• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-03 13:28
anc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:30:
Dat ontchromen vind ik mooi! Mede omdat de chromestrips lelijk worden na 4 jaar.
Is dat iets dat ik ook zelf zou kunnen doen? Ik ben handig maar heb dit nog nooit gedaan.
Zou je kunnen uitleggen wat de stappen zijn?
Meestal worden ze gewrapt, als je het nog nooit hebt gedaan is het wel wat uitdaging denk ik.

Best eens op youtube zoeken naar filmpjes...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52
greg-a schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:43:
Hebben mensen hier ervaring met het zelf vervangen van het intererrieur filter? Zo ja, welke gebruiken jullie en heeft dan invloed op de garantie?

Ik moet binnenkort voor klein onderhoud en er word EUR 66 gerekend voor het interrieurfilter (https://webshop.kia.nl/product/interieurfilter/97133N9000).

Dat terwijl je ze hier kan kopen voor tussen de 10 en 20 euro (https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/97133n9000).

Het vervangen zelf is niet zo moeilijk...
Bij mij beweerde KIA dat het reden was om geen garantie meer te verlenen... typisch KIA.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-03 07:27

anc

izzet3838 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Meestal worden ze gewrapt, als je het nog nooit hebt gedaan is het wel wat uitdaging denk ik.

Best eens op youtube zoeken naar filmpjes...
Ja misschien was mijn formulering niet zo handig. Zag ook wel dat het gewrapped was ;) En tja nog nooit gedaan, eens moet ik het dan maar proberen.
Phusebox schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:00:
[...]
Bij mij beweerde KIA dat het reden was om geen garantie meer te verlenen... typisch KIA.
Wat? En ik kreeg bij mijn garage de uitleg hoe ongelofelijk simpel het is bij de EV6, zodat ik het zelf zou kunnen doen.

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
anc schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 07:30:
Dat ontchromen vind ik mooi! Mede omdat de chromestrips lelijk worden na 4 jaar.
Is dat iets dat ik ook zelf zou kunnen doen? Ik ben handig maar heb dit nog nooit gedaan.
Zou je kunnen uitleggen wat de stappen zijn?
Je hebt bericht!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:35
greg-a schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:43:
Hebben mensen hier ervaring met het zelf vervangen van het intererrieur filter? Zo ja, welke gebruiken jullie en heeft dan invloed op de garantie?

Ik moet binnenkort voor klein onderhoud en er word EUR 66 gerekend voor het interrieurfilter (https://webshop.kia.nl/product/interieurfilter/97133N9000).

Dat terwijl je ze hier kan kopen voor tussen de 10 en 20 euro (https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/97133n9000).

Het vervangen zelf is niet zo moeilijk...
Dealer of fabrikant mag je niet verplichten - vanwege bv vervallen van garantie - om onderhoud door hun te laten doen. Wat ze mogen verplichten is dat het onderhoud wordt uitgevoerd met je juiste materialen en volgens de juiste instructies. Die moeten ze trouwens volgens EU wetgeving verplicht aanbieden.

Als je iets niet volgens hun instructies/specificaties vervangt/onderhoud dan mogen ze garantie laten vervallen maar ALLEEN op zaken die betrekking hebben op dat onderdeel. Als je dus een interieurfilter vervangt door een filter dat niet aan de specificatie voldoet kunnen ze alleen garantie laten vervallen op zaken die daarmee te maken hebben, dus niet op bv ICCU, wiellagers of wat dan ook.

Voor zover de theorie. Als je geen gezeik wil hebben moet je natuurlijk ‘gewoon’ naar hun pijpen dansen. Recht hebben is helaas niet altijd Recht krijgen. Zo zal je al snel zelf moeten aantonen dat iets niet met elkaar in verband staat.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• De Ideale Man
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:17
Ik zit met een raadsel. Voor mijn deur staat een publieke laadpaal Alfen waar ik 4 jaar mijn KIA ev6 2022 oplaad.
Sinds een paar weken kan ik niet meer laden. De laadpaal gaat op slot maar de auto niet. Alle 4 de lampjes gaan knipperen van de auto. Ik dacht eerst dat de ICCU kapot was maar bij de dealer geweest en geeft aan dat AC laden bij hun werkt. Dus thuis nogmaals geprobeerd maar helaas geen resultaat. Misschien is de kabel wel defect. Probeer eerst een andere paal.
Nou dit is het vreemde van de 10 palen die ik heb getest in de wijk werken er 4 wel die ook van Alfen zijn en de rest niet. Nog gekker is dat anders auto wel kunnen laden. Contact gehad met Vattenfall ze hebben de laadpaal gerest. Nou de auto gaat weer knipperen,maar na 10sec gaat hij toch laden. Nu denk je probleem opgelost. Niet dus volgende dag hetzelfde probleem. Weer bellen met vattenfall weer resetten maar geen resultaat ook niet na 20 sec. Nog een rondje rijden bij verschillende palen weer dezelfde werkt het en de andere werkt het niet. De kia dealer gebeld maar die weet het ook niet. Hier wordt nagekeken tijdens mijn afspraak in maart.

Heeft iemand een idee waarom hij niet wil laden?

• Harrie van Til
  • Laatst online: 22:26

Harrie van Til

Doe maar blauw

De Ideale Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:08:
Ik zit met een raadsel. Voor mijn deur staat een publieke laadpaal Alfen waar ik 4 jaar mijn KIA ev6 2022 oplaad.
Sinds een paar weken kan ik niet meer laden. De laadpaal gaat op slot maar de auto niet. Alle 4 de lampjes gaan knipperen van de auto. Ik dacht eerst dat de ICCU kapot was maar bij de dealer geweest en geeft aan dat AC laden bij hun werkt. Dus thuis nogmaals geprobeerd maar helaas geen resultaat. Misschien is de kabel wel defect. Probeer eerst een andere paal.
Nou dit is het vreemde van de 10 palen die ik heb getest in de wijk werken er 4 wel die ook van Alfen zijn en de rest niet. Nog gekker is dat anders auto wel kunnen laden. Contact gehad met Vattenfall ze hebben de laadpaal gerest. Nou de auto gaat weer knipperen,maar na 10sec gaat hij toch laden. Nu denk je probleem opgelost. Niet dus volgende dag hetzelfde probleem. Weer bellen met vattenfall weer resetten maar geen resultaat ook niet na 20 sec. Nog een rondje rijden bij verschillende palen weer dezelfde werkt het en de andere werkt het niet. De kia dealer gebeld maar die weet het ook niet. Hier wordt nagekeken tijdens mijn afspraak in maart.

Heb je een laadschema actief die je moet overrulen met de hold knop?

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• De Ideale Man
Harrie van Til schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Heb je een laadschema actief die je moet overrulen met de hold knop?
Nee ik gebruik geen laadschema. Hij start altijd gelijk.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:28
De Ideale Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:50:
Nee ik gebruik geen laadschema. Hij start altijd gelijk.
Je laadkabel wordt wel vergrendeld wanneer de auto op slot gaat?

It is what it is.If you can't change it, learn to deal with it!

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-03 13:58
Zou een klein probleem kunnen zijn met de communicatiepin. Wellicht is de pin van de laadpaal niet helemaal lekker en die van de kabel ook niet en 1+1=2.

Probeer eens de stekker wat omhoog te drukken zowel bij de laadpaal als bij de auto. Als je iemand kent met een EV, vraag dan eens of je hun kabel kunt lenen.

• De Ideale Man
Elhovo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:20:
Zou een klein probleem kunnen zijn met de communicatiepin. Wellicht is de pin van de laadpaal niet helemaal lekker en die van de kabel ook niet en 1+1=2.

Probeer eens de stekker wat omhoog te drukken zowel bij de laadpaal als bij de auto. Als je iemand kent met een EV, vraag dan eens of je hun kabel kunt lenen.
Ja de stekker heb ik om hoog gehouden. De stekker van de laadpaal gaat wel op slot alleen de stekker van de auto niet.

Een andere kabel van iemand kan ik een keer proberen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

In de laatste drie weken van de EV6, de EV5 komt er aan. Vanmorgen wel een akkefietje. Ik wil wegrijden, auto wil wel, komt omhoog, maar niet weg. Auto uit, nog een keer proberen. Zelfde. Schakelen naar D-R-N-D, zelfde. Vierde keer, enorme knal aan de achterkant, auto schiet een meter vooruit. Bij wegrijden wat gebonk.

Wegenwacht er bij, of de auto lang had stilgestaan. Ja, twee dagen maar liefst... Zaten blijkbaar de remblokken vastgeroest (?) aan de schijven, die heb losgereden met een dikke knal. Het gebonk was een beetje aanlopen tussen de schijven en de remblokken, dat is er met een paar keer hard remmen weer af gesleten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• blb4
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:58:
In de laatste drie weken van de EV6, de EV5 komt er aan. Vanmorgen wel een akkefietje. Ik wil wegrijden, auto wil wel, komt omhoog, maar niet weg. Auto uit, nog een keer proberen. Zelfde. Schakelen naar D-R-N-D, zelfde. Vierde keer, enorme knal aan de achterkant, auto schiet een meter vooruit. Bij wegrijden wat gebonk.

Wegenwacht er bij, of de auto lang had stilgestaan. Ja, twee dagen maar liefst... Zaten blijkbaar de remblokken vastgeroest (?) aan de schijven, die heb losgereden met een dikke knal. Het gebonk was een beetje aanlopen tussen de schijven en de remblokken, dat is er met een paar keer hard remmen weer af gesleten.
Van de week ook gehad, iets minder heftig maar ik moest wel echt pedaal induwen om remmen los te krijgen. Hiervoor kwamen ze altijd wel lost in D of R en dan rem loslaten. Combinatie van vochtigheid en redelijk warm oid?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-03 07:39

Ik heb nagenoeg altijd als ik mijn auto gewassen heb. Dan zelfs de volgende dag zitten de remmen al “muurvast” en na een keer stevig remmen is het weer oké.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

blb4 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:15:
[...]

Van de week ook gehad, iets minder heftig maar ik moest wel echt pedaal induwen om remmen los te krijgen. Hiervoor kwamen ze altijd wel lost in D of R en dan rem loslaten. Combinatie van vochtigheid en redelijk warm oid?
Ik heb wel eens een bonkje, en net als @petertenboer ook wel eens een wat harder. Maar dit was echt buitencategorie voor mij. Maar goed, met een sisser afgelopen.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:57
petertenboer schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:23:
[...]

Ik heb nagenoeg altijd als ik mijn auto gewassen heb. Dan zelfs de volgende dag zitten de remmen al “muurvast” en na een keer stevig remmen is het weer oké.
Ik had dit van de week ook na een bezoek aan de wasstraat. Gebeurt dan wel heel snel dat de remmen vastzitten. Het was de dag na het wassen.

• Peter-036
Met de auto in 'P' bij contact áán even de parkeerrem lossen,alvorens het contact uit te zetten, dan heb je dit niet.
Zeker in de winter doe ik dat altijd.....een hoogst enkele keer vergeet ik het ;)

• Elhovo

Rem je gewoonlijk met de flipper op het stuur of gebruik je veel iPedal?

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-03 23:07
Peter-036 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:14:
Met de auto in 'P' bij contact áán even de parkeerrem lossen,alvorens het contact uit te zetten, dan heb je dit niet.
Zeker in de winter doe ik dat altijd.....een hoogst enkele keer vergeet ik het ;)
Heb even moeten zoeken om te weten wat die EPB schakelaar (om de parkeerrem te lossen) is. Deze video helpt.
YouTube: Kia EV6 - Secret way to park with Electronic Parking Brake off to pr...

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Weer wat geleerd. Toch niet goed genoeg de handleiding gelezen. De knop nog nooit gebruikt . Ik vond het al vreemd dat er twee parkeerrem knoppen waren :*) . Meerdere malen in de ochtend gehad dat alles vastzat bij regen- en sneeuwdagen en dan met knal loskomt. Is wel handig bij de oud Kia Ceed parkeerde ik altijd in versnelling en zonder handrem vastvriezen te voorkomen. Kan dus blijkbaar ook de EV6 in versnelling parkeren zonder handrem erop. Nice

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Elhovo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Rem je gewoonlijk met de flipper op het stuur of gebruik je veel iPedal?
Beiden niet, gewoon de pedalen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zet de auto nooit in P. Ik zet de auto stil, dan uit. Dat moet ook gewoon kunnen.

• Peter-036
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:51:

Ik zet de auto nooit in P. Ik zet de auto stil, dan uit. Dat moet ook gewoon kunnen.
Maar staat die dan bij het volgende vertrekken niet toch in 'P'?
Op die manier gebruik je de parkeerrem, want die zet de auto er dan zelf op...........toch?

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-03 10:17
De Ideale Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:08:

Het feit dat de paal na een reset één keer wel pakte na 10 seconden, wijst sterk op een signaal-conflict. De auto "twijfelt" of de verbinding veilig is.

Is het een dubbele of een enkele alphen ?
Wanneer een EV6 communiceert met een Alfen-paal, kan er een conflict ontstaan in de timing van het 'handshake'-signaal. Als de paal "load balancing" toepast (het verdelen van stroom tussen twee auto's of op basis van het netwerk), stuurt hij een signaal naar de auto.
De EV6 is erg gevoelig voor de CP-spanning (Control Pilot). Als de Alfen-paal een signaal geeft dat net buiten de strakke marges van de KIA valt, blokkeert de auto de vergrendeling als veiligheidsmaatregel.
Er is een specifieke software-update voor de VCMS (Vehicle Charging Management System), vaak aangeduid met TSB ELE283. Deze update versoepelt de marges voor de laadcommunicatie, waardoor hij minder snel "in paniek" raakt bij publieke palen.

Andere testen die ik eerst zou doen, voordat de dealer het Control Pilot' (CP) logboeken uit te leest voor een VCU update

- Kabelwissel: Dit is de makkelijkste check. Test een andere kabel op de paal voor je deur. (even van iemand lenen, sluit ieg dit probleem uit)

- Stekker aandrukken: Probeer bij het insteken de stekker in de auto stevig aan te drukken en omhoog te houden totdat je de auto hoort vergrendelen. Soms zorgt het gewicht van de kabel voor een fractie speling waardoor de verbinding verbreekt.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Peter-036 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 06:55:
[...]

Maar staat die dan bij het volgende vertrekken niet toch in 'P'?
Op die manier gebruik je de parkeerrem, want die zet de auto er dan zelf op...........toch?
Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee?

• TLG07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
Iemand een idee hoe ik deze oppervlakkige krassen het netst kan behandelen?
Zou Meguiars All Black hier bij helpen of is er een ander (beter) alternatief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT1QO7dTzJVTVVon5ldQnI4lfVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2QWNspoH6TKBBH8kVHV4wqB.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 20:24

The Wizard

Moderator Mobile
FirePuma142 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Dat gaat ie altijd in P.

De P stand is een mechanische blokkade in de motor (reductiebak), vooral op hellingen is het wel aan te raden om de parkeerremmen te gebruiken (gaat normaal gesproken automatisch, mits je alle updates hebt gehad, alleen de eerste my21 hadden geen auto park als ik het goed heb, dat is met update opgelost) om overmatige slijtage te voorkomen.
Sonicfreak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:59:
[...]

Ik had dit van de week ook na een bezoek aan de wasstraat. Gebeurt dan wel heel snel dat de remmen vastzitten. Het was de dag na het wassen.
Klopt, komt doordat de auto alleen bij lage snelheden mechanisch remt, komt dus haast geen warmte in de schijven waardoor het vocht er tussen blijft zitten. Je kan even in level 0 gaan zitten na de wasstraat en dan een paar keer goed stevig remmen, al blijft het lastig, zijn immers de achterblokken die vast zitten en daar rem je nog minder mee (lees: minder kracht) dan met de voorblokken.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:54
Is het mogelijk om een 3de gebruiker aan te maken in de app, die ook remote de auto kan aansturen?
Het gaat niet om een profiel in de auto. Ik heb namelijk een 3de gebruiksacount aangemaakt, maar je moet de qr code scannen in de auto om de auto te registeren, en dan zegt hij dat er al 2 zijn, en dat ik er eentje moet verwijderen.

Is gelukt, na account aanmaken pas telefoonnummer invoeren voor uitnodigen, en niet vooraf.

[ Voor 13% gewijzigd door Patrick80 op 01-03-2026 00:11 ]

• Sonicfreak
The Wizard schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Dat gaat ie altijd in P.

De P stand is een mechanische blokkade in de motor (reductiebak), vooral op hellingen is het wel aan te raden om de parkeerremmen te gebruiken (gaat normaal gesproken automatisch, mits je alle updates hebt gehad, alleen de eerste my21 hadden geen auto park als ik het goed heb, dat is met update opgelost) om overmatige slijtage te voorkomen.

[...]

Klopt, komt doordat de auto alleen bij lage snelheden mechanisch remt, komt dus haast geen warmte in de schijven waardoor het vocht er tussen blijft zitten. Je kan even in level 0 gaan zitten na de wasstraat en dan een paar keer goed stevig remmen, al blijft het lastig, zijn immers de achterblokken die vast zitten en daar rem je nog minder mee (lees: minder kracht) dan met de voorblokken.
Ik rijd altijd in regen level 0 dus dan zullen de achterblokken wel vastgezeten hebben. Het was ook maar een kort ritje naar huis na de wasstraat. Waarschijnlijk was dan nog niet al het vocht weg en zijn de remmen 's nachts vast gaan zitten.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:31
Sonicfreak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:45:
[...]Ik rijd altijd in regen level 0
Je weet dat remmen bij regen 0 altijd eerst mechanisch is en pas na x keer er regen wordt gebruikt toch?

• Sonicfreak
Card Nox schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Je weet dat remmen bij regen 0 altijd eerst mechanisch is en pas na x keer er regen wordt gebruikt toch?
Ja, dat is mij bekend. Dat is vanwege het reinigen van de remschijven zodat de roest eraf gaat. Na iets van ongeveer 10x mechanisch remmen, wordt regen gebruikt.

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:29
Kreeg zaterdag ineens een "batterijmanagement systeem" foutmelding en dat ik naar de dealer moet.
De auto laad ook niet meer bij. Hij blijft op 80% hangen. Net gebeld, ze gaan terug bellen maar kon blijkbaar toch serieus zijn. Ik vond het al bizar het is mijn tweede GT en bij de eerste stond de GOM netjes op 420 km bij aankoop terwijl bij de deze iets van 340 of 350 stond bij aankoop. Je verwacht dat die GOM dan ook 450 aangeeft bij aflevering uit de garage. Hij heeft nu net iets meer als 1000km op de teller. Lijkt niet direct iets met de ICCU te maken te hebben maar eerder iets met het batterijpakket zelf.

• Phusebox
Card Nox schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]

Alleen heeft dat na 10x nooit gewerkt bij mij. Hij gaat nooit meer terug naar regen als ik hem op level 0 zet.

• Sonicfreak
Phusebox schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Alleen heeft dat na 10x nooit gewerkt bij mij. Hij gaat nooit meer terug naar regen als ik hem op level 0 zet.
Het is ook niet precies na 10x remmen dat regen er weer op komt. Het ligt er ook aan of je tussendoor nog op ACC hebt gereden, maar als je alleen op regen 0 rijdt dan gaat op een gegeven moment regen aan wanneer je remt. Dit kun je zien op je dashboard.
Het is alleen zo dat na iedere rit dit weer gereset wordt. Het is dus niet zo dat als je een rit hebt gemaakt met regen 0 en op een gegeven moment wordt regen weer toegepast dat de volgende rit op regen 0 meteen weer regen heeft. Dan begint het riedeltje weer opnieuw.

• Phusebox
Sonicfreak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Het is ook niet precies na 10x remmen dat regen er weer op komt. Het ligt er ook aan of je tussendoor nog op ACC hebt gereden, maar als je alleen op regen 0 rijdt dan gaat op een gegeven moment regen aan wanneer je remt. Dit kun je zien op je dashboard.
Het is alleen zo dat na iedere rit dit weer gereset wordt. Het is dus niet zo dat als je een rit hebt gemaakt met regen 0 en op een gegeven moment wordt regen weer toegepast dat de volgende rit op regen 0 meteen weer regen heeft. Dan begint het riedeltje weer opnieuw.
Jep dat weet ik allemaal, maar als ik hem op 0 zet, kan ik rustig 100km rijden en 50x remmen en dan nog gaat ie nooit regen gebruiken.

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

Phusebox schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:56:
[...]

Jep dat weet ik allemaal, maar als ik hem op 0 zet, kan ik rustig 100km rijden en 50x remmen en dan nog gaat ie nooit regen gebruiken.
Precies wat ik verwacht van de stand regen 0, eerlijk gezegd. :)

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Phusebox
Harrie van Til schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Precies wat ik verwacht van de stand regen 0, eerlijk gezegd. :)
Maar niet volgens de handleiding van Kia.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 19:17
Phusebox schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:16:
[...]

Maar niet volgens de handleiding van Kia.
Wat bedoel je met 'regen'? Automatisch regenereren bij pedaal los (zoals bij stand 1+), regenereren wanneer je het rempedaal indrukt (en met welke kracht) of wanneer je de linker flipper gebruikt?

• Bogey555
Als je regen 0 gebruikt blijft hij daar inderdaad op staan. Ik heb begrepen dat inderdaad een bepaalde tijd de mechanische remmen alleen werken tijdens het induwen van het rempedaal en dat daarna de auto weer op de elektrische motoren remt als je op het rempedaal duwt. Regen 0 blijft evenwel gewoon actief dus loslaten stroompedaal geeft geen remvermogen. Ik zag dat goed bij de GT. Ik moest dit regelmatig doen om roest van de schijven te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bogey555 op 03-03-2026 09:48 ]

• Mustang
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-03 11:19
Mustang schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:41:
Iemand die dit probleem herkend?
- Remote starten met de sleutel stopt na 1-2 seconden. De auto gaat dan weer uit
- Remote starten via de app werkt ook niet. Doeltemperatuur wordt wel ingesteld maar er gebeurt verder niets in de auto. Hij gaat niet verwarmen. Als ik de auto zelf start staat de temperatuur instelling wel op de via de app ingesteld temperatuur.

App al opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd maar dat haalt ook niks uit. Dealer kan tot nu toe niks geks vinden
PTC Heater bleek kapot :)

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:04
legalr schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:34:
Ik was vandaag bij miniatuur wunderland in Hamburg, daar ook een EV6 gespot, ook ICCU probemen?😉

[Afbeelding]
Ik kwam mijn auto ook al tegen bij de verbouwing van de Aldi in Mill (buurtdorp van mij):
https://www.wbbv.nl/nieuws/2025/nieuwbouw-aldi-mill
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ayF1OGcLTsqYZUnjKdHziFzEII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYuAXtlyimnryeKpphJvdyVP.png?f=fotoalbum_large
Blijft toch een populaire auto. :)

• Bogey555
Gisteren een bezoekje aan de garage gebracht met het baterijmanagement probleem. Voorlopig hebben ze het gereset en lijkt alles terug normaal. Als het nog voorvalt zou het een bakje voor batterijmgmt of slechte cellen in het accupakket kunnen zijn. We zullen het zien. Ik was in elk geval blij, maandag bellen en dinsdag al afspraak voor controle.

• brackman

brackman

Bogey555 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
Gisteren een bezoekje aan de garage gebracht met het baterijmanagement probleem. Voorlopig hebben ze het gereset en lijkt alles terug normaal. Als het nog voorvalt zou het een bakje voor batterijmgmt of slechte cellen in het accupakket kunnen zijn. We zullen het zien. Ik was in elk geval blij, maandag bellen en dinsdag al afspraak voor controle.
Wat waren de foutcodes die de auto gaf ? Hebben ze nog meer diagnoses gedaan voor het resetten ?

Wat bedoel je met 'bakje voor batterijmgmt' ? Gelukkig kun je weer verder rijden maar zou het toch goed in de gaten houden.

• Sonicfreak
Even terugkomen op regen 0, gisteren had ik vanwege onderhoud een Kia Niro EV als leenauto. Die doet dus te allen tijden regeneren in regen 0 wanneer je remt. Blijkbaar heeft Kia regen 0 aangepast voor nieuwe modellen want het nieuwe model Niro EV is later uitgekomen dan de EV6.
Ik ben benieuwd of een Kia EV3 of 4 ook te allen tijden regenereert in regen 0.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-03 14:29
Sonicfreak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:16:
Even terugkomen op regen 0, gisteren had ik vanwege onderhoud een Kia Niro EV als leenauto. Die doet dus te allen tijden regeneren in regen 0 wanneer je remt. Blijkbaar heeft Kia regen 0 aangepast voor nieuwe modellen want het nieuwe model Niro EV is later uitgekomen dan de EV6.
Ik ben benieuwd of een Kia EV3 of 4 ook te allen tijden regenereert in regen 0.
De manier voor "schoonremmen" is aangepast voor de nieuwere versie van de EV6. Hierbij moet je auto-hold 3 seconden ingedrukt houden. Daarmee is de noodzaak van eerste 10 keer geen regen in level 0 komen te vervallen. Als dit ook het geval is bij de Niro, kan dat dus verklaren waarom je Niro dus wel regen deed bij level 0.

• Sonicfreak
jouwheld schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:31:
[...]

De manier voor "schoonremmen" is aangepast voor de nieuwere versie van de EV6. Hierbij moet je auto-hold 3 seconden ingedrukt houden. Daarmee is de noodzaak van eerste 10 keer geen regen in level 0 komen te vervallen. Als dit ook het geval is bij de Niro, kan dat dus verklaren waarom je Niro dus wel regen deed bij level 0.
In de handleiding van het facelift model lees ik dat regen pas uitgeschakeld wordt na 10 keer remmen. Eigenlijk een beetje omgekeerde werking dan van het pre-facelift model. Bij pre-facelift model wordt in regen 0 na 10 keer remmen regeneratie ingeschakeld.

• Bogey555
brackman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:32:
[...]

Wat waren de foutcodes die de auto gaf ? Hebben ze nog meer diagnoses gedaan voor het resetten ?

Wat bedoel je met 'bakje voor batterijmgmt' ? Gelukkig kun je weer verder rijden maar zou het toch goed in de gaten houden.
Ze hebben weinig uitleg gegeven buiten dat het een "historische fout" was. Wat volgens mij dus duid op niet meer aanwezig op de moment van testen. Wel de technieker sprak van een module die instaat voor batterij management. Als ik de fout nog krijg zou die kunnen stuk zijn of een aantal cellen waardoor diezelfde module dus een alarm zou genereren. Ik heb niet echt doorgevraagd want de persoon die ze gestuurd hadden om de uitleg te doen leek niet echt de specialist. Ze kwamen ook met een mogelijk verhaal waarom de auto niet afgeleverd was met de GOM op 450km maar ik neem dat met een serieuze korrel zout.
En idd ik ga het zeker in de gaten houden. Nu had ik het terwijl de auto nog 80% geladen was maar als je dit hebt als je op 20% staat ofzo en je kan niet meer laden uit veiligheid dan is het een ander verhaal.
Voorlopig kan ik niet klagen van de service van de garage dus alles ok.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
Het zachte weer doet de range weer goed. Afgelopen lading weer een mooie 475km kunnen halen. Met de echte kou was 400 echt de max. Straks met zomerbanden komt de 500km weer in zicht. Nog drie weken en dan viert mijn EV6 zijn eerste verjaardag! *O*

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Phusebox
Bij mij is het rond de 410 year round, van -5 tot +25. Fijn dat het zo stabiel is, minder dat het in de zomer niet veel meer is dan theoretisch 430.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-03 13:28
Phusebox schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:39:
Bij mij is het rond de 410 year round, van -5 tot +25. Fijn dat het zo stabiel is, minder dat het in de zomer niet veel meer is dan theoretisch 430.
Goh is beetje afhankelijk van hoe en waar je rijdt denk ik, ik doe veel autostrade in België aan 130mk/h en rij ook wat sportiever, haal tussen de 300 en 400, hartje zomer als ik rustig rij 420-430.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• --HOOLIE--
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 17:32

--HOOLIE--

MILLLLLLLLL

Bo0bz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:20:
Het zachte weer doet de range weer goed. Afgelopen lading weer een mooie 475km kunnen halen. Met de echte kou was 400 echt de max. Straks met zomerbanden komt de 500km weer in zicht. Nog drie weken en dan viert mijn EV6 zijn eerste verjaardag! *O*
Hier de 375 nog niet eens gezien....ondanks het warmere weer.. :(

Met GOD zelf heb ik geen problemen, het is meer zijn fanclub die mij niet aanstaat...

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:36

Chakotay

Lick here to continue

De EV6 is hier eind vorige week ook binnengekomen, mooi contrast met de oude Lancia welke we als tijdelijke auto reden nadat de Peugeot 308 SW ingestort was :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoN4zu5Vd2ds19rwoAO8kLdi7tE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9HDMT4zEr6L0zM0ut2aXHra.png?f=fotoalbum_large

Meteen de software maar even een update gegeven, dat was blijkbaar in februari 2024 voor het laatst gebeurd.

Het valt mij overigens op dat alle 4 de handgrepen net niet helemaal vlak sluiten als de auto op slot zit. Is dat normaal, of heeft dat wat afstellen / schoonmaken nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs7_jCld4UpARDpcjrwNW_D4qPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DRkhceHppd6DGe0ZnWJfaie.png?f=fotoalbum_large

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Phusebox
Chakotay schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:51:
Het valt mij overigens op dat alle 4 de handgrepen net niet helemaal vlak sluiten als de auto op slot zit. Is dat normaal, of heeft dat wat afstellen / schoonmaken nodig?

[Afbeelding]
Op den duur trekken ze allemaal krom. Ontwerpfoutje.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ik wil trouwens een paar gordelverlengers op de achterbank gebruiken, zodat de kinderen wat minder diep tussen de 3 stoeltjes in hoeven te graven om de gesp van hun gordel te gebruiken.

Deze van SNQ heb ik liggen, maar daar past de gordel van de Kia niet in ivm het verbrede stuk van de clip. Weet er iemand toevallig eentje die wel past?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxZQu7ml9QwOqnk5Zi8DPqANYsc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jtXbnp2so1BkC51GkDlqUyxa.png?f=user_large
Phusebox schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Ah duidelijk. Dan ga ik het niet proberen te fixen :)

Stichting eth0

• Sonicfreak
Chakotay schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:01:
Ah duidelijk. Dan ga ik het niet proberen te fixen :)
Je kunt het wel melden bij de Kia dealer. Dit zou onder garantie moeten vallen.

• petertenboer
Chakotay schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:51:
De EV6 is hier eind vorige week ook binnengekomen, mooi contrast met de oude Lancia welke we als tijdelijke auto reden nadat de Peugeot 308 SW ingestort was :+

[Afbeelding]

Meteen de software maar even een update gegeven, dat was blijkbaar in februari 2024 voor het laatst gebeurd.

[Afbeelding]
Bij mij hebben ze het twee weken geleden bij een onderhoudsbeurt netjes afgesteld en ze liggen nu weer geheel vlak en verzonken in de deur.

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
[...]

Valt mee, auto is hier 4 jaar, nergens last van. Heb de niet automatisch uitklapbare hendels. Moet ze zelf "er uit duwen".

• Elhovo
Poulske schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Valt mee, auto is hier 4 jaar, nergens last van. Heb de niet automatisch uitklapbare hendels. Moet ze zelf "er uit duwen".
Idem.

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]
Dit is echt niet per definitie krom trekken. Alle handgrepen bij mij staan niet vlak, ook van deur die ik het jaar dat ik de auto heb nog geen 10 keer gebruikt heb.
Het lijkt mij een gevalletje goed afstellen.
Ben het wel met je eens dat het matig design is dat het nodig is, ook in de facelift waar je verwacht dat slordigheidjes wel opgelost zijn.

• FraXon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-03 19:06
Hebben jullie ook deze mail gekregen? Betekent dit dat ik vanaf nu moet betalen voor OTA upgrades? Of kan ik ze nog wel gratis zelf downloaden en via USB installeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysn7XoKLV2Z6ETxosroSMqfAb4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KAAnFohd1xDaS3yw2heOIwzh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXUhwiaJ_PC0BVwfyywIC_N580o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Sxpi2owWk9ZPcOJyvYI0h9I.png?f=fotoalbum_large

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-03 11:16

henri8096

BIM is not a software!

FraXon schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:44:
Hebben jullie ook deze mail gekregen? Betekent dit dat ik vanaf nu moet betalen voor OTA upgrades? Of kan ik ze nog wel gratis zelf downloaden en via USB installeren?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan ze nog steeds zelf gratis via de update app downloaden en via USB installeren.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• brackman

brackman

petertenboer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Bij mij hebben ze het twee weken geleden bij een onderhoudsbeurt netjes afgesteld en ze liggen nu weer geheel vlak en verzonken in de deur.
Nuttig om te weten dat het mogelijk is, kunnen ze dat mooi uitvoeren als overleden deursensor bestuurderskant gemaakt wordt.(Toch eens een mankementen bingo kaart EV6 maken:) Wat is Kia toch een waardeloos servicemerk geworden of misschien was het dat vroeger ook al maar bleven auto beter heel en makkelijker zelf te herstellen. Teveel papierwerk om aan te tonen dat het garantiewerk is, terwijl het vaak overduidelijk is.

Fabrieks mankementen zouden soepeler en beter door Kia geregeld moeten worden. Mijn volgende auto wordt geen KIA meer vanwege deze waardeloze 7 jaar garantie met teveel papierwerk en weinig flexibele instelling van KIA.

Het ligt niet aan de garages maar duidelijk aan Kia met bewijsmateriaal.. voor de derde keer met garantiegeval (standaard 12v batterij die na 1,5 jaar diepontlading klaar was, iccu pop 1 jaar 10 maanden, overleden deurhendelsensor) bij kia garage. Er liggen er twee tegenover elkaar. Afwisseling naar de andere. 2 maanden geleden 2 jaar beurt gehad maar echt heb idee dat filter is gedaan en remvloeistof, de rest hebben er aangekeken en afgevinkt). Dit hadden ze ook wel kunnen merken. Ze hadden wel even tijd om simpele diagnose te stellen en foto en video naar kia te sturen voor garantie. Maand wachten voor reparatie deze is niet essentieel gelukkig.

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-03 22:55

HFman

Waar een wil is..

ICCU defect → 12V accu kapot – vergoed Kia dit?

Eergisteren is bij mijn Kia de ICCU vervangen. Door het defect aan de ICCU werd de 12V accu niet meer geladen. De auto bleef echter wel standby-verbruik houden, waardoor mijn vrijwel nieuwe AGM accu (Varta) volledig diep ontladen is geraakt (gemeten ~5.6 V). Volgens de dealer is de accu hierdoor onherstelbaar beschadigd.

De dealer geeft zelf aan dat de accu stuk is gegaan doordat de ICCU defect was (de accu werd niet meer geladen en is daardoor diep ontladen). Tegelijkertijd zeggen ze dat de 12V accu waarschijnlijk niet onder garantie valt en dat ik een nieuwe moet laten plaatsen, wat bij hen ongeveer €350 kost.

Daarnaast geven ze aan dat ze het pas kunnen proberen te claimen bij Kia nadat de accu al vervangen is. Het financiële risico ligt dan dus bij mij.

Voor mij is dit duidelijk gevolgschade van het ICCU-defect en geen normale slijtage van een accu, zeker omdat de accu vrijwel nieuw was.

Zijn er hier meer mensen die dit hebben meegemaakt?
En zo ja: heeft Kia / de dealer de 12V accu toen vergoed?

Ik heb het inmiddels ook bij mijn rechtsbijstandverzekering neergelegd. Zij geven aan dat het niet redelijk is dat ik voor deze kosten moet opdraaien, maar eerlijk gezegd heb ik ook geen zin in maanden discussie.

Ik ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• blb4
HFman schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:01:

Eergisteren is bij mijn Kia de ICCU vervangen. Door het defect aan de ICCU werd de 12V accu niet meer geladen. De auto bleef echter wel standby-verbruik houden, waardoor mijn vrijwel nieuwe AGM accu (Varta) volledig diep ontladen is geraakt (gemeten ~5.6 V). Volgens de dealer is de accu hierdoor onherstelbaar beschadigd.

De dealer geeft zelf aan dat de accu stuk is gegaan doordat de ICCU defect was (de accu werd niet meer geladen en is daardoor diep ontladen). Tegelijkertijd zeggen ze dat de 12V accu waarschijnlijk niet onder garantie valt en dat ik een nieuwe moet laten plaatsen, wat bij hen ongeveer €350 kost.

Daarnaast geven ze aan dat ze het pas kunnen proberen te claimen bij Kia nadat de accu al vervangen is. Het financiële risico ligt dan dus bij mij.

Voor mij is dit duidelijk gevolgschade van het ICCU-defect en geen normale slijtage van een accu, zeker omdat de accu vrijwel nieuw was.

Ik heb het inmiddels ook bij mijn rechtsbijstandverzekering neergelegd. Zij geven aan dat het niet redelijk is dat ik voor deze kosten moet opdraaien, maar eerlijk gezegd heb ik ook geen zin in maanden discussie.

Als je de auto bij deze dealer gekocht hebt maakt 't geen reet uit of 't onder (fabrieks)garantie van Kia valt, de dealer is verplicht jou wettelijke garantie te leveren. Deze gevolgschade valt dus geheel onder hun verantwoordelijkheid, zeker als ze al zelf aangeven dat 't gevolgschade is door defecte ICCU.

Probeer 't eens met een tekst zoals:

Geachte heer/mevrouw,
Mijn Kia EV6 staat momenteel bij u voor vervanging van de ICCU onder de fabrieksgarantie van Kia. Zoals door uw medewerkers is aangegeven, is als gevolg van het defect aan de ICCU ook de 12V-accu defect geraakt. De ICCU kon de 12V-accu namelijk niet meer bijladen terwijl er wel stroomverbruikers actief blijven, waardoor de accu volledig ontladen is geraakt. Aangezien dit directe gevolgschade betreft van een onderdeel dat onder garantie wordt vervangen, ga ik ervan uit dat ook het vervangen van de 12V-accu kosteloos plaatsvindt. Volgens het Nederlandse consumentenrecht (non-conformiteit, art. 7:17 BW) moet een product de eigenschappen bezitten die men daarvan redelijkerwijs mag verwachten. Indien een defect onderdeel schade veroorzaakt aan andere onderdelen, dient het herstel daarvan eveneens zonder kosten voor de consument te worden uitgevoerd. Dat Kia Nederland de accu mogelijk intern niet onder garantie zou vergoeden, is een kwestie tussen u en de fabrikant en kan niet aan mij als consument worden doorbelast. Ik verzoek u daarom het vervangen van de 12V-accu eveneens onder garantie / kosteloos herstel uit te voeren.

Als dat niet voldoende is vermeld dan:
Dan leg ik dit voor aan de geschillencommissie of mijn rechtsbijstand, omdat het gevolgschade van een garantiedefect betreft.
Dikke kans dat ze dan toch bewegen. En anders daadwerkelijk bij je rechtsbijstandsverzekering neerleggen.

[ Voor 29% gewijzigd door blb4 op 11-03-2026 23:33 ]

• Phusebox
blb4 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:10:
[...]

Als je de auto bij deze dealer gekocht hebt maakt 't geen reet uit of 't onder (fabrieks)garantie van Kia valt, de dealer is verplicht jou wettelijke garantie te leveren. Deze gevolgschade valt dus geheel onder hun verantwoordelijkheid, zeker als ze al zelf aangeven dat 't gevolgschade is door defecte ICCU.

Probeer 't eens met een tekst zoals:

Geachte heer/mevrouw,
Mijn Kia EV6 staat momenteel bij u voor vervanging van de ICCU onder de fabrieksgarantie van Kia. Zoals door uw medewerkers is aangegeven, is als gevolg van het defect aan de ICCU ook de 12V-accu defect geraakt. De ICCU kon de 12V-accu namelijk niet meer bijladen terwijl er wel stroomverbruikers actief blijven, waardoor de accu volledig ontladen is geraakt. Aangezien dit directe gevolgschade betreft van een onderdeel dat onder garantie wordt vervangen, ga ik ervan uit dat ook het vervangen van de 12V-accu kosteloos plaatsvindt. Volgens het Nederlandse consumentenrecht (non-conformiteit, art. 7:17 BW) moet een product de eigenschappen bezitten die men daarvan redelijkerwijs mag verwachten. Indien een defect onderdeel schade veroorzaakt aan andere onderdelen, dient het herstel daarvan eveneens zonder kosten voor de consument te worden uitgevoerd. Dat Kia Nederland de accu mogelijk intern niet onder garantie zou vergoeden, is een kwestie tussen u en de fabrikant en kan niet aan mij als consument worden doorbelast. Ik verzoek u daarom het vervangen van de 12V-accu eveneens onder garantie / kosteloos herstel uit te voeren.

Als dat niet voldoende is vermeld dan:
Dan leg ik dit voor aan de geschillencommissie of mijn rechtsbijstand, omdat het gevolgschade van een garantiedefect betreft.
Dikke kans dat ze dan toch bewegen. En anders daadwerkelijk bij je rechtsbijstandsverzekering neerleggen.
Succes, KIA Nederland zegt nee, dus zegt de dealer ook nee. Anders moeten ze zelf voor de kosten opdraaien.

• king_dude
  • Niet online
Een vervelende ervaring, niet de mijne. Totaal niet zelfs. Jullie kunnen mijn historie terugzien. Ik heb koplampen, iccu, stuur, stuurstrips, kofferkleprubber, usb connector, abs stuur unit, instapschade stoel, stoelframe, 3weg HVAC klep allen laten doen onder garantie. Ook is mijn gehele accu cel voor cel doorgemeten (2 cellen vervangen).

Geen centje pijn en totaal flexibel qua leenauto inzet. Eigenlijk altijd mobiel geweest én goede, meewerkende service gehad.
Rijdend destijds vanaf dec.2021 en 160k gereden ben ik net als een aantal hier één van de eerste lichting ev6’ers.

Ik zit vanaf het begin hier op dit draadje, en wat mij opvalt is dat iedere ‘generatie’ ev6 rijders hier dezelfde verzameling boodschappen geeft.

Wat ik bedoel: kak als je het overkomt, echter kan het ook anders. Probeer die richting op te zoeken en als hulp aangeboden is hier deze te accepteren.

Ik weet van mijn dealer dat hij er wel voor open staat (phuse destijds), maar het initiatief ligt dan echt bij klant.

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-03 13:57

Helaas ook met dit bijltje gehakt. ICCU kapot. Hierdoor originele 12v compleet leeggetrokken en kapot. Helaas was deze al buiten de garantie. Dat dit kwam door de ICCU defect had kia geen boodschap. Dat de 12v accu kapot ging had ook andere redenen kunnen hebben. Helaas deze zelf moeten betalen. Was destijds iets van 180 euro. Ook direct contact met KIA nederland maar die konden hier ook niks mee. Uiteindelijk maar betaald om toch te kunnen blijven rijden.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Los van dat het bizar is dat ze het niet vergoeden, €350 voor een 12V accu? 8)7 Zit dat ding zo ver weggestopt dat ze er 2.5 uur arbeid aan hebben? En zelf doen mag niet voor de garantie zeker...

Stichting eth0

• petertenboer
Zelf ben ik heel principieel in dit soort zaken. Het is mij bij Kia nog niet overkomen, maar als ze mijn zo'n "geintje" flikken is het over en uit met het merk als volgende auto. Het causale verband van ICCU en 12V accu is er in nagenoeg 100% van de gevallen en dan moet je ook je consequentie trekken als merk. Doe je dit niet dan ben je mij kwijt als klant, ook al moet ik voor een volgende auto meer betalen dan een Kia.

Zoals gezegd, tot nu toe nog niet voorgekomen en door dealer altijd uitermate goed geholpen.

• Mevistox5
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-03 16:38
Nadat vorig jaar mijn EV6 bij de dealer stond ivm ICCU issue (7 weken) heb ik gevraagd om de 12V accu aan de acculader te hangen. Heb nog steeds de originele 12V accu.

• brackman

brackman

petertenboer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:05:
Zelf ben ik heel principieel in dit soort zaken. Het is mij bij Kia nog niet overkomen, maar als ze mijn zo'n "geintje" flikken is het over en uit met het merk als volgende auto. Het causale verband van ICCU en 12V accu is er in nagenoeg 100% van de gevallen en dan moet je ook je consequentie trekken als merk. Doe je dit niet dan ben je mij kwijt als klant, ook al moet ik voor een volgende auto meer betalen dan een Kia.

Zoals gezegd, tot nu toe nog niet voorgekomen en door dealer altijd uitermate goed geholpen.
Ik sta ook zo in het garantie verhaal. KIA is mij snel aan het kwijtraken als klant vanwege inflexible garantie claimen en bijbehorende aanvullende schade qua mobiliteit en ook onderdelen die door fabrieksfout de geest geven. Ik kan het niet voorkomen en dus valt het ook in mijn ogen onder totale garantie. Ja zegt de garagemeneer garantie is zo lang dat we het goed moeten documenteren en in verleden is er ook wat teveel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van garantieclaimen door garages. Laatste bezoek aan garage gisteren moest er een foto gemaakt worden van ingevulde onderhoudsboekje. Ja dat moesten ze aanleveren voor garantieaanvraag. Verbaasd..wordt dat niet digitaal bijgehouden..nee werd me verteld. Vreemd hoe houden ze dan garantieclaims en onderhoud bij of is dit blijkbaar verschillende systemen ?

• Sonicfreak
brackman schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Ik sta ook zo in het garantie verhaal. KIA is mij snel aan het kwijtraken als klant vanwege inflexible garantie claimen en bijbehorende aanvullende schade qua mobiliteit en ook onderdelen die door fabrieksfout de geest geven. Ik kan het niet voorkomen en dus valt het ook in mijn ogen onder totale garantie. Ja zegt de garagemeneer garantie is zo lang dat we het goed moeten documenteren en in verleden is er ook wat teveel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van garantieclaimen door garages. Laatste bezoek aan garage gisteren moest er een foto gemaakt worden van ingevulde onderhoudsboekje. Ja dat moesten ze aanleveren voor garantieaanvraag. Verbaasd..wordt dat niet digitaal bijgehouden..nee werd me verteld. Vreemd hoe houden ze dan garantieclaims en onderhoud bij of is dit blijkbaar verschillende systemen ?
En wat als je onderhoudsboekje kwijt raakt? Ben je dan je garantie ook kwijt? Verbaast mij dat men zegt de onderhoudsbeurten niet digitaal bij te houden en kan het me ook niet voorstellen dat dit echt het geval is.
Zal misschien per dealer verschillen.

• brackman

brackman

Mevistox5 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:46:
Nadat vorig jaar mijn EV6 bij de dealer stond ivm ICCU issue (7 weken) heb ik gevraagd om de 12V accu aan de acculader te hangen. Heb nog steeds de originele 12V accu.
Ja dat is een goede oplossing. Voor een garage geen rocket science maar moeten ze kennis hebben van beroerde accu en diepontlading en dat ook actief opmerken als EV6 met kapotte iccu binnenkomt. Accu loskoppelen en los laden extern. Vaak komen ze niet zover want het staat niet in de werkprotocol.. :-(

• brackman

brackman

Sonicfreak schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:45:
[...]

En wat als je onderhoudsboekje kwijt raakt? Ben je dan je garantie ook kwijt? Verbaast mij dat men zegt de onderhoudsbeurten niet digitaal bij te houden en kan het me ook niet voorstellen dat dit echt het geval is.
Zal misschien per dealer verschillen.
Ik vond het ook een raar verhaal. In de app kan ik wel zien de garantietermijnen, maar daar staat ook de gedane onderhoudsbeurten. Ja weet ook niet of dit voor de Finse automarkt geldt maar analoge serviceboekje is heilig meestal ligt ie ook niet in de auto ook de kentekengegevens zij niet nodig (Finse RDW heeft het digitaal voor gebruik door de overheden). Dit is wat deze garage vertelde. Ga het nog wel eens navragen aan de andere KIA garage aan de andere kant.

• blb4
Mevistox5 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:46:
Precies, die 12V accu gaat niet direct defect door een defecte ICCU, hij gaat defect door diepontlading omdat er nog verbruikers actief blijven en de accu niet meer bijgeladen wordt. Dit is dus eenvoudig te voorkomen door de 12V accu los te koppelen. Deze kennis en de eenvoudige handeling om defect te voorkomen mag je van elke dealer verwachten. Dat je daar als berijder op moet wijzen is natuurlijk van de zotte en ook hierom kan je de verantwoording dus ook volledig terecht bij de dealer neerleggen. En met argumenten als fabrieksgarantie van Kia hoeft die niet aan te komen zetten, dat is hun probleem.

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
Vrienden van de bijrijdersstoel heeft de riem even klem gezeten tussen de gleuf waarin hij naar binnen gaat en ik denk dat hij daar gedraaid zit, en nu krijg k hem niet naar buiten getrokken, weet iemand een oplossing?
Of moet ik langs de garage?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

• legalr
Een paar weken terug is mijn ICCU ook vervangen, door de dealer vermeld bij het ophalen dat de ICCU + Zekering vervangen is.

Nadat ik een paar dagen later de kap lostrok en zag dat ook de 12V accu vervangend is. Of deze dan ook defect is geraakt geen idee maar heb er dus geen moeite voor hoeven doen.

• blb4
legalr schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:49:
Een paar weken terug is mijn ICCU ook vervangen, door de dealer vermeld bij het ophalen dat de ICCU + Zekering vervangen is.

Nadat ik een paar dagen later de kap lostrok en zag dat ook de 12V accu vervangend is. Of deze dan ook defect is geraakt geen idee maar heb er dus geen moeite voor hoeven doen.
Kijk, zo hoort 't! Alhoewel ze dat wel zouden mogen melden (als jij de eigenaar bent ipv LM).

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
Ben benieuwd of @legalr een zakelijke lease auto heeft. Bij een LM zijn ze vaak niet heel soepel met vervangen van materialen. Heb banden gehad die 1mm boven de norm waren en die mochten door de LM niet vervangen worden. Twee maanden later dus weer terug voor nieuwe banden. Garages zijn bang voor controles vanuit LM en dan zijn ze niet altijd klantgericht.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• legalr
Bo0bz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:55:
Ben benieuwd of @legalr een zakelijke lease auto heeft. Bij een LM zijn ze vaak niet heel soepel met vervangen van materialen. Heb banden gehad die 1mm boven de norm waren en die mochten door de LM niet vervangen worden. Twee maanden later dus weer terug voor nieuwe banden. Garages zijn bang voor controles vanuit LM en dan zijn ze niet altijd klantgericht.
Ik rij prive in mijn EV6.

• brackman

brackman

legalr schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:49:

Top. Dit zou de standaard moeten zijn ongeacht welke dealer. Dan laat KIA zien dat fabrieksfouten totaal worden gedekt onder 7 jaar garantie ipv van de kantjes eraf te lopen.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-03 09:26
marc4547 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:41:
Vrienden van de bijrijdersstoel heeft de riem even klem gezeten tussen de gleuf waarin hij naar binnen gaat en ik denk dat hij daar gedraaid zit, en nu krijg k hem niet naar buiten getrokken, weet iemand een oplossing?
Of moet ik langs de garage?
Nog een keer gedraaid (in tegengestelde richting) erin proberen te drukken?

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:56

KRC

Even advies vraag, ben wezen kijken bij tweedehands Kia EV6.
Mooie plus versie uit 2021, maar geen garantie meer vanwege niet de juiste onderhoud intervallen.

De dealer gaf aan dat Kia’s tweede hands met nog garantie heel zeldzaam zijn, maar ik als leek kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Als onderhoud op juiste moment en juiste manier uitgevoerd is dan blijft garantie toch geldig?

• greg-a
  • Laatst online: 23:03
KRC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:46:
Even advies vraag, ben wezen kijken bij tweedehands Kia EV6.
Mooie plus versie uit 2021, maar geen garantie meer vanwege niet de juiste onderhoud intervallen.

De dealer gaf aan dat Kia’s tweede hands met nog garantie heel zeldzaam zijn, maar ik als leek kan mij dat eigenlijk niet voorstellen. Als onderhoud op juiste moment en juiste manier uitgevoerd is dan blijft garantie toch geldig?
Ja dat moet gewoon geldig blijven.

Ik zelf heb een occasion die uit Spanje was geimporteerd. in het onderhoudsboekje stond niets. Echter waren er wel losse werkbonnen van de kia onderhoudsbeurten. De verkoper heeft de auto toen bij Kia aangemeld en tot op heden is alles goed gegaan, incl ICCU vervanging.

• KRC

KRC

greg-a schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:48:
[...]

Ja dat moet gewoon geldig blijven.

Ik zelf heb een occasion die uit Spanje was geimporteerd. in het onderhoudsboekje stond niets. Echter waren er wel losse werkbonnen van de kia onderhoudsbeurten. De verkoper heeft de auto toen bij Kia aangemeld en tot op heden is alles goed gegaan, incl ICCU vervanging.
Ja precies. Deze auto had zich alleen niet aan interval gehouden dus dan snap ik dat garantie vervalt maar verder zou die gewoon moeten blijven bestaan lijkt mij ook.

Gek verkoop praatje dat garantie op tweede hands Kia’s heel zeldzaam is.

[ Voor 6% gewijzigd door KRC op 13-03-2026 13:54 ]

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09
De receptionist vertelde me vanmorgen dat de onderhoudsinterval-marge op kilometers 1500km op 7 jaar is. Niet bijzonder ruim en ik begrijp dat mensen vaak te laat zijn met het onderhoud.

Ik zou verwachten dat wanneer een Kia dealer een wagen 2de hands verkoopt deze marge getest wordt.

In mijn geval kwam ik er toevallig achter dat onze Kim nog maar 500km tot de volgende interval heb: direct een afspraak gemaakt en tot die tijd moet Kim op kilometerdieet ;)

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:17
Vandaag EV6 aan de openbare laadpaal, melding in KIA app "completion expected in 10 minutes", 6 minuten later een vage melding, iets van "connected to charger but not charging"...

Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te geven :( Als de ICCU binnen is, duurt de reparatie op zich niet lang. We gaan het meemaken...

EV6 GT-line 4WD, Juni 2022, 65K KM

Whatever

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 08:51
Als je de garantie voorwaarden erop na slaat staat er iets in dat een defect niet onder garantie valt als dat te wijten is aan gebrek aan onderhoud of onjuist of niet tijdig onderhoud. Een ICCU krijgt geen onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt en zou op die manier dus zelfs bij niet tijdig onderhoud niet uit de garantie moeten vallen. Maar vervelend is het wel als het onderhoud niet op tijd gedaan is, want je zit liever niet in een discussie met Kia wanneer je aan de beurt bent voor een nieuwe ICCU (of iets anders).

• roel-online
DigiK-oz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:25:
Vandaag EV6 aan de openbare laadpaal, melding in KIA app "completion expected in 10 minutes", 6 minuten later een vage melding, iets van "connected to charger but not charging"...

Van de lader af gehaald (laadpaal leek in storing te staan, geen enkel lampje meer zichtbaar). Starten, direct melding "check electrisch systeem". Gelijk koers gezet naar de dealer (op 2 km afstand), halverwege melding "stop voertuig" en snelheid niet hoger dan 40 of zo. Dealer nog wel bereikt, deze gaf aan dat het vrijwel zeker de ICCU was, en dat deze weer wat moeilijker leverbaar waren. Hij gaat het ding gelijk bestellen, maar durft geen termijn te geven :( Als de ICCU binnen is, duurt de reparatie op zich niet lang. We gaan het meemaken...

EV6 GT-line 4WD, Juni 2022, 65K KM
Balen zeg! Hopelijk zit er snel en nieuwe ICCU in.

Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe meer ik me afvraag wanneer mijn EV6 aan de beurt is. Om te voorkomen dat het om een ongelegen moment komt zou je bijna een oude ICCU 'een zetje' willen geven op een moment dat het uitkomt, zodat ie vervangen kan worden door de verbeterde ICCU.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:11

TGEN

Hmmmx_

roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:43:
[...]

Hoe meer ik van dit soort berichten lees, hoe meer ik me afvraag wanneer mijn EV6 aan de beurt is. Om te voorkomen dat het om een ongelegen moment komt zou je bijna een oude ICCU 'een zetje' willen geven op een moment dat het uitkomt, zodat ie vervangen kan worden door de verbeterde ICCU.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat die 'verbeterde ICCU' daadwerkelijk bestaat. Ook van de -A revisie zijn er al verhalen dat deze op dezelfde manier geploft zijn.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• KRC

KRC

roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:35:
Als je de garantie voorwaarden erop na slaat staat er iets in dat een defect niet onder garantie valt als dat te wijten is aan gebrek aan onderhoud of onjuist of niet tijdig onderhoud. Een ICCU krijgt geen onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt en zou op die manier dus zelfs bij niet tijdig onderhoud niet uit de garantie moeten vallen. Maar vervelend is het wel als het onderhoud niet op tijd gedaan is, want je zit liever niet in een discussie met Kia wanneer je aan de beurt bent voor een nieuwe ICCU (of iets anders).
Ja vooral dit om problemen te voorkomen. Wordt een duurde tweedehands als je alle gebreken zelf moet aftikken. En ik zou ook niet in die discussie terecht willen komen.

• roel-online
KRC schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Ja vooral dit om problemen te voorkomen. Wordt een duurde tweedehands als je alle gebreken zelf moet aftikken. En ik zou ook niet in die discussie terecht willen komen.
Voor welke prijs staat ie eigenlijk te koop? Ik vond het opvallend dat een gebruikte EV6 in Duitsland veel goedkoper is - heb die van mij dus ook in Duitsland gekocht.

Deze bijvoorbeeld: https://suchen.mobile.de/...cam-berlin/449947998.html

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Even hoe het afgelopen is.. had de dealer een nette email geschreven dat ik hier niet mee akkoord ging. En bijzonder teleurgesteld was dat er geprobeerd werdt vervolg schade op mijn te verhalen. Omtrend de prijzen had ik via de telefoon al duidelijk aangeven daar niet van gediend te zijn... achteraf denk ik bijna dat hij de verkeerde prijs heeft genoemd (12V Accu staat online voor 132,- bij Kia). Heb de prijs die hij noemde 3 keer herhaald maar goed. Uiteindelijk werdt ik terug gebeld, met excusses, dat de monteur te voorbarig was geweest en dat de accu na uitvoerig testen toch nog zeker weten goed was.... Nu weet ik dat elke diep ontladen Lood accu een optater heeft gehad.. Zo ver ik kan zien is niet meer dan een paar uur is geweest.. hoop dat het mee valt. Wat ik niet snap, aangezien ze de auto naar binnen hebben gereden, dat ze de 12V accu niet direct aan de lader hebben gehangen, zo staat het, zo ver ik weet ook in de voorschriften..
Met de ICCU had ik "geluk" deze was op voorraad, en "A" type zit er in. We rijden weer :).
Verder hadden ze de auto ook nog gewassen en gezogen.. :)

• Phusebox
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een lange rit heen en terug gedaan zonder laden om te kijken hoe ver ik kwam.

Had verwacht met een paar procent thuis te komen maar viel achteraf mee.

392 km afgelegd, van 100 naar 16 procent. Gemiddelde snelheid ca. 90 km/u. Gemiddeld verbruik 15,7 kWh/100km. Heb wel op een half uur na niet harder dan 105 km/u gereden.

Als ik dat dan terug reken, wat waarschijnlijk niet zo simpel is, kom ik op een capaciteit van 73 kWh uit voor de accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 13-03-2026 20:24 ]

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Phusebox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:
Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer eens een lange rit heen en terug gedaan zonder laden om te kijken hoe ver ik kwam.

392 km afgelegd, van 100 naar 16 procent. Gemiddelde snelheid ca. 90 km/u. Gemiddeld verbruik 15,7 kWh/100km. Heb wel op een half uur na niet harder dan 105 km/u gereden.

Als ik dat dan terug reken, wat waarschijnlijk niet zo simpel is, kom ik op een capaciteit van 73 kWh uit voor de accu.
Scheelt niet zo veel ;) als je een simpele obd lezer hebt kun je het ook vrijmakkelijk uitlezen.
Heb wel gezien dat de auto pas de accu echt "kalibreert" wanneer je hem een keer helemaal vol laad en dan tot echt 0% leeg rijdt (niet te vaak doen..).

• Phusebox
HFman schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:30:
[...]

Scheelt niet zo veel ;) als je een simpele obd lezer hebt kun je het ook vrijmakkelijk uitlezen.
Heb wel gezien dat de auto pas de accu echt "kalibreert" wanneer je hem een keer helemaal vol laad en dan tot echt 0% leeg rijdt (niet te vaak doen..).
Heb in 4 jaar tijd nooit lager dan 7% gereden.

• king_dude
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:21:

In het verleden was je erg negatief over de range. Wat maakt het dat je dit nu niet bent?

Overigens had ik ook niets anders verwacht gezien je voorzichtige omgang met de accu

• Phusebox
king_dude schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:06:
[...]

In het verleden was je erg negatief over de range. Wat maakt het dat je dit nu niet bent?

Overigens had ik ook niets anders verwacht gezien je voorzichtige omgang met de accu
Ik weet inmiddels wat ik van mijn auto ongeveer kan verwachten. Of dit goed is, geen idee.

Dit is dus uiterst voorzichtig gereden, met 100 tot 105 op cruise control, rustig verkeer, vlak.

Wanneer ik een vakantierit doe met 120 of 130 zou dit nog steeds betekenen om de 220 km stoppen om te laden.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 14-03-2026 00:08 ]

• greg-a
  • Laatst online: 23:03
roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:20:
[...]

Voor welke prijs staat ie eigenlijk te koop? Ik vond het opvallend dat een gebruikte EV6 in Duitsland veel goedkoper is - heb die van mij dus ook in Duitsland gekocht.

Heh je die dan zelf bij Kia Nederland kunnen aanmelden/registreren ?

• KRC

KRC

roel-online schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:20:
[...]

https://vanrijswijkautos....wh-leder-camera-adaptive/

Wannner je auto zo lang bij garage staat voor ICCU hoe is Kia met vervangend vervoer? Vergelijkbare auto?
Pagina: 1 ... 462 463 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic