Numbers schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:53:
Wat is de reden dat hier veel mensen zo enthousiast zijn over Meesman? Ik kan het nu niet meer vinden op hun website, maar ik dacht gelezen te hebben dat de ETF's die zij voor je kopen, je ook zelf zou kunnen kopen via elk ander platform?
Op de website indexfondsenvergelijken.nl komen zelfs meerdere grootbanken (zelf beleggen) qua rendement voor Meesman? Hun fondskosten zijn ook hoger.
Via je eigen bank is dan goedkoper, en veel makkelijker of mis ik iets/ maak ik ergens een denkfout?
"Enthousiast" is wat overdreven. Voor mij is het één van de pijlers in mijn portefeuille. Het "zelf" doen moet je niet onderschatten, het overgrote deel van de mensen is niet zo savvy als leden van dit forum.
Voor de kinderen heb ik Meesman rekeningen - die zijn door de 18+ grens geraakt, en dan is het voordeel dat het ook een drempel is om actief te gaan handelen of er geld vanaf te halen (helaas ook een kleine drempel om daar in te leggen/bij te storten).
Ze hebben OOK een eigen beleggingsrekening bij hun huisbank (ING + ABN) waar ze meevallertjes inleggen in de hier overvloedig genoemde NT World Trust fondsen.
Laatst vroeg mijn oudste of ik nog een leuk aandeel wist om in te beleggen. Terwijl ik ze met religieuze methoden (nee, we zijn niet gelovig) opgevoed heb, preek na preek: "breed gespreid, lage kosten, niet timen, nooit meer cash dan nodig als buffer). Het is hardnekkig. De mens wil meer, en het moet spannend.
Wat is hiertegen de beste bescherming (IMHO): Meesman.
Wat kost/scheelt het? Ongeveer 0.1 / 0.2% per jaar, maar onder voorwaarden (ik ben sceptisch)
Wat levert het op? Gemak, rust, en waarschijnlijk een beter rendement (vanwege die rust, timen eigenlijk niet kan, en het geen zin heeft om elke dag/uur te kijken naar je saldo)
Ik heb niets met Meesman (ik stort 1 of 2x per jaar iets, ben zelf helemaal niet zo gedisciplineerd). Maar om mij heen zie ik dat goede financiële kennis EN discipline schaars is.