• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-05 17:17

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

The Wizard schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:24:
Hier ook blaasjes vorming onder de motorkap, ze zijn wel massief, lijkt wel of er iets mis is gegaan bij de fabricage waarbij het metal niet goed afgewerkt is. Hier geen beschadigingen rond die blaasjes, zit ook echt rond de vouw, precies zelfde als de foto’s/filmpjes die hier staan. Zal later nog even wat foto’s maken.
Waarschijnlijk een voor fase. In t filmpje van autoweek zag je t proces wat verder. Zelf heb ik een blaasje op de buitenzijde. En ja dat is gewoon een productie fout/fout in t plaatstaal. Ik las namelijk dat de kia ev6 verzinkt is. Blaasjes krijg je ook niet van steenslag. Dit komt van binnenuit. En dat bij een auto van 4.5 jaar oud. Die blaasjes voelen hard aan omdat de roest eronder ook hard is. Is t wat verder, dan gaat t een en ander vanzelf loslaten. Volgens mij valt dit onder productie fouten dus. Hebben we dan waarschijnlijk wel recht op garantie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TM7rMeCX3TS9H2nIfGCTyNl6lI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8VPCFbDNoMLNpsnwIPNCNo0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PeterMi op 04-05-2026 22:12 ]

• Mjas
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:06
PeterMi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Waarschijnlijk een voor fase. In t filmpje van autoweek zag je t proces wat verder. Zelf heb ik een blaasje op de buitenzijde. En ja dat is gewoon een productie fout/fout in t plaatstaal. Ik las namelijk dat de kia ev6 verzinkt is. Blaasjes krijg je ook niet van steenslag. Dit komt van binnenuit. En dat bij een auto van 4.5 jaar oud. Die blaasjes voelen hard aan omdat de roest eronder ook hard is. Is t wat verder, dan gaat t een en ander vanzelf loslaten. Volgens mij valt dit onder productie fouten dus. Hebben we dan waarschijnlijk wel recht op garantie? [Afbeelding]
Bij mij wijten ze het aan steenslag precies op het uitstekende randje van de motorkap, omdat deze naar buiten uit steekt en niet wordt afgeschermd door een voorbumper. Reparatie is voor eigen rekening. Ik ga er binnenkort maar even mee naar een spuiter of ga de roest zelf weghalen en het bijwerken met een lakstift.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:37
PeterMi schreef op maandag 4 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Waarschijnlijk een voor fase. In t filmpje van autoweek zag je t proces wat verder. Zelf heb ik een blaasje op de buitenzijde. En ja dat is gewoon een productie fout/fout in t plaatstaal. Ik las namelijk dat de kia ev6 verzinkt is. Blaasjes krijg je ook niet van steenslag. Dit komt van binnenuit. En dat bij een auto van 4.5 jaar oud. Die blaasjes voelen hard aan omdat de roest eronder ook hard is. Is t wat verder, dan gaat t een en ander vanzelf loslaten. Volgens mij valt dit onder productie fouten dus. Hebben we dan waarschijnlijk wel recht op garantie? [Afbeelding]
Dit is een foto bij mij(24mnd oud), je ziet een sleuf ik den dat het langs daar stilaan omhoog dringt, volgens mij heb je 10j garantie tegen roest ik denk dat het daaronder zou moeten vallen maar is een leuke discussie idd.

Ik zou enkele garages proberen en zien hoe het loopt, als je daar geen succes mee boekt lijkt een gerechtelijke optie de enige mogelijkheid of je moet het zelf gaan betalen...

Voor de mensen die het zouden willen vermijden lijkt het me slim om die onderkant van de motorkap af te dichten met wrap?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm_I_aHoWz7Z9irSsCLF80PDI0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6P9TF7DjS9YNrmVOx3XLnt3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door izzet3838 op 05-05-2026 07:40 ]

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• PeterMi

PeterMi

Als je van steeslag blaasjes krijgt zou iedere auto zowat blaasjes op de motorkap moeten hebben...

Wat mij betreft een broodje aap verhaal.
Bij de meeste van ond begint t ook nog eens aan de onderkant vd kap. Hoe komen daar stenen...

Nog even gecontroleerd of t staal of aluminium is. Hij is van aluminium en dus niet gegalvaniseerd. Gecontoleerd met een magneet. Die blijven nl niet plakken aan aluminium. Aangezien t wel blikachtig klinkt is t wel een metaalsoort en geen composiet. Ik ga dus uit van aluminium.

[ Voor 62% gewijzigd door PeterMi op 05-05-2026 08:36 ]

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 21:54
Als de blaasjes op plekken zitten waar geen schade zichtbaar is, of als de lak nog volledig gesloten is (geen gat in het midden van de bubbel), dan is het een productiefout naar mijn idee.
Rechtsbijstand erop zetten.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• jan_jansen75
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15-05 14:20
Same here. Dat is echt geen steenslag. Komt vaker voor bij Steel Grey dan bij andere kleuren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0Z40BZoC_baAl1BrjGQd0B-oOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsYl8XjTIMyUCoKlc2yrce8J.jpg?f=fotoalbum_large

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 14:38
jan_jansen75 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:28:
Same here. Dat is echt geen steenslag. Komt vaker voor bij Steel Grey dan bij andere kleuren?
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VGEpboIGbF5T9lg3Kv_7caUCOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DPQfsXsBiaMI0FHIe3LTpoh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2d-acskzeMUFKTK1s4t_fWvg_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgu3cgKbX9NKiV1G3kQK8Chb.jpg?f=fotoalbum_large

Ook bij de rode lak.
4x aan de binnenkant motorkap
1x aan de buitenkant motorkap .
Als dit geen garantie is dan weet ik het ook niet meer. Auto is nog geen 4 jaar oud.
Dealer gaf in 1e instantie ook aan "steenslag" , totdat ik de binnenkant liet zien. Fotos gemaakt en lakdikte opgemeten (of de auto niet inmiddels overgespoten was). Wacht nu (als het goed is ) op respons KIA Nederland.

• Phusebox
Hier net gecheckt maar zag zo snel niks. Misschien het enige dat bij mij wel goed is 😅

Auto is wel gecoat op dag 1.

• Mjas
Heb roestvorming bovenop de motorkap. Volgens de dealer is dit te wijten aan steenslag. Ik zie dat niet, maar dat kan aan mijn ogen liggen. Ik zie nu ook beginnende roestvorming onder de motorkap. Dat kan toch echt niet door steenslag komen. Ik ga er nog maar een keer mee naar de dealer.
Het is een hartstikke fijne auto, maar dit zijn toch wel vervelende dingen, vind ik. Ook als het zo’n getrek gaat worden om iets binnen de garantie geregeld te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2G-qZYhdMlcfqAlldw0_bC8FtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiRKnMhihsg9McG0LjIoOvWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYFsnON-Lt0XofICdFkLyCHW-8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59xoLsVHCtJmXEP7r6bcFP8A.jpg?f=fotoalbum_large

• izzet3838
Ii denk dat we nu wel kunnen concluderen dat het geen steenslag is.

Wat ik interessant vind is vooral dat iedereen het nu pas lijkt op te merken, zouden we met zen allen naar een dealer gaan ofzo🤣

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:46
Hier ook even gecheckt maar niks te zien op mijn zwarte.
December 2021 79k km.

• aprofet
In de USA is KIA inmiddels daadkrachtiger met de garantie verlenging van de ICCU naar 15 jaar.
Zouden dit als bewijs kunnen dienen bij een Nederlandse rechtbank bij een beroep op non conformiteit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEbn_kzAjqFAcQbg4LR3zvBPVIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m4B8aoDtkXMMCNvN5qyJtcY.jpg?f=fotoalbum_large

• Phusebox
Ik zie het hier in Nederland niet gebeuren. Kia Nederland is het grootste malafide automerk waar ik ervaring mee heb.

Nep garantie, dreigen met hoge kosten als Kia Korea het afkeurt, nul coulance. Ik raad altijd iedereen alles wat met Kia te maken heeft ten strengste af.

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Steenslag ziet er heel anders uit, dan foto's die ik heb zien langs komen van de motorkap. Ik kan nog geen roest vinden die onder de lak lijkt te ontstaan. Geen expert maar dit lijkt me toch echt garantie op carosserie geval. Ik heb meerdere steenslag op motorkap na een winter met gladheidsteentjes strooien in Finland. Witte/grijze plekjes op de motorkap. Ik moet ze nog bijwerken met kleurlak en blanke lakset van Kia. Kennis en kunde zijn ver te zoeken als garages je hiermee af proberen te schepen. Of weten ze het wel en proberen ze zand in de ogen te strooien. Beide zijn kwalijke zaken en garage komt dan op persoonlijke zwarte lijst. Referenties aan vrienden en bekenden zullen niet mals zijn.

• PeterMi

PeterMi

izzet3838 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:41:
Ii denk dat we nu wel kunnen concluderen dat het geen steenslag is.

Wat ik interessant vind is vooral dat iedereen het nu pas lijkt op te merken, zouden we met zen allen naar een dealer gaan ofzo🤣
Ik denk dat na 5 jaar gewoon de eerste gevallen optreden. Ook denk ik dat je als consument mag verwachten dat een auto niet na 5 jaar roest of t nu door steenslag komt of wat anders. (consumentenbeschermings wet)

Iets gezamelijks regelen is natuurlijk altijd goed maar wel een lastige.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 17:13
Phusebox schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:39:
Hier net gecheckt maar zag zo snel niks. Misschien het enige dat bij mij wel goed is 😅

Auto is wel gecoat op dag 1.
Ik heb gisteren bij mij ook gekeken en aan de binnen- en buitenkant niets te zien. Mijn auto heeft vanaf dag 1 de lakbescherming behandeling die door de dealer is uitgevoerd.

• Phusebox
Volgende week gaat ie naar de detailer voor jaarlijkse checkup. Zal hem eens vragen erop te letten.

[ Voor 6% gewijzigd door Phusebox op 06-05-2026 08:04 ]

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:44
Nb: volgens de garantievoorwaarden is de lakgarantie beperkt tot 5 jaar.

[ Voor 2% gewijzigd door bokkie72 op 06-05-2026 11:57 . Reden: Correctie van typo ]

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
slim_fan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:20:
[...]

Ik had deze melding niet, maar verder exact dezelfde klachten. Bij mij bleek het de ICCU, en ik heb de nieuwe variant gekregen. Zie mijn berichten van 1-2weken geleden.
Zappi laadpaal bleek ook stuk en na vervangen relais weer werkzaam.
Bij mij is dus voor de mei vakantie de airco pomp vervangen. Nu laadt de auto eindelijk weer normaal op de hoge snelheid. Ik denk dat ik dit al ongeveer 1,5 jaar niet meer voor elkaar heb gekregen.

Nadat de verdamper condensor in januari is vervangen werd het iets beter maar nog steeds niet helemaal ok. Gelukkig is nu mijn ac pomp echt defect gegaan zodat er onder garantie een nieuw in is gezet.

Gelukkig ben je dan reeds ruim een jaar verder. Mijn advies om dicussie te voorkomen is een ODB2 dongle aanschaffen en de celtemperaturen in de gaten houden tijdens het laden mocht je eenzelfde ervaring hebben.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
babobo1977 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:21:
[...]

Bij mij is dus voor de mei vakantie de airco pomp vervangen. Nu laadt de auto eindelijk weer normaal op de hoge snelheid. Ik denk dat ik dit al ongeveer 1,5 jaar niet meer voor elkaar heb gekregen.

Nadat de verdamper in januari is vervangen werd het iets beter maar nog steeds niet helemaal ok. Gelukkig is nu mijn ac pomp echt defect gegaan zodat er onder garantie een nieuw in is gezet.

Gelukkig ben je dan reeds ruim een jaar verder. Mijn advies om dicussie te voorkomen is een ODB2 dongle aanschaffen en de celtemperaturen in de gaten houden tijdens het laden mocht je eenzelfde ervaring hebben.
Heb je screenshots van tijdens het laden? Wat zie je exact? Waar in welke cellen (buitenste/binnenste) zie je verschil, en wat was buitentemperatuur? Wat was Batt min/max temp?

Interessante info die waardevol is om te delen. (Screenshots of filmpje?)

• babobo1977
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZgEjRqxEnmKdwuV_-Qd5pnSNvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y8gmlUnXa6yvuzm11PQrm6K4.png?f=fotoalbum_large

Alle laadsessies waarbij de cell temperaturen boven de 47°C uitkomen zakt de laadsnelheid in. Ik denk dat de accu massa tot de 60% een gedeelte van de warmte absorbeerd. Mocht dit voorkomen zorg dat je op dat moment ook een filmpje maakt van het laadstation. Mijn ervaring is dat Kia probeert andere factoren zoals een druk laadstation aan te wijzen als reden van mindere laadsnelheden. Deze laadsessie was ik bij de Fastned Kreuz Hilden. 22 fastned laadpalen + 40 tesla laadpalen. De rest van de Fastned palen waren leeg dus dat argument kon snel van tafel.

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
@babobo1977 welke BMS versie heb je? Mocht je hier niet kunnen achter komen; heb je via Settings -> EV nog winter mode of al preconditioning mode zichtbaar?

[ Voor 61% gewijzigd door Stufipower op 07-05-2026 10:05 ]

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 13:37

anc

Phusebox schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:54:
Ik zie het hier in Nederland niet gebeuren. Kia Nederland is het grootste malafide automerk waar ik ervaring mee heb.

Nep garantie, dreigen met hoge kosten als Kia Korea het afkeurt, nul coulance. Ik raad altijd iedereen alles wat met Kia te maken heeft ten strengste af.
Zo bijzonder, zonder enige problemen is de ICCU bij mij vervangen en heb ik zelfs een vervangende auto (EV6) voor 2 weken kostenloos gekregen. Ook de bijrijder en bestuurder deurpost binnenzijde zijn vervangen onder garantie omdat ze enorm kraakte als je er tegenaan drukte.

Ik ben echt enorm tevreden over de auto en over de garantieverlening. Ik heb hem nu in de private lease en denk er serieus over om de auto over te kopen. Ik heb onlangs ook een Aviloo SOH laten uitvoeren en die kwam op 96,5% (75.000 km gelopen en de auto is van nov 2021).

• babobo1977
  • Niet online
Stufipower schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:49:
@babobo1977 welke BMS versie heb je? Mocht je hier niet kunnen achter komen; heb je via Settings -> EV nog winter mode of al preconditioning mode zichtbaar?
Ik heb inderdaad preconditioning beschikbaar en aanstaan. Dit heeft ook tijden minder goed gefunctioneerd omdat de airco werkt als de warmtepomp die dit moet regelen natuurlijk.

Gezien de afstanden die ik oa met caravan rijd is het een must om preconditioning aan te hebben staan.
In october rijden we vaak op en neer naar Oostenrijk en dan moet de accu voorwerwarmd worden bij het navigeren naar de laadpaal toe en dan tijdens het laden natuurlijk koelen.
Als dit niet functioneerd en je moet 5 a 6 keer snelladen dan duurt de reis uren langer weet ik inmiddels uit ervaring.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Vandaag was het eindelijk zo ver *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZllFesH3EOKkRztzkjM3-gZ5jMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GUVtOKoJKhaavkhRiNmIBBc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KInrjC15iw53Pvmq-U31Gmi30Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMqha7Q3H4lP4s889HsuHixG.png?f=fotoalbum_large

Kia EV6 GT-Line AWD

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nou, de ervaring met de Kia connectivity is tot zover niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Eerst bij het aanmaken van het account kwamen er geen smsjes. Later opnieuw geprobeerd, toen lukte het wel.
Toen ik de auto wilde koppelen, kwam het verzoek maar niet aan in de app.
Later hetzelfde gezeur met het aanmaken van de digitale sleutel

En nu probeer ik de auto te koppelen aan de anwb laadpas, maar dan krijg ik een "400 Bad Request. It was classified as an abusing request and blocked. client_id : fdc85c00-0a2f-4c64-bcb4-2cfb1500730a"

8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• izzet3838
.oisyn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:56:
Nou, de ervaring met de Kia connectivity is tot zover niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Eerst bij het aanmaken van het account kwamen er geen smsjes. Later opnieuw geprobeerd, toen lukte het wel.

En nu probeer ik de auto te koppelen aan de anwb laadpas, maar dan krijg ik een "400 Bad Request. It was classified as an abusing request and blocked. client_id : fdc85c00-0a2f-4c64-bcb4-2cfb1500730a"

8)7
Raar, bij mij hadden we het samen gedaan met de verkoper bij de aflevering, ging perfect.

Enige klacht die ik heb is dat die gemiddeld 1 keer id maand id app uitlogt...

• bobkersten
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:53
Ik stoor me ook aan de verkeerde afbeelding in de Kia Connect app - waar kun je je druk om maken - en ze hebben bij mij op verzoek de afbeelding van een facelift GT-Line veranderd in een 2022 Air uitvoering. Ik heb een 2022 GT-Line uitvoering, maar bij het aankaarten hiervan krijg ik teruggekoppeld "Ons technisch support team heeft ons laten weten dat het systeem momenteel nog geen afbeelding van deze specifieke uitvoering ondersteunt. Wellicht wordt dit in de toekomst wel mogelijk." wat erg ruikt naar afschepen. Is er iemand hier met een afbeelding van een witte 2022 GT-Line EV6 in the Kia Connect app die een screenshot zou willen delen?

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:00
Bij mij werkt de app helemaal prima maar bij mijn vriendin is dit ook erg wisselvallig. Het lijkt erg af te hangen van telefoon / account o.i.d.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Stufipower
  • Niet online
Choose your battles :)

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 17:13
bobkersten schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:37:
Ik stoor me ook aan de verkeerde afbeelding in de Kia Connect app - waar kun je je druk om maken - en ze hebben bij mij op verzoek de afbeelding van een facelift GT-Line veranderd in een 2022 Air uitvoering. Ik heb een 2022 GT-Line uitvoering, maar bij het aankaarten hiervan krijg ik teruggekoppeld "Ons technisch support team heeft ons laten weten dat het systeem momenteel nog geen afbeelding van deze specifieke uitvoering ondersteunt. Wellicht wordt dit in de toekomst wel mogelijk." wat erg ruikt naar afschepen. Is er iemand hier met een afbeelding van een witte 2022 GT-Line EV6 in the Kia Connect app die een screenshot zou willen delen?
Ik begrijp je punt helemaal. Ik had ineens de afbeelding van de facelift i.p.v. de pre-facelift en ik stoorde mij hier ook aan. Gelukkig is dit gecorrigeerd door Kia support. Alleen heb ik de EV6 Light en is het plaatje van een duurdere uitvoering. Dit is te zien aan de meegespoten wielkasten, maar goed, daar maak ik mij verder niet druk om. Ik ben al blij dat het een plaatje is van de pre-facelift. Ik denk ook niet dat Kia een plaatje heeft van de Light.

Nu ik verder eeens goed naar het plaatje kijk, is het zwarte kunstof onder de voorbumper niet meegespoten en de wielkasten wel. Die uitvoering bestaat helemaal niet. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwHbdGvtDfIfmJI6qG7GWGRAvjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZFHyZYWuopjIS59hh2607HS.jpg?f=fotoalbum_large

• anc

anc

Vraagje aan mede EV6-rijders. Kunnen jullie eens testen of jullie dit ook hebben?

Mijn elektrische kofferbak zakt soms ineens veel sneller naar beneden en sluit dan met een harde bonk. Ik merkte dit ongeveer een jaar geleden voor het eerst. Het gebeurde toen heel sporadisch, maar ik heb ontdekt hoe ik dat kan reproduceren.

Als ik de auto schuin parkeer, bijvoorbeeld met beide rechterwielen op de stoep, en daarna de kofferbak open en sluit, dan treedt dit op.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb een Samsung telefoon. Moet de digitale sleutel nou echt met de Samsung Wallet? Ik gebruik Google Wallet al, ik wil dat stomme Samsung ding helemaal niet :/

Oh, en ik vroeg me eigenlijk ook af of het gebruik van die sleutel niet gewoon af te raden is ivm repeater hacks e.d. :)

[ Voor 27% gewijzigd door .oisyn op 08-05-2026 19:34 ]

• king_dude
  • Niet online
Sonicfreak schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Nu ik verder eeens goed naar het plaatje kijk, is het zwarte kunstof onder de voorbumper niet meegespoten en de wielkasten wel. Die uitvoering bestaat helemaal niet. 8)7

[Afbeelding]
Zeker wel! Dit is een edition advanced ph1. Zilveren rand voor en zijkant. Glanzend zwart wielkasten en voorbumper. Tenslotte de dikke, te gekke en juiste velgen!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:37
anc schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:53:
Vraagje aan mede EV6-rijders. Kunnen jullie eens testen of jullie dit ook hebben?

Mijn elektrische kofferbak zakt soms ineens veel sneller naar beneden en sluit dan met een harde bonk. Ik merkte dit ongeveer een jaar geleden voor het eerst. Het gebeurde toen heel sporadisch, maar ik heb ontdekt hoe ik dat kan reproduceren.

Als ik de auto schuin parkeer, bijvoorbeeld met beide rechterwielen op de stoep, en daarna de kofferbak open en sluit, dan treedt dit op.
Niet zo parkeren.

Het chassis gaat er ook helemaal scheef van staan. Meer druk op de linkerbanden is ook niet goed.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06:42
anc schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:53:

Geen ervaring mee, want geen EV6, maar is het ook zo wanneer je de linkerkant 'op de stoep hebt staan'?

Als dat niet, of minder blijkt, dan zou ik het probleem zoeken in één van de 'struts' (kom even niet op de nederlandse term), omdat die aan de 'hoge kant' wat zwaarder belast wordt dan die aan de 'lage kant'.

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• anc

anc

HansAuutB schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 23:00:
[...]

Niet zo parkeren.

Het chassis gaat er ook helemaal scheef van staan. Meer druk op de linkerbanden is ook niet goed.
Ja mee eens, niet parkeren zo. :) Dit ontdekte ik alleen om het goed te reproduceren. Ik had het soms en kon maar niet verklaren waar het vandaan kwam. Ik heb het dus al als de weg maar een klein beetje schuin is.
Peter-036 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Geen ervaring mee, want geen EV6, maar is het ook zo wanneer je de linkerkant 'op de stoep hebt staan'?

Als dat niet, of minder blijkt, dan zou ik het probleem zoeken in één van de 'struts' (kom even niet op de nederlandse term), omdat die aan de 'hoge kant' wat zwaarder belast wordt dan die aan de 'lage kant'.
Ga ik controleren! Volgende week staat ie bij de garage en wil ik hierop terugkomen, want naar mijn idee... dat ze het ook constateren bij een andere EV6 die ze hebben staan betekent wat mij betreft niet dat het afgedaan kan worden als dit is een feature en niet een bug.

• Stufipower
  • Niet online
Het chassis zal na hem zo geparkeerd te hebben er niet blijvend scheef van staan.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 13:27

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

Niet zo parkeren.

Mwoah, moet ie makkelijk kunnen hebben, chassis is stijf zat, doe het ook wel eens en geen enkel probleem met de achterklep dus zou er zeker naar laten kijken.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Peter-036
De auto heeft geen (echt) chassis, het is een 'zelfdragende koets'.Zo'n koets zal meer 'last' hebben van langere tijd met één wiel op een stoep (of een andere verhoging) staan.....dan tordeert de koets, als het teveel is, zul je moeite hebben met het openen of sluiten van portieren en/of voor, dan wel achter-klep.

• anc

anc

Peter-036 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 11:09:
De auto heeft geen (echt) chassis, het is een 'zelfdragende koets'.Zo'n koets zal meer 'last' hebben van langere tijd met één wiel op een stoep (of een andere verhoging) staan.....dan tordeert de koets, als het teveel is, zul je moeite hebben met het openen of sluiten van portieren en/of voor, dan wel achter-klep.
Dit is helemaal niet aan de orde.

• HansAuutB
[...]

Niet zo parkeren.

Grapje, als in:

Dokter, als ik hier druk doet het pijn.

Dokter: daar niet drukken.

• Mjas
Vanmiddag onaangenaam verrast dat we geen stroom meer hadden. Blijkt te liggen aan het opladen van de auto. Zodra ik de auto ga laden schiet de aardlekschakelaars van de laadpaal en van alle 3 fasen uit. Laden aan de openbare laadpaal geprobeerd, krijg ik niet op gang. Snellader werkt nog wel. Auto geeft geen enkele foutmelding. App ook niet. Auto is bijna 4 jaar, 72k km.

ICCU?

Is het nog verantwoord om er lange afstanden mee te rijden?

Maandag ga ik er mee naar de dealer.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 18:07
Mjas schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:04:
Vanmiddag onaangenaam verrast dat we geen stroom meer hadden. Blijkt te liggen aan het opladen van de auto. Zodra ik de auto ga laden schiet de aardlekschakelaars van de laadpaal en van alle 3 fasen uit. Laden aan de openbare laadpaal geprobeerd, krijg ik niet op gang. Snellader werkt nog wel. Auto geeft geen enkele foutmelding. App ook niet. Auto is bijna 4 jaar, 72k km.

ICCU?

Is het nog verantwoord om er lange afstanden mee te rijden?

Maandag ga ik er mee naar de dealer.
Ik heb dat ook zo gehad. Toen had de iccu nog lange levertijd. Ik heb toen zeker 1,5 maand gewoon met alleen snelladen gereden.

Met een beetje geluk heeft jouw dealer de iccu nu in voorraad of kan snel worden geleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door JanAllElectric op 09-05-2026 17:58 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• king_dude
  • Niet online
babobo1977 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:32:
[Afbeelding]

Alle laadsessies waarbij de cell temperaturen boven de 47°C uitkomen zakt de laadsnelheid in. Ik denk dat de accu massa tot de 60% een gedeelte van de warmte absorbeerd. Mocht dit voorkomen zorg dat je op dat moment ook een filmpje maakt van het laadstation. Mijn ervaring is dat Kia probeert andere factoren zoals een druk laadstation aan te wijzen als reden van mindere laadsnelheden. Deze laadsessie was ik bij de Fastned Kreuz Hilden. 22 fastned laadpalen + 40 tesla laadpalen. De rest van de Fastned palen waren leeg dus dat argument kon snel van tafel.
Ik zie een verschil tussen batt min/max van 10 graden. Kia hanteert een grens van 8 graden, alles erbuiten kán een probleem zijn (lucht in leiding, verstopping enz enz)

Overigens is de oorzaak van een verschil te wijten aan de dichtheid van de cellen (cellen aan buitenkant minder warmte dichtheid dan binnenste) vs manier hoe de koelleidingen door de vloer lopen. Voor wat ik gehoord heb is dit een ontwerpfout van Kia, waarvan ik niet weet of dit in de ph2 opgelost is. (Ik heb dit geprobeerd te testen tijdens een demorit, maar tijd was te kort).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 00:56:

8)7
The woes continue...

Echt allejezus, wat een onduidelijke teringzooi is het zeg :(

Ik had dus een Kia Charge account gemaakt en een laadpas besteld. Ik weet niet meer of ik dat nou via de website of via de Kia app heb gedaan. Ik heb gekozen voor een gratis Easy abonnement, een kaart besteld, en een koppeling gemaakt met mijn Paypal account. Dit was echt vlak na bovenstaande post. Op vrijdag had ik al een brief in de bus met een kaart. Da's wel heel rap, maar ok.

Stap 1 in de brief is "activeer de activatielink in de e-mail". Ik heb helemaal geen e-mail gehad. Ja, de bevestiging van mijn abonnement, daar staat geen activatielink in. Die mail komt van kiacharge.com. Goed, ik open de app, ga naar mijn laadabonnement, probeer kaart toe te voegen. "Kaart niet bekend".

WTF?! Ok, probeer het via de website. Zoek met google naar Kia Charge, kom ik op dashboard.kia-charge.nl. Probeer in te loggen. "Account niet bekend". ...Wut?

Download de Kia Charge app, die had ik eerder gezien, maar iedereen verwijst naar de algemene Kia app dus ging er vanuit dat die uitgefaseerd was. Ook daar, "account niet bekend". Nieuw account aangemaakt met exact dezelfde gegevens. Maar ook daar kan ik mijn pas niet koppelen, dan moet ik eerst een nieuwe bestellen. MAAR IK HEB AL EEN KAART! Ook gek dat het gratis abonnement hier "Go" heet, en ik hier alleen maar een CC kan koppelen.

Ok, het is dus op dit punt dat ik erachter kom dat er twee diensten zijn. kiacharge.com en kia-charge.nl. Als ik de QR-code op de kaart scan, kom ik op een support pagina die ook verwijst naar 2 verschillende klantenservices (beide Nederlands). Begint mijn kaart met NL-KIA, dan is het kia-charge.nl. Als hij begint met NL-KC, dan is het kiacharge.com. Deze pas begint met NL-KIA.

Ik lees de mail van mijn aanvraag nog eens. Daarin staat "u krijgt een mail als de kaart is verzonden". Die mail heb ik nog niet gehad, dus die kaart krijg ik nog. Maar waar komt deze kaart dan in hemelsnaam vandaan, en waarom kan ik die niet koppelen in mijn kia-charge.nl account? Ik gok dat deze kaart verstuurd is op basis van de aankoop van de auto. Maar daar moet dus een account aan gekoppeld zijn, die ik zelf niet heb gemaakt, en waar ik geen enkele mail van heb gehad (ook niet in de spam folder)

Man man man wat een teringzooi.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 10-05-2026 11:15 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 19:47:
[...]

Ik zie een verschil tussen batt min/max van 10 graden. Kia hanteert een grens van 8 graden, alles erbuiten kán een probleem zijn (lucht in leiding, verstopping enz enz)
Wat bedoel je met 8 graden verschil grens? Afgelopen winter zelfs wel 15 graden verschil gezien (koud weer, retour Noorwegen dus vaak snelladen en dus voorverwarmen). Dat komt voornamelijk door het niet efficiënt ontwerp van de koeling in de accu. In de zomer is het verschil kleiner, daar is koeling primair.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:20
Ik ben net ingestapt in de Kia EV6, met een 2022 Air model. Ik ben nieuw bij electrisch rijden, dus ben van alles aan het leren. Ik heb de KIA app en de auto ingesteld op mijn account, maar KIA-Charge had ik nog niet zo over nagedacht. Wat is het voordeel boven, bv Tap? Het kost (iets) meer, maar lijkt niet veel meer te bieden, maar ik zie vast wat over het hoofd. En voor mij is het redelijk belangrijk, want ik kan niet thuisladen, en moet dus altijd aan de straat of bij snelladers laden. (wat dat betreft, ik haalde bij de ene keer dat ik vorige week rond middernacht bij een FastNed 150Kw na een langzame start nog net 100Kw voor ik hem vol genoeg vond om thuis te komen. Is dat normaal? Hoe doe ik het conditioneren van de batterij zonder dat ik de KIA navigatie gebruik? (CarPlay for the win))

Maar goed, ik zal dus zeker de komende tijd deze thread in de gaten houden, tenzij de wagen zo probleemloos blijft als ie nu is, dan wordt ie te saai. :)

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:00
@mediumdry handmatig preconditioneren is pas later toegevoegd aan de eerste versie van de ev6. Model vanaf 2025 2023 heeft deze optie standaard. Er zijn een aantal gebruikers die via de garage een update hebben laten uitvoeren in de eerste versie. Edit: de my25 heeft handmatig preconditioneren.

Voor wat betreft Kia charge kan ik je niet helpen want ik gebruik een lease pasje. Ik denk dat we geen voordeel zit aan Kia Charge t.o.v. vele andere aanbieders maar anderen kunnen je vast verser helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bo0bz op 10-05-2026 22:10 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• mediumdry
@Bo0bz dank je, dan ga ik nog eens in het menu zoeken en als ik het niet vind ga ik eens kennismaken met mijn plaatselijke KIA dealer (daar heb ik hem namelijk niet gekocht), gaat vast goedkomen.

• Harrie van Til
  • Laatst online: 04:59

Harrie van Til

Doe maar blauw

Bo0bz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:34:
@mediumdry handmatig preconditioneren is pas later toegevoegd aan de eerste versie van de ev6.
Dat is niet waar volgens mij. De pre-facelift heeft geen mogelijkheid tot manuele preconditionering. Dat kan alleen mbv de interne navigatie en het aanvinken van een menu-instelling.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-05 09:21
mediumdry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:12:
Ik ben net ingestapt in de Kia EV6, met een 2022 Air model. Ik ben nieuw bij electrisch rijden, dus ben van alles aan het leren. Ik heb de KIA app en de auto ingesteld op mijn account, maar KIA-Charge had ik nog niet zo over nagedacht. Wat is het voordeel boven, bv Tap? Het kost (iets) meer, maar lijkt niet veel meer te bieden, maar ik zie vast wat over het hoofd. En voor mij is het redelijk belangrijk, want ik kan niet thuisladen, en moet dus altijd aan de straat of bij snelladers laden. (wat dat betreft, ik haalde bij de ene keer dat ik vorige week rond middernacht bij een FastNed 150Kw na een langzame start nog net 100Kw voor ik hem vol genoeg vond om thuis te komen. Is dat normaal? Hoe doe ik het conditioneren van de batterij zonder dat ik de KIA navigatie gebruik? (CarPlay for the win))

Maar goed, ik zal dus zeker de komende tijd deze thread in de gaten houden, tenzij de wagen zo probleemloos blijft als ie nu is, dan wordt ie te saai. :)
Ik vind zelf de Electroverse app de meeste dekking bieden tegen de beste prijzen. Maar als je altijd op straat moet laden dan zou ik vooral kijken of je ergens een abbo kunt afsluiten met een leuke korting

• mediumdry
dank voor de reactie.. ik had nog een andere vraag, ik heb meteen ook een paar hyundai velgen gekocht met identieke specs als de kia velgen voor de winterbanden. Nou heb ik wel een slagmoersleutel, krik en momentsleutel, maar ik weet niet tot wel moment ik de bouten moet aandraaien bij de EV6 en ik kan nergens in het handboek vinden wat dat zou moeten zijn. Weet iemand hier het?

• mediumdry
@Elhovo ik moet even checken bij electroverse, maar er is ook ovocharge, die inderdaad bij het abonnement 15% korting biedt bij de laadpalen bij mij in de buurt, raar genoeg zijn ze bij laadpalen in andere plaatsen (zoals bij mijn ouders) dan weer duurder, zelfs als je die 15% er af haalt. Moet nog even goed zoeken, maar daar is een ander topic voor :)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mediumdry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:12:
dank voor de reactie.. ik had nog een andere vraag, ik heb meteen ook een paar hyundai velgen gekocht met identieke specs als de kia velgen voor de winterbanden. Nou heb ik wel een slagmoersleutel, krik en momentsleutel, maar ik weet niet tot wel moment ik de bouten moet aandraaien bij de EV6 en ik kan nergens in het handboek vinden wat dat zou moeten zijn. Weet iemand hier het?
En je hebt daar ook TMPS ventielen bij?

• HansAuutB
Bo0bz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:34:
@mediumdry handmatig preconditioneren is pas later toegevoegd aan de eerste versie van de ev6. Model vanaf 2025 heeft deze optie standaard. Er zijn een aantal gebruikers die via de garage een update hebben laten uitvoeren in de eerste versie.

Voor wat betreft Kia charge kan ik je niet helpen want ik gebruik een lease pasje. Ik denk dat we geen voordeel zit aan Kia Charge t.o.v. vele andere aanbieders maar anderen kunnen je vast verser helpen.
Dit klopt niet. De pre-facelift heeft geen handmatig preconditioneren. Het wordt (onder voorwaarden) automatisch gestart als er genavigeerd wordt naar een gekozen (poi) snellader.
In de instellingen moet preconditioneren dan wel aangevinkt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HansAuutB op 10-05-2026 21:48 ]

• mediumdry
jeroenkb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:19:
En je hebt daar ook TMPS ventielen bij?
Ja, hyundai en kia hebben vrijwel dezelfde wielen en tmps zaken. (als ik online de juiste info gevonden heb tenminste) Het zou dus omwisselen en dan rijden moeten zijn. Ik kom er natuurlijk pas achter in de herfst. Vind het een beetje zonde om nu al de winterbanden er onder te leggen ;)

@HansAuutB dus het lijkt er op dat ik tijdens het rijden op de snelweg als ik weet dat ik geen tijd heb voor straatladen even de kia navigatie moet starten om naar mijn gekozen laadpaal te rijden. Want pas conditioneren als je op 50m van de snellader bent helpt waarschijnlijk niet. :) Misschien op lange ritten maar een bijrijder erbij halen voor het navi bedienen voor de veiligheid.

[ Voor 3% gewijzigd door mediumdry op 10-05-2026 22:04 ]

• HansAuutB
mediumdry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Ja, hyundai en kia hebben vrijwel dezelfde wielen en tmps zaken. (als ik online de juiste info gevonden heb tenminste) Het zou dus omwisselen en dan rijden moeten zijn. Ik kom er natuurlijk pas achter in de herfst. Vind het een beetje zonde om nu al de winterbanden er onder te leggen ;)

@HansAuutB dus het lijkt er op dat ik tijdens het rijden op de snelweg als ik weet dat ik geen tijd heb voor straatladen even de kia navigatie moet starten om naar mijn gekozen laadpaal te rijden. Want pas conditioneren als je op 50m van de snellader bent helpt waarschijnlijk niet. :) Misschien op lange ritten maar een bijrijder erbij halen voor het navi bedienen voor de veiligheid.
Hou er rekening mee dat de navi (afhankelijk van buitentemp) de preconditionering 20-30 minuten voor bereiken ingestelde snellader wil/zal starten.

• Phusebox
HansAuutB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 00:11:
[...]

Hou er rekening mee dat de navi (afhankelijk van buitentemp) de preconditionering 20-30 minuten voor bereiken ingestelde snellader wil/zal starten.
Om er vervolgens achter te komen dat tegenwoordig bijna geen enkele laadpaal nog echt de snelheid haalt waarmee ze adverteren en je alsnog met 100 tot 150 kW staat te laden 😉

• mediumdry
Phusebox schreef op maandag 11 mei 2026 @ 05:19:
Om er vervolgens achter te komen dat tegenwoordig bijna geen enkele laadpaal nog echt de snelheid haalt waarmee ze adverteren en je alsnog met 100 tot 150 kW staat te laden 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXhpwaHHimlVXzsFezSvajPfPLA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WUNczxwrDa0uqZbFMZpgxTdS.jpg?f=user_large

Dus mijn laadervaring bij een 150kW FastNed paal is niet raar laag? (het was 's nachts en vrij koud vorige week)

• Peter-036
@mediumdry Aan die laadcurve kun je zien dat de HV accu op een te lage temperatuur begint met laden, en gaandeweg opwarmt zodat 'ie pas na ~12 minuten met 100kW laadt.

Misschien was toen het niveau van je HV accu al zodanig hoog dat die 100kW de beperking door het BMS was, of de temperatuur van de HV accu was nog 'te laag'.

[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 11-05-2026 08:49 ]

• king_dude
  • Niet online
The Wizard schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:43:
[...]

Wat bedoel je met 8 graden verschil grens? Afgelopen winter zelfs wel 15 graden verschil gezien (koud weer, retour Noorwegen dus vaak snelladen en dus voorverwarmen). Dat komt voornamelijk door het niet efficiënt ontwerp van de koeling in de accu. In de zomer is het verschil kleiner, daar is koeling primair.
Kia heeft met het ontwerp koelsysteem (leidingen) onvoldoende rekening gehouden met het vasthouden van warmte in het binnenwerk van pakket. Dat is de ontwerpfout waar ik aan refereer.

Los daarvan: Als je structureel 15 graden verschil tijdens snelladen hebt, dan is dit te veel (en valt dit buiten tolerantie). Je komt dan niet (lang) in je sweet spot van Max snelladen, en er zal altijd throttling plaats vinden.

Oorzaak kan zijn: lucht in leiding, pomp niet lekker, accucellen met hogere interne weerstand, productiefout bij assemblage accupakket op bodem (thermische geleiding issue).

Als je bovenstaand structureel ervaart: naar dealer gaan met ligging van carscanner en laten onderzoeken. Voor Kia ligt de grens op 12 graden, maar je kunt vanaf 10 graden gaan monitoren op gedrag.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
mediumdry schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Laat het hier weten aub. Ik heb namelijk (ook) Hyundai Ioniq 5 velgen met winterbanden. Bij mij werken de tpms sensoren niet. Ik vind het een te dure grap om nieuwe te laten plaatsen voor die paar maanden, maar ik was best verbaasd. (zou natuurlijk ook iets mis kunnen zijn met de tpms sensoren....)

• macfocus
  • Laatst online: 23:14
HansAuutB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 00:11:
[...]

Maak daar bij kou maar 45 minuten van.

Overigens een kleine tip voor de Gen 1 rijders.

Als je je navi hebt ingesteld op een laadstation, dan kan je in je sidepanel van je 2e scherm het “ingestelde laadstation zien.

Naast de generieke laadstation pagina en die voor “Favoriete laadstations.

Dat is de manier om te controleren of ie echt het station heeft gevonden en dus ook kan voorverwarmen/koelen.

• mediumdry
tja.. dan accepteer ik denk ik maar wat langere laadtijden tenzij ik een lange reis maak. Want in NL is het voor mij meer "O het wordt krap of ik het red naar huis, misschien maar even snel wat bijladen langs de snelweg". Dan is 50 tot 100kW ook wel ok. Voor langere reizen zal ik de tips gebruiken, al vraag ik me af of het ook nodig is voor de zomervakantie, als het toch allemaal al warmer is. Of wordt er ook vooraf gekoeld als dat nodig is?

• HansAuutB
macfocus schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Maak daar bij kou maar 45 minuten van.

Overigens een kleine tip voor de Gen 1 rijders.

Als je je navi hebt ingesteld op een laadstation, dan kan je in je sidepanel van je 2e scherm het “ingestelde laadstation zien.

Naast de generieke laadstation pagina en die voor “Favoriete laadstations.

Dat is de manier om te controleren of ie echt het station heeft gevonden en dus ook kan voorverwarmen/koelen.
Kun je dit met een foto verduidelijken?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
king_dude schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Kia heeft met het ontwerp koelsysteem (leidingen) onvoldoende rekening gehouden met het vasthouden van warmte in het binnenwerk van pakket. Dat is de ontwerpfout waar ik aan refereer.

Los daarvan: Als je structureel 15 graden verschil tijdens snelladen hebt, dan is dit te veel (en valt dit buiten tolerantie). Je komt dan niet (lang) in je sweet spot van Max snelladen, en er zal altijd throttling plaats vinden.

Oorzaak kan zijn: lucht in leiding, pomp niet lekker, accucellen met hogere interne weerstand, productiefout bij assemblage accupakket op bodem (thermische geleiding issue).

Als je bovenstaand structureel ervaart: naar dealer gaan met ligging van carscanner en laten onderzoeken. Voor Kia ligt de grens op 12 graden, maar je kunt vanaf 10 graden gaan monitoren op gedrag.
Neuh, is normaal in de koude perioden als je veel en vaak snellaad, puur door de slechte constructie van de accu. De cellen die het meest blootgesteld worden aan de buitenlucht koelen veel sneller af. In de lente/zomer/herfst speelt het probleem een stuk minder omdat dan voornamelijk afgekoeld moet worden ipv verwarmen.

Ik zag bij Björn nog grotere verschillen bij de 800V E-GMP platformen, ook alleen bij koude omstandigheden. Het is jammer dat de Kia actief koelt in de winter, alle warmte die je opgebouwd hebt in de accu wordt helemaal weer teruggekoeld tot 10 graden, de software had wel iets slimmer mogen zijn zoals bij Tesla (en andere merken).

• mediumdry
zoals dus gezegd, ik ben nieuw met electrisch rijden en ook nieuw bij de EV6. Ik heb al allerlei must-have accesoires gekocht, zoals usb stick voor draadloze CarPlay, jumpstarter kit, luchtpomp kit, houder voor m'n telefoon op de middenconsole, zonnebrilhouder voor onder het dashboard, bakje voor onderin de middenconsole, V2L adapter, want geen stopcontact in de auto... maar.. ik heb geen reservewiel en ook geen bandenplak-kit (die nieuw wel meegeleverd wordt geloof ik). Wat raden jullie aan? Wat pluggen of bandenplakvloeistof? Zijn er nog andere "must-haves"? Ik zit nog te kijken naar de FitCamX en een Comma 4, maar dat is voor later. Heb wel een granny lader, gewone laadkabel en extra kentekenplaat (want trekhaak), en zelfs al extra set wielen met winterbanden. Ruitewisservloeistof in de frunk en een ijskrabber/sneeuwveger, maar vroeg me af wat een EV6 nou extra kon gebruiken...

• Bogey555
  • Laatst online: 16-05 13:20
Na bijna 2 weken in de garage geweest te zijn met een batterij management foutmelding mocht ik vandaag de auto terug ophalen. Ze hebben 2 weken "testen" gedaan en er zou een update gedaan zijn van het bms volgens hen + vervanging van de knoppen voor de stoel en stuurverwarming en ventilatie. Iets van het polyester zou te dik geweest zijn waardoor de knoppen niet altijd correct reageerden. Dit was blijkbaar een terugroep actie van KIA. Ze weten nu nog niet of het opgelost is. Omdat er zo weinig gevallen zijn wordt het trial and error. Dus nu moet ik ermee rijden en als het terug voorvalt weer naar de garage. Gelukkig wel een gratis vervangwagen.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:03
mediumdry schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:04:
maar vroeg me af wat een EV6 nou extra kon gebruiken...
Een goede pechhulp verzekering? Dat is wat mij betreft het meest essentiele ;-)
roel-online schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:42:
[...]

Kia Assistance heeft de auto vandaag op een autoambulance naar de dealer gebracht (was nog wel rijdbaar maar met minder dan 10km actieradius zou ik niet eens bij een snellader komen) en de dealer belde net dat ze helaas niet de winnende foutcode hebben waarmee ze meteen aan de slag mogen. 'We wachten nu op een akkoord van Kia voordat we mogen beginnen'.

Een leenauto zat er niet in vanuit de dealer - Kia Assistance kan wat regelen maar is gedoe omdat ik die ergens moet ophalen en weer terugbrengen binnen 6 dagen.

Die toptijd van herstel binnen een paar dagen zoals in Nederland gaan de Belgen niet redden.
Gelukkig was het bij mij binnen 5 dagen opgelost. Maandag werd de auto opgehaald door Kia Assistance en bij de dealer neer gezet en vrijdag kon ik 'm daar weer ophalen met een nieuwe ICCU en een uitgevoerde onderhoudsbeurt.
BelgNL schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:24:
Over de kosten voor een onderhoudsbeurt in België: in september betaalde ik voor de 30k-beurt €140,90 excl BTW, hiervan ging, volgens de factuur, €62 naar de werkuren, €44,4 naar de luchtfilter en €34,5 voor 'diagnose electronica'. Ik betaalde €170,49 incl BTW.
De grap is dat de officiele onderhoudstermijn in heel europa 30.000km/2 jaar is maar de Belgische Kia importeur heeft besloten dat Kia Assistance maar één jaar geldig is. Mijn Belgische dealer vertelde me dat ze daarom een 'tussenbeurt' verkopen a 150 euro waarbij de Kia Assistance weer een jaartje verlengd kan worden.

• mediumdry
@roel-online ik ben al jaren lid van de wegenwacht... dat is meestal voldoende. En m'n verzekering heeft vervangende auto er in, dus dat zou voldoende moeten zijn. Tot nog toe is de wagen probleemloos, maar dat is nog maar 3 weken, dus dat zegt nog niet zo veel. :)

• macfocus
HansAuutB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Kun je dit met een foto verduidelijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZXCFrIx2D7rl1SFQEEIFs0titQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WmbkXaVLbhLV9VCZzC3GLXF1.jpg?f=user_large

Deze dus… “Bestemming laadstation”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjJFf1yuDxhE83Aiy0-YZdjlZOQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MuNCiVm05GOwi9u1b2NZdahk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KqH8aSXOp4VvivZ7zy8t7tXLPY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8w18z8YrZc9AHqBnsOl9x7Me.jpg?f=user_large

• macfocus
zoals dus gezegd, ik ben nieuw met electrisch rijden en ook nieuw bij de EV6. Ik heb al allerlei must-have accesoires gekocht, zoals usb stick voor draadloze CarPlay, jumpstarter kit, luchtpomp kit, houder voor m'n telefoon op de middenconsole, zonnebrilhouder voor onder het dashboard, bakje voor onderin de middenconsole, V2L adapter, want geen stopcontact in de auto... maar.. ik heb geen reservewiel en ook geen bandenplak-kit (die nieuw wel meegeleverd wordt geloof ik). Wat raden jullie aan? Wat pluggen of bandenplakvloeistof? Zijn er nog andere "must-haves"? Ik zit nog te kijken naar de FitCamX en een Comma 4, maar dat is voor later. Heb wel een granny lader, gewone laadkabel en extra kentekenplaat (want trekhaak), en zelfs al extra set wielen met winterbanden. Ruitewisservloeistof in de frunk en een ijskrabber/sneeuwveger, maar vroeg me af wat een EV6 nou extra kon gebruiken...
Wat dacht je van een bestuurder die zich niet zo druk maakt en gewoon gaat rijden?

• mediumdry
@macfocus Daar heb je een punt :)

Een nieuw speeltje maakt ook meteen m'n OCD los. Daarnaast ben ik ook gewoon lekker aan het rijden, ben erg blij met de auto en ontzettende fan van lvl3 regen braking, neemt alle bezwaren die ik had tegen rijden met een automaat helemaal weg, net als remmen op de motor (en dat is het eigenlijk ook natuurlijk). Long story short, ik ben gewoon lekker aan het rijden, en probeer snel alles te leren over electrisch rijden en daarnaast doet m'n OCD proberen het nieuwe speeltje te optimaliseren.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:12
@mediumdry , als je lvl3 fijn vind heb je dan ook al Max geprobeerd? Dat doe je door nog een keer de linker Flipper naar je toe te halen, dan krijg je OPD (One Pedal Driving).

• Elhovo
Card Nox schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 20:16:
@mediumdry , als je lvl3 fijn vind heb je dan ook al Max geprobeerd? Dat doe je door nog een keer de linker Flipper naar je toe te halen, dan krijg je OPD (One Pedal Driving).
Of gewoon iPedal activeren, natuurlijk.....

• king_dude
  • Niet online
mediumdry schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:49:
@macfocus Daar heb je een punt :)

Een nieuw speeltje maakt ook meteen m'n OCD los. Daarnaast ben ik ook gewoon lekker aan het rijden, ben erg blij met de auto en ontzettende fan van lvl3 regen braking, neemt alle bezwaren die ik had tegen rijden met een automaat helemaal weg, net als remmen op de motor (en dat is het eigenlijk ook natuurlijk). Long story short, ik ben gewoon lekker aan het rijden, en probeer snel alles te leren over electrisch rijden en daarnaast doet m'n OCD proberen het nieuwe speeltje te optimaliseren.
Instant flashback naar mijn dag 1 met mijn eerste ev6, en daarvoor hier samen met jullie op ontdekking, verwondering en afwachting. 5 jaar geleden? Wow.. tijd vliegt 🙏.

Beleef de auto. Hij is zoveel fun! We helpen je met al je vragen want.. been there, done that!

• mediumdry
@Card Nox ik heb alle settings geprobeerd, inclusief iPedal en lvl auto (flipper langer naar je toe houden), maar lvl 3 is tot nog toe mijn favoriet. Hij stopt niet helemaal, remt wel flink af, en je kan de laatste meters stapvoets rijden zonder het pedaal in te hoeven drukken. Werkt helemaal voor me!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 15:50

Nobby

Nuts!

aprofet schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook bij de rode lak.
4x aan de binnenkant motorkap
1x aan de buitenkant motorkap .
Als dit geen garantie is dan weet ik het ook niet meer. Auto is nog geen 4 jaar oud.
Dealer gaf in 1e instantie ook aan "steenslag" , totdat ik de binnenkant liet zien. Fotos gemaakt en lakdikte opgemeten (of de auto niet inmiddels overgespoten was). Wacht nu (als het goed is ) op respons KIA Nederland.
Ik heb ook even gekeken onder mijn motorkap vanavond. Ik heb gewoon kale plekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhcJA_AJgA3qwH62E_-CmUquR44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tO5hSWL8FdowxVnysdmPQrTW.jpg?f=fotoalbum_large

En blaasjes idd. Maar zit allemaal aan de onderkant, dus hoe dan steenslag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nmetK0VO5AhGXCpKByL5dKs29w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBXdPlNq4AvqyzJYQAPr4wTB.jpg?f=fotoalbum_large

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:50
Extra kofferbakverlichting. Want dat ene lampje aan één kant is wel erg mager.

Ik heb dan ook direct toen ik de auto aanschafte de extra verlichting in de klep door de dealer laten monteren. Dat geeft erg goed licht in en rondom de kofferbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hetxzdEGkBol2QpkdMrhcTJ07jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sPXGAAipYadHYGghAhIaGbI.jpg?f=fotoalbum_large

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 18:15

henri8096

BIM is not a software!

Franciesco schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:45:
[...]

Extra kofferbakverlichting. Want dat ene lampje aan één kant is wel erg mager.

Ik heb dan ook direct toen ik de auto aanschafte de extra verlichting in de klep door de dealer laten monteren. Dat geeft erg goed licht in en rondom de kofferbak.

[Afbeelding]
Heb je toevallig wat meer foto's hoe dat in de kofferklep zit? deze vind ik wel interessant.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:50
@henri8096 het zijn twee kleine lampjes aan de binnenzijde van de kofferklep

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xj_sVaWiEey6tJ8i568HA9qTIPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbTdn2V7kVEjd5I43f6CqVqj.jpg?f=fotoalbum_large

• aprofet
Nobby schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 01:57:
[...]

Ik heb ook even gekeken onder mijn motorkap vanavond. Ik heb gewoon kale plekken?

[Afbeelding]

En blaasjes idd. Maar zit allemaal aan de onderkant, dus hoe dan steenslag?

[Afbeelding]
Het lijkt bij jou (bij die kale plekken) of de lak niet goed gehecht is aan de ondergrond en afgebladderd is?

Heb je de dealer al ernaar laten kijken?

• Mjas
JanAllElectric schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 17:53:
[...]

Ik heb dat ook zo gehad. Toen had de iccu nog lange levertijd. Ik heb toen zeker 1,5 maand gewoon met alleen snelladen gereden.

Met een beetje geluk heeft jouw dealer de iccu nu in voorraad of kan snel worden geleverd.
Was inderdaad de ICCU. Afgelopen zaterdag stuk gegaan. Maandag door de dealer vastgesteld. Vanmiddag was de auto al weer klaar en de ICCU vervangen. Dat gaat gelukkig snel. De dealer heeft het goed opgepakt!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Weet iemand of het mogelijk is om in te stellen dat hij iets meer naar links aanhoudt bij Lane Following Assist? Hij neigt nu naar ietswat rechts van het midden. Ik wil juist iets links van het midden. Vooral op de linkerbaan is wat hij nu doet gewoon onhandig. Motoren kunnen er amper door en soms heb je van die idioten die ook liever met de wielen op de lijnen rijden :/

• Elhovo
.oisyn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:01:
Weet iemand of het mogelijk is om in te stellen dat hij iets meer naar links aanhoudt bij Lane Following Assist? Hij neigt nu naar ietswat rechts van het midden. Ik wil juist iets links van het midden. Vooral op de linkerbaan is wat hij nu doet gewoon onhandig. Motoren kunnen er amper door en soms heb je van die idioten die ook liever met de wielen op de lijnen rijden :/
Nee, helaas, dat gaat niet.

Wellicht kun je de camera laten calibreren, het kan zijn dat daar een kleine afwijking zit. Maar verwacht geen wonderen en zeker geen opzettelijke bias naar links.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:24
Zover ik weet niet. Bij onze andere auto, een opel corsa EV, doet het systeem dit wel. Op het moment van het aanzetten van de lane assist, houdt deze continue dezelfde afstand tot de lijn. Bij de EV6 blijft deze het midden tussen de twee lijnen aanhouden.

• mediumdry
Weet iemand of het mogelijk is om in te stellen dat hij iets meer naar links aanhoudt bij Lane Following Assist?
Ja, dat kan, maar het is vrij duur. Overigens is er ook een nieuwere versie die minder wanstaltig deel van je voorruit inneemt. Misschien niet wat je bedoelde, maar bijkomend voordeel is dat je alleen nog maar op het verkeer hoeft te letten, en niet of de EV6 vraagt om het stuur even heen en weer te wiebelen.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@mediumdry bedankt voor je suggestie maar gewoon een compleet ander systeem installeren is niet helemaal het antwoord dat ik zoek :P

• mediumdry
@.oisyn snap ik, wilde alleen de optie aangeven. Mooie is wel dat je de gewone knoppen op je stuur kan blijven gebruiken, dus in het gebruik verandert er niet veel, je bent alleen wat ruimte op je voorruit kwijt :)

Op een serieuzer vlak, als ik het "zwalken" (bij mij blijft de EV6 soms wat meer naar links, soms wat meer naar rechts gaan, alsof ie steeds opnieuw moet zoeken naar waar hij wil rijden tussen de lijntjes) en de geboden om het stuur vast te houden (ook al heb ik 2 handen op het stuur) van de EV6 echt zat ben, dan bestaat de kans dat ik het ook werkelijk ga kopen. Maar daar ben ik nog niet.

• Phusebox
mediumdry schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 22:30:
@.oisyn snap ik, wilde alleen de optie aangeven. Mooie is wel dat je de gewone knoppen op je stuur kan blijven gebruiken, dus in het gebruik verandert er niet veel, je bent alleen wat ruimte op je voorruit kwijt :)

Op een serieuzer vlak, als ik het "zwalken" (bij mij blijft de EV6 soms wat meer naar links, soms wat meer naar rechts gaan, alsof ie steeds opnieuw moet zoeken naar waar hij wil rijden tussen de lijntjes) en de geboden om het stuur vast te houden (ook al heb ik 2 handen op het stuur) van de EV6 echt zat ben, dan bestaat de kans dat ik het ook werkelijk ga kopen. Maar daar ben ik nog niet.
Lijkt me sterk dat dit legaal is in Nederland...

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 18:07
mediumdry schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:57:
[...]

Ja, dat kan, maar het is vrij duur. Overigens is er ook een nieuwere versie die minder wanstaltig deel van je voorruit inneemt. Misschien niet wat je bedoelde, maar bijkomend voordeel is dat je alleen nog maar op het verkeer hoeft te letten, en niet of de EV6 vraagt om het stuur even heen en weer te wiebelen.
Wel leuk om dit soort ontwikkelingen te zien. Was KIA zelf maar wat actiever/flexibeler. Adaptive cruise control en I-pedal werken op zich al goed. Mooi zou zijn als daar stoplichtherkenning en betere rotonde/bochtherkenning bij zou komen. Het kan dus wel en zelfs met relatief weinig kosten. De camera en de navigatie zijn er al.

Ik ben ook wel benieuwd wat eigenlijk wel/niet legaal is in Nederland.

Gisteren nog een filmpje gezien van de Tesla FSD (Full Self Drive / supervised) software. Ik was zeker onder de indruk, behalve dan dat de Tesla 1 keer wat moeizaam de snelweg opreed en ook het fietspad op de dam (Amsterdam) 8)7 . Voor de agressievere onder ons: Tesla stopt voor alle voetgangers en houdt zicht aan de 30 km zones _/-\o_ . Mijn zoon heeft deze versie 30 dagen op proef. Toch maar eens een rondje meerijden.

[ Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 15-05-2026 10:21 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:12
JanAllElectric schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:35:
[...]

Toch maar eens een rondje meerijden.
Zeker doen. Ik ga vandaag mijn nieuwe Model Y Premium RWD ophalen. Dit betekend dan ook een einde van mijn EV6 ownership (helaas). De EV6 is me goed bevallen, nooit issues mee gehad. Ik stoorde me wel soms aan de slechte LFA (op niet snelweg wegen) maar dat is een luxe probleem en werkt op de snelweg eigenlijk nagenoeg altijd feilloos.

• king_dude
  • Niet online
Na mijn Total loss crash met 5 km/u waar ik afscheid heb moeten nemen van mijn edition advanced ph1, komt er zeer binnenkort een ph2 plus in kleur wit. Ik kon geen afscheid nemen van het model, en helaas was een edition advanced ph2 4K te duur.

De ph2 is inderdaad een stukje stiller en wat fijner afgeveerd. Jammer van de neus en echt lelijke velgen.

• mediumdry
king_dude schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:43:
Na mijn Total loss crash met 5 km/u [...]Jammer van de neus en echt lelijke velgen.
Zijn de velgen van de oude EV6 nog te redden en te hergebruiken onder de nieuwe EV6?

• king_dude
  • Niet online
mediumdry schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Zijn de velgen van de oude EV6 nog te redden en te hergebruiken onder de nieuwe EV6?
Was dat maar zo. auto is in geheel doorverkocht. Die velgen zijn echt de icing on the cake

• mediumdry
@king_dude tja.. je kan altijd nog een setje op marktplaats kopen, dan heb je in ieder het halve jaar ok velgen, bij je winter of zomerbanden :)

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ruitenwissers informatie Kia EV6 (bouwjaar 2024)

Bosch Aerotwin AR653S (bron dit topic) € 27,68

Bosch AR892S (bron dit topic) moeilijk verkrijgbaar

Bosch TWINspoiler 653S (zelf gemonteerd) € 17,06

-Orgineel: 650mm Center Spoiler LHD + 400mm 16L,2 #3 (Merk?)

Hoe vervangen: Auto uitzetten, binnen 20sec het ruitenwisser-pookje 2 seconden omlaag drukken: De ruitenwissers blijven nu verticaal staan.
Ter info.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Maarten69 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:40:
Ruitenwissers informatie Kia EV6 (bouwjaar 2024)

Bosch Aerotwin AR653S (bron dit topic) € 27,68

Bosch AR892S (bron dit topic) moeilijk verkrijgbaar

Bosch TWINspoiler 653S (zelf gemonteerd) € 17,06

-Orgineel: 650mm Center Spoiler LHD + 400mm 16L,2 #3 (Merk?)

Hoe vervangen: Auto uitzetten, binnen 20sec het ruitenwisser-pookje 2 seconden omlaag drukken: De ruitenwissers blijven nu verticaal staan.
Ter info.
Ik wilde letterlijk in dit topic zoeken naar welke ruitenwissers werden aanbevolen haha. Dank u

• mediumdry
Misschien een rare vraag deze tijd van het jaar, maar ik heb een paar velgen gekocht voor winterbanden. M'n oude sneeuwkettingen passen natuurlijk niet op de EV6, dus ben ik op zoek naar een andere set.

Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden, of past elke sneeuwketting gemaakt voor 235/55R19 onder de KIA? Zijn er beperkingen voor de dikte bv omdat de ketting anders tegen de kast loopt?

[edit] ja, uit het topic heb ik gezien dat max 12mm kettingen ok zijn, of een sok, of, als je geld wilt weggooien, een loopbandketting en een aantal heeft pewag 37153 kettingen. Maar zijn er ook mensen die ze gebruikt hebben? Ik had eind maart in Val Thorens met winterbanden net geen kettingen nodig, maar dat was met een andere auto.

[ Voor 30% gewijzigd door mediumdry op 16-05-2026 17:18 ]

Pagina: 1 ... 467 468 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic