Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
Henkie-Jan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:02:
ANWB lijkt wederom voor de zoveelste keer vertraging te hebben? Kan verbruik tot 22 juni zien en daarna niet meer... Ben ik de enige of hebben ze de boel weer op de hobbel?
Nee hoor, ik heb ook last van en klantenservice van ANWB kent maar 1 melodie, heb geduld kan wel 1-2 dagen duren.

Ik heb bij netwerkbeheerder de gegevens ogevraagd, er was 23 juni een hick up volgens Enexis
(ik heb niet door gevraagd waar ergens of welke storingscode, ik zelf heb in monitoring een code 5 voor de slimme meter), als ANWB de kwartierdata voor 23 juni gewoon opnieuw moet opvragen.

Ze hebben wel later wat opgehaald, maar dat zijn voornamelijk gegevens om voor 22 juni compleet te maken
Ik heb ook geen gegevens voor 24 juni en die zouden wel met succes opgehaald zijn, volgens Enexis.

Ik heb het via Whatsapp doorgegeven, ik had eerst om een reset gevraag en dat is netjes beantwoordt en als gewoonlijk komt daarna geen reactie meer en zwijgt de klantenservice. morgen zal de whatsapp chat wel weer afgebroken worden, ipv een afsluitende reactie.

Alles gaat traag bij ANWB, ik wacht ook nog steeds op correctie voor Maart waar ze ineens 360+kWh voor de energiekosten tab kwijt zijn (ze hebben alle kwartierdata compleet dat wel), ze zouden me terugbellen, als konden aangeven dat het opgelost of definitief toezeggen wanneer ze het oppakken , het zit in de software die de kosten van totale energierekening doet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Bizar zeg, dat alle prijsprocessen zijn ingericht om maar 1 keer de prijzen op te halen/te publiceren. Tibber app heeft nog steeds niks voor morgen, Nordpool in HA heeft die verkeerde prijzen van entsoe, entso-e in HA laat nu net ook diezelfde verkeerde prijzen zien. Ik snap dat dit niet heel vaak voor komt, maar iets vaker prijzen ophalen zou toch niet verkeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:53:
[...]

<>

Alles gaat traag bij ANWB<>
klopt, het is een andministratieve puinzooi.

Wegenwacht polis klopte niet (wel een juiste bevestiging van de wijziging in de email en online) maar zeggen ze dat je niet gedekt bent in het buitenland. 3 dagen ergens met pech kunnen wachten op een auto-ambulance tot ze het uitgezocht hadden.
ANWB reizen, een week voor vertrek mist de helft van de vouchers en waarvan ze die nastuurden klopten de data niet.

Je snapt dat ik dus niet bij ANWB energie zit.

Ze hebben een soort transformatie gemaakt van pechhulp naar consumentenbond. Pechhulp in NL zijn ze gewoon goed in, de rest niet .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
w00key schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:32:
Duitsland heeft lol morgen, paar uur met > €0.40/kWh en piek van €2.325 kaal zonder BTW, EB etc.

[Afbeelding]

Oostenrijk heeft er ook een paar overdag van €1000+, €1900 piek.

Gelukkig hebben wij in Nederland een normale prijs gekregen voor de day ahead veiling, maar wat een drama zeg. Beetje zuur voor mensen die dynamisch stroom afnemen en dat blijft een risicofactor in de toekomst. Nu is het maar 1 nacht, dat overleef je wel, maar als Single Day-ahead Coupling vaker stuk gaat hebben we wel een probleem.
Bij Nordpool hebben Duitsland en Oostenrijk vergelijkbare prijzen met Nederland, alleen bij EPEX staan enorme prijzen nog steeds voor deze uren voor deze landenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZKTphaeWaI5iUApKRZhqiSnY_s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0e4IscCFUmw5skYBYtQp0kq8.png?f=user_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:58
Ik dacht altijd dat entsoe de officiële prijs had, maar dat is dus epex? Wat is nu de juiste prijs?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:22

EmHaKa

harêuh

Mijn 4 voudige redundantie loopt nu op het randje, maar het lijkt nog te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfUWMd5SSXVPZHleYWGr2dMnbjk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FRCUBB7aw4kPr5mMnF1Z20CA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:24

knakworst

Get more sats!

Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Bij Nordpool hebben Duitsland en Oostenrijk vergelijkbare prijzen met Nederland, alleen bij EPEX staan enorme prijzen nog steeds voor deze uren voor deze landen[Afbeelding]
Gezien EPEX bij NL ook fout zat, vermoed ik dat er ook wat mis is gegaan bij DE en AT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33
anboni schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:20:
Bizar zeg, dat alle prijsprocessen zijn ingericht om maar 1 keer de prijzen op te halen/te publiceren. Tibber app heeft nog steeds niks voor morgen, Nordpool in HA heeft die verkeerde prijzen van entsoe, entso-e in HA laat nu net ook diezelfde verkeerde prijzen zien. Ik snap dat dit niet heel vaak voor komt, maar iets vaker prijzen ophalen zou toch niet verkeerd zijn.
Hier met ZP nergens last van, iets voor 16u uurprijzen bekend in de app en HA :).

Stiekem wel gehoopt op nog lagere prijzen door de uitstel... >:)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:09

13art

Moderator Mobile
anboni schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:20:
Slechte zaak inderdaad. Zou, ivm de planning, toch wel willen weten wat de prijzen morgen zijn, maar goed Tibber laat het vooralsnog afweten.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:27
Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:23:
[...]

Bij Nordpool hebben Duitsland en Oostenrijk vergelijkbare prijzen met Nederland, alleen bij EPEX staan enorme prijzen nog steeds voor deze uren voor deze landen[Afbeelding]
EPEX runt de veiling voor de SDAC. Nord Pool doet normaal daar aan mee.

Vandaag is SDAC veranderd in losse veilingen voor NL, DE, FR, AT, BE (en maybe ben ik nog wat vergeten). Nord Pool deed toen los NO, SE, DK als 1 veiling nadat EPEX had verklaard dat coupling total loss is.

Als je daar kijk voor rest van Europa heb je verkeerde prijzen.

Laatste market notification:
POST_ExC_04a: Further information on the Partial Decoupling

Dear Market Participant,

You have received earlier today a communication regarding a Partial Decoupling. This message was sent at 13:05 (CEST) to warn you that that the following area was decoupled:

EPEX - Core
EPEX - Nordic
EMCO - NordPool

This decoupling was caused by by a local technical issue and subsequently lead to partial decoupling of the above NEMOs.

... Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
knakworst schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:49:
[...]

Gezien EPEX bij NL ook fout zat, vermoed ik dat er ook wat mis is gegaan bij DE en AT.
Geen idee welke nu de juiste prijs heeft, ANWB heeft de EPEX prijs, maar EPEX, ENTSO-e en Nordpool hebben op dit momnet bijv nog verschillende uurpijs voor 26 juni 12-13 u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Domba schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:08:
[...]

Geen idee welke nu de juiste prijs heeft, ANWB heeft de EPEX prijs, maar EPEX, ENTSO-e en Nordpool hebben op dit momnet bijv nog verschillende uurpijs voor 26 juni 12-13 u
Het ligt aan je contract. Uit Tibber contractvoorwaarden
Je uurprijs elektriciteit exclusief btw is gebaseerd op:

De per uur variërende marktprijs; EPEX Day Ahead in €/kWh waarbij er dus geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen verbruik tijdens normaal- en/of daluren; en
Daar is EPEX is de baas. ANWB:
Uurprijs elektriciteitstarief Leveringstarief op basis van de per uur variërende marktprijs; EPEX Spot
Power NL Day Ahead in €/kWh (omgerekend op basis van de gepubliceerde prijzen in €/MWh op de
website epexspot.com)
Het zou me verbazen als er een aanbieder is die Nordpool noemt ipv EPEX.

Het probleem vandaag is dat alle landen apart zijn geveild, dus per land, per uur, moeten de koop en verkopen precies aansluiten. Duitsland handelt ~4 GW op Nordpool en ~35 GW op Epex, ik vermoed dat daar alle contracten de Epex spot prijs gebruiken als ijkpunt.

Vandaag 06-07 koopt Duitsland 37 GW in en produceert daarvan 28 GW zelf. Morgen moeten ze ongeacht hoe hoog de prijs ook is alles zelf doen, buy volume = sell volume = 33 GWh en schakelt alle bronnen in die kunnen produceren, ze komen gewoon wat GWs tekort.

Uit een analyze: https://www.icis.com/expl...ouple-on-technical-issue/
The results of the separate auctions on EPEX SPOT offered a glimpse into how much European countries rely on each other for meeting domestic demand, and the extent to which domestic policies have been set with that in mind.

“What this really exposes is how Germany has essentially outsourced its nuclear generation to France, and how reliant it has become on its neighbours to cover power demand,” said ICIS power analyst Ellie Chambers.

“With the decommissioning of its own nuclear units and several coal units, when Germany is forced to ramp up thermal plants the impact of these phase-outs is clear in the price.”

By the end of this year, Germany will have phased out around 10GW of combined lignite and coal units.

“With France’s grid operator RTE warning of more grid constraints August-October, it’s likely we’ll continue to see wide price disparities between France and Germany during those months – although, barring any events like today’s partial decoupling, hopefully not to the same extreme,” Chambers concluded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 22:23
Edit. Dit is de info van vandaag, mijn fout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EJd3EG44yhHErYeZwHBXs1lTrw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Je8bO9ny2tOPkjY1rdilhSlW.png?f=fotoalbum_large

Heggenergy heeft nu dit staan voor morgen. Prijs inclusief BTW. Hier zit toch een beetje verschil in met de andere getoonde tabellen/grafieken. Als ik het goed begrijp tenminste.

[ Voor 4% gewijzigd door Hijdaar95 op 25-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:43
J.W schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:35:
Ik, wonend in België,heb een SolarEdge omvormer en 10kw LG RESU thuisbatterij met de mogelijkheid om SolarEdge One te gebruiken. Zodoende wil ik overstappen naar dynamisch tarief bij mij huidige leverancier (Octa+)

Het enige waar ikzelf gewoon niet uitkom, is wat ik in de SolarEdge moet instellen als aanvullende kosten:[Afbeelding]

Van de leverancier heb ik dit als antwoord gekregen:

Afname: Belpex Hourly * 1,038 + 3,93 €/MWh

Injectie: : Belpex Hourly * 0,988 - 16,83 €/MWh

En verwijzing naar de tarief fiche. Maar ik heb geen idee hoe dit te vertalen naar aanvullende kosten per kwh.
Eens de prijzen erbij nemen zoals die er voor morgen uit lijken te zien (het is precies een rommeltje vandaag met de day-aheadprijzen, niet alleen in Belgie) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEQUOPq2MRr8H2h2pdZhAzQfId8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/05ov4jRgpoeoiQB1nbM6DHe2.png?f=user_large
(by the way : ik haalde ze hier)

En verwijzend naar de formules voor verbruik (screenshot van de PDF uit jouw tarieffiche) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xW6G4hR3NTMYv-TLmXTiNpoQIbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mq6AapYs37vOkfKxTH5ofizn.png?f=fotoalbum_large
en de formules voor injectie, ook uit jouw tarieffiche :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLeBP6nyPxXcB6w6EZvFPuoexNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TmsGl2cjM14CzVxK4R3NpG0B.png?f=fotoalbum_large
Die overigens, inderdaad, allebei overeenkomen met de formules die jij al aanhaalt...

Wel, dan is de manier om Octa+ prijs te berekenen, op basis van de grafiek van morgen, tussen 12u en 13u 's middags (met een Entsoe prijs van 78.93€/MWh) de volgende (zoals ik die bereken, altijd in c€/kWh) :
1. Entsoe prijs is 7.893c€/kWh : aangezien de index in €/MWh is vermenigvuldig je met 100 (€ naar c€) en deel je door 1000 (MWh naar kWh), dus deel je door 10 (of vermenigvuldig je met 0,1)
2. en dat is de basis voor de formule in jouw tarieffiche. Voor verbruik geeft dat :
(7.893 * 1.038) + 0.393c€ = 8.586c€/kWh excl. BTW (6%)
En voor injectie, op datzelfde uur :
(7.893 * 0.988) - 1.683c€ = 6.115c€/kWh excl. BTW (6%)

Bij Eneco is dat respectievelijk :
(7.893 * 1.02) + 0.667 = 8.718 c€/kWh excl. BTW en
(7.893 * 1) - 1.188 = 6.705c€/kWh excl. BTW

Is dit waar je naartoe op zoek bent ? Want voor verbruik komen daar ook nog de netkosten bij, da's een ander paar mouwen, reken daar op een 11c€/kWh voor elke van het net afgehaalde kWh.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Tibber prijzen voor morgen doen het weer. Is de epex variant.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:44
Hijdaar95 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:49:

Heggenergy heeft nu dit staan voor morgen. Prijs inclusief BTW. Hier zit toch een beetje verschil in met de andere getoonde tabellen/grafieken. Als ik het goed begrijp tenminste.
Geen belasting, alleen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:09

13art

Moderator Mobile
V_ger schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:24:
Tibber prijzen voor morgen doen het weer. Is de epex variant.
Zag het net inderdaad. 4,1 cent all in. Aangezien ik nog niet weet wat ons jaarverbruik gaat zijn (net een EV, panelen vervangen, gok dat we redelijk quite gaan draaien) laat ik de omvormer gewoon maar aan staan. Helaas is vrouwlief net met de auto weg anders hadden we die nog aan de lader kunnen hangen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Hijdaar95 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 20:49:
[Afbeelding]

Morgen is het toch 26 juni?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
John245 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Morgen is het toch 26 juni?
Sorry, als ik moe ben moet ik geen berichten meer plaatsen.
De juiste Heggenergy info voor de 26e.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBsa6VoeXx0ce3vjSun8BHPjnGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9NzEDmjvQsDnE1zXFhHcu7zL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Omdat zowel nordpool als entsoe voor morgen andere prijzen afgeeft dan Tibber (en Epex) heb ik de geïmporteerde waarden (van Nordpool) in de database van mijn addon maar handmatig overruled met de data van Epex.
Dat geeft voor morgenmiddag een aantrekkelijker beeld voor terugleveren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26pmC17yf-4-Vd3-bqgEsd-_vxs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uFduQjHIewzY4aM47r9kIOqu.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 10:47
@KC27 hoe heb je dit voor elkaar gekregen? ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
doe je dit via phpMyAdmin? en zoja, welke data pas je dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
sjampeter schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:21:
@KC27 hoe heb je dit voor elkaar gekregen? ik loop tegen hetzelfde probleem aan.
doe je dit via phpMyAdmin? en zoja, welke data pas je dan aan?
Ik heb een korte handleiding op de github pagina van de addon gezet onder je "issue":
https://github.com/corneel27/day-ahead/issues/104

Nu maar hopen dat dit iets eenmalig is, anders moeten wenog op zoek naar een andere betrouwbare bron van data. Bij epex heb ik geen api gezien.
Iemand nog een idee welke bron met een api betrouwbare data beschikbaar heeft?

[ Voor 22% gewijzigd door KC27 op 26-06-2024 08:30 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:42

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@KC27 staat een port naar andere installatiemogelijkheden op je roadmap?
HA docker gebruiker hier 😊

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
KC27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:27:
[...]

Ik heb een korte handleiding op de github pagina van de addon gezet onder je "issue":

Nu maar hopen dat dit iets eenmalig is, anders moeten wenog op zoek naar een andere betrouwbare bron van data. Bij epex heb ik geen api gezien.
Bij enever staat ze ook niet goed.
Een API hebben ze wel maar alleen betaald en kost tussen de 18 en 54 euro. Je kan het misschien wel scrapen of met AI eruit laten filteren.
Zal me er eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik gok dat er meerdere aanbieders hun prijzen bij ENTSOE vandaan halen. En die klopt nogsteeds niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KC27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:27:
[...]

Epex heeft gewoon een API.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Voor de situatie dat ik geen actuele meterstanden heb sinds de 23e heeft te maken omdat Rendo verhoogde uitval heeft. Zie https://enelogic.com/nl/status

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37
V_ger schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:00:
Ik gok dat er meerdere aanbieders hun prijzen bij ENTSOE vandaan halen. En die klopt nogsteeds niet..
Die prijs klopt gewoon. Er zijn 2 prijzen voor vandaag, de EPEX en de SDAC prijs. Entso-e publiceert de SDAC/officiële prijs. Afhankelijk van je contract met je aanbeider betaal je de ene of de andere.

Dat deze prijzen verschillen van elkaar is uniek en logisch dat niet alle aanbieders hiermee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
mat.hi.as schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:58:
[...]

Die prijs klopt gewoon. Er zijn 2 prijzen voor vandaag, de EPEX en de SDAC prijs. Entso-e publiceert de SDAC/officiële prijs. Afhankelijk van je contract met je aanbeider betaal je de ene of de andere.

Dat deze prijzen verschillen van elkaar is uniek en logisch dat niet alle aanbieders hiermee om kunnen gaan.
Hmm. OK. Gisteren stond in de foutmelding van Tibber dat er geen prijzen waren ivm een issue bij Nordpool. Maar uiteindelijk staan bij Tibber nu wel de EPEX prijzen. Dus ik ga er van uit dat Tibber EPEX hanteert voor de NL markt dan.

