Wat betreft die laadsnelheden, mijn EV6 laad met lage temperaturen ook niet gigantisch snel, rond het vriespunt dan begint ie ook maar met 60 om dan uiteindelijk niet echt boven de 100 te komen.
Echter, als ik dan stiekem kijk hoe snel andere auto's aan het laden zijn (bijv. een Tesla of een Polestar), die gaan op dat moment ook niet veel harder dan 90.
Ik moet wel zeggen dat dit bij een Fastned is, mijn ervaring is dat ik bij Ionity hogere snelheden haal, zou dat kunnen?
In elk geval bij hogere temperaturen (zeg maar boven de 20 graden), dan haal ik meestal minstens 180 en ook zelfs de 240.
Naar mijn idee is de EV6 zelfs na bijna 5 jaar nog steeds een van de snelst ladende EV's, toch knap. De laad curve schijnt ook vrij lineair te zijn.
Ik vind het bereik van de accu juist tegen vallen, ze claimen 500+, ik snap dat je in de praktijk dat nooit gaat halen. Maar bij 4 graden geeft ie maar 320 aan, bij 12 graden 380, en uiteindelijk als het 20 graden of meer is, 480. In de praktijk haal je dat natuurlijk niet, maar toch.
Verbruik is met koudere temperaturen ook eerder 24 kWh/100 km, terwijl ik in de zomer 17.5 kan halen. Maar met 24 kWh/100 km, dan gaat het hard ja, zelfs uitschieters naar de 27 als ik ergens 130 kan (wat logisch is). Heb trouwens all-season banden (sinds een paar weken een nieuwe set van Michelin).
Ik heb zelf met mijn EV6 ook 2 onhebbelijkheden waarvan ik wel gelezen heb dat het vaker voor komt:
- TPMS monitoring system warning. Ik kan dan de bandenspanning niet uitlezen. Deze melding komt vanaf de 4 graden en daar onder, elke rit voor en gaat dan soms na 10 minuten weer weg, soms na een minuut, om vervolgens gedurende de rit maar terug te blijven komen. Bij hogere temperaturen heb ik er minder last van, maar komt dan nog steeds vrij regelmatig voor. Schijnt dat er een defecte sensor is misschien en/of dat ze die opnieuw in moeten leren.
- De kachel werkt niet goed/matig. In de winter maanden dan wordt ie wel lekker warm maar blijft maar te blijven stoken. Dan kan ik hem wel lager zetten maar echt kouder wordt het dan niet. Als ik dan de verwarming helemaal uit zet met de knop, en weer aan, dan begint ie wel ineens koude lucht te blazen.
In de zomer wordt ie wel lekker koel, maar blijft dan ook weer flink koelen totdat het een vrieskast is en dan moet ik hem dus net zo goed uit en weer aan zetten. Hier schijnt een software update voor te zijn. Lees dat het op te lossen is door de verwarming uit en weer aan te zetten en/of op driver only te zetten of even op handmatig (en dat klopt wel).
Ik weet niet zeker of ik een warmtepomp heb, het is een '24 Premium Advanced.
Voor beide zaken gaat de auto sowieso binnenkort naar de dealer (i.c.m. de 60.000 km beurt).
Ik heb er zelf in een jaar tijd 50.000 km op gezet en gelukkig geen mega grote problemen gehad, ik wacht echter op de ICCU die uit elkaar knalt en dan hoop ik maar dat de dealer er eentje op voorraad heeft. Het laatste "garantie" geval daarvoor heeft mijn vorige Kia 11 maanden bij de dealer voor gestaan. Met tussenpozen kreeg ik hem terug waarna deze na 2 dagen rijden linea recta terug kon. Zeer slecht en ik hoop dat ze dit geintje bij deze niet nog een keer gaan flikken.
[
Voor 5% gewijzigd door
eX0duS op 30-01-2026 13:51
]