Toch ook maar onze ervaring delen met de onderstaande combinatie. De reis ging naar de Dordogne, bijna precies 1.000km rijden. We deden na ongeveer 650km een overnachting.
Het betreft een dual motor Tesla. De caravan is een flinke, een 495 model. Hij is met airco unit bovenop ongeveer 3m hoog. De caravan is 3m breed. Ik denk niet dat er een
ONaerodynamischere combinatie mogelijk is. Totaal gewicht van de caravan + belading zat op ongeveer 1.500kg.
Laat ik beginnen met het positieve. De koppel is ongekend. Steile berg omhoog kan je prima 180 naar boven als het moet, hij trekt de caravan aan gort als je niet oppast. Het rijd dan ook ongekend lekker als combinatie. Verbruik valt ook echt mee, totale verbruik zat rond de 300wh/km bij een snelheid van 90-100 achter een vrachtwagen.
Maar... daar houd het positieve ook echt wel op.
Het laden met een caravan is gewoon niet leuk. Wellicht dat ik er nog affiniteit mee moet krijgen, maar van de 7 keer laden hebben wij 6 keer moeten afkoppelen. De grote boosdoeners zijn de hoogtebomen. Heel veel laadterreinen die niet langs de snelweg zitten hebben een hoogteboom. Dus kan je met je caravan er niet naartoe. Dat is extra vervelend omdat veel van die laadmogelijkheden door ABRP en Tesla wel als trailer-friendly worden aangemerkt. Wat ze ook zijn, als je aan laag karretje hebt.
Het eerste stuk gaat prima, dan rij je ruim 200km. Maar daarna is het gedaan met de lol. Laden valt echt tegen, met name ook omdat niet alle palen zo snel laden als de auto zou kunnen en/of willen. Daarnaast was dit tijdens de zomervakantie en tijdens grote drukte halen die laadpalen die 300kw gewoon echt niet. Heel fijn zo'n 300kw laadpaal, maar regelmatig kwam hij niet verder dan 120kw laden. Dus laden duurde regelmatig een uur ipv 25 minuten. Ook omdat je liever tot 90% of zelfs 100% laad.
Volgend probleem is namelijk dat je soms ook gewoon afhankelijk bent van waar de volgende bruikbare laadpaal staat. Als die precies elke 170km zou staan zou de wereld een stuk makkelijker zijn, maar dat is niet altijd zo. Soms moet je gewoon eerder stoppen en soms juist iets langer. Allebei met hun eigen uitdagingen. Eerder stoppen voelt vervelend, als je toch al veel stopt. Later stoppen betekent langer laden en kan echt spannend worden. Ik lees hier dat mensen tot 5% durven rijden, maar ik waag dat niet. Want 5% is maar 10km. Als hij dan niet werkt hebt je gewoon echt een probleem.
Dan een totaal ander probleem. Het regeneratief remmen, de berg af, vereist oefening. Als je te agressief het gaspedaal loslaat schiet de oplooprem van de caravan er op en mis je dus ook regeneratie omdat de caravan de combinatie afremt. Soms moet je dus vrij hard naar beneden rijden om efficient te kunnen rijden. Het is geen groot probleem, maar kan wel aardig wat verbruik kosten.
Al met al zijn wij aardig afgekickt. Over de eerste dag en 650km hebben wij bijna 12 uur gedaan. Deels ook wel door file in Parijs, maar ook grotendeels door de laadproblemen.
Maar wellicht dat mede tweakers gelijk zien dat ik iets verkeerd heb gedaan? Ik hoor graag wat jullie ervaringen hiermee zijn en of ik gewoon iets drastisch fout doe? Op deze manier vind ik het niet heel leuk.