Nergens. Niet meer aanwezig.Errieseeka schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:00:
Weet iemand waar de sigarettenaansteker zit in de More 2025?
Ik kan het niet vinden in de car guide en zit aan andere kant van de wereld. Mn pa heeft het nodig.
Ah super, beter dan niks. DankjeJoene69 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:26:
[...]
Tenzij je de 12V aansluiting in de kofferbak bedoelt. Die zit er nog wel (links)
Dat had ik ook. Ik heb er nu met secondenlijm vulkaniserend rubber op gelijmd en sindsdien geen probleem meer. Ik denk dat de lijm namelijk niet helemaal bestand is tegen de zijdelingse kracht die er op komt door de schuine binnenkant van de spiegel.Serotonine schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:05:
Ook ik ben niet 100% tevreden over mijn Milenco's. Na mijn rit naar de Dordonge zijn mijn voetjes al aardig versleten. Ik lees wel dat de Aero 4 het beter zou moeten doen de Aero 3. Maar welke heb ik? Is er iemand die kan vergelijken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah top. Thanks. Morgen maar eens op zoek dan.Ferrox1 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:22:
[...]
Dat had ik ook. Ik heb er nu met secondenlijm vulkaniserend rubber op gelijmd en sindsdien geen probleem meer. Ik denk dat de lijm namelijk niet helemaal bestand is tegen de zijdelingse kracht die er op komt door de schuine binnenkant van de spiegel.
Ik heb ook een vreemd geluid rechtsvoor bij het rijden over kleine oneffenheden, waardoor de volledige draagarm niet wordt geactiveerd. Wat was de uitkomst van je diagnose? Sorry voor mijn slechte Nederlands, ik spreek Engels. 2022 11 Lynk 01Wilmaas schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:43:
[...]
komt normaal remmen controle/onderhoud en een interieurfilter bij.
800 euro totaal incl. btw 60000 km. zonder bijzonderheden.
Bij mij zat wel een proefrit i.v.m. onverklaarbaar geluid rechtsvoor bij in veren op een hobbel.
Moest me maar niet druk maken, auto rijdt prima, anders terugkomen. prima.
Camera zit wel degelijk achter voorruit, maar dat had iemand anders ook al aangegeven zag ik. Ik heb Lynk uit april 2022, dus weet niet wat voor ruit ik nu heb. Wordt onder garantie vervangen dus neem aan dat het dan originele is. Baal met name van het aantal keren dat je naar garage moet voor een probleem verholpen is en tijd die erover heen gaat.Sted74 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
[...]
De voorruit vervangen voor melding service aan de frontcamera?
De frontcamera zit toch bij de grill aan voorkant of denkt de Volvo garage dat de reiscamera (Journey camera) in de voorruit de frontcamera is! Deze is er toch enkel maar voor om een foto van de omgeving te kunnen maken en ik denk zelf niet dat je Lynk deze bedoelt met frontcamera!
Ben nu wel heel benieuwd of het met een nieuwe ruit opgelost is, klinkt voor mij niet heel logisch maar dat komt misschien omdat ik geen automonteur ben!![]()
Heb je net als mijn Lynk uit 2023 een voorruit uit drie lagen en krijg dit nu ook weer terug of komt er een normale (imitatie?) gelaagde ruit in?
Als je boven op de zijruit kijkt, kan je zien of er twee lagen zitten.Greenvalley schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:17:
[...]
Camera zit wel degelijk achter voorruit, maar dat had iemand anders ook al aangegeven zag ik. Ik heb Lynk uit april 2022, dus weet niet wat voor ruit ik nu heb. Wordt onder garantie vervangen dus neem aan dat het dan originele is. Baal met name van het aantal keren dat je naar garage moet voor een probleem verholpen is en tijd die erover heen gaat.
Als dit het geval is, moet je volgens mij de drie laagste voorruit hebben.
Klopt bij het uitlezen konden ze het niet zien. Hoe ze het wel ontdekt hebben weet ik niet. De tijd dat je uitgebreid praatje kunt maken in de werkplaats ligt helaas achter ons. In de toelichting hadden ze het wel over gelaagdheid van de ruit, maar helemaal duidelijk werd me dat niet.Twism schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Dat zou wellicht kunnen, ik kan het in ieder geval laten bekijken.
Als daar natuurlijk de hele dag ze zon op schijnt zal deze ook in temperatuur toe nemen, dus het zou best kunnen, thanks!
Enig idee hoe ze dit precies gevonden hebben? Uitlezen geeft namelijk gek genoeg niets aan in de garage
Het Nederlands is prima hoorsamo1337 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:46:
[...]
Ik heb ook een vreemd geluid rechtsvoor bij het rijden over kleine oneffenheden, waardoor de volledige draagarm niet wordt geactiveerd. Wat was de uitkomst van je diagnose? Sorry voor mijn slechte Nederlands, ik spreek Engels. 2022 11 Lynk 01
Er was niets aan de hand, het lijkt bij ons van de schokdemper, ( shock absorber ) af te komen.
Bij een grondige inspectie bleek het niets te zijn. alles is in orde.
Het kan vele oorzaken hebben, als de auto vreemd rijd of aanvoelt zou ik het laten controleren.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu
Twism schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:51:
[...]
Bedankt voor je zeer scherpe analyse... 1985 ook nog, knap.
Datr had ik er niet helemaal uit kunnen opmaken, wist überhaupt niet dat daar iets dergelijks in zat wat kan storen, stukgaan.

Dit zijn in elk geval dezelfde voetjes als ik had op de Aero 3.[b]Serotonine schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:05:[/Ik lees wel dat de Aero 4 het beter zou moeten doen de Aero 3. Maar welke heb ik?
Overigens hetzelfde euvel..
Bastard
Dag Lynk & Co rijders,
Ik ben momenteel wat aan het oriënteren op de o1 occasion uit 2021 rond de 80k km op de teller. Zijn hier ervaringen van langdurige gebruikers? Ik rijd nu zelf een tesla model 3, maar we zijn op zoek naar een ruime hoge instap auto rond de €20k
Ik ben momenteel wat aan het oriënteren op de o1 occasion uit 2021 rond de 80k km op de teller. Zijn hier ervaringen van langdurige gebruikers? Ik rijd nu zelf een tesla model 3, maar we zijn op zoek naar een ruime hoge instap auto rond de €20k
Rij zelf een jan. 2023 bijna 60000 op de teller. Tja wat moet ik vertellen?ryanator schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:09:
Dag Lynk & Co rijders,
Voor ons een auto die het meest bevalt van de zeer vele die we hebben gereden, langere of kortere tijd, van daihatsu tot BMW 5 serie.
Ga proefrijden, probeer alles. Kijk of het multimedia systeem bevalt. Wen alvast aan Frank
Ik kan niet vergelijken met Tesla.
panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu
Ik ben me een beetje aan het orienteren voor een nieuwe auto en ben bij de Lynk en Co 01 uitgekomen.
Van wat ikzelf persoonlijk gezien heb gaat deze auto me wel bevallen. Zijn er mensen hier die een hondenbench achterin de auto hebben zitten voor een middelgrote hond? Past dat?
Indien iemand hier fotos van heeft helemaal perfect uiteraard. We hebben een Toller(Nova Scotia Duck Tolling Retriever) als hond, en die zou mee moeten. In de huidige auto zit hij "los" in de kofferruimte. Maar willen eigenlijk gewoon een bench voor hem in de auto.
Als iemand me hiermee kan helpen graag.
Van wat ikzelf persoonlijk gezien heb gaat deze auto me wel bevallen. Zijn er mensen hier die een hondenbench achterin de auto hebben zitten voor een middelgrote hond? Past dat?
Indien iemand hier fotos van heeft helemaal perfect uiteraard. We hebben een Toller(Nova Scotia Duck Tolling Retriever) als hond, en die zou mee moeten. In de huidige auto zit hij "los" in de kofferruimte. Maar willen eigenlijk gewoon een bench voor hem in de auto.
Omdat ik hier zelf lang naar heb zitten zoeken deel ik graag mijn ervaring en keuze. Omdat mijn hond (Labrador Retriever) nog maar een half jaar oud is kan ik niet garanderen dat als hij wat groter dan gemiddeld wordt ook goed blijft passen in de bench.Swaxie schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:36:
Ik ben me een beetje aan het orienteren voor een nieuwe auto en ben bij de Lynk en Co 01 uitgekomen.
Ik had eerst een 2e hands 4pets Proline Eagle Medium (smal maar diep) maar die paste op een paar cm na niet helaas. Uiteindelijk een nieuwe 4pets Pro Noir 4 Small (breed en minder diep) gekocht die perfect past met nog ruimte aan 1 zijde voor een boodschappentas. Aan die kant tevens ook een kleine ventilator geplaatst voor de warme dagen. Aan de andere zijde kan je nog wat jassen/vesten kwijt.
:strip_exif()/f/image/LK8syroidHHRA0Tw4l0ge5vR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J7Phw32ddAqJCueAugTpJCTb.jpg?f=fotoalbum_large)
De afmetingen van de Eagle M (die dus niet past) zijn (HxBxD): 68x65x80
Die van de Pro 4 S zijn (HxBxD): 66x81,5x73,5
Hopelijk heb je hier iets aan!
Thanks. ik kom hier voorlopig al mee uit de voeten. dankjewel voor het delen van de foto's.Nindax schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 00:45:
[...]
Omdat ik hier zelf lang naar heb zitten zoeken deel ik graag mijn ervaring en keuze. Omdat mijn hond (Labrador Retriever) nog maar een half jaar oud is kan ik niet garanderen dat als hij wat groter dan gemiddeld wordt ook goed blijft passen in de bench.
Ik had eerst een 2e hands 4pets Proline Eagle Medium (smal maar diep) maar die paste op een paar cm na niet helaas. Uiteindelijk een nieuwe 4pets Pro Noir 4 Small (breed en minder diep) gekocht die perfect past met nog ruimte aan 1 zijde voor een boodschappentas. Aan die kant tevens ook een kleine ventilator geplaatst voor de warme dagen. Aan de andere zijde kan je nog wat jassen/vesten kwijt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afmetingen van de Eagle M (die dus niet past) zijn (HxBxD): 68x65x80
Die van de Pro 4 S zijn (HxBxD): 66x81,5x73,5
Hopelijk heb je hier iets aan!
Ik hoor veel verhalen over rijders die (als er iets mis is) het meteen goed mis gaat. Over koelvloeistof problemen waarbij de auto moet worden weggetakeld bijvoorbeeld. Of onderdelen waar je weken op moet wachten. Hoe zit het met onderhoud? Als EV rijder heb ik dat namelijk niet.Wilmaas schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:57:
[...]
Rij zelf een jan. 2023 bijna 60000 op de teller. Tja wat moet ik vertellen?
Voor ons een auto die het meest bevalt van de zeer vele die we hebben gereden, langere of kortere tijd, van daihatsu tot BMW 5 serie.
Ga proefrijden, probeer alles. Kijk of het multimedia systeem bevalt. Wen alvast aan Franklet op rijwind geluid op de snelweg etc.
Ik kan niet vergelijken met Tesla.
Meeste problemen gaan over de service. Koelvloeistof is ook een probleem (geweest)ryanator schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:38:
[...]
Ik hoor veel verhalen over rijders die (als er iets mis is) het meteen goed mis gaat. Over koelvloeistof problemen waarbij de auto moet worden weggetakeld bijvoorbeeld. Of onderdelen waar je weken op moet wachten. Hoe zit het met onderhoud? Als EV rijder heb ik dat namelijk niet.
Dat zou met 80000 kilometer getackeld moeten zijn. Vraag het even na bij een occasion.
Veel aan de auto is Volvo XC40.
Onderhoud kan bij de aangewezen Volvo dealers, en enkele erkende punten.
regulier per 2 jaar/30000 kilometer 300 euro
per 4 jaar/60000 kilometer 600 tot 1200 euro (onze 60000 beurt was 770 euro)
https://www.lynkco.com/nl-nl/find-us/workshops
Gangbare slijtage onderdelen zijn op voorraad, ook al universeel.
Zelf ervaring met o.a. interieurfilter, schijfremmen en blokken, waarbij alleen de voorste blokken alleen via de Volvo dealer waren te bestellen uit voorraad.
Onderhoud is verder vooral controle, smeren, vloeistoffen, olie en filters vernieuwen, software update. (merk overigens nog geen verschil in werking)
Het is een brok techniek, waarbij van alles mis kan gaan. maar volgens mij, als ik de verhalen lees gaat het juist best vaak heel goed.
Ja, het koppelen van een account, de stem en werking van Frank, het trage opstarten van het systeem, wel of niet koppelen van android auto...wat overigens vlot werkt als het werkt.
Daar valt voor mij prima mee te leven. als ik instap rij ik binnen 30 secondes weg.
Dat de radio het de ene keer vanzelf doet, of ik moet even 1 of 2 handelingen doen om het aan de praat te krijgen is voor mij geen probleem.
Ja ook duurt het thuis af en toe even dat de achteruitrijcamera aan gaat na het opstarten, dan parkeer ik de auto maar achteruit in en rij vooruit weg.
Als het systeem eenmaal is gestart werkt het vlot genoeg.
Ik denk dat elke merk wel voor en nadelen heeft, overal lees je wel wat over, meestal de negatieve dingen.
Maar het is best wel veel auto voor "weinig" geld?
Ik zou gaan proefrijden, of een tijdje huren en kijken of het past.
Edit: Heb even naar het model 3, de klachten daarover gekeken, die lijst is langer dan de echte minpunten van de Lynk.
Kijk zelf maar of alle klachten in de diverse fora ook bij u zijn voorgevallen? denk dat het meevalt...
De mooie dingen worden meest niet gedeeld.
Een occasion blijft ook geluk hebben. We spreken uit ervaring.
[ Voor 7% gewijzigd door Wilmaas op 18-07-2025 14:15 ]
Bedankt voor deze opsomming! Ik heb gisterochtend toch maar even een proefritje gedaan in een Lynk & Co, ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Vooral de hoge instap en het luxe interieur sprak mij erg aan, nog niet te spreken over de kofferbak en de opties die erop zaten.Wilmaas schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:09:
[...]
Meeste problemen gaan over de service. Koelvloeistof is ook een probleem (geweest)
Dat zou met 80000 kilometer getackeld moeten zijn. Vraag het even na bij een occasion.
Veel aan de auto is Volvo XC40.
Onderhoud kan bij de aangewezen Volvo dealers, en enkele erkende punten.
regulier per 2 jaar/30000 kilometer 300 euro
per 4 jaar/60000 kilometer 600 tot 1200 euro (onze 60000 beurt was 770 euro)
https://www.lynkco.com/nl-nl/find-us/workshops
Gangbare slijtage onderdelen zijn op voorraad, ook al universeel.
Zelf ervaring met o.a. interieurfilter, schijfremmen en blokken, waarbij alleen de voorste blokken alleen via de Volvo dealer waren te bestellen uit voorraad.
Onderhoud is verder vooral controle, smeren, vloeistoffen, olie en filters vernieuwen, software update. (merk overigens nog geen verschil in werking)
Het is een brok techniek, waarbij van alles mis kan gaan. maar volgens mij, als ik de verhalen lees gaat het juist best vaak heel goed.
Ja, het koppelen van een account, de stem en werking van Frank, het trage opstarten van het systeem, wel of niet koppelen van android auto...wat overigens vlot werkt als het werkt.
Daar valt voor mij prima mee te leven. als ik instap rij ik binnen 30 secondes weg.
Dat de radio het de ene keer vanzelf doet, of ik moet even 1 of 2 handelingen doen om het aan de praat te krijgen is voor mij geen probleem.
Ja ook duurt het thuis af en toe even dat de achteruitrijcamera aan gaat na het opstarten, dan parkeer ik de auto maar achteruit in en rij vooruit weg.
Als het systeem eenmaal is gestart werkt het vlot genoeg.
Ik denk dat elke merk wel voor en nadelen heeft, overal lees je wel wat over, meestal de negatieve dingen.
Maar het is best wel veel auto voor "weinig" geld?
Ik zou gaan proefrijden, of een tijdje huren en kijken of het past.
Edit: Heb even naar het model 3, de klachten daarover gekeken, die lijst is langer dan de echte minpunten van de Lynk.
Kijk zelf maar of alle klachten in de diverse fora ook bij u zijn voorgevallen? denk dat het meevalt...
De mooie dingen worden meest niet gedeeld.![]()
Een occasion blijft ook geluk hebben. We spreken uit ervaring.
Nu dus in dubio, want de voorkeur van mij en mijn vrouw gaat naar een (hogere) EV, geen hybride. Ik zal dus even de rekensom moeten maken aangezien de wegenbelasting ook wat doet voor hybrides volgend jaar, wat onder aan de streep het voordeligst blijft. Ookal vind ik de Lynk wel echt een hele gave auto..
Wat je zegt inderdaad, de Model 3 en zeker de beginjaren hebben enorm veel klachten. Meer zelfs dan elke andere auto vermoed ik. Maar dat is de ''loud minority'' die inderdaad de slechte ervaringen plaatst. Wij hebben er 0 problemen mee gehad.
Volgens mij welsmeerbartje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:29:
Wie kan mij vertellen of ik deze koelvloeistof kan gebruiken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Normering ASTM D6210 is compatible met g12+ en g30
Wat hebben ze het ingewikkeld gemaakt.
Thanks, ja ontzettend ingewikkeldWilmaas schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:54:
[...]
Volgens mij wel
Normering ASTM D6210 is compatible met g12+ en g30en dat mag in de Lynk, en Volvo...
Wat hebben ze het ingewikkeld gemaakt.
Hoe/waar heb jij nu opgezocht dat het wél mag?
Nagezocht en ook bij garage gevraagd.smeerbartje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Thanks, ja ontzettend ingewikkeld.
Hoe/waar heb jij nu opgezocht dat het wél mag?
G30 of G12+ is voorgeschreven, dit is OAT (Organic Acid Technology) met de juiste dopes.
G30 is de benaming bij o.a. Volvo/Lynk.
G12+ bij o.a.VAG, volkswagen etc.
G12, de voorloper van G12+, kan ook met G30, dus G12+,
G12 met G11, de voorloper van G12 geeft verkleuring,
G12+ kan wel met G11 zonder verkleuring, is wel vergelijkbaar met G12, behalve dat verkleuren dan.
Volvo gebruikt G30, maar doet bij onze Lynk G12+ in de motor.
Ja, volg je het nog...😉
Afgelopen zaterdag een testrit gemaakt in een Lynk & Co. En ik ben er van overtuigd dat ik toch wel zeker een Lynk & Co wil gaan rijden.
Bij de garage wisten ze me te vertellen dat je moest kijken naar het aantal KM dat de auto gereden had.
Ze moeten namelijk een beurt bij 30k en bij 60k hebben. Dus de vraag is een beetje waar je voor gaat. 1tje die net 60k gelopen heeft, of ga je er onder zitten en kijk je voor een auto die een paar k duurder is maar net de 30k erop heeft zitten.
Als je van een relatief kleine auto afkomt is zo'n Lynk en Co toch wel even andere koek om in te rijden overigens haha.
Bij de garage wisten ze me te vertellen dat je moest kijken naar het aantal KM dat de auto gereden had.
Ze moeten namelijk een beurt bij 30k en bij 60k hebben. Dus de vraag is een beetje waar je voor gaat. 1tje die net 60k gelopen heeft, of ga je er onder zitten en kijk je voor een auto die een paar k duurder is maar net de 30k erop heeft zitten.
Als je van een relatief kleine auto afkomt is zo'n Lynk en Co toch wel even andere koek om in te rijden overigens haha.
Ik heb vorige week een L&C aangeschaft, bouwjaar 2024 en originele Nederlander met 19.000km op de klok.
Auto rijdt prima en tot heden geen klachten met Apple car play en Android auto, hopen dat het ook zo blijft.
Nu vroeg ik me ook af of jullie dat ook zo hebben, was mij verder ook nog niet opgevallen. Maar vandaag draaide de auto stationair en bleef het toerental op 1500 rpm staan, dit zakte verder ook niet. De modus stond op power dus weet niet of dat nog enige invloed heeft, de accu was ook zo goed als leeg, dit even bijvermeld te hebben.
Auto rijdt prima en tot heden geen klachten met Apple car play en Android auto, hopen dat het ook zo blijft.
Nu vroeg ik me ook af of jullie dat ook zo hebben, was mij verder ook nog niet opgevallen. Maar vandaag draaide de auto stationair en bleef het toerental op 1500 rpm staan, dit zakte verder ook niet. De modus stond op power dus weet niet of dat nog enige invloed heeft, de accu was ook zo goed als leeg, dit even bijvermeld te hebben.
Veel plezier er mee😉Daniel4589 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:55:
Ik heb vorige week een L&C aangeschaft, bouwjaar 2024 en originele Nederlander met 19.000km op de klok.
Wat betreft versnelt stationair, waarschijnlijk de accu bijladen.
Power gebruikt benzinemotor en electra te gelijk, indien nodig.
Moet er wel voldoende in de accu zitten.
Meeste gebruiken stand hybride.
Dan was ie vast de accu aan het bijladen, want die houdt hij in de Power stand volgens mij 10% gevuld.Daniel4589 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:55:
Top bedankt voor de snelle antwoorden. Accu was inderdaad nagenoeg leeg. Moet nog even een buiten stopcontact aansluiten. Heb zonnepanelen dus kan gewoon via het stopcontact laden alleen openslaande garagedeuren dus die moet op een kiertje staan dus alleen overdag laden als ik thuis ben.
Wat leuk! De Lynk is echt wel een slagje groter en zwaarder.Swaxie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:
Afgelopen zaterdag een testrit gemaakt in een Lynk & Co. En ik ben er van overtuigd dat ik toch wel zeker een Lynk & Co wil gaan rijden.
Ik vind het maar gezwets van de garage. Sinds jaar en dag hebben auto's onderhouds intervallen. De ene auto bij 15k km, de ander pas bij 50k km. Als een Lynk 1,5 jaar oud is met 20k km op de teller, dan voer je die beurt toch voor aflevering uit.
Ik ben op vakantie met geen mogelijkheden om op te laden. Het valt me nu pas op dat de auto best wel ‘ratelt’ in de eerste versnelling bij het optrekken (en ramen open). Is me eerder nooit opgevallen. Ervaren jullie ook redelijk veel geluid van de benzinemotor bij het optrekken?
Het is een 3-cilinder, die ratelen altijd meer dan een 4(+) cilinder.ThijsAms schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:04:
Ik ben op vakantie met geen mogelijkheden om op te laden. Het valt me nu pas op dat de auto best wel ‘ratelt’ in de eerste versnelling bij het optrekken (en ramen open). Is me eerder nooit opgevallen. Ervaren jullie ook redelijk veel geluid van de benzinemotor bij het optrekken?
Daarnaast is de auto natuurlijk goed geisoleerd met dubbele zijruiten (iig bij de latere modellen), dus van binnen krijg je er normaal niks van mee.
Je kunt natuurlijk wel de benzinemotor de accu wat laten opladen, maar dat is relatief prijzig.
Zojuist mijn Golf 8 ingeruild Lynk & Co 01 More uitvoering!
Zo! Wat ben ik hyped :-) enige wat ik nog mis is de fysieke "next & previous buttons" besef ik mij... Nog tips van mederijders hoe jullie dit hebben opgelost?
Zo! Wat ben ik hyped :-) enige wat ik nog mis is de fysieke "next & previous buttons" besef ik mij... Nog tips van mederijders hoe jullie dit hebben opgelost?
Land van het eeuwige vuur
Ik zou de keuze niet laten afhangen van of hij al een beurt heeft gehad of niet!Swaxie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:
De kosten vallen best mee en wellicht kun je dit nog meenemen in de onderhandeling, het voordeel is dat als je hem zelf nog een beurt laat geven alles weer vervangen is voor de volgende 2 jaar of 30.000km!
Heb ik ook gedaan! dit jaar een 07-2023 gekocht met bijna 23.000km dus gelijk een 2j/30.000km beurt zodat ik er 2 jaar vanaf ben.Serotonine schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:03:
[...]
Wat leuk! De Lynk is echt wel een slagje groter en zwaarder.
Ik vind het maar gezwets van de garage. Sinds jaar en dag hebben auto's onderhouds intervallen. De ene auto bij 15k km, de ander pas bij 50k km. Als een Lynk 1,5 jaar oud is met 20k km op de teller, dan voer je die beurt toch voor aflevering uit.
P.S zo'n beurt stelt overigens niet veel voor hoor, vloeistoffen, filters vervangen, software update indien nodig, algehele controle en melding bij Lynk & Co voor de garantie.
Na de garantie kun je dit wellicht voordeliger laten doen bij een locale garage of DHZ.
[ Voor 37% gewijzigd door Sted74 op 22-07-2025 14:24 ]
In mijn "oude" 01 zijn er ook geen fysieke knoppen aanwezig. Ik gebruik altijd het stuur/drivers display hiervoor, maar via het center display was het ook mogelijk. Het zal even wennen zijn maar dat is na een tijdje ook wel weer wegNoob_Saibot schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:04:
Zojuist mijn Golf 8 ingeruild Lynk & Co 01 More uitvoering!
Als het de radiozenders betreft: die gaan idd met de knoppen rechts op het stuur. Voor andere zaken: op het centrale scherm swipen net als een mobiel.Voluerunt schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:09:
[...]
In mijn "oude" 01 zijn er ook geen fysieke knoppen aanwezig. Ik gebruik altijd het stuur/drivers display hiervoor, maar via het center display was het ook mogelijk. Het zal even wennen zijn maar dat is na een tijdje ook wel weer weg
Ik vraag me toch af waar het hardnekkige verhaal vandaan komt dat je voor de garantie bij de Lynk en co dealer het onderhoud moet laten doen.Sted74 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:13:
[...]
Ik zou de keuze niet laten afhangen van of hij al een beurt heeft gehad of niet!
De kosten vallen best mee en wellicht kun je dit nog meenemen in de onderhandeling, het voordeel is dat als je hem zelf nog een beurt laat geven alles weer vervangen is voor de volgende 2 jaar of 30.000km!
[...]
Heb ik ook gedaan! dit jaar een 07-2023 gekocht met bijna 23.000km dus gelijk een 2j/30.000km beurt zodat ik er 2 jaar vanaf ben.
P.S zo'n beurt stelt overigens niet veel voor hoor, vloeistoffen, filters vervangen, software update indien nodig, algehele controle en melding bij Lynk & Co voor de garantie.
Na de garantie kun je dit wellicht voordeliger laten doen bij een locale garage of DHZ.
Ja, zij zijn opgeleid en hebben alle gereedschappen bij de hand, maar met voldoende gegevens van het onderhoud, doet dat zeker geen afbreuk aan de garantie.
https://www.lynkco.com/nl-nl/warranty zie hoofdstuk 8.3
Ik ben momenteel op vakantie in Kroatische en heb twee vragen waar ik zelf niet helemaal uitkom. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb voor de vakantie een onderhoudsbeurt bij de Volvo dealer laten uitvoeren, dat was net voor de 30.000 KM. Nu heb ik heb de 31.000 KM aangetikt en krijg ik een onderhoudsmelding. Kan ik die zelf op de een of andere manier weg krijgen?
Wij staan in Kroatische op de camping en hebben 16a stroom, dus ik dacht dan kan ik de auto ook wel opladen met de stekker. De stekker gaat dan in een haspel naar de caravan 2.5mm kabel en dan naar het stroompunt. Kan dat veilig? Reguleert de stekker de stroomtoevoer zelf?
Alvast bedankt voor jullie hulp/ antwoorden!
Ik heb voor de vakantie een onderhoudsbeurt bij de Volvo dealer laten uitvoeren, dat was net voor de 30.000 KM. Nu heb ik heb de 31.000 KM aangetikt en krijg ik een onderhoudsmelding. Kan ik die zelf op de een of andere manier weg krijgen?
Wij staan in Kroatische op de camping en hebben 16a stroom, dus ik dacht dan kan ik de auto ook wel opladen met de stekker. De stekker gaat dan in een haspel naar de caravan 2.5mm kabel en dan naar het stroompunt. Kan dat veilig? Reguleert de stekker de stroomtoevoer zelf?
2,5mm kabel kan de 16Amp hebben, wel de haspel afrollen dit is zeer belangrijk.Vjenne-ICT schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:51:
Ik ben momenteel op vakantie in Kroatische en heb twee vragen waar ik zelf niet helemaal uitkom. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Het scheelt dat de grannylader maar met 10A laadtPeterhardenberg schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:52:
[...]
2,5mm kabel kan de 16Amp hebben, wel de haspel afrollen dit is zeer belangrijk.
Reken je de stroom af naar verbruik op die camping?Vjenne-ICT schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:51:
Zo niet (verbruik inclusief), dan zou ik het niet zo netjes vinden om je auto op te laden op deze manier. Over het algemeen wordt het ook als ongewenst beschouwd onder campingeigenaren en gasten.
Als de stroom inclusief is, gewoon je auto opladen. Wat denk je dat al die lui doen, 24 uur per dag de airco laten draaien, koelkast op stroom, fietsen opladen en al dan niet.
Dat zijn wel verbruikers waar een camping houder rekening mee houdt. Al zet iemand met een beetje besef natuurlijk nooit 24/7 de airco aan. Daarentegen, als iedereen met een EV of PHEV ineens z'n auto op de plek gaat laden wordt het ook een mooie boel. Niet alleen laat je dan andere kampeerders indirect opdraaien voor die kosten omdat de prijs van een campingplaats omhoog zal gaan, met een beetje pech trekt het stroomnet op de camping het niet en jaag je de campingeigenaar nog extra op kosten ook.Daniel4589 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:34:
Als de stroom inclusief is, gewoon je auto opladen. Wat denk je dat al die lui doen, 24 uur per dag de airco laten draaien, koelkast op stroom, fietsen opladen en al dan niet.
Ik vind het niet netjes en zou het met klem afraden.
Ik zou het gewoon vragen aan de campingeigenaar of er bezwaar tegen is en of er kosten aan verbonden zijn. In September hebben wij een huis gehuurd in Zuid Frankrijk. Dak ligt vol met zonnepanelen. Aan eigenaar gevraagd of ik de auto mag opladen en of er kosten aan verbonden zijn. Geen enkel probleem.Timmert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:15:
[...]
Dat zijn wel verbruikers waar een camping houder rekening mee houdt. Al zet iemand met een beetje besef natuurlijk nooit 24/7 de airco aan. Daarentegen, als iedereen met een EV of PHEV ineens z'n auto op de plek gaat laden wordt het ook een mooie boel. Niet alleen laat je dan andere kampeerders indirect opdraaien voor die kosten omdat de prijs van een campingplaats omhoog zal gaan, met een beetje pech trekt het stroomnet op de camping het niet en jaag je de campingeigenaar nog extra op kosten ook.
Wij gaan al jaren op pad met de camper binnen en buitenland en hebben daar echt genoeg gezien. Ook als er gratis stroom is draaien ze gewoon 24/7 met de airco aan. En het is natuurlijk altijd aan jezelf hoe je daarmee omgaat. Wij draaien gewoon de koelkast op gas en hebben niets extra's aan de stroom.Timmert schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:15:
[...]
Dat zijn wel verbruikers waar een camping houder rekening mee houdt. Al zet iemand met een beetje besef natuurlijk nooit 24/7 de airco aan. Daarentegen, als iedereen met een EV of PHEV ineens z'n auto op de plek gaat laden wordt het ook een mooie boel. Niet alleen laat je dan andere kampeerders indirect opdraaien voor die kosten omdat de prijs van een campingplaats omhoog zal gaan, met een beetje pech trekt het stroomnet op de camping het niet en jaag je de campingeigenaar nog extra op kosten ook.
Ja, ik heb t ook allemaal gezien en word er soms een beetje verdrietig van. Ik probeer zelf in ieder geval een beetje op te letten op dat soort dingen.Daniel4589 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:48:
[...]
Wij gaan al jaren op pad met de camper binnen en buitenland en hebben daar echt genoeg gezien. Ook als er gratis stroom is draaien ze gewoon 24/7 met de airco aan. En het is natuurlijk altijd aan jezelf hoe je daarmee omgaat. Wij draaien gewoon de koelkast op gas en hebben niets extra's aan de stroom.
Gisteren dan toch echt overstag gegaan en een 2ehands Lynk & Co gekocht.
Zijn er dingen waar ik me als goede voorbereiding alvast mee kan bezighouden?
Ik heb inmiddels een laadpas laten toekomen en ben met mijn verzekering bezig, ik vraag me af of er nog meer dingen zijn die handig zouden zijn om van te voren uit te zoeken / te weten?
Ik heb inmiddels een laadpas laten toekomen en ben met mijn verzekering bezig, ik vraag me af of er nog meer dingen zijn die handig zouden zijn om van te voren uit te zoeken / te weten?
Meeste heb je denk ik al wel. Ga je thuis met 230V laden? Dan is een buitenstopcontact handig. Ik heb er ook nog een 2polige schakelaar tussen zitten om stroom er ook helemaal af te kunnen halen. En verdiep je alvast in registratie bij Lynk&Co om app te kunnen gebruiken. Is in dit forum ook al veel over te vinden.Swaxie schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:46:
Gisteren dan toch echt overstag gegaan en een 2ehands Lynk & Co gekocht.
Die app had ik er inderdaad al opgezet. Maar heb hiervoor info nodig die ik op dit moment nog niet hebGreenvalley schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:53:
[...]
Meeste heb je denk ik al wel. Ga je thuis met 230V laden? Dan is een buitenstopcontact handig. Ik heb er ook nog een 2polige schakelaar tussen zitten om stroom er ook helemaal af te kunnen halen. En verdiep je alvast in registratie bij Lynk&Co om app te kunnen gebruiken. Is in dit forum ook al veel over te vinden.
Net ruim 600 kilometer gereden. Even een korte pauze tussendoor zonder te tanken. Schakel ik de auto in en doe denk ik te snel in rijstand B zetten en in Power. De accu moet bij geladen worden in de power stand, die was wat lager.
Gevolg (hopelijk vergeet ik niets):
- heel veel toeren?
- hand schakelen naar 2 werkt niet. Nog een tik, 3 werkt wel? (Lijkt dus vast te zitten op de elektromotor as
- hij wil niet trekken (fijn met 1300kg er achter in de Franse bergen)
- melding toerental beperkt
- melding frontcamera service vereist
- melding over sos knop service
- melding oud brandstof (best gek, heb hem al 2 keer vol gegooid met 98)
- ik vergeet vast nog een melding
- uiteindelijk gaat hij niet harder dan 50 want hij mist de tussen versnellingen
- op de vluchtstrook, gestopt en gestart
- niet in P willen gaan
- doorgereden naar de afrit, was niet ver
- daar uitgestapt en de auto 10 minuten op slot gehouden en van het mooie uitzicht genoten
- ingestapt, van alle meldingen bleef alleen oude brandstof staan als melding en de auto rijd weer als vanouds en 200 km doorgereden.
- doorgereden en opnieuw 98 getankt
- melding oude brandstof is weg, maar het oranje motor lampje blijft branden. Gekeken in meldingenlijst maar staat niets, die is niet aan te klikken
- aangekomen op de camping waar hij gewoon weer hybride rijd.
- Start ik hem weer op, krijg melding oude benzine, start de motor indien mogelijk, is alleen heb ik alleen eco en hybride beschikbaar?!?
Nu weer uitgezet en even afwachten, anders gaat de accu los. Maar wat een avontuur
Lijkt wel alsof er een canbus communicatie probleem was opgetreden tussen alle modules
Edit: nog steeds melding oude brandstof, start motor indien mogelijk. Maar geen geel motor tekentje meer. Maar die melding staat ook niet in de meldingen lijst…
Gevolg (hopelijk vergeet ik niets):
- heel veel toeren?
- hand schakelen naar 2 werkt niet. Nog een tik, 3 werkt wel? (Lijkt dus vast te zitten op de elektromotor as
- hij wil niet trekken (fijn met 1300kg er achter in de Franse bergen)
- melding toerental beperkt
- melding frontcamera service vereist
- melding oud brandstof (best gek, heb hem al 2 keer vol gegooid met 98)
- ik vergeet vast nog een melding

- uiteindelijk gaat hij niet harder dan 50 want hij mist de tussen versnellingen
- op de vluchtstrook, gestopt en gestart
- niet in P willen gaan
- doorgereden naar de afrit, was niet ver
- daar uitgestapt en de auto 10 minuten op slot gehouden en van het mooie uitzicht genoten
- ingestapt, van alle meldingen bleef alleen oude brandstof staan als melding en de auto rijd weer als vanouds en 200 km doorgereden.
- doorgereden en opnieuw 98 getankt
- melding oude brandstof is weg, maar het oranje motor lampje blijft branden. Gekeken in meldingenlijst maar staat niets, die is niet aan te klikken
- aangekomen op de camping waar hij gewoon weer hybride rijd.
- Start ik hem weer op, krijg melding oude benzine, start de motor indien mogelijk, is alleen heb ik alleen eco en hybride beschikbaar?!?
Nu weer uitgezet en even afwachten, anders gaat de accu los. Maar wat een avontuur
Lijkt wel alsof er een canbus communicatie probleem was opgetreden tussen alle modules
Edit: nog steeds melding oude brandstof, start motor indien mogelijk. Maar geen geel motor tekentje meer. Maar die melding staat ook niet in de meldingen lijst…
[ Voor 4% gewijzigd door Ferrox1 op 25-07-2025 16:44 ]
Je moet je wel aan de door lynk voorgeschreven intervallen houden en de afspraak moet je ook bij een lynk garage laten doen, doe je 1 vd 2 niet dan zal je geen aanspraak meer kunnen maken op de garantie zo staat er te lezen in de kleine lettertjes.Serotonine schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:03:
[...]
Wat leuk! De Lynk is echt wel een slagje groter en zwaarder.
Ik wacht totdat auto een seintje geeft voor onderhoud en ga dan via de app naar de juiste garage.
Overigens geldt de fabrieksgarantie alleen voor origineel in dat land verkochte auto’s.
Dus in NL alleen originele op Nederlandse kenteken gezette lynk en co’s.
Een Lynk geïmporteerd valt officieel niet onder fabrieksgarantie.
let op: iets aangepast op zaterdag 26 juli 2025.Ronald1245 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:37:
[...]
Je moet je wel aan de door lynk voorgeschreven intervallen houden en de afspraak moet je ook bij een lynk garage laten doen, doe je 1 vd 2 niet dan zal je geen aanspraak meer kunnen maken op de garantie zo staat er te lezen in de kleine lettertjes.
Ik wacht totdat auto een seintje geeft voor onderhoud en ga dan via de app naar de juiste garage.
Overigens geldt de fabrieksgarantie alleen voor origineel in dat land verkochte auto’s.
Jammer dat er vaak iets geroepen wordt zonder onderbouwing!
Zo vervalt een garantie claim niet altijd.
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2018:7968
Het is dus niet zo zwart wit.
De reactie ging overigens om koop, niet om huur, van een gebruikte Lynk & Co door o.a. @Swaxie
1. Als je het onderhoud doet met origineel of gelijkwaardig materiaal, op de door de fabrikant voorgeschreven wijze en intervallen kan een garantieclaim niet worden geweigerd, maar zelfs dan, zie de uitspraak hierboven, zo zijn er meer te vinden.
2. Als wel alles bij een voorgeschreven werkplaats met de juiste materialen en intervallen gedaan is geeft men ook niet altijd vanzelf garantie.
Voorbeeld zijn die claims bij Stellantis, zelf met de 1.6 THP motor meegemaakt dat er uiteindelijke geschikt is (coulance noemen ze dat) koste me uiteindelijk nog wel iets, maar had geen zin in verder gedoe.
Conclusie? Zelf ook voor de makkelijke weg gekozen, een beurt bij de aangegeven werkplaats.
Maar als het alsnog mis gaat? is ook dan misschien een lange (juridische) weg nodig.
Een ieder moet dit voor zich zelf afwegen overigens.
Over anderhalf jaar vervalt de fabrieksgarantie, kan ik zelf weer hobbyen, of een bevriende werkplaats het gunnen.
Het artikel (de kleine lettertjes?) waaruit blijkt dat het aanbevolen is, maar niet noodzakelijk een aangewezen werkplaats te gebruiken om garantie te behouden, bij aankoop.
Garantie Lynk & Co
8.3 Onderhoud aan je Lynk & Co-voertuig
Je auto moet periodiek worden onderhouden in overeenstemming met de goedgekeurde normen en het aanbevolen onderhoudsschema van Lynk & Co, met een maximale overschrijding van ofwel 2500 km of 2 maanden na de reguliere interval, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet, om gedekt te blijven door deze beperkte garantie voor nieuwe voertuigen.
Schades of defecten aan het voertuig die zijn veroorzaakt door lage kwaliteit van het onderhoud of onvoldoende onderhoud, worden niet verholpen onder deze beperkte garantie voor nieuwe voertuigen.
Houd voldoende onderhoudsgegevens bij, zodat erkende werkplaatsen van Lynk & Co kunnen bevestigen dat het voertuig het juiste onderhoud heeft gehad.
Lynk & Co raadt aan periodiek onderhoud te laten uitvoeren door een erkende Lynk & Co werkplaats op uw kosten*. Geautoriseerde Lynk & Co-werkplaatsen krijgen regelmatig training voor alle Lynk & Co-modellen en zijn uitgerust en getraind om kwaliteitsservice te bieden voor je Lynk & Co-voertuig.
* Voor M2M-klanten en klanten met een onderhoudsplan is auto-onderhoud inbegrepen.
M2M-klanten en klanten met een onderhoudsplan moeten het voertuig laten onderhouden bij een geautoriseerde Lynk & Co-werkplaats en in overeenstemming met het Lynk & Co-onderhoudsschema om extra kosten voor hun abonnement te vermijden.
En bij punt 3 bij garantie voorwaarden, hieruit blijkt dat de auto wel mag zijn geïmporteerd!
3. WAAR JE LYNK & CO BEPERKTE GARANTIE VOOR NIEUWE VOERTUIGEN VAN TOEPASSING IS
Deze beperkte garantie voor nieuwe voertuigen is van toepassing op elk nieuw Lynk & Co voertuig op voorwaarde dat het geregistreerd blijft en wordt gebruikt in een van de volgende Europese landen:
België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, Griekenland, Roemenië, Albanië, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kosovo, Kroatië, Moldavië, Montenegro, Noord-Macedonië, Servië en Slovenië.
Deze beperkte garantie voor nieuwe auto's is alleen geldig in de hierboven beschreven geografische gebieden. Als je een Lynk & Co-voertuig registreert of gebruikt buiten de geografische gebieden die hierboven zijn genoemd, kan de klant niet profiteren van reparaties onder garantie in dat gebied.
Deze beperkte garantie voor nieuwe voertuigen geeft je specifieke wettelijke rechten.
Deze rechten zijn geen vervanging voor en hebben geen invloed op je wettelijke rechten onder jouw lokale wetgeving. Naast de rechten die voortvloeien uit deze beperkte garantie voor nieuwe voertuigen, heb je mogelijk aanvullende rechten die voortvloeien uit je lokale wetgeving, inclusief maar niet beperkt tot wettelijke garantierechten. Landspecifieke wettelijke consumentenrechten staan vermeld in bijlage I.
bron https://www.lynkco.com/nl-nl/warranty
[ Voor 47% gewijzigd door Wilmaas op 26-07-2025 15:50 ]
Wij vertrekken morgenvroeg vanuit Kroatische richting Oostenrijk. Ik keek vanmiddag nog even onder de motorkap om de vloeistoffen te controleren en zag dat het koelvloeistofniveau wat was gezakt (beide reservoirs zaten voor vertrek op bijna max en zit nu tussen max en laag in). Wij trekken wel een zware Fendt caravan van 1700 kg en heeft er af en toe best even voor moeten werken. Is het normaal dat het koelvloeistofniveau wat zakt van een rit van 1300 km?
BVD.
BVD.
Ik heb dat ook gehad met de caravan. Ik heb het idee dat hij er dan wat uit gooit. Ik kreeg op een gegeven moment zelfs de melding dat het niveau te laag was. Toen heb ik hem bijgevuld en daarna geen problemen meer gehadVjenne-ICT schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:25:
Wij vertrekken morgenvroeg vanuit Kroatische richting Oostenrijk. Ik keek vanmiddag nog even onder de motorkap om de vloeistoffen te controleren en zag dat het koelvloeistofniveau wat was gezakt (beide reservoirs zaten voor vertrek op bijna max en zit nu tussen max en laag in). Wij trekken wel een zware Fendt caravan van 1700 kg en heeft er af en toe best even voor moeten werken. Is het normaal dat het koelvloeistofniveau wat zakt van een rit van 1300 km?
BVD.
Hier hetzelfde gehad als wat Oldostofjas en jij beschrijven. Ik had net de 60K service met koelvloeistof verversen gehad. De eerste lange rit met caravan daarna daalde het niveau heel licht en kreeg ik de koelvloeistofniveau melding laag.Vjenne-ICT schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:25:
BVD.
Daarna bijgevuld en inmiddels op en neer naar Denemarken geweest, geen problemen meer gehad. Net alsof er ergens nog een luchtbelletje in zat.
oldostofjas & MvdV, Bedankt voor jullie reacties. Ik ben vandaag van Kroatische naar Oostenrijk (300+ KM) gereden en geen problemen ondervonden. Niveau is nagenoeg het zelfde. Ik vermoed dat er, zoals hier al eerder gelezen, lucht of iets dergelijks in de leidingen zat en daardoor het niveau wat is gezakt. Wij gaan hier ook in Oostenrijk rondrijden en zal het nauwlettend in de gaten houden (bij verandering meld ik het hier).MvdV schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:20:
[...]
Hier hetzelfde gehad als wat Oldostofjas en jij beschrijven. Ik had net de 60K service met koelvloeistof verversen gehad. De eerste lange rit met caravan daarna daalde het niveau heel licht en kreeg ik de koelvloeistofniveau melding laag.
Daarna bijgevuld en inmiddels op en neer naar Denemarken geweest, geen problemen meer gehad. Net alsof er ergens nog een luchtbelletje in zat.
Vandaag dus ineens pech met l&c, wilde wegrijden bij mijn werk, toen ik ineens iets hoorde knappen. En bij rechter voorwiel vanuit de auto gezien kwam er vloeistof uit lekken.
Anwb gebeld en komen eraan.😢😥
Anwb gebeld en komen eraan.😢😥
Is er iets mis als zo nu en dan de benzinemotor aan springt terwijl je op pure rijdt. Gewoon in de stad of op een 80 weg bij niet hard optrekken?
Ik dacht misschien doet ie dat soms om de accu te koelen of iets, maar kan zo 123 alleen vinden dat de motor bij springt als je flink gas geeft of als de accu leeg is. Of als de auto denkt dat dat moet.
In de gevallen dat ie het doet lijkt het niet te moeten.
Ergo: de accu is niet leeg en ik geef amper gas/rij gewoon normaal.
We hebben nu 2300km gereden, bijna volledig elektrisch op pure staan en benzinebereik geeft aan dat de tank half leeg is en nog ongeveer 300km is.
Van die 2300km is er 1 rit geweest van max 200km snelweg op benzine.
Verder red ik elke rit op en neer naar m'n werk op volledig elektrisch, maar ook springt dus bijna elke dag de benzinemotor bij voor een kilometer of 1 a 2 bij.
Als ik gas los laat zie je het blokje in de meter in elektrisch bereik, maar zodra ik ook maar kijk naar het gaspedaal schiet ie in benzinebereik op de meter.
Is dit normaal of moet ik naar de garage?
Ik dacht misschien doet ie dat soms om de accu te koelen of iets, maar kan zo 123 alleen vinden dat de motor bij springt als je flink gas geeft of als de accu leeg is. Of als de auto denkt dat dat moet.
We hebben nu 2300km gereden, bijna volledig elektrisch op pure staan en benzinebereik geeft aan dat de tank half leeg is en nog ongeveer 300km is.
Verder red ik elke rit op en neer naar m'n werk op volledig elektrisch, maar ook springt dus bijna elke dag de benzinemotor bij voor een kilometer of 1 a 2 bij.
Als ik gas los laat zie je het blokje in de meter in elektrisch bereik, maar zodra ik ook maar kijk naar het gaspedaal schiet ie in benzinebereik op de meter.
[ Voor 4% gewijzigd door vosss op 29-07-2025 14:38 ]
Als je eenmaal in het benzine bereik gas gegeven hebt (of de elektromotor is te warm, of te lage accu, of te zware rechtervoetvosss schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:37:
Is er iets mis als zo nu en dan de benzinemotor aan springt terwijl je op pure rijdt. Gewoon in de stad of op een 80 weg bij niet hard optrekken?
Ik heb dit ook wel eens gehad met de aanhanger er achter dat de elektromotor te warm is. Dit geeft de Lynk helaas niet aan.
Mijn eerder genoemd probleem was opgelost na 2x benzine tanken
even update:
Waarschijnlijk samenloop omstandigheden, vloeistof was waarschijnlijk van de water afkomstig van airco.
En het geluid kwam mogelijk van een steentje of iets dergelijks bij de remschijf ofzo.
Dus beetje samenloop omstandigheden.
Dus niks aan het handje gelukkig.
Waarschijnlijk samenloop omstandigheden, vloeistof was waarschijnlijk van de water afkomstig van airco.
En het geluid kwam mogelijk van een steentje of iets dergelijks bij de remschijf ofzo.
Dus beetje samenloop omstandigheden.

Dus niks aan het handje gelukkig.
Kan die elektromotor te warm worden door zomerweer van 30 plus graden? De benzinemotor springt aan zònder in benzinebereik gas te geven. Ook gewoon met de cruise aan op 80 bv.Ferrox1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:28:
[...]
Als je eenmaal in het benzine bereik gas gegeven hebt (of de elektromotor is te warm, of te lage accu, of te zware rechtervoet) dan blijft hij de motor warm draaien. Daarna kun je weer Elektrisch rijden mits je genoeg accu hebt.
Ik heb dit ook wel eens gehad met de aanhanger er achter dat de elektromotor te warm is. Dit geeft de Lynk helaas niet aan.
Mijn eerder genoemd probleem was opgelost na 2x benzine tanken
Ja dat kan, zeker bergop is 1/2 kilometer al voldoende om dat voor elkaar te krijgen.vosss schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:08:
[...]
Kan die elektromotor te warm worden door zomerweer van 30 plus graden? De benzinemotor springt aan zònder in benzinebereik gas te geven. Ook gewoon met de cruise aan op 80 bv.
Met betrekking tot de update, daar is al veel over geschreven in dit topic. Onder aan de streep komt er geen update meer lijkt het.
[ Voor 3% gewijzigd door Ferrox1 op 29-07-2025 18:12 ]
Weet iemand of het echt nodig is dat je camera's gekalibreerd moeten worden als je voorruit is vervangen? Ik blijf sinds de vervanging van de ruit de melding 'frontsensor service required'. Als er iemand naast me komt zetten verdwijnt soms de melding. Of zal de storing ergens anders vandaan kunnen komen?
Mijn camera's moesten sowieso al gekalibreerd worden, maar dat doen ze pas nadat de voorruit vervangen is. Dus waarschijnlijk heeft het wel een relatie.rbeijers schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:36:
Weet iemand of het echt nodig is dat je camera's gekalibreerd moeten worden als je voorruit is vervangen? Ik blijf sinds de vervanging van de ruit de melding 'frontsensor service required'. Als er iemand naast me komt zetten verdwijnt soms de melding. Of zal de storing ergens anders vandaan kunnen komen?
Heb je misschien bij de instellingen staan: zoveel mogelijk de accu opladen?vosss schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:37:
Ik heb de auto al 13 maanden en voor het eerst in het menu gekeken. Toen ik die optie aanvinkte begon direct de motor te lopen.
Anders zou ik het niet weten. Rij altijd op de standaard modus en heb 1 keer gehad dat de motor aansloeg en dat was toen ik vol gas gaf.
niet iedereen heeft een bierbuikje
Mocht er iemand interesse hebben. Onze Lynk en Co 01 (zwart) is te huur in de periode van 5 tot en met 25 augustus. Je kunt er mee op vakantie e.d. groene kaart zit erbij.
Prijs komen we wel over uit
Prijs komen we wel over uit
[ Voor 15% gewijzigd door mprkooij op 30-07-2025 06:27 ]
Ik heb hier de laatste paar weken ook weer vaak last van. Normaliter staat de auto elke dag aan, maar nu in mijn vakantie soms ook een aantal dagen niet. Vooral na een periode van uitgeschakeld staan, 3 of 4 dagen, heb ik last van de 'SOS controle" foutmelding. Als ik de auto uitschakel en direct weer inschakel verdwijnt de melding niet. Als ik er een stuk mee rijd en dan vervolgens de auto 5 of 10 minuten uitgeschakeld laat staan en daarna weer inschakel is het probleem weg.Ferrox1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:32:
Net ruim 600 kilometer gereden. Even een korte pauze tussendoor zonder te tanken. Schakel ik de auto in en doe denk ik te snel in rijstand B zetten en in Power. De accu moet bij geladen worden in de power stand, die was wat lager.
Nu weer uitgezet en even afwachten, anders gaat de accu los. Maar wat een avontuur![]()
Wat ik vermoed is dat het iets te maken heeft met een GPS fix die de SOS module nodig heeft om in geval van nood aan te kunnen geven waar het voertuig zich bevind. Als de auto langere tijd uitgeschakeld heeft gestaan dan is er geen geldige GPS fix en klaagt de module hierover. Ik vermoed dat verouderde Ephemiris- en Almanac data hier voor zorgen, in mindere mate de laatste van de twee.
Bovenstaande lijkt me onjuist. Nagevraagd en bevestigd door Lynk & Co dat garantie gewoon van toepassing is..... Dat ze wellicht moeilijk gaan doen (maar dat doet Lynk sinds jaar en dag en vooral uit onkunde) is wat anders en doet niets af aan de rechten. Overigens lijkt me dit (zeer) lastig anders in te vullen door een autofabrikant. Binnen de EU zijn garantieregels gewoon universeel toepasbaar waar een auto dan ook gekocht is. Je zult echter wel onderhoud moeten kunnen aantonen en zelfs dan kan een autofabrikant niets weigeren hoogtens de claim deels toekennen.Ronald1245 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:37:
[...]
@Ferrox1Martijn-V4 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:19:
[...]
Ik heb hier de laatste paar weken ook weer vaak last van. Normaliter staat de auto elke dag aan, maar nu in mijn vakantie soms ook een aantal dagen niet. Vooral na een periode van uitgeschakeld staan, 3 of 4 dagen, heb ik last van de 'SOS controle" foutmelding. Als ik de auto uitschakel en direct weer inschakel verdwijnt de melding niet. Als ik er een stuk mee rijd en dan vervolgens de auto 5 of 10 minuten uitgeschakeld laat staan en daarna weer inschakel is het probleem weg.
Wat ik vermoed is dat het iets te maken heeft met een GPS fix die de SOS module nodig heeft om in geval van nood aan te kunnen geven waar het voertuig zich bevind. Als de auto langere tijd uitgeschakeld heeft gestaan dan is er geen geldige GPS fix en klaagt de module hierover. Ik vermoed dat verouderde Ephemiris- en Almanac data hier voor zorgen, in mindere mate de laatste van de twee.
Die SOS melding had ik ook, soms wel soms niet, na een software update 60000 kilometer beurt nooit meer gezien. (tot nu toe)
Klopt, staat ook gewoon in de kleinen lettertjes hoor, had ik al gemeld Wilmaas in "Het grote Lynk & Co 01 topic - Deel 1"hjsanders1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Bovenstaande lijkt me onjuist. Nagevraagd en bevestigd door Lynk & Co dat garantie gewoon van toepassing is..... Dat ze wellicht moeilijk gaan doen (maar dat doet Lynk sinds jaar en dag en vooral uit onkunde) is wat anders en doet niets af aan de rechten. Overigens lijkt me dit (zeer) lastig anders in te vullen door een autofabrikant. Binnen de EU zijn garantieregels gewoon universeel toepasbaar waar een auto dan ook gekocht is. Je zult echter wel onderhoud moeten kunnen aantonen en zelfs dan kan een autofabrikant niets weigeren hoogtens de claim deels toekennen.
Heeft iemand wel is geprobeerd om een externe carplay usb in zijn Lynk en co te plaatsen? Om via deze manier de draadloze carplay problemen op te lossen en zo ja, wat zijn de ervaringen hiermee?
Ok misschien was ik niet heel duidelijk. Ik woon in Nederland. Hier zijn geen bergen.Ferrox1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:12:
[...]
Ja dat kan, zeker bergop is 1/2 kilometer al voldoende om dat voor elkaar te krijgen.
En voor wat betreft de andere vraag die gesteld werd, nee, ik heb geen instelling aan staan om de accu zo veel mogelijk op te laden of te bewaren of wat dan ook.
Ik rij altijd in pure mode en snap dat de motor bij springt als ik vermogen vraag.
Ik snap niet dat de motor bij springt als ik geen vermogen vraag.
Gewoon op pure, cruise op 80, voldoende accuvulling, geen opties aan als accu laden of accu bewaren of wat dan ook.
Hoort die benzinemotor dan bij te springen zo nu en dan, ja of nee.
Zo moeilijk leek mijn vraag niet en ik dacht dat ik duidelijk was. Klaarblijkelijk niet. Hopelijk nu wel.
Dus nogmaals, is het normaal dat bijna iedere dag de benzinemotor kortdurende bij springt als je volledig elektrisch rijdt en de auto ogenschijnlijk geen enkele reden zou moeten zien om de motor bij te schakelen?
Ik kan geen andere reden bedenken dan iets van koelen of verwarmen van interieur of accu. Vandaar mijn vraag.
Dus, hopelijk doet iemand nog een poging om mijn vraag te beantwoorden met deze informatie.
=edit=
Excuus voor als ik een beetje bot, kortaf of lomp over kom, zo bedoel ik het geenzins.
[ Voor 3% gewijzigd door vosss op 30-07-2025 13:06 ]
Kan ook zijn dat de auto oude bezine wil oprijden omdat deze te lang in de tank zit. Maar dan zou je denken dat de motor langere tijd aan blijft en niet kort.
Het is vakantie tijd en de meeste lynk rijders trekken nu door de bergen (al dan niet met een sleurhut). Dus was een beetje een aanname van mijn zijde.vosss schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:04:
[...]
Ok misschien was ik niet heel duidelijk. Ik woon in Nederland. Hier zijn geen bergen.
En voor wat betreft de andere vraag die gesteld werd, nee, ik heb geen instelling aan staan om de accu zo veel mogelijk op te laden of te bewaren of wat dan ook.
Ik rij altijd in pure mode en snap dat de motor bij springt als ik vermogen vraag.
Gewoon op pure, cruise op 80, voldoende accuvulling, geen opties aan als accu laden of accu bewaren of wat dan ook.
Zo moeilijk leek mijn vraag niet en ik dacht dat ik duidelijk was. Klaarblijkelijk niet. Hopelijk nu wel.
Dus nogmaals, is het normaal dat bijna iedere dag de benzinemotor kortdurende bij springt als je volledig elektrisch rijdt en de auto ogenschijnlijk geen enkele reden zou moeten zien om de motor bij te schakelen?
Ik kan geen andere reden bedenken dan iets van koelen of verwarmen van interieur of accu. Vandaar mijn vraag.
Dus, hopelijk doet iemand nog een poging om mijn vraag te beantwoorden met deze informatie.
=edit=
Excuus voor als ik een beetje bot, kortaf of lomp over kom, zo bedoel ik het geenzins.
Bij normaal gebruik is dat inderdaad niet normaal. Oude benzine krijg je een melding van. Maar lang niet van alle oorzaken. Misschien toch even laten uitlezen door de garage? Misschien wordt de motor of de accu onvoldoende gekoeld? Zonder melding is het gissen wat de oorzaak is. Deel de oorzaak (als die er is) vooral met ons!
@Martijn-V4 @Wilmaas
Bij mij waren het een stuk of 6 meldingen die ineens tegelijk kwamen en problemen met rijden. Is nu gelukkig opgelost.
SOS melding kreeg ik net ook. Ik denk inderdaad een bereikprobleem van de telefoonlijn of de gps data die oud is. Overigens na een 2e keer weer niet gehad. Overigens neem ik die melding echt met een korrel zout, want echt invloed op het rijden heeft het niet
Bij mij waren het een stuk of 6 meldingen die ineens tegelijk kwamen en problemen met rijden. Is nu gelukkig opgelost.
SOS melding kreeg ik net ook. Ik denk inderdaad een bereikprobleem van de telefoonlijn of de gps data die oud is. Overigens na een 2e keer weer niet gehad. Overigens neem ik die melding echt met een korrel zout, want echt invloed op het rijden heeft het niet
Ik lees her en der wel wat zelfde ervaringen, en de mogelijkheid dat de auto 'oude' benzine op wil maken. Natuurlijk weet de auto niet in wat voor benzine erin zit, maar wel hoeveel % van de KM's en/of met welke interval de de benzine-motor wordt gebruikt. Er zijn meer PHEV's die deze 'functionaliteit' hebben, dus het is geen ondenkbare oorzaak.vosss schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:04:
[...]
Het is hier geen L&C Hotline natuurlijk, dus als het dringend of ernstig is kun je ook de verkoper even bellen=edit=
Ik rij niet in pure mode en heb dan al het idee dat de motor niet hoeft bij te schakelen. Zal het straks op de weg terug naar huis nog een keer oplettenvosss schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:04:
[...]
Ok misschien was ik niet heel duidelijk. Ik woon in Nederland. Hier zijn geen bergen.
=edit=
Lijkt mij niet "normaal" inderdaadvosss schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:04:
[...]
=edit=
Ik rij bijna altijd hybride, alleen bij veel gas, even invoegen op de snelweg b.v. springt de motor even bij.
Pure stand?, nog nooit meegemaakt dat de benzinemotor bijspringt.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, waarom rij je "altijd" in pure mode?
Ik rij altijd op pure omdat ik woon/werk verkeer anders niet haal op een accu. Als je op pure staat dan kun je meer kilometers rijden elektrisch dan op de hybrid stand omdat er dan zaken worden uitgeschakeld schijnbaar. Geen idee wat maar je kunt er meer kilometers mee maken.Wilmaas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Lijkt mij niet "normaal" inderdaad
Ik rij bijna altijd hybride, alleen bij veel gas, even invoegen op de snelweg b.v. springt de motor even bij.
Als je vol gas geeft dan schakelt de motor altijd in om vaart te kunnen maken. Dat is normaal gedrag
In de pure stand worden er enkele zaken aangepast, airco, verwarming? om verbruik te verbeteren.Vibravis schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:18:
[...]
Ik rij altijd op pure omdat ik woon/werk verkeer anders niet haal op een accu. Als je op pure staat dan kun je meer kilometers rijden elektrisch dan op de hybrid stand omdat er dan zaken worden uitgeschakeld schijnbaar. Geen idee wat maar je kunt er meer kilometers mee maken.
Als je vol gas geeft dan schakelt de motor altijd in om vaart te kunnen maken. Dat is normaal gedrag
Tevens gebruik je extra accu capaciteit , er zit ruim 17 kWh in, bij hybrde gebruik je 14.1 kWh daarvan..
Als ik het net niet haal op stand hybride tot aankomst zet ik hem ook op pure. Thuis gratis stroom zat.
Rijdt je de auto leeg op pure? Dan laad ik ruim 16 kWh.
Leeg op hybride ongeveer 15 kWh
Rijdt ik de auto onderweg leeg op stand puur dan gaat de eerste 10 kilometer het benzine verbruik dubbelop om weer voldoende stroom in de accu te krijgen, waarna deze in de stand hybride verder gaat.
Daar krijg je dan ook een melding vansjoerdvd schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:07:
Kan ook zijn dat de auto oude bezine wil oprijden omdat deze te lang in de tank zit. Maar dan zou je denken dat de motor langere tijd aan blijft en niet kort.
Ik rijd ook veel in Pure, met als reden dat de benzinemotor dan niet zomaar aan springt, bijvoorbeeld bij veel gas geven. Ik herken jouw verhaal dus ook totaal niet.vosss schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:04:
[...]
=edit=
Ik rij altijd in pure omdat ik daarmee op en neer naar m'n werk haal. En dan kan ik net wat harder het gaspedaal indrukken dan op hybridestand voordat de benzinemotor bij moet springen.Wilmaas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Lijkt mij niet "normaal" inderdaad
Dankje. Aangezien er nog gewoon fabrieksgarantie op zit neem ik aan dat de volvo dealer het wel netjes op zal lossen.oldostofjas schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Ik rijd ook veel in Pure, met als reden dat de benzinemotor dan niet zomaar aan springt, bijvoorbeeld bij veel gas geven. Ik herken jouw verhaal dus ook totaal niet.
Binnenkort maar een afspraak maken, hij zit ook bijna aan 30dkm. Dus ik moet er sowieso heen.
Prima, dan snap ik dat van de pure stand, tja als dan bij het indrukken van het gaspedaal, of moeten we zeggen "versnellingspedaal"vosss schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:03:
[...]
Ik rij altijd in pure omdat ik daarmee op en neer naar m'n werk haal. En dan kan ik net wat harder het gaspedaal indrukken dan op hybridestand voordat de benzinemotor bij moet springen.
Ik hoop dat ze dit kunnen aanpassen, lijkt een software dingetje, bij de 30000 beurt.
Overigens kan ik zonder al te veel moeite ook in de hybride stand rijden en gasgeven zonder dat de motor aanslaat, dit lukt mijn vrouw ook. we komen dan vlot mee in het verkeer.
Het lijkt me niet in orde dan.
Ik kan ook best gas geven zonder dat de benzinemotor aanspringt. Ik kan zelfs meer gas geven dan het bewegende blokje impliceert, want helemaal rechts staan in de blauwe elektriekbalk dan springt die motor ook niet aan als je daar qua pedaal overheen gaat zegmaar.Wilmaas schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:23:
[...]
Prima, dan snap ik dat van de pure stand, tja als dan bij het indrukken van het gaspedaal, of moeten we zeggen "versnellingspedaal"de motor alsnog bijspring is dat irritant.
Ik hoop dat ze dit kunnen aanpassen, lijkt een software dingetje, bij de 30000 beurt.
Overigens kan ik zonder al te veel moeite ook in de hybride stand rijden en gasgeven zonder dat de motor aanslaat, dit lukt mijn vrouw ook. we komen dan vlot mee in het verkeer.
Het lijkt me niet in orde dan.
Dat is ook het hele euvel niet. Het euvel is dat die soms, dus niet altijd, wel eens kortdurend bijspringt terwijl daar QUA INPUT VAN MIJN RECHTERVOET GEEN, IK HERHAAL, GEEN AANLEIDING TOE IS.
Dat is het euvel. En ik vroeg me af of dat normaal was. Kennelijk niet. Nou. He he. Zware bevalling dit....
Maar bedankt allen, ik laat de garage er wel naar kijken.
Misschien dat mijn input jou ietsjes meer helderheid kan bieden voor jouw situatie.vosss schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Ik kan ook best gas geven zonder dat de benzinemotor aanspringt. Ik kan zelfs meer gas geven dan het bewegende blokje impliceert, want helemaal rechts staan in de blauwe elektriekbalk dan springt die motor ook niet aan als je daar qua pedaal overheen gaat zegmaar.
Dat is ook het hele euvel niet. Het euvel is dat die soms, dus niet altijd, wel eens kortdurend bijspringt terwijl daar QUA INPUT VAN MIJN RECHTERVOET GEEN, IK HERHAAL, GEEN AANLEIDING TOE IS.
Dat is het euvel. En ik vroeg me af of dat normaal was. Kennelijk niet. Nou. He he. Zware bevalling dit....
Ik rijd 90% van mijn ritten op Pure, simpelweg vanwege het feit dat mijn dagelijkse afstanden binnen het rijbereik van de batterij zit. Het zal je bekend zijn dat als je het gaspedaal indrukt, dat je dan op het blauwe balkje in je dashboard kunt zien hoeveel kracht je van de elektromotor vraagt. Trap je het gaspedaal rustig in, dan zie je dat het balkje deels gevuld is en dat je onder het maximum van het blauwe balkje blijft. Trap je hem wat meer in, dan kan het zijn dat het blauwe balkje zich volledig vult en dat betekent dat je het maximale vraagt van de elektromotor. En als je het pedaal nog ietsjes verder intrapt, dan gaat het grijze balkje ernaast meedoen en zie je het grijze druppeltje oplichten: dit betekent dat de benzinemotor bijspringt. Je vraagt teveel vermogen van de elektromotor en dus moet de benzinemotor meedoen om aan jouw vraag te voldoen.
Nu kan ik heel rustig rijden en het gaspedaal zodanig gebruiken dat bij mij het blauwe balkje nooit volledig vult. Zolang ik op deze manier rijd, springt de benzinemotor bij mij nooit bij. Tot zover niks aan het handje. Maar wat heb ik al een paar keer meegemaakt? Als ik iets steviger/vlotter ga rijden maar ik zorg ervoor dat ik het gaspedaal nooit diep genoeg indruk om de benzinemotor bij te laten springen, dan denkt de auto dat ik toch meer vermogen nodig heb voor de rest van de rit. Ergens denk ik dat de software van de auto dit bepaalt op basis van mijn best wel vlotte en stevige rijgedrag van de afgelopen 10 à 15 km in de Pure-modus. En dan kan het zo zijn dat het blauwe balkje zich niet volledig vult tijdens de rit, maar dat opeens toch de benzinemotor bijspringt.
Let wel: in de afgelopen twee jaar ben ik inmiddels aan mijn tweede 01 toe (voorheen MY22 gereden en nu de MY23). Ik ken de auto van binnen en buiten. Ik voel exact aan hoeveel vermogen ik vraag van de auto met mijn gaspedaalgebruik en weet precies wanneer ik binnen de marge van de Pure-modus zit. En dus ook wanneer de benzinemotor bijspringt omdat ik het pedaal te diep heb ingedrukt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat in de situatie die ik hierboven beschrijf, het bij mij niet zo is dat ik 'per ongeluk' het pedaal iets te diep heb ingedrukt. Nee, ik heb gewoon een kilometer of 10 à 15 best stevig gereden in de Pure-modus, en daarna springt de benzinemotor bij ondanks dat ik het gaspedaal nooit diep genoeg daarvoor heb ingedrukt. En dat bijspringen kan ineens gebeuren terwijl ik 80 km/h rij op een N-weg en het gaspedaal een beetje is ingedrukt om hem op die snelheid te houden (wat ook af te lezen is in het dashboard aan het blauwe balkje, die is in het geval van 80 km/h rijden slechts een kwart of minder gevuld).
Waarom is dit zo? Geen idee. Mijn gevoel zegt dat de software van de auto merkt dat je in de Pure-modus best vlot/stevig rijdt. En dat de software dan zelf besluit om de benzinemotor bij te laten springen voor de rest van de rit (ik weet het, dit klinkt misschien raar). Opvallend is dat de auto gewoon in de Pure-modus blijft en niet overschakelt naar Hybrid-modus. Het enige is dat het grijze balkje nu ook meedoet vanwege de benzinemotor die bijspringt. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de elektromotor te warm wordt door het vlotte/stevige rijgedrag in de Pure-modus, en dat de benzinemotor bijspringt zodat de elektromotor even niet hoeft in te spannen en dus kan afkoelen. Welke van de twee verklaringen het is ben ik tot nu toe nog niet achtergekomen (of misschien is er een derde verklaring?).
Beetje een lang verhaal, maar ik kon het echt niet korter maken. Anders zou ik geheid een "je hebt het gaspedaal te diep ingedrukt" om m'n oren krijgen
Dankje voor je verhelderend verhaal!!Sky Lynx schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:27:
[...]
Misschien dat mijn input jou ietsjes meer helderheid kan bieden voor jouw situatie.
Ik rijd 90% van mijn ritten op Pure, simpelweg vanwege het feit dat mijn dagelijkse afstanden binnen het rijbereik van de accu zit. Het zal je bekend zijn dat als je het gaspedaal indrukt, dat je dan op het blauwe balkje in je dashboard kunt zien hoeveel kracht je van de elektromotor vraagt. Trap je het gaspedaal rustig in, dan zie je dat het balkje deels gevuld is en dat je onder het maximum van het blauwe balkje blijft. Trap je hem wat meer in, dan kan het zijn dat het blauwe balkje zich volledig vult en dat betekent dat je het maximale vraagt van de elektromotor. En als je het pedaal nog ietsjes verder intrapt, dan gaat het grijze balkje ernaast meedoen en zie je het grijze druppeltje oplichten: dit betekent dat de benzinemotor bijspringt. Je vraagt teveel vermogen van de elektromotor en dus moet de benzinemotor meedoen om aan jouw vraag te voldoen.
Nu kan ik heel rustig rijden en het gaspedaal zodanig gebruiken dat bij mij het blauwe balkje nooit volledig vult. Zolang ik op deze manier rijd, springt de benzinemotor bij mij nooit bij. Tot zover niks aan het handje. Maar wat heb ik al een paar keer meegemaakt? Als ik iets steviger/vlotter ga rijden maar ik zorg ervoor dat ik het gaspedaal nooit diep genoeg indruk om de benzinemotor bij te laten springen, dan denkt de auto dat ik toch meer vermogen nodig heb voor de rest van de rit. Ergens denk ik dat de software van de auto dit bepaalt op basis van mijn best wel vlotte en stevige rijgedrag van de afgelopen 10 à 15 km in de Pure-modus. En dan kan het zo zijn dat het blauwe balkje zich niet volledig vult tijdens de rit, maar dat opeens toch de benzinemotor bijspringt.
Let wel: in de afgelopen twee jaar ben ik inmiddels aan mijn tweede 01 toe (voorheen MY22 gereden en nu de MY23). Ik ken de auto van binnen en buiten. Ik voel exact aan hoeveel vermogen ik vraag van de auto met mijn gaspedaalgebruik en weet precies wanneer ik binnen de marge van de Pure-modus zit. En dus ook wanneer de benzinemotor bijspringt omdat ik het pedaal te diep heb ingedrukt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat in de situatie die ik hierboven beschrijf, het bij mij niet zo is dat ik 'per ongeluk' het pedaal iets te diep heb ingedrukt. Nee, ik heb gewoon een kilometer of 10 à 15 best stevig gereden in de Pure-modus, en daarna springt de benzinemotor bij ondanks dat ik het gaspedaal nooit diep genoeg daarvoor heb ingedrukt. En dat bijspringen kan ineens gebeuren terwijl ik 80 km/h rij op een N-weg en het gaspedaal een beetje is ingedrukt om hem op die snelheid te houden (wat ook af te lezen is in het dashboard aan het blauwe balkje, die is in het geval van 80 km/h rijden slechts een kwart of minder gevuld).
Waarom is dit zo? Geen idee. Mijn gevoel zegt dat de software van de auto merkt dat je in de Pure-modus best vlot/stevig rijdt. En dat de software dan zelf besluit om de benzinemotor bij te laten springen voor de rest van de rit (ik weet het, dit klinkt misschien raar). Opvallend is dat de auto gewoon in de Pure-modus blijft en niet overschakelt naar Hybrid-modus. Het enige is dat het grijze balkje nu ook meedoet vanwege de benzinemotor die bijspringt. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de elektromotor te warm wordt door het vlotte/stevige rijgedrag in de Pure-modus, en dat de benzinemotor bijspringt zodat de elektromotor even niet hoeft in te spannen en dus kan afkoelen. Welke van de twee verklaringen het is ben ik tot nu toe nog niet achtergekomen (of misschien is er een derde verklaring?).
Beetje lang verhaal, maar ik kon het echt niet korter maken. Anders zou ik geheid een "je hebt het gaspedaal te diep ingedrukt" om m'n oren krijgen
Ik ga er van uit dat dit exact is wat bij mij het geval is. Top en nogmaals dank voor het delen!! 😀
je hebt PMvosss schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Ik kan ook best gas geven zonder dat de benzinemotor aanspringt. Ik kan zelfs meer gas geven dan het bewegende blokje impliceert, want helemaal rechts staan in de blauwe elektriekbalk dan springt die motor ook niet aan als je daar qua pedaal overheen gaat zegmaar.
Ter algemene info: gezien de problemen die o.a. @vosss ervaart.
Rijden in pure mode, dit schrijft Lynk & Co er over.
https://colab.lynkco.com/...n-hybrid-01-drive-modes_3
Pure mode
Pure mode allows for an emission-free driving experience. The gasoline engine will be inactive unless the battery runs low, the car accelerates hard, or drives faster than 135 km/h. In pure mode, the climate system is adjusted for reduced heating and ventilation to preserve the battery’s state of charge. The Start/Stop function is on by default.
Pure-modus
De Pure-modus zorgt voor een emissievrije rijervaring. De benzinemotor is inactief tenzij de accu leeg raakt, de auto hard accelereert of sneller rijdt dan 135 km/u. In de Pure-modus wordt het klimaatsysteem aangepast naar een lagere verwarming en ventilatie om de laadstatus van de accu te behouden. De Start/Stop-functie is standaard ingeschakeld.
Aanvulling, de motor hoort dus niet aan te slaan niet bij "normaal optrekken" en niet bij constante snelheid onder de 130 kilometer per uur.
Dit is zo in de software geregeld.
Wanneer/ waarom gaat de ICE wel aan?
Bij fors optrekken.
Bij harder rijden dan 130 kilometer per uur, (helling, tegenwind)
Met een aanhanger er achter
Bij gebruik met andere dan de standaard eco-settings verwarming, airco, stoelverwarming.
Hier heeft een ieder zelf invloed op.
Verder kan er bijvoorbeeld een probleem met het koelsysteem van de accu zijn, of andere technische of softwarematige problemen.
Ook is het een eigenschap van een PHEV, ook de Volvo's en andere merken ervaren dat de ice bijspringt met volle accu op stand pure zonder duidelijk aanwijsbare reden. (leef er maar mee)
Er zijn echter meer oorzaken te bedenken, maar dat is toch echt een kwestie van een specialist er naar laten kijken
Als er zonder hierboven vermelde reden(en) sprake is van een ice die aanslaat zou ik er mee langs een werkplaats gaan. Better save than sorry
Rijden in pure mode, dit schrijft Lynk & Co er over.
https://colab.lynkco.com/...n-hybrid-01-drive-modes_3
Pure mode
Pure mode allows for an emission-free driving experience. The gasoline engine will be inactive unless the battery runs low, the car accelerates hard, or drives faster than 135 km/h. In pure mode, the climate system is adjusted for reduced heating and ventilation to preserve the battery’s state of charge. The Start/Stop function is on by default.
Pure-modus
De Pure-modus zorgt voor een emissievrije rijervaring. De benzinemotor is inactief tenzij de accu leeg raakt, de auto hard accelereert of sneller rijdt dan 135 km/u. In de Pure-modus wordt het klimaatsysteem aangepast naar een lagere verwarming en ventilatie om de laadstatus van de accu te behouden. De Start/Stop-functie is standaard ingeschakeld.
Aanvulling, de motor hoort dus niet aan te slaan niet bij "normaal optrekken" en niet bij constante snelheid onder de 130 kilometer per uur.
Dit is zo in de software geregeld.
Wanneer/ waarom gaat de ICE wel aan?
Bij fors optrekken.
Bij harder rijden dan 130 kilometer per uur, (helling, tegenwind)
Met een aanhanger er achter
Bij gebruik met andere dan de standaard eco-settings verwarming, airco, stoelverwarming.
Hier heeft een ieder zelf invloed op.
Verder kan er bijvoorbeeld een probleem met het koelsysteem van de accu zijn, of andere technische of softwarematige problemen.
Ook is het een eigenschap van een PHEV, ook de Volvo's en andere merken ervaren dat de ice bijspringt met volle accu op stand pure zonder duidelijk aanwijsbare reden. (leef er maar mee)
Er zijn echter meer oorzaken te bedenken, maar dat is toch echt een kwestie van een specialist er naar laten kijken
Als er zonder hierboven vermelde reden(en) sprake is van een ice die aanslaat zou ik er mee langs een werkplaats gaan. Better save than sorry
Dankje @Wilmaas 
Ik dacht dat ik vanaf mijn eerste vraag als duidelijk was geweest dat er geen direct aanwijsbare noodzaak zou moeten zijn volgens mij waarom de benzinemotor soms aanspringt.
Als er dan vervolgens reacties volgen als "ja als de accu leeg is doet ie dat" of "ja als je veel gas geef dan springt ie aan, geef je te veel gas of iets?" dan wordt ik chagrijnig en kortaf en denk ik bij mezelf lezen jullie wel wat ik zeg en dan kan ik niets anders dan concluderen van klaarblijkelijk niet. Dus dan wordt ik nog botter en lomper.
Dus excuus voor iedereen die mij lomp vond; ik vond het gros van de reacties op mijn vragen zinloos, omdat ik geen gas gaf, de accu niet leeg was of weet ik het.
Beetje frustie, maargoed, we zijn er over uit. Het zou niet normaal moeten zijn, dus ik maak spoedig een afspraak bij de dealer. Dank iedereen voor het meedenken 😀
Ik dacht dat ik vanaf mijn eerste vraag als duidelijk was geweest dat er geen direct aanwijsbare noodzaak zou moeten zijn volgens mij waarom de benzinemotor soms aanspringt.
Als er dan vervolgens reacties volgen als "ja als de accu leeg is doet ie dat" of "ja als je veel gas geef dan springt ie aan, geef je te veel gas of iets?" dan wordt ik chagrijnig en kortaf en denk ik bij mezelf lezen jullie wel wat ik zeg en dan kan ik niets anders dan concluderen van klaarblijkelijk niet. Dus dan wordt ik nog botter en lomper.
Dus excuus voor iedereen die mij lomp vond; ik vond het gros van de reacties op mijn vragen zinloos, omdat ik geen gas gaf, de accu niet leeg was of weet ik het.
Beetje frustie, maargoed, we zijn er over uit. Het zou niet normaal moeten zijn, dus ik maak spoedig een afspraak bij de dealer. Dank iedereen voor het meedenken 😀
Probleem met wifi hub
Lynk 01 2022
Auto heeft wifi en geeft ook aan de er een verbinding met internet is.
Probleem is dat mijn Samsung A55 en mijn Lenovo Tab P11 problemen hebben met het vasthouden van een internetverbinding. Wifi is met auto verbonden maar ik kan niet internetten.
Ik heb geprobeerd een statisch ip adres in te stellen maar dat lijkt niet te werken.
Wie heeft ervating hiermee?
Lynk 01 2022
Probleem is dat mijn Samsung A55 en mijn Lenovo Tab P11 problemen hebben met het vasthouden van een internetverbinding. Wifi is met auto verbonden maar ik kan niet internetten.
Ik heb geprobeerd een statisch ip adres in te stellen maar dat lijkt niet te werken.
Je moet Lynk & Co bellen om je account te koppelen. Lees maar terug.Nedish schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:38:
Probleem met wifi hub
Lynk 01 2022
Heeft er iemand nog dashcam geïnstalleerd? Sinds de interne camera's niet mogen gebruikt worden voor surveillance (sentry mode), Ik heb oogje op 70mai (dubbel) camera gehaald met 12v aansluiting, maar geen idee of dat makkelijk gaat / waar de 12v vandaan halen voor constante stroom als auto uitstaat...
Land van het eeuwige vuur
Account is al lang gekoppeld. Af en toe werkt internet en dan niet. Erg vervelend op een lange rit als je geen internet hebt op je tablet.oldostofjas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:48:
[...]
Je moet Lynk & Co bellen om je account te koppelen. Lees maar terug.
Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.
Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic
Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.