Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:43:
Hebben jullie ooit te maken gehad met familieleden die geld willen lenen? Ik ervaar sinds ik FO ben dat er vaker een beroep op mij gedaan wordt. Vrienden die alleen iets willen ondernemen mits ik betaal, nu ook ouders die geld willen lenen.
Bij vrienden (die ik voorheen nooit zag) kan ik 'nee' zeggen maar bij mijn familie heb ik er meer moeite mee. Moeilijk, hoe gaan jullie met dit soort kwesties om?
Ik leen wel geld uit aan familie, ondertussen meerdere keren gedaan.
Alleen on de voorwaarden dat het geld ook echt iets oplost.
Zo heeft het geld geholpen tegen een huisuitzetting van mijn moeder omdat ze te ver achter liep met de huur. (daarna een plan gemaakt om dit te voorkomen) en het huidige probleem direct opgelost.
Geld als verloren beschouwd maar is netjes incl rente terug gekomen.
Het heeft mijn broer geholpen aan zijn huurwoning die nogal een hoge borg vroeg.
Kon dat obstakel mooi weghalen, daarna is dit netjes terug betaald.
Later nog wel een discussie gehad toen hij een nieuwe PC had gekocht, en niet eerst de lening had terug betaald (die hij overigens volgens schema aan het terugbetalen was. wel met de noot om dit zo snel mogelijk te doen).
Ik reken altijd rente (meer dan de spaarrente, minder dan de huidige leenrente), en er is altijd een onderhands getekend contract.
In beide gevallen die ik hier als voorbeeld gaf, heeft het geld zichzelf terugverdient.
Mijn moeder kon er blijven wonen, zonder alle kosten van huisuitzetting etc, en alle drama die daarbij komt kijken.
Mijn broer kon hierdoor zijn geliefde baan krijgen die buiten het bereik van zijn toenmalige woonplaats lag (Rotterdam -> Venlo).
Maar ik ben er dan ook zeer van overtuigd dat een te kort aan geld bij iemand, een te kort aan geld is. Het is al een hele drempel op hulp te vragen over geld aangezien we in een cultuur leven waarbij dat echt taboe is om daarom te vragen. zie ook de vele topics over dit onderwerp op tweakers.
Heb vrienden ook wel eens geholpen. (2x in een gift). die zaten zover in de penarie. maar dat stukje geld heeft ze daar letterlijk uitgetrokken. dat geld (rond de 1000), heeft hun leven veranderd.
Ze hebben daar niet rechtstreeks om gevraagd. maar zag de situatie en een manier om daaraan bij te dragen.
Enige dat ze van mij als tegen prestatie moeten doen. om eens in hun leven als die situatie zich voor doet het geld door te geven aan iemand die het net zo hard nodig heeft om hun leven weer op de rit te krijgen.
van 1 weet ik dat ze een spaarrekening hebben momenteel waar dat gedoneerde bedrag nu opstaat speciaal voor dit doel.
Die andere heeft nog een weg te gaan om eruit te komen. maar dat zal vast wel goedkomen komende jaren.
Vrienden die alleen iets willen ondernemen mits ik betaal
Vreemde manier van zaken doen, zou daar snel afscheid van nemen, of ik mis context hier?
Wil jij naar las vegas met je vrienden. maar moeten ze dit allemaal zelf betalen?
Of nodig je ze uit om uit eten te gaan, en geef je de rekening vervolgens vollledig aan hun?
Heb voor mij zelf altijd te regel, ik ga zelf iets doen en vrienden mogen tegen onkosten mee doen.
Dus ik boek een leuke villa ergens voor mij en mijn vrouw. en deel dit in de vriendengroep dat ze mogen aansluiten. (inclusief de kosten). Wat er dan vaak gebeurd is, de "rijkste" vrienden komen er als eerste bij. waardoor de prijs daalt, en dan komt de rest erbij als het betaalbaar wordt.
Verder heb ik altijd de neiging om bepaalde kosten te verzwijgen en voor mijzelf te nemen. Daardoor lijkt alles dat ik onderneem altijd heel smooth te lopen, terwijl ik dat eigenlijk af koop.
Bewaar het lijstje wel, als ze opeens moeilijk gaan doen in de toekomst dan heb ik wat munitie.
Ik ben wellicht daar wat makkelijker in dan normaal, maar ben toen ik zelf in financieel zwaar weer zat ook goed (financieel) geholpen door mijn vrienden toen.
[
Voor 17% gewijzigd door
Smuggler op 01-06-2023 15:20
]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber