Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:42
PaulWO schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:22:
Sinds kort een Zaptec Go gekoppeld aan Tibber met GridRewards. Had mijn twijvels, maar GridRewards doen het als het per saldo goedkoper is dan de ‘gewone’ dynamische tarieven. De ‘saldering’ is netjes te zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit 06:59/04-07-2042
Veel onbalans deze nacht
Het slimme laadplan zou om 04:00 de auto laden, maar dit is uiteindelijk eerder gebeurd op de ‘groene’ momenten.
Ik heb dezelfde Setup en maak ook gretig gebruik van de Grid Rewards, werkt uitstekend!
Vraagje, wat zijn bij jou de gele/oranje balken in jouw grafiek? Bij mij tonen de Grid Rewards altijd in het groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:50
Heronimo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Neem je dan wel mee dat je daar de negatieve BTW weer af moet halen omdat de kale prijs negatief is? ;)
Aaaahhhh daar zit het hem in natuurlijk, bedankt. Ik had ook 15.3 cent uitgerekend echter niet rekening gehouden met de negatieve factor van de BTW.
Vandaag eens testen of de omvormer om 13 uur uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

koboy

Heb een idee voor een icon

Heronimo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Neem je dan wel mee dat je daar de negatieve BTW weer af moet halen omdat de kale prijs negatief is? ;)
Ja. Het gaat om het stuk dat je altijd "saldeert": energiebelasting+opslag. Wanneer het tarief (inclusief BTW) zo ver negatief wordt dat je niet meer een stuk hiervan terugverdient moet de omvormer uit.

Ik zie trouwens dat de SolarEdge app de prijzen op lijkt te halen exclusief BTW. Ik heb hem dus (Zonneplan) ingesteld op €0,125(33) bijkomende kosten en 21% BTW.
Grote test om 1 uur, bij mislukken installateur bellen voor een update van het 8 jaar oude beestje.

[ Voor 23% gewijzigd door koboy op 04-07-2024 11:54 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47
ehtweak schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:26:
[...]

ANWB Energie geeft het zelf aan in z'n nieuwsbrief:

Tussen 10:00 en 19:00 is de stroomprijs negatief. Van 14:00 tot 15:00 is deze op zijn laagst met -18 cent. Dat betekent dat in dat uur de stroom ook na het optellen van de energiebelasting en inkoopkosten gratis is.

Let op! Ook bij negatieve stroomprijzen betaal je dus energiebelasting en inkoopkosten. Er komt per kWh altijd 18 cent bij.

Lijkt me nogal duidelijk, toch? ;)
thnx. Ik zit zelf bij Tibber, maar kennis van mij sinds vandaag bij de ANWB. Moest dus de solaredge inregelen, zodat hij uit gaat.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentitel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 18:21
rbnw schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:26:
Vraagje, wat zijn bij jou de gele/oranje balken in jouw grafiek? Bij mij tonen de Grid Rewards altijd in het groen.
Oranje is dat de laadpaal dan juist niet gaat laden, omdat de onbalans dan juist andersom is. Je krijgt daar wel weer rewards voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23
Mijn Solaredge schakelde automatisch uit, zoals verwacht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Om 13:00 schakelde hier ook de SolarEdge omvormer uit, wel via Home Assistant ipv via de App, omdat ik het dan zelf onder controle heb.

Moet wel zeggen dat ik op dit moment het parlementair debat lastig kan volgen met airco's en afzuigkap aan, dus daarom de subwoofer en versterker ook maar aangezet, terwijl de WP en filter van het zwembad mooi op max staan en wasmachine, droger en vaatwasser draaien ;)

De auto kan nog wel wat kWh's gebruiken, maar die is zaterdag aan de beurt als de prijzen waarschijnlijk nog lager zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Hijdaar95 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:27:
Die van mij schakelde een paar maanden nog wel automatisch uit, maar nu niet meer. Ik ben keihard aan het terugleveren… Via de mySolarEdge app staat de “Negatieve Tariefoptimalisatie” wel op Aan. 🤷‍♂️

Als ik een aanpassing doe in de app krijg ik de melding: “U bent niet de eigenaar van de installatie”. Voorheen kreeg ik die niet.

Andere mensen die hier ook tegenaan lopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

rutger7435 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Die van mij schakelde een paar maanden nog wel automatisch uit, maar nu niet meer. Ik ben keihard aan het terugleveren… Via de mySolarEdge app staat de “Negatieve Tariefoptimalisatie” wel op Aan. 🤷‍♂️

Als ik een aanpassing doe in de app krijg ik de melding: “U bent niet de eigenaar van de installatie”. Voorheen kreeg ik die niet.

Dit is exact wat ik bedoel met dat ik het graag in eigen hand heb en daarom via Home Assistant regel ipv via de App. Via de App is al eerder niet goed gegaan en de HA aanvliegroute doet het gewoon zoals het hoort.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkII
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 10:23
[...]

Misschien is de installateur bang voor klachten over tegenvallende productie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
Hijdaar95 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:27:
.... en we leveren weer terug aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:11
Ik krijg zojuist het maandoverzicht van afgelopen maand en die is op z'n zachts gezegd wat appart: Voor stroom afname (430 kWh) hebben we een kWh prijs van 0.14876 euro. Dit komt grofweg overeen met wat ik zelf berekend heb. Voor teruglevering (335 kWh) krijgen we een kWh prijs van ook 0.14876. Buiten dat ik zelf berekend heb dat we op 0.18985 zouden uit moeten komen.

Het service center gebeld en halen vaste/variabele contracten door elkaar en hebben het dan over teruglever kosten dan weer over saldering en snappen volgens mij zelf ook niet waar ze het over hebben.

Zijn hier meer mensen met Eneco Dynamisch waarbij de gem. kWh prijs voor terugleveren exact gelijk is aan de afname kWh prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
Hijdaar95 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:03:
[...]

.... en we leveren weer terug aan het net.
Terugleveren.... De panelen wekken weer op, maar de auto heeft meer dorst dan de panelen kunnen leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 18:24

13art

Moderator Mobile
Taro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:34:

De auto kan nog wel wat kWh's gebruiken, maar die is zaterdag aan de beurt als de prijzen waarschijnlijk nog lager zijn.
Auto vandaag ook gevoed tussen 13 en 15. Morgen maar een stukje rijden zodat hij zaterdag ook weer honger heeft ;)

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Ondanks dat ik geen dynamisch contract heb, probeer ik er toch een beetje rekening mee te houden.

Afgelopen uur een piekverbruik gehad van 12kW, en dat met een 1-fase 35A aansluiting ;-)
Invoeding PV 4,4kW + 1x35A (= ca. 8,1 kW) is immers samen max. 12,5 kW.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemCom87
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 14:23
Hee allemaal. Naar lang meelezen ben ik sinds begin deze maand ook naar dynamisch geswitched.

Ik heb nu Tibber maar er vallen een paar dingen mij op. In de app zie ik niet de kosten die ik maak. Ik zie alleen December met 0 euro staan.

En op hun website zie ik mijn verbuik wel netjes per dan maar niet de teruglevering en de kosten van deze teruglevering zie ik ook nergens.

Zien andere Tibber gebruikers dit ook of is dit een storing? Gelukkig wordt alles wel netjes in Home Assistant gelogd dus kan goed het verschil zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

13art schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Auto vandaag ook gevoed tussen 13 en 15. Morgen maar een stukje rijden zodat hij zaterdag ook weer honger heeft ;)
Als je een lease auto hebt en mooi bedrag per kWh krijgt uitbetaald begrijp ik de overweging, maar de EV is hier (bewust) eigendom en ivm afschrijving, eerder verlopen van garantie, eerder moeten aanschaffen opvolger, etc. weegt dat denk ik niet tegen elkaar op.

In plaats daarvan kan ik zonder bijv. een oven of föhn aan te zetten wel zo'n 8-9 kW verbruik genereren door 4 WP's, witgoed en andere zaken in te schakelen. Als de auto dan ook zou laden zou de loadbalancing ingrijpen, dus ik accepteer dat ik er niet het maximale uithaal, maar uiteindelijk heb je ook slijtage van producten in de business case mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Taro schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Als je een lease auto hebt en mooi bedrag per kWh krijgt uitbetaald begrijp ik de overweging, maar de EV is hier (bewust) eigendom en ivm afschrijving, eerder verlopen van garantie, eerder moeten aanschaffen opvolger, etc. weegt dat denk ik niet tegen elkaar op.

In plaats daarvan kan ik zonder bijv. een oven of föhn aan te zetten wel zo'n 8-9 kW verbruik genereren door 4 WP's, witgoed en andere zaken in te schakelen. Als de auto dan ook zou laden zou de loadbalancing ingrijpen, dus ik accepteer dat ik er niet het maximale uithaal, maar uiteindelijk heb je ook slijtage van producten in de business case mee te nemen.
True, daarom ook de knipoog achter mijn bericht. Zou wat zijn als ik 400km zou gaan rijden om een paar cent per kWh te kunnen verdienen. Auto is overigens compleet in eigen beheer.

Ik vindt het 'spel' van het dynamisch contract op zich wel leuk om het verbruik te optimaliseren, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pl0p
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 17:20
[...]

Hier loop ik ook tegenaan als ik de settings probeer op te slaan. Ik heb al proberen op te zoeken in de SolarEdge kennisbank maar niets kunnen vinden.
Ik ben zeker weten eigenaar van de installatie en heb de laatste IOS app. Ik kan wel een overdracht administratieve rechten vinden....

Ik ben dus ook zeer benieuwd of andere mensen dit ook hebben en hoe je dit op kan lossen.

Voorlopig vandaag nog maar met de hand geschakeld met het dc knopje (zag ik in dit filmpje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
Bij mij heeft de SolarEdge deze keer niet afgeschakeld. De vorige keer deed ie het nog wel.

Ik ga nu toch maar even uitzoeken hoe ik het via HA kan doen. SE blijft helaas onbetrouwbaar. :(

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-09 15:04
Hier zijn de beide zonnepaneelomvormers ook automatisch uitgeschakeld met behulp van Domoticz. De SolarEdge door een NC relais contact in serie met de rode tuimel schakelaar. De Solax met behulp van de DRM functie met een optocoupler en een 15k weerstand. Werkt prima en zo houd ik het in eigen hand.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hier de solaredge lekker aan gelaten.. Wel de thuisaccu vol aan het laden natuurlijk. Voor de rest niks, was niet thuis

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
V-8 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:36:
Ondanks dat ik geen dynamisch contract heb, probeer ik er toch een beetje rekening mee te houden.

Afgelopen uur een piekverbruik gehad van 12kW, en dat met een 1-fase 35A aansluiting ;-)
Invoeding PV 4,4kW + 1x35A (= ca. 8,1 kW) is immers samen max. 12,5 kW.
Dus nou heeft je energie leverancier maximaal geld verdiend? Je neemt stroom af tegen het vaste tarief en zij worden door de markt nogmaals beloond omdat de inkoopprijs negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Pim57 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:45:
Bij mij heeft de SolarEdge deze keer niet afgeschakeld. De vorige keer deed ie het nog wel.

Ik ga nu toch maar even uitzoeken hoe ik het via HA kan doen. SE blijft helaas onbetrouwbaar. :(
Bij mij werkte het vorige keer niet, intussen een firmware update laten installeren, en nu schakelde omvormer netjes van 1300-1500 uur uit.
En tijdens die uren wel de EV geladen!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
AWEF schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:15:
Ik krijg zojuist het maandoverzicht van afgelopen maand en die is op z'n zachts gezegd wat appart: Voor stroom afname (430 kWh) hebben we een kWh prijs van 0.14876 euro. Dit komt grofweg overeen met wat ik zelf berekend heb. Voor teruglevering (335 kWh) krijgen we een kWh prijs van ook 0.14876. Buiten dat ik zelf berekend heb dat we op 0.18985 zouden uit moeten komen.

Het service center gebeld en halen vaste/variabele contracten door elkaar en hebben het dan over teruglever kosten dan weer over saldering en snappen volgens mij zelf ook niet waar ze het over hebben.

Zijn hier meer mensen met Eneco Dynamisch waarbij de gem. kWh prijs voor terugleveren exact gelijk is aan de afname kWh prijs?
Even ongegeneerd mijzelf quoten, maar gezien de stroom aan berichten over negative tarieven is dit bericht redelijk ondergesneeuwd. Heeft iemand ervaring met Eneco Dynamisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
AWEF schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:39:
Even ongegeneerd mijzelf quoten, maar gezien de stroom aan berichten over negative tarieven is dit bericht redelijk ondergesneeuwd. Heeft iemand ervaring met Eneco Dynamisch?
Wel Eneco Dynamisch maar geen teruglevering. Kloppen de gegevens op de website onder "Verbruik" wel? Het zou dan een foutje kunnen zijn bij het genereren van het energierapport. Ik heb mijn energierapport voor juni nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
user109731 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:58:
[...]

Wel Eneco Dynamisch maar geen teruglevering. Kloppen de gegevens op de website onder "Verbruik" wel? Het zou dan een foutje kunnen zijn bij het genereren van het energierapport. Ik heb mijn energierapport voor juni nog niet beschikbaar.
De gegevens die ik gebruikte zijn de gegevens van de website (eigenlijk app, zie op de website geen teruglevering, wel in de app). Deze gegegeven komen redelijk overeen met de gegevens van HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Hijdaar95 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Dus nou heeft je energie leverancier maximaal geld verdiend? Je neemt stroom af tegen het vaste tarief en zij worden door de markt nogmaals beloond omdat de inkoopprijs negatief is.
Dat klopt!

Ik redeneer maar zo: leverancier blij, klanten blij. Uiteindelijk wordt dit in de tarieven verdisconteerd.
Voor mij is het een sport om hier toch al rekening mee te houden.

Immers ben ik voornemens om, bij afschaffing van de salderingsregeling, een dynamisch contract te nemen.
Dan heb je toch een voordeel als je daar al een beetje op ingesteld bent.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:22
V-8 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Uiteindelijk wordt dit in de tarieven verdisconteerd.
Grotere kans dat het uiteindelijk in een dividenduitkering terecht komt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
De veiling van vandaag laat zien dat je nooit op voorspellingen moet vertrouwen. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
John245 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:57:
[...]

De veiling van vandaag laat zien dat je nooit op voorspellingen moet vertrouwen. :)
Tibber heeft nog geen prijsindicatie voor morgen. Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Niek_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Zonneplan wel, we zijn dood gemaakt met een blije mus.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
mhr-zip schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Niet gek toch?

Alles wat af kán schakelen, zal afschakelen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Jij draait geen DESS?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
mhr-zip schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:34:
[...]

Dan ben ik blij dat ik de twee uurtjes van gisteren de auto weer volledig opgeladen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0p
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 17:20
pl0p schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:43:
[...]
> Als ik een aanpassing doe in de app krijg ik de melding: “U bent niet de eigenaar van de installatie”.

Hier loop ik ook tegenaan als ik de settings probeer op te slaan. Ik heb al proberen op te zoeken in de SolarEdge kennisbank maar niets kunnen vinden.

Ik ben dus ook zeer benieuwd of andere mensen dit ook hebben en hoe je dit op kan lossen.
Om mijzelf maar te antwoorden:

Ik heb vanmorgen een support ticket ingeschoten bij SolarEdge en vanmiddag hebben ze dit al gefixt:
"Uw monitoringrol en machtigingen voor SolarEdge zijn bijgewerkt" _/-\o_

De negatieve prijzen optimalisatie is nu ingesteld in de SolarEdge app voor Zonneplan. Ik ben benieuwd of het werkt, even afwachten maar op mooi zonnig winderig weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Hmmbob schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:39:
[...]

Niet gek toch?

Alles wat af kán schakelen, zal afschakelen.
Lekker egoïstisch om alleen aan het milieu te denken.

O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
mhr-zip schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:25:
[...]

Lekker egoïstisch om alleen aan het milieu te denken.

O-)
Ik begrijp @Hmmbob wel. Het is het handigst om de hoofdschakelaar van de netbeheerder om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 12:26
w00key schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Heb je een bron dat terugleververgoeding niet toegestaan is door de wet / salderen? Ik lees deze claim erg vaak maar altijd zonder bronnen.

ACM schrijft:

[...]

En verder dat

[...]

Eerlijk zullen we alles delen, en de kosten neerleggen bij de veroorzaker. Wees blij (als zonnepanelenbezitter neem ik even aan) dat je al jaren lang heb geprofiteerd van onredelijk lage tarieven en dat mensen zonder het maar moesten goedmaken met hogere kosten per kWh. Met een WP neem je gauw 6000 kWh af, voor minstens 5 cent extra of een subsidie van €300, van mij aan de saldeerders - huiseigenaren met extra geld om te besteden, lekker goed verstopte regressieve belasting.
"Huishoudens met zonnepanelen veroorzaken hogere kosten voor energieleveranciers dan huishoudens zonder zonnepanelen."
Heeft iemand al eens goed onderzocht wat die "hogere kosten" dan in werkelijkheid zijn? Ik geloof er namelijk geen reet van. Dat de netbeheerders meer kosten moeten maken door verzwaring, snap ik. Maar die papieren tijgers van energieboren, die enkel handelen en doorverkopen? Ik geloof het niet. Broodje aap volgens mij, een excuus om de prijzen op te drijven, meer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
poktor schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:32:
[...]

"Huishoudens met zonnepanelen veroorzaken hogere kosten voor energieleveranciers dan huishoudens zonder zonnepanelen."
Heeft iemand al eens goed onderzocht wat die "hogere kosten" dan in werkelijkheid zijn? Ik geloof er namelijk geen reet van. Dat de netbeheerders meer kosten moeten maken door verzwaring, snap ik. Maar die papieren tijgers van energieboren, die enkel handelen en doorverkopen? Ik geloof het niet. Broodje aap volgens mij, een excuus om de prijzen op te drijven, meer niet.
Je zit hier in de topic waar de meeste mensen, met een dynamisch contract, precies die kosten kan zien.

Wat gebeurt er met salderen met een oude contract zonder extra kosten? Je zonnestroom die morgen per kWh je leverancier 11 cent kost om het dumpen, dus waarde -11 cent/kWh mag je ruilen voor verbruik later of eerder - zoals dat piekje van 13 cent vanavond. (Alles ex energiebelasting, dat boeit Eneco niet, is tussen jou en de overheid)

Totale kosten voor deze ruil: 24 cent/kWh. Als je dat doet voor je volledige verbruik a 3-4000 kWh kost dat behoorlijk veel geld - jij blij met een nul euro factuur terwijl er toch kosten worden gemaakt.

Maar wie betaalt dat dan? De leverancier niet, anders is die failliet, en verhoogd zijn prijzen voor iedereen om toch beetje marge over te houden. Tot begin dit jaar het politiek opeens besloot salderen toch niet af te bouwen. Ja hallo, dat kunnen we niet eindeloos volhouden. Toen kwam iedereen met terugleverkosten, van rond de 10 cent per kWh. Wat niet onredelijk is, als je kijkt naar historische prijzen van dag vs nacht, zomer vs winter.

Dat heeft ACM onderzocht, en uit de cijfers blijkt dat een vergoeding van paar honderd euros per jaar redelijk is - leveranciers bereken dan de kosten door en maken er geen winst op.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 05-07-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:42
Sentitel schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:14:
[...]

Oranje is dat de laadpaal dan juist niet gaat laden, omdat de onbalans dan juist andersom is. Je krijgt daar wel weer rewards voor :)
Ah dat heb ik nog nooit gezien bij mij. Ook een zaptec lader.

Is dat dan als je wel gepland had om te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
w00key schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Je zit hier in de topic waar de meeste mensen, met een dynamisch contract, precies die kosten kan zien.

Wat gebeurt er met salderen met een oude contract zonder extra kosten? Je zonnestroom die morgen per kWh je leverancier 11 cent kost om het dumpen, dus waarde -11 cent/kWh mag je ruilen voor verbruik later of eerder - zoals dat piekje van 13 cent vanavond. (Alles ex energiebelasting, dat boeit Eneco niet, is tussen jou en de overheid)

Totale kosten voor deze ruil: 24 cent/kWh. Als je dat doet voor je volledige verbruik a 3-4000 kWh kost dat behoorlijk veel geld - jij blij met een nul euro factuur terwijl er toch kosten worden gemaakt.

Maar wie betaalt dat dan? De leverancier niet, anders is die failliet, en verhoogd zijn prijzen voor iedereen om toch beetje marge over te houden. Tot begin dit jaar het politiek opeens besloot salderen toch niet af te bouwen. Ja hallo, dat kunnen we niet eindeloos volhouden. Toen kwam iedereen met terugleverkosten, van rond de 10 cent per kWh. Wat niet onredelijk is, als je kijkt naar historische prijzen van dag vs nacht, zomer vs winter.

Dat heeft ACM onderzocht, en uit de cijfers blijkt dat een vergoeding van paar honderd euros per jaar redelijk is - leveranciers bereken dan de kosten door en maken er geen winst op.
Dat is een deel van het verhaal, want de Leverancier heeft ook andere klanten aan wie ze jouw ingekochte zonne-energie op dat moment verkopen tegen het Piek tarief. Maar goed: deze discussie gaat voorbij aan het onderwerp van dit topic. @poktor je kunt deze discussie beter in een ander topic voeren, bijvoorbeeld hier:

De Duurzame Kroeg deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@poktor De zonnepanelen-boete is daar al over volgetypt.
Consensus en harde cijfers zijn er (nog) niet, wel veel wantrouwen aan de ene kant en plausibiliteits-bierviltjes aan de andere kant.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het gros van het topic hier zit op Zonneplan of Tibber. De verschillen tussenbeide zijn mij wel vrij duidelijk.

Bij Zonneplan staat in de tabel in de TS "terugleververgoeding ex. btw" en bij Tibber "incl. btw". Echter krijg je uiteindelijk bij beide "incl. btw" bij mijn weten. Of beter gezegd: je hoeft alleen btw en energiebelasting te betalen over de netto (op jaarbasis) afname.

Bij Tibber moet je, bij een netto overschot, de teveel ontvangen energiebelasting en btw terugbetalen of de eindafrekening. Bij Zonneplan idem dito, alleen wordt de te verwachten energiebelasting en btw in 1/12e deel al verrekend en op de jaarafrekening gecorrigeerd.

Met andere woorden, qua btw maakt het tussenbeide geen verschil. Dat zou ook niet moeten kunnen, want dat is immers de wet...

Ik vraag me dus af, of hetgeen genoemd in de tabel wel juist is; het lijkt nu alsof er een verschil in zit, maar dat is volgens mij niet zo.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
w00key schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:57:
[...]

Even voor de goede orde: ik zit dynamisch, geen thuisaccu's. Zoals het nu gaat, is het volgens mij gewoon eerlijk 1:1, want ik lever ook terug als de prijs 0 euro is of zelfs lager. De stroom die ik teruglever, gaat gewoon het net op en wordt verkocht aan een ander. De energieleverancier pakt een beetje winst via de inkoopkosten die worden berekend.

De conventionelen echter, hebben zichzelf vastgelegd met door hunzelf opgestelde tarieven. Als ze hier verlies op draaien, deugt hun verdienmodel niet. Misschien tijd om de bezem erdoor te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
Proton_ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:30:
@poktor De zonnepanelen-boete is daar al over volgetypt.
Consensus en harde cijfers zijn er (nog) niet, wel veel wantrouwen aan de ene kant en plausibiliteits-bierviltjes aan de andere kant.
Mooi omschreven. :)
Ik denk zelf dat het tijd is voor de conventionelen om de bezem door hun verdienmodel te halen, want dat past gewoon niet meer in deze sterk fluctuerende markt. Niet voor niets zijn in heel scandinavië nagenoeg enkel nog maar dynamische leveranciers te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:08:
Het gros van het topic hier zit op Zonneplan of Tibber. De verschillen tussenbeide zijn mij wel vrij duidelijk.

Bij Zonneplan staat in de tabel in de TS "terugleververgoeding ex. btw" en bij Tibber "incl. btw". Echter krijg je uiteindelijk bij beide "incl. btw" bij mijn weten. Of beter gezegd: je hoeft alleen btw en energiebelasting te betalen over de netto (op jaarbasis) afname.

Bij Tibber moet je, bij een netto overschot, de teveel ontvangen energiebelasting en btw terugbetalen of de eindafrekening. Bij Zonneplan idem dito, alleen wordt de te verwachten energiebelasting en btw in 1/12e deel al verrekend en op de jaarafrekening gecorrigeerd.

Met andere woorden, qua btw maakt het tussenbeide geen verschil. Dat zou ook niet moeten kunnen, want dat is immers de wet...

Ik vraag me dus af, of hetgeen genoemd in de tabel wel juist is; het lijkt nu alsof er een verschil in zit, maar dat is volgens mij niet zo.
In het verleden is gebleken dat Tibber bij een overschot op de jaarafrekening niet de btw over de uurprijs verrekent, maar enkel de energiebelasting.

Het zou fijn zijn als iemand met een recente jaarafrekening en overschot zou kunnen bevestigen of dit nog steeds het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 20:09
rbnw schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Ah dat heb ik nog nooit gezien bij mij. Ook een zaptec lader.

Is dat dan als je wel gepland had om te laden?
Ja, correct. Hij laad dan eerder, zodat hij alsnog op je geplande tijd vol zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 20-09 16:13
Gammo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:53:
[...]

In het verleden is gebleken dat Tibber bij een overschot op de jaarafrekening niet de btw over de uurprijs verrekent, maar enkel de energiebelasting.

Het zou fijn zijn als iemand met een recente jaarafrekening en overschot zou kunnen bevestigen of dit nog steeds het geval is.
Ik zit sinds 01-01-2024 bij Tibber, maar ga per 01-08-2024 over naar Zonneplan. Ik heb een overschot geproduceerd in deze periode.

Wanneer ik de eindafrekening van Tibber heb, wil ik mijn bevindingen en conclusies wel delen ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

Vandaag is de stroom een stuk goedkoper dan morgen. Blijkbaar minder wind of minder zon ofzo. Het waait vandaag hier flink in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:00

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

knakworst schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:59:
Vandaag is de stroom een stuk goedkoper dan morgen. Blijkbaar minder wind of minder zon ofzo. Het waait vandaag hier flink in ieder geval.
Ik heb hier (in het zuiden) nog geen zon gezien en de opbrengst van de zonnepanelen is nu 16%.
Ik denk dat de prijzen dus helemaal afgestemd zijn op de verwachte harde wind van vandaag.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
PeteSplit schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Ik heb hier (in het zuiden) nog geen zon gezien en de opbrengst van de zonnepanelen is nu 16%.
Ik denk dat de prijzen dus helemaal afgestemd zijn op de verwachte harde wind van vandaag.
Nu in Haarlem en flinke wind (zal voor de kust bij de windparken nog iets meer zijn) en tegelijkertijd volop zijn op de panelen. Maar er zijn ook flinke wolkenvelden, dus aanzienlijke regionale verschillen.

De day-ahead prijzen worden en dat tevoren obv vraag en aanbod vastgesteld. Dit soort situaties is winst heel erg lastig exact te voorspellen en dus is er een kans dat er aanzienlijk wordt gehandeld op de onbalans markt vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:27
PeteSplit schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Ik ben een tint bruiner in het westen. :+

Er lijkt ook dus gewoon zon te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF298ve3nC9HOWrHvbIvQyq40MU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/36qoM6TwtDRWmZTq39qNW0C4.png?f=user_large (bron)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:00

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Raymond P schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:38:
[...]

Ik ben een tint bruiner in het westen. :+

Er lijkt ook dus gewoon zon te zijn.
[Afbeelding] (bron)
Ja, de motregen is weg en de bewolking neemt af, de zon komt er nu door (zonnepanelen naar 42%).

Ook bij energieopwek was het donderdag beter, 18 GW als de zon goed schijnt :*) (beursprijs -0,18)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gammo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:53:
[...]

Interessant. Lijkt me niet conform de wet, maar ik kijk nergens meer van op met die relatief nieuwe producten..

Als je op jaarbasis geen overschot hebt, maakt het dus geen verschil qua btw. Heb je wel een overschot, dan kan het wel voordelig zijn om voor Tibber te kiezen dus.

Ik heb op jaarbasis per saldo geen overschot, maar import.

In zo’n geval salderen Tibber en Zonneplan dus op dezelfde manier. Wellicht een nuance die in de TS opgenomen kan worden dan?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:27
@PeteSplit Buiten het weekend neemt de industrie ook een klein beetje (ahum) stroom af, dat bumpt de prijzen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
JanHenk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Interessant. Lijkt me niet conform de wet, maar ik kijk nergens meer van op met die relatief nieuwe producten..

Als je op jaarbasis geen overschot hebt, maakt het dus geen verschil qua btw. Heb je wel een overschot, dan kan het wel voordelig zijn om voor Tibber te kiezen dus.

Ik heb op jaarbasis per saldo geen overschot, maar import.

In zo’n geval salderen Tibber en Zonneplan dus op dezelfde manier. Wellicht een nuance die in de TS opgenomen kan worden dan?
Het zou kunnen dat Tibber hierdoor te weinig btw afdraagt aan de Belastingdienst, maar het zou ook kunnen dat ze die 21% uit eigen zak betalen. Dat kunnen wij niet weten.

Ik vermoed persoonlijk niet dat het een bewuste beslissing is om de btw niet te verrekenen bij de jaarafrekening, maar dat het een tekortkoming is in hun systeem die ze een keer gaan oplossen, als dat al niet gedaan is inmiddels. Ik zou er daarom ook niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
Gammo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Het zou kunnen dat Tibber hierdoor te weinig btw afdraagt aan de Belastingdienst, maar het zou ook kunnen dat ze die 21% uit eigen zak betalen. Dat kunnen wij niet weten.

Ik vermoed persoonlijk niet dat het een bewuste beslissing is om de btw niet te verrekenen bij de jaarafrekening, maar dat het een tekortkoming is in hun systeem die ze een keer gaan oplossen, als dat al niet gedaan is inmiddels. Ik zou er daarom ook niet op rekenen.
Ze zullen wel aan selfbilling doen. Dus een negatief factuur kan de BTW worden teruggevraagd door Tibber. Een bedrijf heeft niets aan BTW. De ontvangen is een particulier dus die moet het aangeven bij zijn belastingaangifte als inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
JanHenk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:50:
[...]
Er staat al informatie over salderen en de TLV van Tibber en Zonneplan in de tabel met leveranciers. Wat zou je er nog meer in willen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Zo dan, morgen avond een piek van 45 cent tussen 20:00 en 21:00 (all in prijs)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
13art schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:10:
Is de zomer niet de periode waarin veel onderhoud gebeurt, en er dus bijv kern en andere centrales uit gaan?

En er nu dus relatief dure flexibele energie moet worden bij geschakeld.

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 07-07-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
mhr-zip schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Is de zomer niet de periode waarin veel onderhoud gebeurt, en er dus bijv kern en andere centrales uit gaan?

En er nu dus relatief dure flexibele energie moet worden bij geschakeld.
Ik denk dat het grootste deel opstart kosten zijn , van zaterdag op zondag was er voldoende wind voor marktprijs rond nul.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
AWEF schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:37:
[...]

4,84 ct opslag + 13,165 ct belastingen = 18,005 ct extra
en wat is je ervaring? Komt de solaredge weer online na een positief uurtarief?
daar waren eerst een flink problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
jzoin2 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:13:
[...]

en wat is je ervaring? Komt de solaredge weer online na een positief uurtarief?
daar waren eerst een flink problemen mee?
Geen idee, ik heb geen Solar Edge. Ik heb 2 omvormers: Een Ecoflow PowerStream (micro omvormer direct op het stopcontact) en een Huawai. Beide worden door middel van Home Assistant aangestuurd en uitgezet, dat gaat heel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
AWEF schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Geen idee, ik heb geen Solar Edge. Ik heb 2 omvormers: Een Ecoflow PowerStream (micro omvormer direct op het stopcontact) en een Huawai. Beide worden door middel van Home Assistant aangestuurd en uitgezet, dat gaat heel goed :)
ah thx, dat klinkt goed. Zowel in dit als het solar edge draadje lees je helaas dat de omvormer in sommige gevallen niet helemaal lekker terugkomt. Vermogen 0% etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Laatst online: 21:59
Toch leuk voor die ene kwh die ik op het moment nog teruglever na 20u. Lang leve panelen op t westen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
marana schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:07:
[...]

Toch leuk voor die ene kwh die ik op het moment nog teruglever na 20u. Lang leve panelen op t westen 8)
Na vandaag rijk! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Ben benieuwd of energieleverancier ANWB morgen gewoon de slimme meter data kan ophalen bij netbeheerder of weer kuren heeft, als ik 15-17kWh teruglever voor 20-21 uur.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Toch leuk om de batterij even te ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat het grootste deel opstart kosten zijn , van zaterdag op zondag was er voldoende wind voor marktprijs rond nul.
Ik vermoed dat er een paar windmolens zijn uitgezet om de prijs op te drijven. Hier staan nu windmolens stil die vanmiddag wel draaiden.

Ik zou zeggen zet die windmolens aan bij zulke hoge tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Ik vermoed dat er een paar windmolens zijn uitgezet om de prijs op te drijven. Hier staan nu windmolens stil die vanmiddag wel draaiden.

Ik zou zeggen zet die windmolens aan bij zulke hoge tarieven.
Ik vind het niet erg dat ze stil staan, prima voor het gemiddelde van mijn teruglevering als ANWB geen flop van maakt. Afgelopen 3 dagen zijn heel vergelijkbaar met 24 juni, ook vanmorgen heb is mijn accu geleegd.

Het systeem is niet geheel ongevoelig voor manipulatie, de UK toezichthouder heeft daar een flink dossier, van gewoon een foutje t/m een truc, zij publiceren die onderzoeken wel, waar ACM daar nauwelijks iets publiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Ik vind het niet erg dat ze stil staan, prima voor het gemiddelde van mijn teruglevering als ANWB geen flop van maakt. Afgelopen 3 dagen zijn heel vergelijkbaar met 24 juni, ook vanmorgen heb is mijn accu geleegd.

Het systeem is niet geheel ongevoelig voor manipulatie, de UK toezichthouder heeft daar een flink dossier, van gewoon een foutje t/m een truc, zij publiceren die onderzoeken wel, waar ACM daar nauwelijks iets publiceert.
Ik vind het ook geen probleem. Ze mogen dit best iedere dag doen. Ik zie de teller in de Tibber app lekker oplopen.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 08-07-2024 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:32:
[...]

Ik vind het ook geen probleem. Ze mogen dit best iedere dag doen. Ik zie de teller in de Tibber app lekker oplopen.
ik heb alleen de Tibber P1 op mijn splitter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lwtPotxKNe3BrEM3Sf3KbVqcCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYcjL4AWfCkRjgeXp8qP7a8p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Vorige week donderdag (4 juli) was de stroomprijs 's-middags erg laag. Ik herinner me dat ik toen door Amsterdam oost fietste en ergens de straatverlichting aan stond. Zou het kunnen dat de gemeente een contract heeft om snel stroom te kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

usr-local-dick schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:55:
Vorige week donderdag (4 juli) was de stroomprijs 's-middags erg laag. Ik herinner me dat ik toen door Amsterdam oost fietste en ergens de straatverlichting aan stond. Zou het kunnen dat de gemeente een contract heeft om snel stroom te kunnen gebruiken?
Die straatverlichting verbruikt werkelijk geen moer. Ik denk eerder dat ze bezig waren om lampen te fixen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaulWO
  • Laatst online: 10-09 20:09
Morgenavond storm/noodweer op komst. Code geel enzo. Ben benieuwd wat dit in de onbalansmarkt gaat doen. De auto gaat in ieder geval op tijd aan de lader voor de GridRewards.

https://nos.nl/l/2528028

[ Voor 7% gewijzigd door PaulWO op 08-07-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
PaulWO schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:46:
Morgenavond storm/noodweer op komst. Code geel enzo. Ben benieuwd wat dit in de onbalansmarkt gaat doen. De auto gaat in ieder geval op tijd aan de lader voor de GridRewards.

https://nos.nl/l/2528028
De day ahead prijzen zijn niet zo spannend.
De onbalans laat al een paar extreme uitschieters zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvZZi6WdywMKTMqPOdZt34WBGo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OIHgUjzKEvlXmvJ7FJxJK9UV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
John245 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Toch leuk om de batterij even te ontladen.
Wat voor thuisbatterij heb je en wat zijn je ervaringen hier mee? Ondanks dat het hoogstwaarschijnlijk niet rendabel is kijk ik er al een tijdje naar 😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
DLSS schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Wat voor thuisbatterij heb je en wat zijn je ervaringen hier mee? Ondanks dat het hoogstwaarschijnlijk niet rendabel is kijk ik er al een tijdje naar 😅
4x Pylontech US5000 i.c.m. Victron Multiplus II (3 fase). Ik ben er tevreden over. In oktober heb ik het 1 jaar draaien. De intentie is om uit te breiden. Begin dit jaar twijfels daarover vanwege lage volatiliteit van de stroomprijzen. Nu wel weer serieuze plannen.

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zk4NxB_M-mMVdA5Jus9n3ZnmVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large

Effect op prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMZiMQCrEAyrMbyXjkZWHr_ChBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W2NybiNgnF1Vg5pqs9ibBf2N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
John245 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:57:
[...]

4x Pylontech US5000 i.c.m. Victron Multiplus II (3 fase). Ik ben er tevreden over. In oktober heb ik het 1 jaar draaien. De intentie is om uit te breiden. Begin dit jaar twijfels daarover vanwege lage volatiliteit van de stroomprijzen. Nu wel weer serieuze plannen.

Opstelling:
[Afbeelding]

Effect op prijzen:
[Afbeelding]
Oh wauw dat is echt super gaaf! 👌 Denk je dat je je investering een beetje goed kan maken gedurende de levensduur van je systeem?

Ik sta heel erg achter het concept en zou het zelfs niet erg vinden om er wat verlies op te hebben, maar het moet niet al te gek zijn 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:57:
[...]

Opstelling:
[Afbeelding]

Effect op prijzen:
[Afbeelding]
Ik vraag het me af in hoeverre het toekomst heeft. Een relatie heeft >500MWh aan accu staan c.q. rollen (corporate) en zit al in gesprekken (met de Tennets / Lianders) die gestuurd te gaan laden. Dat soort partijen gaan die onbalans markt toch helemaal platslaan? Kom je aan met je 5-40kWh als particulier.

Hoe lang blijven de winsten op de onbalans markt? Volgens mij moet je vooral focussen op autonomie / vermijden energiebelasting door voor de meter te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 09-07-2024 16:22 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
_eLMo_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Ik vraag het me af in hoeverre het toekomst heeft. Een relatie heeft >500MWh aan accu staan c.q. rollen (corporate) en zit al in gesprekken (met de Tennets / Lianders) die gestuurd te gaan laden. Dat soort partijen gaan die onbalans markt toch helemaal platslaan? Kom je aan met je 5-40kWh als particulier.

Hoe lang blijven de winsten op de onbalans markt?
EPEX markt , day a head is wat anders dan en onbalans

En bij Tennet bieden FCR/aFRR/mFRR is balanceringsmarkt en is ook weer wat anders dan onbalansmarkt,

Onbalansmarkt blijft nog wel even zolang enegieleverancier geen realtime gegevens van alle klanten heeft.

Edit die onbalans thuisaccu's die je ziet zijn voor energieleverancier zijn eigen portofolio en intraday handel tot 5 minuten voor gebruik, dat is het passief meesturen met de bewegingen van balanceringsmarkt , maar niet actief aan deelnemen. De balanceringsmarkt is die de onbalansprijs per eenheid bepaald voor een bepaald kwartier.

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 09-07-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DLSS schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Oh wauw dat is echt super gaaf! 👌 Denk je dat je je investering een beetje goed kan maken gedurende de levensduur van je systeem?

Ik sta heel erg achter het concept en zou het zelfs niet erg vinden om er wat verlies op te hebben, maar het moet niet al te gek zijn 😅
In de huidige markt wel. Echter ik heb geen glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
_eLMo_ schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Hoe lang blijven de winsten op de onbalans markt? Volgens mij moet je vooral focussen op autonomie / vermijden energiebelasting door voor de meter te blijven.
Zoals @Domba ook aangeeft, ik handel niet op de onbalansmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:07:
[...]

In de huidige markt wel. Echter ik heb geen glazen bol.
@DLSS Die gecalibreerde glazen bol is wel nodig, als je maar enige voorspeling wilt doen

2024 is beter dan 2023, ik had begin van het jaar niet verwacht een gem. 10,8-11ct excl. voor elke teruggeleverde kWh te behalen tot nu toe.
Is voornamelijk de opgelopende gasprijs die voor hogere prijs in de avond zorgt en voor een grotere spread.
(in eerste helft van 2024 heeft de zon het flink laten afweten 15% minder zoninstraling ( 1200kWh minder opwek ))

Het grootste deel bij mij is uitgestelde teruglevering (in avond 2-3 uurtjes tussen 18-23 uur en in ochtend 1-2 uurtje tussen 6-10u).
Een klein deel is vrije accuruimte benutten om goedkoop bij te laden (tot nu 658kWh voor totale afname kosten van €0.81 excl.) om even later terug te leveren, van maart tot november heb ik zelfs niets van net nodig,100% eigenverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hijdaar95 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:14:
[...]

De day ahead prijzen zijn niet zo spannend.
De onbalans laat al een paar extreme uitschieters zien.
[Afbeelding]
Welke app is dat? Lijkt me handig om bijvoorbeeld te zien wanneer de grid rewards te verwachten zijn. Of zal dat zo niet werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-09 12:34
13art schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:07:
[...]

Welke app is dat? Lijkt me handig om bijvoorbeeld te zien wanneer de grid rewards te verwachten zijn. Of zal dat zo niet werken?
Volgens mij staat de link eronder is het is van tennet.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Willempie27 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:10:
[...]

Volgens mij staat de link eronder is het is van tennet.eu
7(8)7 Ook stom, die hele link niet gezien. Geen app maar een website dus. En heeft heeft dus geen voorspellende waarde, kijkt alleen terug. Prima, weet ik dat ook weer :)

[ Voor 16% gewijzigd door 13art op 09-07-2024 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijdaar95
13art schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:13:
[...]

7(8)7 Ook stom, die hele link niet gezien. Geen app maar een website dus. En heeft heeft dus geen voorspellende waarde, kijkt alleen terug. Prima, weet ik dat ook weer :)
Voor ons particulieren zal dat ook altijd een terugblik blijven. Alleen energieleveranciers kunnen hiermee realtime handelen, met soms gigantische prijs schommelingen. Particulieren kunnen wel hun thuisaccu onder beheer geven van bijvoorbeeld Zonneplan.
Er stond recent een artikel over op Tweakers met een betere uitleg dan ik nu geef. review: Handelen op de onbalansmarkt - Nieuw verdienmodel voor een thuisaccu

Je grid rewards van Tibber zijn niet zomaar te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Hoe wordt je eigenlijk afgerekend met een dynamisch contract, en dan bedoel ik eigenlijk qua nauwkeurigheid/afronding.

Dat werd me niet helemaal duidelijk uit de TS, gaat dit per hele kWh's of per Wh?
Ik betaal per hele €cent een afrekening, maar tot hoever achter de komma wordt er vooraf gerekend met de eurocentjes?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Blackraven schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:53:
Hoe wordt je eigenlijk afgerekend met een dynamisch contract, en dan bedoel ik eigenlijk qua nauwkeurigheid/afronding.

Dat werd me niet helemaal duidelijk uit de TS, gaat dit per hele kWh's of per Wh?
Ik betaal per hele €cent een afrekening, maar tot hoever achter de komma wordt er vooraf gerekend met de eurocentjes?
Hoe er "achter de schermen" precies wordt gerekend durf ik niet te zeggen, maar op de facturen van Tibber staan de kWh's tot 2 decimalen vermeld (dus nauwkeurigheid tot 10 Wh), en de prijzen (in ct/kWh) ook tot 2 decimalen (dus nauwkeurigheid tot 0,01 ct/kWh, ofwel 0,0001 euro/kWh).

Echter, in de App en de API van Tibber is de energieprijs vermeld tot op 1 decimaal in ct/kWh, en de vermelde prijzen op de facturen zijn gewogen gemiddelde berekeningen van de gerealiseerde tarieven over een hele maand.

Het zou me dus niets verbazen dat de uurkosten worden berekend met 0,1 ct/kWh nauwkeurigheden, en alleen de gewogen gemiddelde gerealiseerde tarieven tot 2 decimalen worden weergegeven.

Zonneplan geeft wel een uurtarief weer tot 2 decimalen (in ct/kWh), maar ik heb nog geen facturen van hen...

[ Voor 26% gewijzigd door Gameboy op 10-07-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 14:41
Blackraven schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:53:

Zo staat het op een factuur bij Tibber;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5tSd1A3cimD2SZhTllTp5cvDgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05L8kyGxxUgqyfZphMznFyVU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Bezzerk schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:11:
[...]

Zo staat het op een factuur bij Tibber;

[Afbeelding]
Hee, wat grappig! Jij hebt 1 decimaal in de weergave van de gewogen gemiddelde tarieven, en ik heb er 2 op de factuur van Tibber ;) Geen idee wat de reden/oorzaak van dat verschil kan zijn tussen jouw en mijn facturen...

Blijkbaar kan dat dus verschillen? Ik vind dat i.i.g. niet belangrijk genoeg om aan Tibber te vragen, aangezien ik toch per 01-08 overstap naar ZP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:36:
[...]
aangezien ik toch per 01-08 overstap naar ZP...
Even uit belangstelling: waarom stap je over naar zonneplan? Toevallig heb ik net een paar weken een dynamisch contract bij Tibber lopen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
HDoc schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:39:
[...]

Even uit belangstelling: waarom stap je over naar zonneplan? Toevallig heb ik net een paar weken een dynamisch contract bij Tibber lopen.
Kort antwoord: puur vanwege Powerplay ;)

Iets meer toelichting:

Mijn PV installatie is door Zonneplan aangelegd, en zij koppelen de omvormer (in mijn geval een SAJ R5 omvormer) niet aan de Chinese cloud ;) Alle data blijft in hun eigen omgeving (eigen cloud in NL/EU denk ik), en kan door eindgebruikers alleen via hun eigen Zonneplan App worden ingezien.

Tibber is ook bezig met Grid Rewards voor zonnepanelen, maar dan moeten ze wel met een PowerUp data uit omvormers kunnen uitlezen, en voor aansturing ook kunnen schrijven naar die omvormers.

Op dit moment is dat niet mogelijk voor Zonneplan omvormers, omdat die niet via een cloud-account/webportal/web-API kunnen worden uitgelezen en aangestuurd. Daartoe zou dan een stukje hardware met software moeten worden ontwikkeld door Tibber, om die aansturing van ZP omvormers wel mogelijk te maken, en dat gaat nog wel even duren, if ever...

Nu ik daar duidelijkheid over heb vanuit Tibber, is het voor mij slimmer om zo snel mogelijk over te stappen op ZP om alsnog gebruik/voordeel te kunnen halen uit hun Powerplay dienst...

P.S.: Ik heb wel aansturing vanuit HomeAssistant om de omvormer te knijpen of uit te zetten op momenten met negatieve prijzen, maar daarvoor is inderdaad een extra stukje hardware nodig...nu krijg ik daar slechts het voordeel van geen negatieve prijzen van, maar ik mis de Powerplay bonus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
De vraag is wellicht al een keer voorgekomen, hoe worden negatieve prijzen berekend? Misschien heeft iemand een linkje waar het simpel uitgelegd wordt?

Achtergrond:

Ik heb Frank energie en ik heb op de zonnige donderdag 04-07 mijn zonnepanelen gelimiteerd tot het verbruik van het 'huishouden'. Daarnaast de auto vol opgeladen :P Dit heb ik tijdens de negatieve (Frank energie all-in) prijzen gedaan.

Toch heeft dat geresulteerd in een positief saldo voor die dag volgens Frank energie (ik moet dus betalen voor teruglevering); hoe kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHPR5iYfqKTDruh-_765avdy6dI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r7AjX24rCmo61qVmDz669MnH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmcVgHFkeqMWKvMAc-yOPneA1-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Auc42HRQCXpcGCqa7yj16BGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Hoe heb je die zonnepanelen gelimiteerd tot je huisverbruik dan?

(Ik gok er namelijk op dat dat niet 1-op-1 instant is, en je dus alsnog meer hebt opgewekt dan je verbruikt)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
ivarv schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:21:
De vraag is wellicht al een keer voorgekomen, hoe worden negatieve prijzen berekend? Misschien heeft iemand een linkje waar het simpel uitgelegd wordt?

Achtergrond:

Ik heb Frank energie en ik heb op de zonnige donderdag 04-07 mijn zonnepanelen gelimiteerd tot het verbruik van het 'huishouden'. Daarnaast de auto vol opgeladen :P Dit heb ik tijdens de negatieve (Frank energie all-in) prijzen gedaan.

Toch heeft dat geresulteerd in een positief saldo voor die dag volgens Frank energie (ik moet dus betalen voor teruglevering); hoe kan dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk op je Energy Dashboard voor die dag. Daar kun je zien in welke uren je hoeveel hebt geïmporteerd en geëxporteerd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Gameboy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:48:
[...]
Kort antwoord: puur vanwege Powerplay ;)
Oh nou dat is heel logisch! Zelf heb ik in de Tibber-app mijn SolarEdge systeem met Zaptec Go, een Tibber Pulse en mijn Athom Homey aan elkaar geknoopt en dat werkt prima.

Mijn EV is Chinees dus met een beetje geluk kunnen ze die daar dan in de back-end er ook nog eens aan vast knopen O-)

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
ivarv schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:21:

Achtergrond:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou de vraag eens bij Frank zelf stellen, compleet met bewijs dat je alleen voor 10:00 en na 16:00 stroom hebt teruggeleverd. Dat zou volgens mij altijd positief moeten zijn.

Een tijd terug waren er wat Tweakers die uit hadden gezocht dat Frank erg raar met teruggeleverde stroom omging. De teruggeleverde stroom wordt niet 1:1 weggestreept tegen verbruikte stroom binnen hetzelfde uur, terwijl dat wel zou moeten. Andere leveranciers doen dat wel goed. Er zou sprake zijn dat de inkoopvergoeding dubbel van de teruglevering afgetrokken zou worden. Frank heeft daarnaast ook nog een terugleververgoeding van 3,5 cent (staat ook zo in de TS). Misschien dat ze die ook nog eens in rekening brengen?

De bedragen komen in ieder geval niet overeen met wat mij logisch lijkt, dus ik zou vooral bij Frank zelf uitvragen hoe dit zit.
Pagina: 1 ... 224 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels