Acties:
  • +21Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Mede-auteur:
  • Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 19:45

Theflying

Klik hier om naar het einde van de OP te springen

Inleiding

Op 30 maart 2021 introduceerde KIA haar nieuwste elektrische auto, de EV6.
Dit is het eerste model van Kia dat puur als elektrische auto is ontwikkeld, en maakt gebruik van het nieuwe E-GMP platform van moederbedrijf Hyundai Motor Group.
Dat platform is ook gebruikt voor de recent geïntroduceerde Hyundai Ioniq 5.

De focus van dit topic ligt voornamelijk op het delen van ervaringen en het discusseren over de Kia EV6

Kia EV6

De Kia EV6 is per land anders te configuren.

Configuratie 2021 voor Nederland
https://tweakers.net/ext/f/IkQ6jLZY3iTnfMS1afrFBsQC/full.png
Kia EV6 basis
https://tweakers.net/ext/f/NhKgeY3yOqGJM1XzbZgLQGUw/full.png
Kia EV6 Plus
https://tweakers.net/ext/f/EOBCWyQ0PIIhYW7oUcRCMOMG/full.jpg
Kia EV6 GT-Line
https://tweakers.net/ext/f/tETUS5eU3LKM9LeFmI8pba6y/full.png
Kia EV6 GT
AandrijvingRWDRWD/AWDRWD/AWDAWD
Accu pack58kWh58kWh/77,4kWh77,4kWh77,4kWh
Bereik WLTPRWD 394km RWD 394/528km
AWD -/506km
RWD 528km
AWD 484km
AWD 400km
kW(pk)RWD 125(170)RWD 125(170)/168(229)
AWD 239(325)
RWD 168(229)
AWD 239(325)
AWD 430(585)
Voltage (Volt)522,7522,7/697697697
Maximaal laadvermogen kW180180/240240240
LeeggewichtRWD 1775kgRWD 1775/1885kg
AWD -/1990kg
RWD 1775/1885kg
AWD -/1990kg
2081kg
KleurenRunway Red
Snow White Pearl
Aurora Black Pearl
Gravity Blue
Steel Gray
Interstellar Gray
Yacht Blue
Deep Forest Green
Moonscape (Matte)
Glacier
Runway Red
Snow White Pearl
Aurora Black Pearl
Gravity Blue
Steel Gray
Interstellar Gray
Yacht Blue
Deep Forest Green
Moonscape (Matte)
Glacier
Runway Red
Snow White Pearl
Aurora Black Pearl
Yacht Blue
Moonscape (Matte)
Runway Red
Snow White Pearl
Aurora Black Pearl
Yacht Blue
Moonscape (Matte)
Vanaf prijzenNL: RWD 58kWh €44.595,00
BE: RWD 58kWh €43.990,00
BE: RWD 77kWh €47.990,00
Plus
NL: RWD 58kWh €48.595,00
NL: RWD 77kWh €52.095,00
NL: AWD 77kWh €54.595,00
Plus Advanced
NL: RWD 77kWh €53.495,00
NL: AWD 77kWh €55.995,00
Earth
BE: RWD 77kWh €50.390,00
BE: AWD 77kWh €53.890,00
NL: RWD 77kWh €56.895,00
NL: AWD 77kWh €59.395,00
BE: RWD 77kWh €53.690,00
BE: AWD 77kWh €57.190,00
NL: AWD 77kWh €63.595,00
BE: AWD 77kWh €65.990,00

Uitvoeringen

Kia EV6 Basis/Air
https://tweakers.net/ext/f/BvDs7tHbkzlhZR3z9oeGwTGX/full.png
  • Accu 58kWh
  • Warmtepomp optioneel
  • Wielkastafwerking en details bumpers in zwart
  • Vermogen 125kW/170pk
  • Achterwielaandrijving
Kia EV6 Plus/Plus Advanced
https://tweakers.net/ext/f/keJY7K6L8QJUrPH7C9zq0uxT/full.png
  • Accu 58kWh of 77kWh
  • Standaard 19inch, advanced 20inch
  • Wielkastafwerking en details bumpers in hoogglans zwart
  • Vermogen 58kWh 125kW/170pk
  • Vermogen 77kWh RWD 168kW/229pk AWD 239kW/325pk
  • Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving
  • Glazen schuif-/kanteldak voor Plus Advanced
Kia EV6 GT-Line
https://tweakers.net/ext/f/ZdEq6pGBI6XrsusjKWDkDayL/full.png
  • Accu 77kWh
  • Standaard 19inch optioneel 20inch (standaard bij AWD)
  • Wielkastafwerking in carrosseriekleur
  • Matrix LED-koplampen
  • Vermogen RWD 168kW/229pk AWD 239kW/325pk
  • Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving
  • Glazen schuif-/kanteldak
  • Snelwegassistentie inclusief rijbaanwisseling (HDA2)
Kia EV6 GT
https://tweakers.net/ext/f/WF8mmkyuVcUnZDHq7AxVERDh/full.png
  • Accu 77kWh
  • Standaard 21inch
  • Wielkastafwerking in carrosseriekleur
  • Matrix LED-koplampen
  • Vermogen AWD 430kW/585pk
  • Vierwielaandrijving
  • Glazen schuif-/kanteldak
  • Snelwegassistentie inclusief rijbaanwisseling (HDA2)

Afmetingen

Links

Review-video's
ANWB
AutoWeek
Bright
Carwow

Vergelijking-video's
ANWB: Kia EV6 vs. Polestar 2
Tweakers: Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5
Carwow: Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5
Carwow: We drove these electric cars until they DIED!

Kia EV6 "Vloggers"
EVOdessey

Kia EV6 official links
Prijzen en specificaties
Model pagina
Accessoires
Nederlands handleiding
Demonstratie video's

Software

Huidige software releases + changelog
Onderstaande updates zijn te verkrijgen via de navigatie update tool van kia
Navigatie update tool

19-07-2021 CV_E.EUR.SSW_L.001.001.210719
Firmwareversie: CV_E.EUR.04.210719.MICOM
Navigatie-app: STD5W.EUR.KMC.210716.d0d178e
Kaartversie: EUR.14.41.42.585.501.2(D.13/E.13)

November CV.S5W_L.001.001.2111--
Gelijk aan december update, december heeft een paar bug-fixes.

14-12-2021 CV.S5W_L.001.001.211214
Firmwareversie: CV_E.EUR.04.210719.MICOM
Navigatie-app: STDSW.EUR.KMC.211213.389c6dd
Kaartversie: EUR.14.47.48.6310.401.5

Changelog:
Features
  • Sport informatie toegevoegd. Live info van golf, voetbal en basketbal.
  • Valet-modus toegevoegd. Persoonlijke informatie bescherming en beperkte toegang
Updates en fixes
  • Thema "Black" Navigatie Map toegevoegd
    Instellingen > Navigatie instellingen > Map Screen > Kaartkleur
  • Design thema verder geupdate
  • Navigatie kaart update november
Openstaande bugs:
  • Active sound design is niet meer uitschakelbaar.
  • Pre-Heat defrost voorruit geeft alleen koude lucht.
  • Accounts (profielen) verdwijnen spontaan en fabriekinstellingen worden toegepast.

07-01-2022 CV_E.EUR.S5W_L.001.001.220107
LET OP DEZE VERSIE IS TERUGGETROKKEN NA RELEASE
Firmwareversie: CV_E.EUR.02.220104.MICOM
Navigatie-app: STDSW.EUR.KMC.220106.0c0ef59
Kaartversie: EUR.14.47.48.631.401.5

Changelog:
Features
  • OTA toegevoegd (Niet functioneel)
Updates en fixes
  • Onbekend
Openstaande bugs:
  • Accounts (profielen) verdwijnen spontaan en fabriekinstellingen worden toegepast.

14-02-2022 CV_E.EUR.S5W_L.001.001.220211
Firmwareversie: CV_E.EUR.02.220127.MICOM
Navigatie-app: STDSW.EUR.KMC.220126.99a9bb7
Kaartversie: EUR.14.47.48.631.501.5

Changelog:
Features
  • OTA toegevoegd (Melding: Abonnement voor optionele functies vereist #onbekend)
Updates en fixes
Openstaande bugs:
Bekende dealer updates
Campagne 220027-SA CV datc upgrade for scheduled/remote air
Update voor fix van de scheduled remote climate control

Campagne 210171 Software update ABS/ESP
De ABS-ESP software (anti brake system/electronic stability program) van sommige 2022MY EV6 voertuigen (CV) te upgraden om de werkingslogica van het TCS (traction controle system) te verbeteren van software versie 1.00 naar 1.01.

Campagne 210180 De ICU software (geïntegreerde centrale regeleenheid) van sommige 2022MY EV6 voertuigen te upgraden om de voertuigstartlogica te verbeteren.
Auto wil soms niet in ready en/of drive en/of reverse stand/schakelen en soms wil het contact niet meer uit. Software update ICU naar versie 3.04.

Campagne 210165 EV6 kachel wordt slecht/niet warm.
Lot nummer controleren van de inverter van de airco pomp omdat de kachel slecht kan werken en dat er fout codes kunnen ontstaan. B169588/B160C88/B181588 Lot nummer / productie datum op de inverter controleren. Is deze van 17-08-2021 of eerder dan moet de inverter vervangen worden voor aangepaste type. Is het lotnummer/productiedatum van 17-08-2021 of later dan hoeft er niet vervangen te worden.

Campagne 210168 Kachel wordt soms slecht warm geeft geen warmte uit de roosters en auto beslaat dan aan de binnenkant.
Software update uitvoeren aan de DACT van software versie 12,00-103,00 naar 104,00 TSB nr KCE21-71-E081-CV. Eerst controleren of auto serie valt. Valt de auto in serie chassis reeks dan is nu een update op een update nieuwste software versie 106.00 auto valt in serie reeks.
Waar problemen melden
Auto gerelateerd
Alle problemen die gerelateerd zijn aan de auto dienen gemeld te worden bij de dealer.
Zij dienen ze dan via de technische hotline in. Deze worden dan opgepakt door Kia Nederland.
Bij meervoudige meldingen van verschillende bestuurders over het zelfde probleem komt Kia Nederland pas in actie. Zij nemen dan contact op met Kia (Hoofdafdeling) in de hoop dat ze iets mee doen.
Rechtstreekse probleemmeldingen van consumenten aan Kia Nederland worden niet behandeld door het ontbreken van technische onderzoek. Dealers krijgen meestal de informatie over updates vanuit Kia Nederland.

Kia Connect app gerelateerd
Problemen met de app kunnen gemeld worden via onderstaande link:
Link naar invulformulier

Problemen en wensen
Tweaker @Anunnaki heeft een formulier gemaakt om problemen en wensen met de EV6 te registreren, en een handig overzicht van de geregistreerde problemen met eventuele oplossingen.

Tips en Tricks

Wireless Apple carplay met adapter
Link naar forumpost

Resetten van head-unit
Link naar filmpje

Zombie modus voorkomen
Voorkom door de volgende procedure: voet op de rem, EV-Knop (start knop), wachten op Ready en dan pas wisselen naar een versnelling.

Zombie-modus resetten
  • Uit de autostappen, vergrendelen, 5m van de auto gaan en weer instappen. Procedure vervolgens volgen voor het starten
  • Min-pool accu 12V los koppelen (dopsleutel 10 voor nodig)
  • Bij melding dat de sleutel niet herkent wordt. Voet op de rem en EV-knop indrukken met de sleutel in de hand.
Navigatie of Climate-control als standaard scherm selecteren
Houdt de wisselknop een paar seconde ingedrukt (tussen het navigatie en climate control symbool)
Link naar forumpost

Wissers in het midden laten stoppen
Link naar forumpost

Overdag achterste lichtbalk inschakelen
Link naar forumpost

Kia app
Kia UVO app komt te vervallen, gebruik van de Kia Connect app wordt geadviseerd.

Profiel backup
Maak met regelmaat een backup van je profiel in de app.
Ga in de app naar Meer > Gebruikers instellingen > Gebruikers profiel > Gebruikers profiel backup > Backup maken
Deze backup kun je namelijk terugzetten mocht er iets met je instellingen gebeuren.

De EV checklist

Dit is een overzicht van handige items voor jou als EV-rijder.
Checklist:
  • USB-Stick 64GB (Neem een snelle, betrouwbaren stick. Dit is namelijk voor updates)
  • Een 2-in-1 of 3-in-1 USB kabel die geschikt is voor zowel Android Auto als Apple Carplay. Klik hier
  • Microvezeldoekje
  • Milieusticker als kenteken bekend is Duitsland & Frankrijk
  • OBDLink CX adapter (Data uit te lezen met telefoon) Extra info
  • Plastic wegwerp handschoen (voor het laden, laadstekkers zijn smerig)
  • Gele parkeerschijf speciaal voor elektro auto's. Klik hier
  • Zaklamp.
  • Wegwerp regenjas.
  • Laadkabels micro-usb, USB-C en Iphone voor passagiers
  • Poetsdoek om de laadkabel schoon te maken bij nat weer een vuile stoep
  • Gele veiligheid hesjes voor iedereen in de auto.

[Voor 232% gewijzigd door Theflying op 19-03-2022 14:40]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesco
  • Nu online
sgouman schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:02:
Prijzen zijn er overigens wel.

EV6 (58kwh RDW) vanaf 44.595
EV6 GT-Line (77.4 kwh RDW) vanaf 56.895
EV6 GT Vanaf 63.595
Ah ja, en ook wat meer specs, verstopt in het reserveringsproces. Fijn dat deze informatie er al wel is. Geen gekke vanaf-prijs trouwens voor de gewone EV6, als het een beetje meezit blijft de 77,4 kWh versie nog onder de € 50.000.

Opvallend in vergelijking met de Hyundai Ioniq 5 is dat de Kia EV6 met de grotere batterij een capaciteit heeft van 77,4 kWh ten opzichte van 73 kWh voor de Hyundai. Kia heeft daardoor ook een wat groter WLTP-bereik van max. 510 km.

Ik heb een lijstje met specs en prijzen toegevoegd in de openingspost.

[Voor 30% gewijzigd door Wesco op 30-03-2021 12:31. Reden: aanvulling]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 13:09
Heb ook een reservering gedaan voor de normale EV6. Hoop dat de basis versie niet teveel aan functies ontbreekt anders wordt het toch iets anders. Maar wat een prachtauto :)

Ik denk aan parkeersensoren en een warmtepomp. Basiskleur vind ik prima, wielen ook.

[Voor 28% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 30-03-2021 12:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Even wat screenshots geknipt en geplakt.

[Voor 92% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 30-03-2021 19:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Jammer genoeg nog steeds geen beeldmateriaal van de kofferbakruimte.
44595 euro voor de EV6 is natuurlijk tactisch gekozen vanwege de subsidie in NL.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 2x 2,5kW lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Freekers schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:29:
Jammer genoeg nog steeds geen beeldmateriaal van de kofferbakruimte.
44595 euro voor de EV6 is natuurlijk tactisch gekozen vanwege de subsidie in NL.
Heb wel iets gevonden over de kofferbakruimte. Zelfs ruimte onder de traditionele ''motorkap''.

Nog een verschil tussen beide auto’s is de interieurruimte, want daar wint de Ioniq 5 het van de Kia EV6. Laatstgenoemde neemt 520 liter mee, waar de Ioniq 5 531 liter tot zich neemt. Met de bank plat past er 1300 liter in de nieuwe Kia. De Ioniq 5 kan dan 1591 liter opslokken. Net als de Hyundai heeft ook de Kia EV6 een frunk in z’n neus. In het geval van de achterwielaangedreven versie past daar 52 liter in. Ga je voor een versie met AWD en dus ook een elektromotor op de voorste as, dan past er nog 20 liter in de neus. Ioniq 5 geeft daar een volume van respectievelijk 57 en 24 liter voor op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 07:58
Nu ik deze heb gezien vind ik de ioniq eigenlijk te retro... Net als bij Tesla (imo) vind ik een gladder en futuristischer ontwerp veel beter bij een EV passen (horen), gewoon omdat het (EV) de toekomst is en ik zelf niet zo van het verleden ben

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefke
Het stuur is echt vreselijk, maar de rest is gelukkig wel zwart/donker. In de Ioniq vind ik dat hele interieur niks met die kille lelijke kleur

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:21
De eerste preview is er:

YouTube: Kia EV6 - Eerste kennismaking

Op foto's vind ik hem net wat lekker smoelen dan in het echt. Nogal veel tierelantijntjes in het design, en futuristische keuzes. Doet voor mij wat afbreuk aan de auto, die verder wel er erg goed uit ziet.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Stefke
Wicked-Game schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:23:
De eerste preview is er:

YouTube: Kia EV6 - Eerste kennismaking

Op foto's vind ik hem net wat lekker smoelen dan in het echt. Nogal veel tierelantijntjes in het design, en futuristische keuzes. Doet voor mij wat afbreuk aan de auto, die verder wel er erg goed uit ziet.
Ik vind het wel mooi, als ik iets een afknapper vind is het een electrische auto die oogt als een ICE. Je krijgt dan van die dingen als nepgrilles, omdat de conservatieven onder ons niet tegen verandering kunnen.
Bijvoorbeeld Audi, ik heb in een Audi e-tron 55 gereden, dat is - vooral van binnen - gewoon een Audi uit...laat ik zeggen...2016, met dito navigatiesysteem (dat dat nog beschikbaar is :r letter voor letter "schrijven" met je vinger :D ). Nergens heb je het gevoel van dat je in "de toekomst" rijdt, behalve dan dat hij electrisch aangedreven is. Dat rijdt verder prima, maar dat is het dan ook wel.
Van buiten ziet het er uit als een auto uit ...2019, dus over een jaar al verouderd.
Mijn god, dat kl5t(4 systeem van Audi zit zelfs in die nieuwe GT etron, je verzint het niet...

Dat is van Tesla nou hetgeen ik wel goed vind (een model S zag eruit destijds als een spaceship, de model 3 van binnen ook), en deze auto vind ik ook futuristisch ogen. Het interieur wat minder futuristisch/meer conventioneel, maar het is in ieder geval veel mooier dan dat van de Ioniq (dat oogt erg goedkoop met die lichte materialen en dat lelijke TFT paneel)

[Voor 7% gewijzigd door Stefke op 15-04-2021 08:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:11
Op de beelden lijken de flippers die ze bijv. bij de e-Niro hebben verdwenen. De Enyaq heeft deze slim gekopieerd. Ben er zelf groot fan van: snel kunnen wisselen tussen regeneratieniveaus. Zou jammer zijn als die er niet op zitten, maakt het rijden weer wat aangenamer. Verder prachtige auto om te zien, ben er heel benieuwd naar. Maar mag nog 2 jaar in elk geval de e-Niro rijden ;).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 10:11
Oow nee op de snelweg is uitrollen fantastisch. Beetje anticiperen op wat er in de verte gebeurt en meer niet. Rijd continu op cruise en haal die er even af om iets te vertragen. Als je dan regeneratie (dit woord kort niet lekker af, regen?) aan hebt staan, moet je dus eerst het pedaal op de juiste stand hebben, om soepel van constante snelheid naar gewoon uitrollen te gaan. Met regeneratie ga je dan opeens veel harder afremmen dan noodzakelijk of wenselijk. Terwijl in de wijk one-pedal drive juist weer super is.

Ik denk dat je het past mist als je het hebt (gehad). Anders wen je gewoon aan een andere manier om jouw eigen rijstijl vorm te geven. Maar ik zou het eens in het e-Niro topic moeten vragen hoeveel gebruikers het nooit gebruiken en hoeveel continu. Ik rem eigenlijk bijna alleen nog maar met mijn handen, ook tot stilstand. Heel comfortabel. Vond dat juist zo'n enorme slimmigheid van een EV die niet van de grond af als EV is gemaakt.

[Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 16-04-2021 22:21]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:48
Stefke schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:38:
Die begrijp ik ook niet goed. Ik heb ook een paar weken in een tesla gereden en ik vind het maximaal regeneren (en dus remmen met het gaspedaal) fantastisch. Die flippers zouden voor mij geen enkele toegevoegde waarde hebben. Waarom zou je regeneratie op een lagere stand willen zetten?
Het lijkt mij een kwestie van wennen aan 1 pedaalbediening?
Bij een Tesla is (itt meeste andere EV's) het rempedaal niet gekoppeld aan regeneratie. Bij een Tesla wil je uit het oogpunt van efficiëntie dus inderdaad regeneratie zo hoog mogelijk hebben staan om zo min mogelijk de mechanische rem te gebruiken.

Bij de meeste andere auto's kan je ook gewoon het rempedaal gebruiken om te regenereren. Het is dan dus ook prima mogelijk regeneratie uit te zetten en met het rempedaal te regelen.

Regeneratie wint energie terug tov het gebruik van mechanische rem. Dit is echter een proces dat verliezen kent, het meest efficient is dus om regeneratie te minimaliseren en uit te rollen wanneer dat kan. In mijn ervaring is dit met "default coasten" makkelijker. Uitrollen gaat vanzelf en regenereren is een bewuste actie (ipv andersom).

Als je niet zo om de efficiëntie geeft is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik automatische regeneratie/one-pedal heel zenuwachtig rijden. Ik gebruik het op mijn Ioniq eigenlijk nooit en schakel hoogstens even met de flippers in sommige gevallen.

Het ontbreken van flippers zou ik jammer vinden maar geen breekpunt. Het ontbreken van een optie tot 0-regen (zoals Tesla) zou voor mij reden zijn de auto niet te overwegen.

[Voor 5% gewijzigd door assje op 22-04-2021 07:43]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• X-t-r-e-m-e
Werkende link naar prijslijst en standaard uitrusting.

https://www.kia.com/conte...1555477&M_BT=632701692611

[Voor 8% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 22-04-2021 17:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:50
Iemand al bekend wat de leaseprijzen zijn?
Werkgever wilt snel bestellen maar het is nu wachten op de leaseprijs.

Ik mag tot 750 euro o.b.v 35.000km per jaar en 48 maanden. De E-niro valt in het leasebudget en ze zijn even duur. Dus ik hoop zo dat het lukt.

[Voor 39% gewijzigd door sgouman op 27-04-2021 10:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

Peetman

Tjah....

Wij hebben afgelopen weekend onze handtekening gezet voor de aanschaf. Was nog wel even twijfelen of we zo'n uitgave wilden doen voor een auto die we nog niet eens hebben kunnen zien. Maar dit wordt onze 3e Kia en de huidige en de vorige zijn beiden prima bevallen. Ook nog een ritje in een e-niro gemaakt om te kijken hoe het elektrische rijden beviel.

Voor een EV6 Plus gekozen in de kleur Gravity Blue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mausinho
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08:55
@Peetman Dan is jouw dealer wat sneller dan de mijne. Bij wie zit je als ik vragen mag?

Dapper om nu al blind de knoop door te hakken (dat heet vertrouwen natuurlijk), gefeliciteerd! Persoonlijk twijfel ik nog tussen de EV6 Plus en een Enyaq 80. Wat mij betreft is Kia technologisch een stapje verder en prijstechnisch gunstiger dan de Skoda, maar ik maak me zorgen over de geringe hoogte, zeker na het zien van de reviews van CarManiac en NextMove. Zou toch zonde zijn om straks in een mooie en technisch uitstekende auto te zitten en me dan te moeten ergeren aan het claustrofobische gevoel met mijn hoofd bijna tegen het dak aan te zitten. Ik zal toch eerst in een demo-model willen stappen om de ruimte te ervaren. Ik hoop dat dit snel mogelijk zal zijn.

Heeft iemand overigens iets gehoord over de trekhaak (meerkosten, en of deze afneembaar of wegklapbaar is?)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:54
assje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:29:
[...]

Bij een Tesla is (itt meeste andere EV's) het rempedaal niet gekoppeld aan regeneratie. Bij een Tesla wil je uit het oogpunt van efficiëntie dus inderdaad regeneratie zo hoog mogelijk hebben staan om zo min mogelijk de mechanische rem te gebruiken.

Bij de meeste andere auto's kan je ook gewoon het rempedaal gebruiken om te regenereren. Het is dan dus ook prima mogelijk regeneratie uit te zetten en met het rempedaal te regelen.

Regeneratie wint energie terug tov het gebruik van mechanische rem. Dit is echter een proces dat verliezen kent, het meest efficient is dus om regeneratie te minimaliseren en uit te rollen wanneer dat kan. In mijn ervaring is dit met "default coasten" makkelijker. Uitrollen gaat vanzelf en regenereren is een bewuste actie (ipv andersom).

Als je niet zo om de efficiëntie geeft is het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Zelf vind ik automatische regeneratie/one-pedal heel zenuwachtig rijden. Ik gebruik het op mijn Ioniq eigenlijk nooit en schakel hoogstens even met de flippers in sommige gevallen.

Het ontbreken van flippers zou ik jammer vinden maar geen breekpunt. Het ontbreken van een optie tot 0-regen (zoals Tesla) zou voor mij reden zijn de auto niet te overwegen.
Voor mij is het ontbreken van een echte one-pedal driving mogelijkheid (flippers zijn immers pedalen voor je handen) eigenlijk wel een dealbreaker.
Ik rij nu 2 jaar in een tesla model 3 en ik wil niet meer zonder die functie rijden. Je went er in een paar dagen aan en daarna is het gebruiken van de rem echt iets wat je max een paar keer per maand doet. Je hoeft je voet dus niet meer te verplaatsen (poeh, dat was zooo heftig altijd, jaja first world problems…).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:50
JLC7 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:48:
[...]

In onderstaande video zegt de beste man rond 0:20 dat hij in Breukelen is. Blijkbaar staat daar dus een demo ev6?

YouTube: Hyundai Ioniq 5 VS. Kia EV6 | De IDEALE Gezins-EV's? | HUGE Car Guy
Dat is kia nl hoofdkantoor. Mag je niet zomaar naar binneb helaas.

• JT900
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:18
Hij stond inderdaad in Breukelen , maar is blijkbaar al terug op rondreis in Europa. Dus ook nie meer te bezichtigen volgens Kia.

Ik rij nu ook met de Kia optima sw phev, super tevreden van maar ik wil een volwaardig EV nu. Ik heb er nog 2 op de lijst: de Q4 en de enyaq. Ook hier alleen maar de enyaq in het echt te bewonderen.

Maar als je dan alle specs naast elkaar legt komt die Kia er toch het beste uit, voor mij dan toch.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
Carman1971 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:31:
Ik had het niet over het type /model op zich. Maar dan over budget. Voor 55 K kan ik een Audi Q4 40 etron configureren naar mijn zin incl 5 jaar garantie. Bij EV is de prijskloof tussen premium en niet premium klein.
Waarbij je bij Audi veel beter de opties die je wil er kan uitpikken en de prijs drukken. Bij Kia is er niks te kiezen op de basisversie en daarna ben je beperkt tot een aantal pakketten.
Wat is tegenwoordig premium, ik zie de EV6/Ioniq5 als de betere auto in vergelijking tov Tesla of de Audi.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:29
EV6 (lease) nu te configureren via de Athlon site. Dealer heeft ook gebeld inmiddels

Acties:
  • +2Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Als je als ondernemer zakelijk least krijg je ook nog bijtelling om je oren. Je kan dan wel de leasekosten aftrekken van de belasting. Even kijken of dat opweegt tegen elkaar. Anders prive leasen heb je geen bijtelling maar kan je de kosten ook niet aftrekken.

Zelf zou ik als ondernemer voor financial lease gaan. Je kan de rente voor de lening aftrekken, verzekering, stroomkosten, en de auto afschrijven. Dat weegt wel op tegen 12% bijtelling dit jaar. Tezamen met de MIA SEBA moet dat redelijk voordelig uitpakken tov zakelijk of private lease.

Maar ik moet het nog even nader bekijken hoor :)

Nadeel van financial lease is alleen dat je bijtelling gewoon door loopt. Dus of verkopen na 5jr of door blijven rijden. Alleen is de auto dan fiscaal niet meer 'interessant' omdat je bijtelling na 5jr niet hoger is als de werkelijke kosten. Dus je aftrek van de kosten is dan even hoog als de bijtelling.

Auto overzetten naar prive kan niet zomaar. Alleen als je de auto verkoopt, een nieuwe koopt en deze zakelijk of prive kenmerkt. Of je koopt een nieuwe zakelijke auto en zet de huidige zakelijke auto over naar prive. Dan moet je wel over de taxatiewaarde btw betalen en inkomstenbelasting over de taxatiewaarde.

[Voor 33% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 07-05-2021 23:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sbin
Dat mat grijs is toch wel erg sjiek..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 22:18
Klopt en de e-Niro is een fijne auto. Heb er een jaar in gereden maar geen trekhaak en snelladden is ook beperkt. Die 205pk heb je bij een niro niet eens nodig maar maakt hem wel lekker vlot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
EV6 is wel echt groot, is eigenlijk wel echt een ander segment dan de Niro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Laatst online: 08:14
assje schreef op maandag 10 mei 2021 @ 07:33:
EV6 is wel echt groot, is eigenlijk wel echt een ander segment dan de Niro.
Jep daar ben ik het ook wel mee eens.

Tevens is de EV6 als elektrische auto ontworpen en de niro niet.
De Niro is er ook als benzine en hybride.
Niet dat dit perse slecht is, maar had wel van de verkoper bij de dealer begrepen dat je met een niro bijv. (vooral in het begin) veel wielspin hebt op de voorwielen (omdat deze voorwiel aangedreven is).
Dus veel pk's op de voorwielen, maar daar ligt niet veel gewicht zodat het goed op de weg komt.

De EV6 heeft altijd achterwiel aandrijving, dus die kan beter zijn pk's kwijt.

Tevens is de auto volgens mij een stuk langer en breder.
Of wel, naar mijn inziens een ander segment.

En je hebt natuurlijk het snelladen wat echt aanzienlijk sneller is. Maar ja, als je nooit snellaad (of bijna nooit), dan hoeft dat niet iets te zijn om het de meer prijs waard te vinden.

Ik denk dat je de EV6 eerder zou moeten vergelijken met:
  • VW ID4
  • Skoda enyaq
  • Audi Q4 etron
Ik heb de keus met name gemaakt om het trekgewicht.
Als je een caravan hebt van 1500Kg (max), dan heb je maar een paar EV's die dat kunnen.
En dan was eerder de model Y de enige die dan ook nog een beetje betaalbaar was (etron, EQC en model X kunnen dit ook trekken, maar kosten allemaal ruim 70K a 80K).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sbin
stimpyrulez schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:21:
[...]

Ik denk dat je de EV6 eerder zou moeten vergelijken met:
  • VW ID4
  • Skoda enyaq
  • Audi Q4 etron
Ik heb de keus met name gemaakt om het trekgewicht.
Als je een caravan hebt van 1500Kg (max), dan heb je maar een paar EV's die dat kunnen.
En dan was eerder de model Y de enige die dan ook nog een beetje betaalbaar was (etron, EQC en model X kunnen dit ook trekken, maar kosten allemaal ruim 70K a 80K).
Idd, dat was precies mijn shortlist. De EV6 is veruit de "modernste" in het lijstje (anderen allemaal op hetzelfde VW platform met mi. inmiddels al een beetje verouderde techniek en ook nog geen modellen met AWD).
De 1600 KG trekgewicht is mooi meegenomen, maar ik vrees dat de effectieve range met sleurhut dermate dramatisch is dat dat hem niet gaat worden. Om nog maar niet te spreken over het manouvreren om te laden met aangekoppelde caravan.
Wel volledig self supporting op de camping als je met V2L je caravan aan de auto hangt .. Tot die leeg is dan. 8)

[Voor 5% gewijzigd door sbin op 10-05-2021 13:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-06 14:19
JLC7 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:20:
[...]

Nice. Athlon heeft alleen nog zakelijk lease openstaan als ik het goed zie.

Is er iets te zeggen over typische verhouding zakelijke lease prijzen vs private lease prijzen? Dat is wel meer dan 21% btw kan ik mij voorstellen?
Bij Leaseplan kan alleen de 58KWH versie samengesteld worden, van de grotere accupakketten hebben ze nog niet alle gegevens. Als grootste leasemaatschappij van NL, terwijl andere leasemaatschappijen alle versies al wel online hebben staan. 8)7

Ik zit erg te twijfelen tussen de EV6 of toch maar voor de Enyaq gaan (ook geen straf op zich maar de techniek van de KIA heeft mijn voorkeur).

Is er al meer bekend over de levering van de KIA en of deze al op begint te lopen? Voor de Enyaq wordt het al bijna 2022 en daar zit ik ook niet op te wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
Gisteren heb ik contact gehad met de dealer. Deze week kunnen alleen nog mensen met een reservering bestellen. Vanaf volgende week maandag weten ze hoeveel auto's er over zijn en dan kunnen mensen zonder reservering bestellen. Mijn dealer zegt dat je echt deze maand moet bestellen wil je nog dit jaar rijden. Eigenlijk was het advies volgende week te bestellen. Mocht de levering toch niet dit jaar worden dan kun je de bestelling wel annuleren. Voor mij is het nu even afwachten of ik de financiering rond krijg omdat ik een startende ondernemer ben, ik heb de aanvraag gedaan voor de Plus AWD in mat grijs.

Ik heb als alternatief ook de Skoda Enyaq maar daar moet je ook nu al bestellen wil je zelf iets kunnen samenstellen. Mogelijk dat er in september nog wel voorraadmodellen zijn maar dat is afwachten. En als ik de configuratie bekijk is de Skoda duurder.

De ID4 valt voor mij af vanwege die touch knoppen op het stuur en het interieur is ook niet echt mijn ding. Ik heb ook proefgereden in de Polestar 2, qua rijden ook een zeker een fijne auto maar achterin vrij laag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stimpyrulez
Freezhost schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:22:
De ID4 valt voor mij af vanwege die touch knoppen op het stuur en het interieur is ook niet echt mijn ding. Ik heb ook proefgereden in de Polestar 2, qua rijden ook een zeker een fijne auto maar achterin vrij laag.
Ik heb ook een proefrit gemaakt in de polestar.
Persoonlijk vond ik hem niet echt fijn rijden.
Ik vond hem best gehorig qua wind en banden ruis.

Tevens was de kofferbak best wel klein.

Daarna gereden in de XC40. Deze vond ik persoonlijk beter rijden, maar daarvan vind ik de range weer te slecht.

Ach ja, blijft lastig kiezen.

Maar denk dat ik nog steeds een goede keus heb gemaakt met de EV6.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
Tesla Model 3 heb ik ook overwogen. Rijden is super maar qua uiterlijk niet echt mijn ding, en ik mis bijvoorbeeld het scherm achter het stuur, kan daar niet echt aan wennen. Daarnaast zijn er toch wel issues met de kwaliteit maar het is zeker het overwegen waard.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Ik ben afgehaakt. Ze konden niet garanderen dat mijn reservering dit jaar geleverd werd. Daarnaast kon ik de auto niet bezichtigen of het interieur proberen en blind kopen gaat mij iets te ver.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
Ja dat lage dak is bij de Polestar 2 ook, dat zijn dingen die ik eigenlijk wel even in de showroom wil testen. Nu daadwerkelijk bestellen betekend in mijn geval ook binnen drie maanden de MIA/VAMIL aanvragen en als dan toch blijkt dat hij niet meer dit jaar geleverd kan worden heb ik toch wel pech.

Edit:
Zojuist de dealer gesproken, er kwam net een update binnen. Het is vanaf nu mogelijk de auto onder voorbehoud te bestellen. Je kan er dan onder bepaalde voorwaarden toch nog vanaf zien.

Edit:
Besteld onder voorbehoud: GT-line RWD in de mat zilver _/-\o_

[Voor 30% gewijzigd door Freezhost op 18-05-2021 17:40. Reden: besteld]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• granturismo5
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 21:35
stimpyrulez schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:44:
[...]

Als je een reserveringsnummer hebt (dus 100 euro aanbetaald) dan heb je volgens mij die garantie wel.
Weet alleen niet hoe hard de EV6 verkopen in NL gaan.
Volgens mij waren er 1500 of zo iets beschikbaar voor dit jaar.
Maar ja, als die allemaal nog niet weg zijn dan neem ik aan dat ze de garantie kunnen geven.

En als je vaste dat niet wil doen en de andere wel (om de hoek), dan was mijn keuze wel snel gemaakt.
Punt is dat er waarschijnlijk geen keuze is, het is verplicht vanuit de werkgever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JT900
Vandaag ook de EV6 RWD GT-line besteld bij de dealer met prereservatie.
Nu aftellen en hopen dat Kia wat chips op voorraad heeft 😅, want volgens de dealer gaat het snel met de bestellingen.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stimpyrulez
Van het weekend nog gebeld door de Kia Dealer.

Ging over de lak keuze: mat grijs.

Ik had het er al over gehad toen ik er was en gevraagd hoe je die moet 'onderhouden'.
Nu hadden ze blijkbaar daar meer info over en je kon dus nog beslissen om de kleurkeuze aan te passen.

Nadeel t.o.v. normale lak is:
  • wordt geadviseerd niet door de wasstraat te gaan
  • krasjes zie je blijkbaar sneller
  • moet speciale shampoo/wax gebruiken
Persoonlijk wist ik al wel dat er wat extra 'werk' zit aan een matte lak. Dus ja, ik heb de kleur keuze zo gelaten.

Had nog gevraagd naar de 'leverdatum'.
Hij gaf aan dat deze een beetje schommelde tussen ergens in september en 4 oktober.
Dus ja, ik zie het wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freezhost
De configurator staat inmiddels online https://www.kia.com/nl/ki...ine-showroom/#/trims/ev6/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stimpyrulez
In deze review is volgens mij de beste man 1,87m (6ft 2).

Rond de 8min zit hij achterin en blijkbaar vind hij de hoofdruimte mee vallen.

Rij testen zijn er nog niet nee.
Ben ook benieuwd als deze uitkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stimpyrulez
Wel handige link met zeer uitgebreide lijst met alle opties die op de verschillende types zitten:

https://www.kia.com/uk/new-cars/ev6/specification/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anoniem: 455473
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Net de Kia dealer bij mij in de buurt even gebeld, hij had al een lange lijst van mensen die in de EV6 een proefrit wilde maken.

Hij verwacht zijn demo model in juli binnen te krijgen.

Ben benieuwd :)

Zelf heb ik een EV6 GT op het oog, dat ik even moet wachten is dan even niet anders.

(x-post elektrische auto's topic)

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 21-06-2021 13:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik meld mij ook in dit topic :)

Vorige week de KIA EV6 GT-Line mat grijs besteld. Dealer hoopte september/oktober nog te kunnen leveren.
Ik ga er maar vanuit dat het oktober/november wordt.

Ze gingen ook meteen uitzoeken of ze caravanspiegels erbij konden leveren. Als ik zo de foto's zie, lijken de spiegels wat anders gevormd te zijn. Merk dat nu ook bij de Opel Astra die ik rij, dat daar speciale spiegels bijgeleverd moesten worden.

Nu maar wachten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wesco
  • Nu online
stimpyrulez schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Dit staat in hetzelfde stukje

[...]
Iets lager op die pagina staat nog dit:
Gratis jaarabonnement bij reservering
De Kia EV6 is sinds kort te reserveren. De eerste 1.000 Nederlanders die nog vóór 30 april een reservering plaatsen, profiteren niet alleen van de mogelijkheid om als eerste te kunnen bestellen, maar hoeven ook een jaar lang geen abonnementskosten voor het Kia Power Package te betalen. Deze exclusieve club krijgt eveneens tegen scherpe tarieven toegang tot een laadnetwerk met meer dan 200.000 Europese laadpunten. De voordelen gelden ook voor de EV6 GT die vóór 30 april wordt gereserveerd en vóór 31 december 2022 definitief wordt besteld.
Dus dat jaarabonnement was gratis bij reservering voor 30 april, voor de eerste 1000 Nederlanders. Weet niet of die limiet van 1000 gehaald is, ik vermoed van niet.

Voor de rest wordt het dus rekenen hoeveel je verwacht te snelladen bij Ionity in een jaar, want je zult wel niet een 1-maandabonnement kunnen nemen voor de vakantie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

De Kia dealer was vandaag uitgenodigd om de EV6 in Breukelen te bekijken. Die schijnt er dus nu weer te staan. Mijn contactpersoon daar had mij beloofd om meteen wat foto's te maken en deze door te sturen naar mij.
Die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 455473
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Zo mooi dat uiterlijk, maar wat heb ik toch een hekel aan stof. Geef mij maar hoogwaardig leder (natuurlijk zonder gemaakt te zijn van een dood dier. ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
Mister I schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 20:57:
De Kia dealer was vandaag uitgenodigd om de EV6 in Breukelen te bekijken. Die schijnt er dus nu weer te staan. Mijn contactpersoon daar had mij beloofd om meteen wat foto's te maken en deze door te sturen naar mij.
Die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden :)
Ik geef eigenlijk niet zoveel om auto's, vind het onzin iets wat prima is te vervangen (Ioniq) en ben eigenlijk niet van plan ooit een nieuwe auto te kopen (liever als de kop eraf is).

Toch kriebelt het met deze EV6 echt wel een beetje, wat een fantastisch apparaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stimpyrulez
Volgens mij ook het eerste youtube filmpje gevonden van een (soort van) review.
Denk dat koreaans of zo, maar wat maken die slechte filmpjes zeg.... :P

Wel zie je hem een mooi stukje de bocht door driften.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

Peetman

Tjah....

JT900 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 07:47:
Kreeg ik gisteren een mail met de melding dat Kia de 100€ prereservatie gaat terug betalen.
Ik heb wel een gt-line besteld, beetje vreemd. Zijn er nog die de 100€ terug krijgen?
Ik heb het geld ook terug. Dat was sowieso de bedoeling, dat je dat ging terugkrijgen. Is volgens mij bedoelt om een drempeltje op te werpen zodat er niet een hoop onzin reserveringen gedaan worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06 22:10
De leaseprijzen bij Kia zijn bekend: instappen vanaf 579 per maand :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:33
De (hyundai) dealer....

Ioniq 5 bij 48mnd/20.000km: 780,-
EV6: bij 48mnd/20.000km: 679,-
beiden in de basis uitvoering.

en waarom zou ik moeten kijken naar de grotere accu's? heb ik niet nodig.

[Voor 83% gewijzigd door Motorfret op 19-07-2021 13:33]

19200W solar, Hyundai Ioniq 28kw. Lead, follow, or get the hell out of my way....!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stimpyrulez
Blijkbaar wordt de WLTP afstand nog iets hoger

https://www.techradar.com...its-even-left-the-factory

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-05 19:49
HollovVpo1nt schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:24:
Ahh kijk, een EV6 topic. Ik ben mij ook aan het oriënteren en dit zijn de laatste 4 die in mijn lease budget passen:
Mercedes EQA
Skoda Enyaq
Hyundai Ionic 5
Kia EV6

Voordeel EV6: super snel laden waardoor de 58kw variant ook aantrekkelijk wordt. Ik kan alleen niet zo goed vinden wat de standaard opties zijn van de EV6. Ben vooral benieuwd of die een AR display heeft met navigatie, parkeer sensoren en camera's en of het panorama dak open kan.
Zoekfunctie gebruiken doet wonderen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09

HollovVpo1nt

I like gadgets

Poeh dat wordt nog een lastige keuze. Ik denk dat de EV6 en Ioniq 5 een stuk toekomstbestendiger zijn dan de EQA en de Enyaq vanwege het sneller kunnen laden en standaard zijn ze ook een heel stuk rijker uitgerust. Ioniq 5 ga ik binnenkort maar eens aanschouwen in levende lijve, jammer dat het bij de EV6 nog niet kan :(.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-06 11:29
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:00:
Poeh dat wordt nog een lastige keuze. Ik denk dat de EV6 en Ioniq 5 een stuk toekomstbestendiger zijn dan de EQA en de Enyaq vanwege het sneller kunnen laden en standaard zijn ze ook een heel stuk rijker uitgerust. Ioniq 5 ga ik binnenkort maar eens aanschouwen in levende lijve, jammer dat het bij de EV6 nog niet kan :(.
Same here. Kia en Hyundai hebben een voorsprong mbt 800V laden en 'bang for the buck'.

Ik vind de Kia EV6 mooier dan de Ioniq 5, dus ik kijk met heel veel interesse naar de prijsstelling van de EV6.

Zou de eerste keer worden dat ik een nieuwe auto ga kopen (of private leasen), tot nu toe altijd 2de hands gekocht, maar de 2de hands markt voor dit soort auto's gaat nog jaren duren vrees ik.

Maar de Koreanen zitten er goed in. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 23:31

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:50:
[...]

Jammer dat je dit denkt. Het is namelijk echt niet zo als je beschrijft. Had je ook geen eigen laadpaal?
Eigen laadpaal is lastig omdat ik geen eigen oprit heb. Heb wel publieke laadpalen bij mij om de hoek staan maar ook die staan regelmatig vol.

Was laatst gaan hiken bij Rurberg, twee oplaad punten en beide defect.
Afgelopen weekend naar Thermaalbad Arcen. Twee of vier oplaad punten, allemaal in gebruik.
Vanochtend bij de datacenter, "weet niet of ze het vandaag doen" maar gelukkig deden ze het.
Binnenstad Eindhoven (waar ik woon) ook weinig oplaadpunten en ze zijn vaak in gebruik.
Dit zijn voorbeelden van afgelopen twee weken.

http://www.Twitter.com/Xmoo

• KeiFront
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:07
Bedankt, ik heb gisterenavond nog een video gevonden hier komt de kleur (runway red) beter tot zijn recht YouTube: 기아 EV6 GT-Line 외관 둘러보기

En ja dat bruine interieur is veel mooier, hopelijk valt het zwart witte interieur beter mee als je het in het echt ziet.

[Voor 3% gewijzigd door KeiFront op 29-07-2021 10:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19
Ik ben niet van plan nu te bestellen, koop ook eigenlijk nooit nieuw, maar de laatste tijd eerder met 7-12 maanden erop - bv. demo auto van dealer. Onze e-Soul bevalt ontzettend goed, maar dit zou een goede opvolger kunnen zijn. Voor de range zou ik het volgens mij niet hoeven doen, maar snelladen, ruimte/comfort en trekgewicht zijn wel interessant. Hier in tegenstelling tot veel anderen geen auto van de zaak of leasing - daarentegen dan ook niks met bijtelling te maken.

Import van EVs: momenteel te koop via autobedrijf subsidie mogelijk

• AnotherFruitcake
  • Laatst online: 09:44
Ook veel interesse in de EV-6. Ik heb proefgereden in een Ioniq5 AWD en vond dat heerlijk rijden, met de kanttekening dat ik de stoelen niet heel fijn vond zitten. Wel voldoende ruim en lekker vlot. Het witte interieur vond ik iets te licht en onhandig en ik vind de Kia er op de foto's mooier uitzien dan de Hyundai. De 12e zie ik hem voor het eerst live. Ik heb ook proefgereden in een Model 3 SR, die ik erg fijn vond rijden en rijd vandaag met de Mach-E. Ik vond de ID4 er wat kinderachtig uitzien van binnen en vond de even dure Enyaq veel mooier, maar een aangeklede ID4 GTX met wat opties is even duur als een EV-6 GT en dat zal voor de Skoda ook wel gaan gelden.

Dit zijn de auto's die ik nu op mijn short-list heb staan : EV-6 GT-Line of GT, Model 3 LR of Performance (al voldeed de SR eigenlijk prima) en Ioniq5 Lounge AWD. Een Enyaq "GTX" zou ik ook serieus bekijken - al vind ik de oplaadsnelheden van de VW en Skoda nu al verouderd. Zijn er opties die ik mis? Een Model Y is me net te duur (ik moet de auto zelf betalen).

[Voor 3% gewijzigd door AnotherFruitcake op 02-08-2021 09:56]

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

grotegok schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:07:
Ik maak mij een beetje zorgen of mijn bestelde EV6 echt dit jaar geleverd gaat worden. Wat denken jullie?
Dealer heeft bij mij aangegeven dat ze eind september of oktober willen leveren.

Ik ga 19 augustus de EV6 bij de experience days van Kia in het echt bekijken. Ben heel benieuwd :D

• KeiFront
Franciesco schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:55:
[...]

Staat ook ergens de functionaliteit van die matrix koplampen beschreven?
Ik weet niet hoe goed je Koreaans is maar vanaf 02:05 wordt hier het Intelligent koplampsysteem (IFLS) systeem uitgelegd. Meer informatie over de Matrix LED-koplampen vindt je hier helaas in het Noors gebruik even google translate.
grotegok schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:07:
Ik maak mij een beetje zorgen of mijn bestelde EV6 echt dit jaar geleverd gaat worden. Wat denken jullie?
Lease maatschappij gaf mij een datum van midden November (lease maatschappij heeft pas 2 weken geleden mijn auto besteld eerder was de indicatie Oktober). Kia/Hyundai heeft op dit moment geen probleem met chip tekorten een paar jaar geleden heeft Kia/Hyundai al de nadelen van just-in-time ervaren men heeft daar toen lessen uitgetrokken, dit is een van de redenen waarom men geen productie problemen ondervindt.

[Voor 36% gewijzigd door KeiFront op 02-08-2021 20:50]

• JT900
Ik kon wat betreft de kleuren ook nie vrij kiezen in België. Ik wou hem in het Urban Yellow. Eens een keer een vrolijke kleur op de weg.
Maar dat kon niet op de GT-line.
Dan maar het Yacht blue genomen.

Gisteren de live experience via videocall gedaan. Vanachter de laptop werd de EV6 gepresenteerd en kon je vragen stellen. Het was 1 op 1 dus niet met 50 in de sessie. Werkte aardig en de dame was heel vriendelijk, zo vroeg ik naar de afmeting van de buitenspiegels omdat ik mijn optima sw phev maar nipt in de garage kreeg. Ze haalde er direct een meter bij en begon te meten. Ik krijg hem dus niet in de garage 🤦‍♂️.

Op levertijden werd vakkundig geantwoord met dat kunnen we op deze moment nog niet met zekerheid meegeven.

• Freezhost

• KeiFront
Nog even video van Runway Red GT-Line (zonder sunroof) YouTube: 2022 KIA EV6 'GT-Line' AWD EXTERIOR/INTERIOR Walkaround 2022 기아 EV6 ...

Ben nu toch tevreden met mijn kleur keuze, morgen ook even naar de roadshow om EV6 in real life te zien.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Freezhost schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:17:
Iemand hem inmiddels al in het echt gezien? Wat is de eerste indruk? In het echt is het toch altijd weer anders dan van filmpjes en foto's. Zo zag ik laatst de Ioniq 5 en die vond ik best mooi terwijl ik bij de foto's en filmpjes dacht mwah niet echt mijn ding.

Mijn dealer heeft pas in september die Kia Experience gepland staan.
Ik ga hem vanavond bekijken. Waar ik met name benieuwd naar ben:
- Hoe lelijk is die achterkant nou écht
- Hoe is de zithoogte (ik hou wel van een hoge zit)
- Hoe glossy is het interieur
- Hoe 'cockpit-achtig' voelt het interieur. Dat is mijn grote kritisch op de Ioniq 5. Van buiten strakke, stoere bak. Van binnen een fiat multipla.

In mijn hoofd heeft de EV6 grofweg het contour formaat van een I-Pace.

Zijn er dingen waar jullie benieuwd naar zijn? Dan let ik daar extra op.

[Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 05-08-2021 15:31]

• Franciesco
  • Laatst online: 23:25
Leuk dat je vanavond gaat kijken HollovvVpo1nt! Ik ben benieuwd naar je indrukken.

Ik probeer binnenkort (volgende week?) ook te gaan kijken. Naast de algehele looks (persoonlijk uiteraard) ben ik ook benieuwd naar de kwaliteitsindruk die het interieur maakt. Ik rijd al behoorlijk wat jaren een BMW en ben, al zeg ik het zelf, daardoor best verwend met de afwerking, maar ook met b.v. het infotainment systeem etc. De responsetijd en bedieningsgemak van het infotainment systeem is dan ook iets waar ik naar probeer te kijken.

Mbt zithoogte hoop ik juist dat er meer een sedan/station/hatchback achtig gevoel is dan die van een SUV. Ook hoop ik dat de zitting kan kantelen (denk het wel?) voor meer steun van de bovenbenen.

Daarnaast is voor mijn prive gebruik het kofferbak belangrijk: ik wil daar fatsoenlijk een hondenbench in kwijt kunnen. Waarbij de hond het liefst ook nog enigzins naar buiten kan kijken. De afmetingen van het kofferbak heb ik al redelijk goed kunnen vinden in de diverse Youtube filmpjes, maar de hoogte en de schuin aflopend achterkant bepalen voor een belangrijk deel of een bench wel/niet goed past. Dat blijft op video erg lastig te beoordelen. Een lage (hooguit enkele centimeters) tildrempel lijkt de EV6 ook te hebben, maar ook dat wil ik graag ff checken.

• xsive
  • Laatst online: 23-06 17:04
HollovVpo1nt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Ik ga hem vanavond bekijken. Waar ik met name benieuwd naar ben:
- Hoe lelijk is die achterkant nou écht
- Hoe is de zithoogte (ik hou wel van een hoge zit)
- Hoe glossy is het interieur
- Hoe 'cockpit-achtig' voelt het interieur. Dat is mijn grote kritisch op de Ioniq 5. Van buiten strakke, stoere bak. Van binnen een fiat multipla.

In mijn hooft heeft de EV6 grofweg het contour formaat van een I-Pace.

Zijn er dingen waar jullie benieuwd naar zijn? Dan let ik daar extra op.
Ben er ook vanavond om 19u, nagenoeg dezelfde vragen 😁

De Hyundai is velen malen indrukwekkender in het echt dan op foto's/video's. Hopelijk geldt dat ook voor de EV6.

Ben vooral benieuwd of we in NL echt geen bruin vegan leder kunnen krijgen.

Hoe wezenlijk anders zijn de lampen op de EV6 plus t.o.v. de GT-Line. Het dynamische lijkt me zuiver een softwarematige instelling.

Hoop sowieso dat er zowel een gewone als een GT-line staat. Vrees voor alleen een GT-line. Over een paar uurtjes weten we het!

P2 MY22 LRDM Magnesium

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 19:40
xsive schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Ben er ook vanavond om 19u, nagenoeg dezelfde vragen 😁

De Hyundai is velen malen indrukwekkender in het echt dan op foto's/video's. Hopelijk geldt dat ook voor de EV6.

Ben vooral benieuwd of we in NL echt geen bruin vegan leder kunnen krijgen.

Hoe wezenlijk anders zijn de lampen op de EV6 plus t.o.v. de GT-Line. Het dynamische lijkt me zuiver een softwarematige instelling.

Hoop sowieso dat er zowel een gewone als een GT-line staat. Vrees voor alleen een GT-line. Over een paar uurtjes weten we het!
Kun je wat foto's delen ? :) we kunnen "pas" 23 augustus....

• KeiFront
Korte samenvatting van mijn ervaring.

Er stond een zwarte GT-Line AWD, helaas had dit preproductie model geen schuif-/kanteldak. Er waren hier en daar een paar kleine foutjes te zien in de afwerking niet verrassend voor een preproductie model. Bijvoorbeeld in de koffer en bijvoorbeeld de A-stijl was het duidelijk te zien dat het plastiek van preproductie-kwaliteit was.

Verkoper melde dat de afwerking van bijvoorbeeld de A-stijl hetzelfde zou zijn als de afwerking van de nieuwe Kia Sorento die in de toonzaal stond. De afwerking van de Sorento was zeer degelijk.

Negatieve puntjes:

- De frunk van de AWD is klein maar dat is te verwachten vanwege de extra elektro motor, net groot genoeg voor laadkabels. Gelukkig RWD model gekozen vanwege extra bereik.
- Zetelbekleding is oké, kwaliteit is goed maar kleur bevalt me persoonlijk niet, had liever echt leder gehad in een andere kleur. Kan ook zijn omdat de zetelbekleding die ik nu heb zeer mooi is en passagiers altijd complimenten geven over de bekleding ik weet het ik mag een Kia niet vergelijken met een Lexus ;).

Neutraal:

- Afwerking moeilijk te beoordelen op een preproductie model. Maar toch positief verrast.
- ‌De zwarte kleur toont de vormen en het lijnenspel van de auto niet voldoende had misschien ook wel te maken met het artificiële licht.
- De neus was korter dan verwacht.

Positieve punten

- Cockpit en bedieningselementen zijn overzichtelijk op het eerste zicht.
- Bestuurders ruimte, ik ben 190 cm groot en heb vooraan nog +-10 cm hoofdruimte over.
- Passegierruimte meer dan voldoende. En blijkbaar heeft het uiteindelijke productiemodel nog iets meer ruimte en nog extra USB-aansluitingen, etc.
- Kofferruimte meer dan voldoende duidelijk meer ruimte dan in een Mach-E of Polestar 2, etc.
- De achterkant valt in het echt veel beter mee dan verwacht.

Eind conclusie: best wel tevreden met mijn bestelling (GT-Line RWD).

Paar foto's:

[Voor 43% gewijzigd door KeiFront op 05-08-2021 21:00]

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Volgens mij zijn wij elkaar net ontlopen, ik zat ook in de groep met de oudjes op de eerste foto :P

Mijn indruk:
- Algemene vorm: neus korter dan ik dacht.
- Achterkant: vind ik nog steeds een misser, heeft mij niet overtuigd.
- Bestuurderszit: Overzichtelijk en echt cockpit gevoel, precies wat ik miste bij de Ioniq 5.

Ik had gehoopt meer gewowd te worden door de auto, misschien was het de kleur, maar ik vond hem toch niet zo. Ik had hem ook wat groter/aanweziger verwacht. Wat dat batreft is de Ioniq 5 wel wat meer aanwezig. Ik weet het niet. Ben niet super overtuigd.
Mister I schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:06:
Leuk!
Heb je ook nog met de infotainment kunnen spelen? Is het vloeiend? Ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van de camera's en hoe ze werken. Bij de Ioniq 5 zie je beelden als de knipperlichten aangezet worden. Ben wel benieuwd hoeveel de EV6 aan functies heeft overgenomen.
Hebben we niet mee kunnen spelen. De GT-Line en erboven heeft ook zo'n dodehoek camera wanneer je richting aangeeft volgens de brochure.

[Voor 30% gewijzigd door HollovVpo1nt op 05-08-2021 21:10]

• xsive
Falch schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:56:
Heeft de EV6 eigenlijk draadloos Apple CarPlay? Kon het niet terugvinden in de brochure.

Binnenkort maar eens kijken of ik er eentje in het echt kan bezichtigen, ben heel stiekem toch aan het kijken voor 2de elektrische auto (elektrisch rijden bevalt me enorm). EV6 staat op de shortlist, maar de achterkant vind ik op plaatjes ook niet mooi.
Tot nu toe alleen bedraad

P2 MY22 LRDM Magnesium

• xsive
Walk around video:
YouTube: Kia EV6 GT-Line Prototype Black Netherlands reveal Aug 5th 2021 walk...

Samenvatting bevindingen voor mij:
+ Stuur mooier in het echt en bediening op stuur voelt zeer goed aan (niet die touch ellende van VW)
+ Airco/Radio bediening in midden paneel top! Voelde precies aan zoals je het wilt
+ Fijn de tiptoetsen bij de hand voor stoelverwarming, stoelventilatie en stuurwielverwarming. (Gemis bij de IONIQ5)
+ Voorstoelen uiterst naar achteren, nog riant zitten achter (ben zelf 1.86m)
+ Stoelen zaten goed
+ Middenconsole alu-look stuk ziet kwalitatief beter uit in het echt
+/- Het is meer een auto met cockpit dan een spaceshuttle. De IONIQ5 is in dat opzicht specialer, maar de KIA praktischer/ergonomischer
+ Top dat ik hem volledig in zwart heb kunnen zien. Dit leek me initieel een goed idee. Nu weet ik zeker dat die lak het niet moet worden, omdat de lijnen van de auto er naar mijn mening niet goed uitkomen zo
- Middenconsole plastic glossy pianolakkerig niet mijn ding
- Dashboard kastje was nog Prototype kunststof, hopelijk in productiemodel beter inclusief bescherming binnenin
- Knipperlichtbehuizing achterop toch net zo kitsj als verwacht, had hoop dat het beter uit zou zien. Het is wel speciaal gedaan verder
- Witte deurpanelen van de GT-Line zie ik liever zwart zoals in de EV6 Plus
- Stoelbekleding van GT-Line niet voor mij, liever de vegan leather van de EV6 Plus
- Suède afwerking zoals op de stoelen, krijgt de GT-Line ook in de deurafwerking. Nog niet kunnen zien in prototype.
- hoogte tussen kofferbakbodem en uitrolbare bagage cover had hoger gemogen, ik denk dat er nog geen rugzak rechtop kan staan eronder. In IONIQ5 is dit overigens nog erger.
- niet weg van navigatie systeem, kwam erg basic over, stapte na afloop weer terug in mijn Peugeot 3008 (2018) en toch meer stylo
- interface was ook belabberd traag. Je verwacht inmiddels toch wel de soepelheid van een smartphone. Dit zou overigens softwarematig worden opgelost.
- Meridian Sound System viel tegen, kan ook aan prototype liggen

Foto's:

[Voor 18% gewijzigd door xsive op 06-08-2021 01:21]

P2 MY22 LRDM Magnesium

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Tja, mijn balans na de Kia gezien te hebben wat betreft auto's die binnen budget vallen:
Mustang Mach-E: Van buiten en van binnen mooi, maar actieradius te laag (SR versie)
Audi Q4 40: De versie die binnen mijn budget valt (standaard) is Audi onwaardig en kaal. Van buiten wel de mooiste EV vind ik.
Ioniq 5: Van buiten Knight Rider, van binnen Desperate Housewifes
EV6: Van binnen Knight Rider, van buiten net niet

Ook een luxeprobleem. De vraag is welk minpunt stoor je je het minste aan t.o.v. de pluspunten.

• Franciesco
Bedankt allen voor de eerste indrukken!

Wat zithoogte betreft: hadden jullie meer het gevoel in een SUV te zitten of was het juist meer sedan/hatchback?

Met betrekking tot het Meridian systeem: wat viel hier aan tegen? En waren er bepaalde equalizer instellingen gedaan die misschien van invloed waren?
Ik zou dit overigens altijd zelf willen beoordelen want in mijn beleving willen mensen over het algemeen b.v. veel te veel laag horen welke helemaal niet in de muziek zit. Ik ben zelf meer van de natuurgetrouwe weergave met de focus op het middengebied en een gedoseerde laagweergave. En hoop dat het Meridian systeem dat kan bieden. Ze zijn niet vor niets een merk wat actief is in de hifi wereld.
Sowieso zou je de geluidskwaliteit beter kunnen beoordelen tijdens het rijden. Achtergrond geluiden door bandenafrol etc. spelen immers bij een auto toch altijd een behoorlijke rol bij het afspelen van muziek.

• xsive
Franciesco schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:17:
Bedankt allen voor de eerste indrukken!

Wat zithoogte betreft: hadden jullie meer het gevoel in een SUV te zitten of was het juist meer sedan/hatchback?

Met betrekking tot het Meridian systeem: wat viel hier aan tegen? En waren er bepaalde equalizer instellingen gedaan die misschien van invloed waren?
Ik zou dit overigens altijd zelf willen beoordelen want in mijn beleving willen mensen over het algemeen b.v. veel te veel laag horen welke helemaal niet in de muziek zit. Ik ben zelf meer van de natuurgetrouwe weergave met de focus op het middengebied en een gedoseerde laagweergave. En hoop dat het Meridian systeem dat kan bieden. Ze zijn niet vor niets een merk wat actief is in de hifi wereld.
Sowieso zou je de geluidskwaliteit beter kunnen beoordelen tijdens het rijden. Achtergrond geluiden door bandenafrol etc. spelen immers bij een auto toch altijd een behoorlijke rol bij het afspelen van muziek.
Hij zat voor mijn gevoel lager dan de polestar 2, wat mogelijk niet eens kan, omdat het dak lager is van de polestar 2. Anyway ik had de stoel wat omhoog gezet, al was het maar zodat de achterpassagiers dan wel hun schoenen onder de stoel kregen.
Ik zat toen in een goede positie achter het stuur, maar vrij dicht tegen het plafond. (1.86m lang)

P2 MY22 LRDM Magnesium

• Franciesco
xsive schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Heb de versterker niet gezien, geen aandacht besteed onder de afdekplaat achter. Weet idd waar die zit van een YouTube filmpje. Ik ga maandag nog een keer (moest die dag toch al in Heerlen zijn voor het werk), zal dan even kijken of ik erbij kan :*)
Tweede keer zie je toch weer andere zaken!
As maandag ga ik de auto ook in Heerlen te bekijken. Want toevallig ben ik die dag ook voor mijn werk daar. :)

• xsive
KeiFront schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:46:
[...]

Ik zit met de EV6 GT-line RWD nog een stukje onder mijn leasebudget. Maar de opties maken de I4 duur voornamelijk in de bijtelling. Zit dan net op kantelpunt om toch privé gaan te rijden, kans is toch al zeer groot dat ik binnen 4-5 jaar privé zal gaan rijden aangezien alles dan 22% bijtelling is.

[...]

Ja zit er een beetje tussenin, ik ben ook geen SUV-fan ik zit liever zo laag mogelijk.

[...]

Ik heb geen subwoofer gezien onder de afdekplaat lag enkel een ehbo kistje. Ik kan me ook geen video herinneren waarin ik een subwoofer heb gezien.
Vanavond in Heerlen incl foto van versterker/sub.
Geluid opnieuw getest met andere bron, was nu wel onder de indruk!

P2 MY22 LRDM Magnesium

• Franciesco
Gisteren ben ik ook in Heerlen geweest om de EV6 te bekijken.

Al is zwart niet mijn favoriete lakkleur, ik vond het een mooie auto om te zien. Gelukkig is de auto qua hoogte de crossover waarop ik gehoopt had. Ik ben namelijk niet zo'n fan van hoge auto's: de EV6 zit (zoals andere al aangegeven hebben) optisch tussen een sedan/hatchback en SUV in.
Wat me opviel aan de buitenkant was dat er lellen van wielen onder zitten. Iets wat je tegenwoordig vaak zit. Het misstaat zeker niet hoor, maar de wielen (velg+band) zijn echt een stuk groter dan b.v. bij een BMW 3-serie.

Omdat de kofferbak voor mij belangrijk is, heb ik deze uitgebreid bekeken. En lijkt voor mijn doel (o.a. hondenbech) geschikt. Fijn is dat de hoek van de achterbankleuning instelbaar is zodat een schuine bench optimaal tegen de leuning gezet kan worden. De kofferbak is met 104cm lekker breed en er zit over vrijwel de volledige breedte én diepte een vak waarin allerlei losse spullen opgeborgen kunnen worden. De zijkanten van de kofferbak en ook de binnenkant van de kofferklep waren trouwens van hard en glimmend zwart plastic. Ik mag hopen dat dat pre-produktie materiaal is, want dat zag er echt niet uit. De verkoper wist me hierover geen uitsluitsel te geven (het was hem ook niet opgevallen). Een snel vergelijk met een Kia Niro leerde iig dat het kunststof daarin wel van fatsoenlijke kwaliteit is. Dus er is hoop.

Het interieur was ruim maar wel redelijk donker. Dit zal voor een deel gekomen zijn doordat de auto binnen stond (buiten was het door een fikse regenbui ook niet licht) en de uitvoering had een donkere hemel en geen open dak. Gelukkig zit dat open dak in het produktie GT-line model wel en ik verwacht dat het interieur dan veel lichter aan doet.
De stoelen voorin zaten mij (181cm en slank postuur) prima: fijn is dat de hoek van de zitting in te stellen is en er leek zo als eerste indruk veel zijdelingse steun. De suede stof van de GT-line helpt daarin ook: die is stroef waardoor je steviger zit dan op leer. Het stuur voelde goed, was een mooi formaat en redelijk dik (denk vergelijkbaar met het BMW sport stuurwiel, het M-stuur is duidelijk dikker). De knoppen op het stuur voelde prettig aan.
Het dashboard geeft een cockpit gevoel en is hiermee duidelijk anders dan b.v. een Tesla Model 3 (die ik zakelijk rijd). Ik houd wel van zo'n cockpit achtig dashboard. De 2 schermen in het dashboard kwamen in het echt trouwens qua formaat groter op mij over dat vooraf gedacht. Het scherm achter het stuur biedt veel informatie en ziet er prima uit. Ik heb beperkt met de user interface van het navi scherm gespeeld, en dit werkte redelijk soepel. De GUI van het navigatiescherm is OK. maar ziet er niet heel strak en modern uit vind ik, ik denk vooral vanwege de kleurstelling van o.a. de iconen. Het haalt het zeker niet bij BMWs i-Drive, maar er lijkt best mee te leven. Hier wil ik later (in het echte produktiemodel) nog wel eens wat meer mee spelen.

De knoppen en materialen in de auto zagen en voelde over het algemeen prima. Wel behoorlijk wat piano lak kunststof sierpanelen wat niet echt mijn favoriet is. Wat dat betreft zou ik graag wat extra keuze in materialen en kleuren willen hebben.

Over afwerking gesproken: wat ik netjes vind is dat de deurvakken aan de binnenkant bekleed zijn met stof. Dat is zelfs bij de Duitse merken lang niet altijd het geval en helpt tegen rammelende/trillende spullen. Het vak onder de middenconsole is lekker groot: mijn kleine laptoptas (voor 13 inch laptop) paste er in. Ook handig voor de dames die een handtas bij zich hebben. :)

De ruimte achterin is voor mij niet heel belangrijk, maar je kan er goed zitten: veel beenruimte en de hoofdruimte is voldoende, maar ik schat dat je vanaf ca 185cm lengte met je kruin tegen het dak aan zit. De vloer achterin is helemaal vlak: een duidelijk voordeel van een volledig als EV ontworpen model. Wel zit je door de hoge vloer met iets opgetrokken benen. Dit leek overigens minder erg dan in de Model 3.

Persoonlijke conclusie: als verwende BMW rijder valt er hier en daar valt best wat op aan te merken, maar de eerste indruk is zeker positief. De EV6 blijft dan ook op mijn shortlist staan, en ik kijk uit naar het echte produktiemodel en een proefrit.

• Franciesco
De 360 graden camera heb ik nu ook op mijn prive auto, en ik vind dat toch wel fijn als je b.v. langs stoepranden wilt parkeren. Je kunt dan namelijk beter zien of je nog wat van de stoeprand af staat zodat de velgen er niet tegen aan schuren.
Maar zoals alles met auto's: allemaal persoonlijke voorkeuren, en ook geen absolute showstopper voor mij. Maar zou het wel graag willen hebben. :)

Wat opties betreft sluit de EV6 ook beter bij mijn wensen dan b.v. de Tesla Model Y. Die laatste lijkt me ook wel een fijne en ruime auto. Het is alleen zo jammer dat diverse opties die ik nu heb en graag wil behouden niet mogelijk zijn met de Model Y (zoals schuif-/kanteldak, HUD, matrix koplampen). Desalniettemin staat de Y ook op mijn lijstje.

Interessante ervaringen met de IONIQ 5! Heb je in de IONIQ 5 verschil in afrolgeluiden waargenomen tussen de 235 en 255 brede banden?

In onderstaande filmpje kun je trouwens een goede indruk krijgen van de real-life looks van de EV6 met de 19 inch velgen. Ziet er ook zeker niet verkeerd uit.

https://www.youtube.com/w...sdg&ab_channel=KindelAuto

• xsive
Franciesco schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:50:
Dat van die naar beneden draaiende rechter buitenspiegel ken (en heb) ik ook. En is ook zeker handig, maar heb je niks aan als je vooruit inparkeert in bepaalde vakken op b.v. een parkeerterrein bij de supermarkt. Een top view/bird view is dan een handige aanvulling.

Fijn dat je geen verschil in afrolgeluiden hebt gehoord tussen 235 en 255 breed.

Heb jij trouwens enig idee wanneer de rijimpressies op Youtube gaan verschijnen? Ik had ze zo langzamerhand toch wel verwacht...
Dat is waar.

Ik mag hopen dat de eerste rijimpressies snel volgen. Mijn vermoeden is dan dat de eerste uit Korea zullen komen.
Ik raad Asian Petrolhead YouTube kanaal aan (Engelstalig). Die was ook zeer snel met de IONIQ5.

Zou me verbazen als hij niet net zo goed (zo niet beter) rijdt dan de IONIQ5 waar ik zeer over te spreken ben op wat kleine ergonomische missers na, waar de EV6 geen last van heeft gezien dedicated knoppen en curved display.

Deze is ook top voor de kleurtjes:
YouTube: The New 2022 KIA EV6 "3COLOR" EXTERIOR Walkaround.

Zwarte GT Line met 19 inch:
YouTube: YouTube

P2 MY22 LRDM Magnesium

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb vanmiddag de bevestiging vanuit de dealer gekregen dat de geplande afleverdatum op 22 oktober staat :) :) :)

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Franciesco schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:19:
Leuk!
Welke configuratie heb je besteld?
GT-line rwd mat grijs + trekhaak

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bij de Kia dealer in Naarden zijn er trouwens nog twee plekken over die je kan gebruiken om een EV6 te bestellen met gegarandeerde levering dit jaar begreep ik van ze.
Wel even mijn naam (Mattijs) vermelden ;) en vragen naar Oscar bij de dealer.

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

djwb schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Wanneer heb je hem besteld? Ik heb nog geen datum binnen …
5 juli.
Was er gisteren en heb er wel even specifiek naar gevraagd.
Ze verwachten er twee op 22 oktober in Naarden.

• Franciesco
Nieuw filmpje (van bijna 19 minuten) over de EV6.

https://www.youtube.com/w...gnhCxc&ab_channel=CarNews

Wat me hierin opviel is dat de deurbekleding van deze GT-line anders is dan die van het pre-produktie model: de deuren zijn volledig zwart i.p.v. met het witte paneel. Als ik me niet vergis was er ook iemand in dit topic die aangegeven had dat dit nog wel eens zou kunnen veranderen. Dat lijkt dus inderdaad het geval! De volledig zwarte deur vind ik mooier, dus ben blij dat dat aangepast is.
Sowieso lijkt me de lichte kleur minder wit: meer grijs of beige achtig dan die van het pre-produktiemodel. Maar wellicht komt dat door een andere/niet helemaal correcte kleurbalans van het filmpje.
Ook lijkt het materiaal aan de zijkant van de kofferbak nu produktiewaardig.

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Mister I schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:16:
Ik heb vanmiddag de bevestiging vanuit de dealer gekregen dat de geplande afleverdatum op 22 oktober staat :) :) :)
Nou enthousiasme is weer wat minder.
Werd zojuist gebeld dat ze vanuit KIA hebben gehoord dat de bestelling van de auto's met de kleur mat grijs op zijn vroegst januari 2022 geleverd kunnen worden. :'(

Heb de bestelling omgezet naar rood en die moet als het goed is wel eind oktober leverbaar zijn begreep ik. :) Kan de auto in ieder geval weer door de wasstraat. Ze brengen dan wel ook de lakbescherming aan bij de kleur rood.
Zat al erg te twijfelen of ik rood of mat grijs wilde, maar goed dit was wel doorslaggevend.

• Franciesco
Mooi rood is niet lelijk! :+

• Franciesco
Eerste rijimpressie van de EV6 op Youtube. Helaas wel in het Frans. Automatische vertaling naar b.v. Engels is mogelijk.

YouTube: Essai Kia EV6 : elle n’a pas à rougir face à Tesla

• magikfly
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Handleiding is hier te vinden. http://ev6.synology.me

• DigiK-oz
  • Laatst online: 22:46
Na een bezoek aan de EV6 experience de knoop doorgehakt en de GT-line AWD besteld. Dealer gaf aan dat de AWD versies vrijwel zeker niet meer dit jaar zullen worden geleverd.

Soit, geen haast want momenteel een private lease Niro die pas ergens in juli 2022 afloopt.

Aan de andere kant...wel haast. Ik wil dat ding hebben, en wel nu :)

Whatever

• Kayflay
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-03 13:26
Voor de langere mensen onder ons, ik was afgelopen woensdag naar de EV6 Experience in Waddinxveen geweest.
Ik kan met mijn 2.02m prima achter mezelf zitten. Pas als iemand de stoel helemaal achteruit zet wordt het krap (lees nogsteeds meer ruimte dan een gemiddelde middenklasser).

Ookal is de bestelling al in juli geplaatst (levering naar verwachting eind november) was het toch fijn om dit even bevestigd te hebben.

• Franciesco
Nee, niet gevraagd. Bij de dealer waar ik geweest ben leken ze ook nog niet zo heel veel van het model af te weten, dus of ze het geweten hadden? De verkoper vertelde mij dat ze zelf nog op training moesten…
Misschien een mailtje sturen naar Kia Nederland?

Overigens vond ik de Kia Experience netjes geregeld: voelde me welkom en er was goed voor hapjes en drankjes gezorgd. Daarnaast krijg je na afloop een bedank mailtje met een cadeautje en een mogelijkheid om via live video een 1 op 1 gesprek te krijgen met een internationale expert. Bij deze laatste optie zou je misschien ook info kunnen vragen mbt dakkoffer.

• stimpyrulez
Franciesco schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:40:
Daarnaast krijg je na afloop een bedank mailtje met een cadeautje en een mogelijkheid om via live video een 1 op 1 gesprek te krijgen met een internationale expert. Bij deze laatste optie zou je misschien ook info kunnen vragen mbt dakkoffer.
In mijn geval dus nog effe wachten tot 3 Sept.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kayflay schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:02:
Voor de langere mensen onder ons, ik was afgelopen woensdag naar de EV6 Experience in Waddinxveen geweest.
Ik kan met mijn 2.02m prima achter mezelf zitten. Pas als iemand de stoel helemaal achteruit zet wordt het krap (lees nogsteeds meer ruimte dan een gemiddelde middenklasser).
Ik ben 1,95m en vond het echt vies tegenvallen. Achterin zat ik met mijn hoofd tegen het dak. Qua benen zit je wel okay, al is het wel irritant dat je voeten niet onder de stoel voor je kan.

Achter het stuur is het "okay". Het stuur kan niet ver genoeg uitgetrokken worden, waardoor je de stoel meer omhoog en naar voren moet zetten dan ik zou willen. En als het stuur op die stand dan goed staat, bedekt het grote delen van het instrumentenpaneel op het scherm achter het stuur.

Daarnaast gaat de achterklep niet hoog genoeg omhoog. Levensgevaarlijk voor iedereen langer dan 1,75m denk ik. Daar is niet de vraag of je je hoofd stoot, maar wanneer.

Stoelen verder wel prima en uitrusting oké. Maar qua zitten had ik bij de Enyaq een heel veel beter gevoel dan de EV6. Heel jammer.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Franciesco schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:52:
Dat je met een lengte van 1,95m achterin met het hoofd tegen het dak zit verbaasd mij niet. Zelf ben ik 1,81m en had ik nog enkele centimeters hoofdruimte over. Zit je zelf vaak achterin of heb je lange kinderen dat dit belangrijk is?

Ik heb trouwens met mijn lengte niet gemerkt dat ik niet kon staan onder de achterklep. Maar anders: dat is bij diverse auto’s ook niet altijd mogelijk, dus om dat nou “levensgevaarlijk” te noemen? Onhandig als je lang bent, dat wel.
Dat achterin geloof ik wel. Het is meer de ergonomie voorin die voor mij het probleem is.

De achterklep kan vaak afgesteld worden, zodat hij nog iets verder omhoog of omlaag kan zodat je daar geen last van hebt. Die knopjes had dit model in ieder geval niet. Misschien dat het in productie anders is.

Het probleem is dat het een hele lange laadklep is, dus je moet er wel echt onder met je hoofd en er zitten scherpe punten precies waar je omhoog komt en naar beneden duikt. Ik zat er gisteren al bijna tegenaan, dit is voor mij de eerste keer dat het zo krap was. Alles tot 180cm zal er geen last van hebben, maar als je buiten de Koreaanse 95e percentiel komt gaat het wel zoeken zijn naar de juiste afstelling.

Dat de stoel in het zitvlak niet in lengte versteld kan worden helpt daarin ook niet mee. Ik hoopte nou net dat ik positief verrast zou worden bij deze auto, maar dat viel vies tegen.

• AnotherFruitcake
Afgelopen donderdag bij de presentatie van de EV6 in Rotterdam geweest en ik vond de auto imposant, terwijl er volgens mij mooiere kleuren dan zwart zijn voor de auto. Sowieso vond ik het zwarte interieur aantrekkelijker dan het witte in de Ioniq 5.

De kofferbak is klein vergeleken met mijn huidige auto, en dat is nog wel een dingetje met mijn grote honden (landseer/leonberger), maar in zijn klasse toereikend. Met mijn 1,80 kon ik al heel snel een fijne zitpositie vinden, maar er stonden zoveel mensen te dringen dat je niet veel langer dan 3 minuten kon zitten, dus een lange proefrit moet uitwijzen of ik ook na een uur nog lekker zit. In de Ioniq 5 en Mach-E viel dat tegen, terwijl de Model 3 geen problemen opleverde. De voetenruimte op de achterbank was vergelijkbaar met deze in mijn S-Max (wel meer ruimte in de breedte biedt).

Als het een lease-auto zou worden, had ik deze on-the-spot besteld. Helaas moet ik de auto zelf betalen, dus zal ik moeten wachten tot de EV6 beschikbaar is voor een proefrit voor ik een keuze maak tussen de beschikbare opties.

• AnotherFruitcake
Ja, ik heb foto's gezien van het donkere interieur, nu je het zegt, maar prefereer de traditionelere opzet van Kia met de middenconsole. De openheid van de Hyundai deed me denken aan de vrije opzet in mijn Multipla en laten we eerlijk wezen, dat is toch een periode in ieders leven die niet voor herhaling vatbaar is ;P (grapje, de Multipla was een genot, met mijn zoontjes voorin naast me op hun kinderzitjes). Dank voor je reactie, xsive.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kayflay schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

Als ik vragen mag, had je de rugleuning van de achterbank dan rechtop staan? Want helemaal recht betekende ook bij mij dat ik dan klem zat.Iets naar achter en het paste prima. Maar achterin vind ik ook voor mij niet echt relevant (want kleine kinderen).
Qua achterklep, de enige achterklep waar ik niet mijn hoofd aan kon stoten was van de GMC Yukon waar ik ooit in gereden heb :P dus misschien dat ik me er daarom niet aan stoor.
Voor wat betreft het stuur, ik weet niet beter dan dat ze (voor mij) niet ver genoeg naar achter kunnen. Ook in de Mach-E en de Enyaq vond ik het een beetje schipperen.

Heerlijk hoe iedereen dit anders ervaart 8)7, bewijst maar weer dat het voor iedereen verstandig is om zelf te ervaren en niet blind te varen op de ervaringen van andere.
Rechtop had ik zelfs iets meer ruimte had ik het idee. Achterover zat je meer met de helling van het dak of zo wat dat in de weg zat. Wel kan je dan ietsje onderuit zitten en dat was wel oké hoor. Ik hoef ook niet vaak achterin te zitten.

En de rest van de ergonomie punten zijn inderdaad bekende punten bij auto's. Ik ben geen lange Jan of zo, ik ben zowel breed als lang en daar houden maar weinig automakers rekening mee. Dat is volledig begrijpelijk, maar dan is stap 1 van een auto kopen bij mij altijd: "pas ik?"

En de EV6 zou prima passen, als ik hem voor 15k 2e hands zou kopen zou het prima zijn. Maar niet als ik hem privé nieuw zou aanschaffen, dan ga ik er op achteruit t.o.v. mijn Lexus en dat vind ik dan weer niet oké.

Ik zoek gewoon nog ff verder, eens de model 3 "passen", die is vast gemaakt voor grotere Amerikanen.

• xsive

P2 MY22 LRDM Magnesium

• stimpyrulez
Nog een review.
Alleen deze gaat ook meer in op de techniek.

Pagina: 1 2 3 ... 64

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee