Nou sterker nog, Bottas was op de mediums ongeveer 1 seconde sneller dan Verstappen zie ik. Bottas..Vuvuzela schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:57:
[...]
Maar reden ze ook beiden zo snel mogelijk? Of was Max aan het sparen, en wilde ham het gat dichten omdat hij wist dat hij nog eens gaat stoppen,
Nee, je snapt het niet.Will_M schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:36:
[...]
Aaah.... Daar waren die containers bij Ameland dus voor bedoeld? Gewoon een kunstmatig rif om de getijden te kunnen beïnvloeden door het team van Mazepin?
Die lagen eerst al op een boot, wanneer die van een boot in het water vallen levert dat niks op.
Hoeveelheid verplaatst water blijft gelijk, simpel Archimedes, basiskennis
En dan oranje, net als in 't zwembad
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik denk dat ze max hadden moeten pitten naar rood toen bottas binnen kwam. Hij had toen nog een gat van een seconde of 9. Dan kwam hij 13 seconden achter hamilton. Maar max reed op rood wel bijna 3 seconden sneller dan hamilton op versleten geel... dan hadden ze nog een kans gemaakt in ieder geval. Nu was het overduidelijk kansloos.
VER had dan op de nieuwe rode band een slordige 24 ronden moeten gaan rijden. Die banden waren dan tijdens de eerste ronden nog 'nieuw' en boden dus veel voordeel ten opzichten van de gele band maar gaan ook vrij snel achteruit waardoor HAM en BOT er waarschijnlijk beide vóór hadden kunnen komen.savale schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:45:
Ik denk dat ze max hadden moeten pitten naar rood toen bottas binnen kwam. Hij had toen nog een gat van een seconde of 9. Dan kwam hij 13 seconden achter hamilton. Maar max reed op rood wel bijna 3 seconden sneller dan hamilton op versleten geel... dan hadden ze nog een kans gemaakt in ieder geval. Nu was het overduidelijk kansloos.
Wat nou als HAM 0.1 seconde langzamer had gereageerd in bocht 1/2. Wat voor een race hadden we dan gehad
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Een race met minimaal 2 auto's minder, denk ik zo maarJasphur schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:57:
Wat nou als HAM 0.1 seconde langzamer had gereageerd in bocht 1/2. Wat voor een race hadden we dan gehad
Nee ik bedoel de laatste stop van Bottas. Op een ronde of 8 voor het einde was dat volgens mij. Weet het niet meer precies, maar toen was het al duidelijk dat Verstappen kansloos zou zijn imo.Will_M schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:48:
[...]
VER had dan op de nieuwe rode band een slordige 24 ronden moeten gaan rijden. Die banden waren dan tijdens de eerste ronden nog 'nieuw' en boden dus veel voordeel ten opzichten van de gele band maar gaan ook vrij snel achteruit waardoor HAM en BOT er waarschijnlijk beide vóór hadden kunnen komen.
Zal het even precies terug zoeken...
Altijd wel machtig om te zien hoe snel die mensen denken en reageren.. Was later op de race ook nog een inhaalmomentje waar je ziet dat die rijders super reflexen hebbenJasphur schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:57:
Mee eens. Er was toen een gat van 11 seconden en er waren nog ongeveer 10 ronden te gaan. Dat was Max' enige kans. Zoals hij nu werd ingehaald kon je mijlenver van tevoren aan zien komen.savale schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:01:
[...]
Nee ik bedoel de laatste stop van Bottas. Op een ronde of 8 voor het einde was dat volgens mij. Weet het niet meer precies, maar toen was het al duidelijk dat Verstappen kansloos zou zijn imo.
LEC die NOR even voorbij ging. Was mooi op de onboard camera te ziendglavimans schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:03:
[...]
Altijd wel machtig om te zien hoe snel die mensen denken en reageren.. Was later op de race ook nog een inhaalmomentje waar je ziet dat die rijders super reflexen hebben
Mercedes op geel was niet te verslaan. Verstappen heeft het nog lang volgehouden.
Plek 10 was goed gewild. Mooie gevechten daar. Bijzondere race? Nee geen gedenkwaardige maar vermakelijk.
Plek 10 was goed gewild. Mooie gevechten daar. Bijzondere race? Nee geen gedenkwaardige maar vermakelijk.
TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear
En dan? O dat moment zou VER dan nog altijd een slordige 20 seconden achter liggen op Hamilton, dat zou betekenen dat ie per rondje minstens 2,5 seconde zou moeten inhalen. Dat verschil ga je met een nieuwe soft vs. een gebruikte medium zelfs niet goed maken.savale schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:01:
[...]
Nee ik bedoel de laatste stop van Bottas. Op een ronde of 8 voor het einde was dat volgens mij. Weet het niet meer precies, maar toen was het al duidelijk dat Verstappen kansloos zou zijn imo.
Dit was een poging tot een undercut van Mercedes die perfect was gelukt. Als Max direct achter Hamilton aan de pits in was gegaan, dan had ie de leiding gehouden. Horner heeft hier dus gewoon een strategische misser gemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 09-05-2021 18:05 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
net opgezocht: 10 ronden had hij dan op rood kunnen knallen. Gat naar Hamilton was dan wel een seconde of 16 a 17 geweest, maar dan had Max wel veel meer overspeed en dat denk ik nog wel dicht kunnen rijden.JeroenTheStig schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:04:
[...]
Mee eens. Er was toen een gat van 11 seconden en er waren nog ongeveer 10 ronden te gaan. Dat was Max' enige kans. Zoals hij nu werd ingehaald kon je mijlenver van tevoren aan zien komen.
En zo niet dan heeft ie er tenminste nog alles aan kunnen doen...
[ Voor 6% gewijzigd door savale op 09-05-2021 18:06 ]
Er zitten meestal 18 (ooit 19) auto's méér op de baan en VER had op dat moment in verkeer terecht gekomen waar je niet vol gas aan voorbij kunt rijden, zelfs niet als je MAX of HAM heet.savale schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:05:
[...]
net opgezocht: 10 ronden had hij dan op rood kunnen knallen. Gat naar Hamilton was dan wel een seconde of 16 a 17 geweest, maar dan had Max wel veel meer overspeed en dat denk ik nog wel dicht kunnen rijden.
En zo niet dan heeft ie er tenminste nog alles aan kunnen doen...
Max is wel echt op z'n best als "jager", dus ik weet het net zo niet. In ieder geval had ie Hamilton onder druk kunnen zetten, wat wellicht ook wat had opgeleverd. Nu had ie 6 seconden voorsprong met 10 ronden te gaan en Hamilton met een overspeed van 1,5 seconde per ronde...Will_M schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:07:
[...]
Er zitten 18 (ooit 19) auto's méér op de baan en VER had op dat moment in verkeer terecht gekomen waar je niet vol gas aan voorbij kunt rijden, zelfs niet als je MAX of HAM heet.
Reken dat even door, als ie in lap 56 zou pitsen, dan levert hem dat een delta van -25 seconden op, dus dan zou ie 19 seconden áchter Hamilton terecht komen (als Bottas dan niet in de weg zit).savale schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:10:
[...]
Max is wel echt op z'n best als "jager", dus ik weet het net zo niet. In ieder geval had ie Hamilton onder druk kunnen zetten, wat wellicht ook wat had opgeleverd. Nu had ie 6 seconden voorsprong met 10 ronden te gaan en Hamilton met een overspeed van 1,5 seconde per ronde...
Dat betekent een gat van 19 seconden goed rijden met nog 9 rondjes te gaan (lap 56 is dan zijn out lap), ofwel meer dan 2 seconden per rondje ten opzichte van HAM goed rijden.
Zelfs met een Honda tegen een Mercedes (die qua overspeed tegenwoordig bijna aan elkaar gelijk zijn) lukt je dat gewoon niet om per rondje consequent meer dan 2 ronden sneller te zijn.
Eigenlijk gewoon slechte tactiek van RB. Zodra HAM naar binnen was gegaan wist je gewoon dat VER binnen 1-2 rondes moest volgen en anders volledig kansloos was.
Waarom heeft RB dit niet door gehad vraag ik mij af...?
Is dat zo? Volgens mij was de undercut hier sneller. Die 1 seconde had Hamilton er in de outlap normaliter wel afgereden.Stoney3K schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:05:
[...]
En dan? O dat moment zou VER dan nog altijd een slordige 20 seconden achter liggen op Hamilton, dat zou betekenen dat ie per rondje minstens 2,5 seconde zou moeten inhalen. Dat verschil ga je met een nieuwe soft vs. een gebruikte medium zelfs niet goed maken.
Dit was een poging tot een undercut van Mercedes die perfect was gelukt. Als Max direct achter Hamilton aan de pits in was gegaan, dan had ie de leiding gehouden. Horner heeft hier dus gewoon een strategische misser gemaakt.
En welke band had Max dan moeten nemen, rood?
[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 09-05-2021 18:17 ]
Horner die een strategische misser heeft gemaakt? LOL. Alsof Horner ook maar iets met de strategie te maken heeft. Red Bull heeft twee "man" die aan het hoofd van de strategie staan, Hanna Smit (Olav Mols "datameisje"), en nog een man met wat meer ervaring. Bij de GPs zit een van beide aan de pitmuur en de ander in Milton Keynes met nog tientallen strategisten. Zij zijn degenen die de strategie bepalen, niet Christian Horner. Horner is gewoon de baas van het bedrijf maar staat verder overal los van en heeft daarvoor "bazen" per afdeling (Adrian Newey, Jonathan Weathly, die man qua hoofd strategie).Stoney3K schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:05:
Horner heeft hier dus gewoon een strategische misser gemaakt.
En daarnaast had Red Bull helemaal geen keuze. Verstappen had helemaal geen mediums meer, de hards heeft absoluut niemand op gereden, en de softs had die de finish niet mee gehaald.
De enige strategie misser van Red Bull was dat Verstappen geen rugdekking had. Maar dat kun je de pitmuur niet aanrekenen. Die mannen en vrouwen zitten immers niet in de auto.
Niet helemaal: Helmut Marko is de baas van het bedrijf, Horner is de teamcaptain, dus uiteindelijk is het wel Horner die (net zoals Toto bij Mercedes) de call moet maken of ie Verstappen laat boxen of niet.RobertMe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:17:
[...]
Horner is gewoon de baas van het bedrijf maar staat verder overal los van en heeft daarvoor "bazen" per afdeling (Adrian Newey, Jonathan Weathly, die man qua hoofd strategie).
Wat ik me ook afvraag is of Verstappen op dat moment niet het team mag overrulen en zélf mag kiezen om te pitsen.
Als ie geen mediums meer had dan was het inderdaad een moeilijke beslissing. Het alternatief was tijdens de safety car pitsen, en dan gokken op een hard-soft strategie vanaf dat punt (of zelfs een 1 stop), maar dat is wel een enorme gok die je dan maakt voor 60 ronden.
[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 09-05-2021 18:21 ]
Hamilton had aan t einde bijna geen achterbanden meer hoor. Het had zeker wat paniek opgeleverd bij Hamilton als Max een paar rondes er bijna 3 seconden eraf had gereden. Daarna nog 10 seconden in 7 rondes. Ik had het graag gezienStoney3K schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:13:
[...]
Reken dat even door, als ie in lap 56 zou pitsen, dan levert hem dat een delta van -25 seconden op, dus dan zou ie 19 seconden áchter Hamilton terecht komen (als Bottas dan niet in de weg zit).
Dat betekent een gat van 19 seconden goed rijden met nog 9 rondjes te gaan (lap 56 is dan zijn out lap), ofwel meer dan 2 seconden per rondje ten opzichte van HAM goed rijden.
Zelfs met een Honda tegen een Mercedes (die qua overspeed tegenwoordig bijna aan elkaar gelijk zijn) lukt je dat gewoon niet om per rondje consequent meer dan 2 ronden sneller te zijn.
Ze hadden de banden niet schreef hier iemand tijdens de race. De keuze was dan hard, die niemand gebruikt heeft, of soft, die het einde niet zouden halen. En al was Verstappen weer voor Hamilton het circuit op gereden, dan had Bottas er ook nog voor gezeten, dus dan had Bottas Verstappen kunnen blokkeren en Hamilton er aan de andere kant langs en was het ook klaar.Sebas1337 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:15:
Eigenlijk gewoon slechte tactiek van RB. Zodra HAM naar binnen was gegaan wist je gewoon dat VER binnen 1-2 rondes moest volgen en anders volledig kansloos was.
Vond de eerste pitstop van Max al zo vreemd omdat die helemaal niet werd aangekondigd over de radio. Was dus een last minute beslissing van Max zelf.
Daarom duurde die ook zo lang.
Horner is slim genoeg om z'n mond te houden en de experts hun werk te laten doen.Stoney3K schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:19:
[...]
Niet helemaal: Helmut Marko is de baas van het bedrijf, Horner is de teamcaptain, dus uiteindelijk is het wel Horner die (net zoals Toto bij Mercedes) de call moet maken of ie Verstappen laat boxen of niet.
Wat ik me ook afvraag is of Verstappen op dat moment niet het team mag overrulen en zélf mag kiezen om te pitsen.
Als ie geen mediums meer had dan was het inderdaad een moeilijke beslissing.
Max kan overrulen, net als in Silverstone vorig jaar. Maar Max weet ook dat hij niet het complete plaatje kan zien.
I served in a company of heroes.
Naja, dat hadden ze vooraf wel besproken dat zoiets zou kunnen gebeuren lijkt me en als hij daar niet naar binnen was gekomen was hij de leiding kwijt, want Hamilton zat er veel te dicht op en Max had gewoon 0 grip meer. Vond het dan ook niet zo vreemd, ondanks dat het allemaal heel last-minute was.werphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:22:
Vond de eerste pitstop van Max al zo vreemd omdat die helemaal niet werd aangekondigd over de radio. Was dus een last minute beslissing van Max zelf.
Als het echt helemaal onverwachts zou zijn gekomen, dan had het allemaal ook nog wel wat langer geduurd lijkt me, dus denk niet dat dat het geval was.
Daarom stonden ze klaar behalve die ene die nog op de wc zat en 2 sec later kwam.werphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:22:
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ik zou me even er in verdiepen...Stoney3K schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:19:
[...]
Niet helemaal: Helmut Marko is de baas van het bedrijf, Horner is de teamcaptain,
Horner is de baas / directeur / CEO van Red Bull Racing. Frans Tost vervuld exact dezelfde rol bij Alpha Tauri. Beide bedrijven zijn eigendom van Red Bull en/of Dietrich Mateschitz, maar die staat er te ver vanaf / heeft niet de kennis en of tijd om zich met beide bedrijven bezig te houden. Daarom heeft die een adviseur die voor hem een oogje in het zeil houdt bij RBR en AT en semi boven Horner en Tost staat, en dat is Helmut Marko. Helmut Marko is dus helemaal nergens de baas van, of in ieder geval niet op papier. Maar voor Mateschitz overziet hij wel beide bedrijven en Horner en Tost moeten bij hem verantwoording afleggen.
Onzin. Beiden zullen als het er echt om gaat de macht hebben om dit te doen. Maar als je op de fabriek een team van tientallen strategisten hebt zitten die letterlijk alle auto's in de gaten houden, en uiteraard extra goed letten op wat de directe concurrentie doet, dan heb je boter op je hoofd als je gaat roepen "ik ben hier de baas en nu pitten".dus uiteindelijk is het wel Horner die (net zoals Toto bij Mercedes) de call moet maken of ie Verstappen laat boxen of niet.
Dat mag uiteraard. Maar als coureur ben je dan wel dom bezig omdat je in de auto lang niet het totale plaatje ziet. Wist Verstappen dat hij met zo'n call achter Bottas zou komen bv? En misschien zaten er nog wel meerdere auto's tussen dan. Wat je krijgt als je als coureur in the heat of the moment iets over de strategie gaat roepen hebben we in Brazilië 2019 met Hamilton gezien. Late SC, hij wilt perse pitten, verliest een aantal posities en kan in de resterende 5 rondes of zo niet meer de nodige inhaalacties maken (/kegelt Albon van de baan waarvoor die post race een 5s time penalty krijgt en zelfs zonder penalty ging die dan van P2 naar P3.Wat ik me ook afvraag is of Verstappen op dat moment niet het team mag overrulen en zélf mag kiezen om te pitsen.
volgens mij drukt Max dan een knop op z'n stuurtje in ofzo inderdaad. Maar kreeg wel de indruk dat hij dat pas besloot toen hij in het laatste deel van sector drie reed of vlak voor de pit ingang. In eerste instantie dacht ik ook dat er niemand klaar stond. Je zag ook een monteur nog aan komen rennen met een band.Snowdog schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:27:
[...]
Naja, dat hadden ze vooraf wel besproken dat zoiets zou kunnen gebeuren lijkt me en als hij daar niet naar binnen was gekomen was hij de leiding kwijt, want Hamilton zat er veel te dicht op en Max had gewoon 0 grip meer. Vond het dan ook niet zo vreemd, ondanks dat het allemaal heel last-minute was.
Als het echt helemaal onverwachts zou zijn gekomen, dan had het allemaal ook nog wel wat langer geduurd lijkt me, dus denk niet dat dat het geval was.
De 'brenger' voor links achter stond precies nog niet klaar aan de witte lijn, inderdaadwerphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:36:
[...]
volgens mij drukt Max dan een knop op z'n stuurtje in ofzo inderdaad. Maar kreeg wel de indruk dat hij dat pas besloot toen hij in het laatste deel van sector drie reed of vlak voor de pit ingang. In eerste instantie dacht ik ook dat er niemand klaar stond. Je zag ook een monteur nog aan komen rennen met een band.
Dat "team wat in Engeland zit te rekenen" waar Olaf het altijd over heeft vind ik zo overdreven. Alsof er 20 man met pen en papier en een rekenmachine druk bezig zijn met allemaal formules en berekeningen.
Er zitten gewoon 20 man naar een beeldscherm te staren waar verschillende programma's/scenario's op draaien.
Er zitten gewoon 20 man naar een beeldscherm te staren waar verschillende programma's/scenario's op draaien.
Zouden die 'toevallig' per persoon één auto op het circuit met bijbehorende resultaten in de gaten houden waardoor het hele veld in zicht blijft?werphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:43:
Dat "team wat in Engeland zit te rekenen" waar Olaf het altijd over heeft vind ik zo overdreven. Alsof er 20 man met pen en papier en een rekenmachine druk bezig zijn met allemaal formules en berekeningen.![]()
![]()
Ik weet Verstappens exacte bewoording niet meer, maar het kwam op mij over als "ik kwam te vroeg naar binnen". Wellicht dus zoals in USA zoals ik al aanhaalde. Miscommunicatie of hij dacht iets te horen dat hij moest pitten. Misschien zei GP wel "we're thinking about boxing" en hij alleen maar "box" hoorde.werphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:22:
Wat ik wel "raar" vond is dat die wheel-on man van linksachter de band nog moest omdraaien. Ik zou toch verwachten dat die band zo in het rek staat dat je hem ook zo erop kunt zetten, en niet nog moet omdraaien.
En teams maken vaker late calls, ook naar de crew (met versleutelde communicatie, dus concurrentie weet dat toch niet). Die zouden hierop dus gewoon getraind moeten zijn. Daarnaast is het zo dat als een van hun auto's de pitstraat in rijdt in de garage meteen alle toeters en bellen af gaan. Toen Verstappen dus over de streep kwam wist de crew binnen een fractie van een seconde dat ze naar buiten moesten rennen. Alleen diegenen wat verantwoordelijk zijn voor de banden mee te nemen zullen in dit geval dus moeten wachten totdat ze weten welke set ze moeten pakken.
Nee joh, die zitten allemaal in witte jassen hele klappers vol te schrijven. Niet met van die nieuwerwetse computers. Slide rule master race!werphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:43:
Dat is wat Mercedes doet. Zie Australië 2017 (IIRC '27). Eerst tich keer aan Hamilton vertellen dat die in het pit window van Vettel rijdt, ook voor als er een VSC of SC komt. Hamilton gaat dus lekker cruisen, er komt een VSC, Vettel pit, en rijdt nog steeds aan de leiding. Waarbij Wolff naderhand dus aangaf "foutje in de software".werphengel schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:43:
Dat "team wat in Engeland zit te rekenen" waar Olaf het altijd over heeft vind ik zo overdreven. Alsof er 20 man met pen en papier en een rekenmachine druk bezig zijn met allemaal formules en berekeningen.![]()
![]()
Enige communicatie tussen GP en Max vlak voor de pitstop was dat GP vroeg om een frontwing update. Blijkbaar heeft Max dit vervolgens geinterpreteerd als een pitstop in diezelfde lap. Volgens mij is het eerder ook al eens op deze manier misgegaan.RobertMe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 18:47:
[...]
Ik weet Verstappens exacte bewoording niet meer, maar het kwam op mij over als "ik kwam te vroeg naar binnen". Wellicht dus zoals in USA zoals ik al aanhaalde. Miscommunicatie of hij dacht iets te horen dat hij moest pitten. Misschien zei GP wel "we're thinking about boxing" en hij alleen maar "box" hoorde.
Wat ik wel "raar" vond is dat die wheel-on man van linksachter de band nog moest omdraaien. Ik zou toch verwachten dat die band zo in het rek staat dat je hem ook zo erop kunt zetten, en niet nog moet omdraaien.
En teams maken vaker late calls, ook naar de crew (met versleutelde communicatie, dus concurrentie weet dat toch niet). Die zouden hierop dus gewoon getraind moeten zijn. Daarnaast is het zo dat als een van hun auto's de pitstraat in rijdt in de garage meteen alle toeters en bellen af gaan. Toen Verstappen dus over de streep kwam wist de crew binnen een fractie van een seconde dat ze naar buiten moesten rennen. Alleen diegenen wat verantwoordelijk zijn voor de banden mee te nemen zullen in dit geval dus moeten wachten totdat ze weten welke set ze moeten pakken.
Was een vermakelijke race, Mercedes/Hamilton was deze ronde weer net te sterk. Ik had lange tijd nog hoop dat Verstappen er wel voor zou kunnen blijven, maar toen het gat nog steeds met 2s per ronde naar beneden ging toen Hamilton voorbij Bottas was, wist ik dat het kansloos ging zijn. Misschien dat ze op dat moment al hadden moeten gokken en toen naar softs moeten gaan, of op het moment dat Bottas naar binnen was gegaan en dan 10-15 ronden op de softs knallen, maar weet niet of dat voor het eindresultaat uit had gemaakt of dat de softs te vroeg op zouden zijn geweest.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 18:17
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Hamilton vind ik dit seizoen strategisch in de race sterker en hij heeft het voordeel dat Bottas dichtbij genoeg rijdt om van enig nut te zijn.
De pitstop was rommelig, maar Hamilton was duidelijk sneller op de medium compound. Als Perez dichterbij had gereden, had dat nog wat uit kunnen maken.
In ieder geval is het op dit moment net niet. Er komen nog circuits waar Red Bull traditioneel sterk is, dat kan de balans weer recht trekken.
Al met al moet er niet te vaak met punten gemorst worden, maar het seizoen is nog lang.
En Leclerc op plek 3 dat is goed. Want in verhouding had Bottas of Perez op die plek moeten staan.
Bottas was 3e
De pitstop was rommelig, maar Hamilton was duidelijk sneller op de medium compound. Als Perez dichterbij had gereden, had dat nog wat uit kunnen maken.
In ieder geval is het op dit moment net niet. Er komen nog circuits waar Red Bull traditioneel sterk is, dat kan de balans weer recht trekken.
Al met al moet er niet te vaak met punten gemorst worden, maar het seizoen is nog lang.
En Leclerc op plek 3 dat is goed. Want in verhouding had Bottas of Perez op die plek moeten staan.
Bottas was 3e
Moederdag verplichtingen dus net pas de race gekeken. 30+ ronden lang rijd Hamilton op de staart van Verstappen zonder een centje pijn, dan moet je toch snappen dat die auto sneller is als de jouwe....
Dit was gewoon pijnlijk om naar te kijken, toen Hamilton z'n tweede stop maakte en RBR aangaf dat Hamilton in de laatste ronde bij Max zou zijn... Mercedes maakt nagenoeg nooit fouten en kiest altijd voor zeker, dus in de laatste ronde pas inhaal mogelijkheid hebben doen ze niet. Was dan ook totaal niet verbaast toen Hamilton veeel sneller was als RBR voorspelde en in 10 rondes, 15 seconden goedmaakte op Max en 6 rondes voor het eind er voor bij was, nog net niet de richtingaanwijzer aan en er voorbij.
Zoals Hamilton afgelopen week al zij 'Red Bull is mogelijk sneller als ons, maar ze maken teveel fouten'
https://www.nu.nl/formule...maken-te-veel-fouten.html
Dit was gewoon pijnlijk om naar te kijken, toen Hamilton z'n tweede stop maakte en RBR aangaf dat Hamilton in de laatste ronde bij Max zou zijn... Mercedes maakt nagenoeg nooit fouten en kiest altijd voor zeker, dus in de laatste ronde pas inhaal mogelijkheid hebben doen ze niet. Was dan ook totaal niet verbaast toen Hamilton veeel sneller was als RBR voorspelde en in 10 rondes, 15 seconden goedmaakte op Max en 6 rondes voor het eind er voor bij was, nog net niet de richtingaanwijzer aan en er voorbij.
Zoals Hamilton afgelopen week al zij 'Red Bull is mogelijk sneller als ons, maar ze maken teveel fouten'
https://www.nu.nl/formule...maken-te-veel-fouten.html
[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 09-05-2021 19:55 ]
Bottas was met grote marge 3e? Perez had inderdaad wel wat dichterbij mogen zitten, maar ondanks alle kritiek op Bottas (ook door mijzelf) is hij toch wel de ideale wingman. Hij zit er altijd dicht genoeg bij om Hamilton te ondersteunen, maar niet dicht genoeg om een echte dreiging te vormen.tweakduke schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:36:
Hamilton vind ik dit seizoen strategisch in de race sterker en hij heeft het voordeel dat Bottas dichtbij genoeg rijdt om van enig nut te zijn.
Merc rijdt verder strategisch vooral sterker (imo) omdat ze telkens in 2v1 situaties komen, met zowel Ham en Bot vs Ver, waardoor Red Bull een enorme gok moet nemen. Zelfs als Perez vandaag in de pit window van Hamilton had gereden kan je je afvragen of dat uiteindelijk tot een overwinning had geleid, maar het het zeker geholpen en het was een stuk minder kansloos geweest dan dit resultaat.
Dit was vandaag gewoon het maximale wat erin zat voor RB, hoop echt dat Perez het de komende races beter gaat doen, maar ik denk dat dat wel goed gaat komen. De slechte kwalificatie van Perez kwam deze race gewoon even minder uit.
Mercedes kan wel leuk zeggen red bull is sneller maar dat klopt niet meer. Misschien de eerste 2 races daarna zijn ze gelijkwaardig of sneller.FastFred schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:38:
Hele weekend is Mercedes bloed snel zeker op de mediums en dat zag je in de race
Hamilton is altijd op zoek naar de mindgame en Mercedes wilt ieder laten geloven dat ze de mindere zijn.
Denk dat we momenteel wel andere conclusies kunnen trekken
Als Bottas met zoveel gemak naar het podium rijdt leef je wel heel erg in een fantasiewereld als je denkt dat Red Bull sneller is dan Mercedes.
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
- tweakduke
Wups ik heb door de moederdag hindernis behoorlijk tussendoor gekeken, verkeerd onthoudenSnowdog schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:41:
[...]
Bottas was met grote marge 3e? Perez had inderdaad wel wat dichterbij mogen zitten, maar ondanks alle kritiek op Bottas (ook door mijzelf) is hij toch wel de ideale wingman. Hij zit er altijd dicht genoeg bij om Hamilton te ondersteunen, maar niet dicht genoeg om een echte dreiging te vormen.
Merc rijdt verder strategisch vooral sterker (imo) omdat ze telkens in 2v1 situaties komen, met zowel Ham en Bot vs Ver, waardoor Red Bull een enorme gok moet nemen. Zelfs als Perez vandaag in de pit window van Hamilton had gereden kan je je afvragen of dat uiteindelijk tot een overwinning had geleid, maar het het zeker geholpen en het was een stuk minder kansloos geweest dan dit resultaat.
Dit was vandaag gewoon het maximale wat erin zat voor RB, hoop echt dat Perez het de komende races beter gaat doen, maar ik denk dat dat wel goed gaat komen. De slechte kwalificatie van Perez kwam deze race gewoon even minder uit.

Rest mee eens, de tweede rijder breekt Red Bull behoorlijk op. In ieder geval Max tweede en snelste ronde meer zat er niet in.
De 2e race was Merc al sneller, maar liep alles net even wat beter bij RB. De narrative dat RB dan ook meer fouten zou maken is (imo) gewoon niet meer dan een narrative en niet heel waarheidsgetrouw. Helaas gaat de media er echter ook in mee, deels omdat een groot deel van de media Brits is (en in Hamilton de grote kampioen wel zien, die zelfs nu met een enorme uitdager nog kampioen wordt) en deels omdat dat het kampioenschap gewoon "spannender" maakt.d-vine schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:43:
[...]
Mercedes kan wel leuk zeggen red bull is sneller maar dat klopt niet meer. Misschien de eerste 2 races daarna zijn ze gelijkwaardig of sneller.
Hele weekend is Mercedes bloed snel zeker op de mediums en dat zag je in de race
Hamilton is altijd op zoek naar de mindgame en Mercedes wilt ieder laten geloven dat ze de mindere zijn.
Denk dat we momenteel wel andere conclusies kunnen trekken
Anyway, ik denk dat het zeker nog niet over is ofzo, maar RB is duidelijk niet het betere team tot dusverre. Ik hoop wel dat ze later in het seizoen vaker het betere team kunnen zijn en dat ze daar flink wat punten terug weten te pakken. Het ziet er tot dusverre nog altijd vrij ok uit voor RB zou ik zeggen, als de reliablity niet slechter is dan die van Merc, dan is het nog altijd een vrij open kampioenschap.
Edit: wil hiermee overigens niet zeggen dat Hamilton geen geweldig coureur zou zijn, want dat is hij overduidelijk wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Snowdog op 09-05-2021 19:54 ]
Weer een seizoen afgeschreven...
We mochten drie races hopen, maar Mercedes heeft de zandzakken overboord gegooid...

We mochten drie races hopen, maar Mercedes heeft de zandzakken overboord gegooid...
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Kunnen ze ook niet wat strategische mensen van Mercedes overnemen? 😇
De temperaturen stijgen en de banden worden zachter. Dat gaat RBR helpen.
Maar de pace van Mercedes op Medium en Hard is bij normale temperaturen is (al langer) schokkend.
Maar de pace van Mercedes op Medium en Hard is bij normale temperaturen is (al langer) schokkend.
Heb je weinig aan, die hebben ook vaak genoeg laten zien niet zo geweldig te zijn als het er echt eens op aankomt. Het komt alleen niet vaak voor dat Mercedes niet een situatie heeft waarin ze een eerlijke strijd moeten aangaan (2 vs 2).Technofreakz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:04:
Mercedes komt doorgaans in zo'n goede situaties uit (waarbij ze doorgaans ook nog eens de snelste auto zijn) dat het vrij eenvoudig is om de juiste beslissingen te nemen. Ik denk niet dat daar het euvel ligt.
Ik denk dat de strategisten bij Red Bull echt wel beter zijn. Red Bull heeft gewoon altijd gedurfde calls gemaakt die achteraf goed uitpakte, en ook met zeer late calls zijn ze altijd goed. Zie bv China 2018 (IIRC '18, waar een SC komt omdat de twee Toro Rossos zich van de baan beuken en bij uitkomen SC Red Bull meteen een double stack doet, Verstappen zichzelf uitschakelt, maar Ricciardo mooi naar P1 rijdt), of Brazilie 2019 waar ze bij uitkomen SC meteen Verstappen binnen roepen en Hamilton meteen in paniek is of zij niet ook hadden moeten pitten.Technofreakz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:04:
Red Bull had in deze gewoon geen keus. Om te beginnen hadden ze geen banden beschikbaar. Of beter gezegd, geen mediums. En de hard heeft letterlijk niemand op gereden, en de softs zouden het nooit de nodige 20 ronden uithalen. Daarnaast zou bij een stop Verstappen sowieso achter Bottas terug de baan op komen. Die achteraf dan ook is gestopt, maar dat kon Red Bull toen natuurlijk niet weten. En al was Verstappen gestopt, reed Bottas er niet, en had hij mediums beschikbaar. Dan nog was het de vraag of Verstappen weer voor Hamilton de baan op kwam. Want op gelijke banden kon Verstappen het verschil nooit maken. Anders was Verstappen in de eerste of tweede stint ook wel weggereden, en dat gebeurde overduidelijk niet.
Red Bull is gewoon geklopt doordat ze geen wingman hadden die kon voorkomen dat Hamilton die stop kon maken en gewoon elke ronde met 1 tot 2 seconden kon inlopen. Dom gezegd was Bottas nu heel even Verstappens wingman, omdat juist in die ronde Hamilton 0,4s langzamer was dan Verstappen terwijl die ervoor en erna nog 1 seconde sneller was. Had daar een Perez gereden dan had die, hopelijk, Hamilton een aantal ronden kunnen ophouden. En dan was het ook meteen de vraag of Mercedes uberhaupt nog voor deze strategie hadden gekozen, of dat het uit liep op eenzelfde race als 5 jaar terug waarbij de nummer 2 gewoon ronden lang achter de nummer 1 rijdt maar geen enkele serieuze inhaalpoging kon doen (zoals Hamilton dat in de eerste en tweede stint ook niet kon).
Ik zal dit urlletje even doorzetten naar Horner, misschien kan ze er wat van leren bij Red Bull voor de volgende race:
[F1 2021] Race 4 GP van Spanje
[F1 2021] Race 4 GP van Spanje

- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Heb je niet nodig. Ze kunnen beter Bottas overnemen.Technofreakz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:04:

Want dat is hier al het derde seizoen op rij het probleem aan het worden. Deze "briljante" strategie van Mercedes is namelijk alles behalve briljant. Het is hartstikke conservatief. Dit circuit staat bekend om twee dingen: Flink verval van rondetijden op oude banden en flinke slijtage van die banden. Dat dicteert dat de undercut hier zo sterk is. Wisselen naar een nieuw setje garandeert gewoon dat je de eerste ronden, enkele seconden sneller bent.
Max deed het juist goed met de eerste stop. Ik dacht toen dat ik het niet gehoord had, maar Max ging zelf naar binnen toen het klaar was. Ik weet niet of hij een bericht stuurde via zijn stuur, maar een groot deel stond klaar, maar niet alles. Slechte stop waar Mercedes toen al van had kunnen profiteren. Mercedes beging toen een blunder omdat ze Hamilton buiten lieten na de eerste stop. Want het gat was zo weggereden. Het gat was dusdanig dat als Perez aanwezig was waar die hoort te zijn en een ronde erna pit, Hamilton wel eens achter hem uitgekomen had kunnen uitkomen. En dan was het heel moeilijk geworden.
Maar Perez was er alweer niet. En dat zette de twee stopper op. Toen ik Hamilton zo zag pushen, begon ik het al te vermoeden. Max stond op een een stopper en dat was ook wel duidelijk omdat hij geen setje mediums meer had. De harde banden waren totale bagger en die heeft niemand aangeraakt. De enige mogelijkheid was voorbij ronde 50 rijden en dan naar softs. Hamilton had alleen al een undercut gedaan in vrije lucht waar Perez wederom had moeten zitten. Dat was niet moeilijk te bedenken want je weet dat Verstappen zijn banden het lastig gaan krijgen en je er dan zo voorbij komt. En dat gebeurde ook.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Waarschijnlijk is die RedBull dan gewoon niet zo'n goede auto. Want het kan niet zo zijn dat Gasly, Albon en Perez niet kunnen rijden. Gasly doe het nu meer dan prima bij AT, en Perez reed beter bij RP dan dat hij nu doet. Max stijgt gewoon boven het materiaal uit. Ik zie Perez dit seizoen niet dichterbij komen, hij is ieder race weekend aan het vechten met die auto. En zolang de auto teveel om Max heen wordt gebouwd, wordt het voor de 2e rijder altijd extreem lastig.
---RAWE CEEK!!!---
Het probleem is ook dat Bottas nooit gestopt was als Max achter Bottas had gereden, de ronde dat Max er voorbij zou zijn gegaan zou Bottas binnenkomen. En al zou dat maar 2-3 ronden zijn, in die 2-3 ronden zijn de banden er wel alweer een heel stuk slechter aan toe. Mocht het nog langer duren (en dat kan best, Mercedes lijkt wat meer traction te hebben en uiteindelijk is alleen de bocht voor het rechte stuk en de rechte stuk belangrijk) dan heb je sowieso de race verloren en zou je nog achter Bottas kunnen eindigen zelfs.RobertMe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:17:
[...]
Ik denk dat de strategisten bij Red Bull echt wel beter zijn. Red Bull heeft gewoon altijd gedurfde calls gemaakt die achteraf goed uitpakte, en ook met zeer late calls zijn ze altijd goed. Zie bv China 2018 (IIRC '18, waar een SC komt omdat de twee Toro Rossos zich van de baan beuken en bij uitkomen SC Red Bull meteen een double stack doet, Verstappen zichzelf uitschakelt, maar Ricciardo mooi naar P1 rijdt), of Brazilie 2019 waar ze bij uitkomen SC meteen Verstappen binnen roepen en Hamilton meteen in paniek is of zij niet ook hadden moeten pitten.
Red Bull had in deze gewoon geen keus. Om te beginnen hadden ze geen banden beschikbaar. Of beter gezegd, geen mediums. En de hard heeft letterlijk niemand op gereden, en de softs zouden het nooit de nodige 20 ronden uithalen. Daarnaast zou bij een stop Verstappen sowieso achter Bottas terug de baan op komen. Die achteraf dan ook is gestopt, maar dat kon Red Bull toen natuurlijk niet weten. En al was Verstappen gestopt, reed Bottas er niet, en had hij mediums beschikbaar. Dan nog was het de vraag of Verstappen weer voor Hamilton de baan op kwam. Want op gelijke banden kon Verstappen het verschil nooit maken. Anders was Verstappen in de eerste of tweede stint ook wel weggereden, en dat gebeurde overduidelijk niet.
Red Bull is gewoon geklopt doordat ze geen wingman hadden die kon voorkomen dat Hamilton die stop kon maken en gewoon elke ronde met 1 tot 2 seconden kon inlopen. Dom gezegd was Bottas nu heel even Verstappens wingman, omdat juist in die ronde Hamilton 0,4s langzamer was dan Verstappen terwijl die ervoor en erna nog 1 seconde sneller was. Had daar een Perez gereden dan had die, hopelijk, Hamilton een aantal ronden kunnen ophouden. En dan was het ook meteen de vraag of Mercedes uberhaupt nog voor deze strategie hadden gekozen, of dat het uit liep op eenzelfde race als 5 jaar terug waarbij de nummer 2 gewoon ronden lang achter de nummer 1 rijdt maar geen enkele serieuze inhaalpoging kon doen (zoals Hamilton dat in de eerste en tweede stint ook niet kon).
Ik zie hier gewoon echt geen enkele mogelijkheid voor RB om een beter resultaat te halen zonder dat Perez dichterbij zat. En zelfs als dat het geval was geweest, was een overwinning voor Hamilton nog altijd enigszins waarschijnlijk geweest. Klinkt allemaal wat negatief, maar vandaag was gewoon niet de dag waarop het mogelijk was denk ik.
Dat Max zo lang aan de leiding reed was eigenlijk al een half wonder en vooral te danken aan zijn goede moves aan het begin van de race en het feit dat inhalen zo enorm lastig is op dit circuit.
Hij rijdt nog op de settings van Max, en zolang hij nog niet zijn eigen setup heeft wat voor hem werkt zal hij het zeer lastig krijgen,NoFearCreations schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:26:
Waarschijnlijk is die RedBull dan gewoon niet zo'n goede auto. Want het kan niet zo zijn dat Gasly, Albon en Perez niet kunnen rijden. Gasly doe het nu meer dan prima bij AT, en Perez reed beter bij RP dan dat hij nu doet. Max stijgt gewoon boven het materiaal uit. Ik zie Perez dit seizoen niet dichterbij komen, hij is ieder race weekend aan het vechten met die auto. En zolang de auto teveel om Max heen wordt gebouwd, wordt het voor de 2e rijder altijd extreem lastig.
Daar had ik al wat over geschrevenDaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:20:
Max deed het juist goed met de eerste stop. Ik dacht toen dat ik het niet gehoord had, maar Max ging zelf naar binnen toen het klaar was. Ik weet niet of hij een bericht stuurde via zijn stuur, maar een groot deel stond klaar, maar niet alles.
Bullshit, ze bouwen een auto die zo snel mogelijk is. Ze houden daarme echt geen rekening met Max. Het is gewoon dat hij daarmee gewoon sneller is als derest.NoFearCreations schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:26:
Maar ze bouwen de auto wel rondom een bepaalde rijder. Daarom kreeg Vettel die Ferrari bijvoorbeeld niet onder de knie. Vettel houdt van een stabiele achterkant, terwijl Leclerc dat liever niet heeft. Dus als Max een zeer unieke manier van rijden heeft en de auto daaromheen gebouwd wordt, dan kan het goed zijn dat andere coureurs er niet mee kunnen rijden.meenkdrie schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:31:
[...]
Bullshit, ze bouwen een auto die zo snel mogelijk is. Ze houden daarme echt geen rekening met Max. Het is gewoon dat hij daarmee gewoon sneller is als derest.
Ik stond er ook even van te kijken, maar het was een meesterzet geweest als de banden het net even langer vol zouden houden. Het is een gok die ze moesten wagen, want Mercedessen waren weer eens oppermachtig de snelste wagens op de baan. Volgens mij is er bij de eerste pitstop van zowel Lewis als Bottas ook een aanpassing aan de voorvleugel gedaan die veel snelheid bracht.DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:20:
[...]
Max deed het juist goed met de eerste stop. Ik dacht toen dat ik het niet gehoord had, maar Max ging zelf naar binnen toen het klaar was. Ik weet niet of hij een bericht stuurde via zijn stuur, maar een groot deel stond klaar, maar niet alles. Slechte stop waar Mercedes toen al van had kunnen profiteren. Mercedes beging toen een blunder omdat ze Hamilton buiten lieten na de eerste stop. Want het gat was zo weggereden. Het gat was dusdanig dat als Perez aanwezig was waar die hoort te zijn en een ronde erna pit, Hamilton wel eens achter hem uitgekomen had kunnen uitkomen. En dan was het heel moeilijk geworden.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dat gebeurd dus niet, en is ook wat @meenkdrie al aangaf. Enige hoe ze een auto om een rijder bouwen is dat ze zorgen dat de rijder in de auto past.Extigo schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Maar ze bouwen de auto wel rondom een bepaalde rijder.
Slecht voorbeeld, want die Ferrari reed ook al als een dweil toen Raikonnen nog bij Ferrari reed en Vettel wel nog de eerste rijder wasDaarom kreeg Vettel die Ferrari bijvoorbeeld niet onder de knie. Vettel houdt van een stabiele achterkant, terwijl Leclerc dat liever niet heeft.
Ze wisten al rondenlang dat ze het gingen verliezen tegen Hamilton, maar ze konden gewoon niet anders dan hopen dat het ok zou uitkomen. Het is ook niet alsof de banden opeens de cliff raakten ofzo, ze waren gewoon veel te langzaam tov Hamilton die zoveel sneller was...Chiron schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:36:
[...]
Ik stond er ook even van te kijken, maar het was een meesterzet geweest als de banden het net even langer vol zouden houden. Het is een gok die ze moesten wagen, want Mercedessen waren weer eens oppermachtig de snelste wagens op de baan. Volgens mij is er bij de eerste pitstop van zowel Lewis als Bottas ook een aanpassing aan de voorvleugel gedaan die veel snelheid bracht.
Zelf een pitstop maken was ook geen oplossing, dan hadden ze sowieso verloren. Die meesterzet zat er deze GP echt niet in en het was ook niet dat de banden "opeens" op waren ofzo. Hamilton was simpelweg gewoon veel en veel sneller.
Geen idee verder wat betreft voorvleugel, maar zoals Max zelf al zei was het duidelijk dat de Mercs veel meer pace hadden op elk moment van de race. Dan kun je gokken op de banden, maar ik denk niet dat er iemand was bij RB die het idee had dat ze Hamilton voor zouden blijven na de eerste stop. Het verschil was veel te groot en Merc had het tactische voordeel.
Ik zie dit echt als een, we zien wel, mocht er een wonder gebeuren, dan zouden we misschien P1 kunnen houden, P2 gaan we sowieso pakken en dat hebben ze uiteindelijk dan ook gedaan met de snelste ronde. Alleen met een late safety car had er wellicht meer ingezeten zou ik zeggen.
Inderdaad... dat is wat dit seizoen het verschil lijkt te gaan maken.Zorro schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:05:
En daar had Perez dus tussen moeten zitten ...
Tot en met afgelopen jaar was het gat tussen Mercedes en RBR groot genoeg dat Hamilton het alleen ook wel af kon. Nu het gat klein is heeft hij Bottas nodig, en die levert sinds 2 wedstrijden weer.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Hoe lang is het wel niet geleden dat we een VSC hebben gehad?sjaool schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:19:
Tijd voor een VSC...
Valt me wel op dat we nu al tig races op rij een SC hebben, waar (imho) een VSC ook had volstaan, zoals vandaag. Vermoed dat er wat reclamezendtijd moet worden weggezet in sommige landen.
Wat vond de rest eigenlijk van de "FIA Radio"?
Persoonlijke mening: kan een leuke toevoeging zijn. Maar denk dat het zeker bij teams gevoelig kan liggen en ze zich mogelijk beperkt gaan voelen in wat wel en niet te bespreken met FIA. Hetzelfde als dat er paar jaar terug dat experimentje was waarbij er wat beelden van de drivers briefing op YouTube kwamen. Coureurs vonden dat ook maar niks omdat het een gesloten briefing zou moeten zijn waarbij iedereen alles moet kunnen bespreken zonder rekening te houden met dat het mogelijk op internet wordt gegooid en daardoor coureurs of bv iets niet meer durven te vragen omwille van image of juist andersom omwille van image bv iets anders roepen dan ze daadwerkelijk vinden.
En in dit specifieke geval van de "FIA Radio". Wat is die Toto een jankert. En überhaupt, waarom is dit iets wat Toto doet? Volgens mij is Ron Meadows hun Sporting director en staat die dus in contact met de FIA. Dat Toto vervolgens wat gaat lopen smeken om blauwe vlaggen vind ik dan ook vergelijkbaar met een klein kind dat maar blijft smeken omdat die zijn zin niet krijgt.
Persoonlijke mening: kan een leuke toevoeging zijn. Maar denk dat het zeker bij teams gevoelig kan liggen en ze zich mogelijk beperkt gaan voelen in wat wel en niet te bespreken met FIA. Hetzelfde als dat er paar jaar terug dat experimentje was waarbij er wat beelden van de drivers briefing op YouTube kwamen. Coureurs vonden dat ook maar niks omdat het een gesloten briefing zou moeten zijn waarbij iedereen alles moet kunnen bespreken zonder rekening te houden met dat het mogelijk op internet wordt gegooid en daardoor coureurs of bv iets niet meer durven te vragen omwille van image of juist andersom omwille van image bv iets anders roepen dan ze daadwerkelijk vinden.
En in dit specifieke geval van de "FIA Radio". Wat is die Toto een jankert. En überhaupt, waarom is dit iets wat Toto doet? Volgens mij is Ron Meadows hun Sporting director en staat die dus in contact met de FIA. Dat Toto vervolgens wat gaat lopen smeken om blauwe vlaggen vind ik dan ook vergelijkbaar met een klein kind dat maar blijft smeken omdat die zijn zin niet krijgt.
Ik denk dat het voor andere teams niet anders is en het kostte ze in dit geval ook vrij veel tijd. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dan even radiocontact opneemt. Ik bedoel we hebben vaak genoeg gezien dat coureurs het zelf al doen ("Blue flag" Vettel song?).RobertMe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:08:
Wat vond de rest eigenlijk van de "FIA Radio"?
Niks jankerd aan, hij wil gewoon niet dat zijn auto's worden opgehouden. Ik vond de broadcast meer een poging om de spanning erin te houden en te doen alsof het echt op de kleinste details zou aankomen en dit echt een rol zou spelen, maar we weten allemaal dat die klachten om blue flags altijd wel komen of het nu een eenvoudige overwinning is of niet. Heb er geen problemen mee.
De regel is gewoon, moet er een kraan op de baan komen dan SC.alexbl69 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:54:
[...]
Hoe lang is het wel niet geleden dat we een VSC hebben gehad?
Valt me wel op dat we nu al tig races op rij een SC hebben, waar (imho) een VSC ook had volstaan, zoals vandaag. Vermoed dat er wat reclamezendtijd moet worden weggezet in sommige landen.
En aangezien de kraan moest komen voor Tsunoda kon dit niet met een VSC afgehandeld worden.
Als er bijv debris op de baan ligt, dat is een VSC waard (en een "brave" Marshall)
Gaat nooit gebeuren, dan haakt Hamilton af of jij gaat er voor liggen.DoubleDutch schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:43:
En ik blijf er nog steeds bij dat Mercedes verstoppertje heeft gespeeld bij het begin van het seizoen en Max mazzel heeft dat Bot Versie 8.0 een mindere rijder is dan Max.
Als het WC niet binnen is dit jaar voor Max dan hoop ik echt dat ze Max naast Ham zetten om de echte titanen strijd te zien volgend jaar. 💪
Ik vraag me ook steeds meer af wat de "max"-factor doet bovenop de RBR. Gasly, Albon en Perez zijn echt geen pannenkoeken. Ricciardo was het laatste jaar ook geen partij. Ben oprecht benieuwd wat er gebeurt als Verstappen in de McLaren zou stappen. Volgens mij kan ie de mercs dan ook bijhouden.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Sure. Het gaat me ook niet om het feit dat Mercedes dit aankaartte. Het feit waar ik op doelde is dat Toto dit doet. Zoals gezegd, de sporting director (Ron Meadows dus) staat in contact met de FIA en hij hoort dat soort zaken af te handelen. Om een poging te doen om het te vergelijken: alsof bij een (groot) bedrijf waar een relatiemanager zit die contact onderhoud met klant X, dat de baas ineens midden in een discussie / onderhandeling zich ermee gaat bemoeien puur omdat zijn bedrijf zijn gelijk niet krijgt.Snowdog schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:21:
[...]
Ik denk dat het voor andere teams niet anders is en het kostte ze in dit geval ook vrij veel tijd. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je dan even radiocontact opneemt. Ik bedoel we hebben vaak genoeg gezien dat coureurs het zelf al doen ("Blue flag" Vettel song?).
Oftewel: Ron Meadows zou bij race control moeten aangeven van "eey, Mazepin gaat niet aan de kant". En als race control dan geen gehoor geeft of Mazepin dan alsnog niet aan de kant gaat dan zal toch Ron Meadows weer contact moeten opnemen / .... Nu was het gewoon een pure uiting van frustratie, wat ook bleek uit de toon waarop Toto het bracht en IMO nogal kleinerend bedoeld met de "Mikey Mikey Mikey...".
TL;DR: het gaat me dus niet om het feit dat Mercedes klaagt. Wel over het feit dat Toto dat doet richting race control, en de manier waarop die het brengt.
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Iets anders dan. Waarom verdedigde Bottas die plek terwijl de team orders al gegeven waren?
Bottas krijgt al sinds 2017 elk jaar een contractverlenging voor een jaar zodat ze hem eruit kunnen schoppen als hij voor problemen gaat zorgen met Hamilton of te traag is. Dat is natuurlijk nooit uitgesproken, maar wel heel erg zwaar geïmpliceerd. Vervolgens krijg je de laatste tijd Hamilton die Bottas wil houden ten midden van heel wat onrust bij Mercedes. En dan was er nog Russel.
Ik begin me af te vragen of het niet al besloten is en Bottas het nu niks meer kan schelen en voor zichzelf gaat? Dat zou ook nog wel eens een factor kunnen worden. Want in Portimao ging Bottas ook niet zomaar aan de kant.
Bottas krijgt al sinds 2017 elk jaar een contractverlenging voor een jaar zodat ze hem eruit kunnen schoppen als hij voor problemen gaat zorgen met Hamilton of te traag is. Dat is natuurlijk nooit uitgesproken, maar wel heel erg zwaar geïmpliceerd. Vervolgens krijg je de laatste tijd Hamilton die Bottas wil houden ten midden van heel wat onrust bij Mercedes. En dan was er nog Russel.
Ik begin me af te vragen of het niet al besloten is en Bottas het nu niks meer kan schelen en voor zichzelf gaat? Dat zou ook nog wel eens een factor kunnen worden. Want in Portimao ging Bottas ook niet zomaar aan de kant.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet echtNoFearCreations schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:26:
Perez leert nu wat Hamilton, Verstappen en Leclerc al geleerd hebben.
Bij de top teams is een zo hoog mogelijke kwalificatie standaard verplicht om te voorkomen dat je veel tijd verliest achter minder snelle auto's
Mocht je achter een minder snelle auto zitten dan dien je daar de eerste de beste gelegenheid die je hebt langs te gaan om het gat met de voorhoede niet te snel te laten oplopen.
Je moet instaat zijn om snel te gaan en je banden te sparen. En dat met een hele grote graad van consistentie.
Mocht je een slechte dag hebben dan dien je een redelijk goede race in verhouding tot het middenveld te rijden.
Gevechten bij de top teams worden vaak beslecht met 1 inhaalactie of een gevecht en geen meerdere.
Voor nu is Perez i.t.t. Gasly en Albon zich in ieder geval hiervan bewust door zijn ervaring en probeert hij gestuctureerd telkens wat hoger te eindigen. Bij Racing Point was hij al een goede coureur maar nu rijd hij een divisie hoger en daar moet hij zich aan aanpassen.
- tweakduke
Bij het Formule 1 café afgelopen vrijdag hadden ze een shot dat Russel met iemand van het Mercedes team aan het praten is.DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
Iets anders dan. Waarom verdedigde Bottas die plek terwijl de team orders al gegeven waren?
Is meteen aan het begin van de aflevering:
https://www.ziggosport.nl...ormule-1-cafe-07-05-2021/
En Bottas had eerder aangegeven niet zomaar aan de kant gegaan meen ik en eerlijk gezegd heeft hij niks te verliezen. Russel krijgt die stoel aankomend seizoen denk ik.
Vermoedelijk omdat hij nog ijdele hoop had om Verstappen in te halen en geen tijd wilde verliezen door Hamilton voor te laten.DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
2e reden is vanwege het adagium laat ons racen. Het is Hamilton's keuze om voor een 2 stopper te gaan en wil hij zelf nog zicht op de titel houden dan heeft hij ook alle punten nodig.
Voor teamorders is het nog iets te vroeg in het seizoen en voor WDC was het ook niet nodig.
Da's lastig te beoordelen, maar ik kan me voorstellen dat zoiets vaker gebeurt, maar dat wij dit niet meekrijgen (omdat het normaliter niet wordt uitgezonden). Ik vind het verder ook niet zo kleinerend, het zijn gewoon mensen die elkaar goed kennen en dus makkelijker tegen elkaar praten en er geen rekening mee houden dat de rest van de wereld meeluistert. Moeilijk een oordeel over te vellen imo, tenzij je met zekerheid kan zeggen dat dit hoogst ongepast is en normaal gesproken niet voorkomt.RobertMe schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:39:
[...]
Sure. Het gaat me ook niet om het feit dat Mercedes dit aankaartte. Het feit waar ik op doelde is dat Toto dit doet. Zoals gezegd, de sporting director (Ron Meadows dus) staat in contact met de FIA en hij hoort dat soort zaken af te handelen. Om een poging te doen om het te vergelijken: alsof bij een (groot) bedrijf waar een relatiemanager zit die contact onderhoud met klant X, dat de baas ineens midden in een discussie / onderhandeling zich ermee gaat bemoeien puur omdat zijn bedrijf zijn gelijk niet krijgt.
Oftewel: Ron Meadows zou bij race control moeten aangeven van "eey, Mazepin gaat niet aan de kant". En als race control dan geen gehoor geeft of Mazepin dan alsnog niet aan de kant gaat dan zal toch Ron Meadows weer contact moeten opnemen / .... Nu was het gewoon een pure uiting van frustratie, wat ook bleek uit de toon waarop Toto het bracht en IMO nogal kleinerend bedoeld met de "Mikey Mikey Mikey...".
TL;DR: het gaat me dus niet om het feit dat Mercedes klaagt. Wel over het feit dat Toto dat doet richting race control, en de manier waarop die het brengt.
Zonder verder heel erg in te gaan op je eerdere post heb ik wel het idee dat jij al probeert een bepaald beeld te scheppen (met woorden als jankerd), dus ik heb eigenlijk geen idee of dat beeld ook waarheidsgetrouw is. Denk dat je met dat soort bewoordingen wel voorzichtig moet zijn, hoewel ik wel begrijp omdat Merc gewoon veel te dominant is al vele jaren, maar ik weet niet of Toto hier echt verder mee gaat dan de andere team bosses. Zou me niet verbazen als dit soort communicatie ook vrij normaal is, het is maar een klein wereldje.
Ik geef dan ook aan dat het mijn persoonlijke mening (/interpretatie) is. En juist wat jij ook aangeeft "we hebben geen vergelijkingsmateriaal, en wellicht gaat het altijd zo" is wat ik min of meer ook al in het eerste stukje bedoelde. Als FOM dit vaker gaat doen gaat er echt wel op de communicatie gelet worden en kan ik mij niet indenken dat we deze toon/vorm van communiceren nog vaker zullen horen, maar zal de communicatie tussen team en FIA meer op een persverhaal gaan lijken.Snowdog schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:54:
[...]
Da's lastig te beoordelen, maar ik kan me voorstellen dat zoiets vaker gebeurt, maar dat wij dit niet meekrijgen (omdat het normaliter niet wordt uitgezonden). Ik vind het verder ook niet zo kleinerend, het zijn gewoon mensen die elkaar goed kennen en dus makkelijker tegen elkaar praten en er geen rekening mee houden dat de rest van de wereld meeluistert. Moeilijk een oordeel over te vellen imo, tenzij je met zekerheid kan zeggen dat dit hoogst ongepast is en normaal gesproken niet voorkomt.
Zonder verder heel erg in te gaan op je eerdere post heb ik wel het idee dat jij al probeert een bepaald beeld te scheppen (met woorden als jankerd), dus ik heb eigenlijk geen idee of dat beeld ook waarheidsgetrouw is. Denk dat je met dat soort bewoordingen wel voorzichtig moet zijn, hoewel ik wel begrijp omdat Merc gewoon veel te dominant is al vele jaren, maar ik weet niet of Toto hier echt verder mee gaat dan de andere team bosses. Zou me niet verbazen als dit soort communicatie ook vrij normaal is, het is maar een klein wereldje.
Te Snel !DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
Bottas krijgt al sinds 2017 elk jaar een contractverlenging voor een jaar zodat ze hem eruit kunnen schoppen als hij voor problemen gaat zorgen met Hamilton of te traag is.
Ze kunnen een half grid krijgen dat sneller rijdt, werkelijk elke rijder zou die auto wel willen rijden, zelfs voor weinig.
Bottas is ingehuurd om zo langzaam mogelijk te rijden zonder lager te classificeren dan 3de-4de plek per race, en toch het constructeurs kampioenschap binnen te halen.
Het is niet voor niks dat ze niet nog een Nico Rosberg naast Lewis willen hebben, het legt nl teveel focus op hoe snel de auto is.
Des te langzamer Bottas is des te rustiger Lewis kan rijden en dus des te competitiever de Mercedes lijkt.
Valtteri is The Sandman.
How do you save a random generator ?
Inderdaad wel een goed punt en heel apart, denk dat Bottas ook wel weet dat hij binnenkort (na het seizoen waarschijnlijk?) vervangen gaat worden. Wat hij hier precies mee zou opschieten is me echter niet helemaal duidelijk als hij 3 bochten later wordt ingehaald. Ik ga ervanuit dat Russell zeker naar Merc zal gaan, want dat is gewoon een enorm talent en iemand die het stokje uiteindelijk wel zal overnemen.DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
Ik snap alleen niet wat Bottas ermee denkt te winnen, want dat is niet heel veel. Ik kan me niet voorstellen dat hij zich hierdoor bij een ander team in de kijker speelt. Misschien als hij ooit een keer de pace heeft om zowaar Hamilton te verslaan...
Ik denk dat 'ie inderdaad exit is (al dan niet tijdens dit seizoen al) en daarom teamorders negeert.DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
Denk het ook. Maar ik vond wat hij deed nu dan wel zwak. Bottas was sowieso kansloos tegen Ham op nieuwere banden, dus het enige dat hij kan doen is Lewis eventjes vertragen. Wat slecht is voor het team. Misschien dat Bottas denk dat hij zo laat zien dat hij zich niet zomaar gewonnen geeft. Maar het is als een klein hondje vanachter een hek gaan blaffen naar een grote hond.Bart-Willem schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:04:
[...]
Ik denk dat 'ie inderdaad exit is (al dan niet tijdens dit seizoen al) en daarom teamorders negeert.
I learnt more about Verstappen in Spanish GP than all other races put together, says Hamilton
https://www.formula1.com/...YoRS1RNe6xQ1q71fw5BL.html
[ Voor 24% gewijzigd door Exocet op 09-05-2021 22:21 ]
Gaat niet gebeuren denk ik. Mercedes is sneller en Bottas kan Max redelijk bijhouden. Perez raakt alleen maar achterop iedere race en kan andere auto's moeizaam voorbij komen.alexbl69 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:54:
[...]
Inderdaad... dat is wat dit seizoen het verschil lijkt te gaan maken.
Tot en met afgelopen jaar was het gat tussen Mercedes en RBR groot genoeg dat Hamilton het alleen ook wel af kon. Nu het gat klein is heeft hij Bottas nodig, en die levert sinds 2 wedstrijden weer.
...
Zou toch graag Mercedes dat een keer horen zeggen. Blijf het bizar vinden dat ze nu nog steeds durven om de underdog te spelen, wie hou je voor de gek? Behalve dan de Hamilton fans die nu vinden dat hij wint in de tweede beste auto.Luxicon schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:35:
[...]
Gaat niet gebeuren denk ik. Mercedes is sneller en Bottas kan Max redelijk bijhouden. Perez raakt alleen maar achterop iedere race en kan andere auto's moeizaam voorbij komen.
Dit hoort allemaal bij het spel wat Hamilton speelt. Verstappen zou dit al jaren kunnen zeggen, die heeft Hamilton ook regelmatig kort gevolgd zonder er voorbij te komenExocet schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:20:
I learnt more about Verstappen in Spanish GP than all other races put together, says Hamilton
Als winnaar kan en mag je van alles roepen, je hebt het gelijk aan je zijde
Welk circuit is ook alweer een RB16b circuit?
Testing, one, two ...
Bahrainhardware-lover schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:48:
[...]
Welk circuit is ook alweer een RB16b circuit?

Voordeel is wel dat ik weer veel vrije tijd terug krijg.... Hoef de rest van het seizoen niet meer te kijken, want de uitslag staat al weer vast...
WDC:
1. HAM
2. VER
3. BOT
WCC:
1. MER
2. RBR
3. MCL
WDC:
1. HAM
2. VER
3. BOT
WCC:
1. MER
2. RBR
3. MCL
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Normaal gesproken waren deze team orders er ook niet omdat ze tot dit seizoen eigenlijk niet echt aangevallen werden, Mercedes 1-2 kwam veelvuldig voor en is dit seizoen nog niet gebeurt! Daarnaast probeert Bottas echt ieder seizoen nog wereldkampioen te worden, meestal zakt hij gedurende het seizoen wat in omdat hij merkt dat het niet gaat lukken, maar hij zet zich er wel op in (realistisch of niet).DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
Omdat we nu net een paar races onderweg zijn en het kampioenschap nog compleet openligt zal hij moeten laten zien dat hij niet de 'nummer 2' is op wat voor een manier dan ook. Dit komt allemaal wat raar over omdat Bottas zijn racecraft niet echt geweldig is en altijd net dat kleine beetje extra tijdens de race lijkt te missen.
En meestal staat Red Bull er in het begin van het seizoen niet echt bij waardoor Hamilton die moet knokken meestal pas halverwege het seizoen last krijgt van Verstappen en eerst het 'gevecht' op de baan met Bottas is. Nu is Hamilton al een stap verder omdat hij anders Verstappen niet gaat bijhouden, hij lijkt dus ook echt stappen vooruit te zetten doordat hij uitgedaagd wordt.
Al met al een geweldig seizoen tot nu toe en ik hoop (niet alleen omdat ik voor Max ben) dat Red Bull een stap erbij kan zetten om Mercedes onder druk te blijven zetten en het iedere race spannend blijft wie er gaat winnen, als Mercedes uit blijft lopen dan is het met de spanning snel gedaan... niet alleen voor de Red Bull fans maar ook voor de Mercedes fans.
Over het WCC valt te twisten.Wok schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:00:
Voordeel is wel dat ik weer veel vrije tijd terug krijg.... Hoef de rest van het seizoen niet meer te kijken, want de uitslag staat al weer vast...
WDC:
1. HAM
2. VER
3. BOT
WCC:
1. MER
2. RBR
3. MCL
Dat wordt een nek aan nek race tussen Mc-Laren en Ferrari
Haha, dat denk ik ook. Met Russell worden ze weer welke race 1e en 2e. Het is dat Max een beetje in de buurt blijft in een auto waarin andere coureurs 30s minder hard op gaan. Volgens mij hebben ze zo'n overwicht dat ze verhaallijnen bedenken met slechte seizoensstart en dan Hamilton die bij een achterstand van 10-15s op Max eventjes gas bij geeft en 'm simpel naar huis rijdt en gewoon zijn records en de titel pakt straks.enchion schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:01:
[...]
Te Snel !
Ze kunnen een half grid krijgen dat sneller rijdt, werkelijk elke rijder zou die auto wel willen rijden, zelfs voor weinig.
Bottas is ingehuurd om zo langzaam mogelijk te rijden zonder lager te classificeren dan 3de-4de plek per race, en toch het constructeurs kampioenschap binnen te halen.
Het is niet voor niks dat ze niet nog een Nico Rosberg naast Lewis willen hebben, het legt nl teveel focus op hoe snel de auto is.
Des te langzamer Bottas is des te rustiger Lewis kan rijden en dus des te competitiever de Mercedes lijkt.
Valtteri is The Sandman.
Dit dus.
Ik vond de verklaring van Bottas best redelijk, die was in een race met Leclerc en moest zijn pitwindow openhouden.DaniëlWW2 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:43:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Na 4 grand prix deze conclusie trekken is wat voorbarig, er komen er nog 19 waar ook circuits tussen zitten waar Red Bull altijd heel sterk voor de dag komt.Wok schreef op zondag 9 mei 2021 @ 23:00:
WDC:
1. HAM
2. VER
3. BOT
WCC:
1. MER
2. RBR
3. MCL
"When you grow up your heart dies"
Vergeet ook niet dat RB sterk is bij in-season ontwikkeling en zij hebben aangegeven de ontwikkeling van de RB16B niet te stoppen.sjaool schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:40:
[...]
Na 4 grand prix deze conclusie trekken is wat voorbarig, er komen nog er nog 19 waar ook circuits tussen zitten waar Red Bull altijd heel sterk voor de dag komt.
Nu is het natuurlijk wel de vraag wat Mercedes gaat doen, maar ik vind het voor nu even te snel om het seizoen al af te schrijven.
-
Volgens mij is alle kritiek over de race strategie van Red Bull onterecht. Lewis was gewoon veel sneller op de mediums, en naar de rode band gaan kon helemaal niet. Nee, de strategische fout is al veel eerder gemaakt: Max had geen mediums meer om een goede tweestopper te kunnen doen. Dus of ze hebben een onhandige keuze vooraf gemaakt, en niet de juiste sets banden meegenomen naar deze race (staat al lang van tevoren vast), of ze hebben in de trainingen teveel mediums gebruikt.
Mercedes heeft voorafgaand aan de race de race al gewonnen, zie ook wat Lewis zegt in zijn interview op f1.com:
"It had been the plan all weekend for us to make sure we had two mediums to be able to do a two-stop. Even though a one stop potentially looked better, I know from experience here that a one-stop is very, very hard to pull off."
Mercedes heeft voorafgaand aan de race de race al gewonnen, zie ook wat Lewis zegt in zijn interview op f1.com:
"It had been the plan all weekend for us to make sure we had two mediums to be able to do a two-stop. Even though a one stop potentially looked better, I know from experience here that a one-stop is very, very hard to pull off."
Ik baalde eerst van deze race omdat ik gehoopt had dat Max hem zou winnen na z'n wereldstart, maar achteraf mag je denk ik blij zijn met een P2.. Mercedes was duidelijk de snelste auto deze race en dan is P2 met ook nog het extra punt voor de snelste ronde gewoon een prima prestatie.. Mercedes had wel een alternatieve strategie nodig om Hamilton voor Max te krijgen, maar omdat Red Bull zoals zo vaak de laatste jaren weer geen 2e man backup had omdat Perez z'n kwalificatie verkloot had kon Mercedes die ook toepassen.. Max had verder de mazzel dat Bottas in het begin vast kwam te zitten achter Leclerc anders was P2 mogelijk ook nog een probleem geworden, ook hij reed sneller dan Max in vrije lucht, zoveel sneller was de Mercedes gewoon.. Hopelijk is het in Monaco anders en mogen we een Red Bull 1-2 tegemoet gaan zien, dat zou de spanning voor beide WK's weer volledig terugbrengen.. Als Mercedes in Monaco echter ook weer de snelste blijkt dan moeten we met grote vees gaan vrezen voor de rest van dit seizoen, het kan dan wel eens heel snel afgelopen zijn met de spanning.. Maar voorlopig houden we nog hoop, nog 19 races te gaan en zeker in de kwalificatie zitten Red Bull en Max er gewoon goed bij dit jaar..
De SC wordt dit jaar gesponsord. Vandaar dat we die dus veel meer zienalexbl69 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 20:54:
[...]
Hoe lang is het wel niet geleden dat we een VSC hebben gehad?
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Banden allocatie wordt dit jaar, net zoals vorig jaar, door Pirelli gedaan. Dit i.v.m. met corona. Pirelli zegt gewoon tegen alle teams X hards, Y mediums en Z softs.WD-41 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 03:30:
Dus of ze hebben een onhandige keuze vooraf gemaakt, en niet de juiste sets banden meegenomen naar deze race (staat al lang van tevoren vast),
Hoe sneu eigenlijk… “Zijn pitwindow met LEC” in een MER… HAM speelt daarnaast een grote poppenkast. Die auto is gewoon te goed tov de rest.gambieter schreef op maandag 10 mei 2021 @ 00:24:
[...]
Ik vond de verklaring van Bottas best redelijk, die was in een race met Leclerc en moest zijn pitwindow openhouden.
Hoe goed BOT daadwerkelijk is, is denk ik wel duidelijk. Die gaat echt geen show opvoeren, acteren kan ie niet. Er zal nooit (meer) vergelijkbaar niveau naast HAM komen te zitten.
Mijn boefje is liev!
Ik denk dat WD-41 bedoelt dat ze te voor te weinig medium sets hebben gekozen. Voor iedere coureur kunnen ze namelijk kiezen hoeveel soft, medium en hard ze voor een weekend willen gebruiken. Of soft C-1 of C-whatever is, dan is inderdaad aan Pirelli.RobertMe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 06:42:
[...]
Banden allocatie wordt dit jaar, net zoals vorig jaar, door Pirelli gedaan. Dit i.v.m. met corona. Pirelli zegt gewoon tegen alle teams X hards, Y mediums en Z softs.
Never mind, het was mij ontgaan dat Pirelli de allocatie doet dit jaar.
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenTheStig op 10-05-2021 07:06 ]
Dat is dit jaar niet het geval i.v.m. covid. Dit jaar (en ook vorig jaar) heeft Pirelli bepaalt dat iedereen elke race dezelfde aantal hards, mediums en softs krijgt.JeroenTheStig schreef op maandag 10 mei 2021 @ 06:57:
[...]
Ik denk dat WD-41 bedoelt dat ze te voor te weinig medium sets hebben gekozen. Voor iedere coureur kunnen ze namelijk kiezen hoeveel soft, medium en hard ze voor een weekend willen gebruiken. Of soft C-1 of C-whatever is, dan is inderdaad aan Pirelli.
https://press.pirelli.com/2021-tyre-compound-choices/
"As was the case last year, there will be a fixed allocation for each driver of two hard sets, three medium sets, and eight soft sets at each race. "
Oh, dat is mij volledig ontgaan. Bedankt voor de link, ben ik ook weer op de hoogteExtigo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:03:
[...]
Dat is dit jaar niet het geval i.v.m. covid. Dit jaar (en ook vorig jaar) heeft Pirelli bepaalt dat iedereen elke race dezelfde aantal hards, mediums en softs krijgt.
https://press.pirelli.com/2021-tyre-compound-choices/
"As was the case last year, there will be a fixed allocation for each driver of two hard sets, three medium sets, and eight soft sets at each race. "
"Grappige" is dat als iemand zou moeten weten dat je een race met deze strategie wint het Verstappen is. Zijn eerste race win was hier met 'soft-medium-medium".WD-41 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 03:30:
Volgens mij is alle kritiek over de race strategie van Red Bull onterecht. Lewis was gewoon veel sneller op de mediums, en naar de rode band gaan kon helemaal niet. Nee, de strategische fout is al veel eerder gemaakt: Max had geen mediums meer om een goede tweestopper te kunnen doen. Dus of ze hebben een onhandige keuze vooraf gemaakt, en niet de juiste sets banden meegenomen naar deze race (staat al lang van tevoren vast), of ze hebben in de trainingen teveel mediums gebruikt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
Overige topics:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.