Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
OpaDus schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Kijk ook maar eens op vergelijkingssites naar Greenchoice,
NL Groene Stroom 1 jr Vast Actie;
Cashback/Korting 92,50 euro.
Bij 2000 kWh/jr verbruik is dat toch mooi ruim 4,6 cent op de 22/23 ct minder...>> 18/19 ct/kWh :)
Met warmtepomp en 5500 kWh/jaar kom ik dan net iets hoger uit dan gewoon voor 2 jaar via de welkom terug actiepagina. Maar voor mensen met weinig verbruik is dat wel een mooie tip.

Als je zonnepanelen hebt betaal je voor elk kWh geleverd een prijs, ongeacht of je het weer op maak via salderen dat jaar. Eindelijk is dus dat kostenloos ruilen van zomer voor winterstroom weg en kan het tarief voor iedereen omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:30
koboy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Die cashback krijg je natuurlijk niet als je de speciale actie pagina van Greenchoice zelf gebruikt..... Dan krijg je meteen ook hogere kWh prijzen voor je kiezen. Die je zoals ik zie ook rekent.....

En let wel op: voor nieuwe contracten rekent Greenchoice ongeveer 11,5 of 12,5 cent (1 en 2 jaar) per gesaldeerde kWh. Lever je meer terug dan verbruikt, dan levert die ook maar een paar cent op.
En als klant met PV krijg je waarschijnlijk ook nog eens andere aanbiedingen...

Ik heb ook mijn twijfels over de wertigheid van de uitwerking van die heffing door Greenchoice, want uiteindelijk salderen ze door die heffing per kWh dus niet. Andere Leveranciers rekenen een vast bedrag per maand adhv de capaciteit. Het blijft raar dat de ACM deze ontduiking van de wet goedkeurt

Maar het feit is: met PV is een vast contract eigenlijk niet meer zo interessant. Ik ga vanaf oktober (einde 1 jaar vast) weer dynamisch. We hebben panelen van Zonneplan en die kunnen inmiddels de panelen uitschakelen bij negatieve prijzen. Dat neemt ook het risico op extra kosten weg. Rendement van de panelen zal wel stukje dalen, maar tot 2027 haal ik de investering er wel uit. Daarna is alles meegenomen...

Heeft iemand ook al ervaring met het uitschakelen van de panelen als je bij een andere Leverancier dan Zonneplan zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

koboy

Heb een idee voor een icon

bilgy_no1 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:45:
[...]

En als klant met PV krijg je waarschijnlijk ook nog eens andere aanbiedingen...

Ik heb ook mijn twijfels over de wertigheid van de uitwerking van die heffing door Greenchoice, want uiteindelijk salderen ze door die heffing per kWh dus niet. Andere Leveranciers rekenen een vast bedrag per maand adhv de capaciteit. Het blijft raar dat de ACM deze ontduiking van de wet goedkeurt

Maar het feit is: met PV is een vast contract eigenlijk niet meer zo interessant. Ik ga vanaf oktober (einde 1 jaar vast) weer dynamisch. We hebben panelen van Zonneplan en die kunnen inmiddels de panelen uitschakelen bij negatieve prijzen. Dat neemt ook het risico op extra kosten weg. Rendement van de panelen zal wel stukje dalen, maar tot 2027 haal ik de investering er wel uit. Daarna is alles meegenomen...

Heeft iemand ook al ervaring met het uitschakelen van de panelen als je bij een andere Leverancier dan Zonneplan zit?
Het gekke is dat ik Greenchoice tot nu toe de zaken erg netjes zie afhandelen. Zo hebben ze bij mijn contractbreuk voor zo ver ik kon zien alleen de werkelijk gemiste inkomsten in rekening gebracht (paar euro voor gas), en qua stroom niets. Ze hebben ook in eerste instantie alleen een verhoogde vaste kosten in rekening gebracht, naar ik vermoed terwijl ze de werkelijke kosten aan het uitrekenen waren.

De ACM heeft gezegd dat energie maatschappijen kosten mogen rekenen die verbonden zijn aan het salderen; de manier waarop is niet vastgelegd vandaar dat het zo verschilt. Kosten in rekening brengen per kWh vind ik in elk geval eerlijker dan op basis van kW piek vermogen, teruglever staffels etc. Hoe het echt er uit gaat zien weten we pas over een dik jaar als ook de "oude langharige contracten" voor een flink deel ten einde zijn gekomen, en de kosten daarvan niet meer omgeslagen hoeven te worden over de rest.

Ik zit nu een paar weken bij Zonneplan. Sinds een paar dagen ook de connect binnen en zie dus de afrekening per dag nu in de app. Over een jaar eens kijken hoe de zaken er voor staan. Een "conventionele" rekening is makkelijk op te stellen ter vergelijk.
De (oud type) SolarEdge omvormer heb ik via de SolarEdge app ingesteld uit te gaan bij negatief na salderen. Moet even in de gaten houden of door werkt, anders de installateur lastig vallen voor een firmware update.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
Ik zag die lage tarieven bij greenchoice een tijd terug ook al. Bij die lage tarievenn heb je geen welkomstbonus, die je pas na een of twee jaar zou krijgen. Greenchoice had ook een aanbieding met welkomstbonus. Die aanbieding met lage tarieven zonder bonus zorgt wel meteen voor een laag maandtarief, en stabiele uitgaven..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

engelbertus schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:58:
. Bij die kagectarirvrn heb je geen welkomstbonus, die je pas na een of twee jaar zou krijgen. Greenchoice had ook een aanbieding met welkmostbonus.
Goeiemoggel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bilgy_no1 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:45:
[...]
Ja, SolarEdge systeem hier, die kunnen dat tegenwoordig native via de App, maar ik stuur het liever zelf via Home Assistant aan. Daar heb ik vorig jaar ook al gebruik van gemaakt, dus al enige tijd geen teruglevering hier met negatieve tarieven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:40:
[...]

Het gekke is dat ik Greenchoice tot nu toe de zaken erg netjes zie afhandelen. Zo hebben ze bij mijn contractbreuk voor zo ver ik kon zien alleen de werkelijk gemiste inkomsten in rekening gebracht (paar euro voor gas), en qua stroom niets. Ze hebben ook in eerste instantie alleen een verhoogde vaste kosten in rekening gebracht, naar ik vermoed terwijl ze de werkelijke kosten aan het uitrekenen waren.

De ACM heeft gezegd dat energie maatschappijen kosten mogen rekenen die verbonden zijn aan het salderen; de manier waarop is niet vastgelegd vandaar dat het zo verschilt. Kosten in rekening brengen per kWh vind ik in elk geval eerlijker dan op basis van kW piek vermogen, teruglever staffels etc. Hoe het echt er uit gaat zien weten we pas over een dik jaar als ook de "oude langharige contracten" voor een flink deel ten einde zijn gekomen, en de kosten daarvan niet meer omgeslagen hoeven te worden over de rest.

Ik zit nu een paar weken bij Zonneplan. Sinds een paar dagen ook de connect binnen en zie dus de afrekening per dag nu in de app. Over een jaar eens kijken hoe de zaken er voor staan. Een "conventionele" rekening is makkelijk op te stellen ter vergelijk.
De (oud type) SolarEdge omvormer heb ik via de SolarEdge app ingesteld uit te gaan bij negatief na salderen. Moet even in de gaten houden of door werkt, anders de installateur lastig vallen voor een firmware update.
Ik heb jarenlang bij Greenchoice gezeten, totdat ze me eind 2022 een tarief van €0,86 per kWh voorschotelden en ook niks wilden doen voor een all-electric huishouden dat weinig had aan het prijsplafond.

Maar inderdaad, de ACM zegt dat het mag en dat vind ik opmerkelijk. De wetgever heeft salderen verplicht gesteld en dan gaan de ambtenaren van de ACM voor de Leveranciers een sluiproute creëren. Dat is niet hoe het in een democratie hoort te werken, zelfs al is de salderingsregeling niet optimaal.

Maar goed, die discussie hoort hier niet thuis.

Ik zie in elk geval geen andere optie meer dan dynamisch met mijn PV. Qua prijs en eerdere ervaring bij het plaatsen van de zonnepanelen heb ik een lichte voorkeur voor Zonneplan. Enige is dat ze geen postcoderoos verrekenen, waar ik ook nog een participatie heb in een project. Die moet ik dan maar zien te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Taro schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Ja, SolarEdge systeem hier, die kunnen dat tegenwoordig native via de App, maar ik stuur het liever zelf via Home Assistant aan. Daar heb ik vorig jaar ook al gebruik van gemaakt, dus al enige tijd geen teruglevering hier met negatieve tarieven.
Ik was misschien niet duidelijk genoeg met mijn vraag. Ik heb panelen en een omvormer van Zonneplan. Als ik klant word bij hun kunnen zij de die uitzetten bij negatieve prijzen (Powerplay, net zoiets als grid rewards bij Tibber).

De vraag is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het prijsgestuurd schakelen van de Zonneplan omvormer wanneer je bij een andere maatschappij zit. Via Home Assistant, bijv. Ik geloof niet dat Zonneplan Powerplay aanbiedt als je niet ook een energiecontract bij ze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Vroeger is dynamisch het enige manier om niet extreem veel te betalen voor stroom als je geen zonnepanelen hebt, bij een vast contract betaal je mee aan de saldeerkosten.

Nu met terugleververgoeding hebben we eindelijk weer keuze, 21 cent is veel meer in lijn met wat stroom zou moeten kosten en de zonnepaneeltoeslag is weg voor mensen zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45

thido

Tilburg

Ik zit al sinds jaar en dag bij Greenchoice. Zo goed als nul op de meter (ene jaar iets aan afname, ander weer iets aan terugleveren). Nu ook zij de TLK in het leven roepen is dynamisch wellicht het overwegen waard. Zal niet altijd goed uitpakken en ook niet veel te sturen (geen EV) maar domweg 50 Euro per maand gaan betalen aan TLK is ook zo wat.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op zondag 23 juni 2024 @ 01:24:
Vroeger is dynamisch het enige manier om niet extreem veel te betalen voor stroom als je geen zonnepanelen hebt, bij een vast contract betaal je mee aan de saldeerkosten.

Nu met terugleververgoeding hebben we eindelijk weer keuze, 21 cent is veel meer in lijn met wat stroom zou moeten kosten en de zonnepaneeltoeslag is weg voor mensen zonder.
Maar die lagere prijzen komen niet alleen maar door de terugleverheffing en de hogere prijzen van daarvoor kwamen niet alleen door de salderingsregeling. Dat is echt onzin.

De gasprijzen wereldwijd en onzekerheid over levering door de Russische agressie speelden de afgelopen tweeënhalf jaar een veel grotere rol in de prijsontwikkeling. En de twee jaren daarvoor met Covid zorgden ervoor dat de gasprijs juist heel erg laag was. Wat extra kosten van salderen waren helemaal niks vergeleken met deze factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:46
Domestic end users, plagued by the surge in energy costs in the wake of the Ukraine war, have yet to enjoy lower bills because often they are locked into long term contracts.

Only those consumers that have invested in a heat pump, a charger for their electric car, or a storage system, are able to benefit from negative prices, spokesperson for Germany’s association of local utilities VKU said.

Those on fixed priced contracts will only feel a positive impact from negative power prices once they have pulled down average market prices over the long term.
https://www.euractiv.com/...s-exposing-storage-needs/

Dynamisch en pv wordt hier ook benoemd als optie met PV om te profiteren van de prijzen op dit moment

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 08:38
bilgy_no1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 01:01:
[...]

Ik was misschien niet duidelijk genoeg met mijn vraag. Ik heb panelen en een omvormer van Zonneplan. Als ik klant word bij hun kunnen zij de die uitzetten bij negatieve prijzen (Powerplay, net zoiets als grid rewards bij Tibber).

De vraag is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het prijsgestuurd schakelen van de Zonneplan omvormer wanneer je bij een andere maatschappij zit. Via Home Assistant, bijv. Ik geloof niet dat Zonneplan Powerplay aanbiedt als je niet ook een energiecontract bij ze hebt.
Dan vervallen ook je onbalansvergoedingen via zp, dat maakt het zo leuk daar. As we speak staat mijn omvormer weer uit ondanks dat de stroomprijs niet negatief is

Edit: en gisteren ook vier keer een minuut of 15. Powerplay vergoeding: 65 cent. Denk tussen de 2 en 4 keer zoveel als wat mijn zonnestroom waard was geweest

[ Voor 9% gewijzigd door klmtrf op 23-06-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Knip, offtopic. Dit heeft niets met dynamische energieprijzen te maken.

[ Voor 105% gewijzigd door Taro op 23-06-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 23-06-2024 17:37 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

bilgy_no1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 00:56:
[...]

Ik heb jarenlang bij Greenchoice gezeten, totdat ze me eind 2022 een tarief van €0,86 per kWh voorschotelden en ook niks wilden doen voor een all-electric huishouden dat weinig had aan het prijsplafond.

[...]
Kun je mij één niet dynamische leverancier noemen die hier wel rekening mee hield?
Dat de all-electric huishoudens buiten de boot vielen was een fout van de minister; je weet wel diezelfde die zei niet te weten hoe je met kernenergie je huis moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:10
Taro schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:31:
[...]

Wat ik wel interessant vind is dat vandaag de tarieven niet negatief zijn. Had dat wel verwacht.

Heb je negatieve tarievenen inclusief of exclusief btw ingesteld?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 23-06-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ecological schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Wat ik wel interessant vind is dat vandaag de tarieven niet negatief zijn. Had dat wel verwacht.

Heb je negatieve tarievenen inclusief of exclusief btw ingesteld?
Bij een negatieve stroomprijs incl. BTW/toeslagen wordt de export limit op 0% ingesteld. Bij +1 ct/kWh is het immers voor mij nog steeds interessant om terug te leveren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

w00key schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:17:
[...]

12 mei is te lang geleden. Tussen dan en nu is van alles gebeurd.

Gebruik deze, die is na dat nieuwsbericht live gegaan, https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/

21.1 en 22.3 voor 1 jaar.

Geen idee waarom ze op de normale pagina deze tarieven niet noemen, deze wordt ook aangeboden via vergelijkingssite. Of 22/23 cent plus 92.5 cashback.
Dit betreft het day ahead / dynamische tarieven topic, voor het vergelijken van prijzen bij vaste contracten zijn andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 12:12
enever ligt ineens plat, is iedereen aan het refreshen voor aankomende week? :+

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
Day ahead / Dynamische NOOB hier...

Ik ken het principe van deze contract vormen, maar HOE vergelijken jullie deze onderling?

Kijk, bij een "gewoon" contract leg je de opwek /verbruik etc naast elkaar en hup je hebt de juiste prijzen.
Wijken de werkelijke opwek /verbruik af, no-problemo, je hebt de tarieven dus pleurt die in excell en je weet hoe of wat.

Maar HOE doe je dat nu met deze Day-ahead /Dynamisch offertes?

Deze variëren nl sterk afhankelijk van wat voor weer/wind/zon etc.,
en naar mijn idee kan je dus pas aan het éinde van het jaar de balans opmaken INDIEN je op dezelfde ingangs datum een offerte had aanvraagd van een gewoon contract met bijbehorende tarieven. Niet?

voorbeeld:
je start 01-07-2024 met Day-ahead ....
zoekt ook de beste vaste contractmogelijkheid van 01-07-2024 op...en slaat die op /c.q. in een excell

je maakt bv een jaar vol, en maakt balans op:
Day-ahead heeft gekost /opgebracht €xxxxx

Deze opwek/verbruik cijfertjes vul je in op de vastecontract excell
en hopla, je ziet het wérkelijke resultaat /verschil.... niet???

Zijn er hier mensen die dat gedaan hebben?
en wat waren de resultaten? positief? negatief? dicht bij elkaar?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:54

bert pit

asdasd

@hansio Je kunt vergelijken en berekenen wat je wil, maar je kunt niet in de toekomst kijken. Dus zijn er geen garanties dat het voordeliger is.

Daarom: als je een groot deel van je verbruik kunt sturen kan het interessant zijn, anders waarschijnlijk niet, maar misschien ook weer wel...

Bij twijfel: je kun het gewoon proberen en bij de meesten kun je dagelijks opzeggen, dus weinig risico.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Hansieo Vooraf niet gedaan & achteraf ook niet gedaan. Wat ik wel kan zien is dat ik in 2023 een gemiddeld afnametarief van 24,53 ct/kWh had en ik destijds geen vast contract kon krijgen met dat lage tarief. En over 2024 heb ik tot nu toe een gemiddeld afnametarief van 20,58 cent, wederom geldt dat ik geen vast contract met een dergelijke lage prijs had kunnen krijgen, dus ik vind het wel prima zo :)

Als je een aantal apparaten hebt die je goed kunt timen (witgoed, EV) dan is dynamisch al snel goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Hansieo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:19:

Ik ken het principe van deze contract vormen, maar HOE vergelijken jullie deze onderling?

Kijk, bij een "gewoon" contract leg je de opwek /verbruik etc naast elkaar en hup je hebt de juiste prijzen.
Wijken de werkelijke opwek /verbruik af, no-problemo, je hebt de tarieven dus pleurt die in excell en je weet hoe of wat.

en naar mijn idee kan je dus pas aan het éinde van het jaar de balans opmaken INDIEN je op dezelfde ingangs datum een offerte had aanvraagd van een gewoon contract met bijbehorende tarieven. Niet?

voorbeeld:
zoekt ook de beste vaste contractmogelijkheid van 01-07-2024 op...en slaat die op /c.q. in een excell

tia
Als je day ahead onderling wilt vergelijken kijk je enkel naar de opslag,
Al deze getallen zijn verzameld in de topic-start.
Immers het dynamische gedeelte is de marktprijs, en is voor alle aanbieders exact hetzelfde.

Dynamisch met vast vergelijken is lastig. er zit immer eens risico deel in dat anders is.
Achteraf kan je wel een hoop berekenen, meestal is dynamisch dan (veel) gunstiger, maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld toen je net voor de oorlog een vast contract had afgesloten voor 3 jaar.

En ook daar zie je, als het echt extreem wordt, dan springt blijkbaar de overheid bij.
Al zijn we dynamisch altijd wel onder dat maximum tarief gebleven. elke maand. (40 cent / kwh).
Terwijl vaste contracten toen richting een euro / kwh gingen

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb vaak het idee dat zelfs als mensen berekenen dat ze goedkoper uit zouden zijn met dynamisch, ze uit een soort angst voor hoge pieken ipv te kijken naar het lagere gemiddelde alsnog de knoop niet doorhakken om over te stappen. Men is op zoek naar een goedkopere oplossing, die is er, maar door koudwatervrees besluit men toch bij het duurdere en vertrouwde te blijven om meer te betalen voor de zekerheid dat ze meer betalen.

Als je wat apparaten en/of een EV hebt en minder zonnepanelenopwek hebt dan verbruik: Zet gewoon de stap, probeer het en bevalt het niet of ben je duurder uit, dan neem je weer een vast contract. Ik begrijp het getreuzel en getwijfel echt niet. En het is echt niet zo dat je ineens alles handmatig op het juiste moment aan moet gaan zetten of dat het niet werkt als je overdag niet thuis bent. Wij zetten hier alles gewoon aan wanneer we dat anders ook zouden doen, maar drukken even een paar keer op de +1H uitstelknop et voila, de vaatwasser of wasmachine gaat gewoon op het goedkoopste moment van de dag aan de slag, ook als we niet thuis zijn. Heb je een EV en eigen laadpaal: Kies een slimme laadpaal uit die native met dynamische tarieven om kan gaan zoals bijv. een Zappi en dan heb je daar ook geen omkijken meer naar.

Just do it d:)b 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:37
Hansieo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:19:

voorbeeld:

tia
Ik heb het als volgt gedaan:
  • ik heb mijn echte verbruik en teruglever data per uur voor heel 2023
  • ik download de day-ahead tarieven voor hetzelfde jaar
  • ik bereken de totale kosten voor 2023 voor Tibber maar dat kan natuurlijk voor een willekeurige leverancier
  • ik bereken de jaarkosten uitgaande van de toenmalige tarieven van Greenchoice
  • ik vergelijk de 2
Toen ik dit in april 2024 deed bleek Tibber EUR 18.01 voordeliger te zijn dan Greenchoice. Nu is het verschil waarschijnlijk groter omdat Greenchoice TLK ingevoerd heeft. Ik zal het binnenkort nog eens uitrekenen m.b.v. de huidige GC tarieven.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
cville schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:33:
[...]

• ik bereken de totale kosten voor 2023 voor Tibber maar dat kan natuurlijk voor een willekeurige leverancier
  • ik vergelijk de 2
Toen ik dit in april 2024 deed bleek Tibber EUR 18.01 voordeliger te zijn dan Greenchoice. Nu is het verschil waarschijnlijk groter omdat Greenchoice TLK ingevoerd heeft. Ik zal het binnenkort nog eens uitrekenen m.b.v. de huidige GC tarieven.
Zeg je nu dat er op jaarbasis €18,01 verschil was? Da's niet heel erg veel, op een jaartotaal van vele honderden euro's. Of staat er een typo?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 23-06-2024 17:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
Hmmbob schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Zeg je nu dat er op jaarbasis €18,01 verschil was? Da's niet heel erg veel, op een jaartotaal van vele honderden euro's. Of staat er een typo?
Er staat geen typo. Ik kwam dan ook n.a.v. dit resultaat tot de conclusie dat Tibber voor mij niet interessant was. Maar...

Na de recente wijziging bij GC (mijn referentie) kom ik nu uit op een verschil van EUR 465.87 en dat is wel de moeite waard. Ik moet wel nog, als ik wat meer tijd heb, mijn spreadsheet nog eens nalopen; dit is dus een voorlopig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@bert pit @Taro @Smuggler @cville

Alle hartelijk dank voor jullie input. _/-\o_

Als ik grof samenvat:

-voor áfname meestal gunstiger kWh prijs met Day-ahead
-voor terugleveren meestal ongunstiger kWh prijs bij Day-ahead
- day-ahead heeft een hoog "gok" gehalte, los van natuurlijke invloed (dat component zit ook in vast-contract)
-wat ik óók (uit veel andere replies) begrijp is dat slecht weinigen "terugkijken/berekenen" waarmee het meer op onderbuik gevoel uitkomt
- indien je méér PV hebt dan nodig, dan is het hóógst waarschijnlijk beter om voor vast te gaan (nu nog..)

Bijzondere dank aan @cville voor zijn kritische benadering, i-like-it B)
Natuurlijk ben ik zéér nieuwsgierig naar jouw verdere updates betreffende jouw onderzoek.

Kan je een tipje oplichten van jouw situatie?
-Gasloos? kWh verbruik?? opwek?
pv?
wp? (L/L of L/W)
WtB
EV
Batterij?
e/o andere bijzondere omstandigheden, bv 3.000m2 koi karper slootje :+
die voor jóuw situatie de doorslag (kunnen) geven.

tia.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hansieo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:48:
Als ik grof samenvat:

[..]
In mijn geval niet, maar ik weet niet hoe dit voor anderen is. Als je namelijk tijdens de goedkoopste momenten afneemt, lever je automatisch minder terug op de goedkoopste momenten en meer op de duurdere momenten. Daarnaast heb ik zonnepanelen verdeeld over ZO, ZW en NW, waardoor ik ook veel teruglever op de iets duurdere momenten.

Op deze manier heb ik over 2023 een hoger teruglevertarief dan afnametarief gerealiseerd en voor 2024 lukt dat waarschijnlijk wederom. Deze maand is het teruglevertarief bijv. 4,8 cent hoger dan de afname, vorige maand "zelfs" 5,1 cent.

In de winter lever je doorgaans alleen tijdens de hele goedkope momenten terug en doorgaans ook maar weinig, dus de invloed van de zomer is daar veel groter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville

Als ik grof samenvat:

- day-ahead heeft een hoog "gok" gehalte, los van natuurlijke invloed (dat component zit ook in vast-contract)
-wat ik óók (uit veel andere replies) begrijp is dat slecht weinigen "terugkijken/berekenen" waarmee het meer op onderbuik gevoel uitkomt
- indien je méér PV hebt dan nodig, dan is het hóógst waarschijnlijk beter om voor vast te gaan (nu nog..)

Bijzondere dank aan @cville voor zijn kritische benadering, i-like-it B)
Natuurlijk ben ik zéér nieuwsgierig naar jouw verdere updates betreffende jouw onderzoek.

Kan je een tipje oplichten van jouw situatie?
-Gasloos? kWh verbruik?? opwek?
pv?
wp? (L/L of L/W)
WtB
EV
Batterij?
e/o andere bijzondere omstandigheden, bv 3.000m2 koi karper slootje :+
die voor jóuw situatie de doorslag (kunnen) geven.

tia.
Bedankt voor het huiswerk :)

PV: zie signature. 2023 data: kWh_IMP 2329, kWh_EXP -9004; netto teruglevering 6674 kWh
Niet gasloos, geen WP en geen batterij; wel EV en 2x airco, verder geen bijzondere omstandigheden.
WTB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:25

13art

Moderator Mobile
Wederom een aardige piek morgen tussen 20-21 (39,9 cent!)

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 23-06-2024 20:44 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022

Als ik grof samenvat:

Drie toevoegingen:
1) Energieleveranciers zijn verplicht om een individueel aanbod op maat te leveren aan de consument (zie website ACM). Ik zou zeggen maak daar gebruik van door zoveel mogelijk van je eigen data (of beste schattingen) in te voeren op de verschillende websites. Niet alleen de kWh tarieven zijn relevant, maar ook de overige kosten zoals nu terugleverkosten. Op deze manier wordt alles meegenomen.

2) er is systematisch teruggekeken: de dynamische tarieven van de afgelopen jaren zijn vergeleken met de variabele tarieven (zie hier).
Dit vond ik best overtuigende data.

3) Wat mij verder overtuigende is de vergelijking met een verzekering, bijv hier in deze gepinde post.
Met een vast contract koop je eigenlijk 2 dingen:
- energie
- een verzekering
Die laatste heb ik niet nodig, het risico kan ik dragen.

Dit alles heeft mij recent overtuigend om over te stappen naar dynamisch.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17
cville schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:33:
[...]

• ik vergelijk de 2
Ik heb in homewizard zitten spelen met de prijzen. Je kunt daar makelijk je ingangsdatum veranderen van je energieleverancier. Ik heb daar eerst een vast contract in gevoerd, en daarna eentje met dynamische tarieven over het jaar daarvoor. En daarna mijn keuze gemaakt.
Ook al was het verschil niet groot, toch dynamisch gegaan. Omdat ik in het verleden niet op prijs heb gestuurd, en het verschil dus groter zou zijn als ik dat wel had gedaan.
Tot nu toe nog geen spijt.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvdbrink
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-08 14:50
*knip* werving/spam

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 24-06-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Taro schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:01:
[...]

In mijn geval niet, maar ik weet niet hoe dit voor anderen is. Als je namelijk tijdens de goedkoopste momenten afneemt, lever je automatisch minder terug op de goedkoopste momenten en meer op de duurdere momenten. Daarnaast heb ik zonnepanelen verdeeld over ZO, ZW en NW, waardoor ik ook veel teruglever op de iets duurdere momenten.

Op deze manier heb ik over 2023 een hoger teruglevertarief dan afnametarief gerealiseerd en voor 2024 lukt dat waarschijnlijk wederom. Deze maand is het teruglevertarief bijv. 4,8 cent hoger dan de afname, vorige maand "zelfs" 5,1 cent.

In de winter lever je doorgaans alleen tijdens de hele goedkope momenten terug en doorgaans ook maar weinig, dus de invloed van de zomer is daar veel groter op.
Dank voor de update (y) , en naar ik zo zie heb ook jíj een "bijzondere" omstandigheid,
met panelen op ZO ZW én NW, dat hebben maar weinigen, die óók nog eens lekker terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
cville schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor het huiswerk :)

PV: zie signature. 2023 data: kWh_IMP 2329, kWh_EXP -9004; netto teruglevering 6674 kWh
Niet gasloos, geen WP en geen batterij; wel EV en 2x airco, verder geen bijzondere omstandigheden.
WTB?
dank voor de update d:)b , WtB = warmtepompboiler.
Met al deze informatie kan ik mij beter voorbereiden op wat ik straks voor keuzes voor de deur heb staan... (8>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Hansieo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Dank voor de update (y) , en naar ik zo zie heb ook jíj een "bijzondere" omstandigheid,
met panelen op ZO ZW én NW, dat hebben maar weinigen, die óók nog eens lekker terugleveren.
Dat klopt niet: het is zuid, oost & west met maar 11 graden afwijking van zuid (naar het westen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
SebastiaanPs schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:09:
[...]

Drie toevoegingen:
1) Energieleveranciers zijn verplicht om een individueel aanbod op maat te leveren aan de consument (zie website ACM). Ik zou zeggen maak daar gebruik van door zoveel mogelijk van je eigen data (of beste schattingen) in te voeren op de verschillende websites. Niet alleen de kWh tarieven zijn relevant, maar ook de overige kosten zoals nu terugleverkosten. Op deze manier wordt alles meegenomen.

2) er is systematisch teruggekeken: de dynamische tarieven van de afgelopen jaren zijn vergeleken met de variabele tarieven (zie hier).
Dit vond ik best overtuigende data.

3) Wat mij verder overtuigende is de vergelijking met een verzekering, bijv hier in deze gepinde post.
Met een vast contract koop je eigenlijk 2 dingen:
- energie
- een verzekering
Die laatste heb ik niet nodig, het risico kan ik dragen.

Dit alles heeft mij recent overtuigend om over te stappen naar dynamisch.
@SebastiaanPs

Duidelijk verhaal,en zal mij daar verder in verdiepen. Dat "verzekeren" gevoel had ik al wat opgelopen.

simpel gezien:

Gebruikers > Tussenpersonen > De-Grote-kWH-pool

en nu kan je dus via contract of Dynamisch daar aan mee gaan doen (verplicht)

-contract> oude, langlopende met nog onwijs hoge TLV, neem ik niet mee, is een tijdverschijnsel
-contract> welke je NU kan nemen, lijkt mij de eerlijkste
-contract> NA salderen> niemand kan in de toekomst kijken, dus nog even niet meenemen.

blijft over: contract NU vs Dynamisch

Als ik dan weer kijk naar: Gebruikers > Tussenpersonen > De-Grote-kWH-pool

en dan daarnaast afzet dat Dynamisch €500,= ????? per jaar voordeliger zou zijn...
dan zou die verzekeringspremie 500,= zijn????

Sterker nog, op dynamisch verdienen de "Tussenpersonen" nog steeds (voor niets gaat de zon op).

Dan plopt bij mij het volgende op ...WTF klagen die e-boeren dan nog?? met zulke onwijze verzekeringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:42:
en dan daarnaast afzet dat Dynamisch €500,= ????? per jaar voordeliger zou zijn...

Sterker nog, op dynamisch verdienen de "Tussenpersonen" nog steeds (voor niets gaat de zon op).

Dan plopt bij mij het volgende op ...WTF klagen die e-boeren dan nog?? met zulke onwijze verzekeringen?
Het probleem is wel dat energieleveranciers ook zitten met klanten die jaren geleden een goedkoop vast contract hebben afgesloten en daar nu nog steeds van profiteren. Kopen die mensen nu een EV en warmtepomp dan schiet hun verbruik omhoog en dat verschil moet ergens vandaan komen. Zelfde voor lopende contracten zonder TLV.

Dat vind ik erg fijn van dynamisch: gelijke tarieven en je bent niet de welkomstbonussen of salderingsregeling van anderen aan het compenseren. Ik heb ook geen zin om ieder jaar over te stappen voor de volgende bonus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hansieo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:42:
[...]

@SebastiaanPs

Duidelijk verhaal,en zal mij daar verder in verdiepen. Dat "verzekeren" gevoel had ik al wat opgelopen.

simpel gezien:

Gebruikers > Tussenpersonen > De-Grote-kWH-pool

en nu kan je dus via contract of Dynamisch daar aan mee gaan doen (verplicht)

-contract> oude, langlopende met nog onwijs hoge TLV, neem ik niet mee, is een tijdverschijnsel
-contract> welke je NU kan nemen, lijkt mij de eerlijkste
-contract> NA salderen> niemand kan in de toekomst kijken, dus nog even niet meenemen.

blijft over: contract NU vs Dynamisch

Als ik dan weer kijk naar: Gebruikers > Tussenpersonen > De-Grote-kWH-pool

Die e-boeren klagen omdat ze een flinke hap uit hun reserves hebben moeten nemen tijdens de winter 22-23, met (langlopende) contracten met prijzen waar ze op dat moment niet voor konden inkopen. In die tijd zijn ook een paar (kleine) prijsvechters omgevallen, en vaste contracten waren ook niet mogelijk omdat daar gigantische tarieven op zouden komen te staan.
Nu moeten de reserves weer wat aangevuld worden door hogere verzekeringspremies.

Iets vergelijkbaars zie je ook bij de laadpalen in de SGZH concessie. De eerste serie hing een langlopend prijs contract aan, is dus al die tijd 31 cent gebleven. De tweede serie heeft een jaarlijks prijs aanpas moment (dat net te laat viel voor de winter 22-23), en staat dus nu op 58 cent voor dit jaar. Vergeef me trouwens als ik er een cent naast zit, dit gaat even uit het blote hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:37
Hi, Ik heb Eneco Dynamisch. Het is mij gelukt om de E prijs in te lezen in HA, nu probeer ik nog ergens de gasprijs vandaan te halen. Wie heeft er voor mij een tip hoe de ik gasprijs in HA kan krijgen? Het gaat dus om de TTF (EEX) Day-ahead gasprijs. Inkoopvergoeding en overheidstoeslagen lukt mij prima om erop te plussen.

Dank voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

cville schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Dat klopt niet: het is zuid, oost & west met maar 11 graden afwijking van zuid (naar het westen).
Voor mijn situatie klopt het wel aangezien hij ook op mij reageerde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Taro schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Voor mijn situatie klopt het wel aangezien hij ook op mij reageerde :)
Je hebt helemaal gelijk; dat had ik niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
Aan diegene die bij Tibber zitten en gebruik maken van Grid Rewards:

Als Grid Reward actief is en dus je auto aan het laden is. Stel je laad je thuisaccu op dat moment ook op, krijg je daar dan ook Grid Rewards voor? Ofwel wordt Grid Rewards gemeten op basis van je P1 meter?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:50

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Jazsie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:59:
Aan diegene die bij Tibber zitten en gebruik maken van Grid Rewards:

Als Grid Reward actief is en dus je auto aan het laden is. Stel je laad je thuisaccu op dat moment ook op, krijg je daar dan ook Grid Rewards voor? Ofwel wordt Grid Rewards gemeten op basis van je P1 meter?
deze vraag aan tibber gesteld. Ik heb nog geen antwoord.
Het lijkt erop dat ze me antwoorden dat als ik laad vanuit mijn accu, en dus 0kWh op mijn slimme meter heb, maar wel verbruik op mijn laadpaal dat ze dan ook de grid rewarsd geven. dat kan ik niet geloven, dus heb de vraag nog een keer gesteld, maard an simpeler..

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
HomeWizard komt met een plug-in thuisbatterij: https://www.homewizard.com/plug-in-battery/

Helaas richten ze zich alleen op zonnestroom en niet op dynamische tarieven.
Kan de batterij ook laden op dynamische tarieven?
Onze focus ligt op het zo efficiënt mogelijk je zonnestroom in huis houden voor als je het zelf nodig hebt. Opladen en ontladen op basis van hoge en lage uurtarieven bij een dynamisch contract wordt niet ondersteund omdat de prijsverschillen binnen de dag huidig te klein zijn.
Jammer, dit is zo laagdrempelig dat ik het wel leuk had gevonden om hier mee te experimenteren. Laden tijdens goedkope uren, gebruiken/terugleveren tijdens de piek. Niet eens om de batterij snel terug te verdienen, gewoon omdat het kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
user109731 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:47:
HomeWizard komt met een plug-in thuisbatterij: https://www.homewizard.com/plug-in-battery/

[...]

Jammer, dit is zo laagdrempelig dat ik het wel leuk had gevonden om hier mee te experimenteren. Laden tijdens goedkope uren, gebruiken/terugleveren tijdens de piek. Niet eens om de batterij snel terug te verdienen, gewoon omdat het kan.
Het is wel een kleintje en behoorlijk aan de prijs: 2,7 kWh en EUR 516 per kWh. Op dagen als vandaag wek ik tegen de 30 kWh op. Je kunt ze wel stapelen, maar dan blijft de prijs hoog. Stel dat je 20 kWh wilt, dan heb je 7-8 van deze batterijen nodig en ben je EUR 9,5k tot EUR 11k kwijt.

Ter vergelijking: de Zonneplan batterij kost je voor 20 kWh nog geen EUR 8000 en dat is vast niet eens de goedkoopste oplossing...

Ander nadeel: maximaal 800W output. Je EV hieruit opladen of je warmtepomp laten draaien op deze batterij gaat dus niet lukken. Meer een soort grote UPS dan echt een thuisbatterij...

Wel geinig dat je hem gewoon in een stopcontact kunt pluggen en geen gedoe hebt aan installatie.

Maar voor het spelen met dynamische tarieven is dit niet aantrekkelijk. Niet zozeer vanwege de spread in tarieven zoals ze schrijven, maar puur vanwege de kleine hoeveelheid stroom waar je mee kunt spelen. Als de tarieven in een uur diep negatief zijn kun je hier maximaal 0,8 kWh mee pakken in dat uur (gelimiteerd door het vermogen). Je wilt dan eigenlijk een batterij hebben die op 11 kW kan laden. Dan pak je 11 kWh in dat ene uur.

En zo ook met het terugleveren op een moment met hoge tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 00:20
user109731 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:47:

[...]

Homewizard heeft dan niet alle in en outs goed voor ogen.
Ik geeft de voorkeur om accu te vullen met eigen PV opwek, maar als er ruimte is neem ik af als >6ct spread is

April 328 kWh afgenomen voor gem 1.69ct/kWh, teruglevering gem 11.23ct/kWh
Mei 203 kWh afgenomen voor gem -2.16ct/kWh teruglevering gem 10.08ct/kWh
Juni 72.00 kWh afgenomen voor gem 2.13ct/kWh teruglevering gem 10.90ct/kWh

Ik heb 11,2% overall verlies

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Homewizard heeft dan niet alle in en outs goed voor ogen.
Ik geeft de voorkeur om accu te vullen met eigen PV opwek, maar als er ruimte is neem ik af als >6ct spread is

April 328 kWh afgenomen voor gem 1.69ct/kWh, teruglevering gem 11.23ct/kWh
Mei 203 kWh afgenomen voor gem -2.16ct/kWh teruglevering gem 10.08ct/kWh
Juni 72.00 kWh afgenomen voor gem 2.13ct/kWh teruglevering gem 10.90ct/kWh

Dat is dan exclusief belasting.. wel zo handig om te vermelden..

Ik zit in juni op: 873kWh afgenomen voor gem. 18,1ct incl belastingen, 422 teruggeleverd voor gem. 30,1ct incl belastingen. Netto afname van het 451kWh voor 29,17€, oftewel 6,5 cent incl. belastingen.
Heb een paar dagen gehad waarbij we er niet aan ontkwamen de E-auto te laden op het duurste uur. maar ja, nog steeds prima..

ik heb ook zo'n 11% verlies. wat neerkomt op 50kWh ongeveer.. Vind ik wel jammer.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:35:
[...]

deze vraag aan tibber gesteld. Ik heb nog geen antwoord.
Het lijkt erop dat ze me antwoorden dat als ik laad vanuit mijn accu, en dus 0kWh op mijn slimme meter heb, maar wel verbruik op mijn laadpaal dat ze dan ook de grid rewarsd geven. dat kan ik niet geloven, dus heb de vraag nog een keer gesteld, maard an simpeler..
Grid rewards (en varianten van andere leveranciers) werken op basis van handelen op de onbalans markt. Dit is alleen toegestaan voor bedrijven en niet voor particulieren. De aansturing voor het we/niet laden of terugleveren moet dus in handen liggen van het bedrijf dat namens jou handelt op de onbalans markt.
Dit is de reden dat wanneer je je laadpaal laat aansturen door Tibber je in aanmerking komt voor de Grid rewards. Als Tibber straks zijn accu heeft gaat dat ook gelden voor de accu mits deze door Tibber wordt aangestuurd en niet door jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:39:
[...]

Dat is dan exclusief belasting.. wel zo handig om te vermelden..

Ik zit in juni op: 873kWh afgenomen voor gem. 18,1ct incl belastingen, 422 teruggeleverd voor gem. 30,1ct incl belastingen. Netto afname van het 451kWh voor 29,17€, oftewel 6,5 cent incl. belastingen.
Heb een paar dagen gehad waarbij we er niet aan ontkwamen de E-auto te laden op het duurste uur. maar ja, nog steeds prima..

ik heb ook zo'n 11% verlies. wat neerkomt op 50kWh ongeveer.. Vind ik wel jammer.
Ja is alleen kale marktprijs, hoe uitpakt voor inclusief prijs incl, dat is afhankelijk van je situatie of je op jaarbasis meer opwek hebt dan verbruik of juist minder, bij minder telt dan ook de opslag mee van bij welke dynamische leverancier je zit, maakt het voor vergelijk minder makkelijk met incl prijzen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:28:
Bedoel je daarmee de verliezen laden / ontladen thuisbatterij?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

koboy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:00:
[...]

Grid rewards (en varianten van andere leveranciers) werken op basis van handelen op de onbalans markt. Dit is alleen toegestaan voor bedrijven en niet voor particulieren. De aansturing voor het we/niet laden of terugleveren moet dus in handen liggen van het bedrijf dat namens jou handelt op de onbalans markt.
Dit is de reden dat wanneer je je laadpaal laat aansturen door Tibber je in aanmerking komt voor de Grid rewards. Als Tibber straks zijn accu heeft gaat dat ook gelden voor de accu mits deze door Tibber wordt aangestuurd en niet door jezelf.
Het gaat ook niet zo zeer hoe de onbalans markt werkt, maar hoe Tibber ermee omgaat, vooral qua validatie.
valideren ze op basis van slimme meter data, van meterdata uit de laadpaal of een combinatie.
Pas als je dat weet kun je een antwoord geven. ze kunnen dat antwoord zelf niet geven.
Of in ieder geval, ik heb nu een antwoord dat ze de meterdata uit de laadpaal gebruiken en dus niet de slimme meterdata. dus als ik uit mijn thuisbatterij de auto ga laden dan krijg ik wel grid rewards, maar is het effect op de onbalans helemaal nul. Ik kan me niet voorstellen dat dat klopt, maar het ligt dus vooral aan de validatiemethode en niet aan de werking van de onbalansmarkt.

Die vraag heb ik nog geen antwoord op en kan enkel Tibber zelf beantwoorden.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Het gaat ook niet zo zeer hoe de onbalans markt werkt, maar hoe Tibber ermee omgaat, vooral qua validatie.
valideren ze op basis van slimme meter data, van meterdata uit de laadpaal of een combinatie.
Pas als je dat weet kun je een antwoord geven. ze kunnen dat antwoord zelf niet geven.
Of in ieder geval, ik heb nu een antwoord dat ze de meterdata uit de laadpaal gebruiken en dus niet de slimme meterdata. dus als ik uit mijn thuisbatterij de auto ga laden dan krijg ik wel grid rewards, maar is het effect op de onbalans helemaal nul. Ik kan me niet voorstellen dat dat klopt, maar het ligt dus vooral aan de validatiemethode en niet aan de werking van de onbalansmarkt.

Goed punt!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
RikHa schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:14:
[...]

Bedoel je daarmee de verliezen laden / ontladen thuisbatterij?
Het zijn niet de marginale kosten van laden /ontladen omdat vanwege systeem toch al draait eiland/eigen verbruik, maar over het totaal
Ik heb een DC LFP-accubank met hybride omvormer, verflies in de accu zelf is rond 5%
Het is incl ook eigenverbuik van het systeem zelf dat 24/7 actief is en deze puur EPEX handel is maar 10-15% van totaal.

Ik heb gemiddeld 1,0-1,1 cycle per dag op jaarbasis van de 42kWh effectief met tot 0,25C gebruik, of wel die 11.2% zijn wel serieuze hoeveelheden kWh's , bij mijn volumes van rond 1400-1800kWh/j aan verlies op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:42:
[...]

Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk. Tibber (en anderen) valideren op basis van de aansturing data die Tibber (en anderen) naar jouw laadpaal/batterij sturen/ontvangen. Tibber (en anderen) moeten de controle hebben over het hele proces.
Als je dus toevallig aan het laden bent op een moment dat Grid rewards zouden gelden met een apparaat dat niet door Tibber wordt aangestuurd heb je gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

koboy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:33:
[...]

Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk. Tibber (en anderen) valideren op basis van de aansturing data die Tibber (en anderen) naar jouw laadpaal/batterij sturen/ontvangen. Tibber (en anderen) moeten de controle hebben over het hele proces.
Als je dus toevallig aan het laden bent op een moment dat Grid rewards zouden gelden met een apparaat dat niet door Tibber wordt aangestuurd heb je gewoon pech.
En die controle hebben ze per definitie niet, en vandaar dat het qua validatie misgaat als ze met grid rewards mijn laadpaal zouden aansturen en de energie daarvoor zou vanuit mijn thuisaccu komen.

Op mijn simpele vraag of ze van mij verwachten dat ik de thuisaccu dan uitzet (of zelfs laat meeladen), geven ze aan dat het geen verschil maakt.

Dus domme pech voor Tibber, ze betalen me voor een dooie mus in zo'n geval.

Inderdaad, de accu actief laden tijdens een grid reward moment geeft geen extra inkomsten.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:42:
[...]

En die controle hebben ze per definitie niet, en vandaar dat het qua validatie misgaat als ze met grid rewards mijn laadpaal zouden aansturen en de energie daarvoor zou vanuit mijn thuisaccu komen.

Op mijn simpele vraag of ze van mij verwachten dat ik de thuisaccu dan uitzet (of zelfs laat meeladen), geven ze aan dat het geen verschil maakt.

Dus domme pech voor Tibber, ze betalen me voor een dooie mus in zo'n geval.

Inderdaad, de accu actief laden tijdens een grid reward moment geeft geen extra inkomsten.
Maar je krijgt toch gewoon de grid rewards gekoppeld aan het laden van de auto?
Tibber (en jij via grid rewards) krijgt op die momenten gewoon betaald voor het afnemen van energie. Dat is het enige wat ze hoeven aan te tonen, maar ze moeten wel de controle hebben over het starten/stoppen van de afname. Waar die energie vandaan komt is niet te traceren, en kan dus ook uit jouw accu zijn. Ik denk alleen dat er momenten zijn waarop het financieel nuttiger is om de accu te ontladen.
N.B we hebben het hier over grid rewards bij afname van stroom, maar pauzeren van het laden tijdens een tekort moment kan natuurlijk ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

koboy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Maar je krijgt toch gewoon de grid rewards gekoppeld aan het laden van de auto?
Tibber (en jij via grid rewards) krijgt op die momenten gewoon betaald voor het afnemen van energie. Dat is het enige wat ze hoeven aan te tonen, maar ze moeten wel de controle hebben over het starten/stoppen van de afname. Waar die energie vandaan komt is niet te traceren, en kan dus ook uit jouw accu zijn. Ik denk alleen dat er momenten zijn waarop het financieel nuttiger is om de accu te ontladen.
N.B we hebben het hier over grid rewards bij afname van stroom, maar pauzeren van het laden tijdens een tekort moment kan natuurlijk ook....
Als de energie uit mijn accu komt, dan krijgt tibber dus niet betaald voor het (extra) afnemen van energie. zo werkt de onbalanshandel. de validatie daarvan komt vanuit de geaggregeerde slimme meterdata. ik kan me niet voorstellen dat Tennet betaald op basis van niet-MID gecertificeerde meters uit de easee.

De enige controle die ze zeker wel kunnen doen is of de extra afname door de easee én door de slimme meter wordt geregistreerd. Het lijkt erop dat ze dat niet doen, maar echt vertellen hoe het precies zit kunnen ze ook niet.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Als de energie uit mijn accu komt, dan krijgt tibber dus niet betaald voor het (extra) afnemen van energie. zo werkt de onbalanshandel. de validatie daarvan komt vanuit de geaggregeerde slimme meterdata. ik kan me niet voorstellen dat Tennet betaald op basis van niet-MID gecertificeerde meters uit de easee.

De enige controle die ze zeker wel kunnen doen is of de extra afname door de easee én door de slimme meter wordt geregistreerd. Het lijkt erop dat ze dat niet doen, maar echt vertellen hoe het precies zit kunnen ze ook niet.
De netbeheerders mogen wel de uitgelezen tellerstanden van de slimme meter gebruiken om de invoeding en afname toe te wijzen aan een energieleverancier, met de nieuwe energiewet mogen ze dat dan voor alle slimme meters ook die administratief uitstaan
Met verdwijnen van salderen komen er nog meer meters bij die gescheiden afname en teruglevering registreren en ook vaak nog communicatie hebben.
De lokale netwerkbeheerders leveren deze data sinds april 2023 al de dag erna aan bij Tennet.
Dit is directe aanleiding dat energieleveranciers terugleverkosten zijn gaan rekenen, bijv een Enexis kan daardoor tot gem. 30GWh/maand in 2023 aan werkelijk kWh transport toewijzen aan een energieleverancier dan op basis van profielverbruik.
Waardoor het aantal kleinverbruiker aansluitingen dat nog op basis van profielverbruik wordt toegewezen aan een energieleverancier steeds verder afneemt en op werkelijke verbruik afname toegewezen wordt aan een energieleverancier en onbalanskosten berekend kunnen worden, daags erna door Tennet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Link

Please be aware that the Market Coupling Session is delayed.

Therefore, the Market Coupling Session encounters a risk of Full Decoupling.

If the Final Market Coupling Results are still not available at 14:20, another message will be sent out in order to announce the Full Decoupling.

Ben benieuwd naar de prijzen dan straks 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
jusch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:57:
Link

If the Final Market Coupling Results are still not available at 14:20, another message will be sent out in order to announce the Full Decoupling.

Kan de föhn weer in de tuin?

O-)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 22:23
jusch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:57:
Link

* links zijn moeilijk. laat maar 8)7

Ze zijn nu wel bekend (denk ik).

[ Voor 32% gewijzigd door Hijdaar95 op 25-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:20
Zo interessant zijn de prijzen morgen niet zo te zien, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

jojost1 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:18:
Zo interessant zijn de prijzen morgen niet zo te zien, helaas
Waar zie jij ze dan?
epexspot heeft ze niet.. entsoe laat de prijzen van gisteren zien als vandaag.. tibber heeft ze niet, engie niet.
mijn bronnen zijn op

edit: zie ze nu inderdaad op entsoe..

[ Voor 5% gewijzigd door prein2 op 25-06-2024 14:22 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 22:23
prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:20:
[...]

Waar zie jij ze dan?
epexspot heeft ze niet.. entsoe laat de prijzen van gisteren zien als vandaag.. tibber heeft ze niet, engie niet.
mijn bronnen zijn op
Kijk nog eens op Entsoe. Is 5min geleden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Wordt er door de zonneweiden exploitanten geanticipeerd op de zon morgen en is nu al gemeld dat die panelen uit gaan?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Hijdaar95 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:22:
[...]

Kijk nog eens op Entsoe. Is 5min geleden aangepast.
Wel gek.. Wat de bieding is verlengd tot 1445...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3krUWp0kXjC7k2fbBYpiDykjT9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TX5bdx2DiLvwJuVVRIlnn1PA.png?f=fotoalbum_large

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Uitstel heeft eerder tot fors negatieve prijzen geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als ik 't goed zie is morgen niet bepaald goedkoop.... voor niets gewacht met het aanzetten van de wasmachine.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zl1PlTFe8hArcmZ8xs8xv6lAf0g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWgcENbYoFpskT1TTZLMViiZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door markjanssen op 25-06-2024 15:09 . Reden: plaatje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:31
Vreemd dat het nog niet voor alle landen rond is inderdaad.
Als je bij polen kijkt, hoe overleven die met een verschil van prijs tussen 70 en 350 euro tussen dal en piek.
Dat is echt een absurde ratio lijkt mij?
Noorwegen en zweden hebben daarbij een nagenoeg vlakke lijn tussen 30 en 50 euro.

Je weet eigenlijk ook wel meteen waar de uitstoot het grootst is, daar waar kolencentrales duur hun energie gaan verkopen en de idle time van de hele dag moeten terug verdienen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
alaintje schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:09:
Noorwegen en zweden hebben daarbij een nagenoeg vlakke lijn tussen 30 en 50 euro.
Die halen zo goed als al hun stroom uit hydro, met aanvulling van zon+wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
markjanssen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:08:
Als ik 't goed zie is morgen niet bepaald goedkoop.... voor niets gewacht met het aanzetten van de wasmachine.
Dat valt toch wel mee? Van 12 tot 3 slechts 4-5,5 cent all-in. Dat is voor een warme dag niet verkeerd want veel airco's staan dan aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Als ik 't goed zie is morgen niet bepaald goedkoop.... voor niets gewacht met het aanzetten van de wasmachine.[Afbeelding]
dit is een grap mag ik hopen? wachten met de was doen om 10 eurocent te besparen? 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:22:
[...]

dit is een grap mag ik hopen? wachten met de was doen om 10 eurocent te besparen? 8)7
De wasmachine draait hier max 1x in de week... enkele dagen uitstel is niet echt een issue ;) meestal doe ik de was alleen in 't weekend, maar ik was dit weekend afk :)

Maar voor 't geld hoeft 't niet, maar meer gewoon voor de lol / gamification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 14:44
Zonneplan laat nu 4 cent (all-in) zien om 13:00-14:00. Waarom laat de grafiek van Entsoe dan om 13:00 een prijs van 76 Euro per MWh zien? Dat zou dan ook negatief moeten zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door Remz op 25-06-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Je legt hier precies de vinger op de pijnlijke plek: geaggregeerde data. Dit is over de hele energieleverancier (binnen een netbeheer regio) opgeteld. Tibber krijgt op basis hiervan uitbetaald, of moet betalen.
Grid rewards moet je ook niet zien als een vergoeding per gebalanceerde kWh (je auto kan ingeplugd en ook (bijna) vol zijn), maar als een vergoeding voor het beschikbaar zijn voor balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Laatst online: 21-09 09:12
Remz schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:41:
Zonneplan laat nu 4 cent (all-in) zien om 13:00-14:00. Klopt dus niet met bovenstaande grafieken.
Dat klopt toch? Day ahead is -92 euro,zeg maar -9.2 cent...dan kom je all in om iets van 4 cent uit.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hier klopt iets niet: 24,1 kWh afgenomen (EV geladen) tegen 1 cent. Ik had verwacht dat dat tegen circa 14 cent zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF_yzWgW2tFKANQqrtpQCNsr43I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2GFMtn7uUkcGWeef8UuD7lM.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Bij mij geeft de Tibber app nog steeds geen prijzen voor morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 16:21
KMvrtr schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:49:
Bij mij geeft de Tibber app nog steeds geen prijzen voor morgen.
Zo bijzonder zijn de prijzen ook niet, dus dat scheelt :+

Even gekeken, in de Tibber app staan idd nog geen prijzen.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Laatst online: 21-09 09:12
bert pit schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:47:
Hier klopt iets niet: 24,1 kWh afgenomen (EV geladen) tegen 1 cent. Ik had verwacht dat dat tegen circa 14 cent zou zijn.

[Afbeelding]
Dan heb je Energiebelasting uit staan, kijk even in het linker tabke (onder het blaadje) en dan onderin.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

koboy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Je legt hier precies de vinger op de pijnlijke plek: geaggregeerde data. Dit is over de hele energieleverancier (binnen een netbeheer regio) opgeteld. Tibber krijgt op basis hiervan uitbetaald, of moet betalen.
Grid rewards moet je ook niet zien als een vergoeding per gebalanceerde kWh (je auto kan ingeplugd en ook (bijna) vol zijn), maar als een vergoeding voor het beschikbaar zijn voor balanceren.
Zo zie jij 't misschien. Je rekent af per kWh toch? Ook voor grid rewards?
't is toch gek dat tibber hier geen antwoord op kan geven?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Als ik 't goed zie is morgen niet bepaald goedkoop.... voor niets gewacht met het aanzetten van de wasmachine.[Afbeelding]
De entsoe grafiek klopt voor geen kant.
Klopt ook wel want die is te vroeg gepubliceerd. Prijzen zijn net bekend. Zie epexspot

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.W
  • Laatst online: 20-09 07:52

J.W

J.W schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:35:
Ik, wonend in België,heb een SolarEdge omvormer en 10kw LG RESU thuisbatterij met de mogelijkheid om SolarEdge One te gebruiken. Zodoende wil ik overstappen naar dynamisch tarief bij mij huidige leverancier (Octa+)

Het enige waar ikzelf gewoon niet uitkom, is wat ik in de SolarEdge moet instellen als aanvullende kosten:[Afbeelding]

Van de leverancier heb ik dit als antwoord gekregen:

Afname: Belpex Hourly * 1,038 + 3,93 €/MWh

Injectie: : Belpex Hourly * 0,988 - 16,83 €/MWh

En verwijzing naar de tarief fiche. Maar ik heb geen idee hoe dit te vertalen naar aanvullende kosten per kwh.
Is er niemand die weet hoe je de aanvullende kosten in Belgie kunt berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Hmmm . Nog steeds geen prijzen voor morgen in mijn Tibber app.

Dit is de eerste keer (dat ik het merk tenminste) dat de tarieven zo laat bekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:32
KMvrtr schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:40:
Hmmm . Nog steeds geen prijzen voor morgen in mijn Tibber app.

Dit is de eerste keer (dat ik het merk tenminste) dat de tarieven zo laat bekend worden.
Vorig jaar ook al eens voorgekomen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Tijgerkracht schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:53:
[...]

Dan heb je Energiebelasting uit staan, kijk even in het linker tabke (onder het blaadje) en dan onderin.
Energiebelasting staat gewoon aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

prein2 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Zo zie jij 't misschien. Je rekent af per kWh toch? Ook voor grid rewards?
't is toch gek dat tibber hier geen antwoord op kan geven?
Op de grid rewards pagina van Tibber staat niets over het afrekenen per gebalanceerde kWh voor de Grid rewards.
Jammer dat Tibber hier geen antwoord op kan geven, maar het verbaast me ook niet. Dit zijn geen standaard vragen die in het helpdesk script staan. Misschien dat er ooit iets in een mail heeft gestaan die je kreeg bij het aanmelden voor de Grid rewards. De echte test zal liggen in het aangekoppeld houden van een volle auto en kijken of je dan nog steeds grid rewards krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:59

knakworst

Get more sats!

Op epexspot stonden eerst hele andere tarieven dan ANWB. Maar epex heeft aangepast. Dit lijkt het dus geworden. Zonder EB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZmASkBqhiQMK4OcDzCmRUt4r8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q45jebMv1Uso2wmpIvfvc2eb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

bert pit schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:41:
[...]

Energiebelasting staat gewoon aan hoor.
Powerplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12
knakworst schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:08:
Op epexspot stonden eerst hele andere tarieven dan ANWB. Maar epex heeft aangepast. Dit lijkt het dus geworden. Zonder EB.

[Afbeelding]
Hmm, dit is wel naar. In die zin dat Nordpool ook (nog) de oude data heeft en dat mijn automatiseringen mbt laden/ontladen daarvan afhankelijk zijn..

Tibber heeft niks, entsoe ligt eruit voor onderhoud en nordpool data wijkt af van epexspot... Lekker zooitje vandaag.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Duitsland heeft lol morgen, paar uur met > €0.40/kWh en piek van €2.325 kaal zonder BTW, EB etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BanNf02Hiq6Ro8r8rMhACZafNvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CaWK45NQ3pWjW0VzpIzhXMW.png?f=user_large

Oostenrijk heeft er ook een paar overdag van €1000+, €1900 piek.

Gelukkig hebben wij in Nederland een normale prijs gekregen voor de day ahead veiling, maar wat een drama zeg. Beetje zuur voor mensen die dynamisch stroom afnemen en dat blijft een risicofactor in de toekomst. Nu is het maar 1 nacht, dat overleef je wel, maar als Single Day-ahead Coupling vaker stuk gaat hebben we wel een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12
w00key schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:32:
Duitsland heeft lol morgen, paar uur met > €1/kWh en piek van €2.325 kaal zonder BTW, EB etc.

[Afbeelding]

Gelukkig hebben wij in Nederland een normale prijs gekregen voor de day ahead veiling, maar wat een drama zeg. Beetje zuur voor mensen die dynamisch stroom afnemen en dat blijft een risicofactor in de toekomst. Nu is het maar 1 nacht, dat overleef je wel, maar als Single Day-ahead Coupling vaker stuk gaat hebben we wel een probleem.
Wel goed voor de terugverdientijd van je thuisaccusysteem.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:59

knakworst

Get more sats!

Duitsland heeft lol morgen, paar uur met > €0.40/kWh en piek van €2.325 kaal zonder BTW, EB etc.

[Afbeelding]

Verder een verstandig besluit geweest om die schone kernenergiecentrales te sluiten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:56

[Afbeelding]

Hadden we die tarieven ook maar hier in Nederland :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
ANWB lijkt wederom voor de zoveelste keer vertraging te hebben? Kan verbruik tot 22 juni zien en daarna niet meer... Ben ik de enige of hebben ze de boel weer op de hobbel?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Pagina: 1 ... 221 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels