Ik reed 120 gemiddeld en hield me aan de maximum snelheid, dus stukken 130km/u, 120km/u en 100km/uFibrenl schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:46:
[...]
Als je op 120 vast rijd dan verbruikt hij In begin iets meer maar zo echt zakken tot ongeveer 5,8-6,0
Blijkbaar ben ik de enige met dit euvel, dus het zal wel loslopen. Als het mij te veel gaat irriteren lever ik hem in en bestel ik een andere 😋matthewtje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:18:
[...]
Dang, mag toch aannemen/hopen dat dit gewoon simpel schoon/mooi te houden is? Ziet er totaal niet uit idd.
Bij 100 km/h en 80 haal ik na 450km gemiddeld 1 op 19.8. Meerdere malen al
Maar dat is met volle accu en dan 450km rijden. Of tussendoor geladen?meermarco schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:03:
Bij 100 km/h en 80 haal ik na 450km gemiddeld 1 op 19.8. Meerdere malen al
1.900km gereden en toen voor de eerste keer 30 liter getankt. Hoe ver heb jij gereden op de eerste tank benzine?
Bastjean
Het aantal liters per 100 is heel lastig bij een plug in hybrid.
Rijd je alleen stukken onder de 60km gebruik je 0.
Heb deze week 360km gereden.
De 180 km op de heen weg met 100 kmh en eerst elektrisch.
De 180 km terug met 120/130.
Had hem vol getankt om te kijken wat hij gebruikt.
We waren met 3 man en een 80 kilo belading.
Heb toen 20 liter gebruikt.
Reken je dat op de 300 km dan zijn het 6,6 liter, dus 1:15.
Bereken je het over de 360km dan is het 5,55 liter of 1:18
Rijd je alleen stukken onder de 60km gebruik je 0.
Heb deze week 360km gereden.
De 180 km op de heen weg met 100 kmh en eerst elektrisch.
De 180 km terug met 120/130.
Had hem vol getankt om te kijken wat hij gebruikt.
We waren met 3 man en een 80 kilo belading.
Heb toen 20 liter gebruikt.
Reken je dat op de 300 km dan zijn het 6,6 liter, dus 1:15.
Bereken je het over de 360km dan is het 5,55 liter of 1:18
Sorry. Dat is met 1 volle accu voor de complete 450km. Niet bijgeladen.Sneakyt schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:31:
[...]
Maar dat is met volle accu en dan 450km rijden. Of tussendoor geladen?
Das wel knap, ik heb laatst een dikke 500 gereden maar zodra de accu leeg is rijd hij vrijwel alleen nog op benzine, ik had ongeveer 1:14/15 overall (terugweg was wel 100-130, en er zat +- 1 uurtje stadsverkeer bij met lege accu helaas)meermarco schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:54:
[...]
Sorry. Dat is met 1 volle accu voor de complete 450km. Niet bijgeladen.
Voor degenen die de Ford Kuga PHEV nog overwegen is de vergelijkende test uit de laatste Autovisie wellicht nog een aanrader. Het oordeel over de L&C 01 is in elk geval erg positief (zonder het gebruik van app, CS en/of deelfunctie mee te wegen kan ik me daar ook prima in vinden trouwens). Net als meerderen onder ons; ook in oktober is de 01 weer een verkoop top10 topper.
Ter verduidelijking, dit was met een lege accu en drive mode in B (maar snelweg km's dus rem niet aangeraakt). Overigens hetzelfde stuk met max. 100km/u en volle accu accu deed ik in 1:22,8Chrissie4 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:44:
[...]
De 1:11,5 was volgens de boordcomputer maar klopt ook met de km's & liters.
[ Voor 11% gewijzigd door Chrissie4 op 12-11-2021 10:00 ]
Ik kom uit een Alfa Romeo GTA ....(dus het huidige verbruik van de Link & Co ...is wel heel wat anders +++(overigens, is het wel een 'beetje' de knoop omzetten wat bijbeleving betreft, maar ...dit is een hele goede en zeer luxueuze uitgevoerde wagen! Erg content over (met eigenlijk geen software issues!!!)Chrissie4 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:57:
[...]
Ter verduidelijking, dit was met een lege accu en drive mode in B (maar snelweg km's dus rem niet aangeraakt). Overigens hetzelfde stuk met max. 100km/u en volle accu accu deed ik in 1:22,8
Eerder had ik ook al een test in het Belgische autogids gezien (https://www.autogids.be/a...-plug-in-hybrid-2021.html - gratis registratie nodig om het artikel te kunnen lezen)hjsanders1 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:56:
Voor degenen die de Ford Kuga PHEV nog overwegen is de vergelijkende test uit de laatste Autovisie wellicht nog een aanrader. Het oordeel over de L&C 01 is in elk geval erg positief (zonder het gebruik van app, CS en/of deelfunctie mee te wegen kan ik me daar ook prima in vinden trouwens). Net als meerderen onder ons; ook in oktober is de 01 weer een verkoop top10 topper.
Conclusie was daar dat vooral het verbruik (elektrisch en benzine) van de 01 hoger ligt dan van de Kuga, maar voor de rest was de 01 toch wel de betere aanbieding. Ik vind de 01 vooral veel fraaier, vooral het oersaaie dashboard van de Ford zou me tegenstaan.
Zij meten een benzine verbruik bij lege accu van 7,5 en 9,5 l/100 km afhankelijk van de rijstijl en het soort traject, en 5,7 tot 7,3 l/100 km voor de Kuga. Maar aangezien wij toch weinig km rijden en dan voornamelijk nog elektrisch (denk dat 90% elektrisch is) maakt me het verbruik niet heel veel uit.
Eerder zag ik mensen die 1:30 hadden gereden, ik denk dat die een flink roze bril ophadden bij het rekenen
Hoe weet je dat je een parkeerboete hebt gekregen? Krijg je een melding?Oizo1981 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:18:
[...]
Volgens de voorwaarden worden 3 euro administratiekosten in rekening gebracht.
Ik heb in september een parkeerboete gehad maar nog niks gehoord
Als je 90% electrisch gaat rijden dan is 1:30 nog een slechte score, ik haalde al 1:22,8 bij 28% electrisch.wildcheese schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:35:
[...]
Eerder had ik ook al een test in het Belgische autogids gezien (https://www.autogids.be/a...-plug-in-hybrid-2021.html - gratis registratie nodig om het artikel te kunnen lezen)
Conclusie was daar dat vooral het verbruik (elektrisch en benzine) van de 01 hoger ligt dan van de Kuga, maar voor de rest was de 01 toch wel de betere aanbieding. Ik vind de 01 vooral veel fraaier, vooral het oersaaie dashboard van de Ford zou me tegenstaan.
Zij meten een benzine verbruik bij lege accu van 7,5 en 9,5 l/100 km afhankelijk van de rijstijl en het soort traject, en 5,7 tot 7,3 l/100 km voor de Kuga. Maar aangezien wij toch weinig km rijden en dan voornamelijk nog elektrisch (denk dat 90% elektrisch is) maakt me het verbruik niet heel veel uit.
Eerder zag ik mensen die 1:30 hadden gereden, ik denk dat die een flink roze bril ophadden bij het rekenen
Boven de 100 gaat het ineens heel hard qua verbruik.Rmaxx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:03:
[...]
Das wel knap, ik heb laatst een dikke 500 gereden maar zodra de accu leeg is rijd hij vrijwel alleen nog op benzine, ik had ongeveer 1:14/15 overall (terugweg was wel 100-130, en er zat +- 1 uurtje stadsverkeer bij met lege accu helaas)
Vraagje: ik heb de 01 nu voor het eerst aan de lader gehangen (gewoon stopcontact). Het valt me op dat de app maar blijft staan op 1% en 6 uur en 45 minuten te gaan, ondanks dat de auto al een uur aan de lader hangt. Gaat het gewoon heel traag en wordt dit vanzelf geüpdatet of hoort de app in real-time aan te geven wat het percentage is? Er lijkt nu, volgens de app althans, niets te gebeuren..
App update niet goed,,is normaalTechnomancer schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:07:
Vraagje: ik heb de 01 nu voor het eerst aan de lader gehangen (gewoon stopcontact). Het valt me op dat de app maar blijft staan op 1% en 6 uur en 45 minuten te gaan, ondanks dat de auto al een uur aan de lader hangt. Gaat het gewoon heel traag en wordt dit vanzelf geüpdatet of hoort de app in real-time aan te geven wat het percentage is? Er lijkt nu, volgens de app althans, niets te gebeuren..
Hm jammer, hopelijk fixen ze dat nog een keer dan.
Wat ik wel mis. Is dat als ik wegloop de auto niet automatisch op slot gaat. Zou dat wel moeten werken of?
Nee is geen “feature”. Je kunt uiteraard wel keyless vergrendelen door op de knopjes op de deurhendel te drukken.Sneakyt schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:44:
Wat ik wel mis. Is dat als ik wegloop de auto niet automatisch op slot gaat. Zou dat wel moeten werken of?
Zojuist het verzekeringsbewijs ontvangen (maar nog geen bericht over de auto).
Lekker duidelijk weer, met deze twee zinnen op twee verschillende plekken in de brief
:fill(white):strip_exif()/f/image/sQz8NuvxPKyE98Q1IEZx1kTJ.png?f=user_large)
Wel in de auto? Niet in de auto?
Ik ga maar af op wat andere partijen (anwb, consumentenbond) zeggen en leg hem lekker in de auto
Lekker duidelijk weer, met deze twee zinnen op twee verschillende plekken in de brief
:fill(white):strip_exif()/f/image/sQz8NuvxPKyE98Q1IEZx1kTJ.png?f=user_large)
Wel in de auto? Niet in de auto?

Ik ga maar af op wat andere partijen (anwb, consumentenbond) zeggen en leg hem lekker in de auto
Waar ik wel benieuwd naar ben: zou het theoretisch mogelijk zijn om in de toekomst middels een software-update de range van de accu te vergroten? Bijv. dat je er 100 km mee kunt rijden i.p.v. 70? Of is dat helemaal niet mogelijk? Ik heb weleens begrepen dat men uit veiligheid de capaciteit op 80 of 90% zet dus dat er in theorie nog wat over is, maar geen idee of dat hier ook geldt. Ik heb sowieso nog niet eerder elektrisch gereden dus het is allemaal nieuw, maar ik vroeg het me af. Want ik merk nu al dat het naar meer smaakt en dat ik lang niet genoeg heb aan die 70 km
Overigens heb ik de eerste keer maar rond de 55 km gehaald voordat de accu weer geladen moest worden, misschien door het koude weer ofzo. Heb er heel rustig mee gereden, verspreid over 2 ritten. Maar ik moet nog meer 'oefenen' met de B-mode, stand 'Accu Sparen' etc.
Ik heb nu met ruim 3600km gemiddeld 1,2l/100km. Meestal thuis laden en op m'n werk, meeste ritjes zijn prima elektrisch te doen.
In theorie misschien, maar zal in de praktijk niet gebeuren… zag een Nederlander op YouTube die in een range test 82km haalde volledig elektrisch.. misschien die eens kijken voor tips en tricks. Heb de video zelf niet volledig bekeken. Wat betreft tips en tricks is het voornaamste bij volledig elektrisch gewoon in de B-stand, ver vooruit kijken en inschatten wanneer gas los zodat je zo weinig tot geen rem hoeft te gebruiken, dan hergenereer je het meeste stroom. Bij accelereren is het ook uiteraard des te minder snel je optrekt, des te zuiniger het is.Technomancer schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:30:
Waar ik wel benieuwd naar ben: zou het theoretisch mogelijk zijn om in de toekomst middels een software-update de range van de accu te vergroten? Bijv. dat je er 100 km mee kunt rijden i.p.v. 70? Of is dat helemaal niet mogelijk? Ik heb weleens begrepen dat men uit veiligheid de capaciteit op 80 of 90% zet dus dat er in theorie nog wat over is, maar geen idee of dat hier ook geldt. Ik heb sowieso nog niet eerder elektrisch gereden dus het is allemaal nieuw, maar ik vroeg het me af. Want ik merk nu al dat het naar meer smaakt en dat ik lang niet genoeg heb aan die 70 kmOverigens heb ik de eerste keer maar rond de 55 km gehaald voordat de accu weer geladen moest worden, misschien door het koude weer ofzo. Heb er heel rustig mee gereden, verspreid over 2 ritten. Maar ik moet nog meer 'oefenen' met de B-mode, stand 'Accu Sparen' etc.
Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23
D is beter begreep ik met uitrollen dan B en regenereren.
Als je de B stand goed gebruikt is dat het meest zuinige, je kan echt zonder rem te gebruiken door t verkeer. Die 80km heb ik ook al paar keer gehaald, snelweg kilometers moet je dan wel een beetje vermijden. Meer range zullen ze niet vrijgeven denk ik, gaat ook ten koste van de accu op langere termijn. Valt me voorlopig ook wel mee hoeveel range er door de kou af gaat. Collega van me heeft zo'n golf GTE, dat is in de winter echt dramatisch slechter.
Welkom, beste L&C rijders, op dat mooie punt in elk Tweaker topic over elektrische auto's, waarin jullie de komende 5 pagina's onderling de discussie aangaan over of de B stand efficiënter is dan de D stand.meermarco schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:05:
D is beter begreep ik met uitrollen dan B en regenereren.
You have been warned ;-)
De D stand (uitrollen) is efficiënter omdat het omzetten van stroom altijd verliezen met zich meebrengt. Uiteraard wel uitgaan van hetzelfde punt waar je tot stilstand komt en dan zal je in D véél eerder van het gaspedaal moeten. Vaak is het in het dagelijkse verkeer echter niet wenselijk voor de andere weggebruikers en kan je vaak niet optimaal uitrollen en dan is de B stand prettiger en het verlies minimaal.kevout schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:26:
Als je de B stand goed gebruikt is dat het meest zuinige, je kan echt zonder rem te gebruiken door t verkeer.
Gisteren auto opgehaald in Diemen. Prijs/kwaliteit is echt heel goed vind ik, audio is oke, maar niet van niveau Audi/B&O. Verder ben ik op zoek naar hoe ik het gepiep van de blind-spot uit kan zetten. Weet iemand of het mogelijk is om het geluid van de audio automatisch uit te laten zetten bij achteruit rijden? En hoe kan ik mijn auto in de app toevoegen of moet ik daar misschien tot maandag mee wachten.
Auto verschijnt meestal na een werkdag in de app volgens anderenFitzyfitz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:44:
Gisteren auto opgehaald in Diemen. Prijs/kwaliteit is echt heel goed vind ik, audio is oke, maar niet van niveau Audi/B&O. Verder ben ik op zoek naar hoe ik het gepiep van de blind-spot uit kan zetten. Weet iemand of het mogelijk is om het geluid van de audio automatisch uit te laten zetten bij achteruit rijden? En hoe kan ik mijn auto in de app toevoegen of moet ik daar misschien tot maandag mee wachten.
Ah, dit is een ding dus blijkbaar. Ik durf te beweren dat de P stand het meest zuinig is.😉jeroenkb schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:31:
[...]
Welkom, beste L&C rijders, op dat mooie punt in elk Tweaker topic over elektrische auto's, waarin jullie de komende 5 pagina's onderling de discussie aangaan over of de B stand efficiënter is dan de D stand.
You have been warned ;-)
Gisteren auto afgeleverd gekregen en meteen na de uitleg en wegbrengen van de alleraardigste bezorger, naar de andere kant van het lang gereden.
Kofferbak is wel een stuk kleiner dan van de V70, maar geen idee of dat vaak een probleem zal zijn.
Vannacht opgeladen aan een stopcontact.
Gisteravond laat of net na middernacht was hij al in de app te zien.
Lekker rijden hoor. Wel even wennen met snelwegassistent rijden.
Kofferbak is wel een stuk kleiner dan van de V70, maar geen idee of dat vaak een probleem zal zijn.
Vannacht opgeladen aan een stopcontact.
Gisteravond laat of net na middernacht was hij al in de app te zien.
Lekker rijden hoor. Wel even wennen met snelwegassistent rijden.
Audio uit bij achteruit is helaas niet mogelijk.Fitzyfitz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:44:
Door een swipe van boven naar beneden op de volumeknoppen rechts op het stuur wordt het geluid gemute.
Ja alleen vind ik de B-stand wel vervelend rijden, je krijgt toch elke keer een soort duwtje naar voren als je het gas loslaat (zelfs als je het voorzichtig doet). Je wordt er eigenlijk een beetje misselijk van. Maar goed, meer oefenen nog
Hoe zorg ik dat de laatste beluisterde radio zender weer wordt geselecteerd als ik weer in m'n auto stap.
Heb bijv 538 dab als favoriet, die beluister ik. De eerste volgende keer staat hij weer op een vage FM frequentie waar niets op wordt uitgezonden.
Ik moet ook iedere keer de navigatiestem opnieuw uitzetten.
Overige settings, lijken wel te worden opgeslagen / geladen.
Heb bijv 538 dab als favoriet, die beluister ik. De eerste volgende keer staat hij weer op een vage FM frequentie waar niets op wordt uitgezonden.
Radiozender blijft bij wel bewaard. Instelling navigatiestem uit inderdaad niet.bas_vdl schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:16:
Hoe zorg ik dat de laatste beluisterde radio zender weer wordt geselecteerd als ik weer in m'n auto stap.
Ja, wat is de juiste volgorde?Baassii schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:59:
Het enige waar ik nog mee zit is de volgorde die ik moet aanhouden om de laadstekker uit de auto te halen. Weet iemand hoe dat werkt? Eerst de auto ontsluiten, dan de stekker er uit en dan de kabel uit de stroom of anders?
Bij granny en wat bij laadpaal?
Begin altijd EERST bij de auto, granny of laadpaal maakt niet uit.BPi schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:40:
[...]
Ja, wat is de juiste volgorde?
Bij granny en wat bij laadpaal?
Deze week mag de auto naar Volvo voor wat (kleine) puntjes en een software update. Over dat laatste heb ik een vraag daar ik nauwelijks problemen heb of ervaar met de software. Zijn er rijders die na de update meer of andere problemen hebben of ervaren? Mijn auto heeft een N kentekenen van eind september…
Ik hoor graag jullie bevindingen.
Ik volg.....(alles werkt vanaf het begin bij mij, dus 'no need' zou je zeggen. Maar goed nieuwe features zijn welkom t.z.t. uiteraard)LarskeK schreef op zondag 14 november 2021 @ 07:21:
Deze week mag de auto naar Volvo voor wat (kleine) puntjes en een software update. Over dat laatste heb ik een vraag daar ik nauwelijks problemen heb of ervaar met de software. Zijn er rijders die na de update meer of andere problemen hebben of ervaren? Mijn auto heeft een N kentekenen van eind september…
Verklaar de volgorde svp (heb al verschillende berichten in de diverse fora voorbij zien komen ...)Muro01 schreef op zondag 14 november 2021 @ 04:20:
[...]
Begin altijd EERST bij de auto, granny of laadpaal maakt niet uit.
Nog bedankt voor het reageren. Blijkbaar is deze informatie ook op de website te vinden, maar het is goed zoeken, net als bijvoorbeeld de optie om betaalmethode te wijzigen (mijn pagina's??)Oizo1981 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:11:
[...]
Het benzineniveau wordt aan het begin en aan het einde vergeleken en het verschil wordt afgerekend tegen €1,80. Als je hebt verbruikt moet je dus extra betalen. Als je in de tussentijd nog hebt getankt waardoor er meer in zit dan toen je begon wordt dat in mindering gebracht op de huurprijs.
Elektriciteit wordt niet verrekend. Als de accu vol is en je brengt hem leeg terug kost dat niets extra. Als jijzelf hem oplaadt krijg je dat dus ook niet terug.
Goed, vandaag was de dag dat ik wel zo'n Lynk&Co kon gebruiken. Ik heb twee creditcards geprobeerd en een tweetal lynks, maar helaas, bij het indienen van een reserveringsaanvraag krijg ik de melding dat de aanvraag niet ingediend kon worden.
Bij pagina 37 van deze blog mij aangemeld bij L&C, bij pagina 146 nog niet veel verder....wat een aanfluiting...
Na een update zijn er imo nauwelijks verschillen waar te nemen. Dat is mijn eigen ervaring maar lees ik hier en op FB ook regelmatig terug. Nieuwe software zou volgend CS ook OTA mogelijk maken maar (ook) dat heb ik nog nergens bevestigd of teruggezien. Maar zo te lezen ben je niet al te kritisch en/of gebruik je veel functies niet. Met name app & deelfunctie werken NERGENS naar behoren en/of zonder fouten. In de auto zelf werkt behoorlijk veel ook met regelmatig niet en/of zeer matig; connecties, logboek, ondersteuning Frank, navigatie, geheugen instellingen, opstarten systeem om maar te zwijgen van de ondersteuning die CS erbij geeft (voor zover bereikbaar). In de auto zelf doet 95% het naar behoren schat ik. Of je die resterende 5% storend vind is uiteraard persoonlijk. Ik vind vooral de behandeling van L&C beroerd; NUL proactieve info en geen tijdlijn. Ik snap best dat het kan dat niet alles direct 100% werkt maar heb dan het fatsoen om klanten daarover te informeren.LarskeK schreef op zondag 14 november 2021 @ 07:21:
Dan moet je maandag gewoon even bellen. 8 oktober heb ik mij aangemeld en 22 november komen ze hem thuis bezorgen. Het is nog een dikke week spannend, maar tot nu toe loopt alles soepel.P_vanderboon schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:24:
Bij pagina 37 van deze blog mij aangemeld bij L&C, bij pagina 146 nog niet veel verder....wat een aanfluiting...
Wat ik eerder zei klopte niet helemaal, sorry daarvoor.PkZZP schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:26:
[...]
Verklaar de volgorde svp (heb al verschillende berichten in de diverse fora voorbij zien komen ...)
Als ik begin met laden, steek ik EERST de kabel bij de laadpaal daarna bij de auto.
Als ik klaar ben met laden, ontkoppel ik de laadkabel EERST bij de auto en daarna bij de laadpaal.
Waarom deze volgorde?
Om de hele eenvoudige reden, als je gaat laden dan moet je de kabel eerst uit de kofferbak pakken.
Aangezien ik altijd achteruit inparkeer, en de laadpaal meteen achter de auto staat steek ik eerst in de paal en daarna in de auto.
Kom ik bij de auto, dan sta ik meteen aan de voorzijde dus ga ik eerst ontkoppelen aan de auto en daarna aan de paal.
En sta ik meteen bij de kofferbak dus kan de kabel erin, dus voor mij om de praktische redenen doe ik het zo.
Groetjes Muro👋
Juist, bellen is sneller! Ik heb gebeld, binnen 3 weken had ik de auto. Zij zetten namelijk een vinkje om in het account als je belt.P_vanderboon schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:24:
Reden zou eigenlijk meer moeten zijn dat je dan in beide situaties altijd een kabel hebt die geaard is als je 'm uit de auto haalt/in de auto steekt.Muro01 schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:39:
[...]
Als ik begin met laden, steek ik EERST de kabel bij de laadpaal daarna bij de auto.
Als ik klaar ben met laden, ontkoppel ik de laadkabel EERST bij de auto en daarna bij de laadpaal.
Waarom deze volgorde?
Om de hele eenvoudige reden, als je gaat laden dan moet je de kabel eerst uit de kofferbak pakken.
Daarom dus bij aankoppelen eerst laadpaal/wandcontactdoos en daarna auto.
Bij ontkoppelen eerst de auto en dan de laadpaal/wandcontactdoos.
A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.
Nou...ja...ok...evengoed zelfde dan😉😁getty schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:27:
[...]
Reden zou eigenlijk meer moeten zijn dat je dan in beide situaties altijd een kabel hebt die geaard is als je 'm uit de auto haalt/in de auto steekt.
Daarom dus bij aankoppelen eerst laadpaal/wandcontactdoos en daarna auto.
Bij ontkoppelen eerst de auto en dan de laadpaal/wandcontactdoos.
Goed nieuws. Na de SW update van vorige week werken de parkeersensoren prima. En ook via het gastenprofiel is de Apple CarPlay snel en consequent geconnect
Mijn Lynk is besteld(11 november), nu even afwachten! Ik heb wel gelijk gebeld om te vragen of er een mogelijkheid was om de levertijd te versnellen ivm einde contract huidige lease. Maar dit kon niet. In de mail stond 3 tot 5 weken levertijd maar de mevrouw aan de telefoon vertelde dat dit nu 4 tot 6 weken is vanwege de verzekering(inzittende verzekering) dat neemt meer tijd in beslag en daarom duurt het nu langer.
Nog een vraagje. Is het erg asociaal om de granny over de stoep naar de auto te laten lopen? Wij hebben geen voortuin. Maar de voordeur-stoep-parkeerplaats.
Nog een vraagje. Is het erg asociaal om de granny over de stoep naar de auto te laten lopen? Wij hebben geen voortuin. Maar de voordeur-stoep-parkeerplaats.
Ik vind het redelijk asociaal, maar ik ben benieuwd of je het al bij de gemeente hebt gecheckt. Ik kan mij herinneren dat het in sommige gemeenten, zoals Almere, überhaupt niet is toegestaan.Ph1412 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:29:
Mensen kunnen erover struikelen, je hebt ook van die kabelgoten maar veel gemeenten willen dat ook niet.Ph1412 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:29:
Mijn Lynk is besteld(11 november), nu even afwachten! Ik heb wel gelijk gebeld om te vragen of er een mogelijkheid was om de levertijd te versnellen ivm einde contract huidige lease. Maar dit kon niet. In de mail stond 3 tot 5 weken levertijd maar de mevrouw aan de telefoon vertelde dat dit nu 4 tot 6 weken is vanwege de verzekering(inzittende verzekering) dat neemt meer tijd in beslag en daarom duurt het nu langer.
Zogenaamde "verlengde huisaansluitingen" mogen bijna nergens: paal (of stopcontact) in tuin en kabel over de stoep naar auto. Je mag niets over de gemeentegrond leggen om diverse redenen, waaronder veiligheid en (hun) aansprakelijkheid. Er zijn gemeenten die wel meerwerken en zelf speciale tegels met een gootje neerleggen. Waarschijnlijk tegen betaling. Ik kan mij daarbij ook voorstellen dat dit niet gebeurt in straten met een hoge parkeerdruk. Een plek voor je eigen deur op gemeentegrond reserveren doet (bijna) geen gemeente. Dit zou ook oneerlijk zijn tegenover mensen die geen stekker aan hun auto hebben en ook tot problemen leiden als teveel mensen op een rij deze aanvraag doen: het zou wel eens fysiek onmogelijk kunnen zijn om iedereen voor z'n eigen deur hierin te faciliteren.Muro01 schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:35:
[...]
Mensen kunnen erover struikelen, je hebt ook van die kabelgoten maar veel gemeenten willen dat ook niet.
Dus zo'n goot voor je deur biedt geen garantie dat je altijd voor je deur kan laden.
[ Voor 4% gewijzigd door BPi op 14-11-2021 23:01 ]
Zonder de situatie te zien en te weten hoeveel doorloop je hebt, is het uitgangspunt: ja, het is asociaal.Ph1412 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:29:
Zoals al gezegd is kunnen mensen erover struikelen. Tevens kan het voor kinderwagens/buggy's, rolstoelen en zelfs kinderfietsen, loopfietsen en steps een doorn in het oog zijn.
Ik heb voorheen in een straat gewoond waarbij de rijtjeswoningen een 'voortuintje' van 1,5m diep hadden, dan 1,5m meter stoep en dan de parkeervakken. Ik heb er nooit een laadkabel gezien, maar het is een straat waar veel doorloop is, veel kinderen spelen (o.a. met eerder genoemde spullen) en ook veel ouders met kinderwagens langskomen. Wij maakten daar ook onderdeel van uit en ik moet je zeggen: als ik een laadkabel op die stoep zou zijn tegengekomen, zou ik het de 1e keer vriendelijk vragen, de 2e keer wat minder vriendelijk en een melding bij de gemeente maken en de 3e keer zoek ik zelf naar een 'oplossing'.
Maar goed, als je aan het eind van een doodlopende straat woont, er geen hond langsloopt en je vrij zeker weet dat je er niemand mee lastig valt én het even met de buren afstemt, dan hoeft het niet per se asociaal te zijn.
Mocht je dus toch zo'n manier van opladen willen gebruiken, zou je heel veel goodwill kweken door een speciale mat/drempel te kopen waar de kabel in het midden in valt en iedereen met iets van wielen er zonder problemen overheen kan en er ook geen struikelgevaar is. Voorbeeld: https://www.evpartner.nl/ev-accessoires/kabeldrempels/
Inmiddels al redelijk gewend aan de auto en alle functies en er erg tevreden over!
Nog wel een paar vraagjes:
- Wat doet de ESC-sportmodus nou precies? Wordt dan alleen de tractiecontrole uitgeschakeld of komt er ook echt meer vermogen bij o.i.d.? Of een andere gasrespons?
- Wat is nou het voordeel van ingelogd zijn met je account? Lijkt mij alleen voor het delen van de auto? Ik heb ook gemerkt dat ik de volgende dag weer uitgelogd was en 'gast' was, dus ik heb geen zin om elke dag te moeten inloggen met mijn account. Kan denk ik net zo goed als 'gast' blijven rijden? Er zijn denk ik geen instellingen die alleen onthouden worden als je bent ingelogd, toch?
- Weet iemand hoe je die 'memory' 1 en 2 kunt instellen/opslaan? Zit een knopje voor op de deur. Volgens mij kun je de instellingen van de stoel en spiegels opslaan hiermee, maar het is me niet duidelijk hoe dit precies werkt?
- De cruise control gaat met stappen van 5km omhoog en omlaag. Kun je dit ook per 1km doen?
Verder ontdek ik steeds meer, bijvoorbeeld de combinatie van hybride rijden en 'accu sparen' aan, dan heb je een kleinere blauwe balk waar je binnen moet blijven om elektrisch te rijden. Het wordt een soort spelletje dan bij het optrekken, blijf binnen het balkje ;-) Gisteren ook een stuk op de snelweg gereden in de benzinestand en bij 105 km/u op de cruise control zakte het verbruik naar ongeveer 6/100 en soms zelfs lager. Prima!
Nog wel een paar vraagjes:
- Wat doet de ESC-sportmodus nou precies? Wordt dan alleen de tractiecontrole uitgeschakeld of komt er ook echt meer vermogen bij o.i.d.? Of een andere gasrespons?
- Wat is nou het voordeel van ingelogd zijn met je account? Lijkt mij alleen voor het delen van de auto? Ik heb ook gemerkt dat ik de volgende dag weer uitgelogd was en 'gast' was, dus ik heb geen zin om elke dag te moeten inloggen met mijn account. Kan denk ik net zo goed als 'gast' blijven rijden? Er zijn denk ik geen instellingen die alleen onthouden worden als je bent ingelogd, toch?
- Weet iemand hoe je die 'memory' 1 en 2 kunt instellen/opslaan? Zit een knopje voor op de deur. Volgens mij kun je de instellingen van de stoel en spiegels opslaan hiermee, maar het is me niet duidelijk hoe dit precies werkt?
- De cruise control gaat met stappen van 5km omhoog en omlaag. Kun je dit ook per 1km doen?
Verder ontdek ik steeds meer, bijvoorbeeld de combinatie van hybride rijden en 'accu sparen' aan, dan heb je een kleinere blauwe balk waar je binnen moet blijven om elektrisch te rijden. Het wordt een soort spelletje dan bij het optrekken, blijf binnen het balkje ;-) Gisteren ook een stuk op de snelweg gereden in de benzinestand en bij 105 km/u op de cruise control zakte het verbruik naar ongeveer 6/100 en soms zelfs lager. Prima!
[ Voor 3% gewijzigd door Technomancer op 15-11-2021 10:02 ]
Misschien een goed idee de Car Guide eens door te nemen?
https://www.lynkco.com/nl-nl/help/car-guide
https://www.lynkco.com/nl-nl/help/car-guide
Die heb ik natuurlijk al uitgebreid doorgenomen, dankjewel. Heb daar niet alles in terug kunnen vinden.
Oké, die van de cruise control in stappen van 1 km heb ik gevonden.
ESC-sportmodus kan ik niet vinden, maar wel bij Volvo teruggevonden. Daar staat dat het in feite alleen het uitschakelen van ESC is. Zal dan ook wel voor de Lynk gelden.
Ah, memory-knopjes op de deur ook gevonden. Eens proberen dan.
Ben alleen nog wel benieuwd welke instellingen nou specifiek worden opgeslagen in je profiel, dus dat het echt zin heeft om te zorgen dat je ingelogd bent. Ik rij net zo lief gewoon als gast eigenlijk, maar ik weet niet of er dan bepaalde instellingen zijn die je telkens opnieuw moet doen.
ESC-sportmodus kan ik niet vinden, maar wel bij Volvo teruggevonden. Daar staat dat het in feite alleen het uitschakelen van ESC is. Zal dan ook wel voor de Lynk gelden.
Ben alleen nog wel benieuwd welke instellingen nou specifiek worden opgeslagen in je profiel, dus dat het echt zin heeft om te zorgen dat je ingelogd bent. Ik rij net zo lief gewoon als gast eigenlijk, maar ik weet niet of er dan bepaalde instellingen zijn die je telkens opnieuw moet doen.
[ Voor 95% gewijzigd door Technomancer op 15-11-2021 10:28 ]
1. Duw op 'M'Technomancer schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:00:
2. Duw op '1' of '2'
Na mezelf een paar maanden geleden impulsief aangemeld te hebben kreeg ik vrijdag dan een uitnodiging om een Lynk & Co 01 te bestellen. Probleem is echter dat ik telkens errorcode ANT-112 krijg tijdens de beselflow. Heb nu ook al meerdere keren geprobeerd te bellen maar kom er niet doorheen, en ben meestal niet in staat langer dan 20min in de wachtrij te blijven ivm familie/werk/levensverplichtingen.
Zijn het momenteel extreem drukke tijden bij Lynk & Co, of is dit normaal? Weet niet of graag 500 euro in de maand betaal bij een partij die zo moeilijk te bereiken is.
Zijn het momenteel extreem drukke tijden bij Lynk & Co, of is dit normaal? Weet niet of graag 500 euro in de maand betaal bij een partij die zo moeilijk te bereiken is.
Ik rijd ook altijd als gast. Mijn ervaring is dat het systeem dan een stuk sneller opstart. Profiel heeft volgens mij alleen toegevoegde waarde als je met meerdere mensen van de auto gebruik maakt en ieder zijn eigen indeling/thema/radiozenders wil hebben. Ik gebruik de auto alleen samen met mijn vriendin en wij gebruiken alleen de geheugenknoppen in de deur voor stoel en spiegelinstellingen. Voor de rest zijn de systeeminstellingen voor ons gelijk (thema/radiozenders en indeling van het middenscherm). Enige “nadeel” is dat je handmatig op de knopjes 1 of 2 in de deur moet duwen en dat je stoelpositie niet kunt koppelen aan de sleutel.Technomancer schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:12:
Die heb ik natuurlijk al uitgebreid doorgenomen, dankjewel. Heb daar niet alles in terug kunnen vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door Oizo1981 op 15-11-2021 10:50 ]
Hier precies hetzelfde! Ik ga de auto niet delen, maar gebruik hem alleen zelf en mijn vriendin rijdt er ook in. Dus voor ons is het voldoende om de stoel e.d. per persoon in te stellen en als dat kan met knopje 1 of 2 dan is dat prima. Dan lekker als 'gast' blijven rijdenOizo1981 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:49:
[...]
Ik rijd ook altijd als gast. Mijn ervaring is dat het systeem dan een stuk sneller opstart. Profiel heeft volgens mij alleen toegevoegde waarde als je met meerdere mensen van de auto gebruik maakt en ieder zijn eigen indeling/thema/radiozenders wil hebben. Ik gebruik de auto alleen samen met mijn vriendin en wij gebruiken alleen de geheugenknoppen in de deur voor stoel en spiegelinstellingen. Voor de rest zijn de systeeminstellingen voor ons gelijk (thema/radiozenders en indeling van het middenscherm). Enige “nadeel” is dat je handmatig op de knopjes 1 of 2 in de deur moet duwen en dat je stoelpositie niet kunt koppelen aan de sleutel.
Ik weet dat het niet mag volgens het contract en ik zal het natuurlijk ook noooooit doen ;-), maar weet iemand of de velgen van een Volvo XC40 passen onder de L&Co 01?
Dat zou veel gedonder met met extra kosten voor winterbanden kunnen schelen.
Als het goed is zitten onder de 01 banden met de maat 235/45R20, zowel voor als achterpascalbouwman schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:24:
Ik weet dat het niet mag volgens het contract en ik zal het natuurlijk ook noooooit doen ;-), maar weet iemand of de velgen van een Volvo XC40 passen onder de L&Co 01?
Dank je. Het gaat me vooral om de velgen. Steekmaat en Et-waarde. Dan zou je er dus zelf winterbanden met velgen onder kunnen leggen. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat de velgen van onder andere een XC40 ook zou moeten passen onder een L&Co 01.matthewtje schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:30:
[...]
Als het goed is zitten onder de 01 banden met de maat 235/45R20, zowel voor als achter
Ah, steekmaat en et-waarde.. daar haak ik af. Ben wel blij dat ik je geïnspireerd heb voor je profielfotopascalbouwman schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:34:
[...]
Dank je. Het gaat me vooral om de velgen. Steekmaat en Et-waarde. Dan zou je er dus zelf winterbanden met velgen onder kunnen leggen. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat de velgen van onder andere een XC40 ook zou moeten passen onder een L&Co 01.
Tijdje geleden kwam ik dit tegen op fb:pascalbouwman schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:24:
/f/image/8B0FR9jTrxJHEhv2BiAwThBP.png?f=fotoalbum_large)
235/35/19 dat rijdt eeeecht bagger.Shovel87 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:54:
[...]
Tijdje geleden kwam ik dit tegen op fb:
[Afbeelding]
Ten eerste kleinere velgen plus dunnere banden, dat kan niet goed gaan in de bochten.
Vraagje: weet iemand of het mogelijk is wanneer je je creditcard gegevens heb ingevoerd als je de auto gaat bestellen, je bijvoorbeeld een maand later een andere creditcard kan toevoegen en de oude verwijdert?
Andere banden eronder, zal een stuk beter zijnMuro01 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:43:
[...]
235/35/19 dat rijdt eeeecht bagger.
Ten eerste kleinere velgen plus dunnere banden, dat kan niet goed gaan in de bochten.

:strip_exif()/f/image/mmIfgj2IXklZZAfdZDNCLo6D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HQDXKp7x42xQiELSTOTFp6az.jpg?f=fotoalbum_large)
In theorie zou dat moeten kunnen: optie bestaat in mijn profiel. Maar ik heb eerder hier voorbij zien komen dat L&C bleef incasseren van oude creditcard.MaartenBreda schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
Vraagje: weet iemand of het mogelijk is wanneer je je creditcard gegevens heb ingevoerd als je de auto gaat bestellen, je bijvoorbeeld een maand later een andere creditcard kan toevoegen en de oude verwijdert?
…dat wordt dan tegen die tijd even een belletje😉👍
Ik weet niet wat de achterliggende gedachte is waarom je dit vraagt, maar het zou mij heel raar lijken als dit niet mogelijk is. En misschien is het niet in de directe zin mogelijk als je bestelling loopt, maar creditcards raken kwijt, gestolen, wordt misbruik mee gepleegd, etc. Dus je kan sowieso op elk gewenst moment een nieuwe creditcard krijgen en dan moet het bedrijf die wel voor je wijzigen. Desnoods bellen. Lijkt mij sterk dat ze daar nee tegen zeggen, ze willen ongetwijfeld het maandbedrag blijven incasseren.MaartenBreda schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:57:
235/50/19 das al een stuk beter natuurlijkShovel87 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:59:
[...]
Andere banden eronder, zal een stuk beter zijn![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jup die kreeg ik ook vanavond!RamonTW schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:27:
[Afbeelding]
Zal het dan toch nog gaan gebeuren?
Hoe lang bleef het lampje aan? Zonder stekker bedoel ik dus. Ik zag het bij mij ook maar heb niet gewacht tot/of hij uitging.MXdar2 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:24:
[...]
Ja dat heb ik ook. Ook na het laden thuis en op slot zetten van de auto brand hij nog groen, terwijl alle andere verlichting al uit is.
Netjes! Wanneer heb je je aangemeld?RamonTW schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:27:
[Afbeelding]
Zal het dan toch nog gaan gebeuren?
Kreeg denk ik drie maanden geleden, de vraag wanneer ik de auto wil gaan rijden. Heb gekozen voor december maar helaas nog niks gehoord.
Morgen even bellen, misschien helpt dat.
Begin december wordt mijn vader zijn Lynk omgeruild voor eentje zonder trekhaak. Is er weer eentje om uit te leveren 😊
[ Voor 20% gewijzigd door Wackmack op 15-11-2021 22:35 ]
Je refereert naar een inzittendeverzekering, daar is al in dit forum veel over gezegd bij het ontbreken daarvan. Kan je wat duidelijker en specifieker zijn over een inzittendeverzekering, wordt hij alsnog aangevuldPh1412 schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:29:
op het M2M membership ?
Dit is toegezegd bij sommigen die hierover gebeld hebben inderdaad. In deze telefonische gesprekken werd gesproken over dat ze er nu druk mee bezig zijn en dat het erbij zou zitten. Echter is dit nog niet in de schriftelijke voorwaarden ge-update, dus het staat nog niet zwart op wit.RvL01 schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:45:
[...]
Je refereert naar een inzittendeverzekering, daar is al in dit forum veel over gezegd bij het ontbreken daarvan. Kan je wat duidelijker en specifieker zijn over een inzittendeverzekering, wordt hij alsnog aangevuld
op het M2M membership ?
Vandaag mijn 01 opgehaald in Diemen en direct flinke ritten gemaakt (oude leaseauto in België inleveren).
Vooralsnog op vrijwel alle punten 'top'. Veel van de pijnpunten waarover ik las lijken opgelost (mijn 01 heeft de laatste update werd me verzekerd, alleen 'delen' had nog issues).
Een ding krijg ik niet voor elkaar: De mobiele dataverbinding blijft maar afwezig.
Ook (daardoor?) klopt de positie en status van de auto in de app niet en kun je geen commando's (openen/sluiten, voorverwarmen of koelen) naar de auto sturen.
Heb inmiddels mn profiel kunnen instellen en sleutel koppelen door de 01 met de hotspot van mn telefoon te verbinden, maar dan valt AndroidAuto weer weg.
Wie heeft het ontbreken van de mobiele data verbinding van de 01 opgelost? En hoe?
Vooralsnog op vrijwel alle punten 'top'. Veel van de pijnpunten waarover ik las lijken opgelost (mijn 01 heeft de laatste update werd me verzekerd, alleen 'delen' had nog issues).
Een ding krijg ik niet voor elkaar: De mobiele dataverbinding blijft maar afwezig.
Ook (daardoor?) klopt de positie en status van de auto in de app niet en kun je geen commando's (openen/sluiten, voorverwarmen of koelen) naar de auto sturen.
Heb inmiddels mn profiel kunnen instellen en sleutel koppelen door de 01 met de hotspot van mn telefoon te verbinden, maar dan valt AndroidAuto weer weg.
Wie heeft het ontbreken van de mobiele data verbinding van de 01 opgelost? En hoe?
Ik stel deze vraag, omdat ik begin november via de ANWB een Visé Silver card heb aangevraagd (helaas was er iets niet goed gegaan bij ICS en ontvang ik hem niet deze week). Deze week mag ik waarschijnlijk de Lynk bestellen. Bij de Silver zit dekking Eigen Risico bij autohuur tot €750,-. Vandaar mijn vraag hierboven. Dan kun je zeggen, Lynk noemt gemaakte schade administratiekosten. Hoe je het ook noemt. De bestuurder is en blijft de chauffeur van een huurauto. Inmiddels een lange discussie hier op het forum. Noem het maar voorsorteren op het recht van de huurder
Helemaal top en dank je. 450 euro per seizoen, dat is snel terug te verdienen met een gebruikt wintersetje. Ik kan ze zelf snel en eenvoudig wisselen.Shovel87 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:59:
[...]
Andere banden eronder, zal een stuk beter zijn![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Probeer eens:Fitzyfitz schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:44:
Gisteren auto opgehaald in Diemen. Prijs/kwaliteit is echt heel goed vind ik, audio is oke, maar niet van niveau Audi/B&O.
.....
Instellingen > Audio -> HARMAN Clari-Fi -> uitzetten.
Sindsdien is de kwaliteit substantieel beter.
Is inderdaad al vaker besproken. Bepaalde schades worden misschien wel vergoed, maar een deel ook niet. Vooralsnog komt de "ING platinum card" als beste uit de bus. Bij de kaarten van ICS (o.a. ANWB silver/ gold) wordt bijvoorbeeld ruitbreuk niet vergoed (alleen als gevolg van een aanrijding). Zoek maar eens terug in het forum, ik heb eerder enkele links naar de algemene voorwaarden geplaatst.MaartenBreda schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:22:
Ik stel deze vraag, omdat ik begin november via de ANWB een Visé Silver card heb aangevraagd (helaas was er iets niet goed gegaan bij ICS en ontvang ik hem niet deze week). Deze week mag ik waarschijnlijk de Lynk bestellen. Bij de Silver zit dekking Eigen Risico bij autohuur tot €750,-. Vandaar mijn vraag hierboven. Dan kun je zeggen, Lynk noemt gemaakte schade administratiekosten. Hoe je het ook noemt. De bestuurder is en blijft de chauffeur van een huurauto. Inmiddels een lange discussie hier op het forum. Noem het maar voorsorteren op het recht van de huurder
C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E
Yep dit is ook het eerste wat ik gedaan heb. Die setting maakt het geluid eerder slechter dan beter.ton_adam schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:11:
[...]
Probeer eens:
Instellingen > Audio -> HARMAN Clari-Fi -> uitzetten.
Sindsdien is de kwaliteit substantieel beter.
Heb ik ook gemerkt, het groene lampje blijft branden nadat je de stekker eruit gehaald hebt en de klep dicht hebt gedaan. Ik weet niet voor hoelang, waarschijnlijk gaat ie na een aantal minuten wel uit?MXdar2 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:24:
[...]
Ja dat heb ik ook. Ook na het laden thuis en op slot zetten van de auto brand hij nog groen, terwijl alle andere verlichting al uit is.
Dat is nog maar de vraag toch? Ik heb ergens in dit topic gelezen dat ING heeft aangegeven eigen risico niet te vergoeden zolang dit administratiekosten heet? Of is dit inmiddels alweer tegengesproken?cyberdj schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:18:
[...]
Is inderdaad al vaker besproken. Bepaalde schades worden misschien wel vergoed, maar een deel ook niet. Vooralsnog komt de "ING platinum card" als beste uit de bus. Bij de kaarten van ICS (o.a. ANWB silver/ gold) wordt bijvoorbeeld ruitbreuk niet vergoed (alleen als gevolg van een aanrijding). Zoek maar eens terug in het forum, ik heb eerder enkele links naar de algemene voorwaarden geplaatst.
Vanmorgen gebeld, aardige Belgische meneer aan de telefoon. Ontvang binnen twee weken de link om de order te bevestigen. Vervolgens binnen 4-6 levering, gegarandeerd werd er gezegd.
Qua service al een stuk beter dan mijn ervaring met Tesla in 2019.
Qua service al een stuk beter dan mijn ervaring met Tesla in 2019.
[ Voor 16% gewijzigd door Wackmack op 16-11-2021 10:05 ]
Nou ja, je hebt met 2 dingen te maken die hier besproken worden.cyberdj schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:18:
[...]
Is inderdaad al vaker besproken. Bepaalde schades worden misschien wel vergoed, maar een deel ook niet. Vooralsnog komt de "ING platinum card" als beste uit de bus. Bij de kaarten van ICS (o.a. ANWB silver/ gold) wordt bijvoorbeeld ruitbreuk niet vergoed (alleen als gevolg van een aanrijding). Zoek maar eens terug in het forum, ik heb eerder enkele links naar de algemene voorwaarden geplaatst.
1. Wat er vergoed wordt qua type schade.
2. Of een Lynk&Co onder huurauto valt en wie dat wel/niet vergoedt.
Wat punt 1 betreft, is het heel normaal dat ruitschades niet gedekt worden. Ik heb bijv. een privé EV met all-risk verzekering. Ruitschade is wel gedekt, maar heeft altijd een eigen risico van € 150 i.t.t. elke andere schade.
Dit is heel gebruikelijk en ook logisch: een ruit is hetgeen het vaakst bij een auto schade oploopt. Vaak maar heel klein, zoals een putje, krasje of sterretje. Dat soort dingen kan je dus laten repareren, maar wat verzekeraars willen voorkomen is dat jij voor elk putje of klein sterretje weer bij de Carglass staat die de hoofdprijs doorrekent aan de verzekeraar. Het is dus niet meer dan normaal dat ze daar een barrière voor inzetten, middels een eigen risico. Ja, Lynk&Co maakt het een stuk bonter met €500, maar goed: ten eerste weet je dat voordat je het abonnement afsluit en als je dat niet weet, is dat je eigen verantwoordelijkheid omdat je als consument nu eenmaal een informatieplicht hebt die jou verplicht om alle voor jou belangrijke informatie tot je te nemen voordat je een besluit neemt. Als jij dus een abonnement afneemt en er achteraf pas achterkomt, dan klinkt het misschien wat bot, maar dat is dan toch echt je eigen schuld.
Komt bij dat het maandtarief behoorlijk laag/concurrerend is, dat zal deels gedaan worden om het nieuwe merk te promoten en zichtbaar te maken, maar moet ook ergens terugverdiend worden. Voor niks gaat immers de zon op. Het zijn hoge bedragen voor eigen risico, maar nogmaals: dit weet je van tevoren of had je van tevoren kunnen weten. Sterker nog: als het voor jou een belangrijk punt is, had je het van tevoren moeten weten.
Over het tweede punt: of creditcardmaatschappijen het eigen risico of de "administratiekosten" bij een schade vergoeden, zijn in mijn ogen twee antwoorden mogelijk. De eerste is makkelijk: vraag het na bij jouw creditcardmaatschappij en laat het ze eventueel via de voorwaarden kenbaar aan je maken of ergens anders vastleggen waaruit blijkt dat Lynk&Co hier ook onder valt.
Het andere antwoord is dat Lynk&Co volgens de letter van de wet GEEN huurauto is. Althans, niet als jij degene bent die het maandabonnement van €500 af hebt gesloten, wel als als je de auto voor een dag van een ander huurt. Terug naar de personen die hier het meest in het forum te vinden zijn: mensen die het maandabonnement hebben afgesloten. Mijn visie is dat het toch écht GEEN huurauto is.
Een huurauto kan je kort van tevoren boeken en voor een beperkte door jou gekozen periode rijden en daarna weer inleveren, volgens een vast tarief wat van tevoren bekend is met eventueel variabele componenten. Dus als je bij Sixt, Hertz en dat soort bedrijven iets huurt. Of van een Lynk&Co abonnementshouder.
Lynk&Co is dus een abonnement, want ook al pretenderen ze dat je in principe voor 1 maand de auto kan houden, weten we allemaal dat de aanlooptijd zo lang is en je niet zelf kan kiezen per wanneer je gaat rijden. Daarnaast sluit je zoals gezegd dus een abonnement af, dat doe je bij een huurauto niet. Bij Lynk&Co zit je eraan vast totdat je opzegt en dus niet zoals bij een huurauto een vooraf afgesproken periode.
Dat zijn allemaal elementen die als je het dus volgens de letter van de wet bekijkt, ervoor zorgen dat de Lynk&Co geen huurauto is. Dat jan en alleman hier het daarop probeert te gooien door creatief denken en daarmee kijkt of de creditcardmaatschappijen erin meegaan om het eigen risico te vergoeden, is allemaal prima. Die maatschappijen moeten zelf ook nadenken en then again: zolang zij ja zeggen, wie zijn wij dan om nee te zeggen.
Kortom: prima discussie natuurlijk, maar realiseer je dat iets wat nu goedgekeurd wordt, geen garantie voor de toekomst hoeft te betekenen en creditcardmaatschappijen op elk moment hun voorwaarden mogen aanpassen. Het is daarom erg naïef om ervan uit te gaan dat als je nu voor Lynk&Co kiest, je gegarandeerd in de toekomst dat eigen risico kan blijven claimen.
Volgens mij heeft L&C ook een actieve(!) informatieplicht in deze. Ten eerste omdat het bepaald niet duidelijk verwoord staat & bij navraag verwoord wordt. Ten tweede omdat het fors afwijkt van dat wat gebruikelijk is aan ER. Afdoen met het gegeven dat wij onszelf maar hadden moeten informeren en dat het "normaal" is omdat het abbo zo "goedkoop" lijkt me nogal aanmatigend.... Als geheel valt het imo niet onder een fatsoenlijke manier van doen ongeacht of ze juridisch in hun recht staan. Opgeteld bij de vele forse steken die ze verder laten vallen in de communicatie vraag ik me ten zeerste af of ze wel zo sterk staanMooDyBLueS schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:15:
[...]
Nou ja, je hebt met 2 dingen te maken die hier besproken worden.
Wat punt 1 betreft, is het heel normaal dat ruitschades niet gedekt worden. Ik heb bijv. een privé EV met all-risk verzekering. Ruitschade is wel gedekt, maar heeft altijd een eigen risico van € 150 i.t.t. elke andere schade.
Dit is heel gebruikelijk en ook logisch: een ruit is hetgeen het vaakst bij een auto schade oploopt. Vaak maar heel klein, zoals een putje, krasje of sterretje. Dat soort dingen kan je dus laten repareren, maar wat verzekeraars willen voorkomen is dat jij voor elk putje of klein sterretje weer bij de Carglass staat die de hoofdprijs doorrekent aan de verzekeraar. Het is dus niet meer dan normaal dat ze daar een barrière voor inzetten, middels een eigen risico. Ja, Lynk&Co maakt het een stuk bonter met €500, maar goed: ten eerste weet je dat voordat je het abonnement afsluit en als je dat niet weet, is dat je eigen verantwoordelijkheid omdat je als consument nu eenmaal een informatieplicht hebt die jou verplicht om alle voor jou belangrijke informatie tot je te nemen voordat je een besluit neemt. Als jij dus een abonnement afneemt en er achteraf pas achterkomt, dan klinkt het misschien wat bot, maar dat is dan toch echt je eigen schuld.
Komt bij dat het maandtarief behoorlijk laag/concurrerend is, dat zal deels gedaan worden om het nieuwe merk te promoten en zichtbaar te maken, maar moet ook ergens terugverdiend worden. Voor niks gaat immers de zon op. Het zijn hoge bedragen voor eigen risico, maar nogmaals: dit weet je van tevoren of had je van tevoren kunnen weten. Sterker nog: als het voor jou een belangrijk punt is, had je het van tevoren moeten weten.
Over het tweede punt: of creditcardmaatschappijen het eigen risico of de "administratiekosten" bij een schade vergoeden, zijn in mijn ogen twee antwoorden mogelijk. De eerste is makkelijk: vraag het na bij jouw creditcardmaatschappij en laat het ze eventueel via de voorwaarden kenbaar aan je maken of ergens anders vastleggen waaruit blijkt dat Lynk&Co hier ook onder valt.
Het andere antwoord is dat Lynk&Co volgens de letter van de wet GEEN huurauto is. Althans, niet als jij degene bent die het maandabonnement van €500 af hebt gesloten, wel als als je de auto voor een dag van een ander huurt. Terug naar de personen die hier het meest in het forum te vinden zijn: mensen die het maandabonnement hebben afgesloten. Mijn visie is dat het toch écht GEEN huurauto is.
Een huurauto kan je kort van tevoren boeken en voor een beperkte door jou gekozen periode rijden en daarna weer inleveren, volgens een vast tarief wat van tevoren bekend is met eventueel variabele componenten. Dus als je bij Sixt, Hertz en dat soort bedrijven iets huurt. Of van een Lynk&Co abonnementshouder.
Lynk&Co is dus een abonnement, want ook al pretenderen ze dat je in principe voor 1 maand de auto kan houden, weten we allemaal dat de aanlooptijd zo lang is en je niet zelf kan kiezen per wanneer je gaat rijden. Daarnaast sluit je zoals gezegd dus een abonnement af, dat doe je bij een huurauto niet. Bij Lynk&Co zit je eraan vast totdat je opzegt en dus niet zoals bij een huurauto een vooraf afgesproken periode.
Dat zijn allemaal elementen die als je het dus volgens de letter van de wet bekijkt, ervoor zorgen dat de Lynk&Co geen huurauto is. Dat jan en alleman hier het daarop probeert te gooien door creatief denken en daarmee kijkt of de creditcardmaatschappijen erin meegaan om het eigen risico te vergoeden, is allemaal prima. Die maatschappijen moeten zelf ook nadenken en then again: zolang zij ja zeggen, wie zijn wij dan om nee te zeggen.Sta er echter niet van op te kijken als het niet heel lang duurt voordat diverse maatschappijen dit aan banden leggen. Naar mijn weten is Lynk&Co de eerste die dit model wat tussen huur en (private) lease inzit aanbiedt, dus daarom is er veel onwetendheid ook bij creditcardmaatschappijen die buiten de huurautoverzekering helemaal niks met auto's doen. Sommige maatschappijen zullen wellicht denken: het gaat om kleine aantallen, dus we doen niet moeilijk, terwijl anderen wellicht al hun voorwaarden tegen het licht aan het houden zijn.
Kortom: prima discussie natuurlijk, maar realiseer je dat iets wat nu goedgekeurd wordt, geen garantie voor de toekomst hoeft te betekenen en creditcardmaatschappijen op elk moment hun voorwaarden mogen aanpassen. Het is daarom erg naïef om ervan uit te gaan dat als je nu voor Lynk&Co kiest, je gegarandeerd in de toekomst dat eigen risico kan blijven claimen.
Ik heb toch nog wat problemen met de kwaliteit van het geluid:
Radio (DAB) --> slecht/matig
Apple Music --> matig
Podcasts --> goed
Spotify via carplay --> matig
Spotify --> goed
USB --> nog niet getest
Weet iemand waarom Apple music zo beroerd klinkt? (ik heb het abonnement met Atmos en lossless audio).
Apple Music --> matig
Podcasts --> goed
Spotify --> goed
USB --> nog niet getest
Weet iemand waarom Apple music zo beroerd klinkt? (ik heb het abonnement met Atmos en lossless audio).
Mijn ervaringen zijn iets anders. Ik heb in de native apps vaak connectie issues, waardoor ik bijvoorbeeld spotify niet kan gebruiken (er worden geen resultaten geladen). Als ik het wel kan gebruiken is de geluidskwaliteit beduidend lager, dan wanneer ik dit via apple carplay doe (zou dat aan de app instellingen op mijn iPhone liggen? Daar heb ik alles op maximaal staan). De DAB kwaliteit is over het algemeen wel goed vind ik.Chrissie4 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:10:
Ik heb toch nog wat problemen met de kwaliteit van het geluid:
Apple Music --> matig
Podcasts --> goed
Spotify --> goed
USB --> nog niet getest
Ik vind de algehele sound stage niet super. Hiervoor reed ik een Tesla en daarvoor een Volvo en die hadden een veel voller sound stage. Met minder volume toch een mooi geluid in de auto. Ondanks de subwoofer in de kofferbak, voelt het alsof er een 'gat' tussen de mid/hoog en bas zit. Lijkt over de cross-over het te vroeg afkapt richting de subwoofer of zo... Iemand anders ook deze ervaring?
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Prima uiteenzetting. Echter is de informatievoorziening omtrent deze kwestie erg matig. Niemand geeft duidelijkheid en zeker Lynk niet, ja zij zeggen: ‘Het is maar hoe de creditcardmaatschappijen er mee omgaan.’ Toen ik verder opzoek ging naar antwoorden bij ICS, ANWB, Alliance (direct),… voelde ik me ouderwets van het kastje naar de muur gestuurd (zie eerder verslag). Kortom tijd dat Lynk deze kwestie eens opheldert!MooDyBLueS schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:15:
[...]
Nou ja, je hebt met 2 dingen te maken die hier besproken worden.
Dat zijn allemaal elementen die als je het dus volgens de letter van de wet bekijkt, ervoor zorgen dat de Lynk&Co geen huurauto is. Dat jan en alleman hier het daarop probeert te gooien door creatief denken en daarmee kijkt of de creditcardmaatschappijen erin meegaan om het eigen risico te vergoeden, is allemaal prima. Die maatschappijen moeten zelf ook nadenken en then again: zolang zij ja zeggen, wie zijn wij dan om nee te zeggen.Sta er echter niet van op te kijken als het niet heel lang duurt voordat diverse maatschappijen dit aan banden leggen. Naar mijn weten is Lynk&Co de eerste die dit model wat tussen huur en (private) lease inzit aanbiedt, dus daarom is er veel onwetendheid ook bij creditcardmaatschappijen die buiten de huurautoverzekering helemaal niks met auto's doen. Sommige maatschappijen zullen wellicht denken: het gaat om kleine aantallen, dus we doen niet moeilijk, terwijl anderen wellicht al hun voorwaarden tegen het licht aan het houden zijn.
Verder is het niet zo dat creditcardmaatschappijen het nu goedkeuren, zij weten het gewoon niet. Met mijn creditcard met dekking stuk eigen risico sorteer ik voor, gewoon omdat ik denk dat we huurder zijn en blijven. Ook al noemt Lynk het een abonnement en wordt schade geplaatst onder de noemer administratiekosten. Huurder kun je ook langere tijd zijn en duurt het even voordat zaken afgewikkeld zijn. Denk maar eens aan het hebben van een huurhuis.
Kortom tijd voor duidelijkheid!
Klopt, het bedrijf mag niks verzwijgen of dusdanig vaag omschrijven dat het niet duidelijk is wat ermee bedoeld wordt. Echter... als er dus staat dat er bij schade €500 "administratiekosten" in rekening gebracht wordt, jij vraagt na en het blijft onduidelijk wat er exact bedoeld wordt en kiest er alsnog voor om het af te nemen, dan is en blijft dat jouw keuze ná de informatieplicht.hjsanders1 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:04:
[...]
Volgens mij heeft L&C ook een actieve(!) informatieplicht in deze. Ten eerste omdat het bepaald niet duidelijk verwoord staat & bij navraag verwoord wordt.
Dat is een non-argument. Niet in de eerste plaats omdat we het hier niet over lease of huur hebben, maar een abonnementsvorm. Sterker nog: enerzijds wordt hier geroepen dat L&C "huur" is, ga jij maar eens checken wat voor eigen risico bedragen daar standaard gehanteerd worden... soms nog flink hoger dan dit, tot wel € 1400 heb ik ze zelf voorbij zien komen. Vaak wel ten dele af te kopen, maar meestal kom je alsnog rond de € 400-500 uit ná afkoop.Ten tweede omdat het fors afwijkt van dat wat gebruikelijk is aan ER.
Ik zeg helemaal niet dat het normaal is, ik zeg dat de zon voor niks opgaat. Ander voorbeeld: als ik een Lynk&Co concurrent begin en ik bied de (vergelijkbare) auto voor €100 per maand aan, dan is dat een koopje op het eerste gezicht. Als ik vervolgens echter € 0,50 voor elke gereden km reken, dan kom je met 1250 km per maand (wat L&C voor de €500/mnd geeft) uit op 100+(1250*0,50)=€ 725/mnd.Afdoen met het gegeven dat wij onszelf maar hadden moeten informeren en dat het "normaal" is omdat het abbo zo "goedkoop" lijkt me nogal aanmatigend....
Kortom: je moet dingen gewoon in perspectief zien. Je HOEFT geen Lynk&Co af te nemen, of wordt jij soms verplicht? Een vergelijkbare Volvo XC40 PHEV in Care vorm is € 180/mnd duurder, om maar wat te noemen.
Heel simpel: als ik beide auto's in overweging neem en het enige verschil is dat L&C €500 eigen risico rekent (hoe ze het ook noemen), dan kan je dus elke 4 maanden schade rijden én nog steeds houd je geld over.
Want nogmaals: niemand verplicht je, dus als die €500 eigen risico je niet aanstaat, moet je vooral geen Lynk&Co nemen. Aanvechten omdat het naar jouw mening te hoog is? Succes ermee!
Niet om alles van L&C te verdedigen, maar dit is deels te verwachten met een nieuwe organisatie. Kijk maar eens naar de shit die Tesla over zich heen heeft gekregen mbt klantgerichtheid, service, kwaliteit, communicatie, levertijden, noem het maar op. Dat gaat inmiddels beter heb ik me laten vertellen. Is ook een beetje inherent aan een start-up. Want ook al heeft het technisch veel van doen met Volvo, feitelijk is het Geely die er achter Lynk&Co zit, die 'toevallig' ook eigenaar is van Volvo. Lynk&Co als subdivisie zet toch iets nieuws neer, wat bijv. een Tesla ook niet aanbiedt.Als geheel valt het imo niet onder een fatsoenlijke manier van doen ongeacht of ze juridisch in hun recht staan. Opgeteld bij de vele forse steken die ze verder laten vallen in de communicatie vraag ik me ten zeerste af of ze wel zo sterk staan
Natuurlijk moeten ze verder wel nakomen wat er afgesproken wordt en heb jij alle recht om je recht en gelijk te halen, maar dat staat los van de discussie waar we het over hebben: namelijk of het nu een huurauto is en of die €500 eigen risico normaal zou zijn.
Want ik vind het nogal hypocriet. Als mensen via hun cc maatschappij eigen risico terug kunnen vorderen, dan vinden ze het ineens een huurauto, maar als we het over de hoogte van het bedrag hebben, dan is het veel te hoog en niet in lijn met wat anderen rekenen. Wat feitelijk totaal incorrect is ALS we het over huurauto's hebben. En als we het dan over private lease hebben dan is €300 ook een heel normaal eigen risico, dat rekent Volvo ook bij het Care by Volvo abonnement. Verschil is echter dat dat minstens voor 3 maanden is of voor een vaste termijn van 48 maanden.
Er is dus gewoon geen 1:1 vergelijk met Lynk&Co en dus kan je gewoon niet stellen dat €500 "fors afwijkt". Want we kunnen discussiëren over wat we fors vinden, maar als we heel simpel even met de XC40 PHEV vergelijken en uitgaan van 1 schade per jaar, dan kom je na 3 jaar met 12.500 km uit op:
- L&C: 36*500 + 3*500 = 19.500
- XC40 PHEV 10.000 km: 36*679 + 3*300 = 25.344
- XC40 PHEV 15.000 km: 36*709 + 3*300 = 26.424
En dan heb je het dus niet over de flexibiliteit die L&C biedt door elke maand op te kunnen zeggen. Dus hoezo is dit totaalplaatje iets wat "fors afwijkt"? Oh wacht, je hebt gelijk... het is fors goedkoper! € 6.000 over 3 jaar tijd. En als je minder schade rijdt (want ik geef toe, elk jaar is wel vaak), dan wordt het verschil alleen maar groter, ik heb dit in het voordeel van Volvo berekend.
Daarnaast: ook bij Volvo heb ik de voorwaarden in moeten duiken in een PDF om het eigen risico te vinden. Dus het is niet alsof Lynk&Co het slechter doet. Beide kunnen het beter doen, dat is een ding wat zeker is.
Na n belletje met de klantenservice het advies gekregen de app te verwijderen en herinstalleren.edsub schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:32:
Vandaag mijn 01 opgehaald in Diemen en direct flinke ritten gemaakt (oude leaseauto in België inleveren).
Ik kan me niet helemaal voorstellen wat dat met de mobiele data te maken heeft, maar.... Even later functioneerde 'alles'.
...
[ Voor 99% gewijzigd door edsub op 16-11-2021 14:52 ]
Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.