Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste
Acties:
  • 733.095 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gwaihir
offtopic:
PV is simpel weer 1fase te maken. Ik zie op marktplaats wel eens frequentie omvormers langskomen, zouden die niet in staat zijn om 3fase te maken met 1fase input? Wel met voldoende grote buffer elco's.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bert_gasloos
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09-2024
onetime schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:33:
@Bert_gasloos Je hebt het begrepen. Hou vol en als je hulp nodig hebt, meldt je hier weer.
En bedankt voor de documentatie van de voortdurende misleiding van door de netbeheerders!
(Wil je die mail hier quoten? Bij voorbaad dank.)
Dit is de tekst van de email die ik van Liander heb ik ontvangen. Ik hoop dat ik het zo goed doe, ik heb nog geen ervaring met hoe dit precies allemaal werkt

"Beste heer, mevrouw,

U heeft bij ons een aanvraag gedaan voor het verwijderen van uw gasaansluiting. In deze mail leest u meer over uw aanvraag.

De verwerking van uw aanvraag duurt langer dan gepland.
Vanaf maart 2021 betalen consumenten voor het verwijderen van de gasaansluiting tijdelijk geen kosten. Hierdoor hebben wij in korte tijd veel aanvragen ontvangen en is er meer tijd nodig om al deze aanvragen te verwerken. De afhandeling van uw aanvraag loopt hierdoor vertraging op. Onze excuses hiervoor.

Wij nemen uw aanvraag vanzelf in behandeling, u hoeft hiervoor niks te doen.
Wij kunnen nog niet aangeven op welke termijn wij uw aanvraag in behandeling kunnen nemen. Zodra het mogelijk is in de planning wordt er vanzelf contact met u opgenomen. U hoeft daar zelf niks voor te doen.

Zeg uw energiecontract voor gas nog niet op.
Zodra u weet wanneer wij uw aansluiting kunnen verwijderen kunt u ook uw energiecontract opzeggen.
Tot slot

Heeft u verder nog vragen? Dan verwijzen we u graag naar www.liander.nl/contact.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V."

Mijn antwoordt

Geachte mevrouw,

"Sinds 18 februari is mijn woning gasloos. De gasmeter is aan mijn kant losgekoppeld en gasdicht afgesloten, de gaskraan staat uiteraard dicht.

Op 2 maart heb ik de aanvraag voor verwijdering ingediend en heb gekozen voor verwijdering in week 14. Dat Liander de planning niet haalt en mogelijk ook niet voor 30 april is niet mijn probleem. Dat ik wettelijk verantwoordelijk ben voor de aansluiting van Liander klopt niet. Hier over is in elk geval 2x door een rechter al uitspraak over gedaan (zie het bekende Tweakers forum). Deze uitspraken hebben direct geleid tot de tijdelijke maatregel van “gratis” verwijderen.

Mijn jaarcontract voor gas eindigt nu eenmaal op 30 april en ik ga dit niet meer verlengen voor iets wat ik niet meer gebruik. Mijn aanvraag voor verwijdering is tijdig ingediend, het is wat mij betreft aan Liander wanneer ze hun leiding en gasmeter komen verwijderen. Bij voorkeur z.s.m. maar het zit mij ook niet de weg."

De dag er na dus meteen telefonisch reactie van Liander met de mededeling dat ik wel wettelijk verplicht was een contract te hebben. Hier zijn het dus niet over eens geworden :)

Als Liander voor 30 april verwijderd is er in elk geval niets aan de hand. Gezien beperkte (juridische) kennis maak ik dan liever gebruik van de ruime kennis en ervaring die hier aanwezig is

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@Bert_gasloos, tijd om lekker op de bank te ploffen en je geen zorgen meer te maken. Komen misschien nog wat brieven met opmerkingen die je ook telefonisch al vernomen hebt. Heb je een kat?

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bert_gasloos
Roger_de_Poger schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:30:
@Bert_gasloos, tijd om lekker op de bank te ploffen en je geen zorgen meer te maken. Komen misschien nog wat brieven met opmerkingen die je ook telefonisch al vernomen hebt. Heb je een kat?
Nee, ik heb geen kat wel een hond. Die is ook voor Liander niet gevaarlijk😜. Zorgen maak ik mij ook niet. Maar een beetje rugsteun is altijd handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:17
Bert_gasloos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Nee, ik heb geen kat wel een hond. Die is ook voor Liander niet gevaarlijk😜. Zorgen maak ik mij ook niet. Maar een beetje rugsteun is altijd handig.
Misschien dat het verstandig is om een kanarie aan te schaffen _O-
Ik zou wel even een klacht bij de ACM neer leggen vanwege de misleiding over het moeten hebben van een gascontract totdat de boel verwijderd wordt.
Als er genoeg meldingen komen wordt er hopelijk iets aan gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:56
@Bert_gasloos Een kat, of hond is ter bestrijding van ongedierte, welke nu al klaar staan om na 30 april via de niet gebruikte gasleiding je huis binnen te dringen.

Het extra gevaar bij Liander is dat na 30 april je internet en telefoon opladers ook niet meer werken.

Het klinkt als waanzin en dat is het ook, maar netbeheerders gebruiken deze argumenten. Dus maak je vooral niet druk om de "strijd " met Liander. Kap telefoontjes af als je ze niet kan opnemen en doe zo veel mogelijk per mail voor dossiervorming.

Oja, vraag nog even na welk wetsartikel je verplicht om een contract te hebben als je niets verbuikt. Ik wacht al ruim 3 jaar op da antwoord van Liander.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Bert_gasloos schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:36:
[...]Nee, ik heb geen kat wel een hond.
De indirecte vraag was of je een kattenbak hebt... Leg je die brieven en de loze dreigementen daar onderin :9~

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bert_gasloos
De indirecte vraag was of je een kattenbak hebt... Leg je die brieven en de loze dreigementen daar onderin :9~
[/quote]

_/-\o_ de buren hebben wel katten, vraag ik daar wel even :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Nou nou, Stedin heeft de auto-email wel goed in elkaar geknutseld.

Een email ontvangen zondag avond van mijn aansluiting dat de zaak overgedragen is aan Stedin en direct daarop de volgende belofte van Stedin binnengekregen:

Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw aanvraag. In uw regio zorgen wij voor uw aansluiting op het energienet, om te wonen, werken en leven. Wij nemen uw aanvraag voor Adres in stad in behandeling.

Uw aanvraagnummer bij mijnaansluiting.nl is: nummer
Uw aanvraagnummer bij Stedin is: nummer

U ontvangt binnen 10 werkdagen uw offerte
Wij bellen u om de aanvraag met u door te nemen. Vervolgens ontvangt u binnen 10 werkdagen uw offerte. Als wij hiervoor meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit weten.

Het zal mij benieuwen of ze die 10 werkdagen gaan halen of dat die bij de nog lopende 5 werkdagen worden opgeteld die begonnen op 28-06-2020.

Dossier is bijgewerkt: stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
@stuffer , bij mij hebben ze de tien dagen gehaald, dus dat is positief. Mijn dossier kan ik niet meer bijwerken, maar de basis zit hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61218626 en hieronder ga ik even verder.

Ze geven in de offerte aan dat er 0.01 cent nodig is ter verificatie van gegevens, hmm. Opzich gebeurd dit vaker, dus ik ben wel bereid daarmee akkoord te gaan. In de offerte staat:
Gratis gasaansluiting verwijderen, 1 cent overmaken voor controle van gegevens
Vanwege een nieuwe, tijdelijke regeling hoeft u geen kosten te betalen voor het verwijderen van een gasaansluiting.
U betaalt alleen € 0,01 vanwege een koppeling van de juiste informatie in onze systemen en controle van uw gegevens.
Verder in de voorwaarden nog:
Onvoorziene werkzaamheden
Als tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat er een afwijking is van de geoffreerde werkzaamheden
ontvangt u hiervoor een aanvullende offerte.
Maar dit zal altijd vermeld worden denk ik zo. Verder heb ik laatst zelf mijn tuin open gespit voor andere werkzaamheden, dus ze hebben ruim baan.

Dan ben ik in de algemene voorwaarde nog wel benieuwd naar:
De contractant draagt er zorg voor dat het gedeelte van het (gastransport)net, de aansluiting(en) en de meetinrichting(en) die zich in, aan, op, onder of boven het perceel bevinden, goed bereikbaar zijn.
Indien een gedeelte van het (gastransport)net, een aansluiting of een gedeelte daarvan dan wel de meetinrichting niet goed bereikbaar is geworden door een handelen of nalaten van de contractant of een eerdere contractant, maant de netbeheerder de contractant aan om binnen een redelijke door de netbeheerder te stellen termijn de bereikbaarheid te herstellen. Indien dat niet gebeurt, heeft de netbeheerder het recht:
a. de belemmeringen weg te nemen,
b. wijzigingen in het tracé van de aansluiting aan te brengen,
c. een geheel nieuwe aansluiting tot stand te brengen en/of
d. de meetinrichting te laten verplaatsen
én de redelijke kosten daarvan bij de betrokkene in rekening te brengen.
En de punten betreffende de betaling. Gezien dit algemene voorwaarden zijn, zit dit er nog in. Maar er wordt verwezen naar de onderlinge overeenkomst, wat in mijn geval de offerte van 1 eurocent is. Dus ik ga hier ook niet veel achter zoeken.

Einde dag zal ik een afspraak gaan maken, eens kijken hoe snel dit kan.

edit 12:19

Contact opgenomen met Stedin (contactpersoon die op de offerte stond), over waarom er 0.01 cent nodig is en dat de 'algemene voorwaarden' waar ze naar verwijzen op de 'accepteer offerte' pagina, niet werkte. Ik wil namelijk weten of dat dezelfde voorwaarden zijn als ik in mijn mail heb gehad.

Ik heb direct antwoord gehad van deze meneer dat het echt is om te controleren wie je bent. (meer uitleg was er niet). De algemene voorwaarden heeft hij mij ook toegestuurd en die hebben als kenmerkk: D-13-6172
Dat zijn dezelfde voorwaarden als op deze pagina https://www.stedin.net/algemene-voorwaarden-voor-thuis onder 'Elektriciteit en gas'.

[ Voor 11% gewijzigd door Krilo_89 op 22-03-2021 12:22 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-08 21:35

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Zojuist een telefoongesprek gehad met de incasso van Enexis wanneer ik de rekening betaal. Heb verteld dat ik de rekening niet betaal omreden als al in correspondentie is vermeld, geen opdracht verstrekt. Hij vertelde mij dat het beleid van Enexis gewijzigd is en dat alle facturen betaald moeten worden, bla bla bla . Heb hem nogmaals eea uitgelegd om welke reden ik niet betaal. En toch moet ik betalen ?? Heb hem gevraagd om het hele gesprek te bevestigen en dat zou hij doen. We wachten maar weer af.

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Het is niet dat ik net een fles azijn heb gedronken en wellicht ben ik te zwart wit met een vleugje AVG eroverheen maar:

Gratis gasaansluiting verwijderen, 1 cent overmaken voor controle van gegevens
Vanwege een nieuwe, tijdelijke regeling hoeft u geen kosten te betalen voor het verwijderen van een gasaansluiting.
U betaalt alleen € 0,01 vanwege een koppeling van de juiste informatie in onze systemen en controle van uw gegevens.

Welke gegevens en welke koppeling?
Mijn bank heeft niks met een gasaansluiting te maken behalve dat de betalingen tot december 2019 aan de energieleverancier voor het gas daar vandaan kwamen. Als het gaat om mijn persoonsgegevens die heb ik al via mijnaansluiting.nl opgegeven, net zoals bij het aanvragen van 3x25A aansluiting waarbij netjes de factuur achteraf kwam en betaald werd nadat het gepruts van de 1e monteur was opgelost (don't ask).

Volgens Netbeheernederland.nl:
https://www.netbeheernede...g-aardgasaansluiting-1429

Oproep aan consumenten

Netbeheerders roepen consumenten op om gebruik te maken van de nieuwe regeling, als ze van het aardgas af willen. Dit kan snel, eenvoudig en gratis door een aanvraag via www.mijnaansluiting.nl te doen als de nieuwe regeling in werking treedt.

Gratis is met een gesloten beurs. Nu moet ik een eurocent gaan zoeken, op de fiets stappen en die bij het dichtstbijzijnde bankkantoor gaan storten op de rekening van Stedin. Dat is niet laagdrempelig en ook niet gratis.

Maar we gaan het zien. Ik heb tot nu alleen de bevestiging die ik hierboven plaatste.

*** NIKS ***

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krilo_89
stuffer schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:21:

Welke gegevens en welke koppeling?
Mijn bank heeft niks met een gasaansluiting te maken behalve dat de betalingen tot december 2019 aan de energieleverancier voor het gas daar vandaan kwamen. Als het gaat om mijn persoonsgegevens die heb ik al via mijnaansluiting.nl opgegeven, net zoals bij het aanvragen van 3x25A aansluiting waarbij netjes de factuur achteraf kwam en betaald werd nadat het gepruts van de 1e monteur was opgelost (don't ask).
Ik heb mijn vorige bericht nog bijgewerkt met het antwoord via de mail. Ik was ook precies naar dit punt benieuwd omdat mijn 'betaalverplichting' met een gasleverancier is (en die heb ik op dit adres nooit gehad, dus ook geen ATO). Maar daar keeg ik dus alleen op terug:
De betaling van 1 eurocent is voor de koppeling van de juiste informatie in onze systemen en controle van uw gegevens, zoals vermeld op de offerte.
Dit zegt dus precies net niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Krilo_89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Ik heb mijn vorige bericht nog bijgewerkt met het antwoord via de mail. Ik was ook precies naar dit punt benieuwd omdat mijn 'betaalverplichting' met een gasleverancier is (en die heb ik op dit adres nooit gehad, dus ook geen ATO). Maar daar keeg ik dus alleen op terug:

[...]

Dit zegt dus precies net niets.
Het zegt inderdaad niets over welke gegevens en welke koppeling.

Volgens de zes grondslagen van de AVG, zie punt twee op
https://autoriteitpersoon...ersoonsgegevens-verwerken
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een overeenkomst uit te voeren.
Als mijn bankgegevens daarvoor noodzakelijk zijn mogen ze dat gaan uitleggen. Als mijn persoonsgegevens noodzakelijk zijn om de overeenkomst uit te voeren dan snap ik dat. Echter hebben ze die al.

*** NIKS ***

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:11
Vrijdag gebeld, dat ze er maandagmorgen om 7:45 er zouden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rssnlKXA-_wDNdMQ9tNVtP1vnpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QBM3ssuNlX6bl8x3UE3Cznr.jpg?f=fotoalbum_large

Na een beetje graven hadden de de leiding gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj0zhQ3fgdG1qDNbFiJrTIjhWYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpvZ6hRMsEtZYvFM6SMjDvwR.jpg?f=fotoalbum_large

Met de minikraan de leiding er in een keer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeYk7_MLYX6WBmf0aq8CS3noTmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzyZpf8EMpxmuFuWfGkT96hj.jpg?f=fotoalbum_large

Geen gasmeter meer in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH-L2BphlgWxlirmsgOVapr3kuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyqY25mh0zzAczM6hwNHEzmV.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben niet op mijn grond hoeven graven. Een snelle klus in 1,5 uur met 3 personen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Die 1 cent betalen blijft vreemd. Bij het aangaan van een (mobiel) abonnement gebeurt het wel, maar dat is om de bank gegevens voor automatische incasso te controleren.

Eventueel een kopie id (met doorgestreepte bsn en document nummers) zou ik niet vreemd vinden als controle.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 20:18
Erwin_83 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:54:
Eventueel een kopie id (met doorgestreepte bsn en document nummers) zou ik niet vreemd vinden als controle.
Ook dat lijkt me een rare eis. Netbeheerders gaan er vanuit dat een niet gebruikte gasaansluiting gevaarlijk is. Dan hoeven ze helemaal niet te weten wie ergens woont, etc. Dan kunnen ze die aansluiting gewoon weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Die 1 cent betalen blijft vreemd. Bij het aangaan van een (mobiel) abonnement gebeurt het wel, maar dat is om de bank gegevens voor automatische incasso te controleren.

En dan blijf ik mij afvragen welke controle, als ze bij de buren aanbellen omdat het huisnummer niet zou kloppen kan ik hun antwoord al raden. Daarnaast hebben ze een foto met de unieke code er op die aan het adres zit gekoppeld.

En zoals al gezegd voor het verzwaren van een electra aansluiting komt de factuur ook achteraf en is de controle ook bij de voordeur.

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
BazemanKM schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:47:
Vrijdag gebeld, dat ze er maandagmorgen om 7:45 er zouden zijn.

-knip-

Geen gasmeter meer in de meterkast.
Hoe hebben ze dat in je meterkast gedaan? Want ik zie beton op de grond (heb ik ook). Zagen ze hem daar af? Hoe trekken ze vanaf de straat dan alles eruit, dan zou dat toch ook stuk gaan in je huis waar het vast zit in beton?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn stedin afsluiten via de 1 maart regeling update:

10 dagen zijn inmiddels voorbij en helaas niets gehoord

Dus even bellen, lieve mevrouw aan de telefoon die op onze opmerking :"we snappen dat het druk kan zijn" heel kortdaad was.. ze hebben 10 dagen beloofd en dan moeten ze zich daar aan houden. ze hebben nog niets met het dosier gedaan dus ik ga een klacht indienen namens jullie. _O-

Dus we wachten nog even af :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Krilo_89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Hoe hebben ze dat in je meterkast gedaan? Want ik zie beton op de grond (heb ik ook). Zagen ze hem daar af? Hoe trekken ze vanaf de straat dan alles eruit, dan zou dat toch ook stuk gaan in je huis waar het vast zit in beton?
Als het goed is zit het nergens vast in het beton, daar zit een invoerbocht (mantel) en die blijft zitten (behoord ook bij het huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:11
Krilo_89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:09:
[...]

Leiding losgekoppeld in de meterkast en ze hebben hem door de mantelbuis heen getrokken. Meterkast bodem is een plastic plaat, geen beton.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krilo_89
BazemanKM schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:28:
Leiding losgekoppeld in de meterkast en ze hebben hem door de mantelbuis heen getrokken. Meterkast bodem is een plastic plaat, geen beton.
twain4me schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:16:

Als het goed is zit het nergens vast in het beton, daar zit een invoerbocht (mantel) en die blijft zitten (behoord ook bij het huis)
Ah okey, ik wist niet eens dat er een leiding door de buis zelf heen zat. Dus in principe als je wel een betonnen plaat heb, dan hou je de metalen leiding in je grond, maar trekken ze daardoorheen de gasleiding?

Heb ondertussen een nieuwe mail gestuurd naar Stedin met daarin in ieder geval de volgende tekst:
Members only: bericht naar stedin
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Krilo_89 op 22-03-2021 13:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:45
Een cent overmaken zou ik ook weigeren. Daar is simpelweg geen doelbinding voor en daarmee volgens mij onrechtmatig. Een cent maakt daarbij iets wat kosteloos zou moeten zijn alsnog niet kosteloos. Al is het maar 1 cent.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Krilo_89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:36:

Heb ondertussen een nieuwe mail gestuurd naar Stedin met daarin in ieder geval de volgende tekst:

***members only***
Ik hoop dat je mailadres van een medewerker zelf hebt want als je mijn dossier er op na kijkt zal je zien dat dit niet het sterkste communicatie kanaal van Stedin is :D

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-10 14:20
Nou... Ik zie er niet echt een belofte, hooguit de zin "U ontvangt binnen 10 werkdagen uw offerte.". Dat is toch net anders dan "we beloven het en anders mag u ons voor de rechter slepen".

En in de mail die ik van Stedin kreeg stond ook nog "Als wij hiervoor meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit weten". Er staat vervolgens niet HOE ze dat dan zouden laten weten en ook niet WANNEER. Dus als ze je over een maand een mailtje sturen dat ze meer tijd nodig hebben dan is dat keurig volgens wat in hun mail staat. Maargoed...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-10 20:27

kan tegenwoordig via iDin: https://www.idin.nl/

dan wordt je inlog bij de bank als identificatie aangemerkt zónder de betaling van €0,01. :*)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:37

Documentnummers hoef je niet door te strepen maar het zegt sowieso allemaal NIETS. Het is niet te controleren of het document echt is, bij jou hoort, jij degene bent op de foto....
We laten ons op zoveel plekker verleiden tot het inleveren van kopien van documenten of het "digitaal" ondertekenen van van alles en nog wat en ik adviseer beroepsmatig dat vooral niet te doen. Evenals die ene cent betalen, onnodig en risicovol. Identiteitsfraude ligt op de loer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

sjimmie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:09:
[...]

Nou... Ik zie er niet echt een belofte, hooguit de zin " U ontvangt binnen 10 werkdagen uwerte.". Dat is toch net anders dan "we beloven het en anders mag u ons voor de rechter slepen".

En in de mail die ik van Stedin kreeg stond ook nog "Als wij hiervoor meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit weten". Er staat vervolgens niet HOE ze dat dan zouden laten weten en ook niet WANNEER. Dus als ze je over een maand een mailtje sturen dat ze meer tijd nodig hebben dan is dat keurig volgens wat in hun mail staat. Maargoed...
uhmm " U ontvangt binnen 10 werkdagen uw offerte." lijkt mij redelijk duidelijk er staat immers niet
" we streven naar binnen 10 werkdagen uw offerte klaar te hebben."
daarnaast mag je er prima vanuit gaan dat ze berichten voordat die termijn is verlopen aangezien het anders weinig zin heeft om te berichten. dan weet je al dat ze het niet hebben gehaald. :+
maargoed zoals ik al zei, komt dit niet uit onze koker, maar uit die van stedin zelf :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
twain4me schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:20:
[...]

uhmm " U ontvangt binnen 10 werkdagen uw offerte." lijkt mij redelijk duidelijk er staat immers niet
" we streven naar binnen 10 werkdagen uw offerte klaar te hebben."
daarnaast mag je er prima vanuit gaan dat ze berichten voordat die termijn is verlopen aangezien het anders weinig zin heeft om te berichten. dan weet je al dat ze het niet hebben gehaald. :+
maargoed zoals ik al zei, komt dit niet uit onze koker, maar uit die van stedin zelf :>
Wat ik zeg, je moet wel de hele mail lezen, of toch in ieder geval de moeite nemen en 1 zinnetje doorlezen: "Als wij hiervoor meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit weten."
(iets met context)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

sjimmie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:32:
[...]

"Als wij hiervoor meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit weten"."
En zoals ik zeg hebben ze dat niet gedaan.. volgens jou prima om dat een maand later te doen, volgens mij en (een deel van) stedin zelf niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
phicoh schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Ook dat lijkt me een rare eis. Netbeheerders gaan er vanuit dat een niet gebruikte gasaansluiting gevaarlijk is. Dan hoeven ze helemaal niet te weten wie ergens woont, etc. Dan kunnen ze die aansluiting gewoon weghalen.
Leg die gevaar zetting even uit aan Liander, ik heb al ruim 3 jaar een gasaansluiting die niet meer gebruikt wordt. Dat kul verhaal over de veiligheid is er alleen als het Liander uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
twain4me schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:37:
[...]

En zoals ik zeg hebben ze dat niet gedaan.. volgens jou prima om dat een maand later te doen, volgens mij en (een deel van) stedin zelf niet.
tsja, je kan ze een boze brief sturen en een klacht indienen en hopen dat je daar wel op tijd iets op hoort. anders kan je daarover een boze brief sturen en een klacht indienen en hop.............
nouja, in de rechtspraak bestaat volgens mij ook nog zoiets als billijkheid en redelijkheid en nu ze het plots heel druk hebben zullen ze vast wel even wegkomen met wat vertraging. en tegen de tijd dat je je klacht rond hebt, heb je hopelijk alsnog je offerte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ach, je kunt natuurlijk ook even de moeite nemen zo'n auto-responder aan te passen, wanneer de 10-dagen niet meer gehaald worden. Er zal immers zo nu en dan iemand tussen zitten die - om wat voor reden dan ook - een snelle uitvoering nodig heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kees-Jan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:10:
dan wordt je inlog bij de bank als identificatie aangemerkt zónder de betaling van €0,01. :*)
Dat werkt alleen bij de meeste (niet alle!) Nederlandse banken. Als je bijvoorbeeld een Duitse of Spaanse bank hebt dan werkt dat dus niet. Dus als ze iDIN gebruiken moeten ze nog steeds ook een andere manier aanbieden.

Zie bijvoorbeeld de BKR waar je een kopie van je gegevens kan opvragen met iDIN of door een kopie van een ID-bewijs op te sturen.

Maar dan nog: waarom heb je ze dit nodig? Als ze zelf besluiten om je af te komen sluiten kan het ook zonder al deze gegevens dus het is nergens voor nodig.
Gwaihir schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:47:
Ach, je kunt natuurlijk ook even de moeite nemen zo'n auto-responder aan te passen, wanneer de 10-dagen niet meer gehaald worden.
Of heel simpel op dag 9 een mailtje sturen dat het vanwege drukte helaas wat langer duurt, maar we komen er binnen 10 dagen op terug. Dat kan je dan heel lang blijven herhalen, net zo lang tot het niet meer zo druk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

sjimmie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:43:
[...]

tsja, je kan ze een boze brief sturen en een klacht indienen en hopen dat je daar wel op tijd iets op hoort. anders kan je daarover een boze brief sturen en een klacht indienen en hop.............
nouja, in de rechtspraak bestaat volgens mij ook nog zoiets als billijkheid en redelijkheid en nu ze het plots heel druk hebben zullen ze vast wel even wegkomen met wat vertraging. en tegen de tijd dat je je klacht rond hebt, heb je hopelijk alsnog je offerte.
Tsja, als er ergens halverwege 2020 wordt gezegd dat er binnen 5 werkdagen een reactie volgt...... :O dan hou ik mijn hart vast voor de 10 werkdagen termijn }:O

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
tsja, ik had het al een weekje geleden hier gemeld dat ik had gebeld en dat men mij uitlegde dat het door de drukte 20 of meer werkdagen kon duren. nu kan ik natuurlijk heel boos op ze worden en dreigen en klagen, of gewoon eerst 4 weken wachten en dan nog een poosje wachten. dat scheelt mij een hoop gedoe en het zal echt niet sneller gaan als ik ga klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

sjimmie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Nog 1 keer, ik heb ze geen brief gestuurd en ik ga ze geen brief sturen. ik heb gebeld met de vraag of het klopte dat ik nog niets heb gehoord. het antwoord was heel verrassend NEE dat klopt niet. Ze moesten binnen 10 dagen iets laten horen, in het dossier kon ze zien dat er nog niets mee is gedaan. en daarom heeft ze een klacht namens ons aangemaakt. Het effect van die klacht is het volgende. de klachten afhandel afdeling gaat binnen 5 dagen contact opnemen en daarna zal die de offerte afdeling dwingen om te reageren. of ze dat doen met een bericht dat ze het druk hebben of met en offerte is niet aan mij.

De stedin mevrouw had van mij ook prima mogen zeggen dat het heel druk is en dat het een vergissing is en hoopt dat ik nog wat geduld kan opbrengen, maar ze had dus een andere mening, dan jouw stedin mevrouw/meneer
Nouja, in de rechtspraak bestaat volgens mij ook nog zoiets als billijkheid en redelijkheid en nu ze het plots heel druk hebben zullen ze vast wel even wegkomen met wat vertraging. en tegen de tijd dat je je klacht rond hebt, heb je hopelijk alsnog je offerte.
Als we het dan toch over rechtspraak hebben kunnen we het misschien beter hebben over de informatie verplichting die ze hebben.

1 maart stond al heel lang vast en de drukte was te verwachten. Er is dus echt geen spraken van overmacht omdat het plots heel druk is. gezien dat sommige andere netbeheerders het "prima" op orde hebben is daar een duidelijk teken van. En die overmacht, als die er al is, is zeker niet groot genoeg om de informatieplicht te verzuimen. zoals door andere aangegeven zijn er genoeg opties om daar wel aan te voldoen. reply all: "even geduld nog, we hebben het druk."

Dus vertraging in de uitvoering (ook het offerte traject) kan prima, maar vertraging in de informatie voorziening is imho gewoon niet nodig en blijkbaar deelt een deel van stedin zelf die mening en weegt er verrassendgenoeg zwaarder aan dan ik zelf. :+
sjimmie schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:11:
tsja, ik had het al een weekje geleden hier gemeld dat ik had gebeld en dat men mij uitlegde dat het door de drukte 20 of meer werkdagen kon duren. nu kan ik natuurlijk heel boos op ze worden en dreigen en klagen, of gewoon eerst 4 weken wachten en dan nog een poosje wachten. dat scheelt mij een hoop gedoe en het zal echt niet sneller gaan als ik ga klagen.
Ik was of ben gelukkig dan ook niet boos, de stedin mevrouw was de aanstichter, niet ik. de uitleg die jij hebt gekregen had ik verwacht en ook prima gevonden of het iets gaat uitmaken in tijd kunnen we mooi zien, er zat volgens mij niet veel tijd tussen onze aanvragen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

@sjimmie

Denk ook niet dat je daardoor boven op de stapel komt maar van een groot bedrijf als Stedin mag je verwachten dat ze eerlijk zijn in de communicatie. Als jij dit al een week eerder te horen hebt gekregen had dit dus voor gisteravond al makkelijk aangepast kunnen worden.

Daar waar ik ze niet heel hoog heb zitten (als het gaat over communicatie) was het ook wel te verwachten dat ze de door Stedin zelf ge-communiceerde termijnen niet gaan halen (been there, done that).

Of ze doen een mail_to_all_gasverlaters: Solly! We gaan het niet halen!!!1!

Dat dit niet gebeurd is mijn ogen dus gewoon slecht.

Dus ja, ik lig er niet wakker van. Geeft mij nog wat uitstel om een nieuwe paraplu plank te zagen. Mijn doel was en blijft: ATO opzeggen volgens de regels. Dat is gebeurd in december 2019. Verder blijft de meter een prima paraplu plank.

*** NIKS ***

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 19:19
Nou het gaat beginnen. Stuk of 6 man op dit moment en er komen er nog meer want er gaat een audit plaatsvinden. Gaat ook langer duren dan normaal. Nouja als het zo maar weg is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
martijnr17 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:55:
Nou het gaat beginnen. Stuk of 6 man op dit moment en er komen er nog meer want er gaat een audit plaatsvinden. Gaat ook langer duren dan normaal. Nouja als het zo maar weg is.
vergeet de foto's niet?! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Ik denk dat "we" niet zo'n gedoe moeten maken over één cent. Er zijn meer bedrijven die een dergelijke methode hanteren bij wijze van ID. Waarschijnlijk is mijnaansluiting.nl een aparte tak van sport waar de digitale systemen van de netbeheerders niet op aangesloten zijn. Vanwege de AVG/privacy zal dat niet kunnen en dat is een mooie zaak. Mijnaansluiting.nl is niets meer dan een platform waar opdrachten binnenkomen die door aannemers worden opgepakt. Voorheen was daar geld mee gemoeid en dat is nu teruggebracht tot één cent. Feitelijk niet gratis maar om daar nu vreselijk moeilijk over te gaan doen...
Dat is -denk ik- ook de reden dat je geen email moet sturen naar je beheerder, maar gewoon de mijnaansluiting-route moet bewandelen als je van je aansluiting af wilt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@Roger_de_Poger Daar staat dan tegen over dat slechts één netbeheerder dat zegt nodig te hebben, toch?
Als dat klopt heeft die ene het dus ook niet nodig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idefix70
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:59:
Ik denk dat "we" niet zo'n gedoe moeten maken over één cent. Er zijn meer bedrijven die een dergelijke methode hanteren bij wijze van ID. Waarschijnlijk is mijnaansluiting.nl een aparte tak van sport waar de digitale systemen van de netbeheerders niet op aangesloten zijn. Vanwege de AVG/privacy zal dat niet kunnen en dat is een mooie zaak. Mijnaansluiting.nl is niets meer dan een platform waar opdrachten binnenkomen die door aannemers worden opgepakt. Voorheen was daar geld mee gemoeid en dat is nu teruggebracht tot één cent. Feitelijk niet gratis maar om daar nu vreselijk moeilijk over te gaan doen...
Dat is -denk ik- ook de reden dat je geen email moet sturen naar je beheerder, maar gewoon de mijnaansluiting-route moet bewandelen als je van je aansluiting af wilt.
Met je laatste zin ben ik het eens maar met je beginbetoog volstrekt niet. Te pas en te onpas denken partijen te moeten vragen om 1 cent betalingen, handtekeningen, kopien van documenten (al dan niet met BSN), foto's van je te moeten maken.... het is vaak volstrekt niet nodig en druist tegen allerlei AVG regels in. Maar half Nederland heeft daar geen idee van en werkt er braaf aan mee. Identiteitsdiefstal nemen we op de koop toe en geloof me, dat gebeurt heel veel vaker dan we in het nieuws meekrijgen. Dus mijn advies: doe het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
@onetime Je hebt gelijk. Ik bedacht me later idd dat Liander er iig níet om vraagt.
@Idefix70 Partijen doen wel meer wat niet mag en daar moet tegen opgetreden worden. Los daarvan vrees ik dat je onwetend méér gegevens achterlaat via Whatsapp, Facebook, Google, Instagram, TikTok, etc etc. Of doe je daar ook niet aan mee? Ik ben handig (...) met computers maar het is mij nog nooit gelukt om al m'n data en wandel online te beschermen. Het is een vreselijk hardnekkig probleem. Maar of die ene cent dan het grootste probleem is? Ze komen niet meer over je te weten dan ze reeds weten. En op die ene cent na vragen ze geen onnodige zaken. Je kunt mijnaansluiting/Stedin niet verantwoordelijk houden voor wat een ander vraagt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
...net gebeld door de firma Hak:
"We komen de leiding 8 april opruimen, tussen 08:00 en 12:00."
- "Da's mooi meneer Hak! Neemt u zelf de ingeblikte groente mee?"

Slechts één week later dan overeengekomen. Mooie score wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:53:
Ik ben handig (...) met computers maar het is mij nog nooit gelukt om al m'n data en wandel online te beschermen. Het is een vreselijk hardnekkig probleem.
Tja, als ik op je forumnaam klik zie ik ook dat jij niet "de Poger" heet... :*) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 23-03-2021 10:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 17-10 19:19
Kees-Jan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:56:
[...]

vergeet de foto's niet?! :P
Haha er is niet zoveel te zien. Normaliter waren ze met een uurtje of 2 klaar denk ik door de audit duurt het een stuk langer. Allemaal controles en gesprekken over veiligheid enzo.
Ze werken netjes en voorzichtig ook vriendelijke mensen.
Ze kwamen ook nog een open riolering tegen met een tegeltje erop, dus ik ben even snel naar de bouwmaat gegaan om die af te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE1jSC_tPA_KxXY7p0lMrftmk4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmZo7QxvRsOVqAtH9oxqySdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMoggWY2o8xc-sxb9uaFJh5mMC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kb1svM3cp16alewvNtSTt5f0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[ hoopvol ] Zou die audit te maken hebben met ons commentaar op de kwaliteit zorgvuldigheid van sommige verwijder ploegen? [ / ] Aangezien ze hier meelezen. En zolang ze maar niet hoeven te erkennen dat ze wat van ons leren kunnen ze dat stiekem toch wel doen, toch? Nu legal en de administratie nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Niet online
Kees-Jan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:14:
[...]

Tja, als ik op je forumnaam klik zie ik ook dat jij niet "de Poger" heet... :*) :+
Nu wél. Het is een wonder! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ik had 'm al gezien, hè?! :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idefix70
Roger_de_Poger schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:53:
@onetime Je hebt gelijk. Ik bedacht me later idd dat Liander er iig níet om vraagt.
@Idefix70 Partijen doen wel meer wat niet mag en daar moet tegen opgetreden worden. Los daarvan vrees ik dat je onwetend méér gegevens achterlaat via Whatsapp, Facebook, Google, Instagram, TikTok, etc etc. Of doe je daar ook niet aan mee? Ik ben handig (...) met computers maar het is mij nog nooit gelukt om al m'n data en wandel online te beschermen. Het is een vreselijk hardnekkig probleem. Maar of die ene cent dan het grootste probleem is? Ze komen niet meer over je te weten dan ze reeds weten. En op die ene cent na vragen ze geen onnodige zaken. Je kunt mijnaansluiting/Stedin niet verantwoordelijk houden voor wat een ander vraagt.
Ik doe niet aan social media behalve tweakers.net en daarnaast mede beroepsmatig ingegeven ben ik zeer op mijn hoede wat ik deel en met wie. In principe deel ik NIETS tenzij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
onetime schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:56:
[ hoopvol ] Zou die audit te maken hebben met ons commentaar op de kwaliteit zorgvuldigheid van sommige verwijder ploegen? [ / ] Aangezien ze hier meelezen. En zolang ze maar niet hoeven te erkennen dat ze wat van ons leren kunnen ze dat stiekem toch wel doen, toch? Nu legal en de administratie nog.
Denk het niet, dat soort dingen horen bij de ISO certificering en dat soort dingen. Audits zie je in vele bedrijfstakken. Wel een beetje een wassen neus, toen in nog in de hijskranen zat waren er 2 dagen per jaar audits waarvan je de datum van te voren al door kreeg, dus even extra opletten...........

[ Voor 14% gewijzigd door Erwin_83 op 23-03-2021 11:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Erwin_83 Ik mag toch hoopvol zijn. (kijkt met scheef oog naar legal en administratie.)
Ik kan er met mijn pet niet bij / snap gewoonweg niet hoe het kan dat (verschillende delen van) de netbeheerders zich niet gewoonweg primair aan de wet houden maar in plaats daarvan door proberen te drijven wat ze iemand redelijk hoog in de hiërarchie denk dat ze moeten kunnen doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

......

En dat is precies de reden. Ik hoef er niet perse vanaf maar ik wil wel meewerken aan het proces dat ze de meter komen ophalen (wat Stedin volgens mij zelf wilt). Echter moet het proces wel kloppen.

Daarnaast blijf ik natuurlijk ook huiverig voor wat ze achterlaten in mijn tuin maar door de mijnaansluiting.nl procedure doorlopen te hebben neem ik de gok en geef ik ze het vertrouwen.

*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10 22:37
Net een telefoontje gehad van hurkmans.
Half mei komen ze de meter verwijderen.

De leiding wist hij nog niks over te zeggen. Deze loopt namelijk onder de tuin van de buren door.
Ik merk het vanzelf wel. Hier is het nog een oude stalen leiding uit de jaren 70, deze roest vanzelf wel een keer weg O-)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

breinonline

Are you afraid to be known?

Vandaag was bij mij de verwijdering. Twee aardige mijnheren kwamen ons afkoppelen van het gasnet. Viel mee, de leiding was vlot gevonden en twee gaten met de hand gegraven waren voldoende om hem eruit te kunnen krijgen. De boel is netjes weer dicht gelegd. Foto's :Y)

Vóór:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpp_vjFQOo0X9PMo_vwF5MRtQvc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zPRqxnalOOevpSIGRC0TxFY.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1I6LID4lJzCMZm3xJn2k0IYVQA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Y4WOSjWe4QzGeldS4FnLuBQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Tijdens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p80BWymQwqyxxRRHO1ayyyCcQIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QLpM8Ic3YmQSqctCVSD0BMT.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VBkKvumtyYkvgk4RxFgpmbPAJM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l31cFY3XlZpqn346p776hMBP.jpg?f=fotoalbum_medium

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lqSjiiJIu9r98JBnrFPBg4puSY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33xWZk1N9v4fPFntGQbKplog.jpg?f=fotoalbum_medium
En een mooi bewijsstuk tot slot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j-Tq_X82LmSe1pSUiR1LMnttVE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7GYnvk6XA4bLQyjzxY6SOB2.jpg?f=fotoalbum_medium

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +18 Henk 'm!
Ik denk niet dat het de mensen die over de één cent vallen daadwerkelijk om die ene cent gaat. Dat bedrag lijkt me voor de meesten hier geen onoverkomelijke drempel.

Waar het om gaat voor de cent-weigeraars:
- Wat moet de netbeheerder met de bankgegevens bij wat verder een kosteloze verwijdering moet zijn? Dat Jantje een aanvraag doet via Mijnaansluiting.nl voor adres X en vervolgens een cent overmaakt, maakt voor de netbeheerder niet ineens duidelijk dat Jantje de eigenaar of hoofdbewoner van het pand is. Bovendien kan Jantje de aanvraag doen, en vervolgens de cent betalen met de rekening van zijn partner. Of juist bij de aanvraag gegevens van de partner invullen, en vervolgens met de eigen bankrekening die cent betalen. Kortom: die koppeling van bankgegevens voegt niets toe en biedt de netbeheerder op geen enkele manier een extra zekerheid.

- Door een cent te betalen, wordt er echt impliciet een overeenkomst gesloten. Bij discussies over wie de kosten voor tuinherstel moet dragen wordt het dan een stuk lastiger om de AV te verwerpen, dan wanneer je voor een gratis aanvraag gebruik hebt gemaakt van mijnaansluiting.nl

- Principes ten aanzien van de nogal starre netbeheerders die na jaren een onjuiste houding vol te houden ten opzichte van de consument nu dat blijkbaar nog steeds doen. Want: Één cent betalen en er een lijst beperkende (en op sommige punten discutabele) AV aan verbinden is niet gratis en laagdrempelig, punt uit.

- De gasaansluiting is van de netbeheerder. Als consument hoef je niet eens een aanvraag in te dienen. Die pijp is niet jouw probleem, maar het probleem van de netbeheerder. Willen zij er iets mee doen? Prima. Moeten ze op hun initiatief even een afspraak maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 23-03-2021 13:04 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:56:
Vandaag was bij mij de verwijdering. Twee aardige mijnheren kwamen ons afkoppelen van het gasnet. Viel mee, de leiding was vlot gevonden en twee gaten met de hand gegraven waren voldoende om hem eruit te kunnen krijgen. De boel is netjes weer dicht gelegd. Foto's :Y)
Wat een kapitaalvernietiging :'( :'( Al die slimme meters die gemonteerd zijn om een verbruik van 0,000m³ gas te meten gedurende de volledige verblijfsduur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:56:
Viel mee, de leiding was vlot gevonden en twee gaten met de hand gegraven waren voldoende om hem eruit te kunnen krijgen.
Dat stuk buis met pur er in is in de grond van de gemeente blijven liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ivow85 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:14:
[...]

Wat een kapitaalvernietiging :'( :'( Al die slimme meters die gemonteerd zijn om een verbruik van 0,000m³ gas te meten gedurende de volledige verblijfsduur.
Tja, Liander wilde mij afgelopen augustus nog laten betalen voor verwijdering. Toen ze mijn meter kwamen omwisselen (ik moest naar een slimme meter in verband met plaatsing zonnepanelen), hebben ze ook de gasmeter vernieuwd. Nu hebben ze dus en die onnodige wissel betaald en de verwijdering. Inderdaad: kapitaalvernietiging.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

JeroenE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:22:
[...]
Nee, dat is de mantelbuis door de fundering. Die is van mij. Mogelijk nog eens handig als ik ooit door de fundering moet met een tuinkabel of zoiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@breinonline Wat voor meter had je dan voor de wissel? Een ferraris? Die had je gewoon kunnen houden als er geen terugloopblokkering op zat. Nog meer valse voorlichting door de netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Nee, pas op met te snel concluderen. Ik heb een huis uit 2003 en daar zat dus een digitale meter in, maar zonder ‘slimme’ functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:28:
Nee, dat is de mantelbuis door de fundering. Die is van mij. Mogelijk nog eens handig als ik ooit door de fundering moet met een tuinkabel of zoiets :)
Aha, voor een toekomstige laadpaal voor een elektrische auto. Altijd handig!
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:31:
Nee, pas op met te snel concluderen. Ik heb een huis uit 2003 en daar zat dus een digitale meter in, maar zonder ‘slimme’ functionaliteit.
Voor zonnepanelen is slim niet per se nodig, enkel de mogelijkheid om (ook) de teruglevering te meten. Maar ik heb geen flauw idee of dat op meters uit 2003 ook al zat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Ivow85 Je vergeet erbij te vermelden dat die 1 cent overmaken alleen nodig is voor de gratis verwijdering. Voor de betaalde acties (meter verzwaren, gas aansluiten etc...) is dit helemaal niet nodig.

Dan rijst bij mij de vraag, waarom zou dit nou ineens nodig zijn. Wat zit er werkelijk achter. Kan het dan toch zo zijn dat ze via die 1 cent de verantwoordelijkheid dan echt bij de klant te kunnen leggen van de schade? Misschien hang ik al te lang in dit topic rond en ben ik wat te achterdochtig geworden, maar ik vertrouw het gewoon niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ivow85 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:14:
[...]
valt wel mee, de kWh meter kost nog geen 50 euro. de gasmeter zal nog wel onder de 25 zitten. ;)
die kleine enkelfasige meters kosten nog geen 30 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-03-2021 13:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@flippy En de gas meter? En de plaatsing / wisseling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

onetime schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:36:
@flippy En de gas meter? En de plaatsing / wisseling?
de echte kosten zitten in de manuren en eventueel materiaal zoals nieuwe zekeringen en bedrading die standaard word vervangen bij nieuwe meters.

liander en kornuiten kopen deze meters per zeecontainer. dus de prijzen zijn stukken lager dan je denkt. ook zijn het supersimpele apparaten waar niks meer inzit dan absoluut noodzakelijk. van de gasmeter is de lithiumbatterij die erin zit het duurste van de hele unit.

leuk flimje om de binnenkant te zien. het is hoofdzakelijk lucht/gas wat erin zit: YouTube: Ultrasonic gas meter teardown

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 23-03-2021 13:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krilo_89
cold_as_ijs schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:35:
@Ivow85 Je vergeet erbij te vermelden dat die 1 cent overmaken alleen nodig is voor de gratis verwijdering. Voor de betaalde acties (meter verzwaren, gas aansluiten etc...) is dit helemaal niet nodig.
Dat is niet helemaal waar heah, want alle acties kosten gewoon geld. Meter verzwaren en gas aansluiten, daar betaal je gewoon voor en volgens mij maak je dan in een keer een heel bedrag over.
Dat ze dan verder zien dat jij het geld hebt betaald en niet een oliesjeik bijv. dat maakt ze dan weer niet uit. Het gaat ze erom dat ze het geld hebben en dus kan de opdracht doorgaan.

Dus waarom ze dit nu willen voor het gratis verwijderen van je meter, vind ik discutabel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:35:
[...]

valt wel mee, de kWh meter kost nog geen 50 euro. de gasmeter zal nog wel onder de 25 zitten. ;)
die kleine enkelfasige meters kosten nog geen 30 euro.
Maar het kost veel meer dan de materiaalkosten.

Manuren voor montage (en nu weer demontage), administratie van EAN nummers, inkoop, logistiek, planning...

Al die kosten zijn bij de meterwissel voor niets gemaakt. En daarmee kapitaalvernietiging.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 23-03-2021 14:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

JeroenE schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:22:
[...]
Overigens neemt Liander dit wel serieus. De bel ging daarstraks en een mijnheer van Liander wilde graag het uitgevoerde werk controleren. Daarbij vroeg hij ook naar het al dan niet laten zitten van de buis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:27:
[...]

Overigens neemt Liander dit wel serieus. De bel ging daarstraks en een mijnheer van Liander wilde graag het uitgevoerde werk controleren. Daarbij vroeg hij ook naar het al dan niet laten zitten van de buis.
Ze zijn bij Liander nadat @Stoofie zijn factuur succesvol betwist heeft wakker geworden en er achter dat de aannemer(s) voorheen vaak een 'volledige verwijdering' van de gasaansluiting factureerde, maar slechts een tweezijdige afkoppeling en verwijdering van de meter uitvoerde en de leiding (deels) liet liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ivow85 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:21:
[...]

Ze zijn bij Liander nadat @Stoofie zijn factuur succesvol betwist heeft wakker geworden en er achter dat de aannemer(s) voorheen vaak een 'volledige verwijdering' van de gasaansluiting factureerde, maar slechts een tweezijdige afkoppeling en verwijdering van de meter uitvoerde en de leiding (deels) liet liggen.
Een aannemer die de boel belazert? :S

ik kan me dat gewoon niet voorstellen.... }:|

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 23-03-2021 17:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AliPee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02-2022
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:28:
[...]

😜 pas op voor al het ongedierte dat hier doorheen kan komen! 😂

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

AliPee schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:12:
[...]

😜 pas op voor al het ongedierte dat hier doorheen kan komen! 😂
Nee, hij is netjes dicht gemaakt met pur. Echt, ze hebben prima werk geleverd. Mag ook wel eens gezegd vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Laatst online: 16-02 17:24
breinonline schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:50:
[...]

Nee, hij is netjes dicht gemaakt met pur. Echt, ze hebben prima werk geleverd. Mag ook wel eens gezegd vind ik.
Zie dat er maar eens uit te krijgen wanneer je je glasvezel daar door wil trekken.

Van mij mogen ze MIJN mantelbuis open laten, dan doe ik er zelf wel eens een dop op.

Edit: eigenlijk wil ik ook graag dat de gele kunststof gasbuis ook blijft liggen, daar kan precies de kabel voor laadpaal van de auto door, en die komt zeer dicht bij de juiste plek uit!

Scheelt onnodig 2x graven op terrein van de buren en vlak langs de huizen gefundeerd op staal waar je dus allee gegraaf langs de buitenmuren wil voorkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door Simba op 23-03-2021 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:58
flippy schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Een aannemer die de boel belazert? :S

ik kan me dat gewoon niet voorstellen.... }:|
Komt helaas vaak voor. Ook bij het saneren van hoofdleidingen.

Aannemer krijgt geld om de gietijzeren hoofdleidingen uit de grond te verwijderen, maar gebeurt lang niet altijd, maar wel factureren dat het gedaan is.

Of nog erger: factuur sturen dat een gietijzeren leiding vervangen is door een nieuwe PE leiding. Bij nader onderzoek blijken er nog gewoon delen gasvoerend gietijzer in het net aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10 23:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Simba schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:28:
[...]
Edit: eigenlijk wil ik ook graag dat de gele kunststof gasbuis ook blijft liggen, daar kan precies de kabel voor laadpaal van de auto door, en die komt zeer dicht bij de juiste plek uit!
Alternatief als ze die buis er toch uit willen trekken is dat je de kabel voor je laadpaal aan die gele buis vastmaakt. Dan trekken ze die kabel erin terwijl de gele buis eruit getrokken wordt.

P.S. (en off topic) Kies wel voor een 5 x 6 mm2 kabel om de laadverliezen zo veel mogelijk binnen de perken te houden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 09:28
Hierbij mijn eerste post in dit topic, heb al wel aardig wat meegelezen hier.

Sinds eind december gasloos omdat onze CV-ketel het begaf en we een buffervat hebben geplaatst omdat we een pelletkachel met CV-functie hebben.

Vandaag de knoop doorgehakt en gebeld met onze energieleverancier
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, deze blijven volhouden dat als de gaskraan aanwezig is er ook een leveringscontract moet zijn. Ik heb aangegeven dat de meter mij niet in de weg zit, maar ik niet wil betalen voor iets wat ik niet gebruik, maar daar hadden zij geen boodschap aan.

Ook heb ik aangegeven dat ik hun machtig om de ATO in mijn naam op te zeggen, maar ook daar hadden ze geen boodschap aan.

Dus ik sta nu vast bij stap 4 van het stroomschema.

De energieleverancier geeft wel aan dat ik het met de netbeheerder moet regelen om de gasaansluiting te verwijderen zodat dan het gascontract opgeheven kan worden, hier heb ik herhaaldelijk aangegeven dat de meter mij niet in de weg zit.

Is het verstandig om dan nu via mijnaansluiting.nl de gasaansluiting te laten verwijderen, of zijn er nog andere dingen die ik eerst kan proberen om het via de energieleverancier te regelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Idefix70
Turk schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:51:

Sinds eind december gasloos omdat onze CV-ketel het begaf en we een buffervat hebben geplaatst omdat we een pelletkachel met CV-functie hebben.

***members only***
, deze blijven volhouden dat als de gaskraan aanwezig is er ook een leveringscontract moet zijn. Ik heb aangegeven dat de meter mij niet in de weg zit, maar ik niet wil betalen voor iets wat ik niet gebruik, maar daar hadden zij geen boodschap aan.

Ook heb ik aangegeven dat ik hun machtig om de ATO in mijn naam op te zeggen, maar ook daar hadden ze geen boodschap aan.

De energieleverancier geeft wel aan dat ik het met de netbeheerder moet regelen om de gasaansluiting te verwijderen zodat dan het gascontract opgeheven kan worden, hier heb ik herhaaldelijk aangegeven dat de meter mij niet in de weg zit.

Is het verstandig om dan nu via mijnaansluiting.nl de gasaansluiting te laten verwijderen, of zijn er nog andere dingen die ik eerst kan proberen om het via de energieleverancier te regelen.
Gefeliciteerd. Je vraag is vaak gesteld en vaak beantwoord. Kort en krachtig: schriftelijk (dus per e-mail, website of anders whatsapp opzeggen en daarmee heb je aan jouw plicht voldaan. Als de meter je niet in de weg zit dan houdt het hier op. Wil je van gratis van de meter af dan vraag je verwijdering aan. En volgen er de bekende brieven van de netbeheerder dan volg de je route volgens de TS. En anders helpen ze je hier verder :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan

***members only***

Aangeven dat zij verplicht zijn volgens artikel 3.6 van de algemene voorwaarden jouw verzoek tot beeindiging van het leveringscontract voor gas moeten accepteren. De ATO wordt dan automagisch opgezegd bij de netbeheerder.
En aangeven dat jij eventuele kosten op de leverancier verhaald, niet alleen de kosten die de leverancier maandelijks bij jou int, maar óók de kosten van de netbeheerder voor de aansluiting.

Acties:
  • +12 Henk 'm!
@Turk Heel simpel, even een mailtje sturen:
Geachte <energieleverancier>,

Op 25-03-2021 heb ik telefonisch contact met u gehad. Helaas lijkt de medewerker die ik heb gesproken niet helemaal op de hoogte te zijn van hoe het werkt wanneer een klant mededeelt dat hij een contract wil opzeggen. U mag een opzegging niet weigeren, dat is in strijd met Nederlands en Europees consumentenrecht.
Via deze weg meld ik u dan ook nogmaals dat ik u opdracht geef mijn energiecontract voor gas bij u te beëindigen en tevens machtig ik u mijn ATO voor de gasaansluiting namens mij op te zeggen. Ik ga er vanuit dat u bij deze opzegging de minimale opzegtermijn die contractueel is overeengekomen hanteert.

Mocht u ook na dit bericht mijn opzegging niet correct verwerken, dan ben ik genoodzaakt verdere stappen te ondernemen en zal ik u aansprakelijk stellen voor alle extra kosten die ik als gevolg van uw verzuim genoodzaakt ben te maken. Tevens zal ik dan een klacht indienen bij toezichthoudende instanties.

Hoogachtend,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

***members only***

Voorbeeldbrief 0.b

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs

***members only***

Je energieleverancier kraamt onzin uit. Je kan nog steeds je ATO opzeggen terwijl je de gasaansluiting nog hebt.
Gewoon via de mail (dus niet telefonisch), met de mededeling dat jij de ATO voor gas opgezegd hebt per datum eerste contact met budgetenergie. Dat dit gewoon in lijn is met voorwaarde 3.6 van de ATO (nummer kan voor jou iets anders zijn) en dat er verder niet in de voorwaarde van de ATO is opgenomen dat de netbeheerder jou eerst moet afsluiten. Mits zij niet meewerken zullen alle bijkomende kosten worden verhaald op je leverancier. Meestal piepen ze dan wel anders.

Nou voor stap 2 is het een keuze tussen de principele route of de snelle route. Ben je van mening dat jij niet gaat over de aansluiting en dat jij dus niet hoeft te kiezen wat er met de aansluiting gebeurd. Of je bent het niet eens met de AV die je moet tekenen voor gratis verwijdering? Dan doe je voorlopig niks
Wil je gewoon gratis van je gasaansluiting af en geloof je de AV dan vraag je gewoon verwijdering aan op mijnaansluiting

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:18
Ivow85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:04:
@Turk Heel simpel, even een mailtje sturen:

[...]
Waarom pas na een weigering een klacht naar ACM?
Ze weten donders goed dat het niet klopt wat ze beweren.
Meteen aan de schandpaal, en stemmen met je voeten: overstappen op andere leverancier zodra dat zonder boete kan.

Edit: het lijkt erop, dat er weer druk vanuit de netbeheerders is geweest om opzeggen van een leveringscontract te frustreren (zie ook de berichten van Liander naar klanten die afsluiting aanvragen, waarbij wordt gezegd het leveringscontract niet op te zeggen voordat verwijdering heeft plaatsgevonden)

[ Voor 28% gewijzigd door Rommelzolder op 25-03-2021 12:14 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Laatst online: 13:09
verkeerd topic

[ Voor 87% gewijzigd door Misterpc op 25-03-2021 14:46 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ikookmaar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-09 10:01

Gaaf zeg, een pelletkachel-cv met een buffervat! :)
https://peter.pgit.nl/wonen/een-duurzaam-verwarmingssysteem/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bert_gasloos
Vandaag telefonisch mijn gascontract bij Vattenfall op gezegd per 30 april. Die deden gelukkig niet moeilijk. Daar had ik wel begrip voor het feit dat ik niet wil betalen voor iets wat ik niet gebruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 09:28
De gasmeter zit me absoluut niet in de weg, dus die mag van mij blijven hangen.

Ik heb voorbeeldbrief 0b naar ze gemaild, hopelijk is het dan hiermee gedaan net zoals hierboven.

Mijn broer heeft begin deze week zijn energie leverancier gebeld, en ook hun deden niet moeilijk en was het met 1 telefoontje geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 07:10

EiT

Volgend project: Tarieven netwerkkosten elektriciteit consumenten voor 3x35A naar beneden, dus naar 24 euro of zo ipv 77 p/m? ;)

Overheid wil dat wij elektrisch gaan rijden, geen gas etc, dus meer eletra verbruik, maar ondertussen mag je wel bijna 4x zo veel betalen als je de aansluiting wil verzwaren van 3x25A naar 3x35A.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Voor een normaal huishouden is 3x35 nergens voor nodig. Ook niet bij elektrisch koken + warmtepomp + electrisch rijden. Kwestie van juist aansluiten en load balancing.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 07:10

EiT

hesselbeertje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 23:48:
Voor een normaal huishouden is 3x35 nergens voor nodig. Ook niet bij elektrisch koken + warmtepomp + electrisch rijden. Kwestie van juist aansluiten en load balancing.
Gaat ook niet om een normaal huishouden.
Gaat er om als je 2 elektrische auto’s hebt dat het al lastiger word en het comfort om sneller laden is dan ook prettig.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 19:13
EiT schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 02:18:
[...]

Gaat ook niet om een normaal huishouden.
Gaat er om als je 2 elektrische auto’s hebt dat het al lastiger word en het comfort om sneller laden is dan ook prettig.
Over 20 jaar zijn twee EV's, warmtepomp, warmtepomp boiler en electrisch koken juist normaal voorspel ik. Dan moet je al meteen gaan remmen om niet over die 75A te gaan. Kan dat? Natuurlijk, maar je moet dan dus al investeringen doen in de laadpalen en niet 's avonds nog weg willen gaan met twee lege EV's.

Maar los daarvan, de meerkosten van 3x35 tov 3x25 zijn gewoon gek. In zijn algemeenheid maar ook EU/internationaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:59
Hier een huishouden met warmtepomp, elektrisch koken, BEV en PHEV en wij redden het prima op 3x25. We zijn er over aan het nadenken de PHEV te vervangen door een BEV en ik verwacht in de verste verte niet aan de Max van de aansluiting te komen. Volgens mij wordt hier over een niet bestaand probleem gesproken.

Hoe vaak komt het namelijk voor dat het en lange tijd -10 is (Max verbruik warmtepomp) en dat je de accu’s van beide EVs volledig hebt leeggereden en je de volgende ochtend met beide EVs weer een volledig volle accu nodig hebt?

En zelfs dan 100kWh laden in 12 uur (1800 - 600 uur) betekent 8,3kW laadvermogen dan houd je nog 9kW over voor de rest van je huishouden incl verwarming, dat gaat echt nooit een probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
EiT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:28:
Volgend project: Tarieven netwerkkosten elektriciteit consumenten voor 3x35A naar beneden, dus naar 24 euro of zo ipv 77 p/m? ;)
Want voor niets gaat de zon op?

Ik herken de uitdaging én dat 't best te doen is, zoals anderen ook al posten. En je moet 't ook gewoon doen (of dokken).

Piekbelasting is bepalend voor de kosten, voor zowel het net als de opwekking. Je kunt dus eerder verwachten dat je méér voor je pieken wordt aangeslagen dan dat je gratis extra hoog mag pieken. Meen dat België al die kant op gaat..

Voor ons wennen, zakelijk al lang doodnormaal. De Arena in Amsterdam bijvoorbeeld, is toch echt een gebruikelijke locatie voor grote popconcerten. Maar het heeft niet de netaansluiting om die van stroom (uit het net) te kunnen voorzien. Eerder stonden er op die dagen grote generatoren naast te ronken. Nu zorgen ze er tijdig voor dat hun accu's vol zitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
EiT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:28:

Overheid wil dat wij elektrisch gaan rijden, geen gas etc, dus meer eletra verbruik, maar ondertussen mag je wel bijna 4x zo veel betalen als je de aansluiting wil verzwaren van 3x25A naar 3x35A.
1: waar zou je 3*35A voor nodig hebben als consument?

Mijn 7kW warmtepomp gebruikt zo'n 1*10A tijdens verwarmen op volle kracht net -15.
En er zijn maar weinig mensen die hun auto bij dagelijks laden niet vol krijgen na een nachtje laden op 3*8A of een charger met load balancing. Er is dan echt nog meer dan genoeg capaciteit voor inductie koken en overige huishoudelijke taken.

2: het grote verschil in vastrecht tussen aansluitingen t/m 3*25A en 3*35A komt door de basislast waarmee gerekend wordt voor de betreffende aansluitingen. Voor huisaansluitingen tm 3*25A rekent men met een gemiddelde last van 1200-1500W. Bij een aansluiting van 3*35A gaat men er vanuit dat je ook daadwerkelijk flink vermogen afneemt.
Ik voorzie eerder dat het tarief van 3*25A wordt afgesplitst van het tarief voor 1-fase aansluitingen. Waarbij dan de 3*25A dus wat duurder zal worden.

Of een stap richting het Belgische systeem, waar je voor hoge piek-afname (en teruglevering) extra moet betalen.

In elk geval is er met een klein beetje doordachte installatie en verantwoord omgaan met energie voor een woning geen 3*35A nodig. Ook niet bij een all-electric huishouden met 2 elektrische auto's. In het uitzonderlijke geval dat je warmtepomp volle kracht moet draaien en je beide EV's in een paar uur van bijna leeg weer volledig moet opladen, kun je altijd nog één van de auto's bij een openbare laadpaal parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 20:18
Armin schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 05:16:
[...]
Maar los daarvan, de meerkosten van 3x35 tov 3x25 zijn gewoon gek. In zijn algemeenheid maar ook EU/internationaal.
Op zich is dat een redelijke vraag, waarom zou je 220% meer betalen voor 40% meer capaciteit?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het gewoon klopt. Als gemiddeld genomen een aansluiting van 3x25 maar weinig gebruikt maakt van het piekvermogen en 3x35 aansluiting juist veel vaker, dan kan een 3x35 aansluiting duurder zijn dan je zou verwachten.

De vraag is natuurlijk wat de toekomst gaat brengen. Als veel mensen hun 3x25 aansluiting volledig gaan benutten, dan moet die misschien duurder worden.

Maar goed, veel mensen kunnen helemaal zelf geen auto laden omdat ze geen oprit of garage hebben. Veel mensen kunnen natuurlijk ook geen warmtepomp installeren.

Ik las een paar dagen geleden het verhaal van @Bram-Bos met daarin: "Daarnaast -en terzijde- constateer ik, dat als je sowieso al een beetje zuinig bent in het gebruik van warm water elke vorm van techniek (of dat nu zonneboilers zijn, of wp's die sanitair warm water maken) overdreven en zinloos is. "

Ik vraag me af wat er gebeurt als veel mensen dat gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en we gaan het weer hebben over het onderwerp van dit topic: gratis van het gas af.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:18
zie bericht hierboven

[ Voor 97% gewijzigd door teacher op 26-03-2021 21:22 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.