Ik heb vorig jaar juist de stap gezet naar een non-FO woning: veel te groot, maar vrijstaand, ruime achtertuin (voor stedelijke begrippen), vrij uitzicht over park, parkeren op eigen erf.Krisp schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:25:
Ik denk dat vanuit FO-perspectief een appartement een hele logische manier van wonen is. Veel mensen hebben een behoefte om, wanneer ze niet meer betaald werken, dingen op te pakken als tuinieren/groenten verbouwen en dingen 'maken'. Maar daar zijn prima alternatieven voor, zoals stadswerkplaatsen en coöperaties als Herenboeren. Het is wat dat betreft zou ik het niet gek vinden om -wanneer mijn kinderen uit huis zijn- terug te gaan naar een kleiner appartement en de overwaarde te gebruiken voor passief inkomen. Dat scheelt met de prijzen van nu pakweg 200-400k, afhankelijk van waar je nu woont en waar je wilt wonen.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik in goede gezondheid dat zal verruilen voor een appartement met het risico op burenperikelen.
En blijkbaar denken veel mensen er hier zo over, want uit het rijtje verhuizen de meeste pas wanneer het echt niet anders kan. Mijn verkoper heeft nog 9 maanden geleefd, enkele buren zijn al ruim over de gepensioneerde leeftijd.
Betreffende FO, is het kopen van een 'klushuis' wel bijzonder: door de vele incidentele uitgaven en klussen heb ik waarschijnlijk 2 jaar geen stabiele uitgaven.
Overigens kun je met vastgoed ook prima passief inkomen aanjagen: je gebruikt je inkomen om maximaal te financieren op de eigen woning en speelt daarmee cash vrij om te beleggen