en daarin een vuilwaterpomp geplaatst. Naar deze kuip loopt de grond een stukje af en lopen er 4 pvc buizen met grind eroverheen, wederom met gaten in de buizen, naar de kuip. Vervolgens op de afvoer een t-stuk gemaakt en daar de slang in gehangen. Zo kan je mooi, en relatief goedkoop, droog c.q. licht vochtig onder de grond als er water staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bteq
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 18:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnxSUyuZ24CE_i64KDsE1f73aKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69LJcyuL261m6ukhVkePZiXS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUQecqSfkcjT7fqCtEnAmz43-BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UbiJBz96poHqVLCxyEgajol.jpg?f=fotoalbum_large

Badkamer weer een stukkie verder af. Dit alles was in ons geval echt stukken goedkoper dan via de bouwer. Sorry voor de slechte foto's. Kreeg een aardig lamme arm van het trial and error met betrekking tot het ophangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bteq op 06-04-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri-Alexander
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 13:13
Blik1984 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:49:
[...]

Om die reden begrijp ik fascinatie van de gemeente Utrecht ook niet met stadsverwarming voor ieder nieuwbouwproject. Juist bij de nieuwbouwprojecten zou een warmtepomp een beter alternatief zijn, tegelijkertijd kan de capaciteit van het uitbreiden van het warmtenet dan gebruikt worden voor de oudere wijken waar ze ook al snel mee willen beginnen

Anyway, beetje offtopic dit :)
Onze wijk is ooit op stadsverwarming gebouwd. Er heeft hier nooit gas in de grond gezeten. Het is van landbouwgrond naar stadswarmtewijk gegaan. En ik ben er vrij zeker van dat warmtepompen 25 jaar geleden nog niet bestonden of bruikbaar waren voor woningen.

In Leidsche Rijn Centrum zijn er wel appartementsgebouwen met warmtepomp maar die projecten zijn allemaal maximaal vier jaar oud. Ons project was hier het laatste stukje grond en het zou raar zijn als we dan niet op de bestaande leidingen aangesloten zouden worden met het argument dat we maar een warmtepomp moeten nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Henri-Alexander op 06-04-2022 23:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
Zo, alweer bijna een week geleden dat we de sleutel kregen. Die dag werden drie huizen opgeleverd in ons project en wij waren de laatste van de dag. De man van VEH deed alle drie de huizen. Al met al bijna 40 opleverpuntjen. Belangrijkste is toch wel dat het hout op was voor de gevelbekleding en de badkamer verkeerd gevoegd. Dat hout komt pas in week 18. Verder wat beschadigingen, verkeerd geplaatste loze leidingen en andere kleine opmerkingen.

Inmiddels ook wel weer wat zaken de volgende dag opgelost, en we kunnen eindelijk zelf aan de slag. Vrijdagochtend kwam gelijk de stucadoor. (ja, we laten alles stuccen, en ja we houden rekening met krimpscheuren). Het plafond op zolder is door een timmerbedrijf in een dagje dichtgezet omdat we die ook strak gestucced willen. Heerlijk om die vooruitgang te zien nu.

De bedoeling is begin mei erin, dus een strakke planning mbt stuccen, sauzen en dan de vloer. Keuken (is compleet!) en badkamer zitten er gelukkig al in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWsXzwV_5Bmtnyg2Xp-ZhTgpYR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iqJrdMUhd2U3hV7zVJzj51jJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO0MI28qge1CjV50wjj-WjRriH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yVBZfNO9vHztxZlX3ZIwOPCj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5q1GX_lxGOfbB4Kpo0fD3qwEWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6aL1nSd0p3zH2hYgtCtKUxIg.png?f=fotoalbum_large

Een van de opleverpunten hieronder. Dit had zwart gevoegd moeten worden en niet antraciet. Staat ook expliciet zo op de offerte. Dit schijnt de installateur met de badkamerzaak te hebben overlegd want zwart leek hem niet handig. Maar dat is niet met ons overlegd :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqZYVSudxxdJSdZj5Lgn2qSiZ24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bsuf3m6Ujwh2ApOijRWysGIo.png?f=fotoalbum_large

Als de stucadoor wat verder is zal ik wel wat knappere plaatjes delen. Nu eerst maar weer verder met het stroomplan voor de tuin. Ik wil enkele buitenkabels in mijn kruipruimte gaan leggen van de meterkast naar de tuin. Hopelijk is het niet zo'n zwembad zoals hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:29
Stealth2000 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:04:
Zo, alweer bijna een week geleden dat we de sleutel kregen. Die dag werden drie huizen opgeleverd in ons project en wij waren de laatste van de dag. De man van VEH deed alle drie de huizen. Al met al bijna 40 opleverpuntjen. Belangrijkste is toch wel dat het hout op was voor de gevelbekleding en de badkamer verkeerd gevoegd. Dat hout komt pas in week 18. Verder wat beschadigingen, verkeerd geplaatste loze leidingen en andere kleine opmerkingen.

Inmiddels ook wel weer wat zaken de volgende dag opgelost, en we kunnen eindelijk zelf aan de slag. Vrijdagochtend kwam gelijk de stucadoor. (ja, we laten alles stuccen, en ja we houden rekening met krimpscheuren). Het plafond op zolder is door een timmerbedrijf in een dagje dichtgezet omdat we die ook strak gestucced willen. Heerlijk om die vooruitgang te zien nu.

De bedoeling is begin mei erin, dus een strakke planning mbt stuccen, sauzen en dan de vloer. Keuken (is compleet!) en badkamer zitten er gelukkig al in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een van de opleverpunten hieronder. Dit had zwart gevoegd moeten worden en niet antraciet. Staat ook expliciet zo op de offerte. Dit schijnt de installateur met de badkamerzaak te hebben overlegd want zwart leek hem niet handig. Maar dat is niet met ons overlegd :X

[Afbeelding]

Als de stucadoor wat verder is zal ik wel wat knappere plaatjes delen. Nu eerst maar weer verder met het stroomplan voor de tuin. Ik wil enkele buitenkabels in mijn kruipruimte gaan leggen van de meterkast naar de tuin. Hopelijk is het niet zo'n zwembad zoals hierboven.
Ga je de voegen laten vervangen in de badkamer? Het ziet er zo erggg mooi en netjes uit en ik denk echt dat t achteraf beter is dat de voegen grijs zijn, daardoor komen je tegels er een stuk mooier uit en zijn je voegen minder vlek gevoelig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Stealth2000 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:04:

[Afbeelding]

Just my humble opinion: Ik zou de voegen zo laten. De tegels komen er veel beter uit met de grijze/lichte voegen en ze matchen beter met de andere tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Haha, been there. Heb een simpel overall aangedaan tegen het vuil. Nat wordt je toch wel.

Nu een vuilwater pomp dan 15000l/uur erin gehad en daarna droog/drassig erin ipv zwemmend 🥲
Nou het zeikt hier van de regen, zojuist bij het lokale verhuurbedrijf een diamantboor gehuurd.

@GeeMoney dank voor de tip!

Straks nog even een een bus purschuim halen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
FreezingPixels schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:21:
[...]

Ga je de voegen laten vervangen in de badkamer? Het ziet er zo erggg mooi en netjes uit en ik denk echt dat t achteraf beter is dat de voegen grijs zijn, daardoor komen je tegels er een stuk mooier uit en zijn je voegen minder vlek gevoelig...
Dutchylex schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:24:
[...]

Just my humble opinion: Ik zou de voegen zo laten. De tegels komen er veel beter uit met de grijze/lichte voegen en ze matchen beter met de andere tegels.
Moet eerlijk zeggen dat we het zo ook niet verkeerd vinden. En opnieuw laten voegen is geen doen.
Toppe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:39:
[...]

Nou het zeikt hier van de regen, zojuist bij het lokale verhuurbedrijf een diamantboor gehuurd.

@GeeMoney dank voor de tip!

Straks nog even een een bus purschuim halen en gaan met die banaan.
Ik moet dus ook nog wat kabels/leidingen trekken. Maar is door de fundering echt makkelijker dan eronder door?

[ Voor 22% gewijzigd door Stealth2000 op 07-04-2022 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Stealth2000 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:39:

Ik moet dus ook nog wat kabels/leidingen trekken. Maar is door de fundering echt makkelijker dan eronder door?
Ben in het vorige huis onder de fundering door gegaan en als het droog is en er geen water in de kruipruimte staat is het echt goed te doen. Ik had alleen maar zand grond en was er met 20 minuten doorheen.

Tijdens de bouw van ‘t nieuwe huis heb ik al eens buis in gegraven, dat was deels klei grond en was toen al dik 40 minuten bezig terwijl ik er aan beide kanten goed bij kon, er lag nog geen vloer. Die zelfde buis is nu vrij nutteloos want hij ligt op de verkeerde plek.

Maar goed, ik wil nu ook even kijken of ik ook een gat door de vloer kan boren in de meterkast zodat de mantelbuis daar naar boven kan :)

Toch handig dat ik zoveel foto’s heb kunnen maken, zo weet ik dat de meterkast boven piepschuim zit en ik dus geen vloerbalken ga raken tijdens het boren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lQxhqYa1BzKjHT3F8py9h9mgmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciRBi5NRzbdayFeo5Df7Y4qc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 07-04-2022 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Henri-Alexander schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:50:
[...]

Onze wijk is ooit op stadsverwarming gebouwd. Er heeft hier nooit gas in de grond gezeten. Het is van landbouwgrond naar stadswarmtewijk gegaan. En ik ben er vrij zeker van dat warmtepompen 25 jaar geleden nog niet bestonden of bruikbaar waren voor woningen.

In Leidsche Rijn Centrum zijn er wel appartementsgebouwen met warmtepomp maar die projecten zijn allemaal maximaal vier jaar oud. Ons project was hier het laatste stukje grond en het zou raar zijn als we dan niet op de bestaande leidingen aangesloten zouden worden met het argument dat we maar een warmtepomp moeten nemen.
En toch worden er nu bij jullie in de buurt ook huizenblokken in de verkoop gezet die niet meer op stadsverwarming aangesloten worden. Volgens mij is de groene steegjes een project dat gebruik maakt van warmtepompen.

En verder vind ik het als gemeente laakbaar gedrag om mensen te verplichten een dienst af te nemen van een monopolist met winstoogmerk die een flink hap uit je maandelijks budget neemt als er ook goedkopere alternatieven zijn. Ik ken nu mensen die in een nieuwbouwhuis met <0.4 epc 300 euro per maand kwijt zijn aan energie. Ik denk dat ze liever een 25k hogere hypotheek hadden gehad tegen 1.5% waarmee een grondwaterpomp en zonnepanelen voor gerealiseerd hadden kunnen worden en die 300 euro per maand in eigen zak hadden gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Blik1984 dan verbruiken ze aardig wat als ze 300 euro per maand kwijt zijn, die maandelijkse kosten raak je met een warmtepomp niet kwijt. Althans, mijn zonnepanelen doen vrij weinig op dagen dat ik moet stoken. Vorige maand wel veel opgewekt maar toen hoefde de verwarming ook niet aan. Verbruikskosten van warm tapwater zijn vrij minimaal bij stadsverwarming (ik kwam op 0,3GJ in maart, 13 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:41:
@Blik1984 dan verbruiken ze aardig wat als ze 300 euro per maand kwijt zijn, die maandelijkse kosten raak je met een warmtepomp niet kwijt. Althans, mijn zonnepanelen doen vrij weinig op dagen dat ik moet stoken. Vorige maand wel veel opgewekt maar toen hoefde de verwarming ook niet aan. Verbruikskosten van warm tapwater zijn vrij minimaal bij stadsverwarming (ik kwam op 0,3GJ in maart, 13 euro).
300 euro is niet heel extreem volgens mij.
Mijn buren vertelden me laatst dat ze 260 euro per maand betalen. Gezin met 3 pubers waarvan de meesten 2x per week in bad gaan. En het dan ook lekker vol laten lopen.
Verwarming altijd op 21-22 graden. (Huis van 185 m2)

Bij die 13 euro vergeet je nu wel je vastrecht op te tellen. Zal netto dus eerder ergens 25 euro geweest zijn.

Hier vorige week een duur weekje gehad. Deur van de berging stond hele dagen open terwijl we in de tuin bezig waren en de verwarming daar bleek open te staan... |:(
Volgende week komt mijn lucht/lucht-warmtepomp aka airco. Hoop dan voor verwarmen en koelen op de zonnepanelen te kunnen leunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood tja, met een dergelijk leefpatroon mag je ook niet klagen over de kosten. Vraag me af wat bij een dergelijk gebruik de kosten geweest zouden zijn met een warmtepomp (1GJ zou 277KWH zijn, maar ik weet niet of je die conversie zo simpel kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ascension schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:41:
Wij zaten in januari ook op 270 euro aan elektriciteits kosten (32 cent per kWh)... Huis van 200m2 met drie kleine kinderen en warmtepomp en WTW. Onze buren zaten daar nog eens 50 procent boven :D :o

Februari en maart op 200 euro, en dan moeten de zonnepanelen nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Farmerwood schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:50:
[...]

Bij die 13 euro vergeet je nu wel je vastrecht op te tellen. Zal netto dus eerder ergens 25 euro geweest zijn.
Vaste kosten bij stadsverwarming gaan eerder richting de 500-600 euro per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Blik1984 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:53:
[...]

Vaste kosten bij stadsverwarming gaan eerder richting de 500-600 euro per jaar
Klopt, 527 euro per jaar voor een CW5-aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
kepler schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:20:
[...]

Wij zaten in januari ook op 270 euro aan elektriciteits kosten (32 cent per kWh)... Huis van 200m2 met drie kleine kinderen en warmtepomp en WTW. Onze buren zaten daar nog eens 50 procent boven :D :o

Februari en maart op 200 euro, en dan moeten de zonnepanelen nog komen.
Maar dit is dus exact mijn punt, elektriciteitsverbruik door een warmtepomp kun je afvangen door middel van zonnepanelen en salderen blijft ook nog minimaal 7 jaar mogelijk. Hiermee kun je je kosten flink verlagen voor de langere termijn. Voor stadsverwarming is geen alternatief, het is qua kosten gekoppeld aan gas en de leverancier heeft 0 incentive om kosten te besparen omdat er een indirecte afnameverplichting is. Ik vind dat je daar als gemeente gewoon nooit aan mag beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ascension schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:54:
[...]

Klopt, 527 euro per jaar voor een CW5-aansluiting.
Juist, waar ik kom te wonen is dat 556 euro.

126 voor de afleverset
27 voor meettarief
403 voor warmteaansluiting

Ik heb een groot huis (200 m2) en 3 kinderen, dus doe daar dan nog 50Gj voor verbruik bij a 43 euro per Gj en dan nog 10 Gj warmwaterverbruik. Zit je dus op €3.000 per jaar (inschatting) bij een nieuwbouwhuis aan energiekosten... Aangezien ik van een situatie kom waar ik 60 per maand betaal voor een woning van 130 m2, vind ik dat exorbitant veel

[ Voor 37% gewijzigd door Blik1984 op 07-04-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Blik1984 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:00:
[...]

Juist, waar ik kom te wonen is dat 556 euro.

126 voor de afleverset
27 voor meettarief
403 voor warmteaansluiting

Ik heb een groot huis (200 m2) en 3 kinderen, dus doe daar dan nog 50Gj voor verbruik bij a 43 euro per Gj en dan nog 10 Gj warmwaterverbruik. Zit je dus op €3.000 per jaar (inschatting) bij een nieuwbouwhuis aan energiekosten... Aangezien ik van een situatie kom waar ik 60 per maand betaal voor een woning van 130 m2, vind ik dat exorbitant veel
Denk wel dat je je verbruik aan de hoge kant inschat. Ik verwacht hier 30-40GJ totaal (200m2, maar wel met z'n 2-en). In onze oude woning (125m2) zaten we op 18GJ.

En wellicht een tip, onze aansluiting is opgeleverd met een Warmtelink kastje met een P1-poort. Deze lees ik uit in Homeassistant en heb nu m'n verbruik inzichtelijk tot 3 cijfers achter de komma. Zo kwam ik er achter dat er sluipverbruik was omdat de pompjes van de zoneregeling niet strak genoeg op de verdeler waren gemonteerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Ascension op 07-04-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:21:
[...]

Denk wel dat je je verbruik aan de hoge kant inschat. Ik verwacht hier 30-40GJ totaal (200m2, maar wel met z'n 2-en). In onze oude woning (125m2) zaten we op 18GJ.

En wellicht een tip, onze aansluiting is opgeleverd met een Warmtelink kastje met een P1-poort. Deze lees ik uit in Homeassistant en heb nu m'n verbruik inzichtelijk tot 3 cijfers achter de komma. Zo kwam ik er achter dat er sluipverbruik was omdat de pompjes van de zoneregeling niet strak genoeg op de verdeler waren gemonteerd.
Wij zaten in onze vorige woning (paar honderd meter verderop) op 16-20 GJ per jaar. 130 m2 bouwjaar 2012 en gezin met 1 klein kind (1-3 jaar in die periode)

Afgelopen jaar 42 GJ op 200m2 met 2 kinderen.

Grootste verschil is dat we van 28m2 begane grond met vloerverwaming naar ruim 75m2 gegaan zijn. Dat hakt er qua verbruik best aardig in.

Hm ik heb me no nauwelijks verdiept in dat kastje. Zit daar idd eenzelfde P1-poort op als op de elektriciteitsmeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood Jep, heb er zelf een Gateway van https://smartgateways.nl aangehangen. Maar een Pi met HA erop zou ook prima moeten kunnen denk ik.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Work in progress....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tno2yZPDmrrpYZvo55DFBZPRPWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSbon4gnUtiB4hgobg9mej8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z09aRsUf0xdunyCkgMKnELDC2ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CS1W8nbXtW5dgS0hCJ1UeGIy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:34:
@Farmerwood Jep, heb er zelf een Gateway van https://smartgateways.nl aangehangen. Maar een Pi met HA erop zou ook prima moeten kunnen denk ik.
Moest even goed zoeken, want het kastje zit direct boven een plank, maar er zit idd een P1-poort onder lijkt het. Ik heb al een Pi met HA liggen daar om de smartmeter uit te lezen, dus binnenkort maar eens aansluiten.

En tip voor anderen hier die op een warmtenet (komen te) zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Ascension schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:21:
[...]

Denk dat het aardig klopt, volledig vrijstaand huis en 3 kinderen. 80 m2 begane grond en een vide wat dus warmteverlies oplevert

Maargoed, dat gaan we meemaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
ben bang dat me gat te klein is 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3lf4-ZiQg2MQ8lXQOgYiGIegKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbKHxbCq5Z0Dnml20NaTS7OZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 17-09 10:27
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Wat is de diameter van die boor?

offtopic:
Zonnebloemolie hamsteraar gespot!
Pagina: 1 ... 106 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.