Gisteren terug gekomen van een wat langere rit naar de omgeving van Straatsburg. De auto rijdt ook op langere stukken fantastisch en ook zijn de LED koplampen meer dan fijn op de donkere (snel)wegen in Duitsland en Frankrijk. Overigens heb ik gemerkt dat de auto begrensd is op 215 km/h per uur, ik voelde dat de auto wel harder kon maar de techniek kunstmatig ingreep. Voor Franse begrippen schakelt de automatische verlichting trouwens wel heel vroeg in, sowieso is het gebruik van enige verlichting overdag of tijdens de (late) schemering bijna iedere Franse chauffeur vreemd. Pas als het nagenoeg helemaal donker is gaan in Frankrijk de koplampen pas aan.
In Duitsland tijdens een stukje wegwerkzaamheden kwam ik er achter dat de auto een hoge toon produceerde, even was ik bang dat één van de remklauwen vast was gaan zitten. Echter bij de eerstvolgende stop merkte ik dat de klauwen niet eens warm waren en het waarschijnlijk een steentje is geweest die tussen de keienvanger heeft gezeten. Een paar honderd kilometer verderop heeft het probleem zich dan ook vanzelf opgelost.
Helaas in Frankrijk bij één plek 2 uurr kunnen laden, vanwege de belachelijke laadtarieven per minuut of het gebrek aan laadpalen. Wel bij een tankstation een rijtje snelladers tegen gekomen, maar in de dorpen en steden is een AC lader nog steeds geen gemeengoed.
Grootste irritatiepunten onderweg zijn het niet zelf vernieuwen van de te ontvangen zenders en de matige DAB ontvangst, telkens viel het DAB signaal weg en moet je de zenderlijst helemaal vernieuwen om te scrollen tussen de beschikbaar zenders.
Op de heenweg met de navigatie van de auto zelf gereden, terug via Carplay en Apple Kaarten omdat de nieuwe snelweg A355 nog niet in het systeem van de auto zit. Hierdoor hebben we op de heenweg ongeveer 100 kilometer binnendoor gereden. Niet erg overigens, we hadden absoluut geen haast.
Nieuwe bug heb ik ook ontdekt, zodra je een tussenstop invoert in de Apple Kaarten applicatie en je hebt die bereikt blijft op het display achter het stuur 'U heeft uw bestemming bereikt' staan. Hierdoor is de snelheidsmeter niet leesbaar. Dit is simpel op te lossen door de routebegeleiding stop te zetten en opnieuw in te voeren.
Op de aandrijflijn niet veel aan te merken, nu ik veel op benzine gereden heb merk je wel dat de automatische versnellingsbak niet altijd bij de les is. Hij jaagt de motor soms naar mijn idee onnodig lang in de toeren terwijl er koppel zat beschikbaar is vooruit te komen. Geen enkel moment gemerkt dat je vermogen te kort komt overigens.
[
Voor 28% gewijzigd door
pretpik op 30-10-2022 17:26
]