• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27
Mijn dakraam wilde van het weekend ineens bij 9 van de 10 pogingen niet meer sluiten.
Het dakraam schoof dicht en nog voordat het zakte om volledig te sluiten ging deze weer open.
Ook met beide handen met de vingertoppen tegen de binnenrand van de ruit duwend wilde deze vaak nog steeds niet sluiten.
Hij opende alsof er iets tussen het dakraam zat en deze de beveiliging triggerde om het raam weer te openen. De zogeheten pinch protection.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fsaabwisonline.com%2Fimages%2F9440%2Fimg-f8%2Ff812d007.jpg&f=1&nofb=1&ipt=f73a0082adb6fbc0c360c80defcb07b011f3f93979dc16d4e115f8e17c388d9b

Bij het zoeken naar een oorzaak: de rails bekeken waarin het dakraam schuift, schoongemaakt en gesmeerd. De rubbers rond het dakraam gecontroleerd, de windbreker en z'n veervoetjes gecontroleerd en gesmeerd maar niets was een duidelijk verklaring waarom het dakraam dit gedrag ineens vertoonde.

Toen stuitte ik op dat je het dakraam kunt kalibreren.
Omdat er voor de Lynk Co hierover niets te vinden is ben ik gaan zoeken naar de procedure voor Volvo's.
YouTube: Volvo V90 S90 XC90 CX60 V60 etc SUNROOF Re-calibration and Sunroof fix.
In dit (short) filmpje houdt diegene de knop half naar beneden ±30 sec wanneer alles gesloten is, dit werkte in eerste instantie niet voor de 01.
Voor de Lynk Co 01 is dit niet naar beneden kantelen maar de knop half naar voren duwen (naar de voorruit toe) dan vasthouden totdat het zonnescherm begint te bewegen en dan vasthouden totdat alles opent en weer volledig gesloten is. (zoals in het filmpje)
Hierna was mijn probleem gelijk verholpen. Het dakraam sluit nu weer elke keer direct.

[ Voor 7% gewijzigd door Frag1le op 14-07-2026 09:10 ]

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:27
Jeetje staat 'gewoon' in de handleiding!
Wil je hiermee zeggen dat ik mijn bijdrage hier beter niet had kunnen doen?
Zal ik mijn post maar verwijderen dan?

Leuk dat de handleiding dit 'reset' noemt, daar heb ik van het weekend dus niet naar gezocht.
Deze handleiding is dus niet eens verfijnd genoeg, de knop volledig naar voren houden triggerde de kalibratie of reset niet, wat ik verwacht dat de meeste zullen doen.

Toevoeging:
https://www.lynkco.com/nl-nl/help/car-guide/----lynk-&-co-01-2022/category:Panoramic_sunroof/topic:Pinch_protection

Ook wat hier staat werkte voor mij helaas niet:
Handmatig opheffen

Het is mogelijk om de beknellingsbeveiliging op te heffen door de sluitknop voor de ramen of het schuifdak ingedrukt te houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Frag1le op 14-07-2026 09:27 ]

• b12e
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:57
Ik heb nu al een paar keer voorgehad dat geen van de schermen (noch het middenscherm, noch het bestuurdersscherm) aan ging. "contact" terug uitzetten, deur openen, deur sluiten (en soms nog eens herhalen) en dan springen ze wel aan.

Is sinds de 1.4.0 update dat dit gebeurt. Nog iemand met een "Nieuwe" 01 die dit voor heeft?

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:00
Frag1le schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Jeetje staat 'gewoon' in de handleiding!
Wil je hiermee zeggen dat ik mijn bijdrage hier beter niet had kunnen doen?
Zal ik mijn post maar verwijderen dan?

Leuk dat de handleiding dit 'reset' noemt, daar heb ik van het weekend dus niet naar gezocht.
Deze handleiding is dus niet eens verfijnd genoeg, de knop volledig naar voren houden triggerde de kalibratie of reset niet, wat ik verwacht dat de meeste zullen doen.

Toevoeging:
https://www.lynkco.com/nl-nl/help/car-guide/----lynk-&-co-01-2022/category:Panoramic_sunroof/topic:Pinch_protection

Ook wat hier staat werkte voor mij helaas niet:
Handmatig opheffen

Het is mogelijk om de beknellingsbeveiliging op te heffen door de sluitknop voor de ramen of het schuifdak ingedrukt te houden.
Sorry als het verkeerd klonk, zo was het niet bedoeld. Ik zou je post zeker niet verwijderen, je hebt meer info gegeven dan in de handleiding staat. Wilde er alleen mee zeggen het staat er wel in maar misschien niet op een logische plek/benaming.

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:53
Bijna alles wat hier besproken wordt is ook in de handleiding te vinden, dus laat je vooral niet tegenhouden 😄
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.