Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:56
Sissors schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:35:
Het laat wel zien dat verhalen over meer vermogensbelasting om de rijkste mee te laten betalen zoals gewoonlijk onzin zijn. Net als dat dat als reden wordt voorgesteld voor hogere belastingen.

En uiteraard moet ook gewoon inkomsten uit vermogen eerlijk belast worden, maar laten we niet net doen alsof de rijksten dat betalen.
Inderdaad. Dat kan natuurlijk ook niet met de VVD aan de macht. De middenklasse betaalt, want die zijn toch niet in staat zich te verenigen en er wat aan te doen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
murphsy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:53:
[...]
Na de verhuizing wordt het een zoektocht naar vaste lasten verlagen (bijv van het gas af) en een jaar of drie versneld aflossen.

De nieuwe hypotheek gaat 4.5% rente kosten. Dat kunnen we met een a-label 4.3% van maken.
[...]
Waarom je rente vastzetten op 4,5% als je versnelt gaat aflossen? Kan je dan niet beter 2,1% variabele rente nemen? Of ben je bang dat na die 3 jaar de rente nog veel hoger staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-09 22:02
Tommie12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Met 20k kan ze al een jaar eerder stoppen met werken.

Maar wat wil je nu zeggen. Dat Ingrid gewoon verder moet gaan met leven van maand tot maand, en de volgende wasmachine of telefoon maar weer op krediet?
Nee, hij wil zeggen dat hij een oogje heef op Ingrid en ze samen FO kunnen worden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Inderdaad. Dat kan natuurlijk ook niet met de VVD aan de macht. De middenklasse betaalt, want die zijn toch niet in staat zich te verenigen en er wat aan te doen.
Ik weet dat de VVD de schuld geven altijd populair is op Tweakers, maar andere landen, waar de VVD niet aan de macht is, zijn niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 09:37

murphsy

Product Monkey

RichieB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:44:
[...]

Waarom je rente vastzetten op 4,5% als je versnelt gaat aflossen? Kan je dan niet beter 2,1% variabele rente nemen? Of ben je bang dat na die 3 jaar de rente nog veel hoger staat?
Nee niet echt. Maar we nemen een stuk oude hypotheek mee dat over 3 jaar afloopt. Ongeveer de helft van de totale hypotheeklast. Onze redenatie was dat we daarmee van lagere rente zouden kunnen profiteren. Door deze 4.5% vast te zetten (10j) dempen we hogere rente scenario’s.

6% zou mij niet verbazen over 3 jaar. 3% ook niet. De rente van ruim onder de drie of twee procent verwacht ik zelf niet meer. Maarja 🔮🧙🏻‍♂️

Volledig variabel vond mijn partner een tikje stressvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@murphsy Niet om de koe in z'n kont te kijken.. maar je hebt de afgelopen 7 jaar 4,5% hypotheekrente betaald en nooit de behoefte gehad om in de tijden van 1% voor 10 jaar vast die over te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Remco d schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:46:
Met 20k ipv 0 hoef je geen geld te lenen als je auto of gasketel stuk gaat. Met een basis goed boven 0 merk je inflatie een heel stuk minder. Dat je er geen 3 jaar eerder met pensioen door kan klopt maar het maakt welk flink minder financieel afhankelijk.

Als je dan ook nog je jaarlijkse loonsverhoging bij die 100 euro/ maand op kunt tellen gaat die bal wel rollen. Het is een kwestie van inzien dat je de goede kant op gaat.
Het punt is dat mensen beleggen met gokken associeren. Van nature is houd de mens niet van verliezen.
Ik heb dacht ik ooit gezien dat kinderen in een kamer iets moesten doen (tekenen of zo). Ze kregen 2 opties:
1. Nu 1 snoepje en dan tekenen.
2. Eerst tekenen en na het tekenen krijg je 2 snoepjes.

Zoiets was het. De meeste kinderen kozen voor een snoepje meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Tommie12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:59:
[...]
Maar laat ons eerlijk zijn, veel mensen hebben een inkomen waarvan wel gespaard kan worden als er wat bewuster omgegaan wordt met geld, en dan heb je nog mensen die te veel geld laten staan op een gewone spaarrekening waar het door inflatie rustig wordt opgegeten.
Die kunnen wel iets doen als ze willen.
Ik ken zo iemand. Die heef een redeliik grote erfenis gekregen en vroeg mij om advies.
Ik gaf aan om het te beleggen. Ik legde uit hoe en waarin. Eventueel kan je het bij de bank navragen,
Toevallig kende die persoon iemand die bij de bank werkt.
En wat den je? Nee, ik blijf lekker sparen....... 8)7 |:(

Kapitaal smelt als een sneeuwpop langzaam in de zon. :F ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:29
FO is vaak een lange termijn project , je hebt veel tijd nodig om het benodigde vermogen op te bouwen. Tenzij je heel veel verdiend en je saving rate gigantisch is.

Je kan heel veel aan de kostenkant doen, maar uiteindelijk kom je niet onder de wiskunde uit dat je om je vermogen te laten groeien toch echt meer rendement moet gaan maken.

Dan zijn aandelen de aangewezen plek. Zeker nu met alle laagdrempelige en breed gespreide ETF’s , tegen lage kosten.

Dat is nog nooit zo toegankelijk geweest. En je hoeft niet eens verstand te hebben van economische en geopolitieke zaken. Je lift simpelweg mee.

Ik snap de angst bij velen echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Unknown Alien schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:05:
Ik lees nog steeds af en toe mee hier, want jarennnn geleden had ik een post geplaatst ( kan deze niet meer vinden).

Kort

Wat zou jij doen?
Ik zou 5 tot 10K op een spaarrekening laten staan voor noodgevallen.De rest zou ik investeren.
Eigenlijk precies zoals ik nu doe. Ik heb ooit een hypotheek afgesloten voor mijn huis.
Gedeeltelijk aflossingsvrji en gedeeltelijk een spaarhypotheek. Achteraf spijt van, ik had het liefst alles aflossingsvrij gehad. Voordeel is dan dat ik het geld wat ik nu moet inleggen voor de spaarhypotheek kan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelmoes3
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
De angst dat er zoveel ETF’s aangeboden worden waar het merendeel kunstmatig opgezet is (geen onderliggende aandelen) dat als een bank valt of de dollar crashed, je geld kwijt bent.
Daarbij als zelfs mijn schoonmoeder aangeeft dat etffs een goede investering zijn dan…… tijd om uit te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:19
CornermanNL schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:20:

Sommige mensen slapen echt slecht als ze belegd zijn in een aandeel of een ETF en die zakt 3%.
Ik heb het mijn vrouw ook moeten leren.
Bij mij zat het in de genen, grootvader heeft me de beurs leren kennen, en op 14 jaar stak ik wat geld in een aandeel.

Tja, die angst neem je niet weg in 15 minuten, en een bank gaat dat ook niet proberen, die smeren je dan ofwel een klikfonds aan (bescherming tegen dalen, maar levert niks op, dat gaat naar de bank voor de 'risicoverzekering'), ofwel blijft het schimmelen op een spaarrekening.

Pas als je dan aantonen hoe inflatie je spaargeld langzaam, maar 100% zeker opeet, en dat herhaalt beginnen ze het in te zien.
En sommigen gaan dan helemaal los, en kopen bitcoins... want de zus van de buurman van de kapper is daar ineens heel rijk mee geworden. 8)7

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
Tommie12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Sommige mensen slapen echt slecht als ze belegd zijn in een aandeel of een ETF en die zakt 3%.
Ik heb het mijn vrouw ook moeten leren.
Bij mij zat het in de genen, grootvader heeft me de beurs leren kennen, en op 14 jaar stak ik wat geld in een aandeel.

Tja, die angst neem je niet weg in 15 minuten, en een bank gaat dat ook niet proberen, die smeren je dan ofwel een klikfonds aan (bescherming tegen dalen, maar levert niks op, dat gaat naar de bank voor de 'risicoverzekering'), ofwel blijft het schimmelen op een spaarrekening.

Pas als je dan aantonen hoe inflatie je spaargeld langzaam, maar 100% zeker opeet, en dat herhaalt beginnen ze het in te zien.
En sommigen gaan dan helemaal los, en kopen bitcoins... want de zus van de buurman van de kapper is daar ineens heel rijk mee geworden. 8)7
Exact, maar dan is niet het beleggen het probleem, maar de irrationele angst van mensen gecombineerd met wellicht een kennis gat.

Het blijft vreemd dat veel mensen sparen niet als beleggen zien. En dat is het wel, en zoals je terecht aangeeft inflatie eet het op. Het is alleen een andere categorie.

Juist in een tijd dat ETF’s de toegangspoort wagenwijd hebben opengezet blijft het beeld van aandelen kopen bij veel mensen enorm negatief.

Er waren tijden dat alleen een order doorbellen naar de bank mogelijk was en spreiden een enorme taak opzichzelf , om over de kosten nog maar niet te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
appelmoes3 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:04:
[...]

De angst dat er zoveel ETF’s aangeboden worden waar het merendeel kunstmatig opgezet is (geen onderliggende aandelen) dat als een bank valt of de dollar crashed, je geld kwijt bent.
Daarbij als zelfs mijn schoonmoeder aangeeft dat etffs een goede investering zijn dan…… tijd om uit te stappen.
ETFs is een middel om mee te investeren. Het is geen investering op zich. Er zit nogal een verschil of je de S&P500 volgt, de NT fondsen of een ETF van een YouTuber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Deveon schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:33:
[...]

ETFs is een middel om mee te investeren. Het is geen investering op zich. Er zit nogal een verschil of je de S&P500 volgt, de NT fondsen of een ETF van een YouTuber.
Er zijn zat makkelijk te vinden goede opties. Alleen al bij je eigen bank vaak in de vorm van NT fondsen , Vanguard is zo’n beetje het eerste dat je tegen komt.

Er is met minimaal leeswerk en onderzoek een prima start te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:49
Tommie12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Dat wordt nog wat. Iedereens pensioenpot wordt straks individueel belegd dus dan is het opeens heel zichtbaar en kan je de waarde van je pensioen op en neer zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:36

de Peer

under peer review

Torgo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:50:
[...]

Dat wordt nog wat. Iedereens pensioenpot wordt straks individueel belegd dus dan is het opeens heel zichtbaar en kan je de waarde van je pensioen op en neer zien gaan.
scheelt dat bijna niemand daar naar kijkt want men denkt toch geen invloed op pensioen te hebben. daar kijken ze pas vanaf hun 60e naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe moeten we dit interpreteren? De vrees van elke belegger is natuurlijk een beurscrash. Dan ben je zelfs met een ETF niet veilig.

https://nos.nl/artikel/24...mogelijke-recessie-beland

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:56:
Hoe moeten we dit interpreteren? De vrees van elke belegger is natuurlijk een beurscrash. Dan ben je zelfs met een ETF niet veilig.
dat is helemaal niet de vrees van elke belegger. de passieve belegger weet dat er in zijn leven zeker 3-5 van die crashes gaan plaats vinden. Het is alleen altijd de vraag wanneer precies.

Zit je nog aan het begin van je vermogensopbouw dan is de crash zelfs best welkom.

en met een ETF zit je juist wél best veilig, relatief gezien dan. maar dat hangt misschien af van je definitie van veilig. fluctuaties horen er nu eenmaal bij.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 08-06-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:25:
@Unknown Alien zie ook Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1 v.w.b. passief beleggen. En dan kom je ook tot de conclusie dat je waarschijnlijk niet in ETFs hoeft te beleggen maar dat fondsen (ETF alleen dan zonder de E :+) voldoende zijn. Daarnaast kom je dan ook bij, naar mijn idee, minder shady brokers uit (van de hierboven genoemde ken ik alleen DeGiro, en daar ben ikzelf vertrokken, o.a. doordat ze nogal eens een tik op de vingers van ACM kregen (/krijgen, al dan niet nu door de Duitse variant), maar ook omdat ze duur zijn, zelfs toen het wel nog gratis was).

En als je wel wilt sparen kun je ook terecht in: Het spaartopic - Deel 3
Dat DeGiro zo populair is komt omdat zij in het begin enorm veel geadverteerd hebben en hun platform tegen lage kosten aanboden. Sinds de overname komen er allerlei lijken uit de kast, van ICT problemen tot gedoe met de AFM. Ik zou er niet met grotere bedragen gaan zitten.

Qua GUI komt Saxo of ABN nog het meest overeen. Bij ING en Rabo is deze juist erg onderontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Dat moet je even nuanceren. De vrees van de belegger is dat je veel geld moet onttrekken aan je beleggingen op het moment van een crash.
Als je een mooie som hebt, en je wil daar 2k per maand uit halen, dan betekent dat ook dat je nooit "ineens" al je belegd geld moet vrijmaken en gebruiken.
Dat maakt het risico een pak kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:13:
[...]
Dat DeGiro zo populair is komt omdat zij in het begin enorm veel geadverteerd hebben en hun platform tegen lage kosten aanboden. Sinds de overname komen er allerlei lijken uit de kast, van ICT problemen tot gedoe met de AFM. Ik zou er niet met grotere bedragen gaan zitten.
Dat was ook voor de overname al het geval ;) AFM omdat ze de vermogensscheiding niet op orde hadden (rapport uit 2020, geconstateerd in 2018 of 2019?). En IT problemen viel wel te merken als het een onrustig dagje op de beurs was (bv coronadip) dan kon je niet inloggen of was de boel verschrikkelijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat wordt een "leermomentje".

Mijn vrouw en ik aijn dik 20 jaar geleden gestart met pensioensparen (Belgisch systeem) via een pensioenfonds. De meeste banken bieden 3 varianten aan gaande van dynamic, balanced tot 'safe'.
Wat er achter zit zijn meer of minder obligaties.

Zij had schrik van de beurs en is voor "safe" gegaan, ik heb resoluut voor dynamic gekozen.
Na 10 jaar was het voordeel al 30%, en toen is zijn ook geswitcht, maar dat verschil loopt natuurlijk verder op...

[ Voor 41% gewijzigd door Tommie12 op 08-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Dat was ook voor de overname al het geval ;) AFM omdat ze de vermogensscheiding niet op orde hadden (rapport uit 2020, geconstateerd in 2018 of 2019?). En IT problemen viel wel te merken als het een onrustig dagje op de beurs was (bv coronadip) dan kon je niet inloggen of was de boel verschrikkelijk traag.
Komend weekend heel de portal weer offline. Het komt allemaal niet zo professioneel over. :')

Kijk, voor de beginnende belegger kun je daar prima een beetje de basics onder de knie krijgen maar voor de gevondenen met serieuze bedragen wil je liever bij een meer solide partij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Een crash is juist een mooi moment om bij te kopen.
Iets met 'blood in the streets' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:11
[...]

Dat is helemaal nog niet zo duidelijk hoe dat gaat werken. We hebben nu een nieuwe wet met allerlei half uitgewerkte ideeen. Er is sowieso nog een gedeelde pot die de pech generaties moet gaan opvangen.

Daarnaast is t nog maar zeer de vraag hoe individueel de pot wordt. Het lijkt er vooral op dat alles hetzelfde blijft zoals nu maar dat je aanspraken worden omgezet naar "individuele pot" die dan vervolgens met de totale pot meedeint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:13:
[...]

Qua GUI komt Saxo of ABN nog het meest overeen. Bij ING en Rabo is deze juist erg onderontwikkeld.
Deels natuurlijk waar, maar het AFM heeft ook al genoeg boetes uitgedeeld aan andere brokers. Vandaag nog aan BinckBank

https://nos.nl/artikel/24...ers-te-veel-risico-liepen

Wat vooral telt is dat jouw bezit (aandelen, obligaties, cash) apart staat in een speciaal bewaarbedrijf en daarvoor heeft zover ik weet nog niemand een boete gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door R.van.M op 08-06-2023 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
Tommie12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:16:
[...]

Dat moet je even nuanceren. De vrees van de belegger is dat je veel geld moet onttrekken aan je beleggingen op het moment van een crash.
Als je een mooie som hebt, en je wil daar 2k per maand uit halen, dan betekent dat ook dat je nooit "ineens" al je belegd geld moet vrijmaken en gebruiken.
Dat maakt het risico een pak kleiner.
Precies. Dit is de kern waarom de 4% SWR rate werkt, ook al zijn er periodes waarbij de beurs tot wel 70% gekelderd is. Het enige waar je je zorgen om moet maken zijn de eerste jaren na je FO datum, zeker als je niet de mogelijkheid hebt om dan tijdelijk weer terug aan het werk te gaan. Je zal dan dit "sequence risk" moeten mitigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:32
R.van.M schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:59:
Wat vooral telt is dat jouw bezit (aandelen, obligaties, cash) apart staat in een speciaal bewaarbedrijf en daarvoor heeft zover ik weet nog niemand een boete gehad.
DeGiro? Niet omdat ze geen bewaarbedrijf hadden, wel omdat de financiële huishouding van dat bedrijf niet op orde was. Als in: als het vermogen van het bewaarbedrijf te laag was dan deed DeGiro zelf geld bijstorten. Dus als DeGiro dat niet kon dan gingen beiden alsnog tegelijkertijd kopje onder.

En als je bedoeld "geen broker die tik heeft gekregen omdat ze geen bewaarbedrijf hebben". Dat lijkt me sowieso onmogelijk. Dat is een keiharde vereiste om een broker te mogen zijn. Je zult dus als nieuwe broker geen licentie krijgen om je broker te mogen noemen als je geen bewaarbedrijf hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het probleem (nouja, één van de problemen) waar DEGIRO een maatregel voor heeft gekregen is dat ze eigen vermogen bewaarden in het bewaarbedrijf waar ook klantvermogen bewaard werd. Dit zou er toe leiden dat bij een faillissement het bewaarbedrijf ook betrokken raakt bij de failliete boedel, en daarmee is vermogensscheiding niet meer gegarandeerd.

Overigens is een bewaarbedrijf niet de enige mogelijkheid; een broker kan ook gebruik maken van een effectendepot om te voldoen aan de verplichting tot vermogensscheiding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 14:58
phantom09 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:29:
[...]

Ben benieuwd hoe ze reageren als je rond de 50-55ste FO bent en niet meer werkt.
uit ervaring: eerst verbaasd, dan dringt het door en dan komt vaak een reactie dat je hoort te werken op zo'n jonge leeftijd, soms zelfs met venijn. Ik vertel zelf altijd (na een paar negatieve ervaringen) dat ik met sabbitical ben.... en dat vinden de meesten dan weer heel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 12:55
Zr40 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:02:
Het probleem (nouja, één van de problemen) waar DEGIRO een maatregel voor heeft gekregen is dat ze eigen vermogen bewaarden in het bewaarbedrijf waar ook klantvermogen bewaard werd. Dit zou er toe leiden dat bij een faillissement het bewaarbedrijf ook betrokken raakt bij de failliete boedel, en daarmee is vermogensscheiding niet meer gegarandeerd.

Overigens is een bewaarbedrijf niet de enige mogelijkheid; een broker kan ook gebruik maken van een effectendepot om te voldoen aan de verplichting tot vermogensscheiding.
Ik vind het dan altijd wel prettig te weten waar je zelf belegt ipv via degiro. Kan je dat aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 15-09 15:43
jerh schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:21:
[...]

uit ervaring: eerst verbaasd, dan dringt het door en dan komt vaak een reactie dat je hoort te werken op zo'n jonge leeftijd, soms zelfs met venijn. Ik vertel zelf altijd (na een paar negatieve ervaringen) dat ik met sabbitical ben.... en dat vinden de meesten dan weer heel erg leuk.
Dit lees ik wel vaker hier, vind het persoonlijk bijzonder dat je er een verhaal omheen gaat verzinnen. Misschien ben ik nog te jong en naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat ik erom heen zou draaien als mensen er zelf naar vragen. Mensen die het je misgunnen of met wat voor smoesjes dan ook komen dat het voor hun toch echt nooit mogelijk is geweest zou ik met alle liefde van (al dan niet venijnige) repliek voorzien. :>

Ik snap overigens wel dat je de situatie een beetje moet lezen. Dus niet gaan lopen pochen tegen iemand die al heel zijn leven dagelijks om 04:30 opstaat en pas om 17:00 weer thuis is voor een appel en een ei. Ook geen idee hoe vaak je in een situatie komt waarin mensen je zoiets misgunnen tbh, als je het echt vaak meemaakt dan zal je inderdaad wel iets gaan verzinnen om het te voorkomen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-09 14:29
[...]

Misschien ben ik wat makkelijk hierin, maar mensen met een dergelijk bekrompen geest probeer ik eerst te vermijden. En als dat niet lukt, dan is dat hun probleem hoe ze het ervaren. Maargoed, ik kan er sowieso slecht tegen als iemand die ik niet ken mij probeert te vertellen dat ik niet mag genieten van mijn leven. En ik zal dan ook netjes doch duidelijk aangeven dat ik dat zelf prima kan bepalen wat ik wel en niet hoor te doen.

Onder voorbehoud dat er vanuit hun kant naar gevraagd wordt. Zoals eerder aangegeven; een beetje pochen over hoe goed je het hebt is ook niet bepaald empatisch naar de ander.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 08-06-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ManzokuSan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Dit lees ik wel vaker hier, vind het persoonlijk bijzonder dat je er een verhaal omheen gaat verzinnen. Misschien ben ik nog te jong en naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat ik erom heen zou draaien als mensen er zelf naar vragen.
soms heb je gewoon geen zin in weer die discussie terwijl het gewoon gezellig is op een BBQ ofzo. Ik begrijp het wel... net zoals je wel vaker een gesprek probeert te sturen omdat je anders weet hoe het gaat lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jerh
ManzokuSan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
[...]

Dit lees ik wel vaker hier, vind het persoonlijk bijzonder dat je er een verhaal omheen gaat verzinnen. Misschien ben ik nog te jong en naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat ik erom heen zou draaien als mensen er zelf naar vragen. Mensen die het je misgunnen of met wat voor smoesjes dan ook komen dat het voor hun toch echt nooit mogelijk is geweest zou ik met alle liefde van (al dan niet venijnige) repliek voorzien. :>

Ik snap overigens wel dat je de situatie een beetje moet lezen. Dus niet gaan lopen pochen tegen iemand die al heel zijn leven dagelijks om 04:30 opstaat en pas om 17:00 weer thuis is voor een appel en een ei. Ook geen idee hoe vaak je in een situatie komt waarin mensen je zoiets misgunnen tbh, als je het echt vaak meemaakt dan zal je inderdaad wel iets gaan verzinnen om het te voorkomen...
Tja, dat dacht ik in het begin ook. En uiteraard ging ik daar beschaafd mee om, pochen is voor anderen.

Maar heb een aantal keer mijn neus er mee gestoten en ontdekt dat dit de makkelijkste manier is om discussies etc uit de weg te gaan. Ik ben tenslotte bezig met het RE gedeelte om lekker te genieten en te doen wat ik wil. En ik heb helemaal geen zin om iemand een vervelende reactie (of uitleg) terug te geven.

Wellicht als jij nu jong bent dat het straks anders is, maar gezien de tendens van dit moment, waarin je geacht wordt zo lang mogelijk te werken, kan dat nog wel eens tegenvallen.
scoobs schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:40:
[...]

Misschien ben ik wat makkelijk hierin, maar mensen met een dergelijk bekrompen geest probeer ik eerst te vermijden. En als dat niet lukt, dan is dat hun probleem hoe ze het ervaren. Maargoed, ik kan er sowieso slecht tegen als iemand die ik niet ken mij probeert te vertellen dat ik niet mag genieten van mijn leven. En ik zal dan ook netjes doch duidelijk aangeven dat ik dat zelf prima kan bepalen wat ik wel en niet hoor te doen.

Onder voorbehoud dat er vanuit hun kant naar gevraagd wordt. Zoals eerder aangegeven; een beetje pochen over hoe goed je het hebt is ook niet bepaald empatisch naar de ander.
Ik herken wel wat je zegt, maar daar is niet altijd ruimte voor. Dus ik probeer sensitief te zijn en kies de voor mij makkelijkste oplossing. Scheelt een boel energie heb ik ontdekt, want vaak probeert de andere kant toch de discussie aan te gaan dat je hoort te werken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Kluifjes schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:04:
[...]
Ik vind het dan altijd wel prettig te weten waar je zelf belegt ipv via degiro. Kan je dat aangeven?
Ik houd mijn beleggingen aan bij Interactive Brokers, maar wel met de belangrijke kanttekening dat ik o.a. in individuele aandelen beleg. Als ik die behoefte niet zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk voor Meesman kiezen. Daar zit ik trouwens ook met een pensioenrekening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Tja, dat dacht ik in het begin ook. En uiteraard ging ik daar beschaafd mee om, pochen is voor anderen.

Maar heb een aantal keer mijn neus er mee gestoten en ontdekt dat dit de makkelijkste manier is om discussies etc uit de weg te gaan. Ik ben tenslotte bezig met het RE gedeelte om lekker te genieten en te doen wat ik wil. En ik heb helemaal geen zin om iemand een vervelende reactie (of uitleg) terug te geven.

Wellicht als jij nu jong bent dat het straks anders is, maar gezien de tendens van dit moment, waarin je geacht wordt zo lang mogelijk te werken, kan dat nog wel eens tegenvallen.

[...]

Ik herken wel wat je zegt, maar daar is niet altijd ruimte voor. Dus ik probeer sensitief te zijn en kies de voor mij makkelijkste oplossing. Scheelt een boel energie heb ik ontdekt, want vaak probeert de andere kant toch de discussie aan te gaan dat je hoort te werken....
Je kan dit simpel samen vatten:

The art of not giving a fuck.

Ik word daar met de jaren beter in. Leuke mensen trek ik naar me toe, en daar probeer ik tijd mee door te brengen. (en die hoeven het niet altijd met me eens te zijn, agree to disagree is ook OK)
Azijnpissers, zageventen, en vooral mensen die negatief zijn over alles kosten me te veel energie. Ik vermijd ze gewoon als dat kan, en geef ze weinig aandacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scoobs
[...]
Full disclosure: ik werk nog, maar vergelijkbare situaties komen in mijn leven ook nog wel eens voor. Grappig genoeg zie ik het even vaak bij oude conservatievelingen (in familieverband) en jonge progressieven (tijdens mijn werk op de uni). De types waarvan je op een kilometer afstand al ruikt dat ze vinden dat hun manier van leven de enige goede is.

Misschien mis ik nog de emotionele volwassenheid, maar afhankelijk van hoe mijn humeur is geef ik gewoon netjes aan niet in die discussie te willen belanden - en vraag of ze graag mijn manier van leven willen respecteren - of simpelweg stonewallen. Om de doodeenvoudige reden dat ik wel wil uit komen voor mijn persoonlijke vrijheden, en graag zie dat deze door de ander gerespecteerd worden, zoals ik dit ook voor anderen doe.

Begrijp mij niet verkeerd: dit is natuurlijk heel anders dan wanneer iemand oprecht verbaasd aangeeft dat iets toch niet zou kunnen. Dat maakt natuurlijk voor een interessant gesprek, en respectvolle uitwisseling van mening. Soms snap ik ook niet hoe iemand op een bepaalde manier kan leven - zeker op de universiteit zie ik dat veel - maar dan ben ik wel oprecht benieuwd naar diens uitleg.

Voordeel is dat bovenstaande tactiek automatisch ervoor zorgt dat je je contact met deze lastige mensen vermindert. Enkel bij je schoonouders is het noodzakelijk om er misschien iets tactischer mee om te gaan. En ook dan probeer je je contact te minimaliseren. :+

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 08-06-2023 17:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:25:
[...]
Full disclosure: ik werk nog, maar vergelijkbare situaties komen in mijn leven ook nog wel eens voor. Grappig genoeg zie ik het even vaak bij oude conservatievelingen (in familieverband) en jonge progressieven (tijdens mijn werk op de uni). De types waarvan je op een kilometer afstand al ruikt dat ze vinden dat hun manier van leven de enige goede is.
Grotendeels wel herkenbaar idd. Vooral de wat conservatievere ouderen in mijn familie hebben een totaal ander wereldbeeld en doen tevens een beetje neerbuigend over al die part-time werkende millenials (zoals ik) enerzijds en mensen uit mijn generatie die denken dat ze eerder kunnen stoppen (ook zoals ik).

"Gullie meugd toch wel tot oew zûvventigste dûrwèrke" (Brabantse Oom, 2023). Denk 't niet 8)

Ik begrijp het vanuit hun perspectief wel, gezien de ervaringen die zij bijv. hebben met werken bij één of een paar werkgevers, woekerpolissen, enorm hoge hypotheekrentes, de generatie voor hun die wél met de VUT kon etc. En ergens bestaat altijd de kans dat er echt een dikke krach is of dat de overheid het kapotbelast. Maar ja, het levert niet altijd prettige gesprekken op, dus vermijd ik het vaak.

Aan de andere kant merk ik idd ook wel dat vanwege de framing van FIRE als een 'beweging' er een soort van weerstand komt uit wat progressievere kringen om me heen. Die interpreteren het al snel weer als klassedingetje, wat ergens ook wel waar is. Helaas vinden vooral veel van die (f)influencers en de extremere verhalen met bijv. crypto de weg naar de 'mainstream consciousness'.

Maar ja, dan word ik door een enkeling uit die kring gewezen op het hebben van 6 van de '7 vinkjes' en dat schiet bij mij dan weer in het verkeerde keelgat. Ja, ik heb geluk gehad bij stappen op weg naar FO en sta niet al een paar doelpunten achter aan het begin van mijn leven, maar laat me dat a.u.b. zelf erkennen :) plus zijn er wel degelijk keuzes geweest waar ik trots op ben die hiertoe hebben geleid.

Gek genoeg zijn het ook vrienden die in wat gejaagdere sectoren werken (sales, consultancy, juridisch) die soms niet zo goed weten wat ze aanmoeten met onze (vrouw+ik) houding. Weinig zichtbare aankopen, hier en daar zo efficiënt mogelijk werken met veel behoud van vrije tijd i.c.m. ambiëren 'vroeger te kunnen stoppen'.

Al met al vind ik het wel interessant hoe anderen erop reageren en naar kijken, maar trek ik me er in het dagelijks leven weinig van aan. Vind het vooral leuk om van een afstandje te beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
[...]

Sabbatical tot aan je pensioenleeftijd :P Alleen dat laatste dan niet zeggen ;)

Ik heb t nooit begrepen, die jaloezie. Wij hadden in ons kennissengroepje iemand die had zn bedrijf erg efficient ingericht en bewust 1 personeelslid teveel in dienst zodat hij met 1 á 2 uurtjes per dag controle/aansturen de toko kon runnen. 2 andere ondernemers in die groep snapten er niks van, uren moet je maken! Hij was maar lui. Ik gaf die beste man juist groot gelijk, als t kan, waarom niet. :?

[ Voor 29% gewijzigd door ybos op 08-06-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
"Wij zijn op wereldreis" werkte heel goed, vonden mensen ook meestal wel leuk. Nu zijn we net een paar dagen terug en krijgen we al weer vragen over werk, nieuwe baan. Waarschijnlijk gaat het in de gevallen waar we geen zin hebben om het uit te leggen een beetje gemompel worden met een paar keer het woord consultant en consultancy :+. Lekker vaag, en toch een antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:45

Lordy79

Vastberaden

ybos schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:56:
[...]
bewust 1 personeelslid teveel in dienst zodat hij met 1 á 2 uurtjes per dag controle/aansturen de toko kon runnen.
Dat zou ik elke ondernemer aanraden, want met die 6 a 7 uur die je daarmee vrijspeelt kun je nóg meer ondernemen... Of dus gewoon lekker doen waar je zin in hebt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Misschien is het mijn bubbel, maar ik krijg helemaal geen negatieve reacties. Mensen reageren over het algemeen heel leuk. En soms ben ik een beetje voorzichtig bij nieuwe mensen en noem ik het ook een sabbatical, maar meestal zeg ik dat ik met pensioen ben. Misschien helpt het ook doordat ik thuis aan het verbouwen ben en ik daardoor wel een invulling van tijd heb.

Ik heb nog nooit gehad dat iemand het me misgunde. Wel soms oprechte interesse in hoe ik het doe of wat ik in de toekomst ga doen.

Vrienden maken wel eens grapjes, maar die zijn echt goedbedoeld: "Kun jij dan wel vrij krijgen?" of "Hé balen, jij krijgt natuurlijk helemaal geen vakantiegeld.", of "ik betaal wel, want hij is werkloos".

Ik ben 42 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 17:31
orf schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:00:
Misschien is het mijn bubbel, maar ik krijg helemaal geen negatieve reacties. Mensen reageren over het algemeen heel leuk. En soms ben ik een beetje voorzichtig bij nieuwe mensen en noem ik het ook een sabbatical, maar meestal zeg ik dat ik met pensioen ben. Misschien helpt het ook doordat ik thuis aan het verbouwen ben en ik daardoor wel een invulling van tijd heb.

Ik heb nog nooit gehad dat iemand het me misgunde. Wel soms oprechte interesse in hoe ik het doe of wat ik in de toekomst ga doen.

Vrienden maken wel eens grapjes, maar die zijn echt goedbedoeld: "Kun jij dan wel vrij krijgen?" of "Hé balen, jij krijgt natuurlijk helemaal geen vakantiegeld.", of "ik betaal wel, want hij is werkloos".

Ik ben 42 btw.
Zou je iets van de weg naar FO toe kunnen delen :? Vind ik altijd reuze interessant om te lezen :Y
Mooie leeftijd om al FO te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Tommie12 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Je kan dit simpel samen vatten:

The art of not giving a fuck.

Ik word daar met de jaren beter in. Leuke mensen trek ik naar me toe, en daar probeer ik tijd mee door te brengen. (en die hoeven het niet altijd met me eens te zijn, agree to disagree is ook OK)
Azijnpissers, zageventen, en vooral mensen die negatief zijn over alles kosten me te veel energie. Ik vermijd ze gewoon als dat kan, en geef ze weinig aandacht.
Zonder je te willen irriteren, dat is wel heel zwart/wit. Vroeger dacht ik zo, maar inmiddels bekijk ik dat genuanceerder. Ik probeer ze als ze me echt niet aanstaan te vermijden, maar onvermijdelijk heb je er soms gewoon mee te maken. En daarin kies ik dan de weg van de minste weerstand.
finsdefis schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Aan de andere kant merk ik idd ook wel dat vanwege de framing van FIRE als een 'beweging' er een soort van weerstand komt uit wat progressievere kringen om me heen. Die interpreteren het al snel weer als klassedingetje, wat ergens ook wel waar is. Helaas vinden vooral veel van die (f)influencers en de extremere verhalen met bijv. crypto de weg naar de 'mainstream consciousness'.

Al met al vind ik het wel interessant hoe anderen erop reageren en naar kijken, maar trek ik me er in het dagelijks leven weinig van aan. Vind het vooral leuk om van een afstandje te beschouwen.
Ik heb het nooit over FIRE, ik kwam pas nadat ik stopte met werken achter dat er zoiets bestond.... Ik heb er dus ook geen passie mee, maar vind het interessant om te volgen. Vandaar dat ik hier wel eens wat neerschrijf, waarvan ik hoop dat anderen er wat aan hebben. Net zo goed als dat ik regelmatig zelf wat meeneem van wat hier geschreven wordt. Dus daar gaan mijn gesprekken nooit over.

Het is best interessant om de reacties te zien, maar na een tijdje kan dat dus best vervelend zijn. Een soort repeterend iets wordt het dan.
ybos schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:56:
[...]

Sabbatical tot aan je pensioenleeftijd :P Alleen dat laatste dan niet zeggen ;)

Ik heb t nooit begrepen, die jaloezie. Wij hadden in ons kennissengroepje iemand die had zn bedrijf erg efficient ingericht en bewust 1 personeelslid teveel in dienst zodat hij met 1 á 2 uurtjes per dag controle/aansturen de toko kon runnen. 2 andere ondernemers in die groep snapten er niks van, uren moet je maken! Hij was maar lui. Ik gaf die beste man juist groot gelijk, als t kan, waarom niet. :?
Ik zit in jaar 3 inmiddels en slecht weinig mensen hebben dat door.... En idd die ondernemer doet dat slim.
rube schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:34:
[...]

"Wij zijn op wereldreis" werkte heel goed, vonden mensen ook meestal wel leuk. Nu zijn we net een paar dagen terug en krijgen we al weer vragen over werk, nieuwe baan. Waarschijnlijk gaat het in de gevallen waar we geen zin hebben om het uit te leggen een beetje gemompel worden met een paar keer het woord consultant en consultancy :+. Lekker vaag, en toch een antwoord.
Zo herkenbaar. Werk, baan is iets wat maatschappelijk als belangrijk wordt gezien en dat zie in veel gesprekken gelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk1221996
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 14:06
de Peer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:01:
[...]

dat is helemaal niet de vrees van elke belegger. de passieve belegger weet dat er in zijn leven zeker 3-5 van die crashes gaan plaats vinden. Het is alleen altijd de vraag wanneer precies.

Zit je nog aan het begin van je vermogensopbouw dan is de crash zelfs best welkom.

en met een ETF zit je juist wél best veilig, relatief gezien dan. maar dat hangt misschien af van je definitie van veilig. fluctuaties horen er nu eenmaal bij.
ik ben 26, na 2008-2012 en 2020 heb ik er voorlopig genoeg gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dirk1221996 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:20:
[...]

En wat is je alternatief?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
jerh schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:18:
[...]

Zonder je te willen irriteren, dat is wel heel zwart/wit. Vroeger dacht ik zo, maar inmiddels bekijk ik dat genuanceerder. Ik probeer ze als ze me echt niet aanstaan te vermijden, maar onvermijdelijk heb je er soms gewoon mee te maken. En daarin kies ik dan de weg van de minste weerstand.
Ik bedoel juist hetzelfde.
Als ik schrijf: vermijden, dan is dat niet uitsluiten.
En als je er toch mee te maken hebt, dan trek ik me dat gewoon niet te hard aan. Morgen is er een andere dag.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
[...]

Met die leeftijd kun je 2008 toch helemaal niet significant geïnvesteerd zijn? Of gaat het om andere omstandigheden?

Die van 2020 was wel echt een 'nepcrash'. In november van hetzelfde jaar was mijn portefeuille alweer hersteld. Dan was 2022 een veel slechter jaar (-13%). Maar ja, 2021 was weer een dikke plus.

Ik hou nog altijd rekening met een echte enorme crash van 30/40% o.i.d. Die incasseer ik liever eerder dan later :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
[...]

Wat heb je in 2020 gedaan? Alles in paniek verkocht?

Ik heb hetzelfde meegemaakt en ook 1998 en 2000-2003 crash. Ik weiger uit te stappen.
Het punt is, de markt is gewoon volatiel. Je kan het nieuws wel volgen, maar de dalingen of stijgen kan je niet voorspellen.
1 ding wat zekers is, alles wat duurder op termijn. De aandelenmarkt stijgt mede ook daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:44
[...]

Daarom verbaast het mij dat er blijkbaar nog zo veel over werk gepraat wordt. Ik zou juist willen praten over wat iemand werkelijk bezig houdt. Werk zie ik vooral als een middel waarmee je de dingen kunt doen waar je echt van kunt genieten.

Uiteraard zullen bij sommige mensen ook dingen op het werk spelen die ook impact hebben op het priveleven. Dat wil ik niet bagatelliseren. En dat zijn om zaken om over te praten. Maar ik zou daar niet mijn hele persoonlijkheid aan willen ophangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
Werk is veel meer dan alleen de baan die een mens heeft om geld te verdienen. Natuurlijk is dat een belangrijke factor.

Maar je baan is ook verweven met je identiteit, het geeft structuur en sociale aanknopingspunten.

Het heeft invulling aan het leven. Dat is een belangrijk gegeven. Niet voor niets leven mensen op als ze na jaren langs de kant te hebben gestaan goed op als ze weer aan de slag kunnen.

Ook de mensen die meer carrière gericht zijn halen naast geld ook gewoon al die aspecten uit een baan. Wellicht is dat meer het apenrots verhaal maar het geeft ze een reden om op te staan en ergens voor te gaan.

De verwevenheid met de identiteit, sociale aspecten en richting in het leven zijn niet te onderschatten dingen.

Om die banden door te snijden om ‘lekker met heel vroeg pensioen’ te gaan is zo eenvoudig nog niet.

Het vergt een grote mate van echt weten wat je wil, zelf heel goed richting en invulling kunnen geven en sterk in je schoenen staan om tegen de stroom in te zwemmen.

Vergeet niet veel mensen zeggen wel te willen stoppen, maar hebben geen flauw idee wat ze dan moeten gaan doen.

Je moet een confrontatie aangaan met jezelf die lang niet iedereen bereid is te doen.

Er zijn maar weinig mensen die alles aan hun leven zelf kunnen invullen , bedenken en uitvoeren. Die vanuit een intrinsieke motivatie op bijvoorbeeld een vakgebied hun leven inrichten.

En ook dan is er een structuur nodig waarbinnen ze dat kunnen doen. Denk aan topsporters, onderzoekers, maar ook ondernemers.

Die structuren zijn verbonden met het begrip werk. Het valt niet mee om daar afscheid van te nemen en je daarbuiten te plaatsen.

En wat is genieten ? En waarvan ? Veel mensen genieten van de moeilijke weg naar een doel. En het halen van dat doel. Een mooie verkoop, het behalen van een finale. Het maken van een mooi dak.

En kunnen ook genieten van de geneugten na het werk. De vakantie, het huis de mooie auto.

[ Voor 23% gewijzigd door CornermanNL op 09-06-2023 07:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:56:
Werk is veel meer dan alleen de baan die een mens heeft om geld te verdienen. Natuurlijk is dat een belangrijke factor.

Maar je baan is ook verweven met je identiteit, het geeft structuur en sociale aanknopingspunten.
Ik heb het misschien wat zwart-wit opgeschreven om mijn punt duidelijk te maken. Maar als ik zelf met familie of kennissen praat, dan gaat het in de regel misschien 5 minuten over het werk, maar de rest van de tijd gaat het over dingen die iemand werkelijk bezighouden. Als die 5 minuten over het werk er niet zijn (bijvoorbeeld bij mensen die geen werk hebben), dan is dat bij mij geen schokkend verschil voor de rest van het gesprek.

(Kan ook aan mij liggen natuurlijk. Dat ik mensen die het werk heel belangrijk vinden en daar een groot deel van de identiteit aan ontlenen of vooral daarover willen praten misschien niet zo interessant vind. En snel op ze ben uitgekeken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
(Momenteel) is een baan voor mij ook voor een groot deel (in)direct verantwoordelijk voor veel van mijn sociaal leven. Als je als eind twintiger op een onderzoeksafdeling op de uni in de IT werkt, en je houdt van sociaal contact, dan bouw je vanzelf een flinke kennissenkring op van PhD kandidaten die in je omgeving bezig zijn. Die gaan dan onderdeel vormen van je sociale netwerk. Je gaat ermee uit, heb gelijkaardige sportactiviteiten, je leert je vriendin op die manier kennen, etc. Als ik elders zou gaan werken vrees ik dat dit toch wel voor een deel zal verwateren. En eerlijk gezegd, een internationale omgeving maakt het allemaal zoveel interessanter. Er zijn altijd wel interessante levensverhalen te horen. Ik vind dat altijd wel een mooi contrast met mijn leven; altijd in een klein Limburgs dorpje gewoond.
Maargoed, dat is natuurlijk iets anders dan praten over "ik heb met Sjef de informatiemanager en de CIO een meeting gehouden om de IT-infra koers van de UM verder uit te werken", en natuurlijk je eigen aandeel hierin een klein beetje aandikken. Dat is leuk voor even, en net als mensen die hun hele identiteit uit één element van hun leven halen wordt het inderdaad vrij snel eentonig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

Het heeft invulling aan het leven. Dat is een belangrijk gegeven. Niet voor niets leven mensen op als ze na jaren langs de kant te hebben gestaan goed op als ze weer aan de slag kunnen.

Ook de mensen die meer carrière gericht zijn halen naast geld ook gewoon al die aspecten uit een baan. Wellicht is dat meer het apenrots verhaal maar het geeft ze een reden om op te staan en ergens voor te gaan.

De verwevenheid met de identiteit, sociale aspecten en richting in het leven zijn niet te onderschatten dingen.

Om die banden door te snijden om ‘lekker met heel vroeg pensioen’ te gaan is zo eenvoudig nog niet.

Het vergt een grote mate van echt weten wat je wil, zelf heel goed richting en invulling kunnen geven en sterk in je schoenen staan om tegen de stroom in te zwemmen.

Vergeet niet veel mensen zeggen wel te willen stoppen, maar hebben geen flauw idee wat ze dan moeten gaan doen.

Je moet een confrontatie aangaan met jezelf die lang niet iedereen bereid is te doen.

Er zijn maar weinig mensen die alles aan hun leven zelf kunnen invullen , bedenken en uitvoeren. Die vanuit een intrinsieke motivatie op bijvoorbeeld een vakgebied hun leven inrichten.

En ook dan is er een structuur nodig waarbinnen ze dat kunnen doen. Denk aan topsporters, onderzoekers, maar ook ondernemers.

Die structuren zijn verbonden met het begrip werk. Het valt niet mee om daar afscheid van te nemen en je daarbuiten te plaatsen.

En wat is genieten ? En waarvan ? Veel mensen genieten van de moeilijke weg naar een doel. En het halen van dat doel. Een mooie verkoop, het behalen van een finale. Het maken van een mooi dak.

En kunnen ook genieten van de geneugten na het werk. De vakantie, het huis de mooie auto.
Ik snap wat je zegt, en op mij is het eerste gedeelte ook van toepassing (meedoen op de apenrots). Maar als ik morgen stop heb ik nog zo veel plannen op de plank liggen waar ik nu nauwelijks aan te kom, dat ik geen moment bang zou zijn me te gaan vervelen of vervreemden.

The best is yet to come

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:06

Shapeshifter

Get it over with

Ik dacht vroeger ook meer zoals jij, maar dat is door de tijd wel veranderd. Had je mij 5 jaar geleden gevraagd wat het belangrijkste was in mijn leven dan had ik gezegd: mijn werk, want zonder werk heb ik geen inkomen en zonder inkomen kan ik geen eten kopen en zonder eten ga ik dood. De rest is dus bijzaak. Ook vormde werk voor mij een belangrijk deel van mijn identiteit, ik vond het belangrijk wat ik deed en mijn eigenwaarde was sterk gekoppeld aan hoe het ging op mijn werk.

Dat is rond de Coronaperiode omgeslagen. Opzich had mijn werkgever het allemaal wel aardig geregeld, maar toch kwam ik in een conflict terecht over iets lulligs (ordegrootte paar honderd euro). Zij wilden niet buigen en vanaf dat moment heb ik me gerealiseerd dat ondanks de mooie praatjes van HR je altijd een nummertje zult zijn voor een werkgever. Zeker toen daarna de inflatie hard begon te stijgen en de salarisverhoging dat niet bij konden houden werd het me duidelijk dat ik me niet te afhankelijk moest maken van een werkgever.

Hoewel ik al aan het solliciteren was ben ik na een gesprek met mijn manager toch gebleven. Nogmaals, het is geen verschrikkelijke werkgever, het salaris is ok, het werk is uitdagend en ik heb heel veel vrijheid, maar ik ben me minder afhankelijk gaan maken ervan. Ik steek nu meer tijd in een eigen bedrijf met de hoop dat ik dan wat meer invloed heb op het groeien van een inkomstenstroom die toekomstbestendig is.

Door dit proces ben ik in gaan zien dat voor mij, mijn werk niet meer heel erg belangrijk is voor mijn identiteit. Het kan me niet meer zoveel schelen hoe het loopt bij de werkgever, als ze me zat zijn gooien ze me er maar uit, whatever, maar vooralsnog is het wel ok. Afgezien van de inkomsten is het me om het even of ik werk zou hebben, ik heb zoveel andere dingen die ik kan en zou willen doen, heb werk niet nodig om me te vermaken. Werk is dus vooral om geld te verdienen.

FO is wat dat betreft voor mij ook heel belangrijk. De periode in mijn leven waar ik nu inzit is... een beetje de tijd doorkomen eigenlijk. Veel werken, wachten tot de kinderen uit huis gaan en dan gewoon lekker stoppen met alles en lekker mijn eigen ding gaan doen. Heerlijk, kan niet wachten. Zijn er natuurlijk een hoop mensen die vinden dat je dat meer moet verdelen (nu al een dagje/week het er van nemen e.d.) maar zo zit ik niet in elkaar. Ik doe een ding tegelijk en daar focus ik me op. Dus FO worden is nu de focus en daarna ga ik weer wat anders doen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
@Rubbergrover1 Het was niet specifiek op jouw post gericht, het gaat bij mij in gesprekken met mijn vrienden gelukkig over alles, werk, relaties, ideeën, stand van de wereld enzovoorts. Maar mijn punt was meer dat werk naast de inkomsten zoveel meer is.

Ik prijs mij gelukkig met een kring mensen met een brede interesse maar voor veel mensen is het werk een heel groot deel van identiteit en tijdverdrijf en liggen de interesses verder niet zo breed.

En halen ze heel veel lol, irritatie, en soms teveel stress uit het werk. En praten graag over de hoogte en dieptepunten. Dat is namelijk wat ze het grootste deel van de tijd doen. Dus gechargeerd, dat is waar ze het over kunnen hebben als er gevraagd wordt wat heb jij zoal meegemaakt. Want dat werk is wat ze meemaken.

Maar buiten dat, zoals ik aangaf is de functie van werk veeleer na het geld, structuur sociale contanten en positie, invulling en zingeving. Dat er in het FO topic nu eenmaal veel mensen zijn die weten wat ze exact willen en dat daar vaak werk niet onder valt is denk ik logisch. Gezien de aard van FO project.

@Dean Martin Ik verveel mij ook nooit, nooit gedaan ook. Echter heb ik een bepaalde set prikkels, een omgeving nodig waarin ik mij goed voel. In mijn geval is dat een werk omgeving. En ik heb dat in het verleden teveel gedaan, en na een aanvaring met mijn gezondheid heb ik het belang van balans geleerd.

Een mix tussen werk en meer hobby achtige projecten. Eigenlijk doe ik niet meer aan hobby's wel aan ontspanning, een boek lezen, film kijken, rondje fietsen, uit eten enzovoorts. Ik deel mijn leven in en doe projecten. Bijvoorbeeld ik wil een muziek instrument leren spelen, dan zet ik dat voor mijzelf uit als een project. Ik besteed er x uur per dag aan x dagen per week.

Ik heb ook een berg plannen op de plank, maar voer deze ook uit en als ze te lang op de lijst staan, is het blijkbaar niet belangrijk genoeg voor mij om er tijd voor te maken en gaan ze er vanaf.

Puur persoonlijke ervaring uiteraard en dat werkt voor mij heel goed. Ik ken maar zat mensen met alle spullen voor 10 hobby's, allemaal zeggen ze als ik ooit tijd heb ga ik lekker al die dingen doen.

Maar hoe belangrijk zijn die activiteiten dan, hoe graag wil je het dan, al is het maar om te zien of het een hobby is voor de lange termijn. Steek er dan voor een half jaar tijd en energie in, en haal je er zoveel plezier uit blijf het doen zo nee ga een van die andere dingen doen.

Het heeft geen nut om te wachten, dat is tijd verdoen. En als je er geen tijd voor wil of kan maken, dan is het waarschijnlijk niet zo belangrijk.

Ik zie het ook vaak met mensen die 'graag' willen sporten, een hele fitness kamer bij elkaar gekocht maar een uur eerder opstaan ho maar.

Als er geen intrinsieke motivatie achter zit wordt het geen gewoonte en wordt het op de lange termijn niets.
Ik heb gemerkt dat als ik doelen stel, of ik ze nu haal of niet, ik veel meer met mijn lijst leuke dingen bezig ben. En ik verder kom en er plezier uit haal.

Wat ik om mij heen zie is het missen van een bepaalde intrinsieke motivatie of gebrek aan urgentie om echt de dingen te gaan doen die men leuk vindt. Waarom ? Omdat de weg er naartoe vaak niet zo leuk is, moeite kost en buiten de comfortzone valt.

Het dromen is dan leuk en veilig. En daar blijft het dan ook bij. Zonde denk ik.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

ybos schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Zou je iets van de weg naar FO toe kunnen delen :? Vind ik altijd reuze interessant om te lezen :Y
Mooie leeftijd om al FO te zijn.
Ja hoor. Ik volg dit topic als sinds het bestaan in 2013. Ik ben sinds 2003 ondernemer geweest en sinds 2006 met personeel. Dat is flink uitgegroeid waarbij ik winsten kon oppotten in mijn holding. Die winst ben ik gaan beleggen en destijds bijvoorbeeld mijn hypotheek mee afgelost en voortgezet vanuit de holding.

In 2013 ben ik (niet zakelijk) ook begonnen met bitcoin en daar veel geluk mee gehad. Dat heeft een leuke pot geld opgeleverd.

Het bedrijf groeide door, maar ik vond mijn eigen rol uiteindelijk minder leuk omdat ik steeds meer op afstand kwam van de core business. Eind 2020 heb ik mijn aandelen van de werkmaatschappij verkocht. De hypotheeklening heb ik afgelost en het hele vermogen van de holding heb ik belegd in NT-fondsen. Toen volgde een bizar goed beursjaar, met daarna een slecht jaar, maar gemiddeld nog heel erg goed. Ik ben eerst in gaan teren op eigen privé-vermogen en wil in de nabije toekomst de uitbetaalde dividend van NT uitkeren. Daar kan ik het nog wel een jaartje mee uithouden. Daarna wil ik steeds een plukje aandelen gaan verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
CornermanNL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:24:
Wat ik om mij heen zie is het missen van een bepaalde intrinsieke motivatie of gebrek aan urgentie om echt de dingen te gaan doen die men leuk vindt. Waarom ? Omdat de weg er naartoe vaak niet zo leuk is, moeite kost en buiten de comfortzone valt.

Het dromen is dan leuk en veilig. En daar blijft het dan ook bij. Zonde denk ik.
Sowieso een hele interessante post, maar ik haal dit er even uit. Die (ervaren) urgentie is met name belangrijk heb ik het idee. Vooral voor mensen die voor weinig dingen echt intrinsiek gemotiveerd zijn / geen 'passie' voor een bepaalde hobby hebben. Ik reken mezelf daaronder, zit gewoon niet in de aard van het beestje.

Intrinsieke motivatie kan dan gelukkig ook volgen uit extrinsieke motivatie + succeservaringen. En nog wat andere factoren zoals eigenaarschap. Zo ben ik op een gezond gewicht terecht gekomen bijvoorbeeld.

In die zin snap ik ook wel dat velen afhaken bij langetermijnprojecten als FO. Als je de succeservaringen in het begin mist door een paar dipjes bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
@Rubbergrover1 Het was niet specifiek op jouw post gericht, het gaat bij mij in gesprekken met mijn vrienden gelukkig over alles, werk, relaties, ideeën, stand van de wereld enzovoorts. Maar mijn punt was meer dat werk naast de inkomsten zoveel meer is.

Ik prijs mij gelukkig met een kring mensen met een brede interesse maar voor veel mensen is het werk een heel groot deel van identiteit en tijdverdrijf en liggen de interesses verder niet zo breed.

En halen ze heel veel lol, irritatie, en soms teveel stress uit het werk. En praten graag over de hoogte en dieptepunten. Dat is namelijk wat ze het grootste deel van de tijd doen. Dus gechargeerd, dat is waar ze het over kunnen hebben als er gevraagd wordt wat heb jij zoal meegemaakt. Want dat werk is wat ze meemaken.

Maar buiten dat, zoals ik aangaf is de functie van werk veeleer na het geld, structuur sociale contanten en positie, invulling en zingeving. Dat er in het FO topic nu eenmaal veel mensen zijn die weten wat ze exact willen en dat daar vaak werk niet onder valt is denk ik logisch. Gezien de aard van FO project.
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen enerzijds het werk zelf en praten over het werk en anderzijds het werk als middel waarmee je (sociale) contacten legt. Werk geeft inderdaad structuur en leidt tot (sociale) contacten. Maar het prettigst vind ik die contacten juist als we over andere zaken praten dan werk. Dus als je die contacten wel via het werk hebt, maar dat het gesprek zelf niet werkgerelateerd is.

De discussie ging juist over hoe je in een sociale context omgaat met "praten over het werk" als je vanwege FIRE geen werk meer hebt. Ik denk dat ik zelf dus sowieso vrij snel uitgepraat zou zijn als iemand bijna alleen maar over het werk praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
scoobs schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:39:
(Momenteel) is een baan voor mij ook voor een groot deel (in)direct verantwoordelijk voor veel van mijn sociaal leven. Als je als eind twintiger op een onderzoeksafdeling op de uni in de IT werkt, en je houdt van sociaal contact, dan bouw je vanzelf een flinke kennissenkring op van PhD kandidaten die in je omgeving bezig zijn. Die gaan dan onderdeel vormen van je sociale netwerk. Je gaat ermee uit, heb gelijkaardige sportactiviteiten, je leert je vriendin op die manier kennen, etc. Als ik elders zou gaan werken vrees ik dat dit toch wel voor een deel zal verwateren. En eerlijk gezegd, een internationale omgeving maakt het allemaal zoveel interessanter. Er zijn altijd wel interessante levensverhalen te horen. Ik vind dat altijd wel een mooi contrast met mijn leven; altijd in een klein Limburgs dorpje gewoond.
Maargoed, dat is natuurlijk iets anders dan praten over "ik heb met Sjef de informatiemanager en de CIO een meeting gehouden om de IT-infra koers van de UM verder uit te werken", en natuurlijk je eigen aandeel hierin een klein beetje aandikken. Dat is leuk voor even, en net als mensen die hun hele identiteit uit één element van hun leven halen wordt het inderdaad vrij snel eentonig.
Dat je via je werk veel contacten legt is logisch. Maar wat je zelf ook aangeeft, de gesprekken zijn vaak pas interessant als ze over andere dingen gaan dan het werk zelf. Dat zie ik zelf ook bij gesprekken met andere mensen dan collega's. Dus of je nu wel of geen werk hebt zou voor de interessante gesprekken niet zo heel veel uitmaken.

Overigens zijn de sociale banden die via het werk worden gelegd in veel gevallen inderdaad niet zo heel sterk, zoals je vreest. Je ontmoet heel veel mensen, maar meestal zijn er maar een paar mensen bij wie de band ook blijft als je niet meer bij de zelfde werkgever zit. Bij veel mensen verwateren de meeste contacten tot Linkedin of Facebook contacten, misschien op een enkele goede kennis/vriend na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
finsdefis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:37:
[...]

Sowieso een hele interessante post, maar ik haal dit er even uit. Die (ervaren) urgentie is met name belangrijk heb ik het idee. Vooral voor mensen die voor weinig dingen echt intrinsiek gemotiveerd zijn / geen 'passie' voor een bepaalde hobby hebben. Ik reken mezelf daaronder, zit gewoon niet in de aard van het beestje.

Intrinsieke motivatie kan dan gelukkig ook volgen uit extrinsieke motivatie + succeservaringen. En nog wat andere factoren zoals eigenaarschap. Zo ben ik op een gezond gewicht terecht gekomen bijvoorbeeld.

In die zin snap ik ook wel dat velen afhaken bij langetermijnprojecten als FO. Als je de succeservaringen in het begin mist door een paar dipjes bijv.
Daarom juist is de automatische invulling van werk voor veel mensen erg belangrijk. Juist omdat het zelf vormgeven en intrinsiek gemotiveerd blijven erg moeilijk is. In werk zitten de zaken als extrinsieke motivatie en beloning ingebakken.

De kleine overwinningen vieren tussendoor is van groot belang. Passie en talent zijn ook overdreven elementen denk ik. Uiteindelijk gaat het ook gewoon om tijd investeren en het blijven doen. En heel belangrijk er moet consistentie inzitten.

Ik heb veel creatievelingen in mijn vriendenkring, veelal in de muziek. Allemaal zeggen ze zonder uitzondering, in het begin is het misschien passie en talent, maar later is het gewoon iedere dag ermee bezig zijn. Showing up is half the work. En de rest volgt vanzelf, wachten op inspiratie heeft geen zin. Gewoon ermee bezig zijn.

We leven in een wereld waarin resultaat instant lijkt te zijn, door beelden die gecreëerd worden op Social media , succes verhalen die worden verteld en dan lijkt het alsof dat succes door inspiratie en talent uit de lucht is komen vallen. En dat het bijna moeiteloos is om de uren in iets te steken en het dankzij passie en talent automatisch een succes wordt. Wat mij betreft onzin. Het gaat gewoon om ermee bezig blijven. En de moeilijke momenten doorkomen.

Dat maakt het ook interessant, en het uiteindelijke behaalde doel veel leuker en mooier om te behalen.

Voor mij, en dat is puur persoonlijk werkt het niet om iets te gaan doen als 'hobby' ook al is dat het in eerste instantie wel geweest. Ik kom dan niet vooruit. Ik moet er ritme inbrengen om ergens te komen, wellicht ook door mijn huidige gezondheid moet ik sowieso zaken meer planmatig doen. Maar ik denk dat het veel mensen kan helpen om dingen eens echt te gaan doen in plaats van te dromen op de bank. Op een dag ga ik X doen.

Je tijd en momentum voor bepaalde activiteiten en projecten op de plank is sneller voorbij dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

@Dean Martin Ik verveel mij ook nooit, nooit gedaan ook. Echter heb ik een bepaalde set prikkels, een omgeving nodig waarin ik mij goed voel. In mijn geval is dat een werk omgeving. En ik heb dat in het verleden teveel gedaan, en na een aanvaring met mijn gezondheid heb ik het belang van balans geleerd.

Een mix tussen werk en meer hobby achtige projecten. Eigenlijk doe ik niet meer aan hobby's wel aan ontspanning, een boek lezen, film kijken, rondje fietsen, uit eten enzovoorts. Ik deel mijn leven in en doe projecten. Bijvoorbeeld ik wil een muziek instrument leren spelen, dan zet ik dat voor mijzelf uit als een project. Ik besteed er x uur per dag aan x dagen per week.

Ik heb ook een berg plannen op de plank, maar voer deze ook uit en als ze te lang op de lijst staan, is het blijkbaar niet belangrijk genoeg voor mij om er tijd voor te maken en gaan ze er vanaf.

Puur persoonlijke ervaring uiteraard en dat werkt voor mij heel goed. Ik ken maar zat mensen met alle spullen voor 10 hobby's, allemaal zeggen ze als ik ooit tijd heb ga ik lekker al die dingen doen.

Maar hoe belangrijk zijn die activiteiten dan, hoe graag wil je het dan, al is het maar om te zien of het een hobby is voor de lange termijn. Steek er dan voor een half jaar tijd en energie in, en haal je er zoveel plezier uit blijf het doen zo nee ga een van die andere dingen doen.

Het heeft geen nut om te wachten, dat is tijd verdoen. En als je er geen tijd voor wil of kan maken, dan is het waarschijnlijk niet zo belangrijk.

Ik zie het ook vaak met mensen die 'graag' willen sporten, een hele fitness kamer bij elkaar gekocht maar een uur eerder opstaan ho maar.

Als er geen intrinsieke motivatie achter zit wordt het geen gewoonte en wordt het op de lange termijn niets.
Ik heb gemerkt dat als ik doelen stel, of ik ze nu haal of niet, ik veel meer met mijn lijst leuke dingen bezig ben. En ik verder kom en er plezier uit haal.

Ik onderstreep wat je zegt. Laat ik het in mij geval dan anders formuleren, en meer tijd in dingen stoppen, die ik nu simpelweg niet heb. De dingen die ik wil doen doe ik, alleen ik zou er makkelijk werkweken mee in kunnen vullen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen.

En natuurlijk, dat is voor iedereen anders.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen enerzijds het werk zelf en praten over het werk en anderzijds het werk als middel waarmee je (sociale) contacten legt. Werk geeft inderdaad structuur en leidt tot (sociale) contacten. Maar het prettigst vind ik die contacten juist als we over andere zaken praten dan werk. Dus als je die contacten wel via het werk hebt, maar dat het gesprek zelf niet werkgerelateerd is.

De discussie ging juist over hoe je in een sociale context omgaat met "praten over het werk" als je vanwege FIRE geen werk meer hebt. Ik denk dat ik zelf dus sowieso vrij snel uitgepraat zou zijn als iemand bijna alleen maar over het werk praat.
Wat ik al aangaf het verschil is belevingswereld. Iemand die nog volop in het werk en carrière leven zit en daar veel tijd en energie aan besteedt kan daar in de context buiten zijn eigen werk om graag over praten. Juist tegen mensen buiten het werk gerelateerde sociale clubje..

Op het werk gaat het buiten de werkgerelateerde zaken in mijn ervaring nooit over werk, altijd over zaken buiten het werk om. Een onderwerp als FIRE is daarin sowieso voor veel mensen lastig te bevatten omdat ze zelf nooit in die mate hebben nagedacht over het concept.

Als het ter sprake komt is het voor veel mensen vooral een abstract idee, heel vroeg met pensioen. Maar het beeld van pensioen wat ze daarbij hebben neemt het dan al snel over. De ruimte voor discussie over invulling van de tijd die je met FIRE zelfstandig kan gaan invullen slaat al snel dood. Juist omdat er niet over nagedacht wordt dat zoiets überhaupt mogelijk is.

En laten we eerlijk zijn, het is voor veel mensen ook gewoon niet mogelijk. Een paar jaar eerder stoppen wellicht maar dat is het ook wel. Het is een enorme luxe om over je eigen tijd te kunnen beschikken in dusdanige mate dat het hoofddoel niet meer is om een maandelijks benodigd bedrag op de bank gestort te krijgen.

Maar dan nog is het voor veel mensen een paar stappen te ver om het te gaan doen, buiten de tijdshorizon die ermee gemoeid is, de enorm bewuste keuzes die gemaakt moeten worden in het heden die bijna altijd tegen de korte termijn gratificatie ingaan en de consistentie waarmee de maandelijkse spaarquote gehaald moet gaan worden maakt het voor veel mensen ook op dat vlak niet haalbaar.

De wiskunde en de stappen om het te doen zijn niet zo moeilijk , de uitvoering van het plan en de invulling van de tijd echter wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-09 09:37

murphsy

Product Monkey

RichieB schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:18:
@murphsy Niet om de koe in z'n kont te kijken.. maar je hebt de afgelopen 7 jaar 4,5% hypotheekrente betaald en nooit de behoefte gehad om in de tijden van 1% voor 10 jaar vast die over te sluiten?
Ha, nee hoor. De nieuwe hypotheek is 4,5%. Onze huidige hypotheek, die we dus meenemen, is 1,8%. In het nieuwe huis hebben we daarmee straks 50% tegen 4,5% (nog 10 jaar) en 50% tegen 1,8% (nog 3 jaar).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jerh

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik mis dat wel eens, een grote opdracht binnenhalen, veel stress, veel inzet en dan als de team de "overwinning" vieren. Mijn leven is nu veel simpeler. Dat is wel iets waar ik niet echt rekening mee had gehouden. Met werk gebeurde er altijd wel wat en veel van mijn vrienden kwamen uit dezelfde bussiness, dus automatisch werd daar ook over gesproken. Ik las ergens de term wegwerp vrienden of vervang vrienden. Daar ben ik dan ook tegenaan gelopen. Maar op een gegeven moment loop je weer tegen nieuwe aan, die dezelfde interesses of passies hebben en praat je daar over.
Dat lees ik ook hier regelmatig en verbaas me over de stelligheid (niet perse van jou). Mij overkwam het beetje, kon mijn business verkopen en toen was ik een keer klaar. Maar vroeger dacht ook altijd als ik nog eens tijd heb ga ik dit allemaal doen. Van dat lijstje komt nog niet zo veel terecht, muv piano spelen.... maar dat stond ook op 1.

Ik merk zelf dat het best een beetje tijd kost om een routine te vinden (als ik die al nodig vind). Ik krijg ook regelmatig hulp verzoekjes, omdat mensen weten dat je tijd hebt. Een beetje mantelzorg doe ik voor mijn moeder en voor de rest gaat het nog vrij ad-hoc en wordt die to-do lijst van vroeger niet echt kleiner....

Staat tegenover dat ik wel vrij leef en er van geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 12:44
Het is vrij simpel. Als je de mensen om je heen hebt die dezelfde mindset hebben, dan is de verhouding onderling goed. Als jij iemand bent die verstandig met je financiën omgaat en een maat heeft 2 x zoveel schulden, dan jij vermogen hebt, omdat hij boven zijn stand wilt leven...Dat is wachten op vervelende door jaloersie gevoede discussies.

Ik ben sinds de post van begin deze week flink aan het lezen en info verzamelen.

Voor nu ben ik van plan om het te verspreiden

*edit* Even in 5 *edit*
  • 50% despesito - 3 jaar tegen 4%. Rendement is dan 12k voor box 3 belasting
  • 30% ETF. al weet ik nog niet of ik dit via een bank ING of DeGiro oid wil gaan doen.
  • 5% weer in crypto
  • 15% spaarrekening, want we willen volgend jaar de beneden verdieping verbouwen.
Omdat ik zelf een druk leven heb, wil ik niet teveel bezig zijn met de investeringen. Zou bovernstaande daarin passen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
@jerh ik had ook moeten schrijven denken te weten, 😉 want het denken te weten en het echt beleven en doen zijn vaak nogal verschillend heb ik gemerkt.

Maar de gemiddelde FO nastrever heeft er over het algemeen een concreter beeld bij en is bereid daar de benodigde concessies voor te doen.

En verder gebeuren er gewoon dingen in het leven. Je rolt eens ergens in, onverwachte zaken. En je moet de hele boel her-eiken.

Het heeft mij wel geholpen dat ik al bezig was met FO toen bepaalde dingen in het leven gebeurden. Ik had al wat experimenten gedaan met dingen doen compleet op mijn voorwaarden en had de gedachten oefening al vaker gedaan.

Dus ook in onzekere tijden kon ik snel beslissingen nemen gesteund door de FO pot en mijn beslissingsproces.

Ik kan alleen voor mijzelf spreken maar ik kan pas beoordelen of ik iets echt leuk vind door het te doen. Of het past in de huidige stand van mijn leven en of het wel zo leuk was als ik op papier had bedacht.

Nu weet ik dat niet werken dat niet voor mij is. Maar veel te veel ook zeker niet. Vrijwilligers werk is niets voor mij gebleken. Anderen helpen met het opzetten van hun eigen bedrijf wel.

Heel de week alleen besteden aan projecten zonder echte deadlines en onverwachte uitdagingen niet en andersom.

Als ik heel goed kijk leef ik een beetje als kind van 10 toen ik allerlei moeilijke dingen probeerde en een paar bleven plakken. En de rest van de tijd brei ik rond met spelen als het ware. Onbevangen is het woord.

Overigens pas nog lang gesproken met een vriend die ook zijn bedrijf heeft verkocht, hij was de lange uren een beetje zat en kreeg een goed aanbod. Eerste maanden heel erg zoeken toen heel veel in zijn hobby’s gezeten.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een nieuwe start maken met maximaal 3 dagen werken prima kan. Wordt het meer neem mensen aan en delegeer.

Dat wordt zijn volgende project. Het heeft de juiste balans tussen actie en sensatie (overdreven gesteld) en rustige periodes. Zo vermijd je het constant onder druk staan.

[ Voor 15% gewijzigd door CornermanNL op 09-06-2023 12:41 . Reden: Tikfoutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:05
Een artikel/column over FIRE in de media. Over de paradox en onmogelijkheid om FIRE te worden.

https://www.flair.nl/columns/column-eva-23-2023~b5ce3918/

Een aantal (verkeerde) aannames. Ik pas blijkbaar in de groep ‘tevredenen’, maar het lukt financieel aardig om naar het FI doel toe te weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kortom, je probeert voor jezelf doelen te stellen, je maakt een plan, en naarmate je verder geraakt pas je de doelen aan en het plan ook.

Een plan mag wat details bevatten, maar het is zinloos te gaan vastleggen wat er op 22 Maart 2034 moet gaan gebeuren.
Je moet ook wat flexibel in je denken blijven, en je aanpassen naar de omstandigheden rondom jou voor zover je dat wil.

Kijk gewoon eens 10 jaar terug. Had je toen gedacht dat je nu zou staan waar je staat? Hoe veel dingen zijn er gebeurd die leuk zijn, en waar je toch geen controle op had?
Ik ben dit jaar grootvader geworden. Dat doet veel, en je kan het zelf helemaal niet plannen. Zoiets verandert een mens ook. En dat is goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R.van.M
SvV_Ying schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:49:
Een artikel/column over FIRE in de media. Over de paradox en onmogelijkheid om FIRE te worden.

Een aantal (verkeerde) aannames. Ik pas blijkbaar in de groep ‘tevredenen’, maar het lukt financieel aardig om naar het FI doel toe te weken.
Eva denkt nogal zwart wit.. of je verdient minimum loon of je bent carrière tijger die alleen maar hard wil werken. Er zijn natuurlijk ook nog een hoop tinten grijs. Uiteraard is het erg afhankelijk van de sector. Ik denk dat IT gerelateerde banen wellicht een relatief grote overlap hebben met FIRE. Goed salaris, vaak vinden ze hun werk leuk en hoeven niet perse hogerop, want dat zijn management functies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torgo
  • Laatst online: 17:49
R.van.M schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Eva denkt nogal zwart wit.. of je verdient minimum loon of je bent carrière tijger die alleen maar hard wil werken. Er zijn natuurlijk ook nog een hoop tinten grijs. Uiteraard is het erg afhankelijk van de sector. Ik denk dat IT gerelateerde banen wellicht een relatief grote overlap hebben met FIRE. Goed salaris, vaak vinden ze hun werk leuk en hoeven niet perse hogerop, want dat zijn management functies.
Het merendeel van de tevredenen doet ook aan FIRE en zal ook 10 jaar of meer minder werken, alleen zullen ze dat al sneller opnemen door part-time te werken. Als je het merendeel van je carrière 32 uur werkt ipv 40 (of zelfs nog minder) heb je aan het eind van de rit ook 10 jaar minder gewerkt vs een full-timer. Dus eigenlijk doet bijna iedereen aan FIRE alleen hoe veel en wanneer verschilt een beetje. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Wat ik al aangaf het verschil is belevingswereld. Iemand die nog volop in het werk en carrière leven zit en daar veel tijd en energie aan besteedt kan daar in de context buiten zijn eigen werk om graag over praten. Juist tegen mensen buiten het werk gerelateerde sociale clubje..
Met de nadruk op kan. Dat is namelijk bij lang niet iedereen het geval. Dat is het hele punt wan wat ik zeg, dat er ook mensen zijn (zoals ik) die totaal niet graag over het werk praten.

Eigenlijk komt dat ook terug in het Flair stukje van Eva, dat hierboven ook wordt genoemd. Heel zwart wit gezegd komt dat erop neer dat de ene groep graag en enthousiast met een taak bezig is (bv werk) en daar haast de hele tijd mee bezig is. En daar dus ook in gesprekken vaak vol over is. De andere groep ziet het meer als "het moet nou eenmaal" en sluit om 5 uur het werk ook mentaal af, om zich vervolgens met heel andere dingen bezig te houden.

In dit zwart-witte perspectief hoor ik meer tot de tweede groep. Als de werkdag om is, dan houd ik me met andere dingen bezig, maandagochtend komt het werk wel weer. En ook in contacten met vrienden en kennissen heb ik het dan ook liever helemaal niet over het werk. Met als gevolg dat als ik zou stoppen met werken, er ook weinig mensen vreemd zullen opkijken. Omdat het nauwelijks ter sprake komt waar je met je werk mee bezig bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
Same here. Wij spreken beiden vrijwel niet over ons week. Hooguit met een select groepje af en toe eens lekker klagen 😂

Werk is voor ons beiden gewoon iets wat moet gebeuren en geen roeping of identiteit of zo. Desondanks zijn we organisch heel veel gaan verdienen. Het is niet dat we niet hard werken, maar voor ons is werk echt niet belangrijk.

De enige reden dat wij het doen is voor het geld en ik voorzie geen problemen ermee te stoppen. We vinden wel iets anders om ons bezig te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:47
In Nederland is het gemiddeld gezien ook lastiger. Als je naar IT salarissen in de VS kijkt, verdien je een ton als je vers van school komt. Binnen mijn vak (security) is het niet uitzonderlijk dat je een paar ton tot een half miljoen verdient per jaar. Natuurlijk heb je een compleet ander sociaal vangnet daar, maar als je bij een goed bedrijf zit, dan kun je het grootste gedeelte van je salaris oppotten.

Heb wat klussen als freelancer gedaan een paar jaar geleden voor een bedrijf in de VS, 250 dollar per uur was gemiddeld en heb nog contact met een paar mensen daar. Packages zijn bizar hoog en als je bewust met je geld omgaat, is 45 jaar en met pensioen gaan bijna makkelijk.

Dat geldt helaas niet zo in Nederland (of in Europa) zonder uitzonderlijk goed te zijn of uitzonderlijk veel geluk te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Orangelights23 op 09-06-2023 16:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Orangelights23 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:54:
In Nederland is het gemiddeld gezien ook lastiger. Als je naar IT salarissen in de VS kijkt, verdien je een ton als je vers van school komt. Binnen mijn vak (security) is het niet uitzonderlijk dat je een paar ton tot een half miljoen verdient per jaar. Natuurlijk heb je een compleet ander sociaal vangnet daar, maar als je bij een goed bedrijf zit, dan kun je het grootste gedeelte van je salaris oppotten.

Heb wat klussen als freelancer gedaan een paar jaar geleden voor een bedrijf in de VS, 250 dollar per uur was gemiddeld en heb nog contact met een paar mensen daar. Packages zijn bizar hoog en als je bewust met je geld omgaat, is 45 jaar en met pensioen gaan bijna makkelijk.
Vergeet niet dat je gezondheidsverzekeringen daar ook een pak kosten, en je moet zelf sparen voor je pensioen.
De VS is een goede plaats om te leven als je een dik inkomen hebt en gezond blijft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 26-09 01:54
ja, de salarissen zijn er hoog, maar de cost of living ook. Lees /r/FatFIRE er maar eens op na. VHCOL is het keyword. 120k/maand inkomen, netto 75k over, en dan 35k uitgaven. Zonder dat de kids op private school zitten, want dat kost opeens nog eens 5k/maand/kid extra. Je kunt zeker sparen, maar je huis verbouwen is vervolgens ook extra duur.

En dan hopen dat je niet ziek wordt. Prima inderdaad bij gezondheid, en prima voor bepaalde periode in je leven, maar het is niet alleen rozengeur enzo. En niet iedereen wordt L7+, zo werkt een pyramide niet.

Is gewoon niet 1-op-1 te vergelijken. Been there, (semi-)done that, not doing it again.

[ Voor 6% gewijzigd door JPDeckers op 09-06-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Vergeet niet dat je gezondheidsverzekeringen daar ook een pak kosten, en je moet zelf sparen voor je pensioen.
De VS is een goede plaats om te leven als je een dik inkomen hebt en gezond blijft.
Daarom schreef ik ook dat als je werkgever dit aanbiedt, het heel makkelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@Orangelights23 dan moet je wel bereid zijn de risico’s te lopen. Als Nederlander kan je natuurlijk altijd terug maar daar blijven heeft zo zijn nadelen op verzekeringsgebied en risico’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Dat geldt helaas niet zo in Nederland (of in Europa) zonder uitzonderlijk goed te zijn of uitzonderlijk veel geluk te hebben.
In Silicon Valley ja, en met een ton kan je geen appartement daar huren.

En natuurlijk, overall in Amerika kan je als hoog opgeleide meer verdienen dan in Nederland. Maar laten we wel wezen, als jij Alabama net van de universiteit af bent (of college), dan krijg je echt niet een ton betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Sissors schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:24:
[...]

In Silicon Valley ja, en met een ton kan je geen appartement daar huren.

En natuurlijk, overall in Amerika kan je als hoog opgeleide meer verdienen dan in Nederland. Maar laten we wel wezen, als jij Alabama net van de universiteit af bent (of college), dan krijg je echt niet een ton betaald.
Jawel hoor. Ik ken genoeg Amerikaanse schoolverlaters die binnen de security direct een ton kregen anders. IT an sich niet, maar die zitten er niet ver van af. En niet alleen in Silicon Valley.

Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat dit niet zo is. Heb je daar contacten, of samengewerkt met bedrijven? Ik ben mentor voor een paar CISO’s en twee daarvan zijn dat bij een Amerikaans bedrijf. 1 in Nashville en 1 in Seattle. Ik heb genoeg anecdotes over afstudeerders die een heel goed package krijgen voor onze standaarden, maar daar redelijk normaal is.

Hoe dan ook, kern van mijn eerste reactie was dat het een stuk makkelijker is om daar, uiteraard met een gemiddeld goed carrièrepad, eerder met pensioen te gaan dan in Nederland. Met een ‘standaard’ baan in Nederland is het gewoon heel lastig om dat te bewerkstelligen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:15
Als ik naar mezelf kijk en nadenk over wat ik ga doen na ’het werk’ dan merk ik dat het mij wel helpt om niet teveel na te denken en gewoon ding(etjes) te doen en dan daarna even te beschouwen of je de dingen die je gedaan hebt uit jezelf gedaan hebt omdat je er echt zin in had of dat er toch een externe beïnvloeding was.

Zo ben ik de laatste tijd nogal bezig met lokaal natuurbeheer als vrijwilliger. Ik ga naar werkdagen, ben beheerder van een gebiedje, ik lees er over, ik ga al eens naar een lezing over een bepaald onderwerp,...

Niemand die mij zegt dat ik dat moet doen, ook geld heeft er niets mee te maken. Ik doe het gewoon uit mijzelf.

Ik denk dat het leuk zou zijn als het financiële en het inhoudelijke wat je doet als ’werk’ omdat je dat echt graag doet volledig van elkaar gescheiden zou zijn.
Van zodra je werk gaat ruilen voor een financieel bedrag wordt het ingewikkelder en potentieel meer kans op gedoe en discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
finsdefis schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:37:
[...]

De dotcom "dip" was een zeer grote dip. Naar mijn gevoel duurde het herstel veel langer dan het herstel van de kredietcrisis. Toch ben ik door blijven gaan met beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09

Wat een onzin artikel. Ik zelf voel mij wat meer bij groep 2 (tevreden groep), maar ben fanatiek genoeg om FO te worden.
Ik heb nog geen plannen/over nagedacht wat ik ga doen als ik FO ben, maar dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
phantom09 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Wat een onzin artikel. Ik zelf voel mij wat meer bij groep 2 (tevreden groep), maar ben fanatiek genoeg om FO te worden.
Ik heb nog geen plannen/over nagedacht wat ik ga doen als ik FO ben, maar dat komt wel goed.
Ach ja, het citaat dient wel als leuke clickbait. Of het nou om dit soort dooddoeners of om crypto-bro's met get rich quick schemes gaat, men opent de links wel :P (ik ook) in die zin geeft ze wel een goede draai aan haar opleiding journalistiek.

Lekker defaitistisch en deterministisch artikel, om er maar wat filosofische termen tegenaan te gooien. Ergens nog wel de disclaimer erin gooien dat er uitzonderingen zijn natuurlijk. Maar het is ook een potje nadruk op nature + externe locus of control. Alsof je jezelf niet wat meer richting een andere groep kunt manouvreren.

[ Voor 28% gewijzigd door finsdefis op 09-06-2023 20:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De flair is ook niet echt mijn primaire bron voor financieel advies ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:08
Unknown Alien schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:08:
Het is vrij simpel. Als je de mensen om je heen hebt die dezelfde mindset hebben, dan is de verhouding onderling goed. Als jij iemand bent die verstandig met je financiën omgaat en een maat heeft 2 x zoveel schulden, dan jij vermogen hebt, omdat hij boven zijn stand wilt leven...Dat is wachten op vervelende door jaloersie gevoede discussies.

Ik ben sinds de post van begin deze week flink aan het lezen en info verzamelen.

Voor nu ben ik van plan om het te verspreiden

*edit* Even in 5 *edit*
  • 50% despesito - 3 jaar tegen 4%. Rendement is dan 12k voor box 3 belasting
  • 30% ETF. al weet ik nog niet of ik dit via een bank ING of DeGiro oid wil gaan doen.
  • 5% weer in crypto
  • 15% spaarrekening, want we willen volgend jaar de beneden verdieping verbouwen.
Omdat ik zelf een druk leven heb, wil ik niet teveel bezig zijn met de investeringen. Zou bovernstaande daarin passen?
Deposito -> weinig werk
ETF -> Je kan met ING automatisch een aankoop doen van een belegging bv. maandelijks x euro op y datum
Crypto -> heb je ook index fondsen binnen maar persoonlijk zou ik het gewoon bij BTC of ETH houden voor je cortisol level
15% spaarrekening -> ff een bunq pakken, deposito garantie stelsel en 2% rente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
r.e.s schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:36:
[...]

15% spaarrekening -> ff een bunq pakken, deposito garantie stelsel en 2% rente
Lloyds is dacht ik per 1 juli ook 2% spaarrente op een vrij opneembare rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Orangelights23 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:30:
[...]

Jawel hoor. Ik ken genoeg Amerikaanse schoolverlaters die binnen de security direct een ton kregen anders. IT an sich niet, maar die zitten er niet ver van af. En niet alleen in Silicon Valley.

Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat dit niet zo is. Heb je daar contacten, of samengewerkt met bedrijven? Ik ben mentor voor een paar CISO’s en twee daarvan zijn dat bij een Amerikaans bedrijf. 1 in Nashville en 1 in Seattle. Ik heb genoeg anecdotes over afstudeerders die een heel goed package krijgen voor onze standaarden, maar daar redelijk normaal is.
E
Hoe dan ook, kern van mijn eerste reactie was dat het een stuk makkelijker is om daar, uiteraard met een gemiddeld goed carrièrepad, eerder met pensioen te gaan dan in Nederland. Met een ‘standaard’ baan in Nederland is het gewoon heel lastig om dat te bewerkstelligen.
Met een 'standaard' baan in de VS is dat ook erg lastig. En het voordeel in Nederland dat we goede pensioenen al geregeld hebben, dus je hoeft echt enkel op het stuk ervoor te kijken.

En waarom ik denk dat het vooral in Silicon Valley, en natuurlijk ook wel in andere grote steden (eg Washington) is? Als ik kijk in mijn gebied is het salaris in een Austin zeker hoger als in Europa, maar het zijn niet de gigantische bedragen die je hoort van Silicon Valley. En Austin is al niet de minste plaats voor tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
Sissors schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Met een 'standaard' baan in de VS is dat ook erg lastig. En het voordeel in Nederland dat we goede pensioenen al geregeld hebben, dus je hoeft echt enkel op het stuk ervoor te kijken.

En waarom ik denk dat het vooral in Silicon Valley, en natuurlijk ook wel in andere grote steden (eg Washington) is? Als ik kijk in mijn gebied is het salaris in een Austin zeker hoger als in Europa, maar het zijn niet de gigantische bedragen die je hoort van Silicon Valley. En Austin is al niet de minste plaats voor tech.
En daarna moet je er ook nog een cost of living factor overheen gooien. Als ik de prijzen soms op reddit voorbij zie komen in de USA dan zijn wij hier nog spekkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:15
Zo zie je maar.

Zijn de lonen hoog omdat de kosten hoog zijn? Of zijn de kosten hoog omdat de lonen hoog zijn?

Doet denken aan het verhaaltje van de discotheek uitbater. Die verkocht 2 soorten champagne. 1 van 1000€ per fles en 1 van 3000€ per fles. Zelfde soort champagne, ander ticket, andere koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 19:50
R.van.M schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:00:
[...]

En daarna moet je er ook nog een cost of living factor overheen gooien. Als ik de prijzen soms op reddit voorbij zie komen in de USA dan zijn wij hier nog spekkoper
De cost of living in de VS is dusdanig hoog, dat onder de streep je in veel west Europese landen financieel gezien gunstiger uit bent indien ergens binnen je leven een periode van kinderen zit en je met gezondheidszorg in aanraking komt.

Ook vergeet men in het vergelijk met US salaries al snel dat pensioen regeling volledig op jouw bordje valt voor meeste mensen. AOW en pensioenstelsels kennen de meesten daar niet zoals wij dat hier als vanzelfsprekend hebben.

Laatstgenoemde kennen we in Nederland natuurlijk ook als salary bump voor mensen die zelfstandig gaan werken. Maar zelfs dan blijft hier het voordeel dat je kosten voor onderwijs, universiteit en gezondheidszorg vele malen beter te behappen zijn dan in de VS.
[...]

Ik denk niet zozeer dat de 2e groep minimumloon hoeft te zijn. Het artikel is nogal oppervlakkig, weinig genuanceerd en had veel meer inhoud en diepgang kunnen hebben.

Maar zelfs met een 2x modaal salaris bijvoorbeeld, is FIRE natuurlijk een lastig iets om te behalen indien je de long term planning er niet op nahoudt en het leven wel prima vindt zo. En je naar de norm gedraagt. D.w.z. meebeweegt met de standaard lifestyle inflation, vakanties allemaal wat duurder worder, woonlasten allemaal wat hoger worden, etc.

Om dat na FIRE te kunnen onderhouden, heb je tenslotte een redelijk vermogen nodig. Waar een eindeloos lange saving tegenover staat.

Laten we wel wezen. Hoeveel mensen zien we in de praktijk FIRE behalen? Hoewel de conclusie wat flauw is, er zijn uitzonderingen. Denk ik wel dat dit een valide interpretatie is. FIRE is toch ergens de uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:39
Mwa met twee keer modaal kan het wel zie mister money mustache: weinig opmaken, geen auto bijvoorbeeld. Oja en geen kinderen maar dat is een flauwe. En wellicht bereid zijn in een vroeg stadium wat extra te werken (ik heb van 18 tot mn 25e thuis gewoond en 6 dagen+ gewerkt) dat extra verdiende geld nooit hoeven te lenen en dat werkt je hele leven als hefboom door.

Maar eerst tot de 30 naar school en dan zonder spaargeld beginnen aan het leven met een grote hypotheek op twee inkomens, dan wordt het moeilijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 19:50
Remco d schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:52:
Mwa met twee keer modaal kan het wel zie mister money mustache: weinig opmaken, geen auto bijvoorbeeld. Oja en geen kinderen maar dat is een flauwe. En wellicht bereid zijn in een vroeg stadium wat extra te werken (ik heb van 18 tot mn 25e thuis gewoond en 6 dagen+ gewerkt) dat extra verdiende geld nooit hoeven te lenen en dat werkt je hele leven als hefboom door.

Maar eerst tot de 30 naar school en dan zonder spaargeld beginnen aan het leven met een grote hypotheek op twee inkomens, dan wordt het moeilijk
Zeg niet dat het niet kan. En het artikel zegt dus ook niet dat het niet kan. Maar het halen is een beetje een uitzondering, want zoals je zelf al aangeeft, je moet vele jaren een zekere levensstijl aanwenden en behouden.

Indien je lifestyle meer laid back, go with the flow is. Dan is het toch al snel wat lastiger om daadwerkelijk de financiële onafhankelijkheid te bereiken. Want hoewel veel mensen ergens in hun leven wel zinspelen met het idee om vervroegd te stoppen met werken, hebben ontzettend veel mensen moeite om een conventionele financiële buffer op te bouwen. Laat staan voldoende vermogen om vele jaren vervroegd met pensioen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:05
Remco d schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:52:

Ligt een beetje aan het voortraject, als je voor arts heb gestudeerd zit je vaak in een dergelijk levensloop en kan het prima. Ik ben ook pas met 25 begonnen met werken maar met een HTS en een TU opleiding kun je daarna vaak wel sneller doorgroeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco d
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:39
coldasice schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:26:
[...]

Ligt een beetje aan het voortraject, als je voor arts heb gestudeerd zit je vaak in een dergelijk levensloop en kan het prima. Ik ben ook pas met 25 begonnen met werken maar met een HTS en een TU opleiding kun je daarna vaak wel sneller doorgroeien.
Het ging over twee keer modaal. Ga je naar het dubbele ervan dan is FO een eitje, zeker zonder kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:12
[...]

Precies dit. De aanname dat je hard werkt en daarmee veel geld verdient of lui bent en weinig verdient.
Het is niet voor niets dat je eerste stap veelal inzicht in je kosten, en in het verlengde daarvan, die verlagen is voor een grote groep mensen die FO nastreven.

De enige conclusie die in het artikel klopt is dat het maar voor een klein groepje is weggelegd. Dat heeft imo meer te maken met het maken van keuzes en daar ook aan vasthouden voor langere tijd. Het "saaie" middenstuk overleven zeg maar. Dat is ook de periode waarin wij zitten. Nog geen 100K aan belegd vermogen maar al wel vrij bewust aan het leven en keuzes maken over hoe we ons geld uitgeven. Veel is er dus niet meer te optimaliseren. Het is gewoon een kwestie van stug doorgaan (en af en toe een check of we nog vinden dat we goed bezig zijn. Zowel qua doel als qua wijze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
phantom09 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Ik vind het toch wel zinnig, omdat het heel zwart wit aangeeft waarom Fire voor veel mensen een moeilijke weg is en in de praktijk niet behaald wordt. Daarnaast laat het de twee uitersten zien van de karakters die ik in dit topic ook regelmatig voorbij zie komen. En waarvan ik in dit topic soms een hoop onbegrip voor elkaar zie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Of dat 'helaas' is, daarover kun je twisten. Als je geen pech hebt in het leven en daarnaast ook een hoop van de zeven vinkjes kunt aankruisen, dan ben je in de Amerikaanse situatie beter uit. Maar er zijn een hoop zaken waar je zelf weinig invloed op hebt, die kunnen maken dat je niet in die bevoorrechte positie zit. Ik ben blij dat we in Nederland de situatie hebben dat je ook dan zonder al te veel problemen een redelijk leven kunt hebben. Die minder diepe dalen gaan ten koste van de Hoge pieken, maar dat vindt ik niet 'helaas '.
Pagina: 1 ... 143 ... 294 Laatste

Let op:
Zie Vermogensrendementsheffing 2.0 - 1 jan 2022 voor de discussie over vrh

Dit is niet het topic voor inhoudelijke bespreking van specifieke beleggingen/investeringen, beleggingsstrategieën, en behaalde rendementen.

Daarnaast: let er aub op dat er niet teveel afgedwaald wordt.