Ik heb net 350km erop zitten met een nieuwe 2025 facelift More.
Mijn eerste impressie als MY2022 en daarna MY2023 M2M rijder is dat er een aantal dingen een stuk beter zijn - waaronder bijvoorbeeld draadloze Carplay die nu ook echt gewoon goed en snel verbinding maakt, het grotere scherm (zonder zwarte balken) is ook top.
Echter vind ik het scherm voor de chauffeur minder overzichtelijk/duidelijk nu het een rechthoek is.Daar moet ik nog even aan wennen. In hybride modus rijdt ie nu ook echt als een hybride. Dat batterijniveau vasthouden werkte toch nooit echt heel goed. En Er is geen "B" modus meer, maar dat is een instelling als ik het goed begrepen heb (regeneratief remmen 'auto', 'low', 'mid' of 'high').
En bij het vertrekken/"schakelen" vertrouwde ik voorheen op het lampje naast de "pook", nu moet ik op het scherm kijken welke stand ie staat.
Ook mis ik echt knopen voor bepaalde zaken, zoals bvb het panoramisch dak. Dat die knop is weggelaten is redelijk onbegrijpelijk.
De draaiknop voor volume mis ik ook wel, ookal zitten er knoppen op het stuur om volume mee te bedienen. Kwestie van gewenning denk ik.
Maar wat me echt ENORM stoort is de hoeveelheid piepjes.
Het ding piept voor elke scheet - nuja, dat heb ik nog niet getest, maar zou me niet verbazen.
Tik je even het menu aan op het middenscherm om het panoramisch dak te sluiten in Settings -> Car, begint ie te piepen dat ik op de weg moet letten (in highway assist mode).
Als ik eens met m'n hand voor m'n mond kom piept ie dat m'n gezicht bedekt is.
Hier in Spanje hebben ze de vervelende gewoonte om aan een rotonde op een 90-weg alvast "70" en "40" borden te zetten zodat je zou afremmen. Tijdens het afremmen elk bord dat ik passeer: PIEP. (En ja, waar het bord "40" staat kan je echt nog rustig afremmen als je 46 rijdt).
En dan zijn er nog wllekeurige piepjes waar ik geen idee van heb waar ze me voor waarschuwen. En telkens ie piept, kapt ie ook de gesproken GPS-instructies af.
Ik ga straks als het iets minder warm is (momenteel 36º buiten) eens in de instellingen duiken om te kijken wat ik allemaal permanent kan uitschakelen en wat ik manueel moet uitzetten telkens ik ga vertrekken.
---
Update:
De "themes" voor het scherm achter het stuur zijn bedroevend. "Minimalist" is eigenlijk gewoon "Sport" zonder de info links en rechts, en Maps is inderdaad Maps op de achtergrond, maar enkel het middelste deel (in de hoogte gezien). Onder en boven blijven wit/zwart.
Het piepje dat checkt of mijn ogen wel op de weg zitten is uitschakelbaar, dat is al iets. De overige piepjes ook, maar tijdelijk. Dankjewel, EU.
Verdere opmerking: Het vakje boven de deur (aan de bestuurderskant) om een zonnebril te bewaren is ook niet aanwezig. Dus ik ga wat anders moeten zoeken om m'n zonnebril op te bergen.
[
Voor 22% gewijzigd door
b12e op 04-07-2025 22:35
]