• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21
brackman schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Heldere symptomen van ontplofte iccu zekering. Hopelijk snelle reparatie met een "vernieuwde" iccu versie.
Dit zijn de betere plaatsen om iccu te laten overlijden..
Zou KIA/Hyundia voor elke EV op eGMP platform een vervangende iccu klaar hebben liggen ?
Auto gehaald door de pechhulp, net even contact met de dealer gehad, afwachten wat het is en of spullen op voorraad zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol6bXSPQvYQGbdGbyUQbvjOkkwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gq0W7CaV3vqDF2TLpLSyjB3z.jpg?f=fotoalbum_large

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:08

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Patrick80 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:34:
[...]

Heb je ook dezelfde laadpaal? Veel laadpalen hebben deze beveiliging intern. Maar hoor dit zo vaak fout gaan. De aardlekschakelaar die jij hebt is de goedkoopste, en worden door de meeste installateurs geplaatst om de installatie scherp te kunnen aanbieden. Maar dit soort installatie is fout als je geen beveilging in de paal zelf hebt
Dank je wel voor de informatie weer wat bijgeleerd. Chint staat bij mij niet hoog aangeschreven in algemeen, vooral budget spul doet wat het moet doen. Geef liever wat extra geld uit voor duurzame producten van gerenommeerde merken. Naar aanleiding van hiervan toch eens gekeken of de zelf gemonteerde laadpaal (Kostal Enector 11 kW) wel deze DC-beveiliging heeft en warempel hij is aanwezig volgens de datasheet.

Situatie van 800v gelijkspanning foutstroom zou dus niet tot problemen moeten leiden, mocht de iccu overlijden aan de wandlader. Ik kan wel de hoofdzekeringen van de 3 fasen omflippen mocht dat nodig zijn. Daar hoeft geen elektricien langs te komen die verzegeling losknipt, zekeringstop vervangt en opnieuw zegel aanbrengt.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:22
Patrick80 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:51:
@henrov je laadpaal zelf heeft geen dc beveilging. In dit geval moet er een aardlekschaklaar in die een gelijkstroom beveilging heeft dit zijn type b aardlekschakelaars. Anders kan die 800volt je huis in komen. Ik zou hier even contact opnemen met de laadpaal installateur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens de installatiehandleiding heeft de NewMotion Home Advanced wel DC beveiliging.

https://www.shell.nl/b2b-...3_uitgebreid_17SRNL02.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oej1KMBDnAHngXPZ6QY8QGFzCeI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2UeNarYSGk0jhwmBGIGgBWuG.png?f=user_large

Dus wat op laadpunt.nl staat klopt volgens mij niet.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De laatste reeks posts gaat toch wel erg richting Thuisladen van je EV deel 2 ipv specifiek te zijn aan de Kia EV 6. Kunnen we die discussie daar verder voeren en hier stoppen? Dank!

Xbox Live ID:Notna8310

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20
Nee die zou ik helaas ook niet weten. Ik zal binnenkort eens kijken bij het snelladen wat die van mij doet, heb alleen momenteel mijn dongle even uitgeleend.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:10
Phusebox schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 06:27:
Ik overweeg zelf de ION Flexclimate als opvolger van mijn Cross Climate 2's.

Maar denk dat voor mij de veel betere duurzaamheid van Michelin toch de doorslag geeft.
Waarom niet de Bridgestone Turanza All Season 6 of de Pirelli Scorpion All Season SF3? Die scoren veel beter op nat en droog dan de Crossclimate. Van de Flexclimate zijn er weinig tests bekend (van de SUV variant geen tests) maar qua label scoort de Pirelli iets beter (B/A) in plaats van de B/B van Hankook.
king_dude schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:56:
[...]

Jaloers op die schuimlaag! Een voorwaarde wat mij betreft voor deze auto.

Mijn huidige premium contact 6 en voorheen Bridgestone Turanza’s + Pirelli Scorpion hadden dat niet.

Ik denk soms weemoedig terug aan mijn 19” Kumho’s. Die waren stil.
De nieuwe Pirelli Scorpion All Season SF3 is wel verkrijgbaar met een schuimlaag. Zie de maten / specificatie tabel op de site van Pirelli.

Daar staat '255/45R20 105Y XL SC-SF3 ncs elt'. NCS is het Pirelli Noise Cancellation System met schuim aan de binnenkant.

Ik overweeg de Pirelli's als all-season set voor gebruik in de winter. Onze Nederlandse winters zijn te kort en mild voor echte winterbanden.
Van de Pirelli Scorpion zijn geen testresultaten bekend maar van z'n niet-SUV broertje wel en die scoort buitengewoon goed. Gelijkwaardig aan de Bridgestone Turanza All Season 6 (maar die kan ik niet vinden in een schuim variant) en beter in nat en droog dan de wel erg op sneeuw gerichte CrossClimate 2.

In de zomer blijf ik voor nu nog even doorrijden op de Premiumcontact 6. Jammer dat in deze bandenmaat (255/45 R20) wat minder aanbod is van nieuwe banden (de nieuwe garde van Michelin's Crossclimate 3 Sport, Continental Premiumcontact 7, Pirelli PZ5).

Welke ervaringen hebben jullie met andere banden op de 20 inch wielen? Maak dat schuim zo'n groot verschil? Is een sportievere band zoals de Continental Sportcontact 7 duidelijk minder zuinig?

[ Voor 8% gewijzigd door roel-online op 27-01-2026 11:58 ]

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08
Ik vrees dat mijn ICCU ook is overleden.
Vanmorgen stond de publieke laadpaal al in storing, auto laadde niet verder bij.
En nu de melding Controleer elek. syst, Wagen gevolgd door stop voertuig.

Onze EV6 is inmiddels 2,5 jaar oud en heeft ook paar maanden geleden de ICCU software update gehad. Het heeft niet mogen baten...

Gelukkig doen we deze auto over een half jaar uit de lease...Jammer want voor de rest is het top.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-02 13:22
Ik heb wel de indruk dat er hier de laatste weken veel meer iccu's falen dan in de lente/zomer, of ligt dat aan mij?

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
izzet3838 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:09:
Ik heb wel de indruk dat er hier de laatste weken veel meer iccu's falen dan in de lente/zomer, of ligt dat aan mij?
Het heerst.

• brackman

brackman

Iets met vochtigheid omgeving , condensatie opbouw en kortsluiting.

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-02 14:09
Valt mij ook op, vorige week was ook mijn auto aan de beurt. EV6 2022 77kwh rwd, ongeveer 40k op de teller.
Gelukkig via private lease. Auto ging op een donderdag kapot en ik kon ik hem de maandag erna weer ophalen. Een nieuwe Opel Corsa met minder dan 1000km op de teller als vervangend vervoer is ook netjes.
Vervelend, maar wel snel afgehandeld door de betrokken partijen.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

FlyingGameGuy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Valt mij ook op, vorige week was ook mijn auto aan de beurt. EV6 2022 77kwh rwd, ongeveer 40k op de teller.
Gelukkig via private lease. Auto ging op een donderdag kapot en ik kon ik hem de maandag erna weer ophalen. Een nieuwe Opel Corsa met minder dan 1000km op de teller als vervangend vervoer is ook netjes.
Vervelend, maar wel snel afgehandeld door de betrokken partijen.
Welke regio was dit? Ik word stilaan toch wel wat gefrustreerd als ik hier steeds lees dat het met een paar dagen opgelost is, en ik 2 maanden mag wachten. Ik heb geen zin om naar Hengelo te rijden, maar een beetje uit de buurt heb ik er nog wel voor over.

Nomen nescio

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:32
Bra-Jo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Welke regio was dit? Ik word stilaan toch wel wat gefrustreerd als ik hier steeds lees dat het met een paar dagen opgelost is, en ik 2 maanden mag wachten. Ik heb geen zin om naar Hengelo te rijden, maar een beetje uit de buurt heb ik er nog wel voor over.
Ik lees meestal dat het een kwestie is van:
1. Diagnose stellen van kapotte ICCU
2. Bestellen nieuwe ICCU (1 a 2 werkdagen)
3. Installeren (1,5 uur werk voor een monteur met ervaring)

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-02 14:09
Bra-Jo schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Het gaat hier om de regio Twente. Het is een private lease via Athlon. Kia Hengelo heeft de reparatie uitgevoerd.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

1Mark schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Ik lees meestal dat het een kwestie is van:
1. Diagnose stellen van kapotte ICCU
2. Bestellen nieuwe ICCU (1 a 2 werkdagen)
3. Installeren (1,5 uur werk voor een monteur met ervaring)
Dat hebben ze hier ook aangegeven, het probleem zit hem in beschikbaarheid van de monteurs. Ik heb vier Kia-dealers in de buurt geprobeerd, allemaal geven ze aan dat ze pas rond half maart plek hebben in de werkplaats. :O
Ben al lang blij dat die van mij nog rijdt, dus het kost me een paar euro extra om 'm te snelladen (tov thuis). Die discussie ga ik nog wel even met ze aan tzt, maar ik hoef gelukkig niet twee maanden in een koekblik rond te rijden.

Nomen nescio

• Herbertnl
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-01 21:22
ITsEZ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:27:
Hoe zorgen jullie er nou voor dat de batterij verwarming aan gaat? Vandaag weer naar Ionity
Hier zelfde jaar, zelfde model, zelfde issue's. As we speak op de bijrijders stoel onderweg van Oostenrijk naar huis (gem. 20kwh/100 bij 118km/h vol beladen en verwarming aan) En iedereen die schrijft "selecteer een lader in de buurt van je eindbestemming" nou, succes op de Deutsche Autobahn, want je moet een POI lader ingeven. En als je er dan 1 gevonden hebt, en de EV6 vindt dat hij vóór jouw geselecteerde Ionity nog even moet laden, dan stuurt hij je gewoon van de route af.
2 navigatie's parallel heeft hij ook geen zin in. Zodra je Android auto connect, dan gaat de Kia navigatie uit (en dus ook je voorverwarming. Onder de 25% soc stopt de batterij preconditiong sowieso dus mijn idee van zo lang mogelijk doorrijden en dan naar de snellader is een helaas pindakaas icm preconditioning. In de winter moet je helaas je eigen plan trekken en accepteren dat je niet met met 225 kw kunt laden (tenzij je er heel veel kunst en vliegwerk voor over hebt) Mochten er tweakers zijn die een goede oplossing hiervoor hebben, dan hoor ik het uiteraard graag! (oh ja, route via de Kia app maken en naar auto sturen werkt helaas ook niet goed)

• Herbertnl
Phusebox schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:47:
[...]

Als het is opgelost is het daarna dus bidden dat je ICCU kapot gaat voor de garantie om is :X
Mijn ICCU is defect geraakt bij 155000 in dec. 2025. Kia heeft een coulance pot werd verteld, maar die was leeg. Uiteindelijk 2 weken geleden ICCU laten vervangen vlak voor onze vakantie (auto reed nog wel, alleen geen AC laden) € 575 euro betaald. Maar ik vraag mij nog steeds af of de KM stand wel klopt. Heb deze EV6 2e hands gekocht en als ik via carscanner naar de hoeveelheid Kw's kijk die geladen is (ac en dc) en vergelijk dat met de KM stand, dan verbruikt deze ev6 ongeveen 10kwh/100 km. Dat lijkt mij onmogelijk. Ooit eens gelezen op dit forum dat er meer mensen zijn waarbij de km stand ineens omhoog springt.

maar goed, auto buiten garantie, onderdelen die regelmatig defect raken (ICCU) dan kun je om coulance vragen

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:41
klopt, de dealer die mijn ICCU vorige maand vervangen heeft gaf aan dat ze bij grote hitte en grote kou veel meer uitval zien.

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:55
Mochten er tweakers zijn die een goede oplossing hiervoor hebben, dan hoor ik het uiteraard graag! (oh ja, route via de Kia app maken en naar auto sturen werkt helaas ook niet goed)
Ik heb een Carlinkit T-Box in de auto liggen. Die zorgt ervoor dat de interne navigatie en de navigatie die je hebt draaien op de T-Box gewoon naast elkaar kunnen draaien. Zo'n 3 kwartier voor het laden stel ik een laadpaal in op de interne navigatie zodat de voorverwarming aangaat. Dan schakel ik weer terug naar de T-Box en rij rustig verder op de navigatie die ik daar heb draaien.

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-02 12:38

ITsEZ

parttime all-rounder

Herbertnl schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Hier zelfde jaar, zelfde model, zelfde issue's. As we speak op de bijrijders stoel onderweg van Oostenrijk naar huis (gem. 20kwh/100 bij 118km/h vol beladen en verwarming aan) En iedereen die schrijft "selecteer een lader in de buurt van je eindbestemming" nou, succes op de Deutsche Autobahn, want je moet een POI lader ingeven. En als je er dan 1 gevonden hebt, en de EV6 vindt dat hij vóór jouw geselecteerde Ionity nog even moet laden, dan stuurt hij je gewoon van de route af.
2 navigatie's parallel heeft hij ook geen zin in. Zodra je Android auto connect, dan gaat de Kia navigatie uit (en dus ook je voorverwarming. Onder de 25% soc stopt de batterij preconditiong sowieso dus mijn idee van zo lang mogelijk doorrijden en dan naar de snellader is een helaas pindakaas icm preconditioning. In de winter moet je helaas je eigen plan trekken en accepteren dat je niet met met 225 kw kunt laden (tenzij je er heel veel kunst en vliegwerk voor over hebt) Mochten er tweakers zijn die een goede oplossing hiervoor hebben, dan hoor ik het uiteraard graag! (oh ja, route via de Kia app maken en naar auto sturen werkt helaas ook niet goed)
Die van mij heeft de software update inmiddels gehad, als ik via de auto navigatie een lader opzoek die +/- 30-40 minuten bij mij vandaan is lijkt het voorverwarmen te werken. Verder rij ik dus op de eigen navigatie (Waze). En de nagivatie gebruik ik alleen voor de specifieke lader die ik vooraf heb uitgekozen via andere apps.

What you see is always what you get.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
[...]
Dit laatste kun je voorkomen door het onderstaande vinkje uit te zetten wanneer je een bestemming hebt ingeprogrammeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jazmbQe6_-1KNemq4jL8zopaQOs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eoCTol5v3qfsULrjPL5bznXb.jpg?f=user_large

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Onder de 25% soc stopt de batterij preconditiong
Klopt niet. Onder 20% stopt ie, en onder de 24% kun je niet starten met precon.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Alexhuber schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Ik heb een Carlinkit T-Box in de auto liggen. Die zorgt ervoor dat de interne navigatie en de navigatie die je hebt draaien op de T-Box gewoon naast elkaar kunnen draaien. Zo'n 3 kwartier voor het laden stel ik een laadpaal in op de interne navigatie zodat de voorverwarming aangaat. Dan schakel ik weer terug naar de T-Box en rij rustig verder op de navigatie die ik daar heb draaien.
De t-box vraagt toch een eigen sim, of niet?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Alexhuber
HansAuutB schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:51:
[...]

De t-box vraagt toch een eigen sim, of niet?
Ik heb de T-box plus en die heeft ook wifi. In mijn telefoon heb ik een automatisering dat zodra hij Bluetooth verbinding maakt ook de hotspot aangaat. Meestal dus geen omkijken naar.

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:54
king_dude schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Klopt niet. Onder 20% stopt ie, en onder de 24% kun je niet starten met precon.
Ik meen me te herinneren dat de MY25 tot 10% doorgaat met precon.

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08
Enorm hoog energieverbruik (of rare data) net voordat de de auto kapot ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgI0AxuirkU2oktHcsJrct3RQgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn83RlsXuVz8K6sqIBBYofwd.jpg?f=fotoalbum_large

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:34
[...]

Met dit eenvoudige apparaatje en de iPhone kan ik zowel interne Kia navigatie als Waze of TomTom naast elkaar gebruiken.

Over het algemeen rij ik alleen op de Kia navigatie en ben met de EV6 al drie keer op wintersport geweest. Alle drie de keren met lage temperaturen een lange reis naar Oostenrijk en de Franse Alpen gemaakt zonder noemenswaardige problemen. Ik voer gewoon de eindbestemming in en kies zelf op een afstand die ik prettig vind een laadpaal langs de route.

Hij verwarmd keurig voor tot 19% batterijpercentage, want dan heeft hij er geen zin meer in :) . Meestal stop ik rond de 15%, dan zit er nog genoeg warmte in en schiet de laadsnelheid gewoon naar de 200+ en kun je na 20 minuten weer door.

Niet de planning van de laadpalen door Kia laten maken, want dat vind ik niet de meest logische eerlijk gezegd.

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Alexhuber schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Ik heb de T-box plus en die heeft ook wifi. In mijn telefoon heb ik een automatisering dat zodra hij Bluetooth verbinding maakt ook de hotspot aangaat. Meestal dus geen omkijken naar.
Link? Er zijn inmiddels zoveel uitvoeringen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Phusebox
  • Laatst online: 08:53
Herbertnl schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Mijn ICCU is defect geraakt bij 155000 in dec. 2025. Kia heeft een coulance pot werd verteld, maar die was leeg. Uiteindelijk 2 weken geleden ICCU laten vervangen vlak voor onze vakantie (auto reed nog wel, alleen geen AC laden) € 575 euro betaald. Maar ik vraag mij nog steeds af of de KM stand wel klopt. Heb deze EV6 2e hands gekocht en als ik via carscanner naar de hoeveelheid Kw's kijk die geladen is (ac en dc) en vergelijk dat met de KM stand, dan verbruikt deze ev6 ongeveen 10kwh/100 km. Dat lijkt mij onmogelijk. Ooit eens gelezen op dit forum dat er meer mensen zijn waarbij de km stand ineens omhoog springt.

maar goed, auto buiten garantie, onderdelen die regelmatig defect raken (ICCU) dan kun je om coulance vragen
Daar zit dan bitter weinig in die pot want op dit moment vallen de meeste ICCU defecten nog binnen de garantie. Dus als die pot nu al leeg is vraag ik me af hoe dat over 2 a 3 jaar is als de meeste buiten garantie defect gaan.

Er moet echt eens iets gebeuren aan deze onzin dat Kia NL niet het beleid van Zuid-Korea overneemt.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
petertenboer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:55:
[...]

Met dit eenvoudige apparaatje en de iPhone kan ik zowel interne Kia navigatie als Waze of TomTom naast elkaar gebruiken.

Over het algemeen rij ik alleen op de Kia navigatie en ben met de EV6 al drie keer op wintersport geweest. Alle drie de keren met lage temperaturen een lange reis naar Oostenrijk en de Franse Alpen gemaakt zonder noemenswaardige problemen. Ik voer gewoon de eindbestemming in en kies zelf op een afstand die ik prettig vind een laadpaal langs de route.

Hij verwarmd keurig voor tot 19% batterijpercentage, want dan heeft hij er geen zin meer in :) . Meestal stop ik rond de 15%, dan zit er nog genoeg warmte in en schiet de laadsnelheid gewoon naar de 200+ en kun je na 20 minuten weer door.

Niet de planning van de laadpalen door Kia laten maken, want dat vind ik niet de meest logische eerlijk gezegd.
Waar kun je nog met 200+ laden? Zelfs in de zomer haal ik niet boven de 160 omdat alles geknepen wordt. Vorige zomer 7 ionity laadpunten. Allemaal 160 als max snelheid, en ik was diverse keren de enige daar.

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:36
Patrick80 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:34:
[...]

Heb je ook dezelfde laadpaal? Veel laadpalen hebben deze beveiliging intern. Maar hoor dit zo vaak fout gaan. De aardlekschakelaar die jij hebt is de goedkoopste, en worden door de meeste installateurs geplaatst om de installatie scherp te kunnen aanbieden. Maar dit soort installatie is fout als je geen beveilging in de paal zelf hebt
Even een vraagje, zal het eens controleren of ik een classe B automaat erin heb. Ik heb AB automaten in mijn meterkast, hebben alle automaten van klasse B die gelijkstroom controle dat ze eruit gaan als er terug lekkage is? Aan welk logo kun je zien dat er DC controle is?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 16:28

The Wizard

Moderator Mobile
Phusebox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:09:
[...]

Waar kun je nog met 200+ laden? Zelfs in de zomer haal ik niet boven de 160 omdat alles geknepen wordt. Vorige zomer 7 ionity laadpunten. Allemaal 160 als max snelheid, en ik was diverse keren de enige daar.
Ik haal bijna altijd 200+ bij laders in DE, DK, SE, NO, ook al staan alle palen vol. Misschien dat het anders is richting het Zuiden, maar 160 haal je normaal gesproken (mits je een 77/81 kW versie hebt uiteraard) als de accu tussen 15 en 20 graden zit. Soms wil de auto of lader niet opschakelen als de accu warmer wordt, even ontkoppelen en opnieuw koppelen en je haalt dan vaak wel de max snelheden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• petertenboer
Phusebox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:09:
[...]

Op heel veel plekken kun je met 200+ laden waar het ook lukt en dat worden er steeds meer. Er zijn behoorlijk wat grote laadparken in Duitsland van Aral Pulse en EnBW met een hoog vermogen per paal wat ook wordt gehaald., daarnaast heb ik met Fastned in Duitsland ook goede ervaringen. In Frankrijk grijp ik nooit mis bij Electra en ook Ionity geeft mij daar geen problemen. Bij Reims staan bijvoorbeeld 23 palen van Ionity met diverse snelheden en als je daar de 350 of 400 pakt laadt de EV6 als een zonnetje.

Je zou de chargingtime app eens op je telefoon kunnen zetten. Die geeft ontzettend goed en overzichtelijk aan waar grote laadparken zijn en je bijna niet mis grijpt en hoge snelheden kan behalen.

Zoals gezegd, zelf geen issues gehad en de eerste 500 KW laadpalen zijn al geplaatst door Ionity.

• Phusebox
@The Wizard @petertenboer

Ik heb dit de eerste twee jaar ook gehaald maar daarna nooit meer. Of het nu 10, 20 of 30 graden buiten is. Allemaal na zeker 2u 120 of 130 te hebben gereden.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Phusebox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:11:
@The Wizard @petertenboer

Ik heb dit de eerste twee jaar ook gehaald maar daarna nooit meer. Of het nu 10, 20 of 30 graden buiten is. Allemaal na zeker 2u 120 of 130 te hebben gereden.
Ik haal gewoon regelmatig 230+, 123000 km op de teller en bijna 3 jaar oud. Snelheid heeft nihil effect op de batt temp, voor het opwarmen werkt dat in ieder geval niet. In Duitsland getest door een half uur lang 190 te rijden, temp was 1 graad omhoog gegaan. Als ie bijna leeg is stijgt de temp wel door de lagere spanning en oplopende stroomsterkte.

• petertenboer
The Wizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:20:
[...]

Ik haal gewoon regelmatig 230+, 123000 km op de teller en bijna 3 jaar oud. Snelheid heeft nihil effect op de batt temp, voor het opwarmen werkt dat in ieder geval niet. In Duitsland getest door een half uur lang 190 te rijden, temp was 1 graad omhoog gegaan. Als ie bijna leeg is stijgt de temp wel door de lagere spanning en oplopende stroomsterkte.
Dat dus. Snelheid bij de EV6 heeft nagenoeg (zeg maar nul) invloed op de batterijtemperatuur. Bij mijn Kia Niro was dit wel het geval, maar die kwam met laden sowieso niet boven de 75 KW.

De EV6 moet je gewoon laten conditioneren en dan is er, uitzonderingen daargelaten, geen centje pijn om de hoge snelheden inderdaad te behalen.

• Phusebox
petertenboer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:30:
[...]

Dat dus. Snelheid bij de EV6 heeft nagenoeg (zeg maar nul) invloed op de batterijtemperatuur. Bij mijn Kia Niro was dit wel het geval, maar die kwam met laden sowieso niet boven de 75 KW.

De EV6 moet je gewoon laten conditioneren en dan is er, uitzonderingen daargelaten, geen centje pijn om de hoge snelheden inderdaad te behalen.
Geen idee dan, de eerste twee jaar had ik geen preconditioning en werkte het wel. Eigenlijk sinds er preconditioning is haal ik die snelheden niet meer.

• TGEN
  • Laatst online: 08:38

TGEN

Hmmmx_

Ik haal eigenlijk altijd wel een piek van 185 kW bij 300 kW Alpitronic laders, en meestal ook wel bij Ionity. Dit voor het 58 kWh-model. Maar het model van @Phusebox is volgens mij behekst, daar werkt niks goed ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Alexhuber
HansAuutB schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:29:
[...]

Link? Er zijn inmiddels zoveel uitvoeringen.
Ik heb deze https://autokitcarplay.co...droid-13-0-carplay-ai-box.

TechnicallJeff heeft meerdere videos met uitleg en tip. Daarnaast heeft/had hij ook een kortingscode voor de Tboxen.

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 14:12

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

The Wizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:56:
[...]

Ik haal bijna altijd 200+ bij laders in DE, DK, SE, NO, ook al staan alle palen vol. Misschien dat het anders is richting het Zuiden, maar 160 haal je normaal gesproken (mits je een 77/81 kW versie hebt uiteraard) als de accu tussen 15 en 20 graden zit. Soms wil de auto of lader niet opschakelen als de accu warmer wordt, even ontkoppelen en opnieuw koppelen en je haalt dan vaak wel de max snelheden.
Ik heb dat nog nooit gehaald..
Kom niet boven de 140-150kw..zowel met als zonder precon. ( en dat dan nog voor een korte periode )
En ja, ik zorg altijd dat ik bij minimaal een 200kw lader sta en ook dat ik de enige ben....

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-02 17:05
--HOOLIE-- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Kom niet boven de 140-150kw..zowel met als zonder precon. ( en dat dan nog voor een korte periode )
En ja, ik zorg altijd dat ik bij minimaal een 200kw lader sta en ook dat ik de enige ben....
Heel vreemd. De keren dat ik snellaad kom vaak direct aan de 180 ~ 185 KW met onze Air 58Kwh. soms kakt die even in en pakt het daarna weer op.

• fishman
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 28-01-2026 11:20 . Reden: Volgens mij was mijn modbreak vrij duidelijk: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84508936#84508936 ]

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
--HOOLIE-- schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Ik haal het ook niet met mijn nieuwe EV6 phase1. Zie mijn vorige notes. Wellicht helpt dit je als je dit wilt onderzoeken

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:05
Wij komen zelden bij de snellader behalve in de (zomer)vakanties. Ik haal dan eigenlijk altijd de maximale snelheid bij de snellader. Regelmatig 220>.

(EV6 GT Line RWD 2023)

[ Voor 7% gewijzigd door Bitaktus19 op 28-01-2026 12:11 ]

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

king_dude schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Ik haal het ook niet met mijn nieuwe EV6 phase1. Zie mijn vorige notes. Wellicht helpt dit je als je dit wilt onderzoeken
Thx, maar ik ben een beetje klaar met alles onderzoeken en uitvinden.
Ik ben gestopt met mij erover opwinden.
Auto gaat er toch uit over 3-4 maanden,..

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-02 11:23
Elhovo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Hou ons op de hoogte van het part number van de nieuwe ICCU. Als het eindigt op A is het de vernieuwde versie.

TSB 327y in USA stelt expliciet dat voor incidenten die na 15 januari gebeuren het nieuwe part number moet worden gebruikt, en naar ik heb begrepen is een nieuwe ICCU nu ook in Europe leverbaar.
Na een paar dagen Toyota BZ4X rijden heb ik zojuist mijn ev6 op kunnen halen. De ICCU is vervangen voor een vernieuwd model. De dealer gaf aan dat vanaf nu alle ICCU die vervangen moeten worden het vernieuwde model moeten zijn vanuit Kia.

Ook hebben ze uit zichzelf de warmtepomp achter de koelvloeistof vervangen omdat ze tijdens het testen een zoemend geluid hoorden. Dit probleem heb ik zelf al 20 keer eerder aangegeven en hebben ze na veel pogingen allerlei onderdelen vervangen waaronder ook de warmtepomp. Het probleem was toen niet helemaal weg. Nu hopen op beter resultaat.

• Franciesco
Hier, met mijn EV6 uit 2022, ook geen issues met snelladen. Afeglopen december/januari nog op vakantie geweest in Frankrijk. En bij bijna alle Ionity laadstations (in Nederland eentje, de rest in Frankrijk) hoge snelheden van 230-240kW gehaald. Eén keer was dat minder omdat de auto dacht dat ik niet aan zou komen door een te lage SoC (indicatie aankomst SoC "onbekend") en er daardoor geen precon gedaan was. Toen haalde ik (uiteindelijk) niet veel meer dan 150kW.

• marc4547
vrienden,

Ik kom nog even terug op de discussie van wel of niet een 3+N automaat met klasse B en wel of niet gelijkstroom detectie. Ik maak al een paar jaar gebruik van een oude New motion laadpaal aangesloten op 3 fase in mijn meter kast, volgens mij is het een type 2.1 voor 11 kw, Het is een oude paal met Nummer 03XXXXX. Ik was al van plan om een nieuwe aardlekautomaat te kopen, met deze beveiliging. Maar nu lees ik in de specs van de paal dat hij dat al zou hebben.

Maximale laadcapaciteit 1-fase 32 A (7,4 kW)*
3-fase 32 A (22 kW)*
Fabrieksmatig
geconfigureerde
laadcapaciteit
1-fase 16 A (3,7 kW)**
3-fase 16 A (11 kW)**
Faalveilige stroom bij uitval
van de dataverbinding
8 A per fase
Elektrische
veiligheidscategorie
Klasse I
DC-foutstroombeveiliging Ingebouwde 6 mA foutstroombeveiliging (≤ 10 sec) Is het dan nodig om dit toch te doen?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• marc4547
Vrienden,

Sorry voor de vraag maar AI verteld aan de hand van het serienummer van de paal dat het een home advanced is van New motion ( type 2.1) en dat die wel beschikt over een B automaat in de paal en dat hij 6 ma afschakelmoment heeft met gelijkstroomdetectie.

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
marc4547 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:52:
vrienden,

Ik kom nog even terug op de discussie van wel of niet een 3+N automaat met klasse B en wel of niet gelijkstroom detectie. Ik maak al een paar jaar gebruik van een oude New motion laadpaal aangesloten op 3 fase in mijn meter kast, volgens mij is het een type 2.1 voor 11 kw, Het is een oude paal met Nummer 03XXXXX. Ik was al van plan om een nieuwe aardlekautomaat te kopen, met deze beveiliging. Maar nu lees ik in de specs van de paal dat hij dat al zou hebben.

Maximale laadcapaciteit 1-fase 32 A (7,4 kW)*
3-fase 32 A (22 kW)*
Fabrieksmatig
geconfigureerde
laadcapaciteit
1-fase 16 A (3,7 kW)**
3-fase 16 A (11 kW)**
Faalveilige stroom bij uitval
van de dataverbinding
8 A per fase
Elektrische
veiligheidscategorie
Klasse I
DC-foutstroombeveiliging Ingebouwde 6 mA foutstroombeveiliging (≤ 10 sec) Is het dan nodig om dit toch te doen?
Daar weten ze in het Thuisladen van je EV deel 2 topic alles van

[ Voor 6% gewijzigd door r0el op 29-01-2026 15:09 ]

• brackman

brackman

Leezer14 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:28:
[...]

Na een paar dagen Toyota BZ4X rijden heb ik zojuist mijn ev6 op kunnen halen. De ICCU is vervangen voor een vernieuwd model. De dealer gaf aan dat vanaf nu alle ICCU die vervangen moeten worden het vernieuwde model moeten zijn vanuit Kia.

Ook hebben ze uit zichzelf de warmtepomp achter de koelvloeistof vervangen omdat ze tijdens het testen een zoemend geluid hoorden. Dit probleem heb ik zelf al 20 keer eerder aangegeven en hebben ze na veel pogingen allerlei onderdelen vervangen waaronder ook de warmtepomp. Het probleem was toen niet helemaal weg. Nu hopen op beter resultaat.
Welk onderdeelnummer heeft de nieuwe iccu ? Benieuwd of je vernieuwde iccu hebt gekregen terug te vinden op de werkzaamheden bon. Blijkbaar is er een nieuwe in VS met onderdeelnummer 36400-1XFA0A-QQK. EU iccu versie zou dan 36400-1XFB0A-QQK moeten zijn. De A is vernieuwde iccu. QQK is vervangend onderdeel aanduiding.

Interessant zoemend geluid, dat hoor ik ook wel eens. Niet continu af en toe, nog geen echte problemen gemerkt met uitval van warmtepomp. Wacht nog even tot het duidelijker wordt.

• Herbertnl
Phusebox schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 05:08:
[...]

Daar zit dan bitter weinig in die pot want op dit moment vallen de meeste ICCU defecten nog binnen de garantie. Dus als die pot nu al leeg is vraag ik me af hoe dat over 2 a 3 jaar is als de meeste buiten garantie defect gaan.

Er moet echt eens iets gebeuren aan deze onzin dat Kia NL niet het beleid van Zuid-Korea overneemt.
De pot was leeg toen ik de 20e december 2025 aanklopte. Vervolgens afspraak gemaakt voor 2e week januari 2026. Het is dus niet zo dat de pot nu (januari 2026) al leeg is...

• Phusebox
Herbertnl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:22:
[...]

De pot was leeg toen ik de 20e december 2025 aanklopte. Vervolgens afspraak gemaakt voor 2e week januari 2026. Het is dus niet zo dat de pot nu (januari 2026) al leeg is...
Maar hoeveel EV6 vielen al in 2025 buiten de garantie EN hadden een defecte ICCU?

Wassen neus garantie bij Kia.

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
Er zit toch 7 jaar garantie op de Ev6 tot 150.000km dus de ev6 kan buiten de km's niet buiten de garantie vallen. En dan nog heb je wettelijke garantie, hiervoor moet je wel de dealer aanspreken. En anders via de rechtsbijstand. Bij zoveel uitval trekt Kia aan het kortste einde, helemaal omdat ze er ook een terugroep actie voor hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick80 op 29-01-2026 23:48 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:01
Patrick80 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 23:47:
Er zit toch 7 jaar garantie op de Ev6 tot 150.000km dus de ev6 kan buiten de km's niet buiten de garantie vallen. En dan nog heb je wettelijke garantie, hiervoor moet je wel de dealer aanspreken. En anders via de rechtsbijstand. Bij zoveel uitval trekt Kia aan het kortste einde, helemaal omdat ze er ook een terugroep actie voor hebben.
We hebben dit hier al diverse malen besproken, de ICCU uitval is non-conformiteit (op basis dus van wettelijke garantie). Ook buiten de fabrieksgarantie zal de verkopende partij verantwoordelijk zijn. Dat vinden ze niet leuk en mogelijk moet je wat aandringen (rechtsbijstand inschakelen als je die hebt) maar 't kan niet anders dan dat een ICCU reparatie op kosten van de verkopende partij moet worden uitgevoerd. Extra kosten vanwege vervangend vervoer zal daar niet onder vallen en 't zal ook (nog) lastiger worden als je de auto tweedehands bij een niet KIA dealer hebt gekocht.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
Herbertnl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:22:
[...]

Heb je de auto bij een KIA dealer gekocht? Ik zou teruggaan naar die dealer en alsnog aanspraak doen op wettelijke garantie. Met een verhaal over een coulanceregeling proberen ze hier onder hun wettelijke verantwoordelijkheid uit te komen en toch nog de de kostprijs voor zo'n ICCU oid van jou als gedupeerde af te troggelen.

[ Voor 37% gewijzigd door blb4 op 30-01-2026 01:02 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-02 13:22
Phusebox schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:55:
[...]

Maar hoeveel EV6 vielen al in 2025 buiten de garantie EN hadden een defecte ICCU?

Wassen neus garantie bij Kia.
Ze zullen volgens mij geen pot hebben enkel voor de ev6.

Zal een algemene pot zijn voor alle auto's denk ik.

Wat ik me vooral afvraag is wat de iccu buiten garantie kost, ik las hier precies iets van een 600 euro, maar erder las ik altijd prijzen van 2k?

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Leezer14
brackman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:34:
[...]

Welk onderdeelnummer heeft de nieuwe iccu ? Benieuwd of je vernieuwde iccu hebt gekregen terug te vinden op de werkzaamheden bon. Blijkbaar is er een nieuwe in VS met onderdeelnummer 36400-1XFA0A-QQK. EU iccu versie zou dan 36400-1XFB0A-QQK moeten zijn. De A is vernieuwde iccu. QQK is vervangend onderdeel aanduiding.

Interessant zoemend geluid, dat hoor ik ook wel eens. Niet continu af en toe, nog geen echte problemen gemerkt met uitval van warmtepomp. Wacht nog even tot het duidelijker wordt.
Ik heb geen bon meegekregen, doen ze niet altijd bij lease auto's. Ik zal er eens naar informeren.

Het zoemende geluid was bij mij specifiek hoorbaar bij HEAT AAN en snelheid boven 29 km/h.

• brackman

brackman

Leezer14 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:29:
[...]

Ik heb geen bon meegekregen, doen ze niet altijd bij lease auto's. Ik zal er eens naar informeren.

Het zoemende geluid was bij mij specifiek hoorbaar bij HEAT AAN en snelheid boven 29 km/h.
Geen lease rijder. In eerste instantie ook geen bon, waarna specifiek om gevraagd en netjes gekregen in het Fins met diagnose, werkzaamheden en vervangende onderdeelnummers. Goed voor de onderhouds documentatie.

Goed om te weten dat het specifiek bij rijden was, hier was rare geluid bij stilstand zonder dat heat aanstond buiten de auto. Niet meer gehoord nadien, zou kunnen zijn van de koeling maar dat hoeft op moment niet met de diepvrieskou hier. Alles wordt heel goed gekoeld afgelopen maand.🥶

• Phusebox
[...]

Dat laatste heb ik sinds kort ook 🎉
Weer eentje erbij op de bingokaart.

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:58
[...]
Dat was bij mijn auto ook na het vervangen van de ICCU. Dat bleek een te laag koelvloeistof niveau te zijn waardoor er lucht aangezogen werd door de pomp. Nadat het weer op niveau was gebracht was het zoemen weg.

• eX0duS
  • Laatst online: 30-01 19:45
Wat betreft die laadsnelheden, mijn EV6 laad met lage temperaturen ook niet gigantisch snel, rond het vriespunt dan begint ie ook maar met 60 om dan uiteindelijk niet echt boven de 100 te komen.
Echter, als ik dan stiekem kijk hoe snel andere auto's aan het laden zijn (bijv. een Tesla of een Polestar), die gaan op dat moment ook niet veel harder dan 90.
Ik moet wel zeggen dat dit bij een Fastned is, mijn ervaring is dat ik bij Ionity hogere snelheden haal, zou dat kunnen?
In elk geval bij hogere temperaturen (zeg maar boven de 20 graden), dan haal ik meestal minstens 180 en ook zelfs de 240.
Naar mijn idee is de EV6 zelfs na bijna 5 jaar nog steeds een van de snelst ladende EV's, toch knap. De laad curve schijnt ook vrij lineair te zijn.

Ik vind het bereik van de accu juist tegen vallen, ze claimen 500+, ik snap dat je in de praktijk dat nooit gaat halen. Maar bij 4 graden geeft ie maar 320 aan, bij 12 graden 380, en uiteindelijk als het 20 graden of meer is, 480. In de praktijk haal je dat natuurlijk niet, maar toch.

Verbruik is met koudere temperaturen ook eerder 24 kWh/100 km, terwijl ik in de zomer 17.5 kan halen. Maar met 24 kWh/100 km, dan gaat het hard ja, zelfs uitschieters naar de 27 als ik ergens 130 kan (wat logisch is). Heb trouwens all-season banden (sinds een paar weken een nieuwe set van Michelin).

Ik heb zelf met mijn EV6 ook 2 onhebbelijkheden waarvan ik wel gelezen heb dat het vaker voor komt:

- TPMS monitoring system warning. Ik kan dan de bandenspanning niet uitlezen. Deze melding komt vanaf de 4 graden en daar onder, elke rit voor en gaat dan soms na 10 minuten weer weg, soms na een minuut, om vervolgens gedurende de rit maar terug te blijven komen. Bij hogere temperaturen heb ik er minder last van, maar komt dan nog steeds vrij regelmatig voor. Schijnt dat er een defecte sensor is misschien en/of dat ze die opnieuw in moeten leren.
- De kachel werkt niet goed/matig. In de winter maanden dan wordt ie wel lekker warm maar blijft maar te blijven stoken. Dan kan ik hem wel lager zetten maar echt kouder wordt het dan niet. Als ik dan de verwarming helemaal uit zet met de knop, en weer aan, dan begint ie wel ineens koude lucht te blazen.
In de zomer wordt ie wel lekker koel, maar blijft dan ook weer flink koelen totdat het een vrieskast is en dan moet ik hem dus net zo goed uit en weer aan zetten. Hier schijnt een software update voor te zijn. Lees dat het op te lossen is door de verwarming uit en weer aan te zetten en/of op driver only te zetten of even op handmatig (en dat klopt wel).
Ik weet niet zeker of ik een warmtepomp heb, het is een '24 Premium Advanced.

Voor beide zaken gaat de auto sowieso binnenkort naar de dealer (i.c.m. de 60.000 km beurt).

Ik heb er zelf in een jaar tijd 50.000 km op gezet en gelukkig geen mega grote problemen gehad, ik wacht echter op de ICCU die uit elkaar knalt en dan hoop ik maar dat de dealer er eentje op voorraad heeft. Het laatste "garantie" geval daarvoor heeft mijn vorige Kia 11 maanden bij de dealer voor gestaan. Met tussenpozen kreeg ik hem terug waarna deze na 2 dagen rijden linea recta terug kon. Zeer slecht en ik hoop dat ze dit geintje bij deze niet nog een keer gaan flikken.

[ Voor 5% gewijzigd door eX0duS op 30-01-2026 13:51 ]

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:22
[...]

Bij mij boven de 29km/h geluid aan en exact onder de 25km/h weer uit, jullie ook?

• Franciesco
eX0duS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:47:
Wat betreft die laadsnelheden, mijn EV6 laad met lage temperaturen ook niet gigantisch snel, rond het vriespunt dan begint ie ook maar met 60 om dan uiteindelijk niet echt boven de 100 te komen.
Echter, als ik dan stiekem kijk hoe snel andere auto's aan het laden zijn (bijv. een Tesla of een Polestar), die gaan op dat moment ook niet veel harder dan 90.
Dat preconditioneer je dus niet voordat je naar een snellader gaat? Anders is de laadsnelheid echt (veel) hoger bij een HPC die het gevraagde vermogen kan leveren.
En dan vraag ik me ook meteen af: waarom preconditioneer je de batterij niet?

• eX0duS
  • Laatst online: 30-01 19:45
Ik kan thuis of op de zaak laden, die keren dat ik aan de snellader moet als ik wat verder weg ga, dan navigeer ik meestal via de navigatie er naar toe waarna dus inderdaad ook het preconditioneren aan gaat, maar dan nog, haal ik in deze koude periode bij de Fastned niet sneller dan 100 ongeveer, ongeacht of het reconditioneren aan gaat. Naar mijn idee maakt het niet uit; en meestal heb ik dan al een flink stuk snelweg gehad.

• brackman

brackman

Franciesco schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Dat preconditioneer je dus niet voordat je naar een snellader gaat? Anders is de laadsnelheid echt (veel) hoger bij een HPC die het gevraagde vermogen kan leveren.
Zonder batterij te verwarmen zijn dat soort snelheden te verwachten. Afgelopen december in Maastricht bij Electra (Dwaze herder) geladen met die ene dag dat het vroor in Nederland. Preconditionering via navigatie naar snellader gedaan maar geen conditionering. Eerst een kwartier heeft aan de snellader batterij opwarmen voordat hij op echt snel ging laden. Geen preconditionering voor snelladen bij lage temperaturen is vragen om lage snelheden totdat batterij is opgewarmd aan de snellader.

Preconditionering met navigatie werkt prima als je het weet, maar hoe moeilijk kan het zijn om een knop te programmeren om preconditioning aan te zetten in de prefacelift versie.

Nu zijn we weer thuis in Finland. Het is continu vrieskou tussen de 0 en de -20. Verbruik is nu meer 30 kWh/ 100km. Waarvan veel opgaat in verwarming van de koets en de batterij. Ach het is maar zo. Vooruitgang van oud Kia ceed die opwarmde bij het rijden (is lekker om te starten met -20 ) naar een voorverwarmde auto om weg mee te rijden. Daarnaast hangt ie nu wat vaker aan de lader met 11 kW gaat ook prima in de kou. De lente en zomer komen er ook wel heus weer aan dan kunnen we weer laden op de zonnepanelen.

• Leezer14
grotegok schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Bij mij boven de 29km/h geluid aan en exact onder de 25km/h weer uit, jullie ook?
Yes :) Bekend probleem en vanuit Kia garantie om te verhelpen. Duurde even om erachter te komen was het is, ik reed al 4 jaar rond met het geluid. Nu kwam de dealer zelf met de opmerking na een testrit na ICCU vervaning.

• brackman

brackman

eX0duS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:30:
Ik kan thuis of op de zaak laden, die keren dat ik aan de snellader moet als ik wat verder weg ga, dan navigeer ik meestal via de navigatie er naar toe waarna dus inderdaad ook het preconditioneren aan gaat, maar dan nog, haal ik in deze koude periode bij de Fastned niet sneller dan 100 ongeveer, ongeacht of het reconditioneren aan gaat. Naar mijn idee maakt het niet uit; en meestal heb ik dan al een flink stuk snelweg gehad.
Met kou heb je wel wat meer tijd nodig om batterij op te warmen. Het rijden maakt de batterij niet warm, het laden wel.

-3 graden 45-50 minuten pre-conditioneren voor laden bij Electra Malden en toen ging ie wel direct naar de maximale laadsnelheid van 150 kw voor de snellader.

• brackman

brackman

Leezer14 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:40:
[...]

Yes :) Bekend probleem en vanuit Kia garantie om te verhelpen. Duurde even om erachter te komen was het is, ik reed al 4 jaar rond met het geluid. Nu kwam de dealer zelf met de opmerking na een testrit na ICCU vervaning.
Krijg weer vertrouwen in de mekaniekers dat ze hun werk goed doen en ook testen of ze probleem hebben opgelost en zelfs problemen vinden die niet op de werkbon staan.

Mocht ik dat geluid horen dan zal ik aan kunnen geven bij de finse garage dat aan de warmtepomp ligt of is het de koelvloeistofcirculatiepomp wat mij logische lijkt. Dank voor het delen van deze informatie. _/-\o_

• Franciesco
eX0duS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:30:
Bij de huidige buitentemperaturen van rond de 0 graden duurt preconditoneren dik 30 maar eerder tegen de 45 minuten. Het maakt daarbij niet uit of je al enkele uren gereden hebt of niet. Dus ook een lange route van zeg 1000km waarbij meerdere keren geladen wordt bij een HPC zal het preconditoneren elke keer 30-45 minuten duren is mijn ervaring.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Franciesco schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:54:
[...]

Bij de huidige buitentemperaturen van rond de 0 graden duurt preconditoneren dik 30 maar eerder tegen de 45 minuten. Het maakt daarbij niet uit of je al enkele uren gereden hebt of niet. Dus ook een lange route van zeg 1000km waarbij meerdere keren geladen wordt bij een HPC zal het preconditoneren elke keer 30-45 minuten duren is mijn ervaring.
Yep, klopt helemaal.

• petertenboer
[...]

Globale richtlijn is ongeveer drie graden per tien minuten erbij tijdens preconditioneren van de batterij.

• 1Mark
[...]

Door rijden wordt de batterij zeker niet warmer: je hebt best een airflow onder je bodem.
Als tweakers willen in onze gaming-pc wel graag zo'n koude airflow!

• brackman

brackman

[...]

Helemaal juist.

• Franciesco
1Mark schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Door rijden wordt de batterij zeker niet warmer: je hebt best een airflow onder je bodem.
Als tweakers willen in onze gaming-pc wel graag zo'n koude airflow!
Precies.
Uitzondering kan zijn als je met een zware trailer of caravan rijdt. Tenminste: daarbij heb ik wel eens gezien dat de preconditionering een stuk korter duurt of zelfs niet nodig is bij mildere buitentemperaturen.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:30
Als je een 70kWh accu hebt en 20kWh/100km verbruikt is dat een ontlading van (20/70=) 0,28c en dat stelt kwa belasting gewoon niets voor. Een batterij zal hiervan ook niet erg warm worden. Max acceleren/ontladen (170KW, 2c+) of max laden (210KW, 3c) zijn vele grotere belastingen vergeleken met over de snelweg zoeven (20KW) en daardoor neemt de temperatuur daarmee zo snel toe. De rijwind heeft ook vast wat invloed maar niet zoveel als de belasting op de cellen zelf.

Wat @Franciesco dus zegt, ook daar stroomt wind onder de accu maar toch wordt die warm door de grotere belasting (30KW+?), dat is al 50% meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Card Nox op 31-01-2026 00:50 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Mister I schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:46:
[...]

Ja hier. Werkt prima hoor met alle laatste updates.
Zo ziet mijn dashboard eruit in Home Assistant met de EV6 en de laadpaal:

[Afbeelding]
Hoe heb je die dash vormgegeven? Mag wel via PM om vervuiling hier tegen te gaan.

• Patrick80
Ik krijg binnenkort een kia ev6 awd gt-line.
Ik wil daar zelf een trekhaak onder gaan zetten. Alles is voorbereid, dus zal niet moeilijk zijn.
Echter waar ik niet uitkom is een originele kabelboom van niet Kia zelf, die kost 300,- een beetje te gek. De stekker ligt voorbereid aan de linkerkant in de kofferbak achter het scherm. Maar nu ben ik opzoek naar een kabelboom met module van een 3de partij die wel alle functie uitschakelt waaronder noodrem, pdc en in de computer trailer mode inschakelt. Zijn ervaring met deze modules van andere merken waar alle functies werken? Veel websites geven aan dat je de parkeer sensoren alsnog handmatig moet uitzetten. En bij hun helpdesk roepen ze maar wat.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47
Weer een wintersport achter de rug waar de EV6 ons fantastisch heeft gediend.
Net als vorig jaar ben ik verbaast over de zuinigheid van de winterbanden. Opmerkelijk want die zijn meestal minder zuinig, maar 130 km/h op de winterband, komt qua verbruik overeen met 110 op zomerband (met bijbehorende seizoens omstandigheden zijn die cijfers nog opmerkelijker!). Zomer 255/45/20 op wat Aero velgen zouden moeten zijn, winter 235/55/19 op normale LM velgen. Ik beschuldig de 255 brede banden; of zijn er andere mogelijke oorzaken?

Weet iemand welke breedte ('J') de 20" Sinan velgen zijn? Past daar 235/50/20 op?

[ Voor 3% gewijzigd door slim_fan op 01-02-2026 22:32 ]

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Franciesco schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Ik kan dit uit ervaring tegenspreken!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:55
--HOOLIE-- schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Ik kan dit uit ervaring tegenspreken!
Je zegt dus dat preconditioneren bij lage temperaturen geen nut heeft? Ik pak niet vaak een snellader m.u.v. vakanties maar mijn ervaring bij temperaturen rond het vriespunt én preconditioneren zijn uitstekend (MY25). Laagste wat ik heb gezien is 190kW bij fastned bij -5. Ik had slechts 20 minuten preconditionering aangezet. Andere momenten eigenlijk altijd maximale snelheid 250-260kW bij geschikte laders.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bo0bz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Je zegt dus dat preconditioneren bij lage temperaturen geen nut heeft? Ik pak niet vaak een snellader m.u.v. vakanties maar mijn ervaring bij temperaturen rond het vriespunt én preconditioneren zijn uitstekend (MY25). Laagste wat ik heb gezien is 190kW bij fastned bij -5. Ik had slechts 20 minuten preconditionering aangezet. Andere momenten eigenlijk altijd maximale snelheid 250-260kW bij geschikte laders.
Noui niet zo zeer bij lage temperaturen, maar het werkt bij mij gewoon helemaal niet.
140-150kw is max.

Maar dat zal aan mijn auto liggen...

• Bitaktus19
Patrick80 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:05:
Ik krijg binnenkort een kia ev6 awd gt-line.
Ik wil daar zelf een trekhaak onder gaan zetten. Alles is voorbereid, dus zal niet moeilijk zijn.
Echter waar ik niet uitkom is een originele kabelboom van niet Kia zelf, die kost 300,- een beetje te gek. De stekker ligt voorbereid aan de linkerkant in de kofferbak achter het scherm. Maar nu ben ik opzoek naar een kabelboom met module van een 3de partij die wel alle functie uitschakelt waaronder noodrem, pdc en in de computer trailer mode inschakelt. Zijn ervaring met deze modules van andere merken waar alle functies werken? Veel websites geven aan dat je de parkeer sensoren alsnog handmatig moet uitzetten. En bij hun helpdesk roepen ze maar wat.
Ben ik ook wel benieuwd naar! Een trekhaak kan best handig zijn, maar voor incidenteel gebruik vind ik de prijs bij de dealer behoorlijk stevig.

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:37
Bitaktus19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:33:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar! Een trekhaak kan best handig zijn, maar voor incidenteel gebruik vind ik de prijs bij de dealer behoorlijk stevig.
Gewoon een aftermarket trekhaak met kabelboom halen. Een Brink of zo.
Werkt prima (Al had ik wel dat mijn stekkerdoos vol troep zat, en dus corrosie. Dat is opgelost door de garage.)
Er bestaan geen Kia eigen trekhaken voor zover ik weet.

• Patrick80
macfocus schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:53:
[...]

Gewoon een aftermarket trekhaak met kabelboom halen. Een Brink of zo.
Werkt prima (Al had ik wel dat mijn stekkerdoos vol troep zat, en dus corrosie. Dat is opgelost door de garage.)
Er bestaan geen Kia eigen trekhaken voor zover ik weet.
Klopt, wat ik op een Duits forum las is het een westfalia trekhaak. De trekhaak vind ik ook niet zo spannend. Gaat mij om de aftermarkt kabelboom met module. Ik wil 100% weten dat hij alle functies inschakelt en dat je in het scherm de optie trailer mode hebt. Hier kan je dan ook de stabiliteit instellen voor als de aanhanger gaat slingeren. Dan corrigeert de auto vanzelf

• Bitaktus19
-nevermind-

[ Voor 94% gewijzigd door Bitaktus19 op 02-02-2026 15:58 ]

• fishman
Patrick80 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:39:
[...]

Klopt, wat ik op een Duits forum las is het een westfalia trekhaak. De trekhaak vind ik ook niet zo spannend. Gaat mij om de aftermarkt kabelboom met module. Ik wil 100% weten dat hij alle functies inschakelt en dat je in het scherm de optie trailer mode hebt. Hier kan je dan ook de stabiliteit instellen voor als de aanhanger gaat slingeren. Dan corrigeert de auto vanzelf
ik heb ook wat zitten zoeken voordat ik mijn trekhaak liet plaatsen. Wat ik toen vond lijkt erop te wijzen dat de kabelboom helemaal geen module heeft. Het is puur verlengen van de stekker bij het achterlicht. Er hoeft volgens mij ook niks 'ingeleerd' te worden.
Ik heb een Oris trekhaak gekregen van de installateur. En ik heb de trailer mode gewoon besdhikbaar.

• blb4
fishman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:28:
[...]

ik heb ook wat zitten zoeken voordat ik mijn trekhaak liet plaatsen. Wat ik toen vond lijkt erop te wijzen dat de kabelboom helemaal geen module heeft. Het is puur verlengen van de stekker bij het achterlicht. Er hoeft volgens mij ook niks 'ingeleerd' te worden.
Ik heb een Oris trekhaak gekregen van de installateur. En ik heb de trailer mode gewoon besdhikbaar.
Deze zit er bij mijn MY25 in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKkL8ZTvrLlh7P4GZw5c4CcbdEw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q3YgI17W3cfr7jCVkvGgWR4H.png?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 21:22
fishman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:28:
Wat doet die trailer mode anno 2026 bij Kia?
  • Trailer Stability Assist (aanhanger ESP) inschakelen?
  • Achterste mistlamp auto uitschakelen?
  • Achterste parkeersensoren uitschakelen?
  • Bewaking van de werking van de verlichting van de aanhanger?
  • Adaptive Cruise Control uitschakelen (wil je niet, maar schijnt soms toch te gebeuren)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• blb4
Andrehj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:03:
[...]

Wat doet die trailer mode anno 2026 bij Kia?
  • Trailer Stability Assist (aanhanger ESP) inschakelen?
  • Achterste mistlamp auto uitschakelen?
  • Achterste parkeersensoren uitschakelen?
  • Bewaking van de werking van de verlichting van de aanhanger?
  • Adaptive Cruise Control uitschakelen (wil je niet, maar schijnt soms toch te gebeuren)?
ACC blijft werken, belangrijkste nadeel wat mij betreft is de uitschakeling van de dode hoek detectie. Ook LDW en LKA schakelen uit, ook bij alleen maar een fietsendrager.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 21:22
@blb4 Dank. En die andere functies (met een vraagteken). Werken die ook?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• blb4
Andrehj schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:20:
@blb4 Dank. En die andere functies (met een vraagteken). Werken die ook?
Dat ik ze niet beantwoorde is dat ik 't niet zeker weet :). Wat ik nog wel weet: Je kan trailer instellen op 4 standen: Auto, groot, middel, klein. Maar dus niet uitzetten als er een stekker is aangesloten. Wat die allemaal precies inhouden weet ik niet.

• Patrick80
Die foto zegt genoeg. Orgineel kia module, maar komt gewoon bij ecs-electronics vandaan

• fishman
mijn ervaring is gebaseerd op een 2022 EV6.

• slim_fan
blb4 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:14:
[...]

ACC blijft werken, belangrijkste nadeel wat mij betreft is de uitschakeling van de dode hoek detectie. Ook LDW en LKA schakelen uit, ook bij alleen maar een fietsendrager.
Dit is bij mij niet het geval; dode hoek blijft werken in trailer mode. Ik heb de pre en (jouw handtekening suggereert) jij de post. Is dit mogelijk een verschil tussen de pre en post facelift?
blb4 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:31:
[...]
Je kan trailer instellen op 4 standen: Auto, groot, middel, klein. Maar dus niet uitzetten als er een stekker is aangesloten.
Ook dit klopt niet voor de pre facelift; ik kan hem wél uitzetten.

Interessante verschillen :)

[ Voor 25% gewijzigd door slim_fan op 02-02-2026 20:41 ]

• Patrick80
@slim_fan Heb jij de originele kia kabelboom of aftermarkt van een ander merk? Ik krijg ook een pre face-lift van 2024.

• slim_fan
Patrick80 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:40:
@slim_fan Heb jij de originele kia kabelboom of aftermarkt van een ander merk? Ik krijg ook een pre face-lift van 2024.
Aftermarket geïnstalleerd en men claimde originele kabelboom (dus zeg het maar... ;) ). Alles werkt verder zoals het moet en zoals men hier deelt op het forum.

[ Voor 10% gewijzigd door slim_fan op 02-02-2026 21:47 ]

• Patrick80
Weet je ook het merk van de kabelboom? Dat ze origineel zeggen, heeft te maken dat het een wagen specifieke kabelboom is. Zodat ze alleen stekkers hoeven te klikken. Het can-bus kastje zit achter het klepje van het zijpaneel in de kofferbak links. Ben erg benieuw naar het merk en of type.

Is jou noodrem en je parkeersensoren dan ook automatisch uitgeschakeld bij achteruitrijden? je leest verhalen, omdat de auto een obstakel ziet bij het achteruit rijden dat de auto automatisch ingrijpt.

[ Voor 26% gewijzigd door Patrick80 op 02-02-2026 22:52 ]

• Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:54
Kan je ergens in de Kia app zien wat de actuele interieurtemperatuur is?
Ik slaag er maar niet in dit ergens in de app terug te vinden. Het lijkt me dat deze data technisch gezien beschikbaar moeten zijn en bovendien handig: je zit 's zomers op kantoor, de werkdag zit er bijna op en twijfelt of het de moeite is om de klimaatregeling alvast aan te zetten.

• 1Mark
Bram_GT schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:53:
Kan je ergens in de Kia app zien wat de actuele interieurtemperatuur is?
Ik slaag er maar niet in dit ergens in de app terug te vinden. Het lijkt me dat deze data technisch gezien beschikbaar moeten zijn en bovendien handig: je zit 's zomers op kantoor, de werkdag zit er bijna op en twijfelt of het de moeite is om de klimaatregeling alvast aan te zetten.
Niet dat ik weet. Maar bij twijfel aanzetten: als de temperatuur niet heel erg afwijkt zal het ook minder energie kosten, toch?
Pagina: 1 ... 459 460 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic