Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste
Acties:
  • 733.053 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• benniehu
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-04-2021
Of de duvel hier meekijkt..
Vanmiddag bezoek gehad van iemand van de aannemer (Hak).
Situatie bekeken en afspraak gemaakt.
Over 2 weken ben ik, deo volente / inshallah, gas- en aansluitingvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:23
@t.oswald Ha, nog niet het contract opzeggen met jouw leverancier! Liander blijft tot op het laatste moment volhouden.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AliBenAchtertas
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Bram-Bos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Als Enexis verder niet daadwerkelijk een incassobureau inschakelt, zou je na drie keer ook gewoon kunnen zeggen: onder verwijzing naar mijn eerdere reacties d.d. … bericht ik voor de laatste maal dat ik de genoemde factuur met redenen omkleed heb betwist en niet tot betaling zal overgaan. Eventuele volgende aanmaningen van uw kant zal ik verder negeren, om niet in herhaling te vallen.
Verder merk ik op dat het maken van buitengerechtelijke incassokosten zinloos is, aangezien de factuur al gemotiveerd is betwist.
Ja, die richting zat ik ook op te denken. Maar ik zou het ook wel prettig vinden als de factuur wordt gecrediteerd. Dit soort shit kan je jaren achtervolgen (inclusief b.v. een BKR registratie).
Daar zit ik ook niet op te wachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
AliBenAchtertas schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:14:
[...]

Ja, die richting zat ik ook op te denken. Maar ik zou het ook wel prettig vinden als de factuur wordt gecrediteerd. Dit soort shit kan je jaren achtervolgen (inclusief b.v. een BKR registratie).
Daar zit ik ook niet op te wachten.
Een betwiste factuur wordt niet opgenomen in BKR (kan niet en mag niet).

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:18
Tweakable schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:14:
Sinds juli 2018 ingetrokken in een bestaande woning en nooit een contract voor gas afgesloten. Tevens n.a.v. dit topic nooit ergens op gereageerd of iets laten weten richting Liander over mijn beslissing om geen gas af te nemen.

Inmiddels is de gasmeter al 2x vervangen vanwege een probleem maar hier heb ik nooit opdracht voor gegeven, ze kwamen hiervoor aan de deur en ook al neem ik geen gas af moest dit toch gebeuren.

Afgelopen week stond er weer een technician voor de deur met opmerking dat ze zien dat ik wel gas heb maar niets afneem en dat geloofde hij niet. Ik heb mijn warmtepomp en kookplaat laten zien maar dat was niet genoeg, die enorme unit op mijn dak was volgens hem een airco (geen idee waar deze man is geweest de afgelopen jaren).

Na wat discussie vertelde hij dat het weg laten halen wel kosteloos zou zijn en ik dat zelf moet regelen via mijnaansluiting en hij had ook een brief voor me hierover.

Prima, brief aangenomen en na het lezen hiervan gevraagd deze mee terug te nemen omdat daar wel degelijk over kosten wordt gesproken. Dit weigerde hij...

Hij heeft wel de meter voor een jaar afgesloten, dat moest nu gebeuren en hier heb ik ook geen opdracht voor gegeven. Na een jaar zou ik moeten besluiten wat ik doe maar ik ben van plan niets te doen, dat lijkt me nog steeds het beste toch?

[Afbeelding]
@Tweakable

Op basis van de oude voorbeeld brief L1 zou dit een klacht richting ACM kunnen zijn: (sturen naar: info@consuwijzer.nl)
Aan: ACM
Betreft: onjuiste en misleidende informatie door Liander

Geachte mevrouw, of mijnheer,

Op <datum> werd mij door een medewerker van Liander een brief in handen gedrukt waarin ik word beschuldigd van het gebruiken van gas zonder contract bij een energieleverancier, zie bijlage 1 (bericht/brief Liander bijvoegen als pdf)

Dit is een pure leugen; ik heb op <datum> mijn nieuwe woning betrokken, maar van meet af aan nooit gas gebruikt, en dus ook geen gasleveringscontract afgesloten.

Verderop in het bericht van Liander wordt geschreven:

Gaat u in de toekomst geen gebruik meer maken van de aansluiting? Vraag dan een verwijdering aan op www.mijnaansluiting.nl. Aan afsluiten en verwijderen zijn kosten verbonden.

Dit suggereert een verplichting, maar die is er helemaal niet. Noch in het bericht dat ik op <datum> ontving, noch op de website van Liander wordt gemeld, dat het aanvragen via www.mijnaansluiting.nl niet verplicht is.
Dit is misleiding en beperkt mij in mijn mogelijkheden om een geïnformeerde keuze te maken.
Mij is bekend, dat vele tientallen gasverlaters dit door hebben, en dus geen opdracht geven via www.mijnaansluiting.nl.

Graag verzoek ik ACM het volgende:
1. Actie te ondernemen richting Liander om te stoppen met het verspreiden van valse informatie als zou er afname van gas hebben plaatsgevonden zonder leveringscontract, daar waar dat evident niet het geval is geweest, nota bene eenvoudig te verifiëren door het controleren van meterstanden.
2. Actie te ondernemen richting Liander om te stoppen met het verspreiden van valse informatie dat het verwijderen van een gasaansluiting kosten met zich mee zou brengen; dat is immers sinds 1 maart 2021 niet meer het geval.
3. Actie te ondernemen richting Liander om te stoppen met het dreigen met een deurwaarder, daar waar ik te allen tijde bereid ben toegang te verlenen voor die werkzaamheden die de Liander nodig acht.
4. Liander en de overige netbeheerders in Nederland op te dragen de verwijzing naar www.mijnaansluiting.nl te voorzien van een disclaimer, waarin ondubbelzinnig wordt gemeld, dat het aanvragen van een afsluiting via www.mijnaansluiting.nl niet verplicht is. Daarnaast dienen <naam netbeheerder> en de overige netbeheerders in Nederland dit op hun website te vermelden op een prominente plek; dus niet tien pagina's diep verborgen.

Let wel: ik verzoek u dus actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting <naam netbeheerder> en de overige netbeheerders in Nederland.

Met vriendelijke groet
Edit: en uiteraard een kopie naar Liander, misschien dat ze dan gaan bewegen.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AliBenAchtertas
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Hans299 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Dat is een mooi bericht. Ik heb er al eens ingestaan terwijl ik me van geen kwaad bewust was (en ook niets fout gedaan had). Dat leverde een zeer vervelende verrassing op toen ik een huis wilde kopen :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10 22:37
Afgelopen zaterdag verwijdering van de meter aangevraagd bij Enexis en contract opgezegd bij Greenchoice.
Maandag bevestiging gehad en aankondiging dat er een offerte komt.
Gisteren offerte ontvangen (met 0 op de rekening) en ondertekend retour.
Vandaag bevestiging van ontvangst en de mededeling dat Hurkmans deze week contact op gaat nemen voor een afspraak.
Greenchoice heeft per afgelopen maandag het gas contract al beëindigd en brengt er al meteen geen kosten meer voor in rekening (mits de meterstand onveranderd blijft).

Benieuwd of alles zo vlot blijft verlopen als ik zo sommige verhalen lees.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Niet bij bij BKR, omdat het niets met krediet te maken heeft?

Maar hoeveel - veel schimmiger - van die registers zijn er nog meer? Mijn beeld is nl. dat organisaties al snel zullen doen alsof hun neus bloedt. "Oh, was die betwist? Dat hadden we niet geregistreerd.." En doodgemoedereerd volautomagisch je 'credit rating' proberen te verzieken. Met als geluk dat we daar in NL weinig mee doen.

Zelf een keer een paar jaar op de zwarte lijst van mobiele providers gestaan toen Debitel een bende van z'n administratie had gemaakt :(. Begrijp dat je dan twee jaar geen nieuw abonnement kunt afsluiten. Had ik gelukkig net gedaan voor de bom barstte :).

[ Voor 44% gewijzigd door Gwaihir op 18-03-2021 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joop 1005
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-02 19:34
AliBenAchtertas schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:58:
@Idefix70 vroeg gisteravond in de chat van de Zoom-meeting om mensen die nog zitten met een slotje waarbij de netbeheerder moeilijk doet over het betalen van de kosten. Ik ben wel nieuwsgierig naar reacties, die waren er gisteravond niet zoveel.

In mijn zaak heeft de netbeheerder eind vorig jaar op eigen initiatief een slotje geplaatst. Vervolgens kwam er een factuur (niet betaald uiteraard, ik heb immers geen opdracht gegeven), en daarna kwamen er meerdere betalingsherinneringen. Intussen wel een stuk of 3, waarbij steeds wordt gedreigd met een incassobureau.

Dit begint een beetje vermoeiend te worden. Tot op heden heb ik steeds duidelijk en netjes gereageerd, maar mijn geduld raakt een beetje op. Anderen met dezelfde ervaring? Welke reacties zijn er verder nog mogelijk richting netbeheerder?
Ik heb hier ook een reeds meerdere malen betwiste factuur van Rendo d.d. 2 maart 2020 voor het verwijderen van de gasmeter en de gasleiding waar ik niet om gevraagd heb.
De laatste aanmaning is van 28 januari 2021, sindsdien is het stil bij Rendo.
[...]

Toch maar even gecontroleerd, bij mij geen melding in BKR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:27
Joop 1005 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:50:

Toch maar even gecontroleerd, bij mij geen melding in BKR
Kan je dat zelf? :?

Ik dacht dat alleen kredietverstrekkers dat kunnen navragen... :/

edit: al gevonden... :*) 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 18-03-2021 10:07 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MWDKing schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 18:35:
[...]

Korte update: gratis verwijderen van gasaansluiting aangevraagd via mijnaansluiting.nl. Daarna netjes en snel een offerte van Stedin gehad van 0,01 EUR :+ . Daar heb ik zojuist opdracht toe gegeven en een voorkeursdatum eind mei gekozen. Voelt toch als een opluchting om van dat ding af te zijn en alle correspondentie daaromheen. Hulde aan het doorzettingsvermogen van de initiatiefnemers die dit mogelijk hebben gemaakt! _/-\o_
O-)

Ik heb 'de stap' ook maar gewaagd en om verwijdering verzocht via mijnaansluiting.

Nog geen 4 minuten later kreeg ik deze mail:
Geachte Dhr. XXXXX,

Uw aanvraag YYYYY wordt via Stedin afgehandeld buiten Mijnaansluiting.nl.

Stedin zal hiervoor rechtstreeks met u contact opnemen. U ontvangt voor deze aanvraag geen status updates via Mijnaansluiting.nl.
Tot zover mijn kortstondige relatie met mijnaansluiting.nl :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:34:
[...]

O-)

Ik heb 'de stap' ook maar gewaagd en om verwijdering verzocht via mijnaansluiting.

[...]

Zouden ze bij Stedin dan toch wakker geworden zijn dat een bedrag van één cent in rekening brengen en het opleggen van beperkende voorwaarden iets anders is dan "laagdrempelig en zonder kosten"?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:42
[...]
Als Liander dat nou ook eens zou doen :+

Ik krijg maar niks terug van ze buiten mijnaansluiting om.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Offerte Stedin is binnen en geaccepteerd.

Wat "bijzondere" voorwaarden. Zoals dat je zelf verantwoordelijk bent voor beplanting en "sierbestrating". Gelukkig heb ik beide niet, het is wel een groot nadeel van het verplicht zelf aanvragen, je ontkomt niet aan een akkoord op bepaalde voorwaarden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
Hooglander1 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:57:Gelukkig heb ik beide niet, het is wel een groot nadeel van het verplicht zelf aanvragen, je ontkomt niet aan een akkoord op bepaalde voorwaarden.
Het wordt misschien wat filosofisch, maar precies dit is wat prijsprikkel doet. Dat je opeens een stukje dwang gaat accepteren, waar we in dit topic juridisch en principieel tegen die dwang is gevochten.

Het staat ieder vrij hoor om daar eigen keuzes in te maken, maar dit is in mijn ogen wel het spel dat er wordt gespeeld.

Het is gratis, maar alle risico's liggen bij de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20

[...]
Voor degenen die denken dat dat laatste bericht al van Stedin kwam: nee, dat is de laatste mail die mijnaansluiting.nl stuurt als bevestiging dat zij het naar Stedin hebben doorgezet. In wat @Wolly schrijft zit nog niets van Stedin zelf.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Hooglander1 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:57:

Wat "bijzondere" voorwaarden. Zoals dat je zelf verantwoordelijk bent voor beplanting en "sierbestrating". Gelukkig heb ik beide niet, het is wel een groot nadeel van het verplicht zelf aanvragen, je ontkomt niet aan een akkoord op bepaalde voorwaarden.
Heb jij daarvoor nog contact met Stedin opgenomen ofzo? Ik had ze, na mijn aanvraag op 2 maart, 1x gebeld en toen zeiden ze dat het momenteel zo druk was dat de offerte al gauw 21 dagen zou gaan duren. We zitten nu dus op dag 16 en nog niets gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 20:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

sjimmie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:33:
[...]
Heb jij daarvoor nog contact met Stedin opgenomen ofzo? Ik had ze, na mijn aanvraag op 2 maart, 1x gebeld en toen zeiden ze dat het momenteel zo druk was dat de offerte al gauw 21 dagen zou gaan duren. We zitten nu dus op dag 16 en nog niets gehoord.
Waren dat kalender- of werkdagen :? Bij Liander maakt dat nogal verschil met twee werkdagen per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 18-03-2021 11:35 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sjimmie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Voor degenen die denken dat dat laatste bericht al van Stedin kwam: nee, dat is de laatste mail die mijnaansluiting.nl stuurt als bevestiging dat zij het naar Stedin hebben doorgezet. In wat @Wolly schrijft zit nog niets van Stedin zelf.
Correct. Ik neem aan dat er nu een belletje komt vanuit Stedin om een datum af te spreken?

Of komt er nu nog een riedel waarbij ik die ene cent moet overmaken :? Eigenlijk vind ik namelijk wel dat ik met het indienen van de aanvraag via mijnaansluiting.nl mijn taak heb volbracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sjimmie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Nee, hij kwam vanzelf. Aanvragen einde dag 28feb ingestuurd, waardoor er nog wat mails over heen gingen voordat ik de queue in kwam denk ik.

Komt vanzelf, gewoon geduld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wolly Die hele riedel komt nog daarna, dat is als je de offerte (die je nog moet krijgen) wil accepteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:27
CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Het wordt misschien wat filosofisch, maar precies dit is wat prijsprikkel doet. Dat je opeens een stukje dwang gaat accepteren, waar we in dit topic juridisch en principieel tegen die dwang is gevochten.

Het staat ieder vrij hoor om daar eigen keuzes in te maken, maar dit is in mijn ogen wel het spel dat er wordt gespeeld.

Precies, dat is het spelletje dat hier gespeeld wordt (door de netbeheerders) en ze spelen het spelletje met hun spelregels.

De "vechtlust" cq principes die ik in dit topic zag is nu grotendeels weg doordat er nu andere spelregels gelden, grotendeels ingegeven doordat de voormalig aangeslotenen nu gedwongen worden om via mijnaansluiting.nl accoord te gaan met de (soms nieuwe; zie kosten voor herstelwerkzaamheden) voorwaarden. Met de prijsstelling van €0 als snoepgoed.

Op zich zou je kunnen spreken van valsspelen. En uiteraard staat het een ieder vrij om zich te houden aan die eenzijdig opgestelde spelregels. Maar heel dynamisch is het niet (meer), vind ik.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Hooglander1 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:57:

Natuurlijk ontkom je wel aan die voorwaarden. Door simpelweg niet via mijnaansluiting een aanvraag te doen en/of geen akkoord te geven op de 0-euro offerte waar die voorwaarden aan vast hangen.

Opdracht geven is nooit verplicht! Ook niet voor een gratis verwijdering. Voor iets wat verplicht is, is immers geen afzonderlijke opdracht nodig. Want de 'opdracht' volgt dan namelijk uit de regelgeving.

Alleen zal de gasaansluiting dan pas verwijderd wanneer het de netbeheerder uitkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 18-03-2021 12:21 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ivow85 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Natuurlijk ontkom je wel aan die voorwaarden. Door simpelweg niet via mijnaansluiting een aanvraag te doen en/of geen akkoord te geven op de 0-euro offerte waar die voorwaarden aan vast hangen.

Opdracht geven is nooit verplicht! Ook niet voor een gratis verwijdering. Voor iets wat verplicht is, is immers geen afzonderlijke opdracht nodig. Want de 'opdracht' volgt dan namelijk uit de regelgeving.

Alleen zal de gasaansluiting dan pas verwijderd wanneer het de netbeheerder uitkomt.
We kennen je mening.

Ik heb een andere afweging gemaakt, voor mij is het meer waard om zekerheid te hebben dat die leiding er uit is, dan het nadeel van de AV. Mocht dat een issue worden, lossen we dat dan wel weer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Bij de aanvraag die ik vanmorgen heb gedaan via mijnaansluiting.nl was de enige voorwaarde die ik kon accepteren dat ze de informatie doorsturen naat Stedin.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/prjZms0s/screenshot-142.png

Ik begrijp ook niet goed waarom ik nu nog offertes en voorwaarden zou moeten accepteren, de wet spreekt van een laagdrempelig verzoek en daarmee heb ik naar mijn mening voldaan door de aanvraag op mijnaansluiting.nl te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:52:
@Wolly Die hele riedel komt nog daarna, dat is als je de offerte (die je nog moet krijgen) wil accepteren.
Thanks. Komt die offerte dan in een ander webportaal dan mijnaansluiting.nl of gaat dat verder via mailverkeer?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hans299
Kees-Jan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:01:
[...]

Precies, dat is het spelletje dat hier gespeeld wordt (door de netbeheerders) en ze spelen het spelletje met hun spelregels.

De "vechtlust" cq principes die ik in dit topic zag is nu grotendeels weg doordat er nu andere spelregels gelden, grotendeels ingegeven doordat de voormalig aangeslotenen nu gedwongen worden om via mijnaansluiting.nl accoord te gaan met de (soms nieuwe; zie kosten voor herstelwerkzaamheden) voorwaarden. Met de prijsstelling van €0 als snoepgoed.

Op zich zou je kunnen spreken van valsspelen. En uiteraard staat het een ieder vrij om zich te houden aan die eenzijdig opgestelde spelregels. Maar heel dynamisch is het niet (meer), vind ik.
Klopt, kennelijk zit bij veel gasverlaters de meter wél in weg, nu verwijdering tijdelijk gratis is geworden.

Bij mij is sinds aug. 2019 de meter en leiding weg omdat Liander persé wilde verwijderen.
Mocht van mij, waarna ik de factuur betwistte.
Niet betaald dus, ook niet na nog een veertien-dagen brief en nogmaals betwisting daarvan.
Laat Liander maar naar de rechter gaan en dan de deksel op de neus krijgen.

Omdat ik vermoedelijk op een stapeltje oninbare facturen terecht ben gekomen, verwacht ik allang geen stappen meer. Zo kan het ook, is inmiddels via twee vonnissen gebleken.

Ik ben en blijf wel nieuwsgierig wat de netbeheerders gaan doen wanneer veel van de gasverlaters de netbeheerders in hun sop laten koken zonder aanvraag van gratis verwijdering.
@Kees-Jan, dat de “vechtlust” er uit lijkt te zijn is logisch als gasverlaters massaal verwijdering aanvragen omdat het nu gratis is, zelfs tegenover ongunstige voorwaarden en spelletjes van de netbeheerders.
Zelf zou ik niets aanvragen, maar ja, ieder zijn keuzen. ;)

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjimmie
Ik snap al die ophef niet over de voorwaarden enzo.
Alsof je bij bv het aangaan van je energiecontract tig jaar geleden ook zo moeilijk deed over de voorwaarden waarmee je toen akkoord moest gaan. Of bij het jaarlijkse overstappen voor de korting. Of bij het online bestellen van een paar schoenen. Of bij het binnengaan van de HEMA onder de corona regels. Of... nouja, je kan overal wel moeilijk over doen, of je kan gewoon accepteren dat je wat dingen moet accepteren om je niet overal druk over te hoeven maken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 20:18
sjimmie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:03:
Alsof je bij bv het aangaan van je energiecontract tig jaar geleden ook zo moeilijk deed over de voorwaarden waarmee je toen akkoord moest gaan. Of bij het jaarlijkse overstappen voor de korting. Of bij het online bestellen van een paar schoenen. Of bij het binnengaan van de HEMA onder de corona regels. Of... nouja, je kan overal wel moeilijk over doen, of je kan gewoon accepteren dat je wat dingen moet accepteren om je niet overal druk over te hoeven maken.
Het een groot verschil uit of je iets wilt (zoals levering van gas) of dat het gaat om iets wat je niet kan schelen, de verwijdering van een meter en leiding die niet in de wegzitten.

Waarom zou ik het risico nemen voor schade aan derden voor een handeling die wat mij betreft helemaal niet uitgevoerd moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans299
sjimmie schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:03:
Succes met de aanvraag. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:18
Hans299 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:59:
[...]

Klopt, kennelijk zit bij veel gasverlaters de meter wél in weg, nu verwijdering tijdelijk gratis is geworden.

Bij mij is sinds aug. 2019 de meter en leiding weg omdat Liander persé wilde verwijderen.
Niet betaald dus, ook niet na nog een veertien-dagen brief en nogmaals betwisting daarvan.

Omdat ik vermoedelijk op een stapeltje oninbare facturen terecht ben gekomen, verwacht ik allang geen stappen meer. Zo kan het ook, is inmiddels via twee vonnissen gebleken.

Ik ben en blijf wel nieuwsgierig wat de netbeheerders gaan doen wanneer veel van de gasverlaters de netbeheerders in hun sop laten koken zonder aanvraag van gratis verwijdering.
@Kees-Jan, dat de “vechtlust” er uit lijkt te zijn is logisch als gasverlaters massaal verwijdering aanvragen omdat het nu gratis is, zelfs tegenover ongunstige voorwaarden en spelletjes van de netbeheerders.
@Hans299 Situatie hier 100% indentiek.
Mocht ik nu nog een verwijdering gratis kunnen aanvragen, dan zou ik wel zo dwars zijn dat niet te doen, gezien alle misleiding die de netbeheerders tot nu toe hebben gepleegd.
@Kees-Jan De fut lijkt er inderdaad een beetje uit te lopen, hoewel er nog steeds onzin langs komt zoals van Liander met de aantijging dat er gas zou zijn afgenomen zonder leveringscontract.
Het zou mij niet verbazen, dat dit een strategie van de netbeheerders is om het forum in slaap te laten sukkelen, om vervolgens via regelgeving straks de kosten toch bij de individuele klant te leggen.
Hetzij via het wettelijk regelen, dat verwijdering (voor de “veiligheid” ) moet worden betaald, of de verplichting dat het hebben van een aansluiting je veroordeelt tot het betalen van vastrecht.
Naar mijn idee dus zaak om vast te stellen welk doel we met het forum willen blijven nastreven.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +16 Henk 'm!
[...]

Ik denk niet zozeer dat veel mensen nu een aanvraag doen omdat de gasaansluiting ze tóch heel erg in de weg zit. Wat ik hier proef, is dat het indienen van een aanvraag er nu simpelweg voor zorgt dat er nooit meer gezeur over die gasaansluiting ontstaat, ongeacht hoe de nieuwe energiewet er straks uit gaat zien. En ja, eerlijk is eerlijk: de vrijgekomen ruimte is best prettig. Dat ervaar ik zelf al bijna 3 jaar.

Hoewel ik er van overtuigd ben dat ook met een nieuwe energiewet het nog altijd niet mogelijk zal zijn om bij de huidige gas- en contractloze gevallen ineens geld in rekening te brengen, snap ik gezien de ruim vier jaar lange geschiedenis van dit topic heel goed dat mensen toch wat huiverig zijn voor hoe de netbeheerders straks met nieuwe regels om gaan. Als het dan weer vier jaar vol uitgebreide discussies moet duren voor er over die mogelijke nieuwe regels écht juridische duidelijkheid is, snap ik best dat velen nu eieren voor hun geld kiezen.

Voor mezelf kan ik zeggen dat ik in mijn discussie altijd overtuigd ben geweest van ons gelijk en daarom niet bang was voor de uitkomst van de discussie die ik heb gevoerd met de jurist van Liander. Gezien de toen nog zeer onlogische samenhang aan argumentatie had ik zelfs wel lol in de discussie. Maar zo'n discussie kost ook wel veel vrije tijd en energie. En waar het tot een rechtszaak komt, kost het ook serieus geld. Dus ja, ik begrijp de mensen die nu een aanvraag doen héél goed. Ook wanneer dat écht niet om de ruimte voor 6 paar schoenen gaat. Nu de aanvraag doen betekent nog even hopen dat de aannemer een beetje voorzichtig en netjes te werk gaat, en daarna gewoon definitief een punt er achter zetten.

Maar gezien de hele geschiedenis blijf ik tegelijkertijd principieel van mening dat de consument na het opzeggen en beëindigen van de overeenkomst simpelweg nergens zelf actie op hoeft te ondernemen. De gasaansluiting is van de netbeheerder. De netbeheerder moet zelf weten hoe zij haar gasnet beheert en veilig houdt. Wanneer de netbeheerder voor de invulling van die taak ongebruikte gasaansluitingen moet verwijderen, is het aan de netbeheerder om contact te leggen met bewoners van de betreffende panden en een afspraak te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Bij de aanvraag die ik vanmorgen heb gedaan via mijnaansluiting.nl was de enige voorwaarde die ik kon accepteren dat ze de informatie doorsturen naat Stedin.

[Afbeelding]

Ik begrijp ook niet goed waarom ik nu nog offertes en voorwaarden zou moeten accepteren, de wet spreekt van een laagdrempelig verzoek en daarmee heb ik naar mijn mening voldaan door de aanvraag op mijnaansluiting.nl te plaatsen.
Géén 1 cent meer? (Of tenminste: tot hier aan toe nog niet genoemd?)
En je mag nog vrijelijk opmerkingen plaatsen ook :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:42:
[...]

Géén 1 cent meer? (Of tenminste: tot hier aan toe nog niet genoemd?)
En je mag nog vrijelijk opmerkingen plaatsen ook :).
Blijkbaar komt er na mijnaansluiting bij Stedin nog een riedel (vorm onbekend, webportaal of email) waar ik de voorwaarden moet accepteren en moet betalen. Zo begreep ik het van @JeroenE

Het zijn nogal wat hoepeltjes waar je doorheen moet springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Wolly Dank. Ik zie dat ik over een paar posts heengekeken heb.
JeroenE schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:52:
@JeroenE Riedel incl. de 1 cent, of is die er al uit gestreken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:13

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Rommelzolder schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Het zou mij niet verbazen, dat dit een strategie van de netbeheerders is om het forum in slaap te laten sukkelen, om vervolgens via regelgeving straks de kosten toch bij de individuele klant te leggen.
Hetzij via het wettelijk regelen, dat verwijdering (voor de “veiligheid” ) moet worden betaald, of de verplichting dat het hebben van een aansluiting je veroordeelt tot het betalen van vastrecht.
Naar mijn idee dus zaak om vast te stellen welk doel we met het forum willen blijven nastreven.
Juist dat! Laten we er voor gaan pleiten dat er een nette manier komt om dit probleem- hoe de verwijdering van overbodige infrastructuur te financieren- wordt opgelost.
Van de netwerkbeheerders hoeven we, gezien de vreemde verbuigingen van de waarheid in het nabije verleden, niet veel medewerking te verwachten, nu ze de kosten dubbel en dwars krijgen betaald...
Het verbreiden van de ideeën, zoals het Rommelzolderfonds _/-\o_ via publicaties in ingezonden brievenrubrieken, de installatiewereld, benadering van politieke partijen,etc. kan een goed doel zijn voor dit topic.
Als we dat doen zoals dat gebeurd is bij de zienswijze, als Denktank, dan hebben we denk ik wel invloed, zeker als we onze bereikte resultaten claimen.
Als die Denktank dan een rechtspersoon moet worden, dan wil ik daaraan wel bijdragen.
Te denken valt aan de Verenigingsvorm met leden of de Stichtingsvorm met donateurs. Ik vermoed voldoende deskundigheid bij de deelnemers van dit topic.
Zelf zal ik wegens mijn leeftijd en gezondheid alleen als stuurman aan de wal kunnen deelnemen...

jan. 2018 15 x 280Wp + dec. 2019 8 x 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, Marstek Venus E v 2.0 PiB, Home Assistant noob

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
Gwaihir schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:52:
Ik heb die 1 cent niet gezien. Verder moet ik nu wachten op Stedin die met een offerte komt (zal wel even duren).

Wat een ophef hier trouwens. Zijn de voorwaarden voor mensen die hun meter 'gratis' laten verwijderen dan anders dan de mensen die er daadwerkelijk voor betaald hebben?

Wat verwacht iedereen nou, dat de energiemaatschappijen daadwerkelijk bij heel Nederland gratis de meters komen verwijderen en je tuintje weer netjes aanlegt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat je wat doordraaft in je achterdocht. De netbeheerders zijn nog niet geheel ingericht op het verwijderen van hun materialen bij gasverlaters. De algemene voorwaarden zijn dan ook zo algemeen dat ze nog niet echt aansluiten bij dit proces. De netbeheerder (die uiteindelijk ook opdrachtgever is naar een onderaannemer) heeft ook plichten. En wij als consument hebben verschrikkelijk veel rechten. Laten we nou eerst eens kijken hoe de netbeheerders tewerk gaan en dan conclusies trekken gebasseerd op feiten. Daarnaast ga je van het meest negatieve uit. Ook vraag ik me af of hooglander1 vanuit een prijsprikkel handelt. Nu is het eindelijk geregeld dat gasverlaters gratis van het gas kunnen en dan is het weer niet goed.
Duimpjes omhoog toont aan of er meer positief ingestelde gasverlaters zijn _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Krilo_89 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:14:
[...]
Wat verwacht iedereen nou, dat de energiemaatschappijen daadwerkelijk bij heel Nederland gratis de meters komen verwijderen en je tuintje weer netjes aanlegt?
Het is de keuze van de netbeheerder om al het leidingwerk ook weg te willen halen. Ik vraag er niet om. Ze kunnen ook gewoon de aftakking afdoppen en het leidingwerk laten liggen. Dat ligt toch op mijn terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
Amen @Idefix70 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
[...]

Ik heb die 1 cent niet gezien. Verder moet ik nu wachten op Stedin die met een offerte komt (zal wel even duren).

Wat een ophef hier trouwens. Zijn de voorwaarden voor mensen die hun meter 'gratis' laten verwijderen dan anders dan de mensen die er daadwerkelijk voor betaald hebben?

Hear hear... en ja ik verwacht dat laatste, binnen het redelijke. Dus straatwerk er netjes (strak) weer in (misschien zelfs strakker dan wat het was) en dan maar iets gegraaf in de tuin... we hebben in iedergeval die gasrommel niet meer op ons terrein.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
[...]

De meter hoeft helemaal niet verwijderd te worden. Dat is een fictie die verzonnen is door de netbeheerders. De theorie zoals ik het begrijp, is dat er een gevaar is dat de gasleiding beschdigd raakt omdat bij werkzaamheden de uitvoerderende partij denkt dat er geen gasleiding is. Dit lijkt me heel vergezocht.

Het weghalen van de gasmeter is niet wat schade veroorzaakt, maar het weghalen van de gasleiding. Hier hebben de netbeheerders een nieuw verhaal verzonnen, ze kunnen de leiding niet laten liggen want dan dragen ze chemisch afval over aan een particulier.

Dus de netbeheerders hebben een groot probleem gemaakt, van iets eigenlijk helemaal geen probleem is. Dan vind ik dat zij in dat geval ook voor alle kosten opmogen draaien, inclusief het tuintje van de buren weer netjes aanleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Idefix70 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:17:
[...]
Ik denk dat je wat doordraaft in je achterdocht.
Je hebt gelijk wanneer die voorwaarden er altijd al waren. Wanneer je bij vrijwillige verlating ook altijd verantwoordelijk was voor de gelede schade aan je eigendom. Ik durf dat niet te zeggen. Wat ik tot nu toe hier lees is zijn dat juist de nieuwe dingen. Dat de netbeheerders zich aan het indekken zijn geslagen. Dat vind ik niet netjes, want dan is er alsnog een prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
CurlyMo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Je hebt gelijk wanneer die voorwaarden er altijd al waren. Wanneer je bij vrijwillige verlating ook altijd verantwoordelijk was voor de gelede schade aan je eigendom. Ik durf dat niet te zeggen. Wat ik tot nu toe hier lees is zijn dat juist de nieuwe dingen. Dat de netbeheerders zich aan het indekken zijn geslagen. Dat vind ik niet netjes, want dan is er alsnog een prijs.
Ik snap je punt best wel en natuurlijk vind ik het gehele proces verre van netjes (en dan druk ik me zacht uit). Echter, in het gehele proces om van het gas af te gaan inclusief het verwijderen van hun spullen loop je het risico dat extractie uit de grond zijn sporen nalaat. Dat is soms niet leuk, storend maar ook een logisch gevolg van dat proces. En de netbeheerders zullen zich niet een houding aanmeten om bewust een chaos achter te laten. Bedenk dat vele werknemers (net als jij en ik) trots willen zijn in het werk wat ze uitvoeren en om tevreden klanten achter te laten. Dat het concern hier en daar (en echt niet overal) zich niet netjes gedraagt is niet representatief voor de vele duizenden medewerkers die er voor werken.

Dus kritisch zijn is goed maar achterdochtig.... kom, we leven maar 1x. Maar dan wel gasloos :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Idefix70 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:26:
[...]
Dus kritisch zijn is goed maar achterdochtig.... kom, we leven maar 1x. Maar dan wel gasloos :D
Ik ben nu al gasloos.

Voor mij is het simpel. Dit jaar wordt de tuin gedaan. Het is dan voor mij een kleine moeite om het leiding werk te verwijderen op een door mij gekozen moment. Enige wat de netbeheerder moet doen is even dat ding afkoppelen. 100% verwijdering gaat toch niet lukken gezien hier in mijn jaren '30 huis niet alles netjes in mantelbuizen is verwerkt.

Vergeet ook niet dat ik gewoon pro-actief Liander heb benaderd (buiten mijnaansluiting.nl om) om een afspraak te maken. Daar reageren ze alleen niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:56:
Thanks. Komt die offerte dan in een ander webportaal dan mijnaansluiting.nl of gaat dat verder via mailverkeer?
Via de mail. Zo ging het in ieder geval bij JoKo in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Ik heb verder nog niets gehoord behalve dat ik binnen 10 werkdagen een offerte zou krijgen (dat is dus al niet gelukt).
Hij zit niet in de weg, maar ik ben er zeker niet rouwig om als hij wel weg gaat.

Wat ik als groot voordeel zie is dat ik dan ook geen "gedoe" meer heb of voor de dertigste keer uitleggen wat ze in hun standaardbrieven weer eens verkeerd schrijven.

Ik snap wel dat ik dat allemaal niet per se hoef te doen, maar als ik met 5 minuten werk nu mij een heleboel gezeur achteraf kan sparen dan is dat voor mij de pragmatische oplossing.
Gwaihir schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:52:
Ik heb geen idee, ik heb nog geen offerte.

Volgens mij is @Hooglander1 de laatste die een offerte van Stedin heeft gekregen, dus wellicht kan die nog even melden of hij 1 cent moest betalen.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Jitta
  • Laatst online: 08-01 15:28
Ik vond dit forum toen ik voor het eerst gewezen werd op het moeten betalen voor verwijderen. Dat was overigens ook in de tijd dat de energieleverancier stelde dat je moest laten verwijderen voor je je gasleveringscontract kon opzeggen, dus de twee waren verweven. De onredelijkheid daarvan triggerde mij enorm.
Ik bleef op het forum doordat me duidelijk werd dat hier een meer principiële discussie werd gevoerd: wie moet de kosten dragen van de gastransitie, en dan specifiek: hoe kan het dat de netbeheerders die zo zeker van hun zaak bij individuele klanten neerleggen, zonder zelf efficiënter te gaan werken, en terwijl een flinke groep mensen nergens blijkt te kunnen vinden waar dan staat dat dat individu zou moeten betalen.
Ik vraag nu geen verwijdering aan, omdat ik met de netbeheerder (oke, het was een beetje eenzijdig) de principiële discussie heb gevoerd over wie de verantwoordelijkheid zou hebben voor (het verwijderen van) de gasaansluiting, en dus voor de kosten daaromtrent. Steeds het standpunt verwoord dat het hun aansluiting is, die ik verder niet gebruik, en dus ook hun zaak om te beslissen wat daarmee moet, voor hun eigen kosten. Dat werd een discussie over wetten en regels, en ook een over intimidatie en misleiding.
Ik vraag dus nu niets aan, zou dat inconsequent van mijzelf vinden, en ik vind het zelf belangrijk om, als ik consequent en redelijk probeer te overtuigen, dan niet zelf inconsequent gedrag te vertonen als het ineens wel handig uitkomt. Vandaar.
Idefix70 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Ik denk dat je wat doordraaft in je achterdocht. De netbeheerders zijn nog niet geheel ingericht op het verwijderen van hun materialen bij gasverlaters. De algemene voorwaarden zijn dan ook zo algemeen dat ze nog niet echt aansluiten bij dit proces. De netbeheerder (die uiteindelijk ook opdrachtgever is naar een onderaannemer) heeft ook plichten. En wij als consument hebben verschrikkelijk veel rechten. Laten we nou eerst eens kijken hoe de netbeheerders tewerk gaan en dan conclusies trekken gebasseerd op feiten. Daarnaast ga je van het meest negatieve uit. Ook vraag ik me af of hooglander1 vanuit een prijsprikkel handelt. Nu is het eindelijk geregeld dat gasverlaters gratis van het gas kunnen en dan is het weer niet goed.
Duimpjes omhoog toont aan of er meer positief ingestelde gasverlaters zijn _/-\o_

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

@Jitta
Kon ik je maar 2 duimpjes geven.
Bij deze. 😉. 👍👍

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t.oswald schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:55:
Wellicht al eerder door iemand gepost, ben een tijdje weg geweest. Liander heeft het er maar druk mee...

[Afbeelding]
Misschien / hopelijk hebben ze zoveel aanvragen dat ze kunnen gaan optimaliseren een een aantal achter elkaart in dezelfde buurt kunnen doen. [/dreaming]
Hooglander1 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:59:
[...] We kennen je mening.

Ik heb een andere afweging gemaakt, voor mij is het meer waard om zekerheid te hebben dat die leiding er uit is, dan het nadeel van de AV. Mocht dat een issue worden, lossen we dat dan wel weer op.
Geen mening maar een feit. En jij mag een andere afweging maken, waarbij je dan op de eerder aangegeven manier bijvoorbeeld de voorwaarden kan verwerpen. [aanbevolen] En dat schijnen ze te accepteren.

@Wolly De voorwaarden staan dacht ik in / bij de offerte.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens zou het voor nieuwe gevallen gratis zijn, benieuwd wat ze met de al lopende zaken denken te gaan doen.
Denk trouwens dat ik het voor die vriendin met gratis afsluiting (zegel) in 2015 ga aanvragen.
Voor me zelf zit er nog wat anders in het vat. Misschien later nog details.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 19:13
phicoh schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:21:
[...]

De meter hoeft helemaal niet verwijderd te worden. Dat is een fictie die verzonnen is door de netbeheerders. De theorie zoals ik het begrijp, is dat er een gevaar is dat de gasleiding beschdigd raakt omdat bij werkzaamheden de uitvoerderende partij denkt dat er geen gasleiding is. Dit lijkt me heel vergezocht.
...
Nee, het is milieu. Dat was het argument waar ze zichzelf in vastgedraaid hebben. Het befaamde KIWA rapport en de aangedragen argumenten bij de geschillencommissie was dat het ivm milieu moest. Men mocht de leidingen niet in de grond laten zitten.

Immers, als het omwille van veiligheid was, zou tweezijdig afdoppen ook kunnen. En dus moest men iets aandragen bij de geschillencommissie en rechter waarom afdoppen niet kon. De geschillencommissie was namelijk in haar polderende opvatting van mening dat beide opties aangeboden moesten worden. En dat werd dus milieu, want met afdoppen blijft de leidingen liggen. (Plus dat men de prijs van afdoppen kunstmatig omhoog joeg.)

Let wel, evident is dit een onzin argument want vroeguh liet men leidingen gewoon wel liggen. Voor de geintereseerden is alles uitvoerig terug te lezen. Maar naar eigen zeggen - ik verzin het niet - waren de netbeheerders dan ook pas recent tot dit nieuwe inzicht gekomen. (Ik geloof februari 2019 ging het nieuwe beleid in, maar iemand kan me corrigeren als ik me vergis.)

Maar goed, ook dat was natuurlijk nog steeds geen reden waarom de gasverlater zou moeten betalen, en veranderde dus niets aan de twee juridische uitkomsten waar de gasverlater die geen opdracht gaf in het gelijk gesteld werd.

Maar voor de historische volledigheid, het is dus milieu waarom de leiding weg moet - niet veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

onetime schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 01:29:

[...]

Geen mening maar een feit. En jij mag een andere afweging maken, waarbij je dan op de eerder aangegeven manier bijvoorbeeld de voorwaarden kan verwerpen. [aanbevolen] En dat schijnen ze te accepteren.
Die optie is er bij Stedin niet. Twee knoppen, accept or reject, niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Hooglander1 Bedankt voor die info.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Armin schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 04:40:
[...]

Immers, als het omwille van veiligheid was, zou tweezijdig afdoppen ook kunnen. En dus moest men iets aandragen bij de geschillencommissie en rechter waarom afdoppen niet kon. De geschillencommissie was namelijk in haar polderende opvatting van mening dat beide opties aangeboden moesten worden. En dat werd dus milieu, want met afdoppen blijft de leidingen liggen. (Plus dat men de prijs van afdoppen kunstmatig omhoog joeg.)
Wat ik bedoelde met veiligheid is dat ze een slimme meter gewoon kunnen laten hangen totdat de aansluiting vernieuwd moet worden. Eventueel met een slotje erop. Dat kost misschien af en toe een paar euro voor inspecties, maar is veel efficienter dan stuk voor stuk alles weghalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 20:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

phicoh schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:06:
[...]
Wat ik bedoelde met veiligheid is dat ze een slimme meter gewoon kunnen laten hangen totdat de aansluiting vernieuwd moet worden. Eventueel met een slotje erop. Dat kost misschien af en toe een paar euro voor inspecties, maar is veel efficienter dan stuk voor stuk alles weghalen.
Maar de netbeheerders zijn helemaal niet geïnteresseerd in efficiëntie, die willen eigenlijk gewoon nog zoveel mogelijk aansluitingen behouden en werpen allerlei (kunstmatige) barrieres op om het verlaters zo moeilijk en onaangenaam mogelijk te maken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:41
Volgende week is het zo ver!
Hiermee bevestigen wij u de week van uitvoering:

Week 12 (22-26 maart)

Een exacte dag dan wel datum is niet bekend. De ploegleider organiseert zijn eigen route en planning waardoor hij niet van tevoren weet hoeveel tijd hij kwijt is. Hij zal tijdig contact met u opnemen in de genoemde week voor het maken van een afspraak. Voor deze afspraak gebruikt hij het telefoonnummer dat bij ons bekend is:

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hooglander1 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:14:
[...] Die optie is er bij Stedin niet. Twee knoppen, accept or reject, niks meer.
Die optie is er bij allemaal, je moet het alleen zelf op de offerte erbij schrijven. Iets meer dan tekenen bij het kruisje. Lees maar terug, het staat in dit deel van het topic.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
@Freee!! Niet alleen willen de netbeheerders en de meeste 'fossiele bedrijven' graag zo veel mogelijk gasaansluitingen behouden. Ze willen eigenlijk ook vooral niet dat je met een eigen warmte-oplossing komt.

De waterstof-bal wordt niet voor niets al een paar jaar omhoog gehouden door fossiele jongleurs, samen met de warmtenet-bal. Waterstof- en warmtenetten zijn te groot, kostbaar voor nieuwkomers op de markt en houden de consument afhankelijk van de bestaande energie-sector. Terwijl de ontwikkelingen voor thuis-opwekking en thuis-opslag van elektriciteit best snel gaan, waarmee de consument met eigen woning steeds minder afneemt en afhankelijk is van de bestaande energie-sector. Ik denk dat het ergens in komende decennia goed mogelijk wordt om met een woning ook van het elektra-net af te stappen, zonder daarbij aan wooncomfort te moeten inleveren.

En ik kan me niet voorstellen dat de Netbeheerders, oliemaatschappijen en 'fossiele' energieleveranciers niet doorhebben dat hun rol en plek in de samenleving onder druk komt te staan met elektrificatie van de woonomgeving én steeds meer decentrale opwekking en opslag van elektriciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Ivow85 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:36:
@Freee!!
De waterstof-bal wordt niet voor niets al een paar jaar omhoog gehouden door fossiele jongleurs, samen met de warmtenet-bal. Waterstof- en warmtenetten zijn te groot, kostbaar voor nieuwkomers op de markt en houden de consument afhankelijk van de bestaande energie-sector. Terwijl de ontwikkelingen voor thuis-opwekking en thuis-opslag van elektriciteit best snel gaan, waarmee de consument met eigen woning steeds minder afneemt en afhankelijk is van de bestaande energie-sector. Ik denk dat het ergens in komende decennia goed mogelijk wordt om met een woning ook van het elektra-net af te stappen, zonder daarbij aan wooncomfort te moeten inleveren.
Een netbeheerder wil natuurlijk graag een netwerk houden. Weinig organisaties willen zichzelf opheffen. Maar goed, dan kans op een waterstofnet is natuurlijk heel erg klein.

Een warmtenet is natuurlijk kassa. Als je geluk hebt dan zitten afnemers vast, toezicht is niet effectief, dus het geld rolt binnen. Wel een tegenvaller is dat biomassa niet meer geaccepteerd wordt.

Ik zie niet hoe we het electriciteitsnet kunnen afschaffen. Als je ook electrische auto's meetelt, dan hebben maar weinig mensen een dak dat groot genoeg is voor alle gebruik (en dan hebben we het nog niet over winkels, kantoren, industrie, etc.)

Daar naast ben ik heel benieuwd hoe we dan stroom uit zonnepanelen decentraal op gaan slaan. Iedereen een mini waterstofcentrale plus brandstofcel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

onetime schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:27:
[...]

Die optie is er bij allemaal, je moet het alleen zelf op de offerte erbij schrijven. Iets meer dan tekenen bij het kruisje. Lees maar terug, het staat in dit deel van het topic.
Ahja, ff met papier of op de pdf schrijven in de volledig dichte portal waar je alleen verder kan met 2 knoppen.

Gast, als je niet weet waar je het over hebt, reageer dan niet en stop met roepen dat andere mensen zitten te liegen. Het kan niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Hooglander1 Gast, als je zelf niet weet waar je het over hebt, hou zelf je mond. Anderen hebben hier aangegeven het zo gedaan te hebben. Vanaf hier lezen: Luchtenburger in "Gas de deur uit doen: Gratis!" want dat heb je nog niet gedaan.

*knip*, dit voegt niks toe.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@phicoh Ik zie er een mogelijkheid toe ontstaan in de komende decennia. Hoe dat er precies uit gaat zien, zal de tijd ons moeten wijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
[...]

Die optie hebben de netbeheerders al om zeep geholpen. Een gas aansluiting waar niet voor wordt betaald kan worden vergeten en geeft dan risico's met graven en verbouwen e.d.

Het hele idee van een KLIK melding en wat verstand van de mensen zelf doen de netbeheerders niks mee.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

onetime schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:11:
@Hooglander1 Gast, als je zelf niet weet waar je het over hebt, hou zelf je mond. Anderen hebben hier aangegeven het zo gedaan te hebben. Vanaf hier lezen: Luchtenburger in "Gas de deur uit doen: Gratis!" want dat heb je nog niet gedaan.

edit: zo dat is een toepasselijk onderschrift bij je avatar...
En Enexis heeft exact hetzelfde proces als Stedin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hooglander1 Doet er niet toe. Desnoods print je de offerte uit en stuurt hem per post op.

edit: jij maakt er overigens zelf van dat ik je beschuldig van liegen, heb ik niet geschreven! @Hooglander1

[ Voor 38% gewijzigd door onetime op 19-03-2021 13:43 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Laatst online: 31-08 07:39
Vandaag voor de aardigheid bij Liander geïnformeerd of er nog een vordering op mijn naam open staat, na eind 2018 van het gas af te zijn gegaan en leidingen en meter op initiatief van Liander verwijderd zijn. Inmiddels een jaar niets meer van Liander of de door hen ingeschakelde advocaat gehoord. Vordering blijkt nog open te staan met een signalering erop, op 28-04-2021 met notitie erbij " in afwachting van lopende rechtzaak". Dat kan niet mijn rechtzaak zijn, want die is er niet. Zal daarom wel de reeds afgelopen en verloren rechtzaak van recent zijn. Na 28-04-2021 verwacht ik dat er een creditnota komt voor de vordering. Misschien ook voor de andere dossiers met vorderingen van andere gasverlaters.

[ Voor 5% gewijzigd door Leo. P. Klepper op 19-03-2021 14:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:08
Zwijgen is meer iets voor Liander, toegeven dat ze fout zaten doen ze niet snel.

Vanochtend maar weer eens naar de Klantenman die toch een vrouw is gemaild dat ik nog geen reactie heb gehad op de mail van 3 weken geleden. Met de flauwe opmerking erbij dat ik altijd maar 14 dagen krijg als Liander mij wat stuurt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:07:
Zwijgen is meer iets voor Liander, toegeven dat ze fout zaten doen ze niet snel.

Vanochtend maar weer eens naar de Klantenman die toch een vrouw is gemaild dat ik nog geen reactie heb gehad op de mail van 3 weken geleden. Met de flauwe opmerking erbij dat ik altijd maar 14 dagen krijg als Liander mij wat stuurt.
Ik was dit ook van plan te zeggen als ik ze volgende week maar eens bel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-10 11:15
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:07:
FTFY ;)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leo. P. Klepper schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:15:
Vandaag voor de aardigheid bij Liander geïnformeerd of er nog een vordering op mijn naam open staat, na eind 2018 van het gas af te zijn gegaan en leidingen en meter op initiatief van Liander verwijderd zijn. Inmiddels een jaar niets meer van Liander of de door hen ingeschakelde advocaat gehoord. Vordering blijkt nog open te staan met een signalering erop, op 28-04-2021 met notitie erbij " in afwachting van lopende rechtzaak". Dat kan niet mijn rechtzaak zijn, want die is er niet. Zal daarom wel de reeds afgelopen en verloren rechtzaak van recent zijn. Na 28-04-2021 verwacht ik dat er een creditnota komt voor de vordering. Misschien ook voor de andere dossiers met vorderingen van andere gasverlaters.
Mooi dat je dat gedaan hebt. Vanwaar die twee keer 28-04-2021? Stond er niet 28-04-2020 bij de notitie (paar weken na dagvaarding @Carpjes)?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armin
[...]

Maar 'punt' is dus dat de leiding weg moet ivm milieu. De meter laten langen terwijl de leiding uit de grond is, is dan een beetje gek _/-\o_

Werkelijke punt is dan ook dat het er inderdaad zoals [@Freee!! aangaf het enkel was om een barriere op te werpen door veel geld te vragen. Het onderliggende argument was namelijk dat men de kosten voor de gastransitie niet zelf wilde dragen door interen op de reserves, dividend verlagen en de gastak langzaam budgetneutraal opheffen. Elke organisatie en ook sub-organisatie wil graag zichzelf behouden. En zeker die netbeheerders die geen stroom-tak hebben zijn letterlijk in hun bestaan bedreigd.

Veiligheid speelde dus nooit echt een rol, en toen evident ook nog bleek dat twee-zijdig afdoppen en de meter verwijderen ook veilig was, moest er dus 'milieu' komen als argument waarom men niks mocht laten zitten.

Dus men moest wel inefficient zijn en zulke hoge kosten rekenen, want ja, milieuregels. :*)

Nu men echter sinds deze maand de kosten gewoon door mag rekenen bij achterblijvers zijn er geen bezwaren meer. Dus we zien waar het werkelijk om ging - geld. Men kan dus vooruit terwijl men zoekt naar een nieuwe rol. En men kan dus ook vollop investeren in zaken die de (sub)organisatie mogenlijk weer relevant maken zoals warmtenetten, biogas, waterstof, etc.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hans299
Hooglander1 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Ahja, ff met papier of op de pdf schrijven in de volledig dichte portal waar je alleen verder kan met 2 knoppen.

Gast, als je niet weet waar je het over hebt, reageer dan niet en stop met roepen dat andere mensen zitten te liegen. Het kan niet.
@Hooglander1 je weet niet naar wie je schrijft: een van de voortrekkers van dit topic, een van de medeschrijvers van stukken in procedures waaraan jij nu je “gratis verwijdering” hebt te danken.
In plaats van zo van leer te trekken, zou je jezelf beter eens kunnen inlezen in het topic.
Misschien ga je dan ook begrijpen waar het in dit topic werkelijk om draait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:39

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik denk dat iedereen met een eigen motivatie in dit topic zit: de een doet het puur om geen geld uit te geven, de ander is heel principieel en de volgende begaan met zo efficiënt mogelijk verwijderen. Laten we dat allemaal accepteren en respecteren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hans299
breinonline schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:16:
Ik denk dat iedereen met een eigen motivatie in dit topic zit: de een doet het puur om geen geld uit te geven, de ander is heel principieel en de volgende begaan met zo efficiënt mogelijk verwijderen. Laten we dat allemaal accepteren en respecteren.
Dat prima, moet ook. Het gaat mij niet om de motivatie, iedereen maakt zijn eigen keuzen, prima. Maar het stoort me wel als iemand die altijd constructief anderen probeert verder te helpen op een aanmatigende toon voor leugenaar of onzinverkoper wordt neergezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Mooi dat je dat gedaan hebt. Vanwaar die twee keer 28-04-2021? Stond er niet 28-04-2020 bij de notitie (paar weken na dagvaarding @Carpjes)?
Volgens de medewerker van de klantenservice stond er 28-04-2021 als signaleringsdatum bij de notitie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@Hans299 Bedankt voor de support, ook @ duimpjes van jouw bovenstaande 2 berichten.
Ik hou niet van dit soort dingen maar laat niet over me lopen. (komt daar ook mijn inzet voor dit topic vandaan? Iets met rechtvaardigheid?)
The Pelicanbrief (zit nu te kijken) heeft een eind waar de schuldigen worden gestraft. Ik zou nog graag de oplichtende (juristen en leidng van de) netbeheerders gestraft zien. Of is dat teveel gevraagd?

edit: met vergoeding aan degene die onterecht hebben betaald wegens de misleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 19-03-2021 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Even een vraag: zijn alle lopende dreigprocedures met "openstaande facturen" nu gestopt? In februari waren sommige netbeheerders nog vollop aan het drammen op de oude weg. Ik hoor nu niets meer in dit forum!

Is dat omdat men nu druk is met de nieuwe aanvragen, of worden de "openstaande facturen" nu daadwerkelijk 'kwijtgescholden'? Krijgt Bosveld nu dus eindelijk ook weer tijd voor andere klanten? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Armin Daar heb ik dus inderdaad ook niets meer over gehoord, behalve dat er ergens gezegd zou zijn dat die procedures dus door zouden lopen omdat de regels toen anders zouden zijn geweest.
Ja de regels waren toen anders. Voor degene die uit zichzelf verwijdering wou aanvragen, niet door misleiding van de netbeheerders.
De rest van de regels is voor zover ik kan zien niet veranderd. De ATO niet, en ook voor degene die alleen hun contract opzeggen is er voor zover ik weet niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat mij betreft zijn er nu twee sporen. Ik zie een mogelijkheid om "het eerste" spoor (onterechte rekeningen en betalingen terug draaien) "het tweede" spoor te laten ondersteunen. (De nieuwe wetten en regels in lijn met (Europees) consumentenrecht krijgen.) Goed idee? Hoe verder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 19:19
3 maart aanvraag gedaan voor verwijdering. Kleine week later telefoontje dat ze eerst een bodemonderzoek moeten doen.(zit vervuiling op het perceel van de buren) Donderdag 18 maart telefoontje of ze dinsdag de 23e de gasleiding kunnen komen verwijderen. Ben helaas werken maar ging allemaal snel en gratis. Iedereen bedankt voor de inzet van afgelopen jaren!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Waarschijnlijk omdat volgens consumentenrecht binnen 2 jaar de rekening gestuurd moet zijn, omdat anders de vordering niet vervalt, maar door de consument verworpen kan worden als deze als nog komt.

Dus moet dan wel op tijd gestuit worden, maar het is een gokje van mijn kant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
onetime schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:27:
onetime schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:11:
@Hooglander1 Gast, als je zelf niet weet waar je het over hebt, [..]. Anderen hebben hier aangegeven het zo gedaan te hebben. Vanaf hier lezen: Luchtenburger in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Da's erg stellig, @onetime, maar ik zie geen link / verwijzing naar Stedin's recente procedure. Ik denk dat je wat gemist hebt. Lees maar terug, het staat in - de laaste pagina's van - dit deel van het topic?

Hoor 't graag als je nog wel 'n optie ziet, want ik heb die graag. Maar het lijkt er toch echt op dat Stedin het sinds onlangs, met een werkwijze buiten mijnaansluiting.nl om, dichtgetimmerd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Zullen we 't verder zonder 'kanten kiezen', gelijk en duimpjes geven op 'reputatie' i.p.v. feiten, etc. doen? Het gaat m.i. allemaal een beetje te fel. Dat heeft toch juist geen olie op 't vuur nodig?

Ik ken @onetime en @Hooglander1 hier bieden als constructief, in de feiten geïnteresseerd en behulpzaam :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
@Hooglander1 @onetime Zullen we het hier wel gezellig houden? Graag een beetje op jullie toon letten :/

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-10 20:35
Nieuwsupdate uit #Dingspiel2
Na de mooie uitspraak rechtbank van 10 feb. 2021 waarin de rechtbank de vordering van Liander afwijst en Liander veroordeeld wordt tot betaling kosten in het geding, blijkt deze afhandeling toch redelijk complex.

Nadat wij de uitspraak hebben ontvangen is er een betaalverzoek gedaan naar de advocaat die Liander om de kosten van het geding binnen de gestelde termijn van 14 dagen te voldoen. Met geduld hebben wij deze betaling afgewacht, het was blijkens lastig hier tijdig aan te voldoen. Zouden ze dan echt zo druk zijn met het bestuderen van het vonnis?

Dan maar weer een bericht gestuurd met het verzoek om de kosten van het geding te voldoen binnen 5 dagen + €60 aan salaris gemachtigde en wettelijke rente. Netjes conform uitspraak.
Ook deze keer geen betaling ontvangen 8)7 Wat rest er dan..? Juist de deurwaarder, na even gedacht te hebben aan Flanderijn hebben wij het verzoek toch uitgezet via de deurwaarder waar onze advocaat Erwin mee samenwerkt. Zij hebben de vordering afgelopen maandag bij Liander bezorgd. Plots kregen we een reactie van de advocaat Liander dat de betalingsopdracht is gegeven en dat wij de deurwaarder kunnen afzeggen.

Dat gaan we natuurlijk niet doen, kosten deurwaarder zijn al gemaakt en Liander kan op de betekening nu makkelijk aflezen wat ze moeten voldoen. Toch heeft Liander eerst nog een betaling gedaan van de kosten uitspraak + €60,- aan salaris gemachtigde. Leuk geprobeerd maar hier gaan we natuurlijk niet mee akkoord. Het koste nog laatste mailwisseling om de kosten deurwaarder en rente betaald te krijgen, coulance halve hebben wij ze 6 dagen extra gegeven om het bedrag te voldoen zonder verdere renteverrekening. Deze laatste betaling is netjes binnen een dag ontvangen en hiermee heeft Liander voldaan aan de veroordeling kosten. O-)

Natuurlijk is het heel jammer van de extra kosten en energie die dit allemaal onnodig heeft gekost, deze werkwijze past dan wel weer binnen de ervaringen zoals wij dit de afgelopen jaren van de netbeerders ervaren hebben. :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
jerh schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:46:
[...]

Waarschijnlijk omdat volgens consumentenrecht binnen 2 jaar de rekening gestuurd moet zijn, omdat anders de vordering niet vervalt, maar door de consument verworpen kan worden als deze als nog komt.

Dus moet dan wel op tijd gestuit worden, maar het is een gokje van mijn kant
De rekening en aanmaning heb ik al in 2019 ontvangen. Ik vermoed dat Liander de signaleringsdatum er op heeft gezet omdat dan het vonnis van Dingspiel II duidelijk zou zijn en afhankelijk van de uitkomst er verdere actie kan worden ondernomen. In mijn geval kan dat alleen een creditnota zijn, omdat ik expliciet nooit zelf om verwijdering heb gevraagd. Ik denk dat dit dan voor alle vergelijkbare dossiers van Liander opgaat. Dan kunnen ze het administratief ook afsluiten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Carpjes Heel kenmerkend voor de houding van Liander. Gewoon hun eigen gang blijven gaan, volledig lak hebben aan gecommuniceerde termijnen en afspraken.

Triest. Diep triest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Daar waar ik na kort gesprek met @Idefix70 tijdens de gasborrel toch overstag ben om het proces voor verwijderen te gaan doorlopen, zie ik dat er bij www.mijnaansluiting.nl voor een Stedin meter geen AV geaccepteerd hoeft te worden waar in zou staan dat ik opdrachtgever ben? Behalve dat mijn gegevens gedeeld worden met de betrokken partijen, wat mij niet meer dan logisch lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8EjvCR22KcbabpGHA8q5W9miaU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/nY2n0bdYkvCbyAupNXnwjLIA.png?f=fotoalbum_small

Dat was nu eigenlijk mijn grootste bezwaar. Aangeven dat ze de paraplu-houder mogen ophalen is via nietmijnaansluiting niet echt heel lastig.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
stuffer schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:22:
, zie ik dat er bij www.mijnaansluiting.nl voor een Stedin meter geen AV geaccepteerd hoeft te worden waar in zou staan dat ik opdrachtgever ben?

[..]

Dat was nu eigenlijk mijn grootste bezwaar. Aangeven dat ze de paraplu-houder mogen ophalen is via nietmijnaansluiting niet echt heel lastig.
Nou, houdt ons op de hoogte dan! (O.a.?) @Hooglander1 ging je onlangs voor in deze nieuwe gang van zaken. Volgens hem was de vervolgstap vanuit Stedin juist onverbiddelijk: geen papierwerk / pdf meer zoals elders, wat een gelegenheid tot opmerkingen geeft, maar alleen een webportaal waarin hij 'akkoord' of 'niet akkoord' kon geven :(. Als jij daar een draai aan weet te geven, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Gwaihir schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Nou, houdt ons op de hoogte dan! (O.a.?) @Hooglander1 ging je onlangs voor in deze nieuwe gang van zaken. Volgens hem was de vervolgstap vanuit Stedin juist onverbiddelijk: geen papierwerk / pdf meer zoals elders, wat een gelegenheid tot opmerkingen geeft, maar alleen een webportaal waarin hij 'akkoord' of 'niet akkoord' kon geven :(. Als jij daar een draai aan weet te geven, hoor ik het graag!
Ik denk ook dat daar de volgende AV voorbij gaat komen maar het blijft nu bij een notificatie richting Stedin dat ze de gasinstallatie mogen ophalen.

Zelf denk ik dat de brieven die gestuurd zijn dusdanig geautomatiseerd waren dat het nergens geregistreerd staat dat ik mail contact met Stedin heb gehad nav de brieven. Als ik mijn dossier er op terug lees heb ik altijd tegen een muur aan staan praten en kwamen er nooit echt inhoudelijke reacties. Zie stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Ik heb zelf het volgende in mijn hoofd om te doen.
- Mijnaansluiting (al gebeurd voor week 24 2021)
- Voorstel Stedin zonder moeilijke AV
Dan mogen ze de paraplu houder komen ophalen zonder dat ik wakker van lig (behalve dat ik een plank moet gaan zagen om de meterkast weer wat te kunnen vullen).

- Mijnaansluiting (al gebeurd voor week 24 2021)
- Voorstel Stedin met moeilijke AV
- Whatsapp contact met Stedin zoeken om dat opgehelderd te krijgen (ander contact is niet mogelijk behalve telefonisch).
- Contact zoeken met rechtsbijstand om te peilen hoe die er instaan.
- Laagdrempelig vertellen via whatsapp dat ze de parapluhouder mogen komen ophalen.
- Wederom niet wakker van liggen of ze nu wel actie ondernemen of niet.

Ik denk dan dat ik mijn beste beentje voor heb gezet omdat de meter mij nog steeds niet in de weg zit maar wel een aantal meter voortuin heb die er nu strak bij ligt. Dat er gegraven moet worden ben ik niet zo bang voor maar ik wil wel ergens in de gesprekken te horen krijgen dat Stedin er verantwoordelijk voor is om het weer strak terug te leggen.

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ik kon mijn dossier in deel 2 niet meer aanpassen, dus hier aan toegevoegd alvast de melding bij mijnaansluiting.nl

Dossier Stuffer <---> Stedin

13 december 2019 telefonisch bij Budget Energie contract voor alleen gas opgezegd en opdracht gegeven om ATO op te zeggen bij Stedin.

18 december 2019 via de email van BudgetEnergie: De overeenkomst is per 18-12-2019 beëindigd.

2 januari eerste brief van Stedin.
Stedin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RFjglcehWQZ14Z5mAKhv6C90/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xjDbVCq0l0n5Ow4qGj7Dy3eU/thumb.jpg

Brief 1b naar Stedin gemailed
Geachte mevrouw Naam

Ik ontving op 02-01-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: **-**-**), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 18-12-2020 opgezegd bij BudgetEnergie. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik BudgetEnergie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6.

En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Stuffer

3 januari 2020 reactie per email van Stedin
Beste heer Stuffer,

Bedankt voor uw bericht waarin u kenbaar stelt dat u geen gebruik wilt maken van gas.

In Nederland is het niet mogelijk een gasaansluiting en meter op een adres te hebben zonder actief gascontract.

Als eigenaar of huurder van de woning bent u verplicht een gascontract af te sluiten of tegen kosten de aansluiting te deactiveren.

Meer informatie over de kosten en procedure kunt u vinden op: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen. Een aanvraag voor het verwijderen kunt u doen via www.mijnaansluiting.nl

Indien u geen afspraak met ons maakt zullen we u met extra kosten afsluiten. Deze kosten zullen op u verhaald worden.

Graag wens ik u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

Naam

Klantenservice
Stedin Netbeheer B.V.

4 januari 2020 volgende terug gemaild:
Beste Naam,

Allereerst dank voor uw snelle reactie.

Daar waar ik het waardeer dat u snel reageert, vind ik het jammer dat u niet inhoudelijk ingaat op de punten uit mijn email.

Om wel inhoudelijk in te gaan op uw punten, staan deze met opmerking en antwoord hieronder. Ik zou het zeer waarderen, om een goede discussie te houden, als u hetzelfde deed met mijn punten.

In Nederland is het niet mogelijk een gasaansluiting en meter op een adres te hebben zonder actief gascontract.
U beweerd dus dat het niet mogelijk is om zonder gascontract wel een aansluiting te hebben? Dit is nu het geval en ik kan nergens vinden in de AV of ATO dat dit niet mogelijk zou mogen zijn. Kunt u dit onderbouwen met de de corresponderende wetsartikelen? Anders ga ik er van uit dat deze bewering onjuist is.

Als eigenaar of huurder van de woning bent u verplicht een gascontract af te sluiten of tegen kosten de aansluiting te deactiveren.
Ik heb gezocht naar een onderbouwing hiervan maar ik kan die niet vinden. Kunt u mij die geven op wetsartikel nummer? Anders ga ik er wederom vanuit dat deze bewering onjuist is.

Meer informatie over de kosten en procedure kunt u vinden op: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen. Een aanvraag voor het verwijderen kunt u doen via www.mijnaansluiting.nl
Dank u wel voor het aanwijzen van een website voor het verwijderen van een aansluiting. Echter vraag ik hier niet om. De inrichting is van u en zit mij niet in de weg.

Indien u geen afspraak met ons maakt zullen we u met extra kosten afsluiten. Deze kosten zullen op u verhaald worden.
Zoals ik u al had gemailed:
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6.

Ook zoals Stedin geautomatiseerd kan uitlezen maandelijks, is er geen gasverbruik meer sinds 15 juni 2019 en zal dit ook niet meer gebeuren omdat de hoofdkraan dicht staat.

Graag wijs ik u er op dat de werkzaamheden die u nodig acht aan de meetinrichting, wel volgens artikel 4.1.2.5 en 4.1.2.6 van de Aansluit en Transportcode dienen te geschieden.

Ook ik wens u een prettige dag verder.

Met vriendelijke groet,

Stuffer

9 januari 2020 standaard brief nr 2 gehad:

Stedin
Brief2 voorkantBrief2 achterkant

26 Juni 2020 3e brief van Stedin.

Stedin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGuGlz4C_0W0uhNH3PnJDitAWSA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXqstmnYMtB0PMsZxC7UsUXX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTIApTYj8W74iumrcYiqsX65fX0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTnnMbfRUM539ksdTz3A609W.jpg?f=fotoalbum_small

28 Juni 2020 verstuurd naar:
FM_voorkomafsluiting at stedin punt net
info at stedin punt net
Beste Stedin,

Ik ontving op 26-06-2020 wederom een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-M-CL-3), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.

Die zelfde brief van 02-01-2020 was aanleiding van de discussie die hieronder heel kort is gevoerd en waar nooit meer een inhoudelijke reactie is gekomen vanuit uw zijde.

Zoals ook al eerder aangegeven: U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ik wens u een prettige dag verder.

Met vriendelijke groet,

Stuffer

28 Juni 2020:
info at stedin punt net
OutOfOffice stuurt direct terug:
Goedendag,

Dit e-mail adres is niet meer in gebruik.

Heeft u een vraag, of een verzoek, dan verwijzen wij u door naar www.stedin.net/klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Stedin
-----

FM_voorkomafsluiting at stedin punt net
OutOfOffice stuurt direct terug:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij nemen uw bericht binnen 5 werkdagen in behandeling
Indien nodig nemen wij contact met u op.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.

09 Juli 2020:

Stedin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0PM6W2RedSxspxMqnhdWXxuitM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiVH64USLeVzU962NP3SkTtu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tqcg_cWd0MOHJ0YOIwhSs7wIt8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lb9WgB8cSby1iH76yNboOOP9.jpg?f=fotoalbum_small

Met antwoord:
-------- Doorgestuurd bericht --------
Onderwerp: Re: Uw mail is ontvangen: Fwd: Re: Uw relatienummer: Nummer/ gasloos - KV-2006 06000
Datum: Thu, 9 Jul 2020 18:06:53 +0200
Van: Stuffer
Aan: FM_VoorkomAfsluiting@stedin.net, FM_info <info@stedin.net>

Beste Stedin,

In reactie op uw vorige brief heb ik, in tegenstelling tot wat u nu schrijft, op 28 juni 2020 (zie email wisseling hieronder) een bericht aan u gestuurd met de motivatie dat ik met u geen nieuwe overeenkomst aan zal gaan. U heeft op mijn bericht buiten een ontvangstbevestiging en de korte mailwisseling hieronder nooit een reactie gegeven. Derhalve ga ik er vanuit dat u het kennelijk eens bent met mijn standpunten en onderbouwing. Naar aanleiding van uw brief d.d. 6 juli 2020 zal ik dan ook geen verdere acties ondernemen.

Met vriendelijke groet,

Stuffer

Op 28-6-2020 om 14:37 schreef FM_VoorkomAfsluiting@stedin.net:
> -----Reply Reply-----
>
> Beste meneer, mevrouw,
>
> Hartelijk dank voor uw bericht.
>
> Wij nemen uw bericht binnen 5 werkdagen in behandeling
> Indien nodig nemen wij contact met u op.
>
> Neem voor vragen gerust contact met ons op
> Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
> Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Afdeling Contractloos
> Stedin Netbeheer B.V.
>
>
>
> Blaak 8, 3011 TA Rotterdam | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam|
> 010 890 97 66 | www.stedin.net
>
> Dit e-mailbericht is bestemd voor de geadresseerde(n) en kan vertrouwelijk zijn. Gebruik door anderen dan de geadres-
> seerde(n) is verboden. Als dit bericht niet voor u bestemd is, wordt u vriendelijk verzocht dit aan de afzender te melden en
> het bericht te vernietigen. Stedin Netbeheer B.V. staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 24289101
>
> 28-06-2020 14:36 Stuffer:
> Datum verzonden: 28-jun-2020 14:35
> Naar: niet-openbare ontvangers: ;
> Onderwerp: Fwd: Re: Uw relatienummer: nummer/ gasloos
>
> Beste Stedin,
>
> Ik ontving op 26-06-2020 wederom een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-M-CL-3), waarin u de 'bewoner(s) op dit adres' er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.
>
> Die zelfde brief van 02-01-2020 was aanleiding van de discussie die hieronder heel kort is gevoerd en waar nooit meer een inhoudelijke reactie is gekomen vanuit uw zijde.
>
> Zoals ook al eerder aangegeven: U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
>
> Ik wens u een prettige dag verder.
>
>
>
Stuffer
>
> -------- Doorgestuurd bericht --------
> Onderwerp: Re: Uw relatienummer: Nummer / gasloos
> Datum: Sat, 4 Jan 2020 21:13:14 +0100
> Van: Stuffer
> Aan: FM_info <info@stedin.net>
>
> Beste NAAM,
>
> Allereerst dank voor uw snelle reactie.
>
> Daar waar ik het waardeer dat u snel reageert, vind ik het jammer dat u niet inhoudelijk ingaat op de punten uit mijn email.
>
> Om wel inhoudelijk in te gaan op uw punten, staan deze met opmerking en antwoord hieronder. Ik zou het zeer waarderen, om een goede discussie te houden, als u hetzelfde deed met mijn punten.
>
> In Nederland is het niet mogelijk een gasaansluiting en meter op een adres te hebben zonder actief gascontract.
> U beweerd dus dat het niet mogelijk is om zonder gascontract wel een aansluiting te hebben? Dit is nu het geval en ik kan nergens vinden in de AV of ATO dat dit niet mogelijk zou mogen zijn. Kunt u dit onderbouwen met de de corresponderende wetsartikelen? Anders ga ik er van uit dat deze bewering onjuist is.
>
> Als eigenaar of huurder van de woning bent u verplicht een gascontract af te sluiten of tegen kosten de aansluiting te deactiveren.
> Ik heb gezocht naar een onderbouwing hiervan maar ik kan die niet vinden. Kunt u mij die geven op wetsartikel nummer? Anders ga ik er wederom vanuit dat deze bewering onjuist is.
>
> Meer informatie over de kosten en procedure kunt u vinden op: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen. Een aanvraag voor het verwijderen kunt u doen via www.mijnaansluiting.nl
> Dank u wel voor het aanwijzen van een website voor het verwijderen van een aansluiting. Echter vraag ik hier niet om. De inrichting is van u en zit mij niet in de weg.
>
> Indien u geen afspraak met ons maakt zullen we u met extra kosten afsluiten. Deze kosten zullen op u verhaald worden.
> Zoals ik u al had gemailed:
> Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6.
>
> Ook zoals Stedin geautomatiseerd kan uitlezen maandelijks, is er geen gasverbruik meer sinds 15 juni 2019 en zal dit ook niet meer gebeuren omdat de hoofdkraan dicht staat.
>
> Graag wijs ik u er op dat de werkzaamheden die u nodig acht aan de meetinrichting, wel volgens artikel 4.1.2.5 en 4.1.2.6 van de Aansluit en Transportcode dienen te geschieden.
>
> Ook ik wens u een prettige dag verder.
>
>
>
>Stuffer
>
>
>
>
>
> Op 3-1-2020 om 15:54 schreef FM_info:
>
> Beste heer Stuffer,
>
> Bedankt voor uw bericht waarin u kenbaar stelt dat u geen gebruik wilt maken van gas.
>
> In Nederland is het niet mogelijk een gasaansluiting en meter op een adres te hebben zonder actief gascontract.
> Als eigenaar of huurder van de woning bent u verplicht een gascontract af te sluiten of tegen kosten de aansluiting te deactiveren.
> Meer informatie over de kosten en procedure kunt u vinden op: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen. Een aanvraag voor het verwijderen kunt u doen via www.mijnaansluiting.nl
>
> Indien u geen afspraak met ons maakt zullen we u met extra kosten afsluiten. Deze kosten zullen op u verhaald worden.
>
> Graag wens ik u een prettige dag.
>
>
> NAAM
> Klantenservice
> Stedin Netbeheer B.V.
>
> [cid:7BEF9E3FED09EDD7FD7B97A7AF3FEDBC80A9D657@850B3A15]
>
> www.stedin.net/klantenservice/contact
>
> [cid:DB72EEC59BE2EF755E61082266BFB7B31206A18B@0D484F3E]
>
> [cid:1CE229BE29C99DD1892021FEEB9A786114C446F4@4B7CF462]
>
> [cid:7823BB41D955DB4EC90929B50B3F1AD3FB9737D7@9A7019BD]
>
> [cid:F4BA1BDF1D0016340DAF3B4DCFEAB85A433A3C84@1E187438]
>
> Dit e-mailbericht is bestemd voor de geadresseerde(n) en kan vertrouwelijk zijn. Gebruik door anderen dan de geadresseerde(n) is verboden. Als dit bericht niet voor u bestemd is, wordt u vriendelijk verzocht dit aan de afzender te melden en het bericht te vernietigen. Stedin Netbeheer B.V. staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 24289101.
>
> -----Oorspronkelijk bericht-----
> Van: mailadres Stuffer
> Verzonden: donderdag 2 januari 2020 19:43:40
> Aan: FM_info
> Onderwerp: Kenmerk KM-M-CL-3
>
> Geachte mevrouw Naam
>
> Ik ontving op 02-01-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-M-CL-3), waarin u de 'bewoner(s) op dit adres' er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
>
> Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 18-12-2020 opgezegd bij BudgetEnergie. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik BudgetEnergie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
>
> Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
>
> Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6.
>
> En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
>
> U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
>
>
Stuffer
Het valt op dat op beide mailadressen waar de email aan gericht is nu geen OutOfOffices aan staan daar waar het wel de vorige keer was dat:

Info at Stedin punt net, kwam met:
Onderwerp: Automatic reply: Re: Uw relatienummer: nummer / gasloos
Datum: Sun, 28 Jun 2020 12:33:20 +0000
Van: FM_info <info at stedin punt net>
Aan: Stuffer

Goedendag,

Dit e-mail adres is niet meer in gebruik.

Heeft u een vraag, of een verzoek, dan verwijzen wij u door naar www.stedin.net/klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Stedin
en FM_VoorkomAfsluiting at stedin punt net
Onderwerp: Uw mail is ontvangen: Fwd: Re: Uw relatienummer: nummer / gasloos - KV-2006 06000
Datum: Sun, 28 Jun 2020 14:37:36 +0200 (CEST)
Van: FM_VoorkomAfsluiting at stedin punt net
Aan: Stuffer

-----Reply Reply-----

Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij nemen uw bericht binnen 5 werkdagen in behandeling
Indien nodig nemen wij contact met u op.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.

Blaak 8, 3011 TA Rotterdam | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam|
010 890 97 66 | www.stedin.net

Dit e-mailbericht is bestemd voor de geadresseerde(n) en kan vertrouwelijk zijn. Gebruik door anderen dan de geadres-
seerde(n) is verboden. Als dit bericht niet voor u bestemd is, wordt u vriendelijk verzocht dit aan de afzender te melden en
het bericht te vernietigen. Stedin Netbeheer B.V. staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 24289101

Update 22-11-2020
Na de email van 09-07-2020 naar Stedin niks meer van ze vernomen.

20-03-2021 Via www.mijnaansluiting.nl een melding naar Stedin voor de gratis verwijdering.
MijnAansluiting-logo.png
Aanvraag verzonden

Geachte Dhr. Stuffer,

Hartelijk dank voor uw aanvraag met nummer *zaaknummer*. We hebben deze verstuurd naar de netwerkbedrijven die uw aanvraag uitvoeren.

Belangrijke informatie
De netwerkbedrijven doen er alles aan om tijdig uw aanvraag te realiseren. Wij leggen u graag uit wat u kunt verwachten en wat u zelf moet doen. Lees informatie.

Een overzicht van uw aanvraag
Op Mijnaansluiting.nl vindt u een overzicht van uw aanvraag. Hier kunt u ook de status van uw aanvraag volgen.

Bekijk status

Vragen of informatie
Heeft u nog vragen over uw aanvraag? Neem dan contact op met het betreffende netwerkbedrijf van uw aanvraag. De contactgegevens van de netbeheerder(s) vindt u op de statuspagina van uw aanvraag.

Werkt de knop niet? Kopieer en plak de onderstaande link in de adresbalk van uw internetbrowser:

https://www.mijnaansluiting.nl/personelijke link

Met vriendelijke groet,

Mijnaansluiting.nl

21-03-2021 volgende email van Stedin ontvangen:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw aanvraag. In uw regio zorgen wij voor uw aansluiting op het energienet, om te wonen, werken en leven. Wij nemen uw aanvraag voor Adres in stad in behandeling.

Uw aanvraagnummer bij mijnaansluiting.nl is: nummer
Uw aanvraagnummer bij Stedin is: nummer

U ontvangt binnen 10 werkdagen uw offerte
Wij bellen u om de aanvraag met u door te nemen. Vervolgens ontvangt u binnen 10 werkdagen uw offerte. Als wij hiervoor meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit weten.

Meer informatie
In onze video leggen we in slechts één minuut uit hoe het proces van aanvraag tot aansluiting verloopt. U kunt ook kijken bij onze veelgestelde vragen en antwoorden. Daarnaast kunt u op verschillende manieren contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,

Stedin logo

Blaak 8, 3011 TA Rotterdam | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam
088 896 39 63 | www.stedin.net
Twitter logoFacebook logoLinkedIn logoYouTube logo

Dit e-mailbericht is bestemd voor de geadresseerde(n) en kan vertrouwelijk zijn. Gebruik door anderen dan de geadresseerde(n) is verboden. Als dit bericht niet voor u bestemd is, wordt u vriendelijk verzocht dit aan de afzender te melden en het bericht te vernietigen. Stedin Netbeheer B.V. staat geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 24289101.

Dit is een automatisch gegenereerde e-mail. Wij kunnen een reply op deze e-mail niet ontvangen.

21-03-2021 en de volgende email van mijnaansluiting.nl ontvangen:
MijnAansluiting-logo.png
Afhandeling via Stedin

Geachte Dhr. Stuffer

Uw aanvraag zaaknummer wordt via Stedin afgehandeld buiten Mijnaansluiting.nl.

Stedin zal hiervoor rechtstreeks met u contact opnemen. U ontvangt voor deze aanvraag geen status updates via Mijnaansluiting.nl.

Bekijk status

Werkt de knop niet? Kopieer en plak de onderstaande link in de adresbalk van uw internetbrowser:

https://www.mijnaansluiting.nl/aanvragen/in-behandeling/LINK

Met vriendelijke groet,

Mijnaansluiting.nl

Op 30-3-2021 om 14:19 schreef FM_aardgasloos:
>
> Beste meneer, mevrouw,
>
> Onlangs heeft u een aanvraag ingediend voor een nieuwe aansluiting of een wijziging op een bestaande aansluiting. Het duurt iets langer dan verwacht voordat wij u hiervoor een offerte kunnen sturen. Daarover gaat dit bericht.
>
> Mocht u de offerte inmiddels hebben ontvangen, dan kunt u dit bericht beschouwen als niet verzonden.
>
> U ontvangt uw offerte binnen 21 werkdagen nadat uw aanvraag compleet is
> Wij lieten u eerder weten dat u binnen 10 werkdagen na uw aanvraag een offerte van ons ontvangt. Echter, op dit moment hebben wij te maken met veel meer aanvragen dan gebruikelijk. Hierdoor kunnen wij helaas niet voor elke aanvraag de offerte binnen de afgegeven termijn versturen. Wij streven ernaar de offerte binnen 21 werkdagen na uw aanvraag te verzenden. Onze excuses voor de vertraging.
>
> Neem voor vragen gerust contact met ons op
> Heeft u een vraag over dit bericht? Wij telefonisch bereikbaar op 010-8923170. U kunt niet reageren op dit bericht middels e-mail.
>
>
> Stedin_logo_payoff_wit_RGB_HR (60%)
>
> Nijverheidsweg 15, 3534 AM Utrecht | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam

01-05-2021 de volgende twee brieven van Stedin ontvangen per post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmxXfzVjnch4KPKrNkcqanldy_M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VcJBZRn2OUIJwnrOokkxNdI.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNDVKtaJxROq9YMKNgU221ntN1s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcJSZCipOuEexgNLC5nclZkK.jpg?f=fotoalbum_medium

Op 3-5-2021 om 12:02 schreef noreply@autoriteitconsumentenmarkt.eu:
> Autoriteit Consument & Markt
>
> Geachte heer/mevrouw,
>
> U heeft zojuist een tip of melding ingestuurd via de website van de Autoriteit Consument & Markt. We registreren alle tips en meldingen. Hartelijk dank.
>
> De volgende informatie heeft u aan ons verzonden:
>
> Onderwerp
> Over welk aandachtsgebied heeft u een tip of melding?
> Energie
>
> Uw tip of melding gaat over
> Over welke onderneming heeft u een tip of melding?
> Stedin netbeheer.
>
> Wat is uw tip of melding?
> Mevrouw, mijnheer
>
>
> Op 1 mei 2021 ontving ik van Stedin niet één, maar twee brieven, waarin o.a. de volgende passages staan:
>
> [Stedin 1] Onderneem nu actie
> Uw contract met een energieleverancier moet binnen 10 dagen na dagtekening van deze brief bij ons bekend zijn. Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits- EN gasaansluiting. De kosten hiervan komen voor uw rekening.
>
> Bijzonder, want op 02-01-2020 heb ik Stedin een bericht gestuurd met o.a. de volgende tekst.
>
> “Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 18-12-2020 opgezegd bij BudgetEnergie. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik BudgetEnergie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).”
>
> Stedin is dus reeds meer dan een jaar op de hoogte van het feit, dat ik op rechtmatige wijze mijn leveringscontract voor gas heb opgezegd. (korte uitleg over de datum die ik stuurde, dit had 18-12-2019 moeten zijn ipv de door mij getypte 18-12-2020, dit was een typfout destijds) Het leveringscontract voor elektriciteit is ononderbroken voortgezet. Dat had Stedin eenvoudig kunnen controleren. Het is dan ook volstrekt buiten proportie dat Stedin dreigt met het afsluiten van zowel de elektriciteit- als de gasaansluiting.
>
> [Stedin 2] Geen elektriciteit en/of gas meer afnemen?
> Als u geen gebruik wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteits en/of gas op uw adres dan is het mogelijk om deze vrijwillig af te sluiten. Hiervoor brengen wij kosten in rekening. De kosten hiervoor kunt u terug vinden op https://www.stedin.net/nettarieven/overige-tarieven.
>
> In het hetzelfde bericht dat ik op 02-01-2020 heb gestuurd schreef ik vervolgens:
>
> “Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.”
>
> en even verder:
>
> “U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.”
>
> Ergo: Stedin was op de hoogte van het feit dat ik geen opdracht zou geven.
>
> [Stedin 3] Uw gasaansluiting sluiten wij maximaal 12 maanden af.
> Wanneer u geen gebruik maakt van gas, maar de aansluiting (nog) niet wilt laten verwijderen, kunt u de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Het is aan u om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of definitief verwijderen van uw gasaansluiting binnen deze periode van 12 maanden. Aan beide opties zijn kosten verbonden.
>
> Nergens in de Gaswet en bijbehorende codes is een artikel te vinden, die mij als kleinverbruiker verplicht om binnen 12 maanden na afsluiten van de gasaansluiting (NB: op initiatief van Stedin, niet in mijn opdracht) een keuze te MOETEN maken.
> Stedin suggereert hier dus een verplichting die er niet is; dit is pure misleiding en beperkt mij in mijn mogelijkheden om een geïnformeerde keuze te maken.
> Een nietsvermoedende klant zal echter al snel denken dat dit inderdaad “moet”, en inderdaad binnen de periode van twaalf maanden een opdracht geven tot verwijdering of heraansluiten, terwijl daar geen wettelijke verplichting toe bestaat.
>
> Daarnaast schrijft Stedin hier, dat aan verwijdering binnen die periode van 12 maanden kosten verbonden zouden zijn.
> Dit is in strijd met de tijdelijke regeling die per 1 maart dit jaar van kracht is geworden, waarbij kleinverbruikers, waar op verzoek de aansluiting wordt verwijderd, geen kosten krijgen doorberekend.
>
> Graag verzoek ik ACM het volgende:
> 1. Actie te ondernemen richting Stedin zodat deze stopt met het verspreiden van bovengenoemde onjuiste, intimiderende en misleidende informatie.
> 2. Stedin te sommeren nu eens een keer werk te maken van het op orde brengen van de administratieve systemen, zodat in lijn met geldende regelgeving wordt gecommuniceerd.
>
>
> Let wel: ik verzoek u dus actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
> Graag hoor ik van u welke maatregelen de ACM heeft getroffen richting Stedin.
>
>
> Stuffer
>
> Ondersteunende documenten
> Beschikt u over ondersteunende documenten?
> Ja
>
> Zo ja, wat voor documenten en wat staat erin?
> Twee brieven die op 1 mei 2021 zijn ontvangen en een complete dossier die te vinden is op:
> stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
>
> Andere personen
> Zijn er andere personen die uw tip of melding kunnen staven?
> Nee
>
> Zo ja, vermeld hier de namen en contactgegevens.
>
>
> Persoonsgegevens
Stuffer

Whatsapp gesprekken met Stedin op 03-05-2021, 04-05-2021 en 05-05-2021
[14:55, 03-05-2021] Stuffer:

Beste Stedin, ik ontving afgelopen zaterdag 1 mei 2021, twee brieven die op mijn naam van 1 van de brieven wel staat zijn verder identiek. Het gaat om twee brieven met kenmerk:

KM-M-CL-5

Waarvan de gehele inhoud een compleet foutieve en misleidende manier van communiceren is. Ik wil Stedin er graag even op wijzen dat de afdeling contractloos moet stoppen met het versturen van deze brieven en ook raadt ik Stedin aan om de inhoud hiervan grondig te herzien op bijvoorbeeld de volgende punten:

Op bovenstaand aansluitadres ontbreekt een contract met een energieleverancier.
-Ik ga u vertellen dat dit niet correct is, en Stedin kan dit weten omdat de energieleverancier Budget Energie elke maand bij u de electra meter standen opvraagt.

Al aangemeld bij een energieleverancier?
Ga naar www.stedin.net/voorkomafsluiting
-Onderaan jullie pagina staat een link naar een verlopen wettekst. Slordig.

Onderneem nu actie
Uw contract met een energieleverancier moet binnen 10 dagen na dagtekening van deze brief bij ons bekend zijn. Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits-en gasaansluiting. De kosten komen voor uw rekening.
-Dit komt nogal dwingend en misleidend over. Zoals eerder genoemd is er een energieleverancier bekend bij Stedin- en bij mij voor electra op mijn adres. Daarnaast is er genoeg jurisprudentie te vinden over het onderwerp gasloos, waarop Stedin, de afdeling contractloos op doelt. Ook kan ik mij niet indenken dat Stedin niet zou weten dat gasverlaters en netbeheerders hierover bij verschillende rechters zaten. Ook is er een recente uitspraak van de geschillencommissie netbeheer die deze rechtelijke vonnissen heeft gevolgd.

Geen elektriciteit en/of gas meer afnemen?
-De link die jullie daar plaatsen: https://www.stedin.net/tarieven/overige-tarieven werkt niet.

Uw gasaansluiting sluiten wij maximaal 12 maanden af
[ ] aan beide opties zijn kosten verbonden.
-Erg storend en misleidend dat Stedin niet de huidige wet en regelgeving volgt en dit ook zelf actief communiceert. Zie https://www.netbeheernede...ijk-volledig-vergoed-1436
https://www.rijksoverheid...gen-van-de-gasaansluiting

Verder onjuistheden:
https://www.stedin.net/hoe-voorkom-ik-afsluiting werkt niet.

Over deze gang van zaken en de eerdere communicatie die tussen mij en Stedin heeft plaatsgevonden is tevens ook een klacht bij de ACM ingediend omdat Stedin al sinds januari 2020 weet dat wij geen ATO voor gas meer hebben en dus geen contractuele verplichtingen hebben naar elkaar wat betreft de gasaansluiting.

Stuffer

[17:34, 03-05-2021] Stedin: Goedenavond Stuffer! Naammedewerker hier. Bedankt voor jouw feedback. Ik begrijp dat jij twee brieven hebt ontvangen over het afsluiten van een contract. Ik kijk graag even mee.

Mag ik jouw postcode, huisnummer, telefoonnummer en een e-mailadres noteren?

[17:45, 03-05-2021] Stuffer: Het is niet mijn intentie om de discussie het wel of niet hebben van een gas-contract opnieuw te starten maar Stedin als organisatie er wel bewust van te maken dat er onjuiste informatie verstuurd wordt. De informatie die er gestuurd wordt is nooit correct geweest als u de jurisprudentie er op terug leest die al een tijd over dit onderwerp beschikbaar is.

[08:44, 04-05-2021] Stedin: Helaas kan ik dit zonder gegevens niet verder bekijken. Op het kenmerk of afdeling kan ik niet zoeken. Pas als ik jouw NAW-gegevens heb ontvangen kan ik de situatie verder beoordelen. Alvast bedankt!

[11:37, 04-05-2021] Stuffer: Op zich is dat natuurlijk best vreemd aangezien de brief door Stedin met een uniek kenmerk vanuit een specifieke afdeling is gestuurd. Volgens mij zijn het standaard brieven met een bepaald kenmerk die (neem ik aan) binnen de Stedin organisatie bekend moeten zijn. De klacht is dat de brief onjuiste en dwingende informatie bevat.

Punt is dat als er een gas contract wordt opgezegd, Stedin beweert dat dit niet kan/mag en spoort aan tot het opnieuw afsluiten van een gas-contract.

[11:38, 04-05-2021] Stuffer: Maar als je er verder in wilt duiken dan mag dat:(Foto van de brief verstuurd)

[11:50, 04-05-2021] Stedin: Bedankt voor het opsturen van de foto. Ik kom uit op het adres adres op de naam . Ik zie inderdaad dat er geen contract is voor gas. Als je geen gebruik meer maakt van het gas en je gaat dit in de toekomst ook niet meer gebruiken, adviseer ik je om een aanvraag te doen via mijnaansluiting.nl om de gasaansluiting te laten verwijderen. Dit is per 1 maart 2021 kosteloos. Je zult dan ook niet meer zulke brieven ontvangen. Weet je zo voldoende?

[13:10, 04-05-2021] Stuffer: Beste Stedin, dank voor de toevoeging maar dat was niet het verzoek in mijn eerste bericht:

[Ik wil Stedin er graag even op wijzen dat de afdeling contractloos moet stoppen met het versturen van deze brieven en ook raadt ik Stedin aan om de inhoud hiervan grondig te herzien op bijvoorbeeld de volgende punten]

Met andere woorden, mijn klacht is dat Stedin brieven verstuurd die misleidend en dwingend zijn en daarmee bewust consumenten benadeeld. Ik zou graag willen dat Stedin deze brieven herziet naar geldende regels of deze niet meer verstuurd.

Als uw toevoeging in de brief had gestaan dan was de brief nog informatief geweest. En ik kan u ook mededelen dat als er een aanvraag middels mijnaansluiting.nl is gedaan de onjuiste brieven blijkbaar nog steeds verstuurd worden.

Kan Stedin aan mijn verzoek voldoen en de klacht in behandeling nemen om de interne processen te verbeteren?

[13:36, 04-05-2021] Stedin: Helaas zullen wij niet ingaan op jouw verzoek. Een aansluiting mag niet voor lange tijd zonder contract zijn. Als dit wel het geval is, loop je kans op gedwongen afsluiting.

Wij versturen deze brieven om klanten hier op te wijzen aangezien het niet toegestaan is om geen contract op een aansluiting te hebben terwijl deze niet is afgesloten.
Doormiddel van de brieven worden klanten hier over geïnformeerd en herinnerd.

Voor nu wil ik je in ieder geval nog een fijne dag toewensen.

Groeten, ^NB

[14:10, 04-05-2021] Stuffer: Ik vind het spijtig dat Stedin niet ingaat op mijn verzoek.

Waarom een "gedwongen afsluiting"?

Ik heb in mijn eerdere communicatie per email op 02-01-2020 aan Stedin laten weten dat:

[Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 18-12-2020 (hier had 2019 moeten staan) opgezegd bij BudgetEnergie. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik BudgetEnergie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

...

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.]

Zoals ik toen al in de email is Stedin van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geefschreef en lijken mij krachttermen zoals "gedwongen afsluiting" niet op hun plaats.

Ook jij een zeer mooie dag toegewenst!

[14:42, 04-05-2021] Stedin: De brieven worden standaard verstuurd als er geen contract aanwezig is. Ongeacht de situatie.

Als een aansluiting wel actief is, maar er geen gebruik van gemaakt wordt, dient er nog wel een contract op aanwezig te zijn. Alleen als de aansluiting niet actief is (dus fysiek door ons is afgesloten of verwijderd), mag het contract beëindigd worden.

Wij gaan over tot gedwongen afsluiting tegen hoge kosten als een aansluiting actief is, maar geen contract heeft. Anders kan er gebruik gemaakt worden van gas en elektriciteit terwijl er niet voor betaald wordt. De brieven worden standaard verstuurd en via de brieven informeren wij klanten hierover als er geen contract is.

Helaas kan ik meedelen dat wij dit proces niet aan zullen passen. Ik hoop je hierbij wel voldoende geïnformeerd te hebben en nogmaals een fijne dag toegewenst!

Groeten, ^NB

[16:56, 04-05-2021] Stuffer: Beste Stedin,

Kunnen jullie mij over:

_Als een aansluiting wel actief is, maar er geen gebruik van gemaakt wordt, dient er nog wel een contract op aanwezig te zijn. Alleen als de aansluiting niet actief is (dus fysiek door ons is afgesloten of verwijderd), mag het contract beëindigd worden. _

Waar dat vandaan komt. Er is namelijk geen enkele wettekst te vinden die dit voorschrijft.

[18:01, 04-05-2021] Stedin: Goedenavond Stuffer, Naammedewerker hier! Ik kan mij voorstellen dat je dit onderbouwd wilt zien. Echter hebben wij deze regels ook niet verzonden. Je kan met jouw vraag terecht bij het ACM. Zij zijn de gene die deze regels bepalen. Wij volgen ze enkel op. Weet je zo voldoende?

[18:15, 04-05-2021] Stuffer: Beste Naammedewerker, als Stedin de regels van de ACM volgt kan Stedin mij toch op zijn minst vertellen waar die te vinden zijn? De autoriteit Consument en Markt ziet oa toe dat de huidige wetgeving wordt gevolgd. Dus dan moet er wel een wettekst zijn die dat voorschrijft en waar toezicht op gehouden dient te worden. Kan Stedin waar die te vinden is?

[18:16, 04-05-2021] Stuffer: *vertellen

[09:34, 05-05-2021] Stedin: Ik kan niet precies vertellen waar je het kan terugvinden. Je kan op de website van ACM zoeken onder bepaalde steekwoorden. Mijn excuses maar het gaat mij nu niet lukken om alles op hun website door te lezen.

Kom je hiermee verder?

[12:53, 05-05-2021] Stuffer: Beste Stedin,

Helaas niet. En ik krijg hier het kastje naar de muur gevoel van.

Ik heb zitten zoeken op https://www.acm.nl/nl en op https://wetten.overheid.nl/ .

Echter kunnen de regels uit de brieven van Stedin daar niet gevonden worden. Sterker nog de ACM schrijft zelf op https://www.consuwijzer.n...rgie-aansluiting/opzeggen :

U kunt ervoor kiezen om uw aansluiting op te zeggen. U kunt dan geen gas of elektriciteit meer afnemen. Zeg altijd eerst het leveringscontract met uw energieleverancier op. De opzegtermijn hiervoor is 30 dagen. Vraag uw leverancier ook om uw aansluitovereenkomst en transportovereenkomst op te zeggen. De opzegtermijn hiervoor is 10 werkdagen.

Daar waar in de brief, van de afdeling contractloos anders wordt beweerd en Stedin zich nu achter niet bestaande regels en wetten probeert te verschuilen die ook nog eens onvindbaar zijn. Ook op een eerder punt tijdens dit gesprek (04-05-2021 14.42) worden de regels van de ACM ook nog tegengesproken:

Als een aansluiting wel actief is, maar er geen gebruik van gemaakt wordt, dient er nog wel een contract op aanwezig te zijn. Alleen als de aansluiting niet actief is (dus fysiek door ons is afgesloten of verwijderd), mag het contract beëindigd worden.

Wij gaan over tot gedwongen afsluiting tegen hoge kosten als een aansluiting actief is, maar geen contract heeft. Anders kan er gebruik gemaakt worden van gas en elektriciteit terwijl er niet voor betaald wordt. De brieven worden standaard verstuurd en via de brieven informeren wij klanten hierover als er geen contract is.

Nu kom ik weer terug op mijn Whatsapp bericht van 04-05-2021 13.10:

Met andere woorden, mijn klacht is dat Stedin brieven verstuurd die misleidend en dwingend zijn en daarmee bewust consumenten benadeeld. Ik zou graag willen dat Stedin deze brieven herziet naar geldende regels of deze niet meer verstuurd.

Nu ga ik u verzoeken om mijn klacht en vragen bij de juiste afdeling neer te leggen.

[13:12, 05-05-2021] Stedin: Ik begrijp dat je het er niet mee eens bent, maar ik kan je helaas geen ander antwoord geven. Als je geen gas meer gebruikt, kan je een verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl. Zo lang er geen actief energiecontract is, zal je deze brieven blijven ontvangen. Ik kan dit ook niet bij een andere afdeling neerleggen, omdat zij hetzelfde antwoord zullen geven. Heb je nog andere vragen voor mij?

[13:45, 05-05-2021] Stuffer: Beste Stedin,

Dat is denk ik een misverstand.

Zoals u hebt kunnen lezen op de website van de ACM is de wetgever het er niet mee eens zoals Stedin handeld.

Daarnaast nogmaals dank voor de website mijnaansluiting.nl. Echter zoals ik al had bericht was dit juist de informatie die ik in de brief had verwacht. Of nog beter, Stedin heeft al een verzoek gehad via mijnaansluiting.nl dus had ik de brieven helemaal niet verwacht. Hier gaat ook mijn klacht onder andere over omdat ook zoals Stedin nu weer schetst:

Zo lang er geen actief energiecontract is, zal je deze brieven blijven ontvangen.

De inhoud van deze brieven is dwingend en misleidend.

Ik verzoek u nogmaals om mijn klacht bij de betreffende afdeling neer te leggen en niet de aanname te doen dat er het zelfde antwoord uit komt. Ik betwijfel namelijk ten zeerste dat Stedin (vanwege de inhoud van dit gesprek en de de inhoud van de brieven) correct handelt.

[13:50, 05-05-2021] Stedin: Zoals we al vaker hebben aangegeven, kunnen we je helaas geen ander antwoord geven. Dit is de werkwijze die gehanteerd wordt. De aansluiting kan opgezegd worden, maar dit staat los van het opzeggen van een contract. Dit zijn namelijk twee aparte onderdelen. Als je geen andere vragen meer hebt, wens ik je nog een prettige dag verder. Groeten, ^JB

[13:57, 05-05-2021] Stuffer: Beste Stedin, ook dit is weer incorrect. Het contract kan volgens de ACM gewoon worden opgezegd via de weg die op de website gepubliceerd staat en die ik u stuurde. De aansluiting is in eigendom van Stedin dus zoals ik Stedin al had bericht in januari 2020:

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 18-12-2020 (hier had overigens 2019 moeten staan) opgezegd bij BudgetEnergie. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik BudgetEnergie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013)....U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Dus ik ga Stedin voor de derde maal verzoeken om mijn klacht die hierboven beschreven staat (of anders alle berichten die heen en weer zijn gegaan) bij de klachten afdeling neer te leggen.

[14:02, 05-05-2021] Stedin: Nogmaals zal ik aangeven dat wij je geen ander antwoord gaan geven. Voor nu wil ik je alsnog een fijne dag toewensen.

Groeten, ^NB

Op 06-05-2021 mail ontvangen van Stedin nav het whatsapp gesprek.

Betekend dus dat mijn mailadres bekend is.

Onderwerp: Hoe heeft u ons contact ervaren?
Datum: Thu, 06 May 2021 05:44:07 +0200
Van: Stedin <feedback@expoints.nl>
Antwoord-naar: Stedin <feedback@expoints.nl>
Aan: Stuffer@email.nl

Image
Image

Uw mening is belangrijk voor Stedin

Beste heer, mevrouw,

Onlangs heeft u contact gehad met onze klantenservice en daarmee met mij, naammedewerker. Ik ben heel benieuwd hoe u ons contact heeft ervaren.

Wilt u mij helpen bij mijn verdere ontwikkeling? Klik dan hier of op onderstaande button om uw ervaringen te delen. Deelname neemt slechts 1 tot 2 minuten van uw tijd in beslag.
Deel uw ervaringen

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker, medewerker klantenservice
Stedin Netbeheer

Deze feedbackuitnodiging wordt verzorgd door Expoints. Uw gegevens en feedback worden doorgegeven aan Stedin. Wilt u in de toekomst geen feedbackverzoeken van Stedin meer ontvangen? Klik dan hier.

Op 11-05-2021 ontvangen van Stedin

Stedin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eooZHQ4SdP-5pWva419paJjaEAE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFeaROdGC4sg4AxcJudayunS.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsWDrgTBJ-a-zVy1rr7eYNhPkDA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqHrUPFgdKrvzE73BsnwpdIo.jpg?f=fotoalbum_small

Onderwerp: 6200414792
Datum: Wed, 19 May 2021 14:36:17 +0200
Aan: midofficekv@stedin.net

Beste Naam medewerker,

Hartelijk dank voor de "offerte". Ik zie het echter niet als een offerte waar ik een akkoord op moet geven maar als (nogmaals) een bevestiging voor Stedin dat de gasmeter (in eigendom van Stedin) opgehaald mag worden aangezien er geen gas meer nodig is op mijn adres. Dit is bij Stedin al sinds december 2019 bekend omdat de ATO toen is opgezegd.

Wat ik niet begrijp en ik hoop dat u mij dit kunt uitleggen is dat er om 0,01 cent wordt gevraag voor het controleren van gegevens.

- Kunt u mij uitleggen welke gegevens u nog meer van mij nodig heeft zodat Stedin haar taak kan uitvoeren en waarom u deze gegevens nodig heeft?

- Ook staat er in één zin het woord gratis en 1 cent overmaken. Dit lijkt mij nogal tegenstrijdig.

Kunt u deze punten verduidelijken en schrappen uit het document die u mij toestuurde?

Hartelijk dank alvast.

Met vriendelijke groet,

Stuffer
Adres
EAN-code G: 000000000000000000000000

Onderwerp: Fwd: 6200414792
Datum: Mon, 31 May 2021 12:41:53 +0200
Aan: midofficekv@stedin.net

Beste Stedin,

Kunnen jullie op onderstaande email reageren?

Met vriendelijke groet,

Stuffer
Adres
EAN-code G: 000000000000000000

[ Voor 71% gewijzigd door stuffer op 31-05-2021 12:58 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • +17 Henk 'm!
Carpjes schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:39:
Nieuwsupdate uit #Dingspiel2
Na de mooie uitspraak rechtbank van 10 feb. 2021 waarin de rechtbank de vordering van Liander afwijst en Liander veroordeeld wordt tot betaling kosten in het geding, blijkt deze afhandeling toch redelijk complex.

Nadat wij de uitspraak hebben ontvangen is er een betaalverzoek gedaan naar de advocaat die Liander om de kosten van het geding binnen de gestelde termijn van 14 dagen te voldoen. Met geduld hebben wij deze betaling afgewacht, het was blijkens lastig hier tijdig aan te voldoen. Zouden ze dan echt zo druk zijn met het bestuderen van het vonnis?

Dan maar weer een bericht gestuurd met het verzoek om de kosten van het geding te voldoen binnen 5 dagen + €60 aan salaris gemachtigde en wettelijke rente. Netjes conform uitspraak.
Ook deze keer geen betaling ontvangen 8)7 Wat rest er dan..? Juist de deurwaarder, na even gedacht te hebben aan Flanderijn hebben wij het verzoek toch uitgezet via de deurwaarder waar onze advocaat Erwin mee samenwerkt. Zij hebben de vordering afgelopen maandag bij Liander bezorgd. Plots kregen we een reactie van de advocaat Liander dat de betalingsopdracht is gegeven en dat wij de deurwaarder kunnen afzeggen.

Dat gaan we natuurlijk niet doen, kosten deurwaarder zijn al gemaakt en Liander kan op de betekening nu makkelijk aflezen wat ze moeten voldoen. Toch heeft Liander eerst nog een betaling gedaan van de kosten uitspraak + €60,- aan salaris gemachtigde. Leuk geprobeerd maar hier gaan we natuurlijk niet mee akkoord. Het koste nog laatste mailwisseling om de kosten deurwaarder en rente betaald te krijgen, coulance halve hebben wij ze 6 dagen extra gegeven om het bedrag te voldoen zonder verdere renteverrekening. Deze laatste betaling is netjes binnen een dag ontvangen en hiermee heeft Liander voldaan aan de veroordeling kosten. O-)

Natuurlijk is het heel jammer van de extra kosten en energie die dit allemaal onnodig heeft gekost, deze werkwijze past dan wel weer binnen de ervaringen zoals wij dit de afgelopen jaren van de netbeerders ervaren hebben. :F
De ironie druipt er vanaf. Tientallen Tweakers die vanwege diverse netbeheerders een deurwaarder of incassobureau op hun bord kregen, maar altijd effectief terug blaften, en uiteindelijk netbeheerder Liander die pas een Tweaker betaalt als er een deurwaarder aan te pas komt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:36:...Ik denk dat het ergens in komende decennia goed mogelijk wordt om met een woning ook van het elektra-net af te stappen, zonder daarbij aan wooncomfort te moeten inleveren.
Mijn ultieme natte droom, maar ik betwijfel of dát echt gaat lukken. Ik benut m'n dak optimaal met PV en zonneboiler. Sinds enige tijd heb ik ook een elektrische auto maar het lukt me nu echt niet meer om uitsluitend van de zon te leven. Mijn jaaropbrengst is nu royaal minder dan de totale behoefte (en de trias energetica v2.0 viert hier al hoogtij...)

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Roger_de_Poger
Ivow85 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:36:
Ik denk dat het ergens in komende decennia goed mogelijk wordt om met een woning ook van het elektra-net af te stappen, zonder daarbij aan wooncomfort te moeten inleveren.
Piekverbruik is wel verrekte lastig hoor!

Ik ben me zo nu en dan wat aan het oriënteren, met als doel 't een aantal dagen uit te kunnen zingen. Mijn vertrouwen in de betrouwbaarheid van het net over enkele jaren is nl. niet zo gek groot. Helpt dit topic ook al niet bij ;).

Twee flinke hindernissen: flinke piekverbruiken (zoals tijdens koken) en de drie fasen, waarop je elk afzonderlijk aanbod en verbruik zult moeten balanceren.

Mijn vrouw zei trouwens onlangs dat een Belgische collega weldra z'n huis volledig van het net haalt: alles al besteld, maar nog niet geleverd en geïnstalleerd. Wellicht 'ns kijken of ik die mag uithoren..

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 21-03-2021 14:45 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bert_gasloos
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
Hallo allemaal,

Dit topic volg ik al een tijdje i.v.m. plannen om mijn woning van het gas af te halen. Dat is inmiddels gelukt, de gaskraan is op 18 februari definitief dicht gedraaid. Mijn jaarcontract eindigt op 30 april en loopt bij Vattenvall. Die heb ik eind februari gebeld om het contract op te zeggen. Zij adviseerden mij dringend om vanaf 1 maart verwijdering aan te vragen, dan zou ook het contract bij Vattenvall stoppen. Op 2 maart heb ik de aanvraag via mijnaansluiting.nl ingediend. Ik kon daarin aangeven wat mijn voorkeur periode was, ik heb week 14 ingevuld wat ruim voor 30 april is. vorige kreeg ik een mail van Liander dat deze planning mogelijk niet word i.v.m. drukte en dat ik mijn gascontract niet moet beëindigend voor de verwijdering. Volgens Liander ben ik wettelijk verplicht een gascontract te hebben. Dat lijkt mij naar wat ik hier gelezen heb nogal onzinnig en misleidend. Zij geven hun zelf maar liefst 18 weken de tijd, dat kan dan juli worden. Hier heb per email op gereageerd dat op 30 april mijn contract stopt en de gasmeter mij niet in de weg zit. De andere dag meteen telefoon van Liander met het verzoek het contract niet te beëindigen. Even een discussie gehad waar het al snel duidelijk werd dat wij het niet eens zouden worden.
Mijn gascontract zeg ik uiteraard gewoon op per 30 april, ik ga niet betalen voor iets wat ik niet gebruik. Met een beetje geluk komt Liander voor 30 april langs, zo niet dan hoop ik te kunnen putten uit de ruime ervaring op dit topic mocht er gezeur komen vanuit Liander.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Bert_gasloos Je hebt het begrepen. Hou vol en als je hulp nodig hebt, meldt je hier weer.
En bedankt voor de documentatie van de voortdurende misleiding van door de netbeheerders!
(Wil je die mail hier quoten? Bij voorbaad dank.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bert_gasloos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:28:
Hier heb per email op gereageerd dat op 30 april mijn contract stopt en de gasmeter mij niet in de weg zit. De andere dag meteen telefoon van Liander met het verzoek het contract niet te beëindigen. Even een discussie gehad waar het al snel duidelijk werd dat wij het niet eens zouden worden.
Dat vind ik best wel heftig. Dat 't nog in de brieven staat is al stevig, maar dat ze 't actief telefonisch opdringen? Dat kan toch niet zo maar? (Misleiding..)

Ik zou zoiets eerlijk gezegd direct aan de ACM voorleggen. (En ben je evt. in staat een volgend gesprek op te nemen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Laatst online: 16-02 17:24
Gwaihir schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:44:
@Roger_de_Poger

[...]

Piekverbruik is wel verrekte lastig hoor!

Ik ben me zo nu en dan wat aan het oriënteren, met als doel 't een aantal dagen uit te kunnen zingen. Mijn vertrouwen in de betrouwbaarheid van het net over enkele jaren is nl. niet zo gek groot. Helpt dit topic ook al niet bij ;).

Twee flinke hindernissen: flinke piekverbruiken (zoals tijdens koken) en de drie fasen, waarop je elk afzonderlijk aanbod en verbruik zult moeten balanceren.
Naar mijn mening vallen die 2 punten wel mee:

-Piekverbruiken kunnen met accu's en extra of zwaardere omvormer(s) wel opgevangen worden.
-3-fasen balanceren, een offgrid systeem zou ik ik gewoon enkelfasig maken, voor "gewoon" huishoudelijk gebruik, dus zonder zware draaibanken oid, kun je mi alle apparatuur enkelfasig aansluiten.

De moeilijkheid bij off-grid gaan ligt op het moment in NL meer op de winterperiode overbruggen, Je kan eigenlijk nu (nog?) niet genoeg zonnepanelen en/of accu's installeren om een (te) lange donkere winterperiode te overbruggen.

Ik bedenk me dat je als compromis dan wel een lichte elektriciteit-aansluiting zou kunnen nemen (1x 10A?) om de accu's in te lange donkere periodes bij te laden en weinig het net te hoeven gebruiken en betalen, maar zodra meerdere mensen dit gaan doen, zullen de netbeheerders vast de tarieven hierop gaan afstemmen zodat dit niet meer rendabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Gwaihir @Roger_de_Poger @Simba Mag ik jullie wijzen op: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) Een optimaal benut dak ligt helemaal vol: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Om piek verbruik te beperken kan je iets met prioriteitsschakelaars doen, en/of er gewoon al rekening mee houden dat je de wasmachine en andere grote verbruikers overdag bij zonneschijn aanzet. Eventueel een, op overschot geregelde, cop1 boiler om teruglevering te minimaliseren. Voor off-grid is 1fase inderdaad veel simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
onetime schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:48:
Voor off-grid is 1fase inderdaad veel simpeler.
Daar hebben jullie voor echt off grid natuurlijk gelijk in. Maar - en daarmee zijn we dan ook weer min of meer on topic - als gasverlaters binnen het huidige Nederlandse systeem, zijn we juist volop bezig met het uitnutten van de 3x 25A 3-fase aansluiting.

Het zou dan een strategische keuze kunnen zijn - waar ons huishouden dan nu te laat voor is - om PV, WP e.d. allemaal bewust éénfasig te houden, zodat je ooit zonder al te veel kosten om kunt.

Edit: @onetime Vertellen dat we on topic moeten blijven en dan off topic stuff toevoegen werkt niet zo goed :P. Denk dat die andere topics toch wat anders aanstippen, dus dat 't omweggetje zo gek misplaatst nog niet was. Maar nu dan toch maar even een edit i.p.v. nog 'n post:

Makkelijk was kennelijk niet 't goede woord. Ik zie jou en @Simba dat vooral als technische uitdaging opvatten, terwijl ik meer op de kosten doel. -> aangepast (hierboven).

[ Voor 29% gewijzigd door Gwaihir op 14-04-2021 18:51 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.