Niet zo'n drama verder, het is alleen wat lastig met automatiseringen die nu niet kloppen/niet de juiste acties nemen op het juiste tijdstip.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 26-06-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Misschien zie ik het verkeerd, maar dat kost minimaal ruim 60 euro/mnd.
Dat is niet bruikbaar voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:22

EmHaKa

harêuh

[...]
Het wordt zo wel heel troebel om te vergelijken, zoals in de tabel van de TS
Dus er moet nu ook nog een kolom bij welke prijs gebruikt wordt per provider.
Naast dat niet iedere provider hetzelfde omgaat met de terugleverkosten.
En tot overmaat van ramp bij sommige providers (zoals Frank) niet iedere klant hetzelfde contract heeft.
Last van gekte 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
[...]

Weet je dat zeker? Want als ik op de site van EPEX kijk, dan heet die veiling SDAC. De naam van de beurs is EPEX (European Power EXchange).
Dus een andere entiteit zoals ENTSOE verwijst naar jawel de SDAC prijzen. Ik heb toch sterk het vermoeden dat er iets verkeerds is gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:37
V_ger schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Weet je dat zeker? Want als ik op de site van EPEX kijk, dan heet die veiling SDAC. De naam van de beurs is EPEX (European Power EXchange).
Dus een andere entiteit zoals ENTSOE verwijst naar jawel de SDAC prijzen. Ik heb toch sterk het vermoeden dat er iets verkeerds is gepubliceerd.
Ja, dat weet ik vrij zeker. Die benaming die incorrect is bij EPEX komt omdat dit normaal (dit is de eerste keer ooit) niet voorkomt, dus die termen zou je door elkaar heen kunnen gebruiken.

Nordpool heeft dezelfde status (NEMO) als EPEX, zonder de mooie afkorting/naam :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
KC27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Misschien zie ik het verkeerd, maar dat kost minimaal ruim 60 euro/mnd.
Dat is niet bruikbaar voor particulieren.
Volgens mij 18,xx euro. Volgens mij staat er nergens dat je als particulier geen abonnement mag afsluiten. Gewoon een kwestie van risicoanalyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kloppen de prijzen in de Tibber app nu wel of niet? Ik wil graag de auto opladen vanmiddag, maar niet als ik 15 cent moet aftikken terwijl de app 4 cent aangeeft.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:43

Fe2O3

Ja das roest

Hrm vond het al zo raar bij frank gisteren 10 cent per kwh terugleveren, en vandaag staat er -10 betalen :')

M'n solaredge is niet uitgegaan om 11:00 , die gebruiken ENTSO-E , zal het wel zien morgen.

Gisteren is ook onze meter vervangen, en blijkbaar krijgen ze die standen ook nog niet door.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
ari3 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:18:
Kloppen de prijzen in de Tibber app nu wel of niet? Ik wil graag de auto opladen vanmiddag, maar niet als ik 15 cent moet aftikken terwijl de app 4 cent aangeeft.
Waarom zou dat niet kloppen? Het is de officiele publicatie van Tibber, niet een of andere hobby-bob implementatie van een api call.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
ari3 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:18:
Je mag ervan uitgaan dat Tibber de prijzen hanteert van zijn/haar website.
Maar andere leveranciers hanteren vandaag wellicht andere prijzen, dus ik zou het navragen cq checken op de betreffende website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
KC27 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Je mag ervan uitgaan dat Tibber de prijzen hanteert van zijn/haar website.
Maar andere leveranciers hanteren vandaag wellicht andere prijzen, dus ik zou het navragen cq checken op de betreffende website.
Het staat in je contract. Zie w00key in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Tibber en ANWB noemen expliciet EPEX in hun contract en niet een andere beurs. Met gas willen ze soms kiezen voor LEBA, maar ik heb nog nooit iets anders dan EPEX gezien voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Henkie-Jan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:14:
Voor de situatie dat ik geen actuele meterstanden heb sinds de 23e heeft te maken omdat Rendo verhoogde uitval heeft. Zie https://enelogic.com/nl/status
Bij mij maakt ANWB er een puinhoop van ze proberen weg te komen met een verzinsel ipv de slimme meter gegevens opnieuw bij netwerkbeheerder Enexis op te vragen, wat mogelijk is deze heeft de gegevens gewoon beschikbaar (geverifeerd). Het is mij niet duidelijk waarom ze die niet willen opvragen.

ze zitten voor dag totaal en uur levering er totaal naast , bijv 24 juni ik heb 53,38kWh teruggeleverd was ook nog met hoge DAH marktprijs 19-22 uur met tot 20,33ct/kWh kaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKfGt0rKqr-bo5UwkBDkwCqruHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jNzGr8drdCb8xTvGBWvrRLrl.png?f=user_large

Werkelijke teruglevering volgens P1 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5m0Clf2WiQVubI6eTZ3s5JxTat4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rr3LQySsnEDzmZVW5O3Zdq65.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
w00key schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:43:
[...]

Het staat in je contract. Zie w00key in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Tibber en ANWB noemen expliciet EPEX in hun contract en niet een andere beurs. Met gas willen ze soms kiezen voor LEBA, maar ik heb nog nooit iets anders dan EPEX gezien voor stroom.
Zonneplan idem:
Tarieftype: Uurprijzen EPEX Day Ahead

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zit nu bij Green Choice, maar daar krijg ik eind van het jaar terugleverkosten erbij. Dynamisch lijkt me daarom zeker interessant. Maar ik ken mezelf: ik ben selectief lui en heb geen zin in extra gedoe, waardoor de kans dat ik mijn zonnepanelen uitzet bij een negatieve prijs nagenoeg nul is. Is het dan verstandig om toch een dynamisch contract te nemen? Aangezien ik geen tlk wil, ontkom ik er eigenlijk niet aan.

Uiteraard heb ik adhv de sheet uit de ts zitten rekenen, maar er zijn te veel parameters waar ik rekening mee wil houden.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
pven schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:11:
Ik zit nu bij Green Choice, maar daar krijg ik eind van het jaar terugleverkosten erbij. Dynamisch lijkt me daarom zeker interessant. Maar ik ken mezelf: ik ben selectief lui en heb geen zin in extra gedoe, waardoor de kans dat ik mijn zonnepanelen uitzet bij een negatieve prijs nagenoeg nul is. Is het dan verstandig om toch een dynamisch contract te nemen? Aangezien ik geen tlk wil, ontkom ik er eigenlijk niet aan.
Vooropgesteld dat het aantal uur waarop het 'nodig' is om de panelen uit te zetten eigenlijk heel minimaal is (misschien tot nu toe dit jaar 'n uur of 10): er zijn met heel veel omvormers wel mogelijkheden om het vermogen terug te regelen. Soms ingebouwd, soms met iets als Home Assistant.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter

Uiteraard heb ik adhv de sheet uit de ts zitten rekenen, maar er zijn te veel parameters waar ik rekening mee wil houden.
genoeg mensen die schade hebben van het uitzetten om een euro te besparen.
inclusief ikzelf.
Wilde een euro besparen, en toen hebben de panelen het een maand niet gedaan.
kosten: paar 100 euro.

die luiheid is niet zo erg.
Zou lekker dynamisch gaan, en niet letten op die 10% van de uren dat het duurder is, maar genieten van die 90% van de uren dat het goedkoper is. :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Eh, dan is er toch wat mis gegaan of je hebt het niet volgens de "handleiding" gedaan.
Ieder beetje modern PV omvormer kan je netjes terugschalen in vermogen of uitschakelen.

Maar inderdaad, tot heden is het niet vaak voorgekomen dat het nodig was om je PV uit te schakelen.
Of dat veranderd in de toekomst, wie weet :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:09

thido

Tilburg

Hier dezelfde situatie.
Meter staan inmiddels mooi onder 0kWh voor dit jaar dus ook prima moment om weg te gaan bij GC (ivm de salderingsmethodiek die ze toepassen als je meer afneemt dan teruglever). Dynamisch lijkt op jaarbasis negatiever uit te komen dan variabel wat ik tot nu toe had maar de terugleverkosten zorgen ervoor dat het mogelihk toch weer positief uit zal pakken zo lijkt het (ik mag ruim 500 euro gaan betalen). Zullen wr het gewoon doen en zien waar het schip strand? 8)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 16:37
Smuggler schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:35:
[...]
genoeg mensen die schade hebben van het uitzetten om een euro te besparen.
inclusief ikzelf.
Begrijp ik het goed dat er iets stuk gegaan is omdat je bijvoorbeeld de groep van de omvormer uit hebt gezet?
Ik zou denken dat zo iets erg zeldzaam is.

Tip: SolarEdge heeft in de software een functie ingebouwd om de omvormer uit te schakelen bij negatieve tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
AJediIAm schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Begrijp ik het goed dat er iets stuk gegaan is omdat je bijvoorbeeld de groep van de omvormer uit hebt gezet?
Ik zou denken dat zo iets erg zeldzaam is.

Tip: SolarEdge heeft in de software een functie ingebouwd om de omvormer uit te schakelen bij negatieve tarieven.
Dat is correct, betreft hier het Enphase systeem.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Jazsie schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:59:
Aan diegene die bij Tibber zitten en gebruik maken van Grid Rewards:

Als Grid Reward actief is en dus je auto aan het laden is. Stel je laad je thuisaccu op dat moment ook op, krijg je daar dan ook Grid Rewards voor? Ofwel wordt Grid Rewards gemeten op basis van je P1 meter?
Reactie van tibber :
Grid rewards wordt afgerekend met de kWh meter van je laadpaal. Ze doen niks met de slimme meter. Dus laden vanuit je accu levert ook grid rewards op terwijl tibber er niets aan heeft. En extra accu laden levert niks extra's op omdat tibber het niet meet

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
anboni schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:28:
Vooropgesteld dat het aantal uur waarop het 'nodig' is om de panelen uit te zetten eigenlijk heel minimaal is (misschien tot nu toe dit jaar 'n uur of 10): er zijn met heel veel omvormers wel mogelijkheden om het vermogen terug te regelen. Soms ingebouwd, soms met iets als Home Assistant.
En dat is alleen als je op jaarbasis meer terug levert dan verbruikt, als je verbruik hoger ligt dan je teruglevering is het dit jaar nog maar 2 of 3u geweest dat ze uit moesten (een prijs van -0,152ct/kWh dus). Dit vanwege salderen etc.

En idd, softwarematig beperken heeft zeker de voorkeur.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
prein2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Reactie van tibber :
Grid rewards wordt afgerekend met de kWh meter van je laadpaal. Ze doen niks met de slimme meter. Dus laden vanuit je accu levert ook grid rewards op terwijl tibber er niets aan heeft. En extra accu laden levert niks extra's op omdat tibber het niet meet
laden vanuit de accu betekent meestal wel dat je een goedkoop moment je accu hebt geladen, of dat nu via rubber of zonnepanelen is geweest. Het betekent dat je daarmee wel al iets hebt gedaan aan de netcongestie, terwijl je daar niet specifiek voor bent beloond.het is dus niet zo dat rubber de hele gridrewards als kostenpost zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
prein2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Reactie van tibber :
Jammmer, brengt wel het idee om je thuisaccu via de laadpaal te laden >:).

Alleen ontladen zal niks opbrengen :9.

Helaas geen Tibber en geschikte laadpaal, anders was het een leuke project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:14
engelbertus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:17:
[...]
laden vanuit de accu betekent meestal wel dat je een goedkoop moment je accu hebt geladen, of dat nu via rubber of zonnepanelen is geweest. Het betekent dat je daarmee wel al iets hebt gedaan aan de netcongestie, terwijl je daar niet specifiek voor bent beloond.het is dus niet zo dat rubber de hele gridrewards als kostenpost zal hebben.
Leuke autocorrect haha, rubber ipv tibber :)

Het werkt natuurlijk alleen met een aantal ondersteunde laadpalen, Zaptec, Easee en binnenkort ook Alfen.
Die kun je als Power-up toevoegen/koppelen in de app en dan geeft de laadpaal de hoeveelheid afgenomen stroom door.
Het is via de P1 meter niet accuraat te meten, wanneer je bijv. zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Jazsie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:30:
[...]

Jammmer, brengt wel het idee om je thuisaccu via de laadpaal te laden >:).

Alleen ontladen zal niks opbrengen :9.

Helaas geen Tibber en geschikte laadpaal, anders was het een leuke project.
Heb er ook al aan gedacht. alleen om er een laadpaal voor te kopen betekent een investering die niet eenvoudig terug te verdienen is. kwestie van een input switch maken die omschakelt als de laadpaal aangaat, met een bericht naar de cerbo om volle bak te gaan laden op dat moment.. naast de laadpaal voor 400€ klaar..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

engelbertus schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:17:
[...]
Natuurlijk wel.

Gridrewards gaat om het opheffen van onbalans. oftewel in het eigen portfolio, oftewel op het net:
- eigen portfolio: Tibber koopt in op day ahead, maar moet wel een volume inkopen. afwijkingen van het volume moeten ze bijkopen of verkopen tegen een intraday handelsprijs. Met gridrewards kun je dus je eigen verwachting kloppend maken. dit is geld waard. (en dit is ook de reden dat je een opslag in 'onbalanskosten' betaald op je energierekening. simpelweg omdat ze heel goed kunnen voorspellen hoeveel er ingekocht moet worden, maar dat niet perfect kunnen.
- onbalans op het net: Als Tennet een hoge onbalansprijs geeft, dan kun je als PV-partij (BRP in het engels) geld verdienen door meer of minder af te nemen. hier kunnen ook gridrewards voor worden ingezet.

in beide gevallen moeten er dus wel kwh-en exta of juist minder worden afgenomen van het net, anders heeft de actie geen effect gehad op de balans.

tot zover technisch.

Administratief blijkt het moeilijk terug te voeren naar een individue te zijn. En dus verzinnen ze manieren die 'bijna goed' zijn om de grid rewards te verdelen. Een deel van de opbrengst is voor hunzelf, dus een kleine foutmarge is geen probleem.

Het hele doel van grid rewards is het oplossen van dit soort zaken. uiteindelijk is een individuele casus daar voor tibber niet van belang. Dus stel ze zetten 1000 auto's aan de lader om onbalans op te lossen. Dan is het niet zo erg dat er daarvan maar 999 daadwerkelijk zorgen voor extra verbruik op het net. Maar als alle auto's niet van het net gaan laden, dan lossen ze dus geen onbalans op. (uiteindelijk zal in zo'n geval wel geen grid rewards verdiend worden, maar dat is allemaal niet zo transparant).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
prein2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:36:
[...]

Natuurlijk wel.

Gridrewards gaat om het opheffen van onbalans. oftewel in het eigen portfolio, oftewel op het net:
- eigen portfolio: Tibber koopt in op day ahead, maar moet wel een volume inkopen. afwijkingen van het volume moeten ze bijkopen of verkopen tegen een intraday handelsprijs. Met gridrewards kun je dus je eigen verwachting kloppend maken. dit is geld waard. (en dit is ook de reden dat je een opslag in 'onbalanskosten' betaald op je energierekening. simpelweg omdat ze heel goed kunnen voorspellen hoeveel er ingekocht moet worden, maar dat niet perfect kunnen.
- onbalans op het net: Als Tennet een hoge onbalansprijs geeft, dan kun je als PV-partij (BRP in het engels) geld verdienen door meer of minder af te nemen. hier kunnen ook gridrewards voor worden ingezet.

in beide gevallen moeten er dus wel kwh-en exta of juist minder worden afgenomen van het net, anders heeft de actie geen effect gehad op de balans.

tot zover technisch.

Administratief blijkt het moeilijk terug te voeren naar een individue te zijn. En dus verzinnen ze manieren die 'bijna goed' zijn om de grid rewards te verdelen. Een deel van de opbrengst is voor hunzelf, dus een kleine foutmarge is geen probleem.

Het hele doel van grid rewards is het oplossen van dit soort zaken. uiteindelijk is een individuele casus daar voor tibber niet van belang. Dus stel ze zetten 1000 auto's aan de lader om onbalans op te lossen. Dan is het niet zo erg dat er daarvan maar 999 daadwerkelijk zorgen voor extra verbruik op het net. Maar als alle auto's niet van het net gaan laden, dan lossen ze dus geen onbalans op. (uiteindelijk zal in zo'n geval wel geen grid rewards verdiend worden, maar dat is allemaal niet zo transparant).
Ik denk dat je dat anders moet zien. Als jij ervoor kiest om de accu te ontladen zou het anders het net op gaan. Nu wordt de auto opgeladen. Het is gewoon een toevoer op het net op dat moment en die gaat nu extra je auto in. Dat jij zelf die keuze maakt om hem in te schakelen hebben ze zelf niet in de hand en moeten ze in die situatie op inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Willempie27 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat je dat anders moet zien. Als jij ervoor kiest om de accu te ontladen zou het anders het net op gaan. Nu wordt de auto opgeladen. Het is gewoon een toevoer op het net op dat moment en die gaat nu extra je auto in. Dat jij zelf die keuze maakt om hem in te schakelen hebben ze zelf niet in de hand en moeten ze in die situatie op inspelen.
Ja dan heb je een verandering van grid impact. Waar het hier steeds om gaat is een batterij in ESS modus. ofwel, hij houdt het grid actief op nul. komt er 11kW aan belasting aan, dan gaat de thuisbatterij 11kW stampen. Stopt de 11kW belasting, dan houdt ook de batterij op met leveren. Dat is de netto nul situatie.

Heb je een situatie waarin je 11kW aan het terugleveren bent, en door het auto laden lever je netto 0, dan is er een verandering in grid ja

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Weet iemand nog een route die je zou kunnen bewandelen bij ANWB energie dat ze data uit de slimme meter ook opvragen en ook werkelijk gebruiken, dan via de ACM?

De ANWB blijft zich verschuilen en blijft bij hoog en laag beweren, waarbij ze ongeveer geel groen moeten zijn van het jokken, dat ze deze gegevens van Enexis hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIhIqMsc3x9wPxbRdwrm4jzm6_k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TmWMni52M5C93xATxbq0swIi.png?f=user_large

Echter een ODA die via exact dezelfde route de gegevens bij Enexis ophaalt krijgt voor dezelfde dag, wel wat anders binnen (is per kwartier), wat ook gewoon overeenkomt met mijn P1 data.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkuGfzHTwjx-tf5pY2zqjWVEYUw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5xyA8Es1rJaA4wStLWqZm8JT.png?f=user_large.

Klantenservice wil niet toegeven dat ze iets dienen op te lossen, blijven wijzen naar Enexis als verantwoordelijk en Enexis naar mij toe die maar blijft herhalen dat ANWB contact moet opnemen met Enexis marktpartijen, maar ANWB klantenservice beeindigd steeds de whatsapp.

Het begint zo aardig op te lopen, we zitten al boven 400kWh afname/teruglevering die betrokken is het ANWB gerommel wat ergens sinds half februari begonnen is en wat nog niet gecorrigeerd in kWh's of bedrag.
24 juni is ook nog een nieuw high in verschil voor 1 dag sinds Maart, €17.91 voor teruglevering (incl.) volgens P1 waar ANWB met gerommel maar op €9,58 komt, zelfs teruglevering kWh's over gehele dag klopt niet eens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:41:
Weet iemand nog een route die je zou kunnen bewandelen bij ANWB energie dat ze data uit de slimme meter ook opvragen en ook werkelijk gebruiken, dan via de ACM?

De ANWB blijft zich verschuilen en blijft bij hoog en laag beweren, waarbij ze ongeveer geel groen moeten zijn van het jokken, dat ze deze gegevens van Enexis hebben. [Afbeelding]

Echter een ODA die via exact dezelfde route de gegevens bij Enexis ophaalt krijgt voor dezelfde dag, wel wat anders binnen (is per kwartier), wat ook gewoon overeenkomt met mijn P1 data.[Afbeelding].

Klantenservice wil niet toegeven dat ze iets dienen op te lossen, blijven wijzen naar Enexis als verantwoordelijk en Enexis naar mij toe die maar blijft herhalen dat ANWB contact moet opnemen met Enexis marktpartijen, maar ANWB klantenservice beeindigd steeds de whatsapp.

Het begint zo aardig op te lopen, we zitten al boven 400kWh afname/teruglevering die betrokken is het ANWB gerommel wat ergens sinds half februari begonnen is en wat nog niet gecorrigeerd in kWh's of bedrag.
24 juni is ook nog een nieuw high in verschil voor 1 dag sinds Maart, €17.91 voor teruglevering (incl.) volgens P1 waar ANWB met gerommel maar op €9,58 komt, zelfs teruglevering kWh's over gehele dag klopt niet eens.
Waarom geen Tibber of een andere aanbieder die het wel op orde heeft. Het regent klachten bij de ANWB. En als ik die andere klachten zo lees kan het maanden duren voordat er iets opgelost wordt.

Mijn advies selecteer een bedrijf waar energie core business is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

In gebreke stellen en overstappen naar een leverancier die t wel kan. Zijn er genoeg, en die zijn nog goedkoper ook..

De ANWB blijft zich verschuilen en blijft bij hoog en laag beweren, waarbij ze ongeveer geel groen moeten zijn van het jokken, dat ze deze gegevens van Enexis hebben. [Afbeelding]

Echter een ODA die via exact dezelfde route de gegevens bij Enexis ophaalt krijgt voor dezelfde dag, wel wat anders binnen (is per kwartier), wat ook gewoon overeenkomt met mijn P1 data.[Afbeelding].

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Waarom geen Tibber of een andere aanbieder die het wel op orde heeft. Het regent klachten bij de ANWB. En als ik die andere klachten zo lees kan het maanden duren voordat er iets opgelost wordt.

Mijn advies selecteer een bedrijf waar energie core business is.
Ik heb nog plenty saldeervolume met paar MWh EPEX handel door de grote spread die we dit jaar hebben, anders was ik al weggeweest

Ik kom van Tibber, waar ik ben vertrokken vanwege dat onzalige plan om geen negatieve maandrekeningen meer wilde uit betalen, maar in spaarpotjes stoppen, zonder een oplossing voor de EB binnen het saladeringsvolume,
Plan wat ze uiteindelijk kort voor ingangsdatum hebben introkken, voor mij was dat te laat om nog te kunnen annuleren.

energiebelasting is de allergrootste post binnen saldeervolume , mijn gem. voor kale DAH afname is 5,1ct over bijna 7500kWh, de 10.88ct EB kaal is meer dan dubbele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
prein2 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:58:
In gebreke stellen en overstappen naar een leverancier die t wel kan. Zijn er genoeg, en die zijn nog goedkoper ook..
[...]
Ik heb nog saldeervolume

Als ook dat nog wat te verbeteren is en doorn in het oog is, dat bij code 12 voor P4 geen meldplichtplicht is voor energieleverancier, daarvoor moet deze case ook nog even doorlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Even een hersenspinsel, weet niet of het al voorbij gekomen is, maar wat als heel Nederland overstapt naar Dynamisch energie contract. (Zonneplan, Tibber, ANWB, Frank Energie) is er voor die bedrijven dan nog wat te verdienen?

Als ik nu kijk naar de afgelopen maanden weer (wij zitten nu 1,5 jaar bij Tibber) de gemiddelde prijs per kwh voor ons huishouden:
juni 9,4 cent
mei 11,1 cent
april 14,4 cent
mrt 18 cent
feb 19,9 cent
jan 23,1 cent
dec 24,4 cent
nov 26 cent
okt 21 cent
sept 16,6 cent

TLV gemiddelde deze maand van 0,20 cent.

Los van het risico dat er op mondiaal niveau een nieuwe energiecrisis uitbreekt (zoals de start van de oorlog van Oekraïne) wie zou er nog een godsnaam een vast contract willen? Met of zonder panelen met of zonder auto, je bent toch altijd per definitie goedkoper uit als je NU een contract wilt afsluiten?

Laagste prijs vast contract is 0,37 cent per kwh, dat was bij GC via coöperatie met 0,11 cent TLV en straks dus een TLV heffing.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34
loewie1984 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:30:
Even een hersenspinsel, weet niet of het al voorbij gekomen is, maar wat als heel Nederland overstapt naar Dynamisch energie contract. (Zonneplan, Tibber, ANWB, Frank Energie) is er voor die bedrijven dan nog wat te verdienen?
Ja, want de marktprijs maakt hierin niet echt wat uit. Dat is niet waarop deze leveranciers verdienen. Ze verdienen vooral aan de inkoopvergoeding en het maandtarief, naast alle andere services die ze (evt. tegen betaling) aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27

koboy

Heb een idee voor een icon

Je kunt het hier blijven proberen, maar ik ben bang dat je er alleen uitkomt met een advocaat in de hand die de ANWB in gebreke stelt. Dit is de reden dat wij een rechtsbijstandverzekering hebben, omdat het ophoesten van de kosten van de advocaat niet opweegt tegen het afschrijven van het verlies. De ANWB weet dit ook.
Ik denk trouwens dat het wellicht een beter idee is om een belletje te plegen met het ministerie van EZK, dan wel de ombudsman.

N.B. een intake/informatie gesprek bij een advocaat is over het algemeen gratis. Op dat moment kunnen ze je ook voorlichten over mogelijkheden en daaraan verbonden kosten.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Zonneplan app geeft onjuiste gegevens. Willen ander Zonneplan gebruikers een even meekijken? Ben ik de enige met deze onjuiste gegevens in de app?
Onder de afname zie je het totaalbedrag van 7 cent. normaal staat daar het gemiddelde bedrag van de afname circa 20 cent. Ook het teruglever getal is incorrect. Ik heb al contact gezocht met Zooneplan mar kwam uit bij de chatbot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeOGD7rdCfN6ripF4usT7X6VGaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Yzmvvk9iy8zG4Y8OuZyv2Qb.png?f=fotoalbum_large

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
bert pit schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:36:
Zonneplan app geeft onjuiste gegevens. Willen ander Zonneplan gebruikers een even meekijken? Ben ik de enige met deze onjuiste gegevens in de app?
Onder de afname zie je het totaalbedrag van 7 cent. normaal staat daar het gemiddelde bedrag van de afname circa 20 cent. Ook het teruglever getal is incorrect. Ik heb al contact gezocht met Zooneplan mar kwam uit bij de chatbot.

[Afbeelding]
Gezien het verschil, met en zonder belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Smuggler schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Gezien het verschil, met en zonder belasting?
Inderdaad, schaamrood om m'n kaken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27

Als ik nu kijk naar de afgelopen maanden weer (wij zitten nu 1,5 jaar bij Tibber) de gemiddelde prijs per kwh voor ons huishouden:
juni 9,4 cent
mei 11,1 cent
april 14,4 cent
mrt 18 cent
feb 19,9 cent
jan 23,1 cent
dec 24,4 cent
nov 26 cent
okt 21 cent
sept 16,6 cent

TLV gemiddelde deze maand van 0,20 cent.

Los van het risico dat er op mondiaal niveau een nieuwe energiecrisis uitbreekt (zoals de start van de oorlog van Oekraïne) wie zou er nog een godsnaam een vast contract willen? Met of zonder panelen met of zonder auto, je bent toch altijd per definitie goedkoper uit als je NU een contract wilt afsluiten?

Laagste prijs vast contract is 0,37 cent per kwh, dat was bij GC via coöperatie met 0,11 cent TLV en straks dus een TLV heffing.
Als héél NL overstapt? dan gaat héél NL honderden besparen??

mijn water zegt dat dát niet gaat gebeuren, nog niet eens close... 8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
...
Uiteraard nog wel. Alleen zouden in zo'n geval de day-ahead prijzen slechts nog héél miniem goedkoper zijn, ALS ze al goedkoper zouden zijn, dan een variabel contract, én dan zou een day-ahead contract ongetwijfeld een pak onaantrekkelijker (want duurder) zijn dan nu het geval is.

Want weet dat wie risico neemt in die hele business, óf met de winst gaat lopen indien het goed uitdraait, óf zijn verlies pakt in het andere geval. Dus als jij nu, momenteel, het risico neemt om de laatste kruimeltjes op de energiemarkt (de day-ahead energie-kruimeltjes) op te gaan gebruiken door electriciteit af te nemen wanneer bijna niemand anders electriciteit van doen heeft, dan doe je een goede zaak. Maar in jouw geschetste geval wil iederéén alléén maar die laatste kruimeltjes. En dan worden die kruimeltjes gewoon duurder.

JIJ neemt in deze het risico, niet de leveranciers.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@koboy EZK EM (energiemarkten) zal ik even onthouden, niet alles kan gelijktijdig.
ANWB energie heeft nog 2 of misschien meer werkdagen de tijd om contact op te nemen met Enexis afdeling marktpartijen.
Waarom dat ook nog benadrukt en ook nogeens via mij loopt kan ik alleen maar gissen.

kan vanalles zijn, ik heb in 2021 ook al eens zo'n nadrukkelijk verzoek gehad, toen bleek uiteindelijk Sagecom T211 communicatie stuk te zijn en wilde energieleverancier ook in eerste niet meewerken aan de diagnosetests voor Enexis door een aantal keren een nieuwe verzoek/poging te doen na eerste code 12, had die andere status gegeven, zodat het geen tijd kostte, waardoor het geheel ca 6 weken langer heeft geduurt dan eigenlijk noodzakelijk was.

Enexis zal met mij niet delen de oorzaak van het communicatieprobleem en waarom een ODA als Umeter de slimme meter data wel kan ophalen, omdat niet de communicatie-deel tussen mijn slimme meter en Enexis betreft (buiten dat het waarschijnlijk te technisch is voor die, waar ik mee contact heb bij Enexis)

Edit: ingebreke stellen, ANWB mag geen beroep kunnen doen op overmacht als een uitvlucht want in dat geval mogen ze wel schatten naar profiel volgens de regels, al die uitvluchten moet je wel eerst afsnijden
Ik heb het al eens bij de hand gehad, nog wel in de cowboy tijd 2010-2014, daarbij had energieleverancier het niet zelf gedaan maar de netwerkbeheerder gevraagd, dan wordt je niet in gelijkgesteld, ANWB is al helemaal onduidelijk wat ze zelf doen en wat uitbesteden.
Het is voor mij absoluut niet de eerste keer dat een energieleverancier sjoemelt met meterstanden, het is verademing als je het paar jaar niet hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 27-06-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
Domba schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:19:
@koboy EZK EM (energiemarkten) zal ik even onthouden, niet alles kan gelijktijdig.
ANWB energie heeft nog 2 of misschien meer werkdagen de tijd om contact op te nemen met Enexis afdeling marktp.............
Ik heb het al eens bij de hand gehad, nog wel in de cowboy tijd 2010-2014, daarbij had energieleverancier het niet zelf gedaan maar de netwerkbeheerder gevraagd, dan wordt je niet in gelijkgesteld, ANWB is al helemaal onduidelijk wat ze zelf doen en wat uitbesteden.
Het is voor mij absoluut niet de eerste keer dat een energieleverancier sjoemelt met meterstanden, het is verademing als je het paar jaar niet hebt.
Kijkt ANWB naar de juiste meter?
Maar incompetentie is natuurlijk ook geloofwaardig.

[ Voor 3% gewijzigd door Hijdaar95 op 27-06-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Hijdaar95 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:23:
[...]
Kijkt ANWB naar de juiste meter?
Ze vragen voor de goede meter op

Ik heb onvoldoende info, laat staan dat ik de complete log krijg van Enexis, maar ik krijg de indruk dat de opvraging de ene dag wel lukt en een andere dag niet en ANWB dan ook geen nieuwe poging meer doet of niet op de juiste manier om voor eerdere dag(en), als het een keer mislukt is.
Wat ik wel weet dat de IT van enexis een aantal pogingen/verzoeken nodig heeft omdat op te lossen, terwijl ze monitoren en normaal gaat dat via een eigenberichten service, tussen energieleveranciers en netwerkbeheerders en krijg je daar al helemaal niets van te zien.

Ik heb een ZIV E077 meter, tot ergens 1e kwartaal 2024, was die ook niet zo geweldig, had regelmatig uitlees vastlopers (geen code 5 in logboek voor die dag, bijna elke maand wel een keer) ,
Spanningsloos maken en slimme meter opnieuw laten opstarten was de oplossing,
Die los ik zelf op, daar ik automaten heb van Enexis, scheelt Enexis een monteur sturen
(is heel kleine moeite voor mij, 2 -3 minuten in totaal, met 1 klik ben ik off grid met alles en los van de netaansluiting)

1e helft 2023, bij Tibber was ook niet zonder issue's, niet het ophalen bij Enexis, maar bij de verwerking, als ik het simpel samenvat die nog moest wennen aan uitgestelde PV teruglevering met thuisaccu
De keren dat ophalen van slimme meter data mislukte in 2023 was 95% van de gevallen de ZIV E077 vast gelopen

Net nu ik geen regelmatig vastlopers heb (denk na zoveelste software update, ook die info krijg je niet volledig) is het aan rommelen met de ANWB.
Ik kan niet zeggen of er een samenhang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:17
Zijn hier meer mensen die gisteren een mail van Eneco hebben gehad met de nieuwe tarieven?
Voor @Smuggler en @Sicco92 , die opslag tarieven worden aangepast per 1-8 en gaan voor stroom van 2,059 naar 2,339 ct en voor gas van 7,899 naar 7,854 ct.

Wat mij in de mail alleen niet duidelijk is is het volgende:
Heb je zonnepanelen en wek je meer stroom op dan je verbruikt? Wij verkopen de netto stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet weer door op de markt voor stroom. Daar betaal je een verkoopvergoeding voor.
Lees ik het hier goed dat eneco nu dus ook voor dynamisch terugleverkosten gaat rekenen? Dus stel de afname prijs nu is 15ct, wordt de terugleverprijs dan straks 10,3ct?
In ons geval verbruiken we meer dan we terugleveren op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
@Domba Ik heb eenzelfde issue gehad bij de ANWB (staan ook diverse berichten over in dit topic). Uiteindelijk ging het bij ons niet om hele grote bedragen / aantallen kWh's en heb ik het er bij laten zitten (ook omdat we een cadeaubon van 20 euro kregen). Vanwege dit verhaal en de opslagkosten van ANWB (en de overige EnergyZero resellers) zijn we overgestapt naar Eneco Dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
AWEF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:21:
Zijn hier meer mensen die gisteren een mail van Eneco hebben gehad met de nieuwe tarieven?
Voor @Smuggler en @Sicco92 , die opslag tarieven worden aangepast per 1-8 en gaan voor stroom van 2,059 naar 2,339 ct en voor gas van 7,899 naar 7,854 ct.
Thanks, aangepast!
Lees ik het hier goed dat eneco nu dus ook voor dynamisch terugleverkosten gaat rekenen? Dus stel de afname prijs nu is 15ct, wordt de terugleverprijs dan straks 10,3ct?
In ons geval verbruiken we meer dan we terugleveren op jaarbasis.
Dit is niet nieuw, Eneco deed dat al. Ze trekken de inkoopvergoeding ook af van je TLV. Bij een marktprijs van 15 cent ex. BTW krijg je daar dus maar 12,7 ct voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Sicco92 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:42:
Dit is niet nieuw, Eneco deed dat al. Ze trekken de inkoopvergoeding ook af van je TLV. Bij een marktprijs van 15 cent ex. BTW krijg je daar dus maar 12,7 ct voor.
Even m'n verbruik van gisteren er bij gepakt: Tussen 14:00 en 15:00 hebben we 2,9 kWh teruggeleverd en hier 44 ct voor gekregen. Dit komt neer op 15,2 ct / kWh, dat is dezelfde prijs als ik in bij Nordpool zie in HA, dus volgens mij is nu de prijs voor teruglevering gelijk aan de prijs van afname

Edit: Zoals al gemeld zijn we op jaarbasis netto verbruiker.

[ Voor 5% gewijzigd door AWEF op 28-06-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
AWEF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:26:
@Domba Ik heb eenzelfde issue gehad bij de ANWB (staan ook diverse berichten over in dit topic). Uiteindelijk ging het bij ons niet om hele grote bedragen / aantallen kWh's en heb ik het er bij laten zitten (ook omdat we een cadeaubon van 20 euro kregen). Vanwege dit verhaal en de opslagkosten van ANWB (en de overige EnergyZero resellers) zijn we overgestapt naar Eneco Dynamisch.
Ik ga nog wel paar stappen doen.
Ze hadden de grove lef om geschatte teruglevering te brengen als dat het geen schatting zouden zijn en daar begon het mee en daarna werd het alleen maar nog erger met niet kloppende beweringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk883pWzd77pYpvnmhbbIaVXz5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vdRc75Y9y6oDNBltO8U3Eu8c.png?f=user_large

Daar hadden ze forse pech, want het profiel is technisch niet mogelijk met mijn redunant eilandbedrijf setup met net ondersteuning.
Als ook het de ODA wel lukte, ook niet bij de eerste poging, bij de netwerkbeheerder de meterstanden op te halen die gewoon met mijn P1 data overeenkomen.
ANWB heeft die vaardigheid niet.
Enexis heeft me tot nu 3 keer gevraagd sinds dinsdag om over te brengen dat ANWB contact moet opnemen met de afdeling marktpartijen om het op te lossen, want de data zijn beschikbaar om op te halen met de juiste request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de slimme meter. Kunnen ze standen nog wel uitlezen van de laatste dag en ook direct van de nieuwe meter? Moet je ook weer opnieuw toestemming geven of de energieleverancier hierover informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
AWEF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:58:
Even m'n verbruik van gisteren er bij gepakt: Tussen 14:00 en 15:00 hebben we 2,9 kWh teruggeleverd en hier 44 ct voor gekregen. Dit komt neer op 15,2 ct / kWh, dat is dezelfde prijs als ik in bij Nordpool zie in HA, dus volgens mij is nu de prijs voor teruglevering gelijk aan de prijs van afname

De verkoopvergoeding bij Eneco is alleen van toepassing als je meer teruglevert dan verbruikt.
U ontvangt voor teruggeleverde stroom het werkelijke uurtarief per kWh op het moment van terugleveren, inclusief de inkoopvergoeding en overheidsheffingen en btw. Levert u over het gehele verbruiksjaar, waar de (jaar)nota betrekking op heeft, meer terug dan dat u verbruikt, dan ontvangt u, in afwijking van artikel 3 van het Voorwaardenoverzicht, voor het netto teruggeleverde volume de marktprijs per kWh, die in het uur van teruglevering geldt (exclusief de inkoopvergoeding en overheidsheffingen en btw) minus de verkoopvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:16:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de slimme meter. Kunnen ze standen nog wel uitlezen van de laatste dag en ook direct van de nieuwe meter? Moet je ook weer opnieuw toestemming geven of de energieleverancier hierover informeren?
Standen oude meter worden afgelezen als display nog werkt en je krijgt een kaart met de standen van de monteur.
Er is een tweaker @antonboonstra geweest , waarbij ook display niet meer werkte en hoe ze daarmee omgaan

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 28-06-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:41

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:16:
Let ook op mbt salderen. Je saldeertegoed gaat naar 0 met de nieuwe slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:53:
[...]

Let ook op mbt salderen. Je saldeertegoed gaat naar 0 met de nieuwe slimme meter.
Dat is dan nieuw, was bij mij niet in 2021 toen met 2x een meter vervanging in een paar maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Domba schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Dat is dan nieuw, was bij mij niet in 2021 toen met 2x een meter vervanging in een paar maanden
Oke, dan misschien leverancier-afhankelijk. Ik kan me meerdere gevallen herinneren hier op Tweakers en dat was telkens: helaas meneer, niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
de Peer schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:00:
[...]

Oke, dan misschien leverancier-afhankelijk. Ik kan me meerdere gevallen herinneren hier op Tweakers en dat was telkens: helaas meneer, niets aan te doen.
Dat klinkt eerlijk gezegd als fraude. Van iedere dag, verdeeld in kleine tijdeenheden, is de verbruik- en leverhistorie bekent.

Als ik een nieuwe meter krijg met de klokken op "0" kan ik ook niet stellen dat ik nog niks verbruikt heb dat jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Hijdaar95 op 28-06-2024 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hijdaar95 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Dat klinkt eerlijk gezegd als fraude. Van iedere dag, verdeeld in kleine tijdeenheden, is de verbruik- en leverhistorie bekent.

Als ik een nieuwe meter krijg met de klokken op "0" kan ik ook niet stellen dat ik nog niks verbruikt heb dat jaar.
Dat is ook niet wat ik bedoelde. Wat enkele keren is voorgekomen is dat de energieleverancier een eindnota opmaakt bij een meterwissel. En dan begin je vervolgens qua salderen weer op 0. Net als bij wisseling van leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
AWEF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Dat laatste maakt nogal uit, want daarmee heb je niet te maken met de terugleververgoeding. Dit gaat echt alleen maar over de teruglevering buiten je saldeerruimte. Binnen je saldeerruimte moet je volgens mij altijd de daadwerkelijke all-in prijs van dat moment terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Sicco92 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Dat laatste maakt nogal uit, want daarmee heb je niet te maken met de terugleververgoeding. Dit gaat echt alleen maar over de teruglevering buiten je saldeerruimte. Binnen je saldeerruimte moet je volgens mij altijd de daadwerkelijke all-in prijs van dat moment terugkrijgen.
Op dit momement inderdaad nog niet. De vraag is hoe dat na 1 augustus gaat.

En dat is, in ieder geval voor mij, niet duidelijk in de mail die ze sturen:
Heb je zonnepanelen en wek je meer stroom op dan je verbruikt? Wij verkopen de netto stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet weer door op de markt voor stroom. Daar betaal je een verkoopvergoeding voor.
Ik heb de vraag ook al bij Eneco neergelegd, alleen die geven aan dat het 10 dagen kan duren voor je een reactie hebt 8)

[ Voor 4% gewijzigd door AWEF op 28-06-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Staat er naar mijn mening toch gewoon duidelijk in, de eerste regel zegt het al met de vraag of je meer stroom opwekt dan verbruikt. Zo ja dan ben je netto verbruiker terugleveraar.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 28-06-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
Jazsie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:00:
Staat er naar mijn mening toch gewoon duidelijk in, de eerste regel zegt het al met de vraag of je meer stroom opwekt dan verbruikt.
Inderdaad, zo staat het er duidelijk genoeg. Als je het zo leest snap je het toch wel? @AWEF
Zo ja dan ben je netto verbruiker.
Eh nee, netto terugleveraar.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
Zo kan je hem ook lezen. Je kan hem ook lezen dat als je bijv. 2kW opwekt en maar 400W verbruikt. Maar laten we hopen dat jullie gelijk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
AWEF schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:55:
[...]

Op dit momement inderdaad nog niet. De vraag is hoe dat na 1 augustus gaat.

En dat is, in ieder geval voor mij, niet duidelijk in de mail die ze sturen:

[...]

Ik heb de vraag ook al bij Eneco neergelegd, alleen die geven aan dat het 10 dagen kan duren voor je een reactie hebt 8)
Ook daarin is niets veranderd, na 1 augustus werkt dat nog net zo. Dit staat in de rekentool bij de prijsopbouw van Eneco:
Teruglevering
Als je zelf stroom opwekt - en dit niet direct zelf gebruikt - lever je deze opgewekte stroom terug. Dit kan alleen als je aangemeld bent op energieleveren.nl. Je ontvangt voor teruggeleverde stroom het werkelijke uurtarief per kWh op het moment van terugleveren, inclusief de inkoopvergoeding en overheidsheffingen en btw. Lever je over het gehele verbruiksjaar, waar de (jaar)nota op betrekking heeft, meer terug dan dat je verbruikt, dan ontvang je, in afwijking van artikel 3 van het Voorwaardenoverzicht, voor het netto teruggeleverde volume de marktprijs per kWh, die in het uur van teruglevering geldt (exclusief de inkoopvergoeding en overheidsheffingen en btw) min de verkoopvergoeding (€ 0,02059 per kWh tot en met 31 juli 2024, € 0,02339 per kWh vanaf 1 augustus 2024). De verkoopvergoeding is ter dekking van de kosten die Eneco maakt voor de verkoop en afhandeling van stroom op de energiemarkt en kan wijzigen, waardoor de vergoeding voor netto teruggeleverde stroom kan fluctueren.
Het gaat dus echt over teruglevering buiten je salderingsruimte op jaarbasis vanaf de start van je contract. Dit is ook zo bij andere leveranciers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Is hier al voorbijgekomen dat Tibber per 1 augustus de inkoopvergoeding voor stroom verhoogd?

Ik zie het niet terug in de topic start of genoemd worden in de meest recente posts.

Van 1,75 eurocent ex. btw (2,118 incl.) naar 2,05 eurocent (2,481 incl).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
flupp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:52:
[...]

Uiteraard nog wel. Alleen zouden in zo'n geval de day-ahead prijzen slechts nog héél miniem goedkoper zijn, ALS ze al goedkoper zouden zijn, dan een variabel contract, én dan zou een day-ahead contract ongetwijfeld een pak onaantrekkelijker (want duurder) zijn dan nu het geval is.

Want weet dat wie risico neemt in die hele business, óf met de winst gaat lopen indien het goed uitdraait, óf zijn verlies pakt in het andere geval. Dus als jij nu, momenteel, het risico neemt om de laatste kruimeltjes op de energiemarkt (de day-ahead energie-kruimeltjes) op te gaan gebruiken door electriciteit af te nemen wanneer bijna niemand anders electriciteit van doen heeft, dan doe je een goede zaak. Maar in jouw geschetste geval wil iederéén alléén maar die laatste kruimeltjes. En dan worden die kruimeltjes gewoon duurder.

JIJ neemt in deze het risico, niet de leveranciers.
Klopt niet. Leveranciers moeten altijd doorgeven wat hun klanten gaan verbruiken op elk uur van de dag.
Als al hun klanten puur gaan handelen op de day-ahead market, gaan hun ook veel meer moeten investeren of manieren vinden om de gecreerde onbalans op te vangen, want anders worden ze zelf enorm afgestraft.

Op de day ahead market verdient niemand iets. Het is op de onbalansmarkt waar het echte geld/winst/verlies gecreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
bottom line schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:27:
[...]
Klopt niet. Leveranciers moeten altijd doorgeven wat hun klanten gaan verbruiken op elk uur van de dag.
Als al hun klanten puur gaan handelen op de day-ahead market, gaan hun ook veel meer moeten investeren of manieren vinden om de gecreerde onbalans op te vangen, want anders worden ze zelf enorm afgestraft.

Op de day ahead market verdient niemand iets. Het is op de onbalansmarkt waar het echte geld/winst/verlies gecreerd wordt.
Het is een veiling. Ze kopen en/of verkopen er electriciteit. Op verschillende beurzen (veilingen). Wat ze op de ene beurs niet nodig hebben, kopen ze er niet aan. Dus in die zin heb je gedeeltelijk gelijk, ze kopen volumes aan. En moeten de grootte van die volumes, op de verschillende beurzen, zelf bepalen. Maar ze moeten die niet zoals jij zegt "doorgeven", ze "bepalen" wat ze aankopen.

Dus wat jij anderzijds beweert dat ze niét verdienen aan de spot-index ("day-ahead"-beurs) is evenmin juist. Ze kunnen eraan winnen, maar net zo goed verliezen. Net zoals op letterlijk élke beurs. Maw ingeval ze alles opgebruikten van wat ze aankochten, zullen ze eraan gewonnen hebben. En ingeval de vraag kleiner is gebleken dan hun aangekochte volume, zullen ze aan het niet-doorverkochte volume hun broek scheuren. Op élke beurs is dat zo, of het de belpex-spot beurs is of eender welke andere...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:35
flupp schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:31:
Dus wat jij anderzijds beweert dat ze niét verdienen aan de spot-index ("day-ahead"-beurs) is evenmin juist. Ze kunnen eraan winnen, maar net zo goed verliezen. Net zoals op letterlijk élke beurs. Maw ingeval ze alles opgebruikten van wat ze aankochten, zullen ze eraan gewonnen hebben. En ingeval de vraag kleiner is gebleken dan hun aangekochte volume, zullen ze aan het niet-doorverkochte volume hun broek scheuren. Op élke beurs is dat zo, of het de belpex-spot beurs is of eender welke andere...
Bij dynamische leveranciers is het doel natuurlijk niet om aan de beurs zelf te verdienen. Ze brengen prijs die op de beurs gerekend wordt weer in rekening bij hun klanten. Als ze het perfect doen, dan winnen of verliezen ze niets.

De winst zit in de opslag op de day-ahead prijs en de vaste kosten die in rekening gebracht worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• p88l2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-09 17:19
JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:39:
Is hier al voorbijgekomen dat Tibber per 1 augustus de inkoopvergoeding voor stroom verhoogd?

Ik zie het niet terug in de topic start of genoemd worden in de meest recente posts.

Van 1,75 eurocent ex. btw (2,118 incl.) naar 2,05 eurocent (2,481 incl).
Volgens mij niet, ik heb de mail ook gehad, dus je bent niet alleen :)
Ik weet niet of ze daarmee veel minder aantrekkelijk worden, maar ook niet of en wat andere aanbieders gaan doen binnenkort.
Naast de prijs vind ik gewoon een factuur achteraf per maand en de integraties erg fijn.
Het verschil moet wel aanzienlijk zijn, wil overwegen om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
phicoh schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:46:
[...]

Bij dynamische leveranciers is het doel natuurlijk niet om aan de beurs zelf te verdienen. Ze brengen prijs die op de beurs gerekend wordt weer in rekening bij hun klanten. Als ze het perfect doen, dan winnen of verliezen ze niets.

De winst zit in de opslag op de day-ahead prijs en de vaste kosten die in rekening gebracht worden.
En zeggen dat de non-discussie begon met de stelling dat de day-ahead prijzen zouden stijgen indien letterlijk iederéén een dynamisch contract zou nemen. Laat het ons misschien liever daarop houden, of het wordt een oeverloze discussie met muggenzifterij en bitneukerij over punt-komma's.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:35
flupp schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:27:
En zeggen dat de non-discussie begon met de stelling dat de day-ahead prijzen zouden stijgen indien letterlijk iederééEven een hersenspinsel, weet niet of het al voorbij gekomen is, maar wat als heel Nederland overstapt naar Dynamisch energie contract. (Zonneplan, Tibber, ANWB, Frank Energie) is er voor die bedrijven dan nog wat te verdienen?n een dynamisch contract zou nemen. Laat het ons misschien liever daarop houden, of het wordt een oeverloze discussie met muggenzifterij en bitneukerij over punt-komma's.
Wat gek. De discussie begon met:
"Even een hersenspinsel, weet niet of het al voorbij gekomen is, maar wat als heel Nederland overstapt naar Dynamisch energie contract. (Zonneplan, Tibber, ANWB, Frank Energie) is er voor die bedrijven dan nog wat te verdienen?"

Mijn reactie was relevant voor die vraag.

Ik denk trouwens niet dat prijzen veel zullen stijgen. De reden is dat als veel mensen een dynamisch contract nemen er veel stroom overblijft die normaal gesproken naar de vaste of variabele contracten was gegaan. Stroom kan je niet weggooien, dus die stroom komt op een of andere manier weer terecht op de day-ahead markt, waar de vraag is toegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:24

knakworst

Get more sats!

phicoh schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Wat gek. De discussie begon met:
"Even een hersenspinsel, weet niet of het al voorbij gekomen is, maar wat als heel Nederland overstapt naar Dynamisch energie contract. (Zonneplan, Tibber, ANWB, Frank Energie) is er voor die bedrijven dan nog wat te verdienen?"

Mijn reactie was relevant voor die vraag.

Ik denk trouwens niet dat prijzen veel zullen stijgen. De reden is dat als veel mensen een dynamisch contract nemen er veel stroom overblijft die normaal gesproken naar de vaste of variabele contracten was gegaan. Stroom kan je niet weggooien, dus die stroom komt op een of andere manier weer terecht op de day-ahead markt, waar de vraag is toegenomen.
Ik denk dat je juist minder pieken krijgt en een hoger eigen verbruik van groene energie. Wat mij betreft wordt dynamisch de norm bij laadpalen. Niet meer dom inpluggen om 18 uur als we ook gaan koken, de stoomoven willen gebruiken en het huis een graadje hoger willen stoken met de warmtepomp.
Pagina: 1 ... 222 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels