Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:54

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:11:
[...]

Misschien moet dit een plekje in de OP krijgen onder de noemer van gebrek aan inspiratie en snel klaar willen zijn ;)
Plus de winkels waar het te krijgen is ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
rubenos schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:22:
Al wat maanden actiever hier. Ook al veel gehad aan jullie tips en ervaringen. Tijd voor een introductie :w

***members only***
4-1 kap? Is dat een nieuwe naam voor gewoon een rijtjeshuis van 4 woningen? Dan ga ik mijn huis ook zo noemen 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:29
Toppe schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:04:
Andere vraag, ik heb op de begaande grond het toilet garnituur opgehangen met TigerFix. Kost zo rond een euro of 8 voor een zakje waarmee je twee/drie accessories kan ophangen. Werkt prima, zit stevig vast en boren is niet nodig.

Nu zoek ik eigelijk een alternatief waarvan de inhoud groter is omdat ik nog aardig wat dingen moet ophangen.

Meest mooie is een 2K systeem, maar wat ik zoek, echt een goed alternatief vind ik niet.

Iemand al een zoek tocht gestart en geslaagd?
Hoeveel anders zou de inhoud van Tigerfix zijn in vergelijking met bijvoorbeeld Bison polymax high tack?
Heb daar al tal van dingen mee opgehangen en komt ook echt niet meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:49
MemeMaster schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:13:
[...]

4-1 kap? Is dat een nieuwe naam voor gewoon een rijtjeshuis van 4 woningen? Dan ga ik mijn huis ook zo noemen 😅.
Haha, ja ze weten t wel te verkopen :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:13:
[...]
Hoeveel anders zou de inhoud van Tigerfix zijn in vergelijking met bijvoorbeeld Bison polymax high tack?
Heb daar al tal van dingen mee opgehangen en komt ook echt niet meer los.
TigerFix is 2 componenten en cement gebonden.

Een high tack zou kunnen, al heb ik het idee dat je dan net zo goed kauwgum kan nemen ;)

Zou eerder een Polymax Express nemen, beter doseerbaar, transparant (of wit, grijs, zwart, bruin) en wat dunner. Sommige mensen plakken ook plinten met high tack wat ik niet snap. Veel te ‘dik’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
MemeMaster schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:13:
[...]

Ik weet dat er in Breda bestaande woningen van dat type staan. Zijn gebouwd in een vierkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
wortelsoft schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:48:
[...]

Ik weet dat er in Breda bestaande woningen van dat type staan. Zijn gebouwd in een vierkant.
Daar ben je lekker mee, heb je niet 1 of 2 buren, maar 3 8)7

OX
XX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
Hi all, ik zit met een dilemmatje voor de vloer van de berging en 2de verdieping in mijn nieuwbouw. De berging is onverwarmd en dient als "achterom" voor het huis. Mogelijk wil ik de berging in de toekomst uitbreiden en isoleren/vloer verwarming aanbrengen. Op de 2de verdieping heb ik geen vloerverwarming gekozen (was optie) omdat we hier mogelijk in de toekomst een 2de badkamer en extra slaapkamer willen maken en ik dan nog flexibel ben mbt het leidingwerk en vloerverwarming lussen. Op de begane grond en 1ste verdieping kiezen we voor dryback PVC.

Nu zoek ik een "tijdelijke" vloer voor beide ruimten en kom op de volgende opties uit:
1. Tijdelijk een goedkoop bouwmarkt laminaat erin en later vervangen voor dryback PVC. +/- 12 euro /m2. Nadeel: misschien te glad voor een berging + kleine drempel naar woonkamer. Niet erg mileuvriendelijk..
2. Tijdelijk zeil erin en later vervangen voor dryback PVC. Schrok een beetje van de prijzen. Bij PVC boer +/- 40 /m2 incl. egaliseren. Zat nog te kijken om zelf een zeil van kwantum oid te leggen maar dan kom ik alsnog op +/- 30 /m2 uit, met name omdat egalisatie mortel (of een harde ondervloer) redelijk fors aan de prijs is.
3. Click-PVC leggen die later herbruikt wordt. Als ik dit van hetzelfde merk/stijl als BG/1ste pak is dit 60 /m2 + 5 /m2 voor een ondervloer. Nadeel: drempeltje naar woonkamer en is click PVC veel "slechter" dan verlijmd als ik later vloerverwarming toe pas? Is PVC wel handig in een berging (fietsen/opslag/mogelijk wasmachine)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Haodeyoude schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:03:
Hi all, ik zit met een dilemmatje voor de vloer van de berging en 2de verdieping in mijn nieuwbouw. De berging is onverwarmd en dient als "achterom" voor het huis. Mogelijk wil ik de berging in de toekomst uitbreiden en isoleren/vloer verwarming aanbrengen. Op de 2de verdieping heb ik geen vloerverwarming gekozen (was optie) omdat we hier mogelijk in de toekomst een 2de badkamer en extra slaapkamer willen maken en ik dan nog flexibel ben mbt het leidingwerk en vloerverwarming lussen. Op de begane grond en 1ste verdieping kiezen we voor dryback PVC.

Nu zoek ik een "tijdelijke" vloer voor beide ruimten en kom op de volgende opties uit:
1. Tijdelijk een goedkoop bouwmarkt laminaat erin en later vervangen voor dryback PVC. +/- 12 euro /m2. Nadeel: misschien te glad voor een berging + kleine drempel naar woonkamer. Niet erg mileuvriendelijk..
2. Tijdelijk zeil erin en later vervangen voor dryback PVC. Schrok een beetje van de prijzen. Bij PVC boer +/- 40 /m2 incl. egaliseren. Zat nog te kijken om zelf een zeil van kwantum oid te leggen maar dan kom ik alsnog op +/- 30 /m2 uit, met name omdat egalisatie mortel (of een harde ondervloer) redelijk fors aan de prijs is.
3. Click-PVC leggen die later herbruikt wordt. Als ik dit van hetzelfde merk/stijl als BG/1ste pak is dit 60 /m2 + 5 /m2 voor een ondervloer. Nadeel: drempeltje naar woonkamer en is click PVC veel "slechter" dan verlijmd als ik later vloerverwarming toe pas? Is PVC wel handig in een berging (fietsen/opslag/mogelijk wasmachine)?
Optie drie. Click pvc is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Wat zijn bij jullie de meerprijzen bij vergroten van de voorraadvaten van de warmtepomp? En wat krijgen/kregen jullie ervoor terug?

Hoewel ik lijk te moeten leven met deze verplichting vanwege Woonborg (geheel terecht), ben ik even aan het zoeken hoe gemakkelijk de aannemer zich er nu van af maakt door aan het absolute minimum te voldoen met deze minieme upgrade (200 naar 240L). De prijzen van upgrades op internet van warmtepomp + voorraadvat komen op:
  • WPU55 naar WPU65 + 200L naar 240L voor 656 euro
  • WPU55 naar WPU75 + 200L naar 270L voor 1088 euro
Zie ik iets over het hoofd in de extra kosten die een aannemer moet maken? Ze rekenen bij mij 1840 euro voor iets wat (uiteraard afhankelijk van merk) een derde daarvan lijkt te kosten. En dan reken ik de BTW al mee.

[ Voor 11% gewijzigd door twi op 04-04-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
twi schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:36:
Wat zijn bij jullie de meerprijzen bij vergroten van de voorraadvaten van de warmtepomp? En wat krijgen/kregen jullie ervoor terug?

Hoewel ik lijk te moeten leven met deze verplichting vanwege Woonborg (geheel terecht), ben ik even aan het zoeken hoe gemakkelijk de aannemer zich er nu van af maakt door aan het absolute minimum te voldoen met deze minieme upgrade (200 naar 240L). De prijzen van upgrades op internet van warmtepomp + voorraadvat komen op:
Zie ik iets over het hoofd in de extra kosten die een aannemer moet maken? Ze rekenen bij mij 1840 euro voor iets wat (uiteraard afhankelijk van merk) een derde daarvan lijkt te kosten. En dan reken ik de BTW al mee.
Bij ons was standaard 185 liter. Om deze te vergroten naar 300 liter moesten wij het volgende betalen:

De kosten bedragen € 1.036,-
Er wordt dan naast de warmtepomp een extra module geplaatst wat extra ruimte in beslag neemt.

Wij wouden een bad in de badkamer, daar zat het verhogen van het voorraad vat al bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30

WPU 35 5g 150l naar WPU 45l 5g 200l was 500 euro extra bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facerafter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 15:58

Lijkt hier nog hoger te zitten... van 180 liter naar 270; 2.750 euro.
In plaats daarvan ook nog de optie voor een douche WTW a 2.635 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Facerafter op 04-04-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 14:59
Wat zijn bij jullie de meerprijzen bij vergroten van de voorraadvaten van de warmtepomp? En wat krijgen/kregen
Verzwaren boiler van de combiwarmtepomp
Opwaardering boiler naar 300 liter. De warmtepomp met geïntegreerde 200
liter warm tapwater-boiler (cilinder-unit) wordt vervangen door een
warmtepomp met geïntegreerde 300 liter warm tapwater-boiler (cilinder-unit).
Let op: de vergrootte warmtepomp is circa 40cm hoger. Het is mogelijk dat
de locatie van de warmtepomp moet worden herzien. Deze optie is verplicht
indien u kiest voor een bad in de badkamer.
€ 1.800,00

Ik heb deze optie maar niet gekozen, misschien dat ik na de bouw zelf een extra vat van 300l ofzo toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:30
Facerafter schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:02:
[...]

Lijkt hier nog hoger te zitten... van 180 liter naar 270; 2.750 euro.
In plaats daarvan ook nog de optie voor een douche WTW a 2.635 euro.
Bij ons geïntegreerde WP van 180 liter vergroten naar een externe van 270 liter. Hou je vast.... 9000. Niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

Al zouden de kosten 3x zo hoog zijn, achteraf is nog veel duurder.

Slikken en door :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:10
Mijn huidige woning heeft een 150 liter vat, dat is voor gezin dat dagelijks doucht heel erg krap. Onze nieuwe woning krijgt een 300 liter vat, dat was 200 liter. Kosten: 1435 euro. Geen seconden over getwijfeld.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Omniferious schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:42:
Hoi allemaal,

Ik ben bezig om na te denken over het plaatsen van buitenzonwering voor mijn nieuwbouwproject. .
Valt jouw nieuwbouwwoning onder de nieuwe BENG regelgeving vanaf 1 januari 2021?
Indien ja, dan zou je onderzoek kunnen doen naar de bewuste EPC-berekening***(of hoe dat nu heet)

*** Veel EPC berekeningen zijn hier ook in te zien mocht de aannemer moeilijk doen...
https://registergroenverklaringen.nl/

Vanaf BENG moet de bouwer namelijk ook rekening houden met overhitting v/d woning: TOjuli-eis

Zie anders voor meer info
https://www.nieman.nl/spe...-en-duurzaamheid/to-juli/

Als deze berekening niet voldoet heb je wellicht een reden om te protesteren, aanvullingen te eisen, bijv alsnog vloerkoeling , overstekken en of zonwering reeds vanuit de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
kw_nl schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:37:
Mijn huidige woning heeft een 150 liter vat, dat is voor gezin dat dagelijks doucht heel erg krap. Onze nieuwe woning krijgt een 300 liter vat, dat was 200 liter. Kosten: 1435 euro. Geen seconden over getwijfeld.
Wellicht is mijn kennis niet volledig, maar wat ik begrepen heb is dat een buffervat vooral als doel heeft om start/stop-gedrag van de warmtepomp te voorkomen. Betekent een leeg buffervat automatisch dat je geen warm water meer hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 04-04-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
MarcoC schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:04:
[...]

Wellicht is mijn kennis niet volledig, maar wat ik begrepen heb is dat een buffervat vooral als doel heeft om start/stop-gedrag van de warmtepomp te voorkomen. Betekent een leeg buffervat automatisch dat je geen warm water meer hebt?
Bij ons in elk geval wel. Alleen de kranen dan… het huis blijft wel gewoon op temperatuur.

Ik kan hem ook in comfort stand zetten, dat warmt hij telkens bij. Maar dat is een vrij dure optie in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met een binnenhuisarchitect die een betaalbare tekening kan maken? Wij zitten te klooien met de indeling van de woonkamer en willen iemand out of the box eens laten meedenken..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Ferra schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:53:
Iemand ervaring met een binnenhuisarchitect die een betaalbare tekening kan maken? Wij zitten te klooien met de indeling van de woonkamer en willen iemand out of the box eens laten meedenken..
Gewoon hier posten, hebben wij wat te doen, jij krijgt opties en spaart nog eens geld uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 06:21:
[...]

Gewoon hier posten, hebben wij wat te doen, jij krijgt opties en spaart nog eens geld uit :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg-PmhrUdxbnV_Qg2hS4NyBYT20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulgPg0RtbBwd7K1qNTMH6FnV.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze 😁

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:04
Je zou ook op Fiverr kunnen kijken.
Wij hebben tekeningen door deze verkoper laten maken om een beeld bij de ruimte te krijgen.
Maar er is aanbod genoeg als je iets/iemand anders zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:22
aprofet schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:42:
[...]

Valt jouw nieuwbouwwoning onder de nieuwe BENG regelgeving vanaf 1 januari 2021?
Indien ja, dan zou je onderzoek kunnen doen naar de bewuste EPC-berekening***(of hoe dat nu heet)

*** Veel EPC berekeningen zijn hier ook in te zien mocht de aannemer moeilijk doen...
https://registergroenverklaringen.nl/

Vanaf BENG moet de bouwer namelijk ook rekening houden met overhitting v/d woning: TOjuli-eis

Zie anders voor meer info
https://www.nieman.nl/spe...-en-duurzaamheid/to-juli/

Als deze berekening niet voldoet heb je wellicht een reden om te protesteren, aanvullingen te eisen, bijv alsnog vloerkoeling , overstekken en of zonwering reeds vanuit de bouw.
Ah interessant! Ik kan niks lezen over de BENG /TO-eisregeling en het project is toch in verkoop gegaan in april 2021 (Door vertraging is start bouw is nu pas rond augustus 2022) - Het heeft wel een EPC waarde van 0.0, maar er is geen sprake van groen verklaring omdat er geen duurzaam hout wordt gebruikt. - Ik zal het mijn aannemer vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Qocel schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:40:
[...]

Je zou ook op Fiverr kunnen kijken.
Wij hebben tekeningen door deze verkoper laten maken om een beeld bij de ruimte te krijgen.
Maar er is aanbod genoeg als je iets/iemand anders zoekt.
Hoe is dat bevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:04
Wij zijn er wel enthousiast over. We konden moeilijk voorstellen hoe het eruit zou komen te zien en dit geeft dan toch een goed beeld. Wij wisten wel al redelijk goed hoe we de indeling willen hebben, maar je kunt natuurlijk ook vragen om daar over mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos

Ons huis heeft al 300L, maar we kunnen wel een extra boilervat van 200L laten bijplaatsen voor €2850 incl btw. (Leek ons overkill voor gezin van 4?)

Er zijn ook huizen met 200L in ons project, daar kost een upgrade naar 300L €1095 incl btw

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor puur de indeling zou ik geen binnenhuisarchitect inschakelen. Wij hebben dat wel gedaan en heb daar een tijdje geleden over gepost. Voor puur renders en inrichten heb je genoeg aan een stylist (via Fiverr). Zelf gaan wij waarschijnlijk de plannen van de binnenhuisarchitect ook nog aan meerdere stylisten op Fiverr aanbied (€20-50 per stuk) om er een totaal beeld van te maken.

Een binnenhuisarchitect is wat duurder omdat het een beschermd beroep is. Ze hebben dan ook meer expertise op gebied van constructie en lichtinval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Sommige woonwinkels bieden ook gratis interieur advies. Ook wel eens leuk om te doen.

ik zie al een klein keukentje ingetekend op je plattegrond. Is dat definitief je keuken of kan dat nog anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Is deze indeling al definitief, ook voor je keuken? Anders zou ik oprecht je kastenwand zo maken dat je die schacht in de woonkamer kwijt bent, daar eigenlijk een loze kast omheen zetten met daarvoor een kookeiland die net zo breed is als de trap.

Aan de onderkant een mooie grote eettafel plaatsen en bovenin je zithoek met TV enz.

Let niet op m’n tekenskills

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsZBFTqB2yUEPlsStKRQMiuDW_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LdwRZH0o6Vgd5BZWj2n1BMB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Agostino op 05-04-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:50

3110 euro welteverstaan voor een upgrade van 200l naar 300l (Ecodan L/W). Behoorlijk aan de prijs...
SUZ-SWM60VA/ SUZ-SWM80VA?? i.c.m. ERST30D-VM2ED (was ERST20D-VM2ED). Was hoger dan we verwachtte maar gezien we vrij grote verbruikers zijn (lang douchen etc) was het voor ons een must. Onze begeleider was ontzettend slecht en wist ons er maar weinig over te vertellen: we hebben overal vloerverwarming aan laten leggen, systeem moest aangepast worden blabla). Ik heb de moed maar opgegeven en we zijn gewoon voor de grotere versie gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Hier ook onwijs aan het klooien met die koof. Als we de keukenwand en het eiland een beetje formaat willen geven, kunnen we onze huidige tafel (250x90cm) niet helemaal lekker kwijt. En kan hij alleen in de breedte, en niet in de lengte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So_bGnrWXb6aaaoTkru_78Ji6Yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6h23oBIftoRBIJHtlmOZYn7v.jpg?f=fotoalbum_large

Koof lijkt mij redelijk vast, gezien wat er doorheen loopt. Nog Tweakers met slimme oplossingen? Behalve een andere tafel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Agostino schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:59:
[...]

Is deze indeling al definitief, ook voor je keuken? Anders zou ik oprecht je kastenwand zo maken dat je die schacht in de woonkamer kwijt bent, daar eigenlijk een loze kast omheen zetten met daarvoor een kookeiland die net zo breed is als de trap.

Aan de onderkant een mooie grote eettafel plaatsen en bovenin je zithoek met TV enz.

Let niet op m’n tekenskills

[Afbeelding]
Nee dit is zoals het getekend is op de technische tekening. Hier kan nog mee gespeeld worden. Daarbij snap ik wat je tekent, echter is het voor ons ook een puzzel hoe we de woonkamer indelen. We hebben nu heel traditioneel bank aan de ene kant, tv aan de andere kant, maar we zijn op zoek naar meer mogelijkheden / inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
rubenos schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:21:
Hier ook onwijs aan het klooien met die koof. Als we de keukenwand en het eiland een beetje formaat willen geven, kunnen we onze huidige tafel (250x90cm) niet helemaal lekker kwijt. En kan hij alleen in de breedte, en niet in de lengte.

[Afbeelding]

Koof lijkt mij redelijk vast, gezien wat er doorheen loopt. Nog Tweakers met slimme oplossingen? Behalve een andere tafel :+
Ja die koof is bij ons ook hartstikke vervelend. Heel leuk zo'n WTW, maar in deze ruimte werkt het tegen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
jelmerc schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:53:
Sommige woonwinkels bieden ook gratis interieur advies. Ook wel eens leuk om te doen.

ik zie al een klein keukentje ingetekend op je plattegrond. Is dat definitief je keuken of kan dat nog anders?
Nee dit is vanuit de technische tekening, omdat daar nu de aansluitingen zitten. Kan nog verplaatst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Gister het hele verhaal over de vloerverwarming en het inregelen er van bij Woningborg neergelegd en meteen een officiële melding gedaan.

Normaal doet Woningborg na drie maanden pas actie ondernemen maar in dit geval zouden ze direct actie ondernemen, er zou gister of vandaag meteen contact worden gezocht met de aannemer. Tevens zouden ze een inspecteur langs sturen.

Krijg zojuist onderstaand bericht binnen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Jammer dat ze hem zo formuleren want ook Woningborg geeft aan dat waterzijdig inregelen verplicht is.

Maar goed, ze komen in beweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ferra schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:24:
[...]

Ja die koof is bij ons ook hartstikke vervelend. Heel leuk zo'n WTW, maar in deze ruimte werkt het tegen :-)
Denk niet dat het een WTW koof is. Die lopen niet door de bg vloer heen. Zal eerder de riolering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Z___Z schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:40:
[...]

Denk niet dat het een WTW koof is. Die lopen niet door de bg vloer heen. Zal eerder de riolering zijn.
Edit: comment weg, haalde units door elkaar.

[ Voor 19% gewijzigd door rubenos op 05-04-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haodeyoude
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
RAFA schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:01:
[...]

3110 euro welteverstaan voor een upgrade van 200l naar 300l (Ecodan L/W). Behoorlijk aan de prijs...
SUZ-SWM60VA/ SUZ-SWM80VA?? i.c.m. ERST30D-VM2ED (was ERST20D-VM2ED). Was hoger dan we verwachtte maar gezien we vrij grote verbruikers zijn (lang douchen etc) was het voor ons een must. Onze begeleider was ontzettend slecht en wist ons er maar weinig over te vertellen: we hebben overal vloerverwarming aan laten leggen, systeem moest aangepast worden blabla). Ik heb de moed maar opgegeven en we zijn gewoon voor de grotere versie gegaan.
Ik moet >1700 euro betalen voor 200L->300L terwijl het prijsverschil online voor de binnenunit met geintegreerde boiler slechts 200 euro oid is. In de vorige fase is er ook Mitsu Ecodan ingezet maar nu zijn ze hier niet zo zeker over vanwege een of andere certificering die dit type nog niet heeft, maar wel nodig is volgens de BENG norm..geen idee wat? De koeloptie kost >3000 maar nu kwam ik er achter dat de 300 liter "alleen verwarmen" Ecodan cylinderunit niet meer leverbaar is..dus ik heb de gok maar genomen door alleen de 200->300 upgrade te doen >:) Mocht ik de koeloptie toch niet "gratis" krijgen dan pak ik wel airco voor die 3000 euro. Tevens is een grotere boiler ook interessant omdat je op de Ecodan een timer in kunt stellen wanneer deze wordt "opgeladen". Dit kan dus interessant zijn wanneer de salderingsregeling afgeschaft wordt en je alleen overdag op zonne-energie overschot wilt laden.

Overigens staat er op de site van de Ecodan importeur een heel verhaal over waarom 200 liter aan de SWK/Woningborg eisen zou voldoen met bad (iets met bruto-netto), wel interessant om te lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:59
Ook even een geluid uit de praktijk: Wij hebben een Ecodan met 200 liter SWW. Een gezin van 4 personen en een bad, ik moet zeggen dat we nog nooit koud water hebben getapt. Zelfs niet met een gevuld bad en 2x douchen in vrij korte periode.

Je moet ook niet vergeten dat hij hem in 45 minuten weer op temperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:19
Zojuist iemand over de vloer gehad voor het energielabel. De woning is verkocht als NOM maar de adviseur wou hem labelen als A+++ ipv A++++ met een heel verhaal erbij dat hij anders moest rekenen blablabla.

Maar het volgende staat aangegeven:
Na voltooiing/oplevering wordt de woning getoetst door een onafhankelijke, ter zake deskundige en erkende gecertificeerde keuringsinstantie om te bepalen of de woning voldoet aan de hierboven genoemde criteria en daarmee gekwalificeerd kan worden als NOM woning. Het door deze keuringsinstantie opgemaakte rapport met toets resultaten zal aan zowel de particuliere koper/eindgebruiker als de
Gemeente X ter hand worden gesteld.

Hem nadrukkelijk aangegeven dat ik dus A++++ = NOM verwacht.. zal mij benieuwen.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19
MIBRK schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:26:
Ook even een geluid uit de praktijk: Wij hebben een Ecodan met 200 liter SWW. Een gezin van 4 personen en een bad, ik moet zeggen dat we nog nooit koud water hebben getapt. Zelfs niet met een gevuld bad en 2x douchen in vrij korte periode.

Wij hebben 300ltr, met drie (jonge) kinderen. Tot nu toe nooit problemen gehad.

Maar volgende week familie op bezoek, dus van 5 personen naar 10 personen :D Precies waarvoor we vergroot hebben naar 300.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Speciaal voor de o.c.d.-ers onder ons drie foto's, ons huis is nummer 13. De huizen ernaast zijn identieke woningen. Of toch niet? 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnwVOfo21i7si6p9re6xMIYdRX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsVqNSRM9nTgppdmhjshe1gf.jpg?f=fotoalbum_large
spoiler:
de deurbellen zitten op heel verschillende hoogtes

[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 05-04-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
MIBRK schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:26:

Dat heet bij ons Comfort stand, dan vult hij overdag direct het vat bij. Maar dat zag ik gelijk terug in mijn energierekening. Nu staat hij op Eco, dan vult hij alleen in de nacht het vat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
kw_nl schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:01:
[...]

Dat heet bij ons Comfort stand, dan vult hij overdag direct het vat bij. Maar dat zag ik gelijk terug in mijn energierekening. Nu staat hij op Eco, dan vult hij alleen in de nacht het vat bij.
De vraag is of je hem nog in de nacht wilt opladen als straks saldering afgebouwd wordt en je beter op zonne-energie verder kan overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
dixet schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:59:
Speciaal voor de o.c.d.-ers onder ons drie foto's, ons huis is nummer 13. De huizen ernaast zijn identieke woningen. Of toch niet? 8)7
[Afbeelding]
spoiler:
Op nummer 11 staat het licht niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 19:49
[Afbeelding]
spoiler:
deurbel niet op dezelfde hoogte?
Nevermind had de spoiler niet gezien

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 05-04-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
kw_nl schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:01:
[...]

Het verschil tussen comfort en eco is mij toch niet helemaal duidelijk, in beide gevallen verwarmt hij onder een bepaalde drempelwaarde.

Je kunt je ook afvragen wat er zo Eco is aan in de nacht verwarmen trouwens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32
MIBRK schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:49:
[...]

Het verschil tussen comfort en eco is mij toch niet helemaal duidelijk, in beide gevallen verwarmt hij onder een bepaalde drempelwaarde.

In eco stand vult hij de boiler overdag niet bij. Verwarmen doet hij dus alleen met het water wat er in zit. Als dat op is heb je geen warmwater meer tot 23:00 uur :).
In comfort stand vult hij direct de boiler bij zodra er afgetapt is door bijvoorbeeld overdag te douchen.

Het werkt energiezuinig doordat er dan maar 1 moment op de dag is waarop hij gaat verwarmen ipv misschien wel 8 keer ondat je 2 keer een douchebeurt hebt maar ook in de keuken warm water pakt voor een sopje oid.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
[...]
Als er nou een veel lager nachttarief zou zijn dan zou dat wel Eco zijn maar die verschillen zijn minimaal. Je zou misschien beter je boiler met zonnig weer overdag weer direct op moeten laten warmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Ascension schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
[...]

Als er nou een veel lager nachttarief zou zijn dan zou dat wel Eco zijn maar die verschillen zijn minimaal. Je zou misschien beter je boiler met zonnig weer overdag weer direct op moeten laten warmen ;)
Juist, hoe doe je dat ? Kun je zo'n warmtepomp het water laten verwarmen als er (veel) zon is ?

Wij hebben ook geen nachtstroom dus weinig voordeel om na 2300 te verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
vortexnl1982 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:56:
[...]

Juist, hoe doe je dat ? Kun je zo'n warmtepomp het water laten verwarmen als er (veel) zon is ?

Al op de warmtepomp gekeken?
Onze warmtepomp (Nibe) heeft een heel instellingen menu op de unit zelf. Hier zijn ook dergelijke opties in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Source90 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:13:
[...]

De vraag is of je hem nog in de nacht wilt opladen als straks saldering afgebouwd wordt en je beter op zonne-energie verder kan overdag.
[...]

Klopt, ik geef hem nu soms een boost als de zon schijnt en de panelen flink aan het leveren zijn.

Bij Eco verwarmt hij maar op 1 moment bij (en dat is in de nacht) en bij Comfort doet hij dat telkens als hij onder een bepaalde drempel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Source90 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:58:
[...]

Al op de warmtepomp gekeken?
Onze warmtepomp (Nibe) heeft een heel instellingen menu op de unit zelf. Hier zijn ook dergelijke opties in te stellen.
Maar dat is toch alleen per periode in te stellen en niet wanneer de zonnepanelen veel terug leveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
vortexnl1982 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:56:
[...]

De onze (Itho WPS5l) heeft een boost functie, dan gaat hij gelijk verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
GeeMoney schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
[...]

In eco stand vult hij de boiler overdag niet bij. Verwarmen doet hij dus alleen met het water wat er in zit. Als dat op is heb je geen warmwater meer tot 23:00 uur :).
In comfort stand vult hij direct de boiler bij zodra er afgetapt is door bijvoorbeeld overdag te douchen.

Het werkt energiezuinig doordat er dan maar 1 moment op de dag is waarop hij gaat verwarmen ipv misschien wel 8 keer ondat je 2 keer een douchebeurt hebt maar ook in de keuken warm water pakt voor een sopje oid.
Toch is dit niet het gedrag wat ik terugzie op mijn Mitsu, ik zal vanavond nog eens testen voor de aardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
SquareOne schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:16:
[...]

deurbel niet op dezelfde hoogte?
Nevermind had de spoiler niet gezien
Niet alleen de deurbel, ook de lampen zitten niet gelijk volgens mij. Zit een steen verschil tussen 11 en 13

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:52:
[...]

Lijkt me niet dat de boiler niet bijgevuld wordt. Het water komt uit de boiler door de druk op de waterleiding. Wat zou er anders in de boiler zitten lucht :P, dan heb je de hele dag een fluitende boiler. Lucht erbij bij het leeghalen en lucht eruit bij het vullen. Het water blijft warm, omdat het warme water boven in het vat zit en het koude water onderin. De instroom is onder en de uitstroom is boven.

Het is zuinig in ecostand omdat je minder snel de boiler verwarmt denk ik. In comfort stand wordt de boiler veel sneller weer op gebruikstemperatuur gebracht. Is vooral handig als je een te kleine boiler hebt.

Vraag me wel af als salderen afgeschaft wordt, welke warmtepompen input van de opbrengst van zonnepanelen kan gebruiken om te bepalen om wel of niet te verwarmen. Wij krijgen een Nibe F1155, zou wel mooi zijn als die dit kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17
[Afbeelding]
spoiler:
Uiteindelijk gemiddelde hoogte van 6 stenen boven het staande verband :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Z___Z schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:36:
[...]

Lijkt me niet dat de boiler niet bijgevuld wordt. Het water komt uit de boiler door de druk op de waterleiding. Wat zou er anders in de boiler zitten lucht :P, dan heb je de hele dag een fluitende boiler. Lucht erbij bij het leeghalen en lucht eruit bij het vullen. Het water blijft warm, omdat het warme water boven in het vat zit en het koude water onderin. De instroom is onder en de uitstroom is boven.

Het is zuinig in ecostand omdat je minder snel de boiler verwarmt denk ik. In comfort stand wordt de boiler veel sneller weer op gebruikstemperatuur gebracht. Is vooral handig als je een te kleine boiler hebt.

Vraag me wel af als salderen afgeschaft wordt, welke warmtepompen input van de opbrengst van zonnepanelen kan gebruiken om te bepalen om wel of niet te verwarmen. Wij krijgen een Nibe F1155, zou wel mooi zijn als die dit kan.
Bijvullen doet hij wel maar opwarmen niet.
100% dat je koud water hebt tot in ieder geval 23:00 uur in de avond. Daarom heb ik hem naar comfort gezet namelijk. Ondervonden in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
GeeMoney schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:53:
[...]

Bijvullen doet hij wel maar opwarmen niet.
100% dat je koud water hebt tot in ieder geval 23:00 uur in de avond. Daarom heb ik hem naar comfort gezet namelijk. Ondervonden in de praktijk.
Warm water bij ons een fractie van de kosten van verwarming (laat het 10% zijn). Hoeveel scheelt de comfortstand bij jullie dan in verbruik/kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
kw_nl schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:04:
[...]

De onze (Itho WPS5l) heeft een boost functie, dan gaat hij gelijk verwarmen.
Zelf alleen een warmtepompboiler maar daar is de boost functie juist voor de resistente verwarming spiraal. Met een COP van 1 kost dat enorm veel stroom, maar heb je wel sneller warm water dan met de warmtepomp met een COP van 3-4 (= 3-4x minder stroom voor dezelfde warmte).

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 05-04-2022 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Deleon78 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:56:
[...]

Warm water bij ons een fractie van de kosten van verwarming (laat het 10% zijn). Hoeveel scheelt de comfortstand bij jullie dan in verbruik/kosten?
Kosten geen idee maar ik heb twee keer zonder warm water onder de douche gestaan en dat is mij 2 keer teveel :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
GeeMoney schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:19:
[...]

Kosten geen idee maar ik heb twee keer zonder warm water onder de douche gestaan en dat is mij 2 keer teveel :).
Couldn’t agree more! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[Afbeelding]
spoiler:
En ik vette moeite moeten doen om dat ding op 150cm te krijgen ipv 100cm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:43
Deleon78 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:56:
[...]

De docs van onze warmtepomp zeggen dat dit ong. 1kwh per dag is. (w/w warmtepoomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
jessy100 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:55:
[...]

De docs van onze warmtepomp zeggen dat dit ong. 1kwh per dag is. (w/w warmtepoomp).
O,40€ per dag * 365 is ong 160 euro op jaarbasis. Dat zal wel ong 10% kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenos
Wat is een beetje een te verwachten elektriciteitsverbruik bij een nieuw huis met panelen en installatie die voldoet aan de BENG norm? Wij krijgen een woning van 3 verdiepingen van 185m2.
We komen uit een slecht geisoleerde woning uit 1910, dus ben wel benieuwd wat jullie kwijt zijn. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
[Afbeelding]
spoiler:
Maastricht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:43
rubenos schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:05:
Wat is een beetje een te verwachten elektriciteitsverbruik bij een nieuw huis met panelen en installatie die voldoet aan de BENG norm? Wij krijgen een woning van 3 verdiepingen van 185m2.
We komen uit een slecht geisoleerde woning uit 1910, dus ben wel benieuwd wat jullie kwijt zijn. Haha.
Is lastig te zeggen voor jou specifieke situatie maar hier is die van ons, wellicht kun je daar voor jezelf een beeld van vormen:

127m2, 3 verdiepingen
9 panelen + warmtepomp. Belofte dat met deze 9 panelen de warmte pomp 0 kwh nodig heeft uit het grid. (bij 20 graden celcius continue verwarmt van 1okt-1mei, daarbuiten vloerkoeling).

Daarnaast hebben we nog 8 panelen extra genomen en verwachten we zo'n 1000kwh per jaar extra uit het grid nodig te hebben (2 pers. huishouden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb de BENG van onze woning excl. alle opties.
Daar hebben ze voor 147m2 5,5MWh gerekend
Dit is excl. panelen en dus puur voor de warmtepomp en overige elektrische installaties. Ik weet niet wat de hoeveelheid personen is waarop BENG is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:41
Wij hebben twee meerwerk opties laten vervallen (t.w.v. 120 euro o.i.d. spuiten van plafonds en muren) en nu krijgen we van de bouwer een verklaring om af te zien van bepaalde waarborgen m.b.t. woningborg. Ik schrik hier een beetje van afzien van werking mechanische ventilatie... dit lijkt mij toch niet helemaal redelijk?

Iemand hier ervaring mee? Ik twijfel of ik het spuitwerk niet alsnog laat doen, dan heb ik iig gewoon alle woningborg garanties. Dat vond de stuccer wel minder fijn (dunpleisteren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgsdeTSyuDkJB_p4muKkiubKzjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/diUSf6KIWQuQYFdmyYZmkkGw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koerskii schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:44:
Wij hebben twee meerwerk opties laten vervallen (t.w.v. 120 euro o.i.d. spuiten van plafonds en muren) en nu krijgen we van de bouwer een verklaring om af te zien van bepaalde waarborgen m.b.t. woningborg. Ik schrik hier een beetje van afzien van werking mechanische ventilatie... dit lijkt mij toch niet helemaal redelijk?

Iemand hier ervaring mee? Ik twijfel of ik het spuitwerk niet alsnog laat doen, dan heb ik iig gewoon alle woningborg garanties. Dat vond de stuccer wel minder fijn (dunpleisteren).

[Afbeelding]
Zoals het er staat is het ook niet helemaal onlogisch. Als jij een verlaagd plafond aanbrengt en de ventilatie zit in het oorspronkelijke plafond, dat werkt die natuurlijk niet meer zoals de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
Afas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:47:
[...]

Zoals het er staat is het ook niet helemaal onlogisch. Als jij een verlaagd plafond aanbrengt en de ventilatie zit in het oorspronkelijke plafond, dat werkt die natuurlijk niet meer zoals de bedoeling is.
Dat snap ik wel, alleen hoe ze het nu opschrijven kan je sowieso geen aanspraak meer maken op goed functionerende ventilatie & de hoogte van het plafond of begrijp ik het nu verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
koerskii schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:02:
[...]

Dat snap ik wel, alleen hoe ze het nu opschrijven kan je sowieso geen aanspraak meer maken op goed functionerende ventilatie & de hoogte van het plafond of begrijp ik het nu verkeerd?
Alleen als dat een gevolg is van de afwerking die jij laat aanbrengen buiten de aannemer om.

Dus jij kan geen aanspraak maken op het bouwbesluit met betrekking tot de verdiepingshoogte als jij kiest voor een afwerking in de vorm van een verlaagd plafond.

Blijkt het plafond bij oplevering 20 cm te laag, dan valt dat wel onder de voorwaarden van het Bouwbesluit.

Dat is hoe ik het lees.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
Ik snap alleen de koppeling met spuitwerk niet zo goed. Immers kun je ook op een plafond met spuitwerk een verlaagd plafond monteren zonder dat je deze clausule krijgt. Ik heb dit zelf ook nog niet gehad in onze huidige en onze nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koerskii
millerman_sf schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:18:
Ik snap alleen de koppeling met spuitwerk niet zo goed. Immers kun je ook op een plafond met spuitwerk een verlaagd plafond monteren zonder dat je deze clausule krijgt. Ik heb dit zelf ook nog niet gehad in onze huidige en onze nieuwe woning.
Ja precies dat is ook nog wel een goede... ik vind het een beetje vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:24
millerman_sf schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:18:
Misschien zien ze vaak gebeuren dat mensen die kiezen voor vervallen van spuitwerk ook kiezen voor een verlaagd plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik begin nu toch wel te koken van woede rondom de gang van zaken badkamer in dit project.
Wij hebben absurd weinig tijd (4 weken) om onze keuze voor de badkamer opties door te geven, terwijl de leverancier, PLIEGER maar één vraag per week kan beantwoorden. De tegels moeten bij BMN afgenomen worden. Het is alles of niets, of badkamer én tegels via het project, of niks.

De sluitingsdatum voor de badkamer is weken eerder dan de tegels. Omdat de meerkosten van alternatieve tegels ook belangrijk zijn in onze afweging om de badkamer al dan niet casco op te laten leveren zijn wij bij BMN geweest om daar duidelijkheid over te krijgen. Wat blijkt nou: ze kunnen helemaal niet zeggen wat de meerkosten zijn omdat zij het project stelpost niet kennen.

Kortom, we zitten in een situatie waarbij je deze week moet kiezen of je door wil met Plieger+BMN of niet, in die keuze de kosten van Plieger tergend traag duidelijk worden en kosten van BMN helemaal niet. Als je tekent voor Plieger, teken je de facto voor BMN terwijl je helemaal geen duidelijkheid hebt over de kosten van BMN en je er na deze week ook niet meer vanaf kunt. Het zou niet zo moeten zijn dat je door dit soort bullshit gedwongen wordt om casco te gaan. Ik vind dit echt ronduit crimineel. Mag dit juridisch überhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Staat er niets in de technische gegevens oid van je woning? Daarin stonden bij mij de stelposten voor de m2 tegels, keuken en badkamer vermeld. Op basis daarvan de offerte ook laten maken bij de badkamer en keukenboer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:40:
[...]

Dit is niet de BG vloer. 1e verdieping. Woning heeft 4 verdiepingen. Tekening zegt toch echt WTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• par4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:34
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:04:
Ik begin nu toch wel te koken van woede rondom de gang van zaken badkamer in dit project.
Wij hebben absurd weinig tijd (4 weken) om onze keuze voor de badkamer opties door te geven, terwijl de leverancier, PLIEGER maar één vraag per week kan beantwoorden. De tegels moeten bij BMN afgenomen worden. Het is alles of niets, of badkamer én tegels via het project, of niks.

De sluitingsdatum voor de badkamer is weken eerder dan de tegels. Omdat de meerkosten van alternatieve tegels ook belangrijk zijn in onze afweging om de badkamer al dan niet casco op te laten leveren zijn wij bij BMN geweest om daar duidelijkheid over te krijgen. Wat blijkt nou: ze kunnen helemaal niet zeggen wat de meerkosten zijn omdat zij het project stelpost niet kennen.

Kortom, we zitten in een situatie waarbij je deze week moet kiezen of je door wil met Plieger+BMN of niet, in die keuze de kosten van Plieger tergend traag duidelijk worden en kosten van BMN helemaal niet. Als je tekent voor Plieger, teken je de facto voor BMN terwijl je helemaal geen duidelijkheid hebt over de kosten van BMN en je er na deze week ook niet meer vanaf kunt. Het zou niet zo moeten zijn dat je door dit soort bullshit gedwongen wordt om casco te gaan. Ik vind dit echt ronduit crimineel. Mag dit juridisch überhaupt?
Wij hadden niet dezelfde situatie qua tijdsdruk, wel dezelfde leveranciers. We vonden de BMN tegels niet echt mooi. Maar de enige andere optie was casco, en dat werd veel te duur. Plieger rekende voor het ophangen van een spiegel, plaatsen van een glazen douchewand, ophangen radiator, ophangen wandmeubel en opschroeven kraan ongeveer 4k. Het materiaal was ook 4k (m.u.v. tegels dus).

Wij hebben enkel gekozen voor de tegels. En Plieger laten we enkel de WC + bril leveren. Ik was voor het materiaal ongeveer 2k kwijt, en het monteren doe ik zelf. Er zijn dagen dat ik minder dan 6k in een dag verdien :).

Mochten we de tegels niet bij BMN willen afnemen dan moest het dus casco, casco betekende dat ze ook niet het leidingwerk en de dekvloer plaatsten. Dat werd dus te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 19:49

Ik zou dit met de kopersbegeleider afstemmen. Die gaan over het proces.

Wat ze voor de sluitingsdatum willen weten is de opstelling en waar het leidingwerk moet komen.
Die tekening zou ik nu gewoon samen met plieger maken op basis van het sanitair dat zij aanbieden.

De aansluitingen voor de douchekraan, badkraan, wc, afvoeren daarvan etc is toch niet afhankelijk van de keuze van de tegels.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een keuken. Zorg dat je een technische tekening van de keuken hebt voor de gewenste opstelling. Lever die aan bij de aannemer, en daarna kun je nog een jaar shoppen voor de exacte keuken, merken apparatuur, blad, etc.

Bottom line:
- zorg dat je de opstelling weet
- zorg dat je het type sanitair weet zodat je de aansluitingen kunt bepalen
- lever een technische tekening aan (eventueel vanuit Plieger) aan de aannemer

[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 05-04-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:15
Nee, Amersfoort. Bijna het zelfde :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984

Ik vind koppelverkoop van 1 partij voor de badkamer al hoogst irritant, maar 2 waarbij er een strikte scheiding is van wat je af moet nemen bij de 2 partijen is nog veel erger. Hoogst onhandig om dat op deze manier te doen.

Maar, wat ik persoonlijk zou doen. Het lastigste aan casco opleveren van een badkamer is dat je na oplevering eerst nog 1 maand full-time bezig mag zijn met het leidingwerk, het tegelen, alles ophangen. En tegelijkertijd heb je geen garantie meer. Ik zou daarom sowieso wel iets afnemen bij Plieger en tegels afnemen bij BMN. Mochten de kosten bij Plieger te hoog uitvallen, dan kies je ofwel niks (geen douchewand en geen spiegel) ofwel het allergoedkoopste dat ze hebben (denk aan badkamermeubel en kraan). Je kunt echt veel besparen door een aantal makkelijke dingen in je badkamer zelf te doen, en tegelijkertijd nog wel garantie te behouden. Sommige zaken moet je afnemen vanuit bouwbesluit (wastafel en kraan), maar niemand verplicht jou een douchewand en spiegel af te nemen. Dus probeer wat te besparen door wat zelf te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
SquareOne schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:07:
[...]

Wat ze voor de sluitingsdatum willen weten is de opstelling en waar het leidingwerk moet komen.
Die tekening zou ik nu gewoon samen met plieger maken op basis van het sanitair dat zij aanbieden.

De aansluitingen voor de douchekraan, badkraan, wc, afvoeren daarvan etc is toch niet afhankelijk van de keuze van de tegels.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een keuken. Zorg dat je een technische tekening van de keuken hebt voor de gewenste opstelling. Lever die aan bij de aannemer, en daarna kun je nog een jaar shoppen voor de exacte keuken, merken apparatuur, blad, etc.

Bottom line:
Bij mij waren ze rondom de badkamer ook heel rigide. Na het tekenen van de offerte kan er helemaal niks meer veranderd worden, zelfs het type tegel niet eens. Bij de keuken geven ze aan dat ik 5 maanden vantevoren nog van alles kan wijzigen aan de keuken zoals frontjes en zelfs het merk van de keuken. Mits de opstelling (en daarmee de leidingen) hetzelfde blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ben ik toch wel blij met de optie die ik had wat betreft badkamers.

UHUW is een draak wat betreft meerprijzen, daar dan ook niets afgenomen.
Vanuit de bouw (SBB) hebben wij echter de optie tot beperkt casco gekregen: Geen tegels/sanitair/meubels maar wel alle aansluitingen (op eigen gekozen plek), vloerverwarming en dekvloer.

Garantie was wel beperkt, maar niet voor vloerverwarming. Daar volledige garantie op.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 05-04-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:19:
[...]

Maar, wat ik persoonlijk zou doen. Het lastigste aan casco opleveren van een badkamer is dat je na oplevering eerst nog 1 maand full-time bezig mag zijn met het leidingwerk, het tegelen, alles ophangen.
Ben jij een maand bezig? Wat zijn je werktijden? Van 13:00 tot 15:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:55:
[...]

Ben jij een maand bezig? Wat zijn je werktijden? Van 13:00 tot 15:00?
Weet ik veel, ik roep ook maar wat. Ik kan niks vwb badkamer aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

SquareOne schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:07:
[...]

Bottom line:
Ik heb de kopersbegeleiding al bericht, natuurlijk komen we niet verder dan een terugbelverzoek en een bericht in het portaal. Wat betreft die tekening, dat zou mooi zijn, maar ze gaan pas tekenen als wij een offerte getekend hebben/ opdracht hebben gegeven . En pas als er een tekening is gaat BMN de tegels uitrekenen. Een andere optie zou inderdaad zijn om basis spullen af te nemen bij Plieger. Maar dan nog wil ik weten wat de tegels via het project gaan kosten. Overigens, als wij voor de casco optie gaan, dan doen ze sowieso geen veranderingen aanbrengen en wordt alles conform verkooptekening ingedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 20:19
Wij zitten in februari en maart op 700 kWh per maand:

Lucht/water warmtepomp
WTW (alleen onze slaapkamer raam open)
Inductie koken
3 kleine kinderen
200m2 woonoppervlakte (alleen BG verwarming staat aan)
(Nog) geen zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:06:
[...]

Weet ik veel, ik roep ook maar wat. Ik kan niks vwb badkamer aanleggen
Ken mensen die in 6 dagen tijd een badkamer slopen en weer opbouwen. Gek genoeg ziet ‘t er nog prima uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:38:
[...]

Ken mensen die in 6 dagen tijd een badkamer slopen en weer opbouwen. Gek genoeg ziet ‘t er nog prima uit 8)7
Hier is een vakman (2 man sterk) ook ruim 2 werkweken / 10 dagen bezig geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Inderdaad een beetje casco badkamer met wat verleggen van leidingen, aanstorten vloer, tegelen, leiding werk, elektra ben je toch wel een dag of 6-10 mee zoet afhankelijk van de afmetingen. Helemaal als je het nog nooit gedaan hebt, dan zou ik het nog knap vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Source90 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:43:
[...]

Hier is een vakman (2 man sterk) ook ruim 2 werkweken / 10 dagen bezig geweest..
Dat is twee man. Deze kerel doet het in z’n eentje.

Maar goed, op kerstavond was hij nog aan het tegelen in een congres hal -O-

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn reactie was dan ook dat een maand echt wel bizar lang is/was.

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 05-04-2022 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Die maand viel wel mee als 2 vakmannen er 2 weken over doen

Anyway, ik zou sowieso weinig zin hebben om in een nieuwbouwhuis zelf maanden te moeten klussen. Ik wil er gewoon na uiterlijk 2 maanden in kunnen. En dat betekent dus veel uitbesteden.

Een collega van me heeft sinds afgelopen mei zijn huis opgeleverd gekregen, zijn overbuurman is er net 2 maanden geleden pas ingetrokken en heeft dus grofweg 7-8 maanden lopen klussen in huis. Ieder zijn ding, maar ik moet er dus niet aan denken

[ Voor 78% gewijzigd door Blik1984 op 05-04-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Blik1984 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:14:
Die maand viel wel mee als 2 vakmannen er 2 weken over doen

Anyway, ik zou sowieso weinig zin hebben om in een nieuwbouwhuis zelf maanden te moeten klussen. Ik wil er gewoon na uiterlijk 2 maanden in kunnen. En dat betekent dus veel uitbesteden.

Een collega van me heeft sinds afgelopen mei zijn huis opgeleverd gekregen, zijn overbuurman is er net 2 maanden geleden pas ingetrokken en heeft dus grofweg 7-8 maanden lopen klussen in huis. Ieder zijn ding, maar ik moet er dus niet aan denken
Niet iedereen heeft de financiële ruimte om alles/veel uit te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Toppe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:31:
[...]

Tegenwoordig omgedraaid haha.
Wij gaan de 16de verhuizen, exact 4 maanden na opleveren. Eigenlijk is het pas in juni klaar zoals ik wil.

Mede doordat we moeten wachten op partijen die het kennelijk druk hebben.

In mei komt het onderheid terras, eind mei afgraven tuin en vlonder, juni garage en eind juni veranda.

Had het liever eerder gehad. Financiën zijn er, echter niet de werklui.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 05-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Toppe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:31:
[...]

Begrijp ik ook, en sommigen halen heel veel plezier uit het klussen aan hun eigen huis. Maar ik moet er persoonlijk niet aan denken
Pagina: 1 ... 105 ... 359 Laatste

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3
Discussie over master - slave installatie en het bouwbesluit mag in Master - slave in nieuwbouw en het bouwbesluit

To kookgroep or not to kookgroep. Discussie staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic Je hebt minder kans om het aan te laten passen dan je denkt.