@
Rubbergrover1 Het was niet specifiek op jouw post gericht, het gaat bij mij in gesprekken met mijn vrienden gelukkig over alles, werk, relaties, ideeën, stand van de wereld enzovoorts. Maar mijn punt was meer dat werk naast de inkomsten zoveel meer is.
Ik prijs mij gelukkig met een kring mensen met een brede interesse maar voor veel mensen is het werk een heel groot deel van identiteit en tijdverdrijf en liggen de interesses verder niet zo breed.
En halen ze heel veel lol, irritatie, en soms teveel stress uit het werk. En praten graag over de hoogte en dieptepunten. Dat is namelijk wat ze het grootste deel van de tijd doen. Dus gechargeerd, dat is waar ze het over kunnen hebben als er gevraagd wordt wat heb jij zoal meegemaakt. Want dat werk is wat ze meemaken.
Maar buiten dat, zoals ik aangaf is de functie van werk veeleer na het geld, structuur sociale contanten en positie, invulling en zingeving. Dat er in het FO topic nu eenmaal veel mensen zijn die weten wat ze exact willen en dat daar vaak werk niet onder valt is denk ik logisch. Gezien de aard van FO project.
@
Dean Martin Ik verveel mij ook nooit, nooit gedaan ook. Echter heb ik een bepaalde set prikkels, een omgeving nodig waarin ik mij goed voel. In mijn geval is dat een werk omgeving. En ik heb dat in het verleden teveel gedaan, en na een aanvaring met mijn gezondheid heb ik het belang van balans geleerd.
Een mix tussen werk en meer hobby achtige projecten. Eigenlijk doe ik niet meer aan hobby's wel aan ontspanning, een boek lezen, film kijken, rondje fietsen, uit eten enzovoorts. Ik deel mijn leven in en doe projecten. Bijvoorbeeld ik wil een muziek instrument leren spelen, dan zet ik dat voor mijzelf uit als een project. Ik besteed er x uur per dag aan x dagen per week.
Ik heb ook een berg plannen op de plank, maar voer deze ook uit en als ze te lang op de lijst staan, is het blijkbaar niet belangrijk genoeg voor mij om er tijd voor te maken en gaan ze er vanaf.
Puur persoonlijke ervaring uiteraard en dat werkt voor mij heel goed. Ik ken maar zat mensen met alle spullen voor 10 hobby's, allemaal zeggen ze als ik ooit tijd heb ga ik lekker al die dingen doen.
Maar hoe belangrijk zijn die activiteiten dan, hoe graag wil je het dan, al is het maar om te zien of het een hobby is voor de lange termijn. Steek er dan voor een half jaar tijd en energie in, en haal je er zoveel plezier uit blijf het doen zo nee ga een van die andere dingen doen.
Het heeft geen nut om te wachten, dat is tijd verdoen. En als je er geen tijd voor wil of kan maken, dan is het waarschijnlijk niet zo belangrijk.
Ik zie het ook vaak met mensen die 'graag' willen sporten, een hele fitness kamer bij elkaar gekocht maar een uur eerder opstaan ho maar.
Als er geen intrinsieke motivatie achter zit wordt het geen gewoonte en wordt het op de lange termijn niets.
Ik heb gemerkt dat als ik doelen stel, of ik ze nu haal of niet, ik veel meer met mijn lijst leuke dingen bezig ben. En ik verder kom en er plezier uit haal.
Wat ik om mij heen zie is het missen van een bepaalde intrinsieke motivatie of gebrek aan urgentie om echt de dingen te gaan doen die men leuk vindt. Waarom ? Omdat de weg er naartoe vaak niet zo leuk is, moeite kost en buiten de comfortzone valt.
Het dromen is dan leuk en veilig. En daar blijft het dan ook bij. Zonde denk ik.