• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:54
fishman schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:12:
[...]

Als je inderdaad alleen maar snelweg rijdt, en dan ook nog vaak 120/130, dan zijn het helemaal geen vreemde waardes. Die 500km rangen waar Kia mee schermt is leuk, maar wil je de accu tussen de 20-80% houden dan blijft daar effectief maar 300 km van over. En dan rekent Kia ook nog eens met erg weinig snelweg kilometers. Als je dus juist veel snelweg kilometers maakt dan is het verbruik gewoon hoger, zeker met een AWD vind ik de waardes die je aangeeft niet schokkend.
Ik doe veel snelweg met mijn rwd (belgie) verbruik zit rond de 25kwh idd, dus zo'n 300km niet abnormaal lijkt me, ik rij er ook wel mee alsof ik met een benzine wagen rij, dus gewoon lekker warm in de auto en let niet zo op mijn snelheid,...

Wat mij betreft voldoende range, in de zomer zit ik rond de 400-430km.
(Heb ook geen dure wagen gekocht om dan maar het helft van het vermogen te gebruiken en de verwarming laag te zetten :*) )

Hier wordt de eco stand enkel gebruikt als ik tussen sport en normal wil schakelen😂

[ Voor 10% gewijzigd door izzet3838 op 27-11-2025 23:36 ]

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• BelPhil
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sostgU3d9nX9ZFxucxcZOh4qJI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLL3PPDOQjb039Zer6dNIWwd.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ICCU is pas 6 maanden geleden vervangen en ik heb de indruk dat hij weer kapot is. Auto is getakeld dus weer bang afwachten hoe lang het gaat duren voor ik hem terug heb. Ben er nu wel redelijk klaar mee.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
@BelPhil balen!!

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:30
petertenboer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:40:
Zover ik kan nagaan is dit systeem om je Meridian geluid te upgraden nog niet voorbij gekomen. Zelf heb ik er geen behoefte aan, maar wellicht een paar mede tweakers die geïnteresseerd zijn. In het Duitse forum en in Zwitserland zijn er een paar EV6 rijders die dit systeem bij de Noorse verkoper hebben aangeschaft.

https://bilradiospes.no/t...gt--med-meridian-lydpakke

Het onderwerp op de Duitse website wordt hier besproken vanaf pagina 10: https://www.ev6-forum.de/...an-soundsystem/?pageNo=10
Hallo Peter,

Het leek mij wel wat omdat ik mijn erger aan het lage volume uit de achterspreakers. Maar ik
heb het even omgerekend maar volgens mij komt het op ongeveer 2000 euro aan, Dat vind ik nogal een bedrag zeg!!

Gr
Marc.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:48
Ik heb, zoals jullie weten, toch ook wel een bijzonder exemplaar.

In de zomer is mijn range gemiddeld 450 km. Nu is de range de afgelopen weken rond de 430km.

Dus ik heb in de zomer waarschijnlijk benedengemiddeld bereik en in de winter bovengemiddeld?

🫠

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:59
marc4547 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:28:
[...]

Hallo Peter,

Het leek mij wel wat omdat ik mijn erger aan het lage volume uit de achterspreakers. Maar ik
heb het even omgerekend maar volgens mij komt het op ongeveer 2000 euro aan, Dat vind ik nogal een bedrag zeg!!

Gr
Marc.
Als ik het bedrag, wat er in Noorse Kronen staat vermeld, omreken naar Euro’s kom ik fors lager uit dan de door het jou genoemde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cZjWdHFkDMHmcnYQF4yw-Pi7b8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBnONTEJPDNp2fHNd07GjCTl.jpg?f=fotoalbum_large

• brackman
  • Registratie: Februari 2002

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

BelPhil schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:30:
[Afbeelding]

Mijn ICCU is pas 6 maanden geleden vervangen en ik heb de indruk dat hij weer kapot is. Auto is getakeld dus weer bang afwachten hoe lang het gaat duren voor ik hem terug heb. Ben er nu wel redelijk klaar mee.
Das niet zo mooi. Succes en hopelijk snel weer onderweg.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:54
Phusebox schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:32:
Ik heb, zoals jullie weten, toch ook wel een bijzonder exemplaar.

In de zomer is mijn range gemiddeld 450 km. Nu is de range de afgelopen weken rond de 430km.

Dus ik heb in de zomer waarschijnlijk benedengemiddeld bereik en in de winter bovengemiddeld?

🫠
Das toch heel netjes?

Had jij geen defecte accu, of is dat uiteindelijk gefixt?

Ik heb met dit weer echt max 350km en das echt de bovengrens die zou ik nooit halen...
(Maar checks out, ik rij meestal 120-130km/h verbruik tussen de 23-26kwh/100km

Ja oke tesla doet het beter maar who cares😅

De afgelopen 40k km eigenlijk grotendeels tevreden van de wagen, enkel de kleppen in de voorbumper maken herrie bij het openen en sluiten en zijn besteld door de dealer.

Oh ja en onnozel dat je voor software updates naar de dealer moet gaan en het niet ota kan.

Ik ben eigenlijk net zo vaak naar de dealer als met mijn benzine wagens...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-12 16:06

Amiet01

Master_A

MooDyBLueS schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:51:
@fishman Wat jij zegt heb je gelijk in, maar @Amiet01 heeft het over 20-21 kWh/100 km verbruik in de zomer. Ik heb ook een AWD 77 kWh 2022 en dat zijn waardes die ik nu haal, net als jij dus. In de zomer haal ik makkelijk 16-17 kWh/100 km. Dus ja, 310 km nu is echt erg laag. Die van mij gaf de laatste tijd steevast boven de 400 km aan.

Maar goed, als Amiet01 toevallig vrijwel alleen maar snelweg rijdt, waar het mag 130 km/u rijdt, een zware rechtervoet heeft en altijd in Sport (=AWD 24/7) rijdt, dan valt het wellicht te verklaren.
Ik rij denk ik 70% snelweg, maar het is niet anders dan andere jaren. En meestal rij ik ongeveer 110 km/u op cruise control. Ik denk dat ik in het begin in de zomer 16-17 kWh deed, wat nu dus in de zomer iets boven de 20 kWh was. Nu in de winter lijkt het verbruik 23-25 kWh te zijn, terwijl het 6-8 graden is buiten.

Ik weet dus alleen niet wat voor oorzaak het zou kunnen hebben dat het verbruik dus hoger lijkt te zijn. De dealer heeft ook niets kunnen vinden de laatste 2 keer dat ik het noemde.

Master_A

• Peter-036
  • Laatst online: 12:36
@Amiet01 Bandenspanning is gelijk/staat nog goed? (Hoe hard heb je de banden?)
Andere banden eronder?
Voel na een langere rit eens aan de wielnaven, mag onderling geen groot temperatuurverschil in zitten.
Dat zou kunnen wijzen op slepend remmetje of lagerslijtage.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:57
marc4547 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 06:28:
[...]

Hallo Peter,

Gr
Marc.
Ik denk iets lager, maar nog steeds veel geld, je hebt een Musway M12 ( 1200,--) nodig en ik dacht de MPK-HY1M6 als kabelset, maar daar kunnen ze je wel in adviseren. Een Audioshop maakt wel een bundelprijs. Maar ook even checken hoe de draadjes op de sub zitten, er zijn veel Kia's waar deze omgedraaid zijn

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-12 16:06

Amiet01

Master_A

Peter-036 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:38:
@Amiet01 Bandenspanning is gelijk/staat nog goed? (Hoe hard heb je de banden?)
Andere banden eronder?
Voel na een langere rit eens aan de wielnaven, mag onderling geen groot temperatuurverschil in zitten.
Dat zou kunnen wijzen op slepend remmetje of lagerslijtage.
Banden staan op ongeveer 2.5 bar, geen nieuwe banden verder.

Master_A

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MarcdJ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:57:
Heel herkenbaar en erg irritant. In het begin (paar jaar terug) ben ik er mee naar de dealer geweest maar daar heb ik geen structurele oplossing gekregen voor beslaan van de ruiten. Het lijkt nu dat wanneer de auto op temperatuur is, de 'auto-stand' van de klimaatregeling uit moet en 'airco' + 'heat' handmatig aan moeten, om beslaan van de voorruit en zijramen te voorkomen. Maar dan wordt het na een tijdje wel weer erg warm..

[...]
Klopt, het is echt onbegrijpelijk want ik heb sinds de ICCU problematiek onze e-Soul vaak moeten pakken waar normaal mijn vrouw in rijdt en die heeft totaal niet dat probleem. Ook is die na 1 minuut gewoon erg warm terwijl het bij de EV6 zonder overdrijven minstens 5 minuten duurt. Het niet in Eco-mode rijden en Auto-climate op standje 3 zetten maakt daarin niks uit, enige wat dat laatste doet is de lucht harder rondblazen en dus 5 minuten lang koude lucht.

Sterker nog: we hadden laatst toen het gesneeuwd had en we allebei weg moesten op exact hetzelfde moment en met exact dezelfde instellingen (20C, alle verwarmingsopties aan) de auto's gestart met voorverwarmen en na 2 min zag je de sneeuw op de e-Soul al smelten rondom de bovenkant van de ramen van voor tot achter. De EV6 leek in eerste instantie niks te doen, maar na 5 minuten zag ik dan eindelijk ook daar iets beginnen te gebeuren terwijl de e-Soul inmiddels al volledig sneeuwvrij was op de ramen en buitenspiegels (was een dun laagje).

• MooDyBLueS
  • Niet online
BelPhil schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:30:
[Afbeelding]

:'( Balen zeg! Hopelijk wordt je in ieder geval goed geholpen en snel weer de weg op.

Bij mij is de ICCU net voor de eerste keer kapot gegaan, maar dat is wel het 5e issue in 9 maanden waarvoor ik bij de dealer moest zijn, dus snap je opmerking met er klaar mee zijn volledig, wat jij hebt is nog vervelender namelijk en geeft mij ook weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid van mijn nieuwe ICCU.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:05

TGEN

Hmmmx_

MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
[...]

Het niet in Eco-mode rijden en Auto-climate op standje 3 zetten maakt daarin niks uit, enige wat dat laatste doet is de lucht harder rondblazen en dus 5 minuten lang koude lucht.
Er is ook een aparte eco-mode voor de climate control, onafhankelijk van de rijmodus. Staat die mogelijk aan?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• blb4
  • Nu online
Het zijn toch allemaal wel erg wisselende ervaringen met de EV6 en de dealers. Ik rij nu ruim 1 jaar en 31000 km in een MY25 en heb gelukkig maar 1 bijzonder ding meegemaakt, waarvan ik denk dat 't veroorzaakt is door de dealer bij het monteren van de kabelboom voor de trekhaak. Ik klop 't maar ff af....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• MooDyBLueS
  • Niet online
TGEN schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:17:
[...]

Er is ook een aparte eco-mode voor de climate control, onafhankelijk van de rijmodus. Staat die mogelijk aan?
Daar had ik inderdaad naar gekeken, alleen gekoppeld aan de Eco-mode rijstand, daarom rijd ik ook in de Normal rijstand, dat is iets beter maar lost het niet op.

Probleem is gewoon zoals hierboven ook gezegd wordt dat de EV6 na een tijdje blijkbaar denkt "ok, het is op temperatuur" en dan onder water de airco en de heater uitschakelt. Punt is: met dit weer is de luchtvochtigheid erg hoog en wat je dan krijgt is koude lucht, die ten eerste al niet comfortabel aanvoelt, en tweede omdat die ook een hoge luchtvochtigheid kent (wat er niet meer door de airco uitgehaald wordt) beslaan in no-time al je ramen. A/C en heater aanzetten lost het op, dus bevestigt ook de werking van het systeem.

En nogmaals: de e-Soul heeft dit probleem niet, die blijft op heater staan, maar doet het een tandje lager en wordt ook nooit gevoelsmatig koud.

• MooDyBLueS
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:26:
Het zijn toch allemaal wel erg wisselende ervaringen met de EV6 en de dealers. Ik rij nu ruim 1 jaar en 31000 km in een MY25 en heb gelukkig maar 1 bijzonder ding meegemaakt, waarvan ik denk dat 't veroorzaakt is door de dealer bij het monteren van de kabelboom voor de trekhaak. Ik klop 't maar ff af....
Daar heb je gelijk in, ook met mijn eerdere klachten kreeg ik zowel berichten van bijval als "ik heb nergens last van". :P

Dat gezegd hebbende, de EV6 is een populaire auto, rijden er vele van rond en ook in dit forum zijn we met aardige getallen aanwezig. Daaruit kan je dus in ieder geval concluderen dat de betrouwbaarheid heel wisselend is. En ook dat is al niet best.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:08:
[...]

instellingen (20C, alle verwarmingsopties aan) de auto's gestart met voorverwarmen en na 2 min zag je de sneeuw op de e-Soul al smelten rondom de bovenkant van de ramen van voor tot achter. De EV6 leek in eerste instantie niks te doen, maar na 5 minuten zag ik dan eindelijk ook daar iets beginnen te gebeuren terwijl de e-Soul inmiddels al volledig sneeuwvrij was op de ramen en buitenspiegels (was een dun laagje).
In de app gebruiken ‘instellen op hoogste stand’ en aanvinken alles. Dan zo warm. Dus niet 20 graden en normaal klimaat.

• king_dude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:31:
[...]

ook in dit forum zijn we met aardige getallen aanwezig. Daaruit kan je dus in ieder geval concluderen dat de betrouwbaarheid heel wisselend is.
‘Aardige getallen’ tov totaal aantal verkocht? Hier zitten er paar een paar, en dan nog fanatiekelingen. En dan alleen nog niet eens de personen waar alles goed bij is. Dat is het wat kort door de bocht om dat te stellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door king_dude op 28-11-2025 16:21 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:16:
[...]

In de app gebruiken ‘instellen op hoogste stand’ en aanvinken alles. Dan zo warm. Dus niet 20 graden en normaal klomaat.
Euhm... het stukje met de e-Soul vergelijking gemist? Wat jij noemt is een workaround.

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:20:
[...]

‘Aardige getallen’ tov totaal aantal verkocht? Hier zitten er paar een paar, en dan nog fanatiekelingen. En dan alleen nog niet eens de personen waar alles goed bij is. Dat is het wat kort door de bocht om dat te stellen ;)
Tuurlijk, maar zo heb je ook diverse andere fora, NL en internationaal waar ik ook regelmatig kijk: Autoweek, Kia EV forums, Reddit, om maar een paar te noemen.

En ik ben en blijf actief in een aantal andere merkfora (dus niet Kia) en zo kan je toch echt wel een vergelijk maken. Tuurlijk worden problemen sneller gemeld dan "alles doet het" behalve wanneer iemand net een nieuwe auto gekocht heeft, maar de hoeveelheid meldingen is zeker noemenswaardig.

• king_dude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:26:
[...]

Euhm... het stukje met de e-Soul vergelijking gemist? Wat jij noemt is een workaround.
Dit is hoe ik het al 4 jaar doe. Voorruit ontwasemen = heat en airco automatisch aan. Stuurverwarming en achterruitverwarming erbij, en op standje 27 15 minuten gaan. Het voordeel is dat de cabine dan droog / warm genoeg is om niet te kunnen beslaan wanneer er een partij vochtige lucht binnenkomt. Die setting is daar ook voor bedoeld en het is een keuze als je ‘m niet gebruikt. Maar dan moet je ook niet klagen.

Bij binnenkomst en start auto daarba op auto 22, en daarna geen centje pijn meer.

• king_dude
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:28:
[...]

Tuurlijk, maar zo heb je ook diverse andere fora, NL en internationaal waar ik ook regelmatig kijk: Autoweek, Kia EV forums, Reddit, om maar een paar te noemen.

En ik ben en blijf actief in een aantal andere merkfora (dus niet Kia) en zo kan je toch echt wel een vergelijk maken. Tuurlijk worden problemen sneller gemeld dan "alles doet het" behalve wanneer iemand net een nieuwe auto gekocht heeft, maar de hoeveelheid meldingen is zeker noemenswaardig.
Je kunt een hoop kijken, maar nog steeds zijn het aannames. Feit blijft dat wij nog steeds een klein aantal blijven tov totaal. En je kunt een hoop energie (of woorden!) gebruiken om moeilijk te denken. Wij proberen je te helpen met een alternatief of idd een workaround.

Het is eigenlijk net als de matrix hier. Om de zoveel tijd worden dezelfde verhalen gedeeld en verteld. En staan ook dezelfde soort mensen aan de poort om op dezelfde manier er iets van te vinden.
Ik (en een aantal anderen) zitten hier vanaf het eerste uur en zullendit herkennen. Wij kennen de auto ook van binnen en buiten, want been there, done that ;).

Tldr: ik voel wat je wilt zeggen, been there 🙏🏻🙏🏻

• MooDyBLueS
  • Niet online
king_dude schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:12:
[...]

Je kunt een hoop kijken, maar nog steeds zijn het aannames. Feit blijft dat wij nog steeds een klein aantal blijven tov totaal. En je kunt een hoop energie (of woorden!) gebruiken om moeilijk te denken. Wij proberen je te helpen met een alternatief of idd een workaround.

Het is eigenlijk net als de matrix hier. Om de zoveel tijd worden dezelfde verhalen gedeeld en verteld. En staan ook dezelfde soort mensen aan de poort om op dezelfde manier er iets van te vinden.
Ik (en een aantal anderen) zitten hier vanaf het eerste uur en zullendit herkennen. Wij kennen de auto ook van binnen en buiten, want been there, done that ;).

Tldr: ik voel wat je wilt zeggen, been there 🙏🏻🙏🏻
Met het dikgedrukte zeg je toch precies hetzelfde als ik? ;) Ik maak er ook geen feit van, maar herkenning van veelvuldig voorkomende problemen. En tuurlijk heb jij ook gelijk, maar als ik dan in het BMW, Lexus, Toyota of Xpeng topic kijk herken ik compleet andere problemen. Heel erg kort door de bocht gezegd: Toyota zie je bijna alleen maar 12V accu problemen, en ja er zit meer nuance in dan deze ene zin, maar grosso modo zie ik hier en ervaar ik zelf ook relatief veel meer problemen voorbij komen.

Heel simpel: zoek op ICCU en je zal veel hits krijgen, zoek op 12V accu, dan ook, maar zoek op banden of lekke band en je zal veel minder hits krijgen, want hoewel dat ook zal gebeuren, is dat wel wel veel minder aan de orde.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-12 17:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Zo te zien hier nog niet gepost:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=99452
Een stel Duitsers heeft zo’n 300 failed ICCU’s geanalyseerd en komt tot de conclusie
Root cause of the failure chain is water due to too high humidity in the ICCU. There is only one way the humidity enters and leaves the ICCU, the breather valve.
En tevens een workaround / oplossing in de vorm van een
Breather cover

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:09
Tomba schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:26:
Zo te zien hier nog niet gepost:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=99452
Een stel Duitsers heeft zo’n 300 failed ICCU’s geanalyseerd en komt tot de conclusie

[...]

En tevens een workaround / oplossing in de vorm van een

[...]
Tnx. Net gelezen, interessant. Het verhaal lijkt wel wat complexer te zijn en ook niet 100% sluitend.

• Phusebox
Als het zo "simpel" was dan neem ik aan dat Kia Hyundai deze goedkope fix allang bij elke onderhoudsbeurt had uitgevoerd.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:16
Hebben alle EV's zo'n soort unit en hoe lossen zij dit probleem op?

• Phusebox
1Mark schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:15:
Bij andere merken zijn er ook issues geweest. Is volgens mij zelfs bij Tros Radar geweest.

• MooDyBLueS
  • Niet online
1Mark schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:15:
Antwoord op het eerste deel van je vraag: ja, want de ICCU is de Integrated Charging Control Unit, zonder dat kan een EV niet opgeladen worden. Maar niet elk merk heeft er problemen mee.

Kort door de bocht gezegd zijn met name twee concerns die hier wereldwijd grote problemen mee hebben:
- Kia/Hyundai
- PSA (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, etc)

Maar het ligt véél genuanceerd en tegelijkertijd complexer dan dit. De PSA groep heeft dus ook een bekend probleem op dit gebied alleen heet het onderdeel daar anders (ben even kwijt hoe het daar heet). En daarnaast is het ook niet zo dat iedere auto er gegarandeerd last van krijgt, en nieuwere EV6 lijken er minder problemen mee te ervaren, maar het is niet precies aan te geven of dit puur komt omdat ze nog een stuk jonger zijn of omdat ze verbeterde ICCU's erin hebben zitten. Dat het sowieso géén 100% fix is blijkt wel uit het feit dat op meerdere fora mensen zich melden die niet al te lang geleden een ICCU vervanging hebben gehad en nu wéér aan de beurt zijn, je kan toch wel met grote zekerheid zeggen dat daar de nieuwste en dus meest verbeterde ICCU in is gegaan en dan na een paar maanden of een jaar weer stuk gaan, is bewijs dat het probleem gewoon niet 100% opgelost is en je, hoewel het erg lang goed kan gaan en zelfs niet tot een probleem hoeft te komen, in feite wel in een tikkende tijdbom rondrijdt. Het kan elk moment falen, maar het hoeft niet. Wie weet rijdt jij er 5-10 jaar probleemloos in. Waar een ander in 3 jaar al 2x aan de beurt is. Ergens daartussen zit dus het gemiddelde. ;)

Dit is overigens de video waarnaar gerefereerd wordt:
Daarnaast: wij hebben ook een Kia e-Soul, die is technisch gelijk aan de e-Niro en die generatie (2019-2023?) heeft net als de Hyundai Kona en Ioniq classic aan de andere kant geen grootschalig probleem op dit gebied. De problemen zijn pas gekomen met de nieuwe modellen op het e-GMP platform. Dus bij Kia sowieso alles met EVx in de naam, bij Hyundai sowieso alle Ioniq x (waarbij x een cijfer is) en ook de Inster bijv.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:46
Wat is de laatste stand mbt Home Assistent? Ik kom nog altijd hier op uit: https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow.
Wordt dit weer als voorheen of moeten we nu eenmaal hier doorheen?

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Card Nox schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:37:
Wat is de laatste stand mbt Home Assistent? Ik kom nog altijd hier op uit: https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow.
Refresh token is the way to go ;) de scripts zijn vrij goed te copy-pasten. Het is mij zelfs gelukt en ik vind het openen van een GitHub pagina al intimiderend :P

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:44
Card Nox schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:37:
Toevallig gister gedaan. Het is zoasl @greg-a zegt niet zo moeilijk. Gewoon de scripts kopieren en in 2 minuten klaar.

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-12 08:22

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

greg-a schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:48:
[...]

Refresh token is the way to go ;) de scripts zijn vrij goed te copy-pasten. Het is mij zelfs gelukt en ik vind het openen van een GitHub pagina al intimiderend :P
Werkt dit ook voor de IOS app??

(Die ik omgezet heb naar een Android app...maar die nog niet werkt door de nieuwe manier van inloggen..
Geen idee hoe ik dat een apk krijg :-( )

[ Voor 19% gewijzigd door --HOOLIE-- op 01-12-2025 17:54 ]

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• greg-a
  • Nu online
--HOOLIE-- schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:53:
[...]

Werkt dit ook voor de IOS app??

(Die ik omgezet heb naar een Android app...maar die nog niet werkt door de nieuwe manier van inloggen..
Geen idee hoe ik dat een apk krijg :-( )
iOS? het gaat om Home Assistant in dit geval. Voor ios (en ik neem aan android) werkt de gewone Kia app bij mij prima. Ook de home assistant app met kia en evcc werkt prima op ios.

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

greg-a schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:58:
[...]

iOS? het gaat om Home Assistant in dit geval. Voor ios (en ik neem aan android) werkt de gewone Kia app bij mij prima. Ook de home assistant app met kia en evcc werkt prima op ios.
Ik bedoelde meer het IOS appje waarbij je ook de 12v (laad)status kunt zien.
Komt ook van GitHub af

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• king_dude
  • Niet online
Die werkt ondertussen. Je moet alleen om de zoveel minuten opnieuw inloggen. Is voor mij een beperking in gebruik

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:28
1Mark schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:41:
Het lijkt alsof de facelift EV6'en nu, zonder dongle, data kunnen delen met ABRP: https://www.reddit.com/r/..._of_charge_directly_from/

Hopelijk gaat dit verder en komt dit ook naar de pre-facelift en gaat het werken met apple/google maps...
Phusebox schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:00:
[...]

Gaat nooit gebeuren. Kia heeft sinds de release bitter weinig nuttigs toegevoegd.
Hier in de facelift versie getest en inderdaad het werkt! ABRP leest nu zonder tussenkomst van een derde of een dongle de basis (accu)gegevens van de auto uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-yt7chBiBvgVqYmGvR0yGUpZ0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeYs6H0vm2mrE5Q6NzrxzHzs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Bo0bz op 01-12-2025 19:52 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• marc4547
Vrienden,
Ik ben in het bezit van een EV6 in Dark forest green, maar die zie je toch niet veel, weet iemand hoeveel er ( nog) op kenteken staan in Nederland in Dark Forest Green?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Phusebox
Ben ik toch weer te positief geweest onlangs over mijn EV6... nog geen week later is de USB poort dood (enkel nog opladen, geen data meer). Zucht, gaat zeker weer 3 maanden duren.

• petertenboer
Phusebox schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:27:
Ben ik toch weer te positief geweest onlangs over mijn EV6... nog geen week later is de USB poort dood (enkel nog opladen, geen data meer). Zucht, gaat zeker weer 3 maanden duren.
Is uiteraard niet okay, maar je kunt natuurlijk zelf even het plastic schotje ervoor weghalen en de verbinding loshalen en weer vastzetten. Wellicht kun je het daarmee verhelpen?

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
marc4547 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:19:
Vrienden,
Ik ben in het bezit van een EV6 in Dark forest green, maar die zie je toch niet veel, weet iemand hoeveel er ( nog) op kenteken staan in Nederland in Dark Forest Green?
Volgens https://opendata.rdw.nl/V...rtuigen/m9d7-ebf2/explore nog 349 stuks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0PuzepzFhPI2v6n1yno1EpK_R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vtvmWtXAsjENJbdOzrHZOY0S.png?f=fotoalbum_large

Als je zoekt op EV6 en dan een filter invult voor eerste kleur groen dan krijg je bovenstaand resultaat.

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:17
Vrienden,
Nog drie maanden rij ik met deze kleur. Dan licht blauw, en geen Kia...

• Sonicfreak
  • Nu online
ThatGuy2303 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:32:
[...]

Nog drie maanden rij ik met deze kleur. Dan licht blauw, en geen Kia...
Laat me raden, Leapmotor B10?

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:17
Sonicfreak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:26:
[...]

Laat me raden, Leapmotor B10?
Renault 4 E-tech

• Sonicfreak
  • Nu online
Mooie auto, lekker retro ook. Veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-12 21:17

ITsEZ

parttime all-rounder

Hoe zorgen jullie er nou voor dat de batterij verwarming aan gaat? Vandaag weer naar Ionity gereden met ~5 graden, de rit gereden op de auto navigatie (~50 minuten). Geen accu verwarming gezien, aangekomen met 24% batterij en de Ionity lader begon weer op 67kw te laden. Pas rond de 50% ging die naar de 125kw toe, maar de “beloofde” snelheden worden nagenoeg nooit gehaald. Ik heb een long range uit november 2021.

What you see is always what you get.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:20
@ITsEZ heb je de Ionity lader als POI gekozen in het navi systeem?
Heeft jouw auto de update gehad om te kunnen preconditoneren? De auto's uit november 2021 hadden die optie nog niet af-fabriek.

• The Wizard
  • Laatst online: 10:28

The Wizard

Moderator Mobile
Vrienden,
Zag zondag nog een gele rijden, die heb ik nog nooit gezien en ik zit toch veel op de weg. Bijzonder kleurtje....

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-12 21:17

ITsEZ

parttime all-rounder

Franciesco schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:31:
@ITsEZ heb je de Ionity lader als POI gekozen in het navi systeem?
Heeft jouw auto de update gehad om te kunnen preconditoneren? De auto's uit november 2021 hadden die optie nog niet af-fabriek.
Is ergens te checken of die specifieke update is uitgevoerd? Het media systeem heeft een vrij recente versie, en inderdaad de Ionity lader ingesteld via het poi lader scherm.

What you see is always what you get.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:20
@ITsEZ ja, dat is in het infotainment systeem te vinden. Heb je in het EV instellingen menu nog “Wintermodus” staan, dan heb je geen preconditionering. Software update moet dan door de dealer gedaan worden (is geen onderdeel van OTA of USB update). Zie talloze eerdere berichten in dit topic :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fUH6HgNSlBYcpbW9Js1UbcRhuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wlz5KlMsgdII8NZa8rh1su6R.jpg?f=fotoalbum_large

• marc4547
Sonicfreak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:24:
[...]

Volgens https://opendata.rdw.nl/V...rtuigen/m9d7-ebf2/explore nog 349 stuks.
Dank je , ik was gewoon benieuwd, ik wist niet dat je dat zo kon zien!!! ;) ;)
[Afbeelding]

Als je zoekt op EV6 en dan een filter invult voor eerste kleur groen dan krijg je bovenstaand resultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door marc4547 op 03-12-2025 06:25 ]

• marc4547
Vrienden,
Ik ben bang dat ik misschien wel pech heb, ik heb vannacht geladen , maar wilde vanochtend mijn kabel eruit halen en toen was de lamp op mijn laadpaal uit. Ging ik in de meterkast kijken en was de 3 groepen van mijn laadpaal naar beneden. Auto was wel 100% geladen maar ik heb permanent een aansteker plug met voltmeter/temperatuur combinatie in de aansteker zitten, en normaal is hij altijd 14.7 of 14,8 onder het rijden , maar zag nu onderweg naar mijn werk ( tripje van 35 KM) dat hij 14,2 aanwees. Misschien ICCU? Ik hoop het niet maar het is wel vreemd dat de zekeringen van mijn laadpaal eruit waren en de voltmeten een halve volt minder aanwees. We gaan het zien, ik hou julle op de hoogte., Overigens weet ik dat het gewoon onder garantie vervangen wordt dus maak mij niet echt druk hierom, en ook niet boos. Maar is beetje lastig. Kan altijd nog met de auto van mijn vrouw naar het werk, als het zover komt. _/-\o_ _/-\o_

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:23
Ik kon enkel snelladen voor mijn ICCU sneuvelde.

Elke AC lader (dat is langzaam toch?) ging uit en ook bij mij thuis vlogen de groepen eruit wanneer ik hem thuis aan de laadpaal hing.
Ik heb er destijds nog een maand of 2 mee kunnen rijden met enkel snelladen.

Ga er maar vanuit dat je ICCU binnenkort sneuvelt.

• greg-a
  • Nu online
marc4547 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:32:
Vrienden,
Ik ben bang dat ik misschien wel pech heb, ik heb vannacht geladen , maar wilde vanochtend mijn kabel eruit halen en toen was de lamp op mijn laadpaal uit. Ging ik in de meterkast kijken en was de 3 groepen van mijn laadpaal naar beneden. Auto was wel 100% geladen maar ik heb permanent een aansteker plug met voltmeter/temperatuur combinatie in de aansteker zitten, en normaal is hij altijd 14.7 of 14,8 onder het rijden , maar zag nu onderweg naar mijn werk ( tripje van 35 KM) dat hij 14,2 aanwees. Misschien ICCU? Ik hoop het niet maar het is wel vreemd dat de zekeringen van mijn laadpaal eruit waren en de voltmeten een halve volt minder aanwees. We gaan het zien, ik hou julle op de hoogte., Overigens weet ik dat het gewoon onder garantie vervangen wordt dus maak mij niet echt druk hierom, en ook niet boos. Maar is beetje lastig. Kan altijd nog met de auto van mijn vrouw naar het werk, als het zover komt. _/-\o_ _/-\o_
Bij mij betekende dit idd een gesneuvelde ICCU - ik kon gelukking nog wel DC laden.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vrienden,
Voltage van de 12V zegt niet zoveel, ik zie ook vaak genoeg 13,8 en hoger, afhankelijk van de SOC van de 12V. Globaal boven de 80% is de voltage wat lager.

• dejager58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-12 14:10
Hallo,

Momenteel kan ik geen bestemmingen mee naar mijn EV6 sturen. Het is begonnen met het feit dat er blijkbaar iets in het privacy document is aangepast. Krijg steeds de melding of ik die wil lezen (ja/Nee) maar als ik dan op ja druk ga ik terug naar het hoofdmenu. Mijn auto staat gewoon voor de deur, maar geef een locatie van gisteren aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbts7R_aZNhc_xOeiQxDxMZnWfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MsIq4ItsF89KBG9JO3DEDvrc.png?f=fotoalbum_large

Ik krijg ook deze fout melding! Iemand een idee. Moet ik iets in de app resetten of in de auto?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
dejager58 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:01:
Hallo,

Momenteel kan ik geen bestemmingen mee naar mijn EV6 sturen. Het is begonnen met het feit dat er blijkbaar iets in het privacy document is aangepast. Krijg steeds de melding of ik die wil lezen (ja/Nee) maar als ik dan op ja druk ga ik terug naar het hoofdmenu. Mijn auto staat gewoon voor de deur, maar geef een locatie van gisteren aan?

[Afbeelding]

Ik krijg ook deze fout melding! Iemand een idee. Moet ik iets in de app resetten of in de auto?
Je moet even de auto starten en daar de stappen doorlopen. Duurt eventjes voordat die melding komt, geen idee of hem ook manueel kan vinden.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:46
greg-a schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:48:
[...]

@Alexhuber dan zijn jullie beide meer tech savy dan ik. Ben er al ongeveer een uur mee bezig geweest en nog altijd nergens...

Het duurde al 20 minuten voordat ik door had dat ik optie 3 moest nemen 'Windows'.
Toen duurde het een paar minuten voordat ik doorhad dat ik Python nodig had.
Toen liep ik tegen het volgende aan:
quote: Powershell
PS C:\Users\username> mkdir $env:TEMP\kia 2>$null; cd $env:TEMP\kia
PS C:\Users\username\AppData\Local\Temp\kia> py -m venv .venv
PS C:\Users\username\AppData\Local\Temp\kia> .\.venv\Scripts\Activate.ps1
.\.venv\Scripts\Activate.ps1 : File C:\Users\username\AppData\Local\Temp\kia\.venv\Scripts\Activate.ps1 cannot be
loaded because running scripts is disabled on this system. For more information, see about_Execution_Policies at
https:/go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=135170.
At line:1 char:1
+ .\.venv\Scripts\Activate.ps1
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
+ CategoryInfo : SecurityError: (:) [], PSSecurityException
+ FullyQualifiedErrorId : UnauthorizedAccess
PS C:\Users\username\AppData\Local\Temp\kia> pip install --upgrade pip
pip : The term 'pip' is not recognized as the name of a cmdlet, function, script file, or operable program. Check the
spelling of the name, or if a path was included, verify that the path is correct and try again.
At line:1 char:1
+ pip install --upgrade pip
+ ~~~
+ CategoryInfo : ObjectNotFound: (pip:String) [], CommandNotFoundException
+ FullyQualifiedErrorId : CommandNotFoundException

PS C:\Users\username\AppData\Local\Temp\kia> pip install selenium requests webdriver-manager
Lange leven CGPT
quote: ChatGPT
You’re running into two separate but related issues:

PowerShell is blocking script execution → so your virtual environment is not activated

Because the venv isn’t active, pip is not on your PATH, so pip is not recognized

Let’s fix this cleanly and safely.
Dus weer verder in powershell:
quote: PowerShel
==================================================
Please log in manually in the browser window.
The script will wait for you to complete the login...
==================================================

✅ Login successful! Element found.
An unexpected error occurred: 'NoneType' object has no attribute 'group'
Cleaning up and closing the browser.
Mogelijke oplossing hier: https://github.com/Hyunda...iscussioncomment-15084789

EDIT: Deze methode heeft gewerkt en heb de KIA weer in HA. Ben hier zeker een uurtje zoet mee geweest ipv 2 minuten helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 03-12-2025 23:17 ]

• blb4
  • Nu online
--HOOLIE-- schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:05:
[...]

Ik bedoelde meer het IOS appje waarbij je ook de 12v (laad)status kunt zien.
Komt ook van GitHub af
Die 12v SOC zie je ook “gewoon” in HA.

• marc4547
Vrienden,
Vrienden ik zou nog even terug komen op bovenstaand verhaal. Maar gisteren gewoon na thuiskomen de zekerinegn aan gezet en gewoon geladen en geen enkel probleem. Bij afsluiten van het laden stopte hij gewoon , kreeg de melding op mijn telefoon maar de zekeringen gingen er niet uit??? Vreemd. Wat ik wel gemerkt heb is dat mijn voltage niet meer naar 14.8 komt maar alleen nog maar naar 14.2 van de 12 volt akku. Nou heb ik gezien dat ik dinsdag na mijn rit naar huis van 35 km, de gebruiksgegevens moest accepteren. Netjes gedaan maar zou daar soms een klein updatje in hebben zitten dat de spanning voor de 12 volt akku niet altijd 14,8 is maar nu nog maar 14,2?? ( 14,8 is best hoog voor een 12 volt akku) . Is er nog iemand die zoals ik standaard altij zijn voltage zichtbaar heeft?

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:44
EDIT: Deze methode heeft gewerkt en heb de KIA weer in HA. Ben hier zeker een uurtje zoet mee geweest ipv 2 minuten helaas.
Goed gedaan, fijn dat het gelukt is👍
Ik was inderdaad vergeten dat Python bij mij al goed geïnstalleerd stond.

• BelPhil
Kleine update: mijn ICCU is dus effectief weeral stuk. Dus 2x op 6 maanden tijd. Maw we rijden nog steeds rond met tikkende tijdbommen.

• brackman
  • Registratie: Februari 2002

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

BelPhil schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:10:
Kleine update: mijn ICCU is dus effectief weeral stuk. Dus 2x op 6 maanden tijd. Maw we rijden nog steeds rond met tikkende tijdbommen.
Ik houdt niet van tikkende tijdbommen. Tijd dat ze ontwerpfout identificeren en een oplossing ervoor vinden. ICCU gedurende de 7/10 jaar garantie blijven vervangen is niet houdbaar voor vertrouwen en financieel. Geen goedkope onderdeel. Ze gebruiken bij de huidige generatie EV's zelfde ICCU. Goede marketing reclame. 8)7

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-12 17:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

dejager58 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:01:
Hallo,

[Afbeelding]

Wellicht helpt deze oplossing voor jou ook?
Tomba in "Het grote Kia EV6 topic"

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• henrov
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-12 20:23
king_dude schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:46:
Sjongejonge wat een tegenspoed allemaal. Ik zou maar snel een andere dealer regelen. Ik geef direct een tegengeluid. Ik heb 3 weken een leenauto mee gekregen, en heb niet hoeven te betalen voor kia pro service. Ook de pechhulp (2x gebruikt) zeer goed, snel en efficient.

Jullie weten ondertussen dat ik een goede band heb met mijn dealer, en denk dat dát een verschil maakt. Maar dat is niet iets wat vanzelf komt. Je zult dus ook zelf iets aan een relatie moeten doen. Ik heb ze ook kunnen helpen door van mijn kant flexibel te zijn in afspraken en/of meebewegen.

Nogmaals erg vervelende verhalen voor jullie, maar mijn ervaring is écht 180 graden anders. Zo kan het dus ook (in minder woorden ;)).
Zitten wij bij dezelfde dealer? DIe ik bedoel is aan het herverherbouwen

• petertenboer
Laatst was er iemand in het forum die klaagde over het feit dat de batterijverwarming niet werkte. Ik kan de post zo snel niet terugvinden, maar Ioniq Guy heeft een vlog gemaakt waarin duidelijk wordt dat de OBD dongle dit probleem kan veroorzaken. Erg zeldzaam, maar mogelijk.

zie de volgende vlog: https://youtu.be/JgfcPkVje_Q?si=yyFVkc41scbmtQWm

[ Voor 5% gewijzigd door petertenboer op 06-12-2025 19:11 ]

• king_dude
  • Niet online
petertenboer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:08:
Laatst was er iemand in het forum die klaagde over het feit dat de batterijverwarming niet werkte. Ik kan de post zo snel niet terugvinden, maar Ioniq Guy heeft een vlog gemaakt waarin duidelijk wordt dat de OBD dongle dit probleem kan veroorzaken. Erg zeldzaam, maar mogelijk.

zie de volgende vlog: https://youtu.be/JgfcPkVje_Q?si=yyFVkc41scbmtQWm
Bekend. Mijn vorige vgate heeft over canbus soms storing gegeven. Te zien door gekke berichten in dash. Dit is op 130k 2 x gebeurd.

@henrov content den bosch

• henrov
king_dude schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:57:
[...]

Bekend. Mijn vorige vgate heeft over canbus soms storing gegeven. Te zien door gekke berichten in dash. Dit is op 130k 2 x gebeurd.

@henrov content den bosch
Ah nee, andere dus. Ik zit bij van Mossel in Hengelo, erg dik tevreden.

• henrov
Ik kon het via zoekfunctie niet vinden:
Hoe kan ik aan KIA updates komen als ik niet de windows of mac app wil gebruiken?

Achtergrond: ik werk op Linux en wil niet WINE installeren voor 1 enkele app.
Ik heb zelf geen windows machines en wil ook niet de windows machine van iemand anders gebruiken als dat te vermijden is.

groeten Henrov

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
henrov schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:44:
Hoe kan ik aan KIA updates komen als ik niet de windows of mac app wil gebruiken?

Ik heb zelf geen windows machines en wil ook niet de windows machine van iemand anders gebruiken als dat te vermijden is.

groeten Henrov
Volgens mij heb je dan nog maar 1 manier, en dat is via OTA. Daar moet je na 3 updates helaas wel voor gaan betalen.

• Peter-036
  • Laatst online: 12:36
@henrov Dan kun je wellicht in je kennissenkring iemand vinden met een soortgelijke auto om diens USB te gebruiken.
Is er bijvoorbeeld in de bibliotheek een windows machine waarmee je 'm kunt downloaden?
Da's niet heel netjes, want het gaat om vrij veel data (bijna 30 Gb).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:27

groeten Henrov
Dealer?
Daar heb je toch een goede relatie mee?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Loei123
  • Registratie: November 2012

groeten Henrov
Ik denk dat je gewoon een keuze moet maken tussen niet updaten of één van de stappen te ondernemen om dat wel te kunnen.

• henrov
HansAuutB schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:57:
[...]

Dealer?
Daar heb je toch een goede relatie mee?
Dat is een goede suggestie, misschien als ik daar een USB achterlaat dat zij die ere wel voor mij op willen zetten. Bij elke beurt etc kijken ze er naar maar ik ben (soms) wat ongeduldig :|

• henrov
Loei123 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat je gewoon een keuze moet maken tussen niet updaten of één van de stappen te ondernemen om dat wel te kunnen.
Ik ben daar ook bang voor. Vervelend maar het lijkt niet anders te zijn.
Het is wel zo dit bij een volgende auto een overweging gaat zijn.

• henrov
Peter-036 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:51:
@henrov Dan kun je wellicht in je kennissenkring iemand vinden met een soortgelijke auto om diens USB te gebruiken.
Is er bijvoorbeeld in de bibliotheek een windows machine waarmee je 'm kunt downloaden?
Da's niet heel netjes, want het gaat om vrij veel data (bijna 30 Gb).
Ik probeer eigenlijk te vermijden dat een Microsoft Windows machine onderdeel van de keten gaat worden.
Als ik het liever niet via de machine van een vriend/kennis doe doe ik het net zo lief niet via een bibliotheek machine.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
henrov schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:35:
[...]

Ik probeer eigenlijk te vermijden dat een Microsoft Windows machine onderdeel van de keten gaat worden.
Als ik het liever niet via de machine van een vriend/kennis doe doe ik het net zo lief niet via een bibliotheek machine.
Ben benieuwd wat voor machine de dealer gaat gebruiken om de gegevens op die stick te krijgen.... ;)

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:39
henrov schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:35:
[...]

Ik draai ook bijna exclusief Linux, maar voor dit soort gevallen hou ik een dual boot machine aan. Als je het echt niet vertrouwt met Windows, zou je een Virtualbox machine in een sandbox kunnen draaien.

Ik vraag me overigens af of de updater uberhaupt op WINE draait trouwens.

EDIT
Kijk eens wat ik gevonden heb: https://github.com/chenxiaolong/nudl

Onofficiële updater voor HMG. Garantie tot aan de deur.

[ Voor 9% gewijzigd door Elhovo op 08-12-2025 20:39 ]

• henrov
jeroenkb schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:40:
[...]

Ben benieuwd wat voor machine de dealer gaat gebruiken om de gegevens op die stick te krijgen.... ;)
Het toverwoord is 'probeer'.
En ik hoop ergens dat de dealers regelmatig een hele collectie aan files togestuurd krijgen en dat ze niet allemaal voor elke auto dezelfde software gebruiken als jij en ik.
En dat is ook het laatste wat ik er over zeg, ik heb geen zin me te (moeten) verantwoorden voor de keuzes die ik wil maken.

• henrov
Elhovo schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:37:
[...]

Ik draai ook bijna exclusief Linux, maar voor dit soort gevallen hou ik een dual boot machine aan. Als je het echt niet vertrouwt met Windows, zou je een Virtualbox machine in een sandbox kunnen draaien.

Ik vraag me overigens af of de updater uberhaupt op WINE draait trouwens.

EDIT
Kijk eens wat ik gevonden heb: https://github.com/chenxiaolong/nudl

Onofficiële updater voor HMG. Garantie tot aan de deur.
Mooi gevonden, dank!

• HansAuutB
Ik stuurde vanuit de app een route naar de auto, incl laadstations.
Eerder was het zo dat die route dan geplaatst werd onder het laatst actieve profiel.
Profiel van mijn vrouw was actief, maar toch werd de route nu onder mijn profiel geplaatst. Een fijne verbetering (sinds?) die me niet eerder was opgevallen.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
Yes, sinds gisteren eigenaar van een EV6 AWD GT-Line uit 2023 in Runway Red :-)

Opgehaald bij een Duitse handelaar en meteen een flinke rit van 500km terug naar huis kunnen doen. De eerste ervaring met het laden van een EV was meteen snelladen en dat ging prima. De preconditioning had ook gewerkt. Ik heb ongeveer een uur voordat ik bij de snellader aan zou komen de laadpaal in de Kia navigatie ingesteld als bestemming en toen ging ie meteen even de accu voorverwarmen, toen weer uit en een half uur van tevoren ging ie weer even de accu voorverwarmen. Bij de Ionity 250kW laadpaal ging ie meteen met 195kW laden.

Nu snel een set nieuwe banden eronder (de huidige zijn zo goed als versleten) zodat ik door de keuring kom. Ik twijfel nog of ik de 20 inch wielen niet beter kan vervangen door een set 19 inch wielen voor wat meer actieradius en comfort. Hopelijk kan ik ergens een gebruikt setje vandaan halen.

Alleen AAwireless Two leek niet echt lekker te werken: de verbinding viel weg en kwam niet meer terug. Geen idee waar het probleem zat (in de Kia, in AAwireless of in de Pixel 9a) maar jammer is het wel. Draadloze Android Auto leek me juist zo handig. Anderen hier ervaring met AAwireless in de EV6?

• HansAuutB
roel-online schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:37:

Opgehaald bij een Duitse handelaar en meteen een flinke rit van 500km terug naar huis kunnen doen. De eerste ervaring met het laden van een EV was meteen snelladen en dat ging prima. De preconditioning had ook gewerkt. Ik heb ongeveer een uur voordat ik bij de snellader aan zou komen de laadpaal in de Kia navigatie ingesteld als bestemming en toen ging ie meteen even de accu voorverwarmen, toen weer uit en een half uur van tevoren ging ie weer even de accu voorverwarmen. Bij de Ionity 250kW laadpaal ging ie meteen met 195kW laden.

Nu snel een set nieuwe banden eronder (de huidige zijn zo goed als versleten) zodat ik door de keuring kom. Ik twijfel nog of ik de 20 inch wielen niet beter kan vervangen door een set 19 inch wielen voor wat meer actieradius en comfort. Hopelijk kan ik ergens een gebruikt setje vandaan halen.

Alleen AAwireless Two leek niet echt lekker te werken: de verbinding viel weg en kwam niet meer terug. Geen idee waar het probleem zat (in de Kia, in AAwireless of in de Pixel 9a) maar jammer is het wel. Draadloze Android Auto leek me juist zo handig. Anderen hier ervaring met AAwireless in de EV6?
Gefeliciteerd. Veel plezier ermee.
Je AA probleem zit mogelijk in de kabelboom/aansluiting van je usb-a.
Had ik ook en nadat dealer dit (onder garantie) had hersteld geen problemen meer.
Zoek er maar eens op; meer mensen hebben er last van gehad.

• --HOOLIE--

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

HansAuutB schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:53:
[...]

Had ik ook en nadat dealer dit (onder garantie) had hersteld geen problemen meer.
Ik dacht dat AA niet werkte in het pre-facelift model??

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:04
roel-online schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 23:37:

In mijn EV6 RWD 74kWh 2022 werkt AA wireless stabiel. Inderdaad heb ik de kabelboom 2 jaar geleden laten vervangen, maar een tip is in de AA wireless app de helpfunctie te gebruiken.

Onlangs een nieuwe telefoon (oneplus 13 met Android 16) en AA wireless werd ineens weer instabiel.
Aan de hand van het lampje op de AA wireless (bij mij toen blauw knipperend) worden dan instellingen voor de EV6 opnieuw gezet. Daarna is AA wireless bij mij stabiel gebleven.

NB: ik kan nu zelfs bij het opladen tv kijken O-)

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
HansAuutB schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:53:
[...]

Dank! Android Auto werkt wel prima als ik gewoon een kabeltje gebruik dus dat zal de problemen met de kabelboom wel uitsluiten, toch?
--HOOLIE-- schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:22:
[...]

Ik dacht dat AA niet werkte in het pre-facelift model??
Niet wireless (vandaar de AAwireless adapter) maar Android Auto is verder gewoon standaard uitrusting.
JanAllElectric schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:02:
[...]

In mijn EV6 RWD 74kWh 2022 werkt AA wireless stabiel. Inderdaad heb ik de kabelboom 2 jaar geleden laten vervangen, maar een tip is in de AA wireless app de helpfunctie te gebruiken.

Onlangs een nieuwe telefoon (oneplus 13 met Android 16) en AA wireless werd ineens weer instabiel.
Aan de hand van het lampje op de AA wireless (bij mij toen blauw knipperend) worden dan instellingen voor de EV6 opnieuw gezet. Daarna is AA wireless bij mij stabiel gebleven.

Thanks, dan is de combinatie EV6+AAwireless dus wel gewoon iets dat kan werken. Ik ga nog eens de helpfunctie en een ander snoertje proberen voor de AAwireless voordat ik bij Kia langs ga voor een nieuwe kabelboom ;-)

[ Voor 35% gewijzigd door roel-online op 10-12-2025 09:08 ]

• petertenboer
roel-online schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:05:
[...]
Thanks, dan is de combinatie EV6+AAwireless dus wel gewoon iets dat kan werken. Ik ga nog eens de helpfunctie en een ander snoertje proberen voor de AAwireless voordat ik bij Kia langs ga voor een nieuwe kabelboom ;-)
Als je problemen blijven dan is dit nagenoeg zeker het probleem wat de dealer dus kan oplossen: https://youtu.be/326U3NhwMnM?si=enbvZqqn7kOvKNUN

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
JanAllElectric schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:02:
[...]
Welke app gebruik jij daarvoor?

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:04
Bitaktus19 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:49:
[...]

Welke app gebruik jij daarvoor?
Android app "AAstore". Daar zit cartube in (die werkt niet), maar ook 10 zelf te definiëren apps op basis html url's. Bij mij werkt bv NPO (https://npo.nl) het best om TV te kijken. Ook YouTube: YouTube werkt. Ik kan zo ook mijn Home Assistant homepage in de gaten houden O-)

Een andere app die goed werkt is "fermata" , maar die is niet zo eenvoudig te installeren. Met fermata kan je youtube filmpjes en eigen video's afspelen.

NB: Dit werkt - volgens mij- alleen met AAwireless. Voor goede werking moet AAWireless in developersmode worden gezet.
NB: alleen gebruiken als je geparkeerd staat. Met name leuk bij wachten bij snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9XAFOGhn56P7hvWxrWlYhXFnww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdbpmE1Kmlp4KONqHWJyUm5V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door JanAllElectric op 10-12-2025 12:05 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• 1Mark
Ik had nog maar eens gevraagd over handmatige pre-conditioneren op een 2021-2024 model, maar er is dus nog geen 'plan' bekend dat dat er gaat komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYh7W4HB-FHMR1JXZO_Ytc9f4ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/axgWstVL9UXg6zxFPFw36fAF.png?f=fotoalbum_large

• TGEN
  • Laatst online: 08:05

TGEN

Hmmmx_

1Mark schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:30:
Ik had nog maar eens gevraagd over handmatige pre-conditioneren op een 2021-2024 model, maar er is dus nog geen 'plan' bekend dat dat er gaat komen:

[Afbeelding]
Ik acht de kans klein dat ze die feature nog gaan toevoegen aan de UI. Technisch is het natuurlijk niet zo moeilijk om toe te voegen, maar ik denk dat Kia/Hyundai zo min mogelijk (ontwikkel-, verificatie- en audit-) tijd aan zowel Gen5W als ccNC willen besteden nu.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• JeJeBe
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:12

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

-

[ Voor 100% gewijzigd door JeJeBe op 10-12-2025 20:02 ]

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

Iemand de laatste KIA Charge app al geinstalleerd ? Had het ding niet, maar goed, er kwam een "belangrijke" melding dat ik moest updaten. Braaf gedaan, ondersteund dat ding mijn EV6 helemaal niet ! alleen 2024 modellen of later. Wat een idioterie is dat. Was je een van de eerste kopers die het vehicle kocht, kun je er gewoon inzakken bij KIA. Het is maar weer gebleken: zodra de deal is gesloten kun je het dak op. Idem trouwens met de KIA App, allemaal ongevraagde reclame rommel, en functies die het niet doen op mijn AWD GT Line. Gooi je er 60k tegenaan, ben je na een jaar of 2 gewoon afgeschreven door KIA.

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

TGEN schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:31:
[...]

Ik acht de kans klein dat ze die feature nog gaan toevoegen aan de UI. Technisch is het natuurlijk niet zo moeilijk om toe te voegen, maar ik denk dat Kia/Hyundai zo min mogelijk (ontwikkel-, verificatie- en audit-) tijd aan zowel Gen5W als ccNC willen besteden nu.
Idd, dat kun je echt wel schudden. Ik moest destijds nog 100 euro dokken om de preheat überhaupt goed werkend te krijgen dmv een betaalde update.

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeJeBe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:52:
Iemand de laatste KIA Charge app al geinstalleerd ? Had het ding niet, maar goed, er kwam een "belangrijke" melding dat ik moest updaten. Braaf gedaan, ondersteund dat ding mijn EV6 helemaal niet ! alleen 2024 modellen of later. Wat een idioterie is dat. Was je een van de eerste kopers die het vehicle kocht, kun je er gewoon inzakken bij KIA. Het is maar weer gebleken: zodra de deal is gesloten kun je het dak op. Idem trouwens met de KIA App, allemaal ongevraagde reclame rommel, en functies die het niet doen op mijn AWD GT Line. Gooi je er 60k tegenaan, ben je na een jaar of 2 gewoon afgeschreven door KIA.
Waar heb je het in vredesnaam over? Ik heb een 2022 en alle apps doen alles wat ze moeten doen. Enige is... de Kia Charge app wordt zeer binnenkort vervangen door de Kia app. Ik snap alleen totaal niet waarom de Kia Charge app jouw EV6 zou moeten ondersteunen? Het is gewoon de zoveelste "zoek een laadstation en ga laden" app, maar dan van Kia. Ben je niet in de war met Kia Connect?

Even voor het overzicht:
- Kia Connect is de oude "bedien de auto" app en wordt/is vervangen door de Kia app
- Kia Charge is de oude "zoek een laadstation" app en wordt/is vervangen door de Kia app
(Ik zeg wordt/is want ik heb alleen nog maar de Kia app sinds kort dus weet niet of de oude apps op dit moment nog werken)

De Kia app ondersteunt echter 100% elke EV6 die er bestaat. Wel zijn er verschillen in wat je kan bedienen tussen de pre-facelift en de facelift, maar dat zijn details.

• JeJeBe

JeJeBe

KIA EV6 GT-Line AWD MY22

MooDyBLueS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:39:
[...]

Waar heb je het in vredesnaam over? Ik heb een 2022 en alle apps doen alles wat ze moeten doen. Enige is... de Kia Charge app wordt zeer binnenkort vervangen door de Kia app. Ik snap alleen totaal niet waarom de Kia Charge app jouw EV6 zou moeten ondersteunen? Het is gewoon de zoveelste "zoek een laadstation en ga laden" app, maar dan van Kia. Ben je niet in de war met Kia Connect?

Even voor het overzicht:
- Kia Connect is de oude "bedien de auto" app en wordt/is vervangen door de Kia app
- Kia Charge is de oude "zoek een laadstation" app en wordt/is vervangen door de Kia app
(Ik zeg wordt/is want ik heb alleen nog maar de Kia app sinds kort dus weet niet of de oude apps op dit moment nog werken)

De Kia app ondersteunt echter 100% elke EV6 die er bestaat. Wel zijn er verschillen in wat je kan bedienen tussen de pre-facelift en de facelift, maar dat zijn details.
er is meer dan dat ... de app heet Kia Smart Charge, bedoeld om "slim laden" mogelijk te maken.
Na installatie log je in en je mag kiezen uit EV3,6 of 9. En van de EV6 kun je dan kiezen uit dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYn7voG8Hh2TxADj4DY7CZrXlYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaMUCdBnAd5b790VGi497MZv.jpg?f=fotoalbum_large
en daar staan "oude" EV6'sen dus echt niet tussen.
en als je denkt, ik pak wel een niewer model, dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCi0AohA2jBJEGUkhMfO61WcWKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4o8nNfGhcoE9koCLflBxf1PE.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien kende je die app nog niet ?

• 1Mark
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:39:
[...]

Even voor het overzicht:

Die werkt bij mij ook prima. Dat de charge app wordt vervangen: is dat om de use-case rond te maken van route plannen, sturen naar auto (en pre-conditionering aan), en dan betalen?

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:39
De laad app werkt wellicht alleen met modellen die plug and charge ondersteunen.

Heeft iemand overigens gemerkt dat de Kia app je weer regelmatig uitlogt? Tot overmaat van ramp moet je nu ook nog een captcha oplossen. Wat een ramp....
Pagina: 1 ... 452 453 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic