Ik heb al vaker gezegd dat ik dit dingetje in mijn rechter aanstekerplug heb zitten en die wijst de binnentemperatuur aan, maar ook of je auto laad. Als de auto op accessoire staat laat hij ongeveer 12,6 zien en zodra de auto aan is loopt hij naar 13,7 toto 14,6. Dan kun je prima zien wat het laadcircuit doet. Kost 6 euro op Alie extress, zit er bij mij al een paar jaar in. Had trouwens ook met een nog net geen 3 jaar oude opeens een dode accu, wees op het metertje nog maar 6,5 volt aan, en meteen een nieuwe Varta AGM gekocht en werd voor 127 euro thuis bezorgd. Een Kia akku kost over de 200, En ik durf te zeggen dat ik meer vertrouwen in een Varta AGM heb. Is prima passend als vervanger voor de standaard akku. Als een keer de accu het opgeeft en je start met een booster of kabels zul je net zien dat het een keer gebeurd als moeders een keer met de auto weg is. Of het gebeurt in de regen en dat wil je niet. Dan maar zekerheid voor 127 eutjes en zelf plaatsen is uiterst simpel.
[ Voor 11% gewijzigd door marc4547 op 02-09-2026 06:35 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
marc4547 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:28:
Vrienden,
Ik heb al vaker gezegd dat ik dit dingetje in mijn rechter aanstekerplug heb zitten en die wijst de binnentemperatuur aan, maar ook of je auto laad. Als de auto op accessoire staat laat hij ongeveer 12,6 zien en zodra de auto aan is loopt hij naar 13,7 toto 14,6. Dan kun je prima zien wat het laadcircuit doet. Kost 6 euro op Alie extress, zit er bij mij al een paar jaar in. Had trouwens ook met een nog net geen 3 jaar oude opeens een dode accu, wees op het metertje nog maar 6,5 volt aan, en meteen een nieuwe Varta AGM gekocht en werd voor 127 euro thuis bezorgd. EEn Kia akku kost over de 200, En ik durf te zeggen dat ik meer vertrouwen in een Varta AGM heb. Is prima passend als vervanger voor de standaard akku.[Afbeelding]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
EV batterij sprong zojuist ook ineens in storing
/f/image/2USoP1b3ZH74GgDk9DOVl62u.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 02-09-2026 09:14 ]
Dit doet vermoeden dat er toch echt iets met die 12V batterij is.Tomba schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:59:
Euhm, misschien was t toch iets anders. Auto doet niks meer behalve dat de achterlampen branden. Kan hem niet ontgrendelen (niet met sleutel, niet via het slotje op de bestuurderskant en niet met de app)
EV batterij sprong zojuist ook ineens in storing
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Toevallig soortgelijks gehad met mijn Cupra Born. Daar heb ik nu de optie aangezet dat hij de HV accu mag gebruiken om de LV accu op te laden.
Daar had ik soortgelijke storing. Door te lage spanning kan hij de hoofdschakelaar naar de HV accu niet schakelen, daardoor motor niet starten en gaat er een hele stroom aan storingen op gang komen. Hij zei wel niks over de HV accu bij mij.
Waarschijnlijk moeten ze jouwe ook geforceerd resetten, maar laat die 12V accu eens opmeten.
Zo’n beetje het eerste wat ik probeerde, dan gebeurt er dus ook helemaal niks…Franciesco schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:22:
De deur kun je overigens nog wel openen via de noodprocedure (hendel open duwen en sleutel fysiek gebruiken om te ontgrendelen).
Echt ronduit bizar, vroeg die mannen die me gisteren kwamen helpen (zetten er een booster op en waren weer weg) nog of die batterij vervangen moest worden maar dat was niet nodig zogenaamdFranciesco schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:20:
@Tomba je zult niet de eerste zijn met een slechte 12V batterij na een jaar of drie. De mijne was ook slecht na een kleine 3 jaar: 2x gehad dat de auto niks meer deed en moest toen vervangen worden. Nooit eerder gehad met een auto van deze leeftijd…
Oké of je draait de juiste kant op 🤦♂️Tomba schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:27:
[...]
Zo’n beetje het eerste wat ik probeerde, dan gebeurt er dus ook helemaal niks…
Booster op de accu gezet en we hebben weer beeld… accu dus idd dood.
Ook altijd fijn ‘we kunnen nog niet zeggen of het garantie is’
Op de 12V zit dus maar 2 jaar garantie, de kosten zouden richting de 300€ gaan en dan ging er dezelfde OEM in. Ik ga me dus maar een AGM kopen en zelf inbouwen
[ Voor 37% gewijzigd door Tomba op 02-09-2026 10:40 ]
Wat een ontzettend fijne auto is dit geweest. Alle issues zijn mij bespaard gebleven: nooit problemen gehad.
Het vaarwel zeggen doet enigszins pijn, maar dat heb ik altijd met het wisselen van auto's.
Nu rij ik een Zeekr 7x: een stapje omhoog in luxe en ruimte, maar ook een stapje terug in fysieke knoppen, wat bij de EV6 echt wel enorm top is.
Klopt idd, is ook wat moeilijker dan vroeger blijkbaar en duurt vaak een dag dacht ik, een andere mogelijkheid is om een aanhanger/takelwagen te huren...Fluffybeast schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:36:
Wat aan het rondsturen in Duitsland. Bitter weinig handelaars die nog de moeite doen om transitplaten te regelen… helaas pindakaas
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Als ze met je meerijden naar de grens en hun handelaarsplaten er dan af halen en terugrijden, ben jij in NL. Dan kan je met je Nederlandse eendagskenteken verder rijden.Fluffybeast schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:36:
Wat aan het rondsturen in Duitsland. Bitter weinig handelaars die nog de moeite doen om transitplaten te regelen… helaas pindakaas
KIA EV6 plus advanced; FIAT 500e; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW
Heel goed zelf te doen. Als je tijd hebt.Fluffybeast schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:36:
Zeker als Straßenverkehrsamt in de buurt is. Die AutoSchilder zitten altijd in de buurt.
Hieronder voor zelf terugrijden.
1) Straßenverkehrsamt overschrijven, evt kan dealer dit al vooraf regelen?
2) AutoSchilder de rode export platen + verzekering regelen. Ze verkopen je meestal 30 dagen geldigheid, terwijl 9 ook kan.
3) terug naar Straßenverkehrsamt voor aanvraag kenteken Zollkennzeichennummer met briefje verzekering
4) terug naar AutoSchilder voor drukken Zollkennzeichen
5) terug naar Straßenverkehrsamt voor platen 'stempelen'
6) Niet vergeten voor passeren van de grens met NL BPM vrijstelling aanvragen (online)
7) verder naar huis rijden
8) BPM + RDW aangifte zijn zeker voor een EV (€ 0 BPM) heel goed te doen. Digitaal
9) Gele platen laten drukken
[ Voor 6% gewijzigd door PrimaBB op 03-09-2026 15:01 ]
Taycan 4S Cross Turismo Volcano Grey 2024 (J1.1) | Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
Wagens zijn van 05/2024.
Volgende onderhouden werden geregistreerd :
kia 1: service op 23/03/2026 op 29 600km bij KIA SERVICE PARTNER Dongler gmbh en co
Kia 2: service op 13/07/2026 op 29596km bij KUNZMANN KIA Handler and servicepartner
ik vermoed dat deze tweede buiten de 2 jaar onderhoudstermijn valt en dus de 7 jaar garantie vervalt?
De garantie vervalt idd wanneer de termijn of kilometers overschreden worden.Fluffybeast schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:34:
Ik twijfel nog tussen 2. Beide Kia’s zijn te koop via een dealer (geen Kia).Kunnen wel alle documenten voorleggen.
Wagens zijn van 05/2024.
Volgende onderhouden werden geregistreerd :
kia 1: service op 23/03/2026 op 29 600km bij KIA SERVICE PARTNER Dongler gmbh en co
Kia 2: service op 13/07/2026 op 29596km bij KUNZMANN KIA Handler and servicepartner
ik vermoed dat deze tweede buiten de 2 jaar onderhoudstermijn valt en dus de 7 jaar garantie vervalt?
Er zit wel een kleine marge op, ik meen 500km over een periode van 7 jaar maar kan het mis hebben.
Vandaag een Smart #5 in ontvangst genomen. Voor mensen die een opvolger voor hun EV6 zoeken, kijk daar eens naar.
Veel plezier met de SmartLoei123 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:10:
Heren ik ga dit topic verlaten.
Vandaag een Smart #5 in ontvangst genomen. Voor mensen die een opvolger voor hun EV6 zoeken, kijk daar eens naar.
Het aanbod van een Long range GT-lines in een kleurtje voor een nette prijs is uiteindelijk vrij beperkt, althans...ik wil geen 35k+ betalen voor eentje uit 2021/2022. Verbaast mij een beetje, je zou verwachten dat ze toch massaal uit de lease zouden moeten komen?
In Duitsland heeft het aanbod vooral veel minder kilometers gelopen, blijkbaar kozen de veelrijders daar nog niet voor EV's
Mocht iemand een nette EV6 LR GT hebben die uit de lease loopt en waar de lease maatschappij wilt verkopen voor een nette prijs.....Hoor het graag
De markt zag er 6-12 maanden geleden heel anders uit, vooral in duitsland, je koen toen ev6 gt lines met <50k km kopen onder de 30K euro en ioniq 5 balance zelfs rond de 25K euro.nooberke schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:22:
Ben in de markt voor een tweedehands EV6, maar ze lijken toch wel aardig vlot te verkopen. Al aantal keer gehad dat ik een belletje deed naar een verkoper maar hij al verkocht was.
Het aanbod van een Long range GT-lines in een kleurtje voor een nette prijs is uiteindelijk vrij beperkt, althans...ik wil geen 35k+ betalen voor eentje uit 2021/2022. Verbaast mij een beetje, je zou verwachten dat ze toch massaal uit de lease zouden moeten komen?
In Duitsland heeft het aanbod vooral veel minder kilometers gelopen, blijkbaar kozen de veelrijders daar nog niet voor EV's
Mocht iemand een nette EV6 LR GT hebben die uit de lease loopt en waar de lease maatschappij wilt verkopen voor een nette prijs.....Hoor het graag
Ondertussen zijn de prijzen voor "goede" EV's onder de 30K aan het stijgen en vind je eigenlijk alleen nog maar id3 en verwanten terug die interessant zijn.
Als je goed zoekt kun je misschien wel nog een ev6 vinden onder de 30K, maar door de brandstofprijzen winnen ev's serieus aan populariteit, de hoeveelheid mensen in mijn directe omgeving die plots een ev overwegen zijn serieus gestegen...
7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)
Ja echt jammer, tijdje terug had ik mij ook georiënteerd en toen waren de prijzen een stuk scherper. Helaas toen de keuze gemaakt om eerst af te wachten hoe de spaarrekening er uit zou zijn na de reeds geplande verhuizing/nieuwbouwwoning.izzet3838 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
[...]
De markt zag er 6-12 maanden geleden heel anders uit, vooral in duitsland, je koen toen ev6 gt lines met <50k km kopen onder de 30K euro en ioniq 5 balance zelfs rond de 25K euro.
Ondertussen zijn de prijzen voor "goede" EV's onder de 30K aan het stijgen en vind je eigenlijk alleen nog maar id3 en verwanten terug die interessant zijn.
Als je goed zoekt kun je misschien wel nog een ev6 vinden onder de 30K, maar door de brandstofprijzen winnen ev's serieus aan populariteit, de hoeveelheid mensen in mijn directe omgeving die plots een ev overwegen zijn serieus gestegen...
Pak hem beet jaartje terug kon ik voor 25K een prima Ioniq vinden, en IX3's waren ook bizar afgeschreven.
De hogere brandstofprijzen hebben op de totaalkosten van je auto niet eens een enorme invloed, toch zijn veel mensen er blijkbaar gevoelig voor omdat het erg tastbaar en zichtbaar is.
https://www.coches.net/search/?OfferType=0&MakeIds%5B0%5D=22&ModelIds%5B0%5D=1369&fi=Price&or=1
Let wel dat je niet een auto van de Canarische Eilanden pikt. Dat is financieel en logistiek niet zo handig....
Ik heb je een DM gestuurd - misschien is mijn EV6 Long Range AWD GT-Line van 2023 in Runway Red wat voor je? Ik wil upgraden naar een nieuwere EV6.nooberke schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:22:
Ben in de markt voor een tweedehands EV6, maar ze lijken toch wel aardig vlot te verkopen. Al aantal keer gehad dat ik een belletje deed naar een verkoper maar hij al verkocht was.
Ja, de markt is behoorlijk volatiel - eerst een dip in belangstelling voor EVs en dankzij al die hoge olieprijzen wordt de EV plots weer populairder.izzet3838 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:59:
De markt zag er 6-12 maanden geleden heel anders uit, vooral in duitsland, je koen toen ev6 gt lines met <50k km kopen onder de 30K euro en ioniq 5 balance zelfs rond de 25K euro.
Heb je ervaring met importeren uit Spanje? Ik meen dat de prijzen nogal intransparant zijn (de prijs in de advertentie is vaak alleen als je ook een lening afsluit en de cash prijs is hoger) en ik heb gehoord dat het administratieve gebeuren voor export uit Spanje ook vrij complex is?Elhovo schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:04:
Ik zou zeggen, kijk 's in Spanje. Je vliegt hierheen, koopt je auto, houdt een paar dagen vakantie en rijdt 'm terug naar Nederland.
https://www.coches.net/search/?OfferType=0&MakeIds%5B0%5D=22&ModelIds%5B0%5D=1369&fi=Price&or=1
Bovendien moet je in Spanje wellicht extra goed opletten dat ze daar een warmtepomp hebben - hier in Nederland standaard maar in Spanje wellicht een optie die niet veel gekozen wordt?
[ Voor 10% gewijzigd door roel-online op 10-09-2026 10:58 ]
Nee, want ik woon zelf hier. Maar in principe lijkt de regelgeving eromheen niet heel complex. Uiteraard, het is Spanje dus je moet vast meer stempeltjes hebben dan in Nederland. Gemini zal er vast wel iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb destijds mijn auto geïmporteerd en dat was wel een dingetje. Maar exporteren is makkelijker. Er moet uiteraard geen schuld op de auto zitten, je moet uiteraard een geldig registratiebewijs hebben certificaat hebben en je moet een exportverklaring indienen om te auto uit te laten schrijven. Vervolgens moet je de rode exportplaten verkrijgen. Er zijn gestores (zeg maar een soort van legale regelaars) die dat soort dingen vanuit een dealer kunnen regelen. Als je de taal niet machtig bent, is dat wel handig.roel-online schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:53:
[...]
Heb je ervaring met importeren uit Spanje? Ik meen dat de prijzen nogal intransparant zijn (de prijs in de advertentie is vaak alleen als je ook een lening afsluit en de cash prijs is hoger) en ik heb gehoord dat het administratieve gebeuren voor export uit Spanje ook vrij complex is?
Bovendien moet je in Spanje wellicht extra goed opletten dat ze daar een warmtepomp hebben - hier in Nederland standaard maar in Spanje wellicht een optie die niet veel gekozen wordt?
De prijs staat in de advertenties vaak vermeld zowel met als zonder lening. En er kan zeker onderhandeld worden.
Warmtepomp is zover ik weet standaard op de GT Line en daarboven. Ik heb zelf een Air met Comfort Pakket en daar zit geen warmtepomp in. Overigens ben ik van mening dat een warmtepomp weggegooid geld is. Op lange afstanden is het verschil in verbruik tussen tussen PTC en warmtepomp hooguit 0.6 of 0.7 kW. Laten we het afronden op 1 kW. Als je op de snelweg rijdt met een verbruik van 21 kW is die 1 kWh nog geen 5% van het totaalverbruik. Ik vind dat niet significant. Maar ieder zijn ding.
echter zie ik dat sommige delen een afwijkende lak hebben (iets dikkere laag).
Volgens verkoper : 2 lackschicht, no spachtel. Dus 2 lagen en geen spachtel en ongevalvrij.
voor kenners: lijkt dit goed?
Vin nummer lijkt correct - echter wel opgedoken volgens ChatGPT in veiling. (Met vermelding good documents - run and drive - accidentfree).
Verkoper stuurt ook filmpjes van de wagen en is officiële garage (geen Kia garage)
:strip_exif()/f/image/5rqqLevXRWRUgiidGxKFaRPo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NqR5T999EyxtmRVecLepqrC8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Fluffybeast op 11-09-2026 10:29 ]
Dat hij is opgedoken in een veiling kan betekenen dat hij is verkocht op een gesloten veiling voor autohandelaren (soort ikwilvanmijnautoaf.nl). Niks bijzonders, maar kan ook een veiling zijn geweest van schadeauto's.Fluffybeast schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:28:
Ik ben in gesprek met een Kia ev6 verkoper uit Duitsland. Staat voor een 2024 model met 15000km en SoH van 98,9% scherm geprijsd aan 35k.
echter zie ik dat sommige delen een afwijkende lak hebben (iets dikkere laag).
Volgens verkoper : 2 lackschicht, no spachtel. Dus 2 lagen en geen spachtel en ongevalvrij.
voor kenners: lijkt dit goed?
Vin nummer lijkt correct - echter wel opgedoken volgens ChatGPT in veiling. (Met vermelding good documents - run and drive - accidentfree).
Verkoper stuurt ook filmpjes van de wagen en is officiële garage (geen Kia garage)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aan het lakrapport te zien is deze auto behoorlijk gespoten. Zowel links als recht en de motorkap. Wellicht een vandalisme schade?
wel is de service vermoedelijk te laat gebeurd. Handelaar zegt dat hij gebeld heeft met Kia en nog een service kan laten uitvoeren en dat de garantie dan wel weer geldig zou zijn. Daar stel ik mij vragen bij
Aangezien ik kortelings mijn onderhoud gepland had even gevraagd voor een offerte om dit op hetzelfde moment uit te voeren.
Ik verschoot mij een bult toen mijn garage, in België, mij een offerte bezorgde van +/-1825€ incl BTW om dit uit te voeren. Dat voelde toch een beetje prijzig. 1000 -1200€ zou ik nog zeggen van foert doe maar...
Even bij auto 5 online gekeken en daar lijkt het dat men dit voor een 900€ doet... al moet ik wel even passeren bij degene in de buurt en het daar even expliciet vragen...
Dacht aan een afneembare zonder materiaal, 13 polige waarbij de kabelboom moet voorzien worden en gemonteerd. Maar zie niet in waarom dat ik daarvoor zo goed als 1000€ extra zou gaan betalen...
Ik ben ook bij een onafhankelijke garage gegaan na de prijsofferte van KIA. Wel opletten. Bij mij hebben ze 2 verschillende modules getest die compatibel zouden moeten zijn maar die werkten niet. Ik heb uiteindelijk de module van KIA moeten nemen en die was een stuk duurder.RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:37:
Was aan het uitkijken voor een trekhaak te monteren op mijn EV6.
Aangezien ik kortelings mijn onderhoud gepland had even gevraagd voor een offerte om dit op hetzelfde moment uit te voeren.
Ik verschoot mij een bult toen mijn garage, in België, mij een offerte bezorgde van +/-1825€ incl BTW om dit uit te voeren. Dat voelde toch een beetje prijzig. 1000 -1200€ zou ik nog zeggen van foert doe maar...
Even bij auto 5 online gekeken en daar lijkt het dat men dit voor een 900€ doet... al moet ik wel even passeren bij degene in de buurt en het daar even expliciet vragen...
Dacht aan een afneembare zonder materiaal, 13 polige waarbij de kabelboom moet voorzien worden en gemonteerd. Maar zie niet in waarom dat ik daarvoor zo goed als 1000€ extra zou gaan betalen...
Aftermarket trekhaken kunnen technisch (vooral elektronisch) compleet anders zijn. Ik heb jaren terug op m'n DS3 zelf een trekhaak gemonteerd. Niet alle trekhaken waren compatibel met de parkeersensoren, maar erger: sommige waren compatibel via een kniptang. In de handleiding stond een stap om de draden naar de sensoren door te knippen!RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:37:
De officiele trekhaakaansluiting voor de elektronica gebeurde vanuit de zekeringkast links onder het stuur, maar de kabel hiervoor was er af fabriek niet. Die kabel trekken was echt wel een serieus werkje, waarvoor bv de stoel er moest. Je kon ook een soort van dummy achterlicht unit monteren en daar de knipperlichten enzo van aftakken, maar dat was niet de officiele route.
Ik heb me nog niet verdiept in de EV6, maar mogelijk is het daar ook een flinke verbouwing, waardoor je een boel kwijt bent aan arbeidsloon.
Nee de EV6 is simpel. Ik heb genoeg in de garage gestaan om het uiteindelijk in orde te krijgen. De voorbereiding is gedaan en alles is van de linkerkant in de koffer aan te sluiten. Bij mij werkte inderdaad wel enkel de echte KIA module. De rest werkte maar half alhoewel ze het volgens de fabrikanten wel zouden moeten doen.Hobbit13 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:42:
[...]
Aftermarket trekhaken kunnen technisch (vooral elektronisch) compleet anders zijn. Ik heb jaren terug op m'n DS3 zelf een trekhaak gemonteerd. Niet alle trekhaken waren compatibel met de parkeersensoren, maar erger: sommige waren compatibel via een kniptang. In de handleiding stond een stap om de draden naar de sensoren door te knippen!
De officiele trekhaakaansluiting voor de elektronica gebeurde vanuit de zekeringkast links onder het stuur, maar de kabel hiervoor was er af fabriek niet. Die kabel trekken was echt wel een serieus werkje, waarvoor bv de stoel er moest. Je kon ook een soort van dummy achterlicht unit monteren en daar de knipperlichten enzo van aftakken, maar dat was niet de officiele route.
Ik heb me nog niet verdiept in de EV6, maar mogelijk is het daar ook een flinke verbouwing, waardoor je een boel kwijt bent aan arbeidsloon.
Ik heb een afneembare aftermarket trekhaak laten plaatsen voor €450. In Spanje is dat.Bogey555 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:45:
[...]
Nee de EV6 is simpel. Ik heb genoeg in de garage gestaan om het uiteindelijk in orde te krijgen. De voorbereiding is gedaan en alles is van de linkerkant in de koffer aan te sluiten. Bij mij werkte inderdaad wel enkel de echte KIA module. De rest werkte maar half alhoewel ze het volgens de fabrikanten wel zouden moeten doen.
Er zit geen module op. De lichten werken allemaal zoals het hoort maar er is nul integratie met de auto. En zo wil ik het ook. Ik bepaal zelf wel of ik rijhulpen wil uitschakelen als ik er een fietsendrager op heb zitten. De haak is overigens verticaal afneembaar, dus volledig onzichtbaar gemonteerd. Hij kan 100 kg kogeldruk aan en 1600 kg trekken.
Ik begrijp echt niet dat dat in NL of BE zo duur moet zijn.
Ik heb wel het 2026 model. De modules zijn niet diezelfde als daarvoor. Met de modules van andere fabrikanten werkten mijn lichten zelfs maar half.Elhovo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:50:
[...]
Ik heb een afneembare aftermarket trekhaak laten plaatsen voor €450. In Spanje is dat.
Er zit geen module op. De lichten werken allemaal zoals het hoort maar er is nul integratie met de auto. En zo wil ik het ook. Ik bepaal zelf wel of ik rijhulpen wil uitschakelen als ik er een fietsendrager op heb zitten. De haak is overigens verticaal afneembaar, dus volledig onzichtbaar gemonteerd. Hij kan 100 kg kogeldruk aan en 1600 kg trekken.
Kan zowat uit om op en neer te rijden!Elhovo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:50:
[...]
Ik heb een afneembare aftermarket trekhaak laten plaatsen voor €450. In Spanje is dat.
Je bent nu wel appels met ijskasten aan het vergelijken.Elhovo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:50:
[...]
Aftermarket in NL is rond de 900 euro. En dan nog de versies met integratie met de auto.
En dan kijkend naar de salarisverschillen tussen NL en ES en dan is het merendeel wel weg verklaard
Welke module is dat ? Heeft men die standaard ter beschikking bij firma's zoals een auto 5?Bogey555 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:41:
[...]
Ik ben ook bij een onafhankelijke garage gegaan na de prijsofferte van KIA. Wel opletten. Bij mij hebben ze 2 verschillende modules getest die compatibel zouden moeten zijn maar die werkten niet. Ik heb uiteindelijk de module van KIA moeten nemen en die was een stuk duurder.
CV621ADE50PC Dit is de kabelset voor het nieuwe model EV6RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:03:
[...]
Welke module is dat ? Heeft men die standaard ter beschikking bij firma's zoals een auto 5?
Ah, ik heb de EV6 van 2023. Is dat dan hetzelfde of toch niet ?Bogey555 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:17:
[...]
CV621ADE50PC Dit is de kabelset voor het nieuwe model EV6
Nee, de WP kan gerust de auto (voor)verwarmen, alleen bij specifieke (lage) temperaturen gebruikt hij de "normale" verwarming, vooral bij hoge vochtigheid omdat dan de condenser dichtvriest.Bitaktus19 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:39:
Die warmtepomp wordt pas relevant als de auto enigszins op temperatuur is. Bij stevige kou zal de reguliere verwarming eerste het werk doen en die vreet stroom. Ik zie vaak bij kou dat pas na 50-60 kilometers het verbruik begint te dalen. Mijn aanname is dat de cabine dan goed op termperatuur is en de warmtepomp het warm kan houden. Oftewel daar heb je niks aan bij kortere ritten.
Nee. Ik had op mijn 23GT ook een trekhaak laten zetten net voor ik hem verkocht en als ik voor het model 26GT een prijs vroeg was er op een paar maanden 250 euro bij. Toen zeiden ze dat het kwam omdat het een ander model trekhaak betrof en een andere aansturingsmodule. Ik heb net gekeken en voor mij was de offerte 1539 Euro voor het nieuw model dus die voor de vorige versie was goedkoper. Dat was bij De Valkenier in Aalst.RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:28:
[...]
Ah, ik heb de EV6 van 2023. Is dat dan hetzelfde of toch niet ?
Ik heb toevallig ook vandaag een prijs opgevraagd bij mijn Belgische Kia dealer omdat ik bezig ben met de aankoop van een jongere EV6 uit Duitsland die geen trekhaak heeft.RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:37:
Was aan het uitkijken voor een trekhaak te monteren op mijn EV6.
Ik kreeg van Kia Kempen Zuid een prijsopgave van 1.378,47 € inclusief BTW voor een afneembare trekhaak inclusief plaatsing op een MY2023.
Maar die 450 euro van @Elhovo is wel helemaal bizar gunstig. Hoe dan!
Daar snap ik dus ook niets van. Is dat zonder montage ofzo? En bij een universele - niet Kia dealer?Elhovo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:50:
[...]
In de Duitse prijslijst kost een trekhaak bij een nieuwe auto overigens 950 euro. De Duitse dealer waar ik de EV6 wil kopen wilde er wel eentje plaatsen voor 1500 euro (en dat was dan al met korting want blijkbaar was 1800 euro hun normale prijs).
[ Voor 31% gewijzigd door roel-online op 11-09-2026 17:03 ]
Dat is inclusief montage en inderdaad bij een trekhaak boer. Maar uiteraard is het ding goedgekeurd.roel-online schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:55:
[...]
Ik heb toevallig ook vandaag een prijs opgevraagd bij mijn Belgische Kia dealer omdat ik bezig ben met de aankoop van een jongere EV6 uit Duitsland die geen trekhaak heeft.
Ik kreeg van Kia Kempen Zuid een prijsopgave van 1.378,47 € inclusief BTW voor een afneembare trekhaak inclusief plaatsing op een MY2023.
Maar die 450 euro van @Elhovo is wel helemaal bizar gunstig. Hoe dan!
[...]
Daar snap ik dus ook niets van. Is dat zonder montage ofzo? En bij een universele - niet Kia dealer?
In de Duitse prijslijst kost een trekhaak bij een nieuwe auto overigens 950 euro. De Duitse dealer waar ik de EV6 wil kopen wilde er wel eentje plaatsen voor 1500 euro (en dat was dan al met korting want blijkbaar was 1800 euro hun normale prijs).
https://www.winparts.be/bagage-transport/trekhaak/kia/ev6-cv-bouwjaar-2021-07-heden/c91-462-252935.html
https://www.winparts.nl/bagage-transport/kabelset-autospecifiek/kia/ev6-cv-bouwjaar-2021-07-heden/c104-462-252935.html
Dus 331 + 150€ En dan de montage. Ik zie echt niet in waarom dit quasi 1825€ zou moeten kosten... Nu het feit dat er hier iemand was met een officiële melding van 13xx€... dan zou ik het nog overwegen. Maar voor 18xx€... dan wacht ik nog wel even. Zo dringend is het nu ook niet.
[ Voor 13% gewijzigd door RenegadexRIPxx op 11-09-2026 20:22 ]
Goeie raad... ik ben even bezig geweest met het nieuwe model maar voor jou. Je kan eender waar gaan en als je de originele KIA kabelboom met module neemt kan het niet mis gaan. Rond de 1200 moet zeker lukken bij een niet KIA dealer.RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:20:
In principe zou het gewoon dit zijn volgens mij:
https://www.winparts.be/bagage-transport/trekhaak/kia/ev6-cv-bouwjaar-2021-07-heden/c91-462-252935.html
https://www.winparts.nl/bagage-transport/kabelset-autospecifiek/kia/ev6-cv-bouwjaar-2021-07-heden/c104-462-252935.html
Dus 331 + 150€ En dan de montage. Ik zie echt niet in waarom dit quasi 1825€ zou moeten kosten... Nu het feit dat er hier iemand was met een officiële melding van 13xx€... dan zou ik het nog overwegen. Maar voor 18xx€... dan wacht ik nog wel even. Zo dringend is het nu ook niet.
Wat scheelt dat dan en waar kijk je zoal?roel-online schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 16:55:
[...]
Ik heb toevallig ook vandaag een prijs opgevraagd bij mijn Belgische Kia dealer omdat ik bezig ben met de aankoop van een jongere EV6 uit Duitsland die geen trekhaak heeft.
Weet iemand hoe dit zit? Ik heb een EV6 84kwh, faceliftversie.
Het zit zoals je zegt. Ik heb een universele trekhaak met een standaard kabelboom. Bij mij doen alle assistenten het nog als ik de fietsendrager achterop heb. Bij achteruitrijden moet ik idd handmatig de sensoren uitschakelen. En als de fietsen niet helemaal recht staan, blijft soms de dode-hoek sensor 'aan' en moet ik dat ook uitzetten. Maar meestal gaat dat goed.Sander-B schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:07:
Ik lees hier en daar dat bepaalde assistentiefuncties zoals LFA/LKA/HDA uitgeschakeld worden bij het rijden met een aanhanger/caravan. Het gebruik van een universele kabelset die geen CAN-busverbinding heeft zou dit kunnen voorkomen, maar dan schakelen de parkeersensoren achter uiteraard niet uit.
Weet iemand hoe dit zit? Ik heb een EV6 84kwh, faceliftversie.
Verder werkt LFA/LKA/HDA gewoon zoals het hoort.
Ik heb altijd aangenomen dat de reguliere verwarming werkt als HEAT oplicht. Aan de geur in de auto te merken moet dat wel kloppen.. Aan het verbruik zie je het ook wel.The Wizard schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:57:
[...]
Nee, de WP kan gerust de auto (voor)verwarmen, alleen bij specifieke (lage) temperaturen gebruikt hij de "normale" verwarming, vooral bij hoge vochtigheid omdat dan de condenser dichtvriest.
De WP zal wellicht de auto ook zelfstandig kunnen verwarmen, maar dat zal dan wel een eeuwigheid duren als het koud is. Ik denk dat iedereen de klacht herkent van 'koude tocht' in de auto, juist als de doelbinnentemperatuur aardig is bereikt. Zover mij bekend is dat lauw/warme lucht van de WP (+-25 - 30 graden?). Dat voelt koud, want kouder dan onze lichaamstemperatuur, maar is warm genoeg om de auto op temperatuur te houden.
Helaas zegt dat knopje heat niks is mijn ervaring, heb al die zaken getest met een OBD. Wat het wel precies doet...Bitaktus19 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:30:
[...]
Ik heb altijd aangenomen dat de reguliere verwarming werkt als HEAT oplicht. Aan de geur in de auto te merken moet dat wel kloppen.. Aan het verbruik zie je het ook wel.. Zodra de buitentemperatuur onder de 15 graden komt zie je dat lampje al snel weer oplichten.
De WP zal wellicht de auto ook zelfstandig kunnen verwarmen, maar dat zal dan wel een eeuwigheid duren als het koud is. Ik denk dat iedereen de klacht herkent van 'koude tocht' in de auto, juist als de doelbinnentemperatuur aardig is bereikt. Zover mij bekend is dat lauw/warme lucht van de WP (+-25 - 30 graden?). Dat voelt koud, want kouder dan onze lichaamstemperatuur, maar is warm genoeg om de auto op temperatuur te houden.
Ik heb in dit topic diverse dingen genoteerd wat betreft koude temperaturen en WP/voorverwarmen, ik heb nu even geen tijd om het terug te zoeken.
De WP is traag(er) dan bij andere merken, we hebben ook een Megane Electric met WP en die blaast al warme (WP) lucht voordat ik de straat uit ben. Een WP kan met gemak 50 graden halen, dat is het probleem niet.
Thanks, als ik het goed heb rij jij met een pre-facelift? Daar zit het volgens mij anders. Zijn er hier nog meer facelift eigenaren met trekhaak ervaring?Elhovo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:54:
[...]
Het zit zoals je zegt. Ik heb een universele trekhaak met een standaard kabelboom. Bij mij doen alle assistenten het nog als ik de fietsendrager achterop heb. Bij achteruitrijden moet ik idd handmatig de sensoren uitschakelen. En als de fietsen niet helemaal recht staan, blijft soms de dode-hoek sensor 'aan' en moet ik dat ook uitzetten. Maar meestal gaat dat goed.
Verder werkt LFA/LKA/HDA gewoon zoals het hoort.
Over de facelift heb ik al een aantal berichten (hier en op Reddit) gelezen dat het met een originele kabelset niet werkt. Zie o.a. de quote hieronder:Franciesco schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:15:
Ook met een originele Kia kabelboom werken die assistentiesystemen. D.w.z.: op mijn EV6 uit 2022 die via de Kia dealer bij aflevering voorzien is van een afneembare trekhaak werkt dit. Vandaag nog een stukje met “auto steer” gereden op de snelweg met caravan.
Oldchap heeft het met een zelfgemaakt relaiskastje opgelost. Ik zou liever voor een oplossing met een eenvoudige kabelset gaan, maar daar kan ik weinig praktijkervaringen over vinden.oldchap schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 05:16:
[...]
Vandaag voor het eerst met fietsdrager gereden op mijn facelift. Geïnstalleerd door Kia dealer bij aankoop, dus met originele Kia bedrading.
Alle drive assist systemen worden disabled zodra de fietsdrager ingeplugd is. Ook met trailer/aanhanger mode op off.
ACC leek wel iets te werken maar ging uit het niets de fout in, schakelde zichzelf uit, ik nam zelf het gas over, en vervolgens ging hij zelf in houden, gas geven, toch weer inhouden... Het leek wel een hobbelpaard
I-pedal kon ik wel aan zetten.
Heb je een dure auto met fancy assist systemen, doet het het allemaal niet als je een simpele fietsdrager monteert.
Bij mijn minder fancy e-Niro bleef alles gewoon werken.
Snap ook totaal niet waarom LFA uit moet. Ja, met lange trailer, maar fietsdrager?
Ik rij 50% van de tijd met een fietsdrager.
Ben dan ook uitermate niet blij dat ACC en LFA niet goed werken en zelfs uit staan.
Daar ga ik wel een klacht van maken.
Idd, ik heb een MY23Sander-B schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:58:
[...]
Thanks, als ik het goed heb rij jij met een pre-facelift? Daar zit het volgens mij anders. Zijn er hier nog meer facelift eigenaren met trekhaak ervaring?
Ja bij mijn jaar 26 model gaat ook alles uit bij aanhangen van de aanhangwagen. Ik heb een originele KIA module want andere merken werkten niet. De pinkers werkten dacht ik en het mistlicht maar voor de rest niets. Misschien zijn er wel oem merken die werken maar ik had het na een aantal pogingen wel gezien en heb de KIA module genomen. Ben niet zo van de assistenten dus heb ik er geen probleem mee.Sander-B schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:58:
[...]
Thanks, als ik het goed heb rij jij met een pre-facelift? Daar zit het volgens mij anders. Zijn er hier nog meer facelift eigenaren met trekhaak ervaring?
[...]
Over de facelift heb ik al een aantal berichten (hier en op Reddit) gelezen dat het met een originele kabelset niet werkt. Zie o.a. de quote hieronder:
[...]
Oldchap heeft het met een zelfgemaakt relaiskastje opgelost. Ik zou liever voor een oplossing met een eenvoudige kabelset gaan, maar daar kan ik weinig praktijkervaringen over vinden.
Klopt, met dat kastje werkt nu met fietsdrager erop alles hetzelfde als normaal, natuurlijk wel handmatig parkeersensoren uitzetten bij achteruit rijden want hij maakt anders gelijk een noodstop.Sander-B schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:58:
[...]
Oldchap heeft het met een zelfgemaakt relaiskastje opgelost. Ik zou liever voor een oplossing met een eenvoudige kabelset gaan, maar daar kan ik weinig praktijkervaringen over vinden.
Get enige dat niet werkt is het achteruitrijlicht, die wordt blijkbaar niet aangestuurd op de 13pin connector als hij geen aanhanger detecteert. Pas als 1 van de andere signalen een belasting meet dan gaat het achteruitrijlicht werken. Maar ja dan ben ik weer terug bij af. Dan maar zonder achteruitrijlicht. Niet goed, want die van de auto zelf is natuurlijk ook nauwelijks te zien. Nog niet de moeite genomen om te kijken of ik het signaal van het licht rechtstreeks kan aftappen en de kia kabelboom omzeil.
Dat achteruitrijlicht van de auto zelf is sowieso ruk geplaatst zo achter de trekhaak. Denk dat dat strict genomen niet legaal is, met een afneembare haak nog op re lossen (niet dat ik hem vaak eraf haal) maar hoe dat zit met een vaste haak? Gelukkig nog geen politie gehad die er moeilijk over deed.
De auto in okt 2021 blind 'gekozen' EV6 plus met 77kWh batterij en geen enkele dag spijt gehad. Heel veel plezier beleefd, heerlijke auto, de beste die ik ooit heb gehad.
Wat nu, EV4 is voor mij te klein om in te zitten, EV3 had gekund en een nieuwe EV6 had ook gekund echter vind ik de voorkant lelijk.
Ik ga een Elroq 85 proberen....
Veel plezier allemaal met jullie EV6! (ja ik ga hem missen...)
Over 2 weken wordt mijn nieuwe auto geleverd.
Ik heb de EV6 ( EV6 GT-line RWD 77Kwh ) gekregen in nov '21 en was bij de eerste 100 rijders.
In het begin een aantal defecten gehad waaronder de warmte pomp, Deurhendels en de airco.
Dit is allemaal wel netjes onder garantie vervangen, maar voor dat het eenmaal zover was...pfff ( Dealer : Vaneman Amsterdam-ZO )
Ik vind de auto nog steeds mooi ( het pre-facelift model dan ) en het rijdt en zit prima!!
Alleen het bereik heb ik nooit kunnen halen....maar dan ook echt NOOIT...
Het meeste wat ik gezien heb op de GOM is 438km (Effektief plus minus 395km )
En ja, bandenspanning op orde, geen stoplicht sprints en geen zware rechtervoet..
Maar goed...het was mij een genoegen en op naar een Leapmotor C10 ProMax Design...
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Ik zat gisteren rond te neuzen in Kia Hotline (een Kia service portaal voor autobedrijven) en daar kwam ik dit tegen:
/f/image/8WWitVD3rSHjf0W37ZBNe8Yj.png?f=fotoalbum_large)
Zie onderaan:
De garantie van 7 jaar / 150.000km is specifiek voor de ICCU verlengd naar 15 jaar / 300.000km. Bij de standaard garantie staat nog 'variations by certain countries' maar dat staat niet vermeld bij de garantie verlenging voor de ICCU.
Precies zoals hier al eerder gemeld voor andere landen maar nu ook zichtbaar in de officiele documentatie van Kia zonder restrictie van bepaalde landen.
Wow.roel-online schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:19:
Lijkt erop dat die verlengde garantie op de ICCU in heel Europa van toepassing is, ook al heeft Kia/Hyundai er geen ruchtbaarheid aan gegeven.
Ik zat gisteren rond te neuzen in Kia Hotline (een Kia service portaal voor autobedrijven) en daar kwam ik dit tegen:
[Afbeelding]
Zie onderaan:
De garantie van 7 jaar / 150.000km is specifiek voor de ICCU verlengd naar 15 jaar / 300.000km. Bij de standaard garantie staat nog 'variations by certain countries' maar dat staat niet vermeld bij de garantie verlenging voor de ICCU.
Precies zoals hier al eerder gemeld voor andere landen maar nu ook zichtbaar in de officiele documentatie van Kia zonder restrictie van bepaalde landen.
Is het zeker dat dat ook op Europa van toepassing is? In de omschrijving wordt als mogelijk symptoom vermeld dat de ICCU geen 120v kan verstrekken via V2L. Dat is iets typissch USA. Maar dan wel weer kilometers ipv miles.
Mijn auto staat nu bij de dealer voor een gevalletje lakschade en de beurt. Ik zal eens vragen bij de service manager als ik 'm ga ophalen.
Nee, niet helemaal zeker - ik heb het gevonden toen ik twee VINs checkte (van mijn toekomstige gebruikte EV6 en van mijn huidige EV6). Beide zijn origineel in Duitsland geleverd. Maar ik zie verder nergens country restrictions staan.Elhovo schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:04:
Is het zeker dat dat ook op Europa van toepassing is? In de omschrijving wordt als mogelijk symptoom vermeld dat de ICCU geen 120v kan verstrekken via V2L. Dat is iets typissch USA. Maar dan wel weer kilometers ipv miles.
Mijn auto staat nu bij de dealer voor een gevalletje lakschade en de beurt. Ik zal eens vragen bij de service manager als ik 'm ga ophalen.
Bij mijn oude EV6 stond de status van dat TSB op 'completed' - waarschijnlijk omdat de ICCU afgelopen April vervangen is.
Mijn nieuwe EV6 (MY24, pre-facelift dus) heeft geen nieuwe ICCU gehad zo te zien en daar stond de status van deze TSB nog op 'open'.
Ik zou ook niet verwachten dat de garantietermijn daar zou wijzigen - de normale fabrieksgarantie blijft immers 7 jaar / 150.000km. Alleen op de ICCU is een verlengde garantie van toepassing.Mooijekind schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:26:
Zou wel lekker zijn als het zo is, gewoon voor de zekerheid. Als ik echter bij mijnkia.nl kijk staat er gewoon nog 150.000km of 7 jaar.
Vind het alleen vreemd dat Kia Nederland er geen aandacht aan geeft. Die verlengde garantie op de ICCU is toch alleen maar positief?
[ Voor 9% gewijzigd door roel-online op 16-09-2026 11:22 ]
Ook hier verloopt de lease begin volgend jaar en ben zelf aan het kijken naar de Mazda CX-6e.grotegok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:29:
Nog 3 weken en dan zit de 5 jaar lease erop.
De auto in okt 2021 blind 'gekozen' EV6 plus met 77kWh batterij en geen enkele dag spijt gehad. Heel veel plezier beleefd, heerlijke auto, de beste die ik ooit heb gehad.
Wat nu, EV4 is voor mij te klein om in te zitten, EV3 had gekund en een nieuwe EV6 had ook gekund echter vind ik de voorkant lelijk.
Is de EV5 geen optie?
Vind ik net iets te groot, wil wat kleiner gaan rijden. Daarnaast is het grotere koppel en meer vermogen EN achterwielaandrijving van de Elroq 85 voor mij belangrijk. (lees: leuk)Poulske schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:31:
[...]
Ook hier verloopt de lease begin volgend jaar en ben zelf aan het kijken naar de Mazda CX-6e.
Is de EV5 geen optie?
Wat dacht je van een EV5 als je bij Kia wilt blijven? Die staat in ieder geval op mijn short list. Afkomend van een Niro EV.grotegok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:29:
https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/111008-112137/glas86 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:04:
[...]
Wat dacht je van een EV5 als je bij Kia wilt blijven? Die staat in ieder geval op mijn short list. Afkomend van een Niro EV.
Voorkeur is dan toch de Elroq voor mij.
Al eerder gezegd, maar blijf het jammer vinden dat Kia vooralsnog geen andere RWD biased 800V auto in het programma heeft dan de EV6 en de (voor mij) veel te grote (en onzuinige) EV9. Misschien komt een dergelijke auto pas met de opvolger van de EV6?
PS: er schijnt een EV8 aan te komen als opvolger van de Stinger. Die zal RWD (biased) en 800V worden. Maar als sedan voor mij niet interessant.
Misschien een PV7 iets ;-)Franciesco schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:33:
EV5 is toch ook een FWD (biased) auto? En is ook geen 800V.
Al eerder gezegd, maar blijf het jammer vinden dat Kia vooralsnog geen andere RWD biased 800V auto in het programma heeft dan de EV6 en de (voor mij) veel te grote (en onzuinige) EV9. Misschien komt een dergelijke auto pas met de opvolger van de EV6?
PS: er schijnt een EV8 aan te komen als opvolger van de Stinger. Die zal RWD (biased) en 800V worden. Maar als sedan voor mij niet interessant.
Goh wat hebben we veel met elkaar beleefd!grotegok schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:29:
Eigenaren kwamen, en gingen weer op dit forum. Soms oeverloze discussies, maar altijd met enthousiasme, en de wil om informatie te delen. Ik kan wel zeggen dat ik bijna alles weet van de quirks en workarounds van de EV6. Zelfs mijn dealer nam af en toe contact op indien ze vragen hadden!
Helaas heb ik mijn 2e EV6 total loss gereden na 3 maanden. Het was een van de laatste ph1 edition advanced in dezelfde kleur als mijn eerste.
Het was ook de auto waar ik alle aanpassingen op door heb kunnen voeren waar ik al 2,5 jaar heb gebroed. Ik heb er écht een traantje om gelaten want auto was áf. De auto was uniek.
Mijn eerste ook blind besteld, geleverd dec ‘21. In 4 jaar tijd 160k gereden. Mij is veel bespaard gebleven, en waarschijnlijk deels omdat ik nooit deed updaten wanneer alles werkte.
Anyway, ik heb mij echt verbonden gevoeld hier, door jullie - en wilde even dankjewel zeggen voor het feit dat we samen dit avontuur mochten beleven.
Ik rij nu een Renault 5 Roland Garros in kleur wit, omdat ik deze keer binnen budget wilde blijven, en ook omdat de ph1 niet meer te regelen is.
Wel blijf ik meelezen, en waar nodig af en toe iets roeptoeteren!
![]() | ![]() | ![]() |
Sinds vorige week in het bezig van een facelift model uit 2024, GT-Line in de kleur yacht blue matte. Inderdaad de matte kleur die je vaker ziet bij de GT. Hele bijzondere kleur, waar ik me qua onderhoud nog wel in ga verdiepen. Als iemand nog tips heeft ;-)
Gelijk een vraag:
Helaas heeft de garage niet de laatste updates geïnstalleerd, maar nadat ik de KIA app heb geconnect, kreeg ik de melding over een update. Deze thuis geïnstalleerd, maar daarna bleef het stil qua updates, terwijl het infosysteem nog op een versie uit juni 2025 staat.
Ook geeft de auto een melding over service niet geactiveerd (bij OTA Infotainment en kaart), terwijl de KIA app aangeeft dat er wel een actieve service is.
Nu heb ik gelezen dat als je niet de laatste versie draait, OTA ook niet werkt. Klopt dat? En betekent dat ik dan handmatig de laatste versie moet/kan installeren?
In een Spaanse gebruikersgroep heeft iemand de oproep gekregen van zijn dealer om langs te komen voor een preventieve check op de ICCU. Er werd een foutcode uitgelezen (262069) en ondanks dat de ICCU nog geen problemen gaf, is deze foutcode reden om preventief tot vervanging van de ICCU over te gaan.
De dealer gaat ook twee speakers vervangen waarvan het membraan stuk was geraakt, want zij wijten dat aan een fout in de ICCU.
Goede nieuws wat mij betreft: eindelijk beweging om preventieve foutcontrole en vervanging te gaan doen.
Slechte nieuws: blijkbaar geeft de ICCU dus wel degelijk foutmeldingen die wijzen op een nakend overlijden. Ik weet niet of dat al bekend was maar ik wist het niet. Kia had dus wel degelijk eerder kunnen ingrijpen. Misschien dat ze dat nu pas doen, nadat ze hebben geconstateerd dat de ICCU met het nieuwe part number een stuk robuuster is dan de oude.
Ook in Spanje krijgen mensen nu overigens van de dealer te horen dat de garantie op de ICCU is verlengd naar 15 jaar / 300k km.
Ik zit nu met smart te wachten tot ook mijn auto wordt teruggeroepen.
Vind ik ook echt jammer! Sowieso is het aanbod klein van elektrische auto's met 800V techniek voor een bedrag van rond de 50k. Wat Chinezen (Xpeng G6, Zeekr 7GT/7X, Smart #5) en Mercedes-Benz met de CLA, GLA en GLB. Veel nieuwe EVs in de prijsklasse van de EV6 hebben slechts 400V techniek. Of je zit meteen boven de 60k voor een BMW i3/iX3 of Volvo EX60.Franciesco schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:33:
Ik denk dat de EV6 met nog een facelift en wat zuinigere motoren nog wel een paar jaar prima de concurrentie aan zou kunnen met de Enyaq, Bz4X, CX-6e en dat soort auto's.
En buiten de laadsnelheid zie ik geen verschil tussen 400 en 800V technologie.
Omdat niet iedereen een Tesla wil rijden en andere merken met 400V wel beduidend trager ladenHobbit13 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:52:
Waarom is 800V zo belangrijk? Tesla Model 3 laad vrijwel even snel met een 400V systeem als een EV6 met 800V.
De pieksnelheid van de Tesla is best prima, zeker in verhouding tot het verbruik, echter is de laadcurve een stuk slechter... Van de RWD dramatisch en van de Long Range matigHobbit13 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:52:
Waarom is 800V zo belangrijk? Tesla Model 3 laad vrijwel even snel met een 400V systeem als een EV6 met 800V.
Bij 60% lading doet een Model 3 nog zo'n 70kw, EV6 LR 2026 200kw
Met de Tesla moet je eigenlijk vaak en kort laden van pak hem beet 10-40%, met de EV6 en x aantal andere 800v opties kan je laden tot je "klaar" bent met je koffie/lunch stop omdat ze tot een procent of 80 vlot blijven laden
Curve is belangrijker dan de piek
Bron:
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht
Bij de Chinezen heb je ook nog de Leapmotor C10 op 800v en ruim onder de 50Kroel-online schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:22:
[...]
Vind ik ook echt jammer! Sowieso is het aanbod klein van elektrische auto's met 800V techniek voor een bedrag van rond de 50k. Wat Chinezen (Xpeng G6, Zeekr 7GT/7X, Smart #5) en Mercedes-Benz met de CLA, GLA en GLB. Veel nieuwe EVs in de prijsklasse van de EV6 hebben slechts 400V techniek. Of je zit meteen boven de 60k voor een BMW i3/iX3 of Volvo EX60.
Ik denk dat de EV6 met nog een facelift en wat zuinigere motoren nog wel een paar jaar prima de concurrentie aan zou kunnen met de Enyaq, Bz4X, CX-6e en dat soort auto's.
Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...
Zakelijk heb ik 4 jaar een Model 3 LR gereden die ik gelijktijdig had met de EV6, dus ik kan goed vergelijken. En de EV6 laadt beduidend sneller dan de Model 3. Van 10-80% scheelt dat al gauw 12 minuten (ca 20 versus 32 minuten). Als je maar tot 60-65% laadt is het verschil minder groot, maar dat is voor mij met caravan geen fijne strategie.Hobbit13 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:52:
Tijdens vakanties (veelal met caravan) ben ik nog altijd heel blij met de laadprestaties van de EV6.
Onderstaand afgelopen vakantie: met de EV6 (2022) bij een Fastned van 11 tot 80% bijgeladen in 17,5 minuut. Daar kan een Model 3 (of Y) alleen maar van dromen.
Tijdens deze laadsessie werd met 80% de welbekende Korean siesta gehouden. Tijd om weer door te rijden
Qua laadsnelheid vrij matig voor een 800v platform, 180kw piek, prima curve--HOOLIE-- schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:32:
[...]
Bij de Chinezen heb je ook nog de Leapmotor C10 op 800v en ruim onder de 50K
Ik trek altijd hetzelfde ritje naar Zuid Frankrijk door ABRP en in combinatie met de huidige vrij stevige verbruiksschatting hoef je met een bijvoorbeeld een Enyaq (zuiniger, ietsje trager laden) minder aan de lader te staan en met een EV5 ietsje meer.
Daarnaast ondersteund hij geen 400v
Ondersteunt de Leapmotor C10 geen 400V palen? Dus alleen 800V palen?nooberke schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:09:
[...]
Qua laadsnelheid vrij matig voor een 800v platform, 180kw piek, prima curve
Ik trek altijd hetzelfde ritje naar Zuid Frankrijk door ABRP en in combinatie met de huidige vrij stevige verbruiksschatting hoef je met een bijvoorbeeld een Enyaq (zuiniger, ietsje trager laden) minder aan de lader te staan en met een EV5 ietsje meer.
Daarnaast ondersteund hij geen 400v
Dat is dan net zoiets als Mercedes met de CLA heeft tenzij je daarvoor een dure optionele omvormer erbij bestelt.
Dat heeft Kia met de EV6 wel goed voor elkaar. Kia gebruikt de elektromotor als omvormer voor 400V zodat die ook op 400V palen kan laden. Weliswaar langzamer dan op een 800V paal, maar toch.
OK, verschil is groter dan ik verwacht had, bij Tesla is het idd puur een piek, die plateaut totaal niet.nooberke schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:23:
[...]
Bij 60% lading doet een Model 3 nog zo'n 70kw, EV6 LR 2026 200kw
Kan je makkelijk zien of ie met 400V aan het laden is? Ik ben op vakantie bij palen geweest die 200/300 kW beloofden, maar waar de EV6 bij mij op zo'n 120 kW bleef steken. Wie weet waren dat 400V palen? (Lang niet alle palen hebben eigen info schermpjes voor dat soort dingen)Sonicfreak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:59:
[...]
Dat heeft Kia met de EV6 wel goed voor elkaar. Kia gebruikt de elektromotor als omvormer voor 400V zodat die ook op 400V palen kan laden.
Correct, in de praktijk heb je daar waarschijnlijk niet mega veel hinder van... Maar 't zal maar net die ene paal zijn bij de Franse supermarkt die je tijdens je 3 weken vakantie handig kan gebruiken... Is gewoon raar dat er geen omvormer is.Sonicfreak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:59:
[...]
Ondersteunt de Leapmotor C10 geen 400V palen? Dus alleen 800V palen?
Dat is dan net zoiets als Mercedes met de CLA heeft tenzij je daarvoor een dure optionele omvormer erbij bestelt.
Geen idee of je dat makkelijk kan zien. Misschien dat er een sticker op de paal zit die het voltage of amperage aangeeft?Hobbit13 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:05:
[...]
OK, verschil is groter dan ik verwacht had, bij Tesla is het idd puur een piek, die plateaut totaal niet.
[...]
Kan je makkelijk zien of ie met 400V aan het laden is? Ik ben op vakantie bij palen geweest die 200/300 kW beloofden, maar waar de EV6 bij mij op zo'n 120 kW bleef steken. Wie weet waren dat 400V palen? (Lang niet alle palen hebben eigen info schermpjes voor dat soort dingen)
De meeste FastNed 300+kW chargers leveren maar max 150-200kW aan 400V EV's. Daarnaast is Efficiëntie minstens zo belangrijk als de Laadcurve. Omdat voor de meeste mensen snelladen vooral belangrijk is tijdens langere ritten, heeft EV-Database daar een heel handig overzicht voor om EV's beter te kunnen vergelijken. Verder kun je met ABetterRoutePlanner leuk spelen met heel veel verschillende EV's om te zien hoe lang een rit daadwerkelijk gaat durennooberke schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:23:
[...]
Curve is belangrijker dan de piek
Bron:
https://www.fastnedcharging.com/nl/merken-overzicht
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 17-09-2026 15:44 ]
In mijn geval zijn de lange ritten op vakantie vaak met caravan en bepaald de auto maar een klein deel van de efficiëntie: met name de stroomlijn van de caravan is dan bepalend. Een sneller ladende auto heeft dan voordelen t.o.v. een efficiëntere maar trager ladende auto (EV6 versus Model Y om maar wat te noemen).
De plug kan max 500 A aan, dus met 400V (kan dus ook 360V zijn, afhankelijk van je accuconfiguratie) is idd een max van 200 kW, daarom zijn veel merken overgestapt op 800V architectuur.pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:21:
[...]
De meeste FastNed 300+kW chargers leveren maar max 150-200kW aan 400V EV's. Daarnaast is Efficiëntie minstens zo belangrijk als de Laadcurve. Omdat voor de meeste mensen snelladen vooral belangrijk is tijdens langere ritten, heeft EV-Database daar een heel handig overzicht voor om EV's beter te kunnen vergelijken. Verder kun je met ABetterRoutePlanner leuk spelen met heel veel verschillende EV's om te zien hoe lang een rit daadwerkelijk gaat duren
Alleen Tesla speelt een beetje vals met een 600A boost, aangezien een Tesla maar enkele minuten dit kan volhouden levert dit geen problemen op.
500A is al lang niet meer de max. Superchargers waren wel de eerste die 600A konden bieden door gebruik te maken van liquid-cooled cables, maar die worden tegenwoordig veel vaker gebruikt. Er zijn zelfs al 800A (1000A boost) CCS2 kabelsThe Wizard schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:33:
[...]
De plug kan max 500 A aan, dus met 400V (kan dus ook 360V zijn, afhankelijk van je accuconfiguratie) is idd een max van 200 kW, daarom zijn veel merken overgestapt op 800V architectuur.
Alleen Tesla speelt een beetje vals met een 600A boost, aangezien een Tesla maar enkele minuten dit kan volhouden levert dit geen problemen op.
De CCS2 DC connector is max 1000V en 500A, dus 500kW. Maar dat haal je dus alleen met een hogere spanning.
600A kan, maar als de connector daar schade door krijgt, dan is de vraag wie daar verantwoordelijk voor is. Gevaar zal er niet zijn met 10% over de norm.
pdidi, klopt. Phoenix heeft hogere waarden in hun spec staan: https://www.phoenixcontact.com/en-pc/technologies/high-power-charging Deze gaan tot 1000V en 1000A (Wel speciaal gekoeld.)
[ Voor 27% gewijzigd door cruysen op 18-09-2026 00:41 ]
CCS2 is zoals @cruysen aangaf 500A, in de officiële specs. De Phoenix pluggen zijn idd hoger rated. Maak vaak is de plug de beperkende factor, de kabel kan vaak meer hebben. Er zit een temp sensor in de plug, wordt ie te warm dan gaat hij throttlen. Phoenix pluggen kunnen vaak langer door dan andere merken, maar bij Chinese auto's die langdurig op hoge vermogens kunnen laden zie je wel dat de lader de boel afknijpt ivm de temperatuur.pdidi schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:42:
[...]
500A is al lang niet meer de max. Superchargers waren wel de eerste die 600A konden bieden door gebruik te maken van liquid-cooled cables, maar die worden tegenwoordig veel vaker gebruikt. Er zijn zelfs al 800A (1000A boost) CCS2 kabels
Wat interessanter is de nieuwe stekker die primair ontworpen is voor vrachtwagens; Megawatt Charging System (MCS). Die is geschikt voor > 1 MW laden. Dan zullen wel wat ventilatoren gaan draaien in de converters
Die 500A is idd standaard voor ongekoelde connectors.The Wizard schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:26:
[...]
CCS2 is zoals @cruysen aangaf 500A, in de officiële specs. De Phoenix pluggen zijn idd hoger rated. Maak vaak is de plug de beperkende factor, de kabel kan vaak meer hebben. Er zit een temp sensor in de plug, wordt ie te warm dan gaat hij throttlen. Phoenix pluggen kunnen vaak langer door dan andere merken, maar bij Chinese auto's die langdurig op hoge vermogens kunnen laden zie je wel dat de lader de boel afknijpt ivm de temperatuur.
Wat interessanter is de nieuwe stekker die primair ontworpen is voor vrachtwagens; Megawatt Charging System (MCS). Die is geschikt voor > 1 MW laden. Dan zullen wel wat ventilatoren gaan draaien in de converters
In Badhoevedorp is de eerste 615A continu CCS2 V4 Supercharger geopend die 500kW kan leveren aan 800V EV's. De gebruikte V4 cabinets leveren 1,2MW en kunnen idd ook ingezet worden voor de MegaCharger obv MCS (Nederland staat op de planning deze als 1 van de eerste in de EU te krijgen)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:12
Iemand die hier mijn vraag mbt updates kan beantwoorden?wezep schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:19:
Hier een nieuwe EV6 eigenaar.
Sinds vorige week in het bezig van een facelift model uit 2024, GT-Line in de kleur yacht blue matte. Inderdaad de matte kleur die je vaker ziet bij de GT. Hele bijzondere kleur, waar ik me qua onderhoud nog wel in ga verdiepen. Als iemand nog tips heeft ;-)
Gelijk een vraag:
Helaas heeft de garage niet de laatste updates geïnstalleerd, maar nadat ik de KIA app heb geconnect, kreeg ik de melding over een update. Deze thuis geïnstalleerd, maar daarna bleef het stil qua updates, terwijl het infosysteem nog op een versie uit juni 2025 staat.
Ook geeft de auto een melding over service niet geactiveerd (bij OTA Infotainment en kaart), terwijl de KIA app aangeeft dat er wel een actieve service is.
Nu heb ik gelezen dat als je niet de laatste versie draait, OTA ook niet werkt. Klopt dat? En betekent dat ik dan handmatig de laatste versie moet/kan installeren?
Edit: of bedoel je met 'Deze thuis geïnstalleerd' dat je dit al gedaan hebt? dan zou de infotainment niet meer op juni 2025 moeten kunnen staan.
[ Voor 27% gewijzigd door itsjohan op 18-09-2026 16:03 ]
Bestel nu je nieuwe laadpas | |
|
Ik dacht dat ze net de KIA charge in de KIA aap verwerkt hadden. 🤔
Blijkbaar zit hier de maatschappij 'Road B.V.' achter?
Road B.v. wordt ook benoemd in FAQ Kia Charge
[ Voor 7% gewijzigd door cruysen op 18-09-2026 21:28 ]
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/ndBHXLrixCjusdbtbNP7BFEx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f6svWq5lluXyXyIgqBTK6Kvz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MxEyWx0WTWbvzFmWXZn2hkek.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Olr5jTQwrBWHpN50RDD1KFXU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5qlTKtSRNX2JPzKGqnyd2XdO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l25SNDhp0an9DXUFUiw1C4OI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0dAYihyKWcy4EmzbDUCYECnx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/gCp70gtFCXUuh88kmdGCcIFz.jpg?f=fotoalbum_tile)