[F1 2021] Race 4 GP van Spanje Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:
  • 77.408 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Zewatanejo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 06:41:
[...]

De SC wordt dit jaar gesponsord. Vandaar dat we die dus veel meer zien
Nee hoor, als de auto van Yuki niet op zo'n onhandige plaats ermee had gestopt was er geen sc nodig.

Er is gewoon meer wreckage, vandaar dat we de sc meer zien. Niks met sponsoring te maken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alexbl69 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:22:
[...]

"Grappige" is dat als iemand zou moeten weten dat je een race met deze strategie wint het Verstappen is. Zijn eerste race win was hier met 'soft-medium-medium".
Alleen was dat in een andere tijd met andere auto's en andere regels ;) Toen ging het er om of je een twee- of driestopper maakte. Nu ging het om een één- of tweestopper. Oftewel totaal niet te vergelijken. Enige les die Red Bull / Verstappen kon meenemen uit 2016 is dat inhalen heel moeilijk is en als je een goede S3 of op z'n minst laatste bocht rijdt dat de achterligger er niet voorbij komt zonder een gigantisch snelheidsverschil te hebben. En dat zagen we dan ook in de eerste en tweede stint van Hamilton. Ondanks dat de Mercedes waarschijnlijk de snellere auto was kwam Hamilton er niet voorbij. En alleen door de extra pitstop was die één á twee seconden sneller per ronde waardoor Verstappen alsnog een sitting duck was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11
RobertMe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:55:
[...]

Alleen was dat in een andere tijd met andere auto's en andere regels ;) Toen ging het er om of je een twee- of driestopper maakte. Nu ging het om een één- of tweestopper. Oftewel totaal niet te vergelijken. Enige les die Red Bull / Verstappen kon meenemen uit 2016 is dat inhalen heel moeilijk is en als je een goede S3 of op z'n minst laatste bocht rijdt dat de achterligger er niet voorbij komt zonder een gigantisch snelheidsverschil te hebben. En dat zagen we dan ook in de eerste en tweede stint van Hamilton. Ondanks dat de Mercedes waarschijnlijk de snellere auto was kwam Hamilton er niet voorbij. En alleen door de extra pitstop was die één á twee seconden sneller per ronde waardoor Verstappen alsnog een sitting duck was.
I beg to differ.

Als Verstappen gisteren nog een vers setje mediums tot zijn beschikking zou hebben gehad had hij deze direct na Hamiltons 2e stop erop kunnen leggen waarna hij het 'spelletje' bij het opkomen van het rechte stuk tot het eind vol had kunnen houden.

Dat is hem in 2016 ook gelukt omdat destijds Raikkonen telkens dezelfde band (type en leeftijd) had als Verstappen. Alleen dan kun je met een goede exit bij de laatste bocht dit volhouden, tegen iemand met nieuwere banden niet. Had gisteren nog even de hoop dat Hamilton teveel van zijn banden had gevergd bij het achterhalen van Verstappen, maar helaas (voor Verstappen dan).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-05 17:07

WD-41

Ik smeer hem!

JeroenTheStig schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:04:
[...]

Oh, dat is mij volledig ontgaan. Bedankt voor de link, ben ik ook weer op de hoogte :)
Ah, dat was mij ook helemaal ontgaan, bedankt! Dan is het dus wel strategische fout, maar al gemaakt in de trainingen...

Edit: wat @alexbl69 zegt dus.

[ Voor 4% gewijzigd door WD-41 op 10-05-2021 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 16:10
alexbl69 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:10:
[...]

I beg to differ.

Als Verstappen gisteren nog een vers setje mediums tot zijn beschikking zou hebben gehad had hij deze direct na Hamiltons 2e stop erop kunnen leggen waarna hij het 'spelletje' bij het opkomen van het rechte stuk tot het eind vol had kunnen houden.

Dat is hem in 2016 ook gelukt omdat destijds Raikkonen telkens dezelfde band (type en leeftijd) had als Verstappen. Alleen dan kun je met een goede exit bij de laatste bocht dit volhouden, tegen iemand met nieuwere banden niet. Had gisteren nog even de hoop dat Hamilton teveel van zijn banden had gevergd bij het achterhalen van Verstappen, maar helaas (voor Verstappen dan).
Alleen was hij dan achter Hamilton de baan opgekomen en had hij achter Bottas gezeten die hij waarschijnlijk niet voorbij was gekomen. Maar goed, zelfs in het meest ideale geval als hij nog voor Ham had gezeten en achter Bottas was het gewoon dikke prut. Hamilton was zoveel sneller, die had in de race al 2x het gat naar Verstappen dichtgereden en had Max eigenlijk bij de eerste stop van Max al ingehaald (als Max daar niet naar binnen was gegaan).

Denk niet dat een vers setje mediums had geholpen tegen een Lewis die alles op alles zet om hem in te halen (als hij hem niet sowieso al voorbij was door de stop). Ik zie echt gewoon geen enkele manier waarop Max deze race ooit had kunnen winnen, de snelheid was er gewoon niet. Denk niet dat het vergelijkbaar was met die 1e race en het gevecht met Raikonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
alexbl69 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:10:
[...]

I beg to differ.

Als Max met de 2e stop na Hamilton binnen was gegaan had Hamilton met een undercut voor Verstappen gekomen en weggereden.

Mercedes had ook aangegeven dat ze in Red Bulls positie nooit naar binnen waren gegaan omdat je dan de track positie uit handen geeft op een bepalend moment.

Links of rechtsom de Mercedes en met name Lewis was te snel. Hele weekend al te snel op de mediums.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 11:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tweakduke schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Bij het Formule 1 café afgelopen vrijdag hadden ze een shot dat Russel met iemand van het Mercedes team aan het praten is.

Is meteen aan het begin van de aflevering:
https://www.ziggosport.nl...ormule-1-cafe-07-05-2021/
Dan moet je er ook direkt bij zeggen dat ze in de uitzending heel duidelijk maakten dat dit helemaal niets zegt. Russell heeft een Mercedes contract. Russel rijdt met een Mercedes motor. Russell gaat daar zitten om de Daily Mail te stangen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maasluip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:36:
[...]

Dan moet je er ook direkt bij zeggen dat ze in de uitzending heel duidelijk maakten dat dit helemaal niets zegt. Russell heeft een Mercedes contract. Russel rijdt met een Mercedes motor. Russell gaat daar zitten om de Daily Mail te stangen.
Maar aan de andere kant is Mercedes de goede prestatie bij de invalbeurt niet ontgaan.

Op deze details ga je dan toch letten, ook al kan het niks zeggen aangezien je niet weet wat ze aan het bespreken waren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:23

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tweakduke schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:54:
[...]

Maar aan de andere kant is Mercedes de goede prestatie bij de invalbeurt niet ontgaan.

Op deze details ga je dan toch letten, ook al kan het niks zeggen aangezien je niet weet wat ze aan het bespreken waren.
Als ik Mercedes was dan had ik twee doelen: 1) WCC worden en 2) een coureur WDC laten worden.
2) is een goede voorwaarde voor 1). Wat je dan nog mist is een goede coureur die je WCC laat worden en dat is er eentje die het de WDC-kandidaat niet te lastig maakt maar goed genoeg is om 2 of 3 te eindigen.
En wat dat betreft is Bottas goed genoeg en Russell misschien wel een risico.
Je wil geen Rosbergje hebben (Barcelona 2016) of Ricciardotje (Baku 2018). Met Bottas gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren omdat die toch niet zo agressief is. Je ziet aan Russell (Imola 2021) dat die voor het gat gaat en misschien nog niet de ervaring heeft om even te wachten.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 10-05-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:15
Of Russelltje (Imola 2021), for that matter.

[ Voor 7% gewijzigd door zzattack op 10-05-2021 09:12 . Reden: ninja edit erboven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maasluip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:04:
[...]

Als ik Mercedes was dan had ik twee doelen: 1) WCC worden en 2) een coureur WDC laten worden.
2) is een goede voorwaarde voor 1). Wat je dan nog mist is een goede coureur die je WCC laat worden en dat is er eentje die het de WDC-kandidaat niet te lastig maakt maar goed genoeg is om 2 of 3 te eindigen.
En wat dat betreft is Bottas goed genoeg en Russell misschien wel een risico.
Je wil geen Rosbergje hebben (Barcelona 2016) of Ricciardotje (Baku 2018). Met Bottas gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren omdat die toch niet zo agressief is. Je ziet aan Russell (Imola 2021) dat die voor het gat gaat en misschien nog niet de ervaring heeft om even te wachten.
Ik verwacht dan ook niet dat de wissel dit seizoen plaats gaat vinden. Bottas is stabiel genoeg om het WCC binnen te halen en voor Hamilton is het genoeg zeker als Perez zo blijft presteren.

Voor de toekomst is Russel wel interessanter, in feite zijn ze hem al aan het opleiden. De botsing in Imola was een goed leermoment voor hem. Hij heeft daarnaast talent en dat wil je op den duur niet kwijtraken.

Bovendien hebben meer coureurs dergelijke fouten gemaakt in hun begin jaren :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat Russell pas in de Mercedes komt als Hamilton stopt. Noteer maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Maasluip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:16:
Zeg nooit nooit, als bottas gewoon een paar een een mazepin/kvyat/maldonado doet is het vrij snel exit hoor.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 22:05

Vos

AFCA

Bensimpel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Zeg nooit nooit, als bottas gewoon een paar een een mazepin/kvyat/maldonado doet is het vrij snel exit hoor.
Maar dat doet hij nooit? Bottas is imo de perfecte 2e rijder voor Mercedes.

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 10-05-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Vos schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:20:
[...]

Maar dat doet hij nooit?
Nouja, ham racen zoals gisteren vind toto ook niet zo tof. Veel van deze kleine dingetjes kunnen wel groot worden.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bensimpel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Nouja, ham racen zoals gisteren vind toto ook niet zo tof. Veel van deze kleine dingetjes kunnen wel groot worden.
Zolang hij 'gewoon' top 3 blijft rijden en Hamilton niet te veel dwars zit voldoet hij gewoon aan het vereiste.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-05 23:47

g0tanks

Moderator CSA
Bensimpel schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Racen is toch wel anders dan crashen of iemand torpederen. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 14:22
Maasluip schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:16:
Ja dit denk ik ook. Bottas levert op een paar races per jaar na gegarandeerd een podium. En over 1 rondje gaat hij toch echt kneiter hard.

Ik baal eigenlijk nog het meest dat MERC in Bahrein de zaakjes nog niet 100% op orde hard en ons zo heeft doen geloven dat RB dit jaar echt een snellere auto zou hebben. Ik voel me bedrogen :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:54

BM

Moderator Spielerij
Moet wel zeggen dat zoals Bottas (niet) aan de kant ging voor Lewis bij mij wel het gevoel versterkte dat ie eigenlijk al weet dat dit nu echt z'n laatste jaar in de Mercedes gaat zijn.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 09:34
BM schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:28:
Moet wel zeggen dat zoals Bottas (niet) aan de kant ging voor Lewis bij mij wel het gevoel versterkte dat ie eigenlijk al weet dat dit nu echt z'n laatste jaar in de Mercedes gaat zijn.
Dat denk ik ook. Bottas kan dan wel prima voldoen aan het profiel van een tweede rijder, maar met het oog op een toekomstig vertrek van Hamilton zullen ze er bij Mercedes ook rekening mee moeten houden dat Russell mogelijk niet nog een jaar voor spek en bonen wil meerijden in het achterveld en mogelijk ook rond gaat kijken als Bottas toch weer een jaar langer blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-05 15:02
Dat Mercedes eigenlijk heel veel sneller is dan ze nu laten zien en dat het hele duelleren met Max in scène wordt gezet gaat mij een beetje te ver hoor. Dat voelt voor mij aan als de Qanon voor F1 zeg maar. Dan kijken we met z’n allen naar een film die nòg beter is dan The Prestige (aanrader trouwens). Ik zou het daarom liever omdraaien; volgens mij heeft Red Bull een mega stap gezet om nu op dominante Mercedes circuits er vlak achter te zitten en zullen ze op andere banen wellicht een stuk sneller zijn.

Daarmee zit Herr Wulff met een duivels dilemma voor het tweede stoeltje. Tot nu hebben ze namelijk alleen maar last gehad van Bottas. Hij is niet snel genoeg om het Max moeilijk te maken, tegelijkertijd wil hij ook niet de rol van tweede viool spelen. De laatste twee races maakte hij het Hamilton onnodig lastig.

Perez is namelijk wèl duidelijk tweede viool. Omdat hij de pace totaal niet heeft van Max natuurlijk, maar ook wat betreft strategie. Hoe zijn race Ferrari-esque volledig werd opgeofferd om heuul misschien Hamilton twee bochten op te kunnen houden in Portugal laat dit duidelijk zien. De kans dat Perez WDC puntjes wegsnoept van Max is nihil.

Bottas' wereldberoemde billetjes moeten de komende races of de pace oppakken om ook met Max te kunnen racen, of hij moet zich neerleggen bij de rol van tweede viool. Mercedes heeft niets aan hem als hij geen puntjes van Max kan afsnoepen en tegelijkertijd Lewis in de wielen rijdt.

Russell! Eigenlijk een mega move vanuit meerdere opzichten. Mocht namelijk blijken dat zijn (fantastische) prestatie in Sakhir geen toeval is, heeft Toto een betere onderhandelingspositie volgend jaar ten opzichte van Lewis maar misschien ook Max. Mocht George dit jaar laten zien dat hij ook de potentie heeft om die zwarte pijl in de roos te schieten, hoeft hij niet alles op alles te zetten om Lewis of Max te strikken voor een WDC bid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-05 23:47

g0tanks

Moderator CSA
Ik denk dat nu ook sterk meespeelde dat hij volgens het team VER in de laatste ronde in kon halen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:41
Wat Bottas deed in Spanje afgelopen weekend deed mij gelijk denken aan de 'bottas-aflevering' van seizoen 3 Drive-to-survive. Het zal vast wat overgedramatiseerd zijn door Netflix, maar in die aflevering gaf hij ook een voorbeeld dat hij team orders kreeg om HAM voorbij te laten en dat lekker niet deed tot grote ergernis van MER natuurlijk. Iets zegt mij dat hij de bui al voelt hangen dit jaar en een dikke 'boeit mij niets meer' mentaliteit heeft en een 'to the team it may concern... F*CK you!' :9 :+

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivolicam
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:38

Tivolicam

Waar is planeet B?

Als neutrale sportliefhebber doe ik een duit in dit barrage zakje van berichten over de race. In dit Youtube filmpje wordt (mijn inziens) begrijpelijk en duidelijk de verschillen van rijstijlen verteld/besproken tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Naar mijn bescheiden mening geeft hij ook aan waarom er zo'n groot verschil in snelheid was, niet alleen gebaseerd op " de mercedes is de snellere auto" maar ook op grond van de kwaliteit (beheersing, rijvaardigheid) van de coureur. YouTube: HOW LEWIS BEAT MAX (1/2) by Peter Windsor

De grootste vijand van de wetenschap: de wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Blijven zou dan betekenen weer een dienende rol hebben maar dan achter Russell.

Wel typisch, je dringt door tot de absolute top in je sport maar mag daar niet sporten. Die bankrekening is op een gegeven moment ook wel tot de rand gevuld.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Tivolicam schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:45:
Als neutrale sportliefhebber doe ik een duit in dit barrage zakje van berichten over de race. In dit Youtube filmpje wordt (mijn inziens) begrijpelijk en duidelijk de verschillen van rijstijlen verteld/besproken tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Naar mijn bescheiden mening geeft hij ook aan waarom er zo'n groot verschil in snelheid was, niet alleen gebaseerd op " de mercedes is de snellere auto" maar ook op grond van de kwaliteit (beheersing, rijvaardigheid) van de coureur. YouTube: HOW LEWIS BEAT MAX (1/2) by Peter Windsor
ik kijk de analyses van peter graag; maar zijn conclusie vind ik wel erg raar; hij stelt dat lewis zijn banden spaart door een 'kortere draai' aan te houden dan max. met mijn beperkte kennis van fysica is het overgestelde waar; hoe meer load/drukje op een band zet (sneller), slijt deze ook harder. max maakte grootere radius; minder load op band = langer mee gaan. toch?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:18
NoFearCreations schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:26:
Waarschijnlijk is die RedBull dan gewoon niet zo'n goede auto. Want het kan niet zo zijn dat Gasly, Albon en Perez niet kunnen rijden. Gasly doe het nu meer dan prima bij AT, en Perez reed beter bij RP dan dat hij nu doet. Max stijgt gewoon boven het materiaal uit. Ik zie Perez dit seizoen niet dichterbij komen, hij is ieder race weekend aan het vechten met die auto. En zolang de auto teveel om Max heen wordt gebouwd, wordt het voor de 2e rijder altijd extreem lastig.
Zien we ook in de Moto Gp. Marquez is de enige die de Honda kan besturen. (en zelfs bij hem gaat het nog weleens goed fout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 07:55
himlims_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:47:
[...]

ik kijk de analyses van peter graag; maar zijn conclusie vind ik wel erg raar; hij stelt dat lewis zijn banden spaart door een 'kortere draai' aan te houden dan max. met mijn beperkte kennis van fysica is het overgestelde waar; hoe meer load/drukje op een band zet (sneller), slijt deze ook harder. max maakte grootere radius; minder load op band = langer mee gaan. toch?
Idem hier, maar ook ik vond de conclusie raar.
Er zijn nog een hoop factoren die niet meegenomen worden in heel het verhaal.
Vooral de engelse media blijft ook maar roepen dat RBR voor MER staat maar het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat MER toch net een tikkeltje beter is.
Overigens zowel de racecraft van HAM als VER :9~

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Franco10 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:37:
Dat Mercedes eigenlijk heel veel sneller is dan ze nu laten zien en dat het hele duelleren met Max in scène wordt gezet gaat mij een beetje te ver hoor.
Ik denk (zoals op meer plekken aangegeven) dat Mercedes flink kon teren op de overmacht die ze hadden door blijkbaar precies de juiste keuzes gemaakt de hebben bij het begin van het V6-hybride tijdperk. Vorige week bij Ziggo Sport werd gezegd dat Mercedes in het begin de motor zo hard moest terugschroeven omdat ze anders bang waren dat de FIA maatregelen zou nemen. Ik geloof wel dat het zo extreem was als je ziet dat in die tijd bij elke FP en Quali Mercedes elke keer weer een tandje harder kon gaan als de concurrentie in de buurt kwam.

Dat tijdperk is nu ten einde. De andere teams hebben Mercedes bijgehaald qua performance en komen nu zo dicht in de buurt omdat de Mercedesmotor eindelijk aan de top zit. Komt natuurlijk ook bij dat die motor het nu een hele quali en race moet uithouden op die motorstand. Dus nu komt Hamilton nog altijd bovendrijven als goede coureur en Bottas zakt door het ijs omdat een goede coureur in een mindere auto hem nu de baas is.

Je zag dat aan Racing Point die met een 2019 Mercedes opeens ook bloedje snel gingen. Ik twijfel er niet aan dat Hamilton in een 2019 Mercedes ook in 2020 WDC was geworden. Natuurlijk met minder overmacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivolicam

Tivolicam

Waar is planeet B?

[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat bij Hamilton de vloeiende beweging in een bocht minder energie, werk kostte dan bij Max. Je kent dat gevoel wel wanneer je, met je niet f1 auto :), op een bochtige weg zonder noemenswaardige inspanning ( stuurcorrecties, extra remmen) de bocht neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Ankona schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Wel typisch, je dringt door tot de absolute top in je sport maar mag daar niet sporten. Die bankrekening is op een gegeven moment ook wel tot de rand gevuld.
Het is een teamsport hè? Dan is dit beter te vergelijken met een wielerploeg. Er wordt vooraf afgesproken op wie de kaarten worden gezet maar als de omstandigheden dat vereisen wordt een ander teamlid nr. 1.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:15
Race gekeken en soms maar fwd totdat er weer iets in de stand was veranderd. Uiteindelijk een saaie optocht en een tactisch spel wil ik het niet noemen. Tactisch voor de bandentactiek. Maar uiteindelijk kan er niet voluit geracet worden omdat je banden moet sparen, benzine moet sparen, je motor moet sparen, niet te vaak over de curbs anders valt er van alles van je auto. Af en toe is het meer een eco race en wie dat het beste doet wint. Net als bij de Formula E dat gaat uitendelijk ook om accu sparen en hopen dat je met iets meer dan 0,0% aan de finish komt anders heb je een DQ. Als ze dat nou zo plannen dat als je een race volgas gaat en dan gewoon genoeg over hebt aan de finish dan wordt er wel gestreden, nu moeten ze aan het eind van het gas anders halen ze de finish niet en degene die het zuinigste reed die wint. Het voluit racen is gewoon weg en het is een of andere eco optocht aan het worden. De elite van de racesport heeft gewoon zijn glamour verloren in mijn optiek. Ze stappen nu uit en kunnen gewoon een smoking aantrekken want ze zijn niet meer vies of bezweet.

Als je toch vroeger zag hoe ze moesten schakelen met de hand in de bocht, vechten met de pk´s dat vind ik toch 100 keer mooier om terug te kijiken dan die hele go green eco gebeuren.

Lewis wint die jaar weer en Mercedes ook.

Hopelijk kijken ze bij Red Bull vast naar volgend jaar en liggen ze dan wel gelijk op gelijke hoogte met Mercedes, anders heeft Lewis straks nog een paar van die titels achter zijn naam en Max geen een.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
aveenhuysen schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:25:
Race gekeken en soms maar fwd totdat er weer iets in de stand was veranderd. Uiteindelijk een saaie optocht en een tactisch spel wil ik het niet noemen. Tactisch voor de bandentactiek. Maar uiteindelijk kan er niet voluit geracet worden omdat je banden moet sparen, benzine moet sparen, je motor moet sparen, niet te vaak over de curbs anders valt er van alles van je auto. Af en toe is het meer een eco race en wie dat het beste doet wint. Net als bij de Formula E dat gaat uitendelijk ook om accu sparen en hopen dat je met iets meer dan 0,0% aan de finish komt anders heb je een DQ. Als ze dat nou zo plannen dat als je een race volgas gaat en dan gewoon genoeg over hebt aan de finish dan wordt er wel gestreden, nu moeten ze aan het eind van het gas anders halen ze de finish niet en degene die het zuinigste reed die wint. Het voluit racen is gewoon weg en het is een of andere eco optocht aan het worden. De elite van de racesport heeft gewoon zijn glamour verloren in mijn optiek. Ze stappen nu uit en kunnen gewoon een smoking aantrekken want ze zijn niet meer vies of bezweet.

Als je toch vroeger zag hoe ze moesten schakelen met de hand in de bocht, vechten met de pk´s dat vind ik toch 100 keer mooier om terug te kijiken dan die hele go green eco gebeuren.

Lewis wint die jaar weer en Mercedes ook.

Hopelijk kijken ze bij Red Bull vast naar volgend jaar en liggen ze dan wel gelijk op gelijke hoogte met Mercedes, anders heeft Lewis straks nog een paar van die titels achter zijn naam en Max geen een.
Dit verhaal komt ieder jaar een aantal keren langs en is volgens mij niet waar, maar vooral gevoed door nostalgie. Kijk oude races maar terug, ook toen moesten er banden gespaard worden en moest er brandstof gemanaged worden. Het is nu alleen véél geavanceerder en complexer.
Dat de coureurs nu niet meer zo afgepeigerd uitstappen komt voor een deel misschien doordat er stuurbekrachtiging is etc, maar vooral doordat ze fysiek véél sterker zijn dan de meeste coureurs van "vroeger".
https://www.auto123.com/e...25-years-ago?artid=130534

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-05 15:52
[...]

Is al jaren dat Hamilton daar een verschil maakt. Jaren geleden ook eens een youtube filmpje gezien met de uitleg. Maar is al lang geleden en ik twijfel of ik het nog zou vinden

Hoe korter de bocht, hoe meer load maar hoe korter de tijd van de load. En je gaat iets trager door de bocht. En je legt minder meters af.
Hoe ruimer door de bocht, hoe meer snelheid je kan behouden, waardoor de load verhoogt. En je legt veel meer meters af.

Hoe langer je de band belast, hoe hoger de temperatuur en hoe hoger de kans op oververhitting.
Beter 2seconden meer load waardoor de temperatuur van 50 van 70 graden gaat dan 3 seconden waardoor de temperatuur van 50 naar 90 gaat terwijl oververhitting start vanaf 85 of zo (cijfers zijn fictief, gewoon om het punt te verduidelijken)

Vooral de medium snelle bochten zouden het verschil maken.

Bijkomend voordeel is het vertragen van achterliggers die zeer kort volgen. Als jij de bocht korter neemt en dus iets trager, moeten de achtervolgers ook meer vertragen dan ze zouden willen

Kan zijn dat ik het mij niet meer 100% juist herinner maar zo heb ik het toch onthouden

[ Voor 6% gewijzigd door Kenhas op 10-05-2021 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franco10
  • Laatst online: 09-05 15:02
Kenhas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Is al jaren dat Hamilton daar een verschil maakt. Jaren geleden ook eens een youtube filmpje gezien met de uitleg. Maar is al lang geleden en ik twijfel of ik het nog zou vinden

Hoe korter de bocht, hoe meer load maar hoe korter de tijd van de load. En je gaat iets trager door de bocht. En je legt minder meters af.
Hoe ruimer door de bocht, hoe meer snelheid je kan behouden, waardoor de load verhoogt. En je legt veel meer meters af.

Hoe langer je de band belast, hoe hoger de temperatuur en hoe hoger de kans op oververhitting.
Beter 2seconden meer load waardoor de temperatuur van 50 van 70 graden gaat dan 3 seconden waardoor de temperatuur van 50 naar 90 gaat terwijl oververhitting start vanaf 85 of zo (cijfers zijn fictief, gewoon om het punt te verduidelijken)

Bijkomend voordeel is het vertragen van achterliggers die zeer kort volgen. Als jij de bocht korter neemt en dus iets trager, moeten de achtervolgers ook meer vertragen dan ze zouden willen

Kan zijn dat ik het mij niet meer 100% juist herinner maar zo heb ik het toch onthouden
Super jammer eigenlijk dat dit soort analyses niet meer vaak worden gedaan. Al die hippe YouTube kanalen als The Race zijn een beetje het RTL Boulevard van de sport en zeggen niets inhoudelijks. Ik weet nog een analyse van Der Schumacher vs Herbert waarbij je op micro momenten in de bochten kon zien dat ze dezelfde auto totaal anders om een hoek gooiden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik had echt het gevoel dat Max rond rondje 55 nog een stop zou doen naar de softs. Bottas was toen net binnen geweest geloof ik (die was in elk geval net ingehaald door Lewis), hij had nog 10-11 s voorsprong op Hamilton en zou dan zo'n 15 s achter hem de baan weer op komen. Met nog 11 rondjes te gaan zou hij hem dan kunnen pakken in de eindfase (op de rode band was Verstappen echt wel weer veel sneller dan Lewis!).

Of net niet, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd, nu was het gewoon een kwestie van naar de slachtbank laten leiden...

Het was inderdaad geen optie om de ronde na Hamilton te stoppen en naar gebruikte mediums of nieuwe softs te gaan, dat had 'ie zeker niet gered. In de outlap van Hamilton liep 'ie al meer dan 2 s in op Verstappen, dus die was zeker achter hem weer de baan op gekomen. En dan rij je met hetzelfde materiaal qua banden achter Hamilton, dat ga je niet halen.

Ik vind het dus echt wel een tactische misser van Red Bull, zeker ook gezien de ervaringen van Hongarije 2019. Inhalen is lastig, maar met 1,5 s overspeed is het ook in Spanje prima te doen - trackposition zou dus van ondergeschikt belang moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 10-05-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivolicam

Tivolicam

Waar is planeet B?

Bastie-88 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:50:
[...]

Idem hier, maar ook ik vond de conclusie raar.
Er zijn nog een hoop factoren die niet meegenomen worden in heel het verhaal.
Vooral de engelse media blijft ook maar roepen dat RBR voor MER staat maar het lijkt me inmiddels wel duidelijk dat MER toch net een tikkeltje beter is.
Overigens zowel de racecraft van HAM als VER :9~
In zijn verhaal geeft hij duidelijk aan dat er zeker meer factoren een rol spelen die ervoor gezorgd hebben dat de wedstrijd zo verlopen is. Hij benadrukt hier, richt meer de aandacht op, het verschil in rijstijl. Wat ik duidelijk/goed van hem vind is dat hij niemand voortrekt, ongeacht. Zie het vervolg van het filmpje, YouTube: Charles brilliant in F1 Spain (2/2) by Peter Windsor. Heeft Verstappen, Leclerc, McLaren, etc... het brilliant gedaan dan benoemd hij het. Maakt Hamilton, Vettel, Mercedes een fout dan wordt dat ook ondubbelzinnig benoemd. Hij geeft zowel voor- als tegenargumenten en geen kretologie. Voor de neutrale sportkijker heeft men hier meer aan daar je inhoudelijk (meer) informatie krijgt over de aard van de sport en over het verloop van de wedstrijd. En dat in Jip en Janneke bewoording. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

sjaool

Every life should have 9 cats

Snowdog schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Alleen was hij dan achter Hamilton de baan opgekomen en had hij achter Bottas gezeten die hij waarschijnlijk niet voorbij was gekomen.
Bottas had bij de eerste gelegenheid dat Max achter hem zou rijden de broek vol gehad. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 16:12
Hmmm die Windsor is vaak wel english-biased imho. Kan er niet zoveel mee. juist Max staat bekend als bandenfluisteraar. Nee, ik denk dat de mercs hun vermogen opschroeven, en dat verklaart ook waarom ze sneller zijn op hardere banden. Leg dat naast hun aero die het goed doet voor voldoende wegligging/tractie.

Wat ik me wel steeds afvraag, hoeveel surplus vermogen hebben ze nog over? En waarom zien we dat niet terug bij de andere Teams die Mercedes motoren gebruiken? Ze zij verplicht hun dezelfde motor te geven als degene die ze zelf hebben, inclusief de mappings en al.

Check moet nu wel gaan presteren hoor, hij is nb aangenomen voor een taak, en zelfs die haalt hij niet. Ze hebben iemand nodig als Russel naast Max. Alhoewel, misschien dat ook hij dan mentaal breekt...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
wowly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:54:
Hmmm die Windsor is vaak wel english-biased imho. Kan er niet zoveel mee. juist Max staat bekend als bandenfluisteraar.
dat lijkt me een beetje Holland-biased :+
Nee, ik denk dat de mercs hun vermogen opschroeven, en dat verklaart ook waarom ze sneller zijn op hardere banden. Leg dat naast hun aero die het goed doet voor voldoende wegligging/tractie.

Wat ik me wel steeds afvraag, hoeveel surplus vermogen hebben ze nog over? En waarom zien we dat niet terug bij de andere Teams die Mercedes motoren gebruiken? Ze zij verplicht hun dezelfde motor te geven als degene die ze zelf hebben, inclusief de mappings en al.

Check moet nu wel gaan presteren hoor, hij is nb aangenomen voor een taak, en zelfs die haalt hij niet. Ze hebben iemand nodig als Russel naast Max. Alhoewel, misschien dat ook hij dan mentaal breekt...
Het vermogen opschroeven , is er al een tijdje niet meer bij. Op zaterdag moeten ze de setting kiezen en dat telt dan voor de rest van het weekend. Dat is bij ieder team zo, ook de Mercedes klantenteams.

De Mercedes werkt gewoonweg beter op hardere banden. De auto is gewoon zo ontworpen. Zo kunnen zo ook minder goed achter een andere auto aanrijden door hun setup. Dat was, voor mij, ook één van de redenen dat ze voor deze strategie hebben gekozen. Er ging een moment komen dat Hamilton zijn banden op gingen zijn door het zo dicht volgen. Daarom andere banden en in relatief propere lucht het gat dichten om dan, met betere banden, voorbij te kunnen gaan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:03
wowly schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:54:

Ze hebben iemand als Bottas nodig naast Max
Russell of een andere jonge hond is veel te eager om zich te bewijzen. Of hij breekt inderdaad, of hij gaat overdriven.

Ik vind het knappe van BOT dat hij zich toch elk jaar weer weet te motiveren en denkt dat hij dít jaar toch echt de kans heeft om het HAM vanaf de start moeilijk te maken.... om vervolgens na een paar races gedwee te accepteren dat het toch weer te hoog gegrepen was en zich netjes in de rol van 2e rijder laat glijden :+

Ik sta er overigens wel van te kijken dat Perez op dit moment gewoon met de afstelling van Max rijdt. Dat je die op zaterdag als basis neemt en nog gaat finetunen aan je rijstijl kan ik ergens wel begrijpen, maar ik verwacht van een coureur met die hoeveelheid ervaring toch ook wel dat je zelf een auto kan afstellen met je engineers.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 12:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sanderb schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Ze hebben iemand als Bottas nodig naast Max
Russell of een andere jonge hond is veel te eager om zich te bewijzen. Of hij breekt inderdaad, of hij gaat overdriven.

Ik vind het knappe van BOT dat hij zich toch elk jaar weer weet te motiveren en denkt dat hij dít jaar toch echt de kans heeft om het HAM vanaf de start moeilijk te maken.... om vervolgens na een paar races gedwee te accepteren dat het toch weer te hoog gegrepen was en zich netjes in de rol van 2e rijder laat glijden :+

Ik sta er overigens wel van te kijken dat Perez op dit moment gewoon met de afstelling van Max rijdt. Dat je die op zaterdag als basis neemt en nog gaat finetunen aan je rijstijl kan ik ergens wel begrijpen, maar ik verwacht van een coureur met die hoeveelheid ervaring toch ook wel dat je zelf een auto kan afstellen met je engineers.
Bottas heeft ongeveer 10 miljoen redenen om gewoon te doen wat ie doet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:50
Hier is heel duidelijk omschreven waar het probleem lag een waarom rb daar eigenlijk niets aan kon doen
https://www.formula1.com/...bxgSJTWhHS7fzNqMq0sY.html

Hun setup kon ook kiezen voor minder topspeed maar dan had het ook niets geworden. Nu was gewoon de tyre degradatie te hoog.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
sanderb schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:06:
[...]

Het is niet ongebruikelijk als een coureur in een nieuwe auto komt de setup van de langer zittende teamgenoot "leent" zeker als het even niet loopt of ze zoekende zijn.
Het is wel het teken dat hij nog niet 1 is met de auto en dat moet je wel zijn om het maximale eruit te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1BQv5MWEAMzXD7?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:58
Kenhas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:06:

[...]

Het vermogen opschroeven , is er al een tijdje niet meer bij. Op zaterdag moeten ze de setting kiezen en dat telt dan voor de rest van het weekend. Dat is bij ieder team zo, ook de Mercedes klantenteams.

[...]
Dat bedoelt hij niet denk ik. Hij bedoelt opschroeven van het vermogen t.o.v. de vorige races. Ze zijn redelijk voorzichtig begonnen en nu elke race een wat hoger vermogen instellen bij begin van de Q.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 22:12
Kenhas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:49:
[...]

Als je dezelfde hoeveelheid energie er voor twee of voor drie seconden in blijft gooien, dan klopt het wel ja. Maar of de hoeveelheid energie gelijk is, dat durf ik niet zo te stellen. Ik zou zelf denken dat met de stijl van Lewis meer van het loopoppervlak vraagt en Max ook meer van het gebeuren erin. Misschien dat het loopoppervlak van Lewis er daarom ook twee keer zo slecht uitzat. Een kortere bocht gooi je in korte tijd meer energie erin, maar dat komt nog niet direct diep. Met de langere bocht gooi je wat minder energie erin (minder frictie) voor een langere tijd erin. Dus kan de temperatuur langzaam ook meer in de band komen.

Los van deze discussie laat ik de video maar verder. Een vergelijk als deze gaat al meteen mank als je bedenkt dat Red Bull rapper door de bochten gaat (bouw, keuze, ...) en Mercedes op de rechtere stukken. En op de rechte stukken heb je nu eenmaal minder frictie. Andere kant heeft de Mercedes mogelijk teveel koppel waardoor je er in warmere omstandigheden veel meer op moet letten. Alleen in dezelfde auto kun je iets zeggen over of de één een economischere stijl heeft dan de ander.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-05 15:20
Over die lekker band bij de pitstop van GIO... Er goed opgemerkt door die engineer. Hadden ze ook veel later achter kunnen komen en een hele ronde moeten missen

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1BjTPeWYAAmHiB?format=png&name=large

speedtrap

[ Voor 7% gewijzigd door basvn op 10-05-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Icephase schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:22:
Ik had echt het gevoel dat Max rond rondje 55 nog een stop zou doen naar de softs. Bottas was toen net binnen geweest geloof ik (die was in elk geval net ingehaald door Lewis), hij had nog 10-11 s voorsprong op Hamilton en zou dan zo'n 15 s achter hem de baan weer op komen. Met nog 11 rondjes te gaan zou hij hem dan kunnen pakken in de eindfase (op de rode band was Verstappen echt wel weer veel sneller dan Lewis!).

Of net niet, maar dan heb je het in elk geval geprobeerd, nu was het gewoon een kwestie van naar de slachtbank laten leiden...
Probleem is altijd doet ie of doet ie 't niet?!

Rijdt je m uit en blijf je als VER nummer 1 dan is het geweldig gedaan. Lukt het niet is het een tactische fout.
Rijdt je m uit en wordt je nummer 2 zoals nu dan is het waarom niet gegokt en doorgereden...

Maar daar in Engeland zitten volgens mij best wel een hoop mensen achter een pc die alle data real time hebben en callen of het wel of geen kans is om een bepaalde tactiek toe te passen. Kortom, we zullen het nooit weten. Misschien in een parallel universum

Maar nu is VER aan de beurt om eens 2 x 1ste te worden..houden we het een beetje leuk aan de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 12:01
NoahAmber schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:23:
[...]

Maar nu is VER aan de beurt om eens 2 x 1ste te worden..houden we het een beetje leuk aan de top.
Monaco zie ik nog wel gebeuren, maar Baku daarna, dat zal toch lastig worden verwacht ik

Vincere Per Belli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

peeth schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:34:
[...]

Monaco zie ik nog wel gebeuren, maar Baku daarna, dat zal toch lastig worden verwacht ik
Ik heb het overzicht niet mbt wat nog komen gaat, maar het steeds net niet redden gaat 'm uiteindelijk in de kont bijten. Het lijkt wel alsof MER het zich bijna kan permitteren om ze er even aan te laten ruiken bij RBR, maar ook alleen met Max want Checo kan het ook (nog steeds) niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Dadona schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:22:
[...]
Als je dezelfde hoeveelheid energie er voor twee of voor drie seconden in blijft gooien, dan klopt het wel ja. Maar of de hoeveelheid energie gelijk is, dat durf ik niet zo te stellen. Ik zou zelf denken dat met de stijl van Lewis meer van het loopoppervlak vraagt en Max ook meer van het gebeuren erin. Misschien dat het loopoppervlak van Lewis er daarom ook twee keer zo slecht uitzat. Een kortere bocht gooi je in korte tijd meer energie erin, maar dat komt nog niet direct diep. Met de langere bocht gooi je wat minder energie erin (minder frictie) voor een langere tijd erin. Dus kan de temperatuur langzaam ook meer in de band komen.
Voor alle duidelijkheid, is niet mijn uitleg é. Is maar iets dat ik enkele jaren geleden eens hoorde (dacht dat Verstappen toen zelfs nog niet in F1 zat) in een tijd dat dergelijke filmpjes echt bedoeld waren om informatief te zijn en niet moesten dienen om geld per xxx clicks binnen te halen. Die uitleg leek me toen wel logisch en plausibel.

Maar mocht er een technisch meer onderlegd persoon een beter uitleg hebben, graag. Is al jaren dat het me opvalt dat Hamilton bochten korter rondt (en Bottas ook maar in veel mindere mate). Misschien kan die persoon het in het algemeen topic zetten. Interessant voor iedereen

Ik weet niet of je zoveel minder energie in de band stopt door de langere bocht. Per slot van rekening ga je ook een stuk sneller als je de bocht ruim neemt.
Maar zoals gezegd, ben geen bandenexpert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
hansvk schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:49:
[...]

Dat bedoelt hij niet denk ik. Hij bedoelt opschroeven van het vermogen t.o.v. de vorige races. Ze zijn redelijk voorzichtig begonnen en nu elke race een wat hoger vermogen instellen bij begin van de Q.
Ah, zo had ik het niet gelezen. is mogelijk.
Maar aan de andere kant, waarom zou Mercedes voorzichtig beginnen. Het is toch geen radicaal nieuwe motor maar een verderzetting van de motor van vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:58
Kenhas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:57:
[...]

Ah, zo had ik het niet gelezen. is mogelijk.
Maar aan de andere kant, waarom zou Mercedes voorzichtig beginnen. Het is toch geen radicaal nieuwe motor maar een verderzetting van de motor van vorig jaar?
Ik weet ook niet of het zo is. Probeerde alleen de post te verklaren.
Ik denk eerder dat ze de aero en afstelling steeds beter voor elkaar hebben. Mogelijk dat ze daardoor wel wat meer vermogen kunnen 'mappen' zonder dat het teveel invloed heeft op bandenslijtage.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-05 14:45

pro_6or

amateur_60r

Exocet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:20:
I learnt more about Verstappen in Spanish GP than all other races put together, says Hamilton

https://www.formula1.com/...YoRS1RNe6xQ1q71fw5BL.html
Die continue stroom eigenpijperij. Aaargh. Als hij echt iets cruciaals zou leren houd hij dat voor zich. Dit is gewoon weer marketing. Lewis is al het hele seizoen alleen maar overal en altijd bezig om te benadrukken hoe ervaren hij bezig is en hoe onverstandig en fouten makend Max bezig is.

Getverdegetver.

En dat narratief verkoopt als zoete broodjes bij de Engelse pers. Max komt nog wel maar nu moet eerst de oude meester de protégé verslaan. Voor de extra glans ipv de makkelijke titels.

Ik voorzie een ergere hetze dan begin 2018 zodra Max ook maar het geringste foutje maakt. Zoals crashen, je neus aan gort rijden en achteruit de baan op rijden. Of zo iets. ;w

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@pro_6or Precies dit! En om het compleet te maken; een superiore auto om het perfect weg te zetten allemaal. Max is de enige die ze een beetje bij kan houden. Hoeveel coureurs wil je er nog aan verslijten bij RBR. Als Perez straks mee kan, dan vreet ik een beer want ik geloof het gewoonweg niet.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 10-05-2021 17:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

pro_6or schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Die continue stroom eigenpijperij. Aaargh. Als hij echt iets cruciaals zou leren houd hij dat voor zich. Dit is gewoon weer marketing. Lewis is al het hele seizoen alleen maar overal en altijd bezig om te benadrukken hoe ervaren hij bezig is en hoe onverstandig en fouten makend Max bezig is.

Getverdegetver.

En dat narratief verkoopt als zoete broodjes bij de Engelse pers. Max komt nog wel maar nu moet eerst de oude meester de protégé verslaan. Voor de extra glans ipv de makkelijke titels.

Ik voorzie een ergere hetze dan begin 2018 zodra Max ook maar het geringste foutje maakt. Zoals crashen, je neus aan gort rijden en achteruit de baan op rijden. Of zo iets. ;w
Dit, de 'oooh, maar RBR is echt de beste' terwijl Bottas derde wordt, gezeur over banden, Toto die ff de fia belt, etc etc etc - alles lijdt ertoe dat ik nu niet echt denk: "Joepie. Er komen nog 19 races!"
JB schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:05:
@pro_6or Precies dit! En om het compleet te maken; een superiore auto om het perfect weg te zetten allemaal. Max is de enige die ze een beetje bij kan houden. Hoeveel coureurs wil je er nog aan verslijten bij RBR. Als Perez straks mee kan, dan vreet ik een beer want ik geloof het gewoonweg niet.
Oh, en dat ook.

[ Voor 17% gewijzigd door pjottum op 10-05-2021 17:07 . Reden: dit en dat. ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kenhas
pro_6or schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Getverdegetver.

Of hoe je zaken toch maar weer kunt verdraaien om een anti-hamilton post te kunnen maken.

Hij zegt dat, door dicht achter Verstappen te rijden, hij veel heeft bijgeleerd over het gedrag van de Red Bull. Is dat zo raar?
Voor de rest heeft hij nergens benadrukt dat Verstappen fouten maakt. Hij (en ik dacht Mercedes als team zelf ook) heeft gezegd dat ze nu races hebben gewonnen door het ongeluk en fouten van Red Bull en dat dit niet zou mogen. Ze mogen niet uitgaan van fouten van anderen maar door zelf beter te zijn.

Als je dat al op zo'n manier leest...
Lewis Hamilton believes he is only leading the F1 2021 championship because Red Bull are "making a lot of mistakes
Volgens mij is dit geen eigenpijperij maar gewoon toegeven dat hij zelf al veel geluk heeft gemaakt

Zo'n beetje hetzelfde als de commentaar hier (niet van jou) op de radio call die we hoorden van Wolff richting FIA. Het is de eerste keer dat zoiets wordt uitgezonden. Er zijn al verschillende opmerkingen daarover geweest maar voor de gemakkelijkheid wordt even achterwege gelaten dat ieder team bijna constant berichten roept richting wedstrijdleiding, zodat er toch maar weer een "anti"-post kan gezet worden. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die denkt dat die boodschap van Wolff de enigste was die richting wedstrijdleiding ging

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Kenhas het enige wat ze continu doen is downplayen. Wanneer de dominantie echt afgelopen is? Joost mag het weten maar fair op kwaliteit de echte rijders vergelijken gaat nooit (meer) gebeuren. Imago schade

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:48

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

@JB We dromen toch elk jaar weer van een ander podium, de doorbraak van een ander team, de fail van de sporedrive, een coredump van de Mercedes - het gebeurd gewoon niet. Dat is jammer, maar het is niet anders.
Maar als je dan alles wint en dan zegt: oh, dat ging maar net goed - dan ben je aan het downplayen.

Wellicht speelt Ham wel mindgames met ons. Kan ook.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

pjottum schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:18:
@JB We dromen toch elk jaar weer van een ander podium, de doorbraak van een ander team, de fail van de sporedrive, een coredump van de Mercedes - het gebeurd gewoon niet. Dat is jammer, maar het is niet anders.
Maar als je dan alles wint en dan zegt: oh, dat ging maar net goed - dan ben je aan het downplayen.

Wellicht speelt Ham wel mindgames met ons. Kan ook.
Hij moet er voor werken, zeker. Dat is ook mooi om te zien tot nu toe dit seizoen maar het voelt zo kansloos. Wat als Max er niet was? Weer een jaar 1-2 en half gas wedstrijden voor MER? Waarom kan niemand mee?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenhas
@JB tuurlijk, er zal zeer veel downplayen tussen zitten. Maar die quote van Hamilton is, voor mij, geen downplayen maar gewoon realiteit. Ze hebben al gewoonweg veel geluk gehad. Zonder de fouten van Red Bull had Verstappen al ruim op kop gestaan in het klassement.

En als Mercedes zegt dat Red Bull één van de favorieten is, dan is het toch zo?

Er zit zeer veel politiek geblaat tussen en veel psychologische oorlogsvoering. Maar als ik de interactie zie tussen Hamilton en Verstappen als de quali of race voorbij is, dan kunnen die twee prima door één deur. Meer dan de meeste mensen hier. Gisteren was mooi te zien, tijdens het interview van Bottas na de race, dat Hamilton en Verstappen lekker stonden te keuvelen

Ik heb echt de indruk dat die twee in een klasse apart rijden en mekaar naar een nog hoger niveau tillen

[ Voor 8% gewijzigd door Kenhas op 10-05-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Kenhas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Of hoe je zaken toch maar weer kunt verdraaien om een anti-hamilton post te kunnen maken.

Hij zegt dat, door dicht achter Verstappen te rijden, hij veel heeft bijgeleerd over het gedrag van de Red Bull. Is dat zo raar?
Voor de rest heeft hij nergens benadrukt dat Verstappen fouten maakt. Hij (en ik dacht Mercedes als team zelf ook) heeft gezegd dat ze nu races hebben gewonnen door het ongeluk en fouten van Red Bull en dat dit niet zou mogen. Ze mogen niet uitgaan van fouten van anderen maar door zelf beter te zijn.

Als je dat al op zo'n manier leest...

[...]

Volgens mij is dit geen eigenpijperij maar gewoon toegeven dat hij zelf al veel geluk heeft gemaakt

Zo'n beetje hetzelfde als de commentaar hier (niet van jou) op de radio call die we hoorden van Wolff richting FIA. Het is de eerste keer dat zoiets wordt uitgezonden. Er zijn al verschillende opmerkingen daarover geweest maar voor de gemakkelijkheid wordt even achterwege gelaten dat ieder team bijna constant berichten roept richting wedstrijdleiding, zodat er toch maar weer een "anti"-post kan gezet worden. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die denkt dat die boodschap van Wolff de enigste was die richting wedstrijdleiding ging
Wanneer heb je Max ooit horen zeggen dat hij Lewis nu precies door heeft, weet hoe hij rijd etc. Of dat Lewis nu toch wel grote fouten maakt, nu de strijd er is etc.

Ik denk dat het weldegelijk bespelen van de pers is. Dat is al niet nodig want de pers staat al voltallig klaar om dit seizoen aan Lewis te gunnen, “ondanks de erg goede Max die toch net iets te veel fouten maakte maar de geslepen vos Lewis niet”. Dat narratief is al lopende.

Als ik poker en ik zie jou elke keer je ringvinger opkrullen wanneer je bluft dan ga ik echt niet zeggen dat ik dat gezien heb, of ueberhaupt dat er dingen te zien zijn.

Edit, ik ben niet anti Hamilton trouwens. Hij is een fantastische coureur, maar waarom hij toch altijd maar die (volgens jou niet dan) mindgames nodig denkt te hebben. Beyond me.

[ Voor 4% gewijzigd door pro_6or op 10-05-2021 17:28 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom had Max eigenlijk geen nieuwe Gele band meer in de race? Heeft hij daar teveel op gereden in de trainingen ofzo? Of was dat omdat Pirelli gezegd had dat Rood-Geel-Rood het snelst was en ze bij RBR geen track positie willen opgeven door te pitten naar Rood toen Bottas gepit had?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
pro_6or schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:25:
[...]

Als ik poker en ik zie jou elke keer je ringvinger opkrullen wanneer je bluft dan ga ik echt niet zeggen dat ik dat gezien heb, of ueberhaupt dat er dingen te zien zijn.
Moest gelijk aan dit fragment denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

zonoskar schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:33:
Waarom had Max eigenlijk geen nieuwe Gele band meer in de race? Heeft hij daar teveel op gereden in de trainingen ofzo? Of was dat omdat Pirelli gezegd had dat Rood-Geel-Rood het snelst was en ze bij RBR geen track positie willen opgeven door te pitten naar Rood toen Bottas gepit had?
Hij had wel een nieuwe. 1 set. Daar heeft hij 40 ronden op gereden. Hij had alleen de 2e set niet meer. Die had hij tijdens fp2 meen ik gebruikt. Ik denk om te testen welke pace ze dachten te kunnen halen meteen 1 stopper.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Kenhas schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:20:
@JB tuurlijk, er zal zeer veel downplayen tussen zitten. Maar die quote van Hamilton is, voor mij, geen downplayen maar gewoon realiteit. Ze hebben al gewoonweg veel geluk gehad. Zonder de fouten van Red Bull had Verstappen al ruim op kop gestaan in het klassement.

En als Mercedes zegt dat Red Bull één van de favorieten is, dan is het toch zo?

Er zit zeer veel politiek geblaat tussen en veel psychologische oorlogsvoering. Maar als ik de interactie zie tussen Hamilton en Verstappen als de quali of race voorbij is, dan kunnen die twee prima door één deur. Meer dan de meeste mensen hier. Gisteren was mooi te zien, tijdens het interview van Bottas na de race, dat Hamilton en Verstappen lekker stonden te keuvelen

Ik heb echt de indruk dat die twee in een klasse apart rijden en mekaar naar een nog hoger niveau tillen
Die ene quote is ook niet zo heel gek, en na zoveel jaar persmomenten ben je ook weer blij als je weer eens wat nieuws kan bedenken om te zeggen lijkt me....

Tegelijkertijd gaat het om het totaalplaatje en op een gegeven moment gaan mensen zich ergeren aan dat geneuzel van o.a. telkens die (onterechte) underdog positie, paniekerig oh mijn tyres zijn shot en dan nog tig ronden door rijden etc, gaap.

En qua psychologische oorlogingsvoering lijkt het me vrij nutteloos want heb niet het idee dat Max zich daar door laat beinvloeden.

Ik zou zeggen 'keep it real' maar goed iedere coureur heeft zijn eigen stijl en dat is ook verder prima anders werd het een saaie boel..

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 11:30

DataGhost

iPL dev

zonoskar schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:33:
Teveel gebruikt in de trainingen ja. Zowel Hamilton als Bottas hadden een set gebruikte en een set nieuwe gele, Verstappen had alleen maar een set nieuwe gele, geen gebruikte meer. Hij had wel een nieuwe set rode itt de Mercs. Dat is altijd een gok, waarschijnlijk ingegeven door hoe de auto's presteren op elke band. Waarschijnlijk was S-M-S ook de tactiek die ze in gedachten hadden in eerste instantie, dus hebben ze daarvoor de juiste setjes banden ingeleverd. Dus de tweede Medium ingeleverd, een setje hards overgelaten voor bij een vroege SC en een nieuw setje Soft voor het einde van de race.

Alleen was er tijdens de race geen mogelijkheid voor hem om daarvan af te wijken. Niet toen Hamilton pitte voor zijn tweede set Mediums, want dan had hij hetzelfde tempo de rest van de race moeten rijden op Softs, die maar marginaal sneller waren (dus inhalen is onwaarschijnlijk) en wel eerder kapot gaan. Daardoor heeft Bottas juist ook de kans op zijn Mediums Verstappen in te halen tegen het einde. Waar Red Bull vooral enorm op zat te wachten was een safety car met Hamilton op +14s ofzo, waardoor er voor hem geen realistische kans op een pitstop was als hij niet op gebruikte (itt nieuwe) softs achter Verstappen terecht zou willen komen. Als Mercedes Bottas niet naar binnen had gehaald voor de snelste ronde was dat voor Verstappen ook geen optie meer geweest.

Met een extra set Mediums in plaats van de Softs geef je het mogelijke voordeel van de Softs op maar dat had in deze situatie wel kunnen schelen, al was het maar heel gering. Perez was nergens om druk te zetten dus Mercedes had met beide auto's de regie in handen. De overcut van Verstappen (schijnbaar onbedoeld) was hem zeker geen tweede keer gelukt. Je moet zo ontzettend gokken dat je op precies het juiste moment naar binnen gaat voor die tweede set Mediums en dat de banden van Hamilton voldoende kapot zijn dat je de leiding kan pakken, maar dan zit hij alsnog vlak achter je voor de rest van de race. Helemaal als hij gewoon achter je aan de pits in rijdt, en dan heb je daar ook nog eens het risico dat je je plek verliest door een slechte stop. Op bijna elk moment heeft Hamilton het initiatief voor de undercut en on-track had Verstappen hem waarschijnlijk op Mediums niet in kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin0
  • Laatst online: 16-05 14:10
peeth schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:34:
[...]

Zal ook te maken hebben met welke banden ze mee nemen, RBR lijkt beter op de zachtere type banden waar MB beter is op de hardere type banden.

Mogelijk als we de volgende 2 GPs op de zachtste compounts rijden dat RBR wel degelijk een groot voordeel hebben.

Twitch

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Help!!!! schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:49:
En qua psychologische oorlogingsvoering lijkt het me vrij nutteloos want heb niet het idee dat Max zich daar door laat beinvloeden.
Dat zeggen ze allemaal. Nico Rosberg loopt nog steeds met een trauma rond en die heeft een kampioenschap gewonnen van Hamilton!
Bij "echte" oorlog zie direct dat iemand gewond is, bij psychologische oorlogsvoering niet, daar kun je hooguit achteraf redeneren dat er iets aan de hand is.

Volgens mij is Verstappen juist heel gevoelig voor wat Hamilton doet. Ook zonder Hamilton kom Verstappen regelmatig nogal gefrustreerd over.

Ik zie ieder weekend wel een prik van Hamilton richting Verstappen en als ik het al zie dan zijn er waarschijnlijk nog honderd kleine prikjes die ik niet zie. Zo heb ik Hamilton al twee keer Verstappen zien afsnijden tijdens een training zonder dat het zijn eigen positie echt verbeterde. Opeens rijdt hij vanuit het niets een paar auto's voorbij en duikt voor Verstappen vlak voordat die aan een snelle ronde wil beginnen om daar dna een beetje te treuzelen
Volgens mij deed hij dat puur en alleen om voortdurende de aandacht van Verstappen te trekken. Ook lijkt hij opvallend vaak de pit te verlaten net voor het moment dat Verstappen langs komt. Als hij als eerste bij de parkeerplek voor winnaars komt zet hij z'n auto zo dat Verstappen moeite heeft met parkeren.

Ik kan onmogelijk bewijzen dat hij het met opzet doet of met het doel om Verstappen te irriteren, maar ik heb al genoeg gefrusteerde geluiden van Verstappen gehoord om te geloven dat het werkt. Iedere keer dat RedBull zegt dat Verstappen er niet gevoelig voor is erkennen ze het probleem. Als hij er echt niet gevoelig voor was dan hoefde RB er ook niks over te zeggen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Het is irritant, maar ik denk nog steeds niet dat het hem in negatieve zin beinvloed. Ik denk dat het Max alleen maar meer motiveert.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Natuurlijk is Max er gevoelig voor. Kijk maar naar hoe blij hij was met die 1e pole. Of in 2018 toen die hetze er was.

Wij hadden vroeger ook een spelers in ons team (volleyball) die altijd bezig was de tegenstander te etteren. Zodra ze dan ook maar iets bij hem deden was hij het spoor volledig bijster, dat dan weer wel!

Lewis is er volgens mij ook vol mee bezig. Het feit dat we het er steeds over hebben hoort daar ook bij. Dan gaat hij het weer ontkennen, anders uitleggen en hoe dúrf je het zo uit te leggen. Dat heb ik heb ik hem ook al zo vaak zien doen. Ik ken het bijbehorende gezicht inmiddels ook.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Help!!!! schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:29:
^
Het is irritant, maar ik denk nog steeds niet dat het hem in negatieve zin beinvloed. Ik denk dat het Max alleen maar meer motiveert.
Gezien het aantal fouten dat hij maakt en de risico's die hij neemt lijkt hij toch niet echt lekker in z'n vel te zitten. De manier waarop hij al twee keer Hamilton in de eerst bocht van de baan drukt is voor mij een teken dat Verstappen er zelf nog niet in gelooft. Als hij echt zelfvertrouwen had dan nam hij geen risico's maar liet hij Hamilton rustig voor gaan in de wetenschap dat hij er vroeg of laat toch wel voorbij komt. Precies zoals Hamilton dat wel doet.

Nu ik toch bezig ben. Bottas krijgt ook de volle laag. Het post race interview van Hamilton was bepaald niet subtiel met z'n opmerking over hoe hij uiteraard deed wat het team van hem vroeg. En de "Leave Britneyottas Alone" van vorige week was ook meer vilein dan behulpzaam.

[ Voor 16% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10-05-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Max kan ook helemaal los gaan over de radio als iets hem niet bevalt. Lewis meldt het alleen.

Moet zeggen dat ik hem na de race wel veel rustiger vond overkomen, meer berustend dat is ook wel anders geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

AvK

Ready Set Go

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Gezien het aantal fouten dat hij maakt en de risico's die hij neemt lijkt hij toch niet echt lekker in z'n vel te zitten. De manier waarop hij al twee keer Hamilton in de eerst bocht van de baan drukt is voor mij een teken dat Verstappen er zelf nog niet in gelooft. Als hij echt zelfvertrouwen had dan nam hij geen risico's maar liet hij Hamilton rustig voor gaan in de wetenschap dat hij er vroeg of laat toch wel voorbij komt. Precies zoals Hamilton dat wel doet.
Max drukt Hamilton van de baan? Hebben we wel de zelfde wedstrijden gezien?

Vorige week was Max duidelijk sneller en lag voor Hamilton, dan moet H gewoon liften zodra er geen asfalt meer is. Dat deed H niet en dus klapperde hij over de gele broodjes. Dat is H zijn keuze.

Gisteren remde Max gewoon later en H koos eieren voor zijn geld. Die had wat geleerd de week daarvoor.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

AvK schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Vorige week was Max duidelijk sneller en lag voor Hamilton, dan moet H gewoon liften zodra er geen asfalt meer is. Dat deed H niet en dus klapperde hij over de gele broodjes. Dat is H zijn keuze.

Gisteren remde Max gewoon later en H koos eieren voor zijn geld. Die had wat geleerd de week daarvoor.
En ook in Imola wist hij best dat hij geslagen was, maar hij wilde gewoon niet opgeven. Nu wist hij dat hij toch wel ging winnen. Max had simpelweg de betere start.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Ik zie hier echt geen relatie met HAM zijn spelletjes.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

AvK schreef op maandag 10 mei 2021 @ 18:44:

Er is een verschil tussen "gelijk hebben" en "verstandig zijn".
Ja, Verstappen mocht dat en Hamilton moest inderdaad plaats maken.
Maar de kans dat zo'n actie verkeerd gaat en de kans dat ze allebij van de baan afgaan is vrijg groot.
Natuurlijk hoort het ook bij het spel om een beetje 'chicken' te spelen en de ander uit angs/respect te laten schuiven, zeker bij zo'n kampioen vs uitdager gevecht, maar het is niet zonder risico.
Verstappen legt z'n lot in de handen (ok, de remvoet) van Hamilton. Hamilton houdt zelf de controle.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Sorry maar als mensen dit soort battles als van de baan drukken gaan beschouwen dan is het echt gedaan met de sport. Als je aan de binnenkant zit en naast elkaar is de bocht gewoon van jou.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@CAPSLOCK2000 Max wordt vanzelf verstandig als ie weet dat de auto beter is. Ik zou ook he-le-maal maf worden als je telkens verslagen wordt met materiaal. Lewis denkt toch 2 vingers in de neus want “ik heb power”. Beetje doen dat ie geniet van dit alles is natuurlijk ook zijn spelletje om Max gek te maken. Ze weten gewoon dat ze goed zitten, Max mag er weer even aan ruiken, vervolgens wederom een mentale tik uitdelen. De volgende keer crashed ie, en dan kan Lewis m nog gekker maken. Wie rijdt er echt op de limit van zijn kunnen icm het gegeven materiaal onder de reet?

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 10-05-2021 19:19 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Wat dat betreft best bijzonder dat RBR er zoveel geld in blijft pompen. Ook andere teams komen nog niet een klein beetje in de buurt. Laat staan een coureur die het echt in zich heeft.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
JB schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:18:
@CAPSLOCK2000 Max wordt vanzelf verstandig als ie weet dat de auto beter is. Ik zou ook he-le-maal maf worden als je telkens verslagen wordt met materiaal. Lewis denkt toch 2 vingers in de neus want “ik heb power”. Beetje doen dat ie geniet van dit alles is natuurlijk ook zijn spelletje om Max gek te maken. Ze weten gewoon dat ze goed zitten, Max mag er weer even aan ruiken, vervolgens wederom een mentale tik uitdelen. De volgende keer crashed ie, en dan kan Lewis m nog gekker maken. Wie rijdt er echt op de limit van zijn kunnen icm het gegeven materiaal onder de reet?
Dr wordt al weer gesproken alsof het seizoen al gereden is. Er zijn al wel weer vier races gereden.

Halverwege het seizoen kunnen we pas de balans opmaken. En als ik naar de baantjes kijk tot race 11-12 dan denk ik dat je gek bent als je je geld blind op mercedes zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kenny_026 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:15:
Sorry maar als mensen dit soort battles als van de baan drukken gaan beschouwen dan is het echt gedaan met de sport. Als je aan de binnenkant zit en naast elkaar is de bocht gewoon van jou.
Je begrijpt me verkeerd. Niemand heeft iets verkeerd gedaan, dit hoort er allemaal bij. Misschien heb ik de verkeerde woorden gekozen want ik bedoel het niet negatief.

Sommige rijstijlen brengen meer risico met zich mee dan andere stijlen.
Verstappen lijkt veel meer van dat soort risico's te nemen dan Hamilton.
Voor mij is dat een teken dat Hamilton meer vertrouwen heeft dat hij het uiteindelijk toch wel wint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Kenny_026 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Dr wordt al weer gesproken alsof het seizoen al gereden is. Er zijn al wel weer vier races gereden.

Halverwege het seizoen kunnen we pas de balans opmaken. En als ik naar de baantjes kijk tot race 11-12 dan denk ik dat je gek bent als je je geld blind op mercedes zet.
ik hoop het. Het gaan me niet zozeer om Max maar om die jarenlange dominantie. Wespennest, bah

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

JB schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:22:
Wat dat betreft best bijzonder dat RBR er zoveel geld in blijft pompen. Ook andere teams komen nog niet een klein beetje in de buurt. Laat staan een coureur die het echt in zich heeft.
Uiteindelijk is het doel natuurlijk reclame maken voor frisdrank. Races winnen is een middel daartoe, geen doel op zich. Als RedBull veel aandacht krijgt door de strijd tussen Hamilton en Verstappen dan is het doel bereikt. Winnen is niet noodzakelijk.

Sterker nog, ik denk dat RB liever de huidige strijd heeft dan dat ze race na race voorop rijden zoals Mercedes dat vorig jaar deed. Na de eerste ronde komt je auto tot aan de finish nauwelijks meer in beeld en niemand raakt opgewonden van de zoveelste overwinning van de steeds dezelfde kampioen. RB wil een rebels imago hebben en dat gaat beter als er iets is om voor te vechten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:13:
[...]

Er is een verschil tussen "gelijk hebben" en "verstandig zijn".
Ja, Verstappen mocht dat en Hamilton moest inderdaad plaats maken.
Maar de kans dat zo'n actie verkeerd gaat en de kans dat ze allebij van de baan afgaan is vrijg groot.
Natuurlijk hoort het ook bij het spel om een beetje 'chicken' te spelen en de ander uit angs/respect te laten schuiven, zeker bij zo'n kampioen vs uitdager gevecht, maar het is niet zonder risico.
Verstappen legt z'n lot in de handen (ok, de remvoet) van Hamilton. Hamilton houdt zelf de controle.
Max had de betere start, op dat moment was Lewis geslagen. Dan moet je er ook voor gaan. Kapitaliseren. Het was ook een cleane move. Dat vind ik vaak bij Max, hij geeft de ander altijd de ruimte om af te breken. Maar het is altijd een risico ja. Zeker omdat Lewis bij een eventuele botsing nu al 4 races bezig is de verantwoordelijkheid daarvoor bij Max te leggen. Die is namelijk lang niet zo verstandig, beheerst en, maakt veel meer fouten. Krijgen we week op week te horen. Binnenkort dus een albonnetje op Max. Monaco is een mooi plekje, eindig je meteen in de barrière bij een klein duwtje. Had hij maar geduldig moeten zijn. Zoals ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

pro_6or schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Max had de betere start, op dat moment was Lewis geslagen. Dan moet je er ook voor gaan. Kapitaliseren. Het was ook een cleane move. Dat vind ik vaak bij Max, hij geeft de ander altijd de ruimte om af te breken. Maar het is altijd een risico ja. Zeker omdat Lewis bij een eventuele botsing nu al 4 races bezig is de verantwoordelijkheid daarvoor bij Max te leggen. Die is namelijk lang niet zo verstandig, beheerst en, maakt veel meer fouten. Krijgen we week op week te horen. Binnenkort dus een albonnetje op Max. Monaco is een mooi plekje, eindig je meteen in de barrière bij een klein duwtje. Had hij maar geduldig moeten zijn. Zoals ik.
En de mazzel erbij hebbende, krijgt ie een duw van de FIA, gaat nieuwe neus halen, krijgt weer een safety car en pakt alsnog punten cq een podium terwijl Max DNF :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:28:
[...]

Uiteindelijk is het doel natuurlijk reclame maken voor frisdrank. Races winnen is een middel daartoe, geen doel op zich. Als RedBull veel aandacht krijgt door de strijd tussen Hamilton en Verstappen dan is het doel bereikt. Winnen is niet noodzakelijk.

Sterker nog, ik denk dat RB liever de huidige strijd heeft dan dat ze race na race voorop rijden zoals Mercedes dat vorig jaar deed. Na de eerste ronde komt je auto tot aan de finish nauwelijks meer in beeld en niemand raakt opgewonden van de zoveelste overwinning van de steeds dezelfde kampioen. RB wil een rebels imago hebben en dat gaat beter als er iets is om voor te vechten.
Dat was ook gelukt met de Renault achterin. Natuurlijk klopt hetgeen wat je zegt qua marketing maar “voor spek en bonen meedoen” zoals eigenlijk alle andere teams, blijft bizar.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 10-05-2021 19:35 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:22:
[...]

Je begrijpt me verkeerd. Niemand heeft iets verkeerd gedaan, dit hoort er allemaal bij. Misschien heb ik de verkeerde woorden gekozen want ik bedoel het niet negatief.

Sommige rijstijlen brengen meer risico met zich mee dan andere stijlen.
Verstappen lijkt veel meer van dat soort risico's te nemen dan Hamilton.
Voor mij is dat een teken dat Hamilton meer vertrouwen heeft dat hij het uiteindelijk toch wel wint.
Het was ook geen persoonlijke aanval dus excuses als het zo overkomt. Maar het is een tekenende trend aan het worden lijkt wel.

Max moet ook he. Als je structureel weet dat je het al jaren alleen moet doen, en weet dat je minder materiaal hebt, wat blijft er dan nog over anders dan een agressieve rijstijl. Helemaal los van of we het mooi vinden of niet.

Aan de andere kant staat lewis die, sorry dat ik het zo noem, zn werkertje heeft. Daarnaast heeft hij ook het materiaal... Dan is een uitspraak als “for me it’s not a sprint but a marathon” ook wel heel makkelijk hoor. Ook dit los van zijn persoonlijke kwaliteiten natuurlijk. Maar hij zit ten opzichte van max gewoon in een luxe positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 13:55
Vond dat Max tijdens de start ook wel heel ver naar voren stond trouwens. Schaduw van zijn band nieteens op de gele lijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xU6B1an0KrnRSdXHY9IBCmIbiRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKuTdpQadtE5U48Kdge1FMvb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Sniffels op 10-05-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:11
Sniffels schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:15:
Vond dat Max tijdens de start ook wel heel ver naar voren stond trouwens. Schaduw van zijn band nieteens op de gele lijn.[Afbeelding]
Zo staat hij volgens meestal. Viel me een andere race ook al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:28:

Welnee. Red Bull wil echt wel WCC en WDC worden, dat levert gewoon gigantisch veel publiciteit en extra reclamemogelijkheden op. Mateschitz pompt er echt niet alleen voor de lol zoveel geld in.

[ Voor 3% gewijzigd door warp op 10-05-2021 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sniffels schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:15:
Vond dat Max tijdens de start ook wel heel ver naar voren stond trouwens. Schaduw van zijn band nieteens op de gele lijn.[Afbeelding]
De witte lijn gaat het om, niet de gele. De gele is maar een hulp-lijn omdat ze de witte lijn niet kunnen zien uit de auto. En zoals je ziet, ze hoeven niet op de gele lijn te staan en er is best wat marge. Daarnaast weet ik niet 100% zeker of ze tot op de millimeter binnen de lijnen moeten staan, of dat ze niet te ver erbuiten mogen staan en ze wel absoluut stil moeten staan en niet nog/al de kleinste millimeter bewegen tijdens "lights out".

Edit:
Ter verduidelijking. Gasly stond wel echt 20, 30 cm buiten de witte lijn, dus dat was wel een grovere fout en daarom bestraft.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 10-05-2021 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

AvK

Ready Set Go

Beste mensen. Het seizoen is net echt begonnen.
Wie had kunnen voorzien dat het vorig jaar zo een knettergek seizoen werd.

We hebben nog een lange weg te gaan. En het is nu al spannend.
Oke, twee super spannende en chaotische races en daarna eigenlijk twee een beetje saaie races.

Maar dat is Formule 1.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 23:02:
[...]

De witte lijn gaat het om, niet de gele. De gele is maar een hulp-lijn omdat ze de witte lijn niet kunnen zien uit de auto. En zoals je ziet, ze hoeven niet op de gele lijn te staan en er is best wat marge. Daarnaast weet ik niet 100% zeker of ze tot op de millimeter binnen de lijnen moeten staan, of dat ze niet te ver erbuiten mogen staan en ze wel absoluut stil moeten staan en niet nog/al de kleinste millimeter bewegen tijdens "lights out".

Edit:
Ter verduidelijking. Gasly stond wel echt 20, 30 cm buiten de witte lijn, dus dat was wel een grovere fout en daarom bestraft.
Je mag idd niet voor de witte lijn staan.

Te ver voor de gele lijn en op de witte kan wel weer zorgen dat je makkelijker een valse start maakt.
Aangezien de afstand naar de transponder bepalend is daarvoor.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48

FunkyTrip

Funky vidi vici!

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:22:
Omdat zijn auto superieur is.

Max haalt bovennatuurlijk veel uit de RB, rijdt teamgenoten op bijkans een half rondje, de één na de ander. Teamgenoten die 4 tot 8e worden en strijdt leveren met de rest van het veld. Maar niet Max. Die blijft vlakbij een meervoudig wereldkampioen in een superieure auto.

Ik snap ook wel dat Max denkt "Bah, ik haal vele tienden per seconden per rondje meer uit deze auto dan welke andere coureur ook en het is nóg niet genoeg om die superieure mercedes bij te blijven als er een goede coureur in zit".

Met wat pech gaat Hamilton met pensioen en gaat zijn stoeltje naar een andere coureur die beter is dan Bottas en dan wordt Max weer 2e. Tot ie zelf ooit voor Mercedes mag rijden. En dan komt zijn droom pas eindelijk uit: 30 seconde voor op de rest rijden elke race en fluitend wereldkampioen worden.

[ Voor 66% gewijzigd door FunkyTrip op 11-05-2021 00:05 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:50
https://drivetribe.com/p/...re-S2yIgdlQSWi-KZi3aiyM0g
Dit accident heb ik gemist. Msc die net iets doorschiet. Maar die kerel steekt al meteen duimpje op. Grappig om te zien wel.
Link staat in het artikel 2e alinea "knocking the member...."

[ Voor 13% gewijzigd door Snowhite0901 op 11-05-2021 07:47 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snowhite0901 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 06:58:
https://drivetribe.com/p/...re-S2yIgdlQSWi-KZi3aiyM0g
Dit accident heb ik gemist. Msc die net iets doorschiet. Maar die kerel steekt al meteen duimpje op. Grappig om te zien wel.
Voor de F1TV kijkers (in de link zie ik zo snel geen video ervan), ergens rond de 42 minuten.
Ik vind het wel meevallen, ja hij schiet een paar cm door en de front jack wordt daardoor wat weggeduwd. Maar vorige week met Ricciardo was volgens mij al "erger". Laat staan die keer dat Stroll de front jack man een koprol achteruit liet maken.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.

Verder wat simpele huisregels van dit topic:
  • Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
  • We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
  • Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
  • Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
    -Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
    -Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
    -Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
    -Gezeur over Hamilton.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.