En met zo'n onzin is de rest van je verhaal ook per direct niets meer waard.

Covid19 is geen normaal griepje, voor de zoveelste keer.
Dat mensen terughoudend zijn om een vaccin te nemen kan ik nog inkomen, als het met goede redenen is. Maar in 99% van de gevallen zijn het onderbuikgevoelens of foutieve informatie waar men zich op baseert. En het hele "het is een experiment" verhaal.. stel het eens zo: iedereen op de hele wereld (alle 7+ miljard mensen) doen sinds eind 2019 onvrijwillig mee met het experiment Covid19, zijnde iedereen kan besmet worden en afhankelijk van jouw eigen gezondheid en/of dikke pech kan je milde klachten krijgen, in het ziekenhuis belanden of eraan overlijden. Wereldwijd zijn er zo'n 117 miljoen mensen al besmet geraakt (officieel geconstateerd, daadwerkelijke aantal zal een stuk hoger liggen) en zijn er zo'n 2.6 miljoen door overleden.
Daar tegenover zijn er nu wereldwijd al meer dan 305 miljoen mensen gevaccineerd met een van de vaccins (want er is niet 1 vaccin, er zijn er meerdere). Het aantal officieel geregistreerde doden, of mensen met hele zware bijwerkingen, door het vaccin? Geen idee, als er al zijn dan hebben we het over tientallen of honderden mensen, in ieder geval bij lange na geen 2.6 miljoen.
Ik heb soms het idee dat de mensen die pertinent tegen het krijgen van een vaccin zijn geen van beiden willen: men wil geen Covid krijgen, maar ook geen vaccin nemen. De enige overeenkomst die je denk ik kunt trekken tussen Covid19 en Influenza (de normale griep) is dat geen van beiden waarschijnlijk 100% gaat verdwijnen. Het zal er over 5 of 10 jaar ook nog wel zijn, maar hopelijk doordat vaccins ervoor zorgen dat je aanzienlijk mildere klachten krijgt en het ook aanzienlijk minder makkelijk verspreid (en het gemak van verspreiding is het grootste probleem met Covid19) zal het hopelijk alleen nog maar op de schaal zijn van enkele honderden of duizenden mensen per jaar wereldwijd (denk aan mensen die een of ander exotisch virus als Dengue feaver oplopen).
Nee het hele verhaal naar de vaccinatie toe leidt er juist toe dat die generatie zich niet wilt laten inenten.
Ook hier vraag ik mij dan af, zijn deze negatieve gevoelens/aspecten die dan leiden tot het zich niet willen inenten dan gekomen door de objectieve feiten over de ontwikkeling van de verschillende vaccins, of zijn deze negatieve gevoelens dan gekomen juist door die groep die op basis van foutieve informatie en/of onderbuikgevoelens zich negatief uitspreekt tegen het nemen van een vaccin? Ik denk zeker dat je gerust terughoudend kunt zijn en niet meteen haantje de voorste hoeft te zijn, maar alles over mogelijk langdurige neveneffecten van het nemen van een van de vaccins zit nog altijd in de "ja maar wat als" sferen. Dit in tegenstelling tot langdurige (maanden, jaren of in het ergste geval levenslang) neveneffecten van het krijgen van Covid19, daar zijn al miljoenen gevallen van bekend; mensen die maandenlang moeten revalideren, na een jaar nog geen uithoudingsvermogen hebben, mogelijk levenslang longschade hebben.
En ook hier geldt wederom: idealiter wil je beiden niet, je wilt niet Covid krijgen en misschien ook geen vaccin. Maar Covid gaat nooit meer 100% weg en de kans op flink ziek worden en langdurige effecten van Covid zijn aanzienlijk groter dan iets dergelijks ondervinden van het nemen van een vaccin.