Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 55 Laatste
Acties:
  • 196.910 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Harm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:13:
[...]

Volgens rijksoverheid.nl is de kinderopvang gewoon open, alweer een maand trouwens. BSO’s niet, maar voor noodopvang wel. Dus ik snap je opmerking niet zo goed.
Wat valt er niet aan te snappen? Hij zegt dat hij bewust geen gebruik maakt van noodopvang (en meer mensen zouden daar wel wat kritischer naar mogen kijken) en dus min of meer wel een probleem heeft als je zelf wel meer naar je werk moet/mag.

Het is bijna drie maand geleden dat de BSO's sloten met nog geen vooruitzicht op veranderingen. Toch moeten ouders de facturen volledig door blijven betalen (gedeeltelijk ook vanwege mogelijk gezeik met toeslagen, we weten allemaal hoe dat kan gaan)

Mijn organisatie heeft min of meer kenbaar gemaakt dat ze pas hun deel gaan terugbetalen als de 'lockdown' voorbij is. Maar ja , wie weet wanneer dat is?

Ik hou me ook netjes aan de regels die de overheid stelt op dat gebied(heb nog nooit gebruik gemaakt van noodopvang tewrwijl genoeg mensen dat deden om me heen omdat ze 'anders niet konden werken') maar mijn geduld begint daarin ook op te raken.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 08-03-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
IThom schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:18:
[...]
Volgens mij zegt het wel degelijk wat: namelijk als iedereen voor een event getest wordt raakt er niemand besmet tijdens het event. Dat lijkt mij voldoende informatie om de evenementenbranche nu de kans te geven om te gaan beginnen met het organiseren van evenementen waarbij iedereen vooraf getest wordt.
Ik zie daar op zich ook wel mogelijkheden hoor, maar zie ook nog wel wat bedenkingen. Wat is het risico dat er alsnog iemand besmet binnen komt, en wat is het gevolg daarvan? Dat kun je aan de hand van een dergelijk kleine test niet zeggen lijkt mij.

Tevens moet de overheid dan eerst een duidelijke mening aannemen over hoe dit soort grootschalige testen vorm te geven. In deze test is dat een relatief kleine en gecontroleerde schaal. Ook over waar wel controle mag plaatsvinden en waar niet.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
prijk schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:18:
[...]

De reissector heeft het toch even onwijs moeilijk? Er gaan miljarden in om.
Die hebben het zelf een beetje verkloot met hun eeuwige vouchers en moeilijk doen.

Het lijkt me beter om ondernemers te steunen dan reisbureau nummer zoveel die doet wat alleen de meest (technisch) behulphoevende niet zelf kan.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Een van de belangrijke dingen die ze willen uitvinden is of als er ondanks de testen, toch iemand besmet blijkt na afloop, hoeveel heeft deze dan verspreid op het event, 1, 10, 100 of 1000 mensen.

Aangezien alle testen maar moment opnames zijn, en mensen dus ook in de 24 uur tussen de laatste test en het evenement besmet kunnen zijn geraakt bijv, of op het testmoment nog net onder de detecteerbare waarde zat.
Maar hoe willen ze dat uitvinden als er geen besmettingen binnen waren? Volgens mij is de test ook helemaal niet zo opgezet om dat resultaat te vinden, maar vooral om te kijken hoe mensen op bepaalde regels reageren, en hoe goed er aan gehouden wordt. Het lijkt mij lastig te vertalen naar hoeveel besmettingen het op zou leveren.

Eigenlijk hadden ze gewoon in elk vak een mystery besmet persoon moeten zetten en dan inderdaad achteraf kijken hoe het verspreid was, maar dat is ethisch niet echt een optie ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31

link_mario

Ofwa?

Woy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:12:
[...]

Hoewel ik het goed vind dat er onderzoeken gedaan worden, heb ik nog steeds grote twijfels bij de echte toegevoegde waarde van deze events.

Volgens mij wordt het vooral aan alle kanten vooral voor publiciteit en marketing gebruikt. Over daadwerkelijke besmettingen kun je immers weinig zeggen als er in principe geen besmette mensen waren. Je ziet in de media vaak berichten als: "0 besmettingen tijdens event", en dat is ook nogal logisch, als je geen besmette mensen binnen laat, gaan er ook geen besmettingen plaats vinden. Het zou in deze dus hooguit een bewijs zijn dat de toegangscontrole d.m.v. testen goed gewerkt heeft.

Het is natuurlijk wel interessant uit het oogpunt van gedragswetenschappen, maar ik vraag mij erg af of een dergelijk evenement erg representatief is voor een daadwerkelijk evenement die je straks grootschalig zou willen uitvoeren.

Overigens voegen al die maatregelen ook niet heel veel toe als je vrij zeker bent dat er geen besmette mensen binnen zijn.

Ik heb vooral het idee dat iedereen het voor zijn eigen doel als marketing gebruikt. De evenementensector: "Kijk we kunnen veilig evenementen organiseren want 0 bewezen besmettingen", De Jonge: "Geen uitsluitsel want niet iedereen is achteraf getest", Kabinet: "Kijk ons eens goed bezig zijn met experimenten" ( En ondertussen gewoon een beetje tijd winnen ;) )

Dus al met al zie ik er niet super veel toegevoegde waarde in, maar prima om lekker te experimenteren :)
Ja helemaal mee eens. Ik moet ook zeggen, je past ook minder op juist omdat je weet dat het in principe veilig is.

Iedereen droeg ook een tag waarmee dus straks (voor de organisatie) is te zien hoe de meute zich bewogen heeft ten opzichte van elkaar (en hoeveel "risicovolle contacten binnen 1.5m" iedereen had).

Uiteraard kun je hier wel lessen uit leren om zo tot conclusies te komen, bijvoorbeeld dat zo'n dance feest te losbandig wordt maar dat het concept wellicht wel past bij een theater, bioscoop of cabaret voorstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
CMD-Snake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:40:
[...]

Vanuit handhavingsperspectief zijn de minst nuttige maatregelen nu eenmaal het makkelijkst. Je bent buiten na 21.00 of niet, je draagt binnen een mondkapje of niet. Hoe dan ook mag je automatisch als verdachte aangemerkt worden. Voor een handhaver zou het veel meer tijd kosten om te bepalen of een persoon nu wel of niet had kunnen thuiswerken.
Ze hebben al een heel jaar de mogelijkheid gehad om redelijk in kaart te brengen wie een belangrijk beroep heeft en of ze dat al dan niet thuis kunnen doen.

Op je computer werken kan thuis dus zulke werkzaamheden kunnen thuis tenzij in sommige gevallen het echt op kantoor oid moet. Dat kun je gewoon toetsen.

Hier in amsterdam stikt het van de handhavers (omscholing van andere jongerenbaantjes denk ik want ze lijken misschien net 18 :X )

De Avondklok is dan wel "makkelijk te handhaven", maar als iets anders te moeilijk is voor ze hebben ze misschien niet de juiste baan gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:34
HeldereM schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:15:
Tja besmettingen in Duitsland...

Ze hebben 5x zoveel inwoners
Gemiddeld over de afgelopen week het dubbele van onze besmettingen (absoluut)
Gemiddeld over de afgelopen week 7,5x zoveel doden (ook absoluut).

Dus 300 doden per dag tegen 8000 besmettingen in Duitsland. Hier 40 doden per 4500 besmettingen.

Dus misschien is in Duitsland de zorg gewoon heel slecht, of de testbereidheid toch niet zo hoog. Wie zal het zeggen?
Om hier nog even op in te haken, ook in de UK (waar ik dus zit) zie je een beeld dat veel beter lijkt te zijn dan NL.
Hier zijn de besmettingen nu gedaald tot 5-6k per dag en dat met een bevolking die 4x zo groot is.

Het klopt dat de maatregelen hier strenger zijn dan in NL, dus dat heeft absoluut een grote impact. Echter als ik op straat/winkels/OV kijk zie ik meer dan genoeg mensen die niet alleen maar binnen zitten.
Wel is het zo dat net als in Duitsland, de sterftecijfers hier nog een stuk hoger liggen, UK zit momenteel op 1000 doden per week.
https://coronavirus.data.gov.uk/details/deaths

Dus ik vraag me ook al een tijdje af waar die cijfers van NL nu vandaag komen. Hoe kan het dat de besmettingen niet verder terug lopen, waar komen ze toch vandaan? Heeft er iemand de meest recente tabel van de oorsprong van de besmettingen misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:29
gustaveau schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Om hier nog even op in te haken, ook in de UK (waar ik dus zit) zie je een beeld dat veel beter lijkt te zijn dan NL.
Hier zijn de besmettingen nu gedaald tot 5-6k per dag en dat met een bevolking die 4x zo groot is.

Het klopt dat de maatregelen hier strenger zijn dan in NL, dus dat heeft absoluut een grote impact. Echter als ik op straat/winkels/OV kijk zie ik meer dan genoeg mensen die niet alleen maar binnen zitten.
Wel is het zo dat net als in Duitsland, de sterftecijfers hier nog een stuk hoger liggen, UK zit momenteel op 1000 doden per week.

Dus ik vraag me ook al een tijdje af waar die cijfers van NL nu vandaag komen. Hoe kan het dat de besmettingen niet verder terug lopen, waar komen ze toch vandaan? Heeft er iemand de meest recente tabel van de oorsprong van de besmettingen misschien?
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/86_setting_gg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03
[...]

https://www.rivm.nl/coron...tie-covid-19-in-nederland

Grootste boosdoeners (pagina 26): Thuissituatie, bezoek in thuissituatie, werksituatie (totaal 94,5%)

Even ter verduidelijking. Dit zijn de cijfers die dus bekend zijn. In bovenstaande schijf zie je dat van 50% dus niet bekend is waar het vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Robkazoe op 08-03-2021 12:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:50
[...]

De testbereidheid in NL is bedroevend laag. We hebben nu enorme capaciteit, maar testen nauwelijks meer dan in het begin. Vergelijk met uk:

https://ourworldindata.or...0..latest&country=NLD~GBR

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag

Zolang we met zijn allen gewoon lekker doorlopen met corona en niet bereid zijn om te testen en handen te wassen, staan we al met 1-0 achter.

25% van de mensen laat zich testen bij klachten.
50% van de mensen blijft thuis bij klachten.
25% van de mensen wast regelmatig zijn handen.

Mijn conclusie: NL is het meest asociale volk ter wereld ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door __fred__ op 08-03-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Maar mensen worden toch zoveel mogelijk nagebeld door de GGD om te achterhalen waar de besmetting vandaan komt?
Hoe kan dit percentage zo hoog zijn.

Voor mezelf weet ik waar ik geweest ben de afgelopen periode, dus kan makkelijk aanwijzen waar een besmetting vandaan zou kunnen komen. (voornamelijk supermarkt of OV)

Maar goed, misschien denk ik hier wel te simpel over....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
__fred__ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:48:
[...]

De testbereidheid in NL is bedroevend laag. We hebben nu enorme capaciteit, maar testen nauwelijks meer dan in het begin. Vergelijk met uk:

Zolang we met zijn allen gewoon lekker doorlopen met corona en niet bereid zijn om te testen en handen te wassen, staan we al met 1-0 achter.
Klopt volledig en dank voor deze link. In de UK worden momenteel tussen de 600k en 1m test per dag afgenomen!
Wat dus leidt tot een heel laag percentage van positieve testen en een gevoel dat men de boel beter onder controle heeft dan in NL (mag ook wel na die gigantisch f&^k up van rond de kerst waar de boel keihard is geexplodeerd, wat aan het begin van januari tot een piek heeft geleid van 80k besmettingen op 1 dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
gustaveau schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:49:
Maar mensen worden toch zoveel mogelijk nagebeld door de GGD om te achterhalen waar de besmetting vandaan komt?
Hoe kan dit percentage zo hoog zijn.

Voor mezelf weet ik waar ik geweest ben de afgelopen periode, dus kan makkelijk aanwijzen waar een besmetting vandaan zou kunnen komen. (voornamelijk supermarkt of OV)

Maar goed, misschien denk ik hier wel te simpel over....
Ten eerste is het lastig vast te stellen op welke dag je besmet bent geraakt.
En ten tweede waar dan precies.

Stel je komt nergens in een week, maar alleen een keer supermarkt en je hebt geen huisgenoten... dan is het inderdaad simpel.
Maar als je op maandag naar de supermarkt gaat via het OV en op dinsdag ga je ergens op bezoek en op woensdag ga je naar je werk. Waar heb je het dan opgelopen ? Als je niemand kent van die locaties die positief getest is.

edit:
De 50% onbekend kan dus echt vanalles zijn. Het kan alsnog thuis zijn, het kan in een winkel zijn, noem het maar op.
Het is ook mooi dat mensen denken dat je het buiten niet kan oplopen... tuurlijk kan dit wel echter de kans is kleiner én het is veel lastiger te achterhalen. Valt dus sneller in de "onbekend" groep.

[ Voor 17% gewijzigd door Plenkske op 08-03-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:29
[...]

Daarom hoop ik dat ze snel met het testpaspoort komen, dan krijgen de aso mensen eens de prikkel om zich te laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:58
[...]

Als ik naar onderstaande cijfers kijk dan is het toch vreemd dat landen als Italië, Duitsland en het VK een mortality rate rapporteren van rond de 3%?
https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
MikeyMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:37:
[...]

De man lijkt wel met een hoop winden mee te waaien:

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
en verder.

Kan voortschrijdend inzicht zijn natuurlijk, maar dat uit ie dan wel een beetje rottig.

@Bloodclot hoe bedoel je vaccinatie-effect? :?
Dat dat voor minder gevallen in de 80+ categorie gaat zorgen lijkt enigszins evident. Maar hoe zou de groep 20-29 hierdoor moeten groeien?
Dat klopt dus niet wat je zegt, want hij waait juist niet met de winden mee, maar is hij vrij consequent met nu. Ook in het najaar zag hij de noodzaak dus blijkbaar niet in van die maatregelen terwijl het meer triggerhappy smaldeel bij voorkeur je voordeur voor 5 weken dichtspijkert (en dan moet constateren dat in week 7-8 de boel weer net zo hard oplaait).

Als je de gelinkte bronnen afgaat:
Maar volgens hoogleraar klinische virologie Louis Kroes van het LUMC neemt het aantal besmettingen minder snel toe dan in de eerste golf. En dát biedt nog ruimte om het beleid goed uit te stippelen. 'Het is belangrijk om dát nu te doen. Uiteraard moet je ontwikkelingen die je wilt voorkomen altijd voor zijn, maar op dit moment is daar nog geen sprake van. We moeten nu vooral rustig nadenken.'

Dát het aantal infecties toeneemt is evident, erkent Kroes. Maar dat ligt niet aan de hoeveelheid maatregelen, meent hij. 'Ze worden alleen in bepaalde kringen nog niet toegepast. Als je dan voor iedereen nog strengere maatregelen gaat afkondigen, is de vraag of dat geen averechts gaat werken, omdat mensen afhaken of het niet meer begrijpen. Het is wel duidelijk dat het regionale beleid op zijn eind loopt en dat we beter naar een uniform landelijk beleid kunnen. Dat is duidelijker.'
Goh... laat dat nou net gebeurd zijn.

December:
Het is ook maar de vraag of je met verdere restricties echt stappen kunt maken om het virus een kopje kleiner te maken. 'Dat leidt ongetwijfeld ook tot heel veel schade: iedereen begrijpt dat een avondklok en sluiting van niet-essentiële winkels en scholen enorme gevolgen heeft. En dan is het ook nog eens twijfelachtig of je er heel veel verder mee komt. Er zijn geluiden om daarin toch een tandje bij te zetten, maar ik denk dat dat niet verstandig zou zijn.'

Vervelend is het zeker, uitzichtloos zeker niet, zegt Kroes. Uiteindelijk zal het vooral moeten komen van vaccin en voorjaar. En al duurt dat nog wel een paar maanden, dat perspectief is er. 'Dat moeten we door, en in de tussentijd moeten we de capaciteit in de zorg maximaal benutten. Dat zal echt nodig zijn als de cijfers toch nog even doorstijgen. Dat is de realiteit, dus denk ook na over noodvoorzieningen. Maar het is tijdelijk.'
Inmiddels bestaat het effect van de avondklok alleen op een zolderkamertje bij het RIVM en dus in het Catshuis. Noodvoorzieningen in de zorg zijn niet getroffen.
Robkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
Vanuit de nu.nl livelbog:

[...]

83 miljoen inwoners in Duitsland vs 18 miljoen inwoners in Nederland maar ondertussen zitten de Duitsers op hetzelfde aantal besmettingen als Nederland met nagenoeg dezelfde maatregelen. Wat doen de Duitsers goed of wat doen wij als Nederlanders fout? Enige wat misschien echt het verschil maakt is de bevolkingsdichtheid. Nederland is veel geconcentreerder qua bevolking. Maar zijn er nog andere zaken aan te wijzen?
In navulling van de anderen, een virus is niet in 1x homogeen over een land verspreidt. Ook hier zie je een trek van west naar oos, zuid naar noord.
RodeStabilo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Wat valt er niet aan te snappen? Hij zegt dat hij bewust geen gebruik maakt van noodopvang (en meer mensen zouden daar wel wat kritischer naar mogen kijken) en dus min of meer wel een probleem heeft als je zelf wel meer naar je werk moet/mag.

Het is bijna drie maand geleden dat de BSO's sloten met nog geen vooruitzicht op veranderingen. Toch moeten ouders de facturen volledig door blijven betalen (gedeeltelijk ook vanwege mogelijk gezeik met toeslagen, we weten allemaal hoe dat kan gaan)

Mijn organisatie heeft min of meer kenbaar gemaakt dat ze pas hun deel gaan terugbetalen als de 'lockdown' voorbij is. Maar ja , wie weet wanneer dat is?

Ik hou me ook netjes aan de regels die de overheid stelt op dat gebied(heb nog nooit gebruik gemaakt van noodopvang tewrwijl genoeg mensen dat deden om me heen omdat ze 'anders niet konden werken') maar mijn geduld begint daarin ook op te raken.
Ja, leuk is dat... En met 30 maart in zicht is ons voorschot al 4 maanden. Je durft ook niks aan te passen, aangezien er dan stoom uit de computers van de SVB komt (want die regelt de teruggave en niet de Belastingdienst die weer de KOT uitkeert... waarom makkelijk... :X).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:21
Plenkske schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Maar als je op maandag naar de supermarkt gaat via het OV en op dinsdag ga je ergens op bezoek en op woensdag ga je naar je werk. Waar heb je het dan opgelopen ? Als je niemand kent van die locaties die positief getest is.
Dit lijkt me het grootste probleem: mensen gaan nog steeds te veel erop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
HeldereM schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:54:
[...]

Als ik naar onderstaande cijfers kijk dan is het toch vreemd dat landen als Italië, Duitsland en het VK een mortality rate rapporteren van rond de 3%?
https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases
Voor de UK zijn er in totaal 4.2m positief getest.en er zijn 124,5k mensen overleden aan Covid (aan de hand van de overheids definitie) dus dan kom je rond die 3% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
autje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Dat zou kunnen.
Het was meer bedoelt als voorbeeld, ik heb geen idee hoeveel mensen dat doen. Ik zelf in elk geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Erm, die grafiek gaat over de 1000 testen/1000 personen vanaf 27-1 voor Engeland... Alleen NL is 'people tested', de rest is tests performed. En de hoeveelheid afgenomen testen is juist enorm gestegen de afgelopen tijd, waardoor ook het absolute aantal iets stijgt en er bij een deel van het kabinet/OMT weerstand zit tegen versoepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Erm, die grafiek gaat over de 1000 testen/1000 personen vanaf 27-1 voor Engeland... Alleen NL is 'people tested', de rest is tests performed. En de hoeveelheid afgenomen testen is juist enorm gestegen de afgelopen tijd, waardoor ook het absolute aantal iets stijgt en er bij een deel van het kabinet/OMT weerstand zit tegen versoepelen.
In de data van de UK staat aangegeven dat er soms meerdere tests per persoon gedaan worden.
Apart dat hier appels met peren vergeleken worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Bij het gros van de mensen wordt 1 test afgenomen. Dat er af en toe bij 1 "moment" meerdere tests worden uitgevoerd (sneltest v.s. PCR bijvoorbeeld) verandert de data wellicht, maar niet schokkend. Er zit geen ontdubbeling in de tijd in. Ga jij 2x naar een teststraat hier in een paar maanden tijd, word je gewoon 2x geteld.

Daarnaast is meerdere testen per persoon per moment (zoals in de UK) nog steeds een indicatie dat ze meer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gustaveau schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:57:
[...]

https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases
Voor de UK zijn er in totaal 4.2m positief getest.en er zijn 124,5k mensen overleden aan Covid (aan de hand van de overheids definitie) dus dan kom je rond die 3% uit.
Alleen confirmed cases... waarbij er in de data van het CBS nog tot ~20% ruis zit of iemand MET of DOOR Corona is overleden. Tel daarbij op dat het werkelijk aantal besmettingen zomaar een factor 4-5 hoger ligt en de IFR zit er heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
__fred__ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:04:
[...]

Bij het gros van de mensen wordt 1 test afgenomen. Dat er af en toe bij 1 "moment" meerdere tests worden uitgevoerd (sneltest v.s. PCR bijvoorbeeld) verandert de data wellicht, maar niet schokkend. Er zit geen ontdubbeling in de tijd in. Ga jij 2x naar een teststraat hier in een paar maanden tijd, word je gewoon 2x geteld.

Daarnaast is meerdere testen per persoon per moment (zoals in de UK) nog steeds een indicatie dat ze meer testen.
1300/1000 is wel wat meer dan 'af en toe'. Denenmarken zit zelfs op bijna 3.000/1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:48:
[...]

Ja, en dan levert AZ ineens minder en is iedereen overstuur omdat de politiek hun ‘voorgelogen’ heeft over hun ‘perspectief’.
Met je eens, maar dan moet de politiek eens harder gaan uithalen ipv een "tja..... wij weten het ook niet meer hoor :') "

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kabinet wil meer vrijheid bieden met 'coronapaspoort'

En daar is het dan eindelijk, de coronapas. Zoals al eerder bekend zal de coronapas in de vorm van een app beschikbaar komen.

Deze uitspraak van De Jonge is wel apart:
"En wat we niet willen, is een vaccinatieplicht, ook niet indirect", benadrukt de minister. "Mensen moeten zich niet gedwongen voelen om zich te laten inenten."
Kennelijk beseft hij niet dat een coronapas, met daaraan verbonden rechten net zo erg is als een plicht. Er ontstaat een drang omdat niet-houders van zo'n pas geweerd kunnen worden uit bepaalde delen van de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:13:
[...]

1300/1000 is wel wat meer dan 'af en toe'. Denenmarken zit zelfs op bijna 3.000/1.000
Nogmaals, NL kan ook over de 1000/0000 heen. "Aantal geteste personen" in de NL rapportages is ook gewoon "aantal tests". Als je in maart gaat en in april weer, wordt je hier ook 2x geteld. Als je in NL eerst met een sneltest wordt getest en daarna (indien positief) met een PCR, dan ontdubbelen we.

De data in de UK is het totaal aantal Tests (PCR + antigen) gecombineerd. Omdat dat niet tot personen is te herleiden is dat het totaal aantal tests uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Begrijpelijk. Als ik lees wat er vanuit het RIVM over gezegd wordt heb ik ook de indruk dat dat sowieso een lastige is om mee te nemen in de modellen. Maar als je kijkt naar hun grafiekjes met en zonder seizoenseffect dan is het effect best aanzienlijk. Ik ben op zich wel voor een voorzichtige insteek, maar als jouw getallen nog wat positiever uitvallen door het seizoenseffect dan lijk me dat wel reden voor optimisme.
Absoluut. Maar het standaardiseren van de datasets tussen zoveel bronnen is een hele klus. Bovendien is het niet onwaarschijnlijk dat het seizoenseffect correleert met de mutatie. Dat is een bron van ruis als je alle getallen uit verschillende landen bij elkaar probeert te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
__fred__ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:22:
[...]

Nogmaals, NL kan ook over de 1000/0000 heen. "Aantal geteste personen" in de NL rapportages is ook gewoon "aantal tests". Als je in maart gaat en in april weer, wordt je hier ook 2x geteld. Als je in NL eerst met een sneltest wordt getest en daarna (indien positief) met een PCR, dan ontdubbelen we.

De data in de UK is het totaal aantal Tests (PCR + antigen) gecombineerd. Omdat dat niet tot personen is te herleiden is dat het totaal aantal tests uitgevoerd.
Hier kan een persoon ook meerdere tests doen op een dag, maar wordt blijkbaar als één case geteld, dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CMD-Snake schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:21:

En daar is het dan eindelijk, de coronapas. Zoals al eerder bekend zal de coronapas in de vorm van een app beschikbaar komen.

[...]

Kennelijk beseft hij niet dat een coronapas, met daaraan verbonden rechten net zo erg is als een plicht. Er ontstaat een drang omdat niet-houders van zo'n pas geweerd kunnen worden uit bepaalde delen van de maatschappij.
In mei 2020 al bekend bij de "wappies" :')

Ik ben benieuwd of het ook daadwerkelijk de technology van VST Enterprise gaat worden.
Het v-platform is namelijk behoorlijk schaalbaar :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
revolution-nl schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:27:
Ik ben benieuwd of het ook daadwerkelijk de technology van VST Enterprise gaat worden.
Het v-platform is namelijk behoorlijk schaalbaar :X
Achterliggende back-end is nog niet duidelijk uit dit artikel. De EU kijkt naar een oplossing waar o.a. Google en Facebook aan meewerken. Zal ook wel goed schalen, maar zeer waarschijnlijk 'privacy not included'. De CoronaMelder haakt ook in op bestaande systemen van Google en Apple, dus het snelste hier zo ook zijn inhaken op bestaande frameworks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CMD-Snake schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:35:
[...]

Achterliggende back-end is nog niet duidelijk uit dit artikel. De EU kijkt naar een oplossing waar o.a. Google en Facebook aan meewerken. Zal ook wel goed schalen, maar zeer waarschijnlijk 'privacy not included'. De CoronaMelder haakt ook in op bestaande systemen van Google en Apple, dus het snelste hier zo ook zijn inhaken op bestaande frameworks.
In mei 2020 schijnt VST al 50 miljoen vpassports geleverd te hebben aan verschillende landen (waaronder nederland)

https://healthcare-in-eur...tal-health-passports.html

Youtube kanaal van VST Enterprises
YouTube: YouTube

We gaan zien hoe het zich ontvouwt.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 08-03-2021 13:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

[...]

Kwam deze ook net tegen:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

[...]

Als je geen vaccinatie wil, dan laat je je testen. In de app/pas zal geen verschil te zien zijn, met beide mag je dan naar binnen.

Als je je ook niet wil laten testen, dan blijf je thuis, eigen keuze dan in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Woy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:29:
[...]

Maar hoe willen ze dat uitvinden als er geen besmettingen binnen waren? Volgens mij is de test ook helemaal niet zo opgezet om dat resultaat te vinden, maar vooral om te kijken hoe mensen op bepaalde regels reageren, en hoe goed er aan gehouden wordt. Het lijkt mij lastig te vertalen naar hoeveel besmettingen het op zou leveren.

Eigenlijk hadden ze gewoon in elk vak een mystery besmet persoon moeten zetten en dan inderdaad achteraf kijken hoe het verspreid was, maar dat is ethisch niet echt een optie ;)
Uiteindelijk lijkt het mij allemaal om risico's te gaan. Als iedereen vooraf negatief getest wordt is de kans dusdanig klein dat er een besmet persoon bij het evenement aanwezig is die andere mensen kan besmetten.

Deze experimenten zullen er vooral voor zijn om dat te laten zien, en verder natuurlijk ook om te kijken hoe mensen zich gedragen met eventuele andere maatregelen tijdens het evenement.

Mijns inziens zou dit de ideale uitvoering uitvoering zijn:
- Mensen doen voordat ze vanuit huis vertrekken een gezondheidscheck (zoals je die bij je stembiljet hebt gekregen)
- Als je één of meerdere vragen met "Ja" beantwoord blijf je thuis
- Als dat niet het geval is kan je naar het evenement toe
- Bij aankomst wordt iedereen getest via een snelle blaastest
(Voordelen: geen lange periode tussen het getoonde testresultaat, geen gedoe met testbewijzen en onnodige verwerking van persoonsgegevens, lagere kosten voor het testen. Verder ook geen gedoe of de testuitslag echt is, en echt van die persoon is)
Nadeel is dat het resultaat negatief of een vraagteken is, bij vraagteken moet er verder getest worden.)
- Tijdens het evenement waar mogelijk mondkapjes op
- Na afloop thuis een zelftest doen, indien positief zo snel mogelijk contact opnemen met de juiste instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Laguna

Connaisseur

gustaveau schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Klopt volledig en dank voor deze link. In de UK worden momenteel tussen de 600k en 1m test per dag afgenomen!
De reden dat er zoveel getest wordt in het VK is dat men al enige tijd massaal heeft ingezet op sneltesten (rapid lateral flow tests) en men tevens massaal mensen test zonder klachten middels een LFD (lateral flow device) test.

https://www.gov.uk/govern...llion-this-reporting-week

[ Voor 21% gewijzigd door Laguna op 08-03-2021 13:54 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22

Yucon

*broem*

IThom schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:47:
[...]

- Mensen doen voordat ze vanuit huis vertrekken een gezondheidscheck (zoals je die bij je stembiljet hebt gekregen)
(Voordelen: geen lange periode tussen het getoonde testresultaat, geen gedoe met testbewijzen en onnodige verwerking van persoonsgegevens, lagere kosten voor het testen.
Nadeel is dat het resultaat negatief of een vraagteken is, bij vraagteken moet er verder getest worden.)
- Na afloop thuis een zelftest doen, indien positief zo snel mogelijk contact opnemen met de juiste instanties.
In de praktijk wordt dat dus "ok, even overal nee aankruisen kuch proest snuf, het zal wel hooikoorts zijn en ik heb nu eenmaal zin om te gaan. Bij die test zien we het wel als ik corona blijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
IThom schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Uiteindelijk lijkt het mij allemaal om risico's te gaan. Als iedereen vooraf negatief getest wordt is de kans dusdanig klein dat er een besmet persoon bij het evenement aanwezig is die andere mensen kan besmetten.

Deze experimenten zullen er vooral voor zijn om dat te laten zien, en verder natuurlijk ook om te kijken hoe mensen zich gedragen met eventuele andere maatregelen tijdens het evenement.

(Voordelen: geen lange periode tussen het getoonde testresultaat, geen gedoe met testbewijzen en onnodige verwerking van persoonsgegevens, lagere kosten voor het testen.
Het zou wat mij betreft perfect zijn als het op een dergelijke manier goed geregeld kan worden. Ik betwijfel echter of de huidige evenementen daar echt goede input voor geven.

Tevens ben ik optimistisch ingesteld, en verwacht ik dat tegen de tijd dat dit een beetje op de rails gezet kan worden het niet meer zo hard nodig is, omdat er dan al een groot gedeeelte gevaccineerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:55:
[...]

Dat klopt dus niet wat je zegt, want hij waait juist niet met de winden mee, maar is hij vrij consequent met nu. Ook in het najaar zag hij de noodzaak dus blijkbaar niet in van die maatregelen terwijl het meer triggerhappy smaldeel bij voorkeur je voordeur voor 5 weken dichtspijkert (en dan moet constateren dat in week 7-8 de boel weer net zo hard oplaait).
Ja, hindsight is 20/20.

Eerst betogen dat het meevalt, terwijl er nog even een hele golf aankomt is niet echt geweldig te noemen.
Als je de gelinkte bronnen afgaat:

[...]

Goh... laat dat nou net gebeurd zijn.

December:

[...]

Inmiddels bestaat het effect van de avondklok alleen op een zolderkamertje bij het RIVM en dus in het Catshuis. Noodvoorzieningen in de zorg zijn niet getroffen.
Of het aan de avondklok of de bezoekbeperking komt; de mobilitieit is omlaag.
Maargoed, stukje confirmation bias wellicht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Het valt me op dat er enkel voor- en tegenstanders zijn van het paspoort. Niemand die snapt dat als de cijfers in zijn algemeen goed zijn er weer versoepelingen mogelijk zijn? Getest, gevaccineerd of gewoon een gering risico. Allemaal goed genoeg, als je straks de helft gehad hebt verwacht ik geen heftige uitbrakeb meer. Dan hoef je die rel en afgezaagde verplichting ook niet te houden cq. In te voeren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit plaatje komt niet overeen met het document uit Robkazoe in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5" terwijl het allebei om de situatie van 2-3-2021 gaat zoals gerapporteerd vanuit het RIVM.

Weksituatie in grafiek: 7,72%. In document: 15,5%
Bezoek familie vrienden in grafiek 10,55, in document 21,2%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Dit plaatje komt niet overeen met het document uit Robkazoe in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 5" terwijl het allebei om de situatie van 2-3-2021 gaat zoals gerapporteerd vanuit het RIVM.

Weksituatie in grafiek: 7,72%. In document: 15,5%
Bezoek familie vrienden in grafiek 10,55, in document 21,2%
Komt dat niet gewoon door het aandeel onbekend dat wel/niet meegerekend wordt? Daar zit ongeveer die facto 2 in.

Daar zit overigens ook meteen een erg grote onzekerheidsfactor in. Want in de thuis-situatie weet je meestal wel dat je daar besmet bent. Bij een winkel is veel moeilijker te achterhalen, dus dat soort locaties zal in het onbekende gedeelte waarschijnlijk oververtegenwoordigd zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 08-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Nox schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:55:
Het valt me op dat er enkel voor- en tegenstanders zijn van het paspoort. Niemand die snapt dat als de cijfers in zijn algemeen goed zijn er weer versoepelingen mogelijk zijn? Getest, gevaccineerd of gewoon een gering risico. Allemaal goed genoeg, als je straks de helft gehad hebt verwacht ik geen heftige uitbrakeb meer. Dan hoef je die rel en afgezaagde verplichting ook niet te houden cq. In te voeren.
Dat er meer mogelijk is bij betere cijfer is evident, het gaat meer om de implicaties die deze controlemiddelen met zich meebrengen.

De overheid heeft helaas een slechte reputatie als het gaat om tijdelijke maatregelen. Dit systeem wordt nu opgetuigd, dat doe je echt niet om het na twee of drie maanden weer uit te zetten. Dat wordt hoe dan ook een blijvertje voor langere tijd, als er niet een scope creep plaats gaat vinden waardoor het voor altijd zal blijven omdat het zo handig is.

Het idee was ooit dat we het hoofdstuk corona konden afsluiten, maar dankzij dit soort controlesystemen welke de ziekte zullen overleven kunnen we eigenlijk het hoofdstuk nooit helemaal afsluiten. Dit soort systemen leven doorgaans langer dan de oorzaak waarom ze ingevoerd zijn. Identificatieplicht zou ook tijdelijk zijn in 2003 vanwege de dreiging van terroristen, nog twee jaar en deze 'tijdelijke' maatregel is al 20 jaar van kracht.

De Jonge zegt dat we in juni/juli iedereen die het wil zijn eerste prik hebben kunnen geven. Vandaag zei ook de GGD zich klaar te maken om recordaantallen vaccinaties te kunnen zetten. Als de logistiek mee zit kunnen we in de zomer de zorg ontlast hebben en in de herfst zou corona geen rol van belang meer kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Woy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Komt dat niet gewoon door het aandeel onbekend dat wel/niet meegerekend wordt? Daar zit ongeveer die facto 2 in.

Daar zit overigens ook meteen een erg grote onzekerheidsfactor in. Want in de thuis-situatie weet je meestal wel dat je daar besmet bent. Bij een winkel is veel moeilijker te achterhalen, dus dat soort locaties zal in het onbekende gedeelte waarschijnlijk oververtegenwoordigd zijn.
Geen idee, er staat in de grafiek dat tabel 8 en 9 als bron zijn gebruikt. Die tabel toont op genoemde settings andere getallen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pdHZtwBn/screenshot-140.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tCcS8vfh/screenshot-139.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Geen idee, er staat in de grafiek dat tabel 8 en 9 als bron zijn gebruikt. Die tabel toont op genoemde settings andere getallen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
maar als je rekening houdt dat van de helft van de gevallen de bron niet bekend is klopt 't wel :) of anders gezegd, als je dat taartdiagram zonder "onbekend" laat zien, klopt 't met tabel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:15:
[...]

maar als je rekening houdt dat van de helft van de gevallen de bron niet bekend is klopt 't wel :) of anders gezegd, als je dat taartdiagram zonder "onbekend" laat zien, klopt 't met tabel 9
Als de helft onbekend is dan kan je toch niet de zaken die je weet rücksichtslos verdubbelen?

Misschien heeft die helft het wel opgelopen bij een yoga event op de Veluwe, weten wij veel.

De setting is vermeld in 54%, dus die 50% helft klopt al niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 08-03-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:11:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik me afvraag. Is het dan zo dat bezoek op bezoek (dus de thuissituatie) mensen elkaar aansteken.

Je zou namelijk verwachten dat bv supermarkt minstens een toevoeging zou zijn.

Als mensen in supermakten niet ziek worden kunnen we namelijk prima weer gaan winkelen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:16:
[...]

Als de helft onbekend is dan kan je toch niet de zaken die je weet rücksichtslos verdubbelen?

Misschien heeft die helft het wel opgelopen bij een yoga event op de Veluwe, weten wij veel.
maar dat gebeurt ook niet;

Tabel 9 is een overzicht van alles wat wel bekend is.
Als de helft onbekend is en je dat in een taartdiagram is, halveren die percentages

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kevinp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Wat ik me afvraag. Is het dan zo dat bezoek op bezoek (dus de thuissituatie) mensen elkaar aansteken.

Je zou namelijk verwachten dat bv supermarkt minstens een toevoeging zou zijn.

Als mensen in supermakten niet ziek worden kunnen we namelijk prima weer gaan winkelen.
:X er was toch al lang bekend dat het aantal besmettingen in winkels / horeca (bars daargelaten) minimaal waren?
Net als de avondklok... maatregelen om de maatregelen en geen gezichtsverlies te lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:19:
[...]

maar dat gebeurt ook niet;

Tabel 9 is een overzicht van alles wat wel bekend is.
Als de helft onbekend is en je dat in een taartdiagram is, halveren die percentages
Ja, klopt heb mijn post al doorgestreept. Maar er is van 54,3% een setting bekend.

Dus hoe zou hij dan op 50% komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:16:
[...]

De setting is vermeld in 54%, dus die 50% helft klopt al niet.
Er wordt ook niet rücksichtslos verdubbeld. Tabel 9 is gewoon een verdere uitsplitsing van de groep waar een setting vermeld is. Als je dat echter terug rekent en weer wilt geven als gedeelte van het totaal zul je dus terug moeten rekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

Vandaag weer weinig uitstroom zo te zien. Gisteren verbaasde het me nog dat er op zondag daling was (veel uitstroom), nu twijfel ik aan mezelf of het nu altijd op zondag of juist op maandag in de cijfers terug te zien was dat er in het weekend weinig uitstroom in het ziekenhuis is. Enfin, vrij stabiele instroom in ieder geval.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Ja, klopt heb mijn post al doorgestreept. Maar er is van 54,3% een setting bekend.

Dus hoe zou hij dan op 50% komen?
Lui rekenen? Ik heb geen idee eigenlijk ;) Die tabel is ook niet precies 100%, dus je komt daar ook niet mee uit, dus geen idee of er dubbele locaties bij kunnen zitten of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Daaag. Als je allebei recht hebt op noodopvang, dan creëer je je eigen probleem als je je er geen gebruik van maakt, zeker als je allebei recht hebt op noodopvang. Dat vind ik verder prima hoor, maar doe dan niet alsof de overheid je perspectief moet geven: je mag al gebruikmaken van de noodopvang op de BSO en er verandert niets op het moment dat de overheid ook zegt dat je je kinderen weer mag brengen. Voor de situatie waarin slechts een van beide ouders recht heeft op die opvang, kan ik me voorstellen dat de situatie anders ligt, maar dat is hier niet het geval. Dus nee, ik snap hier helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
CMD-Snake schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Dat er meer mogelijk is bij betere cijfer is evident, het gaat meer om de implicaties die deze controlemiddelen met zich meebrengen.

De overheid heeft helaas een slechte reputatie als het gaat om tijdelijke maatregelen. Dit systeem wordt nu opgetuigd, dat doe je echt niet om het na twee of drie maanden weer uit te zetten. Dat wordt hoe dan ook een blijvertje voor langere tijd, als er niet een scope creep plaats gaat vinden waardoor het voor altijd zal blijven omdat het zo handig is.

Het idee was ooit dat we het hoofdstuk corona konden afsluiten, maar dankzij dit soort controlesystemen welke de ziekte zullen overleven kunnen we eigenlijk het hoofdstuk nooit helemaal afsluiten. Dit soort systemen leven doorgaans langer dan de oorzaak waarom ze ingevoerd zijn. Identificatieplicht zou ook tijdelijk zijn in 2003 vanwege de dreiging van terroristen, nog twee jaar en deze 'tijdelijke' maatregel is al 20 jaar van kracht.

De Jonge zegt dat we in juni/juli iedereen die het wil zijn eerste prik hebben kunnen geven. Vandaag zei ook de GGD zich klaar te maken om recordaantallen vaccinaties te kunnen zetten. Als de logistiek mee zit kunnen we in de zomer de zorg ontlast hebben en in de herfst zou corona geen rol van belang meer kunnen spelen.
Ik ben het niet vaak met je eens, maar in dit geval wel :P Voordat zo'n vaccinpaspoort fatsoenlijk is uitgerold, zijn ook de vaccinaties zover uitgerold dat je sowieso alles open kunt gooien. En als die vaccinaties om wat voor reden dan ook toch niet voldoende helpen, zal ook zo'n paspoort niets toevoegen.

De identificatieplicht is trouwens niet echt als tijdelijke maatregel ingevoerd. Dat liep daarvoor al, alleen door terroristische dreigingen is het versneld ingevoerd. Wel ben ik het er mee eens dat iets dat eenmaal bestaat ook veel makkelijker weer gebruikt gaat worden. Zeker omdat ik verwacht dat zo'n paspoort er niet via een noodwet gaat komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is echt overduidelijk dat bij de ene grafiek onbekend als losse post is genomen in de taart en bij de andere niet.

Basis statistiek?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:55:
[...]
Inmiddels bestaat het effect van de avondklok alleen op een zolderkamertje bij het RIVM en dus in het Catshuis.
Heel simplistisch gezegd is de avondklok dan niet alleen bij het RIVM effectief, maar ook in Duitsland, Belgie, Frankrijk, Cyprus, Italie, Roemenie, Luxemburg en zo nog wel wat meer landen in Europa. Je diskwalificeert hier mee niet alleen het RIVM, maar de instituten in al die landen. Zoals het RIVM ook doet, zitten er een hoop onzekerheden in de voorspellingen die uit de gehanteerde modellen volgen. En dat geldt voor elk vergelijkbaar instituut. Daar zit hem als je het mij vraagt de crux, de roep om zwart/wit werkende maatregelen en effect per stuk uitgesplitst is enorm. De realiteit is echter dat dat inzicht er niet is en niet gaat komen.

Ondertussen is er een hele colonne aan (semi-)wetenschappers en rekenaars met (dezelfde!) data aan de slag gegaan en presenteert als grote waarheid en enige mogelijkheid een ander of afgezwakt pakket aan maatregelen dat per direct zou moeten worden doorgevoerd. Enige voorzichtigheid, enige scrupules gaan volledig en totaal overboord. Het is zwart/wit: dit is wat werkt en daarmee basta.

Dat is niet hoe de wereld werkt helaas, en gelukkig is dat besef er wel bij het RIVM (en vergelijkbare instituten) en het kabinet (en vergelijkbare instituten). Het hangt van onzekerheden, nuances, overwegingen, besluiten en ook nog een dosis politiek aan elkaar. Ik heb het idee dat dat in dit topic de laatste tijd volledig wordt vergeten. Er is hyperfocus op conclusies die niet in lijn zijn met het RIVM (of welk ander instituut dan ook zo ongeveer) en die moeten en zullen bevestigd worden want ze zitten er de facto naast.

Het meest hilarische, en tegelijkertijd sneue, is dat kritiek op het RIVM wordt toegejuicht, maar kritiek op RIVM-criticasters wordt weggehoond. De hypocrisie ontgaat velen helaas. Tegelijkertijd word inmiddels het hele kabinet en het RIVM incluis impliciet of expliciet voor leugenaars dan wel bedriegers uitgemaakt. En dat mag allemaal blijkbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:56

NMH

Moderator General Chat
Ik sta er lang niet zo zwart in als @CMD-Snake, maar hij heeft denk ik wel een punt wanneer hij zegt dat je zo'n systeem niet voor een paar maanden optuigt. Ik verwacht dat als Covid-19 inderdaad endemisch wordt, we nog wel eens voor jaren met de naweeën kunnen zitten. Hopelijk niet meer in de zin van lockdowns, schoolsluitingen en een avondklok, maar het zou me niet verbazen als er bij een opleving van het virus bijvoorbeeld een mondkapjesplicht en/of gezondheidscheck komt voor zaken als theater of concert. Sowieso kun je er denk ik wel van uit gaan dat je de komende jaren voor een behoorlijk aantal landen een vaccinatie- of gezondheidsverklaring nodig gaat hebben om binnen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:52
Moi_in_actie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:23:
[Twitter]
Vandaag weer weinig uitstroom zo te zien. Gisteren verbaasde het me nog dat er op zondag daling was (veel uitstroom), nu twijfel ik aan mezelf of het nu altijd op zondag of juist op maandag in de cijfers terug te zien was dat er in het weekend weinig uitstroom in het ziekenhuis is. Enfin, vrij stabiele instroom in ieder geval.
De laatste 21 maandagen is de instroom groter geweest dan de uitstroom. Je ziet dat deze maandag qua instroom en uitstroom heel goed past bij wat je kon verwachten.

De zondagen zijn wat dat betreft veranderlijker. Daar zie je soms een toename, en soms een afname in de kliniek.

Als we vandaag met de cijfers van vorige week maandag vergelijken zien we een stabiel patroon
IC: vorige week 536, nu 558 (toename 22, +4,1%)
Kliniek: vorige week 1375, nu 1347 (afname 28, -2,0%)
Totaal: vorige week 1911, nu 1905 (afname 6, -0,3%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Mag ik mijn vinger opsteken? Heb hetzelfde gepost in de aparte thread over het 'paspoort'. Als genoeg mensen gevaccineerd gaan we a) versoepelingen krijgen, en b) de regel van het verplicht gevaccineerd zijn voor 'leuke' dingen vanzelf weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Het is echt overduidelijk dat bij de ene grafiek onbekend als losse post is genomen in de taart en bij de andere niet.
'
Inderdaad. Maar hoe verklaar je dan dat er bij 54,3% bekende settings eengetal van 21,2 wordt gereduceerd tot 10,55% ?
Basis statistiek?
Wat bedoel je hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
autje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Maandag werk ik op Locatie A
Dinsdag werk ik op Locatie B (toevallig morgen weer A)
Woensdag werk ik op Locatie C
Donderdag start ik op Locatie X (onbekend), maar handel ik pauzes af op Locatie A, B, C, en D.
Op vrijdag werk ik meestal op Locatie D.

Tussendoor doe ik boodschappen bij de locaties in de buurt of bij mij (op weg naar) thuis of in het weekend.

Indien ik klachten heb laat ik me testen, maar die heb ik dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:18

gws24

Thinking is hard!

Wolly schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:48:
[...]

Inderdaad. Maar hoe verklaar je dan dat er bij 54,3% bekende settings eengetal van 21,2 wordt gereduceerd tot 10,55% ?
21,2% van 54,3% is 21,2/100*54,3=11,51% van 100% totale aantal settings. Het verschil met de 10,55% komt volgens mij omdat iemand te lui was om het uit te rekenen en gewoon 50% heeft genomen in plaats van 54,3% voor het taart diagram.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:09
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Ik ben het met @SomerenV eens, nog los van hoe veilig het vaccin lijkt... het huidige beleid zonder licht aan het einde van de tunnel, een mogelijk een vaccinatie paspoort, voelt gewoon als gedwongen vaccinatie (met een experimenteel type vaccin).
Waar haal jij vandaan dat het een experimenteel type vaccin is? Welke vaccine bedoel je? Wat maakt een vaccine niet meer experimenteel?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moi_in_actie
De stand van vandaag:

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Koos2009 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Maandag werk ik op Locatie A
Dinsdag werk ik op Locatie B (toevallig morgen weer A)
Woensdag werk ik op Locatie C
Donderdag start ik op Locatie X (onbekend), maar handel ik pauzes af op Locatie A, B, C, en D.
Op vrijdag werk ik meestal op Locatie D.

Tussendoor doe ik boodschappen bij de locaties in de buurt of bij mij (op weg naar) thuis of in het weekend.

Indien ik klachten heb laat ik me testen, maar die heb ik dus niet.
Ik ga er vanuit dat je voor je werk per se op al die locaties moet zijn. Dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Maar er zijn nog te veel mensen voor wie het niet noodzakelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Met betrekkingen tot het vaccine kan ik iedereen aanraden om dit topic eens door te lezen: Kinderen vaccineren Geeft een heel mooi inkijkje pre-corona tijdperk wat we dachten over vaccines bij kinderen voor toelating kinderdagverblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

autje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Ik ga er vanuit dat je voor je werk per se op al die locaties moet zijn. Dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Maar er zijn nog te veel mensen voor wie het niet noodzakelijk is.
Maar wie bepaalt wat noodzakelijk is? De werkgever? De persoon die even zijn/haar huis uit wil? Het is zo'n onwijs grijs gebied....

Een deel van wat ik doe kan prima vanuit huis (en dat doe ik dan ook), maar toch zit ik gemiddeld zo'n 3 dagen per week op kantoor (en dat vind ik zelf echt noodzakelijk, mijn opdrachtgever trouwens ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
dr.lowtune schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Maar wie bepaalt wat noodzakelijk is? De werkgever? De persoon die even zijn/haar huis uit wil? Het is zo'n onwijs grijs gebied....

Een deel van wat ik doe kan prima vanuit huis (en dat doe ik dan ook), maar toch zit ik gemiddeld zo'n 3 dagen per week op kantoor (en dat vind ik zelf echt noodzakelijk, mijn opdrachtgever trouwens ook).
Mijns inziens bepaalt het virus dat, niet jij of je werkgever. Zolang er nog een sloot aan maatregelen nodig is om dat in te dammen helpt het niet als op individueel niveau wordt gezegd "maar ik heb het nodig." Het gaat er nu niet om wat we als individu nodig hebben, maar wat we als individu kunnen doen (of beter laten) om tegemoet te komen aan wat de samenleving nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Percentage positief wel iets gestegen

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sovieto schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:47:
[...]

De laatste 21 maandagen is de instroom groter geweest dan de uitstroom. Je ziet dat deze maandag qua instroom en uitstroom heel goed past bij wat je kon verwachten.

De zondagen zijn wat dat betreft veranderlijker. Daar zie je soms een toename, en soms een afname in de kliniek.

Als we vandaag met de cijfers van vorige week maandag vergelijken zien we een stabiel patroon
IC: vorige week 536, nu 558 (toename 22, +4,1%)
Kliniek: vorige week 1375, nu 1347 (afname 28, -2,0%)
Totaal: vorige week 1911, nu 1905 (afname 6, -0,3%)
Ik denk dat we steeds meer richting de IC's moeten gaan kijken. Het aantal opnmaes gaat de komende tijd harder dalen doordat er vanaf 80+ naar beneden wordt gevaccineerd. De CI bezetting zal lijdend gaan wroden omdat er vooral "jongeren" <75 de komende tijd opgenomen gaan worden... waarbij IC opname nog wel zin kan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
xzaz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:29:
Met betrekkingen tot het vaccine kan ik iedereen aanraden om dit topic eens door te lezen: Kinderen vaccineren Geeft een heel mooi inkijkje pre-corona tijdperk wat we dachten over vaccines bij kinderen voor toelating kinderdagverblijven.
Nog even los van de inhoud is de situatie wel echt anders natuurlijk. Het gaat hier, met alle respect, om een minder dodelijke ziekte dan de meeste ziektes waarvoor al langere tijd ingeënt wordt en daarnaast zijn die vaccins niet in 3 maanden onder hoge druk in elkaar geknutseld.

Mijn kinderen (en ikzelf) zijn ingeënt voor de standaard ziekten, maar rondom een Covid vaccin zit ik er toch een stuk minder enthousiast in.

Overigens zit er nog wel een nuance in de ziekenhuisbezettingscijfers weet ik sinds 2 weken uit ervaring. Mijn vader ligt ook in het ziekenhuis met Covid. Dat was een aantal dagen spannend maar gaat nu dusdanig beter dat hij al ruim een week op een 'revalidatie afdeling' ligt te wachten tot hij vrij is van zuurstof ondersteuning. Echt veel zorg krijgt hij niet meer, anders dan een paar controles en oefeningen doen. Hij telt nog wel mee als 'bezetter'. Mogelijk zou een opsplitsing tussen in de zorgbehoefte nog wat meer inzicht geven. Ik kan me ook voorstellen dat het niveau verpleegkundige hier ook een ander kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

autje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Mijns inziens bepaalt het virus dat, niet jij of je werkgever. Zolang er nog een sloot aan maatregelen nodig is om dat in te dammen helpt het niet als op individueel niveau wordt gezegd "maar ik heb het nodig." Het gaat er nu niet om wat we als individu nodig hebben, maar wat we als individu kunnen doen (of beter laten) om tegemoet te komen aan wat de samenleving nodig heeft.
Hier zie je al dat we beiden een iets andere opvatting hebben. Dat maakt het dus zo lastig, verschil in interpretatie en opvatting (ik ben het overigens met je eens dat we moeten doen wat nuttig en nodig is).

Nu ben ik van mening dat ik wel echt een goede reden heb, maar dat vinden anderen ook van zichzelf. Ik verbaas me er ook op de dagen dat ik naar de opdracht rijd hoeveel mensen er op de weg zijn, zoals andere mensen zich ook zullen afvragen wat mijn auto op de weg doet....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• xzaz
Verpleeghuiszorg: Aantal overleden bewoners per dag
0
_/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door xzaz op 08-03-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
xzaz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Waar haal jij vandaan dat het een experimenteel type vaccin is? Welke vaccine bedoel je? Wat maakt een vaccine niet meer experimenteel?
Pfizer noemde zijn vaccin in december nog experimenteel en werd onder hoge druk versneld toegelaten. Ja er wordt gezegd dat er geen bochten zijn afgesneden, maar valt dat te controleren? (wat is belangrijker... mensen levens of economie weer open?)

Dit was de stand van zaken 3 jaar geleden: https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

En toen waren ze bezig met onderzoek naar het effect op auto-immuun ziektes, dat hebben ze even versneld afgerond?

[ Voor 24% gewijzigd door ArcticWolf op 08-03-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:24
Daar wordt ik blij van! Je zien al op het gehele dashboard wat betreft verpleeghuizen al steeds een dalende trend. Jammer dat het voor mijn opa en oma te laat was, maar zo blij voor alle andere bewoners. O+

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Pfizer noemde zijn vaccin in december nog experimenteel en werd onder hoge druk versneld toegelaten. Ja er wordt gezegd dat er geen bochten zijn afgesneden, maar valt dat te controleren? (wat is belangrijker... mensen levens of economie weer open?)
Ja, dat valt te controleren. Je hebt dat nog niet gedaan dan neem ik aan?
Dit was de stand van zaken 3 jaar geleden: https://www.nature.com/articles/nrd.2017.243

En toen waren ze bezig met onderzoek naar auto-immuun ziektes:

[...]
Klopt. Er zijn ook nog steeds onderzoeken bezig naar hoe slecht coca cola voor je is en wat we daar mee moeten doen. De zorgen wat betreft deze manier van vaccines is terecht en moet onderzocht worden omdat het in theorie mogelijk is. Daarbij is er wel een aantekening dat er nog geen enkele reden is om aan te nemen dat het ook daadwerkelijk fout KAN gaan en met de miljoenen mensen die ondertussen zijn ingeënt ook veel fout gaat. Zorgen hebben over de lange termijn complicaties kan je altijd hebben maar er moet ook een wetenschappelijke basis en thesis zijn waarom dit kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Langzaam maar zeker worden de effecten van het vaccineren merkbaar in de praktijk.
Fijn. Nu de ziekenhuizen nog.
Ik las dat we vandaag nog geen 4000 positieve besmettingen hebben dus dat is ook wel een heel contrast met 6 maart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
xzaz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Ja, dat valt te controleren. Je hebt dat nog niet gedaan dan neem ik aan?
Nee, want ik hoef het vaccin niet :>

Ik blijf aankomende tijd nog wel even in m'n bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

Bloodclot

Jawier!

Hoe zit het de modellen van derde golf icm engelse variant? Twee weken terug zaten we 'on-target'. Of zijn deze modellen inmiddels de prullenbak in? Ik meende te herinneren dat we in week 10 rond de 60k besmettingen per dag zaten, deze week is week 10. Ik heb het idee dat we ongeveer evenveel besmettingen hebben dan vorige week. dus ongeveer 30k besmettingen.

Heeft iemand zo'n model toevallig ergens liggen? (en ingevuld met de cijfers tot op heden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ankona schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Zoals elk weekend. ;)
FirePuma142 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Heel simplistisch gezegd is de avondklok dan niet alleen bij het RIVM effectief, maar ook in Duitsland, Belgie, Frankrijk, Cyprus, Italie, Roemenie, Luxemburg en zo nog wel wat meer landen in Europa. Je diskwalificeert hier mee niet alleen het RIVM, maar de instituten in al die landen. Zoals het RIVM ook doet, zitten er een hoop onzekerheden in de voorspellingen die uit de gehanteerde modellen volgen. En dat geldt voor elk vergelijkbaar instituut. Daar zit hem als je het mij vraagt de crux, de roep om zwart/wit werkende maatregelen en effect per stuk uitgesplitst is enorm. De realiteit is echter dat dat inzicht er niet is en niet gaat komen.

Ondertussen is er een hele colonne aan (semi-)wetenschappers en rekenaars met (dezelfde!) data aan de slag gegaan en presenteert als grote waarheid en enige mogelijkheid een ander of afgezwakt pakket aan maatregelen dat per direct zou moeten worden doorgevoerd. Enige voorzichtigheid, enige scrupules gaan volledig en totaal overboord. Het is zwart/wit: dit is wat werkt en daarmee basta.

Dat is niet hoe de wereld werkt helaas, en gelukkig is dat besef er wel bij het RIVM (en vergelijkbare instituten) en het kabinet (en vergelijkbare instituten). Het hangt van onzekerheden, nuances, overwegingen, besluiten en ook nog een dosis politiek aan elkaar. Ik heb het idee dat dat in dit topic de laatste tijd volledig wordt vergeten. Er is hyperfocus op conclusies die niet in lijn zijn met het RIVM (of welk ander instituut dan ook zo ongeveer) en die moeten en zullen bevestigd worden want ze zitten er de facto naast.

Het meest hilarische, en tegelijkertijd sneue, is dat kritiek op het RIVM wordt toegejuicht, maar kritiek op RIVM-criticasters wordt weggehoond. De hypocrisie ontgaat velen helaas. Tegelijkertijd word inmiddels het hele kabinet en het RIVM incluis impliciet of expliciet voor leugenaars dan wel bedriegers uitgemaakt. En dat mag allemaal blijkbaar.
Binnen Europa hebben we een hoop papegaaigedrag qua maatregelen en de laatste tijd is op grote lijnen hier het beleid 'doen wat Duitsland doet' waarbij voor afwijkingen daarop het OMT/RIVM geraadpleegd wordt. De eventuele dalingen die ik in andere landen lees hebben te maken met de invoering van meerdere maatregelen, waarbij de avondklok er vaak maar één is. Ik kom zo snel geen cijfers tegen, aangezien de zoekterm avondklok nogal wat hits genereert. Maar goed, kijk ik naar België, die had een enorme piek in oktober en daarna kabbelt het eigenlijk voort met meer vrijheden dan die wij hebben. De grafieken van besmettingen en hun bijbehorende maatregelen vind ik maar lastig te duiden, alsof het virus toch wel toeslaat bij xx mensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rR2m55QNTNGqvbHJwUqJWz60PK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qapeaq4KsqJ0ExOzWfuoP535.png?f=fotoalbum_large
Van https://ourworldindata.or.../netherlands?country=~NLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Laguna

Connaisseur

Ankona schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Dat is in lijn met de golfbeweging rond ieder weekend.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Deze uitspraak van De Jonge is wel apart:[...]
Het is geen plicht, het is een keuze. Punt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:52
Bloodclot schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Hoe zit het de modellen van derde golf icm engelse variant? Twee weken terug zaten we 'on-target'. Of zijn deze modellen inmiddels de prullenbak in? Ik meende te herinneren dat we in week 10 rond de 60k besmettingen per dag zaten, deze week is week 10. Ik heb het idee dat we ongeveer evenveel besmettingen hebben dan vorige week. dus ongeveer 30k besmettingen.

Heeft iemand zo'n model toevallig ergens liggen? (en ingevuld met de cijfers tot op heden)
Degene die vaak aangehaald werd was deze:
https://twitter.com/steeph/status/1356278546537312257?s=20
Deze zat voor week 9 op bijna 40.000, met een aandeel van circa 98% voor de Britse variant.

Hij heeft het model bijgesteld omdat het te afwijkend is om zinvol te zijn. Daarom is er nu deze:
https://twitter.com/steeph/status/1368664457874931718?s=20

Die zit nu dus wel goed in de richting, al is het aandeel Britse variant wel onzeker. En dit model zou de komende dagen dus 5000+ besmettingen per dag verwachten (week 10 moet op circa 37.500 uitkomen). Ben benieuwd, maar denk dat we deze week wel iets lager uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06
Nette cijfers weer, overledenen daalt steeds verder.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Wat ik nou zo'n raar puzzeltje vind: de "derde golf".

* in termen van besmettingen per dag: zichtbaar, maar heel bescheiden.
* in termen van ziekenhuisopnames per dag: niet significant. Die lijn is ongeveer vlak.
* in termen van IC-opnames per dag: wel een duidelijk bultje.

Het is mogelijk dat de Britse mutant mensen wat zieker maakt. Maar dan zou je een gelijkvormigheid verwachten met de ziekenhuisopnames buiten de IC.Of heeft deze mutant het vooral voorzien op mensen in de IC-risicogroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:08:
[...]

Het is geen plicht, het is een keuze. Punt.
In welk opzicht is het een keuze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:37
FirePuma142 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:42:
[...]
Heel simplistisch gezegd is de avondklok dan niet alleen bij het RIVM effectief, maar ook in Duitsland,
Duitsland heeft geen avondklok.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Je mag kiezen of je wel/geen vaccin neemt en of je zonder vaccin wel of niet wilt testen. Lijkt me keuze genoeg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Zoals elk weekend. ;)

[...]

Binnen Europa hebben we een hoop papegaaigedrag qua maatregelen
Er bestaan ook ver buiten de landsgrenzen van Europa avondklokken om de verspreiding van COVID tegen te gaan. Dat kun je nogal denigrerend papegaaiengedrag noemen. Dat kun je ook niet doen en je wellicht iets nader verdiepen in het waarom, en waarom dat waarom zo breed gedragen wordt. Dit soort teksten zijn demagogie van de bovenste plank.
en de laatste tijd is op grote lijnen hier het beleid 'doen wat Duitsland doet' waarbij voor afwijkingen daarop het OMT/RIVM geraadpleegd wordt.
Dat iets overeenkomt betekent niet dat je de ander volgt. Ook hier is er blijkbaar geen plek voor nuance, maar wel voor stemmingmakerij. En alweer, demagogie van de bovenste plank.
De eventuele dalingen die ik in andere landen lees hebben te maken met de invoering van meerdere maatregelen, waarbij de avondklok er vaak maar één is.
Precies, een pakket aan maatregelen waarbij het effect van één of enkele maatregelen niet noodzakelijkerwijs gedestilleerd kan worden aangezien maatregelen maar een deel van de som zijn. Andere delen zijn bijvoorbeeld de naleving van die maatregelen en de rondwarende virusvarianten.
Ik kom zo snel geen cijfers tegen, aangezien de zoekterm avondklok nogal wat hits genereert. Maar goed, kijk ik naar België, die had een enorme piek in oktober en daarna kabbelt het eigenlijk voort met meer vrijheden dan die wij hebben. De grafieken van besmettingen en hun bijbehorende maatregelen vind ik maar lastig te duiden, alsof het virus toch wel toeslaat bij xx mensen.
Je bent niet de enige die dat lastig te duiden vindt. Dat vindt het RIVM ook. Dat vindt elk ander vergelijkbaar instituut ook. Het is ook ontzettend lastig. En dat is het voor iedereen, er is nu eenmaal een grote mate van onzekerheid. Maar het besef dat die grote onzekerheid er is, die is de laatste tijd compleet verdwenen als je het mij vraagt.
Het grote correlatievraagstuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:15:
[...]

Je mag kiezen of je wel/geen vaccin neemt en of je zonder vaccin wel of niet wilt testen. Lijkt me keuze genoeg?
Ja dat mag en als je 2x nee invult dan ben je veroordeeld tot je zolderkamer en 24/7 op fok zitten met een uitkering?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Ja dat mag en als je 2x nee invult dan ben je veroordeeld tot je zolderkamer en 24/7 op fok zitten met een uitkering?
Ja, maar dat is dan toch je eigen keuze?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Moi_in_actie
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:21:
[...]
Terwijl het virus gewoon op een seizoensgebonden griep lijkt (in de zomer was het nagenoeg verdwenen en nu is er opeens geen griep meer... ).
En met zo'n onzin is de rest van je verhaal ook per direct niets meer waard. 8)7 Covid19 is geen normaal griepje, voor de zoveelste keer.

Dat mensen terughoudend zijn om een vaccin te nemen kan ik nog inkomen, als het met goede redenen is. Maar in 99% van de gevallen zijn het onderbuikgevoelens of foutieve informatie waar men zich op baseert. En het hele "het is een experiment" verhaal.. stel het eens zo: iedereen op de hele wereld (alle 7+ miljard mensen) doen sinds eind 2019 onvrijwillig mee met het experiment Covid19, zijnde iedereen kan besmet worden en afhankelijk van jouw eigen gezondheid en/of dikke pech kan je milde klachten krijgen, in het ziekenhuis belanden of eraan overlijden. Wereldwijd zijn er zo'n 117 miljoen mensen al besmet geraakt (officieel geconstateerd, daadwerkelijke aantal zal een stuk hoger liggen) en zijn er zo'n 2.6 miljoen door overleden.

Daar tegenover zijn er nu wereldwijd al meer dan 305 miljoen mensen gevaccineerd met een van de vaccins (want er is niet 1 vaccin, er zijn er meerdere). Het aantal officieel geregistreerde doden, of mensen met hele zware bijwerkingen, door het vaccin? Geen idee, als er al zijn dan hebben we het over tientallen of honderden mensen, in ieder geval bij lange na geen 2.6 miljoen.

Ik heb soms het idee dat de mensen die pertinent tegen het krijgen van een vaccin zijn geen van beiden willen: men wil geen Covid krijgen, maar ook geen vaccin nemen. De enige overeenkomst die je denk ik kunt trekken tussen Covid19 en Influenza (de normale griep) is dat geen van beiden waarschijnlijk 100% gaat verdwijnen. Het zal er over 5 of 10 jaar ook nog wel zijn, maar hopelijk doordat vaccins ervoor zorgen dat je aanzienlijk mildere klachten krijgt en het ook aanzienlijk minder makkelijk verspreid (en het gemak van verspreiding is het grootste probleem met Covid19) zal het hopelijk alleen nog maar op de schaal zijn van enkele honderden of duizenden mensen per jaar wereldwijd (denk aan mensen die een of ander exotisch virus als Dengue feaver oplopen).
Nee het hele verhaal naar de vaccinatie toe leidt er juist toe dat die generatie zich niet wilt laten inenten.
Ook hier vraag ik mij dan af, zijn deze negatieve gevoelens/aspecten die dan leiden tot het zich niet willen inenten dan gekomen door de objectieve feiten over de ontwikkeling van de verschillende vaccins, of zijn deze negatieve gevoelens dan gekomen juist door die groep die op basis van foutieve informatie en/of onderbuikgevoelens zich negatief uitspreekt tegen het nemen van een vaccin? Ik denk zeker dat je gerust terughoudend kunt zijn en niet meteen haantje de voorste hoeft te zijn, maar alles over mogelijk langdurige neveneffecten van het nemen van een van de vaccins zit nog altijd in de "ja maar wat als" sferen. Dit in tegenstelling tot langdurige (maanden, jaren of in het ergste geval levenslang) neveneffecten van het krijgen van Covid19, daar zijn al miljoenen gevallen van bekend; mensen die maandenlang moeten revalideren, na een jaar nog geen uithoudingsvermogen hebben, mogelijk levenslang longschade hebben.
En ook hier geldt wederom: idealiter wil je beiden niet, je wilt niet Covid krijgen en misschien ook geen vaccin. Maar Covid gaat nooit meer 100% weg en de kans op flink ziek worden en langdurige effecten van Covid zijn aanzienlijk groter dan iets dergelijks ondervinden van het nemen van een vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Ja, maar dat is dan toch je eigen keuze?
Je wordt toch nog steeds verplicht tot iets als je niet veroordeelt wilt worden?

Je MOET 1x ja invullen, anders doe je niet meer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

iamerwin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Duitsland heeft geen avondklok.
Dat is simpelweg niet waar, dat is daar decentraal geregeld en wordt zeker gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:12:
[...]

Een morele keuze, je bent voor vaccineren en het paspoort wat daarbij komt, omdat je vooral wilt dat anderen niet door jou besmet kunnen worden of je bent tegen allebei omdat je zelf toch geen klachten denkt te krijgen en het je een rotzorg zal zijn of anderen door jou ziek kunnen worden.
Een verstandige keuze, je voorkomt dat je zelf en anderen ziek worden en met een QR-code kun je weer overal naar toe.
Een rottige keuze, want bij inenting moet ik altijd en overal mijn mobiel bij me hebben en zonder inenting kan ik 'nergens' meer naar toe.
Maar het blijven keuzes en niet zoals sommigen zeggen 'dwang en/of verplichting'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Je wordt toch nog steeds verplicht tot iets als je niet veroordeelt wilt worden?

Je MOET 1x ja invullen, anders doe je niet meer mee.
En of je dat wel of niet doet, is en blijft je eigen keuze. Het is ook niet alsof je je huis niet meer uit mag, het gaat om non-essentiele zaken waar je dan wel aan mee kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Moi_in_actie mijn negatieve reactie tot inenten komt door een incident met m'n huisarts (dat was de druppel na alle extra maatregelen) Ik ben behoorlijk ziek geweest vorig jaar (met de symptomen) maar niet laten testen (quarantaine) en toen de eerste vaccins werden aangekondigd moest ik voor een ander onderzoek bloed laten afnemen bij Saltro, dus ik zei... doe het covid antistoffen onderzoek dan ook maar...

HA: "ja dat kan niet"
ik: eh... staat toch op de website?
HA: "ja maar we kunnen dat nog nergens aankruisen.."

okay, dus ik bij Saltro, kunnen jullie die test niet afnemen bij mij? Jawel! alleen moet de HA daar toestemming voor geven...
Dus ik terug naar m'n HA... "ja ontmoedigingsbeleid" en het is voor je eigen rekening! Ik joh... die andere testen ook. Toen kreeg ik nog een paar argumenten om m'n oren gegooid, waarvan ik alleen maar paranoia werd, waarom doen ze zo moeilijk voor een test die maar 12,50 kost?
Uiteindelijk niet gedaan... dom. Maar sindsdien wantrouw ik alles waar een "moetje" voor staat (mbt corona) vanuit de overheid.

Nogmaals, ik snap het wantrouwen naar inenten wel en menig kennis en vriend die dat ook heeft. Het verhaal erachter komt gewoon onbetrouwbaar over. Als het dan toch echt moet omdat ik straks niet meer het huis uit mag om plee papier te kopen dan doe mij maar als laatst ergens...

[ Voor 13% gewijzigd door ArcticWolf op 08-03-2021 16:32 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.

De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid

Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties

En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!