• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 22:16
Mijn dakraam wilde van het weekend ineens bij 9 van de 10 pogingen niet meer sluiten.
Het dakraam schoof dicht en nog voordat het zakte om volledig te sluiten ging deze weer open.
Ook met beide handen met de vingertoppen tegen de binnenrand van de ruit duwend wilde deze vaak nog steeds niet sluiten.
Hij opende alsof er iets tussen het dakraam zat en deze de beveiliging triggerde om het raam weer te openen. De zogeheten pinch protection.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fsaabwisonline.com%2Fimages%2F9440%2Fimg-f8%2Ff812d007.jpg&f=1&nofb=1&ipt=f73a0082adb6fbc0c360c80defcb07b011f3f93979dc16d4e115f8e17c388d9b

Bij het zoeken naar een oorzaak: de rails bekeken waarin het dakraam schuift, schoongemaakt en gesmeerd. De rubbers rond het dakraam gecontroleerd, de windbreker en z'n veervoetjes gecontroleerd en gesmeerd maar niets was een duidelijk verklaring waarom het dakraam dit gedrag ineens vertoonde.

Toen stuitte ik op dat je het dakraam kunt kalibreren.
Omdat er voor de Lynk Co hierover niets te vinden is ben ik gaan zoeken naar de procedure voor Volvo's.
YouTube: Volvo V90 S90 XC90 CX60 V60 etc SUNROOF Re-calibration and Sunroof fix.
In dit (short) filmpje houdt diegene de knop half naar beneden ±30 sec wanneer alles gesloten is, dit werkte in eerste instantie niet voor de 01.
Voor de Lynk Co 01 is dit niet naar beneden kantelen maar de knop half naar voren duwen (naar de voorruit toe) dan vasthouden totdat het zonnescherm begint te bewegen en dan vasthouden totdat alles opent en weer volledig gesloten is. (zoals in het filmpje)
Hierna was mijn probleem gelijk verholpen. Het dakraam sluit nu weer elke keer direct.

[ Voor 7% gewijzigd door Frag1le op 14-07-2026 09:10 ]

• Frag1le
Jeetje staat 'gewoon' in de handleiding!
Wil je hiermee zeggen dat ik mijn bijdrage hier beter niet had kunnen doen?
Zal ik mijn post maar verwijderen dan?

Leuk dat de handleiding dit 'reset' noemt, daar heb ik van het weekend dus niet naar gezocht.
Deze handleiding is dus niet eens verfijnd genoeg, de knop volledig naar voren houden triggerde de kalibratie of reset niet, wat ik verwacht dat de meeste zullen doen.

Toevoeging:
https://www.lynkco.com/nl-nl/help/car-guide/----lynk-&-co-01-2022/category:Panoramic_sunroof/topic:Pinch_protection

Ook wat hier staat werkte voor mij helaas niet:
Handmatig opheffen

Het is mogelijk om de beknellingsbeveiliging op te heffen door de sluitknop voor de ramen of het schuifdak ingedrukt te houden.

[ Voor 22% gewijzigd door Frag1le op 14-07-2026 09:27 ]

• b12e
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:03
Ik heb nu al een paar keer voorgehad dat geen van de schermen (noch het middenscherm, noch het bestuurdersscherm) aan ging. "contact" terug uitzetten, deur openen, deur sluiten (en soms nog eens herhalen) en dan springen ze wel aan.

Is sinds de 1.4.0 update dat dit gebeurt. Nog iemand met een "Nieuwe" 01 die dit voor heeft?

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:50
Frag1le schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Jeetje staat 'gewoon' in de handleiding!
Wil je hiermee zeggen dat ik mijn bijdrage hier beter niet had kunnen doen?
Zal ik mijn post maar verwijderen dan?

Leuk dat de handleiding dit 'reset' noemt, daar heb ik van het weekend dus niet naar gezocht.
Deze handleiding is dus niet eens verfijnd genoeg, de knop volledig naar voren houden triggerde de kalibratie of reset niet, wat ik verwacht dat de meeste zullen doen.

Toevoeging:
https://www.lynkco.com/nl-nl/help/car-guide/----lynk-&-co-01-2022/category:Panoramic_sunroof/topic:Pinch_protection

Ook wat hier staat werkte voor mij helaas niet:
Handmatig opheffen

Het is mogelijk om de beknellingsbeveiliging op te heffen door de sluitknop voor de ramen of het schuifdak ingedrukt te houden.
Sorry als het verkeerd klonk, zo was het niet bedoeld. Ik zou je post zeker niet verwijderen, je hebt meer info gegeven dan in de handleiding staat. Wilde er alleen mee zeggen het staat er wel in maar misschien niet op een logische plek/benaming.

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 23:57
Bijna alles wat hier besproken wordt is ook in de handleiding te vinden, dus laat je vooral niet tegenhouden 😄

• ron12345
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-07 09:44

ron12345

Lynk 07-'23

Tweak_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Ik heb geprobeerd het lampje eruit te krijgen met het paneel er nog op maar dan sloop je het gewoon. Maar goed ik zal wel een van de weinige zijn die de originele lampjes wil heel houden en ook het paneel netjes wil houden.

Als je het paneel eraf hebt kan je zo makkelijk het stekkertje los klikken en de lipjes induwen van het lampje. Lijkt mij dat het zo ook "bedacht" is. Zelf kan ik helaas niet verder want had er 4 besteld en maar 1 werkte. Dus moet nog wachten op nieuwe.
Ik kreeg ze wel makkelijk los, misschien andere erbij.

En ze zijn heel.

Alleen het stekkertje (draad) achter is aan de korte kant, dus vandaar de demontage van de bekleding

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:28
Ik heb twee vraagjes waar ik benieuwd naar ben of anderen dit ook ervaren:

1. Vertraging bij het wegrijden
Hebben jullie ook dat de lynk en co 01 (2023) bij het optrekken vanaf een stoplicht heel even lijkt te wachten voordat hij echt begint te rijden? Alsof er een kleine vertraging zit tussen het intrappen van het gaspedaal en het daadwerkelijk wegrijden. Hierdoor is de auto naast me op de rechterbaan vaak net iets eerder weg, ook als het geen snelle auto is. Zodra de auto eenmaal in beweging is, trek ik meestal wel weer voorbij. Herkennen jullie dit?

2. Problemen met Apple carplay
De laatste tijd heb ik steeds vaker dat Apple carplay niet wil verbinden. Soms werkt het weer als ik de bluetooth op mijn iphone uit en weer aan zet, maar soms helpt zelfs dat niet. Zelfs de auto kort uit en weer aanzetten (bijvoorbeeld bij een stoplicht) lost het dan niet op. Heeft iemand hier ook last van of misschien een oplossing?

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:29

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

@impactftw

"1. Vertraging bij het wegrijden
Hebben jullie ook dat de lynk en co 01 (2023) bij het optrekken vanaf een stoplicht heel even lijkt te wachten voordat hij echt begint te rijden? Alsof er een kleine vertraging zit tussen het intrappen van het gaspedaal en het daadwerkelijk wegrijden. Hierdoor is de auto naast me op de rechterbaan vaak net iets eerder weg, ook als het geen snelle auto is. Zodra de auto eenmaal in beweging is, trek ik meestal wel weer voorbij. Herkennen jullie dit?"

Is auto hold ingeschakeld?

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08 17:43
Frag1le schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:09:
Mijn dakraam wilde van het weekend ineens bij 9 van de 10 pogingen niet meer sluiten.
Het dakraam schoof dicht en nog voordat het zakte om volledig te sluiten ging deze weer open.
Ook met beide handen met de vingertoppen tegen de binnenrand van de ruit duwend wilde deze vaak nog steeds niet sluiten.
Hij opende alsof er iets tussen het dakraam zat en deze de beveiliging triggerde om het raam weer te openen. De zogeheten pinch protection.

[Afbeelding]

Bij het zoeken naar een oorzaak: de rails bekeken waarin het dakraam schuift, schoongemaakt en gesmeerd. De rubbers rond het dakraam gecontroleerd, de windbreker en z'n veervoetjes gecontroleerd en gesmeerd maar niets was een duidelijk verklaring waarom het dakraam dit gedrag ineens vertoonde.

Toen stuitte ik op dat je het dakraam kunt kalibreren.
Omdat er voor de Lynk Co hierover niets te vinden is ben ik gaan zoeken naar de procedure voor Volvo's.
YouTube: Volvo V90 S90 XC90 CX60 V60 etc SUNROOF Re-calibration and Sunroof fix.
In dit (short) filmpje houdt diegene de knop half naar beneden ±30 sec wanneer alles gesloten is, dit werkte in eerste instantie niet voor de 01.
Voor de Lynk Co 01 is dit niet naar beneden kantelen maar de knop half naar voren duwen (naar de voorruit toe) dan vasthouden totdat het zonnescherm begint te bewegen en dan vasthouden totdat alles opent en weer volledig gesloten is. (zoals in het filmpje)
Hierna was mijn probleem gelijk verholpen. Het dakraam sluit nu weer elke keer direct.
Enorm bedankt, hier was ik ook naar op zoek. Gelijk gedaan en werkt weer top!

• TechPete
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13:08
impactftw schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:53:

2. Problemen met Apple carplay
De laatste tijd heb ik steeds vaker dat Apple carplay niet wil verbinden. Soms werkt het weer als ik de bluetooth op mijn iphone uit en weer aan zet, maar soms helpt zelfs dat niet. Zelfs de auto kort uit en weer aanzetten (bijvoorbeeld bij een stoplicht) lost het dan niet op. Heeft iemand hier ook last van of misschien een oplossing?
Wat bij mij nog wel eens wil helpen (icm verbinden met kabel vs bluetooth) is even uitloggen (en evt weer inloggen) op het scherm in de auto. Dan start het systeem opnieuw op en soms werkt carplay dan weer.

• sjoemie1985
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 16:28
Wilmaas schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:24:
@impactftw

Hebben jullie ook dat de lynk en co 01 (2023) bij het optrekken vanaf een stoplicht heel even lijkt te wachten voordat hij echt begint te rijden? Alsof er een kleine vertraging zit tussen het intrappen van het gaspedaal en het daadwerkelijk wegrijden. Hierdoor is de auto naast me op de rechterbaan vaak net iets eerder weg, ook als het geen snelle auto is. Zodra de auto eenmaal in beweging is, trek ik meestal wel weer voorbij. Herkennen jullie dit?"

Waarschijnlijk staat je auto dan in de auto park stand, dus de stand dat je je voet niet op de rem hoeft te hebben, dan moet de auto dus bij het wegrijden zicht eerst uit die stand halen en dan kun je wegrijden.
Als je de autopark niet gebruikt zou het raar zijn dat je niet direct wegrijd bij het stoplicht. :)
Advies is om bij gebruik auto park stand, als je ziet dat het groen is de gaspedaal iets aan te tikken en dan echt gas geven. :)

[ Voor 6% gewijzigd door sjoemie1985 op 16-07-2026 11:22 ]

• oldostofjas
sjoemie1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Waarschijnlijk staat je auto dan in de auto park stand, dus de stand dat je je voet niet op de rem hoeft te hebben, dan moet de auto dus bij het wegrijden zicht eerst uit die stand halen en dan kun je wegrijden.
Als je de autopark niet gebruikt zou het raar zijn dat je niet direct wegrijd bij het stoplicht. :)
Advies is om bij gebruik auto park stand, als je ziet dat het groen is de gaspedaal iets aan te tikken en dan echt gas geven. :)
Mijn ervaring is dat je met Auto Hold aan juist eerder weg bent. Je hoeft dan namelijk niet eerst je voet van de rem te halen, maar kan meteen beginnen met gas geven bij groen. En die rem is er dan met een fractie van een seconde af.

Ik herken de punten van impactftw dus niet echt. Ja, de elektromotor moet wel even op gang komen, maar die heeft ook maar 80 PK.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

oldostofjas schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Mijn ervaring is dat je met Auto Hold aan juist eerder weg bent. Je hoeft dan namelijk niet eerst je voet van de rem te halen, maar kan meteen beginnen met gas geven bij groen. En die rem is er dan met een fractie van een seconde af.

Ik herken de punten van impactftw dus niet echt. Ja, de elektromotor moet wel even op gang komen, maar die heeft ook maar 80 PK.
@impactftw

Het enige wat ik me nog kan bedenken is als je de motor niet aan heb (start stop), en je geeft veel gas, dat de computer regelen moet, electra? of de ice er bij? dat duurt misschien wat langer?

Als je echt het stoplicht sprintje wil aangaan? power stand gebruiken met een volle accu.

Maar voor mij persoonlijk gaat het meer dan vlot genoeg. Als een ander sneller is? so what?

panasonic warmtepomp 2013-4900wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware v156 BMS 216 P1 ct003 v117

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-08 23:39
@impactftw

Mijn 2025 More heeft het ook als ik puur electrisch rijdt... Net alsof ie ff moet nadenken voordat er wat gebeurd.. Met name irritant als je 'ff' snel een weg wil optrekken. Denk dat het écht iets electronisch is wat softwarematig op te lossen moet zijn.

• oldostofjas
Joene69 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:42:
[...]

Mijn 2025 More heeft het ook als ik puur electrisch rijdt... Net alsof ie ff moet nadenken voordat er wat gebeurd.. Met name irritant als je 'ff' snel een weg wil optrekken. Denk dat het écht iets electronisch is wat softwarematig op te lossen moet zijn.
Hmmm, ik herken het wel als de batterij leeg is. Dan start hij eerst de motor en dat duurt inderdaad even. Misschien dat dat bedoeld wordt? Dat voorkom je inderdaad door hem in Power mode te zetten, want dan blijf de motor draaien. Maar ik dacht dat het om puur elektrisch ging.

• sjoemie1985
oldostofjas schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Naja, dat was het enige waardoor ik denk dat de auto niet "meteen" wegrijd bij een stoplicht.
Als je voet op de rem staat en je laat die los begint de auto meteen te rollen en kun je dus ook meteen gas geven.
Bij die auto hold, moet de auto eerst uit die hold stand, voordat je echt kunt gassen.
sowieso als je vanuit de auto hold stand meteen flink gas geeft kan de ebs of abs eventjes raar gaan doen, althans bij mij wel.

• Frag1le
sjoemie1985 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Naja, dat was het enige waardoor ik denk dat de auto niet "meteen" wegrijd bij een stoplicht.
Als je voet op de rem staat en je laat die los begint de auto meteen te rollen en kun je dus ook meteen gas geven.
Bij die auto hold, moet de auto eerst uit die hold stand, voordat je echt kunt gassen.
sowieso als je vanuit de auto hold stand meteen flink gas geeft kan de ebs of abs eventjes raar gaan doen, althans bij mij wel.
Hier ook, de auto-hold heeft al zo vaak voor rare klapperende geluiden gezorgd op de remmen dat ik dit niet meer gebruik. Als ik lang stil moet staan, voor een spoorwegovergang bijv, kies ik wel Park

• impactftw
@impactftw

Nee auto hold niet ingeschakeld ;) En rij altijd in 'Pure mode'. auto park stand is neem ik aan hetzelfde als 'auto hold'? :D

[ Voor 6% gewijzigd door impactftw op 16-07-2026 16:21 ]

• Frag1le
impactftw schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Nee auto hold niet ingeschakeld ;) En rij altijd in 'Pure mode'. auto park stand is neem ik aan hetzelfde als 'auto hold'? :D
Park is via de transmissie, auto-hold is het vasthouden van de remmen.

• impactftw
Frag1le schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Ah check en auto park kan ik uitzetten? Of zeg ik dan iets doms

• oldostofjas
impactftw schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:50:
[...]

Ah check en auto park kan ik uitzetten? Of zeg ik dan iets doms
Ja, het heet Auto Hold en is een knop in de middenconsole

• eric.deruijter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-07 18:51
Hoi, graag jullie gedachten.

Gezien onze vrienden van het RDW de belasting torenhoog hebben staan vanaf dit jaar voor onze auto's 130,- per maand en ik NIET gratis kan opladen, kan niet bij mijn huis komen. Zat ik te denken om hem om te ruilen voor een Hyundai Tucson 2021-2023. Scheelt 600, euro wegenbelasting per jaar.

Mijn Lynk 01 is van 2021 60.000 km.

Groet.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

impactftw schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Ok, rijdt de auto ook met kleine vertraging weg in stand hybrid en stand power?
Ruim 1900 kilo (met bestuurder) in beweging krijgen met ongeveer 82 pk, 160 nm trekkracht elektromotor kan natuurlijk prima, maar dan is het geen racemonster.

Een hybride, ook een plug in is nu eenmaal niet gebouwd om stoplichtsprintjes te winnen, maar in de stand power met voldoende stroom in de accu doet ie het aardig.

Als het echt niet goed is, even naar de dealer.

Mijn/ons 01tje van jan. 2023 model eind 2022 rijdt zonder vertraging weg in de stand pure, maar is dan geen strepentrekker.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

eric.deruijter schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:13:

Gezien onze vrienden van het RDW de belasting torenhoog hebben staan vanaf dit jaar voor onze auto's 130,- per maand en ik NIET gratis kan opladen, kan niet bij mijn huis komen. Zat ik te denken om hem om te ruilen voor een Hyundai Tucson 2021-2023. Scheelt 600, euro wegenbelasting per jaar.

Groet.
Voor 50 euro per maand een andere auto kopen, en dan denken goedkoper uit te zijn?

Maak een rekensom, komt dit voordelig uit? doen!

Stel, je moet 3000 bijleggen (denk dat het iets meer is, veel meer zelfs), dat is 5 jaar wegenbelasting, wat heb je op de lynk afgeschreven? de Tucson zal minder afschrijven (op lange termijn), maar het blijft je eigen keuze. Auto's kosten geld, blijft een slechte investering. Overigens was het vervallen van het wegenbelasting voordeel al een paar jaar bekend, werd in ieder geval besproken.

• Frag1le

Groet.
Mijn gedachte hierover:
1. Ik ken de Tucson niet goed genoeg.
2. Wij kennen jouw rekensom niet die je moet maken om te bepalen of die 600 euro/jaar besparing wel echt een besparing is in vergelijking met de verbruikscijfers en onderhoudskosten van de 01 vs de Tucson.
3. Als je de auto als trekauto gebruikt voor een caravan van meer dan 1350 kg dan is veranderen van auto niet eens een optie wanneer je de Tucson PHEV wilt.

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08 17:43
Nog los van de prijs van de andere auto, je levert bij iedere autowissel +/- 2k tot 3k in bij de dealer. Dat is bijna 5 jaar aan wegenbelasting besparing.

Ik kan gelukkig wel thuis goedkoop laden en twijfel om over te stappen over een full EV (ook met de einde salderingsregeling in zicht). Maar de kosten van een wissel houden mij al tegen. Of ik moet echt toe zijn aan een nieuwe auto. Dan wil ik dat wel betalen. Ik vind de lynk veel te fijn en het beste van beide werelden.

Als puur financieel de reden is om te wisselen, dan moet je in mijn optiek ook naar een goedkopere auto. Dit kan ook door financiële omstandigheden komen natuurlijk en hoeft geen keuze te zijn. Autorijden is prijzig, maar je kunt het zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.

• sjoemie1985
Frag1le schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Ik haalde inderdaad die 2 door elkaar.
BEdoelde dus in mijn berichten de auto hold functie. :+ :D

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-08 15:39

Groet.
Wij hebben in maart dit jaar ook een Lynk en co 01 van december 2022 aangeschaft met 24.000km op de teller ik was gelijk al enthousiast alleen wilde toch even een vergelijkende auto bekijken we hebben toen een proefrit gemaakt in een Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV Comfort Smart uit 2023 met 99.000km op de teller was ongeveer in de zelfde prijs klasse voor ons was het meteen duidelijk dat de lynk en co 01 moderner overkwam en ook veel soepeler reed. en ook veel meer opties had dus voor ons was de keuze snel gemaakt

• Fred1951
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 10:33
Goedemiddag blije Lynk&co 01 rijders!

Ben nieuw op dit forum maar heb wel een vraag:

sinds een paar dagen zijn de meldingsgeluiden van de adaptieve cruise control er niet meer, van alles geprobeerd, gereset, zelfs naar fabrieksinstellingen! Geen resultaat!

De ACC functie doet het nog wel.... lynk&CO 01 PHEV juni 2025, de geluiden waren bij indrukken linker ronde stuurknopje en bij uitschakelen (kruisje)

Met hartelijke groet

[ Voor 16% gewijzigd door Fred1951 op 20-07-2026 11:00 ]

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Fred1951 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:22:
Goedemiddag blije Lynk&co 01 rijders!

Ben nieuw op dit forum maar heb wel een vraag:

sinds een paar dagen zijn de meldingsgeluiden van de adaptieve cruise control er niet meer, van alles geprobeerd, gereset, zelfs naar fabrieksinstellingen! Geen resultaat!

De ACC functie doet het nog wel....

Met hartelijke groet
Goedemorgen,

Ik rij in een model januari 2023, (bj eind 2022) heb nog nooit meldingsgeluiden gehoord van de adaptieve cruise control.

Welk bouwjaar gaat het om?

groet

• Roe!and
Wilmaas schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:13:
[...]

Goedemorgen,

Ik rij in een model januari 2023, (bj eind 2022) heb nog nooit meldingsgeluiden gehoord van de adaptieve cruise control.

Welk bouwjaar gaat het om?

groet
Ik ook niet ook niet van de snelheidswaarschuwingen heerlijk! wel via het stuur waarschuwing van iets terug sturen of bibberen

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Roe!and schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Ik ook niet ook niet van de snelheidswaarschuwingen heerlijk! wel via het stuur waarschuwing van iets terug sturen of bibberen
Dat trillen of terugsturen is niet van de adaptieve cruise control... Dit is van de lane control dacht ik. Dit is wel aan te passen in het menu.

Maar heerlijk, niet overal een piepje voor.

• Roe!and
Wilmaas schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Dat trillen of terugsturen is niet van de adaptieve cruise control... Dit is van de lane control dacht ik. Dit is wel aan te passen in het menu.

Maar heerlijk, niet overal een piepje voor.
Die lane controle maakt bij de nieuwe versies ook geluid volgens mij

• Fred1951
Goedenavond blije Lybk&CO 01 rijders,

het gaat bij mijn topic duidelijk over korte in- en uitschakel geluidjes, ting tong en andersom..

hartelijk groet Fred 1951

• ron12345
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 30-07 09:44

ron12345

Lynk 07-'23

Er is een wetswijziging geweest met betrekking tot rijhulpsystemen.

Dit houdt in dat er meerdere signalen te horen zijn.

Mijn lynk heeft dat niet, maar de nieuwere versies wel denk ik.

Ik heb in een nieuwe huurwagen moeten rijden, omdat mijn motorblok vervangen moest worden. Ik werd echt gek van alle piepjes, als ik even opzij , piep piep. En natuurlijk kan dat niet zomaar uitgezet worden. Wat wettelijk ook vastgelegd is, veiligheidssysteem..

Wat dan wel weer fijn was, dat de laneassist, zonder cc ingeschakeld kon worden , dat is wel iets wat ik op de lynk zou willen

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Ik was deze week aan het poetsen en wat kleine dingen voor de vakantie aan de auto aan het doen.

Ik kreeg een idee om het laad klep "probleem", het niet direct open gaan aan te pakken. Niet iedereen lukt het om het klepje open te krijgen, mij alleen met de fob/achterklep knopje 3 a 4 keer en een vinger bij het klepje om het open te wippen.

Met een wat dikker meubelschroef afdek stickertje, wat ik in de caravan vond, is het eindelijk afdoende opgelost.

Past precies, ook in de auto de knop vasthouden werkt nu. Ik las over een veertje met ducttape, niet mijn ding, maar werkt vast. en ook een stukje duct tape zag ik langskomen.

Wie er wat mee kan! groet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3U41YUAKAkJ5M11K-uA0juGC8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7aUTSc8PBaT5f4XiJFQANEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDWJnJJNtKpVMBUEW1yN0abeoxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svCb9TeWRON4u7Pt3Mn8nJgb.jpg?f=fotoalbum_large

• oldostofjas
Wilmaas schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:34:
Ik was deze week aan het poetsen en wat kleine dingen voor de vakantie aan de auto aan het doen.

Ik kreeg een idee om het laad klep "probleem", het niet direct open gaan aan te pakken. Niet iedereen lukt het om het klepje open te krijgen, mij alleen met de fob/achterklep knopje 3 a 4 keer en een vinger bij het klepje om het open te wippen.

Met een wat dikker meubelschroef afdek stickertje, wat ik in de caravan vond, is het eindelijk afdoende opgelost.

Past precies, ook in de auto de knop vasthouden werkt nu. Ik las over een veertje met ducttape, niet mijn ding, maar werkt vast. en ook een stukje duct tape zag ik langskomen.

Wie er wat mee kan! groet!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie blauwe dopjes op je wielbouten! :-D

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

oldostofjas schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Mooie blauwe dopjes op je wielbouten! :-D
haha, daar rijdt er maar 1 mee.... moeders vond het geweldig!

Ik vraag mij af, is het laadklepje nog vervangen door de dealer? is al een tijdje geleden staat me bij.

• oldostofjas
Wilmaas schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:10:
[...]

haha, daar rijdt er maar 1 mee.... moeders vond het geweldig!

Ik vraag mij af, is het laadklepje nog vervangen door de dealer? is al een tijdje geleden staat me bij.
Mijn laadklepje is inderdaad vervangen door de dealer, onder garantie. Sindsdien geen problemen meer. Hopen dat dat zo blijft en anders weet ik nu wat ik moet doen :)

• Fred1951
Goedenavond! Plakkertjes idee werkt super, ik had ook problemen met openen laadklepje....

soms 6x drukken of met de hand openen...Dank voor de tip!

Even mijn topic over de ACC zonder geluidjes...

Is het een idee een volledige systeemupdate opnieuw uit te voeren en kun je dat zelf of moet je naar de garage? versie 1.4.....

• b12e
Fred1951 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:37:
Is het een idee een volledige systeemupdate opnieuw uit te voeren en kun je dat zelf of moet je naar de garage? versie 1.4.....
Het is die versie 1.4 dat het volume van al die piepjes net omlaag heeft geschroefd. ik heb soms ook het gevoel dat ze er niet zijn.

Uit de changelog:
Het volume van hoorbare waarschuwingen, alarmen en meldingen is verminderd.
zie https://www.lynkco.com/nl...f-49ae-ac56-c27e9d22b72;0

• Fred1951
Hallo blije Lynk&CO 01 rijders, in deze paar dagen al veel uitstekende tips gehad...zoals b12e zei..

Overbodige ADAS geluiden in update 1.4.0 uitgeschakeld....

Probleem opgelost!

• Harke
  • Laatst online: 25-07 15:30
Goedemorgen,

Over geluidjes gesproken. Ik hoor een geluid bij het stuur dat lijkt op “ lezen van een dvd”.

Korte bewegingen van iets. Klepstand zoeken van klimaatregeling oid..

Hoort er niet te zijn in elk geval.

Link & co 01 van 2025 en 7k op de teller.

Iemand bekend hiermee?

[ Voor 27% gewijzigd door Harke op 24-07-2026 11:59 ]

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Harke schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:48:
Goedemorgen,

Over geluidjes gesproken. Ik hoor een geluid bij het stuur dat lijkt op “ lezen van een dvd”.

Iemand bekend hiermee?
Hoi, het enige wat ik hoor is de airco, maar dat klinkt niet als het lezen van een dvd.

Kleppen ventilatiestand hoor je maar heel even. Het stoort mij niet.

Maar, 2025 en 7000 km? Garantie!

Wacht even andere reacties af...

• Willie-wortel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08 23:54
Weet iemand toevallig een goeie oplossing voor bescherming tegen eventuele hagel? Een hoes, deken of opblaasbed….. we gaan binnenkort naar Italië…. 🇮🇹 🙈

• nielzerr
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-08 08:29
Onlangs teruggekeerd van een vakantie uit Zuid Frankrijk en wat was de Lynk een fijne reisgenoot! Vooral het vooraf kunnen koelen van de auto was ideaal bij een interieur temperatuur van 50c. Het verbruik was fors, maar dat is een bekend verhaal. (gemiddeld 1 op 10/11) Ook liet CarPlay me af en toe in de steek door compleet te bevriezen. Niet handig icm Google Maps wanneer je de weg niet weet. Dit probleem lijkt zich vooral voor te doen wanneer ik met m'n vrouw in de auto zit en beide telefoons in de buurt zijn. Ik maak geen gebruik van de profielen. Misschien zou dit e.e.a. oplossen.

Het enige echt vervelende zijn de krakende geluiden ten hoogte van de luchtroosters boven het scherm. Kan niet helemaal plaatsen waar dit vandaan komt. Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag. Het lijkt alsof het dashboard kraakt maar dat is ook op vlakke wegen het geval. Vreemd..

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-08 23:39
Het (lichte) kraken van het dashboard heb ik ook met mijn more. Denk dat het door de warmte komt en alle materialen (kunststoffen) uitzetten /werken.

Mijn verbruik met caravan (1500kg) ligt 1:8 (snelheid ongeveer 100 km/h) dus je mag blij zijn met 1:10 😇

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:15
Mijn tesla is stuk gegaan op vakantie en heb een 01 als vervanger gekregen. Heeft me positief verrast. Afwerking en kwalitatief echt een stap beter dan de model 3.

Maar heel veel dingen ook echt Chinees, onhandig en vreemd. Piept om alles en de piepjes klinken vrijwel allemaal hetzelfde dus dan weet je niet eens waarom die piept. Lane assist die me aan verkeerde kant van de middellijn houdt omdat die wss de weg slecht leest. CarPlay dat afsluit net als je een afslag nadert en nog wel wat rare dingen. En die ventilatieroosters haha wtf zijn dat? Wie heeft dat ontworpen om zo open en dicht te gaan?

Kortom prima bak en zeker voor die prijs. Alleen wel met een heleboel quirks.

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:49
nielzerr schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:01:
[...] Ook liet CarPlay me af en toe in de steek door compleet te bevriezen. Niet handig icm Google Maps wanneer je de weg niet weet. Dit probleem lijkt zich vooral voor te doen wanneer ik met m'n vrouw in de auto zit en beide telefoons in de buurt zijn. Ik maak geen gebruik van de profielen. Misschien zou dit e.e.a. oplossen. [...]
Dit gebeurt bij mij ook sinds Google Maps ondersteuning heeft voor het weergeven van instructies op het instrumentarium. Om die reden ben ik overgestapt op Apple Kaarten, die loopt bij mij nooit vast.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Harke schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:48:
Goedemorgen,

Iemand bekend hiermee?
Hoi, ik weet denk ik wat je hoort, auto koud, ik sta buiten naast haar portier, vrouw drukt op start, en daar is het, net of een cd moet inlezen inderdaad😉

Is iets wat er bij hoort, niet druk om maken.

Probeer ook maar eens links van de auto te staan. Was me nooit opgevallen, omdat ik in de auto zit als ik start, en mijn oren wat bejaard zijn.

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

nielzerr schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:01:
Onlangs teruggekeerd van een vakantie uit Zuid Frankrijk en wat was de Lynk een fijne reisgenoot! Vooral het vooraf kunnen koelen van de auto was ideaal bij een interieur temperatuur van 50c. Het verbruik was fors, maar dat is een bekend verhaal. (gemiddeld 1 op 10/11) Ook liet CarPlay me af en toe in de steek door compleet te bevriezen. Niet handig icm Google Maps wanneer je de weg niet weet. Dit probleem lijkt zich vooral voor te doen wanneer ik met m'n vrouw in de auto zit en beide telefoons in de buurt zijn. Ik maak geen gebruik van de profielen. Misschien zou dit e.e.a. oplossen.

Het enige echt vervelende zijn de krakende geluiden ten hoogte van de luchtroosters boven het scherm. Kan niet helemaal plaatsen waar dit vandaan komt. Mocht iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag. Het lijkt alsof het dashboard kraakt maar dat is ook op vlakke wegen het geval. Vreemd..
Hoi, welkom thuis..

Bij Android auto het zelfde, wij hebben de profielen verwijderd, wat het bevries probleem tijdelijk oploste, helaas, als we allebei de telefoon mee hebben lukt het soms nog niet, zelfs als 1 phone via usb is verbonden. Jammer.

Het verbruik met caravan is prima hoor, wij halen 1 op 9, a 1 op 10, 1500 kilo caravan en niet harder dan 90 kmh. Flinke wind tegen? 1 op 7, mee? Tot 1 op 11

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25
Dat bevriezen van CarPlay is een Google Maps probleem, met andere navigatie apps als Waze of Apple maps doet zich dat niet voor.

• André66
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 15:49
Gisteren terug gekomen van een vakantie in Italië. De eerste keer zo ver gereden met de Lynk 01 van januari 2023. Wat rijdt dat heerlijk zeg ! Lekker rustig en stil… Auto vol geladen inclusief grote dakkoffer op de auto. Inclusief 3 volwassenen. Ruim 2400 km gereden met een gemiddelde verbruik van 1:15,4 ! Veel snelweg km maar óók beste steile stukken in de bergen gereden.

De auto zelf 4x opgeladen bij appartement, rest elektra via regenereren.

Dit valt mij écht niet tegen zeg!!

Hebben de auto nu ruim 1 jaar en vinden het een erg fijne auto!

Hiervoor een nieuwe Kuga gehad maar dit is wel een stukje beter/fijner/luxer.

Hoop nog vele jaren van de Lynk te kunnen genieten ☺️ !!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0sRqd8Sxg_XJAqn5RerIXmCY54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpdNMIfyYseT8sZmLyvdxV7B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door André66 op 02-08-2026 08:14 ]

• Roe!and
StrayDog schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:14:
Dat bevriezen van CarPlay is een Google Maps probleem, met andere navigatie apps als Waze of Apple maps doet zich dat niet voor.
Goed om te horen ik had ook last van dat de navigatie in het dashboard bleef hangen…. Ga nu andere navigatie proberen kijken of hij dan nog blijft hangen

• b12e
Heb deze zomer ook voor 't eerst wat kilometers gedaan met m'n 2025 01 More. Terugweg afgelegd met een gebroken voet die tijdens de vakantie helaas na een val gebroken is (wel even gecheckt met de dokter in het ziekenhuis of het wel kon, grotendeels op ACC gereden). Dik 4000 kilometer gereden in 3 weken tijd.

Heb 1x gehad dat beide schermen weer niet aan gingen bij het willen vertrekken bij een tankstation naast de snelweg in Luxemburg, met een wachtrij achter me, dus maar zonder instrumentencluster naar een parkeerplek gereden. Daarna wilde hij het brandstofniveau niet bijwerken. Volle bak, 300+ km gereden, en gaf aan dat benzinetank leeg was. Ik wist uiteraard dat deze nog halfvol was. Volgende dag wel bijgewerkt (en overnight update naar 1.4.2, welke dit zou moeten oplossen).

Verder prima ervaring. Ben blij weer thuis te zijn, dat wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNwhInkCc-n0ZiU7ZLi6EN7lw1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gozEJuMHcQvIwdZedEPo4LJc.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.