• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik wil heel graag de niet-geanimeerde versie van de knipperlichten voor en achter op mijn ph1 edition advanced.

De animatie is naar mijn persoonlijke smaak mooi, maar zeker op de kleine achterlichten erg cheap. Voor is doorheen animatie de uitstraling minder bruut tijdens knipperen.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niet iets vinden om deze animatie softwarematig te disablen. Hebben jullie ideeën of tips?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
king_dude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:53:
Ik wil heel graag de niet-geanimeerde versie van de knipperlichten voor en achter op mijn ph1 edition advanced.

De animatie is naar mijn persoonlijke smaak mooi, maar zeker op de kleine achterlichten erg cheap. Voor is doorheen animatie de uitstraling minder bruut tijdens knipperen.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niet iets vinden om deze animatie softwarematig te disablen. Hebben jullie ideeën of tips?
Volgens mij zit het in de units zelf.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:41
king_dude schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:53:

Ik had gekeken voor de welcome/leacing home animatie die ze in korea hebben, logica zit helaas in die onderdelen zelf.

Als je het echt wilt zou je us spec knipperlichten kunnen kopen lijkt me.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30
Zijn er meerder personen op dit moment met een defecte ICCU?
Mijn MY2025 GT-Line is 27-01 naar de dealer gebracht en de ICCU staat nog steeds in backorder met geen ETA

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:01
Elhovo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:53:
Beste Tweakers,
Met de laatste versie van de Kia Update software en de wine-stable versie is het me gelukt om de applicatie onder Linux te draaien. Er is wel een probleempje: op het moment van downloaden herkend de Update applicatie alleen maar de hard disk. De ingeplugde USB wordt niet herkend en dus kan ik de download niet activeren (om te voorkomen dat-ie de hard disk gaat formatteren). Ik heb al geprobeerd een nieuwe mount point aan te maken en de USB stick daarop te mounten via fstab, maar helaas. Heeft iemand nog goede ideeën. Ik heb het gevoel dat ik onder wine een soort van tweede virtuele disk moet maken. Maar ook dat heb ik gedaan met wine-config en eveneens helaas. Heeft iemand nog een briljant idee?
Voor het nageslacht: het is me gelukt om de drive zichtbaar te maken maar in de volgende stap gaat het alsnog mis omdat de update applicatie de drive wil formatteren. En dat gaat onder Wine dus blijkbaar niet. Jammer maar helaas.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:32
Elhovo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:48:

Voor het nageslacht: het is me gelukt om de drive zichtbaar te maken maar in de volgende stap gaat het alsnog mis omdat de update applicatie de drive wil formatteren. En dat gaat onder Wine dus blijkbaar niet. Jammer maar helaas.
Er is iemand die een Kia/Hyundai/Genesis update downloader voor linux gemaakt heeft.
Wellicht ken je die al.
Hier te vinden: https://github.com/chenxiaolong/nudl
Ik heb 'm zelf niet geprobeerd, ik gebruik beide besturingssystemen, dus de eigen updater voldoet (nu nog) voor mij.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Elhovo
Peter-036 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Er is iemand die een Kia/Hyundai/Genesis update downloader voor linux gemaakt heeft.
Wellicht ken je die al.
Hier te vinden: https://github.com/chenxiaolong/nudl
Ik heb 'm zelf niet geprobeerd, ik gebruik beide besturingssystemen, dus de eigen updater voldoet (nu nog) voor mij.
Ja, volgens mij heb ik die link hier zelfs nog eens gepost. Is inderdaad mijn volgende stap. Ik heb er eens mee gespeeld en het was een beetje een gezoek om de juiste file te vinden maar ga er één dezer dagen mee aan de slag, kijken of ik er iets mee kan. Het was leuk geweest als de officiële downloader werkte, maar die is weer zo 'gebruiksvriendelijk' gemaakt dat je er niks mee kunt :)

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 19:43
Elhovo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:48:
[...]

Probeer je het downloaden van de bestanden, direct naar de USB-drive weg te schrijven?
Heb je geprobeerd om eerst de bestanden te laten downloaden naar je hardeschijf, en daarna handmatig de inhoud te kopieren naar de USB-drive?

• Elhovo
StickMan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Probeer je het downloaden van de bestanden, direct naar de USB-drive weg te schrijven?
Heb je geprobeerd om eerst de bestanden te laten downloaden naar je hardeschijf, en daarna handmatig de inhoud te kopieren naar de USB-drive?
Moet zeggen heb dat niet aangedurfd. De update software van Kia wil de target schijf formatteren en wilde niet het risico lopen om mijn schijf te ruïneren.

Met de nudl tool heb ik onder Linux nu de download kunnen doen. De auto herkende de USB als een update dus op dit moment wordt de update geïnstalleerd. Als het klaar is zal ik even bevestigen of alles OK is.

• Elhovo
Ter geruststelling: de nudl tool werkt prima. Heb de gedownloade bestanden op de USB gekopieerd, en de auto heeft de update zonder problemen uitgevoerd. Vanaf nu dus ook daar geen windows meer voor nodig.

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:30
Sinds gisteren eigenaar van een ev6 gt-line my24. Is het inmiddels mogelijk om de snelheid uit te zetten in de hud? Ik zie het nu op drie plekken. Hud, cluster, en navigatie. Op zich wel fijn om het te zien. Maar tijdens het rijden vind ik hem in de hud te nadrukkelijk aanwezig. Google zo gauw niks kunnen vinden, alleen volledig uitzetten

• Elhovo
Patrick80 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:17:
Sinds gisteren eigenaar van een ev6 gt-line my24. Is het inmiddels mogelijk om de snelheid uit te zetten in de hud? Ik zie het nu op drie plekken. Hud, cluster, en navigatie. Op zich wel fijn om het te zien. Maar tijdens het rijden vind ik hem in de hud te nadrukkelijk aanwezig. Google zo gauw niks kunnen vinden, alleen volledig uitzetten
Je kunt het uitzetten op de navigatie. Dan heb je er ook maar twee :)

Bijkomend voordeel is dat je ahem, 'medepassagier' je er dan niet fijntjes op kan wijzen dat de maximum snelheid toch echt 120 is en jij wel 125 gaat en of je een boete wilt of zo.

Heeft een vriend me verteld......

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
Ik lease sinds enkele maanden EV6 uit okt. 2022, overgenomen van de vorige bestuurder. (+- 70k km)
Sinds enkele weken komt er een behoorlijke stank uit de verwarming als ik deze vanaf de app inschakel / pre-conditioneren voor vertrek. Op den duur ruik je die vieze lucht niet meer, maar dat kan ook gewenning zijn. Filter e.d. achter de box/frunk al even 'schoongemaakt' (nooit vervangen zo te zien), maar bij wijze van test ook even de verwarming zonder het filter ingeschakeld. Dat maakt geen verschil.

Lees wel wat meer op reddit; dus ben niet de enige: https://www.reddit.com/r/...iipawl/smell_from_heater/

Heeft er iemand tips? Ik vermoed dat het wel eens de AC kan zijn als ik de auto van te voren wil opwarmen via de app. Anders toch maar eens een dealer bezoeken, want het is echt een behoorlijk smerige lucht. Auto beslaat ook snel van binnen na een nachtje stil staan, dus de AC werkt niet helemaal naar behoren.

Verder redelijk tevreden over de auto. Tot nu toe 2x gehad dat ik de auto niet in de 'D' kreeg, dus hopelijk blijft het hier bij. Mixed feelings dus.

[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 13-02-2026 19:28 ]

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:25
[b]
Verder redelijk tevreden over de auto. Tot nu toe 2x gehad dat ik de auto niet in de 'D' kreeg, dus hopelijk blijft het hier bij. Mixed feelings dus.
Niet in de Drive stand kunnen zetten kan wellicht een slechte 12volt accu zijn. Had ik ook een paar keer in de dagen voordat ik stil kwam te staan met een lege 12v accu. Na plaatsen van een nieuwe accu nooit meer gehad.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:40
Artikel van de Amerikaanse consumentenorganisatie over de ICCU problematiek wat gisteren uitgebracht is.

https://www.consumerrepor...ailure-tesla-a3038878758/

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
petertenboer schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:32:
Artikel van de Amerikaanse consumentenorganisatie over de ICCU problematiek wat gisteren uitgebracht is.

https://www.consumerrepor...ailure-tesla-a3038878758/
Staat toch helemaal niks nieuws in?

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
slim_fan schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:53:
Weet iemand welke breedte ('J') de 20" Sinan velgen zijn? Past daar 235/50/20 op?
Dit blijkt 8.0J te zijn, dus 235 is zelfs een betere breedte. Interessant dat er dan 255 door Kia om wordt gelegd.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:18

Chakotay

Lick here to continue

Hier komt over een week of 2 een jong gebruikte EV6 binnen (uit december ´23, occasion lease). Weet iemand hier toevallig in hoeverre de USB poortjes bij de achterbank USB PD ondersteunen? Niet meer dan 9V voor zover ik kan vinden, maar ik zie zowel 1.67A en 3A max langskomen.

Of is die 230V V2L poort ook te gebruiken tijdens het rijden? Dan kan daar natuurlijk gewoon een lader in voor een Switch/Steamdeck/laptop :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:43
Chakotay schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:47:

Of is die 230V V2L poort ook te gebruiken tijdens het rijden? Dan kan daar natuurlijk gewoon een lader in voor een Switch/Steamdeck/laptop :)
Als je het stopcontact onder de achterbank bedoelt dan werkt deze inderdaad tijdens het rijden. Die heb ik zelf gebruikt voor een koelkastje.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

GHorsie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 23:26:
[...]

Als je het stopcontact onder de achterbank bedoelt dan werkt deze inderdaad tijdens het rijden. Die heb ik zelf gebruikt voor een koelkastje.
Die onder de achterbank inderdaad, dank voor de bevestiging :)

Stichting eth0

• Patrick80
Chakotay schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:47:
Hier komt over een week of 2 een jong gebruikte EV6 binnen (uit december ´23, occasion lease). Weet iemand hier toevallig in hoeverre de USB poortjes bij de achterbank USB PD ondersteunen? Niet meer dan 9V voor zover ik kan vinden, maar ik zie zowel 1.67A en 3A max langskomen.

Toevallig vandaag getest met een ali metertje, komt gewoon 5 volt uit tijdens laden iphone 17 pro. Dus helaas geen pd

• petertenboer
olafmol schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Staat toch helemaal niks nieuws in?
Echt nieuw in de zin van dat de ICCU's kapot gaan wellicht niet, maar ik vond het wel opmerkelijke dat Hyundai/ Kia nu wel reageren (wat ze nagenoeg nooit doen) en toegeven dat ze het nog steeds niet onder controle hebben:

Volgens Hyundai zijn de problemen gerelateerd aan een transistor, bekend als een MOSFET, die een zekering in de ICCU kon doden en het voertuig ervan kon weerhouden de 12-volt batterij op te laden. Een woordvoerder van Kia vertelde Consumer Reports dat het probleem te wijten is aan "thermische belasting en voorbijgaande hoge spanning". Hoewel deze auto's elektrisch zijn, hebben hun 12V-batterijen een vergelijkbare functie als de startaccu's in auto's op gas en staan ze los van de hoogspanningsbatterij die het voertuig van stroom voorziet.

Beide autofabrikanten zeggen dat software-updates en vervanging van onderdelen die problemen moeten oplossen, maar uit de gegevens van Consumer Reports blijkt dat dit niet altijd het geval is geweest, waarbij eigenaren meerdere vervangingen van hetzelfde voertuig melden. Reparaties kunnen vaak enkele weken duren vanwege de beschikbaarheid van onderdelen, en één eigenaar meldde een wachttijd van twee maanden.

Corbin zegt dat eigenaren hem hetzelfde vertellen. "Eigenaren die de software-updates ontvingen, ondervonden nog steeds storingen en gloednieuwe auto's blijven falen", zegt hij. "Op basis van berichten op sociale media hebben sommige eigenaren al drie ICCU's doorlopen in de paar jaar dat de auto te koop is."

Omdat een functionerende ICCU niet vereist is voor DC snel opladen, kunnen eigenaren mogelijk nog steeds opladen bij openbare opladers, zelfs als de ingebouwde oplader faalt, maar het is slechts een tijdelijke oplossing. "Uiteindelijk zal de 12-volt batterij leeglopen omdat hij niet oplaadt, en dan zal de auto gewoon worden uitgeschakeld tijdens het rijden", zegt Corbin. "Veel rapporten geven aan dat mensen plotseling de stroom verliezen op kruispunten en op de snelweg."

Misschien vinden anderen het wel interessant om het artikel te lezen :)

[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 14-02-2026 14:39 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:14

The Wizard

Moderator Mobile
Patrick80 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 01:02:
[...]

Toevallig vandaag getest met een ali metertje, komt gewoon 5 volt uit tijdens laden iphone 17 pro. Dus helaas geen pd
Heeft wel PD, zie mijn post: The Wizard in "Het grote Kia EV6 topic". De USB A poort levert wel alleen 5V.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Patrick80
Vreemd heb de zelfde meter, en gaf gisteren op alle usb-c poorten 5volt aan. Ik ging er van uit dat het dan geen pd lader was. Zo was het namelijk bij de peugeot e2008 ook. Zal straks eens een andere kabel proberen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:35
Patrick80 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:42:
Vreemd heb de zelfde meter, en gaf gisteren op alle usb-c poorten 5volt aan. Ik ging er van uit dat het dan geen pd lader was. Zo was het namelijk bij de peugeot e2008 ook. Zal straks eens een andere kabel proberen.
Volgens mij meet je met een simpel metertje altijd 5V, hogere spanning zal alleen aangeboden worden als dat via PD protocol is onderhandeld.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Patrick80
Mijn metertje kan ook pd meten, in mijn peugeot gebruik ik een sigarette aansteker naar usb-c pd verloop en dan meet hij 9v. Net nog een keer getest. Iphone 17pro origneel usb-c naar usb-c kabel toch weer 5v op voor dashboard en stoelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLhNsIRWWpau3JeuC5ux-K3G47M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHC56aaisDXOwfc4VseTE5Re.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUFPwu87vNUt408UfYglVTxMZGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33DWllKod8qOGifY3qioWHhY.jpg?f=fotoalbum_large

• blb4
Patrick80 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:29:
Mijn metertje kan ook pd meten, in mijn peugeot gebruik ik een sigarette aansteker naar usb-c pd verloop en dan meet hij 9v. Net nog een keer getest. Iphone 17pro origneel usb-c naar usb-c kabel toch weer 5v op voor dashboard en stoelen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ok, met een simpel metertje dacht ik aan een multimeter oid, als 't specifiek voor PD is dan zal die wel netjes DP onderhandelen en met de hoogste ondersteunde waarde oid komen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• slim_fan
Je hebt ook apps waarmee je laadsnelheid kan weergeven, en volgens mij zitten daar ook voltages bij.
Dan sluit je iig uit dat de meter de communicatie voor de 'handshake' beinvloed.
In ieder geval laad ik 15+W en 5V zou dan kunnen maar het zou me verbazen.

Edit: onderstaande bericht bevestigd mijn idee over de handshake. Op Google genoeg resultaten te vinden en het staat in de manual: PD ondersteunt en 9V met max 3A.

[ Voor 24% gewijzigd door slim_fan op 14-02-2026 20:01 ]

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:28
Patrick80 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die meter heb ik ook, maar doet niet netjes PD onderhandelen. De duurdere varianten wel. Dan blijf je inderdaad 5V houden, maar mijn iPhone doet circa 20 watt opladen als deze leeg is via de USB-C poorten in de EV6.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mijn achterklep doet het sinds gisteren niet meer als ik bij de auto sta en de auto op slot is. Dan kan ik op het knopje drukken tot ik een ons weeg maar die klep houdt zijn ehhh klep…
Als de auto ontgrendeld is gaat het wel goed. Ik heb in de settings gekeken en alles omtrent de achterklep lijkt goed te staan. Dit heb ik op beide afstandsbedieningen. Iemand dit al eerder gehad?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
De usb c poorten doen idd max 27w.
Mijn s24 fe haalt keurig de maximale 25w(van de telefoon).

Opladen van mijn laptop ging niet (hp elitebook g7) maar volgens sommige reports zou een macbook air wel gaan.

Switch zal volgens mij wel lukken, meeste laptops niet...

@Chakotay let er wel op dat het stopcontact optioneel was.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-02 11:07
izzet3838 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:25:

Opladen van mijn laptop ging niet (hp elitebook g7) maar volgens sommige reports zou een macbook air wel gaan.

Ik kan bevestigen dat een M1 Air kan laden met de USB-C poorten

• petertenboer
Atlas schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:08:
Mijn achterklep doet het sinds gisteren niet meer als ik bij de auto sta en de auto op slot is. Dan kan ik op het knopje drukken tot ik een ons weeg maar die klep houdt zijn ehhh klep…
Als de auto ontgrendeld is gaat het wel goed. Ik heb in de settings gekeken en alles omtrent de achterklep lijkt goed te staan. Dit heb ik op beide afstandsbedieningen. Iemand dit al eerder gehad?
Ik heb dit zelf nooit gehad en ook nooit gelezen in buitenlandse fora of op YouTube. Moet wel een incidenteel probleem zijn waardoor de dealer je enige optie lijkt.

Succes en let us know!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

izzet3838 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:25:

Het is een 58kWh Plus uitvoering, als ik de optielijst goed begrepen heb zit het daar op :)

Stichting eth0

• Patrick80
Sorry mijn fout, usb-c heeft wel pd. Batterij telefoon was hoger dan 80% dan schakelt hij blijkbaar af. Nu gemeten 14,9 volt en 1,43 amp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02xqLuChy-I-GZqG4TM0hHbwBPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSbTOkk8EaVzh9uAePnbulJU.jpg?f=fotoalbum_large

• legalr
legalr schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 07:35:
Vandaag ben ik aan de beurt, auto voorverwarmt en wil achteruit de oprit af en hoorde een plof onder de achterbank vandaan komen. Vrijwel direct een aantal meldingen.

Gelukkig naast het huis en wacht ik in de woonkamer op de pechhulp. Ben benieuwd.

Kia EV6 GT-line bj 2025 met 27700 km.

[Afbeelding]
Vandaag de auto weer op kunnen halen, volgens de dealer is er een vernieuwde versie van de ICCU ingekomen, dikke 2 weken levertijd! (Begreep van de dealer dat de pre facelift ICCU’s sneller leverbaar waren.

Ik heb de auto privé, van KIA de eerste 4 dagen een huurauto ontvangen. De rest van de tijd via de dealer een leenauto ter beschikking gehad. Verder prima door de dealer geïnformeerd over de levering van de ICCU.

[ Voor 3% gewijzigd door legalr op 16-02-2026 19:55 ]

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
king_dude schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Dat denk ik ook. Maar je kunt het testen door het te doen koelwater moet koel zijn. Niet koel = defect
Na de zomervakantie bij de dealer is er geen foutmelding geconstateerd. Niks aan de hand volgens de dealer dus.
We zijn inmiddels een herfstvakantie met de auto + caravan weggeweest naar Oostenrijk. Hierbij trad het laadprobleem wederom op. Langzaam snelladen bij het bereiken van de 47°C.

Daarna heb ik bij de dealer aangekaart dat dit onacceptabel is. Na overleg met Kia Nederland mocht de dealer een groter onderzoek starten in Januari.

Vastgesteld is dat de condensor van de airco lek (garantie) was en dat daardoor de koelcapaciteit onvoldoende was om de accu koel te houden. Na een aantal keren snelladen lijkt het inderdaad weer beter te gaan.

Binnenkort weer een langere rit met meerdere keren snelladen op een dag. Dan gaan we echt zien of het opgelost is.

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-02 11:07
Atlas schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:08:
Dit had ik ook nadat die van de schadehersteller kwam, daarvoor deed die het nog. Ze moesten de auto naar een KIA-dealer brengen om het weer werkend te krijgen. Voor zover ik weet is er geen speciale knoppencombinatie op je sleutel of een instelling in de menu, het werkt of het werkt niet.

• Patrick80
Iemand een truc om de auto te kunnen voorverwarmen volgens schema, zonder dat hij aan de laadpaal hangt? Gezien de kleeftarieven hangt hij vaak niet aan de laadpaal. En voor toekomst met eigenlaadpaal wil je ook niet dat hij stroom pakt op piekmomenten, waarbij de stroom duurder is. Maar zou toch graag willen voorverwarmen op vaste tijdstippen zonder er over na te moeten denken. Dit kan wel bij mijn opel vivaro-e en mijn voormalige peugeot e2008. Het gekke is als je handmatig verwarmt, dat het dan wel werkt. En de smoes van kia, dit is om de 12v batterij te sparen is onzin. Ze kunnen toch een voorwaarde instellen dat als de 12v accu onder een bepaald niveau is, dat hij het dan niet doet.

• Peter-036
  • Laatst online: 18:32
@Patrick80 Zou dat niet zijn omdat de auto dan (minstens gedeeltelijk) 'wakker' moet blijven om de verwarming te starten op het gewenste tijdstip? Dat zou met deze 12V accu niet lukken wanneer het wat langer moet duren.

[ Voor 5% gewijzigd door Peter-036 op 17-02-2026 13:49 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Patrick80
@Peter-036 Hij reageert ook op de app, dat werkt wel, handmatig voorverwarmen. Dus hij zal altijd in standby modus staan. Bij andere merken kan het wel, is gewoon niet goed over nagedacht bij kia

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 14:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Patrick80 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:35:
Iemand een truc om de auto te kunnen voorverwarmen volgens schema, zonder dat hij aan de laadpaal hangt? Gezien de kleeftarieven hangt hij vaak niet aan de laadpaal. En voor toekomst met eigenlaadpaal wil je ook niet dat hij stroom pakt op piekmomenten, waarbij de stroom duurder is. Maar zou toch graag willen voorverwarmen op vaste tijdstippen zonder er over na te moeten denken. Dit kan wel bij mijn opel vivaro-e en mijn voormalige peugeot e2008. Het gekke is als je handmatig verwarmt, dat het dan wel werkt. En de smoes van kia, dit is om de 12v batterij te sparen is onzin. Ze kunnen toch een voorwaarde instellen dat als de 12v accu onder een bepaald niveau is, dat hij het dan niet doet.
Via https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo icm Home Assistant zou dat moeten kunnen

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Patrick80
@Tomba klopt, had ik gevonden. Heb ook homeassistant draaien. Helaas werkt de api niet meer. Kia doet er alles tegen om dit tegen te houden, en hebben ook de gebruiksvoorwaarden aangepast dat ze de connected services kunnen blokkeren. De github is nog wel bezig voor een oplossing

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:23
Patrick80 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:14:
@Tomba klopt, had ik gevonden. Heb ook homeassistant draaien. Helaas werkt de api niet meer. Kia doet er alles tegen om dit tegen te houden, en hebben ook de gebruiksvoorwaarden aangepast dat ze de connected services kunnen blokkeren. De github is nog wel bezig voor een oplossing
HA integratie werkt hier prima. Dat Kia het moeilijk(er) maakt klopt. Je moet nu wat workarounds toepassen om de connectie op te zetten.

• Patrick80
Klopt, maar de laatste workaround werkt nu ook niet meer. Als je verbinding hebt, werkt het nog. Maar als hij wegvalt, dan heb je een probleem. Gisteren nog geprobeerd met een pyton script om de token op de halen, zonder succes. Hopen dat ze het weer werkend krijgen. Dan kan ik, een automatisering aanmaken

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:13
Ik ga binnenkort naar Oostenrijk en heb nog een set wielen met all-season- of winterbanden nodig met bijbehorende sneeuwkettingen.
Iemand advies over welke all-season- of winterbanden goed combineren met de EV6? Idealiter tik ik nog ergens een gebruikte set op de kop met een set fatsoenlijke banden (geen Nexen of Kumho ofzo) maar anders iets nieuws laten monteren.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:39
roel-online schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:37:
Ik ga binnenkort naar Oostenrijk en heb nog een set wielen met all-season- of winterbanden nodig met bijbehorende sneeuwkettingen.
Iemand advies over welke all-season- of winterbanden goed combineren met de EV6? Idealiter tik ik nog ergens een gebruikte set op de kop met een set fatsoenlijke banden (geen Nexen of Kumho ofzo) maar anders iets nieuws laten monteren.
Ik heb de Continental AllSeasonContact 2 en ben er tevreden over.

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:56

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Net een nieuwe set continental vikingcontact 7 erop. Stukje beter grip. All season kumho wordt de zomerset voor Finse condities. (Zo slecht deden ze het niet als je weet dat ijs en slush altijd aandacht behoeven, zelfs met spijkerbanden kan het slippen en wat glijden.).

• blb4
Patrick80 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:35:
Bedoel je gewoon 't interieur? Dat werkt toch gewoon via de app? Schema maken, activeren en klaar. Werkt bij mij altijd probleemloos, of hij nu wel of niet aan laadpunt staat.

• Patrick80
@blb4 klopt, gaat om het interieur. Helaas niet mogelijk als hij niet aan de laadpaal hangt. Ik zie dat jij een my25 hebt, ik een my24 pre facelift. Mogelijk zit daar verschil in. Forums staan vol met deze klacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgoewa-HoXZ9hcFhMgTZ3ee7O70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTRuXcbkPkGiJtET7DnM7RwT.jpg?f=fotoalbum_large

• blb4
Patrick80 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:46:
@blb4 klopt, gaat om het interieur. Helaas niet mogelijk als hij niet aan de laadpaal hangt. Ik zie dat jij een my25 hebt, ik een my24 pre facelift. Mogelijk zit daar verschil in. Forums staan vol met deze klacht.

[Afbeelding]
't Zou inderdaad een pré-MY25 issue kunnen wezen. Blijkbaar zijn alle redenen waarom 't pré-MY25 niet kan voor MY25 niet meer van toepassing....

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 17-02-2026 22:53 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-02 14:32

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Patrick80 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:14:
Oh shit, dan heb ik denk ik mazzel dat ik m nog werkend heb. Wat vermoeiend van Kia dat ze mensen de toegang tot hun auto willen ontzeggen. De Kia app zelf is echt te ruk voor woorden, die gebruik ik nooit.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRs2jGJ1CWZKG4dOxdHEI30ZMRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hb9bHi2JFV32N62VxtERgXZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit werkt bij mij wel, zonder aangesloten te zijn op de laadpaal. Ik heb de MY23.

• Bitaktus19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFWkzQat7nhruG-rUzrpDrjW_Rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzRMuDlypPJm1fcXhtK3Tivb.jpg?f=fotoalbum_large

Zie onderin.

• Patrick80
Zo had ik het ook ingesteld, maar ging niet voorverwarmen. Wel als ik hem aan de laadpaal hing. Met gepland laden doe ik niks. Heel vreemd, dat het bij de ene wel werkt en bij de andere niet

Nog een keer geprobeerd, zie de popup die ik krijg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6hYy_0_m_-xvZ1luqK22kujiZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PawIe13ZdifI5CU8fiI865ll.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Patrick80 op 18-02-2026 12:27 ]

• Bitaktus19
Patrick80 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:18:
Zo had ik het ook ingesteld, maar ging niet voorverwarmen. Wel als ik hem aan de laadpaal hing. Met gepland laden doe ik niks. Heel vreemd, dat het bij de ene wel werkt en bij de andere niet

Nog een keer geprobeerd, zie de popup die ik krijg
[Afbeelding]
Ik had hem vanmorgen als test ingeschakeld, want ik gebruik die functie eigenlijk nooit. Geen idee of hij ook echt warm geworden is O-) . Ik heb in elk geval geen negatief bericht gehad in de app.
Zal het voor morgenvroeg eens opnieuw invoeren.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:43
Patrick80 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:18:
Het werkt bij mij ook niet. Je kunt een schema maken en er komt ook geen foutmelding. Hij warmt de auto echter niet op. Ik heb ook een pre-facelift model.

• Bitaktus19
GHorsie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Het werkt bij mij ook niet. Je kunt een schema maken en er komt ook geen foutmelding. Hij warmt de auto echter niet op. Ik heb ook een pre-facelift model.
ja, vanmorgen aan den lijve ondervonden.. brrrr....volgende keer weer manual preheat 8)7

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:56

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Bitaktus19 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:50:
[...]

ja, vanmorgen aan den lijve ondervonden.. brrrr....volgende keer weer manual preheat 8)7
Dit pre-facelift model houdt zich ook niet aan ingestelde schema. Zou dit een bug zijn op de server van kia die het commando niet doorstuurt aan de auto ? Tot nu toen altijd half uur van te voren klimaat-controle aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door brackman op 19-02-2026 10:52 ]

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-02 13:47
Patrick80 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:20:
Klopt, maar de laatste workaround werkt nu ook niet meer. Als je verbinding hebt, werkt het nog. Maar als hij wegvalt, dan heb je een probleem. Gisteren nog geprobeerd met een pyton script om de token op de halen, zonder succes. Hopen dat ze het weer werkend krijgen. Dan kan ik, een automatisering aanmaken
Ik moest een paar weken geleden ook de kia connectie opnieuw opstarten en het python script uit de repo werkte bij mij ook niet. Vond ergens een aangepaste versie met extra timeout en die werkte wel. Heb alleen geen idee meer waar ik die vandaan had, maar misschien dat je hiermee nog iets kunt vinden

• Patrick80
@kleautviool Ik heb inmiddels een Kia token gevonden die werkt. Ben ook nu verbonden. Maar regelmatig verliest hij wel de verbinding. Maar denk dat het aan de Kia kant zit, dat ze met de API aan het klooien zijn.
Vaak lukt het 1x om op de knop te drukken en als je dan daarna wat anders doet komt hij met een foutmelding in het logboek. Ik heb een script moeten maken, dat als ik bijvoorbeeld start klimaat druk dat hij 30 seconden daarna een forceer update ophaalt van de status van de auto. Anders veranderen de sensoren niet, dat de verwarming aan is. Bij Stellantis (peugeot, opel) geeft hij wel automatisch die feedback van de sensoren. Ik heb voor de test even wat snel knoppen gemaakt, en wil het later in de ultra verhicle card gaan integreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4mt0gyg8xI_jE6oXB7McFw6irk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cp0yzJ0dvCiNJmbisjh32Sl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOwX4w68LpQetZ017t8XS3JsQB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b5R5Yrfv2guPMrRfQuEs1YvV.png?f=fotoalbum_large

• dropie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:11
Ik heb een setje goodyear vector allseason gen3 gekocht,nieuw voor een kleine €600,-, komen er morgen onder,deze banden zijn niet duur en komen goed uit de tests.

• slim_fan
Als ik voorverwarm via de app aan zet, gaat hij dat batterij verwarmen, wat meer energie kost dan de cabine verwarming. Is er een manier om dat uit te zetten?
Ik zou wel graag preconditionering aanhouden voor snelladen.

• legalr
Afgelopen maandag heb ik mijn EV6 weer op kunnen halen na een ICCU vervanging, hier zou een verbeterde versie in zijn geplaatst.

Nu ben ik eens aan het kijken naar de 12V accu percentage die ik in Home assistant uitlees en ik zie dat nu de 12V percentage anders is en rond een vaste waarde word gehouden, is dat een verbetering of gewoon toeval?
Ik ben nieuwsgierig of dit ook bij andere EV6 rijders het geval is?

Voor ICCU vervanging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q3mL8mYcHXSamXf2N8xpiwUulE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7abp6h30MHc0WQkeyJYEb3gu.jpg?f=fotoalbum_large

Na ICCU vervanging
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47eVHlkCWEbufXkVtm2rrhh6eZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOCQxfLEX9BUfP05XD4gfKuv.jpg?f=fotoalbum_large

• Patrick80
Lijkt dat niet zo? De tijdspanne van beide grafieken zijn niet het zelfde. Je zou het grafiek van voor de vervanging eens op de zelfde tijdspanne moeten zetten.

• legalr
ik zou het inderdaad op een langere termijn moeten monitoren alleen dat lukt dat nog niet.

als ik heel willekeurig een zelfde soort tijdspanne pak zie ik dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXTF3jZHd4OYxLmpl08XJV00GvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwktIHsJj1JMCLG1n0iWTl7l.jpg?f=fotoalbum_large

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-02 13:31
Helaas aan de beurt. Sta langs de kant te wachten op de Pechhulp ivm kapotte ICCU

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:45
Pirelli Winter Scorpion heb ik er onder liggen. Goede combinatie met de EV6. In sneeuwcondities altijd veel grip

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:02
Iemand die dit probleem herkend?
- Remote starten met de sleutel stopt na 1-2 seconden. De auto gaat dan weer uit
- Remote starten via de app werkt ook niet. Doeltemperatuur wordt wel ingesteld maar er gebeurt verder niets in de auto. Hij gaat niet verwarmen. Als ik de auto zelf start staat de temperatuur instelling wel op de via de app ingesteld temperatuur.

App al opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd maar dat haalt ook niks uit. Dealer kan tot nu toe niks geks vinden

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:06
Ik ben ook de ICCU sjaak (denk ik) . Vanmiddag klapte mijn laadpaal eruit en een van de drie hoofdzekeringen.

Ik rij nog wel maar kan alleen nog maar DC laden, niet meer AC.
Omdat ik nog kan rijden en snelladen ben ik pas in april aan de beurt bij de dealer

• blb4
dejager58 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:45:
Helaas aan de beurt. Sta langs de kant te wachten op de Pechhulp ivm kapotte ICCU
Balen!

• blb4
Alexhuber schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:29:
Ik ben ook de ICCU sjaak (denk ik) . Vanmiddag klapte mijn laadpaal eruit en een van de drie hoofdzekeringen.

Omdat ik nog kan rijden en snelladen ben ik pas in april aan de beurt bij de dealer
Gaat lekker zo! :'(

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
slim_fan schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:11:
Als ik voorverwarm via de app aan zet, gaat hij dat batterij verwarmen, wat meer energie kost dan de cabine verwarming. Is er een manier om dat uit te zetten?
Ik zou wel graag preconditionering aanhouden voor snelladen.
Nee, die 2 zijn aan elkaar gekoppeld bij het conditioneringsvinkje. Bij voorverwarmen verwarmt ie alleen de accu voor bij ongeveer 2 graden en lager, dus vaak doet ie dat niet (in NL). Het is ook voor behoud van je accu.

• slim_fan
The Wizard schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Nee, die 2 zijn aan elkaar gekoppeld bij het conditioneringsvinkje. Bij voorverwarmen verwarmt ie alleen de accu voor bij ongeveer 2 graden en lager, dus vaak doet ie dat niet (in NL). Het is ook voor behoud van je accu.
Helder. Ik verwarm uitsluitend voor om bevroren ramen te ontdooien; daarom viel het me zo op.
Zou die 15min verwarmen (met bijbehorende temperatuur schommeling) echt iets doen voor de accu? Dan zet ik dat vinkje weer aan :)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
slim_fan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:05:
[...]

Helder. Ik verwarm uitsluitend voor om bevroren ramen te ontdooien; daarom viel het me zo op.
Zou die 15min verwarmen (met bijbehorende temperatuur schommeling) echt iets doen voor de accu? Dan zet ik dat vinkje weer aan :)
Het helpt altijd iets, al is het maar om de scherpe (koude) kantjes eraf te halen. De heater is ongeveer 5 kW, dus je verbruikt ongeveer 1,3 kWh puur aan de accu verwarmer.

[ Voor 9% gewijzigd door The Wizard op 21-02-2026 11:12 ]

• Phusebox
Alexhuber schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:29:

En je dealer beseft zich dat je 12V nu niet meer bijgeladen kan worden en je dus binnen de kortste keren stilstaat met een lege 12V?

• Elhovo
Phusebox schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:53:
[...]

En je dealer beseft zich dat je 12V nu niet meer bijgeladen kan worden en je dus binnen de kortste keren stilstaat met een lege 12V?
Dat is niet altijd het geval. De AC-DC converter voor de 12v is een ander circuit dan de converter voor de grote batterij. Een kapotter ICCU kan inderdaad twee verschillende symptomen hebben: óf je 12v laadt niet meer en/of AC laden gaat niet meer. (Mathematisch bekeken dus 3 verschillende symptomen, maar vooruit).

• Phusebox
Elhovo schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Dat is niet altijd het geval. De AC-DC converter voor de 12v is een ander circuit dan de converter voor de grote batterij. Een kapotter ICCU kan inderdaad twee verschillende symptomen hebben: óf je 12v laadt niet meer en/of AC laden gaat niet meer. (Mathematisch bekeken dus 3 verschillende symptomen, maar vooruit).
Ok, wist ik niet. Maar dat kan de dealer dus niet weten.

• slim_fan
The Wizard schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Het helpt altijd iets, al is het maar om de scherpe (koude) kantjes eraf te halen. De heater is ongeveer 5 kW, dus je verbruikt ongeveer 1,3 kWh puur aan de accu verwarmer.
Daarom. Scherpe randjes eraf geldt dan alleen als je gaat rijden, maar 99% van de tijd wordt de auto niet gebruikt. 1,3kWh vind ik een behoorlijke hoeveelheid energie (en contrasterend met de duurzaamheidsinitiatieven die ik onderneem), zeker als het weinig tot niets bij draagt.

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:06
Phusebox schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Is allemaal in overleg met de dealer gegaan. Gisteren een retour van 100km gemaakt en vandaag ook. Nog geen problemen met het 12 volt systeem.
Mocht ik wel eerder problemen krijgen dan kan ik bellen maar er staan momenteel 30 stranders (niet allemaal ev) dus dan zal ik niet heel veel eerder aan de beurt zijn.

• Patrick80
slim_fan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Daarom. Scherpe randjes eraf geldt dan alleen als je gaat rijden, maar 99% van de tijd wordt de auto niet gebruikt. 1,3kWh vind ik een behoorlijke hoeveelheid energie (en contrasterend met de duurzaamheidsinitiatieven die ik onderneem), zeker als het weinig tot niets bij draagt.
Hij verwarmt de accu toch niet, als je de auto niet voorverwarmt. Verwarm je hem dan voor als je niet gaat rijden? Of begrijp ik je verkeerd?

• blb4
Patrick80 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Hij verwarmt de accu toch niet, als je de auto niet voorverwarmt. Verwarm je hem dan voor als je niet gaat rijden? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik ben ook wat verward, ik gebruik zeer vaak het voorverwarmen van 't interieur (Klimaat, direct via de app of via de timerfunctie), Dan gaat hij echt niet de accu pre-conditionen.

• BelPhil
  • Laatst online: 22-02 22:06
blb4 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik ben ook wat verward, ik gebruik zeer vaak het voorverwarmen van 't interieur (Klimaat, direct via de app of via de timerfunctie), Dan gaat hij echt niet de accu pre-conditionen.
Ik denk van wel hoor. Heb het toch al gezien als het erg koud is.

• Patrick80
Klopt, blijkt als het 2 graden of minder is, dat hij de accu ook meepakt, tijdens het voorverwarmen. Maar ik begrijp uit het verhaal van slim_fan dat hij zijn auto alleen ontdooid maar 99% van de gevallen er dan niet mee gaat rijden en het dan zonde vind dat zijn accu ook verwarmt.

• blb4
Patrick80 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:05:
Klopt, blijkt als het 2 graden of minder is, dat hij de accu ook meepakt, tijdens het voorverwarmen. Maar ik begrijp uit het verhaal van slim_fan dat hij zijn auto alleen ontdooid maar 99% van de gevallen er dan niet mee gaat rijden en het dan zonde vind dat zijn accu ook verwarmt.
Zou het kunnen dat dit een verschil is tussen MY25 / pre-MY25? MY25 kan je immers handmatig pre-conditionen.

• Patrick80
Geen idee of de my25 ook de accu verwarmt bij het voorverwarmen, bij 2 graden en eronder. Wel lijkt het mij goed voor behoud en range van de accu, om hem iets warm te stoken, voor je vertrekt. De pre my25 heeft idd geen knop voor accu verwarmen, zou simpel door kia via een software update kunnen worden toegevoegd.

Weet iemand of het bij kia mogelijk is om de software te laten veranderen? Voorheen had ik een peugeot e2008 en dan kon iemand in Italië opties aan en uit zetten op afstand, als je een juiste dongel in je obd poort aansloot via een laptop verbonden met internet. Ben dat nog niet tegen gekomen, voor de ev6

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:30
Ik ga deze groep verlaten. Gisteren de EV6 ingeleverd, volgende hoofdstuk heet Renault 4 E-tech.
Helaas ook één keer het beruchte ICCU probleem mogen ondervinden, verder een hele fijne auto, alleen.... een grote bak... ;)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Jazeker doet ie dat, moet je maar eens testen, als het koud is en dan voorverwarmen, paar minuten later even refreshen en je zal zien dat je accu symbooltje groen kleurt ivm voorverwarmen (of een andere kleurtje, symbooltje, weet het zo niet, maar het valt wel op).
slim_fan schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Waarom ga je een auto voorverwarmen maar niet mee rijden? Het klimaatsysteem verbruikt vaak nog meer dan de accu verwarming en de accu verwarming gaat lang niet altijd aan, alleen bij specifieke temperaturen (ook afhankelijk van je accu temp op dat moment).

Maar het draagt zeker wel wat bij, Lithium batterijen houden nou eenmaal niet van kou, dus een beetje warmte doorheen voordat er vermogen gevraagd wordt is niet zo gek. De hoeveelheid recup is ook een stuk lager bij koude accu dan bij warme, het liefst zou de auto ook nog het vermogen zwaar beperken om de accu te ontzien bij lage temperaturen maar daar gaan de gebruikers niet zo blij mee zijn...
blb4 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:44:
[...]

Zou het kunnen dat dit een verschil is tussen MY25 / pre-MY25? MY25 kan je immers handmatig pre-conditionen.
Een MY25 gaat ook gewoon de accu voorverwarmen bij lage temp, is immers een accu beschermingsmaatregel.
[...]

Hij gaat hem ook niet tot 21 graden verwarmen, puur de ergste kou eraf, als ik het goed heb verwarmd ie maximaal tot 4 graden.

• blb4
@The Wizard Ik zal 't, mocht 't weer kouder worden, in de gaten houden.

• petertenboer
Voor de liefhebbers die wat dieper in de ICCU materie willen: https://egmpfiles.com/icc...em_v65UQYrFC07N_kXuuxCoeg

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Zo.. Een punt van ergernis aangepakt: het klapperen van de dubbele bodem tijdens hobbelige stadsritten. Opgelost door tesa klittenband links en rechts voor het opklap moment te plaatsen. Ook bij de lus, tegen de bumper klittenband. En tot slot de klep van de subspeaker ook een stukje klittenband gegeven.

Nog nog het geratel van de overdruk kleppen links en rechts achter oplossen. In mijn vorige EV6 MY22 had ik daar minder last van. Het lijkt of de mijne nu MY24 losser zitten. Eens kijken in hoeverre mijn garage daar iets aan wilt doen.

• slim_fan
Patrick80 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:05:
Nee, natuurlijk niet! Ik bedoelde dat de auto 99% van de tijd niet rijd (en voorverwarmen een nóg veel lager percentage zal zijn). Ik verwarm eigenlijk alleen om.de.ramen te ontdooien en als ik verwarm ga ik zeker rijden!
Waarom zou het dan goed voor de accu zijn om de accu voor te verwarmen als de auto de meeste tijd stil staat, overgeleverd aan de elementen? Is het met name wenselijk als je er energie uit haalt?
Dan gok ik dat het ook beter is om niet te veel vermogen te vragen met koud weer; klopt dat? Dan heb ik weer wat geleerd hoe de EV optimaal te gebruiken :)

Ps: je kan het voorverwarmen ook terug zien op het infotainment systeem waarin je het verbruik ziet voor rijden, airco, electra en conditionering.

[ Voor 7% gewijzigd door slim_fan op 22-02-2026 21:41 ]

• Elhovo
slim_fan schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:39:
[...]

Nee, natuurlijk niet! Ik bedoelde dat de auto 99% van de tijd niet rijd (en voorverwarmen een nóg veel lager percentage zal zijn). Ik verwarm eigenlijk alleen om.de.ramen te ontdooien en als ik verwarm ga ik zeker rijden!
Waarom zou het dan goed voor de accu zijn om de accu voor te verwarmen als de auto de meeste tijd stil staat, overgeleverd aan de elementen? Is het met name wenselijk als je er energie uit haalt?
Dan gok ik dat het ook beter is om niet te veel vermogen te vragen met koud weer; klopt dat? Dan heb ik weer wat geleerd hoe de EV optimaal te gebruiken :)

Ps: je kan het voorverwarmen ook terug zien op het infotainment systeem waarin je het verbruik ziet voor rijden, airco, electra en conditionering.
Een voorverwarmde accu is efficiënter en levert betere prestaties. Als je voluit accelereert met een koude accu zullen de prestaties minder zijn omdat de BMS de accu 'knijpt'. Maar zelfs dan is het niet tof voor een accu om hard te moeten werken als-ie koud is. Dus ja, het is wel degelijk beter voor het behoud van de accu en de prestaties van de auto als de accu verwarmd wordt voordat je op pad gaat. En laten we wel wezen, wat is nou 1 kWh meer of minder op je energierekening?

• Bitaktus19
king_dude schreef op zondag 22 februari 2026 @ 16:29:
Zo.. Een punt van ergernis aangepakt: het klapperen van de dubbele bodem tijdens hobbelige stadsritten. Opgelost door tesa klittenband links en rechts voor het opklap moment te plaatsen. Ook bij de lus, tegen de bumper klittenband. En tot slot de klep van de subspeaker ook een stukje klittenband gegeven.

Nog nog het geratel van de overdruk kleppen links en rechts achter oplossen. In mijn vorige EV6 MY22 had ik daar minder last van. Het lijkt of de mijne nu MY24 losser zitten. Eens kijken in hoeverre mijn garage daar iets aan wilt doen.
Goed bezig.
De dubbele bodem snap ik. Welke overdruk kleppen bedoel je?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Goed bezig.
De dubbele bodem snap ik. Welke overdruk kleppen bedoel je?
YouTube: FIXING the Infamous Kia EV6 Rattle! 😀 :)

• Bitaktus19
Ik ga er maar even niet op letten :+ . Klinkt als een ergernis die nog moet komen.

• Hbrug
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:33
Hallo allen,

Na dit forum een hele tijd te volgen kom ik nu met mijn eerste post.
Ik heb geprobeerd de software update te installeren, dit leek goed te gaan, echter bij terugkomst reageert de auto nergens meer op. Ik krijg een het scherm met km stand in beeld en verder niets.
Deuren willen niet meer op slot.
Iemand een tip/idee?

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:25
Hbrug schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:44:
Hallo allen,

Na dit forum een hele tijd te volgen kom ik nu met mijn eerste post.
Ik heb geprobeerd de software update te installeren, dit leek goed te gaan, echter bij terugkomst reageert de auto nergens meer op. Ik krijg een het scherm met km stand in beeld en verder niets.
Deuren willen niet meer op slot.
Iemand een tip/idee?
Is je 12volt accu te ver leeg gelopen?
Heb je een jump starter?

• Hbrug
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:33
Dat was inderdaad het probleem.
De auto is inmiddels weer aan de praat. Bedankt voor de hulp.

Denk dat ik de fout heb gemaakt door te denken dat de auto aan was, maar dit niet het geval was doordat de hij aan de laadpaal hing zonder actieve oplaad sessie.
Ook alle functies doen het na de mislukte update nog

• Phusebox
Phusebox schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:43:
Ik heb zojuist een melding gedaan bij Inspectie Leefomgeving en Transport, met het verzoek een onderzoek te starten naar de veiligheid van alle voertuigen op het E-GMP platform. Concrete aanleiding is de Amerikaanse recall actie, met technisch servicebulletin SC237, waarin Kia zelf aangeeft dat er een risico op een "crash" bestaat als de bestuurder niet direct stopt (of als de melding dus te laat komt of iemand met oude software rondrijdt naar mijn idee).
Vandaag contact gehad met de Inspectie Leefomgeving en Transport. Ze gaan de melding onderzoeken.
Ik hou jullie verder op de hoogte.

Pagina: 1 ... 461 462 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic