Weet iemand of die wit verlichte band in het plafond bij de binnenspiegel uit te zetten is of iig te dimmen.
Klopt, het mag niet officieel. Het is ook niet vanuit kostenbesparing of iets dergelijks, het zijn originele L&C velgen met premium banden (Continental Wintercontact 870). Uiteindelijk gaat het om mijn eigen veiligheid en in geval van bijvoorbeeld een ongeluk net over de grens in Duitsland, heb ik geen zin om in een juridisch gevecht te komen omdat L&C verzuimt om binnen een redelijke termijn winterbanden te regelen. Dit jaar zijn ze tot nu toe niet nodig geweest, dat is in het verleden wel eens anders geweest begin November. Er werd uiteraard niet gezegd: “doe maar lekker”, maar er werd ook niet gezegd “het mag absoluut niet”.Bra-Jo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:55:
[...]
Deden ze daar niet moeilijk over, dat je zelf iets geregeld hebt? Ik dacht dat het niet toegestaan was om zelf aan de auto te (laten) sleutelen, alleen vanuit L&C gecoördineerd.
Ze gaan er overigens alleen op als het weer opeens omslaat en het langdurig winters wordt of als ik richting Alpen, Eifel, Ardennen, Sauerland o.i.d. ga. Het zijn mijn eigen wielen, slijtage wil ik dan ook zoveel mogelijk beperken.
Nu kan ik ze omleggen wanneer ik wil, bij L&C ben je sterk afhankelijk van de beschikbaarheid bij de servicepunten. We hebben altijd een late skitrip op het programma staan (eerste week mei), grote kans dat de auto dan al “opgeroepen” is om terug op zomerbanden te gaan. (er zijn overigens ook rijders die pas in July gewisseld hebben van winter naar zomer).
L&C spreekt over de periode half sept t/m half mei. Prima, maar maak het dan ook waar. Niet nu een afspraak inplannen en ergens medio december pas een bandenwissel doen. Mag ook van mij, maar reken dan ook af “naar rato”. (350 euro voor 8 maanden, komen ze er pas in december op door toedoen van L&C, dan 5/8 betalen. Ik heb begin september al gebeld, met de achterliggende gedachte dat ik een van de eersten was en medio oktober voorzien was. Helaas was dat niet het geval. 4x ruim een half uur wachten en nog geen meter verder schiet niet op.
De bestelde set is zojuist bezorgd, ofwel binnen 36 uur was het geregeld. Kost wat (substantieel meer dan huren!) maar heb nu wel flexibiliteit. Uiteindelijk verwacht ik de set ook weer goed te kunnen verkopen, waarmee ik een deel van mijn investering terugverdien.
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Dimt mee met de rest van de dashboard verlichting via draaiwieltje linksonder het stuur.arjan571 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:32:
Weet iemand of die wit verlichte band in het plafond bij de binnenspiegel uit te zetten is of iig te dimmen.
Ik moet zeggen dat ik me in het begin er ook aan irriteerde maar inmiddels goed aan gewend en het valt me niet meer op.
Wat ik ook wel apart vind: ik bel L&C voor winterbanden en even later krijg ik een bevestiging van de Volvo-dealer, die eruit ziet alsof ik zelf een verzoek heb ingediend op de website. Alleen heeft L&C dat nu voor mij gedaan. Maar, L&C heeft wel de datum en het tijdstip bepaald en zij mailen mij weer dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de afspraak te verzetten. Dan denk ik: laat mij lekker zelf die afspraak met de dealer maken. Dan bepaal ik zelf het tijdstip. Waarom moet L&C daar nog tussen zitten?cyberdj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:27:
[...]
Klopt, het mag niet officieel. Het is ook niet vanuit kostenbesparing of iets dergelijks, het zijn originele L&C velgen met premium banden (Continental Wintercontact 870). Uiteindelijk gaat het om mijn eigen veiligheid en in geval van bijvoorbeeld een ongeluk net over de grens in Duitsland, heb ik geen zin om in een juridisch gevecht te komen omdat L&C verzuimt om binnen een redelijke termijn winterbanden te regelen. Dit jaar zijn ze tot nu toe niet nodig geweest, dat is in het verleden wel eens anders geweest begin November. Er werd uiteraard niet gezegd: “doe maar lekker”, maar er werd ook niet gezegd “het mag absoluut niet”.
Ze gaan er overigens alleen op als het weer opeens omslaat en het langdurig winters wordt of als ik richting Alpen, Eifel, Ardennen, Sauerland o.i.d. ga. Het zijn mijn eigen wielen, slijtage wil ik dan ook zoveel mogelijk beperken.
Nu kan ik ze omleggen wanneer ik wil, bij L&C ben je sterk afhankelijk van de beschikbaarheid bij de servicepunten. We hebben altijd een late skitrip op het programma staan (eerste week mei), grote kans dat de auto dan al “opgeroepen” is om terug op zomerbanden te gaan. (er zijn overigens ook rijders die pas in July gewisseld hebben van winter naar zomer).
L&C spreekt over de periode half sept t/m half mei. Prima, maar maak het dan ook waar. Niet nu een afspraak inplannen en ergens medio december pas een bandenwissel doen. Mag ook van mij, maar reken dan ook af “naar rato”. (350 euro voor 8 maanden, komen ze er pas in december op door toedoen van L&C, dan 5/8 betalen. Ik heb begin september al gebeld, met de achterliggende gedachte dat ik een van de eersten was en medio oktober voorzien was. Helaas was dat niet het geval. 4x ruim een half uur wachten en nog geen meter verder schiet niet op.
De bestelde set is zojuist bezorgd, ofwel binnen 36 uur was het geregeld. Kost wat (substantieel meer dan huren!) maar heb nu wel flexibiliteit. Uiteindelijk verwacht ik de set ook weer goed te kunnen verkopen, waarmee ik een deel van mijn investering terugverdien.
Maar ze zullen wel een deal hebben dat L&C de lastige gaatjes in de planning opvult ofzo.
Je hebt ze in ieder geval straks! Kun je ook zonder boete door sommige departementen in Frankrijk.. (hoewel sneeuwkettingen ook volstaan)oldostofjas schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:28:
[...]
Wat ik ook wel apart vind: ik bel L&C voor winterbanden en even later krijg ik een bevestiging van de Volvo-dealer, die eruit ziet alsof ik zelf een verzoek heb ingediend op de website. Alleen heeft L&C dat nu voor mij gedaan. Maar, L&C heeft wel de datum en het tijdstip bepaald en zij mailen mij weer dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de afspraak te verzetten. Dan denk ik: laat mij lekker zelf die afspraak met de dealer maken. Dan bepaal ik zelf het tijdstip. Waarom moet L&C daar nog tussen zitten?
Maar ze zullen wel een deal hebben dat L&C de lastige gaatjes in de planning opvult ofzo.
https://www.ad.nl/auto/di...ing-is-135-euro~a1154b04/
15 maanden en 32 duizend km verder gaat komende week de een van de twee Lynk & co wagens weer terug. Mijn nieuwewagen, MB EQE is binnen en dus tijd om in te leveren.
Kleine samenvatting van 15 maanden Lynk & Co. Prima wagen en niets op aan te merken dan de bekende software dingen. Wel raar dat er na 32 duizend km nog geen gepland onderhoud is gedaan. Maar goed alle vloeistoffen staan nog goed en ze zullen wel weten wat ze doen.
Klantenservice begint nu beter te werken maar was een drama.
Geen problemen gehad met de wagen enkel een lekke band op een zondagmiddag midden in Brugge. Binnen 30 minuten vervang wagen en wagen naar Volvo.
Zou ik nog een keer gebruik maken van dit systeem, volmondig ja. Ook onze tweede Lynk & Co, nu 12 maanden jong, doet het prima.
1 keer een uitval van de achter verlichting maar ook gelijk service van volvo en binnen 40 minuten vervang auto.
Zijn er dan geen min puntjes? Zeker wel. Klantenservice is nog steeds niet zoals het moet zijn.
Software is het zorgenkindje van deze wagen.
Had graag de wagen regelmatig willen verhuren maar dat werkte totaal niet dus maar mee gestopt
Kilometer bundels zou wel een positieve aanvulling kunnen zijn.
Nogmaals het is ons prima bevallen en zouden het zo weer doen. Onze andere Lynk blijft nog even bij ons tot dat de EQA van mijn partner er is.
Lynk&co is een prima systeem met nog wat kinderziektes en groeistuipen maar als je 10 x meer in de markt zet dan verwacht kan het niet anders dan soms fout gaan. Ik ken grote andere merken die ook veel steken laten vallen.
Allemaal nog veel plezier met jullie Lynk&co
Kleine samenvatting van 15 maanden Lynk & Co. Prima wagen en niets op aan te merken dan de bekende software dingen. Wel raar dat er na 32 duizend km nog geen gepland onderhoud is gedaan. Maar goed alle vloeistoffen staan nog goed en ze zullen wel weten wat ze doen.
Klantenservice begint nu beter te werken maar was een drama.
Geen problemen gehad met de wagen enkel een lekke band op een zondagmiddag midden in Brugge. Binnen 30 minuten vervang wagen en wagen naar Volvo.
Zou ik nog een keer gebruik maken van dit systeem, volmondig ja. Ook onze tweede Lynk & Co, nu 12 maanden jong, doet het prima.
1 keer een uitval van de achter verlichting maar ook gelijk service van volvo en binnen 40 minuten vervang auto.
Zijn er dan geen min puntjes? Zeker wel. Klantenservice is nog steeds niet zoals het moet zijn.
Software is het zorgenkindje van deze wagen.
Had graag de wagen regelmatig willen verhuren maar dat werkte totaal niet dus maar mee gestopt
Kilometer bundels zou wel een positieve aanvulling kunnen zijn.
Nogmaals het is ons prima bevallen en zouden het zo weer doen. Onze andere Lynk blijft nog even bij ons tot dat de EQA van mijn partner er is.
Lynk&co is een prima systeem met nog wat kinderziektes en groeistuipen maar als je 10 x meer in de markt zet dan verwacht kan het niet anders dan soms fout gaan. Ik ken grote andere merken die ook veel steken laten vallen.
Allemaal nog veel plezier met jullie Lynk&co
Ook wel prettig dat je zelf weer kan terugwisselen, ik heb tot eind juni op winterbanden gereden 🤪. Deze week de bestelmail gekregen voor de wissel, benieuwd wanneer ik een oproep krijg. Na de winter gaat de Lynk eruit denk ik, dus zal de laatste keer zijn.cyberdj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:27:
[...]
Klopt, het mag niet officieel. Het is ook niet vanuit kostenbesparing of iets dergelijks, het zijn originele L&C velgen met premium banden (Continental Wintercontact 870). Uiteindelijk gaat het om mijn eigen veiligheid en in geval van bijvoorbeeld een ongeluk net over de grens in Duitsland, heb ik geen zin om in een juridisch gevecht te komen omdat L&C verzuimt om binnen een redelijke termijn winterbanden te regelen. Dit jaar zijn ze tot nu toe niet nodig geweest, dat is in het verleden wel eens anders geweest begin November. Er werd uiteraard niet gezegd: “doe maar lekker”, maar er werd ook niet gezegd “het mag absoluut niet”.
Ik lees hier dat je de helderheid van de interieurverlichting kunt instellen voor tijdens het rijden en tijdens het stilstaan:arjan571 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:32:
https://www.lynkco.com/nl...t/topic:Interior_lighting
Bedenk je eens hoe het is in de Chinese Link & Co fabriek....
Bekijk dan de video's;
YouTube: Visit an Auto Factory in China, Lynk & Co | China Life VLOG
YouTube: The Worker's Life Inside a Auto Factory in China | CHINA VLOG
YouTube: Tour an AMAZING Robotic Auto Factory in China, Lynk & Co | China Lif...
Was het zoals verwacht....?
Bekijk dan de video's;
YouTube: Visit an Auto Factory in China, Lynk & Co | China Life VLOG
YouTube: The Worker's Life Inside a Auto Factory in China | CHINA VLOG
YouTube: Tour an AMAZING Robotic Auto Factory in China, Lynk & Co | China Lif...
Was het zoals verwacht....?
🚙 Lynk & Co 01 | 🔌 Alfen Eve Pro | 🤖 HA | 🌞 4kW zw | 🔋 MT Venus 5.12
Ik ken de Volvofabrieken in Göteborg en Gent en Nedcar in Born. Die waren best netjes en modern. Alleen was het laatste bezoek denk ik al meer dan 10 jaar geleden.MvdV schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:21:
Nice, ik had het wel ongeveer zo verwacht, maar indrukwekkend om te zien 👌
Mooi hoor

Hier wel echt op zn Chinees met al die voorzieningen in en om de fabriek voor de medewerkers.
Voor de discussie over dakdragers:
https://www.instagram.com...IH1g/?igshid=MDJmNzVkMjY=
Ik heb er al een reactie op gestuurd. Ik wil ze hebben, maar ik wil niet naar de clubBPi schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:02:
Voor de discussie over dakdragers:
Idem. Wil er niet voor op en neer naar Amsterdam.oldostofjas schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:04:
[...]
Ik heb er al een reactie op gestuurd. Ik wil ze hebben, maar ik wil niet naar de club
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KWirU6MJd22PLtDOR0RDZkFK.jpg?f=user_large)
Kan iemand mij vertellen waar de "D ring" onder het netje aan de zijde van de bijrijder voor dient? Ik heb het proberen op te zoeken maar bij gebrek aan de juiste naam nog niets kunnen vinden.
en bij de uitleg bij Lynk & Co zat ik acher het stuur waardoor dit me totaal niet was opgevallen
[ Voor 11% gewijzigd door DenFT op 04-11-2022 16:17 ]
Montagepunt voor bepaalde kinderzitjes.DenFT schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:16:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen waar de "D ring" onder het netje aan de zijde van de bijrijder voor dient? Ik heb het proberen op te zoeken maar bij gebrek aan de juiste naam nog niets kunnen vinden.
en bij de uitleg bij Lynk & Co zat ik acher het stuur waardoor dit me totaal niet was opgevallen
:strip_exif()/f/image/QUSAY4ie3bHGhO8HF6iumC1J.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Oizo1981 op 04-11-2022 16:36 ]
Is er al beetje een goed beeld bij hoeveel de opbrengsten zou zijn bij het delen/verhuren in een grote stad als Rotterdam?
Vandaag na een uur pielen om Apple CarPlay aan de praat te krijgen, besloten om systeem te resetten…
En nu werkt het als een zonnetje. Enige wat ik moest doen was me opnieuw aanmelden met mijn account in de auto. Had ik veel eerder moeten doen! Nu is ook mijn foto van mijn profiel plotseling zichtbaar rechts onderin de auto.
Even aankijken of ik nog nadelen tegenkom, maar wellicht helpt het iemand hier die ook problemen ervaart met het systeem
En nu werkt het als een zonnetje. Enige wat ik moest doen was me opnieuw aanmelden met mijn account in de auto. Had ik veel eerder moeten doen! Nu is ook mijn foto van mijn profiel plotseling zichtbaar rechts onderin de auto.
Even aankijken of ik nog nadelen tegenkom, maar wellicht helpt het iemand hier die ook problemen ervaart met het systeem
Mijn thuislader doet er ongeveer 8 uur over om van 0% op te laden naar 100%
Laatst heb ik de accu leeg gereden en schakelde hij dus over naar bezine. Al vrij snel had ik weer 19% acculading. Ik heb het niet exact bijgehouden maar volgens mij had ik nog geen 10Km op benzine gereden.
1) Hebben andere ook de beleving dat de accu al rijdende op bezine redelijk snel weer wat is opgeladen?
2) Als dat klopt,dan lijk het er op dat " intern" opladen aanzienlijk sneller gaat dan " extern" opladen. Is dat een correcte constatering of zie ik iets over het hoofd?
Laatst heb ik de accu leeg gereden en schakelde hij dus over naar bezine. Al vrij snel had ik weer 19% acculading. Ik heb het niet exact bijgehouden maar volgens mij had ik nog geen 10Km op benzine gereden.
1) Hebben andere ook de beleving dat de accu al rijdende op bezine redelijk snel weer wat is opgeladen?
2) Als dat klopt,dan lijk het er op dat " intern" opladen aanzienlijk sneller gaat dan " extern" opladen. Is dat een correcte constatering of zie ik iets over het hoofd?
Beide herken ik. Hij laadt dan je accu op via de benzinemotor, wat erg veel benzine kost. Niet erg economisch dus. Als ik weet dat ik op mijn accu de eindbestemming niet ga halen, schakel ik 'bespaar accu' in als de accu nog ca. 20% vol is. Laatste stukje zet ik dat dan weer uit om op de accu de reis af te maken. In dat geval rijd ik alleen een stuk snelweg met benzine wat natuurlijk relatief zuinig is (in ieder geval zuiniger dan accu opladen met benzinemotor).Lieshout835 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:28:
Je hebt een optie in de instellingen die je uit kan zetten dat die extra brandstof mag verbruiken om de accu op te laden. Dat slurpt namelijk een vrij stuk meer. Als je op B rijd terwijl je de auto op benzine hebt laad je sowieso vrij snel de accu merk ik omdat hij dan denk ik niet de electro motor gebruikt. of in ieder geval minimaal.Lieshout835 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:28:
Die optie zou ik wel uitzetten overigens van het extra brandstof verbruik.
Het lijkt inderdaad logisch dat opladen terwijl je op bezine aan het rijden bent erg onvoordelig is. Maar als 10Km bezinerijden al 19% lading gaat opleveren (wat weer goed is voor 19% van 69 km = 13 km, laat ik nu voor het gemak zeggen 10 km electrisc) en het benzineverbruik zou 1 liter per 12 km zijn, dan is het eigenlijk 1 liter benzine op 22 km. En dat is zeker niet slecht. Nu zijn al die getallen een beetje globaal genomen. Wat we zouden moeten weten is:de2xnis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:47:
[...]
Beide herken ik. Hij laadt dan je accu op via de benzinemotor, wat erg veel benzine kost. Niet erg economisch dus. Als ik weet dat ik op mijn accu de eindbestemming niet ga halen, schakel ik 'bespaar accu' in als de accu nog ca. 20% vol is. Laatste stukje zet ik dat dan weer uit om op de accu de reis af te maken. In dat geval rijd ik alleen een stuk snelweg met benzine wat natuurlijk relatief zuinig is (in ieder geval zuiniger dan accu opladen met benzinemotor).
1.wat is het bezineverbruik zonder accu bij te laden.
2.wat is het benzineverbuik terwijl je ook de accu gaat laden.en hoeveel electrische km's gaat dat opleveren.
Als dat meer electrische km's zal opleveren dan het aantal benzine km's dat je verliest door direct op te laden, dan zou het wellicht wel voordelig kunnen zijn.
Heeft iemand al wat ervaringscijfers?
Met stand B regenereer je weer wat energie in de accu.Ricmaniac schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:54:
[...]
Je hebt een optie in de instellingen die je uit kan zetten dat die extra brandstof mag verbruiken om de accu op te laden. Dat slurpt namelijk een vrij stuk meer. Als je op B rijd terwijl je de auto op benzine hebt laad je sowieso vrij snel de accu merk ik omdat hij dan denk ik niet de electro motor gebruikt. of in ieder geval minimaal.
Die optie zou ik wel uitzetten overigens van het extra brandstof verbruik.
Maar zal dat meer opleveren tov de situatie dat je de wagen zolang mogelijk laat uitrollen (stand D) en pas het laatste stukje gaat remmen en regeneren?
Ik merk dat deze auto vrij redelijk op tempo blijft, ook als ik het gas loslaat. Dus met voldoende anticiperen kan ik op een lange rit km's erbij krijgen zonder de accu te belasten.
Ik heb zelf ervaren tijdens vakanties dat bij een snelheid van ca 120km/u er bij iedere km “laden tijdens het rijden” ongeveer 1,5km rijbereik bijkomt. Bij zo’n 40km is de accu weer bijna vol. Het brandstofverbruik is niet heel veel hoger (ca 2l op 100 km. Bij snelheden rond of onder de 100 is het brandstofverbruik echter veel hoger (5l per 100km meer dan zonder laden). Ik laadde over het algemeen voor elke tankstop de accu helemaal bij. Bij 100km resterend rijbereik op benzine schakelde ik dan over op acculaden, waarbij ik na ca 50km een tankstop maakte (en weer een volle accu had). Over het algemeen tankte ik altijd in een dorp of voorstad, niet langs de snelweg, waarbij ik de paar kilometers van afrit tot terug aan de oprit elektrisch reed.Lieshout835 schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:47:
[...]
Het lijkt inderdaad logisch dat opladen terwijl je op bezine aan het rijden bent erg onvoordelig is. Maar als 10Km bezinerijden al 19% lading gaat opleveren (wat weer goed is voor 19% van 69 km = 13 km, laat ik nu voor het gemak zeggen 10 km electrisc) en het benzineverbruik zou 1 liter per 12 km zijn, dan is het eigenlijk 1 liter benzine op 22 km. En dat is zeker niet slecht. Nu zijn al die getallen een beetje globaal genomen. Wat we zouden moeten weten is:
1.wat is het bezineverbruik zonder accu bij te laden.
2.wat is het benzineverbuik terwijl je ook de accu gaat laden.en hoeveel electrische km's gaat dat opleveren.
Als dat meer electrische km's zal opleveren dan het aantal benzine km's dat je verliest door direct op te laden, dan zou het wellicht wel voordelig kunnen zijn.
Heeft iemand al wat ervaringscijfers?
Dus na 40Km benzine was de accu bijna vol. Dus zeg maar weer 60 km electrische km's beschikbaar. Dat klinkt erg aantrekkelijk. Maar wel vreemd dat bij een snelheid onder de 100km het verbuik hoger is dan bij een snelheid van 120Km. Dat klinkt weer niet logisch. Maar als ik het goed begrijp is dat wel jouw ervaring?cyberdj schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:23:
[...]
Ik heb zelf ervaren tijdens vakanties dat bij een snelheid van ca 120km/u er bij iedere km “laden tijdens het rijden” ongeveer 1,5km rijbereik bijkomt. Bij zo’n 40km is de accu weer bijna vol. Het brandstofverbruik is niet heel veel hoger (ca 2l op 100 km. Bij snelheden rond of onder de 100 is het brandstofverbruik echter veel hoger (5l per 100km meer dan zonder laden). Ik laadde over het algemeen voor elke tankstop de accu helemaal bij. Bij 100km resterend rijbereik op benzine schakelde ik dan over op acculaden, waarbij ik na ca 50km een tankstop maakte (en weer een volle accu had). Over het algemeen tankte ik altijd in een dorp of voorstad, niet langs de snelweg, waarbij ik de paar kilometers van afrit tot terug aan de oprit elektrisch reed.
[quote]cyberdj schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:23:
[...]
Je schrijft ook:
" Het brandstofverbruik is niet heel veel hoger (ca 2l op 100 km" Bedoel je 2 liter extra per 100 km?
En wat is het gewone verbruik op benzine?
[...]
Je schrijft ook:
" Het brandstofverbruik is niet heel veel hoger (ca 2l op 100 km" Bedoel je 2 liter extra per 100 km?
[ Voor 58% gewijzigd door Lieshout835 op 06-11-2022 20:56 ]
Welke optie is dat? En staat die standaard aan of uit?Ricmaniac schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:54:
[...]
Je hebt een optie in de instellingen die je uit kan zetten dat die extra brandstof mag verbruiken om de accu op te laden.
waar bevindt zich deze optie?de2xnis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:47:
[...]
Beide herken ik. Hij laadt dan je accu op via de benzinemotor, wat erg veel benzine kost. Niet erg economisch dus. Als ik weet dat ik op mijn accu de eindbestemming niet ga halen, schakel ik 'bespaar accu' in als de accu nog ca. 20% vol is. Laatste stukje zet ik dat dan weer uit om op de accu de reis af te maken. In dat geval rijd ik alleen een stuk snelweg met benzine wat natuurlijk relatief zuinig is (in ieder geval zuiniger dan accu opladen met benzinemotor).
2l extra op 100km inderdaad!Lieshout835 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:56:
[quote]cyberdj schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:23:
[...]
Je schrijft ook:
Gemiddelde verbruik met snelheid 130/uur incl volle bepakking en dakkoffer zat op zo’n 8l/100km, met laden aan ga je dan naar 10l/100km.
Met een gemiddelde van 105/ uur verbruikte ik zo’n 6,6l op 100 km (ook volle bepakking en dakkoffer) en dan schiet hij met laden aan ook naar 10l/100km
Van boven naar beneden swipen, dan staat hij bij mij als laatste optie rechtsonder.
Is het percentage dat in reserve wordt gehouden bij de functie "bespaar accu" zelf te bepalen door het in te schakelen met een bepaald percentage in de accu? Of is het een vast percentage (10% oid) en schakel je het tijdig in?de2xnis schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:47:
[...]
Voor zover ik weet niet. Dit bepaald het systeem zelf. Wat me wel is opgevallen is dat het bijladen heftiger is geworden na een software update die ik eerder in het jaar heb gekregen.DenFT schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:38:
[...]
Is het percentage dat in reserve wordt gehouden bij de functie "bespaar accu" zelf te bepalen door het in te schakelen met een bepaald percentage in de accu? Of is het een vast percentage (10% oid) en schakel je het tijdig in?
Hij houdt de acculading ongeveer op het peil dat de accu had bij inschakelen van de functie “bespaar accu”.DenFT schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:38:
[...]
Is het percentage dat in reserve wordt gehouden bij de functie "bespaar accu" zelf te bepalen door het in te schakelen met een bepaald percentage in de accu? Of is het een vast percentage (10% oid) en schakel je het tijdig in?
Op welke manier kan ik contact krijgen met de technische afdeling van Lynk? Als ik het gewone nummer bel, word ik doorverbonden en hoor dan een uur lang hetzelfde muziekje. Terugbellen resulteert dan weer in hetzelfde; doorverbinden en weer een uur wachten. Nu kan ik dit gewoonweg niet combineren met m'n werk, dus wellicht zijn er andere routes? Ik heb namelijk wel wat problemen met de auto die opgelost moeten worden. Bellen vanuit de auto werkt ook niet, de knop "Call us" doet niets...
Heeft iemand een optie?
Heeft iemand een optie?
Geen optie voor je, maar aangezien ik maandag a.s. een 01 op haal ben ik wel heel benieuwd tegen welke problemen je allemaal aan loopt!? Care to share?MarcelD schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:45:
Op welke manier kan ik contact krijgen met de technische afdeling van Lynk? Als ik het gewone nummer bel, word ik doorverbonden en hoor dan een uur lang hetzelfde muziekje. Terugbellen resulteert dan weer in hetzelfde; doorverbinden en weer een uur wachten. Nu kan ik dit gewoonweg niet combineren met m'n werk, dus wellicht zijn er andere routes? Ik heb namelijk wel wat problemen met de auto die opgelost moeten worden. Bellen vanuit de auto werkt ook niet, de knop "Call us" doet niets...
Heeft iemand een optie?
If you didn't win today, you can always win tomorrow
UPDATE (nearly 6 weeks after "parking" almost in the river, which resulted in several cm of water in the footwells, but I was able to drive out with towing assistance): I am making my regular Monday-morning call to Lynk for progress. So far every time, after a long hold (44 minutes so far as I type), the answer is always "The car is drying out and awaiting inspection"... will they actually have a positive answer this morning....?jldelta schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
UPDATE : 3 weeks later,what's happenng ? Apart from Lynk providing me with a very nice Volvo V60 station wagon (combi).. ALMOST NOTHING![]()
When I went to pick up my loan car the day after the incident, I noticed my car was still sitting in the recovery car park, although all the water had drained out of the footwells. I called Lynk to ask why it was still there and not transported to the main Volvo dealer in Amsterdam Zuid-Oost, only about 1km away. Lynk called me back the next day to say the car would be taken to a specialist in Amstelveen for the interior to be fully dried out.
I called a week ago to ask what's happening & Lynk sad the car is "awaiting inspection". I called again just now and was told the car is still in Amstelveen "being dried out".. I pointed out that a commercial dehumidifier would have removed all moisture from the synthetic carpets within 36 hours, ie. over 2 weeks ago & asked again why it was not being checked out at Volvo. "We';re going to look into it and call you back":
Well, I have the use of a nice, benzine car - probably costing about the same as the Lynk in fuel now that Eneco are charging me 0,61/kwh, but although the Lynk people are always very nice to talk to and you have the feeling that they really want to help, the "Lynk sales & service model" seems to have long-term teething problems....
The trouble is that although the 01 is a very good car, this is "non-service" & there is no dealer to walk into and say, "Come on, guys, please tell me exactly what the problem is with my vehicle?" I am losing faith with their M2M model and have started looking for a different car
So, after 55 minutes, same answer, BUT this time the Lynk person agrees we must get an answer today AND now I think I know where the car is, so unless I get a positive answer today, I will go there in person !
Ja hoor, allemaal kleine dingetjes zoals uitval Carplay, niet automatisch verbinden met bluetooth/Carplay, uitval van achteruitrij camera en parkeersensoren (met schade als gevolg), uitval centrale scherm. De belknoppen in de auto werken niet.dizzytal schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:48:
[...]
Geen optie voor je, maar aangezien ik maandag a.s. een 01 op haal ben ik wel heel benieuwd tegen welke problemen je allemaal aan loopt!? Care to share?
Maar helaas ook het volgende: al 5 keer motorproblemen als de accu's leeg zijn. De benzinemotor levert dan geen vermogen, gaat stotteren en gaat zelfs vertragen. Gaat vanzelf weer weg als de auto langer stil staat, of als de accu's worden geladen. ANWB is er al bij geweest, maar die weten echt helemaal niets van de auto. Dit werd me ook zo verteld door de monteur die allerlei telefoontjes had gepleegd.
Hij moet dus echt nagekeken worden, maar dan moet je wel iemand kunnen bereiken.
Kijk, dat is informatie waar ik echt wat mee kan. Dank je wel!!cyberdj schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:17:
[...]
2l extra op 100km inderdaad!
Gemiddelde verbruik met snelheid 130/uur incl volle bepakking en dakkoffer zat op zo’n 8l/100km, met laden aan ga je dan naar 10l/100km.
Met een gemiddelde van 105/ uur verbruikte ik zo’n 6,6l op 100 km (ook volle bepakking en dakkoffer) en dan schiet hij met laden aan ook naar 10l/100km
1) Merk je bij benzine rijden en laden van de accu, dat na het behalen van de 100% accu, het benzine verbuik dan weer afneemt, of moet je dat bijladen dan handmatig uitzetten?
2) Als je met 130 km uur zonder acculaden 8 liter per 100 km verbruikt, dan is dat dus 1:12,5 km
Als je met acculaden uitkomt op 10 liter per 100 km, dan is dat dus 1:10 km.
Eerder liet je weten dat de accu na 40 km weer bijna vol is. Laten we even aannemen na 50Km helemaal opgeladen. Dan zou je dus met 50km benzine en opladen van de accu tevens weer ongeveer 65 km electrisch kunnen rijden.
Conclusie 50 km benzine en 65 km electrisch = 115 km bij een benzinevebruik van 1:10. Dus je verbruikt 5 liter benzine en kan effectief 115 km rijden. Dat is dan 1:23. Mits je steeds wisselt tussen benzine en vervolgens weer je accu gaat gebruiken.
Nog een correctie: Ik verwacht dat bij 130 km/uur en volgeladen je geen 65 km uit een volle accu gaat halen,dus ik stel mijn berekening bij naar 50km uit de accu. Dan haal je dus uit 5 liter benzine 100 km wat altijd nog een vebruik is van slechts 1:20.
Dat lijkt mij een heel mooi resultaat. Of zie ik weer iets over het hoofd?
Is er hier iemand die een werkende WiFi hotspot heeft in de auto? Dit stond wel als een van de opties, deze zou te gebruiken zijn in de auto. Ze gingen wel uit van een FUP bij het gebruik van de WiFi hotspot.
In het begin kreeg ik steeds de melding "niet toegestaan" als ik naar de hotspot settings ging. Op een gegeven moment kon ik erbij en heb ik het aangezet. De kinderen konden toen connecten met hun telefoon. Maar ik weet niet zeker of het nu ieder keer werkt als ik in de auto zit. De kinderen zijn er ook lang niet altijd bij, dus dan krijg ik geen feedbackarjan571 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:36:
Is er hier iemand die een werkende WiFi hotspot heeft in de auto? Dit stond wel als een van de opties, deze zou te gebruiken zijn in de auto. Ze gingen wel uit van een FUP bij het gebruik van de WiFi hotspot.
Ja, maar je moet wel ingelogd zijn met een profiel. In gastmodus werkt de hotspot niet.arjan571 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:36:
Hallo, vraagje.
Is sepa machtiging nog steeds niet mogelijk???
En wat zijn de ophaal locaties
Alleen in Diemen?
Alleen in Diemen?
Helaas, SEPA is nog niet mogelijk. Ik check heel vaak, omdat ik graag van credit card wil overstappen naar SEPA.Sofi schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:14:
Hallo, vraagje.
Alleen in Diemen?
En volgens mij kan je alleen ophalen in Diemen ja. Of thuis laten afleveren, dat kost € 100,-.
Hallo,
02 December ontvang ik mijn Lynk en Co. Ik ben mij aan het verdiepen in de laadmogelijkheden en heb hier advies voor nodig.
Mijn woonsituatie. Ruitjeshuis met eigen oprit in verlengde van tuin met naastliggende berging. Vanuit de berging kan ik een laadmogelijkheid creëren over 230v/ 1 fase. 3 fase aansluiting in meterkast wel aanwezig. In de omgeving zijn twee publieke laadpalen aanwezig, maar vaak bezet. Daarom geef ik een voorkeur aan thuisladen.
Optie A :
https://en.evplug.eu/prod...ko?variant=42326077538557
Laden over 230v via een Mobiele Lader Type 2 -> Schuko.
Nadeel : Laadtijd langer
Voordeel : Geen hoge investering in laadpaal en installatie hiervan.
Optie B :
Laden via te plaatsen laadpaal over 3 fase aansluiting
Voordeel : Laadtijd snel(er)
Nadeel : Hogere investering
Ik geef de voorkeur aan optie A. Ik kan de auto overnacht laden, waardoor de laadtijd geen mega grootprobleem is, en de kosten in investering voor een laadpaal omzeil ik op deze manier. Heeft iemand hier ervaring mee?
02 December ontvang ik mijn Lynk en Co. Ik ben mij aan het verdiepen in de laadmogelijkheden en heb hier advies voor nodig.
Mijn woonsituatie. Ruitjeshuis met eigen oprit in verlengde van tuin met naastliggende berging. Vanuit de berging kan ik een laadmogelijkheid creëren over 230v/ 1 fase. 3 fase aansluiting in meterkast wel aanwezig. In de omgeving zijn twee publieke laadpalen aanwezig, maar vaak bezet. Daarom geef ik een voorkeur aan thuisladen.
Optie A :
Optie B :
Ik geef de voorkeur aan optie A. Ik kan de auto overnacht laden, waardoor de laadtijd geen mega grootprobleem is, en de kosten in investering voor een laadpaal omzeil ik op deze manier. Heeft iemand hier ervaring mee?
Lynk kan geen 3 fase laden dus toegevoegde waarde van laadpaal is zeer beperkt.Elsheepo schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
Hallo,
Optie A :
Optie B :
Kan je de creditcard annuleren van de websiteoldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:50:
[...]
Helaas, SEPA is nog niet mogelijk. Ik check heel vaak, omdat ik graag van credit card wil overstappen naar SEPA.
En volgens mij kan je alleen ophalen in Diemen ja. Of thuis laten afleveren, dat kost € 100,-.
Wat gebeurt er dan
Misschien dat je dan handmatig zelf mag/kan/moet overmaken
Klopt. De laadpaal investering zou meer met oog op de toekomst ook zijn. Wanneer er eventueel ooit een volledig elektrische auto komt.Oizo1981 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:57:
[...]
Lynk kan geen 3 fase laden dus toegevoegde waarde van laadpaal is zeer beperkt.
Zijn er mensen welke primair laden met een Mobiele Carger Type 2 -> Schuko?
Ik heb bij mij thuis vorige week optie A gerealiseerd. Dat werkt prima. Accu is in 8,5 uur vol en dat is voor 's nachts inderdaad prima. Andere optie zou zijn een 1 fase laadpaal, waardoor je 16A gaat laden ipv 10A. Dat is sneller maar ook weer niet heel veel.Elsheepo schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
Hallo,
Optie A :
Optie B :
Toevallig hier 1, ik laad al zo'n 50.000 km met een zogeheette granny charger een Renault Zoe op. Kan prima (als je de tijd hebt ;-)). Tussen de 10A-16A. (2300-3600w)
Ik weet niet of ik dat durfSofi schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:57:
[...]
Kan je de creditcard annuleren van de website
Wat gebeurt er dan
Misschien dat je dan handmatig zelf mag/kan/moet overmaken
Klein stukje terug scrollen...Sofi schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:58:
Wat is trouwens meest zuinige om te rijden
Hybride?
En laad hij tijdens t rijden dan op?
Heb vandaag mail gehad dat de order binnen is
Auto staat gereserveerd
Nu wachten op telefoontje voor t afleveren van de auto.
Die van mij hangt elke nacht aan de granny, via verlengsnoer vanuit de schuur naar de oprijlaan. Snoer krijg je bij je auto geleverd. Werkt prima ‘s nachts. Zou eerst nog wat gaan realiseren speciaal hiervoor maar is er nog niet van gekomen en het werkt eigenlijk prima.Elsheepo schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
Hallo,
Optie A :
Optie B :
Bulligan schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:23:
[...]
Die van mij hangt elke nacht aan de granny, via verlengsnoer vanuit de schuur naar de oprijlaan. Snoer krijg je bij je auto geleverd. Werkt prima ‘s nachts. Zou eerst nog wat gaan realiseren speciaal hiervoor maar is er nog niet van gekomen en het werkt eigenlijk prima.
![]() |
Eerste paar weken met (dikke) verlengkabel vanuit de garage en de granny. Daarna al een maand of 10 aan een schuko contactdoos naast de voordeur. Wel aan een aparte goep met een hoofdschakelaar in de meterkast er tussen. De kabel is al klaar voor 3 fasen.
De verlengkabel en granny gaan ook altijd mee op vakanties en bij andere overnachtingen buiten huis.
Binnenkort ook bij een B&B in Frankrijk voor een schappelijker tarief laden dan op straat (ca 20ct kwh ipv 4 cent per minuut plus 2 euro starttarief)
Netjes zo! Ik heb het iets simpeler:BPi schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:45:
[...]
[Afbeelding]
Eerste paar weken met (dikke) verlengkabel vanuit de garage en de granny. Daarna al een maand of 10 aan een schuko contactdoos naast de voordeur. Wel aan een aparte goep met een hoofdschakelaar in de meterkast er tussen. De kabel is al klaar voor 3 fasen.
De verlengkabel en granny gaan ook altijd mee op vakanties en bij andere overnachtingen buiten huis.
Binnenkort ook bij een B&B in Frankrijk voor een schappelijker tarief laden dan op straat (ca 20ct kwh ipv 4 cent per minuut plus 2 euro starttarief)
:strip_exif()/f/image/kYnAcLoJX4v0GK08YwqaMLCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Hey, zelfde mooie contactdoos. Ik vind het slot icm stekkerhouder wel fijn, zodat je als de lader thuisblijft die een mooi en veilig plekje heeft.oldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:01:
[...]
Netjes zo! Ik heb het iets simpeler:
[Afbeelding]
Ja, die contactdoos vond ik ook mooi. Ik heb ze overal rond het huis. Voor deze heb ik ook een aparte groep met schakelaar aangemaakt. Ik gooi alles steeds weer achterin de auto, maar ik laad ook niet zo heel vaak thuis op. Ik kan op mijn werk gratis laden en dat is niet zo ver weg.BPi schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:04:
[...]
Hey, zelfde mooie contactdoos. Ik vind het slot icm stekkerhouder wel fijn, zodat je als de lader thuisblijft die een mooi en veilig plekje heeft.
Ik heb bijna dezelfde situatie. 's Nachts laden gaat prima.[b]oldostofjas in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1"oldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @i.Stijn
Hallo,
Optie A :
Optie B :
Ik heb de lader in de garage geplaats en de kabel buiten opgeslagen in een kastje.
Als ik thuis kom is het een kwestie van de kabel erin en laden maar. Geen gedoe met losse kabel uit de achterbak halen en dan in de garage aansluiten.
Om te voorkomen dat er ook ongewenst anderen hun wagen kunnen opladen heb ik een afstandsbediening voor de aan/uit schakelaar in de auto liggen. Dus die garagedeur hoeft ook niet meer steeds open gemaakt te worden.
Wat een mooie oplossing die cable lock en holder voor je stekker! Heb je daar wellicht linkjes van (als dat niet verboden is) en anders via DMBPi schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:45:
[...]
[Afbeelding]
OK, dat is inderdaad wel een lijst.. veel (toch) software gerelateerd... en dan 'iets' met de motor.. das minder. Kan me voorstellen dat je hier niet heel blij van wordt....MarcelD schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:58:
[...]
Ja hoor, allemaal kleine dingetjes zoals uitval Carplay, niet automatisch verbinden met bluetooth/Carplay, uitval van achteruitrij camera en parkeersensoren (met schade als gevolg), uitval centrale scherm. De belknoppen in de auto werken niet.
Maar helaas ook het volgende: al 5 keer motorproblemen als de accu's leeg zijn. De benzinemotor levert dan geen vermogen, gaat stotteren en gaat zelfs vertragen. Gaat vanzelf weer weg als de auto langer stil staat, of als de accu's worden geladen. ANWB is er al bij geweest, maar die weten echt helemaal niets van de auto. Dit werd me ook zo verteld door de monteur die allerlei telefoontjes had gepleegd.
Hij moet dus echt nagekeken worden, maar dan moet je wel iemand kunnen bereiken.
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Domme vraag wellicht. Maar de 'Granny Box' is toch de verzamel naam voor een mobiele lader? Of is dit een specifiek type welke jullie aanbevelen?
Ja, dat is gewoon een lader voor het stopcontact en die krijg je erbij. Net zoals een kabel waarmee je aan een laadpaal kan laden.Elsheepo schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:21:
Domme vraag wellicht. Maar de 'Granny Box' is toch de verzamel naam voor een mobiele lader? Of is dit een specifiek type welke jullie aanbevelen?
Thanks. ik was in de veronderstelling dat je alleen de 'Laadpaal kabel' erbij geleverd kreeg.oldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:24:
[...]
Ja, dat is gewoon een lader voor het stopcontact en die krijg je erbij. Net zoals een kabel waarmee je aan een laadpaal kan laden.
Wanneer heb jij m besteld en t mailtje ontvangen dat je order gereserveerd is?Elsheepo schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
Hallo,
Optie A :
Optie B :
Augustus order geplaatst voor een zwarte uitvoering. En werd afgelopen week gebeld mbt een aflever afspraak. Deze staat op 2 december, maar de auto was al beschikbaar vanaf 16 November (dit kwam mij alleen slecht uit)Sofi schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:16:
[...]
Wanneer heb jij m besteld en t mailtje ontvangen dat je order gereserveerd is?
Hiero:Skybox_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:13:
[...]
Wat een mooie oplossing die cable lock en holder voor je stekker! Heb je daar wellicht linkjes van (als dat niet verboden is) en anders via DM?
BPi in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1"
Zie dit artikel over het tanken van E5 of E10 bij hybrides. Ik ben geneigd het te negeren 
https://www.autovisie.nl/...zine-tank-e10-elektrisch/
Als ik tank is het 98 E5. Precies om deze reden, en omdat het mijn eigen auto is. Ik rij ook weinig op de ICE. Alleen met caravan, of bij een sporadische lange rit.oldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:36:
Zie dit artikel over het tanken van E5 of E10 bij hybrides. Ik ben geneigd het te negeren
Als M2M rijders het niet doen, snap ik dat volledig overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door MvdV op 07-11-2022 20:07 ]
Hier ook allemaal kleine dingetjes. De auto inmiddels bijna 2 maanden in het bezit; CarPlay doet het soms een paar dagen prima en dan weer een paar dagen niet. Resetten, in en uitloggen etc heeft geen nut. Verder is het motorlampje gaan branden op de dashboard een week of twee geleden. Hier via de app gelijk een melding van gemaakt, maar zag verder geen case nummer of een bevestiging, dus gebeld. Na lang wachten heeft de medewerker een case aangemaakt en zei dat ik teruggebeld word; dit is alweer een week geleden, maar tot op heden niets gehoord.dizzytal schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:48:
[...]
Geen optie voor je, maar aangezien ik maandag a.s. een 01 op haal ben ik wel heel benieuwd tegen welke problemen je allemaal aan loopt!? Care to share?
Vandaag ging plotseling, voor het eerst, de alarm van auto zomaar af. Deze uitgezet maar even later ging het weer af. Toen weer uitgezet en de auto gestart en uitgezet. Na een paar minuten ging de alarm voor de 3e keer af. Toen heb ik de auto maar gestart en een beetje verplaatst en toen was het verholpen.
Wie kan mij helpen? Ik blijf stoeien met ritten die langer zijn dan 75km om zo zuinig mogelijk te rijden. Een aantal scenario's:
1) Als ik op Pure mode de accu helemaal op rijd en de laatste kilometers op benzine rijdt, laadt hij de accu op de benzinemotor tot ~10% op -> dit is onzuinig.
2) Als ik in het midden van de route (bv op de snelweg) 'accu besparen' aanvink dan laadt hij nog een paar procentjes de accu op. De kilometers daarna rijdt hij zuinig op benzine. Echter, als door een aantal keren remmen de accu weer iets opgeladen wordt, schakelt hij weer op accu over om die tot de grens die ik heb aangegeven op te rijden. De kilometers daarna laadt hij weer een paar procentjes op wat onzuinig is.
3) Als ik in het midden van de route (bv op de snelweg) naar Power mode ga om puur en alleen op benzine te rijden laadt hij de accu ook op, wat onzuinig is.
Eigenlijk zoek ik dus een rijmodus waarbij je alleen op de benzinemotor rijdt, zonder dat hij de accu oplaadt via de benzinemotor. Deze optie lijkt er echter niet te zijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? :-)
Ik weet dat een paar kilometers de accu opladen via de benzinemotor ook weer niet liters benzine kost, maar ik vind het gek dat het bijna onmogelijk is om de accu helemaal met rust te laten.
1) Als ik op Pure mode de accu helemaal op rijd en de laatste kilometers op benzine rijdt, laadt hij de accu op de benzinemotor tot ~10% op -> dit is onzuinig.
2) Als ik in het midden van de route (bv op de snelweg) 'accu besparen' aanvink dan laadt hij nog een paar procentjes de accu op. De kilometers daarna rijdt hij zuinig op benzine. Echter, als door een aantal keren remmen de accu weer iets opgeladen wordt, schakelt hij weer op accu over om die tot de grens die ik heb aangegeven op te rijden. De kilometers daarna laadt hij weer een paar procentjes op wat onzuinig is.
3) Als ik in het midden van de route (bv op de snelweg) naar Power mode ga om puur en alleen op benzine te rijden laadt hij de accu ook op, wat onzuinig is.
Eigenlijk zoek ik dus een rijmodus waarbij je alleen op de benzinemotor rijdt, zonder dat hij de accu oplaadt via de benzinemotor. Deze optie lijkt er echter niet te zijn. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? :-)
Ik weet dat een paar kilometers de accu opladen via de benzinemotor ook weer niet liters benzine kost, maar ik vind het gek dat het bijna onmogelijk is om de accu helemaal met rust te laten.
In een ander artikel van autovisie wordt uitgelegd dat het uiteenvallen totale onzin is:oldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:36:
https://www.autovisie.nl/...rs-opgelet-tank-geen-e10/
Het gaat er meer om dat sommige rubbers niet tegen ethanol kunnen. Dat zou bij nieuwe auto's sws niet echt meer een probleem zijn. Ik heb voorheen een audi gehad, stond regelmatig lang stil ivm werk in buitenland en altijd E10 getankt, dat is bij mijn lokale pomp al zeker 8 jaar beschikbaar. Nooit problemen gehad, ondanks dat de auto 10jaar oud was.
In het verleden adviseerde soort magazines om voor premium benzine als Vpower te tanken - totdat aangetoond werd dat het verschil een paar promile aan toevoeging was.
Nu de auto bijna een maand in het bezit en nog steeds ontzettend blij mee. Niks te klagen in principe.
Heb vannochtend voor het eerst het probleem gehad wat meerdere al gezegd hebben: dat je profiel niet meer in logt en carplay niet meer verbind.
Heb wel eerder gehad dat carplay het even niet deed maar dan tikte ik bij bluetooth op mijn iphone weer gewoon op lynk&co en maakte die gelijk weer verbinding (dit kon rijdend)
Buiten dat vind ik de auto gewoon echt top. Netjes afgewerkt, rijd ontzettend lekker en ook de uitstraling is erg mooi. Krijg redelijk wat verbale reacties ook van mensen. 2 keer ook wat oudere mannen die geïntresseerd waren in wat voor merk het was enzo
best geinig.
Als ik dan verder nog iets te klagen moet hebben dan is het dat het van mij allemaal wel iets sneller mag opstarten in de auto. maar moet zeggen dat dat vooral een klacht van mijn vrouw is
stoor mij er zelf niet zo in. rij gewoon weg en dan is het 30 seconde later wel opgestart. Of ik doe mijn portier vast open en dicht en zet dan de kinderen in de auto. dan is het opgestart wanneer ik zelf ga zitten 
In ieder geval totaaal geen spijt van deze auto tot nu toe.
Heb vannochtend voor het eerst het probleem gehad wat meerdere al gezegd hebben: dat je profiel niet meer in logt en carplay niet meer verbind.
Heb wel eerder gehad dat carplay het even niet deed maar dan tikte ik bij bluetooth op mijn iphone weer gewoon op lynk&co en maakte die gelijk weer verbinding (dit kon rijdend)
Buiten dat vind ik de auto gewoon echt top. Netjes afgewerkt, rijd ontzettend lekker en ook de uitstraling is erg mooi. Krijg redelijk wat verbale reacties ook van mensen. 2 keer ook wat oudere mannen die geïntresseerd waren in wat voor merk het was enzo
Als ik dan verder nog iets te klagen moet hebben dan is het dat het van mij allemaal wel iets sneller mag opstarten in de auto. maar moet zeggen dat dat vooral een klacht van mijn vrouw is
In ieder geval totaaal geen spijt van deze auto tot nu toe.
Waarom koop/huur je een hybride als je alleen op benzine wil rijden?de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:19:
Wie kan mij helpen? Ik blijf stoeien met ritten die langer zijn dan 75km om zo zuinig mogelijk te rijden. Een aantal scenario's:
...
1) accu moet altijd min 10% volzitten omdat je altijd elektrisch wegrijdt en achteruit rijdt.
2) bij accusparen genereer je nog steeds wel energie bij het remmen. Die gebruikt de auto als je op accusparen staat. Je wordt als het ware een normale hybride.
3) power mode is sws niet zuinig rijden
Hier zit het allemaal niet meeMitchellHearth schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
We zijn inmiddels een maandje verder, ik heb de auto net een weekje terug. Stond ik gisteravond op een parkeerplaats in een dorp verderop: weer dezelfde melding "Herstart niet mogelijk, stop veilig". Auto start niet. Met een hongerig klein kind op de achterbank maar weer bellen naar L&C. Natuurlijk kreeg ik eerst weer de tip om de auto op slot te doen en een kwartier te wachten. Helaas hielp dit niet.
Auto is inmiddels weer weggesleept en staat nu bij de dealer. Daar vragen ze nu wat er met de auto aan de hand is. Zul je zien dat die melding nu weer weg is. Vorige keer hebben ze ook alleen maar de auto even uitgelezen en een reset gegeven. Technische dienst van L&C neemt nu contact op met de garage.... Wie weet komt daar nog wat uit.
Fantastische auto hoor, maar qua betrouwbaarheid begin ik nu wel het vertrouwen te verliezen![]()
[Afbeelding]

Eerder kreeg ik een Kia Niro mee (basismodel, wel mild hybride) en nu rij ik alweer een tijdje in de VW T-Roc (helemaal geen hybride en ook niet bijzonder zuinig).
Stel ik heb een rit van 125km, waarbij ik na die rit gratis kan opladen en dus in theorie met 0% accu aan wil komen, dan kan ik van die rit ~75km elektrisch rijden en dan zou ik die overige 50 kilometers zo zuinig mogelijk willen rijden - die zou ik dus het liefst op benzine rijden zonder dat hij de accu gaat bijladen omdat dat weer onnodig benzine kost :-)wildcheese schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:03:
[...]
Waarom koop/huur je een hybride als je alleen op benzine wil rijden?
Dat lukt bij mij op de pure stand - zoals gezegd heb je altijd iets accu nodig maar met pure krijg ik hem het leegst.de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:07:
[...]
Stel ik heb een rit van 125km, waarbij ik na die rit gratis kan opladen en dus in theorie met 0% accu aan wil komen, dan kan ik van die rit ~75km elektrisch rijden en dan zou ik die overige 50 kilometers zo zuinig mogelijk willen rijden - die zou ik dus het liefst op benzine rijden zonder dat hij de accu gaat bijladen omdat dat weer onnodig benzine kost :-)
Yes, alleen is dus mijn vraag als je een rit hebt die langer is dan je accubereik, hoe kan je dan het voordeligst de kilometers maken die boven je accubereik zitten. Zoals in het voorbeeld, bij een rit van 125 km moet je ca. 50 km 'overbruggen' op je benzinemotor.wildcheese schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:15:
[...]
Dat lukt bij mij op de pure stand - zoals gezegd heb je altijd iets accu nodig maar met pure krijg ik hem het leegst.
Ik ken de vooroordelen van E10 vs E5 en het enige wat zeker weten waar is: je hebt met een volle tank E10 een verminderde actieradius, in vergelijking met E5. Echte E5 buiten premium benzine, krijg je in Nederland toch niet.oldostofjas schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:36:
In Duitsland kun je nog steeds Euro 95 E5 tanken, dus dan valt de meerprijs wel mee tegenover E10. Maar de meerprijs van premium benzine, is echt veel te groot. Zelfs al haal je meer km's uit een liter, wat de meeste niet lukt: omdat ze rijden als Max Verstappen, of denken Max Verstappen te zijn

Maar om ontopic te blijven: deze auto's zijn toch helemaal niet jullie eigendom, op een enkeling na die hem wel gekocht heeft. Dus dan zou ik gewoon de goedkoopst mogelijke peut erin gooien
als je accu leeg is dan wordt die alleen tot 10% bijgeladen om te zorgen dat je bij een stoplicht weer kan wegrijden verder niet. Dat is toch wat je wil?de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:19:
[...]
Yes, alleen is dus mijn vraag als je een rit hebt die langer is dan je accubereik, hoe kan je dan het voordeligst de kilometers maken die boven je accubereik zitten. Zoals in het voorbeeld, bij een rit van 125 km moet je ca. 50 km 'overbruggen' op je benzinemotor.
Ik heb het gevoel dat als ik 50 kilometer lang op de snelweg rijd waarbij de accu nagenoeg leeg is, hij hem op de benzinemotor oplaadt (dus tot die 10% zoals jij zegt). Daarna stopt hij daarmee. Echter, als ik dan een paar keer heb geremd op de snelweg dan is de accu bv opgeladen tot 12-13%. Dan schakelt hij weer over op accu, maar zakt dan tot onder de 10%. Gevolg: hij gaat (op de snelweg dus) weer de benzinemotor gebruiken om de accu op te laden richting die 10%. Dat lijkt mij niet logisch omdat je dan onnodig benzine gebruikt om die accu op te laden. Als hij dus echt niet verder zou zakken dan die 10% dan zou het niet uitmaken, maar dat doet hij dus wel.wildcheese schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:25:
[...]
als je accu leeg is dan wordt die alleen tot 10% bijgeladen om te zorgen dat je bij een stoplicht weer kan wegrijden verder niet. Dat is toch wat je wil?
Dit geldt allemaal voor een rit op de snelweg.
Heb je in de instellingen gezocht naar die optie waar ik het vorige pagina ofzo over had waarbij je uit kan vinken dat die brandstof moet gebruiken om de elektro motor op te laden?de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:31:
[...]
Ik heb het gevoel dat als ik 50 kilometer lang op de snelweg rijd waarbij de accu nagenoeg leeg is, hij hem op de benzinemotor oplaadt (dus tot die 10% zoals jij zegt). Daarna stopt hij daarmee. Echter, als ik dan een paar keer heb geremd op de snelweg dan is de accu bv opgeladen tot 12-13%. Dan schakelt hij weer over op accu, maar zakt dan tot onder de 10%. Gevolg: hij gaat (op de snelweg dus) weer de benzinemotor gebruiken om de accu op te laden richting die 10%. Dat lijkt mij niet logisch omdat je dan onnodig benzine gebruikt om die accu op te laden. Als hij dus echt niet verder zou zakken dan die 10% dan zou het niet uitmaken, maar dat doet hij dus wel.
Ik vermoed dat dit eigenlijk een optie is die bij jou aan staat en je vermoeden dus klopt.
Weet niet meer waar die optie staat ui mijn hoofd maar weet dat ik hem gezien heb en uit heb staan toen ik 2 uur lang op dag 1 in de auto zat te spelen met alle toeter, bellen en instellingen haha
Als de accu leeg is wil je dus 100% op benzine over..wat wil je dan doen met de energie die je opwekt bij afremmen?de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:31:
[...]
...
Dat zou opvallen want dan wordt de accu verder dan 10% opgeladenRicmaniac schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:55:
[...]
Heb je in de instellingen gezocht naar die optie waar ik het vorige pagina ofzo over had waarbij je uit kan vinken dat die brandstof moet gebruiken om de elektro motor op te laden?
Ik vermoed dat dit eigenlijk een optie is die bij jou aan staat en je vermoeden dus klopt.
Weet niet meer waar die optie staat ui mijn hoofd maar weet dat ik hem gezien heb en uit heb staan toen ik 2 uur lang op dag 1 in de auto zat te spelen met alle toeter, bellen en instellingen haha
Het makkelijkst is als je de power flow widget op je scherm hebt staan. Als je daarop klikt, krijg je buttons voor die betreffende instellingen.Ricmaniac schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:55:
[...]
Heb je in de instellingen gezocht naar die optie waar ik het vorige pagina ofzo over had waarbij je uit kan vinken dat die brandstof moet gebruiken om de elektro motor op te laden?
Dat hij die gewoon opspaart totdat ik zelf aangeef dat ik daar weer gebruik van wil maken. Ik weet immers mijn eindbestemming, de auto niet.wildcheese schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:02:
[...]
Als de accu leeg is wil je dus 100% op benzine over..wat wil je dan doen met de energie die je opwekt bij afremmen?
Het lijkt logisch te denken dat de accu opladen tijdens het rijden onzuinig is.de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:19:
2) ....... wat onzuinig is.
Maar uitgaande van eerder ontvangen gegevens zou je daar toch anders tegenaan kunnen kijken:
Verstrekte info door een andere rijder:
Als je met 130 km uur zonder acculaden 8 liter per 100 km verbruikt, dan is dat dus 1:12,5 km
Als je met acculaden uitkomt op 10 liter per 100 km, dan is dat dus 1:10 km.
Eerder liet iemand weten dat de accu na 40 km weer bijna vol is. Laten we even aannemen na 50Km helemaal opgeladen. Dan zou je dus met 50km benzine en opladen van de accu tevens weer ongeveer 65 km electrisch kunnen rijden.
Dan zou je de volgende berekening op kunnen zetten:
Conclusie 50 km benzine en 65 km electrisch = 115 km bij een benzinevebruik van 1:10. Dus je verbruikt 5 liter benzine en kan effectief 115 km rijden. Dat is dan 1:23. Mits je steeds wisselt tussen benzine en vervolgens weer je accu gaat gebruiken.
Laat ik het nog wat ongunstiger voorstellen:
Nog een correctie: Ik verwacht dat bij 130 km/uur en volgeladen je geen 65 km uit een volle accu gaat halen,dus ik stel mijn berekening bij naar 50km uit de accu. Dan haal je dus uit 5 liter benzine 100 km wat altijd nog een vebruik is van slechts 1:20.
Als dit allemaal klopt, dan is het voor velen van ons goedkoper om op deze manier de accu op te laden dan via een commerciele laadpaal.
Immers, je verbuikt 2 liter meer op 100 km. Dus 1 liter per 50 km, wat genoeg is om de accu weer helemaal op te laden. (Heb ik zelf nog niet getest)
Dus met 1 liter produceer je ongeveer 14Kwh. Als de prijs van 1 liter 2 euro is, dan kost elke Kwh maar 14,2 cent. Toch een stuk voordeliger dan laden voor 40cent per Kwh.
Alles val of staat met die eerste gegevens dat laden 2 liter extrakost per 100 km en dat je na 50km op die manier weer een volle accu hebt.
Het lijkt onwaarschijnlijk, maar daardoor nog niet onmogelijk. Vandaar mijn vraag:
Zijn er nog meer mensen die de verbruikcijfers kunnen bevestigen?
Mooie calculatie, dank! :-)Lieshout835 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:26:
[...]
Alles val of staat met die eerste gegevens dat laden 2 liter extrakost per 100 km en dat je na 50km op die manier weer een volle accu hebt.
Het lijkt onwaarschijnlijk, maar daardoor nog niet onmogelijk. Vandaar mijn vraag:
Zijn er nog meer mensen die de verbruikcijfers kunnen bevestigen?
Wat ik gisteren merkte op een 100 km/h weg, dat hij tijdens het laden 1:10 reed en zonder laden 1:18. Dat gat maakt dat het gevoelsmatig ongunstig is om te laden op je benzinemotor.
Wat is het verschil bij optie A met de meegeleverde kabel ? (Dit gebruik ik thuis om te laden)Elsheepo schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
Hallo,
Optie A :
Optie B :
- Maar je maakt wel wat mee! -
Met deze verbuikcijfers gaat de calculatie een heel andere kant op.de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:45:
[...]
Mooie calculatie, dank! :-)
Wat ik gisteren merkte op een 100 km/h weg, dat hij tijdens het laden 1:10 reed en zonder laden 1:18. Dat gat maakt dat het gevoelsmatig ongunstig is om te laden op je benzinemotor.
Bij jou dus 8 liter per 100km meer om de accu te laden.
Dat zijn wel heel andere cijfers dan die cyberdj had op zijn vakantie. Daar was het maar 2 liter verschil.
Ik hoop dat nog meer mensen met verbruikcijfers komen. Wellicht een eigen Topic aanmaken zodat we alle vebruikscijfers en ervaringen kunnen bundelen. Is daar belangstelling voor?
Lijkt me een goed idee. Verschil tussen mijn cijfers is trouwens niet 8 liter per 100 km maar 4,4 liter verschil. 1:10 houdt in 10 liter per 100 km. 1:18 houdt in 5,6 liter per 100 km.Lieshout835 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:02:
[...]
Met deze verbuikcijfers gaat de calculatie een heel andere kant op.
Bij jou dus 8 liter per 100km meer om de accu te laden.
Dat zijn wel heel andere cijfers dan die cyberdj had op zijn vakantie. Daar was het maar 2 liter verschil.
Ik hoop dat nog meer mensen met verbruikcijfers komen. Wellicht een eigen Topic aanmaken zodat we alle vebruikscijfers en ervaringen kunnen bundelen. Is daar belangstelling voor?
Ik heb echt wel eerder 1:8 voorbij zien komen bij het laden op de motor. Lijkt me nooit een goed idee dat opladen op de motor.
Mijn persoonlijke ervaring is een verbruik van ~ 1:14 op langere stukken (vakantie) met snelheden tussen 100 en 140 km/u.
Als je op power gaat rijden, dan gaat het systeem automatisch weer richting een procent of 10 of 12 ofzo zodat ie daadwerkelijk de boel kan aanspreken als ie het nodig heeft. Op hybride doet ie ongeveer hetzelfde (op batterij spaarstand ook) zodat ie wat heeft als je wat langzamer rijdt.
Als je echt wilt weten wat dat ding verbruikt zonder gebruik van de accu dan zul je echt de boel of moeten afkoppelen gok ik, wat niet kan =) of mss de spaarstand aanzetten met een 100% volle accu en zorgen dat de motor altijd draait, wat ook weer bijna onmogelijk is.
Misschien is eerlijker om de accu leeg te rijden, dan een week een vaste route (woon/werk) oid rijden zonder iets aan te passen (gewoon hybride dus), en dan een week hetzelfde doen maar constant opladen op de motor. Vermoed dat ik wel weet wat voordeliger is =).
Mijn persoonlijke ervaring is een verbruik van ~ 1:14 op langere stukken (vakantie) met snelheden tussen 100 en 140 km/u.
Als je op power gaat rijden, dan gaat het systeem automatisch weer richting een procent of 10 of 12 ofzo zodat ie daadwerkelijk de boel kan aanspreken als ie het nodig heeft. Op hybride doet ie ongeveer hetzelfde (op batterij spaarstand ook) zodat ie wat heeft als je wat langzamer rijdt.
Als je echt wilt weten wat dat ding verbruikt zonder gebruik van de accu dan zul je echt de boel of moeten afkoppelen gok ik, wat niet kan =) of mss de spaarstand aanzetten met een 100% volle accu en zorgen dat de motor altijd draait, wat ook weer bijna onmogelijk is.
Misschien is eerlijker om de accu leeg te rijden, dan een week een vaste route (woon/werk) oid rijden zonder iets aan te passen (gewoon hybride dus), en dan een week hetzelfde doen maar constant opladen op de motor. Vermoed dat ik wel weet wat voordeliger is =).
Inderdaad niet goed gelezen. Met 4,4 liter extra per 100 km is dan de prijs per opgewekte Kwh iets van 32 cent. Dat is nog steeds voordeliger dan laden bij een laadpaal.de2xnis schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:19:
[...]
Lijkt me een goed idee. Verschil tussen mijn cijfers is trouwens niet 8 liter per 100 km maar 4,4 liter verschil. 1:10 houdt in 10 liter per 100 km. 1:18 houdt in 5,6 liter per 100 km.
Thuis kan ik nog laden voor minder dan 15 cent per Kwh (oud contract) maar dat gaat natuurlijk ook eindigen.
Wat een geneuzel over het verbruik toch altijd. Dan moet je niet in een loodzware SUV gaan rijden. Het is heel simpel, rustig aan met het gaspedaal.
Ik heb nu trouwens net voordat ik een jaar in de Lynk rij de 15dkm aangetikt. Nog steeds erg tevreden ondanks een defect deze zomer waarvan de reparatie een stuk langer duurde dan gehoopt. Mijn belangrijkste plussen en minnen (eigenlijk maar kleine puntjes):
+ power
+ 70k electrische range
+ luxe
+ ruimte
- traagheid multimedia systeem maar daar is al veel over gezegd
- de hoeken van de achterportieren veroorzaken snel schade aan auto's die naast je geparkeerd staan. Mijn kinderen mogen zelf de deuren niet meer open doen wegens 2x schade aan de auto's van buren (uiteraard netjes gemeld
)
- verwarming werkt maar matig (staat niet op ECO stand)
- knoppen op het stuur werken niet altijd even goed (drukt per ongeluk de verkeerde) doordat het eigenlijk 1 grote knop is
- geheugen spiegels werkt niet altijd. Het geheugenknopje (1 of 2) ingedrukt houden is dan wel een oplossing blijkt (profielen/users heb ik niet aangemaakt, duurt mij te lang qua opstarten)
- je ziet ze nu echt overal maar dat is begrijpelijk
- oh, en Chinees product, ik krijg daar in toenemende mate toch steeds meer problemen mee....
Ik heb nu trouwens net voordat ik een jaar in de Lynk rij de 15dkm aangetikt. Nog steeds erg tevreden ondanks een defect deze zomer waarvan de reparatie een stuk langer duurde dan gehoopt. Mijn belangrijkste plussen en minnen (eigenlijk maar kleine puntjes):
+ power
+ 70k electrische range
+ luxe
+ ruimte
- traagheid multimedia systeem maar daar is al veel over gezegd
- de hoeken van de achterportieren veroorzaken snel schade aan auto's die naast je geparkeerd staan. Mijn kinderen mogen zelf de deuren niet meer open doen wegens 2x schade aan de auto's van buren (uiteraard netjes gemeld
- verwarming werkt maar matig (staat niet op ECO stand)
- knoppen op het stuur werken niet altijd even goed (drukt per ongeluk de verkeerde) doordat het eigenlijk 1 grote knop is
- geheugen spiegels werkt niet altijd. Het geheugenknopje (1 of 2) ingedrukt houden is dan wel een oplossing blijkt (profielen/users heb ik niet aangemaakt, duurt mij te lang qua opstarten)
- je ziet ze nu echt overal maar dat is begrijpelijk
- oh, en Chinees product, ik krijg daar in toenemende mate toch steeds meer problemen mee....
[ Voor 3% gewijzigd door El Major op 09-11-2022 10:17 ]
Hoe groot of hoe klein de auto is, het verbruikt lijkt mij voor de meeste bestuurders wel relevant. Zeker als ze het privé bekostigen. En nee, ook als je bij een SUV voorzichtig met het gaspedaal bent is hij nooit zo zuinig als een boodschappenkarretje. En ja, je krijgt er ook wat voor terug.El Major schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:06:
Wat een geneuzel over het verbruik toch altijd. Dan moet je niet in een loodzware SUV gaan rijden. Het is heel simpel, rustig aan met het gaspedaal.
En als je echt goedkoop wil rijden, dan moet je ook niet in dit beest gaan rijden en of ander licht en ouder gebakje kopen.

En de ruimte is ook maar relatief. Ik mis wel de grote achterBAK van de V70 die ik hiervoor had, maar heb er wel een ruimte achterBANK voor terug gekregen. Met de caravan er achter is de auto groot genoeg, maar in december voor een rit naar Spanje gaat er een Towbox op de kogel voor dik 300 liter extra capaciteit, zonder al te veel gewicht er in.
(heeft er misschien iemand een Towbox die hij/zij wil verkopen?

Ha, zelfde verhaal hier. Ik kom ook van een V70. Met de caravan zal het geen probleem zijn, maar de wintersport wordt wel een uitdaging. Ik denk dat ik op zoek ga naar een maatje groter skibox.BPi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:27:
[...]
Hoe groot of hoe klein de auto is, het verbruikt lijkt mij voor de meeste bestuurders wel relevant. Zeker als ze het privé bekostigen. En nee, ook als je bij een SUV voorzichtig met het gaspedaal bent is hij nooit zo zuinig als een boodschappenkarretje. En ja, je krijgt er ook wat voor terug.
En als je echt goedkoop wil rijden, dan moet je ook niet in de beest gaan rijden en of ander licht en ouder gebakje kopen.![]()
En de ruimte is ook maar relatief. Ik mis wel de grote achterBAK van de V70 die ik hiervoor had, maar heb er wel een ruimte achterBANK voor terug gekregen. Met de caravan er achter is de auto groot genoeg, maar in december voor een rit naar Spanje gaat er een Towbox op de kogel voor dik 300 liter extra capaciteit, zonder al te veel gewicht er in.
(heeft er misschien iemand een Towbox die hij/zij wil verkopen?)
Als ik op zaterdag naar de stort ga sta ik ook al te kijken hoe ik alles erin moet krijgen. Voorheen 2x3 boodschappenkratten naast elkaar. En dan kon je ook nog stapelen...
Ik dacht in de 850 ooit 14 verhuisdozen te hebben gestapeld met platte bank. In V70 iets minder door de vorm.oldostofjas schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:42:
[...]
Als ik op zaterdag naar de stort ga sta ik ook al te kijken hoe ik alles erin moet krijgen. Voorheen 2x3 boodschappenkratten naast elkaar. En dan kon je ook nog stapelen...
Die ervaring heb ik ook. Ik had ze thuis al voorbereid dat we nooit meer zoveel bagageruimte zouden krijgen, wat voor auto we ook zouden gaan rijden.BPi schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:10:
[...]
Ik dacht in de 850 ooit 14 verhuisdozen te hebben gestapeld met platte bank. In V70 iets minder door de vorm.
Wat jamer dat je met dit soort opmerkingen een onderwerp doodslaat dat zeker voor veel mensen meespeelt, zeker met de huidige energie tarieven. Waarschijnlijk ben je een voorstander voor een eigen Topic, zodat jij het kunt negeren. Maar je kunt die posts ook gewoon overslaan. No problem. Ik hoop dat anderen wel hun verbruikscijfers willen delen. Meten is weten, en zorgt dat we minder hoeven te speculeren.El Major schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:06:
De laatste opmerking is heel terecht. "heel simpel, rustig aan met het gaspedaal."
Door gewoon mijn snelheid aan te passen aan het vrachtverkeer is het mij gelukt vanuit Eindhoven Utrecht te bereiken (92 km) met ogenschijnlijk nog 9 km over. Dat zou betekenen dat als je heel rustig gaat rijden je 92+9 = 101 km uit dat accupakket kunt halen. Dat is aanzienlijk beter dan de WLP van 69Km.
En ja, ik ben heel tevreden met deze auto.
En ja, hij is loodzwaar, maar voor dit geld kan ik echt niets vergelijksbaar vinden.
En ja, hij is chinees. Oorspronkelijk dacht ik dat hij in Belgie zou worden gemaakt. Maar laten we eerlijk zijn, er zijn niet echt veel producten te vinden waar geen chinese onderdelen in opgenomen zijn.
Gelukkig kun je elke maand zonder extra kosten het contract ontbinden.
Met 60ct per KWH laden aan de straat, de recente prijsverhoging, matig customer service (wacht nu twee maanden op reparatie + winterbanden afspraak) en beperkte bagageruimte met twee kids wordt mijn enthousiasme over de Lynk na bijna 1 jaar rijden steeds minder. De auto rijdt heerlijk, maar het totale plaatje is voor onze situatie steeds minder interessant.
Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.