• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Als ze geen ICCU hebben zullen ze niet AC kunnen laden vrees ik, ze hebben gewoon een andere ICCU denk ik :)
Klopt, ze hebben dus niet dezelfde ICCU als het E-GMP platform. En dus gaan die ICCU's niet defect, het is een compleet ander onderdeel.
Er zijn ook 400V auto's op E-GMP platform die wel dezelfde ICCU hebben en die gaan ook defect. Bijvoorbeeld Hyundai Inster en Kia EV3.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:14
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Klopt, ze hebben dus niet dezelfde ICCU als het E-GMP platform. En dus gaan die ICCU's niet defect, het is een compleet ander onderdeel.
Er zijn ook 400V auto's op E-GMP platform die wel dezelfde ICCU hebben en die gaan ook defect. Bijvoorbeeld Hyundai Inster en Kia EV3.
Akkoord, maar de schuld bij het stroomnet steke is dus geen oplossing...
Het product deugt gewoon niet, en als je een auto buiten garantie hebt is zo'n dure herstelling gewoon niet ok...

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13
Dr.EVE schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:58:
KIA dealer vertelde mij dat ICCU problemen waarschijnlijk niet te verhelpen zijn omdat KIA denkt dat het aan een extern iets ligt, fluctuaties/instabiliteit in het stroomnet. Ze zien schijnbaar verschillen tussen landen, als voorbeeld noemden ze dat in Duitsland dit veel minder gezien wordt dan in Nederland etc.

Of dit waar is geen idee...
Lijkt me sterk, de vorige keer dat mijn ICCU defect was, was het enkele dagen nadat ik de laatste keer had geladen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
Inmiddels is de Connect Store weer onlin en zoals verwacht; niks is beschikbaar voor de EV6 Gen1.

• Sonicfreak
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Akkoord, maar de schuld bij het stroomnet steke is dus geen oplossing...
Het product deugt gewoon niet, en als je een auto buiten garantie hebt is zo'n dure herstelling gewoon niet ok...
Dat is al eerder in dit topic naar voren gekomen dan kun je het gooien op non-conformiteit en eventueel je rechtsbijstand inshakelen.

@blb4 heeft een mooie mail opgesteld die je naar de dealer kunt sturen. Eventueel kun je even de tekst iets aanpassen.

blb4 in "Het grote Kia EV6 topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Sonicfreak op 26-03-2026 08:45 ]

• izzet3838
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Dat is al eerder in dit topic naar voren gekomen dan kun je het gooien op non-conformiteit en eventueel je rechtsbijstand inshakelen.

@blb4 heeft een mooie mail opgesteld die je naar de dealer kunt sturen. Eventueel kun je even de tekst iets aanpassen.

blb4 in "Het grote Kia EV6 topic"
Leuk als je de wagen al hebt inderdaad, maar in mijn geval weerhoudt dat mij er van om deze auto prive aan te schaffen...

• Sonicfreak
izzet3838 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Leuk als je de wagen al hebt inderdaad, maar in mijn geval weerhoudt dat mij er van om deze auto prive aan te schaffen...
Mij niet. De kans is 1 op 10 dat je ermee te maken krijgt en dan neem ik het risico wel.
Zoals ik al eerder zei, zijn er auto's met accu's die oververhit kunnen raken en in de brand kunnen vliegen.
Van de week nog een bericht over de VW ID modellen en Cupra Born en eerder al over de Volvo EX30 en Mercedes EQA en EQB. Dan zou ik eerder die merken en modellen vermijden dan de auto's op E-GMP platform. Een ICCU die plof zegt, is naar mijn mening minder erg dan een accu die in de brand vliegt.
Mijn vrouw en ik zijn aan het overwegen een Kia EV2 te kopen vanwege V2H functionaliteit (als dat een keer wordt vrijgegeven in NL) en de EV2 heeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde ICCU want is ook gebouwd op E-GMP platform.

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Mij niet. De kans is 1 op 10 dat je ermee te maken krijgt en dan neem ik het risico wel.
Zoals ik al eerder zei, zijn er auto's met accu's die oververhit kunnen raken en in de brand kunnen vliegen.
Van de week nog een bericht over de VW ID modellen en Cupra Born en eerder al over de Volvo EX30 en Mercedes EQA en EQB. Dan zou ik eerder die merken en modellen vermijden dan de auto's op E-GMP platform. Een ICCU die plof zegt, is naar mijn mening minder erg dan een accu die in de brand vliegt.
Mijn vrouw en ik zijn aan het overwegen een Kia EV2 te kopen vanwege V2H functionaliteit (als dat een keer wordt vrijgegeven in NL) en de EV2 heeft hoogstwaarschijnlijk dezelfde ICCU want is ook gebouwd op E-GMP platform.
Wat is de reden dat je V2H wilt? Ik begrijp hem zelf niet zo; met V2L kan je prima je huis van backupstroom (tot 3.6 kw) voorzien mits je het correct bedraad. Batterij degradeert sneller, en je moet hem steeds inpluggen als je dag / nacht tarieven of zonne energie wil gebruiken. Ook is V2H laadpaal duur(der).

• Sonicfreak
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Wat is de reden dat je V2H wilt? Ik begrijp hem zelf niet zo; met V2L kan je prima je huis van backupstroom (tot 3.6 kw) voorzien mits je het correct bedraad. Batterij degradeert sneller, en je moet hem steeds inpluggen als je dag / nacht tarieven of zonne energie wil gebruiken. Ook is V2H laadpaal duur(der).
V2H laadpaal op AC is ongeveer net zo duur als een normale laadpaal zonder bidirectioneel laden.
V2L kan ik alleen gebruiken om bijvoorbeeld de CV-ketel van stroom te voorzien, maar niet het hele huis.
Met V2H kan ik het hele huis van stroom voorzien over 3 fasen. Voor batterijdegradatie ben ik niet bang. Dat is iets voor de fabrikant want je krijgt gewoon 8 jaar garantie tot 160.000 km.
Bovendien zal de accu niet heel veel sneller degraderen dan wanneer je met de auto zou rijden.
Het inpluggen is voor ons geen probleem. Mijn vrouw werkt standaard een dag thuis en werkt ook een paar dagen in de week niet en is dan gewoon thuis.
Dan staat de auto voor de deur en kan met de zonnepanelen volgeladen worden en dan 's avonds gebruikt worden als thuisaccu op wielen.
Je kunt ook een thuisaccu kopen, dat weet ik, maar die verdien je niet terug en is voor die tijd al afgeschreven. Daar zijn al meerdere artikelen over voorbijgekomen.
Een auto hoef ik niet terug te verdienen want een auto is sowieso een slechte investering. Met V2H heb ik dan wel 2 vliegen in een klap, een EV die ik voor vervoer kan gebruiken en een thuisaccu op wielen.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:40

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik heb mijn EV6 nu 2 maal gebruikt als noodstroomvoorziening.
Stroomstoring in de regio van welgeteld 4 uur.
Gewoon mijn UPS ingeplugd en ik kon prima verder werken, glasvezel bleef werken, al mijn Unifi apparatuur met POE ook.
En ook beide koelkasten bleven het doen.
En als er echt ellende komt slinger ik mijn aggregaat aan, die draait 24 uur op net geen 7 liter benzine 👍🏼

En verwarming is niet heel spannend, een dekentje en een extra trui werken dan ook prima

[ Voor 10% gewijzigd door GerkeP op 26-03-2026 11:32 ]

GerkeP

• Stufipower
  • Niet online
Begrijpelijke standpunten, toch wil ik eventjes tegenargumenten ertegenaan lepelen om de discussie op gang te houden :)
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:54:
V2H laadpaal op AC is ongeveer net zo duur als een normale laadpaal zonder bidirectioneel laden.
Oh. Ok. Welke heb je op 't oog?
V2L kan ik alleen gebruiken om bijvoorbeeld de CV-ketel van stroom te voorzien, maar niet het hele huis.
Met V2H kan ik het hele huis van stroom voorzien over 3 fasen.
Je kunt ook met V2L het hele huis van stroom voorzien (over 3 fasen). Je kunt bijvoorbeeld dan een aansluitkam van 77 eurocent in de omschakelaar plaatsen om zo de stroom over de fasen te delen. Het enige is dat apparatuur die een 120 graden faseverschuiving verwacht, dan niet werkt. Maar in een noodgeval wil je waarschijnlijk toch enkel je cv ketel, koelkast, lampen voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wtT4uZ3Q3OazQjIq68pKk7P_Z4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZEtK5q9XL965XHL0xdXYbSAO.png?f=user_large
Voor batterijdegradatie ben ik niet bang. Dat is iets voor de fabrikant want je krijgt gewoon 8 jaar garantie tot 160.000 km.
Zij garanderen 70% SoH tot 160.000 km of 8 jaar. Ten eerste is SoH een vaag verhaal, want hoe bepaal je dat? (De uitgelezen waarde via OBD is altijd hoog, richting de 100%). Ten tweede zou je met V2H eerder in een situatie komen dat je boven die 70% uitkomt, maar wel dat je aardige degradatie hebt gehad, als je dagelijks gaat laden en ontladen. Je kan dat sowieso beter doen met LifePo4 accu's ipv NMC.
Bovendien zal de accu niet heel veel sneller degraderen dan wanneer je met de auto zou rijden.
Afhankelijk van hoeveel je V2H laad.
Het inpluggen is voor ons geen probleem.
Ok. Dat is persoonlijk. Ik zou zelf toch iets rekenen voor tijd / moeite / aandacht.
Je kunt ook een thuisaccu kopen, dat weet ik, maar die verdien je niet terug en is voor die tijd al afgeschreven. Daar zijn al meerdere artikelen over voorbijgekomen.
Een auto hoef ik niet terug te verdienen want een auto is sowieso een slechte investering. Met V2H heb ik dan wel 2 vliegen in een klap, een EV die ik voor vervoer kan gebruiken en een thuisaccu op wielen.
Ik begrijp het wel. Ben benieuwd, als je het echt in geld uitdrukt, want daar gaat het, vergeleken met de thuisaccu om, hoeveel het echt oplevert. En wat het je dus op voorhand kost. Denk daarbij aan een auto moeten kiezen die V2H heeft (minder keuze, al helemaal niet binnen occasions - dus dat wordt waarschijnlijk nieuw, of leasen, met dus veel afschrijving), een laadpaal - want daar ben ik nog benieuwd naar - en eventuele bedrading die je in de meterkast moet aanpassen. Dat sommetje zou je dan in excel moeten maken om jezelf er daadwerkelijk van te overtuigen.

Dat neemt niet weg dat de techniek hartstikke leuk is, en het de reden kan zijn voor veel autobezitters om over te stappen op elektrisch. Of het de financieel juiste reden is, weet ik niet. Veel mensen kopen nu toch ook een thuisaccu.

[ Voor 4% gewijzigd door Stufipower op 26-03-2026 12:09 ]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:16
Phusebox schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:38:
Inmiddels is de Connect Store weer onlin en zoals verwacht; niks is beschikbaar voor de EV6 Gen1.
Om je gerust te stellen ook niets voor de EV6 Gen2 behalve de OTA kaartupdates. Alle andere CCNC opties zijn alleen voor de EV3 en EV9...

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Sonicfreak
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:34:
Begrijpelijke standpunten, toch wil ik eventjes tegenargumenten ertegenaan lepelen om de discussie op gang te houden :)

[...]

Oh. Ok. Welke heb je op 't oog?

[...]

Je kunt ook met V2L het hele huis van stroom voorzien (over 3 fasen). Je kunt bijvoorbeeld dan een aansluitkam van 77 eurocent in de omschakelaar plaatsen om zo de stroom over de fasen te delen. Het enige is dat apparatuur die een 120 graden faseverschuiving verwacht, dan niet werkt. Maar in een noodgeval wil je waarschijnlijk toch enkel je cv ketel, koelkast, lampen voorzien.
[Afbeelding]

[...]

Zij garanderen 70% SoH tot 160.000 km of 8 jaar. Ten eerste is SoH een vaag verhaal, want hoe bepaal je dat? (De uitgelezen waarde via OBD is altijd hoog, richting de 100%). Ten tweede zou je met V2H eerder in een situatie komen dat je boven die 70% uitkomt, maar wel dat je aardige degradatie hebt gehad, als je dagelijks gaat laden en ontladen. Je kan dat sowieso beter doen met LifePo4 accu's ipv NMC.

[...]

Afhankelijk van hoeveel je V2H laad.

[...]

Ok. Dat is persoonlijk. Ik zou zelf toch iets rekenen voor tijd / moeite / aandacht.

[...]

Ik begrijp het wel. Ben benieuwd, als je het echt in geld uitdrukt, want daar gaat het, vergeleken met de thuisaccu om, hoeveel het echt oplevert. En wat het je dus op voorhand kost. Denk daarbij aan een auto moeten kiezen die V2H heeft (minder keuze, al helemaal niet binnen occasions - dus dat wordt waarschijnlijk nieuw, of leasen, met dus veel afschrijving), een laadpaal - want daar ben ik nog benieuwd naar - en eventuele bedrading die je in de meterkast moet aanpassen. Dat sommetje zou je dan in excel moeten maken om jezelf er daadwerkelijk van te overtuigen.

Dat neemt niet weg dat de techniek hartstikke leuk is, en het de reden kan zijn voor veel autobezitters om over te stappen op elektrisch. Of het de financieel juiste reden is, weet ik niet. Veel mensen kopen nu toch ook een thuisaccu.
De laadpaal die ik op het oog heb is deze https://www.laadpunt.nl/laadpaal/peblar-business/
Verder wil ik niet alleen in geval van nood, maar altijd gebruik kunnen maken van mijn auto als thuisaccu dan is de oplossing die jij aandraagt via V2L niet zo handig en kan ik beter voor V2H gaan.
En degradatie ben ik niet zo bang voor. Ik denk dat je met rijden meer stroom uit de accu trekt dan met V2H.
Als je nu al ziet dat veel EV's na meer dan 200.000 km op de teller nog meer dan 85% capaciteit hebben en vaak nog 90% ben ik er helemaal niet bang voor. De EV6 is hierin trouwens de EV met de minste degradatie dus Kia heeft zijn zaakjes wat dat betreft goed voor elkaar. Dat zal met de EV2 dan niet anders zijn. Bovendien wil ik voor de LFP accu gaan en niet voor NMC.

• Stufipower
  • Niet online
Sonicfreak schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:43:
[...]
De laadpaal die ik op het oog heb is deze https://www.laadpunt.nl/laadpaal/peblar-business/
Verder wil ik niet alleen in geval van nood, maar altijd gebruik kunnen maken van mijn auto als thuisaccu dan is de oplossing die jij aandraagt via V2L niet zo handig en kan ik beter voor V2H gaan.
En degradatie ben ik niet zo bang voor. Ik denk dat je met rijden meer stroom uit de accu trekt dan met V2H.
Als je nu al ziet dat veel EV's na meer dan 200.000 km op de teller nog meer dan 85% capaciteit hebben en vaak nog 90% ben ik er helemaal niet bang voor. De EV6 is hierin trouwens de EV met de minste degradatie dus Kia heeft zijn zaakjes wat dat betreft goed voor elkaar. Dat zal met de EV2 dan niet anders zijn. Bovendien wil ik voor de LFP accu gaan en niet voor NMC.
Ok, je bent je ervan bewust dat het nog jaren kan duren voordat je het kunt gebruiken (omdat V2G ready)?

Daarnaast, van wat ik kan vinden werkt noodstroom niet bij V2H met een kia ev2 en een peblar business. Is er wel netspanning, dan werkt het hopelijk over enkele jaren. Als hier nieuws in is hoor ik het graag.

De oplossing die ik met V2L aandroeg is alleen voor noodgevallen inderdaad, en niet als thuisaccu (je kan alleen ontladen). Waarbij je zelf het net moet afkoppelen.

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:15
Voor V2L viel het verlies mij behoorlijk tegen.
Wat is de RTE (round trip efficiency) van V2H? Mijn ervaring met V2L doet me denken dat V2H niet een reëel alternatief is voor een thuisbatterij. Accu degradatie valt in de praktijk denk ik zeer mee gezien de lage vermogens, grote accu inhoud en excellente BMS in een BEV.

• Sonicfreak
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Ok, je bent je ervan bewust dat het nog jaren kan duren voordat je het kunt gebruiken (omdat V2G ready)?

Daarnaast, van wat ik kan vinden werkt noodstroom niet bij V2H met een kia ev2 en een peblar business. Is er wel netspanning, dan werkt het hopelijk over enkele jaren. Als hier nieuws in is hoor ik het graag.

De oplossing die ik met V2L aandroeg is alleen voor noodgevallen inderdaad, en niet als thuisaccu (je kan alleen ontladen). Waarbij je zelf het net moet afkoppelen.
Bedankt voor je reactie. Er gaan geluiden rond dat in de 2e helft van dit jaar V2H beschikbaar komt. Of dat zo is dat zal moeten blijken en anders komt het volgend jaar dan koop ik misschien wel een tweedehandse EV2 tegn die tijd. Ik heb geen haast, de huidge privé EV voldoet nog prima. Dat is een Seat Mii Electric.
Die wordt pas ingeruild voor een EV met V2H zodra dat beschikbaar is in Nederland.
Dat de EV2 niet werkt bij een stoomstoring dat is dan helaas pindakaas, maar in mijn woonplaats en wijk valt de stroom vrijwel nooit uit.
Het gaat mij meer om het overschot van de zonnepanelen in de auto te kunnen stoppen en er daarna uit te kunnen halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 26-03-2026 14:39 ]

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:42
GerkeP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:31:
Ik heb mijn EV6 nu 2 maal gebruikt als noodstroomvoorziening.
Stroomstoring in de regio van welgeteld 4 uur.
Gewoon mijn UPS ingeplugd en ik kon prima verder werken, glasvezel bleef werken, al mijn Unifi apparatuur met POE ook.
En ook beide koelkasten bleven het doen.
En als er echt ellende komt slinger ik mijn aggregaat aan, die draait 24 uur op net geen 7 liter benzine 👍🏼

En verwarming is niet heel spannend, een dekentje en een extra trui werken dan ook prima
Wat heb je daar voor een interessante set-up thuis? Twee koelkasten en een aggregaat?

Voor naar die UPS - is dat gewoon een verlengsnoer van je EV6 V2L adapter naar je UPS toe waar je netwerk equipment op aangesloten zit en je koelkast(en) ook?

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:40

GerkeP

Vragen mag altijd........

roel-online schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Wat heb je daar voor een interessante set-up thuis? Twee koelkasten en een aggregaat?

Voor naar die UPS - is dat gewoon een verlengsnoer van je EV6 V2L adapter naar je UPS toe waar je netwerk equipment op aangesloten zit en je koelkast(en) ook?
Wij wonen in het buitengebied.
2 koelkasten is omdat de inbouwkoelkast wat beperkt is, dus in de bijkeuken een mooie grote extra koelkast.

Aggregaat is onderdeel van ons overlevingspakket, ook een Berkey waterfilter.

Ik weet nog een winter waar we een week ingesneeuwd zaten 😂

En Unifi gewoon aan de UPS, dus POE blijft dan ook gewoon werken.

Koelkasten met verlengsnoer zonder ups.

GerkeP

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:38
In Engeland wordt de garantie behoorlijk verlengd op de ICCU bij Hyundai. Kia dus nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx03jB-zafM-aYBL7jaf7DJDng8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4kjOOO7Djbqe7AUqQCBDHvZ.png?f=fotoalbum_large

Bron: EV Odessey op YouTube

[ Voor 3% gewijzigd door petertenboer op 26-03-2026 17:06 ]

• Stufipower
  • Niet online
Waarschijnlijk dat je je dan nog wel aan de 30.000 km / 2 jaar onderhoudsbeurt moet houden. Wel een goed teken, hopelijk komt het ook naar NL, kia. De onderhoudskosten (30k km beurt) die naar mij werden genoemd waren ongeveer 370 euro. Is dat een OK prijs?

• brackman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 21:44

brackman

Gooi die pc maar uit het raam!

Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
Waarschijnlijk dat je je dan nog wel aan de 30.000 km / 2 jaar onderhoudsbeurt moet houden. Wel een goed teken, hopelijk komt het ook naar NL, kia. De onderhoudskosten (30k km beurt) die naar mij werden genoemd waren ongeveer 370 euro. Is dat een OK prijs?
Ja 377 euro standaard prijs via KIA garages in Finland. Filtertje, remvloeistof en wat nakijken van de checklist. Ik was niet echt onder de indruk ervan. Kapotte sensor voor deurvergrendeling bestuurderskant hadden ze niet opgemerkt. Naderhand aangegeven dat deze kapot is, na pasen staat reparatie ingepland onder garantie. Passagierskant sluit met druk op de hendel en bestuurderskant niet.

• izzet3838
Stufipower schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
Jep, ik stelde de vraag wat ze hadden gedaan schoot meneer plots in paniek, "ja die wagens hebben 2 soorten koelvloeistof etc"

In principe kan je het onderhoud perfect zelf lijkt me, als je in het verleden al remmen hebt vervangen...

Maar inderdaad weg garantie...

Nu is dat wel geen KIA dingetje, bij BMW vragen ze richting de 600 euro en wordt bij ieder onderhoud (elke 24 maanden los van aantal km dat wel) de volledige accu nagemeten...

Waarom dat nodig is, geen idee als die stuk is merkt de bestuurder dat toch :+

[ Voor 16% gewijzigd door izzet3838 op 27-03-2026 09:20 ]

• bb1969
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-04 14:57
DigiK-oz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:05:
Exact dat zag ik 2 weken geleden...Direct na het starten aan het einde van een laadsessie. Ik zie dat jouw batterij op 100% staat, dus in jouw geval ook? Heb vaker gehoord dat het ding "ploft" aan het einde van een laadsessie (met name mensen met een thuislader die hun complete thuisinstallatie inclusief hoofdzekering opblies door DC lekstroom, aan het einde van een laadsessie)

Hopelijk fixen ze het voor jou ook in een paar dagen...
Bij mij was het dat deze vol geladen was op een warme dag, en het ging mis tijdens regeneratie in de eerste km rijden Ook 100% geladen

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 14:17
is het misschien handig om en apart KIA ICCU topic te maken? dan blijft dit topic voor de overige zaken , beter voor de leesbaarheid enzv.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:02
murky123 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:00:
is het misschien handig om en apart KIA ICCU topic te maken? dan blijft dit topic voor de overige zaken , beter voor de leesbaarheid enzv.
Maak er dan een 800V E-GMP ICCU topic van.
Hyundai IONIC 5 & 6, KIA EV6 & EV9 hebben allen dezelfde problemen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:01
Ik zat net klaar om de laatste update cv_e.eur.s5w_l.001.001.251204 te installeren via usb. Tot ik het volgende bericht las. Dat de akoestische waarschuwing van de snelheidslimiet wordt geactiveerd. En dat je deze met de mute knop kan uitzetten. Maar dat na iedere start de waarschuwing weer opnieuw aanstaat. Iemand ervaring met deze update of dit daadwerkelijk wordt aangezet. Want dan laat ik de update voor wat het is. Gaat om de pre-facelift my24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKg50MP7z59IhyzLBAp75KHbpcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzOgR59Ydka9viwy6YP8wekc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im-6JxksM57X6qhXbERbz8H7GNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXYyQEC7BYex9VqCzR0XTY1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB_ay12BqHj0YNQM9n9JwVDYJ98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpVd327u3MdohdekA73RQcG8.jpg?f=fotoalbum_large

• Bo0bz
@Patrick80 beetje vergelijkbaar met de facelift. Hier ook iedere keer 3s de volumeknop indrukken. Veeeel makkelijker dan een hoop andere merken waar dit verstopt zit in een menu.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Patrick80
Oke, maar ik heb nu helemaal geen waarschuwing akoestisch. Om dat het in 2024 nog niet verplicht was. En daar was ik erg blij mee. Ik heb alleen dat het snelheids bordje knippert visueel, dat vind ik niet erg. Maar wil niet nog meer geluiden erbij

Zijn er mensen die na de installatie van de update, kunnen bevestigen dat hij nu gaat piepen als je 3km te snel rijd?

[ Voor 19% gewijzigd door Patrick80 op 27-03-2026 19:09 ]

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-04 11:25
Patrick80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:55:
Oke, maar ik heb nu helemaal geen waarschuwing akoestisch. Om dat het in 2024 nog niet verplicht was. En daar was ik erg blij mee. Ik heb alleen dat het snelheids bordje knippert visueel, dat vind ik niet erg. Maar wil niet nog meer geluiden erbij

Zijn er mensen die na de installatie van de update, kunnen bevestigen dat hij nu gaat piepen als je 3km te snel rijd?
Deze update bestaat al een tijdje toch? Ik dacht dat ik die vorig jaar op mijn vorige GT had geïnstalleerd en nee ik had geen probleem. Iets van alle auto's van voor een bepaalde periode is dat niet verplicht. Op mijn nieuwe zit dat standaard en idd simpel om uit te schakelen. Bij Audi moet je in het menu zitten wroeten om dat te doen.

• Patrick80
Ik heb geen idee. Ik dacht dat deze update, recent in februari 2026 is uitgekomen.
Ik heb de auto sinds 16 februari 2026. Toen kreeg ik direct een ota melding en ging hij de voorgaande update installeren. Waarschijnlijk had vorige eigenaar hem nooit geüpdatet, aangezien er nog 1 gratis ota beschikbaar was.

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31
Ik heb ook een GT-Line van maart 2024 en heb deze update CV_E.EUR.S5W_l.001.001.251204 in februari geïnstalleerd, meteen nadien ik de auto na aankoop bij de dealer heb opgehaald. Ik heb geen piepjes bij snelheidsovertreding in mijn EV 6 gelukkig. Je kunt deze update gewoon installeren.

• Patrick80
Toch raar dat het in het overzicht staat voordat je de update installeert. Zal wel een algemene tekst dan zijn, en is het alleen van toepassing op de ccnc. Dat de mute knop eraan toegevoegd is. Want de piepjes waren er al

• Planet X
Patrick80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:28:
Toch raar dat het in het overzicht staat voordat je de update installeert. Zal wel een algemene tekst dan zijn, en is het alleen van toepassing op de ccnc. Dat de mute knop eraan toegevoegd is. Want de piepjes waren er al
Ik had hiervoor een Niro EV van 2023 en kreeg destijds ook deze waarschuwing met een latere update. Ik was ook huiverig bij de installatie, maar gelukkig bleven de geluidjes uit. Bij de update van de EV 6 kan ik mij eigenlijk niet herinneren aan deze waarschuwing. I.i.g heb ik volgens de KIA app dezelfde versie. Dat heb ik wel gecontroleerd ;) .

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:18

Harrie van Til

Doe maar blauw

Patrick80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:55:

Heb een 2024 pre facelift ev6 en de update 2 weken gelden geïnstalleerd en heb nog steeds geen piepjes bij te snel. Nooit gehad ook.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-04 14:17
blb4 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:59:
[...]

ik niet, maar voor diegene die er graag oeverloos over willen praten/discusseren.
zelf " kwam" ik hier altijd graag, maar ik blijf nu vaker en langer weg omdat ik alleen maar ICCU tegen komt elke 5 posts hier, al 3 jaar lang hetzelfde ;)

• Sonicfreak
[...]

Hyundai Inster en Kia EV3 die op 400V E-GMP platform gebouwd zijn, hebben ook ICCU problemen. En er zullen vast nog wel meer modellen zijn.

• Sonicfreak
Harrie van Til schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Heb een 2024 pre facelift ev6 en de update 2 weken gelden geïnstalleerd en heb nog steeds geen piepjes bij te snel. Nooit gehad ook.
Hier hetzelfde.

• izzet3838
[...]

400v ook :)

• Patrick80
Patrick80 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:43:
Ik zat net klaar om de laatste update cv_e.eur.s5w_l.001.001.251204 te installeren via usb. Tot ik het volgende bericht las. Dat de akoestische waarschuwing van de snelheidslimiet wordt geactiveerd. En dat je deze met de mute knop kan uitzetten. Maar dat na iedere start de waarschuwing weer opnieuw aanstaat. Iemand ervaring met deze update of dit daadwerkelijk wordt aangezet. Want dan laat ik de update voor wat het is. Gaat om de pre-facelift my24
Vandaag de update geïnstalleerd, en het tegenovergestelde is gebeurd. Geen piepje, maar ook het snelheid bordje wat voorheen wel knipperde, knippert nu niet meer 🥳

• Planet X
Patrick80 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:00:
[...]

Vandaag de update geïnstalleerd, en het tegenovergestelde is gebeurd. Geen piepje, maar ook het snelheid bordje wat voorheen wel knipperde, knippert nu niet meer 🥳
Als de snelheid die getoond wordt tenminste zou kloppen. Helaas is dat te vaak niet het geval. Maar met uitzetten van de weergave mis ik het weer. De 2 streepjes in beeld is het ook niet. Daarom rijd ik altijd met Waze. Daar wordt altijd de juiste toegestane snelheid getoond. Zelfs als je niet navigeert.

• Bo0bz
Ik had toch op zijn minst vandaag een aantal berichten van fanatiek tweakers EN Kia critici verwacht over de zomertijd instellingen :P

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:29
Mbt die snelheidswaarschuwing... is er een manier om tijdelijk de akoestische waarschuwing uit te zetten als het systeem aangeeft dat er een camera is en je vervolgens (volgens de auto) te hard rijdt?

Ik kom af en toe in een stad waar de rechterbaan voor auto's en fietsers is bedoeld en waar je 30 mag. De linkerbaan is alleen voor auto's en daar mag je 50. Op sommige stukken staat een camera. Ik rijd dan keurig 50 maar het vermaledijde systeem denkt dat ik maar 30 mag en begint als een bezetene te bongen. Is me nog niet gelukt om dat weg te krijgen.....

• king_dude
  • Niet online
Bo0bz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:52:
Ik had toch op zijn minst vandaag een aantal berichten van fanatiek tweakers EN Kia critici verwacht over de zomertijd instellingen :P
Haha geniale humor dit!

• slim_fan
Elhovo schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:53:
Mbt die snelheidswaarschuwing... is er een manier om tijdelijk de akoestische waarschuwing uit te zetten als het systeem aangeeft dat er een camera is en je vervolgens (volgens de auto) te hard rijdt?

Ik kom af en toe in een stad waar de rechterbaan voor auto's en fietsers is bedoeld en waar je 30 mag. De linkerbaan is alleen voor auto's en daar mag je 50. Op sommige stukken staat een camera. Ik rijd dan keurig 50 maar het vermaledijde systeem denkt dat ik maar 30 mag en begint als een bezetene te bongen. Is me nog niet gelukt om dat weg te krijgen.....
Ik had hetzelfde met de trajectcontrole op de A4 na 19u, hij bleef piepen terwijl alle meldingen uit stonden in de instellingen. Het bleek de auto navigatie te zijn waar de waarschuwing nog aan stonden. Heb jij de flits meldingen toevallig nog aan?

• slim_fan
Ik vrees dat mijn ICCU ook aan de beurt is, de 'AC variant'. Ik krijg alleen geen enkele melding in de auto; hoe kan ik zelf de diagnose vaststellen?
Ik kan niet meer op AC laden. Gister klapte de hoofdzekering er uit tijdens het laden. Alles opnieuw aanzetten en opnieuw laden liet weer de hoofdzekering klappen. Vandaag aan een granny of publieke laadpaal geprobeerd: dan gaan de lichtjes in de laadpoort aan (knipperen niet zoals tijdens het laden) waarna de lader vervolgens een fout geeft. Met mijn eigen paal is dat vandaag ook het geval. DC laden lukt wel en de 12V accu krijgt gelukkig 14,5V als de auto aan staat.

Morgen in ieder geval even met de garage bellen.

[ Voor 4% gewijzigd door slim_fan op 29-03-2026 22:31 ]

• Phusebox
Bo0bz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:52:
Sorry ik was te laat omdat de klok in mijn auto niet klopte.

[ Voor 34% gewijzigd door Phusebox op 30-03-2026 07:49 ]

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:34
De snelheidsborden weergave is na de update een drama. Reed gisteren in de bebouwde kom en zou volgens het bordje 100 mogen rijden. Ook op de snelweg regelmatig verkeerde informatie wat ik voorheen niet had. 🤬Gelukkig geen piepjes😊

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

• Stufipower
  • Niet online
slim_fan schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:30:
Ik vrees dat mijn ICCU ook aan de beurt is, de 'AC variant'. Ik krijg alleen geen enkele melding in de auto; hoe kan ik zelf de diagnose vaststellen?
Ik kan niet meer op AC laden. Gister klapte de hoofdzekering er uit tijdens het laden. Alles opnieuw aanzetten en opnieuw laden liet weer de hoofdzekering klappen. Vandaag aan een granny of publieke laadpaal geprobeerd: dan gaan de lichtjes in de laadpoort aan (knipperen niet zoals tijdens het laden) waarna de lader vervolgens een fout geeft. Met mijn eigen paal is dat vandaag ook het geval. DC laden lukt wel en de 12V accu krijgt gelukkig 14,5V als de auto aan staat.

Morgen in ieder geval even met de garage bellen.
Dan heb je geluk, want dan hoef je hem niet af te laten slepen en is die nog bruikbaar in de tussentijd. Met de nieuwe ICCU krijg je en nieuwe LDC en een nieuwe OBC die daarin zitten, en daarmee is ook de houdbaarheidsdatum van het 12V systeem gereset.

• Patrick80
Wakkie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:47:
De snelheidsborden weergave is na de update een drama. Reed gisteren in de bebouwde kom en zou volgens het bordje 100 mogen rijden. Ook op de snelweg regelmatig verkeerde informatie wat ik voorheen niet had. 🤬Gelukkig geen piepjes😊
Nog niet gehad met de ev6. Die staat vandaag bij garage. Kia ceed 2024 mee als leen auto, die piept wel. Op A6 mag je 50km/h zegt hij. Wordt je helemaal gek. Dan is de mute knop wel handig

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vraagje, wie gebruikt het automatisch inparkeren (als het erop zit) ?

Bedacht van het weekend dat ik mijn auto nu een jaar heb, ik het 1 keer geprobeerd heb maar ik ingegrepen heb omdat het wel erg traag ging en ik het verkeer begon te blokkeren. Daarna er nooit meer aan gedacht heb om het nog eens te proberen. Ik heb niet het gevoel dat het veel meerwaarde heeft, zou er in elk geval niet apart voor bij betalen.

Hetzelfde voor met de afstandsbediening voor en achteruit rijden, de helft van de keren weigert hij om onbekende reden. Als iemand daar een tip heeft hoor ik het graag.

• Alexhuber
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:17
oldchap schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:25:
Vraagje, wie gebruikt het automatisch inparkeren (als het erop zit) ?

Bedacht van het weekend dat ik mijn auto nu een jaar heb, ik het 1 keer geprobeerd heb maar ik ingegrepen heb omdat het wel erg traag ging en ik het verkeer begon te blokkeren. Daarna er nooit meer aan gedacht heb om het nog eens te proberen. Ik heb niet het gevoel dat het veel meerwaarde heeft, zou er in elk geval niet apart voor bij betalen.

Hetzelfde voor met de afstandsbediening voor en achteruit rijden, de helft van de keren weigert hij om onbekende reden. Als iemand daar een tip heeft hoor ik het graag.
Ik heb het niet maar stond laatst wel in een parkeergarage met wel erg krappe plekken. Was voor het eerst dat ik het "miste" en had kunnen gebruiken.
Gelukkig ben ik best slank :)

• Elhovo
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:29
Alexhuber schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:40:
[...]

Ik heb het niet maar stond laatst wel in een parkeergarage met wel erg krappe plekken. Was voor het eerst dat ik het "miste" en had kunnen gebruiken.
Gelukkig ben ik best slank :)
Ik parkeer dan sowieso niet, want krappe plekken betekent verhoogt risico op deuken of krassen van een achteloze buurman. Als er weerszijden een dure BMW of Audi staat doe ik het nog wel, maar met een Opel Corsa van 20 jaar oud zoek ik wel een ander plekje.

• Alexhuber
Elhovo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Ik parkeer dan sowieso niet, want krappe plekken betekent verhoogt risico op deuken of krassen van een achteloze buurman. Als er weerszijden een dure BMW of Audi staat doe ik het nog wel, maar met een Opel Corsa van 20 jaar oud zoek ik wel een ander plekje.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had in dit specifieke geval geen keus en was gelukkig na anderhalf uur weer weg. Zonder krassen en deuken :D

• Phusebox
Ik rij altijd naar de verste uithoek op een parkeerterrein of in een garage. Ook al heeft de auto wat kleine krasjes, en is ie 4 jaar oud, ben ik wat dat betreft altijd voorzichtig. Ik pak soms zelfs onze oude Fiesta als ik de parkeergelegenheid niet vertrouw als ik ergens heen moet. Nadeel van zo'n grote auto.

• Sonicfreak
Phusebox schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 06:40:
Ik rij altijd naar de verste uithoek op een parkeerterrein of in een garage. Ook al heeft de auto wat kleine krasjes, en is ie 4 jaar oud, ben ik wat dat betreft altijd voorzichtig. Ik pak soms zelfs onze oude Fiesta als ik de parkeergelegenheid niet vertrouw als ik ergens heen moet. Nadeel van zo'n grote auto.
Ondanks dat het voor ons een leaseauto is doen mijn vrouw en ik hetzelfde. Ik ben heel zuinig op de auto en mijn vrouw neemt vaak onze privé Seat Mii Electric mee als ze weet dat de parkeerplekken krap zijn. Dat vindt ze zelf ook fijner met inparkeren.

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:45
oldchap schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:25:

Toevallig vorige week moeten gebruiken. Ik had mijn auto goed geparkeerd maar een ander dacht laat ik mijn auto maar lekker dichtbij parkeren. Ik moet zeggen de vakken zijn niet echt breed. Maar ik kon dus van beide kanten mijn auto niet meer in.

Dus gelukkig mijn auto naar voren kunnen laten rijden.
Je moet in elk geval de auto opnieuw op slot zetten ook als staat deze op slot. Dan de Hold knop ingedrukt houden totdat de auto aan gaat. Dan kan je de knoppen gebruiken om vooruit of achteruit te rijden.
En je moet wel in de buurt staan van de auto

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:54

Chakotay

Lick here to continue

@Patrick80 ik heb deze update een paar weken terug geinstalleerd op mijn '23 model. Deze heeft nog nooit een akoestische waarschuwing voor de snelheid gegeven, geen verschil met voor of na de update. Ik hoef ik niets uit te zetten bij elk vertrek. Knipperend snelheidsbordje in het dashboard is me ook nooit opgevallen, daar zal ik de volgende rit eens op letten.

Het enige waar deze EV6 irritant voor piept als ik op de smalle 60kph weg welke ik hier dagelijks rij iets over de lijnen ga om te voorkomen dat ik een tegenligger schamp :+
Planet X schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:59:
[...]

Als de snelheid die getoond wordt tenminste zou kloppen. Helaas is dat te vaak niet het geval. Maar met uitzetten van de weergave mis ik het weer. De 2 streepjes in beeld is het ook niet. Daarom rijd ik altijd met Waze. Daar wordt altijd de juiste toegestane snelheid getoond. Zelfs als je niet navigeert.
Weet iemand eigenlijk of het mogelijk is om (in de pre-facelift) de navigatie-instructies van Waze of andere Andoid Auto software op het display achter het stuur te krijgen zoals de ingebouwde navigatie dat doet? Ik vind het wel erg prettig om die rijbaan-hints voor afslagen e.d. direct in het zichtveld te hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door Chakotay op 31-03-2026 11:46 ]

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Planet X
Chakotay schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:40:
@Patrick80 ik heb deze update een paar weken terug geinstalleerd op mijn '23 model. Deze heeft nog nooit een akoestische waarschuwing voor de snelheid gegeven, geen verschil met voor of na de update. Ik hoef ik niets uit te zetten bij elk vertrek. Knipperend snelheidsbordje in het dashboard is me ook nooit opgevallen, daar zal ik de volgende rit eens op letten.

Het enige waar deze EV6 irritant voor piept als ik op de smalle 60kph weg welke ik hier dagelijks rij iets over de lijnen ga om te voorkomen dat ik een tegenligger schamp :+

[...]

Weet iemand eigenlijk of het mogelijk is om (in de pre-facelift) de navigatie-instructies van Waze of andere Andoid Auto software op het display achter het stuur te krijgen zoals de ingebouwde navigatie dat doet? Ik vind het wel erg prettig om die rijbaan-hints voor afslagen e.d. direct in het zichtveld te hebben.
Helaas is dat niet mogelijk ook de pre facelift.
De piepjes voor de lane assist kun je gelukkig wel uitzetten in de pre facelift door de waarschuwings volume voor systeem geluiden op 0 te zetten in het dashboard.

• Harrie van Til
  • Laatst online: 19:18

Harrie van Til

Doe maar blauw

Maar dat kun je gewoon uitzetten door het knopje met de lane assist 3 seconden ingedrukt te houden. Daarna lane assist gewoon naar behoefte weer aan- of uitzetten door er even op te drukken.

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999

Chakotay

Lick here to continue

@Planet X @Harrie van Til dank, ik weet dat het makkelijk uit kan inderdaad. Qua rijhulpen vind ik de EV6 in ieder geval een flink stuk prettiger dan een paar andere auto's waarin een proefritje is gedaan (Ford Explorer bijvoorbeeld).

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• slim_fan
dubbele reactie met hierboven

[ Voor 94% gewijzigd door slim_fan op 31-03-2026 19:07 ]

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-04 18:00
Wellicht is het al voorbij gekomen en heb ik het gemist. Maar klopt het dat je nu levenslange OTA updates kunt krijgen voor €99? Betreft MY25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wymm32pTpymh5CKMeQ4c1psHwt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6yYTYddjvGtMYLQlwxyr49Ll.png?f=fotoalbum_large

• RenegadexRIPxx
  • Laatst online: 04-04 21:43
Ik heb de vraag aan de dealer gesteld (vorige week vrijdag). Aangezien als je het openklikt er vermeld staat dat dit maar voor 1 jaar geldt. Maar met de melding lifetime leek mij dat tegenstrijdig...

Die kon mij op dat moment niet antwoorden. Maar melde dat een andere klant dezelfde vraag ook had gesteld en men dit ging uitklaren met de overkoepelende dealership (in mijn geval KIA België).

Zal wachten zijn op het antwoord. Op de prefacelift maakt dat toch niet zoveel uit.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:47
Daar liep een topic over waar het eerst leek dat het voor 1 jaar zou zijn maar uiteindelijk Kia terugkomt dat het om 7 jaar gaat (de fabrieksgarantie) details zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2331478

• Stufipower
  • Niet online
Gebruiken sommigen van jullie de standaard navigatie van kia? Of alleen voor preconditioning? Zelf gebruik ik alleen Acarplay.

De OTA updates kan je ook gewoon gratis met USB stick doen, toch?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:17
@Stufipower, ik gebruik nooit de KIA nav, altijd AA. Geen precon.

Ja je kunt de KIA updates ook gratis installeren via een USB Stick.

• blb4
Stufipower schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:36:
Gebruiken sommigen van jullie de standaard navigatie van kia? Of alleen voor preconditioning? Zelf gebruik ik alleen Acarplay.

Altijd gewoon Kia navigatie. Soms navigatie op iPhone er naast, zonder CarPlay.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:45

Ik gebruik alleen de kia navigatie. Voor de facelift versie is het wel makkelijker om de android/iPhone navigatie te gebruiken omdat die draadloos kan.

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik gebruik meerderheid van de tijd KIA nav, dat werkt eigenlijk uitstekend. Gister ook voor het eerst gezien dat het waarschuwingssysteem voor hulpvoertuigen werkt.

• oldchap
  • Niet online
Je kunt de lane follow assist knop op je stuur een paar seconden ingedrukt houden. Op je display worden dan de lijnen oranje. De lane keep assist staat dan uit en hij houdt zich stil, kun jij fijn buiten de lijntjes kleuren :+

Ah Harrie van Til schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:49: was me voor.

[ Voor 10% gewijzigd door oldchap op 01-04-2026 08:18 ]

• oldchap
  • Niet online

Ik gebruik altijd Google maps via Android Auto, omdat die altijd automatisch op het scherm komt en ik kan thuis alvast de bestemming in typen/link klikken. Als ik Kia zou willen gebruiken dan moet ik eerst terug naar de Kia UI.

• petertenboer

90% van de tijd de Kia navigatie.

Werkt voor mij prima en gaat goed om met de door TomTom geleverde verkeersinformatie. Voor twee weken geleden op de terugweg vanuit wintersport ergens in Zwitserland de snelweg afgeleid en keurig een lange file ontweken. Uiteraard ook handig met de het pre-conditioneren.

Kortom, ik ben aardig tevreden over het Kia systeem.

• Sonicfreak

Ik gebruik vrijwel altijd Android Auto. Alleen als ik langs snelladers moet, bijvoorbeeld op vakantie, dan gebruik ik de Kia navigatie voor preconditioning.

• Bogey555

Ik gebruik altijd AA. Ik neem elk jaar een abbo op Tom Tom GO (gewoonte ding) en gebruik dat. Vroeger met wireless dongle, in de nieuwe is dat niet nodig. En de instructies komen ook in de HUD, dus helemaal top.

• Alexhuber
petertenboer schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:18:
[...]

90% van de tijd de Kia navigatie.

Werkt voor mij prima en gaat goed om met de door TomTom geleverde verkeersinformatie. Voor twee weken geleden op de terugweg vanuit wintersport ergens in Zwitserland de snelweg afgeleid en keurig een lange file ontweken. Uiteraard ook handig met de het pre-conditioneren.

Kortom, ik ben aardig tevreden over het Kia systeem.
Gebruikt de kia navi TomTom gegevens? Dat wist ik niet. Is dit voor alle ev6 of alleen de facelift?

Ik gebruik overigens vrijwel altijd Waze of Google maps.

[ Voor 4% gewijzigd door Alexhuber op 01-04-2026 15:21 ]

• petertenboer
Alexhuber schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:20:
[...]

Gebruikt de kia navi TomTom gegevens? Dat wist ik niet. Is dit voor alle ev6 of alleen de facelift?

Ik gebruik overigens vrijwel altijd Waze of Google maps.
Klopt, de verkeersinformatie komt van TomTom.
De kaarten zijn, zover ik weet, van Here.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
petertenboer schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:41:
[...]

Klopt, de verkeersinformatie komt van TomTom.
De kaarten zijn, zover ik weet, van Here.
Ik had de kia navigatie (2022 model) een maandje terug weer eens gebruikt, want ik moest onderweg even snelladen. Maar dat ging niet goed, want de kia wilde een ander stuk snelweg pakken dan ik voor de snellader en die kon geen opties meer vinden op de route die ik overhield.

En ik kwam natuurlijk gewoon een fastned tegen onderweg die ik dus maar moest gebruiken zonder pre-conditioneren :(

• Patrick80
Iemand gelijke ervaring met defecte parkeersensoren voorkant, wat de kia dealer niet kan vinden? Ze hebben de computer vervangen, kabelboom en sensoren. Nog steeds melding in dashboard dat de ultrasone sensoren niet werken. De auto is eerst voor een voor onderzoek geweest. Nu staat hij bij de dealer 3 dagen en het lukt ze niet, het probleem te tackelen. Ze hebben nu contact met Kia Nederland hoe nu verder. Auto is van oktober 2024

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:30
Patrick80 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:36:
Iemand gelijke ervaring met defecte parkeersensoren voorkant, wat de kia dealer niet kan vinden? Ze hebben de computer vervangen, kabelboom en sensoren. Nog steeds melding in dashboard dat de ultrasone sensoren niet werken. De auto is eerst voor een voor onderzoek geweest. Nu staat hij bij de dealer 3 dagen en het lukt ze niet, het probleem te tackelen. Ze hebben nu contact met Kia Nederland hoe nu verder. Auto is van oktober 2024
23 april gaat ie weer naar de garage, bij mij is de ultrasone sensor achter die meer niet dan wel werkt. Ook hiervoor al een paar keer geweest.
Nu ook voor een defecte cell en nog maar 200km range op volle lading…

• Phusebox
Bogey555 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik altijd AA. Ik neem elk jaar een abbo op Tom Tom GO (gewoonte ding) en gebruik dat. Vroeger met wireless dongle, in de nieuwe is dat niet nodig. En de instructies komen ook in de HUD, dus helemaal top.
Instructies in de hud met AA? Wist niet eens dat dat kon.

• Bartvandegroes
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-04 18:02
Goedemiddag,

Ik ben van plan een EV6 PLUS aan te schaffen met een 77Kw accu.

Heb enkele EV6 PLUS- en op het oog met een kilometerstand rond de 80K en van het bouwjaar 2021. Deze modellen kosten tussen de 27K en 29K. SOH zit bij alle modellen tussen de 96 en 100%

Hebben jullie nog tips mbt de aanschaf en/of aandachtspunten? En het belangrijkst, raden jullie een EV6 aan van deze leeftijd met de betreffende kilometers etc.?

Hoe zit het bijvoorbeeld met de standaard KIA fabrieksgarantie die waarschijnlijk nog van toepassing is en hoe lang is deze precies geldig?

Alvast bedankt voor jullie reactie

• roel-online
Bartvandegroes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:26:
Ik ben van plan een EV6 PLUS aan te schaffen met een 77Kw accu.

Heb enkele EV6 PLUS- en op het oog met een kilometerstand rond de 80K en van het bouwjaar 2021. Deze modellen kosten tussen de 27K en 29K. SOH zit bij alle modellen tussen de 96 en 100%
Koop er eentje in Duitsland - daar zie ik de EV6en voor veel betere prijzen. Ik kocht voor 30k in Duitsland: GT-Line (maar zonder schuifdak), 77kWh accu, 70dkm, 2023, in het rood (die kleur drukte de prijs wellicht).
Bartvandegroes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:26:
Hebben jullie nog tips mbt de aanschaf en/of aandachtspunten? En het belangrijkst, raden jullie een EV6 aan van deze leeftijd met de betreffende kilometers etc.?

Hoe zit het bijvoorbeeld met de standaard KIA fabrieksgarantie die waarschijnlijk nog van toepassing is en hoe lang is deze precies geldig?
Hoeveel kilometer rij je per jaar en hoe snel zou je dus de 150.000km garantie uit rijden? Vanwege de ICCU problemen zou ik nooit een EV6 buiten de garantie willen rijden.

• Bartvandegroes
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-04 18:02
Hallo Roel,

Ik heb wel gekeken in Duitsland maar qua prijs maakt dat volgens mij niet heel veel verschil omdat ik hem dan toch via een Nederlands bedrijf wil kopen (ivm garantie etc). Dan koop ik hem dus liever bij een Nederlandse garage.

We rijden ongeveer 25dkm per jaar.

Begrijp ik het goed en vervalt de KIA garantie vanaf de 150dkm? En na hoeveel jaar vervalt die garantie?

Hoe groot zijn die problemen met de ICCU nu werkelijk, want ik lees veel verschillende berichten online. En zouden de problemen met de ICCU niet definitief opgelost moeten zijn zodra deze vervangen is?

• HansAuutB
  • Laatst online: 04-04 23:34
Bartvandegroes schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:39:
Hallo Roel,

Ik heb wel gekeken in Duitsland maar qua prijs maakt dat volgens mij niet heel veel verschil omdat ik hem dan toch via een Nederlands bedrijf wil kopen (ivm garantie etc). Dan koop ik hem dus liever bij een Nederlandse garage.

Begrijp ik het goed en vervalt de KIA garantie vanaf de 150dkm? En na hoeveel jaar vervalt die garantie?

Hoe groot zijn die problemen met de ICCU nu werkelijk, want ik lees veel verschillende berichten online. En zouden de problemen met de ICCU niet definitief opgelost moeten zijn zodra deze vervangen is?
Garantie het 1e van 10 jr of 150dkm, mits voorgeschreven onderhoud (stipt) is gedaan.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-04 13:06
roel-online schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:50:
[...]

Koop er eentje in Duitsland - daar zie ik de EV6en voor veel betere prijzen. Ik kocht voor 30k in Duitsland: GT-Line (maar zonder schuifdak), 77kWh accu, 70dkm, 2023, in het rood (die kleur drukte de prijs wellicht).

[...]

Hoeveel kilometer rij je per jaar en hoe snel zou je dus de 150.000km garantie uit rijden? Vanwege de ICCU problemen zou ik nooit een EV6 buiten de garantie willen rijden.
Jij hebt 'm in DE gekocht? hoe heb je dat gedaan met garantie? want dan moet je 'm volgens mij laten inschrijven bij Kia Nederland toch.

• Bogey555
Phusebox schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:22:
[...]

Instructies in de hud met AA? Wist niet eens dat dat kon.
Ja in mijn nieuwe GT (modeljaar 26) werken alle routeplanners die werken op AA in de hud. (Google maps, Tom Tom, Sygic, etc)

Ik was ook heel aangenaam verbaasd :)

• roel-online
In Nederland kopen geeft je zeker meer gemak.
De geldigheid van de garantie is vooral afhankelijk van de vraag of onderhoud volgens voorschriften is gedaan (interval is elke 2 jaar of 30.000km, wat het eerste komt).

Het is de verwachting dat je ook zelf wat onderzoek doet. De garantietermijn en voorwaarden kun je het zelf nalezen op de website van Kia of even bij Kia Nederland opvragen.
Lees dit topic eens door zou ik zeggen ;-) Dan lees je oa dat ook een ICCU die vervangen is ook weer defect kan gaan. Niet ver terug deelde fishman nog een waardevolle link waar je je goed in kunt lezen in de ICCU problematiek:
fishman schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:00:
Aangezien de discussie weer over ICCU gaat, zal ik deze link nogmaals plaatsen:
https://egmpfiles.com/iccu-report.html

Lees dit en je weet zo'n beetje alles over de ICCU, wat de problemen veroorzaakt, etc.
Ik vond het zeer interessant om te lezen.
greg-a schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]

Jij hebt 'm in DE gekocht? hoe heb je dat gedaan met garantie? want dan moet je 'm volgens mij laten inschrijven bij Kia Nederland toch.
Ik woon in België en heb de auto hier niet bij een lokale Kia dealer 'geregistreerd'. Het is garantie die Europees geldig is, dus wat zou er nog aan geregistreerd moeten worden? Wellicht is dat anders voor de laatste 3 jaar van de 10-jarige garantie in Nederland, die 3 jaar langer is dan de fabrieksgarantie van 7 jaar.

• Bogey555
Even een vraagje aan de groep. Ik wil op de nieuwe GT een trekhaak laten plaatsen.
Ik had vorig jaar op de vorige ook een trekhaak laten plaatsen en dat was in de KIA garage toen 1323 euro. Nu voor het nieuw model is het 1539 euro.
Ze halen aan dat het een ander model is en duurder enzovoort maar ik vind dat toch serieus aan de prijs.
Waar hebben jullie een trekhaak laten plaatsen, indien je dat gedaan hebt :) en hoeveel was ongeveer de prijs?
Moet je echt de KIA trekhaak en wiring hebben om problemen te vermijden met de elektronica enzo?
Ik heb een offerte gekregen van een garage die vroeger een concessie had van KIA en die bedroeg 1150 Euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Bogey555 op 02-04-2026 17:55 ]

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:36
Bogey555 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:54:
Even een vraagje aan de groep. Ik wil op de nieuwe GT een trekhaak laten plaatsen.
Ik had vorig jaar op de vorige ook een trekhaak laten plaatsen en dat was in de KIA garage toen 1323 euro. Nu voor het nieuw model is het 1539 euro.
Ze halen aan dat het een ander model is en duurder enzovoort maar ik vind dat toch serieus aan de prijs.
Waar hebben jullie een trekhaak laten plaatsen, indien je dat gedaan hebt :) en hoeveel was ongeveer de prijs?
Moet je echt de KIA trekhaak en wiring hebben om problemen te vermijden met de elektronica enzo?
Ik heb een offerte gekregen van een garage die vroeger een concessie had van KIA en die bedroeg 1150 Euro.
Zoek even in dit forum, genoeg info te vinden.
Ik heb vorige jaar bij trekhaakcentrum.nl een trekhaak laten plaatsen voor 950 euro, afneembaar, en alle functies werken.

• Bogey555
fishman schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:49:
[...]

Zoek even in dit forum, genoeg info te vinden.
Ik heb vorige jaar bij trekhaakcentrum.nl een trekhaak laten plaatsen voor 950 euro, afneembaar, en alle functies werken.
Top thanks ga ik zeker doen :)

• RenegadexRIPxx
  • Laatst online: 04-04 21:43
Verlies je uw garantie indien je die trekhaak laat plaatsen bij een niet officiële dealer ?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:23
Mooi mailtje van Kia gekregen. Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien: de apk van mei dit jaar combineren met de onderhoudsbeurt van 2028 :) 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vD-6zzSG8O71g5BREnTZQyWs-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEft5b26v8nrFwgqve4362VV.jpg?f=fotoalbum_large

• slim_fan
RenegadexRIPxx schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 20:40:
Verlies je uw garantie indien je die trekhaak laat plaatsen bij een niet officiële dealer ?
Ik heb dit bij een niet officiële dealer gedaan. Ik doe ook zelf mijn luchtfilters, heb een dashcam via de zekeringkast gevoed en heb zelf mijn 12V accu vervangen voor een AGM variant. Desondanks zijn mijn stuur en ICCU gewoon onder garantie vervangen.

Hulde aan Kia dealer van Leiderdorp trouwens; zaterdag ICCU stuk, donderdag gebracht en kon hem vanmiddag al ophalen! Heb het deze week met één acculading kunnen doen, dus eigenlijk weinig last gehad.
Hoewel mijn zappi nu wel kuren heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door slim_fan op 04-04-2026 11:54 ]

• blb4
slim_fan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:22:
[...]

Ik heb dit bij een niet officiële dealer gedaan. Ik doe ook zelf mijn luchtfilters, heb een dashcam via de zekeringkast gevoed en heb zelf een 12V geplaatst. Mijn stuur en ICCU zijn gewoon onder garantie vervangen.

Hulde aan Kia dealer van Leiderdorp trouwens; zaterdag ICCU stuk, donderdag gebracht en kon hem vanmiddag al ophalen! Heb het deze week met één acculading kunnen doen, dus eigenlijk weinig last gehad.
Hoewel mijn zappi nu wel kuren heeft...
Heel goed, er zijn veel schrikbeelden over garantie. Fabrikanten/importeurs zijn b.v. verplicht om de specificaties voor onderhoud te delen en je kan dus ook gewoon (voor de garantie verplicht) onderhoud laten uitvoeren bij derden. Wel moet dat onderhoud op de juiste manier en met de juiste materialen worden uitgevoerd. En als je zelf je luchtfilters vervangt zal de dealer daar verder geen garantie op verlenen maar dat houdt niet in dat dan alle garantie in een x vervalt. Zoals altijd met garantie: fabrieksgarantie en wettelijke garantie zijn 2 verschillende zaken en recht hebben op is iets anders dan recht krijgen...

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
slim_fan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:22:
[...]

Ik heb dit bij een niet officiële dealer gedaan. Ik doe ook zelf mijn luchtfilters, heb een dashcam via de zekeringkast gevoed en heb zelf een 12V geplaatst. Mijn stuur en ICCU zijn gewoon onder garantie vervangen.
Doe je de rest van het onderhoud ook zelf dan? En het vervangen van de e-call batterij na 4 jaar bijvoorbeeld?

• slim_fan
Piet19882 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:29:
[...]

Doe je de rest van het onderhoud ook zelf dan? En het vervangen van de e-call batterij na 4 jaar bijvoorbeeld?
Is dit een retorische vraag of wat bedoel je precies?

• Piet19882
  • Registratie: November 2012
slim_fan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:52:
[...]

Is dit een retorische vraag of wat bedoel je precies?
Nee niet retorisch bedoeld. Interieurfilter is natuurlijk mega simpel, maar i.t.t. wat veel mensen zeggen, heeft een EV wel onderhoud nodig. Van het smeren van scharnieren tot de remmerij (controleren). En na 4 jaar moet ook je e-call batterij worden vervangen. Dat laatste schijnt wel een aardige klus te zijn waar een dealer 200+ voor rekent.. vandaar de vraag: wat doe je zelf en wat doe je niet zelf?

• slim_fan
Piet19882 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:37:
[...]

Nee niet retorisch bedoeld. Interieurfilter is natuurlijk mega simpel, maar i.t.t. wat veel mensen zeggen, heeft een EV wel onderhoud nodig. Van het smeren van scharnieren tot de remmerij (controleren). En na 4 jaar moet ook je e-call batterij worden vervangen. Dat laatste schijnt wel een aardige klus te zijn waar een dealer 200+ voor rekent.. vandaar de vraag: wat doe je zelf en wat doe je niet zelf?
Dat een interieurfilter mega simpel is, is precies het punt. Die zelf vervangen doet niets met je garantie, waar sommigen hier wel angstig voor zijn.

Ik claim of suggereer nergens dat een EV niet onderhouden hoeft te worden, dus ik snap je eerdere belerende reactie niet. Onderhoud doe ik natuurlijk niet zelf en heb onze auto behalve de genoemde zaken netjes dealer onderhouden.

• slim_fan
xxander968 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:02:
Voor iedereen waar de ICCU kapot is gegaan tijdens AC laden met een Zappi, daar gaat ook de Zappi van stuk. Dat kan wel weer gemaakt worden maar dat merk je pas als je de eerstvolgende laadsessie start. Dan gaat Zappi een paar testen doen en daar faalt er 1 van. De melding 'relaisfout' komt dan op de display en dan mag je Zappi bellen en krijg je een nieuw relais opgestuurd. Doe er je voordeel mee, ik heb een werkende auto maar na twee weken nog steeds geen werkende laadpaal.
Waardevolle informatie, dank! Wel lekker dat my energy nu voor dit probleem van Kia opdraait.

Bij mij staat er contactor fault; is dat hetzelfde onderdeel die defect is? Is een nieuw onderdeel plaatsen de enige remedie of is er iets te resetten of repareren? My energy in ieder geval een bericht gestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door slim_fan op 05-04-2026 17:15 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:17
Ik heb op de Zappi ook contactor fault gehad icm laden van een Renault Zoe. Nieuwe contactor opgestuurd gekregen maar probleem helaas niet verholpen. Sinds ik de Zappi niet via de MyEnergi maar via HomeAssistant aanstuur nog maar zeer sporadisch last van dit probleem. Ik had de contactor toen vrij snel in huis.
Pagina: 1 ... 464 465 Laatste

Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.

Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic