Zou die overlap wellicht ook kunnen komen omdat de maatregelen die nu nog overeind staan breed gedragen zijn en een goed fundament kennen? Je draagt nu aan dat eigenwijsheid een kenmerk van goed beleid is, dat is niet noodzakelijkerwijs het geval.
En ja, ik kijk naar Duitsland naar wat Merkel verkondigt, want tot nu toe zijn hun verlengingen, onze verlengingen gebleken.
We zitten dan ook in een vergelijkbaar schuitje.
Qua maatregelen, zie de tot in treurnis genoemde mondkapjesplicht en de invoering daaromtrent.
Niet FFP2 dan, want daarin volgen we niet bijvoorbeeld. Met een deelgebiedavondklok ook niet. En nogmaals, als het werkt dan volgt de rest met gezwinde spoed. Niet omdat ze papegaaien, maar omdat ze onafhankelijk van elkaar tot dezelfde conclusie komen. Yay science!
Getallen, kritiek van (juridisch) experts, het mocht niet baten. Het moest en zou er komen. Want andere landen deden het ook.
Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Je doet net alsof er vanuit totale willekeurigheid zonder enige basis simpelweg maar op goed geluk maatregelen worden ingevoerd.
Lockdown? Idem. Na 10 weken hebben we nog geen onderzoek gehad of het nou uitmaakt of je winkels sluit of niet. Horeca al een halfjaar dicht?
Alweer, je probeert hier hyperspecifiek inzicht per maatregel in een pakket aan maatregelen te eisen. Het is niet zo eenvoudig helaas. Dat lockdowns werken staat als een paal boven water. Welke maatregelen het meest effectief zijn en in welke mate is nog niet zo duidelijk helaas. Dat betekent niet dat we de avondklok er af moeten halen, de terrassen moeten openen, de winkels moeten openen en de mondkapjesplicht moeten afschaffen. We kennen natuurlijk wel het effect van het totaal of is het nut van lockdowns überhaupt im frage?
We denken nog niet eens na over hoe het wel kan en wat het effect is of was. Want ja, andere landen doen het ook.
Dat doen wel wel, zie de maatregelen voor contactberoepen bijvoorbeeld.
Avondklok dan? Het strookt met het model -10%, dus het werkt 10%. Dat is veel te simplistisch gesteld, maar zo wordt het wel aan de buitenwacht gepresenteerd (Grapperhaus, AD 5-3).
Begin je na alles hier nu ineens over veel te simplistisch? Nu breekt mijn klomp. Overigens is het een stuk genuanceerder dan “het strookt met het model”, maar dat soort simplistische weergaves passen blijkbaar wel in het straatje.
Dan heb ik het nog niet eens over de grafieken die in het overleg van 24-2 gepresenteerd zijn met tot zomaar 3k IC-klanten als de avondklok eraf zou gaan. Sorry, maar mij heb je dan verloren in je extrapolatiegrafieken.
Ik ken de grafiek niet. Tegelijkertijd leg je alles zo enorm in eigen voordeel uit dat ik de neutraliteit van deze bewering alvast met argusogen bekijk.
De eerste lockdown was niet prettig (vooral thuisonderwijs was hier zwaar), maar de rest van de samenleving draaide nog enigszins door. Maar de beloftes uit de eerste lockdown bleken toch niet zo goudgerand. Steunmaatregelen moesten terugbetaald worden alsof er geen lockdown is geweest en ze verschijnen gewoon op je aangifte waardoor je weer andere toeslagen terug kan betalen. Lekker sigaar uit eigen doos weer. Mede daarom zie je veel meer dan toen de randen opgezocht worden.
Ik vind het ook niet bepaald leuk. En dan zeg ik het voorzichtig. Maar om dan het door jou ingeslagen oogkleppenpad te bewandelen is me toch echt een flinke brug te ver.
Er zijn simpelweg (te)veel regels die op het persoonlijke leven inhakken, waardoor mensen zich er minder aan gaan houden. Ik vergelijk het met een spons met water. Ga je heel hard knijpen, dan stroomt het water eruit. Dat komt overeen met wat er nu met het draagvlak gebeurt, want het gaat ook zijn effect hebben in de opvolging van andere maatregelen.
Eens, een zinvol alternatief heb ik jammer genoeg nog niet gezien. De teugels laten vieren kan ook een averechts effect hebben als je het hebt over opvolging van maatregelen. Het is allemaal niet zo eenvoudig als je het voorspiegelt.
Ik proef vooral een hoop persoonlijke frustratie, en dat is prima. Maar zodra je dat in de weg staat om objectief te blijven, en dat doet het naar mijn idee, gaat er iets hartstikke mis.