Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Er zal zeker een verschuiving zijn, ik weet niet.Simpel360 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 07:15:
[...]
Is het huidige gebrek aan transportcapaciteit niet een dingetje door de opbouw van het netwerk vanuit vroeger. Topdown vroeger naar meer bottomup nu. Van lokale afnemers van 1kW naar invoeden PV van 10kW.
En dan het gros van de EV's die rond 18:00 worden ingeprikt. De belasting op het netwerk is daardoor ook meer piek geworden in tegenstelling tot vroegah, ondanks dat het totaal getransporteerd minder kan zijn geworden.
Dan is 0 (nul) op de meter wel leuk maar de netbeheerder moet wel het netwerk hierop aanpassen en in stand houden met dito kosten en daar ook graag een kostendekking voor zien.
Het geeft alleen vraagtekens of het wel om de totale transportcapaciteit gaat of dat het deels vervanging is of verdwenen capaciteit niet meegenomen is en het een maat voor onderhoud is. Het is onvermijdelijk dat ze transportcapaciteit te kort komen, als je ziet hoeveel energieverbruik door electriciteit vervangen moet worden.
Eigenlijk is de rode draad in al die studies is dat netwerkbeheerders heel huiverig zijn om hun inkomsten weer afhankelijk te maken van getransporteerde hoeveelheid kWh's en netwerkkosten alleen eigenlijk te weinig incentive heeft (of wel hoe ongelukkig die groepsscheiding die geen enkel ander EU- land heeft) voor sturing als het voorbij de 20% transitie gaat. (PV, EV en/of WP)
Voor PV zijn we nu ruim voorbij de 20%.
in de eerste studie 8kW en 25kWh accu aangehouden voor EV's, nu is min of meer 11kW de standaard geworden, maar de incentive die van transportkosten alleen uit kan gaan weegt niet op tegen de marktprijs of wat de energieleverancier doen.
We hebben nu al een tijdblok zondags van 14-15 uur waarvan als jaargemiddelde de marktprijs negatief is, als EV's die niet zoveel kilometers maken, zullen gewoon wachten tot zondagsmiddag wachten om te laden, als meer huishoudens dynamics of flexibel gaan.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Als voorbeeldje Enexis die die transport capaciteit het vergroot en wat nu niet gebruikt wordt, terwijl ze ook de kleinverbruiker extra willen aanslaan (staat een interessant opnieuw stuk over in de Stentor). Mijn vraag is dan WELKE transport capaciteit? Die van de aansluiting op het landelijke hoogspanning net? Die van het eigen hoofd net? Is hier een grootverbruiker weggevallen of naar lokaal geproduceerde stroom gegaan?
Maar om weer even wat meer in topic te gaan: sinds een week dynamisch (zonder WP of thuisladen EV). Wat meterij op orde gebracht, en het valt mij op hoeveel ik al kan sturen. Alleen de vaatwasser is al zo'n 350kWh op jaarbasis, wat al een flink deel van ons verbruik is van 2700kWh. Komt daar de wasmachine/droger nog bij.....
Benieuwd waar het na een jaar op gaat uitkomen, de zonnepanelen produceren ongeveer 3100kWh....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wat zijn jullie gedachten,twijfel om over te stappen.
Maar de rest zal waarschijnlijk volgen bij niet teveel paniek ?
easyEnergy.com
Beste klant,
Graag nemen we je mee naar een schoner en betaalbaar systeem, waarbij dynamische prijzen de sleutel zijn.
Deze omschakeling brengt kosten met zich mee, dat is ook waarom wij per 1 juli 2024 een nieuwe tariefscomponent gaan introduceren van 1,21 cent per kWh, de opslagen gelden voor levering en teruglevering.
Met opgewekte groet,
NieuweStroom
Wat zou het meeste kans maken?Marcva schreef op zondag 9 juni 2024 @ 09:24:
[...]
Maar goed, gaat nogal off topic. Ik wilde alleen de potentieel veranderende netwerkkosten onder de aandacht brengen bij mensen met een batterij in het visier.
Ik heb een thuisaccu met een vermogen van 10% van wijktrafo waar ik ben op aangesloten, vanwege kleinere capaciteit netaansluiting 7%, ik kan best wat verzachten als er een incentive tegenover staat, alleen zie ik nog niet dat netbeheerder realtime de belasting van de wijktrafo beschikbaar kan stellen, dat is een enorme IT-opgave.
Wel zouden deze van middenspanning of koppelstation 10kV<>150kV beschikbaar kunnen maken met een incentive alleen door de markt inrichting zit de balansverantwoordelijkheid bij de energieleverancier en die heeft andere belangen, die kijkt eerst naar zijn ingediende kwartierlijst bij Tennet en de onbelanskosten op landelijk niveau.
Lokale netwerkbeheerder zit klem die mag niet handelen in kWh's
Nog een stap hoger is deel gebied met een HV onderstation/koppelstation 380kV<>150kV en lokale netwerkbeheerder mag midden en laagspannings net met meeste kilometers kabel met 3-7x verzwaren
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Overstappen naar de goedkoopste is het beste om de concurrentie scherp te houden.Dirduc schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:57:
Zijn er hier meer mensen die deze email van Easy Energy hebben gehad ?
Wat zijn jullie gedachten,twijfel om over te stappen.
Maar de rest zal waarschijnlijk volgen bij niet teveel paniek ?
Ik was even wat analyses aan het doen in hoeverre de aannames van goedkope zondag stroom nou standhouden.
Hiervoor heb ik de uurprijzen van Mei 2023 t/m Mei 2024 gepakt. Dat had langer gekund, maar aan de andere kant, ons energiesysteem verandert toch vrij rap in afgelopen jaren.
En de queries zijn gericht op laagste netto uurprijs vinden. Er is niet iets overheen gelegd zoals "10kWh moeten verbruiken met een bepaald vermogen voor een aantal uur"
Ik ben dus zoekende in hoeverre het weekend inderdaad meestal de goedkoopste dagen zijn van de week.
En, als je dus een taak specifiek in het weekend wil uitvoeren, is het dan vaak de zondag?
Dagen van de week
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bcq4Aohh12AEL4QBwtABNMbu.png?f=user_large)
Welke uren van het weekend zijn het vaakst goedkoop?
Occurences zijn dus hoe vaak dat tijdslot het goedkoopste uur is
:fill(white):strip_exif()/f/image/kbMHxa975QJ21hoRVveu9xsX.png?f=user_large)
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Misschien hier eens kijken.!null schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:28:
Ik heb niet alles terug gelezen of iemand eerder al zoiets gepost heeft.
Ik was even wat analyses aan het doen in hoeverre de aannames van goedkope zondag stroom nou standhouden.
Hiervoor heb ik de uurprijzen van Mei 2023 t/m Mei 2024 gepakt. Dat had langer gekund, maar aan de andere kant, ons energiesysteem verandert toch vrij rap in afgelopen jaren.
En de queries zijn gericht op laagste netto uurprijs vinden. Er is niet iets overheen gelegd zoals "10kWh moeten verbruiken met een bepaald vermogen voor een aantal uur"
Ik ben dus zoekende in hoeverre het weekend inderdaad meestal de goedkoopste dagen zijn van de week.
En, als je dus een taak specifiek in het weekend wil uitvoeren, is het dan vaak de zondag?
Dagen van de week
[Afbeelding]
Welke uren van het weekend zijn het vaakst goedkoop?
Occurences zijn dus hoe vaak dat tijdslot het goedkoopste uur is
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
- Als je op vrijdagmiddag goedkope uren ziet voor vrijdag en zaterdag, kun je die het beste skippen want zondag is meestal prijsschieten. Dus even afwachten.
- Op zaterdagmiddag weet je de prijzen van zondag, en kun je dus bepalen of je zaterdagmiddag nog aan gaat of juist zondag.
Maar, de lage prijzen van zaterdag zitten eigenlijk altijd net voor de 15:00 dat de prijzen voor de volgende dag bekend zijn.
Dus schiet het niet op.
De vraag is dus, hoe vaak zijn de prijzen niet een stuk eerder dan 15:00 beschikbaar en zit daar verschil in tussen zomer en winter tijd?
Dat moet ik nog uitzoeken.
Edit: Vooralsnog lijkt het dus prima te zijn om gewoon iets doelbewust op goedkoopste moment van zondag te laten zoeken. Daar zul je niet vaak naast zitten en niet veel extra's kosten.
Dat houdt het lekker simpel.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 09-06-2024 16:41 ]
De prijzen staan gewoonlijk al vast rond 13:00, en er zijn ook genoeg partijen die dan al de prijzen voor de volgende dag publiceren. Dat kan best wel uitmaken, want dan kan je ze nog net vergelijken met zaterdag 13:00 en 14:00.!null schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:33:
Maar, de lage prijzen van zaterdag zitten eigenlijk altijd net voor de 15:00 dat de prijzen voor de volgende dag bekend zijn.
Dus schiet het niet op.
Ik zou dus aanraden om een andere bron te zoeken voor je prijzen. ENTSO-e wordt wel veel gebruikt.
[ Voor 9% gewijzigd door Sicco92 op 09-06-2024 16:43 ]
Ik gebruik nu, voor zo af en toe wat data analyse ook de ENTSO-e.Sicco92 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:42:
[...]
De prijzen staan gewoonlijk al vast rond 13:00, en er zijn ook genoeg partijen die dan al de prijzen voor de volgende dag publiceren. Dat kan best wel uitmaken, want dan kan je ze nog net vergelijken met zaterdag 13:00 en 14:00.
Ik zou dus aanraden om een andere bron te zoeken voor je prijzen. ENTSO-e wordt wel veel gebruikt.
En in een script die het pakt op een later tijdstip dat de data er sowieso is.
Ik ben nog niet bezig geweest met dagelijks het vroeg opzoeken van de prijzen en hoe vaak het dan wel/niet beschikbaar is.
Is het altijd rond 13:00 en geen verschil in winter en zomer tijd?
Entso-e is bij mij over het algemeen juist pas na 15:00u binnen. Nordpool is er eigenlijk altijd uiterlijk 13:30u wel.Sicco92 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:42:
[...]
Opzich ook geen ramp als je, vanwege prijzen die nog niet bekend zijn, als gevolg de 14:00 tot 15:00 te pakken, dan zit je in stijgende flank van nog goedkope moment (of schakel je dus vaak over naar de zondag).
[ Voor 31% gewijzigd door !null op 09-06-2024 17:09 ]
In 99,9% van de gevallen zijn de prijzen voor 13:00 bekend.!null schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:33:
Als je dus met een algoritme (zonder forecasting) het goedkoopste moment van het weekend probeert te bepalen dan zijn er een aantal zaken:
- Als je op vrijdagmiddag goedkope uren ziet voor vrijdag en zaterdag, kun je die het beste skippen want zondag is meestal prijsschieten. Dus even afwachten.
- Op zaterdagmiddag weet je de prijzen van zondag, en kun je dus bepalen of je zaterdagmiddag nog aan gaat of juist zondag.
Dus schiet het niet op.
De vraag is dus, hoe vaak zijn de prijzen niet een stuk eerder dan 15:00 beschikbaar en zit daar verschil in tussen zomer en winter tijd?
Edit: Vooralsnog lijkt het dus prima te zijn om gewoon iets doelbewust op goedkoopste moment van zondag te laten zoeken. Daar zul je niet vaak naast zitten en niet veel extra's kosten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat heb ik niet bijgehouden. Mijn gevoel zegt < 20%.!null schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:35:
[...]
Ja mooie weergave, en nuttig.
Echter nu wilde ik het hebben in occurrences als je het per week bekijkt.
Dus ga je voor zondag als goedkoopst, hoe vaak zit je er dan naast?
Bij ENTSE-o? Of ergens anders?John245 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:23:
[...]
In 99,9% van de gevallen zijn de prijzen voor 13:00 bekend.
Dat gevoel heb ik ook, maar ik probeer het dus te onderbouwenJohn245 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:24:
[...]
Dat heb ik niet bijgehouden. Mijn gevoel zegt < 20%.
Tibber, Nordpool en hier.
Als je echt haast heb, ga naar de bron. Epex is de markt waarop day ahead verhandeld wordt, en hier vind je de prijzen zodra het bekend wordt: https://www.epexspot.com/en/market-data
Als het stuk gaat zie je waarom - bijvoorbeeld omdat prijzen zo laag zijn dat ze niet kunnen balanceren en je krijgt paar uur extra om koop orders in te leggen.
Ik overzie je vraag niet helemaal, maar de blackbox die het net is is inderdaad een probleem.
Het kan ook anders: Binnenlands Bestuur
De wijkbelasting gezamenlijk afstemmen op het onderstation. Dat is de toekomst, maar slechts een fractie van de netcomponenten is bemeterd.
Ik durf wel te stellen dat de netbeheerders geen idee hebben, aan de veilige kant blijven en zo een rem zetten op verduurzaming.
Een App, dat is wel een oplossing van de vorige eeuw.Marcva schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:09:
[...]
Ik overzie je vraag niet helemaal, maar de blackbox die het net is is inderdaad een probleem.
Het kan ook anders: Binnenlands Bestuur
De wijkbelasting gezamenlijk afstemmen op het onderstation. Dat is de toekomst, maar slechts een fractie van de netcomponenten is bemeterd.
Ik durf wel te stellen dat de netbeheerders geen idee hebben, aan de veilige kant blijven en zo een rem zetten op verduurzaming.
Kan ik totaal niets mee, met een API daar kan ik iets mee.
Slimme meterstand zeggen bij mij totaal niets, ik heb een eilandbedrijf setup ik hoef eigenlijk allee netverbinding te hebben voor laden en terugleveren, dat is normaal tot 35kWh opwek uitgesteld teruglevering en dan heb ik nog steeds paar kWh reserve. Het is maar paar dagen in het jaar dat ik minder dan 6 negatieve DAH uren kan over bruggen, want ik heb ook verbruikers die er eerst van afgaan, voor het in accu wordt opgeslagen.
Als voorbeeld, Ik lever vanavond 2 uur terug (2x ~9kWh/21-23u) en morgenvroeg 2 uur (2x 10-12kWh, 7-9u daar zit al ochtend opwek bij)
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 09-06-2024 19:11 ]
er is lokale opslag nodig. mensen worden nu gestimuleerd dat zelf te regelen.
men kan er ook mee handelen. dat zit in het huidige beleid gebakken. Dus ook mensen zonder panelen zouden hier iets mee kunnen doen. al is dat nu misschien niet lucratief.
over een tijdje krijg je de situate dat die standaard al de panelen uitzetten vanwege de terugeleverkosten die van het ene op het andere moment door leveranciers zijn verzonnen, zondar dat de overheid of welke wet dan ook daar een stokje voor kan steken..
hoe gaat het danmet mensenmeteen thuisaccu? gaan die daar een een terugleverkosten tarief over betalen?
en is het weer de groep mensen die iets wil doen aan de energietransitie, die dat dan ook de voorzieningen aan het netwerk die eigenlijk voor rekening van de nerbeheerder horen te komen, als hun bijdrage aan de energietransite, moet betalen, omdat anders de leverancier het standaard tarief voor mensen die HELEMAAL niets bijdragen aan duurzame energie, of energietransitie, niet het allerlaagst in de markt kan zijn, om de klant binnen te harken..
je ziet meteen waar de leveranciers hun geld mee verdienen, dat is waar ze inspanningen voor willen doen. met allerlei binussen etc.
Ze kunnen zomaar eer nieuwe kostencompnenten verzinnen die ze bij weer een andere groep mensen wil gaan neereggen..
ik vindt dat de overheid hierop keihard moet ingrijpen. of ze het nu willen of niet leveranciers en beheerders hebben wel een taak om e.e.a. dat door de overheid als richting of beleid wordt aangeduidt, te realiseren. als dat niet realistisch is, wat heb je dan aan dat beleid? de overheid moet dus eens gaan doen wat ze zegt. de energietransitie is net nodig ovoor mensen met zonnepanelen, die ook meteen in het hokje geplaatst worden "van zo rijk dat ze die dingen kunnen kopen om er aan te verdienen" tegenover de arme sloeber die graag niks wil betalen voor energie. de wel op een duurzame manier moet worden opgewekt, en op elk moment voor de gratis prijs uit het net getrokken moet kunnen worden. wanneer de overheid niet gaat ingrijpen ontstaat een situatie waarin er daadwerkelijk geen oplossingen worden geboden voor de enrgietransite, teriwjl wel veel belasting en dure kostenvomponeten in rekening worden gebracht, omat die investeringen geen core business zijn van de betrokken partijen, en mensen toch wel afhankelijk zijn van stroom. de schaarste die er zo ontstaat werkt alleen in hun voordeel. want bij een nadeel maken ze de traieven hoger/ onbetaalbaar.. dat is ook een manier om de vraag kleiner te maken natuurlijk....
Iemand met een thuisaccu heeft in meeste gevallen een dynamisch contract tenzij iemand droog wil oefenen.engelbertus schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:18:
over de tarieven en thuibaterijen.
er is lokale opslag nodig. mensen worden nu gestimuleerd dat zelf te regelen.
men kan er ook mee handelen. dat zit in het huidige beleid gebakken. Dus ook mensen zonder panelen zouden hier iets mee kunnen doen. al is dat nu misschien niet lucratief.
over een tijdje krijg je de situate dat die standaard al de panelen uitzetten vanwege de terugeleverkosten die van het ene op het andere moment door leveranciers zijn verzonnen, zondar dat de overheid of welke wet dan ook daar een stokje voor kan steken..
hoe gaat het danmet mensenmeteen thuisaccu? gaan die daar een een terugleverkosten tarief over betalen?
<knip>
Daar zijn nog geen terugleverboetes.
Een dynamisch contract kent negatieve tarief uren (300-600 uur per jaar en stijgend) en in veel gevallen stem je grote van thuisaccu af op een aantal negatieve uren dat je wilt overbruggen samen met de inzet van verbruikers.
Dit zijn dynamische systemen, daar zit de accu niet al vol voor de middag, anders zijn ze niet geschikt voor dynamische contract en hooguit voor noodstroom.
Dat is wel uitzonderlijk natuurlijk. Mooi voor energienerds, maar jouw situatie gaat nooit maatgevend worden.
Wat maakt het dan uit als je dat nog op de zaterdagmiddag weet te doen met uurprijzen bekend om 13:00 versus gewoon het goedkoopste moment van zondag pakken?
Daar kwam maar 5 euro verschil uit over het hele jaar.
Dus dan pak je zo af en toe een druilerige zondag terwijl het de dag ervoor zonnig en goedkoper was. Maar het resultaat valt dus reuze mee.
Uiteraard, als je de keuze hebt, de zaterdagmiddag meepakken. Maar het is dus de vraag of je op tijd de prijzen binnen hebt (die dan niet vertraagd zijn)
En met gewoon het goedkoopste moment van de dag pakken, kun je kant en klare oplossingen pakken zoals de Energysocket van Homewizard en waarschijnlijk anderen.
Weinig bijzonders aan onder Deye en Victron gebruikers, wat misschien bijzonder voor Nederland is, dat ik ook daadwerkelijk de netaansluiting onderbreek.Marcva schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:41:
[...]
Dat is wel uitzonderlijk natuurlijk. Mooi voor energienerds, maar jouw situatie gaat nooit maatgevend worden.
Maar bij onze oosterburen zijn er tienduizenden die dat hebben en ook meer verschillende merken hybride omvormers gebruiken.
Daar zijn er zelfs die nog een stapje verder gaan en de hybride omvormer niet eens op het net aansluiten en de gestuurde externe automatische transfer switch gebruiken om te schakelen naar netvoeding als accu leeg is, die switch gebruik ik enkel voor onderhoud om mijn hybride spanningsloos te maken.
Mijn Zappi laadpaal stelt vaak zaterdag 13:00 & 14:00 in als goedkope laaduren, als ik meer dan 5 uur x 11 kW nodig heb, dan laat ik hem zijn gang gaan, maar meestal kijk ik zaterdag rond 13:05 even of er zondag 5 goedkopere uren zijn. Zo ja, dan annuleer ik de laadsessie op zaterdag, zo niet, dan laat ik alles zijn gang gaan OF laat ik de laadpaal zaterdag 2 uur pakken en zondag 3 uur zoals dit weekend, omdat dat het goedkoopste was.!null schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:33:
Als je dus met een algoritme (zonder forecasting) het goedkoopste moment van het weekend probeert te bepalen dan zijn er een aantal zaken:
Dus schiet het niet op.
Er staat 2 uur a 11 kW gepland op zaterdag en 5 uur a 11 kW gepland op zondag, automatisch in de goedkoopste dynamische uren, je kunt die van zaterdag dus prima annuleren als het op zondag goedkoper blijkt te zijn. Eénmaal de Zonneplan App openen op zaterdag rond 13:05 is voldoende om de optimale strategie te bepalen
:strip_exif()/f/image/pvzdFJf9zOOe0RnyJw0gYsPM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xb429w4cNvytLLu4ibAZTVuW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 09-06-2024 23:30 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb je dat dan gewoon lokaal ingesteld op de Ecodan zelf?laurens0619 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Ik heb ook een Ecodan en ik heb die dom maar pragmatisch slim gemaakt
- SWW opwarmen doet die iedere dag tussen 12:00 en 15:00
- Legionella doet die op zondag om 12:00
In de praktijk pak ik hiermee voor 95% de goedkope tarieven
Yes, dit bovenstaande lijkt me ook de situatie. Zou mooi zijn als je ook je prijs kan zien exclusief je gebruikte zonne-energie. Dat geeft toch een wat zuiverder beeld van je inspanningen naar mijn idee. 😀laurens0619 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:28:
[...]
Sinds ik mijn zonnepanelen account heb gekoppeld is die stuk lager.
Ik denk dat ik het snap hoe ze rekenen:
Voorbeeld:
Zonder zonnepanelen integratie:
Verbruik: 100kwh (want je ziet alleen wat je van net afneemt)
Met zonnepanelen integratie:
Verbruik 200kwh waarvan 100kwh afgenomen van net.
Die extra 100kwh tellen ze dan bij je tarief op a 0ct /kwh.
Dus stel je hebt 100kwh ingekocht voor 20ct/kwh gemiddeld. Dan plussen ze daar 100kwh voor 0ct bij.
Eind tarief wordt daarmee 10 ct/kwh
Heb je geen zonnepanelen integratie? Dan krijg je het getal dus te zien wat puur over afname net gaat.
Dit verklaart ook waarom ik in mei van 23 naar 12ct in juni ben gezakt. Ik heb de omvormer in tibber gekoppeld
--------------------------------
Juni:
[Afbeelding]
8 euro / 64kwh == 0,125. Precies wat tibber zegt qua gemiddelde prijs.
Echter ik heb geen 64kwh afgenomen maar 56% hiervan == 35kwh.
8 euro /35kwh = 0,22ct
Dat laatste klinkt, voor de maand juni, een stuk realistischer!
[...]
Dit is dus de oorzaak van je "hoge" tarief.
Als de prijzen beschikbaar zijn is het niet zo moeilijk inderdaad, en met een auto gaat het om nog wat meer kWhs.Taro schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:23:
[...]
Eénmaal de Zonneplan App openen op zaterdag rond 13:05 is voldoende om de optimale strategie te bepalen
Maar zou toch automatisch moeten gaan.
Inmiddels heb ik het gesimuleerd voor slechts 5kWh per weekend te verbruiken en scheelt het maar 5 euro als je zaterdag vanaf 13:00 mee kunt pakken (dat zijn de goedkoopste uren van zaterdag maar ook op de grens van het wel/niet hebben van de nieuwe prijzen).
Ga je uit van ~60kWh te verbruiken in een weekend en dan het verschil tussen zaterdag en zondag (wat jij dus handmatig doet) zou dat dus 60 euro verschil zijn op jaarbasis.
Nog steeds niet heel veel, maar al wel wat meer de moeite waard dan 5 euro
Dit alles op afgelopen jaar. Mijn hoop is dat er meer chaos ontstaat door nog meer wind en zonne-energie erbij. Ik denk dat zonne-energie nu wel wat minder zal groeien. Maar voor wind-energie wordt er sowieso nog flink wat opgeleverd.
Sorry maar dat klopt echt niet.laurens0619 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:57:
[...]
Ik heb ook een Ecodan en ik heb die dom maar pragmatisch slim gemaakt
- SWW opwarmen doet die iedere dag tussen 12:00 en 15:00
- Legionella doet die op zondag om 12:00
In de praktijk pak ik hiermee voor 95% de goedkope tarieven
Wel handig om de aannames te checken.
Zou je naar de zonnige helft van het jaar kijken dan klopt je aanname wel.
Maar zie hier de cijfers hoe vaak het uur van de dag het goedkoopste uur was. Let op, dit zijn UTC tijden (dus +1 en +2 nodig) Je ziet dat dit nog vaak genoeg in de nacht is, zeker meer dan 5% van de dagen. Ik kan het nog verder naar zomertijd converteren en exact kijken, maar even gauw gezien lijkt het maar 52% van de dagen midden op de dag het goedkoopst te zijn. Daar zullen overigens genoeg dagen tussen zitten, dat het snachts net zo duur als is tussen 12:00 en 15:00 dus dat het in de praktijk weinig uit maakt. En uiteraard wordt de berekening ingewikkelder met het wegvallen van salderen en eigen zonne-energie. Maar het lijkt dus meer dan 40% van de dagen ook snachts de goedkoopste energie te zijn. Nogmaals, er zullen genoeg dagen bij zitten dat het maar enkele cent scheelt. En wellicht wil je de warmtepomp stiller hebben in de nacht, want SWW run is vaak wat luidruchtiger. Maar de claim van 5% klopt zeker niet. Zit er geen smart grid achtig input die je met een relais of 230v input hem de SWW laat doen? Dan heb je het snel geautomatiseerd. | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 10-06-2024 09:23 ]
Ik heb tibber (nu een week) en de standen van afgelopen zaterdag missen. De overige dagen, inclusief de zondag zijn allemaal present.
Is er nog kans dat die later worden ingehaald of is dat een dag afrekenen tegen geschat profiel?
Je hebt een punt hoor, mijn instelling is inderdaad voor de "zomer periode" en die context mistte.!null schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:21:
[...]
Sorry maar dat klopt echt niet.
Wel handig om de aannames te checken.
Zou je naar de zonnige helft van het jaar kijken dan klopt je aanname wel.
Maar zie hier de cijfers hoe vaak het uur van de dag het goedkoopste uur was. Let op, dit zijn UTC tijden (dus +1 en +2 nodig)
Je ziet dat dit nog vaak genoeg in de nacht is, zeker meer dan 5% van de dagen.
Ik kan het nog verder naar zomertijd converteren en exact kijken, maar even gauw gezien lijkt het maar 52% van de dagen midden op de dag het goedkoopst te zijn.
Daar zullen overigens genoeg dagen tussen zitten, dat het snachts net zo duur als is tussen 12:00 en 15:00 dus dat het in de praktijk weinig uit maakt.
En uiteraard wordt de berekening ingewikkelder met het wegvallen van salderen en eigen zonne-energie.
Maar het lijkt dus meer dan 40% van de dagen ook snachts de goedkoopste energie te zijn.
Nogmaals, er zullen genoeg dagen bij zitten dat het maar enkele cent scheelt.
En wellicht wil je de warmtepomp stiller hebben in de nacht, want SWW run is vaak wat luidruchtiger.
Maar de claim van 5% klopt zeker niet.
Zit er geen smart grid achtig input die je met een relais of 230v input hem de SWW laat doen?
Dan heb je het snel geautomatiseerd.
[Afbeelding]
Ik bekijk dagelijks de stroomprijzein in Tibber en kijk of mijn schema nog logisch is en voor de zomermaanden is die dat.
Vorig jaar draaide ik veel meer op nachten aangezien dat stuk toen het goedkoopste was. Echter, misschien door vele PV, zie ik nu overdag als structureel goedkoop moment.
Maar goedkope tarieven ook wat anders dan absoluut goedkoopste moment. Als het snachts 1ct goedkoper is dan overdag dan is dat anders dan als het snachts 5-10ct goedkoper is.
Doel van mijn aanpak is om iig in goedkope momenten te zitten. Doe je dat niet dan gaat die SWW juist aan op de duurste momenten: Sochtends na het douchten en savonds na kinderen in bad.
Daarnaast is spreiding ook belangrijk want mijn warmtepomp wil ik niet voor een uurtje draaien, ik wil dus een blok van 3 uur hebben met een relatief goedkoop moment.
Ander argument, maar dat speelt vooral in het najaar/winter, zijn defrosts van mijn warmtepomp. Die momenten in de winter zijn snachts vaak goedkoop maar door de hoge luchtvochtigheid/lage temp gaat mijn pomp extra defrosten wat het geheel weer duurder maakt.
Het is inderdaad een botte bijl methode die ik nu toepas en zonde aangezien ik gewoon Melcloud met home assistant integratie heb. Ik heb een keer wat gespeeld met een script maar nooit afgemaakt. Ik zou namelijk nog:
- SWW temp verhogen tijdens Legionella run
- SWW ook snachts opwarmen indien het vat te leeg is voor een douche sochtends. (komt nu sporadisch voor, niet goed voor je relatie)
Maar je dataset is wel interessant. Kun je ook eruit halen wat per maand het goedkoopste nacht moment was met daarbij de afwijking van het dagmoment?
Bv:
Januari:
Nacht: 16ct
Dag: 17ct
edit:
het plaatje van maasluip laat dit ook wel mooi zien. Mijn aanpak is goed voor de "solar maanden" maar duurder voor de echte wintermaanden. Ik pas mijn tijdplanning nu met het handje aan per seizoen maar zou goed zijn als ik die automatisering een keer afmaak
:strip_exif()/f/image/ckVXmVBaDizlAghwDtIN9dCY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 10-06-2024 11:29 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
PS Aanvraag ingevuld met 2617 kWh verbruik en 1000 kWh teruglevering.
PS2 Afslag voor teruglevering: -2,53 cent excl. BTW
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Het is een beetje omdenken, maar waarom zou ik alleen de EV slim mogen laden en niet mijn huis.Marcva schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:41:
[...]
Die (t)huisaccu mag je BPM-vrij bouwen.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ja waar ik mee bezig ben (voor anderen) is kijken hoe ik de SWW run kan doen op een goed moment en ook legionella run.
Jij doet een vast tijdstip, dat is wel de botste bijl ja. Maar daaronder zit een iets minder botte bijl
Of voor legionella, goedkoopste moment van de zondag. Dat is wel aan te raden.
Ik heb nu ook wat simulaties gedraaid voor de legionella, zoals dat zaterdagmiddag verhaal van hierboven.
Maar dat was het elektrische gedeelte.
Wat je eigenlijk moet simuleren is verschil in COP. En daarbij defrosts, doe je die elektrisch of weer warmte terug uit huis/buffervaatje?
De COP is niet alleen afhankelijk van buitentemperatuur maar natuurlijk ook doeltemperatuur van het vat.
En grootte van het vat.
Dus ja, dan zou je alles moeten simuleren specifiek op jouw situatie.
Dus weercijfers, maar ook luchtvochtigheid?
Met simuleren bedoel ik, dat je niet alleen goedkoopste uurtje zoekt, maar daadwerkelijk dagelijks energieverbruik met daarbij hoeveel uren. Redelijk overzichtelijk, met warmtepomp en COP erbij weer wat minder.
En dan nog weet je niet hoe leeg het vat is. Het kan een fantastisch goedkope dag zijn, maar als het vat niet leeggedoucht is, wordt er weer minder verbruikt.
Anyway, mijn conclusie lijkt een beetje de warmtepomp een minimum temperatuur aan te laten houden, en dan hem te boosten op goedkoopste uur van de dag.
En op zondag legionella op goedkoopste twee uur van de dag.
Dan schakel ik de warmtepomp daarop met een signaal/relais.
Hier de laagste prijzen per maand overdag en snachts:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nC8Yl371gZyaEnVc79oNPmJB.png?f=user_large)
En hierbij de gemiddelde laagste prijs overdag of snachts. Dus goedkoopste prijs per nacht en overdag, en daarvan het maand gemiddelde
@laurens0619 Dat is voor jouw botte bijl methode belangrijker
:fill(white):strip_exif()/f/image/3Hy4myAQ2WXklrDcgJdRLt35.png?f=user_large)
Je ziet dat in de winter dit inderdaad snachts lager ligt, maar een relatief klein verschil.
Bedenk wel dat de winternachten wel goedkoper zullen worden want er worden nog flink wat windmolens bij gebouwd.
Toch aan te raden om denk ik op goedkoopste uren van de dag te laten schakelen, als je dit simpel kunt doen met een relais/signaal of andere ingang/API op de warmtepomp.
De oplossing moet geen 800 euro (ik noem maar wat) gaan kosten met dure uitbreiding PCBs want dan schiet het niet op.
Edit: Ah ik zie nu je plaatje van Maasluip, ja dat zegt ook al gemiddelde verloop per maand dus kun je wel het zelfde uit concluderen als mijn bovenstaande tweede query.
[ Voor 10% gewijzigd door !null op 10-06-2024 12:00 ]
Het is een botte bijl maar voor de zomermaanden denk ik niet dat een scriptje tot een significant besparing zou zijn gekomen.
Verwarming/winter is idd veel complexer. Defrosts maar ook hoeveel uur kun je zonder een draaiende warmtepomp zonder dat je huis teveel afkoelt en de beste COP erbij.
En wat je eerder noemde, het geluid. Alhoewel mijn hut goed geisoleerd kan ik mij wel storen aan een draaiende warmtepomp, die staat hemelsbreed namelijk ongeveer 2 meter van de slaapkamer af bovenop de garage. Die draai ik liever niet snachts
Bij warmtepompen adviseren ze vaak continu te draaien maar mijn ervaring is dat draaien volgens een tijdsplanning een stuk efficienter is. Niet alleen vanwege stroomverbruik maar dus ook vanwege dynamische tarieven. Ik heb, slechts, 6 panelen maar wel full electric huishouden waar het bad 5x per week gebruikt wordt.
Toch ben ik niet ontevreden. Ik heb in heel 2023 1865Kwh afgenomen van het stroomnet voor 439 euro wat 0,23/kwh gemiddeld maakt. Ik heb ook wel vaste contracten voorbij zien komen met vergelijkbare tarieven maar ik vind de sport van dynamische stroom wel leuk.
Tijd om mijn script af te maken
CISSP! Drop your encryption keys!
Een warmtepomp slijt als hij start/stopt, dus als hij de hele tijd aan of uit gezet wordt door een thermostaat is dat niet fijn.
Maar tot enkele keren per dag allemaal niet zo'n punt lijkt me.
In het kader van dynamische tarieven (en netcongestie etc) lijkt het me nuttig om gewoon verwarmen (en evt koelen) buiten de ochtend en avondpiek te doen, zeker als je vloerverwarming hebt is dat totaal geen punt.
Ik zou wel eens meer willen modelleren/simuleren hoe lang een huis comfortabel blijft met het stretchen van de vloerverwarming als buffer. Maar dat zal nog tegen vallen. De temperatuur in huis zal goed blijven, maar op een gegeven moment vinden mensen het minder prettig omdat de vloer kouder is (terwijl temperatuur nog okee is)
Conclusie zal waarschijnlijk zijn gewoon continu verwarmen behalve tussen 06:00 en 10:00 en tussen 17:00 en 20:00 ofzo. Blijft er voldoende warmte in de vloer en temperatuur in het huis, en prijsverschillen zullen wel klein zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door !null op 10-06-2024 13:20 ]
Ik snap je vraag niet. Ik reageerde op de situatie van @Domba. En ik heb nergens iets gezegd over wat je wel of niet mag laden.cj1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Het is een beetje omdenken, maar waarom zou ik alleen de EV slim mogen laden en niet mijn huis.
Die (t)huisaccu mag je BPM-vrij bouwen.
Ik heb onder de aandacht proberen te brengen dat de systematiek van netbeheerkosten mogelijk verandert en dat dat wellicht invloed heeft op scenario's van de thuisbatterij.
Hoe bereken je KPI negatieve prijs?John245 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:10:
Het was weer een mooie maand voor mijn KPI's:
mei
afname 203,7 kWh a gem. -2,16ct/kWh
teruglevering 659.1 a gem. 10,08ct/kWh
Gewoon formule hetzelfde houden. Jij gaat gewoon -1xx %. Misschien moet ik maar mijn batterijen uitbreiden (of minder verbruiken).Domba schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:35:
[...]
Hoe bereken je KPI negatieve prijs?
mei
afname 203,7 kWh a gem. -2,16ct/kWh
teruglevering 659.1 a gem. 10,08ct/kWh
Wel een nette prijs. Ik scoorde 2,3 en 11,2 cent. Waarbij ik moet zeggen dat het meeste PV via de SAP is teruggeleverd.
[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 10-06-2024 21:50 ]
Ik zit sinds 1 april bij tibber en vraag me af of er iemand hier is die over het afgelopen jaar (het gaat om een indicatie, hoeft niet achter de komma nauwkeurig) kan vertellen wat de gemiddelde prijs is (incl alle kosten per kwh) per kwh waar voor je stroom hebt terug geleverd. Ik denk dat als ik de maanden april en mei gebruik dit niet helemaal representatief is voor het hele jaar (zomer zal terugleveren minder opleveren per kwh, maar natuurlijk wel totaal meer terugleveren dan in de winter, waar dit andersom zal zijn).
Wil graag een beetje kunnen schatten of ik met m'n huidige gemiddelde afname prijzen boven of onder de teruglever prijs zit. Ik zit qua netto verbruik op ongeveer 0-500kwh afname, maar dit is een schatting.
Ik zit nu op gemiddeld 19ct teruglever vergoeding en mijn afname is
April 18ct
Mei 16ct
Juni (tot nu toe) 10 ct
Dit komt uit de tibber app en ik denk dat dit excl grid rewards is (40 euro tot nu toe).
Heb een ev, full electric wp, en 12000wp pv panelen waarvan de helft op zzw en de andere helft op nno ligt. Die helft op nno brengt ongeveer 60% op van wat de zzw kant doet op jaarbasis, maar "piekt" dus vroeg in de dag wanneer de stroomprijs nog niet zo laag is / dus terugleveren meer op brengt.
Ik denk zelf dat de terugleververgoeding alleen interessant is zonder alle belastingen, omdat dat tarief relevant is voor overschot, en wanneer de saldering eraf gaat. Ben je geïnteresseerd in de tarieven met alle belastingen, dan tel je die er eenvoudig bij op...MrRobin schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:45:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan het niet zo snel vinden (gebruik vast de verkeerde zoektermen).
Ik zit sinds 1 april bij tibber en vraag me af of er iemand hier is die over het afgelopen jaar (het gaat om een indicatie, hoeft niet achter de komma nauwkeurig) kan vertellen wat de gemiddelde prijs is (incl alle kosten per kwh) per kwh waar voor je stroom hebt terug geleverd. Ik denk dat als ik de maanden april en mei gebruik dit niet helemaal representatief is voor het hele jaar (zomer zal terugleveren minder opleveren per kwh, maar natuurlijk wel totaal meer terugleveren dan in de winter, waar dit andersom zal zijn).
Wil graag een beetje kunnen schatten of ik met m'n huidige gemiddelde afname prijzen boven of onder de teruglever prijs zit. Ik zit qua netto verbruik op ongeveer 0-500kwh afname, maar dit is een schatting.
Ik zit nu op gemiddeld 19ct teruglever vergoeding en mijn afname is
April 18ct
Mei 16ct
Juni (tot nu toe) 10 ct
Dit komt uit de tibber app en ik denk dat dit excl grid rewards is (40 euro tot nu toe).
Heb een ev, full electric wp, en 12000wp pv panelen waarvan de helft op zzw en de andere helft op nno ligt. Die helft op nno brengt ongeveer 60% op van wat de zzw kant doet op jaarbasis, maar "piekt" dus vroeg in de dag wanneer de stroomprijs nog niet zo laag is / dus terugleveren meer op brengt.
Mijn eigen netto gerealiseerde TLV (spotprijs + inkoopvergoeding) in 2024 is (per kWh), ik zit sinds januari dit jaar bij Tibber, en heb jaarlijks een flink PV overschot:
Jan: €0.0973
Feb: €0.0828
Mrt: €0.0642
Apr: €0.0650
Mei: €0.0643
Dit is gerealiseerd door de PV omvormer te loadbalancen (NOM zo je wilt, de omvormer wekt alleen op wat mijn huis verbruikt op dat moment) bij ( sportprijs + inkoopvergoeding ) < 0 en totaalprijs > 0, en helemaal uit te zetten (export_limit = 0W) bij totaalprijs < 0
Tot en met vandaag zijn er 71 uren met ( spotprijs + inkoopvergoeding) < 0 en totaalprijs > 0 geweest, en 5 uren met totaalprijs < 0
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
https://github.com/JaccoR...5#issuecomment-2155882331
en twee of drie posts erna.
Klopt, was een gelukkige vondst. Ik kan niet meer vinden waar ik dat idee nou vandaan had om in .storage te kijken maar ben blij dat het werktanboni schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:26:
Voor wie in Home Assistant z'n ENTSO-e grafiekjes de laatste dagen mist:
https://github.com/JaccoR...5#issuecomment-2155882331
en twee of drie posts erna.
Mijn gok is overigens (en dat kan ik pas testen als het weer mis gaat) dat de sensors die zeuren over dat ze de measurement state_class hebben terwijl het iets anders moet zijn alleen in de weg zitten.
Volgende ronde zal ik dus die state_class aanpassen naar None en kijken of dat het ook oplost.
Zo ja dan is de fix nog een stuk veiliger want dan kun je met alleen die state_class change de boel fixen, en dan heb je minder kans om de JSON in de war te schoppen.
[ Voor 35% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 11-06-2024 14:49 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik was het (blijkbaar) twee maanden geleden al 'ns ergens tegengekomen, maar was het sindsdien alweer vergeten. Had nog 'n backup van die file staan van ergens half aprilDutchess_Nicole schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:42:
[...]
Klopt, was een gelukkige vondst. Ik kan niet meer vinden waar ik dat idee nou vandaan had om in .storage te kijken maar ben blij dat het werkt
Situatie: tussenwoning met veel PV (8kWp), l/l warmtepomp en elektrische auto (35.000km/jaar met Zappi laadpaal).
Verbruik elektra: ~10MWh, waarvan ongeveer 1,5MWh airco verwarming, 4000kWh huis verbruik, 4500kWh autoladen. Ongeveer 7,5MWh uit het net.
Opwek: ~7,8MWh / jaar. Waarvan ongeveer 2,5MWh zelfverbruik en 5MWh teruglevering. Dikke salderingsprofiteur hier dus
Het autoladen kan ik redelijk goed verplaatsen omdat de Zappi zowel kan zonneladen als “laag tarief” van dynamische tarieven in de gaten kan houden.
Airco verwarming heeft geen wifi module en zou ik met de hand kunnen instellen om wat harder te werken op “gemiddeld” goedkope uren in de winter.
Huisverbruik is moeilijk te verschuiven (kids).
Is er iets van een simulator / calculator waarmee ik kan spelen? De excel sheet uit de startpost is vermoed ik voor onze situatie te beperkt in functionaliteit.
Ik twijfel ook over (zelfbouw) thuisaccu. Daarmee kan ik huisverbruik verschuiven, maar wel tegen 15% verlies (laden/ontladen).
[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 12-06-2024 07:52 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dacht ik ook tot ik ging meten/rekenen. Per keer kun je voor wasmachine, droger en vaatwasser minimaal 1kWh rekenen, en deze zijn vrij makkelijk naar de goedkope uren overdag te verplaatsen (of daar te houden)._eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:49:
[...]
Huisverbruik is moeilijk te verschuiven (kids).
[...]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wij hebben al moeite de wasmachine, (warmtepomp)droger en vaatwasser uberhaupt aan te zetten, dus verschuiven ga ik ons niet aan committerenkoboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:27:
[...]
Dacht ik ook tot ik ging meten/rekenen. Per keer kun je voor wasmachine, droger en vaatwasser minimaal 1kWh rekenen, en deze zijn vrij makkelijk naar de goedkope uren overdag te verplaatsen (of daar te houden).
Zo doen wij het nu ook. Kwestie van een prijzen in de gaten houden en een timer in te stellen. Werkt in 90% van de gavallen prima. Maar kan me voorstellen dat er situaties zijn (gezin met baby/kleine kinderen met 'ongelukjes' ed) waarop je liever niet wacht met het aanzetten tot er een laag tarief is.koboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:27:
[...]
Dacht ik ook tot ik ging meten/rekenen. Per keer kun je voor wasmachine, droger en vaatwasser minimaal 1kWh rekenen, en deze zijn vrij makkelijk naar de goedkope uren overdag te verplaatsen (of daar te houden).
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
_eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Wij hebben al moeite de wasmachine, (warmtepomp)droger en vaatwasser uberhaupt aan te zetten, dus verschuiven ga ik ons niet aan committeren

Pubers zeker? Maar wanneer gaan ze dan nu aan? Zo lang het maar niet om 18 uur is zit je eigenlijk best redelijk. Wij hebben het moment van wassen ook niet verschoven; door jonge kinderen was het al het makkelijkst om midden op de dag te draaien. Enige is dat we de vaatwasser nu op de timer zetten na het ontbijt voor 13 uur aan. Doen we ook met de wasmachine/droger.
De Miele droger heeft een smart functie, toch maar eens configureren en in Home Assistant hangen.
Kids 5 en 6, maar ouders met ADDkoboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:26:
[...]
![]()
Pubers zeker? Maar wanneer gaan ze dan nu aan? Zo lang het maar niet om 18 uur is zit je eigenlijk best redelijk. Wij hebben het moment van wassen ook niet verschoven; door jonge kinderen was het al het makkelijkst om midden op de dag te draaien. Enige is dat we de vaatwasser nu op de timer zetten na het ontbijt voor 13 uur aan. Doen we ook met de wasmachine/droger.
De Miele droger heeft een smart functie, toch maar eens configureren en in Home Assistant hangen.
Het is ook weer niet zo dat we kijken op €50/maand meer of minder. Ik wil gewoon (principieel) de beste deal, hahaha. En als hobby vind ik het dan best leuk m’n laadpaal / home assistant installatie wat te laten samenwerken enzo.
Maar een calculator zou fijn zijn om een idee te geven. Voor €25/maand ga ik namelijk niet moeilijk doen + risico lopen op hoge prijzen als Poetin wat raars doet.
Misschien moet ik zelf eens een calculator bouwen online?
Hoe moeilijk is het? 365 dagen historische tarieven binnen trekken. Opslagen / belasting configurabel maken.
Dan een gebruiksprofiel laten opbouwen, hoe moeilijk is dat? Gewoon regels laten toevoegen met naam, verbruik.
Verbruik dan specificeren als:
- Continu (sluipverbruik bv)
- “Dal” / “Piek” verbruik (iets meer precies dan continu)
- X keer per week, en dan verdeelt over de dagen tegen gemiddeld tarief of verplaatsbaar naar voordeligste uren (opwek of tarief).
En dit profiel dan ook nog per seizoen specifiek (warmtepomp).
Totale opwek specificeren.
Wie weet heb ik een keer tijd.
Als je een jaartje kunt wachten op het resultaat: stel Home Assistant in dat hij het verbruik uit de P1 poort haalt, een laat die een energie rekening opstellen. Ik geloof dat dit allemaal al als scripts/automations beschikbaar ik. Kun je dat getal over een jaar vergelijken met de jaarafrekening....._eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:37:
[...]
Kids 5 en 6, maar ouders met ADDIk ben al blij als we de 30 graden was niet per ongeluk 6 uur laten stinken in de machine. Alles wat ik kan automatiseren: top, doen! Alles was hersencapaciteit vereist: gaat niet gebeuren.
Het is ook weer niet zo dat we kijken op €50/maand meer of minder. Ik wil gewoon (principieel) de beste deal, hahaha. En als hobby vind ik het dan best leuk m’n laadpaal / home assistant installatie wat te laten samenwerken enzo.
Maar een calculator zou fijn zijn om een idee te geven. Voor €25/maand ga ik namelijk niet moeilijk doen + risico lopen op hoge prijzen als Poetin wat raars doet.
Hoe moeilijk is het? 365 dagen historische tarieven binnen trekken. Opslagen / belasting configurabel maken.
Dan een gebruiksprofiel laten opbouwen, hoe moeilijk is dat? Gewoon regels laten toevoegen met naam, verbruik.
Verbruik dan specificeren als:
- Continu (sluipverbruik bv)
- “Dal” / “Piek” verbruik (iets meer precies dan continu)
- X keer per week, en dan verdeelt over de dagen tegen gemiddeld tarief of verplaatsbaar naar voordeligste uren (opwek of tarief).
En dit profiel dan ook nog per seizoen specifiek (warmtepomp).
Totale opwek specificeren.
Wie weet heb ik een keer tijd.
Ik doe het nu andersom. Op de achterkant van een bierviltje berekend dat het hooguit een paar tientjes op jaarbasis gaat kosten, en de overstap naar Zonneplan gemaakt. Screenshot opgeslagen van het aanbod van Greenchoice, en na een jaar maak ik de rekening op.
Ik had ook eerst het idee om een berekening als jij wilt maken te doen. Probleem was dat de historische data niet beschikbaar waren (weg geaggregeerd door toen nog domoticz).
De stroom grafiekjes van home assistant kun je al heel mooi de pieken op de dag in zien. Midden in de nacht zitten we hier op 170W, in de avond op 350W. De vaatwasser en wasmachine zijn duidelijk te zien.
Ik heb al een jaar aan verbruiksinformatie (per groep zelfs) in HomeAssistant. Heb je meer details?koboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:01:
[...]
Als je een jaartje kunt wachten op het resultaat: stel Home Assistant in dat hij het verbruik uit de P1 poort haalt, een laat die een energie rekening opstellen. Ik geloof dat dit allemaal al als scripts/automations beschikbaar ik. Kun je dat getal over een jaar vergelijken met de jaarafrekening.....
Ik doe het nu andersom. Op de achterkant van een bierviltje berekend dat het hooguit een paar tientjes op jaarbasis gaat kosten, en de overstap naar Zonneplan gemaakt. Screenshot opgeslagen van het aanbod van Greenchoice, en na een jaar maak ik de rekening op.
Ik had ook eerst het idee om een berekening als jij wilt maken te doen. Probleem was dat de historische data niet beschikbaar waren (weg geaggregeerd door toen nog domoticz).
De stroom grafiekjes van home assistant kun je al heel mooi de pieken op de dag in zien. Midden in de nacht zitten we hier op 170W, in de avond op 350W. De vaatwasser en wasmachine zijn duidelijk te zien.
Ook home assistant gooit ruwe/uur data standaard weg na een aantal dagen. Heb je een export ingesteld naar een externe (grafana) database?_eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:16:
[...]
Ik heb al een jaar aan verbruiksinformatie (per groep zelfs) in HomeAssistant. Heb je meer details?
Anders neem je net als ik de gok (waarbij ik verwacht goedkoper uit te komen), en stap je over. Uitrekenen van een traditionele jaarafrekening is een stuk makkelijker dan een dynamische.....
Er zijn sites die de historische spot prijzen hebben. Een post of wat geleden was hier nog iemand mee aan de slag voor het bepalen van de goedkoopste uren....
Als het gaat om het financieel bijhouden van je verbruik in Home assistant moet je even zoeken op de combinatie van home assistant en een dynamische leverancier zoals Zonneplan, Tibber etc. Sommige scripts moet je een contract voor hebben bij die leverancier, andere niet. Dit is iets dat ik zelf nog moet inregelen, maar nog niet aan toegekomen ben (net als de database export, en die heeft prioriteit)
Ik heb die database export ook nog niet, net als jou. Maar mijn HA draait op een redelijke zware celeron met 32GB mem en 1TB ssd (~14W continu). Dus ik heb de standaard retentie op 365 dagen gezet. En ondanks de waarschuwingen online draait dat helemaal primakoboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:51:
[...]
Ook home assistant gooit ruwe/uur data standaard weg na een aantal dagen. Heb je een export ingesteld naar een externe (grafana) database?
Anders neem je net als ik de gok (waarbij ik verwacht goedkoper uit te komen), en stap je over. Uitrekenen van een traditionele jaarafrekening is een stuk makkelijker dan een dynamische.....
Er zijn sites die de historische spot prijzen hebben. Een post of wat geleden was hier nog iemand mee aan de slag voor het bepalen van de goedkoopste uren....
Als het gaat om het financieel bijhouden van je verbruik in Home assistant moet je even zoeken op de combinatie van home assistant en een dynamische leverancier zoals Zonneplan, Tibber etc. Sommige scripts moet je een contract voor hebben bij die leverancier, andere niet. Dit is iets dat ik zelf nog moet inregelen, maar nog niet aan toegekomen ben (net als de database export, en die heeft prioriteit)
Willekeurige dag in 2023:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Fase 1 groep 6 is grootste gedeelte van het huis. GL3_5 is de airco warmtepomp, maar die stond deze dag niet aan zo te zien. Zappi de laadpaal.
Ik ga eens kijken of ik een HA plugin kan vinden die deze statistiek terug in de tijd een tarief kan toewijzen om te kijken wat het me had gekost zonder nog moeite doen gebruik te verplaatsen in tijd.
[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 12-06-2024 13:34 ]
In dat geval zou ik voor een vast contract gaan, dan hoef je geen energie/aandacht te besteden aan het plannen van je verbruik._eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:37:
[...]
Kids 5 en 6, maar ouders met ADDIk ben al blij als we de 30 graden was niet per ongeluk 6 uur laten stinken in de machine. Alles wat ik kan automatiseren: top, doen! Alles was hersencapaciteit vereist: gaat niet gebeuren.
Of, als je het toch leuk vind, je puur richten op het verbruik van je EV en daar je beslissing van af laten hangen en al het andere "kleinere" verbruik negeren.
Besteed je tijd en energie lekker aan de kids ipv je energiekosten. Wordt je veel blijer van.
ADD zei je?_eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:37:
[...]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Hoog functionerend, ik maak wel dingen af (95%, goed genoeg
[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 12-06-2024 19:55 ]
Ik denk dat ik gas gewoon vast zet bij GreenChoice (of zijn er nog betere gas-only contracten?) en dan dynamische stroom. Frank Energie (want "bekend merk"), of NextEnergy (want laagste opslag?).WillemD61 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:01:
[...]
In dat geval zou ik voor een vast contract gaan, dan hoef je geen energie/aandacht te besteden aan het plannen van je verbruik.
Of, als je het toch leuk vind, je puur richten op het verbruik van je EV en daar je beslissing van af laten hangen en al het andere "kleinere" verbruik negeren.
Besteed je tijd en energie lekker aan de kids ipv je energiekosten. Wordt je veel blijer van.
En dan spielerij met de laadpaal en later de airco voor verwarming (is pas rond december relevant).
Gas zijn dagprijzen. Een vast contract kun je hier zien als een soort van verzekering of vastzetten van rente._eLMo_ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Ik denk dat ik gas gewoon vast zet bij GreenChoice (of zijn er nog betere gas-only contracten?) en dan dynamische stroom. Frank Energie (want "bekend merk"), of NextEnergy (want laagste opslag?).
En dan spielerij met de laadpaal en later de airco voor verwarming (is pas rond december relevant).
Sommige leveranciers kunnen voor de laadpaal je laten meewerken op de onbalans markt, waardoor je extra verdient. Tibber is er 1 van die me zo te binnen schiet, Zonneplan ook geloof ik of is er mee bezig.
Wegens aanschaf zonnepanelen (met net iets minder opbrengst dan verbruik) vorig jaar augustus een jaarcontract afgesloten ipv dynamisch, en sindsdien alles even in een excel gegoten. Ergens deze maand wordt mijn contract goedkoper dan dynamisch van Zonneplan. Maar dat gezegd hebbende is mijn contract niet de allerallergoedkoopste (0,32669 dal en 0,37856 dag)koboy schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:01:
[...]
Als je een jaartje kunt wachten op het resultaat: stel Home Assistant in dat hij het verbruik uit de P1 poort haalt, een laat die een energie rekening opstellen. Ik geloof dat dit allemaal al als scripts/automations beschikbaar ik. Kun je dat getal over een jaar vergelijken met de jaarafrekening.....
Het blijft altijd lastig uitrekenen en bepalen. Er zijn zoveel factoren die het verschil kunnen maken.
Edit: net een mooie dag voor een screenshot, Zonneplan was goedkoper, itt de meeste andere dagen in mei-juni.
:strip_exif()/f/image/OWv6E2PKptspdR3SGwUH9BPn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 13-06-2024 07:04 ]
Ik vind dat nog best hoge prijzen voor uurtarieven, ik kan nu vaste contracten afsluiten tegen €0,26/kWh. Als ik dan kijk naar de prijzen van vandaag is dynamisch niet aantrekkelijk. Zitten we toevallig in een slechte periode? Ik zou denken dat juist deze lente / zomer periode redelijk goedkoop is vergeleken januari ofzo?robkrekel schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:02:
[...]
Wegens aanschaf zonnepanelen (met net iets minder opbrengst dan verbruik) vorig jaar augustus een jaarcontract afgesloten ipv dynamisch, en sindsdien alles even in een excel gegoten. Ergens deze maand wordt mijn contract goedkoper dan dynamisch van Zonneplan. Maar dat gezegd hebbende is mijn contract niet de allerallergoedkoopste (0,32669 dal en 0,37856 dag)
Het blijft altijd lastig uitrekenen en bepalen. Er zijn zoveel factoren die het verschil kunnen maken.
Edit: net een mooie dag voor een screenshot, Zonneplan was goedkoper, itt de meeste andere dagen in mei-juni.
[Afbeelding]
Energieprijzen ANWB vandaag, rode lijn = vast contract aanbod.
/f/image/MuftFSzmigrfbeJlWAFAn3gU.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit vandaag tot nu toe iets hoger, maar gemiddeld deze maand zit ik onder de 26ct._eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Ik vind dat nog best hoge prijzen voor uurtarieven, ik kan nu vaste contracten afsluiten tegen €0,26/kWh. Als ik dan kijk naar de prijzen van vandaag is dynamisch niet aantrekkelijk. Zitten we toevallig in een slechte periode? Ik zou denken dat juist deze lente / zomer periode redelijk goedkoop is vergeleken januari ofzo?
[Afbeelding]
Vorige maand gemiddeld 22c, dus ook ruim goedkoper dan vast.
Share and Enjoy!
Je kan ook een 2e meter aanvragen voor alleen de laadpaal. Hier dan de helft van de EB op aanvragen en dynamisch contract. EV vslt goed te sturen op goedkoopste momenten van de week. Op je andere aansluiting vast contract en alles netjes wegsalderen zonder gedoe_eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Ik vind dat nog best hoge prijzen voor uurtarieven, ik kan nu vaste contracten afsluiten tegen €0,26/kWh. Als ik dan kijk naar de prijzen van vandaag is dynamisch niet aantrekkelijk. Zitten we toevallig in een slechte periode? Ik zou denken dat juist deze lente / zomer periode redelijk goedkoop is vergeleken januari ofzo?
[Afbeelding]
Liever af en toe een hoger tarief betalen met dynamisch dan het hele jaar door bij een vast contract._eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:47:
[...]
[Afbeelding]
Vandaag weinig zon en wind in NL dat zal het verschil maken.
Maar eigen PV productie is best genoeg vanavond de Accus's weer vol en redden we het weer tot halverwege de nacht. trekken we dan een paar Kwh uit het grid dynamische.Gecko123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:05:
[...]
Liever af en toe een hoger tarief betalen met dynamisch dan het hele jaar door bij een vast contract.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
€0,26/kWh bij wie? Met wat voor vaste leveringskosten? Met wat voor toeslag voor PV?_eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:47:
[...]
[Afbeelding]
Anderen geven al aan onder die 26 cent te zitten, maar we hebben nu ook een prut voorjaar gehad wat betreft de zon, en de wind heeft het niet echt opgevangen.
1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar het ontbreken van die zwaluw maakt het ook nog geen winter.....
Helemaal mee eens. Helaas nog geen dynamisch contract. Op dit moment koop ik ook helemaal niets in. De panelen doen het prima. En 26 cent. Leuk, maar ik zit nog op ongeveer 37 cent.Gecko123 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:05:
[...]
Liever af en toe een hoger tarief betalen met dynamisch dan het hele jaar door bij een vast contract.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Hoe doe je "helemaal niets" inkopen?Gerardus1956 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Helemaal mee eens. Helaas nog geen dynamisch contract. Op dit moment koop ik ook helemaal niets in. De panelen doen het prima. En 26 cent. Leuk, maar ik zit nog op ongeveer 37 cent.
Heb je een accu die in de nacht je volledige behoefte voorziet? En ook alle pieken kan opvangen?
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
De calculatie van Tibber met zonnepanelen is alleen zinvol als je de zonnepanelen integreert als powerup. In mijn geval kunnen de omvormers niet geintegreerd worden dus ziet Tibber alleen het gebruik wanneer ik daadwerkelijk van het net energie haal. De PV energie die meteen gebruikt telt niet mee en dus alleen de uren zonder zon worden gezien, en die is meestal duurder. Veel verschoven gebruik (boiler, warmtepomp, wasmachine, etc) wordt dus helemaal niet gezien.Willempie27 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:46:
Ik heb geen EV maar wel een boiler en zonnepanelen en zit op 21,6ct afgelopen maand (Tibber)
8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018
Dat maakt toch niet echt uit. Ik ben netto afnemer dus anders had het 26ct gekost + waarschijnlijk een terugleverboete. Alleen is sturen dan niet nodig. Het enige wat ik stuur is de boiler.itsbvka schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:16:
[...]
De calculatie van Tibber met zonnepanelen is alleen zinvol als je de zonnepanelen integreert als powerup. In mijn geval kunnen de omvormers niet geintegreerd worden dus ziet Tibber alleen het gebruik wanneer ik daadwerkelijk van het net energie haal. De PV energie die meteen gebruikt telt niet mee en dus alleen de uren zonder zon worden gezien, en die is meestal duurder. Veel verschoven gebruik (boiler, warmtepomp, wasmachine, etc) wordt dus helemaal niet gezien.
Schrik overigens wel van het grotere verschil van terugleveren en afname. Vorig jaar zo'n 2ct verschil tussen afname en teruglevering. Nu zit ik met terugleveren op 18ct. Het verschil is beduidend groter en gaat wel richting de 6ct.
Daarom is het verstandig om meer echt te meten, en dit te integreren met HA of Homey.itsbvka schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:16:
[...]
De calculatie van Tibber met zonnepanelen is alleen zinvol als je de zonnepanelen integreert als powerup. In mijn geval kunnen de omvormers niet geintegreerd worden dus ziet Tibber alleen het gebruik wanneer ik daadwerkelijk van het net energie haal. De PV energie die meteen gebruikt telt niet mee en dus alleen de uren zonder zon worden gezien, en die is meestal duurder. Veel verschoven gebruik (boiler, warmtepomp, wasmachine, etc) wordt dus helemaal niet gezien.
Dit betekend voor je meerdere meet modules Kwh voor je PV en Accu/batterij er bij instaleren.
Ik doe dit zelf met meerdere Homewizzard WiFi kwh meter's zowel 1 fase als 1 met 3 fases.
Door deze gelijk uit te lezen geeft dit ook een direct beeld van je gebruik en kun je er op sturen.
Ik weet dat er vele intergratie's zijn van PV installatie via Cloud/App oplossing maar deze heeft bijna altijd vertraging. Dus kun je er slecht op sturen. (ok je bouwt er wel een historie mee op).
Hier door kun je ook goed live uitrekenen wat je huis echt verbruikt. (effe goed optellen met alle plussen en minnen) en ja deze loopt altijd achter daar de update frequentie van alle verschillende meet device niet in sync lopen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
voor de leuk ook gelijk de water meter mee nemen
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/
[ Voor 7% gewijzigd door psdata op 13-06-2024 12:03 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Hoge prijzen... bij tibber was 't 24ct om 09:00 vanmorgen_eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Gemiddeld zat ik vorige maand op 13.2ct, en de maanden ervoor op 15.5, en 19.2. Juni tot nu toe op 13.4, Dus ik blijf lekker bij dynamisch.
Dat verschil zal groter worden, lees hier maar eens http://energiepodium.nl/a...op-de-elektriciteitsmarkt Door alle investeringen in PV en wind in Nederland en omringende landen worden prijzen vaker negatief. Tijd om te denken wat we ermee kunnen doen in opslag, omzetting of andere mogelijkheden.Willempie27 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:47:
[...]
Dat maakt toch niet echt uit. Ik ben netto afnemer dus anders had het 26ct gekost + waarschijnlijk een terugleverboete. Alleen is sturen dan niet nodig. Het enige wat ik stuur is de boiler.
Schrik overigens wel van het grotere verschil van terugleveren en afname. Vorig jaar zo'n 2ct verschil tussen afname en teruglevering. Nu zit ik met terugleveren op 18ct. Het verschil is beduidend groter en gaat wel richting de 6ct.
Helemaal mee eens, en ik doe dat met P1 integratie op de elektriciteitsmeter en PV cloud, hoewel niet real-time, die loopt ongeveer 5min achter. Dus in HA zie ik wel degelijk het verschil voor het grootste deel van PV, en kan ik schakelen op P1, een oude omvormer uit 2012 zou met de bovenstaande oplossing er inderdaad nog bij kunnen om meer inzicht te krijgen en directer te schakelen. Mijn punt was ook niet het niet kunnen uitrekenen, maar dat de tibber cijfers die hier elke keer langs komen niet zo zinvol zijn als je je PV niet kunt integreren.psdata schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Daarom is het verstandig om meer echt te meten, en dit te integreren met HA of Homey.
Dit betekend voor je meerdere meet modules voor je PV en Accu/batterij er bij instaleren.
Ik doe dit met meerdere Homewizzard WiFi kwh meter's zowel 1 fase als 1 met 3 fases.
Door deze gelijk uit te lezen geeft dit ook een direct beeld van je gebruik en kun je er op sturen.
Ik weet dat er vele intergratie's zijn van PV installatie via Cloud/App oplossing maar deze heeft bijna altijd vertraging. Dus kun je er slecht op sturen. (ok je bouwt er wel een historie mee op).
Hier door kun je ook goed live uitrekenen wat je huis echt verbruikt. (effe goed optellen met alle plussen en minnen) en ja deze loopt altijd achter daar de update frequentie van alle verschillende meet device niet in sync lopen.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
voor de leuk ook gelijk de water meter mee nemen![]()
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-watermeter/
Het is ook echt een momentopname. Met dit weer heb je alleen inkoop in de nacht en vroeg en laat als er zware apparaten gaan opwarmen. Om 10.49 waren de panelen goed voor ruim 2kW.Gameboy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Hoe doe je "helemaal niets" inkopen?
Heb je een accu die in de nacht je volledige behoefte voorziet? En ook alle pieken kan opvangen?
Momenteel nog een vast contract. Maar niet lang meer, dan naar dynamisch. Alleen is de start net voor de winter. Ook vorig jaar zo'n beslismoment en toch voor vast gekozen.
Let op, zeker met PV is het moment van de jaarafrekening meer van belang. Dan vindt namelijk de afrekening van de saldering plaats. Bij ons liep het contract pas in het najaar af, met de jaarrekening april/mei. Na de jaarrekening de overstap gemaakt om zo veel mogelijk op "nul" qua saldering de wissel te doen. Afkopen van die paar maanden was nog geen 10 euro omdat het alleen om gas ging en we stroom netto terugleveren. De afkoopsom kun je online zien/opvragen.Gerardus1956 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:11:
[...]
Het is ook echt een momentopname. Met dit weer heb je alleen inkoop in de nacht en vroeg en laat als er zware apparaten gaan opwarmen. Om 10.49 waren de panelen goed voor ruim 2kW.
Momenteel nog een vast contract. Maar niet lang meer, dan naar dynamisch. Alleen is de start net voor de winter. Ook vorig jaar zo'n beslismoment en toch voor vast gekozen.
Moet wel zeggen dat Greenchoice dit heel netjes heeft gedaan, en voor de misgelopen omzet heeft gekeken naar het historische verbruik in die periode.
Ik lees wat mensen in dit topic met negatieve ervaring met Frank vanwege een inkoopvergoeding op terugleveren. Zelf lever ik rond de 5.250kWh terug, maar verbruik ik 8.200kWh uit het net. Daarmee ben ik netto verbruiker.
Ik lees op de site van Frank:
Klopt het dat dit voor mij dus niet van toepassing is, en ik prima naar Frank over kan?Alle teruggeleverde kWh’s worden afgerekend tegen de geldende tarieven op het moment van teruglevering. Als je netto teruglevert betaal je hierover ook een inkoopvergoeding & btw.
Opslagen volgens Consumentenbond:
/f/image/UIq7v0VdkX01K1DeMX0Ruv6c.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 13-06-2024 16:29 ]
Ik wil Frank afsluiten als dynamische energie leverancier, simpelweg omdat hun opslag het laagst is.
[...]
Erm... Frank heeft ongeveer de hoogste opslag / inkoopvergoeding afaik.
Zie ook de prijslijstjes op enever.nl, daar staat bij frank ook:
Duurste dynamische energieleverancier
Dubieuze salderingsregeling
Huurders moeten een dubbel voorschot betalen
Klantenservice alleen bereikbaar via ticketformulier of e-mail
Klanterservice reageert traag
Zou eerder voor Tibber of Zonneplan kiezen, enige waar Frank goed in is... is veel adverteren.
Ik kan dit dus nergens onderbouwen? De salderingsregeling staat duidelijk uitgelegd op hun site, als netto verbruiker geen probleem. Huurdersproblemen boeien mij weinig, klantenservice is doorslaggevend bij klein prijsverschil.markjanssen schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:32:
[..]
Erm... Frank heeft ongeveer de hoogste opslag / inkoopvergoeding afaik.
Dubieuze salderingsregeling
Huurders moeten een dubbel voorschot betalen
Klantenservice alleen bereikbaar via ticketformulier of e-mail
Klanterservice reageert traag
Zou eerder voor Tibber of Zonneplan kiezen, enige waar Frank goed in is... is veel adverteren.
Op de door jou gelinkte site, enever.nl zie ik wel dat Zonneplan en Tibber nog net iets goedkoper zijn, ondanks hun geadverteerde hogere opslag. Zit er dan verschil in wat Frank ziet als "Beursprijs" en wat Tibber en Zonneplan zien als "beursprijs"?
/f/image/307oL6j306GSMExFinTT9CFV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 13-06-2024 16:47 ]
In de maanden voor mijn overstap hier opgelet over wie de klachten kwamen. Frank en ANWB waren toen eigenlijk de enigen._eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:40:
[...]
Ik kan dit dus nergens onderbouwen? De salderingsregeling staat duidelijk uitgelegd op hun site, als netto verbruiker geen probleem. Huurdersproblemen boeien mij weinig, klantenservice is doorslaggevend bij klein prijsverschil.
Op de door jou gelinkte site, enever.nl zie ik wel dat Zonneplan en Tibber nog net iets goedkoper zijn, ondanks hun geadverteerde hogere opslag. Zit er dan verschil in wat Frank ziet als "Beursprijs" en wat Tibber en Zonneplan zien als "beursprijs"?
[Afbeelding]
Als ik me niet vergis loopt Frank te klooien met de BTW, krijg je bij terugleveren beursprijs MIN kosten terug (ipv beursprijs PLUS kosten bij o.a. Tibber).
De Zappi kan al omgaan met dynamische tarieven (en zonneladen), dus dat is al 90% van het voordeel verwacht ik.
Heeft iemand hier al concrete resultaten van Tibber's Grid Rewards?
[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 13-06-2024 17:43 ]
Over ANWB ben ik een klager, ze hebben een vreselijk bug in de totaalkosten zitten sinds februari/maart dit jaar.koboy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:53:
[...]
In de maanden voor mijn overstap hier opgelet over wie de klachten kwamen. Frank en ANWB waren toen eigenlijk de enigen.
Als ik me niet vergis loopt Frank te klooien met de BTW, krijg je bij terugleveren beursprijs MIN kosten terug (ipv beursprijs PLUS kosten bij o.a. Tibber).
De totaalkosten van alle maanden tot dan worden duidelijk via een andere manier berekend, dan simpel de maand totalen optellen, vrij duidelijk dat een bepaalde type (marktprijs) kWH's ontbreken bij afname en worden geteld bij teruglevering en dat is enkel bij de totaal kosten niet bij de dag of maand overzichten, gaat om honderden kWh's bij mij.
Klanten service die zwijgt als je het voor legt die breken simpel af, die mogen er blijkaar niets overzeggen of kunnen niet toezeggen dat er nagekeken wordt/ aangewerkt wordt of een ticket voor kunnen aanmaken, blijkbaar zit de IT niet bij ANWB.
Ik ben inmiddels stapje hoger gegaan met een officiele klacht.
Juist punt, maar is volgens mij niet alleen van toepassing voor overstappen naar dynamisch. Ik heb het punt van de jaarafrekening heel gunstig (voor mij) liggen. Nl. 1 november. Tot die datum kan ik nog proberen zo veel als mogelijk terug te gaan leveren a 37 cent. Sta nog flink in de min. Zelfs de auto laad ik publiek op voor 28 cent.koboy schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:35:
[...]
Let op, zeker met PV is het moment van de jaarafrekening meer van belang. Dan vindt namelijk de afrekening van de saldering plaats. Bij ons liep het contract pas in het najaar af, met de jaarrekening april/mei. Na de jaarrekening de overstap gemaakt om zo veel mogelijk op "nul" qua saldering de wissel te doen. Afkopen van die paar maanden was nog geen 10 euro omdat het alleen om gas ging en we stroom netto terugleveren. De afkoopsom kun je online zien/opvragen.
Moet wel zeggen dat Greenchoice dit heel netjes heeft gedaan, en voor de misgelopen omzet heeft gekeken naar het historische verbruik in die periode.
Je kunt alleen maar terugkijken, ik zit gemiddeld op 20 cent van Januari t/m maart, april op 19 cent en mei 15 cent. Dus rum onder de gemiddelde van een vast contract. De EV laad ik op het voordeligste moment van de week en de vaatwasser op het voordeligste moment van de dag._eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:47:
[...]
[Afbeelding]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Dan lopen ze daarin redelijk ver achter, want Frank heeft al een hele tijd de inkoopvergoeding verlaagd, zoals ook in de tabel in de TS staat. Volgens mij vanaf 1 mei ofzo. De rest van je punten zijn echter nog wel waar, maar ze zijn wel degelijk de leverancier met de laagste inkoopvergoeding op dit moment._eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:28:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Sicco92 op 13-06-2024 19:56 ]
Ik heb coolblue een tijdje geprobeerd, van januari tot maart... maar het was heel duidelijk dat ze er toen nog niet echt klaar voor waren. Facturen duurde heel lang, de app is kansloos, het vinden van de dynamische prijs in de app kost iedere keer 5+ kliks (en wachten).Urbanized schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:04:
Ik heb momenteel Tibber en Groene stroom. Is het verstandig om over te stappen naar Coolblue dynamisch? Het lijkt erop dat deze goedkoper is. Kan ook zijn dat ik bepaalde (verborgen) bedragen over het hoofd heb gezien?
Ik ben uiteindelijk weer terug gegaan naar tibber, het prijsverschil is minimaal, maar bij tibber weet ik dat de app goed werkt, ik live inzicht in de kosten en tarieven heb, en ik direct aan het eind van de maand een factuur krijg.
Bij coolblue is het echt een ding dat ze 'er bij' doen... voor tibber is stroom hun enige product. (en doen ze nog wat dingen met powerplay, batterijen e.d. ter ondersteuning)
Hoe krijg je dat voor elkaar? Zonneplan was 26ct tussen 9 en 10, terwijl die volgens mij iets lager moeten zitten dan Tibber. Zeker geen 2ct hoger.markjanssen schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:56:
Hoge prijzen... bij tibber was 't 24ct om 09:00 vanmorgen
Misschien iets met vandaag en gisteren.TheBrut3 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:09:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar? Zonneplan was 26ct tussen 9 en 10, terwijl die volgens mij iets lager moeten zitten dan Tibber. Zeker geen 2ct hoger.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Niets te zien hier
Edit; Als de ANWB zoveel vastrecht en ook nog eens zoveel variabele kosten rekent is het ook wel heel moeilijk om relatief goedkoop uit te zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door TheBrut3 op 14-06-2024 10:18 ]
Dit is voor mij precies de reden om niet over te stappen naar een andere aanbieder. De app van Tibber werkt iedere dag precies zoals ik zou willen. Mooie integraties en een snelle klantenservice. De paar euro per maand die ik bij een andere aanbieder kan besparen wegen absoluut niet op tegen de voordelen die Tibber biedt.markjanssen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:27:
[...]Bij coolblue is het echt een ding dat ze 'er bij' doen... voor tibber is stroom hun enige product. (en doen ze nog wat dingen met powerplay, batterijen e.d. ter ondersteuning)
Alles over Dynamische energie & veel data over negatieve energieprijzen.
Dat advies moet je alleen opvolgen als je -over het jaar gezien- meer opwekt dan afneemt.
Want dankzij de salderingsregeling krijg je de Energiebelasting en de BTW terug.
Dus moet normaal je pas uitschakelen als de kale prijs lager dan ongeveer -13 ct/kWh komt.
flupp schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:43:
Wie werd er niét vrolijk van de dynamische tarieven van morgen (op basis van de spot-tarieven in BE, bij Eneco, zonder BTW) ?
[Afbeelding]
15 uren (zo goed als) gratis, of zelfs geld terugkrijgen ...
Zonnepanelen wel uitzetten
:strip_exif()/f/image/fYaO3Wp10L90ow6cSVx0ZOZu.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanochtend met Grid Rewards 2,34euro verdiend en 20kW geladen, dat is toch goedkoper dan met de laagste tarieven laden!
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels