Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Nee het laat vooral zien dat je eigenlijk geen zin hebt in tweede kamer werk (wat ansich ook wel begrijpelijk kan zijn, bijvb. omdat je dan je eigen werk mag gaan controleren omdat de gevolgen daarvan langer doorlopen dan je regeertermijn. Zie bijvb Ascher die als lijsttrekker z'n eigen beleid om de oren kreeg.CMD-Snake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:01:
Jezelf laten verwijderen van de kandidatenlijst of onderaan laten plaatsen gaat wel een zekere boodschap van uit. Ze willen niet meer terugkomen.
Als je via de app vragen kunt stellen aan deelnemers dan zal de opvolging (combinatie van nog kunnen en willen) toch prima te meten zijn ?Sommige van die eisen waren niet controleerbaar. Heeft u zich de afgelopen drie weken aan de richtlijnen van het RIVM gehouden? Kan prima "ja" antwoorden, want het tegendeel is toch niet te bewijzen voor ze. En die 100% compliance is over het gehele evenement, er was namelijk ook de verwachting dat mensen nog een test zouden ondergaan, vragen zouden beantwoorden en een app in die periode nog op hun telefoon lieten staan. Hoeveel mensen hebben die app gewist meteen na het evenement? Dat is ook niet te controleren.
Dan vind ik 80% nog steeds erg matig voor vrij simpele dingen die vooral aan het experiment zelf gekoppeld zijn en niet per se zo zeer aan toekomstige evenementen.80% is een net resultaat, dat je geen 100% ging halen was ver van te voren al te voorspellen.
Als je niet volledig aan een onderzoek wilt meedoen, doe het dan niet zou ik zo zeggen.
Als je van dat standpunt wenst te vertrekken dan is dat een prima mogelijkheid. Maar of dat standpunt geheel reëel is daar denk ik dan anders over. En als dat al zo zou zijn, dan zou het voor de mensen en de evenementen branche toch prima mogelijk moeten zijn om die 100% compliance te krijgen ?Of het is naar de conclusie toe werken. Als die fieldlabs werkbaar waren zou dat het beleid aantasten. De horeca en evenementensector willen open met als argument dat ze een gecontroleerde omgeving bieden. Als die gecontroleerde omgeving zou werken, bewezen door een fieldlab, dan is het moeilijk vol te houden dat die sectoren dicht moeten blijven. Nu kan men teleurgesteld kijken en zeggen, "zie je wel er is voorlopig nog niets mogelijk".
Zorg dat de mensen die uitgenodigd worden een belang hebben bij de evenementen branche en instrueer die dat als ze open willen ze alles eenmalig tot de letter moeten volgen.
Je doet nu net min of meer of die 20% die geen test heeft gedaan achteraf daar bewust van af zou hebben gezien om het experiment te laten mislukken uit naam van de overheid ?
Kijk als dat het enige vertrekpunt is van waaruit je kunt redeneren, dan denk ik dat we inderdaad nooit veel dichter bij elkaar gaan komen, dus ik ga maar eens pitamientjes D snuiven.
Dat niet zo zeer, ik heb wel de indruk dat er van het begin af aan al met opzet een onhaalbaar doel is gesteld, maar dat met een beetje sugar-coating is verkocht.gekkie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:15:
[...]
Je doet nu net min of meer of die 20% die geen test heeft gedaan achteraf daar bewust van af zou hebben gezien om het experiment te laten mislukken uit naam van de overheid ?
Want die 100% achteraf testen is iets wat je toch nooit voor elkaar ging krijgen, als er al 1 persoon weg bleef om wat voor reden dan ook, is dat gefaald.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Er zit nogal een groot verschil tussen 20% non-compliance en 1%.Stoney3K schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:25:
[...]
Dat niet zo zeer, ik heb wel de indruk dat er van het begin af aan al met opzet een onhaalbaar doel is gesteld, maar dat met een beetje sugar-coating is verkocht.
Want die 100% achteraf testen is iets wat je toch nooit voor elkaar ging krijgen, als er al 1 persoon weg bleef om wat voor reden dan ook, is dat gefaald.
En heb je nou al de website van FieldLabs zelf doorgenomen? Ik krijg de indruk dat je niet goed weet hoe (en door wie) deze experimenten zijn opgezet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Voor de horeca is dit al heel wat anders want dat is een andere sector tenminste dat idee heb ik.
Ga je verder kijken naar vreemde punten dan is het volgende ook we bijzonder.
De gemiddelde supermarkt is giga druk, ander halve meter ho maar maar echte uitbraken onder personeel of klanten in een bepaalde tijdspanne zijn er zover bekend niet. Waarom moet de Blokker en de zeeman dan wel gesloten blijven met uitzondering van click en collect en shoppen op afspraak. Terwijl bij supermarkten dat niet hoeft want eerste levensbehoeften (eten en drinken). Ook daar zit relevante data waar volgens mij het rivm niets mee doet.
Edit; oeps iets te snel gereageerd
[ Voor 13% gewijzigd door Mrjraider op 07-03-2021 13:44 ]
Dan ga je er nog steeds vanuit dat er verwacht werd dat er 100% achteraf getest werd (uiteraard wel gehoopt, kortom het streven). Maar 20% niet, klinkt toch wel iets anders dan 1 persoon (wegens bijvb een legitieme reden). En nogmaals dit is de compliance aan het onderzoek van experiment, niet van de regels binnen het evenement (het onderwerp van het onderzoek). Daarnaast is het ook nog een onderdeel wat prima haalbaar is voor iedereen op wellicht een enkel incident na en waarmee men vooraf akkoord is gegaan.Stoney3K schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:25:
[...]
Dat niet zo zeer, ik heb wel de indruk dat er van het begin af aan al met opzet een onhaalbaar doel is gesteld, maar dat met een beetje sugar-coating is verkocht.
Dat men daar over licht gefrustreerd is lijkt mij niet onredelijk.
Zet je met de nodig moeite een experiment op, frustreren je deelnemers niet zozeer de inhoud, maar de onderzoeksprocedure. Wat je dan als gegeven aan de andere kant ook wel weer kunt gebruiken, als mensen zelfs daar niet toebereid zijn, gewoon een concrete afspraak uitvoeren, waarom zouden ze dan enige maatregel wel gaan uitvoeren.
Omdat er verschil is tussen funshoppen en het de bevolking niet onthouden van noodzakelijke levensmiddelen teneinde niet de hongerdood te sterven.Mrjraider schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:41:
De evenementenbranche is een van de sectoren met problemen. In principe is het doel van de test duidelijk; hoe kunnen we zorgen dat we straks weer gewoon evenementen kunnen organiseren.
Voor de horeca is dit al heel wat anders want dat is een andere sector tenminste dat idee heb ik.
Ga je verder kijken naar vreemde punten dan is het volgende ook we bijzonder.
De gemiddelde supermarkt is giga druk, ander halve meter ho maar maar echte uitbraken onder personeel of klanten in een bepaalde tijdspanne zijn er zover bekend niet. Waarom moet de Blokker en de zeeman dan wel gesloten blijven met uitzondering van click en collect en shoppen op afspraak.
Ik vind 100% compliance op individuele afspraken (het testen nadien) niet bepaald onhaalbaar.Stoney3K schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:25:
[...]
Als je meedoet, weet je dat dat moet. 1 iemand die niet meedoet wegens overleden oma oid, oké dat kan. Maar 20% in een fucking testset?!
Nu heeft 20% daar eigenlijk al aangetoond dat de mens zich daar niet aan gaat houden. Kortom versoepeling hierin onmogelijk.
Dat het op het feest compleet misgaat snap ik volkomen. Drank, groepsdruk en schapen over de dam.. Daar heb je eigenlijk ook niet meer met individuele afspraken te maken, maar de mens als groep.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 07-03-2021 13:48 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik snap wel dat er op basis van de huidige getallen nog niet versoepeld wordt, want het is allemaal nog erg onzeker en de zorgdruk is wat mij betreft pas in orde als de reguliere zorg gewoon weer door kan gaan - en dat voorkomt alleen dat achterstanden niet oplopen - en daar zijn we nog niet. Effect van huidige versoepelingen is ook nog niet meetbaar en cijfers zijn noga fluctuerend. Enige wat constant lijkt te zijn is de daling in percentage besmettingen.t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:16:
[...]
Goede bevinding!
Maar er is wel een forse tijdvertraging.
Vandaag prikken, over twee weken een redelijke mate van bescherming, plus een dag of 5 aan incubatietijd en dan nog een aantal dagen tot hospitalisatie. Al met al zitten we tegen de 4 weken.
De vaccinatie in verpleegtehuizen levert niet veel op voor de ziekenhuizen. De alleroudste thuiswonenden hebben ook een relatief grote kans op sterfte en niet altijd via ziekenhuizen.
Rond midden februari was het prikschema aangekomen bij de mensen die centraler in de leeftijdsverseling van covid-ziekenhuispatiënten zitten. Op 15-2 is ook gestart met prikken van jongere thuiswonenden met ernstige onderliggende gezondheidsrisico’s.
Mijn verwachting is dat de instroom in de ziekenhuizen gedurende de komende week wat voorzixhtige daling laat zien, en de daling daarna nadrukkelijk versnelt.
Dat gaat over nieuwe instroom van patienten. In de kliniek liggen die 1 a 2 weken, op de IC 2 a 3. Rond 1-4 moet er wat lucht gaan komen in de zorg. Aan de zorgverleners: nog even volhouden, licht aan het einde van de tunnel is zichtbaar.
Aan de politiek: verlengen avondklok is niet nodig, want die had geen meetbaar effect. En er is ruimte voor versoepeling vanaf 15-3. Bijvoorbeeld door de winkels wat meer ruimte te geven. En als de cijfers conform model en verwachtingen ontwikkelen, ontstaat vanaf april aanzienlijk meer ruimte. Terassen en restaurants zouden moeten kunnen.
Daarnaast wordt nu versoepelen mogelijk uitgelegd als verkiezingsstunt, ik kan me voorstellen dat zoiets al dan niet bewust ook meespeelt.
En ik kan me voorstellen dat ze willen voorkomen dat er nog een keer strengere maatregelen moeten komen.
Ik verwacht inderdaad wel dat we komende weken wel echt een daling gaan zien en dus stapsgewijs vanaf eind maart elke 2 a 3 weken wat meer zullen versoepelen, mits t inenten goed doorloopt.
En medio mei alles beperkt open zal zijn en juli maatregelvrij zullen zijn
Je hebt volkomen gelijk echter mis je mijn punt (lastig om dat uitgebreid te tikken tussen de sets squatten door in de sportschooltent) vandaar even zo.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:44:
[...]
Omdat er verschil is tussen funshoppen en het de bevolking niet onthouden van noodzakelijke levensmiddelen teneinde niet de hongerdood te sterven.
Waar het mij om gaat is het meten met dubbele maatstaven vanwege het feit dat er een tal van data beschikbaar is in de supermarkten. Want geen hond die zich aan de maatregelen houdt (met uitzondering van het karretje en mondneusmasker). Genoeg gezinnen die elk een karretje pakken om samen boodschappen te doen, genoeg senioren die nog steeds een spatscherm opzetten, genoeg jongelui die maling hebben en met zes man de winkel in lopen, genoeg mensen die staan bij te kletsen tussen de vleeswaren.
Wat ik dan raar vind is dat ik geen enkel bericht gehoord heb met als strekking: corona uitbraak personeel jumbo in Rotterdam, winkel moet dicht gedurende tien dagen. Of groep klanten positief besmet blijkt na contact onderzoek...etc..
Dan komt bij mij de vraag op: waarom moeten de "funshop" winkels dan gesloten blijven? Er word met twee maatstaven gemeten en dat is op zijn minst raar.
We gaan dus wel de evenementenbranche proberen te redden met speciale onderzoeken en test settings maar we laten de rest even voor wat het is. Want zoals Rutte en de Jonge roepen: er is voorlopig geen ruimte voor versoepelingen..
Dit is puur mijn gedachtekronkel...
Waarom is dat raar? Veelal werken daar vooral jongeren die als ze besmet worden amper symptomen hebben. En van bezoekers van de supermarkt weet je niet eens dat ze bij elkaar in de buurt zijn geweest (of als ze de app gebruiken, alleen dat ze bij elkaar in de buurt zijn geweest, maar niet waar)Mrjraider schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:21:
[...]
Wat ik dan raar vind is dat ik geen enkel bericht gehoord heb met als strekking: corona uitbraak personeel jumbo in Rotterdam, winkel moet dicht gedurende tien dagen.
Dan komt bij mij de vraag op: waarom moeten de "funshop" winkels dan gesloten blijven? Er word met twee maatstaven gemeten en dat is op zijn minst raar.
Oftewel veel van de besmettingen die in de supermarkt plaats vinden vallen uiteindelijk in het bakje 'onbekend'.
En dan is het niet met 2 maatstaven meten. Dan is het zoveel mogelijk gesloten houden, behalve het strict noodzakelijke. Niet te vergeten dat als je de winkels open doet het in centra van steden weer heel druk wordt en er dus ook buiten de winkels veel meer contacten zijn.
Ook die evenementenbranche gaat nog niet open. Er zijn wat specifieke onderzoeken, maar dat zegt nog niet dat er ook al iets open gaat. En wat dat betreft is de evenemtenbranche ook het meest logische om een ondezoek mee te doen. Die lopen ten slotte het meeste risico dus aan die data zul je ook het meeste hebben.We gaan dus wel de evenementenbranche proberen te redden met speciale onderzoeken en test settings maar we laten de rest even voor wat het is. Want zoals Rutte en de Jonge roepen: er is voorlopig geen ruimte voor versoepelingen..
[removed]
Weet alleen niet of supermarktpersoneel daar ook een aparte categorie in was.
Day 375, The first-graph-post-1-year-ago: https://t.co/SZ2ycBfrej edition
— Yorick (@YorickB) 7 maart 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🟢1.851 (-12)
🟢Clinic: 1.306 (-15)
🔴ICU: 545 (3)
New:
🔴Clinic: 139
🔴ICU: 39 #corona #stayhome #tikfout pic.twitter.com/SHAgIZuPW3
Geen onaardige cijfers, normaal stijgt de bezetting op zondagen iets (zelfde instroom maar lage uitstroom), vandaag dankzij lagere instroom netto minder mensen in het ziekenhuis.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Maar ze doen zoveel meer.... het nul in nul uit is maar een heeeeel klein deel in dit geval. Ze willen geen echte besmettingen op hun naam hebben, daar is de test niet voor bedoeld.Stoney3K schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:09:
[...]
Het daadwerkelijke product is dan ook niet wat er op de verpakking staat.
Anders zou 'nul in, nul uit' namelijk wel de bewijslast zijn waar ze naar op zoek zijn.
Iedereen in zo'n evenement is ook voorzien van sensoren, waarbij je zou kunnen denken aan gegevens als:
- blijven mensen in hun vak (dus zie je dat sensoren van vak A alleen sensoren van vak A hebben gezien)
- zit daarbij verschil in de zit-gedeeltes en sta-gedeeltes, en hoeveel verschil
- zit daarbij verschil in verschillende types evenementen (dance vs. theater, etc.)
- hoe reageren mensen op de instructies (volgen ze de instructies op of niet, bijvoorbeeld over afstand houden, mondkapjes dragen). Zit daar verschil in tussen het wél vragen of volledig vrij laten.
En als ze de sensoren echt slim hebben weten te maken zou je zelfs een corona besmetting kunnen nabootsen door een X aantal mensen "besmettelijk" te laten zijn waarbij je test hoeveel andere sensoren dan kans hebben gehad besmet raken (bijvoorbeeld meten welke andere sensoren langer dan 15 min binnen 1,5m zijn geweest)
Maar misschien gaat dat wel te ver.
Al met al denk ik in ieder geval dat het veel verder gaat dan enkel "nul in nul uiit, dus OK"
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Misschien is dat juist de gok die ze wel zouden moeten wagen.Felyrion schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:13:
[...]
Maar ze doen zoveel meer.... het nul in nul uit is maar een heeeeel klein deel in dit geval. Ze willen geen echte besmettingen op hun naam hebben, daar is de test niet voor bedoeld.
Iedereen vooraf testen, dus nul in, en dan binnen het event geen maatregelen. Maar dan wel iedereen na afloop testen om te kijken of er besmettingen zijn ontstaan, en als dat er significant meer zijn dan het gemiddelde, dan is het mispoes.
Nu is het dus veel meer een experiment van "hoe gedraagt iedereen zich op een evenement", en is het publiek het proefkonijn, in plaats van de organisatie van het evenement proefkonijn maken om een evenement te organiseren wat zonder maatregelen door kan gaan, onafhankelijk van het gedrag van mensen binnen. De kans dat mensen zich binnen niet aan de maatregelen houden zet je dan dus op 100%.
Wat mij betreft kun je dan beter voorlopig nog even gepaste voorzichtigheid houden en in augustus los gaan met een zomercarnaval.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 07-03-2021 15:19 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 7 maart 2021
Positief getest: 4.567
Totaal: 1.120.075 (+4.526 ivm -41 corr.)
Perc. positief 03 mrt - 05 mrt: 7,9%
Opgenomen: 139
Huidig: 1.306 (-15)
Opgenomen op IC: 39
Huidig: 545 (+3)
Overleden: 30
Totaal: 15.833 pic.twitter.com/956BsZ68Nd
Weer wat lager dan gisteren en percentage positief blijft onder de 8%.
edit: weekgemiddeld van het aantal besmettingen komt daarmee op 4524 per dag, marginaal lager dan vorige week (4612), maar wel nog steeds het op één na hoogste gemiddelde sinds de 3e week van januari.
[ Voor 37% gewijzigd door Moi_in_actie op 07-03-2021 15:24 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
https://www.nu.nl/coronav...-geen-versoepelingen.html
Geen versoepelingen én avondklok tot 30 maart. Mentale gezondheid mag verder verpieteren, de afname van huiselijk geweld mag nog even op zich laten wachten, en de jongeren die niet in staat zijn om op afstand onderwijs te volgen mogen hun toekomst toch nog wat langer in de ijskast zetten
Moet je je voorstellen hoe het zou zijn als er nog helemaal geen vaccin zou zijn joh. Zou men het voor elkaar krijgen om de maatschappij bijvoorbeeld 3 jaar lang in lockdown te laten gaan? Is niet van toepassing nu, dat begrijp ik, maar stel je voor hoe dat zou gaan.
Ik vind het jammer dat zo'n initiatief als HerstelNL zichzelf volkomen belachelijk heeft gemaakt door met het plan te komen om alles zomaar open te gooien. Dat dat niet kan, dat kan elke clown bedenken. Maar een plan om toch met kleine stapjes open te gaan in een wat eerder stadium zou echt niet verkeerd zijn. Inclusief net als in Duitsland drempelwaarden waar je je als overheid aan houdt om weer terug te draaien als het toch verkeerd gaat.
Doordat Nederland zich meerdere keren niet aan haar routekaart heeft gehouden hebben we nu een veel hoger aantal positieven, wat niet nodig was geweest bij eerder ingrijpen in december (elke 12 dagen oid was een verdubbeling toen toch?)
Zelfs Groot-Brittannië doet het nu een stuk beter dan NL

Dat het steeds lager wordende percentage positieve tests helemaal niet lijkt te worden meegenomen in alle besluitvorming vind ik best bizar trouwens, weet iemand of daar een reden voor is? Mijn ziekenhuis-contact geeft aan dat het daar nog steeds rustig is en dat men verwacht dat Code Zwart niet meer gaat gebeuren. Of men in andere ziekenhuizen andere dingen verwacht weet ik natuurlijk niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Sorcerer8472 op 07-03-2021 15:41 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Wel als de overheid alleen hun maatregelen afstemt op de absolute getallen en niet naar naar de IC of ziekenhuis belasting kijkt.wildhagen schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:23:
[...]
Ja, want het wegkijken van problemen heeft in het verleden al zó veel problemen opgelost. Gewoon ontkennen dat er een probleem is, dan is het probleem opgelost.
Volgens mij werkt het niet zo....
Nu een flink aantal risico groepen zijn geprikt is er geen enkele reden om de huidige strenge maatregelen aan te houden.
Ik heb mijzelf overigens inmiddels 3x laten testen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
De basisregel is nog steeds: Blijf zoveel mogelijk thuis en beperk uw reisbewegingen. Supermarkt is noodzakelijk, mensen moet toch eten.Mrjraider schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:21:
[...]
Je hebt volkomen gelijk echter mis je mijn punt (lastig om dat uitgebreid te tikken tussen de sets squatten door in de sportschooltent) vandaar even zo.
Waar het mij om gaat is het meten met dubbele maatstaven vanwege het feit dat er een tal van data beschikbaar is in de supermarkten. Want geen hond die zich aan de maatregelen houdt (met uitzondering van het karretje en mondneusmasker). Genoeg gezinnen die elk een karretje pakken om samen boodschappen te doen, genoeg senioren die nog steeds een spatscherm opzetten, genoeg jongelui die maling hebben en met zes man de winkel in lopen, genoeg mensen die staan bij te kletsen tussen de vleeswaren.
Wat ik dan raar vind is dat ik geen enkel bericht gehoord heb met als strekking: corona uitbraak personeel jumbo in Rotterdam, winkel moet dicht gedurende tien dagen. Of groep klanten positief besmet blijkt na contact onderzoek...etc..
We gaan dus wel de evenementenbranche proberen te redden met speciale onderzoeken en test settings maar we laten de rest even voor wat het is. Want zoals Rutte en de Jonge roepen: er is voorlopig geen ruimte voor versoepelingen..
De zaken die jou opvallen bij de supermarkt zie ik in 'mijn' supermarkt nauwelijks.
[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 07-03-2021 17:25 ]
De Zwarte Dood duurde minstens 7 jaar maar dat is alweer een tijdje terug, de Spaanse Griep daarentegen is redelijk recent en duurde ook 3 jaar. Er is genoeg over beschreven, en terug te lezen.Sorcerer8472 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:40:
Ik heb dit helemaal gemist:
https://www.nu.nl/coronav...-geen-versoepelingen.html
Moet je je voorstellen hoe het zou zijn als er nog helemaal geen vaccin zou zijn joh. Zou men het voor elkaar krijgen om de maatschappij bijvoorbeeld 3 jaar lang in lockdown te laten gaan? Is niet van toepassing nu, dat begrijp ik, maar stel je voor hoe dat zou gaan.
Verwijderd
Je wil voorkomen dat de je ic's volliggen met "jongeren" van 50-60. Je kan yet simpelweg nog niet laten gaan. En de risicogroepen voor ic-opnames zijn nog lang niet aan de beurt geweest. De groep die nu ingeeint is was in 50% van de gevallen niet eens naar het ziekenhuis gebracht, en al helemaal nooit naar de ic.Cobb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Wel als de overheid alleen hun maatregelen afstemt op de absolute getallen en niet naar naar de IC of ziekenhuis belasting kijkt.
Nu een flink aantal risico groepen zijn geprikt is er geen enkele reden om de huidige strenge maatregelen aan te houden.
Gewoon een nutteloze opmerking, er wordt absoluut wel naar de zkh en IC bezetting gekeken:Cobb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Wel als de overheid alleen hun maatregelen afstemt op de absolute getallen en niet naar naar de IC of ziekenhuis belasting kijkt.
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
Inclusief signaalwaardes.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als ik bij stichting Nice kijk zie ik vanaf begin februari bij beide geen afname meer. Ik zou dan als overheid ook niet veel verder versoepelen, dat doe je namelijk pas als de trend daadwerkelijk naar beneden gaat imo. Ik denk dat veel mensen vergeten dat februari en maart DE maanden zijn voor luchtwegvirussen (griep is meestal ook in deze maanden het ergst) en het zo weer mis kan gaan als je ook maar iets te veel versoepeld. In die zin nu nog even 'better safe than sorry' imo en pas versoepeln als het weer beter wordt en het seizoen over is.Cobb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Er zijn nog maar heel weinig risico groepen gevaccineerd als je het betrekt op de ZH en ic bezetting want de verpleeghuis bewoners gaan meestal niet eens meer naar het ZH. Heel goed dat daar het aantal doden echt aan het aan het dalen is maar er zijn zo veel meer kwetsbaren. Komende tijd beginnen ze pas met prikken van 75-80 jarigen...Nu een flink aantal risico groepen zijn geprikt is er geen enkele reden om de huidige strenge maatregelen aan te houden.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
In mijn supermarkt lijkt 1 op de 5 mensen samen met iemand anders te shoppen. Soms een half studentenhuis dat het gangpad blokkeert met 3 karretjesYaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:45:
[...]
De basisregel is nog steeds: Blijf zoveel mogelijk thuis en beperk uw reisbewegingen. Supermarkt is noodzakelijk, mensen moet toch eten.
De zaken die jou opvallen bij de supermarkt zie ik in 'mijn' supermarkt nauwelijks.

Zelf beperkte ik ook m'n bewegingen zo veel mogelijk, maar ik ga nu toch weer afspreken met meer mensen. Gewoon buiten lange 1-op-1 wandelingen, zo nu en dan bij iemand thuis. Geen "verboden" dingen dus, maar gewoon wel voor m'n eigen gezondheid toch weer meer menselijk contact daar waar ik voorheen juist ook expres weinig mensen zag.
Signaalwaardes waar de overheid historisch gezien volgens mij geen enkele keer iets mee heeft gedaan. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden we nu niet in deze troep gezeten.YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:06:
[...]
Gewoon een nutteloze opmerking, er wordt absoluut wel naar de zkh en IC bezetting gekeken:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
Inclusief signaalwaardes.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag
Veel afname in draagvlak behalve de zaken die waarschijnlijk het meeste effect hebben op voorkoming van verspreiding. Dat geeft toch aan dat maatregelen beter geaccepteerd worden als ze effectief zijn, en dus ook beter onderbouwd kunnen worden.
Want mensen hebben het heus wel door dat het raar is als de meest indirecte covid-maatregel, namelijk de avondklok*, het strengst wordt gehandhaafd. Het lage draagvlak heeft dan ook sterk te maken met de inconsequente handhaving waarbij de minst effectieve maatregelen het hardst worden gehandhaafd, en de meest effectieve maatregelen eigenlijk niet eens een maatregel zijn (thuis werken is op geen enkele manier verplicht).
*indirect als in: je mag niet op straat zijn, omdat wordt verondersteld dat het feit dat je dan op weg zou zijn van/naar sociaal contact wat risicoverhogend zou zijn
Dus omdat ze begin oktober nog even aarzelden met verzwaren van de maatregelen ivm het ‘verpieteren van de mentale gesteldheid’ is nu weer slecht?Sorcerer8472 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Signaalwaardes waar de overheid historisch gezien volgens mij geen enkele keer iets mee heeft gedaan. Hadden ze dat wel gedaan, dan hadden we nu niet in deze troep gezeten.
PSN
Bl44t
Als de nieuwe meldingen komende 2 dagen samen onder de ~8.000 liggen dan is er inderdaad sprake van een daling in de weekrapportage en dan zal het RIVM er toch een negatieve draai aangeven. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij de persconferentie van morgen, waarin ze zullen aankondigen dat de maatregelen tot april verlengd gaan worden. Het zal dus vast weer over de verschillende VOC's gaan of over de langzame daling van de bezetting in de ziekenhuizen.t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:57:
Het hopen is dat er vandaag een gunstig cijfer komt. Dan komt de daling in het weekrapport van RIVM. Ben benieuwd hoe ze dat duiden. Waarschijnlijk krijgt het persbericht dinsdag een titel als "nieuwe mutanten baren nog steeds grote zorgen" ofzo.
Ondertussen is het percentage positieve testen verder gedaald naar nu 7,4%.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Hoeveel 'jongeren' van 50-60 liggen er op de IC, kan dat niet zo snel vinden maar meen me te herinneren dat dat vooral 65+ en/of onderliggende aandoeningen dan wel morbide obesitas betrof. Het totaal aantal overleden in deze categorie 50-60 betreft 204, 50- slechts 111).Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:59:
Je wil voorkomen dat de je ic's volliggen met "jongeren" van 50-60. Je kan yet simpelweg nog niet laten gaan. En de risicogroepen voor ic-opnames zijn nog lang niet aan de beurt geweest.
Eind deze maand zullen de meest kwetsbaren tenminste één vaccinatie hebben gehad, het risico voor overvolle IC's is dan toch wel geweken. Je ziet de sterftecijfers de afgelopen maand langzaam dalen, dat zal alleen maar sneller gaan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Volgens stichting Nice zijn er 123 mensen van 50-59 op dit moment op de IC opgenomen. Daarnaast liggen er ook 218 in de categorie 60-69 op dit moment op de IC.hoevenpe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Hoeveel 'jongeren' van 50-60 liggen er op de IC, kan dat niet zo snel vinden maar meen me te herinneren dat dat vooral 65+ en/of onderliggende aandoeningen dan wel morbide obesitas betrof. Het totaal aantal overleden in deze categorie 50-60 betreft 204, 50- slechts 111).
Eind deze maand zullen de meest kwetsbaren tenminste één vaccinatie hebben gehad, het risico voor overvolle IC's is dan toch wel geweken. Je ziet de sterftecijfers de afgelopen maand langzaam dalen, dat zal alleen maar sneller gaan.
Je ziet gewoon dat we echt dat we nog wel wat vaccinaties nodig hebben voordat we echt flink kunnen dalen.
Nu 123:hoevenpe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Hoeveel 'jongeren' van 50-60 liggen er op de IC,
https://www.stichting-nice.nl/
En 218 in de 60-69
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 07-03-2021 17:04 ]
PSN
We weten toch allang dat ze naar een paar honderd besmettingen en enkele opnames per dag willen?
Iedereen weet dat dat nog maanden gaat duren. Tot die tijd krijg je een paar zoethoudertjes. Mag je tussen 2 en 4 een alcoholvrij biertje drinken op een terras met maximaal 4 mensen met een mondkapje op en een gereserveerd tijdslot nadat je je negatieve test hebt laten zien.
Waaruit blijkt dan dat ze dat doen ?Cobb schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Die glazen bol, heb je die bij Wish of bij DealExtreme gekocht? Ben er nog naar op zoek namelijk.Laguna schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:24:
[...]
Als de nieuwe meldingen komende 2 dagen samen onder de ~8.000 liggen dan is er inderdaad sprake van een daling in de weekrapportage en dan zal het RIVM er toch een negatieve draai aangeven. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij de persconferentie van morgen, waarin ze zullen aankondigen dat de maatregelen tot april verlengd gaan worden. Het zal dus vast weer over de verschillende VOC's gaan of over de langzame daling van de bezetting in de ziekenhuizen.
Maar zonder dollen, het RIVM is er niet om ons expres te gaan pesten of zo. Zij geven advies aan het kabinet op basis van hun modellen en het is aan het kabinet om daar chocolade van te maken. Dat daarbij niet altijd beslissingen genomen worden die in ieders straatje passen is evident en onvermijdbaar. Maar we wonen nog steeds in een geweldig land waar onmundig goed voor iedereen gezorgd wordt, dat we dan tijdelijk op sommige gebieden een stapje terug moeten doen moeten we dan maar voor lief nemen.
Tevens gaat het kabinet onderzoek doen naar meer vrijheden voor bezitters van een toekomstige coronapas. Net als alle andere flink ingrijpende beslissingen worden we hier al flink voor gekneed.
En als iemand het sociaal gewenste antwoord geeft kan de app dit controleren dat het een leugen is? Enkel het op komen dagen bij de tweede test is echt meetbaar, de rest moet je maar hopen als onderzoeker.gekkie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:15:
Als je via de app vragen kunt stellen aan deelnemers dan zal de opvolging (combinatie van nog kunnen en willen) toch prima te meten zijn ?
Als ik nu eens mijn katten zo ver kreeg dat ze alles deden wat ik van ze vroeg. Zo zal het ook zijn om zo'n menigte mensen alle regels te laten naleven, slechts een illusie.Als je van dat standpunt wenst te vertrekken dan is dat een prima mogelijkheid. Maar of dat standpunt geheel reëel is daar denk ik dan anders over. En als dat al zo zou zijn, dan zou het voor de mensen en de evenementen branche toch prima mogelijk moeten zijn om die 100% compliance te krijgen ?
Zorg dat de mensen die uitgenodigd worden een belang hebben bij de evenementen branche en instrueer die dat als ze open willen ze alles eenmalig tot de letter moeten volgen.
Waarom nu weer in de vorm van een complot? Die 20% heeft om wat voor reden (eigen motivatie) geen tweede test genomen, maar voor de minister van vws is dat genoeg om negatief te doen over de uitkomst. Je kon van tevoren al op je vingers natellen dat je geen 100% ging halen bij die tweede test na afloop. Van te voren een doel stellen wat niet gehaald kan worden werkt net zo goed.Je doet nu net min of meer of die 20% die geen test heeft gedaan achteraf daar bewust van af zou hebben gezien om het experiment te laten mislukken uit naam van de overheid ?
Het is overigens niet alleen de scheve focus van de handhaving, maar ook het krampachtig vasthouden aan die avondklok en wat deze ons zou brengen terwijl het bewijs voor het tegendeel zich aan het opstapelen is.Sorcerer8472 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:19:
Veel afname in draagvlak behalve de zaken die waarschijnlijk het meeste effect hebben op voorkoming van verspreiding. Dat geeft toch aan dat maatregelen beter geaccepteerd worden als ze effectief zijn, en dus ook beter onderbouwd kunnen worden.
Want mensen hebben het heus wel door dat het raar is als de meest indirecte covid-maatregel, namelijk de avondklok*, het strengst wordt gehandhaafd. Het lage draagvlak heeft dan ook sterk te maken met de inconsequente handhaving waarbij de minst effectieve maatregelen het hardst worden gehandhaafd, en de meest effectieve maatregelen eigenlijk niet eens een maatregel zijn (thuis werken is op geen enkele manier verplicht).
Vanuit handhavingsperspectief zijn de minst nuttige maatregelen nu eenmaal het makkelijkst. Je bent buiten na 21.00 of niet, je draagt binnen een mondkapje of niet. Hoe dan ook mag je automatisch als verdachte aangemerkt worden. Voor een handhaver zou het veel meer tijd kosten om te bepalen of een persoon nu wel of niet had kunnen thuiswerken.
Het ging er om dat je niet zou kunnen weten of schatten of mensen een app nog geïnstalleerd hadden staan.CMD-Snake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:40:
En als iemand het sociaal gewenste antwoord geeft kan de app dit controleren dat het een leugen is? Enkel het op komen dagen bij de tweede test is echt meetbaar, de rest moet je maar hopen als onderzoeker.
Ik heb verder geen idee om wat voor app het in deze gaat.
Make that the cat wise, maar goed als dat een illusie is dan houden we dus minder ruimte over om te versoepelen en is de kans dat dit item snel vooraan komt ook klein. Prima toch ?Als ik nu eens mijn katten zo ver kreeg dat ze alles deden wat ik van ze vroeg. Zo zal het ook zijn om zo'n menigte mensen alle regels te laten naleven, slechts een illusie.
Dat "complot" is wat ik over hou als ik jouw reacties zo bekijk. De overheid en Hugo de Jonge specifiek is de kwade genius die doelbewust bepaalde dingen zou doen. Waarom zou hij daar niet negatief over mogen zijn , zeker op deze schaal ?Waarom nu weer in de vorm van een complot? Die 20% heeft om wat voor reden (eigen motivatie) geen tweede test genomen, maar voor de minister van vws is dat genoeg om negatief te doen over de uitkomst. Je kon van tevoren al op je vingers natellen dat je geen 100% ging halen bij die tweede test na afloop. Van te voren een doel stellen wat niet gehaald kan worden werkt net zo goed.
Waarom zou het een onhaalbaar doel zijn, zijn er dan ook heel veel mensen afgevallen die vooraf een test zouden doen en kwamen zonder een test te hebben gedaan, of konden diezelfde mensen dat wel. En was het meer een "poef we zijn nu eenmaal binnen, vanaf nu boeit er niks meer want dan is het toch al geweest".
Als dat de insteek is dan hou je hooguit nog over hoe representatief ze zijn voor de rest van NL.
Als het representatief is prima dan krijgen we de eerlijke uitkomst die ik niet over vind houden, als ze lakser zijn dan kan je beter die mensen kwaad aankijken dan de overheid of Hugo de Jonge lijkt me. En dan zou ik me zeker als evenementen sector door de eigen bezoekers betrekkelijk hard in de zeik genomen voelen.
Als het strikter was dan representatief dan zou het in werkelijkheid nog beroerder zijn.
Ik zie echt weinig aanknopingspunten om de vlag uit te steken.
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 07-03-2021 17:54 ]
Ik snap dan weer niet dat we dat reizen zo makkelijk en snel weer gaan toelaten. Moeten we niet eerst de boel hier op orde hebben voordat we weer van alles uit het buitenland gaan halen?CMD-Snake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:40:
Het negatieve reisadvies voor de gehele wereld wordt verlengd tot 15 april.. Mogelijk dat er daarna meer mogelijk is met reizen, eens zien tegen welke voorwaardes we die worst gaan krijgen. De hint komt wel op tijd voor de mensen die graag toch weer een keer op reis willen.
Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit dan ook weer krom. Onze horeca en kleine ondernemers hebben het onwijs moeilijk, kunnen we daar niet de focus op leggen in plaats van iedereen die op vakantie moet?
[ Voor 8% gewijzigd door HansAnders07 op 07-03-2021 18:11 ]
De reissector heeft het toch even onwijs moeilijk? Er gaan miljarden in om.HansAnders07 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:10:
[...]
Ik snap dan weer niet dat we dat reizen zo makkelijk en snel weer gaan toelaten. Moeten we niet eerst de boel hier op orde hebben voordat we weer van alles uit het buitenland gaan halen?
Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit dan ook weer krom. Onze horeca en kleine ondernemers hebben het onwijs moeilijk, kunnen we daar niet de focus op leggen in plaats van iedereen die op vakantie moet?
Ik verwacht niet veel meer dan misschien Caribisch Nederland (sommige eilanden groot deel gevaccineerd) en de buurlanden. En dan is het nog de vraag of we daar welkom zijn. Dat we niet naar België konden lag immers meer bij de Belgen dan bij onze regering. Wij kunnen het vrij makkelijk afkondigen aangezien onze maatregelen minimaal net zo streng zijn als in de buurlanden, er minder vertier is en de cijfers slechter.HansAnders07 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:10:
[...]
Ik snap dan weer niet dat we dat reizen zo makkelijk en snel weer gaan toelaten. Moeten we niet eerst de boel hier op orde hebben voordat we weer van alles uit het buitenland gaan halen?
Is er eigenlijk een reden waarom de persco maandag is ipv dinsdag?Laguna schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:24:
[...]
Als de nieuwe meldingen komende 2 dagen samen onder de ~8.000 liggen dan is er inderdaad sprake van een daling in de weekrapportage en dan zal het RIVM er toch een negatieve draai aangeven. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij de persconferentie van morgen, waarin ze zullen aankondigen dat de maatregelen tot april verlengd gaan worden. Het zal dus vast weer over de verschillende VOC's gaan of over de langzame daling van de bezetting in de ziekenhuizen.
Het heet niet voor niks een reis-advies en niet een reis-verbod?CMD-Snake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:40:
Het negatieve reisadvies voor de gehele wereld wordt verlengd tot 15 april.. Mogelijk dat er daarna meer mogelijk is met reizen, eens zien tegen welke voorwaardes we die worst gaan krijgen. De hint komt wel op tijd voor de mensen die graag toch weer een keer op reis willen.
PSN
Ik gok om een week te laten tussen begin verkiezingen en laatste persco.Robkazoe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:38:
[...]
Is er eigenlijk een reden waarom de persco maandag is ipv dinsdag?
Verwijderd
Ehm eind van de maand heeft hooguit een deel van de categorie 75-80 een prik gehad (en lang niet allemaal), die maken maar een klein deel uit van de ic bezetting... De meeste daarvan komen niet op de ic. . De grootste ic kanshebbers, 65-75, maar ook 50-60, nog helemaal niks. 60-65 misschien max half ingeënt. Voordat het effect van de vaccins bij die groepen gaan zien zitten we al in mei..hoevenpe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:45:
[...]
Hoeveel 'jongeren' van 50-60 liggen er op de IC, kan dat niet zo snel vinden maar meen me te herinneren dat dat vooral 65+ en/of onderliggende aandoeningen dan wel morbide obesitas betrof. Het totaal aantal overleden in deze categorie 50-60 betreft 204, 50- slechts 111).
Daar heb je geen glazen bol voor nodig. Dat deuntje wordt al maandenlang gespeeld. Men blijft teveel in beperkingen denken ipv in mogelijkheden.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:19:
[...]
Die glazen bol, heb je die bij Wish of bij DealExtreme gekocht? Ben er nog naar op zoek namelijk.
Maar zonder dollen, het RIVM is er niet om ons expres te gaan pesten of zo. Zij geven advies aan het kabinet op basis van hun modellen en het is aan het kabinet om daar chocolade van te maken. Dat daarbij niet altijd beslissingen genomen worden die in ieders straatje passen is evident en onvermijdbaar.
Ondernemers die al hun spaargeld als sneeuw voor de zon hebben zien verdwijnen zullen daar wel anders over denken. Net als de vele mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt. Prima dat jij het wel eens bent met de gevolgde strategie. Ik ben al een tijdje afgehaakt.Maar we wonen nog steeds in een geweldig land waar onmundig goed voor iedereen gezorgd wordt, dat we dan tijdelijk op sommige gebieden een stapje terug moeten doen moeten we dan maar voor lief nemen.
Volgens mij omdat ze de persconferentie altijd een week voordat de maatregelen aflopen houden.Robkazoe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:38:
[...]
Is er eigenlijk een reden waarom de persco maandag is ipv dinsdag?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ondernemers sparen voor zover ik weet om moeilijkere tijden door te kunnen komen en niet voor een 2e huis op de Maladiven.Laguna schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:50:
Ondernemers die al hun spaargeld als sneeuw voor de zon hebben zien verdwijnen zullen daar wel anders over denken. Net als de vele mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt. Prima dat jij het wel eens bent met de gevolgde strategie. Ik ben al een tijdje afgehaakt.
En wanneer ik de gegevens van het CBS nalees dan valt het aantal mensen wat werkzoekend is ook nog wel mee.
Wel een kans dat dat nog (deels) gaat komen als de steun opdroogt.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:20:
[...]
Ondernemers sparen voor zover ik weet om moeilijkere tijden door te kunnen komen en niet voor een 2e huis op de Maladiven.
En wanneer ik de gegevens van het CBS nalees dan valt het aantal mensen wat werkzoekend is ook nog wel mee.
Overigens administreert een deel van de ondernemers momenteel ook zwart, bij m'n autogarage tot nu toe nog nooit de vraag gehad of ik cash zonder bon of pinnen met bon en btw, voor een kleine reparatie. Voor de BTW zal hij het niet doen, dus ik gok eerder voor steun maximalisatie.
Jij bent geen ondernemer zeker? Want dat is totaal niet de insteek van een ondernemer.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:20:
[...]
Ondernemers sparen voor zover ik weet om moeilijkere tijden door te kunnen komen en niet voor een 2e huis op de Maladiven.
Nee, de Spaanse griep begon op het Noordelijke halfrond in de lente van 1918. De tweede golf was in december 1918 en was heftiger. In het voorjaar van 2019 was er een 3e kleine golf. Daarna was het klaar, ruim een jaar dus en niet 3 jaar.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:50:
[...]
De Zwarte Dood duurde minstens 7 jaar maar dat is alweer een tijdje terug, de Spaanse Griep daarentegen is redelijk recent en duurde ook 3 jaar. Er is genoeg over beschreven, en terug te lezen.
De duur van de huidige COVID epidemie is net zolang als die van de Spaanse Griep, al bestaat er een kans dat er na de zomervakantie nog een onbetekenend 4e golfje ontstaat (nou, ja eigenlijk 3e golfje want de echte 3e golf die dit voorjaar had moeten toeslaan laat het vooralsnog afweten).
Bron
[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 07-03-2021 20:01 ]
Daarvoor zijn zelftests helemaal niet bedoeld. Ze worden aangeboden om thuis te kunnen testen of je besmet bent zodat je, in geval de test positief uitvalt, in quarantaine kunt gaan. Ze zijn niet bedoeld om met een negatief resultaat iets te bewerkstelligen. Daarvoor zijn (commerciële) sneltests die ook een (papieren) uitslag opleveren die je kunt laten zien.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:32:
Ik mag toch hopen dat als er een zelftest vereist is voor een van de versoepelingen of toegang tot iets, dat er duidelijkheid komt over naleving regels. Want met die testen uit de Duitse supermarkt kan je makkelijk frauderen: iemand anders de test leren afnemen (ja, dit kan met alles behalve op externe locatie afnemen) of het testresultaat langer meedragen want geen datum net zoals mondkapjes hergebruiken (of verdwijnt de uitslag na een tijdje?).
Zo lang de besmettingsgraad hier hoger ligt en de grenzen open zijn hoef je je daar geen zorgen om te maken. Vorig jaar lag het aantal besmettingen onder reizigers die terug kwamen lager dan onder de mensen die in Nederland bleven. Het was alleen de ideale zondebok voor de politiek. Ze hadden moeten doorpakken met de maatregelen, maar gooiden alles open. Toen de besmettingen stegen gaven ze de schuld aan de reizende jongeren.HansAnders07 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:10:
[...]
Jeetje, gaan we nou coïteren met hele kleine insecten of zo?immetjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:55:
[...]
Nee, de Spaanse griep begon op het Noordelijke halfrond in de lente van 1918. De tweede golf was in december 1918 en was heftiger. In het voorjaar van 2019 was er een 3e kleine golf. Daarna was het klaar, ruim een jaar dus en niet 3 jaar.
De duur van de huidige COVID epidemie is net zolang als die van de Spaanse Griep, al bestaat er een kans dat er na de zomervakantie nog een onbetekenend 4e golfje ontstaat.
Bron
Het ging om het gegeven of het voorstelbaar was dat een virus een bevolking jarenlang in een soort van opsluiting zou kunnen houden. Dat was met de Zwarte Dood zo en met de Spaanse Griep ook.
Dat gaat zelfs nog simpeler: Gewoon een blanco monster testen. Want een antigeentest meet uiteindelijk gewoon of er genoeg antigenen van COVID-19 in het afgenomen monster zitten, dan is de test positief.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:32:
Ik mag toch hopen dat als er een zelftest vereist is voor een van de versoepelingen of toegang tot iets, dat er duidelijkheid komt over naleving regels. Want met die testen uit de Duitse supermarkt kan je makkelijk frauderen: iemand anders de test leren afnemen (ja, dit kan met alles behalve op externe locatie afnemen) of het testresultaat langer meedragen want geen datum net zoals mondkapjes hergebruiken (of verdwijnt de uitslag na een tijdje?).
De enige manier om dat af te vangen is een test te ontwikkelen die altijd positieve uitslag geeft, tenzij er een geldig monster is aangeboden waar niet genoeg antigenen in zitten. Maar dat is eigenlijk niet te doen.
Dat is dus niet de insteek van het plan in Duitsland. Of de berichtgeving daarover moet verkeerd zijn weergegeven, want ik kan me ook niet voorstellen dat een 'negatieve zelftest' toegang gaat geven tot allerlei vrijheden.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:55:
[...]
Daarvoor zijn zelftests helemaal niet bedoeld. Ze worden aangeboden om thuis te kunnen testen of je besmet bent zodat je, in geval de test positief uitvalt, in quarantaine kunt gaan. Ze zijn niet bedoeld om met een negatief resultaat iets te bewerkstelligen. Daarvoor zijn (commerciële) sneltests die ook een (papieren) uitslag opleveren die je kunt laten zien.
Bij een negatieve commerciële sneltest kan ik me dat ook moeilijk voorstellen, puur vanwege de kosten van zo'n test. Het zal wel kunnen, maar waarschijnlijk voor veel organisaties dan niet rendabel.
En ‘Als horeca weer start, is avondklok niet langer houdbaar’Het debat over de avondklok laait opnieuw op. N-VA dient een wetsvoorstel in om de avondklok te beëindigen. Eerder gingen al meer stemmen op om de avondklok grondig te herbekijken. Voor Georges-Louis Bouchez, de voorzitter van meerderheidspartij MR, moet de avondklok zo snel als mogelijk afgeschaft worden in België. Hij wil het verbod om tussen middernacht en 5 uur op straat te komen, in april weer opbergen, en ten laatste op het moment dat de horeca opengaat op 1 mei. Dat zei hij in De Zevende Dag. Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert pleit er in VTM Nieuws dan weer voor om de proportionaliteit en efficiëntie van de avondklok grondig te bestuderen, op basis van wetenschappelijke gegevens. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) zal dat gebeuren op elk volgend Overlegcomité.
Vrijdagavond verklaarde minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) meteen na het Overlegcomité dat “de avondklok nog een ruime tijd van kracht zal blijven”, ook als de horeca opent op 1 mei. Daar kwam felle kritiek op, aangezien het hier om een zeer ingrijpende maatregel gaat die indruist tegen de grondwettelijk gewaarborgde vrijheden van alle burgers. Zeker het feit dat een liberaal de avondklok zo fervent verdedigde, kwam Van Quickenborne op veel kritiek te staan. Later stelde hij zijn standpunt bij naar: “We gaan de avondklok geen minuut langer aanhouden dan nodig.”
Kan mij niet voorstellen dat dit in Nederland anders gaat zijn.‘De avondklok moet zo snel mogelijk op de schop’, dat zegt MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez. Momenteel is er nog geen zicht op een datum waarop de avondklok niet meer zal luiden en dat vindt Bouchez onaanvaardbaar. Ook Vlaams minister-president Jan Jambon toont zich een koele minnaar van de vrijheidsbeperking na middernacht.
‘De horeca mag op 1 mei weer van start, het is noodzakelijk dat dan ook een einde komt aan de avondklok’, liet Bouchez weten in De zevende dag. Als restaurants en cafés weer de deuren openen, is het volgens hem praktisch onhaalbaar om mensen na middernacht, en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest na 22 uur, uit de straten te weren. Bovendien zou de horeca te zwaar lijden onder die strenge beperking.
Op zich gaat het nu wel vlot, duidelijk dat alles in een stroomversnelling aan het komen is. Ik gok toch wel dat we tussen in de periode van mei tot augustus een volledige stapsgewijze afbouw krijgen van alle maatregelen.
Als je iets meldt moet je het correct melden en niet dramatischer maken dan het is. Het is dus niet jarenlang (de zwarte dood was verder een bacterie en geen virus).Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:59:
[...]
Jeetje, gaan we nou coïteren met hele kleine insecten of zo?
Het ging om het gegeven of het voorstelbaar was dat een virus een bevolking jarenlang in een soort van opsluiting zou kunnen houden. Dat was met de Zwarte Dood zo en met de Spaanse Griep ook.
Een virus houdt dus een maatschappij niet jarenlang in z’n greep, het duurt een seizoen en dan is het klaar (en dat laatste gaat enkel op als je de maatschappij niet in een harde lockdown gooit of iedereen vaccineert).
Intressant, dat heb ik nog niet eerder voorbij horen komen. Zijn daar ook onderzoeken uberhaupt naar gedaan? Dat als je het virus al hebt gehad, dat de eerste prik in feite kan zien als de 2de?codex schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:09:
Ik las in de oproep van mijn vrouw dat zij een antigeen test krijgt vooraf aan haar eerste AZ prik. Er staat verder geen toelichting bij, maar op basis van wat ik voorbij heb zien komen gok ik dat die bepalend is voor het al dan niet zetten van een tweede prik, mocht er iets qua levering tegenvallen.
Op zich gaat het nu wel vlot, duidelijk dat alles in een stroomversnelling aan het komen is. Ik gok toch wel dat we tussen in de periode van mei tot augustus een volledige stapsgewijze afbouw krijgen van alle maatregelen.
Add me op Stadia: Gloogle
En er liggen nog eens 40+ mensen op de IC die onder de 50 zijn.YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:03:
[...]
Nu 123:
https://www.stichting-nice.nl/
En 218 in de 60-69
Ja, maar @hoevenpe was niet zo lui om daar ook om te vragen.zacht schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
[...]
En er liggen nog eens 40+ mensen op de IC die onder de 50 zijn.
Ik ga niet alle cijfers uit die link overtypen
PSN
Nogmaals, daar ging het helemaal niet om.immetjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:12:
[...]
Als je iets meldt moet je het correct melden en niet dramatischer maken dan het is. Het is dus niet jarenlang (de zwarte dood was verder een bacterie en geen virus).
En trouwens, in de 12e eeuw wisten ze het verschil tussen een virus en een bacterie nog helemaal niet. Ze wisten alleen dat mensen door "iets" ziek werden, zwarte vlekken kregen en dood gingen. Besmetting trachtte men toendertijd te voorkomen door bij families met ziektegevallen de voordeur dicht te spijkeren en een bordje op te hangen: "Deze deur mag pas na 5 weken weer open". Niet dat dat wat hielp, maar dat terzijde. De angst zat er toen bij de bevolking wel goed in.
Moeilijk hè, gewoon zeggen: “inderdaad, ik dramatiseerde wat met die 3 jaar, het is inderdaad minder zie ik nu”. Ga er weer een hele discussie van maken.....Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:19:
[...]
Nogmaals, daar ging het helemaal niet om.
En trouwens, in de 12e eeuw wisten ze het verschil tussen een virus en een bacterie nog helemaal niet. Ze wisten alleen dat mensen door "iets" ziek werden, zwarte vlekken kregen en dood gingen. Besmetting trachtte men toendertijd te voorkomen door bij families met ziektegevallen de voordeur dicht te spijkeren en een bordje op te hangen: "Deze deur mag pas na 5 weken weer open". Niet dat dat wat hielp, maar dat terzijde. De angst zat er toen bij de bevolking wel goed in.
Een antigeentest (dus een COVID sneltest) of een antistoffentest die test op immuniteit?codex schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:09:
Ik las in de oproep van mijn vrouw dat zij een antigeen test krijgt vooraf aan haar eerste AZ prik. Er staat verder geen toelichting bij, maar op basis van wat ik voorbij heb zien komen gok ik dat die bepalend is voor het al dan niet zetten van een tweede prik, mocht er iets qua levering tegenvallen.
Sorry, antistoffentest. Ik had het ook nog niet eerder gehoord. Het is wel in lijn met deze berichtgeving:Stoney3K schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:23:
[...]
Een antigeentest (dus een COVID sneltest) of een antistoffentest die test op immuniteit?
https://www.businessinsid...d-one-vaccine-dose-2021-2
Oveigens kwam deze een dag na haar vaccin uitnodiging, als ze hierop anticiperen vind ik dat best slim.
Jazeker, en voor wat het waard is; Er zijn wetenschappers die nu stellen dat de Spaanse griep feitelijk al in 1916 begon na een constatering van een onbekende 'etterige bronchitis" door artsen in Frankrijk, dus het zou ook nog wel eens 4 jaar kunnen zijn.immetjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:21:
[...]
Moeilijk hè, gewoon zeggen: “inderdaad, ik dramatiseerde wat met die 3 jaar, het is inderdaad minder zie ik nu”. Ga er weer een hele discussie van maken.....
Zie hierboven.Pukson schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:12:
[...]
Intressant, dat heb ik nog niet eerder voorbij horen komen. Zijn daar ook onderzoeken uberhaupt naar gedaan? Dat als je het virus al hebt gehad, dat de eerste prik in feite kan zien als de 2de?
Hoe geloofwaardig vind je dat terwijl half europa knusjes op elkaar gepakt in de loopgraven ligt? Als dit klopte was er daar wel een geweldige uitbraak geweest, zeker als je naar de gebrekkige hygiëne aan het front kijkt.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:32:
[...]
Jazeker, en voor wat het waard is; Er zijn wetenschappers die nu stellen dat de Spaanse griep feitelijk al in 1916 begon na een constatering van een onbekende 'etterige bronchitis" door artsen in Frankrijk, dus het zou ook nog wel eens 4 jaar kunnen zijn.
De volksbewegingen van WO1 waren dan ook de grootste driver van de Spaanse griep, net zoals de pandemie afgelopen zomer werd aangewakkerd door alle rond vliegende vakantiegangers.Yucon schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:35:
[...]
Hoe geloofwaardig vind je dat terwijl half europa knusjes op elkaar gepakt in de loopgraven ligt? Als dit klopte was er daar wel een geweldige uitbraak geweest, zeker als je naar de gebrekkige hygiëne aan het front kijkt.
En er zijn ook wetenschappers die zeggen dat SARS-CoV-1 hetzelfde is als SARS-CoV-2 en dat die laatste dus al dik 17 jaar rondwaart. Maar dat heeft niet zoveel met lockdowns te maken hè net zoals de maatschappij in 1916 ook niet op slot zat.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:32:
[...]
Jazeker, en voor wat het waard is; Er zijn wetenschappers die nu stellen dat de Spaanse griep feitelijk al in 1916 begon na een constatering van een onbekende 'etterige bronchitis" door artsen in Frankrijk, dus het zou ook nog wel eens 4 jaar kunnen zijn.
*knip*
Die sneer is nergens voor nodig. Bovendien doe je zelf ook een stellige aanname zonder enig bewijs.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2021 20:59 ]
Echt?immetjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:39:
[...]
En er zijn ook wetenschappers die zeggen dat SARS-CoV-1 hetzelfde is als SARS-CoV-2 en dat die laatste dus al dik 17 jaar rondwaart.
Dat lijkt me niet heel erg wetenschapperig?
PSN
De verwachting is dat de komende 4 weken er 1.6 miljoen dosissen geleverd worden, daarvan kunnen ca 1 miljoen mensen voor het eerst gevaccineerd worden.Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:50:
[...]
Ehm eind van de maand heeft hooguit een deel van de categorie 75-80 een prik gehad (en lang niet allemaal), die maken maar een klein deel uit van de ic bezetting... De meeste daarvan komen niet op de ic. . De grootste ic kanshebbers, 65-75, maar ook 50-60, nog helemaal niks. 60-65 misschien max half ingeënt. Voordat het effect van de vaccins bij die groepen gaan zien zitten we al in mei..
Dus je kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat eind vd maand de groep 75-80 (ca 800.000) bijna allemaal ingeënt zijn. Op de IC zorgen de 75+ers voor ca 15% van de bezetting, maar op de verpleegafdeling is dit maar liefst 41%
Eind maart zijn ook vrij veel 60-65+ers ingeënt, die groep zorgt voor ca 16% bezetting op de IC en ook 10% verpleegafdeling, dus ik verwacht echt wel eerder al resultaat in de ZH.
Kortom, terrassen buiten open, uni/hbo fysiek weer toestaan (1 dag in de week) en detailhandel graag z.s.m. weer open
De grote bulk is 55-75 jaar oud. Die vier leeftijdsgroepen van 5 jaar per stuk zijn twee keer zo hoog als de aanliggende leeftijdsgroepen aan weerszijden (50-55 en 75-80) en wat weer daarbuiten zit is nog kleiner.zacht schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:15:
[...]
En er liggen nog eens 40+ mensen op de IC die onder de 50 zijn.
Nu zijn het opmerkelijk vaak mensen met onderliggende chronische condities. Obesitas en diabetes, chronisch hoge bloeddruk, longaandoeningen etc.
Sinds 15-2 is binnen het vaccinatieprogramma een secundair traject begonnen met de groep tot 65 jaar, thuiswonend, met ernstige risicofactoren. Die prikken gaan zeer binnenkort een mokerslag uitdelen aan de IC opnames.
De oudste helft van de risicogroep is iets later aan de beurt. Die vallen onder de grote 65+ groep em die zit in een eerdere fase die al sinds 18-1 wordt geprikt. Maar dat gaat aflopend op leeftijd en daar zijn de pas bij de 80-jarigen ofzo.
Reken met een vertraging van 4 weken tussen prik en IC-opname.
ik schreef eerder vandaag ook deze verwachting: komende week zal de instroom in de ziekenhuizen misschien licht dalen, de week daarop mag je een aanzienlijke versnelling van die neergaande lijn verwachten. Nu is instroom weer tijdverschoven met aantal opgenomen mensen, dus de echte daling van de werkdruk moet rond 1-4 voelbaar worden.
We zijn er bijna.
[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 07-03-2021 21:25 ]
Het zou veel helpen als dit perspectief breder door de politiek gedeeld werd, met Pasen op een terras lijkt me gezien deze prognose reëel. In de meivakantie weer uit eten en naar het pretpark/museum/dierentuin.t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:21:
We zijn er bijna.
Nog 4 weken volhouden moet voor iedereen te doen zijn, dat is niet uitzichtloos. Geef mensen iets om naar uit te kijken ipv al die zwaarmoedige berichten.
Ja, en dan levert AZ ineens minder en is iedereen overstuur omdat de politiek hun ‘voorgelogen’ heeft over hun ‘perspectief’.hoevenpe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:38:
[...]
Het zou veel helpen als dit perspectief breder door de politiek gedeeld werd, met Pasen op een terras lijkt me gezien deze prognose reëel. In de meivakantie weer uit eten en naar het pretpark/museum/dierentuin.
Nog 4 weken volhouden moet voor iedereen te doen zijn, dat is niet uitzichtloos. Geef mensen iets om naar uit te kijken ipv al die zwaarmoedige berichten.
PSN
Het is voor het kabinet gewoon verrekte lastig om een specifieke datum in de toekomst te geven voor een aanstaande verruiming van de regels.hoevenpe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:38:
[...]
Het zou veel helpen als dit perspectief breder door de politiek gedeeld werd, met Pasen op een terras lijkt me gezien deze prognose reëel. In de meivakantie weer uit eten en naar het pretpark/museum/dierentuin.
Puur en alleen al vanwege het feit dat de toename of afname van besmettingen geen wiskundig iets is wat je met behulp van een formule kunt berekenen.
Het blijft een virus, een natuurlijk iets, en de natuur kun je niet berekenen.
Daarom zijn de onzekerheidsmarges die het RIVM hanteert ook zo dat ze onzekerder/ruimer worden naarmate je verder in de toekomst kijkt.
En dus kan het kabinet nu nog niet met zekerheid stellen dat we in mei weer naar de dierentuin kunnen.
Dit artikel beschrijft aardig goed hoe chaos in de natuur werkt en hoe het kan dat er soms onvoorspelbare dingen gebeuren.
- het vaccineren is echt op stoom gekomen, de meest kwetsbaren zijn al ingeënt en elke dag komen daar meer bij
- initiële productieproblemen bij farmaceuten liggen achter ons, de kans verstoringen daardoor kleiner
- de getallen voor de Britse variant lijken mee te vallen, het aantal doden daalt en het percentage positieve tests idem
- het weer wordt vanaf april onze vriend, met de lente krijgt het virus het extra moeilijk
Je kunt als overheid niet alle onzekerheden uitsluiten, soms moet je wat risico nemen als je daarmee de boel nog een paar weken bij elkaar houdt. Merk om me heen dat veel mensen er echt doorheen zitten, geef hoop.
Het is te hopen maar de programma directeur vaccinatie zegt nog iets anders over de risicogroep van 18 t/m jaar, namelijk dat ze nog even moeten wachten door de slechte levering van Astra Zenica.t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:21:
[...]
Sinds 15-2 is binnen het vaccinatieprogramma een secundair traject begonnen met de groep tot 65 jaar, thuiswonend, met ernstige risicofactoren. Die prikken gaan zeer binnenkort een mokerslag uitdelen aan de IC opnames.
Dit is een groep van 1 miljoen mensen en 'slechts' 100 duizend daarvan krijgen Pfizer of Moderna op korte termijn.
Best een grote groep die moet wachten en gezien de leeftijd grote kans dat er velen tot de beroepsbevolking horen. Hopen dat die snel aan de beurt zijn zodat die mokerslag blijvend kan zijn en we niet ineens de IC vlak daarna gevuld zien gaan worden met relatief jonge kwetsbaren.
https://nos.nl/nieuwsuur/...evaccineerd-kan-zijn.html
[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 07-03-2021 22:23 . Reden: Bron toegevoegd ]
Dat kan heel goed, kwestie van doen. Zoals de premier van het VK onlangs heeft gedaan.Yaksa schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:51:
[...]
Het is voor het kabinet gewoon verrekte lastig om een specifieke datum in de toekomst te geven voor een aanstaande verruiming van de regels.
Maar zelfs met de huidige prognoses kan er zich een situatie voordoen die niet voorspeld is en waardoor die prognose ineens waardeloos wordt.hoevenpe schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:11:
Ik begrijp wat jullie zeggen, garantie bestaat inderdaad niet. Toch is zo'n uitspraak nu beter de doen dan een paar weken/maanden geleden:Het moet imo wel heel gek lopen willen buitenterrassen met Pasen niet kunnen, we weten dat het risico daar heel beperkt is. Een maand later zouden bijna alle kwetsbaren hun vaccinatie moeten hebben gehad, de meivakantie als stip aan de horizon kan net dat kleine beetje zijn wat mensen bij de les houdt en het weer doet de rest.
- het vaccineren is echt op stoom gekomen, de meest kwetsbaren zijn al ingeënt en elke dag komen daar meer bij
- initiële productieproblemen bij farmaceuten liggen achter ons, de kans verstoringen daardoor kleiner
- de getallen voor de Britse variant lijken mee te vallen, het aantal doden daalt en het percentage positieve tests idem
- het weer wordt vanaf april onze vriend, met de lente krijgt het virus het extra moeilijk
Je kunt als overheid niet alle onzekerheden uitsluiten, soms moet je wat risico nemen als je daarmee de boel nog een paar weken bij elkaar houdt. Merk om me heen dat veel mensen er echt doorheen zitten, geef hoop.
Een voorbeeld is het opduiken van een nieuwe variant. Zeer recent is de (Mexicaanse) variant (B.1.1.222) in Limburg vastgesteld bij een zorgboerderij en een gehandicapteninstelling. Volgens de artsen was het opvallend hoe deze variant zich had verspreid, mogelijk verspreid deze variant zich veel sneller. Maar aangezien deze variant nog niet in de kiemsurveillance van het RIVM naar voren is gekomen is er nog niets te zeggen over hoe deze variant zich gaat manifesteren de komende tijd.
Bron:
Ze doen het ook wel, maar altijd met de nodige 'mitsen' en 'maren'.Laguna schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:25:
[...]
Dat kan heel goed, kwestie van doen. Zoals de premier van het VK onlangs heeft gedaan.
Ben benieuwd naar de titel van het persbericht dinsdag.
Saba en Statia, vziw, bij elkaar ca 5000 inwoners. Niet in de laatste plaats omdat die geen volwaardig ziekenhuis hebben. De rest volgt een strategie die grosso modo op die van NL lijkt. Op Bonaire lopen de cijfers de laatste week ook weer aardig omhoog.gekkie schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:21:
[...]
Ik verwacht niet veel meer dan misschien Caribisch Nederland (sommige eilanden groot deel gevaccineerd)
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik heb vooral het idee dat het RIVM te bang is om dingen te rooskleurig voor te stellen. Hun meest positieve scenario lijkt de laatste maanden vaak het dichtste bij de werkelijkheid te komen te liggen.t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:30:
Lastig parket voor RIVM. Het aantal positieve tests is week op week 2% gedaald, waarbij bovendien het percentage positieve tests is afgenomen. Je kunt het dus niet op testbereidheid gooien.
Ben benieuwd naar de titel van het persbericht dinsdag.
PSN
Feit is, na enkele weken van bescheiden stijging van nieuwe besmettingen (die
ook nog voor een deel kunnen worden verklaard vanuit toegenomen tests) is de opmars momenteel gestagneerd.
Er is op de achtergrond nog wel de dreiging van de nieuwe mutanten, maar tot nu toe is die veel hogere besmettelijkheid gewoon heel erg meegevallen. Dat zie je in de verhouding tussen de R-waardes per mutant (die structureel naar elkaar toeschuiven) en de verdringing van de klassieke variant (die steeds langzamer blijkt te gaan dan eerder werd geschat).
Dat het RIVM dat doet kan ik nog wel ergens begrijpen, maar het OMT/kabinet moet met veel meer zaken rekening houden en consequent beleid maken op basis van worst-case scenario's is toch enigszins een vorm van tunnelvisie.YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:46:
[...]
Ik heb vooral het idee dat het RIVM te bang is om dingen te rooskleurig voor te stellen. Hun meest positieve scenario lijkt de laatste maanden vaak het dichtste bij de werkelijkheid te komen te liggen.
Als je het interview met van Dissel afgelopen weekend leest met het NOS, dan zal die nooit, maar dan ook nooit toegeven.t_captain schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:57:
Ze zullen iets creatiefs moeten headlinen. Ik gok dat ze het (opnieuw) over de boeg gooien dat nieuwe mutanten een groot risico blijven.
Feit is, na enkele weken van bescheiden stijging van nieuwe besmettingen (die
ook nog voor een deel kunnen worden verklaard vanuit toegenomen tests) is de opmars momenteel gestagneerd.
Er is op de achtergrond nog wel de dreiging van de nieuwe mutanten, maar tot nu toe is die veel hogere besmettelijkheid gewoon heel erg meegevallen. Dat zie je in de verhouding tussen de R-waardes per mutant (die structureel naar elkaar toeschuiven) en de verdringing van de klassieke variant (die steeds langzamer blijkt te gaan dan eerder werd geschat).
Prepare for the worst, hope for the best.Laguna schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:59:
[...]
Dat het RIVM dat doet kan ik nog wel ergens begrijpen, maar het OMT/kabinet moet met veel meer zaken rekening houden en consequent beleid maken op basis van worst-case scenario's is toch enigszins een vorm van tunnelvisie.
PSN
Ik denk zelfs dat alle cijfers zelfs onder de meest gunstige scenario's van het RIVM terecht zijn gekomen. Vergeet niet, die scenario's worden gedurende de hele pandemie eigenlijk veels te slecht ingeschat. Je zou zeggen dat je ook aan de hand van voortschrijdend inzicht je modellen aanpast.
Goh, toevallig hoor net voor de persconferentie van morgen.
Eind maart dus persconferentie met meer versoepelingen mogelijk als je je negatieve testbewijs laat zien? En dan weer op zijn Nederlands het bij de ondernemer/werkgever leggen hoe zit dit willen implementeren...
[ Voor 6% gewijzigd door Deezers op 07-03-2021 23:10 ]
Ik vind het een lastige. Als de ziekenhuizen nu ook nog leeg waren (zeg 20% van wat er nu aan corona zou zijn), was ik het met je eens geweest. Maar punt is gewoon dat er zeer weinig marge is om een ongeluk op te vangen.Laguna schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:59:
[...]
Dat het RIVM dat doet kan ik nog wel ergens begrijpen, maar het OMT/kabinet moet met veel meer zaken rekening houden en consequent beleid maken op basis van worst-case scenario's is toch enigszins een vorm van tunnelvisie.
Dan zou je toch het roer om moeten gooien qua beleid, want met meer maatregelen zijn we blijkbaar niet in staat om het tij te keren (Waar dat in 2020 wel lukte)MikeyMan schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:11:
[...]
Ik vind het een lastige. Als de ziekenhuizen nu ook nog leeg waren (zeg 20% van wat er nu aan corona zou zijn), was ik het met je eens geweest. Maar punt is gewoon dat er zeer weinig marge is om een ongeluk op te vangen.
We zitten nu in een tunnelvisie van een alleen een lockdown en strengere varianten daarop.
Eigenlijk gewoon terug naar de tekentafel met maatregelen die uit te leggen zijn, veel dingen zijn nou eenmaal krom. (Wel massagesalon, maar geen zonnebank bijvoorbeeld), maar ik begrijp enerzijds het kabinet ook wel dat als je in april wat lucht krijgt met die vaccinaties dat ze dan pas besluiten te versoepelen.
M.a.w., het kabinet zou moeten kijken hoe bestaande maatregelen effectiever gemaakt kunnen worden. Met maatregel op maatregel maak je eigenlijk elke maatregel minder effectief..
Het zou me niet verbazen dat als Rutte morgen zegt “fuck de Corona we gooien alles open” dat we dan idd ook op de zwartste Corona prognose van het RIVM uit komen.Mr.Joker schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:06:
[...]
Ik denk zelfs dat alle cijfers zelfs onder de meest gunstige scenario's van het RIVM terecht zijn gekomen. Vergeet niet, die scenario's worden gedurende de hele pandemie eigenlijk veels te slecht ingeschat. Je zou zeggen dat je ook aan de hand van voortschrijdend inzicht je modellen aanpast.
PSN
Op dit moment mag het niet meer als verrassing komen. We worden al een tijdje voor gekneed dat we coronapassen en vaccinatiepaspoorten gaan krijgen en dat aan het bezit daarvan bepaalde (burger)rechten toegekend gaan worden. Tijdens een interview van De Jonge met de Telegraaf vertelde hij al dat ze aan de implementatie werkten dat de vorm van een app zou aannemen. Tegen eind maart of begin april zullen ze dan het nodige klaar hebben staan om zoiets uit te rollen.Deezers schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:08:
Eind maart dus persconferentie met meer versoepelingen mogelijk als je je negatieve testbewijs laat zien?
De introductie van een coronapas zal wel tegen het advies van de Gezondheidsraad in gaan. Die zei dat een coronapas alleen kon als er geen enkel alternatief was. We zullen ook wel gaan horen in hoeverre niet-houders van de pas uitgesloten worden van maatschappelijke deelname.
Het om 21.00 binnen zijn zou iets van 3000 ic-opnames voorkomen. Een maand of meer geleden had de Britse variant al een aandeel van 66% moeten halen. Hij zit dan nu rond de helft en nog steeds blijf Van Dissel erbij dat er een enorme toename komt. De Britse variant zal nog overuren moeten draaien om die reputatie eindelijk waar te maken.YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:05:
Prepare for the worst, hope for the best.
Hoe langer ze dit soort beweringen volhouden in de huidige omstandigheden hoe meer ze hun eigen geloofwaardigheid geweld aan doen. Na alle schertsvertoningen om de avondklok te behouden en nog steeds te verdedigen blijft daar al weinig meer van over.
Als we iets hebben geleerd, is het dat extrapolaties nou eenmaal niet werken in een pandemie. (Zie Imperial college in het begin van de pandemie)YakuzA schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:23:
[...]
Het zou me niet verbazen dat als Rutte morgen zegt “fuck de Corona we gooien alles open” dat we dan idd ook op de zwartste Corona prognose van het RIVM uit komen.
En hiermee zeg ik niet dat het allemaal maar open moet en ik zeg ook niet dat we geen code zwart krijgen in de ziekenhuizen, maar ik weet wel bijna zeker dat het RIVM er alsnog naast zit met hun meest zwarte scenario
Begin maart 170.000 positieve tests per dag, remember?
Volgens mij stel je het nu te algemeen. De Gezondheidsraad stelde "Op grond van de wet kunnen private partijen in principe vragen om een vaccinatiebewijs bij de toegang tot diensten of voorzieningen." Daarbij moet wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden: "Private partijen moeten altijd een belangenafweging maken. Zij moeten kunnen aantonen dat het vaccinatiebewijs een gerechtvaardigd doel dient, noodzakelijk is om dat doel te bereiken, dat de voordelen opwegen tegen de nadelen en er geen minder ingrijpende manier is om het doel te bereiken."CMD-Snake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:25:
[...]
De introductie van een coronapas zal wel tegen het advies van de Gezondheidsraad in gaan. Die zei dat een coronapas alleen kon als er geen enkel alternatief was. We zullen ook wel gaan horen in hoeverre niet-houders van de pas uitgesloten worden van maatschappelijke deelname.
De voorwaarde 'als er geen enkel alternatief is' gaat dus niet in algemene zin over het invoeren van een 'coronapas' (door de regering) maar over het verplicht stellen van een vaccinatiebewijs of negatieve test bij een specifieke activiteit (door private partijen).
Hij wil.
Dit topic is gesloten.
De discussies kunnen soms verhit worden hier. Probeer niet puur uit emotie te reageren en hou er rekening mee dat mogelijk iedereen momenteel een korte lontje zou kunnen hebben. Dit is niet de plek voor je persoonlijke ervaringen, dat kan in het Slowchattopic.
De avondklok staat op dit moment ter discussie. Discussie daarover voeren we in Rechtszaak omtrent de avondklok. Ook het vaccinpaspoort heeft een eigen topic: Europees vaccinpaspoort.
Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen, niet voor personen en niet voor ‘het andere kamp’
- Je reageert op de inhoud, nooit op de man
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Reageer constructief. Vraag niet naar de bekende weg, doe onderzoek voor je iets vraagt en voeg inhoudelijk iets toe
- geen generalisaties
En bovenal houden we het natuurlijk altijd fatsoenlijk. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!