m_a_rnix schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:46:
[...]
Je kan winterbanden prima voor een kortere periode huren denk ik. Kost alleen wel hetzelfde bedrag. De kosten voor Lynk & Co zijn immers hetzelfde, want iedereen wil die banden in dezelfde wintersportweek. Dus de kosten voor aanschaf, opslag en verwisselen blijven hetzelfde...
Eens, ik heb de kosten voor mezelf ook eens doorgerekend. EUR 475,- klinkt veel, in de praktijk is het echter meer dan alleen het rubber!
A-merk band (Michelin, Continental, Dunlop) in de maat 235/55R18 kost ca EUR 200,- per stuk (totaal EUR 800,-)
Laat de winterbanden 25.000 km "mee gaan" (ze slijten wat sneller dan zomerbanden en bieden op enig moment onvoldoende veiligheid) dan gaat een set (bij 8000 km/ jaar) 3 seizoenen mee
Kortom, afschrijving ca EUR 265,- per jaar
daar komt nog bij:
Opslag banden EUR 55,- per jaar
Wisselen van zomer naar winter EUR 60,- (ca 15,- per wiel)
Wisselen van winter terug naar zomer EUR 60,-
Total kosten per jaar EUR 440,- (Lynk&Co vraagt zich EUR 475,-) Ik zou dan wel optimaal gebruik maken van de winterbanden (zeg van half oktober tot half april).
Huren bij externe partij (Profile ofzo) kost je ook ca 200,-
voor een week!
Enige hekele punt is: hoe vaak heb je ze in de praktijk nodig. Bijna nooit, echter woon je net als ik in de grensstreek met Duitsland, dan ben je het al bijna verplicht (ik kom wel 1x per week in Duitsland) en mocht je in winterse omstandigheden bij een ongeval betrokken raken dan ben je voor een groter bedrag aansprakelijk..
[
Voor 3% gewijzigd door
cyberdj op 05-11-2021 15:59
]