dossier Jopie - Enexis
In juli 2020 ben ik helemaal van het gas afgegaan
op 1 sept liep mijn energiecontract af en heb ik alleen nog maar een contract afgesloten voor electriciteit
de leverancier EnergieDirect beweerde eerst dat dat alleen kon als ik eerst het gas liet afsluiten maar met wat aandringen kwam het in orde.
Op 11 sept kreeg ik een brief van Enexis met de constatering dat er geen gascontract meer was op mijn adres en de waarschuwing dat ze moesten gaan afsluiten en daarvoor een rekening zouden sturen.
Deze brief was gericht aan 'de gebruikers van gas op dit adres'.
ik heb op 21 sept gebeld en verteld dat ik het geen probleem vond als ze wilden afsluiten maar ik daarvoor niet wenste te betalen met het gebruikelijke argument, dat er geen sprake was van een contract, maar er viel niet over te praten.
Ik kreeg vervolgens een kaartje met een waarschuwing dat iemand zou komen afsluiten en op 19 nov stond er een monteur voor de deur.
Die plaatste een slotje op de gaskraan en stopte mij een brief in handen met de stelling dat ik afgesloten was en ik een rekening zou krijgen.
Die rekening kwam op 23 nov: 141,80
Ik stuurde op 25 nov een mail naar Enexis met volgende inhoud
Beste klantenservice
Op 23 november 2020 ontving ik van u een factuur met nummer 911655056 voor het buiten bedrijf stellen van uw gasaansluiting bij mij binnen.
Ik betwist deze factuur. Deze werkzaamheden hebben plaatsgevonden op initiatief van Enexis, aan een gasaansluiting die van Enexis is. Ik heb Enexis daar alle gelegenheid toe gegeven, maar ik heb voor deze werkzaamheden geen opdracht gegeven. Ik heb dat duidelijk aangegeven aan jullie servicemonteur. Ik heb dat ook duidelijk aangeven aan jullie klantenservice in een telefoongesprek op 21 september naar aanleiding van jullie brief met kenmerk KM-L-UH2 van 11 september.
Zoals in dat gesprek door mij aangegeven is er geen grondslag voor het in rekening brengen van deze kosten als ik daar geen opdracht toe geef.
De inmiddels reeds beëindigde Aansluit- en Transportovereenkomst geeft daar geen grond voor, en ook de Tarievencode Gas (artikel 2.5.1.12) schept voor mij geen betalingsverplichtingen.
Ik kreeg op 9 dec dit bericht
U maakt bezwaar tegen een factuur voor het uit bedrijf stellen van de gasaansluiting aan xxxxx in yyyyy. U geeft geen opdracht te hebben gegeven en daarom geen betalingsverplichting te zien. Graag informeer ik u hierover.
Zoals u weet wordt een aansluiting zonder contract uit bedrijf gesteld. Kosten hiervoor worden in rekening gebracht bij de voormalig aangeslotene, dat bent u in dit geval. De basis voor deze kosten vindt u terug in artikel 5.3 van onze Algemene Voorwaarden en artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas. Enexis Netbeheer is daarom ook van mening dat kosten terecht bij u rekening gebracht worden.
De factuur dient dan ook voldaan te worden. Wanneer betaling uitblijft zal onze afdeling Incasso beslissen over het verdere incassotraject.
Ik heb op 10 dec hier als volgt op gereageerd:
Naar mijn weten heb ik nog nooit uw algemene voorwaarden gezien laat staan dat ik ooit een contract getekend heb waarin ik met die voorwaarden akkoord gegaan ben.
De Tarievencode Gas is een gedragscode van de netbeheerders, vóór de netbeheerders, zoals ook geformuleerd in artikel 1.1 van diezelfde Tarievencode Gas. Dat geeft u dus niet het recht mij een rekening te sturen.
Ik blijf daarom bij mij standpunt dat u mij onterecht een rekening stuurt.
Op 11 dec krijg ik een aanmaning, overigens op een ander email adres dan waarmee ik de rekening heb betwist.
Ik krijg deze aanmaning in een iets andere vorm maar met dezelfde datering vervolgens ook per post. Hier staat een waarschuwing in dat er
wettelijke incassokosten bijkomen als ik niet binnen 16 dagen betaal.
Ik wacht even af
Op 15 dec komt er een telefoontje van de incassoafdeling in mijn voicemail met het verzoek terug te bellen.
Op 22 dec belde de incassoafdeling opnieuw. Ik gaf aan dat ze nog niet op mijn mail gereageerd hadden en die moest ze er even bij zoeken. Ze wist vervolgens weinig meer te melden dan dat er een rekening was en die betaald moest worden dus ik heb gezegd dat ik bij mijn standpunt bleef.
Op 5 januari krijg ik een mail met de titel "laatste betaalmogelijkheid"
Een dag later komt dit ook nog eens per brief.
mijn reactie (6 jan):
Beste Enexis,
ik heb jullie meerdere malen erop gewezen dat ik deze rekening betwist en daarop verder geen inhoudelijke reactie meer gehad. Ik ga deze rekening dus niet betalen en zou het op prijs stellen als jullie me niet meer lastigvallen met dit soort herinneringen.
Mvg
Op 14 januari komt dit per email
Bedankt voor uw onderstaande reactie. Jammer dat u, ondanks deze laatste aanmaning, niet tot betaling over wilt gaan.
Helaas kan ik u niet helpen, n.a.v. uw eerdere klacht is deze in behandeling geweest bij afd. Klachten en Claims en afgewezen; u heeft hiervoor op 9 december van xxxxx een reactie gehad.
Ondanks deze afwijzing en telefonische contacten heeft u niet betaald. Uw reactie van 6 januari is helder maar ik wil u via deze laatste poging verzoeken toch tot betaling over te gaan anders zijn wij genoodzaakt, zoals ook in deze laatste aanmaning is aangegeven, genoodzaakt het bedrag via een deurwaarder of advocaat te innen.
Hierbij worden dan extra incassokosten en wettelijke rente aan u in rekening gebracht.
Graag ontvang ik uw reactie en betaling uiterlijk dinsdag 19 januari 2021.
Het is ze blijkbaar ontgaan dat ik op hun mail van 9 dec gereageerd heb.
Mijn reactie verstuurd op 18 januari 2021
ik heb op 10 december een reactie gestuurd op jullie mail van 9 december. Blijkbaar is dat niet goed doorgekomen. Ik heb daar geen reactie meer op gehad. Uiteraard ben ik bereid mijn standpunt verder toe te lichten als jullie inhoudelijk op mijn reactie ingaan.
Ik handhaaf derhalve mijn betwisting van de factuur en zal niet tot betaling overgaan. Voor de goede orde herinner ik jullie er aan dat incassokosten en wettelijke rente derhalve zinloos zijn.
Als jullie dit doorzetten en ik kosten ga maken om mij te verdedigen stel ik bij deze jullie daarvoor aansprakelijk. Er is inmiddels voldoende jurisprudentie in vergelijkbare zaken dus jullie zouden zelf kunnen weten dat jullie ongelijk hebben.
Na lange radiostilte ontving ik op 3 april een brief van incassobureau Bosveld.
:strip_exif()/f/image/U7iRwDJctsgKTQ79wavDnDDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nav een voorbeeld in het forum als volgt per email gereageerd (3 april):
Beste Bosveld,
op 3 april 2021 ontving ik uw vordering voor een rekening van Enexis. Ik informeer u graag over het feit dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door deze onzin te stoppen.
Mvg
Met dank aan Bram voor zijn suggestie heb ik mijn reactie iets uitgebreid (5 april):
Geachte heer/mevrouw,
Beste mensen van Bosveld,
ik heb mij laten adviseren mijn reactie iets uit te breiden:
Ik ontving op 3 april een brief van u d.d. 31 maart 2021 met dossiernummer 2190577, waarin u van mij een bedrag vordert van €182,56, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.
Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist (namelijk per mail op 25 nov 2020, 10 dec 2020, 6 jan 2021, 18 jan 2021 en ook via diverse telefoongesprekken), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.
Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen.
Na twee recente vonnissen van de kantonrechtbank (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 d.d. 4-8-2020 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774 d.d. 10-2-2021) die mijn standpunt volledig ondersteunen, verwacht ik die overtuigende grondslag eigenlijk ook niet meer van Enexis.
Ik neem aan dat u alle correspondentie heeft tussen Enexis en mij, inclusief de betwisting. Enexis is echter nooit inhoudelijk op mijn uitgebreide betwisting ingegaan.
Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.
Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. Ik wil u ook wijzen op de bundel "De afsluitboete bestaat niet" (
https://www.polderhuis.org/gasverlaters/index.html).
We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen.
Ik verzoek ik u in dat geval om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.
Met vriendelijke groet,
Op 4 mei ontving ik volgende reactie van Bosveld:
Inzake bovengenoemd dossier hebben wij uw e-mail in goede orde ontvangen en voorgelegd aan Enexis en kunnen u als navolgend berichten:
Enexis handhaaft de vordering zoals u ook al aangegeven in bijgaande reactie van Enexis. Enexis wijst u ook nogmaals op het feit dat u geen actief contract voor gas had. Daarom wordt dan ook een aansluiting zonder contract uit bedrijf gesteld.
De kosten hiervoor worden in rekening gebracht bij de voormalig aangeslotene, de basis voor deze kosten kunt u terugvinden in artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden en artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas; zie bijlage.
Dit is tevens een facturatie voor verrichte werkzaamheden welke voor 1 maart 2021 zijn uitgevoerd. Daarom blijft u dus verantwoordelijk voor de kosten van deze factuur.
Gezien bovenstaande handhaaft onze cliënte de vordering. Wij sommeren u om ervoor te zorgen dat uiterlijk maandag 10 mei 2021 het op dit moment verschuldigde bedrag van € 182,82 door ons is ontvangen. U kunt uw betaling veilig en snel overmaken via iDEAL. Ga hiervoor naar
https://www.bosveld.nl/betalen. U kunt uw betaling eventueel ook overmaken naar rekeningnummer NL07RABO0162446217 ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer 2190577 en achternaam Hegge.
Indien wij geen betaling ontvangen van zoals hierboven genoemd, zullen wij direct overgaan tot het nemen van verdere maatregelen, zoals aangekondigd in onze eerdere aanmaningen. Alle kosten die hiermee gemoeid zijn, zullen geheel voor uw rekening komen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met dank aan @
Bram-Bos en anderen heb ik dit als reactie gestuurd op 6 mei:
We blijven het kennelijk oneens over deze vordering, en u valt in herhaling. De twee vermeende grondslagen die uw cliënt ook nu weer te berde brengt zijn al effectief bestreden door twee lotgenoten van mij bij de kantonrechters in Assen en Arnhem. Ik verwees daar al kort naar in mijn eerdere reactie van 5 april.
Zo oordeelde meest recentelijk de rechtbank in Arnhem op 10 februari van dit jaar (ECLI:NL:RBGEL:2021:774) over het nu ook weer door Enexis aangehaalde artikel 5.3 b (AV):
"Weliswaar is de opzegging van de ATO een handeling van [gedaagde] en zou zonder deze opzegging geen verwijdering hebben plaatsgevonden, maar dat betekent naar het oordeel van de kantonrechter nog niet dat [gedaagde] ‘impliciet’ een verzoek tot verwijdering heeft gedaan dan wel dat verwijdering van de gasaansluiting het gevolg is van de opzegging als bedoeld in artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden." (r.o. 4.4)
Vervolgens oordeelde dezelfde rechter met een uitvoerige onderbouwing en in lijn met die in Assen over artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas:
"Gelet op het voorgaande is de kantonrechter, in lijn met eerder genoemde uitspraak van de Rechtbank Noord-Nederland van 4 augustus 2020, van oordeel dat Liander onvoldoende heeft onderbouwd dat er een wettelijke grondslag is om de kosten voor het (ongevraagd) verwijderen van de gasaansluiting aan [gedaagde] in rekening te brengen." (r.o. 4.17)
U vindt het hele vonnis hier:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774
Bosveld heeft de zorgplicht om zelf na te gaan of een vordering terecht is zodra deze betwist wordt. Uit de eerder al door mij aangevoerde, en hier opnieuw aangehaalde jurisprudentie blijkt dat dat niet zo is en daar lees ik niets over in uw reactie.
Ik ben dan ook zeer teleurgesteld over die reactie, en vind die niet getuigen van professionaliteit. Bosveld voldoet daarnaast nog steeds niet aan mijn verzoek om het volledige dossier te verstrekken dat Enexis in mijn geval heeft opgebouwd. Daardoor kan ik ook niet kan nagaan of jullie per ongeluk iets gemist hebben.
Ik handhaaf dan ook mijn betwisting van de factuur en zal niet tot betaling overgaan. Nu de factuur betwist is, is er ook geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u nogmaals om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens uw dossier over deze zaak te sluiten. Dat heeft u in vergelijkbare gevallen (die mij bekend zijn) overigens al tientallen malen gedaan.
Met vriendelijke groet,
Op 7 mei had ik contact met mijn rechtsbijstandsverzekering om advies te vragen. Zij boden aan om het van mij over te nemen en om de kosten van de vordering voor hun rekening te nemen. Ik moest dan 'onder protest' betalen. Als ik hier niet op in zou gaan wilden ze mij in een eventueel vervolg niet meer helpen. Achteraf had ik dit beter niet gedaan. Uiteindelijk ben ik geen jurist en is het geen geweldige maar in ieder geval neutrale oplossing en daarmee is het dossier voor mij gesloten.
[
Voor 58% gewijzigd door
jopie841 op 10-05-2021 18:11
]