Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01

Boost9898

Software developer

Gunner0616 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:45:
[...]

EnergyZero plugin heeft de marktprijzen :)
Top, bedankt! Dan ga ik de onderstaande add-ons toevoegen.

- https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
- https://www.home-assistant.io/integrations/energyzero/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
Zijn er meer die ANWB hebben, waarbij op pagina stroom of teruglevering per dag /maand opgeteld niet overeenkomt met cumulatief voor 2024 voor eerdere maanden dan lopende ?

Ik loop spaak op de klanten service die telkens plots in zwijgen vervalt als ik het voorreken of screenshots stuur.
Die slimme meterstanden zijn dan niet mijn eigen aflezingen, maar van Umeter, die net als ANWB deze op haalt bij netwerkbeheerder

cumulatief voor periode langer dan 1 maand, kloppen plots de kWh's niet meer voor eerdere maanden dan de lopende en daarmee ook de totale energierekening.

Na begin 2023 met Tibber met mijn thuisaccu setup is dit precies iets wat ik scherp in de gaten houdt, daar ging ook van alles mis in de eerste maanden met mijn atypische afname en terugleverpatroon, terwijl het voor veel andere met meer gebruikelijke profiel wel goed ging.

Bij ANWB is geen enkele intensie om de rekenmachine erbij te pakken om het verschil tussen slimme meterstand 1 mei en 1 januari uit te rekenen of maar een ticket aan te maken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:12
Is het nog wel verstandig om 10 zonnepanelen te laten plaatsen op een huurhuis?

Kosten huur maandelijks ca 30 euro , verbruik ca 2500kw

En met welke energie contract??

Ik zou het zelf niet meer weten, wie wel...wat kan ik deze mensen zeggen, tja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:41
Deldenaar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:40:

Ik zou het zelf niet meer weten, wie wel...wat kan ik deze mensen zeggen, tja...
Ik denk dat je dat even ander topic voor moet zoeken. Dit gaat puur over de day ahead prijzen / dynamische contracten.

Verzamel nog wat meer data voor dat je elders je vraag stelt. Koop je ze of ga je ze huren? Alleen of met VVE? Wat is je verbruik? Hoe lang ben je van plan te blijven huren? Etc.

Terug in topic. Ik probeer wat info te vinden over voorspellingen verder in de tijd. Ik kom op deze site terecht, verder kan ik niets vinden. Iemand anders nog een tip waar ik kan kijken?

Want vandaag zijn de tarieven laag maar morgen lijkt nog beter te worden. Handig om dan nu al te weten of ik de EV vandaag of morgen aan de lader ga hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:44
Noxa schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Ik denk dat je dat even ander topic voor moet zoeken. Dit gaat puur over de day ahead prijzen / dynamische contracten.

Verzamel nog wat meer data voor dat je elders je vraag stelt. Koop je ze of ga je ze huren? Alleen of met VVE? Wat is je verbruik? Hoe lang ben je van plan te blijven huren? Etc.

Terug in topic. Ik probeer wat info te vinden over voorspellingen verder in de tijd. Ik kom op deze site terecht, verder kan ik niets vinden. Iemand anders nog een tip waar ik kan kijken?

Want vandaag zijn de tarieven laag maar morgen lijkt nog beter te worden. Handig om dan nu al te weten of ik de EV vandaag of morgen aan de lader ga hangen.
Ik zou vooral het weerbericht in de gaten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:01

Boost9898

Software developer

Deldenaar schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:40:

Als je 2500 KW per jaar verbruikt is dat 2500 / 12 * ±€0,30 per KW = €62,50/maand wat je nu betaalt.

Dan moet je uitrekenen hoe veel je per dag kan opwekken en vooral ook daadwerkelijk daarvan kan verbruiken. Neem echt alle factoren mee, ligging van de panelen, hellingshoek, aantal zonuren per maand, wanneer je de energie per dag verbruikt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Deze heb je ook nog: https://energie.theoxygent.nl/. Net als met andere voorspellers geeft dit vooral een beeld van de weersvoorspelling, maar hij zit er ook nog wel eens naast.

In de lente- en zomermaanden heb je overigens vaak de goedkoopste uren overdag, rond 12-15 bijvoorbeeld. De Epex-prijzen zijn vaak rond 13:00 wel beschikbaar als er niks geks aan de hand is, dus je kunt ook rond 13:00u even kijken wat de gunstigste uren voor zaterdag en zondag zijn, en op die uren laden. Zondag heeft gemiddeld genomen goedkopere stroomprijzen dan zaterdag, dus gemiddeld genomen pak je dan wel de meest goedkope uren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_T
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 08:18

Mister_T

@+31180

EVfan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:51:
[...]

Hier ook een anomaliteit. Contract gestart in begin januari 2023 en in december 2022 reeds een voorschot betaald, maar geen gas afgenomen. Het bedrag dat ANWB aan voorschotten verrekend met mijn verbruik is exact de som van de maandelijkse bedragen van jan 2023 tot en met december 2023. Dus dat klopt wel, voor het kalenderjaar.
Maar de aanzienlijke factuur van het voorschot van december 2022 is verdwenen in “thin air”.
Maandag maar eens bellen. En net een klachten formulier ingevuld. Streven is om in 10 dagen te antwoorden. We gaan het zien.
Het kan nog gekker, hier zijn ze alle voorschotten van 2023 helemaal vergeten ( na drie maanden wachten ipv wettelijke 6 weken ). Of ik even het het hele jaar 2023 bedrag wil overmaken. Dan denk je, ik bel en het wordt rechtgetrokken, nee doodleuk een nieuwe factuur met dezelfde fout. Ik vraag me langzaam af wat het niveau van de BackOffice is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:43

bert pit

asdasd

Mister_T schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:43:
[...]

Het kan nog gekker, hier zijn ze de voorschotten helemaal vergeten ( na drie maanden wachten ipv wettelijke 6 weken ). Of ik even het het hele jaar bedrag wil overmaken. Dan denk je, ik bel en het wordt rechtgetrokken, nee doodleuk een nieuwe factuur met dezelfde fout. Ik vraag me langzaam af wat het niveau van de BackOffice is :'(
Kijk eens naar Zonneplan. Ik ben erg tevreden over hoe het daar gaat.
Voorbeeld van de factuur: In maart betaal je de vaste maandkosten voor stroom en gas. Op dezelfde factuur wordt het werkelijke verbruik van februari verrekend en betaal je een voorschot voor april.
In de factuur bijlage zie je nog eens helder het verbruik, voorschotten, berekening, etc.

Dit resulteerde in een jaarafrekening die praktisch op nul uitkomt: - 6,84 Euro om precies te zijn. Op je jaarrekening staan nogmaals alle cijfers in een handig overzicht.

Je betaalt dus niet te veel en het risico is beperkt tot het voorschot en datgene wat verrekend zou kunnen worden (enkele tientjes hooguit).

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:02
Of Tibber. Daar betaal je elke maand achteraf het daadwerkelijke verbruik (of krijg je je opwek uitgekeerd). Dann is alleen een afrekening nodig als je meer hebt teruggeleverd dan afgenomen ivm teveel terug ontvangen belasting.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
V_ger schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:29:
Of Tibber. Daar betaal je elke maand achteraf het daadwerkelijke verbruik (of krijg je je opwek uitgekeerd). Dann is alleen een afrekening nodig als je meer hebt teruggeleverd dan afgenomen ivm teveel terug ontvangen belasting.
Voor gas werkt Tibber met voorschotten. Alleen Zonneplan rekent zo goed als direct af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:17
Sicco92 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:44:
[...]

...
Ik ben ook heel benieuwd of ANWB gaat volgen. Ik hou die tabel in de TS grotendeels bij, ...
De ANWB hanteert nog steeds, gelukkig, de oude hoge prijzen.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik zit sinds Januari 2023 bij Zonneplan. Tot begin Juli 2023 had ik 6x Zonnepanelen (oost) en sinds Juli 2023 10x Zonnepanelen erbij (west). Mijn verbruik / teruglevering :

2023 :

Verbruik : 3639 kwh 29 ct
Teruglevering : 1670 25 ct

2024 (tot heden) :

Verbruik : 2169 kwh 24 ct
Teruglevering : 817 19 ct

Sinds medio November 2023 heb ik er 2x Airco' s van 5 kw en deze worden ook voor verwarming gebruikt.

Vraag : is voor mij voordeliger naar een vast contract over te stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Harbo schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:20:
Ik zit sinds Januari 2023 bij Zonneplan. Tot begin Juli 2023 had ik 6x Zonnepanelen (oost) en sinds Juli 2023 10x Zonnepanelen erbij (west). Mijn verbruik / teruglevering :

2023 :

2024 (tot heden) :

Sinds medio November 2023 heb ik er 2x Airco' s van 5 kwh en deze worden ook voor verwarming gebruikt.

Die vraag kun je alleen beantwoorden als je de toekomstige dynamische prijzen weet. Want de tarieven uit het verleden zeggen niets over de toekomst. En als je die weet, zet ze even hier in het topic ;)

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

2023 :

2024 (tot heden) :

Sinds medio November 2023 heb ik er 2x Airco' s van 5 kwh en deze worden ook voor verwarming gebruikt.

Als je begin 2023 een jaarcontract had afgesloten, had je rond de 36 a 40 cent betaald. Dus achteraf gezien goed gedaan. Voor de toekomst laat zich dit niet voorspellen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

2023 :

2024 (tot heden) :

Waarom deze vraag? Heb je zelf al onderzoek gedaan?

En bedoel je 5 kWh of 5 kW?

Als je de airco's slim kunt aansturen, dan kan je je tarieven nog wel verder optimaliseren. Verder nog zaken die je kunt timen?

Hier in mei tot nu toe 13,54 ct/kWh verbruik en 18,93 ct/kWh teruglevering gerealiseerd (Ja, incl. belasting/BTW), incl. koelen op een aantal avonden en nachten. Met een vast contract zou ik in ieder geval heel veel duurder uit zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 26-05-2024 22:47 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Taro schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Waarom deze vraag? Heb je zelf al onderzoek gedaan?

En bedoel je 5 kWh of 5 kW?

Als je de airco's slim kunt aansturen, dan kan je je tarieven nog wel verder optimaliseren. Verder nog zaken die je kunt timen?

Hier in mei tot nu toe 13,54 ct/kWh verbruik en 18,93 ct/kWh teruglevering gerealiseerd (Ja, incl. belasting/BTW), incl. koelen op een aantal avonden en nachten. Met een vast contract zou ik in ieder geval heel veel duurder uit zijn.
13,54ct/kWh is de tibber berekening dat inclusief directe gebruik eigen opwek? Bedrag/(afgenomen kWh+directe gebruik eigen opwek)=13,44ct/kWh?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Eastman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:21:
[...]

13,54ct/kWh is de tibber berekening dat inclusief directe gebruik eigen opwek? Bedrag/(afgenomen kWh+directe gebruik eigen opwek)=13,44ct/kWh?
In mijn eigen situatie voor de maand mei
Gemiddelde prijs per geleverde kWh: 16,9 ct
Gemiddelde prijs per gebruikte kWh (geleverd+direct gebruik eigen opwek): 8,8 ct
Gemiddelde prijs per terug geleverde kWh: 20,6 ct

Huis met WP en EV

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrobz
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-09 22:25
[...]

https://tibber.com/nl/stroomprijsprognose

SR+ sept 2019 wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
[...]

https://www.zonneplan.nl/energie/energieprijzen-verwachting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:31

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:20
[...]

https://energie.theoxygent.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-08 11:39
Eastman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:32:
[...]

In mijn eigen situatie voor de maand mei
Gemiddelde prijs per geleverde kWh: 16,9 ct
Gemiddelde prijs per gebruikte kWh (geleverd+direct gebruik eigen opwek): 8,8 ct
Gemiddelde prijs per terug geleverde kWh: 20,6 ct

Huis met WP en EV
Wat doe jij zoal om je verbruik te sturen? Voor de EV snap ik het wel maar hoe controleer je de WP?

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Eastman schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:21:
[...]

Ik heb Zonneplan, geen Tibber. Daarnaast wordt er door de P1 meter gemeten wat er je huis in en uit gaat, direct eigen verbruik wordt niet door de P1 gemeten, niet doorgegeven en niet via een berekening in deze 2 andere tarieven versleuteld.

De bedragen die ik noem zijn dus voor geïmporteerde en geëxporteerde stroom, excl. eigen verbruik en incl. BTW/belasting/toeslagen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
w00key schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Voor gas werkt Tibber met voorschotten. Alleen Zonneplan rekent zo goed als direct af.
Zonneplan had volgens mij voor gas ook een voorschot net als alle andere aanbieders. En sinds kort betaal je bij Zonneplan ook een voorschot voor energie:
https://service.zonneplan.../het-dynamische-voorschot

Mijn moeder zit op Tibber voor energie en ANWB voor gas maar de info in hun app klopt vaker niet dan wel of wordt helemaal niet geladen. Misschien wel interessant om voor gas ook gewoon Tibber te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

itsbvka schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Wat doe jij zoal om je verbruik te sturen? Voor de EV snap ik het wel maar hoe controleer je de WP?
Je kunt o.a. Mitsubishi Heavy Industries L/L WP/AC aansturen via ESP32Home boardjes icm HomeAssistant, hier ook in gebruik, erg handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Jazco2nd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Zonneplan had volgens mij voor gas ook een voorschot net als alle andere aanbieders. En sinds kort betaal je bij Zonneplan ook een voorschot voor energie:
https://service.zonneplan.../het-dynamische-voorschot

Mijn moeder zit op Tibber voor energie en ANWB voor gas maar de info in hun app klopt vaker niet dan wel of wordt helemaal niet geladen. Misschien wel interessant om voor gas ook gewoon Tibber te kiezen.
Zonneplan heeft vaste en variabele maandkosten voor gas en elektriciteit. De vaste kosten bestaan uit energiebelasting, leveringskosten, netbeheerkosten en dergelijke. De rest is variabel en hangt af van je gebruik en terug levering. Het variabele deel wordt ingeschat met seizoensinvloed en het werkelijke variabele gebruik wordt een maand later gecorrigeerd. Dus in maart ontvang je de correctie van januari.

In de praktijk komt het er op neer dat als je gas en elektriciteit afneemt en nog wat panelen hebt, de factuur in de winter hoger is dan in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
bert pit schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Zonneplan heeft vaste en variabele maandkosten voor gas en elektriciteit. De vaste kosten bestaan uit energiebelasting, leveringskosten, netbeheerkosten en dergelijke. De rest is variabel en hangt af van je gebruik en terug levering. Het variabele deel wordt ingeschat met seizoensinvloed en het werkelijke variabele gebruik wordt een maand later gecorrigeerd. Dus in maart ontvang je de correctie van januari.

In de praktijk komt het er op neer dat als je gas en elektriciteit afneemt en nog wat panelen hebt, de factuur in de winter hoger is dan in de zomer.
:?
Ik reageerde slechts dat je bij Zonneplan wel een voorschot betaald.. that's all.
Waar je ook energie of gas afneemt, je betaald altijd vaste en variabele kosten.
Ik mis niet alleen je punt maar snap ook niet waarom je mij quote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Taro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb Zonneplan, geen Tibber. Daarnaast wordt er door de P1 meter gemeten wat er je huis in en uit gaat, direct eigen verbruik wordt niet door de P1 gemeten, niet doorgegeven en niet via een berekening in deze 2 andere tarieven versleuteld.

De bedragen die ik noem zijn dus voor geïmporteerde en geëxporteerde stroom, excl. eigen verbruik en incl. BTW/belasting/toeslagen.
Wow, dan was de gemiddelde beursprijs van je inkoop negatief. Heel knap gedaan.
itsbvka schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb een W/W WP, ik stuur met Homey Pro de boiler aan om op te warmen tijdens het goedkoopste uur. De verwarming heeft bijna niet gedraaid deze maand, maar die stuur ik ook aan op de goedkoopste uren, afhankelijk van de gemeten binnen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Bestaat er een tool waarmee je je verbruikscijfers van afgelopen jaar kan invoeren en dan kan (via export van gegevens van bijvoorbeeld je energieleverancier, of uitlezen van je slimme meter) en dan kan zien wat je verbruikskosten zouden zijn geweest als je een dynamisch contract zou hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:11

EmHaKa

harêuh

Afwezig schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:56:
Bestaat er een tool waarmee je je verbruikscijfers van afgelopen jaar kan invoeren en dan kan (via export van gegevens van bijvoorbeeld je energieleverancier, of uitlezen van je slimme meter) en dan kan zien wat je verbruikskosten zouden zijn geweest als je een dynamisch contract zou hebben gehad?
Het kan eenvoudig per maand als je dat wilt via Spotswitch.net:
https://gathering.tweaker...message/75089118#75089118
Bestaande oude data moet je dan even in het goede CSV format zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb een Python script gemaakt om de gemiddelde maximum dag delta te berekenen op basis van historische prijzen.

ZuinigeRijder in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Gemiddelde maximum dag delta is ongeveer 11 eurocent (inkoopprijs per kWh) voor geheel 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:58
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:41:
Ik heb een Python script gemaakt om de gemiddelde maximum dag delta te berekenen op basis van historische prijzen.

ZuinigeRijder in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Gemiddelde maximum dag delta is ongeveer 11 eurocent (inkoopprijs per kWh) voor geheel 2023.
Dan was mijn gok van 13 cent nog niet zo slecht :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:35
Taro schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Je kunt o.a. Mitsubishi Heavy Industries L/L WP/AC aansturen via ESP32Home boardjes icm HomeAssistant, hier ook in gebruik, erg handig.
Dat is met L/L warmtepompen nog wel te doen, wij hebben een L/W warmtepomp van Panasonic, maar ik heb na lang speuren nog geen manier gevonden om die enigszins te sturen op basis van de uurprijzen. Hij stookt voor zover ik zie op willekeurige tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
rbnw schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Dat is met L/L warmtepompen nog wel te doen, wij hebben een L/W warmtepomp van Panasonic, maar ik heb na lang speuren nog geen manier gevonden om die enigszins te sturen op basis van de uurprijzen. Hij stookt voor zover ik zie op willekeurige tijdstippen.
Mijn L/W warmtepomp laat zich ook niet sturen. Het enige wat je kunt doen is de thermostaat wat lager zetten op piek uren om deze piek te vermijden. Dat kan evt automatisch mbv home automation maar zover ben ik nog niet, eerst maar eens aankijken of een zomer / winter voorgeprogrammeerd schema voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:44
[...]

Hier met een Nibe warmtepomp kan de bijbehorende regeling dat zelf. Die haalt zelf de prijzen op en je kan met een parameter aangeven in welke mate hierop de watertemperatuur aangepast moet worden. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om met behulp van een digitale ingang het kamertemperatuur setpoint een instelbare offset te geven. Daarnaast nog de mogelijkheid met een digitale ingang van de regelaar om de warmtepomp tijdelijk te blokkeren. Dat gebruik ik hier bij een woonkamertemperatuur tussen de 21.5 en 23 graden.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
[...]

Panasonic L/W is ook uitstekend aan te sturen met een ESP32 kaartje. Zoek op heishamon (kosten ongeveer € 20) in tweakers. Dat werkt met MQTT commando's.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
De ghetto hack van een 1W weerstand onder de thermostaat werkt altijd met elke warmtebron met ruimtecompensatie.
Afhankelijk van de comforteisen, isolatie en afgiftetraagheid aanzetten op de vier-zes duurste uren van de dag, tenzij het vriest.
(~25 ohm @ 5V, usb adapter in smartplug naar keuze)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:42:
[...]

De ghetto hack van een 1W weerstand onder de thermostaat werkt altijd met elke warmtebron met ruimtecompensatie.
Afhankelijk van de comforteisen, isolatie en afgiftetraagheid aanzetten op de vier-zes duurste uren van de dag, tenzij het vriest.
(~25 ohm @ 5V, usb adapter in smartplug naar keuze)
Heb je een link naar meer info hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
[...]

L/W warmtepompen van Panasonic zijn de makkelijkst aanstuurbare icm Heishamon. Zie deze topics:
HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring over het Heishamon bordje
Panasonic Warmtepompen besturen via Heishamon Rules de WP direct aansturen met Heishamon
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen aansturen via NodeRed
Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic aansturen en optimaliseren via Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
itsbvka schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Heb je een link naar meer info hoe dat werkt?
Link

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Helaas is de thermostaat / warmtepomp hier zo fijn afgestemd dat die gaat koelen of verwarmen, zodra de gemete temperatuur 1 graad afwijkt van de ingestelde temperatuur.

Zo zag ik dus de verwarming vanmorgen vroeg 2x kort aanspringen, om vervolgens de koeling aan te zetten als de zon in huis komt.

Liever gewoon niet koelen en niet verwarmen, tenzij de temperatuur onder de 19 komt, of boven de 24 ... maar nee, 21 graden staat die op, dus 20 == verwarmen, 22 == koelen, zonde van alle stroom.

Dus vaak zet ik de groep maar gewoon compleet uit, zal ook niet geweldig zijn voor de groepenkast-automaat (3-fase)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Laatst online: 17:44
markjanssen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Helaas is de thermostaat / warmtepomp hier zo fijn afgestemd dat die gaat koelen of verwarmen, zodra de gemete temperatuur 1 graad afwijkt van de ingestelde temperatuur.

Zo zag ik dus de verwarming vanmorgen vroeg 2x kort aanspringen, om vervolgens de koeling aan te zetten als de zon in huis komt.

Liever gewoon niet koelen en niet verwarmen, tenzij de temperatuur onder de 19 komt, of boven de 24 ... maar nee, 21 graden staat die op, dus 20 == verwarmen, 22 == koelen, zonde van alle stroom.

Dus vaak zet ik de groep maar gewoon compleet uit, zal ook niet geweldig zijn voor de groepenkast-automaat (3-fase)
Gaat mogelijk nogal off-topic, maar klinkt als een hysterese instelling die ontbreekt of niet goed staat. ik zou daar eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
hpmkruit schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Gaat mogelijk nogal off-topic, maar klinkt als een hysterese instelling die ontbreekt of niet goed staat. ik zou daar eens op zoeken.
Ja, ik heb al veel gezocht, en ook de nodige keren de monteurs gevraagd dit aan te passen als ze er waren voor controle/service, maar dat kon/mocht niet, en de garantie zou vervallen. Helaas de juiste setting zelf ook nog niet kunnen vinden in de hele diepe undocumented hidden menu-structuur. (Itho Daalderop grondwarmtepomp met nogal custom Itho MFT thermostaat)

Als iemand docs heeft, PM me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:58
markjanssen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Ja, ik heb al veel gezocht, en ook de nodige keren de monteurs gevraagd dit aan te passen als ze er waren voor controle/service, maar dat kon/mocht niet, en de garantie zou vervallen. Helaas de juiste setting zelf ook nog niet kunnen vinden in de hele diepe undocumented hidden menu-structuur. (Itho Daalderop grondwarmtepomp met nogal custom Itho MFT thermostaat)

Als iemand docs heeft, PM me ;)
Je zou een minder reactieve regeling verwachten voor een grondgebonden warmtepomp. Nibe werkt met graadminuten. Indien het aantal graadminuten boven een ingestelde waarde komt gaat de warmtepomp pas aan. In huis blijft het netjes 20.0. Ik neem aan dat het bij jou niet eerst in huis afkoelt tot 10 graden voordat de warmtepomp aangaat.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:00

vliegnerd

Nintendo fan.

@markjanssen Meer informatie in het topic over de itho WPU: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

(Ik stuur je een PM)

[ Voor 83% gewijzigd door vliegnerd op 29-05-2024 15:55 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 10:23
Moet hij die '1W weerstand onder de thermostaat' met een plakbandje tegen de muur plakken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
MarkII schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:28:
[...]

Moet hij die '1W weerstand onder de thermostaat' met een plakbandje tegen de muur plakken? 8)7
Ik kreeg een DM hierover, wat hij bedoelt is de weerstand gebruiken als hittebron om de temperatuursensor van de thermostaat voor de gek te houden en te laten denken dat het warmer is dan de echte temperatuur. Aan/uit zetten middels Home Automation. Verder is dit compleet off-topic voor deze groep dus laten we het hierbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:34

TurboNick3

Thedutchtravellers

Microsoft Excel :? :)

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Je moet dan van 365 dagen per uur weten wat het verbruik was. Die gegevens heb je niet.
Dat kan per dag tientallen procenten schelen.

Ga er maar vanuit dat wanneer je je verbruik niet voor een significant deel kan verschuiven naar de goedkope uren het niet interessant is. Kun je wel schuiven dan kun je mogelijk besparen, maar er is geen garantie, ook niet op basis van historische gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
bert pit schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:47:
[...]

Je moet dan van 365 dagen per uur weten wat het verbruik was. Die gegevens heb je niet.
Dat kan per dag tientallen procenten schelen.
kijk even bij de dashboards van je energieleverancier. Ik zit bij Pure Energie en daar kun je gewoon de uurcijfers downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Nu online
emielbf schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:10:
[...]

kijk even bij de dashboards van je energieleverancier. Ik zit bij Pure Energie en daar kun je gewoon de uurcijfers downloaden.
Super simpel met een Youless

Dit. is data per min. ( er word continu ongeveer 200 watt terug geleverd )

Log (Watt)
31-05-2024 07:55 -200
31-05-2024 07:56 -196
31-05-2024 07:57 -199
31-05-2024 07:58 -201
31-05-2024 07:59 -200
31-05-2024 08:00 -202
31-05-2024 08:01 -201
31-05-2024 08:02 -201
31-05-2024 08:03 -199
31-05-2024 08:04 -200
31-05-2024 08:05 -198
31-05-2024 08:06 -199
31-05-2024 08:07 -195
31-05-2024 08:08 -193
31-05-2024 08:09 -193

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:34

TurboNick3

Thedutchtravellers

Vraagje met namen jullie ervaringen bij dynamische contracten zoals zonneplan of tibber etc.
stel je neemt daar gas af en stroom natuurlijk.
je hebt zonnepanelen dus die stroom valt misschien wel mee.
maar goed. je hebt alles daar lopen.
is het dan niet zo dat je in de winter een rekening kan krijgen van 400 a 500euro en in de zomer ja dus gewoon niks betaald of zelfs geld terugkrijgt?

Januari voorbeeld:
200m3*1.2euro = 240
1000kw*0.22euro = 220
totaal = 460euro

dat lijkt me het grote nadeel dat je maandelijkse kosten zover uiteen lopen.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 20:55
TurboNick3 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:39:

Tja, daarom wordt er zoveel met voorschotten gewerkt. Met Tibber stroom vind ik het wel handig dat er geen voorschot is en je gewoon achteraf betaalt wat je gebruikt, dat geeft meer bewustwording denk ik. Alleen krijg ik nu in de zomer geld terug, wat ik weer ga parkeren om aan het eind van het jaar weer kan gebruiken om eventuele belasting-verschillen van de saldering terug te betalen. Wel wat meer administratie zo, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TurboNick3 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:39:
De meeste partijen werken met een vast voorschot per maand zoals bij vast/variabel. ANWB, Eneco, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
user109731 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:51:
[...]

De meeste partijen werken met een vast voorschot per maand zoals bij vast/variabel. ANWB, Eneco, etc.
Bij Tibber betaal je inderdaad achteraf, of krijg je geld terug. Op de jaar- of eindfactuur moet je nog wel de teveel ontvangen belastingen voor je teruglevering weer terugbetalen:

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Als je dat niet handig/fijn vindt, kun je ook bij Zonneplan terecht. Die doen het weer net iets anders. Die rekenen een voorschot op basis van je verwachte gebruik en eventuele teruglevering, en verrekenen dan nog afwijkingen over de afgelopen maand:

https://www.zonneplan.nl/...-naar-dynamisch-voorschot

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Even een testje gedaan met dynamische tarieven en met zonnepanelen, kom op een terugverdientijd van ruim 8 jaar, meer mensen met deze constatering dat een beloofde teruglevertijd van 3 a 4 jaar niet meer klopt!!! of nog nooit heeft geklopt???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:20
Deldenaar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:57:
Even een testje gedaan met dynamische tarieven en met zonnepanelen, kom op een terugverdientijd van ruim 8 jaar, meer mensen met deze constatering dat een beloofde teruglevertijd van 3 a 4 jaar niet meer klopt!!! of nog nooit heeft geklopt???
3 a 4 jaar is ook eigenlijk te positief maar 7 a 8 jaar nog steeds een goede investering toch.
ik heb ze laten legen in 2016 en in 2019 er nog een vlak bij laten leggen. Dat had ik er in 2021 weer terug verdiend.
Maar ook al zou het richting meer jaren gaan. Als je het geld vrij hebt liggen altijd doen. Wat via de bank heb je echt veel minder rendement.
Lenen of koppel verkoop hiervoor zou ik nooit doen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
psdata schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:04:
[...]

3 a 4 jaar was ook eigenlijk te positief maar 7 a 8 jaar nog steeds een goede investering toch.
ik heb ze laten legen in 2016 en in 2019 er nog een vlak bij laten leggen. Dat had ik er in 2021 weer terug verdiend.
Maar ook al zou het richting meer jaren gaan. Als je het geld vrij hebt liggen altijd doen. Wat via de bank heb je echt veel minder rendement.
Lenen of koppel verkoop hiervoor zou ik nooit doen.
8 jaar is dus met DOORLOPENDE saldering hé

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Deldenaar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Zolang je een significant deel van je opgewekte stroom direct ook gebruikt, en dus niet teruglevert, dan haal je 't meeste rendement toch wel, namelijk de 15ct/kwh belasting die je anders betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:55
Ik zit zelf zo ongeveer de 2 jaar, hoe kom je op 8 jaar? Heb ze vandaag laten leggen en heb dynamische tarieven.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
markjanssen schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Zolang je een significant deel van je opgewekte stroom direct ook gebruikt, en dus niet teruglevert, dan haal je 't meeste rendement toch wel, namelijk de 15ct/kwh belasting die je anders betaald.
Hoe maak je een significant deel van je stroom zelf op dan? Op de goede dagen die meeste van je kWh's opleveren heb je met 10 of 12 paneeltjes al gauw 3.6 kWp. Zelfs de vaatwasser en droger tegelijk komen gemiddeld gezien maar op een 1 kW elk, na de eerste korte opwarmfase.

Een groter installatie van 5-8 kW op drie fases ga je zonder EV zelf nooit opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:32
w00key schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:33:
[...]

Hoe maak je een significant deel van je stroom zelf op dan? Op de goede dagen die meeste van je kWh's opleveren heb je met 10 of 12 paneeltjes al gauw 3.6 kWp. Zelfs de vaatwasser en droger tegelijk komen gemiddeld gezien maar op een 1 kW elk, na de eerste korte opwarmfase.

Een groter installatie van 5-8 kW op drie fases ga je zonder EV zelf nooit opmaken.
En op dergelijke goede dagen ga je natuurlijk, als je de ruimte er voor hebt, de zon en wind zijn werk laten doen i.p.v. de droger aan te zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 18:29
WillemD61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:57:
[...]

En op dergelijke goede dagen ga je natuurlijk, als je de ruimte er voor hebt, de zon en wind zijn werk laten doen i.p.v. de droger aan te zetten
Met voldoende zonnepanelen is die droger natuurlijk gewoon een verlengstuk van de zon en wind ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
Ecological schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Ik zit zelf zo ongeveer de 2 jaar, hoe kom je op 8 jaar? Heb ze vandaag laten leggen en heb dynamische tarieven.
2 jaar?.... das knap, maak maar eens zelf een vergelijk berekening op gaslicht.com ofzo. 1 zonder pv en een 1 met pv, hoor net reklame van Frank voorbij komen, ook die hebben over een terugverdientijd van heel wat meer jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Gameboy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Bij Tibber betaal je inderdaad achteraf, of krijg je geld terug. Op de jaar- of eindfactuur moet je nog wel de teveel ontvangen belastingen voor je teruglevering weer terugbetalen:

https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Als je dat niet handig/fijn vindt, kun je ook bij Zonneplan terecht. Die doen het weer net iets anders. Die rekenen een voorschot op basis van je verwachte gebruik en eventuele teruglevering, en verrekenen dan nog afwijkingen over de afgelopen maand:

https://www.zonneplan.nl/...-naar-dynamisch-voorschot
Het klopt wat je zegt, maar het houdt in dat als je verwachte gasverbruik in de winter hoger is dan in de zomer, je in de winter een hogere factuur hebt (bij Zonneplan). En dat is wat @TurboNick3 niet prettig vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Tip: neem een electriciteitscontract met zo hoog mogelijk tarief, dan heb je je panelen in no time terugverdiend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
bert pit schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:35:
[...]

Tip: neem een electriciteitscontract met zo hoog mogelijk tarief, dan heb je je panelen in no time terugverdiend. ;)
Helemaal correct...ik ken die mensen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
WillemD61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:57:
[...]

Tuurlijk. Maar op maak je het niet, 6 uur x 4 kW vs mijn wasdroogcombinatie die 3 hele kWhs had verbruikt voor 2 keer wassen en 1 keer drogen.

Dan lever je alsnog 28 kWh - 3 = 25 kWh terug. 28 kWh is 2-3 dagen bij normaal verbruik hier, lijkt me sterk dat je dat weg kan stoken zonder straalkachels. En batterijen hebben daar ook moeite mee, de standaard 5 of 10 kWh maat is onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsbvka
Deldenaar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:27:
[...]

2 jaar?.... das knap, maak maar eens zelf een vergelijk berekening op gaslicht.com ofzo. 1 zonder pv en een 1 met pv, hoor net reklame van Frank voorbij komen, ook die hebben over een terugverdientijd van heel wat meer jaren...
Het was een speciale tijd maar doordat de prijzen omhoog vlogen ivm corona en daarna oorlog in Oekraïne kreeg ik in 2021 1100 euro terug d.m.v. salderen ipv een rekening van 3500 euro, dan zijn panelen zo terug verdiend. Ik had ze net begin 2020 geïnstalleerd en in 2022 terugverdiend. Een beetje geluk (relatief natuurlijk) dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door itsbvka op 31-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Deldenaar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:27:
[...]

Ik zat op 7 maanden. Maar dat red je nu niet meer. Maar onder de 5 jaar moet je prima kunnen blijven. Veel offertes aanvragen en de goedkoopste kiezen, en een contract afsluiten zonder terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:07:Ik zat op 7 maanden. Maar dat red je nu niet meer. Maar onder de 5 jaar moet je prima kunnen blijven. Veel offertes aanvragen en de goedkoopste kiezen, en een contract afsluiten zonder terugleverkosten.
Leveranciers zonder terugleverkosten worden zeldzaam. Ik kreeg vandaag bericht van Powerpeers dat zij ook terugleverkosten introduceren: ik zou maar liefst €460 pj extra gaan betalen. Stap direct over naar Frank energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Leveranciers zonder terugleverkosten worden zeldzaam.
Dat klopt, daarom zeg ik ook : nu nog snel afsluiten voor 3 jaar. Zodat je een goede tvt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:36:
Leveranciers zonder terugleverkosten worden zeldzaam. Ik kreeg vandaag bericht van Powerpeers dat zij ook terugleverkosten introduceren: ik zou maar liefst €460 pj extra gaan betalen. Stap direct over naar Frank energie.
Frank energie heeft ook terugleverkosten op de vaste contracten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:38
Deldenaar schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:06:
Maar toch juist bij dynamisch mis je het salderen van het kale tarief?!
Ik denk dat je daar juist veel, zo niet de meeste, 'winst' mee maakt bij salderen.

Ik mag het in dit topic misschien niet zeggen, maar dynamisch en zonnepanelen lijkt met niet de beste optie voor een zo laag mogelijke TVT.

Want juist ook dit:
bert pit schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:35:
gaat bij dynamisch dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bert86
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwachten jullie op den duur ook dat leveranciers van dynamische contracten ook terugleverkosten (boete) gaan vragen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee. Want terugleverkosten bij een vast contract hebben er mee te maken dat de meeste teruglevering plaats vindt juist wanneer de marktprijs laag is. Van jou inkopen voor 16 cent per kWh kaal terwijl de marktprijs een stuk lager (of zelfs negatief) is, is financieel niet houdbaar. Bij dynamische contracten wordt de actuele marktprijs al gehanteerd, de leverancier maakt geen verlies op jouw teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:41
Ik ben tot nu toe goed te spreken over de handige integraties van de Tibber app. Denk aan elektrische auto's, airco's en wartempomp. Hoe is die integratie bij andere energie leveranciers? Iemand die meerdere partijen gebruikt heeft of recent overgestapt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Zr40 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:59:
Bij dynamische contracten wordt de actuele marktprijs al gehanteerd, de leverancier maakt geen verlies op jouw teruglevering.
Maar hoe zit het dan met de onbalans- en profileringskosten? Daar hebben de dynamische leveranciers toch ook mee te maken?
(Dan nog denk ik niet dat er terugleverkosten komen, maar dat ze in hun huidige verdienmodel andere kosten iets verhogen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Maar toch juist bij dynamisch mis je het salderen van het kale tarief?!
Ik denk dat je daar juist veel, zo niet de meeste, 'winst' mee maakt bij salderen.
Wat bedoel je hiermee? Ook bij dynamische tarieven wordt er uiteraard gesaldeerd, want dat is de wet, dat moet. Er zit echter wel een (klein) verschil tussen het afname-tarief en het teruglevertarief, omdat de spotprijzen tijdens teruglevering (overdag met veel zon) doorgaans gemiddeld net iets lager zijn dan tijdens afname (in de donker uren).

Maar salderen gebeurt gewoon over het hele tarief, dus spotprijs + inkoopvergoeding + belastingen...
Ik mag het in dit topic misschien niet zeggen, maar dynamisch en zonnepanelen lijkt met niet de beste optie voor een zo laag mogelijke TVT.
Je mag het zeker zeggen, maar deze stelling is te kort door de bocht. Of het wel of niet gunstig is om een dynamisch tarief te kiezen, is heel erg afhankelijk van je specifieke omstandigheden, zoals de ligging/orientatie van je panelen, je verbruik en je totale opwek. Voor eenieder kan dat dus anders uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:30:
[...]

Het klopt wat je zegt, maar het houdt in dat als je verwachte gasverbruik in de winter hoger is dan in de zomer, je in de winter een hogere factuur hebt (bij Zonneplan). En dat is wat @TurboNick3 niet prettig vindt.
Dan neem je toch gas bij een andere toko met niet-dynamische tarieven? Niemand verplicht je om gas en stroom bij dezelfde leverancier af te nemen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:11

EmHaKa

harêuh

Truus01 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:28:
[...]
Het verschil tussen dynamisch en vast was dusdanig klein (voor mij -100 euro in 2023), dat nu met de
aangekondigde terugleverkosten (voor mij 330 euro in 2025), dynamisch dus 230 euro goedkoper is.
Dus wel degelijk de beste optie (voor mij met 3100 kWh afname en 3500 kWh levering per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
EmHaKa schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:56:
[...]

Het verschil tussen dynamisch en vast was dusdanig klein (voor mij -100 euro in 2023), dat nu met de
aangekondigde teruglever vergoeding (voor mij 330 euro in 2025), dynamisch dus 230 euro goedkoper is.
Dus wel degelijk de beste optie (voor mij met 3100 kWh afname en 3500 kWh levering per jaar).
Je bedoelt terugleverkosten, neem ik aan.
Toch denk ik dat je uiteindelijk voordeliger uit bent met bv Greenchoice, waar nog geen TLK is.
Eea ligt er denk ik aan waar je het mee vergelijkt. Want jouw verschil van €100, met?
Maar nu met de lage TLV en bijna overal TLK zal dynamisch wel vaker uit kunnen, denk ik, ja.

(Alleen het salderen snap ik nog echt niet, dacht toch echt dat dat anders was, @Gameboy => Salderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:13

koboy

Heb een idee voor een icon

Truus01 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Toch denk ik dat je uiteindelijk voordeliger uit bent met bv Greenchoice, waar nog geen TLK is.
Eea ligt er denk ik aan waar je het mee vergelijkt. Want jouw verschil van €100, met?
Maar nu met de lage TLV en bijna overal TLK zal dynamisch wel vaker uit kunnen, denk ik, ja.

(Alleen het salderen snap ik nog echt niet, dacht toch echt dat dat anders was, @Gameboy => Salderen)
Greenchoice heeft WEL terugleverkosten in de vorm van fors hogere vaste leveringskosten voor stroom en gas, en ook de terugleververgoeding is ongeveer gehalveerd. Er zijn nog een paar andere leveranciers die het ook op deze relatief milde manier doen....
Ik denk dat met wat er de laatste weken allemaal aangekondigd is er nu geen energieleverancier meer is zonder een (aangekondigde) vorm van terugleverkosten.

Maar we drijven (weer eens) zwaar off topic.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Greenchoice gaat zeer binnenkort ook de zonnepanelenboete toepassen. Dus heb je een offerte liggen, nu tekenen en mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:00
[...]

Ik heb nog niet helemaal het voordeel gezien van een vast contract met teruglever vergoeding e.d.

Voor mei krijg ik met tibber voor mijn teruggeleverde energie 0.185 ct per kwh (73% van mijn zonnenergie)

Mei betaal ik voor mijn afgenomen energie

0,147ct / kwh (43% van de energie is vanuit de zonnepanelen energie de rest uit afgenomen van tibber)

Geen teruglever kosten. Zelf denk ik 10k kwh aan energie ongeveer te gebruiken en terug te leveren.

Net 7 panelen zelf bijgeplaatst naast de al aanwezige 19. Inmiddels gas er helemaal uit.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Om het weer even ontopic te buigen: Dynamische tarieven gaan prima samen met zonnepanelen mits je veel stroom tijdens de laagste tarieven kunt gebruiken en minder opwekt dan je verbruikt. Bij ons zijn de teruglevertarieven hoger dan de afnametarieven.

Ik ben iedere dag weer blij niet boos te hoeven worden om al die aanvullende regelingen waar anderen over klagen. Voor terugleverboetes en terugverdientijden van zonnepanelen zijn andere topics, dat hoort hier niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Precies , die zitten niet in de vergelijking en maakt het natuurlijk een andere vergelijking. De beperkte set aan maatregelen maakt het wel wat prettiger om in te schatten waar je aan toe bent. Dus helemaal ok om het bij de dynamische methode te houden. Vooralsnog erg prettig om je in te stellen op de salderingsregeling van de btw en het verbruik met dynamische tarieven af te nemen net als de teruglevering. Heerlijk en rustig voor je stemming en gedoe.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik ben persoonlijk helemaal niet bezig met maandbedragen en zekerheden, het gaat mij voornamelijk om het lagere gemiddelde op jaarbasis en of het dan gedurende de winter wat meer is dan in de zomer vind ik allemaal prima, aangezien de maandlasten in de winter alsnog lager zijn met dynamische tarieven dan ze met vaste tarieven waren.

Volgende maand loopt mijn vaste gascontract voor 1 jaar weer af en dan gaat die ook weer naar Zonneplan.

Hier doe ik het voor: De hele maand thuis geladen met de auto en heen en weer naar het werk gereden, gekoeld en verwarmd met L/L WP/AC, het hele huishouden van stroom voorzien, al afbetaalde zonnepanelen en nog geld toekrijgen met een verschil van >5 cent/kWh tussen afname- en terugleveringtarief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV85wgiF0dmIJHX-4Vekm_SlzhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATG8GqgNvDOR8Z2eSvUcByLF.jpg?f=fotoalbum_large

Sprak vorige week een collega via Teams, hij zag dat bij mij de zon wél scheen en begon over terugleverboetes, heb hopelijk weer een zieltje erbij gewonnen voor dynamische tarieven toen ik hem uitlegde dat ik daar gewoon zo'n 20 ct/kWh voor terug kreeg en niet voor hoefde te betalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

NielsvdBeek schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Voor mei krijg ik met tibber voor mijn teruggeleverde energie 0.185 ct per kwh
dat bedrag krijg je alleen als het aantal kWh op jaarbasis lager is dan je verbruik. Heb je 'overschot', dan krijg je slechts het kale tarief, denk aan 3-6 cent per kWh op jaarbasis.
Kun je je energieverbruik goed timen (met een EV bijvoorbeeld) dan kán dynamisch de voordelige keuze zijn, maar voor veel situaties zal gelden dat een regulier contract zonder TLK voordeliger is, zeker nu je dat 3 jaar vast kunt zetten. En helemaal als je een PV-overschot hebt. maargoed elke situatie is weer anders.
NielsvdBeek schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:43:
Heerlijk en rustig voor je stemming en gedoe.
dat is helemaal prima, maar veel mensen willen gewoon het goedkoopste.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 01-06-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Taro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:56:
Hier doe ik het voor: De hele maand thuis geladen met de auto en heen en weer naar het werk gereden, gekoeld en verwarmd met L/L WP/AC, het hele huishouden van stroom voorzien, al afbetaalde zonnepanelen en nog geld toekrijgen met een verschil van >5 cent/kWh tussen afname- en terugleveringtarief:
[Afbeelding]
Ik ben hier ook wel tevreden over, 10.6ct/kWh verbruik, 28ct/kWh teruglevering, vooral dankzij m'n 30kWh aan accucapaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3fbhsaI.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

anboni schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Ik ben hier ook wel tevreden over, 10.6ct/kWh verbruik, 28ct/kWh teruglevering, vooral dankzij m'n 30kWh aan accucapaciteit.

[Afbeelding]
Nice, maar je moet daar natuurlijk de afschrijving en RTE van de 6 Sessy's die je hebt (ik lees actief mee in o.a. het Sessy topic ;) ) wel bij optellen, dus is niet echt een eerlijk vergelijk.

Een thuisaccu verlaagt het gemiddelde tarief, maar zorgt daarnaast ook voor de afname van extra kWh's ivm verlies mbt RTE. Het gemiddelde tarief wordt dus lager, maar het aantal afgenomen kWh's wordt ook hoger en daarmee ook je maandbedrag (maar dat ziet een ander niet, die ziet alleen de gemiddelde tarieven, niet dat je ook extra kWh's afneemt), als je daar dan nog de afschrijving bij optelt...

Een deel hiervan geldt natuurlijk ook voor laden met een EV, maar die heb ik sowieso nodig en krijg ik dan ook weer km-vergoeding en mobiliteitsbudget voor terug, dus eigenlijk is de energierekening dan nog positiever, waardoor dit wat mij betreft anders meetelt dan een thuisaccu.

[ Voor 40% gewijzigd door Taro op 01-06-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Taro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Nice, maar je moet daar natuurlijk de afschrijving van de 6 Sessy's die je hebt (ik lees actief mee in o.a. het Sessy topic ;) ) wel bij optellen, dus is niet echt een eerlijk vergelijk.
True, ik geloof dat dat neerkomt op zo'n 10ct/kWh, uitgaand van het aantal cycli dat Charged opgeeft. Ik geef daar verder niet zo om, voor mij is het vooral experimenteren in het kader van energietransitie en einde salderen. Eventuele winst is mooi meegenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Taro schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Een deel hiervan geldt natuurlijk ook voor laden met een EV, maar die heb ik sowieso nodig en krijg ik dan ook weer km-vergoeding en mobiliteitsbudget voor terug, dus eigenlijk is de energierekening dan nog positiever, waardoor dit wat mij betreft anders meetelt dan een thuisaccu.
Ja, EV zit bij mij ook nog in het verbruik meegeteld (afgelopen maand maar 200kWh ivm vakantie). Komt met dit kWh tarief op 2 ct per km, daar blijf je ook mee lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
de Peer schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:59:
[...]

dat bedrag krijg je alleen als het aantal kWh op jaarbasis lager is dan je verbruik. Heb je 'overschot', dan krijg je slechts het kale tarief, denk aan 3-6 cent per kWh op jaarbasis.
Kun je je energieverbruik goed timen (met een EV bijvoorbeeld) dan kán dynamisch de voordelige keuze zijn, maar voor veel situaties zal gelden dat een regulier contract zonder TLK voordeliger is, zeker nu je dat 3 jaar vast kunt zetten. En helemaal als je een PV-overschot hebt. maargoed elke situatie is weer anders.

[...]

dat is helemaal prima, maar veel mensen willen gewoon het goedkoopste.
Drie jaar vast met het idee dat je meer terug gaat leveren dan verbruikt. Dan laat je alles zo als het is. Je gas verbruik en electra. Bij mij is dat niet drie jaar hetzelfde. Inmiddels heb ik gas eruit gegooid, inductie koken en tapwater vanbgas naar electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Tibber TLV: marktprijs incl. BTW

Zonneplan TLV: marktprijs ex. BTW

hoe worden deze 2 precies benaderd mbt TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Nu online
Deldenaar schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:57:
Tibber TLV: marktprijs incl. BTW

Zonneplan TLV: marktprijs ex. BTW

hoe worden deze 2 precies benaderd mbt TLV
Wat is je vraag precies?

Bij Tibber krijg je een TLV die 21% hoger is dan bij Zonneplan, tenminste als ze nog steeds de marktprijs incl. BTW geven als TLV. In communicatie die ik met Tibber had rond december/januari 2024 bevestigden ze dat ze de TLV inclusief BTW uitbetaalden. Of eigenlijk andersom, je hoeft dat niet terug te betalen bij de eind-/jaarafrekening. Uit dit topic bleek dat dat mogelijk een gevolg was van hun software die niet goed met de Nederlandse situatie om kon gaan of iets dergelijks, dus het zou kunnen dat dat op den duur verandert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tibber betaalt inderdaad BTW en energiebelasting uit bij een maand met netto teruglevering. Reden dat ze dit doen is juist dat ze goed met de Nederlandse situatie omgaan, namelijk dat bij de veelvoorkomende situatie dat het netto jaarverbruik positief is je niet een jaar hoeft te wachten op de saldering om de teveel betaalde BTW en energiebelasting terug te krijgen.

Bij een netto negatief jaarverbruik krijg je onterecht BTW en energiebelasting uitbetaald en dat wordt aan het eind van de periode waarover gesaldeerd kan worden (het contractjaar) rechtgetrokken.

Netto resultaat aan het eind van het jaar is hetzelfde, geen voordeel of nadeel ten opzichte van Zonneplan of andere aanbieders die dat anders doen op de maandfactuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Nu online

Salderen is niet super ingewikkeld. Het is niet meer of minder dan een administratieve kunstgreep, waarbij op je jaar- of eindafrekening de ingekochte stroom mag worden weggestreept tegen je teruggeleverde stroom. That's it.

Dit gebeurt bij iedere leverancier, ook bij dynamische dus (tijdelijke issues met variabele contracten bij enkele specifieke leveranciers in het verleden daargelaten, die misstanden zijn opgelost vziw).

Het enige verschil bij dynamische leveranciers, zoals ik al uitlegde, is dat je gemiddelde spotprijs + inkoopvergoeding bij teruglevering meestal lager is dan die van je import. De (energie)belastingen zijn gelijk voor import en export, dus je krijgt netto over een jaar naar verwachting heel iets minder voordeel uit saldering dan bij een vast/variabel contract.

Daar tegenover staat dat je met een dynamisch contract (veel) lagere vaste leveringskosten hebt. En als je je PV opbrengst kunt aansturen (knijpen of uitzetten bij negatieve tarieven), kun je ook een significant hogere TLV realiseren dan met een vast/variabel contract. Aan beide kanten voordeel dus.

Goed, dan lever je in totaal iets minder terug, maar wel tegen een hoger gemiddeld tarief, terwijl je ook nog eens meehelpt met het voorkomen van een stukje netcongestie. Goed, die verantwoordelijkheid zou niet bij de (particuliere) PV bezitter moeten liggen, maar het is nu eenmaal de realiteit waarin we zitten op dit moment. En maar stom blijven doorblazen terwijl de stroom nergens heen kan, vind ik ook onzinnig.

Disclaimer: ik spreek uit eigen ervaring, en alleen voor mijn eigen situatie, voor anderen met PV en een ander verbruik/opbrengst kan het heel anders uitpakken...reken het vooral door ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 01-06-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Nu online
Zr40 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:44:
Bij een netto negatief jaarverbruik krijg je onterecht BTW en energiebelasting uitbetaald en dat wordt aan het eind van de periode waarover gesaldeerd kan worden (het contractjaar) rechtgetrokken.

Netto resultaat aan het eind van het jaar is hetzelfde, geen voordeel of nadeel ten opzichte van Zonneplan of andere aanbieders die dat anders doen op de maandfactuur.
Dat is (voorlopig) dus nog niet zo, je hebt wel degelijk een voordeel bij Tibber omdat ze de BTW dus niet rechttrekken aan het eind van het jaar. Dat hebben ze zelf via de chat bevestigd aan mij een paar maanden geleden. Het kan natuurlijk dat die situatie niet meer voorkomt, maar daar heb ik nog niets weer over gehoord.
Voor zolang Tibber die BTW niet terugvraagt aan klanten, heb je wel degelijk een voordeel.
Pagina: 1 ... 217 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels