Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
knakworst schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:52:
Ik denk dat je juist minder pieken krijgt en een hoger eigen verbruik van groene energie. Wat mij betreft wordt dynamisch de norm bij laadpalen. Niet meer dom inpluggen om 18 uur als we ook gaan koken, de stoomoven willen gebruiken en het huis een graadje hoger willen stoken met de warmtepomp.
Ik denk dat dat effect zeer beperkt zal zijn. De treinen zitten ook niet vol tijdens daluren. Mensen leven hun leven en zijn in het algemeen rijk genoeg dat ze dat niet helemaal omgooien om te profiteren van stroom die een beetje goedkoper is.

Vergeet niet, de energiebelasting is een grote component van de prijs en die hangt niet af van het tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
phicoh schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Vergeet niet, de energiebelasting is een grote component van de prijs en die hangt niet af van het tijdstip.
en die gaat alleen maar groter worden, zeker als accijns van benzine/diesel/sigaretten minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 15:24
[...]

Mogelijk komt het tijdstip wel de nettarieven terecht. Die worden heroverwogen zoals ik hier eerder aangaf. Tijdstip, volume en vermogen zijn knoppen waar de overheid aan kan draaien.
Misschien worden de nettarieven ook wel day ahead ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
@knakworst @phicoh Ik vind het moeilijk om in te schatten als niet 5% maar 40% een dynamisch contrcat heeft, of de prijs omhoog of omlaag gaat met grotere of kleine spread

Vanuit leveringszekerheid is een leverancier voor een vast en variabel contract nu verplicht de electriciteit vooraf, in te kopen of te reserveren, dan neemt de noodzaak tot dumpen ook af, alleen de vraag is hoe verre dat dan de day ahead markt raakt kleinverbruiker is maar iets van 20% van totaal, als ook maar een beperkt deel van de handel via de energiemarkt verloopt.

Ontwikkeling op andere delen staat ook niet stil, zoals energiehubs op bedrijventerreinen met een directe lijn mogelijkheid met een zonneweide of windmolen iets verderop, of wel (deels) gesloten distributiesystemen , waardoor ook het volume afneemt voor het openbare net en beschikbaarheid voor verhandelen op de energiemarketen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
[...]
Ik zie nog wel gebeuren dat de EB ook tijd-afhankelijk wordt, of misschien eenvoudiger: Voor een groter deel gekoppeld aan de uurprijs. Energietransitie is tenslotte een issue waar we als hele maatschappij mee te maken hebben, dus daarin past een rol voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

anboni schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:29:
[...]

Ik zie nog wel gebeuren dat de EB ook tijd-afhankelijk wordt, of misschien eenvoudiger: Voor een groter deel gekoppeld aan de uurprijs. Energietransitie is tenslotte een issue waar we als hele maatschappij mee te maken hebben, dus daarin past een rol voor de overheid.
Inderdaad net als de BTW gewoon gedeeltelijk een percentage van de uurprijs. Het is toch wel raar dat als de stroom 'gratis' is, je wel even 14 cent mag afrekenen voor je verbruik. Het is op dat tijdstip juist allemaal schone energie. Dat dempt bijvoorbeeld de terugverdientijd van een accu. In mijn ogen onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-09 18:46
Meer gebruik van dynamische contracten lever automatisch bewust gedrag op. Je EV je wasmachine je droger je warmtepomp etc kun je even een uurtje of wat later aanzetten.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
knakworst schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:52:
[...]
Inderdaad net als de BTW gewoon gedeeltelijk een percentage van de uurprijs. Het is toch wel raar dat als de stroom 'gratis' is, je wel even 14 cent mag afrekenen voor je verbruik. Het is op dat tijdstip juist allemaal schone energie. Dat dempt bijvoorbeeld de terugverdientijd van een accu. In mijn ogen onwenselijk.
Dat zal dan een volgende regering zijn, deze heeft afschaffing saldering terug op de agenda en in hoofdlijnen akkoord gezet vanwege de EB inkomsten, die worden dan ook weer lager als er een sturings mogeljkheid is door dynamisch te gaan en lage uur tarieven te benutten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 20:22
Domba schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Dat zal dan een volgende regering zijn, deze heeft afschaffing saldering terug op de agenda en in hoofdlijnen akkoord gezet vanwege de EB inkomsten, die worden dan ook weer lager als er een sturings mogeljkheid is door dynamisch te gaan en lage uur tarieven te benutten.
Ja precies, daar kunnen ze volgend jaar weer over gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:20:
Ontwikkeling op andere delen staat ook niet stil, zoals energiehubs op bedrijventerreinen met een directe lijn mogelijkheid met een zonneweide of windmolen iets verderop, of wel (deels) gesloten distributiesystemen , waardoor ook het volume afneemt voor het openbare net en beschikbaarheid voor verhandelen op de energiemarketen.
Maar dat zal ook een effect hebben op vaste of variabele contracten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:18:
EB op elektriciteit zal op termijn alleen maar hoger worden. De EB gaat in de algemene middelen, dus als de overheid geld nodig heeft, dan is dat een gemakkelijke greep in de zakken van de bevolking.

Een WP is efficienter dan een CV op gas. Dus om de EB gelijk te houden zal de EB op elektriciteit veel hoger moeten zijn dan die op gas (per kWh).

Een EV is efficienter dan een auto op bezine of diesel. Dus om de inkomsten van de overheid gelijk te houden zal de EB op elektriciteit veel hoger moeten zijn dan accijns op benzine.

Grootverbruikers betalen nauwelijks EB. Dus bij bedrijfsauto's is het helemaal een probleem. Er zijn plannen voor rekeningrijden. Eerst zien dan geloven. Voorlopig gaan burgers extra belasting betalen voor elektrische bedrijfsauto's.

Dan het afschaffen van salderen. Het zou kunnen zijn (zeker met hoge EB) dat accu's rendabel worden. In dat geval levert het afschaffen van salderen de overheid veel minder op, omdat particulieren veel meer stroom uit PV's direct zelf gebuiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
prein2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:36:
@KC27 staat een port naar andere installatiemogelijkheden op je roadmap?
HA docker gebruiker hier 😊
Dat staat inderdaad op de roadmap.
Eerst het programma onafhankelijk maken van mysql/mariadb zodat het ook met postgresql en sqlite overweg kan.
Volgende stap is de python software onderbrengen in een python package op PyPi.
Daarna is het maken van een docker geen grote stap meer,
Maar ... je kunt de software nu ook al - met wat "handwerk" - onderbrengen in een debian image.
Spiek maar in de Dockerfile van de addon.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:44
JanHenk schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:39:
Is hier al voorbijgekomen dat Tibber per 1 augustus de inkoopvergoeding voor stroom verhoogd?

Ik zie het niet terug in de topic start of genoemd worden in de meest recente posts.

Van 1,75 eurocent ex. btw (2,118 incl.) naar 2,05 eurocent (2,481 incl).
Is dat voor iedereen? Ik heb nog geen e-mail gehad en het is al 30 juni.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
John245 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Ik zou verwachten dat het gewoon voor iedereen geldt. Tibber vermeldt de nieuwe inkoopvergoeding ook al op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
John245 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:01:
[...]

Misschien heb je een grote spambox?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
KC27 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Misschien heb je een grote spambox?
Daar kan genoeg in maar die is leeg.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
John245 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:16:
[...]

Daar kan genoeg in maar die is leeg.
Dit was de mail die ik kreeg:
Tariefwijziging

Hi ....,

Bij deze willen we je informeren dat we per 1 augustus 2024 onze inkoopvergoeding voor stroom zullen verhogen. Eerder dit jaar hebben we onze inkoopvergoeding kunnen verlagen door gunstige vooruitzichten, maar dit bleek niet voldoende om stijgende onbalanskosten te dekken.

Wat betekent dit concreet?

De inkoopvergoeding voor stroom zullen we per 1 augustus verhogen van €0,0212 per kWh incl. btw naar €0,0248 per kWh incl. btw.

Per 1 augustus 2024 zal je automatisch akkoord gaan met deze wijzigingen door klant te blijven bij Tibber. Als je het niet eens bent met deze wijziging, kun je zoals altijd zonder boete overstappen naar een andere leverancier.

Wat kun je verder verwachten?

We zullen nooit winst maken op je energieverbruik. Dat staat vast. Verder blijven we inzetten op slimme oplossingen zoals Grid Rewards, Slim laden, en onze thuisbatterij Homevolt – voor een zo laag mogelijke energierekening met zo min mogelijk impact op het klimaat en het stroomnet.

Groet,

Team Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
KC27 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:29:
[...]

Tibber schrijft dus: "Per 1 augustus 2024 zal je automatisch akkoord gaan met deze wijzigingen door klant te blijven bij Tibber."

Volgens het Consumentenrecht is het zo geregeld: "Binnen het consumentenrecht in Nederland is het principe dat stilzwijgende instemming niet is toegestaan, stevig verankerd om consumenten te beschermen tegen ongewenste contractwijzigingen en misleiding"

De ACM is toezichthouder. Het zal mij benieuwen wat ze er aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:16
Bijzonder.
Vd week nog een e-mail van de verzekering, prolongatie, premie aanpassing en wat veranderingen in de polisvoorwaarden, bij akkoord hoef ik niets doen, geld boeken ze zelf wel af.
En dat doen ze elk jaar zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

koboy

Heb een idee voor een icon

De ACM gaat helemaal niets doen. Tibber geeft 1 maand vooraf aan dat er een tariefwijziging aan komt. De zin over akkoord gaan met de wijziging is een onhandige toevoeging, want het is gewoon iets dat een leverancier mag doen.

ECHTER: wanneer er sprake is van een nog niet afgelopen contract is een tariefwijziging een vorm van contractbreuk. De klant heeft in dit geval het recht het contract te ontbinden op het moment van de tariefwijziging.

Bij Tibber (en alle andere dynamische contracten) kun je elke dag al opzeggen, en is er geen sprake van een resterende contract periode. Er is dus geen sprake van contractbreuk, en dus verder niets aan de hand.

Bij stilzwijgende toestemming heb je het eerder over privacy regels en zo. Over zaken die daadwerkelijk bestudering van de materie nodig hebben, niet over een fractie van een cent hogere inkoop vergoeding.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:30:
[...]
Bij Tibber (en alle andere dynamische contracten) kun je elke dag al opzeggen, en is er geen sprake van een resterende contract periode. Er is dus geen sprake van contractbreuk, en dus verder niets aan de hand.
Dat is gewoon niet bij alle dynamische contract aanbieders zo, bijv ANWB opzegtermijn van een maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKZKnW6DI6R1EsoQT5a9nTaWLeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xghe9x14bcrsvWQd0T40D1g5.png?f=user_large

Waarschijnlijk hebben alle aanbieders die in topic startpost staan met energyzero vermelding de 30 dagen van energie zero overgenomen

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 01-07-2024 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 19:55
Domba schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:29:
[...]

Dat is gewoon niet bij alle dynamische contract aanbieders zo, bijv ANWB opzegtermijn van een maand.
[Afbeelding]

Waarschijnlijk hebben alle aanbieders die in topic startpost staan met energyzero vermelding de 30 dagen van energie zero overgenomen
Ook bij Tibber geldt een maand opzegtermijn, maar je kunt wel iedere dag opzeggen. En dat is bij iedere aanbieder hetzelfde.

Die contractbreuk bepaling gaat om de situatie dat je een langer lopend contract hebt en de aanbieder wil tussentijds de tarieven verhogen of de voorwaarden aanpassen.

Bij Tibber wordt het nu aangekondigd en gaat het per 1 augustus in. Dat voldoet gewoon aan wet- en regelgeving. Andere aanbieders hebben eerder met dezelfde termijn wijzigingen aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 16:21
Ben ik hier de enige die geen mail van Tibber heeft gehad over de verhoging?

EDIT: Ook niet in de spambox

[ Voor 17% gewijzigd door Mitssz op 01-07-2024 10:42 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-09 21:11
Mitssz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:30:
Stond bij mij in ongewenste mailbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Nee hoor. Ik heb hem ook niet. En ook niet in mijn spambox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 18:59

Spambox wordt tegenwoordig heel snel automatisch geleegd. Of het komt er niet eens terecht, direct rejected bij levering.

Als het een probleem is zou ik snel hello@transactional.tibber.com toevoegen aan een whitelist, wie weet wat je nog meer mis. Ze doen het correct voor zover ik het kan zien, SPF, DKIM en DMARC pass op IPv6, via Gmail hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 11:38

bert pit

asdasd

Simpel360 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:29:
[...]

Bijzonder.
Vd week nog een e-mail van de verzekering, prolongatie, premie aanpassing en wat veranderingen in de polisvoorwaarden, bij akkoord hoef ik niets doen, geld boeken ze zelf wel af.
En dat doen ze elk jaar zo.
Voor verzekeringen geldt een soort omgekeerde regel voor verlengingen voor consumenten. Om de consument te beschermen verleng je bij niets doen de verzekering, zodat je niet per ongeluk onverzekerd bent en daar pas achter komt als je huis affikt of zo.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
w00key schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Spambox wordt tegenwoordig heel snel automatisch geleegd. Of het komt er niet eens terecht, direct rejected bij levering.

Als het een probleem is zou ik snel hello@transactional.tibber.com toevoegen aan een whitelist, wie weet wat je nog meer mis. Ze doen het correct voor zover ik het kan zien, SPF, DKIM en DMARC pass op IPv6, via Gmail hier.
Exchange Online hier, zie ook geen mail in een message trace of in de quarantaine zitten.
Krijg wel elke maand netjes mails over de facturen, reclame etc.

Maar goed, heb het hier gelezen :P

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Heb hem wel gehad maar een stuk later als het eerste bericht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Mitssz schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Exchange Online hier, zie ook geen mail in een message trace of in de quarantaine zitten.
Krijg wel elke maand netjes mails over de facturen, reclame etc.

Maar goed, heb het hier gelezen :P
Hier ook exchange online en geen bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
John245 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:03:
[...]

Hier ook exchange online en geen bericht.
Nog even gekeken, en hij zat in de admin only quarantaine.

High Confidence Phish, op basis van URL detonation reputation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:16
bert pit schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:40:
[...]

Voor verzekeringen geldt een soort omgekeerde regel voor verlengingen voor consumenten. Om de consument te beschermen verleng je bij niets doen de verzekering, zodat je niet per ongeluk onverzekerd bent en daar pas achter komt als je huis affikt of zo.
Ah, nuance dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
Hoe wijs is behouden van dynamisch contract in de volgende situatie ?

Beste lezer ,
Sinds dit voorjaar woon ik in een nieuw vrijstaand huis waarvan ik het verbruik nog niet goed ken . Ik verwacht ca. 7000 Kw te zullen gaan gebruiken . ( hybride warmtepomp , twee vloerverwarmingspompen , ventilatie met wtw )Ik heb al sinds mijn vorige huis een dynamisch energiecontract . Zonnepanelen heb ik nu niet , en die kan ik hier ook niet plaatsen en een electrische auto heb ik ook niet .
Mijn verbruik in de goedkope uren is maar beperkt stuurbaar . Alleen vaatwasser , wasmachine en droger stem ik daarop af . Nu vermoed ik dat de hybride warmtepomp , vloerverwarmingspompen en ventilatie met WTW relatief best veel gaan verbruiken en die kan ik niet / beperkt sturen . Nu bij bijvoorbeeld een 2 jarig contract een prijs geldt van ca 25 cent , vraag ik me af of een dynamisch contract nog wel wijs is . Ik moet immers ook tijdens de dure uren electra afnemen . En de dure uren komen gemiddeld regelmatig ruim boven de 30 cent .
Mijn vraag is of hier iets zinnigs over te zeggen is . Overigens vraag ik me af waarom Eneco bij vaste contracten ca 6 cent duurder is dan de meeste concurrenten. Maar dat is een andere vraag . Jullie meedenken wordt zeer op op prijs gesteld . Waarvoor reeds dank .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
RayDelft schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:40:
Nu bij bijvoorbeeld een 2 jarig contract een prijs geldt van ca 25 cent , vraag ik me af of een dynamisch contract nog wel wijs is . Ik moet immers ook tijdens de dure uren electra afnemen . En de dure uren komen gemiddeld regelmatig ruim boven de 30 cent .
Met zonnepanelen zit ik sinds januari bij Tibber onder de 25 cent. Ik heb ook weinig vraagsturing. Zonder zonnepanelen kom je iets lager uit, omdat je dan meer baat hebt van de goedkope uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12

Beste lezer ,
Sinds dit voorjaar woon ik in een nieuw vrijstaand huis waarvan ik het verbruik nog niet goed ken . Ik verwacht ca. 7000 Kw te zullen gaan gebruiken . ( hybride warmtepomp , twee vloerverwarmingspompen , ventilatie met wtw )Ik heb al sinds mijn vorige huis een dynamisch energiecontract . Zonnepanelen heb ik nu niet , en die kan ik hier ook niet plaatsen en een electrische auto heb ik ook niet .
Mijn verbruik in de goedkope uren is maar beperkt stuurbaar . Alleen vaatwasser , wasmachine en droger stem ik daarop af . Nu vermoed ik dat de hybride warmtepomp , vloerverwarmingspompen en ventilatie met WTW relatief best veel gaan verbruiken en die kan ik niet / beperkt sturen . Nu bij bijvoorbeeld een 2 jarig contract een prijs geldt van ca 25 cent , vraag ik me af of een dynamisch contract nog wel wijs is . Ik moet immers ook tijdens de dure uren electra afnemen . En de dure uren komen gemiddeld regelmatig ruim boven de 30 cent .
Mijn vraag is of hier iets zinnigs over te zeggen is . Overigens vraag ik me af waarom Eneco bij vaste contracten ca 6 cent duurder is dan de meeste concurrenten. Maar dat is een andere vraag . Jullie meedenken wordt zeer op op prijs gesteld . Waarvoor reeds dank .
zo'n warmtepomp met vloerverwarming kan ook best een uurtje pauzeren. En als ze 2-jarig contract aanbieden met bepaalde prijs, kan je ervan uitgaan dat het gemiddelde van dynamisch waarschijnlijk daaronder gaat zitten, want die met vaste prijs gokken zo dat ze wel wat verdienen t.o.v. dynamisch.
Ik hoef in ieder geval niet per se vannacht na middernacht de was aan of warmtepomp, toevallig een uurtje waar we geen last hebben van opeens bijna 36cent. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@RayDelft Je hebt inmiddels toch wel voldoende ervaring om die inschatting (zelf) te maken?

Volgens Eneco is de crisis nog niet voorbij en is er een aannemelijke kans dat er eind dit jaar weer een tekort aan gas zal zijn. Dat risico rekenen ze door.
Kan je het risico zelf dragen dan is dynamisch op lange termijn goedkoper.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sure, er zijn vast de nodige dure uren, maar iedere zonnige dag is het tarief basically de hele dag 15ct.
Ook je warmtepompen kan je nog wel wat sturen, hier in huis heb ik de aansturing flink aangepast, zodat ik die 12kWh/dag voor de koeling eindelijk kan uitzetten, iets meer variatie in de huis-temperatuur, maar daar heb ik niet zo'n probleem mee vs hele dagen koelen (12kWh) met minder resultaat dan gewoon even een raam open zetten.

Zoals al genoemd, als ze het tegen die prijs aanbieden, verwachten ze zelf ook dat de gemiddelde user dus nog wel geld oplevert, dynamisch zal dan nog altijd goedkoper zijn, en als je het kan hebben dat het misschien op jaarbasis 100,- duurder kan uitvallen als je pech hebt, zou ik gewoon voor dynamisch gaan.

Wie weet kan je nog meer sturen, en bespaar je lekker, zo niet, nouja, dan heeft 't een paar euro gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 19:12
Iemand een idee waarom de prijs om 12 uur ‘s nachts piekt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• John245
handoff schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:01:
Iemand een idee waarom de prijs om 12 uur ‘s nachts piekt?
Er wordt geanticipeerd op een verlenging bij voetbal en dan kijkt iedereen Voetbal Insight met bittergarnituur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Beste lezer ,
Het is toch een vrij simpele rekensom. Je verbruikt 7000 kWh per jaar. Stel dat je gemiddeld op €0,20 uit zou komen, dan bespaar je theoretisch €140350 per jaar ten opzichte van de €0,25 van dat vaste contract.

Echter, de vaste componenten in een dynamisch contract zijn al tenminste €0,15 per kWh. Dan zou je aan kale prijs gemiddeld niet boven €0,05 moeten komen.

Het lijkt me in jouw situatie niet echt reëel dat je veel profijt kunt hebben van negatieve tarieven (mogelijk alleen het warm water als je een buffervat hebt). Die besparing van €140 noem ik niet voor niets theoretisch...

Ook is er een risico dat je hoger uitkomt met dynamisch. Ook daar geldt: het gaat om €140350 als je gemiddeld op €0,30 per kWh uitkomt... Alleen bij een acute energiecrisis kan de uitslag heftiger zijn.

Let wel op: sommige vaste leveranciers vragen een veel hoger vast maandbedrag. Kijk dus ook naar die component. En sommige dynamische leveranciers rekenen een inkoopvergoeding van bijna €0,05 ipv de goedkoopste €0,02 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:55:
[...]

Het is toch een vrij simpele rekensom. Je verbruikt 7000 kWh per jaar. Stel dat je gemiddeld op €0,20 uit zou komen, dan bespaar je theoretisch €140 per jaar ten opzichte van de €0,25 van dat vaste contract.

Echter, de vaste componenten in een dynamisch contract zijn al tenminste €0,15 per kWh. Dan zou je aan kale prijs gemiddeld niet boven €0,05 moeten komen.

Het lijkt me in jouw situatie niet echt reëel dat je veel profijt kunt hebben van negatieve tarieven (mogelijk alleen het warm water als je een buffervat hebt). Die besparing van €140 noem ik niet voor niets theoretisch...

Ook is er een risico dat je hoger uitkomt met dynamisch. Ook daar geldt: het gaat om €140 als je gemiddeld op €0,30 per kWh uitkomt... Alleen bij een acute energiecrisis kan de uitslag heftiger zijn.

Let wel op: sommige vaste leveranciers vragen een veel hoger vast maandbedrag. Kijk dus ook naar die component. En sommige dynamische leveranciers rekenen een inkoopvergoeding van bijna €0,05 ipv de goedkoopste €0,02 per kWh.
De rekensom is heel anders geworden sinds terugleverkosten. Ik zit nu bij Greenchoice voor 20.6/21.9 cent per kWh.

Tibber was laagste 21.3 (mei) en hoogst 23.4 cent, dus ik ga er zelfs op vooruit. Zomer is duurder dan mei, blijkbaar is dat het beste maand voor zon, genoeg ervan en niet te warm zorgde voor hele mooie negatieve uren.

Vroeger moest je dynamisch om de saldeerkosten van zonnepaneelbezitters te ontwijken. Nu is dat bij steeds meer leveranciers niet meer van toepassing.

Note: 7000 x 0.05 = €350. Niet 140.

Wat ik Tibber betaalde was ~23 cent - 15 vaste kosten ~= 8 cent stroomkosten. Om te matchen met de Greenchoice aanbod moet dat zakken naar ~6 cent. Om significant beter te doen moet stroom bijna gratis zijn, gemiddeld over alle uren van het jaar. Ik denk dat de kans daarop vrij klein is.

Aanbod voor 1 jaar is nu 20.2 / 21.5. 2 jaar ietjes duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:12:
[...]

De rekensom is heel anders geworden sinds terugleverkosten. Ik zit nu bij Greenchoice voor 20.6/21.9 cent per kWh.

Tibber was laagste 21.3 (mei) en hoogst 23.4 cent, dus ik ga er zelfs op vooruit. Zomer is duurder dan mei, blijkbaar is dat het beste maand voor zon, genoeg ervan en niet te warm zorgde voor hele mooie negatieve uren.

Vroeger moest je dynamisch om de saldeerkosten van zonnepaneelbezitters te ontwijken. Nu is dat bij steeds meer leveranciers niet meer van toepassing.

Note: 7000 x 0.05 = €350. Niet 140.

Wat ik Tibber betaalde was ~23 cent - 15 vaste kosten ~= 8 cent stroomkosten. Om te matchen met de Greenchoice aanbod moet dat zakken naar ~6 cent. Om significant beter te doen moet stroom bijna gratis zijn, gemiddeld over alle uren van het jaar. Ik denk dat de kans daarop vrij klein is.

Je hebt helemaal gelijk met de berekening.

Ik refereerde aan €0,25, omdat de vraagsteller dat als zijn ijkpunt nam. Kan zijn dat hij bijv bij Greenchoice dus nog goedkoper uit is en dan is de afweging nog veel simpeler.

Ik heb zelf wel PV en ga per einde contract weer dynamisch. Opvallend dat de afweging nu eigenlijk omgekeerd wordt. Salderen is de facto afgeschaft tegen de wet in en nu moet je met je PV dus niet meer voor een vast contract gaan met hoge heffingen.

Wellicht moet die tabel in de topic start worden herschreven. Probleem is alleen dat de terugleverregelingen per aanbieder nogal verschillen, zowel bij vast als bij dynamisch.

De ACM heeft het er niet transparanter op gemaakt door op de stoel van de wetgever te gaan zitten... Kan die niet op een of andere manier worden aangeklaagd? Primaat van de politiek en niet van een ambtenaar bij een bestuursorgaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:50
Heeft iemand ervaring met een dynamisch energie contract en het aansturen van een warmtepomp? Wat is het advies:
1. Warmtepomp gewoon 7*24 aan laten staan
2. Nachtverlaging toepassen (bv. van 22:00 h - 06:00 h )
3. Warmtepomp uitzetten in de dure uren 's ochtends en 's avonds
4. Anders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MajaMestreech schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:34:
Heeft iemand ervaring met een dynamisch energie contract en het aansturen van een warmtepomp? Wat is het advies:
4. Anders ...
L/L of L/W of W/W?

L/L: optie 3 doe ik, scheelt beetje verbruik in de duurste uren. Maar uiteindelijk maakt het niet verschrikkelijk veel uit. Ik kwam in januari op 23.4/kWh uit, 716 kWh, vs gemiddelde prijs op Tibber van 24.8. Warmtepomp verbruikte 358 kWh.

Volgend seizoen zit heb ik een vast tarief voor ~21.5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

4. Anders ...
Tsja dat kun je het beste zelf uitproberen. Hangt van veel factoren af.
Ik doe een combinatie van 2+3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
bilgy_no1 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Je hebt helemaal gelijk met de berekening.

Ik refereerde aan €0,25, omdat de vraagsteller dat als zijn ijkpunt nam. Kan zijn dat hij bijv bij Greenchoice dus nog goedkoper uit is en dan is de afweging nog veel simpeler.

Ik heb zelf wel PV en ga per einde contract weer dynamisch. Opvallend dat de afweging nu eigenlijk omgekeerd wordt. Salderen is de facto afgeschaft tegen de wet in en nu moet je met je PV dus niet meer voor een vast contract gaan met hoge heffingen.

Wellicht moet die tabel in de topic start worden herschreven. Probleem is alleen dat de terugleverregelingen per aanbieder nogal verschillen, zowel bij vast als bij dynamisch.

De ACM heeft het er niet transparanter op gemaakt door op de stoel van de wetgever te gaan zitten... Kan die niet op een of andere manier worden aangeklaagd? Primaat van de politiek en niet van een ambtenaar bij een bestuursorgaan...
Het gaat nu toch precies volgens beleid? Rob Jetten heeft gezegt dat ze een modelcontract aan moeten bieden waar je 100% kan salderen. Dus wek je net zoveel op als je verbruikt dan kan je bij elke leverancier terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Willempie27 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:06:
[...]

Het gaat nu toch precies volgens beleid? Rob Jetten heeft gezegt dat ze een modelcontract aan moeten bieden waar je 100% kan salderen. Dus wek je net zoveel op als je verbruikt dan kan je bij elke leverancier terecht.
Je hebt wat gemist. Greenchoice brengt nu voor elk opgewekt en teruggeleverd kWh 12.7 cent in rekening. Dus als je 1000 verbruik en dan weer 1000 teruglever kost het je 1000 x 0.127 = €127.

En bij andere werken ze met staffels, Vanderbron 1001-2000 is €12.50 per maand extra vastrecht.

Dus als je 4000 kWh van het net trekt en dat weer in de zomer teruglevert kom je nu niet meer weg met €0 kosten voor stroom en alleen voor vastrecht betalen. De rest van de klanten betaalden toen dat prijsverschil, nu wordt er ~12 cent voor gerekend wat niet zo gek is gezien prijsverschil zomermiddag vs winter op EPEX. Het is niet automatisch goedkoper om voor een vast contract te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
w00key schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 00:45:
[...]

Je hebt wat gemist. Greenchoice brengt nu voor elk opgewekt en teruggeleverd kWh 12.7 cent in rekening. Dus als je 1000 verbruik en dan weer 1000 teruglever kost het je 1000 x 0.127 = €127.

En bij andere werken ze met staffels, Vanderbron 1001-2000 is €12.50 per maand extra vastrecht.

Dus als je 4000 kWh van het net trekt en dat weer in de zomer teruglevert kom je nu niet meer weg met €0 kosten voor stroom en alleen voor vastrecht betalen. De rest van de klanten betaalden toen dat prijsverschil, nu wordt er ~12 cent voor gerekend wat niet zo gek is gezien prijsverschil zomermiddag vs winter op EPEX. Het is niet automatisch goedkoper om voor een vast contract te kiezen.
Een tijdje terug wilde Tibber terugleverkosten rekenen maar dit is op het laatste moment niet door gegaan. HIer werdt er gesproken dat dit niet mocht maar dat is niet juist. Ook Tibber heeft een model contract waabij je 100% kan salderen zonder extra kosten en kunnen ze dus bij hun dynamische contract gewoon een vergoeding vragen zoals bij Frank Energy. Het zal eerder niet doorgegaan zijn omdat ze dan teveel klanten zouden verliezen.
En ook bij Greenchoice kan je zonder terugleverkosten een contract afsluiten. De tarieven zullen wel hoger liggen maar zoals ik al schreef. Als jij 4000kWh opwek en je gebruikt 3900kWh of 4100kWh zal je daar dus weinig kosten hebben.
https://www.greenchoice.nl/stroom-en-gas/modelcontract/
Ze lopen er alleen niet mee te koop en je moet ineens bellen om het af te sluiten. De drempel maken ze daarrdoor hoger.

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 03-07-2024 06:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:12:
Bedankt voor de tip. Gas € 1,15 en die 20,2 is het normaaltarief. Hier nu bijna anderhalf jaar dynamisch maar met deze vooroorlogse vaste tarieven loont het voor ons eigenlijk niet meer als ik eerlijk ben. Stroom komt hier gemiddeld al snel boven de 20-21 cent (geen EV).

[ Voor 7% gewijzigd door user109731 op 03-07-2024 06:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Willempie27 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:03:
[...]

Een tijdje terug wilde Tibber terugleverkosten rekenen maar dit is op het laatste moment niet door gegaan. HIer werdt er gesproken dat dit niet mocht maar dat is niet juist. Ook Tibber heeft een model contract waabij je 100% kan salderen zonder extra kosten en kunnen ze dus bij hun dynamische contract gewoon een vergoeding vragen zoals bij Frank Energy. Het zal eerder niet doorgegaan zijn omdat ze dan teveel klanten zouden verliezen.
En ook bij Greenchoice kan je zonder terugleverkosten een contract afsluiten. De tarieven zullen wel hoger liggen maar zoals ik al schreef. Als jij 4000kWh opwek en je gebruikt 3900kWh of 4100kWh zal je daar dus weinig kosten hebben.
Ze lopen er alleen niet mee te koop en je moet ineens bellen om het af te sluiten. De drempel maken ze daarrdoor hoger.
32.3 laag 37.7 hoog plus €10 vast per maand. Als teveel mensen hiervan misbruik gaan maken gooien ze die vastrecht wel omhoog.

Plus salderen is leuk maar ze mogen 2x per jaar, of vaker indien nodig, de tarieven veranderen. Misbruik => aparte zomer en winter tarieven. Via die weg heb je dan toch een terugleververgoeding ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
user109731 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:22:
[...]

Bedankt voor de tip. Gas € 1,15 en die 20,2 is het normaaltarief. Hier nu bijna anderhalf jaar dynamisch maar met deze vooroorlogse vaste tarieven loont het voor ons eigenlijk niet meer als ik eerlijk ben. Stroom komt hier gemiddeld al snel boven de 20-21 cent (geen EV).
Zie het bericht van @w00key hierboven, alleen die tarieven vergelijken is onvoldoende, dan mis je een deel van de kosten.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:18:
Zie het bericht van @w00key hierboven, alleen die tarieven vergelijken is onvoldoende, dan mis je een deel van de kosten.
De terugleverkosten? Ik heb geen zonnepanelen (trage VvE...) dus die zijn niet van toepassing.

Zou een dynamisch contract dan vooral interessant worden met zonnepanelen (en/of EV)? Voorheen was het juist zonder panelen een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
user109731 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:09:
[...]

De terugleverkosten? Ik heb geen zonnepanelen (trage VvE...) dus die zijn niet van toepassing.

Zou een dynamisch contract dan vooral interessant worden met zonnepanelen (en/of EV)? Voorheen was het juist zonder panelen een no-brainer.
Ook bij dynamisch krijg je minder terug voor zonnestroom (~15 cent) dan wat het kost in de avond (25-28 nu, geen idee wat het wordt in december), dus alles zoveel mogelijk zelf opmaken is goedkoopste. Maar hoe dan ook lever je in de zomer veel meer terug dan je afneemt, tot nu toe mikten mensen op nul op de meter voor een jaar, dan moet je nu goed sparen en in de winter weer opmaken.

Maar het verschil wordt zo wel kleiner en ik denk dat dynamisch alleen echt interessant is als je je profiel goed kan sturen met een EV of batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Willempie27 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:03:
[...]

Maar dat zijn toch allemaal overduidelijk sluiproutes? De ACM heeft als opdracht/missie om "Markten goed te laten werken".

De markt werkt niet goed als je als klant minder transparantie hebt, doordat de ACM een wirwar aan regelingen en heffingen goedkeurt voor bepaalde groepen klanten. De ACM gaat dus op zijn minst tegen de eigen missie in.

De wetgever heeft vastgelegd dat Leveranciers moeten salderen. De wetgever heeft ook meerdere keren geweigerd het salderen af te schaffen. Maar nu laat de ACM opeens maar toe dat Leverancier dat aan hun laars lappen. De ACM gaat dus ook tegen de wetgever in. De wetgever is overigens het parlement, niet een uitleg van een minister.

Greenchoice biedt mij ook helemaal niets aan zonder terugleverkosten en ook niet via prijsvergelijkers. Die kunnen ook niet echt overweg met die vergoedingen en modelcontracten.

Goed, de discussie gaat verder voorbij aan dynamische stroom. Maar het is wel relevant voor de Topic Start en de tabel daarin. Er zijn eigenlijk geen vaste contracten meer zonder extra heffingen en het lijkt erop dat je met PV eigenlijk beter af bent met een dynamisch contract, zeker als je dat doet icm een batterij, EV of stuur are omvormer (uit bij negatieve prijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Maar dat zijn toch allemaal overduidelijk sluiproutes? De ACM heeft als opdracht/missie om "Markten goed te laten werken".

De markt werkt niet goed als je als klant minder transparantie hebt, doordat de ACM een wirwar aan regelingen en heffingen goedkeurt voor bepaalde groepen klanten. De ACM gaat dus op zijn minst tegen de eigen missie in.

De wetgever heeft vastgelegd dat Leveranciers moeten salderen. De wetgever heeft ook meerdere keren geweigerd het salderen af te schaffen. Maar nu laat de ACM opeens maar toe dat Leverancier dat aan hun laars lappen. De ACM gaat dus ook tegen de wetgever in. De wetgever is overigens het parlement, niet een uitleg van een minister.

Greenchoice biedt mij ook helemaal niets aan zonder terugleverkosten en ook niet via prijsvergelijkers. Die kunnen ook niet echt overweg met die vergoedingen en modelcontracten.

Goed, de discussie gaat verder voorbij aan dynamische stroom. Maar het is wel relevant voor de Topic Start en de tabel daarin. Er zijn eigenlijk geen vaste contracten meer zonder extra heffingen en het lijkt erop dat je met PV eigenlijk beter af bent met een dynamisch contract, zeker als je dat doet icm een batterij, EV of stuur are omvormer (uit bij negatieve prijzen).
Bij de laatste alinea staat het ook nog eens maar of daar nu wel of niet aan wordt gehouden is onduidelijk. https://solarmagazine.nl/...en-eigenaren-zonnepanelen

Voorheen was vast gewoon de kWh kosten, vaste kosten en terugleververgoeding. Nu komen er nog de terugleverkosten bij. Er was dacht ik ook nog een leverancier die in het weekend gratis stroom aan zou bieden maar daar hoor ik weinig meer over.

Maar dynamisch wordt het ook lastiger om te vergeljiken. Waarbij eerst de vaste kosten, opslag en zonnepanelen zaten zit nu ook.
- Opslag voor terugleveren
- Thuis accu + evt handelen
- Grid Awards
En de combinatie zonnepanelen, thuisaccu en opslag voor terugleveren kan dan veel uitmaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:56:
[...]

De wetgever heeft vastgelegd dat Leveranciers moeten salderen.
Heb je een bron dat terugleververgoeding niet toegestaan is door de wet / salderen? Ik lees deze claim erg vaak maar altijd zonder bronnen.

ACM schrijft:
ACM: Onderzochte terugleverkosten voor zonnepaneelhouders niet verboden

Energieleveranciers zijn op grond van de huidige wetgeving vrij om hun tarieven te bepalen zolang deze niet onredelijk zijn gelet op de onderliggende kosten. Huishoudens met zonnepanelen veroorzaken hogere kosten voor energieleveranciers dan huishoudens zonder zonnepanelen. Daarom mogen leveranciers een onderscheid maken tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen.
En verder dat
De ACM heeft ook vastgesteld dat de leveranciers door het maken van onderscheid tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen geen extra marge maken; tegenover de hogere tarieven voor huishoudens met zonnepanelen staan lagere tarieven voor huishoudens zonder zonnepanelen.
Eerlijk zullen we alles delen, en de kosten neerleggen bij de veroorzaker. Wees blij (als zonnepanelenbezitter neem ik even aan) dat je al jaren lang heb geprofiteerd van onredelijk lage tarieven en dat mensen zonder het maar moesten goedmaken met hogere kosten per kWh. Met een WP neem je gauw 6000 kWh af, voor minstens 5 cent extra of een subsidie van €300, van mij aan de saldeerders - huiseigenaren met extra geld om te besteden, lekker goed verstopte regressieve belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 09:34
Willempie27 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:30:
[...]
Er was dacht ik ook nog een leverancier die in het weekend gratis stroom aan zou bieden maar daar hoor ik weinig meer over.
"Gratis stroom" in de zin van je betaalt nog wel de energiebelasting. https://www.budgetthuis.nl/energie/gratis-stroom

[ Voor 10% gewijzigd door feelthepower op 03-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Heb je een bron dat terugleververgoeding niet toegestaan is door de wet / salderen? Ik lees deze claim erg vaak maar altijd zonder bronnen.
Als de wet zegt "u moet salderen" dan is het normaliter niet de bedoeling dat bedrijven dat ongedaan maken door een andere discriminerende heffing toe te passen.

Dit werkt net zo bij de belastingen. Je moet je inkomsten uit arbeid opgeven zodat daar belasting over mag worden betaald. Als jij met je werkgever afspreekt dat hij je €25.000 overmaakt onder de noemer 'vergoeding levensonderhoud' en jullie het niet opgeven als inkomsten bij de belastingdienst, dan mag dat ook niet.

Nu is er bij de belastingen al een veel langere historie van sluiproutes die inmiddels allemaal zijn gedicht, maar daarover zijn in het verleden dan ook al rechtszaken gevoerd (en waarschijnlijk gewonnen door de belastingdienst).

De wet kan namelijk nooit alle mogelijke sluiproutes definiëren.
ACM schrijft:

[...]

En verder dat

[...]

Eerlijk zullen we alles delen, en de kosten neerleggen bij de veroorzaker. Wees blij (als zonnepanelenbezitter neem ik even aan) dat je al jaren lang heb geprofiteerd van onredelijk lage tarieven en dat mensen zonder het maar moesten goedmaken met hogere kosten per kWh. Met een WP neem je gauw 6000 kWh af, voor minstens 5 cent extra of een subsidie van €300, van mij aan de saldeerders - huiseigenaren met extra geld om te besteden, lekker goed verstopte regressieve belasting.
Of iets eerlijk is of niet, daar gaat de wetgever dus over. Niet de ACM.

Ik ben zelf overigens voorstander van alle teruglevering verplicht afrekenen tegen dynamisch tarief door de Leverancier ongeacht de aard van het contract voor verbruik, een beperkte saldering (max 7 jaar) van de Energiebelasting over de opgewekte kWh (eventueel inkomensafhankelijk), en een verbod op al dan niet verborgen prijsdiscriminatie dmv heffingen voor teruglevering.

Ik vind het dan ook prima om weer dynamisch te gaan, maar ik wil ook makkelijk kunnen kiezen voor de beste dynamische leverancier. Dat wordt lastig als Leveranciers anders om mogen gaan met teruglevering en die zaken niet of niet goed worden meegenomen in prijsvergelijkers. Frank die bijv. de inkoopkosten niet vergoedt bij teruglevering.

En de ACM zorgt met haar standpunt dus voor minder transparantie.

(Mijn panelen liggen er net een jaar, dus zoveel heb je mij nog niet gesubsidieerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17

The Third Man

The Third Jellyfish

bilgy_no1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Als de wet zegt "u moet salderen" dan is het normaliter niet de bedoeling dat bedrijven dat ongedaan maken door een andere discriminerende heffing toe te passen.
Maar dat is een invulling van jouw visie begrijp ik? Waar staat nou op schrift dat tegleververgoeding rekenen ingaat tegen de wet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:00
Morgen weer twee uur negatief inclusief energiebelasting en opslag van de leverancier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr-5T5zlY0Pogwr2dhdcf0iLC8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nRpYQy94UDV5YwNkzYXjYGD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Heronimo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:15:
Morgen weer twee uur negatief inclusief energiebelasting en opslag van de leverancier.
[Afbeelding]
Wat is er morgen aan de hand? Weer is niet heel anders dan vandaag?
Europa vrij viert massaal 4th of July????

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Stinger_Ventura schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:27:
[...]

Europa vrij viert massaal 4th of July????
Zonnig dagje morgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWo_MtrZFqZFux8hyDPoDbyyO6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnXwGeWJDt49nuF42T7uwc5d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23
Minder zonnig in het zuiden van het land.
Heggenergie laat voor mij de zelfde lage en negatieve tarieven zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Hijdaar95 op 03-07-2024 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hijdaar95 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Minder zonnig in het zuiden van het land.
Heggenergie laat voor mij de zelfde lage en negatieve tarieven zien.
Die tarieven zijn landelijk, waar de zon schijnt maakt dus (helaas/nog niet) uit.
Tijdens/rond die dip waait het ook lekker, die combi zorgt eigenlijk altijd wel voor lage tarieven.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
4. Anders ...
ik heb
4. Anders:
met homeassistant en de nordpool_diff integratie krijgt ieder uur een factor, daarmee wordt dan de gewenste kamertemperatuur aangepast. Dus als het duur is t.o.v. de uren erom heen, draait die even wat minder ect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
hackbard schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:21:
[...]

ik heb
4. Anders:
met homeassistant en de nordpool_diff integratie krijgt ieder uur een factor, daarmee wordt dan de gewenste kamertemperatuur aangepast. Dus als het duur is t.o.v. de uren erom heen, draait die even wat minder ect.
Ik heb
4 anders:
in goedkope uren comforttand verhogen zodat er meer warmte in het buffervat zit. Dit is wel een grondgebonden warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
4. Anders ...
Ik pas stooklijnverlaging (bij hoge prijzen) en -verhoging (bij lage prijzen) toe.
Geen comfortverlies. De begane grond vloer werkt bij mij als buffer (70 m2 10 cm beton). Wel lagere kosten.
Alles aangestuurd door mijn day ahead optimization addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
  • Laatst online: 09-09 10:23
[Afbeelding]
https://energie.theoxygent.nl/ voorspelt voor zaterdag zelfs -20 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

KC27 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Dat staat inderdaad op de roadmap.
Eerst het programma onafhankelijk maken van mysql/mariadb zodat het ook met postgresql en sqlite overweg kan.
Volgende stap is de python software onderbrengen in een python package op PyPi.
Daarna is het maken van een docker geen grote stap meer,
Maar ... je kunt de software nu ook al - met wat "handwerk" - onderbrengen in een debian image.
Spiek maar in de Dockerfile van de addon.
Ik heb de docker file gevonden.. Iets te ingewikkeld voor mij 😊, maar mooi dat het op de roadmap staat.. Ik wacht wel, ken m'n eigen beperkingen 😁

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
En ook opvallend, heel de dag onder de 0 (kaal). We zullen zien waar we op uitkomen. Iig even zorgen dat de auto dan zo leeg mogelijk is (lees opladen uitstellen, niet doelloos rondrijden).

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:23:
[...]

En ook opvallend, heel de dag onder de 0 (kaal). We zullen zien waar we op uitkomen. Iig even zorgen dat de auto dan zo leeg mogelijk is (lees opladen uitstellen, niet doelloos rondrijden).
reken maar nergens op. De prijzen voor morgen zijn bekend maar zelfs die kunnen ze niet correct voorspellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-09 17:01
KC27 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Ik pas stooklijnverlaging (bij hoge prijzen) en -verhoging (bij lage prijzen) toe.
Geen comfortverlies. De begane grond vloer werkt bij mij als buffer (70 m2 10 cm beton). Wel lagere kosten.
Alles aangestuurd door mijn day ahead optimization addon.
Zou je me hier mee kunnen helpen, ik ben wel geïnteresseerd in deze oplossing. Ik vind het echter ontzettend moeilijk om dit te integreren in mijn HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:59
loewie1984 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 18:12:
Nog meer mensen last van dat sma niet meer rapporteert in de tibber powerups sinds de os update van sma?
Late reactie want ik was op vakantie, maar ja dat heb ik ook. In de Tibber-app ben ik of 100% aan het produceren of 100% aan het verbruiken van het net. In de uren dat de zon schijnt verbruik ik 0 blijkbaar.

(Daarbij, maar dat valt buiten dit topic, ziet de SMA-app nog maar de productie van de helft van mijn panelen, namelijk de laatst geinstalleerde helft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
marana schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:29:
[...]

Late reactie want ik was op vakantie, maar ja dat heb ik ook. In de Tibber-app ben ik of 100% aan het produceren of 100% aan het verbruiken van het net. In de uren dat de zon schijnt verbruik ik 0 blijkbaar.

(Daarbij, maar dat valt buiten dit topic, ziet de SMA-app nog maar de productie van de helft van mijn panelen, namelijk de laatst geinstalleerde helft)
Ik heb uiteindelijk de power up losgekoppeld en opnieuw gekoppeld en toen kreeg ik weer de juiste verbruiksgegevens/opwek

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
loewie1984 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Ik heb uiteindelijk de power up losgekoppeld en opnieuw gekoppeld en toen kreeg ik weer de juiste verbruiksgegevens/opwek
De power up?

Ik heb me laatst wel afgemeld in de SMA-app en de Tibber-app en weer aangemeld, maar dat loste het niet helemaal op. Ik heb me nu weer afgemeld in de SMA-app maar ik weet de juiste inlog niet, moet later thuis even op zoek |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
marana schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:37:
[...]

De power up?

Ik heb me laatst wel afgemeld in de SMA-app en de Tibber-app en weer aangemeld, maar dat loste het niet helemaal op. Ik heb me nu weer afgemeld in de SMA-app maar ik weet de juiste inlog niet, moet later thuis even op zoek |:(
Ik zit op iOS, onderin het scherm ga je naar power ups. Op het volgende scherm staat halverwege: "je power ups" daar staat bij mij SMA bij. Als je daar dan weer op tikt en kiest voor "loskoppelen" en daarna dus de power up opnieuw toevoegen/koppelen, dan moet de SMA weer de juiste info doorgeven aan Tibber.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
loewie1984 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Ik zit op iOS, onderin het scherm ga je naar power ups. Op het volgende scherm staat halverwege: "je power ups" daar staat bij mij SMA bij. Als je daar dan weer op tikt en kiest voor "loskoppelen" en daarna dus de power up opnieuw toevoegen/koppelen, dan moet de SMA weer de juiste info doorgeven aan Tibber.
Ah ja, duh, blond momentje van mij.

Ik ga dat doen (heb ik wel die inlog van SMA nodig die ik even kwijt ben, lukt me hopelijk vanavond :X )

Dank voor de heldere uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
remc1979 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:28:
[...]

Zou je me hier mee kunnen helpen, ik ben wel geïnteresseerd in deze oplossing. Ik vind het echter ontzettend moeilijk om dit te integreren in mijn HomeAssistant.
Ik heb een warmtepomp (zie signature), die ik met HA kan uitlezen en aansturen.
De warmtepomp heeft een mogelijkheid tot verschuiving van de stooklijn en ook die verschuiving kan ik aansturen.
Op basis van het verschil tussen de uurlijkse en de gemiddelde prijs wordt de verschuiving als volgt berekend (in python code):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
def calc_adjustment_heatcurve(price_act: float, price_avg: float, adjustment_factor, old_adjustment: float) -> float:
    """
    Calculate the adjustment of the heatcurve
    formule: -0,5*(price-price_avg)*10/price_avg
    :param price_act: the actual hourprice
    :param price_avg: the day average of the price
    :param adjustment_factor: factor in K/% for instance 0,4K per 10% = 0.04 K/%
    :param old_adjustment: current/old adjustment
    :return: the calculated adjustment
    """
    if price_avg == 0:
        adjustment = 0
    else:
        adjustment = round(- adjustment_factor * (price_act - price_avg) * 100 / price_avg, 1)
    # toename en afname maximeren op 10 x adjustment factor
    if adjustment >= old_adjustment:
        adjustment = min(adjustment, old_adjustment + adjustment_factor * 10)
    else:
        adjustment = max(adjustment, old_adjustment - adjustment_factor * 10)
    return round(adjustment, 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
The Third Man schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:24:
[...]
Maar dat is een invulling van jouw visie begrijp ik? Waar staat nou op schrift dat tegleververgoeding rekenen ingaat tegen de wet?
Je bedoeld terugleverkosten?

Terugleververgoeding staat in de wet als een redelijke vergoeding en dat is een ruim begrip,( ACM vind 1ct/kWh ook al redelijk)
Terugleverkosten staat niet in de huidige wet of heeft een definitie, het is een nieuwe prijscomponent geintroduceerd door energieleveranciers ~ 9maanden geleden en de toezichthouder kan niet handhaven op iets wat niet in de wet staat, daar is de wetgever aanzet om kaders te geven.

Modelcontract die elke energieleverancier en de prijscomponenten zijn ook vastgelegd welke deze bevat, maar de energieleverancier is vrij om deze in te vullen, ipv wat nu redelijke gebruikelijk voor de prijscomponent vaste leverkosten van <€ 200/jaar, mag die daar ook € 700/j van maken of € 1,35 per kWh als levertarief, (er zijn energielevancier die dit rekenen voor een modelcontract, welke twee keer per jaar aangepast mag worden en dan gelden die voor alle met het modelcontract zonder onderscheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
user109731 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Je mist dan de vaste leveringskosten. Bij GC is dat €17,51 (€9,32 + €8,19). Bij Zonneplan betaal ik €12,50 (2x €6,25). Die 5 euro terugverdienen is voor mijn verbruik niet haalbaar. Onder de streep is voor mij, zonder zonnepanelen, Zonneplan goedkoper. Ook wanneer ik gemiddeld over het jaar 1 of 2 cent per kWh meer betaal.
Stinger_Ventura schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:27:
Redelijk wat wind en het is ook nog zonnig.

[ Voor 4% gewijzigd door TheBrut3 op 03-07-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
TheBrut3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Je mist dan de vaste leveringskosten. Bij GC is dat €17,51 (€9,32 + €8,19). Bij Zonneplan betaal ik €12,50 (2x €6,25). Die 5 euro terugverdienen is voor mijn verbruik niet haalbaar. Onder de streep is voor mij, zonder zonnepanelen, Zonneplan goedkoper. Ook wanneer ik gemiddeld over het jaar 1 of 2 cent per kWh meer betaal.
Dat is erg persoonlijk, maar voor stroom haal ik het wel makkelijk uit. Ik ga €10 op vooruit vanaf Tibber, en nog meer als ik bij ANWB was gebleven met 4 cent opslag nu.

Voor weinig verbruikers is er ook een aanbod met hogere kWh prijs, 22.1/23.3 cent, beschikbaar en €95 korting, met 3000 kWh kom je dan uit op €41,- per maand.

Met gas kan je bij whoever blijven. Of overstappen. Wat je wilt, het is toch nauwelijks stuurbaar en prijs verandert maar 1x per dag.

[Edit] lage prijs is normaaltarief, dal is hoger, dat wordt vanaf nu gewoon elke dag overdag de vaatwasser aan en niet in de avond. Nu met dynamisch is het nog super variabel obv seizoen en weer. Aan de ene kant ga ik gratis stroom wel missen in het weekend, maar koken en oven kost niet meer belachelijk veel soms, en zorgt voor een gemiddelde prijs van 22.8 cent in juni ondanks maximaal sturen met was, droger en vaatwasser.

[ Voor 18% gewijzigd door w00key op 03-07-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

TheBrut3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:44:
[...]

[...]

Redelijk wat wind en het is ook nog zonnig.
Die windparken worden toch uitgeschakeld bij negatieve prijzen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Voor diegene die solaredge hebben en anwb dynamarisch contract, wat hebben jullie ingevuld aan bij aanvullende kosten import en export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Goed eerste (vanaf 3/6) maand Zonneplan zit er op. Omdat de connect module pas 2 weken later geleverd werd was het even rekenen en puzzelen. Op de factuur start de energiebelasting namelijk apart, wat meer even in verwarring bracht.
Enige wat we kunnen sturen is de (vast)wasser en droger. Gerealiseerd verschil tussen afname en retour is 6,8 cent, en dat in wat 1 van de productievere maanden moet zijn van de zonnepanelen.

Gedetailleerd: 90kWh afgenomen tegen 25 cent, 264kWh teruggeleverd tegen 18 cent.
Die 17m³ had doet er niet zo veel toe....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:26
Door de gedaalde tarieven per kWh in de vaste contracten van bijv. Greenchoice lijkt het opeens alsof dynamisch minder aantrekkelijk is. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Als ik de online calculators invul met mijn eigen data (huis met zonnepanelen 3330 Wp, full electric warmtepomp, gasloos, geen EV):
- Greenchoice verbruik 1629 kWh normaal, 2121 kWh dal; teruglevering 1583 kWh normaal, 606 kWh dal. Dan kom ik op een maandtarief van € 44 voor 2 jaar vast en € 42 voor variabel.
- Essent met dezelfde getallen: maandtarief € 55 voor 1 jr vast, € 54 voor 3 jr vast, € 49 voor variabel.
- Zonneplan afname 3750 kWh (som van bovenstaande) en teruglevering 2189 kWh (idem). Dan kom ik op een maandtarief van € 19, waarbij zij nog suggereren dat ik dat omlaag kan krijgen naar € 16 door het verbruiksinzicht.
- Tibber met dezelfde getallen: maandtarief € 21,07.

Dus dan komt dynamisch nog steeds gunstiger uit dan Greenchoice vast, scheelt per jaar zo'n € 300 (Zonneplan €19/mnd vs. Greenchoice 2 jr vast €44/mnd) of € 275 (Tibber € 21,07/mnd vs. Greenchoice 2 jr vast €44/mnd).

Dus ondanks de lage kWh prijzen zorgen de bijkomende kosten van Greenchoice uiteindelijk voor hogere totale kosten per jaar. Kan natuurlijk voor iedereen anders uitpakken, maar ik zou zeggen: vul de calculators op de websites in zodat alle bijkomende kosten worden meegenomen in de berekening. De energieleveranciers worden door de ACM verplicht om deze calculators aan te bieden, maak er gebruik van.

Vul me aan of corrigeer mij als ik iets mis. Ik realiseer me natuurlijk dat dynamisch een hoger risico geeft.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-09 19:47
jzoin2 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:21:
Voor diegene die solaredge hebben en anwb dynamarisch contract, wat hebben jullie ingevuld aan bij aanvullende kosten import en export?
Zou ik ook willen weten. Ik las ergens 18 cent, maar of dat klopt?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11
Wimlem schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:39:
[...]

4,84 ct opslag + 13,165 ct belastingen = 18,005 ct extra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
SebastiaanPs schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:17:
Door de gedaalde tarieven per kWh in de vaste contracten van bijv. Greenchoice lijkt het opeens alsof dynamisch minder aantrekkelijk is. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Als ik de online calculators invul met mijn eigen data (huis met zonnepanelen 3330 Wp, full electric warmtepomp, gasloos, geen EV):
- Greenchoice verbruik 1629 kWh normaal, 2121 kWh dal; teruglevering 1583 kWh normaal, 606 kWh dal. Dan kom ik op een maandtarief van € 44 voor 2 jaar vast en € 42 voor variabel.
- Essent met dezelfde getallen: maandtarief € 55 voor 1 jr vast, € 54 voor 3 jr vast, € 49 voor variabel.
- Zonneplan afname 3750 kWh (som van bovenstaande) en teruglevering 2189 kWh (idem). Dan kom ik op een maandtarief van € 19, waarbij zij nog suggereren dat ik dat omlaag kan krijgen naar € 16 door het verbruiksinzicht.
- Tibber met dezelfde getallen: maandtarief € 21,07.

Dus dan komt dynamisch nog steeds gunstiger uit dan Greenchoice vast, scheelt per jaar zo'n € 300 (Zonneplan €19/mnd vs. Greenchoice 2 jr vast €44/mnd) of € 275 (Tibber € 21,07/mnd vs. Greenchoice 2 jr vast €44/mnd).

Dus ondanks de lage kWh prijzen zorgen de bijkomende kosten van Greenchoice uiteindelijk voor hogere totale kosten per jaar. Kan natuurlijk voor iedereen anders uitpakken, maar ik zou zeggen: vul de calculators op de websites in zodat alle bijkomende kosten worden meegenomen in de berekening. De energieleveranciers worden door de ACM verplicht om deze calculators aan te bieden, maak er gebruik van.

Vul me aan of corrigeer mij als ik iets mis. Ik realiseer me natuurlijk dat dynamisch een hoger risico geeft.
Ja, die lagere tarieven bij vaste contracten gaan ook alleen maar op als je geen PV op je dak hebt. Heb je die wel, dan word je extra aangeslagen bij dat soort contracten. Bovendien is bij vaste contracten het maandelijkse vaste bedrag meestal ook hoger.

Je hebt een behoorlijk laag netto verbruik en dan zijn die vaste componenten (of 11,5 cent boete voor iedere kWh die je teruglevert bij Greenchoice) simpelweg niet in te halen met een relatief laag vast tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
w00key schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:46:
[...]

L/L of L/W of W/W?

L/L: optie 3 doe ik, scheelt beetje verbruik in de duurste uren. Maar uiteindelijk maakt het niet verschrikkelijk veel uit. Ik kwam in januari op 23.4/kWh uit, 716 kWh, vs gemiddelde prijs op Tibber van 24.8. Warmtepomp verbruikte 358 kWh.

Volgend seizoen zit heb ik een vast tarief voor ~21.5 cent.
Lucht/Water warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wimlem schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:39:
[...]

ANWB Energie geeft het zelf aan in z'n nieuwsbrief:

Tussen 10:00 en 19:00 is de stroomprijs negatief. Van 14:00 tot 15:00 is deze op zijn laagst met -18 cent. Dat betekent dat in dat uur de stroom ook na het optellen van de energiebelasting en inkoopkosten gratis is.

Let op! Ook bij negatieve stroomprijzen betaal je dus energiebelasting en inkoopkosten. Er komt per kWh altijd 18 cent bij.

Lijkt me nogal duidelijk, toch? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[Afbeelding]
Zo te zien Tibber. Ik zie dat Tibber in de app een verschil berekent tussen zonder en met Belasting en inkoopvergoeding van 12.1 cent. Klopt dit? Dan moet ik mijn SolarEdge "Aanvullende vergoeding" aanpassen, ik dacht dat dit 15 cent was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulWO
  • Laatst online: 10-09 20:09
Sinds kort een Zaptec Go gekoppeld aan Tibber met GridRewards. Had mijn twijvels, maar GridRewards doen het als het per saldo goedkoper is dan de ‘gewone’ dynamische tarieven. De ‘saldering’ is netjes te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtzRO_KhaONIkHDZTOEH5lmoxCo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ypNJhI3PQROkDhyENlpjHKOp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxxTgNuauo59QSKV5zURWz_jzlQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e7tnZARDPNPS0EmCSqTOOtqh.png?f=fotoalbum_large

Edit 06:59/04-07-2042
Veel onbalans deze nacht
Het slimme laadplan zou om 04:00 de auto laden, maar dit is uiteindelijk eerder gebeurd op de ‘groene’ momenten.

[ Voor 63% gewijzigd door PaulWO op 04-07-2024 07:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heronimo
MajaMestreech schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:53:
[...]

Zo te zien Tibber. Ik zie dat Tibber in de app een verschil berekent tussen zonder en met Belasting en inkoopvergoeding van 12.1 cent. Klopt dit? Dan moet ik mijn SolarEdge "Aanvullende vergoeding" aanpassen, ik dacht dat dit 15 cent was.
Ik gebruik deze formule om de kale prijzen om te rekenen:
P_tibber = (p_kaal+0.0175+0.1088)*1.21

Dus die is 0 als p_kaal = -(0.0175+0.1088) = - 0.1263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Heronimo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:23:
[...]

Ik gebruik deze formule om de kale prijzen om te rekenen:
P_tibber = (p_kaal+0.0175+0.1088)*1.21

Dus die is 0 als p_kaal = -(0.0175+0.1088) = - 0.1263
Ok bedankt. Heb het aangepast in de SolarEdge omvormer naar 13 cent dus ben benieuwd of de omvormer om 13 uur uitgaat morgen. En dan met 11 kW de EV laden 2 uur lang :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucr50
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-08-2024
paulvd89 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Bliq stuurt volledig automatisch aan op basis van de weersvoorspelling en historische data. Je hoeft dus zelf geen sturingsprogramma te maken.
Het is dus meer gericht op de doorsnee consument die de technische kennis (en interesse) in huis heeft om zelf voor de sturing te zorgen.
Als je het als tweaker ziet als leuk hobby project is het misschien minder geschikt.
Bliq stuurt niets aan alle toch bij mij niet , ze zijn al een maand aan het zoeken naar een voor hen eerst "niets aan de hand probleem."
Op de ervaring die ik tot nu toe heb 😡
Score 2/10.
Ik heb nu een duur toestel dat alles uitleest.Ik heb ook homewizard, dit doet dat veel beter, en is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 18:54
Lijkt mij dat er iets mis is met je Bliq systeem @lucr50.

Vandaag leuke dag, PV uit en Accu volladen >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-09 13:34
lucr50 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 00:00:
[...]

Bliq stuurt niets aan alle toch bij mij niet , ze zijn al een maand aan het zoeken naar een voor hen eerst "niets aan de hand probleem."
Op de ervaring die ik tot nu toe heb 😡
Score 2/10.
Ik heb nu een duur toestel dat alles uitleest.Ik heb ook homewizard, dit doet dat veel beter, en is goedkoper.
Interessant, kun je wat meer vertellen? Welke batterij, kWh, Omvormer en merk etc.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 15:46
AWEF schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:37:
[...]

4,84 ct opslag + 13,165 ct belastingen = 18,005 ct extra
Al is de prijs bij Zonneplan vanmiddag 2 uur negatief incl belastingen etc, ook al bij -€0,138 kaal. Dus YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MajaMestreech schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:32:
[...]

Ok bedankt. Heb het aangepast in de SolarEdge omvormer naar 13 cent dus ben benieuwd of de omvormer om 13 uur uitgaat morgen. En dan met 11 kW de EV laden 2 uur lang :-)
Tik het voor de zekerheid nog even in op je rekenmachine..... Die van mij geeft (afgerond) 15,3 cent.

Alleen de energiebelasting is inclusief BTW al ruim 13 cent, dus op totaal daaronder uitkomen is erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
koboy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:15:
[...]

Tik het voor de zekerheid nog even in op je rekenmachine..... Die van mij geeft (afgerond) 15,3 cent.

Alleen de energiebelasting is inclusief BTW al ruim 13 cent, dus op totaal daaronder uitkomen is erg lastig.
Neem je dan wel mee dat je daar de negatieve BTW weer af moet halen omdat de kale prijs negatief is? ;)
Pagina: 1 ... 223 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels