Begrijpelijke standpunten, toch wil ik eventjes tegenargumenten ertegenaan lepelen om de discussie op gang te houden

Oh. Ok. Welke heb je op 't oog?
V2L kan ik alleen gebruiken om bijvoorbeeld de CV-ketel van stroom te voorzien, maar niet het hele huis.
Met V2H kan ik het hele huis van stroom voorzien over 3 fasen.
Je kunt ook met V2L het hele huis van stroom voorzien (over 3 fasen). Je kunt bijvoorbeeld dan een aansluitkam van 77 eurocent in de omschakelaar plaatsen om zo de stroom over de fasen te delen. Het enige is dat apparatuur die een 120 graden faseverschuiving verwacht, dan niet werkt. Maar in een noodgeval wil je waarschijnlijk toch enkel je cv ketel, koelkast, lampen voorzien.
:strip_exif()/f/image/ZEtK5q9XL965XHL0xdXYbSAO.png?f=user_large)
Voor batterijdegradatie ben ik niet bang. Dat is iets voor de fabrikant want je krijgt gewoon 8 jaar garantie tot 160.000 km.
Zij garanderen 70% SoH tot 160.000 km of 8 jaar. Ten eerste is SoH een vaag verhaal, want hoe bepaal je dat? (De uitgelezen waarde via OBD is altijd hoog, richting de 100%). Ten tweede zou je met V2H eerder in een situatie komen dat je boven die 70% uitkomt, maar wel dat je aardige degradatie hebt gehad, als je dagelijks gaat laden en ontladen. Je kan dat sowieso beter doen met LifePo4 accu's ipv NMC.
Bovendien zal de accu niet heel veel sneller degraderen dan wanneer je met de auto zou rijden.
Afhankelijk van hoeveel je V2H laad.
Het inpluggen is voor ons geen probleem.
Ok. Dat is persoonlijk. Ik zou zelf toch iets rekenen voor tijd / moeite / aandacht.
Je kunt ook een thuisaccu kopen, dat weet ik, maar die verdien je niet terug en is voor die tijd al afgeschreven. Daar zijn al meerdere artikelen over voorbijgekomen.
Een auto hoef ik niet terug te verdienen want een auto is sowieso een slechte investering. Met V2H heb ik dan wel 2 vliegen in een klap, een EV die ik voor vervoer kan gebruiken en een thuisaccu op wielen.
Ik begrijp het wel. Ben benieuwd, als je het echt in geld uitdrukt, want daar gaat het, vergeleken met de thuisaccu om, hoeveel het echt oplevert. En wat het je dus op voorhand kost. Denk daarbij aan een auto moeten kiezen die V2H heeft (minder keuze, al helemaal niet binnen occasions - dus dat wordt waarschijnlijk nieuw, of leasen, met dus veel afschrijving), een laadpaal - want daar ben ik nog benieuwd naar - en eventuele bedrading die je in de meterkast moet aanpassen. Dat sommetje zou je dan in excel moeten maken om jezelf er daadwerkelijk van te overtuigen.
Dat neemt niet weg dat de techniek hartstikke leuk is, en het de reden kan zijn voor veel autobezitters om over te stappen op elektrisch. Of het de
financieel juiste reden is, weet ik niet. Veel mensen kopen nu toch ook een thuisaccu.
[
Voor 4% gewijzigd door
Stufipower op 26-03-2026 12:09
]