Wil even mijn ervaring delen met de 12 Volt accu.
6 weken geleden kreeg ik voor het eerst een 12 volt storingsmelding in het display. Ik stond geparkeerd en wilde vertrekken. De auto wilde niets meer doen. Het was zondag en de dealer was natuurlijk dicht. Gelukkig was ik ik in de gelegenheid om een acculader erop te zetten.
De auto deed het gelijk weer en na 15 minuten opladen besloot ik hem af te koppelen. De auto gaf vervolgens weer de foutmelding. Te kort geladen waarschijnlijk.
Ik besloot de acculader er wat langer op te zetten maar constateerde na aansluiten dat de laadstroom vrij snel naar 0 A ging. De auto (ICCU) nam het laadproces zeer waarschijnlijk over en liet de auto aan staan en koppelde de acculader af.
Na thuis aangekomen te zijn, een druppel acculader er 3 uur aangehangen.
De volgende dag meteen gebeld naar Louwman Kia Goes. Ik kon gewoon langskomen tussen 09:00 en 12:00 of 13:00 en 16:00 uur.
De dealer kon na controle geen mankement vinden. De ICCU functioneerde normaal en laadde de accu op. De 12 Volt accu was in goede staat.
Ik mijn ongenoegen geuit, dat dit een bekend euvel zou zijn en vreemd vond dat de auto dit niet logde. Ik moest de volgende keer het niet zelf oplossen maar pechservice bellen zodat ze hem meteen kunnen uitlezen.
Vol wantrouwen verliet ik de garage.
Vandaag 5 weken later hetzelfde voorval. Dit keer stond ik bij de Jumbo op 6 km van mijn huis.
Druppelacculader bij me in de frunk, maar de auto was al snel volledig "dood" en kon zelfs de laadklep niet openen om de acculader aan te sluiten. Ik besloot te doen wat ze van mij gevraagd hadden en belde de pechservice. Na 1,5 uur kwam Kuzee (berging) langs. Die pakte zijn Jump Starter en de auto kwam direct tot leven. Ik zag de spanning al snel oplopen naar 12,8 volt en ben naar huis gereden. Daar de auto even uur op contact ( en aan laadpaal) laten staan zodat de ICCU zijn werk kon doen.
De volgende dag weer naar dezelfde dealer. Weer geen fout uit te lezen. Wel was de accu slecht en helaas net buiten garantietermijn van 2 jaar (14 maanden om precies te zijn). Ik zei dat ik dit eerder had gehad en deed wat hun mij hadden geraden (pechservice). Dus na veel gesteggel over wel/niet garantie zei ik dat ik niets ging betalen. De auto voor 50k bij hun gekocht en nu na 14 maanden de 12V accu defect vind ik garantie. Ik heb niets met de telkens in de discussie gebruikte Kia Nederland te maken. Ik kocht bij hun deze auto.
Ook verteld dat ik het erg triest vind dat dit euvel gewoon bekend moet zijn en het niet leuk/eerlijk vond dat ze net doen dat ik de eerste hiermee ben.
Na intern overleg besloten ze de accu toch kosteloos te vervangen, maar wilde dit buiten de boeken houden.
Ik bedankt hem voor de coulance (kuch) maar wil dit toch echt wel op papier hebben staan. De laatste keer ook al niets ontvangen (geen werkbon).
Ze beloofden mij dit via de mail toe te sturen.
Ik ben nog een beetje vol van dit gedoe en ga, zodra ik de mail ontvangen heb, Kia Nederland aanschrijven.
NB. Ik was voor aankoop al op de hoogte van dit euvel en had daarom een sleutel 10, acculader en 12 Volt sigaretten voltmeter in de auto bij me.
Edit: Kia EV6 bouwjaar 2024 58 kWh
Edit2: Factuur zojuist ontvangen:
Goedemorgen,
In de bijlage treft u de factuur zoals ik die hier intern heb weg geboekt.
Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
[
Voor 18% gewijzigd door
Maarten69 op 27-07-2026 12:09
]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA