Kort antwoord: puur vanwege Powerplay
Iets meer toelichting:
Mijn PV installatie is door Zonneplan aangelegd, en zij koppelen de omvormer (in mijn geval een SAJ R5 omvormer) niet aan de Chinese cloud

Alle data blijft in hun eigen omgeving (eigen cloud in NL/EU denk ik), en kan door eindgebruikers alleen via hun eigen Zonneplan App worden ingezien.
Tibber is ook bezig met Grid Rewards voor zonnepanelen, maar dan moeten ze wel met een PowerUp data uit omvormers kunnen uitlezen, en voor aansturing ook kunnen schrijven naar die omvormers.
Op dit moment is dat niet mogelijk voor Zonneplan omvormers, omdat die niet via een cloud-account/webportal/web-API kunnen worden uitgelezen en aangestuurd. Daartoe zou dan een stukje hardware met software moeten worden ontwikkeld door Tibber, om die aansturing van ZP omvormers wel mogelijk te maken, en dat gaat nog wel even duren, if ever...
Nu ik daar duidelijkheid over heb vanuit Tibber, is het voor mij slimmer om zo snel mogelijk over te stappen op ZP om alsnog gebruik/voordeel te kunnen halen uit hun Powerplay dienst...
P.S.: Ik heb wel aansturing vanuit HomeAssistant om de omvormer te knijpen of uit te zetten op momenten met negatieve prijzen, maar daarvoor is inderdaad een extra stukje hardware nodig...nu krijg ik daar slechts het voordeel van geen negatieve prijzen van, maar ik mis de Powerplay bonus...