himlims_ schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:47:
[...]
ik kijk de analyses van peter graag; maar zijn conclusie vind ik wel erg raar; hij stelt dat lewis zijn banden spaart door een 'kortere draai' aan te houden dan max. met mijn beperkte kennis van fysica is het overgestelde waar; hoe meer load/drukje op een band zet (sneller), slijt deze ook harder. max maakte grootere radius; minder load op band = langer mee gaan. toch?
Is al jaren dat Hamilton daar een verschil maakt. Jaren geleden ook eens een youtube filmpje gezien met de uitleg. Maar is al lang geleden en ik twijfel of ik het nog zou vinden
Hoe korter de bocht, hoe meer load maar hoe korter de tijd van de load. En je gaat iets trager door de bocht. En je legt minder meters af.
Hoe ruimer door de bocht, hoe meer snelheid je kan behouden, waardoor de load verhoogt. En je legt veel meer meters af.
Hoe langer je de band belast, hoe hoger de temperatuur en hoe hoger de kans op oververhitting.
Beter 2seconden meer load waardoor de temperatuur van 50 van 70 graden gaat dan 3 seconden waardoor de temperatuur van 50 naar 90 gaat terwijl oververhitting start vanaf 85 of zo (cijfers zijn fictief, gewoon om het punt te verduidelijken)
Vooral de medium snelle bochten zouden het verschil maken.
Bijkomend voordeel is het vertragen van achterliggers die zeer kort volgen. Als jij de bocht korter neemt en dus iets trager, moeten de achtervolgers ook meer vertragen dan ze zouden willen
Kan zijn dat ik het mij niet meer 100% juist herinner maar zo heb ik het toch onthouden
[
Voor 6% gewijzigd door
Kenhas op 10-05-2021 10:51
]