500A is al lang niet meer de max. Superchargers waren wel de eerste die 600A konden bieden door gebruik te maken van liquid-cooled cables, maar die worden tegenwoordig veel vaker gebruikt. Er zijn zelfs al 800A (1000A boost) CCS2 kabelsThe Wizard schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:33:
[...]
De plug kan max 500 A aan, dus met 400V (kan dus ook 360V zijn, afhankelijk van je accuconfiguratie) is idd een max van 200 kW, daarom zijn veel merken overgestapt op 800V architectuur.
Alleen Tesla speelt een beetje vals met een 600A boost, aangezien een Tesla maar enkele minuten dit kan volhouden levert dit geen problemen op.
Volgens Wikipedia: Wikipedia: Combined Charging System
De CCS2 DC connector is max 1000V en 500A, dus 500kW. Maar dat haal je dus alleen met een hogere spanning.
600A kan, maar als de connector daar schade door krijgt, dan is de vraag wie daar verantwoordelijk voor is. Gevaar zal er niet zijn met 10% over de norm.
De CCS2 DC connector is max 1000V en 500A, dus 500kW. Maar dat haal je dus alleen met een hogere spanning.
600A kan, maar als de connector daar schade door krijgt, dan is de vraag wie daar verantwoordelijk voor is. Gevaar zal er niet zijn met 10% over de norm.
edit:
pdidi, klopt. Phoenix heeft hogere waarden in hun spec staan: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/technologies/high-power-charging Deze gaan tot 1000V en 1000A (Wel speciaal gekoeld.)
pdidi, klopt. Phoenix heeft hogere waarden in hun spec staan: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/technologies/high-power-charging Deze gaan tot 1000V en 1000A (Wel speciaal gekoeld.)
[ Voor 27% gewijzigd door cruysen op 18-09-2026 00:41 ]
CCS2 is zoals @cruysen aangaf 500A, in de officiële specs. De Phoenix pluggen zijn idd hoger rated. Maak vaak is de plug de beperkende factor, de kabel kan vaak meer hebben. Er zit een temp sensor in de plug, wordt ie te warm dan gaat hij throttlen. Phoenix pluggen kunnen vaak langer door dan andere merken, maar bij Chinese auto's die langdurig op hoge vermogens kunnen laden zie je wel dat de lader de boel afknijpt ivm de temperatuur.pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:42:
[...]
500A is al lang niet meer de max. Superchargers waren wel de eerste die 600A konden bieden door gebruik te maken van liquid-cooled cables, maar die worden tegenwoordig veel vaker gebruikt. Er zijn zelfs al 800A (1000A boost) CCS2 kabels
Wat interessanter is de nieuwe stekker die primair ontworpen is voor vrachtwagens; Megawatt Charging System (MCS). Die is geschikt voor > 1 MW laden. Dan zullen wel wat ventilatoren gaan draaien in de converters
Die 500A is idd standaard voor ongekoelde connectors.The Wizard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:26:
[...]
CCS2 is zoals @cruysen aangaf 500A, in de officiële specs. De Phoenix pluggen zijn idd hoger rated. Maak vaak is de plug de beperkende factor, de kabel kan vaak meer hebben. Er zit een temp sensor in de plug, wordt ie te warm dan gaat hij throttlen. Phoenix pluggen kunnen vaak langer door dan andere merken, maar bij Chinese auto's die langdurig op hoge vermogens kunnen laden zie je wel dat de lader de boel afknijpt ivm de temperatuur.
Wat interessanter is de nieuwe stekker die primair ontworpen is voor vrachtwagens; Megawatt Charging System (MCS). Die is geschikt voor > 1 MW laden. Dan zullen wel wat ventilatoren gaan draaien in de converters
In Badhoevedorp is de eerste 615A continu CCS2 V4 Supercharger geopend die 500kW kan leveren aan 800V EV's. De gebruikte V4 cabinets leveren 1,2MW en kunnen idd ook ingezet worden voor de MegaCharger obv MCS (Nederland staat op de planning deze als 1 van de eerste in de EU te krijgen)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 20:19
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Iemand die hier mijn vraag mbt updates kan beantwoorden?wezep schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:19:
Hier een nieuwe EV6 eigenaar.
Sinds vorige week in het bezig van een facelift model uit 2024, GT-Line in de kleur yacht blue matte. Inderdaad de matte kleur die je vaker ziet bij de GT. Hele bijzondere kleur, waar ik me qua onderhoud nog wel in ga verdiepen. Als iemand nog tips heeft ;-)
Gelijk een vraag:
Helaas heeft de garage niet de laatste updates geïnstalleerd, maar nadat ik de KIA app heb geconnect, kreeg ik de melding over een update. Deze thuis geïnstalleerd, maar daarna bleef het stil qua updates, terwijl het infosysteem nog op een versie uit juni 2025 staat.
Ook geeft de auto een melding over service niet geactiveerd (bij OTA Infotainment en kaart), terwijl de KIA app aangeeft dat er wel een actieve service is.
Nu heb ik gelezen dat als je niet de laatste versie draait, OTA ook niet werkt. Klopt dat? En betekent dat ik dan handmatig de laatste versie moet/kan installeren?
ik zou gewoon de Kia Updater app downloaden, daarmee een USB stick maken en die in de EV6 steken, dan zit je sowieso gelijk op de laatste versie.
Edit: of bedoel je met 'Deze thuis geïnstalleerd' dat je dit al gedaan hebt? dan zou de infotainment niet meer op juni 2025 moeten kunnen staan.
Edit: of bedoel je met 'Deze thuis geïnstalleerd' dat je dit al gedaan hebt? dan zou de infotainment niet meer op juni 2025 moeten kunnen staan.
[ Voor 27% gewijzigd door itsjohan op 18-09-2026 16:03 ]
En als je een Uber tweaker bent en alleen Linux gebruikt kun je Nudl downloaden van GitHub en daarmee de updates ophalen. Werkt als een speer. Bij mij iig
Kreeg gister een mail binnen van KIA:
Blijkbaar krijgen we dus een nieuwe pas. Maar hier zit weer een andere KIA app aan vast zag ik.
Ik dacht dat ze net de KIA charge in de KIA aap verwerkt hadden. 🤔
Blijkbaar zit hier de maatschappij 'Road B.V.' achter?
Bestel nu je nieuwe laadpas | |
|
Blijkbaar zit hier de maatschappij 'Road B.V.' achter?
edit:
Road B.v. wordt ook benoemd in FAQ Kia Charge
[ Voor 7% gewijzigd door cruysen op 18-09-2026 21:28 ]
Road BV is E-flux, grote speler, zou dus goed kunnen.cruysen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:21:
Kreeg gister een mail binnen van KIA:Blijkbaar krijgen we dus een nieuwe pas. Maar hier zit weer een andere KIA app aan vast zag ik.
Bestel nu je nieuwe laadpas
De Kia Charge laadpas is vernieuwd. Gebruik je nog de oude laadpas die begint met NL-KC of ben je toe aan een upgrade? Bestel dan nu tijdelijk gratis de nieuwe laadpas en profiteer van meer gemak, meer transparantie én scherpe laadtarieven. Vraag vandaag nog je nieuwe laadpas aan via het Kia Charge dashboard en profiteer direct van de voordelen.
Blijkbaar zit hier de maatschappij 'Road B.V.' achter?edit:
ik ga binnenkort afscheid nemen van mijn EV6 na 5 maanden, omdat ik een andere EV6 heb gekocht. Waarom een andere? Niet omdat er iets mis was oid, maar ik ben van de zomer op vakantie geweest en merkte dat ik minder vaak wilde stoppen dan mijn 58kWh batterij wilde. Vooral op lange ritten (ben van Andorra in 1 ruk naar huis gereden) was het me iets te vaak moeten laden.
Dus nu een 77kWh versie, maar met pluspakket en dus ook net wat extra's (altijd leuk). Zelfde jaar, ook een Air en ook met stoelen die niet zwart zijn. En nu ook met stoelventilatie! (goede timing!)
Ik ben aan het kijken wat ik allemaal moet aanpassen, maar het gros is simpel.. heb de meldcode, verzekering is makkelijk te regelen, spullen er uit en witte platen achterin. Maar hoe pas ik de KIA app aan? Ik kan "vehicle registration" doen om een wagen toe te voegen. Haalt dat ook meteen de "oude" er uit? Of is het genoeg om een reset te doen in de oude auto en de nieuwe dus toe te voegen?
Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?
Dus nu een 77kWh versie, maar met pluspakket en dus ook net wat extra's (altijd leuk). Zelfde jaar, ook een Air en ook met stoelen die niet zwart zijn. En nu ook met stoelventilatie! (goede timing!)
Ik ben aan het kijken wat ik allemaal moet aanpassen, maar het gros is simpel.. heb de meldcode, verzekering is makkelijk te regelen, spullen er uit en witte platen achterin. Maar hoe pas ik de KIA app aan? Ik kan "vehicle registration" doen om een wagen toe te voegen. Haalt dat ook meteen de "oude" er uit? Of is het genoeg om een reset te doen in de oude auto en de nieuwe dus toe te voegen?
je kan ergens, bij vehicle management geloof ik, je auto 'verwijderen'.mediumdry schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:25:
ik ga binnenkort afscheid nemen van mijn EV6 na 5 maanden, omdat ik een andere EV6 heb gekocht. Waarom een andere? Niet omdat er iets mis was oid, maar ik ben van de zomer op vakantie geweest en merkte dat ik minder vaak wilde stoppen dan mijn 58kWh batterij wilde. Vooral op lange ritten (ben van Andorra in 1 ruk naar huis gereden) was het me iets te vaak moeten laden.
Dat moet de hoofdgebruiker doen. Ik heb eerst ook het auto-delen ingetrokken en daarna de auto uit mijn app/account verwijderd.
Aanvragen lukt bij mij niet. Loopt vast op onjuiste inlognaam/wachtwoord terwijl de combinatie 100% correct is.cruysen schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:21:
Kreeg gister een mail binnen van KIA:Blijkbaar krijgen we dus een nieuwe pas. Maar hier zit weer een andere KIA app aan vast zag ik.
Bestel nu je nieuwe laadpas
De Kia Charge laadpas is vernieuwd. Gebruik je nog de oude laadpas die begint met NL-KC of ben je toe aan een upgrade? Bestel dan nu tijdelijk gratis de nieuwe laadpas en profiteer van meer gemak, meer transparantie én scherpe laadtarieven. Vraag vandaag nog je nieuwe laadpas aan via het Kia Charge dashboard en profiteer direct van de voordelen.
Blijkbaar zit hier de maatschappij 'Road B.V.' achter?edit:
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Staat me bij dat ik idd een nieuwe moest aanmaken. Andere site, andere login code? Het is tenslotte weer een andere maatschappij die er achter zit.HansAuutB schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:14:
[...]
Aanvragen lukt bij mij niet. Loopt vast op onjuiste inlognaam/wachtwoord terwijl de combinatie 100% correct is.
edit:
even op de site gekeken. Idd ik heb destijds opnieuw de mail moeten verifiëren, mijn (mobiel) telefoonnr moeten verifiëren en €0,01 van mijn bank moeten kunnen laten afschrijven. 🤔
Tip: Altijd je afschrijvingen blijven controleren. Storneren van onbekende afschrijvingen kan altijd direct tot 30 dagen. Daarna moet je even aan je bank vragen!👍
even op de site gekeken. Idd ik heb destijds opnieuw de mail moeten verifiëren, mijn (mobiel) telefoonnr moeten verifiëren en €0,01 van mijn bank moeten kunnen laten afschrijven. 🤔
Tip: Altijd je afschrijvingen blijven controleren. Storneren van onbekende afschrijvingen kan altijd direct tot 30 dagen. Daarna moet je even aan je bank vragen!👍
[ Voor 33% gewijzigd door cruysen op 22-09-2026 18:17 ]
In welke app komt dit dan terug?cruysen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:44:
[...]
Staat me bij dat ik idd een nieuwe moest aanmaken. Andere site, andere login code? Het is tenslotte weer een andere maatschappij die er achter zit.edit:
Als ik vanuit de KIA Connect app naar laden ga kom ik daar in mijn huidige lopende contract.
Dit is weer een nieuwe app Kia Charge NLHansAuutB schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:23:
[...]
In welke app komt dit dan terug?
Als ik vanuit de KIA Connect app naar laden ga kom ik daar in mijn huidige lopende contract.
Daarnaast heb je ook nog de Kia Smart Charge
Daarnaast heb ik ook nog de KIA app
En dan heb ik ook nog de MijnKia app
De Kia owner's manual app werkt niet meer bij mij. (Kan geen taal kiezen.)
(Alle Android Google play links trouwens.)
edit:
Op de FAQ site staat:
Het zou kunnen dat je al een Kia Charge app op jouw telefoon/tablet hebt staan. Deze app, genaamd ‘Kia Charge’ is de oude Kia Charge app in samenwerking met een uitgaande partner genaamd Digital Charging Solutions (DCS). Deze app is geïntegreerd in de Kia App. In Nederland hebben wij echter een app ontwikkeld speciaal voor de Nederlandse klanten, genaamd ‘Kia Charge NL’. Deze app raden wij aan voor de beste laadervaring en de scherpste tarieven.
Download hier
Op de FAQ site staat:
Het zou kunnen dat je al een Kia Charge app op jouw telefoon/tablet hebt staan. Deze app, genaamd ‘Kia Charge’ is de oude Kia Charge app in samenwerking met een uitgaande partner genaamd Digital Charging Solutions (DCS). Deze app is geïntegreerd in de Kia App. In Nederland hebben wij echter een app ontwikkeld speciaal voor de Nederlandse klanten, genaamd ‘Kia Charge NL’. Deze app raden wij aan voor de beste laadervaring en de scherpste tarieven.
Download hier
[ Voor 30% gewijzigd door cruysen op 22-09-2026 19:40 ]
Dank.cruysen schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 18:36:
[...]
Dit is weer een nieuwe app Kia Charge NL
Daarnaast heb je ook nog de Kia Smart Charge
Daarnaast heb ik ook nog de KIA app
En dan heb ik ook nog de MijnKia app
De Kia owner's manual app werkt niet meer bij mij. (Kan geen taal kiezen.)
(Alle Android Google play links trouwens.)edit:
Op de FAQ site staat:
Download hier
Wat een ongelooflijk irritante, domme en onvolledige communicatie (weer) door KIA NL.
En dan op navraag niet reageren. Pff.
Zorg dat je de autocharge functie bij bv een Fastned uitschakelt + de parkeer apps naloopt voor je huidige auto.mediumdry schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:25:
ik ga binnenkort afscheid nemen van mijn EV6 na 5 maanden, omdat ik een andere EV6 heb gekocht. ...
Zo had ik de kopers van mijn EV6 uitgezwaaid en zag ik dag later dat er geladen was na hun vertrek.
Direct de autocharge verwijderd + Fastned aangegeven dat er geladen was na overschrijven bij RDW. Fastned heef toen keurig de laadsessie op mijn verwijderd.
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (J1.1) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Heb een USB stick klaar gemaakt met de laatste versie. Kleine 50Gb.itsjohan schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:01:
ik zou gewoon de Kia Updater app downloaden, daarmee een USB stick maken en die in de EV6 steken, dan zit je sowieso gelijk op de laatste versie.
Na ongeveer anderhalf uur heb ik de update maar afgebroken.
De auto was nog steeds bezig met kopiëren van de bestanden.
Volgens AI zou dit niet zo lang mogen duren en zou bv komen door een corrupt bestand.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Zelf nooit gehad, maar ik heb een pre-facelift MY2022 dus wellicht iets van het nieuwe systeem. Ik kies altijd voor 'update installeren bij afsluiten' en doe daarna de auto uit & op slot. vervolgens krijg ik dan na meestal een klein uurtje een notificatie in de Kia app dat ie klaar is. Nu is de MY22-MY24 software 'maar' 23GB, dus wellicht dat het toch gewoon langer duurt?
Ik zet hem gewoon aan en volgende ochtend zie ik wel. Weet niet hoe lang die er over doet. Heb een 256GB Kingston stick en die is redelijk snel. Maar hoe lang weet ik niet.wezep schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:10:
[...]
Heb een USB stick klaar gemaakt met de laatste versie. Kleine 50Gb.
Volgens AI zou dit niet zo lang mogen duren en zou bv komen door een corrupt bestand.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
anderhalf uur is wel lang. Als je de bestanden met de officiele downloader hebt opgehaald, zouden ze niet corrupt mogen zijn, want er zitten checksum checks op volgens mij.
Ik zet de auto meestal in utility mode en laat 'm updaten tot het klaar is. Als je erop gaat zitten wachten, tja, dan duurt het een eeuwigheid.
Ik zet de auto meestal in utility mode en laat 'm updaten tot het klaar is. Als je erop gaat zitten wachten, tja, dan duurt het een eeuwigheid.
Het probleem kan in de USB-stick zitten. Heb je de mogelijkheid om een andere USB-stick te proberen?wezep schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:10:
[...]
Heb een USB stick klaar gemaakt met de laatste versie. Kleine 50Gb.
Ik had geen USB stick met USB-C, dus deze speciaal gekocht hiervoor.Sonicfreak schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:02:
[...]
Het probleem kan in de USB-stick zitten. Heb je de mogelijkheid om een andere USB-stick te proberen?
Dus helaas geen andere stick.
Zit er nu aan te denken om éénmalig 99 euro te betalen, zodat alle updates in de komende 5 jaar via OTA gaan. Dat klopt toch?
Ik neem afscheid van dit EV6-topic. Wij halen morgen een VW ID7 Pro S uit 2025 op. We hebben met heel veel plezier onze eerste 60.ooo+ kilometers in de EV6 gemaakt de afgelopen 2 jaren. De overgang van ICE naar BEV verliep, zeker door alle tips en ervaringen in dit forumdeel, rimpelloos. EV-rijden is voor ons een blijvertje.
We hebben nooit enig probleem gehad met de EV6. Alleen reed mijn vrouw iets te krap langs een muurtje met 2 nieuwe deuren als gevolg. Vervangen was blijkbaar minder kostbaar dan herstellen. Het enige dat we misten vanuit onze wel erg luxe Opel Insignia Tourer was de luxe en zeker de matrixverlichting. Dat wordt nu allemaal opgelost met de aankoop van de ID7.
Ik wil iedereen hartelijk danken voor alle tips en antwoorden op vragen. Daarnaast wil ik nieuwkomers (nogmaals) op het hart drukken om eerst zelf in dit topic op zoek te gaan naar (vaak al gegeven) antwoorden voordat een vraag hier gedropt wordt.
Iedereen nog veel rijplezier in de EV6.
We hebben nooit enig probleem gehad met de EV6. Alleen reed mijn vrouw iets te krap langs een muurtje met 2 nieuwe deuren als gevolg. Vervangen was blijkbaar minder kostbaar dan herstellen. Het enige dat we misten vanuit onze wel erg luxe Opel Insignia Tourer was de luxe en zeker de matrixverlichting. Dat wordt nu allemaal opgelost met de aankoop van de ID7.
Ik wil iedereen hartelijk danken voor alle tips en antwoorden op vragen. Daarnaast wil ik nieuwkomers (nogmaals) op het hart drukken om eerst zelf in dit topic op zoek te gaan naar (vaak al gegeven) antwoorden voordat een vraag hier gedropt wordt.
Iedereen nog veel rijplezier in de EV6.
VW ID.7 Pro S, Black edition, MY 2025
...Sorry...jij hebt een nieuw model natuurlijk....wezep schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:46:
[...]
Ik had geen USB stick met USB-C, dus deze speciaal gekocht hiervoor.
Zit er nu aan te denken om éénmalig 99 euro te betalen, zodat alle updates in de komende 5 jaar via OTA gaan. Dat klopt toch?
[ Voor 8% gewijzigd door --HOOLIE-- op 24-09-2026 13:17 ]
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Als de USB-stick nieuw is dan zal de stick waarschijnlijk wel goed zijn.wezep schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:46:
[...]
Ik had geen USB stick met USB-C, dus deze speciaal gekocht hiervoor.
Je 2e vraag over updates via OTA kan ik niet beantwoorden want ik doe het zelf altijd via USB-stick. Ik ga niet betalen voor OTA updates want in mijn geval is het een leaseauto van de werkgever.
Zijn er hier mensen met de AWD-versie van de MY2021-2025? Hoe bevalt het?
Ik wil prive een EV6 kopen, maar ben er nog niet uit of ik voor de RWD of AWD ga. Hoeveel minder comfortabel zijn de 20" velgen vergeleken met 19"?
Het extra vermogen van 325 vs 229pk is wel mooi, al gebruik ik het niet heel vaak. Het lijkt me wel fijn om de bergen mee te rijden. Meer tractie bij regen. Het zal beter zijn in de sneeuw, al ski ik niet. Wegenbelasting is ook hoger: 1880kg vs 1990kg. Het bereik is ook wat minder met AWD.
Zijn er nog andere overwegingen?
Ik wil prive een EV6 kopen, maar ben er nog niet uit of ik voor de RWD of AWD ga. Hoeveel minder comfortabel zijn de 20" velgen vergeleken met 19"?
Het extra vermogen van 325 vs 229pk is wel mooi, al gebruik ik het niet heel vaak. Het lijkt me wel fijn om de bergen mee te rijden. Meer tractie bij regen. Het zal beter zijn in de sneeuw, al ski ik niet. Wegenbelasting is ook hoger: 1880kg vs 1990kg. Het bereik is ook wat minder met AWD.
Ja, hier een AWD (GT-line) uit 2022. Voor mij was destijds de keuze gemakkelijk omdat ik het vermogen van de RWD wat aan de magere kant vond. Dat is subjectief uiteraard, en mede afhankelijk van wat je gewend bent. Vooral voor de ritten met caravan overigens, idem voor het hebben van meer tractie i.c.m. AWD.
Het verbruik van de auto is meer afhankellijk van rijstijl dan van RWD versus AWD. Maar in theorie is de AWD iets minder zuinig. Mij valt dat overigens heel erg mee: in de zomer haal ik een theoretisch rijbereik van een kleine 500km (meestal op Eco modus), dus vrijwel WLTP. In de winter uiteraard wat minder. Gemiddeld zit mijn verbruik (exclusief caravanritten) op ca 17kWh/100km.
Overigens wel met 19 inch wielen: bij aflevering heb ik de originele 20 inch wielen kostenloos om laten ruilen voor 19 inch GT-line wielen.
Wellicht dat bij de AWD de banden rondom wat gelijkmatiger afslijten. Ik heb na ca 69k km nog de originele zomerbanden. Voor de winter heb ik een aparte wielset met 19 inch 4-seizoenenbanden.
Het verbruik van de auto is meer afhankellijk van rijstijl dan van RWD versus AWD. Maar in theorie is de AWD iets minder zuinig. Mij valt dat overigens heel erg mee: in de zomer haal ik een theoretisch rijbereik van een kleine 500km (meestal op Eco modus), dus vrijwel WLTP. In de winter uiteraard wat minder. Gemiddeld zit mijn verbruik (exclusief caravanritten) op ca 17kWh/100km.
Overigens wel met 19 inch wielen: bij aflevering heb ik de originele 20 inch wielen kostenloos om laten ruilen voor 19 inch GT-line wielen.
Wellicht dat bij de AWD de banden rondom wat gelijkmatiger afslijten. Ik heb na ca 69k km nog de originele zomerbanden. Voor de winter heb ik een aparte wielset met 19 inch 4-seizoenenbanden.
IK heb een AWD GT-line van maart 2023, nieuw gekocht. Vanwege de relatief gering meerkosten voor AWD en bijna 100 pk extra destijds deze keuze gemaakt. Extra verbruik zou volgens de WLTP-cijfers meevallen, maar lijkt me in de praktijk toch wel wat meer te zijn. Zelfs met een fluwelen voet haal ik de opgegeven ruim 480 km in de zomer niet; ruim 400 km lukt dan wel.Murphy78 schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:03:
Ik heb als “winterwielen” de 19 inch velgen met 4-seizoenenbanden. Met de 20 inch velgen is de auto wel (nog) wat stoteriger op bijvoorbeeld drempels, maar verschil is nou ook weer niet zo heel groot. Auto is sowieso stevig geveerd; een EV3 is wat dat betreft een stuk comfortabeler.
Voordeel van de AWD is inderdaad de tractie. Kwam bijvoorbeeld goed van pas met de caravan op de camping in Zuid-Limburg, toen het een tijd had geregend. Ook slijten de banden mooi regelmatig. Als er een vervanger zou moeten komen, kies ik bij voorkeur weer voor AWD.
Hier ook een EV6 awd gt-line uit Januari 2023. De AWD drive is erg geschikt voor de winterse omstandigheden in Finland en de heuveltjes hier (zijn vaak steil). Wat extra vermogen om een dubbelasser in moeilijkere omstandigheden te trekken is fijn. Ja bereik is minder maar niet te dramatisch. Al is dat niet voor me leidend. De snellaadsnelheid is belangrijker voor me.Murphy78 schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:03:
De 20 inch velgen met all season banden rijden prima en confortabel genoeg. De 19 inch velgen met nordic winterbanden (nog wat zachter) zijn erg fijn om in winterse omstandigheden te riiden. Qua comfort kan ik niet echt verschil voelen. Het verschil in grip in winterse omstandigheden waar je ook met all season band kunt rijden is wel goed te merken met de nordic winterbanden. Net wat meer grip en vertrouwen dat je de bochten goed kunt nemen met sneeuw en ijs eronder.
Een goede reden om voor de RWD te gaan, zou de frunk kunnen zijn. Die is dubbel zo groot, en echt goed bruikbaar bij de RWD (50-55 Liter).
Ik heb één keer een afdaling op een hele steile helling met grind gedaan, waarbij de achterwielen grip verloren. In one-pedal modus rem je dan puur af op de achterwielen. Bij een AWD versie zou je op alle vier de wielen afremmen, en veel later grip verliezen.
Overigens staat de motor voorin altijd aan in one-pedal modus, terwijl ie in de andere modi passief wordt als ie niet nodig is, om energie te besparen.
Ik vind de RWD verder snel zat, en zou graag wat snelheid voor zuinigheid inruilen...
Ik heb één keer een afdaling op een hele steile helling met grind gedaan, waarbij de achterwielen grip verloren. In one-pedal modus rem je dan puur af op de achterwielen. Bij een AWD versie zou je op alle vier de wielen afremmen, en veel later grip verliezen.
Overigens staat de motor voorin altijd aan in one-pedal modus, terwijl ie in de andere modi passief wordt als ie niet nodig is, om energie te besparen.
Ik vind de RWD verder snel zat, en zou graag wat snelheid voor zuinigheid inruilen...
Gezien zijn gewicht en afmetingen vind ik de RWD (GT-line MY2024) zuinig genoeg.Hobbit13 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:08:
Een goede reden om voor de RWD te gaan, zou de frunk kunnen zijn. Die is dubbel zo groot, en echt goed bruikbaar bij de RWD (50-55 Liter).
Tik in de zomer regelmatig de 580 km range op de GOM aan (waar in de praktijk een 500 km range mee gehaald kan worden) en in de winter een 360 tot 400 km).
En uiteraard een stel zomer- en winterbanden.
Voorkeuren verschillen want de frunk heb ik al maanden niet meer opengehad en rijden doe ik altijd in de Eco modus (met remmen - op noodstop na - via de flippers).
De RWD kan sowieso overal sneller dan toegelaten (in de BeNeLux). Aan de sportmodus heb ik persoonlijk niets want die trekt in een paar seconden dan al op naar de max. toegelaten snelheid. Maar ik rij dan ook nooit met een caravan.
De voorganger - e-Niro - was wel nog ietsje zuiniger (maar ander type wagen en vooral kleinere wielen).
De mogelijke opvolger wordt al zeker geen EV6 meer (en dat is volstrekt persoonlijk want iets te grote draaicirkel en te breed en lang in standaard (ondergrondse) parkeervakken.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 28-09-2026 16:28 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Ja steile helling en grind dat is oppassen. Net zoals opvriezende wegdek met vier wiel aandrijving en aanhanger erachter...je voelt het direct dat combinatie minder grip heeft. Oplossing gewoon rustig rijden en niet remmen, regeneratie uit. Rijervaring en autocontrole is nog steeds belangrijk ook met AWD en banden voor het juiste seizoen..Hobbit13 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:08:
De voormotor in de AWD staat niet altijd aan in de one pedel mode. Hij gaat uit na wegrijfase in normale mode en springt bij als het nodig is. Voor berg en winterse omstandigheden als je altijd 4 wiel aandrijving wilt hebben dan moet je de snow mode gebruiken.
Op het Kia EV forum ben ik het meerdere keren tegen gekomen, vooral Amerikanen daar. kia evbrackman schreef op maandag 28 september 2026 @ 15:42:
[...]
De voormotor in de AWD staat niet altijd aan in de one pedel mode. Hij gaat uit na wegrijfase in normale mode en springt bij als het nodig is.
Geen erg betrouwbare bron, maar hij heeft wel een odb ding dat toerental van de motoren laat zien.
Ik heb vanmiddag nog in standaard mode gereden met one pedal drive. Onder het rijden gekeken naar gebruik van motoren en regeneratie op schermpje in dashboard. Bij rechte stukken snelweg dan heeft ie alleen de achtermotor aan voor uit. Zou kunnen dat het inschakelen van active cruise control ervoor zorgt dan gaat ipedal uit. Zal morgen nog eens scherm monitoren en zonder acc snelweg stuk rijden met ipedal aan.Hobbit13 schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:03:
[...]
Op het Kia EV forum ben ik het meerdere keren tegen gekomen, vooral Amerikanen daar. kia ev
Geen erg betrouwbare bron, maar hij heeft wel een odb ding dat toerental van de motoren laat zien.
Het grote verschil zit hem vooral in de acceleratie. De AWD heeft voelbaar meer vermogen en doet 5,2 sec van 0-100 km/h. Ik heb de GT Line AWD en zou dat niet meer willen missen. En inderdaad, bij het afremmen is er een voordeel met 2 motoren.
Bij Cruise control gaat de voorste motor idd uit (of i pedal uit, is maar hoe je er naar kijkt)brackman schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:47:
[...]
Zou kunnen dat het inschakelen van active cruise control ervoor zorgt dan gaat ipedal uit.
Je hebt gelijk in one pedal / i-pedal mode blijven de beide motoren werken continu. Vanochtend eens bekeken. DankHobbit13 schreef op maandag 28 september 2026 @ 23:05:
[...]
Bij Cruise control gaat de voorste motor idd uit (of i pedal uit, is maar hoe je er naar kijkt)
Eigenlijk wel prettig dat allebei de motor gebruik worden voor kracht overbrenging (en gelijkmatige slijtage van banden) en regeneren op beide motoren in de i-pedal stand. De active cruise control mode heeft blijkbaar meer dynamische in en uitschakeling van de voormotor en regeneren op beide motoren bij detectie voorganger of verkeersbord met lagere snelheid.
Mooi om dit topic van begin tot eind door te lezen. Mijn situatie is dat ik onze stationwagen uit 2011 wil vervangen voor of een Model Y of EV6 GT-Line.
Nu is mijn oog gevallen op een model uit 2022, met ~185.000 km en SOH 100% voor een mooie marktprijs.
Zou graag aan jullie ervaringsdeskundigen vragen of jullie dat “aanraden” of voor iets anders zouden gaan.
Nu is mijn oog gevallen op een model uit 2022, met ~185.000 km en SOH 100% voor een mooie marktprijs.
Zou graag aan jullie ervaringsdeskundigen vragen of jullie dat “aanraden” of voor iets anders zouden gaan.
Enige nadeel is dat je garantie voorbij is bij die kilometerstand. Ik zou persoonlijk liever een paar duizend euro meer uitgeven en eentje zoeken met minder kilometers.Pepernoot schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:51:
Mooi om dit topic van begin tot eind door te lezen. Mijn situatie is dat ik onze stationwagen uit 2011 wil vervangen voor of een Model Y of EV6 GT-Line.
Akkoord, tenzij het prijsverschil groot is (bijvoorbeeld meer dan 5k met een model dat 100k km heeft).Bitaktus19 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:09:
[...]
Enige nadeel is dat je garantie voorbij is bij die kilometerstand. Ik zou persoonlijk liever een paar duizend euro meer uitgeven en eentje zoeken met minder kilometers.
Voor de rest wel een aanrader, hou alleen rekening met het feit dat de model Y nog veel ruimer is dan de ev6, achterin zitten is prettiger en de koffer is ruimer.
Dat gezegd hebbende is de ev6 ruim zat, en rijdt hij verfijnder/beter (voor mij).
[ Voor 3% gewijzigd door izzet3838 op 30-09-2026 09:44 ]
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Afgelopen weekend meegereden in een Y.izzet3838 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:44:
[...]
Akkoord, tenzij het prijsverschil groot is (bijvoorbeeld meer dan 5k met een model dat 100k km heeft).
Voor de rest wel een aanrader, hou alleen rekening met het feit dat de model Y nog veel ruimer is dan de ev6, achterin zitten is prettiger en de koffer is ruimer.
Dat gezegd hebbende is de ev6 ruim zat, en rijdt hij verfijnder/beter (voor mij).
Het rijgedrag is heel jachterig/nerveus (onrustig) en het geluid binnen is vele malen meer dan in de EV6.
Ruimte in de Y is goed en de navigatie is super.
Ondanks sommige voordelen van de Y heb ik toch liever een EV6.
In NL speelt dat waarschijnlijk meer dan in België maar de ruimte (voor BE standaarden) vooraan en achteraan is in de EV6 meer dan zat genoeg.HansAuutB schreef op woensdag 30 september 2026 @ 10:49:
Ruimte in de Y is goed en de navigatie is super.
De EV6 is (voor ons) eigenlijk al te groot en dat wordt er met een Y niet beter op.
Op de navigatie van de EV6 (Kia in het algemeen) kan je wel wat opmerken maar op onbekend terrein gebruiken we doorgaans gewoon de nav van de smartphone (geprojecteerd op het dashboard).
Maak in beide een proefrit, de Model Y en EV6 verschillen echt enorm in karakter, grote kans dat je één van de twee niets vind. Ken de Model Y niet persoonlijk, maar heb wel in een Model 3 gereden. Dat vond ik helemaal niets, nerveuze stoterige auto, met een vreselijk ongezellig interieur. Maar dat is puur "smaak", de Model 3/Y is absoluut geen slechte auto, maar gewoon niet mijn ding.
Als je deze vraag in een Model 3/Y forum stelt, krijg je natuurlijk mensen waarvoor de EV6 niet hun "ding" is!
(Op gebied van efficientie is Telsa helaas wel heer en meester, de Model Y is een stuk zuiniger. De EV6 kan wel sneller laden.)
Als je deze vraag in een Model 3/Y forum stelt, krijg je natuurlijk mensen waarvoor de EV6 niet hun "ding" is!
(Op gebied van efficientie is Telsa helaas wel heer en meester, de Model Y is een stuk zuiniger. De EV6 kan wel sneller laden.)
Mee eens maar bij een bedrijfswagen (in België) is die zuinigheid eerder een nadeel dan een voordeel.Hobbit13 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 11:46:
Privé zou ik een Tesla noch een EV6 overwegen.
Nadat we 4 jaar een Kia EV6 via de lease hebben gereden, hebben we deze helaas moeten inleveren. Nu geen nieuwe lease-auto, dus zijn we op zoek naar een vervangende occasion en kijken we weer voor een EV6. We zijn wel geïnteresseerd in een GT-line, vanwege de extra opties en dan liefst eentje met niet al te veel kilometers en trekhaak. Nu lijkt het al best moeilijk om een EV6 GT-line met lage kilometers te vinden en de trekhaak maakt het nog moeilijker, al kan die achteraf natuurlijk ook nog (maar het verschil in prijs zien we er niet aan af, dus zijn het extra kosten). Als ik andere reacties hier lees, zijn lijkt het inderdaad dat er minder aanbod is en hogere prijzen.
Is er hier op het forum nog iemand die zijn/haar eigen GT-line (binnenkort) in de aanbieding doet om een nieuwere of andere auto te kopen?
Is er hier op het forum nog iemand die zijn/haar eigen GT-line (binnenkort) in de aanbieding doet om een nieuwere of andere auto te kopen?
