Je zou toch denken dat ze dit bij Hyundai/KIA onderhand wel op de radar moeten hebben, maar blijkbaar is het goedkoper om het kaput te laten gaan, en dan te replacen met een ICCU die dezelfde componenten en issues heeft, dan om er structureel een nieuw design in te zetten. Kan ook zijn dat ze het hebben uitbesteed en nu met legal aan het touwtrekken zijn natuurlijk...Bogey555 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:10:
[...]
Ja inderdaad interessant. Alhoewel de 400V dezelfde problemen blijken te hebben. Nu dat kan net zo goed stroom gerelateerd zijn want P=U x I. En die thermische verwijzingen duiden idd op hitteproblemen bij hogere vermogens. Als die condensatoren ontploffen dan is er idd veel schade. Ik heb zelf een elektronica achtergrond en wij deden dat regelmatig voor de fun
Dat is gek!!Tomba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:23:
[...]
Ik heb dit jaar de eerste (2jaars/30.000km) beurt gehad op mijn EV6 en ik schrok me de tandjes van de prijs. Daar waar ik met mijn Honda Insight 1x per jaar een 100-150 kwijt was werd het deze keer meer dan 400 euro bij de dealer. EV zou goedkoper moeten zijn mijns inziens maar lijkt het niet te zijn.
Ik was bij de Kia dealer voor diezelfde beurt nog geen 300 euro kwijt.
Dit was wel zonder interieurfilter à 45 euro, ik koop zelf een betere voor dat geld
Ik zit op 8%, 160k op de teller, en zoals jullie weten altijd aan de snellader geweest, en ook vaak onder de 0.PrimaBB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:47:
De BMS weer even opgepoetst van mijn EV6.
Nu ~95% SOH bij kmstand van 78K.
Ligt wel in lijn der verwachting vind ik.
[Afbeelding]
Echt goede techniek!
:strip_exif()/f/image/qNRaA1Rgyi3EF6rhWjl9Fm0g.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C3Tv1ikUdBTsY96MuQaXutub.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie toch 250 standard charges. Dat is geen AC?king_dude schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:30:
[...]
Ik zit op 8%, 160k op de teller, en zoals jullie weten altijd aan de snellader geweest, en ook vaak onder de 0.
Echt goede techniek!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Ok dan.. 2/3 snelladenHansAuutB schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:34:
[...]
Ik zie toch 250 standard charges. Dat is geen AC?

[ Voor 15% gewijzigd door king_dude op 12-09-2025 23:38 ]
Ja, mooie ervaring. Geeft goed gevoel.king_dude schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:36:
[...]
Ok dan.. 2/3 snelladen. Punt is dat de accu zich kranig gehouden heeft tegen mijn gedrag. 👍🏻
En dan toch een overstap?
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Entertainmentsysteem - onjuiste weergave maximum toegestane snelheid.
Op bepaalde snelwegen constateer ik dat de weergegeven maximaal toegestane snelheid nooit juist is.
Bijvoorbeeld op de A2 ter hoogte van Weert voor 06.00 uur in de ochtend geeft het systeem steevast aan dat de maximum snelheid 100 km is terwijl op dat moment 130 km is toegestaan.
Heeft iemand enig idee of er een bepaalde instelling is die er voor zorg draagt dat de weergave wel juist is?
PS:
- mijn EV6 = bouwjaar 2021
- weergave van de tijd is correct
Op bepaalde snelwegen constateer ik dat de weergegeven maximaal toegestane snelheid nooit juist is.
Bijvoorbeeld op de A2 ter hoogte van Weert voor 06.00 uur in de ochtend geeft het systeem steevast aan dat de maximum snelheid 100 km is terwijl op dat moment 130 km is toegestaan.
Heeft iemand enig idee of er een bepaalde instelling is die er voor zorg draagt dat de weergave wel juist is?
PS:
[ Voor 6% gewijzigd door bcc111 op 13-09-2025 12:39 ]
@bcc111 Ik denk het niet. Verkeersbordenherkenning werkt niet optimaal. Komt regelmatig voor, met name in Frankrijk, als je daar te dicht bij een afrit rijdt, hij de snelheid van het verkeersbord oppikt 90,70,50km, terwijl ikzelf op de autosnelweg 130 rijd. Ook in een dorpje waar ik regelmatig doorkom blijft hij op 60km staan, terwijl ik maar 50km mag. Ben er inmiddels aangewend.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Bekend probleem. Ik heb het sinds dag 1. En op 100 overdag 130 avond wegen heeft de Kia het altijd verkeerd.bcc111 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:37:
Entertainmentsysteem - onjuiste weergave maximum toegestane snelheid.
PS:
Sterker nog, na de laatste update blijft de Kia systeem continue piepen als ik 130 rijd als de Kia denkt dat ik Max 100 mag. Dus dat is een hele vervelende traject controle dan
Klopt.Wakkie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:54:
@bcc111 Ik denk het niet. Verkeersbordenherkenning werkt niet optimaal. Komt regelmatig voor, met name in Frankrijk, als je daar te dicht bij een afrit rijdt, hij de snelheid van het verkeersbord oppikt 90,70,50km, terwijl ikzelf op de autosnelweg 130 rijd. Ook in een dorpje waar ik regelmatig doorkom blijft hij op 60km staan, terwijl ik maar 50km mag. Ben er inmiddels aangewend.
Wat wel irriitant is, dat de foute snelheid ook wordt gehanteerd als er een camera in de buurt staat. De navigatie weet waar de camera staat, 'denkt' dat je bijvoorbeeld maar 70 mag, terwijl je op een stuk bent waar de snelheid max 100 is. Rij je dus keurig 100 en begint dat ding als een gek herrie te maken. Helemaal leuk als het een trajectcontrole betreft. Zit je dus kilometers in dat boing boing boing.
Er schijnt een voice commando te zijn om dat uit te zetten maar ik herinner me dat nooit. Zou eigenlijk met de mute knop kunnen werken.
Ik sta altijd open voor iets nieuws, liefst anders dan anders. Gt is afgevallen (te duur), ph2 ev6 een serieuze optie (reed nog een stukje beter dan ph1), en die voyah.. afgeladen vol opties voor het geld.HansAuutB schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:11:
[...]
Ja, mooie ervaring. Geeft goed gevoel.
En dan toch een overstap?
Misschien is de Alpine A390 wat voor je @king_dude ? Wat betreft looks vind ik dat wel wat hebben.
Is er iemand die dat voice commando kent?Elhovo schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
[...]
Klopt.
Wat wel irriitant is, dat de foute snelheid ook wordt gehanteerd als er een camera in de buurt staat. De navigatie weet waar de camera staat, 'denkt' dat je bijvoorbeeld maar 70 mag, terwijl je op een stuk bent waar de snelheid max 100 is. Rij je dus keurig 100 en begint dat ding als een gek herrie te maken. Helemaal leuk als het een trajectcontrole betreft. Zit je dus kilometers in dat boing boing boing.
Er schijnt een voice commando te zijn om dat uit te zetten maar ik herinner me dat nooit. Zou eigenlijk met de mute knop kunnen werken.
Na de laatste update is mij dit ook een paar keer overkomen en dat is niet erg aangenaam om een paar minuten naar het geluid te luisteren.
Ik kan het voice commando niet. Je kan de melding wel definitief uit zetten; dat heb ik na de nieuwe update maar gedaan want de piepjes zijn, naar mijn mening, nu té aanwezig.petertenboer schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:43:
[...]
Is er iemand die dat voice commando kent?
Na de laatste update is mij dit ook een paar keer overkomen en dat is niet erg aangenaam om een paar minuten naar het geluid te luisteren.
Donderdag krijg ik mijn ev6, dit is denk ik het eerste wat ik ga aanpassen… kan je delen hoe je dit definitief uitzet?slim_fan schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:34:
[...]
Ik kan het voice commando niet. Je kan de melding wel definitief uit zetten; dat heb ik na de nieuwe update maar gedaan want de piepjes zijn, naar mijn mening, nu té aanwezig.
Sterker nog, de navigatie pakt de huidige (al dan niet foutieve) max snelheid van de positie van de auto, niet van de camera.Elhovo schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:58:
[...]
Wat wel irriitant is, dat de foute snelheid ook wordt gehanteerd als er een camera in de buurt staat. De navigatie weet waar de camera staat, 'denkt' dat je bijvoorbeeld maar 70 mag, terwijl je op een stuk bent waar de snelheid max 100 is.
[...]
Hier in de buurt staat bij een kruispunt een flitspaal voor roodlicht + snelheid en daar mag je 50. Navigatiesysteem 'denkt' dat je op de weg ervoor 30 mag (is ook gewoon 50) en begint te piepen, maar stopt iets verder richting het kruispunt waar de navigatie wel gewoon de juiste snelheid weer pakt. Precies op een overgangsstukje dus. Vrij irritant, maar ook vrij kort (niet zo irritant als verkeerde snelheid bij trajectcontrole inderdaad).
Met de EV6 heb ik afgelopen week anderen blij kunnen maken.
Ik had ook niet anders verwacht met zo'n fantastische auto
Wel natuurlijk nog even een nieuwe 12V voor ze erin gezet.
De opvolger is inmiddels bekend.
Het is een +-2 jaar jong Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Vervoer + import volgt binnenkort. Ik moet nog een paar weekjes geduld hebben.
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met andere reputatie
Misschien denk ik straks met weemoed terug aan de betrouwbare EV6.
Maar hopelijk ga ik vooral genieten van een totaal andere rijervaring
Forum bedankt voor de afgelopen jaren!
Het is en was altijd prettig verblijven hier met mooie verhalen en nuttige info.
Kia EV3 Plus Advanced Aventurine Green 2025
waarschijnlijk een erg onbeleefde vraag, mag ik weten welke EV6 je hebt verkocht, hoeveel km gelopen en voor hoeveel (mag bij benadering zijn uiteraard)?PrimaBB schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:08:
[...]
Ik had ook niet anders verwacht met zo'n fantastische auto![]()
Het is een +-2 jaar jong Porsche Taycan 4S Cross Turismogeworden die ik met een fraaie afschrijving heb gevonden in Duitsland.
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met totaal andere reputatie![]()
Maar hopelijk ga ik vooral genieten van een totaal andere rijervaring![]()
Forum bedankt voor de afgelopen jaren!![]()
Het is en was altijd prettig verblijven hier met mooie verhalen en nuttige info.
En veel plezier met de Porsche - toffe auto.
Leuke opvolger! Taycan is koning afschrijving, dus je hebt vast een goede deal gekregen.PrimaBB schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:08:
[...]
Het is een +-2 jaar jong Porsche Taycan 4S Cross Turismogeworden die ik met een fraaie afschrijving heb gevonden in Duitsland.
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met andere reputatie![]()
Poeh, toffe auto om te zien. Heb er een paar maand geleden ook eens naar gezocht als vervanger, maar schrok erg van het onderhoud en onderdelen wat de dealers er voor rekenen.PrimaBB schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:08:
[...]
Ik ga hiermee weer een ander avontuur tegemoet met een EV met andere reputatie![]()
Heel veel plezier met de ongetwijfeld heerlijke ongeëvenaarde rijervaring
Sinds 4 weken ben ik een eigenaar geworden van een Rode EV6 GT AWD
Nu ben ik er 2 weken mee op vakantie in Zweden en er zijn wat kleine problemen.
De trekhaak stekkerdoos loop bij heftige regenval vol met water.
Dit geef continu storingen aanhanger verlichting.
Als je het klepje opend komt er een een kwak water uit. Het raren is dat wanneer de auto geparkeerd staat er je na een uur weer gaat kijken dat er weer water uit komt.
Heeft iemand dit ook al ervaren?
Tevens beslaat met zware regenval de voorruit om de 10min ? Lijkt erop alsof de airco ineens omschakeld?
Nu ben ik er 2 weken mee op vakantie in Zweden en er zijn wat kleine problemen.
De trekhaak stekkerdoos loop bij heftige regenval vol met water.
Dit geef continu storingen aanhanger verlichting.
Als je het klepje opend komt er een een kwak water uit. Het raren is dat wanneer de auto geparkeerd staat er je na een uur weer gaat kijken dat er weer water uit komt.
Heeft iemand dit ook al ervaren?
Tevens beslaat met zware regenval de voorruit om de 10min ? Lijkt erop alsof de airco ineens omschakeld?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
De automatische airco kan soms raar doen idd, wat mij betreft is het probleem vooral de combinatie van de heat en ac knop, als die heat aanzet gaat de ac automatisch uit, wat bij mij helpt is dan manueel ac ook aanzetten.Wodan89 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:03:
Geen idee trouwens welke logica achter die keuze zit
11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd
Hallo allemaal,
Eerste post hier, maar rijd nu al een tijdje de Kia EV6 (60KW, weet de precieze naam niet).
Afgelopen weekend ook weer op en neer geweest naar Italië en het blijft me opvallen dat het bereik wat aangegeven wordt eigenlijk nooit overeen komt met wat je rijdt. Zo had ik het laatste stuk naar huis (moest nog 260 km) geladen tot een bereik van 310 km, dus een overschot van 50 km, maar dit werd steeds kleiner en toen ik thuis was had ik nog 18 km bereik. Ik zou zeggen dat dit bijgewerkt wordt op basis van mijn gemiddelde verbruik (ligt meestal rond de 14 tot 16 KWh/100km), maar dit gebeurt eigenlijk altijd. Wordt dit ooit beter?
Bonusvraag: Is er een meest efficiënte snelheid in tijd en verbruik of is dat eigenlijk niet te zeggen? Reed nu eigenlijk constant 110km/u (waar het mag) zodat het redelijk efficiënt bleef.
Eerste post hier, maar rijd nu al een tijdje de Kia EV6 (60KW, weet de precieze naam niet).
Afgelopen weekend ook weer op en neer geweest naar Italië en het blijft me opvallen dat het bereik wat aangegeven wordt eigenlijk nooit overeen komt met wat je rijdt. Zo had ik het laatste stuk naar huis (moest nog 260 km) geladen tot een bereik van 310 km, dus een overschot van 50 km, maar dit werd steeds kleiner en toen ik thuis was had ik nog 18 km bereik. Ik zou zeggen dat dit bijgewerkt wordt op basis van mijn gemiddelde verbruik (ligt meestal rond de 14 tot 16 KWh/100km), maar dit gebeurt eigenlijk altijd. Wordt dit ooit beter?
Bonusvraag: Is er een meest efficiënte snelheid in tijd en verbruik of is dat eigenlijk niet te zeggen? Reed nu eigenlijk constant 110km/u (waar het mag) zodat het redelijk efficiënt bleef.
De indicator die de resterende range aangeeft wordt GOM genoemd. Dit staat voor Guess-O-Meter.MarkEijnden schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
Hallo allemaal,
De naam zegt het al. Die is nooit accuraat en het is vrij normaal dat de range naar beneden wordt bijgesteld.
Een goede gewoonte is om na laden de aangegeven range te zien en die te vergelijken met de nog af te leggen afstand. Stel dat je volgende etappe 180 km is en de range bij 80% 220 km aangeeft, dan heb je een verschil van 40 km.
Ik hou die delta in de gaten. Als die langzaam kleiner wordt dan geen probleem. Zie je echter dat het snel afloopt, dan moet je of je snelheid aanpassen of eerder laden.
Ik werk zelf meestal op basis van verbruik en percentage. Mijn accu heeft netto 74 kWh capaciteit, dus 80% is plm 59 kWh (ik negeer even verschillen in voltage bij hoge en lage SoC). Als mijn verbruik gedurende de rit gemiddeld 21 kWh / 100 km is, is mijn bereik plm 275 km danwel plm 33 km per 10%. Bij hoger of lager verbruik tijdens de rit pas je dat getal aan of je past je snelheid aan.
Overigens, de GOM wordt wel nauwkeuriger naarmate je meer rijdt, maar verbruik is altijd afhankelijk van meerdere factoren die de GOM niet vooraf kan inschatten: windrichting en - snelheid, drukte op de weg, regen, kou etc etc. Blijf dus vooral ook zelf nadenken en leer je auto kennen. Belangrijkste tip: bouw altijd een veiligheidsmarge in, zeker op onbekend terrein en helemaal zeker als je in een gebied bent waar laders niet alomtegenwoordig zijn.
Ik vind dat een KIA dingetje, mijn Optima plugin-hybrid had daar ook geweldig veel last vanizzet3838 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:06:
[...]
De automatische airco kan soms raar doen idd, wat mij betreft is het probleem vooral de combinatie van de heat en ac knop, als die heat aanzet gaat de ac automatisch uit, wat bij mij helpt is dan manueel ac ook aanzetten.
Geen idee trouwens welke logica achter die keuze zit
Als ‘t gaat om ‘t snelste thuis zijn dan kan je beter sneller rijden (waar ‘t mag), uitgaande dat je laad bij echte snelladers en tussen de 3% en ~75% SoC blijft. De snelheidswinst is dan meer dan je verliest aan extra laadtijd.MarkEijnden schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Hoi,
Ik ben van plan om een trekhaak onder mijn EV6 GT (2023) te laten zetten
Ik zie verschillende opmerkingen over contactdoosjes waarvan de afsluitklep niet makkelijk opengaat/klem zit, contactdoosjes die vol water lopen,trekhaken die roesten, kortom kan iemand mij adviseren waar ik het beste een trekhaak onder mijn auto kan laten zetten waar ik geen van genoemde klachten kan verwachten?
Ik ben van plan om een trekhaak onder mijn EV6 GT (2023) te laten zetten
Ik zie verschillende opmerkingen over contactdoosjes waarvan de afsluitklep niet makkelijk opengaat/klem zit, contactdoosjes die vol water lopen,trekhaken die roesten, kortom kan iemand mij adviseren waar ik het beste een trekhaak onder mijn auto kan laten zetten waar ik geen van genoemde klachten kan verwachten?
Let op:
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic
Openbaar laden, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
Bestellingen, leveringen en "waar is de boot"-posts over de Kia EV6 mogen in: Het KIA EV6 leveringen topic