Martijn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:10:
Hing net met Lynk aan de telefoon over mijn bestelling die ik zojuist gedaan heb. Kwam het topic 'winterbanden' naar voren. Kosten waren volgens haar 450 euro per jaar, maar ze wist ook van klanten die het gewoon zelf lieten doen bij de bandenboer in de buurt. Mag officieel niet, maar als je er lang mee wil rijden was dat volgens haar een betere optie

.
Eerder al eens aan zitten rekenen (afgezien van het feit of het wel of niet mag).
Een A-merk band (Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear) kost in de maat 235/45/20 nu om en nabij de EUR 275,- per stuk (dat zal vast meer worden komende winter...).
4 kosten dan EUR 1100,-
Wisselen kost je (hier althans bij de lokale bandenboer) ca EUR 17,50 per wiel, per keer.
Stel dus: November wisselen kosten EUR 70,-, terugwisselen in april kost wederom EUR 70,- =
EUR 140,-/jaar.
Laat de set 4 jaar (45dKm) meegaan, dan kost je dat dus EUR 560,- aan "wisselkosten" en EUR 1100,- aan rubber. Totaal EUR 1660,-, ofwel per jaar EUR 415,-.
De genoemde EUR 450,- is dus zo gek nog niet. Voordeel van ze "gewoon bij L&C afnemen" is dat zij de wisseling regelen en ook de banden opslaan. Stel je nou ook nog eens voor dat je in het winterseizoen te maken krijgt met een voertuigwissel (al dan niet als gevolg van schade/pech) dan mag ik aannemen dat je op een of andere manier weer opnieuw aanspraak kunt maken op winterbanden (danwel dat ze voor je gewisseld worden naar het nieuwe voertuig).
Strikt genomen heb je met eigen winterbanden ook een probleem als je lek rijdt, je zou dan wel eens zelf kunnen opdraaien voor de reparatiekosten (of misschien wel afsleepkosten als de band niet gerepareerd kan worden onderweg).
Het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat L&C in de toekomst wel eens voor All-season banden gaat kiezen of dat ze winterbanden opnemen als standaard dienst (zoals in bijv Duitsland). Of dat de eigen bijdrage omlaag gaat. [Ja, omhoog kan natuurlijk ook!]
Kortom: voor mij te veel onzekerheden en "haken en ogen". Komende winter laat ik dus mooi door L&C een setje monteren.