• hinerakatauri79
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 17:37
Droopey schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:47:
Afgelopen maandag mijn 01 opgehaald. Van bestellen tot leveren (koop, of beter gezegd: lease) ging erg snel. 15 juli besteld, 22 augustus opgehaald. Zwart met trekhaak.

Aflevering vond ik matig. Enige waar ik hulp bij wilde was het koppelen van mijn account, maar dat kon pas na een dag zo werd gezegd, omdat dat pas geactiveerd zou worden na de handtekening. Mijn oude wagen achterlaten kon niet, ze wilden die verantwoording niet. Jammer, maar dat is dan maar zo. Dat ik 4 uur moest wachten op leasemaatschappij is niet hun probleem, maar wel vroegen ze me om mijn auto weg te halen, want die parkeerplaatsen waren voor klanten bedoeld, en daar viel ik na ontvangst van de auto niet meer onder kennelijk.

Tot nu toe 1.000 kilometer gereden, waarvan de helft met aanhanger en veel gewicht, doet ie geweldig! Veel sterker dan mijn vorige wagen. Ook voelt de wagen veel volwassener aan dan ik verwachtte.

Ook wel wat minpunten hoor. Navigatie werkt voor geen meter zonder internet verbinding (en daar was ik dus nog op aan het wachten), maar zelfs straten die er al 100 jaar zijn kan hij niet vinden. Ik kan alleen via de kaart aanklikken waar ik ongeveer moet zijn, en dan vindt ie vervolgens wel het adres..... Heel vreemd.

Gisteren toch maar eens gebeld omdat ik nog steeds geen account kan koppelen. In eerste instantie drukte ik op de CALL US knop, maar die is niet aangesloten. De SOS knop wel (getest zonder door te zetten). Dan maar gewoon callcenter gebeld, waar ik de reactie kreeg dat alle internet faciliteiten alleen zouden werken op een M2M, en niet op een koop auto. Ik zou de sleutels dus niet kunnen koppelen (terwijl het fijn zou zijn als mijn vrouw direct haar favo instellingen heeft wanneer zij instapt en ik de mijne), ik kan de auto niet zien via mijn app, ik kan geen updates over the air verwachten, maar zelfs iets banaals als navigatie is voor mij dus geen optie. Ik keek al uit naar probleemloze Spotify in de auto, maar ook dat is geen optie. Journet cam, waar je niets mee doet, maar zou ik zelfs niet kunnen verzenden naar telefoon, etc etc. Verder kijk ik de hele dag naar melding HELLO STRANGER in het scherm.... Hier ben ik het niet mee eens, dus hebben ze een case aangemaakt hiervoor.... In dit topic heb ik al wel gelezen hoe lang het duurt voor zo'n case opgepakt wordt, dus vrees een connectloze auto te hebben....

Het verbaast me dat ik nergens anders lees dat dit een uitdaging is, dus heb stiekem het vermoeden dat zij nog een instelling aan moeten passen voor me. Ik hoop het enorm, want met enkele kleine minpuntjes kan ik prima leven, maar nu is het wel een hele grote domper.

Buiten het connectieprobleem ben ik erg onder de indruk tot dusver. Maar nog geen week in bezit. Over het verbruik kan ik nog niets serieus melden, aangezien ik vooral met zware aanhanger heb gereden. Zal nu ongeveer 1/10 geweest zijn gemiddeld.
Ik overweeg hem ook via lease te nemen, maar dan is die dus niet connected??? Ook niet als je een eigen simkaart in plaatst? Dat is dan echt Klo$te...

Dat is niet te zien bij de pagine als je die wilt kopen..

• scre_wdriver
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:30
Volgens de "Koop pagina" zou die connected moeten zijn ondanks dat de OTA nog steeds niet werkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RckAIXnQFaHegi-UGtYrVWwdRf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAOsEloeK0huy0Ah0Q2CNCTk.jpg?f=fotoalbum_large

• Mikemkm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-07 11:06
Afgelopen maandag mijn 01 opgehaald. Van bestellen tot leveren (koop, of beter gezegd: lease) ging erg snel. 15 juli besteld, 22 augustus opgehaald. Zwart met trekhaak.

Aflevering vond ik matig. Enige waar ik hulp bij wilde was het koppelen van mijn account, maar dat kon pas na een dag zo werd gezegd, omdat dat pas geactiveerd zou worden na de handtekening. Mijn oude wagen achterlaten kon niet, ze wilden die verantwoording niet. Jammer, maar dat is dan maar zo. Dat ik 4 uur moest wachten op leasemaatschappij is niet hun probleem, maar wel vroegen ze me om mijn auto weg te halen, want die parkeerplaatsen waren voor klanten bedoeld, en daar viel ik na ontvangst van de auto niet meer onder kennelijk.

Tot nu toe 1.000 kilometer gereden, waarvan de helft met aanhanger en veel gewicht, doet ie geweldig! Veel sterker dan mijn vorige wagen. Ook voelt de wagen veel volwassener aan dan ik verwachtte.

Ook wel wat minpunten hoor. Navigatie werkt voor geen meter zonder internet verbinding (en daar was ik dus nog op aan het wachten), maar zelfs straten die er al 100 jaar zijn kan hij niet vinden. Ik kan alleen via de kaart aanklikken waar ik ongeveer moet zijn, en dan vindt ie vervolgens wel het adres..... Heel vreemd.

Gisteren toch maar eens gebeld omdat ik nog steeds geen account kan koppelen. In eerste instantie drukte ik op de CALL US knop, maar die is niet aangesloten. De SOS knop wel (getest zonder door te zetten). Dan maar gewoon callcenter gebeld, waar ik de reactie kreeg dat alle internet faciliteiten alleen zouden werken op een M2M, en niet op een koop auto. Ik zou de sleutels dus niet kunnen koppelen (terwijl het fijn zou zijn als mijn vrouw direct haar favo instellingen heeft wanneer zij instapt en ik de mijne), ik kan de auto niet zien via mijn app, ik kan geen updates over the air verwachten, maar zelfs iets banaals als navigatie is voor mij dus geen optie. Ik keek al uit naar probleemloze Spotify in de auto, maar ook dat is geen optie. Journet cam, waar je niets mee doet, maar zou ik zelfs niet kunnen verzenden naar telefoon, etc etc. Verder kijk ik de hele dag naar melding HELLO STRANGER in het scherm.... Hier ben ik het niet mee eens, dus hebben ze een case aangemaakt hiervoor.... In dit topic heb ik al wel gelezen hoe lang het duurt voor zo'n case opgepakt wordt, dus vrees een connectloze auto te hebben....

Het verbaast me dat ik nergens anders lees dat dit een uitdaging is, dus heb stiekem het vermoeden dat zij nog een instelling aan moeten passen voor me. Ik hoop het enorm, want met enkele kleine minpuntjes kan ik prima leven, maar nu is het wel een hele grote domper.

Buiten het connectieprobleem ben ik erg onder de indruk tot dusver. Maar nog geen week in bezit. Over het verbruik kan ik nog niets serieus melden, aangezien ik vooral met zware aanhanger heb gereden. Zal nu ongeveer 1/10 geweest zijn gemiddeld.
Lijkt me onwaarschijnlijk? Denk een medewerker die niet juist geinformeerd is.

Letterlijk op de eerste pagina van de "Koop Lynk"
https://www.lynkco.com/nl-nl/buy-details

Altijd de nieuwste software
Software-updates op afstand houden je auto up-to-date zonder dat je er last van hebt.

Alles in de vingers
Beheer je auto met de connectiviteitsfuncties in de Lynk & Co app.
  • • Connectiviteit en over-the-air updates
(ik zie net te laat ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moto Racer
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-09 21:01

ik heb een koop Lynk en ik heb gewoon internet. In de app duurde ongeveer 6-8 uur voor ik daar mijn auto kon zien. heb gewoon spotify in de auto en kan zelf een hot spot aanmaken als ik dat wil. Het abonnement voor dit zit in de koop prijs is mijn vertelt en ook al rijdt je de auto 10+ jaar het zal blijven werken. Werd mijn vertelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Het delen van de auto (of beter gezegd, het lenen) is nu al meer dan een week, bijna 2 weken niet werkend. Voor mij wel een punt, de TCO berekening die ik heb gemaakt gaat ook uit van de weinig gebruikte auto in te zetten als deelauto. Beloofde down-time was 2 dagen. Heb inmiddels gevraagd of we hier compensatie voor kunnen gaan zien (want kunnen de auto niet inzetten en staat toch stil), nog geen reactie. Zeker gezien de recente prijsverhoging mogen we misschien wel wat meer service verwachten van L&C. Natuurlijk leuk geprobeerd door het delen/lenen opeens "beta" te noemen zodat ze kunnen weglopen van enige verantwoordelijkheid :X
Wat dit laatste betreft, ik had ook gehoopt dat L&C wat meer marketing zou doen voor het leenproces. In deze stad staat in elk bushokje wel een reclame van mywheels, maar iets dergelijks van L&C zie je nergens, ze zijn vrij onzichtbaar en dat helpt ook niet echt met de vraagontwikkeling van lenen.
Ik hoop echt dat we - naast de techniek van de auto - ook aan echt unieke kant van de auto (deelplatform) wat verbetering en aandacht gaan zien!

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Moto Racer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

ik heb een koop Lynk en ik heb gewoon internet. In de app duurde ongeveer 6-8 uur voor ik daar mijn auto kon zien. heb gewoon spotify in de auto en kan zelf een hot spot aanmaken als ik dat wil. Het abonnement voor dit zit in de koop prijs is mijn vertelt en ook al rijdt je de auto 10+ jaar het zal blijven werken. Werd mijn vertelt.
en wanneer heb je hem opgehaald? Klinkt namelijk heel erg logisch dat het wél moet werken...

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Moto Racer
Droopey schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

en wanneer heb je hem opgehaald? Klinkt namelijk heel erg logisch dat het wél moet werken...
16 Augustus vorige week dinsdag dus. redelijk recent. Je kan ook je vrouw haar account koppelen begreep ik. Mijn vrouw heeft nu een Lynk & co account gemaakt en als ze daar mee inlogt in de auto kan ze deze aan de tweede sleutel linken. Alleen kan mijn vrouw de app niet gebruiken want die staat onder mijn naam. Maar dat is niet heel boeiend en vaak werkt het ook niet goed. En klinkt inderdaad logisch want de hele basis van de auto is dat hij op het internet zit. Maar ik heb een paar keer contact gehad met de klantenservice en die mensen heb de ballen verstand van dingen dus verbaast me niet echt, geïrriteerd reageren of boos doen helpt echt bij ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BPi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:26:
Circa 350 liter E10 getankt, met een prijs van tussen de 1,65 en 1,95 per liter.
Laden gedaan voor tussen de 0,25 en 0,35 per KWh. Bij hogere prijs op benzine blijven rijden
Dit lijkt nogal "penny wise and pound foolish". Ja, de stroom "oogt" duur, maar per kilometer is het nog steeds goedkoper. Zie onderstaand rekensommetje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DNwKc4vipos3BxJi1xsDeTwMXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEDlMzdzL0zfOCamZAiMwlbD.png?f=fotoalbum_large

Of omgekeerd: om bij deze verbruikscijfers onder de €11,90 per 100km te blijven (dat is wat benzine tegen €1,95/L je kost), kun je tot €0,71/kWh voor stroom betalen.

Op basis van wat oude verbruikscijfers en een oude excelsheet, daadwerkelijke verbruikscijfers zullen verschillen per persoon, dus YMMV (letterlijk :P) - maar ongeveer zal het neem ik aan voor de meesten wel zo opgaan. Tenzij elektrisch verbruik meer dan verdubbelt met een caravan tov benzine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ButsMG
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 09:50
Roelant schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

Dit lijkt nogal "penny wise and pound foolish". Ja, de stroom "oogt" duur, maar per kilometer is het nog steeds goedkoper. Zie onderstaand rekensommetje:
Hoe kom je aan 16.8 kWh per 100 km?
Je kunt 17,6 kWh in de auto stoppen en daar vervolgens 70 km mee rijden. Dat zou zo'n 25 kWh per 100 km zijn?
Ik vind hier ook 14,1 netto capaciteit, maar dat is denk ik niet eerlijk, omdat als de accu leeg is, je er toch zo 17,6 kWh in pompt. En je er dus vervolgens maar 70 km mee kan rijden.

Neemt niet weg dat je dan in het ongunstigste geval nog steeds maar een kleine 9 euro kwijt bent voor 100 km, tegenover een ruime 10 euro bij goedkope benzine.

Edit: Maar zodra de kWh-prijs dan naar 40 cent gaat dan is het even duur als benzine.

Edit 2: Ik vermoed zelf dat 48 cent per kWh zo'n beetje het omslagpunt is.
Dan ga ik uit van 2 euro per liter. 6 liter per 100 km. En 25 kWh per 100 km. Dus 12 euro / 25 kWh = 0,48 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door ButsMG op 26-08-2022 12:17 ]

PSN: ButsMG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
ButsMG schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:13:
Hoe kom je aan 16.8 kWh per 100 km?
De waarde is het gemiddelde van het verbruik dat de auto zelf opgaf, dat ik van een aantal ritten heb opgeschreven (helaas houdt de auto geen totaalgemiddelde bij, iedere nieuwe rit begint 'ie blanco).
Je kunt 17,6 kWh in de auto stoppen en daar vervolgens 70 km mee rijden. Dat zou zo'n 25 kWh per 100 km zijn?

Ik vind hier ook 14,1 netto capaciteit, maar dat is denk ik niet eerlijk, omdat als de accu leeg is, je er toch zo 17,6 kWh in pompt. En je er dus vervolgens maar 70 km mee kan rijden.
Daar heb ik geen antwoord op, behalve dat ik niet naar de accucapaciteit kijk, maar het daadwerkelijke verbruik per 100km, om appels met appels te kunnen vergelijken voor stroom vs. benzine.

Ik kan me voorstellen dat het lagere verbruik ontstaat tijdens hybride rijden, waar beide motoren elkaar ontlasten en een lager verbruik voor beide ontstaat. Of dat het verschil tussen die 25 en 17,6 wordt verklaard door het overhead verbruik (verwarming, airco, benodigde restcapaciteit zodat je accu's niet stuk gaan, etc). Maar daar heb ik geen flauw idee van. :P
Neemt niet weg dat je dan in het ongunstigste geval nog steeds maar een kleine 9 euro kwijt bent voor 100 km, tegenover een ruime 10 euro bij goedkope benzine.

Edit: Maar zodra de kWh-prijs dan naar 40 cent gaat dan is het even duur als benzine.

Edit 2: Ik vermoed zelf dat 48 cent per kWh zo'n beetje het omslagpunt is.
Dan ga ik uit van 2 euro per liter. 6 liter per 100 km. En 25 kWh per 100 km. Dus 12 euro / 25 kWh = 0,48 euro.
Idd. Als ik jouw logica gebruik en uitga van 25kWh/100km dan komt stroom nog steeds goedkoper uit tot 48 cent (met de eerder genoemde prijzen).

Vind ik qua vergelijking overigens wel al meer richting appels en peren gaan, omdat je dan wel rekent met een afwijking in elektra, maar in benzine de boordcomputer voor waarheid aanneemt. Je trekt immers het door mij gehanteerde elektra-verbruik in twijfel, maar benzine neem je zondemeer aan. ;)

Zou je dan eigenlijk op dezelfde manier moeten benaderen, maargoed, voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1JZ2hK8X1K-L7d93MR9U0L9nVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUOOi7oCQXXTI9r6NgZRar5D.png?f=fotoalbum_large

Dat verbruik van 6,1 komt overigens in werkelijkheid van praktijkverbruik.nl (want we rijden nagenoeg alleen op stroom, dus zelf geen ritgegevens voor benzine - de eerste tank zit er nog in :P). Dat zal zonder caravan zijn, dus opnieuw appels en peren. Als ik uitga van een verbruik van 8,5L/100km (zag ik eerder voorbij komen als genoemd verbruik met caravan in dit topic), kun je zelfs weer tot €0,66 gaan voor een kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6E5yOxhATyo0VLPKlyGsCSxJ28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WHJ2mW9exR3rkklbiaBr0MUB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 09:50
Ah ja, het is inderdaad wel eerlijk om boordcomputer-verbruik te gebruiken in beide gevallen. Ook al zijn we er inmiddels allemaal achter dat die boordcomputer regelmatig nummers uit zijn duim zuigt. :D
Je zou dus het liefst in beide gevallen de data van een volledige acculading en een volledige benzinetank nemen.

Maar dan is het me duidelijk waar je nummers vandaan komen.
Lijkt me behoorlijk lastig om heel precies het werkelijke aantal liters per 100 km te vinden.

Ik ben recent op vakantie geweest naar Italië zonder caravan of dakkoffer. Wel een volle kofferbak en 3 kinderen op de achterbank. 3300 kilometer gereden en altijd hybride gereden waarbij de auto af en toe wat bijlaadt en af en toe wat accu gebruikt (de accu heb ik nagenoeg altijd op spaarstand gehad). Ik kreeg de indruk dat een volle tank (42 liter) me ongeveer 580 kilometer ver bracht. Dat zou betekenen dat werkelijk verbruik eerder rond de 7,25 liter per 100 km ligt. Met alleen passagiers dan wellicht richting de 7 liter. Maar goed, dit is een hoop nattevingerwerk.

Bij 2 euro per liter benzine zitten we dan dus op 14 euro per 100 km.
Dan mogen we een kWh-prijs van 0,56 per kWh aannemen als omslagpunt (14 / 25 kWh).

PSN: ButsMG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Roelant schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:59:
Als ik uitga van een verbruik van 8,5L/100km (zag ik eerder voorbij komen als genoemd verbruik met caravan in dit topic), kun je zelfs weer tot €0,66 gaan voor een kWh...
Met caravan mag je de KWH/100km ook wel aanpassen. Met een kleine aanhanger kom ik niet verder dan 45/50 Km op een volle accu (17KWh), dus gerust 35KWh/100KM met klein aanhangertje. Reken op minstens 40 met caravan.
Maar het is toch een beetje voor de buhne, elektrisch heb je maar 30KW trekkracht, ik vermoed dat je met caravan vrijwel altijd de benzinemotor ook mee hebt lopen.

[ Voor 14% gewijzigd door .Johnny op 26-08-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbuist
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-05 12:15
ButsMG schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:04:
Ah ja, het is inderdaad wel eerlijk om boordcomputer-verbruik te gebruiken in beide gevallen. Ook al zijn we er inmiddels allemaal achter dat die boordcomputer regelmatig nummers uit zijn duim zuigt. :D
Je zou dus het liefst in beide gevallen de data van een volledige acculading en een volledige benzinetank nemen.

Maar dan is het me duidelijk waar je nummers vandaan komen.
Lijkt me behoorlijk lastig om heel precies het werkelijke aantal liters per 100 km te vinden.

Ik ben recent op vakantie geweest naar Italië zonder caravan of dakkoffer. Wel een volle kofferbak en 3 kinderen op de achterbank. 3300 kilometer gereden en altijd hybride gereden waarbij de auto af en toe wat bijlaadt en af en toe wat accu gebruikt (de accu heb ik nagenoeg altijd op spaarstand gehad). Ik kreeg de indruk dat een volle tank (42 liter) me ongeveer 580 kilometer ver bracht. Dat zou betekenen dat werkelijk verbruik eerder rond de 7,25 liter per 100 km ligt. Met alleen passagiers dan wellicht richting de 7 liter. Maar goed, dit is een hoop nattevingerwerk.

Bij 2 euro per liter benzine zitten we dan dus op 14 euro per 100 km.
Dan mogen we een kWh-prijs van 0,56 per kWh aannemen als omslagpunt (14 / 25 kWh).
Volledig mee eens. De boordcomputer is bij ons in Zwitserland totaal van slag. Oké we zitten op 2000 meter met het appartement. En de rit er naartoe neemt een hoop energie. Maar om bij een volle tank 260km range op te geven is wel heel pessimistisch.

Overigens verbruik was 6.2l/100 km tot de Zwitserse grens met dakkoffer en gemiddeld 87km/h. 115/120km/h op cruise control (mits geen andere vertragingen).

Laden in Italië heeft geen zin als er een tarief per minuut gerekend wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbUsoPZMkBiW0TAJOe-e6MxRGco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47WVkODArP0kdhQeSeUg2g2S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
ButsMG schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:04:
Eens. :)
.Johnny schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:35:
Met caravan mag je de KWH/100km ook wel aanpassen. Met een kleine aanhanger kom ik niet verder dan 45/50 Km op een volle accu (17KWh), dus gerust 35KWh/100KM met klein aanhangertje. Reken op minstens 40 met caravan.
Dat ben ik helemaal met je eens, vandaar dat ik in mijn eerste opzetje uit ben gegaan van verbruik zonder caravan in beide gevallen. Ik ga er vanuit dat het verbruik voor beide ongeveer in dezelfde mate toeneemt, maar als iemand concrete getallen voor me heeft, prop ik die met liefde in het excelletje. 😋
Maar het is toch een beetje voor de buhne, elektrisch heb je maar 30KW trekkracht, ik vermoed dat je met caravan vrijwel altijd de benzinemotor ook mee hebt lopen.
Ja, dat is zo. Maar dat was ook niet het punt wat ik wilde maken. Mijn oorspronkelijke reactie ging erover dat stroom relatief ruim boven de 35 cent nog steeds uit kan tegen benzine.

De stroom voelt duur tov. wat we gewend zijn (aan de laadpaal of thuis, alhoewel... voor sommigen thuis ook niet meer 😬), maar dat is dus perceptie: zelfs met het worst-case verbruik van 35-40kWh/100km is €0,40-0,50 nog rendabel tov de (relatief goedkope!) Franse benzine.

En in Nederland, met het normale verbruik en een hogere benzineprijs (€1,977-2.057/L in de buurt van waar ik woon) ligt dat omslagpunt dus zelfs nog hoger. Dan kan €0,72-0,75 nog prima uit en is dus zelfs een "dure" snellader goedkoper dan benzine tanken. Nog even los van de positieve milieu-impact en het feit dat het stiller/prettiger rijdt.

Overigens, op basis van anderhalve rit hybride-ervaring en wat opmerkingen in dit topic, is mijn indruk dat hybride rijden het benzine verbruik ook behoorlijk drukt. Dat is wat minder makkelijk om uit te rekenen (alhoewel beide verbruiken ook tijdens en na die rit worden weergegeven, maar daar heb ik geen data van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
Inderdaad. Vooralsnog is elektrisch rijden nog veel goedkoper. Voor mij is laden aan de laadpaal momenteel het goedkoopt (32ct vs 58ct "thuis"). Reken ik met commerciele palen (32ct) dan kom ik op:
elektrisch:
.32 x 17.6 = 5.63 EUR /volle accu. Daarmee gemiddel 65KM (winter vs zomer) = 0.08 ct / km
benzine zonder extern laden:
0.07L/km * 2 EUR = 0.14 ct/km.

Bijna factor 2 verschil, en dat zal het wel blijven want die energietarieven zijn natuurlijk niet onafhankelijk van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz91442
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-08-2022
Dag Lynk en Co vrienden,

Ik heb mijn lynk en co sinds een paar weken in bezit als abonnement. Eergisteren heb ik de auto netjes in een parkeervak geparkeerd. Toen ik terugkwam was er schade aangericht aan de spiegel. Dader: een dronken fietser.

Een omstander (automobilist) had een melding gemaakt bij de politie, en de signalementen doorgegeven. Helaas hebben ze hem niet kunnen vinden. Ik heb zelf ook 112 gebeld via de Lynk en Co telefoon.

Nu zegt Lynk en Co dat ik het eigen risico wel moet betalen. Maar ik ben van mening dat dit gewoon vanuit de verzekeraar moet gedekt worden. Ik heb immers mijn auto netjes in een overzichtelijke parkeerplaats geparkeerd en netjes parkeergeld betaald. Ik kon er dus niks aan doen, en had er niks aan kunnen doen.

Heeft er iemand tips of herkend iemand dit? Het is natuurlijk te gek om 500 euro te moeten betalen voor iets waar je niks aan kan doen.

Ik hoor graag van jullie. Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmin
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 13:16
Heerlijk rijdende auto, met weinig bugs. Maar...
Op weg naar ons tweede verblijf in Zeeland krijg ik een oranje symbool voor motorfout op het display. Normaal stoppen en L&C verwittigen. Ik heb wel 20 keer de toets Call Us ingedrukt: het belt maar geeft geen antwoord. Het 0800 nr kan ik niet bellen vanuit Nederland. Het ANWB pechnr.gebeld: doet geen Belgische auto's.
Zweden gebeld; druk de 112toets raden ze aan!?? Ik laat de dochter van uit België de 0800 bellen; na 90minuten geen resultaat!!
Na googlen een Belgische L&C pechnr. gevonden: tamelijk vlug contact gehad en op een fatsoenlijke termijn een ANWB man ter plaatse. Die kon de auto niet uitlezen en hij vond niets abnormaal. Ik mocht zo naar huis, op eigen risico.
Thuis L&C gebeld: ik had de Call Us toets moeten induwen!! Ze konden de technieker laten terugbellen, wat bij de dochter ook niet lukte! Ze zullen dan maar een case opmaken en mij verwittigen?!!
Sinds 3 weken niets meer vernomen.
De 01 doet het prima tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Bz91442 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:26:
Dag Lynk en Co vrienden,

Ik heb mijn lynk en co sinds een paar weken in bezit als abonnement. Eergisteren heb ik de auto netjes in een parkeervak geparkeerd. Toen ik terugkwam was er schade aangericht aan de spiegel. Dader: een dronken fietser.

Een omstander (automobilist) had een melding gemaakt bij de politie, en de signalementen doorgegeven. Helaas hebben ze hem niet kunnen vinden. Ik heb zelf ook 112 gebeld via de Lynk en Co telefoon.

Nu zegt Lynk en Co dat ik het eigen risico wel moet betalen. Maar ik ben van mening dat dit gewoon vanuit de verzekeraar moet gedekt worden. Ik heb immers mijn auto netjes in een overzichtelijke parkeerplaats geparkeerd en netjes parkeergeld betaald. Ik kon er dus niks aan doen, en had er niks aan kunnen doen.

Heeft er iemand tips of herkend iemand dit? Het is natuurlijk te gek om 500 euro te moeten betalen voor iets waar je niks aan kan doen.

Is volgens mij altijd zo als je de schade op niemand kan verhalen. Dan is vaak het eigen risico van toepassing, maar ik zou even in de voorwaarden gaan lezen van Lynk & co of je daar iets kunt vinden over het eigen risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Bz91442 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:26:
Dag Lynk en Co vrienden,

Dit is geen probleem van Lynk, maar meer hoe verzekeringen in Nederland werken. Er zijn en aantal schades waar je vanuit menselijk perspectief geen schuld aan hebt, maar die door de verzekeraar toch als schuldschades worden behandeld bij gebrek aan tegenpartij.

Voor dit soort gevallen is echter het waarborgfonds opgericht. Dan moet je wel aan een aantal eisen voldoen, je hebt echter een getuige en (naar ik mag aannemen) aangifte gedaan, dus heb je de belangrijkste drempels overwonnen:

https://waarborgfonds.vereende.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-09 09:44
Roelant schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:20:
[...]

Dit is geen probleem van Lynk, maar meer hoe verzekeringen in Nederland werken. Er zijn en aantal schades waar je vanuit menselijk perspectief geen schuld aan hebt, maar die door de verzekeraar toch als schuldschades worden behandeld bij gebrek aan tegenpartij.

Voor dit soort gevallen is echter het waarborgfonds opgericht. Dan moet je wel aan een aantal eisen voldoen, je hebt echter een getuige en (naar ik mag aannemen) aangifte gedaan, dus heb je de belangrijkste drempels overwonnen:

https://waarborgfonds.vereende.nl/
"Nee helaas, één van de voorwaarden om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen is dat de schade moet zijn toegebracht door een motorrijtuig."

Schade door een fietser is hier dus niet door gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz91442
Bedankt voor jullie reacties. Helaas is de schade veroorzaakt door een dronken fietser. Deze man is doorgereden en heeft niets achter gelaten. Dus met de noorderzon vertrokken.

Als Lynk en Co dit soort gevallen niet dekt, zou je eigenlijk altijd bang moeten zijn als je ergens je auto parkeerd. Want het kan uiteraard iedereen overkomen. Waarom kunnen ze bijvoorbeeld de camerabeelden niet terugbekijken?

Aangifte heb ik nog niet gedaan omdat ik dit pas wil doen als Lynk en Co dit schriftelijk vraagt. Ik heb ze wel en melding nummer doorgegeven van de politie. Die kunnen ze uiteraard opvragen. Soort van feitenrelaas.

Gezien jullie reacties heb ik dus geen poot om op te staan. Dat wordt dus gewoon betalen.

Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09 20:42
Klopt, dat dekken verzekeringen helaas niet. Maar € 500,- vind ik wel prijzig voor een buitenspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 15:14
Je betaald maximaal €500 eigenrisico dus als
Die spiegel €200 is betaald je dus €200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz91442
Dank voor jullie reactie. De spiegels zijn volgens mij wel prijzig. Die kunnen zomaar 500 euro aantikken. De Volvo spiegel is zover ik had kunnen vinden al duurder dan 500, vanwege elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
Bz91442 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:06:
Bedankt voor jullie reacties. Helaas is de schade veroorzaakt door een dronken fietser. Deze man is doorgereden en heeft niets achter gelaten. Dus met de noorderzon vertrokken.

Als Lynk en Co dit soort gevallen niet dekt, zou je eigenlijk altijd bang moeten zijn als je ergens je auto parkeerd. Want het kan uiteraard iedereen overkomen. Waarom kunnen ze bijvoorbeeld de camerabeelden niet terugbekijken?

Aangifte heb ik nog niet gedaan omdat ik dit pas wil doen als Lynk en Co dit schriftelijk vraagt. Ik heb ze wel en melding nummer doorgegeven van de politie. Die kunnen ze uiteraard opvragen. Soort van feitenrelaas.

Gezien jullie reacties heb ik dus geen poot om op te staan. Dat wordt dus gewoon betalen.

Dank.
Dit is normaal bij verzekeraars. Als er geen tegenpartij is om aansprakelijk te stellen dan ben je zelf verantwoordelijk voor de schade. En soms is dat heel zuur. Vanuit het oogpunt van de verzekeraar logisch, want anders zullen een hoop mensen claimen dat zij bijvoorbeeld niet tegen paaltje zijn gereden, maar een onbekende derde partij.

Dus hoe vervelend het ook is, dit is gewoon normaal dat jij hier een eigen risico voor draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
recca schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:27:
"Nee helaas, één van de voorwaarden om voor schadevergoeding door het Waarborgfonds in aanmerking te komen is dat de schade moet zijn toegebracht door een motorrijtuig."
Ah ja, die drempel was er ook nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:26
Weet iemand toevallig wat de resolutie van het scherm in het middenstuk is? Het scherm waarop Android Auto / Apple Carplay wordt getoond? Is het allemaal goed scherp? En zijn de kleuren ook goed etc? De kwaliteit van de schermen in auto's is helaas soms nog echt slecht.

[ Voor 11% gewijzigd door boswei op 27-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Milmin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:53:
Heerlijk rijdende auto, met weinig bugs. Maar...
Op weg naar ons tweede verblijf in Zeeland krijg ik een oranje symbool voor motorfout op het display. Normaal stoppen en L&C verwittigen. Ik heb wel 20 keer de toets Call Us ingedrukt: het belt maar geeft geen antwoord. Het 0800 nr kan ik niet bellen vanuit Nederland. Het ANWB pechnr.gebeld: doet geen Belgische auto's.
Zweden gebeld; druk de 112toets raden ze aan!?? Ik laat de dochter van uit België de 0800 bellen; na 90minuten geen resultaat!!
Na googlen een Belgische L&C pechnr. gevonden: tamelijk vlug contact gehad en op een fatsoenlijke termijn een ANWB man ter plaatse. Die kon de auto niet uitlezen en hij vond niets abnormaal. Ik mocht zo naar huis, op eigen risico.
Thuis L&C gebeld: ik had de Call Us toets moeten induwen!! Ze konden de technieker laten terugbellen, wat bij de dochter ook niet lukte! Ze zullen dan maar een case opmaken en mij verwittigen?!!
Sinds 3 weken niets meer vernomen.
De 01 doet het prima tot nu toe
Bij Volvo moet je de On Call knop vasthouden, volgens mij is het principe bij L&C hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmin
  • Laatst online: 13-09 13:16
Op de display stond dat er gebeld werd en na een paar minuten viel het weg.
De ANWB man heeft het ook gedaan en hij zei" het belt",maar geen reactie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D0162
  • Registratie: April 2021
Net terug van vakantie,ruim 3500 km gereden. Van de Belgische Ardennen naar het Chianti gebied in Toscane en langs de kust van Pisa en Livorno.... Eigenlijk bijna niet geladen onderweg of op een bestemming en constant in de Hybride Modus gereden (uitzonderingen van kleine stukjes autobahn in de Power). Niks dan lof over de 01 wat een fantastische auto!

Enige punt van opmerking is dat het soms even lijkt te duren na een tankbeurt voordat het rijbereik wordt aangepast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muro01
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-10-2022
** Knip, dergelijke suggesties graag achterwege laten. **

[ Voor 100% gewijzigd door Taro op 28-08-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storager
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-05-2024
boswei schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:04:
Weet iemand toevallig wat de resolutie van het scherm in het middenstuk is? Het scherm waarop Android Auto / Apple Carplay wordt getoond? Is het allemaal goed scherp? En zijn de kleuren ook goed etc? De kwaliteit van de schermen in auto's is helaas soms nog echt slecht.
Resolutie met Apple CarPlay lijkt me prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WuBOfsA6eMP3ACpePui9kLViTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSvR2rRTwQANuZSoxUSXb8lc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hucmbxDz3H9RUEh-7oxa-NPkqUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HC8dtdURkkBi6bPCw61E1pH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
Storager schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat aardig! Ontzettend bedankt voor je moeite!

Het lijkt wel alsof Carplay niet het volledige scherm ‘pakt’, de temp instellingen uitgesloten. Klopt dat? Ik bedoel vollledig tot in de bovenhoek zoals bij de org navigatie. Overigens zie je dat bij meer auto’s met Carplay, dat ze niet het vollledige scherm tot hun beschikking krijgen.

Andere vraag: is er ook al een update tav het kaartmateriaal van de orginele navigatie? Ik las ergens dat het kaartmateriaal nog van 2020 was..

Bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door boswei op 28-08-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storager
boswei schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Het lijkt wel alsof Carplay niet het volledige scherm ‘pakt’, de temp instellingen uitgesloten. Klopt dat? Ik bedoel vollledig tot in de bovenhoek zoals bij de org navigatie. Overigens zie je dat bij meer auto’s met Carplay, dat ze niet het vollledige scherm tot hun beschikking krijgen.

Andere vraag: is er ook al een update tav het kaartmateriaal van de orginele navigatie? Ik las ergens dat het kaartmateriaal nog van 2020 was..

Bedankt!
Dat klopt. CarPlay is als een window binnen het grote scherm. In eerste instantie vond ik dat jammer, maar omdat de achtergrond van het hele scherm zwart is valt het niet zo op. De informatie die je binnen hat CarPlay scherm krijgt is meer dan voldoende om alles goed te zien, geen afgehakte kaarten of teksten of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storager
boswei schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Bedankt!
Mijn auto is vers uit de doos en heeft idd de kaart van 2020. Om precies te zijn

HERE 2020Q3.R4.007

En versie 2.8.2 (zal de navigatie software zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
Storager schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Mijn auto is vers uit de doos en heeft idd de kaart van 2020. Om precies te zijn

HERE 2020Q3.R4.007

En versie 2.8.2 (zal de navigatie software zijn)
Wederom bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:38
*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Standeman op 29-08-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldostofjas
Gek, volgens mijn app is autodelen nog steeds niet mogelijk. Ik zit nog steeds te wachten tot ik die van het forumlid in Vathorst kan lenen voor een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Storager schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een stuk groter dan de google maps variant van Android auto. Ziet er eigenlijk beter uit vind ik.
(Toch maar een iphone voor in de auto ...:-))

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmettjuh
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:38
oldostofjas schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:14:
Gek, volgens mijn app is autodelen nog steeds niet mogelijk. Ik zit nog steeds te wachten tot ik die van het forumlid in Vathorst kan lenen voor een proefrit.
Auto delen lukte me vorige week al.
Moet je je registreren in 'Stryfe' voor de ontvangsten.
Wellicht even de app updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:06

Standeman

Prutser 1e klasse

Modbreak:Het is dus niet de bedoeling diensten aan te bieden via het forum.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
[...]

[Afbeelding]

Of omgekeerd: om bij deze verbruikscijfers onder de €11,90 per 100km te blijven (dat is wat benzine tegen €1,95/L je kost), kun je tot €0,71/kWh voor stroom betalen.

Op basis van wat oude verbruikscijfers en een oude excelsheet, daadwerkelijke verbruikscijfers zullen verschillen per persoon, dus YMMV (letterlijk :P) - maar ongeveer zal het neem ik aan voor de meesten wel zo opgaan. Tenzij elektrisch verbruik meer dan verdubbelt met een caravan tov benzine.
Ik heb de discussie een beetje gevolgd. Vind dit wel interessant. Ik heb de Lynk & Co genomen omdat ik daarmee aardig kan besparen (vaak ritten < 75km dus hoef weinig op benzine te rijden). Echter in oktober loopt mijn energiecontract af en ontkom ook ik niet aan de modelcontracten. Daar zie ik al prijzen richting €1,- per kWh gaan of soms zelfs al daar overheen. Hoe aantrekkelijk is het dan nog om elektrisch te rijden?

Ja, ook bij mij komen er komend voorjaar zonnepanelen op het dak. Maar tot die tijd kan qua kosten volgens mij beter gewoon een benzineauto rijden? Sterker nog, ik verwacht op jaarbasis het grootste gedeelte van mijn opgewekte energie te kunnen salderen dus dan is het toch zonde voor dat tarief om het in je auto te gooien?

Ik hoor het graag als ik een denkfout maak... Vind de Lynk & Co een heerlijke auto om in te rijden en voor mij is het een soort mooie "tussenauto" om uiteindelijk volledig elektrisch te gaan maar met deze energieprijzen zou ik bijna weer terug gaan naar een zuinige soft hybride auto (ik reed hiervoor een Toyota Corolla die 1:20 reed zonder moeite).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:22
MitchellHearth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Ik heb de discussie een beetje gevolgd. Vind dit wel interessant. Ik heb de Lynk & Co genomen omdat ik daarmee aardig kan besparen (vaak ritten < 75km dus hoef weinig op benzine te rijden). Echter in oktober loopt mijn energiecontract af en ontkom ook ik niet aan de modelcontracten. Daar zie ik al prijzen richting €1,- per kWh gaan of soms zelfs al daar overheen. Hoe aantrekkelijk is het dan nog om elektrisch te rijden?

Ja, ook bij mij komen er komend voorjaar zonnepanelen op het dak. Maar tot die tijd kan qua kosten volgens mij beter gewoon een benzineauto rijden? Sterker nog, ik verwacht op jaarbasis het grootste gedeelte van mijn opgewekte energie te kunnen salderen dus dan is het toch zonde voor dat tarief om het in je auto te gooien?

Ik hoor het graag als ik een denkfout maak... Vind de Lynk & Co een heerlijke auto om in te rijden en voor mij is het een soort mooie "tussenauto" om uiteindelijk volledig elektrisch te gaan maar met deze energieprijzen zou ik bijna weer terug gaan naar een zuinige soft hybride auto (ik reed hiervoor een Toyota Corolla die 1:20 reed zonder moeite).
Heb je toevallig openbare laadpalen in de buurt? Ik heb een L&C staan en kan doordat we geen oprit hebben geen laadpaal laten plaatsen. Wel genoeg openbare palen in de buurt (Utrecht stad). Daar betaal je op dit moment tussen de 0.36 en 0.6 EUR / kWh met een eFlux tag van 2,95 euro per maand. Wel even opletten waar je hem neerzet dus; maar gemiddeld betaal ik volgens mij zo rond de 0.45.

En zijn ze even bezet? Ook geen probleem, want dan rijd je toch gewoon even op benzine.

Hier wel dezelfde insteek - de L&C is een practische tussenauto tot de electrische auto's aantrekkelijker gaan worden, zonder risico op onevenredig hoge afschrijving. Die maand-tot-maand constructie is me - ondanks de aankomende verhoging - veel waard in flexibiliteit en daarmee risico-beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
eBait schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Heb je toevallig openbare laadpalen in de buurt? Ik heb een L&C staan en kan doordat we geen oprit hebben geen laadpaal laten plaatsen. Wel genoeg openbare palen in de buurt (Utrecht stad). Daar betaal je op dit moment tussen de 0.36 en 0.6 EUR / kWh met een eFlux tag van 2,95 euro per maand. Wel even opletten waar je hem neerzet dus; maar gemiddeld betaal ik volgens mij zo rond de 0.45.

En zijn ze even bezet? Ook geen probleem, want dan rijd je toch gewoon even op benzine.

Hier wel dezelfde insteek - de L&C is een practische tussenauto tot de electrische auto's aantrekkelijker gaan worden, zonder risico op onevenredig hoge afschrijving. Die maand-tot-maand constructie is me - ondanks de aankomende verhoging - veel waard in flexibiliteit en daarmee risico-beperking.
Ik heb wel wat laadpalen in de buurt staan ja. Echter allemaal betaald parkeren en ik heb zelf een oprit hier. Dus niet echt de voorkeur voor mij helaas. Kan 'm wel in de late avonduren of op zondag openbaar laden, maar vind het wel gedoe hoor...

Wel goede tip verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 16:51

BPi

D0162 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:00:

Enige punt van opmerking is dat het soms even lijkt te duren na een tankbeurt voordat het rijbereik wordt aangepast...
Afgelopen weekend een ritje met de C70 naar noord Duitsland op en neer. Even wennen na 4 weken toeren met de Lynk. Verbruik was echt een stuk gunstiger _/-\o_. En dan met de brandstofprijs van (nu nog) 1,70 a 1,80 minder pijnlijk. Ook hier zag ik dat na het tanken het bereik in stapjes van 10 km langzaam omhoog liep van 300 naar 900 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 16:51

BPi

[...]

[Afbeelding]

Mijn opsomming is ook maar een aantal ervaringscijfers. Ik kan het mbhv de tank en laadinfo niet verder specificeren. Het logboek had dat moeten kunnen.

Als je met de caravan maar 30 kilometer elektrisch kan rijden, er niet altijd een laadpaal op de camping is (of naast KWh nog een uurtoeslag) of dat op je bestemming (supermarkt) je 8 uur moet blijven om je accu vol te krijgen is de overweging sneller gemaakt om dan maar even niet teveel moeite te doen om te laden (helaas).

Ik ben nu wel aan het kijken of met de etappes van 250 km ivm tanken een volledig elektrische auto een passend alternatief kan zijn met de caravan 🤔. We hebben afgelopen vakantie heel wat korte "legs" gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
MitchellHearth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:37:
Mijn eerste tip zou ook laadpaal zijn geweest. Als dat thuis niet kan, dan wellicht op bestemming / tussendoor?

Anders hopen dat je bestaande energie-aanbieder je laat verlengen tegen een aantrekkelijk(er) tarief dan modelcontract? Bij vandebron mocht ik voor een jaar vastzetten - dus kan het verlopig nog ruim uit en er was hier elders op het forum een topic waarin dat soort ervaringen werden gedeeld, maar dat is inmiddels gesplitst en gesloten (zie hier).

Tja, denkfout... Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je belangrijk vindt (voor mij mag elektrisch rijden iets duurder zijn, want groen, maar het moet geen honderd euro in de maand schelen) en hoe vaak je van auto wil gaan wisselen. Als je nu al weet dat die panelen er komen, is het tot die tijd overbruggen. Dan is Lynk wellicht juist een interessante optie, omdat je zowel op benzine als elektra kan rijden en het qua verbruik voor allebei wellicht niet als allerbeste, maar ook niet heel slecht doet. Als je de optie hebt om tot je zonnepanelen een benzineauto te rijden en daarna elektrisch, is dat wellicht ook een optie - maar zou ik persoonlijk gedoe vinden.

En een stapje achteruit zettend, de vergelijk stroom en benzine behoeft nogal wat nuance, zoals al uit de discussie bleek. Het hangt er vanaf hoe je er in rijdt, wat jouw bijbehorende verbruikscijfers zijn - én hoe de benzineprijzen zich ontwikkelen. Qua energie heb je daar soort van zicht op - of in ieder geval een beeld bij - voor benzine niet.

Als ik me beperk tot Lynk: van de verbruikscijfers die ik heb, is met name elektrisch voor mijn gevoel niet heel nauwkeurig (zoals je in de eerdere discussie gezien hebt). Als ik het door Lynk gerapporteerde verbruik gebruik en voor benzine een "zo goedkoop mogelijk hier in de buurt" vs "snelwegtarief" aanhoud, dan is stroom nog steeds goedkoper tot €0,72-0,77. Bij het eerder genoemde worst-case verbruik van 25kWh/100km wordt dat €0,48-0,51. In het eerste geval kan dus zelfs een "dure" snellader uit (al heb je daar met een Lynk qua "snel" niets aan, maar bijv. bij de McDonalds oid staan die vaak en dan kan het wel :)).

Als stroom meer dan dat gaat kosten, ben je in theorie inderdaad goedkoper uit met benzine. Maar dat hangt er bijv. ook vanaf tegen welke prijs je tankt en hoe die prijs zich gaat ontwikkelen (persoonlijk verwacht ik dat die gezellig mee blijft stijgen).

Een truuk om laadpalen aantrekkelijker te maken: Ik heb zelf een pas van Vandebron. Daar betaal je (net als bij sommige anderen) een klein maandelijks bedrag voor de pas*, maar verder alleen de kosten van de paal zelf, geen opslag of starttarief. Wordt als interessante optie nogal eens over het hoofd gezien, maar juist met een auto als de Lynk is dat interessant, omdat je veel kleine beetjes laadt (in verhouding tot een volledige elektrische auto). Bij de meeste gewone palen laadt ik voor 0,31-0,34. Dat is goedkoper dan mijn daltarief thuis :') en kan dus ook ruimschoots uit tegen benzine.

*) En als bestaande klant voor stroom, betaal ik daarvoor maar de helft. Mocht je dit overwegen, is er ook nog eens een actie is dat je €15 laadtegoed krijgt (hier, geen affiliatelink).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiro1985
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-08-2024
Goedemiddag,

Vanmiddag deze melding gehad. Iemand al ervaring of het delen ook echt weer werkt?

Ps heb zelf een zwarte met trekhaak in bestelling staan 😉

Groeten Tim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Xxyi5X672i7QEXOANm5WhrDLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZ4dR1m8j2hrE1RBjlli30z4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:22
Tiro1985 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:09:
Goedemiddag,

Vanmiddag deze melding gehad. Iemand al ervaring of het delen ook echt weer werkt?

Groeten Tim

[Afbeelding]
Ik kan in ieder geval bevestigen dat het aanmaken van een Stripe account en daarna de auto "gedeeld" zetten weer werkt. Ik zie in de buurt ook andere auto's; maar heb nog geen deel-actie gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldostofjas
eBait schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:10:
[...]

Ik kan in ieder geval bevestigen dat het aanmaken van een Stripe account en daarna de auto "gedeeld" zetten weer werkt. Ik zie in de buurt ook andere auto's; maar heb nog geen deel-actie gemaakt.
Het is mij toevallig net gelukt om een reservering te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcodeveen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022
hondsdol schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Hoe zorg je er in dat soort gevallen voor dat de auto zich gedraagt? B)
Daar ben ik ook heel benieuwd naar, stond met leeggetrokken accu bij aankomst van de boot in Noorwegen. Probeer er achter te komen hoe ik, voor de terugweg, het alarm helemaal uit kan zetten. Wie helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
remcodeveen schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:58:
[...]

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, stond met leeggetrokken accu bij aankomst van de boot in Noorwegen. Probeer er achter te komen hoe ik, voor de terugweg, het alarm helemaal uit kan zetten. Wie helpt?
Dat staat toch gewoon één post er onder?
Oizo1981 in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fibrenl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-08 15:14
Tiro1985 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:09:
Goedemiddag,

Groeten Tim

[Afbeelding]
Heb ook gehad maar geen instructie dus gaat toch nog niet helemaal 😌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Roelant schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Mijn eerste tip zou ook laadpaal zijn geweest. Als dat thuis niet kan, dan wellicht op bestemming / tussendoor?

Anders hopen dat je bestaande energie-aanbieder je laat verlengen tegen een aantrekkelijk(er) tarief dan modelcontract? Bij vandebron mocht ik voor een jaar vastzetten - dus kan het verlopig nog ruim uit en er was hier elders op het forum een topic waarin dat soort ervaringen werden gedeeld, maar dat is inmiddels gesplitst en gesloten (zie hier).

[...]

Tja, denkfout... Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je belangrijk vindt (voor mij mag elektrisch rijden iets duurder zijn, want groen, maar het moet geen honderd euro in de maand schelen) en hoe vaak je van auto wil gaan wisselen. Als je nu al weet dat die panelen er komen, is het tot die tijd overbruggen. Dan is Lynk wellicht juist een interessante optie, omdat je zowel op benzine als elektra kan rijden en het qua verbruik voor allebei wellicht niet als allerbeste, maar ook niet heel slecht doet. Als je de optie hebt om tot je zonnepanelen een benzineauto te rijden en daarna elektrisch, is dat wellicht ook een optie - maar zou ik persoonlijk gedoe vinden.

En een stapje achteruit zettend, de vergelijk stroom en benzine behoeft nogal wat nuance, zoals al uit de discussie bleek. Het hangt er vanaf hoe je er in rijdt, wat jouw bijbehorende verbruikscijfers zijn - én hoe de benzineprijzen zich ontwikkelen. Qua energie heb je daar soort van zicht op - of in ieder geval een beeld bij - voor benzine niet.

Als ik me beperk tot Lynk: van de verbruikscijfers die ik heb, is met name elektrisch voor mijn gevoel niet heel nauwkeurig (zoals je in de eerdere discussie gezien hebt). Als ik het door Lynk gerapporteerde verbruik gebruik en voor benzine een "zo goedkoop mogelijk hier in de buurt" vs "snelwegtarief" aanhoud, dan is stroom nog steeds goedkoper tot €0,72-0,77. Bij het eerder genoemde worst-case verbruik van 25kWh/100km wordt dat €0,48-0,51. In het eerste geval kan dus zelfs een "dure" snellader uit (al heb je daar met een Lynk qua "snel" niets aan, maar bijv. bij de McDonalds oid staan die vaak en dan kan het wel :)).

Als stroom meer dan dat gaat kosten, ben je in theorie inderdaad goedkoper uit met benzine. Maar dat hangt er bijv. ook vanaf tegen welke prijs je tankt en hoe die prijs zich gaat ontwikkelen (persoonlijk verwacht ik dat die gezellig mee blijft stijgen).

Een truuk om laadpalen aantrekkelijker te maken: Ik heb zelf een pas van Vandebron. Daar betaal je (net als bij sommige anderen) een klein maandelijks bedrag voor de pas*, maar verder alleen de kosten van de paal zelf, geen opslag of starttarief. Wordt als interessante optie nogal eens over het hoofd gezien, maar juist met een auto als de Lynk is dat interessant, omdat je veel kleine beetjes laadt (in verhouding tot een volledige elektrische auto). Bij de meeste gewone palen laadt ik voor 0,31-0,34. Dat is goedkoper dan mijn daltarief thuis :') en kan dus ook ruimschoots uit tegen benzine.

*) En als bestaande klant voor stroom, betaal ik daarvoor maar de helft. Mocht je dit overwegen, is er ook nog eens een actie is dat je €15 laadtegoed krijgt (hier, geen affiliatelink).
Thanks voor je uitgebreide reactie :) Heb zelf een Elbizz pasje dus kan daarmee ook relatief goedkoop openbaar laden. Het is mij meer om het gemak... Auto op de oprit en stekker er in. In plaats van ('s avonds of op zondag) een openbare paal zoeken om te laden. Heb een gezin en m'n vrouw pakt ook regelmatig even snel de auto. Maar goed als het zo veel geld scheelt is het wel de moeite waard :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
MitchellHearth schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie :) Heb zelf een Elbizz pasje dus kan daarmee ook relatief goedkoop openbaar laden. Het is mij meer om het gemak... Auto op de oprit en stekker er in. In plaats van ('s avonds of op zondag) een openbare paal zoeken om te laden. Heb een gezin en m'n vrouw pakt ook regelmatig even snel de auto. Maar goed als het zo veel geld scheelt is het wel de moeite waard :D
Ik laad ook liever thuis, is makkelijker. Heb 36 zonnepanelen, desondanks ga ik toch aan de paal laden, hiervoor heb ik 2 redenen:
1. Bij de verbouwing van het huis heb ik van te voren berekend hoeveel stroom ik ongeveer kan opwekken in een jaar en hoeveel ik verwacht te gebruiken (incl een PHEV/ volledig elektrische auto). Hierbij heb ik o.a. de badkamers voorzien van elektrische verwarming (zowel vloer als handdoekradiator). Ook de leefkeuken heeft vloerverwarming. Oorsponkelijke idee was om in de herfst/lente de woning enkel op elektra te verwarmen (opstaan, naar verwarmde badkamer en dan door naar leefkeuken en dan naar kantoor/school). Corona heeft e.e.a. overhoop gegooid, dat heb ik deels opgevangen door de kantoren te voorzien van airco, die ik in de winter als verwarning gebruik. Eigenlijk verbruik ik nu alles wat ik produceer volledig. [als salderen stopt heb in wel een probleem…]
2. Laden aan de paal is veel goedkoper dan thuis. Momenteel betaal ik 0,1962 aan de goekope paal en 0,2398 aan de dure paal. Beide binnen 150m van huis 😀). Mijn actuele stroomtarief is 0,44 piek / 0,37 dal, ofwel nagenoeg het dubbele.

Heb zelf een pas van Vattenfall (die hebben ook de meeste palen hier in de buurt). Kostte me eemalig 9,99 (was de week erna gratis). Helaas gaan ze vanaf 1 sept wel een starttarief van EUR 0,29 ex btw vragen per laadsessie aan een niet Vattenfall paal en is bij iedere aanbieder een ander tarief van toepassing.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 15:11
[...]

Toevallig vanavond voor het eerst een reserveringsaanvraag gekregen en bevestigd. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34
Vandaag een proefritje gedaan in de 01, ik vond het een heerlijke auto! De rij assistent systemen werkten top misschien niet zo verfijnt als bij VW maar zeker zeer acceptabel.

Met rijden, gas geven even iemand snel inhalen, vond ik ook een prima ervaring.

Nu op zoek naar een mooie occasion en waar er een te koop staat.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondsdol
hondsdol schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:29:
[...]

Toevallig vanavond voor het eerst een reserveringsaanvraag gekregen en bevestigd. Ik ben benieuwd!
Gelukt! Ik zag ‘m net wegrijden. Gek idee 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Goldman schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 00:19:
Vandaag een proefritje gedaan in de 01, ik vond het een heerlijke auto! De rij assistent systemen werkten top misschien niet zo verfijnt als bij VW maar zeker zeer acceptabel.

Met rijden, gas geven even iemand snel inhalen, vond ik ook een prima ervaring.

Nu op zoek naar een mooie occasion en waar er een te koop staat.
via gaspedaal.nl zie ik er zo een stuk of 15 te koop staan. Allemaal 2021 modellen met km standen tussen 1500 en 30000. Ook allemaal voor een hogere verkoopprijs dan de 2021 nieuwprijs.

Het is overigens al vaker ter sprake gekomen: waarom wil je hem kopen? Stel je rijdt hem 6 jaar, 15000 km/jaar.
Snelle rekensom (bij gelijkblijvend maandbedrag van EUR 550,-)
Kosten bij abonnement: 39.600,-

Bij koop:
Aanschaf: 40.500,-
2 sets banden: 2.500,-
Jaarlijks onderhoud: 500,- (3.000,-)
Wegenbelasting: 72x45,- (3.240,-)
Verzekering: 72x90,- (6.480,-)
Wegenwacht Europa incl partnerdekking 72x27,- (1.944,-)
Totale kosten over 6 jaar ca 17.500,-
Stel je doet dit op basis van een financiering, dan kost je die ook nog ongeveer 7.500,- extra..

Tot slot nog de afschrijving (ga uit van 10%/ jaar), dan kom je op 24.000 afschrijving uit.
24.000+17.500= 41.500,-

De vraag is dan ook nog: kom je een hybride wagen over 6 jaar nog kwijt? Misschien rijden we dan allemaal elektrisch?
Ik snap dat de 550,- niet eeuwig blijft, maar ook onderhoud etc wordt alsmaar duurder. Als het ene stijgt, dan waarschijnlijk het andere ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 14:27
cyberdj schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

via gaspedaal.nl zie ik er zo een stuk of 15 te koop staan. Allemaal 2021 modellen met km standen tussen 1500 en 30000. Ook allemaal voor een hogere verkoopprijs dan de 2021 nieuwprijs.

Het is overigens al vaker ter sprake gekomen: waarom wil je hem kopen? Stel je rijdt hem 6 jaar, 15000 km/jaar.

Bij koop:
Stel je doet dit op basis van een financiering, dan kost je die ook nog ongeveer 7.500,- extra..

Tot slot nog de afschrijving (ga uit van 10%/ jaar), dan kom je op 24.000 afschrijving uit.
24.000+17.500= 41.500,-

De vraag is dan ook nog: kom je een hybride wagen over 6 jaar nog kwijt? Misschien rijden we dan allemaal elektrisch?
Ik snap dat de 550,- niet eeuwig blijft, maar ook onderhoud etc wordt alsmaar duurder. Als het ene stijgt, dan waarschijnlijk het andere ook.
Gewoon omdat ik niet aan de regels van iemand anders wil voldoen, niet druk hoef te maken over kilometers en zelf mag kiezen wat ermee doe. Het is een gevoel. Ik wil dat ik rij in ‘mijn’ auto, niet die van een leasmij. Dat is ook wat waard.

En de rekensom maken die de andere kant op valt lukt ook wel. Het is gewoon een scherp aanbod van L&C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-08 12:45
hondsdol schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:33:
[...]

Gelukt! Ik zag ‘m net wegrijden. Gek idee 😅
Daar hoef je dus helemaal niet thuis voor te blijven in principe? Gaat allemaal via de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-07 20:46
Ik heb het topic doorzocht maar niet echt iets gevonden, dus ik stel de vraag maar: Heeft iemand ervaring met een telefoonhouder in de 01? Ik merk dat ik het niet prettig vind om de telefoon in het 'oplaadbakje' te leggen, want het draadloos opladen werkt niet echt goed, de telefoon wordt erg warm en vaak activeert dan de NFC-chip en komt mijn pinpas steeds in beeld. Bovendien ligt de telefoon dan een kwartslag gedraaid waardoor je het scherm niet goed kunt zien bij navigeren bijvoorbeeld. Dus de laatste tijd leg ik de telefoon aan een oplaadsnoertje (USB), alleen kun je je telefoon dan niet echt ergens kwijt. In vorige auto's had ik altijd een Brodit mount/proclip met een telefoonhouder erop, maar voor de Lynk & Co bestaat dit nog niet. Kortom, ik ben eigenlijk op zoek naar een houder/mount/clip waar ik mijn iPhone in kan zetten. Liefst natuurlijk een beetje op een normale plek, dus niet voor het beeldscherm of voor de voorruit o.i.d., gewoon ergens centraal op het dashboard. Heeft iemand hier tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbinger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06 17:54
Technomancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:35:
Ik heb het topic doorzocht maar niet echt iets gevonden, dus ik stel de vraag maar: Heeft iemand ervaring met een telefoonhouder in de 01? Ik merk dat ik het niet prettig vind om de telefoon in het 'oplaadbakje' te leggen, want het draadloos opladen werkt niet echt goed, de telefoon wordt erg warm en vaak activeert dan de NFC-chip en komt mijn pinpas steeds in beeld. Bovendien ligt de telefoon dan een kwartslag gedraaid waardoor je het scherm niet goed kunt zien bij navigeren bijvoorbeeld. Dus de laatste tijd leg ik de telefoon aan een oplaadsnoertje (USB), alleen kun je je telefoon dan niet echt ergens kwijt. In vorige auto's had ik altijd een Brodit mount/proclip met een telefoonhouder erop, maar voor de Lynk & Co bestaat dit nog niet. Kortom, ik ben eigenlijk op zoek naar een houder/mount/clip waar ik mijn iPhone in kan zetten. Liefst natuurlijk een beetje op een normale plek, dus niet voor het beeldscherm of voor de voorruit o.i.d., gewoon ergens centraal op het dashboard. Heeft iemand hier tips voor?
Je kan het opladen van het 'bakje' ook uitzetten. Dan heb je daar een prima plekje om je telefoon neer te leggen, zonder dat deze oplaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Harbinger schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Je kan het opladen van het 'bakje' ook uitzetten. Dan heb je daar een prima plekje om je telefoon neer te leggen, zonder dat deze oplaadt.
I know, maar dan kan ik nog steeds niet goed het scherm zien voor bijv. navigeren. Ik wil mijn telefoon rechtop in een houder kunnen plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbinger
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-06 17:54
Technomancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

I know, maar dan kan ik nog steeds niet goed het scherm zien voor bijv. navigeren. Ik wil mijn telefoon rechtop in een houder kunnen plaatsen :)
Waarom zou je je telefoon gebruiken voor navigatie, als je een enorm scherm erboven hebt hangen? Niet om jou te bashen, maar ben echt benieuwd/verbaasd dat je dat niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomancer
Harbinger schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Waarom zou je je telefoon gebruiken voor navigatie, als je een enorm scherm erboven hebt hangen? Niet om jou te bashen, maar ben echt benieuwd/verbaasd dat je dat niet gebruikt.
Ik gebruik de ingebouwde navigatie soms ook wel, maar ben gewend om Google Maps of TomTom te gebruiken op mijn telefoon. Werkt net wat sneller/lekkerder. En sowieso is het handig om je telefoon in een houder te kunnen doen, ook om bijv. wat in te kunnen toetsen als je wilt bellen, of om Flitsmeister aan te zetten of weet ik veel. Ik weet dat ik de telefoon ook kan koppelen met Car Play en dat ik dan waarschijnlijk ook wel bepaalde apps op het grote scherm kan krijgen, maar ik ben gewoon gewend om de telefoon in een houder te steken en aan een kabeltje te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Technomancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Ik gebruik de ingebouwde navigatie soms ook wel, maar ben gewend om Google Maps of TomTom te gebruiken op mijn telefoon. Werkt net wat sneller/lekkerder. En sowieso is het handig om je telefoon in een houder te kunnen doen, ook om bijv. wat in te kunnen toetsen als je wilt bellen, of om Flitsmeister aan te zetten of weet ik veel. Ik weet dat ik de telefoon ook kan koppelen met Car Play en dat ik dan waarschijnlijk ook wel bepaalde apps op het grote scherm kan krijgen, maar ik ben gewoon gewend om de telefoon in een houder te steken en aan een kabeltje te hangen.
Wil net zeggen.. Apple Carplay. Zou ik toch echt in gaan verdiepen. Is toch veel makkelijker en veiliger dan zo'n klein schermpje.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondsdol
Pepernoot schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Daar hoef je dus helemaal niet thuis voor te blijven in principe? Gaat allemaal via de app?
Klopt. Ik heb de berijder niet persoonlijk gezien. Hier wat screenshots van de flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf_2K9h5e0pl4M1q36movnfD2bM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f6NcTCkzwUqdHlT2D8KidiU8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHaPFaF8M_TRn-Fo5zwycvcZyCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvcGyMk61kzzBQsesnuadKBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj0blEd6SYPuEtx6PGqltD4fEYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8Dd3nVHNqQEszCUHQ5f2h11.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk0UG4pe6R_c6LbiUnQEdxi1u9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F2SHhniM3oiIuLVxKZ6q4mT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door hondsdol op 30-08-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:34
cyberdj schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Bij koop:

24.000+17.500= 41.500,-

Klopt helemaal wat je hier schrijft, maar ik heb het volgende:

Woon-werk is 600 km per week voor mij - even voor het gemak 30k per jaar woon werk.Via de lease constructie krijg je 15k per jaar, dus moet ik nog 15k erbij kopen met een 0,15c per km is 2,250 euro extra per jaar, met geen een prive KM gereden.

Ik heb ook nu een huidige auto die ik kan inruilen wat de kosten ook zal drukken. Verwacht ergens tussen de 10 en 15 voor mijn huidige te krijgen.

En tja, of je deze auto kwijt kan over 6 jaar, wie weet. Dat weet niemand natuurlijk. Ik maak nu wel bewust de keuze voor een Plugin en niet een benzine auto.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanal
  • Laatst online: 13-03 08:53
oldostofjas schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:14:
Is het nu gelukt? Wanneer is je afspraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55
Is het iemand al gelukt die de auto heeft opgezegd om een verklaring van de schadevrije jaren te krijgen? Lynk en Co zojuist gebeld, maar kreeg te horen dat ze die niet hebben/geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldostofjas
Evanal schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:56:
[...]

Is het nu gelukt? Wanneer is je afspraak?
Zeker, vanavond! Is het bij jou? Was een gokje :-)

[ Voor 4% gewijzigd door oldostofjas op 30-08-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanal
  • Laatst online: 13-03 08:53
oldostofjas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Zeker, vanavond! Is het bij jou? Was een gokje :-)
Klopt inderdaad dan. Tot vanavond 20u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberdj
Technomancer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:35:
Ik heb deze van Rosso:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MfZJkDSRMIjH06X3phFTXhJujo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DV82EWzeLdOOnsjrE2afLIPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2lMHGwzgK7YepAZG_6LE6D_gVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29SkYwtxysRFpYN3FbC8biXN.jpg?f=fotoalbum_large

De Navigatie app die ik gebruik voor de caravan heeft (nog) geen Carplay mogelijkheid [Sygic Truck] en ik navigeer dus ook vanaf het schermpje op de Iphone tijdens de vakantie. Meestal wel ook Google Maps meelopen voor het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondsdol
Heeft iemand een idee hoe de uitbetaling van een leen sessie in zijn werk gaat met Stripe? Gisteren is mijn auto met succes gedeeld, maar ik zie in Stripe nog geen transactie staan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmhWwF8vFYzDzyHwmaLGzlLXwkE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dH4ZMzMwtFkoqO1ofCpk4LUh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldostofjas
Gisteren voor het eerst een L&C geleend, als proefrit. Ik heb er al één besteld, maar ik had er nog nooit in gereden. En op deze manier hoef ik niet op een onmogelijk tijdstip naar hartje Amsterdam voor een echte proefrit. Beviel heel goed, nu gaat het wachten nog langer duren :-).

Het lenen via de app werkt ook mooi. Eerst foto's maken en dan de auto ontgrendelen met de app. Op het display stond een auto-delen sectie met daarop mijn naam en hoe lang de reservering nog duurde. Ik kreeg onderweg ook af en toe een melding dat de reservering nog 30 of 15 minuten duurde. Via diezelfde melding kon ik ook zo weer terug naar de "eigenaar" navigeren. Ook kennis mogen maken met het rare navigatiestemmetje :-).

Het beëindigen van de reservering ging iets moeizamer. Dat moest tot drie keer toe, inclusief het foto's maken. De laatste keer heb ik geen serieuze foto's meer gemaakt en toen werkte het ineens. Op dat moment was de reserveringstijd ook verstreken, dus misschien is het wel de bedoeling dat je daarop wacht.

Maar al met al een mooie ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen van Es
  • Laatst online: 10-10-2022
Gisteren mijn 01 opgehaald, ziet er echt super uit en rijdt heerlijk!
Ik verbaas me er alleen over dat de laadsnelheid zo laag is.. 3,7 kW :(
Weet iemand of dit d.m.v. software aangepast kan/gaat worden in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybox_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 19:18
Koen van Es schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:51:
Gisteren mijn 01 opgehaald, ziet er echt super uit en rijdt heerlijk!
Ik verbaas me er alleen over dat de laadsnelheid zo laag is.. 3,7 kW :(
Weet iemand of dit d.m.v. software aangepast kan/gaat worden in de toekomst?
Denk dat dit niet kan d.m.v. software, gezien het een hardware technisch iets is. Auto's die vanaf augustus de band afrollen / of geleverd zijn aan Lynk (?) hebben wel 7.2kW.

Maar geniet van je 01! Opgehaald in Diemen? Was daar gisteren voor een proefrit en er stond echt een flinke batch aan auto's (stuk of 80, wellicht zelfs meer: voor, binnen en achter zelfs ook nog).

[ Voor 16% gewijzigd door Skybox_ op 31-08-2022 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hondsdol
hondsdol schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:06:
Heeft iemand een idee hoe de uitbetaling van een leen sessie in zijn werk gaat met Stripe? Gisteren is mijn auto met succes gedeeld, maar ik zie in Stripe nog geen transactie staan. [Afbeelding]
Even mijn eigen vraag beantwoorden :)

Zojuist werd mijn maandelijkse incasso afgeschreven. Zo te zien worden de betalingen van deelsessies op hetzelfde moment met Stripe gesynchroniseerd, want er staat nu een bedrag op "Pending". Stripe betaalt zelf ook weer periodiek uit, dus ik verwacht dat het bedrag binnen een paar dagen op mijn rekening staat.

Lang verhaal kort dus:
  • Betalingen van deelsessies lijken 1x per maand met Stripe gesynchroniseerd te worden. Het lijkt erop dat dit synchroon loopt met je incasso-schema.
  • Betalingen vanuit Stripe duren 1-3 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av9AVDSGe0PfNyBtf-cFy1bC9vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t5B1v7B9kcba7nzJT3PmV6Kt.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Hier nog steeds wachtende op m'n eerste incasso... Heb de auto al sinds begin juni. Support reageert niet of zegt dat de incasso spoedig komt. Zucht :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .Johnny
Ik heb de auto sinds maart. In februari tevens 2x een lynk gehuurd via de app. Tot nu toe is alleen 1x dubbel het maandabbonement afgeschreven (dat was volgens plan, toen ze in juni zeiden dat ze de incassoproblemen hadden opgelost en met dubbele afschrijving zouden gaan inhalen). Daarna niets meer (en daarvoor dus ook nooit een cent afgeschreven). Dat is echt al dik een maand geleden. Heb het idee dat dit behoorlijk chaos is bij LC. Overigens hebben ze wel netjes de verhuurbedragen BIJgeschreven. Dus ik klaag verder niet.

[ Voor 15% gewijzigd door .Johnny op 31-08-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provence
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 00:20
Heb volgende vraag al gesteld in ” het grote bestellingen topic “maar hij hoort eigenlijk hier vandaar nogmaals mijn vraag betreffende de upgrade van de snellader.

Wie heeft afgelopen dagen een nieuwe auto uit augustus 2022 mogen ontvangen en weet of de upgrade van de lader al van toepassing is?
De accu zou dan in ca. 3 uur vol zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiro1985
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-08-2024
[...]

Gisteren ook een reservering geplaatst en goedgekeurd, heb 2 uurtjes rondgereden in de Lynk&Co. Leuk zo de eerste ervaring met de Lynk. Wel even apart dat je de sleutel niet hebt en dus afhankelijk bent van je telefoon.

Al met al zeer tevreden over de auto en de functionaliteiten. Kan niet wachten tot de mijne binnen komt :)

• donny_p
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:38
Zojuist ook een deel account gemaakt via Stripe en dat ging inderdaad erg makkelijk. Was eigenlijk voornemens om eind dit jaar op te zeggen maar mocht het delen bevallen hou ik hem nog wat langer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
De 01 heeft - als ik het goed heb - een facelift gekregen.

https://www.autoblog.nl/n...ps-is-veel-mooier-3357706

https://www.activlease.nl...een-subtiele-opfrisbeurt/

Enig idee wanneer deze in Nederland geleverd gaat worden?

• Oizo1981
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 22:20
Tremio schreef op donderdag 1 september 2022 @ 19:29:
De 01 heeft - als ik het goed heb - een facelift gekregen.

https://www.autoblog.nl/n...ps-is-veel-mooier-3357706

https://www.activlease.nl...een-subtiele-opfrisbeurt/

Enig idee wanneer deze in Nederland geleverd gaat worden?
Niet. Update is van de Chinese versie en die was sowieso al anders als de Europese (wel uit dezelfde fabriek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
Gisteren bijna 950km in 12h gereden. Verbruik met caravan (en fietsen) is toch wel een dingetje..
Op zich is de reis goed gegaan, alleen na de eerste keer tanken (150km) ging het motorlampje aan. Dat is blijven branden. Toen ik omstreeks 21:30u (1,5u na thuiskomst) de auto thuis nog even verplaatste, was het lampje uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq2ZGAmnRcQt8NwdtvbgUF7iwYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9U2VF1lPaEvr8IdciGnxudA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moto Racer
Provence schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:03:
Heb volgende vraag al gesteld in ” het grote bestellingen topic “maar hij hoort eigenlijk hier vandaar nogmaals mijn vraag betreffende de upgrade van de snellader.

Wie heeft afgelopen dagen een nieuwe auto uit augustus 2022 mogen ontvangen en weet of de upgrade van de lader al van toepassing is?
De accu zou dan in ca. 3 uur vol zijn?
Wat ze je niet vertellen is dat je een 22kWh lader nodig heb. Die minder voorkomt in Nederland en als je er 1 thuis wilt dit onnodig duur wordt voor wat je er mee wilt doen. Het blijft namelijk 1 fase laden en als je 22kWh hebt dan kan in principe twee keer 3.7kWh laden. Dus het een beetje een onhandig aangezien alle laadpalen op de straat 11kWh zijn. stukje terug in het forum wordt het beter uitgelegd 4 of 5 pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:46
Moto Racer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:00:
[...]

Wat ze je niet vertellen is dat je een 22kWh lader nodig heb. Die minder voorkomt in Nederland en als je er 1 thuis wilt dit onnodig duur wordt voor wat je er mee wilt doen. Het blijft namelijk 1 fase laden en als je 22kWh hebt dan kan in principe twee keer 3.7kWh laden. Dus het een beetje een onhandig aangezien alle laadpalen op de straat 11kWh zijn. stukje terug in het forum wordt het beter uitgelegd 4 of 5 pagina's terug.
Hmm, interessant, heb dat stukje een paar pagina's terug eens gelezen. Dus even schetsen in mijn situatie. Ik heb 3 fase aansluiting thuis in de meterkast, dat is 3x 25A. Dus wat voor laadpaal ik ook koop, de max voor de Lynk zal altijd 25A zijn, aangezien hij maar enkelfase kan laden? Ook al koop ik een 3 fase 22Kwh laadpaal? Die is dan sowieso capped op 75A (17kwh)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 14:27
cyberdj schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:02:
Gisteren bijna 950km in 12h gereden. Verbruik met caravan (en fietsen) is toch wel een dingetje..
Op zich is de reis goed gegaan, alleen na de eerste keer tanken (150km) ging het motorlampje aan. Dat is blijven branden. Toen ik omstreeks 21:30u (1,5u na thuiskomst) de auto thuis nog even verplaatste, was het lampje uit.

[Afbeelding]
Fietsen op het dak van de 01? Dit is mijn terugreis van vakantie. 1100 km in 1 dag, 1:10. 1200 KG caravan en standaard 100 KM/U op de cruisecontrol.

Als je nog harder wilt rijden, en zeker met fietsen of een dakkoffer, dan zit daar toch het probleem denk ik. Of probleem, dan is iets wat je dan zelf veroorzaakt en moet accepteren. Mijn vorige auto verbruikte exact hetzelfde met de caravan (Leon5F 1.2 TSI)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgxbkwpncjcBqVZSf7eQDll8EaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCAHxlBZ9zeuBOueOiCSTYhI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door MvdV op 02-09-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geer72
  • Laatst online: 12-09-2024
Uitspraak hoge raad: laadpaalkleven kan niet beboet worden.

AD: Hoge raad beslist: laadpaal kleven is niet illegaal.
https://www.ad.nl/auto/ho...s-niet-illegaal~a46c6dc3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
MvdV schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:29:
[...]

Fietsen op het dak van de 01? Dit is mijn terugreis van vakantie. 1100 km in 1 dag, 1:10. 1200 KG caravan en standaard 100 KM/U op de cruisecontrol.

Als je nog harder wilt rijden, en zeker met fietsen of een dakkoffer, dan zit daar toch het probleem denk ik. Of probleem, dan is iets wat je dan zelf veroorzaakt en moet accepteren. Mijn vorige auto verbruikte exact hetzelfde met de caravan (Leon5F 1.2 TSI)

[Afbeelding]
Gemiddelde snelheid lag iets hoger, ACC op 107, caravan 1350kg (4 fietsen op het dak inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De afgelopen periode zijn er verschillende (algemene) berichten geplaatst ivm thuis laden, openbare laadpalen, etc. Hiervoor zijn een aantal algemene topics. Deze zijn zojuist aan de topicwaarschuwing toegevoegd. Vanaf nu aub dergelijke berichten in de bijbehorende topics posten, tenzij het heel specifiek een Lynk & Co 01 situatie betreft.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Skybox_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:55:
[...]
Denk dat dit niet kan d.m.v. software, gezien het een hardware technisch iets is. Auto's die vanaf augustus de band afrollen / of geleverd zijn aan Lynk (?) hebben wel 7.2kW.
Hardwarematig moet een auto inderdaad een en ander ondersteunen, maar, vaak zit support al ingebouwd echter is dit softwarematig nog niet beschikbaar gemaakt. Ook kan de auto het misschien wel ondersteunen, maar is de accu er minder geschikt voor en zal men dit dus niet mogelijk maken.

Verschillende merken verzamelen eerst gegevens en optimaliseren daarna op basis van de grote aantallen gebruikers het Battery Management System (BMS). Als blijkt dat een accu zonder problemen sneller kan laden en dit hardwarematig ook ondersteund wordt, dan kan de fabrikant dit dus via een firmware upgrade alsnog mogelijk maken. Tesla heeft bijv. de LFP accu na het lanceren eerst een aantal maanden trager laten laden en toen uit brede tests bleek dat sneller laden ook geen problemen opleverde dit via een firmware update verder uitgerold.

De vraag is hier dus even of ze bij de nieuwe versie ook andere zaken hebben aangepast, wat ik waarschijnlijk acht, of dat dit al wel kon maar men liever stuurde richting nieuwe modellen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen van Es
  • Laatst online: 10-10-2022
Skybox_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Maar geniet van je 01! Opgehaald in Diemen? Was daar gisteren voor een proefrit en er stond echt een flinke batch aan auto's (stuk of 80, wellicht zelfs meer: voor, binnen en achter zelfs ook nog).
Ik dacht eerlijk gezegd dat dame iets zei 'dat wordt nog verbeterd' maar misschien had ze het dan over bij nieuwe varianten want als het hardware is zal dat inderdaad niet gebeuren ;w

Ja in Diemen, stonden inderdaad een enorme rits aan auto's klaar! Je ziet ze steeds meer.
Ik wilde de auto alleen koppelen aan de app maar krijg in de auto te zien 'op er gaat iets mis, probeer het later nog eens'. De dame zei dat ik het thuis nog eens moest proberen maar inmiddels dus 4 dagen verder maar nog geen succes gehad!

Iemand ook dit probleem gehad? Een idee wat je hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:04
Moto Racer schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:00:
[...]

Niet alle laadpalen zijn 11kwh. Ik heb er eentje bij mij om de hoek die 22kwh levert. Maar het merendeels hier in de buurt is wel 11kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Ik heb een vraag over het lenen van een auto. Moet je hier als lener iets voor instellen of aanmaken?

Ik probeer een auto te lenen via de app voor volgend weekend in Den Haag. De app gaf aan dat er geen auto beschikbaar is.

Nu kan dat uiteraard, maar vroeg me af of ik wel de juiste stappen doorloop.

En trouwens, als iemand nog een auto beschikbaar heeft voor volgend weekend in Den Haag 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldostofjas
Daar hoef je niks extra's voor in te stellen. Als er niks beschikbaar is, kan je de kaart wat verschuiven, of uitzoomen en dan komen er vaak wel auto's tevoorschijn.

Ik probeer er ook weer één te lenen, maar het is best lastig. Het lijkt of mensen geen notificatie krijgen, waardoor de aanvraag na 24 uur automatisch geannuleerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JS2022
  • Laatst online: 31-03-2024
Ok dank je, ik blijf het even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baassii
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 01-09 21:42
oldostofjas schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:10:
Daar hoef je niks extra's voor in te stellen. Als er niks beschikbaar is, kan je de kaart wat verschuiven, of uitzoomen en dan komen er vaak wel auto's tevoorschijn.

Ik probeer er ook weer één te lenen, maar het is best lastig. Het lijkt of mensen geen notificatie krijgen, waardoor de aanvraag na 24 uur automatisch geannuleerd wordt.
Wat betreft die notificaties kun je wel eens gelijk hebben, al kan dat ook met de instellingen van je telefoon te maken hebben. Ik,zie op mijn scherm geen notificaties. Iphone 8 en al een miljoen jaar op tweakers. 😇😁
Pagina: 1 ... 80 ... 181 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.