Ja het is drama, ik zoek een GT-line in een kleurtje....Amper aanbod, met trekhaak al helemaal zo goed als niet...En 40k voor een GT-line uit ~2023 betalen gaat ook nergens over natuurlijk. Dan kan je beter een demo bij een dealer opscharrelen van na de facelift.Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:28:
Nadat we 4 jaar een Kia EV6 via de lease hebben gereden, hebben we deze helaas moeten inleveren. Nu geen nieuwe lease-auto, dus zijn we op zoek naar een vervangende occasion en kijken we weer voor een EV6. We zijn wel geïnteresseerd in een GT-line, vanwege de extra opties en dan liefst eentje met niet al te veel kilometers en trekhaak. Nu lijkt het al best moeilijk om een EV6 GT-line met lage kilometers te vinden en de trekhaak maakt het nog moeilijker, al kan die achteraf natuurlijk ook nog (maar het verschil in prijs zien we er niet aan af, dus zijn het extra kosten). Als ik andere reacties hier lees, zijn lijkt het inderdaad dat er minder aanbod is en hogere prijzen.
Ga van het weekend maar bij een "Plus" kijken...
Haha, een kleurtje maakt het inderdaad nog moeilijker. Ik zie wel wat (witte) opties, maar ze zijn ook praktisch nooit goed volgens het onderhoudsschema onderhouden. Nou weet ik niet hoe streng Kia daarop is, maar dat vind ik wel een risico. Als er eenmaal iets mis is met zo'n EV, dan kunnen de kosten ook direct aardig hoog zijn.nooberke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:39:
[...]
Ja het is drama, ik zoek een GT-line in een kleurtje....Amper aanbod, met trekhaak al helemaal zo goed als niet...En 40k voor een GT-line uit ~2023 betalen gaat ook nergens over natuurlijk. Dan kan je beter een demo bij een dealer opscharrelen van na de facelift.
Klopt, leasemaatschappijen hebben nog wel is de neiging om het laatste beurtje over te slaan. Denk je een mooie te vinden....9000dkm over zijn beurt, achterbanden op 3MM...So far "dealeronderhouden"Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:49:
[...]
Haha, een kleurtje maakt het inderdaad nog moeilijker. Ik zie wel wat (witte) opties, maar ze zijn ook praktisch nooit goed volgens het onderhoudsschema onderhouden. Nou weet ik niet hoe streng Kia daarop is, maar dat vind ik wel een risico. Als er eenmaal iets mis is met zo'n EV, dan kunnen de kosten ook direct aardig hoog zijn.
Trekhaak achteraf erop laten zetten is goed te doen, maar kleurtje en garantie zijn toch wel echt mandatory....
Wij twijfelen over een Kia EV6, occasion met toch wel ruim 150k op de teller (ivm budget). Vooral een EV6 lijkt ons fijn ivm het snelladen op de vakantieritjes en familieritjes.
Ik lees wel over problemen met ICCU en zijn we wat terughoudender in ons enthousiasme. Is dat terecht, die 'angst'?
Ik lees wel over problemen met ICCU en zijn we wat terughoudender in ons enthousiasme. Is dat terecht, die 'angst'?
Ik had het geluk dat ik 1,5 jaar geleden er al één gekocht heb, toen kon ik uitvoering, kleur, bouwjaar en km-stand kiezen en ging er veel van de prijs af. Had heel veel keus, zelfs met trekhaak... andere tijden.nooberke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:39:
[...]
Ja het is drama, ik zoek een GT-line in een kleurtje....Amper aanbod, met trekhaak al helemaal zo goed als niet...En 40k voor een GT-line uit ~2023 betalen gaat ook nergens over natuurlijk. Dan kan je beter een demo bij een dealer opscharrelen van na de facelift.
Ik ging initieel ook voor GT-line, want weinig meerprijs, maar alle modellen pre-facelift hebben dan een schuif-kanteldak (in ieder geval degene waar ik tussen kon kiezen). Leuk, maar wel een paar cm lager aan de binnenzijde en daardoor kon ik niet meer lekker zitten (ik ben 1,88m). Wat een paar cm al uit kan maken...
Meest luxe model zonder schuifdak was dan de Plus, uiteindelijk ook heel blij mee. Maar misschien iets om rekening mee te houden als je wat langer bent.
Weet even niet zeker of dit nu al officieel is voor NL/BE maar volgens mij gaat de garantie daarop van 7j/150k km naar 15j/300k km. Dus dan is het alleen het ongemak wat je ervan zou hebben, ALS je er last van krijgt.Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:40:
Wij twijfelen over een Kia EV6, occasion met toch wel ruim 150k op de teller (ivm budget). Vooral een EV6 lijkt ons fijn ivm het snelladen op de vakantieritjes en familieritjes.
Ja dat had ik ook gelezen! Dat is super fijn natuurlijk. Maar langs de weg stranden met 2 kinderen in de auto wil je het allerliefste voorkomen natuurlijk. Het is ook lastig, mensen die geen ICCU problemen hebben die hoor/lees je veel minder.db I Delirium schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:01:
[...]
Weet even niet zeker of dit nu al officieel is voor NL/BE maar volgens mij gaat de garantie daarop van 7j/150k km naar 15j/300k km. Dus dan is het alleen het ongemak wat je ervan zou hebben, ALS je er last van krijgt.
Terwijl dat er uiteindelijk veel meer zijn dan degene die wel problemen krijgen. Voor mij wogen de voordelen van de EV6 veel zwaarder dan het mogelijke nadeel van een langs de kant van de weg met een kapotte accu. Helemaal nu het niet meer maanden duurt, voordat je een nieuwe in je auto hebt zitten.Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:12:
[...]
Ja dat had ik ook gelezen! Dat is super fijn natuurlijk. Maar langs de weg stranden met 2 kinderen in de auto wil je het allerliefste voorkomen natuurlijk. Het is ook lastig, mensen die geen ICCU problemen hebben die hoor/lees je veel minder.
Ga ik zwaar balen als het gebeurt? Natuurlijk, maar ja, dat overleven we ook wel weer
Ik rij bijna 2,5 jaar met een blauwe GT-line met trekhaak en zonder schuifdak en tot nu toe nog geen ICCU probleem (wel compressor airco in garantie vervangen).Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:12:
[...]
Het is ook lastig, mensen die geen ICCU problemen hebben die hoor/lees je veel minder.
De max. (zomer) range bedraagt 580 km en de laagste (winter) range 360 km.
Staan nu een 38K km op de teller.
Over iets meer dan 1,5 jaar gaat ie (in BE) de deur uit met waarschijnlijk een 65K km op de teller.
[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 01-10-2026 14:13 ]
Is het probleem wel snel verholpen? En zijn er 'voortekenen' dat hij kapot gaat of weet je dat niet?jeroenkb schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:48:
[...]
Terwijl dat er uiteindelijk veel meer zijn dan degene die wel problemen krijgen. Voor mij wogen de voordelen van de EV6 veel zwaarder dan het mogelijke nadeel van een langs de kant van de weg met een kapotte accu. Helemaal nu het niet meer maanden duurt, voordat je een nieuwe in je auto hebt zitten.
Ga ik zwaar balen als het gebeurt? Natuurlijk, maar ja, dat overleven we ook wel weer
Hebben 2jr geleden een auto gekocht, gingen er na 3 maanden mee op vakantie en stonden stil langs de Franse snelweg, versnellingsbak kapot. We hebben er een klein trauma van haha.
Die verlengde garantie zou wel heel mooi zijn! Ook als je je auto over een paar jaar verkoopt met 150-200km, dan kun je die nog steeds met garantie verkopen als je tenminste het onderhoud goed laat plegen.db I Delirium schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:01:
[...]
Weet even niet zeker of dit nu al officieel is voor NL/BE maar volgens mij gaat de garantie daarop van 7j/150k km naar 15j/300k km. Dus dan is het alleen het ongemak wat je ervan zou hebben, ALS je er last van krijgt.
(Enkel op de iccu)Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:09:
[...]
Die verlengde garantie zou wel heel mooi zijn! Ook als je je auto over een paar jaar verkoopt met 150-200km, dan kun je die nog steeds met garantie verkopen als je tenminste het onderhoud goed laat plegen.
In principe zou je die zelfs zonder onderhoud kunnen claimen, vraag is alleen hoe moeilijk de dealer/kia zal doen en hoe ver je dan wilt gaan.
Maar om garantie te weigeren zouden zei moeten kunnen aantonen dat het defect wordt veroorzaakt door gebrekig onderhoud wat hier niet kan aangezien er geen onderhoud gebeurt aan de iccu(er van uitgaande dat je alle terugroepacties hebt laten uitvoeren).
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Bij mij kon ik thuis niet meer laden. De aardlekschakelaar van de laadpaal deed zijn werk. Binnen 3 werkdagen reed ik weer met een nieuwe ICCU. In tussentijd kon ik nog wel snelladen, maar dat is niet bij iedereen het geval. Er zijn ook gevallen bekend dat de auto stilvalt, en dat is behoorlijk minder.Pepper123 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:18:
[...]
Is het probleem wel snel verholpen? En zijn er 'voortekenen' dat hij kapot gaat of weet je dat niet?
Hebben 2jr geleden een auto gekocht, gingen er na 3 maanden mee op vakantie en stonden stil langs de Franse snelweg, versnellingsbak kapot. We hebben er een klein trauma van haha.
Ik heb het 2x gehad, laatste nog geen jaar geleden. Beide keren kon ik niet meer rijden en ging de auto in turtle mode, binnen enkele seconden van 90 naar 30 km/u.Mjas schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:41:
[...]
Bij mij kon ik thuis niet meer laden. De aardlekschakelaar van de laadpaal deed zijn werk. Binnen 3 werkdagen reed ik weer met een nieuwe ICCU. In tussentijd kon ik nog wel snelladen, maar dat is niet bij iedereen het geval. Er zijn ook gevallen bekend dat de auto stilvalt, en dat is behoorlijk minder.
Maar nee, niet gevaarlijk zegt Kia.
failure is the only option
Ik heb mijn EV6 ingewisseld voor een EV6 die bijna even oud is en ongeveer 35000km minder op de teller heeft. (nu nog maar 165k, dus de garantie uit) Reden was voornamelijk dat ik het grotere accupakket wilde. Dus nu een Plus uit 2022. Leuke bijkomstigheid is dat de deuren nu te openen zijn zonder dat je eerst moet uitzoeken hoe je de deurknop kan pakken. En ik heb stoelventilatie! (ik haat stoelverwarming, maar ook die heb ik nu weer) Kan ook nu de achterklep automatisch openen/sluiten. Verder voornamelijk hetzelfde, al ben ik de extra opbergruimte achterin kwijt vanwege een subwoofer.
Ik vond een redelijk geprijst exemplaar bij mij in de buurt en hoewel het duurder was dan alleen deze kopen en niet eerst mijn air was het verschil niet zodanig dat het onoverkomelijk was.
3 vragen alleen....
Ik vond een redelijk geprijst exemplaar bij mij in de buurt en hoewel het duurder was dan alleen deze kopen en niet eerst mijn air was het verschil niet zodanig dat het onoverkomelijk was.
3 vragen alleen....
- Ik kan nu de deur openen door naar de auto te lopen, de auto ziet dat ik er ben, spiegels "openen" en de deurhandle komt naar buiten en ik kan daarmee de deur open doen. Alleen het afsluiten van de auto.. hiervoor kon ik uitstappen, de deurhandle induwen en alles ging op slot. Nu niet meer... kan het alleen door m'n sleutel te vinden en op de "sluit" knop te drukken? Of is er een manier waarop ik de sleutel niet meer uit m'n zak hoef te halen? Of moet ik gewoon zoiets kopen?
- In home assistant kan ik bij de nieuwe niet meer zien of de laadklep open of dicht is. In de KIA app is het nog wel gewoon te zien? Het zal aan de Hyundai/KIA connect integratie liggen, maar vind het vreemd dat voor 2 modellen die zo dicht bij elkaar zitten dat de info anders is.. iemand die ervaring heeft of hier meer van weet?
- de nieuwe sleutel heeft ook knopjes om de auto langzaam vooruit/achteruit te laten rijden, maar dat lijkt niet te werken. Mij vorige sleutel had dat niet... kan je ook zo'n sleutel krijgen als de auto die functie niet heeft, of snap ik gewoon niet hoe het werkt?
[ Voor 7% gewijzigd door mediumdry op 02-10-2026 08:27 ]
Op de voorste portierhendels zit een "keepje" wanneer je dat aanraakt (met de sleutel in je zak of tas) sluit het portier.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:24:
Nu niet meer... kan het alleen door m'n sleutel te vinden en op de "sluit" knop te drukken? Of is er een manier waarop ik de sleutel niet meer uit m'n zak hoef te halen?
Het is inderdaad nogal een "opeenvolging van knopbedieningen" op de sleutel voor het werkt.de nieuwe sleutel heeft ook knopjes om de auto langzaam vooruit/achteruit te laten rijden, maar dat lijkt niet te werken. Mij vorige sleutel had dat niet... kan je ook zo'n sleutel krijgen als de auto die functie niet heeft, of snap ik gewoon niet hoe het werkt?
Wanneer ik het me goed herinner:
- zie dat je dicht genoeg bij de auto staat (in het bereik van de sleutel-auto)
- alle portieren met de sleutel locken (druk op "slotje").
- dan vlug binnen enkele seconden op de sleutelknop "remote start op afstand" drukken en ingedrukt houden tot de richtingaanwijzers knipperen,
- Dan, naargelang de richting die je uit wil, de knop voorwaarts of achterwaarts ingedrukt houden. Wanneer je de knop loslaat stopt de auto.
ps. Zo werkt het toch allemaal standaard op mijn GT-line, geen idee of er nog verschillen zijn met een plus met die opties.
[ Voor 65% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2026 08:52 ]
@IvoB2 huzzah! hartelijk dank, de auto gaat nu vooruit en achteruit terwijl ik er naast sta!
Wat betreft dat "keepje", dat doet helaas niets. Of ik nu alleen aanraak of induw.. het enige dat er gebeurt is dat de portierhendels dicht gaan. Maar ik hoor de auto niet op slot gaan en de spiegels klappen ook niet in. Ik ga maar eens op zoek naar gebruiksaanwijzing
Overigens was de auto natuurlijk vochtig, want 's ochtends, ik zal ook eens kijken wat er gebeurd als ie droog is. Mijn inductiekookplaat houdt er ook niet van als ik met natte vingers probeer iets aan te passen.
Dank voor het oplossen van 1 van de vragen in ieder geval!
Wat betreft dat "keepje", dat doet helaas niets. Of ik nu alleen aanraak of induw.. het enige dat er gebeurt is dat de portierhendels dicht gaan. Maar ik hoor de auto niet op slot gaan en de spiegels klappen ook niet in. Ik ga maar eens op zoek naar gebruiksaanwijzing
Overigens was de auto natuurlijk vochtig, want 's ochtends, ik zal ook eens kijken wat er gebeurd als ie droog is. Mijn inductiekookplaat houdt er ook niet van als ik met natte vingers probeer iets aan te passen.
Ik heb in januari een EV6 2022 overgenomen en daar deden de deurklinken ook niets. Als ik aan kwam lopen ging de auto netjes open ( spiegels uit en deurklink uit) maar bij het uitstappen kon ik drukken wat ik wilde. Er gebeurde helemaal niets, ook geen spiegels in. Ik moest dus altijd de auto sluiten met de sleutel.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:12:
@IvoB2 huzzah! hartelijk dank, de auto gaat nu vooruit en achteruit terwijl ik er naast sta!
Ik heb dit bij de 120000km beurt aangegeven en ze hebben toen bij bij de antennes van van buitenportieren onder garantie vervangen. Sindsdien werkt het goed bij mij en kan ik de auto sluiten door op het "keepje" te drukken.
Hun een Plus uit 2022 die vooruit en achteruit kan rijden met de sleutel? Dat is nieuw voor mij?mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:12:
Het komt nogal eens voor dat er een interne kabelbreuk is bij de bestuurderskant slot. Beide kanten kabelbreuk zou kunnen.. zou er naar laten kijken bij de garage.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:24:
Ik heb mijn EV6 ingewisseld voor een EV6 die bijna even oud is en ongeveer 35000km minder op de teller heeft. (nu nog maar 165k, dus de garantie uit) Reden was voornamelijk dat ik het grotere accupakket wilde. Dus nu een Plus uit 2022. Leuke bijkomstigheid is dat de deuren nu te openen zijn zonder dat je eerst moet uitzoeken hoe je de deurknop kan pakken. En ik heb stoelventilatie! (ik haat stoelverwarming, maar ook die heb ik nu weer) Kan ook nu de achterklep automatisch openen/sluiten. Verder voornamelijk hetzelfde, al ben ik de extra opbergruimte achterin kwijt vanwege een subwoofer.
3 vragen alleen....
- Ik kan nu de deur openen door naar de auto te lopen, de auto ziet dat ik er ben, spiegels "openen" en de deurhandle komt naar buiten en ik kan daarmee de deur open doen. Alleen het afsluiten van de auto.. hiervoor kon ik uitstappen, de deurhandle induwen en alles ging op slot. Nu niet meer... kan het alleen door m'n sleutel te vinden en op de "sluit" knop te drukken? Of is er een manier waarop ik de sleutel niet meer uit m'n zak hoef te halen? Of moet ik gewoon zoiets kopen?
- In home assistant kan ik bij de nieuwe niet meer zien of de laadklep open of dicht is. In de KIA app is het nog wel gewoon te zien? Het zal aan de Hyundai/KIA connect integratie liggen, maar vind het vreemd dat voor 2 modellen die zo dicht bij elkaar zitten dat de info anders is.. iemand die ervaring heeft of hier meer van weet?
- de nieuwe sleutel heeft ook knopjes om de auto langzaam vooruit/achteruit te laten rijden, maar dat lijkt niet te werken. Mij vorige sleutel had dat niet... kan je ook zo'n sleutel krijgen als de auto die functie niet heeft, of snap ik gewoon niet hoe het werkt?
Afgelopen voorjaar bestuurderskant slot totaal vervangen onder garantie vanwege kabelbreuk. Aanraken slot inkeping (met sleutel in zak) resulteerde niet openen of sluiten.
Het kan zijn dat ze niet de juiste info hadden, want de auto heeft allerlei extra luxe (zoals 360 view bij parkeren). Weet je hoe ik kan vinden wat voor model het nu eigenlijk is?Phusebox schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:47:
Hun een Plus uit 2022 die vooruit en achteruit kan rijden met de sleutel? Dat is nieuw voor mij?
@brackman & @Mooijekind ook aan de bijrijderskant doet de inkeping niets.. ik zal even navragen. Voor ik dat doe, werkt het systeem ook als er dauw op de auto zit? Oftewel, moet de inkeping op de portierklep droog zijn, of werkt het ook goed als het nat is?
Maakt niet uit of het nat of droog is , althans bij mij. Lichte aanraking volstaat bij mij.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:21:
[...]
Het kan zijn dat ze niet de juiste info hadden, want de auto heeft allerlei extra luxe (zoals 360 view bij parkeren). Weet je hoe ik kan vinden wat voor model het nu eigenlijk is?
Qua model lijkt het er idd op dat je gewoon een extra pakket erop hebt zitten. Maar welke precies dat durf ik niet te zeggen.
Hier werkt het (vooralsnog) altijd (behoudens sneeuw- en vorstdagen staat de EV6 thuis hier altijd in open lucht geparkeerd).mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:21:
Voor ik dat doe, werkt het systeem ook als er dauw op de auto zit? Oftewel, moet de inkeping op de portierklep droog zijn, of werkt het ook goed als het nat is?
[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2026 10:46 ]
Dan is het of een import auto of een GT Line denk ik. Want in Nederland bestond die samenstelling toen niet.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:21:
[...]
Het kan zijn dat ze niet de juiste info hadden, want de auto heeft allerlei extra luxe (zoals 360 view bij parkeren). Weet je hoe ik kan vinden wat voor model het nu eigenlijk is?
Import zou kunnen, want de voorwaarden van KIA in de auto bij KIA connect worden in eens in het Duits gegeven, terwijl ik de taal op Engels heb staan.
Ik heb verder ook weinig auto's in gebroken wit gezien, met leren bekleding die ook creme is.
Misschien bij een KIA dealer hier eens vragen. Ik heb in ieder geval wel een warmtepomp
Ik heb verder ook weinig auto's in gebroken wit gezien, met leren bekleding die ook creme is.
Misschien bij een KIA dealer hier eens vragen. Ik heb in ieder geval wel een warmtepomp
Gewoon even je kenteken invoeren bij de RDW, https://ovi.rdw.nl/ .
Onder eht kopje vervaldata en historie ku je snel zien wat de eerste toelating is en weet je meteen of het een import-auto is.
Onder eht kopje vervaldata en historie ku je snel zien wat de eerste toelating is en weet je meteen of het een import-auto is.
Ook al is ie wat vochtig dan moet het slot nog steeds reageren. Deze functie van de auto ben ik pas na een jaar gebruik gaan gebruiken. Gewoonte van de vorige auto was gewoon altijd de sleutel gebruiken om auto te openen en sluiten.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:23:
@brackman & @Mooijekind ook aan de bijrijderskant doet de inkeping niets.. ik zal even navragen. Voor ik dat doe, werkt het systeem ook als er dauw op de auto zit? Oftewel, moet de inkeping op de portierklep droog zijn, of werkt het ook goed als het nat is?
@brackman ik had een renault met prima keyless entry, dus ben gewend geraakt aan niets hoeven doen om de auto te openen/sluiten. Met de vorige ev6 moest ik alleen de inkeping op het portierhendel induwen voor het openen/sluiten, dus ben niet meer gewend om de sleutel uit m'n broekzak te vissen 
@Mooijekind ah.. dat verklaard inderdaad het verschil tussen de eerste toelating (30 september 2021) en eerste tenaamstelling Nederland (12 augustus 2022). Het zal dus een import zijn uit Duitsland. Wist niet dat leasebedrijven ook import deden. (het verhaal is dat de auto uit de lease komt)
Ik ga volgende week bij de verkoper langs, daar gaan ze even kijken naar portierhendels. En ik ga KIA even contacteren om uit te vinden wat nou precies het model van de auto is en welke opties er in zitten. Ik denk niet dat het een GT-line is, want alleen RWD, geen suede achtige stoelen en geen panoramadak.
@Mooijekind ah.. dat verklaard inderdaad het verschil tussen de eerste toelating (30 september 2021) en eerste tenaamstelling Nederland (12 augustus 2022). Het zal dus een import zijn uit Duitsland. Wist niet dat leasebedrijven ook import deden. (het verhaal is dat de auto uit de lease komt)
Ik ga volgende week bij de verkoper langs, daar gaan ze even kijken naar portierhendels. En ik ga KIA even contacteren om uit te vinden wat nou precies het model van de auto is en welke opties er in zitten. Ik denk niet dat het een GT-line is, want alleen RWD, geen suede achtige stoelen en geen panoramadak.
Per land verschilde de uitvoeringen. Dus ik zou even een Duitse prijslijst nemen uit 2021. Dan ben je er snel achter denk ik.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
@brackman ik had een renault met prima keyless entry, dus ben gewend geraakt aan niets hoeven doen om de auto te openen/sluiten. Met de vorige ev6 moest ik alleen de inkeping op het portierhendel induwen voor het openen/sluiten, dus ben niet meer gewend om de sleutel uit m'n broekzak te vissen
Ik heb een GT-line (BE) zonder panoramadak (dat was in BE voor de GT-line een optie).mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:14:
Eveneens RWD (AWD optie op de GT-line).
Je kon op de GT-line hier ook kiezen tussen witte stoelen (kunstleer) met zwarte rand of het omgekeerde, zwarte suède stoelen met wit "leren" rand.
Wat je zegt over jou auto bestond buiten NL dus wel degelijk als GT-line.
ok.. ik heb gezocht naar EV6 folders uit 2021 en in de Franse vond ik dit bij de kleuren: Blanc Glacier (GLB):Disponible uniquement sur EV6 Air Active / Air Design. In m'n aankoop wordt niet expliciet het model genoemd, maar wel PlusPack genoemd. In de Spaanse is er alleen Air of GT-line uit dat jaar en daar wordt expliciet genoemd dat de GLB niet voor de GT-Line beschikbaar is. In de Ierse is de kleur sowieso niet beschikbaar en de Koreaanse kan ik niet lezen 
Als iemand me een link kan geven voor de Duitse, dan graag, want ik heb deze al van een duitse site, maar die hebben geen duitse versie
Zal eens kijken naar de koplampen of ik op die manier kan zien of het een air active of air design is, met dan een pluspack, dan kan ik al een stuk gerichter zoeken.
Als iemand me een link kan geven voor de Duitse, dan graag, want ik heb deze al van een duitse site, maar die hebben geen duitse versie
Zal eens kijken naar de koplampen of ik op die manier kan zien of het een air active of air design is, met dan een pluspack, dan kan ik al een stuk gerichter zoeken.
In een 2022 prijslijst van Duitsland zie ik het lichte leren interieur ook voorbij komen.mediumdry schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:54:
ok.. ik heb gezocht naar EV6 folders uit 2021 en in de Franse vond ik dit bij de kleuren: Blanc Glacier (GLB):Disponible uniquement sur EV6 Air Active / Air Design. In m'n aankoop wordt niet expliciet het model genoemd, maar wel PlusPack genoemd. In de Spaanse is er alleen Air of GT-line uit dat jaar en daar wordt expliciet genoemd dat de GLB niet voor de GT-Line beschikbaar is. In de Ierse is de kleur sowieso niet beschikbaar en de Koreaanse kan ik niet lezen
Zijn je wielkasten zwart of in carrosseriekleur?
Volgens mij is de GT-line in alle landen in ieder geval betrouwbaar te herkennen aan de buitenzijde: zowel de neus, achterzijde als de zijkanten (wielkasten, sierstrips). Dus met foto's weet je dit snel, al kan het exacte optiepakket dan natuurlijk nog wel varieren per land.
Ook de vorm van het stuur is voor zover ik weet gelijk bij alle GT-lines: deze is dan afgeplat aan de onderzijde, de Plus en andere (niet zijnde de GT) hebben een volledig rond stuur.
Ook de vorm van het stuur is voor zover ik weet gelijk bij alle GT-lines: deze is dan afgeplat aan de onderzijde, de Plus en andere (niet zijnde de GT) hebben een volledig rond stuur.
Ik lees hier weleens over de wat dunne verflaag op de EV6. Is het normaal dat een exemplaar van 120-140km wel heel veel steenslag aan de voorkant heeft? Met name de onderkant bumper lijkt meer steenslag te hebben dan bij andere auto's, al kan ik niet zeggen dat ik het wetenschappelijk heb onderzocht.
De topverflaag is - in vergelijking met andere auto's die ik al reed - idd krasgevoelig (en niet alleen vooraan).
heb je daar misschien een link naar?nooberke schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:48:
In een 2022 prijslijst van Duitsland zie ik het lichte leren interieur ook voorbij komen.
Ze zijn zwart, dus niet wat een gt heeft. Heeft gt line ook in carrosseriekleur? Het lijkt er sterk op dat het een air is met uitgebreid optiepakket. (hij heeft ook highway lane adjust of hoe het ook heet, dat ie een baan naar links of rechts kan sturen voor je)Zijn je wielkasten zwart of in carrosseriekleur?
In het kader van de extra opties... weet iemand of het mogelijk is om het snelheidsbord uit de heads up display te krijgen? (op het gewone scherm stoort het me niet) of moet dat elke start weer opnieuw gedaan worden? Indien het laatste, is er een snelknop voor te maken om dat snel te doen, of moet je per se het menu in?
"Settings (instellingen)" > "Vehicle (voertuig)" > "Head-Up Display" kies "content settings" (inhoudselectie).
Indien je dit doet in jouw voorkeurmodus (er zijn er drie) dan wordt het alleen voor die modus opgeslagen.
Indien je dit doet in jouw voorkeurmodus (er zijn er drie) dan wordt het alleen voor die modus opgeslagen.
ik heb in dat menu niets kunnen vinden dat enkel het snelheidsbord uit de head-up display haalt. Ik zal het morgen nog een keer bekijken
(volgens de gebruikershandleiding moet het de traffic information zijn, ff kijken of ik die afzonderlijk kan uitzetten)
Voorlopig doe ik even de snelheidsmelding uitzetten in het vehicle menu, maar dat moet iedere keer weer opnieuw.
Wat zijn voorkeursmodussen? ik kan een andere user aanmaken om daar alle settings anders voor te doen en dan wisselen, is dit nog iets anders?
Voorlopig doe ik even de snelheidsmelding uitzetten in het vehicle menu, maar dat moet iedere keer weer opnieuw.
Wat zijn voorkeursmodussen? ik kan een andere user aanmaken om daar alle settings anders voor te doen en dan wisselen, is dit nog iets anders?
[ Voor 34% gewijzigd door mediumdry op 02-10-2026 21:38 ]
@mediumdry als ik het me goed herinner kun je dat snelheidsbord alleen weghalen uit zowel de HUD als het display. Maar niet individueel.
@Franciesco dat maakt niet uit wat mij betreft. Alleen zit het me in het display niet in de weg, in de HUD wel. En sowieso heeft KIA zo vaak de snelheid fout dat het toch nutteloos is. Dus het is ook ok als het dan uit het display weg is
@nooberke dank je! Ik heb met de prijslijst goed kunnen kijken en het is dus leuk voor me, bij de configuratie is gewoon elke optie aangevinkt. Air pakket, Comfort pakket, Assist pakket, Drive pakket, Sound pakket, warmtepomp, en Charcoal stoelbekleding. Blij dat ze niet voor de 20" velgen zijn gegaan
Het enige dat er niet op zit is het panoramadak, omdat dat alleen bij de GT-line kon. Wel grappig dat er geadverteerd werd met "pluspack", terwijl het enige pakket met "plus" er in een pakket is voor de GT-line, waarvan overigens alle opties in de verschillende pakketten zitten die bij mijn auto toegevoegd zijn.
Nou nog gaan uitzoeken hoe de parkeerassistent werkt en zorgen dat de deuren gesloten kunnen worden zonder dat ik de sleutel hoef te pakken. Blij verrast in ieder geval met alle extra's.
Iedereen bedankt voor de hulp in het uitzoeken, het heeft erg geholpen!
Nou nog gaan uitzoeken hoe de parkeerassistent werkt en zorgen dat de deuren gesloten kunnen worden zonder dat ik de sleutel hoef te pakken. Blij verrast in ieder geval met alle extra's.
Iedereen bedankt voor de hulp in het uitzoeken, het heeft erg geholpen!
Nooberke vroeg al eerder bijna exact hetzelfde en toen hebben we contact gehad maar uiteindelijk mijn EV6 AWD GT-Line (met trekhaak, in Runway Red, bwj 2023, 99.500km) verkocht aan Broekhuis omdat ik een nieuwere EV6 AWD GT-Line heb gekocht in Duitsland.Ghaanz schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:28:
Als dat iets is wat je zoekt zou je Broekhuis dus kunnen bellen - ik heb 'm nog niet op hun site gezien.
Is dit niet iets voor jou? https://www.autoscout24.n...68-462b-a51d-742ddeb2ecdfnooberke schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 11:39:
[...]
Staat geadverteerd als FWD maar is natuurlijk RWD en er moet nog een trekhaak op maar de prijs is netjes.
Wel even goed de historie checken want met mijn nieuwe(re) EV6 die ik als Kia Certified gebrauchtwagen (dan verwacht je dat alles 100% klopt) heb gekocht bij een Kia Dealer in Duitsland heb ik nu discussie over de mail over de geldigheid van de garantie
[ Voor 7% gewijzigd door roel-online op 05-10-2026 22:21 ]
Wat is jullie ervaring met de compatibiliteit van Kia Charge Pro met diverse laders in NL?
Ik moet zo'n 15x per jaar "buitenshuis" laden, meestal DC fast charge, maar indien mogelijk ook AC in de buurt van bestemming. Ik zoek een breed inzetbaar abbonement zonder bij veel verschillende providers te zitten en veel spyware apps te moeten installeren. Is Kia Charge Pro geschikt?
Ik moet zo'n 15x per jaar "buitenshuis" laden, meestal DC fast charge, maar indien mogelijk ook AC in de buurt van bestemming. Ik zoek een breed inzetbaar abbonement zonder bij veel verschillende providers te zitten en veel spyware apps te moeten installeren. Is Kia Charge Pro geschikt?
Ik heb Kia Charge NL en de ANWB laadapp op mijn telefoon staan voor het laden op vakantie. Die geven beide nagenoeg alle laadpalen weer, en de tarieven zijn ook heel vergelijkbaar. Het is handig om meerdere apps te hebben, het authorizeren van een laadsessie gaat niet altijd even soepel. Soms lukt het niet met de ene app, dan kan je door met een andere.
Als je vaker laad, kunnen abonementen wel snel uit, zeker voor één specifieke aanbieder (bv Ionity gaat van ~75c naar ~45c per kWh met een abbo van €12/mnd, dus na 40 kWh ben je goedkoper uit, vergelijkbaar voor andere aanbieders).
Ik heb afgelopen vakantie veel bij supermarkten geladen, die zijn over het algemeen nog goedkoper, zonder moeilijke abbonementen. Maar veel meer dan 120kW snelladen staat er over het algemeen niet.
Als je vaker laad, kunnen abonementen wel snel uit, zeker voor één specifieke aanbieder (bv Ionity gaat van ~75c naar ~45c per kWh met een abbo van €12/mnd, dus na 40 kWh ben je goedkoper uit, vergelijkbaar voor andere aanbieders).
Ik heb afgelopen vakantie veel bij supermarkten geladen, die zijn over het algemeen nog goedkoper, zonder moeilijke abbonementen. Maar veel meer dan 120kW snelladen staat er over het algemeen niet.
Dat zou voor Nederland een erg scherpe prijs zijn in ieder geval!roel-online schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:15:
[...]
[...]
Is dit niet iets voor jou? https://www.autoscout24.n...68-462b-a51d-742ddeb2ecdf
Staat geadverteerd als FWD maar is natuurlijk RWD en er moet nog een trekhaak op maar de prijs is netjes.
Wel even goed de historie checken want met mijn nieuwe(re) EV6 die ik als Kia Certified gebrauchtwagen (dan verwacht je dat alles 100% klopt) heb gekocht bij een Kia Dealer in Duitsland heb ik nu discussie over de mail over de geldigheid van de garantie
Zaterdag een witte GT-line bekeken....Die was te duur voor de staat waarin hij verkeerde...Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Het standaard schuifdak van de NLse GT's ben ik ook niet zo'n fan van...Misschien ga ik toch nog een paar jaartjes PHEV rijden...die kosten momenteel geen drol tweedehands.
De GT-Business Line is misschien wat voor je. Die was er in 2025, mengelmoes tussen de Plus en de GT-Line. Uiterlijk van een GT-Line, maar geen open dak en geen warmtepomp (en headsup display?) Was om 'm fiscaal onder de 50k€ te houden voor de NL lease markt. Maar prive zijn ze ook wel verkocht, en tweedehands kwam ik ze ook wel tegen toen ik dit voorjaar een EV6 zocht.nooberke schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:24:
Het standaard schuifdak van de NLse GT's ben ik ook niet zo'n fan van..
Ik denk dat je voor 1000 euro prima het hele importtraject kunt laten doen of voor aanzienlijk minder als je het zelf doet. Het meest lastige is het stuk rijden van het buitenland naar de Nederlandse grens omdat je daarvoor een buitenlandse export plaat (of bij een auto uit Belgie een Nederlandse groene plaat) nodig hebt.nooberke schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:24:
[...]
Dat zou voor Nederland een erg scherpe prijs zijn in ieder geval!
Nog een reden om in Duitsland te zoeken - daar was een schuifdak op de GT-Line een optie (net als de warmtepomp, Design Paket, Sound Paket voor Meridian Audio en Assist Plus voor HDA II).nooberke schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:24:
Het standaard schuifdak van de NLse GT's ben ik ook niet zo'n fan van...
Shell Recharge? Daarmee kun je vrijwel overal terecht en er is een groot DC fast charge netwerk waar je ook nog eens naar het toilet kunt en koffie kunt drinken.Murphy78 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:10:
Wat is jullie ervaring met de compatibiliteit van Kia Charge Pro met diverse laders in NL?
Als je gaat roamen met je enkele laadpasje zul je bij andere laadpaal aanbieders vaak vrij duur uit zijn. Dus beste laden bij het netwerk van je laadpas of direct payment met QR code - dat zal vaak goedkoper zijn dan roamen met een andere pas.
Ik voor AC laden een pasje van Shell, ANWB, Vattenfall in de auto liggen en dat moet alles wel afdekken.
Medio volgende maand gaat mijn EV6 eruit. DM bij interesse in een gratis gebruikte rubber kofferbakmat Kovvar Duogrip (ophalen regio Zeist en Ede)
Mocht er nog iemand interesse hebben in een magsafe lader van Callisto Tech voor de kia EV6: ik heb er nog eentje liggen. Stuur me een PM of zie advertentie.
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic