• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:52

GerkeP

Vragen mag altijd........

Phusebox schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:53:
[...]

Wat 90k met all seasons?

Die hebben dan weinig all season nut meer denk ik aangezien ze onder de 4mm niet meer geschikt zijn voor winterse omstandigheden en onder 3mm voor natte omstandigheden.

Die van mij zitten na 45k op 5mm.
Ik had hiervoor de Continental All Seasons, na 100K gewoon nog 4,5mm profiel op de achterbanden 😉 Voorbanden hadden nog bijna 6 mm
Ligt ook aan je rijstijl natuurlijk.
Maar de afgelopen winter heeft mij toch wel weer geleerd dat All season het net niet zijn.
Zeker niet bij ons in het hoge noorden met al die landweggetjes

GerkeP

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:13
GerkeP schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Ik had hiervoor de Continental All Seasons, na 100K gewoon nog 4,5mm profiel op de achterbanden 😉 Voorbanden hadden nog bijna 6 mm
Maar de afgelopen winter heeft mij toch wel weer geleerd dat All season het net niet zijn.
Tjeemig, wat een prestatie.
Ik heb de fabrieksbanden bij 53k laten vervangen (voor had nog iets verder gekund, maar wilde over naar all-seasons) en was daar al heel blij mee.

Bij m'n ices kwam ik nooit verder dan 35k.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 08:29

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

GerkeP schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Ik kwam hier in het zuiden goed weg met mijn Michelins, ook toen er begin van het jaar die enorme sneeuwval was.

Ik rij super rustig naar mijn idee. Bijna nooit hard optrekken. En Michelins zouden juist langer mee moeten gaan.

failure is the only option

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 23:38
Tomba schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Ja das inderdaad wel minder. Ik ga kijken of ik het bestaande rubbertje kan re-usen. Heb nu een kabel in de USB-C zitten tbv opladen das ook niet ideaal. Wat wel ideaal is, is dat Carplay nu elke keer werkt. [Afbeelding] Deze ga ik echt niet missen, heb de auto echt vervloekt hierom.
Bedenk wel dat draadloos laden, zeker in combinatie met Android Auto/Carplay zorgt voor flinke opbouw van warmte. Mijn telefoons vonden dat stuk voor stuk erg lastig. Ze worden heet, melding dat ze moeten afkoelen tot bijna niet aan te raken.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:39

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Bitaktus19 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Bedenk wel dat draadloos laden, zeker in combinatie met Android Auto/Carplay zorgt voor flinke opbouw van warmte. Mijn telefoons vonden dat stuk voor stuk erg lastig. Ze worden heet, melding dat ze moeten afkoelen tot bijna niet aan te raken.
Daarom dus de QI2 lader aangeschaft met ingebouwde koeling ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 18-08-2026 14:33 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:35
HansAuutB schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:13:
[...]

Tjeemig, wat een prestatie.
Ik heb de fabrieksbanden bij 53k laten vervangen (voor had nog iets verder gekund, maar wilde over naar all-seasons) en was daar al heel blij mee.

Bij m'n ices kwam ik nooit verder dan 35k.
Mijn EV6 gekocht met 24k op de teller, en er gelijk nieuwe banden op moeten zetten, achter waren op, en voor bijna (3.5mm). Eerste rit naar huis heel stuk voluit over de 31 net over de grens, en alsnog lager verbruik dan gemiddeld sinds nieuw...

Hoop wat langer te doen met de Vredenstein Quatrac die er nu onder liggen. Ze zijn helaas wel duidelijk minder stil dan de Continentals die er op lagen bij de proefrit. Vooral bij slecht wegdek komt er veel meer geluid uit de voortrein.

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:41
Is het lastig qua inbouw? Betere vraag is eigenlijk: hoe krijg je de originele lader eruit?

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-08 14:17
Hobbit13 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:04:
[...]

Mijn EV6 gekocht met 24k op de teller, en er gelijk nieuwe banden op moeten zetten, achter waren op, en voor bijna (3.5mm). Eerste rit naar huis heel stuk voluit over de 31 net over de grens, en alsnog lager verbruik dan gemiddeld sinds nieuw...

Hoop wat langer te doen met de Vredenstein Quatrac die er nu onder liggen. Ze zijn helaas wel duidelijk minder stil dan de Continentals die er op lagen bij de proefrit. Vooral bij slecht wegdek komt er veel meer geluid uit de voortrein.
Vredestein is tegenwoordig ook echt wel een B- of zelfs C-merk geworden helaas.

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

Elhovo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Is het lastig qua inbouw? Betere vraag is eigenlijk: hoe krijg je de originele lader eruit?
Is vrij eenvoudig. Een kabeltje met een connector en verder wip je hem er zo uit. Heb die van mij al paar keer eruit gehad om te repareren zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 18-08-2026 21:17 ]

• Elhovo
Phusebox schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:17:
[...]

Is vrij eenvoudig. Een kabeltje met een connector en verder wip je hem er zo uit. Heb die van mij al paar keer eruit gehad om te repareren zelf.
Ik ben altijd vreselijk bang dat ik iets beschadig. Maar dus een schroevendraaier eronder en omhoog wippen?

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

Elhovo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Ik ben altijd vreselijk bang dat ik iets beschadig. Maar dus een schroevendraaier eronder en omhoog wippen?
Ik heb van die kunststof tools er voor maar met een schroevendraaier kan ook als je het voorzichtig doet. Staat ook vast wel een video op YouTube.

• markruys
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-08 22:35
In de huls waarin je de afneembare trekhaak steekt hoort een plastic kapje (afsluitdop, afdekkap).

Ik ben die kwijt, weet iemand of die nog ergens te bestellen is? Kia heeft hem in ieder geval niet in de webshop staan.

• Tomba

Tomba

Elhovo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

Geen idee want heb m nog niet maar als je op de 'Click here for installation instruction' link had geklikt had je deze gevonden:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0822/0305/0209/files/Installation_Instructions_39989ed6-0130-4d84-89a0-45c55cbd07ad.pdf?v=1777780019

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 06:35
Phusebox schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

Zie wel dat ze net zo duur zijn als Michelin en stuk duurder dan Pirelli.

Garages hier in de buurt zijn helemaal absurd. Vorig jaar een band lek gereden, moest 285 euro betalen voor 1 Michelin band.
Phuse ik heb voor 4 stuks iets van 670 betaald inclusief balanceren en montage.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

marc4547 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 06:23:
[...]

Phuse ik heb voor 4 stuks iets van 670 betaald inclusief balanceren en montage.
Banden zullen net als alles wel duurder zijn geworden.

Ik heb 4 jaar geleden om en nabij de 1200 betaald voor de set Michelin CrossClimate 2 plus monteren.

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

Tomba schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:02:
[...]

Geen idee want heb m nog niet maar als je op de 'Click here for installation instruction' link had geklikt had je deze gevonden:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0822/0305/0209/files/Installation_Instructions_39989ed6-0130-4d84-89a0-45c55cbd07ad.pdf?v=1777780019
Dat ding zit met tape vast? Waarom hebben ze niet gewoon diezelfde uitsparingen gebruikt als de originele lader.

Overigens is mijn lader compleet anders dan die in de handleiding.

• Elhovo
Tomba schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:02:
[...]

Mmm, zie dat de bovenkant van hard plastic is. Dat gaat vlgs mij vreselijk rammelen als de telefoon erop ligt.

• Bitaktus19
Elhovo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:46:
[...]

Mmm, zie dat de bovenkant van hard plastic is. Dat gaat vlgs mij vreselijk rammelen als de telefoon erop ligt.
Zou er geen magneet in zitten?

Ben wel benieuwd of hij nog werkt als je de originele rubberen mat er weer tussen legt.

• Bitaktus19
Ben benieuwd wat dat doet.. kan me niet voorstellen dat het voldoende is, maar laat me graag verbeteren. :)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:47
markruys schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:35:
In de huls waarin je de afneembare trekhaak steekt hoort een plastic kapje (afsluitdop, afdekkap).

Ik ben die kwijt, weet iemand of die nog ergens te bestellen is? Kia heeft hem in ieder geval niet in de webshop staan.
Misschien even de dealer bellen? Of bij een auto onderdelenshop langs gaan?
Op internet zie ik deze afdekdoppen wel te koop staan. Die van Westfalia lijkt er op maar ik weet niet of deze daadwerkelijk past.

• Tomba

Tomba

Elhovo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:46:
[...]

Heeft gewoon MagSafe dus dat zal meevallen. Op Reddit is men zeer positief (dat was ook de reden dat ik het aandurfde)

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2jc5eNvX_dzZJhJ-HUB3gNYjBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htaMWCyKVLmFGe3ZC0WR77T3.jpg?f=fotoalbum_largeDie laadcurve van de EV6 blijft toch echt wel heel leuk. Je komt aan, plugt in en bent weer vertrokken terwijl de auto’s die er voor je stonden er nog steeds staan :-)

Vraag me soms wel af wat de best behoorlijke temperatuurverschillen (36 min, 52 max, dus delta van 16 graden..) doen met de levensduur van de celllen… maar goed ook dat hoort er bij lijkt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neqw4ONynpMeFr2Kv8x9mwM-QR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lr8d835Ds6Ku2NxtVj1hYqS8.png?f=fotoalbum_large

• Franciesco
Inderdaad, ook anno 2026 hoeft de EV6 zich niet te schamen voor zijn laadsnelheid en laadcurve.

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:03
Ik heb de optie om vrijdag een Kia Ev6 Gt line ex lease over te nemen voor 23500 euro. Hij heeft 190k kms op de teller en een Soh Aviloo van 93,6 procent. Als ik het vergelijk met het aanbod op marktplaats en de rest van internet dan is dat volgens mij een goede deal. Zijn er mensen met ervaringen van een tweedehands Ev6 of nog zaken waar ik op moet letten? Hij is dealer onderhouden uiteraard.

Hij heeft redelijk wat km gereden maar zou nog makkelijk veel kms mee moeten kunnen van wat ik begrijp. Ik ben van plan om hem ongeveer een jaar of 6 te gaan gebruiken voor woon werk en privé gebruik.

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-08 08:17
@Thejman1989 Ik heb in april een EV6 Air 58kwh met toen 185000km bij een dealer gekocht (gevonden via autoscout24). Het enige waar ik nu spijt van heb is dat ik niet wat meer heb uitgegeven voor het grotere batterijpakket en stoelventilatie (stoelverwarming en stuurverwarming zitten er wel in, maar ik haat die opties als ze per ongeluk aangezet worden, Vreselijke features.)

Er was 1 issue, een 3-weg klep in het koelsysteem voor het battery-pack. Die is onder garantie vervangen, maar door de hoge km stand betekent dat dat 60% betaald wordt voor het onderdeel. En dat onderdeel (een klein ding, half plastic, half metaal) was dus €1350!

Behalve dat alles perfect. Net vakantie gehad met 3500km gereden door 40 graden. Laden grotendeels probleemloos. Ik heb een aviloo test gedaan en kwam ook op 93%. Inmiddels 195500km op de teller.

Ik heb €18500 betaald. Als de GT line €23500 is voor het grotere batterypack, dan is dat zeker een goede deal. Als je er niet voor gaat, dan heb ik misschien nog wel interesse om in te ruilen als het voor een goede prijs kan :)

• Franciesco
Franciesco schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:39:
Heeft iemand hier de Variocage double S hondenbench?
Volgens de website van Mimsafe moet hij in de EV6 passen. Maar praktijk ervaring is natuurlijk altijd prettig om te lezen.
Om antwoord te geven op mijn eigen vraag: ja, de Variocage double S past in de EV6 :)
Wellicht hebben anderen wat aan deze info.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3c1Q-o3FWi8vfL60E60P7cAzLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UokBTSGLzx2c317fIfnS9lMU.jpg?f=fotoalbum_large

(op de foto is de bench nog niet op de voor de EV6 maximaal uitgeschoven diepte ingesteld)

• GerkeP

GerkeP

Kia Connect blijft hier in onze regio een drama met Vodafone.
Inmiddels heeft BYD het wel begrepen en heb ik daar de mogelijkheid om een eigen simkaart te plaatsen en alle functionaliteiten te gebruiken.
Kia geeft aan dat ze daar niets mee gaan doen.
Dus nu maar gaan proefrijden in de BYD Seal, eens kijken of dat een mooie vervanger gaat worden voor de EV6.
Jammer dat ze zo koppig zijn bij Kia, ik zeur niet, ik zeik niet, maar 80% van de tijd niet de beschikking hebben over de functionaliteit die ze aanbieden, is gewoon ruk.

GerkeP

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

GerkeP schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:25:
Inmiddels heeft BYD het wel begrepen en heb ik daar de mogelijkheid om een eigen simkaart te plaatsen en alle functionaliteiten te gebruiken.
Dus nu maar gaan proefrijden in de BYD Seal, eens kijken of dat een mooie vervanger gaat worden voor de EV6.
Jammer dat ze zo koppig zijn bij Kia, ik zeur niet, ik zeik niet, maar 80% van de tijd niet de beschikking hebben over de functionaliteit die ze aanbieden, is gewoon ruk.
De functionaliteit an sich is al ruk, naar mijn idee, dus dan mis je slechts 80% van ruk functionaliteit. 😅

• GerkeP

GerkeP

Phusebox schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

De functionaliteit an sich is al ruk, naar mijn idee, dus dan mis je slechts 80% van ruk functionaliteit. 😅
Als het werkt is er niets aan de hand en is het ok, dus dat valt wel mee.
Ellende is gewoon dat Vodafone, Orange, KPN en alles wat daar op leunt hier niet of nauwelijks werkt.
Odido is de enige waar we hier wel fatsoenlijk mee kunnen werken.
En ik betaal liever dan een eigen sim met databundel dan dat ik moet betalen voor iets wat niet werkt.

GerkeP

• Elhovo
GerkeP schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Als het werkt is er niets aan de hand en is het ok, dus dat valt wel mee.
Ellende is gewoon dat Vodafone, Orange, KPN en alles wat daar op leunt hier niet of nauwelijks werkt.
Odido is de enige waar we hier wel fatsoenlijk mee kunnen werken.
En ik betaal liever dan een eigen sim met databundel dan dat ik moet betalen voor iets wat niet werkt.
Ik begrijp niet waarom ze niet de mogelijkheid bieden om via wifi te verbinden. Zou de mogelijkheid bieden voor prijs differentiatie ook nog: OTA via 5G kost 40 euro per jaar, via wifi 25.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21
GerkeP schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 13:25:
Kun je niet gewoon zelf de Vodafone simkaart eruit halen en vervangen voor een eigen simkaart? Of werkt het dan allemaal niet meer? Misschien kun je eens googlen of er meer mensen zijn die dit gedaan hebben?
Het lijkt mij nogal een dure grap om de auto in te ruilen omdat de Kia Connect in jouw regio geen goede verbinding heeft.

• GerkeP

GerkeP

Sonicfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Kun je niet gewoon zelf de Vodafone simkaart eruit halen en vervangen voor een eigen simkaart? Of werkt het dan allemaal niet meer? Misschien kun je eens googlen of er meer mensen zijn die dit gedaan hebben?
Het lijkt mij nogal een dure grap om de auto in te ruilen omdat de Kia Connect in jouw regio geen goede verbinding heeft.
Dat werkt dus niet............
Ik ruil de auto niet in, ik moet deze binnenkort weer inleveren omdat ik aan de kilometers zit.
En met dit soort geneuzel en kortzichtigheid van een importeur ga ik natuurlijk kijken naar iets anders.
Prive hebben we nu een BYD Dolphin Surf, stuk kleiner, maar best bijzonder dat ik met mijn ruim 2 meter daar ook prima in kan zitten. Fijne auto, standaard voorzien van alle luxe en zelfs een warmtepomp. Die BYD heeft met een 17 kW kleiner accupakket een beter rijbereik dan de EV6.
Dus ik ga gewoon kijken naar een BYD Seal of Sealion.

Dat we de BYD Dolphin Surf hebben gekocht was ook niet de bedoeling, we wilden een Kia EV2, maar ook dat was een lastig iets, geen garanties over een levertijd, vaag gediscussieer over de inruil van onze Yaris Hybride en vanwege de levertijden geen vaste inruil willen afspreken.....
Al met al prima tevreden met de EV6, maar niet met de logheid en onduidelijkheden van Kia Nederland 😉

GerkeP

• Sonicfreak
GerkeP schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Ik ruil de auto niet in, ik moet deze binnenkort weer inleveren omdat ik aan de kilometers zit.
En met dit soort geneuzel en kortzichtigheid van een importeur ga ik natuurlijk kijken naar iets anders.
Prive hebben we nu een BYD Dolphin Surf, stuk kleiner, maar best bijzonder dat ik met mijn ruim 2 meter daar ook prima in kan zitten. Fijne auto, standaard voorzien van alle luxe en zelfs een warmtepomp. Die BYD heeft met een 17 kW kleiner accupakket een beter rijbereik dan de EV6.

Dat we de BYD Dolphin Surf hebben gekocht was ook niet de bedoeling, we wilden een Kia EV2, maar ook dat was een lastig iets, geen garanties over een levertijd, vaag gediscussieer over de inruil van onze Yaris Hybride en vanwege de levertijden geen vaste inruil willen afspreken.....
Al met al prima tevreden met de EV6, maar niet met de logheid en onduidelijkheden van Kia Nederland 😉
Ik begrijp het. Ik dacht even dat je de auto privé gekocht had, maar het is dus een (private?) leaseauto. Dan is je punt inderdaad logisch.

Toevallig zat ik zelf ook naar een Kia EV2 te kijken vanwege V2H, maar dat is nog niet mogelijk helaas. Alleen V2G zal waarschijnlijk binnenkort mogelijk zijn. Er is op dit moment een pilot met een selecte groep EV9 rijders.

• GerkeP

GerkeP

Gewoon zakelijke lease, ik rijd 70K per jaar 😉
In oktober is de auto 2 jaar en staat de 140K er ongeveer op

GerkeP

• Sonicfreak
GerkeP schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:00:
Gewoon zakelijke lease, ik rijd 70K per jaar 😉
In oktober is de auto 2 jaar en staat de 140K er ongeveer op
Zo, dan rijd je behoorlijk veel. ;)
Ik rijd meestal de leasetijd van 5 jaar uit voordat ik aan de kilometers zit. Ik heb ook zakelijke lease.

• Phusebox

Phusebox

Karmakeizer Azijnpissen

GerkeP schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Herkenbaar. Kia Nederland is gewoon een lompe trage stugge organisatie en veel dealers volgen dat voorbeeld. Bij mij is het ook eens Kia maar na deze voorlopig niet meer.

• GerkeP

GerkeP

Sonicfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

Zo, dan rijd je behoorlijk veel. ;)
Ik rijd meestal de leasetijd van 5 jaar uit voordat ik aan de kilometers zit. Ik heb ook zakelijke lease.
Tja, woon-werk is al 400 kilometer totaal, dan nog een keer naar een klant toe in de week, waar ik ook 600 kilometer aantik.
Privekilometers ook zo'n 400 kilometer per week.
Dan gaat het hard 😁
Maar we wonen natuurlijk fantastisch hier in Friesland, blij dat ik weer vertrokken ben uit de Randstad

[ Voor 11% gewijzigd door GerkeP op 21-08-2026 13:44 ]

GerkeP

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:03
@mediumdry bedankt voor je reactie, dat heeft me wel geholpen! Ik heb hem uiteindelijk zelf meegenomen en het rijd echt heerlijk dus wel blij mee tot zover! Wel wat steenslag maar had al gezien dat ze hier niet zo goed tegen beschermd zijn. Uiteindelijk vind ik de ervaring aan de binnenkant ook het belangrijkst.

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 20:00
Ik heb het al eerder hier gemeld, maar sinds een aantal maanden is de GPS positie van mijn auto onbetrouwbaar. Het kan zelfs meer dan een kilometer afwijken van mijn werkelijke positie. De afwijking is ook niet constant, waardoor de navigatie continue aan het herberekenen is. Daardoor is dus de hele navigatie onbruikbaar.

Ook als ik mijn telefoon via CarPlay gebruik, neemt deze de GPS positie over van de auto, waardoor ik dus ook niet via CarPlay kan navigeren. Mijn telefoon los gebruiken kan wel, maar ik heb geen telefoonhouder in de auto (was voorheen niet nodig).

Ik heb gisteren een video gemaakt tijdens de terugreis van vakantie een video gemaakt van het probleem: YouTube: 23 August 2026

Het gekke is dat tijdens de laatste twee uur van dit rit de navigatie zonder problemen heeft gewerkt.

Ik heb ook al eens gegoogled op dit probleem en toen kwam ik een Kia forum topic tegen waarin meer mensen dit probleem hadden en voor hen leek de oplossing om de accu een korte tijd te ontkoppelen. Dat heb ik voor de vakantie ook geprobeerd, maar heeft dus duidelijk het probleem niet opgelost.

ik heb dit probleem voor de vakantie bij de Van Mossel garage gemeld om tijdens een onderhoudsbeurt naar te kijken, maar ze hebben niet meer gedaan dan een infotainment update. Ik vraag me af of het zin heeft om naar een andere garage te gaan?

Herkent iemand dit probleem?

Xbox Live: Chevalric

• Hobbit13
Hoeveel satellieten ziet ie als de locatie niet klopt? Zou in ‘GPS info’ te zien moeten zijn volgens Google AI.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad bij mijn vorige auto, daar had het te maken met matige ontvangst, antenne zat daar in de kofferklep, en de kabel er naar toe kon kennelijk niet zo goed tegen het buigen. (DS5, geen EV6!)

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-08 20:00
Hobbit13 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:28:
Hoeveel satellieten ziet ie als de locatie niet klopt? Zou in ‘GPS info’ te zien moeten zijn volgens Google AI.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad bij mijn vorige auto, daar had het te maken met matige ontvangst, antenne zat daar in de kofferklep, en de kabel er naar toe kon kennelijk niet zo goed tegen het buigen. (DS5, geen EV6!)
Ruim genoeg voor positiebepaling, een stuk of 10-12.

Xbox Live: Chevalric

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:26
Chevalric schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Ruim genoeg voor positiebepaling, een stuk of 10-12.
Misschien is een software update te doen? Ik weet niet of dit binnen de infotainment update valt (zelf te doen), of dat de KIA garage gewoon ff alle updates moet uitvoeren die er zijn. (Mogen ze sowieso doen 👍)
In mijn telefoon kan ik namelijk de A-GPS downloaden, misschien zit die ook ergens in z'n update.
Baat het niet, dan...

[ Voor 5% gewijzigd door cruysen op 24-08-2026 03:13 ]

• Elhovo
cruysen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 03:12:
[...]

Misschien is een software update te doen? Ik weet niet of dit binnen de infotainment update valt (zelf te doen), of dat de KIA garage gewoon ff alle updates moet uitvoeren die er zijn. (Mogen ze sowieso doen 👍)
In mijn telefoon kan ik namelijk de A-GPS downloaden, misschien zit die ook ergens in z'n update.
Baat het niet, dan...
Kan ook zijn dat de GPS chip een beetje ziek is. Er worden enorm veel berekeningen in zo'n chip uitgevoerd om de positie nauwkeurig te bepalen. Als er ergens een bitje is omgevallen dan betekent dat meteen dat de positie volledig fout wordt bepaald.

Of idd een fout in de bekabeling. Ook al ziet-ie de satellieten, als er ruis in het signaal zit kan dat ook leiden tot fouten.

Iig moet de dealer dit serieus nemen.

• Bogey555
  • Laatst online: 29-08 13:12
Net weer een berichtje gehad van de garage voor een terugroep actie. Dit keer: 260224 EV6(CV) 3-Way Valve Replacement Work Procedure.

Volgens Google: The Kia EV6 (CV) 3-way water control valve replacement procedure addresses high-voltage battery cooling system voltage deviations (such as DTC U112800) or coolant leaks. Because it involves high-voltage architecture and electronic coolant vacuum bleeding, this procedure must be performed by certified technicians using specialized dealer equipment.

• cruysen
Bogey555 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:34:
Net weer een berichtje gehad van de garage voor een terugroep actie. Dit keer: 260224 EV6(CV) 3-Way Valve Replacement Work Procedure.

Volgens Google: The Kia EV6 (CV) 3-way water control valve replacement procedure addresses high-voltage battery cooling system voltage deviations (such as DTC U112800) or coolant leaks. Because it involves high-voltage architecture and electronic coolant vacuum bleeding, this procedure must be performed by certified technicians using specialized dealer equipment.
FF op google gezocht, kwam op deze site terecht: https://dot.report/bulletins/11027618
Hier is ook een link naar een pdf met de instructie.

Affected vehicles: 2025 KIA EV6
Related DTCs: U1128
Production Date Range EV6 (CV1a) August 21, 2024, and July 7, 2025

[ Voor 9% gewijzigd door cruysen op 24-08-2026 16:54 ]

• mediumdry
het lijkt precies dat onderdeel te zijn dat net bij mijn 2022 EV6 vervangen is... zal wel toeval zijn, maar toch...

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-08 10:40

Vorige week bij een onderhoud nagekeken bij mij en over 3 weken een afspraak voor vervanging, zaten blijkbaar ijzerschilfers in(60k km)

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Bogey555
cruysen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

FF op google gezocht, kwam op deze site terecht: https://dot.report/bulletins/11027618

Wel een beetje bizar. Ze spreken van modeljaar 25 tot Juli ofzo en dan was de mijne nog niet besteld. Ik wou specifiek modeljaar 26 voor de mogelijkheid om een extra camera voor de achteruitkijkspiegel te hebben als optie.

• cruysen
Bogey555 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:27:
[...]

Wel een beetje bizar. Ze spreken van modeljaar 25 tot Juli ofzo en dan was de mijne nog niet besteld. Ik wou specifiek modeljaar 26 voor de mogelijkheid om een extra camera voor de achteruitkijkspiegel te hebben als optie.
Ik kwam deze link toevallig tegen omdat deze de juiste beschrijving had. Zag dat deze ook al in januari dit jaar gegeven was. Het kan zijn dat er een nieuwe terugroep is van andere productie datums. 🤔 Dus pin mij er niet op vast welk terugroepactie dit nu is.

Maar Heb je de optie voor een extra camera? Zit die er op?
Ik heb een dashcam in mijn middenspiegel, die heeft ook een 2e camera achter de achteruit.
Zou mooi zijn als zoiets standaard is ingebouwd. (Toch beter zicht als ik een aanhanger erachter heb. Die kijkt namelijk over de aanhanger heen.)

• Bogey555
cruysen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:40:
[...]

Ik kwam deze link toevallig tegen omdat deze de juiste beschrijving had. Zag dat deze ook al in januari dit jaar gegeven was. Het kan zijn dat er een nieuwe terugroep is van andere productie datums. 🤔 Dus pin mij er niet op vast welk terugroepactie dit nu is.

Maar Heb je de optie voor een extra camera? Zit die er op?
Ik heb een dashcam in mijn middenspiegel, die heeft ook een 2e camera achter de achteruit.
Zou mooi zijn als zoiets standaard is ingebouwd. (Toch beter zicht als ik een aanhanger erachter heb. Die kijkt namelijk over de aanhanger heen.)
Ja op modeljaar 26 kon ik de camera nemen. Zit binnen bovenaan de achterruit en als ik een knop verzet op de spiegel switched hij van normaal spiegelglas naar camera. Ik wou die optie omdat ik een dashcam wil installeren en dan kan die camera achteraan al dienen zonder kabels trekken.
edit:
dit was de optie: Achteruitkijkspiegel - Electrochromatisch, met 'Full Display' Achteruitkijkcamera

[ Voor 6% gewijzigd door Bogey555 op 24-08-2026 20:33 ]

• Bram_GT
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:35
cruysen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:50:
[...]

Volgens die instructie gebeurt er niet veel zolang de MIL (malfunction indicator light) niet brandt en indien er een lichtje brandt sta je zelf sowieso ook wel bij de dealer lijkt me.
  • Vehicle in --> MIL brandt niet --> vehicle out
  • Vehicle in --> MIL brandt --> Diagnostics trouble code (DTC) U112800 in logs aangetroffen dus ooit een spanningsstoring in de 3-way klep opgetreden? --> Zoja dan klep vervangen, zonee dan verder onderzoek --> vehicle out

• Bogey555
Bram_GT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

Volgens die instructie gebeurt er niet veel zolang de MIL (malfunction indicator light) niet brandt en indien er een lichtje brandt sta je zelf sowieso ook wel bij de dealer lijkt me.
  • Vehicle in --> MIL brandt niet --> vehicle out
  • Vehicle in --> MIL brandt --> Diagnostics trouble code (DTC) U112800 in logs aangetroffen dus ooit een spanningsstoring in de 3-way klep opgetreden? --> Zoja dan klep vervangen, zonee dan verder onderzoek --> vehicle out
Ik weet niet van wanneer jouw GT is maar ik was recent geweest voor een terugroepactie van de fysieke knoppen van de middenconsole. De garage belde mij vandaag om te zeggen dat ze bij de garantie aanvraag bij KIA ook deze terugroepactie kregen voor mijn GT. Misschien nu wel preventief voor een mogelijke storing.

• Bram_GT
Bogey555 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

Ik weet niet van wanneer jouw GT is maar ik was recent geweest voor een terugroepactie van de fysieke knoppen van de middenconsole. De garage belde mij vandaag om te zeggen dat ze bij de garantie aanvraag bij KIA ook deze terugroepactie kregen voor mijn GT. Misschien nu wel preventief voor een mogelijke storing.
GT staat voor Gathering Tweakers.
Ik rijd zelf geen GT of GT-line uitvoering maar toch heel blij toen ik recent tijdens het snelladen even een piekvermogen van 262KW op het display zag verschijnen. 8)

Toevallig vandaag een afspraak gemaakt voor later deze week omdat de boordcomputer aangeeft dat de wagen al op onderhoud moet na 15.000km. Garage gaf aan dat dit 2 jaarlijks of 30.000km hoort te zijn en wil melding resetten en boordcomputer correct instellen.
Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Tevens aangegeven dat de aanraaktoetsen voor de stoelventilatie/verwarming nooit echt goed gefunctioneerd hebben en nu bijna dood lijken. Gelukkig is de spraakbediening er nog.
Op de voorlopige work order die ik ontving staan naast mijn probleem 3 terugroepacties vermeld met vermelding 'GK' (=geen kost?):
  • switch vloerconsole (dat lijkt heel erg in de richting van mijn probleem met die toetsen te wijzen)
  • software update in verband met de ICCU
  • de eerder vermeldde check van de 3-way valve voor de koelvloeistof van de HV accu
Op m'n vorige EV6 zaten nog de echte toetsen voor de zetelverwarming i.p.v. de huidige aanraaktoetsen en ik vond die eigenlijk veel handiger want ze waren eenvoudig blindelings te bedienen.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 08:00

TGEN

Hmmmx_

Bram_GT schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:58:
[...]

Nee, da's GoT.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Bogey555
[...]

Ik rijd zelf geen GT of GT-line uitvoering maar toch heel blij toen ik recent tijdens het snelladen even een piekvermogen van 262KW op het display zag verschijnen. 8)

Toevallig vandaag een afspraak gemaakt voor later deze week omdat de boordcomputer aangeeft dat de wagen al op onderhoud moet na 15.000km. Garage gaf aan dat dit 2 jaarlijks of 30.000km hoort te zijn en wil melding resetten en boordcomputer correct instellen.

Tevens aangegeven dat de aanraaktoetsen voor de stoelventilatie/verwarming nooit echt goed gefunctioneerd hebben en nu bijna dood lijken. Gelukkig is de spraakbediening er nog.
Op de voorlopige work order die ik ontving staan naast mijn probleem 3 terugroepacties vermeld met vermelding 'GK' (=geen kost?):
  • switch vloerconsole (dat lijkt heel erg in de richting van mijn probleem met die toetsen te wijzen)
  • de eerder vermeldde check van de 3-way valve voor de koelvloeistof van de HV accu
Op m'n vorige EV6 zaten nog de echte toetsen voor de zetelverwarming i.p.v. de huidige aanraaktoetsen en ik vond die eigenlijk veel handiger want ze waren eenvoudig blindelings te bedienen.
Ah lol dat had ik verkeerd begrepen :)

Inderdaad die eerste is voor de middenconsole toetsen. Bij mij werkte ze perfect maar zijn toch vervangen. Blijkbaar veel mensen met problemen. En idd de echte toetsen waren beter maar spijtig genoeg krijg je terug diezelfde... hopelijk wel beter werkende :)

Nummer 2 heb ik ook gehad en blijkbaar gaan ze die valve bij mij vervangen op mijn volgende afspraak. Zou best enkel een controle kunnen zijn.

Die 15k kunnen ze idd veranderen naar 30k. Ik ging met de vorige preventief elk jaar en ga dat met deze ook doen. Vermits ik maar rond de 10k per jaar doe kom ik dus niet aan die melding :)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Voor welke jaren was dit dan van toepassing?
Ik heb nog een pre facelift model en ook daar zaten die (slecht geplaatste) sensoren voor de stoelverwarming en -koeling al op.
De toetsen an sich (hier werken ze nog altijd prima, eigenlijk "te goed") zijn niet zozeer een probleem maar de locatie (waarbij je ze onvrijwillig activeert wanneer je iets op het dashboard erboven wil bedienen).

Hier trouwens ook onderhoud elke 15K of minstens één keer per jaar (privé geen verplichting maar vanuit de lease wel om volledige garantie te behouden).
Ben ik niet rouwig om want is er met meer regelmaat een update (niet dat ik daar in de paraktijk al veel van gemerkt heb maar soit).

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 09:21 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-08 14:03

Woon je in België?
IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:20:
Hier trouwens ook onderhoud elke 15K of minstens één keer per jaar (privé geen verplichting maar vanuit de lease wel om volledige garantie te behouden).
Ben ik niet rouwig om want is er met meer regelmaat een update (niet dat ik daar in de paraktijk al veel van gemerkt heb maar soit).
Ik woon in België en heb over de onderhoudsinterval al eens een gesprek gehad met de service manager van Kia Kempen Zuid (waar ik overigens uitstekend werd geholpen). Hoewel de onderhoudsinterval officieel 2 jaar en 30.000km is, geeft Kia België maar één jaar pechhulp na een onderhoudsbeurt. De dealer had blijkbaar ook al eens bij de Belgische importeur aangekaart dat dat onlogisch en onhandig is. Toch gaven ze ook aan dat ze het liefst ook de EVs ook elk jaar en elke 15.000km zien voor een inspectie en dan ook de pechhulp weer verlengen voor een jaar. Zo'n extra (onnodige) beurt zou 150 euro kosten.

Nu snap ik dat extra inspecties altijd goed zijn, maar toch ruikt het behoorlijk naar geldklopperij. Als de fabrikant een interval van 2 jaar en 30.000km voldoende acht dan zou de nationale importeur dat moeten volgen. Zo'n kortere interval levert me vooral extra werk en extra kosten op.

• IvoB2
  • Niet online
Ja, Vlaanderen ligt in België. :)
Ik woon in België en heb over de onderhoudsinterval al eens een gesprek gehad met de service manager van Kia Kempen Zuid (waar ik overigens uitstekend werd geholpen). Hoewel de onderhoudsinterval officieel 2 jaar en 30.000km is, geeft Kia België maar één jaar pechhulp na een onderhoudsbeurt. De dealer had blijkbaar ook al eens bij de Belgische importeur aangekaart dat dat onlogisch en onhandig is. Toch gaven ze ook aan dat ze het liefst ook de EVs ook elk jaar en elke 15.000km zien voor een inspectie en dan ook de pechhulp weer verlengen voor een jaar. Zo'n extra (onnodige) beurt zou 150 euro kosten.

Nu snap ik dat extra inspecties altijd goed zijn, maar toch ruikt het behoorlijk naar geldklopperij. Als de fabrikant een interval van 2 jaar en 30.000km voldoende acht dan zou de nationale importeur dat moeten volgen. Zo'n kortere interval levert me vooral extra werk en extra kosten op.
Ik maak geen gebruik van de KIA pechhulp.
Standaard is het onderhoudsinterval in België ook 30K/2 jaar.
Wanneer je het alleen om het jaar/15K doet om gebruik te kunnen maken van de KIA pechhulp (tegen een extra kost van 150€) dan kan je toch beter uitkijken naar een goedkopere bijstandsverzekering bij pech?

Mee eens dat je als privé rijder liever die 150 € in je zak houdt (hier kosten de onderhoudsbeurten doorgaans ook geen 150€, de laagste prijs voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt bedroeg 78 €) dan kan dat gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 25-08-2026 10:25 ]

• Tomba

Tomba

Als Ik hier kijk gaat het om:
certain 2024-2026MY EV6 (CV, CVa) vehicles produced from August 07, 2023 through June 18, 2026.

[ Voor 7% gewijzigd door Tomba op 25-08-2026 10:31 ]

• Bogey555
roel-online schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Woon je in België?

[...]

Ja in België lijkt dat dan wel de norm te zijn want in mijn garage zeiden precies hetzelfde. Ik heb meestal een lange periode verlof tijdens de kerstvakantie dus ik plan dat ruim op voorhand in tijdens die periode. Als ik zo online kijk voor een pechhulp service die ongeveer diezelfde voorwaarden heeft als KIA assistance dan kost dat ook een pak. Net eens bij Touring gekeken en kom op 224 Euro.

• cruysen
Mijn garage kwam er jaren geleden ook achter dat de kiw elk jaar verlengt moet worden. Maar de auto om de 2 jaar. Destijds had ik ze gebeld. Ze hebben toen gewoon een onderhoudsbeurt doorgeven en zodoende de kiw verlengt. Maar als het goed is dat nu bij Kia ook duidelijk. (Wij dan wel in Nederland)

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:38
Even aan het kijken om een EV aan te kopen en mijn oog viel op een Kia EV6. Ik heb 2 interessante advertenties gevonden zijnde :
  • KIA EV6 - 77.4kwh RWD - 2023 - 40 000km @ 32 500 euro (particulier)
  • KIA EV6 58.0 kwh - 2024 - 10 000 km @29 000 euro (particulier)
Zijn deze interessant? Zaken waar ik op moet latten bij deze wagens? ik ben een echte leek.

• mediumdry
@Fluffybeast hebben allebei lage km stand en zijn interessant, maar ik zou voor de 77.4kwh versie gaan. Ik heb een 58kwh versie en het enige dat ik zou veranderen is het batterypack. Zeker als je tot 80% laadt op lange ritten komen de stops redelijk snel achter elkaar, dus als je 3 uur tussen stops wilt rijden, dan is de grotere range erg fijn.

Er zijn een hoop plekken waar je een aankoopkeuring kan doen of anders een aviloo SOH check (maar daar moet je best een stuk voor rijden, meer dan een testrit, dus dat is misschien niet mogelijk).

Er zijn een paar kleine dingetjes die voorkomen, maar eigenlijk niets onoverkomelijks, ten minste niet voor mij. Het enige is dat de vering behoorlijk hard is, maar ik kom vanuit citroen en renault, die gewoon erg comfortabel zijn.

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 10:55

henri8096

BIM is not a software!

Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:51:
Even aan het kijken om een EV aan te kopen en mijn oog viel op een Kia EV6. Ik heb 2 interessante advertenties gevonden zijnde :
Zijn deze interessant? Zaken waar ik op moet latten bij deze wagens? ik ben een echte leek.
Hebben ze allebei hetzelfde uitrustingsniveau? (air, edition, edition advanced, plus, plus advanced?)

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• bokkie72
  • Laatst online: 21:48
Let erop dat ze nog in aanmerking komen voor de 7 jaar garantie. Dwz op tijd onderhoud hebben gehad bij Kia dealer binnen de termijn en kilometers.

• Fiorano
  • Laatst online: 28-08 14:17
Deel dan even de advertenties, dan kunnen we eventueel meekijken.

• IwanS85
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 26-08 10:05
EV6 MY22: blijvend trage touchscreenrespons + 6–10 sec touch-freeze + grafische dubbelingen + BVM-vertraging

Heeft iemand met een vroege EV6 (MY22) vergelijkbare problemen?

Ik heb een Kia EV6 uit 2022 met softwareversie: ⁠CV_E.EUR.S5W_L.001.001.260128⁠

Ik weet dat de Gen5W-headunit vaker als relatief traag wordt ervaren en dat het scherm direct na de opstart trager kan reageren. Ik merk echter een combinatie van verschijnselen waarvan ik wil bepalen of dit onder de normale fabrieks- en technische specificaties van Kia valt, of dat er sprake is van een gebrek:

1. Touchscreen (blijvend): Het swipen en reageren van het touchscreen blijft merkbaar traag, ook nadat de auto en headunit al 15–30 minuten draaien. Het gaat dus nadrukkelijk niet alleen om de eerste seconden/minuten na de cold boot.

2. Touch-freeze bij profielbevestiging (~6–10 seconden): Bei het bevestigen van het profiel reageert het scherm incidenteel een flinke tijd helemaal niet. Na het aanraken van "Bevestigen" is er ongeveer 6 tot 10 seconden zichtbaar geen enkele overgang of reactie van het systeem te zien.

3. Grafische fout / dubbele elementen (artifacts): Tijdens het swipen komt incidenteel dubbele/overlappende tekst of grafische weergave voor, zoals "TeTelefoon" en "KaKaart" (zie bijgevoegde foto's). Dit lijkt mij een renderingbug of geheugenprobleem en iets heel anders dan alleen een trage interface.

4. BVM-vertraging (ook bij langere rit): Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer duurt het bij mijn auto meer dan één seconde voordat het BVM-camerabeeld op het instrumentencluster verschijnt. Dit blijft zo, ook na een langere rit.

Ik heb de fysieke reset via het pinhole inmiddels uitgevoerd. Daarmee is de koude opstart enigszins verbeterd, maar de andere klachten zijn niet verdwenen. Ik ben van plan nog een volledige fabrieksreset te doen, maar wil eerst graag ervaringen verzamelen.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere MY22/vroege EV6-rijders:

Blijft jullie touchscreen ook na langere tijd rijden merkbaar traag?

Komt een touch-freeze van circa 6 tot 10 seconden bij het profielscherm voor?

Heeft iemand dubbele/ghosted tekst of andere grafische renderingproblemen gezien, zoals mijn “TeTelefoon”?

Hoe snel verschijnt bij jullie het BVM-beeld na het inschakelen van de richtingaanwijzer? Is dat vrijwel direct of zit daar bij jullie ook >1 seconde tussen?

Heeft een infotainment- of software-update (of eventueel een factory reset, herprogrammering of vervanging van de headunit) deze klachten bij jou opgelost?

Ik ben benieuwd of iemand dit via de Kia-dealer heeft laten onderzoeken en wat daar als officiële diagnose of oplossing uit kwam.

Ik probeer vooral onderscheid te maken tussen:

A. de bekende/algemene Gen5W-traagheid van de EV6 binnen de normale specificaties, en

B. een afwijking/gebrek waarbij de werking niet meer voldoet aan de fabrieks- en veiligheidsspecificaties van Kia (touch-freezes, renderingbugs en vertraagde BVM).

Alle ervaringen — vooral van MY22-rijders — zijn welkom.

Bijlagen:

⁠Screenshots⁠ – Grafische overlay glitch ("TeTelefoon" / "KaKaart")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExYbhru64XVzLaCZ7Oj47xi1KRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NR8UDr6NAr9s0FRz3REfsX7A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6ISa-XCZhE6NTweOyeHO2SLFzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SPJXjHjbQhz3QapKT7wxDN8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkckG-zI0U4LCd_KnAjNACWA330=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO64XYc6r1zXtmIQz9XbFgmJ.jpg?f=fotoalbum_large

• cruysen
Ik heb een MY22. Bij mij nog geen problemen gehad zoals je beschrijft. (Neem aan dat je paperclip reset al een keer gedaan hebt.) Maar ik zou zeggen, afgaande op je fotos: gevalletje garantie.

• Elhovo
Heb een MY23 met Gen5wide. Daarvoor een MY20 e-Niro met zelfde systeem. Nooit enig probleem gehad. Dus idd, lijkt een garantie kwestie.

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:47
Voor mij als 2023 rijder ook niet herkenbaar.

• Fluffybeast
Fiorano schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Deel dan even de advertenties, dan kunnen we eventueel meekijken.
Kia 1 long range

Kia 2 kleine batterij

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-08 10:56
IwanS85 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:25:
EV6 MY22: blijvend trage touchscreenrespons + 6–10 sec touch-freeze + grafische dubbelingen + BVM-vertraging

Ik weet dat de Gen5W-headunit vaker als relatief traag wordt ervaren en dat het scherm direct na de opstart trager kan reageren. Ik merk echter een combinatie van verschijnselen waarvan ik wil bepalen of dit onder de normale fabrieks- en technische specificaties van Kia valt, of dat er sprake is van een gebrek:

1. Touchscreen (blijvend): Het swipen en reageren van het touchscreen blijft merkbaar traag, ook nadat de auto en headunit al 15–30 minuten draaien. Het gaat dus nadrukkelijk niet alleen om de eerste seconden/minuten na de cold boot.

2. Touch-freeze bij profielbevestiging (~6–10 seconden): Bei het bevestigen van het profiel reageert het scherm incidenteel een flinke tijd helemaal niet. Na het aanraken van "Bevestigen" is er ongeveer 6 tot 10 seconden zichtbaar geen enkele overgang of reactie van het systeem te zien.

3. Grafische fout / dubbele elementen (artifacts): Tijdens het swipen komt incidenteel dubbele/overlappende tekst of grafische weergave voor, zoals "TeTelefoon" en "KaKaart" (zie bijgevoegde foto's). Dit lijkt mij een renderingbug of geheugenprobleem en iets heel anders dan alleen een trage interface.

4. BVM-vertraging (ook bij langere rit): Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer duurt het bij mijn auto meer dan één seconde voordat het BVM-camerabeeld op het instrumentencluster verschijnt. Dit blijft zo, ook na een langere rit.

Ik heb de fysieke reset via het pinhole inmiddels uitgevoerd. Daarmee is de koude opstart enigszins verbeterd, maar de andere klachten zijn niet verdwenen. Ik ben van plan nog een volledige fabrieksreset te doen, maar wil eerst graag ervaringen verzamelen.

Heeft iemand dubbele/ghosted tekst of andere grafische renderingproblemen gezien, zoals mijn “TeTelefoon”?

Hoe snel verschijnt bij jullie het BVM-beeld na het inschakelen van de richtingaanwijzer? Is dat vrijwel direct of zit daar bij jullie ook >1 seconde tussen?

Heeft een infotainment- of software-update (of eventueel een factory reset, herprogrammering of vervanging van de headunit) deze klachten bij jou opgelost?

Ik ben benieuwd of iemand dit via de Kia-dealer heeft laten onderzoeken en wat daar als officiële diagnose of oplossing uit kwam.

A. de bekende/algemene Gen5W-traagheid van de EV6 binnen de normale specificaties, en

B. een afwijking/gebrek waarbij de werking niet meer voldoet aan de fabrieks- en veiligheidsspecificaties van Kia (touch-freezes, renderingbugs en vertraagde BVM).

Ik heb ook geen vergelijkbare ervaringen (MY22). Hooguit dat het beginscherm ('bevestigen') wel eens iets langer blijft staan dan je zou willen, maar meer dan 15 sec is dat nooit.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 10:55

henri8096

BIM is not a software!

Van wat ik er van begrijp is de 77kwh earth ook kwa uitrustingsniveau een stapje hoger dan de 58kwh business. In dat geval zou ik eerder voor de 77kwh versie gaan. Want mijn ervaring is hoewel je een hoop van die dingen niet echt nodig hebt kwa luxe, ze maken het gebruik en rij- plezier wel een stuk groter.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-08 09:05
@Fluffybeast het gewichtsverschil tussen de kleine en grote accu zal, mede afhankelijk van het uitrustingsniveau, ongeveer 1 trede in de houderschapsbelasting zijn, aan jou of je dat ook in je overweging wil meenemen.

Afhankelijk van hoe lang je met die auto wil blijven rijden kan dat bedrag oplopen.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-08 10:40
IwanS85 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:25:

Bijlagen:

⁠Screenshots⁠ – Grafische overlay glitch ("TeTelefoon" / "KaKaart")

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag je video op reddit, naar mijn gevoel reageert mijne ook vergelijkbaar.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Fluffybeast
Peter-036 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:09:
@Fluffybeast het gewichtsverschil tussen de kleine en grote accu zal, mede afhankelijk van het uitrustingsniveau, ongeveer 1 trede in de houderschapsbelasting zijn, aan jou of je dat ook in je overweging wil meenemen.

Afhankelijk van hoe lang je met die auto wil blijven rijden kan dat bedrag oplopen.
Ik denk dat dit iets van Nederland is? in Vlaanderen betaal je jaarlijks verkeersbelasting. Dit ligt tussen 67 en 87eur / jaar voor elektrische wagens (afh vermogen) en deze prijs ligt vastgelegd. De eerste inverkeersstelling is tevens 60euro eenmalig te betalen.

• IvoB2
  • Niet online
Met de (niet onbelangrijke) nuance dat EV's voor 1.1.2026 ingeschreven vrijgesteld blijven van verkeersbelasing (en uiteraard ook de BIV).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 11:04 ]

• Hobbit13
henri8096 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:23:
[...]

Van wat ik er van begrijp is de 77kwh earth ook kwa uitrustingsniveau een stapje hoger dan de 58kwh business. In dat geval zou ik eerder voor de 77kwh versie gaan. Want mijn ervaring is hoewel je een hoop van die dingen niet echt nodig hebt kwa luxe, ze maken het gebruik en rij- plezier wel een stuk groter.
Ik zou ook geduld hebben tot er een GT-Line uitvoering met grote accu voorbij komt in de kleur die je wilt hebben. Vaak maakt het in prijs niet superveel uit.

Als je de auto met meerdere bestuurders gebruikt, is de elektrische stoelverstelling ideaal. En als je éénmaal gewend bent aan een heads-up display, wil je ook niet meer zonder wat mij betreft!

Zoals al aangegeven,ééntje met duidelijke onderhoudshistorie, zodat de Kia garantie nog geldig is (liefst gewoon dealeronderhouden, scheelt discussie). En als de range wat afneemt door ouderdom, wordt dat met de kleine accu eerder een probleem dan met de grote natuurlijk.

• IvoB2
  • Niet online
Hobbit13 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:14:
[...]

Ik zou ook geduld hebben tot er een GT-Line uitvoering met grote accu voorbij komt in de kleur die je wilt hebben. Vaak maakt het in prijs niet superveel uit.

Als je de auto met meerdere bestuurders gebruikt, is de elektrische stoelverstelling ideaal. En als je éénmaal gewend bent aan een heads-up display, wil je ook niet meer zonder wat mij betreft!
Aan stoelverwarming, stuurverwarming en voorkeurinstellingen* voor de bestuurdersstoel (zeker wanneer de bestuurders schelen in lengte) ben ik inmiddels wel gewend geraakt en zou ik - als het betaalbaar blijft - in een eventuele opvolger ook nog meenemen.
Maar de twee laatste EV's hadden hier een HU en als ik iets zou kunnen missen dan is het dat wel (en ik ben dan nog de enige die er af en toe gebruik van maakt).

*Dat wordt in de EV6 weer deels tenietgedaan door de wel zeer trage opstart van het infotainment systeem. Je kan de stoelinstelling immers alleen maar wijzigen vanuit stilstand.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-08 14:03
IvoB2 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Ja, Vlaanderen ligt in België. :)
De vraag was dan ook voor Bram_GT bedoeld ;-) Bij Bram vermoedde ik het aan zijn woordkeuze en bij jou was het al duidelijk met je signature.
Wanneer je het alleen om het jaar/15K doet om gebruik te kunnen maken van de KIA pechhulp (tegen een extra kost van 150€) dan kan je toch beter uitkijken naar een goedkopere bijstandsverzekering bij pech?
Bogey555 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:39:
[...]

Ja in België lijkt dat dan wel de norm te zijn want in mijn garage zeiden precies hetzelfde. Ik heb meestal een lange periode verlof tijdens de kerstvakantie dus ik plan dat ruim op voorhand in tijdens die periode. Als ik zo online kijk voor een pechhulp service die ongeveer diezelfde voorwaarden heeft als KIA assistance dan kost dat ook een pak. Net eens bij Touring gekeken en kom op 224 Euro.
Ja, ik vond pechhulp ook verrassend duur in België! Bij de autoverzekering in is het misschien goedkoper.
Mee eens dat je als privé rijder liever die 150 € in je zak houdt (hier kosten de onderhoudsbeurten doorgaans ook geen 150€, de laagste prijs voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt bedroeg 78 €) dan kan dat gewoon.
78 euro? Hoe dan? Ik heb in dit topic wel meer hele gunstige prijzen voor onderhoud in België voorbij zien komen maar toen ik bij een paar Belgische dealers informeerde voor een normale onderhoudsbeurt (en dus niet de speciale kleine Belgische pechhulp beurt) kreeg ik overal een bedrag dat niet echt lager lag dan Nederland.

Uit m'n notities, prijsopgaves voor de derde beurt (90.000km) incl BTW, excl leenauto:
Kia Turnhout: 420 euro excl leenauto
Kia Kempen Zuid (Geel): 350 euro
Felix Brecht (Citroen dealer maar Kia servicepunt): 388 euro

De Kia dealers in Nederland zijn net zo dichtbij (en meer op de dagelijkse routes) maar pechhulp was niet mogelijk zonder Nederlands kenteken dus dan maar het onderhoud in België.

• IvoB2
  • Niet online
roel-online schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:53:
ik vond pechhulp ook verrassend duur in België! Bij de autoverzekering in is het misschien goedkoper.
Tja wat is duur?
Door een willekeurige verzekeraar aan te klikken kwam ik voor één vtg op 131,5 € uit, voor 2
165,60 en voor 3 215,76 €/jaar.
Wil je een bijstandsverzekering voor personen zit je al aan 96 €. De meerprijs oor één vtg is dan nog geen 40€.
78 euro? Hoe dan? Ik heb in dit topic wel meer hele gunstige prijzen voor onderhoud in België voorbij zien komen maar toen ik bij een paar Belgische dealers informeerde voor een normale onderhoudsbeurt (en dus niet de speciale kleine Belgische pechhulp beurt) kreeg ik overal een bedrag dat niet echt lager lag dan Nederland.
Geen idee.
Dat is gewoon het bedrag dat op de jaarlijkse onderhoudsfactuur stond. Het is ook wel eens met oplopende km meer geweest.
Het voertuig is ook nog maar iets meer dan 2 jaar oud. Dus nog niet meer dan twee jaarlijkse onderhoudsbeurten gehad en nog geen 40K op de teller.
Weet niet of dat er iets mee te maken heeft.

Kan ook zijn dat ze voor lease/fleet bij de betrokken dealer minder aanrekenen dan voor een particulier. Wanneer ik eraan denk zal ik er de volgende keer eens naar vragen of daar verschil opzit.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2026 14:28 ]

• Bram_GT
roel-online schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

De vraag was dan ook voor Bram_GT bedoeld ;-) Bij Bram vermoedde ik het aan zijn woordkeuze en bij jou was het al duidelijk met je signature.
Inderdaad, België maar op slechts een figuurlijke steenworp van de grens.

• Fluffybeast
Ik heb ondertussen beslist dat het of een Kia EV6 wordt of een Tesla Model Y. Momenteel heb ik enkele interessante advertenties. Bij eentje ben ik uitvoerig mee a.h. onderhandelen. Degene die ik op het oog hebben zijn :

Kia EV6 GT - heeft onderhoudshistorie aangetoond, lijkt me eerlijk, en er is tevens nog marge op de prijs. Tevens extra bandenset met velgen.

KIA EV6 Earth - Wit is niet m'n ding maar prijs is aantrekkelijk, zeker met de 40 000km.

Kia EV6 55kwh - Kleinere batterij, wel weinig km en goedkoop :)

Wat denken jullie?

• cruysen
Even een correctie. De eerste is een GT line en geen GT. 🤔 Groot verschil

Edit: Klopt Piet19882, idd niet de grill van de GT line. 🤷‍♂️
Edit 2: FF verder kijkend: Vermogen 239 kW = 325pk -> Dus een RWD AWD (GT heeft er nog meer)
De velgen zijn niet orgineel en het lijkt ook niet de originele grill/bumper. Is dit geen schade auto waar ze de verkeerde grill/bumper op gezet hebben? :X
Edit 3: @Bitaktus19 Klopt, kW en pk door elkaar gehaald. Is dus een AWD.

Maar conclusie: Er kloppen veel dingen niet in die advertentie, dus dan zou ik zoiets niet vertrouwen.

[ Voor 98% gewijzigd door cruysen op 28-08-2026 17:53 ]

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-08 15:30
Nog een correctie: die eerste is geen GT line.. Check de bumpers.

• Elhovo
Fluffybeast schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:35:
Ik heb ondertussen beslist dat het of een Kia EV6 wordt of een Tesla Model Y. Momenteel heb ik enkele interessante advertenties. Bij eentje ben ik uitvoerig mee a.h. onderhandelen. Degene die ik op het oog hebben zijn :

Kia EV6 GT - heeft onderhoudshistorie aangetoond, lijkt me eerlijk, en er is tevens nog marge op de prijs. Tevens extra bandenset met velgen.

KIA EV6 Earth - Wit is niet m'n ding maar prijs is aantrekkelijk, zeker met de 40 000km.

Wat denken jullie?
Zoals al eerder gezegd: niet de kleine batterij. Je bespaart jezelf een paar centen. Maar dat ben je over 1 maand vergeten. En elke keer als je een lange trip maakt baal je dat je om de 180 kilometer al moet laden.

En ik vind de EV6 in het wit fantastisch om te zien. Ik heb zelf een rode, maar zou 'm zo op een witte inruilen.

• Bogey555
Fluffybeast schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:35:

Wat denken jullie?
Ben niet zo thuis in modellen maar de eerste is zeker geen GT. Er zitten ook geen kuipzetels in.

• Fluffybeast
Heb intussen enkel nog de Kia earth in gedachten en de Tesla’s.

Helaas antwoordt de verkoper van de Kia niet

• Bitaktus19
cruysen schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:25:

Edit 2: FF verder kijkend: Vermogen 239 kW -> Dus een RWD
De velgen zijn niet orgineel en het lijkt ook niet de originele grill/bumper. Is dit geen schade auto waar ze de verkeerde grill/bumper op gezet hebben? :X
Vermogen klopt wel hoor. 239 kW -> dat is 325 pk. De RWD heeft 225PK.

• Bitaktus19
Verder is die grijze idd geen GT Line. De bumper klopt niet, maar daarnaast heeft de GT line ook niet de zilverkleurige trim over de zijkant.

• Franciesco
IvoB2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:25:
[...]
*Dat wordt in de EV6 weer deels tenietgedaan door de wel zeer trage opstart van het infotainment systeem. Je kan de stoelinstelling immers alleen maar wijzigen vanuit stilstand.
Welke stoelinstellingen bedoel je hier? De 1|2 knoppen in de deur kun je gebruiken direct nadat je de deur open doet. Daar hoeft het infotainmentsysteem niet voor opgestart te zijn.
Maar wellicht doel je op het wisselen van profiel?

• IvoB2
  • Niet online
Idd de profielknop op het middendeel van het dashboard links boven (bestuurder 1/2/gast) waar alle persoonlijke instellingen aan gekoppeld zijn.

Druk ik op de knop op het portier aan de bestuurderskant om de stoelinstellingen te wisselen voor het opstartscherm is afgerond verstelt de stoel zich wel degelijk direct naar die geprogrammeerde stand (zolang je nog stilstaat) maar die wordt dan onmiddellijk opgeslagen in het geheugen van de vorige bestuurder (tot het opstartscherm is afgerond).

In een normale situatie zal dat geen probleem zijn maar hier maken 5 bestuurders met nogal een uiteenlopende lichaamslengte en stoelinstellingen regelmatig gebruik van de auto.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 28-08-2026 16:54 ]

• Fluffybeast
cruysen schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:25:

Edit 2: FF verder kijkend: Vermogen 239 kW = 325pk -> Dus een RWD AWD (GT heeft er nog meer)
Edit 3: @Bitaktus19 Klopt, kW en pk door elkaar gehaald. Is dus een AWD.

Maar conclusie: Er kloppen veel dingen niet in die advertentie, dus dan zou ik zoiets niet vertrouwen.
In de advertentie staat toch Gt line?

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Fluffybeast schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

In de advertentie staat toch Gt line?
De GT Line heeft geen Chrome randjes. En de GT Line heeft standaard zwart interieur en niet wit zoals te zien is op de foto. Daar klopt iets niet.

• IvoB2
  • Niet online
Planet X schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:18:
[...]

De GT Line heeft geen Chrome randjes. En de GT Line heeft standaard zwart interieur en niet wit zoals te zien is op de foto. Daar klopt iets niet.
Hier was wit (nou omgekeerd dan standaard, nl. witte zetels met zwarte randen) interieur gewoon een gratis optie.
Maar het front ziet er hier idd lichtjes anders uit (en idd geen chrome).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOkoNk7lrCKlLIVqUQQF0nwwcFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqUtfhRUJ2xen71oFCECjguZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 29-08-2026 09:31 ]

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
IvoB2 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:23:
[...]

Hier was wit (nou omgekeerd dan standaard, nl. witte zetels met zwarte randen) interieur gewoon een gratis optie.
Maar het front ziet er hier idd lichtjes anders uit.
Met interieur bedoel ik niet de stoelen, maar de bekleding zoals hemel en zonneklep etc. Dat viel mij meteen op met de foto.

• Tomba

Tomba

Planet X schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Met interieur bedoel ik niet de stoelen, maar de bekleding zoals hemel en zonneklep etc. Dat viel mij meteen op met de foto.
Voor mij waren de zwarte wielkasten een dead give away. Op de GT-Line zijn die dezelfde kleur als de auto.

• cruysen
Dit is een foto van mijn auto. Dit is een originele 2022 RWD GT line Moonscape grayAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62qlS9JwXeZO01nHkhkfj1vMcwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQs7n0e0rAhfmYqdDh5fBEsc.jpg?f=fotoalbum_large
Zoek de verschillen met kia-ev6-77kwh-awd-gt-line-moonscape-matte-garantie-2030
Of zijn er andere modellen uitgebracht in België?

• IvoB2
  • Niet online
Mijn MY 2024 (BE) ziet er op de kleur na identiek uit.

• Fluffybeast
Iemand ervaring met importeren uit Duitsland?

Meerdere modellen daar te koop voor mindere prijs. Zou de garantie ook blijven tellen en in België van toepassing zijn?
Pagina: 1 ... 473 474 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic