Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:54
Card Nox schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:00:
[...]

en @PrimaBB. Ik heb nog altijd de 'originele' HA integratie en die werkt nog altijd niet. Laatst account verwijderd en probeer nu opnieuw in te loggen maar krijg nog altijd dezelfde fout.

Is die nieuwe van jullie nog altijd nodig? Ik ben geen HA wizard dus even de subdirectory verplaatsen etc, geen idee waar het precies over gaat, zou al niet weten hoe ik de ZIP op de HA zou krijgen.

Thanks!

EDIT: ik las in de originele dat je soms ook in moet loggen op de KIA website om data consent te geven. Ik ben daar ingelogd maar geen idee waar ik zie consent zou moeten geven / waar ik het kan controleren.
Er is een workaround beschikbaar waarbij je een 'refresh token' kan ophalen mbv de volgende stappen: https://github.com/Hyunda...7#issuecomment-3223019018.
Hiermee maak je eigenlijk een alternatief voor het 'wachtwoord'.
Helaas is dit wel voor de wat meer technische mensen onder ons.

Ik heb hiermee boeltje weer werkend gekregen. Voor hoe lang geen idee. Zolang het refresh token functioneert.

Alternatief is nog even wachten totdat de 'makers' + community een betere oplossing hebben gemaakt.

Binnenkort heb ik dit alles niet meer nodig, gezien ik mijn Kia Ev6 in de verkoop heb staan op dit moment :)

Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
PrimaBB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:20:

Binnenkort heb ik dit alles niet meer nodig, gezien ik mijn Kia Ev6 in de verkoop heb staan op dit moment :)
Ah wat komt er voor terug?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PrimaBB
Niet flauw bedoeld, maar ik kom daar binnenkort op terug. #verrassing

Edit. Overigens gaat de EV6 niet weg uit onvrede. Nooit problemen gehad, behalve de momenteel wat zwakke 12V, die is aan vervanging toe komende winter. Zeker deze AWD versie is een genot om in te rijden en ik moet zeggen dat Kia zeker wat rijgedrag betreft goede autos maakt. Vond ik als Audi rijder en met uitstapje naar Tesla echt opvallend. Deze Kia was een toevalstreffer in de Coronatijd toen mijn lease van de Model S afliep en ik halsoverkop iets anders moest. Niets te krijgen toen.
Wij rijden nu ook een EV3. Ook prima auto.
Einde verkooppraat. :)

[ Voor 54% gewijzigd door PrimaBB op 03-09-2025 19:18 ]

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:49
nog een paar weekjes en dan wordt als het goed is mijn EV6 GT Line geleverd.. na een korte testrit was ik wel overtuigd dat dit een goede auto is voor de komende 4 jaar :)
Nu vertelde iemand mij onlangs dat als je in de achteruit staat, er een mega harde piep (vrachtwagen die achteruit rijdt) uit de auto komt, dat had ik dan weer niet getest tijdens mijn test rit..

vraag: klopt dit en zo ja, is dit uit te zetten?

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
ourplayground schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:29:
nog een paar weekjes en dan wordt als het goed is mijn EV6 GT Line geleverd.. na een korte testrit was ik wel overtuigd dat dit een goede auto is voor de komende 4 jaar :)
Nu vertelde iemand mij onlangs dat als je in de achteruit staat, er een mega harde piep (vrachtwagen die achteruit rijdt) uit de auto komt, dat had ik dan weer niet getest tijdens mijn test rit..

Wat is mega hard... hoort iedereen in mijn buurt dat ik thuis kom? Ja. Maar het is vrij kort en het is ten gunste van de veiligheid. Ik kan mij er niet meer aan storen in ieder geval.

Het is voor zover ik weet niet uit te zetten. Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat het verplicht is, maar als ik 10 sec. Google kom ik niet iets tegen dat zoiets zegt, dus ik durf het je niet te zeggen of het wel of niet mag worden uitgezet op andere manieren.

• ourplayground
sn0x0r schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:38:
[...]

Wat is mega hard... hoort iedereen in mijn buurt dat ik thuis kom? Ja. Maar het is vrij kort en het is ten gunste van de veiligheid. Ik kan mij er niet meer aan storen in ieder geval.

Het is voor zover ik weet niet uit te zetten. Ik meen hier wel eens gelezen te hebben dat het verplicht is, maar als ik 10 sec. Google kom ik niet iets tegen dat zoiets zegt, dus ik durf het je niet te zeggen of het wel of niet mag worden uitgezet op andere manieren.
Dank, het is vooral de buurt waar ik me een beetje zorgen om maak. ik kom met enige regelmaat na middernacht thuis van mijn werk, zonde om de buurt wakker te piepen (als het echt zo hard gaat).

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
ourplayground schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:29:

Ik ga er van uit dat je een nieuwe geleverd krijgt (MY25 dus). Die hebben die piep niet meer. Op het moment dat je achteruit rijdt gaat een ingebouwde speaker een geluid produceren. Het klinkt als een versterkend geluid van een elektrische auto (noem het maar een opstijgend vliegtuig) maar het geluid is een stuk minder hard dan het gepiep bij de oudere modellen. Ik heb zelf ook een MY25 en heb dus geen piep bij het achteruit rijden.

• ourplayground
Edje040 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:42:
[...]

Ik ga er van uit dat je een nieuwe geleverd krijgt (MY25 dus). Die hebben die piep niet meer. Op het moment dat je achteruit rijdt gaat een ingebouwde speaker een geluid produceren. Het klinkt als een versterkend geluid van een elektrische auto (noem het maar een opstijgend vliegtuig) maar het geluid is een stuk minder hard dan het gepiep bij de oudere modellen. Ik heb zelf ook een MY25 en heb dus geen piep bij het achteruit rijden.
_/-\o_ dank, weer een zorg minder!

iRacing Profiel Twitch

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Je kunt met gerust hart na twaalven thuis komen ;-)

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:21
[...]

Interessant dat ze het er alweer uitgehaald hebben! Waarschijnlijk veel klachten over van klanten haha.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:28
sn0x0r schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:48:
[...]

Interessant dat ze het er alweer uitgehaald hebben! Waarschijnlijk veel klachten over van klanten haha.
Ja, vreemd inderdaad want andere Kia's maken ook dat geluid. Een collega heeft een Ceed plugin hybride en die maakt ook dat geluid.
Ik ben benieuwd of een EV3 dat geluid dan ook niet meer heeft. Misschien dat nieuwe modellen het niet meer hebben.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:11
Bij thuiskomst niet achteruit rijden.
Bij mijn pre-facelift is het overigens geen piep maar een soort gongetje met wel een stevig geluid, waardoor ik bij woningen in het donker achteruit rijden zoveel mogelijk vermijd.
EU-verplichting zegt dat er iig een geluid moet zijn bij achteruit en een snelheid tot ik meen 30km.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:34
[...]

Bij mijn MY25 EV6 is 't idd een licht zoemend geluid dat geproduceerd wordt zodra je de schakelknop in vooruit of achteruit zet en dat geluid gaat uit bij 30 km/u. Het maakt dus niet uit of je vooruit of achteruit gaat.

Bij mijn vorige auto (e-Niro MY20) was 't geluid wel verschillend en veel luider, vooruit ook zo'n gezoem maar achteruit zo'n gong. Op mijn uitvoering kon ik dat (gelukkig) wel uit zetten en kon ik voorkomen dat de hele buurt wakker werd als ik 's ochtends vroeg achteruit de oprit afreed; op de modellen daarna kon dat geloof ik niet meer.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Bitaktus19
blb4 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:15:
[...]

Bij mijn MY25 EV6 is 't idd een licht zoemend geluid dat geproduceerd wordt zodra je de schakelknop in vooruit of achteruit zet en dat geluid gaat uit bij 30 km/u. Het maakt dus niet uit of je vooruit of achteruit gaat.

Bij mijn vorige auto (e-Niro MY20) was 't geluid wel verschillend en veel luider, vooruit ook zo'n gezoem maar achteruit zo'n gong. Op mijn uitvoering kon ik dat (gelukkig) wel uit zetten en kon ik voorkomen dat de hele buurt wakker werd als ik 's ochtends vroeg achteruit de oprit afreed; op de modellen daarna kon dat geloof ik niet meer.
Komt me bekend voor :X .
Op de EV6 kan het idd niet uit... gong gong gong gong op volume brandalarm. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Bitaktus19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:28:
[...]

Komt me bekend voor :X .
Op de EV6 kan het idd niet uit... gong gong gong gong op volume brandalarm. 8)7
En het komt ook nog uit de luidspreker achter de grill, vandaar dat ie wat harder klinkt, je moet het immers ook aan de achterzijde horen :P. Ik parkeer mijn auto altijd achteruit in, ben vaak tussen 6 en 7 weg en gun de buren ook wat rust.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
The Wizard schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:49:
[...]

En het komt ook nog uit de luidspreker achter de grill, vandaar dat ie wat harder klinkt, je moet het immers ook aan de achterzijde horen :P. Ik parkeer mijn auto altijd achteruit in, ben vaak tussen 6 en 7 weg en gun de buren ook wat rust.
Begrijpelijk. Dat doet de nieuwe EV6 beter. Je zou toch denken dat ze daar een software update aan zouden mogen wagen voor de eerdere versies... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Bitaktus19 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:06:
[...]

Begrijpelijk. Dat doet de nieuwe EV6 beter. Je zou toch denken dat ze daar een software update aan zouden mogen wagen voor de eerdere versies... O-)
Ja idd, dat is geen complexe materie. Maar Kia kennende...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Je kunt ook de zekering eruit trekken. Echter bij ongeluk aansprakelijk! Niet doen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
king_dude schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:09:
Je kunt ook de zekering eruit trekken. Echter bij ongeluk aansprakelijk! Niet doen dus!
Ook zonder aansprakelijkheid is dat geen optie.. je zou maar een kind aanrijden. Dat vergeef je jezelf nooit weer.

• Bogey555
  • Laatst online: 15-09 17:22
[...]

Leuk om te horen. Niet dat ik me er enorm aan stoor maar ik vind het meer iets voor een vorkheftruck :-)
Zaterdag wordt de GT naar de garage gebracht voor verkoop en wordt de nieuwe in bestelling geplaatst. Dat wordt weer maanden afwachten :-)

• ourplayground
Bogey555 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:12:
[...]

Leuk om te horen. Niet dat ik me er enorm aan stoor maar ik vind het meer iets voor een vorkheftruck :-)
Zaterdag wordt de GT naar de garage gebracht voor verkoop en wordt de nieuwe in bestelling geplaatst. Dat wordt weer maanden afwachten :-)
Tip, laat ze even checken of er toevallig al een auto in jou configuratie onderweg naar NL is.
Ik heb mijne 3 weken geleden laten bestellen, toevallig was er een in exact mijn configuratie naar een dealer onderweg, die is dus weg gekaapt door mijn dealer voor een consument (ik). levering over een paar weken :)

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vandaag is er een update van de nieuwe Kia app (ios).

Ben al meer dan een uur aaneengesloten ingelogd *O*

Het zal toch niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:12
Phusebox schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Bij mij is dit wel opgelost de laatste beurt. Wat ze gedaan hebben weet ik niet.
@phusebox Ik vond jouw post op het zoekwoord bestuurdersstoel icm kraken. Bij begint de bestuurdersstoel nu te kraken bij met name het afremmen.

Is dat bij jou toen verholpen met de reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
king_dude schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:49:
[...]
Jammer dat je in de ph2 helderheid van hud nog steeds niet kunt instellen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar in de pre facelift kun je vanaf het begin de helderheid van de HUD al instellen. Even omlaag swipen in onderstaande menu.
Dat zal vast ook kunnen in de huidige generatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9sFjcr2I3SqsZOo_3PjdriKbxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RnIBnNLqV3ownM86NY5uefw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 18:51
petertenboer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:59:
[...]

@phusebox Ik vond jouw post op het zoekwoord bestuurdersstoel icm kraken. Bij begint de bestuurdersstoel nu te kraken bij met name het afremmen.

Is dat bij jou toen verholpen met de reparatie?
Ja, weet niet wat ze exact gedaan hebben.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ben benieuwd of een EV3 dat geluid dan ook niet meer heeft. Misschien dat nieuwe modellen het niet meer hebben.
EV3 heeft inderdaad een soort muziekachtig geluid zoals m’n partner het noemt. Geen harde piep.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:10:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar in de pre facelift kun je vanaf het begin de helderheid van de HUD al instellen. Even omlaag swipen in onderstaande menu.
Dat zal vast ook kunnen in de huidige generatie.

[Afbeelding]
Oh wat gaaf! Ik heb alle instelling na gelopen. Had ik even naar beneden moeten scrollen! Ik pas mijn post even aan 👍🏻. Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
ourplayground schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:28:
[...]

Tip, laat ze even checken of er toevallig al een auto in jou configuratie onderweg naar NL is.
Ik heb mijne 3 weken geleden laten bestellen, toevallig was er een in exact mijn configuratie naar een dealer onderweg, die is dus weg gekaapt door mijn dealer voor een consument (ik). levering over een paar weken :)
Goed idee maar niet aan gedacht 😅 Ik wist niet dat er verschil was maar bij moesten ze de bestelling veranderen omdat ik een chromatische achteruitkijkspiegel wou. Het moest modeljaar 2026 worden want op modeljaar 2025 kon die optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bogey555 schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:09:
[...]

Goed idee maar niet aan gedacht 😅 Ik wist niet dat er verschil was maar bij moesten ze de bestelling veranderen omdat ik een chromatische achteruitkijkspiegel wou. Het moest modeljaar 2026 worden want op modeljaar 2025 kon die optie niet.
Huh? Ik heb toch echt een dimmende binnenspiegel, bij juiste lichtval kun je de segmenten ook zien zitten: rechthoekje in het midden en smal randje aan de buitenrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Over de dimmende binnenspiegel gesproken, valt me sinds vanochtend op dat die niet helemaal gedimd wordt. Er is een rand aan de bovenkant van ongeveer 0,5 cm dat niet gedim wordt. Lijkt net of daar geen dimmende laag zit.
Het is op de foto niet duidelijk te zien, daarom heb ik het even gemarkeerd met een rode lijn. Boven de rode lijn is een strook wat niet gedimd wordt. Is bij dat anderen ook zo? Gaat om een EV6 MY2024.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBngpb5a9je2BXer09NopDz-gZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEdw5utCLrlKY1XQPt3e0suX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
Ja ik had op mijn GT ook een dimmende binnenspiegel en idd ook met die rand maar voor modeljaar 2026 is er een chromatische spiegel die kan werken met de camera of normaal. Met het camerazicht zie je veel meer dan door de kleine achterruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
oldchap schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:59:
[...]

Huh? Ik heb toch echt een dimmende binnenspiegel, bij juiste lichtval kun je de segmenten ook zien zitten: rechthoekje in het midden en smal randje aan de buitenrand.
Ja idd. Maar voor modeljaar 2026 is er een spiegel waarbij je kan kiezen of die werkt op de camera of als gewone spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Bogey555 schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:31:
[...]

Ja idd. Maar voor modeljaar 2026 is er een spiegel waarbij je kan kiezen of die werkt op de camera of als gewone spiegel.
Dat is dus geen chromatische binnenspiegel, die zitten sinds 2012 al op KIA’s. In andere regio’s is de MY25 al met een beeldscherm als ‘binnenspiegel’ leverbaar, dat komt nu dus ook naar NL?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
blb4 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:27:
[...]

Dat is dus geen chromatische binnenspiegel, die zitten sinds 2012 al op KIA’s. In andere regio’s is de MY25 al met een beeldscherm als ‘binnenspiegel’ leverbaar, dat komt nu dus ook naar NL?
Wel ik haal het enkel uit de configurator: Achteruitkijkspiegel - Electrochromatisch, met 'Full Display' Achteruitkijkcamera
En ik kan enkel voor België spreken want ik heb hem daar besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bogey555 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:02:
[...]
Wel ik haal het enkel uit de configurator: Achteruitkijkspiegel - Electrochromatisch, met 'Full Display' Achteruitkijkcamera
En ik kan enkel voor België spreken want ik heb hem daar besteld.
Dat is dus een spiegel die kan dimmen en kamera kan weergeven. Dat betekent niet dat de huidige spiegel niet kan dimmen.
Je kunt nu al de voor of achter kamera aan zetten tijdens het rijden en weer geven op het midden scherm. Tijdens het rijden valt het dan flink op dat het een groothoek kamera is, een auto achter je lijkt heel ver van je verwijderd totdat je in de spiegel kijkt en merkt dat hij veel korter op je zit. Dus als die nieuwe spiegel het beeld van de huidige achter kamera onbewerkt weergeeft is dat erg vertekend. Er zal dus meer veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:20
Sonicfreak schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:16:
Over de dimmende binnenspiegel gesproken, valt me sinds vanochtend op dat die niet helemaal gedimd wordt. Er is een rand aan de bovenkant van ongeveer 0,5 cm dat niet gedim wordt. Lijkt net of daar geen dimmende laag zit.
Het is op de foto niet duidelijk te zien, daarom heb ik het even gemarkeerd met een rode lijn. Boven de rode lijn is een strook wat niet gedimd wordt. Is bij dat anderen ook zo? Gaat om een EV6 MY2024.
[Afbeelding]
Hier ook, alleen is het niet alleen de bovenste lijn maar gewoon rondom een halve centimeter ongeveer. Ook een MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Er is een nieuwe usb-update met als datum 2025-09-09.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
HansAuutB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:25:
Er is een nieuwe usb-update met als datum 2025-09-09.
Staat er wat boeiends in? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Speciaal voor @Bitaktus19 Kia Website

■ Extra talen toegevoegd
In de nieuwste update hebben we ook Estisch, Lets en Litouws toegevoegd
Deze toevoeging is van toepassing op alle voertuigen met het CMC-infotainmentsysteem
■ Nieuw: Google Zoeken en POI's
In deze update van het infotainmentsysteem upgraden we naar Google Zoeken, zodat u slimmer en krachtiger kunt navigeren. Daardoor hebt u binnenkort toegang tot de enorme schat aan locatiegegevens van Google met meer dan 200 miljoen plaatsen. Zo vindt u uw bestemming gemakkelijker dan ooit.
Ook kunt u sneller en intuïtiever adressen invoeren dankzij de krachtige 'autocomplete'-functie, die locaties aan u voorstelt terwijl u typt.
Bovendien voorziet Google Points of Interest u van gedetailleerde beschrijvingen, beoordelingen, filters en merklijsten zodat u met meer vertrouwen restaurants, bezienswaardigheden en bedrijven kunt ontdekken.
■ Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeren vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
■ Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere en betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, waardoor u over betrouwbaardere informatie beschikt om uw reis beter te plannen.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geïmplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren én om bekende problemen op te lossen.

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
greg-a schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:29:
[...]

Speciaal voor @Bitaktus19 Kia Website

■ Extra talen toegevoegd
In de nieuwste update hebben we ook Estisch, Lets en Litouws toegevoegd
Deze toevoeging is van toepassing op alle voertuigen met het CMC-infotainmentsysteem
■ Nieuw: Google Zoeken en POI's
In deze update van het infotainmentsysteem upgraden we naar Google Zoeken, zodat u slimmer en krachtiger kunt navigeren. Daardoor hebt u binnenkort toegang tot de enorme schat aan locatiegegevens van Google met meer dan 200 miljoen plaatsen. Zo vindt u uw bestemming gemakkelijker dan ooit.
Ook kunt u sneller en intuïtiever adressen invoeren dankzij de krachtige 'autocomplete'-functie, die locaties aan u voorstelt terwijl u typt.
Bovendien voorziet Google Points of Interest u van gedetailleerde beschrijvingen, beoordelingen, filters en merklijsten zodat u met meer vertrouwen restaurants, bezienswaardigheden en bedrijven kunt ontdekken.
■ Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
Navigeren vol vertrouwen in de wetenschap dat uw routes meer up-to-date zijn dan ooit.
■ Algemene systeemverbeteringen en betrouwbaarheidupdates
Deze update verbetert de algehele stabiliteit, zodat u profiteert van een vloeiendere en betrouwbaardere ervaring.
De connectiviteit is verfijnd met betere telefoonprojectie en een stabielere Bluetooth-verbinding, zodat naadloze integratie is gegarandeerd.
De inschatting van de benodigde tijd voor snelladen is verbeterd, waardoor u over betrouwbaardere informatie beschikt om uw reis beter te plannen.
Daarnaast zijn er tal van optimalisaties geïmplementeerd om de responsiviteit van het systeem te verbeteren én om bekende problemen op te lossen.

https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/PDbFq8
Dat is een leuke copy/paste van de website, maar ik weet nog steeds niet of @HansAuutB iets boeiends heeft gevonden in de update. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Deze update een week geleden via OTA ontvangen (MY2025) maar ik merk geen veranderingen. Ik denk dat het grote deel onderhuidse aanpassingen zijn.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Bitaktus19 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:14:
[...]

Dat is een leuke copy/paste van de website, maar ik weet nog steeds niet of @HansAuutB iets boeiends heeft gevonden in de update. :)
Nog niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit lijkt de update die via OTA een maand geleden is uitgerold.

Hier zit volgens mij in dat je kunt aangeven met hoeveel % je wil aankomen en wanneer je wil laden e.d. Ik liep hier laatst tegenaan, maar het interne navigatiesysteem maakt echt een belachelijk slechte inschatting.

Net voor de update reed ik 200km, waarbij ik startte met 63% en ABRP netjes uitrekende dat ik met 21% zou aankomen. Ik kwam aan met 23%, dus prima inschatting.

Na de update reed ik laatst 175km, start 67%. ABRP gaf aan dat ik met 27% zou aankomen ('s avonds na 19u, 115km/u) en dit was uiteindelijk 25%. Ook prima.

Interne navigatie was het hier echter totaal niet mee eens en was er van overtuigd dat ik onderweg moest laden en nooit de bestemming zou kunnen halen. Zelfs als ik de aankomst op 10% zette, moest ik 50km voor de bestemming laden volgens de navigatie. Dat terwijl de GOM gewoon op 350km stond.
Verbruik volgens navigatie zou dan neerkomen op iets van 26 kWh/100km

Daar had ik dus niks aan, totaal niet behulpzaam. Reden kan zijn dat het na 19u was en je 130 km/u mocht, maar maximum snelheid moet je dan toch in kunnen stellen (kan dat? niet kunnen vinden), scheelt enorm. Alle winst van 130 km/u rijden gaat natuurlijk ook verloren als je moet laden (hoe kort ook). Zelfs met 125 km/u rijden zou ik met ongeveer 10% aankomen.

Herkennen meer mensen dit? Ik heb een MY23 77kWh trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimaBB
De BMS weer even opgepoetst van mijn EV6.

Nu ~95% SOH bij kmstand van 78K.
Ligt wel in lijn der verwachting vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXKUqDWUSH4iyTJks6f8p1DuFK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LUHPZbZeUit3VXFnYNEKu0Wz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@floduR mijn ervaringen met de voorspelde aankomst SoC is ook niet heel best. Hij is zowel te pessimistisch als te optimistisch.
Te pessimistisch meestal als ik solo rijdt (op een grotendeels snelwegrit van 150km al gauw 15% verschil), maar soms ook met de caravan. Te optimistische voorspelling heb ik tot nu toe volgens mij alleen icm caravan gezien. In dit geval waren de voorgaande ritten ook met caravan, dus van solo ineens naar met caravan kan dan niet de reden zijn.
Net als jij gebruik ik vaak ABRP voor de lange (vakantie) ritten (met caravan). Daarbij stel ik een bepaald verbruik in die meestal aardig overeenkomt met de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
db I Delirium schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:12:
[...]

Hier ook, alleen is het niet alleen de bovenste lijn maar gewoon rondom een halve centimeter ongeveer. Ook een MY2024
Je hebt gelijk. Nu met daglicht zie ik inderdaad ook dat het rondom is en niet alleen aan de bovenkant.

• Bogey555
Een vraag aan alle specialisten hier :) . Ik zou in de toekomst graag een caravan kopen. De GT kan 1800kg trekken maar ik vroeg me af of dit realistisch is naar verbruik toe. Dus eigenlijk is er veel verschil in verbruik tussen een caravan van 1300kg en eentje van 1800kg en wat voor type caravan gebruiken jullie? Ik ben totaal niet thuis in de caravan wereld dus alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
Bogey555 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:37:
Een vraag aan alle specialisten hier :) . Ik zou in de toekomst graag een caravan kopen. De GT kan 1800kg trekken maar ik vroeg me af of dit realistisch is naar verbruik toe. Dus eigenlijk is er veel verschil in verbruik tussen een caravan van 1300kg en eentje van 1800kg en wat voor type caravan gebruiken jullie? Ik ben totaal niet thuis in de caravan wereld dus alle tips zijn welkom :)
Ik denk dat gewicht niet de doorslaggever is voor je verbruik maar vooral de luchtweerstand van de caravan.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Bogey555
Bo0bz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat gewicht niet de doorslaggever is voor je verbruik maar vooral de luchtweerstand van de caravan.
Ik ben echt een leek in die zaken. Heeft dat dan vooral te maken met de breedte van de caravan of eerder de vorm? Ik zie dat de modellen die speciaal gebouwd worden voor elektrische auto's maar +-210 cm breed zijn. Terwijl andere modellen 230 en zelfs 250cm zijn.

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:40

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Gisteren naar de KIA onthullings show geweest.
EV5 -> groot ,blokkerig en de leuke modellen niet leverbaar in 2025 ( ivm bijtellingsverandering )
EV4 Fastback -> Wat een afschuwelijke achterkant!!
EV4 -> Dat is nog best een leuke vervanger van mijn huidige EV6.

Jammer dat deze modellen niet op het 800v platform zijn gemaakt, maar aan de andere kant scheelt het behoorlijk in aanschafprijs.
Helaas maar 1 aandrijvingsvariant van net aan 200pk..

Ik ga er nog eens goed over denken, maar op dit moment heeft de EV4 ( van dat rijtje) de voorkeur.

Over 2 weken de nieuwe Xpeng G6 bekijken en de Voyah Courage...
(Die lijken toch veel meer bang4buck te geven, op papier )

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
Bogey555 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:48:
[...]

Ik ben echt een leek in die zaken. Heeft dat dan vooral te maken met de breedte van de caravan of eerder de vorm? Ik zie dat de modellen die speciaal gebouwd worden voor elektrische auto's maar +-210 cm breed zijn. Terwijl andere modellen 230 en zelfs 250cm zijn.
Gewicht heeft vooral impact bij het wegrijden want je moet alles in beweging krijgen. Met caravan is dat natuurlijk lastiger (dus meer verbruik) dan zonder. Als je eenmaal onderweg bent en een constante snelheid op de snelweg kunt aanhouden heeft dat minder impact.

Als je auto + carvan door de lucht beweegt, moet de lucht opzij worden geduwd. Dit kost kracht. Hoe groter en hoekiger, hoe meer lucht opzij moet. Een caravan is groot en hoekig en daardoor moet er veel luchtverplaatst worden en onstaan er door de vorm wervelingen in de lucht en een zuiging. Dit heeft nadelig impact op je verbruik. Een meer gestroomlijnde caravan of kleinere caravan moet minder lucht opzij duwen en daardoor zuiniger in verbruik. Met andere woorden: Het is niet zozeer dat de caravan “zwaar” is, maar dat hij een grote muur in de wind vormt. Hoe harder je rijdt, hoe meer impact dit heeft op je verbruik.

Hier delen mensen ervaring met elektrische auto's en vakantie (incl vouwwagens en caravans): Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

[ Voor 6% gewijzigd door Bo0bz op 10-09-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Bogey555 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:48:
[...]

Dit is niet echt EV6 gerelateerd maar ik zie zo snel niet echt een topic waar dit specifiek besproken wordt. Zie b.v. zoeken naar 'Caravan elektrische'

Beste lijkt mij nog: Ervaringen caravan / vouwwagen trekken met elektrische auto maar dat gaat als ik ‘t zo snel zie nog niet zo over specifieke caravan keuze icm EV.

[ Voor 14% gewijzigd door blb4 op 10-09-2025 10:04 ]

• Bogey555
Bo0bz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:00:
[...]

Gewicht heeft vooral impact bij het wegrijden want je moet alles in beweging krijgen. Met caravan is dat natuurlijk lastiger (dus meer verbruik) dan zonder. Als je eenmaal onderweg bent en een constante snelheid op de snelweg kunt aanhouden heeft dat minder impact.

Als je auto + carvan door de lucht beweegt, moet de lucht opzij worden geduwd. Dit kost kracht. Hoe groter en hoekiger, hoe meer lucht opzij moet. Een caravan is groot en hoekig en daardoor moet er veel luchtverplaatst worden en onstaan er door de vorm wervelingen in de lucht en een zuiging. Dit heeft nadelig impact op je verbruik. Een meer gestroomlijnde caravan of kleinere caravan moet minder lucht opzij duwen en daardoor zuiniger in verbruik. Met andere woorden: Het is niet zozeer dat de caravan “zwaar” is, maar dat hij een grote muur in de wind vormt. Hoe harder je rijdt, hoe meer impact dit heeft op je verbruik.

Hier delen mensen ervaring met elektrische auto's en vakantie (incl vouwwagens en caravans): Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Top, bedankt voor de uitleg. :)

• Bogey555
blb4 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:00:
[...]

Dit is niet echt EV6 gerelateerd maar ik zie zo snel niet echt een topic waar dit specifiek besproken wordt. Zie b.v. zoeken naar 'Caravan elektrische'

Beste lijkt mij nog: Ervaringen caravan / vouwwagen trekken met elektrische auto maar dat gaat als ik ‘t zo snel zie nog niet zo over specifieke caravan keuze icm EV.
Ja het is inderdaad niet specifiek EV6 maar ik zie hier regelmatig mensen voorbijkomen die met de caravan op reis gaan dus ik dacht aan wie kan ik het beter vragen :)
edit: als het niet past in dit topic mag info ook gedeeld worden via een berichtje :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bogey555 op 10-09-2025 10:45 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49
Ik heb vanmorgen de update op een USB gezet maar hoe trigger ik de update?

Als ik naar instellingen gaan wil hij volgens mij de OTA doen, maar ik wil hem vanaf de USB triggeren.

• HansAuutB
Card Nox schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:42:
Ik heb vanmorgen de update op een USB gezet maar hoe trigger ik de update?

Als ik naar instellingen gaan wil hij volgens mij de OTA doen, maar ik wil hem vanaf de USB triggeren.
Usb-stick in de poort stoppen en bij instellingen op bijwerken klikken.

• Card Nox
@HansAuutB, maar in het rechter scherm staat dan dat hij een OTA wil gaan doen, ik zie exact hetzelfde scherm zonder USB. Ik weet dus niet of hij een OTA verbruikt of daadwerkelijk mijn USB neemt.

• HansAuutB
Card Nox schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:51:
@HansAuutB, maar in het rechter scherm staat dan dat hij een OTA wil gaan doen, ik zie exact hetzelfde scherm zonder USB. Ik weet dus niet of hij een OTA verbruikt of daadwerkelijk mijn USB neemt.
Ota uitvinken?

• Card Nox
@HansAuutB, Waar? Ik zie nergens die optie. Heb geprobeerd om de auto te starten met USB erin en eerst starten en dan pas USB erin maar komt allemaal op het zelfde neer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHZXwwrMXARQFc2NVO-FHr7fm6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcqpsUqPkGDtmTKGH7u5lTtb.jpg?f=fotoalbum_large

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 16:42

GerkeP

Vragen mag altijd........

Bo0bz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:21:
Deze update een week geleden via OTA ontvangen (MY2025) maar ik merk geen veranderingen. Ik denk dat het grote deel onderhuidse aanpassingen zijn.
Deze versie is nieuwer dan de OTA.
Dus nu maar even aan het updaten.

GerkeP

• HansAuutB
Card Nox schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:31:
@HansAuutB, Waar? Ik zie nergens die optie. Heb geprobeerd om de auto te starten met USB erin en eerst starten en dan pas USB erin maar komt allemaal op het zelfde neer.[Afbeelding]
Gezien de inhoud van het scherm vermoed ik dat de ota-update al te ver gevorderd is. Die zul je nu denk ik eerst moeten voltooien.

Daarna kan je alsnog de usb-update doen als deze nieuwer blijkt dan de ota.

[ Voor 5% gewijzigd door HansAuutB op 10-09-2025 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 18:51
--HOOLIE-- schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:59:
Gisteren naar de KIA onthullings show geweest.
EV5 -> groot ,blokkerig en de leuke modellen niet leverbaar in 2025 ( ivm bijtellingsverandering )
EV4 Fastback -> Wat een afschuwelijke achterkant!!
EV4 -> Dat is nog best een leuke vervanger van mijn huidige EV6.

Jammer dat deze modellen niet op het 800v platform zijn gemaakt, maar aan de andere kant scheelt het behoorlijk in aanschafprijs.
Helaas maar 1 aandrijvingsvariant van net aan 200pk..

Ik ga er nog eens goed over denken, maar op dit moment heeft de EV4 ( van dat rijtje) de voorkeur.

Over 2 weken de nieuwe Xpeng G6 bekijken en de Voyah Courage...
(Die lijken toch veel meer bang4buck te geven, op papier )
Dat het flink scheelt in de aanschafprijs zie ik niet. Voor een EV4 met de uitrusting die lijkt op een EV6 Plus ben je ook 50k kwijt. En dan heb je voorwielaandrijving en 400V.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Phusebox schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:34:
[...]

Dat het flink scheelt in de aanschafprijs zie ik niet. Voor een EV4 met de uitrusting die lijkt op een EV6 Plus ben je ook 50k kwijt. En dan heb je voorwielaandrijving en 400V.
Het waren de woorden van de verkoper..
Ik ben het compleet met je eens..
En denk ook echt dat het geen KIA meer voor mij word...

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Bogey555 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:35:
[...]

Ja het is inderdaad niet specifiek EV6 maar ik zie hier regelmatig mensen voorbijkomen die met de caravan op reis gaan dus ik dacht aan wie kan ik het beter vragen :)
edit: als het niet past in dit topic mag info ook gedeeld worden via een berichtje :)
Zelf ben ik al meerdere keren met de EV6+caravan (Eriba Touring 530) op vakantie geweest. De eerste twee ervaringen heb ik destijds op dit forum geplaatst (zie links). Tijdens de recente vakanties waren de ervaringen niet heel veel anders. Ik vind de EV6 een prima caravantrekker!
De vorm is zoals door anderen aangegeven belangrijker dan het gewicht.

Franciesco in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 13:33
waarom lijkt het dat KIA volledig afstapt van 800volt? elke andere kia na de ev6 is 400volt, de 3, 4 en 5, de 2 straks ook. allemaal 400 volt.

te duur? ICCU gerelateerd ? 800volt overkill ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
Franciesco schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:58:
[...]

Zelf ben ik al meerdere keren met de EV6+caravan (Eriba Touring 530) op vakantie geweest. De eerste twee ervaringen heb ik destijds op dit forum geplaatst (zie links). Tijdens de recente vakanties waren de ervaringen niet heel veel anders. Ik vind de EV6 een prima caravantrekker!
De vorm is zoals door anderen aangegeven belangrijker dan het gewicht.

Bedankt om nog eens te delen. Super interessant om te lezen :)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@murky123 Als je die associatie maakt, had je toch ook wel de associatie met lagere nummers en dus lagere positionering (=goedkopere auto) kunnen maken? ;)

De EV6 en EV9 zijn Kia's topmodellen en daar is (qua nummers) nog ruimte voor een EV7/EV8 tussen, geen idee of die er gaan komen. Maar inderdaad, de EV5, EV4 en EV3 zijn lager gepositioneerd en daarom 400V architectuur, wat overigens echt geen schande is in die prijsklasses. Sterker nog: zelfs een VW ID.7 met en vanafprijs van 50k kan slechts 125 kW snelladen bij 77 kWh accu, je moet de 86 kWh accu hebben om "maar liefst" 145 kW te kunnen snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
MooDyBLueS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:14:
@murky123 Als je die associatie maakt, had je toch ook wel de associatie met lagere nummers en dus lagere positionering (=goedkopere auto) kunnen maken? ;)

De EV6 en EV9 zijn Kia's topmodellen en daar is (qua nummers) nog ruimte voor een EV7/EV8 tussen, geen idee of die er gaan komen. Maar inderdaad, de EV5, EV4 en EV3 zijn lager gepositioneerd en daarom 400V architectuur, wat overigens echt geen schande is in die prijsklasses. Sterker nog: zelfs een VW ID.7 met en vanafprijs van 50k kan slechts 125 kW snelladen bij 77 kWh accu, je moet de 86 kWh accu hebben om "maar liefst" 145 kW te kunnen snelladen.
Ik zou graag gezien hebben dat ze de keuze aan de klant geven.
Wil je 800 Volt, dan kan dat maar betaal je iets meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Even een update voor wie het zich nog kan herinneren: paar weken geleden op vakantie regelmatig airbag storingslampje die eerst hardnekkig aan leek te blijven maar gaandeweg een eigen leven ging leiden. Dan weer aan, dan weer uit voor lange stuken achtereen. Carscanner vertelde me dat het code B1358 was en dat dat op een sensor zou kunnen wijzen.

Inmiddels bij de Kia dealer geweest voor diagnose en ik was niet al te hoopvol omdat de afgelopen week de auto 1x het lampje heeft getoond, ze vroegen ook of er iets was waarmee ik het kan reproduceren, wat dus niet het geval is.

Maar na een uur wachten werd ik gerust gesteld: ze hadden het gevonden. De Airbag computer die de airbags aanstuurt maakt kortsluiting en moet vervangen worden. Onderdeel was niet bij de dealer op voorraad, wel op het hoofdkantoor dus binnenkort mag ik terug voor het laten vervangen onder garantie en dat gaat ±30 minuten duren hebben ze aangegeven.

Ondanks dat het nooit fijn is dat zoiets zich voordoet en dit soort storingen het vertrouwen in de auto zelf wel schaden, is de service tot nu toe wel altijd heel goed geweest van mijn dealer. Ik ga dus met vertrouwen de reparatie afspraak tegemoet.

• MooDyBLueS
  • Niet online
petertenboer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:18:
[...]

Ik zou graag gezien hebben dat ze de keuze aan de klant geven.
Dat zou zeker mooi zijn, maar vergeet niet dat auto's massaproductie is en de 400V/800V onderdelen maken een dusdanig integraal onderdeel uit van het geheel dat het volgens mij een aardige ingreep is om twee opties te voorzien. Zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben, waarmee ik bedoel dat de auto in de basis al duurder zal worden puur omdat ze 2 versies moeten aanbieden.

Kijk je naar de huidige prijzen:
EV4 58 kWh = vanaf 38k
EV4 81 kWh = vanaf 41k
EV5 81 kWh = vanaf 45k
EV6 63 kWh = vanaf 45k
EV6 84 kWh = vanaf 49,5k

De stap om te betalen voor 800V is in dit geval dus 4,5k vergeleken met de EV5, waarmee je ook op bepaalde vlakken een luxere/hoger gepositioneerdere auto ervoor terugkrijgt. Of je kan ook zeggen dat je voor 45k kan kiezen tussen een EV5 met 81 kWh accu en 400V techniek of een EV6 met 63 kWh en 800V techniek. Wat vind je dan belangrijker? Bereik of snelladen?

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

MooDyBLueS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:32:
[...]

Dat zou zeker mooi zijn, maar vergeet niet dat auto's massaproductie is en de 400V/800V onderdelen maken een dusdanig integraal onderdeel uit van het geheel dat het volgens mij een aardige ingreep is om twee opties te voorzien. Zal ongetwijfeld met kosten te maken hebben, waarmee ik bedoel dat de auto in de basis al duurder zal worden puur omdat ze 2 versies moeten aanbieden.

Kijk je naar de huidige prijzen:
EV4 58 kWh = vanaf 38k
EV4 81 kWh = vanaf 41k
EV5 81 kWh = vanaf 45k
EV6 63 kWh = vanaf 45k
EV6 84 kWh = vanaf 49,5k

De stap om te betalen voor 800V is in dit geval dus 4,5k vergeleken met de EV5, waarmee je ook op bepaalde vlakken een luxere/hoger gepositioneerdere auto ervoor terugkrijgt. Of je kan ook zeggen dat je voor 45k kan kiezen tussen een EV5 met 81 kWh accu en 400V techniek of een EV6 met 63 kWh en 800V techniek. Wat vind je dan belangrijker? Bereik of snelladen?
Ze lijken ook afgestapt van RWD/AWD want alle nieuwe modellen ( lagere nummers ) hebben allemaal FWD... :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@--HOOLIE-- Wat is dat toch met al die "afgestapt van" opmerkingen? Van een Picanto ga je toch ook niet een AWD/RWD variant verwachten? Of wel soms?

Het zijn gewoon lager gepositioneerde auto's, die zijn aan alle kanten simpeler te bouwen, goedkoper te maken en missen daardoor bepaalde opties/functies/eigenschappen die hoger gepositioneerde auto's wel hebben.

Je kan pas zeggen dat Kia/Hyundai van RWD/AWD afgestapt is als de opvolgers van de EV6/EV9/Ioniq5/6 dat niet meer hebben.

• murky123
Ik zie een ev5 nu niet echt als een lager gepositioneerde wagen tov een EV6. Ze zitten in dezelfde prijsklasse en formaat. Ik zie meer lijn in de on even nummers voor de vierkante dozen. 3,5,9 als we de benaming willen analyseren

• Card Nox
petertenboer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:18:
[...]Ik zou graag gezien hebben dat ze de keuze aan de klant geven.
En maar voor lief nemen dat je productie processen, engineering, quality, procurement, warehousing, logistiek een heel stuk complexer wordt? Daar zit dus echt niemand op te wachten, daarom zijn autos ook maar met een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar. Tesla pakt het slim aan, hoe minder opties hoe simpeler alles wordt hoe voordeliger alles wordt hoe lagere prijs / meer marge je kunt pakken.

99% vd kopers weet overigens niet dat er 400v en 800v is (aanname).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
Card Nox schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:28:
[...]

En maar voor lief nemen dat je productie processen, engineering, quality, procurement, warehousing, logistiek een heel stuk complexer wordt? Daar zit dus echt niemand op te wachten, daarom zijn autos ook maar met een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar. Tesla pakt het slim aan, hoe minder opties hoe simpeler alles wordt hoe voordeliger alles wordt hoe lagere prijs / meer marge je kunt pakken.

99% vd kopers weet overigens niet dat er 400v en 800v is (aanname).
Joh, mij zal het verder boeien. Ik weet wat 800 Volt mij brengt voor mijn werksituaties en vakantiereizen. Ik wil nooit meer anders, dus vindt wel een ander merk als Kia en Hyundai het niet meer leveren.

Overigens zijn op dit forum de meeste EV6 rijders erg enthousiast over de laadsnelheden en is terug naar meer dan een half uur laden ipv een dik kwartier gevoelsmatig toch een stap terug in de tijd.

Als je als fabrikant de techniek in huis hebt en er zijn klanten die er voor willen betalen zou je het kunnen doen. Een aantal Chinese merken doen dit wel en dan zal er wel een markt voor zijn. Maar zoals gezegd, de keuze is reuze bij een volgende aanschaf.

Overigens kun je bij Tesla dik geld bijleggen als je een niet standaard kleur lak wilt. Dat is dan toch weer tegenstrijdig met simpel en slim 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
petertenboer schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:34:
[...]
Overigens kun je bij Tesla dik geld bijleggen als je een niet standaard kleur lak wilt. Dat is dan toch weer tegenstrijdig met simpel en slim 🧐
Juist niet, ze willen geen andere kleuren verkopen (maar niets aanbieden is een stap te ver) want dat brengt complexiteit mee dus maken ze het duur om het te ontmoedigen 😉

Ps. Ik ben ook voorstander van 800v hoor (net als van 48v ipv 12v wat nagenoeg niemand toepast). Meer voltage met zelfde wattage betekend minder amperage wat minder verliezen betekend en dus een hogere efficiëntie.

Van de andere kant, als je met 400v net zo snel zou kunnen laden zal het 99,9% vd mensen wederom niets uitmaken. Mensen willen het resultaat, de weg erheen interesseert de meeste niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
murky123 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:58:
waarom lijkt het dat KIA volledig afstapt van 800volt? elke andere kia na de ev6 is 400volt, de 3, 4 en 5, de 2 straks ook. allemaal 400 volt.

te duur? ICCU gerelateerd ? 800volt overkill ?
Ik denk te duur, wat wel jammer is want 800V is de toekomst. Je ziet het bij Xpeng bijvoorbeeld steeds meer 800V, denk aan de G6 en G9. Mercedes en BMW komen nu ook met auto's met 800V denk aan de nieuwe Mercedes CLA en BMW iX3 neue klasse.
Er komen straks ook auto's met 1000V om nog sneller te kunnen laden. Sneller van mij dan de EV6 laadt, hoeft voor mij niet echt. Het is leuk, maar binnen een plaspauze is de EV6 al weer voldoende bijgeladen om verder te rijden. En sneller plassen, gaat fysiek helaas niet lukken, met 3 bar op het luik haal ik nu al de maximale snelheid. :+

Het heeft niks met ICCU te maken dat ze voor 400V gaan want de EV3 heeft ook een ICCU die stuk gaat. Zelfde issue als bij de ICCU bij de 800V modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
MooDyBLueS schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:17:
@--HOOLIE-- Wat is dat toch met al die "afgestapt van" opmerkingen? Van een Picanto ga je toch ook niet een AWD/RWD variant verwachten? Of wel soms?

Het zijn gewoon lager gepositioneerde auto's, die zijn aan alle kanten simpeler te bouwen, goedkoper te maken en missen daardoor bepaalde opties/functies/eigenschappen die hoger gepositioneerde auto's wel hebben.

Je kan pas zeggen dat Kia/Hyundai van RWD/AWD afgestapt is als de opvolgers van de EV6/EV9/Ioniq5/6 dat niet meer hebben.
Het is toch jammer dat de goedkope modellen weer FWD zijn. Het is gewoon zo dat met de vermogens die EV's hebben het beter is om RWD of AWD te hebben. En het kan wel bij goedkopere auto's. Kijk naar de Firefly, een fantastisch goede auto als ik de reviews mag geloven met RWD voor 30.000 euro.
Zelfs de VW ID3 en Cupra Born zijn nu voor om en nabij de 30.000 euro te koop met RWD.
Je hebt met RWD geen spinnende wielen meer bij nat weer en geen aandrijfreacties in het stuurwiel zoals je met FWD wel hebt,
Vanaf 170 pk moet je naar mijn mening gewoon RWD hebben. Ik heb een Hyundai Ioniq gehad met 120 pk op de voorwielen en met het koppel dat EV's hebben was dat bij nat weer al te veel van het goede met als gevolg spinnende wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-09 21:50
Wat is het toch met die ICCU van Kia/Hyundai. Hebben ze dat nu nog niet onder controle? Gelukkig heb ik er tot nu toe nog geen probleem mee gehad, maar het blijft toch door je hoofd spelen dat hij wel eens de geest zou kunnen geven.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:37

ITsEZ

parttime all-rounder

Wakkie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:27:
Wat is het toch met die ICCU van Kia/Hyundai. Hebben ze dat nu nog niet onder controle? Gelukkig heb ik er tot nu toe nog geen probleem mee gehad, maar het blijft toch door je hoofd spelen dat hij wel eens de geest zou kunnen geven.
Zolang die onder garantie is zal het niet zo'n probleem zijn, maar er komt volgend jaar een bulk Ioniq 5's uit de garantie, dus ben wel benieuwd of ze daar een coulance regeling voor op gaan zetten aangezien het duidelijk een slecht onderdeel is.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
soms denk ik zelfs, hoe duurder je trim, hoe uitgebreider je optiepakket is, hoe meer "meuk" electrisch is aangesloten. op welke wijze dan ook, digitale sleutels, interieur led stripjes, whatever.
dat zou een sluimerend "verbruik" kunnen veroorzaken. ergens zit er dan iets niet goed ofzo. en dan na verloop van tijd kaduuk. geen idee he, maar zou misschien kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
murky123 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:49:
[...]

soms denk ik zelfs, hoe duurder je trim, hoe uitgebreider je optiepakket is, hoe meer "meuk" electrisch is aangesloten. op welke wijze dan ook, digitale sleutels, interieur led stripjes, whatever.
dat zou een sluimerend "verbruik" kunnen veroorzaken. ergens zit er dan iets niet goed ofzo. en dan na verloop van tijd kaduuk. geen idee he, maar zou misschien kunnen.
Ik was altijd van het idee, maar ik kan best mis zijn dat het met het laadvermogen te maken had. Ik heb altijd AC geladen en max 6000 watt en ik heb geen enkel probleem ondervonden. En de GT heeft alle snufjes. Ik zou wel eens willen weten hoe de mensen die wel problemen hadden hun auto opladen en aan welke wattages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
https://insideevs.com/fea...kia-genesis-iccu-failure/

As per the recall report, the ICCU failure has two causes—overvoltage induced at the start and end of the 12V battery charging cycle and from thermal loading during charging and/or driving. When it fails, it’s because a transistor inside the ICCU goes kaput and pops the fuse that feeds energy into the 12V battery.

Oftewel, oorzaak is een transistor die kapot gaat en aangezien die niet los te vervangen is, moet de hele ICCU vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
Bogey555 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:26:
[...]

Ik was altijd van het idee, maar ik kan best mis zijn dat het met het laadvermogen te maken had. Ik heb altijd AC geladen en max 6000 watt en ik heb geen enkel probleem ondervonden. En de GT heeft alle snufjes. Ik zou wel eens willen weten hoe de mensen die wel problemen hadden hun auto opladen en aan welke wattages.
zou ook zo maar kunnen, zelf rijd ik met de cheap ass "light edition" 58kw 600 volt , laad ook altijd AC (11kw) , deze zomer dan wel door europa heen en een week of 3 alleen maar DC ( haalde de 188kw) , range ging ook van 475km naar 325Km, na 2 x AC laden zat ik weer op 475km.
auto is nu bijna 2 jaar , en 20.000km op de teller
nog niks aan de hand , en nu jinx ik het natuurlijk :P morgen ben ik de sjaak , hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
murky123 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:55:
[...]

zou ook zo maar kunnen, zelf rijd ik met de cheap ass "light edition" 58kw 600 volt , laad ook altijd AC (11kw) , deze zomer dan wel door europa heen en een week of 3 alleen maar DC ( haalde de 188kw) , range ging ook van 475km naar 325Km, na 2 x AC laden zat ik weer op 475km.
nog niks aan de hand , en nu jinx ik het natuurlijk :P morgen ben ik de sjaak , hahaha
Zie mijn post hierboven. Oorzaak is een transistor die kapot gaat. Dit gebeurt helaas ook bij de 58 kWh modellen. Zelfs de EV3 die 400V is en de Hyundai Inster hebben het probleem dat de ICCU kapot gaat. Heeft dus niks te maken met veel of weinig snelladen op hoge vermogens. Het is gewoon een kwestie van pech als je ICCU kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Sonicfreak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:00:
[...]

Zie mijn post hierboven. Oorzaak is een transistor die kapot gaat. Dit gebeurt helaas ook bij de 58 kWh modellen. Zelfs de EV3 die 400V is en de Hyundai Inster hebben het probleem dat de ICCU kapot gaat. Heeft dus niks te maken met veel of weinig snelladen op hoge vermogens. Het is gewoon een kwestie van pech als je ICCU kapot gaat.
Vraag me dan toch af wat ze hiermee bedoelen" from thermal loading during charging and/or driving".
Kan toch ook betekenen dat hoe hoger de wattages hoe hoger de thermal loading is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Bogey555 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:04:
[...]

Vraag me dan toch af wat ze hiermee bedoelen" from thermal loading during charging and/or driving".
Kan toch ook betekenen dat hoe hoger de wattages hoe hoger de thermal loading is?
Het gebeurt ook bij de 58 kWh versie.

onigiri in "Het grote Kia EV6 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

murky123 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:55:
[...]

Dat de GOM een andere waarde aangeeft heeft niets te maken met AC en DC laden 😂
Dat ligt echt aan je rechtervoet en rijstijl.
Als ik hier bij ons in de provincie blijf (we hebben hier 1 autosnelweg en een paar autowegen) is mijn verbruik tussen de 10 en 12 kW en geeft de GOM ruim 400 km aan met mijn Light.
Ga ik de snelweg op en rijd ik constant 100, dan is het verbruik tussen de 16 en 20 kW.
En dan geeft de GOM 300 - 350 km aan.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Sonicfreak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:41:
[...]

As per the recall report, the ICCU failure has two causes—overvoltage induced at the start and end of the 12V battery charging cycle and from thermal loading during charging and/or driving. When it fails, it’s because a transistor inside the ICCU goes kaput and pops the fuse that feeds energy into the 12V battery.

Oftewel, oorzaak is een transistor die kapot gaat en aangezien die niet los te vervangen is, moet de hele ICCU vervangen worden.
dank voor de link.

En voor alle doemdenkers:
Statistically, just 1% of the roughly 200,000 vehicles involved in the recall can have their ICCUs fail, which is 2,000 cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murky123
GerkeP schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:32:
[...]

Dat de GOM een andere waarde aangeeft heeft niets te maken met AC en DC laden 😂
waar zeg ik dat dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:44
Voor iedereen waar de ICCU kapot is gegaan tijdens AC laden met een Zappi, daar gaat ook de Zappi van stuk. Dat kan wel weer gemaakt worden maar dat merk je pas als je de eerstvolgende laadsessie start. Dan gaat Zappi een paar testen doen en daar faalt er 1 van. De melding 'relaisfout' komt dan op de display en dan mag je Zappi bellen en krijg je een nieuw relais opgestuurd. Doe er je voordeel mee, ik heb een werkende auto maar na twee weken nog steeds geen werkende laadpaal.

Dit weekend heeft mijn vrouw de achterbankverlichting aangelaten en dan geeft de app een melding 'Motor uit maar achterlichten nog ingeschakeld'.Als je daar dan niks mee doet is de accu leeg. Kia pechhulp nam dit keer wel op in het weekend en heeft de accu geboost. We hebben de auto een uur aan laten staan en vervolgens uitgezet. Op maandagmorgen heeft mijn vrouw de auto weer even gestart om te zien of ze ermee naar haar werk on, dat werkte. Na haar ontbijt deed de auto het echter niet meer met de melding dat de 12volt spanning te laag was. Weer Kia assist erbij. Met de booster erop konden we zien dat de accu wel werd wel geladen vanuit de auto maar de accu was kennelijk te slecht geworden om fatsoenlijk te werken. De dealer heeft er een nieuwe ingezet en we zijn weer 254 euro lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Ja maar die kan toch net zo goed aan 11000 watt laden op AC. Ik vraag me gewoon af of AC laden op hoge vermogens misschien wel een invloed kan hebben. DC laden heeft niet echt invloed op de ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:16
xxander968 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:02:
Voor iedereen waar de ICCU kapot is gegaan tijdens AC laden met een Zappi, daar gaat ook de Zappi van stuk. Dat kan wel weer gemaakt worden maar dat merk je pas als je de eerstvolgende laadsessie start. Dan gaat Zappi een paar testen doen en daar faalt er 1 van. De melding 'relaisfout' komt dan op de display en dan mag je Zappi bellen en krijg je een nieuw relais opgestuurd. Doe er je voordeel mee, ik heb een werkende auto maar na twee weken nog steeds geen werkende laadpaal.
...
Goed om te weten. Ik ben aan het rondkijken voor een EV6 en heb al een proefrit gehad.
Een vriend van mij heeft zo'n Zappi lader zodat hij ervoor kan zorgen dat hij alleen oplaadt op overschot aan zonneenergie.
Als de ICCU en dat relais van de Zappi lader vervangen is, komen deze problemen dan niet meer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 14:56

henri8096

BIM is not a software!

iTmen79 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:22:
[...]

Goed om te weten. Ik ben aan het rondkijken voor een EV6 en heb al een proefrit gehad.
Een vriend van mij heeft zo'n Zappi lader zodat hij ervoor kan zorgen dat hij alleen oplaadt op overschot aan zonneenergie.
Als de ICCU en dat relais van de Zappi lader vervangen is, komen deze problemen dan niet meer terug?
Een nieuwe ICCU kan ook gewoon weer kapot gaan.
En als dat gebeurt en je een Zappi laadpaal hebt dan knalt die relais er ws. weer uit.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Bogey555 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ja maar die kan toch net zo goed aan 11000 watt laden op AC. Ik vraag me gewoon af of AC laden op hoge vermogens misschien wel een invloed kan hebben. DC laden heeft niet echt invloed op de ICCU.

The ICCU is tasked with a lot. It handles DC fast charging and AC charging and it makes sure the 12-volt battery is up to spec. It’s also responsible for the vehicle-to-load feature, allowing owners to export power from the high-voltage battery to tools, or appliances or even their homes via an adapter that plugs into the charge port.

De ICCU is ook verantwoordelijk voor DC laden zoals hierboven te lezen is. Als de ICCU defect gaat, heb je misschien nog de mogelijkheid om te DC laden, maar dat werkt ook niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 01:12
Interessante quote van een Hyundai "tech" uit Puerto Rico, die blijkbaar veel opgeblazen ICCU's voorbij ziet komen:

"I have 7 Ioniq 5/6s all with blown ICCUs. Hyundai is making my life hell when seeking aprovement for fixing the issue. Between there being a “Recall” for ICCU issues only allowing replacement modified parts after they fail ONLY IF A CERTAIN DTC code is found and PCM reprogaming that just blows them even faster."

"And 90% of the time the internal fuse is fine, its the capacitors that burns the board and causes the issue"

"The problem seems to be in the Voltage capacitors inside the converter (ICCU) that are not rated to handle the 800v the car is transmiting. Cant say this is 100% the exact issue. But we are working in the dealer network to actually figure out the real problem, its just hard to do since most of them are burned to a crisp and almost imposible to root cause the problem."

Uit de comments hier: YouTube: My Ioniq 5's ICCU failed and Hyundai's doing a terrible job fixing t...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey555
Sonicfreak schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:31:
[...]

The ICCU is tasked with a lot. It handles DC fast charging and AC charging and it makes sure the 12-volt battery is up to spec. It’s also responsible for the vehicle-to-load feature, allowing owners to export power from the high-voltage battery to tools, or appliances or even their homes via an adapter that plugs into the charge port.

De ICCU is ook verantwoordelijk voor DC laden zoals hierboven te lezen is. Als de ICCU defect gaat, heb je misschien nog de mogelijkheid om te DC laden, maar dat werkt ook niet altijd.
Ah Ik dacht het voornamelijk AC/DC conversie was. Ik had enkel verhalen gelezen bij defecte ICCU dat AC laden niet meer ging maar DC laden wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 01:12
Bogey555 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:45:
[...]

Ah Ik dacht het voornamelijk AC/DC conversie was. Ik had enkel verhalen gelezen bij defecte ICCU dat AC laden niet meer ging maar DC laden wel.
Volgens dezelfde "tech" adviseert Hyundai het volgende laad protocol:

"Hyundai recomends only charge the battery when the car goes to near 20%. According to them repeated charging over 65% could degrade the battery pack faster."

Ook interessant uit de comments (als het waar is dat de capacitor(s) de issue zijn:

"I spent a year reverse engineering and fixing high power inverters for use in remote mines and field hospitals, the kind of places where inverters are not allowed to fail. If it is anything like those, I can tell you exactly what is causing the inverters to fail: cheap capacitors being heat cycled that are on the drain side of the FET or IGBT (since the pack is at 800V, chances are it uses IGBTs and not FETs, so on the collector side). Any back EMF is not smoothed by the cap and saturates the back diode or gets the forward voltage over breakdown point pops the transistor. We used to change the IGBTs to modern Japanese or American made ones (4x the price but worth it) and nichicon high temp caps; in 2 years not a single one of the thousand or so inverters we modified have failed."

">600V designs are really tough. I've helped design and optimize a 20W PSU that runs on 480VAC (rectified to 680VDC)
There is no (feasible) single capacitor for this, so multiple need to be in series (often both series and parallel). The voltage balancing of these caps is critical... when one starts to fail, it causes a cascade run-away :(
we try to run the Japanese made caps no more than 50% of max rating for extra reliability"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Je geeft aan dat je met DC laden minder bereik op de GOM had en na 2x AC laden weer op de 450 zat 😉

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bogey555
olafmol schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:59:
[...]

Volgens dezelfde "tech" adviseert Hyundai het volgende laad protocol:

"Hyundai recomends only charge the battery when the car goes to near 20%. According to them repeated charging over 65% could degrade the battery pack faster."

Ook interessant uit de comments (als het waar is dat de capacitor(s) de issue zijn:

"I spent a year reverse engineering and fixing high power inverters for use in remote mines and field hospitals, the kind of places where inverters are not allowed to fail. If it is anything like those, I can tell you exactly what is causing the inverters to fail: cheap capacitors being heat cycled that are on the drain side of the FET or IGBT (since the pack is at 800V, chances are it uses IGBTs and not FETs, so on the collector side). Any back EMF is not smoothed by the cap and saturates the back diode or gets the forward voltage over breakdown point pops the transistor. We used to change the IGBTs to modern Japanese or American made ones (4x the price but worth it) and nichicon high temp caps; in 2 years not a single one of the thousand or so inverters we modified have failed."

">600V designs are really tough. I've helped design and optimize a 20W PSU that runs on 480VAC (rectified to 680VDC)
There is no (feasible) single capacitor for this, so multiple need to be in series (often both series and parallel). The voltage balancing of these caps is critical... when one starts to fail, it causes a cascade run-away :(
we try to run the Japanese made caps no more than 50% of max rating for extra reliability"
Ja inderdaad interessant. Alhoewel de 400V dezelfde problemen blijken te hebben. Nu dat kan net zo goed stroom gerelateerd zijn want P=U x I. En die thermische verwijzingen duiden idd op hitteproblemen bij hogere vermogens. Als die condensatoren ontploffen dan is er idd veel schade. Ik heb zelf een elektronica achtergrond en wij deden dat regelmatig voor de fun :)
Pagina: 1 ... 445 446 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic