Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sicco92 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:55:
[...]

Dat is (voorlopig) dus nog niet zo, je hebt wel degelijk een voordeel bij Tibber omdat ze de BTW dus niet rechttrekken aan het eind van het jaar. Dat hebben ze zelf via de chat bevestigd aan mij een paar maanden geleden. Het kan natuurlijk dat die situatie niet meer voorkomt, maar daar heb ik nog niets weer over gehoord.
Voor zolang Tibber die BTW niet terugvraagt aan klanten, heb je wel degelijk een voordeel.
Ik heb het zelf nog niet meegemaakt (ben nog geen volledig jaar klant daar) maar dit lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. Een correcte berekening van BTW (en van energiebelasting, dat is in dit scenario toch wel de grootste post) is niet iets dat optioneel is en de Belastingdienst geeft het ook niet cadeau. Tibber dan wel? Waar moet dat geld dan vandaan komen?

In ieder geval, ik baseer mij op dit support artikel waarin bij scenario 2 staat beschreven dat je voor teveel uitgekeerde belastingen uiteindelijk een factuur gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Zr40 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:05:
[...]

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt (ben nog geen volledig jaar klant daar) maar dit lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk. Een correcte berekening van BTW (en van energiebelasting, dat is in dit scenario toch wel de grootste post) is niet iets dat optioneel is en de Belastingdienst geeft het ook niet cadeau. Tibber dan wel? Waar moet dat geld dan vandaan komen?

In ieder geval, ik baseer mij op dit support artikel waarin bij scenario 2 staat beschreven dat je voor teveel uitgekeerde belastingen uiteindelijk een factuur gaat krijgen.
Ik baseer mij op een vraag die ik in december 2023 aan Tibber had gesteld, hier te lezen: Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
En dan vooral de zin
Over de overproductie hoef je dus momenteel de spotprijs en de btw niet terug te betalen. 🙏
Ook toen hadden ze ongeveer die scenario's op hun website staan, al hebben ze die in de maanden erna wel een aantal keer aangepast. Het zou dus prima kunnen dat ze op dit moment wel BTW terugvragen, maar ik heb daar nog geen concreet bewijs van gezien. Pas als er mensen die op jaarbasis een overschot hebben een eind-/jaarafrekening krijgen, is dit te checken. Tot die tijd ga ik er nog altijd vanuit dat ze de BTW niet terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hm. Ik lees dat niet in dat bericht eerlijk gezegd. Die laatste zin zie ik als een conclusie, waarin jouw vraag werd vertaald naar het voorafgaande antwoord. (Hoe was die vraag precies geformuleerd trouwens? Dat zie ik niet terug in die post.) En 'de spotprijs niet hoeven terugbetalen' vind ik ook een vreemde, wat daar mee bedoeld wordt is mij een raadsel.

Hoe ik het lees is dat het antwoord nadrukkelijk bevestigt dat op het moment van teruglevering je hetzelfde tarief ontvangt als wat je voor verbruik zou betalen, inclusief belastingen. Maar ik zie er niets in gezegd worden over dat er geen (correcte) herberekening van de belastingen zal zijn op een later moment, oftewel per factuur na afloop van het jaar.

Niet de correcte BTW en energiebelasting (die vergeet je steeds, dat is méér dan de BTW :P) berekenen is fiscaal ook niet toegestaan. Ik kan je verzekeren dat dit gecorrigeerd gaat worden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 02-06-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Dit was mijn vraag:
Hallo! In jullie uitleg over salderen en terugleveren staan 2 scenario's. Bij scenario 2 (meer teruggeleverd dan verbruikt) staat dat je voor het overschot alleen de beursprijs krijgt. Ik kan alleen niet vinden of die beursprijs inclusief of exclusief BTW is. Er wordt verderop wel gesproken over 'de belastingen', maar ik kan niet goed vinden of jullie daar de btw ook onder scharen. Daarom mijn vraag, bij teruglevering buiten je salderingsvolume (dus meer teruglevering dan verbruik op jaarbasis), krijg je dan de beursprijs inclusief of exclusief btw terug? Ik hoor het graag! Met vriendelijke groet, [naam]
Tibber gaf dit als antwoord:
Hoi [naam],

Bedankt voor je bericht. Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO (Garanties van de Oorsprong) en onbalanskosten (ofwel inkoopvergoeding) en btw. Over de overproductie hoef je dus momenteel de spotprijs en de btw niet terug te betalen. 🙏

Mocht je verder nog vragen hebben, dan verneem ik het graag. Anders wens ik je een fijne dag! Met vriendelijke groet, [naam]
Ik heb dus expliciet gevraagd naar teruglevering buiten je salderingsvolume, dus je overproductie. Tibber somt een aantal zaken op die je krijgt op het moment van terugleveren, maar schrijft daarna dat je de spotprijs (=marktprijs) EN de btw niet terug hoeft te betalen. Het komt er dus op neer dat je uiteindelijk de marktprijs + btw houdt voor teruglevering wat op jaarbasis je overproductie blijkt te zijn.
De overige zaken dus wel, inclusief de energiebelasting. Die vergeet ik niet, want daarvan ga ik er gewoon vanuit dat je die inderdaad wel terug moet betalen. De BTW echter niet, zoals Tibber m.i. ook in het antwoord schrijft.

Maar ik hoor graag het tegendeel met bewijs van een chat met een Tibbermedewerker of een eindafrekening, dan pas ik de tabel in de TS ook aan.

Of het fiscaal is toegestaan is niet heel relevant hierin, dat is aan jezelf om dat terug te betalen of te houden. Ik heb het afdragen van de BTW afgedaan met een forfait bij aanschaf van zonnepanelen, dus m.i. zou ik dat gewoon mogen houden als het als BTW uitbetaald wordt. 'Helaas' hebben we sinds vorige maand geen overschot meer op jaarbasis door aanschaf van een EV, maar anders was ik wel blij geweest met een TLV die 21% hoger ligt dan bij andere leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sicco92 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:45:
Dit was mijn vraag:

[...]

Tibber gaf dit als antwoord:

[...]

Ik heb dus expliciet gevraagd naar teruglevering buiten je salderingsvolume, dus je overproductie. Tibber somt een aantal zaken op die je krijgt op het moment van terugleveren, maar schrijft daarna dat je de spotprijs (=marktprijs) EN de btw niet terug hoeft te betalen. Het komt er dus op neer dat je uiteindelijk de marktprijs + btw houdt voor teruglevering wat op jaarbasis je overproductie blijkt te zijn.
De overige zaken dus wel, inclusief de energiebelasting. Die vergeet ik niet, want daarvan ga ik er gewoon vanuit dat je die inderdaad wel terug moet betalen. De BTW echter niet, zoals Tibber m.i. ook in het antwoord schrijft.
Ik zie wat je hier schrijft, maar mijn punt is dat het bericht van Tibber niets zegt over een eindafrekening. Dat is juist waar het hier om gaat, en dat deel van de vraag is niet door hen beantwoord.
Of het fiscaal is toegestaan is niet heel relevant hierin, dat is aan jezelf om dat terug te betalen of te houden.
Nouja, dat is dus wel relevant, en zeker niet aan jezelf om te kiezen. Het is een openstaande post die je verplicht bent om te vereffenen wanneer de leverancier daar om vraagt.

Op de maandfacturen staat het ook duidelijk vermeld bij de specificatie bij Teruglevering (productie): "Eventueel te veel uitbetaalde belasting (energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw) verrekenen we aan het einde van het jaar."
Ik heb het afdragen van de BTW afgedaan met een forfait bij aanschaf van zonnepanelen, dus m.i. zou ik dat gewoon mogen houden als het als BTW uitbetaald wordt.
Helaas, zo werkt dat niet. Het forfait vervangt de BTW die jij als verkoper van stroom anders verschuldigd zou zijn. De regeling houdt voor de koper (Tibber) in dat zij geen BTW dienen te betalen voor het deel dat na saldering over blijft. Nu ze dat toch doen bij de maandfacturen in anticipatie op saldering verderop in het jaar hebben ze teveel terugbetaald en het is hun goed recht (en plicht) om dat aan het eind van het jaar recht te trekken.

En nogmaals, je blijft het telkens vergeten, het gaat niet alleen om de BTW. De energiebelasting is een veel groter component en teveel ontvangen energiebelasting wordt óók aan het eind van het jaar recht getrokken. Dat staat los van jouw BTW forfait argument want het is geen BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:36

13art

Moderator Mobile
laurentbas schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:45:
Zijn er nog Tibber klanten die lager zitten dan ik deze maand? De grid rewards werpen hun vruchten af! 🤓

[Afbeelding]
steefdebruijn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 00:52:
Ik kom in de buurt :-)
Grid reward nog maar net actief hier, net een week easee aangesloten. [Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3smFYNxBdLJFAWL0-gWUO5GtV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkTukIpBa6CKLt6rnUyeKUis.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit soort berichten zie dan begin ik bijna te denken dat er hier om de één andere reden iets niet goed gaat, hier ligt de gemiddelde prijs op 23,5 cent. Grid reward zijn er ook eigenlijk nooit. 7 cent in een halve maand tijd. Uiteraard staan de grid rewards en het slim laden wel aan. Ook proberen we sinds het begin zaken als de vaatwasser en de wasmachine allemaal in de daltarieven aan te zetten.

Maar goed net de EV een halve maand, begin van de maand mei over gestapt naar Tibber. Dus wellicht moeten we nog de geschikte modus zien te vinden of geeft het een realistischer beeld wanneer we de EV een volle maand hebben kunnen laden. Het 1 fase laden (wat 3 had moeten zijn, maar dat is een ander verhaal) maar wel veel het weekend weg zijn, zal in ieder geval niet meegeholpen hebben.

Als er nog andere tips en adviezen zijn die kunnen helpen om het gemiddelde verbruik nog een stuk omlaag te brengen dan hoor ik die graag.

[ Voor 64% gewijzigd door 13art op 02-06-2024 07:15 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@13art Wellicht vanzelfsprekend maareh: om je gewogen gemiddelde omlaag te krijgen dien je meer te verbruiken tijdens de goedkope uren of verbruik te verschuiven.

Zonder een totaal verbruik is zo'n gewogen gemiddelde ook erg lastig te vergelijken met de buurman, helemaal als er EV/PV bij komt kijken.
Als je veel eigen opwek verbruikt en enkel een paar dure kwh af hebt genomen kan het beeld natuurlijk heel anders zijn.

Te referentie: mijn all-in gewogen gemiddel was in mei 20.7 ct (voor 320 kWh) zonder EV en PV.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Raymond P schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:18:
@13art Wellicht vanzelfsprekend maareh: om je gewogen gemiddelde omlaag te krijgen dien je meer te verbruiken tijdens de goedkope uren of verbruik te verschuiven.
Ja dat proberen we dus al door zaken als een vaatwasser en wasmachine te programmeren met het draaien in de lage tarieven. Overigens zijn dat ook de momenten waarop de PV productie het hoogst is dus wellicht wordt dat dan inderdaad meteen opgebruikt.

Wat ik in ieder geval ga proberen is wat meer te spelen met de tijden waarop de ev opgeladen moet zijn. Door de week maar eens even geen tijd instellen want dan wordt de ev maar weinig of alleen voor kleine stukken gebruikt. Ook wordt de EV over 2 weken ingeruild voor een 3 fase auto. Dus dan is laden alleen in de daltarieven met een accu die voor meer dan de helft leeg is meer haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@13art ben je halverwege mei overgestapt? In de dagen voor de overstap had je geen verbruik bij Tibber, dat kan voor deze vergelijking het gewogen gemiddelde beïnvloeden. Als je de omvormer kunt koppelen aan Tibber dan rekenen ze het eigen verbruik ook mee op dit scherm.

Hier staat het gewogen gemiddelde op 23,24 ct/kWh. Geen EV of batterij, wel PV maar zonder koppeling omvormer met Tibber. Ook interessant dat dit gemiddelde vrij stabiel is gebleven tot nu toe, het verschil tussen duurste en goedkoopste maand dit jaar is maar 1,4 ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zr40 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:41:
@13art ben je halverwege mei overgestapt? In de dagen voor de overstap had je geen verbruik bij Tibber, dat kan voor deze vergelijking het gewogen gemiddelde beïnvloeden. Als je de omvormer kunt koppelen aan Tibber dan rekenen ze het eigen verbruik ook mee op dit scherm.

Hier staat het gewogen gemiddelde op 23,24 ct/kWh. Geen EV of batterij, wel PV maar zonder koppeling omvormer met Tibber. Ook interessant dat dit gemiddelde vrij stabiel is gebleven tot nu toe, het verschil tussen duurste en goedkoopste maand dit jaar is maar 1,4 ct/kWh.
Nee begin mei over gestapt, maar, bedenk ik me net, er was een storing in de meter (heel toevallig precies op het moment van de overstap) waardoor de eerste 10 dagen ofzo ze niet hebben kunnen meten wat het daadwerkelijke verbruik was, dus dat is sowieso een schatting geweest. Mei is dus niet echt een optimale maand geweest.

Helaas is de omvormer (Goodwe) niet te koppelen, dus dat kan niet meegenomen worden. Wat dat betreft zou een koppeling tussen pvoutput.org en Tibber wel handig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 02-06-2024 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Raymond P schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:18:

Zonder een totaal verbruik is zo'n gewogen gemiddelde ook erg lastig te vergelijken met de buurman, helemaal als er EV/PV bij komt kijken.
Als je veel eigen opwek verbruikt en enkel een paar dure kwh af hebt genomen kan het beeld natuurlijk heel anders zijn.

Te referentie: mijn all-in gewogen gemiddel was in mei 20.7 ct (voor 320 kWh) zonder EV en PV.
Mooie nieuwe functie in Tibber. Hier mijn gewogen gemiddelde t.o.v. mei 2023 verlaagd met 10,4 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-09 22:03

ITsEZ

parttime all-rounder

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Slim stroom handelen via bi-directioneel laden? Aangezien ik een Nissan leaf bezit met een restwaarde van misschien nog 10k zat ik er over te denken om die auto gewoon als thuisbatterij te gaan gebruiken. Misschien een beetje een lompe batterij, maar wel 40kwh voor 10k. De enige hobbel is dan een (niet heel toekomst bestendige) laadpaal, van 3,5k https://laadstationinstal...-inclusief-5m-kabel-74kw/

Maar, bij bijvoorbeeld Frank energie kan ik niks vinden over software hiervoor. Zijn er mensen die dit al doen, zo ja wat voor software of leverancier gebruik je voor automatisch handelen?

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:18
ITsEZ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:15:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Slim stroom handelen via bi-directioneel laden? Aangezien ik een Nissan leaf bezit met een restwaarde van misschien nog 10k zat ik er over te denken om die auto gewoon als thuisbatterij te gaan gebruiken. Misschien een beetje een lompe batterij, maar wel 40kwh voor 10k. De enige hobbel is dan een (niet heel toekomst bestendige) laadpaal, van 3,5k https://laadstationinstal...-inclusief-5m-kabel-74kw/

Maar, bij bijvoorbeeld Frank energie kan ik niks vinden over software hiervoor. Zijn er mensen die dit al doen, zo ja wat voor software of leverancier gebruik je voor automatisch handelen?
Zolang je de paal of auto zelf aan kunt sturen via HA of homey, heb je helemaal niks anders nodig dan een dynamisch contract. Alleen als je op onbalans wilt handelen, zul je een systeem nodig hebben dat wordt ondersteund. En ik kan me voorstellen dat geen enkele leverancier op dit moment openstaat voor zelfgebouwde hobbybob oplossingen (het gaat tenslotte om harde knaken, dus ze moeten het kunnen vertrouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

anboni schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Zolang je de paal of auto zelf aan kunt sturen via HA of homey, heb je helemaal niks anders nodig dan een dynamisch contract. Alleen als je op onbalans wilt handelen, zul je een systeem nodig hebben dat wordt ondersteund. En ik kan me voorstellen dat geen enkele leverancier op dit moment openstaat voor zelfgebouwde hobbybob oplossingen (het gaat tenslotte om harde knaken, dus ze moeten het kunnen vertrouwen)
Dat was inderdaad wel het idee. Ik zag dat de thuis batterij met slim handelen al een interessante investering was, maar het voelt een beetje apart om ~7k uit te geven voor een 10kwh batterij terwijl er al meer dan 100kwh 80% van de tijd op de oprit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
ITsEZ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Dat was inderdaad wel het idee. Ik zag dat de thuis batterij met slim handelen al een interessante investering was, maar het voelt een beetje apart om ~7k uit te geven voor een 10kwh batterij terwijl er al meer dan 100kwh 80% van de tijd op de oprit staat
Met dat verschil dat een thuisaccu relatief goedkoop is. Als je gezeik hebt met je accu in je auto ben je een stuk verder van huis. Die dingen zijn echt heel veel boel duur.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

V_ger schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Met dat verschil dat een thuisaccu relatief goedkoop is. Als je gezeik hebt met je accu in je auto ben je een stuk verder van huis. Die dingen zijn echt heel veel boel duur.
In verhouding valt zelfs dat nog mee. Mijn leaf staat nu bij de garage voor vervanging van de accu, totale kosten +/- 16.000 euro. Vreemd genoeg niet onder garantie, maar na coulance blijft er voor mij 5.000 euro over. Maar 16.000 euro voor een 40kwh accu is in verhouding dus redelijk goedkoop. Bij Frank betaal je 17.000 ex btw voor 30kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit voor mei ook op 23.5ct gemiddeld...terwijl er toch ~400kwh (van de ~600) de auto in gegaan zijn, op tijden dat 't 15ct was, vermoed dat de gemiddeldes deze maand toch wat hoger lagen.
Nouja, nu het gemiddelde weer even omlaag halen met laden tegen <10ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
13art schreef op zondag 2 juni 2024 @ 06:41:
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Als ik dit soort berichten zie dan begin ik bijna te denken dat er hier om de één andere reden iets niet goed gaat, hier ligt de gemiddelde prijs op 23,5 cent. Grid reward zijn er ook eigenlijk nooit. 7 cent in een halve maand tijd. Uiteraard staan de grid rewards en het slim laden wel aan. Ook proberen we sinds het begin zaken als de vaatwasser en de wasmachine allemaal in de daltarieven aan te zetten.

Maar goed net de EV een halve maand, begin van de maand mei over gestapt naar Tibber. Dus wellicht moeten we nog de geschikte modus zien te vinden of geeft het een realistischer beeld wanneer we de EV een volle maand hebben kunnen laden. Het 1 fase laden (wat 3 had moeten zijn, maar dat is een ander verhaal) maar wel veel het weekend weg zijn, zal in ieder geval niet meegeholpen hebben.

Als er nog andere tips en adviezen zijn die kunnen helpen om het gemiddelde verbruik nog een stuk omlaag te brengen dan hoor ik die graag.
Kijk ook eens in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic, ik heb in mei 14,55 ct/kWh gehaald en voor puur EV laden denk ik onder de <10 ct/kWh.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hier trouwens vandaag ook weer automatisch mooi geprofiteerd van de lage tarieven met 9.42 ct/kWh gemiddeld incl. belastingen. Wel jammer dat de Zappi laadpaal altijd om 14:05 stopt om daarna om 14:15 weer verder te gaan, anders was het gemiddelde nog lager :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPJuVy0k3AroEq2yOyiuXscUc8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FgVSC9I7XOQ6HhqNQFTHmpH.jpg?f=fotoalbum_large

Auto weer helemaal vol om de komende week heen en weer naar werk te kunnen rijden, 1x vaatwasser, 3x wasmachine en 2x droger gedraaid voor iets meer dan 5 Euro 8)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Taro schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:06:
Auto weer helemaal vol om de komende week heen en weer naar werk te kunnen rijden, 1x vaatwasser, 3x wasmachine en 2x droger gedraaid voor iets meer dan 5 Euro 8)
Hier auto en sessys volgegooid voor 8 euro (10ct/kWh). Gezien de prijzen morgen draaien de sessys de komende 24 uur in XoM, met waarschijnlijk morgenochtend en avond 1 uur terugleveren (en afhankelijk van de prijzen dinsdag, misschien 2 uur 's avonds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:16
Zouden we ons moeten opmaken dat per 2027 einde salderen doorgaat en ipv hiervan een overschot vergoeding van ca 6 cent (nu bij zonneplan) moeten verwachten....

Ik probeer uit te zoeken of het nog wel rendabel is om voor een huurder verstandig is om pv te huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Deldenaar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:28:
Zouden we ons moeten opmaken dat per 2027 einde salderen doorgaat en ipv hiervan een overschot vergoeding van ca 6 cent (nu bij zonneplan) moeten verwachten....

Ik probeer uit te zoeken of het nog wel rendabel is om voor een huurder verstandig is om pv te huren
Hangt er helemaal van af hoe de huurconstructie ligt. Bij een commerciële partij die er fors aan wil verdienen is het rendement met alle zonnepanelen boetes enzo waarschijnlijk klein of afwezig. Bij een woningbouwvereniging die een afschrijving van de installatie over 25 jaar in rekening brengt met een kleine opslag voor reparaties/storingen zal het rendement een stuk beter liggen.
Had hier een paar jaar geleden regelmatig van die verhuur jongens aan de deur. Heb ze steeds moeten vertellen dat ze voor schut stonden en eerst even de zuidkant van de woningen moesten bekijken want meer dan de helft van de daken ligt al vol.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Deldenaar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:28:

Volgens mij zit je in het verkeerde topic, hier gaat het over dynamische day ahead tarieven, niet over het huren van zonnepanelen en/of salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
Taro schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:22:
[...]

Volgens mij zit je in het verkeerde topic, hier gaat het over dynamische day ahead tarieven, niet over het huren van zonnepanelen en/of salderen.
Nee?, wel met zonneplan hè...is een dynamische energieleverancier zoals bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Deldenaar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Nee?, wel met zonneplan hè...is een dynamische energieleverancier zoals bekend...
Bij een dynamische leverancier is er geen sprake van een 'overschotvergoeding' maar krijg je gewoon het geldende uurtarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Deldenaar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:44:
[...]

Dat is hetzelfde als zeggen dat in een topic over elektrische auto's een Volkswagen auto met verbrandingsmotor ontopic is omdat ze ook elektrische auto's maken. Je vraag heeft niets met dynamische tarieven te maken, wel met zonnepanelen van mogelijk Zonneplan, maar dan is het hier nog steeds offtopic en dan hoort het thuis in het zonnepanelen topic, niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
anboni schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:53:
[...]

Bij een dynamische leverancier is er geen sprake van een 'overschotvergoeding' maar krijg je gewoon het geldende uurtarief.
Mss eens een kijkje nemen op de site van Zlnneplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Deldenaar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5C8JePD.png

En nu?

(ik ga trouwens verder niet meer reageren, zoals Taro al aangaf heeft dit niets met dynamische contracten te maken en is het hier dus offtopic)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Deldenaar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Je blijft zenden, maar probeer ook eens te luisteren/ontvangen. Bij dynamische tarieven, waar dit topic over gaat, zijn terugleverboetes of vaste teruglevertarieven niet van toepassing aangezien ze gewoon de dynamische tarieven hanteren voor iedere teruggeleverde kWh. Als Zonneplan er op hun website iets over schrijft, heeft het niet per definitie iets met dynamische tarieven te maken, aangezien Zonneplan ook andere producten levert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
ITsEZ schreef op zondag 2 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Onbalans kun je zelf niet mee handelen als particulier. Je kunt wel via een Leverancier meedoen, maar dan moeten zij de batterij volledig kunnen aansturen. Ze hebben dan namelijk een plicht verkocht om op afroep vermogen te leveren of op te nemen. Dit is bijvoorbeeld wat Zonneplan doet met de batterijen die ze verkopen.

Dit zal lastig gaan met een autobatterij en een laadstation die ze beide niet kennen en dus ook niet makkelijk kunnen aansturen. Daarnaast is het voor Zonneplan nogal onhandig als ze moeten leveren en jij bent net even de boodschappen gaan doen met je LEAF.

Dan resteert de optie van arbitrage op de day-ahead tarieven (buy-low-sell-high). Die business case moet je zelf maar berekenen, maar een extra investering van €4000 vereist behoorlijk wat cycli om terug te verdienen*. Dat doet ook wat met je batterij. De batterij in de LEAF die ik 10 jaar geleden reed degradeerde heel snel, weet niet hoe dat met recentere modellen is.

Ik heb hier nog weinig praktijkvoorbeelden van gehoord, naar wat ik van Nissan zie is iets van vorig jaar dat nog wel een beetje in de R&D fase lijkt te zitten. Misschien ook even zoeken in andere topics hier. Het is in mijn optiek wel de toekomst, alleen is de LEAF al een wat oudere auto en is die Chademo laadpaal ook waardeloos als je een andere auto besluit te kopen. Ik zou zelf dus niet zoveel geld investeren in een laadpaal die alleen maar Chademo doet.

Bij dynamische tarieven is een EV sowieso al aantrekkelijk, ook zonder terugleveren. Dat is vrij simpel te realiseren met zowel HA achtige oplossingen of met integraties bij Tibber of met een app als Jedlix. Helemaal handig als je ook zonnepanelen hebt liggen en de negatieve prijzen voor terugleveren wilt voorkomen maar niet de panelen wilt of kunt uitschakelen. Heb het van de week nog aan een vriend geadviseerd die paniekt over terugleverkosten. Zeker een LEAF als tweede auto van ±€10.000 die veel op de oprit staat (en dus vaak beschikbaar is om te laden) is dan aantrekkelijker, groter en luxer dan een mini-benzine auto als een Citroën C3 oid.

* Stel dat je gemiddeld €0,10 per kWh aan arbitrage pakt (incl. de roundtrip verliezen voor laden en ontladen). Dan moet je dus al 40.000 kWh opslaan en verkopen om €4000 (laadpaal + installatie) terug te verdienen. Met een capaciteit van 40 kWh zijn dat al 1000 volledige cycli. Dat is voor een NMC batterij wel zo'n beetje de limiet en dan heb je alleen nog maar de lader terug verdiend. Moet je dus ook nog die €10.000 voor de mobiele batterij terug gaan verdienen.

De meeste thuisbatterijen zijn van LFP en kunnen meer cycli aan. Overigens is het prijsverschil niet zo groot als je denkt door de kosten van dat dure laadpunt. Bijv. de Zonneplan batterij kost €8.000 voor 20 kWh, dus €16.000 voor 40 kWh, inclusief installatie. En die oude LEAF heeft waarschijnlijk niet meer 40 kWh aan capaciteit.

Als je de auto wel gewoon gebruikt en zo goedkoop mogelijk oplaadt is de business case anders. Je vervangt immers een auto waar anders brandstof in moet en betaalt gemiddeld heel weinig voor de energie. Maar als je de auto echt alleen als batterij wilt gebruiken is het volgens mij nog niet helemaal rond te rekenen.

De autoindustrie zit nu rond $100 per kWh voor LFP battery packs en de verwachtingen zijn dat dit nog flink daalt tot misschien wel $50 per kWh of lager. Een batterij van 20 kWh zou dan $1000 + wat elektronica moeten gaan kosten wanneer die industrie eenmaal wordt opgeschaald. Dat is waar ik zelf nog even op wacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 13:36
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Hier ons gemiddelde voor april en mei:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3guAEgdGeSYm1Gjj-lD9wkfGq-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fs5nEAv14Dg5JtHHIHTAYxAC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPfxGvZihyNS9bu0DkNMM2xIzPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TxlTmDp5matS3wMR7E9SlH2.jpg?f=fotoalbum_large

Pas in maart overgestapt naar Tibber (want onze nieuwe slimme meter was niet slim genoeg wegens chiptekorten).

Nieuwbouw rijtjeshuis met stadsverwarming, inductie koken, geen EV, geen droger, 14 zonnepanelen pal op zuid (5600Wp).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 18:39
@Ramon Nette productie hoor voor 14 panelen. Welke regio woon je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

bilgy_no1 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:06:
[...]

Onbalans kun je zelf niet mee handelen als particulier. Je kunt wel via een Leverancier meedoen, maar dan moeten zij de batterij volledig kunnen aansturen. Ze hebben dan namelijk een plicht verkocht om op afroep vermogen te leveren of op te nemen. Dit is bijvoorbeeld wat Zonneplan doet met de batterijen die ze verkopen.

Dit zal lastig gaan met een autobatterij en een laadstation die ze beide niet kennen en dus ook niet makkelijk kunnen aansturen. Daarnaast is het voor Zonneplan nogal onhandig als ze moeten leveren en jij bent net even de boodschappen gaan doen met je LEAF.

Dan resteert de optie van arbitrage op de day-ahead tarieven (buy-low-sell-high). Die business case moet je zelf maar berekenen, maar een extra investering van €4000 vereist behoorlijk wat cycli om terug te verdienen*. Dat doet ook wat met je batterij. De batterij in de LEAF die ik 10 jaar geleden reed degradeerde heel snel, weet niet hoe dat met recentere modellen is.

Ik heb hier nog weinig praktijkvoorbeelden van gehoord, naar wat ik van Nissan zie is iets van vorig jaar dat nog wel een beetje in de R&D fase lijkt te zitten. Misschien ook even zoeken in andere topics hier. Het is in mijn optiek wel de toekomst, alleen is de LEAF al een wat oudere auto en is die Chademo laadpaal ook waardeloos als je een andere auto besluit te kopen. Ik zou zelf dus niet zoveel geld investeren in een laadpaal die alleen maar Chademo doet.

Bij dynamische tarieven is een EV sowieso al aantrekkelijk, ook zonder terugleveren. Dat is vrij simpel te realiseren met zowel HA achtige oplossingen of met integraties bij Tibber of met een app als Jedlix. Helemaal handig als je ook zonnepanelen hebt liggen en de negatieve prijzen voor terugleveren wilt voorkomen maar niet de panelen wilt of kunt uitschakelen. Heb het van de week nog aan een vriend geadviseerd die paniekt over terugleverkosten. Zeker een LEAF als tweede auto van ±€10.000 die veel op de oprit staat (en dus vaak beschikbaar is om te laden) is dan aantrekkelijker, groter en luxer dan een mini-benzine auto als een Citroën C3 oid.

* Stel dat je gemiddeld €0,10 per kWh aan arbitrage pakt (incl. de roundtrip verliezen voor laden en ontladen). Dan moet je dus al 40.000 kWh opslaan en verkopen om €4000 (laadpaal + installatie) terug te verdienen. Met een capaciteit van 40 kWh zijn dat al 1000 volledige cycli. Dat is voor een NMC batterij wel zo'n beetje de limiet en dan heb je alleen nog maar de lader terug verdiend. Moet je dus ook nog die €10.000 voor de mobiele batterij terug gaan verdienen.

De meeste thuisbatterijen zijn van LFP en kunnen meer cycli aan. Overigens is het prijsverschil niet zo groot als je denkt door de kosten van dat dure laadpunt. Bijv. de Zonneplan batterij kost €8.000 voor 20 kWh, dus €16.000 voor 40 kWh, inclusief installatie. En die oude LEAF heeft waarschijnlijk niet meer 40 kWh aan capaciteit.

Als je de auto wel gewoon gebruikt en zo goedkoop mogelijk oplaadt is de business case anders. Je vervangt immers een auto waar anders brandstof in moet en betaalt gemiddeld heel weinig voor de energie. Maar als je de auto echt alleen als batterij wilt gebruiken is het volgens mij nog niet helemaal rond te rekenen.

De autoindustrie zit nu rond $100 per kWh voor LFP battery packs en de verwachtingen zijn dat dit nog flink daalt tot misschien wel $50 per kWh of lager. Een batterij van 20 kWh zou dan $1000 + wat elektronica moeten gaan kosten wanneer die industrie eenmaal wordt opgeschaald. Dat is waar ik zelf nog even op wacht...
Top uitleg. Bedankt, ik ben weer een stapje verder d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ramon schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:35:
[...]

Hier ons gemiddelde voor april en mei:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pas in maart overgestapt naar Tibber (want onze nieuwe slimme meter was niet slim genoeg wegens chiptekorten).

Nieuwbouw rijtjeshuis met stadsverwarming, inductie koken, geen EV, geen droger, 14 zonnepanelen pal op zuid (5600Wp).
Netjes, ook wel handig zo'n overzicht waar de panelen in mee genomen worden. Helaas is er geen integratie van Goodwe met Tibber.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qnots
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-08 19:24
bert pit schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Als je begin 2023 een jaarcontract had afgesloten, had je rond de 36 a 40 cent betaald. Dus achteraf gezien goed gedaan. Voor de toekomst laat zich dit niet voorspellen.
Als je zelf een financiële buffer hebt, dan zullen op de lange termijn dynamische tarieven altijd goedkoper zijn dan tarieven die je vastzet voor een bepaalde periode. De energieleverancier kan de toekomst ook niet voorspellen en die onzekerheid moet worden weggenomen door een financiële marge te pakken. Als je die financiële marge zelf ook kunt dragen, moet je dus flexibel nemen.

Het is wat dat betreft eigenlijk niet anders dan hypotheekrente, variabele rente is op lange termijn goedkoper, maar dan moet je wel het risico kunnen dragen dat je maandlasten voor een langere perioden opeens 2-3x zo hoog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Qnots schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Als je zelf een financiële buffer hebt, dan zullen op de lange termijn dynamische tarieven altijd goedkoper zijn dan tarieven die je vastzet voor een bepaalde periode. De energieleverancier kan de toekomst ook niet voorspellen en die onzekerheid moet worden weggenomen door een financiële marge te pakken. Als je die financiële marge zelf ook kunt dragen, moet je dus flexibel nemen.

Het is wat dat betreft eigenlijk niet anders dan hypotheekrente, variabele rente is op lange termijn goedkoper, maar dan moet je wel het risico kunnen dragen dat je maandlasten voor een langere perioden opeens 2-3x zo hoog zijn.
Ik ben het met je eens over het energiecontract gedeelte. Vergelijken met een hypotheek is wel een beetje een appels peren verhaal. Een hypotheek is een stuk minder flexibel en aan veel regels gebonden. "Even" overstappen heeft toch wel wat meer voeten in de aarde dan bij een energiecontract. En een hypotheek gaat om veel hogere bedragen. Bij mij althans wel. Voor die hogere bedragen wil je misschien wel wat minder exposure/risico.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Interessante artikel van een oud-collega die 3 scenarios heeft uitgerekend van het wel of niet slim gebruiken van een warmtepomp op dynamisch tarief (aan bij goedkoopste uren, aan bij duurste, of "niet-dynamisch")

https://www.linkedin.com/...heb-het-voorspools-up5ue/

conclusie: in 2023 zal bij slim schakelen op goedkoopste tarief een 3kWH warmtepomp 319 euro kosten (meegenomen dat ie ook in zomer aan gaat)
op duurste tarief 597 euro
op referentie 471

niet echt een praktijkscenario, maar clue is dat het verschil tussen optimaal gebruik maken van dynamisch tarief en slecht gebruik "slechts" 27% is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:52
kmf schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:40:

niet echt een praktijkscenario, maar clue is dat het verschil tussen optimaal gebruik maken van dynamisch tarief en slecht gebruik "slechts" 27% is.
Dat klopt niet helemaal, die 27% is het verschil van een worst-case scenario (je doet alles precies fout) ten opzichte van de "default" aansturing (dus geen rekening houdend met optimalisaties qua prijs).

De winst die je kunt maken door juist wel optimaal aan te sturen (zoveel mogelijk in de goedkoopste uren), is groter. Dat is een besparing van 32% t.o.v. het "default" profiel...

Dus het verschil wat je wilt duiden, tussen "optimaal" en "slecht" gebruik, is 597 - 319 = 278 euro. In procenten t.o.v. dat worst-case scenario is dat dan ( 278 / 597 ) * 100% = 47% (afgerond op hele procenten), best wel aanzienlijk dus ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-09 20:40
Qnots schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Is dat zo? Als je een contract afsluit op het moment dat de prijzen laag zijn, heb je daar langere tijd voordeel van ook als in die tijd de dynamische prijzen hoger liggen. De leverancier loopt daar denk ik geen risico op omdat die ook voor langere tijd in kunnen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:31
Mars2020 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:24:
[...]

Is dat zo? Als je een contract afsluit op het moment dat de prijzen laag zijn, heb je daar langere tijd voordeel van ook als in die tijd de dynamische prijzen hoger liggen. De leverancier loopt daar denk ik geen risico op omdat die ook voor langere tijd in kunnen kopen.
Ja, dat is zo.

Niemand weet immers of de prijzen op het moment dat je het contract afsluit op het laagste punt zijn.
Misschien zijn de prijzen een maand later nog lager?

@Qnots heeft gelijk dat je geen verzekeringspremie hoeft te betalen bij dynamisch. Dus ben je altijd goedkoper uit zolang de markt enigszins stabiel is.
En mocht de pleuris uitbreken, dan kun je per direct alsnog een jaarcontract of langer afsluiten. Dat is wel het voordeel van dynamisch. :)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:11
Pim57 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:50:
[...]
En mocht de pleuris uitbreken, dan kun je per direct alsnog een jaarcontract of langer afsluiten.
Tijdens de aardgas crisis waren alle lange contracten per direct niet meer aangeboden - toen was de opzegboete nog vast ipv op basis van prijsverschil, dus zelfs de hoofdprijs vragen heeft geen zin.

Als het nu weer gebeurt heb je waarschijnlijk de keuze tussen duur en extreem duur. Of niet, kan me ook voorstellen dat er weer gewoon geen aanbod is behalve een heel onaantrekkelijk modelcontract.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
w00key schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:59:
[...]

Tijdens de aardgas crisis waren alle lange contracten per direct niet meer aangeboden - toen was de opzegboete nog vast ipv op basis van prijsverschil, dus zelfs de hoofdprijs vragen heeft geen zin.

Als het nu weer gebeurt heb je waarschijnlijk de keuze tussen duur en extreem duur. Of niet, kan me ook voorstellen dat er weer gewoon geen aanbod is behalve een heel onaantrekkelijk modelcontract.
Dan zit je met dynamisch vermoedelijk alsnog 't beste... de prijzen herstellen daar 't snelst weer naar redelijk/normaal, en ook bij de flinke prijsstijging bij de oekraine-inval waren de prijzen nog altijd niet absurd hoog, en slechts enkele uren per dag 'hoog', met grote delen van de dag nog zeer schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
markjanssen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Dan zit je met dynamisch vermoedelijk alsnog 't beste... de prijzen herstellen daar 't snelst weer naar redelijk/normaal, en ook bij de flinke prijsstijging bij de oekraine-inval waren de prijzen nog altijd niet absurd hoog, en slechts enkele uren per dag 'hoog', met grote delen van de dag nog zeer schappelijk.
Ja dynamisch of vast tegen hele hoge prijs is dynamisch beter. Maar als stroom weer keldert naar onder de 22 cent all in daalt heeft het weinig zin om dynamisch te blijven, zonder eigen oprit en EV kom ik niet onder 23 cent winter en 21 cent zomer.

Dan is vast net zo goed met een verzekering van goede / redelijke prijs voor de komende 1 of 3 jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 04-06-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

w00key schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Ja dynamisch of vast tegen hele hoge prijs is dynamisch beter. Maar als stroom weer keldert naar onder de 22 cent all in daalt heeft het weinig zin om dynamisch te blijven, zonder eigen oprit en EV kom ik niet onder 23 cent winter en 21 cent zomer.
Weet ik niet hoor. Als de energiemaatschappijen 22 cent kunnen aanbieden dan ligt de algemene prijs laag maar dat wil niet zeggen dat de uurlijkse fluctiaties weg zullen zijn. Zolang we nog geen grootschalige batterijopslag hebben zal dat nog wel even bestaan. En daarmee heb je de mogelijkheid om bij dynamische tarieven voordeel te halen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:34

TurboNick3

Thedutchtravellers

Bij dynamisch profiteer je in eerste plaats ook van lagere vaste leverkosten.
dat scheelt al zo'n 50euro per maand in mijn geval.
Een dynamisch contract heeft inderdaad wel als nadeel dat je op de 'juiste' momenten per dag stroom moet gebruiken, proberen daarop te sturen, om die gemiddelde geschatte prijs te krijgen.
vast heeft dan weer als voordeel dat je er totaal geen omkijken naar hebt.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Maasluip schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Weet ik niet hoor. Als de energiemaatschappijen 22 cent kunnen aanbieden dan ligt de algemene prijs laag maar dat wil niet zeggen dat de uurlijkse fluctiaties weg zullen zijn. Zolang we nog geen grootschalige batterijopslag hebben zal dat nog wel even bestaan. En daarmee heb je de mogelijkheid om bij dynamische tarieven voordeel te halen.
Ik snap al die opmerkingen dat Dynamisch alleen maar gunstig is met een EV (of andere grootverbruiker). Bij een vast contract betaal je de dan geldende prijzen, plus een risicomarge. Kan je je contract op een heel laag punt vastzetten, dan kan je idd voordeliger uit zijn. Maar de stelligheid waarmee men het hier soms beweert, dat zie ik dus echt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
w00key schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Dan is vast net zo goed met een verzekering van goede / redelijke prijs voor de komende 1 of 3 jaar.
Als er lange termijn contracten worden aangeboden voor 22 cent, weet ik haast wel zeker dat de marktprijzen de komende tijd lager zullen zijn dan dat. Energiemaatschappijen zijn ook niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:49

de Peer

under peer review

TurboNick3 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:58:
Bij dynamisch profiteer je in eerste plaats ook van lagere vaste leverkosten.
dat scheelt al zo'n 50euro per maand in mijn geval.
ik neem aan dat je per jaar bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik ben net klant bij tibber. Zie in de app alleen levering van electra. Geen teruglevering. Is dit vertraagd? Of gaat er iets mis met uitlezen? Iemand ervaring?
Klantenservice reageert pas morgen 😊

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
prein2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:00:
Ik ben net klant bij tibber. Zie in de app alleen levering van electra. Geen teruglevering. Is dit vertraagd? Of gaat er iets mis met uitlezen? Iemand ervaring?
Ik zie op het hoofdscherm ook alleen maar m'n verbruik. De factuur laat wel netjes teruglevering zien (en de analyse opties ook, maar daar moet je ff doorheen bladeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Heb je wel bij de Power Ups je SolarEdge omvormer gekoppeld aan Tibber? Dan zien je meteen alle informatie op het dashboard en ook in de Analyse tab een Productie overzicht.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

anboni schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Ik zie op het hoofdscherm ook alleen maar m'n verbruik. De factuur laat wel netjes teruglevering zien (en de analyse opties ook, maar daar moet je ff doorheen bladeren)
Check! Dank kwestie van de app beter begrijpen dus..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Joarie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:06:
[...]

Heb je wel bij de Power Ups je SolarEdge omvormer gekoppeld aan Tibber? Dan zien je meteen alle informatie op het dashboard en ook in de Analyse tab een Productie overzicht.
T is gelukt. Solaredge is gekoppeld. Al is de teruglevering en daarmee de cijfertjes beïnvloed door de batterij 😊
In 3 dagen dus -3 euro. Niet gek, incl 1x volle auto..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFs0ArLOEWzjA33sCzYM_8dXmAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXd1SCTGA8qGuBFFOTTRgb1G.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 04-06-2024 16:09 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
prein2 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Check! Dank kwestie van de app beter begrijpen dus..
Ja, komt het wel op neer. Voor mijn gevoel is vooral dat Analyze menu van de tibber app niet heel erg makkelijk te doorgronden, ik heb in ieder geval niet het idee dat ik daar heel veel nuttige informatie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-09 14:14
Je kunt het zien inde app, kan zijn dat de data nog verwerkt moet worden? Analyse kiezen dan zie je dat je zonder EV bij mij op een gemiddeld tarief uitkomt na verrekening van productie op 14,7ct de kwh incl belasting en extra kosten.

En de productie en gebruik

Ik heb wel ook de solar installatie gekoppeld

[ Voor 6% gewijzigd door NielsvdBeek op 04-06-2024 18:12 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Zou je wel moeten zien denk ik, maar als je je inverter koppelt krijg je in ieder geval meer inzicht (ook in productie vs teruglevering).
Kan ook zijn dat die data alleen 'live' is als je de pulse hebt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Ik heb de omvormer niet gekoppeld maar zie onder 'analyse' wel een icoontje met 'productie'. Maar goed dat zal bij benadering zijn aangezien het directe verbruik denk ik niet of beperkt gezien wordt.

[ Voor 33% gewijzigd door 13art op 04-06-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
anboni schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:13:
[...]

Als er lange termijn contracten worden aangeboden voor 22 cent, weet ik haast wel zeker dat de marktprijzen de komende tijd lager zullen zijn dan dat. Energiemaatschappijen zijn ook niet gek.
Mwah. Mijn vaders 3-jarige contract met superlage tarieven voor gas en elektra is net pas verlopen... Ik denk niet dat hij dat met dynamische tarieven over die looptijd goedkoper had kunnen. Hij had dan wel het geluk dat het niet bij een leverancier was die is omgevallen...

Zeker in tijden van geopolitieke instabiliteit en economische instabiliteit, gekoppeld met verschuivingen als gevolg van de energietransitie is het gewoon erg moeilijk om de prijzen te voorspellen.

Bij een hypothetisch tarief van €0,22 per kWh, waarvan meer dan €0,15 bestaat uit energiebelasting en BTW wordt het heel lastig om gemiddeld lager uit te komen dan dat. Dat mensen in zo'n geval voor vast kiezen snap ik wel. De potentiële winst van dynamisch wordt kleiner en het potentiële verlies door uitschieters naar boven wordt groter.

Maar goed. De energiemarkt blijft onrustig, ook qua beleid. Zie maar het gedoe rondom salderen en terugleverboetes. Voor PV-bezitters lijkt dynamisch dan opeens weer the-way-to-go, zelfs als je een leuk tarief vast zou kunnen leggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
bert pit schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Als je begin 2023 een jaarcontract had afgesloten, had je rond de 36 a 40 cent betaald. Dus achteraf gezien goed gedaan. Voor de toekomst laat zich dit niet voorspellen.
Begin 2023 werden er eigenlijk geen jaarcontracten aangeboden, alleen variabel. Januari zat je rond €0,80 per kWh, februari daalde dat richting €0,50-0,60 afhankelijk van de leverancier. Pas na de zomer kwam een prijs rond €0,30 weer in beeld met een jaarcontract. OK door het prijsplafond werd dat gemaximaliseerd op €0,40, maar tot een bepaald verbruik. Met een warmtepomp was je snel de klos.

Met een dynamisch tarief kon ik gemiddeld veel lager uitkomen, rond €0,31 over die eerste twee maanden en dat dus inclusief de warmtepomp. Het was voor ons echt de redding om exorbitante maandbedragen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:52
ik ben een beetje op zoek naar advies. Ik ben druk bezig met het bouwen van een nieuwe woning. We doen dit geheel in eigen beheer, dus heb ik ook alle flexibiliteit mbt hoe ik mijn stroomvoorziening in ga richten.

Er komen ca. 28 zonnepanelen (450Wp) op het dak (zuidligging), we hebben 2 elektrische auto's (Volvo XC40 en Peugeot e-208), uiteraard komt er ook een full electric warmtepomp en tenslotte overweeg ik ook zeer zwaar om een batterij te plaatsen. In eerste instantie wilde ik alles zelf gaan aansturen met homeassistant. Inmiddels is het doordat diverse aanbieders ook handelen in onbalans interessanter geworden om gebruik te maken van deze partijen.

Ik vind het nu wel lastig om te bepalen welke partij en welke producten goed zouden passen in mijn situatie. Idealiter wil ik de zonnepanelen en de batterij op een hybride omvormer aansluiten (volgens mij valt Zonneplan dan al af). Aangezien de auto's (nog) niet ondersteund worden zal ik dus ook een slimme oplader moeten plaatsen, de compatibiliteit is op dit gebied wel wat beter bij de diverse aanbieders. Tenslotte wil ik natuurlijk ook dat de warmtepomp nog slim gaat werken, dit is nog weinig geïntegreerd bij de diverse aanbieders (vooralsnog denk ik dat HomeAssistant hiervoor het beste is).

Als ik de aanbieders op een rijtje zet kom ik een beetje op het volgende uit:
- Zonneplan, is eigenlijk geen optie omdat ik dan 2 omvormers nodig heb. Daarnaast weet ik niet of de Nexus ook door andere partijen wordt ondersteund na een eventuele overstap
- Tibber, ik weet niet of de HomeVolt op een bestaande omvormer aangesloten kan worden. Ook hier geldt het eventuele probleem bij een overstap
- NextEnergy, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij Tibber
- Frank Energy, als ik kijk naar mijn eisen denk ik dat dit het beste past. Je zit niet vast aan specifiek merk voor je batterij. Als ik het goed lees is er een ruime keuze aan ondersteunde producten.

Klopt mijn analyse een beetje? Mis ik wat? Heeft een hybride omvormer toegevoegde waarde tov 2 omvormers (mijn gedachte is vooral dat je minder stroomverlies hebt). Ik vind het lastig om te bepalen wat er nu allemaal wel en niet gaat werken. Het is natuurlijk ook allemaal behoorlijk nieuw en in beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:09
jswinkels schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:35:
ik ben een beetje op zoek naar advies. Ik ben druk bezig met het bouwen van een nieuwe woning. We doen dit geheel in eigen beheer, dus heb ik ook alle flexibiliteit mbt hoe ik mijn stroomvoorziening in ga richten.

Er komen ca. 28 zonnepanelen (450Wp) op het dak (zuidligging), we hebben 2 elektrische auto's (Volvo XC40 en Peugeot e-208), uiteraard komt er ook een full electric warmtepomp en tenslotte overweeg ik ook zeer zwaar om een batterij te plaatsen. In eerste instantie wilde ik alles zelf gaan aansturen met homeassistant. Inmiddels is het doordat diverse aanbieders ook handelen in onbalans interessanter geworden om gebruik te maken van deze partijen.

Ik vind het nu wel lastig om te bepalen welke partij en welke producten goed zouden passen in mijn situatie. Idealiter wil ik de zonnepanelen en de batterij op een hybride omvormer aansluiten (volgens mij valt Zonneplan dan al af). Aangezien de auto's (nog) niet ondersteund worden zal ik dus ook een slimme oplader moeten plaatsen, de compatibiliteit is op dit gebied wel wat beter bij de diverse aanbieders. Tenslotte wil ik natuurlijk ook dat de warmtepomp nog slim gaat werken, dit is nog weinig geïntegreerd bij de diverse aanbieders (vooralsnog denk ik dat HomeAssistant hiervoor het beste is).

Als ik de aanbieders op een rijtje zet kom ik een beetje op het volgende uit:
- Zonneplan, is eigenlijk geen optie omdat ik dan 2 omvormers nodig heb. Daarnaast weet ik niet of de Nexus ook door andere partijen wordt ondersteund na een eventuele overstap
- Tibber, ik weet niet of de HomeVolt op een bestaande omvormer aangesloten kan worden. Ook hier geldt het eventuele probleem bij een overstap
- NextEnergy, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij Tibber
- Frank Energy, als ik kijk naar mijn eisen denk ik dat dit het beste past. Je zit niet vast aan specifiek merk voor je batterij. Als ik het goed lees is er een ruime keuze aan ondersteunde producten.

Klopt mijn analyse een beetje? Mis ik wat? Heeft een hybride omvormer toegevoegde waarde tov 2 omvormers (mijn gedachte is vooral dat je minder stroomverlies hebt). Ik vind het lastig om te bepalen wat er nu allemaal wel en niet gaat werken. Het is natuurlijk ook allemaal behoorlijk nieuw en in beweging.
Ik heb geen ervaring met dynamische energie leveranciers maar wellicht een andere tip.

Gezien het naderende einde van de salderingsregeling en de problemen op het energie netwerk (uitschakelen van zonnepanelen bij oplopende spanning naar 253 Volt) is het verstandig om na te denken over inrichting van de installatie en het zoveel mogelijk zelf consumeren van de door de zonnepanelen opgewekte stroom.
Dat gezegd hebbende help je jezelf door een oost- west opstelling te kiezen voor de zonnepanelen als dat enigszins mogelijk is. (Met name doordat je o.a. een warmtepomp gaat gebruiken kun je gedurende een langere periode op de dag gebruik maken van zelf opgewekte zonnestroom.
Daarnaast is het een overweging om de zonnepanelen te verdelen over drie fases. De kans dat je afgeschakeld wordt door oplopende voltages is dan een stuk kleiner. Tevens kun je de gebruikers (autoladen - 3 fases/kookplaat 2 of 3 fases/warmerpomp) optimaler over de fases heen gebruiken met die opgewekte zonnestroom.
Ik ben geen elektricien maar ik zou zeggen overleg dit wel met een vakman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:03
Ik zou zeggen doe nog niets, de enige goede keuze is dat je al PV hebt geregeld. (welicht alle PV uitvoeren als 3 fases)
Zorg voor een ruime meter kast, waar in je nog van alles kan kwa uitbreidigen of schakelingen.
Hou rekeningen met dat je meerdere groepen kunt bij plaatsen incl 3 fases.

Zorg dat je ergens een ruimte hebt waar in je je toekomstige techniek plaatst. (Stevige batterij / nexus/ Victron )
en dat je daar een dubbele 5 * 4mm2 (of meer als de lengte meer als 10 meter word) vanaf de meterkast.
Zodat je daar zowel op groeps of op eiland/grid niveau je batterij opstelling kunt opstellen. Plus de nodige UTP's tbv aan sluiten van netwerk op de device's in deze Technische-ruimte.

Keuze van een leverancier tbv stroom is een latere zorg, komt vast goed wanneer je er gaat wonen. Er kan nog zoveel veranderen in de toekomst op dit gebied.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:13

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik lees dat je 28 panelen wilt plaatsen. Ik heb 14 panelen en deze leveren zo'n 5000 W op een dag als vandaag (in de middag) en op jaar basis zo'n 5000 kWh. Ik heb ze gekocht op basis van mijn (toekomstig) jaar verbruik, omdat je kunt salderen (stroom van de zomer in de winter gebruiken). Ik heb ook een warmtepomp, die afgelopen (warme) winter zo'n 1600 kWh verbruikt heeft.

Ik verwacht dat je met 28 panelen op zo'n dag als vandaag 8000 W hebt en per jaar zo'n 12000 kWh opbrengen. Ik weet niet wat je aan stroom gaat verbruiken in het nieuwe huis, maar ik heb nu veel stroom over en denk dat ik, als mij energie contract afloopt, ook overstap op een dynamisch contract.

Je verbruik afstemmen op je zonnepanelen is niet zo makkelijk en het opslaan in een batterij ook al niet. Je hebt zoveel panelen, dat het verbruik, of het opslaan in een uur, niet helemaal zal gaan. Je zal maar een deel per uur kunnen verbruiken, of opslaan. (Misschien kun je de auto's overdag opladen).

Hieronder een grafiek van mijn zonnepanelen (boven) en elektra meter (onder) en achter elkaar de verbruikers (ertussen). Je ziet dan wat ik overhoud en terug lever.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzt8E3GwaLAt38DtA-2Xzj9y4wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ubYnRTgFLbpV4YpNfweZCd1.png?f=fotoalbum_large

Denk aan je elektra, als je je huis bouwt. Zonnepanelen, batterij en auto's zijn gelijkstroom. Alle verbruikers in huis en de verbinding met het net is wisselstroom. Maak een goed plan, met de juiste plaats voor de apparaten/meterkasten en de afmetingen van kabels en buizen. Maak ook eens een kosten plaatje.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:12
Het verhaal van @jswinkels komt wel overeen bij mij. Ik heb mijn huis al uitgerust met een Seplos MASON-280 51.2V 280Ah (14kWh), genoeg zonnepanelen en all-electric warmtepomp. Seplos en krachtstrrom zijn aangesloten op Victron 3x Multiplus II.

Ik ben nog aan het orienteren welke leverancier met dynamische contract geschikt is voor mij. Ik heb geen spullen van een leverancier, alleen maar een contract en een app (met beperkte data ivm geen hardware) zou voldoende zijn. Mijn vraagje: welke leveranciers werken wel zonder enige hardware?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:52
Bedankt voor de eerste reacties. Een paar opmerkingen / verduidelijkingen:
- Ik gebruik nu ca 12.000 kWh per jaar van het net (met 2 elektrische auto gaat het hard) en lever ongeveer 2500 terug. Ik wek ongeveer 4500 op, dus ik gebruik 2.000 kWh van mijn zelf opgewekte stroom. In mijn nieuwe huis komt daar ook het gebruik van de all electric warmtepomp bij
psdata schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:28:
[...]

Ik zou zeggen doe nog niets, de enige goede keuze is dat je al PV hebt geregeld. (welicht alle PV uitvoeren als 3 fases)
Zorg voor een ruime meter kast, waar in je nog van alles kan kwa uitbreidigen of schakelingen.
Hou rekeningen met dat je meerdere groepen kunt bij plaatsen incl 3 fases.

Zorg dat je ergens een ruimte hebt waar in je je toekomstige techniek plaatst. (Stevige batterij / nexus/ Victron )
en dat je daar een dubbele 5 * 4mm2 (of meer als de lengte meer als 10 meter word) vanaf de meterkast.
Zodat je daar zowel op groeps of op eiland/grid niveau je batterij opstelling kunt opstellen. Plus de nodige UTP's tbv aan sluiten van netwerk op de device's in deze Technische-ruimte.

Keuze van een leverancier tbv stroom is een latere zorg, komt vast goed wanneer je er gaat wonen. Er kan nog zoveel veranderen in de toekomst op dit gebied.
ik wil ook niet op dit moment een energieleverancier kiezen, maar moet nu wel een aantal zaken gaan bedenken en heb vanuit die optiek deze vraag gesteld. Aan de andere kant kan ik de meeste zaken (accu, oplaadpunt en zonnepanelen) natuurlijk ook kort voor de oplevering. In principe weet ik de locatie van de accu en omvormer al wel en kunnen er dus wel leidingen en kabels gelegd worden.

Over een half jaar kan het aanbod van de leveranciers weer helemaal anders zijn. Ik kan inderdaad op een later moment definitieve keuzes maken.
Rojado schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Dat gezegd hebbende help je jezelf door een oost- west opstelling te kiezen voor de zonnepanelen als dat enigszins mogelijk is. (Met name doordat je o.a. een warmtepomp gaat gebruiken kun je gedurende een langere periode op de dag gebruik maken van zelf opgewekte zonnestroom.
Mijn idee hierbij is dat ik met een grote accu (20kWh) juist voldoende kan opslaan om eigen zonnestroom te gebruiken om bijv de auto's op te laden. Door de zuid opstelling optimaliseer ik de opbrengst.
PeteSplit schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Denk aan je elektra, als je je huis bouwt. Zonnepanelen, batterij en auto's zijn gelijkstroom. Alle verbruikers in huis en de verbinding met het net is wisselstroom. Maak een goed plan, met de juiste plaats voor de apparaten/meterkasten en de afmetingen van kabels en buizen. Maak ook eens een kosten plaatje.
Dit is ook de reden dat ik een hybride omvormer wil hebben. Mogelijk in de toekomst nog een bi-directionele lader op gelijkstroom (ik mag volgend jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken). Ook daarbij geldt dat de wereld er over een half jaar weer anders uitziet.

3-fase aansluiten van de panelen zoals genoemd ging ik eigenlijk al vanuit dat dat sowieso op die manier aangelegd zou worden (nog niet afgestemd met de aannemer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22-09 14:14
Klinkt goed mooi wat panelen.
Tibber integratie met warmtepomp
Ev laden met integratie tibber
Victron ESS tav de batterij, deel zonnepanelen op Dc mppt naar de batterij
Overschot zonnestroom is prima voor een laag gemiddeld tarief door het jaar heen. En nog wat opbrengst in de winter. De ev helpt om nog een gemiddeld lager dynamisch tarief te krijgen door integratie met tibber op de goedkope uren.

Voldoende krachtstroom groepen drie fase voor koken, warmtepomp, zonnepanelen en batterij

Zelf ben ik niet zo van afwachten van wat de glazen bol gaat doen maar leren door te doen.

[ Voor 23% gewijzigd door NielsvdBeek op 05-06-2024 20:49 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:21
Via HomeAssistant lees ik de EPEX prijzen binnen
via deze integration: https://github.com/mampfes/ha_epex_spot

Vervolgens gebruik ik deze nodes voor de goedkoopste uren te vinden:
https://powersaver.no/
normaal gebruiken die nordpool datat, maar ik heb een functie gemaakt die de EPEX data omzet zodat powersaver ook met die data omkan.

hieronder een overzichtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77teoGc38yhhEirJ2jlx01LEkvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4UieVVf8OyKMJiEmkPzrvhQ.jpg?f=user_large

en ook de code die je kan importeren in node-red:

code:
1
[{"id":"153f65b59d1179db","type":"ps-strategy-lowest-price","z":"9033a393.73d5a","name":"Lowest 3h Price","fromTime":"22","toTime":"22","hoursOn":"3","maxPrice":"","doNotSplit":false,"sendCurrentValueWhenRescheduling":true,"outputValueForOn":"true","outputValueForOff":"true","outputValueForOntype":"bool","outputValueForOfftype":"bool","outputIfNoSchedule":"false","outputOutsidePeriod":"false","contextStorage":"memory","x":840,"y":840,"wires":[["dea65f8e2836d43a","acabc9ced064f374"],["49416e2450c613bd","c1219a4d08aceda2"],[]]},{"id":"4df208401ec5d0b6","type":"ps-strategy-lowest-price","z":"9033a393.73d5a","name":"Lowest  8Price","fromTime":"22","toTime":"22","hoursOn":"8","maxPrice":"","doNotSplit":false,"sendCurrentValueWhenRescheduling":true,"outputValueForOn":"true","outputValueForOff":"false","outputValueForOntype":"bool","outputValueForOfftype":"bool","outputIfNoSchedule":"true","outputOutsidePeriod":"false","contextStorage":"memory","x":840,"y":1060,"wires":[["b76b45f5e3eac781","7ccdde304b6f55eb"],["94fdbedf12f3f2b1","7ae85dc21f672f4f"],[]]},{"id":"cf6656888c0fe1ac","type":"inject","z":"9033a393.73d5a","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"00 21 * * *","once":true,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":130,"y":760,"wires":[["3af57e696732e4f0"]]},{"id":"1dfd79141aa50b10","type":"function","z":"9033a393.73d5a","name":"convert EPEX  data","func":"// Extract the original data array\nlet data = msg.data.attributes.data;\n\n// Initialize the new priceData array\nlet priceData = [];\n\n// Loop through each data point and transform it\nfor (let i = 0; i < data.length; i++) {\n    let dataPoint = data[i];\n    let newDataPoint = {\n        value: dataPoint.price_ct_per_kwh / 100, // Convert price to dollars/kWh\n        start: dataPoint.start_time // Use the start_time as is\n    };\n    priceData.push(newDataPoint);\n}\n\n// Assign the new priceData array to msg.payload.priceData\nmsg.payload = { priceData: priceData };\n\n// Return the modified message\nreturn msg;","outputs":1,"timeout":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":610,"y":840,"wires":[["4df208401ec5d0b6","153f65b59d1179db"]]},{"id":"3af57e696732e4f0","type":"api-current-state","z":"9033a393.73d5a","name":"","server":"1284480.46e1db8","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.epex_spot_data_price","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"},{"property":"data","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entity"}],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":310,"y":840,"wires":[["1dfd79141aa50b10"]]},{"id":"1284480.46e1db8","type":"server","name":"Home Assistant","addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"","connectionDelay":false,"cacheJson":false,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"","statusSeparator":"","enableGlobalContextStore":false}]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Nu online
jswinkels schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:58:
Bedankt voor de eerste reacties. Een paar opmerkingen / verduidelijkingen:
- Ik gebruik nu ca 12.000 kWh per jaar van het net (met 2 elektrische auto gaat het hard) en lever ongeveer 2500 terug. Ik wek ongeveer 4500 op, dus ik gebruik 2.000 kWh van mijn zelf opgewekte stroom. In mijn nieuwe huis komt daar ook het gebruik van de all electric warmtepomp bij

[...]

ik wil ook niet op dit moment een energieleverancier kiezen, maar moet nu wel een aantal zaken gaan bedenken en heb vanuit die optiek deze vraag gesteld. Aan de andere kant kan ik de meeste zaken (accu, oplaadpunt en zonnepanelen) natuurlijk ook kort voor de oplevering. In principe weet ik de locatie van de accu en omvormer al wel en kunnen er dus wel leidingen en kabels gelegd worden.

Over een half jaar kan het aanbod van de leveranciers weer helemaal anders zijn. Ik kan inderdaad op een later moment definitieve keuzes maken.

[...]

Mijn idee hierbij is dat ik met een grote accu (20kWh) juist voldoende kan opslaan om eigen zonnestroom te gebruiken om bijv de auto's op te laden. Door de zuid opstelling optimaliseer ik de opbrengst.

[...]

Dit is ook de reden dat ik een hybride omvormer wil hebben. Mogelijk in de toekomst nog een bi-directionele lader op gelijkstroom (ik mag volgend jaar een nieuwe leaseauto uitzoeken). Ook daarbij geldt dat de wereld er over een half jaar weer anders uitziet.

3-fase aansluiten van de panelen zoals genoemd ging ik eigenlijk al vanuit dat dat sowieso op die manier aangelegd zou worden (nog niet afgestemd met de aannemer).
Om te beginnen: mooi project!

Ik zou je toch adviseren om voor onafhankelijke sturing te kiezen ipv integraties zoals bij Tibber. De voorwaarden zijn steeds zo aan verandering onderhevig dat je m.i. niet vast moet willen zitten aan een bepaalde Leverancier. Zeker niet als het om zoveel productie gaat. Je wilt alsnog kunnen schakelen naar een andere dynamische Leverancier of zelfs een vast contract als dat nog of weer aantrekkelijk is. Klein voorbeeld: sommige dynamische leveranciers hanteren een inkoop vergoeding van ±€0,02, bij anderen is het meer dan het dubbele. Dat scheelt een paar honderd euro op jaarbasis. Dan zijn er nog leveranciers waar je het wel betaalt over je inkoop, maar niet terugkrijgt voor wat je teruglevert. Er zijn verschillen in afrekenen, etc. etc. De Leveranciers zijn ook allemaal zoekende naar hoe ze om moeten gaan met salderen en terugleveren. Vandaar zou ik dus echt focussen op flexibiliteit.

Er zijn wel enkele warmtepompen die zich laten aansturen via HA. Daar kun je bij je keuze gewoon rekening mee houden. Volgens mij is er een "slim aansturen van je warmtepomp" topic hier. Check daar even voor opties.

Opladen van auto's kan ook op verschillende manieren, hetzij via HA, hetzij via een app als Jedlix.

Voor die batterijen worden mooie zaken voorgespiegeld voor handelen op onbalans. Hoe gunstig dat in werkelijkheid gaat zijn moet nog worden aangetoond. Het is ook echt een heel erg nieuw product. Je bent daarmee ook je sturing kwijt op het gebruiken van de batterij (bijv. stroom opslaan overdag om 's avonds de warmtepomp te draaien of auto op te laden).

Ik vind batterijen voor thuis nog erg duur (zie een post hierover van mij een stukje terug). Bijv. bij Zonneplan betaal je €8000 voor 20 kWh, oftewel €400 per kWh. Vandaag een bericht dat Tesla LFP van BYD koopt voor ongeveer $60 per kWh (het gaat dus nog harder dan ik in mijn eerdere post dacht). Over een paar jaar zullen ook thuisbatterijen dat soort prijzen gaan benaderen, wanneer de productie daarvan gaat opschalen.

Anyway, veel succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Sinds ik mijn zonnepanelen account heb gekoppeld is die stuk lager.
Ik denk dat ik het snap hoe ze rekenen:

Voorbeeld:

Zonder zonnepanelen integratie:
Verbruik: 100kwh (want je ziet alleen wat je van net afneemt)

Met zonnepanelen integratie:
Verbruik 200kwh waarvan 100kwh afgenomen van net.

Die extra 100kwh tellen ze dan bij je tarief op a 0ct /kwh.

Dus stel je hebt 100kwh ingekocht voor 20ct/kwh gemiddeld. Dan plussen ze daar 100kwh voor 0ct bij.
Eind tarief wordt daarmee 10 ct/kwh

Heb je geen zonnepanelen integratie? Dan krijg je het getal dus te zien wat puur over afname net gaat.
Dit verklaart ook waarom ik in mei van 23 naar 12ct in juni ben gezakt. Ik heb de omvormer in tibber gekoppeld :P

--------------------------------
Juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUD91Z3KKzZm5MrhyJn6C5Nm178=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnKxOqaNlb3PZW0V4Pr5BmQR.jpg?f=fotoalbum_large

8 euro / 64kwh == 0,125. Precies wat tibber zegt qua gemiddelde prijs.
Echter ik heb geen 64kwh afgenomen maar 56% hiervan == 35kwh.
8 euro /35kwh = 0,22ct

Dat laatste klinkt, voor de maand juni, een stuk realistischer!
13art schreef op zondag 2 juni 2024 @ 07:46:
[...]

Helaas is de omvormer (Goodwe) niet te koppelen, dus dat kan niet meegenomen worden. Wat dat betreft zou een koppeling tussen pvoutput.org en Tibber wel handig zijn.
Dit is dus de oorzaak van je "hoge" tarief.

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2024 10:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
laurens0619 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Sinds ik mijn zonnepanelen account heb gekoppeld is die stuk lager.
Ik denk dat ik het snap hoe ze rekenen:

Voorbeeld:

Zonder zonnepanelen integratie:
Verbruik: 100kwh (want je ziet alleen wat je van net afneemt)

Met zonnepanelen integratie:
Verbruik 200kwh waarvan 100kwh afgenomen van net.

Die extra 100kwh tellen ze dan bij je tarief op a 0ct /kwh.

Dus stel je hebt 100kwh ingekocht voor 20ct/kwh gemiddeld. Dan plussen ze daar 100kwh voor 0ct bij.
Eind tarief wordt daarmee 10 ct/kwh

Heb je geen zonnepanelen integratie? Dan krijg je het getal dus te zien wat puur over afname net gaat.
Dit verklaart ook waarom ik in mei van 23 naar 12ct in juni ben gezakt. Ik heb de omvormer in tibber gekoppeld :P

--------------------------------
Juni:
[Afbeelding]

8 euro / 64kwh == 0,125. Precies wat tibber zegt qua gemiddelde prijs.
Echter ik heb geen 64kwh afgenomen maar 56% hiervan == 35kwh.
8 euro /35kwh = 0,22ct

Dat laatste klinkt, voor de maand juni, een stuk realistischer!

[...]

Dit is dus de oorzaak van je "hoge" tarief.
Klinkt als een plausibele verklaring. Ook meteen geruststellend :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
laurentbas schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:52:
Ik baal echt als een stekker dat ik een van mijn grootverbruikers (WP Mitsubishi Ecodan) niet slim kan sturen. Dat zou nog een hoop schelen qua gemiddelde kWh prijs…

Daar heeft nog altijd niemand een oplossing voor hier hè?
Ik heb ook een Ecodan en ik heb die dom maar pragmatisch slim gemaakt :P

- SWW opwarmen doet die iedere dag tussen 12:00 en 15:00
- Legionella doet die op zondag om 12:00

In de praktijk pak ik hiermee voor 95% de goedkope tarieven

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:00
Beetje off topic misschien, maar ik wil iedereen die een batterij overweegt meegeven dat er wordt nagedacht over het verminderen van netcongestie. Eén van de opties is het wijzigen van de systematiek rond de netbeheerkosten.
Nu betaal je voor de capaciteit van je aansluiting, vast bedrag, ongeacht je verbruik (kWh) , of vermogen (kW).
De kans bestaat dat één van deze factoren straks betrokken wordt voor de bepaling van het nettarief. Of beiden. Doel: transport en pieken verminderen.
Dus als je nu een batterij koopt om te handelen op de onbalansmarkt kon je straks wel eens van een koude kermis thuiskomen. Krijg je dezelfde discussie als met het afschaffen van de salderingsregeling: onontkoombaar, maar op individueel financieel niveau vervelend.
Voor eigen gebruik van PV opbrengst zou een batterij dan juist gunstig zijn voor je netkosten, maar dat is nu juist weer geen business case.
Een gewaarschuwd mens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Marcva schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:03:
Beetje off topic misschien, maar ik wil iedereen die een batterij overweegt meegeven dat er wordt nagedacht over het verminderen van netcongestie. Eén van de opties is het wijzigen van de systematiek rond de netbeheerkosten.
Nu betaal je voor de capaciteit van je aansluiting, vast bedrag, ongeacht je verbruik (kWh) , of vermogen (kW).
De kans bestaat dat één van deze factoren straks betrokken wordt voor de bepaling van het nettarief. Of beiden. Doel: transport en pieken verminderen.
Dus als je nu een batterij koopt om te handelen op de onbalansmarkt kon je straks wel eens van een koude kermis thuiskomen. Krijg je dezelfde discussie als met het afschaffen van de salderingsregeling: onontkoombaar, maar op individueel financieel niveau vervelend.
Voor eigen gebruik van PV opbrengst zou een batterij dan juist gunstig zijn voor je netkosten, maar dat is nu juist weer geen business case.
Bij grootzakelijk betaal je al per kW piek (gecontracteerd vermogen) en per kWh.

Bij kleine gebruikers gaan ze er vanuit dat je de 240x40A=9.6 kW wel volledig benuttig en wordt het niet apart in rekening gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 12:13

Dus als je nu een batterij koopt om te handelen op de onbalansmarkt kon je straks wel eens van een koude kermis thuiskomen.
Maar dan heb je 'm toch om transport te verminderen? Als de netbeheerders nou ook nog lokale opslag gaan ontmoedigen dan is het wanbeleid wel compleet zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
CopyCatz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:24:
[...]

Maar dan heb je 'm toch om transport te verminderen? Als de netbeheerders nou ook nog lokale opslag gaan ontmoedigen dan is het wanbeleid wel compleet zeg..
Dat is ook wat ik stel. Handelen wordt dan wèl duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
w00key schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Bij grootzakelijk betaal je al per kW piek (gecontracteerd vermogen) en per kWh.
[... ]
Precies. Mogelijk komt dat dus ook naar kleinverbruik. In België pakken ze bijvoorbeeld het hoogste piekvermogen van de maand obv kwartierwaarden.
Dat maakt deelname aan een onbalans-pool een stuk minder aantrekkelijk. Dat gaat juist om grote vermogens in korte tijd, lees: grote korte piekvermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:29
Tegelijkertijd zijn de netten maar een beperkt deel van de tijd zwaar belast, dus als er ook nog een tijdscomponent wordt meegenomen in een eventuele aanpassing van de vergoeding aan een netbeheerder zou het ook weer mee kunnen vallen. Misschien juist een lagere prijs als je teruglevert op het moment dat er veel vraag is, en tegenovergesteld een hogere netbeheerders prijs als je veel terug levert, en er weinig afname is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019

EmHaKa

harêuh

Gek dat niemand hier klaagt dat Entsoe vandaag niet de nieuwe prijzen geeft, alleen die van gisteren tot vannacht...
Gelukkig heb ik alles redundant, maar ik ben vast niet de enige die het merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
EmHaKa schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:46:
Gek dat niemand hier klaagt dat Entsoe vandaag niet de nieuwe prijzen geeft, alleen die van gisteren tot vannacht...
Je bent niet de enige nee, afwachten of ze het vannacht fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Victron heeft er ook last van.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-09 14:31
Frank Energie ook, nu nog geen prijzen voor vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Voor diegene die geen prijzen zien, hierbij de prijzen voor vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InlYN-pwSoRKzGvQOF1iS9kzyj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVEhFzbKk4Wxx8w4TWG90v9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:17

Heb je ook een bron voor dit gerucht? Anders drijft het natuurlijk al snel af richting fake news. Overigens zou een dergelijke beweging in de nieuwe Energiewet moeten staan, daar worden dit soort afspraken gemaakt, volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Soms faalt A, soms faalt B. Klagen verandert daar weinig aan. :)
Het enige wat we kunnen doen is een C/D/E erbij prikken als fallback.

Als m'n leverancier geen tarieven biedt wil ik best wel klagen, mja ik heb dat dus niet door totdat ik hier mee lees.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:53

bert pit

asdasd

emielbf schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:16:
[...]

Heb je ook een bron voor dit gerucht? Anders drijft het natuurlijk al snel af richting fake news. Overigens zou een dergelijke beweging in de nieuwe Energiewet moeten staan, daar worden dit soort afspraken gemaakt, volgens mij
Ik weet niet waar @Marcva op doelt, maat dit stond onlangs in de krant:

“Operationeel directeur Han Slootweg van Enexis wil dat het tarief voor de levering van elektriciteit, nu 425 euro, voor veelverbruikers wordt verdubbeld en dat gezinnen met een laag verbruik het tarief zien halveren.“

Veel gebruikers met een dynamisch contract zullen veelverbruikers zijn: met een EV en of WP.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:40

knakworst

Get more sats!

Hoe denken jullie dat de stroom prijs zondag gaat zijn?

https://energie.theoxygent.nl/

The oxygent denkt duurder dan zaterdag maar ik vraag het mij af. Weer is vergelijkbaar en normaal is zondag dan goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
knakworst schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:56:

The oxygent denkt duurder dan zaterdag maar ik vraag het mij af. Weer is vergelijkbaar en normaal is zondag dan goedkoper.
Ik verwacht goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:34

Ff tot 13:00 wachten, dan weet je het zeker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Simpel360 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Ff tot 13:00 wachten, dan weet je het zeker. :+
Ik hoop het al om 12:45 te weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019

EmHaKa

harêuh

Raymond P schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Klagen verandert daar weinig aan. :)
Nou....volgens mij helpt het wel.
Er leest altijd wel iemand mee die iemand kent die dichterbij de bron zit en het doorgeeft. 8)

Update 10:05 uur : en inderdaad opeens opgelost, het werkt weer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door EmHaKa op 08-06-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
John245 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:26:
[...]

Ik hoop het al om 12:45 te weten. :)
_O-
Wie gaat het 1e zijn nordpool, entso of of of toch om 12:00 zoals TenneT beloofd :+

Welke tijdzone & z/w tijd kan nog een dingetje zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Simpel360 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:34:
[...]

_O-
Wie gaat het 1e zijn nordpool, entso of of of toch om 12:00 zoals TenneT beloofd :+

Welke tijdzone & z/w tijd kan nog een dingetje zijn O-)
Ik kijk gewoon hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online

Duidelijk goedkoper ... dus het auto-laden maar gestopt op 55% vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:40

knakworst

Get more sats!

markjanssen schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:59:
[...]

Duidelijk goedkoper ... dus het auto-laden maar gestopt op 55% vandaag ;)
Was te verwachten. Die AI van The Oxygent moet toch echt beter kunnen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
emielbf schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:16:
[...]

Terechte vraag. Zie: https://www.rijksoverheid...estie-laagspanningsnetten
Vanaf pagina 37, prijsprikkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:35
In 2009 zijn transportkosten uit de kWh prijs verhuist naar vaste netwerkkosten afhankelijk van de capacitet van de netaansluiting.
De netwerkbeheerders werden al nerveus van een aangekondigde gasketel met een 1kW Stirling motor en mogelijk onzekere inkomsten.
Laat staan hoe nerveus ze worden als huishoudens zoals met energiecrisis nog een keer wat op de rem gaan staan en toen 25% minder gingen verbruiken, of verbruik gaan verplaatsen naar tijden met lage transportkosten tarief, als deel netwerkkosten weer direct in de kWh worden verwerkt,
Meeste kans is nog zo iets als met meer of minder dan 500m3 aardgas netwerkkosten tarief, dat netkosten 2 jaar erna pas verlaagd worden, als ook wat voor correcties erbij verzinnen voor het vaststellen van de standaard jaarverbruik of gemiddelde over 5 jaar nemen, maar bij alle is een deel van inkomsten netwerkbeheerders onzeker.

Al 12 jaar sinds 2012/2013 is er ene na andere rapport, pilots zoals JEM 1.0 en 2.0, etc, met allerlei varianten vaste / tijdsafhankelijke transport tarief voor de kWh, maar bij alle varianten wordt een deel of volledige bedrag voor de transportdienst afhankelijk van de hoeveelheid kWh's wat inkomsten onzekerheid met zich meebrengt voor de netwerkbeheerder.

Als ook sindsdien bijv Enexis volgens eigen jaarverslagen wel >10 GW meer transportcapaciteit heeft gerealiseerd, maar sinds 2015 (34TWh)heeft Enexis niet meer TWh's getransporteert het is alleen maar minder geworden bijna 10% met 31TWh in 2023 volgens het jaarverslag en bijna hele gebied zit wel op slot vanwege gebrek aan transportcapaciteit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Domba schreef op zondag 9 juni 2024 @ 04:00:
[...]

In 2009 zijn transportkosten uit de kWh prijs verhuist naar vaste netwerkkosten afhankelijk van de capacitet van de netaansluiting.
De netwerkbeheerders werden al nerveus van een aangekondigde gasketel met een 1kW Stirling motor en mogelijk onzekere inkomsten.
Laat staan hoe nerveus ze worden als huishoudens zoals met energiecrisis nog een keer wat op de rem gaan staan en toen 25% minder gingen verbruiken, of verbruik gaan verplaatsen naar tijden met lage transportkosten tarief, als deel netwerkkosten weer direct in de kWh worden verwerkt,
Meeste kans is nog zo iets als met meer of minder dan 500m3 aardgas netwerkkosten tarief, dat netkosten 2 jaar erna pas verlaagd worden, als ook wat voor correcties erbij verzinnen voor het vaststellen van de standaard jaarverbruik of gemiddelde over 5 jaar nemen, maar bij alle is een deel van inkomsten netwerkbeheerders onzeker.

Al 12 jaar sinds 2012/2013 is er ene na andere rapport, pilots zoals JEM 1.0 en 2.0, etc, met allerlei varianten vaste / tijdsafhankelijke transport tarief voor de kWh, maar bij alle varianten wordt een deel of volledige bedrag voor de transportdienst afhankelijk van de hoeveelheid kWh's wat inkomsten onzekerheid met zich meebrengt voor de netwerkbeheerder.

Als ook sindsdien bijv Enexis volgens eigen jaarverslagen wel >10 GW meer transportcapaciteit heeft gerealiseerd, maar sinds 2015 (34TWh)heeft Enexis niet meer TWh's getransporteert het is alleen maar minder geworden bijna 10% met 31TWh in 2023 volgens het jaarverslag en bijna hele gebied zit wel op slot vanwege gebrek aan transportcapaciteit.
Is het huidige gebrek aan transportcapaciteit niet een dingetje door de opbouw van het netwerk vanuit vroeger. Topdown vroeger naar meer bottomup nu. Van lokale afnemers van 1kW naar invoeden PV van 10kW.
En dan het gros van de EV's die rond 18:00 worden ingeprikt. De belasting op het netwerk is daardoor ook meer piek geworden in tegenstelling tot vroegah, ondanks dat het totaal getransporteerd minder kan zijn geworden.
Dan is 0 (nul) op de meter wel leuk maar de netbeheerder moet wel het netwerk hierop aanpassen en in stand houden met dito kosten en daar ook graag een kostendekking voor zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Simpel360 op 09-06-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:17
ok, thx, geen fake news. Maar wel achterhaald, gok ik. Stamt uit januari, spreekt nog van een gefaseerde afbouw saldering en onder aan de streep moet het terecht komen in de Energiewet en die is geaccordeerd. Dus het blijft hooguit een onderzoeks-verzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:53

bert pit

asdasd

emielbf schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:35:
[...]

ok, thx, geen fake news. Maar wel achterhaald, gok ik. Stamt uit januari, spreekt nog van een gefaseerde afbouw saldering en onder aan de streep moet het terecht komen in de Energiewet en die is geaccordeerd. Dus het blijft hooguit een onderzoeks-verzoek.
Officieel is die gefaseerde afbouw fasering nog steeds actueel.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
emielbf schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:35:
[...]

De salderingsregeling is slechts één aspect. Het plan bulkt van opties om congestie in laagspanningsnetten te verzachten. Op zowel technisch, als financieel vlak. Actueel als nooit te voren. De salderingsregeling is maar een veranderde factor.
Faseonbalans was voor mij bijvoorbeeld een eye opener. Is zo'n puntje dat je in een buurt met afschakelende omvormers zou kunnen onderzoeken, eventueel met de netbeheerder. Maar er staat ook: "Uitwerken van concrete maatregelen (normering,
subsidie) om faseonbalans te verminderen." Dus mogelijk verplichten en subsidieren van 3 fase apparatuur?
Maar goed, gaat nogal off topic. Ik wilde alleen de potentieel veranderende netwerkkosten onder de aandacht brengen bij mensen met een batterij in het visier.
Pagina: 1 ... 218 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels