EV6 MY22: blijvend trage touchscreenrespons + 6–10 sec touch-freeze + grafische dubbelingen + BVM-vertraging
Heeft iemand met een vroege EV6 (MY22) vergelijkbare problemen?
Ik heb een Kia EV6 uit 2022 met softwareversie: CV_E.EUR.S5W_L.001.001.260128
Ik weet dat de Gen5W-headunit vaker als relatief traag wordt ervaren en dat het scherm direct na de opstart trager kan reageren. Ik merk echter een combinatie van verschijnselen waarvan ik wil bepalen of dit onder de normale fabrieks- en technische specificaties van Kia valt, of dat er sprake is van een gebrek:
1.
Touchscreen (blijvend): Het swipen en reageren van het touchscreen blijft merkbaar traag, ook nadat de auto en headunit al 15–30 minuten draaien. Het gaat dus nadrukkelijk niet alleen om de eerste seconden/minuten na de cold boot.
2.
Touch-freeze bij profielbevestiging (~6–10 seconden): Bei het bevestigen van het profiel reageert het scherm incidenteel een flinke tijd helemaal niet. Na het aanraken van "Bevestigen" is er ongeveer 6 tot 10 seconden zichtbaar geen enkele overgang of reactie van het systeem te zien.
3.
Grafische fout / dubbele elementen (artifacts): Tijdens het swipen komt incidenteel dubbele/overlappende tekst of grafische weergave voor, zoals "TeTelefoon" en "KaKaart" (zie bijgevoegde foto's). Dit lijkt mij een renderingbug of geheugenprobleem en iets heel anders dan alleen een trage interface.
4.
BVM-vertraging (ook bij langere rit): Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer duurt het bij mijn auto meer dan één seconde voordat het BVM-camerabeeld op het instrumentencluster verschijnt. Dit blijft zo, ook na een langere rit.
Ik heb de fysieke reset via het pinhole inmiddels uitgevoerd. Daarmee is de koude opstart enigszins verbeterd, maar de andere klachten zijn niet verdwenen. Ik ben van plan nog een volledige fabrieksreset te doen, maar wil eerst graag ervaringen verzamelen.
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere MY22/vroege EV6-rijders:
Blijft jullie touchscreen ook na langere tijd rijden merkbaar traag?
Komt een touch-freeze van circa 6 tot 10 seconden bij het profielscherm voor?
Heeft iemand dubbele/ghosted tekst of andere grafische renderingproblemen gezien, zoals mijn “TeTelefoon”?
Hoe snel verschijnt bij jullie het BVM-beeld na het inschakelen van de richtingaanwijzer? Is dat vrijwel direct of zit daar bij jullie ook >1 seconde tussen?
Heeft een infotainment- of software-update (of eventueel een factory reset, herprogrammering of vervanging van de headunit) deze klachten bij jou opgelost?
Ik ben benieuwd of iemand dit via de Kia-dealer heeft laten onderzoeken en wat daar als officiële diagnose of oplossing uit kwam.
Ik probeer vooral onderscheid te maken tussen:
A. de bekende/algemene Gen5W-traagheid van de EV6 binnen de normale specificaties, en
B. een afwijking/gebrek waarbij de werking niet meer voldoet aan de fabrieks- en veiligheidsspecificaties van Kia (touch-freezes, renderingbugs en vertraagde BVM).
Alle ervaringen — vooral van MY22-rijders — zijn welkom.
Bijlagen:
Screenshots – Grafische overlay glitch ("TeTelefoon" / "KaKaart")