Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 22:20
Vraagje... gisteren reed ik reed terug van m'n werk; op de "PURE" modes. De benzine motor heeft nooit aangestaan. Toch zie ik dat de temperatuur oploopt. Ik dacht altijd dat dit de temperatuur was van de benzine motor. Was het dan echt zó warm dat enkel door de zon de benzine motor aangaf dat hij warm begon te worden??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uikaj-EZyqfJGrmI6W9i3N_gPrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LycelogF82GeNzGUszHmNc86.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldostofjas
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-07 20:32
smeerbartje schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:26:
Vraagje... gisteren reed ik reed terug van m'n werk; op de "PURE" modes. De benzine motor heeft nooit aangestaan. Toch zie ik dat de temperatuur oploopt. Ik dacht altijd dat dit de temperatuur was van de benzine motor. Was het dan echt zó warm dat enkel door de zon de benzine motor aangaf dat hij warm begon te worden??
[Afbeelding]
Ik denk dat de temperatuur van de koelvloeistof gemeten wordt en wellicht liep die aardig op met die zon van gisteren op de motorkap. Anders weet ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nedish schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:35:
Hello Lynk 01 bezitters. Wie heeft een veiligheids Hammer in hun auto bevestigd? Waar hebt u de hammer(s) voorin bevestigd en hoe hebt u dat gedaan?
Onze MY22 heeft gelaagd glas rondom en dan heeft een hamer geen nut. Je gaat de ruit niet kapot krijgen met een hamer. Daarom is er ook geen hamer meegeleverd. Vorige maand was mijn ruit aan de passagiers kant geraakt door een steen en deze is vervangen door Carglass. Die wist mij dit te vertellen.

Als de auto te water raakt zal deze de eerste minuten gewoon de ramen kunnen openen. Ik heb geen praktijk ervaring maar ik ga er van uit dat deze informatie klopt. 😊

[ Voor 3% gewijzigd door Sumuhtsop op 03-07-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenendaal
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-07 20:40
Mijn grote scherm in het midden doet niks meer, blijft zwart. Iemand dit al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:52
Sumuhtsop schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Onze MY22 heeft gelaagd glas rondom en dan heeft een hamer geen nut. Je gaat de ruit niet kapot krijgen met een hamer. Daarom is er ook geen hamer meegeleverd. Vorige maand was mijn ruit aan de passagiers kant geraakt door een steen en deze is vervangen door Carglass. Die wist mij dit te vertellen.

Als de auto te water raakt zal deze de eerste minuten gewoon de ramen kunnen openen. Ik heb geen praktijk ervaring maar ik ga er van uit dat deze informatie klopt. 😊
Zijramen krijg je niet open getikt inderdaad. Achterklep raam of dakraam wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b12e
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:45
Ik heb net 350km erop zitten met een nieuwe 2025 facelift More.

Mijn eerste impressie als MY2022 en daarna MY2023 M2M rijder is dat er een aantal dingen een stuk beter zijn - waaronder bijvoorbeeld draadloze Carplay die nu ook echt gewoon goed en snel verbinding maakt, het grotere scherm (zonder zwarte balken) is ook top.

Echter vind ik het scherm voor de chauffeur minder overzichtelijk/duidelijk nu het een rechthoek is.Daar moet ik nog even aan wennen. In hybride modus rijdt ie nu ook echt als een hybride. Dat batterijniveau vasthouden werkte toch nooit echt heel goed. En Er is geen "B" modus meer, maar dat is een instelling als ik het goed begrepen heb (regeneratief remmen 'auto', 'low', 'mid' of 'high').

En bij het vertrekken/"schakelen" vertrouwde ik voorheen op het lampje naast de "pook", nu moet ik op het scherm kijken welke stand ie staat.

Ook mis ik echt knopen voor bepaalde zaken, zoals bvb het panoramisch dak. Dat die knop is weggelaten is redelijk onbegrijpelijk.

De draaiknop voor volume mis ik ook wel, ookal zitten er knoppen op het stuur om volume mee te bedienen. Kwestie van gewenning denk ik.

Maar wat me echt ENORM stoort is de hoeveelheid piepjes.

Het ding piept voor elke scheet - nuja, dat heb ik nog niet getest, maar zou me niet verbazen.

Tik je even het menu aan op het middenscherm om het panoramisch dak te sluiten in Settings -> Car, begint ie te piepen dat ik op de weg moet letten (in highway assist mode).

Als ik eens met m'n hand voor m'n mond kom piept ie dat m'n gezicht bedekt is.

Hier in Spanje hebben ze de vervelende gewoonte om aan een rotonde op een 90-weg alvast "70" en "40" borden te zetten zodat je zou afremmen. Tijdens het afremmen elk bord dat ik passeer: PIEP. (En ja, waar het bord "40" staat kan je echt nog rustig afremmen als je 46 rijdt).

En dan zijn er nog wllekeurige piepjes waar ik geen idee van heb waar ze me voor waarschuwen. En telkens ie piept, kapt ie ook de gesproken GPS-instructies af.

Ik ga straks als het iets minder warm is (momenteel 36º buiten) eens in de instellingen duiken om te kijken wat ik allemaal permanent kan uitschakelen en wat ik manueel moet uitzetten telkens ik ga vertrekken.

---
Update:

De "themes" voor het scherm achter het stuur zijn bedroevend. "Minimalist" is eigenlijk gewoon "Sport" zonder de info links en rechts, en Maps is inderdaad Maps op de achtergrond, maar enkel het middelste deel (in de hoogte gezien). Onder en boven blijven wit/zwart.

Het piepje dat checkt of mijn ogen wel op de weg zitten is uitschakelbaar, dat is al iets. De overige piepjes ook, maar tijdelijk. Dankjewel, EU.

Verdere opmerking: Het vakje boven de deur (aan de bestuurderskant) om een zonnebril te bewaren is ook niet aanwezig. Dus ik ga wat anders moeten zoeken om m'n zonnebril op te bergen.

[ Voor 22% gewijzigd door b12e op 04-07-2025 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmxvrLc81Xp3u5xIcVtCs9odr2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpoC5zoeqshxyEIiZf3mag1g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJHCF68wWd5f3qmW8EaTSmQZXrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swkQSqUYFAZSsLHunxz5rjrT.jpg?f=fotoalbum_large
Gister mijn auto opgehaald.helemaal blij.
Vandaag binnen gekregen om plekjes weg te werken..
Ik moet zeggen topverf ik zie er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:52
dedoi schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:27:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gister mijn auto opgehaald.helemaal blij.
Vandaag binnen gekregen om plekjes weg te werken..
Ik moet zeggen topverf ik zie er niks meer van.
No kidding, maar ik stond echt op het punt om een vraag te posten of iemand al ervaring heeft met lakstiften om plekjes weg te werken! Jouw ervaring komt als geroepen :*)

Ik ga ervan uit dat je geen verf op waterbasis hebt gekocht (anders spoelt het bij een regenbui weer allemaal weg). Maar mag ik je vragen of je kunt zien op de verpakking of het een 1K-lak (in de handel ook wel bekend als 'unilak') of dat het een 2K-lak (tweecomponentenlak) is?

Voordeel van de 2K-lak is dat het zijn kleur over de tijd heen beter behoudt en doorgaans beter bestand is tegen chemicaliën en UV-straling dan 1K-lak. Nu de meeste van onze 01's met deze warme dagen in de volle zon staan, is dit laatste geen luxe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dedoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:22
Sky Lynx schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 10:40:
[...]

No kidding, maar ik stond echt op het punt om een vraag te posten of iemand al ervaring heeft met lakstiften om plekjes weg te werken! Jouw ervaring komt als geroepen :*)

Ik ga ervan uit dat je geen verf op waterbasis hebt gekocht (anders spoelt het bij een regenbui weer allemaal weg). Maar mag ik je vragen of je kunt zien op de verpakking of het een 1K-lak (in de handel ook wel bekend als 'unilak') of dat het een 2K-lak (tweecomponentenlak) is?

Voordeel van de 2K-lak is dat het zijn kleur over de tijd heen beter behoudt en doorgaans beter bestand is tegen chemicaliën en UV-straling dan 1K-lak. Nu de meeste van onze 01's met deze warme dagen in de volle zon staan, is dit laatste geen luxe ;)
https://amzn.eu/d/3eQWo6i Hier is de link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-07 22:21
b12e schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:27:

Mijn eerste impressie als MY2022 en daarna MY2023 M2M rijder is dat er een aantal dingen een stuk beter zijn - waaronder bijvoorbeeld draadloze Carplay die nu ook echt gewoon goed en snel verbinding maakt, het grotere scherm (zonder zwarte balken) is ook top.

Echter vind ik het scherm voor de chauffeur minder overzichtelijk/duidelijk nu het een rechthoek is.Daar moet ik nog even aan wennen. In hybride modus rijdt ie nu ook echt als een hybride. Dat batterijniveau vasthouden werkte toch nooit echt heel goed. En Er is geen "B" modus meer, maar dat is een instelling als ik het goed begrepen heb (regeneratief remmen 'auto', 'low', 'mid' of 'high').

En bij het vertrekken/"schakelen" vertrouwde ik voorheen op het lampje naast de "pook", nu moet ik op het scherm kijken welke stand ie staat.

Ook mis ik echt knopen voor bepaalde zaken, zoals bvb het panoramisch dak. Dat die knop is weggelaten is redelijk onbegrijpelijk.

De draaiknop voor volume mis ik ook wel, ookal zitten er knoppen op het stuur om volume mee te bedienen. Kwestie van gewenning denk ik.

Het ding piept voor elke scheet - nuja, dat heb ik nog niet getest, maar zou me niet verbazen.

Tik je even het menu aan op het middenscherm om het panoramisch dak te sluiten in Settings -> Car, begint ie te piepen dat ik op de weg moet letten (in highway assist mode).

Hier in Spanje hebben ze de vervelende gewoonte om aan een rotonde op een 90-weg alvast "70" en "40" borden te zetten zodat je zou afremmen. Tijdens het afremmen elk bord dat ik passeer: PIEP. (En ja, waar het bord "40" staat kan je echt nog rustig afremmen als je 46 rijdt).

En dan zijn er nog wllekeurige piepjes waar ik geen idee van heb waar ze me voor waarschuwen. En telkens ie piept, kapt ie ook de gesproken GPS-instructies af.

Ik ga straks als het iets minder warm is (momenteel 36º buiten) eens in de instellingen duiken om te kijken wat ik allemaal permanent kan uitschakelen en wat ik manueel moet uitzetten telkens ik ga vertrekken.

---
Update:

De "themes" voor het scherm achter het stuur zijn bedroevend. "Minimalist" is eigenlijk gewoon "Sport" zonder de info links en rechts, en Maps is inderdaad Maps op de achtergrond, maar enkel het middelste deel (in de hoogte gezien). Onder en boven blijven wit/zwart.

Het piepje dat checkt of mijn ogen wel op de weg zitten is uitschakelbaar, dat is al iets. De overige piepjes ook, maar tijdelijk. Dankjewel, EU.

Verdere opmerking: Het vakje boven de deur (aan de bestuurderskant) om een zonnebril te bewaren is ook niet aanwezig. Dus ik ga wat anders moeten zoeken om m'n zonnebril op te bergen.
Ik herken jouw opmerkingen. Piepjes kun je uitschakelen, maar dan idd elke rit opnieuw. Je kan er nog geen snelkoppeling voor maken, want dat zou een grote stap vooruit zijn (met 1 druk alles uit). Dak kun je beter met de spraak assistent openen. Die werkt wél heel goed en kan best veel taken aan. Denk je dat een zwart zonnebrilbakje voor aan de bestuurderszijde leverbaar is? Dat zou idd een mooie oplossing zijn. Iig fijn dat Android Auto werkt na de update. Verder heb ik na 600km rijden nog lang niet alles uitgevogeld maar helaas wél al een vette ster in m'n voorruit :-( Buiten zicht maar waarschijnlijk moet ie toch vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b12e
Joene69 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Ik herken jouw opmerkingen. Piepjes kun je uitschakelen, maar dan idd elke rit opnieuw. Je kan er nog geen snelkoppeling voor maken, want dat zou een grote stap vooruit zijn (met 1 druk alles uit). Dak kun je beter met de spraak assistent openen. Die werkt wél heel goed en kan best veel taken aan. Denk je dat een zwart zonnebrilbakje voor aan de bestuurderszijde leverbaar is? Dat zou idd een mooie oplossing zijn. Iig fijn dat Android Auto werkt na de update. Verder heb ik na 600km rijden nog lang niet alles uitgevogeld maar helaas wél al een vette ster in m'n voorruit :-( Buiten zicht maar waarschijnlijk moet ie toch vervangen worden.
Nog zo'n ergernis:

Linkse 3 rijstroken mag je 100. Daarna heb je 2 rijstroken waar je links 80 mag, maar rechts een bord staat dat er een scherpe bocht is en je maar 30 mag.

Uiteraard begon het gepiep daarnet toen ik tegen 80 het '30' bord voorbij reed op de linkerrijstrook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwvTVqFn4apX1HIWdbrTMuaiMxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQApK14IjJ5lyjx5ofaST9Kj.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar snapt ie de pijl onder het bord niet. Net voorbij de afrit staat een bord ter herhaling 80, maar toen was ie al aan het piepen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfDI3vUS0Hh1gJYm1sQEIQc9A00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHFihgDLjVZmLozBQv8Oy3UR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door b12e op 05-07-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldostofjas
b12e schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Nog zo'n ergernis:

Linkse 3 rijstroken mag je 100. Daarna heb je 2 rijstroken waar je links 80 mag, maar rechts een bord staat dat er een scherpe bocht is en je maar 30 mag.

Uiteraard begon het gepiep daarnet toen ik tegen 80 het '30' bord voorbij reed op de linkerrijstrook.
[Afbeelding]

Blijkbaar snapt ie de pijl onder het bord niet. Net voorbij de afrit staat een bord ter herhaling 80, maar toen was ie al aan het piepen:
[Afbeelding]
Nu is het nog piepen, de volgende fase is dat auto's dan gaan remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
b12e schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Nog zo'n ergernis:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap dat ook niet. Het moet toch eenvoudig zijn om de verkeersbord herkenning te koppelen aan de Google maps database? Dan kan het verkeersbord vergeleken worden met Google en als het niet overeenkomt, dan geen piep of actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Snuitebolletje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Thnx, dat zullen de eerste stappen worden. Het leek ook te mooi om waar te zijn met het plug and play gedeelte :P
Ben benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:21
b12e schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:27:

---
Update:

Leuk om te lezen! Hoe is de software? Voelt het sneller aan en is het ook stabieler? Is de verbinding met de app ook verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
dtacaptcave schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Leuk om te lezen! Hoe is de software? Voelt het sneller aan en is het ook stabieler? Is de verbinding met de app ook verbeterd?
Heb zelf tot nu toe nog geen één keer direct een goede verbinding gehad bij het starten van de auto met de More (én de nieuwste software). Auto is door L&C gekoppeld aan mijn account. Elke keer moet ik weer opnieuw inloggen. Daarnaast met Android auto / Spotify regelmatig korte onderbrekingen/storingen tijdens het afspelen van de muziek. Ook wordt de muziek onderbroken als de auto een melding geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
Joene69 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:13:
[...]

Heb zelf tot nu toe nog geen één keer direct een goede verbinding gehad bij het starten van de auto met de More (én de nieuwste software). Auto is door L&C gekoppeld aan mijn account. Elke keer moet ik weer opnieuw inloggen. Daarnaast met Android auto / Spotify regelmatig korte onderbrekingen/storingen tijdens het afspelen van de muziek. Ook wordt de muziek onderbroken als de auto een melding geeft.
Jammer! Met bijna alleen maar software klachten zou je toch denken dat ze dit gelijk zouden aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 21:10
dtacaptcave schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Jammer! Met bijna alleen maar software klachten zou je toch denken dat ze dit gelijk zouden aanpakken
Dat hebben ze met de eerste 01 ook niet gedaan dus waarom nu wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dtacaptcave
Vibravis schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:50:
[...]

Dat hebben ze met de eerste 01 ook niet gedaan dus waarom nu wel?
Ik denk dat de oorspronkelijke 01 vooral te maken had met hardwarematige beperkingen, zoals een gebrek aan snelheid en stabiliteit. In sommige gevallen zijn de problemen ook zo diep in de software verankerd, dat ze nauwelijks op te lossen zijn zonder een volledig nieuwe gebruikersinterface te ontwikkelen. Met de introductie van de nieuwe 01 hebben ze een frisse start kunnen maken, inclusief verbeterde hardware. Juist daarom had ik gehoopt dat de lessen uit de eerste versie waren meegenomen in deze opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b12e
dtacaptcave schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Ik moet de auto nog laten koppelen aan m'n account / app.

De software is veel vlotter dan bij de oudere 01s, maar ik denk dat het inderdaad hardwarematige beperkingen waren.

Carplay werkt in elk geval veel stabieler en is in de meeste gevallen net zo snel verbonden als dat ik klaar ben om te vertrekken.

Ik heb 1x een draadloze Carplay disconnect gehad (maar dat lostte zichzelf gelijk op) op inmiddels ~5u rijden.

Ik herken het muziek haperen/stoppen niet. Dat werkt vlekkeloos - ik moest wel even de iOS 26 beta-functie uitzetten die muziek zou moeten mixen want dat werkt nog niet lekker, maar dat is eerder een iOS dingetje.

Inloggen in account gaat ook heel vlot met de gezichtsherkenning. Alleen jammer dat de sensor net achter het stuur zit dus logischerwijs werkt dat enkel als je stuur (en banden) recht staan.

[ Voor 9% gewijzigd door b12e op 07-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 21:10
dtacaptcave schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:55:
[...]

Ik denk dat de oorspronkelijke 01 vooral te maken had met hardwarematige beperkingen, zoals een gebrek aan snelheid en stabiliteit. In sommige gevallen zijn de problemen ook zo diep in de software verankerd, dat ze nauwelijks op te lossen zijn zonder een volledig nieuwe gebruikersinterface te ontwikkelen. Met de introductie van de nieuwe 01 hebben ze een frisse start kunnen maken, inclusief verbeterde hardware. Juist daarom had ik gehoopt dat de lessen uit de eerste versie waren meegenomen in deze opvolger.
Als de hardware het probleem was dan hadden ze tussendoor ook kunnen upgraden zoals ze dat met meerdere onderdelen hebben gedaan. Ze hebben gewoon helemaal niks geleerd of niet de benodigde kennis in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenvalley
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-07 22:25
Met de vakantie voor de deur ga ik toch weer nadenken over oplossingen bij lekke banden. De Lynk heeft standaard niks aan boord. Geen reservewiel en geen repairkit. Zijn er hier mensen met ervaringen voor noodmiddellen (naast wegenwacht lidmaatschap)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 10:38
Frag1le schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Ben benieuwd naar het vervolg.
Even verslagje:
Installeren van de originele trekhaak is echt een fluitje van een cent. Ik had hem toentertijd voor 475 of iets in die richting bij Vstore gekocht.
De 13 polige stekker met bijbehorende draad was al gemonteerd aan de balk. Met bijbehorende instructies erg goed te plaatsen.

De trekhaak module is echter een CanBus module die echt daadwerkelijk geprogrammeerd moet worden in de auto. Er dienen 2 stukjes software geladen te worden. Dit was voor mij 39,- bij broekhuis in Utrecht. Dat viel mij alles mee. Auto naar binnen en naar buiten rijden is alleen al 15 min. werk (incl het aanmelden bij de balie).

Al met al.. De originele trekhaak doet het daadwerkelijk niet als je hem aansluit. De software moet geladen worden. Achteraf klinkt het wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldostofjas
Snuitebolletje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Even verslagje:
Installeren van de originele trekhaak is echt een fluitje van een cent. Ik had hem toentertijd voor 475 of iets in die richting bij Vstore gekocht.
De 13 polige stekker met bijbehorende draad was al gemonteerd aan de balk. Met bijbehorende instructies erg goed te plaatsen.

De trekhaak module is echter een CanBus module die echt daadwerkelijk geprogrammeerd moet worden in de auto. Er dienen 2 stukjes software geladen te worden. Dit was voor mij 39,- bij broekhuis in Utrecht. Dat viel mij alles mee. Auto naar binnen en naar buiten rijden is alleen al 15 min. werk (incl het aanmelden bij de balie).

Al met al.. De originele trekhaak doet het daadwerkelijk niet als je hem aansluit. De software moet geladen worden. Achteraf klinkt het wel logisch.
Dus voor ruim € 500,- heb je een originele trekhaak? En dan te bedenken dat ik daar als abonnementhouder ruim twee jaar lang € 50,- per maand voor heb betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 10:38
oldostofjas schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:11:
[...]

Dus voor ruim € 500,- heb je een originele trekhaak? En dan te bedenken dat ik daar als abonnementhouder ruim twee jaar lang € 50,- per maand voor heb betaald...
Vergeet niet dat ik ook nog arbeid heb moeten verrichten om die trekhaak te installeren. Daarbij kost het tegen de 1100,- tegenwoordig om hem geinstalleerd te krijgen.

Persoonlijk vind ik dat Lynk en Co helemaal niets mis doen om 50,- voor een trekhaak te vragen. Iedereen heeft immers zelf de keuze om hem wel of niet te willen nemen. Dat jij nu achteraf vind dat je misschien een hoog bedrag hebt betaald, dat is achteraf geneuzel. Bij zowat iedere lease auto is iedere optie die je mee besteld aan het einde van de rit volledig in het lease bedrag opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldostofjas
Snuitebolletje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:23:
[...]

Vergeet niet dat ik ook nog arbeid heb moeten verrichten om die trekhaak te installeren. Daarbij kost het tegen de 1100,- tegenwoordig om hem geinstalleerd te krijgen.

Persoonlijk vind ik dat Lynk en Co helemaal niets mis doen om 50,- voor een trekhaak te vragen. Iedereen heeft immers zelf de keuze om hem wel of niet te willen nemen. Dat jij nu achteraf vind dat je misschien een hoog bedrag hebt betaald, dat is achteraf geneuzel. Bij zowat iedere lease auto is iedere optie die je mee besteld aan het einde van de rit volledig in het lease bedrag opgenomen.
Je hoort mij niet zeggen dat ik vind dat ik teveel heb betaald. Ik ben het altijd wel eens geweest met dat bedrag, omdat ik wist hoe duur het was om er één onder te krijgen en anders had ik het inderdaad niet gedaan. Het verbaast me alleen dat je blijkbaar toch voor zo'n relatie laag bedrag een originele trekhaak eronder hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 21:43
Greenvalley schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:34:
Met de vakantie voor de deur ga ik toch weer nadenken over oplossingen bij lekke banden. De Lynk heeft standaard niks aan boord. Geen reservewiel en geen repairkit. Zijn er hier mensen met ervaringen voor noodmiddellen (naast wegenwacht lidmaatschap)?
Geen ervaringen, maar ik heb twee busjes Michelin bandenafdichtmiddel in de kofferbak gelegd. 24 euro bij amazon, misschien elders nog goedkoper. Ik las bij de (voor mij) onbekende merken ook wel eens wat negatieve ervaringen, dus ik kies ervoor Michelin te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelD
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-07 14:58
Ik krijg de Home Assistant integratie niet meer werkend.

Als ik de integratie toevoeg, dan vul ik de gevraagde gegevens (inlognaam, wachtwoord en VIN nummer) in.
Maar daarna krijg ik geen MFA code per sms meer.

Als ik inlog in de App van Lynk, ontvang ik de sms wel. Maar uiteraard is die niet te gebruiken in HA.
Ervaren anderen misschien hetzelfde en weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b12e
MarcelD schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:22:

Als ik de integratie toevoeg, dan vul ik de gevraagde gegevens (inlognaam, wachtwoord en VIN nummer) in.

Als ik inlog in de App van Lynk, ontvang ik de sms wel. Maar uiteraard is die niet te gebruiken in HA.
De ontwikkelaar van de HACS plugin schreef eind vorig jaar al "I will no longer be maintaining this repository, Lynk will soon break the integration but also remove the start_engine endpoint."

Blijkbaar is nu dus het moment waarop L&Co de integratie "gebroken" heeft. Zie dit issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Snuitebolletje schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Even verslagje:

Met de Jaeger module is hier geen sprake van geweest voor mij, deze aansluiten was 99% plug & play.
Goed dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelD
b12e schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:06:
[...]

De ontwikkelaar van de HACS plugin schreef eind vorig jaar al "I will no longer be maintaining this repository, Lynk will soon break the integration but also remove the start_engine endpoint."

Blijkbaar is nu dus het moment waarop L&Co de integratie "gebroken" heeft. Zie dit issue.
Dankjewel. Jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenvalley
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-07 22:25
MarcelD schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:22:

Bij mij deed die het vanochtend nog. Ik heb paar weken terug de auto nog opnieuw gekoppeld, nadat hij het bij mij niet deed. Im weet alleen niet meer of ik wat bijzonders gedaan heb. Heb je al geprobeerd de integratie eerst uit te schakelen. HA opnieuw opstarten en dan integratie weer inschakelen? Feit blijft dat ondersteuning voor de integratie beëindigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelD
Greenvalley schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Bij mij deed die het vanochtend nog. Ik heb paar weken terug de auto nog opnieuw gekoppeld, nadat hij het bij mij niet deed. Im weet alleen niet meer of ik wat bijzonders gedaan heb. Heb je al geprobeerd de integratie eerst uit te schakelen. HA opnieuw opstarten en dan integratie weer inschakelen? Feit blijft dat ondersteuning voor de integratie beëindigd is.
Yep, van alles al geprobeerd. Zelfs de integratie geheel verwijderd, de repository verwijderd en daarna weer andersom. Maar helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
IceEyz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Geen ervaringen, maar ik heb twee busjes Michelin bandenafdichtmiddel in de kofferbak gelegd. 24 euro bij amazon, misschien elders nog goedkoper. Ik las bij de (voor mij) onbekende merken ook wel eens wat negatieve ervaringen, dus ik kies ervoor Michelin te vertrouwen.
Als je dat soort busjes / middeltjes gebruikt bij een lekke band ben je misschien tijdelijk geholpen (als het werkt) maar de band kun je daarna weggooien. Beter om of een reserveband aan te schaffen of de wegenwacht te bellen. Een nieuwe band is een duur alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceEyz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 21:43
Joene69 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:15:
[...]
Als je dat soort busjes / middeltjes gebruikt bij een lekke band ben je misschien tijdelijk geholpen (als het werkt) maar de band kun je daarna weggooien. Beter om of een reserveband aan te schaffen of de wegenwacht te bellen. Een nieuwe band is een duur alternatief
Dat begrijp ik, maar aangezien het in sommige landen verplicht is om iets bij je te hebben, en een reservewiel niet onder de vloer gaat passen, leek me dit het beste noodverband om bij je te hebben en nooit te gaan gebruiken.

Ik heb ook een Xiaomi compressortje mee. Bij de gemiddelde schroef of spijker kun je dan je band weer bijvullen en op voldoende druk brengen om weer een klein stukje verder te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron12345
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:06

ron12345

Lynk 07-'23

IceEyz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Dat begrijp ik, maar aangezien het in sommige landen verplicht is om iets bij je te hebben, en een reservewiel niet onder de vloer gaat passen, leek me dit het beste noodverband om bij je te hebben en nooit te gaan gebruiken.

Ik heb ook een Xiaomi compressortje mee. Bij de gemiddelde schroef of spijker kun je dan je band weer bijvullen en op voldoende druk brengen om weer een klein stukje verder te rijden.
Ik heb van die schroeven, met zelfvulkanisrende kit.
Nu nog een goede compressor die de 2.8 bar aankan.
Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5e83iqvWMn-7xXwxtRNtyFknKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdTF85ky1j2Kx6juJH89y55e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ron12345 op 07-07-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
IceEyz schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Hier ligt achterin de auto altijd een bandenplugset, deze heeft me (helaas) al heel vaak geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron12345
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:06

ron12345

Lynk 07-'23

Nu wat nieuws.
Ik was vorige week naar de garage met de verdenking dat de uitlaat lek was.
Hij is flink aangeroest, en als ik gas geef als hij warm is, lijkt hij af en toe lek.
De garage kon niks vinden.
Wat ze wel konden vinden was dat de motor wat onrustig stationair liep.
Daar een afspraak voor gemaakt, en vandaag was de dag dat ze het uit gingen zoeken,.

Aan het eind van de dag kreeg ik bericht. En dat is niet mals....

De motor moet vervangen worden, bij een km stand van 42000.
Zelf heb ik er v.a. Januari 15k gereden.
Schijnbaar zijn ze bekend met het euvel.
Verstuivers waren bijna verstopt, en aangezien dat ze vroegen of ik misschien ethanol in Frankrijk getankt had, zullen ze wel te heet geworden zijn.
Ik ben niet eens in Frankrijk geweest.

Nu afwachten of dat de garantieclaim geaccepteerd word.
Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Voor updates rondom leverdatums, bestellingen, etc. is er een apart topic: Het grote Lynk & Co 01 bestellingen topic.

Voor vragen over abonementen, zoals het opzeggen of overnemen daarvan, kan men hier terecht:
Het Lynk & Co Abonnement en overname Topic

Volgende onderwerpen moeten ook elders besproken worden:

Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.