Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 08:23
psdata schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:14:
[...]
Maar je krijgt waarschijnlijk meer respons als je wellicht je opstelling meer beschrijft (Merk en typ's)
Probleem is dat de setup ongeveer het volgende is:

- 48V 138Ah LiFePO4 (4x 4S3P met ingebouwde BMS)
- China 960W LiFePO4 charger
- China 1200W grid-tie inverter

Waarbij ik de charger en grid-tie inverter kan switchen via relais. (en zo dus kan automatiseren of ze laden of ontladen)

Is allemaal een beetje experimenteel en hobby, maar ik zit nu al even te kijken hoe ik dit het beste kan aansturen. Het idee is dus dat ik hass de charger/inverter/niets state laat bepalen.

Nu heb ik snel een scriptie gemaakt die komt met maximaal 6 uren (x2) waar je het beste kan laden/ontladen, mits het prijsverschil met de piek/dal meer dan 8 cent is.

Komt voor vandaag dit uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Discharging:
2024-05-13T04:00:00Z (UTC) @ 0.1EUR
2024-05-13T05:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T19:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T16:00:00Z (UTC) @ 0.12EUR
2024-05-13T17:00:00Z (UTC) @ 0.18EUR
2024-05-13T18:00:00Z (UTC) @ 0.18EUR

Charging:
2024-05-13T09:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T10:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T11:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T12:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T13:00:00Z (UTC) @ 0EUR
2024-05-13T14:00:00Z (UTC) @ 0EUR

Maar dit houd natuurlijk dus totaal geen rekening met het idee dat je soms 3 uur laad, dan 3 uur ontlaad en dus eigenlijk weer rond 0% SOC zou zitten en dus weer langer kan opladen. Het hele script werkt dus eigenlijk met het idee dat er maar 1 discharge moment en 1 charge moment is. Het houd er ook geen rekening mee dat er misschien maar 2 acceptabele uren zijn om te laden, maar 6 om te ontladen (waarvan er maar 2 benut kunnen worden door de SOC, maar dan pakt ie niet de meest geld opleverende maar gewoon de eerste de beste)

Moet beter kunnen, en als ik die andere add-ons zie voor hass kan dat ook, maar de complexiteit van het configureren er van (incl. een hele MySQL DB opzetten voor sommige) is iets wat overdreven voor het puur aansturen van een batterij imo

[ Voor 21% gewijzigd door smiba op 13-05-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
@smiba kende je deze al? Zelf een powerwall bouwen

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

asing schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Ehm, jawel :o https://www.tennet.eu/nl/...ement/netcapaciteitskaart

Mocht je nog twijfelen of dat hoogspanning is of niet, in ieder geval in Brabant en Limburg zit het hoogspanningsnet vol : https://nos.nl/artikel/24...-en-is-er-wat-aan-te-doen
Aha dank dus het is nog erger dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:08
RemmyB83 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 01:25:
[...]

Het mooie van dynamisch is dat je er niet voor langere tijd aanvast zit. Dus mocht het je niet bevallen kun je snel naar een ander. Verder als je enigszins flexibel kan schakelen is het al snel interessant, zeker nu vanwegen de terugleverboetes.
En mijn bevalt het wel om zelf de touwtjes in handen te hebben op deze manier.

Edit: zelf heb ik de p1 meter van homewizard, en die rekent ook met de dynamische tarieven.
Maar aan de oude data heb je alleen iets, als je geen rekening wilt houden met de dynamische tarieven. Juist door je gedrag aan te passen, wordt het extra interessant.
Zeker, ik probeer mijn gedrag al aan te passen door de auto te laden op gunstigere momenten en de was te draaien als ik teruglever.

Dit zou ik t.z.t. nog wat verder uit kunnen werken met negatieve energieprijzen, maar wil voor nu gewoon een eerste gestaafde indicatie hebben. :)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22

de Peer

under peer review

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
biomassa centrales... Net zo slecht als een bruinkoolcentrale. Er is niets groen aan het massaal omhakken van naaldbossen en vervolgens 2.000 km op transport te zetten, te versnipperen en daarna te verbranden. Hetzelfde kan geschreven worden over de alternatieven zoals raapolie of ethanol uit mais.

Noem de aflaat van de 21e eeuw.
Hoe eerder deze onzin verboden wordt, hoe beter

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:19
knakworst schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:53:
Morgen op een werkdag weer negatieve tarieven (zonder alle belastingen). Dat geeft maar aan hoe groot het probleem is van al die zonnepanelen zonder dat we genoeg stroom verbruiken overdag. Onhoudbaar die salderingsregeling.
Er moeten nog flink wat paneeltjes bij, als ook windmolens op zee.
De electriciteits prijs moet eerst constant vrij laag of licht negatief zijn voor er investeringsbeslissingen worden gemaakt zoals voor een elektrolyser voor groene waterstof
Waar de regering van uitgaat dat er 3-8GW zou zijn in 2030, mogen ze al blij zijn dat er 10% 0,3-0,8GW operationeel is in 2030.
De levelized cost in Nederland zijn nog 9-10 euro/kilo voor groene waterstof terwijl de grijze waterstof waarvoor ca 4 miljard m3 aardgas wordt gebruikt rond 1,5 euro/kilo ligt en dat is nog maar enkel het gebruik voor al jaren bestaande toepassingen, niet eens nieuwe

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 15:24

taz10

Party Animal

PeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Als de GoodWe niet reageert en je hebt geen SolarGo, maar wel een omvormer met display, dan kun je in het display ook de functie Power Limit aanzetten. Hier de handleiding voor een DT:

[Afbeelding]
Ok, ik heb die Grid export zichtbaar in mij Goodwe. De code die ik heb van Gridhub
https://github.com/hmmbob...0floor/Outside/solar.yaml ,
Deze hoef ik nagenoeg dan iet aan te passen, behoudens de Energyzero prijzen dan. Alleen lees ik iets over PVOutput, kan ik dit gewoon negeren? , want ik heb geen PVOutput.

Ik begrijp ondertussen dat ik deze code in mijn configuration.yaml moet plaatsen ? En is dit dan ook nog op een bepaalde manier te controleren/testen anders dan dat ze echt uit gaan ?

Is er dan nog een keuze waarom iets via het configuration.yaml in te voeren of gedeeltes via helpers ?
Ik hoor het graag, al met al komen we steeds weer een stapje verder.
(Heb mijn 2 HUE bridges nog maar niet geintegreerd, want als ik alle lampen en bijhorende sensors moet in gaan stellen in HA ben ik wel een weekje verder denk 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-09 22:07
@smiba: of deze van @KC27 https://github.com/corneel27/day-ahead

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq8YYety-K82H44D-whR2sA2N8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PihRJ1wFaibr2Q7bXf5UwgXi.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ja hier keek ik oa. naar, maar dan moet je zelfs helemaal een MySQL database op gaan zetten puur voor deze add-on, lijkt me wel echt vet overkill voor wat ik wil. Het lijkt alsof er eigenlijk geen middengebied in dit gebied qua software is, of het is echt heel advanced of het is gewoon vrij dom (zoals mijn script).
Die software wil trouwens ook een SOC readout hebben, deze heb ik niet helaas. Hoogstens dat ik deze er misschien eens op kan knutselen puur op basis van het voltage, maar dat kan dus wat fluctueren op basis van de load.

Heb het nu ook maar even gevraagd in het topic dat @de Peer suggereerde

[ Voor 24% gewijzigd door smiba op 13-05-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:57
smiba schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:04:
[...]

Ja hier keek ik oa. naar, maar dan moet je zelfs helemaal een MySQL database op gaan zetten puur voor deze add-on, lijkt me wel echt vet overkill voor wat ik wil. Het lijkt alsof er eigenlijk geen middengebied in dit gebied qua software is, of het is echt heel advanced of het is gewoon vrij dom (zoals mijn script).
Die software wil trouwens ook een SOC readout hebben, deze heb ik niet helaas. Hoogstens dat ik deze er misschien eens op kan knutselen puur op basis van het voltage, maar dat kan dus wat fluctueren op basis van de load.

Als je al HA hebt draaien kun je eenvouding (binnen HA) Mysql als een ADD-On instaleren.
Zo moeilijk is dat nu ook weer niet, een beetje tweaker draait daar z'n hand niet voor om.

Als je kijkt naar de tool van @KC27 en z'n beschrijving hoe te instaleren is het met een uurtje wel werkzaam (in iedergeval bij mij)
Heb je wederom een mooi uitgangs punt om te leren en daarna wellicht je eigen tool te bouwen.
Bij data (prijzen en verbruik per/uur wellicht zelfs per kwartier kun je eigenlijk alleen maar bij houden in 1 of andere database, of dit nu een SQL, NoSQL of een object database is. Je zult het gewoon nodig hebben.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Vorig jaar was t gemiddde verschil tussen levertarief en afnametarief beperkt
Mei 2023
Afname: 0,269/kwh
Teruglever: 0,22/kwh

Nu is dat verschil veel groter:
Mei
afname: 0,23/kwh
Teruglever: 0,15/kwh

Ik heb te weinig panelen om volledig te salderen vandaar dynamische energie. Dat ik wat moest inleveren met “tarief” salderen vond ik prima omdat het prijsverschil beperkt was. Echter met deze prijzen overweeg ik nu om 6mnd een regulier contract te nemen om te kunnen salderen tot het saldeer potje op is. Rond november dan weer naar tibber terug.

Zelf dacht ik aan GC, vaste leverkosten wel 10 ipv 3 (tibber) maar mn salderingswinst is groter. Zie ik
Nog iets over het hoofd? Andere die dit ook overwegen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:12
laurens0619 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:26:
Zelf dacht ik aan GC, vaste leverkosten wel 10 ipv 3 (tibber) maar mn salderingswinst is groter. Zie ik
Hou je rekening met de terugleverboete? Volgens mij gaat GC die ook invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
anboni schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Hou je rekening met de terugleverboete? Volgens mij gaat GC die ook invoeren.
Ja, die bestaat (nog) niet/zit verkapt in het vaste maandttarief.
Maar met een variabel contract kunnen ze dat wss wel makkelijker toevoegen dan bij jaarcontract dus dat is wel een goede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:19

koboy

Heb een idee voor een icon

Mei 2023

Mei

Ik heb te weinig panelen om volledig te salderen vandaar dynamische energie. Dat ik wat moest inleveren met “tarief” salderen vond ik prima omdat het prijsverschil beperkt was. Echter met deze prijzen overweeg ik nu om 6mnd een regulier contract te nemen om te kunnen salderen tot het saldeer potje op is. Rond november dan weer naar tibber terug.

Als ik me niet vergis haalde Greenchoice (naast de verhoogde vaste leveringskosten) nog een andere truc uit bij variabele contracten: er wordt in eerste instantie gesaldeerd over de tarief periode; wat er nog over blijft aan teruglevering schuift door naar de volgende periode, maar wel met de waarde van de periode waarin dit overschot is opgebouwd. Staat geloof ik een voorbeeld berekening van op de site.

Als ik kijk naar het verschil tussen inkoop en teruglevering was dit vorig jaar 5 cent, nu is dat 8 cent; 3 cent meer dus. Geen idee wat je jaarverbruik is, maar daar kun je zo 200kWh voor salderen, puur door de hogere vaste leveringskosten. Daarnaast zal je inkoop tarief ook een stuk hoger komen te liggen, dus als je over de periode bij Greenchoice nog netto verbruik hebt tikt dat ook aan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Als je mijn script gebruikt kun je alles wat je niet wilt (pv, ev, boiler,wp) uitzetten, zodat er alleen een accu/batterij overblijft.
Het is ondoenlijk om de SoC te berekenen uit het voltage van je LiFePO4 batterij.
Dat lukt alleen in de onderste (onder 25%) en de bovenste range (boven 80%).
Wat wel goed werkt als je de DC-spanning en de DC-stroom kunt meten is de SoC berekenen uit de energie die erin/eruit gaat. Ik doe dat zelf (ter controle en correctie van mijn bms) ook in HA en wil je daar best mee helpen. Net als met het opzetten van de addon.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
KC27 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:42:
[...]

Als je mijn script gebruikt kun je alles wat je niet wilt (pv, ev, boiler,wp) uitzetten, zodat er alleen een accu/batterij overblijft.
Het is ondoenlijk om de SoC te berekenen uit het voltage van je LiFePO4 batterij.
Dat lukt alleen in de onderste (onder 25%) en de bovenste range (boven 80%).
Wat wel goed werkt als je de DC-spanning en de DC-stroom kunt meten is de SoC berekenen uit de energie die erin/eruit gaat. Ik doe dat zelf (ter controle en correctie van mijn bms) ook in HA en wil je daar best mee helpen. Net als met het opzetten van de addon.
Ik ga er eens mee stoeien de komende dagen, zou je me wat meer kunnen vertellen over je systeem om de SoC te berekenen op basis van de totale input/output naar de packs?

Super bedankt voor je aanbod, misschien DM ik je binnenkort O+

[ Voor 3% gewijzigd door smiba op 14-05-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

Mei 2023

Mei

Veel hangt samen met het kunnen verschuiven van je gebruik naar de goedkope uren. Als je dat niet kunt, zou een traditioneel contract voordeel kunnen hebben.

Mijn gegeven over mei 2023: afname 23 cent teruglevering 21 cent.
Mei 2024 afname 9 cent en teruglevering 18 cent.

Dat laatste komt natuurlijk door het opladen van mijn ev tegen negatieve prijzen enkele dagen terug.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
bert pit schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Veel hangt samen met het kunnen verschuiven van je gebruik naar de goedkope uren. Als je dat niet kunt, zou een traditioneel contract voordeel kunnen hebben.

Mijn gegeven over mei 2023: afname 23 cent teruglevering 21 cent.
Mei 2024 afname 9 cent en teruglevering 18 cent.

Dat laatste komt natuurlijk door het opladen van mijn ev tegen negatieve prijzen enkele dagen terug.
Ik heb helaas alleen een warmtepomp qua energieslurper dus het sturen is beperkt.
Met een EV zou dat een stuk beter lukken.

Maar misschien is mei niet helemaal representatief want daar waren 3 dagen met negatieve stroomprijzen. Alleen op die 2 dagen was ik op vakantie dus hebben de zonnepanelen vol aangestaan en heb ik beperkt energieslupers aan kunnen zetten.

Tegelijk moet ik bekennen dat ik het spel om zo slim mogelijk met de enerige om te gaan wel leuk vindt :P
Eigenlijk leuker dan een paar euro per maand goedkoper uit zijn met regulier contract. Ik denk dat ik lekker in de dynamische game blijf :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 15-05-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Ik heb helaas alleen een warmtepomp qua energieslurper dus het sturen is beperkt.
Met een EV zou dat een stuk beter lukken.

Maar misschien is mei niet helemaal representatief want daar waren 3 dagen met negatieve stroomprijzen. Alleen op die 2 dagen was ik op vakantie dus hebben de zonnepanelen vol aangestaan en heb ik beperkt energieslupers aan kunnen zetten.

Tegelijk moet ik bekennen dat ik het spel om zo slim mogelijk met de enerige om te gaan wel leuk vindt :P
Eigenlijk leuker dan een paar euro per maand goedkoper uit zijn met regulier contract. Ik denk dat ik lekker in de dynamische game blijf :)
Die 2 dagen met negatieve prijzen zullen er hebben ingehakt. Ikzelf heb met overproductie op de zonnepanelen en geen warmtepomp/laadpaal de overgang naar Zonneplan ingezet (3 juni) vanaf Greenchoice. Even een copy-paste naar een tekstbestand gedaan van het Greenchoice jaar aanbod zodat ik over een jaar goed kan vergelijken. Zal dit over een jaar laten weten, wat jij ook kunt doen.

Ik bedacht me later nog: er wordt (door Greenchoice) gesaldeerd op de jaarafrekening. Die liep bij mij niet gelijk met de einddatum contract, maar het afkopen van de paar maanden gas was een paar euro, voor stroom was het niets. Wel netjes dat Greenchoice naar het daadwerkelijk verwachtte verbruik in die maanden kijkt (wat alleen koken een warm water is), en niet jaarverbruik/12*periode doet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Master
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 18:41
Er is veel gesproken op de laatste pagina's over omvormers uit schakelen bij negatieve prijzen.
Ik ga binnenkort bij nieuwbouw huis zonnepanelen plaatsen en was benieuwd welke omvormers jullie aanraden om te nemen.

Installatiebedrijf bide een omvormer van Hoymiles (een of ander chinees bedrijf en waarschijnlijk goedkoper), maar met wat verdere research ben ik tegen gekomen dat de omvormer stuk kan gaan als je die programmatisch uit zet (zero feed-in). Waarschijnlijk werkt die gewoon prima als die altijd aan staat.

Daarnaast hebben ze ook Enphase, hier met wat verdere reasearch een "probleem" waarbij als je hem via een API of iets dergelijks uit zet dat die niet meer aan kan.

Ik zie veel mensen hier SolarEdge noemen, maar was even benieuwd wat jullie "latest" suggestie is wat betreft omvormers/panelen.

Daarnaast hebben we ook een Laadpaal (die nog geplaatst moet worden; Zappi) + EV, dus wil graag beetje aansturen op verbruik van zonnestroom (en negatieve prijzen).

Ik ben heel nieuw in al dit home-automation kant, maar liefst wil ik alles centraliseren rondom HA (indien mogelijk, ook nieuw voor mij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronjon
  • Laatst online: 24-08 23:00
[b]Mad_Master in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."...

Daarnaast hebben ze ook Enphase, hier met wat verdere reasearch een "probleem" waarbij als je hem via een API of iets dergelijks uit zet dat die niet meer aan kan.

....
ik heb thuis een enphase systeem. sinds de laatste firmware update D7.6 is het voor mij helaas niet meer mogelijk om de panelen via een api call of een script uit te zetten. Eerder lukt dit wel (firmware D7.0.x en lager)
Kennelijk moet je hiervoor een installer role hebben in hun systeem, en ben ik home-owner. oftewel, het installatie bedrijf welke bij mij de panelen heeft geinstalleerd zou het kunnen. maar die ga ik niet elke keer bellen om de panelen uit te zetten bij negatieve prijzen.

ik ben al dagen met Enphase NL en US in gesprek hierover "waarom lukt dit niet sinds de nieuwe firmware update", maar ondanks dat ze heel behulpzaam zijn kom ik er helaas niet verder mee.

ze zeggen bezig te zijn met een update waardoor homeowners ook de panelen software matig kunnen uitzetten, het is mij niet bekend wanneer deze update er zou moeten zijn.

hier kan je er meer over vinden
https://support.enphase.c...cation&emtm=1715325126216

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:22
[...]

Heb je naar Emhass gekeken? Kan alles wat je wilt en meer - optimaliseren op basis van historisch verbruik, prijs, met inzet van constraints etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik zag in de tibber app nieuwe functie voor je gemiddelde stroomprijs
Nice alhoewel ik niet helemaal snap hoe ze terugleverprijs erin verwerken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riAZuwAoXS5j2CpU6eHLQnfDQNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6DK6I4ApowlNymJh68Rg4yn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe het niet zo goed schijnbaar :+

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 15-05-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
10.29ct hier, dus nee, niet geweldig als je op 23ct zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:16
markjanssen schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:03:
10.29ct hier, dus nee, niet geweldig als je op 23ct zit ;)
Zag het ook met zonnepanelen en sturen van de vaatwasser op goedkope uren op 15ct

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Geen idee waarom ik zo hoog zit. De energieslurpers (warmtepomp, wasmachine, vaatwasser) gaan allemaal overdag

Mn absolute afname is echter ook best laag. Tot nu tot 70kwh in mei. Met lage getallen is het de k ik ook lastiger een laag gemiddeld tarief te scoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Deze grafiek toont je verbruikstarief. Teruglevering zit er niet in want dat is geen verbruik, maar wel de eigen opwek die je direct hebt verbruikt omdat je omvormer is verbonden. Dat verbruik is immers even duur (je had er anders het actuele tarief voor kunnen krijgen als je het niet had verbruikt).

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 16-05-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:35
laurens0619 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:24:
Geen idee waarom ik zo hoog zit. De energieslurpers (warmtepomp, wasmachine, vaatwasser) gaan allemaal overdag

Mn absolute afname is echter ook best laag. Tot nu tot 70kwh in mei. Met lage getallen is het de k ik ook lastiger een laag gemiddeld tarief te scoren
Als je warmtepomp in de ochtend aan slaat (voor 9 of zo) heb je juist kans dat je daar een piekprijs hebt.

Bij mij is het ook heel erg afhankelijk van laden van mijn auto. Dat gebeurt regelmatig snachts, en soms heb ik hele goede nachten maar soms ook juist niet.

Ik zit er hard over te denken om in homeassistant nog een script te maken om mijn agenda uit te lezen (met afspraak locaties) en aan de hand daarvan het laadgedrag nog aan te passen. Gewoon even maar grafiekjes kijkend is laden bij mij meer stroomverbruik meer dan de rest bij elkaar

[ Voor 18% gewijzigd door Batavia op 16-05-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Batavia schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Als je warmtepomp in de ochtend aan slaat (voor 9 of zo) heb je juist kans dat je daar een piekprijs hebt.

Bij mij is het ook heel erg afhankelijk van laden van mijn auto. Dat gebeurt regelmatig snachts, en soms heb ik hele goede nachten maar soms ook juist niet.
Ik heb alle grootverbruikers ingepland staan tussen 1200 en 1600 :) (en legionella run overdag weekend want dan is t vaak nog goedkoper)

Ik stuur nu nog “dom” op tijd ipv energieprijs maar over het algemeen komt dat redelijk overeen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
smiba schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:49:
[...]

Ik ga er eens mee stoeien de komende dagen, zou je me wat meer kunnen vertellen over je systeem om de SoC te berekenen op basis van de totale input/output naar de packs?

Super bedankt voor je aanbod, misschien DM ik je binnenkort O+
De SoC bereken ik als volgt:
  • Ik hou in HA bij hoeveel energie vanaf de busbar (dus DC) er naar of uit de accu gaat. Dan moet je dus wel deze meten of berekenen uit de DC-stroom en de DC-spanning. Dit resulteert in een entity sensor.ess_battery_energy die ieder moment weergeeft hoeveel kWh er netto in de batterij zit.
  • Met behulp van een python scriptje wordt de SoC berekend aan de hand van de batterij spanning. Deze functie is alleen betrouwbaar als de batterij minimaal 15 minuten niet laadt of ontlaadt en in het onderste en bovenstuk stuk van de spanning-SoC grafiek.
  • Als er zo'n moment wordt een automation getriggerd die SoC-startwaarde op basis van energie gelijk zet met de berekende SoC uit de spanning. Bovendien wordt dan een utility_meter die gebaseerd is op de energie van de batterij op 0 gezet.
  • Als de batterij weer gaat laden of ontladen wordt de actuele SoC berekend aan de hand van een template sensor:
    YAML:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10

- platform: template
      sensors:
        ess_calculated_soc_energy: 
          friendly_name: "ESS Battery_SoC obv Energy"
          unique_id: ess_battery_calculated_soc_energy
          icon_template: mdi:battery-50
          device_class: battery
          unit_of_measurement: '%'
          value_template: >
            {{ states('input_number.start_soc_value') | float(0) + (states('sensor.multi_meter_ess_battery_energy') | float(0)/0.33) | round(1,0)}}

De waarde 0.33 in bovenstaande template is de inhoud in kWh van 1% SoC en is voor iedere batterij anders.
Kun je hiermee verder?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:28
Ingaande op het besluit van het nieuwe kabinet om per 2027 de salderingsregeling af te schaffen. Wat betekent dit concreet voor huishoudens met een dynamisch contract?

Krijg je bij het terugleveren aan het net wel de energiebelasting nog terug?
In mijn geval, ik heb meer opwek dan verbruik zou dit wellicht betekenen dat het voordeliger is dan met de salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
rbnw schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:55:
Ingaande op het besluit van het nieuwe kabinet om per 2027 de salderingsregeling af te schaffen. Wat betekent dit concreet voor huishoudens met een dynamisch contract?

In mijn geval, ik heb meer opwek dan verbruik zou dit wellicht betekenen dat het voordeliger is dan met de salderingsregeling.
Stroom afnemen tegen dynamisch prijs incl belastingen.
Stroom terugleveren tegen dynamische prijs ZONDER belastingen.

Leuker kunnen we het niet maken, (makkelijker ook niet >:) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34

Dat is nog afwachten. Energieleveranciers zullen je niets kado gaan doen. Voor de accu mensen wel zuur die handelen want dat is dan verleden tijd. Ook de sturen van de apparaten zal dan heel anders gaan verlopen. Waar ik nu gewoon op het goedkoopste moment alles inschakel zal je dan meer moeten gaan spreiden om je energie direct te verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:33
Peterhardenberg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Stroom afnemen tegen dynamisch prijs incl belastingen.
Stroom terugleveren tegen dynamische prijs ZONDER belastingen.

Leuker kunnen we het niet maken, (makkelijker ook niet >:) )
Daar kan je nog niets zinnigs over zeggen. Als de belasting lager gaat worden, is het minder dramatisch. En als de prijsverschillen tussen dal en piek maar groot genoeg zijn kan het gewoon uit.
Of als er een uitzondering komt voor batterijen. Er zijn zoveel variabelen. Time will tell.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Willempie27 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Voor de accu mensen wel zuur die handelen want dat is dan verleden tijd.
Weinig zuurs aan, dit hing natuurlijk al jaren in de lucht. En we moeten nog maar zien of dit kabinet ueberhaupt lang genoeg zit om dit soort plannen daadwerkelijk in gang te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:01:
[...]

Dat is nog afwachten. Energieleveranciers zullen je niets kado gaan doen. Voor de accu mensen wel zuur die handelen want dat is dan verleden tijd. Ook de sturen van de apparaten zal dan heel anders gaan verlopen. Waar ik nu gewoon op het goedkoopste moment alles inschakel zal je dan meer moeten gaan spreiden om je energie direct te verbruiken.
Als de saldering wordt afgeschaft heb je juist wel veel voordeel van een accu: minder en/of goedkoop inkopen, minder teruglevering en veel zelfverbruik (als je pv hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:25
laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:37:
Ik zag in de tibber app nieuwe functie voor je gemiddelde stroomprijs
Nice alhoewel ik niet helemaal snap hoe ze terugleverprijs erin verwerken

[Afbeelding]

Ik doe het niet zo goed schijnbaar :+
Ik heb 6,85 voor mij en 11,21 cent voor april.
volgens mij doen we dat best aardig thuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:30

Voor iedereen vervalt het salderen. Bij aankoop betaal je energiebelasting, maar krijg je ook op jaarbasis een vermindering van de energiebelasting (€600 ongeveer). Bij teruglevering bij een dynamisch contract krijg je de marktprijs. Bij een ander (vast of variabel) contract krijg je de TLV.

Voor iedereen geldt: eigen verbruik verdien je het meest aan. Een accu kan daar bij helpen en zal zonder salderingsregeling eerder terug te verdienen zijn.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

KC27 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Als de saldering wordt afgeschaft heb je juist wel veel voordeel van een accu: minder en/of goedkoop inkopen, minder teruglevering en veel zelfverbruik (als je pv hebt).
Voor eigenverbruik blijft een accu inderdaad leuk, maar de hele zomer is die accu vol en de hele winter leeg.
Juist het handelen geeft toegevoegde waarde, maar zonder salderen valt er een heel gat tussen de prijs van inkopen en exporteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
Ik sta op het punt een nieuw energie-contract af te sluiten, dynamisch of een vast contract. Ik heb zowel zonnepanelen als ook een EV en eigen laadpaal.
Ik verbuik nu ongeveer 4000 KWh en de zonnepanelen leveren ca. 1500 op, maar uiteraard op de tijden dat het tarief al lager is.
Is het dan handiger om wel een dynamisch contract af te sluiten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rbnw
Bixby schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:42:
Ik sta op het punt een nieuw energie-contract af te sluiten, dynamisch of een vast contract. Ik heb zowel zonnepanelen als ook een EV en eigen laadpaal.
Ik verbuik nu ongeveer 4000 KWh en de zonnepanelen leveren ca. 1500 op, maar uiteraard op de tijden dat het tarief al lager is.
Zonder vervelend te doen naar je, deze vraag is al tientallen keren gesteld in dit topic, zoek even terug zou ik zeggen.

Probeer het is een periode een dynamisch contract, voordeel is dat je er ten alle tijden vanaf kan. Je kunt dus altijd nog besluiten naar vast te gaan als dynamisch niet bevalt.

Ik heb zelf ook een EV, zonnepanelen en een dynamisch contract, ik vind het ook een sport om er slim mee om te gaan, dus ik zou alleen al om die reden niet snel terug willen naar vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Oh, de nieuwste versie van de Zonneplan app heeft nu een mooi "jaaroverzicht" erin zitten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hmmbob schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:41:
Oh, de nieuwste versie van de Zonneplan app heeft nu een mooi "jaaroverzicht" erin zitten.
Gevonden, mooi hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door bert pit op 16-05-2024 18:05 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:20

knakworst

Get more sats!

Bixby schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:42:
Vanaf 2027 wordt het salderen sowieso afgeschaft. Wellicht een goed moment om verbruik meer te matchen met opbrengsten, of een batterij te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:24
Proton_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Voor eigenverbruik blijft een accu inderdaad leuk, maar de hele zomer is die accu vol en de hele winter leeg.
Juist het handelen geeft toegevoegde waarde, maar zonder salderen valt er een heel gat tussen de prijs van inkopen en exporteren.
Eigenlijk hoor je enkel je eigen groene productie terug te leveren, stroom afgenomen van het net terugleveren is afaik wettelijk gezien niet toegestaan. Of op zijn minst is de leverancier niet verplicht daar een vergoeding voor te geven.

Dat het momenteel wel wenselijk is dat het gebeurt is mooi natuurlijk. Tegen '27 hoop ik wel dat er een betere/stabielere oplossing is dan dat in de handen van consumenten leggen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:24
knakworst schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Vanaf 2027 wordt het solderen sowieso afgeschaft. Wellicht een goed moment om verbruik meer te matchen met opbrengsten, of een batterij te nemen.
Nou ja, zou zomaar nog kunnen dat het kabinet voor die tijd valt en er daarna weer wat anders wordt besloten...

Maar goed, sowieso zou het beter zijn om alle netto teruglevering via dynamische prijzen af te rekenen. Ongeacht de contractvorm voor de afname van het net.

Dan kan de overheid nog iets doen met de Energiebelasting verrekenen voor een bepaalde tijd om te stimuleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Vanaf 2027 wordt het salderen sowieso afgeschaft.
Grote onzin.
Zucht. Dat is totaal niet zeker.
Ik hoor dit nu al 8 jaar, en telkens is mijn reactie weer : zucht.. Dat is totaal niet zeker.

Moet eerst nog door 2e kamer, 1e kamer. Kan uitgesteld worden. Kabinet kan vallen etc etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]
Vanaf 2027 wordt het salderen sowieso afgeschaft. Wellicht een goed moment om verbruik meer te matchen met opbrengsten, of een batterij te nemen.
Op moment is er nog geen nieuw (programma)kabinet.
De kandidaat-bewindspersonen moeten nog bij elkaar gezocht worden, als ook dat deze voor beëdiging nog eerst bij de 2e kamer langs mogen voor een openbare hoorzitting waar alle fracties (15), twee vragen mogen stellen.

Het is een punt uit een hoofdlijnen akkoord voor een programma-kabinet, waarbij leden van de fractie niet per defintie gebonden zijn aan een coalitieakkoord tussen de fracties, de regering zal steeds naar een meerderheid in beide kamers moeten zoeken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Iemand hier toevallig wat ervaring met Grid Rewards i.c.m. Tibber? Ik heb een hybride elektrische wagen en ik heb al wat rewards opgebouwd door op sommige momenten het net te ondersteunen.

Ik heb mijn auto gekoppeld aan een slim laadplan via de Tibber app om op te laden tegen de meest gunstige tarieven. Echter begint de auto zojuist met laden, op één van de duurste momenten van de dag, vanwege de grid rewards/ondersteuning.

Is dit dan alsnog de goedkoopst optie? Met andere woorden, is Grid rewards altijd het meest gunstig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
DragonXZ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:24:
Iemand hier toevallig wat ervaring met Grid Rewards i.c.m. Tibber? Ik heb een hybride elektrische wagen en ik heb al wat rewards opgebouwd door op sommige momenten het net te ondersteunen.

Ik heb mijn auto gekoppeld aan een slim laadplan via de Tibber app om op te laden tegen de meest gunstige tarieven. Echter begint de auto zojuist met laden, op één van de duurste momenten van de dag, vanwege de grid rewards/ondersteuning.

Is dit dan alsnog de goedkoopst optie? Met andere woorden, is Grid rewards altijd het meest gunstig?
Als je gridrewards opent en naar het laadplan gaat. Dan zie je de echte prijs die je dus betaald hebt.voor dat moment van laden.

Dat zal lager liggen dan de prijzen erom heen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
DragonXZ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:24:

Grid rewards werken op basis van mijn observaties niet altijd in het voordeel van de klant. Heel leuk dat je te zien krijgt 10 cent per kWh grid rewards te hebben ontvangen, maar wel tegen een day ahead tarief van bijvoorbeeld 26 cent per kwh. Terwijl een paar uurtjes later de day ahead prijs minder is dan 16 cent per kWh inclusief kosten. De accu is dan al bijna vol en gaat niet meer laden op het goedkoopste moment van de dag.

Dan meldt de tibber app dat je geld hebt verdient met grid rewards, maar eigenlijk heeft het je geld gekost 8)7

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Voor de Tibber gebruikers. Voegt de Tibber Pulse nog iets toe als ik ook al een homewizard p1 monitor heb? Ik heb geen laadpaal die samenwerkt met de pulse.

Dus ik krijg de indruk dat het niets toevoegt maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Noxa schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:10:
Voor de Tibber gebruikers. Voegt de Tibber Pulse nog iets toe als ik ook al een homewizard p1 monitor heb? Ik heb geen laadpaal die samenwerkt met de pulse.

Dus ik krijg de indruk dat het niets toevoegt maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Ik heb 'm in ieder geval in bijna anderhalf jaar niet gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paaltjuh
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 19:25
AWEF schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:42:
Heeft hier iemand ervaring met Eneco Dynamische tarieven? En dan metname in combinatie met zonnepanelen en terugleveren. We verbruiken meer dan we terugleveren dus is het bij Eneco dan ook zo dat je het all-in bedrag krijgt voor de stroom die je levert? Op de website staat van wel, maar ik wil graag de ervaringen van jullie even weten.

We zitten nu bij ANWB en buiten dat ze, net als alle EnergyZero resellers, een hoge opslag per kWh hebben die 2x zo hoog is als Eneco, begin ik ze ook een beetje zat te worden met meterstanden die regelmatig missen of niet overeen komen met wat de netbeheerder uitleest (hiervoor loopt al zowat 2 maanden een storings melding).

En ja: Ik weet dat er goedkopere aanbieders zijn, maar mijn wederhelft heeft een probleem met elke maand wisselende maandlasten voor de energie rekening.
Ik ben me aan het inlezen vanaf morgen gaat mijn dynamisch contract in bij eneco. Zoals ik het volgende interpreteer van de website van eneco:

"Dan verrekenen we op de jaar- of eindnota je teruggeleverde stroom met de stroom die je hebt verbruikt. Dit doen we door de vergoeding voor je teruggeleverde stroom af te halen van je verbruikskosten."

Ik maak hier dus uit op dat als de afname prijs negatief is de teruglever vergoeding ook negatief is en ik dus beter mijn solaredge omvormer uit kan zetten dmv de software die solaredge beschikbaar stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
paaltjuh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:36:
[...]

Ik ben me aan het inlezen vanaf morgen gaat mijn dynamisch contract in bij eneco. Zoals ik het volgende interpreteer van de website van eneco:

"Dan verrekenen we op de jaar- of eindnota je teruggeleverde stroom met de stroom die je hebt verbruikt. Dit doen we door de vergoeding voor je teruggeleverde stroom af te halen van je verbruikskosten."

Ik maak hier dus uit op dat als de afname prijs negatief is de teruglever vergoeding ook negatief is en ik dus beter mijn solaredge omvormer uit kan zetten dmv de software die solaredge beschikbaar stelt.
Ja, pas bij -15 cent beursprijs is het echt negatief door de salderingsregeling.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paaltjuh
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 19:25
Eastman schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:42:
[...]

Ja, pas bij -15 cent beursprijs is het echt negatief door de salderingsregeling.
ik krijg het idee dat bij een dynamisch contract de actuele prijs nadelig is voor de salderingsregeling.

Dit staat ook op de Eneco site onder dynamisch contract:

"waardoor de stroomprijzen negatief kunnen worden. In dat geval gelden er ook negatieve prijzen voor wat je hebt opgewekt. Dat betekent dat je voor je teruglevering geen vergoeding ontvangt, maar geld betaalt. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:06

De Pulse kan load balancing doen, met de juiste laadbox. Check de website van Tibber.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

paaltjuh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:47:
[...]

ik krijg het idee dat bij een dynamisch contract de actuele prijs nadelig is voor de salderingsregeling.

"waardoor de stroomprijzen negatief kunnen worden. In dat geval gelden er ook negatieve prijzen voor wat je hebt opgewekt. Dat betekent dat je voor je teruglevering geen vergoeding ontvangt, maar geld betaalt. "
Het is niet per definitie nadelig. Al je kans ziet om op het moment van negatieve prijzen meer af te nemen dan op te wekken is het juist voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
Ik kwam deze (volgens mij nieuwe) leverancier tegen:

Knibb energy
https://knibbenergy.nl/

Volgens mij weer een reseller van energy zero met dito tarieven. Niet heel bijzonder vernieuwend dus. Alsnog goed om aan de TS toe voegen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
paaltjuh schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:47:
[...]

Bij een vast contract zijn de prijzen vast en wissel je de teruggeleverde kWhs voor de afgenomen kWhs en klaar ben je.

Ga je dynamisch dan krijg je ook je saldering maar dan tegen de actuele prijs op het moment van terugleveren. Is de stroom op dat moment 5 cent en neem je 1 kWh af, dan krijg je die 5 cent plus de overheidsbelastingen plus de vergoeding van de energiemaatschappij. Als de prijs -0.25 cent is dan betaal je bij.

Vast tarief wisselt unit voor unit
Dynamisch wisselt de prijs van de unit voor de prijs van de unit

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42
[...]

Zolang je minder per jaar opwekt dan je verbruitk geld terugleverprijs = marktprijs. Dus ja, als de marktprijs (inclusief belastingen / opslag / etc) negatief is, dan betaal je inderdaad om terug te leveren.
Aan de andere kant is dat het leuke van dynamische tarieven: Je krijgt dan ook geld om stroom te verbruiken (bijvoorbeeld auto laden / wasmachine trommelreinigings programma / etc.)

En ja, bij de afgelopen periode heb ik ook de zonnepanelen uitgezet (geautomatiseerd via Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Uitzetten bij ongeveer -15 inderdaad (btw+kosten leverancier+energiebelasting. Zoek uit wat het in geval van Eneco precies is). Vanwege de salderingsregeling, ook even in de gaten houden wanneer de teruggeleverde hoeveelheid (ongeveer) gelijk is aan afname. Vanaf dat moment uitzetten bij kale prijs onder 0.

Let wel op dat dynamische contracten geen verborgen kosten kennen als terugleverboetes al dan niet in de vorm van hogere vaste leveringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34

Ik heb de home wizzard omgewisseld voor de Pulse (wel in MQTT modus). Die update net even fijner en de Home Wizzard verloor het wifi nog wel eens. Dat kan natuurlijk ook aan mijn module liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
[...]

Een voorbeeld van mijn woning. All electric nieuwbouw met EV. Februari met laag pv opbrengst en hoog gebruik door warmtepomp. April met hogere PV opbrengst en lager gebruik door warmtepomp.

Deze maand ga ik vermoedelijk uitkomen onder de nul euro met de extra PV die is bijgelegd. Voorheen 4,6 kWp , nu 7,6 kWp paneel vermogen. Omvormer vermogen is 6,6kW totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fexwq2PoTziosli0FiS405qomYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMFZkkJIunbq3IvLEmIPq0k6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMUkef6rOahDnPs58OIQt9ryZrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8t7cQFdBa2ysz7wa4uAzODK.jpg?f=fotoalbum_large

Een ander nadelig voorbeeld van grid rewards,
Na een middag tegen lage tarieven geladen te hebben, is de accu 90% vol. Genoeg voor mijn gebruik, hoeft niet verder geladen te worden tenzij de prijs negatief is. Einde van de middag, prijs stijgt naar 25 cent, ik heb door de panelen op het westen nog redelijk opwek voor teruglevering. Maar plots is er weer een grid rewards event en de auto gaat weer laden. Ik heb dan eigenlijk liever dat ik het kan verkopen tegen 25 cent dan zelf houden en er 10 cent voor krijgen. Zeker als op dat moment de prijzen al bekend zijn van de volgende dag met prijzen onder de 15 cent.

[ Voor 14% gewijzigd door Eastman op 20-05-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben sinds november 2022 klant bij Tibber. Vorige week zijn bij mij de zonnepanelen aangesloten en ik verwacht een overproductie.

Bij Tibber staat het volgende:
Omdat we bij Tibber niet met voorschotbedragen werken, loopt de salderingsperiode af na het ontvangen van je 12e factuur. Als voorbeeld: Wanneer je op 15 januari klant bent geworden, is de factuur van december jouw 12e factuur. Je salderingsperiode loopt dan van 15 januari tot en met 31 december.
Weet iemand vanaf welke maand ze de salderingsperiode gaan berekenen? De maand waarin je begint te produceren? Of echt de maand waar je een paar jaar geleden klant bent geworden, zoals de quote doet suggereren. Ik heb nog nooit een jaarrekening gehad van Tibber.

Ik hoop dat het november is, dan valt er meer energiebelasting te salderen :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:13
The_FrankO schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:00:
Ik ben sinds november 2022 klant bij Tibber. Vorige week zijn bij mij de zonnepanelen aangesloten en ik verwacht een overproductie.

Bij Tibber staat het volgende:

[...]

Weet iemand vanaf welke maand ze de salderingsperiode gaan berekenen? De maand waarin je begint te produceren? Of echt de maand waar je een paar jaar geleden klant bent geworden, zoals de quote doet suggereren. Ik heb nog nooit een jaarrekening gehad van Tibber.

Ik hoop dat het november is, dan valt er meer energiebelasting te salderen :)
Ik heb ook nog geen jaarfactuur ontvangen van Tibber (ben nog geen jaar klant), maar die tekst lijkt mij behoorlijk duidelijk:

Jij ontvangt elk jaar in oktober je 12e factuur van dat jaar, omdat je in november telkens de eerste factuur ontvangt van een nieuw (contract)jaar...daarop zal dan je saldering vermeld zijn...

En de saldering die je nu nog niet ontvangt, krijg je alsnog volgend jaar of bij je eindafrekening (als je eerder overstapt). Je krijgt dus niets meer of minder, alleen eerder of later...

Toevoeging: en bij Tibber ontvang je geen saldering, je moet alleen minder terugbetalen. Je krijgt namelijk bij export de volledige prijs, inclusief alle belastingen. Je moet aan het eind van het jaar dus de teveel ontvangen belastingen terugbetalen, en met saldering wordt dat bedrag lager.

Je moet dus minder terugbetalen als je import kunt salderen met export ;) Niet helemaal hetzelfde, maar netto komt het wel op hetzelfde neer...

Toevoeging 2: En als je het echt zeker wilt weten, je kunt Tibber op meerdere manieren benaderen:

https://support.tibber.co...egevens-en-openingstijden

[ Voor 23% gewijzigd door Gameboy op 20-05-2024 10:58 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb eens een kleine vingeroefening uitgevoerd met mijn day ahead optimaliserings addon. Ik heb de situatie van vandaag en morgen als uitgangspunt genomen en berekend wat het afschaffen van de saldering betekent voor mijn situatie.
Eerst een plaatje met de huidige volledige saldering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00EOY-YwVps0vvEjKDQ9W0RR1_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3y6QEPSyEhjZhvWTxufe3Ob2.png?f=fotoalbum_large
Mijn energiekosten in deze periode bedragen -8,74 euro.
Zonder accu waren mijn energiekosten: - 6,29 euro.

En nu plaatje waarbij de saldering is afgeschaft (plannen vanaf 1 -1-2027):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCcFDr1rHkCjptQ_baTwW2d3WBg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8g3XIr4K1dP8jA56jF8u6CcK.png?f=fotoalbum_large
Mijn energiekosten zouden met accu zijn -0,37 euro.
Zonder accu zou ik 2,18 euro moeten betalen.

Conclusies:
  • Afschaffing van de saldering leidt (niet onverwacht) tot veel hogere kosten
  • Met een thuisaccu kun je ook zonder saldering een redelijk voordeel behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@KC27 Wat wegvalt, tenminste bij mijn opzet, zijn salderen van de heffingen (72%) op de kale marktprijs (28%) in de winter voor verwarming.
Als ook de extra's die vervallen, waar ik 2023 nog kon zeggen netto opwekker te zijn, denk ik niet meer in oktober 2024 ondanks lager eigenverbruik, maar op moment salderen van EB stopt ben ik dat wel weer

Ik lever in minder uren terug, alleen op de 3-4 hoogste marktprijs uren, ik heb wel fors meer vermogen met 2x 12 kW die ik kan inzetten,
Eigenverbruik komt nu al buiten nov-feb al altijd uit accu of PV, vanwege eilandbedrijf met netondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Blijft er nog wel een business case over na 2027 voor powerplay van zonneplan?

Met laden en ontladen van het net moet je dan eerst 15 cent per kWh goedmaken na de afschaf van salderen. Er is dan fiscaalgezien geen gelijkspeelveld meer met de grootschalige gridstorage faciliteiten.

Het vertraagd terugvoeden van zelfopgewekte zonnestroom lijkt me dan de enige overgebleven businesscase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:06:
Blijft er nog wel een business case over na 2027 voor powerplay van zonneplan?

Met laden en ontladen van het net moet je dan eerst 15 cent per kWh goedmaken na de afschaf van salderen. Er is dan fiscaalgezien geen gelijkspeelveld meer met de grootschalige gridstorage faciliteiten.

Het vertraagd terugvoeden van zelfopgewekte zonnestroom lijkt me dan de enige overgebleven businesscase.
Dat lijkt mij meer iets voor: Zonneplan Nexus thuisbatterij dan voor dit topic?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 09:09
user109731 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:24:
Die verhoging naar 4,84 cent voor stroom was dan ook wel erg fors bij ANWB / EnergyZero. Ik vraag me af wat daar achter zat. Nu 3,4 cent is nog steeds relatief duur, maar ik weet niet of ik over was gestapt als ze dat gedaan hadden in plaats van die bijna 5 cent.

...
@BobKooistra
Heb hierover nog niets van de ANWB vernomen, al staat het wel in de topic start. De wenkbrauwen gaan omhoog.

In de winter de inkoopvergoeding 2 cent verhogen, meeste mensen trekken dan veel stroom. In de zomer de inkoopvergoeding verlagen. Als je dan meer teruglevert dan gebruikt krijg je dus 1,4 cent per Kwh minder. En dan vanaf oktober weer verhogen zeker.
Ook een manier om geld te verdienen zullen we maar zeggen.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Eastman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:20:
[...]

Een voorbeeld van mijn woning. All electric nieuwbouw met EV. Februari met laag pv opbrengst en hoog gebruik door warmtepomp. April met hogere PV opbrengst en lager gebruik door warmtepomp.

Deze maand ga ik vermoedelijk uitkomen onder de nul euro met de extra PV die is bijgelegd. Voorheen 4,6 kWp , nu 7,6 kWp paneel vermogen. Omvormer vermogen is 6,6kW totaal.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je vertellen hoeveel van die 1100kWh in februari in je warmtepomp ging? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
asing schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Ik was toen aan het klussen en had nog geen monitoring op de WP.

Je zou iets kunnen afleiden van de totale gebruiken
Ingebruikname datum WP was 17-10-2023
Totale energie gebruik voor verwarming tot nu toe is 1340 kWh.
Sleutel van het huis gekregen in november 2023.
Ik kan me herinneren dat het energiegebruik ongeveer 10kWh per dag was op de dagen dat er niet gewerkt werd in het huis. Ruwe schatting is dan 290 kWh voor verwarming in Februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
ercolano schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:23:
[...]

@BobKooistra
Heb hierover nog niets van de ANWB vernomen, al staat het wel in de topic start. De wenkbrauwen gaan omhoog.

In de winter de inkoopvergoeding 2 cent verhogen, meeste mensen trekken dan veel stroom. In de zomer de inkoopvergoeding verlagen. Als je dan meer teruglevert dan gebruikt krijg je dus 1,4 cent per Kwh minder. En dan vanaf oktober weer verhogen zeker.
Heeft de ANWB de verhoging niet naar bestaande klanten gecommuniceerd? Zo nee, dan lijkt het me toch ook niet dat de verhoging voor bestaande klanten geldt? Ik dacht dat veranderingen in tarieven altijd minimaal 30 dagen/1 maand van tevoren gecommuniceerd moesten worden.

De inkoopvergoeding is in ieder geval al wel verhoogd in de rekentool van ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:30
Mag ik dit dan interpreteren als ‘ zonnepanelen boete’ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ercolano schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:23:
[...]

@BobKooistra

Per 1 januari zijn de inkoopkosten verhoogd naar 4ct/kWh excl BTW, die krijg je ook nog steeds bij de teruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClAjwxA7ExCpqxZNmowXOjurt3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h8AV3Lq604OLsF7TcXac1tcu.png?f=user_large

heb je niet te maken met andere fouten in de app?
uitlezing van slimme meter is niet in 17 cijfers achter de komma.

bijv tel kWh's van elke maand voor afname/ "stroom" of "teruglevering" eens op, komen die dan overeen met die de app geeft per jaar voor 2023 of 2024.

ik zelf heb daar al afwijkingen tot 488kWh en dat alleen al voor 2024.

Onderaan de tab scherm energiekosten staat "bekijk energiekostentabel" , waarvan ik hierboven een stukje van teruglevering laat zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 21-05-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 09:09
Sicco92 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Heeft de ANWB de verhoging niet naar bestaande klanten gecommuniceerd? Zo nee, dan lijkt het me toch ook niet dat de verhoging voor bestaande klanten geldt? Ik dacht dat veranderingen in tarieven altijd minimaal 30 dagen/1 maand van tevoren gecommuniceerd moesten worden.

De inkoopvergoeding is in ieder geval al wel verhoogd in de rekentool van ANWB.
wat bedoel je met verhoogd ? Per 23-5-2024 gaat de inkoopvergoeding bij energyzero omlaag van 0,04 naar 0,028 ex btw. (https://support.energyzer...nkoopvergoeding-opgebouwd)

In de topic start tabel staat dat ook voor de ANWB vermeld.
Ik zelf heb idd nog geen schrijven gezien om deze fantastische tussentijdse prijsverlaging aka ‘ zonnepanelen boete’ (@Rojado ) aan te kondigen.

Vraag blijft dus inderdaad of ANWB dit ook doorvoert en zo ja wanneer denkt aan te kondigen. Overmorgen zal het wel duidelijk zijn ...

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
ercolano schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:22:
[...]

wat bedoel je met verhoogd ? Per 23-5-2024 gaat de inkoopvergoeding bij energyzero omlaag van 0,04 naar 0,028 ex btw. (https://support.energyzer...nkoopvergoeding-opgebouwd)

In de topic start tabel staat dat ook voor de ANWB vermeld.
Ik zelf heb idd nog geen schrijven gezien om deze fantastische tussentijdse prijsverlaging aka ‘ zonnepanelen boete’ (@Rojado ) aan te kondigen.

Vraag blijft dus inderdaad of ANWB dit ook doorvoert en zo ja wanneer denkt aan te kondigen. Overmorgen zal het wel duidelijk zijn ...
Oh oeps, het is natuurlijk een verlaging. Nou ja, ook die moeten x dagen van tevoren aangekondigd worden, toch?

Ik ben ook heel benieuwd of ANWB gaat volgen. Ik hou die tabel in de TS grotendeels bij, en toen alle berichten van een prijsverlaging voor de EnergyZero-resellers binnenstroomden, heb ik ANWB ook gewoon meegenomen. Die volgde tot nu toe altijd de prijs, ook al zouden ze losgekoppeld zijn van EnergyZero.
De rekentool van ANWB laat nog altijd de oude (hogere) prijs zijn, terwijl de rekentools van een aantal resellers wel de nieuwe (lagere) prijs laten zien. Zou wel typisch zijn als ze een prijsverlaging aanpakken om zich af te splitsen van de EnergyZero-prijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Sicco92 ik heb tot nu toe nog geen E-mail gezien voor verlaging van inkoopvergoeding als ANWB klant.
De E-mail met verhoging was wel exact 30 dagen van te voren.

Ik heb op moment wel contact, maar dat gaat over kWh's voor afname en invoeden die ontbreken in de app en die lopen zelfs steeds verderop en daarmee ook de bedragen niet kloppen, inmiddels mis ik bijv al > 500kWh bij afname en dat is meer dan de afname in April en Mei samen, alsof alle negatieve epex uren niet meetellen, bij teruglevering heb ik nog geen idee welk type uren ik mis maar wat ontbreekt loopt ook verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
asing schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie thuis met in januari 1100kwh verbruik van het huis in totaal.
De warmtepomp was door voor 493kwh oorzaak van. Sommige koude dagen zelfs rond de 40kwh verbruik, inclusief warm water is dat uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
rbnw schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie thuis met in januari 1100kwh verbruik van het huis in totaal.
De warmtepomp was door voor 493kwh oorzaak van. Sommige koude dagen zelfs rond de 40kwh verbruik, inclusief warm water is dat uiteraard.
Dank! Ik was benieuwd naar het verschil met mijn situatie (airco). Ik zit gemiddeld rond de 5kWh met uitschieters richting de 10. Maar dat is februari en dat was warmer dan januari. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:06
Domba schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Per 1 januari zijn de inkoopkosten verhoogd naar 4ct/kWh excl BTW, die krijg je ook nog steeds bij de teruglevering.
[Afbeelding]

heb je niet te maken met andere fouten in de app?
uitlezing van slimme meter is niet in 17 cijfers achter de komma.

bijv tel kWh's van elke maand voor afname/ "stroom" of "teruglevering" eens op, komen die dan overeen met die de app geeft per jaar voor 2023 of 2024.

ik zelf heb daar al afwijkingen tot 488kWh en dat alleen al voor 2024.

Onderaan de tab scherm energiekosten staat "bekijk energiekostentabel" , waarvan ik hierboven een stukje van teruglevering laat zien.
Die 9,131999969482422 kWh is natuurlijk gewoon 9,132 kWh maar dan met floating point imprecisie en de verkeerde number formatting. En de drie cijfers achter de komma die je dan over houdt klopt wel met hoe de meter wordt uitgelezen (namelijk in Wh, maar weergegeven als kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Peetz0r schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Die 9,131999969482422 kWh is natuurlijk gewoon 9,132 kWh maar dan met floating point imprecisie en de verkeerde number formatting. En de drie cijfers achter de komma die je dan over houdt klopt wel met hoe de meter wordt uitgelezen (namelijk in Wh, maar weergegeven als kWh).
Dat geeft enkele kleine afwijkingen tot bijv Umeter die ook bij netwerkbheerder ophaalt, maar bemoeilijkt aanzienlijk voor welke type uren/dagen het misgaat omdat deze gegevens niet copierbaar zijn en niet beschikbaar stellen.

17 cijfers achter komma, suggereert dat ze niet daadwerkelijk de twee afname of invoed tellers eerst bij elkaar optellen en daarna voor elk uur van elkaar aftrekken, geen idee wat ze wel doen.

Zo heb heb ik alleen voor Maart al 369.77kWh op voor 1 richting aan verschil in de gegevens voor de zelfde maand.
voor mij lijkt het heel erg erop dat ze wel hoog laag telwerk bij elkaar optellen, maar dan weer ergens door 2 delen voor gemiddelde. (ik doe uitgestelde teruglevering icm thuisaccu, op een werkdag bij 20-22uur teruglevering telt het hoog telwerk 1 uur en het dal telwerk het andere uur.

Ik ben al dagen met anwb in contact, 1 of 2 keer per doen ze een reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Domba schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:25:
[...]

17 cijfers achter komma, suggereert dat ze niet daadwerkelijk de twee afname of invoed tellers eerst bij elkaar optellen en daarna voor elk uur van elkaar aftrekken, geen idee wat ze wel doen.
Floating point heeft, doordat het intern met machten van 2 werkt, een verwarrend andere precisie dan wat wij (decimaal rekenenden) zouden verwachten. 0.1 + 0.1 + 0.1 is bijvoorbeeld 0.30000000000000004. Dat houdt in dat je altijd moet afronden op de gewenste precisie, nooit 'raw' tonen. Dit is een voorbeeld waar men dat even gemist heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 23-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
The Third Man schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:24:
[...]
Floating point heeft, doordat het intern met machten van 2 werkt, een verwarrend andere precisie dan wat wij (decimaal rekenenden) zouden verwachten. 0.1 + 0.1 + 0.1 is bijvoorbeeld 0.30000000000000004. Dat houdt in dat je altijd moet afronden op de gewenste precisie, nooit 'raw' tonen. Dit is een voorbeeld waar men dat even gemist heeft.
Het is gewoon lastig, het geeft ook verschillen overdag met zelfde data die umeter ophaalt

Waar het echt grote probleem zit kan ik in 2 plaatjes laten zien.
maand komt nog dichtste bij werkelijkheidAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6VzNc9FtSBhOkERAAl86BOG-CQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1x1nYlSXSUZUbb4rWZy8t6LM.png?f=user_large, ik heb een eilandbedrijf setup met netondersteuning

Wat bij onderstaande in de ballon staat wordt gebruikt voor de energiekosten of wel de cumalatieve energierekening, dit is teruglevering, maar opgeteld zijn deze verschillen bij afname nog wat groter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4XqywjDJOnQX9g7gqYuxF1jBTQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DohB7VxkKXRWvYLLFTvZxy41.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 11:24
Weet niet of ik iemand hier een plezier mee doen, maar Danny Oosterveer van De Groene Nerds was bij BNR De Technoloog te gast.

https://youtu.be/JhZklog-CsA?si=vyA7ok3FUEkc8Ijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 17:06
Net mail van tibber dat de homevolt 2k goedkoper wordt, nog steeds geen letterlijke uitspraak over het type accu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CopyCatz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:46:
Net mail van tibber dat de homevolt 2k goedkoper wordt, nog steeds geen letterlijke uitspraak over het type accu..
Op de specificaties pagina staat momenteel dit: Batterijchemie: NMC (Link: https://tibber.com/nl/store/product/homevolt )

Maar er staat ook op 1 plek dat ze 2 cycles per dag voor 15 jaar kunnen halen, maar er 6000 garanderen. (in 10 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
markjanssen schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Op de specificaties pagina staat momenteel dit: Batterijchemie: NMC (Link: https://tibber.com/nl/store/product/homevolt )

Maar er staat ook op 1 plek dat ze 2 cycles per dag voor 15 jaar kunnen halen, maar er 6000 garanderen. (in 10 jaar)
Dat bedoel ik dus, tegenstrijdige informatie waaruit je toch zou kunnen afleiden dat het lifepo is, maar dit is niet echt professioneel en dus preorder ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Laatst online: 07:06
CopyCatz schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Dat bedoel ik dus, tegenstrijdige informatie waaruit je toch zou kunnen afleiden dat het lifepo is, maar dit is niet echt professioneel en dus preorder ik niet.
even open vraag, geen preorder door LiFePO? Wat zou daar de gedachte achter zijn?

Of geen preorder door niet echt professioneel, dat zou ik snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Doordat de productinformatie niet kloppend wordt gehouden. Daar slaat ook het ‘niet professioneel’ op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Laatst online: 07:06
OK thanks, dat dacht ik ook te lezen maar ik wilde even checken waarom LFP controversieel zou zijn (aanschafspijt uitsluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
drboneym schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:20:
OK thanks, dat dacht ik ook te lezen maar ik wilde even checken waarom LFP controversieel zou zijn (aanschafspijt uitsluiten)
Als ik op dit moment een thuisaccu zou kopen moet het echt lifepo4 zijn qua techniek. In de specs geven ze NMC aan (ouder), maar volgens de beloofde laadcycli kan het dat niet zijn en moet het wel lifepo4 zijn. Het stoort me nogal dat tibber wat doorgaans vrij innovatief bezig is zelf niet eens weet wat ze je na de preorder gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Laatst online: 13:13

Boost9898

Software developer

Sinds gisteren heb ik me ook aangemeld bij ANWB Energie. Aangezien we zeker de helft van de week thuiswerken kunnen we profiteren van de lage energiekosten tussen ~9 en 5 uur.

Nog even tussendoor, zijn er Tweakers die een source van data hebben? Een stabiele API zou ideaal zijn zodat ik het in Home Assistant kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
NSC wil negatieve prijzen afschaffen. Snap voordeel voor consument niet. Ja je levert anders terug tegen negatieve prijzen. Maar mijn voordeel met ev is vele malen groter dan het nadeel. Benieuwd hoe deze discussie in kamer afloopt. Maakt dynamische tarieven echt minder interessant. Naar boven toe wel risico namelijk. Maar het voordeel niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

david033 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
NSC wil negatieve prijzen afschaffen.
Nee dat willen ze niet.
Ze willen dat stroom terug leveren geen geld kost. Dat is iets anders.

Geld krijgen voor stroom verbruiken kan dan dus gewoon blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 11:49
Boost9898 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:37:
Sinds gisteren heb ik me ook aangemeld bij ANWB Energie. Aangezien we zeker de helft van de week thuiswerken kunnen we profiteren van de lage energiekosten tussen ~9 en 5 uur.

Nog even tussendoor, zijn er Tweakers die een source van data hebben? Een stabiele API zou ideaal zijn zodat ik het in Home Assistant kan hangen.
EnergyZero plugin heeft de marktprijzen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
Boost9898 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:37:
Je zou eens in de eerste post van dit topic kunnen kijken.
Pagina: 1 ... 216 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels