Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:44
Chief schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:41:
Yea, sorry voor het offtopic gaan met wb onderwijs. Ik denk dat het erg heeft te maken met welk perspectief je kijkt naar onderwijs in verschillende landen.
Het is in elk geval goed dat je voor een aantal belangrijke aspecten aan het persoonlijk leven nagaat of en hoe dit in het andere land anders is dan in Nederland. Dus als je kinderen hebt, dan is het verstandig om het schoolsysteem te bekijken, maar ook zaken zoals hoe het zit met clubs en verenigingen, kinderopvang en voor later het hoger onderwijs in kwaliteit en in kosten. En ga zo maar door.

Welke situatie dan in jouw situatie prettiger is zal van land tot land en van persoon tot persoon kunnen verschillen. Net als de vraag of je je eventuele emigratie hier vanaf zou willen laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:25
Yup. Hebben in meerdere landen gewoond en je maakt iedere keer weer de afwegingen. Voor scholen: onze ervaring is dat internationale scholen redelijk vergelijkbaar zijn in de verschillende landen mbt "druk". Het zijn m.n. de lokale schoolsytemen die van land tot land heel erg van elkaar af kunnen wijken van elkaar.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Chief schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:23:
Yup. Hebben in meerdere landen gewoond en je maakt iedere keer weer de afwegingen. Voor scholen: onze ervaring is dat internationale scholen redelijk vergelijkbaar zijn in de verschillende landen mbt "druk". Het zijn m.n. de lokale schoolsytemen die van land tot land heel erg van elkaar af kunnen wijken van elkaar.
Ik denk dat je hierbij dus ook onderscheid zou moeten maken tussen emigreren (waarbij je je (semi-)permanent ergens wilt settelen) en in het buitenland wonen met de intentie om er maar tijdelijk te wonen. In het eerste geval zul je waarschijnlijk ook de kinderen zo veel mogelijk een 'gewoon' leven zoals de locals willen geven. En dan ook een gewone school.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 22:56
Chief schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:23:
Tenzij je ergens als expat werkt, of al behoorlijk wat kapitaal hebt zijn die internationale scholen niet voor doorsnee landverhuizers.
De kost per kind per jaar loopt heel snel op tot boven de 20K.
Dan mag de rest van je living cost nog veel lager liggen, dat zijn geen bedragen die je zomaar onder de mat veegt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Zeker waar en maakt normaliter deel uit van de overwegingen. De meesten die hier komen en nadenken over emigratie/werken in het buitenland doen hebben andere uitgangspunten dan bv de arme bevolking in bv Sri Lanka die op zoek gaan naar een beter leven elders.

Over expats gesproken, de gouden tijd van een expatcontract zijn al een hele tijd weg. Uit kostenoverwegingen worden steeds minder expats uitgezonden en worden de expatcontracten steeds "kariger". Voorbeeld is bv dat werkgeversbijdrage voor schoolgeld vroeger ongelimiteerd was, qua hoogte en qua aantallen. Nu is dat in de meeste gevallen niet meer het geval. Het einde van die "verschraling" is nog niet in zicht al hebben de meeste expats over het algemeen nog steeds geen klagen.

Wat betreft lokale scholen: je hebt het als buitenlander soms niet voor het kiezen van welk schoolsysteem je gebruik wilt maken. Ik ken landen waar je als buitenlander heel moeilijk op een lokale school terecht kan. Op papier kan dat wel maar a) je betaalt evengoed een vrij hoog bedrag aan schoolgeld en b) je kan als laatste kiezen voor plekken op scholen wat in de praktijk betekent dat je alleen kan kiezen uit scholen met een ongunstige lokatie en/of mindere reputatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Chief schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:10:

Wat betreft lokale scholen: je hebt het als buitenlander soms niet voor het kiezen van welk schoolsysteem je gebruik wilt maken. Ik ken landen waar je als buitenlander heel moeilijk op een lokale school terecht kan. Op papier kan dat wel maar a) je betaalt evengoed een vrij hoog bedrag aan schoolgeld en b) je kan als laatste kiezen voor plekken op scholen wat in de praktijk betekent dat je alleen kan kiezen uit scholen met een ongunstige lokatie en/of mindere reputatie.
Mijn collega is een paar jaar naar Canada geweest op vraag van de werkgever met 3 kleine kinderen.

De kleuter/basisschool waar je aan toegewezen werd hing toen 100% af van je woonlocatie.
En natuurlijk... hoe beter de school, hoe duurder de huizen, maar de schoolkosten bleven laag.
Of... je ging een pak verder naar een internationale school waar je dan halve fortuinen moest betalen.

Dus heeft hij het toen zo gespeeld dat hij een mooi huis kreeg in een goede buur in de omgeving van Toronto, maar de kinderen gingen naar de lokale kleuterschool tussen de andere Canadeesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 21:00
Tommie12 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Tenzij je ergens als expat werkt, of al behoorlijk wat kapitaal hebt zijn die internationale scholen niet voor doorsnee landverhuizers.
De kost per kind per jaar loopt heel snel op tot boven de 20K.
Dan mag de rest van je living cost nog veel lager liggen, dat zijn geen bedragen die je zomaar onder de mat veegt.
In Zweden niet, daar betaal ik omgerekend 150 euro per kind per maand voor de voorschool (zit 1 kind op), privaat en internationaal basisonderwijs is gratis. Ook studeren is hier gratis (overigens voor iedereen binnen Europa, leuke tip), dus school en opvang kost mij praktisch niet. En dan hoor ik mensen in Nederland die duizenden euro’s betalen aan opvang. Heeft mij dus veel geld gescheeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Zoveel mensen, zoveel wensen :). Geen twee landen zijn hetzelfde en hoeveel ieder persoon hecht aan iedere overweging is ook anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
Naast het opzeggen van LinkedIn ga ik vandaag eens polsen of ik een dag minder per week kan werken, als dit niet lukt ivm drukte gooi ik het op vaderschapsverlof. De dag die ik vrij wil zou ik met de kinderen doorbrengen.

Ik pieker er niet over om te emigreren, maar als ik voor mijn werk een jaar naar India zou kunnen zou ik dat graag doen. in mijn vriendenkring zijn al veel mensen geemigreerd en ik heb daar mijn lessen uit getrokken. Ik voer discussies liever in het Nederlands :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:30
MTLPB schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:41:
Naast het opzeggen van LinkedIn ga ik vandaag eens polsen of ik een dag minder per week kan werken, als dit niet lukt ivm drukte gooi ik het op vaderschapsverlof. De dag die ik vrij wil zou ik met de kinderen doorbrengen.

Ik pieker er niet over om te emigreren, maar als ik voor mijn werk een jaar naar India zou kunnen zou ik dat graag doen. in mijn vriendenkring zijn al veel mensen geemigreerd en ik heb daar mijn lessen uit getrokken. Ik voer discussies liever in het Nederlands :)
Waarom India? Ik ken een paar mensen die regelmatig voor werk naar India gaan en ook een aantal die er een paar maanden hebben gezeten. Maar ze vinden het allemaal verschrikkelijk om er langere tijd te moeten zitten voor werk. Hygiëne, hitte, cultuurproblemen, criminaliteit, etc. hoor ik vooral als redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Orangelights23 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Ook studeren is hier gratis (overigens voor iedereen binnen Europa, leuke tip),
offtopic:
Volgens mij worden een hoop opleidingen alleen in het Zweeds gegeven. Ik vermoed mede om te voorkomen dat te veel buitenlanders van de gratis opleiding willen profiteren, terwijl ze verder geen band hebben met Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Rubbergrover1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:01:
[...]

offtopic:
Volgens mij worden een hoop opleidingen alleen in het Zweeds gegeven. Ik vermoed mede om te voorkomen dat te veel buitenlanders van de gratis opleiding willen profiteren, terwijl ze verder geen band hebben met Zweden.
Ik zou zeggen dat 70% in het Zweeds gegeven wordt, alhoewel dat vaker beroepscursussen zijn. Ik ben in mijn vrije tijd wat Engelse vakken aan het volgen van een master, een oud collega in Nederland doet mee. Het zijn in iedere geval veel meer opleidingen en cursussen dan ik verwachtte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Blik1984 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:46:
[...]

Waarom India? Ik ken een paar mensen die regelmatig voor werk naar India gaan en ook een aantal die er een paar maanden hebben gezeten. Maar ze vinden het allemaal verschrikkelijk om er langere tijd te moeten zitten voor werk. Hygiëne, hitte, cultuurproblemen, criminaliteit, etc. hoor ik vooral als redenen.
Expats uit ons bedrijf die naar Indie gestuurd worden mogen daar zelf niet met de auto rijden. Die krijgen een chauffeur toegewezen... Dat zegt genoeg. Ik wil daar niet langer dan een week naar toe. Het land trekt me echt niet aan. Mijn ervaringen tijdens business trips waren genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:44:
[...]

Expats uit ons bedrijf die naar Indie gestuurd worden mogen daar zelf niet met de auto rijden. Die krijgen een chauffeur toegewezen... Dat zegt genoeg. Ik wil daar niet langer dan een week naar toe. Het land trekt me echt niet aan. Mijn ervaringen tijdens business trips waren genoeg.
Indie was toch met het schip? India is zo groot dat moeilijk zo kan genereren. Ze hebben daar bijna net zoveel stammen als wij inwoners hebben en zie het verschil al tussen stad en regio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Deveon schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:57:
[...]

Indie was toch met het schip? India is zo groot dat moeilijk zo kan genereren. Ze hebben daar bijna net zoveel stammen als wij inwoners hebben en zie het verschil al tussen stad en regio.
Als je voor werk naar India gaat kom je voor 99,99% van de keren in de grote steden terecht. Dus enige generalisaties zijn hierin best te maken. De ene stad is echt niet opeens veel schoner dan de andere. UIteindelijk kom je gewoon met vrij grote zekerheid in Mumbai, Delhi, Bangalore of Kolkatta terecht. En dat zijn allemaal steden met 10 miljoen inwoners of (veel) meer.

(daarbij hebben we het over wonen en werken in India, en niet over op vakantie gaan. Een enorm groot verschil wat mij betreft. Ik zou best een keer een aantal weken naar India willen voor vakantie bijvoorbeeld)

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 31-05-2023 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Als je voor werk naar India gaat kom je voor 99,99% van de keren in de grote steden terecht. Dus enige generalisaties zijn hierin best te maken. De ene stad is echt niet opeens veel schoner dan de andere. UIteindelijk kom je gewoon met vrij grote zekerheid in Mumbai, Delhi, Bangalore of Kolkatta terecht. En dat zijn allemaal steden met 10 miljoen inwoners of (veel) meer.

(daarbij hebben we het over wonen en werken in India, en niet over op vakantie gaan. Een enorm groot verschil wat mij betreft. Ik zou best een keer een aantal weken naar India willen voor vakantie bijvoorbeeld)
Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met mensen die een tijd in de VS wonen. Daar heb je ook een groot verschil tussen de verschillende delen van het land. Maar de gebieden waar je als buitenlandse werknemer terecht komt, hebben vaak wel een hoop overeenkomende aspecten. Terwijl het een totaal andere leefomgeving is dan als je op vakantie in de omgeving van, pak m beet, Bryce Canyon bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 17:44

FFW

Ik zou graag in India werken, het is een boeiend land. Ik zou minder graag in USA werken, de levenskosten zijn er gigantisch en de politie gevaarlijk.

[ Voor 195% gewijzigd door FFW op 31-05-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
Je moet werk niet met vakante verwarren, bij het één verdien je geld en bij het ander geef je geld uit..ik bedoel te zeggen dat je als toerist een geldboom bent, en als werkende heb je collega's met wie je nog enigszins kunt levelen op professioneel en sociaal niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MTLPB schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:24:
Je moet werk niet met vakante verwarren, bij het één verdien je geld en bij het ander geef je geld uit..ik bedoel te zeggen dat je als toerist een geldboom bent, en als werkende heb je collega's met wie je nog enigszins kunt levelen op professioneel en sociaal niveau.
Ik denk dat je dit een beetje romantiseert. Juist vanuit een werk-oogpunt zijn er tientallen andere betere landen om te zitten dan India. Vanuit een FO-standpunt begrijp ik het overigens best, maar echt wonen/werken in India is echt andere koek dan gewoon op vakantie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024
India staat ook hoog op mijn lijstje. Wel weer zin in een rafelrandjes en cultuurshock na het saaie Singapore, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ooit te maken gehad met familieleden die geld willen lenen? Ik ervaar sinds ik FO ben dat er vaker een beroep op mij gedaan wordt. Vrienden die alleen iets willen ondernemen mits ik betaal, nu ook ouders die geld willen lenen.

Bij vrienden (die ik voorheen nooit zag) kan ik 'nee' zeggen maar bij mijn familie heb ik er meer moeite mee. Moeilijk, hoe gaan jullie met dit soort kwesties om?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTLPB
Tip : Stel voor dat ze iets verkopen zodat ze het kunnen betalen.

geld lenen kan een relatie enorm onder druk zetten, ik zou het daarom niet doen. Er ontstaan ook ongemakkelijke situaties als mensen door krijgen dat je te makkelijk de rekening van het diner betaalt. Dus alles blijft zoals het is.

Een andere valkuil is het samen opzetten van een bedrijf met een vriend, ik heb dit ook gedaan en heb er zowel goede als slechte herinneringen aan. ook hier wordt het lastig om vriendschap en zaken apart te houden.

[ Voor 59% gewijzigd door MTLPB op 01-06-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:43:
Hebben jullie ooit te maken gehad met familieleden die geld willen lenen? Ik ervaar sinds ik FO ben dat er vaker een beroep op mij gedaan wordt. Vrienden die alleen iets willen ondernemen mits ik betaal, nu ook ouders die geld willen lenen.

Bij vrienden (die ik voorheen nooit zag) kan ik 'nee' zeggen maar bij mijn familie heb ik er meer moeite mee. Moeilijk, hoe gaan jullie met dit soort kwesties om?
Voor mijn kinderen zou ik dat onder bepaalde voorwaarden en met beperkte bedragen wel doen, maar niet voordat ik weet waarom ze in een situatie geraken waarin ze geld moeten lenen.

Ouders ... heel speciale situatie, dan is er toch wat behoorlijk mis gegaan. Dus.. hangt weer heel erg van de oorzaak af, en hoe tijdelijk het probleem is.

Vrienden... denk niet dat ik het zou doen, en een vriendschap die alleen overeind blijft als ik de rekening altijd betaal... denk het niet. Anderzijds, ik geef wel iets weg, maar dan komt het initiatief van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54

Vrienden die alleen iets willen ondernemen als ik betaal - zijn geen vrienden. Aan mijn ouders en broertje zou ik wel "off the record" wat uit willen lenen. Rest van de familie wil ik best lenen maar dat leggen we wel schriftelijk vast, inclusief rente. De lening is bij mij immers ook een box 3 "overige vordering" en is belast als een belegging (netto ongeveer 2%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTLPB
Ik leen uit principe geen geld uit aan familie, ze kunnen het krijgen of ik koop wat van ze, ik wil niet aan geld denken als ik ze zie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:06

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik leen wel geld uit aan familie, ondertussen meerdere keren gedaan.
Alleen on de voorwaarden dat het geld ook echt iets oplost.

Zo heeft het geld geholpen tegen een huisuitzetting van mijn moeder omdat ze te ver achter liep met de huur. (daarna een plan gemaakt om dit te voorkomen) en het huidige probleem direct opgelost.
Geld als verloren beschouwd maar is netjes incl rente terug gekomen.

Het heeft mijn broer geholpen aan zijn huurwoning die nogal een hoge borg vroeg.
Kon dat obstakel mooi weghalen, daarna is dit netjes terug betaald.
Later nog wel een discussie gehad toen hij een nieuwe PC had gekocht, en niet eerst de lening had terug betaald (die hij overigens volgens schema aan het terugbetalen was. wel met de noot om dit zo snel mogelijk te doen).
Ik reken altijd rente (meer dan de spaarrente, minder dan de huidige leenrente), en er is altijd een onderhands getekend contract.

In beide gevallen die ik hier als voorbeeld gaf, heeft het geld zichzelf terugverdient.
Mijn moeder kon er blijven wonen, zonder alle kosten van huisuitzetting etc, en alle drama die daarbij komt kijken.
Mijn broer kon hierdoor zijn geliefde baan krijgen die buiten het bereik van zijn toenmalige woonplaats lag (Rotterdam -> Venlo).

Maar ik ben er dan ook zeer van overtuigd dat een te kort aan geld bij iemand, een te kort aan geld is. Het is al een hele drempel op hulp te vragen over geld aangezien we in een cultuur leven waarbij dat echt taboe is om daarom te vragen. zie ook de vele topics over dit onderwerp op tweakers.

Heb vrienden ook wel eens geholpen. (2x in een gift). die zaten zover in de penarie. maar dat stukje geld heeft ze daar letterlijk uitgetrokken. dat geld (rond de 1000), heeft hun leven veranderd.
Ze hebben daar niet rechtstreeks om gevraagd. maar zag de situatie en een manier om daaraan bij te dragen.
Enige dat ze van mij als tegen prestatie moeten doen. om eens in hun leven als die situatie zich voor doet het geld door te geven aan iemand die het net zo hard nodig heeft om hun leven weer op de rit te krijgen.
van 1 weet ik dat ze een spaarrekening hebben momenteel waar dat gedoneerde bedrag nu opstaat speciaal voor dit doel.

Die andere heeft nog een weg te gaan om eruit te komen. maar dat zal vast wel goedkomen komende jaren.
Vrienden die alleen iets willen ondernemen mits ik betaal
Vreemde manier van zaken doen, zou daar snel afscheid van nemen, of ik mis context hier?
Wil jij naar las vegas met je vrienden. maar moeten ze dit allemaal zelf betalen?
Of nodig je ze uit om uit eten te gaan, en geef je de rekening vervolgens vollledig aan hun?

Heb voor mij zelf altijd te regel, ik ga zelf iets doen en vrienden mogen tegen onkosten mee doen.

Dus ik boek een leuke villa ergens voor mij en mijn vrouw. en deel dit in de vriendengroep dat ze mogen aansluiten. (inclusief de kosten). Wat er dan vaak gebeurd is, de "rijkste" vrienden komen er als eerste bij. waardoor de prijs daalt, en dan komt de rest erbij als het betaalbaar wordt.

Verder heb ik altijd de neiging om bepaalde kosten te verzwijgen en voor mijzelf te nemen. Daardoor lijkt alles dat ik onderneem altijd heel smooth te lopen, terwijl ik dat eigenlijk af koop. O-)
Bewaar het lijstje wel, als ze opeens moeilijk gaan doen in de toekomst dan heb ik wat munitie. >:)

Ik ben wellicht daar wat makkelijker in dan normaal, maar ben toen ik zelf in financieel zwaar weer zat ook goed (financieel) geholpen door mijn vrienden toen.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 01-06-2023 15:20 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Smuggler schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:02:
[...]

Ik leen wel geld uit aan familie, ondertussen meerdere keren gedaan.
Alleen on de voorwaarden dat het geld ook echt iets oplost.

Zo heeft het geld geholpen tegen een huisuitzetting van mijn moeder omdat ze te ver achter liep met de huur. (daarna een plan gemaakt om dit te voorkomen) en het huidige probleem direct opgelost.
Geld als verloren beschouwd maar is netjes incl rente terug gekomen.

Het heeft mijn broer geholpen aan zijn huurwoning die nogal een hoge borg vroeg.
Kon dat obstakel mooi weghalen, daarna is dit netjes terug betaald.
Later nog wel een discussie gehad toen hij een nieuwe PC had gekocht, en niet eerst de lening had terug betaald (die hij overigens volgens schema aan het terugbetalen was. wel met de noot om dit zo snel mogelijk te doen).
Ik reken altijd rente (meer dan de spaarrente, minder dan de huidige leenrente), en er is altijd een onderhands getekend contract.

In beide gevallen die ik hier als voorbeeld gaf, heeft het geld zichzelf terugverdient.
Mijn moeder kon er blijven wonen, zonder alle kosten van huisuitzetting etc, en alle drama die daarbij komt kijken.
Mijn broer kon hierdoor zijn geliefde baan krijgen die buiten het bereik van zijn toenmalige woonplaats lag (Rotterdam -> Venlo).

Maar ik ben er dan ook zeer van overtuigd dat een te kort aan geld bij iemand, een te kort aan geld is. Het is al een hele drempel op hulp te vragen over geld aangezien we in een cultuur leven waarbij dat echt taboe is om daarom te vragen. zie ook de vele topics over dit onderwerp op tweakers.

Heb vrienden ook wel eens geholpen. (2x in een gift). die zaten zover in de penarie. maar dat stukje geld heeft ze daar letterlijk uitgetrokken. dat geld (rond de 1000), heeft hun leven veranderd.
Ze hebben daar niet rechtstreeks om gevraagd. maar zag de situatie en een manier om daaraan bij te dragen.
Enige dat ze van mij als tegen prestatie moeten doen. om eens in hun leven als die situatie zich voor doet het geld door te geven aan iemand die het net zo hard nodig heeft om hun leven weer op de rit te krijgen.
van 1 weet ik dat ze een spaarrekening hebben momenteel waar dat gedoneerde bedrag nu opstaat speciaal voor dit doel.

Die andere heeft nog een weg te gaan om eruit te komen. maar dat zal vast wel goedkomen komende jaren.

[...]

Vreemde manier van zaken doen, zou daar snel afscheid van nemen, of ik mis context hier?
Wil jij naar las vegas met je vrienden. maar moeten ze dit allemaal zelf betalen?
Of nodig je ze uit om uit eten te gaan, en geef je de rekening vervolgens vollledig aan hun?

Heb voor mij zelf altijd te regel, ik ga zelf iets doen en vrienden mogen tegen onkosten mee doen.

Dus ik boek een leuke villa ergens voor mij en mijn vrouw. en deel dit in de vriendengroep dat ze mogen aansluiten. (inclusief de kosten). Wat er dan vaak gebeurd is, de "rijkste" vrienden komen er als eerste bij. waardoor de prijs daalt, en dan komt de rest erbij als het betaalbaar wordt.

Verder heb ik altijd de neiging om bepaalde kosten te verzwijgen en voor mijzelf te nemen. Daardoor lijkt alles dat ik onderneem altijd heel smooth te lopen, terwijl ik dat eigenlijk af koop. O-)
Bewaar het lijstje wel, als ze opeens moeilijk gaan doen in de toekomst dan heb ik wat munitie. >:)

Ik ben wellicht daar wat makkelijker in dan normaal, maar ben toen ik zelf in financieel zwaar weer zat ook goed (financieel) geholpen door mijn vrienden toen.
Knap en respect.

De clou zit ook een beetje in de situatie: als ik geld zou lenen, dan zou ik persoonlijk ook willen weten waarom en hoe het komt dat ze dat nodig hebben, terwijl de andere kant van mezelf denkt: eigenlijk wil ik dat helemaal niet weten.
Maar het laatste wat ik wil doen is geld lenen om een gokverslaving of drankverslaving wat langer te laten duren. Hoe sneller mensen dan financieel tegen de grenzen aan lopen hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik zou geen probleem hebben met het 'gewoon' uitlenen van geld. En uiteraard hangt dat ook af van de verdere context. Het zou problematischer zijn als mensen speciaal bij mij zouden komen omdat ze denken dat ik veel geld heb en het dus toch wel zou kunnen missen.

Ik loop zelf trouwens ook niet te koop met hoeveel vermogen ik heb. Ik heb in mijn familie mensen waarvan ik weet dat ze een flinke spaarpot hebben en die ook aangeven dat je bij problemen vooral bij ze aan moet kloppen. Dat vind ik op zich wel een mooie instelling. Dat je liever iets leuks of nuttigs met het geld doet in plaats van het laat verstoffen op een rekening. En het kan mensen ook een bepaalde rust geven, dat er altijd in de familie nog een vangnet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
Hangt er voor mij ook helemaal af wat de situatie, oorzaak en doel is.

Zelf heb ik paar jaar geleden ook nog tijdelijk 10k geleend toen ik een nieuwe auto kocht (tot de oude verkocht was). Ik leen liever even wat geld van ouders of vrienden dan dat ik ten alle tijden 10k extra op de bank aan moeten houden voor 1x in de paar jaar dat zoiets voor komt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:50:
En het kan mensen ook een bepaalde rust geven, dat er altijd in de familie nog een vangnet is.
Mijn ouders doen niet aan beleggen en in die wetenschap kan ik er zelf wat strakker langs.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:38
ColeJ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Vrienden die alleen iets willen ondernemen als ik betaal - zijn geen vrienden. Aan mijn ouders en broertje zou ik wel "off the record" wat uit willen lenen. Rest van de familie wil ik best lenen maar dat leggen we wel schriftelijk vast, inclusief rente. De lening is bij mij immers ook een box 3 "overige vordering" en is belast als een belegging (netto ongeveer 2%).
Minimaal 6% rente als je het in box 3 zet.
Zeker als het gaat om grotere bedragen. Anders krijg je vragen van de belastingdienst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
Lenen heb je natuurlijk ook in verschillende vormen. Van krap bij kas tot investering.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:49:
Anders ga je toch oordelen over hoe een ander met zijn geld omgaat. "Gaat 'ie op vakantie, terwijl ik nog 10k van hem krijg!". Nou, dat wil ik dus niet.
Als je die gedachte krijgt, of daar bang voor bent, dan moet je zeker geen geld uitlenen. Dan beïnvloedt het veel te veel je relatie met de ander.

Ik zie geld (uit-)lenen simpelweg als iets waarbij je afspraken maakt over wanneer en hoe je terugbetaalt. Wat je verder doet staat daar los van. Dus als je afspreekt dat iemand (ik noem maar wat) 100 euro per maand betaalt om de schuld af te lossen, dan boeit het mij totaal niet wat diegene verder met zijn geld doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij opvalt is bijvoorbeeld dat mensen, vrienden en bekenden mij nu opbellen en berichtjes sturen terwijl zij voorheen nooit beschikbaar waren.

Ik moet oppassen voor misbruik, ook bij mijn vader gezien dat mensen contact hem 'm aanknoopten omdat er wat te halen viel. Omdat ik zelf weinig sociale contacten heb ben ik daar eigenlijk best gevoelig voor, want beggers can't be choosers, dan betaal je nog liever voor een vriendschap dan dat je verder in isolement zinkt.

Wat ik zelf vervelend vind is dat toen ik zelf in de brand zat er niemand beschikbaar was en nergens terechtkon, maar dat nu anderen in de shit zitten er van mij verwacht wordt om even bij te springen.

Doordat ik uit een diep dal ben gekloppen heb ik ook de bad and the ugly ervaren en daardoor eigenlijk ook harder ben geworden. De enige uitzondering die ik maak zijn de mensen die mij altijd loyaal zijn gebleven, voor hen zou ik door het vuur gaan.

De meeste FO onder ons zullen ongetwijfeld een sterkere persoonlijkheid en geest hebben dan deze neckbeard op zijn zolderkamer. Om die reden zou ik iedereen adviseren om zeer terughoudend te zijn met kenbaar maken dat je FO bent.

Members only:

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:22

Grote bedragen lenen aan vrienden zou ik niet meteen doen, misschien alleen als er nood is. Maar ouders heb ik wel een fors bedrag geleend uit een verhoging van onze eigen hypotheek. Deels wat dat ter herfinanciering van hun dure hypotheek, maar deels ook om extra ruimte te geven bij een laag pensioen. Ik weet daarbij trouwens wel dat het vermogen er wel is, in de vorm van een eigen woning met grote overwaarde (dus niet blanco). We hebben er een onderhandse familielening van gemaakt met contract en lage rentevergoeding. Hiervoor naar de notaris vond ik een beetje zonde van het geld. Dat is natuurlijk een risico, maar de enige andere erfgenaam is op de hoogte en ermee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ColeJ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:55:
[...]

En als ze dan alsnog niet betalen neem je dan een deurwaarder in de arm? Het is leuk iets op papier te hebben maar in werkelijkheid veranderd het niets.

Hoeveel zielige verhalen ik al heb gehoord waarom ze deze maand niet kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:10:
Wat mij opvalt is bijvoorbeeld dat mensen, vrienden en bekenden mij nu opbellen en berichtjes sturen terwijl zij voorheen nooit beschikbaar waren.

Ik moet oppassen voor misbruik, ook bij mijn vader gezien dat mensen contact hem 'm aanknoopten omdat er wat te halen viel. Omdat ik zelf weinig sociale contacten heb ben ik daar eigenlijk best gevoelig voor, want beggers can't be choosers, dan betaal je nog liever voor een vriendschap dan dat je verder in isolement zinkt.
Wat al meerdere mensen zeggen: wanneer je geld aan vrienden uitleent, moet je het als een gift beschouwen. En daarom moet je er heel terughoudend in zijn, anders komen 'vrienden' zo'n gift bij jou ophalen als mieren die op zoetigheid afkomen.

Er heeft overigens nog nooit iemand mij om geld te leen gevraagd. Ik zou er ook van opkijken en geen moeite hebben om nee te zeggen. Wanneer je twijfelt of je in staat bent om nee te zeggen, dan moet je zéker nee zeggen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Beste tip die ik hier al een keer voorbij heb zien komen.

Zorg dat je voor de buiten wereld zzp'er bent. :).

Dan heb je altijd een excuus dat je tijd hebt :).
De rest is toch te druk met werken.

Mijn naaste vrienden weten van mijn FO traject en weten dus ook echt wel dat ik op mijn centen zit.
Geld uitlenen is geen kleine vakantie minder. Maar een extra maand werken.
En die vrienden weten ook door wat voor hel ik ben gegaan om hier terecht te komen. De meesten uit de groep hebben gelukkig een vergelijkbaar inkomen zover bekend
Waardoor ik niet zo opval.

Mijn eigen ouders heb ik het er eigenlijk nooit over. Ze weten dat het financieel "makkelijk gaat" ze hebben geen benul van de cijfers. Laatste keer dat ik mijn inkomen deelde. Werd ik door mijn eigen moeder als voor greier uitgemaakt... Want ik verdiende op mijn 23e al meer dan dat mijn ouders ooit hadden gedaan. En dat mocht en kom niet enzo!? Zit daar nu 3x overheen. En mijn vrouw ook. Heb helemaal geen zin in die discussies... De auto voor de deur is ook maar een auto van de baas heb ik ze voorgehouden... Zijn toch niet snugger genoeg om dit bij de rdw op te zoeken of het prive of zakelijk is.

Op een aanvullende erfenis in mijn fo traject hoef ik in elk geval vanaf mijn kant niet te rekenen. Denk eerder een gepeperde rekening voor een uitvaart. Eventueel nog met wat schuldeisers erachteraan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean The Vee
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-09-2024

Onderzoek eens de principes achter een familiebank, waarbij je alleen onder strikte voorwaarden en onder bindende contracten tegen een aantrekkelijk tarief geld leent. Schrikt de meeste golddiggers af maar voor diegene die jij wilt steunen met zinvolle plannen heb je een mogelijkheid om te ondersteuenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:10:
Ik vraag mij dan af hoe het komt dat ze je ineens weten te vinden. Dan vermoed ik dat ze ook weten hoeveel vermogen je hebt, of dat je veel vermogen hebt. Dat zijn zaken waar ik zelf niet zo snel mee te koop zou lopen. Niemand hoeft het te weten als ik later FO wordt. En als ik dan vroegtijdig zou stoppen met werken, dan zou ik dat ook een beetje algemeen houden, en niet in detail gaan uitleggen dat we x-ton geld hebben of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:14:
[...]

Ik vraag mij dan af hoe het komt dat ze je ineens weten te vinden. Dan vermoed ik dat ze ook weten hoeveel vermogen je hebt, of dat je veel vermogen hebt. Dat zijn zaken waar ik zelf niet zo snel mee te koop zou lopen. Niemand hoeft het te weten als ik later FO wordt. En als ik dan vroegtijdig zou stoppen met werken, dan zou ik dat ook een beetje algemeen houden, en niet in detail gaan uitleggen dat we x-ton geld hebben of zo.
Precies. Het creeert alleen maar lastige situaties zoals met geld lenen of jaloezie. Het heeft eigenlijk nauwelijks voordelen om ermee te koop te lopen.

Mijn plan is ook als ik naar het ver-weg land ga om aan de familie daar te vertellen dat ik net genoeg geld heb gespaard om het huis te bouwen maar dat nu alles op is en ik als ZZP nog af en toe klusjes doe voor bedrijven in Europa naast het eventuele inkomen uit de beachbar.

Zoals @Smuggler aangeeft is dat een ideale "cover" omdat je dan zowel je veel vrije tijd kan verantwoord (op dit moment geen opdracht) of een wat grotere uitgave (net een mooie opdracht binnen gehaald).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ColeJ
Smuggler schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:57:
Beste tip die ik hier al een keer voorbij heb zien komen.

Zorg dat je voor de buiten wereld zzp'er bent. :).

Dan heb je altijd een excuus dat je tijd hebt :).
De rest is toch te druk met werken.

Mijn naaste vrienden weten van mijn FO traject en weten dus ook echt wel dat ik op mijn centen zit.
Geld uitlenen is geen kleine vakantie minder. Maar een extra maand werken.
En die vrienden weten ook door wat voor hel ik ben gegaan om hier terecht te komen. De meesten uit de groep hebben gelukkig een vergelijkbaar inkomen zover bekend
Waardoor ik niet zo opval.

Mijn eigen ouders heb ik het er eigenlijk nooit over. Ze weten dat het financieel "makkelijk gaat" ze hebben geen benul van de cijfers. Laatste keer dat ik mijn inkomen deelde. Werd ik door mijn eigen moeder als voor greier uitgemaakt... Want ik verdiende op mijn 23e al meer dan dat mijn ouders ooit hadden gedaan. En dat mocht en kom niet enzo!? Zit daar nu 3x overheen. En mijn vrouw ook. Heb helemaal geen zin in die discussies... De auto voor de deur is ook maar een auto van de baas heb ik ze voorgehouden... Zijn toch niet snugger genoeg om dit bij de rdw op te zoeken of het prive of zakelijk is.

Op een aanvullende erfenis in mijn fo traject hoef ik in elk geval vanaf mijn kant niet te rekenen. Denk eerder een gepeperde rekening voor een uitvaart. Eventueel nog met wat schuldeisers erachteraan.
Klinkt niet echt als een leuke relatie met je ouders. Ik merk om mij heen eigenlijk weinig - heb geen geld vragende mensen om mij heen. Komt misschien ook omdat de mensen om mij heen ook niet echt armlastig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Mijn plan is ook als ik naar het ver-weg land ga om aan de familie daar te vertellen dat ik net genoeg geld heb gespaard om het huis te bouwen maar dat nu alles op is en ik als ZZP nog af en toe klusjes doe voor bedrijven in Europa naast het eventuele inkomen uit de beachbar.

Zoals @Smuggler aangeeft is dat een ideale "cover" omdat je dan zowel je veel vrije tijd kan verantwoord (op dit moment geen opdracht) of een wat grotere uitgave (net een mooie opdracht binnen gehaald).
Waarom zou je überhaupt zeggen dat je dat huis van je 'spaargeld' laat bouwen? Ik zou lekker in het midden laten of je hier een hypotheek voor hebt genomen of niet. En met een algemene opmerking zoals dat je als zelfstandige ook op afstand kunt werken, neem je ook al een hoop vragen weg. Daar is ook geen woord van gelogen, je zegt immers niet dat jij ook als zelfstandige gaat werken ;) .

Verder zie ik ook niet waarom je een cover of een excuus nodig zou hebben voor een grotere uitgave. Iedereen doet toch wel eens een grotere uitgave? De een sluit daar een lening voor af, de ander spaart daarvoor. No big deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31

Allereerst, mooi om de verschillende verhalen en meningen te lezen.

Ik heb zelf de vraag gekregen vanuit een familielid en ga dat waarschijnlijk wel doen. Maar, met een onderpand. Hij heeft geld nodig om te investeren in zijn bedrijf, zit veel eigen geld in vastgoed/grond en we zetten als onderpand gewoon 1 van zijn machines als eigendom van mij (zwart op wit). Dus redelijk risicoloos. Ik heb zelf gezegd dat hij geen rente hoefde te betalen maar hij stond erop om dat wel te doen en kwam ook zelf met een degelijk aflossingsschema met als doel om met een jaar terug te betalen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Dat kun je ook omdraaien: hij zet de relatie met zijn zus op het spel door oneerlijk te zijn.

Wat heb ik daar een hekel aan zeg, een erfenis is gewoon 50/50 - gelijke monniken gelijke kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ColeJ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:10:
[...]

Dat kun je ook omdraaien: hij zet de relatie met zijn zus op het spel door oneerlijk te zijn.

Wat heb ik daar een hekel aan zeg, een erfenis is gewoon 50/50 - gelijke monniken gelijke kappen.
Tja, als je op die manier denkt, dan zit er al n klein steekje los :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Members only:

Zelf neem ik erfenissen op geen enkele manier mee in mijn financiële planning. Mocht er iets binnen komen dan zou ik het fiscaal vriendelijk doorschenken aan mijn kinderen. Tegen de tijd dat mijn leeftijdverwachting af begint te nemen zal ik ook geneigd zijn om een generatie over te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Members only:
Zelf neem ik erfenissen op geen enkele manier mee in mijn financiële planning. Mocht er iets binnen komen dan zou ik het fiscaal vriendelijk doorschenken aan mijn kinderen. Tegen de tijd dat mijn leeftijdverwachting af begint te nemen zal ik ook geneigd zijn om een generatie over te slaan.
Ik neem het wel mee in mijn planning, maar pas te ontvangen op 70 jarige leeftijd en ik heb het er nu zonder inflatiecorrectie instaan. Uiteindelijk heeft het nog een dermate flinke impact (12 jaar uitgaves) dat als ik het niet mee zou nemen ik 1 tot 2 jaar langer zou moeten doorwerken om dat op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Deveon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:12:
***members only***

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Waarom zou je überhaupt zeggen dat je dat huis van je 'spaargeld' laat bouwen? Ik zou lekker in het midden laten of je hier een hypotheek voor hebt genomen of niet. En met een algemene opmerking zoals dat je als zelfstandige ook op afstand kunt werken, neem je ook al een hoop vragen weg. Daar is ook geen woord van gelogen, je zegt immers niet dat jij ook als zelfstandige gaat werken ;) .

Verder zie ik ook niet waarom je een cover of een excuus nodig zou hebben voor een grotere uitgave. Iedereen doet toch wel eens een grotere uitgave? De een sluit daar een lening voor af, de ander spaart daarvoor. No big deal.
Je hebt gelijk hoor, het is niet iets dat ik direct zou vertellen. Het is meer als het gesprek met familie ooit op dat punt zou komen dat ik dat zou aangeven, maar waarschijnlijk zal die vraag nooit vallen omdat het praten over geld daar wellicht nog meer taboe is dan in NL.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ColeJ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:44:
[...]

Klinkt niet echt als een leuke relatie met je ouders. Ik merk om mij heen eigenlijk weinig - heb geen geld vragende mensen om mij heen. Komt misschien ook omdat de mensen om mij heen ook niet echt armlastig zijn.
Ik merk inderdaad dat het verschil gigantisch is in mijn vriendenkring. Ik heb vrienden die getrouwd zijn en allebei 3x modaal verdienen. Die plannen een herinrichting van hun (gigantische) tuin wat 100k gaat kosten terwijl andere vrienden van mij de borg niet konden opbrengen van hun nieuwe huurhuis omdat ze de borg van hun oude huurhuis nog niet terug hadden.

Ik heb in het verleden vaker vrienden uit de 2e groep geholpen, maar ben daar nu ook een stuk terughoudender mee geworden. Ik krijg nog van 3 vrienden bedragen terug en elke maand is er wel een excuus ook al zijn er afspraken gemaakt. Op het moment dat ik dan zie dat ze met het gezin naar Disneyland Parijs gaan terwijl ze al een paar maanden niet betalen dan zet dat direct flinke druk op de vriendschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 01:54
R.van.M schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Precies. Het creeert alleen maar lastige situaties zoals met geld lenen of jaloezie. Het heeft eigenlijk nauwelijks voordelen om ermee te koop te lopen.
Je hoeft het niet te vertellen/mee te koop te lopen, maar als bijv. je bedrijf verkocht wordt en (semi)openbaar is voor hoeveel, dan is het lastig verstoppen...

Moet wel zeggen dat ik zelf eigenlijk geen last heb gehad van vrienden/familie die opeens geld willen lenen, Wel een paar pitches van (al dan niet vage) bekenden voor investeringen, maar dat is eenvoudig: koffie/biertje drinken en sparren wil ik altijd wel, investeren niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Ik zou er niet mee te koop lopen maar ga zeker geen cover-up verhaal verzinnen. Iedereen mag er van vinden wat hij of zij wil :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
R.van.M schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Ik heb in het verleden vaker vrienden uit de 2e groep geholpen, maar ben daar nu ook een stuk terughoudender mee geworden. Ik krijg nog van 3 vrienden bedragen terug en elke maand is er wel een excuus ook al zijn er afspraken gemaakt. Op het moment dat ik dan zie dat ze met het gezin naar Disneyland Parijs gaan terwijl ze al een paar maanden niet betalen dan zet dat direct flinke druk op de vriendschap
Heeft mijn vader ook gehad met een broer. Hem meerdere keren serieus uit de shit geholpen (tot beslaglegging van belastingdienst voorkomen aan toe -> persoonlijk faillissement voorkomen). Niet volgens afspraak betalen en dan wel duur op vakantie naar Amerika gaan. Mijn ma is toen heel boos geweest.
Uiteindelijk was het bedrag wat hij moest betalen aan rente bijna hoger dan het originele bedrag. Dacht zijn broer dat de rente niet meer nodig was want pa had het toch goed? Had t niet verwacht maar pa heeft zijn poot stijf gehouden en alles alsnog laten betalen. Heeft jaren en jaren langer geduurd dan afgesproken maar uiteindelijk wel geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:26:
[...]
Zou bij mij ook afhangen van de context. Bij zo'n geplande nieuwe huurwoning hadden ze ook kunnen plannen om te sparen óf de afweging kunnen maken om die huurwoning dan maar niet te nemen. Daar zou ik dus niet zo veel medelijden mee hebben.

Maar er kunnen ook externe gebeurtenissen zijn die een (soms fragiel) evenwicht van inkomsten en uitgaven ongepland in de war schoppen. Dan zou ik van geval tot geval wel kunnen kijken of ik uit mezelf zou aanbieden om te helpen, om ervoor te zorgen dat het niet van kwaad tot erger gaat.

En ik ken ook iemand die een ver familielid, die dooromstandigheden nauwelijks inkomen had en dit ook niet kon verhogen, regelmatig geld "uitleende", maar wel in de wetenschap dat hij het toch nooit meer zou terugzien. Het was hun beider eer te na om dat geld zomaar te geven, maar tegelijk weten ze eigenlijk ook wel dat er nooit een moment zal komen waarop dat familielid aan terugbetalen zou kunnen toekomen. Als je beide, eigenlijk onuitgesproken, weet waar je aan toe bent, dan kan dit ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ook weer iets geleerd, het kindsdeel bij langslevende was mij wel bekend maar eigenlijk niet dat je een kind nooit volledig kan onterven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:01:
[...]

Ook weer iets geleerd, het kindsdeel bij langslevende was mij wel bekend maar eigenlijk niet dat je een kind nooit volledig kan onterven.
De legitieme portie (dat is de juiste term) moet je als kind wel zelf opeisen.

Members only:

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

ColeJ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:44:
[...]

De relatie met mijn ouders is zacht gezegd, slecht te noemen.
Sommige mensen zouden geen kinderen moeten ./ mogen nemen. mijn ouders zijn daar een voorbeeld van.
Maar ja als kind ben je er gewoon opeens en moet je het maar doen met waar je opgroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Wel een interessante invalshoek over mensen die vermogen hebben maar ook het streven hebben (inkomen uit) dat vermogen te behouden (cq. FO te zijn).

Bij ons ontkwamen we er niet aan dat mensen om ons heen 'het doorhadden'. Ooit een rijtjeshuis voor minder dan 200k gekocht, 7 jaar later verkocht voor >400k. Uiteindelijk tegen nieuwsgierige kennissen gezegd dat ons nieuwbouwhuis wel duur is + extra pensioenopbouw (niets aan gelogen, maar ook geen getallen genoemd). Familie en goede vrienden weten wel dat we hierdoor meer dan genoeg over hebben gehouden na kosten voor de nieuwe woning.

Nou noem ik qua spaarquotum verder ook geen getallen; ik denk dat men zich rot schrikt. Zelfs ouders en goede vrienden weten hier nog niet eens meer van. En ik weet van mezelf dat ik snel een oordeel vel over de financiële prioriteiten van anderen*, dus ik ga me daar ook verder niet in mengen, hoewel het soms wel lonkt om mensen te helpen.

Ook hier is het plan voorlopig om langzaamaan meer te zzp'en / als interim op te treden zodra de status van FO nadert. Maar de precieze duur van de opdrachten kan ik in het midden laten naar buiten toe. Alhoewel het me ook niet zou verbazen als op termijn de werkgelegenheid in mijn sector wat afneemt vanwege verdere automatisering, maar ja, daar ben je dan ook FO voor.

* = ik word al pissig als ik vrienden meerdere malen om terugbetaling van voorgeschoten kosten moet vragen; zou zelf nooit in me op komen om anderen daar zo lang (weken/maanden) op te laten wachten. Oplossing voor bijv. vakanties is nu dus: eerst inleggen, dan regel ik het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Voor het bijhouden van mijn aandelen + uitgekeerde dividend gebruik ik de Google Sheet van twoinvesting.com deze is over de jaren wel vaker gedeeld in dit topic. De sheet gebruikt de IEX Cloud API's om data in te laden, helaas gaat IEX Cloud stoppen met zijn gratis service en ik ga geen 18 euro p.m. betalen om de dagprijs van een dozijn aandelen op te halen.

Ik zoek dus een alternatief en kwam als snel bij ImportJSON functie binnen Google Sheets met daarbij de API's van aletheiaapi.com Helaas krijg ik het niet aan de praat, zijn er Tweakers die ervaring hebben met de functie, Aletheia of wellicht een alternatief weten die werkt binnen Google Sheets? Graag blijf ik bij Google Sheets omdat daar vele historie inzit die ik wil houden. Ik heb eigenlijk alleen de huidige koers en dividend rate en ex dividend date nodig voor de sheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27

Lordy79

Vastberaden

Leuk, het zijstapje naar geld lenen aan vrienden en familie.
Bij mij zijn er 2 opties.

1. Het is tegen zakelijke voorwaarden maar dat doe ik alleen als ik zeker weet dat de ontvanger het geld kan terugbetalen.

2. Het is renteloos en ik ga ervan uit dat ik het geld nooit terug zie.

Geeft een hoop rust...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Loev schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:31:
Voor het bijhouden van mijn aandelen + uitgekeerde dividend gebruik ik de Google Sheet van twoinvesting.com deze is over de jaren wel vaker gedeeld in dit topic. De sheet gebruikt de IEX Cloud API's om data in te laden, helaas gaat IEX Cloud stoppen met zijn gratis service en ik ga geen 18 euro p.m. betalen om de dagprijs van een dozijn aandelen op te halen.

Ik zoek dus een alternatief en kwam als snel bij ImportJSON functie binnen Google Sheets met daarbij de API's van aletheiaapi.com Helaas krijg ik het niet aan de praat, zijn er Tweakers die ervaring hebben met de functie, Aletheia of wellicht een alternatief weten die werkt binnen Google Sheets? Graag blijf ik bij Google Sheets omdat daar vele historie inzit die ik wil houden. Ik heb eigenlijk alleen de huidige koers en dividend rate en ex dividend date nodig voor de sheet.
Wellicht beter in het beleggings forum. Hier zitten de meeste lekker saai buy&hold in een ETF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb daar wel mee te maken gehad, al ben ik nog bezig met FO worden. Familie (zus/ouders) heb ik geholpen omdat ik van beide wist dat ik het bedrag terug krijg en iets extra als rente of spullen.

Members only:

Als vrienden aankloppen zeg ik nee. Maar directe familie wil ik wel helpen. Men weet dat ik nou eenmaal veel kan sparen, ik dus zaken kan voorschieten. Maar dan wil ik ook zeker zijn dat ik het met 3 maanden terug heb. Verkleint ook de kans dat je naar je geld kan fluiten wat meer op de loer ligt bij vrienden en kennissen. Maar ik doe het niet voor niks.

Vrienden die zouden verwachten dat ik een uitje / rekening bij een terrasje ga betalen voor iedereen want ik heb toch genoeg geld zou ik snel klaar mee zijn. Bij mijn huidige vrienden is het gelijkelijk verdeeld qua salaris/spaargeld. En we wisselen af. Ene keer betaalt de een, andere keer de ander.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je geen geld hebt om te sparen, heb je zeker geen geld om te lenen. In dit geval hadden ze dus wel geld om te lenen, maar betekend ook dat ze het hadden kunnen sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een gesprek gehad met de private banker van de grootbank waar ik bij zit. Zijn advies is om 90% van eigen vermogen beheerd (afhankelijk van risicoprofiel) te beleggen. Mix van obligaties en aandelen van een hoop bedrijven. We hebben het hier over grote vermogens van meer dan 500k.

Doelstelling is dat ik leef van het rendement wat ik behaal. Ik heb niet zo'n bijzondere levensstijl, met 3000 euro per maand kan ik prima leven, dat is het uitgangspunt.

Zat aanvankelijk te denken om via Raisin het over verschillende spaardeposito's uit te smeren maar als beleggen écht beter is?

Ingewikkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2023 16:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-09 21:50
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:17:
Net een gesprek gehad met de private banker van de grootbank waar ik bij zit. Zijn advies is om 90% van eigen vermogen beheerd (afhankelijk van risicoprofiel) te beleggen. Mix van obligaties en aandelen van een hoop bedrijven. We hebben het hier over grote vermogens van meer dan 500k.

Doelstelling is dat ik leef van het rendement wat ik behaal. Ik heb niet zo'n bijzondere levensstijl, met 3000 euro per maand kan ik prima leven, dat is het uitgangspunt.

Zat aanvankelijk te denken om via Raisin het over verschillende spaardeposito's uit te smeren maar als beleggen écht beter is?

Ingewikkeld.
Zijn hoofddoelstelling is vooral dat HIJ goed kan leven van je geld. En daar heeft ie niet eens rendement voor nodig, maar jij wel. :+

Echter als je er nul kaas van gegeten hebt is beheerd beleggen soms een optie. Maar met de simpele opties als ETF's of meesman of NT fondsen, etc, komen de meeste tweakers er zelf wel uit:
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

En eventueel om de boel op te starten een onafhankelijke financieel adviseur zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 02-06-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Zijn hoofddoelstelling is vooral dat HIJ goed kan leven van je geld. En daar heeft ie niet eens rendement voor nodig, maar jij wel. :+

Echter als je er nul kaas van gegeten hebt is beheerd beleggen soms een optie. Maar met de simpele opties als ETF's of meesman of NT fondsen, etc, komen de meeste tweakers er zelf wel uit:
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1
Dat geldt voor alle adviseurs. Daarom dat het altijd verstandig is om zelf research te doen. Ik ben terughoudend om meteen 90% van mijn vermogen te gaan beleggen omdat ik niet weet wat de risico's zijn tegenover het rendement wat ik zou kunnen krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Dat geldt voor alle adviseurs. Daarom dat het altijd verstandig is om zelf research te doen. Ik ben terughoudend om meteen 90% van mijn vermogen te gaan beleggen omdat ik niet weet wat de risico's zijn tegenover het rendement wat ik zou kunnen krijgen.
Uhm ja en nee.

Een onafhankelijke adviseur vraagt een eenmalige fee, of uur tarief als je long term met hem werkt. Bevalt zijn werk je niet ben je er zo van af.
Een onafhankelijk adviseur moet dus goed zijn best doen voor jou, om klant te behouden. Dus de belangen zijn veel meer met elkaar in lijn.

Een adviseur van een bank heeft targets, en pusht dus eigen producten en fondsen, waar ze beheerfee's in het fonds hebben waarmee ze je rendement afromen, jaar na jaar. Tevens veel meer posities en wissels dan strikt noodzakelijk om ook daar weer fee's te hebben.
Plus dat er nog gewoon een jaarlijkse fee is voor het actief beheren on top.
Een bank adviseur profiteert van lock in effect, je hebt alles daar 'vast' zitten gevoelsmatig, gaat het slecht dan komen ze met allerlei analyses waarom er blijven toch verstandig is. Het zijn ook verkopers, die duidelijk als target hebben om jouw geld in hun bank te houden.

Lees dat passief beleggen topic maar eens goed. Wen aan het idee, en zie vooral de performance vergelijkingen van beheerd vs passief (beheerd is praktisch altijd slechter).

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 02-06-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeewolf
  • Laatst online: 23-09 23:34
ABN had altijd zo een tool waar je de voorspelling, met goede uiteenzetting van de kosten ook zag.

(https://www.abnamro.nl/nl...ermogensbeheer/index.html, tool onderaan maar werkt nu niet bij mij - storing).
Als potentiele klanten dit invullen snap ik niet dat het ze niet direct afschrikt.

Als je er zelf echt 0 omkijken naar wil hebben en niet alles in 1 fonds wil gooien, zou ik iemand zoeken met een uurtarief voor het evt her-balanceren van je portfolio. Elke vermogensbeheerder met procentuele fee op je vermogen, inleg, winst, of wat dan ook, is nog net geen diefstal. Onder de aanname dat ze uberhaupt winst hebben is >50% van je winst als kosten geen uitzondering...

[ Voor 5% gewijzigd door Zeewolf op 02-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ko.Kane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Uhm ja en nee.

Een onafhankelijke adviseur vraagt een eenmalige fee, of uur tarief als je long term met hem werkt. Bevalt zijn werk je niet ben je er zo van af.
Een onafhankelijk adviseur moet dus goed zijn best doen voor jou, om klant te behouden. Dus de belangen zijn veel meer met elkaar in lijn.
Moet je dan denken aan bijvoorbeeld WMP? Die gozer van de mondkapjes was er client met 10 mil, dus zal vast wel een goede tent zijn?

https://wmp.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 12:55
Aangezien energie ook nog wel een belangrijk onderdeel is van de kosten die impact hebben op FO: is er nog een "beste" keus wat betreft hoe nu te handelen nou er weer meerjarige contracten aangeboden worden? Ik neem aan dat velen hier nu ook mee bezig zijn.

In een combinatie van zekerheid en laagste tarieven ga ik waarschijnlijk voor:
- Stroom: Vattenfall variabel ivm relatief hoge tlv zonnepanelen van € 0,168. Bij wijzigingen kan ik daar dus meteen op inspelen, ik wek veel meer op dan ik verbruik. Tlv bij vaste contracten Vattenfaal is aanzienlijk lager.
- Gas: 3-jarig via Oxxio voor zo'n € 1,227 per m3. Hiermee zekerheid voor relatief lange periode. Is natuurlijk altijd mogelijkheid dat de prijs heel erg keldert, maar dat risico ben ik wel bereid te nemen. Kan ook alternatief worden van Oxxio dat rondom dezelfde prijs zit zoals Eneco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09 19:43
Dit lijkt me echt iets voor het energieforum, al dan niet kroeg. Want elke uitgave in je huishoudboekje heeft impact op FO, maar wat nou je beste energiecontract is is dan juist weer helemaal niet afhankelijk van of je FO nastreeft of niet, en is bovendien erg afhankelijk van je persoonlijke situatie en in welke glazen bol je wil kijken voor de prijzen.

Zelfs of je energiekosten een "belangrijk onderdeel" zijn is nogal persoonlijk. Bij mij is energie 3,7% van mijn totale uitgaven... niet niks, maar ook niet bepaald iets waar ik iedere maand wakker van moet liggen.

Edit: ik zag dat je al een bericht in het kroegtopic gepost had, zelfs. :P

[ Voor 8% gewijzigd door MneoreJ op 02-06-2023 20:54 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:24
Ik ben nog even verbaasd over de ervaringen met vrienden en familie. Bij ons weet eigenlijk iedereen om ons heen wel dat we het goed hebben, variërend tussen geen zorgen hoeven te maken tot multimiljonair. Ik zou niet weten hoe, maar ook niet de moeite willen doen, om dat verborgen te houden.

Echter krijg ik nooit verzoeken om geld te lenen of dingen te betalen…

Er zijn echt wel enkele vrienden die niet begrijpen waarom we een “goedkopere” auto van 45k rijden ipv een duurdere. Als het argument komt dat we de 700 euro verschil per maand liever uitgeven aan vakanties is de reactie als snel “ja maar het kan toch ook en en” maar ik denk dat verschillende zienswijzen daarin heel logisch zijn.

Mijn ouders en die van vriendin zijn redelijk op de hoogte, maar enkel mijn vader heeft echt een gevoel bij de bedragen en de investeringen. Hij heeft dan ook jaren de boekhouding en mijn aangiftes gedaan.

Mijn broertjes hebben beiden een hypotheek via mij tegen voor ons beide interessante voorwaarden. Bij mijn ouders ben ik altijd bereid te lenen voor een overbrugging, maar alleen tegen de voorwaarden dat ze geen rente betalen.
Hetgeen zij mij hebben meegegeven aan opvoeding en hetgeen zij in mij geïnvesteerd hebben is voor mij dus danig waardevol dat voor mij ieder bedrag bespreekbaar zou zijn. Ook als dat voor mij langer doorwerken betekent….

Overige vrienden en familie weten dat ik altijd opzoek ben naar investeringen en kansen maar dat ik deze dan vervolgens ook gewoon zakelijk bekijk. Wellicht dat ik daarom ook nooit vragen krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 19:06
Iemand hier ervaringen met private equity fondsen met diversificatie zoals Moonfare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:07:
[...]
Moet je dan denken aan bijvoorbeeld WMP? Die gozer van de mondkapjes was er client met 10 mil, dus zal vast wel een goede tent zijn?

https://wmp.nl/
Dat lijkt me eerder als een toko waar je als je minimaal 10mil hebt en/of miljoenen verdiencapaciteit hebt in komende jaren, een paar mil via hun wil doen.

Ik zou eerst hier kijken:
https://www.vofp.nl/zo-we...-van-een-financieel-plan/

In jouw situatie gaat het niet alleen om hoe beleg ik dit, maar ook longterm financieel plan. Ook beetje het psychisch aspect:
- wat wil ik met dit geld (groeien, (deels)gebruiken, afbouwen tot nul rond je sterfdatum?)
- waar voel ik me lekker bij qua fluctuaties in de waarde etc.
- Wil je nog werken? Hoe verhoudt dat inkomen tot je geerfde lumpsum. Wat is de impact op je toekomst als je stopt met werken en je dus geen pensioen opbouw meer hebt.
- Als je NL verlaat vervalt ook je AOW opbouw mits je dat vrijwillig gaat doorbetalen.

Aangezien het plotseling is en duidelijk niet voorbereidt zou ik er ook gerust een jaar voor nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18
[…]
We hebben het hier over grote vermogens van meer dan 500k.

[…]
Ik hoop dat het gaat over veel meer dan die €500k als je daar jaarlijks €36k rendement op wil maken. Dat is 7,2% en dan komt de box 3 belasting er nog bij.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Ingewikkeld.
Als je 3000€ per maand nodig hebt, dan zal je met 500k nooit toekomen.
Jij vergeet inflatie in je te eenvoudige berekening. Zeker als je het lange tijd wil uitzingen (30 jaar+) mag je dat effect niet onderschatten.

Buiten de beurs en vastgoed is er geen enkele belegging die je voldoende rendement zal opleveren om daar 3k per maand uit te halen en niet snel plat te vallen.

Laat ons eens een bierviltjes berekening doen met 1 mio.

Bruto rendement uit beleggen: 7% gemiddeld
VRH: 1%
Inflatie: 2,5%

Dan houd je ca 3,5% netto rendement over wat net ligt onder jouw beoogde 36000€/ jaar

Als je in de eerste jaren iets meemaakt als wat er gebeurde in 2022, met een inflatie van 10-15% en de beurs die 10-15% zakt, dan begrijp je wel dat de kans er dik in zit dat je wat minder dan 3k per maand zal kunnen uit geven.

Je kan ook anders kijken.
Zoek een pand wat je ca 5000€ per maand aan huur oplevert. Waarom 5k…. De rest is om belastingen, verzekeringen en onderhoud te betalen. Doe je dat niet, dan kan je er zeker van zijn dat je huurbedrag ooit zakt, of je ineens voor hele grote kosten staat.
Denk vooraf aan dingen als je woning/pand energieneutraal maken, want zoiets loopt aardig op.
Hoe veel een pand kost waarvoor je 5k huir vangt… geen nauwkeurig idee, maar met 500k zal je niet toe komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Net een gesprek gehad met de private banker van de grootbank waar ik bij zit. Zijn advies is om 90% van eigen vermogen beheerd (afhankelijk van risicoprofiel) te beleggen. Mix van obligaties en aandelen van een hoop bedrijven.
Geen beste adviezen imo. Beheerd beleggen kost je onnodig veel geld en obligaties zijn onaantrekkelijk in de huidige VRH.
Ligt o.a. aan de grootte van je vermogen, je risico tolerantie en je horizon. Een mix van passief beleggen in indexfondsen en deposito's bij Raisin is voor de meeste mensen de optimale keuze. Voor passief beleggen zie: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Niet gek overigens dat de private banker je dat niet vertelt, hier kan hij immers niets aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-09 22:02
Sissors schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Als je geen geld hebt om te sparen, heb je zeker geen geld om te lenen. In dit geval hadden ze dus wel geld om te lenen, maar betekend ook dat ze het hadden kunnen sparen.
De vraag is waarom iemand niet kan sparen. Is dat omdat die persoon echt niks overhoud of is dat omdat die persoon op een te grote voet leeft? (Dus duurdere spullen koopt dan nodig of onnodige spullen koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Ingewikkeld.
Uitgaande van 4% regel heb je een belegd vermogen nodig van € 900.000,- om elke maand € 3000,- te kunnen ontrekken je hele leven lang (met inflatie indexatie).

https://www.dutchfirecalc.nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sissors schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Veel mensen geven uit tot de rekening eind van de maand weer op nul staat. Dan wordt er niets gespaard, maar als vanwege een lening er minder geld beschikbaar is, gaan ze simpelweg minder geld per maand uitgeven.

Dat er niets gespaard wordt betekent dus niet dat er niets gespaard kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

phantom09 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Uitgaande van 4% regel heb je een belegd vermogen nodig van € 900.000,- om elke maand € 3000,- te kunnen ontrekken je hele leven lang (met inflatie indexatie).

https://www.dutchfirecalc.nl/
En dan ga je dood met 900k op de bank, ook een beetje zonde denk je niet?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 19:47
Ko.Kane schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:35:
[...]

Uhm ja en nee.

Ik worstel enorm met wel of niet een onafhankelijke adviseur raadplegen. Het ENIGE voordeel dat ik zie is dat hij/zij wijst op een door mij gemiste open deur.

Al mijn vermogen (significante delen) zit in
1) een dit jaar aflopende 10 jaar deposito van 3,5% (grappig dat ik dit min of meer kan verlengen weer na alle rente bewegingen - puur toeval - ik zal het nu alleen niet weer voor 10 jaar vastzetten, maar misschien een jaar)
2) Meesman Wereld Aandelen / ETF's (20% van Meesman is Obligaties Europa)
3) Individuele aandelen (de underperformers in mijn portefeuille - maar de gokker in mij wil ook wat)
4) Gewone bankrekening (buffer)
5) Huis (afgeloste hypotheek)
6) Pensioenrekening (BND)

-- 56 jaar.
-- geen crypto (en gaat ook niet gebeuren, ook niet 5%, ook al is het een objectief goed advies -- whatever objectief hier betekent...)

Wat gaat hij/zij dan adviseren ? (ik hoop: alle individuele aandelen naar ETF's - maar dat weet ik zelf ook wel)
Welke open deur kan ik gemist hebben?
En als ik 10 onafhankelijke adviseurs raadpleeg, komen ze dan met min of meer hetzelfde advies?

En is psychologie (gezondheid) niet het belangrijkste? Iemand vol op ETF's zetten en die zijn vermogen 30% ziet dalen (10-20% is zeer waarschijnlijk), en niet meer kan slapen, de boel verkoopt, de beurs binnen een paar maanden ziet herstellen, en weer hoger instapt. Rinse and Repeat. In mijn beleving draait het daarom, mensen voorbereiden, geruststellen (alsnog geen garanties), trainen, managen, en vooral niet ermee bezig laten zijn.

Ik ben waarschijnlijk niet de doelgroep voor zo'n adviseur (en velen in dit forum ook niet). Maar diegenen die dat wel zijn, vallen die dan toch ten prooi van twijfelachtige adviezen (al dan niet in het belang van de adviseur)
Het wordt ook pas echt eng als de adviseur outperformt op de markt (wij weten: dat is statistiek/toeval) en in zichzelf gaat geloven...ik dwaal af... :)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Cyberpope schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]

De schrijver vraagt om een netto bedrag van € 3.000,- per maand. Om dit te bereiken heb je in theorie 9 ton nodig. Dit staat los van het feit dat je voortijdig komt te overlijden.
Daarnaast is het ieders eigen keuze of hij/zij dit bedrag wil laten renderen of wil verbruiken.

Deze dutchcalculator is een tool zonder emoties. Net zoals calc dat is op je pc. Je gaat je calculator maakt zich ook niet druk als je 1000x1000 vermeningvuldigd.

Als je van salaris tot salsris elke maand leeft en je komt onder de auto dan is het toch ook jammer dat je al die jaren niks financieel geregeld hebt terwijl als je dat wel had gedaan je een leuk bedrag voor je nabestaanden hebt achtergelaten.
En dan spreek ik met name voor je partner die nog verder in het leven door moet gaan.

Ik zou het erg vinden als ik al die jaren niks gedaan had en van dag tot dag geleeft hebt en ik kom te overlijden en mijn partner in de financiele problemen komt omdat ik niks wou regelen.

[ Voor 7% gewijzigd door phantom09 op 04-06-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:24:
[...]

[...]

Als je 3000€ per maand nodig hebt, dan zal je met 500k nooit toekomen.
Jij vergeet inflatie in je te eenvoudige berekening. Zeker als je het lange tijd wil uitzingen (30 jaar+) mag je dat effect niet onderschatten.

Buiten de beurs en vastgoed is er geen enkele belegging die je voldoende rendement zal opleveren om daar 3k per maand uit te halen en niet snel plat te vallen.

Laat ons eens een bierviltjes berekening doen met 1 mio.

Bruto rendement uit beleggen: 7% gemiddeld
VRH: 1%
Inflatie: 2,5%

Dan houd je ca 3,5% netto rendement over wat net ligt onder jouw beoogde 36000€/ jaar

Als je in de eerste jaren iets meemaakt als wat er gebeurde in 2022, met een inflatie van 10-15% en de beurs die 10-15% zakt, dan begrijp je wel dat de kans er dik in zit dat je wat minder dan 3k per maand zal kunnen uit geven.

Je kan ook anders kijken.
Zoek een pand wat je ca 5000€ per maand aan huur oplevert. Waarom 5k…. De rest is om belastingen, verzekeringen en onderhoud te betalen. Doe je dat niet, dan kan je er zeker van zijn dat je huurbedrag ooit zakt, of je ineens voor hele grote kosten staat.
Denk vooraf aan dingen als je woning/pand energieneutraal maken, want zoiets loopt aardig op.
Hoe veel een pand kost waarvoor je 5k huir vangt… geen nauwkeurig idee, maar met 500k zal je niet toe komen.
Daarom adviseer ik financieel planner, zonder het exacte bedrag en exacte gewenste benodigde maandbudget is het wat gissen. Maar zij hebben wel software om alles mee te nemen, zoals VRH, inflatie, AOW en pensioen.
Als men zelf nog niet de kennis of kunde heeft alles door te rekenen, dan is het wel belangrijk eens de opties voorgeschoteld te krijgen. Ook opties als bijvoorbeeld eigenruimte pensioen volstorten beoordelen.

Maar voor 3k per maand met een SWR van 3,5% zit je 1,02 miljoen en 3% op 1,2miljoen. SWR is te grove methode voor NL met pensioen en AOW, maar wel ballpark correct. Dus sluit me bij jouw bierviltje aan.

edit een SWR van 4% is op longterm in NL wel gepasseerd station vooral ivm VRH, alleen relatief dichtbij een compleet AOW en relatief goed pensioen nog te doen (omdat de tail-ondergrens gedekt wordt door AOW+pensioen). Dus 9ton is te krap.

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 04-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat was de expliciete wens van Kuta: "Doelstelling is dat ik leef van het rendement wat ik behaal."

Of het dan wel of niet zonde is als je met 9 ton op de bank dood gaat doet weinig ter zake als dit als uitgangspunt is genomen.

Er kunnen overigens prima redenen zijn om die zak geld te willen behouden in plaats van op te maken. zeker als je op jongere leeftijd wilt gaan rentenieren en je kinderen hebt die het eventuele restant van dat geld wel kunnen gebruiken. En er kunnen ook prima redenen zijn om die zak geld juist op te willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Never mind.

[ Voor 93% gewijzigd door Pistachenootje op 04-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Als je FO wil zijn op bv je 50e, dan is je levensverwachting zowat 40 jaar extra.
Kijk eens 40 jaar terug!

We zijn 1983, jaren met heel hoge inflatie zijn net voorbij, maar toch. Een lening sluit je af tegen 8-9%.
Jaren 90: oorlog in Irak, hogere werkloosheid en tegen 2000 begint de dotcombubbel te ineens te barsten. De beurs krijgt ongeziene klappen.
Etc

Waarmee ik wil aantonen dat er behoorlijk wat kan gebeuren in die periode.
Met wat geluk is je 900k trouwens 2mio, maar met een beetje pech heb je op het einde amper genoeg om de begrafenis te betalen. Dat zijn de variabelen.

Je zal op je 85e misschien die dure reis niet meer maken (met 3k per maand maak je geen echt dure reizen), maar het betalen van wat extra zorg en wathulp in huis zie ik niet goedkoper worden door de demografie.

Er zijn zo veel variabelen, en ik zou me niet FO voelen als ik mijn plannen door een kleine tegenslag of een slecht beursjaar helemaal mag omgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:06:
[...]

Ik worstel enorm met wel of niet een onafhankelijke adviseur raadplegen. Het ENIGE voordeel dat ik zie is dat hij/zij wijst op een door mij gemiste open deur.

Al mijn vermogen (significante delen) zit in
1) een dit jaar aflopende 10 jaar deposito van 3,5% (grappig dat ik dit min of meer kan verlengen weer na alle rente bewegingen - puur toeval - ik zal het nu alleen niet weer voor 10 jaar vastzetten, maar misschien een jaar)
2) Meesman Wereld Aandelen / ETF's (20% van Meesman is Obligaties Europa)
3) Individuele aandelen (de underperformers in mijn portefeuille - maar de gokker in mij wil ook wat)
4) Gewone bankrekening (buffer)
5) Huis (afgeloste hypotheek)
6) Pensioenrekening (BND)

-- 56 jaar.
-- geen crypto (en gaat ook niet gebeuren, ook niet 5%, ook al is het een objectief goed advies -- whatever objectief hier betekent...)

Wat gaat hij/zij dan adviseren ? (ik hoop: alle individuele aandelen naar ETF's - maar dat weet ik zelf ook wel)
Welke open deur kan ik gemist hebben?
En als ik 10 onafhankelijke adviseurs raadpleeg, komen ze dan met min of meer hetzelfde advies?

En is psychologie (gezondheid) niet het belangrijkste? Iemand vol op ETF's zetten en die zijn vermogen 30% ziet dalen (10-20% is zeer waarschijnlijk), en niet meer kan slapen, de boel verkoopt, de beurs binnen een paar maanden ziet herstellen, en weer hoger instapt. Rinse and Repeat. In mijn beleving draait het daarom, mensen voorbereiden, geruststellen (alsnog geen garanties), trainen, managen, en vooral niet ermee bezig laten zijn.

Ik ben waarschijnlijk niet de doelgroep voor zo'n adviseur (en velen in dit forum ook niet). Maar diegenen die dat wel zijn, vallen die dan toch ten prooi van twijfelachtige adviezen (al dan niet in het belang van de adviseur)
Het wordt ook pas echt eng als de adviseur outperformt op de markt (wij weten: dat is statistiek/toeval) en in zichzelf gaat geloven...ik dwaal af... :)
De ene adviseur is de andere niet. Bijvoorbeeld mijn private banker presenteerde zich als adviseur en dan is het natuurlijk aantrekkelijk om zijn adviezen te volgen, zeker als je 0 kennis van beleggen hebt. Het was pas nadat ik zijn voorstel hier had gepost dat het helemaal niet zo'n slim idee was om het vermogen beheerd te laten beleggen, beter zelf passief kan beleggen via een index/etf, veel goedkoper.

Daarom dat ik zo'n beetje in hetzelfde schuitje zit, hoe vind je een goede beleggingsadviseur (zonder verborgen agenda) en scheidt je het kaf van het koren? Het is immers geen beschermd beroep en kan zo snel geen register vinden.

BTW Je schreef dat je bij Meesman zat, dit ben ik ook aan het overwegen maar je zou ook ervoor kunnen kiezen om een goedkope broker te nemen en dmv een externe adviseur zelf jaarlijks een keer om de tafel te gaan zitten. Zo hou je de regie iig zelf in de hand en leer je ook eens wat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:54
Tommie12 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:09:
[...]
Met wat geluk is je 900k trouwens 2mio, maar met een beetje pech heb je op het einde amper genoeg om de begrafenis te betalen. Dat zijn de variabelen.
Dit dus. En dit is dus het lastige.
Het is "zonde" om een paar ton "teveel" bij elkaar te verzamelen, maar ook vervelend als je tekort komt aan het einde.
Je kan dan wel gaan spelen met inflatie, vrh, rendement etc. maar 0.X% meer of minder geeft dan compleet andere uitslagen.
Ik ga daarom ook niet uit van een zeer gedetailleerd scenario voor de komende 25-45 jaar, simpelweg omdat ik daar niet in geloof. In plaats daarvan uitgaan van een bepaalde WR en de komende jaren goed de vinger aan de pols houden. Indien nodig uitgaven en/of inkomsten aanpassen.

Als we 10 jaar verder zijn, zijn onze kinderen waarschijnlijk klaar met studeren, is de overbrugging naar onze AOW en pensioen nog net iets meer dan 10 jaar, dus dan gaat het waarschijnlijk makkelijker worden om het beter in te kunnen schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:38:
[...]
BTW Je schreef dat je bij Meesman zat, dit ben ik ook aan het overwegen maar je zou ook ervoor kunnen kiezen om een goedkope broker te nemen en dmv een externe adviseur zelf jaarlijks een keer om de tafel te gaan zitten. Zo hou je de regie iig zelf in de hand en leer je ook eens wat. :)
Dank. Ben een oude rot hier...
Ik vind Meesman second best, ik raad het iedereen aan die niet zelf bezig wil zijn. Ze ontzorgen enorm.
Mijn dochters zitten bij de huisbank bij NT world esg fondsen. Die raad ik aan als iemand bij de grootbank zit.
Ik ga voor de vorm, om te leren, nog wat Vanguard fondsen aankopen bij IB via geschreven opties. Dat is de goedkoopste manier om in ETF's te beleggen. Een beetje gedoe dat je kunt afkopen voor 0.1-0.2% inleveren... kan ik mee leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poehee schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ik ga voor de vorm, om te leren, nog wat Vanguard fondsen aankopen bij IB via geschreven opties. Dat is de goedkoopste manier om in ETF's te beleggen. Een beetje gedoe dat je kunt afkopen voor 0.1-0.2% inleveren... kan ik mee leven
Dat je bij IB zit geeft mij de indruk dat je een ervaren belegger bent, want de interface en mogelijkheden zijn enorm uitgebreid. Nadeel lijkt mij wel dat ze Amerikaans zijn. Is dat niet lastiger of risicovoller met toezicht en belastingaangifte?

De portal van Saxo ziet er ook erg uitgebreid uit, veel statistieken en analysetools. ING en Rabo zien er beperkt en gedateerd uit.

ABN heeft "Dealerroom" app, ziet er ook wel aardig uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poehee
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Dat je bij IB zit geeft mij de indruk dat je een ervaren belegger bent, want de interface en mogelijkheden zijn enorm uitgebreid. Nadeel lijkt mij wel dat ze Amerikaans zijn. Is dat niet lastiger of risicovoller met toezicht en belastingaangifte?

De portal van Saxo ziet er ook erg uitgebreid uit, veel statistieken en analysetools. ING en Rabo zien er beperkt en gedateerd uit.

ABN heeft "Dealerroom" app, ziet er ook wel aardig uit.
Ervaren door al mijn fouten (de enige manier om je "ervaren" te noemen imho). Ik geloofde zelfs ooit in technische analyse, maar wist daar heel dure fouten mee te maken (die je natuurlijk probeert goed te praten, en te vergeten). Uiteindelijk werd het inlezen over gestructureerd en breed gespreid beleggen tegen lage kosten (via bijvoorbeeld Meesman, Ben Felix op YT, https://www.beleggingsillusie.nl (leuke columns). Als voor mij één ding duidelijk is geworden: technische analyse en/of timing kosten geld (rendement).

Ik heb zelf geen illusies, ga nog meer leren, en nog veel fouten te maken...mijn zwakte is discipline ook (te veel cash aan houden, toch stiekem wachten op een dip -- heel dom).

IB is een gerenommeerde no-nonsense broker (Saxo blijf ik ver weg bij). Amerikaanse inmenging/banden zijn inderdaad een drempel maar via mijn Europese/Nederlandse IB verwacht ik geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:47:
[...]
Dat je bij IB zit geeft mij de indruk dat je een ervaren belegger bent, want de interface en mogelijkheden zijn enorm uitgebreid.
Dat geldt zeker voor TWS. De web interface is echter eenvoudig.
Nadeel lijkt mij wel dat ze Amerikaans zijn. Is dat niet lastiger of risicovoller met toezicht en belastingaangifte?
Als Nederlandse belegger kom je bij de Ierse tak. En de belastingaangifte is kinderspel.

[ Voor 16% gewijzigd door Pistachenootje op 04-06-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[...]

Als je FO wil zijn op bv je 50e, dan is je levensverwachting zowat 40 jaar extra.
Kijk eens 40 jaar terug!

We zijn 1983, jaren met heel hoge inflatie zijn net voorbij, maar toch. Een lening sluit je af tegen 8-9%.
Jaren 90: oorlog in Irak, hogere werkloosheid en tegen 2000 begint de dotcombubbel te ineens te barsten. De beurs krijgt ongeziene klappen.
Etc

Je zal op je 85e misschien die dure reis niet meer maken (met 3k per maand maak je geen echt dure reizen), maar het betalen van wat extra zorg en wathulp in huis zie ik niet goedkoper worden door de demografie.

Er zijn zo veel variabelen, en ik zou me niet FO voelen als ik mijn plannen door een kleine tegenslag of een slecht beursjaar helemaal mag omgooien.
Belastingen niet vergeten. Ik heb een indexfonds waarvan de beurstaks onlangs van 0,12% naar 1,32% is gegaan omdat de bank de belastingsregel nu anders interpreteert.

Als ik nu dat fonds zou verkopen dan kost dit mij 2000€ aan transactiekost+beurstaks.

Op zich geen drama maar ik ga er toch vanuit dat dergelijke taksen omwille van onder andere de vergrijzing alleen maar zullen stijgen in de toekomst.

Het sterkt mij in mijn idee dat je om FO te zijn vooral moet streven naar gelukkig zijn met (relatief) weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Het sterkt mij in mijn idee dat je om FO te zijn vooral moet streven naar gelukkig zijn met (relatief) weinig.
Je kunt het leven zo duur/goedkoop mogelijk maken. Blijven inwonen bij ouders, besluiten om kindvrij te blijven, of alleen gebruik maken van ov ipv die Tesla kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Dat is zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:56:
[...]
Je kunt het leven zo duur/goedkoop mogelijk maken. Blijven inwonen bij ouders, besluiten om kindvrij te blijven, of alleen gebruik maken van ov ipv die Tesla kopen.
Je hebt helemaal gelijk. Alleen biedt het leven zoveel meer dan alleen maar goedkoop willen leven. En dat zie ik best vaak in dit topic voorkomen, dat je maar zuinig moet leven en moet interen op belevenissen en ervaringen om zo vroeg mogelijk FIRE te kunnen zijn. Volgens mij moet je ook kijken naar het nu, want je weet nooit hoe het zal lopen. Daarom zetten mijn vrouw en ik elke maand geld apart om elke vijf jaar een half jaar een sabbatical te nemen, waarbij we onze kinderen voor zover dat lukt mee willen nemen op onze reizen. Dat zijn de herinneringen waar je later aan terugdenkt als je met je 50e met pensioen ben :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Kijk eens 40 jaar terug!

Etc

Gebruik daarom de www.dutchfirecalc.nl

Bij een bedrag van:

9 ton belegt
36K per jaar nodig hebt (met inflatie correcti)
VRH van 2022

Heb je meer dan 99% zekerheid dat dit haalbaar is. Bij het berekenen houden ze zelfs rekening mee met een depressie a'la 1929.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTwmaKcc_iCok-rXTZ0bYQC9N1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AfH3R8X6saiFpcTMKZJKat8i.png?f=fotoalbum_large

Wil je ook een drepressie a 'la 1929 door kunnen komen dan moet je inderdaad meer geld hebben
1,25 miljoen. Hierbij heb ik ook rekening gehouden dat je nog AOW en aanvullend pensioen krjigt van 1500 per maand over 10 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PI33-0UBjvGlMuFNZTDMLBMi6FY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HedwH4Z6sKuyzw5xOgP527YA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door phantom09 op 04-06-2023 16:47 ]

Pagina: 1 ... 140 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.