Dieren en insecten meegerekend waarschijnlijkt_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:34:
Er zijn knullige fouten gemaakt met extrapoleren. Zoals de beginfase van een sigmoide curve als exponentiële curve doortrekken.
Begin maart 170.000 positieve tests per dag, remember?En half mei passeren we voor het eerst 1 miljard besmettingen.
En een simpele reden als andere bezoekers niet willen besmetten is dus al voldoende. Om naar niet te spreken van de pre-corona tijd dat niemand daar rekening mee hield en dus gewoon met ziekteverschijnselen naar werk of theater gingen en daar ongewenst bacteriën verspreidden, al zijn die dus minder schadelijk dan corona nu?klaaas schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:48:
[...]
Volgens mij stel je het nu te algemeen. De Gezondheidsraad stelde "Op grond van de wet kunnen private partijen in principe vragen om een vaccinatiebewijs bij de toegang tot diensten of voorzieningen." Daarbij moet wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden: "Private partijen moeten altijd een belangenafweging maken. Zij moeten kunnen aantonen dat het vaccinatiebewijs een gerechtvaardigd doel dient, noodzakelijk is om dat doel te bereiken, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen en er geen minder ingrijpende manier is om het doel te bereiken."
De voorwaarde 'als er geen enkel alternatief is' gaat dus niet in algemene zin over het invoeren van een 'coronapas' (door de regering) maar over het verplicht stellen van een vaccinatiebewijs of negatieve test bij een specifieke activiteit (door private partijen).
Op zich is 'andere bezoekers niet willen besmetten' denk ik onvoldoende grond. De legitimiteit zal niet zitten in het besmetten van een enkeling, maar in het gevaar voor de volksgezondheid. In die zin vervalt deze grond m.i. ook als er voldoende groepsimmuniteit is.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:58:
[...]
En een simpele reden als andere bezoekers niet willen besmetten is dus al voldoende. Om naar niet te spreken van de pre-corona tijd dat niemand daar rekening mee hield en dus gewoon met ziekteverschijnselen naar werk of theater gingen en daar ongewenst bacteriën verspreidden, al zijn die dus minder schadelijk dan corona nu?
Hij wil.
Vergeet ook niet dat er blijkbaar 0 gevallen van griep bekend zijn de afgelopen winter, dus vraag ik me af hoeveel mensen met griep foutief aangemerkt zijn (false-positive) als Covid19-gevallen. Hoeveel doden zijn er gevallen door de griep en niet door Covid?t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:57:
Ze zullen iets creatiefs moeten headlinen. Ik gok dat ze het (opnieuw) over de boeg gooien dat nieuwe mutanten een groot risico blijven.
Feit is, na enkele weken van bescheiden stijging van nieuwe besmettingen (die
ook nog voor een deel kunnen worden verklaard vanuit toegenomen tests) is de opmars momenteel gestagneerd.
Als er 0 griepgevallen bekend zijn dan moet het haast wel dat die bij de Covid-gevallen zitten. Ieder jaar sterven er mensen door de griep, dus dat is nu niet anders.
Wie stelt, die bewijst. extraordinary claims require extraordinary evidence.
Je moet toch iets om deze clusterfuck recht te lullenEr is op de achtergrond nog wel de dreiging van de nieuwe mutanten, maar tot nu toe is die veel hogere besmettelijkheid gewoon heel erg meegevallen. Dat zie je in de verhouding tussen de R-waardes per mutant (die structureel naar elkaar toeschuiven) en de verdringing van de klassieke variant (die steeds langzamer blijkt te gaan dan eerder werd geschat).
Ergens vind ik het bijzonder eng dat er zo erg ingezet wordt op testbewijzen en vaccinatiebewijzen om zodoende meer te mogen. In Israël mag je bijvoorbeeld alleen nog buiten zitten bij restaurants wanneer je geen groene pas hebt (vaccinatiebewijs). Dus bepaalde vrijheden worden je alsnog ontnomen, tenzij je je laat inenten. Juist door die 'dwang' krijg ik meer en meer een aversie voor het vaccineren. Ik mag hopen dat het hier nooit zo ver gaat komen dat er gediscrimineerd gaat worden op basis van of je wel of niet een spuitje gehad hebt tegen één bepaald virus.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:08:
Denktank adviseert kabinet: 'Nederland kan versneld open met testbewijzen 'https://nos.nl/nieuwsuur/...pen-met-testbewijzen.html
Goh, toevallig hoor net voor de persconferentie van morgen.
Eind maart dus persconferentie met meer versoepelingen mogelijk als je je negatieve testbewijs laat zien? En dan weer op zijn Nederlands het bij de ondernemer/werkgever leggen hoe zit dit willen implementeren...Kaartje theater of concert duurder inclusief sneltest als je niet een bewijs kan laten zien?
Kijk naar de zomer vorig jaar. Niemand was ingeënt, maatregelen waren aanzienlijk versoepeld, vakanties waren weer mogelijk en het virus was nog relatief onbekend en dus een stuk gevaarlijker. Maar ondanks de open terrasjes, de vliegreizen, volle stranden en noem maar op, was Covid19 enorm op z'n retour. Dit is gewoon een nieuw seizoensgebonden virus, net als de griep. Wel wat gevaarlijker, maar daarom laten risicogroepen zich inenten, ook net als bij de griep. Mensen buiten de risicogroep laten zich doorgaans niet vaccineren tegen de griep.
Om mijn directe kring als voorbeeld te nemen: mensen van 25-35, allemaal gezond en dus is de kans ernstig ziek te worden door de griep statistisch gezien minimaal. Om die reden laat niemand zich inenten en geen haan die daar naar kraait. Ben je ziek blijf je thuis en that's it. Kijk ik naar Covid19 dan is de situatie niet veel anders. Statistisch gezien een minimale kans (ernstig) ziek te worden, dus waarom dan nu wel die druk om dat vaccin te halen?
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2021 09:54 ]
Allereerst zijn de voorstellen voor een coronapas m.i. niet direct bedoeld om druk uit te oefenen inzake vaccinatie. De primaire doelstelling is (delen van) de economie weer op te starten. Maar ook t.a.v. vaccinatie is er wel degelijk een belang. De mate van vaccinatie kan het verschil maken tussen het elimineren van het virus (in Europa) en een endemische ontwikkeling van het virus. Het 1e heeft duidelijk voordelen t.o.v. het 2e. Je kunt dan onbelemmerd reizen binnen gebieden waarin het virus ook geëlimineerd is, je hebt minder kans op vervelende mutaties die voor nieuwe uitbraken kunnen zorgen en je hebt geen last van mogelijke long-covid onder niet gevaccineerden. In die zin is het ook zeker in het belang van de leeftijdsgroep van 25-35 om zich te laten vaccineren. Het zou kortzichtig zijn om het niet te doen. Covid-19 is gewoon een nogal naar virus om vrij te laten circuleren.SomerenV schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:13:
[...]
Om mijn directe kring als voorbeeld te nemen: mensen van 25-35, allemaal gezond en dus is de kans ernstig ziek te worden door de griep statistisch gezien minimaal. Om die reden laat niemand zich inenten en geen haan die daar naar kraait. Ben je ziek blijf je thuis en that's it. Kijk ik naar Covid19 dan is de situatie niet veel anders. Statistisch gezien een minimale kans (ernstig) ziek te worden, dus waarom dan nu wel die druk om dat vaccin te halen?
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we niet zeker weten of eliminatie van het virus een realistische optie is. Omdat er op dit moment geen harde reden is om te stellen dat het onmogelijk is zou mijn insteek zijn om het in ieder geval te proberen. De vaccins lijken erg veilig te zijn (en tegen de tijd dat je aan de beurt bent weten we nog meer) en als het wat tegenzit ervaar je wat ongemak omwille van het grotere belang. Mijn advies zou dan ook zijn om het gewoon te doen. Als volgend jaar rond deze tijd blijkt dat het een jaarlijks terugkerend vaccinatiefeestje wordt kun je alsnog beslissen wat je dan doet. We weten dan ook gegarandeerd veel meer en je kunt dan ook veel beter een afweging maken om wel of niet mee te doen.
Hij wil.
Het percentage COVID patiënten in de kliniek is nog geen 11% van de totale bezetting in de ziekenhuizen. Verder heeft Ernst Kuipers ooit aangegeven dat van de IC-bedden doorgaans 70-75% bezet is, momenteel zitten we op zo'n 75%. Die marge is dus nooit ruim geweest. Basisscholen openen is goed gegaan, dus waarom zou het massaal openen van winkels plots een probleem zijn? Die waren vorig jaar ook open en toen werden er niet eens mondkapjes gedragen.MikeyMan schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:11:
[...]
Ik vind het een lastige. Als de ziekenhuizen nu ook nog leeg waren (zeg 20% van wat er nu aan corona zou zijn), was ik het met je eens geweest. Maar punt is gewoon dat er zeer weinig marge is om een ongeluk op te vangen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
11% is grofweg 1 op de 9 . Geen idee hoe jij rekent maar dat zou je niet een rekenvaardigheidsbewijs mogen opleveren. De kwalificatie "nog geen" is .... opmerkelijk.Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 01:39:
[...]
Het percentage COVID patiënten in de kliniek is nog geen 11% van de totale bezetting in de ziekenhuizen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vreemde conclusie. Bij gebrek aan feiten verzin je maar gewoon dat er wel doden door de griep moeten zijn. Je zou ook kunnen concluderen dat griep minder besmettelijk is dan Corona en dat alle maatregelen tegen Covid het resultaat hebben dat er vrijwel geen griep is.SomerenV schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:13:
[...]
Vergeet ook niet dat er blijkbaar 0 gevallen van griep bekend zijn de afgelopen winter, dus vraag ik me af hoeveel mensen met griep foutief aangemerkt zijn (false-positive) als Covid19-gevallen. Hoeveel doden zijn er gevallen door de griep en niet door Covid?
Als er 0 griepgevallen bekend zijn dan moet het haast wel dat die bij de Covid-gevallen zitten. Ieder jaar sterven er mensen door de griep, dus dat is nu niet anders.
Die groep van 18 t/m 60 jaar met medische indicatie is eigenlijk het "ondergeschoven kind" van alle groepen. In het nieuws en de algemene discussie gaat het vaak over de ouderen, de jongeren en de ondernemers. Deze groep behoort inderdaad grotendeels tot de beroepsbevolking of zijn nog aan het studeren, er is vaak weinig aandacht voor deze groep die vaak al een jaar in redelijke of complete afzondering leeft. Hierdoor is de psychologische druk in deze groep zeer groot, veel mensen zijn er depressief of zien het zelfs allemaal niet meer zitten. Deze risicogroep wordt ook telkens opgeschoven, van februari toen naar medio mei zoals het er nu voor staat. Waarom kan deze groep niet gewoon het Pfizer of Moderna vaccin krijgen? Als ik naar de aantallen kijk die worden geleverd in mei dan moeten er meer dan genoeg Pfizers en Modernas zijn om die groep daarmee te vaccineren, zelfs meer nog dan AZ. Ik vind dat die groep ook gewoon recht heeft op het meest effectieve vaccin. Ik snap echt niet waarom de overheid daar in hun beleid niets aan veranderd, geef ze gewoon een Pfizer/Moderna zodat ze de effectiefste vaccinatie hebben en niet weer naar achter geschoven worden. Ik snap dat gedweep van de overheid met het AZ vaccin niet zo, lijkt allemaal weer om geld te gaan heb ik het idee, liever zo goedkoop mogelijk vaccineren dan zo effectief/intelligent mogelijk.ninjazx9r98 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:18:
[...]
Het is te hopen maar de programma directeur vaccinatie zegt nog iets anders over de risicogroep van 18 t/m jaar, namelijk dat ze nog even moeten wachten door de slechte levering van Astra Zenica.
Dit is een groep van 1 miljoen mensen en 'slechts' 100 duizend daarvan krijgen Pfizer of Moderna op korte termijn.
Best een grote groep die moet wachten en gezien de leeftijd grote kans dat er velen tot de beroepsbevolking horen. Hopen dat die snel aan de beurt zijn zodat die mokerslag blijvend kan zijn en we niet ineens de IC vlak daarna gevuld zien gaan worden met relatief jonge kwetsbaren.
https://nos.nl/nieuwsuur/...evaccineerd-kan-zijn.html
Ik vind het sowieso apart dat direct met de oudste mensen begonnen is omdat ze een risicogroep zijn. Het is veel logischer om juist met de jongere risicogroepen te beginnen, en misschien nog wel binnen die groep van jong naar oud. Die lopen namelijk net als ouderen ook een hoger risico op een ernstig verloop, kunnen zich vaak moeilijker isoleren ivm woon/werk/etc, en hebben veel meer te verliezen.BoomTree schreef op maandag 8 maart 2021 @ 04:09:
[...]
Die groep van 18 t/m 60 jaar met medische indicatie is eigenlijk het "ondergeschoven kind" van alle groepen. In het nieuws en de algemene discussie gaat het vaak over de ouderen, de jongeren en de ondernemers. Deze groep behoort inderdaad grotendeels tot de beroepsbevolking of zijn nog aan het studeren, er is vaak weinig aandacht voor deze groep die vaak al een jaar in redelijke of complete afzondering leeft. Hierdoor is de psychologische druk in deze groep zeer groot, veel mensen zijn er depressief of zien het zelfs allemaal niet meer zitten. Deze risicogroep wordt ook telkens opgeschoven, van februari toen naar medio mei zoals het er nu voor staat. Waarom kan deze groep niet gewoon het Pfizer of Moderna vaccin krijgen? Als ik naar de aantallen kijk die worden geleverd in mei dan moeten er meer dan genoeg Pfizers en Modernas zijn om die groep daarmee te vaccineren, zelfs meer nog dan AZ. Ik vind dat die groep ook gewoon recht heeft op het meest effectieve vaccin. Ik snap echt niet waarom de overheid daar in hun beleid niets aan veranderd, geef ze gewoon een Pfizer/Moderna zodat ze de effectiefste vaccinatie hebben en niet weer naar achter geschoven worden. Ik snap dat gedweep van de overheid met het AZ vaccin niet zo, lijkt allemaal weer om geld te gaan heb ik het idee, liever zo goedkoop mogelijk vaccineren dan zo effectief/intelligent mogelijk.
edit:
Daarnaast is het ook nog wel een interessant gedachtenexperiment of je jongeren <25 niet juist met voorrang zou moeten vaccineren. Dat klinkt apart, maar als je er over nadenkt is dat een groep die bovengemiddeld veel last van de maatregelen heeft én het is de thuiswonende groep waarvan de ouders hoge ogen op de IC gooien. Als je dat laatste kunt voorkomen win je ook veel.
[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 08-03-2021 07:22 ]
Garanties bestaan inderdaad niet, maar hoor net op de radio dat Von der Leyen dit weekend heeft gezegd dat het aantal beschikbare vaccins volgende maand verdubbeld.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:25:
Maar zelfs met de huidige prognoses kan er zich een situatie voordoen die niet voorspeld is en waardoor die prognose ineens waardeloos wordt.
Als iets heel onverwachts gebeurd zal Rutte moeten uitleggen dat versoepelingen helaas niet kunnen. Mocht zo'n nieuwe variant opduiken en IC's vollopen zijn de meeste Nederlanders reëel genoeg om daar begrip voor te hebben.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Jongeren hebben niet echt een grote kans om hun leven te verliezenYucon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:12:
[...]
Ik vind het sowieso apart dat direct met de oudste mensen begonnen is omdat ze een risicogroep zijn. Het is veel logischer om juist met de jongere risicogroepen te beginnen, en misschien nog wel binnen die groep van jong naar oud. Die lopen namelijk net als ouderen ook een hoger risico op een ernstig verloop, kunnen zich vaak moeilijker isoleren ivm woon/werk/etc, en hebben veel meer te verliezen.
Risicogroepen zijn niet voor niets risicogroepen.BarôZZa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:14:
[...]
Jongeren hebben niet echt een grote kans om hun leven te verliezen
Ik heb dan ook echt geen moeite met vaccineren maar wel met de mate van (indirecte) dwang die de overheid nu uitvoert. Even grootschalig de lichamelijke integriteit van alle Nederlanders opzij zetten is niet niks.klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:44:
[...]
Allereerst zijn de voorstellen voor een coronapas m.i. niet direct bedoeld om druk uit te oefenen inzake vaccinatie. De primaire doelstelling is (delen van) de economie weer op te starten. Maar ook t.a.v. vaccinatie is er wel degelijk een belang. De mate van vaccinatie kan het verschil maken tussen het elimineren van het virus (in Europa) en een endemische ontwikkeling van het virus. Het 1e heeft duidelijk voordelen t.o.v. het 2e. Je kunt dan onbelemmerd reizen binnen gebieden waarin het virus ook geëlimineerd is, je hebt minder kans op vervelende mutaties die voor nieuwe uitbraken kunnen zorgen en je hebt geen last van mogelijke long-covid onder niet gevaccineerden. In die zin is het ook zeker in het belang van de leeftijdsgroep van 25-35 om zich te laten vaccineren. Het zou kortzichtig zijn om het niet te doen. Covid-19 is gewoon een nogal naar virus om vrij te laten circuleren.
Met de 'testmaatschappij' van Hugo doen ze hetzelfde: Alleen met een negatieve test mag je alles. Zouden ze hetzelfde doen op Schiphol, alle reizigers 'testen' bij de douane om bolletjesslikkers te vangen dan zou de wereld te klein zijn.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Met testbewijzen valt of staat alles met de laagdrempeligheid en mogelijkheid om ook zo’n test te doen. Als er een GGD storing is of de sneltests zijn uitverkocht bij de supermarkt, heb je dus gewoon een probleem. Bij ieder ander product heb je dan gewoon pech, maar in dit geval kan je fluiten naar vrijheden.
Een voorbeeld: stel de scholen gaan open met als voorwaarde een testbewijs na een sneltest. Is net je stripje sneltests op, maar bij de Jumbo zijn ze uitverkocht. Kan je niet naar school, de rest wel. Krankzinnig.
Ander voorbeeld: je hebt een kaartje voor een festival op vrijdagmiddag en woensdagmiddag laat je je testen bij de GGD (dat was het plan, las ik een paar weken geleden). GGD heeft storing of doet lang over uitslag, waardoor je testuitslag zaterdag binnenkomt. Kan je fluiten naar je festival en ben je je geld kwijt. Zolang dit soort dingen kunnen gebeuren, moet je niet aan een testbewijs willen denken.
Dus aan de overheid en partners om dit enorm goed te regelen en de bovenstaande risico’s tot een minimum te beperken.
Een voorbeeld: stel de scholen gaan open met als voorwaarde een testbewijs na een sneltest. Is net je stripje sneltests op, maar bij de Jumbo zijn ze uitverkocht. Kan je niet naar school, de rest wel. Krankzinnig.
Ander voorbeeld: je hebt een kaartje voor een festival op vrijdagmiddag en woensdagmiddag laat je je testen bij de GGD (dat was het plan, las ik een paar weken geleden). GGD heeft storing of doet lang over uitslag, waardoor je testuitslag zaterdag binnenkomt. Kan je fluiten naar je festival en ben je je geld kwijt. Zolang dit soort dingen kunnen gebeuren, moet je niet aan een testbewijs willen denken.
Dus aan de overheid en partners om dit enorm goed te regelen en de bovenstaande risico’s tot een minimum te beperken.
[ Voor 24% gewijzigd door Soccer98 op 08-03-2021 07:44 ]
Stort er elke week een volle Boeing neer door die bolletjesslikkers ? Dan zou je over een vergelijkbare situatie kunnen spreken.Stoney3K schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:25:
[...]
Met de 'testmaatschappij' van Hugo doen ze hetzelfde: Alleen met een negatieve test mag je alles. Zouden ze hetzelfde doen op Schiphol, alle reizigers 'testen' bij de douane om bolletjesslikkers te vangen dan zou de wereld te klein zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Zelfs onder die groepen ligt de sterfte veel lager dan onder ouderen.Yucon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:17:
[...]
Risicogroepen zijn niet voor niets risicogroepen.
Van oud naar jong is verreweg het meest logisch.
Is de schade van COVID echt voldoende om een sleepnet aan testen te rechtvaardigen?IJzerlijm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:41:
[...]
Stort er elke week een volle Boeing neer door die bolletjesslikkers ? Dan zou je over een vergelijkbare situatie kunnen spreken.
Misschien als de testmethode niet invasief was wel. Maar dat is nu anders, bovendien lijkt me miljoenen testen uitvoeren per week nog best een logistieke uitdaging.
Silver lining: De positieve testaantallen zullen als een raket de lucht in gaan, dus dat kunnen ze weer spinnen als 'stijging, dus niet versoepelen'.
Ik vind van wel, is er een aantal doden waarbij je dat ook zou vinden ? Of moet het virus nog eerst wat verder muteren tot het ook veel meer jongeren het leven gaat kosten.Stoney3K schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:46:
[...]
Is de schade van COVID echt voldoende om een sleepnet aan testen te rechtvaardigen?
Met maatregelen en met (veel!) Uitgestelde zorg.Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 01:39:
[...]
Het percentage COVID patiënten in de kliniek is nog geen 11% van de totale bezetting in de ziekenhuizen. Verder heeft Ernst Kuipers ooit aangegeven dat van de IC-bedden doorgaans 70-75% bezet is, momenteel zitten we op zo'n 75%. Die marge is dus nooit ruim geweest. Basisscholen openen is goed gegaan, dus waarom zou het massaal openen van winkels plots een probleem zijn? Die waren vorig jaar ook open en toen werden er niet eens mondkapjes gedragen.
Nog buiten het feit dat je normaal gesproken niet ineens binnen een paar weken enkele honderden nieuwe patiënten op de IC hebt liggen die er ook nog eens weken blijven liggen.
Het is gewoon een lastig evenwicht, met weinig marge.
@Stoney3K als elke bolletjesslikker zonder maatregelen 2,5 nieuwe bolletjesslikkers veroorzaakt lijkt me het geen gek idee om dat eens na te gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2021 08:01 ]
Vergelijking gaat niet echt op. Bolletjes zijn vooral een gevaar voor de drager, cocaine voor de gebruiker. Bij corona ben je vooral een gevaar voor een ander.Stoney3K schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:25:
[...]
Ik heb dan ook echt geen moeite met vaccineren maar wel met de mate van (indirecte) dwang die de overheid nu uitvoert. Even grootschalig de lichamelijke integriteit van alle Nederlanders opzij zetten is niet niks.
Ik vind het niet meer dan logisch dat ik vier PCR tests kon doen voordat ik vrij kon rondlopen in Sri Lanka. De test stelt ook geen reet voor.
De reden waarom we drugshandel zo hard aanpakken is ook dat het grote indirecte schade veroorzaakt.BarôZZa schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:05:
[...]
Vergelijking gaat niet echt op. Bolletjes zijn vooral een gevaar voor de drager, cocaine voor de gebruiker. Bij corona ben je vooral een gevaar voor een ander.
Ook als je vooral voor anderen (en dan vooral voor een specifieke groep) een gevaar bent, dan is het nog niet gerechtvaardigd om direct iedereen als verdachte te beschouwen tenzij je structureel je lichamelijke onschendbaarheid opgeeft.
Een testmaatschappij waarin je zonder test niet naar de bios of het restaurant kan? Onder voorwaarden nog te rechtvaardigen. Zonder test niet meer naar de supermarkt of werkplek? Dat vind ik te ver gaan.
Ik ben het met @SomerenV eens, nog los van hoe veilig het vaccin lijkt... het huidige beleid zonder licht aan het einde van de tunnel, een mogelijk een vaccinatie paspoort, voelt gewoon als gedwongen vaccinatie (*knip*). En mocht je het niet doen dan mag je straks minder als de rest van de bevolking.klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:44:
[...]
Allereerst zijn de voorstellen voor een coronapas m.i. niet direct bedoeld om druk uit te oefenen inzake vaccinatie. De primaire doelstelling is (delen van) de economie weer op te starten. Maar ook t.a.v. vaccinatie is er wel degelijk een belang. De mate van vaccinatie kan het verschil maken tussen het elimineren van het virus (in Europa) en een endemische ontwikkeling van het virus. Het 1e heeft duidelijk voordelen t.o.v. het 2e. Je kunt dan onbelemmerd reizen binnen gebieden waarin het virus ook geëlimineerd is, je hebt minder kans op vervelende mutaties die voor nieuwe uitbraken kunnen zorgen en je hebt geen last van mogelijke long-covid onder niet gevaccineerden. In die zin is het ook zeker in het belang van de leeftijdsgroep van 25-35 om zich te laten vaccineren. Het zou kortzichtig zijn om het niet te doen. Covid-19 is gewoon een nogal naar virus om vrij te laten circuleren.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we niet zeker weten of eliminatie van het virus een realistische optie is. Omdat er op dit moment geen harde reden is om te stellen dat het onmogelijk is zou mijn insteek zijn om het in ieder geval te proberen. De vaccins lijken erg veilig te zijn (en tegen de tijd dat je aan de beurt bent weten we nog meer) en als het wat tegenzit ervaar je wat ongemak omwille van het grotere belang. Mijn advies zou dan ook zijn om het gewoon te doen. Als volgend jaar rond deze tijd blijkt dat het een jaarlijks terugkerend vaccinatiefeestje wordt kun je alsnog beslissen wat je dan doet. We weten dan ook gegarandeerd veel meer en je kunt dan ook veel beter een afweging maken om wel of niet mee te doen.
Terwijl het virus gewoon op een seizoensgebonden griep lijkt (in de zomer was het nagenoeg verdwenen en nu is er opeens geen griep meer... ).
De huidige vaccinaties zijn door meerdere landen en instanties, zoals de EMA goedgekeurd. Het label experimenteel is dan juist of je moet hier met gedegen bewijs voor komen.
extraordinary claims require extraordinary evidence
Nee het hele verhaal naar de vaccinatie toe leidt er juist toe dat die generatie zich niet wilt laten inenten.
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2021 11:27 ]
Ja daarom moet de reguliere zorg ook verder worden opgeschaald ipv bewust capaciteit vrij te houden voor een hypothetische derde golf.MikeyMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:59:
[...]
Met maatregelen en met (veel!) Uitgestelde zorg.
Dat bleek ook al tijdens de jaren dat er een heftig griepseizoen was, maar ik lees hier geen argumenten om de winkels zo goed als dicht te houden. Als basisscholen waar een hoger risico is op verspreiding wel open kunnen zonder zichtbare toename qua besmettingen, dan is er zeker meer mogelijk voor de detailhandel.Nog buiten het feit dat je normaal gesproken niet ineens binnen een paar weken enkele honderden nieuwe patiënten op de IC hebt liggen die er ook nog eens weken blijven liggen.
Het is gewoon een lastig evenwicht, met weinig marge.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik snap het op dit moment ook werkelijk niet meer. We zitten nu in een situatie zoals Aug/Sept/Okt jaar en het aantal positief geteste mensen daalt relatief gezien steeds harder.Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:31:
[...]
Ja daarom moet de reguliere zorg ook verder worden opgeschaald ipv bewust capaciteit vrij te houden voor een hypothetische derde golf.
[...]
Dat bleek ook al tijdens de jaren dat er een heftig griepseizoen was, maar ik lees hier geen argumenten om de winkels zo goed als dicht te houden. Als basisscholen waar een hoger risico is op verspreiding wel open kunnen zonder zichtbare toename qua besmettingen, dan is er zeker meer mogelijk voor de detailhandel.
Die harde lockdown is voor mij echt niet meer goed te praten samen met een avondklok.
En waarom hebben we eigenlijk de maatregel van na 20:00 geen alcohol verkopen nog?
Goed, winkelen moet prima kunnen met maatregelen evenals een terras open. Eindeloos op de rem blijven trappen is gewoon niet nodig.
Maarja, zolang het OMT het voor het zeggen heeft en Rutte inhoudelijk amper wat van Corona weet zal het wel zo blijven. De angst regeert op dit moment lijkt het sterk op. Niet het verstand.
De mate waarin drang of dwang gerechtvaardigd is hangt m.i. sterk samen met de gevoelde noodzaak om iets te bewerkstelligen. Gezien je voorstellen voor hekken rond kerken ben je zelf niet vies van een beetje dwang, maar blijkbaar voel je daar wel een noodzaak terwijl je dat t.a.v. het opstarten van de economie en het behalen van een voldoende vaccinatiegraad niet hebt. Ik heb dat eerder andersom. Het opstarten van de economie en de volksgezondheid zijn zeer belangrijke zaken voor onze maatschappij en als die in gevaar komen mag daar van mij de nodige drang bij gehanteerd worden.Stoney3K schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:25:
[...]
Ik heb dan ook echt geen moeite met vaccineren maar wel met de mate van (indirecte) dwang die de overheid nu uitvoert. Even grootschalig de lichamelijke integriteit van alle Nederlanders opzij zetten is niet niks.
Hij wil.
Ik wacht nog op een onderbouwing van deze claim.Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:31:
[...]
Ja daarom moet de reguliere zorg ook verder worden opgeschaald ipv bewust capaciteit vrij te houden voor een hypothetische derde golf.
Hij wil.
Welnee, je denkt toch niet dat xtc schadelijker is dan alcohol en sigaretten? Maarja, wat heb je eraan als iemand aan een pilletje van 5 euro genoeg heeft op een avond stappenStoney3K schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:13:
[...]
De reden waarom we drugshandel zo hard aanpakken is ook dat het grote indirecte schade veroorzaakt.
Verdachte ben je natuurlijk niet, want dat zou hele andere consequenties hebben dan niet naar een feestje mogen. Het is niet anders dan dat je iets zal moeten opgeven. Is het niet je vrijheid, dan is het je lichamelijke onschendbaarheid zoals jij het noemt (is niet echt zo, niemand duwt iets ongevraagd in een lichaamsgat)Ook als je vooral voor anderen (en dan vooral voor een specifieke groep) een gevaar bent, dan is het nog niet gerechtvaardigd om direct iedereen als verdachte te beschouwen tenzij je structureel je lichamelijke onschendbaarheid opgeeft.
Zo lang de pandemie gaande is zal je op een of andere manier moeten zien aan te tonen dat je geen potentieel gevaar vormt voor een ander(en de maatschappij), dus dan kom je uit op testen en/of vaccinaties/antibodies. Het is niet anders, kan je allemaal meningen over hebben, maar dat verandert er niet veel aan. Net als tijdens een oorlog kunnen er nu eenmaal andere regels gelden tijdens een pandemie. Dat is heel uitzonderlijk, maar gewoon vrij logisch. Het alternatief hebben we al vorig jaar geprobeerd: alles open yolooo.Een testmaatschappij waarin je zonder test niet naar de bios of het restaurant kan? Onder voorwaarden nog te rechtvaardigen. Zonder test niet meer naar de supermarkt of werkplek? Dat vind ik te ver gaan.
Regels voor supermarkten en werkplekken zullen ze als allerlaatste redmiddel gebruiken, Rutte is van de VVD he
Er moet ook worden aangetoond dat het de minst ingrijpende maatregel is om het doel te halen. Het aantal tafels verminderen, Deep-UV vaccinatieapparaten installeren, de afzuiging verbeteren etc zijn concurrerende middelen met minder impact op de persoonlijke levenssfeer.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:58:
[...]
En een simpele reden als andere bezoekers niet willen besmetten is dus al voldoende. Om naar niet te spreken van de pre-corona tijd dat niemand daar rekening mee hield en dus gewoon met ziekteverschijnselen naar werk of theater gingen en daar ongewenst bacteriën verspreidden, al zijn die dus minder schadelijk dan corona nu?
Ik weet dat veel mensen hier tegen zijn, maar.... Kom maar op met die verplichte vaccinatie hoor. Het is veilig, het is effectief, en het is de perfecte oplossing voor het coronavirus.
Enige uitzondering zoude medische redenen moeten zijn (allergie, zwangerschap, kinderen onder 18 waar geen onderzoek naar is gedaan).
Enige uitzondering zoude medische redenen moeten zijn (allergie, zwangerschap, kinderen onder 18 waar geen onderzoek naar is gedaan).
Jammer van die ziekenhuisopnames. Die lopen wel achter op alle andere cijfers.
Is het kamerdebat morgen?
Is het kamerdebat morgen?
Schiet tussen de palen en je scoort!
In mijn omgeving zijn er toch best veel mensen die het vaccin niet vertrouwen en allerlei twijfels hebben voor de lange termijn effecten. En nee dat zijn niet allemaal 'wappies', ook gewoon hoger afgestudeerden... (IT etc)Basekid schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:06:
Ik weet dat veel mensen hier tegen zijn, maar.... Kom maar op met die verplichte vaccinatie hoor. Het is veilig, het is effectief, en het is de perfecte oplossing voor het coronavirus.
Weer een roepende in de virologenwoestijn:
Toch ziet Kroes als hoogleraar klinische virologie (Leids Universitair Medisch Centrum) ruimte voor versoepeling.
[...]
De alarmerende prognoses van het RIVM over de Britse variant van het coronavirus, die in werkelijkheid minder ingrijpende gevolgen heeft, bevestigen in Kroes’ ogen dat de beleidsmakers en hun adviseurs steeds van het ongunstigste geval uitgaan. Onder die druk zitten Nederlanders na negenen ’s avonds thuis opgesloten.
Volgens Kroes gaat het kabinet uit van ‘extreem sombere scenario’s met ‘grote onzekerheidsmarges’.
[...]
Kroes heeft weinig hoop dat binnen het Outbreak Management Team (OMT) veel draagvlak is voor zijn pleidooi. “Na ruim een jaar in de crisisstand staat het OMT niet echt open voor nieuwe ideeën. Het is ook geen kleine opgave, na al die tijd. Natuurlijk moeten we de varianten van het coronavirus in de gaten houden. Vooral de Britse variant is behoorlijk verspreid. Maar vooralsnog heeft dat niet tot de drastische consequenties geleid waarvoor steeds wordt gewaarschuwd. Je kunt de discussie niet platslaan door te zeggen: ja maar, de Britse variant….”
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Welke opleiding? Want ik luister liever naar het advies van een MBO'er die bij de GGD werkt dan een hoogleraar theologie (om maar even een gechargeerd voorbeeld te geven)Leviathius schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:09:
[...]
In mijn omgeving zijn er toch best veel mensen die het vaccin niet vertrouwen en allerlei twijfels hebben voor de lange termijn effecten. En nee dat zijn niet allemaal 'wappies', ook gewoon hoger afgestudeerden...
Die heb ik al gegeven met de eerdere quote van de voorzitter van de medische staf van het ETZ. Dat is in mijn ogen voldoende onderbouwing en daarom heb ik er verder ook niet meer op gereageerd.klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:00:
[...]
Ik wacht nog op een onderbouwing van deze claim.
Ik bedoel met hogerafgestudeerden gewoon dat ze een HBO/WO opleiding hebben afgerond (in de IT bijv). Niet dat ze ook maar iets afweten van geneeskundeposttoast schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:11:
[...]
Welke opleiding? Want ik luister liever naar het advies van een MBO'er die bij de GGD werkt dan een hoogleraar theologie (om maar even een gechargeerd voorbeeld te geven)
Tja, dan met alle respect naar jouw omgeving maar ik heb in mijn vrienden/kennissenkring WO'ers zitten die ik heel hoog heb zitten maar ook WO'ers die er de meest idiote/wereldvreemde denkbeelden op nahouden. Dus hoewel het afronden van een universitaire opleiding zeker iets zegt over je mentale capaciteiten zegt het niet altijd iets over je intelligentie in de breedste zin van dat woordLeviathius schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:13:
[...]
Ik bedoel met hogerafgestudeerden gewoon dat ze een HBO/WO opleiding hebben afgerond (in de IT bijv). Niet dat ze ook maar iets afweten van geneeskunde
Je hebt gezegd dat deze persoon iets in die richting gezegd heeft in een journaal. Het idee van het specificeren van een bron is dat anderen kunnen kijken wat er precies gezegd is, door wie en in welke context. Die mogelijkheid ontbreekt nu. Daarbij heb ik de vraag gesteld in hoeverre het vrijhouden van bedden onnodig is. Ook daar ben je niet op ingegaan.Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:12:
[...]
Die heb ik al gegeven met de eerdere quote van de voorzitter van de medische staf van het ETZ. Dat is in mijn ogen voldoende onderbouwing en daarom heb ik er verder ook niet meer op gereageerd.
Hij wil.
Onderstaande plaatje (www.bddataplan.nl). (week 0 is dus nog onvolledig)
Gemiddelde leeftijd daalt weer, de hoogste besmettingen zijn de 20-29'rs ( veel verschil met cijfers van 2 maanden terug, avondklok effect?).
Afgelopen 6 weken waren de 50-59'rs de 'toppers'. Nu is het 'weer' geshift naar de 20-29.
Vaccinatie effect?
Je ziet wel dat er meer positief getest is in de 0-9 catagorie, zal te maken hebben met het meer testen van basisschoolkinderen.
Gemiddelde leeftijd daalt weer, de hoogste besmettingen zijn de 20-29'rs ( veel verschil met cijfers van 2 maanden terug, avondklok effect?).
Afgelopen 6 weken waren de 50-59'rs de 'toppers'. Nu is het 'weer' geshift naar de 20-29.
Vaccinatie effect?
Je ziet wel dat er meer positief getest is in de 0-9 catagorie, zal te maken hebben met het meer testen van basisschoolkinderen.
:strip_exif()/f/image/VhK9X8nKQmwNirNmux9jjfWO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Bloodclot op 08-03-2021 09:22 ]
Vandaag dient het kortgeding van INRetail tegen de Staat. De branchevereniging wil opening van de winkels via de rechtbank nu afdwingen, het is nog niet bekend of er vandaag ook uitspraak wordt gedaan.
Pfizer zegt bijvoorbeeld dat ze hun vaccin nu nog steeds als experimenteel zien en iedereen die het neemt doet mee aan hun experiment. Dat is dus echt wel anders dan wanneer je een prik haalt voor hepatitis. De farmaceuten geven ondanks dit alles garantie tot de deur of vijf minuten op de coronavaccins, net welke eerder komt. De toelating van de vaccins is via een soort noodprocedure, ze hebben een voorlopige toelating en niet een toelating zoals andere medicijnen en vaccins. Ik snap dat mensen meer bedenkingen kunnen hebben, de farmaceuten steken dit niet onder stoelen of banken. Waarom denk je dat de EU-lidstaten garant moeten staan voor schadeclaims in plaats van de farmaceuten?
Een coronapas of vaccinatiepaspoort is een vorm van dwang of drang. Er gaan dingen aan gekoppeld worden en dat oefent druk uit. Hoe lang wil je een maatschappelijke tweedeling in stand houden? In januari 2020 kon je met een snotneus naar werk of de supermarkt en niemand keek er echt van op, of gaan we nu permanent bang zijn? Als we niet voorbij die angst kunnen komen dan blijf je met een permanente tweedeling zitten. De experts zijn het wel redelijk eens dat corona endemisch gaat worden, dus daar zijn we nooit helemaal meer klaar mee.
Ik ben zelf voornemens het vaccin te nemen, maar een eventuele coronapas of vaccinatiepaspoort zal ik weigeren. Dan maar tweederangs burger worden.
Ik ben pro-vaccinatie, maar tegen dwang.Basekid schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:06:
Het is veilig, het is effectief, en het is de perfecte oplossing voor het coronavirus.
Pfizer zegt bijvoorbeeld dat ze hun vaccin nu nog steeds als experimenteel zien en iedereen die het neemt doet mee aan hun experiment. Dat is dus echt wel anders dan wanneer je een prik haalt voor hepatitis. De farmaceuten geven ondanks dit alles garantie tot de deur of vijf minuten op de coronavaccins, net welke eerder komt. De toelating van de vaccins is via een soort noodprocedure, ze hebben een voorlopige toelating en niet een toelating zoals andere medicijnen en vaccins. Ik snap dat mensen meer bedenkingen kunnen hebben, de farmaceuten steken dit niet onder stoelen of banken. Waarom denk je dat de EU-lidstaten garant moeten staan voor schadeclaims in plaats van de farmaceuten?
Een coronapas of vaccinatiepaspoort is een vorm van dwang of drang. Er gaan dingen aan gekoppeld worden en dat oefent druk uit. Hoe lang wil je een maatschappelijke tweedeling in stand houden? In januari 2020 kon je met een snotneus naar werk of de supermarkt en niemand keek er echt van op, of gaan we nu permanent bang zijn? Als we niet voorbij die angst kunnen komen dan blijf je met een permanente tweedeling zitten. De experts zijn het wel redelijk eens dat corona endemisch gaat worden, dus daar zijn we nooit helemaal meer klaar mee.
Ik ben zelf voornemens het vaccin te nemen, maar een eventuele coronapas of vaccinatiepaspoort zal ik weigeren. Dan maar tweederangs burger worden.
Mark Woolhouse, hoogleraar epidemiologie aan de universiteit van Edinburgh en wetenschappelijk adviseur van Verenigd Koninkrijk is het met Kroes eens:Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:10:
[...]
https://uk.newschant.com/...ientific-advisor-uk-news/Lockdowns are ‘lazy way of dealing with pandemic’
Ik vraag me af hoeveel epidemiologen/virologen, ic-artsen en andere "experts" er nog nodig zijn om dit geluid meer gehoor te geven en men te laten inzien dat er niet één heilige narratief bestaat in het wetenschappelijke discours - ondanks het feit dat we al wel maanden enorm ons best doen om dit wel te laten blijken.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Van die mensen zie zichzelf zo bijzonder vinden dat een vaccin dat 100 miljoen mensen zonder problemen genomen hebben hun misschien wel wat doet. Want zij zijn uniek, daarom weten ze het ook zo beter dan medici en epidimiologen.Leviathius schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:09:
[...]
In mijn omgeving zijn er toch best veel mensen die het vaccin niet vertrouwen en allerlei twijfels hebben voor de lange termijn effecten. En nee dat zijn niet allemaal 'wappies', ook gewoon hoger afgestudeerden... (IT etc)
Maar dit zal wel precies zo gaan als de mondkapjes, als het er een paar zijn is iedereen daarover verontwaardigd en weet 100 redenen waarom het niks doet of zelfs erger is tot er een kritische massa bereikt is en men zich conformeert aan de meerderheid. Nu zijn de gevaccineerden nog een kleine groep waar met afgunst of zelfs onverholen haat (die kutboomers) naar wordt gekeken maar elke dag gaat die groep richting de meerderheid. Op de lange termijn is een vaccinatiepaspoort niet nodig maar het kan nu een paar maanden eerder de economie weer uit het slop trekken.
De man lijkt wel met een hoop winden mee te waaien:Señor Sjon schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:10:
[...]
Viroloog Louis Kroes, 'meer vrijheid, meer lef'. Ondertussen liggen we nog steeds best hoog qua positieve testen. Zitten we nowhere near veilige waardes. Negeert hij long covid, beeld in Brazil.
— Amrish Baidjoe (@Ammer_B) 7 maart 2021
‘Open terrassen en sportscholen’https://t.co/YFwUxE40ag
Is dat dezelfde Kroes die op 28 september 2020 nog even wilde wachten en rustig nadenken over nieuw beleid? Waarna we twee weken later gedeeltelijke lockdown hadden? https://t.co/jNslN0DHPQ
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 7 maart 2021
Of de Kroes die op 8 december geen extra maatregelen wilde want rustig afwachten, waarna we een week later harde lockdown hadden?https://t.co/c1WjvCk4bl
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 7 maart 2021
en verder.
Kan voortschrijdend inzicht zijn natuurlijk, maar dat uit ie dan wel een beetje rottig.
@Bloodclot hoe bedoel je vaccinatie-effect?
Dat dat voor minder gevallen in de 80+ categorie gaat zorgen lijkt enigszins evident. Maar hoe zou de groep 20-29 hierdoor moeten groeien?
[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2021 09:40 ]
Niet zo gek toch, gezien de meeste besmettingen thuis plaatsvinden, lijken me dat jongeren+ hun ouders..Bloodclot schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:21:
Vaccinatie effect?
[Afbeelding]
Groeit die groep echt of worden er onder deze groep vooral meer besmettingen gevonden nu er meer getest wordt? Het lagere percentage positieve testen is echt een goed teken.MikeyMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:37:
Dat dat voor minder gevallen in de 80+ categorie gaat zorgen lijkt enigszins evident. Maar hoe zou de groep 20-29 hierdoor moeten groeien?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hoewel ik het met een groot deel van je post eens ben heeft dit mes toch twee kanten. Er is 0,0 garantie dat het dat vaccinatiepaspoort op die genoemde lange termijn weer teruggedraaid gaat worden. Sterker nog, het track record van de overheid tot nu toe is dat er als het om uitspraken over tijdelijkheid toch wel eens een beetje gejokt wordt.IJzerlijm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:33:
[...]
Op de lange termijn is een vaccinatiepaspoort niet nodig maar het kan nu een paar maanden eerder de economie weer uit het slop trekken.
Zijn die paar maanden dan een redelijke kans op een permanent vaccinatiepaspoort met bijbehorend privilegesysteem waard? Ik vind het persoonlijk helemaal nog niet zo'n duidelijke keuze.
Blijkbaar is 30 een veilige snelheid in woonwijken.redwing schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:30:
[...]
Dat doen we toch op veel meer plekken? Als je alleen naar auto's kijkt; binnen de bebouwde kom wordt er maar door een kleine groep te hard gereden, maar toch maken we het overal 30. Net als de 80-wegen welke steeds meer 60 wegen worden. Veelal vooral omdat er wat excessen tussen zitten die voor ongelukken zorgen.
[...]
Nee, want dat willen we niet, want dan wordt het weer een 'Big Brother' samenleving waar weel veel mensen op tegen zijn.
Bij mijn weten en ervaring is 50 meer de standaard, behalve in vinex betonblokken als almere waar 30 inderdaad geld.
De overheid had ook gewoon gericht de overtreders kunnen aanpakken en/of beboeten ipv het aan laten modderen en zo " grond voor een avondklok/andere maatregelen te hebben".
Als ik eerst een stel mensen uit hun natuurlijke omgeving haal en ze in een omgeving zet waarbij ze uiteindelijk tegennatuurlijk gedrag moeten vertonen kan ik ook mooi zeggen " zie je nou wel dat maatregel x/y nodig is?"
Ik ben heel benieuwd wat er daadwerkelijk gebeuren gaat nav die sneltest in duitsland.
Genoeg mensen die die 25 euro voor 5 testen toch een redelijke kostenpost vinden.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
De totale groep die meedeed aan de klinische proeven van Pfizer was 43.538 personen. AstraZeneca had 17.177 proefpersonen en Moderna had zo'n 30.347deelnemers. Honderden miljoenen, inderdaad.IJzerlijm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:33:
een vaccin dat 100 miljoen mensen zonder problemen genomen hebben
Die vele miljoenen gaan we pas halen nu we gaan uitrollen.
Wel gunstig dat de gemiddelde leeftijd daalt, vaak is dat een voorteken dat ziekenhuisopnames ook gaan dalen.Bloodclot schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:21:
Vaccinatie effect?
[Afbeelding]
Dat dikgedrukte kan wel een verkeerd beeld geven. Aangezien week 0 nog niet compleet is, kijk naar week 1 en 2 : marginale verschillen tussen 20 en 60.
Vaccinatie effect is alleen aanwezig bij hogere leeftijden, aangezien alleen daar nog gevaccineerd wordt. Ja, er zijn wel wat mensen (in de zorg) gevaccineerd in lagere leeftijden maar dat zijn nog kleine aantallen tov de hele groep.
Nee ik heb letterlijk zijn tekst hier overgenomen en je kan zelf het NOS journaal terugkijken als je het wilt controleren. Op die vraag ben ik niet ingegaan omdat ik niet in de positie ben om daar een antwoord op te geven, die vraag zal je moeten stellen aan die bewuste voorzitter.klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:19:
[...]
Je hebt gezegd dat deze persoon iets in die richting gezegd heeft in een journaal. Het idee van het specificeren van een bron is dat anderen kunnen kijken wat er precies gezegd is, door wie en in welke context. Die mogelijkheid ontbreekt nu. Daarbij heb ik de vraag gesteld in hoeverre het vrijhouden van bedden onnodig is. Ook daar ben je niet op ingegaan.
Modelletje weer gedraaid.
Infection date around 2021-02-24
* estimated percentage of new viral variants: 54.7%
* estimated immunity level: 17.4%
Latest estimate on historical R-value: 0.992 on 2021-02-24. (*)
Max predicted R-value: 1.030 on 2021-04-01
Max predicted new daily reported infections: 7284 on 2021-05-21
Voorspelling is de laatste week vrij stabiel ~7200. Plaatje van langzaam oplopende besmettingen in maart en april, waarna ze in de loop van mei afvlakken naar een top.
(*) Nieuwe berekening. Getal wordt bepaald door de tijdserie van de gecorrigeerde R-waarde te nemen, daarvan het gemiddelde van de laatste week, en dan de correcties eraf te halen. Getal is door het middelen van 7 wat minder volatiel dan de laatste dagsample te pakken.
Voorspelling is de laatste week vrij stabiel ~7200. Plaatje van langzaam oplopende besmettingen in maart en april, waarna ze in de loop van mei afvlakken naar een top.
(*) Nieuwe berekening. Getal wordt bepaald door de tijdserie van de gecorrigeerde R-waarde te nemen, daarvan het gemiddelde van de laatste week, en dan de correcties eraf te halen. Getal is door het middelen van 7 wat minder volatiel dan de laatste dagsample te pakken.
[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 08-03-2021 10:25 ]
Met vaccinatie effect bedoel ik dus dat dat de ouderen minder besmet worden, dus de lagere leeftijdsgroepen krijgen weer de 'overhand'.MikeyMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:37:
[...]
@Bloodclot hoe bedoel je vaccinatie-effect?![]()
aangezien de jongeren nog niet gevaccineerd zijn, zullen ze de grootste groep zijn/blijven. En de groep 20-29 groeit niet, daalt wel, maar minder hard dan de ouderen (die steeds meer gevaccineerd worden).
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.SomerenV schreef op maandag 8 maart 2021 @ 00:13:
[...]
Vergeet ook niet dat er blijkbaar 0 gevallen van griep bekend zijn de afgelopen winter, dus vraag ik me af hoeveel mensen met griep foutief aangemerkt zijn (false-positive) als Covid19-gevallen. Hoeveel doden zijn er gevallen door de griep en niet door Covid?
[...]
Je moet toch iets om deze clusterfuck recht te lullenKun je het niet met statistieken dan maar met voorspellingen op basis van de oh zo enge nieuwe mutaties.
[...]
Ergens vind ik het bijzonder eng dat er zo erg ingezet wordt op testbewijzen en vaccinatiebewijzen om zodoende meer te mogen. In Israël mag je bijvoorbeeld alleen nog buiten zitten bij restaurants wanneer je geen groene pas hebt (vaccinatiebewijs). Dus bepaalde vrijheden worden je alsnog ontnomen, tenzij je je laat inenten. Juist door die 'dwang' krijg ik meer en meer een aversie voor het vaccineren. Ik mag hopen dat het hier nooit zo ver gaat komen dat er gediscrimineerd gaat worden op basis van of je wel of niet een spuitje gehad hebt tegen één bepaald virus.
Kijk naar de zomer vorig jaar. Niemand was ingeënt, maatregelen waren aanzienlijk versoepeld, vakanties waren weer mogelijk en het virus was nog relatief onbekend en dus een stuk gevaarlijker. Maar ondanks de open terrasjes, de vliegreizen, volle stranden en noem maar op, was Covid19 enorm op z'n retour. Dit is gewoon een nieuw seizoensgebonden virus, net als de griep. Wel wat gevaarlijker, maar daarom laten risicogroepen zich inenten, ook net als bij de griep. Mensen buiten de risicogroep laten zich doorgaans niet vaccineren tegen de griep.
Als er maatregelen zijn tegen virusverspreiding, dan werken die niet alleen tegen 't virus waar de maatregelen voor zijn, maar ook tegen andere virussen; Met name virussen die minder besmettelijk zijn dan corona, zullen daar relatief veel 'last' van hebben. Die zullen veel en veel minder rondgaan. Dus het is logisch dat er veel minder griep geconstateerd wordt. Daarnaast was vaccinatiebereidheid tegen de griep volgens mij ook veel hoger dan normaal. Dus dat er veel minder griep is, is logisch verklaarbaar.
Voor de groep 40- / 50- geldt daarnaast vooral dat we ons niet in laten enten om geen COVID te krijgen, maar om ervoor te zorgen dat de risico-groepen het niet krijgen, omdat minder zieken voor minder verspreiding zorgt. Dus ja, ik ga me als 34-jarige wel in laten enten. Het risico op iets ernstigs bij een prik is nog steeds kleiner dan dat ik ernstige COVID klachten krijg. Al is 't in beide gevallen minimaal. Maar het zorgt er wel voor dat ik veel geruster straks weer bij m'n grootouders op visite zal gaan en dat we als land veel sneller van de maatregelen af zijn.
Tja, in Nieuw-Zeeland doen ze dit ook en daar is de maatschappij 80 á 90% van de tijd volledig normaal. Dat vind ik een prima kosten/baten-analyse. En hiervoor geldt hetzelfde als het vaccinatiebewijs. Als tijdelijke oplossing is het wat mij betreft prima, máár niet als structurele oplossing.Stoney3K schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:46:
[...]
Is de schade van COVID echt voldoende om een sleepnet aan testen te rechtvaardigen?
Misschien als de testmethode niet invasief was wel. Maar dat is nu anders, bovendien lijkt me miljoenen testen uitvoeren per week nog best een logistieke uitdaging.
Silver lining: De positieve testaantallen zullen als een raket de lucht in gaan, dus dat kunnen ze weer spinnen als 'stijging, dus niet versoepelen'.
Al vindt ik aan de andere kant ook dat we als maatschappij gefaald hebben wanneer onvoldoende mensen zich laten prikken. Blijkbaar lukt het ons als maatschappij niet om het belang en de veiligheid daarvan goed te communiceren.
En dat vind ik toch wel bijzonder. We vaccineren al tientallen jaren, het onderzoek naar veiligheid etc. zit goed in elkaar, er zijn denk ik tientallen miljoenen doden voorkomen de afgelopen decennia door vaccineren. En deze kip-met-gouden-eieren zou deze industrie nu plots weggooien om 1-of-ander evil plan?Leviathius schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:09:
[...]
In mijn omgeving zijn er toch best veel mensen die het vaccin niet vertrouwen en allerlei twijfels hebben voor de lange termijn effecten. En nee dat zijn niet allemaal 'wappies', ook gewoon hoger afgestudeerden... (IT etc)
Edit: en voor iedereen die wil versoepelen, we zitten nog steeds in de maatregelen-paradox. Het lijkt nu mee te vallen, maar we nemen nu ook veel en ingrijpende maatregelen. Als we nu gaan versoepelen is de kans dat het alsnog enorm uit de hand loopt best wel groot. Want exponentiele groei vanaf een hoog plateau is vragen om problemen. En dat zou betekenen dat alles wat we het afgelopen jaar hebben gedaan eigenlijk voor niets is geweest. En dat terwijl de finish in zicht is. Een groot deel van de 80+ populatie heeft z'n eerst prik gehad, dus over een week of 2/3 beginnen die effecten sterk zichtbaar te worden. De 75+ groep is nu aan de beurt en medio mei zullen als ik ff snel reken de meeste 60+-ers een aantal weken na hun 1e prik zijn. Het duurt nog 2 á 3 maanden waarbij we over een week of 3/4 stapsgewijs en steeds sneller af kunnen gaan bouwen.
Doen we dat nu, dan ontspoort het waarschijnlijk alsnog.
[ Voor 8% gewijzigd door rik86 op 08-03-2021 10:00 ]
Ik heb even nagedacht over die stelling. Zou je daardoor een overrepresentatie krijgen van jongeren en dus een bias in de R-waarde? ---> uitkomst is dat het geen overrepresentatie is maar gewoon een representatie pro rato besmettingen en dus zuiver.Bloodclot schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:55:
[...]
Met vaccinatie effect bedoel ik dus dat dat de ouderen minder besmet worden, dus de lagere leeftijdsgroepen krijgen weer de 'overhand'.
Met name: alle virussen met vergelijkbare verspreidings-mechanismes.rik86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:57:
[...]
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.
Als er maatregelen zijn tegen virusverspreiding, dan werken die niet alleen tegen 't virus waar de maatregelen voor zijn, maar ook tegen andere virussen; Met name virussen die minder besmettelijk zijn dan corona, zullen daar relatief veel 'last' van hebben. [...]
Griep en covid verspreiden op vergelijkbare wijze, dus griep heeft 1:1 last van covid-lockdown. Met een 30% lagere natuurlijke R-waarde betekent dat dat griep al sinds december ver onder de R=w zit.
R-waarde daalt uiteraard door vaccineren. Ik weet niet in hoeverre je de R-waarde per leeftijdscategorie in je model kan berekenen/ of de beschikbare data daar goed genoeg voor is, maar je zou bij de 90+ groep een hele sterke daling verwachten en bij de 80+ groep zou je nu denk ik ook al wel iets van effect moeten gaan zien.t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:57:
[...]
Ik heb even nagedacht over die stelling. Zou je daardoor een overrepresentatie krijgen van jongeren en dus een bias in de R-waarde? ---> uitkomst is dat het geen overrepresentatie is maar gewoon een representatie pro rato besmettingen en dus zuiver.
De gemiddelde R daalt bij maatregelen en vaccineren.t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:57:
[...]
Ik heb even nagedacht over die stelling. Zou je daardoor een overrepresentatie krijgen van jongeren en dus een bias in de R-waarde? ---> uitkomst is dat het geen overrepresentatie is maar gewoon een representatie pro rato besmettingen en dus zuiver.
De R zou je ook per leeftijdsgroep kunnen uitrekenen.
Vaccinatie is nog een zeer bescheiden factor. De laatste datum die ik kan schatten is 24-2. Dan moet je nog 2 weken extra terug in de tijd vanwege de inwerktijd van het vaccin. Op 10-2 waren zo'n 100.000 mensen 2x geprikt en nog zo'n 360.000 2x.
Dat valt nog in het niet bij de natuurlijke immunisatie die vooral in de tweede golf flink is opgelopen. Sanquin meldde over medio januari dat 13.3% van de samples antistoffen bevatte.
Naar de toekomst toe is vaccinatie wel een zeer belangrijke factor. Alleen heb ik hem nog heel voorzichtig gemodelleerd.
Ik heb overigens geen brondata waarmee ik per leeftijdsgroep apart kan modelleren.
Dat valt nog in het niet bij de natuurlijke immunisatie die vooral in de tweede golf flink is opgelopen. Sanquin meldde over medio januari dat 13.3% van de samples antistoffen bevatte.
Naar de toekomst toe is vaccinatie wel een zeer belangrijke factor. Alleen heb ik hem nog heel voorzichtig gemodelleerd.
Ik heb overigens geen brondata waarmee ik per leeftijdsgroep apart kan modelleren.
[ Voor 7% gewijzigd door t_captain op 08-03-2021 10:09 ]
Ik heb zelf maar even uitgevogeld om welke aflevering van 'het Journaal' het gaat (06-03-2020 20:00uur) en de letterlijke quote is:Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:46:
[...]
Nee ik heb letterlijk zijn tekst hier overgenomen en je kan zelf het NOS journaal terugkijken als je het wilt controleren. Op die vraag ben ik niet ingegaan omdat ik niet in de positie ben om daar een antwoord op te geven, die vraag zal je moeten stellen aan die bewuste voorzitter.
“Je kunt opschalen, maar je moet ook tijdig weer afschalen. En je moet oppassen dat je niet te lang blijft hangen in de angst voor een mogelijke 3e golf, dat je teveel capaciteit daarvoor gereserveerd houdt.”
Jij vertaalde dat met:
"Het erge is ook nog dat er gewoon vrije bedden zijn, maar dat ze die niet mogen gebruiken voor het geval er corona patiënten komen."
Dat is allesbehalve een letterlijke weergave. Eerder een suggestieve verdraaiing van de betreffende quote.
Jij heeft aan dat het vrijhouden van deze bedden op dit moment onnodig is, dus dan is het ook aan jou om dat te onderbouwen. Als je je zelf niet voldoende gekwalificeerd acht om dat te doen moet je de stelling ook niet poneren.
Hij wil.
Die focus op sneltests als bewijs of je ergens aan mag meedoen of naar binnen mag vind ik maar moeilijk te begrijpen als je de recente berichten van elders leest.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:08:
Denktank adviseert kabinet: 'Nederland kan versneld open met testbewijzen 'https://nos.nl/nieuwsuur/...pen-met-testbewijzen.html
Goh, toevallig hoor net voor de persconferentie van morgen.
Eind maart dus persconferentie met meer versoepelingen mogelijk als je je negatieve testbewijs laat zien? En dan weer op zijn Nederlands het bij de ondernemer/werkgever leggen hoe zit dit willen implementeren...Kaartje theater of concert duurder inclusief sneltest als je niet een bewijs kan laten zien?
Dan herhaal ik toch maar weer deze post
The evaluation team found the accuracy of the Innova test was on average 79% when the test was given by lab scientists, 73% when given by health workers and 57.5% when people swabbed and tested themselves. Innova does not dispute this.
Wellicht dat ze het model van Israel kunnen overnemen, bij evenementen mag er maximaal 5% van het publiek door middel van een sneltest uitslag toegang zijn verleend.“These are red light tests, not green light tests,” he said. If you have a negative result, “you can’t use it to say ‘it’s OK for me to go to work or go to school’.”
Inderdaad, en als je naar de reden kijkt is dat veelal vanwege ongelukken die door te hoge snelheid zijn ontstaan. Dus ipv de overtreders aan te pakken en te zorgen dat iedereen max 50 rijdt passen ze de snelheid aan voor iedereen.Koos2009 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:46:
[...]
Blijkbaar is 30 een veilige snelheid in woonwijken.
Bij mijn weten en ervaring is 50 meer de standaard, behalve in vinex betonblokken als almere waar 30 inderdaad geld.
Alleen kost dat veel meer mankracht en bovendien kun je mensen die naar een feestje toe gaan niet aanpakken. Pas als ze ergens met teveel zijn kun je er iets aan doen. Dat is dus veel lastiger te controleren.De overheid had ook gewoon gericht de overtreders kunnen aanpakken en/of beboeten ipv het aan laten modderen en zo " grond voor een avondklok/andere maatregelen te hebben".
helaas is dat wel precies de situatie waar we nu inzitten. Het is niet dat we ervoor gekozen hebben om onze samenleving op zijn kop te zetten. We zitten dus noodgedwongen in een omgeving waar we tegennatuurlijk gedrag moeten vertonen om dit virus onder controle te houden.Als ik eerst een stel mensen uit hun natuurlijke omgeving haal en ze in een omgeving zet waarbij ze uiteindelijk tegennatuurlijk gedrag moeten vertonen kan ik ook mooi zeggen " zie je nou wel dat maatregel x/y nodig is?"
Yup, ik schat dat hierdoor grote groepen niet gaan testen omdat het simpelweg te duur is.Ik ben heel benieuwd wat er daadwerkelijk gebeuren gaat nav die sneltest in duitsland.
Genoeg mensen die die 25 euro voor 5 testen toch een redelijke kostenpost vinden.
[removed]
Vaccinatie is zeker over de gehele populatie nog bescheiden maar gezien wij niet verspreid prikken over de gehele populatie maar een deel daarvan kan je toch wel stellen met de huidige trend in de verzorgings- en verpleeg huizen dat het wel een behoorlijk effect heeft op het aantal besmettingen?t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:09:
Vaccinatie is nog een zeer bescheiden factor. De laatste datum die ik kan schatten is 24-2. Dan moet je nog 2 weken extra terug in de tijd vanwege de inwerktijd van het vaccin. Op 10-2 waren zo'n 100.000 mensen 2x geprikt en nog zo'n 360.000 2x.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Het hele verhaal naar vaccinatie toe doet het hem juist (de das om). Dat mensen wantrouwend zijn geworden komt door het geklungel van de overheid.rik86 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:57:
[...]
En dat vind ik toch wel bijzonder. We vaccineren al tientallen jaren, het onderzoek naar veiligheid etc. zit goed in elkaar, er zijn denk ik tientallen miljoenen doden voorkomen de afgelopen decennia door vaccineren. En deze kip-met-gouden-eieren zou deze industrie nu plots weggooien om 1-of-ander evil plan?
Edit: en voor iedereen die wil versoepelen, we zitten nog steeds in de maatregelen-paradox. Het lijkt nu mee te vallen, maar we nemen nu ook veel en ingrijpende maatregelen. Als we nu gaan versoepelen is de kans dat het alsnog enorm uit de hand loopt best wel groot. Want exponentiele groei vanaf een hoog plateau is vragen om problemen. En dat zou betekenen dat alles wat we het afgelopen jaar hebben gedaan eigenlijk voor niets is geweest. En dat terwijl de finish in zicht is. Een groot deel van de 80+ populatie heeft z'n eerst prik gehad, dus over een week of 2/3 beginnen die effecten sterk zichtbaar te worden. De 75+ groep is nu aan de beurt en medio mei zullen als ik ff snel reken de meeste 60+-ers een aantal weken na hun 1e prik zijn. Het duurt nog 2 á 3 maanden waarbij we over een week of 3/4 stapsgewijs en steeds sneller af kunnen gaan bouwen.
Doen we dat nu, dan ontspoort het waarschijnlijk alsnog.
Eerst geen mondkapje, toen wel een mondkapje terwijl het (bewezen) weinig effect heeft, eerst alle horeca/winkels open in de zomer... mega druk overal en vanaf 6 oktober weer alles dicht omdat de besmettingen oplopen. Daarna een avondklok, die avondklok doet echt werkelijk niks (niks bewezen in ieder geval, ik heb het nog niet gezien?) en ze blijven die maar doordrukken en verlengen. En dan nu een vaccinatie bewijs/paspoort...?
Het verhaal klopt gewoon niet... alle andere vaccins zijn vrijwillig of het verhaal is gewoon duidelijk. De laatste "mass" vaccinatie die ik heb meegemaakt was meningokokken C (dat was duidelijk), dan voelt het ook gewoon goed.
Nu voelt het niet goed > wantrouwen.
Het effect op de besmettelijkheid is zeer aanwezig, maar niet zo hoog als je zou hopen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66389832
Kennelijk zit het grootste deel van het effect van vaccinatie in "minder ziek worden" en slechts een bescheiden deel in "minder gauw besmet worden".
Met de kanttekening dat de cijfers uit de verpleegzorg komen. Effect onder jongere mensen kan anders liggen.
Kennelijk zit het grootste deel van het effect van vaccinatie in "minder ziek worden" en slechts een bescheiden deel in "minder gauw besmet worden".
Met de kanttekening dat de cijfers uit de verpleegzorg komen. Effect onder jongere mensen kan anders liggen.
De letterlijke quote had ik die bewuste dag zelf al gepost en mijn eerdere post was inderdaad mijn eigen interpretatie (wat mijns ziens geen verdraaiing was), maar ik heb nergens de stelling geponeerd dat het onnodig is. Ik gaf alleen aan dat er capaciteit is die ze niet mogen gebruiken voor reguliere zorg.klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb zelf maar even uitgevogeld om welke aflevering van 'het Journaal' het gaat (06-03-2020 20:00uur) en de letterlijke quote is:
“Je kunt opschalen, maar je moet ook tijdig weer afschalen. En je moet oppassen dat je niet te lang blijft hangen in de angst voor een mogelijke 3e golf, dat je teveel capaciteit daarvoor gereserveerd houdt.”
Jij vertaalde dat met:
"Het erge is ook nog dat er gewoon vrije bedden zijn, maar dat ze die niet mogen gebruiken voor het geval er corona patiënten komen."
Dat is allesbehalve een letterlijke weergave. Eerder een suggestieve verdraaiing van de betreffende quote.
Jij heeft aan dat het vrijhouden van deze bedden op dit moment onnodig is, dus dan is het ook aan jou om dat te onderbouwen. Als je je zelf niet voldoende gekwalificeerd acht om dat te doen moet je de stelling ook niet poneren.
[ Voor 6% gewijzigd door Laguna op 08-03-2021 10:35 ]
De arts waarschuwt voor een mogelijke situatie en jij brengt het alsof die mogelijke situatie al werkelijkheid is. Dat is gewoon het verdraaien van iemands woorden en misbruik maken van de autoriteit van een arts.Laguna schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:26:
[...]
Dat was inderdaad mijn eigen interpretatie (wat mijns ziens geen verdraaiing is), maar ik heb nergens de stelling geponeerd dat het onnodig is. Ik gaf alleen aan dat er capaciteit is die ze niet mogen gebruiken voor reguliere zorg.
Je gebruikt de woorden 'het erge is' om de situatie van de gereserveerde bedden te beschrijven. Daarmee doe je een uitspraak over de wenselijkheid van het gereserveerd houden van bedden. Gecombineerd met het woord 'mogen' i.p.v. b.v. 'kunnen' is dat is je reinste stemmingmakerij. Prima dat dat jouw mening is, maar breng het dan niet als de mening van een arts.
Hij wil.
@klaaas daar heb je inderdaad een punt, ik had mijn eigen interpretatie niet gelijk moeten stellen aan de letterlijke tekst van de persoon in kwestie.
[ Voor 197% gewijzigd door Laguna op 08-03-2021 10:46 ]
Beetje jammere reactie, zoals je ook wel weet zijn er inmiddels al 300 miljoen vaccinaties gedaan wereldwijd.CMD-Snake schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:46:
[...]
De totale groep die meedeed aan de klinische proeven van Pfizer was 43.538 personen. AstraZeneca had 17.177 proefpersonen en Moderna had zo'n 30.347deelnemers. Honderden miljoenen, inderdaad.![]()
Die vele miljoenen gaan we pas halen nu we gaan uitrollen.
Zoals ook in de reactie die je quote aangegeven is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik ben eigenlijk benieuwd of er op de komende persco iets gezegd gaat worden over de buitenschoolse opvang. Die is inmiddels al 3 maanden dicht. Hoewel mijn vrouw en beide recht hebben op noodopvang maken we daar geen gebruik van omdat het wel lukte tot nu toe. Mijn werkgever is hier soepel in. Ik werk zelf in het onderwijs en nu sinds de laatste versoepeling dat weer meer op locatie plaatsvindt is het wel praktisch om zelf ook op locatie te zijn. Maar goed, s'middags om 14:00 naar huis gaan is ook niet echt handig.
Ik hoop daarom dat de opvang weer open mag.
Klopt, dit is veiliger, maar "de samenleving" kan zo, itt de situatie nu, gewoon door, alleen ietsje langzamer en minder (zware) ongelukken dan die er anders zouden zijn.redwing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:18:
[...]
Inderdaad, en als je naar de reden kijkt is dat veelal vanwege ongelukken die door te hoge snelheid zijn ontstaan. Dus ipv de overtreders aan te pakken en te zorgen dat iedereen max 50 rijdt passen ze de snelheid aan voor iedereen.
Dat het veel mankracht kost ben ik met je eens, maar nu houden ze " de hele winkel gegijzeld omdat er 1 iemand steelt". OK. overdreven, maar zo voelt het wel.redwing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:18:
Alleen kost dat veel meer mankracht en bovendien kun je mensen die naar een feestje toe gaan niet aanpakken. Pas als ze ergens met teveel zijn kun je er iets aan doen. Dat is dus veel lastiger te controleren.
Daarom hadden ze niet aan de "dringende adviezen" moeten beginnen, maar optreden tegen overtreders met bijvoorbeeld de boetes (x * 95 euro voelen ze wel, maar is niet extreem).redwing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:18:
helaas is dat wel precies de situatie waar we nu inzitten. Het is niet dat we ervoor gekozen hebben om onze samenleving op zijn kop te zetten. We zitten dus noodgedwongen in een omgeving waar we tegennatuurlijk gedrag moeten vertonen om dit virus onder controle te houden.
Ik "adviseer mijn kat ook dringend" om niet aan de bank/het bed te krabben, maar een ferme duw werkt veel beter.
Dat ben ik met je eens.redwing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:18:
Yup, ik schat dat hierdoor grote groepen niet gaan testen omdat het simpelweg te duur is.
Vanuit de nu.nl livelbog:
83 miljoen inwoners in Duitsland vs 18 miljoen inwoners in Nederland maar ondertussen zitten de Duitsers op hetzelfde aantal besmettingen als Nederland met nagenoeg dezelfde maatregelen. Wat doen de Duitsers goed of wat doen wij als Nederlanders fout? Enige wat misschien echt het verschil maakt is de bevolkingsdichtheid. Nederland is veel geconcentreerder qua bevolking. Maar zijn er nog andere zaken aan te wijzen?Fors minder coronabesmettingen in Duitsland
In Duitsland zijn de afgelopen 24 uur 5.011 nieuwe coronagevallen geregistreerd. Dat zijn er fors minder dan op zondag toen het Robert Koch-Institut (RKI), de Duitse evenknie van het RIVM, 8.103 nieuwe gevallen meldde.
Zaterdag meldde het Duitse gezondheidsinstituut nog 9.557 besmettingen, terwijl op vrijdag nog meer dan 10.500 nieuwe infecties werden vastgesteld. Het coronavirus is sinds het begin van de pandemie nu bij 2.505.193 inwoners van Duitsland vastgesteld.
Er overleden in het afgelopen etmaal in Duitsland nog eens 34 personen aan de gevolgen van een coronabesmetting. Dat waren er 62 minder dan een dag eerder. COVID-19 heeft tot dusver zeker aan 71.934 Duitsers het leven gekost.
Navolging van regels.Robkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
[...]
83 miljoen inwoners in Duitsland vs 18 miljoen inwoners in Nederland maar ondertussen zitten de Duitsers op hetzelfde aantal besmettingen als Nederland met nagenoeg dezelfde maatregelen. Wat doen de Duitsers goed of wat doen wij als Nederlanders fout? Enige wat misschien echt het verschil maakt is de bevolkingsdichtheid. Nederland is veel geconcentreerder qua bevolking. Maar zijn er nog andere zaken aan te wijzen?
Geluk met dat net besmette mensen minder buiten komen om anderen aan te steken.
zo is er wel een lijstje te maken.
Verder is de infectie grafiek vrij vergelijkbaar:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/
ook een daling tot begin feb en daarna een licht stijgend plateau.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2021 11:20 ]
PSN
Dat effect lijkt (op basis van een preprint in de The Lancet) inderdaad hoger te zijn onder een meer representatieve bevolkingsgroep: link.t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:23:
Het effect op de besmettelijkheid is zeer aanwezig, maar niet zo hoog als je zou hopen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66389832
Hij wil.
Op absolute aantal vergelijken lijkt mij niet zinnig. Heb je cijfers over de aantallen tests die zijn afgenomen bij die getallen?Robkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
[...]
83 miljoen inwoners in Duitsland vs 18 miljoen inwoners in Nederland maar ondertussen zitten de Duitsers op hetzelfde aantal besmettingen als Nederland met nagenoeg dezelfde maatregelen. Wat doen de Duitsers goed of wat doen wij als Nederlanders fout? Enige wat misschien echt het verschil maakt is de bevolkingsdichtheid. Nederland is veel geconcentreerder qua bevolking. Maar zijn er nog andere zaken aan te wijzen?
Neem je het seizoenseffect ook mee in je model? Nee toch?t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:51:
Modelletje weer gedraaid.
Hij wil.
Iets met weekeffect die nog steeds niet gezien is door allerlei media ookRobkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
[...]

:fill(white):strip_exif()/f/image/ZycrxJCYPzOHKUHRFCmSszCD.png?f=user_large)
Het lijkt er op dat er steeds meer artsen zijn die publiekelijk een oproep doen om covid-zorg te beschouwen als iets dat embedded moet worden in de algemene zorg en dat daarmee reguliere zorg niet het ondergeschoven kind blijft, mocht er sprake zijn van een derde golf.Jedi_Pimp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:30:
[...]
Mark Woolhouse, hoogleraar epidemiologie aan de universiteit van Edinburgh en wetenschappelijk adviseur van Verenigd Koninkrijk is het met Kroes eens:
[...]
https://uk.newschant.com/...ientific-advisor-uk-news/
Ik vraag me af hoeveel epidemiologen/virologen, ic-artsen en andere "experts" er nog nodig zijn om dit geluid meer gehoor te geven en men te laten inzien dat er niet één heilige narratief bestaat in het wetenschappelijke discours - ondanks het feit dat we al wel maanden enorm ons best doen om dit wel te laten blijken.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit steeds groter wordende aantal artsen slechts het topje van de ijsberg representeert.Wat Kruijff betreft is dat reden om beter na te denken over hoe andere zorg door kan gaan. “Ik stoor me eraan dat het creëren van ic-plekken voor covidpatiënten een doel op zich lijkt geworden. En dat de kruimels die overblijven voor andere patiëntengroepen zijn”, zegt Kruijff, die werkt in het Universitair Medisch Centrum Groningen.
‘Eerlijker’ verdeeld
Kruijff pleit voor een ‘bredere triage’, waarbij de zorg ‘eerlijker’ verdeeld wordt tussen patiënten met Covid en andere groepen. Dat kan door een deel van de ruimte in het ziekenhuis te reserveren voor planbare urgente zorg, ook tijdens een coronapiek. Pas als ‘code zwart’ wordt afgekondigd omdat de ic’s landelijk overstromen, is dat niet meer mogelijk, denkt Kruijff. Maar die situatie heeft zich in Nederland nog niet voorgedaan.
Kruijff erkent dat zijn voorstel kan leiden tot een strengere selectie van covidpatiënten, met mogelijk meer sterfgevallen in de groep als gevolg. “Ik wil non-covidpatiënten ook een eerlijke kans geven. Ik vind ook dat ik als oncologisch chirurg hoor op te komen voor mijn patiënten.”
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Tja, de dringende adviezen waren vooral voor dingen die ze niet konden of wilden afdwingen. O.a. juist om draagvlak te krijgen/houden. En iets wat zeker aan het begin veel draagvlak kostte waren de boetes die 'zomaar' werden uitgeschreven. Simpelweg streng gaan controleren werkt dus niet.Koos2009 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:01:
[...]
Daarom hadden ze niet aan de "dringende adviezen" moeten beginnen, maar optreden tegen overtreders met bijvoorbeeld de boetes (x * 95 euro voelen ze wel, maar is niet extreem).
Ik "adviseer mijn kat ook dringend" om niet aan de bank/het bed te krabben, maar een ferme duw werkt veel beter.
En dat is nu net het grote probleem in deze situatie. Je wilt dat mensen zich aan bep. regels houden, maar dat wil je wel op zo'n manier doen dat ze zich ook aan de regels willen houden. Zodra mensen massaal besluiten om dat niet te doen is er maar weinig dat je kunt doen. Veel boetes uit gaan schrijven werkt dan eerder averechts.
[removed]
Dit zijn vragen die hopelijk ooit door extensieve wetenschappelijke studies beantwoord kunnen worden, maar wellicht wat onrealistisch om hier en op dit moment sluitende antwoorden op te verwachtenRobkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:10:
[...]
Wat je in ieder geval zou moeten meenemen in je zoektocht is het feit dat er in Duitsland (grote) verschillen zitten in beleid tussen de Bundesländer. Verder is het ook de moeite waard om eens in te zoomen op bepaalde regio's die relatief veel besmettingen/sterfte kennen.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in.redwing schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:28:
[...]
Tja, de dringende adviezen waren vooral voor dingen die ze niet konden of wilden afdwingen. O.a. juist om draagvlak te krijgen/houden. En iets wat zeker aan het begin veel draagvlak kostte waren de boetes die 'zomaar' werden uitgeschreven. Simpelweg streng gaan controleren werkt dus niet.
En dat is nu net het grote probleem in deze situatie. Je wilt dat mensen zich aan bep. regels houden, maar dat wil je wel op zo'n manier doen dat ze zich ook aan de regels willen houden. Zodra mensen massaal besluiten om dat niet te doen is er maar weinig dat je kunt doen. Veel boetes uit gaan schrijven werkt dan eerder averechts.
Ik houd me ook aan de meeste regels om er maar zsm vanaf te zijn, maar zo soms heb ik wel momenten dat ik eigenlijk klaar mee ben.
Zij hebben 5 maal zoveel inwoners, dus besmettingen per 100k is in Duitsland fors minder. Maar testbereidheid, aantal testen enz. is niet meegenomen dus exact weten doen we het niet maar het lijkt erop dat de Duitsers iets meer verantwoordelijkheid voelen voor zichzelf en niet zo gek zijn om positief getest de straat op te gaan of weigeren te testen, iets stricter de regels naleven enz. Ik kan zo 1-2-3 het percentage positieve testen niet vinden. Misschien spelen de rampenscenario's die gecommuniceerd zijn mee? Daar stond een tijdje terug al iets over in de krant.MikeyMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Iets met weekeffect die nog steeds niet gezien is door allerlei media ook
[Afbeelding]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Kun je de navolging van de regels met feiten bewijzen? Ik heb collega's met Duitse familie en die zeggen dat de regels echt niet veel beter of slechter opgevolgd worden. Dat is een beetje N=1, I know.YakuzA schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:19:
[...]
Navolging van regels.
Geluk met dat net besmette mensen minder buiten komen om anderen aan te steken.
zo is er wel een lijstje te maken.
Verder is de infectie grafiek vrij vergelijkbaar:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/
ook een daling tot begin feb en daarna een licht stijgend plateau.
Denk dat dit wel een belangrijke is ja. Als je kijkt naar de cijfers in Duitsland, dan zie je dat de zondag/maandag behoorlijke dippen laat zien terwijl door de weeks de aantallen vaak tegen de 10.000 aan zitten. Gemiddelde van 8000 met 7 daagse gemiddelde vs Nederland 4800.MikeyMan schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:21:
[...]
Iets met weekeffect die nog steeds niet gezien is door allerlei media ook
[Afbeelding]
Als Nederland net zoveel inwoners had dan zaten ze op een kleine 25.000 besmettingen met 7-daags gemiddelde. Ergens zit er een verschil, had blijft gissen maar ik gok op vooral een iets andere cultuur/historie. In de ogen van jouw familie kunnen zij vinden dat als ze 2 op de 10 mensen de regels zien overtreden dat als 'niet opvolgen' vinden terwijl we hier dat anders bekijken als '8 van de 10 wel' en er een stuk positiever over zijnRobkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Kun je de navolging van de regels met feiten bewijzen? Ik heb collega's met Duitse familie en die zeggen dat de regels echt niet veel beter of slechter opgevolgd worden. Dat is een beetje N=1, I know.
[...]
Denk dat dit wel een belangrijke is ja. Als je kijkt naar de cijfers in Duitsland, dan zie je dat de zondag/maandag behoorlijke dippen laat zien terwijl door de weeks de aantallen vaak tegen de 10.000 aan zitten. Gemiddelde van 8000 met 7 daagse gemiddelde vs Nederland 4800.
Maar het kan ook iets zijn als lagere bevolkingsdichtheid, minder testen etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 08-03-2021 11:37 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik stel dat toch ook niet dat Duitsers beter de regels volgen?Robkazoe schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:34:
[...]
Kun je de navolging van de regels met feiten bewijzen? Ik heb collega's met Duitse familie en die zeggen dat de regels echt niet veel beter of slechter opgevolgd worden. Dat is een beetje N=1, I know.
(of althans zo had ik het niet bedoeld, dit is gewoon 1 van de factoren die verspreiding beïnvloed)
Er wordt gevraagd naar: "wat zijn dingen die mogelijk dit kunnen verklaren"
Duitsers maken geen grappen en lachen dus minder zou ook onder een mogelijke verklaring kunnen vallen
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2021 11:40 ]
PSN
Nee. Voor dergelijke laagfrequente effecten heb ik te weinig data. Om dit te modelleren zou ik weer- en besmettingsdata van tientallen landen moeten verzamelen.klaaas schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:20:
[...]
Neem je het seizoenseffect ook mee in je model? Nee toch?
Begrijpelijk. Als ik lees wat er vanuit het RIVM over gezegd wordt heb ik ook de indruk dat dat sowieso een lastige is om mee te nemen in de modellen. Maar als je kijkt naar hun grafiekjes met en zonder seizoenseffect dan is het effect best aanzienlijk. Ik ben op zich wel voor een voorzichtige insteek, maar als jouw getallen nog wat positiever uitvallen door het seizoenseffect dan lijk me dat wel reden voor optimisme.t_captain schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:38:
[...]
Nee. Voor dergelijke laagfrequente effecten heb ik te weinig data. Om dit te modelleren zou ik weer- en besmettingsdata van tientallen landen moeten verzamelen.
Hij wil.
So, dat was me het feestje wel zeg afgelopen zaterdag in de Ziggo Dome als onderdeel van Fieldlab
. Ik hoop echt dat er voldoende inzichten zijn dat dit soort dingen wel kunnen op korte termijn.
Men had verschillende vakken (met allemaal hun eigen "regels), iedereen werd vooraf getest en aankomende donderdag ook voor de zekerheid.
Wij zaten zelf in het "oranje vak", oftewel: altijd mondkapje op terwijl je drinkt. Dat ging ongeveer een half uur goed, toen waren het er al minder. Na een goed uur waren alle mondkapjes verdwenen. Gedragsexpiriment gelukt: die dingen houdt men niet op in combinatie met knallende muziek & veel alcohol.
In het "Sticker vak" kreeg iedereen zijn eigen plekje op 1.5m van elkaar, maar dan wel zonder mondkapje. Daar ging het naleven van de regel aanzienlijk beter.
Al met al, het was geweldig om mee te maken & hopelijk onderdeel te zijn van een oplossing voor de toekomst. Mooie bijkomstigheid dat het een gaaf feestje was
.
Oja, na een minuut of tien ben je er weer aan gewend dat je in een volle zaal staat... dat gaat aanmerkelijk makkelijker dan wennen aan 1.5m
.
Men had verschillende vakken (met allemaal hun eigen "regels), iedereen werd vooraf getest en aankomende donderdag ook voor de zekerheid.
Wij zaten zelf in het "oranje vak", oftewel: altijd mondkapje op terwijl je drinkt. Dat ging ongeveer een half uur goed, toen waren het er al minder. Na een goed uur waren alle mondkapjes verdwenen. Gedragsexpiriment gelukt: die dingen houdt men niet op in combinatie met knallende muziek & veel alcohol.
In het "Sticker vak" kreeg iedereen zijn eigen plekje op 1.5m van elkaar, maar dan wel zonder mondkapje. Daar ging het naleven van de regel aanzienlijk beter.
Al met al, het was geweldig om mee te maken & hopelijk onderdeel te zijn van een oplossing voor de toekomst. Mooie bijkomstigheid dat het een gaaf feestje was
Oja, na een minuut of tien ben je er weer aan gewend dat je in een volle zaal staat... dat gaat aanmerkelijk makkelijker dan wennen aan 1.5m
Met de combinatie PCR+LAMP-test waarmee NL ongeveer als enige ter wereld zo streng is, komt het bijna neer op een verbod. Reizen doe je niet voor je lol nu wat dat betreft.YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:39:
[...]
Het heet niet voor niks een reis-advies en niet een reis-verbod?
De meeste reizen kosten je door deze maatregelen zo'n 300-400 euro aan tests en nogal wat planning. Echter als het echt moet dan kan het wel.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Hoe moet ik "mondkapje op terwijl je drinkt" voor mij zien? Met rietjes ofzo?link_mario schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:02:
So, dat was me het feestje wel zeg afgelopen zaterdag in de Ziggo Dome als onderdeel van Fieldlab. Ik hoop echt dat er voldoende inzichten zijn dat dit soort dingen wel kunnen op korte termijn.
Wij zaten zelf in het "oranje vak", oftewel: altijd mondkapje op terwijl je drinkt. Dat ging ongeveer een half uur goed, toen waren het er al minder. Na een goed uur waren alle mondkapjes verdwenen.
Ja, een verdubbeling toen betekent ook een verdubbeling nu, bij gelijkblijvende R en gelijkblijvende maatregelen. Als het aantal besmettingen toen op 5000 per dag ipv 10.000 per dag zat, dan zaten we vandaag op 2500 ipv 5000 besmettingen per dag.YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:22:
[...]
Dus omdat ze begin oktober nog even aarzelden met verzwaren van de maatregelen ivm het ‘verpieteren van de mentale gesteldheid’ is nu weer slecht?
Vroeg ingrijpen heeft dus langdurig positieve effecten waardoor we niet zeer zware maatregelen die maar 10% groei beperken nodig zouden hebben. We zouden nu dan een langzame stijging kunnen zien waarvan we kunnen voorspellen dat die door de vaccinatiecampagne tijdig wordt omgebogen.
Helaas is het niet zo en kunnen we ons nu nauwelijks stijging veroorloven, iets dat in een vroeger stadium voorkomen had kunnen worden.
Hoewel ik het goed vind dat er onderzoeken gedaan worden, heb ik nog steeds grote twijfels bij de echte toegevoegde waarde van deze events.link_mario schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:02:
So, dat was me het feestje wel zeg afgelopen zaterdag in de Ziggo Dome als onderdeel van Fieldlab. Ik hoop echt dat er voldoende inzichten zijn dat dit soort dingen wel kunnen op korte termijn.
Volgens mij wordt het vooral aan alle kanten vooral voor publiciteit en marketing gebruikt. Over daadwerkelijke besmettingen kun je immers weinig zeggen als er in principe geen besmette mensen waren. Je ziet in de media vaak berichten als: "0 besmettingen tijdens event", en dat is ook nogal logisch, als je geen besmette mensen binnen laat, gaan er ook geen besmettingen plaats vinden. Het zou in deze dus hooguit een bewijs zijn dat de toegangscontrole d.m.v. testen goed gewerkt heeft.
Het is natuurlijk wel interessant uit het oogpunt van gedragswetenschappen, maar ik vraag mij erg af of een dergelijk evenement erg representatief is voor een daadwerkelijk evenement die je straks grootschalig zou willen uitvoeren.
Overigens voegen al die maatregelen ook niet heel veel toe als je vrij zeker bent dat er geen besmette mensen binnen zijn.
Ik heb vooral het idee dat iedereen het voor zijn eigen doel als marketing gebruikt. De evenementensector: "Kijk we kunnen veilig evenementen organiseren want 0 bewezen besmettingen", De Jonge: "Geen uitsluitsel want niet iedereen is achteraf getest", Kabinet: "Kijk ons eens goed bezig zijn met experimenten" ( En ondertussen gewoon een beetje tijd winnen
Dus al met al zie ik er niet super veel toegevoegde waarde in, maar prima om lekker te experimenteren
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Volgens rijksoverheid.nl is de kinderopvang gewoon open, alweer een maand trouwens. BSO’s niet, maar voor noodopvang wel. Dus ik snap je opmerking niet zo goed.JeroenNietDoen schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:59:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er op de komende persco iets gezegd gaat worden over de kinderopvang. Die is inmiddels al 3 maanden dicht. Hoewel mijn vrouw en beide recht hebben op noodopvang maken we daar geen gebruik van omdat het wel lukte tot nu toe. Mijn werkgever is hier soepel in. Ik werk zelf in het onderwijs en nu sinds de laatste versoepeling dat weer meer op locatie plaatsvindt is het wel praktisch om zelf ook op locatie te zijn. Maar goed, s'middags om 14:00 naar huis gaan is ook niet echt handig.
Waar hij schreef 'terwijl' bedoelde hij 'tenzij'. Vermoed ik...IThom schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:04:
[...]
Hoe moet ik "mondkapje op terwijl je drinkt" voor mij zien? Met rietjes ofzo?
Punctuality is the politeness of kings
Tja besmettingen in Duitsland...
Ze hebben 5x zoveel inwoners
Gemiddeld over de afgelopen week het dubbele van onze besmettingen (absoluut)
Gemiddeld over de afgelopen week 7,5x zoveel doden (ook absoluut).
Dus 300 doden per dag tegen 8000 besmettingen in Duitsland. Hier 40 doden per 4500 besmettingen.
Dus misschien is in Duitsland de zorg gewoon heel slecht, of de testbereidheid toch niet zo hoog. Wie zal het zeggen?
Dus 300 doden per dag tegen 8000 besmettingen in Duitsland. Hier 40 doden per 4500 besmettingen.
Dus misschien is in Duitsland de zorg gewoon heel slecht, of de testbereidheid toch niet zo hoog. Wie zal het zeggen?
Als je de tekst gelezen zou hebben zou je wel hebben kunnen afleiden dat het om BSO gaat. Wat ook onder kinderopvang valt. Ik heb kinderopvang maar even veranderd in BSO zodat men de hele tekst niet hoeft te lezenHarm schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Volgens rijksoverheid.nl is de kinderopvang gewoon open, alweer een maand trouwens. BSO’s niet, maar voor noodopvang wel. Dus ik snap je opmerking niet zo goed.

Volgens mij zegt het wel degelijk wat: namelijk als iedereen voor een event getest wordt raakt er niemand besmet tijdens het event. Dat lijkt mij voldoende informatie om de evenementenbranche nu de kans te geven om te gaan beginnen met het organiseren van evenementen waarbij iedereen vooraf getest wordt.Woy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Hoewel ik het goed vind dat er onderzoeken gedaan worden, heb ik nog steeds grote twijfels bij de echte toegevoegde waarde van deze events.
Volgens mij wordt het vooral aan alle kanten vooral voor publiciteit en marketing gebruikt. Over daadwerkelijke besmettingen kun je immers weinig zeggen als er in principe geen besmette mensen waren. Je ziet in de media vaak berichten als: "0 besmettingen tijdens event", en dat is ook nogal logisch, als je geen besmette mensen binnen laat, gaan er ook geen besmettingen plaats vinden. Het zou in deze dus hooguit een bewijs zijn dat de toegangscontrole d.m.v. testen goed gewerkt heeft.
Het is natuurlijk wel interessant uit het oogpunt van gedragswetenschappen, maar ik vraag mij erg af of een dergelijk evenement erg representatief is voor een daadwerkelijk evenement die je straks grootschalig zou willen uitvoeren.
Overigens voegen al die maatregelen ook niet heel veel toe als je vrij zeker bent dat er geen besmette mensen binnen zijn.
Ik heb vooral het idee dat iedereen het voor zijn eigen doel als marketing gebruikt. De evenementensector: "Kijk we kunnen veilig evenementen organiseren want 0 bewezen besmettingen", De Jonge: "Geen uitsluitsel want niet iedereen is achteraf getest", Kabinet: "Kijk ons eens goed bezig zijn met experimenten" ( En ondertussen gewoon een beetje tijd winnen)
Dus al met al zie ik er niet super veel toegevoegde waarde in, maar prima om lekker te experimenteren
Duitsland is veel dunner bevolkt, dus lijkt me niet heel raar dat er relatief minder besmettingen zijn. NL is een groot Ruhrgebied vergeleken bij DE.HeldereM schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:15:
Tja besmettingen in Duitsland...
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Een van de belangrijke dingen die ze willen uitvinden is of als er ondanks de testen, toch iemand besmet blijkt na afloop, hoeveel heeft deze dan verspreid op het event, 1, 10, 100 of 1000 mensen.Woy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Hoewel ik het goed vind dat er onderzoeken gedaan worden, heb ik nog steeds grote twijfels bij de echte toegevoegde waarde van deze events.
Ik heb vooral het idee dat iedereen het voor zijn eigen doel als marketing gebruikt. De evenementensector: "Kijk we kunnen veilig evenementen organiseren want 0 bewezen besmettingen", De Jonge: "Geen uitsluitsel want niet iedereen is achteraf getest", Kabinet: "Kijk ons eens goed bezig zijn met experimenten" ( En ondertussen gewoon een beetje tijd winnen)
Aangezien alle testen maar moment opnames zijn, en mensen dus ook in de 24 uur tussen de laatste test en het evenement besmet kunnen zijn geraakt bijv, of op het testmoment nog net onder de detecteerbare waarde zat.
PSN
Natuurlijk. Mijn punt was ook meer dat de cijfers niet te vergelijken zijn 😉boesOne schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Duitsland is veel dunner bevolkt, dus lijkt me niet heel raar dat er relatief minder besmettingen zijn. NL is een groot Ruhrgebied vergeleken bij DE.
Wetenschappelijk gezien is het helaas toch echt waardeloos qua uitspraak doen over besmettingen vanwege de lage getallen. Echter je kunt er wel wetenschappelijke en praktische informatie uit halen over gedrag.YakuzA schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:20:
[...]
Een van de belangrijke dingen die ze willen uitvinden is of als er ondanks de testen, toch iemand besmet blijkt na afloop, hoeveel heeft deze dan verspreid op het event, 1, 10, 100 of 1000 mensen.
Aangezien alle testen maar moment opnames zijn, en mensen dus ook in de 24 uur tussen de laatste test en het evenement besmet kunnen zijn geraakt bijv, of op het testmoment nog net onder de detecteerbare waarde zat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.
De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties
En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.
De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties
En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!