Als de wet zegt "u moet salderen" dan is het normaliter niet de bedoeling dat bedrijven dat ongedaan maken door een andere discriminerende heffing toe te passen.
Dit werkt net zo bij de belastingen. Je moet je inkomsten uit arbeid opgeven zodat daar belasting over mag worden betaald. Als jij met je werkgever afspreekt dat hij je €25.000 overmaakt onder de noemer 'vergoeding levensonderhoud' en jullie het niet opgeven als inkomsten bij de belastingdienst, dan mag dat ook niet.
Nu is er bij de belastingen al een veel langere historie van sluiproutes die inmiddels allemaal zijn gedicht, maar daarover zijn in het verleden dan ook al rechtszaken gevoerd (en waarschijnlijk gewonnen door de belastingdienst).
De wet kan namelijk nooit alle mogelijke sluiproutes definiëren.
ACM schrijft:
[...]
En verder dat
[...]
Eerlijk zullen we alles delen, en de kosten neerleggen bij de veroorzaker. Wees blij (als zonnepanelenbezitter neem ik even aan) dat je al jaren lang heb geprofiteerd van onredelijk lage tarieven en dat mensen zonder het maar moesten goedmaken met hogere kosten per kWh. Met een WP neem je gauw 6000 kWh af, voor minstens 5 cent extra of een subsidie van €300, van mij aan de saldeerders - huiseigenaren met extra geld om te besteden, lekker goed verstopte regressieve belasting.
Of iets eerlijk is of niet, daar gaat de wetgever dus over. Niet de ACM.
Ik ben zelf overigens voorstander van alle teruglevering verplicht afrekenen tegen dynamisch tarief door de Leverancier ongeacht de aard van het contract voor verbruik, een beperkte saldering (max 7 jaar) van de Energiebelasting over de opgewekte kWh (eventueel inkomensafhankelijk), en een verbod op al dan niet verborgen prijsdiscriminatie dmv heffingen voor teruglevering.
Ik vind het dan ook prima om weer dynamisch te gaan, maar ik wil ook makkelijk kunnen kiezen voor de beste dynamische leverancier. Dat wordt lastig als Leveranciers anders om mogen gaan met teruglevering en die zaken niet of niet goed worden meegenomen in prijsvergelijkers. Frank die bijv. de inkoopkosten niet vergoedt bij teruglevering.
En de ACM zorgt met haar standpunt dus voor minder transparantie.
(Mijn panelen liggen er net een jaar, dus zoveel heb je mij nog niet gesubsidieerd)