Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:54
EmHaKa schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:05:
[...]

Dat advies moet je alleen opvolgen als je -over het jaar gezien- meer opwekt dan afneemt.
Want dankzij de salderingsregeling krijg je de Energiebelasting en de BTW terug.
Dus moet normaal je pas uitschakelen als de kale prijs lager dan ongeveer -13 ct/kWh komt.
Je bedoelt dus ongetwijfeld in ... Nederland ? Want vraag aan een Vlaming wat the hell een "salderingsregeling" is, en die weet in de verste verte niet waar je 't over hebt.
Nochtans zijn we hier in Vlaanderen wel 't één en 't ander gewoon van overheids-uitgevonden-WTF-termen. :P

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:31

13art

Moderator Mobile
Psychosystema schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:39:
[...]

[Afbeelding]

Vanochtend met Grid Rewards 2,34euro verdiend en 20kW geladen, dat is toch goedkoper dan met de laagste tarieven laden!
Zag het ook ja vanochtend. Toch leuk dat laden voor -1, -2 en -3 cent.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:45

EmHaKa

spotswitch.net

flupp schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:59:
[...]
Je bedoelt dus ongetwijfeld in ... Nederland ?
laat maar

[ Voor 55% gewijzigd door EmHaKa op 15-06-2024 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Het eerste jaar met een dynamisch contract ga ik m'n panelen niet uit zetten, mits de prijs incl belastingen onder de nul komt. Dit omdat ik verwacht dat het er om zal gaan hangen of we wel of niet meer produceren dan we opwekken. En als we dan toch BTW ed aan het einde van het jaar moeten terug betalen aan Tibber omdat we iets van overschot hebben, dan zullen dat geen schokkende bedragen zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:54
liever de post rapporteren svp

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2024 15:36 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:31
En ook de domeinnaam tweakers.be bestaat ;-)

@Psychosystema - een tijd terug zag ik van iemand hier een post die betwijfelde of grid rewards wel altijd voordeliger was dan gewoon laagste uren pakken. Dit ziet er echter wel goed uit. Voor iemand als ik die nog aan een electrische auto en grid rewards moet beginnen - wat is jouw oordeel na het een tijdje gebruikt te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
markjanssen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:27:
[...]

Ik heb coolblue een tijdje geprobeerd, van januari tot maart... maar het was heel duidelijk dat ze er toen nog niet echt klaar voor waren. Facturen duurde heel lang, de app is kansloos, het vinden van de dynamische prijs in de app kost iedere keer 5+ kliks (en wachten).

Ik ben uiteindelijk weer terug gegaan naar tibber, het prijsverschil is minimaal, maar bij tibber weet ik dat de app goed werkt, ik live inzicht in de kosten en tarieven heb, en ik direct aan het eind van de maand een factuur krijg.

Bij coolblue is het echt een ding dat ze 'er bij' doen... voor tibber is stroom hun enige product. (en doen ze nog wat dingen met powerplay, batterijen e.d. ter ondersteuning)
Bedankt voor je bevinding. Ik denk dat ik voorlopig maar bij Tibber bljf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 16:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Nog meer mensen last van dat sma niet meer rapporteert in de tibber powerups sinds de os update van sma?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-06 13:27
_eLMo_ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:28:
Ik wil Frank afsluiten als dynamische energie leverancier, simpelweg omdat hun opslag het laagst is.

Ik lees wat mensen in dit topic met negatieve ervaring met Frank vanwege een inkoopvergoeding op terugleveren. Zelf lever ik rond de 5.250kWh terug, maar verbruik ik 8.200kWh uit het net. Daarmee ben ik netto verbruiker.

Ik lees op de site van Frank:

[...]

Klopt het dat dit voor mij dus niet van toepassing is, en ik prima naar Frank over kan?
Als je de spreadsheet uit de eerste post van dit topic invult zie je precies welke aanbieder voor jou het voordeligst is. Ik kwam uit bij budget energie (wat ook al mijn huidige leverancier was). Heeft ook een goede app. Ze zijn wel een paar uur later dan b.v. anwb met publiceren van de uurtarieven maar met de app kan je b.v. ook exact je verbruik en kosten controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 23:04
Dat is gek; bij Frank niet een prijs zó laag... Ik had dat verschil niet zo groot verwacht? Of toonde hij de kale prijs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPC83IyYZuR9jhAxvDjHYraaYvk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RAWSowJd6XMQcUJVwdfM7QAD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psychosystema
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 15:52
@feelthepower Ik begon vanaf begin juni te testen of ik het zou redden om de auto puur via grid rewards genoeg te kunnen opladen.
Mijn ervaring is dat het genoeg laadt voor mijn gebruik, de auto hangt rond 75% aan de stekker en vaak zit ie weer tussen de 85% en 95% na grid rewards, ongeveer 5kW tm 10kW per dag.
Het is onvoorspelbaar maar bijna iedere dag waren er wel rewards geweest, en je pakt meer mee als je de auto langer en vaker aan de stekker hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Thomqa schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:49:
Dat is gek; bij Frank niet een prijs zó laag... Ik had dat verschil niet zo groot verwacht? Of toonde hij de kale prijs?

[Afbeelding]
Kan het zijn dat je iemand bent vergeten te quoten? ;)

Als je de prijzen bedoelde die ik noemde met -1, -2 en -3 cent, dat waren de Grid Rewards, dus niet de standaard prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:31
Thanks! En zijn prijzen dan per definitie inclusief belasting negatief? Of geef je zelf bepaalde parameters mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
feelthepower schreef op zondag 16 juni 2024 @ 07:29:
Thanks! En zijn prijzen dan per definitie inclusief belasting negatief? Of geef je zelf bepaalde parameters mee?
Voor zover ik weet is dat incl alles.

Je kan met die Grid Rewards op twee manieren geld 'verdienen'.
1) Je auto laten laden op momenten dat het net het nodig heeft. Dan betaal je opeens een stuk minder dan de dan geldende prijs. Dus eigenlijk krijg je korting.
2) Wanneer het laden even kort gepauzeerd wordt wanneer het net dit nodig heeft dan krijg je een vergoeding. Zag dit toevallig gisteren gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnhQTkca05e8mUacXOqO8KXw33M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gprJXfUH3ehFHwKha9QeuaaE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-06 14:57
Zo, de stap in het dynamische tijdperk is gezet. Na afloop van ons vaste contract gaan wij begin juli dynamisch verder.

Even voor de informatie, wij bewonen een redelijk goed geïsoleerde tweekapper, hebben al jaren 17 zonnepanelen, die ons zo 4000 kWh stoom leveren. Verbruiken doen we er zo 5600 kWh. Alles prima met de oude salderingregeling zonder verstopte boetes en kosten.

Natuurlijk kunnen wij de opgewekte stroom niet geheel verbruiken, daar waar deze beschikbaar wordt. Volgens mijn berekening verbruiken wij 56% van de opgewekte stroom niet op dat moment, maar later. De ernergiereus waarbij wij het vaste jaarcontract hebben, heeft ons een wervende aanbieding gestuurd. De tarieven zijn ernstig verlaagd en onderaan in de kleine lettertjes de terugleverkosten. De energiereus is een echte "wolf in schaapsvel" want nadat ik de simulatierekening op basis van verbruik, teruglevering en nieuwe kosten gemaakt heb, zouden wij bij deze energiereus ondanks ernstig gedaalde tarieven, ca. 60,- meer gaan betalen per maand!

De juiste tijd om hier in het dynamische tijdperk te stappen.

Naast de 17 panelen hebben wij sinds januari de gasverwarming hybride gemaakt met een EXTEND warmtepomp. Deze kan ons prima van alle benodigde warme voorzien, zodat de gasketel alleen nog voor het warmwater in de badkamer en als reserve bij uitval van de warmepomp dient. Om efficiënter te worden, hebben wij het warmwater in de keuken van de gasketel afgekoppeld en daarvoor een doorstroom-elektrische warmwater voorziening genomen. Oh ja, er is en komt geen electrische auto.

Ondertussen lezen wij hier ijverig mee, informeren ons dagelijks over de nieuwe prijzen en gaan met ingang van deze week de slimme gas- en stroommeter uitlezen en per app volgen.

Dus voor ons nog even afwachten, best spannend mar wij houden jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Iemand een idee wat de hoge piek veroorzaakt vanavond, 0,39 ct voor stroom om 21:00.

Normaal ligt het piekmoment 2/3uur eerder en is deze ook niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
dr86 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 04:52:
Iemand een idee wat de hoge piek veroorzaakt vanavond, 0,39 ct voor stroom om 21:00.

Ik meen dat hij vorige week ook rond die tijd hoog was. Zal het niet zo zijn dat in het voorjaar/zomer de piek wat later zal liggen want langer licht dus minder stroomverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:48
13art schreef op maandag 17 juni 2024 @ 05:21:
[...]

Ik meen dat hij vorige week ook rond die tijd hoog was. Zal het niet zo zijn dat in het voorjaar/zomer de piek wat later zal liggen want langer licht dus minder stroomverbruik?
10-6 20:00 11,4 cnt
10-6 21:00 10,4 cnt

De prijs piek van vanavond is idd hoog.
Reden te weinig opwek voor het verwachte verbruikt.
Waarom er weinig verwachte opwek is is een dan de resterende vraag :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Simpel360 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 05:50:
[...]

10-6 20:00 11,4 cnt
10-6 21:00 10,4 cnt

De prijs piek van vanavond is idd hoog.
Reden te weinig opwek voor het verwachte verbruikt.
Waarom er weinig verwachte opwek is is een dan de resterende vraag :?
Ik had het over het piekmoment. De piek is inderdaad hoog maar het is niet dat de piek vorige week zo'n 3 uur eerder was. De piek was op 10-6 om 20:00 met 29,1cent (all in)

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 17-06-2024 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:15
El-Narro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:39:
Zo, de stap in het dynamische tijdperk is gezet. Na afloop van ons vaste contract gaan wij begin juli dynamisch verder.
mooie stap! Ik zit in een vergelijkbaar denk-proces, vast contract loopt nog en dus geen extra kosten, maar dat gaat zeker veranderen. Ik heb een vergelijkbare situatie en ben benieuwd hoe je de berekening gemaakt hebt. Ik laat nu parallel aan mijn vaste contract een dynamische-twin meelopen en kan zo daadwerkelijke kosten vergelijken. In de eerste maanden is dynamisch in iedergeval goedkoper geweest, logisch want gemiddelde maandtarieven zijn lager. Nu de zomer met terugleveren even afwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Windkracht gaat dan van 2-3 bft naar 1 volgens https://www.weersvoorspelling.nl/weer-nederland/per-uur Zonnepanelen leveren ook minder rond die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

13art schreef op maandag 17 juni 2024 @ 06:02:
[...]

Ik had het over het piekmoment. De piek is inderdaad hoog maar het is niet dat de piek vorige week zo'n 3 uur eerder was. De piek was op 10-6 om 20:00 met 0,291cent (all in)

Check even jullie cijfers want 0,39 cent (39 honderdste van een cent) of 0,29 cent zou juist extreem goedkoop zijn en juist gaan over een overschot ipv tekort. 39 of 29 cent zullen jullie wel bedoelen?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
EWK schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:51:
[...]

[...]

Check even jullie cijfers want 0,39 cent (39 honderdste van een cent) of 0,29 cent zou juist extreem goedkoop zijn en juist gaan over een overschot ipv tekort. 39 of 29 cent zullen jullie wel bedoelen?
Check, aangepast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:26
Met de terugleverkosten die 1 juli aanstaande zijn bij Vattenfall reden voor mij om ook over te stappen naar een dynamisch energiecontract. Om de een of andere, voor mij onbekende, reden wil Vattenfall klanten met zonnepanelen geen dynamisch contract aanbieden. Om die reden tijd om over te stappen.
Als project een kleine (Victron) thuisbatterij geïnstalleerd, dit is financieel (nog) niet interessant maar technisch erg leerzaam en leuk om mee bezig te zijn in combinatie met eigen opwek en energieprijzen.
Reden voor een dynamisch contract is om op de goedkopen momenten mijn EV van stroom te voorzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Vergelijk het profiel met gisteren.
Gokje: Combinatie van voldoende opwek uit hernieuwbare bronnen tot +/- 21:00, dalende buitentemperatuur en relatief hoge opstartkosten van centrales om een uurtje (max twee) aan een hogere vraag te voldoen.

Vandaag zal de zon dus ietwat langer goed aanwezig zijn vergeleken met gisteren. :P
De piek in tarief rond 18:00 wordt nu dus afgedekt door hernieuwbare productie, dat blijft hopelijk/waarschijnlijk zo tot ergens eind september.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs863XHcKVNZJEWsgXMaiLCla4s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qrawtxox62Gck7AE5RBKRe3m.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je de hooikoortsmodellen ernaast legt hebben we waarschijnlijk donderdag weer zo'n ruktarief in de late avond.
Cultuur kan je ook erdoorheen mengen. Er is, geloof ik, een EK voetbal aan de gang. men verwacht een airfryerpiek.

Uiteindelijk is day-ahead gewoon een type veiling en is de conclusie die je kunt trekken dat niemand (lees: niet voldoende) goedkoper kan aanbieden (of iig verwacht dat niet te kunnen).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:49
Raymond P schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:12:
[...]
.........
Als je de hooikoortsmodellen ernaast legt hebben we waarschijnlijk donderdag weer zo'n ruktarief in de late avond.
Cultuur kan je ook erdoorheen mengen. Er is, geloof ik, een EK voetbal aan de gang. men verwacht een airfryerpiek.
Is dat toeval, dat het overeenkomt met het hooikoortsmodel? Want, wat zou de link tussen die twee moeten zijn?
Meer pollen die hangen blijven gebeurt als het minder waait? Dus minder energie opwekking?
Of mis ik het grapje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:36
@Raymond P Die airfry-piek mag wel vaker in de week, welk evenement hebben we daarvoor nodig?

18-19 ct kaal voor mijn 30-34kWh teruglevering komt niet zovaak meer voorbij, mijn gemiddelde voor elke teruggeleverde kWh dreigde al onder 11ct te zakken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@Hijdaar95 Er is zeker wel correlatie, het weer speelt een (belangrijke) factor bij het vormen van day-ahead tarieven en pollenindex. Een hoge allergieindex voorspelt een zonnige dag, fluctuatie in pollendruk vertelt iets over de te verwachten wind (en/of andersom).
Als je alles een beetje volgt voor een lange periode wordt het vanzelf wel duidelijk wanneer het beste moment is om de vaatwasser aan te zetten. (fwiw momenteel komt de data van silam en windy nog niet helemaal overeen voor donderdagavond)

Causaliteit is er natuurlijk niet, day-ahead tarieven worden puur gevormd door vraag en aanbod.
Het tegenvallende weer en daardoor te krap vooraf ingekochte jaarcontracten is imho een betere gok voor de opgedreven prijs in de avond.

@Domba Het is jullie terugleveraars gegund, maar ik denk niet dat Kees de krokettenbakker écht veel invloed heeft. ;)
Maar gezien er een kleine kans is dat er iemand met invloed meeleest en vergeet na te denken: women's beachvolleyball, daar is nooit genoeg van!

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:32
Domba schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:08:
@Raymond P Die airfry-piek mag wel vaker in de week, welk evenement hebben we daarvoor nodig?

18-19 ct kaal voor mijn 30-34kWh teruglevering komt niet zovaak meer voorbij, mijn gemiddelde voor elke teruggeleverde kWh dreigde al onder 11ct te zakken
Laten we afspreken dagelijks een piek van 2 uur van 50 cent kaal. En ter compensatie voor de personen die geen thuisbatterij/EV hebben ook dagelijks een 2 uur durend dal van - 50 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
I see what you did there!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:49
Raymond P schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:20:
@Hijdaar95 Er is zeker wel correlatie, het weer speelt een (belangrijke) factor bij het vormen van day-ahead tarieven en pollenindex. Een hoge allergieindex voorspelt een zonnige dag, fluctuatie in pollendruk vertelt iets over de te verwachten wind (en/of andersom).
Als je alles een beetje volgt voor een lange periode wordt het vanzelf wel duidelijk wanneer het beste moment is om de vaatwasser aan te zetten. (fwiw momenteel komt de data van silam en windy nog niet helemaal overeen voor donderdagavond)

Causaliteit is er natuurlijk niet, day-ahead tarieven worden puur gevormd door vraag en aanbod.
Het tegenvallende weer en daardoor te krap vooraf ingekochte jaarcontracten is imho een betere gok voor de opgedreven prijs in de avond.

@Domba Het is jullie terugleveraars gegund, maar ik denk niet dat Kees de krokettenbakker écht veel invloed heeft. ;)
Maar gezien er een kleine kans is dat er iemand met invloed meeleest en vergeet na te denken: women's beachvolleyball, daar is nooit genoeg van!
Dankjewel. Windy.com ken ik, die gebruik ik vaker voor de luchtkwaliteit. Zal ook eens op de andere mogelijkheden letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:22
El-Narro schreef op zondag 16 juni 2024 @ 08:39:

Even voor de informatie, wij bewonen een redelijk goed geïsoleerde tweekapper, hebben al jaren 17 zonnepanelen, die ons zo 4000 kWh stoom leveren. Verbruiken doen we er zo 5600 kWh. Alles prima met de oude salderingregeling zonder verstopte boetes en kosten.

Natuurlijk kunnen wij de opgewekte stroom niet geheel verbruiken, daar waar deze beschikbaar wordt. Volgens mijn berekening verbruiken wij 56% van de opgewekte stroom niet op dat moment, maar later. De ernergiereus waarbij wij het vaste jaarcontract hebben, heeft ons een wervende aanbieding gestuurd. De tarieven zijn ernstig verlaagd en onderaan in de kleine lettertjes de terugleverkosten. De energiereus is een echte "wolf in schaapsvel" want nadat ik de simulatierekening op basis van verbruik, teruglevering en nieuwe kosten gemaakt heb, zouden wij bij deze energiereus ondanks ernstig gedaalde tarieven, ca. 60,- meer gaan betalen per maand!

De juiste tijd om hier in het dynamische tijdperk te stappen.

Naast de 17 panelen hebben wij sinds januari de gasverwarming hybride gemaakt met een EXTEND warmtepomp. Deze kan ons prima van alle benodigde warme voorzien, zodat de gasketel alleen nog voor het warmwater in de badkamer en als reserve bij uitval van de warmepomp dient. Om efficiënter te worden, hebben wij het warmwater in de keuken van de gasketel afgekoppeld en daarvoor een doorstroom-elektrische warmwater voorziening genomen. Oh ja, er is en komt geen electrische auto.

Ondertussen lezen wij hier ijverig mee, informeren ons dagelijks over de nieuwe prijzen en gaan met ingang van deze week de slimme gas- en stroommeter uitlezen en per app volgen.

Dus voor ons nog even afwachten, best spannend mar wij houden jullie op de hoogte.
Ik heb vorig jaar grotendeels dynamisch gedaan, toen in de herfst overgestapt naar 1 jaar vast bij Vattenfall. Nu er overal heffingen komen voor PV (12 panelen, 4800 Wp OZO/NNW) ga ik einde contract weer terug naar dynamisch.

Enige wat ik van jouw post niet zo goed snap is dat je stelt "geen EV en die komt er ook niet". Dat klinkt heel stellig...

Maar ik vind juist de combinatie dynamisch + PV + EV heel geschikt om de negatieve prijzen op te vangen. Een EV laden is een van de weinige zaken waarmee je in de zomer voldoende vermogen kunt opnemen over om bijvoorbeeld 8 uur negatieve prijzen op te vangen. Je krijgt dan geld toe om te 'tanken' ipv dat je moet betalen om je overschot aan opwekking te kunnen leveren.

Alle andere normale apparaten in huis zetten relatief weinig zoden aan de dijk. Zelfs een airco trekt maar 1 à 1,5 kW, wat op de piekdagen ver onder je opgewekte energie blijft.

Als je nou bijv. net een nieuwe fossiele auto hebt gekocht, of het ligt nog buiten je budget dan snap ik dat uiteraard. Maar je zegt het zo stellig dat het principieel overkomt en dan doe je jezelf denk ik tekort. Helemaal als/wanneer salderen wordt afgeschaft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:19
bilgy_no1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:06:
[...]
Enige wat ik van jouw post niet zo goed snap is dat je stelt "geen EV en die komt er ook niet". Dat klinkt heel stellig...
Ja doe mij maar gelijk ook maar een nieuw huis met eigen oprit ;)

Leuk dat je kan laden op je eigen energiemeter maar 90%+ van de huizen in dit wijk heeft geen plek voor je eigen deur, zelfs met eigen parkeerpleknummer kan dat 50 meter verderop zijn en moet je gemeentelijk en VVE grond opengraven om er bij te komen.

Die gemeentelijke laadpalen worden druk bezocht. Als de VVE wel iets aanlegt wordt dat een gezamelijk nieuwe hoofdaansluiting met load sharing tussen al die laadpunten, een appartement verderop had een aanbod rondgestuurd daarvoor, ~€2k incl infra en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35

koboy

Heb een idee voor een icon

Raymond P schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:20:

[...]

Vergis je niet in Kees de krokettenbakker. Op het gebied van drinkwater is al jaren een verband gelegd tussen Nederland team wedstrijden bij grote voetbal toernooien en drinkwater gebruik. Zelfs gisteren was het weer duidelijk te zien:
https://www.rtvoost.nl/ni...je-wel-een-plaspauze-piek

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:48
w00key schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Leuk dat je kan laden op je eigen energiemeter maar 90%+ van de huizen in dit wijk heeft geen plek voor je eigen deur, zelfs met eigen parkeerpleknummer kan dat 50 meter verderop zijn en moet je gemeentelijk en VVE grond opengraven om er bij te komen.

Die gemeentelijke laadpalen worden druk bezocht. Als de VVE wel iets aanlegt wordt dat een gezamelijk nieuwe hoofdaansluiting met load sharing tussen al die laadpunten, een appartement verderop had een aanbod rondgestuurd daarvoor, ~€2k incl infra en installatie.
Dit enof moet je overdag wel thuis zijn om te laden.

De praktijk blijkt vaak wat weerbarstig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:15:
[...]

Aha OK helder. Kennelijk woont @El-Narro in hetzelfde complex dat je voor hem kunt antwoorden... 🤔

Maar fysieke beperkingen aan de woon- en parkeersituatie zijn inderdaad reëele obstakels om de EV te rijden als onderdeel van de combi dynamisch+PV+EV.

Ik heb ook geen oprit, maar gelukkig wordt een kabel over de stoep (mits goed afgedekt) wel gedoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Simpel360 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Dit enof moet je overdag wel thuis zijn om te laden.

De praktijk blijkt vaak wat weerbarstig :+
Klopt, waarbij het ook zo is dat de echt negatieve prijzen meestal in een weekend vallen en het dan ook wel mooi genoeg is om er lekker met de fiets op uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
koboy schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:17:
[...]

Vergis je niet in Kees de krokettenbakker. Op het gebied van drinkwater is al jaren een verband gelegd tussen Nederland team wedstrijden bij grote voetbal toernooien en drinkwater gebruik. Zelfs gisteren was het weer duidelijk te zien:
https://www.rtvoost.nl/ni...je-wel-een-plaspauze-piek
Ja, er zal ongetwijfeld meer energie verbruikt worden. Maar in realiteit zal dat voornamelijk effect hebben op de onbalansmarkt en niet/minder op day-ahead voor zover daar niet al voldoende rekening mee is gehouden.

Morgen loopt het tarief ook gewoon weer in lijn met de weersverwachting (en dus niet met voetbal ;)).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thom Nas
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-01 08:01
*knip* wel erg spammerig

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 17-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterBlaster
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10-2024
Zijn er meer mensen die problemen ervaren met slim laden van Tibber in combinatie met een Tesla Model 3? Ik merk dat sinds afgelopen week de auto direct begint te laden zodra ik deze inplug, terwijl Tibber wel een laadplan heeft gemaakt voor bijvoorbeeld 's nachts. Het lijkt alsof de Tesla de app overrulet of dat de Tibber app niet goed werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Raymond P schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Ja, er zal ongetwijfeld meer energie verbruikt worden. Maar in realiteit zal dat voornamelijk effect hebben op de onbalansmarkt en niet/minder op day-ahead voor zover daar niet al voldoende rekening mee is gehouden.

Morgen loopt het tarief ook gewoon weer in lijn met de weersverwachting (en dus niet met voetbal ;)).
Het gaat vooral om de dagen dat het Nederlands team speelt. Dat is vrijdag pas weer..... De overige wedstrijden zijn veel minder interessant en worden alleen door de die-hards gevolgd.
Hoewel ik het vermoeden krijg dat het huidige EK minder leeft gezien de weinige vlaggetjes hier t.o.v. vorige keren. Kan natuurlijk ook te maken hebben met de brief die door VWS aan alle mannen gestuurd schijnt zijn te zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 13:57
MasterBlaster schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:39:
Zijn er meer mensen die problemen ervaren met slim laden van Tibber in combinatie met een Tesla Model 3? Ik merk dat sinds afgelopen week de auto direct begint te laden zodra ik deze inplug, terwijl Tibber wel een laadplan heeft gemaakt voor bijvoorbeeld 's nachts. Het lijkt alsof de Tesla de app overrulet of dat de Tibber app niet goed werkt..
Als je geen charge schedule hebt ingesteld in de auto, gaat 'ie inderdaad automatisch laden bij inpluggen. In de tijd dat ik het nog gebruikte, zorgde Tibber er na een paar minuten wel weer voor dat het laden werd afgebroken als dat op dat moment niet gewenst was. (ik ben op 'n gegeven moment gestopt het te gebruiken omdat tibber m'n auto continu wakker maakte, geen idee of ze dat nou eindelijk al eens hebben gefixt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterBlaster
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10-2024
Ik heb inderdaad geen charge schedule ingesteld, maar dat was ook nooit nodig. Je merkt inderdaad dat als de auto wordt ingeplugd, dat deze dan heel even direct gaat laden en daarna stopt om te wachten op het meest gunstige laadschema wat door Tibber is gemaakt. Dat was voor mij altijd geen probleem.
Alleen nu stopt het laden dus niet na een korte periode, maar wordt er gewoon direct volledig geladen. Hier lijkt nu dus iets in veranderd/niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 08:31

J.W

Ik, wonend in België,heb een SolarEdge omvormer en 10kw LG RESU thuisbatterij met de mogelijkheid om SolarEdge One te gebruiken. Zodoende wil ik overstappen naar dynamisch tarief bij mij huidige leverancier (Octa+)

Het enige waar ikzelf gewoon niet uitkom, is wat ik in de SolarEdge moet instellen als aanvullende kosten:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLYCicGyJxsofVW5158B3aKEsfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDoncac57gp9JDTJCFwD6ySt.jpg?f=fotoalbum_large

Van de leverancier heb ik dit als antwoord gekregen:

Afname: Belpex Hourly * 1,038 + 3,93 €/MWh

Injectie: : Belpex Hourly * 0,988 - 16,83 €/MWh

En verwijzing naar de tarief fiche. Maar ik heb geen idee hoe dit te vertalen naar aanvullende kosten per kwh.

[ Voor 37% gewijzigd door J.W op 17-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@J.W Bij zulke vragen wellicht handig om duidelijk te vermelden dat het om de Belgische markt gaat. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
anboni schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Als je geen charge schedule hebt ingesteld in de auto, gaat 'ie inderdaad automatisch laden bij inpluggen. In de tijd dat ik het nog gebruikte, zorgde Tibber er na een paar minuten wel weer voor dat het laden werd afgebroken als dat op dat moment niet gewenst was. (ik ben op 'n gegeven moment gestopt het te gebruiken omdat tibber m'n auto continu wakker maakte, geen idee of ze dat nou eindelijk al eens hebben gefixt)
Net even de Niro aan de lader gehangen (heb geen laadschema ingesteld (probeer zoveel als mogelijk middels Grid Rewards te laden) maar hier begon niet meteen de auto te laden met het inpluggen. Moet sowieso eerst een tag scannen om te zorgen dat hij überhaupt kan laden maar ook daarna is er geen laadactiviteit te zien. Misschien auto/model afhankelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 13:57
13art schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Net even de Niro aan de lader gehangen (heb geen laadschema ingesteld (probeer zoveel als mogelijk middels Grid Rewards te laden) maar hier begon niet meteen de auto te laden met het inpluggen. Moet sowieso eerst een tag scannen om te zorgen dat hij überhaupt kan laden maar ook daarna is er geen laadactiviteit te zien. Misschien auto/model afhankelijk?
Ik heb het bij m'n vorige Tesla en bij m'n huidige EV6 gezien: geen laadschema -> meteen laden bij inpluggen. Laadpaal is een Tesla Wall Connector 2, dus daar zit geen enkele sturing op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
anboni schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:21:
[...]

Ik heb het bij m'n vorige Tesla en bij m'n huidige EV6 gezien: geen laadschema -> meteen laden bij inpluggen. Laadpaal is een Tesla Wall Connector 2, dus daar zit geen enkele sturing op.
Ah ja, dat scheelt ook natuurlijk. Ik heb thuis de Easee met Tibber integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Best hoge prijzen/weinig variatie morgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3zEojYVJYppkvgNwn1LJVZNs3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkDweZK0jVMVMooupt95OOsT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 17-06-2024 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41
Weinig wind en weinig zon morgen, dat zal de reden zijn. Gas(centrales) kost nu eenmaal de hele dag hetzelfde :+

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GQRodrmXAAA78eO?format=png&name=medium

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 17-06-2024 19:03 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-06 14:57
bilgy_no1 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb vorig jaar grotendeels dynamisch gedaan, toen in de herfst overgestapt naar 1 jaar vast bij Vattenfall. Nu er overal heffingen komen voor PV (12 panelen, 4800 Wp OZO/NNW) ga ik einde contract weer terug naar dynamisch.

Maar ik vind juist de combinatie dynamisch + PV + EV heel geschikt om de negatieve prijzen op te vangen. Een EV laden is een van de weinige zaken waarmee je in de zomer voldoende vermogen kunt opnemen over om bijvoorbeeld 8 uur negatieve prijzen op te vangen. Je krijgt dan geld toe om te 'tanken' ipv dat je moet betalen om je overschot aan opwekking te kunnen leveren.

Alle andere normale apparaten in huis zetten relatief weinig zoden aan de dijk. Zelfs een airco trekt maar 1 à 1,5 kW, wat op de piekdagen ver onder je opgewekte energie blijft.

Als je nou bijv. net een nieuwe fossiele auto hebt gekocht, of het ligt nog buiten je budget dan snap ik dat uiteraard. Maar je zegt het zo stellig dat het principieel overkomt en dan doe je jezelf denk ik tekort. Helemaal als/wanneer salderen wordt afgeschaft.
Dat met die auto zit eenvoudig zo, mijn werkgever heeft al vele jaren alle autos op LPG, en privé hebben wij nog een oldtimer Kever. Daardoor komt er geen EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

El-Narro schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:31:
[...]
privé hebben wij nog een oldtimer Kever. Daardoor komt er geen EV
Het een sluit het ander niet uit;
je kunt er een leuk project van maken: https://www.corbinstreehouse.com/blog/plug-bug/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Weet iemand of er toevallig een handige tutorial ergens op het internet staat om met Node Red de thuisaccu te automatiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Wat zijn de ervaringen met betrouwbaarheid van het leveren van de kwartierdata?

Mijn data van 8 juni is niet binnengekomen. En nu zie ik dat de data van 17 en 18 juni er ook niet is.
Dat maakt 3 dagen van de 18, dat vind ik erg veel. al kan van 17 en 18 juni natuurlijk nog opgelost worden.

Netbeheerder is Stedin.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
prein2 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:49:
Wat zijn de ervaringen met betrouwbaarheid van het leveren van de kwartierdata?

Mijn data van 8 juni is niet binnengekomen. En nu zie ik dat de data van 17 en 18 juni er ook niet is.
Dat maakt 3 dagen van de 18, dat vind ik erg veel. al kan van 17 en 18 juni natuurlijk nog opgelost worden.

Netbeheerder is Stedin.
Is het niet bij je opgehaald door Stedin of heeft jou energie leverancier het nog niet verwerkt?

Ik zou als basis check ook het slimmemeterportal.nl of vergelijkbare dienst activeren om deze check ook te doen.
Mocht het wel in bovengenoemde portaal zichtbaar zijn dan weetje dat Stedin wel heeft uitgelezen maar dat je leverancier nog niet heeft verwerkt.

Gewoon een extra check zodat je weet waar je je incident neer zou moeten leggen.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik wil graag uitrekenen/narekenen wat het terug leveren tijdens negatieve uren kost.
Ik heb hiervoor de kwartierwaarden naar uurwaarden omgezet en wil hiertegenover de (kale) sportmarktprijzen per uur van mei 2024 zetten.

Ik kan dat wel per dag vinden, maar niet voor een hele maand. Iemand hier goeie input voor?

[ Voor 6% gewijzigd door DopdeDouwer op 19-06-2024 10:55 . Reden: link goed weergeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DopdeDouwer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:53:
Ik wil graag uitrekenen/narekenen wat het terug leveren tijdens negatieve uren kost.
Ik heb hiervoor de kwartierwaarden naar uurwaarden omgezet en wil hiertegenover de (kale) sportmarktprijzen per uur van mei 2024 zetten.

https://transparency.ents...=WET+(UTC)+/+WEST+(UTC+1)

Ik kan dat wel per dag vinden, maar niet voor een hele maand.
Heb je een account? Volgens mij heb je dat nl. nodig. Dan kun je zelfs een heel jaar tegelijk downloaden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:09

RvP

En voor het geval je geen account hebt heeft www.jeroen.nl ook een Google docs bestand met daarin data vanaf 2013.

https://docs.google.com/s...gid=85162529#gid=85162529

Daarmee heb ik zelf eenzelfde analyse gemaakt.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

John245 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Heb je een account? Volgens mij heb je dat nl. nodig. Dan kun je zelfs een heel jaar tegelijk downloaden.
Downloaden lukt wel, inderdaad met account, maar zie alleen de optie om de dag die dan in beeld is te downloaden. :X
Beter kijken gewoon jaar pakken, dan zelf de betreffende maand filteren in excel

[ Voor 12% gewijzigd door DopdeDouwer op 19-06-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
DopdeDouwer schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Downloaden lukt wel, inderdaad met account, maar zie alleen de optie om de dag die dan in beeld is te downloaden. :X
Beter kijken gewoon jaar pakken, dan zelf de betreffende maand filteren in excel
Hoop dat dit helpt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEkAZPFYgGySOguACMqL12hRYDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEPMD1oiVos1geV9WWdRByQQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

spotswitch.net

John245 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:55:
[...]
Dan kun je zelfs een heel jaar tegelijk downloaden.
Mijn advies: download en log het in UTC en niet in CEST
Anders mis je 2x een uur per jaar bij de omschakeling zomer/winter-tijd.
En dat is al gauw 0,02% 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Ik ben geïnteresseerd om volgend jaar over te stappen naar Tibber, nu zit ik m'n verbruik in te vullen, 8500kWh verbruik en 6500kWh teruglevering, levert me een fictief maandbedrag van €33/maand op, maar zodra ik aanvink dat ik een elektrische auto heb, verandert dat naar €3/maand.
Specificatie:
Slim laden -21€ en grid rewards -9€,
maar lijkt me nogal stug dat een auto laden geld oplevert.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Wanneer je afneemt bepaalt de kosten, als je daar slim mee om gaat kan dat inderdaad geld schelen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:55
Blackraven schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:42:
Ik ben geïnteresseerd om volgend jaar over te stappen naar Tibber, nu zit ik m'n verbruik in te vullen, 8500kWh verbruik en 6500kWh teruglevering, levert me een fictief maandbedrag van €33/maand op, maar zodra ik aanvink dat ik een elektrische auto heb, verandert dat naar €3/maand.
Specificatie:
Een EV is echt een van de, zo niet DE grootste verbruiker die je hebt. Over het algemeen zal je laden wanneer goedkoop. Misschien is de EV niet altijd thuis op het moment van de laagste prijzen, maar vast wel met enige regelmaat op een zonnige middag, weekend of winderige nacht.

Daarmee heeft een EV een vrij grote invloed op het te behalen gemiddelde. Slim laden is niets anders dan automatiseren wanneer je gaat laden. Dat kan je ook zelf of met een andere tool. Dus -21 is meer tov wat anders. Long story short, met een EV is dynamisch zeker interessant.

En een juist gemiddelde bestaat niet. Dat is een inschatting van de leverancier over wanneer jouw verbruik en teruglevering zal zijn. Andere dynamische leveranciers zullen een iets ander algoritme hebben en daardoor met een andere gemiddelde prijs komen, maar uiteindelijk koopt iedereen de stroom op dezelfde spot markt.

Gemiddelden die anderen halen zijn dus ook niet perse relevant voor wat je zelf kan realiseren.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 19-06-2024 16:53 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Specificatie:
Die berekening is waarschijnlijk veel te grof. Het hangt bijvoorbeeld erg af hoeveel kilometers je rijdt en hoeveel je daarvoor thuis laadt, als onderdeel van je 8500 kWh verbruik.

Uiteindelijk heb je met dynamische tarieven heel veel zelf in de hand.

Als jij standaard iedere dag na werk de EV om 17:30 uur inplugt voor een paar uur laden, dan pak je steeds de duurste uren en gaat je gemiddelde prijs per kWh hoog uitvallen.

Als jij het laden van de EV automatisch door Tibber laat sturen en ook die grid awards scoort, dan kan dat zomaar positief uitvallen. Denk aan momenten met hele lage of zelfs negatieve prijzen, het aanzetten van het laden wanneer het netwerk dat nodig heeft, of juist het uitzetten van het laden wanneer het net daarom vraagt.

Maar eerlijk gezegd lijkt het me niet helemaal reëel om gemiddeld op minder dan €0,02 per kWh uit te komen... Ik zou met iets meer rekening houden.

Ook de inschatting zonder EV (€33 per maand voor netto 2000 kWh verbruik) vind ik erg optimistisch vergeleken met veel cijfers die hier worden gerapporteerd. Als daar dan ook al de maandelijkse vaste kosten in zitten lijkt me dat haast onmogelijk zonder een flinke thuisbatterij en alles optimaal aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Specificatie:
Het gemiddelde tarief zal inderdaad lager worden als je een EV hebt en deze op de meest optimale tijden kan laden. De totale maandlasten zullen doorgaans niet lager worden, tenzij je natuurlijk heel veel tijdens negatieve tarieven kunt laden.

Ik laad mijn EV doorgaans alleen op zondag op en soms een beetje op zaterdag, maar zondagmiddag heeft vaak de laagste tarieven van de week. Daardoor in mei een gemiddeld afnametarief incl. belasting van 14,55 cent/kWh gerealiseerd, 19,63 cent/kWh voor teruglevering en -17,93 Euro voor de hele maand. Ik verbruik ook meer dan ik teruglever, maar door dat goed te timen kan je negatief uitkomen en vanuit dat oogpunt kunnen de maandlasten dus inderdaad dalen door een EV. In de winter verlies je dat voordeel wel deels weer, maar vandaar een gemiddelde :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:40:
[...]

Het gemiddelde tarief zal inderdaad lager worden als je een EV hebt en deze op de meest optimale tijden kan laden. De totale maandlasten zullen doorgaans niet lager worden, tenzij je natuurlijk heel veel tijdens negatieve tarieven kunt laden.

[...]
Als dezelfde 8500 kWh afgenomen wordt zal er een verschil zitten in de maandlasten als er wel/geen EV aanwezig is. Dat vinkje wordt getoggeld.

Elke kWh die je weet te verschuiven naar een goedkoop moment draagt bij tot een lager gewogen gemiddelde en lagere maandlasten. Een EV maakt dat relatief makkelijk om te doen en kán verantwoordelijk zijn voor een flink deel van het totaal verbruik.

Of dat hier speelt of dat er geladen wordt met eigen opwek en het tropisch zwemparadijs in de achtertuin verantwoordelijk is voor de afname is niet duidelijk. Mja, dat gaat veel dieper dan die toggle bij een simpele calculator op de website van een energieleverancier.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22
Het beeld vertroebelt altijd wat door het directe eigen verbruik, maar ik heb de meeste waardes wel inzichtelijk, aangezien de WP en EV zijn bemeterd:
9000 kWh opwek vanaf de zonnepanelen, waarvan dus 6500 kWh in het net wordt geïnjecteerd.
De EV is goed voor 4500 kWh verbruik per jaar, WP neemt 4000 kWh, rest is ongeveer 2500 kWh.
Qua laadmomenten: in principe vaak 2x per week: start werkweek op zondagavond/nacht en daarna afhankelijk van het verbruik op di/wo/do in de nacht.
WP zou ik kunnen sturen op warmwater, verwarming weinig zonder buffer.
EV uiteraard wel, tibber app ondersteunt Hyundai en met m'n smartEVSE kan ik in dit seizoen wat meer op directe zonnestroom letten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 20:01
Momenteel nog een energiecontract t/m begin november met de volgende tarieven:
€ 0,38910 Normaal en € 0,33356 Dal. Terugleveren: € 0,08000 per kWh.
Voor gas betaal ik € 1,27978 per m3.

Nu is mijn verbruik en opbrengst zonnepanelen het volgende:
Verbruik normaal 1700 kWh per jaar en verbruik in dal 2250 kWH (heb elektrische auto).
De opbrengst van (17 zonnepanelen) is in totaal 6500 kWh.

Ben me nu aan het verdiepen in de dynamische contracten. Zou dat op basis van bovenstaande gegevens interessant kunnen zijn? Ik kan lastig vinden of het interessant zou zijn omdat ik dus best veel stroom terug lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:08
Leterlijk in de eerste post staat een tabel waar je deze informatie uit kan halen...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
frankdewildt schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:00:

Verbruik normaal 1700 kWh per jaar en verbruik in dal 2250 kWH (heb elektrische auto).

Ben me nu aan het verdiepen in de dynamische contracten. Zou dat op basis van bovenstaande gegevens interessant kunnen zijn? Ik kan lastig vinden of het interessant zou zijn omdat ik dus best veel stroom terug lever.
Wow, dat is duur...zit hier gemiddeld Van Jan - nu op 3330 kWh - 22.8 cent en 2558 kWh - 19.92 cent teruglever,
we leveren minder terug, dus de energieheffing + btw wordt nog volledig gesaldeerd.
Gas gemiddeld 113,78

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
  • Laatst online: 04-06 08:53
13art schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:18:
[...]

Mijn Niro EV begint direct te laden als de stekker erin gaat.
Mijn Niro EV laad ook op gezetten laadtijden evt. en bij inzetten stekker laad hij dan niet direct op.
Mijn inziens zijn er geen opties en/of auto/model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Richardfm schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Mijn Niro EV begint direct te laden als de stekker erin gaat.
Mijn Niro EV laad ook op gezetten laadtijden evt. en bij inzetten stekker laad hij dan niet direct op.
Mijn inziens zijn er geen opties en/of auto/model.
Zal ook van de lader afhangen. e-Niro icm Tibber + Easee gaat niet direct laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardfm
  • Laatst online: 04-06 08:53
13art schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Zal ook van de lader afhangen. e-Niro icm Tibber + Easee gaat niet direct laden.
Kan zeker door Tibber/Easee komen, ik gebruik de Smart Evse en laden begint direct bij inpluggen tenzij ik dat niet wil(tijd laden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
frankdewildt schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:00:

Zoals door anderen ook gezegd: check even de eerste post in dit topic.

Iets om wel rekening mee te houden is dat nagenoeg alle aanbieders van vaste contracten inmiddels een teruglever heffing hanteren. Ik denk niet dat deze al in de first post zijn verwerkt.

In jouw geval, met zoveel netto teruglevering, zul je rekening moeten houden met enkele tientjes per maand extra bij een vast contract. Ook is de terugleververgoeding per kWh nog wat kariger aan het worden bij veel leveranciers.

Je moet dus best precies gaan shoppen, rekening houdend met een terugleverheffing en welke vergoeding je per kWh krijgt. Ik zie nu bijv aanbieders waar je €0,04 per kWh krijgt (boven de saldering). Als je dan ook nog €45 per maand extra moet betalen kun je waarschijnlijk ook wel een dynamisch contract nemen.

Met dynamisch krijg je voor iedere opgewekte kWh de prijs die het op dat moment waard is. Zorg dan wel dat je kunt sturen (bijv EV opladen en/of omvormer uitschakelen) bij negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonboele
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-04 16:46
Sinds 9 juni ben ik in het bezit van een Tibber Grid Rewards startpakket (Easee lader + Tibber pulse). Ik kon gelijk mooi gebruik maken van de grid rewards en zeer lage tarieven van vaak +- 1 cent per kWh. Ik werk veel thuis, dus de auto is vaak beschikbaar voor aansturing door Tibber. Helaas heb ik ineens geen automatische inschakelingen meer gehad met grid rewards sinds afgelopen maandag. Zijn er anderen die dit ook ineens zo meemaken? Of doe ik iets verkeerd? In de eerste negen dagen werd het laden heel vaak in en uit geschakeld voor netbalans, maar nu alleen nog maar op de dynamische uurtarieven.

€20,41 in 9 dagen ontvangen voor grid rewards en gemiddeld 11,6 cent per kWh voor het hele huis was al wel mooi meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3qi_10XiaIU12EDutUvUbfSR28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zFubcpHynuhctGa5x9pFGcU5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
leonboele schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:17:
Sinds 9 juni ben ik in het bezit van een Tibber Grid Rewards startpakket (Easee lader + Tibber pulse). Ik kon gelijk mooi gebruik maken van de grid rewards en zeer lage tarieven van vaak +- 1 cent per kWh. Ik werk veel thuis, dus de auto is vaak beschikbaar voor aansturing door Tibber. Helaas heb ik ineens geen automatische inschakelingen meer gehad met grid rewards sinds afgelopen maandag. Zijn er anderen die dit ook ineens zo meemaken? Of doe ik iets verkeerd? In de eerste negen dagen werd het laden heel vaak in en uit geschakeld voor netbalans, maar nu alleen nog maar op de dynamische uurtarieven.

€20,41 in 9 dagen ontvangen voor grid rewards en gemiddeld 11,6 cent per kWh voor het hele huis was al wel mooi meegenomen.

[Afbeelding]
Same, was mij ook al opgevallen. De grote vraag is of er überhaupt momenten waren waarop er extra ondersteuning voor het netwerk nodig was. Zou je aan Tibber moeten vragen om daar achter te komen.

Voor zover ik weer is het ook niet mogelijk om terug te kijken wat de Grid Rewards momenten waren (mits zelf gebruikt).

[ Voor 6% gewijzigd door 13art op 21-06-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdewildt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-06 20:01
bilgy_no1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Zoals door anderen ook gezegd: check even de eerste post in dit topic.

Iets om wel rekening mee te houden is dat nagenoeg alle aanbieders van vaste contracten inmiddels een teruglever heffing hanteren. Ik denk niet dat deze al in de first post zijn verwerkt.

In jouw geval, met zoveel netto teruglevering, zul je rekening moeten houden met enkele tientjes per maand extra bij een vast contract. Ook is de terugleververgoeding per kWh nog wat kariger aan het worden bij veel leveranciers.

Je moet dus best precies gaan shoppen, rekening houdend met een terugleverheffing en welke vergoeding je per kWh krijgt. Ik zie nu bijv aanbieders waar je €0,04 per kWh krijgt (boven de saldering). Als je dan ook nog €45 per maand extra moet betalen kun je waarschijnlijk ook wel een dynamisch contract nemen.

Met dynamisch krijg je voor iedere opgewekte kWh de prijs die het op dat moment waard is. Zorg dan wel dat je kunt sturen (bijv EV opladen en/of omvormer uitschakelen) bij negatieve prijzen.
Klein foutje gemaakt, opbrengst zonnepanelen is in totaal 4927kWh in plaats van de eerder aangegeven 6500kWh. Ik verbruik zelf ongeveer 3953kWh, dus ongeveer 1000kWh teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

13art schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:28:
[...]

Same, was mij ook al opgevallen. De grote vraag is of er überhaupt momenten waren waarop er extra ondersteuning voor het netwerk nodig was. Zou je aan Tibber moeten vragen om daar achter te komen.

Voor zover ik weer is het ook niet mogelijk om terug te kijken wat de Grid Rewards momenten waren (mits zelf gebruikt).
Zijn die Grid Rewards niet op basis van de onbalansmarkt wanneer er overschot is? In dat geval kun je die resultaten hier terugzien en zie je dat er deze week nauwelijks overschot was maar enkel tekort:

https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 19:58
Re: Tibber Grid Rewards.

Een beperkte grafiek van de 'onbalans' markt: https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Het kan zijn dat die pieken op een moment zijn dat de EV-lader al op 0% of 100% werkt en er dus geen extra vermogen geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
kazuka schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:12:
[...]

Zijn die Grid Rewards niet op basis van de onbalansmarkt wanneer er overschot is? In dat geval kun je die resultaten hier terugzien en zie je dat er deze week nauwelijks overschot was maar enkel tekort:

https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek
Beide, overschot en tekort. Maar die grafiek zal zeker een goede indicatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Laatst online: 01-06 18:12
Specificatie:
Nu zat ik ook net even naar Tibber te kijken, maar na vergelijking doe ik dat toch maar niet. Ik zit nu bij ANWB, waarvan men op de vergelijkingssites steeds zegt dat die het duurst is onder de dynamischen. Het vaste bedrag voor inkoop, 7 euro, is inderdaad het hoogst van allemaal. Maar.. kijk ik naar de tarieven die ze rekenen per KWh, zitten ze zeer laag, zo niet het laagst van allemaal. Vandaag een mooi voorbeeld. Toevallig vanmorgen ging de stroomprijs even lekker de hoogte in. Bij Tibber tot 30 cent per KWh. Bij ANWB kwam de prijs niet hoger van 21 cent. Dat scheelt nogal. Ook als ik een maandbedrag bij Tibber laat uitrekenen, kom ik 20 euro hoger uit dan bij ANWB. Ik blijf dus nog even zitten waar ik zit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 15:12
poktor schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Nu zat ik ook net even naar Tibber te kijken, maar na vergelijking doe ik dat toch maar niet. Ik zit nu bij ANWB, waarvan men op de vergelijkingssites steeds zegt dat die het duurst is onder de dynamischen. Het vaste bedrag voor inkoop, 7 euro, is inderdaad het hoogst van allemaal. Maar.. kijk ik naar de tarieven die ze rekenen per KWh, zitten ze zeer laag, zo niet het laagst van allemaal. Vandaag een mooi voorbeeld. Toevallig vanmorgen ging de stroomprijs even lekker de hoogte in. Bij Tibber tot 30 cent per KWh. Bij ANWB kwam de prijs niet hoger van 21 cent. Dat scheelt nogal. Ook als ik een maandbedrag bij Tibber laat uitrekenen, kom ik 20 euro hoger uit dan bij ANWB. Ik blijf dus nog even zitten waar ik zit. :)
Volgens mij laat ANWB standaard niet de belastigtoeslag zien, dus je moet er nog +13 cent bijtellen.

kijk hier maar eens.
https://eerlijkverbruik.nl/energie/anwb-energie, de laagste prijs vanmiddag is 27 cent geweest

[ Voor 5% gewijzigd door marciej123 op 21-06-2024 15:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 04-06 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

Ik weet niet waar jij zit te kijken, maar de prijs deze ochtend was:
12,1 cent kaal. Zowel bij tibber als de ANWB, want ze zitten op dezelfde markt, net zoals alle andere aanbieders!, hier zit geen verschil in!.

Dit is die typische oplichting van de ANWB door niet volledig te zijn.

De 21 cent van de ANWB is opgebouwd uit:
12,1 cent kaal.
3 cent btw.
5 cent opslag.
(de 15 cent belasting vergeten ze even).

De 30 cent van tibber is:
12,1 kaal.
3 cent btw.
15 cent belasting
(ze lijken de 2 cent opslag te missen).

Je vergelijkt dus appels met peren.
Je betaald bij de ANWB een opslag van 4,8cent per kwh. en bij tibber 2,118 cent per kwh.
Tibber is dus altijd goedkoper.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
marciej123 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:05:
[...]

Volgens mij laat ANWB standaard niet de belastigtoeslag zien, dus je moet er nog +13 cent bijtellen.

kijk hier maar eens.
https://eerlijkverbruik.nl/energie/anwb-energie, de laagste prijs vanmiddag is 27 cent geweest
Dank voor de link! Die belasting had ik inderdaad niet op het netvlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poktor
Smuggler schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Ik weet niet waar jij zit te kijken, maar de prijs deze ochtend was:
12,1 cent kaal. Zowel bij tibber als de ANWB, want ze zitten op dezelfde markt, net zoals alle andere aanbieders!, hier zit geen verschil in!.

Dit is die typische oplichting van de ANWB door niet volledig te zijn.

De 21 cent van de ANWB is opgebouwd uit:
12,1 cent kaal.
3 cent btw.
5 cent opslag.
(de 15 cent belasting vergeten ze even).

De 30 cent van tibber is:
12,1 kaal.
3 cent btw.
15 cent belasting
(ze lijken de 2 cent opslag te missen).

Je vergelijkt dus appels met peren.
Je betaald bij de ANWB een opslag van 4,8cent per kwh. en bij tibber 2,118 cent per kwh.
Tibber is dus altijd goedkoper.
Dank voor de uitleg! Heel duidelijk zo. Tijd om over te stappen. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:08
[...]

Je bent de zoveelste die hier in trapt... :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poktor
Jazsie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:46:
[...]

Je bent de zoveelste die hier in trapt... :+.
Haha! Ja, dat is me nu duidelijk gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
leonboele schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:17:
Zijn er anderen die dit ook ineens zo meemaken? Of doe ik iets verkeerd? In de eerste negen dagen werd het laden heel vaak in en uit geschakeld voor netbalans, maar nu alleen nog maar op de dynamische uurtarieven.

Zowaar vannacht weer een momentje met Grid Rewards gehad. Zal dit weekend nog wel vaker voorkomen verwacht (of eerder is het misschien hopen ;)) ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-06 17:58

Armada

-Wat wil je weten?-

Ik zie dat greenchoice nu weer voor klanten zonder gas en geen zonnepanelen contracten met normaal 21 ct en dal 22 ct aanbiedt (2-jaars). Dat zijn toch wel tarieven dat ik begin te twijfelen. In deze maanden zit ik daar aardig onder (circa 17ct), maar ja die wintermaanden, hè? Tegelijkertijd alle gemak om alles aan te zetten wanneer je maar wil. De Tibber app regelt dat nu goed met de auto’s, maar ja, als het gewoon een duurdere week is, dan kan die het ook niet goedkoop maken. En is dit niet een teken dat de markt ook weer goedkoper wordt? Maar als ik kijk wat Tibber zelf laat zien als tarief om zijn klanten aan te trekken: 24,x ct als gemiddelde geprojecteerde prijs voor de komende 12 maanden, dan lijkt het er ook niet op dat die markt nog hard gaat dalen. Dus twijfel, twijfel… hoe kijken jullie daar naar?

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Armada schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:24:
Ik zie dat greenchoice nu weer voor klanten zonder gas en geen zonnepanelen contracten met normaal 21 ct en dal 22 ct aanbiedt (2-jaars). Dat zijn toch wel tarieven dat ik begin te twijfelen. In deze maanden zit ik daar aardig onder (circa 17ct), maar ja die wintermaanden, hè? Tegelijkertijd alle gemak om alles aan te zetten wanneer je maar wil. De Tibber app regelt dat nu goed met de auto’s, maar ja, als het gewoon een duurdere week is, dan kan die het ook niet goedkoop maken. En is dit niet een teken dat de markt ook weer goedkoper wordt? Maar als ik kijk wat Tibber zelf laat zien als tarief om zijn klanten aan te trekken: 24,x ct als gemiddelde geprojecteerde prijs voor de komende 12 maanden, dan lijkt het er ook niet op dat die markt nog hard gaat dalen. Dus twijfel, twijfel… hoe kijken jullie daar naar?
Er zijn regels voor tibber en andere dynamische leveranciers waar ze mee mogen adverteren. Tevens mogen ze dat maar 1x in de 3 maanden wijzigen.
Je hebt er dus niet zoveel aan.
De beste graad meter zijn de vaste contracten. Die moeten dezelfde stroom inkopen en er nog marge op na houden. Dus als die omlaag gaan, dan zal dynamisch ook lekker laag zijn
Er zullen zeker 10 weken duurder uitvallen. Maar de andere 42 waarschijnlijk goedkoper.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:37
De duurdere wintermaanden dat is inderdaad zo bij dynamisch, daarop is het een aantal maanden wat meer betalen en in de goedkopere maanden krijg je mogelijk zelfs geld terug.

Er is geen leverancier die energie met verlies aan je verkoopt

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Smuggler schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Er zijn regels voor tibber en andere dynamische leveranciers waar ze mee mogen adverteren. Tevens mogen ze dat maar 1x in de 3 maanden wijzigen.
De beste graad meter zijn de vaste contracten. Die moeten dezelfde stroom inkopen en er nog marge op na houden. Dus als die omlaag gaan, dan zal dynamisch ook lekker laag zijn
Er zullen zeker 10 weken duurder uitvallen. Maar de andere 42 waarschijnlijk goedkoper.
Precies, daarnaast is de prijs van vaste contracten gebaseerd op een gemiddeld verbruik profiel. Zit jouw verbruik meer op de goedkope uren, dan is dat een pluspuntje voor dynamisch en andersom.

Ik kijk elke dag even wanneer de was gedaan kan worden, en hoe laat de vaatwasser aan gaat. Net als ik bijvoorbeeld een paar pakken sojamelk mee pak (als het vak niet leeg is) als die in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Laatst online: 02-06 17:58

Armada

-Wat wil je weten?-

Smuggler schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Oh, die regels van gemiddelde prijs voor 3 maanden was niet bekend. Ik dacht dat ik wel een paar keer wisselingen van prijs had gezien.
Zo simpel werkt het toch ook weer niet? Dynamisch moet inderdaad afnemen wat er day-ahead is. Maar voor vaste contracten heb je te maken met lange termijn inkopen, eventuele grote afnemersafspraken, eigen productie versus inkoop. Voor die zekerheid willen energieproducenten wel een bepaalde mate van korting geven aan energiemaatschappijen, die je niet gaat krijgen op de kortetermijnmarkt. Wat daarvan doorkomt naar de consument is een 2e.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Armada schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Oh, die regels van gemiddelde prijs voor 3 maanden was niet bekend. Ik dacht dat ik wel een paar keer wisselingen van prijs had gezien.

[...]

Zo simpel werkt het toch ook weer niet? Dynamisch moet inderdaad afnemen wat er day-ahead is. Maar voor vaste contracten heb je te maken met lange termijn inkopen, eventuele grote afnemersafspraken, eigen productie versus inkoop. Voor die zekerheid willen energieproducenten wel een bepaalde mate van korting geven aan energiemaatschappijen, die je niet gaat krijgen op de kortetermijnmarkt. Wat daarvan doorkomt naar de consument is een 2e.
Dat is een correcte nuance, maar die vooraf inkoop kortingen vallen wel mee, immers willen aanbieders ook niet verkopen als ze later meer kunnen krijgen, dus je krijgt uiteindelijk nog een soort voorspelde marktprijs.
Maar ook met voorinkoop ben je nog groots afhankelijk van de korte termijn prijs, je weet immers niet een maand van te voren, of alle airco's aangaan in de zomer, of dat het opeens -20 wordt in de winter en alle warmtepompen vol vermogen gaan werken. die aanpassingen moeten toch op korte termijn worden ingekocht, of worden verkocht als het zonnetje gaat schijnen bij al je klanten.

Daarmee blijven de vaste contracten toch een goede graadmeter voor de toekomst, de klant moet het immers zelf betalen uiteindelijk.

Het grootste voordeel is natuurlijk voor de klant dat het vast is, dus als er grote dingen gebeuren (geen russisch gas, oorlog, coronna) heb je dat risico afgesloten, en zit je veilig. en als dat gebeurd als je contract net afloopt, dan kan je altijd nog dynamisch gaan.

We leggen momenteel enorme zonneweides en windmolen parken aan, niet alleen in nederland, maar in heel europa.
persoonlijk verwacht ik dus heel veel uren van 0 cent of minder komende 3 jaar.
Dat zie je terug in het aantal uren dat de stroomprijs onder 0 is. nu al meer negatieve uren gehad. dan vorige jaar tot en met augustus had."
En sowieso al meer dan alle jaren daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Die tarieven vallen tegen morgen. Met het mooie weer had ik negatiever verwacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvwLK1mC4PdhDm_uOqA8BIvHDaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmZqZE52498EqrUmNrguqT7V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-05 19:58
[quote]knakworst schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:51:
Die tarieven vallen tegen morgen. Met het mooie weer had ik negatiever verwacht.

Als je "Clouds" afspeelt dan wordt het een beetje bewolkt, en de wind laat het ook afweten.
https://www.windy.com/?52.501,5.490,5

Edit: link.

[ Voor 30% gewijzigd door HenkS_ op 22-06-2024 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:19
Armada schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:24:
Waar zie je deze? Voor die prijs zet ik hem wel 2 jaar vast. [edit] hier, https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

21.2 cent gemiddeld over laag en hoog tarief. Done. Thanks voor de tip!

De was, droger, vaatwasser etc sturen klinkt leuk maar hier valt het tegen. Wasmachine is < 1 kWh voor wassen en ~1 voor drogen. Vaatwasser is 0.8 - 1.4 kWh afhankelijk van programma, vaak wil je toch dat het schoon is morgen ochtend. Daarentegen heb je een inductieplaat, airfryer en oven die altijd hard werken op de avondpiek. Zonder EV valt sturen beetje tegen, ik kan per dag maar ~2 kWh van de 15 schuiven, rest gaat door of is extra hoog tijdens piekuren - het zijn niet voor niets pieken, iedereen verbruikt meer op dat moment.

Mijn tarief deze maand komt dan ook uit op 22.8 cent bij Tibber, en in de winter alleen maar hoger.

Om op 21.5 cent te komen bij Tibber moet de stroomprijs nog erg zakken, naar 21.5 - 13.2 EB - 1.8 opslag = 6.5 cent incl BTW, 5.4 cent kaal. Ik zie dat niet zo snel gebeuren, misschien een keertje in de zomer maar niet gemiddeld over een heel jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 22-06-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:15
w00key schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Waar zie je deze? Voor die prijs zet ik hem wel 2 jaar vast. [edit] hier, https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

21.2 cent gemiddeld over laag en hoog tarief. Done. Thanks voor de tip!
Kijk ook maar eens op vergelijkingssites naar Greenchoice,
NL Groene Stroom 1 jr Vast Actie;
Cashback/Korting 92,50 euro.
Bij 2000 kWh/jr verbruik is dat toch mooi ruim 4,6 cent op de 22/23 ct minder...>> 18/19 ct/kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

OpaDus schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Kijk ook maar eens op vergelijkingssites naar Greenchoice,
NL Groene Stroom 1 jr Vast Actie;
Cashback/Korting 92,50 euro.
Bij 2000 kWh/jr verbruik is dat toch mooi ruim 4,6 cent op de 22/23 ct minder...>> 18/19 ct/kWh :)
Die cashback krijg je natuurlijk niet als je de speciale actie pagina van Greenchoice zelf gebruikt..... Dan krijg je meteen ook hogere kWh prijzen voor je kiezen. Die je zoals ik zie ook rekent.....

En let wel op: voor nieuwe contracten rekent Greenchoice ongeveer 11,5 of 12,5 cent (1 en 2 jaar) per gesaldeerde kWh. Lever je meer terug dan verbruikt, dan levert die ook maar een paar cent op.

Pagina: 1 ... 220 ... 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels