Ervaringen caravan / vouwwagen trekken met elektrische auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:15
Zo tussen de verschillende fora heen lees ik regelmatig een vraag over het op vakantie gaan met een EV in combinatie met de caravan. Ik ben in 2024 voor het eerst elektrisch met de caravan op vakantie naar Italië geweest. In de voorbereiding had ik enigszins wat laadstress maar uiteindelijk met voorbereiding en gewoon maar gaan is dit reuze meegevallen.

Persoonlijk is het mij, maar ook mijn gezin de afgelopen twee zomervakanties prima bevallen maar wellicht kunnen we elkaar hier helpen met het delen van ervaringen.

Denk aan;
  • Laadstrategie
  • Advies in laadlocaties waar je niet hoeft af te koppelen
  • Verbruik
  • Rijgedrag
  • Algemene tips
  • Etc
Handig om te melden met wat voor combinatie je onderweg bent.

Ik kijk uit naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34
Ik zou zeggen geef het goede voorbeeld.

Wat mijzelf betreft heb ik geen caravan maar een vouwwagen. Zeker wel een hoger verbruik vooral als ik op de autoroute er 130 mee rij. Ik heb een id.4 met een 77kw accu pakket en als ik 130 rij moet ik binnen de 200km toch wel weer laden. En soms heb ik dan geluk dat ik niet hoef af te koppelen om te laden maar helaas is het afkoppelen bij de meeste laadstations naast de autoroute in Frankrijk wel nodig.
Als ik 100 rij dan zit mijn verbruik iets hoger dan wat ik in de winter heb(ik heb geen warmtepomp). dus rond de 23kw/100km.
Voor mij ook het tweede jaar en moet zeggen dat vaker stoppen wel voor zorgt dat je uitgeruster aankomt. en maak mij ook steeds minder druk om dat ik niet kan laden want er zijn tegenwoordig veel snelladers in Frankrijk langs de autoroute. In Spanje is dit bijvoorbeeld toch beperkter.
Maar wat helpt is de reis zelf ook al als vakantie zien. Dan wordt het een stuk leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maakt het heel veel uit om rijgedrag te benoemen en hoe wil je dat kwantificeren? Moet dan ook niet iets als windrichting of hellingshoek van je traject erbij? Bandenspanning en afmetingen? En daarmee heb je meteen een (flinke) marge in je verbruik te pakken; zeker als je een wat lichtere trekauto hebt (gewicht) en een wat zwaardere caravan en ook totale combinatie-gewicht?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylus
MAX3400 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:11:
Maakt het heel veel uit om rijgedrag te benoemen en hoe wil je dat kwantificeren? Moet dan ook niet iets als windrichting of hellingshoek van je traject erbij? Bandenspanning en afmetingen? En daarmee heb je meteen een (flinke) marge in je verbruik te pakken; zeker als je een wat lichtere trekauto hebt (gewicht) en een wat zwaardere caravan en ook totale combinatie-gewicht?
Windrichting heb je helaas geen invloed op. Ik heb zelf ervaren dat mijn navigatie (Tesla) stijgen en dalen meeneemt in de aankomst accupercentage. Wat betreft rijgedrag, ik merk een aanzienlijk verschil hoe ik optrek maar met name de snelheid die ik rijdt. Meestal rij ik in het begin van een stint iets langzamer om te kijken hoe hoog de SoC is bij de volgende lader. Is dit aan de hoge kant dan rij ik iets meer door om daarna efficiënter te kunnen laden omdat je bij een lagere SoC wegkomt.

Verder inderdaad interessante vragen, inderdaad ook benieuwd hoe mensen dit aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Stylus schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Windrichting heb je helaas geen invloed op.
Snap dat je er geen invloed op hebt. En een normale automobilist (of zelfs de KNMI) heeft geen data per 5 seconden voor je. Echter, ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat 2 exact dezelfde combinaties een heel ander verbruik laten zien op hetzelfde traject als de ene 60km/h wind tegen heeft en de andere 10km/h wind mee. Ongetwijfeld zal het een onrealistische vraagstelling zijn (want iemand zal roepen dat dat bijna nooit voorkomt het hele traject) maar of je nou ICE / PHEV of EV rijdt; het kan een flinke aanslag op je gemiddelde zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:21
Stylus schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:57:
Zo tussen de verschillende fora heen lees ik regelmatig een vraag over het op vakantie gaan met een EV in combinatie met de caravan. Ik ben in 2024 voor het eerst elektrisch met de caravan op vakantie naar Italië geweest. In de voorbereiding had ik enigszins wat laadstress maar uiteindelijk met voorbereiding en gewoon maar gaan is dit reuze meegevallen.

Persoonlijk is het mij, maar ook mijn gezin de afgelopen twee zomervakanties prima bevallen maar wellicht kunnen we elkaar hier helpen met het delen van ervaringen.

Denk aan;
  • Laadstrategie
  • Advies in laadlocaties waar je niet hoeft af te koppelen
  • Verbruik
  • Rijgedrag
  • Algemene tips
  • Etc
Handig om te melden met wat voor combinatie je onderweg bent.

Ik kijk uit naar jullie ervaringen!
Leuk topic. Ik ben een leek op caravan gebied en alle tips zijn dus meer als welkom.
Ik denk volgend jaar een caravan te kopen maar ik probeer nog uit te zoeken wat ideaal is naar comfort versus verbruik. Ik heb net mijn EV6 GT verkocht en het nieuw model besteld dus normaal vanaf februari 2026 moet het kunnen. De GT mag 1800kg trekken.
Ik lees dus met plezier mee ivm de ervaringen, eventueel toffe caravan modellen, laad mogelijkheden enz. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stylus
Bogey555 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:41:
[...]

Leuk topic. Ik ben een leek op caravan gebied en alle tips zijn dus meer als welkom.
Ik denk volgend jaar een caravan te kopen maar ik probeer nog uit te zoeken wat ideaal is naar comfort versus verbruik. Ik heb net mijn EV6 GT verkocht en het nieuw model besteld dus normaal vanaf februari 2026 moet het kunnen. De GT mag 1800kg trekken.
Ik lees dus met plezier mee ivm de ervaringen, eventueel toffe caravan modellen, laad mogelijkheden enz. :)
Leuk! Ook mooi wat trekvermogen! Zien we je wellicht volgend jaar :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Zeker interessant topic!
Ik had (pas verkocht) een consoleboot plus trailer, totaalgewicht ongeveer 750kg, hiermee enkel in NL gereden. Het meerverbruik was hooguit 20% bij snelheid 90/95.
Verder speel ik met het idee om een lichte hefdak te kopen, waarschijnlijk een Trigano (voorheen Rapido) of een Kip Kompakt. Deze caravans zijn door het hefdak lager en smaller en vangen daardoor minder wind.
Een tip: https://caravantrekker.nl/ Daar kan je je auto icm de caravan invoeren en zie je het ongevere meerverbruik en hoe zo'n combinatie zich gedraagd bij verschillende snelheden. Prima leidraad!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• Bogey555
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:21
Vulcan750 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:15:
Zeker interessant topic!
Ik had (pas verkocht) een consoleboot plus trailer, totaalgewicht ongeveer 750kg, hiermee enkel in NL gereden. Het meerverbruik was hooguit 20% bij snelheid 90/95.
Verder speel ik met het idee om een lichte hefdak te kopen, waarschijnlijk een Trigano (voorheen Rapido) of een Kip Kompakt. Deze caravans zijn door het hefdak lager en smaller en vangen daardoor minder wind.
Een tip: https://caravantrekker.nl/ Daar kan je je auto icm de caravan invoeren en zie je het ongevere meerverbruik en hoe zo'n combinatie zich gedraagd bij verschillende snelheden. Prima leidraad!
Ik zou wel eens willen weten wat het rijbereik verschil is tussen al die types caravans. Bedankt voor de site, het is idd een leuke leidraad. Is zo'n hefdak caravan niet veel gevoeliger aan lekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:10
Tja, eigen ervaring met een hefdakcaravan heb ik nog niet. Maar zeker Trigano/Rapido, Kip Kompakt en ook niet te vergeten Eriba bestaan al heel lang en zelfs voor modellen van 25 jaar oud wordt nog serieus veel geld voor gevraagd. Blijkbaar zijn dit zeer degelijk gebouwde caravans, nieuw ook behoorlijk prijzig trouwens.
Ik zou, zeker met een wat oudere caravan, zeker een Bovagkeuring prettig vinden.
En sowieso een vochtmeting laten doen.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:28
Zelf ben ik al meerdere keren met een Kia EV6 + hefdak caravan (Eriba Touring 530) op vakantie geweest. De eerste twee ervaringen heb ik destijds op dit forum geplaatst (zie links). Tijdens de recente vakanties waren de ervaringen niet heel veel anders.

Franciesco in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Franciesco in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Pagina: 1