Armada schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Oh, die regels van gemiddelde prijs voor 3 maanden was niet bekend. Ik dacht dat ik wel een paar keer wisselingen van prijs had gezien.
[...]
Zo simpel werkt het toch ook weer niet? Dynamisch moet inderdaad afnemen wat er day-ahead is. Maar voor vaste contracten heb je te maken met lange termijn inkopen, eventuele grote afnemersafspraken, eigen productie versus inkoop. Voor die zekerheid willen energieproducenten wel een bepaalde mate van korting geven aan energiemaatschappijen, die je niet gaat krijgen op de kortetermijnmarkt. Wat daarvan doorkomt naar de consument is een 2e.
Dat is een correcte nuance, maar die vooraf inkoop kortingen vallen wel mee, immers willen aanbieders ook niet verkopen als ze later meer kunnen krijgen, dus je krijgt uiteindelijk nog een soort voorspelde marktprijs.
Maar ook met voorinkoop ben je nog groots afhankelijk van de korte termijn prijs, je weet immers niet een maand van te voren, of alle airco's aangaan in de zomer, of dat het opeens -20 wordt in de winter en alle warmtepompen vol vermogen gaan werken. die aanpassingen moeten toch op korte termijn worden ingekocht, of worden verkocht als het zonnetje gaat schijnen bij al je klanten.
Daarmee blijven de vaste contracten toch een goede graadmeter voor de toekomst, de klant moet het immers zelf betalen uiteindelijk.
Het grootste voordeel is natuurlijk voor de klant dat het vast is, dus als er grote dingen gebeuren (geen russisch gas, oorlog, coronna) heb je dat risico afgesloten, en zit je veilig. en als dat gebeurd als je contract net afloopt, dan kan je altijd nog dynamisch gaan.
We leggen momenteel enorme zonneweides en windmolen parken aan, niet alleen in nederland, maar in heel europa.
persoonlijk verwacht ik dus heel veel uren van 0 cent of minder komende 3 jaar.
Dat zie je terug in het aantal uren dat de stroomprijs onder 0 is. nu al meer negatieve uren gehad. dan vorige jaar tot en met augustus had."
En sowieso al meer dan alle jaren daarvoor.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber